تست روانشناسی کودک 3 ساله

 
helpkade
تست روانشناسی کودک 3 ساله
تست روانشناسی کودک 3 ساله



در عین اینکه تعیین ضریب هوشی کودک ، کاری تخصصی است که توسط  روانشناسان و در مراکز معتبر انجام می‌شود، ولی تشخیص تقریبی کودکان با هوش بالا هوش متوسط یا کم هوش، کاری مهم است که  توسط والدین قابل انجام است.دیوید وکسلر، از معروف‌ترین کسانی است که تعریف نافذی از هوش ارائه کرده است. از نظر او، هوش عبارت است از توانایی کلی و جامع در فرد که باعث تفکر منطقی فعالیت هدفمند و سازگاری با محیط می‌شود؛یعنی مرکب از عناصر یا اجزایی که به‌طور کامل مستقل از هم نیستند و نشانه‌ هوشمندی فرد آن است که می‌تواند به صورت منطقی بیاندیشد و اعمال برخاسته از هوش او اعمالی هدفدار هستند و توانایی هوش به فرد این امکان را می‌دهد که خود را با شرایط محیط انطباق دهد. آزمون ترسیم آدمک یکی از آسان‌ترین عملی‌ترین و جهانی‌ترین آزمون‌های تصویری برای کودکان  است.هدف:مهم‌ترین هدف آزمون تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است.

 

 دستور اجرااجرای آزمون ساده است. به کودک گفته می‌شود:« یک آدم ترسیم کن  و هر چه می‌توانی آن را زیبا و خوب بکش» اضافه می‌کنیم زمان این کار هرقدر طول بکشد، اشکالی ندارد.نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد:- برای ترسیم بهتراست یک مداد سیاه  یا یک خودکار راحت و روان دراختیار کودک بگذاریم. با مداد رنگی به دشواری می‌توان ترسیم کرد و اجزاء را تشخیص داد.-  اگر نقاشی با مداد رنگی کشیده شود ، شرایط دیگری برای ارزیابی لازم است که باید رعایت شود.-  کاغذ برای رسم نقاشی کودک یک کاغذ A4  باشد.-  اجازه بدهید کودک چند تصویر بکشد، سپس بهترین و کامل‌ترین را برای نمره گذاری انتخاب کنید.روش نمره گذاری:الف: برای هر یک ازاجزای آدمک در صورتی که توسط کودک ترسیم شده باشد، یک نمره منظور کنید؛ به شرح ذیل:1- سر وجود داشته باشد.2- پا کشیده شده باشد.3- دست کشیده شده باشد( یک یا هر دو دست).4- بدن کشیده  شده باشد.5- طول بدن طویل تر ازعرض آن باشد.6- شانه‌ها کشیده شده باشد.7- بازوها و پاها به تنه چسبیده باشند.8- پاها به تنه و دست‌ها به تنه در نقاط واقعی خود چسبیده باشند.9- گردن کشیده شده باشد.10-دنباله گردن به سر و تنه مربوط باشد.11- چشم‌ها کشیده شده باشد.12-بینی کشیده شده باشد.13- دهان کشیده شده باشد.14-دو لب دیده شود.15-سوراخ‌ها یا حفره‌های بینی کشیده شده باشد.16- موها کشیده شده باشد ( جزئی ترین مقدار مو).17-موها کامل کشیده شده باشد.18-علامتی از لباس کشیده شده باشد.19-دو قطعه لباس کشیده شده باشد.20- تمام بدن پوشیده از لباس باشد.21- چهار قطعه لباس مشخص باشد ( کراوات ، کلاه ، جوراب ، کفش ، پیراهن ، کت و شلوار).22-لباس رسمی یا یونیفورم باشد (یونیفورم مدرسه هم نمره می‌گیرد).23- انگشتان کشیده شده باشد ( هر اثری از انگشت کافی است).24- تعداد انگشتان درست باشد.25- شکل و قواره انگشتان درست باشد.26- شست متمایز باشد.27- دست متمایز ازانگشتان باز باشد( کف دست کشیده شده باشد).28- بازوها کشیده شده باشد.29-  زانو کشیده شده باشد.30- تناسب سر نسبت به بدن مراعات شده باشد.31-  تناسب بازوها و دست‌ها نسبت به بدن حفظ شده باشد.32- پاهای متناسب، کشیده شده باشد.33- کف پا متناسب باشد.34-پاها متمایل به بالا نباشند.35- دست‌ها و پاها دو بعدی کشیده شده باشند.36- پاشنه کفش یا پاشنه پا کشیده شده باشد.37- هماهنگی خطوط کلی حفظ شده باشد ( دست نلرزیده باشد).38- هماهنگی خطوط کلی و جزئی حفظ شده باشد ( نقاشی دقیق باشد).39- هماهنگی خطوط سر ( موها و دور سر به دقت کشیده شده باشد).40-  هماهنگی خطوط تنه حفظ شده باشد.41- هماهنگی خطوط دست‌ها و پاها حفظ شده باشد.42- هماهنگی خطوط چهره حفظ شده باشد.43- گوش‌ها کشیده شده باشد.44-  تناسب گوش‌ها حفظ شده باشد.45- مردمک چشم کشیده شده باشد.46- تناسب چشم حفظ شده باشد.47- در تصاویر نیمرخ و تمام رخ ، چشم دارای حالت باشد.48- چانه و پیشانی هر دو کشیده شده باشد.49- برآمدگی شانه در تصویر نیمرخ معلوم باشد.50- نیمرخ ناقص باشد ( یعنی تنه و نیمرخ ناقص).51-نیمرخ باشد.روش محاسبه1. نمرات داده شده را باهم جمع کنید ( مجموع از ۵۱ امتیازبیشتر تجاوز نمی‌کند).2. با استفاده از جدول مخصوص ( جدول شماره یک) نمره خام، تبدیل به سن عقلی می‌شود. از رابطه زیر بهره هوشی کودک به دست می‌آید. 

تست روانشناسی کودک 3 ساله

 تست هوش برای کودکان 4 تا 10 ساله3. اگر نمره خام آزمونی بر فرض مثال ۴۰ باشد در جدول تبدیل نمرات  (جدول شماره یک) نمره خام را پیدا کرده و سن عقلی کودک را که ۱۳ است، استخراج می‌کنیم ( این نمره سن عقلی کودک است) سپس ۱۳ ( که سن عقلی کودک است) را در عدد ۱۲ ( ماه) ضرب می‌کنیم (هر سال ۱۲ ماه دارد).سپس سن تقویمی آزمودنی را محاسبه می‌کنیم. اگر آزمودنی به عنوان مثال ۱۰ سالی و نیم داشته باشد ۱۰ را ضربدر ۱۲( هر سال ۱۲ ماه دارد) بعلاوه ۳ ( ماه) می‌کنیم نمره به‌دست آمده سن تقویمی کودک است. حاصلضرب صورت و مخرج را بر هم تقسیم کرده وضربدر ۱۰۰ کرده و بهره هوشی آزمودنی به‌دست می‌آید. بدین صورت: 

4. سپس نمره به دست آمده را در طبقه‌بندی هوشی ( جدول شماره ۲) پیدا کنید ،  بهره هوشی کودک مشخص می‌شود.جدول تبدیل نمرات خام به سن عقلی

 

   

منبع:ideallife.ir

آنچه والدین باید بدانند

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

آسانترین وسریع ترین دسترسی به انواع خدمات

مقایسه قیمت ها در فروشگاه اینترنتی معتبر

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

خرید عروسک بی بی برن 8کاره

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

تا 70% تخفیف تور کیش

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

کودکتان از درس فراریست؟

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

تفریحات آبی کیش دراین تابستان داغ/رزرو

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

بهترین برندهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی

مشخصات، قیمت و خرید انواع محصولات دیجیتال

بهترین فرصت خرید هدیه با تخفیف های بی نظیر

مدلهای جدید شومیز اسپرت و مجلسی

گردنبند طلا 18 عیار ماهک مدل MM0358

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

آنچه باید در مورد کودک سه ساله خود بدانید:

یکی از بزرگترین لذت ها برای پدر و مادر تماشای یادگیری وترقی کودکشان است. ولی آیا می دانید به کدام سمت می رود و چه نقاط عطف رشدی دارد؟ آیا می دانید برای کمک به کسب اعتماد به نفس از توانمندی هایش جهت رفتن به مرحله بعدی زندگی چه کاری از شما ساخته است؟

تست روانشناسی کودک 3 ساله

در سه سالگی، کودک نسبت به چند ماه قبل تحرک و بی پروایی بیشتری دارد. هنگام دویدن و راه رفتن کنترل بیشتری بر مسیر حرکتش دارد. و ممکن است بتواند روی انگشت یک پا راه برود و یا لی لی کند. او می تواند در هر گام به کمک یک پا از راه پله بالا برود و حتی ممکن است چنان به خود مطمئن باشد که بتواند بدون گرفتن جایی از راه پله استفاده کند. اغلب اوقات او می تواند توپ را از پایین به بالا پرتاب کند و یک توپ بزرگ را در بین دست های کشیده اش نگه دارد. کودک می تواند توپ را به سمت جلو شوت کند.

شما می توانید با دادن فرصت بازی در فضای باز مثل پارک و یا زمین بازی صاف و بی خطر به کودکتان کمک کنید تا مهارت هایش به شکل کامل پرورش یابد.

مهارت های حرکتی ظریف کودک نیز کم کم پیشرفت می کند. در سه سالگی کودک باید این توانایی را داشته باشد که غذایش را با قاشق بخورد بدون اینکه غذا بریزد و نیز باید بتواند دست هایش را خودش بشوید و خشک کند و لباس هایش را به تنهایی و تنها با کمی کمک از جانب شما بپوشد.

کودک می تواند مداد شمعی را به شکل صحیح تر و محکم در دستانش نگه دارد و آنچه که ترسیم می کند نسبت به قبل قابل تشخیص تر است. او می تواند از تیزی اسباب بازی‌هایش برای بریدن اشیا استفاده کند.

هر چیزی که این فرصت را در اختیار کودک بگذارد تا مهارت هایش را تقویت وتمرین کند بسیار با ارزش است. وقتی کاغذ و مدادشمعی و مداد دراختیار کودک قرار می دهید موجب تقویت چالاکی کودک می شوید که این چالاکی هنگامی که او می خواهد مهارت نوشتن را بیاموزد به او کمک می کند.

با اینکه برای نوشتن به کودک کاغذ داده اید ممکن است نوشتن بر روی دیوار ها برایش جذاب تر از صفحه کاغذ باشد.

اکنون نوبت شماست که شرایطی فراهم کنید و مشوق کودکتان باشید تا استفلال بیشتری کسب کند. اجازه دادن به کودک برای تنهایی غذا خوردن و لباس پوشیدن، حتی اگر زمان زیادی از شما بگیرد عامل کمک کننده مهمی است چون فرصت زیادی تا  قبل از اینکه او مدرسه را شروع کند وجود ندارد.

در این سن، مهارت سخن گفتن و تفکر در کودک به سرعت پیشرفت می کند. او می تواند تعدادی از رنگ ها را بر هم منطبق کند و نیز نام برخی از آنها را بداند. او داستان را دوست دارد و اکنون همان زمانیست که ممکن است مجبور شوید یک داستان را بارها برای کودک بخوانید. دایره لغات او هر روز وسیع تر می شود، با اینکه ممکن است از خیلی از این لغات جدیدی که یاد گرفته  استفاده نکند.

گفتگو با کودک بسیار مهم است زیرا به او کمک می کند چیز هایی مثل ساختارجمله، ضمیر و زمان ها را یادبگیرد.

وقتی کودک تلاش می کند مهارت های کلامی که تازه کسب کرده است را تمرین کند حتما به او گوش دهید.

در این سن روش بازی کردن کودک مدام در حال تغییر است. زمانیکه در حال تمرین بر روی مهارت حل مساله، مهارت کلامی و خلاقیت است، دارای قوه تخیل بیشتری است و در این هنگام داستان هایی که به زبان می آورد بیشتر بر مبنای داستان کتاب هایی است که خوانده و یا برنامه های تلویزیونی است که دیده است.

اگر تا به حال چنین کاری انجام نداده اید باید بدانید اکنون بهترین زمان است تا کودک را با مهارت در آوردن لباس و نیز فعالیت های ابتکاری مثل خمیربازی، آب و شن و رنگ آمیزی یا پخت و پز آشنا کنید.

کارهایی که کودکتان انجام می دهد شاید چندان احساس خاصی را در شما بر انگیخته نکند ولی این کارها به عنوان یک خروجی مهم برای اوست که ایده های درونی اش را به شکل عینی و واقعی تبدیل می کند.

واجب است  کودک فرصت بازی با سایر بچه ها را داشته باشد تا بتواند مهارت های اجتماعی را در خود تقویت کند. این مهارت ها اورا توانمند می کند تا برای قرار گرفتن در محیط مدزسه آماده شود. سه سالگی بهترین زمان برای ایجاد بستری مناسب جهت کسب مهارت های اجتماعی، شناختی و فیزیکی است که او هنگام شروع مدرسه به آنها نیاز دارد.

کسب این مهارت ها تنها برای زنده ماندن کودک نیست، بلکه این مهارت ها موجب پیشرفت کودک در محیط آموزشی رسمی می شود ونقش شما در این زمینه بسیار مهم و حیاتی است.

مطالب مرتبط:

پیش بسوی یک سالگی: آنچه باید در مورد کودک یک ساله بدانید

پیش به سوی دو سالگی: انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

 

منبع:کانون مشاوران ایران

برچسب‌ها آموزش کودک, تربیت کودک, فایل صوتی, مشاوره کودک, کودک سه ساله


اینجا Downloads-icon

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

این پرسشنامه شامل 50 سوال است. هر یک از جملات را به دقت بخوانید و پاسخی که بیشترین تطبیق را با کودک شما دارد علامت بزنید.

هوش زبانی

1.وانمود به کتاب خواندن می کند و به داستانها گوش می دهد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

2.از گفتگوها و بحث ها لذت می بردانتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

تست روانشناسی کودک 3 ساله

3.بازیهای حفظی را دوست دارد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

4.از جملات قافیه دار، معما گونه ، و سرکار گذاشتن دیگران لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

منطقی – ریاضی

5.سوال می پرسد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

6.از بررسی چیزها و شکل دادن به آنها لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

7.الگوها را بررسی و اکتشاف می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

8.از حل کردن مسائل لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

9.از بازی روی تخته و مقوا لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

10.شمارش و گفتن اعداد را دوست دارد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

فضایی

11.از کنار هم قرار دان چیزها و یا جدا کردن قطعات از همدیگر لذت می بردانتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

12.از نقاشی و طراحی لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

13.از وصل کردن قطع-ات پازل لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

14.چیزهای جدید خلق می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

15.رویاپردازی می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

16.از تماشای تصاویر و فیلم ها لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

بدنی – جنبشی

17.از فعالیت جسمی لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

18.حرکات موزون را دوست دارد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

19.در اطراف اتاق حرکت می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

20.از زبان بدن(حرکات دست و سرو …) استفاده می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

21.اشیاء را لمس و بررسی می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

22.از نقش بازی کردن لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

23.تجربیان لمسی(مثل بازی با ماسه ، نقاشی) را دوست دارد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

موسیقی

24.از آواز خواندن لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

25.ریتم آهنگ ها را به یاد دارد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

26.از بازی با ابزار آلات موسیقی لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

27.به موسیقی گوش می دهد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

28.خودش آهنگ می سازد(باوسایل تولید کننده صدا).انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

29.با شنیدن موسیقی واکنش نشان می دهد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

30.زمزمه می کند و سوت می زند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

طبیعت گرا

31.در مورد حیوانات اهلی حرف می زند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

32.دوست دارد گیاهان و حیوانات اهلی را به کلاس بیاورد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

تست روانشناسی کودک 3 ساله

33.کلکسیونی از حشرات و سنگ ها و چیزهای دیگر طبیعی دارد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

34.به مشاهده پرندگان، پروانه ها و ابرها می پردازد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

35.چیزهای موجود در طبیعت را به کلاس درس می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

36.از تجربیات بیرون از خانه و مدرسه و سفر، لذت زیادی می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

بین فردی

37.از بازی با دوستانش لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

38.با دیگران گفتگو می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

39.دوستان زیادی دارد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

40.ویژگی های رهبری را نشان می دهد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

41.فعالیتها را سازماندهی می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

42.از فعالیتهای گروهی لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

43.دوست دارد به دیگران کمک کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

درون فردی

44.از تنها کار کردن لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

45.به دنبال ارضای غرابزش است.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

46.علایقش را دنبال می کند.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

47.از فکر کردن و تامل نمودن لذت می برد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

48.دوست دارد برای خودش فضای شخصی داشته باشد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

49.بیشتر از کارهای گروهی، کارهای انفرادی را دوست دارد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز

50.دوست دارد خودش کارهایش را انجام دهد.انتخاب کنید…همیشهاغلبگاهیهرگز


نتایج اینجا نمایش داده خواهد شد.

انجام این تست ها صرفا جهت پیش آگهی بوده و برای قابل اطمینان بودن حتما می بایست زیرنظر متخصص روانشناس انجام و تفسیر شود و تصمیم گیری صرفا بر اساس نتایج آن و بدون تحلیل روانسنج بسیار خطرناک می باشد.



* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

عفونت مجاری ادرار دارید؟ عفونت شما موقتی خوب میشود و دوباره باز میگردد؟  

داروی کانفرون بیونوریکا آلمان مشکل شما را برطرف می کند. 

 برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

تست روانشناسی کودک 3 ساله

سلام

پسر شما همسن دختر من است. من ماه پیش بردمش مرکز هوش نیک. یکی از دوستام معرفی کرد. خیلی خوب بود. هم خوب تست هوش گرفتن و هم راهنمایی خوب برای تقویت هوش غالب دخترم کردن. آدرس سایتش را برات می نویسم. www.hooshenik.com

عزیزم ب تاریخ تاپیکا دقت کن 

سلام. من پسرم را بردم یک سال پیش اما خوب نبود. اما امسال دخترم را بردم مرکز هوش نیک . خیلی خوب بود. مرکز هوش کودک نیک را سرچ کنی توی گوگل پیدا می کنی.

تاپیک برای ساله ۹۱ هستش 😳😳😳

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین ، عملی ترین وجهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودینافFlorence Goodenoughاست که در سال 1920 در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آنرا آزمایش نمود . در فرانسه نیز دکتر فایFay در این زمینه کار کرده است.هدف:مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنین این آزمون را زمانی به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند.این آزمون تست شده می باشدو اگر میخواهید بدانید فرزندتان از لحاظ هوش در چه سطحی است این نرم افزار را نصب کنید.توجه: منظور از سال و ماه در نرم افزار سال و ماه تولد نمی باشدباید سن را وارد کنیدمثلا اگر فرزند شما 8 سال و 9 ماه سن دارد باید همین مقادیر را در قسمت سال و ماه وارد کنیدو توجه کنید نباید سال تولد را مثلا 1385 وارد کنید

این روز ها که اغلب خانواده ها تک فرزند هستند و مبنای مقایسه ای از پیشرفت فرزندشان ندارند، تشخیص کودکان کم هوش و با هوش کار مشکلی است.

 

در عین اینکه تعیین دقیق عدد آی کیو کاری تخصصی است که توسط متخصصین و در مراکز معتبر انجام می شود، ولی تشخیص تقریبی کودکان با هوش بالا، هوش متوسط و یا کم هوش کاری مهم است که  توسط والدین قابل انجام است.

از آن جا که به خصوص شناسایی کودکان با بهره هوشی کمتر در سنین اولیه برای انجام اقدامات تخصصی لازم است، در این سری از نوشته های کودک سیتی راه های ساده برای تعیین تقریبی بهره هوشی یا IQ کودکان آمده است که توسط والدین قابل اجراست.

تست روانشناسی کودک 3 ساله

یک کودک سه ساله با هوش معمولی و متوسط باید دارای ویژگی های زیر باشد . اگر کودکی از سطح زیر بالاتر است باهوش و اگر پایین تر است، ممکن است کم هوش باشد.

 

 

والدین  / مربیان مهد حرف کودک را می فهمند و کودک می تواند کلمات ساده ای مثل مامان، بابا، ماشین، خونه، نی نی و … را به درستی استفاده کند.

 

کودک می تواند حداقل اسم 10 آدم یا شیء را  به درستی بگوید. ( مثلا توپ ، عروسک ؛ غذا، کتاب، ماشین و…)

 

کودک سه ساله با هوش معمولی می تواند نام اعضای بدن ( حداقل 4 عضو) را صحیح بگوید .

برای این کار می توانید یک عروسک را به کودک بدهید و مثلا چشم، مو، دست و پای آن را نشان دهید و بپرسید این چیه؟

 

 

کودک  سه ساله با هوش متوسط می تواند 8 بلوک لگو را روی هم بگذارد.

 

شکل زیر را به کودک نشان بدهید:

ضریب هوشی کودکان

حال از کودک بپرسید، سگ یا هاپو کدومه؟

خونه  کدومه؟

درخت کدومه؟

کودک 3 ساله با هوش متوسط می تواند به سوالهای بالا درست جواب بدهد.

 

یک خط عمودی روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید مشابه آن را روی کاغذ بکشد.

کودک سه ساله با بهره هوشی متوسط می تواند مشابه خط شما را ترسیم کند.

 

توجه نمایید که تعیین عدد بهره هوشی کار دقیقی است که توسط متخصصان انجام می شود و این نوشته صرفا برای استفاده والدین و تست هوش مقدماتی کودکان به منظور تفکیک کودکان باهوش ، متوسط و کم هوش به طور تقریبی قابل استفاده است.

تست روانشناسی کودک 3 ساله

آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین ، عملی ترین وجهانی ترین آزمونهای تصویری است. این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهمترین آنها کار خانم آمریکائی فلورانس گودینافFlorence Goodenoughاست که در سال 1920 در ایالت نیوجرسی آمریکا روی چهار هزار کودک آنرا آزمایش نمود . در فرانسه نیز دکتر فایFay در این زمینه کار کرده است.

مهمترین هدف آزمون ، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است . همچنین این آزمون را زمانی  به کار می بریم که آزمونهای هوشی دیگر مقدور نیست و می خواهیم هر چه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسیم . علاوه بر این ، اطفالی که زبان نمی دانند و قادر به سخن گفتن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشند.

اجرای آزمون ساده است . به کودک گفته می شود:” یک آدم ترسیم کن  و هر چه می توانی آنرا زیبا و خوب بکِش ” ، اضافه می نمائیم زمان این کار هر چقدر طول بکشد اشکالی ندارد.

نکاتی که در عمل و ارزیابی باید رعایت کرد:

1. برای ترسیم بهتراست یک مداد سیاه  یا یک خودکار راحت و روان دراختیار کودک بگذاریم . با مداد رنگی به دشواری می توان رسم کرد و اجزاء را تشخیص داد.

2.   اگر نقاشی با مداد رنگی کشیده شود ، شرایط دیگری برای ارزیابی لازم است که باید رعایت شود.

3.   کاغذ برای رسم نقاشی کودک باید حداقل 30 × 21  باشد.

4.   اجازه بدهید کودک چند تصویر بکشد ، سپس  بهترین و کاملترین را برای نمره گذاری انتخاب کنید.

5. اگر نتایج چند بار کشیدن آدمک با یکدیگر فرق داشت نشان ناراحتی های دیگری در کودک است که باید به متخصص مسائل روانی یا روان درمانی مراجعه کرد.

الف: برای هر یک ازاجزا آدمک در صورتی که توسط کودک ترسیم شده باشد یک نمره منظور فرمائید. به شرح ذیل:

1. سر وجود داشته باشد .

2. پا کشیده شده باشد .

3. دست کشیده شده باشد .( یک یا هر دو دست)

4. بدن کشیده  شده باشد .

5. طول بدن طویل تر ازعرض آن باشد.

6. شانه ها کشیده شده باشد.

7. بازوها و پاها به تنه چسبیده شده باشند.

8. پاها به تنه و دستها به تنه در نقاط واقعی خود چسبیده شده باشند.

9. گردن کشیده شده باشد.

10. دنباله گردن به سر و تنه مربوط باشد.

11. چشمها کشیده شده باشد.

12. بینی کشیده شده باشد.

13. دهان کشیده شده باشد.

14. دو لب دیده شود.

15. سوراخها یا حفره های بینی کشیده شده باشد.

16. موها کشیده شده باشد. ( جزئی ترین مقدار مو)

17. موها کامل کشیده شده باشد.

18. علامتی از لباس کشیده شده باشد.

19. دو قطعه لباس کشیده شده باشد.

20. تمام بدن پوشیده از لباس باشد.

21. چهار قطعه لباس مشخص باشد . ( کراوات ، کلاه ، جوراب ، کفش ، پیراهن ، کت و شلوار)

22. لباس رسمی یا یونیفورم باشد . ( یونیفورم مدرسه هم نمره می گیرد)

تست روانشناسی کودک 3 ساله

23. انگشتان کشیده شده باشد . ( هر اثری از انگشت کافی است)

24. تعداد انگشتان درست باشد .

25. شکل و قواره انگشتان درست باشد .

26. شست متمایز باشد.

27. دست متمایز ازانگشتان باز باشد. ( کف دست کشیده شده باشد.)

28. بازوها کشیده شده باشد .

29. زانو کشیده شده باشد .

30. تناسب سر نسبت به بدن مراعات شده باشد .

31. تناسب بازوها و دستها نسبت به بدن حفظ شده باشد.

32. پاهای متناسب ، کشیده شده باشد.

33. کف پا متناسب باشد.

34. پاها متمایل به بالا نباشند.

35. دستها و پاها دو بعدی کشیده شده باشند.

36. پاشنه کفش یا پاشنه پا کشیده شده باشد.

37. هماهنگی خطوط کلی حفظ شده باشد. ( دست نلرزیده باشد)

38. هماهنگی خطوط کلی و جزئی حفظ شده باشد. ( نقاشی دقیق باشد)

39. هماهنگی خطوط سر ( موها و دور سر به دقت کشیده شده باشد)

40. هماهنگی خطوط تنه حفظ شده باشد .

41. هماهنگی خطوط دستها و پاها حفظ شده باشد .

42. هماهنگی خطوط چهره حفظ شده باشد .

43. گوشها کشیده شده باشد .

44. تناسب گوشها حفظ شده باشد .

45. مردمک چشم کشیده شده باشد .

46. تناسب چشم حفظ شده باشد .

47. در تصاویر نیمرخ و تمام رخ ، چشم دارای حالت باشد.

48. چانه و پیشانی هر دو کشیده شده باشد .

49. برآمدگی شانه در تصویر نیمرخ معلوم باشد .

50. نیمرخ ناقص باشد . ( یعنی تنه و نیمرخ ناقص)

51. نیمرخ باشد .

1.   نمرات داده شده را باهم جمع کنید . ( مجموع از 51 بیشتر تجاوز نمی کند)

2.   با استفاده از جدول مخصوص ( جدول شماره 1) نمره خام ، تبدیل به سن عقلی می شود . از رابطه زیر بهره هوشی کودک به دست می آید.

3.   اگر نمره خام آزمونی بر فرض مثال 40 باشد در جدول تبدیل نمرات ، ( جدول شماره 1 ) نمره خام را پیدا کرده و سن عقلی کودک را که 13 می باشد، استخراج می کنیم. ( این نمره سن عقلی کودک است) سپس 13 ( که سن عقلی کودک است) را در عدد 12 ( ماه) ضرب می کنیم. ( هر سال 12 ماه دارد)

سپس سن تقویمی آزمونی را محاسبه می کنیم . اگر آزمودنی به عنوان مثال 10 سال و 3 ماه داشته باشد 10 را ضربدر 12( هر سال 12 ماه دارد) بعلاوه 3 ( ماه) می کنیم نمره بدست آمده سن تقویمی کودک می باشد. حاصلضرب صورت و مخرج را بر هم تقسیم کرده وضربدر 100 کرده و بهره هوشی آزمودنی بدست می آید. بدین صورت:

    IQ  = 13 * 12  * 100 = 126

  3+12*10       

4. سپس نمره به دست آمده را در طبقه بندی هوشی ( جدول شماره 2) پیدا کنید ،  بهره هوشی کودک مشخص می گردد.

نمره خام

سن عقلی

نمره خام

سن عقلی

نمره خام

سن عقلی

نمره خام

سن عقلی

1

3-3

11

9-5

21

3-8

31

9-10

2

6-3

12

0-6

22

6-8

32

0-11

3

9-2

13

3-6

23

9-8

33

3-11

4

0-4

14

6-6

24

0-9

34

6-11

5

3-4

15

9-6

25

3-9

35

9-11

6

6-4

16

0-7

26

6-9

36

0-12

7

9-4

17

3-7

27

9-9

37

3-12

8

0-5

18

6-7

28

0-10

38

6-12

9

3-5

19

9-7

29

3-10

39

9-12

10

6-5

20

0-8

30

6-10

40

  -13

51

بالاتر از 13 سال

نابغه

189-170

تیز هوش

169-150

پر هوش

149-130

باهوش

129-110

متوسط

109-90

مرزی

89-80

مرزی ضعیف

79-70

کودن

69-50

کالیو

49-25

کانا

25-0



تست روانشناسی کودک 3 ساله


 

تماس با ما

درباره ما


عکسهای مراسمهای
موسسه


آشنایی با
کارشناسان موسسه

شماره پیامک ما


30006016285212

لطفا
پیغامتان را به شماره بالا پیامک کنید


 

جهت انجام تست هوش و تعیین
ضریب هوشی به موارد زیر توجه نمایید

1-این تست فقط برای کودکان 3 تا 11
سال انجام می گردد و پس از انجام تست IQ کودک مشخص می
گردد

2-جهت انجام تست
ابتدا یک کاغذ A4 معمولی به همراه یک مداد مشکی در
اختیار کودک بگذارید(به هیچ عنوان از مداد رنگی استفده نشود)

3-کودک باید در شرایط کاملا عادی
نقاشی بکشد (هنگام کشیدن نقاشی احساس راحتی داشته باشد)

4-هنگام کشیدن
نقاشی باید نور کافی وجود داشته باشد

5-از کودک خود بخواهید فقط یک
آدم بکشد (از کشیدن چیزهای اضافه اجتناب گردد)


نمونه صحیح نقاشی ها را در زیر مشاهده می
کنید:

6-جهت نقاشی کشیدن
به کودک زمان کافی بدهید(هیچ عجله ای در کار نیست)

7-کودک می تواند از مداد پاکن در
هنگام نقاشی استفاده نماید

توجه : چیزی که برای ما مهم است و نمره
دارد  تکامل نقاشی است (زیبایی ملاک نمی باشد)

توجه : نقاشی فقط یک آدم و در یک برگه
A4 سفید باشد

8-پس از کشیدن کامل نقاشی ، عکسی
از نقاشی تهیه نمایید (با گوشی موبایل یا دوربین دیجیتال یا عکس را اسکن کنید)

9-هزینه تحلیل
نقاشی ، تعیین ضریب هوشی و راهنمایی های لازم به والدین توسط کارشناسان موسسه مبلغ
18 هزار تومان می باشد

10-جهت واریز وجه و ارسال نقاشی
روی دکمه ارسال نقاشی کلیک نمایید

11-پس از واریز
اینترنتی وجه برای شما صفحه ای نمایش داده می شود که بایستی  عکس نقاشی را
برای ما ارسال نمایید

توجه : سعی کنید فایل ضمیمه از حجم کمتری
برخوردار باشد که راحت تر آپلود شود

12-جواب تست پس از تحلیل تکنیکی
برای شما ایمیل و با پیامک به شما اطلاع رسانی می گردد

 

 

 

تست روانشناسی کودک 3 ساله

 

 

 

 

 

 

 

توصیه می گردد حتما از صفحه مدرسه مجازی کلوب
دانشمندان و مخترعین بازدید و از امکانات مدرسه مجازی مطلع شوید.جهت
بازدید کلیک کنید

 

آخرين بروز رساني (شنبه ، 10 آبان 1393 ، 19:22)


 

اگر می خواهید با
راهکارهای مختلف جهت افزایش تولید-بازاریابی-برندینگ
آشنا شوید

کلیک کنید

اگر تصمیم به ایجاد کسب و کار جدیدی
دارید

کلیک کنید


 

 

شرایط سرمایه گذاری  و اعطای نمایندگی

Copyright © 2011
All Rights Reserved.


Downloads-icon

تربیت کودک 3 تا 4 سال مانند هر دوره سنی باید متناسب با نیازها و سطح رشدی او صورت بگیرد. هرچقدر آگاهی شما در مورد قابلیت های فرزندتان و مراحل رشدی او در سنین مختلف بیشتر باشد در تربیت و آموزش او بهتر عمل خواهید کرد. کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی به سرعت در حال رشد و تغییر هستند. رفتاری که شما با آن ها انجام می دهید می تواند این فرایند رشدی را به میزان زیادی سهولت بخشد. اگر شما هم کودکی در این سن دارید و به افزایش آگاهی خود در مورد تربیت کودک سه ساله علاقمند هستید، به خواندن این مطلب ادامه دهید و یا با مشاوره کودک آشنا شوید.

 

کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی در جنبه های مختلف شناختی، هیجانی، جسمی و یادگیری به سرعت در حال تغییر هستند. آگاهی از نکات مربوط به سن تربیت کودک به شما کمک می کند تا متناسب با سن او بدانید چه رفتاری داشته باشید. در ادامه به برخی از این تغییرات رشدی 3 تا 4 سالگی اشاره خواهیم کرد.

در 3 تا 4 سالگی، کودک شما شروع به شناخت بدن، ذهن و هیجانات خود می کند. در حقیقت کودک در این سن به سطحی از خودآگاهی دست می یابد. او می تواند فرق هیجانات مختلف نظیر عصبانیت، غم، شادی و… را تشخیص دهد. به همین خاطر واکنش های هیجانی شما به رفتارهای او در این سن اهمیت بیشتری پیدا می کند.

تست روانشناسی کودک 3 ساله

همچنین در 3 تا 4 سالگی فرزند شما ممکن است نسبت به چیزهای خیالی نظیر هیولاها از خود ترس نشان دهد. به همین خاطر شما باید مراقب واکنش های او در این زمینه باشید. بسیار اهمیت دارد زمانی که او از چیزی می ترسد ترس های او را تقویت نکنید، در کنار او بمانید و به او اطمینان دهید که مراقب او هستید.

زبان در 3 تا 4 سالگی با تغییرات بسیار زیادی رو به رو می شود. کودک با گوش دادن به حرف های شما و دیگران دایره ی لغات وسیعتری پیدا می‌کند. در این دوران فرزند شما بسیار به ارتباط کلامی نیاز دارد. در هر فرصتی با او صحبت کنید، برای او کتاب و مجله بخوانید. کودک در این دوره علاقه زیادی به ارتباط و مکالمه با شما نشان می دهد که این موضوع می تواند ارتباطات میان شما را عمیق کند. او متوجه اکثر کلماتی که شما می گویید خواهد شد، حتی اگر نتواند همه این کلمات را به درستی ادا کند.

در 3 سالگی کودک می تواند جملاتی با حداقل 3 تا 5 کلمه بسازد و اطرافیان معمولا متوجه اکثر حرف های او می شوند. در 4 سالگی فرزند شما دیگر قادر خواهد بود از جملات طولانی تری استفاده کند. او در جملات خود حداقل از 5 تا 6 کلمه می سازد. او در این سن قادر است صفات و ویژگی‌ها را بفهمد. برای مثال او معنای کلماتی نظیر: زشت، زیبا، مهربان، بداخلاق و… را درک می کند. پس در انتخاب صفاتی که برای توصیف او به کار می برید، دقت کنید.

تربیت کودک از آن موضوعاتی است که بدون مطاله نمی‌توان وارد آن شد و باید به نکات حساس برای تربیت فرزند خود توجه داشته باشند. کودک در سن 3 تا 4 سالگی جذب دنیای اطراف خود می شود. و با پرسیدن سوالات زیاد سعی در فهم آن دارد. رشد شناختی او در این زمان به او کمک می کند تا مفاهیم متضاد نظیر بزرگ-کوچک، بالا- پایین یا چاق- لاغر را درک کند. از تغییرات شناختی مهم دیگری که در سطح فکر کودک اتفاق می افتد رشد بیشتر حافظه است. او در این سن می تواند قافیه ها را به خوبی به یاد بسپارد و شعر های زیادی را حفظ کند.

 

با توجه به نکاتی که درباره رشد و تربیت کودک در سنین 3 تا 4 سال مطرح شد، رعایت یکسری نکات تربیتی در این دوره ضرورت می یابد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد. در این راهنما تنها به تربیت کودک های ۳ تا ۴ ساله پرداختیم، پس بهتر است مقاله تربیت کودک را برای آشنایی به بهترین روش های تربیتی بخوانید.

پرورش هنر و تفکر خلاق می تواند از طریق فعالیت های ساده ای نظیر رنگ آمیزی و نقاشی صورت بگیرد. انجام بازی های موزیکال با کودک نیز از کارهایی است که حسِ خوبی ایجاد می‌کند و موجب صمیمیت میان والدین و فرزندان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پروش خلاقیت کودک با هنر کلیک کنید.

از آن جایی که زبان در 3 تا 4 سالگی به طرز شگفتی در حال رشد است و کودک علاقه به گسترش دایره لغات خود دارد، پس باید با انجام یکسری فعالیت های مشترک به فرزندتان در این زمینه کمک کنید. از جمله فعالیت هایی که به رشد زبان در کودکان کمک می کند می توان به کتاب خوانی برای کودکان و تمرین آموزش شعر به کودک اشاره کرد. این فعالیت ها به تقویت رشد زبان، تفکر و تخیل کوک کمک بسیاری خواهند کرد.

وقت بیشتری برای بازی با کودک خود بگذارید. در طول بازی ها به فرزندتان اجازه دهید تا بتواند آزادانه احساسات مختلف خود نظیر لذت، خشم، غم و… را آزادانه بروز دهد. این کار در رشد هیجانی فرزندتان تاثیر بسزایی خواهد داشت. شما برای آموزش هر مسئله ای، در قالب بازی راحت تر می توانید مفهوم را منتقل کنید.

کارهای خانه مخصوصاً آشپزی برای بچه‌ها جالب است. با همدیگر غذا درست کنید و برخی کارهای ساده را برعهده فرزندتان بگذارید. این کار به کودک شما کمک می کند که به غذا خوردن بیشتر علاقه مند شود،با کلمات جدیدی آشنا شود و با برخی از مفاهیم ساده ریاضی نظیر نصف، دقیقه و یا پیمانه آشنا شود و حتی مواد غذایی را بشناسد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک 3 تا 4 سال و مشکلات تربیت کودک در هر سنی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

تست روانشناسی کودک 3 ساله
تست روانشناسی کودک 3 ساله
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *