چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

 
helpkade
چگونه کودکی موفق تربیت کنیم
چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

تربیت کودک شامل آموزش رفتارهای خوب و نشان دادن رفتارهای بد برای جلوگیری از انجام آن به کودک است.والدین باید با شناخت ویژگی های کودک خود شیوه های صحیح را در تربیت کودکان بکار ببرند .

پیش تر ، من یک ویدئو از یک بچه 8 ساله را که به مادرش مشت می زد دیدم ،این بازی فقط یک بازی مشت زنی نبود این مشت به این معنی بود که” من از شما متنفرم و می خواهم به شما خیلی آسیب برسانم ” من خیلی زیاد شوکه شده بودم ، آیا بچه ،موفق به یادگیری رفتار خوب نمی شده است ؟ یا والدین در آموزش دادن به فرزندشان موفق نبوده اند ؟

حقیقت این است که بچه ها از کاری که ما انجام می دهیم، بیش تر از چیزی که می گوییم ، یاد می گیرند پس از درک این که والدین بد در رفتار های نامطلوب موثر هستند ؛ممکن است وقت آن رسیده باشد که والدینی که این مشکل را دارند به آنچه که کارشناسان در مورد پرورش بچه های خوب می گویند، گوش کنند ولی مطابق با روانشناسان هاروارد ، روش کار بدین گونه است که در ادامه این بخش از نمناک می خوانید.

1. کودکان به زمان کافی نیاز دارند:

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

کودکان به والدین نیاز دارند ، نه بازدید کنندگان نیمه وقت با یک چک لیست . هیچ پول ، هدیه یا اسباب بازی وجود ندارد که بتواند جایگزین زمان کافی شما بشود . ممکن است با آن ها از لحاظ جسمی حضور داشته باشید ، اما اگر شما همیشه مشغول نگاه کردن به تلفن خود باشید ،این زمان کافی نیست .

چگونه می توانید زمان خود را به آنها اختصاص بدهید ؟ با گوش دادن به آنچه می گویند ، صحبت کردن با آن ها و انجام کار ها با همدیگر . این باعث تفاوت زیادی در زندگیشان می شود.

یک کتاب بخوانید ، با آن ها بازی کنید یا با همدیگر به ماهی گیری بروید .به یاد داشته باشید ، برای اینکه در آینده در خاطرشان باشید، امروز باید در زندگیشان باشید.

2. برای تربیت صحیح فرزندان تان یک فرد ایده آل خوب باشید:

شینیچی سوزوکی می گوید :که کودکان لبخند زدن را از والدینشان یاد می گیرند . پذیرفتن اشتباه، تشکر کردن ، احترام به دیگران و داشتن شخصیت خوب همه از شما نشات می گیرد.

تمرین عادت های خوب، در مقابل بچه هایتان باعث می شود به خوبی رفتار کنند دلیلش این است که ، همان طور که می گویند ، سیب خیلی دورتر از درخت نمی افتد .

3. خوب و درست تربیت شدن فرزندان با آموزش مسئولیت پذیری:

آموزش مسئولیت پذیری در خانه آغاز می شود ؛ در سنین کم، شما می توانید مسئولیت را کم کم از طریق وظایف ساده مانند نگه داشتن اسباب بازی ها و پوشاندن تختشان به آن ها آموزش دهید .

به آن ها یاد آوری کنید که احساسات دیگران هم مهم است تنها خوشحال بودن مهم نیست ، این، مهم است که حتی زمانی که سخت است کار درست را انجام دهیم .

4. یاد بگیرید که به درستی قدردانی کنید تا فرزندان خوبی را تربیت کنید:

درست مثل هر چیز دیگری ، افراط همیشه مطلوب نیست. روانشناسان هاروارد می گویند مهم است که وقتی بچه ها کار خوبی می کنند از آن ها قدردانی کنید اما نمایش قدردانی برای کارهایی که باید انجام دهند ، فقط آن ها را لوس خواهد کرد بنابراین ، هنگامی که عمل غیر منتظره خوبی انجام می دهند از آن ها تمجید کنید . این کار را زیاد از حد انجام دهید.

5. برای موفقیت در تربیت فرزندان سعی کنید به همه خوب توجه کنید:

طبق یک تحقیق علمی ، برای بچه ها عادت به خانواده و دوستان خود طبیعی است اما والدین بچه های خوب، به آن ها کمک می کنند تا به کسانی که به آن ها نیاز دارند توجه بیشتری داشته باشند .

شما می توانید آن ها را تشویق کنید، تا خود را در جای دیگران قرار دهند ، آن ها نه تنها از آنچه که دارند ، ممنونند ، بلکه همدردی را نیز یاد خواهند گرفت.

تربیت فرزندان موفق از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین است. کدام پدر و مادری هست که دلش نخواهد فرزندش آینده‌ای سرشار از موفقیت و خوشبختی داشته باشد؟ موفقیت فرزندان با اصول تربیتی والدین رابطه‌ای مستقیم دارد. همه افراد دوست دارند فرزندانشان فوق‌العاده باشند و هر شخص بسته به شخصیت و اصول خود، راه و روشی را برای تربیت صحیح فرزندانش انتخاب می‌کند. والدین بر اساس تجربه و دانش قبلی خود تصمیم می‌گیرند که چگونه و از چه راهی برای تربیت فرزند خود اقدام کنند و از او فرد موفق و کاملی بسازند. برخی از مهارت‌ها هستند که آموزش آن‌ها به کودکان ضروری است و پایه‌ای برای موفقیت در آینده محسوب می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم راجع به تربیت فرزندان موفق صحبت کنیم. ضمن اینکه شما هم اگر در این مسأله نیاز به مشاوری متخصص دارید می‌توانید از مشاوره خانواده و کودک کمک بگیرید.

تربیت فرزندان موفق همانند سرمایه گذاری برای آینده است. ممکن است والدین سوالات و ابهامات زیادی در این زمینه داشته باشند مانند اینکه از چه سنی کودک را تربیت کنیم؟ تربیت فرزندان موفق باعث می‌شود که والدین در آینده ارتباط بسیار خوبی با فرزندانشان داشته باشند و همچنین فرزندانی متعهد و سالم به جامعه تحویل دهند. این والدین ارتباط قوی و عمیقی با فرزندانشان دارند و سعی می‌کنند نیازهای آنان را به خوبی بشناسند. از فرزندان خود به طور کامل حمایت می‌کنند ولی در صورت نیاز از تنبیه کردن نیز کوتاهی نمی‌کنند. انجام برخی کارها در موفق بودن فرزندان بسیار موثر است. در ادامه به بررسی این راه‌ها می‌پردازیم. والدین موفق می‌توانند فرزندانی موفق تربیت کنند. اگر بخواهیم چند ویژگی والدین موفق را بصورت خلاصه ذکر کنیم باید به این موارد اشاره کنیم.

– به مهرورزی به فرزندان و ارتباط حسی و فیزیکی اهمیت می‌دهند

– در قوانین و مقررات تربیتی خانواده ثبات دارند

– خودشان درست رفتار می‌کنند و فقط حرف نمی‌زنند

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

– موفق بودن را تمرین می‌کنند و به فرزندان نشان می‌دهند

– سلامتی و نشاط فرزندان برایشان مهم است

برای آگاهی بیشتر درباره سن تربیت کودک کلیک کنید.

والدین موفق والدینی هستند که به یادگیری مهارت‌های فرزندپروری و سبک‌ های فرزندپروری اهمیت می‌دهند. توجه دارید که تربیت فرزند کاری تخصصی است؛ به همین دلیل بهتر است در مسائل چالش‌برانگیز خانواده، مشاوری متخصص در کنار خود داشته باشید. در اینجا به اصول تربیتی می‌پردازیم که می‌تواند به عنوان پایه و اساس موفقیت کودکان شما در آینده محسوب شوند. برای اطلاع بیشتر درباره سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

یکی از مهمترین اصول تربیتی، اهمیت دادن به نقش فرزندان و جایگاه آنها در خانواده است. کودکان در ابتدا توانایی این را ندارند که جایگاه خود را در خانواده اثبات کنند و این مهم باید توسط پدر و مادر تقویت شود. والدین باید به نظر و عقیده فرزندان احترام بگذارند و آنها را در تصمیم‌های کوچک مربوط به خود و خانواده سهیم کنند. کودکان باید باور داشته باشند که در خانواده اهمیت دارند.

کودکان دوست دارند که به انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌شان بپردازند. والدین می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی‌های کودکان، تمرکز کردن را در آن‌ها تقویت کنند. مثلا اگر فرزندتان به نوشتن یا نقاشی علاقه‌مند است می‌توانید وسایل مورد نیاز مثل تخته وایت برد یا بوم نقاشی برای او تهیه کنید تا با علاقه و تمرکز بیشتر به انجام این فعالیت‌ها بپردازد. این کارها به افزایش تمرکز در کودکان کمک بسیاری می‌کند.

روانشناس کودک می‌تواند روش‌های موثری برای تقویت اعتماد به نفس فرزندان در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که فرزندان یاد بگیرند که خودشان کارهایشان را انجام دهند و تا حد لازم مستقل باشند، به اعتماد به نفس و خوداتکایی می‌رسند و راحت‌تر وارد اجتماع می‌شوند. همچنین در تعامل با محیط و کارهای خود به موفقیت بیشتری می‌رسند. این کودکان می‌توانند روی پای خودشان بایستند و وابستگی کمتری به والدین‌شان داشته باشند. مثلا اجازه دهید که کودکان لباس‌هایشان را به تنهایی بپوشند و بندِ کفش‌هایشان را خودشان ببندند. در صورتی که کاری را اشتباه انجام می‌دهند آن‌ها را سرزنش و تحقیر نکنید و اجازه دهید به مرور یاد بگیرند تا اعتماد به نفس بیشتری به دست آورند. توجه به این نکات حساس تربیتی باعث سلامت کودک و رشد و پیشرفت بهتر او نیز می‌شود.

برای آشنایی بیشتر درباره نکات حساس تربیت فرزند کلیک کنید.

کودکان باید بیاموزند که عضو تیم‌های مشخص باشند و رفتار در گروه را تمرین کنند. کودکان خیلی زود وارد اجتماع می‌شوند اما این که در برخورد با دیگران و رفتارهای گروهی چگونه عمل کنند، به آموزش و تربیت والدین شان بستگی دارد. فرزندانتان را تشویق کنید تا وارد تیم شوند و در مورد وظایف و مسئولیت‌هایشان به آن‌ها هشدار دهید. توجه داشته باشید که آموزش‌های فرزندتان در مقابل دوستانش نباشد و هرگز او را با دوستانش مقایسه نکنید. اگر فرزند شما بیش از حد درونگراست و از جمع می‌گریزد حتماً این مساله را با روانشناس خانواده درمیان بگذارید. 

لازم است تا کودکان علاوه بر زبان مادری به یک زبان دیگر نیز مسلط باشند. در اکثر جوامع، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم انتخاب می‌شود ولی این انتخاب می‌تواند بسته به اهداف و شرایط شما متفاوت باشد. با توجه به نقش زبان دوم در جامعه امروزی، یادگیری آن ضرورتی برای رسیدن به موفقیت است.

این که مسیر و اهداف فرزندان تحت تاثیر عقاید و اهداف والدین باشد، مانعی برای رسیدن آن‌ها به موففیت در آینده است. در صورتی که شما مسیر و هدف فرزندتان را از قبل مشخص کرده باشید، دید و نگرش او محدود می‌شود و دیگر فرصتی برای شکوفایی پیدا نمی‌کند. تا حد امکان به کودک خود اجازه دهید تا متناسب با سنش تجربه کسب کند و با مشورت شما، راه خود را انتخاب کند.

شکست، بخشی از زندگی و لازمه رسیدن به موفقیت است. کودکان باید یاد بگیرند که همیشه امکان موفقیت وجود ندارد و در صورت شکست خوردن بتوانند با آن کنار بیایند و برای موفقیت بعدی تلاش کنند. در صورتی که فرزندتان دچار شکست های کوچکی شد به او بگویید که مشکلی نیست و می‌تواند دفعه بعد موفق شود و در هنگام موفقیت بعدی او را تشویق کنید و تا حد ممکن شکست‌های قبلی‌اش را به خاطرش نیاورید.

برای آگاهی بیشتر درباره تربیت کودک کلیک کنید.

روانشناس کودک سعی می‌کند با استفاده از روش‌ها و رویکردهای مختلف، جنبه‌های روحی، روانی، رفتاری و شناختی کودکان را به تعالی برساند و مهارت‌هایی همچون مهارت حل مساله، افزایش تاثیرات مثبت فردی و افزایش ارزش‌های انسان دوستانه را در کودکان تقویت کند. همچنین روانشناس کودک مانند پلی بین والدین و کودکان است و با آموزش مهارت‌های فرزند پروری، والدین را در جهت تربیت فرزندان موفق یاری می‌کند.

در همین راستا مشاوران ما در مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی شرایطی را برای شما فرآهم آورده‌اند تا بتوانید با دریافت مشاوره، اصول و روش‌های تربیتی صحیح را بیاموزید و کودکی سالم از نظر اخلاقی و رفتاری تربیت کنید. این مرکز با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه کودک با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و فردی هر خانواده راهکارهای گوناگونی را در اختیار شما خواهند گذاشت. 

برای اطلاع بیشتر درباره روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

والدین لازم است تا از فرزندان خود به طور کامل حمایت کنند و در محیط خانه و بیرون شرایطی را فرآهم نمایند که امکان رشد و پیشرفت کودک در همه زمینه‌ها وجود داشته باشد. به طور مثال کودک را در گروه‌های ورزشی، هنری و… شرکت دهند و یا آموزش زبان دوم کودک را در دستور کار قرار دهند. در خانه نیز با رعایت قوانین و مقررات تربیتی و رفتار درست خود در راستای تربیت فرزندان موفق حرکت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندپروری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

همه ی ما دوست داریم موفق و مستقل باشیم. اما جالب اینجاست که وقتی بچه دار می شویم، تمام این آمال و آرزوها به سرعت به آنها منتقل می شود. چه کاره می شوند؟ آیا موفق خواهند بود؟ آیا از زندگی خود رضایت خواهند داشت؟

دکتر لئونارد ساکس پزشک کودکان، در حوزه ی خود شناخته شده و جنجالی است. او در کتاب تازه ی خود به چند موردی اشاره می کند که لازم است والدین برای داشتن فرزندانی موفق هر روز انجام دهند. در ادامه هفت سؤالی را از نظر خواهید گذراند که باید هر روز از خودتان بپرسید.

هر چیز دیگری در باب فرزندان از همین جا نشأت می گیرد؛ به همین دلیل است که به موفقیت آنها بیشتر از موفقیت خودتان اهمیت می دهید. اما موضوع به همین سادگی نیست که هر روز به آنها بگویید دوستشان دارید (با اینکه این هم ایده ی خوبی است)، و به طور قطع به معنی تن دادن به تمام خواسته های آنها نیز نخواهد بود.

در عوض، موضوع کاملاً به صداقت و بلوغ بر می گردد. باید صادقانه از خودتان بپرسید وقتی فرزندانتان ۲۰، ۳۰، ۴۰ ساله یا بیشتر شدند، این را به رسمیت می شناسند که شما همواره هر کاری که کرده اید به خاطر این بوده است که بهترین ها را برای آنها می خواسته اید؟

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

هر پدر و مادری ممکن است مثل بزرگسال ها با فرزندانش رفتار کند تا آنها نیز به رفتار کردن مثل بزرگتر ها عادت کنند. اما بچه ها بزرگسال نیستند. با این حال بسیاری از والدین به امید احترام به انتخاب های فرزندانشان و تشویق آنها به تصمیم گیری، از تصمیم های خود کنار می کشند و مطیعانه به فرزندانشان اجازه می دهند تصمیماتی بگیرند که در واقع مربوط به آنها نیست؛ بلکه وظیفه ی والدین آنهاست.

ساکس می گوید: «قرار نیست اختیارات خود به عنوان والدین را به فرزندانتان واگذار کنید». او برای مثال به والدینی اشاره می کند که اجازه داده بودند فرزند ۸ ساله شان در مورد مدرسه ای که قرار بود برود تصمیم نهایی را بگیرد و می گوید: «من شاهد موارد بسیاری بوده ام که در آنها فرزند خانواده به وضوح تصمیم اشتباهی گرفته بود و والدین نیز این را می دانستند، اما در مقابل این تصمیم او خود را کاملاً مطیع و بی اختیار می دانستند. در نهایت این فرزند است که ضررش را می بیند».

هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش یاد بگیرد مشکلات را به فرصت تبدیل کند. با این حال، وقتی فرزندان شما به بلوغ لازم نرسیده اند، احتمال اینکه فرصت ها را به دردسر تبدیل کنند بیشتر خواهد بود. در قرن بیست و یکم نیز احتمالاً میدان مینی بزرگ تر و خطرناک تر از فناوری های شخصی برای بچه ها وجود ندارد. بحث فقط به سرک کشیدن تصادفی کودکان به دنیاهای ناشناخته ی اینترنت و دیدن چیزهای به غایت نامناسب ختم نمی شود، بحث بر سر اعتیاد محض آنان به استفاده از دستگاه هایی است که حتی بزرگسالان نیز در استفاده از آنها نمی توانند جلوی خود را بگیرند.

ساکس در این باره می گوید: «حالا بچه هایی ۱۰، ۱۲، ۱۴ یا ۱۶ ساله را می بینید که ساعت ۲ بامداد در رختخواب با تلفن هوشمندشان مشغولند. هیچ بچه ای نباید بدون نظارت والدین در اتاق خود به تنهایی از موبایل استفاده کند. این فقط نظر من نیست. این توصیه ی رسمی آکادمی پزشکان کودکان آمریکاست. جالب اینجاست که بسیاری از والدین این را توصیه ای غیرممکن می دانند. آنها فکر می کنند در بسیاری حوزه ها هیچ اختیاری روی فرزند خود ندارند».

همه ی ما مشغله های فراوانی داریم. اینکه در حال حاضر مشغول خواندن این مطلب در بخش «مدیران فردا»ی وبسایت دیجیاتو هستید احتمالاً به آن معناست که آرزوهای بزرگی در سر دارید و می خواهید در دنیای خود تغییراتی ایجاد کنید. با این حال فرزندان شما اغلب مواقع نیاز دارند شما تمام این بلندپروازی ها را کنار بگذارید و خیلی ساده با آنها وقت بگذرانید.

قانون شماره ی یک به اعتقاد ساکس این است که بلا استثنا هر شب شام را در کنار یکدیگر بخورید. او می گوید: «با انتقال این موضوع که بودن در کنار یکدیگر در منزل در آن زمان مشخص اولویت اول همه ی شماست، این پیام را به آنها منتقل می کنید که خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از فرزندان این روزها به دنبال اضافه کردن فعالیت های فوق برنامه ای به زندگی خود هستند که چرایشان را نمی دانند. این می شود که در ۱۵ سالگی دچار فرسودگی می شوند و رابطه ی آنها با خانواده شان دچار اختلال می شود».

ساکس توصیه می کند استفاده از ایرباد یا هدفون در هنگام کنار هم قرار گرفتن اعضای خانواده در اتومبیل ممنوع شود. او می گوید: «زمانی که اعضای خانواده داخل اتومبیل با یکدیگر می گذرانند با ارزش است. این زمان برای این است که هم شما به حرف های فرزندتان گوش دهید و هم آنها به حرف های شما».

هدف از این کار این است که همیشه حمایت لازم را از آنها به عمل بیاوریم، اما وقتی موقعیتی ایجاب کرد از تشویق آنان دریغ نکنیم.

ساکس می گوید: «اولین کار این است که فروتنی را به آنان آموزش دهیم. چون بسیاری از بچه ها به دلایل مختلف بیش از حد به خودشان غره می شوند، بی آنکه بدانند این فرهنگ اعتماد به نفس کاذب تنها به دلخوری و رنجش ختم می شود».

پول مهم است. حتی برنی سندرز هم با این موضوع موافقت می کند. بهره مندی از آن دنیایی از حق انتخاب های مختلف در اختیار ما قرار می دهد و نداشتنش فرصت ها را از ما می گیرد. اما آیا پول از هر چیز دیگری مهم تر است؟ موفق ترین انسان های روی زمین اینطور فکر نمی کنند.

ساکس می گوید: «معنای زندگی را به فرزندان خود بیاموزید. معنای زندگی نمی تواند صرفاً در پیدا کردن یک شغل خوب خلاصه شود. آن را در دستیابی به چیزی خاص هم نمی توان خلاصه کرد. بلکه معنای زندگی این است که به عنوان یک انسان چه کسی هستید. هر کسی باید برای این سؤال پاسخی داشته باشد».

با همه ی چیزهایی که گفته شد باید در نظر داشت که بچه ها فقط بچه هستند و باید فرصت بازی کردن، رشد کردن، و بزرگ شدن به عنوان یک کودک را داشته باشند. آنها در آن سن برای تمرکز مداوم روی رسیدن به موفقیت متمرکز نیستند. آنها مثل بسیاری از بزرگسالان بابت اینکه خوشحال هستند یا نه، استرس نمی گیرند.

از توماس جفرسون نقل می شود که «ما سرباز می شویم، تا فرزندان ما کشاورز شوند، تا فرزندانشان بتوانند هنرمند باشند». شما نباید فرزندان خود را درگیر چالش هایی کنید که خودتان با آنها دست به گریبان هستید. قطعاً نمی خواهید آنها نیز در سنین پایین با چالش های خودشان مواجه شوند. بنابراین از خودتان بپرسید آیا من می توانم در فهمیدن میزان اهمیت موضوعات مختلف پیرو فرزندم باشم؟ آیا حاضر هستم از آنها درس بگیرم؟

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon

من و همسرم سعی می‌کنیم که والدین خوبی باشیم تا بتوانیم کودکان موفق و مهم‌تر از آن، افراد بالغ موفق را به جامعه تحویل دهیم.

ما دو پسر بچه پنج ساله و یک دختر ۷ ساله داریم. موفقیت برای ما به معنای ثروت یا شهرت نیست. ما موفقیت را با توجه به آرمان‌های خانواده مان، که شامل دوست داشتن دیگران، داشتن شخصیت اخلاقی خوب، پیدا کردن شور و هدف برای زندگی و کمک به جامعه به شیوه‌ای درست، تعریف می‌کنیم. این ها آرمان‌های شخصی ما هستند.

ایده ‌آل ‌ها و تعریف موفقیت ممکن است از دیدگاه هر کس متفاوت باشد. ارزش ‌های هر خانواده با ارزش های خانواده دیگر فرق دارد. چیزی که مهم است این است که کودکان ایده ‌آل ‌های خانوادگی خود را به منظور داشتن جهت و هدف برای خانواده خود به رسمیت بشناسند.

در این مطلب به بررسی مواردی که به ما کمک می کنند بتوانیم والدین شایسته ای باشیم و کودکان موفق تربیت کنیم می پردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

یک مطالعه باور نکردنی ای وجود دارد که به تازگی نتایج خود را بعد از ۳۰ سال تحقیق منتشر کرده‌است. این مطالعه در نشریه روان ‌پزشکی انجمن پزشکی آمریکا گزارش شده‌ است. آن ‌ها بیش از ۲۵۰۰ کودک شش‌ ساله را به مدت ۳۰ سال به منظور ارزیابی توانایی موفقیت در زندگی دنبال کردند.

یافته‌ های آن ‌ها حاکی از آن است که بزرگسالانی که کم‌ تر موفق بوده‌ اند در سنین پایین به آن ها بی توجهی شده بود.

در این مطالعه بی توجهی با متغیرهای متنوعی از جمله مهارت های ضعیف، عدم تمرکز، سرزنش دیگران، پرخاشگری و سطح بالای اضطراب تعریف شده است. این بدان معناست که ما، به عنوان والدین، ​​باید ببینیم که چگونه می توانیم به طور مؤثر رفتارهای بی توجهی نسبت به کودکان را کاهش دهیم.

آموزش فرزندانمان به نحوه مشارکت و تمرکز و رسیدگی به مسائل پرخاشگری و اضطراب برای کمک به فرزندانمان برای رسیدن به بزرگسالانی موفق ضروری است.

به عنوان مثال، اگر در جلسه اولیا و مربیان شرکت می کنید و به شما گفته می شود که فرزند شما اضطراب زیادی دارد، نباید امیدوارم باشید که این اضطراب خود به خود کاهش یابد در عوض باید با مشورت با یک مشاور و یا درمانگر منشأ این اضطراب را پیدا کرده و در صدد درمان این اضطراب برآیید و آرامش را به فرزندتان بازگردانید.

مقابله با اضطراب و پرخاشگری جنبه های مهم کمک به فرزندان برای رسیدن به موفقیت است.

یک نکته برای پرورش کودکان موفق حضور والدین در کنار آن ها و مشارکت با آن هاست. آنها بیشتر از اسباب بازی های رنگارنگ توجه و زمان والدین خودشان را می خواهند.

ما باید اطمینان حاصل کنیم که بین زندگی شخصی و زندگی کاری مان تعادل برقرار است، به طوری که زمانی که کودک مان به ما نیاز دارند ما را در کنارشان احساس کنند. اگر ما ۹۰ ساعت در هفته در اداره کار کنیم، قطعا زمانی برای رسیدگی و توجه به کودک مان باقی نمی ماند.

کودک ما دوست دارد که پدر و مادرش در انجام تکالیفش به او کمک کنند و یا دوست دارد هر روز با پدر و مادرش غذا بخورد، این ها حداقل ترین و طبیعی ترین نیازهای یک کودک است.

مطالعه ‌ای توسط رابی و همکاران در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کودکانی که مراقبت‌ های مادرانه احساسی را در دوران کودکی به دست آورده اند احتمال بیشتری وجود دارد که در آینده موفق باشند. این از اهمیت تعاملات کودک و والدین در دوران کودکی خبر می دهد. این اصل اساسی در رشد کودک نیز تاثیر بسیار بالایی دارد.

همه ما به افراد و یک سیستم حمایتی نیاز داریم اما نیاز کودکان به مراتب خیلی بیشتر و حساس تر است، والدین باید همیشه اولین و مهم ترین حامی در زندگی فرزندانشان باشند. عدم حضور شما به عنوان پدر یا مادر در لحظات یا وقایع حساس زندگی کودک تان قطعا به او آسیب خواهد رساند.

پس به یاد داشته باشید که کودک شما به محبت و توجه شما نیازمند است حتی اگر آن را به زبان نیاورد. تعادل را در زندگی تان برقرار کنید و زمان تان را برای رسیدگی به فرزندتان تنظیم کنید. مطالعه رابی و همکارانش به ما نشان داد که سال های اولیه زندگی یک کودک و نوع مراقبت والدین بر موفقیت او در بزرگسالی تاثیر فوق العاده ای می ‌گذارد.

تحسین تلاش کودک یکی از مهم ترین کارهای انگیزه بخش به اوست. فارغ از نتیجه ای که کسب می کند تلاش های فرزندتان را تحسین کنید و به او نشان دهید که تلاشش را می بینید و همین تلاش برایتان ارزشمند است.

دلیل اهمیت تحسین تلاش او این است که، وقتی شما تلاش او را تحسین می کنید حتی اگر شکست هم بخورد انگیزه اش را از دست نمی دهد و انگیزه تلاش را از دست نمی دهد. کودکان باید مورد ستایش قرار بگیرند. این مورد تحسین واقع شدن اعتماد به نفس او را بالا خواهد برد.

اگر به جای تحسین همیشه او را سرکوب کنید و جملاتی مانند ” این دفعه دومه که از دوچرخه میفتی، حواست رو جمع کن”، “چرا یاد نمیگیری بند کفش هات رو خودت ببندی؟” را به او بگویید پس از شکست آسیب می بیند و تمایلی به تلاش مجدد ندارد.

حتی به خاطر موفقیت های کوچک هم او را تحسین کنید. سخنان شما خطاب به فرزندانتان قدرتمند است. این سخنان و دادن اعتماد به نفس به او تاثیر زیادی بر روی رشد شخصیتی کودک خواهد داشت پس مراقب باشید که با کلماتی که می گویید اعتماد به نفس کودکتان را خدشه دار نکنید.

ریشه بسیاری از مشکلات درونی و شخصیتی افراد به کودکی شان و نحوه صحبت کردن والدین شان با آنها برمی گردد. پس اگر می خواهید فرزندی موفق و شاد وارد اجتماع کنید اول از همه از خودتان شروع کنید و روی سخنانی که به او می زنید دقیق باشید.

حرف های شما به کودک همان باور قلبی او نسبت به خودش است، به همین خاطر است که می گویند آسیب کلامی خیلی بیشتر از حتی آسیب فیزیکی است. درست است که باید کودکتان را راهنمایی کنید اما هیچ وقت او را با صفاتی همچون تنبل، بی ارزش، بی عرضه و… خطاب نکنید.

کودکان به کلمات مثبت نیاز دارند تا بتوانند انگیزه بگیرند و تلاش کنند. کودکانی که با تعریف و تمجید از تلاش‌هایشان به درستی تشویق شده‌اند، احتمال بیشتری وجود دارد که در آینده افرادی موفق باشند. کودکتان را تحقیر نکنید و او را تحسین کنید.

افراد موفق معمولاً افراد سخت کوش هستند. آموزش بچه ها به سخت کار کردن در خانه شروع می شود. این به معنای اختصاص دادن کارها به آنهاست.

کودکان باید یک اخلاق کاری خوب داشته باشند و یاد بگیرند که بخشی از تیم (تیم خانواده) باشند تا در بزرگسالی موفق شوند. وقتی که به فرزندتان کاری را محول می کنید، علاوه بر اینکه کمک کردن و کار تیمی را به او می آموزید، به یاد می دهید که مسئولیت پذیر باشد.

تحقیقی که در مجله وال استریت مورد بحث قرار گرفت نشان داد که کودکانی که به آنها کارها و مسئولیت هایی سپرده می شود در بزرگسالی افراد موفق تری خواهند بود. با این حال، تحقیقات آنها نشان داد که والدین کمتر کارهای روزمره را به کودکان خود اختصاص می ‌دهند.

مشخص کردن کارهایی به کودک مزایای زیر را در بر می گیرد:

فعالیت های خارج از برنامه و کارهای خانه مهم است. با این حال، آموزش دادن به کودکان برای کار سخت از طریق انجام دادن کارها به همان اندازه مهم است. فرزندتان را طوری تربیت نکنید که نسبت به خانه و وظایف شخصی اش بی مسئولیت باشد، چرا که این بی مسئولیتی در آینده او هم خودش را نشان خواهد داد.

برای بسیاری از خانواده‌ها آموزش رشد شخصیت ریشه در ایمان و اعمال مذهبی دارد. ما باید آگاهانه کار کنیم تا به کودکان مان آموزش دهیم که افراد را دوست داشته باشند.

آموزش ویژگی ‌های شخصیت خوب یک فرآیند روزانه در حال پیشرفت است. اولین قدم شناسایی این است که کدام ویژگی‌های شخصیتی از همه مهم‌ تر هستند.

مقاله ای در TIME، نوشته EstherWojcicki، ویژگی های خاصی را برای رشد در کودکان ترسیم می کند تا آنها را به بزرگسالان موفقی تبدیل کند. او این صفات که منجر به موفقیت می شود را اعتماد، احترام، استقلال، همکاری و مهربانی دانست.

اینها همه ویژگی‌ های شخصیتی هستند که به عنوان والدین، ما توانایی القا در کودکانمان را داریم. درست است که این کار، کار راحتی نیست، اما چیزهایی است که باید در خانه آموزش داده شود و چیزی که مهم است این است که آموزش این صفات یک تمرین روزانه است و کودک باید این ویژگی ها را در بین افراد خانواده ببنید تا یاد بگیرد.

تا زمانی که شما و همسرتان به هم بی احترامی کنید نمی توانید توقع داشته باشید که کوک احترام گذاشتن را یاد بگیرید. پس رفتاری که از کودک انتظار دارید را خودتان هم انجام دهید تا او هم این کار را یاد بگیرد.

کودکان همیشه از والدین شان الگو می گیرند و پدر و مادرشان را سرلوحه خود قرار می دهند؛ بنابراین، اگر می‌خواهیم فرزندان ما موفق شوند، ما باید رفتارهایی که با موفقیت مرتبط هستند را انجام دهیم.

فرزندان ما آنچه را که ما انجام می‌دهیم کپی می‌ کنند. اگر آنها ببینند که ما در یک بازی تقلب می ‌کنیم، آنها یاد می ‌گیرند که تقلب هم خوب است.

ما در همه کارهایی که انجام می دهیم نمونه ای برای فرزندانمان هستیم. یک نمونه مثبت از شخصیت خوب، کار سخت و تلاش و پشتکار، همگی به کودکان ما کمک می ‌کنند از ما یاد بگیرند و احتمال موفقیت آنها در بزرگسالی هم بیشتر خواهد بود.

مرکز آموزش و پرورش کودک، موضوع والدین را به عنوان الگو مورد بررسی قرار داده و بیان می‌ کند:

“بسیاری از یادگیری هایی که در دوران کودکی رخ می دهد از طریق مشاهده و تقلید بدست می آید. برای اکثر کودکان، مهم ترین الگو های این تقلید والدین و مراقبان آنها هستند که در زندگی کودک به طور منظم حضور دارند.”

با این اوصاف شما در تربیت کودکتان مسئولید و موفقیت یا شکست او در گرو رفتار شماست. اگر می خواهیم فرزندانمان موفق باشند، باید برای آنها الگوی موفقیت باشیم.

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

این روزها پدر و مادرها چیزهای فراوانی برای نگرانی دارند. هرچند مراقبت و رسیدگی به زندگی کودک و توجه به فعالیت‌ها و عادات او مهم است، اما توجه زیاد و مراقبت مداوم بیشتر به ضرر کودک است تا به نفع او.

طبق تحقیقی از Brigham Young University، شیوه مراقبت هلیکوپتری، که شامل حل مسائل، برطرف کردن مغایرت‌ها، و تصمیم‌گیری برای کودک می‌شود، منجر به اعتماد بنفس ضعیف و رفتارهای پرخطر در سالهای بعد خواهد شد.

برای ساده کردن قوانین درخانه حاضرید؟ در اینجا پنج موردی را که دیگر لازم نیست زیاد نگرانشان باشید می‌آوریم:

تحقیقات جدید در دانشگاه فلوریدای شمالی، پیشنهاد می‌کنند که بالارفتن از درخت می‌تواند حافظه فعال را تقویت نماید؛ که موجب عملکرد بهتر در مدرسه و ورزش می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز پیش از این به نتیجه مشابهی رسیده بود: “بازی‌های مخاطره آمیز بیرون خانه” ، مانند بالا رفتن از درخت (با امنیت)، تاثیرات مثبت روی سلامتی و رشد اجتماعی بچه‌ها دارد.

به گفته محققان، این فعالیت‌ها به کودکان اجازه می‌دهد درمورد احتمال خطر چیزهایی یاد گرفته و محدودیت‌های خود را بشناسند. نه این‌که شما باید به نیت سلامتی، کودک‌تان را تشویق به خطر کردن کنید، اما کمی بازی ماجراجویانه و بی‌پروا در حیاط خانه می‌تواند در درازمدت به نفع‌شان باشد.

اگر کودک شما مبتلا به اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی است، اجازه دهید وول بخورد و جنب و جوش داشته باشد. تحقیقی که توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شده نشان می‌دهد کمی تحرک بیشتر، به تمرکز بچه‌ها کمک کرده و عملکرد ادارک و شناخت را بهتر می‌کند. اگر نمی‌توانند ساکت بنشینند، نیازی نیست نگران باشید.

هشدار: تلویزیون می‌تواند یک برنامه آموزشی باشد. پژوهشی از دانشگاه مریلند دریافته، زمانی که صرف تماشای برنامه Sesame Street می‌شده، به اندازه زمانی که در یک کلاس پیش‌دبستانی سپری می‌شده، آموزند بوده، و بچه‌های سنین پیش‌دبستانی که شوهای تلویزیونی تماشا می‌کرده‌اند، عملکرد بهتری در مدرسه داشتند. (مجموعه برنامه های Sesame Street برنامه‌ای آموزشی و سرگرمی برای کودکان است که محتویات آموزشی خود را با کمک عروسک‌های متعدد برنامه به کودکان انتقال می دهد.)

براساس تحقیقات پیشین، اگر این شوهای تلویزیونی، اخلاقی بوده و با الگوهای مثبت ارائه شوند، کمی وقت صرف کردن پای تلویزیون به آنها آسیبی نمی‌رساند.

هرچند زندگی درفضای بدون جنگ و درگیری خانه، مطلوب و ایده‌آل است اما پژوهشی از دانشگاه ایلینویز نشان داده بگومگو میان خواهر و برادرها، فوایدی برای بچه‌ها و والدین دارد.

برای بچه‌ها، حل و فصل کردن دعوا می‌تواند به یادگیری مذاکره و سازش کمک کند. مادرها هم اگر به بچه‌ها در رفع اختلافات کمک کنند، بهتر می‌توانند هیجانات خودشان را درموقعیت‌های استرس‌برانگیز مدیریت و کنترل نمایند.

بله، شما باید به کودک‌تان تابعیت از قوانین و احترام به بزرگ‌تر را تعلیم دهید، اما تحقیقی جدید که نتایجش در Developmental Psychology منتشر شده می‌گوید، اگر با دید مثبت به قضیه نگاه کنیم، بچه‌های نافرمان، بعدها در زندگی به درآمدهای بالاتری دست پیدا خواهند کرد. بنابراین شاید از دستور شما سرپیچی کنند، اما روزی می‌رسد که از شما حمایت کنند.

موفقیت تصادفی نیست و عوامل بسیاری در آن دخیل هستند. والدین این فرصت را دارند که توانایی فرزند خود را برای موفقیت در بزرگسالی تحت ‌تاثیر قرار دهند.

موفقیت مستلزم کار سخت، استقامت، اعتماد، احترام، استقلال، هم‌کاری و مهربانی است و این ها همه و همه خصوصیاتی است که باید به کودک آموزش داده شود.

نکات فوق را رعایت کنید و فرزندتان را در رسیدن به موفقیت همراهی کنید.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

حداقل 8 کاراکتر

تربیت فرزندان موفق از مهمترین دغدغه‌ های والدین است. کدام پدر و مادری هست که دلش نخواهد فرزندش آینده‌ای سرشار از موفقیت و خوشبختی داشته باشد؟ موفقیت فرزندان با اصول تربیتی والدین رابطه‌ ای مستقیم دارد. همه افراد دوست دارند فرزندانشان فوق‌العاده باشند و هر شخص بسته به شخصیت و اصول خود، راه و روشی را برای تربیت صحیح فرزندانش انتخاب می‌کند. دوره اصول گفتگو ، شیوه برخورد با افراد پرخاشگر می تواند به شما در این خصوص کمک کند.

به فرزندتان گوش کنید و به زبان او عادت کنید اگر فرزند شما نمی تواند شما را درک کند، نمی تواند از شما چیزی یاد بگیرد ، بر روی پیامی که می خواهید به فرزندتان انتقال دهید تمرکز کنید، و سپس بهترین راهش را انتخاب کنید نه پیچیده ترین راه و یا روش های فنی برای انتقال این پیام.

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

اجازه ندهید فرزند شما در حالی رشد کند و فکر کند که خوشبختی به پیروزی وابسته است ، اگر فرزند شما اینگونه فکر کند، از خود متنفر خواهد شد و در زمان شکست ناراحت خواهد بود. پس چگونه بسیاری از بچه ها این ایده را دارند که برنده شدن همه چیز است؟ قطعا از طرف پدر و مادرشان. اگر شما در هنگام بازی، توپتان را از دست دهید، زمانی که شکست می خورید سر کودکتان فریاد می زنید، در این صورت به او یاد می دهید که برنده شدن از همه چیز مهم تر است. بعضی از والدین معتقدند که این اشتباه است.

اعتماد به نفس کودک شما تحت تأثیر کیفیت اوقاتی است که شما با او صرف می کنید، نه مقدار و زیادی این زمان! در زندگی های بسیار شلوغ این زمانه اکثر ما در فکر کارهای بعدی یا عقب افتاده و مشغله های روزمره هستیم و در حالیکه فرزندمان با ما صحبت می کند صد درصد حواسمان متوجه او نیست. اکثرا وانمود می کنیم که گوش می دهیم! خیلی اوقات هم تلاش فرزندان را که سعی می کنند با ما ارتباط برقرار کنند نادیده می گیریم. اگر اوقات مفیدی را هر روزه به کودک اختصاص ندهیم (اوقاتی که فقط متوجه او باشیم) کم کم ناهنجاری های رفتاری در او بروز خواهد کرد. از نظر کودک، اگر به او عکس العمل (حتی) منفی نشان دهیم بهتر از آن است که به او بی توجهی کنیم.

مهم است که به درستی احساسات کودک را درک کنیم و این گونه مسئله را نبینیم که آیا احساسات او درست هستند یا غلط. وقتی کودک می گوید: “مامان، تو هیچ وقت به من توجه نداری” (در حالی که شما تازه با او بازی کرده اید) او فقط احساسش را بیان کرده. در این موقع بهتر است به احساسش ارزش دهید و بگویید: ” بله، احساس می کنم خیلی وقت است که با هم بازی نکرده ایم”.

در دوره والدین موثر، فرزندان موفق الگوهای رفتاری والدینی که به شکل موثر با فرزندانشان رفتار می کنند را یاد می گیریم. اینکه آنها چه رفتارهایی دارند، چه عادتهایی دارند، نقاط ضعف را چگونه مدیریت می کنند.

با یادگیری مهارتهای فرزندپروری و سبک های فرزندپروری شما می توانید موثرتر، با فرزندتان مخصوصا فرزند نوجوانتان برخورد کنید، رابطه برقرار کنید، تا جاذبه های ارتباطی شما و فرزندتان آنقدر بالا باشد که جاذبه های محیط اجتماع و گروه همسن نتواند او را به شکل نامطلوبی تغییر دهد، بلکه در آن محیط ها بتواند نقش یک رهبر اثرگذار را داشته باشد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

[…] برخورد با افراد پرخاشگر می تواند شما را در تربیت فرزند موفق یاری […]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در یک کلام بدون شک موفقیت فرزندان آرزوی تمامی مادران و پدران است. احتمالا می دانید که موقف شدن و نشدن آنها در زندگی علاوه بر تلاش خودشان تا حد زیادی به روندهای تربیتی شما نیز بستگی دارد. به همین سبب در این متن قصد دارید برای شما شرح دهیم که چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم و راه های تربیت فرزندان موفق کدام است پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

داشتن فرزندان موفق مستلزم روش های صحیح تربیت آنها است از جمله:

1. چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم؟ آنها را به ادامه تلاش تشویق کنید.

کودکان به راحتی ناامید می شوند، اما یاد گرفتن امتحان کردن دوباره برای آنها ضروری است. ما به عنوان پدر و مادر، بزرگترین مشوقان فرزندانمان هستیم. بنابراین هنگام سقوط که قطعاً اتفاق خواهد افتاد و این چیز بدی نیست! – ما باید آنها را تشویق کنیم که دوباره راه خودشان را پیدا کنند. عبارات ساده ای مانند “چرا دوباره امتحان نمی کنی؟” یا “بیایید یک بار دیگر به آن ضربه بزنیم!” نتیجه بسیار مهمی خواهد داشت.

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

2. چگونه فرزندی موفق تربیت کنیم؟ اجازه ندهید که آنها به راحتی کار را رها کنند.

فرزندان شما احتمالاً درگیر برخی فعالیت ها هستند، خواه نواختن یک ساز، شرکت در ورزش یا حضور در یک باشگاه مهندسی بعد از مدرسه. مهم این است که هر فعالیتی باشد، ما والدین فرزندانمان را تشویق می کنیم که به آن پایبند بمانند. هر ابزاری نیاز به تمرین دارد. هر ورزشی نیاز به سختکوشی دارد و در برهه ای از زمان، اکثر کودکان از آن همه تمرین و سختکوشی شکایت می کنند!

اگر دلیل موجهی برای اجازه دادن به آنها برای توقف فعالیت وجود ندارد (یعنی اگر آنها دوست ندارند زیرا که این باعث تداخل در زمان تلویزیون آنها می شود!) ، آنها را تشویق کنید که ادامه دهند، زیرا این امر نه تنها آنها را “محکم تر می کند، بلکه همچنین باعث ایجاد فضایل مهم دیگر مانند استقامت، سختکوشی و صبر می شود.

3. چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم؟ به آنها اجازه دهید از ابتدا تا انتها یک کار را ببینند.

ما اغلب عاشق شروع چیزهای جدید هستیم، اما وقتی هیجان تمام می شود، به پایان رساندن آنچه که شروع کردیم تبدیل به یک کار سخت و ترسناک می شود. فرزندان ما اغلب با همان مبارزه روبرو هستند، اما برای موفقیت باید اهمیت اتمام آنچه را شروع می کنید درک کنند.

برخی از فعالیت های ساده که به کودکان کمک می کند تا یک پروژه را تا پایان کار ببینند عبارتند از: کار کردن روی یک معمای دشوار در کنار هم در خانواده، ساختن چیزی با لگو یا سایر اسباب بازی های ساختمانی، ساخت کاردستی، پختن نان یا آشپزی با هم و انجام کارهای خانه.

4. چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم؟ به آنها اجازه اشتباه و سپس آموختن از آن اشتباهات را بدهید.

مقاومت در برابر اجبار برای نجات فرزندانمان وقتی که درگیر مشکل هستند دشوار است، اما بعضی اوقات البته اگر هیچ خطری واقعی وجود ندارد باید اجازه دهیم آنها اشتباهات خود را انجام دهند.

این ممکن است به معنای سقوط کودک 5 ساله شما از صندلی خود باشد، حتی پس از درخواست های مکرر شما مبنی بر عدم ایستادن روی آن. این ممکن است به این معنی باشد که فرزند شما بدون لباس ورزشی که فراموش کرده است با خود ببرد به مدرسه می رود و شما نمی خواهید دوباره به مدرسه بروید تا آن را به او ببرید. اگر این اشتباهات اتفاق بیفتد، دنیا چرخش را متوقف نخواهد کرد و این می تواند منجر به درسهای مادام العمر شود که بسیار معنی دارتر از آنهایی است که ما سعی می کنیم با گفتن آنها به فرزندان خود القا کنیم.

5. چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم؟ اهمیت کار درست انجام شده را به آنها بیاموزید.

در “دنیای واقعی”، گاهی اوقات کاری که به درستی انجام نشده باشد، به همان اندازه کارهایی که اصلاً به اتمام نرسیده اند، ناخوشایند هستند. بنابراین وقتی دخترتان وسوسه می شود که تکالیف ریاضی خود را فقط به خاطر اتمام آن به سرعت پشت سر بگذارد، او را تشویق کنید که سرعت خود را کم کند و بیشترین تلاشش را انجام دهید. یا وقتی پسرتان لباسهای تمیز خود را در کشوهای خود فرو می کند بدون اینکه به خود زحمت تا کردن آنها را بدهد، او را تشویق کنید که دفعه بعد کمی بیشتر تلاش کند.

6. چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم؟ ابتدا انجام سخت ترین کار را پشتیبانی کنید.

“کار قبل از بازی” همان چیزی است که همه می گویند. تاخیر در رضایت یک مهارت زندگی ارزشمند است. اگر از کودکتان انتظار دارید که تکالیف خود را انجام دهد و بعد از ظهر میز را بچیند، اطمینان حاصل کنید که این اتفاق قبل از انجام کارهایی که دوست دارد انجام دهد، مانند بازی یا تماشای تلویزیون، اتفاق می افتد.

7. مشارکت جامعه را تشویق کنید.

همیشه راه هایی وجود دارد که کودکان می توانند در خدمات اجتماعی و داوطلبانه شرکت کنند. بعضی اوقات مدارس یا کلیساها برای کارهایی مانند باغبانی یا نقاشی، که برای کودکان بزرگتر بسیار مناسب است، نیاز به کمک دارند. کودکان جوانتر می توانند به مشارکت در پخش کنسرو غذا یا جمع آوری لباس های اهدایی کمک کنند.

درگیر شدن در فعالیت های خدمات عمومی نه تنها به “شجاعت” کودکان کمک می کند، بلکه به آنها می آموزد که در وقت و انرژی خود سخاوتمند باشند. وقتی کودک شما به اندازه کافی بزرگ و بالغ است، می توانید به او اجازه دهید برای انجام کارهایی مانند ساختن خانه برای فقرا و یا آموزش زبان انگلیسی به کسانی که می خواهند صحبت کنند، به یک سفر یا برنامه تبلیغاتی بروند. در این نوع تجربیات، آنها شجاعت، سخاوت، پشتکار، سخت کوشی و فضایل بیشمار دیگر را می آموزند. علاوه بر این، چشمان آنها به واقعیت زندگی مردم در سایر مناطق کشور یا جهان باز خواهد شد.

8. آنها را درگیر فعالیت های خارج از منزل کنید.

فضای باز مزایای فراوانی دارد که باعث تشویق شهامت و انعطاف پذیری می شود به گونه ای که فعالیت های داخل خانه نمی توانند آن را انجام دهند. برخی ایده ها:

• به پیک نیک بروید. سختی ها را تجربه کنید، از زیبایی طبیعت و لذت های ساده زندگی لذت ببرید.

• با پیوستن به مسابقات سه گانه خردسالان یا دویدن های در گل و لای، کودکان را فعال کنید.

• با هم پیاده روی طولانی یا دوچرخه سواری کنید.

9. بگذارید آنها یاد بگیرند که به خودشان “نه” بگویند.

گفتن “نه” به خود اساساً تمرین کنترل خود است.

مواقعی وجود دارد که ما به جای آنچه می خواهیم انجام دهیم باید آنچه را که ضروری است، انجام دهیم و این اوقات به تقویت شجاعت کمک می کند. این هم در مورد کودکان و هم بزرگسالان صادق است. برخی ایده ها برای کمک به کودکان در یادگیری “نه” گفتن به ولع و خواسته های فوری خود:

• زمان دیدن تلویزیون یا بازی های کامپیوتری را محدود کنید. به آنها کمک کنید اهمیت داشتن زمان مشخصی را که می توانند تلویزیون تماشا کنند، یا بازی کامپیوتری انجام دهند و غیره را بدانند.

• اگر واقعاً گرسنه نیستید از خوردن میان وعده خودداری کنید. بسیاری از کودکان، اگر بتوانند هر 10 دقیقه غذا می خورند!

• یک برنامه منظم، رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعات منظم را تشویق کنید.

• هر روز برای مناجات با خداوند وقت بگذارید.

ترغیب زودهنگام کودکان کمک می کند تا با بزرگتر شدن آنها جسورتر شوند و هر چقدر جسارت بیشتری داشته باشند، شانس بیشتری برای موفقیت در زندگی خود دارند.

حال که می دانید چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم، روش های ذکر شده را به کار گیرید تا در آینده کودکانی موفق و سربلند را به جامعه تحویل دهید.

مطالعه بیشتر:

7 راهکار برای تربیت فرزندانی شاد و خوش بین

نحوه برخورد با خواسته های کودک چگونه باید باشد؟

بهترین روش برای تربیت فرزند در شرایط امروزی چیست؟

روش های تربیتی در سنین مختلف از نوزادی تا نوجوانی چیست؟

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم


چگونه فرزند موفقی تربیت کنیم؟

ابتدا انجام سخت ترین کار را پشتیبانی کنید. کار قبل از بازی همان چیزی است که همه می گویند. تاخیر در رضایت یک مهارت زندگی ارزشمند است. اگر از کودک تان انتظار دارید که تکالیف خود را انجام دهد و بعد از ظهر میز را بچیند، اطمینان حاصل کنید که این اتفاق قبل از انجام کارهایی که دوست دارد انجام دهد، مانند بازی یا تماشای تلویزیون، اتفاق می افتد.

چرا باید مشارکت در فعالیت های اجتماعی را به کودک یاد بدهیم؟

درگیر شدن در فعالیت های خدمات عمومی نه تنها به شجاعت کودکان کمک می کند، بلکه به آنها می آموزد که در وقت و انرژی خود سخاوتمند باشند. وقتی کودک شما به اندازه کافی بزرگ و بالغ است، می توانید به او اجازه دهید برای انجام کارهایی مانند ساختن خانه برای فقرا و یا آموزش زبان انگلیسی به کسانی که می خواهند صحبت کنند، به یک سفر یا برنامه تبلیغاتی بروند. در این نوع تجربیات، آنها شجاعت، سخاوت، پشتکار، سخت کوشی و فضایل بیشمار دیگر را می آموزند. علاوه بر این، چشمان آنها به واقعیت زندگی مردم در سایر مناطق کشور یا جهان باز خواهد شد.


برای موفق شدن فرزندم در زندگی چه کنم؟

اجازه ندهید که آنها به راحتی کار را رها کنند. فرزندان شما احتمالاً درگیر برخی فعالیت ها هستند، خواه نواختن یک ساز، شرکت در ورزش یا حضور در یک باشگاه مهندسی بعد از مدرسه. مهم این است که هر فعالیتی باشد، ما والدین فرزندانمان را تشویق می کنیم که به آن پایبند بمانند. هر ابزاری نیاز به تمرین دارد. هر ورزشی نیاز به سخت کوشی دارد. و در برهه ای از زمان، اکثر کودکان از آن همه تمرین و سخت کوشی شکایت می کنند!


برای کمک به موفقیت کودکان چه کنیم؟

کودکان به راحتی ناامید می شوند، اما یادگرفتن امتحان کردن دوباره برای آنها ضروری است. ما به عنوان پدر و مادر، بزرگترین مشوقان فرزندانمان هستیم. بنابراین هنگام سقوط – که قطعاً اتفاق خواهد افتاد و این چیز بدی نیست! – ما باید آنها را تشویق کنیم که دوباره راه خودشان را پیدا کنند. عبارات ساده ای مانند چرا دوباره امتحان نمی کنی؟ یا بیایید یک بار دیگر به آن ضربه بزنیم! نتیجه بسیار مهمی خواهد داشت.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

pickanytwo

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

این بخش در حال طراحی می باشد


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

تربیت به معنی تعلیم دادن و پروراندن است. وقتی فرزندان خود را تربیت می‌کنید، به آنها بدانند. این مساله احساس امنیت و آرامش خاطر آنان را افزایش می‌دهد و از آنجایی که کودکان دوست دارند احساس کنند والدینشان از آنان راضی هستند با ارائه توجه و محبت مناسب از سوی خانواده گام مهمی در ارتقا بهداشت روان کودک و اطرافیان برداشته می‌شود.

 

کودک بدون مشکل وجود ندارد ولی مشکلات کودکان قابل درمان است. نکته مهم نحوه برقراری اصول تربیتی است. چناچه اصول تربیت اشتباه باشد یا با خشونت و بی‌تفاوتی ارائه شود، کودک آن را نمی‌پذیرد. یک خانواده خوب باید بتواند تربیت و انضباط را به نحوه شایسته‌ای برقرار نماید. در تربیت فرزندان مانند هر کار دیگر با مشکلاتی روبرو خواهیم شد. اگر والدین از روشهای صحیح تربیتی آگاه باشند، با تمرین و به مرور زمان تجربه و مهارت آنان افزایش خواهد یافت و در تربیت فرزندشان موفق‌تر خواهند بود. آنچه در زیر می‌آید، برخی اصول تربیتی است که برای آشنایی مقدماتی مطرح می‌گردد.

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

 

 

در کوتاه مدت انتظار پیشرفت زیادی نداشته باشید.

 

موارد زیادی وجود دارد که دوست دارید به فرزندان خود بیاموزید ولی هیچ رفتاری با یک بار آموختن بدست نمی آید وآنان نیز همیشه برای فرا گرفتن آمدگی ندارند. آموزش نیاز به وقت ، حوصله و موقعیت شناسی دارد. اگر والدین در این کار پشتکار نداشته باشند، خسته و بی‌حوصله شوند یا از کوره در روند، احترام خود را نزد فرزندان از دست خواهند داد.

 

در این صورت فرزندان به خواسته‌های آنها بی‌توجه خواهند شد و خود را موظف به انجام آنها نخواهند دانست. تربیت مسئولیتی یک روزه نیست، آرامش ، پایداری و مقاومت می‌خواهد و تا زمانی که یک اصل تربیتی حاصل شود، فرزند شما بارها اشتباه خواهد کرد. بنابراین در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار پیشرفت زیادی داشت.

 

توقع خود را کم کنید و پیشرفتهای کوچک را نیز در نظر بگیرید.

کودکان و والدینی که از هر نظر کامل و بی‌عیب باشند وجود ندارند. فرزندان همیشه آنگونه که والدین توقع دارند عمل نمی‌کنند. مشکلات کودکان معمولا یک شبه حل نمی‌شود و تغییرات در کودکان و بالغین تدریجی ، آرام و مرحله به مرحله صورت می‌گیرد. برخی والدین وقتی درتغییر عادات و رفتارهای فرزندشان به مشکل برمی‌خورند، به سرعت آشفته و ناامید می‌شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. حال آنکه باید به پیشرفتهای کوچک و تدریجی فرزندشان توجه نمایند زیرا کلید پیشرفتهای بزرگ ، تشویق پیشرفتهای کوچک است.

 

در هر زمان تنها روی یک مشکل تمرکز نمایید.

 

فرزند شما ممکن است مشکلات متعددی داشته باشد ولی اگر شما بخواهید همه موارد را باهم اصلاح نمایید، هرگز موفق نخواهید شد. برای موفقیت باید تنها یک مشکل را در نظر بگیرید و پس از حل آن به نوبت به مشکل دیگری بپردازید. هدفتان را با کلمات ساده‌ای که برای کودک قابل فهم باشد برایش توضیح دهید و به او بگویید در این مورد خاص دقیقا چه انتظاری از او دارید، مثلا: می‌خواهم قبل از آمدن سر سفره دستهایت را صابون بزنی! سپس به پیشرفتهای هر چند کوچک کودک در راه اصلاح رفتارش دقت نمایید، مثلا: قبلا اصلا صابون نمی‌زده و حالا یک مرتبه صابون زده است، هر چند توقع ما چهار مرتبه صابون در روز باشد و با واکنشهای مثبت و تحسین آمیز به او بفهمانید که رفتارش مناسب و مورد پسند است.

با دید مثبت نگاه کنید و هرگز از تحسین کودکتان غافل نباشید.

تحسین کودک بسیار ارزشمند است. کودکان در هر مرحله سنی که باشند تمایل دارند والدین آنها را بپسندند و از آنها راضی باشند. کودک نمی‌داند کدام رفتار مناسب و کدام نامناسب است. او هر رفتاری را که با واکنش والدین روبرو شود یا او را به هدف برساند مثبت تلقی کرده و تکرار خواهد نمود. تصور نکنید داشتن رفتار مناسب امری بدیهی و از وظایف فرزند شماست و یا رفتارهای فوق‌العاده است. این طرز تفکر باعث می‌شود پرتوقع شوید، نسبت به رفتارهای مناسب فرزندتان بی‌اعتنا گردید و تنها به رفتارهای نامناسب و منفی او توجه نمایید.

 

مسلما به جز رفتارهایی که شما را ناراحت می‌کند، رفتارهای مناسب و مثبت زیادی نیز در فرزند شما وجود دارد. اگر شما هر رفتار مناسبی را مثبت تلقی کنید و با واکنشی تایید کننده به فرزندتان نشان دهید که از کدام رفتارش راضی هستید، کودک سعی می‌کند با تکرار آن رضایت بیشتر شما را بدست آورد. نشان دادن نارضایتی از رفتارهای نامناسب تنها زمانی موثر خواهد بود که قبل از آن فرزندتان را به دلیل رفتارهای مناسبش تشویق کرده باشید.

اهدافی را که در نظر دارید، با نیازهای کودکتان منطبق نمایید.

اهداف خود را متناسب با سن ، شخصیت ، توانایی ، رشد عقلی و شرایط محیطی فرزندتان تعیین نمایید. همه کودکان در یک سن خاص وارد مرحله مشابهی نمی‌شوند و میزان آموزش پذیری آنها نیز به یک میزان نیست. با توجه به این که همه افراد یک‌جور نیستند و موقعیتها نیز متفاوت است. یک راه حل قطعی و مستقل برای هر مشکلی وجود ندارند. راه حلی که امروز در مورد فرزندتان موثر است، ممکن است فردا تاثیرش را از دست بدهد یا روشی که برای یکی از کودکانتان جواب می‌دهد، شاید برای دیگری بی‌فایده باشد. اگر حوصله کنید می‌توانید حتی روشهای ابتکاری و موثرتری خلق نمایید که بنا به شرایط خاص شما طراحی شده باشد.

 

مادران ، پدران ، لطفا هماهنگ عمل کنید.

 

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم

موفقیت والدین در تغییر رفتارهای کودک نیازمند هماهنگی بین پدر و مادر است. پیش از هر اقدامی ، رفتارهایی را که می‌خواهید اصلاح کنید، دقیقا مشخص نمایید و برای رفع آن برنامه‌ای هماهنگ طراحی کنید .شما و همسرتان باید پیش از دست زدن به هر کاری در مورد کودکتان اتفاق نظر داشته باشید. وقتی تصمیم خود را گرفتید و روی برنامه اجرایی توافق کردید، هر دو هماهنگ و یکسان عمل نمایید.

 


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


انواع جراحی زیبایی سینه


دنبال بهترین روانشناس تهران میگردی؟


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

کدام آموزشگاه برای یادگیری زبان بهتر است؟

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

چیدمان کابینت آشپزخانه با محصولات آدلان


درمان اختلالات گفتاری کودکان

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


شریک جنسی خودت رو به رضایت برسون


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه کودکی موفق تربیت کنیم
چگونه کودکی موفق تربیت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *