رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

 
helpkade
رشته ی روانشناسی تربیتی چیست
رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

معرفی رشته های روانشناسی تربیتی و مشاوره

 

شاید انتخاب رشته برای خیلی ها مشکل باشد و وقتی تصمیم می گیرند که برای کنکور کارشناسی ارشد انتخاب رشته کنند با این سوال مواجه می شوند که کدام گرایش را انتخاب کنند.در این قسمت من سعی میکنم تاحدودی شما را با گرایش های مختلف آشنا کنم. روانشناسی و مشاوره هرکدام شامل زیرگروه هایی هستند که در این مطلب معرفی می شود.

 روان شناسی تربیتی به طور کلی با یادگیری آموزشگاهی سرو کار دارد و نقش آن در موارد زیر دسته بندی می شود:
 

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

این گرایش در کنکور 96 زیرگروه مجموعه روانشناسی محسوب می شود و داوطلبانی که به این رشته و کار آموزشگاهی علاقه دارند می توانند سراغ این رشته بروند.بازار کار این رشته مدارس، کانون های اصلاح تربیت و مکان های فرهنگی می باشد همچنین فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند اقدام به اخذ پروانه ی نظام مشاوره و روانشناسی برای مراکز مشاوره و روان درمانی یا مهد کودک، سرای سالمندان و بهزیستی نمایند.
 

این رشته در کنکور 96 یک گروه مجزا با عنوان مجموعه مشاوره تشکیل داده و شامل 4 گرایش می باشد.

فارغ التحصیلان رشته ی مشاوره هم میتوانند با توجه به تخصص خود اقدام به اخذ مجوز برای مرکز مشاوره نمایند.
 

در واقع مشاوران بیشتر روی پیش گیری کار میکنند و سرو کار آن ها با افراد سالم است تا بحران های آن ها را حل وفصل نمایند و در واقع حوزه ی فعالیت گسترده تری دارند چرا که با افراد سالم در اجتماع کار میکنند اما روانشناسان بیشتر با افراد دچار اختلال کار میکنندو بیشتر روی درمان تمرکز میکنند.در پایان به همه ی دوستان توصیه میشود با دید باز و مد نظر قرار دادن علاقه اقدام به انتخاب رشته نمایند.

موفق وپیروز باشید.
 
 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی

مطالب مرتبط:

 
 
 
 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

تاریخ بروزرسانی : 1399/01/07

 

 

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

 

روان شناسی تربیتی دانشی است که به دین ، فلسفه و پژوهشهای آزمایشگاهی وابسته است. روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد.

حوزه های فعالیت روانشناسان تربیتی به شرح زیر می باشد:

1_ ارزیابی فرآیند آموزش یادگیری

2_ پرورش ابزارهای اندازه گیری تربیتی و روانی

3_ شناخت فرآیندهای یادگیری

4_ تعیین اهداف آموزش

5_ تعیین ویژگی یادگیرندگان و…

فارغ التحصیلان رشته روانشناسی تربیتی می توانند با توجه به رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند. برخی از مشاغلی که این فارغ التحصیلان می توانند در آن به فعالیت بپردازند، عبارتنداز:

1_ تاسیس مرکز مشاوره تحصیلی روانشناسی

2_ کار در آموزش و پرورش

3_ استاد دانشگاه و معلم مدرسه

4_ مراکز مشاوره

5_ مهدکودک ها و…

مشاغل زیر به طور مستقیم به رشته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این مشاغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

پژوهشگر

استاد دانشگاه

روانشناس

همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند.

در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:

کارشناس / مدیر آموزش مدیر مهد کودک مربی مهد کودک کارگزار بیمه

مدیر روابط عمومی نویسنده سردبیر

 

(برای دریافت سرفصل های آزمون دکتری رشته روانشناسی تربیتی کلیک کنید)

 

www.phdphd.org

 

 

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :22

محمد

تاریخ : 24 – تیر – 1399

سلام روانشناسی تربیتی ربط به چه اداراتی دارد

پاسخ

محمد

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

تاریخ : 24 – تیر – 1399

سلام روانشناسی تربیتی برای چه ادارات دولتی ربط دارد اگر راهنمایی کنید ممنونم ادارات دولتی را

پاسخ

محمد

تاریخ : 24 – تیر – 1399

سلام ارشد روانشناسی تربیتی برای چه ادارات دولتی خوب است اگر لطف کنید بگید ربط به چه اداراتی دارد ممنونم

پاسخ

admin

تاریخ : 24 – تیر – 1399

روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد.

پاسخ

سید فخرالدین مصطفوی نژاد ارشد روانشناسی تربیتی

تاریخ : 26 – خرداد – 1399

سلام من یک سوالی داشتم با سهمیه ایثارگران دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد در کدام شهرستان ها ویا مرکز استانها میشه قبول شد با تشکر اگر راهنمایی کنید ممنونم

پاسخ

سید فخرالدین مصطفوی نژاد ارشد روانشناسی تربیتی

تاریخ : 26 – خرداد – 1399

سلام ببخشید در کنکور دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد ۹۹ با سهمیه ایثارگران کجا قبولی راحت تره با تشکر

پاسخ

سید فخرالدین مصطفوی نژاد ارشد روانشناسی تربیتی

تاریخ : 25 – خرداد – 1399

سلام ببخشید فوق لیسانس روانشناسی تربیتی برای چه اداره های دولتی ربط داره ممنونم اگر پاسخ دهید

پاسخ

admin

تاریخ : 26 – خرداد – 1399

آموزش پرورش وزارت علوم بهزیستی و …

پاسخ

سید فخرالدین مصطفوی نژاد ارشد روانشناسی تربیتی

تاریخ : 5 – خرداد – 1399

بازار کار ارشد روانشناسی تربیتی

پاسخ

راویس

تاریخ : 3 – اردیبهشت – 1399

سلام وضع بازار کار روانشناسی خوبه؟

پاسخ

admin

تاریخ : 4 – اردیبهشت – 1399

خوبه

پاسخ

محدثه

تاریخ : 3 – اردیبهشت – 1399

من دانش آموز کلاس نهم هستم روانشناسی رو دوست دارم وصیت بازار کارچجوریه

پاسخ

samaneh

تاریخ : 8 – بهمن – 1398

سلام،وقتتون بخیر،من میخوام برای ارشد روانشناسی تربیتی بخونم به هدف آینده کاری درحوزه اختلالات یادگیری،ولی توسایت شما چیزی دراین مورد نگفت که میشه تواین زمینه هم فعالیت کردیانه،البته توسایت دیگه دیدم که نوشته بود بصورت تخصصی میشه دراین حوزه فعالیت کرد،ولی حالا مردد شدم که میتونم این رشته رو برای ارشد به تیر اختلالات یادگیری درآینده بخونم یانه؟ لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ

زهرا

تاریخ : 23 – دی – 1398

با سلام ،بازار کار رشته روانشناسی تربیتی چطوره ؟ چه مشاغلی مربوط به این رشته میشه؟

پاسخ

انیس

تاریخ : 13 – آذر – 1398

سلام .من کارشناسی علوم تربیتی دارم .آیا میتونم ارشد روانشناسی بالینی بخونم ؟

پاسخ

admin

تاریخ : 14 – آذر – 1398

پایگاه خبری آزمون دکتری بصورت تخصصی در حوزه ازمون دکتری فعالیت دارد فلذا برای آزمون ارشد نمیتوانیم شمارا راهنمایی کنیم.

پاسخ

محسن

تاریخ : 21 – مرداد – 1398

هیچکودوم

پاسخ

فری

تاریخ : 24 – تیر – 1398

بازار کار ارشدروانشناسی تربیتی بهتره یا ارشد عمومی

پاسخ

admin

تاریخ : 24 – تیر – 1398

جفتش خوبه

پاسخ

نيلوفر اعلايي

تاریخ : 2 – خرداد – 1398

با سلام تغاوت رشته ي تربيتي با فلسفه تربيت چي هست؟ بازار كارشون متفاوت هست؟

پاسخ

زهراسادات حسینی

تاریخ : 15 – بهمن – 1397

باسلام.لطفا اگر امکانش هست این مشاغل رو با جزییات بیشتری توضیح بدین.ممنون

پاسخ

admin

تاریخ : 16 – بهمن – 1397

سلام جزئیات آن در کانال تلگرام پایگاه دکتری اعلام میشود.کانال تلگرام پایگاه دکتری

پاسخ

بسته های آموزشی

فهرست مطالب 1.مقدمه 2.Resume یا CV 3.رزومه چیست و چگونه یک رزومه خوب بنویسیم 4.ساختار رزومه 5.نکاتی کلیدی در یک رزومه 6.انواع رزومه 7.نمونه رزومه 8.منابع و مآخذ   به جهت احترام به شما عزیزان…

وبینار کپسول های موفقیت در آزمون دکتری‎ با محوریت انتخاب رشته و مصاحبه دکتری ، توسط پایگاه خبری آزمون دکتری برگزار گردید. 48 دقیقه فیلم وبینار جهت دانلود قابل دسترسی می باشد. در صورتی که…

وبینار تکنیک های جمع بندی آزمون دکتری جمع بندی به معنی مرور خلاصه درس ها و تست های انتخابی که شما در طی زمان مطالعه منابع دکتری گلچین نموده اید. بر اساس ازمون های سال…

سلام بر شما خوبان متاسفانه یا خوشبختانه بدلیل ضعف بسیاری از داوطلبان کنکور دکتری در درس زبان عمومی، کسب درصد بالا در این درس برگ برنده شما در این آزمون است! خیلی از داوطلبان ترجیح…

  پاسخ تشریحی سوالات استعداد تحصیلی دکتری علوم انسانی 98‎ پایگاه خبری آزمون دکتری با همکاری کانال هوش و استعداد تحصیلی اقدام به تهیه ی پاسخ تشریحی سوالات استعداد تحصیلی دکتری علوم انسانی 98 (بخش تحلیلی…

دانلود رایگان

جهت دانلود رایگان

ایمیل ، شماره موبایل و رشته خود را در کادر های زیر وارد نمائید.

توجه داشته باشید فایل به آدرس ایمیل ارسال خواهد شد. 

نوشته‌های تازه

ورود کاربران

تبلیفات متنی



اگر شما فردی متفکر، مستقل و آرمانگرا هستید؛


اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید؛

اگر از درون خود انگیزه می گیرد و در دنیایی از ایده ها به سر می برید؛
اگر شخصیتی پیچیده دارید که شناخت شما به آسانی ممکن نیست؛
و اگر علاقه ای به اختلاف نداشته و تمایل به رسیدن به توافق با دیگران دارید؛
 

معرفی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه های پذیرنده و مشاغل و بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی و معرفی سایر رشته ها و گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسیمعرفی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی:

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

روان شناسی تربیتی دانشی است که به دین ، فلسفه و پژوهشهای آزمایشگاهی
وابسته است.

روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد.در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی تربیتی، معرفی رشته های ارشد و دکتری علوم تربیتی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی تربیتی و تعداد واحدها:
(بر اساس آخرین سرفصل دروس وزارت علوم)

تعداد کل واحدها : 32 واحددروس اجباری : 26 واحددروس اختیاری : 6 واحد
 
 
 


دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی


نام درس


تعداد واحد


نام درس


تعداد  واحد


نظریات تربیتی و مکاتب فلسفی


2


آمار استنباطی


3


نظریه های رشد


2


روش تحقیق


3


روان شناسی تربیتی


2


نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش


2


سنجش و اندازه گیری


2


نظریه های یادگیری کاریردی


2


نظریه و روشهای آموزش


2


پایان نامه


4


تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته


2


جمع


26


 


 
 
 

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست


دروس اختیاری کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی


نام درس


تعداد واحد


نام درس


تعداد واحد


اختلالات یادگیری


2


ارزشیابی اموزشی


2


راهنمایی و مشاوره


2


روان سنجی


2


روان شناسی اجتماعی


2


روان شناسی شخصیت پیشرفته


2


روشهای تغییر و اصلاح رفتار


2


فنون ارزیابی روانی – تربیتی


2


  

دانشگاههایی که در رشته روانشناسی تربیتی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95


دانشگاه ارومیه


دانشگاه الزهرا


بوعلی سینا همدان


دانشگاه بیرجند


دانشگاه تبریز


دانشگاه تربیت دبیر رجایی


دانشگاه تهران


دانشگاه خوارزمی تهران


دانشگاه سمنان


دانشگاه شهید مدنی


دانشگاه شهید بهشتی


دانشگاه شهید چمران


دانشگاه شیراز


دانشگاه علامه طباطبایی


دانشگاه فردوسی مشهد


دانشگاه لرستان


دانشگاه یزد


دانشگاه کاشان


دانشگاه یاسوج


دانشگاه قم


دانشگاه خلیج فارس


دانشگاه سیستان و بلوچستان


دانشگاه شهید باهنر


دانشگاه مازندران


دانشگاه محقق اردبیلی


 


 


 

دانشگاههایی که در رشته روانشناسی تربیتی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94


دانشگاه ارومیه


دانشگاه الزهرا


بوعلی سینا همدان


دانشگاه بیرجند


دانشگاه تبریز


دانشگاه تربیت دبیر رجایی


دانشگاه تهران


دانشگاه خوارزمی تهران


دانشگاه سمنان


دانشگاه شهید مدنی


دانشگاه شهید بهشتی


دانشگاه شهید چمران


دانشگاه شیراز


دانشگاه علامه طباطبایی


دانشگاه فردوسی مشهد


دانشگاه لرستان


دانشگاه یزد


دانشگاه کاشان


دانشگاه یاسوج


دانشگاه قم


دانشگاه خلیج فارس


دانشگاه سیستان و بلوچستان


دانشگاه شهید باهنر


دانشگاه مازندران


دانشگاه محقق اردبیلی


 


 


 

سایر گرایشهای ارشد روانشناسی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد95) :


روانشناسی بالینی


روانشناسی بالینی کودک و نوجوان


روانشناسی خانواده درمانی


روانشناسی صنعتی و سازمانی


سنجش و اندازه گیری


روانشناسی اسلامی


روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی


مشاوره در 4 گرایش


روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی


روان شناسی اجتماعی


روان شناسی صنعتی و سازمانی


سایبرسایکولوژی


پداگوژیک


روانشناسی تربیتی


روانشناسی بالینی


سنجش و اندازه گیری


روانشناسی سلامت


روانشناسی (بدون گرایش)


 


 

ویکی روان ۱۳۹۸-۱۰-۲۴ روانشناسی دیدگاه۶

روانشناسی تربیتی (معادل انگلیسی روانشناسی تربیتی = Educational psychology) بررسی نحوه یادگیری افراد که شامل موضوعاتی مانند نتایجی که دانش آموزان از تحصیل خود حاصل می کنند، فرآیند آموزشی، تفاوت های فردی در یادگیری، شاگردان با استعداد و عدم توانایی در یادگیری می شود را در بر می گیرد. قبلا در سایت روانشناسی ویکی روان اشاره کردیم که در هر جامعه اهمیت روانشناسی تربیتی بسیار واضح است چون موضوعات ریشه ای را هدف قرار داده است.

پیش از شروع، پیشنهاد میکنیم مقاله روانشناسی چیست را حتما مطالعه کنید.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته می شود:

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که در بالا درباره تعریف روانشناسی تربیتی گفته شد روانشناسی آموزشی یا تربیتی به مطالعه چگونگی یادگیری افراد می پردازد.

این مطالعه شامل روند یادگیری، نحوه یادگیری، عوامل موثر بر یادگیری افراد، بررسی توانایی ها و استعداد و موارد دیگر می باشد که در نهایت به بهبود یادگیری و کم شدن استرس در افراد می انجامد.

روانشناسانی که در این زمینه کار می کنند به پی بردن نحوه یادگیری افراد و به دست آوردن اطلاعات جدید در این زمینه علاقه دارند.

این شاخه از روانشناسی تنها در رابطه با فرآیند یادگیری در اوایل دوران کودکی و نوجوانی نیست.

بلکه فرآیندهای اجتماعی، عاطفی و شناختی را که درگیر یادگیری در تمامی دوران زندگی می شوند نیز شامل می شود.

به دلیل بررسی نحوه ساز و کار یادگیری افراد که معمولا دانش آموزان در سنین مختلف هستند و ایجاد راه های متنوع برای افزایش کارایی افراد، روانشناسی تربیتی یکی از مهم ترین شاخه های علم روانشناسی است که از سنین پایین با افراد در ارتباط است.

اهمیت روانشناسی تربیتی زمانی خود را نشان می دهد که بدانیم تغییرات کوچک در نحوه یادگیری دانش آموزان یا استفاده از راه های متنوع و جدید برای کشف استعدادهای آنها چه تاثیر فوق العاده ای بر آینده آنها به عنوان یک فرد و در نهایت دور نمای کلی یک جامعه خواهد داشت.

به همین دلیل اهمیت روانشناسی تربیتی هر روز بیشتر برای مسئولین و البته والدین آشکار می شود و آنها از راهکارهای علمی این شاخه از روانشناسی بیشتر استفاده می کنند (البته امیدواریم!)

طبقه بندی معروف ژان پیاژه در رابطه با رشد شناختی یک نمونه از نظریه مهم رشد می باشد که نحوه رشد عقلانی کودکان را بررسی می کند.

در واقع هدف روانشناسی تربیتی در این خلاصه می شود که:

روانشناسان تربیتی با فهم این که کودکان در مراحل مختلف رشد چگونه می اندیشند بهتر می توانند پی ببرند که کودک در هر مرحله از رشد قادر به انجام چه کارهایی خواهد بود.

این موضوع به معلمان کمک می کند که روش های آموزشی و مطالب درسی را به بهترین نحو ممکن برای گروه هدی سنی خاص ایجاد کنند.

به همین هاطر جنبه شناختی افراد در دهه های اخیر پیشرفت زیادی داشته است.

زیرا این موضوع را که خاطرات، باورها، عواطف و انگیزه ها چه تاثیری می توانند بر روند یادگیری داشته باشند را در نظر می گیرد.

در کل روانشناسی تربیتی یا روانشناسی کودک در ارتباط است.

روانشناسی شناختی بر نحوه فکر کردن، یادگیری، یادآوری و پردازش اطلاعات افراد تمرکز دارد.

روانشناسان تربیتی که تمرکز ویژه ای به جنبه شناختی دارند تمایل دارند پی ببرند که چگونه کودکان برای یادگیری ترغیب می شوند، چگونه مطالبی را که می آموزند به خاطر می آورند و چگونه مسائل را حل می کنند و غیره.

رویکرد سازنده گرا یکی از جدیدترین نظریه های یادگیری است که بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه کودکان به طور فعالانه از دنیای اطراف خود شناخت پیدا می کنند.

سازنده گرایی بیشتر تاثیرات اجتماعی و فرهنگی را که نقش مهمی در نحوه یادگیری کودکان ایفا می کنند در نظر می گیرد.

این جنبه به شدت تحت تاثیر کار لو ویگوتسکی که نظراتی مانند ناحیه رشد مجاور و داربست آموزشی را مطرح کرده است می باشد.

اگرچه روانشناسی تربیتی یک رشته نسبتا نوپا است اما هرچه که مردم بیشتر به فهم نحوه یادگیری انسان ها تمایل نشان دهند پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

در نظام آموزشی پیچیده امروز، روانشناسان تربیتی با مربیان، مدیران، معلمان و دانش آموزان سر و کار دارند تا در این مورد که چگونه می توانند به افراد کمک کنند تا بهتر یاد بگیرند اطلاعات بیشتری کسب کنند.

این موضوع اغلب درگیر یافتن روش هایی برای شناخت دانش آموزانی که ممکن است کمک بیشتری نیاز داشته باشند.

ایجاد برنامه هایی با هدف کمک به دانش آموزانی که با مشکلات درسی مواجه هستند و حتی به وجود آوردن روش های جدید یادگیری می شود.

برخی از موضوعات مختلفی که روانشناس تربیتی به آن ها تمایل دارند به شرح زیر می باشند:

روانشناسی تربیتی یک گرایش نسبتا نوپا می باشد که در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی یافته است.

روانشناسی تا اواخر دهه ۱۸۰۰ به عنوان یک علم جداگانه پدیدار نشد.

بنابراین بر مبنای تاریخچه روانشناسی تربیتی علاقه اولیه به روانشناسی تربیتی عمدتا توسط فیلسوفان تربیتی شدت گرفت.

فیلسوف سرشناس، جان فردریش هربارت را پدر روانشناسی تربیتی می نامند.

هربارت عقیده داشت که علاقه دانش آموز به یک موضوع ناثیر بسیار زیادی بر نتیجه ای که از یادگیری حاصل می کند دارد.

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

همچنین او بر این عقیده بود که معلمان باید در هنگام تصمیم گیری برای این که کدام شیوه آموزشی مناسبتر است این علاقه را همراه با پیش فرضی از آن در نظر بگیرند.

بعدها، روانشناس و فیلسوف، ویلیام جیمز نقش منحصر به فردی را در این زمینه ایفا کرد.

کتاب او با نام “صحبت هایی با معلمان در باب روانشناسی” که در سال ۱۸۹۹ به چاپ رسید یکی از اولین درس نامه ها در رابطه با روانشناسی تربیتی به شما  می آید.

تقریبا در همین بازه زمانی، روانشناس فرانسوی، آلفرد بینه تست های هوش معروف خود را طراحی کرد.

این تست ها به گونه ای طراحی شدند که به دولت فرانسه کمک کنند تا کودکانی را که به اختلالات تکاملی دچار بودند شناسایی کرده و برنامه های تحصیلی ویژه ای را برای آن ها فراهم سازند.

در آمریکا نیز جان دیویی، نقش بسیار موثری را در تاریخچه روانشناسی تربیتی و زمینه تحصیل ایفا کرد.

نظرات دیویی نظراتی بودند که موجب پیشرفت در زمینه آموزش می شدند.

او عقیده داشت که مدرسه باید در عوض موضوعات یادگیری بر دانش آموزان تمرکز داشته باشد.

او مدافع یادگیری فعال بود و عقیده داشت که تجربه های عملی بخش مهمی از فرآیند یادگیری را شامل می شوند.

به تازگی، روانشناس تربیتی، بنجامین بلوم یک طرح طبقه بندی شده را اجرا کرده است که در آن اهداف مختلف تحصیل دسته بندی و توضیح داده شده اند.

طبق توضیحات او سه دایره ای که در ردیف بالا قرار دارند اهداف یادگیری شناختی، موثر و روان حرکتی می باشند.

در سر تا سر تاریخ، تعدادی از افراد نقش بسیار مهمی را در توسعه روانشناسی تربیتی ایفا کرده اند.

از جمله این افراد مشهور می توان به اسامی زیر اشاره کرد:

یک فیلسوف انگلیسی که نظریه لوحه سفید (Tabula rasa) را که بدین معناست که ذهن در هنگام تولد مانند یک لوحه سفید است که بعدها از طریق تجربه و یادگیری نسبت به اطراف شناخت پیدا می کند بیان نمود.

یک روانشناس آمریکایی که شهرت او به واسطه مجموعه کتاب هایش با عنوان “صحبت هایی با معمان در باب روانشناسی” می باشد که بر روشی که معلمان می توانند به یادگیری دانش آموزان کمک کنند تمرکز دارند.

یک روانشناس فرانسوی که برای اولین بار تست های هوش را ابداع کرد.

یک روانشناس پر نفوذ آمریکایی و کارشناس آموزش و پرورش که در زمینه پیشرفت تحصیلی و اهمیت یادگیری به صورت عملی مطالب فراوانی نگاشته است.

یک روانشناس سوئیسی که شهرت او به واسطه نظریه بسیار موثرش به نام رشد شناختی می باشد.

یک رفتارگرای آمریکایی که نظریه شرطی سازی عامل را بیان نمود.تحقیق او در رابطه با تقویت و تنبیه ادامه یافت تا امروزه نقش مهمی را در زمینه آموزشی ایفا کند.

همانند سایر زمینه های روانشناسی محققانی که در حیطه روانشناسی تربیتی کار می کنند نیز تمایل دارند هنگامی که یک مشکل را مد نظر می گیرند جنبه های مختلف این شاخه روانشناسی را برای حل آن مطرح کنند.

جنبه رفتاری بیانگر این است که افراد تمامی رفتارها را به واسطه شرطی سازی می آموزند.

روانشناسانی که مدافع این جنبه هستند برای توضیح نحوه رخ دادن یادگیری به اصول شرطی سازی عامل متکی هستند.

برای مثال معلمان ممکن است در ازای یک رفتار خوب از جانب دانش آموزان بُن هایی را به آن ها اهدا کنند که با اقلام مطلوبی مانند شیرینی یا اسباب بازی قابل تعویض هستند.

اگرچه چنین روش هایی در برخی موارد مفید واقع می شوند، رویکرد رفتاری از این جهت که مواری مانند گرایش ها، شناخت ها و انگیزه های درونی را برای یادگیری آن گونه که باید در نظر نمی گیرد مورد انتقاد قرار گرفته است.

جنبه تکاملی یا رشد به نحوه یادگیری مهارت های و دانش های جدید کودکان هنگامی که رشد می کنند تمرکز دارد.

دانشجویان این رشته در واقع در شاخه تربیتی رشته روانشناسی مشغول به تحصیل هستند و با توجه به بازار کار و تعداد دانش آموزان در ایران از بازار کار خوبی بهره می برند.

۱۳۹۹-۰۴-۰۴

۱۳۹۹-۰۴-۰۳

۱۳۹۹-۰۳-۳۱

۱۳۹۹-۰۳-۳۱

۱۳۹۹-۰۳-۲۷

۱۳۹۹-۰۳-۱۴

نحوه ابراز عشق به دختر یک تکنیک است. تکنیکی که اگر به خوبی اجرا شود …

این روانشناسی تربیتی دقیقا همان چیزی است که در ایران دیده نمی شه همون چیزیه که من و نگران حال بچه هام می کنه و می ترسم که چه جور آینده ای قراره داشته باشند. هیچ امیدی هم به سیستم آموزش و پرورش ندارم که اصلاح بشه مگر اینکه از طریق یک سری موسسات خصوصی درجه بالا بشه اقدام کرد که اونا هم خیلی گروه هستند. ممنونم از مطلب جامع و خوبتون ویکی روان

سپاس از حضورتون

هر جایی از روانشناسی نوین و میبینی اثری از ژان پیاژه فقید وجود داره. علاقه شدیدی به این دانشمند بزرگ دارم امیدوارم بیشتر مردم و در سایتتون با خدمات ایشون به روانشناسی آشنا کنید

می توانید زندگینامه ژان پیاژه را در ویکی روان مطالعه کنید

امیدوارم روزی برسه که واقعا در مدارس ما از اصول روانشناسی تربیتی استفاده بشه و فقط در سایت ها و کتاب ها درباره این شاخه مهم روانشناسی نخونیم باید این ها عملی بشن تا بشه بعد چند سال اثرات اونها رو دید.

بسیار ممنون و سپاسگزارم از کامل و جامع شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس ایمیل:

آدرس ایمیل:

وب سایت روانشناسی ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب دانش و اطلاعات کاربردی در رشته روانشناسی برای همه مردم، اشتراک سوالات و مشکلات شخصی و دریافت پاسخ از متخصصین رشته روانشناسی میباشد. اطلاعاتی که بدون شک در زندگی همه ما کاربردی بوده و تاثیر مثبت فراوان به همراه خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید 021-22372174پشتیبانی در تلگرام info[at]wikiravan.com

خانه

مقالات

مفهوم روانشناسی تربیتی چیست

روانشناسی ارزیابی و رسیدن به عملکردها و رفتارها و همچنین تفکرات ذهنی است. بحث بسیار پیچیده در رابطه با تعریف فوق موجود است که اصل آن از علم روانشناسی بزرگان روانشناس برگرفته می شود.
دیگر موضوعاتی که مورد بحث است در حیطه زندگی پیش می آید. در سال 1879 میلادی شخص بزرگی به نام ویلهلم وونت  اولین دانشگاه روانشناسی را تشکیل داد که وی را پدر علم روانشناسی نامیدند.

روان شناسی بر گرفته از دو قسمت روان بعلاوه شناسی می باشد. نماد روانشناسی برگرفته از واژه یونانی است که از بیست و سومین حرف در الفبای یونانی می باشد.
روانشناسی زیر شاخه ها و یا گرایش های زیادی را داراست این نشان دهنده آن است که دارای اهمیت بالایی برای همه می باشد.
هدف روان شناسی توجه به رفتارهای انسان های مختلف دارد و همچنین این رفتارها در سنین های مختلفی انجام می شود و بعد از آن ارایه می گردد. برای رسیدن به هر یک از رفتارهای انسان ها و درک آن ها باید اول به درک مخصوص خود رسید و  بعد از آن به روان تک تک آن ها پی برد.
علم روانشناسی بر تمام مراحل زندگی انسان بی تاثیر نمی باشد و هنو افرادی هستند علاوه بر کسب محتویات رشته نفوذ جزیی به جزئیات ریز و درشت دارد.
اقدامات روانشناسی کمک می کند تا به مفاهیم همچون تفکرات افراد در مسیرهای مختلف دست پیدا نمایند.
روانشناسان افراد باهوشی هستند که با استفاده از مهارت هایی که کسب نمودند ، ذهن طرف را خوانده و پی به مسایل آن ها ببرند و در برطرف کردن مشکل آن راه حل های مناسبی را  ارایه می فرمایند. روانشناسی بحث های خیلی زیادی را در خود جای داده است. روان شناسان زیادی وجود دارد که حتی به مشکلات بهداشت روانی افراد کمک می نمایند و دیگر کمک ها که از طرف روان شناسان مختلف می رسد.

روانشناسی یک رشته علمی و کاربردی است که به مطالعه ذهن انسان و رفتار انسان ها می پردازد. پژوهش های روانشناسی به موضوع فکر و عمل انسان ها و حتی احساس های آن ها نیز پی می برند.
روان شناسان بیشتر از مواردی همچون درک و توضیح و رفتار انسان استفاده می کنند. گرایش های مختلف روان شناسی :
روان شناسی دارای رشته های مختلفی است که هر کدام از این گرایش ها اثرگذاری متفاوتی بر روی انسان را داراست.
در این مقاله به زمینه های روانشناسی پی می بریم که هر کدام تعریف مختصری را دارا هستند.
1- روانشناسی بالینی : روان شناسی بالینی ار نمونه های روان شناسی است که برای پیش بینی و همچنین درک و ناتوانی ها ، روانشناختی ها اجتماعی و رفتاری کمک می نماید.
هدف اصلی از روانشناسی بررسی و تشخیص، درمان، مشاوره، و همچنین آموزش و کنترل کارها، پژوهش و مدیریت است که برای درمان به موقع و تشخیص به موقوع انجام می گیرد تا نیاز آدم ها در رابطه با خوشبختی زودتر به نتیجه برسد. 
بررسی رفتار : در روانشناسی  باید تمامی رفتارها با توجه به هر محیط انجام گیرد. در اصل بررسی اینگونه باید بر اساس هدف های رفتاری باشد زیرا در مرحله اول روان شناسی نخست به بررسی آن پرداخته می شود.
تمامی این بررسی ها چه از نظر هوش و یادگیری و همچنین نگرش باید تفسیر گردد. این به دلیل این است که فعالیت مهم روان شناسی ساخت انواع آزمون ها و شیوه های خاص اندازه گیری است.
تشریح رفتار :
یکی دیگر از هدف های روان شناسی تشریح رفتار است که نشان دهنده فکرها احساسات و عملکرد افراد می باشد که با توجه به دیدگاه های منطقی صورت می گیرد. تشریح احساسات سبب اولین قدم و عامل مهم در شناخت و درمان برای هر رفتاری به شمار می رود که بهبود یافتن آن بر اساس شناخت ها و توضیح رفتارها صورت می گیرد.

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

روان شناسی ترتیبی به دسته از روان شناسی هایی گفته می شود که در راستای تعلیم و تربیت انجام می گیرد. 
اهداف روان شناسی ترتیبی حاصل روان شناسی و تربیت است. هدف های روان شناسی ترتیبی شامل مواردی همچون :
– آماده سازی و یا بدست آوردن اطلاعات درباره شناخت علمی یا کاربردی :
اصول اصلی روان شناسی تربیتی درک و شناسایی می باشد به عنوان فرآیندی برای آموزش تاثیر گذار مورد استفاده قرار می گیرد. شناسایی مواردی مثل رشد و کامل شدن و توانایی شناخت  درک بهتر مسایل  در شناخت های علمی یا کاربردی، کاربرد دارد.
– مهارت :
توانایی در انتخاب و درک مسایل از موارد به خصوص درسی و تربیتی می باشد، که این نوع توانایی ها برای اصول رشد به کار می رود.
فرآیندهای اصلی روان شناسی تربیتی  :
کسانی که روی به روان شناسی تربیتی می آورند می دانند که تمامی مطالب روان شناسی تربیتی دارای اهمیت بالایی در تربیت است. روان شناسی تربیتی دارای  نظریه های مختلفی از نوع پژوهش، مسایل و ترفندهای مخصوص به خود است.

روان شناسی ترتیبی در شناسایی مواردی همچون یادگیری به کمک افراد به وجود آمده است. کاربرد اصلی آن ها اثر بخشیدن و کارآمد مهم می باشد.
بازارکار رشته روان شناسی تربیتی :
رشته روان شناسی وابسته به دانش فلسفی و آزمایشگاهی است. هدف اصلی این رشته یادگیری راه های تربیتی و روانی است که پیشرفت زیادی را در این زمینه دارد.
زمینه اصلی روان شناسان تربیتی در کار :
– بررسی روش های یادگیری 
– پرورش امکانات تربیتی و روانی 
– بررسی راه های آموزشی یادگیری
– مشخص کردن هدف های آموزشی
– مشخص سازی خصوصیت یادگیرندگان و …
علاوه دانشپذیران می توانند بعد از گذراندن دوره آموزش روان شناسی تربیتی از پارس،  به بازار کار خود راه پیدا نمایند. نمونه ای از بازار کار آن :
– فراهم سازی مرکز مشاوه
– مشغول به کار در آموزش و پرورش
– کار در دفاتر مشاوره ای
– و همچنین کار در مهدکودک ها
همگی در حوزه تربیتی می باشد و از این رو دارندگان مدرک روان شناسی تربیتی هیچ مشکلی در رابطه با کار ندارند. 
رشته روانشناسی تربیتی زیر شاخه ای از علوم انسانی می باشد.
انگیزش و هیجان در روانشناسی :
روان شناسی انگیزش دارای رتبه مهمی در روان شناسی است که با دشواری ها و واقعیت ها در ارتباط و در اصل با مباحث کلی روان شناسی ارتباط دارد. 
کاربرد اصول انگیزش : 
اصول انگیزشی باید در حوزه های اصلی  آموزش و پرورش و حتی زمینه های اجتماعی و شغلی بکار رود. 
اهداف آموزش کلی با انتخاب و تعیین نمودن اطلاعات مورد بررسی است زیرا با هدف کلی می تواند برای درس دادن مد نظر باشند. بنابراین با توجه به هدف های کلی می توان یک حالت کلی را در نظر گرفت که باید بعد از هدف جزئی مورد دسترسی قرار بگیرد.

مرکز آموزش مجازی پارس برای کسانی که در زمینه روان شناسی فعالیت دارند و می خواهند به زیر شاخه روانشناسی دسترسی پیدا کنند ، یکی از دوره های روانشناسی را به صورت پکیچ های آموزشی آماده کرده این دوره آموزشی روانشناسی تربیتی است که مطالب را به صورت پیشرفته به دانشپذیران منتقل می نماید از طرفی دیگر پارس علاوه بر آموزش به همه کسانی که در این دوره شرکت کرده اند مدرک روان شناسی تربیتی و گواهینامه روان شناسی تربیتی نیز اعطا می فرماید.

دکتری روانشناسی تربیتی به روش های آموزشی، چگونگی یادگیری، سنجش و ارزیابی آموخته های یادگیرندگان می پردازد.

دکتری روانشناسی تربیتی به کاربرد روانشناسی در آموزش و یادگیری می پردازد.

در این رشته، روش های آموزشی، چگونگی یادگیری، سنجش و ارزیابی آموخته های یادگیرندگان نیز مورد بررسی قرار می گیرد. هدف این رشته شناخت شاگردان، تربیت معلمان و طرح و اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی می باشد. کمک به افراد دارای اختلالات یادگیری و تربیت افراد متخصص در این رشته، از اهداف دیگر دوره دکتری روانشناسی تربیتی می باشد. این افراد باید توانایی تدریس در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پرداختن به مسائل روانشناسی آموزشگاهی و تهیه و ساخت ابزارهای اندازه گیری های روانی و تربیتی را داشته باشند. همچنین بتوانند در زمینه ی مسائل روانشناسی تربیتی، پژوهش های بنیادی و کاربردی انجام دهند.

فارغ التحصیلان دکتری روان نشناسی تربیتی در زمینه های زیر می توانند به فعالیت بپردازند:

1.تعیین اهداف آموزشی

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

2.تعیین ویژگیهای یاد گیرندگان و رابطه آن ویژگیها با یادگیری

3.شناخت فرآیند یادگیری، به معنی شناخت عواملی که افراد را به یادگیری سوق میدهد و یا باعث تغییر طرز فکر آنها نسبت به موضوعی میگردد.

4.شناخت فرآیند آموزش

5.ارزیابی یادگیری، به خصوص یادگیری پیشرفت تحصیلی و طرز فکر و چگونگی استفاده از این ارزشیابی ها در بازبینی جنبه های مختلف برنامه درسی.

6.تهیه و ساخت ابزارهای اندازه گیری روانی- تربیتی لازم برای شناخت یادگیرندگان و ارزشیابی فرآیند آموزش- یادگیری

7.طراحی و اجرای پژوهشهای بنیادی و کاربردی در زمینه مسایل روانشناسی تربیتی

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری 4.5 سال است.

دوره دکتری روانشناسی تربیتی به صورت آموزشی و ناپیوسته بوده و به دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم میشود.

مرحله آموزشی از زمان پذیرفته شدن دانشجو در آزمون ورودی دکتری آغاز شده و به امتحان جامع ختم میشود. این مرحله 2 تا 5 نیمسال تحصیلی است.

مرحله پژوهشی پس از مرحله آموزشی آغاز و با تدوین رساله و دفاع از آن پایان می پذیرد.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد علوم تربیتی در تمامی گرایش ها، روانشناسی در تمامی گرایش ها، آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زبان فارسی، مشاوره در تمامی گرایش ها و اخلاق میتوانند در آزمون دکتری روانشناسی تربیتی شرکت کنند.

ظرفیت پذیرش دکتری روانشناسی تربیتی در سال 98 در دوره های روزانه، نوبت دوم و پردیس خودگردان مطابق جدول زیر می باشد.

 

انتخاب بهترین منابع دکتری روانشناسی تربیتی 98 با توجه به شرایط و زمان داوطلبان، یکی از مهم ترین بخش های آمادگی برای کنکور دکتری 98 است.

مشاوران 3 گام بر اساس هدف، شرایط و مدت زمان مطالعه داوطلب مناسب ترین منابع را معرفی می نمایند. برای اطلاع از منابع در پنل مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.

 دروس و ضرایب آزمون دکتری روانشناسی تربیتی  به شرح زیر می باشد:

ضریب دروس عمومی که شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی است برابر 1 و ضریب دروس تخصصی برابر 4 است.

 

 

تعداد کل واحد های دکتری روانشناسی تربیتی، 50 واحد به شرح زیر است:

 

تعداد واحد

نام درس

24

دروس تخصصی

6

دروس انتخابی

20

رساله

50

جمع

 

داوطلبانی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد غیر از رشته روانشناسی تربیتی هستند در صورت موفقیت در آزمون دکتری روانشناسی تربیتی ملزم به گذراندن دروسی از دوره کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی (دروس جبرانی) میباشند.


رمضانیان‏ – 98/10/15

سلام من 2 سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدید.1 کتاب های دوره دکتری روانشناسی تربیتی به زبان لاتین هست یا فارسی؟2 چطور میتونم به منابع روانشناسی تربیتی و انگیزش و یادگیری از دروس ترم های دکتری (اسم کتاب و نویسنده) دسترسی پیدا کنم و کمی مطالعه کنم . تا بتونم خودم را برای مصاحبه آماده کنم

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست


فاطمه نا ییجی ‏ – 98/9/9


استفاده از منابع

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.

خانواده درماني با مشاوره گرايش مشاور خانواده فرق داره؟

بنده ترم چهار روانشناسی عمومی هستم اما از همین حالا می خوام برای ارشد روانشناسی بالینی مطالعه کنم.با توجه به اینکه بنده نمی تونم در سال آخر برای آزمون آماده شم و فرصت زیادیم برای مطالعه ندارم، چطور می تونم از برنامه ی شما استفاده کنم؟آیا برای افرادی مثل بنده برنامه ای دارید یا فقط برنامتون برای افراد سال آخر هستش؟!با سپاس

من الان کاملا سردرگم شدم با این وقت کم میخوام دانشگاه سراسری قبول بشم بنظر شما خوندن پکیج مدرسان شریف چطوره ؟

رشته من حسابداريه و دو ترم ديگه درسم تموم ميشهحدود 10 سالم هست كه شاغلم و تو كارم بسيار توانمند..منتها با توجه به شخصيتم و آزموني كه به تازگي دادم به نام سنخ نماي مايرز-بريگز متوجه شدم ميتونم تو رشته روانشناسي خيلي موفق تر باشم و تصميم گرفتم براي ارشد و دكتري روانشناسي بخونم..منتها نميدونم از كجا و به چه صورت شروع كنم..اين نكته رو هم عرض كنم كه بنده هيچ كتابي از اين رشته رو ندارم و نميدونم چه چيزهايي رو بايد بخونممتشكرم

سلام من تازه میخوام برای ارشد ازاد روانشناسی بالینی بخونم و میخوام مباحث مهمتر هر درس و بخونم کتابای مدرسان و برای سراسری خوندم دارم یا انالیز سوالات کنکور ازاد اگر شما دارید ممنون میشم یا راهنماییم کنید از کجا تهیه کنم خیلی ضروریه چون همه مباحث رو نمیرسم بخونم میخوام مباحثی که اهمیت داره بخونم

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

خانم فریبا اشرفی نیا موفق شدند در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی و در گرایش روانشناسی تربیتی، رتبه 3 رو کسب کنند.

خانم فریبا اشرفی نیا رتبه 3 روانشاسی تربیتی سال 96

تاریخ شروع برنامه ریزی و مشاوره با 3گام: سوم مهر ماه سال 95

معجزه سه هفته مانده به کنکور با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم

 

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

مشاوره حضوری و تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد روانشناسی به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

عضویت در کانال تخصصی کارشناسی ارشد روانشناسی

 

خودتان را معرفی کنید؟

با عرض سلام. من فریبا اشرفی نیا هستم.

 

لیسانس را در چه رشته ای، چه دانشگاهی و با چه معدلی گذرانده اید؟

ورودی سال 92 در رشته ی روانشناسی بدون گرایش در دانشگاه شهید بهشتی هستم و با معدل 18/20  فارغ التحصیل شدم.

 

در آزمون کدام رشته در آزمون کارشناسی ارشد شرکت و چه رتبه ای را در آزمون کسب کرده اید؟

داوطلب روانشناسی و گرایش تربیتی بودم و رتبه ی 3 در گرایش تربیتی و 72 کودکان استثنایی را کسب کردم.

 

چه درصد هایی را در آزمون در هر درس زده اید؟

گرایش تربیتی متشکل از 5 درس است. زبان:  54/44آمار و وروش تحقیق:35  روانشناسی رشد:70  روانشناسی عمومی 68/89 و روانشناسی تربیتی:61/67

 

سخت ترین و آسانترین درس برای شما در آزمون چه درسی بود؟

سختترین آمار و راحتترین رشد  بود.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

 

 

چرا این رشته و گرایش را برای مقطع کارشناسی ارشد خود انتخاب کردید؟

برای انتخاب رشته روانشناسی دلایل بسیاری وجود داشت اما به طور موجز باید خدمتتنان عرض کنم به دنبال رشته ای بودم که مستقیما با افراد سر و کار داشته باشم و کمک و خدمت ارائه شده ام را به طور ملموس حس کنم.این رشته به دلیل کمک به انسان ها و حل پاره ای مسائلشان,رضایت دورنی مرا فراهم می کند.با توجه به روحیاتم و شرایط  روز جامعه, گرایش تربیتی را انتخاب کردم زیرا که به کار در محیط  تعلیم و تربیت و ارتباط با کودک و نوجوان شدیدا علاقه مندم.

 

از چه زمانی تصمیم گرفتید تا برای آزمون به صورت جدی برنامه ریزی کنید؟

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

پیش از تابستان 95 در کلاس ها و کارگاه های فراوانی شرکت کردم تا گرایش مورد علاقه ام را بیابم و هنگامی که در مورد تربیتی تا حد زیادی مطمئن شدم ,پیگیر منابع و کارنامه های داوطلبان سال های گذشته شدم و از شهریور برنامه هایم به طور جدی تر رنگ و بوی کنکور به خود گرفت البته بیشتر وقتم صرف زبان میشد, اما از آبان به بعد به دلیل تداخل دروس دانشگاه و پروژه کارشناسی، تمرکزم بر ارشد کمتر بود اما فروردین به بعد این عقب ماندن را با برنامه ی فشرده و منسجم جبران کردم هرچند به مطالعه دقیق آمار و روش تحقیق نرسیدم.

 

ساعات مطالعه شما چقدر بود و به مرور زمان چه تغییراتی کرد؟

شهریور ماه بیشتر صرف کلاس زبان و مطالعه زبان شد و حدودا سه ساعت در روز مطالعه داشتم و زمینه روانشناسی هیلگارد را هم در کنارش مطالعه می کردم، فصل پاییز حدودا شیش هفت ساعت مطالعه داشتم و بعد از آن یک وقفه طولانی افتاد هرچند هیچگاه مطالعه ارشد را کاملا کنار نگذاشتم اما مجبور بودم پراکنده بخوانم اسفند ماه دوباره شروع کردم و با ساعت مطالعه کم پیش رفتم اما از شانزده فروردین تا روز قبل از کنکور ,روزانه پانزده تا شانزده ساعت مطالعه داشتم.

 

از چه منابعی برای آزمون استفاده کردید و این منابع را چطور انتخاب کردید و چه کسی به شما معرفی کرد؟

با توجه به اینکه از برنامه ام به خاطر مسائلی که عرض کردم، مقدار زیادی جا ماندم مجبور به مطالعه کتاب های کنکور شدم و به کتب اصلی نمی رسیدم و برای دروس رشد و عمومی و روش تحقیق و تربیتی از کتاب های مدرسان استفاده کردم و اولویت بعدی ام در تربیتی کتاب ماهان بود و در درس عمومی جزوه کیهان و کتاب پوران پژوهش و در رشد هم کتاب تست پوران پژوهش را مطالعه کردم. برای زبان فقط قسمت های اندکی از کتاب سید محمدی را خواندم اما از آنجایی که پایه زبانم نسبتا خوب بود دروس دیگر را در اولویت قرار دادم تا خودم را برسانم. همه ی این کتاب ها را آقای افشار، مشاور بنده در  3گام معرفی کردند و اولویت بندی هم زحمت ایشان بود .

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد روانشناسی به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

عضویت در کانال تخصصی کارشناسی ارشد روانشناسی

چگونه با موسسه 3گام آشنا شدید؟

مرداد ماه 95 که تصمیم جدی به قبولی در کنکور گرفته بودم در بین سایت های کنکور ارشد  گشت و گذار میکردم که به طور تصادفی با 3گام آشنا شدم.

 

چرا موسسه 3گام را برای مشاوره و برنامه ریزی خود انتخاب کردید؟

مسئله ای که توجه مرا به خود جلب کرد ارائه یک نمونه برنامه رایگان یک یا دو هفته ای بود که امکان آشنایی با سیستم را به دانشجو می داد و میتوانستم با چشم بازتری انتخاب کنم و همچنین چینش منظم سایت و ارائه کارنامه ها و تفاسیر عالمانه و پاسخ گویی تلفنی با حوصله. همان روز حضورا مراجعه  کردم و بعد از دریافت حدود 40 دقیقه مشاوره حضوری یکی از انواع مختلف برنامه را از سایت انتخاب کردم و به صورت هفتگی و بر حسب منابع توافق شده، برنامه به پنل من ارسال میشد.

 

مشاوره ها و برنامه ریزی 3گام چه تاثیری در موفقیت شما داشت؟

محاسن زیادی در ارتباط با مشاوره 3گام وجود دارد اما مهم ترین نکاتی که به نظرم میرسند عبارتند از:

تسلط بر اخبار ارشد و  منابع و آگاهی بر نقاط ضعف و قوت آنها و اولویت بندی که در پایان و بعد از کنکور به درستی آن پی بردم، امکان ارتباط با مشاور از طریق پنل کاربری در مواقع استرس زا مثلا هنگاهی که کنکور ارشد آزاد و سراسری ادغام شد و یا اینکه تربیتی از مجموعه دو به یک انتقال یافت و یا هنگامی که برای  دانشجو سوالات فوری پیش می آید و مشاور از طریق همان پنل در اسرع وقت پاسخ میدهد، همچنین پیگیری تلفنی مشاور و تطبیق و تغییر منابع و ساعات مطالعه مطابق با وضعیت روز دانشجو، امکان اطلاع از اینکه تا کنون با توجه به برنامه ریزی، چه مقدار از کل منابع انتخابی مطالعه شده است.

 

بزرگترین کمک 3گام از نظر شما به داوطلبان دیگر چیست؟

به نظر من بزرگترین کمک، ارائه برنامه دقیق و قابل اجرا از سوی موسسه است. قسمت های خوانده شده و در حال مطالعه و … با رنگ های مختلف به نمایش درآمده اند و در هفته یک روز برای جبران و دوره وجود دارد. همچنین همانطور که در قسمت بالا عرض کردم، مشاور ابتدا از وضعیت وساعات خالی روزهای هفته شرح حال می گیرد و در صورتی که برنامه ناگهانی پیش بیاید، پنل بسته و یا ساعات مطالعه کمتر می شود و اینگونه از عقب ماندن برنامه جلوگیری و فشار روانی وارد بر داوطلب کمتر می شود تا در فرصت مناسبی جبران شود.

 

سخن آخر؟

با تحقیق، گرایش مناسب خود را بیابید زیرا که علاقه فاکتور مهمی در انگیزه مطالعه به شمار می رود. از آن پس، به دلیل حجم و تنوع منابع ارشد با کمک گرفتن از اساتید و دانشجویان موفق آن رشته و گرایش و یا مشاوران، مناسب ترین منابع و برنامه ریزی را از آن خود کنید.البته انتخاب عاقلانه خود داوطلب بسیار تاثیر گذار است. من به طور جدی سه هفته به طور فشرده برای کنکور مطالعه کردم و اگربخواهم رمز موفقیتم را در آن مدت زمان کوتاه بگویم، اینست که منابع را به درستی و هر فصل را متناسب با اهمیتش در تحلیل های کنکور دو سه ساله اخیر مطالعه کردم و اگر میخواستم تمامی منابع اصلی را با تمام جزییات بخوانم قطعا در بازه زمانی به آن کوتاهی، نمیتوانستم نتیجه مطلوبم را کسب کنم؛ به عنوان مثال ،من روی دروسی که به احتمال قوی عینا از متن آنها سوال طرح میشد، وقت گذاشتم زیرا که در زمان کوتاه مطالعه و حفظ  فرمول های آمار سخت و ریسک پذیر بود زیرا ممکن بود سوالی در کنکور طرح شود که حتی با تسلط بر فرمول نتوانم آن را حل کنم اما این حالت در دروس حفظی با احتمال کمتری پیش می آید. پس نه تنها زمان کافی بلکه تداوم و دقت برنامه و انتخاب منابع صحیح بسیار تاثیرگذار هستند. با توجه به تحقیقاتی که می کنید بهترین زمان شروع را انتخاب و واقعا اقدام به مطالعه کنید. من اگر یک هفته بیشتر وقت گذاشته بودم قطعا درصد بهتری را هم در زبان و آمار کسب می کردم و مجبور به کنار گذاشتنشان نبودم.

در پایان صمیمانه تشکر میکنم از آقای افشار که در هر قدم همراه من بودند و بخش عظیمی از موفقیتم را مدیون ایشانم که با راهنمایی های دلسوزانه شان, راه را بسیار برایم هموار کردند.

 

استاد افشار: “به خانم اشرفی نیا بابت رتبه بسیار عالی که کسب کردند تبریک می گم و امیدوارم همیشه در تمامی مراحل زندگیشون موفق باشند. همیشه توصیه من به ایشون برای درس آمار این بود که اگر می بینی نمی رسی که بخونیش، تستهای 10 سال اخیر رو کار کن و یا حتی حفظ کن تا بتونی 30 تا 40 درصد بزنی و خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.

از نظر من، منابع مناسب با شرایط داوطلب و برنامه ریزی منعطف و به خصوص قابل اجرا، قبولی داوطلب رو با بهترین رتبه ممکنه تضمین می کنه. هر کسی با هر توان علمی می تونه موفق بشه به شرط این که روش منحصر بفرد خودشو پیدا کنه و بتونه شرایط خودشو کنترل کنه. حتی وقتی زمان زیادی رو از دست می دید، باید استرس خودتونو کنترل کنید و برای روزهای پایانی با یک برنامه منسجم و فشرده و مدیریت سرفصلها و تواناییهای خودتون، به شرایط آرمانی در کنکور کارشناسی ارشد برسید.”

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد روانشناسی به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

عضویت در کانال تخصصی کارشناسی ارشد روانشناسی

 


Amani‏ – 98/10/23

سلام.من کارشناسی روانشناسی بدون گرایش هستم و میخوام روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا تهران قبول بشم حدودا چه رتبه ای برای قبولی لازم هست؟


مریم‏ – 97/12/12

سلام ارشد بالینی چقدر طول میکشه؟؟؟؟؟بیشتر از دوسال هست؟؟؟؟وکارورزیش چقدره؟؟؟؟

فرخنده فکور معنوی‏ – 98/1/21

سلامچارت درسی دانشگاه 4 ترم(2سال) میباشد. درصورت عدم اتمام پایان نامه، می توان از آموزش دانشکده درخوست سنوات داد. کارورزی در رشته بالینی اجباری نیست. در صورت تمایل به انجام کارورزی به مدت 2 سال در سازمان های مرتبط مشغول به فعالیت خواهید شد. 


نیلوفر زارعی‏ – 97/11/6

سلام وقتتون بخیر بنده کارشناسی ام را در مقطع علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستانی گذراندم حالا برای ادامه آن میخواهم رشته روانشناسی تربیتی شرکت کنم،چون بعضی از اساتید گفتن از این طریق کلینیک مشاوره تحصیلی میشود راه اندازی کرد،ممنون میشم اگر راهنمایی ام کنید


مرضیه‏ – 97/9/30

سلام من کارشناسی ارشد بالینی دوست دارم قبول بشم وکارشناسی هم یک رشته دیگه خوندم..بنظرتون امیدی هست قبول شم؟!

فرخنده فکور معنوی‏ – 97/10/10

سلامبه عوامل زیادی بستگی داره، اگر زمان کافی برای مطالعه گذاشته باشید، کتاب های خوبی مطالعه کنید و برنامه ریزی درستی داشته باشید مطمئنا قبول میشید. موفق باشید


معصومه حیدری‏ – 97/7/22

من ارشد علوم قرانی ام. میخوام ارشد روان شناسی تربیتی شرکت کنم. کمکم کنید

فرخنده فکور معنوی‏ – 97/8/27

سلام. برای گرفتن مشاوره رایگان در سایت 3گام برای رشته روانشناسی تربیتی ثبتنام کنید تا مشاور تخصصی باهاتون تماس بگیره. موفق باشید

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.

نام و نام خانوادگی

شماره موبایل

 

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان

۲ واحد

۲ واحد

۲ واحد

نام و نام خانوادگی

شماره موبایل

نام و نام خانوادگی

شماره موبایل

عالی

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

نظر

نام و نام خانوادگی

شماره موبایل

تهیه و بهینه سازی شده توسط : دپارتمان فضای مجازی دانش پژوهان

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از فایل را دانلود نمایید.
روانشناسی تربیتی چیست:تعریف روانشناسی تربیتی به آن چیزی که روانشناسان در رابطه با تعلیم و تربیت بیان کرده‌اند.

تعریف رایج نمی باشد و فردی به چنین تعریفی از روانشناسی تربیتی نرسیده است.

ولی با این وجود این یکی از چند تعریف محتمل میباشد و اهمیت چنین تعریفی در آگاهی یافتن در نظراتی می‌باشد.

که در زمان تاریخ از زمان فیلسوفان یونان تا زمان حال در رابطه با این مسئله بازگو شده و دارای اثر های عملی می باشد .

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

که بر روی کار معلمان و همینطور متخصصان تربیتی  اثر گذاشته است به طور مثال می توان  بعضی از روانشناسان بیان کرده‌اند.

که ذهن انسان از توانایی ها و استعدادهای مجزا و دارای استقلال از همدیگر مانند:

استدلال و همین طور اراده و قضاوت کردن تشکیل شده است.روانشناسی تربیتی چیست؟

درس هایی مانند ریاضی و هندسه و منطق و موارد درسی دیگر از این قبیل می‌تواند.

این قوای ذهنی را به تقویت کردن بپردازد. به کار بستن و یا اعمال اصول نظریه ها .

و همینطور یافته های تحقیقی دانش روانشناسی در شرایط های تربیتی دوم این تعریف از روانشناسی تربیتی می باشد .

افرادی که این تعریف را قبول کرده‌اند روانشناسی تربیتی را از شاخه ای از علم روانشناسی می‌دانند.

و روانشناسی تربیتی قسمتی از مجموعه عظیمی می باشد .

معیار غیر اخلاقی بودن علم:

معیار دقت کردن و احتیاط:

فرد عالم به نتیجه‌های بررسی‌ها و پژوهش‌های خود و اطرافیان همیشه با شک می نگرد.

و هرگز از آنها به طور حقیقت و غیرقابل خدشه یاد نخواهد کرد و نتیجه گیری تحقیق.

و بررسی خود را به صورت امور توصیه می‌کند و حاضر می باشد .روانشناسی تربیتی چیست؟

که در برابر اعتقاد ها و ایرادهای وارد در نظر های خود به تجدید نظر کردن بپردازد.

تعریف های روانشناسی تربیتی به افزایش پیدا کردن کیفیت تدریس و  همینطور یاد گرفتن

در آموزشگاهها تعریف سوم می باشد که به آن اشاره خواهد شد .

و در مجموع از دیگر تعریف و رساتر و قابل دفاعتر خواهد بود.

که شامل موارد زیر می شود:

که یادآوری این نکته الزامی می باشد که اصول ترسیم کردن یک خط معین و باریک میان علوم محض.

و علوم کاربردی اگر غیر امکان نباشد آسان هم نمی باشد و علوم محض معمولاً دانش را برای دانش خواهد جست.

و در صورتی که هدف علوم کاربردی در به دست آوردن اطلاعات و همینطور دنبال کردن دانش توجه به تامین کردن .

احتیاج های انسانی می باشد و با آنکه بیشتر تحقیق ها در روانشناسی تربیتی از نوع دوم می باشد .

ولی تحقیقات و بررسی ها از نوع اول هم کم نمی باشد.روانشناسی تربیتی چیست؟

لازم به ذکر می باشد که هیچ یک از یافته های روان شناسی و اصولاً تمام علوم رفتاری به طور مستقیم قابل اعمال .

و به کار گرفتن در مسئله های آموزشی و تربیتی نمی باشند و تعمیم های آن قادر به برطرف کردن مسئله های معلمان نمی باشد .

به طور مثال روانشناس به صورت کلی از یادگیری بحث خواهد کرد و اینکه به چه صورت این پدیده در موجود زنده به وقوع بپیوندد.

و چنین بحثی در آخر به ارائه دادن قواعد و قوانینی به صورت کلی در  قالب نظریه های یادگیری منجر خواهد شد.

که به هر صورت نه مورد علاقه معلم می باشد و نه آنکه مستقیما قابل برطرف کردن مسئله های آموزشی خواهد بود.

و معلم اگر به نظریه های یادگیری دارای علاقه باشد از زاویه ارتباطی می باشد .

که این نظریه ها و مسئله های آموزش و تدریس دارند .روانشناسی تربیتی چیست؟

موضوع روانشناسی تربیتی تدریس کردن و یادگیری می باشد و مبحث های این رشته از معرفت مستقیم.

و یا غیر مستقیم به صورت کلی بر محور این دو مفهوم دور خواهد زد و مقدم دانستن تدریس کردن.

و یادگیری در تعریف مزبور تصادفی نمی باشد به دلیل اینکه صرف‌نظر کردن از اینکه این دو الزامی نمی باشند.

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست

ولی در آموزشگاه همیشه اولین مقدم تر از دومین می باشد. روانشناسی در زمان گذشته اثرهای پر اهمیت.

و ارزنده در رابطه با تعلیم و تربیت دارا بوده است.روانشناسی تربیتی چیست؟

و این اثر ها هرگز در ارتباط با مکتب های بخصوصی از مکتب های متنوع روانشناسی نمی باشد.

منبع: ساینس دیلی

در صورت بررسی شرایط می توانید عضو بخش مختصصین روانشناسی ، مشاوره شوید.

تماس با مشاوران برتر کانون مشاوران ایران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}تسلیم شما شکست خورد سرور با {{status_text}} (کد {{status_code}} ) پاسخ داد. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}به نظر می رسد که ارسال شما موفق بوده است. حتی اگر سرور پاسخ خوب داده باشد، ممکن است ارسال شده پردازش نشود. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

ارسال …

تمامی حقوق متعلق به © کپی رایت “کانون مشاوران ایران” با نام “کانون مشاوران” است.


اینجا Downloads-icon

روان‌شناسی تربیتی (انگلیسی: educational psychology) یکی از شاخه‌های روان‌شناسی است که به تحقیق در مسائل یادگیری و آموزش می‌پردازد.

روانشناسان تربیتی در مسائل یادگیری و آموزش تخصص دیده‌اند و ممکن است به کار در مدارس بپردازند ولی اغلب در استخدام دانشکده‌های تربیت معلم هستند
و به تحقیق درباره شیوه‌های آموزش دادن به بچه‌ها و تربیت معلمان می‌پردازند.[۱]

رشته ی روانشناسی تربیتی چیست
رشته ی روانشناسی تربیتی چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *