روانشناسی رابطه قبل ازدواج

 
helpkade
روانشناسی رابطه قبل ازدواج
روانشناسی رابطه قبل ازدواج

آیا داشتن رابطه قبل از ازدواج درست است؟ آیا رابطه جنسی به پیشرفت رابطه کمک خواهد کرد و یا برای آن مضر است؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که افراد برای شروع زندگی مشترک و یا در زمان دوستی با آن مواجه می‌شوند و باید پاسخ درستی به آن‌ها داده شود. از آن جایی که ازدواج یکی از بزرگترین دغدغه‌های جوانان است، آگاهی از جوانب مختلف آن به خصوص برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج و پیامدهای احتمالی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت نادیده گرفتن  این مسائل، ممکن است در آینده با مشکلات زیادی مواجه شوید. با آگاهی از تاثیرات رابطه جنسی قبل از ازدواج بر نگرش دو طرف نسبت به یکدیگر راحت‌تر می‌توانید در مورد آن تصمیم بگیرید. 

تغییرات اجتماعی که هم اکنون در سطح جامعه شاهد آن هستیم، سیر روابط امروزی را دستخوش تحولاتی  کرده است. به طوری که هم جوانان و هم خانواده‌ها دوستی‌های قبل از ازدواج را راحت‌تر می‌پذیرند و جوانان زمان‌های بیشتری را می‌توانند به تنهایی در کنار یکدیگر بگذارند. در این شرایط برقراری رابطه قبل از ازدواج نسبت به گذشته عادی‌تر و راحت‌تر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوستی‌های قبل از ازدواج کلیک کنید. 

تصمیم گیری برای برقراری رابطه قبل از ازدواج به کیفیت آشنایی، سنت‌های فرهنگی، باورهای مذهبی، تربیت خانوادگی، ساختار جنسیتی خانواده و میزان تحصیلات وابسته است. در ادامه به بررسی جوانب مختلف رابطه جنسی می‌پردازیم:

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

به گمان برخی افراد داشتن رابطه قبل از ازدواج به صورت متعدد، باعث کسب تجربه و بالا رفتن کیفیت رابطه جنسی می‌شود. اما در واقعیت تعداد روابط زیاد لزوما به معنای کیفیت بهتر زندگی زناشویی نیست. تحقیقات نشان داده که بسیاری از افرادی که پیش از ازدواج روابط جنسی متعدد داشتند، رضایت کمتری نسبت به ازدواج و رابطه جنسی با همسرشان نشان می‌دهند.

همچنین زمانی که تجارب روابط جنسی زیاد باشد، مقایسه نیز بیشتر می‌شود. ویژگی‌های همسر مانند زیبایی ظاهری، جذابیت فیزیکی، نحوه ارتباط و مهارت‌های جنسی با شریکان جنسی پیشین مقایسه می‌شود.

اگرچه در کشورهای غربی با وجود روابط متعدد در دوران مجردی، ازدواج‌های موفقی دارند اما با این حال نقش عوامل فرهنگی در این زمینه را نمی‌توان نادیده گرفت. برقراری رابطه جنسی در ایران به خصوص برای دختران به راحتی مورد پذیرش واقع نمی‌شود.

با برقرای رابطه جنسی، هورمونی به نام اکسی توسین در بدنتان ترشح می‌شود. به واسطه این هورمون ممکن است وابستگی شدیدی نسبت به آن مرد ایجاد شود؛ در نتیجه در کنار او بودن و ازدواج با او هدف زندگی‌تان خواهد شد. در واقع چشم‌هایتان بر روی حقایق بسته می‌شود و تصمیم گیری منطقی برایتان دشوار می‌گردد. در این شرایط ممکن است عیب‌های او را نبینید. در مقابل برقراری رابطه جنسی برای مردان معمولا نتیجه معکوس به بار می‌آورد و بعد از رابطه جنسی تمایل کمتری به ازدواج نشان می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه جنسی کلیک کنید. 

علاوه بر موارد ذکر شده باید در نظر داشت که اگر امور مطابق میل تان پیش نرود و این رابطه به ازدواج ختم نشود، چه شرایطی را تجربه خواهید کرد. پس در صورتی که تمایل به برقرای رابطه جنسی پیش از ازدواج دارید باید ریسک منتفی شدن ازدواج را نیز بپذیرید. در این شرایط با بلاتکلیفی‌های زیادی رو به رو می‌شوید چون در آشنایی با مردی دیگر، چه صحبتی از رابطه جنسی پیشین خود به میان آورید یا این موضوع را پنهان کنید، در هر صورت مشکلاتی برای‌تان به وجود خواهد. برای مثال واقعیت را نگویید و همسرتان بعد از ازدواج متوجه موضوع شود یا واقعیت را بگویید، اما بعد از مدتی که از زندگی مشترک‌تان گذشت بدبینی‌های همسرتان شروع شود؛ در هر صورت شرایط چالش برانگیز می‌شود. برای اطلاع از تاثیر گذشته همسر بر ازدواج کلیک کنید.

به هرحال در صورت برقراری رابطه جنسی و نزدیکی، احتمال حاملگی وجود دارد. عاملی که باعث هراس هر دو طرف می‌شود. مسلما هیچ زوجی نمی‌خواهند قبل از ازدواج پدر یا مادر شوند. رابطه جنسی در دوران نامزدی نیز این چالش‌ها را به همراه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه جنسی در دوران عقد کلیک کنید.

زمانی که با مردی آشنا می‌شوید، برقرای رابطه جنسی در کنترل شماست؛ بدین معنا که مرد در ازای تعهد و حفاظت از زن تقاضای رابطه جنسی می‌کند. حال اگر دختری بدون اینکه مردی به او متعهد شده باشد به این رابطه تن دهد، بدون اینکه تعهدی را رسمی کرده باشد اعمال قدرت خود را از دست می‌دهد . در حالی که باکرگی زنان در برخی فرهنگ‌ها تا حد زیادی ازدواج و آینده آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه باکرگی زنان کلیک کنید. 

اگر جذاب‌ترین دختر هم باشید بعد از مدتی آن جاذبه فیزیکی برای مردی که با او رابطه جنسی داشتید، از بین می‌رود. در این شرایط شخصیت مرد و میزان تعهد و وفاداری او تعیین کننده ثابت قدمی اوست. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت پیش از ازدواج کلیک کنید. 

طبق تحقیقات افرادی که برای به تاخیر انداختن نیاز جنسی خود توانایی بیشتری دارند، ازدواج‌های موفق‌تری را تجربه می‌کنند. در واقع بسیاری از افراد، از نیاز جنسی خود به عنوان مرهمی برای زخم‌های روحی خود استفاده می‌کنند. عجولانه عمل کردن در این مورد می‌تواند با نداشتن احساس ایمنی روانی در ارتباط باشد. البته موقعیت و شرایط افراد بسته به زندگی آن‌ها متفاوت است پس فرمول واحدی برای همه وجود ندارد.

در آخر اینکه ازدواج موفق تحت تاثیر عوامل بسیار متعددی است و تنها تجربه رابطه جنسی دلیلی بر موفقیت یا عدم موفقیت آن ازدواج نیست. اگر در برقراری رابطه قبل از ازدواج تردید دارید یا اگر رابطه برقرار کرده‌اید و در ازدواج‌تان با چالشی مواجه شده‌اید، توصیه می‌شود که از کمک یک روانشناس استفاده کنید تا از بلاتکلیفی‌ها رها شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره قبل ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه قبل از ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

در جامعه سنتی ایران با باورهای مذهبی مخصوص به خود، پیوند دو نفر و رابطه زناشویی از مسیر مشخصی طی می شود. اما امروزه با رواج پدیده هایی مانند دوستی جنس مخالف و ازدواج سفید، رابطه جنسی قبل از ازدواج به موضوع مورد بحث در مراکز مشاوره تبدیل شده است و بسیاری در مورد غلط یا درست بودن آن سوال می کنند.

در مورد خطرات سکس قبل از ازدواج بیشتر در مورد مسائلی مانند بارداری نامشروع و ابتلا به بیماری های مقاربتی صحبت شده است. این در حالی است که این نوع رابطه به خصوص در شرایطی که با غیر از همسر انجام شده باشد می تواند بر کیفیت زندگی مشترک تاثیرگذار باشد.

ازدواج یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه امروز است و از این رو تاثیر رابطه جنسی قبل از ازدواج بر ثبات و کیفیت زندگی مشترک اهمیت دارد.

در این مطب سعی داریم به این مسئله از منظر روانشناسی رابطه جنسی قبل از ازدواج بپردازیم.

هر چند هنوز به اندازه کشورهای غربی نیست، اما امروز دیگر رابطه جنسی قبل از ازدواج چیز عجیبی در ایران نیست و در برخی از دختران و پسران جوان دیده می شود.

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

غریزه و بیولوژی اولین عاملی است که دو جنس را به سوی هم می کشد چراکه به رابطه عاطفی با جنس مخالف نیاز دارند. این رابطه عاطفی و نیاز به محبت کشش جنسی را پر رنگ تر می کند.

در کنار کشش جنسی، درصدی از افراد از رابطه جنسی قبل از ازدواج به عنوان راهی متعهد کردن فرد مقابل و وادار کردن او به ازدواج استفاده می کنند.

البته دسته دیگری از افراد را نباید فراموش کرد که صرفا به خاطر خاموش کردن هوس های جنسی خود وارد رابطه با جنس مخالف می شوند. افزایش سن ازدواج و بالا رفتن هزینه های آن سبب شده در کشوری سنتی و مذهبی مانند ایران رابطه عاشقانه قبل از ازدواج به سکس ختم شود.

باز شدن درهای جهان با استفاده از اینترنت و دیگر اشکال رسانه موجب آشنایی با دیگر فرهنگ ها شده که گاه با فرهنگ ما تعارض دارند. فشار از سوی دوستان و رسانه ها موجب تغییر روابط بین زن و مرد در ایران شده است.

تحقیقات و آمارها نشان می دهند که سن ارتباط با جنس مخالف به دوره پیش از متوسطه رسیده و بسیاری از این افراد با همسر آینده یا افراد دیگر تجربه جنسی داشته اند.

مطالعات انجام گرفته توسط سازمان ملی جوانان نشان می دهد که 55 درصد جوانان با جنس مخالف خود ارتباط دارند.

43 درصد دخترانی که رابطه داشته اند بیان کردند که تنها با یک نفر رابطه دوستی داشته اند و 57 درصد با بیش از یک نفر دوست بودند. این نسبت ها برای پسران 24 و 76 درصد است.

24 درصد از کسانی که با جنس مخالف ارتباط داشته اند بیان کرده اند که رابطه آنان به آمیزش جنسی منجر شده است.

بر اساس گزارشات، تبادل نگاه در حدود 40 درصد از افراد عامل شروع رابطه بوده است.

همچنین 40 درصد افراد رابطه خود را از خیابان شروع کرده اند. نزدیک به 15 درصد در میهمانی خانوادگی، 15 درصد دانشگاه، 12 درصد در پارک و بقیه  در مهمانی های دوستانه با جنس مخالف آشنا شده اند (منبع).

دخترک جلوی میز مشاوره نشسته است و با چشم هایی اشک بار از خاطراتش می گوید. از اینکه تصور می کرده رابطه جنسی باعث پیوند و نزدیکی بیشتر با دوست پسرش می شود.

به خاطر ترس از اینکه او را از دست ندهد و با تصور بیشتر شدن علاقه، تن به رابطه جنسی در 15 سالگی داده است. اما چیزی نگذشت که آن عشق آتشین فروکش کرد.

او تمام عشقش را نثار دوست پسرش می کرد، اما تمام توجه و علاقه دوستش معطوف بدن او بود، انگار که او وجود نداشت. پس از مدتی هم ناگهان همه ارتباط آنها با هم قطع شد.

رابطه جنسی قبل از ازدواج بسیار متفاوت از نوع رابطه ای عاشقانه ایست که یک دختر و پسر قبل از ازدواج تجربه می کنند.

آنچه قبل از ازدواج انجام می شود بیشتر برای ارضای نیازهای خود، کنجکاوی، تمایل به نشان دادن قدرت در جذب جنس مخالف و هوس بازی است.

این در حالی است که رابطه جنسی پس از ازدواج با هدف پیشبرد زندگی مشترک انجام می شود.

دو طرف در زندگی مشترک بیشتر به دنبال تعهد، مسئولیت پذیری و تداوم بخشیدن به زندگی خود هستند. زوج برای تداوم زندگی خود و حفظ همسر مورد علاقه حاضر به از خودگذشتگی و تغییر خود هستند.

اما در یک رابطه دوستانه معمولا تعهد و الزامی وجود ندارد و ارتباط با دیگری تنها با هدف پر کردن وقت و لذت بردن انجام می شود.

از مسئله لزوم داشتن بکارت برای ازدواج و غیرت در خانواده های ایرانی که بگذریم، این موضوع به لحاظ روانشناسی نیز ثابت شده است که به نفع زن نیست.

به لحاظ روانشناسی، زنان به نحوی هستند که با برقراری رابطه با یک مرد او را از همه نظر می پذیرند و همسر خود تصور می کنند. علت این نوع تفکر ترشح هورمون اکسی توسین در بدن زنان است که باعث ایجاد علاقه شدید نسبت به طرف مقابل پس از رابطه جنسی می شود.

با بالا رفتن این هورمون، میزان استروژن در خون نیز افزایش می یابد که روی مهار احساسات فرد تاثیر می گذارد.

بدین ترتیب، زن کاملا اسیر رابطه شده و مغز او دیگر قادر به تصمیم گیری صحیح نیست. این مسئله شناخت قبل از ازدواج را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود زن بسیاری از نقاط ضعف را در مرد نادیده بگیرد.

از سوی دیگر، با از بین رفتن بکارت، زن ایرانی ممکن است مجبور به باج دادن بشود یا حتی مرد ممکن است وارد به ازدواج شود. مسلم است که چنین رابطه ای هیچ وقت موفق نخواهد بود.

یکی از احتمالاتی که همواره در رابطه جنسی وجود دارد، امکان بارداری است. اما همانطور که می دانید بارداری خارج از ازدواج مشکل بغرنجی برای دختران و خانواده ها به وجود می آورد.

از آنجا که بسیاری از موارد طلاق به دلیل مشکلات آشکار و پنهان جنسی رخ می دهند، بررسی تاثیر رابطه جنسی قبل از ازدواج ضروری است. برخی از تاثیرات منفی رابطه جنسی قبل از ازدواج بر کیفیت زندگی مشترک عبارتند از:

بسیاری از افراد برای توجیه سکس قبل از ازدواج این امر را مطرح می کنند که بدین روش می توانند تجربه بیشتری کسب کنند و نواقص مهارتی خود را در رابطه جنسی و تعامل با جنس مخالف برطرف کنند. بدین ترتیب زندگی مشترک آینده آنها می تواند یک زندگی بی نقص باشد.

شاید تجربه در هر امری خوب باشد، اما در این یکی موجب به وجود آمدن وسواس می شود.

به دلیل تجربیات متعدد، توقعات فرد در معیارهای همسرگزینی بالاتر می رود و این موجب می شود که در انتخاب شریک زندگی دچار مشکل شود.

از سوی دیگر، بسیاری از این افراد به دلیل انجام انتخاب های اشتباه متعدد در یافتن دوست یا شریک زندگی، نسبت به جنس مخالف خود بدبین و بی اعتماد می شوند. این تردید و بی اعتمادی حتی در مورد شریک جنسی خود فرد قبل از ازدواج نیز صدق می کند.

پس از ازدواج نیز این نوع تجربه می تواند مشکل ساز باشد. زمانی که تجربه ارتباط با افراد مختلف زیاد باشد، فرد معمولا به مقایسه همسر خود با دیگران رو می آورد.

اما این مقایسه معمولا به صورت کلی انجام نمی شود و تنها یک جنبه از افراد قبلی با همسر فعلی مقایسه می شود. برای مثال، اندام خوب یکی از این افراد با همسر مقایسه می شود، در حالی که فرد به این نکته توجه ندارد که آن نفر فاقد مهارت های برقراری رابطه جنسی فعال بوده است. بنابراین، همسر از همه جوانب با بهترین ها مقایسه می شود و با این که خود نقاط قوت زیادی دارد، اما در مجموع بازنده این مقایسه است.

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

داشتن تجربه جنسی با جنس مخالف توسط یکی از زوجین موجب ایجاد عدم تعادل و هماهنگی بین زن و مرد می شود. این بدان معنا است که فردی که تجربه های جنسی متعدد داشته است به یک سری مهارت ها و پوزیشن های جدید دست می یابد که همسرش چیزی از آنها نمی داند یا تجربه نکرده است.

چنین مشکلی سبب سرخوردگی زوجین از یکدیگر و ناراحتی می شود. در حالی که زوجینی که تجربه ای عملی از این نوع رابطه ندارند، طی آزمون و خطا با هم به لذت و هماهنگی می رسند.

درمانگران اختلالات جنسی در پاسخ به کسب تجربه برای داشتن زندگی مشترک بی نقص بر این نکته تاکید می کنند که برای داشتن یک رابطه جنسی بی نقص آنچه اهمیت دارد دانش و اطلاعات کافی است، نه مهارت و کسب تجربه از روابط پیشین.

برای آنکه با همسر خود رابطه جذاب و آتشینی داشته باشید تنها کافی است شناخت و دانش خوبی از این مسئله داشته باشید. تجربه و مهارت را می توانید در طول زندگی مشترک و در کنار هم به دست بیاورید.

مشاوران توصیه می کنند حتی در دوره عقد نیز رابطه جنسی را به تاخیر بیاندازید و برای رسیدن به شناخت بیشتر صبر کنید.

دوره نامزدی و عقد دوره تعامل بیشتر و رسیدن به شناخت عمیق تر است، نه دوره رفع تمایلات جنسی.

برقراری رابطه جنسی در هر دوره ای قبل از ازدواج، چه دوستی باشد و چه نامزدی، باعث می شود که فرد به جای تمرکز بر شناخت خلقیات و روحیات همسر آینده خود، بخشی از توانش را صرف جلب رضایت و کسب مهارت در رابطه جنسی کند.

این کشش به قدری است که به تدریج فرد را از توجه به اخلاقیات همسر آینده باز می دارد.

بسیاری از دختران به خاطر راضی کردن و نگه داشتن دوست پسر در کنارشان به رابطه جنسی قبل از ازدواج تن می دهند. این در حالی است که با دست خود آتش عشقتان را خاموش کرده اند.

با کمک مشاور می توانید به روش های بهتری برای جذب مخاطب خود دست پیدا کنید و به مهارت های لازم برای داشتن یک رابطه متعهدانه مجهز شوید.

برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی با معایب متعددی همراه است که در بالا به آن پرداختیم.

در حالی که اگر برقراری رابطه جنسی با جنس مخالف را به بعد از ازدواج موکول کنید، مزایای زیادی برای شما به همراه دارد، از جمله:

با همه اینها نظر شما در مورد رابطه جنسی قبل از ازدواج برای ما اهمیت دارد. نظر شما در مورد این نوع رابطه چیست؟




انواع اختلالات سلامت روان و روشهای درمان

تماس با سیمیا

ایمیل: Info@simiaroom.com شماره تماس: ۰۰۹۸۲۱۸۸۵۶۲۶۱۵ پیام رسان تلگرام:@maryamkhazraee پیام رسان واتساپ: 00989302672054

شبکه های اجتماعی سیمیا

درباره سیمیا

اگر از مشاوره روانشناسی آنلاین اطلاعات کمی دارید توصیه می کنیم راهنمای مشاوره های آنلاین روانشناسی را در لینک زیر مشاهده نمایید:

خانه > ازدواج > روابط پیش از ازدواج و تاثیر آن در ازدواج؛ رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته باشیم یا نه؟

انسان موجودی اجتماعی است که در زندگی اجتماعی سعی دارد برخی از وجهه های فردی خود را بروز دهد. گاهی در تنهایی و انزوا و گاهی در میان انبوه جمعیت به عنوان عنصری از یک جامعه ی انسانی عمل می کند.

جنبه ی اجتماعی انسان تنها با ارتباط و تعامل با دیگران معنی می یابد؛ زیرا ارتباط با هم نوع برای آدمی ضرورت دارد. در طول تاریخ بشر حتی در زمانی که انسان های اولیه با ساده ترین ابزار رسمی برای ادامه ی حیات و تلاش برای زنده ماندن داشتند؛ به صورت اجتماعی زندگی میکردند.
رابطه های اجتماعی معمولا بین گروه هم جنسان ایجاد می شود که این یک مسئله ی عادی و روزمره است. اما در جامعه ی کنونی با تغییرات فرهنگی و اجتماعی و تغییر بافت خانواده ها، روابط اجتماعی بین دو جنس مخالف بیشتر از قبل به چشم می خورد.

در یک دید تاریخی از روابط جنس مونث و مذکر، تاریخ بشر شاهد دوره های متفاوت و گاه متضاد تعامل انسانی بوده است. به دلیل اینکه این دو جنس همواره سیر تکامل تاریخی خود را در کنار هم طی کرده اند، هرگز نمی توان جامعه را به دو بخش کاملا مجزا و ویژه ی مردان و زنان تقسیم کرد.

در دوره های نوجوانی و آغاز جوانی، انسان ها دچار تغییرات جسمی و روانی متعددی می شوند که در نتیجه ی بخشی از این تغییرات، میل دارند که بیشتر مورد توجه افراد دیگر به ویژه جنس مقابل قرار بگیرند. شدت این هیجانات و کشش های قلبی و روحی آغازگر شروع روابط بین دختران و پسران در اغلب جوامع است.

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

جامعه ی ایران با بافت سنتی که دارد، دیرتر از جوامع غربی به این تغییر در روابط تن در داد. کشور ما به دلیل تغییرات گسترده ی سیاسی و فرهنگی که در چند سال گذشته تجربه کرده است، با دگرگونی ارزش ها و شکسته شدن بخشی از سنت ها مواجه شده است.

جامعه ای که پس از روشنگری های انقلاب، با انتظارات جدیدی از سوی مردم مواجه شد و در پی این انتظارات آزادی های نسب نیز برای روابط دختر- پسر ایجاد شد.
دختران و پسران جوان دیگر به سختی حاضر بودند تن به ازدواج سنتی بدهند و به همان روش های مرسوم تشکیل خانواده دهند. حضور دختران در جامعه و در محیط تحصیل و اشتغال امکان برقراری این روابط را بیش از پیش فراهم کرد.
دگرگونی سریع جامعه و سنت هایی که مردم سال ها به آن خو گرفته بودند، نسل های اول و دوم انقلاب را دچار یک شکاف عمیق کرده است. پدرها و مادرهای امروزی کمتر می توانند جوانان خود را درک کنند و در بیشتر مسائل تفاوت های عمیقی بینشان حکم فرماست.

در تعریف کارشناسان، ارتباط میان دختر و پسر، یکی از ارتباطات میان فردی است، که در صورت ادامه یافتن این روابط متقابل در طول زمان و حاکم شدن هنجارهای خاص بر رفتار و گفتار طرفین، عنوان رابطه می گیرد. بر مبنای نظر جامعه شناختی و روانشناختی، دوستی با جنس مخالف، ارتباطی است که در آن دو جنس مخالف با برخورداری از تمایلات و کارکردهای جنسی در قالب کلامی و غیر کلامی به ارائه ی دریافت پیامی می پردازند که محتوی آن را صحبت، صمیمیت، عشق و علاقه و … تشکیل می دهد.

به نظر می رسد بلاتکلیفی مردم در برخورد با این مسئله اجتماعی، نشانگر این است که ایران نه کشوری کاملا سنتی و بسته است که ارتباط دختران و پسران را نیازمند اشد مجازات بداند و نه مانند کشور های غربی این موضع را امری پیش پا افتاده بداند.
شاید دلیل این میزان آسیب روانی، اجتماعی که آزادی روابط دختر و پسر به جامعه ی ما تحمیل کرده است؛ نشات گرفته از همین بلاتکلیفی جامعه است.
واقعیت امر این است که امروزه دختران و پسران ایرانی، بی پروا و بدون توجه به هنجارهای اجتماعی، ارتباطی عاطفی و پنهانی برقرار می کنند؛ در حالی که باور به سنت ها و هنجارها در ناخودآگاه آنها موجود است.

شاید بتوان گفت پدیده ی دختران فراری، اعتیاد و متزلزل شدن پایه های خانواده ها، بی میلی و عدم رغبت به تشکیل خانواده، بخشی از آسیب هایی است که آزادی روابط عاطفی در ایران به بار آورده است.

وقتی که ارتباط یک فرایند باشد، پس ارتباط یک عمل یک نفره و کنش و واکنش ساده و خطی نیست. بلکه چندین عمل در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا چیزی به نام ارتباط شکل گیرد.
این مولفه ها عباتند از:

برقرار کنندگان ارتباط، پیامی که منظور گویندگان را منتقل می کند، رسانه یا شیوه ی خاص برقراری ارتباط و کانالی که ارتباط برقرارکنندگان را به هم پیوند می دهد.

در این نوع ارتباط بین دختر و پسر، همیشه غریزه جنسی دخیل است، چیزی که باعث می شود این نوع ارتباط با سایر ارتباط ها منفک شود. پس هدف این نوع ارتباط ها بی شک، ورای اهداف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی است.

پیام این نوع روابط عشق، محبت، یکدلی و عاطفه است. پس در نتیجه ارتباط بین دختر و پسر نیز مانند سایر ارتباط ها دارای سطوح مختلفی است. کانالی که این نوع ارتباط ها از طریق آن برقرار می شود، متفاوت از ارتباط دو هم جنس با همدیگر است. چرا که حتی یک هم صحبتی ساده با جنس مخالف، تاثیری را در افراد ایجاد می کند که یک هم جنس قادر به ایجاد آن در فرد نیست.

در اجتماع امروزی، در هر وسعتی که باشد، این ارتباط ها هستند که جامعه را می سازند. تنوع و سبک زندگی ها در این اجتماع متنوع است. در شهرهای بزرگ، ارتباط بین دختر و پسر، بیشتر از شهرهای کوچکتر دیده می شود و این نوع ارتباط در نگاه نخست دیگر تعجب کسی را بر نمی انگیزد.

اما نگرانی از آسیب های این نوع روابط، در اغلب خانواده ها در هر سطح فکری و عقیدتی مخصوصا در قبال فرزندان دختر وجود دارد. چرا که اغلب دوست دارند دخترانشان زندگی زناشویی موفقی تشکیل داده و یک ازدواج به سامان داشته باشد. بنابراین معتقدند در هر نوع رابطه ای باید رعایت شان و موازین اخلاقی را کرد.
نسل جوان خواستار این هستند که جامعه نیاز های آن ها را برآورده کند و در مقابل جامعه هم از نسل جوان چنین انتظاری دارد. خانواده ها هم انتظار دارند که سلامت و امنیت جوانان شان در اجتماع حفظ شود.

همان طور که گفته شد در جامعه ی امروزی، اغلب دختر-پسرها، هر یک نوعی از روابط آزاد را تجربه می کنند. حد و حدود هر رابطه ای بستگی به خود فرد دارد. بیشتر کسانی که در سن ازدواج هستند قبل از رسیدن به همسر شان، افراد زیادی را در زندگی ملاقات می کنند و در این ملاقات ها ممکن است به نوعی احساس عاطفی شکل بگیرد و هر یک به دلایلی به سرانجام نرسد.
پیشگیری از این نوع روابط و مدیریت صحیح آنها البته کاری دشوار و اغلب غیر ممکن است. به دلیل اینکه سن ازدواج در جامعه ی ما به دلایل گسترده ای بالا رفته و بیشتر جوانان ترجیح میدهند نیازهای جنسی و عاطفی خود را به نحو دیگری برطرف کنند.

اگر  افراد پس از پایان یک رابطه ی عاطفی، مورد روان درمانی قرار بگیرند، می توان به طور دقیق درباره ی آسیب های روحی-روانی آن به طور مفصل بحث کرد. چنین روابط نافرجامی تا حد زیادی فرد را به آینده ی روابط عاطفی بدبین کرده و در عین حال به دلیل ایجاد یک خلا عاطفی خواسته یا ناخواسته او را به شروع مجدد رابطه ای جدید سوق می دهد.
روانشناسان روابط افراطی را به نوعی اعتیاد تشبیه می کنند و برای ترک چنین رابطه ای طول درمان تعیین می کنند. چون انسانی که در یک مقطع طولانی، یک رابطه ی عاطفی عمیق را تجربه کرده است، به سختی می تواند خلا ناشی از پایان این رابطه را هضم کرده و با آن کنار بیاید.

حالا تصور کنید دختر یا پسری که قبلا یک رابطه ی عاشقانه را تجربه کرده و به نا به دلایلی نتوانسته با همان فرد مورد نظر ازدواج کند؛ وارد یک رابطه ی پایدار به اسم ازدواج می شود.
برای چنین فردی چند حالت مختلف وجود دارد. نخست اینکه رابطه ی قبلی را تمام شده حساب کند و با همسرش زندگی عاشقانه ای را بسازد. در این صورت رابطه ی گذشته ی فرد هیچ مانعی در طول زندگی مشترک ایجاد نخواهد کرد و یک رابطه ی پایدار شکل خواهد گرفت.
نوع دیگری از افراد با وجود ازدواج و با وجود از دست دادن رابطه ی قبلی هنوز در ذهن و خیال خود به او فکر می کنند؛ در تمام لحظات عاشقانه ای که با همسرشان دارند، فرد مورد نظر را جایگزین می کنند؛ سعی می کنند در ذهنشان به این فکر قوت ببخشند که این همان عشق از دست رفته است که من به دستش آورده ام.

چنین طرز تفکری در صورت ادامه یافتن، رابطه ی جدید را دچار اختلال می کند. چرا که این میزان غرق شدن در روابط گذشته نوعی خیانت فکری به همسر است. شخص در رابطه حضور فیزیکی دارد؛ اما روح و روانش جای دیگری سیر می کند. در واقع همسر به عنوان ابزاری برای خیال بافی با عشق از دست رفته است.
نوع سوم اما به مراتب شدید تر و حاد تر از نوع دوم است. دو نفر به دلایلی نتوانسته اند با هم ازدواج کنند، اما هر کدام با فرد دیگری وصلت کرده اند ولی این رابطه ی عاشقانه به شکل پنهانی هنوز ادامه دارد. چنین روابطی ریشه ی اغلب نزاع های خانوادگی و پرونده های جنایی است.

حال تصور کنید که فردی به شما پیشنهاد ازدواج داده است و در عین حال از گذشته ی او باخبر هستید. گذشته ای که در آن فرد دیگری حضور داشته است. فکر کردن روی چنین پیشنهادی به مراتب سخت تر از مواردی است که گذشته ی فرد را نمی دانید.
اشتباهاتی که افراد در زندگی انجام می دهند؛ گاهی قابل بخشش و چشم پوشی است. روابط عاشقانه هم می تواند بخشی از گذشته ی هر فردی به حساب بیاید. اما گاهی برخی از اشتباه ها غیر قابل جبران است. اشتباهاتی که بخشی از آینده ی شما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
برای انتخاب یا عدم انتخاب فردی که گذشته ای پر اشتباه داشته است؛ چند سوال اساسی را باید در ذهن خود پاسخ دهید.

-آیا میتوانید عواقب و اثرات گذشته و حال این اشتباه را بپذیرید؟
– آیا اشتباهات گذشته، در گذشته باقی مانده است یا خیر؟
– آیا توانایی بخشیدن را دارید یا قرار است از این اشتباه سواستفاده کنید؟
– می توانید با وجود این اشتباه هنوز هم به او اعتماد کنید؟
– آیا رفتارهای گذشته اش را اشتباه محسوب می کند؟
– آیا برای شروع یک رابطه ی جدید آماده است؟
– قصد او از ازدواج فراموشی رابطه ی قبلی است یا واقعا به شروع یک رابطه ی پایدار فکر می کند؟
– آیا میتواند بدون اینکه دست به مقایسه بزند رابطه ی جدیدش را مدیریت کند؟
– آیا زمان کافی برای کنار گذاشتن رابطه ی قبلی داشته است یا خیر؟

بخشی از انتخاب های ما از روی احساسات صرف انجام می گیرد؛ ما عاشق فردی می شویم که کارنامه اش پر از اشتباه های جبران ناپذیر است؛ قتل، تجاوز، رابطه ی نامشروع و ….
و فکر می کنیم که با شروع زندگی جدید با فرد جدیدی رو به رو خواهیم شد. این یک اشتباه محض است. کسی که برای روابط خود حد و مرزی قائل نبوده است؛ چطور می تواند یک شبه با حضور شما تغییرات فاحش را در خود و سبک زندگی اش ایجاد کند؟
انسان ها زمانی از اشتباهات خود دست می کشند که به پشیمانی رسیده باشند. اما پشیمانی صرفا ابراز زبانی نیست. باید آثار این پشیمانی در روح و جسم فرد هویدا شود. باید تاوان اشتباه پرداخته شود و بعد از یک دوره ی طولانی بتواند به محک وی پرداخت.
به طور مثال شما با دختر یا پسری آشنا شده اید که پیش از شما رابطه ی جنسی را تجربه کرده است؛ صرف این تجربه ملاک مناسبی برای رد یا قبول او نیست. چرا که ما اعتقاد داریم انسانی که یک بار اشتباه کرده است قابل اعتماد تر از کسی است که تا کنون اشتباهی از او سر نزده است!

اما بخشش چنین فردی هم نیاز به زمان دارد. اینکه آیا این اشتباه ممکن است پس از ازدواج نیز تکرار شود یا نه. اینکه فرد در روابط غیر اخلاقی خود حد و مرزی نداشته باشد بی شک در زندگی آینده اش اثر گذار خواهد بود. چرا که بسیاری از بیماری های جنسی از طریق روابط غیر اخلاقی منتقل می شوند و ممکن است چنین بیماری پنهانی آینده ی  یک زندگی مشترک را به طور جدی تهدید کند.

باید قبول کرد که امکان برقراری رابطه با جنس مخالف قبل از ازدواج در جامعه بسیار سهل و آسان است. پس برای اینکه در آینده آرامش خاطر داشته باشیم و زندگی مان توام با عشق سپری شود؛ ناچاریم از بخشی از گذشته ی همدیگر چشم پوشی کنیم.

اما چشم پوشی به معنای غفلت و سهل انگاری نیست. تمام مراحل شناخت باید به درستی طی شود و در موارد حاد با مراجعه به روانشناس به حل معضل پرداخت. با تفکر و تحقیق و شناخت میتوان آینده ی درخشان یک رابطه را تا حدود زیادی تضمین کرد.

سلام،چطور میتوان فهمید کسی قصدش از ازدواج فراموشی رابطه قبلی است یا شروع یک رابطه پایدار است؟ایا تو چند جلسه صحبت کردن(خواستگاری)میشه اینو فهمید،
فرض هم بر اینه که از دوران قبل از نامزدی طرف مقابل هیچ اطلاعی نداریم

سلام وقت بخیر
با آقایی آشنا شدم که دوسال از من کوچکتر هست و هر دو سن بالایی داریم ۳۵ و ۳۷ و ایشان در اولین گفتگو با منطق به من گفتن که باید رابطه سکس داشته باشن چون سکس خیلی مهم هست اگر ناتوانی داشته باشیم همین اول مشخص بشه که بعدا به مشکل جدایی نرسیم
البته من به ایشان گفتم دوشیزه هستم و ایشان گفتن نوع غیر دخول انجام میدن ، البته من تا به حال انجام ندادم
راهنمایی بفرمایید

من دانشجوهستم تودانشگاه بایه پسراشناشدم الان 8ماهی ازرابطمون میگذره باخانوادشم صحبت مرده درموردم اخرامثال قراربیان به خانوادم بگن امابعداز8ماه الان یه مدتی هست که حرف س… س ایناشده. بهش میگم من اگه این کارو کنم دخترپاک قبل نیستم بهم میگه تو باعشقت این کارو میکنی بهمم میگه من میلی ندارم بگی نه درموردش صحبتم نمیکنم من میخوام بارضایت خودت باشه بگی نه بیخیال میشم این یه بخش جزی اززندگی محسوب میشه نمیدونم چیکارکنم بهش میگم نه هم میگه باشه مشکلی نیس امااینم حس میکنم ازته دلش ناراضی میشه چیکارکنم؟

سلام
من با یه آقایی به مدت یک سال دوست هستم بعد دوماه اشنایی ایشون از من درخواست سکس داشتن ولی من چون شناختی ازشون نداشتم نپذیرفتم، ایشونم خیلی توضیح میدادن که الان سکس تو رابطه خیلی مهمه و خیلی افسردس و نیاز داره و خلاصه بعد چهارماه رابطه جنسی ما شروع شد و من بکارتم رو از دست دادم. چندماهی رابطمون شده ققط رابطه جنسی و از اونجایی که منم نیاز دارم، دارم ادامه میدم و نمیدونم این درسته یا نه و باید چیکار کنم!!! این اقا اصلا قصدش جدی نیست با من. وقتی هم میگم اینجوری ادامه دادن معنی نداره فقط میگه باید هم خونه بشیم و دوری سخته!

ببین خانوم محترم این آقافقط دنبال عشق ولذتو سوایتفاده اززشما بوده و هست و به هدفشم رسیده امیدوارم ک هوشمندانه ترعمل کنین

سلام وقتتون بخیرمن دختری 17ساله هستم وبا پسری 17ساله درمجازی آشنا شدم که از استان دیگه هست وبهم میگن قصد ازدواج دارنو5،6سال دیگه میان خاستگاریم،من اصلا دختری نبودم که عشق چتی رو قبول داشته باشم ولی درحال حاضر قبول کردم،درچندمسئله گیر کردم
من عشقم واقعیه ولی از واقعی بودن عشق ایشون خبر ندارم
ترس از دست دادنش رو دارم درحالی که همین ترسو دارم که اگر وارد زندگی مشترک بشم مشکل ساز باشه
خانوادمم بسیار حساسن و اگر متوجه رابطه من با جنس مخالف بشن امکان داره هیچ زمان گوشی بهم ندن
درگیر عشقی شدم که نمیدونم چیکار کنم میشه راهنماییم کنین لطفا
ممنونتون میشم

سلام E .
اولا به نظر من بهتره که صبر کنی و در شهر خودتون با کسی که دوستش خواهید داشت رابطه داشته باشی .
خیلی از دخترا تو سنین پایین بخاطر نیاز احساسی که دارند دنبال مرد ایده ال برای ازدواج می گردند تا بلکه راحت شوند. اما امیدوار باش که در نهایت مردی که شایسته اته رو خدا وارد زندگیت می کنه پس احساساتت را خرج کسای دیگه نکن و انرژی و پاکیتو نگه دار و صبر کن تا خاستگار شایسته و ایده آلت به امید خدا به خونتون بیاد و با احترام و امنیت با هم در ارتباط باشید نه با دلهره و ترس و عذاب وجدان که عاقبت خوبی هم ندارد . ما نباید احساسات منفی مون رو نادیده بگیریم و باید در عوض راه راست و سالمی رو در پیش بگیریم و درگیر عشق های عذاب آور نکنیم خودمون رو با توکل به خدا به عشق الهی و معنویت دلگرم باش . الهی که در راه درستی قرار بگیری

خیلی ممنون از راهنماییتون متشکرم.

سلام م عزیز
من استخاره هم در مورد این ارتباط بارها گرفتم و یکبارهم بد نیومد به همین خاطر ادامه دادم به این رابطه اما با این چند بار استخاره باز دلم درست نیست جواب استخارم اول صبردربرابر سختی این راه وبعد هم خوشبختیم از صورت گرفتن این ازدواج بود اما خودم میدونم مسئله ازدواج مهمه میگ صمیم میتونه عمر آدم رو تعیین کنه به همین دلیل هنوز ترس وجودم هست ولی با نظر شما درمورد اینکه تصمیم احساسی هست موافقم ولی من قولی گرفتم که اگر اومدن خاستگاری شش ماه مشاوره بریم

سلام میشه لطفا پاسخ من رو هم بدین ؟ممنون

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

تمامی فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است | 1396 © AROOS.CO


https://www.aroos.co/wp-content/uploads/2017/06/aroos-co-eshgh-ya-ezdevaj-mixdown.mp3Downloads-icon

ژانویه 30, 2019 توصیه های ازدواج

در حال حاضر اکثر افرادی که به شما توصیه می‌کنند پیش از ازدواج رابطه جنسی نداشته باشید، احتمالاً خود نیز رابطه جنسی قبل از ازدواج را تجربه نکرده‌اند. برخی از پاسخ‌هایی که این افراد به شما می‌دهند چیزی شبیه به “داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج یک گناه است” یا ” شما فرمان خداوند را زیر پا می‌گذارید” یا ” چنین رابطه ای حس چندانی به شما نمی‌دهد” خواهد بود.

اما من در نقطه مقابل, روابط جنسی بسیار زیادی پیش از ازدواج داشته‌ام و اکنون به‌صورت عملی برایتان توضیح می‌دهم چرا باید برای برقراری رابطه جنسی تا زمان ازدواج صبر کنید. درواقع من این مسئله را چنان عملی برایتان توضیح خواهم داد که حتی قادر نیستید درباره آن با من بحث کنید چراکه می‌دانید حق با من است.

اینکه تصمیم به داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج انجام بگیرید یا خیر در نهایت بر عهده شما خواهد بود. من نمی‌توانم به‌جای شما کاری انجام دهم, تنها می‌توانم راه را به شما نشان دهم. پس بیایید شروع کنیم, آماده‌اید؟

هنگامی‌که با فردی, رابطه جنسی برقرار می‌کنید دقیقاً چه نکته‌ای را در این ارتباط ارزیابی می‌کنید؟ اصلاً چرا باید چیزی را ارزیابی کنید؟ شما آنچه را که نیاز دارید به یکدیگر می‌دهید. گاهی ممکن است فکر کنید آیا عاشق دوست یا نامزد خود هستید یا می‌توانید مابقی زندگی تان را با او بگذرانید اما درواقع هرگز با استفاده از رابطه جنسی مجبور نمی‌شوید نگاه عمیق‌تری در مورد معیارهای ازدواج خود داشته باشید.

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

اما هنگامی‌که رابطه جنسی با نامزد خود ندارید مجبور هستید که معیارهای ازدواج برای تشکیل زندگی مشترک با او را به‌خوبی بررسی کنید. اجازه دهید مثالی برایتان بزنم.

در آخرین ارتباط , من و دوست دخترم با یکدیگر رابطه جنسی داشتیم و من مطمئن نبودم که آیا ما واقعاً عاشق یکدیگر هستیم یا به عبارتی ” تا آخر راه می‌مانیم”. پس من در میانه راه رابطه با دوست دخترم را قطع کردم. حدس بزنید چه شد؟

تمامی مسائل واقعی چهره خود را نشان دادند. چراکه وقتی هیچ‌گونه رابطه جنسی ندارید شرایط چنین است: ” خوب, من می‌خواهم دوباره رابطه جنسی داشته باشم و می‌دانم که تو هم این را می‌خواهی, پس اگر ما واقعاً عاشق یکدیگر هستیم, بهتر است با هم ازدواج کنیم.

اما اگر این‌طور نیست, بهتر است بیشتر از این وقت یکدیگر را تلف نکنیم”, چراکه ممکن است سال‌های بسیاری از زندگی یکدیگر را به جای آشنایی از هم صرف عشق بازی در دوران نامزدی و برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج کنیم.

شما شروع به صحبت کرده و می‌گویید “رابطه جنسی قبل از ازدواج ممنوع” و همه شگفت‌زده می‌شوند, چراکه بسیار افراطی به نظر می‌رسد. اما اگر قرار بود بگویم ” رابطه جنسی پیش از عشق ممنوع”, منطقی‌تر به نظر می‌رسید, درست است؟ این موضوعی است که از آن سر درمی‌آورید. خوب, سؤال بعدی این خواهد بود ” از کجا می‌دانید که عاشق نامزد و دوست خود هستید؟”

پاسخ من این است: ” زمانی متوجه می‌شوید عاشق نامزد خود هستید که دوست دارید برای داشتن رابطه جنسی با او ازدواج کنید”. چراکه هیچ‌کس تنها برای داشتن رابطه جنسی ازدواج نمی‌کند. تصور کنید با کسی رابطه عاشقانه ای دارید و به او می‌گویید ” من عاشق تو هستم, بیا با هم رابطه جنسی داشته باشیم”. او در جواب می‌گوید: ” من هم عاشق تو هستم, اما اول باید ازدواج کنیم”. شما مانند هشدار توقف عمل می‌کنید, دست نگه‌دار, بگذار درباره این موضوع فکر کنم!

دلیل چنین واکنشی این است که این ‌یک گفتگوی کاملاً متفاوت است؛ چراکه می‌دانیم رهایی یافتن از یک ازدواج کاری مشکل است. این دقیقاً هدف از ازدواج است, اینکه به ما امکان دهد تا احساسات واقعی خود را ارزیابی کرده و ببینیم آیا واقعاً عاشق نامزد خود برای ازدواج هستیم. در این صورت ما گرفتار رابطه باکسی که واقعاً به او عشق نمی‌ورزیم نخواهیم شد.

این مورد درواقع به حوزه علوم زیستی مربوط می‌شود. ترشح هورمونی به نام اوکسی توسین در هنگام برقرای رابطه جنسی در انسان، زن را دلبسته مرد کرده و موجب می‌شود مرد از زن حمایت عاطفی کند. در گوگل جستجو کنید.

اگر با نامزد یا دوست خود رابطه جنسی قبل از ازدواج دارید, پس هنگامی‌که رابطه تان به هم می‌خورد نباید شروع به ناله و شکایت کنید و احساس شکست عشقی کنید. زیرا شما هرگز زمان کافی صرف آشنایی با نامزد خود نکرده‌اید و خیلی زود با او رابطه جنسی برقرار کردید.

همچنین بر اساس تحقیقات روانشناسی، داشتن رابطه جنسی متعدد با افراد مختلف قبل از ازدواج احتمال طلاق در خانواده را افزایش می‌دهد, دوباره در گوگل جستجو کنید. داشتن رابطه قبل ازدواج درست مثل این است که یک نوارچسب محکم داشته باشید و آن را به جایی بچسبانید و سپس آن را جدا کنید, اگر این کار را به‌دفعات تکرار کنید, درنهایت نوار به هیچ‌چیز دیگری نمی‌چسبد.

رابطه جنسی یک مکانیسم اتصالی است که به‌صورت فیزیکی درون ما تعبیه شده است. خبر خوب این که اگر رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته‌اید, هنوز هم دیر نیست! بر اساس مطالعات روانشناسی، مکانیسم اتصالی انسان می‌تواند با گذر زمان به حالت اولیه خود بازگردد.

همان‌طور که قبلاً گفتم اگر رابطه جنسی قبل از ازدواج با فردی که نسبت به او آشنایی کاملی ندارید برقرار کنید و در این رابطه دختر خانم باردار شود، آیا حاضرید تمام عمر را به خاطر این اشتباه در کنار فردی که هیچگونه شناخت و تفاهمی با او ندارید سپری کنید؟

هم‌چنین اگر از کسی بچه دار می‌شوید که قصد ازدواج با او را ندارید, گزینه‌های محدودی پیش رویتان است که البته هیچ‌یک از آن‌ها ایده ال نیست. سقط جنین , فرزند خواندگی, خانواده تک والد یا تجربه رابطه زناشویی بدون عشق بعد از ازدواج در زندگی.

در اینجا اندکی آمار و ارقام برایتان داریم. آمریکائی‌های به‌طور متوسط پیش از برقراری رابطه جنسی سه بار یکدیگر را ملاقات می‌کنند. آمار طلاق و جدائی در آمریکا حدود ۵۰ درصد است. سؤال من این است, از میان افرادی که تاکنون ازدواج کرده‌اند, چند درصد آنها یک ازدواج موفق را تجربه کرده د و احساس خوشبختی می‌کنند؟ من حدس می‌زنم پاسخ درصد کمی باشد. اگر قرار بود من حدس بزنم, پاسخ من حدوداً ۲۰ درصد بود که گمان می‌کنم حتی از این هم کمتر باشد. البته پاسخ ۲۰ درصد است.

به‌عبارت‌دیگر, شانس شما برای دستیابی به یک زندگی مشترک موفق فقط ده درصد خواهد بود! اگر قرار بود این کار را به روشی انجام دهید که دیگران هم انجام می‌دهند, چگونه انجام می‌دادید؟

قرار گذاشتن تنها به دلیل جذابیت فیزیکی و برقراری رابطه جنسی پس از سه بار قرار ملاقات؟ شما تا چه اندازه می‌توانید کسی را پس از سه بار ملاقات بشناسید؟! شما اکنون وارد یک رابطه‌ پیچیده با کسی شده‌اید که واقعاً به‌درستی او را نمی‌شناسید.

به همین دلیل است که ازدواج در چنین شرایطی به جدایی و طلاق منتهی می‌شود. نقطه مقابل این شرایط, زوج هایی, با نرخ طلاق ۱ در ۱۰ ازدواج, هستند که برای داشتن رابطه جنسی تا زمان ازدواج صبر می‌کنند که البته یافتن راه مناسب برای انجام چنین کاری چندان سخت نیست. آیا سخت است؟ بله, اما آیا همه‌چیز سخت نیست؟ لذت آنی و زودگذر قادر به ایجاد خوشبختی بعد از ازدواج نیست. در هیچ موردی! درست است رابطه جنسی قبل از ازدواج برای شما لذت‌بخش است اما تاوانی دارد که باید تا آخر عمر آن را بپردازید.

یک جمله معروف می‌گوید ” آنچه را که آسان به دست می‌آوریم, به آن بسیار کم‌اعتنائی می‌کنیم”. این اصولاً به معنای این است که اگر چیزی برای شما ارزشی نداشته باشد, شما درواقع چندان قدردان آن نخواهید بود. من شخصاً ۵ سال آخر زندگی خود را با پرهیزگاری گذرانده و اجازه دادم که خداوند قلب مرا برای همسر آینده‌ام آماده کند.

اگر قرار باشد فردا او را ببینم, فکر می‌کنم خیلی منطقی است اگر بخواهم حداقل یک سال صرف آشنایی قبل از ازدواج با او کنم. اگر آن‌قدر قوی باشم که رابطه جنسی را برای شب ازدواج نگه‌دارم, پس من ۶ سال پیش از ازدواج را با پرهیزگاری زندگی کرده و سپس رابطه جنسی داشته‌ام. اگر ما دچار اختلاف یا مشاجره شویم, فکر می‌کنید, با فرض اینکه ممکن است تا انتخاب همسر مناسب ۶ سال دیگر طول بکشد, با چه سرعتی از این رابطه کناره‌گیری کنم؟

هر چه باشد, ما این کار لعنتی را انجام خواهیم داد! اکنون, در نقطه مقابل, تصور کنید برای کسی که تنها پس از سه بار ملاقات, با طرف مقابل رابطه جنسی برقرار کرده, چقدر آسان است که با سخت‌تر شدن شرایط او را کنار بگذارد و رابطه جدیدی را با فرد دیگری شروع کند؟

هنگام وارد شدن به یک رابطه, مسئله مهمی که زنان روی آن تمرکز دارند زمان برقراری رابطه جنسی است. ۹۹ نفر از هر ۱۰۰ خانم کنترل کننده این بخش از رابطه هستند. اما آنچه معمولاً روی می‌دهد این است که پس از برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج حالا این زن برای حفظ ارتباط باید مرد را دنبال کند؛ چیزی که حالا مرد بر آن کنترل دارد. چراکه, وقتی همه‌چیز در طول مسیر در شما خلاصه می‌شود, همواره فرض رابطه بر این است که مرد باید به زن بگوید ” اگر تو به من رابطه جنسی بدهی, من به تو امنیت (ازدواج) می‌دهم”.

بنابراین دختری که پیشنهاد رابطه جنسی قبل از ازدواج را می‌پذیرد و تعهدی دریافت نمی‌کند تنها دهنده است و نه گیرنده. همچنین، مردی که رابطه جنسی می‌گیرد و تعهدی نمی‌دهد تنها گیرنده است و نه دهنده. به همین دلیل است که دنیا به مردی که با زنان متعدد رابطه جنسی قبل از ازدواج دارد به‌عنوان فردی با نیروی مردانگی قوی نگاه می‌کند, اما زنی را که با مردان متعدد رابطه جنسی قبل ازدواج دارد هرزه می‌پندارد. منظور من این نیست که یکی مقصر است و دیگری بی‌گناه, من تنها می‌خواهم حرف خود را اثبات کنم.

ببینید, صحبت کردن آسان است. خانم ها گوش می‌دهند, مردها فروشنده‌های خوبی هستند, آن‌ها به شما می‌گویند عاشقتان هستند, ممکن است این حرفشان جدی باشد. اما اگر برای داشتن رابطه جنسی با شما تا شب ازدواج صبر کنند, قطعاً در تصمیم به ازدواج با شما جدی هستند.

اگر قصد ازدواج نداشت پس به او بگویید که از زندگی تان بیرون برود. تصور کنید چه قدر سریع می‌توانید تمام کسانی که پیش از یافتن شاهزاده واقعی روی‌هایتان درباره ازدواج شما را فریب داده اند را به یادآورید؟ به من اعتماد کنید, همسر آینده شما نیز از اینکه در تمام این مسیر با افراد زیادی رابطه جنسی نداشته‌اید بسیار خوشحال‌تر خواهد بود.

من در زندگی زنان جذاب را ملاقات کرده‌ام که پس از مدتی رابطه جنسی علی‌رغم زیبایی ظاهری و جذابیت جنسی دیگر مجذوب آن‌ها نبودم. یک ضرب‌المثل می‌گوید: ” شهوت انگیز ترین دختر دنیا را به من نشان بده و من مردی را به تو نشان خواهم داد که از خوابیدن با او خسته شده است”.

هرچند این جمله وحشتناک است, اما تا حدودی حقیقت دارد. چراکه وقتی تنها با استفاده از جذابیت جنسی رابطه را هدایت می‌کنید و سپس خود را به‌نوعی در ارتباط با او می‌بینید, درست مثل این است که دنیا شمارا فریب داده است. حالا شما دیگر مجذوب زیبایی ظاهری او نیستید زیرا هیچ‌گاه در سطح عمیق‌تری با او ارتباط نداشته‌اید.

چرا باید ارتباطی را به دلیل برقراری رابطه جنسی با کسی که می‌توانست یک دوست مادام‌العمر فوق‌العاده باشد از بین ببرید؟ مگر اینکه مطمئن باشید که می‌خواهید تا آن سطح برای طولانی‌مدت با او پیش بروید؟ اگر واقعاً تصمیم دارید از طریق روابط جنسی، دوستی و ارتباط خود را حفظ کنید, او به شما علاقه‌مند خواهد شد و زمانی که جذابیت این رابطه جنسی پایان یافت, او را به‌عنوان یک دوست از دست خواهید داد.

و همین است, این‌ها “۱۰ دلیل برای نداشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج” است. خوشبختانه پس از خواندن این مطالب بهتر متوجه خواهید شد چرا صبر کردن در نداشتن رابطه قبل از ازدواج منطقی است, و دلیل واقعی اینکه مردم برای داشتن رابطه جنسی صبر نمی‌کنند این نیست که به درست بودن آن اعتقادی ندارند, به این دلیل است که کار مشکلی است.

اما اجازه دهید صحبت خود را با این جمله تمام کنم, همه‌ کارهای مهم زندگی سخت هستند. تمرین اسکات سخت است, رژیم گرفتن سخت است, روی حرف خود ماندن سخت است. من به‌هیچ‌وجه اینجا برای شما موعظه نمی‌کنم. تنها دلیل دانستن کارهایی که انجام می‌دهم این است که من درباره همه‌چیز اشتباه کرده‌ام.

اما خبر خوب اینجاست, اگر تاکنون رابطه جنسی داشته‌اید هنوز هم دیر نشده! همه این‌ها هنوز هم مؤثر است. خوشحال می شوم شما هم داستان زندگی خود را با ما من در میان بگذارید.

برای مشاهده آدرس مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید

برای تعیین وقت مشاوره هم اکنون تماس بگیرید: 02144849792

برچسبآشنایی قبل از ازدواج ازدواج موفق انتخاب همسر دوران نامزدی رابطه جنسی مشاور ازدواج

4 هفته پیش

می 29, 2020

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

آوریل 3, 2020

مارس 13, 2020

فوریه 14, 2020

ژانویه 21, 2020

آیا چرا پسرا ایرانی انقدر دوست دارند رابطه سکسی انجام دهند ؟

این موضوع ربطی به پسر ایرانی نداره. یک ارتباط دوستی اگر به درستی هدایت نشه ممکنه مورد سو استفاده قرار بگیره

ما ۸ ساله به هم علاقه داشتیم و الان ۳ساله ک با هم درارتباطیم و تصمیم ازدواج داریم. ولی هربار خواستگاری به دلایل پیش پا افتاده عقب افتاد و الان هم بخاطر اوضاع اقتصادی و دانشجو بودن من بلاتکلیفیم. هر دو هم تو بهترین دانشگاهای تهران تحصیل کردیم و درگیر مقدمات برا مهاجرتیم. بعد از سه سال با هم بودن کم کم داریم وارد رابطه جنسی میشیم ولی من همچنان وجدان دردش رو دارم. از طرفی ۳سالی که گذشته واقعا عمق رابطمون رو بیشتر کرده واقعا حس زن و شوهر داریم ولی به خاطر رابطه داشتن حس گناه داریم

سلام و وقت بخیر خدمت شما. میخواستم بدونم داشتن رابطه ی عاطفی( مثلا دست دادن یا بوسه یا بغل کردن ) قبل از ازدواج از نظر شرعی مشکلی داره. یا اینکه گناهی مرتکب میشه؟

سلام. لطفا سوالتون را از مجتهدین شرعی پیگیری کنید.

سلام من چند وقتی هستش که با یه پسری دوستم و خیلی دوسش دارم و اونم میگه که منو دوست داره قبلا با سکس قبل ازدواج مخالف بود ولی حالا میگه ادم باید قبل ازدواج عشق و حال کنه و چشم و دل سیر باشه تا خیانت نکنه و به من پیشنهاد سکس داده و گفته اگه من باهاش سکس نکنم با کسه دیگه ای این کار رو میکنه که در اینده به من خیانت نکنه پدر این پسر به مادرش خیانت کرده و اون میگه خیانت تو ارث شون هستش و مجبوریم این کار رو بکنیم تا به قول خودش بلایی که سر مادرش اومده سر من نیاد ب نظر شما من باید قبول کنم؟

سلام. اینکه یکی از پیش شرط های این آقا پسر برای ازدواج با شما برقراری رابطه جنسی است نشان می دهد که ایشان هیچ درکی از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک ندارند. حتما در معیارهای ازدواج خود تجدید نظر کنید.

سلام من بیست سالمه و هنوز رابطه جنسی نداشتم , چون واقعا نمیخواستم و وقتم را بیشتر برای علم و یادگیری گذاشتم . در حالی که ۸۰ درصد دوستانم این تجربه رو داشتن … حالا نمیدونم منی که تونستم کنترل کنم در اینده فردی رو پیدا خواهم کرد که موفق به کنترل کردن امیال جنسی اش بوده باشه و رابطه ای نداشته باشه یا نه ؟

ببینید این که اکثر دوستان شما رابطه جنسی قبل ازدواج داشتند دلیل نمیشه که ۸۰ درصد دختر و پسرها ها نیز تجربه مشابهی داشتند. در ضمن شما نباید ملاک ازدواج خود را بر داشتن یا نداشتن رابطه جنسی طرف مقابل قرار دهید. چون ممکنه حقیقت را به شما نگوید. به عبارتی، هر شخصی ممکنه در گذشته اشتباهاتی مرتکب شده باشد. مهم این است که اکنون چه طرز فکر و نگرشی دارد، چه ارزشها و اعتقادات مشترکی با شما دارد. افراد زیادی هستند که مثل شما قادر به کنترل امیال و احساسات خود هستند. افرادی که برای زندگی خود هدف دارند. برای رسیدن به ارزشهای خود در گدشته تلاش کردند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

انجمن روانشناسی آمریکا

مقالات سایت مشاوره باما

سایت مشاوره باما با هدف تحکیم بنیان خانواده در تلاش است با انتشار بهترین مطالب و مقالات روانشناسی در حوزه مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، انتخاب همسر ، مهارت های زندگی زناشویی ، ارتباط صحیح با همسر ، حل اختلافات و مشکلات زندگی مشترک ، روشهای تربیت کودک و نوجوان و راهکارهای پیشگیری از طلاق و بازسازی زندگی بعد از طلاق بپردازد.

رابطه با همسر قبل از ازدواج؛ تجربه آموزی یا آسیب پذیری؟

” ازدواج مثل هنداونه سر بسته ست، تا باهاش زیر یه سقف زندگی نکنی از جیک و پوک اخلاقاش چیزی دستت نمیاد!

حداقل کاری که میشه انجام داد اینه که قبل ازدواج تو مراحل دوستی، آشنایی و نامزدی خوب همدیگرو بشناسید و باهم باشید!”

رابطه با همسر قبل از ازدواج، موضوعی است که هر کدام از ما اعتقادت خاص خودمان را داریم.

تجربه آموزی یا آسیب پذیری؟

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

این روابط که به هرگونه روابط ( بخصوص رابطه جنسی ) بین دو نفری که هنوز با هم ازدواج نکرده اند، اشاره دارد اکنون از مقبولیت بالایی برخوردار است.

اینکه شما مخالف یا موافق سرسخت رابطه با همسر قبل از ازدواج باشید، یک اعتقاد اساسی است که تحت تاثیر گذشته خودتان، پدر و مادرتان و حتی جنسیت تان قرار دارد.

موضوع مهم در برقراری رابطه با همسر قبل از ازدواج، هدف و انگیزه این رابطه است که می توان در قالب دسته بندی زیر تعریف نمود:

صرف نظر از درست یا غلط بودن این دیدگاه، چگونه می توانیم قبل از ازدواج در جریان رابطه با همسرمان به شناخت دقیق ویژگی های مثبت و منفی او دست یابیم؟

رابطه جنسی با همسر که بعد از ازدواج یک موضوع با اهمیت و بخش مهمی از زندگی مشترک و رضایت از زندگی را تعیین می کند، رابطه زناشویی نامیده می شود.

این رابطه اگر قبل از ازدواج شکل گیرد، تحت عنوان رابطه پیش از ازدواج، رابطه ای از روی عدم کنترل غریزه جنسی، رفع کنجکاوی و حتی هوس بازی از آن یاد می شود.

معمولا افرادی که قبل از ازدواج با همسر خود رابطه جنسی را تجربه کرده اند، دلایل زیر را انگیزه اصلی خود توصیف می کنند:

رابطه جنسی با همسر قبل از ازدواج احساسات خوشایند و ناخوشایندی به همراه دارد که تا حد زیادی به هدف و انگیزه برقراری این رابطه بستگی دارد.

به عنوان مثال این رابطه اگر با هدف تجربه عشق و صمیمیت بیشتر صورت گیرد ممکن است لذت جنسی، رضایت و صمیمیت بیشتر را تجربه کنند.

در مقابل افرادی که ناخواسته و یا از روی اجبار یکی از طرفین تن به این رابطه می دهند، با احساسات ناخوشایندی از جمله، سرزنش خود یا دیگری، بی اعتمادی به همسر آینده خود و احساس گناه درگیر شوند.

رابطه با همسر قبل از ازدواج از دامنه ای از روابط و تماس فیزیکی سطحی ( معاشقه و بازی ) تا یک ارتباط جنسی کامل را دربر می گیرد.

برخلاف گذشته، اکنون رابطه دوستی و رابطه جنسی قبل ازدواج رواج و مقبولیت بیشتری داشته و حتی عده ای آن را بخش ضروری از شناخت قبل ازدواج می دانند.

اما این نوع روابط در عین حال که باعث افزایش تجربه و شناخت بیشتر سلایق خود و همسرمان می شود، پیامد ها و مشکلاتی نیز به همراه دارد.

از جمله مشکلات احتمالی رابطه قبل ازدواج با همسر، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

از دست دادن بکارت، و استرس ناشی از مشکلات جسمانی از جمله بیماری های مقاربتی در کنار تجربه سکس در شرایط استرس زا، معمولا منجر به خاطره ای ناخوشایند را در ذهن هر دو نفر می شود.

سهل گیری در برقراری رابطه قبل از ازدواج، که معمولا برای جلب رضایت طرفین بخصوص در پاسخ به درخواست مرد، صورت می گیرد، در خیلی از مواقع به بدبینی و بدگمانی نیز منجر می شود.

رابطه جنسی در پاسخ به بخشی از کنجکاوی های پیش از ازدواج، گاه باعث می شود دو نفر به جای تمرکز بر شناخت روحیات و خلق و خوی یکدیگر، صرفا به مهارت آموزی و رضایت جنسی تمرکز کنند.

رابطه با همسر قبل از ازدواج، می تواند به احساس اجبار و فشار برای ادامه دادن رابطه و ازدواج منتهی شود.

بسیاری از ضربه ها و مشکلات روحی جوانان امروزی در کشورمان به دلیل انتخاب های غلط و سپس برقراری یک رابطه با آن پسر و همچنین عدم توانایی اداره آن رابطه می باشد تا جایی که به خودشان می آیند و می بینند که هرآنچه که داشته و نداشته را داده اند و نتیجه ای از رابطه خود نگرفته و ضربه روحی شدیدی خورده اند.

اما درست است که در سنت و فرهنگ کشورمان ایجاد رابطه اشتباه و مردود است اما چیزی که در جامعه میبینیم خلاف این را ثابت می کند. برقراری ارتباط با هدفی پوچ و تنوع گرایانه رد شده و بسیار خطرناک می باشد، بحث ما روابطی می باشد که با هدف ازدواج سر و شکل گرفته و با نیاز شناخت از همدیگر به جلو پیش می رود.

دراین روابط می بایست هدف از رابطه مشخص شده و با یک برنامه ریزی خاص رابطه به پیش برود تا جایی که از یک زمانی به بعد، وادین در جریان قرار گرفته تا به کنترل رابطه و راهنمایی فرزندشان ، با تجربه ای که دارند کمک نمایند.

البته والدین نیز باید به دور از افکار سنتی، به حرف های فرزندانشان گوش فرا داده و سپس با استفاده  از تجربه های خود به دور از هرگونه مشاجره و دعوا آنان را راهنمایی نمایند. مشاجره و لجبازی های شما بیشتر باعث احساساتی شدن فرزندتان و سپس تصمیم گیری وی بدون فکر و نزدیک تر شدن به فرد مورد نظرش شده ا جایی که دیگر از شما حرف شنوی نخواهد داشت.

بنابراین والدین عزیز در کمال آرامش برای خوشبختی فرزندشان تلاش کنند اما خود دختران و پسران باید حد و مرز خود را در رابطه شناخته و با توجه به ملاک ها و معیارهایشان در جهت شناخت طرف مقابل پبش بروند آنان همچنین می بایست حد و مرز یک رابطه که برای ازدواج می باشد را برای طرف مقابل مشخص کرده تا بعدها مشکلی در این جهت پیش نیاید.

گفتمان و رفتار ها در این روابط می بایست برای شناخت بیشتر باشد و آن ها را الگویی برای زندگی آینده در نظر بگیرند این می تواند یک آزمایش خوب و مطمئن از طرفین برای شروع زندگی باشد.

بدین ترتیب، ازدواجی که شکل می گیرد با شناخت کافی و همچنین با علاقه بوده و قطعاً خوشبختی را به همراه خواهد داشت.

مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع را در سایت مشاوره قبل ازدواج ببینید

منابع:

تکنیک های مشاوره ازدواج، دکتر یاسر دادخواه، انتشارات نارون دانش، ۱۳۹۸٫

رابطه دختر و پسر قبل از ازدواج، بابک وزیری.

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

بررسی رابطه بین روابط پیش از ازدواج با نگرش به روابط فرازناشویی، سید هادی علی تبار، دکتر سعید قنبری، دکتر علی زاده محمدی، دکتر مجتبی حبیبی، ۱۳۹۳٫

معمولا روانشناسان و مشاوران مناسب ترین زمان برای تجربه و شناخت تفاهم جنسی را دوران نامزدی می دانند. در عین حال تمرکز به شناخت روحیات و خلق و خوی یکدیگر بر اساس معیارهای مدنظر، موضوعی است که تا قبل از این دوره، ( دوره نامزدی ) پیشنهاد می شود. همچنین برای شناخت بیشتر نسبت به سلایق جنسی یکدیگر به جای تکیه صرف بر تجربه آموزی که پیامدهایی بسیاری به همراه دارد، می توان با کمک تخصصی روانشناسان و مشاوره پیش از ازدواج، دانش و شناخت لازم در این حیطه را افزایش داد.

 برخلاف گذشته، اکنون رابطه قبل از ازدواج صرفا به عنوان یک اشتباه یا خطای جبران ناپذیر قلمداد نمی شود و موافقان یا مخالفان خود را دارد. پذیرش رابطه قبل ازدواج با همسر و یا مخالفت سرسخت با آن تا حد زیادی تحت تاثیر گذشته خودتان، پدر و مادر و حتی جنسیت تان قرار دارد. به عنوان مثال اگر پدر و مادرتان به دلیل ازدواج اجباری و اصرار خانواده ها محکوم به ازدواج با یکدیگر شده و تا اکنون از زندگی خود ناراضی و نالان بوده اند، در موافقت تان با رابطه با همسر قبل ازدواج بی تاثیر نیست. برعکس اگر شاهد ازدواج ناموفق دوستان تان بعد از یک رابطه و دلداگی عمیق بوده اید و ازدواج پدرمادرتان را که سنتی صورت گرفته را الگویی از ازدواج موفق می دانید، ممکن است چندان موافق رابطه قبل ازدواج نباشید.

موکول کردن رابطه جنسی به دوران نامزدی و بعد از عقد باعث می شود مسیر عاطفی سالم تر و کم تنش تری را تجربه کنید. احساس اختیار بیشتر در ادامه دادن و تصمیم گیری برای ازدواج، شناخت بیشتر روحیات و خلق و خوی یکدیگر و همچنین کم شدن از پیامد های احتمالی بارداری ناخواسته و مشکلاتی از این دست، از جمله مزایای موکول کردن این نوع روابط به زمان مناسب خود است.

برخلاف تصور عام، رابطه جنسی با همسر پیش از ازدواج که با هدف دستیابی به صمیمیت و پیوند و نزدیکی بیشتر ایجاد می شود، معمولا نتیجه معکوس داده و باعث خاموش شدن آتش عشق می گردد. جذابیت جنسی به عنوان بخش طبیعی روابط دوستی معمولا با برقراری رابطه به ایجاد احساس بی اعتمادی و گاه دلزدگی یا تنوع طلبی منتهی می شود.

با سلام.من ۳ ماه با یکی آشنا شدم البته از اقوام دورمونه.قبلا نسبتی میشناختیم همو.ولی الان سه ماهه که رابطمون زیاد شده تا جایی که حتی رابطه جنسی هم داشتیم با هم.الان خانوادش بهش گیر دادن که باید ازدواج کنه و واسش دختر در نظر رگفتن اما ایشون با اینکه بمن میگه دوست دارم و از این قضیه به شدت ناراحته.ولی در مقابل گریه های من همش میگه گیجم.و قدرت تصمیم گیری ندارم.منم هیچوقت بهش نگفتم که بره بخانودش راجع به من بگه و خودشم حرفی نمیزنه.

با سلام
وقتی شما تا حد رابطه جنسی بدون اینکه از تعهد ایشون و خواشت ایشون برای ازدواج مطلع شوید پیش رفتید به هر حال شاید این پیامدها اجتناب ناپذیر باشد به هر حال کاری که اکنون می شود کرد این است که به خانوادشون شما رو معرفی کنند و مطرح کنند که به شما تمایل دارند .و این چیزی نیست که ایشون گیج شوند چون از اقدام دور هم هستند راحت تر می توانند اقدام کنند .به هر حال شاید این مطلب برای شما ناخوشایند باشد ولی در این مواقع که به ارتباط جنسی ختم می شود دختران وابستگی زیادی پیدا می کنند و بالعکس در مورد مردان چون به اون لذتی که تمایل داشتند می رسند از هیجان اولیه و اشتیاق برای بودن با این فرد کم می شود و سعی می کنند منطقی تصمیم بگیریند که ایا این فرد می تواند همسر اینده مناسبی برای انها باشد یا خیر ؟به هر حال امیدوارم ایشون در قبال شما مسئولیت پذیر باشند و بتوانند مساله را درست به خانواده منتقل کنند تا شما دچار مساله روحی نشوید .امیدوارم مشکل حل شود

با سلام
وقتی شما تا حد رابطه جنسی بدون اینکه از تعهد ایشون و خواشت ایشون برای ازدواج مطلع شوید پیش رفتید به هر حال شاید این پیامدها اجتناب ناپذیر باشد به هر حال کاری که اکنون می شود کرد این است که به خانوادشون شما رو معرفی کنند و مطرح کنند که به شما تمایل دارند .و این چیزی نیست که ایشون گیج شوند چون از اقدام دور هم هستند راحت تر می توانند اقدام کنند .به هر حال شاید این مطلب برای شما ناخوشایند باشد ولی در این مواقع که به ارتباط جنسی ختم می شود دختران وابستگی زیادی پیدا می کنند و بالعکس در مورد مردان چون به اون لذتی که تمایل داشتند می رسند از هیجان اولیه و اشتیاق برای بودن با این فرد کم می شود و سعی می کنند منطقی تصمیم بگیریند که ایا این فرد می تواند همسر اینده مناسبی برای انها باشد یا خیر ؟به هر حال امیدوارم ایشون در قبال شما مسئولیت پذیر باشند و بتوانند مساله را درست به خانواده منتقل کنند تا شما دچار مساله روحی نشوید .امیدوارم مشکل حل شود.

سلام و خسته نباشید
من پسری ۲۳ ساله هستم دارای تحصیلات لیسانس و هم چنین ۷ ماهی سر کارم با درامد میانگین ۲ میلیون .
من از زمان کارشناسی که تقریبا دو سالی میشه عاشق یک دختری از همکلاسیام شدم و اون بنده خدارو زیر نظر داشتم تا تا این که اوایل دی پارسال بهش پیشهاد دادم و تا امروز در ارتباط بودیم وخانواده من از همون اوایل میدونستن که من عاشق همکلاسیمم و تازگی یعنی یک ماهی هست خانواده دختره هم فهمیدن .
و قرار بود به همراه خانواده از دختره رسما خواستگاری کنیم ولی به یک سری دلایل عقب افتاد تا امروز.
خانواده دختره مخصوصا ابجی هاش بهش گفتن پسره رابطه دوست دختری پسری برقرار کرده ولی واقعا این جوری نیست. حتی بهش گفتن وابسته شدی و دختره هم بهم میگه وابسته شدی ولی خودم فکر نمیکنم وابسته شده باشم.چون یک سری مشکلات پیش آمده از قبیل این که خانواده دختره فهمیدن که ما در ارتباطیم باهام ارتباطشو قطع کرده همین ماجرا باعث شده خیلی ناراحت بشم و خیلی فکرا میکنم.
راستی دختره یک سالو خورده ای ازم بچه تره و خانوادشم از نظر مذهبی و اعتقادی مالی و فرهنگی در یک سطحی با ما هستن فقط تعداد افراد خانواده آن ها زیادن ۸ نفر ولی خانواده ما ۵ نفر
به نظر شما چکار کنم ؟ ایا وابسته ام ؟اگر وابسته بودم پس اون علاقه قبل از پیشنهادم چی بوده؟
خواهشا راهنماییم کنید….
تشکر

با سلام
دوست گرامی شما به قصد ازدواج ارتباط داشتید ؟خب در این بین ایجاد رابطه عاطفی و وابسته شدن طبیعی است و الزاما در قصد ازدواج مساله بدی نیست به شرطی که جلوی بررسی منطقی را نگیرد .علاقه قبل از ازدواج و این مساله با هم منافاتی ندارد .اگر واقعا به ایشون تمایل دارید و فکر می کنید شرایط شما دو نفر با هم سازگاری دارد خب با خود دختر خانم ابتدا صحبت کنید که ایا تمایل به خواستگاری رسمی وجود دارد یا خیر اگر به خاطر حرف دیگران تمایلی ندارند بهتر است همین جا مساله را تمام کنید چون اگر فکر می کنید براساس قاعده و چهارچوب درستی جلو رفتید و اشنا شدید و خط قرمزها را رعایت کردید و حالا این خانم با اشراف ه همه این مسائل به خاطر حرف دیگران تمایل ندارد فکر نمی کنم در اینده بتواند برای شما همسر مناسبی باشد امیدوارم خوشبخت باشید و به خاطر داشته باشید حساسیت های اینچنین از طرف مقابل و خانواده بعدا هم مشکل ساز خواهد شد .موفق باشید

سلام
خانواده ما قبل از این که به خانواده دختره زنگ بزنن تحقیق کردن و تحقیقا اولیه خوب بوده.
از نظر این که میگید حساسیت های این چنینی چون خود دختره میگه من مجردم و باید حرف گوششون کنم و الانم بهم میگه بعدنا دخالت خانوادم نیست ولی تو این مدت قبل از خواستگاری.چندین بار این اتفاقا افتاده که خانوادش مخصوصا ابجی هاش گفتن رابطه دوست پسری دختری دارید و اون هم به همین دلیل دیگه خیلی ارتباطی نداره یعنی ارتباط شو کمتر کرد
از نظر این که دختره هم دوستم داره شکی ندارم چون تو این مدت پنهانی در ارتباط بویم همه چیو بدون کمی و کاستی هم از نظر خانوادم هم خودم بهش توضیح دادم.

با سلام
به هر حال با این شرایط اقدام کنید خب اگر خانواده انها هم تحقیق کنند و موردی وجود نداشته باشد بعید می دانم مخالفت کنند و خب حرف خواهر های ایشون می تواند دلایل مختلفی داشته باشد .وقتی همه جوانب امر روسنجیدید و همه شرایط را هم توضیح دادید فکر نمی کنم مشکلی وجود داشته باشد .امیدوارم خوشبخت باشید .

سلام
شرمنده من خانوادم اینا رفتن خواستگاری بنده خدا و مادرم با دیدن سطح خانوادگی طرف مقابل گفت که ازخانوادگی به هم نمب خوریم.
خانواده ما از قدیم الایام شهر نشین بودن و با فرهنگ شهری بزرگ شدیم ولی خانواده طرف مقابل اصل و نصبشون از عشایر ها محترم بودند ولب با توجه به این که پدر و مادرش عشایر بوده اند ولی خود بچه هاش ۱۳ سال داخل شهر زندگی کردند.و مادرم و خانوادم میگن به خانواده ما نمیخوره ولی مادرم میگه اگر واقعا همو دوست دارید من میرم جلو ولی میدونم ته دلش راضی نیست .
مادرم دختره رو از نظرهمه چی تایید کرده فقط همین میگه از نظر خانوادگی در یک سطح نیستیم.
حالا با تئجه به این که خیلی دوسش دارم و از یک طرفم این حرفای مادرم و خانوادم قادر به هیچ تصمیمی نمیتونم باشم میترسم بگم نه شاید خوشبختی رو از دست بدم ولی از یک طرف هم میترسم بگم اره و از حرفای مادرم اینا بعدا تو زندگی این سطح اختلاف خانواده ها مشکل ساز باشه.
ولی میدونم دختره همه جوره کنارم زندگی میکنه.
حالا با توجه به این حرفام خواهشا بگید چکار کنم و اگر فکر میکنید خوشبختی در این رابطه هست چجوری مادرم اینارو راضی کنم تورو خدا کمکم کنید….

سلام. من پسری ۲۲ساله هستم یک سالونیمه ک با دخترخالم رابطه دارم. اون ۱۵سالش هست، اول من حتی به اینکه بهش حسی داشته باشم فکر نمیکردم چون سنش پایین بود. اما کمی ک گذشت رابطه ی ما جدی شد و متوجه شدم ک ازش خوشم میاد و دوسش دارم. بهش پیشنهاد ازدواج دادم و تا الان ک باهمیم فقط برای ازدواج بوده و توتصمیمم ذره ای شک نکردم. اون دختر خوبی هستش و نسبت ب سن کمی ک داره هم فهمیده و هم با حیا هستش.نه ماه پیش با خالم تماس گرفتم و باهاش قرار گذاشتمو موضوعو براش گفتم و اجازه خاستم برای خاستگاری چون میدونستم احتمال داره مخالف باشه اول خاستم خودم اجازه بگیرم. اون بعد ازینکه ازم تعریف کردو گفت ک منو دوست داره بهم گفت فعلا نمیتونم اجازه بدم و چند سالی صبرکن تا هم دخترم بزرگتر بشه هم درامد زاییت بهتر بشه. وضعیت مالی ما و خالم تقریبا تو یه سطحه. من نجارم میانگین ماهانه یک ملیون تومن درامد دارم اما بجز این شغل دیگری هم دارم. ب کار نهالکاری و کشاورزی مشغولم. چند ماهی هس ک حساسیت من نسبت به دخترخالم بیشتر شده و میخام هرچه زودتر ازدواج کنیم دخترخالمم راضی هستش. اما خالم به هیچ وجه اجازه نمیده و میگه سه سال دیگه.خیلی دوست داره ک دخترش درسشو ادامه بده. میزان تحصیلات من دیپلمه و دوس ندارم بخاطر بعضی حرفا دختر خالم دانشگاه بره. ما یواشکی باهم رابطه تلفنی داریم تا بحال باهم دوتایی قرار نزاشتیم چون من خاستم حدومرز و خط قرمزها حفظ بشه. بهم بگید من چیکار کنم خیلی افسردم و تازگی زودرنج شدم و اکثراوقات توفکرمو ناراحتم. لطفا کمکم کنید

با سلام
دوست عزیز وقتی خانواده طرف مقابل رضایتی در این سن ندارند و خب مایلند دخترشون به دانشگاه بره و تحصیلات داشته باشه شاید بهتر باشه که موضوع درست مطرح شود .و ضمن اینکه خود اون دختر خانم اگر واقعا تمایلی به ادامه تحصیل ندارند و مایلند سریع تر ازدواج کنند خب با مادرشون صحبت کنند .چون در هر حال تصمیم گیرنده ظاهرا مادرشون هستند و خب مخالفند البته یادتون باشه شاید با اصرار شما با سرعت بخشیدن به این مساله نظر مثبت اونها منفی شود و فکر کنند شما درکی از شرایط ندارید .شما اگر می توانید با این درامد کنونی مسئولیت اداره زندگی رو قبول کنید و فکر می کنید دختر خاله شما فرد همراهی است خب جدی تر پیگری کنید و از مادرتون بخواهید صحبت کنند شاید خاله شما رضایت دادند در غیر این صورت اگر هر دو نفر مطرح کردید و نظر منفی بود دیگر ادامه دادن به صلاح نخواهد بود و باید تا موعدی که مقرر شده صبر کنید که خب در این سه سال ممکن است هر اتفاقی بیفتد و ممکن است اصلا ملا ک ها و شرایط هر دو نفر عوض شود و شاید این شدت خواستن مطرح نباشد .در هر حال موفق باشید.

سلام مدتی پیش با دختری از طریق نت دوست بودم اهل مشهد بود حدود ۶ ماهی دوست بودم بعد خود رابطه رو قطع کردم تو این ۶ ماه فقط دوبار تلفنی صحبت کردیم. بعد از ۶ ماه ددقیقا روز تولدم بهم زنگ زد گوشیم خاموش بود.الان نمیدونم چه مرگم شده همش دارم بهش فکر میکنم خواب و خوراک ندارم.همش دارم این فکر میکنم لطفا کمکم کنید.

با سلام
اگر فکر می کنید ایشون مورد مناسبی برای ادامه دوستی بودند که خب بهتر ه این شرایط رو تحمل کنید و اصلا طرف ایشون نروید چون نتیجه ای هم جز وابستگی بیشتر نخواهد داشت و اصلا این روابط در فضای مجازی و تلفنی اینده ای ندارد ولی اگر فکر می کنید در شرایط ازدواج هستید و در همین ۶ ماه دوستی شناخت حداقلی پیدا کردید و می توانند مورد مناسبی باشند اون مساله دیگری است ولی درگیری ذهنی شما و فکر کردن به ایشون مخصوصا بعد از اینکه فهمیدید تولدتون رو تبریک گفتند بیشتر حکایت از ایجاد فضای عاطفی است تا منطقی .و خب مدتی شاید سختی داشته باشد ولی مرتفع خواهد شداگر فعالیت های روزانه شما تحت الشعاع قرار گرفت باید به روانشناس مراجعه کنید
موفق باشید

با سلام من دختری ۲۲ ساله هستم که مدت سه ماهه با پسری ۲۵ ساله دوست شذم روزای اول دوستیمون همش میگفت واسه ازدواج میخامت و میگفت باید بشناسمت.بد دو ماه حرف ادواج بینمون پیش اومد میگه اگه خواستگار خوب واست اومد ازدواج کن بعدا نگی به خاطر من صبر کردی من قصد ازدواج ندارم از لحاظ کاری تا یک ماه دیگه کارش راه میفته.به من خیلی احترام میزاره و بهم توجه میکنه و خیلی بی نهایت بهم خوبی میکنه نمیدونم قصدش چیه و من باید چیکار کنم؟

با سلام
اگر شما به فکر ازدواج هستید خب به ایشون بگید تا راه افتادن کارشون صبر می کنید و بعد ببینید ایشون بهانه ای دارند یا به طور رسمی به خواستگاری می ایند اگر باز هم بعد از حل مسائل مالی تمایل به ازدواج نبود و توصیه کردند به خواستگاران پاسخ بدهید دیگر ادامه ندهید چون این رابطه باعث می شود شما فرصت هاتوت رو ازدست بدهید .حالا ایشون هر چند ویزگی های مثبت هم داشته باشند ضمن اینکه در دوستی ها اصولا افراد با هم خوب هستند و تمایل نشان می دهند و یکدیگر را جذب می کنند و قدرت تصمیم گیری درست از فرد به خصوص دختر که وابستگی عاطفی سریعتری پیدا می کندگرفته می شود .بهتره منطقی در مورد این دوستی و رابطه تصمیم بگیرید .

سلام من دختری ۲۰ ساله هستم ۹ ماه پیش با یه پسر ۳۰ ساله آشنا شدم البته بگم قبلش شکسته عاطفی خورده بودم و باعث شده بود به شدت عذاب بکشم. الان تو این رابطه چن وقته خیلی عصبی میشم اذیت میشم طرفه مقابلم خیلی حساسم کرده .مثلا میخواد توجه منو جلب کنه دخترارو نگاه میکنه. یا نمیدونم چرا بعضی اوقات گوشیشو قایم میکنه البته بگم ۲جا سر کار میره بیشتر وقتشم سر کاره و یا با منه یا بعضی اوقات میره استخر با دوستش. بعد از آخرین دعوامون گوشیمو خاموش کردم رفتم بیرون و باعث شد خیلی عصبی بشه احساس می کنم یه جورایی از دست کارم خستس البته خودشم گفت باید اخلاقای جفتمون درست بشه بعدش بیاد خاستگاری. من خیلی می ترسم مد ترسم اتفاقای قبل دوباره تکرار بشه. لطفا کمکم کنید چیکار کنم ؟؟

با سلام
دوست عزیز اگر شما رابه قبلی رو درست حل نکردید و به ان نپرداختید و برای فرار ان وارد رابطه دوباره شدید .اشتباه است ودر مورد ایشون هم اگر واقعا فکر می کنید در این مدت اشنایی به درد هم می خورید خب برای ناخت بیشتر یا به قول خودتون اصلاح رفتار اگر رفتار اشتباهی دارید بهتره هر دو به مشاوره مراجعه کنید .تا شناختتون از شخصیت و رفتار هم بیشتر شود و اگر شبه ای وجود دارد مرتفع شود .به هر حال برای اینکه تجربه ناخوشایند قبلی تکرار نشود و در تصمیم گیری هم اشتباه نکنید باید به مسائل نگاه منطقی دور از عواطف رو داشته باشید و اینکه شما ده سال اختلاف سن دارید شاید نیازها و شرایط پختگی عقلی متفاوتی وجود داشته باشد که حتما باید با مشاور در میان بگذارید امیدوارم تصمیم درستی بگیرد و موفق باشید.

با سلام و خسته نباشید ،من با پسری ۵ سال رابطه دارم و از سالهای دومه دوستیمون ایشون قضیه ازدواج را با بنده مطرح کرد ولی به خاطر شرایط بی کاری و .. که داشت تصمیم گرفتیم چند سالی بگذره و بعد ، حالا شرایط خوبی دارن و هی از ترس مسئولیت صحبت میکنن،درضمن ما از لحاظ فرهنگی نیز متفاوتیم ،ما مذهبی تر هستیم ،من با قضیه هایی مثل دست دادن به نامحرم و اینکه عروسیمون قاطی باشه مشکل دارم ولی ایشون خیر و نمیخوان بنده رو درک کنن! من هم گفتم بریم مشاوره و هر چی گفتن ،ایشونم تایید کرد و گفت با تمام علاقه باید روشن شه این مسائل و دیگه هر اتفاقی که افتاد… بنده واقعا ناامید شدم نسبت به گفته ی ایشون و شاید حتی شک کردم به علاقه و خواستن ایشون نسبت به خودم، از شما که تجربه بالایی دارید خواهشمندم راهنماییم کنید،با سپا

گاهی پسران و دختران تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و این تفاوت ها را دیگران نیز به آن ها گوشزد می کنند اما با وجود همه این ها، دوست دارند چشمان شان را روی تفاوت ها ببندند و ازدواج کنند اما عشق به فرهنگ و دیدگاه های همسر تا ابد باقی نخواهد ماند. این عشق از بروز اختلاف ها جلوگیری نمی کند و باورها، اعتقادها و هیجان های انسان غیرقابل تغییرند.

این گونه ازدواج‌ها، ناآگاهانه و نابالغانه هستند و ازدواجی که از روی آگاهی نباشد و آشنایی طرفین محدود و عاشقانه باشد و آگاهانه به توافق نرسند، می‌تواند مشکلات زیادی داشته باشد.

متاسفانه در فرهنگ ایرانی پذیرش آموزش داده نمی شود و فرهنگ تحمل را می آموزیم (اگر شبیه تو نیست تحمل کن)، فرهنگ تحمل فرهنگی است که نهایتا به درگیری و مبارزه ختم می شود و بین زن و مرد فاصله ایجاد می کند.

این که تصور کنید همسرتان به خاطر عشق به شما و نفوذ پذیری تان رفتار و عقایدش را در درازمدت تغییر می دهد، غلط است البته تغییرات اندکی رخ خواهد داد زیرا زن و مرد از یکدیگر تاثیر می گیرند اما مشکل اساسی وقتی است که یکی از طرفین بخواهد به شکل فعال روی دیگری تاثیر گذارد و او را تغییر دهد. آن وقت است که ناخودآگاه مقاومت ایجاد و دردسر شروع می شود.

برخی مردان و زنان آگاهی کاملی از تفاوت ها دارند و می دانند در بعضی از حیطه های مهم با هم اختلاف سلیقه دارند اما جرأت پرداختن و موشکافی موضوع را ندارند و فقط با خود این جمله را تکرار می کنند که ان شاءالله آن چه که من دوست دارم، اتفاق می افتد. مثل پسری که به زندگی با مادرش بعد از ازدواج (زیر یک سقف) ادامه خواهد داد، دختر نیز اعتراض کرده و پسر می گوید حال ببینم چه می شود. سعی کنید به همه مسایل و واقعیت های زندگی جدی نگاه کنید و از آن ها به راحتی نگذرید.

دختر و پسری که با اعتقادات دینی و اختلاف در نوع اعتقادات ازدواج می‌کنند، حتی اگر قبل از ازدواج به این توافق رسیده باشند که به مسائل مربوط به مذهب کاری نداشته باشند پس از احساسات پرشور جوانی، در زمینه‌های مختلف اختلاف‌نظر و احتمالا ناسازگاری خواهند داشت.

برای مثال، ناهماهنگی در انجام فرایض و مراسم دینی می‌تواند زمینه‌ای برای ناسازگاری باشد. نوع تفریحات و سرگرمی‌ها، نحوه حضور در مهمانی‌ها، مسائل مربوط به طهارت و سایر احکام از مسائلی است که زندگی زوج جوان ما را دچار چالش می‌کند. تصور کنید در چنین خانواده‌ای، پای یک کودک هم به میان آید. تربیت و پرورش کودک یکی از زمینه‌های مهم برای ناسازگاری‌های دایمی زن و شوهر خواهد بود.

چهارچوب اعتقادات تا ۲۰ سالگی و تا پایان دوره نوجوانی در فرد شکل می‌گیرد و در۳۰ تا ۴۰ سالگی به اوج می‌رسد. بنابراین حتی اگر دختر و پسری در حال حاضر از نظر ظاهری تشابهاتی با هم دارند، نمی‌توان مطمئن بود که تفاوت‌های اعتقادی آنها در آینده بروز نکند و موجبات ناسازگاری و اختلافات را فراهم نکند. بنابراین در انتخاب همسر باید به خانواده، فرهنگ و محیطی که فرد در آن پرورش یافته است توجه کرد.
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
دفتر شریعتی:
۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵ خط ویژه

خیلی سپاس و ممنون از راهنماییتون ، اما عشق را نمیشه از خاطر برد و خیلی سخت و مشکل است ! باید حضوری مشاوره شیم

سلام من چهارساله بادوس پسرم رابطه دارم خیلیم همو دوس دارین یبارم فرار نکردیم نشد خانوادهانونن راض نیستن چیکارکنیم ما

دوست عزیز توجه کنید نکته قابل توجه در ازدواج جوانان اینجاست که هر مخالفتی با ما به معنای بد بودن مخالف یا سوء نیت او نیست. دقیقا همان طور که هر موافقتی با فرد انتخابی ما به معنای درست بودن نیت شخص موافق و حسن نیت او نیست.

به خاطر این که معمولا عمده مشکل سر راه انتخاب مورد مناسب برای ازدواج، عدم آشنایی با ملاک ها و لااقل نداشتن اولویت بندی و بارم بندی در آن ملاک هاست، لازم است این قضیه یادآوری شود که اولین قدم در دفاع ما از فرد مورد نظر، این است که انتخاب ما قابلیت دفاع عقلانی داشته باشد. و این دفاع حمل بر درستی ملاک ها و بارم بندی ملاک ها و اولویت بندی آن هاست.
اگر از نظر عقلانی ما توانسته باشیم بدون هندی بازی و عاشق شدن قبل از تطبیق ملاک ها فرد مورد نظر را انتخاب کنیم و هم شانی مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، سنتی، تحصیلات، قیافه و … رعایت شده باشد می توان گفت فرد مورد نظر گزینه مناسبی برای ازدواج می باشد.
در چنین صورتی می توان از انتخاب خود دفاع کرد.

اما معمولا مخالفت والدین با فرد انتخابی فرزند به دلیل عدم تطابق ملاک ها و هم شانی فرد با فرزند یا خانواده است. و معمولا زمانی که فرزند قبل از تعیین ملاک ها عاشق شده باشد چنین مشکلی خواهند داشت. البته درصد بسیار کمی از والدین هم از روی تعصب و بدون دلیل با انتخاب فرزند خود مخالفت می کنند اما مطمئنا در درصد بسیار پایینی قرار دارند.

شما نیم نگاهی به ملاک های خودتان بیندازید.
آیا فرد مورد نظر را بر اساس ملاک های خود انتخاب کرده اید؟
آیا اول انتخاب کرده و بعد عاشق شده اید یا اول عاشق شده اید و بعد ملاک ها را بر اساس فرد مورد نظر تعدیل کرده اید؟
آیا صفت خاصی در محبوب نیست که به خاطر همان ویژگی خاص، شما حاضر شده اید با او ازدواج کنید و سایر داشته ها و نداشته ها را غافل نشده اید؟
اگر مطمئن شدید انتخاب شما کاملا معقول و منطقی و بر اساس ملاک بوده طبعا مخالفت والدین، غیر منطقی خواهد بود.

در گام اول شما باید در جو صمیمی و فرصت مناسب با والدین خود صحبت کنید. ملاک هایتان را برای او بازگو کنید. چرا و بر چه اساسی او را انتخاب کرده اید و محاسن او و ایده آل های شخصی تان که ممکن است با والدینتان داشته باشد با او صحبت کنید. البته اگر شخص امینی که هم والدینتان او را قبول کنند و هم با شما صمیمی باشد، قبلا با شما هماهنگ شده و در جلسه حاضر باشد تاثیر مثبتی در جلسه شما خواهد داشت. البته ممکن است پدر یا مادر شما هم دلایلی داشته باشند که از نظر شما بدون دلیل باشد اما از نظر ناظر بی طرف و امین شما حرف درستی باشد و شما باید ملاک های خود را تعدیل کنید.

بعد از شنیدن دلایل شما، اگر باز هم پدر یا مادرتان، با شما مخالفت کنند معمولا مخالفت ایشان بعد از این مرحله بدون منطق و دلیل خواهد بود.
مطمئنا هیچ پدر و مادری مانع خوشبختی فرزندش نمی شود. حتی اگر با ازدواج او صد در صد مخالف باشد. والدین زیادی دیده ایم که با وجود مخالفت صد در صد با فرزندی که تا آخرین فرصت فکر می کرد انتخاب درستی داشته و حتی پدر او را تهدید به عدم حمایت و محرومیت از ارث کرده بوده اما بعداز ازدواج باز هم نظر حمایت خود را از فرزندش دریغ نکرده است.

همه ما چه قبل و چه بعد از ازدواج به نظر لطف والدینمان نیازداریم. حتی اگر والدین هیچ کمکی هم به شما نکنند سعی کنید خودو خانمتان رضایت آنان را به دست آورید. هم رضایت والدین شما و هم دختر خانم. اصلا به این گزینه فکر نکنید که بخواهید رابطه خود را با والدین تان قطع کنید. این مساله هم اکثرا اوقات امکان وقوعی ندارد و ماه های بعدی ازدواج و سردی عطش تصمیم عجولانه باز هم محبت والدین در وجود انسان روشن می شود. و هم این که والدین انسان به مانند ریشه او هستند و قطع رابطه با والدین انسان را تبدیل به موجودی بی ریشه می کند که مشکلات فراوانی فراروی خود و خانواده خود خواهد داشت. ضمن این که خداوند در قرآن شدیدا از قطع رابطه با والدین نهی می کند.

شما به جای این که از برخورد والدینتان با عروس خانم نگران باشید. بعد از اطمینان از انتخابتان بر اساس ملاک ها و اولویت های ذکر شده، از همسر آینده تان بخواهید با هم دنبال راه هایی باشید که نظر لطف والدین دو طرف همیشه بر زندگی مشترک شما سایه بیندازد.

با سلام
دختری هستم ۲۵ساله،حدودا ۴سال پیش با آقا پسری در فضای مجازی آشنا شدم و رابطه معمولی دوستانه ای با هم داشتیم.بیشتر در رابطه با مسائل و مشکلات روزمره مون با هم صحبت میکردیم.بعد از یکسال که احساس کردیم نقاط مشترک زیادی داریم، هر از گاهی همدیگه رو میدیدیم.بشدت با ایشون احساس صمیمیت میکنم و هیچکس مثل ایشون منو درک نمیکنه.
حضوری و تلفنی با هم رابطه داشتیم تا ایشون لیسانسشونو گرفتند و عازم سربازی شدند.چون خانوادم بشدت سختگیرند تا موقع تموم شدن درسش صبر کردیم.۹ماه پیش به خانوادم گفتم و برای خاستگاری اومدن.اما خیلی مخالفت کردند و علتشون هم بیکاری،خونه نداشتن،شهر دیگه بودن،و اینکه یک سال از من کوچکترند و تحصیلات من بیشتره.
خلاصه هرروز سرکوفت و اذیت و آزار من….نه میذارن باوجود اینهمه علاقه جدا شم نه قطعیش میکنن!خیلی بلاتکلیفم
از طرفی چون نتی آشنا شدیم و نقطه اشتراکی نداشتیم بااینکه گفتیم تو دانشگاه آشنا شدیم،قبول نکردند و میگن تو اصلا خوب نشناختیش درحالیکه ماهی یکبار ایشونو میبینیم و مدام در ارتباطیم ولی روم نمیشه اینارو بهشون بگم!
واقعا خسته شدم دیگه و از ازدواج بیزار…میگم که ای کاش بهشون نگفته بودم….به هیچ وجه هم نمیتونم ازش دل بکنم

خب دوست عزیز ایشون تا شرایط ازدواج رو نداشته باشه هیچ خانواده ای حاضر به این وصلت نخواهد شد
پس انتظار شما هم از خانواده اشتباهه و اگر جای خانواده بودید قطعا” حاضر به این وصلت نمیشدید
پس کمی واقع بینانه برخورد کنید

یعنی اگه تا همیشه مجرد بمونم بهتره؟؟؟
چون من واقعا بسختی دل میبندم و با کسی صمیمی میشم و همونطور جدایی برام غیرممکنه….
مطمئنا نمیتونم با کس دیگری باشم.و زندگی اون طرفو سیاه خواهم کرد….علاقه هیچ جایگاهی نداره؟؟

سلام
من دختری ۲۳ ساله هستم… ۴ ماه پیش مرداد ماه خواستگاری برایم اومد که من چون درگیر کار و درسم بودم خیلی بهش محل نذاشتم و وقتی میومد از خودم بد میگفتم و بدی هامو براش با تأکید و اغراق میگفتم… از طرفی میترسیدم راحت ردش کنم… بنابراین میخواستم اینا رو بگم که اون دیگه پا پیش نذاره… چون بابام هم خیلی راضی بود چون پسر دوستش بود میخواستم نه از طرف ایشون باشه… اما ایشون برخلاف صحبت های من گفتن خیلی ازتون خوشم اومده و یکی دو بار دیگه صحبت کردیم … البته صحبتامون با فاصله ی تقریبا یک ماه بود.. چون سرم خیلی شلوغ بود و خونه نبودم… با اصرار های ایشون من تقریبا مطمئن شدم که ایشون من رو میخواهند، همه ی خونوادم میگفتن پسر خوبیه و تموم شرایطش خوبه… ولی چون میدونستم از لحاظ تحصیلات و کار موردای بهتری برام حتما میان رفتم پیش مشاور… مشاور بهم گفتن ایشون که اخلاقشون خوبه و خونواده ی خوبی دارن و ایمانشون هم مثه خودتونه .. اینا معیارهای مهم تری هستن و شاید یکی با تحصیلات عالیه اینجوری نباشه… بهمون یک ماه وقت دادن که با هم بیشتر صحبت کنیم و ملاقات کنیم و خیلی با فاصله ی طولانی نباشه صحبتامون… منم تقریبا توجیه شده بودم که شاید مورد بهتری برام از لحاظ ایمان و خانواده و اخلاق نیاد برام و از لحاظ کاری و تحصیلات هم شاید مثه من نباشه ولی بی عرضه هم نیست… بنابراین موقع صحبت کردنمون بیشتر به خوب بودنشون پی بردم… اما چون شرایط خوبی نداشتم نمیتونستم براش وقت بذارم و استرسم زیاد بود و یخورده بی ملاحظه باهاش صحبت میکردم، یک بار که من تو شرایط جسمی و روحی خوبی نبودم و ایشون با تلگرام که صحبت میکردیم بی مورد شوخی میکردن و من جدی برداشت می کردم… بد برخورد کردم و ایشون گفتن اخلاقتون خیلی بده و به نظرم درسته که من /آدم صبوری هستم ولی شاید در آینده نتونم اینجوری باشم… ازم وقت خواستن که بیشتر فکر کنن.. ینی با اون تعاریفی که من از خودم کرده بودم و اخلاقی که ازم دیدن میگن من آدم بد اخلاقی هستم و هیچ کس از خودش بد نمیگه پس حتما اخلاقت بده… اون موقع من جواب مثبت رو داده بودم و قرار بود بریم آزمایش… اما ازم وقت گرفت و الان دو هفته س ازش خبر ندارم… با خودم هزار جور فکر کردم… ایشون اوایل خیلی اصرار داشتن که سریع عقد کنیم ولی من کش دادمش و گفتم بیشتر میخوام بشناسمت… حالا همش حس میکنم میخواد تلافی کنه و غرورمو زیر پا بذاره… من چند تا خواستگارمو بعد از ایشون رد کردم… شرایطم خوب نیست نه راضی میشم خودم پیام بدم ببینم چه تصمیمی داره هم فکر میکنم اگه برگرده دیگه مثه قبل نمیتونیم باشیم و رابطه ی خوبی نخواهیم داشت… چیکار کنم؟ ینی میشه رابطمون مثه قبل بشه؟ آخه حرفای خوبی هم بهش نزدم که به هم ریخت! یخورده هم از همون اول چون تردید داشتم و ته دلم میترسیدم و فکر میکردم دارم عجله می کنم و پرستیژ نداشت برام… خیلی بهش بی تفاوت بودم انگار… نمیدونم هرچقدر هم پسر خوبی باشه…برای من خوبه.. ولی به نظر اون من نمیتونم خانوم خوبی براش باشم… بهش گفتم خیلی دیر حساس شدی و همون اول بهت گفتم که اینجوریم… اما تو فقط زن میخواستی!! حالا که جواب گرفته اینطوری حساس شده.. رفتارش خیلی بده مگه نه؟

خب شما در اون زمان در موقعیت ازدواج نبودید و نباید خانواده نسبت به این موضوع اسرار میکردن
رفتار شما هم در پس زدن ایشون قاطع نبوده و ادامه اون به این شرایط ختم شده
به هر حال اگر شما خواهان ایشون باشید میتونید با ایشون صحبت کنید و دوباره رابطه رو بسازید و گرنه اعتماد سلب شده از ایشون رو نمیتونید برگردانید

سلام من ۲۱ سالمه حدود ۲ ماه پیش آقای ۲۸ ساله به خاستگاریم اومدن ما هم با هم حدود ۱ ماه رفت وآمد داشتیم اخلاقمون و عقایدمون وخیلی چیزای دیگه مثل همه واسه همین منم قبول کردم الان دو هفته س که با اطلاع خانواده هامون به هم محرم شدیم قرار گذاشتیم تا ۱ ماه دیگه عقد کنیم ولی جدیدا ازم می خواد با هم رابطه داشته باشیم و همش میگه من اینجوری اذیت میشم ولی من درخواستشو رد کردم ولی اون همش اصرار می کنه نمی دونم چیکار کنم.

خب این دوران دوران طلایی شناخته و باید تا سقف ۹ ماه باشه تا بتونید از هم شناخت کاملی بدست بیارید
پس رفتار ایشون در این زمان کاملا به دور از استانداردی هست که برای یک خواستگار انتظار میره

سلام من ۱۹ سالمه ۲ ماه پیش برام خواستگار اومد که پسره مومنیه ۲۲ سالشه و اخلاقشم خوبه فقط تنها مشکلی که داره وضعیت مالیشه که ضعیف تر از منه… از نظر مالی نمیتونه زیاد ساپورتم کنه و من از این بابت خیلی استرس دارم مدام خانوادم بهم میگن که اون نمیتونه تورو خوشبخت کنه و نیاز مالیتو بر طرف کنه میخواستم نظر شما رو بدونم ممنون

خود شما غیرمستقیم به معیارتون در زندگی اشاره کردید … بهترین توصیه اینه که خودتون رو در شرایط چندین سال دیگه و مسایل مالی قرار بدید
و بعد ببینید میتونید باز هم احساس آرامش و خوشبختی کنید ؟

سلام پسری هستم ۲۵ ساله . مدت سه سال هست که با خانومی دوست بودم بسیار سنتی و جدیدن عقد کردیم من با این خانم رابطه جنسیی داشتم اخلاق ایشون کاملا خوب بود با من تا وقتی ک عقد کردیم تمام مشکلاتمون شروع شد ایشون در جریان رابطه ی قبلیه من بودن اما بعد از عقد یادشون افتاد دارن از بودن با من رنج میکشن چون خودشون واقعن پاک و معصومن تو این موردا زندگی واسم جهنم شده یه ماه دیگه تاریخ ازدواجمه. ایا درسته با این شرایط روحی با ایشون ازدواج کنم در ضمن نگرانیه بنده بیشتر بخاطر خانواده ی مذهبی ایشونه ک طاقت این چیزارو ندارن و کلن حتی طلاقو نابخشودنی میدونن لطفن کمکم کنین

سلام من ادم دختربازی بودم و الان یک ساله به یکی از دوست دخترام علاقه شدید دارم و میخوام باهاش ازدواج کنم ولی سر دوراهی موندم که کارم دسته یانه و همش میگم باتوجه به رابطه ی قبل از ازدواج بعدا زندگیمون خراب میشه،لطفا راهنمایم کنید.ممنون

بستگی به شما داره که چقدر بتونید ایجاد اعتماد کنید … اگر در این مدت باز کارهای گذشته رو تکرار کنید مسلما” ایشون به شما بی اعتماد خواهد شد

سپاسگذارم

به جمع

70000

نفری کانون بپیوندید.

       پیشنهادات پیامکی شما

       به کانون مشاوران ایران:

        3000 77 77 47 3000

کانون مشاوران ایران

رابطه پیش از ازدواج، خوب است یا بد؟ دکتر سعیده هادی، روانشناس و مدرس دانشگاه، مدرس کارگاه های مهارت های زندگی و شناخت پیش از ازدواج در سمینار “انتخاب اصولی، ازدواج پایدار” که کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد برگزار کرد به این سوال پاسخ داده است.

ببینید و بشنوید؛

4747

شهر ساری عمارتی زیبا و قدیمی را در آغوش خود جای داده است که مدتی به عنوان اداره کل میراث فرهنگی مورد استفاده بوده است و اکنون تبدیل به یکی از موزه‌های دیدنی این شهر شده است.

پیش از خرید رژلب به چه نکته‌ای توجه می‌کنید؟ آیا تنها رنگ رژلب و ماندگاری آن برایتان اهمیت دارد یا به نکات مهم دیگری توجه می‌کنید که برای سلامت‌تان اهمیت دارد؟

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

روانشناسی رابطه قبل ازدواج
روانشناسی رابطه قبل ازدواج
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *