مشاوره حقوقی رایگان مهریه

 
helpkade
مشاوره حقوقی رایگان مهریه
مشاوره حقوقی رایگان مهریه

گروه وکلای تهران یکی از باسابقه ترین موسسات حقوقی تهران است که با ارایه مشاوره در زمینه گرفتن مهریه – طلاق – حضانت فرزندان – طلاق توافقی – نفقه – اجرت المثل و……آماده همکاری با هموطنان عزیزاست.

در روند اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه مهریه آن آشنایی با رویه قضایی و روش های مطالبه در مراحل مختلف بسیار حایز اهمیت است و توصیه اکید اینست که در این زمینه حتما قبل از اقدام با یک مشاور حقوقی مشورت نمایید گروه وکلای تهران در زمینه مشاوره حقوقی مهریه مشاوره رایگان ارایه می نماید.

آدرس:  تهران میدان رسالت خیابان فرجام بعد از خیابان حیدر خانی پلاک ۵۷۸ طبقه دوم در این موسسه ارایه مشاوره در زمینه خانواده ، مهریه و طلاق، کاملا رایگان است همچنین با بهره مندی از وکلای خانم برای قبول وکالت زوجه و پیگیری کلیه حقوق قانونی زوجین و بسیاری موارد دیگر خدمت رسانی می شود.

در موسسه حقوقی ، گروه وکلای تهران با گرد هم آوردن بهترین و مجرب ترین وکلای تهران این تضمین برای مراجعه کنندگان و موکلین عزیز هست که دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه و پیگیری پرونده ندارند و همه اقدامات لازم را وکلای ما انجا میدهدند .مشاوره حقوقی رایگان مهریه

تیم متخصص و مجرب ما با سابقه ی درخشانی که در پرونده های موفق خود کسب کرده اند تضمین موفقیت را به طور قطع به شما عزیزان می دهند .

در موسسه حقوقی ما قبل از هر اقدامی پس از مراجعه شخص ، مشاوره حقوقی رایگان ارایه می کند تا به  مراجعه کننده راهنمایی های لازم صورت گیرد و در صورت عدم نیاز برای اخذ وکیل فرد دچار صرف هزینه و اتلاف وقت نگردد و به مشاوره حقوقی اکتفا نماید اما اگر پرونده فرد مراجعه کننده نیاز به وکیل داشته باشد.

موسسه پرونده را به وکیل متخصص در آن زمینه ارجاع می دهد و میزان درصد احتمالی موفقیت راهم اعلام می دارد.

گروه وکلای تهران مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه مهریه و طلاق را به شرح زیر ارایه می کند:

در صورت داشتن سوال می توانید با شماره ۷۷۲۲۱۹۴۱ تماس گرفته و در صورت نیاز به خواندن مطالب بیشتر راجب مهریه اینجا کلیک کنید.

منبع : گروه وکلای تهران

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

شنبه تا چهارشنبه: 10 الی 18
پنجشنبه:10الی14

سوالات و مشکلات حقوقی خود را بدون هیچ هزینه ای از صدای وکیل بپرسید:
(شش خط) 02166567311

میدان انقلاب, خیابان جمالزاده جنوبی, پلاک39(ساختمان صدف)، واحد9.

درباره صدای وکیل

گروهی از وکلای دادگستری هستیم…  با سابقه بیش از ده سال فعالیت حقوقی آمده ایم خدمات حقوقی جدیدتری ارائه کنیم…مشاوره حقوقی رایگان مهریه

 میپرسید چگونه!؟

 سوال حقوقی دارید؟ در تالار سوالات حقوقی بپرسید!

 

 سخت است؟ راه ساده تر بگوییم؟

 پرسشهای حقوقی خود را از تلفنهای (6 خط ویژه) 02166567311 بپرسید… خودمان جواب میدهیم. (درحد پرسش و پاسخ محدود)

 اطلاعات و تجربیات حقوقی دارید؟ دیگران را راهنمایی کنید! پاسخ آنها را در تالار سوالات حقوقی بدهید.

 پرسش و پاسخ کوتاه برایتان کافی نیست؟ نیاز به مشاوره حقوقی دارید!؟

 

هزینه مشاوره حقوقی ما نیم بهاست!

 از شهرستان تماس میگیرید؟ امکان مشاوره غیرحضوری هم داریم… هزینه آن هم نیم بهاست!

 

 

نیاز به وکیل دادگستری با هزینه مناسب دارید؟

 امکان استفاده از خدمات مختلف حقوقی، توسط وکلای دادگستری در دسترس شماست!

 

خاطرات صدای وکیل

 

ساعت ۷شب است و آماده رفتن به منزل شده‌ام… تلفن زنگ می‌خورد:- سلام قربان… صدای وکیل؟می‌خواستم با جناب مهاجری صحبت کنم.- سلام… مهاجری هستم اما دفتر تعطیل شده…

ادامه مطلب

امروزه در دنیای مدرنی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی همه چیز رو به تسخیر خودش در آورده و در فرهنگ ما نفوذ کرده اما حواسمون باید باشه که این دنیای مجهز 

ادامه مطلب

مرد داستان امروز ما:

تقی، مردی ۳۵ساله از استان مرکزی است، با لهجه غلیظ شهرستانی صحبت می‌کند، متاهل است و فرزند ۸ ساله‌ای دارد.

ادامه مطلب

جوانی خوش برخوردیست حدودا ۳۵ساله، لاغر و نسبتا قد بلند است، کت‌شلوار نسکافه‌ای رنگی پوشیده است؛ به گرمی با من دست می‌دهد و خودش را معرفی می‌کند. 

ادامه مطلب

گاهی برخی مردها به بيمارى بددلی ‏مبتلا می‌شوند. بيمارى خانمان‌سوزی که زندگى را زهر و بنیان خانواده‏ را خاکستر می‌كند. 

ادامه مطلب

از مشاوره امروز براتون بگم… با خانمی حدودا 40ساله مشاوره داشتم بنظر با اعتماد به نفس و جسور بود

ادامه مطلب

 

پاسخگوئی به سوالات حقوقی(رایگان)

سامانه ثبت چک‌های سرقتی یا مفقودی

مشاوره حقوقی رایگان مهریه

?شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه «ساد ۲۴» به نشانی ………………….

+بیشتر

راه سند دار کردن اموال بدون سند چیست؟

قانون ثبت در سال 1310 به تصویب رسید.

در بخشی از این قانون مقرر شده بود که تمام املاک در کشور باید ثبت شده و برای تمامی اموال غیرمنقول سند رسمی صادر شود.  …………………….

+بیشتر

در تصادفات رانندگی در صورتی که خسارت ها به خودروها وارد شده باشد پس از حضور افسر راهنمایی رانندگی و تعیین میزان تقصیر طرفین، در صورتی که خودروها بیمه باشند پرداخت خسارت براساس تعهدات بیمه گر انجام می پذیرد. …………..

+بیشتر

خانواده به عنوان نهادي بنيادي هميشه مورد توجه قانونگذار ايران قرار داشته ، به طوري که مطابق قانون اساسي و قوانين عادي به اين نهاد بسيار ارج گذاشته شده است. اکنون مهمترين قانوني که در مورد اين نهاد وجود دارد، قانون حمايت خانواده مصوب 1391 است که در مورد تشريفات طلاق مقرراتي را پيش بيني کرده است. در گفت وگو با کارشناسان به بررسي اين قانون پرداخته ايم که در پي مي آيد. ………………..

+بیشتر

یکی از شروطی که به نفع زوجه در نظر گرفته می شود شرط تعلق گرفتن نصف دارایی مرد به زن بعد از طلاق می باشد.

اما تحقق این شرط منوط به حصول شرایطی است:………………………

+بیشتر

پیرو وکالتنامه تنظیمی شماره … سری … مورخ … تنظیم شده بین آقای … به نشانی تهران … و تلفن شماره… و آقای / خانم … شرکت … به نشانی … به عنوان موکل در ساعت …روز … مورخ … قرارداد حاضر در اجرای ماده ۱۹ لایحه استقلال کانون وکلا و ماده ۱۰ قانون مدنی منعقد گردید و وکیل دادگستری و موکل ، در مورد ضوابط کار و میزان حق الوکاله و ترتیب پرداخت آن به شرح زیر موافقت نمودند: ………………..

+بیشتر

چنانچه عقد نامه رسمي باشد، مهريه از طريق اجراي ثبت نيز قابل وصول است، بدين طريق كه زوجه به دفترخانه اي كه ازدواج در آن واقع و به ثبت رسيده است رجوع و تقاضاي وصول مهريه خود را مي كند از طرف دفترخانه مراتب به زوج ابلاغ و چنانچه زوج حاضر به پرداخت مهريه نباشد زوجه تقاضاي اجراي مفاد سند ازدواج خود را در خصوص مهريه مي كند. چنانچه از طرف زوجه، مالي از زوج معرفي شود

+بیشتر

ازدواج تنها یك پیوند عاطفی و اخلاقی میان دو انسان نیست. زن و شوهر پس از ثبت رسمی ازدواج، وارد توافقی دو جانبه می‌شوند كه معمولا نظام قانونی هر كشور برای آن چارچوب مشخصی تعریف كرده‌است. این چارچوب حقوقی در كشورهای مختلف متفاوت است اما در همه كشورها برآمده از سنت‌، عرف، تجربه بشری، مذهب و اصول پایه‌ای علم حقوق یا معاهدات بین‌المللی است ……………

+بیشتر

تقاضای مطالعه و بررسی پرونده جهت ارائه راهکار یا تنظیم لایحه

آدرس : تهران میدان انقلاب خیابان جمال زاده جنوبی پلاک39 ساختمان صدف طبقه دوم 

تلفن : (6 خط ویژه) 02166567311                                

وکیل سرپرست : 09352943060  (هزینه مشاوره 90 هزارتومان)

ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریدdocument.getElementById(‘cloak2cb9ae9d0ffa465c3395063237d11582′).innerHTML=”;var prefix=’ma’+’il’+’to’;var path=’hr’+’ef’+’=’;var addy2cb9ae9d0ffa465c3395063237d11582=’info’+’@’;addy2cb9ae9d0ffa465c3395063237d11582=addy2cb9ae9d0ffa465c3395063237d11582+’Sedayevakil’+’.’+’com’;var addy_text2cb9ae9d0ffa465c3395063237d11582=’info’+’@’+’Sedayevakil’+’.’+’com’;document.getElementById(‘cloak2cb9ae9d0ffa465c3395063237d11582′).innerHTML+=’‘+addy_text2cb9ae9d0ffa465c3395063237d11582+’‘;

صدای وکیل را در صفحات اجتماعی دنبال کنید

کلیه حقوق این وبسایت برای دارندگان آن محفوظ می باشد

طراحي و سئو وب سايت با توسط Razhur.com

آمار بازدید سایت

مشاوره حقوقي مهريه توسط وكيل دادگستري

مهریه مالی است که مرد هنگام عقد ازوداج به همسر خود می پردازد یا مکلف به پرداخت می شود. زن به محض جاری شدن عقد می تواند مهریه خود را طلب کند و این موضوع ربطی به طلاق ندارد. امروزه مهریه را وجه ضمان طلاق زن می دانند. البته میزان مهریه ب توافق زن و مرد وابسته می باشد.

درخواست مشاوره حقوقی تلفنی (خط ویژه شش رقمی)      ۴۷۶۲۵۹-۰۲۱

برای مشاوره با وکیل یکی از مبالغ فوق را به کارت   ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸  به نام هادی توکلی واریز نموده و اطلاعات واریز را به ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ کنید تا در کمتر از ۵ دقیقه وکیل به شما زنگ بزند.

جهت مشاوره حقوقی آنلاین رایگان کلیک کنید

مشاوره حقوقی رایگان مهریه

اگر عقدی جاری شود و شرایط مهریه در آن صادق نباشد، طبق ماده 1079 قانون مدنی میزان مهریه به تناسب تعیین می شود. البته در موارد دیگر تعیین مهر هنگام عقد می تواند به نفر سوم واگذار شود.

درخواست مشاوره حقوقی تلفنی (خط ویژه شش رقمی)      ۴۷۶۲۵۹-۰۲۱

برای مشاوره با وکیل یکی از مبالغ فوق را به کارت   ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸  به نام هادی توکلی واریز نموده و اطلاعات واریز را به ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ کنید تا در کمتر از ۵ دقیقه وکیل به شما زنگ بزند.

جهت مشاوره حقوقی آنلاین رایگان کلیک کنید

شرایط اخذ مهریه زوجه­ای که مال مشاع است

 

زوجه به عنوان مهریه ملکی را از زوج معرفی نموده است که مال مشاعی است. اگر چنانچه زوج در محلی دیگر سکونت داشته باشد.

اولاً: دادگاه صادر کننده رأی می­تواند مال را توقیف و به مزایده گذاشته و وجه حاصل از فروش را بابت مهریه به زوجه تسلیم نماید؟

ثانیاً: اصولاً با توجه به فرض پرسش، ملک مورد نظر جزء مستثنیات دین محسوب می­شود یا خیر ؟

نظر اتفاقی

اگر ملک موصوف را جزء مستثنیات دین بدانیم که توقیف معنی ندارد چون طبق قانون نمی­شود آن را توقیف کرد. همان طوری که بعضی از علما راجع به اینکه چنین ملکی مستثنیات محسوب می­شوند یا خیر تفصیل قائل شده­اند و بعضی بیان داشته­اند حتی اگر زوج خانه­ای مفروز هم داشته باشد و کارمند باشد و بایستی در استان دیگری دورتر از محل وقوع ملک زندگی کند منزل ایشان مستثنیات دین محسوب می­شود. از این گذشته عده­ای از فقها مبلغی را که به عنوان پول پیش جهت رهن منزل توسط بدهکار داده می­شود را هم مستثنیات می­دانند؛ ولی اگر جزء مستثنیات ندانیم با توجه به بند 3 ماده 106 قانون اجرای احکام مدنی سال 1356 که در خصوص مواردی که در صورت برداری اموال غیر منقول بایستی قید گردد اشعار داشته: وصف مال غیر منقول با ذکر مشخصات ملک و مالک و اینکه ملک مشاع است یا مفروز و اشخاص دیگر نسبت به آن حقی دارند یا نه و اگر حقی دارند چه نوع حقی است و منافع ملک به کسی واگذار شده است یا خیر و همین طور ماده 138 همین قانون که بیان داشته در آگهی فروش باید نکات ذیل تصریح شود … بند (5) تصریح به اینکه ملک مشاع است یا مفروز و چه مقدار از آن فروخته می­شود و صراحت ماده 140 قانون مذکور که اشعار می­دارد:هرگاه ملک مشاع باشد فقط سهم محکوم علیه به فروش می­رسد مگر اینکه سایر شرکا فروش تمام ملک را بخواهند و از همه این مواد استنباط می­شود که فروش ملک مشاع با مزایده جهت پرداخت مهریه زوجه منع قانونی ندارد؛ البته بعضی از قضات معتقد هستند که توقیف منعی ندارد؛ ولی فروش ممکن نیست که نظر اخیر صحیح به نظر نمی­رسد؛ چرا که با استدلال فوق اگر ملکی قابل توقیف باشد و جزء مستثنیات دین نباشد بدیهی است که فروش آن بلامانع است.

تقاضای صدور اجراییه جهت دریافت مهریه بعد از انصراف زوج از طلاق

چنانچه زوج متقاضی طلاق گردد و حکم محکمه نیز به طلاق زوجه با شرط پرداخت کامل مهریه زوجه صادر شود و آنگاه زوج از طلاق منصرف شود، آیا زوجه می­تواند بر اساس همین حکم تقاضای صدور اجراییه جهت دریافت مهریه­اش که مورد لحوق حکم قرار گرفته بشود یا خیر؟

چون در فرض پرسش، دادخواست طلاق توسط زوج تسلیم محکمه شده، پس زوجه خوانده دعوای شناخته می­گردد، به عبارتی از سوی زوجه نه ادعایی به طرفیت زوج مطرح شده و نه حکم قابل اجرایی علیه او اصدار یافته است. لذا زوجه با استناد به چنین حکمی نمی­تواند متقاضی دریافت مهریه­اش باشد، بلکه می­تواند برای دریافت مهریه مافی القباله از طریق مراجعه به اداره ثبت اسناد و درخواست صدور اجراییه و یا با تسلیم دادخواست جداگانه اقدام نماید.

نظر کمیسیون در خصوص مهریه

چون در فرض پرسش دادخواست طلاق از ناحیه زوج تسلیم شده، پس زوجه خوانده دوای اخیر شناخته می­شود؛ به عبارت دیگر، نه از سوی زوجه ادعایی به طرفیت زوج مطرح شده و نه حکم قابل اجرایی علیه او اصدار یافته است؛ لذا زوجه با استناد به چنین حکمی نمی­تواند متقاضی دریافت مهریه­اش باشد، بلکه می­تواند  برای دریافت مهریه مافی القباله به دادگاه صلاحیت­دار دادخواست تقدیم یا جهت دریافت مهریه خود به دایره اجرای ثبت اسناد مراجعه نماید.

درخواست اجراییه برای مطالبه مهریه در دعوای گواهی عدم امکان سازش

 

در گواهی عدم امکان سازش عموماً نفقه و مهریه و مابقی حقوق تعیین می­گردد و سه ماه مهلت اجرا دارد.

 اولاً : آیا زوجه که خوانده پرونده است، حق اجرا و مطالبه حقوق مورد حکم را دارد؟

ثانیاً: آیا پس از انقضای سه ماه این حکم قابل اجرا است یا خیر ؟

اتفاق آراء

چون طلاق ایقاع است و حق اجرای صیغه طلاق با زوج است، مگر در موارد عسر و حرج بنابراین، در ما نحن فیه زوجه حق درخواست اجراییه ندارد و پس از مدت سه ماه پیش بینی شده در قانون گواهی بلااثر خواهد شد. فلذا در صورتی که زوجه تقاضای مطالبه نفقه و مهریه و جهیزیه را دارد ضرورت طرح دعوی مستقل و صدور حکم به نفع ایشان ضرورت دارد؛ ولیکن در دعوای گواهی عدم امکان سازش حق درخواست اجراییه را دارد.

نظر کمیسیون نشست قضائی اجرایی

چون طلاق ایقاع است و حق اجرای صیغه طلاق با زوج است مگر در موارد عسر و حرج؛ بنابراین، در ما نحن فیه زوجه حق درخواست اجراییه ندارد و پس از مهلت سه ماه پیش بینی شده در قانون گواهی بلااثر خواهد شد؛ فلذا در صورتی که زوجه تقاضای مطالبه نفقه و مهریه و جهیزیه را دارد طرح دعوای مستقل و صدور حکم به نفع ایشان ضرورت دارد؛ ولیکن در دعوی گواهی عدم سازش حق درخواست اجراییه را ندارد.

الزام به تنظیم سند ملک توقیف شده برای مطالبه مهریه

دادگاه خوانده را محکوم به الزام تنظیم سند رسمی انتقال کرده است؛ در صورتی که همسر محکوم علیه (فروشنده) در قبال محکوم به مهریه خود را به اجرا گذارده است طریقه اجرای حکم چگونه است؟

نظر اکثریت در خصوص تنظیم سند ملک توقیف شده برای مطالبه مهریه

در صورت توقیف منزل محکوم علیه در قبال مهریه پس از الزام به تنظیم سند رسمی، انتقال مذکور قابلیت استماع ندارد؛ طبق رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور که اظهار داشته در صورت توقیف منزل به وسیله اجرا طبق ماده 56 قانون اجرای احکام مدنی، هرگونه معامله چه شرطی چه رهنی و غیره باطل و بلااثر است.

نظر اقلیت در خصوص تنظیم سند ملک توقیف شده برای مطالبه مهریه

در صورتی که حکم دادگاه قطعی شود و خوانده محکوم به الزام به تنظیم سند رسمی شود اقدام دایره اجرای ثبت، دایر به توقیف منزل (محکوم به) باطل است و می­توان ابطال عملیات اجرایی را از دادگاه درخواست مشروط بر آنکه اقدامات اجرای ثبت پس از صدور حکم قطعی دادگاه صورت پذیرفته باشد.

نظر کمیسیون در خصوص تنظیم سند ملک توقیف شده برای مطالبه مهریه

در صورتی ­­که حکم دادگاه قطعی شود و خوانده محکوم به الزام به تنظیم سند رسمی شود اقدام دایره اجرای ثبت دایر به توقیف منزل محکوم به باطل است که می­توان ابطال عملیات اجرایی را از دادگاه درخواست نمود، در صورتی که اقدامات اجرایی ثبت پس از صدور حکم قطعی دادگاه صورت پذیرفته باشد، حکم قطعی سلب مالکیت از مالک می­نماید.

درخواست مشاوره حقوقی تلفنی (خط ویژه شش رقمی)      ۴۷۶۲۵۹-۰۲۱

برای مشاوره با وکیل یکی از مبالغ فوق را به کارت   ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸  به نام هادی توکلی واریز نموده و اطلاعات واریز را به ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ کنید تا در کمتر از ۵ دقیقه وکیل به شما زنگ بزند.مشاوره حقوقی رایگان مهریه

جهت مشاوره حقوقی آنلاین رایگان کلیک کنید

وصول مهریه از دیه

زوجه دادخواست مهریه تقدیم دادگاه نموده در مرحله اجرای حکم زوج بر اثر تصادف فوت می­نماید. آیا زوجه می­تواند از دیه همسر مبلغ مهریه خود را بردارد یا خیر ؟

دیه جزء ماترک متوفی است و زوجه می­تواند مهریه خود را از دیه وصول نماید.

اخذ نیم عشر دولتی از محکوم علیه، برای پرداخت نصف مهریه

در صورتی که حکم طلاق صادر شده باشد و زوج جهت مختومه شدن پرونده در دفترخانه حاضر به اجرای حکم باشد و در حکم صادره نامبرده مسئول پرداخت کل مهریه باشد؛ ولی مدارکی ارائه نماید که دال به پرداخت نصف مهریه باشد که قبلاً به زوجه پرداخت گردیده و مورد قبول زوجه نیز باشد آیا نیم عشر دولتی اخذ خواهد شد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ بر اساس کل مهریه که در حکم قید گردیده یا براساس نصف آنکه قبلاً پرداخت گردید؟

در صورتی که عملیات اجرایی صورت گرفته باشد نیم عشر دولتی تعلق می­گیرد و در غیر این صورت نیم عشر دولتی اخذ نخواهد شد. بدیهی است اگر تقدیم مدارک و قبول محکوم­له مبنی بر وصول نیمی از محکوم به در مدت ده روز پس از ابلاغ اجراییه باشد. هزینه اجرایی نسبت به نصف محکوم­به تعلق نخواهد گرفت.

مسئول پرداخت هزینه اجراییه در خصوص حق و حقوق زوجه از جمله مهریه

در رابطه با پرونده طلاق و استیذان اعمال وکالت شروط ضمن عقد رأی طلاق صادر شده آیا در خصوص حق و حقوق زوجه (نفقه و مهریه) باید اجراییه صادر می­شود؟ در صورت صدور اجراییه هزینه اجراییه به عهده چه کسی باشد؟

با توجه به مواد 2 و 3 آیین نامه نحوه اجرای احکام و تصمیمیات دادگاه خانواده در خصوص مورد پرسش در رابطه با حقوق زوجه به ترتیب مقرر در اجرای احکام مدنی موضوع مستلزم صدور اجراییه است بدیهی است هزینه اجرا به عهده محکوم علیه خواهد بود .

حق تقدم بند 3 ماده 148 قانون اجرای احکام مدنی در خصوص نفقه و مهریه

در بند 3 ماده 148 قانون اجرای احکام مدنی آمده که نفقه زن تا مبلغ 200.000 ریال حق تقدم دارد، آیا در خصوص مهریه نیز موضوعیت دارد یا خیر؟ آیا بر اساس نرخ روز باید محاسبه شود یا همان 200.000 ریال سال 56 را مد نظر قرار داد ؟

پرونده جهت تعیین و تکلیف به دادگاه صادر کننده حکم ارسال می­گردد.

چگونگی وصول نیم عشر اجرایی در مطالبه مهریه

در پرونده اجرایی پس از صدور اجراییه توسط دادگاه به لحاظ عدم پرداخت قیمت محکوم (سکه بهار آزادی) به تقاضای محکوم­له محکوم علیه بازداشت شده با اینکه موضوع محکوم به مطالبه مهریه (سکه بهارآزادی) بوده و در حین اجرای حکم دایره اجرای احکام در خصوص قیمت محکوم­به استعلام به عمل آورده پس از وصول پاسخ بانک مرکزی محکوم­له اعلام رضایت نموده و به استناد ماده 60 قانون اجرای احکام مدنی پرونده مختومه شده ضمناً دستور آزادی محکوم علیه از زندان نیز صادر و ایشان آزاد شده­اند. با توجه به اینکه دادگاه در دادنامه قید نموده اجرای حکم منوط به تودیع هزینه دادرسی است با عنایت به اینکه هزینه دادرسی پرداخت نشده صدور اجراییه و سیر مراحل فوق صحیح بوده یا خیر ؟ آیا مجوز قانونی جهت دعوت محکوم علیه و اخذ نیم عشر اجرایی از ایشان وجود دارد یا خیر؟ آیا بایستی محکوم­له را دعوت به حضور نمود و ایشان را مکلف به پرداخت هزینه دادرسی نمود یا خیر ؟ در اجراییه عشر به مبلغ جزئی قید شده پس از وصول پاسخ استعلام (در خصوص قیمت سکه ) و تذکر قاضی اجرای احکام دادگاه مبادرت به اصلاح اجراییه در رابطه با نیم عشر اجراییه نموده، با التفات به اینکه نیم عشر اجرایی به رقم قابل ملاحظه­ای افزایش یافته آیا بایستی مجدداً اجراییه ابلاغ شود یا خیر؟ آیا می­توان با در نظر گرفتن وحدت ماده 1 قانون نحوه اجرای محکومیت­های مالی و آیین­نامه مربوط محکوم علیه را در ازاء عدم پرداخت نیم عشر دولتی بازداشت نمود.

اولاً: با توجه به مقدمه پرسش چون قسمتی از خواسته قیمت سکه بوده دستور دادگاه در مورد هزینه دادرسی مربوط به بقیه قیمت سکه بوده و طبق ماده 61 قانون آیین دادرسی مدنی بهای خواسته همان است که در دادخواست ذکر گردیده و در اجراییه صادره که به مرحله اجراییه رسیده و موضوع هم مختومه شده بلااشکال بوده؛

ثانیاً و ثالثاً: دعوت محکوم­له و محکوم­علیه در مورد پرداخت نصف نیم عشر اجرایی اشکالی ندارد و بدیهی است که پرداخت نیم عشر اجرا به عهده محکوم علیه است؛

رابعاً : در مورد نصف عشر و قانون نحوه اجرای محکومیت­های مالی قابل اجرا نیست.

نظریه اقلیت

چنانچه در حکم دادگاه قید شده که اجرای حکم منوط به توزیع هزینه دادرسی است لذا تا وقتی که هزینه دادرسی پرداخت نشده باشد صدور اجراییه مجوزی نداشته است. دعوت محکوم علیه برای دریافت نصف نیم عشر اجرایی بلامانع است. دعوت محکوم­له برای دریافت هزینه دادرسی بلامانع است.

اختلاف در انتقال ملک تحت عنوان مهر یا هبه

شخصی به موجب سندی، ملک خود را به همسرش منتقل می­کند سپس با تقدیم دادخواست مدعی می­شود که ملک مذکور را هبه کرده است تا حق رجوع را برای خود ثابت کند؛ ولی زوجه مدعی می­شود که ملک بابت مهر به وی تملیک شده است. قول کدام­یک مقدم است؟  

اتفاق نظر

در ذی حق بودن زوجه بین فقها اختلاف وجود دارد، از جمله در تحریر الوسیله زوج و زوجه را ملحق به اجنبی قرار داده و ماده 803 قانون مدنی، نیز زوجه را در ردیف اشخاص ذی حق قرار نداده است. مرحوم شیخ نیز در مکاتب می­فرماید:« هرگاه شک شود که معامله لازم و غیر قابل استرداد است و یا جایز و قابل فسخ و استرداد است، اصل بقای اثر ملکیت است». «فلا یعدل عنه الا به دلیل خاص».

بنابراین، اگر مدعی هبه، بخواهد به آن رجوع کرده و آن را مسترد کند و طرف مقابل، ادعای بیع کند تا پس گرفته نشود، مدعی بیع فی الواقع منکر وجود فسخ برای طرف مقابل است؛ بنابراین، باید بینه اقامه کند و همان­گونه که صاحب کتاب العروه می­فرماید، «ملاک نتیجه دعواست» زیرا روح مخاصمه و انگیزه طرفین در مخاصمه، مطالبه حق و انکار حق است و در مانحن فیه که زوجه می­گوید: «آنچه داده شده مهر بوده؛ پس زوجه حق رجوع ندارد» و زوج می­گوید: «آنچه داده شده به عنوان هبه بوده نه مهر، پس حق رجوع دارم» قول زوجه مقدم است و اقامه دلیل برخلاف آن به عهده زوج خواهد بود؛ زیرا دلیل استصحاب اثر ملکیت و عدم زوال ملکیت به مجرد رجوع زوج چنین اقتضا می­کند.

نظر کمیسیون نشست قضائی

در فرض پرسش اگر انتقال به صورت عقد بیع باشد و زوج حق استفاده از خیار شرط را برای خود قائل نشده باشد، نمی­تواند رجوع کند و اگر انتقال به صورت صلح باشد قابلیت رجوع ندارد و چنانچه به صورت هبه باشد طبق ماده 803 قانون مدنی، واهب می­تواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند، مگر این که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد و یا عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده و یا متعلق حق غیر واقع شود و یا قهراً متهب فاقد اهلیت گردد، مثل محجور بودن یا در عین موهوبه تغییری حاصل شود، به هر تقدیر اقامه دلیل بر عهده زوج خواهد بود.

قانون حاکم بر محاسبه مهر به نرخ روز

زنی ده سال پیش از شوهر خود طلاق گرفته و مهر خود را در آن زمان دریافت نداشته اکنون دادخواست مطالبه مهر خود را تقدیم دادگاه کرده است. در صورت وارد بودن دعوا، مهر به چه نرخی باید پرداخت شود؟ به عبارت دیگر، آیا وفق قانون جدید باید نرخ روز محاسبه شود؟ 

نظر اکثریت

مهریه دین است، دینی که عندالمطالبه است. در ما نحن فیه چون زوجه سابقاً مطالبه مهر نکرده است. در زمان مطالبه، زوج محکوم به پرداخت است و به موجب رأی وحدت رویه شماره 647 مورخ 28/10/78 که تصریح در عطف به ماسبق شدن ماده واحده قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082قانون مدنی دارد مهر باید به ارزش ریالی روز محاسبه شود.

نظر اقلیت

آنچه مور نظر قانون­گذار در عندالمطالبه بودن مهر است و سازگار با روح قانون است مربوط به زمانی است که زوجه در علقه زوجیت زوج باشد و در این صورت هر زمان زوج مطالبه مهر نماید، زوج محکوم به پرداخت است؛ اما زمانی که این عقله منفک شود زوجه مستحق بهره­مندی از مهر به نرخ روز وقوع طلاق است.

این پرسش در دو کمیسیون تخصصی مطرح شده است:

نظر کمیسیون نشست قضائی

با توجه به تبصره الحاقی 29/04/1376 به ماده 1082 قانون مدنی به این عبارت :

«چنانچه مهر وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می­شود، محاسبه و پرداخت خواهد شد…» نظر قانون­گذار بر زمان تأدیه مهر و نرخ آن تاریخ بوده و به این ترتیب نظر اکثریت که متضمن این معناست تأیید می­شود.

نشست قضائی

مطابق ماده 1082 قانون مدنی، به مجرد وقوع عقد، زن مالک مهر می­شود و تبصره ماده مرقوم، مشعر بر این است که چنانچه مهر وجه رایج باشد به تناسب تغییر شاخص قیمت سالانۀ زمان تأدیه محاسبه و پرداخت گردد و رأی وحدت رویه شماره 18، 647/10/78 هیئت عمومی دیوان عالی کشور، حکم این تبصره را با توجه به فلسفه وضعی آن شامل عقدی که مقدم بر تاریخ تصویب آن واقع شده باشد نیز دانسته است. بنا به مراتب میزان مهر (که زمان وقوع عقد مالک آن زوجه بوده ) به نرخ زمان تأدیه صورت می­گیرد و وقوع طلاق تغییری در ماهیت و عنوان مهر ایجاد نمی­کند.

درخواست مشاوره حقوقی تلفنی (خط ویژه شش رقمی)      ۴۷۶۲۵۹-۰۲۱

برای مشاوره با وکیل یکی از مبالغ فوق را به کارت   ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸  به نام هادی توکلی واریز نموده و اطلاعات واریز را به ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ کنید تا در کمتر از ۵ دقیقه وکیل به شما زنگ بزند.

جهت مشاوره حقوقی آنلاین رایگان کلیک کنی

برای مشاوره حقوقی در مورد مهریه کافی است در وب سایت ثبت نام نموده و ثبت سوال حقوقی بفرمایید تا به صورت رایگان بلافاصله ارتباط آنلاین مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری برایتان مهیا شود.

درخواست مشاوره حقوقی مهریه

ثبت  اینترنتی دادخواست  مهریه  

نگارش  انلاین  دادخواست  مهریه  

ثبت  اینترنتی دادخواست  اعسار  از مهریه

مشاوره  حقوقی  مهریه  

مشاوره  حقوقی تلفنی  مهریه  

پرداخت وجوه به زن و ادعای هبه از سوی زوجه

در صورتی که مرد وجوهی را به زن بپردازد و بعد بین آن­ها اختلاف حاصل شود مرد بگوید بابت مهر بوده و زن ادعا کند که به او هبه شده است بار اثبات دلیل به عهده کیست؟

اتفاق نظر

مطابق ماده 265 قانون مدنی هرکس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است .

بنابراین، زوجه که ادعای وی خلاف ظاهر است باید اثبات کند که وجوهی که به وی داده شد هبه بوده و بابت مهر نبوده است.

نظر کمیسیون نشست قضائی

با توجه به ماده 265 قانون مدنی که هرکس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است و تشخیص این که تأدیه از بابت کدام دین است با مدیون است؛ بنابراین، اتفاق نظر صائب تشخیص داده می­شود و بار دلیل اثبات ادعا بر عهده زوجه است.

 

وقوع طلاق، شرط انحلال ملکیت نصف از مهر برای زوجه

 

نظر اکثریت

براساس فتاوی مشهور و قانون مدنی، به مجرد وقوع عقد، زوجه مالک مهر می­شود و در صورت وقوع طلاق قبل از عروسی، زوجه می­تواند نصف مهر را مطالبه کند؛ اما در فرض پرسش چون هنوز طلاق واقع نشده است زوج نمی­تواند نصف یا تمام مهر را طلب کند و فقط می­تواند تقاضای تمکین کند و اگر زوجه تمکین نکرد نفقه به او تعلق نمی­گیرد و زوج می­تواند درخواست ازدواج مجدد کند.

نظر اقلیت

طبق برخی از آرای فقهی، در فرض پرسش، زوج می­تواند همه مهر پرداختی را مطالبه کند.

نظر کمیسیون نشست قضائی

به موجب ماده 1092 قانون مدنی که مقرر می­دارد: «هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلاً داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلاً یا قیمتاً استرداد کند.» با این ترتیب وقوع طلاق، شرط انحلال ملکیت نصف از مهر برای زن است و پیش از طلاق نمی­توان او را مالک تمام مهر ندانست؛ بنابراین در فرض پرسش مادام که زوج، زوجه را طلاق نداده باشد استحقاق استرداد نیمی از مهر را نخواهد داشت.

مطالبه مهر توسط قیم

آیا زنی که به عنوان قیم فرزندان خود انتخاب شده است می­تواند برای گرفتن مهرش به طرفیت صغار و سایر ورثه کبیر و اداره سرپرستی ، برای تحویل یا پرداخت مهر از اموال شوهر متوفایش اقامه دعوا کند؟ به عبارت دیگر، آیا می­توان به محکومیت سرپرستی حکم داد ؟

ب) در فرض پرسش، آیا می­توان چنین حکمی را از احکام اعلامی دادگاه­ها دانست و معاونت قضائی (سرپرستی) را به استناد ماده 4 قانون اجرای احکام مدنی، بدون صدور یا با صدور اجراییه ملزم به تحویل مهر از اموال متوفا کرد؟

اتفاق نظر

به موجب مواد 868 و 869 قانون مدنی و ماده 232 به بعد قانون امور حسبی ، با فوت شخص و عمل به وصیت و پرداخت هزینه کفن و دفن و واجبات شرعیه، دعوای اثبات دین به طرفیت کلیه ورثه یا نماینده قانونی آن­ها اقامه خواهد شد. در فرض پرسش، وقتی یکی از دیون ممتاز متوفا، مستند به سند رسمی نکاحیه، احراز و اثبات شده باشد. دعوای مطالبه آن باید به طرفیت کلیه ورثه اقامه شود. فرض انصراف یکی از ورثه از ترکه متوفا یا صلح حق خود به دیگری، خواهان را بی­نیاز از ذکر نام وی در ستون خوانده در دادخواست نمی­نماید. در نهایت اگر در محکمه رد ترکه از سوی وارثی که ترکه را نپذیرفته احراز شود، سهم او در حق بستانکار پرداخت خواهد شد و از آنجا که در خصوص مورد، قیم (نماینده قانونی صغیر) خود مدعی محسوب می­گردد حتماً باید سرپرستی (معاونت قضائی) به قائم مقامی دادستان، طرف دعوا قرار گیرد. در این فرض سرپرستی، محکوم علیه به معنای اخص کلمه نیست، بلکه به عنوان اینکه بر اعمال قیم نظارت دارد برای حفاظت و صیانت از اموال صغار به دعوا فراخوانده می­شود؛ چرا که در نهایت با قبول دعوای مطروحه ، صغار و سایر ورثه محکوم می­گردند؛ لذا چون سرپرستی محکوم علیه نیست باید اجراییه به طرفیت صغار به نمایندگی سرپرستی محکوم علیه نیست باید اجراییه به طرفیت صغار به نمایندگی سرپرستی صادر شود و این حکم که نتیجه­اش جدا شدن مال از اموال موروثی صغار و تحویل آن به محکوم­له است از احکام اعلامی نیست تا بتوان با استناد به ماده 4 قانون اجرای احکام مدنی، سرپرستی را به عنوان یک سازمان یا اداره بدون صدور اجراییه ملزم به اجرای مفاد رأی دانست.

نظر کمیسیون مطالبه مهر توسط قیم

دیون متوفا علی الاصول باید از ماترک پرداخت شود و ماده 258 قانون امور حسبی در زمینۀ قبول یا رد بعضی از ورثه در مورد ماترک تکلیف موضوع را تعیین کرده است، بناربراین، اتفاق نظر ابزاری با اعلام زائد بودن این جمله: « در نهایت اگر در محکمه رد ترکه از سوی وارثی که ترکه را نپذیرفته احراز گردد سهم او در حق بستانکار پرداخت خواهد شد.» و اصلاح آن از این حیث، در نتیجه تأیید می­شود.

تقسیم ارث و مطالبه مهر از ماترک متوفی

آیا مهر همسر در جهت تقسیم ارث باید از ماترک جدا شود؟

2. آیا موضوع فوق، قابلیت اصدار رأی و اتخاذ تصمیم قضائی را (در صورت مثبت بودن قسمت اول پرسش) به طور توأم دارد؟ 

اتفاق نظر

اولاً : مهر زوجه، به عنوان دیون ممتاز تلقی می­شود و باید قبل از تقسیم ارث از ماترک کسر شود،

ثانیاً: هیچ منع قانونی و منافاتی برای اتخاذ تصمیم قضائی به طور توأمان با موضوع دعوای تقسیم ارث در قوانین پیش بینی نشده است.

نظر کمیسیون تقسیم ارث و مطالبه مهر از ماترک متوفی

چنانچه متوفا برای ادای کلیه دیون کافی باشد مهر زوجه در صورت مطالبه، با توجه به تبصره ماده 1082 قانون مدنی باید احتساب و از ماترک وضع و پرداخت شود. از آنجایی که پرداخت و وضع دیون متوفا قبل از تقسیم ماترک، الزام قانونی است، تعیین وضع مهر در دادخواست تقسیم ماترک که به هر تقدیر زوجه نیز در آن دخیل بوده و ذی­نفع است بلااشکال است.

موسسه وکیل تلفنی با به کارگیری بیش از 800 وکیل دادگستری  و مشاور حقوقی مجرب و متخصص در تمامی زمینه ها من جمله “مهریه” از سراسر کشور با مدیریتی نوین آماده ارائه مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی تلفنی و پذیرش حضوری دعاوی توسط وکلای مجرب پایه یک دادگستری می باشد. ما برای کاهش هزینه های شما  از  جمله  حق  الوکاله  و حق  المشاوره  پرونده  مهریه راهکارهای ویژه ایی اندیشیده ایم. با مشاوره های حقوقی ما و کمی تامل می توانید وکیل خودتان باشید.

درخواست مشاوره حقوقی تلفنی (خط ویژه شش رقمی)      ۴۷۶۲۵۹-۰۲۱

برای مشاوره با وکیل یکی از مبالغ فوق را به کارت   ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸  به نام هادی توکلی واریز نموده و اطلاعات واریز را به ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ کنید تا در کمتر از ۵ دقیقه وکیل به شما زنگ بزند.

جهت مشاوره حقوقی آنلاین رایگان کلیک کنی

 

اخذ مهر پس از بدل تمکین

آیا زوجه می­تواند پس از بدل تمکین و ناتوانی زوج از ازاله بکارت در قبال درخواست تمکین مجدد از سوی زوج، آن را منوط به اخذ مهر کرده و از حق حبس استفاده کند؟

نظر اکثریت

مستفاد از مواد 1085 و 1086 قانون مدنی، تمکین به معنای خاص اعم از مضاجعه و تقبیل و … است و در فرض بذل تمکین زوجه، اقدام او مسقط حق وی از طلب مهر قبل از تمکین است، هرچند دخول نشده باشد.

نظر اقلیت

در فرض عدم دخول، زوجه می­تواند از حق حبس استفاده کند؛ چون در صورت شک بقای حق حبس استصحاب می­شود.

نظر کمیسیون نشست قضائی

نظر اکثریت مورد تأیید است.

تعیین مهر بر حسب تعداد سکه بهار آزادی مقوم شده در عقدنامه

در برخی از دفترچه­های عقد نکاح، مهر به صورت تعداد سکه بهار آزادی مقوم به مبلغ نوشته می­شود. اگر موصوف با صفت مابه التفاوت داشته باشد ملاک موصوف است یا صفت؟

در فرض پرسش، مهر عین کلی در معین بر ذمه زوج بوده و ملاک در تعیین مهر تعداد سکه­های مذکور است و قیمت مندرج در عقدنامه، فاقد اعتبار است.

شرط عدم اخذ مهر تا زمان تبدیل نکاح موقت به دائم

: بین زن و مردی عقد موقت منعقد شده است و مهر آن به صورت دو فقره سفته به مبلغ یک میلیون ریال تعیین گردیده و شرط شده است که زن تا هنگام تبدیل نکاح موقت به دائم، حق گرفتن مهر را ندارد. وضعیت حقوقی عقد و شرط را تشریح کنید؟ 

اتفاق نظر

نظر اجتماعی و بالاتفاق این است که با توجه به این که مهرالمسمی در متن عقد ذکر شده است و از شرایط عقد منقطع، ذکر و تعیین مهر است. لذا در این عقد منقطع به دائم به جهت تملیک مهر المسمی باطل است؛ ولی نفس عقد و مهر صحیح و زن استحقاق مهرالمسمی موضوع سفته را دارد و در این خصوص نیز ماده 1081 قانون مدنی مقرر می­دارد: «اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تأدیه مهر در مدت معین، نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است.»

ملاک تنصیف مهریه قبل و بعد از دخول

در صورتی که طلاق بعد از التقای ختانان و قبل از ازاله بکارت صورت گیرد آیا مهر تنصیف می­شود؟

ملاک در تنصیف مهر دخول است که ملازمه­ای با ازاله بکارت ندارد.

مطالبه باقی مانده مهر با توجه به تبصره الحاقی ماده 1082 قانون مدنی

آیا باقی مانده مهر با توجه به الحاق تبصره به ماده 1082 قانون مدنی به نرخ روز قابل مطالبه است ؟ 

اگر دائن قبل از قانون مصوب 1376 با اعلام مبلغ دین نسبت به وصول آن به نحو مقرر در اجرای ثبت، توافق کرده و تمکین کرده دیگر نمی­تواند با توجه به قانون مذکور بقیه آن را به نرخ روز مطالبه کند؛ زیرا اولاً : «المؤمنون عند شروطهم »

ثانیاً : در ماده واحده به مواردی که مهر مطالبه نشده است تصریح گردیده ؛

ثالثاً : این ماده واحده استثنا بر اصل است و تا آن­جا که صراحت دارد قابل اعمال است و نه بیشتر.

نظر اقلیت

اگر پرداخت قسمتی از مهر با اراده شوهر نبوده و از اموالش تأمین شده است باقی مانده به نرخ روز محاسبه می­شود و نظریه قبلی تا وقتی صحیح است که دائن و مدیون هر دو در مرجع رسمی به پرداخت دین توافق کرده باشند و اگر اجرای ثبت با استفاده از قوانین از اموال او، قسمتی از دین (مهر) را وصول کرده باشد موضوع شامل استثنا بر اصل یعنی ماده واحده مصوب 1376 و مهر وصول شده محسوب نمی­شود و مابه التفاوت به نرخ روز محاسبه می­گردد.

نظر کمیسیون نشست قضائی

مستفاد از رأی وحدت رویه شماره 647- 28/10/78 هیئت عمومی دیوان عالی کشور که مطالبه کل مهر تعیین شده زوجه را که مربوط به قبل از تصویب قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی مصوب سال 76 بوده براساس آن قانون پذیرفته و با عطف به ماسبق نمودن موضوع، مطالبه کل مهر به نرخ روز را موجه دانسته است و از آنجا که هدف قانون­گذار از تشریع و تصویب ماده واحده اشعاری، حفظ ارزش ریالی مهر زوجه بوده است و این امر در مورد باقی مانده مهر هم صادق است، درصورتی که زوجه باقی مانده مهر خود را به نرخ روز مطالبه کند دادگاه می­تواند حسب درخواست زوجه، زوج را به پرداخت باقی مانده مهر بر اساس شاخص بانک مرکزی و به نرخ روز محاسبه و محکوم کند.

درخواست مشاوره حقوقی تلفنی (خط ویژه شش رقمی)      ۴۷۶۲۵۹-۰۲۱

برای مشاوره با وکیل یکی از مبالغ فوق را به کارت   ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸  به نام هادی توکلی واریز نموده و اطلاعات واریز را به ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ کنید تا در کمتر از ۵ دقیقه وکیل به شما زنگ بزند.

جهت مشاوره حقوقی آنلاین رایگان کلیک کنی

 

افزایش میزان مهریه در جلسه اول دادرسی

اگر خواهان در جلسه اول دادرسی تعداد سکه‌های طلا را که بابت مهریه خود تقویم و مطالبه کرده است، افزایش دهد، آیا نیاز به تقویم مجدد خواسته دارد؟

 

چنانچه افزایش سکه‌های موضوع استعلام چیزی جز مطالبه مهری نباشد که دادخواست اولیه ذکر و تقویم شده، افزایش تعداد آن نیاز به تقویم مجدد ندارد مگر آن که به تقویم خواسته از ناحیه خواهان اعتراض شود که در این صورت برابر ماده 63 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 عمل می‌شود.

نظریه مشورتی شماره 7487/7 مورخ 2/12/1391 اداره کل حقوق قوه قضاییه

مطالبه مهریه به نرخ رسمی یا قیمت بازار

اگر خواسته خواهان تعدادی سکه طلای بهار آزادی به عنوان مهریه باشد، آیا خواسته باید به نرخ رسمی تقویم شود یا به قیمت بازار؟

اگر خواسته خواهان مطالبه مهریه اما بهای آن پنجاه میلیون ریال تقویم شده باشد، آیا رسیدگی در صلاحیت شورای حل اختلاف است یا در دادگاه خانواده؟

1. در مواردی که خواسته مطالبه تعدادی سکه طلای بهار آزادی بابت مهریه یا غیر آن است هزینه دادرسی طبق ماده 61 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 بر اساس مبلغ تقویم شده توسط خواهان محاسبه و وصول می‌شود، چون خواسته مطالبه تعدادی سکه طلاست نه بهای آن.

2. اگر خواسته خواهان مطالبه تعدادی سکه طلای بهار آزادی بابت مهریه باشد با توجه به بند 3 ماده واحده قانون اختصاص تعدادی از دادگاه‌های موجود به دادگاه‌‌های موضوع اصل 21 قانون اساسی (دادگاه خانواده) مصوب 8/5/1376 اگر قیمت سکه، داخل در نصاب صلاحیت شورای حل اختلاف هم باشد یا تقویم شده باشد موضوع خارج از صلاحیت ذاتی شوراهای مذکور بوده و در صلاحیت دادگاه خانواده است.

توضیح مولفان: این ماده واحده به موجب بند (10) ماده 58 قانون حمایت خانواده مصوب 1/12/1391 صریحا نسخ شده است مع‌ذلک رسیدگی به دعوای زوجه به خواسته مطالبه مهریه طبق بند (6) ماده 4 قانون اخیرالذکر در صلاحیت دادگاه خانواده است.

نظریه مشورتی شماره 40/7 مورخ 9/1/1389 اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 

جهت مشاوره حقوقی آنلاین رایگان کلیک کنید

 

مشاوره حقوقی در ساعت غیر اداری 09212242670
 

شماره پیامک وکیل تلفنی                                                    30007002700242
آدرس ایمیل موسسه وکیل تلفنی                                       vakiltel@gmail.com
آدرس ایمیل بخش مالی وکیل تلفنی                              vakiltelmali@gmail.com
ثبت شکایات و انتقادات وکیل تلفنی                        lawyertavakkoli@yahoo.com

قوانین و مقررات  وکیل  تلفنی

 واحد  مشاوره حقوقی شعبه تهران: میدان انقلاب، ابتدای کارگر جنوبی، کوچه رشتچی، پلاک 14 طبقه اول واحد 3

 

 واحد مشاوره حقوقی شعبه مازندران مرکز ICT:  آمل روبروی افتاب  60 مجتمع  تجاری محسنی، طبقه اول ، واحد 102

وكيل استارتاپ   ترجمه فوری       تایپ       تولید محتوا       استارتاپ

 

برای پرداخت ۱۱۰ سکه حکم بازداشت صادر می شود یا مهریه با توجه به توان مالی زوج تقسیط می شود؟ برای مابقی مهریه چه حکمی صادر می شود؟

با سلام و وقت بخیر الان ۲۰ سال است که همسرم با روش‌های مختلف از بنده اخاذی می کند، چون من زندگیمو دوست دارم و نمی خواهم از هم بپاشه (هر دو فرهنگی هستیم و ۳ فرزند داریم)لذا با کارهاش تا الان کنار اومدم که اخیرا احساس می کنم که ایشان قصد جدایی دارن ، چند بار بر علیه من اقدام به شکایت کردند ( درمورد مهریه و نفقه و اجرت المثل و غیره ) و با برنامه ریزی این کارا را انجام میدن لذا منم شروع به جمع آو…

با سلام مردی هستم که ۱۰ سال پیش همسر و فرزندانم به امریکا مهاجرت کردند و از آنجا که همسرم حاضر نشد به ایران برگردد و با من زندگی کند،حکم عدم تمکین برای وی صادر شد و بنده نیز دادخواست ازدواج مجدد دادم که موفق شدم آن را هم بگیرم. بنده مهریه ایشان را هم پرداخت کرده ام.اکنون بنده در صدد ازدواج مجدد هستم ولی چند ماه پیش همسرم به ایران برگشته اند و ادعا می کنند می خواهند تمکین کنند ولی من دیگر مایل به ا…

سلام همسرم قصدطلاق دارد البته همسرم ازدواج مجددمن است ومن یه بچه هم داشتم همسرم کاملا مجرد بود الان من خارج ازکشورم وهمسرم قصدطلاق داردچگونه میشه که من مهرم را ببخشم بدون نیاز به اجازه ام؟فقط من طلاق میخوام وهمسرم در ایران پیگیرشده به او گفتند باید مهرش راب حساب دولت بریزی من پناهنده هستم والبته وسالهاس مسیحی هستم اما ازدواج ما اسلامی انجام گرفته ودر عقدنامه قیدشده من مسلمانم که نیستم لطفا جوابم ر…

سلام یک خانه ۵۰متری بنام مادرم هست میخواد بنام من بکنه از جهتی ترس از این داره که خانمم مهریه خودشو به اجرا بذاره و خانه را از من بگیره راه قانونیش چیه که خانمم نتونه این کارو بکنه در ضمن من الان خانه پدریم مستاجر پدرم هستم و اون خانه مادرم خالی میباشد ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید
مشاوره حقوقی رایگان مهریه

با سلام. اگر چنانچه همسرم درحال پرداخت مهریه باشه.من میتونم واسه تامین خواسته نفقه، یک چهارم حقوق کارمندیشو معرفی کنم و تا زمان دریافت حکم قطعی حقوقشو توقیف کنم یا چون داره به من هر دو ماه سکه میده، نمیشه حقوقشو معرفی کرد. ممنون

اگر در سال ۶۶ مهریه ۱۰ میلیون ریال باشد امسال معادل چقدر خواهد بود؟

همسرم بعدازپرداخت ۲ قسط از مهریه ام دادخواستی مبنی بر تقسیط دوباره مهریه د اده ازتون میخوام کمکم کنید تا موفق به تقسیط دوباره اون نشه

پسرم محکوم به پرداخت مهریه است و ما در دام کلاهبردانی افتاده ایم که با مهریه تجارت می کنند. من نمی خواهم بعد از مرگم سهم الارث پسرم توسط این کلاهبردان که منتظر مرگ من هستند توقیف شود. دارم از غصه میمیرم و میترسم این ناراحتی زودتر مرا بکشد.  ۱- چه راهی دارد که بتوانم از این مشکل رهایی یابم.  ۲- ممکن است قبل از مرگ برای درمانم نیاز به پول داشته باشم نمیخواهم از حالا اموالم راببخشم و اگر بم…

مهریه ام شش دانگ خانه و۱۳۶۵ سکه تمام بهار است ودارایی شوهرم یک ماشین پژو۴۰۵و یک زمین به قیمت ۱۰۰میلیون تومان میباشداگردادخواست مطالبه مهریه را بدهم دادگاه چه حکمی میدهد؟.ایا تمامی اموال ایشان بابت مهریه بمن واگذار می کند؟(شغل شوهرم بازاری است ودر ملک استیجاری مغازه پوشاک مردانه داردبا درامد ماهیانه دو میلیون تومان) 

جهت پرسیدن سوال حقوقی خود بصورت کاملا رایگان و دریافت پاسخ از وکلای برگزیده ما می‌توانید به سایت بنیاد وکلا مراجعه کنید.

مهریه مالی است که مرد همزمان با انعقاد نکاح در سند رسمی ازدواج متعهد می شود به همسر خود بپردازد. مهریه باید چیزی باشد که در بین مسلمانان مالیت داشته باشد، مثلا شراب را نمی توان مهریه قرار داد، زیرا در بین مسلمانان مالیت ندارد، بنابراین مهریه می تواند پول نقد، سکه و طلا، اموال منقول و غیر منقول و حتی انجام کار خاصی بر ذمه شوهر باشد، مثلا اینکه شوهر به عنوان مهریه متعهد شود که سوره یاسین را به همسرش بیاموزد. مهریه باید کاملا مشخص و معین باشد و مبهم نباشد مثلا اینکه زوج بگوید یکی از خانه هایم یا زمین هایم یا سه دانگ از خانه ای که در آینده میخرم را به عنوان مهریه به زوجه می دهم صحیح نیست. مهریه بعد از نکاح و ثبت در سند ازدواج به عنوان دین و بدهی بر ذمه زوج قرار می گیرد.

مهریه در سند رسمی ازوداج ثبت می شود که از مزایای این عمل می توان این مورد را ذکر کرد که این سند، یک سند لازم الجرا است. از ویژگی های سند لازم الاجرا ، این است که می توان از طریق دفتر خانه تنظیم سند ازدواج و گرفتن اجراییه و مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت آن را به اجرا بگذارد. حتما نیازی نیست که از طریق دادگاه اقدام شود. بنابراین ویژگی بارز اسناد لازم الاجرا از جمله سند ازدواج، این است که هم از طریق اداره ثبت و بدون مراجعه به دادگاه قابل وصول هستند و هم از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی.

برای اقدام از طریق دادگاه حقوقی خانواده زن می تواند در صورت تمایل با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری و دریافت مشاوره حقوقی خواسته خود را ( میزان مهریه ) در برگه های مخصوص دادخواست نوشته و مهریه خود را از طریق دادگاه محل سکونت همسر و محل سکونت خود ( در صورت زندگی در محلی غیر از محل سکونت زوج ) درخواست کند که بعد از طرح دعوا دادگاه زوج را به پرداخت مهریه ملزم می کند. مهریه ممکن است به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد. در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، زن هر زمان که تمایل داشته باشد می تواند مهریه خود را از زوج مطالبه کند و این مطالبه ربطی به دارا یا ندارا بودن زوج ندارد. اما در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد، دریافت مهریه مشروط به دارا بود زوج است. یعنی اگر زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد زن نمی تواند آن را از او مطالبه کند و هر زمان که مرد قادر به پرداخت باشد زن می تواند مهریه خود را از همسرش مطالبه کند.

مهریه در عقد موقت و دائم به لحاظ کیفیت و کمیت تفاوت ندارد. اما به لحاظ تاثیر در شکل گیری عقد، تفاوت هایی دارند.تعیین مهریه در عقد موقت از جمله شرایط صحت عقد است یعنی اگر در عقد موقت مهریه تعیین نشود، عقد صحیح نیست. اما در عقد دائم تعیین مهریه به هنگام عقد ضروری نیست و عدم تعیین، خللی به صحت عقد وارد نمی کند. پس اگر زنی را به عقد خود درآورد و هیچ مهری برای اون تعیین نکند عقد صحیح است. در این موارد برای برای زن مهرالمثل تعیین می شود ( مهرالمثل یعنی اینکه معادل مهریه زنان مشابه به او در همان شرایط برای او مهریه تعیین می شود. ) البته اگر در نکاح دائم طلاق قبل از نزدیکی واقع شود و برای زوجه مهریه تعیین نشده باشد، به او مهرالمتعه تعلق میگیرد. ( مهرالمتعه یعنی مهریه براساس وضعیت مالی شوهر تعیین می شود )

با توجه به قانون محکومیت مالی 1377 امکان بازداشت زوج برای هر میزان مهریه مانند دیگر محکومان مالی فراهم بود اما با صدور رای وحدت رویه مبنی بر امکان طرح ادعای اعسار، فراهم شده، به این معنا به صرف ادعای زوج تا زمان نتیجه حکم اعسار بازداشت نمی شود و در نهایت اگر حکم برای اعسار زوج داده می شد مهریه به صورت اقساط پرداخت می شود و در صورت عدم مهریه بالای 110 سکه فراهم است. البته به طور کلی اکنون رویه دادگاه ها به صرف ادعای زوج نسبت به اعسار در صورتی که خلاف آن ثابت شود حکم به مهریه اقساطی داده می شود.مشاوره حقوقی رایگان مهریه

یکی از ویژگی های مهم وکیل پایه یک دادگستری مهریه این است که از دیون ممتاز به شمار می آید. یعنی وکیل خوب مهریه تهران را قبل از هر بدهی می توان از بدهکار ( زوج ) دریافت کرد. این امر به دلیل حساسیت کانون خانواده و رابطه بین زجین است و از طرفی حمایت ویژه قانون از زن باعث این امتیاز شده است. دین ممتاز بودن مهریه حتی در زمانی که مرد فوت کند نیز باعث می شود که بر هر طلب دیگری مقدم باشد.

از دیگر ویژگی های مهریه این است که امکان بذل یا بخشش آن به صورت جزئی یا کلی وجود دارد که این امر از هر طریق و روشی که قابل اثبات و مستند باشد می تواند رخ دهد.

یکی از ویژگی های مهریه این است که به حکم قانون زن می تواند تا قبل از اینکه مهریه خود را دریافت کند میتواند تمکین خاص نکند. البته اگر زوجه به اختیار خود قبل از دریافت مهریه تمکین کند حق حبس او ساقط است. نکته قابل ذکر این است که زمانی که زوجه از حق حبس خود استفاده می کند، با وجود عدم تمکین خاص مستحق نفقه خواهد بود.

قبل از وارد شدن به بحث شرایط گرفتن مهریه حرف نظر از اینکه نکاح از نوع دائم باشد یا موقت پرداختن به موضوع از انواع مهریه از جنبه های مختلف برای اشنایی بیشتر مفید به نظر می رسد مهریه را از این جهت که صدور حکم به پرداخت مهریه در حق زوجه موکول به توانایی و تمکن مال زوج می باشد به دو نوع عند المطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می کنند و از حیث دیگر  مهریه به انواع مهرالمسمی، مهرالمثل و مهر المتعه تقسیم می شود.

که در ادامه هر یک را  در حدود قانون تعریف و توضیح داده خواهد شد.

عندالمطالبه: صفتی از مهریه است که در صورت درج ان در سند نکاح به این دلیل که با جاری شدن صیغه ی نکاح بین زوجین مهریه تعیین شده به مالکیت زن در آمده و زوجه هر زمان پس از ان می تواند پرداخت ان توسط مرد را درخواست نماید. ماده 1082 قانون مدنی مقرر میدارد: به مجرد عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در ان بنماید و در صورت عدم پرداخت از دادگاه الزام وی به پرداخت مهریه را بنماید بدون اینکه لازم باشد توانایی و تمکن مالی زوج برای صدور حکم به پرداختمورد بررسی قرار گیرد. در این نوع مهریه می توان درخواست ممنوع الخروجی زوج را نمود و هم پس از قطعی شدن حکم و عدم اجرای ان توسط زوجاز درخواست جلب وی را نمود.

عندالاستطاعه : صفتی از مهریه است که بررسی صدور حکم به پرداخت ان در حق زوجه توانایی و استطاعت مالی زوج توسط دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد و زوجه باید توان مالی مشارالیه را اثبات نماید بدین صورت که زوجه باید اموال غیر از تشنیات این را به دادگاه معرفی نماید.

مهر السمی: مطابق مواد 1078-1079-1080 قانون مدنی در باب مهریه می تواند هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک هم باشد از قبیل مال غیر منقول منقول وجه نقد سکه بهار ازادی و غیره به عنوان مهر تعیین نمایند.مقدار و میزان ان با توافق طرفین معین می شود اما مطابق قانون در هر حال مهریه باید تا حدی که برای طرفین رفع جهالت می نماید معلوم باشد معلوم به این معنی که مهریه نباید مجهول یا غیر قابل تشخیص باشد به مهری که بدین صورت و با توافق  زن و مرد در مورد نوع و جنس و مقدار ان تعیین و در عقدنامه قید می شود مهرالمسمی گفته می شود.

مهرالمثل و مهرالمتعه: مطابق ماده 1093 قانون مدنی که بیان می کند:هرگاه مهریه در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از ان طلاق دهد مستحق مهرالمثل است.

از این ماده تعریف دو نوع مهریه یعنی مهرالمثل و مهرالمتعه محرز می شود از این تعریف استنباط می شود که در هر دو نوع مهریه حتما تعداد مهریه تعیین و در عقد ذکر نشده باشد ثانیا اگر شوهر قصد طلاق زن را داشته باشد و نزدیکی واقع نشده باشد به زن مهریه المتعه تعلق می گیرد و اگ رپس از نزدیکی طلاق دهد مهرالمثل به وی تعلق خواهد گرفت به انضمام این که برای تعیین مهر المتعه وضعیت مرد مطابق ماده 1094 قانون مدنی از حیث توان مالی توسط کارشناس رسمی دادگستری مورد بررسی قرار می گیرد. نکته ی قابل ذکر ونهایی اینکه علاوه بر موارد فوق در موارد ذیل هم زوجه مهر المثل تعلق می گیرد:

1- در نکاح دائم مهر ذکر نشده و قبل از تراضی بر مهر معین بین انها نزدیکی واقع شود.

2- اگر اختیار تعیین مهر به زن داده شده باشد زن نمی تواند بیشتر از مهر المثل تعیین نماید یعنی حداکثر تعداد مهر تعیین شده توسط وی باید مهرالمثل باشد.

3-هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر ان را پس از نزدیکی طلاق دهد

4- در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی

5- در صورتی که مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد.

وکیل خانواده لزوماً بایستی تسلّط و احاطۀ کامل در موضوعات حقوق خانواده داشته باشد و در واقع می توان گفت فردی می تواند به عنوان بهترین وکیل طلاق یا بهترین وکیل مهریه و … شناخته شود و در میان جامعۀ وکلا در زمینۀ خاصی زبانزد وکیل های یک شهر یا کشور و یا حتی افراد جامعه قرار گیرد که علاوه بر آشنایی و شناخت کافی نسبت به علم حقوق خانواده و فنون و شیوۀ درست دفاع از موکّل، در به کرسی نشاندن حقوق موکل خود در دادگاه وکیل خانواده راستای اجرای عدالت، توانا و حاذق باشد.

یکی از مواردی که بهترین وکیل مهریه یا طلاق باید از آن برخوردار باشد داشتن مهارت و قابلیت علمی و فنّی برای انجام امر موضوع وکالت یا مشاوره است.

اشتغال به حرفه وکالت، مانند سایر مشاغل تخصصی و حرفه ای دیگر، نیاز به آگاهی علمی و نیز آشنایی با مهارتهای فنّی این حرفه دارد. جنبۀ علمی حرفۀ وکالت، شامل آشنایی با مبانی حقوق و مقررات موضوعه اعم از قوانین و آیین نامه ها و تصویب نامه ها و آراء وحدت رویه و همچنین عقاید و دیدگاههای علمای حقوق در ارتباط با موضوع است که با مطالعه کتب و تألیفات حقوقی حاصل می گردد.

این بخش از مهارتهای حقوقی لازم برای بهترین وکیل مهریه با نیازی که قضات دادگاه خانواده به دانش حقوقی برای امر دادرسی دارند، یکسان است و بی اطلاعی از مبانی حقوق و قوانین حاکم بر دعوی موضوع وکالت یا امر موضوع مشاوره، به همان اندازه نکوهیده است که قاضی، قانون مرتبط با دعوی مطروحه را نشناسد.

لیکن مهارتهای فنی مورد نیاز بهترین وکیل مهریه با آنچه حرفۀ قضاوت اقتضا دارد، متفاوت است. جنبه فنی امر وکالت به کیفیت استفاه عملی از دانش حقوقی در تنظیم اسناد و قراردادها در روابط مردم و در جریان بروز اختلاف بین آنان برای استیفای حقوق موکل مربوط میگردد.

به دلیل ذوجنبتین بودن وکالت، صرف داشتن دانش حقوقی برای اشتغال به این حرفه کافی نیست و داوطلبین این شغل، علاوه بر داشتن مدارک علمی لازم، باید از جهت کاربردی نیز، قابلیتهای مورد نیاز این حرفه را با طی دوره های کارآموزی کسب نمایند تا اجازه اشتغال به این حرفه را پیدا کنند.

تقریباً در همه نظامهای حقوقی، تأیید صلاحیت علمی و عملی وکلا با کانونهای وکلا میباشد و از ضوابط مشابهی برای انجام این امر استفاده می نمایند.

در حقوق ایران نیز، طبق ماه 15 قانون وکالت مصوب 1315، اشتغال به وکالت، مانند حرفه های پزشکی و کارشناسی، مشروط به اخذ پروانه از کانون وکلا است، لیکن ارزش اثباتی پروانه ای که کانون وکلا برای واجدین شرایط لازم برای اشتغال به این حرفه صادر می نماید، تنها در این حد است که داشتن حداقل اطلاعات حقوقی و مهارت فنی آنان را مورد تأیید قرار می دهد، تا بدین اشتغال آنان به ارائه خدمات حقوقی مشمول عنوان تظاهر به وکالت نگردد والّا صدور پروانه وکالت به معنای تأیید مهارت فنی و دانش حقوقی وکیل برای تعقیب یا دفاع از دعوی خاص نمی باشد.

به عبارت دیگر باید بین مفهوم ” صلاحیت عام وکالت “و ” مهارت علمی فنی بهترین وکیل تهران” تمایز قایل شد. منظور از ” صلاحیت عام وکالت” مجموعه شرایطی است که قانونگذار احراز آنها را برای داوطلب شغل وکالت لازم دانسته است بدون آنکه بتوان به این شرایط، برای تعقیب هر دعوایی بر حسب تواناییهای علمی و عملی خاصی که دعوی مزبور اقتضا دارد، بسنده نمود و به بیان روشنتر، صلاحیت، توان بالقوه بهترین وکیل مورد نظر برای قبول وکالت است که فعلیت یافتن آن نسبت به هر مورد خاص، نیاز به کسب دانش و مهارتهای حقوقی خاص آن مورد دارد و آنچه در این بحث، مورد نظر است، فعلیت توانایی بهترین وکیل خانواده ( مهریه ) در انجام امر موضوع وکالت است نه صلاحیت عام وی که اساساً از شمول این گفتار خارج است.

هر چند قانونگذار ایران، اشتغال افراد فاقد پروانه وکالت را به ارائه خدمات حقوقی به دیگران در قالب تنظیم دادخواست، شکوائیه و لایحه دفاعیه و یا مشاوره حقوقی، جرم دانسته است، لیکن ممنوع بودن آنان از این کار، الزاماً به معنای مسئولیت مدنی آنان در مقابل مشتریان خود، بدون اثبات ورود ضرر به آنان و وجود رابطه سببیت بین ضرر وارده و تقصیر ارتکابی آنان نخواهد بود.

بنابراین همواره این فرض وجود دارد که فردی بعنوان تظاهر به وکالت مورد تعقیب و مجازات قرار گیرد، لیکن به جهت آنکه ضرری از عمل مجرمانه او متوجه مشتری وی نشده است، مسئولیت مدنی نداشته باشد.

همانگونه که بیان گردید، مهارت علمی و فنی بهترین وکیل مهریه، به معنای ورزیدگی و داشتن تجربه کافی در تعقیب یا طرح دعوی خاص موضوع قرارداد وکالت است. بنابراین می توان قابلیت بهترین وکیل مهریه را از این جهت یک مفهوم نسبی دانست که به اعتبار نوع و موضوع دعوی، قرارداد وکالت تفاوت پیدا می کند. از باب مثال، ممکن است فردی در مسایل حقوقی به معنای اخص، اشتهار به مهارت کافی داشته باشد لیکن در مسائل کیفری یا مالیاتی، اطلاعات حقوقی و مهارت لازم را فاقد باشد و چون هیچکس بهتر از خود فرد از میزان توانایی علمی و فنی خود در یک موضوع آگاهی ندارد، بنابراین، هرگاه بهترین وکیل مهریه موسسه حقوقی تهران وکیل وکالت دعوی خاصی را بپذیرد یا در مقام مشاوره نسبت به موضوعی اظهار نظر نماید، تلویحاً مدعی داشتن توانایی علمی لازم در آن موضوع شده است و چنانچه خلاف آن اثبات شود و از ضعف علمی و مهارت حقوقی او زیانی متوجه اشخاص گردد، از جنبه های گوناگون مسئول جبران خسارات وارده است.

بدیهی ترین ابزار حقوقی برای توجیه مسئولیت مدنی وکیلی که ضعف علمی و فنی خود را در انجام یک امر حقوقی کتمان کرده است، قاعده غرور است که بر خلاف واقع، موکل یا طرف مشاوره خود را به داشتن اطلاعات کافی در زمینه موضوع اختلاف مغرور نموده است.

استناد به قاعده غرور برای توجیه مسئولیت مدنی وکیل، در مواردی که وی از عناوین تخصصی مانند” وکیل دعاوی حقوقی و کیفری و خانوادگی و مالیاتی ” استفاده می نماید، با سهولت بیشتری صورت می گیرد. به همین دلیل در بسیاری از کشورها، استفاده از این عناوین، مستلزم کسب مجوز از کانون وکلای مربوطه است و طبقه بندی وکلا از جهت تخصصهای حرفه ای بر اساس ضوابط و معیارهای خاص، توسط کانونهای وکلا صورت می پذیرد.

ضرورت این امر، در نظام حقوقی ایران نیز محسوس است؛ زیرا همانگونه که در مورد پزشکان عنوان تخصصی آنان باید در متن تابلو و سرنسخه هایشان قید گردد و پزشکان عمومی از بکار بردن هر نوع عنوان تخصصی ممنوع می باشند، به منظور جلوگیری از وقوع اشتباه ناشی از اقدامات مغرور کننده، وکلا نیز، باید بر اساس مهارتهای حقوقی و فنی خود که مبتنی بر پایه تحصیلات و سابقه کار در رشته های خاصی از دعاوی است، طبقه بندی گردند ولی به هر حال حتی اگر وکیل عنوان تخصصی خاصی را نیز بکار نبرده باشد، صرف داشتن عنوان وکیل و فردی که وابسته به جامعه حقوقدان کشور بوده و دارای اطلاعات و مهارت فنی است، انتظاراتی را در جامعه نسبت به خود ایجاد می نماید که با انتظاراتی که از افراد غیر حرفه ای در جامعه وجود دارد، تفاوت می نماید

به بیان دیگر همانگونه که یک وکیل دادگستری به فرض بهترین وکیل مهریه که موضوع بحث ماست مانند هر صاحب فن و حرفه مشابه دیگر از قبیل پزشکی و مهندسی، به اتکاء دانش و تجاربی که کسب کرده است، برای محصول کار فکری خود ارزش والایی قایل است و به همین اعتبار نیز جامعه، برای او جایگاه ویژه ای در میان قشرهای مختلف مردم منظور می نماید، متقابلاً این انتظار را جامعه از او دارد که انجام کار و وظایف محوله به وی در نهایت مهارت و دقت علمی و عملی صورت می پذیرد.

گروه تهران وکیل با به خدمت گرفتن وکلای حرفه ای و با سابقه ای که به صورت تخصصی در حوزۀ موضوعات حقوق خانواده فعالیت می کنند، از این نظر تیم قوی و کاملی دارد، جهت اطلاعات بیشتردر خصوص بهترین وکلای مختصص امور طلاق و مهریه ، شما عزیزان در صورتی که در این راستا نیاز به گرفتن راهنمایی و مشاوره داشته باشید با ما تماس بگیرید.

در ابتدا ما 5 تن از فارغ التحصیلان دکتری رشته حقوق دانشگاه تهران بودیم، که بعد از گذراندن مراحل مربوطه، دریافت پروانه پایه یک وکالت از کانون وکلای دادگستری مرکز، با نیت گسترش عدل و داد و احقاق حق مظلومان و نظم خواهی در سال 1385 گروهی تشکیل دادیم و به کار وکالت به صورت تخصصی مشغول شدیم و بعد از گذراندن سالیان زیاد در کسب تجربه اکنون با یاری خداوند متعال گروه ما به 1200 وکیل مجرب و متخصص افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر تعداد زیادی از قضات بازنشسته و اعضای هیئت علمی دانشگاههای سراسری که سابقه زیادی در ذمه وکالت دارند با موسسه حقوقی تهران وکیل همکاری می نمایند. موسسه حقوقی تهران وکیل با بیش از هزاران پرونده موفق و فعالیت در بیش از 22 استان کشور با شعار ( عدالت برای همه ) توقیق خدمت به هموطنان گرامی دارد.

 

مشاوره حقوقی رایگان مهریه

موسسه حقوقی تهران وکیل

مشاوره حقوقی رایگان : 77221941

آدرس : تهران، نارمک، خیابان فرجام

نرسیده به چهار راه ولیعصر پلاک 578، طبقه دوم

«گروه تهران وکیل» موسسه حقوقی است که خدمات جامع حقوقی از جمله، مشاوره حقوقی، وکالت به صورت کاملا تخصصی، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی حضوری، مشاوره حقوقی تلفنی توسط وکیل پایه یک دادگستری تهران با تعهد و تجربه بالا، در کلیه دعاوی و پرونده های قضایی، محاسبات حقوقی ( محاسبه دیه، محاسبه دیه اعضای بدن، محاسبه مهریه، محاسبه ارث، محاسبه تاخیر تادیه دین، محاسبه دیه قتل، محاسبه دیه بر اساس دادنامه ) را به تمام ایرانیان در داخل و خارج کشور ارائه می کنند.

«گروه تهران وکیل» با بکارگیری بهترین وکیل متخصص در هر پرونده حقوقی، همواره، بهترین نتیجه را برای متقاضیان به ارمغان می آورد. در حوزه هایی همچون : وکیل کیفری، وکیل خانواده، وکیل انحصار وراثت، وکیل قرارداد، وکیل طلاق، وکیل ملکی، وکیل چک، وکیل سفته، وکیل حضانت، وکیل ثبت، وکیل نفقه، وکیل اجرت المثل بهترین وکلا در این موسسه حقوقی گرد هم جمع شده اند.

«گروه تهران وکیل» با داشتن بهترین وکلای متخصص، که بدلیل تجربه بالا، با اشراف کامل به حل پرونده های حقوقی نایل می شوند. وکیل خوب، وکیلی است که در صورتی که، در صورت ارزیابی مشکل حقوقی موکل خود متوجه شود که امکان انجام وکالت وجود ندارد از گرفتن پرونده صرف نظر کرده و باعث اتلاف هزینه و اضرار موکل نشود.

«گروه تهران وکیل» مفتخر است با داشتن گروهی کاملا متخصص در زمینه «ثبت شرکت» «ثبت برند» «تغییرات شرکت» و همچنین خدمات بین المللی و مهاجرتی به هموطنان عزیز خدمت رسانی کند.

مشاوره حقوقی انحصار وراثت

مشاوره حقوقی طلاق در کمترین زمان

مشاوره حقوقی نفقه

مشاوره حقوقی چک

مشاوره حقوقی کلاهبرداری

مشاوره حقوقی رایگان مهریه

مشاوره حقوقی با وکیل

چگونگی ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مشاوره حقوقی ملکی

نوشتن قرارداد بانظارت وکیل

مراحل وصول مطالبات

مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی وصول مطالبات

بهترین مشاوره حقوقی مهریه

مشاوره حقوقی طلاق توافقی

وبسایت moshaverhoghoghi.ir زیر نظر موسسه حقوقی چتر عدالت ایرانیان که موسسه ای است خصوصی غیر تجاری، غیرانتفاعی و مستقل در حال فعالیت می باشد. این موسسه در سال 1389 به شماره ثبت 26727 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است.

شایان ذکر می باشد که وبسایت www.moshaverhoghoghi.ir به صورت کاملا تخصصی در زمینه های ذیل آماده خدمت رسانی می باشد :

پرسش : اگر در مورد پرونده‌ای کارشناس رسمی نظر داده باشد و متهم درموقع مقرر توانایی پرداخت هزینه کارشناسی مجدد را نداشته باشد، آیا پس از صدور حکم می تواند اعتراض کند ودرخواست کارشناسی مجدد داشته باشد؟ پاسخ : چنانچه مهلت تجدیدنظرخواهی از رای صادره منقضی نشده باشد ضمن تجدیدنظرخواهی میتواند به نظریه کارشناس اعتراض نماید و یکی از دلایل خود را ارجاع به هئیت کارشناسی قرار دهد و اگر هزینه جهت پرداخت کارشناسی ندارد وت تقاضای خود را به دادگاه اعلام نماید تا طبق مقررات نامبرده را موقت اًاز پرداخت هزینه کارشناسی معاف نماید.

پرسش : اگر ساختمان همجوار درساخت وساز از حد متعارف خارج شود ومزاحمت برای ساختمان همجوارش ایجاد کند چگونه باید اقدام کرد وبه کجا باید شکایت کرد؟ پاسخ :دو را وجود دارد یا باید به شهرداری مراجعه و اعتراض خود را به کمیسیون ماده 100 مطرح کرد. همچنین می توان از طریق مراجعه به دادسرا دعوای مزاحمت را نیز اقامه نمود.

پرسش: فرق دعوای خلع ید و تخلیه چیست ؟ پاسخ: چنانچه بین مالک و متصرف قراردادی در میان باشد ، مانند اجاره باید دعوای تخلیه مطرح شود . اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد ، مالک می تواند با اثبات مالکیت خود ( ارائه سند مالکیت ) و اثبات این موضوع که تصرف بدون اذن او ایجاد شده است دعوای خلع ید را مطرح کند.

پرسش : اگر شخصی سفته از کسی داشته باشد چگونه می تواند به مراجع قضایی مراجعه واحقاق حق نماید؟ پاسخ : سفته صرفاً جنبه حقوقی دارد و دارنده آن می تواند با مراجعه به محاکم عمومی و واریز هزینه دادرسی اقامه دعوا نماید . چنانچه سفته دارای ظهرنویس باشد و دارنده بخواهد علیه ظهرنویس هم اقامه دعوا نماید بایستی قبل اقامه دعوا درخواست واخواست سفته را داشته باشد. از آنجا که امضا کننده سفته محکوم به پرداخت است چنانچه از پرداخت وجه سفته خودداری نماید با اجرای ماده 2 قانون محکومیت های مالی مواجه خواهد شد.

پرسش : با گواهی عدم حضور چه کاری می توان انجام داد؟ پاسخ : گواهی عدم حضور که بر مبنای شروط و مقررات قرارداد بین طرفین صادر می شود می تواند ملاک و مدرک تخلف یک طرف یا هر دوطرف قرارداد باشد و با استناد به آن طرف مقابل می تواند برمبنای تخلف اقدام به طرح دعوی و مطالبه خسارت نماید.

پرسش: پرداخت سرقفلی چه زمانی ساقط می شود ؟ پاسخ :در مواردی که حکم تخلیه محل کسب و پیشه به لحاظ تغییر شغل باشد به استناد بند 7 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 حق سرقفلی به مستاجر تعلق نمی گیرد.

پرسش : اعتبار استشهادیه محلی چقدر است ؟آیا قاضی می تواند فقط به استناد آن حکم صادر کند ؟ پاسخ : مشاوره در دعاوی حقوقی ,استشهادیه یکی از مدارک جنبی است که به اندازه دلیل عادی اعتبار دارد. قضات برای صدور رای غالباً به دنبال دلائل ، امارات و مستندات محکم تری هستند و غالباً استشهادیه را به عنوان قرینه می پذیرند .و صدور رای بستگی به نظر دادگاه دارد چرا که دادگاه می تواند بنابر علم خود و اوضاع و احوال پرونده حکم صادر نماید.

مشاوره حقوقی(وکیل آنلاین)تلفنی ۲۴ساعته رایگان

مشاوره حقوقی(آنلاین)تلفنی ۲۴ساعته رایگان

از طریق تلفن همراه و ثابت به صورت آنلاین با  وکیل پایه یک دادگستری ، مشاور حقوقی در

موسسه حقوقی چتر عدالت ایرانیان

با شماره ثبت ۲۶۷۲۷

که موسسه ای است خصوصی غیر تجاری، غیرانتفاعی و مستقل

با شعار اصلی :

نه ظالم باش نه مظلوم

در زمینه های : حقوقی، کیفری، خانواده، ثبتی، علامت تجاری و طرح های صنعتی وکالت و مشاوره تخصصی

مهریه ، طلاق ، چک ، سفته ، کلاهبرداری ، انحصار ورثه ، نفقه ، نوشتن قرارداد ، وصول مطالبات ، طلاق توافقی در کوتاهترین زمان ، ثبت شرکت در کمترین زمان حتی بدون حضور شما

توانسته است با هدف صداقت و رعایت عدالت و انصاف برای زسیدن خق به مظلوم رضایت شما شهروندان عزیز تهرانی را بدست بیاورد .

عزیزان به این نکته نیز توجه بفرمائید که :

موسسه حقوقی چتر عدالت ایرانیان با بهره بردن از وکلای مجرب پایه یک دادگستری در زمینه مشاوره تخصصی حقوقی خانواده به صورت شبانه روزی آماده مشاوره حقوقی دادن به صورت کاملا رایگان به شما عزیزان

از طریق شماره تلفن ویژه :

۸۸۸۱۳۷۸۸-۰۲۱ ( در ساعات اداری )

و شماره تلفن همراه : ۸۶ ۱۵۳ ۹۶ ۰۹۱۲ ( در ساعات غیر اداری ، حتی تعطیلات )می باشد.مشاوره حقوقی رایگان مهریه

پیچیده شدن روابط اجتماعی در دنیای امروز به فرصت طلبان این امکان را داده تا با استفاده از پیچ و خم های زندگی ماشینی و کمبود آگاهی های حقوقی مردم ، راه هایی، برای تعرض به حقوق قانونی افراد پیدا کنند .

در این میان امید اصلی مردم ، حقوقدانان به خصوص وکلا می باشند .

حقوقدانان به ویژه وکلا بخشی از جامعه هستند که وظیفه اصلی انان حمایت از حقوق قانونی مردم است.

حقوقدانان به عنوان نیرویی قدرتمند و کارآمد نقش موثری در استحکام بنیاد جامعه ، تأمین آرامش و راحتی مردم ، پیشرفت و همه گیر شدن عدالت و در نتیجه سعادت واقعی و پایدار مردم دارند .

و به همین دلیل خدمات حقوقی به یکی از لوازم ضروری زندگی تبدیل شده است ،

به نحوی که هیچ فرد ، سازمان ، شرکت یا فعال اقتصادی و تجاری را نمی توان یافت که در جریان فعالیت خود به نحوی از خدمات حقوقی بهره نگیرد.

انشاالله که بتوانیم در این راستا ابتدا رضایت الهی و سپس رضایت شهروندان محترم را بدست آوریم.

 

تهران – خیابان مطهری ، خیابان فجر(جم) ، کوچه ماگنولیا ،

 

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18 و

خط ویژه : 88 137 888 تماس در ساعات اداری :   2806004 0912 تماس خارج از ساعت اداری :      86 153 96 0912

chatreedalatiranian@ جهت دریافت آخرین مقالات حقوقی و دریافت آخرین اطلاعات از جدیدترین اخبار حقوقی در کانال ما عضو شوید .

وکیل – وکیل خانواده – مشاوره حقوقیمشاوره حقوقی رایگان – مشاوره حقوقی آنلاین

info.chatreedalat@gmail.com

تمامی حقوق و مسئولیت های این سایت به عهده وبسایت مشاوره حقوقی می باشد .

مشاور حقوقی – مشاوره حقوقی مهریه – مشاوره حقوقی رایگان – مشاوره حقوقی آنلاین – مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی رایگان مهریه
مشاوره حقوقی رایگان مهریه
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *