چگونه ذهن را قوی کنیم

 
helpkade
چگونه ذهن را قوی کنیم
چگونه ذهن را قوی کنیم

بهترین تمرینات ذهنی برای تقویت مغز

مزایای ورزش فقط به بدن ختم نمی شود و همان قدری که ورزش می تواند برای بدن مفید و موثر باشد، تمرین‌ های ذهنی هم تاثیرگذارند و مهم است که برای تقویت مغز از این تمرین ها غافل نشویم.

شاید تعجب کنید، اما انجام چند تمرین کوتاه برای مغز، می تواند تغییرات تاثیرگذاری در زندگی شما ایجاد کند. در این مطلب از مجله آلامتو به 12 تمرین ذهنی مفید که می توانید برای تقویت مغزتان از آن استفاده کنید، می پردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

همه ما می دانیم که آمادگی جسمانی باعث افزایش استقامت و افزایش قدرت عضلانی ما می شود. اما می خواهیم بدانیم که انجام تمرینات ذهنی چه تاثیراتی بر روی مغز دارد.

تحقیقات نشان می دهد که آموزش ها و تمرینات شناختی دارای مزایای کوتاه مدت و بلند مدت هستند، از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونه ذهن را قوی کنیم

پس از هشت هفته تمرین شناختی توسط 19 دانشجو، هیپوکامپ مغز آن ها بزرگتر و فعال تر از همسالان آن ها بود. هیپوکامپ قسمتی از مغز است که با یادگیری و حافظه در ارتباط است.

تسلط بر وظایف جدید، یادگیری را سریع تر کرده و شامل سطوح استرس کمتری است. حافظه قوی می‌تواند اطلاعات را با تلاش کمتری برای ذهن فرا بخواند.

یادگیری سریع و به یاد آوردن جزئیات کلیدی می تواند به عملکرد بهتر منجر شود. یک ذهن قوی می تواند باعث شود که فرد مهارت های نرم (soft skills) مانند توجه به جزئیات را کسب کند و این همان چیزی است که یک کارفرما برای استخدام شخص می خواهد.

با بالا رفتن سن، قطعا با مشکلاتی نظیر کاهش شناختی روبرو خواهیم بود. مطالعه‌ای که توسط مجله انجمن علمی سالمندان آمریکا منتشر شده است نشان داد که 10 جلسه یک ساعته تمرین و آموزش ذهنی و شناختی باعث افزایش سرعت پردازش اطلاعات در بزرگسالان سنین 65 تا 94 سال شده است.

چیزی که در مورد تمرینات ذهنی مهم است، این است که یک آموزش یا تمرین ذهنی پایدار بودن، باید آسان و سرگرم کننده باشد.

12 تمرین ذهنی سرگرم کننده برای مغز

برای انجام تمرینات سرگرم کننده نیازی به باشگاه رفتن نیست و می توانید در خانه تمرینات ذکر شده در قسمت پایین را انجام دهید. برای تمرین روزانه مغز می توانید فعالیت های زیر را با هم ترکیب کرده و مطابقت دهید:

یکی از ساده ‌ترین و آسان ‌ترین راه ‌ها برای درگیر کردن مغزتان، پیدا کردن راه حلی برای چالشی که با آن روبرو هستید. اگر در ایده پردازی انفرادی توانا نیستید، از یک شریک بخواهید که به شما ملحق شود.

هنگامی که من در تلاش هستم تا موضوعاتی را برای نوشتن مطالبم مطرح کنم، از سردبیرانم می خواهم که ایده های خود را این مورد مطرح کنند. دوستان یا همکاران، معمولا از کمک کردن خواشحال خواهند شد.

می خواهید بگویید که رقصیدن بیشتر از اینکه یک تمرین ذهنی باشد، یک حرکت فیزیکی است؟ بله درست است، اما به یاد داشته باشید که هماهنگی و تناسب لازم برای تمرین مغز مفید و بسیار تاثیرگذار است. به علاوه، رقص بسیار هم سرگرم کننده است.

مطالعات نشان می دهد که رقص باعث افزایش مهارت های شناختی چندگانه می شود. برنامه ریزی، به خاطر سپردن، سازماندهی و خلاقیت همه مهارت هایی هستند که می توانند از این طریق سود ببرند.

یادگیری یک زبان جدید به زمان نیاز دارد. اما اگر آن را به درس های کوچک و روزانه تقسیم کنید، ساده تر از آن است که فکر کنید. از آنجا که در هنگام یادگیری یک زبان جدید هر درس به درس قبلی وابسته است و مجبور به تکرار هستید، به طور مرتب ذهن تان در حال کار است و این به تقویت آن کمک می کند.

همانند یادگیری زبان، برای پیشرفت و توسعه یک سرگرمی نیز به زمان نیاز داریم. اما نکته جالبی که در این مورد وجود دارد، این است که با تمرین و پرورش بیشتر آن، عملکرد مغزتان را نیز بهبود می بخشید. اگر می ‌خواهید مغز خود را تقویت کرده و یک مهارت شناختی خاص را بهبود بخشید، یک سرگرمی را انتخاب کنید که با آن مهارت همسو باشد.

درست است که این بازی‌ ها، شامل تمرینات بدنی نباشند، اما جزء بازی های بسیار پرطرفدار و سرگرم کننده هستند. با این حال همه بازی های تخته ای، برای تمرین شناختی به یک اندازه موثر نیستند.

بازی هایی مانند مهاجران کاتان یا سیطره کتان (Settlers of Catan) که مبتنی بر استراتژیک هستند را انتخاب کنید.

بازی های کارتی، به همان شیوه مشابه بازی های تخته ای، مهارت های شناختی را تقویت می کنند. به علاوه، آنها چند مزیت اضافی دارند که باعث می شود توجه ویژه ای به آنها شود.

چیزی که در مورد این شکل بازی وجود دارد این است، که با تعدادی کارت محدود می تواند بازی های مختلفی کنید و ذهن تان را به چالش بکشید.

پازل ابزاری عالی برای ساختن یک مهارت شناختی خاص یعنی عملکرد بصری فضایی (visuospatial) است. تمرین برای تقویت این مهارت بسیار مهم است چون این یکی از اولین توانایی‌ هایی است که در افراد مبتلا به بیماری‌های شناختی مثل آلزایمر دچار لغزش می شود. می توانید با پازل های ساده شروع کنید و به تدریج سطح آن را بالا ببرید.

گوش دادن به موسیقی یکی از راه های خوب برای تقویت ذهن است اما موسیقی نواختن و پخش آن، یک قدم از گوش دادن به موسیقی فراتر می رود. مهم تر از اینکه، موسیقی شما را سرگرم کند، باعث می شود یک تمرین ذهنی سرگرم کننده باشد.

ابزاری را انتخاب کنید که می ‌دانید به آن پایبند خواهید بود. اگر همیشه می ‌خواستید ویولن را یاد بگیرید، به خاطر ارزان تر یا آسان تر بودن به سراغ گیتار نروید.

حالا اگر امکان پرداختن به یک ابزار موسیقی نباشد چه کنیم؟ آواز بخوانید. یادگیری کنترل صدای شما، به اندازه تنظیم مجموعه‌ای از کلیدها یا رشته‌های صدا، چالش برانگیز است.

همه فعالیت های تقویت ذهن، پر هیاهو نیستند، در حقیقت برخی از سرگرم کننده ترین تمرین های ذهنی، فعالیت های انفرادی ساکت و آرام هستند. مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا تمرکز کنید، به خصوص اگر شما در مسائل مربوط به تمرکز و توجه، مشکل دارید.

اگر تا به حال مدیتیشن را تمرین نکرده اید، نترسید، چیز سختی نیست:

هیچ چیز بیشتر از یک گفتگوی خوب و طولانی، تحریک کننده ذهن نیست. منظور ما از مکالمه عمیق یک پچ پچ سرسری و کوتاه نیست، بلکه یک گفتگوی طولانی و سازنده مدنظر ماست. این نوع مکالمه به مغز شما کمک می کند تا عمیق تر فکر و تأمل کند.

طرف مقابل گفتگو را با دقت انتخاب کنید، شما به دنبال کسی هستید که بدون درگیری با ایده های شما، آن ها به چالش بکشد. استرس برای سلامتی مغز خوب نیست، اما در ایجاد بحث‌های خلاقانه ارزش زیادی دارد.

شاید در ابتدا فکر کنید آشپزی کردن نیازی به مهارت های عملکرد ذهنی ندارد و یک کار ساده است، اما اینطور نیست.

حقیقت این است که وقتی نوبت به آشپزی می رسد، می بینیم که این کار به مهارت های شناختی چشمگیر نیاز دارد. درک آشپزی به حافظه خوبی نیاز دارد.

کسب اطمینان از این که طعم ‌ها متعادل هستند، توجه را به جزئیات جلب می ‌کند. زمانی که چیزی در آشپزخانه اشتباه می ‌شود، مهارت ‌های حل مساله ایفای نقش می کنند.

برای کارهایی مانند هم زدن مواد و کارهای از این دست مهارت های حرکت دهنده موردنیاز هستند.

اگر قرار است آشپزی کنید می توانید از سایرین نیز مشورت بگیرید، هماهنگی با سایر سرآشپزها یک لایه اضافی از چالش را به این تمرین ذهنی سرگرم‌ کننده اضافه می‌ کند.

چه شما یک کمک گیرنده باشید و چه یک مربی، مشاوره یک تمرین ذهنی باورنکردنی است. یادگیری از شخصی که مهارت موردنیاز شما را داراست، مزایای مکالمه عمیق را با ایجاد مهارت ترکیب می کند. و از طرف دیگر آموزش به شخص دیگر، شما را مجبور می کند خود را در جایگاه او قرار دهید که این امر به همدلی و مهارت های حل مسئله نیاز دارد.

خودتان را در هر دو موقعیت قرار دهید. دانش ‌آموز بودن باعث می ‌شود که شما معلم بهتری شوید و آموزش به دیگران به شما بینشی در مورد نحوه یادگیری خودتان می دهد.

ذهن شما مهمترین دارایی شماست و تمرین مغز برای حفظ سلامتی آن لازم است. برای بهبود سرعت سیگنال دهی نورون ها لازم است چندین تمرین ذهنی سرگرم کننده به برنامه روزانه تان اضافه کنید. از مواردی که در این مطلب گفتیم کمک بگیرید و به پرورش مغزتان کمک کنید.

چگونه ذهن را قوی کنیم

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

داشتن ذهن قوی و قدرتمند برای موفقیت در هر کاری لازم است پس با شناخت موانع رسیدن به این مهم هرکسی می تواند به بهترین نحو از قدرت ذهنی خود در کار و زندگی استفاده کند.

هنگامی که شما در حال کاهش وزن،کار کردن، یادگیری یک حرفه و غیره هستید باید ذهنتان آماده باشد تا بتوانید از آن به نحو احسنت استفاده کنید بدون ذهنیت مناسب به راحتی تمرکز خودتان را از دست می دهید و کارهایی را که باید انجام دهید را نمی توانید خوب انجام دهید.

در این بخش از نمناک ما پنج عادت نامناسب را به شما معرفی خواهیم کرد که به شما در داشتن ذهن قوی کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید ذهن آماده داشته باشید پیشنهاد می کنیم که مقایسه کنید این برای زمانی است که شما به اطرافتان نگاه می کنید و می اندیشید که دیگری از شما ثروتمندتر، لاغرتر، با استعدادتر و موفق تر از شماست که از این موضوع می توانید به عنوان هدف استفاده کنید که در نهایت امر شما هم موفق می شوید و هم ذهن فعال تری خواهید داشت.

چگونه ذهن را قوی کنیم

مشکل این است که شما ذهنتان را با چیزهایی که مهم نیستند پر کرده اید که این کار شما منجر به استرس اضافی و ترس و اشتباه خواهد شد و در آینده باعث بروز برخی مشکلات می شود؛ کلمات و کاربرد آنها مهم هستند برای اینکه موفق باشید و حافظه خوبی داشته باشید باید از چیزهایی پیش پاافتاده بگذرید تا بتوانید موفق شوید. توجه خود را روی مطالب مهم و چیزهایی که باعث پیشرفت شما می شوند را صرف کنید

با این حال که هر کسی می توانند نظرات خود را به اشتراک بگذارد این به این معنا نیست که شما باید به حرف هر شخصی گوش کنید بعضی از افراد ممکن است که با حرف های شان شما را از هدف تان منع سازند.

لازم نیست که در مورد این اشخاص بی ادبی کنید بلکه شما میتوانید از اشخاصی که میتوانند شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند، راهنمایی بگیرید. اگر دیدید که شخصی حرفهای ناامید کننده میزند برای اینکه جواب او را ندهید یک لبخند مودبانه بزنید و از او تشکر کنید و سپس آن مجلس را ترک کنید

شما احتمالاً باهوش هستید و دارای مدارک عالی هستید و شما می توانید دستاوردهای بزرگی در زندگی خود کسب کنید اگر باور داشته باشید که خودتان به تنهایی می توانید هر کاری را انجام دهید زودتر موفق می شوید و برای موفق شدن خودتان به هیچ کس احتیاج نخواهید داشت ؛ تنها عامل مهم در موفقیت شما این است که شما خودتان را باور داشته باشید که از پس هر کاری می توانید بر بیایید.

به طور معمول هر کسی به مسافرت میرود اما مسافرت چیزی نیست که باعث بهبود یافتن سطح ذهن ما شود بهتر است به جای مسافرت های طولانی کارهایی برای رسیدن به هدفتان انجام دهید که در غالب سفرهای کوتاه شما را ر تقویت ذهنتان یاری کند.

اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید و می‌خواهید از ۱۰۰ درصد مغزتان استفاده کنید یا می‌خواهید هوش خود را تقویت کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید مغز خود را فعال کنید و اینکه چه بخورید تا حافظه قوی داشته باشید با ما همراه باشید.


ویژه


لینک کوتاه خبر :

بروکر فارکس

پنجره دوجداره طهران وین

چگونه ذهن را قوی کنیم

اقامت ترکیه

لپ تاپ استوک

فلومتر

آپلود عکس رایگان

دانلود فیلم و سریال ایرانی

آرام بند

رزرو بلیط هواپیما

خرید فالوور ارزان

دانلود آهنگ جدید

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی

دوره mba دانشگاه تهران

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

آموزش بورس

تعمیر و سرویس ژنراتور

موسسه ونوس

دانلود فیلم

برج خنک کننده

نهال بادام

نهال بادام

مشاوره تلفنی آرموو

دستگاه جوجه کشی

دانلود سریال ملکه گدایان

طراحی سایت

خرید فالوور اینستاگرام

اجاره خودرو

دانلود سریال ملکه گدایان

تور استانبول بیسان گشت

باتری گوشی

تاسیسات

موسسه حقوقی تهران وکیل

دانلود فیلم

لپ تاپ استوک

خرید cp کالاف دیوتی موبایل

طلاق توافقی

خرید نهال

چگونه ذهن را قوی کنیم

ارسال بار

الی گشت

قیمت دلار

فردانیوز در شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری فردا نیوز میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید نمی‌توان به یک سگ پیر ترفندهای جدید آموزش داد. با اینحال، مغز انسان توانایی فوق العاده‌ایی برای تطبیق دادن خود با شرایط و تغییرات موجود در سنین مختلف دارد.

اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در طول دوره جوانی به اوج خود می‌رسد و به تدریج با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. سبک زندگی مدرن نیز نقش بسیار مهمی در کاهش توانایی‌های شناختی دارد.

یک رژیم غذایی ضعیف، قرار گرفتن در معرض سموم، استرس، کمبود خواب و سایر فاکتورهای نادیده گرفته شده ،تنها چند نمونه از سبک زندگی ناسالم هستند. البته یک سبک زندگی سالم می‌تواند به سلامت مغز انسان کمک کند. یک حافظه قوی به سلامت و توانایی مغز بستگی دارد.

در این مقاله قصد داریم مواردی را بیان کنیم که انجام آن‌ها می‌تواند به بهبود قدرت مغز کمک کند و حافظه شما را تقویت نماید.

چگونه ذهن را قوی کنیم

نوع غذایی که می‌خورید و غذاهایی که در رژیم غذایی خود نادیده می‌گیرید، نقش بسیار مهمی در بهبود و نگه داشتن حافظه بازی می‌کند.

یک رژیم غذایی جامع و کامل حاوی میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم وضروری است و می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی مغز داشته باشد. سعی کنید از اسید‌های چرب امگا ۳ حیوانی بیشتر استفاده کنید و از مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات نیز خودداری نمایید.

تمرین دادن مغز و انجام تمرینات و ورزش‌های مغزی می‌تواند رشد آن را حفظ کند و حتی توسعه ارتباطات عصبی جدید می‌تواند به بهبود حافظه شما کمک نماید. ورزش مغز را تشویق می‌کند در بالاترین سطح خود قرار بگیرد و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

حافظه نیز همانند ماهیچه‌ها و عضلات بدن به ورزش نیاز دارد تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. هر چقدر بیشتر از مغز خود کار بکشید، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز بهتر خواهد شد. سعی کنید مغز خود را با پازل و انواع بازی‌های فکری به چالش بکشید.

تمرینات ذهنی برای سلامت مغز بسیار ضروری است اما تمرینات فیزیکی نیز می‌تواند نقش مهمی در این امر بازی کند. تمرین و انجام تمرینات ورزشی به مغز کمک می‌کند سالم و شاداب باقی بماند.

زمانی که ورزش می‌کنید، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز نیز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش اختلالاتی همچون دیابت می‌شود که باعث کاهش حافظه فرد می‌گردد. ورزش کردن باعث کاهش استرس موجود در بدن ومغز می‌شود. این کار همچنین نقش مهمی در رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید بازی می‌کند.

حداقل ساعت خواب از فردی به فرد دیگر متغیر است. خواب می‌تواند به طور مستقیم بر روی حافظه و یادگیری فرد تاثیر بگذارد. داشتن خواب کافی برای حافظه بسیار ضروری است. فعالیت‌های بهبود دهنده حافظه معمولا در طول مراحل خواب عمیق رخ می‌دهد.

استرس نیز بخشی از زندگی است و به طور کامل نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با اینحال، استرس تاثیر بسیار شدیدی بر روی سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شود.

بهتر است فعالیت‌های کاهش دهنده استرس همچون ورزش، مدیتیشن و سرگرمی‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این موارد به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما افزایش پیدا کند.

چند وظیفگی توانایی انجام چندین فعالیت به صورت همزمان است. این کار باعث کندی شما می‌شود. اگر کارهای متعددی را در یک زمان واحد انجام می‌دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات یا نادیده گرفتن آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

شما می‌توانید تحت نظر یک پزشک متخصص از مکمل‌های مختلف برای بهبود حافظه خود استفاده کنید. به عنوان مثال مکملی که از عصاره برگ‌های کُهَن‌دار یا جینکو تهیه می‌شود به بهبود حافظه کمک می‌کند و می‌تواند غلظت و جریان کلی خون به مغز، بازوها و پاها را افزایش دهد.

به موارد جدیدی فکر کنید که همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید. یادگیری نواختن گیتار، تنیس بازی کردن یا حتی یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند بسیار موثر باشد.

این گونه فعالیت ها سیستم عصبی شما را تحریک می‌کنند، با اثرات استرس مقابله می‌نمایند، خطرات ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهند و سلامت کلی مغز را بهبود می بخشند. پس هرچقدر که می‌توانید خود را درگیر چنین فعالیت‌هایی بکنید.

حتما شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. یک خنده خوب می‌تواند نواحی مختلف مغز را درگیر سازد و قسمت‌هایی که برای یادگیری، حافظه و خلاقیت هستند را فعال نماید.

دستگاه‌های حفظی ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند اطلاعات و مفاهیم را به ذهن بسپارید. این دستگاه‌ها به سازماندهی اطلاعات در یک فرمت خاص کمک می‌کنند بنابراین به یادسپاری آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. مثلا این ابزارها از کلمات اختصاری ، اشعار، تجسم و شکستن اطلاعات به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌کنند.

اگر شما نیز در مورد بهبود عملکرد شناختی و حافظه خود مصمم هستید، ۱۰ تکنیک بالا یک راه حل ارزان و ساده برای رسیدن به این هدف ارائه می‌کند. پس سعی کنید تمامی موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و از آن‌ها استفاده کنید.

روث کوران که از حادثه‌ی تصادف رانندگی وحشتناک ۱۰ سال پیش، با وجود آسیب مغزی حاد و سپری نمودن ۱۸ ماه دوره نقاهت، به علم کاوش در مغز، خاصیت انعطاف‌پذیری آن و یادگیری مهارت‌های جدید پرداخت.

من روث را می‌شناسم، مجذوب داستانش و برخی از نکاتی که او در کتابش (Being Brain Healthy) آورده است، شده‌ام.

روث مجبور بود تا بسیاری از توانایی‌های اساسی ذهنش را بازسازی کند و در این اثنا دریافت چگونه ابهام ذهنی را در علائم نامشخصی که در درمان‌های سنتی‌ به آن پرداخته نشده‌است، پاک کند. او مجموعه‌ای از کارها که در طول ۱۸ ماه تکرار می‌نمود را کشف کرد که به ذهنش در باهوش‌تر شدن کمک کرد.

کارشناسان می‌گویند این ترفندهای کوچک و سریع در زندگی روزمره‌ی شما نه تنها می‌تواند به درمان آسیب ذهنی کمک کند بلکه به شما کمک می‌کند تا در هر سنی که هستند ذهن سالمی داشته باشند.

کارهای بسیاری برای تحریک و تقویت ذهن می‌توان انجام داد تا ذهنتان همواره آماده باشد؛ فقط کافیست تجربیات حسی خود را چند بار در هفته مرور کنید که یک شروع عالی محسوب می‌شود. سه مورد را مد نظر بگیرید:

پیاده‌روی برای اکثر مردم فعالیتی جهانی و روزمره قلمداد می‌شود. کفش‌های تنیستان را می‌پوشید و در پارک و یا خیابان پیاده‌روی ‌می‌کنید. مطمئنا از حس پیاده‌روی، درست قدم زدن و انتظاراتی که از آن دارید، آگاهید.

کفش‌های تنیس ته‌گرد خود را یک‌بار در هفته تغییر دهید و هنگام پیاده‌روی و ورزش آنها را با صندل‌های خود تعویض کنید. قطعا هرگز در حین ورزش کفش پاشنه‌ بلند نمی‌پوشید. یک جفت از آن‌ها را بردارید و در خانه قدم بزنید.

بالا و پایین رفتن از پله‌ها با کفش‌هایی که به آن عادت ندارید شما را مجبور می‌کند تا بیشتر هماهنگ شوید، به تعادل خود توجه نمائید همین عامل موجب می‌شود تا سیناپس‌ها تحریک ‌شوند.

دارا شوارتز، روانشناس بالینی در بیمارستان شارپ مسا ویستا می‌گوید، از یک الگوی خوب بهره ببرید، این برای مغز مفید است.

هرگز مجبور شده‌اید با دستی مخالف که به آن عادت ندارید موهای خود را ببندید یا شانه کنید؟ آیا ناامید شدید؟ خب. شوارتز می‌گوید: هر آنچه که باعث شود کار ذهن سخت‌تر یا خسته‌کننده‌تر شود، خوب است.

هر از گاهی حین استفاده از مسواک، شانه، سشوار یا دستگاه فر کننده‌ی مو دستتان را تغییر دهید. مغز به مرور به فعالیت‌های روزمره مقید می‌شود و استفاده از دست مخالف باعث می‌شود سیناپس‌های جدیدی برای تشخیص مسیرهای جدید برانگیخته ‌شود.

کوران می‌گوید: استفاده از دست مخالف برای انجام یک کار دستی به شیوه‌ی جدید به پاک کردن ابهامات ذهنی‌ کمک شایانی می‌کند.

بسیاری از گونه‌های فاقد بینایی طعمه خود را از طریق صدا و یا بو تشخیص می‌دهند. در طول روز، اغلب بارها و بارها برای انجام کارهای معمول به شدت بر حس مشابهی اعتماد می‌کنید. با چشم بسته خود را امتحان کنید، به عنوان مثال غذاها را فقط از بوهایشان تشخیص دهید.

استفاده از تکنیک محروم‌سازی حسی، بخش‌هایی از مغز را مجبور می‌کند تا سخت‌تر فعالیت کند. به لباس پوشیدن با چشم بسته فکر کنید: آیا می‌توانید بر اساس تصور خود از لباس‌هایتان لباس بپوشید؟ آیا ژاکت مورد علاقه‌ی شما بافتی منحصر به‌فرد دارد که می‌تواند به شما در تشخیص آن بدون آنکه آن را ببینید کمک کند؟

براساس گفته‌ی شوارتز، نقاط مختلف در مغز به حسی خاص تعلق دارد. هنگامی که ذهنتان را به سوی حسی دیگر تغییر می‌دهید معمولا در ابتدا با آن شیوه سازگار نیستید، پس مجبور می‌شوید به روشی چالش برانگیز کارهایتان را انجام دهید و همکاری‌های جدیدی را بسازید.

هر کاری میکنم یادم میره

منم عین شمام کنکورم دارم باید تکرار کنیم و جق نزنیم

چگونه ذهن را قوی کنیم

خخخخخ بی ادب مودب باش

سلام مه مطیع الله؟استم سن مه بسیت چهار سال میایی مغز مه بسیار به مشکل یاد میگرم هیچ درست در مغزم درس نمیشنه بسیار کوشش میکنم یاد بیگرم و از مطا لعه بسیار زود خسته میشم من منطزر جواب شما استم بسیار زیاد تشویش هم دارم تشویش مه امی است که چرا زود درس نمیشنه ده مغزم با احترام مطیع الله

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه ذهن را قوی کنیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

دیجی رو – دنیای تکنولوژی | آخرین اخبار تکنولوژی


نسخه گلوبال شیائومی می 11 معرفی شد

سامسونگ تاریخ عرضه گلکسی اف 62 (Galaxy F62) را اعلام کرد

گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 چه زمانی رونمایی خواهند شد؟

عینک واقعیت افزوده اپل علاقه کاربر به محتوا را نیز تشخیص خواهد داد!

چگونه ذهن را قوی کنیم

آموزش حذف اکانت تلگرام در اندروید، آی او اس و ویندوز

آموزش فعال کردن ثانیه شمار در ساعت ویندوز 10

معرفی چند ابزار رایگان برای تست سرعت و ظرفیت کارت های حافظه

آموزش حذف اکانت واتساپ در اندروید و آی او اس

بررسی کوتاه گلکسی اس 21 پلاس؛ پرچمدار بینابینی سامسونگ!

بررسی کوتاه ردمی نوت 9 تی؛ یک گوشی اقتصادی و جذاب دیگر از ردمی

بررسی کوتاه گلکسی ای 42 فایو جی؛ تجربه فایو جی با حداقل هزینه

بررسی کوتاه پوکو ام 3؛ محصولی میان‌رده با کیفیت بالا و قیمت پایین


معرفی بهترین گوشی های سامسونگ در سال 2021

چهار هسته‌ای یا هشت هسته‌ای؟ کدام یک برای شما بهتر است؟


معرفی بهترین گوشی های گیمینگ بازار

معرفی قویترین لپ تاپ های بازار در سال 2020

با عجیب‌ترین سنت‌های سال نو در کشورهای مختلف آشنا شوید

دنیای فناوری در سال 2021 چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

آیا شهر گمشده آتلانتیس واقعاً وجود داشته است؟


آیا خرس‌ها واقعاً عاشق عسل هستند؟

برخی از مردم آن را استقامت و برخی دیگر آن را پشتکار می‌نامند. هر چه که آن را بنامید، داشتن یک ذهنیت قوی صفتی است که میان بهترین مجریان جهان، کارآفرین‌ها، رهبران، موسیقی‌دان‌ها یا ورزشکاران مشترک است. باید دانست که یک طرز فکر قوی باعث تسلیم نشدن و به پیش رفتن در کارها می‌شود. قدرت واقعی ذهن از ترکیبی از آگاهی، تمرکز و استقامت ناشی می‌شود. یک ذهن قوی همان چیزی است که به شما امکان می‌دهد تا به جای افکار منفی بر روی اهداف صحیح و رو به جلوی خود متمرکز شوید.

این همان چیزی است که به شما کمک می‌کند درک کنید که تلاش و مبارزه برای رسیدن به اهداف لازم است و شما را روز به روز به اهدافتان نزدیک می‌کند. همچنین باعث می‌شود بر ذهن خود بیشتر مسلط باشید و شما را از تصمیم‌های مخرب باز می‌دارد. بنابراین باید یاد بگیریم که ذهن خود را به گونه‌ای پرورش دهیم تا بتوانیم با افراد زیادی رقابت کنیم.

شما نیز باید همان عادت‌هایی که افراد موفق دارند را یاد بگیرید و به عادت روزانه خود تبدیل کنید. در ادامه ما شما را با ده راهکاری که افراد موفق و با ذهنیت قدرتمند انجام می‌دهند، آشنا می‌کنیم. با دیجی رو همراه باشید.

افراد موفق چنان کار می‌کنند که گویا موفقیت و شهرت‌شان کاملا برای آن‌ها مشهود است و از آن مطمئن هستند، حتی قبل از آنکه به آن برسند! این یک مثال عالی از چگونگی استفاده افراد موفق از قدرت نیت و باور برای ساختن سیستم‌های اعتقادی، پیرامون اهدافی که می‌خواهند به آن برسند است. این افراد سپس با توجه به همین باورهایشان اهداف خود را به واقعیت بدل می‌کنند. شما هم می‌توانید با تمرین و استفاده از این تکنیک ذهنی، در راستای ساخت ذهنی قدرتمند گام بردارید.

افراد موفق مطمئناً زیاد مشغول کار هستند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها نکات مهم دیگر را نمی‌بینند. آ‌ن‌ها همچنین اهمیت تأمل و درون‌گرایی را می‌فهمند. این افراد برای بررسی پیشرفت خود زمان می‌گذارند و فضا و وقت لازم را برای توجه به ایده‌ها یا فرصت‌های جدید به ذهنشان می‌دهند.

افراد که دارای ذهنی باز و قدرتمند هستند، از افکار منفی آگاه هستند و می‌دانند که چگونه بر آن‌ها غلبه کنند. این افراد به جای سرکوب افکار منفی، می‌پذیرند که افکار منفی صرفاً اندیشه‌هایی هستند که قدرت ذاتی ندارند. آن‌ها به این افکار دلبسته نیستند و زیاد به آن‌ها توجه نمی‌کنند و با این کار می‌توانند از زاویه جدید به یک وضعیت نگاه کنند و راه‌ حل‌های جدید را بیابند. سرانجام، آن‌ها اندیشه منفی را با ایده جدیدی جایگزین می‌کنند که به خوبی در خدمت آن‌ها باشد.

 

هدف از مراقبه آرام کردن ذهن است تا بتوانید از افکار و احساسات خود آگاه شوید. با اینکه تکنیک‌ها و ابزارهای مراقبه متفاوت هستند اما یک تمرین مراقبه به شما کمک می‌کند تا خود را در سطح عمیق‌تری بشناسید و در عین حال استرس و اضطراب خود را نیز کاهش دهید. افراد برتر می‌دانند که چگونه با گذراندن لحظاتی در سکوت، حواس‌پرتی و استرس خود را برطرف کنند. آنها این افکار و ناراحتی‌ها را پشت سر می‌گذارند تا در مسیر اهدافشان حرکت کنند.

همیشه اشخاصی هستند که نظرات مایوس کننده و منفی دارند و درصددند که شما را از مسیر اصلی خود منحرف کنند. افراد موفق با ذهنیت قوی و باور کامل اجازه نمی‌دهند که صحبت‌های این دسته از افراد روی جاه طلبی‌ها یا اعتماد به نفس آن‌ها تأثیر بگذارد.

حتی موفق‌ترین افراد نیز مربیانی را استخدام می‌کنند تا به آنها کمک کنند تمرکز خود را حفظ کنند، در مسیر خود بمانند و مهارت‌های خود را تقویت کنند. آن‌ها می‌دانند که مربی و مشاور یک عنصر اصلی برای ارتقاء ذهن و استعدادهایشان به سطوح بالاتر است.

یکی از ویژگی‌های مشترک افراد موفق، خواندن و یادگیری دائمی آن‌ها است. افراد موفق، در یادگیری و پرسش‌گری افرادی بی پروا هستند. آن‌ها می‌دانند که یادگیری، یک اصل مهم برای رشد تفکر و داشتن ذهنی قدرتمند است.

افراد موفق می‌دانند که دقیقاً به دنبال چه هستند. این افراد اهداف خود را به صورت خاص تعریف می‌کنند و حتی آن‌ها را بر روی کاغذ می نویسند. روند نوشتن اهداف باعث می‌شود حس رسیدن به آن‌ها واقعی‌تر شود. همچنین بسیاری از افراد موفق از تابلوها استفاده می‌کنند، تا اهداف خود را همیشه در جلوی چشم خود داشته باشند.

همه ما می‌دانیم که ورزش یکی از مفیدترین فعالیت‌ها است، اما با این حال اغلب ما ورزش را در اولویت کارهایمان قرار نمی‌دهیم. افراد موفق ارتباط بین مغز سالم در بدن سالم را کاملا باور دارند، اثرات ورزش را شگفت‌آور توصیف می‌کنند و ورزش را لازمه‌ موفقیت می‌دانند. رسیدن به آرزوها و خواسته‌ها علاوه بر ذهن قوی، نیازمند بدن قوی نیز می‌باشد و یک فرد موفق هر دو را در کنار هم حفظ می‌کند.

همه نیاز دارند احساسات خود رها کنند و خنده یکی از بهترین راه‌های رهاسازی احساسات بوده و باعث ترشح اندورفین‌ می‌شود. این ماده شیمیایی به مغز “احساس خوبی” می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا استرس و افکار منفی را از خود دور کنیم. افرادی که اغلب می‌خندند، شادتر، مولدتر و پربارتر هستند. هر روز برای خندیدن زمان بگذارید، حتی اگر در حد تماشای یک کلیپ کوتاه در تلفن همراه باشد.

وقتی ذهن شما قوی باشد، می توانید مسیر رسیدن به موفقیت که شامل فراز و نشیب‌های بسیاری است را مدیریت کنید. از طرف دیگر وقتی ذهن شما ضعیف باشد، به دلیل خستگی، ترس و وحشت از تصمیم‌گیری‌های ناصحیح آسیب‌پذیر خواهید بود.

این عادت‌ها را بپذیرید و یک ذهنیت قدرتمند ایجاد کنید زیرا که به رشد شخصیتی و موفقیت حرفه‌ای شما منجر می‌شود.

برنامه‌نویسی این امکان رو به شما می‌ده تا در مورد خودِ «فکر کردن» فکر کنید و وقتی‌ هم که دیباگ می‌کنید، در مورد خودِ «یادگیری» یاد می‌گیرید.
Nicholas Negroponte

علیرضا غلامی، یک عاشق تکنولوژی و کتاب

چگونه ذهن را قوی کنیم

راهکارهایی برای افزایش IQ و قدرت ذهن

با این 9 روش ذهن خود را منفجر کنید!

روانشناسی ترس؛ چه چیز موجب وحشت شما می‌شود؟

با این ۱۳ راه خودتان را از فکر کردن بیش از حد به مسائل نجات دهید!

عالی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام، ایمیل و مشخصات من را برای ثبت دیدگاه مجدد در مروگر ذخیره کن

آخرین‌ اخبار


نسخه گلوبال شیائومی می 11 معرفی شد

سامسونگ تاریخ عرضه گلکسی اف 62 (Galaxy F62) را اعلام کرد

گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 چه زمانی رونمایی خواهند شد؟

عینک واقعیت افزوده اپل علاقه کاربر به محتوا را نیز تشخیص خواهد داد!

پردانلودترین برنامه های سال 2021 معرفی شدند؛ تلگرام و تیک تاک در صدر

کشف یک گونه جدید و بسیار کوچک از آفتاب پرست ها

دیجی فکت

حقایقی جالب و خواندنی در مورد سنگ های قیمتی

حقایقی جالب و شنیدنی در مورد کار کردن در گوگل


چند نکته جالب و خواندنی در مورد پیتزا

48 نکته‌ خواندنی درباره نابغه موسیقی، بتهوون

دیجی 10

با 10 مورد از بزرگترین حیوانات جهان آشنا شوید

جذاب‌ترین و برترین فیلم های تاریخ با پایانی مبهم

با بزرگ‌ترین امپراطوری‌های تاریخ آشنا شوید

با 10 مورد از حیرت انگیزترین دستاوردهای هوش مصنوعی آشنا شوید


نسخه گلوبال شیائومی می 11 معرفی شد

سامسونگ تاریخ عرضه گلکسی اف 62 (Galaxy F62) را اعلام کرد

گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 چه زمانی رونمایی خواهند شد؟

عینک واقعیت افزوده اپل علاقه کاربر به محتوا را نیز تشخیص خواهد داد!

آموزش حذف اکانت تلگرام در اندروید، آی او اس و ویندوز

آموزش فعال کردن ثانیه شمار در ساعت ویندوز 10

معرفی چند ابزار رایگان برای تست سرعت و ظرفیت کارت های حافظه

آموزش حذف اکانت واتساپ در اندروید و آی او اس

بررسی کوتاه گلکسی اس 21 پلاس؛ پرچمدار بینابینی سامسونگ!

بررسی کوتاه ردمی نوت 9 تی؛ یک گوشی اقتصادی و جذاب دیگر از ردمی

بررسی کوتاه گلکسی ای 42 فایو جی؛ تجربه فایو جی با حداقل هزینه

بررسی کوتاه پوکو ام 3؛ محصولی میان‌رده با کیفیت بالا و قیمت پایین


معرفی بهترین گوشی های سامسونگ در سال 2021

چهار هسته‌ای یا هشت هسته‌ای؟ کدام یک برای شما بهتر است؟


معرفی بهترین گوشی های گیمینگ بازار

معرفی قویترین لپ تاپ های بازار در سال 2020

با عجیب‌ترین سنت‌های سال نو در کشورهای مختلف آشنا شوید

دنیای فناوری در سال 2021 چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

آیا شهر گمشده آتلانتیس واقعاً وجود داشته است؟


آیا خرس‌ها واقعاً عاشق عسل هستند؟

تقویت حافظه ، یکی از مهم ترین راه ها برای موفقیت و افزایش درجه افراد در جامعه است. چرا که شما با داشتن یک حافظه قدرتمند، زودتر یاد می‌گیرید، سریع تر به یاد می‌آورید و سرعت عملکرد مغزتان بیشتر از بقیه خواهد بود. فکر نکنم کسی را پیدا کنید که دوست نداشته باشد به محض شنیدن یا خواندن مطلبی بتواند آن را به راحتی در ذهن خود نگه دارد و در موقع لازم از آن استفاده کند. من در این مقاله سعی کردم مهم ترین مباحثی که در رابطه با تقویت حافظه وجود دارد را با شما در میان بگذارم و بهترین تکنیک آن را برایتان بیان کنم. خب، قار است در این مقاله با موارد زیر آشنا شویم:

شاید این سؤال ذهن بعضی از افراد را درگیر خودش کرده باشد که آیا اصلاً ما در تقویت حافظه خودمان می‌توانیم تأثیری داشته باشیم؟ یا اینکه تقویت حافظه امری خدادادی است و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نخواهیم داشت؟

اولین و مهم ترین دلیل برای امکان یک چیز، وقوع آن چیز است، یعنی وقتی ما می‌بینیم که افراد زیادی توانسته‌اند قدرت حافظه خودشان را تغییر دهند و قدرت حافظه شان کم یا زیاد شده، نشان می‌دهد که این امر شدنی است و حافظه، فرایندی متغیر است که با کارهایی که ما در طول زندگیمان انجام می دهیم دائماً در حال تغییر است.

دلیل دیگر برای این موضوع این است که ما می‌بینیم بسیاری از متفکرین و همچنین در بین دستورات دینی ما این موضوع را مطرح شده که می‌توان برای تقویت حافظه کارهایی را انجام داد تا این امر محقق بشود.

حالا که متوجه این قضیه شدیم که تقویت حافظه امری شدنی است، بهتر است قبل از ورود به راه های تقویت حافظه، بدانیم که حافظه دقیقاً چگونه عمل می‌کند تا بهتر بتوانیم با این فرایند ارتباط برقرار کرده و آن را فرا بگیریم.

چگونه ذهن را قوی کنیم

طبق نظریه اتکینسون و شیفرن، حافظه ما به سه بخش تقسیم می شود.

1. حافظه حسی: در این نوع حافظه، اطلاعات از طریق حواس ما مثل دیدن یا شنیدن وارد مغز ما می‌شود که مدت باقی ماندن آن در ذهن چند ثانیه بیشتر نخواهد بود. مثل زمانی که با ماشین از کنار تابلویی رد می‌شویم و دقت چندانی به آن نمی‌کنیم. مغز ما اجازه نمی‌دهد که این اطلاعات مدت زیادی در مغز بماند، چرا که اگر قرار بود ما هرچه می‌شنویم و یا هر چه می‌بینیم، در ذهنمان باقی بماند احتمالا دچار جنون می‌شدیم.

2. حافظه کوتاه مدت: این حافظه مدت زمان بیشتری اطلاعات را در مغز نگه داری می‌کند و این زمانی است که ما با دقتِ آگاهانهِ بیشتری به وقایع توجه می‌کنیم. این اطلاعات مدت زمان حدود 20 تا 30 ثانیه در ذهن باقی خواهد ماند و اگر تکرار شود وارد حافظه بلند مدت خواهد شد و در غیر این صورت از حافطه پاک خواهد شد.

3. حافظه بلند مدت: در این حافظه اطلاعات، مدت زمان بیشتر و شاید همیشگی در مغز باقی می‌ماند.

پس به طور کلی می‌توان گفت وقتی ما چیزی را می‌بینیم یا می‌شنویم، ابتدا وارد حافظه حسی می‌شود، سپس اگر کمی به آن دقت کنیم وارد حافظه کوتاه مدت و اگر آن را تکرار کنیم وارد حافظه بلند مدتمان خواهد شد.

البته میزان تکرار و ماندن اطلاعات در ذهن بستگی به قدرت حافظه ما دارد که من در این مقاله راه هایی را برای تقویت این موضوع بیان خواهم کرد.

حالا که با سه بخش مهم حافظه آشنا شدید، شاید متوجه شده باشید که وقتی از تقویت حافظه حرف می‌زنیم منظور، تقویت حافظه بلند مدت است. چون ما در فرایند یادگیری و مطالعه خودمان می‌خواهیم که مطالبی که مثلاً مطالعه می‌کنیم، آن را مدت زمان بیشتری در مغز خود نگه داریم.

اما باید این نکته را متوجه باشید که مهم ترین عامل در تقویت حافظه تکرار آن مطلب است. چرا که هرچه قدر حافظه ضعیف باشد، می‌شود با تکرار، آن موضوع را در ذهن خود تثبیت کرد. بنابراین هدف ما از ارائه راهکارهای تقویت حافظه این است که در کمترین زمان، بیشترین مطلب را به مدت طولانی تری در ذهن خود نگه داریم.

بُعد روحانی ما، خیلی خیلی قو‌ی‌تر از وجه جسمانی ما است و قدرت بسیار زیادی برای تقویت حافظه دارد. ساده‌تر بگوییم، قدرت ذهن خارق العاده ما بسیار قوی تر از جسم ما است و اکثر اوقات دیده شده که مسائل روحی، تاثیرات فراوانی بر روی جسم افراد گذاشته است.

مثلاً شخصی که دارای جسم معلول و ضعیفی بوده با کار کردن بر روی روح خود چنان قدرتی پیدا کرده که قادر به انجام اموری است که شاید افراد سالم از پس آن بر نیایند و همین طور بالعکس این موضوع، افرادی که دارای جسمی سالم بودند و چون از لحاظ روحی ضعیف بودند، از پس کارهای ساده هم بر نیامده اند.

پس وقتی ذهن قوی داشته باشیم، جسم قوی هم پیدا می‌کنیم. شاید با خودتان بگویید که چون ما ذهن قوی نداریم نمی‌توانیم حافظه قوی داشته باشیم، اما اصلاً آنطور که فکر می‌کنید نیست. جالب است بدانید که هیچ کسی از روز تولد حافظه قوی نداشته است، فقط با تلاش و تمرین تکنیک‌هایی که آن‌ها را در مقاله کنترل ذهن برای شما توضیح داده‌ایم توانسته‌اند به موفقیت برسند.

در ادامه قرار است راهکارهای روحی تقویت حافظه را با هم بررسی کنیم، پس خیلی دقیق به آن‌ها توجه کنید.

ذهن شلوغ و نا آرام همچون انبار به هم ریخته ای است که اگر بخواهیم وسیله جدیدی در آنجا دهیم شاید به راحتی ممکن نباشد و اگر بخواهیم آن را به زور جا کنیم، احتمالاً یا درست جا نمی‌شود و یا کل وسایل دیگر انبار بر سرمان خراب خواهد شد. پس خیلی بهتر است که ابتدا وسایل انبار را مرتب و به صورت منظمی در قفسه ها بچینیم. این موقع است که خواهیم دید کلی فضای خالی برای وسایل جدید هم باز خواهد شد.

پس سعی کنید حتماً قبل از شروع یادگیری یا مطالعه خودتان، ذهن خود را از مسائل دیگر خالی کرده، چند نفس عمیق کشیده و شروع به مطالعه کنید. با این کار مطمئناً مطالب مدت زمان بیشتری در ذهن شما خواهد ماند و در غیر این صورت مطالب وارد حافظه کوتاه مدت شما می‌شود و بعد از گذشت دقایقی از ذهن شما خارج خواهد شد.

وقتی ما کاری را با تمرکز و دقت بیشتری انجام می‌دهیم، هم راحت تر و هم مدت زمان بیشتری مطالب در ذهن ما باقی می‌مانند.

تمرکز واقعی یعنی این که هر وقتی یا زمانی که بخواهید، توجه خودتان را به یک موضوع خاص جلب کنید. نه این که روی هر موضوعی که دوست داشتید تمرکز کنید. برای این که تمرکز واقعی را یاد بگیرید باید تکنیک‌هایی را آموزش دیده باشید که این مسیر را برایتان هموار می‌سازد. انجام این کار به تنهایی کار سختی است، اما خوشبختانه ما در مقاله راه های بالا رفتن تمرکز این مشکل را به خوبی حل کرده‌ایم. مقاله‌ای نوشته‌ایم که دارای 22 تکنیک ویژه برای تمرکز کردن است. تازه، علاوه بر آن یکسری خوراکی‌هایی به شما معرفی می‌شود که می‌تواند تمرکز شما را به شکل معجزه آسایی بالا ببرد.

بسیاری از کسانی که در حوزه تقویت حافظه کار می‌کنند، معتقدند که وقتی نیم کره راست مغز فعال شود، مطالب بیشتری در حافظه باقی می‌ماند و و باعث افزایش خلاقیت ما خواهد شد و همین طور که می‌دانید تصاویر در سمت راست مغز پردازش می‌‌شوند.

پس چقدر خوب است ما از این قابلیت مغز استفاده کنیم و کلمات و عبارات را به صورت تصاویر درآورده و به ذهن بسپاریم. هر چه قدر که این تصاویری که می‌سازید منحصر به فردتر و عجیب تر باشند، مدت زمان بیشتری در حافظه باقی خواهند ماند. پس خلاقیت به خرج دهید و سعی کنید به به خاطر سپردن کدها و رمز ها را تبدیل به بازی کنید. حتماً فکر می‌کنید این کار غیر ممکن است، اما اگر مقاله تقویت خلاقیت را بخوانید، دیدگاهتان نسبت به این موضوع کاملاً عوض می‌شود و می‌توانید چیزهایی را ببینید که دیگران نمی‌توانند ببینند. 

دقت کرده‌اید وقتی کسی به شما چیزی را می‌گوید سعی می‌کنید از آن یک تصوری برای خودتان بسازید؟ چرا که تأثیر تصور کردن در حافظه ما 50 درصد است. یعنی به مدت بیشتری مثل دو یا سه ماه در یاد و خاطر شما می‌ماند. پس تا جایی که می‌توانید تصور کنید. چرا که تصویرسازی موضوعی باعث می‌شود که دائماً ذهنتان درگیر آن باشد. 

حافظه فعال تقریباً شبیه دفترچه یادداشت مغز شماست، جایی که اطلاعات جدید موقتا نگهداری می شوند. هنگامی که نام کسی یا آدرسی که می خواهید بروید را می شنوید، این اطلاعات را در حافظه فعالتان نگه می‌دارید تا اینکه کارتان با این اطلاعات تمام شود. اگر این اطلاعات بیشتر از این برایتان استفاده ای نداشته باشد، مغزتان اجازه می دهد به کل پاک شوند. اما اگر استفاده داشته باشند، به حافظه بلند مدت سپرده می شوند. آنجا می توانند تقویت شده و بعداً به یاد آورده شوند

حافظه فعال چیزی است که هر روز استفاده می کنیم. پس اگر قوی تر باشد، زندگی روزانه ما را خیلی راحت تر می کند. در اکثر بالغین این حافظه در حدود حداکثر ۷ مورد را می تواند در خود نگه دارد. اگر شما از ظرفیت حداکثری حافظه تان استفاده نمی کنید، مدیتیشن می تواند شما را در تقویت حافظه یاری دهد.

تحقیقات نشان داده شرکت کنندگانی که قبلاً هیچ تجربه ای در مدیتیشن نداشتند، تنها در ۸ هفته توانستند حافظه فعالشان را بهبود ببخشند. مدیتیشن با قدرت خود به ما کمک می کند تمرکز کنیم. همچنین پس از ۲ هفته اثرات مثبت اثبات شده ای روی نمرات آزمون های استاندارد و حافظه فعال داشته است.

سوالی که پیش می‌‎آید این است که چرا مدیتیشین برای حافظه مفید است؟ درطول مدیتیشن مغز شما در پردازش اطلاعات مانند حالت عادی فعال نیست. بنابر این در این زمان استراحت کوتاهی به مغز شما داده می شود که ذهن خود را خالی کنید. در این حالت نه تنها استرس کمتری را احساس خواهید کرد بلکه چیزهای بیشتری هم به یاد می آورید.

وایلا ثارپ، رقصنده‌ و طراح رقص مشهور آمریکایی، در زمینه‌ی تمرین حافظه به نتایج جالبی دست یافته است. وی می‌گوید هر وقت پای تماشای اجراهایی که خودش طراحی کرده می‌نشیند، سعی می‌کند ۱۲ تا ۱۴ مورد از اصلاحاتی را که قصد دارد بعدتر با گروهش در میان بگذارد، حفظ کند. چنانچه فکر می‌کنید حفظ کردن این تعداد اصلاحات، کار شاقی نیست، سخت در اشتباه هستید! ثارپ در کتاب عادت خلاق ادعا می‌کند اغلب مردم فقط می‌توانند حداکثر سه مورد از اصلاحات را به یاد بیاورند.

مقصود ثارپ این است که یاد بگیرید نکات مورد نظرتان را یادداشت نکنید، بلکه به ذهن بسپارید و سپس سعی کنید هر نکته را از حفظ با دیگران به بحث بگذارید. پژوهش‌هایی که پیرامون قدرت مغز انجام شده‌اند نیز به تأثیر مثبت این تمرین اذعان دارند. فعالیت‌های ذهنی، به ویژه فعالیت‌هایی که عملکرد مغز را در تمامی سطوح (دریافت، یادآوری و تفکر) تحریک می‌کنند، موجب بهبود بهره‌وری مغز می‌شوند.

بدیهی است که هرچه بیشتر از مغزتان کار بکشید، عملکرد مغز بهبود می‌یابد. مثلاً یادگیری یک ساز جدید موجب خواهد شد در تبدیل اطلاعات دیداری (نُت موسیقی) به یک کار عملی (نواختن ساز) مهارت بیشتری پیدا کنید. یا یادگیری یک زبان جدید، مغزتان را با طرز تفکری متفاوت مواجه خواهد کرد و ناگزیرتان می‌کند خودتان را به شیوه‌ دیگری ابراز کنید.

بر اساس یافته های دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، دست کم یک ساعت در روز را به وب گردی و مطالعه مطالبی اختصاص دهید که به آنها علاقه مند هستید. به طور مثال، پیدا کردن مناطق گردشگری برای تعطیلات. این کار باعث تحریک قسمت قدامى مغز می شود که وظیفه کنترل حافظه کوتاه مدت را به عهده دارد.

هنگام وب گردی و جست و جود در اینترنت، مدارهای عصبی موجود در تصمیم گیری، دید سه بعدی و مهارت های زبانی بسیار فعال می شوند. البته منظور، جست و جوهای بی فکر و بی هدف نیست. هر چقدر مسائلی که در اینترنت به دنبال آنها می گردیم سخت تر پیدا شوند، تاثیر بیشتری روی فعالیت بیشتر مغز می گذارند و موجب افزایش اکسیژن دریافتی توسط مغز می شود.

با هر شغلی که دارید و در هر شرایطی که هستید، مطمئناً طی روز بار ها پیش می آید که حساب کتاب هایی انجام دهید. سعی کنید تا جایی که می شود آنها را بدون ماشین حساب و به صورت ذهنی و یا حداقل با قلم کاغذ حساب کنید. بدون مداد و کاغذ یا ماشین حساب در ذهنتان فعل و انفعالاتی انجام می شود که همانند یک تمرین عالب برای مغز است.

جالب است بدانید که تعاملات اجتماعی مداوم از بروز هرگونه بیماری روحی و ذهنی پیشگیری می‌نماید و همچنین موجب تقویت حافظه نیز می شود. گوشه‌گیری از اجتماع موجب می‌شود تا علاقه‌مندی‌ها و تحریکات مغزی تا اندازه زیادی کاهش پیدا نمایند.

ازاین‌رو به بیماری‌ها و اختلالات روحی همانند افسردگی منجر می‌شود. صحبت کردن با دیگران کمک می‌کند تا مسائل مختلفی را به یاد آورده، از منطق و خلاقیت خود استفاده نموده، ارتباط‌های احساسی را تقویت کرده و دانش و تفکرات خود را افزایش دهید. ارتباط اجتماعی با کارکرد مغز و میزان شادی انسان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

حافظه ما مثل عضلات بدنمان است. هرچقدر بیشتر از آن کار بکشیم و ورزشش دهیم، قدرت و عملکردش بیشتر خواهد شد.

چگونه ذهن را قوی کنیم

تمرین ها و بازی های فراوانی وجود دارد که کمک زیادی به تقویت حافظه ما می‌کند. مثلاً حل کردن معما، چیستان و حفظ کردن اشعار، بازی با کلمات و اعداد، تمرین هایی هستند که کمک می‌کنند حافظه ما به تحرک وادار شود و هرچه بیشتر این تمرین ها و بازی ها انجام دهیم، حافظه ما قوی تر خواهد شد.

از آنجایی که جسم ما تأثیر به سزایی بر روی روح ما دارد، نمی‌توانیم از اهمیت مواد غذایی و نوشیدنی برای تقویت حافظه چشم پوشی کنیم. جسم ما مرکب ذهن و روح ماست، اگر مرکب ما خوب کار نکند بدون شک سوار را دچار مشکل خواهد کرد. همانطور که می‌دانید، ذهنی سالم در بدنی سالم است. تنها راه  داشتن بدنی سالم، تغذیه مناسب و تمرین بر روی خود است.

البته فقط و فقط مواد غذایی مهم نیست، بلکه نوع استفاده از آن نیز مهم است که در ادامه آن را به شما توضیح خواهیم داد.

مهم ترین موضوعی که جسم ما را می‌سازد، تغذیه و خورد و خوراک ما می‌باشد. تغذیه مناسب باعث افزایش عملکرد مغز و افزایش قدرت یادگیری خواهد شد.

حالا به چند مورد مهم در رابطه با تغذیه و تاثیر آن در تقویت حافظه اشاره می‌کنیم:

1- خوردن صبحانه: صبحانه از مهم ترین وعده های غذایی ماست. تحقیقات نشان می‌دهد که نخوردن صبحانه تأثیرات مخربی بر عملکرد مغز دارد و طی بررسی های علمی بر روی کودکان، مشخص شد کودکانی که عادت به خوردن صبحانه دارند از لحاظ تحصیلی، به ویژه در زمینه ریاضی، عملکرد بهتری دارند.

2- خوراکی های مقوی مغز: مواد غذایی زیادی وجود دارند که به تقویت حافظه ما کمک می‌کنند که می‌توان به خوراکی هایی مثل: مویز، عسل و کندر. خوراکی‌های بسیار بیشتری هم وجود دارد که همه آن‌ها را در مقاله برای تقویت حافظه چه بخوریم توضیح داده‌ایم. با خواندن این مقاله، می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی را در این زمنیه کسب کنید و اتفاقات خوبی را برای خودتان رقم بزنید.

3- ترک عادات بد غذایی: رژیم غذایی نامناسب مثل خوردن زیاد غذاهای پرچرب، نوشیدن زیاد آب سرد و  پرخوری، تأثیرات مخربی بر کارایی مغز دارند.

نخوردن غذاهای کربوهیدرات دار به حافظه آسیب می رساند. یافته های دانشگاه توفتس نشان می دهد، افرادی که کربوهیدرات را از برنامه غذایی خود حذف کرده اند در انجام امور مبتنی بر حافظه بسیار ضعیف تر از افرادی عمل می کنند که آنها را دارند. چرا؟ زیرا سلول های مغز به کربوهیدرات نیاز دارند که در بدن به گلوکز تبدیل می شوند و انسان را در نقطه اوج نگه می دارد.

سعی کنید از حبوبات و دیگر کربوهیدرات ها در وعده های غذایی خود استفاده کنید. زیرا آنها دیرتر هضم می شوند و برای مدت طولانی تر گلوکز به مغز می رسانند. برای صبحانه از کیک های پخته شده با گندم ساییده یا نان های برشته با تخم مرغ خاگینه و دمنوشی از توت ها میل کنید. این ترکیبات، سلول های خاکستری مغز شما را کار می اندازند.

گفته می شود اگر قبل از یادگیری یک موضوع جدید کافئین مصرف کنید، حافظه تان بهبود پیدا می کند. البته این موضوع قابل بحث است. بسیاری از تحقیقات اثرات ناچیزی از مصرف کافئین قبل از ایجاد حافظه جدید یافته اند.

اگرچه یکی از مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف یک عدد قرص کافئین بعد از یادگیری یک موضوع، حافظه ی بازیابی را تا ۲۴ ساعت بعد بهبود می بخشد، بنابراین فقط صبح ها برای شروع روزتان قهوه نخورید. یک قهوه کوچک در طول روز می تواند به بهتر نگه داشتن چیز هایی که یاد می گیرید در ذهنتان کمک کند.

یاد بگیرید یک غذا درست کنید. با آشپزی حواس لامسه، بویایی، بینایی و ذائقه به کار می‌افتند. شناخت این حواس، به شما کمک می‌کند که حافظه فعال خود را تقویت کنید و مغز خودتان را تیز حس‌تر کنید. مهم نیست غذایی که درست می‌کنید ساده باشد یا سخت، به مرور زمان مهارت خود را بالا می‌برید و می‌توانید غذاهای پیچیده‌تری را درست کنید. 

ورزش کردن باعث بهتر شدن جریان خون در بدن می‌شود و جریان خون بهتر به شما کمک می‌کند که ذهن فعال‌تری را داشته باشید. تحقیقات نشان داده که ورزش‌های صبحگاهی کوتاه مدت مانع از ابتلای شما به آنزایمر می‌شود. البته توجه داشته باشید که این ورزش باید دائمی باشد و به صورت روزانه باید صورت بگیرد. 

خانم وندی سوزوکی در سخنرانی خود به ما توضیح می‌دهد که ورزش کردن چه تاثیر مهمی بر عملکرد مغز دارد.

روانشناسان دریافته اند که استراحت های کوچک در بین مطالعه و یا در زمان یادگیری تأثیر بالایی در بهبود به خاطرسپاری مطالب دارد.

محقق ایرانی دانشگاه نیویورک خانم لیلا دواچی طی مقاله ای در مجله معتبر نورون بررسی کرده که زمانهای کوتاهی که صرف نوشیدن یک فنجان قهوه می شود، (coffee break) حتی اگر برای چند دقیقه کوتاه باشد می‌تواند در دوره فعالیت کار و یا تحصیل برای یادگیری و قدرت حافظه بسیار مفید باشد. 

مغز ما هم مثل جسممان نیاز به استراحت دارد. پس برای اینکه از قابلیت های مغزمان بهتر بهره ببریم، لازم است بعد از گذشت مدتی از مطالعه و یادگیری خودمان دقایقی به مغز استراحت بدهیم تا جان تازه ای بگیرد.

خواب کافی شبانه تأثیر مهمی در بهبود عملکرد مغز در صبح روز بعد دارد.

افرادی که دچار کم خوابی هستند به شدت تمرکز و قدرت یادگیرشان کاهش می‌یابد. پس برای این که بتوانید مطالب را بیشتر  و بهتر در ذهن خود نگه دارید حتما حواستان به خواب خودتان باشد.

تحقیقی بر روی موش ها انجام شد و دانشمندان سعی داشتند که حفظ تعادل روی میله را به موش ها آموزش بدهند. بدین منظور آنها دو گروه از موش ها را پرورش دادند: یک گروه از موشها چرخش بر روی میله را یاد گرفتند و بعد از آن به مدت 7 ساعت خوابیدند. گروه دوم نیز مانند گروه اول آموزش دیدند ولی تا 7 ساعت بعد از یادگیری بیدار ماندند. موشهایی که بعد از یادگیری نخوابیدند به طور چشمگیری پاسخ های عصبی کمتری را نسبت به گروه دیگر داشتند.

این تحقیق نشان می‌دهد که حتی خوابیدن بعد از یادگیری هم دارای اهمیت بالایی است.

وقتی که موقع امتحانات فرا می‌رسد، اکثر دانش آموزان دست پاچه می‌شود و نمی‌دانند چه کار کنند که بتوانند امتحانات خودشان را خوب پشت سر بگذارند. پس  به دنبال راه های تقویت حافظه برای درس خواندن می‌گردند. خب، دروسی رشته‌هایانسانی را با این راهکارهای تقو.یت حافظه می‌توان به خاطر سپرد و حفظ کرد، اما در رابطه با دروس دیگری مثل ریاضی، هندسه، فیزیک و شیمی چنین حرفی را نمی‌توانیم بزنیم. نمی‌خواهم بگوییم که تقویت حافظه برای درس خواندن کار درستی نیست، اما این دروس مفهومی هستند و با حفظ کردن فرمول‌های آن‌ها نمی‌توانیم نمرات خوبی را در امتحان به دست بیاوریم. چرا که هر سری سؤالات متفاوت خواهند بود و چالش‌ها متفاوت.

ممکن است که بسیاری از دانش آموزان نگرفتن نمره بالا را گردن حافظه ضعیف خود بیندازند، اما در جواب آن‌ها باید بگوییم که هیچ یک از آن‌ها حافظه ضعیفی ندارند، این اتفاقات فقط به خاطر ندانستن تکنیک‎های شب امتحان اتفاق می‌افتد که خوشبختانه مقاله‌ای جامع و کامل به نام شب امتحان را برای دوستان دانش آموز آماده کردیم که می‌تواند تغییرات خوبی را در شما به وجود بیاورد. 

به طور کلی، انسان‌ها دوست دارند از پروسه کاری که انجام می‌دهند لذت ببرند. گاهی اوقات سعی می‌کنیم فقط به هدفی که داریم برسیم، اما بعد از مدتی از کاری که انجام می‌دهیم دلسرد می‌شویم. فقط و فقط به خاطر این که آن کار، برایمان سرگرم کننده نیست. برای این که بتوانیم به راحتی هرچه تمام‌تر حافظه خودتان را تقویت کنیم، لازم است پروسه کارهایی را که انجام می‌دهیم را لذت بخش کنیم. به عبارت ساده‌تر، تکنیک را تبدیل به بازی کنیم. خوشبختانه، در این قسمت از مقاله بازی‌هایی را برای تقویت حافظه معرفی کرده‌ایم که می‌تواند تغییرات بزرگی را در زندگی شما به وجود بیاورد

فراموش نکنید، کسانی که فعالیت‌های ذهنی انجام می‌دهند، 78 درصد کمتر از کسانی که بازی ریاضی انجام نمی‌دهند در خطر ابتلا به انزایمر هستند. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر سراغ این بازی‌ها بریم تا جزوه 22 درصد کسانی که مبتلا به فراموشی هستند نباشیم.

داستان گویی برایتان سخت است؟ نمی‌توانید داستان بگویید؟ بدانید که این بازی خیلی برایتان جذاب خواهد بود. این بازی حتی بهترین داستان نویسان را هم به چالش می‌کشد و آن‌ها را تحدید می‌کند. برای این که این بازی را انجام بدهید، کافی است که یک قلم و کاغذ بردارید و هفت کلمه بر روی آن بنویسید، بعد از آن سعی کنید با آن 7 کلمه داستان بنویسید. دقت داشته باشید که شما فقط مجاز به استفاده 7 کلمه هستید و اگر تعداد آن بیشتر یا کمتر شود بازی را باخته‌اید. راستی، اگر نتوانستید این بازی را انجام بدهید، اصلاً شگفت زده نشوید، اولش حتی حرفه‌ای ها هم نمی‌توانستند آن را انجام بدهند.

به علاوه، این بازی برای خلاقیت شما به شدت مفید است. خلاقیتی که اگر در کنار تقویت حافظه رشد کند، سرعت شما در یادگیری را به طرز شگفت انگیزی بالا می‌آورد. شاید با خودتان بگویید که خلاق شدن کار غیر ممکنی است، ولی این مهارت هم مثل کارهای دیگر اکتسابی است و می‌توانید آن را با تکنیک‌هایی که در مقاله راه های افزایش خلاقیت توضیح دادیم به شکل مؤثر بالا ببرید.

بازی تفاوت‌ها را پیدا کن، یکی از آن دسته بازی‌های محبوبی است که بسیاری از ما با آن خاطره‌ها داریم. اگر به یاد داشته باشید، در این بازی دو تصویر با کمی تفاوت به شما داده می‌شد و شما می‌بایست تفاوت‌های بین آن‌ها را پیدا کردید. بازی‌ای سرگرم کننده و در عین حال مفید؛ چیزی که حافظه دیداری شما را به شکل وحشتناکی فعال می‌کند و به شما کمکم می‌کند سرعت عمل بیشتری در به خاطر سپری کارها داشته باشید.

طبق تحقیحات پزشکان، نیمکره راست مغز ما فعالیت‌های قسمت چپ بدن را کنترل می‌کند و بالعکس. به زبان ساده‌تر، اگر با دست راست می‌نویسیم، در حقفیقت نیکره چپ مغز ما قوی تر است. اما همانطور که می‌دانید، برای این که بتوانیم حافظه قوی داشته باشیم به دو نیمکره مغز را لازم داریم. با این توصیفات، حتماً می‌گویید که تقویت حافظه غیر ممکن است و…، ولی اصلاً اینطور نیست. در حقیقت این ماجرا ما را به سوی چالشی هدایت می‌کند؛ چالشی به نام بازی با دست مخالف. در این بازی کسانی که راست دست هستند، بایستی کارهایی مثل مسواک زدن، نوشتن و بردن اجسام سنگین را با دست راست انجام بدهند و کسانی که چپ دست هستند با دست راست. کافی است فقط برای یک هفته اینکار را امتحان کنید و نتایج آن را ببینیم. این بازی مثل فرشته تقویت حافظه عمل می‌کند.

 

تقویت حافظه مسئله ایست که دو بال دارد. یکی مسائل جسمی  و دیگر روحی که من در این مقاله سعی کردم اجمالاً این دو بال را برای شما شرح دهم و امیدوارم که با رعایت راهکار های عملی این مقاله حافظه قدرتمندی برای خود بسازید.

توجه داشته باشید که تقویت حافظه فرایندی مداوم است و باید روی برنامه تمرین‌های آن را انجام داد، چرا که اگر طبق برنامه پیش نروید، حافظه قوی وجود نخواهد داشت و نمی‌توانید کارها را به خوبی که هست پیش ببرید. ساده‌تر بگوییم، اگر بهترین تکنیک‌ها برای تقویت حافظه را رعایت کنید، به آن چیزی که از تقویت حافظه می‌خواهید نخواهید رسید!

همانطور که فهمیدید، بدون برنامه ریزی و نظم و اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. البته بعضی از افراد بزنامه ریزی می‌کنند ولی برنامه ریزی درستی انجام نمی‌دهند. قدرت این مسئله را دست کم نگیرید، فرصت را الکی تلف نکنید و سریع بروید سراغ خواندن مقاله چگونه برنامه ریزی کنیم؟ تا از حرکت کردن در مسیر اشتباه خودداری کنید. چرا که تنها این مهارت است که فرشته نجات شما برای تقویت حافظه است.

بعد از گشتن تویه ده تا سایت بالاخره تونستم بهترین نکته ها و بهترین توصیه‌ها رو تو این مقاله پیدا کنم.. عالی بود خسته نباشید

وقت بخیر

خوشحالیم که تونستیم بهتون کمک کنیم و اتفاقات خوبی رو براتون رقم بزنیم

موفق باشید

من چند کتاب در این مورد مطالعه کردم که به نظرم این مقاله تمام مطالب اونهارو به طور مختصر و مفید داشت . خیلی ممنونم. خسته نباشید…

وقت بخیر

خوشحالیم که این مقاله مورد استقبالتون قرار گرفته

موفق باشید

کتاب دومینیک اوبراین خیلی راهکارهای جذاب وکار امد خوبی یاد داده بهتون پیشنهاد میکنم کتابشو مطالعه کنید.واین که امید وارم این مقاله بازم گسترش پیدا بکنه.ممنونم از زحماتتون.

وقتتون بخیر دوست عزیز

بله حتماً. قطعاً این کتاب هم میتونه به شدت کمک کنه. و این که بله در بروزرسانی های این مقاله، گسترش پیدا خواهد کرد. ممنون از نظر لطفتون

موفق باشید

سلام. دو هفته دیگه امتحان مهمی دارم، میخواستم بدونم راه های تقویت حافظه برای درس خواند چی هست؟ کتابی برای تقویت حافظه معرفی می‌کنید. آزمون خیلی مهمیه. لطفا خیلی زود جواب بدید.

دوست عزیز سلام. مشکلی که دارید، می‌تواند از عدم پشتکار کافی در درس خواندن یا کمبود اعتماد به نفس در شب امتحان ناشی باشد. ما در رابطه با هر دوی این مسائل مقاله داریم که می‌تواند خیلی مفید برای شما واقع شوند.

سلام از ۴ گام ۳ گام در تقویت حافظه را رعایت میکنم سعی میکنم ورزش را هم رعایت کنم

خیلی عالیه موفق باشید

سلام مقاله خوبی بود. با تمام مطلب موافقم هستم برای تقویت حافظه از مواد غذایی سرد خودداری کنیم وبابت فیلم داخل مقاله هم ممنون.

سلام سپاس از همراهی شما

ممنون از مقاله خوبتون.مطمئنم با خوندن این همه مقالات خوب حافظمون تقویت میشه. فقط باید تکرار بشه تا بره تو حافظه بلند مدتمون.

تلاش و پشتکاری که من از شما می بینم، قطعاً نتیجه خوبی میده همینجوری پرانرژی ادامه بدید ممنون از توجه شما

سلام ممنون از مقاله خوبتون بله داشتن حافظه قوی نعمت بزرگیه که با رعایت نکاتی که در مقاله ب اونها اشاره شد میتونیم حافظه خودمونو قوی کنیم.یکی از راه های تقویت کردن حافظه هم حفظ قرآنه ک با مرور هر روزه ذهن رو فعال نگه میداره.

سلام کاملاً درسته ممنون از شما خانم صفری عزیز

عالی بود.تمرکز و یوگا هم تاثیر داره.و همچنین یاداوری خودش حافظه را تقویت می کنه.بازی های تمرکزی مثل شطرنج،دارت و جدول و سودوکو

متشکرم

سلام مقاله خیلی خوبی بود که بهتر است سعی کنیم به ان عمل شود

سلام موفق و سربلند باشید

سلام خیلی عالی بود

سلام سپاس گزارم

سلام عالی بود ممنون مخصوصا فیلم خانم وندی من تصمیمم برای ورزش جدی شد ???

سلام ممنون از شما

بله مسلما نکاتی که گفته شد کارسازن??

ممنون از شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلـــفـن: 02156692113

بهترین و سریع ترین راه ارتباطی

با گام برتر: mostafaee_com

چگونه ذهن را قوی کنیم
چگونه ذهن را قوی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *