چگونه لقاح موفق داشته باشیم

 
helpkade
چگونه لقاح موفق داشته باشیم
چگونه لقاح موفق داشته باشیم

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

چگونه لقاح موفق داشته باشیم

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

اقدام به بارداری موفق – اگر می خواهید بچه دار شوید و یک فرشته کوچک را وارد این دنیا کنید،وب سایت “تو راهی” در کنار شماست تا جامع‌ترین اطلاعات بارداری را در اختیار شما قرار دهد.

لذت داشتن یک نوزاد و فرزند یک هدیه از جانب خداوند مهربان و کائنات است.بدون استرس زمان اقدام بارداری را سپری کنید و از آن لذت ببرید.زیرا استرس باعث می شود که غده ای که تخمک گذاری را تنظیم می کند (هیپوتالاموس) به خوبی عمل نکند.قبل از بارداری نکته‌ها و مسائل مهمی را بهتر است بدانیم که به آنها می پردازیم.

اگر شما تصمیم به اقدام به بارداری گرفته‌اید، حتما سوال می‌کنید برای بچه دار شدن چه کنیم؟در اینجا مطالب و نکاتی را خدمت شما مطرح می‌کنیم.انشاالله با آگاهی کامل خواهید شد; نوزادی سالم را به دنیا می‌آورید.از آنجا که دوران بارداری مهم‌ترین و زیباترین و خاطره‌انگیزترین دوران در زندگی هر خانم بشمار می‌رود،

این تصور اشتباه است که اگر نوزادی متولد شود اختلافات حل می‌شوند.این‌چنین نیست; معمولا بعد از بارداری، به دلیل استرس بالا و دغدغه‌ی والدین این اختلافات بیشتر می‌شود.متاسفانه اکنون کودک شماست که با اختلافات شما آسیب می‌بیند.اگر مشکلات بین خود و همسرتان یا مشکلات کاری خود را حل کردید،حالا اقدامات قبل بارداری را انجام دهید.

برای داشتن شرایط بارداری سالم، آمادگی روحی، نکته ای مهم قبل از حاملگی است که متاسفانه گاهی فراموش می شود.داشتن روحیه‌ای خوب و روانی آرام از مقدمات اصلی بارداری است.قبل از اینکه تاثیرات منفی نادیده گرفتن آمادگی روحی قبل از بارداری بر شما و خانواده و حتی نوزادتان تاثیر بگذارد، خودتان را از این نظر آماده کنید.

با خیالی آسوده با شفافیت و آرامی با همسرتان در باره اقدام برای بارداری حرف بزنید.بچه دار شدن مسئله ای نیست که گفتگو در باره آن را به آینده موکول کنید.برنامه ریزی برای باردار شدن مسیر شما را خیلی مشخص تر خواهد کرد.اگر از حرف زدن با همسرتان در این باره نگرانید، دلتان را به دریا بزنید و قبل از باردار شدن با همسرتان صحبت کنید.

برای راحت تر  صحبت کردن بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

با تهیه کتاب در باره آمادگی قبل از حاملگی و خودشناسی و خانواده خیلی بهتر می توانید به نتیجه برسید.2جنبه های مالی پیش از حاملگی۲-ص

شرایط مالی خودتان را قبل از اقدام بارداری در نظر بگیرید و برای دوران حاملگی و زایمان و نوزاد خود برنامه ریزی کنید.برنامه ریزی قبل از بارداری به شرایط مناسب روحی شما کمک می کند.

استرس و اضطراب قبل از بارداری اثرات منفی مخصوصا در زنان به وجود می آورد.استرس و افسردگی یکی از عوامل ناباروری در زنان است.همچنین باعث نامنظم شدن تخمک گذاری و حتی باعث می شود که در یک دوره هورمون هیپوتالاموس درست کار نکند و کلا تخمک ایجاد نشود.

کودکان مادرهایی که استرس دارند خیلی بیشتر گریه می کنند.البته این امر به نوع استرس و اضطراب (همیشگی یا موقتی –  شدید یا خفیف و غیره) شما بستگی دارد.کودکان مادرهایی که استرس دارند خیلی بیشتر گریه می کنند.از این رو به روانشناس خوبی رجوع کنید تا آرامش خود را بدست بیاورید.

برای کاهش استرس می توانید در صفحه ” آهنگ بارداری ” از مجموعه آهنگ های آرام بخش وب سایت توراهی استفاده کنید.

قبل از اقدام بارداری برای انجام آزمایش های روتین قبل از بارداری و معاینات پیش از حاملگی به پزشک مراجعه کنید.معاینات پیش از بارداری به شما کمک می کند تا موارد و داروهای مورد نیاز خود را بشناسید.صرف بعضی از داروها برای اقدام به بارداری و دوران بارداری می تواند مشکل ساز و خطر آفرین باشد.

حداقل ۳ ماه قبل از اقدام برای بارداری بهتر است به پزشک مراجعه کنیم.پزشک با گرفتن یک شرح‌حال دقیق به شما خواهد گفت که اجازه باردارشدن رادارید یا خیر؟

ابتدا پزشک معاینه‌تان می‌کند; برایتان آزمایش سرطان دهانه‌ی رحم یا پاپ اسمیر انجام می‌دهد; تا از عفونت‌های واژینال و مشکلات رحمی آگاهی پیدا کنید.درمان به‌موقع از مشکلات در بارداری پیشگیری شود.یک معاینه دقیق از پستان‌ها توسط پزشک انجام می‌شود.اگر سابقه بیماری سرطان پستان در خانواده شما باشد; ممکن است با توجه به شرایط سنی شما برایتان سونوگرافی یا ماموگرافی درخواست نماید.اگر مشکلی نداشته باشید به شما اجازه‌ی بارداری داده می‌شود.سپس یک سری موارد را بررسی می‌کند که ما در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد.

در مورد تمام داروهای مصرفی و بیماری و مشکلات خود با پزشک مشورت کنید.

قبل از اقدام، اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا مبتلا بودید به پزشک خود اطلاع دهید.اگر در حال حاضر بیماری زمینه‌ای دارید حتماً قبل از مشاوره با پزشک زنان و اقدام به بارداری، با پزشک خودتان در مورد بیماری صحبت کنید.از پزشک خودتان حتماً اجازه بارداری بگیرید.اگر دارویی مصرف می‌کنید حتماً پزشکتان را مطلع کنید; تا دوز و مقدار دارو را برای شما تنظیم یا دارو را قطع کند; چون مصرف بعضی داروها در بارداری تراتوژن‌زا است.بنابراین دوست عزیزی که قصد اقدام به بارداری رادارید، لازم است بیماری‌هایی که داشتید یا دارید رو به پزشک اطلاع دهید. مثل:

ضمناً اگر در حال حاضر دوره‌های پریودی شما نامرتب است، یا مشکلات قاعدگی دارید باید بررسی شوید و درمان شوید.

وجود هر نوع بیماری را در خانواده‌ی خود به پزشک اطلاع دهید. مثل:

پزشک اقدامات لازم را با توجه به سابقه‌ی خانوادگی و خصوصیات جسمی شما انجام می‌دهد.

هر نوع سابقه در حاملگی قبلی مثل:

برای اقدام به بارداری موفق ، سابقه‌ی هر نوع عمل جراحی در قبل یا حاملگی قبلی باید به پزشک اطلاع داده شود. مانند:

هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید می‌تواند بر نتیجه اقدام به باردار شدن شما موثر باشد.بنابراین داروهای مصرفی را باید به پزشک خودتان اطلاع دهید.ممکن است نیاز باشد دارو قطع شود و یا در مورد دوز و مقدار دارو با پزشک معالج خود مشورت کنید.هیچوقت دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.البته از ۳ ماه قبل از بارداری باید قرص فولیک اسید که دوز آن توسط پزشک شما مشخص می‌شود بخورید.قرص یدوفولیک و مولتی‌ویتامین بدون آهن و معمولی هم از داروهایی هستند که برای اقدام به بارداری تاثیر بسیاری دارند.داروهای دیگر در صورت نیاز توسط پزشک شما در خواست می‌شود.قرص فولیک اسید یا یدوفولیک از یکسری مشکلات مثل نقایص لوله‌ی عصبی و مشکلات مغزی و نخاعی جلوگیری می‌کند.

سابقه‌ی مصرف دارو: هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید باید به پزشک خودتان اطلاع دهید ممکن است نیاز باشد دارو قطع شود و یا در مورد دوز و مقدار دارو با پزشک معالج خود مشورت کنید. هیچوقت دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. البته از ۳ ماه قبل از بارداری باید قرص فولیک اسید که دوز آن توسط پزشک شما مشخص می‌شود بخورید یا قرص یدوفولیک و مولتی‌ویتامین بدون آهن و معمولی. داروهای دیگر در صورت نیاز توسط پزشک شما در خواست می‌شود. قرص فولیک اسید یا یدوفولیک از یکسری مشکلات مثل نقایص لوله‌ی عصبی و مشکلات مغزی و نخاعی جلوگیری می‌کند.

حداقل ۳ ماه قبل از بارداری یک سری آزمایشات را انجام دهید.لیست آزمایشات ضروری که از اقدامات ضروری بارداری است عبارتند از:

برای اقدام به باردار شدن داشتن شرایط جسمانی مناسب (شرایط باردار شدن) قبل از بارداری امری مهم است.

آمادگی جسمانی به شما کمک می کند دوران بارداری را بهتر پشت سر بگذارید و بچه سالمی به دنیا بیاورید.

مشاوره تلفنی

مشکلات، سوالات و نگرانی‌های خود را با کارشناس باتجربه و دلسوز درمیان بگذارید.

مشاوره قبل از بارداری برای اقدام

چگونه لقاح موفق داشته باشیم

وزن مناسب احتمال نتیجه‌ي مثبت اقدام به بارداری موفق را افزایش می دهد.اضافه وزن احتمال باردار شدن شما را کم می کند.کاهش وزن نیز باعث  دوره های قاعدگی نامنظم و در نتیجه کاهش احتمال حاملگی می شود.داشتن یک رژیم غذایی مناسب قبل از بارداری کمک چشم گیری به شما خواهد کرد.اغلب زن‌ها خودشان به اندازه‌ی کافی نگران وزنشان هستند; آن‌ها دوست ندارند شخص دیگری هم این موضوع را به آنها بگوید. ولی این نکته مهم است.بارداری در زنانی که زیاد چاق یا لاغر نباشند،راحت‌تر پیش می‌رود.

زنانی قبل از بارداری اضافه‌وزن دارند، بیشتر در معرض خطر دیابت یا فشارخون بالا در دوران بارداری قرار می‌گیرند.خانم‌های چاق هستند یا اضافه وزن دارند، معمولاً احتمال بیشتری دارد که نوزادشان از طریق سزارین به دنیا بیاید.

زنانی که در بارداری کمبود وزن دارند، در معرض به دنیا آوردن نوزادانی بسیار کوچک (کمتر از وزن تولد) هستند.

سعی کنید قبل از بارداری به وزن طبیعی و سالم برسید.تلاش برای کاهش وزن پس از بارداری، حتی باوجود اضافه‌وزن، توصیه نمی‌شود.پس سعی کنید قبل از بارداری با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش به وزن ایده‌آل برسید.

اکثر ما به انواع عفونت‌ها مصون شده‌ایم.چه از طریق ابتلا به بیماری (به‌طور مثال اکثر ما نسبت به آبله‌مرغان مصون شده‌ایم چون وقتی بچه بودیم به آن مبتلا شده‌ایم).این باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن ما نسبت به ویروس آبله مرغان پادتن بسازد؛ که از طریق انجام واکسیناسیون با تزریق واکسن پاتن ساخته می‌شود. عفونت‌های ویروسی مثل سرخجه و ویروس گربه یا toxo قبل از بارداری توسط پزشک بررسی می‌شود.در صورت لازم درمان می‌شود، یا در صورت نیاز واکسینه می‌شوند.اکثر مردم نسبت به سرخک، اوریون، فلج اطفال و دیفتری واکسینه شده‌اند.

بعید است پزشک شما مصونیت شمارا در برابر تمام این بیماری‌ها کنترل کند.بعلاوه این بیماری‌ها، معمولاً عوارض نامطلوبی برای بچه ندارد.اما خطر کمی وجود دارد که ویروس آبله‌مرغان، از مادر به جنین منتقل شود.اگر می‌دانید هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده‌اید به پزشک خود بگویید; تا برای اقدام به بارداری، در مورد امکان واکسیناسیون مشورت کنید.

سیگار کشیدن می تواند مشکلاتی برای بچه دار شدن زوج‌ها به وجود بیاورد.سیگار مشکلاتی را برای مادر و جنین به وجود می آورد و احتمال سقت جنین را بالا می برد.آقایانی که روزانه سیگار می کشند در معرض ناباروری هستند و حتی با این کار به دی‌ان‌ای خود آسیب می رسانند.برعکس سیگار ورزش است که می تواند اسپرم مرد را سالم و بیشتر کند.

چربی بدن شما تاثیر مستقیمی بر تخمک گذاری و باروری در اقدام بارداری دارد.در حالت عادی پنج درصد وزن شما باید از چربی تشکیل شده باشد.چربی بدن شما قبل از بارداری روی هورمون های شما تاثیر دارند و تخمدان شما را تحریک کرده تا تخمک ها را بسازند.

سلامت دندان برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی برای مادر و جنین در زمان بارداری بسیار مهم است.یک دندان خراب برای مدت‌ها می تواند بدون ایجاد مشکلی در دهان شما به کار خود ادامه دهد.اما این روند در بارداری کاملا متفاوت خواهد بود!در دوران بارداری برخی از هورمون‌ها افزایش یافته و موجب می شوند تا تخریب و فساد دندان خراب سرعت بیشتری پیدا کند.

عفونت دهان رابطه مستقیمی با زایمان زودرس دارد. به همین خاطر می تواند برای جنین خطری جدی باشد.برای جلوگیری از زایمان زودرس و زایمان راحت‌تر آموزش ورزش کگل در بارداری را مطالعه کنید.قبل از اقدام به بارداری حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا از سلامت دندان خود مطمئن شوید.

اسید فولیک قبل از بارداری بیشتر برای جلوگیری از وجود نقض و بیماری در نوزاد است.اسید فولیک  مقدار مشخص شده‌ای از ویتامین برای سلامت سیستم عصبی جنین است.فولات یا فولیک‌اسید نام‌های دیگری هستند که گاهی از آن‌ها استفاده می‌شوند.هرچیز مفیدی در صورتی که بیش از اندازه استفاده شده ممکن است برای شما مضر باشد،

در استفاده از هر گونه دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.درباره ویتامین اسید فولیک و زمان مصرف یا خوردن بیش‌از اندازه اسیدفولیک و مطالبی دیگر در باره فولیک اسید در مقاله ” ویتامین‌های قبل از بارداری” نوشته شده است.

برای زنگ تفریح به موسیقی های آرام پیانو گوش کنید.آهنگ بارداری( مجموعه آهنگ های آرام ): موسیقی بارداریدر این قسمت از توراهی آهنگ های آرام و ساده را برای آرامش مادران و جنین در بارداری جمع‌آوری می‌کنیم.

شما برای بارداری موفق و عبور از دوران بارداری با موفقیت باید بدن خود را با خوراک مناسب تقویت کنید.هر چه زودتر بهتر است مشکلات دستگاه گوارشی خود را برطرف کنید.بعضی مواد مورد نیاز شما برای آمادگی قبل از بارداری مانند:

و دیگر مواد مورد نیاز بدن برای بارداری هستند.

خوراک مورد نیاز بدن با معرفی میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و غیره را همراه با توضیحات در قالب یک مطلب در سایت توراهی قرار داده شده; برای خواندن آن روی عنوان همین پاراگراف (۷- تغذیه قبل بارداری) در بالا کلیک کنید.

تغذیه قبل برای بارداری برای زن و قدرت باروری مرد به یک اندازه مهم است.اگر می خواهید بچه‌ای سالم به دنیا بیاورید باید رژیم غذایی مناسبی برای این دوران در نظر بگیرید.تغذیه مناسب در هنگام اقدام بارداری از هر زمانی تاثیرگذارتر است.تغذیه درست قبل از باردار شدن روی دوران بارداری، زایمان و رشد جنین تاثیرگذار خواهد بود.

اگر الکل می نوشید، مصرف الکل را به طور کامل قطع کنید.کافئین را از رژیم غذایی خود خارج کنید و به جای آن از دم نوش های طبیعی(با مشورت پزشک) استفاده کنید.

مصرف سویا را تا جایی که برایتان امکان دارد کاهش دهید چرا که ممکن است باعث کاهش شدید قدرت باروری مادر شود.به هیچ وجه گوشت نیمه پخته نخورید، مطمئن شوید که گوشتی که می خورید کاملا به خوبی پخته شده است.لوبیا و آجیل و بعضی دانه های گیاهی می تواند جایگزین خوبی برای جیره پروتئین در تغذیه شما باشند.میوه‌ها سبزیجات غلات سبوس دار و حبوبات سرشار از فیبر هستند که هورمون های شما را تنظیم می کنند.

کربوهیدرات موجود در بعضی از مواد غذایی می توانند باعث ناباروری شوند.از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنید. از کسنرو‌ها و مواد غذایی منجمد بپرهیزید.صبحانه بیشتر و کاملی میل نمایید.

این سؤال ممکن است برایتان پیش آید:چه مدت پس از ترک جلوگیری باردار می‌شوید؟ بیشتر مواقع بستگی دارد به روشی که برای جلوگیری استفاده می‌کنید.برای مثال داروهای هورمونی مثل قرص‌ها زمان بیشتری لازم دارد تا از بدن شما خارج شوند.تخمک گذاری ممکن است در زمان بسیار کوتاهی چند هفته یا چند روز پس از قطع قرص انجام شود.

هیچ قانونی وجود ندارد که مشخص کند که پس از قطع جلوگیری چه مدت باید صبر کنید تا باردار شوید.در حقیقت می‌توانید بلافاصله برای باردار شدن اقدام کنید.اگر مستعد بارداری باشید احتمالاً در اولین اقدام باردار می‌شوید.اما به خاطر داشته باشید اگر دوره‌ی قاعدگی شما نامنظم باشد، ممکن است هر ماه تخمک گذاری انجام نشود; و مشکل را می‌توان در زمان آمیزش شما را برای بارداری تعیین کرد.

ورزش سبک قبل از بارداری باعث افزایش احتمال لقاح پذیری و باروری می شود.مخصوصا اگر اضافه وزن داشته باشید یا تخمدان شما پلی کیستیک باشد.اگر ورزش را برای خود به یک عادت روزانه تبدیل کردید، دوران بارداری بهتری را تجربه خواهید کرد.

سلامت بدن مادر ارتباط مستقیمی با سلامت جنین دارد.بنابراین از همین امروز ورزش کردن را شروع کنید. ورزش‌هایی را انتخاب کنید که از انجام آن‌ها لذت می برید.برای سلامتی ورزش کنید نه برای کاهش وزن، زیرا زمان اقدام بارداری وقت مناسبی برای چربی سوزی نیست.

یادتان باشد در بارداری بدون مشورت با پزشک ورزش نکنید،برخی ورزش‌ها و حرکات بدنی سنگین می‌تواند موجب سقط‌جنین گردد.

√ ورزش در بارداری √ هدیه‌ای برای مارد و جنین

اگر دنبال راههای افزایش شانس برای بارداری سریع فکر می‌کنید; باید زمان تخمک گذاری خودتان را تشخیص دهید.زمان تخمک گذاری یک یا چند تخمک از تخمدان زنان جدا می شود و بهترین شرایط و زمان مناسب برای لقاح به وجود می آید.در هر دوره پروید (قاعدگی) تخمک شروع به وجود آمده و شروع به رشد می کند.هنگامی که به رشد کافی رسید از تخمدان جدا شده با سرعت به طرف لوله فالوپ در زهدان (رحم) به حرکت در می آید.

برای بالا بردن احتمال حاملگی و لقاح باید بتوانید زمان تخمک گذاری خود را تشخیص دهید.بدن شما در هنگام تخمک گذاری تغییرات فیزیکی و هورمونی را تجربه می کند.این تغییرات به شما کمک خواهند کرد تا زمان تخمک گذاری خود را پیدا می کنید.امروزه شما با استفاده از کیت های تشخیص تخمک گذاری هم می توانید استفاده کنید.

از دو روز قبل و یک روز بعد از تخمک گذاری، اقدام به بارداری کنید.← علائم بارداری قبل از پریود → را مطالعه کنید.

نزدیکی روشی طبیعی برای ادامه نسل انسان‌ها می‌باشد.

بعضی از زنان بدون هیچ برنامه و آمادگی به صورت اتفاقی، بعد از رابطه جنسی و آمیزش حامله می شوند، بعضی دیگر مدت‌ها تلاش می‌کنند، برنامه‌ریزی می‌کنند، اما باز هم خیلی سخت باردار می‌شوند.به گفته متخصصان تعداد دفعات نزدیکی در یک زوج سالم دو تا سه بار در هفته است.

یادتان باشد که نزدیکی در زمان تخم گذاری بسیار موثر تر است.هرچند هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات نزدیکی هنگام اقدام بارداری وجود ندارد، اما دفعات زیاد و پی در پی گاهی می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد.

درباره نزدیکی در بارداری  بیشتر بدانید.

مثلا آقایانی که کم اسپرم هستند در صورت زیاد شدن تعداد دفعات نزدیکی، اسپرم آقایان کم می شود و باعث جلوگیری از بارداری می شود.سعی کنید عمل نزدیکی را صرفا برای بچه دار شدن انجام ندهید، لذت، عشق و محبت می توانند در بارداری شما تاثیرگذار باشند.

حالات و روش‌های مختلفی برای نزدیکی وجود دارد، بعضی از آنها شانس بارداری را افزایش می دهند و بعضی دیگر احتمال حاملگی را کم می کنند.اگر در این مورد احساس می‌کنید مشکلی دارید، حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.

یک انیمیشن زیبا از حرکت اسپرم به طرف تخمک بعد از اقدام بارداری ⇓

بهتر است قبل از بارداری اطلاعاتی در این باره داشته باشیم.اتفاق بعد از نزدیکی یا مراحل لقاح را با هم مرور می کنیم.اسپرم‌ها از دهانه رحم به داخل رحم وارد می شوند، سپس به طرف لوله رحم حرکت می کنند.

کافی است یکی از اسپرم‌ها بعد از ورود به لوله رحم به تخمک برسد و وارد آن شود تا تخمک را بارور کند.بلافاصله بعد از ورود اسپرم به تخمک، دیواره تخمک تغییر شکل داده و هیچی اسپرم دیگری نمی تواند وارد آن شود.

تا اینجا ۱۱ مورد از مراحل اقدامات قبل از بارداری را با هم مرور کردیم.

در لحظه‌ی ورود اسپرم به تخمک جنسیت جنین تعیین می شود.اسپرمی که دارای کروموزوم Y باشد (پسر) و اسپرمی که کروموزوم X داشته باشد (دختر)

سه تا چهار روز تخمک در لوله رحم باقی می ماند، اما در تخمک بارور شده بعد از ۲۴ ساعت با سرعت شروع به تقسیم سلولی می کند.تخمک بارور شده به (بلاستوسیست) تبدیل می شود. بعد از چند روز تقسیم سلولی در لوله رحم حرکت خود را به رحم آغاز می کند.تقسیم سلولی همچنان ادامه دارد. مدتی بعد بلاستوسیست به دیواره رحم می چسبد. (لانه گزینی)

لکه بینی یا خونریزی کم به همین علت رخ می دهد.لطفا برای  حمایت از ما طریق یکی از آیکون های شبکه اجتماعی زیر این مطلب را به اشتراک بگذارید.

نوشته شده توسط وب سایت “توراهی” و “ویکیپدیا“

نویسنده:

کاملترین مطلب قبل بارداری که من دیدم اینجا بود ممنون

واقعا عالی بود.

نظر دادن شما به ما انرژی می‌دهد، سپاس فراوان.

مطالبتون مفید و عالی بود

ممنون از توجه و محبت شما.

واقعا مطالبی خوبی بود ممنون

سپاس بی‌کران از توجه شما

سلام خیلی عالی بود .فقط میخواستم بدونم نزدیکی بعد از پریودی میتونه احتمال بارداری رو افزایش بده

خیلی عالیه واقعا ممنونم ولی میشه بگید آیا استفاده از قرص نیتروفورانتوئین و قرص واژینال تریپل سولفا در زمان اقدام به بارداری مشکلی ایجاد نمیکنه

خیلی خوب بود..سپاس بیکران

سلام لطفا زود جواب منو بدین آیا استفاده از قرص نیتروفورانتوئین و قرص واژینال تریپل سولفا در زمان اقدام به بارداری ملنع بارداری میشه

خیلی خوب وعالی بود ممنون

خیلی عالی بود ممنون

عالی

من همه آزمايشاروانجام دادم همه خوب بودن اما هنوز باردارنشدم چكاركنم؟؟

تا دو سال تلاش برای بارداری عادیه خانم عزیز

حجامت عام انجام بده اگه مشگلی نداری.یکی از دوستام ۶ماه بود که اقدام میکردومشکلی نداشت ولی باردارنمیشد .سه دفعه قبل ازتخمک گذاریش بادکش تخمدان انجام داد ویک بارحجامت عام هم خودش هم همسرش وهمون ماه باردارشد

من تقریبا یه هفته قبل پریودیم اقدام کردم احتمال بارداری تو اون دوره وجود داره؟

بله، اما هر چقدر اقدام به بارداری نزدیک و در زمان تخمک‌گذاری باشد، احتمال بارداری بیشتر است.

الهی هرکی بچه میخواد خداوند بهشون بچه های سالم وصالح بده.مرسی ازمطالبتون جامع وعالی

مطالبتون خيلي مفيد و كامل بود عالي…ولي ميشه بگيد كسيكه ميخواد اقدام به بارداري كنه بايد ورزشي مثه اروبيك رو كنار بذاره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام، من ٤ ، ٥ روز بعد از إتمام پريوديم اقدام به بارداري كردم، احتمال بارداري چقد هستش؟ ممنون از شما

شستو شوی بدن با جوش شیرین چقد برای پسر دار شدن تاثیر داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام مطالبتون بسیار کامل و مفید بود و پاسخگوی ۹۰ درصد سوالات بنده بود از زحمات شما بسیار سپاسگزارم

سلام Eli عزیز، خرسندیم و افتخار می‌کنیم که شما از مطالبمون راضی هستید.

من ۷ روز بعد از اقدام به بارداری پریود شدم علت چیست؟ میشه زودتر جواب منو بدید.

سلام، لطفا از ایمیل معتبر استفاده کنید تا سوال شما در باره اقدام به بارداری بلافاصله برای کارشناس بارداری ارسال بشه.

مقدار خونریزی چقدر بوده است ؟ روز چندم ؟ عفونت واژینال ندارید؟

سلام وقت بخیر. خانومی هستم 27 ساله. میگرن دارم به تازگی برای درمان میگرن اقدام کردم ولی پزشک معالجم اجازه بارداری نمیدن. من برای اولین بارداری میخوام اقدام کنم و نگران بالا رفتن سنم هستم. همسرم هم 29 ساله است. چه مدت دیگه باید برای بارداری صبر کنم؟

خسته نباشید. من سه زایمان سزارین داشتم که متاسفانه سومی عمرش به دنیا نبود ازاون سال که دقیقا سه سال میشه اقدام به بارداری کردم ولی متاسفانه منفی بوده دیگه واقعا نا امید شدم خواهش میکنم کمکم کنید

سلام عزیزم نگران نباشید چون ۳ بارداری داشتید شانس باردار شدن شما بسیار بالاست ومشکل نازایی ندارید یکی از علتهای باردار نشدن شما ممکن است استرس باشد ولی بهتر است جهت مشاوره به پزشک زنان مراجعه کنید

چچه موقع تخمک گزاری انجام می شود

چگونه‌می‌توانم‌از‌عفونت‌جلوگیری‌کنم

سلام من خیلی از علائم بارداری مثل حالت تهوع و زیر دل درد دارم و ۲روزهم از پریودم گذشته ازمایش بتا دادم نتیجه ۳.۶ این یعنی چی ؟ اگر باردار نیستم مگه نباید بتا ۱باشه چرا ۳.۶؟ ممنونم از راهنمایی و مطالبتون

سلام وقتی پریود میشم دلم خیلی درد میکنه میخاستم بدونم که مشکلش چیه؟؟؟؟؟؟

سلام عزیزم من هیچ اطلاعاتی از سن و شروع قاعدگی و سایر موارد ندارم لطفا جهت مشاوره ودادن شرح حال کامل جهت مشاوره با مساوره توراهی تماس بگیرید 0905628310

چوخ ساغول عالی بود

واقعا مطالب های خوبی بود یه سوال دارم چه کاری انجام بدم استرسم درهنگام رابطه جنسی از بین بره؟

خوردن یک لیوان شربت عسل با گلاب زیاد و فکر کردن به چیزهای خوب و دور کردن افکار منفی با مدیریت ذهن.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

اشتراک در خبرنامه توراهی: مطالب مفید سایت بارداری

ویدئو، عکس و مطالب جذاب در رابطه با سلامت زنان و نوزاد را در شبکه‌های اجتماعی توراهی دنبال کنید.

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

در یک نگاه

ای وی اف چیست؟ ای وی اف یا لقاح مصنوعی فرایند پیچیده ای است که در درمان ناباروری مورد توجه قرار دارد. در طول انجام ای وی اف تخمک های بالغ از تخمدان ها بازیابی شده و در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم ترکیب می شوند. سپس رویان های ایجاد شده در رحم قرار داده می شوند. یک چرخه ای وی اف حدود دو هفته زمان خواهد برد. ای وی اف موثرترین فرم تکنولوژی های کمک باروری می باشد. ای وی اف می تواند با استفاده از تخمک های خود فرد یا با استفاده از تخمک و اسپرم اهدایی انجام شود. در برخی موارد ای وی اف، ممکن است از رحم اجاره ای نیز استفاده شود. شانس ای وی اف موفق و تولد فرزندانی سالم بستگی به فاکتورهای متعددی مانند سن و علت ناباروری دارد. علاوه بر این ای وی اف فرایندی زمان بر، پر هزینه و تهاجمی خواهد بود. اگر در طول فرایند ای وی اف بیش از یک رویان در رحم قرار داده شود احتمال داشتن چند جنین و بارداری دو قلو افزایش می یابد. متخصص نازایی شما را در درک چگونگی انجام ای وی اف و خطرات ای وی اف یاری خواهد داد. در مقاله پیش رو توضیحات کامل در مورد چگونگی IVF داده میشود.

در IVF می توان از موارد زیر استفاده کرد:

چرا آی وی اف انجام می شود؟

IVF به افرادی که دارای ناباروری هستند و می خواهند نوزاد داشته باشند کمک می کند. IVF گران و تهاجمی است، بنابراین زوج ها اغلب دیگر روش های باروری را امتحان می کنند. روش های دیگر شامل مصرف داروهای باروری یا تلقیح داخل رحمی می باشد. در طی این مراحل، پزشک اسپرم را مستقیما به رحم زن انتقال می دهد. مشکلات نازایی که منجر به استفاده از آی وی اف می شود عبارتند از:چگونه لقاح موفق داشته باشیم

چگونه می توانم برای آی وی اف آماده شوم؟

قبل از شروع آی وی اف، خانم ها برای اولین بار آزمایش تخمدان را انجام می دهند. این آزمایش شامل گرفتن نمونه خون و آزمایش آن برای سطح هورمون تحریک کننده فولیکول است. نتایج این آزمایش اطلاعات مربوط به اندازه و کیفیت تخمک شما را به پزشک می دهد. دکتر همچنین رحم شما را بررسی خواهد کرد. این بررسی شامل انجام سونوگرافی می باشد، که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویر رحم استفاده می کند. پزشک همچنین می تواند از طریق مهبل و رحم یک نشانگر را وارد کند. این آزمایش ها می تواند سلامت رحم شما را نشان دهد و به پزشک کمک کند که بهترین راه برای لقاح انتخاب کند. مردان نیاز به آزمایش اسپرم دارند. این آزمایش شامل استفاده از نمونه منی است که آزمایشگاه برای تعداد، اندازه و شکل اسپرم تجزیه و تحلیل خواهد کرد. اگر اسپرم ضعیف یا آسیب دیده باشد، یک عملیات به نام Intracytoplasmic sperm injection )ICSI)  ممکن است ضروری باشد. در ICSI، تکنسین اسپرم را به طور مستقیم به تخمک تزریق می کند. ICSI ( بارداری با روش میکرواینجکشن (ICSI)) می تواند بخشی از روند IVF باشد.  انتخاب IVF یک تصمیم شخصی است. اما باید به عوامل مختلف توجه داشت.

ویدئو انجام IVF

یک زن به طور معمول در طی هر دوره قاعدگی یک تخمک تولید می کند. با این حال، IVF نیاز به چند تخمک دارد. استفاده از تخمک های متعدد، شانس لقاح را افزایش می دهد. داروهای باروری برای افزایش تولید تخمک ها استفاده می شود (کلومیفن : داروی رایج داروی تحریک کننده تخمک گذاری). در طی این مدت، پزشک آزمایش خون و سونوگرافی را به طور منظم برای نظارت بر تولید تخمک انجام می دهد. در طی این مرحله، خانم سونوگرافی واژینال انجام می دهد تا تخمدان ها و آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون استفاده شود .

جراحی کوچک، به نام آسپیراسیون فولیکول، برای برداشتن تخمک از بدن زن انجام می شود.  جراحی اغلب به عنوان یک روش سرپایی در مطب دکتر انجام می شود. به مادر دارو داده می شود تا در طول درمان احساس درد نکند. با استفاده از تصاویر سونوگرافی به عنوان راهنما، پزشک یک سوزن نازک را از طریق مهبل و داخل تخمدان و کیسه های (فولیکول ها) حاوی تخمک قرار می دهد. سوزن به یک دستگاه مکش متصل شده است، که تخمک و مایع هر فولیکول را بیرون می کشد. این روش برای تخمدان دیگر نیز تکرار می شود. ممکن است بعضی از این کار گرفتگی هایی وجود داشته باشد، اما در عرض یک روز از بین می رود.  در موارد نادر، ممکن است لازم باشد که لاپاروسکوپی لگن برای برداشتن تخمک مورد نیاز باشد. اگر یک زن نتواند تخمک تولید کند، ممکن است تخمک اهدایی استفاده شود.

مرد نیز باید یک نمونه اسپرم به پزشک بدهد. تکنسین اسپرم را با تخمک در ظرف مخلوط می کند. اگر نطفه تولید نشود، ممکن است پزشک از ICSI استفاده کند.

پزشک تخمک های بارور را کنترل می کند تا اطمینان حاصل شود که آنها تقسیم و توسعه می یابند. نطفه ها در این زمان ممکن است برای شرایط ژنتیکی آزمایش شوند. هنگامی که تخمک تخمگذاری شده تقسیم می شود، نطفه تشکیل می شود. کارکنان آزمایشگاه به طور مرتب جنین را بررسی می کنند تا مطمئن شود که در حال رشد است. در حدود 5 روز، یک نطفه طبیعی دارای چندین سلول است که به طور فعال تقسیم می شوند. زوجهایی که خطر ابتلا به اختلال ژنتیکی (ارثی) انتقالی به جنین دارند ممکن است تشخیص ژنتیکی قبل از لقاح را انجام دهند. این عمل حدود 3 تا 4 روز پس از لقاح انجام می شود. دانشمندان آزمایشگاه یک سلول تک سلولی را از هر جنین برداشته و مواد را برای اختلالات ژنتیکی خاص بررسی میکنند.  طبق گزارش انجمن آمریکایی پزشکی باروری، PGD (روش PGD چیست + چگونگی انجام) می تواند به والدین کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام جنین برای ایمپلنت استفاده شود. این کار احتمال انتقال اختلال به کودک را کاهش می دهد. این تکنیک بحث برانگیز است و در همه مراکز ارائه نمی شود.

پس از انتقال نطفه، می توانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. با این حال، تخمدانها ممکن است هنوز بزرگ شوند. بهتر است از فعالیت شدید بپرهیزید. عوارض جانبی معمول عبارتند از:

حدود 12 روز تا دو هفته پس از بازیابی تخمک، پزشک نمونه ای از خون را برای تشخیص اینکه آیا شما حامله هستید، آزمایش می کند:

1-  سن مادر: هر چقدر مادر جوانتر باشد، احتمال بارداری و زایمان جنین سالم با استفاده از تخمک در طول IVF بیشتر می باشد. زنانی که سن 41 سال و بالاتر دارند اغلب توصیه می شود از تخمک های اهدا کننده در IVF برای افزایش شانس موفقیت استفاده کنند. 2-  وضعیت نطفه: انتقال نطفه هایی که بیشتر رشد کرده اند احتمال بارداری را افزایش میدهد. البته تمام نطفه ها به خوبی رشد نمی کنند. با پزشک یا سایر متخصصان صحبت کنید. 3-  سابقه باروری: در زنانی که قبلا باردار شده اند احتمال بارداری با استفاده از IVF بیشتر است. میزان موفقیت برای زنانی که قبلا IVF را چندین بار استفاده کرده اند، اما باردار نشده اند کمتر است. 4-  علت ناباروری: داشتن تخمک نرمال، شانس بارداری با استفاده از IVF را افزایش می دهد. زنان مبتلا به آندومتریوز شدید کمتر از زنان مبتلا به ناباروری غیرقابل توصیف قادر به باردار شدن با IVF هستند. 5-  عوامل شیوه زندگی:  زنانی که سیگار می کشند معمولا تخمک های کمتری را در طول IVF بازیابی می کنند و ممکن است سقط داشته باشند. سیگار کشیدن می تواند احتمال موفقیت زن را با استفاده از IVF 50 درصد کاهش دهد. چاقی می تواند شانس بارداری و داشتن یک نوزاد را کاهش دهد. استفاده از الکل، داروهای تفریحی، کافئین بیش از حد و داروهای خاص نیز می تواند مضر باشد.

میزان موفقیت درمانگاه های IVF بستگی به عوامل متعددی از قبیل تاریخ باروری، سن مادر، علت ناباروری و عوامل سبک زندگی است. در ایالات متحده، نرخ تولد برای هر دوره چرخه IVF تقریبا:

همانند بسیاری از روش های پزشکی، خطرات احتمالی وجود دارد.

سوالات متداول

تعداد انتقال جنین معمولا به تعداد تخمک های جمع آوری شده و سن مادر بستگی دارد. همانطور که میزان لانه گزینی با افزایش سن کاهش می یابد، تخمک های بیشتر بسته به سن، تخمک گذاری می شوند تا امکان لانه گزینی را افزایش دهند. با این حال، تعداد بیشتری از تخمک های منتقل شده، احتمال بارداری چندقلو را افزایش می دهد. 

تعداد نطفه منتقل شده معمولا بر اساس سن و تعداد تخمک بازیابی شده می باشد. از آنجا که میزان لانه گزینی (چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود) برای زنان مسن پایین تر است، معمولا بیشتر نطفه ها منتقل می شوند – به جز زنانی که از تخمک های اهدا کننده استفاده می کنند. اکثر پزشکان از دستورالعمل های خاص برای جلوگیری از حاملگی چندقلو بالاتر از سه قلو استفاده می کنند.

نطفه های اضافی می توانند چندین سال یخ زده و ذخیره شوند. همه جنین ها در فرآیند انجماد نجات نمی یابند اما اکثر آنها زنده می مانند. فریز کردن می تواند باعث شود چرخه های آینده IVF ارزان تر و کمتر تهاجمی باشد. با این حال، میزان تولد نطفه های یخ زده کمی کمتر از نطفه های تازه است. ممکن است بخواهید نطفه های یخ زده استفاده نشده را به یک زن و شوهر دیگر یا یک مرکز تحقیقاتی بفروشید. همچنین می توانید نطفه های استفاده نشده را از بین ببرید.

گر بیش از یک نطفه به رحم منتقل شود، ای وی اف می تواند منجر به حاملگی چندقلو شود – که برای شما و نوزادان شما خطرناک است. 

شواهدی مبنی بر تخریب تخمدان به دنبال لاپاروسکپی یا خارج کردن تخمک از تخمدان همراه با سونوگرافی در دست نیست. در عوض گزارش‌هایی نشان داده است، که به دنبال بیوپسی تخمدان، در زوج‌هایی که مدت طولانی نازا بوده‌اند، حاملگی رخ داده است.

نه، به‌طور معمول. اما جراح باید بتواند برای ورود سوزن در محل مناسب برای خروج تخمک، به‌وسیله سونوگرافی یا روش‌های جراحی، فولیکول را ببیند.

در این صورت امکان خارج کردن تخمک از تخمدان وجود نخواهد داشت و به همین علت است که در طول دوره ‌آی.وی.اف تیم پزشکی با بررسی سطح خونی هورمون‌ها، به طور دقیق از تخمک گذاری زودرس جلوگیری می‌کنند.

بله، معمولا به‌دلیل زخمی که در نتیجه سوراخ کردن دیواره مهبل توسط سوزنی که فولیکول را خارج می‌کند، ایجاد می‌شود؛ لکه‌بینی بعد از خروج تخمک رخ می‌دهد. لکه‌بینی به‌صورت خون روشن از مهبل ۴۲تا ۸۴ ساعت پس از خروج تخمک رخ می‌دهد. اگر خونریزی به حدی باشد که بتواند نوار بهداشتی را آغشته به خون کند، باید فورا به پزشک مراجعه شود.

این امر به شخص بستگی دارد. اولین دلیل برای به تاخیر انداختن آن، ارائه فرصتی به بیمار برای بازگشت دوره ماهانه طبیعی است که حدود ۲ تا ۳ دوره ماهانه طول می‌کشد.

تعداد مشخص و محدودیت خاصی وجود ندارد. این مسئله به تصمیم زوج و پزشک آنها بستگی دارد.

پیشنهاد ما این است که مرد حداقل ۸۴ ساعت قبل از زمان خارج کردن سلول‌های، جنسی از انزال خودداری کند (اما نه بیش از ۵ تا ۶ روز)! این احتیاط سبب می‌شود که نمونه مایع منی گرفته شده برایآی.وی.اف، بیشترین تعداد اسپرم سالم و متحرک را داشته باشد.

با وجود اینکه زمان پرهیز از مقاربت جنسی برای پیشگیری از تخریب سلول جنینی تعیین نشده اغلب پزشکان حداقل ۲ تا ۳ هفته پرهیز از مقاربت را پیشنهاد می‌کنند. از نظر تئوریک، انقباضات رحم که به دنبال اوج لذت جنسی (ارگاسم) رخ می‌دهد، می‌تواند برای مراحل اول لانه‌گزینی جنین در رحم مزاحمت ایجاد کند. با این وجود نزدیکی در شب قبل از انتقال جنین توصیه می‌شود چرا که بعضی پزشکان معتقدند این‌کار شانس حاملگی را افزایش می‌دهد.

ر ۲ هفته‌ای که بعد از انتقال جنین، مادر در انتظار رسیدن وقت تثبیت حاملگی است، لکه‌بینی می‌تواند به چند معنی باشد: اول اینکه جنین لانه‌گزینی کرده است. دوم اینکه یکی از جنین‌ها لانه‌گزینی کرده در حالی‌که دیگری جدا شده است. سوم اینکه زمان خونریزی ماهانه رسیده و مادر حامله نیست. همیشه و در هر سه حالت در هنگام لکه‌بینی باید به پزشک اطلاع داد. حتی زمانی‌که لکه‌بینی شدید است، لازم است تست حاملگی انجام شود.

حاملگی با هیچ‌گونه علامت خاصی از جمله تهوع، علایم مشابه عادت ماهانه و… ثابت نمی‌شود. بلکه باید تست حاملگی انجام گیرد. تست خون حدود ۳۱ روز بعد از آسپیراسیون و انتقال جنین و سونوگرافی ۰۳ تا ۰۴ روز بعد از آسپراسیون، حاملگی را اثبات می‌کند.

بله، ۵۲ درصد حاملگی‌ها به‌دنبال‌آی.وی.اف دوقلو هستند (به‌طور طبیعی در جامعه این مقدار یک هشتادم است) در مورد سه‌قلوها احتمال ۲تا۳درصد است.

توصیه می شود حدود ۴۲ ساعت بعد از انتقال جنین به رحم، زن کاملا بی‌حرکت باقی بماند. از ورزش‌های شدید مانند دویدن، اسب سواری و شناو … تا زمان تثبیت حاملگی باید خودداری کرد. اما انجام سایر فعالیت‌های روزانه منعی ندارد.

چگونه، مسیری برای یادگیری هر چیزی است که شما به دنبال آن هستید.ما به شما کمک می کنیم که زندگی بهتری داشته باشید.
هیچ محدودیتی در چگونه برای موضوع وجود ندارد و مقالات در طیف وسیعی از عناوین نوشته می شود.
به زودی ویژگی ها و امکانات جدیدی به چگونه اضافه خواهد شد.منتظر سورپرایز های ما باشید…

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 

چگونه لقاح موفق داشته باشیم

سایت چگونه، مسیری برای یادگیری هر چیزی است که شما به دنبال آن هستید.ما به شما کمک می کنیم که زندگی بهتری داشته باشید. هیچ محدودیتی در چگونه برای موضوع وجود ندارد و مقالات در طیف وسیعی از عناوین نوشته می شود. به زودی ویژگی ها و امکانات جدیدی به چگونه اضافه خواهد شد.منتظر سورپرایز های ما باشید…

آیا کرونا از طریق رابطه‌‌ٔ جنسی منتقل می‌‌شود؟ چطور در دوران کرونا رابطهٔ جنسی داشته باشیم؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها آشنا شوید….

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

شروع زایمان علائمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. از زمان شروع نشانه‌های زایمان تا خارج شدن نوزاد ممکن است نزدیک به ۲۰ ساعت طول بکشد. این نشانه…

آمدنتان همراه نوزاد به خانه، برای شما و همسرتان یک لحظۀ زیبا و به‌یادماندنی است. شما مادر و همسرتان پدر شده‌اید. اولین روز حضور نوزاد در خانه برای…چگونه لقاح موفق داشته باشیم

تغذیهٔ خوب برای رشد ذهنی و جسمی کودک شما بسیار مهم است و پس از تولد نوزاد، لازم است افزایش وزن و وزن‌گیری او به دقت توسط یک پزشک اطفال مورد اعتماد…

بسیاری از والدین نگران این موضوع هستند که آیا کودک شیرخوارشان نسبت به سنش بزرگ‌تر است یا کوچک‌تر. سازمان بهداشت جهانی برای کودکان زیر یک سال داد‌ه…

شما نمی‌توانید کودک دو سالهٔ خود را متقاعد و راضی کنید که موقع غذا خوردن دهانش را ببندد تا غذا از آن بیرون نریزد یا دچار خفگی نشود، اما اگر روی…

فرض کنید دختر چهار ساله‌تان از شما بخواهد که برایش لوازم آرایش بخرید یا ماتیکتان را به او بدهید تا روی لبش بزند، شما هم درخواستش را رد می‌کنید، بعد…

سندرم التهابی چند سیستمی یا سندرم میس می‌تواند به دنبال واکنش نسبت به کووید ۱۹ در بدن برخی اطفال و کودکان ایجاد ‌شود. سندرم میس بیماری است که در آن…

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چه زمانی باید زایمان سزارین را انتخاب کنید؟ در این ویدیو، خانم نیلوفر قاسمی، کارشناس ارشد مامایی و مدیر…

کودکتان پس از تولدش می‌تواند گهواره، تخت یا هر دو را در دو زمان مشخص یعنی برای چند ماه اول، یک گهواره و سپس یک تختخواب داشته باشد. در واقع این شما…

برخی از زنان برای باردار شدن و تولد کودکشان در زمان مشخصی برنامه‌ریزی نمی‌کنند، اما برخی از زنان تمایل دارند که کودکشان در زمان خاصی از سال به دنیا بیاید. برای این کار لازم است که پیش از اقدام، شما و همسرتان آمادگی کافی برای بارداری را داشته باشید. یکی از اقدامات مهم برای این برنامه‌ریزی داشتن یک اپلیکیشن دقیق برای باردار شدن است که شما می‌توانید همیشه آن را همراه خود در گوشی موبایلتان داشته باشید. این اپلیکیشن همچنین بارداری هفته به هفته و رشد هفته به هفتهٔ جنین را با تصویر در اختیار شما می‌گذارد و با اطلاع دادن زمان مشخص انجام آزمایشات و غربالگری‌های بارداری کمک می‌کند تا دوران بارداری راحت‌تری را پشت سر بگذارید. در این مطلب با شناخت راه‌های افزایش شانس یک بارداری سریع و سالم، در زمان دلخواهتان آشنا شوید.

قبل از باردار شدن، زمینه را برای یک بارداری سالم فراهم کنید. در شرایطی که بدن شما مشکلی نداشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بارداری موفقی را تجربه کنید. بهتر است قبل از اقدام به بارداری یک وقت ملاقات با پزشک زنان و زایمان هماهنگ کنید تا وضعیت سلامت جسمی شما بررسی شود. در این جلسات، معمولاً آزمایش‌هایی برای شما درخواست داده می‌شود و همچنین فولیک اسید و سایر مکمل‌های مورد نیاز بارداری برای شما تجویز خواهد شد. در معاینات قبل از بارداری، دربارۀ داروهای مصرفی خود با پزشکتان صحبت کنید. مطمئن شوید که استفاده از آنها در باروری یا دوران بارداری شما تأثیری ندارد و بی‌خطر است. ملاقات با پزشک پیش از بارداری می‌تواند به شانس شما برای داشتن یک بارداری سالم کمک کند. در صورت امکان، لازم است که این جلسات را با همسر خود بروید، چون پزشک برای تکمیل پروندۀ سلامت شما نیاز به اطلاعاتی در مورد همسر شما نیز خواهد داشت. همچنین در صورت وجود هر نوع مشکلی پزشک می‌تواند سریع‌تر نسبت به رفع و درمان آن اقدام کند. مجموعۀ این اقدامات می‌تواند در افزایش شانس باردار شدن شما در زمان دلخواه مؤثر باشد.

هنگامی که در تلاش برای باردار شدن هستید، غذاهای مغذی بخورید. وزن خود را در محدودۀ سالم حفظ کنید. ورزش منظم داشته باشید و سعی کنید هر عادت بدی مانند مصرف سیگار و قلیان، نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر را ترک کنید. بهتر است در دوران اقدام برای بارداری، میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌ها را تا حد امکان کاهش دهید. قهوه، چای و نوشابه حاوی کافئین است و پزشکان توصیه می‌کنند زمانی که برای بارداری اقدام می‌کنید، قهوه مصرف نکنید. مصرف مکمل‌های تجویزی توسط پزشک، در سه ماه پیش از بارداری می‌تواند به افزایش قدرت باروری شما و همچنین کاهش مشکلات احتمالی در بارداری کمک کند. اگر حداقل یک ماه پیش از اقدام به بارداری، مصرف فولیک اسید را شروع کنید، احتمال بروز برخی از نقص‌های مادرزادی در جنین به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند در افزایش شانس بارداری شما مؤثر باشد، رابطۀ جنسی به میزان کافی و در زمان مناسب است. با دانستن زمان تخمک‌گذاری می‌توانید با اقدام در روزهای نزدیک به زمان تخمک‌گذاری، شانس باروری خود را به میزان زیادی افزایش دهید. لازم است بدانید که در هر چرخۀ عادت ماهانه تنها یک بار تخمک‌گذاری انجام می‌شود و تخمک حداکثر ۲۴ ساعت زنده می‌ماند. به همین دلیل، اگر در زمان تخمک‌گذاری اسپرمی در رحم شما وجود نداشته باشد، شانس بارداری وجود نخواهد داشت. شما با تعیین زمان حدودی تخمک‌گذاری به روش‌های مختلف می‌توانید در روز‌های منتهی به زمان تخمک‌گذاری با رابطۀ جنسی، شانس حضور اسپرم هنگام آزاد شدن تخمک و در نتیجه باروری خود را افزایش دهید.

اگر دوره‌های نامنظم عادت ماهانه دارید یا حوصلۀ تعیین زمان تخمک‌گذاری را ندارید، بهتر است وقتی تصمیم به باردار شدن گرفتید، پس از پایان خونریزی حداقل هفته‌ای دو تا سه بار نزدیکی داشته باشید. با توجه به این که اسپرم می‌تواند به مدت سه تا شش روز در بدن زن زنده بماند. با این کار احتمال این که در زمان تخمک‌گذاری به میزان کافی اسپرم زنده در رحم شما وجود داشته باشد افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید اگر شما و همسرتان برنامه‌ریزی کرده‌اید که در زمان تخمک‌گذاری و روز‌های نزدیک به آن رابطۀ جنسی برقرار کنید، ابتدا مطمئن شوید که پیش از آن موعد، مدت زمان زیادی را بدون رابطۀ جنسی سپری نکرده‌اید. زیرا همسر شما باید در روزهای قبل از رسیدن زمان تخمک‌گذاری حداقل یک بار انزال را انجام داده باشد. این کار باعث می‌شود که اسپرم‌های تازۀ بیشتری هنگام نزدیکی جنسی شما در مایع منی وجود داشته باشد تا وارد رحم شما شود و شانس باروری را افزایش دهد. اگر هنگام رابطۀ جنسی از روان‌کننده‌‌ها استفاده می‌کنید، دقت کنید که برخی از روان‌کننده‌ها ممکن است خاصیت کشتن اسپرم داشته باشند. برخی از روان‌کننده‌های طبیعی یا بر پایۀ آب نیز می‌تواند در حرکت اسپرم به سمت رحم اختلال ایجاد کند. بهتر است با پزشک خود برای استفاده از روان‌کنندۀ مناسب مشورت بگیرید.

بهترین شرایط اسپرم برای بارور کردن تخمک زمانی است که آنها سالم، قوی و در تعداد زیادی باشد. برای این منظور، همسر شما چند اقدام را می‌تواند انجام دهد:

با وجود انجام تغییرات بالا در سبک زندگی مردان، مدتی زمان لازم است تا اسپرم رشد کند. بنابراین هر تغییری در زمان حال به ایجاد اسپرم‌هایی با ویژگی‌های بهتر در آینده منجر خواهد شد. بهتر است از شوهر خود بخواهید هرچه سریع‌تر عادت‌های غلط خود را ترک و مصرف مولتی‌ویتامین‌ها را آغاز کند تا شانس باروری شما هرچه سریع‌تر افزایش یابد.

اگر مشکل باروری نداشته باشید و در زمان مناسب و به میزان کافی نزدیکی داشته باشید، از زمان شروع به اقدام، به احتمال زیاد ظرف یک تا شش ماه آینده باردار می‌شوید. حدود هشت زوج از هر ده زوجی که به طور منظم نزدیکی داشته و مشکل باروری نداشته‌اند، طی این مدت باردار شده‌اند. اگر مدت زیادی ‌است که برای بارداری به طور منظم اقدام می‌کنید ولی هنوز موفق نشده‌اید، شاید لازم باشد به متخصص مراجعه کنید. مدت زمانی که لازم است پیش از کمک گرفتن از یک متخصص باروری به تلاش خود ادامه دهید، کاملاً با سن شما در ارتباط است. هرچه سن شما بیشتر باشد، قابلیت باروری کاهش می‌یابد.

زنان کمتر از ۳۵ سال، لازم است به مدت یک سال به طور منظم نزدیکی داشته باشند و در صورت موفق نشدن در طول یک سال، لازم است به پزشک مراجعه کنند. اما برای زنان بیشتر از ۳۵ سال، این زمان به شش ماه کاهش پیدا می‌کند. اگر بیشتر از ۳۵ سال و کمتر از ۴۰ سال دارید و شش ماه است که به صورت مداوم برای بارداری اقدام می‌کنید و نتیجه نگرفته‌اید، بهتر است برای مشاوره و بررسی بیشتر، هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص باروری مراجعه کنید. در مورد زنان بالای ۴۰ سال توصیه می‌شود پیش از اقدام تحت نظر یک پزشک متخصص باشند. اگر دلیلی وجود دارد که فکر می‌کنید شما یا همسرتان ممکن است مشکل باروری داشته باشید، می‌توانید بلافاصله یک وقت ملاقات با پزشک تنظیم کنید، زیرا در این شرایط دلیلی برای صبر کردن وجود ندارد.

تغذیه تأثیر مستقیمی روی کیفیت اسپرم مردان دارد. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی نامناسب و بدون ارزش غذایی لازم می‌تواند کیفیت و تعداد اسپرم‌های…

مصرف دخانیات اثر نامطلوبی در باروری دارد. میزان ناباروری در میان افراد سیگاری بالاتر از افراد غیرسیگاری است. اگرچه مصرف سیگار و قلیان لزوماً باعث…

بارداری مانند هر تغییر دیگری در زندگی نیاز به شناخت دارد. با اینکه بسیاری از زنان مشکلی در این زمینه ندارند، بهتر است دربارۀ مشکلات مؤثر در باروری…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

آگاهی از زمان مشخص و درست برای اطلاع از باردار بودن شما، باعث داشتن خیالی راحت‌ بر اساس اقدامی…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

 

 

چگونه حامله شویم

تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری به زمانی گفته می شود که یک تخمک (یا در برخی موارد نادر بطور طبیعی بیشتر از یک تخمک) از تخمدان آزاد می شود و این زمان را “دوره باروری” در سیکل قاعدگی می نامند. هر ماه، یک تخمک در درون تخمدان شما به بلوغ می رسد. هنگامی که اندازه آن به حد معینی رسید، تخمک از تخمدان آزاد شده و درونِ لوله های فالوپ، به طرف رحم حرکت می کند.اینکه در هر بار، کدام تخمدان یک تخمک آزاد می کند، نسبتا نامشخص است.آنچه مشخص است این است که وظیفه تخمک گذاری در سیکلهای قاعدگی به صورت منظم و یکی در میان، بین تخمدانها تقسیم نمی شود.چگونه لقاح موفق داشته باشیم

 

چگونه زمان بیشترین باروری، با تخمک گذاری مشخص می شود؟

برای حامله شدن و برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید و حامله شوید،باید در مدت یک تا دو روز پیش از تخمک گذاری تا ۲۴ ساعت پس از آن، آمیزش داشته باشید. دلیل این امر آن است که اسپرمها می توانند دو تا سه روز زنده بمانند، اما تخمک نمی تواند بیشتر از ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری به حیات خود ادامه دهد مگر اینکه لقاح صورت پذیرد.

 

اگر در حوالی زمان تخمک گذاری نزدیکی داشته باشید، احتمال حامله شدن شما افزایش می یابد و شما می توانید خوشحال باشید، زیرا شانس با شما برای حامله شدن همراه است:در زوجهای معمولی که می توانند به صورت طبیعی حامله شوند،در هر دوره ۲۰% احتمال بارداری وجود دارد.حدودا ۸۵% از خانمهایی که بدون استفاده از یکی از روشهای جلوگیری از بارداری آمیزش دارند، ظرف یکسال حامله می شوند. شما می توانید با تعیین زمان دقیق تخمک گذاری، همچنین با افزایش آگاهی خود در مورد تغییرات هورمونی و فیزیکی که در هر ماه در بدن شما رخ می دهد، احتمال حامله شدن خود را افزایش دهید.

همچنین شما می توانید از این اطلاعات استفاده کرده و با خودداری از آمیزش در نزدیکی زمان تخمک گذاری،از بارداری و حامله شدن جلوگیری کنید.البته توجه داشته باشید که این روش،بهترین روش جلوگیری از بارداری نیست و استفاده از آن ممکن است موفقیت آمیز نباشد.

چگونه می توانم زمان تخمک گذاری و حداکثر آمادگی برای بارداری را تشخیص دهم؟

زمانی را که دوره پریود بعدی شما آغاز می شود در نظر بگیرید، سپس ۱۲ تا ۱۶ روز از آن کم کنید. این چند روز، همان محدوده زمانی است که احتمال تخمک گذاری شما در آن بسیار زیاد است. برای خانمهایی که یک دوره کامل آنها ۲۸ روز طول می کشد، چهاردهمین روز معمول روز تخمک گذاری است. برای استفاده از این روش، شما باید بدانید که دوره کامل شما معمول چند روز طول می کشد.

با این حال، بهترین روش برای تعیین زمانی که احتمال باروری شما در آن حداکثر است این است که به وضعیت بدنی خود توجه کنید و روش تشخیص نشانه های تخمک گذاری را فرا بگیرید.

تغییر در ترشحات دهانه رحم: هر چقدر روزهای بیشتری از دوره شما بگذرد، حجم این ترشحات افزایش پیدا کرده و بافت آنها نیز تغییر می کند. این تغییرات، بیانگر افزایش سطح هورمون استروژن در بدن شما است. هنگامی که این ترشحات شفاف، لیز و چسبنده باشد، احتمال باردار شدن شما به حداکثر می رسد. به نظر بسیاری از خانمها، ترشحات در این دوره مانند سفیده تخم مرغ است.

این ترشحات در حالت طبیعی به عنوان یک سد محافظ عمل می کنند،اما در زمان اوج توانایی حامله شدن در شما، این ترشحات به اسپرم اجازه می دهند تا از مجرای رحم عبور کرده و به سمت رحم بروند، سپس به طرف لوله های فالوپ حرکت کنند تا با تخمک شما برخورد نمایند.

 

افزایش دمای بدن: پس از تخمک گذاری، دمای بدن شما ممکن است بین ۰٫۴ تا ۱٫۰ درجه افزایش پیدا کند. شما این تغییر را احساس نخواهید کرد، اما می توانید با استفاده از یک دماسنج، “دمای پایه بدن” یا BBT خود را اندازه گیری کنید.

دمای پایه بدن یعنی دمای بدن در هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب، پیش از آنکه هرگونه فعالیتی انجام دهید. این افزایش دما بیانگر آن است که تخمک گذاری در بدن شما انجام شده است، زیرا آزاد شدن یک تخمک منجر به تحریک و افزایش تولید هورمون پروژسترون می گردد، که دمای بدن را افزایش می دهد.

زمان حداکثر توانایی شما برای باردار شدن،دو تا سه روز پیش از این است که دمای بدن شما افزایش پیدا کند. برخی از متخصصان بر این باورند که ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مشاهده اولیه افزایش دما نیز شما شانس باردار شدن را دارید، اما اکثر آنها اذعان می کنند که این زمان برای حامله شدن خیلی دیر است.

پس از تخمک گذاری، یک تا دو روز طول می کشد تا سطح هورمون پروژسترون به حدی برسد که دمای بدن شما را افزایش بدهد. اما از آنجا که تخمک تنها حداکثر ۲۴ ساعت می تواند زنده بماند، هنگامی که دمای بدن افزایش پیدا می کند، دیگر برای باردار شدن خیلی دیر شده است.

 

 

چگونه حامله شویم

 

به همین دلیل، متخصصان توصیه می کنند که دمای بدن خود را برای چند ماه دقیقا زیر نظر گرفته و نموداری برای آن طراحی کنید تا بتوانید الگوی افزایش دما را تشخیص داده و زمان احتمالی تخمک گذاری خود را مشخص کنید. در این صورت می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که دو تا سه روز پیش از موعد افزایش دمای بدن خود، آمیزش داشته باشید.

 

 

درد در ناحیه پایین شکم: حدودا ۲۰% از خانمها می توانند تخمک گذاری و فعالیت مربوط به آن را احساس کنند، که نشانه های آن می تواند از درد ملایم تا تیر کشیدن های شدید و ناگهانی باشد. این حالت، که به آن میتل اشمرز ی mittelschmerz گفته می شود، ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

 

تستهای پیش بینی کننده تخمک گذاری چگونه کار می کنند؟

این تستها که در داروخانه ها یا فروشگاههای دیگر موجود بوده و بدون نسخه نیز به فروش می رسند، افزایش هورمون LH را، که دقیقا قبل از تخمک گذاری رخ می دهد، در ادرار شما تشخیص می دهند.استفاده از این تستها ساده تر بوده و نتایج آنها نیز دقیق تر از دماسنجهای BBT است و می توانند تخمک گذاری را ۱۲ تا ۳۶ ساعت زودتر تشخیص داده و احتمال بارور شدن شما را در همان ماه اولی که از این تستها استفاده می کنید به حداکثر برسانند.

اما این دستگاهها خالی از اشتباه نیز نیستند. در مواردی نادر، آنها وجود LH را ثبت می کنند. در واقع پاسخی که دستگاه به شما می دهد، یک جواب “مثبت” یا “منفی” است، نه یک عدد. به این ترتیب نمی توان تضمین کرد که در صورت مثبت بودن پاسخ، حتما تخمک گذاری انجام خواهد شد؛در واقع میزان هورمون LH می تواند با یا بدون آزاد شدن تخمک، افزایش پیدا کند.همچنین ممکن است افزایش میزان این هورمون به صورت کاذب نیز اتفاق بیفتد،که دوباره سطح آن کاهش یافته و پس از آن کمی مانده به تخمک گذاری مجددا افزایش پیدا می کند.

برای به دست آوردن حداکثر دقت،راهنما و دستورالعمل تست را به دقت مطالعه و پیگیری کنید. با این حال، اگر راهنمای تست به شما می گوید که اولین ادرار خود در طول روز را تست کنید، ممکن است بهتر باشد که دومین ادرار خود را تست کنید. ادرار شما در طول شب غلیظ می شود، که در نتیجه ممکن است نتیجه تست “مثبت” ولی “کاذب” باشد.

دوره شما از اولین روزی که پریود آغاز می شود، محاسبه می گردد. در صورتی که دوره شما ۲۸ روزه باشد، تست را از روز یازدهم آغاز کرده و به مدت ۶ روز ادامه دهید؛ یا تست را به تعداد روزهایی که شرکت تولید کننده دستگاه توصیه کرده است، ادامه دهید. در صورتی که دوره شما بین ۲۷ تا ۳۴ روز است، روز تخمک گذاری شما ممکن است بین روزهای سیزدهم تا بیستم باشد. تست را از روز یازهم آغاز کرده و تا روز بیستم ادامه دهید. در صورتی که دوره شما نامنظم است، ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از این تست نمی تواند آزمون مناسبی برای تشخیص زمان تخمک گذاری در شما باشد.

 

اگر بخواهم حامله شوم، چه زمانی برای آمیزش بهتر از سایر اوقات است؟

برای حامله شدن، زمان بندی دقیق بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد.اسپرم می تواند دو تا سه روز زنده بماند، اما تخمک فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده خواهد ماند.برای افزایش احتمال حامله شدن،باید در حوالی زمان تخمک گذاری،بیشتر از یکبار آمیزش داشته باشید. همچنین نزدیکی یک تا دو روز پیش از تخمک گذاری و سپس انجام آمیزش مجدد در روز تخمک گذاری نیز مناسب است. در این حالت، احتمالا تعداد بیشتری از اسپرمهای سالم در لوله های فالوپ، آماده رها شدن تخمک خواهند بود.

البته،زمان دقیق رها شدن تخمک در خانمها،مشخص نیست و به طول دوره قاعدگی آنها بستگی دارد. تخمک گذاری در خانمها معمولا ۱۴ روز پیش از آغاز پریود بعدی انجام می شود. دقت کنید که این زمان،بر خلاف باور عموم،دقیقا در وسط دوره ماهیانه آنها قرار ندارد.اگر دوره شما ۲۸ روزه باشد (که متوسط سیکل قاعدگی در خانمها همین مدت است)، آنگاه می توان گفت که تخمک گذاری تقریبا در وسط دوره انجام می شود.اما اگر مثلا دوره شما ۳۵ روزه باشد، تخمک گذاری در روز بیست و یکم انجام خواهد شد، نه روز هفدهم که وسط دوره است.چگونه لقاح موفق داشته باشیم

چگونه می تواتم بفهمم که در حال تخمک گذاری هستم؟

برخی از خانمها متوجه تخمک گذاری می شوند و برخی دیگر، تغییر خاصی را مشاهده نمی کنند. اگر به فکر بارداری هستید، دوره ماهیانه خود را برای چند ماه متوالی زیر نظر بگیرید. برخی از نشانه های ظریف تخمک گذاری عبارتند از:

-حساس شدن پستان ها

-درد خفیف در ناحیه پایین شکم

-افزایش ترشحات واژن و تبدیل شدن این ترشحات به ماده ای شبیه به سفیده تخم مرغ.

-اندکی افزایش (در حدود ۰٫۴ تا ۱ درجه) در دمای پایه بدن یا BBT: شما می توانید دمای بدن خود را هر روز صبح پیش از آنکه از رختخواب خارج شوید اندازه گیری کنید؛ این افزایش دما، دو روز پس از تخمک گذاری صورت می گیرد. در صورتی که نمودار دمای بدن خود را به مدت چند ماه ترسیم کنید، می توانید زمان تقریبی تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

 

اگر پریودهای من منظم نباشند، حامله شدن برایم سخت تر خواهد بود؟

اکثر خانمها ۱۲ بار در سال پریود می شوند، اما برخی از آنها ممکن است کمتر پریود شده یا حتی اصلا پریود نشوند. استرس، تمرینهای سنگین ورزشی، افزایش یا کاهش شدید وزن و مواردی دیگر، از جمله عواملی هستند که می توانند بر پریود شما اثر بگذارند. هر چقدر پریود شما نامنظم تر باشد، تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری مشکل تر می شود. در صورتی که زمان تخمک گذاری را در چند ماه متوالی زیر نظر بگیرید، می توانید چند روزی را که بیشترین احتمال حامله شدن وجود دارد، تشخیص دهید.

فرض کنید سه دوره متوالی شما به ترتیب ۲۸، ۲۱ و ۳۲ روزه باشد. سیکل قاعدگی خود را برای چند ماه متوالی در نظر گرفته و یادداشت نمایید. سپس عدد ۱۷ را از کوتاهترین دوره ماهیانه، و عدد ۱۱ را از طولانی ترین دوره ماهیانه کم کنید. تعداد روزهای مابین این دوعدد، روزهایی هستند که احتمال باردار شدن شما در آنها بیشتر از سایر روزها است. اگر دوره های شما نامنظم بوده و بیشتر از ۳۵ روز نیز طول می کشند، با یک متخصص مشورت نمایید تا علت این بی نظمی را مشخص کند. علت آن می تواند یکی از موارد زیر باشد: سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یا به زبان ساده تر کسیت تخمدان، اختلال عملکرد تخمدان، اختلال تیروئید، کاهش وزن شدید، یا افزایش میزان پرولاکتین.

 

آیا ممکن است آمیزش را امتحان کنیم تا ببینیم حاملگی اتفاق می افتد یا نه؟

مسلما لازم نیست که هر روز دمای بدن خود را اندازه گیری کرده یا موارد متعددی را یادداشت کنید. حتی رسیدن به اوج لذت جنسی نیز برای حامله شدن لازم نیست. حداقل دو بار در هفته آمیزش داشته باشید، شاید شانس به کمک شما بیاید.

 

تستهای تشخیص حاملگی خانگی

چگونه باید از تستهای حاملگی خانگی استفاده کرد؟

تستهای حاملگی خانگی، وجود یکی از هورمونهای نشانگر حاملگی به نام “گونادوتروپین جفتی انسان” یا hCG را در ادرار نشان می دهد. این هورمون که توسط سلولهای جفت تولید می شود، ابتدا هنگامی که تخمکِ بارور شده، در رحم جای می گیرد (تقریبا شش روز پس از حامله شدن)، در جریان خون شما وارد می شود. سپس میزان هورمون hCG در طی هفته های بعدی حاملگی در بدن به سرعت افزایش پیدا کرده و مقدار آن هر دو روز دو برابر می شود.

 

چگونه حامله شویم

 

۱۴ روز پس از حاملگی (یعنی تقریبا همان زمانی که شما انتظار دارید پریود بعدی شروع شود)، برخی از تستهای حاملگی ممکن است بتوانند این هورمون را در ادرار شما تشخیص داده و نتیجه مثبت برای حاملگی را اعلام کنند. اما بر خلاف ادعاهای تهیه کنندگان آنها، این تستها غالبا آنقدر دقیق نیستند که بتوانند حاملگی را در این مرحله تشخیص دهند.در واقع، اگر یک هفته دیگر هم (پس از زمانی که انتظار داشته اید پریود بعدی آغاز شود) صبر کنید، می توانید امید داشته باشید که نتیجه دقیق تری از این تستها در مورد حامله شدن به دست آورید.

اگر در اولین روزی که انتظار پریود شدن را داشته اید اما پریود نشده اید از این تستهای حاملگی استفاده کنید، نتیجه تا چه حد دقیق خواهد بود؟

اکثر این تستهای حاملگی ادعا می کنند که بیش از ۹۹% دقت دارند، یعنی به طور ضمنی بیان می کنند که شما همین که زمان پریود بعدی تان فرا رسید اما پریود نشدید، می توانید از این تستهای حاملگی استفاده کنید؛اما تحقیقات نشان داده است که این ادعاها چندان هم صحیح نیستند.واقعیت این است که میزان hCG در ادرار در روزهای پس از لقاح،در افراد مختلف متفاوت است.

ممکن است از انواع تست های حاملگی موجود در بازار، یک یا تعداد کمی از آنها به اندازه کافی دقیق باشد که بتواند در اولین روز از پریود بعدی، سطح هورمون hCG را تشخیص داده و نتیجه مثبت بدهد.در واقع علت اصلی این است که حساسیت برخی از این تستها بقدری نیست که بتواند به آن مقداری از این هورمون که در ادرار خانمهای حامله در اولین روز از پریود بعدی شان وجود دارد، واکنش نشان دهد.

اکثر این تستهای حاملگی در روز اول از موعد پریود بعدی، تنها قادرند ۱۶% از حاملگی ها را تشخیص دهند؛ هر چند یک هفته بعد از موعد پریود بعدی، اکثر این تستها می توانند نتیجه مثبت حاملگی را ارائه دهند.

پس چگونه این تستها می توانند ادعای دقت در همان روزهای اول باردار شدن را داشته باشند؟

در واقع آنها چنین ادعایی ندارند. آنها صرفا ادعا می کنند که در مجموع “بیش از ۹۹% دقت دارند”، سپس به طور جداگانه می گویند که می توانید در اولین روز از موعد پریود بعدی، از این تستهای حاملگی استفاده کنید. در صورتی که تهیه کنندگان یک تست بخواهند از برچسب “دقت بیش از ۹۹%” بر روی تست حاملگی خانگی خود استفاده کنند باید نشان دهند که نتیجه این تست در آزمایشگاه، مشابه با نتیجه سایر تستهای موجود یا حتی بهتر از آنها است.

از آنجا که تستهای موجود دقیق تر از تستهای قدیمی هستند، تعجبی ندارد که بتوانند به این ادعاهای خود جامه عمل بپوشانند؛ اما توجه داشته باشید که این تستها ممکن است نتوانند حاملگی را در اولین روز از موعد پریود بعدی تشخیص دهند در حالیکه با گذشت زمان این امکان وجود دارد.

چگونه می توانم تشخیص دهم که کدام یک از تستهای حاملگی بهتر و دقیق تر هستند؟

به سادگی نمی توان به این سوال پاسخ داد. هر روزه محصولات جدیدی به بازار می آیند و تستهای فعلی نیز پیشرفته تر می شوند.

به همراه برخی از این تستها، اطلاعاتی نیز در مورد میزان “حساسیت” و “دقت” تست ارائه شده است. میزان حساسیت تست بدین صورت ارائه می شود: حداقل میزان غلظت hCG (بر حسب میلی واحد در یک میلی لیتر از ادرار) که تست قادر به تشخیص دادن آن است. به عنوان مثال، تست حاملگی که ادعا می کند می تواند میزان ۲۰ mIU/ml از hCG را تشخیص دهد، باید دقیق تر از تستی باشد که می گوید می تواند میزان ۵۰ mIU/ml را تشخیص دهد.

متأسفانه باید گفت که نمی توان به این اطلاعات چندان اعتماد کرد، زیرا انواع مختلفی از hCG وجود دارد و این اعداد لزوما بیانگر توانایی تشخیص نوعی از hCG نیست که در اوائل بارداری در ادرار دیده می شود.

 

چگونه می توانم از تست حاملگی خانگی استفاده کنم؟

ابتدا تاریخ انقضاء محصول را نگاه کنید،خصوصا اگر مدتی از خرید آن گذشته است، تا مطمئن شوید که هنوز می توانید از آن استفاده کنید. اگر محصول را در محل مرطوب یا گرم مانند حمام نگهداری کرده باشید، ممکن است فاسد شده و دیگر امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد؛ پس بهتر است آن را دور بیندازید و یک تست جدید بخرید.هنگامی که می خواهید از تست حاملگی استفاده کنید، دستورالعمل نحوه استفاده از آن را به دقت مطالعه کنید، زیرا نحوه استفاده از محصولات مختلف ممکن است متفاوت باشد. در اکثر این قبیل از تستها باید نمونه ادرار خود را در یک ظرف بریزید و سپس نوار کاغذی مخصوص را در آن فرو کنید.

ممکن است در برخی دیگر با استفاده از قطره چکانی که در کنار محصول به شما داده شده است، چند قطره از آن را در سوراخی که روی دستگاه تعبیه شده است، بریزید. در برخی دیگر از تستهای حاملگی می توانید مستقیما روی کاغذ مخصوص ادرار کنید.در بعضی هم می توانید از هر کدام از دو روش که مایل هستید استفاده کنید.

همچنین نحوه نمایش نتیجه نیز در این تستها متفاوت است:برخی از آنها نوارهای باریک صورتی یا آبی رنگ را بر روی کاغذ تست نمایش می دهند،اما برخی دیگر ممکن است علامت مثبت یا منفی را بر روی یک پنجره نمایش دهند. در اکثر این تستها، یک نشانگر کنترل نیز وجود دارد که نشان می دهد آیا نتیجه تست معتبر است یا نه. اگر این نشانگر تغییر رنگ ندهد بیانگر آن است که نتیجه تست معتبر نیست.

شاید به علت فاسد شدن یا دلایلی از این قبیل باشد و ممکن است نتیجه بارداری به دست آمده از آن واقعا اشتباه باشد. در صورتی که چنین اتفاقی افتاد، می توانید با فروشنده کالا تماس گرفته و بخواهید که یک تست جدید برایتان بفرستند، هر چند ممکن است رسیدن این تست جدید مدتی طول بکشد و شما نتوانید به سرعت از آن استفاده کنید.

اکثر تستها عنوان می کنند که نتیجه تست ظرف ۵ دقیقه مشخص می شود، هرچند که ممکن است برای گرفتن نتیجه مثبت مجبور باشید تا ۱۰ دقیقه نیز صبر کنید.

 

آیا ممکن است نتیجه تست منفی باشد، اما باردار باشید (یعنی نتیجه منفی کاذب به دست بیاید)؟

در صورتی که نتیجه تست منفی باشد و در صورتی که هنوز پریود نشده اید، چند روز یا یک هفته دیگر صبر کرده و مجددا از تست استفاده کنید. شاید تخمک گذاری دیرتر از زمانی که تصور می کرده اید انجام شده باشد و در نتیجه هنوز برای انجام تست حاملگی بسیار زود باشد.برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید از اولین ادرار خود در صبح استفاده کنید،زیرا ادرار در آن زمان بیشترین غلظت را دارد.

توجه داشته باشید که نتیجه منفی لزوما به معنای حامله نبودن نیست.در صورتی که در موعد مقرر پریود نشدید، ممکن است حامله شده باشید؛ پس بهتر است از مصرف دارو و سایر کارهایی که در دوران حاملگی خطرناک است خودداری کنید. در صورتی که تا یک هفته بعد پریود نشدید و نتیجه تست هم هنوز منفی بود، بهتر است به ملاقات پزشک خود بروید تا علت این امر مشخص شود.

 

آیا ممکن است نتیجه تست مثبت باشد، اما باردار نباشید (یعنی نتیجه مثبت کاذب به دست بیاید)؟

بله؛ نتیجه مثبت کاذب هم ممکن است مشاهده شود و این یعنی نتیجه تست مثبت باشد، اما شما حامله نباشید.در صورتی که شما نتیجه مثبت زودهنگام از تست بگیرید و کمی بعد هم پریود شوید، ممکن است دچار عارضه “حاملگی شیمیایی” شده باشید. این بدان معناست که یک تخمک بارور شده به رحم منتقل شده و سپس به اندازه ای رشد کرده است که هورمون hCG تولید کند؛ اما پس از آن، رشد تخمک بنا به دلایلی متوقف شده است. این اتفاق برای ۲۰ تا ۵۰ درصد از تخمکهای بارورشده می افتد، که دلیل آن ممکن است غیرطبیعی یا ناسالم بودن تخمک یا عدم توانایی آن برای رشد و تبدیل شدن به جنین، باشد.در این حالت، شما دوباره پریود خواهید شد، هرچند این دوره پریود ممکن است کمی دیرتر شروع شده و خونریزی شما نیز بیشتر از حد معمول باشد. در گذشته که تستهای حاملگی به اندازه امروز دقیق نبودند، این حاملگیهای شیمیایی هیچ وقت تشخیص داده نمی شدند.به همین دلیل، برخی از متخصصان بر این باورند که بهتر است تا یک هفته پس از موعد مقرر پریود بعدی خود نیز صبر کنید و سپس تست حاملگی را انجام دهید تا نتیجه دقیق تری به دست بیاورید.

توجه داشته باشید که در “بارداری خارج رحمی” (یعنی زمانی که تخمک بارور شده در جایی غیر از دیواره رحم قرار گرفته باشد)،ممکن است نتیجه مثبت یا منفی از تستهای حاملگی به دست بیاید.در صورتی که درد در ناحیه شکم یا خونریزی غیرطبیعی مشاهده کرده اید (صرف نظر از نتیجه تست حاملگی)، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

تستهای حاملگی خانگی با تستهایی که در مطب پزشکان یا ماماها انجام می شود، چه تفاوتی دارند؟

در برخی از کلینیکها، دقیقا از همان تستهای خانگی استفاده می شود. پزشکان و ماماها، زمانی که می خواهند مقدار دقیق hCG در خون شما یا تغییرات مقدار آن در طول زمان را بدانند، مثلا زمانی که به سقط جنین مشکوک باشند، از آزمایش خون بارداری استفاده می کنند. در این آزمایش تنها به یک جواب مثبت یا منفی اکتفا نمی شود و مقدار دقیق نوعی از hCG بنام “بتا” در خون اندازه گیری می شود.

 

تست حاملگی خانگی را از کجا می توانم خریداری کنم؟

شما می توانید این تستهای حاملگی را از اکثر داروخانه ها تهیه نمایید،و برای خریداری آنها به نسخه پزشک نیاز نخواهید داشت.اما دقت کنید که در برخی بسته ها ممکن است بیشتر از یک تست وجود داشته باشد که اگر آنها را بخرید، معامله بهتری انجام داده اید!

 

چه مدت طول می کشد تا حامله شوم؟

تعیین اینکه چه مدت طول می کشد تا یک نفر حامله شود شود، دشوار است. عواملی مانند سن، سلامت عمومی و سلامت دستگاه تناسلی، زمان آمیزش و لقاح، همگی بر احتمال حامله شدن شما تاثیر می گذارند..

با این حال، آمارهای کلی زیر می تواند تا حدودی بیانگر مدت زمان لازم برای حامله شدن باشد. زوجهای طبیعی و سالم در هر دوره یک ماهه، ۲۵% احتمال باردار شدن دارند؛ که اگر یک دوره یکساله را برای آنها در نظر بگیرید، شانس حامله شدن آنها (در طول دوازده ماه) بین ۷۵ تا ۸۵ درصد می شود. با این حال، این مدت ممکن است برای برخی از زوجهای کاملا سالم و طبیعی، بیشتر از یکسال نیز طول بکشد.شما می توانید با تعیین زمان دقیق تخمک گذاری، همچنین با افزایش آگاهی خود در مورد تغییرات هورمونی و فیزیکی که در هر ماه در بدن شما رخ می دهد، احتمال حامله شدن خود را افزایش دهید.

 

۱۰ نشانه اصلی که بیانگر بارداری احتمالی است:

آیا حامله شده اید؟ به احتمال زیاد تا موعد اولین پریود بعدی یا حتی یکی دو هفته بعد از آن، نشانه خاصی را مشاهده نخواهید کرد.

در صورتی که در چند ماه اخیر وضعیت قاعدگی خود را به دقت زیر نظر نداشته اید، یا اگر پریود شما نامنظم بوده و هر ماه تغییر می کرده است، ممکن است نتوانید موعد دقیق قاعدگی بعدی خود را مشخص نمایید. اما اگر برخی از نشانه های زیر در شما ظاهر شدند و تا مدتی هم پریود نشدید، ممکن است باردار شده باشید. دقت کنید که همه خانمهای حامله این نشانه ها را مشاهده نخواهند کرد. در این حالت می توانید از تستهای حاملگی خانگی استفاده کنید تا مطمئن شوید!

توجه کنید که این نشانه ها به ترتیب عکس اهمیت چیده شده اند و شماره ۱۰ کم اهمیت ترین و شماره ۱ مهمترین علامت هستند.

۱۰- تورم و حساسیت در پستانه

یکی از نشانه های اولیه حاملگی، حساس و دردناک شدن پستانها به علت افزایش سطح هورمونها است. درد پستانها ممکن است شبیه به درد آنها در هنگام پریود، یا کمی شدیدتر باشد. این عارضه پس از سه ماهه اول حاملگی و با عادت کردن بدن به تغییرات هورمونی، تا حد زیادی از بین می رود.

۹- خستگی

ناگهان احساس خستگی می کنید؟ یا نه، احساس کوفتگی و ضعف عمومی شدید دارید؟ هیچ کس به درستی نمی داند که علت بروز این خستگی های ناگهانی در اوائل حاملگی چیست، اما احتمالا افزایش ناگهانی سطح هورمون پروژسترون می تواند یکی از عوامل بروز خواب آلودگی باشد.

با ورود به سه ماهه دوم حاملگی احتمالا سرحال تر شده و احساس انرژی بیشتری خواهید کرد، اما احساس ضعف و خستگی در اواخر دوران حاملگی دوباره باز خواهد گشت، زیرا در آن دوران وزن نسبتا زیادتری را باید حمل کرده و همچنین به علل مختلف ممکن است خواب کافی نداشته باشید.

۸- خونریزی ناشی از لانه گزینی

برخی از خانمها در حدود روزهای یازدهم یا دوازدهم پس از حاملگی (یعنی تقریبا همزمان با زمان پریود بعدی)، مقدار کمی خونریزی یا لکه بینی مشاهده می کنند. این خونریزی ممکن است ناشی از ورود تخمکِ بارور شده به بافت پر خونِ رحم شما باشد، اما کسی دلیل قطعی آن را نمی داند. حرکت تخم لقاح یافته به سمت رحم، ۶ روز پس از بارور شدن آغاز می شود و هنگامی که می خواهد در دیواره رحم، محلی را برای استقرار خود برگزیند، مختصر خونریزی اتفاق می افتد.

این خونریزی بسیار کم و اغلب به صورت لکه های قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز خواهد بود و تنها یک یا دو روز طول خواهد کشید. در صورت مشاهده خونریزی یا لکه بینی، خصوصا اگر همراه با درد باشد، پزشک خود را در جریان بگذارید؛ زیرا این موارد ممکن است نشانه های حاملگی خارج رحمی باشند.

 

۷- تهوع یا استفراغ

در اکثر خانمها، تهوع صبحگاهی تا حدودا یک ماه پس از باردار شدن رخ نمی دهد.حتی برخی از خانمها آنقدر خوش شانس هستند که هیچ گاه این عارضه را تجربه نمی کنند. اما احساس تهوع در تعدادی از خانمهای حامله، بسیار زودتر آغاز می شود؛ همچنین این تهوع ممکن است فقط در صبحگاه رخ ندهد. عارضه ویار بارداری ممکن است صبح، ظهر یا حتی شب هنگام بروز کند.

تقریبا نیمی از خانمهایی که به این عارضه دچار می شوند، با آغاز سه ماهه دوم حاملگی، به کلی بهبود پیدا می کنند. شدت این عارضه در بقیه خانمها نیز غالبا در ماه چهارم یا پنجم حاملگی کاهش می یابد.

 

 

چگونه حامله شویم

 

۶- افزایش حساسیت نسبت به بوها

 

اگر در اوائل دوران حاملگی به سر می برید، ممکن است احساس خوشایندی نسبت به برخی بوها، مثلا بوی ساندویچ یا حتی یک فنجان قهوه نداشته باشید؛ و حتی ممکن است برخی بوهای خاص موجب بروز حالت تهوع در شما شوند. این امر ممکن است ناشی از افزایش سریع میزان هورمون استروژن در بدن شما باشد، اما این صرفا یک احتمال است و کسی از علت قطعی آن خبر ندارد. همچنین ممکن است مشاهده کنید برخی از غذاهایی که قبلا بسیار دوست داشته اید، اکنون حال شما را به هم می زنند؛ این هم کاملا طبیعی است!

 

۵- نفخ شکم

تغییرات هورمونی در اوائل حاملگی ممکن است موجب بروز حالت نفخ در شما بشوند؛ که این حالت مشابه با همان وضعیتی است که برخی از خانمها پیش از آغاز پریود ماهانه خود تجربه می کنند. به همین دلیل، حتی در اوائل حاملگی که رحم شما هنوز هم بسیار کوچک است، ممکن است احساس کنید که اندازه دور کمر لباسها برای شما کوچک شده است!

۴- تکرر ادرار

اندکی پس از باردار شدن، ممکن است احساس کنید که به طور مرتب نیاز به ادرار کردن دارید. چرا؟ علت عمده این مطلب آن است که در دوران حاملگی، حجم خون و مایعات در بدن شما افزایش پیدا می کند، که در نتیجه حجم بیشتری از مایعات به کلیه ها و در نتیجه مثانه شما وارد می شود.

این عارضه ممکن است از هفته ششم حاملگی آغاز شده و در طول دوران حاملگی ادامه پیدا کرده یا حتی وخیم تر شود، البته رحم در حال رشد شما نیز فشار بیشتری بر مثانه وارد خواهد کرد.

۳- تاخیر پریود

اگر پریود شما معمولا منظم بوده اما این بار به موقع شروع نشده است، می توانید پیش از آنکه سایر نشانه های فوق را مشاهده کنید، از تست حاملگی استفاده نمایید. اما اگر قاعدگی شما منظم نبوده یا اینکه زمان پریودهای قبلی خود را یادداشت نکرده اید، تهوع، حساسیت پستانها یا افزایش دفعات استفاده از دستشویی می توانند نشانه های حاملگی باشند.

۲- دمای پایه بدن شما بالا مانده است

اگر دمای پایه بدن خود را یادداشت می کرده اید و اکنون مشاهده می کنید که این دما به مدت ۱۸ روز در مقدار بالاتر از معمول باقی مانده است، احتمالا حامله شده اید.

و نهایتا:

۱- تست حاملگی خانگی که نتیجه مثبت بدهد

علی رغم تبلیغاتی که روی جعبه های این تستها دیده می شود، اکثر آنها تنها یک هفته پس از موعد پریود بعدی می توانند حاملگی را تشخیص دهند. پس اگر زودتر از این موعد از این تستها استفاده کرده و نتیجه منفی گرفتید، بهتر است چند روز بعد دوباره تست را تکرار نمایید. البته اگر هنوز پریود نشده باشید!

پس از اینکه یکی از این تستهای حاملگی نتیجه مثبت داد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. هنوز هم قطعی ترین روش اثبات بارداری، حداقل در ایران، انجام آزمایش خون و اندازه گیری -hCGβ است. شاید هم پزشک شما ترجیح دهد برای پیگیری های آینده، از حالا مقدار آنرا اندازه گیری کند.

منبع:pezeshkan.org

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


دانستنی های سلامت واژن


تعیین جنسیت پیش از بارداری


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید


تشخیص و درمان ناباروری در زنان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

فهرست مطالب در صورتیکه به بخشی از محتوا نیاز یا علاقه دارید بر روی عنوان مربوطه در فهرست زیر کلیک نمایید تا به همان بخش منتقل شودید.

 

زمانی که بدن شما در وضعیت خوبی قرار دارد احتمال باردار شدنتان نیز افزایش پیدا می کند. برای داشتن یک بارداری سالم زمانی را برای چک آپ با پزشک یا مامای خود تنظیم کنید و ببینید چه زمانی برای باروری مناسب است و چه کارهایی می توانید انجام دهید. پزشک در مورد تغییراتی که می توانید انجام دهید صحبت می کند. ممکن است نتوانید همه مشکلاتی که در مورد سلامتی خود دارید را به سرعت حل کنید اما استفاده از این مراحل قبل از آماده شدن برای بارداری، می تواند شما را مطمئن سازد که بارداری سالمی خواهید داشت.

حداقل یک ماه قبل از اینکه بخواهید باردار شوید باید از قرص های فولیک اسید استفاده نمایید. این ماده مغذی می تواند تا حد زیادی خطر برخی از نقص های جنینی خاص را کاهش دهد. توصیه خوب دیگری که در این شرایط می توانید به خاطر داشته باشید این است که عادت های غیر سالم خود همچون نوشیدن الکل، سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر را کنار بگذارید. وزن سالمی داشته باشید و مصرف کافئین خود را به کمتر از 300 میلی گرم در روز کاهش دهید.

حتما بخوانید: ۱۰ ماده غذایی برای تنظیم هورمون های زنانهچگونه لقاح موفق داشته باشیم

نکته کلیدی برای بارداری سریع، درک زمان تخمک گذاری یا ازاد شدن تخمک از تخمدان های شماست. در هر چرخه قاعدگی تنها یکبار تخمک گذاری انجام می شود. اگر این بازه زمانی را پیدا کنید و در این شرایط مقاربت جنسی داشته باشید می توانید شانس باردار شدن خود را افزایش دهید. شما می توانید از روش های مختلفی برای تعیین زمان تخمک گذاری استفاده کنید. اگر دوره های قاعدگی نامنظمی دارید تشخیص این بازه زمانی دشوار خواهد بود. در این شرایط از پزشک کمک بگیرید.

حتما بخوانید: ۱۵ روش تست بارداری در خانه

بعد از اینکه بازه زمانی مناسب برای تخمک گذاری را پیدا کردید باید برای افزایش باروری خود در این بازه زمانی رابطه جنسی داشته باشید. زمان مناسب معمولا دو الی سه روز قبل از تخمک گذاری و چند روز پس از آن است. اگر در مورد بازه زمانی باروری خود مطمئن نیستید، در طول هفته دوم و سوم چرخه قاعدگی خود، هر روز یا یک روز در میان رابطه جنسی با همسر خود داشته باشید. در این شرایط مطمئن خواهید شد که اسپرم سالمی وارد لوله فالوپ شما می شود و می تواند با تخمک آزاد شده لقاح کند.

اگر شما و همسرتان منتظر زمان باروری مناسب برای برقراری رابطه جنسی هستید، مطمئن شوید که این بازه زمانی زیاد طولانی نمی شود. همسر شما حداقل یکبار در روز و قبل از رسیدن به این بازه زمانی باید انزال داشته باشد. در غیر اینصورت تجمع اسپرم های مرده در مایع منی مشکل ساز خواهد بود. بیشتر روان کننده های واژینال همچون نسخه های خانگی روغن زیتون می توانند سرعت اسپرم را کاهش دهند. اگر می خواهید از این روان کننده ها استفاده کنید با پزشک مشورت نمایید و از گزینه ای استفاده کنید که مشکلی برای باروری شما نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: روابط زناشویی در دوران بارداری | آیا نزدیکی در دوران بارداری دارای خطر است

 

باردار شدن باید در زمان مناسب انجام گیرد. باید بدانید در چه زمان هایی قدرت باروری بیشتری دارید تا شانس بارداری خود را افزایش دهید.

نکته مهم این است که اسپرم های سالم شانس بارور شدن تخمک را افزایش می دهد. همسر شما برای بهبود باروری خود می تواند موارد زیر را انجام دهد:

همسر شما هر چقدر زودتر این تغییرات را انجام دهد بهتر است. اسپرم برای بالغ شدن به زمان نیاز دارد بنابراین هر بهبودی که در شرایط انجام می شود ممکن است نتایجش بعد از یک ماه مشخص گردد.

بیشتر بخوانید: اقدامات مردان قبل از بارداری | اصول تغذیه و خواب مرد پیش از بارداری

 

سیگار کشیدن برای شما خوب نیست، حتی اگر روزی یک بار یا دو بار این کار را می کنید، وقت آن است که آن را متوقف کنید. طبق گفته کارشناسان، سیگاری ها بیشتر از مشکلات ناباروری رنج می برند و نسبت به کسانی که سیگار نمی کشند در طی دوران بارداری بیشتر دچار مشکل می شوند. در واقع، زنانی که سیگار می کشند احتمال بیشتری در تولید تخمک با ناهنجاری های ژنتیکی دارند. نه تنها شما، حتی همسرتان باید سیگار را ترک کنید، زیرا مردان سیگاری بیشتر احتمال دارد که تعداد اسپرم کمتری داشته باشند.

خبر خوب این است که شما مجبور نیستید کلا کافئین را از زندگی خود حذف کنید. اما خبر بد این است که شما باید به شدت میزان مصرف آن را کاهش دهید. کافئین اضافی در سیستم بدن شما می تواند سلامت باروری شما را به خطر بیاندازد و این کار را سخت تر کند.

مصرف بیش از حد هر چیز خوبی می تواند بد باشد، و این در مورد الکل نیز درست است! یک لیوان نوشیدنی الکلی در اینجا و آنجا هیچ آسیبی به شما نخواهد زد، اما مصرف بیش از حد آن مشکل ایجاد می کند. بیش از دو لیوان نوشیدنی در روز ننوشید. مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث دوره های نامنظم، عدم تخمک گذاری و تغییر در میزان غلظت استروژن و پروژسترون شود. همه این ها عواملی هستند که می توانند مشکل ساز شوند.

رابطه جنسی برای باردار شدن زن حالت های مختلفی می تواند داشته باشد. اگر میخواهید بهترین حالت های نزديكی كردن برای باردار شدن زن را بدانید در ادامه چگونگی نزديكی كردن برای باردار شدن زن بیان خواهد شد. تعداد زیادی از زنان بر این باورند که حالت های نزديكی جنسی میتواند نقش مؤثری در افزایش شانس بارداری داشته باشد.

همچنین برخی معتقدند انجام عده ای از اقدامات بعد از نزديكی جنسی نیز میتواند شانس انها را برای بارداری بیشتر کند. با این باور‌ها و شواهد علمی موجود درباره حالت های نزديكی کردن برای باردار شدن زن این اقدامات آشنا خواهید شد.

حتما بخوانید: روابط زناشویی در دوران بارداری | آیا نزدیکی در دوران بارداری دارای خطر است

اگر چه این باور وجود دارد که به ارگاسم رسیدن زن بعد از رابطۀ جنسی ممکن است شانس باردار شدن را بالا ببرد، اما هیچ شواهد علمی برای اثبات این باور وجود ندارد. بنظر میرسد ارگاسم هنگام رابطۀ جنسی نقشی در باردار شدن زن ندارد. اگر چه این امکان وجود دارد که انقباضات رحم هنگام ارگاسم به حرکت اسپرم به سمت لوله‌های رحم کمک کند، اما

طبق معمولً این انقباضات بدون درد، حتی زمانی که فرد رابطۀ جنسی برقرار نکرده باشد، به خصوص نزدیک به زمان تخمک‌گذاری نیز به شکل خودبه‌خود اتفاق می‌افتد. نزديكی جنسی به صورت پیوسته و مداوم در روز‌های باردار شدن زن و نزدیک به تخمک‌گذاری نقش بسزایی در افزایش شانس بارداری دارد. پس بهتر است هر کاری را انجام دهید که می تواند بشما کمک کند تا به صورت مداوم در این روز‌ها نزديكی داشته باشید.

حتما ببینید: باور خانم های جوان در مورد لذت جنسی

تعداد زیادی از زنان بعد از اقدام برای بارداری مدتی را در تخت دراز می کشند. عده ای از آن ها پاهای خود را بالا می‌آوردند یا انها را در هوا مثل حالت دوچرخه‌سواری حرکت می دهند تا به اسپرم‌ها برای حرکت به سمت رحم و لوله‌‌های رحم کمک کنند. از نظر علمی برای افزایش شانس بارداری نیازی به دراز کشیدن در تخت یا انجام این حرکات بعد از نزديكی جنسی نیست. پس از تخلیۀ اسپرم، مخاط موجود در واژن و دهانۀ رحم که چسبنده است، اسپرم را احاطه میکند و اسپرم در این مایع شروع به شنا کردن به سمت لوله‌های رحم می کند.

در هر بار انزال، میلیون ها اسپرم وارد واژن و دهانۀ رحم شما خواهد شد و اگر مقداری از مایع از واژن شما خارج شود، باز هم هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. برای همین بلند شدن شما بعد از نزديكی جنسی هیچ تأثیری در باردار شدن شما نخواهد داشت. اگر چه بلند شدن از تخت از نظر علمی تأثیری در بارداری ندارد، اما بهتر است کمی بعد از رابطۀ جنسی در تخت بمانید. حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آرامش کافی پیدا کنید. نیازی به حرکت دادن پاها در هوا نیست، فقط به پشت بخوابید و کمی استراحت کنید.

نشت کردن بخشی از مایع منی مرد از واژن زن بعد از رابطۀ جنسی‌ای که برای باردار شدن انجام شده، موضوعی کاملاً طبیعی است. این امر طبق معمولً زمانی رخ میدهد که انزال به اندازۀ کافی باشد. در حقیقت نشت مایع منی به معنی وجود میزان کافی از آن در واژن زن است. کمتر از پنج درصد از مایع منی اسپرم است و بیش از ۹۵ درصد آن از سایر مایعات ساخته شده است و احتمال این‌ که نشت مایع منی از واژن مانع بارداری شود بسیار کم است.

اگر انزال هنگام دخول کامل صورت گرفته باشد، طبق معمولً پس از آن نباید نگران نشت مایع منی از واژن خود باشید، زیرا مقدار کافی از اسپرم خودش رابه مخاط دهانۀ رحم رسانده است. اگر بعد از رابطۀ جنسی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به پشت دراز بکشید و باسن خود را کمی بالا آوردید، در این صورت نشت مایع منی را حس نخواهید کرد و نگرانی شما نیز کم می شود.

شانس باردار شدن زن به دلایل مختلفی، از جمله ناباروری در مرد یا زن، می تواند متوقف شده یا به تاخیر بیافتد. در اینجا عوامل متعددی که می تواند شانس باردار شدن شما را تحت تأثیر قرار دهد، آورده شده است:

اگر یک وضعیت پزشکی اولیه مانع شانس حاملگی شما نباشد، می توانید با تلاش هایی شانس باردار شدن را بیشتر کنید.

حتما بخوانید: درمان زود انزالی | ۱۰ راه درمان زود انزالی در مردان با تغذیه و ورزش

اگر جوانتر از 35 سال هستید بعد از تلاش یک ساله برای بارداری باز هم موفق نشدید بهتر است با یک پزشک مشورت نمایید. اگر 35 سال یا بالاتر از آن دارید بعد از شش ماه باید با پزشک صحبت کنید. البته اگر دلیل عدم باروری خود و همسر خود را می دانید باید هر چه سریعتر با پزشک مشورت نمایید و مشکل موجود را برطرف کنید.

منبع: دلگرم | تالاب | سلام دکتر | اوما | ستاره | پرشین وی | مامانم | شفاآنلاین

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.چگونه لقاح موفق داشته باشیم

توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

تلفن تبلیغات (لطفا تنها در واتس‌اپ پیام ارسال بفرمایید): ۰۹۳۳۲۰۱۰۰۶۱

اگر دوست دارید هرچه سریعتر باردار شوید، ممکن است بخواهید بدانید چه زمانی برای داشتن رابطه جنسی بهتر است، چه قدر رابطه جنسی داشته باشید و اینکه آیا عوامل خاصی وجود دارند که احتمال باردار شدن را کاهش و یا افزایش دهند؟ در این مقاله به تفصیل در رابطه با زمان اقدام به بارداری صحبت می کنیم.

باید بدانید که در هر زمان از چرخه قاعدگی احتمال باردار شدنتان وجود دارد؛ حتی اگر پریود باشید.

باردار شدن (یا لقاح) هنگامی رخ می­دهد که اسپرم مرد، تخمک زن را بارور می­کند. اگرچه در برخی زنان این اتفاق سریع رخ می­دهد، ممکن است برای برخی از آنها کمی بیشتر طول بکشد.

باید گفت که از هر صد زوجی که قصد باردار شدن دارند، 80 الی 90 درصد آنها طی یکسال باردار خواهند شد. از سوی دیگر برای مابقی آنها بیشتر طول خواهد کشید و حتی ممکن است برای باردار شدن به کمک نیاز داشته باشند.

زنان در دهه بیست سالگی بیشترین میزان باروری را دارند. به یاد داشته باشید این زمانی است که زنان بالاترین میزان تخمک­ های سالم و با کیفیت را دارند.چگونه لقاح موفق داشته باشیم

باروری در حدود 32 سالگی کم کم کاهش می­یابد و سرعت این کاهش پس از 35 سالگی بیشتر می­شود. زنان با حدوداً یک میلیون تخمک متولد می­شوند. با گذشت زمان تعداد این تخمک­ها به تدریج کم می­شود. با توجه به تخمین های داده شده، در سن 37 سالگی تنها حدود 25000 تخمک خواهید داشت. شانس باردار شدن شما پس از سه ماه تلاش برای بارداری حدود 12 درصد خواهد بود. همچنین به یاد داشته باشد که خطر اختلالات ژنتیکی و سقط جنین پس از 35 سالگی افزایش می­یابد.

در 40 سالگی توانایی طبیعی برای باردار شدن به سرعت کاهش می­یابد. با اینکه بیشتر زنانی که در دهه چهل سالگی خود هستند بارداری سالمی دارند اما در این زمان خطرات بارداری به شدت افزایش می­یابند. برخی از آنها عبارتند از:

روزهای اقدام به بارداری

تنها 6 روز در چرخه قاعدگی وجود دارند که می­توانید باردار شوید – 5 روز پیش از تخمک گذاری به همراه روز بعد از تخمک گذاری. علت آن این است که اسپرم می­تواند تا 5 روز در بدن زنده بماند در حالی که تخمک تنها 12 تا 24 ساعت زنده است.

با توجه به این نکته، کلید شناسایی بهترین زمان برای اقدام به بارداری ، دانستن زمان تخمک گذاری است. تعیین زمان دقیق تخمک گذاری ممکن است دشوار باشد چرا که هر بار در یک زمان مشخص در چرخه رخ نمی­دهد.

تخمک گذاری زمانی است که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می­شود. سپس این تخمک به لوله­ های فالوپ رفته و در آن بارور می­شود. اگر اسپرم از قبل در لوله فالوپ شما باشد، احتمال رسیدن آن به تخمک و تشکیل جنین بیشتر است. در اصل بارداری تنها زمانی ممکن است که شما از 5 روز پیش از تخمک گذاری یا در روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید.

 

با این حال بیشترین میزان باروریتان در سه روز منتهی به روز تخمک گذاری خواهند بود. داشتن رابطه جنسی در این زمان معمولاً بیشترین شانس بارداری را به همراه دارد.

پس از تخمک گذاری، دمای اصلی بدن 0.4 تا 1 درجه سانتی گراد افزایش خواهد داشت. با اینکه معمولاً این افزایش دما قابل توجه نیست، می­توانید آن را با یک دماسنج دقیق بررسی کنید.

با نزدیک شدن به تخمک گذاری، بدن مقدار بیشتری استروژن تولید می­کند. این میزان بالای استروژن سبب افزایش میزان هورمون دیگری به نام هورمون LH می­شود. افزایش LH منجر به آزاد شدن تخمک­های بالغ از تخمدان می­شود – این فرآیند تخمک گذاری نام دارد. از آنجایی که تخمک گذاری معمولاً حدود 24 تا 48 ساعت پس از افزایش LH رخ می­دهد، معمولاً افزایش آن نشانه بسیار خوبی برای شناسایی روز تخمک گذاری است.

پژوهش ها نشان داده اند که بزاق زنان دهان بسته به میزان استروژن موجود در بدن کاملاً تغییر خواهد کرد. در طول چرخه ماهانه، چند روز پیش از تخمک گذاری استروژن بسیار زیادی در بدن خود خواهید داشت و چند روز پیش از شروع قاعدگی نیز کمی میزان آن افزایش خواهد یافت.

استفاده از تعدادی ابزارها می­تواند به شما در شناسایی زمان تخمک گذاری در قاعدگی نامنظم کمک کند. اولاً ممکن است متوجه چندین نشانه شوید که الگوی خاصی را نشان می­دهند. دوماً در صورت داشتن هرگونه مشکل ناباروری، اطلاعات ردیابی تخمک گذاری خود را با متخصص در میان بگذارید.

باید بدانید که ترشحات واژن شما در زمان تحمک گذاری تغییر می­کند. ترشحات دهانه رحم در نخستین روزهای اول چرخه قاعدگی خشک خواهد بود. سپس افزایش می­یابد. با نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری، ترشحات دهانه رحمتان بیشتر، شفاف، لیز و کشسانی خواهد شد. بسیاری از زنان غلظت آن را با سفیده تخم مرغ مقایسه می­کنند.

دانشمندان بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی در طول روز و اقدام به بارداری را مشخص کرده اند. طبق پژوهش های جدید، رابطه جنسی پیش از 7:30 دقیقه صبح در ماه­ های فروردین، اردیبهشت و خرداد بهترین نتایج را خواهد داشت.

به گفته پژوهشگران سوییسی اسپرم ها ساعت 24 ساعته خود را دارند و بنابراین در صبح زود احتمال رسیدن آنها به تخمک بسیار بیشتر است. همچنین به گفته آنها در سه ماهه بهار اسپرم سالم­ترین اندازه و شکل خود را دارد. باید گفت که سلامت اسپرم می­تواند روی باروری تأثیر داشته باشد – بهترین شکل اسپرم برای حرکت کردن و رسیدن به تخمک و بارور کردن آن، به صورت سر بیضی شکل و دنباله بلند است.

اتقاقات پس از اقدام به بارداری

بارداری در همان روز که رابطه جنسی داشته اید رخ نمی­دهد – ملاقات اسپرم و تخمک و ایجاد یک تخم بارور شده تا 6 روز پس از رابطه جنسی ممکن است رخ بدهد. سپس برای اینکه تخمک بارور شده خودش را کاملا ًبه دیواره رحم بچسباند، 6 الی 11 روز زمان موردنیاز است.

 

 

به یاد داشته باشید بارداری حین کاشت تخمک و زمانی رخ می­دهد که تمامی هورمون­های موردنیاز که به بارداری کمک می­کنند، در مقیاس بسیار آزاد شده ­اند.

بهترین راه برای اطمینان یافتن از بارداری انجام تست بارداری است. می­توانید به راحتی تست­های بارداری خانگی را از داروخانه ­ها تهیه کنید و یا برای انجام آزمایش بارداری به یکی از مراکز بهداشت بروید.

طبق یکی از پژوهش های انجام شده حتی در 6 الی 7 روز پیش از تخمک گذاری نیز احتمال باردار شدن وجود دارد. اگرچه این احتمال بسیار ضعیف است (کمتر از یک درصد)، باید آن را در نظر داشته باشید. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد ممکن است دوره باروریتان به 10 روز در ماه نیز برسد.

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

سلام من اقدام کردم به بارداری ولی شش ماهه منتظرم نشده.چه کار کنم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اپلیکیشن مینت ، اپلیکیشن تخصصی سلامت بانوان و اولین تقویم تخمک گذاری و پریود ترکر ایرانی.

لقاح درون و خارج رحمی یا همان لقاح مصنوعی (آی‌یو‌آی): درطول IUI، اسپرم سالم به‌طور مستقیم در رحم قرار می‌گیرد، درحالی که تخمدان زن یک یا چند تخمک را آزاد می‌کند تا بارور شود. در روش IUI، مقدار زیادی اسپرم از همسر را به‌طور مستقیم به داخل رحم می‌فرستند. در این روش، احتمال چندقلوزایی وجود دارد و شانس ابتلا به سندرم تحریک‌پذیر تخمدان را افزایش می‌دهد. برای زوج‌هایی که مشکل خاصی ندارند، این روش ٦تا ٧‌درصد احتمال بارورشدن وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، آمار ناباروری در ایران بالاست، آخرین نتیجه سرشماری جمعیت کشور نشان می‌دهد ٢٤‌میلیون و ٢٠٠‌هزار زوج در کشور زندگی می‌کنند که ٢٠درصدشان، یعنی حدود ٥‌میلیون زوج، نابارورند.

پیش از این، رئیس انجمن جنین‌شناسی ایران گفته بود که میزان ناباروری در ایران ٢٠,٢درصد است، یعنی از هر ٥ زوج ایرانی، یک زوج با مشکل ناباروری مواجه است. از آن طرف هم گفته می‌شود هر‌سال حدود ١٥٠‌هزار زوج، به زوج‌های نابارور اضافه می‌شود، این اعداد، اما میزان ناباروری در ایران را بالاتر از آمار‌های جهانی قرار داده است. با این‌که در سال‌های اخیر، آمار ٢٠‌درصدی ناباروری درکشور، به‌طور مرتب تکرار می‌شود، اما حالا با بالارفتن قیمت ارز و گران‌شدن داروها، نکته هزینه‌هایی است که زوج‌ها برای درمان ناباروری‌شان، پرداخت می‌کنند. تا قبل از افزایش قیمت‌ها، انجام آی‌وی‌اف یا لقاح مصنوعی، نزدیک به یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان بود و میکرواینجکشن نزدیک به دو‌میلیون تومان. حالا، اما با افزایش قیمت‌ها، هزینه‌های درمان تقریبا دوبرابر شده است. همه این‌ها درشرایطی است که زوج نابارور، تنها برای یک مرحله از این روش‌ها باید هزینه‌های میلیونی را پرداخت کنند، اما بسیاری از زوج‌ها با توجه به شدت مشکلی که دارند، ناچارند در چندین مرحله تزریق‌ها یا لقاح‌های مصنوعی را تجربه کنند که همین موضوع هزینه‌هایشان را چندبرابر می‌کند. به این هزینه‌ها باید اضافه کرد، مخارجی که برای انجام آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها باید داده شود. در این میان دارو‌هایی هم هستند که پیش از هربار تزریق باید مصرف‌شان کرد و تحت پوشش بیمه نیستند.

«فریبا»، زنی ٤٢ساله است، او بیشتر از ٦‌سال برای بارداری تلاش کرده و در این مدت نزدیک به ١٥٠‌میلیون تومان هزینه کرده است. او حالا صاحب دوقلوی دختر و پسر یک‌ساله‌ونیمه است: «دو سقط جنین و یک بارداری خارج از رحم داشتم، باردار می‌شدم، اما بارداری‌ام تکمیل نمی‌شد، جزو موارد سخت بارداری بودم، همین هم شد تا درمانم نزدیک به ٦، ٧‌سال طول کشید، اوایل برای درمان به مراکز خصوصی مراجعه می‌کردم، اما درنهایت سر از رویان درآوردم، نزدیک به ٤، ٥‌سال آن‌جا درمان شدم و برای بارداری، از روش میکرواینجکشن استفاده کردند. این گران‌ترین روش بارداری است.» در روش میکرواینجکشن، اسپرم با استفاده از سوزن‌های میکروسکوپی به‌طور مستقیم به تخمک تزریق می‌شود. فریبا می‌گوید که به دلیل بالابودن سنش از روش ای‌وی‌اف و روش‌های مشابه استفاده نکرده‌اند، چراکه احتمال موفق‌نبودن تزریق، بالا بود. او درباره دلیل بالابودن هزینه بارداری‌اش می‌گوید که وقتی درمان را شروع کرده، خیلی از دارو‌ها برای باروری، مشمول بیمه نبودند، البته تقریبا تمام آزمایش‌هایی که پیش از بارداری انجام دادم هم، به صورت آزاد بود.

او می‌گوید هزینه‌ای که برای بارداری پرداخت کرده، خیلی بالا بود: «برای من که از روش میکرواینجکشن استفاده کردم، هزینه‌ها خیلی بالا رفت. چهار مرحله از این روش استفاده کردم تا درنهایت باردار شدم، بین هربار تزریق حداقل ٦ماه توقف وجود داشت، در مرحله چهارم بود که باردار شدم.» فریبا می‌گوید زمانی که برای درمان مراجعه می‌کرد، برای داروی گونال‌اف، که یکی از دارو‌هایی است که برای درمان ناباروری بکار می‌رود، نزدیک به دو‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان پول پرداخت کرده، اما حالا نزدیک به ٩٠‌درصد قیمت این دارو مشمول بیمه شده است: «یکی از دلایل اصلی بالارفتن هزینه‌های درمانم، مراجعه به مراکز خصوصی برای درمان بود، البته آن زمان خیلی از دارو‌های این بخش، تحت پوشش بیمه نبود و از دولت یازدهم، بیمه‌ها گسترده شدند، قبل از آن هزینه‌های زیادی برای خرید داروها، پرداخت می‌کردیم.» پیش از این متخصصان ناباروری اعلام کرده بودند که خدمات پاراکلینیکی و اتاق عمل، با توجه به مشکل زوج‌ها، بین ٢,٥ تا ٥‌میلیون تومان هزینه دارد. درشرایطی که هر زوج برای درمان باید ٣ تا ٤ دوره درمانی را پشت‌سر بگذارند، یعنی اگر متوسط قیمت انجام آی‌وی‌اف ٥.٢ تا ٥میلیون تومان باشد، این عدد را باید سه تا چهار برابر کرد، بنابراین یک دوره چهار مرحله‌ای نزدیک به ٢٠‌میلیون تومان برای یک زوج نابارور، خرج دارد. پیش از ورود به مرحله اصلی درمان، مجموعه‌ای از سونوگرافی‌ها و آزمایش‌های مختلف هم انجام می‌شود که حتی با درنظرگرفتن بیمه، بالای ٥٠٠‌هزار تومان باید هزینه شود، دارو‌ها را هم باید به لیست این هزینه‌ها اضافه کرد. البته نباید فراموش کرد که هزینه روش‌های لقاح مصنوعی در انواع مختلف در مقایسه با روش‌های دیگر باروری، مثل استفاده از اهدای تخمک یا اسپرم یا حتی جنین، کاملا متفاوت است. در بازار غیررسمی، خرید تخمک یا جنین از یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان شروع می‌شود و به ١٠‌میلیون تومان هم می‌رسد. وجود واسطه، قیمت‌ها را بالاتر هم می‌برد.مهمترین روش‌های درمان ناباروری را بشناسید
لقاح درون و خارج رحمی یا همان لقاح مصنوعی (آی‌یو‌آی): درطول IUI، اسپرم سالم به‌طور مستقیم در رحم قرار می‌گیرد، درحالی که تخمدان زن یک یا چند تخمک را آزاد می‌کند تا بارور شود. در روش IUI، مقدار زیادی اسپرم از همسر را به‌طور مستقیم به داخل رحم می‌فرستند. در این روش، احتمال چندقلوزایی وجود دارد و شانس ابتلا به سندرم تحریک‌پذیر تخمدان را افزایش می‌دهد. برای زوج‌هایی که مشکل خاصی ندارند، این روش ٦ تا ٧‌درصد احتمال بارورشدن وجود دارد.چگونه لقاح موفق داشته باشیم

لقاح مصنوعی با استفاده از روش آی‌وی‌اف (IVF):  در این روش، تخمک از تخمدان خارج می‌شود و در محیط آزمایشگاه با اسپرم خارج‌شده ترکیب می‌شود. اگر عمل لقاح با موفقیت انجام شود، رویان را به داخل رحم مادر انتقال می‌دهند. در این روش، اگر بیش از یک رویان منتقل شود، احتمال دو یا چندقلوزایی ٩ تا ٢٩‌درصد افزایش می‌یابد. از روش IVF در صورت انسداد لوله‌های رحمی، چسبندگی‌های حفره لگنی، تعداد کم اسپرم و تحرک پایین اسپرم و درهمه شرایطی که اسپرم به تخمک در رحم نرسد، استفاده می‌کنند. به علت پایین‌بودن کیفیت تخمک‌های زن میزان بارداری در زنان بالای ٤٠‌سال کاهش می‌یابد.

اهدای جنین:  اهدای جنین در دو مورد انجام می‌شود؛ یکی زمانی که مرد مشکل ناباروری دارد و قادر به تولید اسپرم نیست. دوم، در زوج‌هایی که روش‌های درمان ناباروری به هر دلیلی به‌طور مکرر با شکست روبه‌رو شده باشد، اما زن از نظر سن و فیزیک، می‌تواند جنین اهدایی را در رحم خود پرورش دهد. حالا سوال اینجاست که این اقدام چگونه انجام می‌شود؟ زوج‌ها پس از مراجعه به مرکز ناباروری و اطلاع از موفق نبودن روش‌های درمان ناباروری، نامه‌ای از دادگاه خانواده و پزشکی قانونی می‌گیرند. پزشکی قانونی و دادگاه پس از بررسی‌های لازم مجوز اهدای جنین را صادر می‌کند. با این مجوز، زوج‌ها می‌توانند به مرکز نگهداری جنین بروند یا این‌که اهدا‌کننده جنین را خودشان معرفی کنند.

تحریک تخمک‌گذاری با دارو‌های باروری:  دارو‌های باروری یک درمان اصلی برای زنانی است که اختلالات تخمک‌گذاری دارند. این دارو‌ها قانون تخمک‌گذاری را تعدیل می‌کنند.

اهدای تخمک یا اسپرم:  بیشتر لقاح مصنوعی با استفاده از تخمک‌های خود زن و اسپرم همسرش انجام می‌شود. اما اگر مشکلات شدیدی در تخمک یا اسپرم وجود داشته باشد، می‌توانید از تخمک، اسپرم یا جنین از یک اهدا‌کننده شناخته‌شده یا ناشناس استفاده کنید. این اتفاق بیشتر برای زنانی رخ می‌دهد که با وجود سالم‌بودن ارگان‌های باروری به دلیل سن بالا، یائسگی زودرس یا نداشتن تخمک، امکان باروری ندارند. در این روش، تخمک را در محیط آزمایشگاه توسط اسپرم‌های همسر گیرنده تخمک، لقاح می‌دهند و جنین به وجود آمده از این لقاح را در رحم زن نابارور قرار می‌دهند.

جراحی احیای باروری:  مشکلات رحمی مثل پولیپ آندومتر، سپتوم رحم یا بافت اسکار داخل رحمی را می‌توان با جراحی هیستروسکوپی درمان کرد.

دارو‌های باروری:  اولین قدم در درمان ناباروری، دارو‌های باروری است که کلومیفن و گنادوتروپین رایج‌ترین دارو‌های مصرفی برای درمان ناباروری‌اند. این داروها، هورمون‌های جنسی را تنظیم می‌کنند و باعث آزادشدن یک یا چند تخمک در هرماه از تخمدان شما می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که این دارو‌ها می‌تواند احتمال دو یا چند قلوزایی را افزایش دهند.

روش ICSI:  در این روش اسپرم مرد باید از داخل بیضه با نیدل‌های میکروسکوپی یا جراحی بیوپسی خارج شود که معمولا بیهوشی موضعی دارد و با درد و ناراحتی همراه است. مرد ٥ تا ١٠روز نمی‌تواند فعالیت شدید داشته باشد. در این روش، معمولا ٥٠ تا ٨٠‌درصد امکان بارورشدن سلول تخمک وجود دارد. استفاده از این روش، درست مانند ای‌وی‌اف است و به همان میزان شانس بارورشدن وجود دارد.١٠ عاملی که باعث ناباروری می‌شوند
اضافه وزن:  مطالعات زیادی نشان داده‌اند که اضافه‌وزن در زنان باعث کاهش عملکرد تخمدان می‌شود و تولید هورمون‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. زنانی که در سنین پایین ١٨‌سال دچار اضافه‌وزن هستند، بیشتر احتمال دارد دچار سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شوند و در آینده ناباروری را تجربه کنند. این سندرم شایع‌ترین اختلال هورمونی در زنان و در سنین باروری است. آمار‌ها نشان می‌دهد زنانی با شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۹ دوبرابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به ناباروری قرار دارند.

کاهش شدید چربی در بدن:  درحالی که اضافه‌وزن می‌تواند روی باروری اثر منفی بگذارد، کمبود وزن هم خود عاملی برای این خطر است. کاهش چربی بدن به ١٠ تا ١٥‌درصد کمتر از حد طبیعی می‌تواند روند تولیدمثل را مختل کند. درواقع نبود تعادل هورمونی و اشکال در فرآیند طبیعی تخمک‌گذاری طبیعی ناشی از وزن بیش از حد پایین است.

داروها:  بررسی‌ها نشان داده برخی دارو‌ها ازجمله دارو‌های ضدسرطان یا شیمی‌درمانی، دارو‌های ضدقارچ، دارو‌های ترمیم‌کننده زخم، روی باروری مردان موثرند. دارو‌های حاوی موادمخدر هم می‌تواند روی تولید تستوسترون تأثیر بگذارد.

سیگارکشیدن:  انجمن پزشکی ناباروری آمریکا با صراحت اعلام کرده که کاهش نرخ باروری در زنان و مردان سیگاری، دوبرابر غیرسیگاری‌هاست، حتی این نظریه هم وجود دارد که مردان سیگاری باعث ناباروری همسرانشان می‌شوند.

استرس:  انجمن ملی ناباروری در آمریکا اعلام کرده که تحمل اختلالات عاطفی نقش مهمی در ناباروری دارد. این اختلالات می‌تواند شامل افسردگی یا استرس روزمره در محیط کار خانه یا سایر محیط‌ها باشد. درشرایط استرس زا، کورتیزول، مانند آدرنالین، شدت سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و فشارخون را در حد بالایی نگه می‌دارد، همچنین باعث اضافه‌وزن می‌شود و به مشکلات بهداشتی دیگری هم می‌انجامد.
قرارگرفتن در معرض عوامل محیطی: قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس، شیمی‌درمانی و آفت‌کش‌ها از عوامل خطر شناخته‌شده در بهداشت باروری هستند. علاوه براین، عوامل محیطی خاص که تحت عنوان سموم باروری شناخته شده‌اند، می‌توانند منجر به نقایص هنگام تولد و سقط جنین شوند.

میدان‌های الکترومغناطیسی:  مایکروویو، کامپیوتر و حتی دستگاه‌های گوشی می‌توانند شما را در معرض میدان‌های الکترومغناطیسی قرار داده و روی باروری تأثیر منفی بگذارند.

حرارت زیاد:  درجه حرارت بیضه‌ها باید ۵ درجه کمتر از حرارت بدن مرد باشد تا تمام اسپرم‌ها زنده بمانند؛ بنابراین درشرایطی که حرارت بیشتری به دلیل محیط و نوع کار (مثلا نانوایی) به بیضه‌ها می‌رسد، می‌تواند در روند باروری مردان تأثیر بگذارد.

اختلال در تخمک‌گذاری:  مهمترین علت ناباروری در زنان، اختلال در تخمک‌گذاری است، به‌طوری که ٣٩‌درصد از علل ناباروری را به خود اختصاص داده است.

مشکلات دستگاه ایمنی و ژنتیک:  علت مهم ناباروری در زنان، مشکلات دستگاه ایمنی بدن است که نقش مهمی در ایجاد ناباروری دارد؛ به‌گونه‌ای که این افراد باردار می‌شوند، اما دچار سقط جنین می‌شوند.چه کسی نابارور است؟
افرادی که پس از یک‌سال مقاربت بدون استفاده از هر وسیله پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه جنسی منظم، نتوانند صاحب فرزند شوند، در گروه زوج نابارور قرار می‌گیرند. علت ناباروری تقریبا به صورت مساوی به زن و مرد مربوط می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ٤٠‌درصد از مشکلات ناباروری مربوط به زن، ٤٠‌درصد به مرد و حدود ١٠‌درصد هم مربوط به هر دونفر می‌شود. در حدود ١٠‌درصد هم علت ناباروری مشخص نیست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

صفحه اصلی » درمان ناباروری » آی وی اف موفق

امروزه زوج های بسیاری آماده پدر و مادر شدن هستند و آرزوی در آغوش کشیدن فرزندشان را دارند ولی با وجود امتحان تمامی راه ها، هنوز موفق به فرزندآوری نشده اند. احتمالاً اولین راه پیشنهادی به این افراد، استفاده از روش IVF یا لقاح خارج رحمی جهت درمان ناباروری باشد. IVF نوعی تکنولوژی تولید مثل است که طی آن، پس از لقاح تخمک های بالغ خارج شده از تخمدان زن و اسپرم مرد در محیط آزمایشگاه، جنین تشکیل شده به داخل رحم زن انتقال می یابد.

پروسه های درمان ناباروری از جمله IVF بسیار پرهزینه و زمان بر هستند، به همین علت اغلب افراد برای موفقیت آمیز بودن آن حاضر به رعایت بایدها و نبایدهای زیادی هستند که موارد زیادی از آن ها تنها شایعاتی بی اساس هستند که در اینجا به بررسی برخی از باورهای رایج در مورد راه های موفقیت آی وی اف می پردازیم:

کلینیک های ناباروری مختلف با توجه به مهارت و تجربه پزشکان و متخصصان خود، شرایط و امکانات آزمایشگاهی و همچنین مراکز فریز سلول های جنسی و جنین، با یکدیگر متفاوت هستند. با توجه به این موضوع، انتخاب یک مرکز درمان ناباروری خوب و حرفه ای، از جمله راه های افزایش موفقیت IVF به شمار می رود. مواردی نظیر درصد موفقیت بارداری در هر انتقال جنین، درصد بارداری در زوجینی با سن و سال و شرایط مشابه، اعتبارسنجی کلینیک، هزینه IVF، تعداد بارداری های موفق دوقلو و مدت زمان ذخیره جنین از جمله عواملی است که باید در انتخاب مرکز درمان ناباروری در نظر گرفته شود.

برای انجام عمل انتقال، به اندازه کافی تحقیق انجام داده و بهترین پزشک را انتخاب کنید. اگرچه مراکز ناباروری تأکید دارند که انتقال جنین یک امر رایج است اما تجربه در مسأله انتقال جنین بسیار مهم می باشد و قطعاً تجربه پزشک در زمینه انتقال جنین در نتیجه عمل تأثیر گذار خواهد بود.چگونه لقاح موفق داشته باشیم

سرعت و دقت در حین عمل انتقال جنین، یکی از راه های افزایش موفقیت آی وی اف می باشد. بنابراین از پزشک خود بخواهید قبل از انجام انتقال جنین، یک بار تمام مراحل را چک کند؛ در این صورت اگر برای عمل انتقال نیاز به جراحی باشد مشخص خواهد شد. این موضوع سبب می شود که عمل انتقال جنین با سرعت و دقت کافی انجام شود.

با توجه به این که وجود اختلالات کروموزومی و ژنتیکی از جمله دلایل بروز سقط جنین است، استفاده از تست های PGS و PGD از راه های افزایش موفقیت IVF به شمار می روند. باید گفت که علت غربالگری ژنتیکی قبل از پیوند یا PGS، بررسی ناهنجاری های کروموزومی و هدف تشخیص ژنتیکی قبل از پیوند یا PGD نیز غربالگری اختلالات ژنتیکی می باشد. در هر دو مورد پس از انتخاب نطفه هایی با ویژگی های ژنتیکی طبیعی، عمل انتقال آن ها به رحم انجام می شود. این موضوع، موجب از بین رفتن ریسک عدم لانه گزینی جنین ناشی از اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و به تبع آن، افزایش احتمال فرزندآوری و آی وی اف موفق می گردد.

مصرف اسید فولیک یا مکمل ها باید از سه ماه قبل از انتقال آغاز شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف اسید فولیک سبب سالم ماندن نطفه و افزایش احتمال دو قلوزایی می شود. از مکمل هایی استفاده کنید که حاوی اسید فولیک ویتامین D و ویتامین های گروه B باشند و حتماً درباره مقدار مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

قبل از انجام عمل انتقال، پرونده پزشکی خود را تکمیل کنید. در صورتی که برای ivf از تخمک خانم استفاده شود، انجام آزمایشات هورمونی، آزمایش اسپرم، بررسی لوله های رحمی، تخمدان و رحم ضروری می باشد و در صورتی که برای ivf از تخمک اهدایی استفاده شود، انجام آزمایش اسپرم و بررسی لوله های رحم، تخمدان و رحم ضروری است.

سرفه یا عطسه پس از کاشت نمی تواند سبب جابجا شدن یا خارج شدن جنین از داخل رحم شود؛ اما سرفه با عطسه کردن در زمانی که میل جراحی داخل رحم است کار عاقلانه ای نخواهد بود. پس در صورتی که در روز انتقال دچار آلرژی شدید یا سرماخوردگی بودید، حتماً در این مورد با پزشک مشورت کنید.

موفقیت ivf به شدت تحت تأثیر شرایط بدنی زن و شوهر قرار دارد. به همین علت پزشک قبل از شروع پروسه IVF به انجام چکاپ کامل زن و شوهر می پردازد. این چکاپ ها شامل موارد زیر می شود:

حفره رحم باید توسط سونوگرافی، اشعه ایکس و یا هیستروسکوپی مورد بررسی قرار گیرد تا مواردی نظیر وجود فیبروم، بافت اسکار یا پولیپ بررسی شود؛ چراکه هر یک از این موارد می تواند به تنهایی از لانه گزینی جنین جلوگیری بعمل آورد.

وجود مایع هیدروسالپنکس در داخل لوله های فالوپ، سبب کاهش ۵۰ درصدی احتمال موفقیت ivf می شود. در صورت وجود مایع در لوله ها باید قبل از شروع پروسه ivf، لوله ها را بست و یا آن ها را از لوله خارج کرد. توصیه می شود قبل از عمل انتقال جنین با انجام سونوگرافی، از خالی بودن لوله های رحمی خود از مایع هیدروسالپنکس مطمئن شوید.

کلید اصلی موفقیت آی وی اف، وجود یک ذخیره تخمدان خوب است. پزشک برای تخمین تعداد تخمک ها از آزمایش خون و سونوگرافی استفاده می کند. انجام آزمایش خون در دومین یا سومین روز پریود می تواند میزان هورمون های محرک فولیکول و نیز سونوگرافی می تواند تعداد فعلی فولیکول ها را مشخص نماید.

مطلب ذخیره تخمدان کم اطلاعات خوبی را در مورد راه های افزایش ذخیره تخمدان به شما خواهد داد.

توصیه می شود آزمایش اسپرم را در محلی که قصد انجام ivf دارید، انجام دهید. این امر می تواند امکان مقایسه میزان اسپرم همسر را با میزان اسپرم مورد نیاز برای موفقیت در آی وی اف فراهم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمیت و کیفیت اسپرم ، به مطلب آزمایش اسپرم مراجعه کنید.

سبک زندگی سالم یکی از راه های افزایش موفقیت IVF است. توصیه می شود در مورد مصرف سایر داروها، مکمل ها و داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید؛ چرا که برخی از داروها یا مکمل ها بر موفقیت ivf تاثیرگذار هستند. همچنین از جمله موارد مهم در نتیجه پروسه آی وی اف، خواب کافی می باشد و از این رو نتایج نشان می دهد احتمال موفقیت زنانی که در طول شبانه روز ۷ تا ۸ ساعت می خوابند، بالاتر از سایر افراد می باشد. متأسفانه اغلب زنان با شروع پروسه IVF، فعالیت ورزشی خود را متوقف می کنند. با این حال به توصیه پزشکان، ادامه دادن ورزش _به ویژه در بانوان ورزشکار و افراد دارای برنامه های تمرینی منظم_ و همچنین نگه داشتن شاخص توده بدنی (BMI) در حد نرمال، تأثیر بسیاری بر افزایش موفقیت ivf می گذارد. البته باید در طول این فرایند درمانی از فعالیت های ورزشی سنگین پرهیز کرد؛ چرا که ورزش های سنگین، شانس لانه گزینی موفقیت آمیز را در زنان کاهش می دهد.

فرد پس از انتقال جنین نیاز به استراحت مطلق ندارد. نتایج مطالعات نشان می دهد زنانی که پس از انتقال جنین به فعالیت عادی روزانه خود می پردازند، نسبت به کسانی که استراحت مطلق داشته اند نتایج بهتری دارند. پزشکان معتقدند پس از انتقال جنین نباید استراحت مطلق داشت چرا که سبب جلوگیری از نوسانات طبیعی قلب و خون می شود؛ اما لازم به ذکر است که انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین ممنوع می باشد.

یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت IVF، استرس می باشد؛ بنابراین بهتر است برای حصول نتیجه مطلوب در پروسه IVF، استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید.

تحقیقات نشان داده که طب سوزنی در برخی از افراد سبب موفقیت در پروسه IVF شده و در برخی از افراد هیچ تأثیری نداشته است. بطور کلی طب سوزنی سبب افزایش جریان خون و در نتیجه افزایش شانس لانه گزینی جنین می شود. لازم به ذکر است که انجام طب سوزنی پس از انتقال جنین هیچگونه عوارضی ندارد؛ پس می توان گفت انجام آن می تواند انرژی مثبتی در فرد ایجاد کند.

اغلب افراد پس از انتقال جنین دچار ترس و اضطراب می شوند. مطالعه کتاب های کمدی، دیدن فیلم های کمدی و یا ایجاد فضای شاد در خانه می تواند تأثیر مثبتی بر نتیجه IVF داشته باشد. از این رو محققان برای بررسی تأثیر خنده بر نتیجه IVF، شرایط ملاقات افراد را پس از انتقال جنین با یک دلقک فراهم کرده اند که نتایج نشان داد شانس بارداری افرادی که پس از انتقال جنین با دلقک ملاقات کرده اند به نسبت افرادی که با دلقک ملاقات نکرده اند دو برابر بیشتر بوده است.

تاکنون مشخص نشده که مصرف همزمان داروهای گیاهی و داروهای کمک باروری چه عواقب و عوارضی دارد. اما از آنجایی که میزان جیوه موجود در این گیاهان مشخص نیست، نمی توان مصرف این قبیل داروها را در زمان اقدام به بارداری توصیه کرد.

قبل از شروع پروسه ivf و در جلسات اول معاینه، لیست داروهای مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. مصرف برخی از داروها تأثیر منفی بر نتیجه ivf خواهد داشت. داروهایی نظیر استامینوفن، ایپوپروفن، مکمل های غیر تجویزی و برخی از داروهای ضد حساسیت نیز سبب بروز اختلال در تعادل هورمونی شده و در نهایت بر نتیجه آی وی اف اثر منفی می گذارد.

انتخاب رژیم غذایی سالم به علت اثرگذاری بر افزایش کیفیت و کمیت سلول های جنسی (تخمک و اسپرم) و نگه داشتن بدن در شرایط مناسب، یکی از راه های موفقیت IVF به حساب می آید. به علاوه رژیم غذایی مناسب، زمینه ساز گذراندن یک بارداری کم خطر و تولد فرزندی سالم را فراهم می کند. البته تاکنون رژیم غذایی خاصی برای افزایش شانس موفقیت IVF توصیه نشده است. اما متخصصین برای افزایش شانس بارداری و آی وی اف موفق، استفاده از یک رژیم غذایی سالم را توصیه می کنند. از طرفی کنترل وزن و ثابت نگه داشتن آن می تواند در حصول نتیجه مطلوب در IVF بسیار تأثیرگذار باشد. مصرف مداوم میوه ها و سبزیجات تازه، لبنیات و پروتئین های گیاهی، روغن های گیاهی و نان سبوس دار و همچنین پرهیز از خوردن غذاهای کنسرو شده، تنقلات صنعتی و فست فود، از جمله ویژگی های یک رژیم غذایی اصولی برای داشتن فرزندی سالم و گذراندن دوران بارداری کم خطر و آی وی اف موفق به شمار می رود. البته نتایج مطالعه ای بر روی یک جامعه آماری کوچک نشان داده کسانی که قبل از عمل انتقال، از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرده اند ivf موفق تری داشته اند. این رژیم غذایی شامل موارد زیر می باشد:

برای افزایش شانس موفقیت عمل IVF، سایز فولیکول ها باید بالای ۱۸ باشد. هنگامی که سایز فولیکول بیش از ۱۸ شود، پزشک با تزریق آمپول HCG به آزادسازی فولیکول های غالب در زمان مناسب کمک می کند. لازم به ذکر است که باید از تزریق خودسرانه این دارو پرهیز نمود.

برای مطالعه بیشتر در مورد تاثیر تعداد و اندازه فولیکول بر بارداری اینجا کلیک کنید.

وجود اسپرم های سالم و با کیفیت برای انجام لقاح در محیط آزمایشگاه، یکی از راه های افزایش موفقیت آی وی اف می باشد. بدین منظور توصیه می شود مرد ۳ تا ۴ روز قبل از نمونه دادن از انزال خودداری کند؛ اما بهتر است یک هفته قبل از نمونه دادن انزال داشته باشد. این موضوع می تواند سبب بدست آمدن بهترین نمونه اسپرم برای انجام آی وی اف شود. همچنین پس از انتقال جنین نیز توصیه می شود تا قبل از شنیدن صدای قلب نوزاد از انجام رابطه جنسی خودداری گردد.

پس از عمل انتقال جنین، خانم ها علائم و نشانه های مختلفی را تجربه خواهند کرد. علائم هر خانم با دیگری متفاوت خواهد بود؛ اما بطور کلی افراد نشانه های زیر را خواهند داشت:

احتمال موفقیت آی وی اف در هر دوره تکرار متفاوت خواهد بود و همچنین ارتباط نزدیکی با شرایط جسمانی و سن فرد دارد. بطور کلی نرخ موفقیت IVF در حد ۳۵ تا ۴۰ درصد می باشد و فرد برای افزایش این رقم نمی تواند کاری انجام دهد. البته باید یادآور شد که افراد می بایستی قبل از شروع پروسه IVF، در انتخاب پزشک و مرکز درمانی دقت کافی داشته و پس از انتقال جنین نیز، استرس خود را کاهش داده و امیدوار باشند.
جهت رزرو نوبت بهترین مراکز و پزشکان درمان ناباروری در یزد
document.write(‘اینجا’);
function click_appointment() {
document.getElementById(“appointment”).click();
}
کلیک کنید.

ivf رایج ترین روش در میان روش های درمان ناباروری است. این روش شامل استخراج تخمک ها از تخمدان و بارورسازی آن ها با اسپرم می باشد و در زوج هایی که مشکلاتی در بارداری دارند، آی وی اف از بهترین روش ها برای بالا بردن درصد احتمال لقاح بین اسپرم و تخمک در محیط

رژیم غذایی مناسب قبل از IVF می تواند در موفقیت IVF نقش بسزایی داشته باشد. یکی از عوامل موفقیت آی وی اف، حفظ سلامتی و برقراری تعادل هورمونی با کمک موادغذایی ارگانیک و سالم است. به طور کلی بایدها و نبایدهای خوراکی قبل از ivf در سه مورد خلاصه می شود: ۱. مصرف روزانه پروتئین

منظور از بارداری با استفاده از جنین فریز شده، نوعی لقاح مصنوعی است که جنین های به وجود آمده از روش های کمک بارداری و مصنوعی را تحت شرایطی خاص، برای مدتی معین به صورت یخ زده و فریز شده نگه می دارد و پس از محیا شدن شرایط، انتقال جنین فریز شده صورت میگیرد.

یکی از مؤثرترین روش های بیوتکنولوژیک در درمان ناباروری و کمک به بارداری با درصد موفقیت بسیار بالا، روش آی وی اف است که طی آن، سلول های جنسی را در محیط آزمایشگاهی و شرایط خاص، لقاح می دهند و جنین حاصل را به رحم زن منتقل می کنند؛ با این حال این روش هم

یکی از مراحل انجام عمل IVF، انجام عمل تخمک کشی یا پانکچر می باشد. این عمل پس از رشد تخمک ها از طریق مصرف داروهای هورمونی، در روز تعیین شده از جانب پزشک انجام می شود. برای انجام این عمل اغلب نیاز به ایجاد برش نمی باشد؛ بلکه تخمک کشی از طریق دیواره واژن و

انتقال جنین پس از عمل تخمک کشی و بارور شدن تخمک ها، در آزمایشگاه انجام می شود. اغلب پزشک در فاصله بین روز دوم تا پنجم پس از عمل تخمک کشی، بین یک تا سه تخمک بارور شده (جنین) به داخل رحم انتقال می دهد. در این مقاله مطالعه می کنید: قبل از انتقال جنین

پس از انتقال جنین به رحم در عمل IVF یا لقاح خارج رحمی ، فرد می تواند فعالیت های روزانه خود را انجام دهد؛ البته باید از انجام فعالیت های سنگین پرهیز شود. علائم پس از انجام آی وی اف معمولاً پس از انتقال ممکن است علائم زیر مشاهده شود: خروج مایع شفاف یا خونی

IVF از جمله مؤثرترین روش های درمان ناباروری است که در طول آن تخمک بالغ از تخمدان خانم خارج شده و با اسپرم در محیط آزمایشگاه لقاح داده می شود و سپس تخمک بارور شده به داخل رحم منتقل می گردد. این پروسه حدود سه هفته به طول می انجامد؛ البته در برخی از موارد

ما در رادينا سلامت، بهترين خدمات را در يزد به توريست های درمانی داخلی و خارجی ارائه می دهيم.

مدارک مورد نیاز را ضمیمه کنید. | حداکثر سایز 10 MB | پسوندهای مجاز: jpg, jpeg, png, gif, pdf, rar, zip

چگونه لقاح موفق داشته باشیم
چگونه لقاح موفق داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *