
طراحی سایت
اگر بخواهیم به سوال طراحی وب چیست پاسخ بدهیم، اول باید بدانیم که وب چیست و به چه چیزی وب میگویند. در این مقاله به اختصار به داشتن وب و مزایای آن برای کسب و کارها و افراد می پردازیم. ضمن تقدیر از توجه تان دعوت می کنیم تا پایان این بخش از مقالات هلپ کده با عنوان طراحی سایت همراه ما باشید.
وب چیست؟
وب یا همان شبکه جهانی یا World Wide Web که به اختصار www نامیده میشود، همان چیزی است که امروزه به آن اینترنت میگوییم. امروزه از طریق یک مرورگر و با اتصال به این شبکهی جهانی، میتوانیم به تمام اطلاعات درون آن دسترسی داشته باشیم.
اگر به دنبال یک تعریف خیلی جامع و تخصصی هستید، صفحهی وب جهان گستر در ویکی پدیا میتواند برای شما مفید باشد. اما همین تعریف ساده برای ما کافی است، که بدانیم اینترنت محلی از دادههاست که میتوانیم به آن متصل شویم.
بعد از پاسخ به سوال وب چیست ، میرسیم به وب سایت. حتما شما هم بارها اسم وب سایت به گوشتان خورده است. میخواهم با یک مثال مفهوم وبسایت را برایتان توضیح دهم.
همانطور که ما در دنیای واقعی بخشی از زمین را برای زندگی و یا کسب و کار اجاره میکنیم، در دنیای اینترنت هم میتوانیم اینکار را انجام دهیم. به این معنی که میتوانیم بخشی از اینترنت را اجاره کنیم و آن قسمت را مدتی برای خودمان داشته باشیم. به بخشی که ما روی اینترنت اجاره میکنیم و برای مدتی متعلق به ما میباشد وب سایت میگویند. در واقع وب سایت ها، زمین های ما در اینترنت هستند که میتوانیم از آنها استفاده های مختلفی داشته باشیم.

هدف از طراحی سایت (وب دیزاین)
سایت های مختلف با هدف های مختلفی طراحی و راه اندازی می شوند. امروزه وجود سایت، برای تمامی کسب و کار ها، چه سنتی و چه مدرن، به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. سایت ها با اهداف مختلفی مانند: راه اندازی سایت فروشگاهی، سایت شخصی، سایت های اداری و شرکتی، سایت های خبری، سایت های آموزشی و دانشگاهی و … طراحی شده اند.
سایت های مختلف با هدف های مختلفی طراحی و راه اندازی می شوند. امروزه وجود سایت، برای تمامی کسب و کار ها، چه سنتی و چه مدرن، به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. سایت ها با اهداف مختلفی مانند: راه اندازی سایت فروشگاهی، سایت شخصی، سایت های اداری و شرکتی، سایت های خبری، سایت های آموزشی و دانشگاهی و … طراحی شده اند.
.کاهش هزینه
بهترین راه برای رشد کسبوکار شما این است که هزینه ها را کاهش دهید و تنها به سمت رشد تمرکز کنید. کاهش هزینه یک مزیت طراحی سایت برای کسبوکارها می توان در نظر گرفت. وبسایت بهترین روش کاهش هزینه های کسبوکار است. هزینه نگهداری و اجرای یک وب سایت صرفا چند میلیون است. بازاریابی مناسب وب سایت شما باعث رشد مداوم و بیشتر کسب وکار شما میشود. اگر وب سایت شما به درستی طراحی شده و توسعه یافته باشد، تبدیل بازدید کننده به مشتری را تضمین میکند .
سهولت دسترسی
زندگی این روزها بسیار پرمشغله است و افراد به دنبال راههای آسان و راحت در حوزههای مختلف زندگی خود هستند. به جای رفتن به بازار، خرید آنلاین، راحت ترین روش خرید اقلام است. امروزه با توجه به قوانین و مقررات امنیتی که وجود دارد، اعتماد مردم در خرید آنلاین و تجارت الکترونیکی افزایش یافته است. این امر میتواند موجب افزایش درآمد کسبوکار شما شود.
افزایش اعتبار
امروز وبسایت اعتبار کسبوکار شما را افزایش میدهد. وجود وبسایت همچنین میتواند آگاهی از نام تجاری یا برندینگ شما را افزایش دهد و یا حتی نقش نام تجاری را برای سایت شما بازی کند. از این رو، شما باید یک وبسایت برای کسبوکار خود داشته باشید تا بتوانید درآمد بیشتری کسب کنید. یک مسئله مهم دیگر، طراحی وب برای حوزه های مختلف اعم از طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی، خبری،.. وجود دارد که اگر به این نکته توجه شود، مخاطبان زمانی وارد وب سایت شما میشوند باید هویتی از کسبوکارتان را ببینند، نه چیزی که اصلا وجود ندارد. به طور کلی سایت خود را به صرف اینکه یک وب سایتی دارید راه اندازی نکنید.
چرا پرسیدن سوال “چرا من سایت نیاز دارم” اهمیت دارد؟
استیو جابز با پرسیدن سوال چرا از تک تک بخشهای شرکت خود، آنها را به چالش میکشید. از حسابدار گرفته تا مهندس و برنامهنویس، در شرکت اپل با این سوال روبرو بودند. و پاسخ “چون تمام آدمهای دیگر همین کار را میکنند” برای استیو جابز کافی نبود. دقیقاً همین نگاه ریشهای بود که باعث شد اپل از سایر رقبای خودش متمایز شود. (اگر به این مسئله علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم تدتاک رهبران بزرگ با چرا شروع میکنند را در وبلاگ نوین تماشا کنید.) همین نگاه که حاضر نبود بیدلیل و فقط به خاطر بقیه، کاری را انجام دهد. به این ترتیب بود که اپل به هر چه وارد میشد، در آن موفق بود.
شما هم وقتی بدانید که فواید و مزایای داشتن یک وب سایت برای شما چیست و چه هدفی را از آن دنبال میکند، قطعاً وب سایتی موفق تر خواهید داشت. به کمک این نگاه ریشهای، از اشتباهات ما کاسته میشود و شانس موفقیت ما بیشتر خواهد بود.
یک راه ارزان برای دیده شدن است
راه اندازی یک مغازه برای شما بسیار هزینهبر خواهد بود. مساله فقط اجاره یک مکان با هزینههای میلیونی ماهیانه نیست، بلکه باید به دکور مغازه و تجهیزات فکر کنید. بعد از آن هم مساله تبلیغات پیش میآید. تبلیغاتی که برای شما بسیار پر هزینه خواهد بود. راهاندازی یک مجله چاپی چطور؟ به نظرتان چقدر هزینه دارد.
اما در مورد وبسایت این موضوع صادق نیست. چرا که شما میتوانید با هزینهای به مراتب کمتر، سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را به طور کامل راه بیندازید. برای جذب مخاطب هم لزومی ندارد که حتماً به سراغ تبلیغات پر خرج بروید. کافی است مطالب مفیدی در سایت خود قرار دهید تا بتوانید کاربرانی را از طریق گوگل به سایت خود جذب کنید. به علاوه، میتوانید در سایت های مختلف اینترنتی، خودتان را رایگان معرفی نمایید.
البته، این بدان معنی نیست که لزوماً یک سایت کم خرج دارد. فقط بحث بر سر این است که هزینههای نگهداری یک سایت به مراتبط کمتر از یک مغازه (یا راهاندازی یک مجله کاغذی) است. اما نقش هر دو را بسیار بهتر بازی میکند و در واقع، کم کم جای آنها را میگیرد.