روانشناسی قبل از ازدواج

 
helpkade
روانشناسی قبل از ازدواج
روانشناسی قبل از ازدواج

یک ضرب المثل چینی درباره ازدواج وجود دارد که می گوید: « برای یافتن همسر خوب می ارزد که یک کفش بیشتر پاره کنی.» به نظرم این ضرب المثل به خوبی میزان اهمیت دوران قبل از ازدواج را نشان می دهد. تحقیقات نشان داده است که یکی از ملاک های شادی و رضایت از زندگی، داشتن زندگی مشترک موفق است و شرط لازم برای آن، انتخاب درست است. در این مطلب قصد دارم به 11 نکته ای که باید قبل از ازدواج حتما به آن ها توجه کنید، بپردازم.

اختلالات روانی حاد و جدی اثر زیادی بر کیفیت زندگی مشترک می گذارند و حتی می توانند آن را کاملاً مختل کنند. تصور کنید افرادی را که به اختلال شخصیت پارانویید مبتلا باشند. چنین افرادی بسیار شکاک هستند و به زمین و زمان شک می کنند. زندگی با این بیماران بسیار سخت و طاقت فرساست و مهم تر آنکه درمان چنین اختلالاتی بسیار مشکل و بعضاً غیرممکن است. پس قبل از ازدواج حتماً از سلامت روان طرف مقابل مطمئن شوید. تشخیص سلامت روان به عهده روانشناس است و شما به تنهایی از عهده آن بر نمی آیید. روانشناس با انجام مصاحبه و اجرای تست های تخصصی به وجود چنین مشکلاتی پی می برد.

این باور غلط را دور بریزید که ظاهر اهمیتی ندارد و برای شما عادی خواهد شد. اگر شما از ظاهر نامزدتان راضی نیستید مطمئن باشید این مساله بعداً برای شما مشکلاتی ایجاد می کند. این قاعده کلی را فراموش نکنید: ظاهر طرف مقابل باید برای شما دلنشین باشد یعنی از نظر ظاهری به او نمره قبولی بدهید (نمره 12 تا 20 همگی نمره قبولی هستند با توجه به سلیقه های متفاوت افراد).  نمره قبولی یعنی آنکه لزومی ندارد با فردی ازدواج کنید که ظاهر بسیار زیبایی داشته باشد و همچنین نباید با فردی ازدواج کنید که از ظاهر او بدتان می آید.                

از قدیم گفته اند:«کبوتر با کبوتر باز با باز». در ازدواج رعایت هم سطح بودن خانواده ها از بروز بسیاری از مشکلات آتی جلوگیری می کند. تحقیقات مختلف نشان داده است هر چه بین وضعیت مالی و اقتصادی، فرهنگی و تحصیلی خانواده های دو طرف هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد احتمال بروز مشکلات جدی در آینده کمتر است. دلیل این مساله هم مشخص است زیرا هر چه خانواده ها فرهنگ مشابه تری داشته باشند آداب و رسوم و رفتارهای آن ها برای یکدیگر پذیرفتنی تر خواهد بود و بر سر مسایل معمولی دچار تنش نمی شوند. فراموش نکنید در ایران، ازدواج پیوند بین دو خانواده است نه فقط پیوند بین دو نفر!

روانشناسی قبل از ازدواج

اختلاف زیاد تحصیلی بین زن و مرد (مثلاً زن دیپلمه و مرد دکتر و یا زن فوق لیسانس و مرد سیکل) می تواند منجر به ایجاد مشکلات پس از ازدواج شود. تناسب تحصیلی به این معنی نیست که حتماً تحصیلات زن و مرد مشابه هم باشد مثلاً هر دو لیسانس یا فوق لیسانس داشته باشند بلکه نباید اختلاف زیادی با هم داشته باشند. این ملاک به خصوص برای افرادی که به تحصیلات تاکید زیادی می کنند، اهمیت بیشتری دارد.

به این دلیل که هم از نظر قانونی و هم از نظر عرفی مرد نان آور خانواده محسوب می شود؛ بهتر است درآمد مرد از زن بیشتر باشد. پایین تر بودن درآمد مرد بر عزت نفس او اثرگذار خواهد بود و می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در آینده شود. همچنین زنی که درآمدش از همسرش بیشتر است نمی تواند شوهر خود را به عنوان تکیه گاه محکمی بپذیرد.

زن و مرد از نظر باورهای مذهبی باید با هم شباهت داشته باشند چون باورهای مذهبی مشترک علایق و سبک زندگی مشترکی را ایجاد می کند. مثلاً خانم مذهبی متمایل به سفر به اماکن مذهبی است اما اگر شوهر او باورهای مذهبی نداشته باشد با چنین سفرهایی مخالفت خواهد کرد که همین اختلاف نظر می تواند منجر به ایجاد مشکلات و کدورت هایی بین آن ها شود و همچنین تفاوت در باورهای مذهبی می تواند باعث ایجاد اختلافاتی در شیوه تربیتی فرزندان شود.

در صورتی تفاوت باورهای مذهبی در زوج ها مشکل جدی ایجاد نمی کند که از نظر شخصیتی هر دو توان تحمل و احترام به باورهای متفاوت با باور خود را داشته باشند (تشخیص این مساله توسط روانشناس و با اجرای تست های شخصیتی امکان پذیر است).

یکی از نکاتی که حتماً باید قبل از ازدواج درباره آن به توافق رسید شهر و کشور محل زندگی است. این شرط جزو مسایل بسیار مهم است که اصلاح پذیر و حل شدنی نیست. شاید زوجی که از نظر مذهبی با هم تفاوت عقیده داشته باشند، بتوانند با هم زندگی کنند اما وقتی یکی از زوجین اصرار به زندگی در خارج از کشور داشته باشد و دیگری تمایل به مهاجرت نداشته باشد هیچ راهی برای مصالحه باقی نمی ماند بجز جدایی یا نارضایتی کامل یکی از طرفین!

تحقیقات مختلف نشان داده است هر چه اختلاف سنی بین زوج ها زیادتر باشد احتمال ایجاد مشکلات در زندگی مشترک آن ها در آینده بیشتر است. اختلاف سنی زیاد باعث می شود نوع نگاه آن ها به زندگی متفاوت باشد از سوی دیگر هر مقطعی از زندگی نیازها و شرایط خاص خودش را دارد. مثلاً علایق یک فرد 40 ساله با یک فرد 25 ساله متفاوت است بر همین اساس بهتر است اختلاف سنی زوج زیاد نباشد. معمولاً اختلاف سنی کمتر از 6 سال مناسب است.

هر دختر یا پسری که قصد ازدواج دارد حتماً باید قبل از ازدواج درباره خط قرمزهای خودش فکر کرده و آن ها را مشخص کرده باشد. منظور از خط قرمز معیارها و مواردی است که به هیچ عنوان قابل گذشت یا کنار آمدن نیستند. مثلاً خط قرمز دختری می تواند این باشد که تحت هیچ شرایطی با فرد سیگاری ازدواج نمی کند. یا خط قرمز مردی می تواند این باشد که همسر آینده اش حتماً باید چادری باشد.

چنین موارد باید به صورت مشخص در دوران آشنایی قبل از ازدواج مطرح شوند تا بعداً سوء تفاهم و مشکلی پیش نیاید.

برخی از اختلافات و مشکلات برای زندگی مشترک خطر جدی ایجاد نمی کنند مثلاً اینکه قد همسر شما 175 یا 185 سانتیمتر باشد، عامل مهم و خطرآفرین برای زندگی مشترک نیست. اما داشتن اختلال روانی جدی جزو مسایل پرخطر می باشد.

قاعده کلی این است که در صورت وجود مسایل پرخطر رابطه باید قطع شود و در صورت وجود مسایل کم خطر بررسی بیشتر انجام شود.

برخی از مسایل خانوادگی هستند که ممکن است در آینده برای شما مشکلاتی را ایجاد کند. مثلاً ابتلای یکی از اعضای خانواده به یک بیماری ژنتیکی یا عقب ماندگی، اعتیاد و یا ارتکاب یکی از اعضای خانواده به جرمی سنگین.

چنین مواردی را نمی توان به طور مطلق خوب یا بد دانست. در چنین شرایطی بهتر است از مشاور خود کمک بگیرید تا با توجه به شرایط طرف مقابل، ویژگی های شخصیتی او و شرایط خانوادگی اش به شما بگوید آیا این مسأله جزو مسایل خطر ساز محسوب می شود یا خیر

نکته پایانی که بهتر است به آن توجه کنید این است که اهمیت ملاک های ذکر شده برای قبل از ازدواج همگی به یک اندازه نیستند. برخی از ملاک های فوق مهمتر و برخی اهمیت کمتری دارند. در صورتی در برخی از ملاک ها دچار شک و تردید هستید؛ مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند.

هیچ موقع تمام این معیارها با هم برآورده نمیشه… آخرش آدم باید کوتاه بیاد

سلام و درود بر شما دقیقا همینطور هست، باید معیارهای ازدواج را اولویت بندی و به 3 دسته تقسیم کرد. اولویت های درجه اول، درجه دوم و درجه سوم. مهم است که اولویت های درجه اول برآورده شوند. اما اولویت های درجه 2 و 3 ضرورتی ندارد.

سلام چطوری باید کسی که میاد خواستگاری برای مشاوره و مراجعه به روانشناس قانع کنیم؟؟؟ تا از سلامت روانش مطمئن بشیم ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام و درود برخی از افراد در برابر مشاور قبل از ازدواج گارد دارند؛ به خصوص اگر عاشق طرف مقابل باشند این مساله جدی تر میشه چون نگران این هستند که مبادا مشاور بگه نباید با هم ازدواج کنید در صورتی که در مشاوره ازدواج این اتفاق نمی افته. یک راهکار برای فرد مقاوم این هست که بهشون بگید مشاور جای ما تصمیم نمی گیره فقط مسایل و مشکلات را برای ما روشن می کنه و تصمیم گیری نهایی با خود ماست.

سلام کاش در مورد آشنایی مجازی و تصمیم ازدواج توضیح بدید اینکه هر کدام از شهر مختلفی باشن … آیا اگه دو نفر سر همه مسائل توافق داشته باشند و با دید باز و منطقی، نه احساسی پیش برن ممکنه صرفا به خاطر اینکه هرکدوم از یه شهر هستن مشکلی پیش بیاد؟ یا این شرایط یه چه سختی هایی رو به دنبال داره ممنون میشم پاسخ بدید

درود بر شما آشنایی مجازی مشکلی برای ازدواج ایجاد نمی کنه به شرط اینکه پس از آشنایی اولیه ارتباط واقعی و حضوری هم وجود داشته باشه و بخش عمده شناخت ها از طریق ارتباط حضوری شکل بگیره منطقی یا احساسی تصمیم گرفتن بستگی به نوع مشکلات یا اختلافات داره. معمولا بهتره که هر دو عامل را مد نظر قرار بدید اما حتما کفه منطق باید سنگین تر باشه.

سلام کاش در مورد آشنایی مجازی و تصمیم ازدواج توضیح بدید اینکه هر کدام از شهر مختلفی باشن … آیا اگه دو نفر سر همه مسائل توافق داشته باشند و با دید باز و منطقی، نه احساسی پیش برن ممکنه صرفا به خاطر اینکه هرکدوم از یه شهر هستن مشکلی پیش بیاد؟ یا این شرایط چه سختی هایی رو به دنبال داره ممنون میشم پاسخ بدید

اگر بعد از سالها هیج رابطه جنسی برقرار نشده باشد، در کل صفر، باید ادامه داد، جون زمان زیادی گذشته و این مسئله مخفی شده یا اینکه باید اعلام خستگی کرد و از رابطه بیرون آمد؟ آیا میشود به دلیل نداشتن رابطه، با لقاح مصنوعی باردار شد و همچنان مسائل خاموش بمانند و به زندگی به امید یک فرزند ادامه داد یا اینکه تمام کرد؟

بستگی به رضایت طرفین و تاریخچه رابطه داره.نمی شه قاعده کلی براش مشخص کرد. میزان رضایت از سایر حوزه های زندگی، مدت زمان ازدواج و عوامل دیگه باید بررسی بشه

سلام.من 26سالمه آدم درونگرا و بسیار حساسیم خونوادم چندبار خاستن برم خواستگاری،ولی از مسوولیت زندگی مشترک هم از لحاظ مالی هم از لحاظ عاطفی میترسم طرف مقابلم نتونه با من کنار بیاد.درآمدم ماهی دو تا سه تومن هست.اگه کمکم کنین ممنون میشم

درود بر شما دوست عزیز با توجه به شهری که زندگی می کنید می تونه این درآمد متوسط یا کم باشه اما اگه همسر شما هم شاغل باشه دو نفری می تونید از عهده مخارج زندگی بر بیاید. به نظر می رسه ترس های شما یک بخشش ریشه درونی داشته باشه مثل حساسیت و ترس از مسئولیت پذیری که پیشنهاد می کنم برای بررسی این مسایل به روانشناس مراجعه کنید

سلام من 3 ساله با پسر عموم ازدواج کرده ام و قبلش 4 سال نامزد بودیم ک تو این دوران ی بار هم ب دیدنم نیومدن من همون موقع خیلی نگران زندگی و آینده ام بودم الان با وجود یک بچه 5 ماهه هیچ حسی بهم نداره چند بار هم گفتگ طلاقم بده میگه نه چرا اول باهام ازدواج کردی خانواده ام هم ب دلیل پرجمعیت بودن خیلی خوشحالن ک ازدواج کردم لطفا راهنماییم کنید

درود بر شما دوست عزیز حتما به زوج درمانگر مراجعه کنید تا مسالتون بیشتر بررسی بشه، با توجه به اینکه فرزند خردسالی دارید درباره طلاق فکر نکنید.

سلام.حتما حتما خواهشا هنگام خواستگاری هر دو طرف با چشم باز نگاه کنند.بعضی مواقع کارها و نشانه هایی در حرکات و صحبت طرف مقابل وجود دارد که نباید براحتی گذشت و گفت انشالله خوب میشه. از هر دو طرف هم خواهش میکنم دروغ نگید به هم دیگه. صحبت یک عمر زندگیه. خودم با وجود ۵ جلسه صحبت معتقدم باید بیشتر تحقیق می کردم.البته شاید هم بدلیل کوچکی سن و یا سادگی من بوده.خلاصه اینکه بعد از ازدواج باید چشم بر روی عیوب هم ببندید.

سلام من دختر دایی مو دوست دارم و اونم منو دوست داره این عشق مون متاسفانه مخفیانه هست و ما قصد ازدواج داریم و چون خانواده دختر داییم خبر ندارن رابطه مون رو می خوایم پیش مشاور بریم تا مشاور راهنمایی کنه که چطور رابطه مون به خانواده هامون بگیم به نظر شما به مشاور برویم ؟؟؟

درود بر شما دوست عزیز، بله مشاوره می تونه در این زمینه بهتون کمک کنه و مهمتر اینکه از نظر تطابق شخصیتی و سایر موارد برای ازدواج با هم هماهنگ هستید.

سلام به نظر من تمام مواردی که فرمودید درسته و باید باشه ، اما بعضی ها مهمتره و با بودن اون مواردمثل هم کفو بودن یا به دل نشستن طرفین، میشه از یک سری فاکتور های کوچک دیگه گذشت….

سلام یه راهنمایی میخواستم ازتون من در محیط دانشگاه با آقای پسری آشنا شدم که از همه لحاظ ok میباشد سطح تحصیلات و غیره مسئله مهم این هست که بنده علاقه زیادی دارم که به سرکار برم و مستقل بشم ولی ایشون با وجود اینکه هنوز مسئله ازدواجمان رسمی نشده در هر دو خانواده مخالف سرکار رفتن بنده هستن و نمیدونم با چه لحنی ایشون رو رو راضی کنم در باب سرکار رفتن

درود بر شما دوست عزیز درباره دلایلش باهاش صحبت کنید و نگرانی هاش

دختری 19ساله هستم وکنکور 99 شرکت میکنم دو تا خواستگار برام اومده و هر دوتاشون 33سالشونه من موندم یعنی نمیدونم در شرایط فعلی به ازدواج فکر کنم یانه هر دوتاشون خوبن فقط از جهت مالی باهم فرق دارن یکیش مهندس برقه و ماهی 4تومن حقوقشه و اون یکی برادر شهیدهستش وتازگیا تو رشته مهندسی مکانیک امتحان داده وقراره درشرکتهای نفت شمال غرب استخدام بشه و درامدش معلوم نیست ازطرفی اولی به دلم نشسته ولی دومی نه منم مشکل درس رودارم نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی ام کنین

اختلاف سنی 14 سال و ازدواج در سن کمتر از 22 سال برای خانم ها از ریسک های طلاق در ایران هست. بهتره برای ازدواج عجله نکنید مگر در شهر و خانواده شما این نوع ازدواج ها مرسوم باشه

روانشناسی قبل از ازدواج

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

دکتر محمد بهشتیان روانشناس ، روان درمانگر ، پژوهشگر ، مدرس و هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی است. وی عضو انجمن روان تحلیلی و هیپنوتراپی آمریکاست. حدودا ۲ دهه است که در حوزه روان درمانی تحلیلی و هیپنوتیزم درمانی فعالیت می کند. وی دستگاه BWS (ویژه هیپنوتیزم سریع) را در سال ۱۳۸۱ اختراع و پژوهشی درباره اثربخشی این دستگاه در مقایسه با روش های معمول درمانی انجام داد. وی تا کنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب تالیف و ترجمه کرده است. بیش از 10 سال است که به تربیت روان درمانگر (درمان های تحلیلی) و هیپنوتیزم درمانگر مشغول است و تا کنون بیش از ۷۰۰روان درمانگر و هیپنوتراپیست تحت نظارت (سوپرویژن) وی آموزش دیده اند. رویکرد درمانی و پژوهشی مورد علاقه وی هیپنوتیزم درمانی تحلیلی (HA) و رویکردهای تحلیلی (MBT , ISTDP, TFP) است.

برای مشاهده رزومه کامل ایشان اینجا را کلیک کنید

آدرس مطب: تهران ، شریعتی ، بالاتر از ظفر، جنب مجمتع نگین ظفر ، ساختمان حامد

تلفن : 10 50 910 0910 ، 22859193 سایت دکتر بهشتیان beheshtiyan.ir

کلینیک هیپنووتیزم hypnotizmclinic.ir

کلینیک ازدواج  ezdevajclinic.ir

کلینیک کودک koodak-clinic.ir



 

 

 

روانشناسی قبل از ازدواج

داشتن یک انتخاب درست که منجر به زندگی سعادتمندانه می شود، نیاز به دقت و توجه بسیار زیاد دارد. اگر در مرحله ازدواج هستید و می خواهید بهترین توصیه های روانشناسان درباره انتخاب درست را بشنوید، نگاهی به این مطلب بیندازید که به طور خلاصه، تمام نیازهای اطلاعاتی شما را برطرف می کند.

اشتباهات رایج در فرایند آشنایی

 

عدم طرح سئوالات کافی به خاطر مقررات غلط.

 

نشانه های هشدار دهنده را نادیده می گیریم.

 

سازش زود هنگام و عجولانه.

 

تسلیم نیاز جنسی شدن.

 

تسلیم زرق و برق های مادی و ظاهری شدن.

 

نادیده گرفتن تردیدها.

 

مقدم دانستن تفاهم بر علاقه و محبت.

 

فکر می کنیم که می توانیم تغییرش بدهیم.

 

فکر می کنیم که بعد از ازدواج مشکلات کمتر می شود.

دلایل درست برای ازدواج

 

مصاحبت و همراهی

 

عشق و صمیمیت

 

شریک حمایت کننده

 

ارضای نیاز جنسی

 

والد شدن

دلایل نادرست برای ازدواج

 

شورش علیه والدین

 

روانشناسی قبل از ازدواج

جست و جوی استقلال

 

التیام یک ارتباط شکست خورده

 

فشار خانواده یا اجتماع

 

ازدواج اجباری

 

فقط فرونشاندن نیاز جنسی

 

دلیل اقتصادی

 

تنهایی و استقلال

 

احساس گناه یا ترحم

 

احساس کمبود یا تهی بودن

افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند

 

افراد معتاد.

 

افرادی که به سرعت و شدت خشمگین می شوند.

 

افرادی که مسئولیت زندگی خود را به دوش نمی گیرند.

 

افرادی که دیگران را کنترل می کنند.

 

افرادی که اختلال جنسی دارند.

 

افرادی که کودک مانده اند و بلوغ آنها شکل نگرفته.

 

افرادی که عواطف و احساسات خود را بیان نمی کنند.

 

افرادی که از روابط قبلی هنوز التیام نیافته اند.

 

افرادی که خانواده آزار دهنده دارند و نمی توانند در برابر آزار آنها از همسر خود دفاع کنند.

 

افرادی که اختلال شخصیت دارند.

روابطی که مناسب ازدواج نیست

 

رابطه ای که شما بیشتر عشق می ورزید.

 

رابطه ای که شما کمتر عشق می ورزید.

 

رابطه ای که در آن احساس می کنید فرد مقابل نیاز به تغییر دارد.

 

رابطه ای که در آن می خواهید دیگری را نجات دهید.

 

رابطه ای که در آن به همسر آینده خود به چشم یک الگو یا آموزگار نگاه می کنید.

 

رابطه ای که به دلیل چند ویزگی خاص ایجاد شود و تداوم یابد.

 

رابطه ای که به دلیل یک تفاهم خاص ایجاد شود و تداوم یابد.

 

رابطه ای که به دلیل لجاجت و سرکشی از خانواده ایجاد شود و تداوم یابد.

 

رابطه با کسی که در تضاد کامل با معشوق یا نامزد قبلی باشد.

 

رابطه با فردی که با یک نفر دیگر است.

ملاک ها و معیارهای ازدواج موفق

 

قبل از ازدواج هر دو نفر باید مستقل و پخته باشند.

 

هر دونفر به همان اندازه که دیگری را دوست دارند, خودشان را هم دوست داشته باشند.

 

هر دو نفر بتوانند همانگونه که از با هم بودن لذت می برند از تنها بودن نیز لذت ببرند.

 

هر دو نفر در شغل و حرفه خود ثبات داشته باشند.

 

هر دو نفر خود آگاه باشند و خود را بشناسند.

 

هر دو نفر بتوانند نظرات و خواسته ای خود را قاطعانه بیان کنند.

 

هر دو نفر سعی کنند خود خواه نباشند و خواسته های دیگری را برآورده کنند.

برگرفته از:کتابچه آموزش ازدواج، فرهنگسرای خانواده

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن

کاملا رایگان مشاوره بگیر!

درمان افسردگی یک بار برای همیشه

پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان

تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

در رابطه باهمسرتان به بن بست رسیده‌اید؟

متفاوت از رقیبان شغلیتان جلوه کنید

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

مشاوره و ارزیابی جنسی قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

مشاوره آنلاین جنسی

مشاوره تلفنی طلاق

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

رفع‌دعاوی‌ملکی/کوتاهترین زمان،کمترین هزینه

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



سوالات مشاوره ازدواج

 

این پرسشنامه به زوجین کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف ارتباط خود را ارزیابی کنند. این پرسش ها به شکل تمرینی برای خود – ارزشیابی است که زوجین در مرحله ی آمادگی برای ازدواج می توانند آن را تکمیل کنند حتی زوجینی که ازدواج کرده اند نیز می توانند به آن پاسخ دهند.

 

روانشناسی قبل از ازدواج

زمینه های ازدواج موفق

بررسی‌های علمی نشان داده است که زمینه‌های زیر برای یک رابطه‌ی ازدواج موفقیت‌آمیز مهم و ضروری است:

 

1-  نحوه برقراری ارتباط

رابطه کارآمد و مناسب یکی از بهترین عوامل ازدواج موفق است. اگر زوج ها بتوانند به گونه‌ای صادقانه احساسات خود را بیان کنند شانس‌شان برای یک ازدواج شاد و موفق افزایش می‌یابد. سؤالاتی که زوجین در این زمینه می توانند پاسخ دهند شامل موارد زیراست:

 

آیا شما وقت و زمان کافی برای برقراری ارتباط داشته اید؟

آیا شما دو نفر تا کنون از نحوه برقراری ارتباط با یکدیگر راضی بوده‌اید؟

آیا وقتی درباره چیزی که در ذهنتان می‌گذرد با شریک زندگیتان صحبت می‌کنید مطلب را می‌فهمد؟

آیا شما برای اینکه از او بپرسید چه خواسته‌هایی دارد، احساس راحتی می‌کنید؟

آیا شما دو نفر از سطح هوشی یکسانی برخوردار هستید؟

آیا شما علایق مشترک دارید؟

آیا نظام ارزشی و اعتقادی شما مشترک است؟

اگر شما ناامید یا افسرده باشید آیا شریک زندگی شما حمایت و دلگرمی برای شما ایجاد می‌کند؟

آیا از شیوه انتخاب و تصمیم‌گیری‌تان راضی هستید؟

آیا با یکدیگر به تفریح و بازی می‌پردازید؟

آیا به یکدیگر افتخار می کنید؟

آیا شما روحیه ی مبارزه طلبی دارید یا اهل گذشت هستید؟

 

مشاوره ازدواج

 

2- چگونه اختلافات را مدیریت خواهید کرد؟

مسائل زناشویی عموما وقتی پیچیده می شود که زوجین با به کارگیری روش های غلط و مخرب سعی در حل آنها داشته باشند مثلا فریاد بزنید، تهدید کنید، قهر کنید و …..

 

توانایی گفتگو و حل کشمکش ها از طریق مذاکره ی سازنده مشخصه احترام متقابل است هنری است که باید کسب شود.

 

– آیا شما عموما از نتیجه ی عدم توافق هایی که با یکدیگر دارید ناراضی هستید؟

– آیا شریک زندگی شما وقتی از دست شما عصبانی است آن را نشان می دهد؟

– وقتی شما از او عصبانی هستید به او می گویید؟

– آیا هردو شما دونفر می توانید عصبانیت خود را کنترل کنید؟

– آیا اشتباهات گذشته ی یکدیگر را دوباره مطرح می کنید؟

– آیا در حضور دیگران از یکدیگر انتقاد می کنید؟

– آیا در صورت وجود مسائلی که ازدواجتان را تهدید می کند به خدمات مشاوره ای روی خواهید آورد؟

 

3- چقدر پول اهمیت دارد؟

روانشناسی قبل از ازدواج

آیا از لحاظ اقتصادی با نامزد خود در یک طبقه قرار دارید؟

درآمد ماهیانه شما و همسرتان چقدر است؟

نظر آقا درباره استفاده از درامد همسر در زندگی مشترک چیست؟ آیا روی درامد شما برای گذران زندگی حساب کرده است؟

به نظر شما حساب بانکی مشترک ایده مناسبی است یا نه استقلال در مسائل اقتصادی را بیشتر می‌پسندید؟

آیا نامزد شما درباره مسائل مالی با شما صادق است و یا احساس دیگری در این باره دارید؟

اولویت شما در فهرست هزینه‌کرد خانواده آینده چیست؟ پس‌انداز و سرمایه گذاری یا تفریح؟

اگر همسر شما خیلی پرخرج باشد و یا اینکه در برهه‌ای نتواند مخارج شما را تامین کند چقدر از زندگی با او دلسرد می‌شوید؟

 

4- چقدر روی روابط جنسی خود حساس هستید؟

برخی افراد خیلی روشن‌فکر هستند و به روابط آزاد معتقدند آیا طرف شما چنین اعتقادی دارد. نظر خود شما در این باره چیست؟

بروز احساسات و عواطف جنسی در افراد مختلف متفاوت است شاید قبل از شروع زندگی بهتر باشد در این باره اطلاعات بیشتری کسب کرد چرا که در برخی موارد عدم بیان احساسات برای برخی انسان‌ها بسیار گران تمام می‌شود.

نحوه صحبت درباره مسائل جنسی نیز در انسان‌های مختلف متفاوت است.

آیا فکر می‌کنید طرف مقابل شما به زندگی وفادار می‌ماند. خودتان را در این حوزه چگونه ارزیابی می‌کنید.

درجه اهمیت رابطه جنسی در زندگی از دیدگاه شما چقدر است. آیا با رویکرد نامزدتان در این خصوص آشنا شده‌اید.

 

5- تعداد و زمان بچه دار شدن

تعداد و زمان بچه دار شدن مسئله ای مهم درازدواج است زوجین لازم است درباره احساساتشان و عقایدشان در این باره صحبت کنند و درباره مسئولیت ها و برنامه های پس از بچه دار شدن به گفتگو بپردازند.

 

– آیا درباره تعداد فرزندان در آینده با یکدیگر صحبت کرده اید؟

– آیا درباره ی زمان بچه دار شدن به توافق رسیده اید؟

– چگونه فرزندان خود را تربیت خواهید کرد؟

– چه نظام ارزشی و اعتقادی را در تربیت بچه به کار خواهید برد؟

– برای ایجاد انضباط چه خواهید کرد؟ تنبیه و تشویق ها را برنامه ریزی کرده اید؟

– آیا درباره مباحث فرزند دار شدن دیدگاه های مشابهی دارید – مثلا سقط جنین، فرزند خواندگی، و….

 

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

 

6- صحبت درباره مسائل فرهنگی و مذهبی

دیدگاه‌های فردی و مشترک مذهبی می‌تواند تأثیر اساسی در ازدواج داشته باشد. مطالعات نشان داده است که انجام مناسک مشترک در میزان رضایت‌مندی بیشتر از زندگی زناشویی و کاهش احتمال طلاق نقش مهمی دارد.

 

آیا شما به یکدیگر در نزدیک شدن به خدا کمک می‌کنید؟ چگونه؟

آیا مناسک مذهبی را انجام می‌دهید؟

دیدگاه شما نسبت به ازدواج و طلاق چگونه است؟

آیا می توانید سه هدف از ازدواج کردن را نام ببرید؟

آیا درباره تربیت مذهبی کودکانتان با یکدیگر توافق دارید؟

آیا در نگرش شریک زندگی‌تان نسبت به باورها و مناسک مذهبی راضی هستید؟

 

7- حد و حدود رابطه با خانواده و دوستان

رابطه شما با خانواده و دوستان پس از ازدواج تا چه حدی تغییر می کند؟ باید دانست که در حالیکه زن و شوهر باید بهترین دوستان هم باشند در عین حال هر کدام به داشتن دوستان خوب و اعضای خانواده شان برای حمایت شدن در سراسر زندگی مشترک نیاز دارند.

 

– آیا خانواده های یکدیگر را تأیید می کنید؟ آیا آنها رابطه ی شما را تحکیم می کنند؟

– آیا می توانید خانواده های یکدیگر را بپذیرید و آنها را درک کنید؟

– چگونه باخانواده های یکدیگر رابطه برقرار خواهید کرد؟

– آیا از میزان ارتباط خانواده ی همسرتان در رابطه مشترکتان راضی هستید؟

– آیا دوستان مشترک دارید؟

– نحوه ی ارتباط با دوستانتان چگونه است؟ چقدر؟

– آیا شما روابط حل نشده و پیچیده ای در گذشته داشته اید؟

 

8- مسائل عاطفی

ضمن اینکه بر عواطف مثبت در طی دوران نامزدی تأکید می‌شود، در عین حال مسائل عاطفی می‌تواند حساس و مشکل‌ساز باشد! باید این فرصت را به یکدیگر بدهید تا به کمک هم از پیچیدگی عواطف زنانه و مردانه عبور کنید.

 

خلق و خوی شما چگونه است و فکر می‌کنید این خلق وخو چگونه روی ازدواجتان تأثیر خواهد گذاشت؟

آیا شما حالت‌های عاطفی و مسائلی دارید که لازم است همسرتان آنها را بداند؟ (همچون عصبیت، ترس‌ها، وسواس، و …)

در روابط با دیگران چقدر منعطف هستید؟

روابط شما با والدینتان چطور است؟

روابط شما با دوستان و سایر مردم چگونه است.

در محیطهای عمومی با دیگران چگونه کنار می‌آید؟ (مثلاً در خوابگاه دانشگاه)

 

برای داشتن یک ازدواج موفق، هر چه شناخت بیشتر باشد می توان انتظار ازدواج پایدارتری داشت در این مقاله برخی از زمینه های ضروری شناخت بیان شد که لازم است زوجین پس از پاسخ دادن به آنها، با مراجعه به یک مشاور خبره در زمینه ی ازدواج به بحث و تبادل نظر بپردازند.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

برترین هارد اکسترنال‌های موجود در بازار

مشاوره آنلاین جنسی

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

ارسال محرمانه محصولات جنسی

مشاوره و ارزیابی جنسی قبل از ازدواج

ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان

پاسخ سوالات زناشویی‌ را تلفنی دریافت کنید

درمان افسردگی یک بار برای همیشه

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

 

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج برای داشتن یک زندگی خانوادگی سالم و پرانرژی و ساختن یک رابطه متعهدانه بسیار زیاد است. مسائل زیادی وجود دارد که زوجین باید قبل از ازدواج به آن بپردازند، رابطه قبل از ازدواج، صحبت های قبل از ازدواج  و حتی تست های روانشناسی قبل از ازدواج از جمله موارد مهمی است که پرداختن به آن ضروری به نظر می رسد. همراه با افق سلامت به بررسی مواردی می پردازیم که همواره جز دغدغه های مراجعان به این مرکز بوده است.

اجازه دهید از ابتدای کار شروع کنیم. بسیاری از افرادی که در شرف ازدواج هستند، استرس دارند. استرس قبل از ازدواج امر بسیار طبیعی و رایجی است که ممکن است سراغ هریک از زوجین بیاید. معمولا زوجین از روبرو شدن با مسئولیت های جدید ترس دارند و یا نگرانند که نتوانند به خوبی مشکلات به وجود آمده در رابطه را مدیریت کنند. صحبت های قبل از ازدواج کمک بسیار بزرگ برای حل این قبیل نگرانی ها است. البته این صحبت ها در صورتی اثر بخش خواهند بود که در چارچوب حل مسائل مطرح شوند. شاید بسیاری از زوجین در رابطه قبل از ازدواج خود مشکل خاصی نداشته باشند، اما به محض ازدواج و قرارگیری در چارچوب خانواده مسائل رنگ دیگری به خود می گیرند.

 

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج دقیقا در راستای کاهش استرس قبل از ازدواج و بهبود شرایط آتی زوجین است. زوجین در طی روند مشاوره می توانند تحت نظر یک درمانگر حرفه ای با نظرات یکدیگر آشنا شوند و به درک بهتری از انتظارات و رفتارهای یکدیگر برسند. اگر احساس می کنید برای کنترل استرس قبل از ازدواج دچار مشکل هستید، می توانید با مراجعه به کلینیک مشاوره ازدواج در این زمینه از آن ها مشورت لازم را دریافت کنید.
 

روانشناسی قبل از ازدواج


 

مشاوره قبل از ازدواج به منظور کمک زوجین برای پیشبرد رابطه قبل از ازدواج ارائه می شود. در این روش درمانی سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مهمی مطرح می گردد. پاسخ زوجین به این سوالات و درک نحوه نگرش یکدیگر به مسائل باعث می شود تا آن ها بتوانند در آینده نه تنها از بروز مشکلات خود جلوگیری کنند، بلکه بتوانند مشکلات خود را به بهترین شکل ممکن رفع کنند.
صحبت های قبل از ازدواج و سوالات روانشناسی قبل از ازدواج که توسط درمانگر مطرح می شود پیرامون مسائل زیر خواهد بود:

صحبت های قبل از ازدواج یک فرصت بسیار عالی برای زوجین است تا بتوانند توانایی خود را برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر تقویت کنند و و هم چنین توقعات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشند. مشاوره قبل از ازدواج هم چنین روش های بسیار خوبی برای توسعه مهارت های حل تعارض و مساله زوجین است.

این نکته را در خاطر داشته باشید که ارزش ها و نظران زوجین نباید لزوما مطابق خواسته های یکدیگر باشند. گاها دیده می شود که افراد با این عقیده ازدواج می کنند که بتوانند تمامی نیازهای عاطفی، مالی ، جنسی و … طرف مقابل را برآورده کنند. اما واقعیت این است که ممکن است در برخی موارد شرایط به گونه ای که دلخواه ما است پیش نرود.

 

درک تفاوت خواسته ها و تطابق آن با توانایی افراد، موجب کاهش استرس قبل از ازدواج زوجین می گردد. پس هرچه صحبت های قبل از ازدواج کامل تر و جامع تر باشد، می توانیم امیدوار باشیم که مشکلات آینده کم رنگ تر خواهد شد و خطر طلاق زودهنگام نیز کاهش خواهد یافت. این نکته خود دلیل دیگری برای درک اهمیت مشاوره قبل از ازدواج است.
 


 

مشاوره قبل از ازدواج دارای مزایای بسیار زیادی است. در روند مشاوره قبل از ازدواج:
بینش شما نسبت به یکدیگر افزایش پیدا می کند : بگذارید حقیقت مهمی را با هم مرور کنیم، وقتی دو نفر عاشق یکدیگر می شوند غالبا از مواجه شدن با مشکلاتی که نهایتا ممکن است برای آن ها پیش بیاید غافل می شوند. مشاوره قبل از ازدواج به زوج ها کمک می کند تا بتوانند خود را برای موقیعت های بحرانی آینده آماده کنند.

 

شما از یک درمانگر حرفه ای کمک می گیرید : ممکن است شما در رابطه قبل از ازدواج خود دچار مشکلاتی شده باشید و برای حل آن به اشخاص مختلفی مراجعه کرده باشید. جلسات مشاوره در کلینیک مشاوره ازدواج به شما این فرصت را می دهد تا در مقابل یک مشاور حرفه ای قرار داشته باشید که بتواند بی طرفانه مشکلات و روابط شما را بررسی کند و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد. هم چنین شاید لازم باشد به تشخیص او تست های روانشناسی قبل از ازدواج نیز درمورد طرفین انجام شود. در این باره در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

شما می توانید مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید : نحوه برقراری ارتباط خوب اساس یک رابطه سالم است. ممکن است شما رابطه قبل از ازدواج خوبی داشته باشید، ولی با ازدواج کردن و افزایش مسئولیت ها نیاز داشته باشید تا مهارت های خود را تقویت کنید. صحبت های قبل از ازدواج کمک می کند تا شما بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را به طرز موثرتری شناسایی کنید.

 

شما می توانید انتظارات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشید : انتظارات در ازدواج مدل ها و سطح های مختلفی دارد. از صمیمیت جنسی گرفته تا تقسیم وظایف روزمره منزل، زوجین باید بتوانند انتظارات خود را بیان کنند و برای انجام دادن آن برنامه ریزی داشته باشند. صحبت های قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا ضمن احترام به یکدیگر بتوانید در هر زمانی خواسته های خود را بیان کنید و به روشی مسالمت آمیز وظایف را میان خود  تقسیم کنید. مشاوره قبل از ازدواج موجب می شود تا نگرش شما به مسائل، از نگاه فردی به نگاه تیمی و گروهی تغییر کند.

 

در مورد مسائل مالی راهنمایی های لازم را دریافت خواهید کرد: یکی از مهم ترین دلایل شکست در ازدواج، عدم توجه به مسائل مالی و درآمدی است. بسیاری از زوج های جوان تصوری درستی از نیازهای مدیریت مالی روابط خود نیاز ندارند.  سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مشاور در اینجا درباره منابع مالی طرفین، نحوه خرج کردن، عادت های پس انداز و توقعات مالی آن ها را خواهد بود.
 


 

با حساسیت های یکدیگر آشنا خواهید شد : بسیار مهم است که شما قبل از شروع زندگی مشترک بتوانید با حساسیت های یکدیگر آشنا شوید و گام مهمی در جهت جلوگیری از ایجاد بحران های عاطفی بردارید. با استفاده از مشاوره قبل از ازدواج طرفین می آموزند که حساسیت های رفتاری، کلامی هر کدام چیست. تست های روانشناسی قبل از ازدواج و هم چنین سوالات روانشناسی قبل از ازدواج  به آن ها کمک می کند تا  عواملی که موجب ایجاد استرس در یکدیگر می شود را شناسایی کنند و یاد بگیرند که چگونه می توانند یکدیگر را در زمینه مورد بحث حمایت کنند.

 

تعارضات احتمالی را شناسایی خواهید کرد : قطعا شما نمی توانید ادعا کنید که اخلاق یکدیگر را به طور کامل می شناسید و از نقاط قوت و ضعف یکدیگر آگاهی بی نقصی دارید، ما حتی در مورد خودمان نیز نمی توانیم همچین ادعایی داشته باشیم. سوالات روانشناسی قبل از ازدواج به شما این اجازه را می دهد تا بتوانید تعارض هایی که وجود داشته اند ولی شما نسبت به آن بی اطلاع بوده اید را با وضوح بهتری ببینید.  اگر احساس می کنید که نیاز دارید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید می توانید به کلینیک مشاوره ازدواج مراجعه نمایید.

 

شما تکنیک های حل تعارض را خواهید آموخت : همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، اهمیت مشاوره قبل از ازدواج در جلوگیری از بروز برخی از مشکلات است. اما به هر حال زوجین در طول ازدواج خود با مشکلاتی روبرو می شوند و آن چیزی که مهم است نحوه مواجه شدن با آن هاست. صحبت های قبل از ازدواج مشاوره با زوجین شامل یاد دادن شیوه ها و روش های حل تعارض است. اینکه زوجین چه کار کنند که مشکلات باعث تخریب رابطه آن ها نشوند و چگونه می توانند از گسترده شدن آن ها جلوگیری کنند.

 

گاها دیده می شود هنگامی که مشکلی برای زوجین پیش می آید، به جای حل مساله فعلی تمرکز خود را بر روی بیان مشکلات قبلی می گذارند. این شیوه صحیحی برای حل تعارض ها نیست. اهمیت مشاوره قبل از ازدواج در این است که زوجین بتوانند شیوه صحبت کردن با یکدیگردرباره یک مساله را بیاموزند ، قبل از آنکه مشکلات به مرحله بحرانی برسند. 

 

بینش شما نسبت به آینده هم مسیر خواهد شد: برای داشتن یک ازدواج موفق و پایدار لازم است تا بینش شما و همسرتان نسبت به آینده هم مسیر باشد. زن و شوهر به عنوان همسیر یکدیگر در جاده زندگی هستند، بنابراین باید قبل از ازدواج برای رسیدن به یک مقصد واحد تفاهم نظر داشته باشند. یکی دیگر از مواردی که به اهمیت مشاوره قبل از ازدواج اذعان دارد، همین مساله است. صحبت های قبل از ازدواج به زن و شوهر کمک خواهد تا بتوانند چشم انداز مناسبی از زندگی خود ترسیم کنند و بتوانند آگاهانه مسیر را برای رسیدن به اهداف خود هموار کنند. هم چنین سوالات روانشناسی قبل از ازدواج به شما خواهد کرد تا بتوانید ارزیابی دقیق تری از میزان همکاری یکدیگر در این مسیر داشته باشید. 
 

به خاطر داشته باشید مسائل و مشکلات رابطه قبل از ازدواج با بعد از آن تفاوت های زیادی دارد. گاهی اوقات انقدر زوجین برای برنامه ریزی مراسم ازدواج خود وقت و انرژی می گذارند که مساله اصلی را فراموش می کنند. لطفا از اهمیت مشاوره قبل از ازدواج غافل نشوید. سعی کنید تا با مراجعه به کلینیک مشاوره ازدواج و دریافت راهنمایی های لازم، نه تنها استرس قبل از ازدواج خود را کاهش دهید، بلکه برای ساختن آینده ای درخشان تر برای زندگی خود قدم های محکم تری بردارید.

گاهی اوقات در طول جلسات مشاوره قبل از ازدواج مشاور تصمیم می گیرد تا از تست های روانشناسی قبل از ازدواج برای شناخت بهتر مخاطبان خود استفاده کند. تست های روانشناسی قبل از ازدواج می توانند به صورت پر کردن پاسخنامه و یا طی یک مصاحبه اختصاصی با هر یک از طرفین صورت گیرند. بررسی وجود اختلالات روانی، شیوه نحوه برخورد هر شخص با مسائل و مشکلات فردی افراد می تواند در تست های روانشناسی قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گیرند.

 

سلامت روانی افراد یکی از شروط داشتن یک رابطه سالم و موثر است. اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری در زمینه تست های روانشناسی قبل از ازدواج دارید و یا متوجه رفتارهای غیر معمولی در نامزد خود شده اید، می توانید برای پرسیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج خود با کلینیک مشاوره ازدواج افق سلامت تماس بگیرید.

اکنون که از اهمیت مشاوره قبل از ازدواج آگاهی پیدا کردید، باید بدانید که نقش کلینیک مشاوره ازدواج و درمانگر متخصص این در نیز بسیار پر رنگ است. مشاوری که دراین حوزه کار می کند باید بتواند با صبوری به تمامی صحبت های قبل از ازدواج طرفین گوش دهد، و با توجه به نتایج تست های روانشناسی قبل از ازدواج راهکارهای مناسبی به آن ها ارائه دهد.
 

کلینیک مشاوره ازدواج افق سلامت با دارا بودن شعبه های متعدد در سراسر شهر تهران و هم چنین حضور متخصصان و مشاوران به نام مشاوره قبل از ازدواج، آماده ارائه انواع خدمات مشاوره به شما عزیزان می باشد. اگر امکان مراجعه حضوری برای شما عزیزان دشوار است می توانید سوالات روانشناسی قبل از ازدواج خود را از طریق تلفن این مرکز و یا به صورت آنلاین با متخصصان ما در میان بگذارید. برای دریافت هرگونه اطلاعات بیشتر کافی است با ما تماس بگیرید.

مشاهده متخصصین زوج درمانی و سکس تراپی

مشاهده خدمات مشاوره پیش از ازدواج

جامع و کامل بود
فقط به من هم کمک کنید
خیلی آشفته شدم این روزا
بعد دو ازدواج ناموفق الان جوابم به سومین ازدواج مثبت باشد یا منفی

روانشناسی قبل از ازدواج

${description}

برای تماس با ما با شماره های زیر تماس بگیرید

021-44025086

021-88857143

می توانید در این بخش لیست پیش از ازدواج سامانه رسا را مشاهده
کنید و مشاور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

روانشناسی

متخصص روانشناسی خانواده دانشگاه علوم تحقیقات اهواز
،
سابقه طبابت :از سال 95
،

دکتری روانشناسی تخصصی ، روانشناسی

لیسانس مشاوره کودکان استثنایی
،
ارشد روانشناسی عمومی
،
دکتری روانشناسی تخصصی

روانشناسی قبل از ازدواج

دکترای روانشناسی سلامت و بیماری های مزمن ، روانشناسی

ارشد روانشناس بالینی
،
دکتری روانشناسی سلامت
،
سابقه فعالیت از سال 1396

دکتری روانشناسی عمومی ، روانشناسی

دکتری روانشناسی عمومی
،
سابقه فعالیت مشاوره از سال 1390
،
گذرندان دوره های درمان افسردگی / سکس تراپی / زوج درمانی / مهارت حل مساله / مدیریت استرس

روانشناسی

کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی از دانشگاه پیام نور مرکز تهران
،
دارای سه سال سابقه مشاوره در صدای مشاور مرکز بهزیستی تهران
،
دارای سه سال سابقه مشاوره تلفنی و حضوری در کلینیک های خصوصی

روانشناسی

کارشناس ارشد روانشناسی و فارغ التحصیل ممتاز دانشگاه خوارزمی تهران
،
عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
،
عضو انجمن روانشناسی ایران

ازدواج بدون شک یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر فرد است. افراد به واسطه ی ازدواج تصمیم می گیرند که رابطه ی عاطفی و عاشقانه ی خود را همیشگی کنند و با هم برای ساختن زندگی و رسیدن به اهداف خود از جمله تشکیل خانواده ای سالم تلاش کنند.

ازدواج با تعهد و بار مسئولیت سنگینی همراه است. در هر ازدواجی دو نفر متعهد می شوند که برای ساختن یک زندگی مشترک قدم های لازم را برداشته، و برای همیشه به محبت یکدیگر پایبند باشند. اما برای تحقق این تعهد ها باید به سه مورد مهم قبل از ازدواج سنجیده شود: آمادگی هر یک برای تشکیل زندگی مشترک، تناسب و تطابق زوج و خانواده ها و در نهایت مهارت های ارتباطی هر دو نفر. از آنجا که پیش از ازدواج به علت علاقه و شور و شوق ممکن است افراد نتوانند واقعیت ها را ببینند و درست بررسی کنند، بهتر است برای اطمینان از یک متخصص مجرب، مشاوره پیش از ازدواج گرفته شود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مشاور به جای شما تصمیم نمی گیرد، بلکه با صحبت کردن با هر دو نفر و در صورت لزوم گرفتن آزمون های شخصیتی می تواند شما را از چالش های پیش رو آگاه کرده و برای رویارویی با آن آموزش دهد.

مشاوره پیش از ازدواج به صورت جلسات انفرادی و زوج درمانی برگزار می شود. روند مشاره را می توان به سه مرحله ی کلی تقسیم کرد:• بررسی آمادگی افراد برای ازدواج• بررسی تطابق و تناسب زوج و خانواده ها• آموزش نحوه ی رویارویی با مشکلات پیش روکه در ادامه به تفصیل درباره ی آن توضیح می دهیم.

 

مهم ترین سوالی که مشاور می تواند در پاسخگویی به آن به شما کمک کند این است که آیا هر دو شما برای این ازدواج آماده اید؟ بسیاری از ازدواج های ناموفق به این دلیل شکست می خورند که هنگام آشنایی دلایل محکمی نداشته اند. بعضا افراد از ترس تنهایی و صرفا برای مستقل شدن و جدا شدن از خانواده ی خود یا دلایل غیر منطقی دیگری تصمیم به ازدواج می گیرند، که همین محکم نبودن دلیل می تواند در آینده رغبت شما را به حفظ آن کمرنگ کند. از طرفی برخی افراد سلامت روان لازم برای یک ازدواج موفق را ندارند و هر رابطه ای که قبل از درمان مشکلاتشان شکل بگیرد محکوم به شکست است. مشاور می تواند از سلامت روان هر دو شما اطمینان حاصل کرده و به شما در ترسیم اهدافتان از ازدواج کمک کند.

حالا که شما از آمادگی خود برای ازدواج اطمینان پیدا کردید، مهم است بدانید که آیا می توانید باقی عمر خود را با کسی که برای ازدواج در نظر دارید بگذرانید؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینید که آیا بین شما و خانواده هایتان تناسب فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و تحصیلی وجود دارد؟ البته که عشق و علاقه برای هر ازدواجی لازم است اما بررسی نکردن میزان تناسب شما و همسر آینده تان می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد. البته که در سنجیدن میزان تطابق زوجین و خانواده ها نباید وسواس به خرج داد، بلکه باید بسته به حساسیت دو طرف از امکان تعامل آنها با حدی از تفاوت ها مطمئن شد.

علاوه بر سنجش زمینه های فردی و خانوادگی افراد، یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در موفقیت یک ازدواج، همخوانی و همگرایی علائق و آرزو ها و برنامه های آینده ی دو نفر است. قبل از ایجاد تعهد دو نفر باید بدانند که آینده ای که هر یک برای خود و زندگی مشترکشان متصور می شود می تواند با نسخه ای که همسرش در سر می پروراند یکی شود. در غیر اینصورت ممکن است افراد مجبور به فدا کردن کل اهداف و آرزو های شخصی یا ترک زندگی مشترک شوند. مثلا هر دو طرف باید بدانند که چه تعداد فرزند و در چه زمانی می خواهند، یا در مورد محل و شرایط زندگی، شغل افراد و … باید تصمیم گیری کنند.

حال که شخصیت و باور ها و انتظارات شما مشخص شد، برای ساختن ازدواجی موفق به مهارت هایی نیاز دارید که بتوانید تفاوت ها و تعارضات را هنرمندانه مدیریت کنید.

 

در آخرین مرحله ی مشاوره پیش از ازدواج، مشاور با بررسی رفتار ها شخصیت شما تشخیص می دهد که آیا توان مدیریت مشکلات و تعارضات را دارید یا نه. البته نگران نباشید، از آنجا که شما در مسیر زندگی مشترک بی تجربه هستید طبیعی است که قبل از ازدواج نتوانید از برخورد خود در مواجهه با مشکلات مطمئن باشید. به همین دلیل است که در انتهای مشاوره پیش از ازدواج، معمولا به شما آموزش هایی برای تعامل سازنده تر و بی تنش داده می شود. حتی ممکن است مشاور شما را به کتاب ها و کارگاه هایی برای فراگیری مهارت های ارتباط موثر تشویق کند یا به شما پیشنهاد کند که تا مدتی قبل و بعد از ازدواج در صورت بروز هر اختلافی از وی کمک بگیرید.

از آنجا که برای شروع روند مشاوره نیاز است تا طرفین تا حد خوبی با یکدیگر آشنا شده باشند بهتر است که به محض آشنایی برای مشاوره پیش از ازدواج اقدام نکنید. همچنین از آنجایی که یکی از هدف های مشورت گرفتن از متخصص روانشناس این است که قبل از ایجاد وابستگی بتوانید بررسی های لازم را بکنید، بهتر است زمان مشاوره را به وقتی که رابطه ی عاطفی عمیقی شکل گرفت موکول نکنید. چرا که در این شرایط تصمیم گیری برای هر دو شما تحت تاثیر احساسات شدید قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین اجزای یک مشاوره پیش از ازدواج خوب، شخص مشاوری است که برای این فرآیند شما را همراهی می کند. انتخاب مشاور برای مشاوره پیش از ازدواج و انتخاب همسر کمی حساس تر از انتخاب مشاور برای مشکلات فردی است. شما باید کسی را انتخاب کنید که تجربه و تخصص مشاوره پیش از ازدواج و زوج درمانی داشته باشد، همچنین باید کسی را پیدا کنید که هر دوی شما بتوانید ارتباط خوب و راحتی با وی بر قرار کنید. البته همیشه پیدا کردن مشاور خوب آسان نیست. چرا که خیلی از اطرافیان ما ممکن است تا بحال از مشاور روانشناسی استفاده نکرده باشند تا کسی را به شما معرفی کنند. برای این منظور ما می توانیم تعدادی از بهترین مشاورین روانشناس متخصص حوزه پیش از ازدواج را به شما معرفی کنیم.

بسیاری بر این باورند که بهترین روش مشاوره با روانشناس مراجعه ی حضوری است، چرا که مشاور علاوه بر کلام و لحن مراجع، به حالات چهره و زبان بدن وی هم می توانند توجه کند. اما اگر اولین بار است که می خواهید اقدام به مشاوره ازدواج نمایید برای اطمینان از دلنشین بودن ارتباط شما و روانشناس باید حداقل یک جلسه ی کامل مراجعه کنید که علاوه بر رفت و آمد و هزینه ی بالا، احتمالا لازم است چند روزی منتظر فرا رسیدن نوبتتان باشید. در چنین شرایطی امتحان کردن مشاورین مختلف به صورت حضوری تا پیدا کردن مشاور دلخواه ممکن است باعث منتفی شدن برنامه ی مشاوره شما شود. همچنین معمولا جلسات مشاوره پیش از ازدواج حضوری به این صورت است که دو نفر باید در یک زمان مراجعه کرده و به نوبت یا همزمان با مشاور صحبت کنند که باز هم سختی مراجعه متعدد، آن هم برای دو نفر ممکن است باعث رها کردن فرایند مشاوره شود.

راه حل دیگری که در کنار مشاوره حضوری وجود دارد مشاوره پیش از ازدواج تلفنی است. شما با یک تماس متوجه می شوید که با مشاور احساس راحتی می کنید یا نه. و فرآیند پیدا کردن مشاور را با زحمت و اتلاف وقت کمتری طی می کنید. همچنین در این روش هزینه ی مشاوره به مراتب کمتر از جلسات حضوری است و هر یک از زوجین می توانند از محل کار یا محل سکونت خود با مشاور صحبت کنند. البته جلساتی از روند مشاوره پیش از ازدواج هستند که نیاز به مراجعه دو نفر دارد که عموم مراکز مشاوره تلفنی نمی توانند جلسه ی تلفنی سه نفره بر قرار کنند و در چنین شرایطی از شما می خواهند که به مطب مراجعه کنید.

سامانه ی رسا با درک محدودیت ها و نیازمندی های مشاوره غیر حضوری اقدام به ارائه خدمات مشاوره پزشکی و روانشناسی نموده که در ادامه مفصلا توضیح داده می شود.

 

شما با سامانه رسا می توانید مستقیما با بهترین و مجرب ترین مشاوران و روانشناسان ایران در حوزه ی پیش از ازدواج، تلفنی صحبت کنید.

مزیت رسا نسبت به سایر گزینه ها، امکان برقراری تماس با تلفن همراه، بدون نیاز به گوشی هوشمند و اینترنت است. همچنین شما فقط به ازای هر دقیقه از مکالمه ی خود هزینه پرداخت می کنید که این موضوع می تواند به شما در کاهش هزینه های انتخاب مشاور کمک نماید. از طرفی بر خلاف سایر مراکز مشاوره تلفنی در رسا شما خودتان مشاور خود را بسته به تخصص مورد نظرتان از طیف وسیعی از مشاورین خبره انتخاب می کنید. همچنین سامانه ی رسا به شما این وعده را می دهد که به زودی امکان برگذاری جلسات سه نفره برای زوج درمانی هم فراهم می شود که بدینوسیله تمامی نیاز های مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج را برآورده می کند.

 

درباه رِسا

رِسا
اولین سامانه ارتباط پزشک با بیمار در کشور است و بیماران عزیز
براحتی و بدون نیاز به حضور در مطب پزشک می توانند با پزشک خوب
از هر جایی در ارتباط باشند. پزشکان گرامی نیز می توانند تماس
های بیماران خود را در سامانه رِسا مدیریت کنند.

کاربری

دسترسی سریع

با ما تماس بگیرید

پشتیبانی بیماران :
۰۲۱ – ۷۴ ۴۷ ۱۳ ۰۰

ثبت نام پزشکان :
۰۲۱ – ۷۴ ۴۷ ۱۲ ۰۰

info@resaa.net

روانشناسی قبل از ازدواج

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت به شرکت رسالت سلامت ایرانیان (برگ های سبز و نقره ای سابق) تعلق
دارد © ۱۳۹۹

ضرورت سوالات آشنایی قبل از ازدواج چیست و به چه صورت باید پرسیده شوند؟ ازدواج رابطه‌ای جسمی روانی بر پایه احترام، دوست داشتن، تعهد و صمیمت متقابل است. عشق به تنهایی برای یک ازدواج موفق کافی نیست بلکه آنچه که بیش از همه اهمیت دارد برآورده شدن معیارهای مناسب انتخاب همسر و داشتن تفاهم است. سؤالات آشنایی قبل ازدواج تا حد زیادی به شما کمک می‌کنند تا معیارهای مورد نظر خود را در طرف مقابل شناسایی کنید و به شناخت نسبی از او دست یابید. افرادی که بدون هیج پیش زمینه و شناخت کافی، با یکدیگر ازدواج می‌کنند به سرعت در مسیر تخریب رابطه قدم بر می‌دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انتخاب همسر را مطالعه کنید.

ازدواج و شروع یک رابطه مشترک مستلزم وجود عناصر مهم مانند مسئولیت پذیری، مشخص بودن انگیزه‌های ازدواج، عشق و علاقه، شور زندگی، متعهد بودن و… است. دوران نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج فرصت مناسبی است تا به شناخت کافی از طرف مقابل خود دست یابید. برای این منظور پرسیدن سوالات قبل از ازدواج راهی است برای آشنایی بیشتر با فردی که قصد ازدواج با او را دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انگیزه های ازدواج کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات در زمینه انواع ازدواج کلیک کنید.

روانشناسی قبل از ازدواج

از جمله مهم‌ترین نیاز‌های انسان می‌توان به نیاز به آزادی، امنیت یا بقا، عاطفی و سرگرمی، پیشرفت و نیاز جنسی اشاره کرد. بنابراین سوالات شما بهتر است این مقوله‌ها را پوشش دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوالات قبل از ازدواج اشاره می کنیم. شما می‌توانید این سؤال‌ها را در دوران نامزدی و یا قبل از آن با یکدیگر مطرح کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله دوران نامزدی را نیز مطالعه کنید.

1- منبع درآمد شما چیست؟ هزینه‌های ما چگونه تعیین می‌شود؟ آیا می‌توانیم پس انداز کنیم؟

2- در صورت کار نکردن زن، آیا همسر در آمد کافی برای اداره زندگی را دارد؟

3- برنامه ریزی برای خرج کردن ما چگونه است؟ (خرج کردن، پس انداز، تفریح، مسافرت، غذا، رستوران)

4- پول خود را اغلب خرج چه کار‌هایی می‌کنید؟ دست و دلباز هستید یا حساب گر؟

5- نظرتان در مورد میزان مهریه و نحوه پرداخت به چه صورت است؟

6- محل زندگی و خانه ما در کجا خواهد بود و چه شرایطی (اجاره یا خرید) خواهد داشت؟ در چه محله‌ای؟ 

7- آیا سابقه بیماری خاصی در خانواده خود دارید؟

8- تقسیم دارایی‌ها در زندگی مشترک آینده به نظر شما باید چگونه باشد؟

1- میزان تحصیلات شما چقدر است و نظرتان در مورد ادامه تحصیل چیست؟

2- نظرتان در مورد کار خانم‌ها چیست؟ بعد از بچه دار شدن نگهداری و مسئولیت فرزند با چه کسی است؟

3- اهداف آینده شما در طی چندین سال آینده چیست؟ (دو سال، پنج سال و ده سال آینده)

4- به نظر شما تقسیم وظایف در خانه به چه صورت باید باشد؟ (خرید‌های روزانه منزل، غذا پختن، نظافت خانه و نحوه کمک کردن در امور خانه).

5- زمان کاری شما چقدر است؟ آیا شغل شما به صورتی است که به خاطر آن مجبور باشید شب‌ها نیز کار کنید؟

6- نظر شما در مورد بچه دار شدن چیست؟ و اینکه اگه مایل هستید چند فرزند می‌خواهید داشته باشیم؟ در صورت عدم تمایل به بچه دار شدن یا ناباروری، نظر شما به فرزند خوانده چیست؟

7- در مورد تربیت فرزند نظر شما چیست؟

1- عقاید مذهبی شما چگونه است؟ چقدر آدم مذهبی هستید و اجرای اصول آن چقدر برای شما مهم است؟ 

2- آیا برای شریک زندگی خود محدودیت‌هایی در نظر دارید؟

3- نظرتان در مورد ساعت رفت و آمد و ارتباط با دوستان و خانواده چیست؟

4- نوع پوشش و حجاب چقدر برایتان مهم است؟

1- نحوه نشان دادن عشق و علاقتان به همسرتان چگونه خواهد بود؟

2- وقتی که استرس یا مشغله ذهنی دارید، چگونه می‌توان به شما کمک کرد؟

3- در هنگام جر و بحث، چه عکس العملی نشان می‌دهید؟

4- هنگامی که عصبانی می‌شوید، چه رفتار و برخوردی دارید؟

5- با روبرو شدن با چه مشکلی به نظر شما این ازدواج و زندگی مشترک تمام شده است؟ در زمان پیش آمدن مشکلات چقدر حل آن برایتان مهم است؟

6- به چه تفریحات یا سرگرمی‌هایی علاقمند هستید؟

7- نظر شما در مورد تعهد به زندگی مشترک چیست؟ و چه چیزهایی به نظر شما خیانت محسوب می‌شود؟

1- نظرتان در مورد روابط زناشویی و جنسی چیست؟

2- فانتزی‌های جنسی شما چیست؟

3- فکر می‌کنید در طول ماه چند بار به رابطه جنسی نیاز پیدا خواهید کرد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه زناشویی کلیک کنید.

صداقت در زندگی مشترک یکی از اصول بسیار مهم برای داشتن رابطه‌ای سالم است. این ویژگی پایه‌های زندگی شما را محکم می‌کند. پنهان کاری و دروغ به تدریج سبب دور شدن زوج‌ها و کم شدن عشق و صمیمیت میان آن‌ها می‌شود و حس امنیت در رابطه را از بین می‌برد. متاسفانه برخی از افراد ممکن است برای ازدواج با شما، در پاسخگویی به سوالات آشنایی قبل از ازدواج صادق نباشند. در مشاوره قبل از ازدواج با توجه تست‌های روانشناختی و تست تفاهم قبل از ازدواج میزان موفقیت و ماندگاری هر نوع ازدواجی مشخص می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست تفاهم قبل از ازدواج کلیک کنید.

برخی از سوالاتی که می‌توانید در رابطه با صداقت از همسر آیندتان بپرسید به شرح زیر می‌باشد:

روانشناسی قبل از ازدواج

_اگر در شرایطی راستگویی به نفعتان نباشد، به راحتی دروغ می‌گویید یا به راستگویی خود پایبند می‌مانید؟

_آیا به نظر شما در رابطه زناشویی راستگویی ضروری است؟

_به نظر شما دوستان و نزدیکانتان چه نمره‌ای به راستگویی و صداقت شما می‌دهند؟

این گونه سوالات را نباید به صورتی پرسید که طرف مقابل موضع دفاعی بگیرد. در این صورت احتمال دروغ گفتن در پاسخ‌ها افزایش می‌یابد. از طرف دیگر اگر احساس کردید که طرف مقابل تان در زمینه صداقت جواب‌های کلی و مبهمی می‌دهد یا قصد فرار از پاسخ دارد، بدانید که احتمالا رازهایی برای پنهان کردن دارد و چندان با شما صادق نیست.

ازدواج کردن صرفا به معنی زیر یک سقف رفتن نیست؛ بلکه به معنای سهیم شدن در تمامی جنبه‌های زندگی است. پرسیدن سوالات آشنایی قبل از ازدواج، در تعیین میزان بهزیستی روانی و سلامت عاطفی فردی که قصد دارید با او ازدواج کنید، نقش مهمی دارد. با بررسی دقیق جواب‌هایی که به پرسش‌های شما داده می‌شود، می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد شخصیت او به دست آورید. همچنین سوالات آشنایی قبل از ازدواج کمک می‌کند تا به درک بهتر همدیگر برسید، احساسات خود را راحت‌تر بیان کنید و در نتیجه ازدواج موفق و زندگی مشترک شاد‌تری را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج موفق کلیک کنید.

برای یک ازدواج موفق لازم است که زن و شوهر در تجارب و احساسات یکدیگر نیز باهم شریک شوند. یعنی اینکه زن و شوهر بتوانند با هم زمان صرف کرده و احساسات شان را با یکدیگر در میان بگذارند. میزان عشق و علاقه در بین افراد متفاوت است. مثلا ممکن است زن به عشق و محبت زیاد و مرد به عشق و محبت کمی نیاز داشته باشد. تناسب عاطفی در زن و شوهر باید مورد بررسی قرار بگیرد. چراکه اگر این تفاوت زیاد باشد، زندگی مشترک با مشکل مواجه می‌شود. به این صورت که نیاز به عشق در زن ارضا نشده و مرد نیز در اثر دریافت محبت زیاد اذیت می‌شود. در رابطه با سلامت عاطفی می‌توانید سوالات زیر را بپرسید:

_در زمینه ابراز احساسات چگونه عمل می‌کنید؟ آیا می‌توانید به راحتی محبت خود را به عزیزان تان ابراز کنید؟

_کدام یک از احساسات خود را به راحتی بیان کنید و صحبت در مورد کدام احساسات برای تان سخت است؟

_درمورد افرادی که راحت ابراز احساسات می‌کنند و آن‌هایی که ابراز احساس نمی‌کنند چگونه فکر می‌کنید؟

پاسخ‌های صادقانه در این زمینه اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه احساسات هردوی شما در اخیارتان قرار می‌دهد.

در وجود فرد بزرگسال و بالغی که برای ازدواج و قبول مسئولیت آماده است، میل به رشد و ارتقا نیز وجود دارد. فرد بزرگسالی که بالغ شده است به یادگیری بیشتر علاقه داشته و تلاش می‌کند که خود را در ابعاد فردی، ارتباطی و انعطاف پذیری ارتقا دهد. چنین فردی به خوبی می‌داند که انسان کامل و بدون نقصی نیست اما برای رشد شخصیت و بهبود نقطه ضعف‌هایش در زندگی مشترک تلاش می‌کند.

در هر زندگی مشترکی و میان زن و شوهر مشکلاتی به وجود می‌آید اما اگر شما و همسرتان متعهد به یادگیری باشید، با تغییراتی در رفتار و شیوه زندگی از این مشکلات عبور کرده و کیفیت زندگی مشترک تان را افزایش می‌دهید. میل به یادگیری و تغییر انسان را در برابر مشکلات قدرتمند تر از قبل می‌کند اما در غیر این صورت تنها صورت مساله پاک می‌شود و همه مشکلات به صورت حل نشده بر روی هم انباشته می‌شوند. با پرسیدن برخی از سوالات می‌توانید این ویژگی را در همسرتان ارزیابی کنید. این سوال‌ها به شرح زیر می‌باشند:

1_آیا در کودکی نقطه ضعف خاصی داشته اید؟ برای بهبود این نقاط ضعف اقدامی کرده اید و موقف شده اید؟ آیا به نظرتان در بزرگسالی هم امکان تغییر وجود دارد؟

2_در هنگام بروز بحران در رابطه چه اقدامی انجام می‌دهید؟ سریعا از رابطه منصرف می‌شوید یا برای حل مشکل راهکاری می‌اندیشید؟

3_فکر می‌کنید چه خصوصیاتی در وجودتان نیاز به تغییر دارد؟ چه خصوصیاتی را دوست دارید در خود تقویت کنید؟

این سوال‌ها را در مرحله اول باید از خود بپرسید تا این ویژگی را در وجود خود ارزیابی کنید. همچنین توجه داشته باشید که سوال‌ها باید به صورتی پرسیده شوند که فرد احساس ناراحتی نکند. بازجویی کردن و شکاکیت در دوستی‌ها و آشنایی‌های قبل از ازدواج، از میزان صداقت زوجین می‌کاهد. اگر طرف مقابل حس کند که تحت بازجویی قرار گرفته پاسخ‌هایش تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات در دوستی های قبل ازدواج کلیک کنید.

سوالات آشنایی قبل از ازدواج، بهترین و مؤثرترین راه برای رسیدن به شناخت پیش از ازدواج از همسر آینده‌تان است. البته توجه داشته باشید که شیوه بیان و طرح کردن این سوالات بسیار مهم است. چرا که در پاسخی که دریافت می‌کنید، بسیار تأثیر می‌گذارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت پیش از ازدواج کلیک کنید.

شما سوالات پیشنهادی مطرح شده را می‌توانید در دوران دوستی‌های قبل از ازدواج نیز بیان کنید. بهتر است در مورد مسائل و موضوعاتی که برایتان در اولویت قرار دارد، سوالات دیگری به این لیست اضافه نمایید تا بتوانید به انتخابی صحیح دست یابید. این پرسش‌ها باعث می‌شود که درک بهتری از شیوه جهان بینی یکدیگر داشته باشید. مسلما درک بیشتر با افزایش همدلی و صمیمیت همراه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوستی های قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

سلام ببخشید ی سوال داشتم، همین سوالا رو بپرسم کافیه؟

سلام مسلما هر رابطه و هر فردی منحصر به فرد بوده و باید برای شناخت برخی ابعاد شخصیت و رابطه بیشتر مورد توجه و دقت قرار بگیرند. برای آن که بتوانید تصمیم مناسب تری بگیرید می توانید از مشاوره پیش از ازدواج استفاده نمایید

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

آیا مشاوره ازدواج برای گرفتن تایید متخصص است؟ در ابتدای آشنایی قبل از ازدواج خیلی از نکات مهم برای شروع یک زندگی مشترک نادیده گرفته می شود، به همین دلیل با گذشت سال ها، مشکلات و اختلافات زیادی بین زوج ها به وجود می آید. مشاوره قبل از ازدواج مانند واکسنی برای پیشگیری از طلاق می باشد. ازدواج مهمترین تصمیم در زندگی هر فردی است، پس برای تصمیم گیری و کسب مهارت های لازم نیاز به آموزش دارید. باید بدانید که همسر آینده شما در خانواده ای با افکار، فرهنگ، علایق و تربیتی کاملا متفاوت با شما بزرگ شده است؛ خواه ناخواه بسیاری از معیارها و علایق زندگی او با شما متفاوت است. پس باید بیاموزید که چگونه با وجود این تفاوت ها یک زندگی مشترک موفق بسازید. می توانید برای درک بهتر مقاله عوامل اصلی طلاق و سوالات مهم قبل از ازدواج را حتما بخوانید.

ازدواجشان از هر لحاظی کامل و عالی به نظر می رسید. زوجینی که از هر لحاظی در زندگیشان موفق بودند. اما با گذشت زمان چهره زندگیشان عوض شده بود به طوری که هیچ امیدی برای بیرون امدن از بحرانی که با آن مواجه بودند، نداشتند. دعوا با همسر جزو روال عادی زندگیشان شده بود و عشق اوایل ازدواج این زوجین از زندگی مشترک شان رفته بود. باید بدانید که مشاوره ازدواج در چنین شرایطی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید با ترس، انتظارات، خشم و رفتار های پرخاشگرایانه برخورد صحیحی داشته باشید و آن ها را مدیریت کنید. در ادامه مهمترین نکاتی که در مشاوره ازدواج می آموزید نوشته شده است :

هر کسی دارای یک شخصیت است و حساسیت های خاصی دارد که وقتی صحبت می کند یا کاری را انجام می دهد در حال نشان دادن آن هاست. شخصیت از دوران کودکی تا بزرگسالی هر کسی در حال شکل گیری است. بنابراین باید بدانید که واکنش هرکسی نسبت به چیز هایی که بر روی آنها حساس است غیر قابل کنترل می باشد. برای داشتن ازدواج موفق و برقراری ارتباط صحیح با همسر باید از حساسیت های او آگاه باشید تا باعث تشدید حساسیت همسرتان نگردید.

روانشناسی قبل از ازدواج

از جمله مهمترین حساسیت های افراد می توان به حساسیت به خشم، حساسیت به احترام، حساسیت به ناامیدی، حساسیت به ارزش ها، حساسیت به بی کاری، حساسیت به خانواده و … اشاره داشت. این حساسیت ها باعث می شوند تا خاطرات گذشته در فرد زنده شوند که ممکن است موجب واکنش احساسی منفی در فرد گردد. شما مسئول این حساسیت منفی نیستید ولی مطمئنن خاطرات بد سرکوب شده و احساسات همسرتان را باز می گردانید و آن ها را برایش زنده می کنید.

یکی از موارد مهمی که اکثر زوجین فراموش می کنند توجه به حساسیت های خودشان است. خطرات بد سرکوب شده در ناخودآگاه که هنگام تحریک شدن برای ما یادآوری می شوند، بسیار خطرناک هستند. بنابراین باید اول از چیزهایی که شما را آشفته، ناراحت و یا عصبانی می کند آگاه باشید. ممکن است در همسرتان عادات بدی وجود داشته باشد که شما آن را دوست نداشته باشید و خاطرات بد و احساسات منفیتان را تحریک و شما را عصبانی می کند در نتیجه مانع به وجود آمدن ارتباطی صحیح بین شما و همسرتان می گردد.

معمولا زوجین در زمان برخورد با اختلافات زناشویی دائما یکدیگر را مقصر می دانند و همدیگر را سرزنش می کنند. به طوری که همواره همسرشان را مسئول خراب شدن رابطه و نابودی ازدواجشان می دانند. باید بدانید که سرزش یک نوع عذر و بهانه خود خواهانه است که سبب می شود تا یک نفر به قیمت ناراحتی و نارضایی دیگری احساس بهتری داشته باشد. باید بپذریم که هیچ کس کامل نیست. 

باید به جای عیب جویی از نقص ها و کمبود های همسرتان، سعی کنید به طور محبت آمیز برخورد کنید  در مورد مسائلی که شما را نارحت و عصبانی می کند. به آرامی و با ملایمت رفتار کنید. برنده یا بازنده بودن در زمان برقراری با همسرتان به هیچ عنوان معیاری صحیحی برای داشتن یک ازدواج موفق نیست. بلکه باید این نکته را درک کنید که نمی توان با سرزش یک ارتباط موثر برقرار کرد.

وقتی به جای انتظار برای تغییر همسرتان، تصمیم به بهبود رفتار خودتان بگیرید. احساس مسئولیت کنید و تغییرات مثبتی در زندگی مشترکان ایجاد کنید. به مرور زمان متوجه می شوید که دیگر بسیاری از مشکلات گذشته را ندارید و احساس ناامیدی و درماندگی نمی کنید.

پویایی و مسئولیت پذیری به شما کمک می کنید که به جای تمرکز بر روی نقص ها و کمبود ها و انتظار کشیدن، زندگی مشترک خود را بهبود بخشید. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که وقتی زن یا شوهر تغییر کنند؛ کل خانواده به سمت تغییر پیش خواهد رفت.

در نهایت باید بدانید که مهم نیست که چقدر از شما انتقاد می شود یا اینکه همسرتان چقدر شما را مسئول خراب شدن رابطه ای که با او دارید می داند. شما همواره دیدگاه مثبت و انرژی خود را حفظ کنید. اگر شما در صدد تلافی کارها، واکنش های همسرتان رفتار کنید. اذیت خواهید شد و احساس درماندگی به شما دست می دهد. 

  

 

مشاوره قبل از ازدواج دارای 3 هدف اساسی است:

1- بررسی آمادگی  نامزدها برای ازدواج

2-ارزیابی هم کف بودن و یا هماهنگی و همسانی نامزدها

3- ارزیابی مهارت های زندگی مشترک نامزدها

وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند مقدمات ازدواج خود را فراهم می کنند، اما اگر به بررسی دقیق تر بپردازیم متوجه می شویم آنها مقدمات عروسی خود را فراهم می کنند و در واقع برای عروسی آماده می شوند تا برای ازدواج. خرید و یا اجاره لباس عروسی،  خرید طلا و جواهرات، اجاره سالن و تهیه سفارش غذا، تهیه لیست میهمانان، چاپ کارت عروسی و درنهایت مراسم عروسی. تمام آمادگی های چند ماهه در یک شب به اتمام می رسد. ظاهراً همه چیز پسندیده است.

اما آیا به این هم فکر می کنیم اگر این زوج جوان با یکدیگر در موضوعاتی مانند: تصمیم گیری در مسائل زندگی مشترک، برنامه ریزی مالی، اوقات فراغت، برقراری ارتباط، اعتقادات مذهبی، فعالیت های لذت بخش، صمیمیت و دلبستگی، مسئولیت پذیری، ایجاد تغییر در یکدیگر، قضاوت منصفانه بر مبنای جنبه های مثبت و منفی و … با دشواری مواجه شدند با کدام وسیله در سبد جهیزیه و با کدام قسمت از ماشین و خانه خواهند توانست این مشکلات را حل کنند؟ اگر فریاد آنان در حل مسائل زندگی مشترک بلند شد و به گوش همسایه و دیگران رسید، آیا باز هم همه چیز آبرومندانه خواهد بود؟ هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است، این مرحله مهمترین مرحله‌ مشاوره ازدواج است زیرا جنبه‌ پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود.

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج زمانی مشخص می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم که انسان ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاوره نیاز دارید.

 

در مشاوره پیش از ازدواج، مشاور جلساتی به‌ صورت انفرادی و زوجی (زوج درمانی)، مشاوره می‌دهد. گاهی اوقات بعضی از مشاوران آزمون های معتبری را به صورت کتبی از طرفین می‌گیرند که احتمال موفقیت‌آمیز بودن ازدواج را بررسی می‌کند، البته احتمال به‌ معنی قطعیت نیست. این آزمون های شناختی به‌ منظور شناخت زیر ساخت های شخصیتی طرفین به کار می‌رود. به‌ عنوان مثال، در نظر بگیرید از طریق این آزمون ها، یکی از زوج ها درون‌گرا شناسایی شود، که تمایل به کناره‌گیری، سکوت، تنهایی و خلوت دارد، در مقابل زوج دیگر برون‌گرا است به طوری که حضور در جمع، خرید کردن و مهمانی رفتن را ترجیح می‌دهد. مسلماً این دو نفر در ارتباط با هم به مشکلاتی برخورد خواهند خورد، چرا که خصوصیات زیرساختی شخصیتشان با هم متفاوت است، به این معنی که یک نفر همیشه باید گذشت کند و خواسته‌های خود را نادیده بگیرد.

متخصص در مشاوره پیش از ازدواج توانایی سنجش و شناخت تفاوت های زیر‌ بنای شخصیت را دارد و نظر زوجین را نسبت به این تفاوت ها جلب می‌کند، موارد دیگری که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود، آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها و رمز و رازهای طرفین است، مشاوره قبل از ازدواج به طور کلی مشاوره برای انتخاب مورد مناسب برای یک عمر زندگی است. در مشاوره قبل از ازدواج، مشاور هیچ وقت به طرفین نمی گوید که این کار را بکنید یا نکنید بلکه وظیفه مشاور آگاه کردن است. او می‌گوید که نتیجه چنین ازدواجی چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید، مشاور تلاش می‌کند دیدگاه‌ها و اهداف زوجین را در زندگی مورد بررسی قرار دهد و طرف مقابل را با این دیدگاه‌ها و اهداف آشنا کند.

اول از همه باید فکر ‌کنید چه چیزهایی را می‌توانید و باید با مشاور در میان بگذارید؟ آیا باید تمام جزئیات مسائل خانوادگی‌تان را به مشاور بگویید یا فقط باید مسائلی را مطرح کنید که باید روی آن‌ها کار بشود؟ اگر مسأله خیلی حساس است، آیا باید تمام آن را تعریف کنید یا باید شمایی کلی از مسأله را مطرح کنید؟ اگر همسرتان در جلسه حاضر است و تعریف کردن موضوع خاصی باعث شرمندگی او می شود، او را دچار خشم می کند یا در او احساس گناه را بیدار می کند، بهتر است بعضی چیزها مخفی بماند، مگر اینکه موضوع اصلی مراجعه شما به مشاور همان باشد.

نظرات منصفانه ای درباره نقاط قوت و ضعف همسرتان و همچنین درباره خودتان ارائه بدهید. آماده باشید به جای اینکه تمام مدت از همسرتان ایراد بگیرید و از او انتقاد کنید، درباره خودتان صحبت کنید. بگویید: «احساس خشم کردم وقتی که…» یا «احساس غم کردم وقتی که…” روی مشکلات اصلی متمرکز شوید. ممکن است در زندگی زناشویی تان با چند مسأله دست و پنجه نرم کنید، بدترین و بزرگترین مشکل را درنظر بگیرید و به کمک مشاور، نخستین مرحله را برای آن طراحی کنید. جزئیات را مستند کنید. تاریخ ها، ساعت ها و محل های وقایع مهمی را که به یاد دارید، در اختیار مشاورتان قرار دهید تا چشم انداز دقیقی از موقعیت موجود داشته باشد. با توجه به آنچه گفته شد، اگر بخواهید برای مشاوره ازدواج مراجعه کنید، فکر می کنید چه مسائلی برایتان اولویت داشته باشد؟

 

زمان انجام مشاوره ازدواج دارای اهمیت بسیاری است همانگونه که شرح داده شد. هدف از انجام مشاوره قبل از ازدواج رسیدن به یک مدل برای برقراری ارتباط بین زوجین است و برای آنکه این امر با موفقیت توام گردد، می بایست در زمان مناسبی این کار صورت پذیرد. بلافاصله پس از آشنایی و یا شروع صحبت موقعیت مناسبی برای اینکار نیست.

همچنین گذشت زمان زیاد از آشنایی به دلیل اینکه رابطه عاطفی شکل گرفته از سودمندی جلسات مشاوره ازدواج خواهد کاست. معمولا بهترین زمان انجام مشاوره در صورت خواستگاری بعد از هشت الی ده ساعت گفتگو و در صورت آشنایی پس از دو یا سه ملاقات است. با این در هر مرحله از آشنایی که هستید برای ازدواج که یکی از اصلی ترین تصمیمات زندگی هر فرد است بهتر است از یک متخصص مشورت بگیرید. برای دریافت مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی تماس گرفته تا شما را یاری کنند.

برای مشاوره ازدواج تلفنی می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

من یکی رو دوست دارم. اصلا بهم توجه نمی کنه کلی ام تلاش کردم تا بهش ثابت کنم دوسش دارم. نمی دونم باید چی کار کنم. انقدر برای اینکه بهش بفمونم دوسش دارم تلاش کردم که از جمع دوستای مشترکی داشتیم کم کم دارم حذف می شم. واقعا نه اون درکم می کنه نه دوستام….. خیلی خیلی تنها شدم خیلی

نصيحتي نمايمت بشنو و بهانه مگير / هر آنچه ناصح مشفق بگويدت بپذير.
ميل رفتن منما اي دوست، دمي با ما باش / بر لب جوي طرب جوي و بکف ساغرگير.

با سلام و احترام. البته باید تمایل و رغبت در امر ازدواج دو طرفه و با آگاهی درست از هم باشد.
درضمن توصيه مي نمايم کتاب «تنها راه رسيدن به تکامل و سعادت ابدي و چشيدن لذات واقعي/ ج1» را حتماً مطاله نماييد، که در واقع بسيار فوق العاده براي زندگي هم اکنون و آيندة شما مهم و البته مفيد است. اين کتاب ارزشمند در پيرامون مسائل خانوادگي، زناشويي، تولید نسل، پزشکی و نیز اجتماعي مي باشد و البته به همراه داستان هايي کوتاه امّا بسيار آموزنده و شيريني است، که باعث مي شوند طعم لذيذ آرامش و نشاط زندگي را بهتر و بيشتر و البته پيوسته در زندگي خود بچشيد. در ضمن جلد 2، بیشتر برای زنان و مادران گرامی و بارداری است.

سلام وقت بخیر
من خیلی وسواسم تو ازدواج ولی تا میام یکیو دوسش داشته باشم اولش که دوسم داره و خوب جوابه پیامام رو میده و حتی تلفن هم بهم میزنه ولی تا میفهمه خیلی دوسش دارم یکم سردتر میشه نسبت به پیامام و حتی خیلی وقتا جواب پیامم رو هم نمیده الان که یکیو دوسش دارم و یکم اینجوری میکنه من چیکار کنم دوباره مثله قبل جواب پیامام رو با اشتیاق بهم بده و بهم زنگ بزنه حواهش میکنم کمکم کنین چه ابتکاری باید به خرج بدم که خودش عاشقم بشه و بهم نزدیک بشه
ممنونم از شما

با آقایونی که اوایل خودشون بیشتر دوس داشتن طرفشونو و بعد از اشنایی که متوجه میشن طرف دوسشون داره و زیاد طرفو تحویل نمیگیرن چیکار باید کرد که دوباره برا طرفشون قلبشون بتپه و عاشقش بشن خواهش میکنم کمکم کنید که بتونم دوباره نظر طرفمو جلب کنم


سلام مرسی از مطالب خوب تون

سلام سوالی در زمینه مشاوره ازدواج و یا مشاوره قبل از ازدواج دارید بفرمایید پاسخ داده می شود.

سلام ،پسری 32 ساله هستم،مجردم،با شغل و درآمد خوب،با یه خانمی آشنا شدم ،دو بار ازدواج ناموفق داشته،از ازدواج دوم یه بچه داره که حضانتش رو پدرش برعهده گرفته،الان من ایشون رو دوست دارم،اما فکر اینکه ایشون با همسران قبلیش چه کارهای کرده ذهنم رو مشغول کرده و احساس میکنم بعد از ازدواج این موضوع مرا اذیت خواهد کرد،لطفا مرا راهنمایی کنید،که آیا اصلا ازدواج من و ایشون صحیحه؟ و اگه صحیحه چکار کنم؟با تشکر

سلام ازدواج برای هر کس با اهداف به خصوصی صورت می گیره. معمولا ازدواج هایی که در آن احساس درک شدن و توجه متقابل وجود داره هر دو نفر بعد از ازدواج احساس آرامش خواهند کرد. اما برای آن که بتوانیم موفقیت یک ازدواج را پیش بینی کنیم معیارهای زیادی باید مورد بررسی قرار بگیرند. اما بسیاری از مسائل را نمی توان در ازدواج پیش بینی کرد و شکست در رابطه برای هر کسی می تواند اتفاق بیفتد. اگر گذشته ایشون بر رابطه و دیدگاه شما به ایشون تاثیر دارد پس توصیه می کنیم برای بررسی کامل موضوع به مشاور ازدواج مراجعه نمایید. مشاور با بررسی ابعاد مختلف رابطه به شما کمک می کنه تا بهترین تصمیم را در این رابطه بگیرید.

روانشناسی قبل از ازدواج

باسلام
من و یه آقایی همدیگرو میخوام خاتواده هامون راضی هستن جز داداشای من که مخالفت شدید دارین بااین قضیه و منم میخوام تاحدودی راضی باشن که بعد ازدواج خدایی نکرده مشکلی پیش نیاد
علت مخالفت داداشام میگن پسره هم غریبه هستش از استان دیگه هم اینکه کمی حاضرجواب و این به درد زندگی باتو نمیخوره درحالیکه من شناختم و میدونم میتونم باهاش زندگی کنم و اینکه واقعا ایشون منو دوس دارن و منم همچنین.
لطفا راهنمایی کنید اگر سوالی دارین بپرسین جواب میدم که کمک بیشتری شاید بهم بشه

سلام یکی از بخش های شیرین ازدواج رضایت دو خانواده به وصلت هست. زمانی که مخالفتی پیش میاد از دو جنبه باید به موضوع نگاه کرد. اول اینکه این مخالفت چقدر می تونه در مورد آینده شما صحت داشته باشه و دوم اینکه برای پی بردن به حقیقت امر چه کسی پاسخ بهتری می تونه به شما و خانواده اتون بده. اگر گفته های خانواده اتون مورد پذیرش شما نیست و این مخالفت موجب نرسیدن شما و یا شک و دودلی در شما برای ازدواج شده، پس لازمه که برای پیشگیری از بدتر شدن اوضاع از اقدامات عجولانه و یکدندگی خوداری کرده و سعی کنید موضوع را با گفتمان به نتیجه برسانید. در این زمان احتمال نادیده گرفته شدن نظرات شما زیاده چرا که درگیر بودن احساسات تان در رابطه با نامزدتان و از طرفی باور اطرافیان به تاثیر این احساسات در تصمیم گیری تان باعث می تواند شرایط را سخت تر و پیچیده تر بکند. بنابراین توصیه می کنم حتما قبل از هر کاری با فردی مشورت کرده و از تجربیات دیگران استفاده نمایید. مشاوره ازدواج نیز به شما این امکان را می دهد تا با دریافت نظرات تخصصی روانشناسان خانواده از بهترین راهکار استفاده نمایید.

جواب سوالم لطفا. من نیاز دارم به پاسختون

با توجه به پاسخی که به شما داده شد برای رسیدگی بیشتر موضوع در این فضا نمی توان به راه کار مناسبی رسید. می توانید تنها با یک تماس از مشاوره ازدواج بهره مند شوید

سلام . وقت بخیر . من ۳۲ سالمه و ۵ ساله با پسری هم سن خودم دوستم . هم دیگه رو دوست داریم اما ایشون این رابطه رو به همین صورت نگه داشته و این واقعا برام سخت هست . مادرش از مدتها قبل متوجه دوستی ما شد و واکنش خوبی نشون نداد . ی جورایی انگار خودشون باید براش همسر انتخاب کنن. و بعد هم خود ایشون هم راجع به قضیه ازدواج ترس دارن البته ازدواج با من.چون دوستیم .میگه اگه دچار مشکل شیم انوقت چی. ما تو شهرهای نزدیک همیم . با نیم ساعت فاصله . و خانوادش معیارهای عجیب غریبی دارن مثل این که طرف غریبه نباشه . حتما اشنا باشه و چادری باشه و ازاینجورچیزا. احساس میکنم با اینکه دوستم داره در مورد ازدواج سردرگمه و گذشت این مدت طولانی هم فایده ای نداشته . خیلی کلافه شدم . من این چند سال واقعا اذیت شدم چون رابطمون یه جا ساکن موند . نمیدونم چکار میشه کرد . باید چکار کنم . دوستش دارم ادمی نیستم که بتونم ترکش کنم . ینی امتحان کردم نتونستم . راه حلی پیدا نمیکنم. چکار کنم .

سلام هر کسی برای ازدواج دارای معیارها و انگیزه هایی است. بخش مهمی از این معیارهای ازدواج در طول زمان شکل گرفته اند. تربیت خانوادگی، نوع روابط بین اعضای خانواده، باورهای حاکم بر اطرافیان فرد، فرهنگ هر منطقه و…. از جمله عوامل بیرونی هستند که نقش اساسی بر تصمیمات فرد در ازدواج دارند.
از طرفی عدم بیان و مشخص نکردن دقیق نوع و وضعیت رابطه تان در واقع شما را در یک برزخ قرار داده که نمی دانید هدف از این رابطه چیست (این رفتار ها برای هر کسی آزار دهنده و غیر قابل تحمل است).
پس اگر می خواهید از این برزخ و ترس ها رها بشید لازمه کاری انجام بدید. نادیده گرفتن 5 سال رابطه کار آسانی نیست اما زمانی که به سال هایی که در پیش رو دارید می نگرید 5 سال زمان زیادی هم محسوب نمیشه. پس برای تصمیم گیری دیر نیست. بنابراین لازمه که قبل از هر چیز شما به خود حق انتخاب داده و به مسیرهای دیگه ای که در پیش رو دارید نگاه بهتری بیندازید. تصمیم گیری کار راحتی نیست اما با جمع کردن قوا قادر به انجام هر کاری خواهید بود. اگر فکر می کنید ایشون همان شخصی است که میخواهید و دارای تمام معیارهای شماست پس حتما باید راهی برای رسیدن به او وجود داشته باشد و بر عکس اگر فکر می کنید تنها این 5 سال باعث میشه که به ماندن در این رابطه اصرار کنید بهتره به درستی انتخابتون نگاه دوباره بیندازید. برای در آمدن از این سردرگمی پیشنهاد می کنم حتما از مشاوره ازدواج استفاده نمایید. روانشناس به شما کمک می کنه تا به جای داده هزینه های بی ثمر در این رابطه ( عشق ، عاطفه ، محبت و مهم تر از همه زمان….) در کمترین زمان به نتایج دلخواه تون برسید.

سلام . من یکیو دوست دارم 1 ساله میشناسیم همچی خوبه ولی من میگم همچی برابره چرا باید مهریه بدم؟ مگه فرقی بین ما هست؟ اصلا درسته؟ من شروطط زمن عقد رو میدم بهش .به نظرم یه دختر هیچ چیز بیشتری نداره به پسر بده که پسر بابتش ضمانت بده

سلام اختلاف در مورد مهریه و تدارکات ازدواج از جمله مسائلی است که باعث برهم خوردن بسیاری از ازدواج ها شده است. شاید برخی بگویند این مسائل اهمیت ندارد و باید به جنبه های دیگر توجه کنید. اما همین قدر که این موضوع باعث اختلاف نظرتان شده پس باید برای رسیدن به یک نظر مشترک با هم صحبت کرده و یا از کمک افرادی با تجربه استفاده کنید. با باز شدن این مسائل ممکن است دیگر مسائل نیز تبدیل به معضل شوند. از این رو توصیه می کنیم برای تشخیص درستی رابطه و انتخاب مناسب از مشاوره ازدواج بهره مند شوید

سلام ، من خواستم ازتون بابت مشاوره ای که گرفتن تشکر کنم. خیلی ممنونم واقعا از انتخابی که کردم راضی هستم

سلام من یکی رو دوست دارم
نمیتونم فراموشش کنم چیکار کنم برای من بهتره دوسش نداشته باشم

سلام عشق یه طرفه در نهایت باعث ناراحتی و دلسردی میشه. پس بهتره واقع بین باشید و اگر از طرف مقابلتون علاقه ای دریافت نمی کنید ازش دوری کنید و از هر راهی برای فراموش کردنش استفاده کنید. شما می تونید برای رسیدن به اون تلاش کنید اما خیلی مهمه در این مسیر عزت نفستون رو از دست ندید. بررسی کنید تا ببینید که آیا واقعا او فرد مناسبی برای شماست. بر چه اساسی این باور رو دارید؟ آیا معیارهای ازدواجی که در نظر دارید درستن؟ اگر نمی توانید جواب درستی به این سوالات بدید حتما از مشاوره ازدواج دریافت کنید

با سلام یه سوال داشتم خیلی وقته ذهنم در گیرشه من توی رابطه فوق العاده عاشقانه و مهربانانه رفتار میکنم اما یه چند جایی خوندم میگن که نباید زیاد خوب باشی و از این حرفا ولی کسی مثالی نمیزنه ممنون میشم بگید که چطوری هم اون مهر و عشق رو نثار کنیم هم از به اصطلاح سواری دادن به همسر جلوگیری کنیم منظورم نگهداری همون حد تعادل هستش واقعا گیج شدم تشکر از زحماتتون

سلام حفظ تعادل در هر چیزی اهمیت زیادی داره. خوب در رابطه اما کمی موضوع پیچیده تر میشه . در واقع هیچ الگوی مشخصی برای ابراز علاقه وجود نداره. هر زوجی ویژگی های منحصر به فردی داره و لازمه که با توجه به آن ها رفتار بشه. قبل از اینکه بخوایید در باره چگونگی رفتار و برقراری رابطه سوال کنید و دنبال یک الگو باشید، لازمه که به یک خودشناسی برسید. برای مثال کسانی که رفتارهایی نزدیک به شخصیت های وابسته دارند، آسیب پذیرترند پس لازمه که ابتدا خودتون رو بشناسید و با ویژگی های خودتون آشنا بشید سپس سعی کنید که شناختی هم نسبت به همسرتون به دست بیارید . این گونه هم سلامت رابطه را می توانید حفظ کنیدو هم طوری رفتار کنید که هم شما از بودن در این رابطه لذت ببرید و هم ایشون

سلام من و عشقم خیلی همدیگر میخوایم خانواده آقا مخالف ازدواج مون هستند در حدی ک راضی نشدن با من ملاقاتی داشته باشند میشه کمک مون کنید ک چکار کنیم دیگه؟؟؟

سلام خانواده های زن و مرد بخشی از زندگی مشترک هستند. مخالفت ها می تونه روی ارتباط زن و مرد تاثیر منفی بزاره . اما در ابتدای شروع رابطه بهتره به جای توجه به این عوامل ابتدا شما دو نفر از درستی رابطه اطمینان کسب کنید. بلوغ هر دو نفر در مدیریت این وضعیت بسیار اهمیت داره. اگر هر دو نفر بر ادامه این رابطه تصمیم دارید توصیه می کنیم با چند جلسه مشاوره از درستی آن اطمینان پیدا کنید سپس برای حل سایر مشکلات به دنبال راه حل باشید. مشاور شما و خانواده ها رو می تونه در باره حل اختلاف نظرها نیز راهنمایی کنه.
با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام کنید. خودتون تنهایی هم می تونید برای شروع وارد جلسه درمان بشید.

با سلام … وقت بخیر
چند وقتی است موضوعی ذهن مرا بدجوری درگیر کرده
به خواستگاری دختری رفتیم دختره خواهر یکی از دوستان صمیمی پسرم می باشد. خانواده دختر و خود دختر ظاهرا خانواده خوب و مذهبی هستند .و صحبتهایی که بین دختر وپسر انجام شده مورد رضایت پسرم قرار گرفته است . وباتوجه به شناختی که به رفیقش دارد و با خانواده آن هم آشنا بوده
ولی از نظر من مورد پسند قرار نگرفته است .به دلایلی که ما وسط شهر هستم در واقع شهر نشینی هستیم و انان در اطراف شهر است
یعنی تقریبا شهر نشین نیستند.. و راه دوری با ما دارد. شاید بگویید اینها ملاک نیستند ولی من می گویم ممکن است بعدا اختلافاتی پیش بیاید .. ظاهرخانواده آنان با ما کمی تفاوت فرهنگی دارد…. شکل وقیافه دختر موردپسند قرار نگرفته است.
البته ناگفته نماند تحقیقی با دوستان انجام دادم نظراتشان مثبت بوده است.. و تعریف می کردند
خواهش میکنم مرا از این مشغله ذهنی نجات دهید..و بیشتراز اوقات با پسرم درگیری لفظی داریم ..

سلام وصلت با یک خانواده ی دیگر به خودی خود استرس خاصی رو به همراه دارد. در این بین ممکنه مسائل بسیار جزئی بزرگ جلوه کنن ، اهمیت شما به فرزندتان باعث میشه بیشتر و بیشتر به این مسائل توجه کنید. تفاوت فرهنگی موضوعیه که میتونه برای زوجین چالش هایی رو به همراه داشته باشه ، اما کدام دو خانواده ای رو میتونید پیدا کنید که از نظر فرهنگی کاملا عین هم باشن؟ همیشه مواردی هست که آن طور که دلبخواه شما هستند رخ نمیدن، آگاهی دختر و پسر از تفاوت ها و آموزش مهارت های ارتباطی به اون ها کمک می کنه تا چالش های زندگی را راحت تر رد کنند. توصیه میکنیم مشاوره خانواده دریافت کنید، مشاور به شما کمک می کنه تا نقش سازنده ای در ازدواج پسرتون داشته باشید و به ایشون برای یک ازدواج موفق کمک کنید. می تونید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و به صورت تلفنی و یا حضوری مشاوره دریافت کنید.

سلام من یه دختر 27 ساله دارم که بتازگی فارغ التحصیل شده و پزشکه ایشون حدودا 4 سال با شخصی دوست بود و این اواخر بمدت یکسال و نیم باهاش ارتباط جنسی داشت. دخترم بمن دخترم گفته بود که فقط دوستای معمولی هستن و وقتی متوجه واقعیت ماجرا شدم مانع از ادامه رابطه شون شدم چون اون آقا بسیار انسان نادرستی هست. الان نگران آینده دخترم هستم. با توجه به فرهنگ جامعه ما که باکره بودن خیلی اهمیت داره آیا دختر من میتونه ازدواج موفقی داشته باشه؟ آیا لازمه به خواستگارهای آینده ش درباره باکره نبودنش اطلاع بده؟

سلام باکره نبودن قبل از ازدواج آن هم در چنین فرهنگی مساله ای است که نمی توان بدون بررسی پاسخی درباره آن داد. توصیه می کنیم جهت جلوگیری از مسائل بعدی در ازدواج ایشون از کمک روانشناس استفاده کنید ، چرا که پنهانکاری در ازدواج مشکلات بیشتری رو برای ایشون به همراه خواهد داشت و از طرفی گفتن این مساله هم باز برای ایشون و خانواده مسائل زیادی به همراه داره. پس حتما در این باره با فردی آگاه لازمه صحبت کنید. با شماره های درج شده تماس گرفته و درخواست مشاوره نمایید راهنماییتون می کنن

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

ارسالی توسط راهنما در دسته بندی قبل ازدواج | بدون پاسخ

روانشناسی قبل از ازدواج:روانشناسی پیش از ازدواج یکی از امر های الزامی می باشد.

و تمام اشخاص باید  از آن استفاده کنند .

تا به این صورت بتوانند انتخاب صحیح تری را  انجام دهند.

روانشناسی قبل از ازدواج

بیشتر اشخاص مهارت آموزی و روانشناسی ازدواج را به زمانی موکول خواهند کرد .

که کار از کار گذشته می باشد .

و هر سال بیشتر دختر و پسرهای جوان خریدن کتاب هایی که در آن در رابطه با ازدواج می باشد .

الزامی نمی دانند و اعتقاد دارند که تا هنگام عقد نیاز به هیچ کدام از این مهارت‌ها را ندارند.

و پس از ازدواج با رجوع کردن دوباره به روانشناسی ابراز پشیمانی خواهند کرد.

برای کم شدن آمار طلاق در جوامع امروزی باید روانشناسی پیش از ازدواج

به عنوان یک امر ضروری به رسمیت شناخته شود.روانشناسی قبل از ازدواج

تا جوانان بتوانند با به کار گرفتن نکته های دریافتی از روان‌شناس‌ها مشکلات خود را کاهش دهند.

مشکلات آنها به راحتی برطرف خواهد شد.روانشناسی قبل از ازدواج

تصوراتی که بیشتر جوانان از زندگی زناشویی دارند  .

تصویری می باشد که والدین آنها داشته اند.

و این یکی از چالش‌هایی می‌باشد که جوانان با آن مواجه هستند.

یعنی جوانان مایل می باشند که به صورت مدرن فکر کنند ولی سنتی به زندگی کردن بپردازند.

علت این که بیشتر اشخاص از روانشناسی های قبل از ازدواج کمک دریافت نمی‌کنند .

این می باشد که نسبت به آنها اطلاعات کافی ندارند .روانشناسی قبل از ازدواج

در حقیقت بیشتر اشخاص به علت اینکه نمی دانند .

در قبل از ازدواج چه توانایی هایی به آنها آموخته خواهد شد .

از روانشناسی و شرکت کردن در اینگونه کلاس‌ها دوری می‌کنند.

روانشناسی قبل از ازدواج علاوه بر اینکه آموزش های لازم را بر جوانان ارائه خواهد داد .

استاندارد های ضروری را برای ازدواج میان دو شخص مانند :

 

با عضویت در خبرنامه ایمیلی مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید. مطمئن باشید به هیچ وجه از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نمی شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به سامانه پرسش و پاسخ مشاور می باشد.

روانشناسی قبل از ازدواج
روانشناسی قبل از ازدواج
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *