مشاور زنان رئیس جمهور

 
helpkade
مشاور زنان رئیس جمهور
مشاور زنان رئیس جمهور

مشاور زنان رئیس جمهور

آدرس: تهران- خیابان استاد نجات اللهی- بعد از چهار راه سپند – پلاک 162

تلفن:88805599

نمابر: 88896461

پست الکترونیک: women@iripo.ir

معصومه ابتکار، فرزند دکتر تقی ابتکار در سال 1339 در تهران به دنیا آمد. ثمره ازدواج ایشان با مهندس سید محمد هاشمی دو فرزند است.

 

تحصیلات ابتدایی و متوسطه در مدرسه بین المللی ایران زمین، ورود به دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی در سال 1356 و تغییر رشته در سال 1360 به تکنولوژی پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی، فوق لیسانس و دکترا نیز در رشته ایمنی شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس کسب شده است.

 

اولین مسئولیت اجرایی ایشان سردبیری کیهان انگلیسی در سال 1359 بود. خانم ابتکار پس از نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در سومین کنفرانس جهانی زن در نایروبی تصمیم به راه اندازی نشریه ای تخصصی برای زنان گرفت که با عنوان فصلنامه فرزانه به عنوان اولین نشریه مطالعات و تحقیقات مسایل زنان به دو زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی شد . همچنین در سال 1372 به همراه جمعی از بانوان اقدام به تاسیس مرکز مطالعات و تحقیقات مسایل زنان کرد.مشاور زنان رئیس جمهور

ابتکار در آستانه برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زن در سال 1374 مسئولیت دفتر هماهنگی سازمان های غیر دولتی زنان و نیز نایب رییسی کمیته ملی این کنفرانس را عهده دار شد. او یک سال بعد و در سال 1375 با تشکیل شبکه سازمان های غیر دولتی زنان در ایران به عنوان رییس این شبکه انتخاب شد.

ایشان اولین زن در جمهوری اسلامی ایران است که به هیئت دولت راه یافت و طی سال های 1376 تا 1384 در سمت معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست انجام وظیفه کرد. در عین حال دکتر ابتکار به تدریس در دانشگاه تربیت مدرس مشغول بوده و هم اکنون دانشیار گروه ایمونولوژی دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه است.

مرکز صلح و محیط زیست به عنوان یک سازمان غیر دولتی در نیمه دوم سال 1384 به پیشنهاد و تلاش وی برای تبادل نظر و گفت و گو پیرامون مسایل محیط زیست و صلح در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی و برقراری ارتباط با علاقمندان و متخصصان محیط زیست تاسیس شد.

دکتر ابتکار در سال 1384 به دلیل تلاش هایش در مقام ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران طی دولت های هفتم و هشتم و نقشی که برای بهبود همکاری های منطقه ای و جهانی داشت، به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» سال 2006 سازمان ملل متحد انتخاب شد.

در سال 1392 بنیاد جهانی انرژی (EnergyGlobe) معصومه ابتکار را به عنوان بانون محیط زیست جهان معرفی کرده و جایزه معنوی یک عمر دستاورد را به دلیل «تعهد و احساس مسئولیت در قبال حفظ کرده زمین» به وی اعطاء کرد.

در سال 1393 طی مراسمی در شهرداری رم جایزه “مینروا” ایتالیا به خاطر دستاوردهای علمی و به عنوان زنی موفق در عرصه سیاسی به معصومه ابتکار اعطاء شد. این جایزه در رده بندی های هنر، اطلاع رسانی، نوآوری و مدیریت سیاسی برای زنان و متعلق به بنیاد غیر دولتی مامولتی است که از سال 2009 به نام خانم مامولتی مینروا روزنامه نگار و فعال اجتماعی آن کشور فعالیت می کند.

در اردیبهشت 1395 نیز دکتر معصومه ابتکار از سوی دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک کره جنوبی به دریافت دکترای افتخاری علوم سیاسی این دانشگاه نائل آمد. رییس دانشگاه هانکوک اعلام کرد علت این تلاش های صورت گرفته توسط ایشان برای تقویت همکاری ها در زمینه صلح جهانی و حفظ محیط زیست بوده است.

معصومه ابتکار همچنین عضو چندین نهاد علمی و اجتماعی از جمله آکادمی علوم زنان برای جهان سوم – عضو هیات موسس و امنای موسسه مطالعات و تحقیقات زنان- عضو هیات امنای موسسه گفت و گوی تمدن ها – عضو هیات امنای بنیاد زینب کبری- عضو شورای دستور کار جهانی گفت و گوی اسلام و غرب مجمع جهانی اقتصاد است.

ایشان در سال 1385 از سوی مردم تهران به عضویت سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران برگزیده شد. وی برای نخستین بار کمیته محیط زیست در این شورا را با حدود 20 کارگروه تخصصی به راه انداخت و مسئولیت آن را بر گرفت شد. این کمیته توانست 38 مصوبه محیط زیستی را به صحن علنی ارایه و به تصویب برساند. همچنین در 50 مصوبه ای که از طریق کمیسیون های مختلف شورا به تصویب رسید ملاحظات زیست محیطی را اعمال کند.

 

روایت معصومه ابتکار از وقایع درون سفارت تسخیر شده آمریکا در تهران تنها کتابی است که از این ماجرا توسط طرف ایرانی به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط انتشارات تالون بوکز در کانادا با عنوان Takeover in Tehran منتشر شده است. این کتاب به زبان فارسی و عربی نیز ترجمه و به ترتیب با اسامی “تسخیر ” و ” صراع فی طهران ” در تهران و بیروت به چاپ رسیده است. انتشار این کتاب به سه زبان در سال های 1379 و 1380 صورت گرفت.

کتاب ” خوشه های شهریور ” دومین کتاب وی ، حاوی وقایع و اتفاقات کشور طی سال های 1376 تا 1384 بوده که به ویژه به روندهای زیست محیطی و سیاسی طی آن دوران اشاره دارد. این کتاب در سال 1388 منتشر شده است.

کتاب ” صلح و اخلاقیات طبیعی ” نیز به زبان انگلیسی و با عنوان ” Natural Peace& Ethics ” مجموعه مقالات و سخنرانی های وی در مورد محیط زیست و صلح انتشار یافته است.

از دکتر معصومه ابتکار 60 مقاله علمی ISI در سایت Scopus قابل مشاهده است.

دکتر معصومه ابتکار از مرداد 1396 از سوی دکتر روحانی به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شد.

 

آدرس: تهران- خیابان استاد نجات اللهی- بعد از چهار راه سپند – پلاک 162

تلفن:88805599

نمابر: 88896461

پست الکترونیک: women@iripo.ir

مشخصات:

فریبا لاهوتی متولد مهر 1343

تلفن دفتر : 88386046

نمابر: 88941689

 

مشاور زنان رئیس جمهور

 

 

مسئولیت و سمت های اجرایی:

 

سایر مسئولیت ها و فعالیت ها:

 

دوره های تخصصی:

دوره توانمندسازی نیروی انسانی

8 ساعت

دوره آموزشی مدیریت زمان

8 ساعت

دوره بهسازی سازمانی

4 ساعت

دوره آموزش الکترونیک

8 ساعت

بررسی موانع اجرایی در مدیریت زنان

8 ساعت

دوره تکنولوژی اطلاعات برای مدیران

4 ساعت

دوره آموزشی فن گزارش نویسی

16 ساعت

دوره آموزش توجیهی مدیریت میانی

16 ساعت

دوره آموزشی فن اداره جلسات

16 ساعت

دوره آموزشی توجیهی مدیریت

32 ساعت

دوره آموزشی دولت الکترونیک

8 ساعت

دوره آموزشی مدیریت پروژه

16 ساعت

دوره آموزشی استفاده از دارو در رمان زخم های مزمن

3 ساعت

دوره آموزشی مروری بر تشخیص بیماری های ژنتیکی در ایران

4 ساعت

مشاور زنان رئیس جمهور

مدیریت هزینه های درمانی بیماران خاص

3 ساعت

دوره آموزشی یافته های نوین علمی در تشخیص و درمان بیماری های خاص

16 ساعت

دوره آموزشی یافته های نوین علمی در تشخیص و درمان بیماری خاص

16 ساعت

دوره آموزشی آشنایی با بیماری های خاص

4 ساعت

گذراندن دوره آموزش ارتباطات یبن دولت و تشکل های غیردولتی در دانشگاه متروپولیتن لندن

دوره آموزشی اخلاق زیستی (eco etihics)  

40 ساعت

دوره آموزشی مدیریت راهبردی مبتنی بر نگرش محیط زیستی

12 ساعت

 

اخذ گواهینامه از فدراسیون بین المللی تالاسمی جهت شرکت در اولین کنفرانس کشورهای خاورمیانه با عنوان صحبت درخصوص درمان بیماری های خوبی برای والدین و فرزندان درگیر بیماری در کشور سوریه

 

شرکت در اجلاس های منطقه ای و بین المللی:

 

تقدیر نامه ها

 

مقالات و ترجمه ها:

آدرس: تهران- خیابان استاد نجات اللهی- بعد از چهار راه سپند – پلاک 162

تلفن:88805599

نمابر: 88896461

پست الکترونیک: women@iripo.ir

قطار انتخاب زنان کارآفرین برتر با آرای مردمی به ششمین ایستگاه رسید

این انتخابات از اسفند سال 1397 با ایجاد سامانه انتخاب برترین کارآفرینان زن بر روی سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده آغاز به کار کرد. نتیجه این انتخابات تا کنون در اردیبهشت، شهریور، دی 1398 و فروردین و مرداد 1399، مجموعاً معرفی 100 بانوی کارآفرین از روستاها و شهرهای کشور بوده و هر دوره 10 بانو از شهرها و 10 بانو از روستاها که بیشترین آراء را کسب کردند مورد تقدیر قرارگرفته‌اند. اکنون همزمان با هفته دولت، ششمین دور را آغاز و از هموطنان دعوت می کنیم با مطالعه اطلاعات ثبت شده از کارآفرینان بر روی این سامانه و آشنایی با فعالیت آنان، به بهترین ها رای دهند.

1. مدت زمان رای دهی در دور ششم 20 روز از تاریخ سوم شهریور سال جاری است

2. از آنجایی که افراد جدید پس از خروج افراد برگزیده دوره های قبل به فهرست اضافه شده اند، به منظور رعایت عدالت در احتساب آراء (میان کسانی که از دوره های قبل دارای رای هستند و افراد جدید الورود که فاقد رای هستند) در 10 روز اول، فقط رای دهی به افراد جدید امکان پذیر است و در 10 روز دوم، امکان رای دهی برای تمام اسامی کارآفرینان حاضر در سامانه وجود دارد. پایان رای دهی روز 23 شهریور خواهد بود.

علاقمندان می توانند از میان 110 کارآفرین معرفی شده در سامانه حداکثر به 10 نفر رای بدهند.
مشاور زنان رئیس جمهور

ابتدا وارد سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده شوید و روی منوی انتخاب زنان کارآفرین برتر کلیک کنید. توجه داشته باشید که فیلتر شکن گوشی خاموش و هم چنین سرعت اینترنت بالا باشد، حتما صفحه کلید گوشی انگلیسی باشد. شما می توانید برای انتخاب و پیدا کردن نام فرد مورد نظر خود روی گزینه “رای می دهم” کلیک کنید و سپس از طریق قسمت جستجو در بالای صفحه اقدام به انتخاب کنید و بعد از باز شدن قسمت اطلاعات شخص مورد نظر، ابتدا کد امنیتی را در کادر مشخص شده وارد کرده، سپس روی گزینه “رای می دهم” کلیک کنید، در این مرحله شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و منتظر دریافت کد اعتبار سنجی شوید. این مرحله قدری زمان نیاز دارد که امیدواریم شکیبا باشید. کد دریافتی را در محل مخصوص وارد کنید و روی گزینه ارسال کلیک نمائید، منتظر ثبت رای خود باشید.
در 10 روز نخست این دوره فقط می توانید به گزینه های جدید که با رنگ سفید مشخص شده اند، رای دهید. پس از پایان یافتن ده روز اول، رای دهی به تمامی 110 نفر امکان پذیر است.

معصومه ابتکار در مصاحبه با روزنامه اصفهان زیبا: در دوره ما تضارب آرا و فعالیت سیاسی هزینه داشت؛ اما هر چه پیش رفته، فعالیت سیاسی برای زنان هزینه بیشتری پیدا کرده است…

معصومه ابتکار: رصد و پایش شرایط خانواده سالم و چرایی به وجود آمدن خانواده ناسالم، بسترساز تبیین، تدوین و تصویب شاخص‌های خانواده در هیات دولت شد تا براساس این شاخص ها،سیاستگذاری ها دقیق‌تر انجام شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ضمن تشریح تلاش‌های این معاونت در کاهش مشکلات گفت وگوی بین نسلی در جامعه گفت: سری پادکست‌های معاونت مربوط به گفت وگوی بین نسلی و تحت عنوان رادیو نسل تلاش می‌کند پیوند و ارتباط قوی را بین نسل‌ها فراهم کند

ابتکار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان و پاسخ به فیک نیوزها: دکتر توصیه کرد خود را قرنطینه کنم، امکانات درمانی هم نداشتم و از طریق تلفن با کادر درمان در ارتباط بودم. مشاور زنان رئیس جمهور

معاون رئیس جمهوی در امور زنان و خانواده از تصویب شاخص‌های خانواده در دولت خبر داد و گفت: در مرحله بعد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده باید با مرکز آمار ایران برای هرکدام از شاخص‌های خانواده شناسنامه‌ای به دست بیاورد…

معصومه ابتکار، میزان خشونت خانگی در ایران در مقایسه با آمارهای جهانی در دوران شیوع کرونا چندان حاد و شدید نیست…

در مورد چالش‌های حوزه زنان و همچنین پرداختن به راهکار‌های حل آن‌ها، مجلس آینده، نگاه رهبران انقلاب اسلامی به موضوع زنان، افت و خیز زنان در مناسب سیاسی، خشونت علیه زنان و… را در این مصاحبه بخوانید

معصومه ابتکار: از روزهای ظهور و اوج‌گیری انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) از یک سو متهم بودند که در موضوع زنان متأثر از شرایط روز و در تقابل با سنت نظر می‌دهند و از سوی دیگر عده‌ای ایشان را به واپسگرایی متهم می‌کردند…

برای مردم فرصت لذت از زندگی را فراهم کنیم زنان همیشه موضوعی برای پیگیری دارند؛ گرفتن حقی که از آنها ضایع شده؛ عدالتی که برایشان رعایت نشده؛ خشونتی که دچارش هستند؛ موانعی که برای حضورشان در جامعه وجود دارد…

ابتکار: در سال های اخیر عده ای که نقش چندانی هم در بروز انقلاب نداشتند تعاریف انتزاعی و غیر قابل پذیرشی درباره انقلاب به نسل جوان ارائه داده اند که در مقام عمل نه تنها موثر واقع نشد بلکه موجب پدید آمدن چالش های فکری فراوان در متولدین پس از انفلاب شد.

معصومه ابتکار: همه باید تلاش کنیم مردم را پای صندوق‌های رأی بکشانیم و امید را به جامعه برگردانیم. هرچند برخی می‌کوشند مردم را از حضور در انتخابات منصرف کنند تا افراد مد نظرشان وارد مجلس شوند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در گفت وگو با خانواده‌ها مشخص شد تمایل دارند جداگانه در شهرهای خود مراسم تشییع برگزار کنند اما از نگاه دولت برگزاری مراسم یادبود جمعی ضرورت است

با پرچم آزادی بیان کشور را به سمت یاس می‌برند!/ روش این دولت پوپولیستی نبود

معصومه ابتکار: عده‌ای بدنبال این هستند که بگویند اصلا انتخابات و حضور مردم در این فرایند سیاسی تعیین کننده نیست، در صورتیکه این القا برای جامعه ای زنده و پویا بسیار خطرناک است و فعالان جامعه در همه سطوح نباید در این دام بیافتد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از بازاریابی بین‌المللی برای فروش و صادرات کالاهای تولیدی زنان سرپرست خانوار خبر داد.

معصومه ابتکار در گفت‌و‌گوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین»: سقوط ارزش‌های اخلاقی، بزرگ‌ترین بحران امنیتی کشور است.

بر اساس آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی طلاق در سنین مختلف صورت می‌گیرد اما در کسانی که زیر 13 سال داشته‌اند این رقم بسیار بالاتر از سنین دیگر بوده است.

معصومه ابتکار: استفاده از روش های سلبی در برخورد با کم حجابی بی نتیجه است.

آدرس: تهران- خیابان استاد نجات اللهی- بعد از چهار راه سپند – پلاک 162

تلفن:88805599

نمابر: 88896461

پست الکترونیک: women@iripo.ir

در نشست بررسی علل وقوع خشونت‌های خانگی، موضوعاتی ازجمله مفهوم غلط غیرت، اختلالات روانی و خلأهای قانونی به عنوان زمینه‌های این موضوع مطرح شدند.

معاون امور زنان و خانواده گفت: شخصیت حضرت معصومه (س) الگویی کامل است و امیدواریم با الگو قرار دادن این شخصیت های دینی، نگاه ما نسبت به بحث زنان اسلامی شود.

سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در شورای برنامه ریزی خراسان جنوبی با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به صورت ویدئو کنفرانسی به تصویب رسید.

دستیار حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در حوزه زنان و کودکان خلأهای قانونی داریم که در زمینه قتل رومینا اشرفی هم مشهود است.

با وجود انتشار اخبار ضد و نقیض درباره افزایش خشونت خانگی در کشور همزمان با آغاز قرنطینه، آمارهای رسمی سازمان بهزیستی و معاونت زنان خبر از عدم افزایش خشونت می‌دهد.
مشاور زنان رئیس جمهور

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده طی پیامی، روز جهانی ماما را تبریک گفت.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: حمایت از زنان روستایی و عشایری یکی از برنامه‌های سند ارتقای وضعیت زنان است و تاکنون به استانداردسازی محصولات کشاورزی بانوان پرداخته‌ایم.

با توجه به تناسب شاخص‌های عدالت جنسیتی با مفاد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، لازم است تا مخالفان این کنوانسیون دوباره به صحنه بیایند تا مانع از اجرای این دیدگاه‌های برابری خواهانه شوند.


معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: دولت باید با ارائه تسهیلات مالی و حقوقی از تشکل های مردم نهاد و جوانان حمایت کند.

تبریز- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: الگوهای سازمان های مردم نهاد موفق معرفی شوند.

تهران- معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در قالب ۲ طرح بزرگ با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت کشور ۱۲ هزار نفر در کشور با مشاغل نوین خانگی آشنا می‌شوند.

تهران- مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری تهران گفت: وضعیت انتصاب بانوان درمشاغل مدیریتی استان تهران رضایت بخش نیست.

ساری – معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: جامعه و ملت ایران به رغم تحریم های ظالمانه دشمنان، پویا، زنده و مبارز هستند.

ساری – معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ۱۷۶ شاخص خرد در قالب عدالت جنسیتی در موضوعات مختلف از جمله بهداشت، مشارکت اجتماعی و اقتصادی تدوین و ابلاغ شده است.

ساری – معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از اجرای ۴۰ پروژه ملی و مشترک در حوزه زنان و خانواده در استان های کشور از جمله مازندران خبر داد.

زنجان-در راستای افزایش سهم بانوان از پست‌های مدیریتی، مسئولان امر بایدحصارهای نامرئی اما واقعی را از بین ببرند ولی باید به این مهم نیز توجه کنند که تعجیل در این امر حتما به نفع بانوان نیست.

بهارستان- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: این سند برای ۱۴ استان کشور تاکنون تصویب شده و همه استان ها آن را نهایی کردند اما تصویب آن در شورای برنامه ریزی استان ها خواهد بود.

بهارستان- معاون رئیس جمهور در امورزنان و خانواده با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای پیشرفت زنان و دختران در ایران وجود ندارد گفت:کسب مهارت های زندگی یکی از مولفه های مهم اموزش و پرورش است.

یاسوج- سند توسعه و ارتقای وضعیت زنان و خانواده کهگیلویه و بویواحمد با حضور معاون زنان و خانواده رئیس جمهور رونمایی شد.

یاسوج- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در دو سال اخیر، انتصاب مدیران زن در کشور ۳۶ درصد رشد داشته است.

یاسوج- استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند ارتقای وضعیت زنان استان تصویب شد.

یاسوج- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده وارد یاسوج شد.

نشست هماهنگی امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مدیرانی از سازمان محیط زیست برگزار شد.

بجنورد- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: از مجموع دختران ایران تنها چهار درصد از تحصیل بازمانده‌اند که تلاش داریم این آمار را به صفر برسانیم.

بجنورد- مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: شاخص امید به زندگی در زنان خراسان شمالی بر اساس آمارهای استنتاج شده از سند ارتقاء زنان کمتر از میانگین کشوری است.

بجنورد- مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده گفت: زنان در پایداری مصرف بهینه بیشترین تاثیر گذاری را دارند.

سنندج – استاندار کردستان اجرای سند ارتقاء وضعیت زن و خانواده نیازمند همراهی تمامی مدیران و مسئولان است.

گرگان- معاون دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور گفت: پس از اتمام امورات عمرانی و جاری در مهار سیل باید به نقش آفرینی آموزش در مدیریت پسا سیل و رفع دغدغه های روحی مردم به صورت ویژه توجه شود.

قم – معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: رهبر کبیر انقلاب، جهان بینی جدیدی را برای حقوق زنان در راستای حفظ عزت آنان ارائه دادند.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

شهیندخت مولاوردی (زاده ۱ آبان ۱۳۴۴ در خوی) حقوق‌دان، فعال سیاسی اصلاح طلب، پژوهشگر و فعال امور زنان، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان[۳][۴] و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی[۵] است. او معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ایران در دولت یازدهم و دستیار سابق رئیس جمهور ایران در امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم [۶] است.

شهیندخت مولاوردی در ۱ آبان ۱۳۴۴ در شهر خوی در استان آذربایجان غربی زاده شد. کودکی و نوجوانی را در خوی و چند سالی در شهر سردشت گذراند. در سال ۱۳۶۳ در دوره کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و به تهران رفت. بعد از اتمام دوره کارشناسی به مدت چهار سال در آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران مشغول تدریس شد و دوره کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را با رتبه اول در دانشگاه علامه طباطبایی طی کرد. انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان برای پایان‌نامه آن دوره – بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان- آغاز فعالیت وی در زمینه مسائل حقوق زنان محسوب می‌شد.[۴][۷]

مولاوردی دربارهٔ فعالیت در حوزه زنان گفته‌است:

او در دولت سید محمد خاتمی، مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری[۸] و پیش از انتخاب به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در کابینهٔ حسن روحانی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان بود.[۴]

در ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان در در نشست «سهم زنان در دولت تدبیر و امید» حضور یافت. او در این نشست از نقش کمرنگ زنان در کابینهٔ پیشنهادی دولت یازدهم، به شدت انتقاد کرد و گفت: «با چه استدلالی سهم زنان در یک لیست سی و سه نفره، صفر است؟ چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند، در حالی که یک پزشک اطفال شانزده سال وزیر امورخارجه کشور بوده‌است. ای کاش دولت جدید، نسبته به اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر رخ داده، بی‌توجهی نکرده و پل‌هایی که زده شده بود را و خراب نمی‌کرد. باید بدانیم جامعه هزینه نابرابری جنسیتی و معطل گذاشتن نیمی از نیروی انسانی را بایستی بپردازد و دود آن به چشم همه جامعه خواهد رفت.»[۹]مشاور زنان رئیس جمهور

در ۱۶ مهر ۱۳۹۲ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طی حکمی مولاوردی را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تعیین نمود.[۷] روحانی در حکم انتصاب خود خانم مولاوردی را دارای «تجارب ارزشمند» در امور زنان و خانواده معرفی کرده‌است.[۴]

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال گفته‌است: «قانون در برخی موارد اجازه ازدواج به دختران پایین‌تر از سن قانونی و تکلیف را داده‌است که باید این قانون اصلاح شود.» تازه‌ترین آمار رسمی در ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته، بیش از پنج درصد زنانی که در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۲ (فروردین تا آذر ۱۳۹۲) ازدواج کرده‌اند، کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند. یعنی بر اساس آمار رسمی، ازدواج نزدیک به ۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال طی این مدت به ثبت رسیده‌است. بنابر قانون مصوب سال ۱۳۸۱ حداقل سن قانونی ازدواج در ایران برای پسران ۱۵ سال تمام و برای دختران ۱۳ سال است با این‌حال قانونگذار، ازدواج دختران و پسران پایین‌تر از سن قانونی را با رعایت سه شرط امکان‌پذیر کرده‌است: اجازه ولی، رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه صالح.[۱۰]

مولاوردی روز بیست و سوم اسفندماه ۱۳۹۳ در سفر به واتیکان به عنوان اولین مقام رسمی و دولتی ایران با فرانسیس (پاپ) رهبر مذهبی کاتولیک‌ها در واتیکان دیدار و گفتگو کرد.[۱۱]

مولاوردی از طرفداران حضور زنان ایرانی در استادیوم مسابقات والیبال می‌باشد. این موضعگیری وی با انتقاد از جانب فراکسیون زنان مجلس روبرو شد.[۱۲]

مولاوردی همچنین در گزارش‌های از خرید و فروش کودک در ایران خبرداده بود و خواستار رسیدگی به این پدیده اجتماعی بود. او همچنین با حضور در برنامه تلویزیونی متن حاشیه دربارهٔ این موضوع و در پاسخ به مجری برنامه گفت: یعنی ما حرف نزنیم؟ سکوت کنم چون رسانه‌های خارجی به حرف‌های من می‌پردازند؟ در خصوص آسیب‌های اجتماعی من مسئولیت دارم و نمی‌توانم روی حقیقت سرپوش بگذارم.[۱۳]

مولاوردی همچنین به خاطر اظهاراتش دربارهٔ اعدام در سیستان و بلوچستان و روستاهایی که تمام مردان آن اعدام شده‌اند و به اتهام نشر اکاذیب به دادگاه احضار شده‌است.[۱۴]

با روی کار آمدن دولت دوم حسن روحانی، وی در ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ طی حکمی شهیندخت مولاوردی را به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب و معصومه ابتکار، را جایگزین وی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نمود.[۶]

با تأکید وزارت کشور بر برگزاری کنگره احزاب تا تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان اولین کنگره خود را در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ برگزار و اعضای شورای مرکزی آن به نام‌های : شهیندخت مولاوردی، مریم باقی، صفیه فاضلی، شهناز سجادی، علی اسلامی پناه، جعفر آهنگران، راضیه بیرونی کاشانی، صدیقه موافق، محمدمهدی محمدی، فریبا رضایی انتخاب و مریم بهجتی، امین محمودی نیا، امید هاشمی، فاطمه احمدپور به عنوان بازرسان جمعیت با انتخاب مجمع عمومی اعلام شدند.[۱۵]
در همان روز و با مصوبه شورای مرکزی، شهیندخت مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان انتخاب شد..[۱۶]

بازنشستگی

براساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که در تابستان سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است. شهیندخت مولاوردی در روز شنبه سوم آذر ماه ۱۳۹۷ بازنشسته شد و سمت دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را ترک کرد.[۱۷] با بازنشستگی مولاوردی، این جایگاه دولتی نیز منحل گردید.

مولاوردی چندین کتاب در حوزهٔ حقوق زنان و خشونت علیه زنان دارد از جمله:[۴]

در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ مولاوردی به مناسبت روز جهانی خانواده در کانال تلگرامی خود پستی منتشر کرد که نمایش دو زن و یک فرزند یا دو مرد و یک فرزند به عنوان خانواده در آن، تصویری از ازدواج همجنس‌گرایان را نشان می‌داد. این مسئله موجب شد فعالان حوزه خانواده و زنان به انتشار عکسی که منجر به ترویج همجنس‌گرایی و عادی جلوه دادن خانواده همجنس‌گرا شده، واکنش نشان دهند.[۱۸][۱۹] مولاوردی پس از حذف این پست توضیح داد که در شرایط خواب و بیداری آن را منتشر کرده‌است.[۲۰]

۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ اعلام شد که شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با ۳ عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد و کیفرخواست نامبرده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد.
مولاوردی با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی (ماده ۵۰۰)، تشویق به فساد و فحشا و فراهم نمودن موجبات آن (ماده ۶۳۹) و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور (ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی) مجرم شناخته شد.
مجازات مرتکبین جرائم مندرج در مواد ۵۰۵ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.[۲۱]

۱ سال ۱۳۹۸ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه تبدیل شد.۲ سال ۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی تفکیک شد.۳ سال ۱۳۹۳ معاونت‌های نظارت راهبردی و سرمایه انسانی ادغام شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را تشکیل دادند.

شهیندخت مولاوردی (زاده ۱ آبان ۱۳۴۴ در خوی) حقوق‌دان، فعال سیاسی اصلاح طلب، پژوهشگر و فعال امور زنان، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان[۳][۴] و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی[۵] است. او معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ایران در دولت یازدهم و دستیار سابق رئیس جمهور ایران در امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم [۶] است.

شهیندخت مولاوردی در ۱ آبان ۱۳۴۴ در شهر خوی در استان آذربایجان غربی زاده شد. کودکی و نوجوانی را در خوی و چند سالی در شهر سردشت گذراند. در سال ۱۳۶۳ در دوره کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و به تهران رفت. بعد از اتمام دوره کارشناسی به مدت چهار سال در آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران مشغول تدریس شد و دوره کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را با رتبه اول در دانشگاه علامه طباطبایی طی کرد. انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان برای پایان‌نامه آن دوره – بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان- آغاز فعالیت وی در زمینه مسائل حقوق زنان محسوب می‌شد.[۴][۷]

مولاوردی دربارهٔ فعالیت در حوزه زنان گفته‌است:

او در دولت سید محمد خاتمی، مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری[۸] و پیش از انتخاب به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در کابینهٔ حسن روحانی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان بود.[۴]

در ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان در در نشست «سهم زنان در دولت تدبیر و امید» حضور یافت. او در این نشست از نقش کمرنگ زنان در کابینهٔ پیشنهادی دولت یازدهم، به شدت انتقاد کرد و گفت: «با چه استدلالی سهم زنان در یک لیست سی و سه نفره، صفر است؟ چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند، در حالی که یک پزشک اطفال شانزده سال وزیر امورخارجه کشور بوده‌است. ای کاش دولت جدید، نسبته به اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر رخ داده، بی‌توجهی نکرده و پل‌هایی که زده شده بود را و خراب نمی‌کرد. باید بدانیم جامعه هزینه نابرابری جنسیتی و معطل گذاشتن نیمی از نیروی انسانی را بایستی بپردازد و دود آن به چشم همه جامعه خواهد رفت.»[۹]مشاور زنان رئیس جمهور

در ۱۶ مهر ۱۳۹۲ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طی حکمی مولاوردی را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تعیین نمود.[۷] روحانی در حکم انتصاب خود خانم مولاوردی را دارای «تجارب ارزشمند» در امور زنان و خانواده معرفی کرده‌است.[۴]

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال گفته‌است: «قانون در برخی موارد اجازه ازدواج به دختران پایین‌تر از سن قانونی و تکلیف را داده‌است که باید این قانون اصلاح شود.» تازه‌ترین آمار رسمی در ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته، بیش از پنج درصد زنانی که در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۲ (فروردین تا آذر ۱۳۹۲) ازدواج کرده‌اند، کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند. یعنی بر اساس آمار رسمی، ازدواج نزدیک به ۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال طی این مدت به ثبت رسیده‌است. بنابر قانون مصوب سال ۱۳۸۱ حداقل سن قانونی ازدواج در ایران برای پسران ۱۵ سال تمام و برای دختران ۱۳ سال است با این‌حال قانونگذار، ازدواج دختران و پسران پایین‌تر از سن قانونی را با رعایت سه شرط امکان‌پذیر کرده‌است: اجازه ولی، رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه صالح.[۱۰]

مولاوردی روز بیست و سوم اسفندماه ۱۳۹۳ در سفر به واتیکان به عنوان اولین مقام رسمی و دولتی ایران با فرانسیس (پاپ) رهبر مذهبی کاتولیک‌ها در واتیکان دیدار و گفتگو کرد.[۱۱]

مولاوردی از طرفداران حضور زنان ایرانی در استادیوم مسابقات والیبال می‌باشد. این موضعگیری وی با انتقاد از جانب فراکسیون زنان مجلس روبرو شد.[۱۲]

مولاوردی همچنین در گزارش‌های از خرید و فروش کودک در ایران خبرداده بود و خواستار رسیدگی به این پدیده اجتماعی بود. او همچنین با حضور در برنامه تلویزیونی متن حاشیه دربارهٔ این موضوع و در پاسخ به مجری برنامه گفت: یعنی ما حرف نزنیم؟ سکوت کنم چون رسانه‌های خارجی به حرف‌های من می‌پردازند؟ در خصوص آسیب‌های اجتماعی من مسئولیت دارم و نمی‌توانم روی حقیقت سرپوش بگذارم.[۱۳]

مولاوردی همچنین به خاطر اظهاراتش دربارهٔ اعدام در سیستان و بلوچستان و روستاهایی که تمام مردان آن اعدام شده‌اند و به اتهام نشر اکاذیب به دادگاه احضار شده‌است.[۱۴]

با روی کار آمدن دولت دوم حسن روحانی، وی در ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ طی حکمی شهیندخت مولاوردی را به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب و معصومه ابتکار، را جایگزین وی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نمود.[۶]

با تأکید وزارت کشور بر برگزاری کنگره احزاب تا تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان اولین کنگره خود را در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ برگزار و اعضای شورای مرکزی آن به نام‌های : شهیندخت مولاوردی، مریم باقی، صفیه فاضلی، شهناز سجادی، علی اسلامی پناه، جعفر آهنگران، راضیه بیرونی کاشانی، صدیقه موافق، محمدمهدی محمدی، فریبا رضایی انتخاب و مریم بهجتی، امین محمودی نیا، امید هاشمی، فاطمه احمدپور به عنوان بازرسان جمعیت با انتخاب مجمع عمومی اعلام شدند.[۱۵]
در همان روز و با مصوبه شورای مرکزی، شهیندخت مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان انتخاب شد..[۱۶]

بازنشستگی

براساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که در تابستان سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است. شهیندخت مولاوردی در روز شنبه سوم آذر ماه ۱۳۹۷ بازنشسته شد و سمت دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را ترک کرد.[۱۷] با بازنشستگی مولاوردی، این جایگاه دولتی نیز منحل گردید.

مولاوردی چندین کتاب در حوزهٔ حقوق زنان و خشونت علیه زنان دارد از جمله:[۴]

در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ مولاوردی به مناسبت روز جهانی خانواده در کانال تلگرامی خود پستی منتشر کرد که نمایش دو زن و یک فرزند یا دو مرد و یک فرزند به عنوان خانواده در آن، تصویری از ازدواج همجنس‌گرایان را نشان می‌داد. این مسئله موجب شد فعالان حوزه خانواده و زنان به انتشار عکسی که منجر به ترویج همجنس‌گرایی و عادی جلوه دادن خانواده همجنس‌گرا شده، واکنش نشان دهند.[۱۸][۱۹] مولاوردی پس از حذف این پست توضیح داد که در شرایط خواب و بیداری آن را منتشر کرده‌است.[۲۰]

۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ اعلام شد که شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با ۳ عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد و کیفرخواست نامبرده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد.
مولاوردی با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی (ماده ۵۰۰)، تشویق به فساد و فحشا و فراهم نمودن موجبات آن (ماده ۶۳۹) و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور (ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی) مجرم شناخته شد.
مجازات مرتکبین جرائم مندرج در مواد ۵۰۵ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.[۲۱]

۱ سال ۱۳۹۸ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه تبدیل شد.۲ سال ۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی تفکیک شد.۳ سال ۱۳۹۳ معاونت‌های نظارت راهبردی و سرمایه انسانی ادغام شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را تشکیل دادند.

شهیندخت مولاوردی (زاده ۱ آبان ۱۳۴۴ در خوی) حقوق‌دان، فعال سیاسی اصلاح طلب، پژوهشگر و فعال امور زنان، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان[۳][۴] و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی[۵] است. او معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ایران در دولت یازدهم و دستیار سابق رئیس جمهور ایران در امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم [۶] است.

شهیندخت مولاوردی در ۱ آبان ۱۳۴۴ در شهر خوی در استان آذربایجان غربی زاده شد. کودکی و نوجوانی را در خوی و چند سالی در شهر سردشت گذراند. در سال ۱۳۶۳ در دوره کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و به تهران رفت. بعد از اتمام دوره کارشناسی به مدت چهار سال در آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران مشغول تدریس شد و دوره کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را با رتبه اول در دانشگاه علامه طباطبایی طی کرد. انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان برای پایان‌نامه آن دوره – بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان- آغاز فعالیت وی در زمینه مسائل حقوق زنان محسوب می‌شد.[۴][۷]

مولاوردی دربارهٔ فعالیت در حوزه زنان گفته‌است:

او در دولت سید محمد خاتمی، مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری[۸] و پیش از انتخاب به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در کابینهٔ حسن روحانی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان بود.[۴]

در ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان در در نشست «سهم زنان در دولت تدبیر و امید» حضور یافت. او در این نشست از نقش کمرنگ زنان در کابینهٔ پیشنهادی دولت یازدهم، به شدت انتقاد کرد و گفت: «با چه استدلالی سهم زنان در یک لیست سی و سه نفره، صفر است؟ چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند، در حالی که یک پزشک اطفال شانزده سال وزیر امورخارجه کشور بوده‌است. ای کاش دولت جدید، نسبته به اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر رخ داده، بی‌توجهی نکرده و پل‌هایی که زده شده بود را و خراب نمی‌کرد. باید بدانیم جامعه هزینه نابرابری جنسیتی و معطل گذاشتن نیمی از نیروی انسانی را بایستی بپردازد و دود آن به چشم همه جامعه خواهد رفت.»[۹]مشاور زنان رئیس جمهور

در ۱۶ مهر ۱۳۹۲ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طی حکمی مولاوردی را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تعیین نمود.[۷] روحانی در حکم انتصاب خود خانم مولاوردی را دارای «تجارب ارزشمند» در امور زنان و خانواده معرفی کرده‌است.[۴]

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال گفته‌است: «قانون در برخی موارد اجازه ازدواج به دختران پایین‌تر از سن قانونی و تکلیف را داده‌است که باید این قانون اصلاح شود.» تازه‌ترین آمار رسمی در ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته، بیش از پنج درصد زنانی که در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۲ (فروردین تا آذر ۱۳۹۲) ازدواج کرده‌اند، کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند. یعنی بر اساس آمار رسمی، ازدواج نزدیک به ۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال طی این مدت به ثبت رسیده‌است. بنابر قانون مصوب سال ۱۳۸۱ حداقل سن قانونی ازدواج در ایران برای پسران ۱۵ سال تمام و برای دختران ۱۳ سال است با این‌حال قانونگذار، ازدواج دختران و پسران پایین‌تر از سن قانونی را با رعایت سه شرط امکان‌پذیر کرده‌است: اجازه ولی، رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه صالح.[۱۰]

مولاوردی روز بیست و سوم اسفندماه ۱۳۹۳ در سفر به واتیکان به عنوان اولین مقام رسمی و دولتی ایران با فرانسیس (پاپ) رهبر مذهبی کاتولیک‌ها در واتیکان دیدار و گفتگو کرد.[۱۱]

مولاوردی از طرفداران حضور زنان ایرانی در استادیوم مسابقات والیبال می‌باشد. این موضعگیری وی با انتقاد از جانب فراکسیون زنان مجلس روبرو شد.[۱۲]

مولاوردی همچنین در گزارش‌های از خرید و فروش کودک در ایران خبرداده بود و خواستار رسیدگی به این پدیده اجتماعی بود. او همچنین با حضور در برنامه تلویزیونی متن حاشیه دربارهٔ این موضوع و در پاسخ به مجری برنامه گفت: یعنی ما حرف نزنیم؟ سکوت کنم چون رسانه‌های خارجی به حرف‌های من می‌پردازند؟ در خصوص آسیب‌های اجتماعی من مسئولیت دارم و نمی‌توانم روی حقیقت سرپوش بگذارم.[۱۳]

مولاوردی همچنین به خاطر اظهاراتش دربارهٔ اعدام در سیستان و بلوچستان و روستاهایی که تمام مردان آن اعدام شده‌اند و به اتهام نشر اکاذیب به دادگاه احضار شده‌است.[۱۴]

با روی کار آمدن دولت دوم حسن روحانی، وی در ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ طی حکمی شهیندخت مولاوردی را به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب و معصومه ابتکار، را جایگزین وی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نمود.[۶]

با تأکید وزارت کشور بر برگزاری کنگره احزاب تا تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان اولین کنگره خود را در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ برگزار و اعضای شورای مرکزی آن به نام‌های : شهیندخت مولاوردی، مریم باقی، صفیه فاضلی، شهناز سجادی، علی اسلامی پناه، جعفر آهنگران، راضیه بیرونی کاشانی، صدیقه موافق، محمدمهدی محمدی، فریبا رضایی انتخاب و مریم بهجتی، امین محمودی نیا، امید هاشمی، فاطمه احمدپور به عنوان بازرسان جمعیت با انتخاب مجمع عمومی اعلام شدند.[۱۵]
در همان روز و با مصوبه شورای مرکزی، شهیندخت مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان انتخاب شد..[۱۶]

بازنشستگی

براساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که در تابستان سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است. شهیندخت مولاوردی در روز شنبه سوم آذر ماه ۱۳۹۷ بازنشسته شد و سمت دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را ترک کرد.[۱۷] با بازنشستگی مولاوردی، این جایگاه دولتی نیز منحل گردید.

مولاوردی چندین کتاب در حوزهٔ حقوق زنان و خشونت علیه زنان دارد از جمله:[۴]

در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ مولاوردی به مناسبت روز جهانی خانواده در کانال تلگرامی خود پستی منتشر کرد که نمایش دو زن و یک فرزند یا دو مرد و یک فرزند به عنوان خانواده در آن، تصویری از ازدواج همجنس‌گرایان را نشان می‌داد. این مسئله موجب شد فعالان حوزه خانواده و زنان به انتشار عکسی که منجر به ترویج همجنس‌گرایی و عادی جلوه دادن خانواده همجنس‌گرا شده، واکنش نشان دهند.[۱۸][۱۹] مولاوردی پس از حذف این پست توضیح داد که در شرایط خواب و بیداری آن را منتشر کرده‌است.[۲۰]

۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ اعلام شد که شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با ۳ عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد و کیفرخواست نامبرده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد.
مولاوردی با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی (ماده ۵۰۰)، تشویق به فساد و فحشا و فراهم نمودن موجبات آن (ماده ۶۳۹) و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور (ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی) مجرم شناخته شد.
مجازات مرتکبین جرائم مندرج در مواد ۵۰۵ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.[۲۱]

۱ سال ۱۳۹۸ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه تبدیل شد.۲ سال ۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی تفکیک شد.۳ سال ۱۳۹۳ معاونت‌های نظارت راهبردی و سرمایه انسانی ادغام شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را تشکیل دادند.

شهیندخت مولاوردی (زاده ۱ آبان ۱۳۴۴ در خوی) حقوق‌دان، فعال سیاسی اصلاح طلب، پژوهشگر و فعال امور زنان، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان[۳][۴] و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی[۵] است. او معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ایران در دولت یازدهم و دستیار سابق رئیس جمهور ایران در امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم [۶] است.

شهیندخت مولاوردی در ۱ آبان ۱۳۴۴ در شهر خوی در استان آذربایجان غربی زاده شد. کودکی و نوجوانی را در خوی و چند سالی در شهر سردشت گذراند. در سال ۱۳۶۳ در دوره کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و به تهران رفت. بعد از اتمام دوره کارشناسی به مدت چهار سال در آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران مشغول تدریس شد و دوره کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را با رتبه اول در دانشگاه علامه طباطبایی طی کرد. انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان برای پایان‌نامه آن دوره – بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان- آغاز فعالیت وی در زمینه مسائل حقوق زنان محسوب می‌شد.[۴][۷]

مولاوردی دربارهٔ فعالیت در حوزه زنان گفته‌است:

او در دولت سید محمد خاتمی، مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری[۸] و پیش از انتخاب به عنوان معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در کابینهٔ حسن روحانی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان بود.[۴]

در ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان در در نشست «سهم زنان در دولت تدبیر و امید» حضور یافت. او در این نشست از نقش کمرنگ زنان در کابینهٔ پیشنهادی دولت یازدهم، به شدت انتقاد کرد و گفت: «با چه استدلالی سهم زنان در یک لیست سی و سه نفره، صفر است؟ چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند، در حالی که یک پزشک اطفال شانزده سال وزیر امورخارجه کشور بوده‌است. ای کاش دولت جدید، نسبته به اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر رخ داده، بی‌توجهی نکرده و پل‌هایی که زده شده بود را و خراب نمی‌کرد. باید بدانیم جامعه هزینه نابرابری جنسیتی و معطل گذاشتن نیمی از نیروی انسانی را بایستی بپردازد و دود آن به چشم همه جامعه خواهد رفت.»[۹]مشاور زنان رئیس جمهور

در ۱۶ مهر ۱۳۹۲ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، طی حکمی مولاوردی را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تعیین نمود.[۷] روحانی در حکم انتصاب خود خانم مولاوردی را دارای «تجارب ارزشمند» در امور زنان و خانواده معرفی کرده‌است.[۴]

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال گفته‌است: «قانون در برخی موارد اجازه ازدواج به دختران پایین‌تر از سن قانونی و تکلیف را داده‌است که باید این قانون اصلاح شود.» تازه‌ترین آمار رسمی در ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته، بیش از پنج درصد زنانی که در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۲ (فروردین تا آذر ۱۳۹۲) ازدواج کرده‌اند، کمتر از ۱۵ سال سن داشته‌اند. یعنی بر اساس آمار رسمی، ازدواج نزدیک به ۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال طی این مدت به ثبت رسیده‌است. بنابر قانون مصوب سال ۱۳۸۱ حداقل سن قانونی ازدواج در ایران برای پسران ۱۵ سال تمام و برای دختران ۱۳ سال است با این‌حال قانونگذار، ازدواج دختران و پسران پایین‌تر از سن قانونی را با رعایت سه شرط امکان‌پذیر کرده‌است: اجازه ولی، رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه صالح.[۱۰]

مولاوردی روز بیست و سوم اسفندماه ۱۳۹۳ در سفر به واتیکان به عنوان اولین مقام رسمی و دولتی ایران با فرانسیس (پاپ) رهبر مذهبی کاتولیک‌ها در واتیکان دیدار و گفتگو کرد.[۱۱]

مولاوردی از طرفداران حضور زنان ایرانی در استادیوم مسابقات والیبال می‌باشد. این موضعگیری وی با انتقاد از جانب فراکسیون زنان مجلس روبرو شد.[۱۲]

مولاوردی همچنین در گزارش‌های از خرید و فروش کودک در ایران خبرداده بود و خواستار رسیدگی به این پدیده اجتماعی بود. او همچنین با حضور در برنامه تلویزیونی متن حاشیه دربارهٔ این موضوع و در پاسخ به مجری برنامه گفت: یعنی ما حرف نزنیم؟ سکوت کنم چون رسانه‌های خارجی به حرف‌های من می‌پردازند؟ در خصوص آسیب‌های اجتماعی من مسئولیت دارم و نمی‌توانم روی حقیقت سرپوش بگذارم.[۱۳]

مولاوردی همچنین به خاطر اظهاراتش دربارهٔ اعدام در سیستان و بلوچستان و روستاهایی که تمام مردان آن اعدام شده‌اند و به اتهام نشر اکاذیب به دادگاه احضار شده‌است.[۱۴]

با روی کار آمدن دولت دوم حسن روحانی، وی در ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ طی حکمی شهیندخت مولاوردی را به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب و معصومه ابتکار، را جایگزین وی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نمود.[۶]

با تأکید وزارت کشور بر برگزاری کنگره احزاب تا تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان اولین کنگره خود را در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ برگزار و اعضای شورای مرکزی آن به نام‌های : شهیندخت مولاوردی، مریم باقی، صفیه فاضلی، شهناز سجادی، علی اسلامی پناه، جعفر آهنگران، راضیه بیرونی کاشانی، صدیقه موافق، محمدمهدی محمدی، فریبا رضایی انتخاب و مریم بهجتی، امین محمودی نیا، امید هاشمی، فاطمه احمدپور به عنوان بازرسان جمعیت با انتخاب مجمع عمومی اعلام شدند.[۱۵]
در همان روز و با مصوبه شورای مرکزی، شهیندخت مولاوردی به عنوان دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان انتخاب شد..[۱۶]

بازنشستگی

براساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که در تابستان سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌است. شهیندخت مولاوردی در روز شنبه سوم آذر ماه ۱۳۹۷ بازنشسته شد و سمت دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را ترک کرد.[۱۷] با بازنشستگی مولاوردی، این جایگاه دولتی نیز منحل گردید.

مولاوردی چندین کتاب در حوزهٔ حقوق زنان و خشونت علیه زنان دارد از جمله:[۴]

در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ مولاوردی به مناسبت روز جهانی خانواده در کانال تلگرامی خود پستی منتشر کرد که نمایش دو زن و یک فرزند یا دو مرد و یک فرزند به عنوان خانواده در آن، تصویری از ازدواج همجنس‌گرایان را نشان می‌داد. این مسئله موجب شد فعالان حوزه خانواده و زنان به انتشار عکسی که منجر به ترویج همجنس‌گرایی و عادی جلوه دادن خانواده همجنس‌گرا شده، واکنش نشان دهند.[۱۸][۱۹] مولاوردی پس از حذف این پست توضیح داد که در شرایط خواب و بیداری آن را منتشر کرده‌است.[۲۰]

۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ اعلام شد که شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با ۳ عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد و کیفرخواست نامبرده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد.
مولاوردی با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی (ماده ۵۰۰)، تشویق به فساد و فحشا و فراهم نمودن موجبات آن (ماده ۶۳۹) و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور (ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی) مجرم شناخته شد.
مجازات مرتکبین جرائم مندرج در مواد ۵۰۵ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.[۲۱]

۱ سال ۱۳۹۸ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه تبدیل شد.۲ سال ۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی تفکیک شد.۳ سال ۱۳۹۳ معاونت‌های نظارت راهبردی و سرمایه انسانی ادغام شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را تشکیل دادند.

دولت از سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت کرده است

روز ملی خانواده

پیام تبریک معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به مناسبت روز خبرنگار

معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و سازمان نهضت سوادآموزی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

اصلاح برخی قوانین و رسوم برای تسهیل و تشویق ازدواج ضروری استمشاور زنان رئیس جمهور

كاهش نرخ فاصله بين دختران با پسران بازمانده از تحصيل نشان از تلاش‌های آموزش و پرورش است

آمارهای واقعی و مثبت در حوزه زنان با چالش مواجه است

تقدیر از زنان کارآفرینی که بیش از ۲۰۰۰ شغل ایجاد کرده اند

زنان سرپرست خانوار در شرایط کرونایی آسیب‌پذیرترین قشر هستند

وضعیت دختران در شاخص‌های مختلف رو به بهبودی است

خواهان روابط عادی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم

قسمت دوم عملکرد سال 1398معاونت نظارت مالی و خزانه داری وزارتخانه اقتصاد منتشر شد

بازگشت داوطلبانه موثرترین رویکرد در سامان بخشی به امور پناهندگان افغانستانی است

اقدامات هفت سال اخير حوزه عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزارت كشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها منتشر شد

مرور اهم اقدامات هفت سال اخير سازمان ثبت احوال كشور همزمان با هفته دولت

توضیح روابط عمومی وزارت کار درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری

مرحله نخست کدگذاری تقسیمات کشوری با حضوروزیر کشور رونمائی می‌شود

۴۲۰۰ طرح آماده افتتاح در کشور وجود دارد

۱۸ طرح شهرستان خانمیرزا در استان چهارمحال و بختیاری افتتاح شد

با وجود تحریم ها، شاهد رشد تولید درکشور هستیم

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت بوده و استفاده از منابع آن با ذکر
منبع بلامانع است.

Copyright © 2016 Dolat.ir All rights reserved.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از پایان بررسی لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت در دولت و تقدیم آن تا یک ماه آینده به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه جهاددانشگاهی موفقیت‌های زیادی را طی سال‌های بعد از تشکیل داشته است، گفت: جهاددانشگاهی توانسته در بسیاری از زمینه‌ها الگوهای موفقی را مبتنی بر نگاه علمی و درعین‌حال کاربردی پیش ببرد و این سابقه که جنبه کارآمدی و نگاه فرابخشی به موضوعات مختلف در آن جای تقدیر دارد، بیش از دیگر سازمان‌ها، جهاددانشگاهی را به‌عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی می‌کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تأکید کرد: مهارت در عبور از آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از تحریم ها، نجات دهنده و راه گشاست.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: منطقه آزاد قشم با طراحی و اجرای شاخص خانواده سالم می‌تواند به پایلوت اجرایی سیاست‌های دوستدار خانواده در کشور تبدیل شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از امضای تفاهم‌نامه‌ای با استانداری تهران برای اجرای طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در نقاط آسیب پذیر شهرستان‌های استان تهران خبر داد.

خانوادهمهر نوشت: معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: استفاده زنان از مرخصی پس از زایمان ضروری بوده و این موضوع به نفع اقتصاد است.

قضاییمهر نوشت: لایحه «مقید و محدودسازی حق طلاق شوهر» پس از فاصله ای دو ماهه مجددا در جلسه کمیسیون لوایح هیئت دولت، مورد بررسی قرار گرفت.

خانوادهایسنا نوشت: دستیار حقوق شهروندی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن انتقاد نسبت به برخی اقدامات برای ترویج چندهمسری برای مردان گفت: به جای انجام تمهیدات لازم و حمایتی در جهت تحقق امر ازدواج برای مردان مجرد، جریانی به ترویج و ترغیب مردان متاهل به ازدواج مجدد پرداخته‌؛ در حالیکه این امر به فروپاشی نظام خانوادگی و افزایش طلاق و دعاوی مهریه منجر خواهد شد. 

شهریایسنا نوشت: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از برگزاری نشست‌ها و پیگیری‌ مکاتبات جهت ارائه «گواهینامه موتورسیکلت برای زنان» خبر داد و گفت: به این جمع‌بندی رسیدیم که هیچ مغایرت قانونی در این زمینه وجود ندارد.

سلامتمهر نوشت: غربالگری و ارائه خدمات پیشگیری سرطان پستان زنان روستایی و عشایر به مدت یک سال تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرد.
مشاور زنان رئیس جمهور

خانوادهایسنا نوشت: مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: بر اساس پژوهش‌ها خانواده‌های ایرانی کمتر از نیم ساعت در روز با یکدیگر مکالمه انجام می‌دهند.

خانواده قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به زودی توسط شورای نگهبان تایید نهایی خواهد شد، نمونه ای موثر در کشور ما بوده که می بایست با تصویب نمونه موثر دیگر یعنی لایحه قانون تامین امنیت زنان در برابر خشونت تکمیل شود. تامین قانونی امنیت زنان علاوه بر بازدارندگی، جنبه های قوی فرهنگی و اجتماعی دارد و می تواند زمینه های بروز خشونت علیه زنان از جمله تعرضات و سوء استفاده های جنسی کاهش و به تقویت نهاد مهم خانواده کمک کند.

قضاییمهر نوشت: دادستان کل کشور گفت: حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد، اگر بخواهد ادامه پیدا کند برخورد می کنیم.

لرستانمعاون رییس جمهور در امور خانواده و زنان در خرم آباد گفت: یکی از سیاست های کلان کشوری توجه به کانون خانواده است، زیرا امروزه موضوع خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است.

چهارمحال و بختیاریمعاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تأکید بر ترغیب مردم به استفاده از لباس محلی گفت: سیاستگذاری های لازم برای اجرای طرح ملی حمایت از لباس های محلی انجام و به زودی اجرا می شود.

خانوادهایسنا نوشت: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه اختلالات روابط یکی از مشکلات خانواده در ایران و جهان است که نمی توانند با هم گفتگو کنند، گفت: زمان گفتگو طی یک دهه از دو ساعت به 20 دقیقه در شبانه روز رسیده است که در بسیاری از اوقات به سوتفاهم یا تنش می انجامد.

خانوادهایسنا نوشت: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به برخی اعتراضات در مورد عدم همکاری جراحی و بستری فرزندان در بیمارستان‌ها بدون اذن پدر گفت: وزیر بهداشت معتقد است که در مورد این موضوع مشکل و مسئله جدی وجود ندارد و در بیشتر مواقع این طرح به صورت سلیقه‌ای در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود.

خانوادهروزنامه خراسان در ستون حرف مردم خود نوشت: چرا برای جماعت ایرانی تعدد زوج چرند و حرام خوانده می شود ولی متأسفانه فساد دختر و پسر و اعتیاد و عواقب آن آزاد و رواست؟!

خانوادهایران نوشت: یک سالی می‌شود که به ساختمان معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری آمده و سکان پر حاشیه و چالش برانگیز حوزه زنان را به دست گرفته است. معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده که اغلب او را به‌عنوان یک چهره و فعال محیط زیستی می‌شناسند، معتقد است که حاشیه حوزه زنان در برابر حوزه محیط زیست هیچ است و «این معاونت» در مقایسه با «آن معاونت» با چالش کمتری روبه‌رو ست.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

مشاور زنان رئیس جمهور
مشاور زنان رئیس جمهور
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *