روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

 
helpkade
روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟
روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟



بیشترین شمار روان‌ شناسان در رشته روان‌ شناسی بالینی کار می‌کنند

 

معرفی رشته روانشناسی بالینی – مقطع کارشناسی

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

روان‌شناسی بالینی

روان‌شناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و در گستره وسیعی از جمعیت‌های در جستجوی درمان کاربرد دارد.

 

 نقش‌های شش‌گانه رشته روان‌شناسی بالینی عبارت است از:

ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان‌درمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است. بیشترین شمار روان‌ شناسان در رشته روان‌ شناسی بالینی کار می‌کنند، یعنی رشته‌ای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرم‌آفرین، اعتیاد دارویی، عقب‌ماندگی ذهنی، کشمکش‌های زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری.

 

انواع روان شناسی بالینیچهار نوع روان شناسی بالینی وجود دارد: دسته‌ای که برای درمان بیماری با روانپزشکان و روانکاوان اشتراک مساعی می‌کنند و بیشتر به کشف ماهیت بیماری و طرز معالجه یک فرد خاص توجه می‌کنند. دسته بعد روان شناسانی که وقت خود را بطور عمده صرف اندازه گیری خصوصیات افراد بوسیله تستهای روان شناسی می‌کنند. دسته دیگر فعالیتهای دسته اول و دوم را بطور مساوی انجام می‌دهند یعنی هم به تشخیص و هم به درمان می‌پردازند.

دسته آخر روان شناسانی هستند که به تحقیق و آزمایش خصوصیات بیماران روانی علاقه دارند و از طریق تجربی برای کشف علل ، علائم و طرق درمان می‌کوشند. روان شناسان معتقدند که آگاهی از تمام این روشها برای آماده ساختن روان شناسی بالینی ضروری است و روان شناسی بدون آشنایی با آنها نمی‌تواند به نحو موثری انجام وظیفه نماید. 

 

محل انجام وظیفه روان شناسان بالینیوظایف روان شناسی بالینی متنوع و مختلف است و به موسسه‌ای که روان شناسی در آن کار می‌کند و همچنین به نوع تحصیلات و تعلیمات عملی که داشته است بستگی دارد. برای مثال وظایف روان شناسی بالینی در بیمارستان روانی ممکن است منحصر به تشخیص بیماری از طریق تست باشد یا به روان درمانی بپردازد یا مشغول تحقیقات شود و یا تعلیم عده ای را به عهده بگیرد. روان شناس بالینی ممکن است در مدارس ، مراکز مشاوره کودکان ، زندانها ، بیمارستانها ، دانشگاهها ، پرورشگاهها ، کودکستانها ، وزارت کار ، کارخانه‌ها و انواع دیگر موسسات انجام وظیفه کند.

 

طول دوره تحصیل رشته روانشناسیمتوسط طول دوره کارشناسی روانشناسی با دو شاخه روانشناسی کودکان استثنائی و روانشناسی عمومی و گرایش بالینی 4 سال است و کلیه دروس آن در 8 ترم برنامه ریزی شده است ونظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورایعالی برنامه ریزی است. دروس آن به صورت واحدی ارائه میشود و دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی پس از اتمام دروس دوره عمومی و دروس پایه و اصلی از موفقیت در این دروس وارد یکی از شاخص و یا گرایش میگردد و پس از گذراندن دروس فارغ التحصیلی دوره کارشناسی شناخته میشود.

 

تعداد واحدهای رشته روانشناسیتعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روانشناسی 144 واحد بشرح زیر است:1-دروس عمومی 23 واحد2-دروس پایه و اصلی شاخه های عمومی استشنائئ 71 واحد3-دروس پایه واصلی گرایش بالینی 98 واحد4- دروس اختصاصی شاخه های عمومی – استثنائی 40 واحد5- دروس اختصاص گرایش بالینی 13 واحد6- دروس انتخابی برای شاخص ها و گرایش ها 10 واحد- توضیح اینکه مجموع دروس هر یک از شاخه های عمومی و استثنائی و همچنین گرایش روانشناسی  بالینی 144 واحد می باشد.

 

 دروس رشته روانشناسی بالینی

 

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته

 

 منابع : um.ac.irdaneshnameh.roshd.ir

fa.wikipedia.org

 

چند دقیقه با دانستنی ها

ایمپلنت دیجیتال وبدون درد/02166400484

کاشت دندان بدون جراحی و خونریزی

تخفیف ویژه دستگاه های شستشوصنعتی وخانگی

ابزار باکیفیت وقیمت مناسب باغبانی وکشاورزی

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

خرید گیفت کارت اپل

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

تخفیف فوق‌العاده فریم های عینک برند

اخذ ویزای کلیه کشورها در کوتاهترین زمان

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل

سفارش آنلاین آجیل داغ و تازه

شارژ دلاری اکانت اپل آیدی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

روانشناسی بالینی شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به بحث در زمینه اختلالات روانی و تشخیص آنها و درمان می‌پردازد. از عمر روان‌شناسی به شکل علمی و منظم فقط حدود یک قرن می‌گذرد. ولی رشد آن در چند سال اخیر اعجاب آور بوده است. این رشته هم مانند علوم دیگر فرمان با ازدیاد روزافزون دانش رشته‌های تخصصی بوجود آمد و امروزه در امریکا حدود 30 – 20 بخش دارد و هر بخش علاقه و مهارت خاصی را عرضه می‌کند. ولی در 20 سال اخیر هیچ یک از رشته‌های روانشناسی به اندازه روانشناسی بالینی پیشرفت نکرده است و تعداد افرادی که در این بخش تحقیق می‌کنند از رشته‌های دیگر روان‌شناسی به مراتب بیشترند.تکامل روانشناسی بالینی به سبب تاثیر عوامل متعدد صورت گرفت که بعضی از آنها خارج از حیطه روان‌شناسی بود. برای مثال پیشرفتهای حاصله در بیولوژی ، فلسفه ، سیاست و امثال آن نیز در تشکیل تاریخچه روان‌شناسی درمانی موثر بوده است. از عمر روانشناسی بالینی به عنوان یک رشته تخصصی و مستقل حدود 90 سال می‌گذرد تاریخ آن با تکامل روان‌شناسی مرضی آمیخته است و گذشته آن به زمان انسان اولیه می‌رسد. بشر اولیه امراض روانی پدیده‌ای ماورءالطبیعه می‌دانست.در پیدایش و تکامل روانشناسی بالینی پیشرفت در ماهیت هوش و اندازه گیری آن ، تفاوتهای فردی ، روانشناسی کودک نیز نقش داشته‌اند. حد فاصل میان روانشناسی بالینی و روان‌شناسی کودک از بعضی جهات بسیار نامشخص است. زیرا روانشناسی بالینی در اصل به سبب علاقه به مسائل کودکان عقب افتاده بوجود آمد. پیدایش ابزارها و آزمونهای روانی نیز در تکامل روانشناسی بالینی نقش اساسی داشته‌اند.

روان‌شناسان‌  مي‌توانند در مورد تشخيص‌، درمان‌ و بازآموزي‌ افراد نيز عهده‌‌دار مسئوليت‌ گردند؛ اگرچه‌ در اغلب‌ اين ‌موارد، روان‌شناسان‌ به‌عنوان ‌عضوي‌ از يک‌ تيم‌ شامل‌: روانپزشک‌، پرستار و مددکار اجتماعي‌ کار خواهند کرد ولي‌ آموزش‌ تخصصي‌ آن‌ها بايد  به‌گونه‌اي ‌باشد که ‌بتوانند بخش‌ زيادي‌ از مسئوليت‌ها را به‌ تنهايي‌ برعهده‌  گيرند. اهم‌ اين ‌قبيل ‌مسئووليت‌ها عبارت‌اند از: تشخيص ‌ناهنجاري‌هاي‌ رفتاري،‌ درمان‌ فردي‌ و گروهي‌، مشاوره ‌و راهنمايي‌ و بازآموزي.

– پس از احراز شرايط لازم (از جمله 800 ساعت کارآموزي در مراکز داراي مجوز رسمي، تأييديه از اساتيد رشته و …) و دريافت مجوز از سازمان نظام روان‌شناسي اقدام به تاسيس کلينيک مشاوره نمايد.- به عنوان کارشناس اين رشته در مراکز دولتي نظير بهزيستي- شهرداري- نيروي انتظامي- سازمان زندان‌ها- کانون اصلاح و تربيت و … در قسمت مربوطه جذب به کار شود.- با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس مهد کودک نمايد.- با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس سَراي سالمندان نمايد.- در کلينيک‌هاي درمان اعتياد به عنوان روان‌شناس مشغول به کار شود. (اشتغال در اين مراکز مستلزم تحصيل در گرايش روان‌شناسي باليني است و دارا بودن مدرک کارشناسي اين گرايش کافي است)- در کلينيک‌هاي مشاوره اي به کارهاي درماني بپردازد.- با روانپزشکان در کلينيک‌هاي خصوصي ايشان همکاري کند. (البته روانپزشکان مايل به همکاري با کارشناسان ارشد در گرايش‌هاي باليني و خانواده‌درماني هستند)- در کلينيک‌هاي مشاوره و روان‌درماني کودک به کارهاي درماني مثل بازي درماني و … بپردازد. (در اين مراکز تاکيد بيش‌تر روي کارشناسان ارشد با گرايش باليني کودک و نوجوان و باليني است)

– در واحدهاي کوچک دانشگاه آزاد و يا دوره‌هاي فراگير و يا موسسات آموزش عالي آزاد به عنوان مدرس فعاليت کند.- در آموزش و پرورش به عنوان معلم و يا دبير در دروس مربوطه و يا به عنوان مشاور مدرسه مشغول به کار شود.

نظریه های شخصیت                              ضریب 2نظریه های روان درمانی                           ضریب 2روانشناسی عمومی و رشد                        ضریب 1/5آسیب شناسی روانی                               ضریب 1/5آمار و روش تحقیق                                ضریب 1/5بنیادهای بیولوژیکی و فیزیولوژیکی رفتار    ضریب 1ارزیابی روانشناختی                               ضریب 1روانشناسی بالینی                                 ضریب 1زبان                                                  ضریب 2

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

کارشناسی کلیه رشته های روانشناسی و مشاوره و راهنمایی

این رشته در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایران پذیرش دارد.فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته های زیر برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمایند:وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)،وزارت بهداشت: دکترای رشته های آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، فیزیولوژی، آموزش پزشکی، روانشناسی بالینی، روانشناسی نظامی، سالمند شناسی، مشاوره توانبخشی، مطالعات اعتیاد، علوم اعصاب ،انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

@media (max-width:1008px) {
.noresp {
display: none !important
}
}
.form-control {
width: auto !important;
border-radius: 0px
}
.inner-contentbox {
margin-bottom: 15px !important
}
.alink img {
max-width: 100% !important;
width: auto !important;
height: auto !important
}
.alink h2 {
color: rgb(58, 109, 151);
font-size: 16px;
margin-bottom: 20px
}
.alink h3 {
font-size: 14px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink p {
line-height: 27px
}
.alink a {
font-size: 15px
}
.shoar {
background: rgb(249, 249, 249) none repeat scroll 0% 0%;
text-align: center;
padding: 30px 10px;
font-weight: bold;
font-size: 23px;
margin-bottom: 20px;
line-height: 32px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-top: 20px
}
.end {
border: 1px solid rgb(220, 222, 181);
background-color: rgb(254, 255, 232);
padding: 10px;
margin: 10px 0px;
line-height: 1.5;
}
.slo {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
margin-left: 20px;
}
.slo2 {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
position: relative;
top: 33px;
margin-right: 20px;
}
.mytable tr td {
border: 1px solid #ccc;
}
.mytable tr:nth-child(even) {
background: #ED7D31;
color: white
}
.mytable tr:nth-child(even) td {
color: white !important
}
.mytable tr:nth-child(odd) {
background: #FFF
}
.mytable tr:first {
background:#EBFC87
}
.mytable li:nth-child(5n+3) {
font-weight: bold
}
address, blockquote, dd, dl, p, pre, q {
margin-bottom: 1px;
}
.mb-5 {
margin-bottom: 3px !important
}
h4 {
font-size: 14px !important;
font-weight: bold;
color: rgb(58, 109, 151);
}

 توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

ریاضی خوب و آمار قوی از ملزومات این رشته است چون آمار یکی از سنگ بناهای روان‌شناسی است و همچنین زبان انگلیسی قوی ، زیرا ما به زبان فارسی کتاب‌های روان‌شناسی زیادی نداریم. متأسفانه اکثر دروس اختصاصی آزمون علوم انسانی برای رشته روان شناسی هیچ ارتباطی با درس های دانشگاهی این رشته ندارد و نمی توان گفت که اگر داوطلبی در این آزمون رتبه خوبی به دست بیاورد، در دانشگاه نیز دانشجوی موفقی خواهد شد. البته خوشبختانه در چند سال اخیر داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز مجاز به انتخاب گرایش روانشناسی بالینی هستند و این باعث بالا رفتن کیفی کلاس های دانشگاهی رشته روانشناسی شده است، چون زیست شناسی و شیمی در این رشته اهمیت بسیاری دارد و باید پایه علوم زیستی دانشجوی این رشته قوی باشد. از سوی دیگر آمار و ریاضی در این رشته کاربرد وسیعی دارد و متأسفانه پایه ریاضی دانش آموزان رشته علوم انسانی تا حدودی ضعیف است و در دانشگاه نمی توانند کارهای آماری این رشته را به خوبی انجام دهند و بالاخره در آزمون این رشته باید زبان انگلیسی ضریب بالایی داشته باشد. زیرا ما به زبان فارسی تعداد زیادی کتاب روان شناسی نداریم و دانشجو لازم است که به کتب مرجع این رشته که به زبان اصلی است مراجعه کند تا بتواند به مطالب جدید این علم دسترسی داشته باشد.

دانشجوی این رشته باید نسبت به اطراف خود و جامعه خود دید عمیقی داشته باشد تا بتواند ظرافت‌های رفتاری افراد را درک کرده و در نهایت به ویژگی‌های روانی افراد پی ببرد.

معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی

1- گرایش بالینی

 2- آموزش کودکان استثنایی

 3- صنعتی ، سازمانی

 4- عمومی

هر چند که ظاهراً گرایش های مختلف روان شناسی در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند اما اگر بخواهیم هر یک از حوزه های فوق را معرفی کنیم، باید بگوییم که:

 روان شناسی بالینی خدمات تشخیصی و درمانی (روان درمانی) را به افرادی که دچار رفتارهای نابهنجاری مثل افسردگی، اضطراب، وسواس و غیره هستند، ارائه می دهد که این خدمات در سه زمینه تشخیص، درمان و پیشنهاد روش هایی برای پیشگیری از معضلات و ناهنجاری های رفتاری ارائه می شود. روان شناسی بالینی را امروزه علم بهزیستی می نامند. چون این حوزه از روانشناسی به انسان یاد می دهد که چگونه فرض های غلط و ناکارآمد را در ذهن خود تصریح کرده و در نهایت زندگی خوب و مناسبی داشته باشد. به همین دلیل برخلاف تصور عامه این رشته با روان شناسی تفاوت بسیاری دارد. چون روان پزشکی به شیمی درمانی می پردازد و یک روان پزشک اجازه تجویز دارو را دارد اما یک روان شناس بالینی دارو تجویز نمی کند بلکه به ریشه یابی علت بیماری های روانی می پردازد و به روش رفتار درمانی، بیمار را معالجه می کند مگر در مراحل حاد بیماری که در این صورت بیمار باید به روانپزشک مراجعه کند.

روان شناسی بالینی اصول روانشناختی را در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری به کار می برد.

روان شناسی صنعتی و سازمانی نیز یافته های روان شناسی را در صنعت به کار می برد یعنی درباره این که محیط کار باید چگونه باشد تا بهترین بازدهی را داشته باشد و یا چه متغیرهایی در ارتباط بین کارفرما و کارگر مؤثر است و چه عواملی باعث عدم تفاهم بین کارفرما و کارگر می شود، مطالعه می کند. روان شناسی صنعتی و سازمانی به گزینش افراد متناسبی برای یک شغل و پرورش برنامه های آموزشی شغلی می پردازد و در آن دسته از تصمیم گیری های مدیریت که با روحیه کاری کارکنان ارتباط دارد، شرکت می کند.

  روان شناسی عمومی نیز به مطالعه کلیات روان شناسی می پردازد. البته باید توجه داشت که عنوان گرایش برای روان شناسی عمومی بی معنا است چون ما تخصصی به نام روان شناسی عمومی نداریم.

روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی کاربرد یافته های روان شناسی در رابطه با کودکان استثنایی (تیزهوشان و معلولین جسمانی) است، یعنی یک روان شناس آموزش کودکان استثنایی بررسی می کند که چگونه یادگیری یا حافظه کار خود را بهتر انجام می دهد؟ و یا کارکرد حافظه درباره کودکان استثنایی چگونه است؟ 

در مورد تفاوت دو رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی و علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی، باید گفت: بررسی این که کودکان استثنایی (کند ذهن یا باهوش) چه مطالبی را باید بیاموزند به علوم تربیتی باز می گردد. اما این که ذهن این گروه از کودکان چه   توانایی هایی را دارند و حافظه و یادگیری آنها در چه حدی است به روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ارتباط دارد. ولی در کل بین این دو رشته نقاط اشتراک فراوانی وجود دارد.

 وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

 در دوره کارشناسی ارشد 4 شاخه بالینی ، عمومی ، تربیتی و استثنایی وجود دارد که همین 4 گرایش در دوره دکترا نیز تدریس می‌شوند.

آینده شغلی و بازار کار

 
–     مراحل رشد و تحول ذهنی و حرکتی کودکان چگونه است؟

–     کدام شرایط خانوادگی و اجتماعی مشوق پرخاش گری، از خودبیگانگی و بزهکاری است؟

–     بهترین شیوه درمان سیگار کشیدن یا چاقی کدام است؟

–     چه شرایط و ابزاری را برای مأموران برج مراقبت فرودگاه باید فراهم نمود تا خطای آنان به حداقل برسد؟

–     شکل و الگوی معماری منازل، ادارات و کارخانه ها چه اثری در بهداشت روانی افراد دارد؟

–     چگونه می توان بازدهی و کارایی کارگران و کارمندان را افزایش داد؟

هر یک از سؤال های فوق به یکی از شاخه های علم روان شناسی باز می گردد. در واقع، امروزه روان شناسی با همه جنبه های زندگی ما ارتباط داردو هر اندازه که جامعه پیچیده تر شود، روانشناسی نیز نقش مهمتری در حل مسائل آدمی بر عهده می گیرد. تا جایی که امروزه ما با حوزه های تخصصی جدیدی مثل روان شناسی مهندسی، روان شناسی محیطی، روان شناسی قانونی و روان شناسی کامپیوتر روبه رو هستیم. و این به معنای فرصت های شغلی متنوع و گسترده برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری است که می توانند به طور تخصصی در یکی از شاخه های این علم فعالیت کنند. البته در کشور ما بسیاری از حوزه های تخصصی روان شناسی ناشناخته باقی مانده اند و حتی حوزه های معروف و شناخته شده روان شناسی مثل روان شناسی بالینی، روان شناسی تربیتی، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی نیز جایگاه واقعی خود را در جامعه ما ندارند چرا که مؤسسات دولتی و خصوصی از نقش متخصصان روان شناسی در پیشبرد کارها اطلاعی ندارند.

اما با این وجود به گفته کارشناسان این رشته، آینده روان شناسی در کشور ما روشن و امیدبخش است و فارغ التحصیلان این رشته باید آینده خود را در فردا ببینند. چون کشور ما یکی از کشورهای در حال توسعه است و بدون بهره گیری از شاخه های مختلف روانشناسی نمی تواند توسعه همه جانبه داشته باشد.

از سوی دیگر کشور ما، کشور جوانی است و امروزه یکی از دغدغه های خانواده ها حفظ بهداشت روانی و بالا بردن سطح دانش فرزندان شان می باشد که این دو مهم نیز به یاری شاخه های مختلف روان شناسی از جمله روان شناسی رشد و روان شناسی تربیتی امکان پذیر است.

آنچه گفتیم در مورد فرصت های شغلی موجود برای فارغ التحصیلان این رشته در آینده است. اما امروزه نیز فارغ التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش می شوند و یا در شرکت ها و سازمان ها به عنوان کارشناس روان شناسی فعالیت می کنند و عده ای نیز به عنوان دستیار متخصص روان شناسی بالینی و یا روان پزشک مشغول به کار هستند.

عناوین درس های اصلی و اختصاصی 

روان‌شناسی عمومی 1 و 2 ، علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی ، آمار توصیفی ، فیزیولوژی عمومی (اعصاب و غدد) و روان‌شناسی،  مبانی جامعه‌شناسی ، روان‌شناسی احساس و ادراک ، روان‌شناسی یادگیری و تربیتی و پرورشی، روان‌سنجی ، بهداشت روانی، اصول روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی کودکان استثنایی، روان‌شناسی بالینی کودک، روان شناسی انگیزش و هیجان و روش تحقیق.

منبع : سایت کنکور

 

 

سلام من رشته انسانی هستم سال دوازدهم می خوام کنکور روانشناسی بدم ولی ریاضیم افتضاح هست می خوام بدونم میشه اگه ریاضی نزنم یا درصد خیلی پایین مثلا 5 درصد بزنم و زبان 20 درصد تقریبا بزنم می تونم روانشناسی یا وکالت بیارم؟؟!! سهمیه ایثارگری هم دارم ولی شما این حساب نکنید

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

سلام . به درصد سایر دروس شما بستگی داره ، عبارت  کارنامه و حداقل درصد لازم برای قبولی روانشناسی سراسری 98 – 99 هیوا رو در گوگل سرچ کنین .

سلام. ایا رشته روانشناسی فقط تا لیسانس داره؟؟؟ یعنی تا بالاتر از لیسانس یعنی فوق لیسانس و دکتر نمی توان ادامه داد؟؟؟

سلام . می تونین در رشته روانشناسی در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدین .

سلام من دیپلم کامپیوتر (کار و دانش دارم ) می خواستم بدونم می تونم رشته روانشناسی رو بخونم ؟؟؟  در دانشگاه آزاد و بدون ازمون وارد این رشته بشم ! به صورت کاردانی پیوسته یا کارشناسی پیوسته؟

سلام . برای تحصیل در رشته روانشناسی باید در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنین .

سلام من كارشناسي مترجمي زبان دارم برای شركت در اين رشته بايد چه كار كنم؟

سلام . می تونین هم از طریق کنکور سراسری و هم از طریق پذیرش بدون کنکور در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنین .

سلام…من نهمم هنوز رشتمو انتخاب نکردم ولی دوس دارم برم تجربی…از رشته تجربی میشه روانشناسی رفت؟…معدلمون در چه درسایی باید خوب باشه؟چه کتابایی می خونیم؟هرچه در مورد روانشناسی می خونم سر در نمیارم …. میشه یه توضیح کامل از وقتی بریم دبیرستان تا روانشناسی بدین!؟ ممنون

سلام . شما می تونین در رشته تجربی و یا رشته دیگری در دبیرستان تحصیل کنین بعد در دانشگاه در رشته روانشناسی ادامه تحصیل بدین .

با درود من ۳۵ سالمه و دیپلم برق هستم ؛ ترم اول پیش دانشگاهی هم پاس کردم ولی ترم ۲ مونده.می  خوام در رشته روانشناسی ادامه تحصیل بدم ؛میخواستم بپرسم دانشگاه پیام نور یا علمی کاربردی یا آزاد ، کدوم برام مناسبه  ؟ و اینکه بدون کنکور می تونم دانشجو بشم؟ و اینکه باید حتما پیش دانشگاهی رو پاس کنم  ؟  با سپاس

سلام . برای تحصیل در رشته روانشناسی باید مدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی داشته باشین ، می تونین در پذیرش بدون کنکور رشته روانشناسی در دانشگاه آزاد و … شرکت کنین .

سلام چند سوال داشتم من می خوام‌ روانشناسی ازاد بخونم ولی خانواده اجازه نمیدن میگن روانشناسی بازار کار درست حسابی در جامعه ما نداره نظر شما چیه دوم اینکه به نظرتون دانشگاه ازاد ارزش دانشگاه ملی داره یا خیر ممنون

سلام . شما باید با توجه به هدف ، علاقه و استعدادی که دارین یک رشته رو انتخاب کنین و ادامه تحصیل بدین در هر  رشته ای که بهترین باشین ، می تونین به موفقیت برسین مدرک دانشگاه آزاد معتبره .

سلام وقتتون بخیرمن خانم هستم و ۱۹ سالمه و دانشجوی کارشناسی رشته روانشناسی از دانشگاه لرستان ام. خواستم بدونم برای ادامه تحصیل در مقطح کارشناسی ارشد، با توجه به رشتم، چه کشوری برای ادامه تحصیل مناسب تره تا در طول دانشجوییم زبانش رو یاد بگیرم

سلام . بهترین دانشگاه ها  برای تحصیل در رشته روانشناسی در کشور آمریکا ، کانادا ، انگلیس و … قرار دارن .

سلام من سال دوازدهمم رشتم تجربیه میشه بدون کنکور رشته روانشناسی و بخونم در دانشگاه آزاد ؟ ممنون میشم جواب بدین

سلام . می تونین بدون شرکت در کنکور سراسری در رشته روانشناسی در دانشگاه آزاد تحصیل کنین .

آخرین رتبه قبول شده روانشناسی رشته انسانی منطقه 3 دانشگاه دولتی لرستان سال98 چند هزار بوده ممنون

سلام. عبارت نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا رو در گوگل سرچ کنین ، با استفاده از نرم افزار رتبه قبولی رشته / محل مورد نظرتون رو به دست بیارین .


منتخب های هیوامگ

با رشته معماری بیشتر آشنا شوید

با رشته مهندسی صنایع بیشتر آشنا شوید

چگونه اراده قوی داشته باشیم

مقالات منتخب سردبیر

دسترسی سریع

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071789 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری گروه آموزشی هیوا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره هیوا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از سازمان سنجش ، دانشگاه آزاد و …. هیچگونه وابستگی ندارد. جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن ۵۳۸۱۸-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دانلودها | وبلاگ | اخبار و اطلاعیه ها | هیوامگ | تماس با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به هیوا می باشد ©



اگر شما فردی متفکر، مستقل و آرمانگرا هستید؛


اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید؛

اگر از درون خود انگیزه می گیرد و در دنیایی از ایده ها به سر می برید؛
اگر شخصیتی پیچیده دارید که شناخت شما به آسانی ممکن نیست؛
و اگر علاقه ای به اختلاف نداشته و تمایل به رسیدن به توافق با دیگران دارید؛
 

روانشناسی بالینی یکی از شاخه های روان شناسی است که بیشتر در مورد شناخت ناهنجاریهای رفتار انسان، تغییر و درمان این ناهنجاریها و راههای پیشگیری از آنها بر اساس علوم روان شناسی سخن می گوید.
دانش آموختگان رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، راههای ارائه خدمات بالینی و پژوهشی و آموزشی پیشرفته و گسترده در مراکز تشخیصی و درمانی موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز توانبخشی و پیشگیری با همکاری و نظارت استادان روان پزشکی را فرا می گیرد.

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد های رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه های دارای رشته ارشد روانشناسی بالینی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اجباری : 32 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان نامه : 4 واحد

دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی


نام درس


تعداد واحد


نام درس


تعداد واحد


روان شناسی رشد پیشرفته


2


علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی


2


تاریخچه سیستمها در روان شناسی


2


نظریه های شخصیت


2


روان شناسی پزشکی و نوروپسیکولوژی


2

کلیاتی درباره درمانهای فیزیکی و دارویی در بیماریهای عصبی و روانی


1

استفاده از روشهای اماری و پژوهشی پیشرفته در روان شناسی بالینی


2


آزمونهای شناختی در روان شناسی بالینی


2


آسیب شناسی پیشرفته


2

آزمونهای عینی فرافکن در روان شناسی بالینی


3


فنون مصاحبه تشخیصی


2


نظریه های روان درمانی


2


کاربرد روشهای روان درمانی


2


گروه درمانی


2

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟


خانواده درمانی


2


جمع


32


رفتار درمانی


2


 

دانشگاههایی که در رشته ارشد روانشناسی بالینی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95


دانشگاه اصفهان


دانشگاه الزهرا


دانشگاه تبریز


دانشکاه سمنان


دانشگاه خوارزمی تهران


دانشگاه تهران


دانشگاه شاهد


دانشگاه شهید چمران اهواز


دانشگاه شیراز


دانشگاه فردوسی مشهد


دانشگاه کردستان


دانشگاه علامه طباطبایی


دانشگاه محقق اردبیلی


دانشگاه شهید باهنر


 دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاههایی که در رشته ارشد روانشناسی بالینی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94


دانشگاه اصفهان


دانشگاه الزهرا


دانشگاه تبریز


دانشکاه سمنان


دانشگاه خوارزمی تهران


دانشگاه تهران


دانشگاه شاهد


دانشگاه شهید چمران اهواز


دانشگاه شیراز


دانشگاه فردوسی مشهد


دانشگاه کردستان


دانشگاه علامه طباطبایی


دانشگاه محقق اردبیلی


دانشگاه شهید باهنر


 


روانشناسی بالینی کودک و نوجوان


روانشناسی خانواده درمانی


روانشناسی صنعتی و سازمانی


روانشناسی عمومی


سنجش و اندازه گیری


روانشناسی اسلامی


روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی


روان شناسی تربیتی


مشاوره در 4 گرایش
 


روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی


روان شناسی اجتماعی


روان شناسی صنعتی و سازمانی


سایبرسایکولوژی


پداگوژیک


روانشناسی تربیتی


روانشناسی بالینی


سنجش و اندازه گیری


روانشناسی سلامت


روانشناسی (بدون گرایش)

همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:              


 


 

خیلی از دوستان سوال می کنند که چه تفاوتی بین گرایشهای روانشناسی بالینی و عمومی هست؟ بازار کار در روانشناسی عمومی چه طوره؟ خیلی فرق میکنه اگر من روانشناسی عمومی خونده باشم؟ در این پست قصد داریم به این سوال شایع پاسخ دهیم.

در ابتدا نظرات، خانم رزا شفیعی، رتبه شش کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، فارغ التحصیل دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد گرایش عمومی و کارشناسی در گرایش بالینی، را می نویسم تا از فرد آگاه تری در این زمینه اطلاعات بگیریم. 

* روان‌شناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند (رزنیک، ۱۹۹۱). در حالیکه در روان شناسی عمومی جنبه نظری علم روان شناسی و مفاهیم بنیادی روان شناسی مثل یادگیری، حافظه، انگیزش و هیجان و احساس و ادراک مورد بررسی، مطالعه و پژوهش قرار می گیرند.

 

** در کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، حوزه درمان مد نظر است. یعنی دوستانی که در حال تحصیل مقطع ارشد روانشناسی بالینی هستند، علاوه بر امار و روش تحقیق که لازمه هر رشته ایست، دروس مرتبط با ریشه یابی علل و درمان بیماری ها را می گذرانند؛ آسیب پیشرفته، ارزیابی و تشخیص و مداخله و درمان بیماری ها (با توجه به هر دانشگاه و اساتید، درمان متناسب با حوزه کاری اساتید ارائه می شود). در کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، تمامی شاخه ها و نظریه ها به صورت بنیادی مورد بررسی قرار می گیرد. روانشناسی عمومی پیشرفته، رشد پیشرفته، آسیب پیشرفته، فیزیولوژی پیشرفته و آمار و روش تحقیق پیشرفته از جمله درس هایی است که در کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی به آن پرداخته می شود. یعنی گلچین بنیادی از مباحث و دروس دوره کارشناسی!

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

 

*** کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی به عنوان روان‌شناس بالینی به کار روان درمانی در بیمارستان‌‌های روانی، کلینیک‌‌های روان‌شناسی، مراکز مشاوره و راهنمایی، سازمان بهزیستی و ادارات مربوطه به صورت فردی یا گروهی می پردازد. هدف کارشناس ارشد عمومی تعلیم پژوهشگر بوده اما در حال حاضر کارشناس ارشـد روان شناسی عمومی نیز ‌می‌تواند به کار درمان مشکلات خانوادگی، بین فردی، فردی، تحصیلی، شغلی، زناشویی و پژوهش‌‌‌های روان شناختی، خدمات روان شناسی در مراکز بهزیستی و بهداشت روانی بپردازد. گرچه می توان گفت بازار کار این دو شاخه از روان شناسی همپوشانی زیادی با یکدیگر دارد، اما پذیرش سازمان ها و دانشگاه ها برای کار، نسبت به روان شناسان بالینی بیشتر است. کلینیک های ترک اعتیاد، روان درمانی های فردی، زوجی و کودک، درمان های نوین نوروفیدبک و … از گستره کارهایی است که روان شناسان می توانند در آن فعالیت کنند.

 

****هم روان شناس بالینی و هم عمومی لازم است قبل از کار مشاوره از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران مجوز بگیرند. آندسته از دوستانی که کارشناسی نامرتبط دارند، برای مجوز از نظام لازم است دومقطع مرتبط خوانده باشند و امتحانی مبنی بر داشتن دانش لازم در این رشته را نیز بگذرانند.

 

با تشکر از خانم شفیعی که عالی توضیح دادند.  طبق گفته های ایشان، روانشناسی عمومی شاخه ای است که به بررسی نظریه ها به شکل بنیادی می پردازد و هدف ان تعلیم پژوهشگر است اما عملا این افراد نیز می توانند مجوز مطب بگیرند و کار درمان انجام دهند.

 

اینکه شما روانشناسی عمومی را به جای روانشناسی بالینی انتخاب کنید می تواند چند دلیل داشته باشد. اول اینکه مشخصا قبولی گرایش عمومی راحت تر است و ظرفیت ها بیشتر. اگر برای شما تفاوت هایی که در بالا ذکر شد اهمیت چندانی ندارد و زمان زیادی هم برای مطالعه گرایش بالینی ندارید یا به هر دلیلی فکر می کنید که قبولی گرایش بالینی برای شما سخت تر است، بهتر است که روی گرایش عمومی سرمایه گذاری کنید. بعد از قبولی در گرایش عمومی اگر به کار بالینی علاقه داشتید خودتان با کارهای شخصی و کارگاه  و تجارب بالینی این شکاف کار بالینی را پر می کنید

 

موضوع دیگر اینکه برای برخی دوستان دانشگاهی که تحصیل می کنند اهمیت بیشتری از گرایش دارد. برای مثال گرایش عمومی دانشگاه تهران بهتر از گرایش بالینی یک شهرستان باشد. این یک تصمیم شخصی است که دلایل مختلفی دارد. به نظر من هم بودن در یک دانشگاه معتبرتر می تواند شما را با فضای جدید، اساتید جدید و گرایش های کاری جدید اشنا کند و از انجا که اغلب اساتید دو گرایش مشابه هستند از انها استفاده کنید. همچنین برای شرکت در کنکور دکتری ضریبی که به معدل شما داده خواهد شد بر حسب دانشگاه برتر بیشتر خواهد بود. با این حال همه اینها به این برمی گردد که شما تفاوت های فوق را پذیرفته باشید و به آنچه که در دانشگاه تدریس می شود قناعت نکنید. 

همچنین یک سوال شایع دیگر این است که هر دو درس روانشناسی عمومی و بالینی را بخوانیم و هر دو را پاسخ دهیم. بله این هم گزینه خوبی است اما یکی از شرایط مهم ان زمان است. شما اگر درس عمومی را به دروستان اضافه کنید نمی توانید از زمانی که برای باقی دروس و برای درس بالینی گذاشته اید کم کنید. فقط در صورتی این امکان وجود دارد که با عمومی هم مثل درسی مجزا برخورد کنید و تایم لازم را برای آن بگذارید. در صورتی که این زمان را نداشته باشید باید یکی از اینها را در اولویت بگذارید هم برای مطالعه هم برای سر جلسه که کدام یک اولویت دارد. نمی توانید هر دو را سطحی بخوانید. گرچه ممکن است حتی عمومی را نزنید و رتبه خوبی هم بیاورید. مثل من که اصلا عمومی نزدم و رتبه ۵۰ در این گرایش به دست امد. این البته به سال خاص شما بستگی دارد که باقی دروس به چه شکل تاثیر بگذارد. خوب در مقابل ۶ بالینی که روی آن سرمایه گذاری کرده بودم به چشم نیامد اما رتبه خوبی بود! بنابراین نظر شخصی من سرمایه گذاری روی یک درس است و هر دو فقط در صورتی که زمان کافی داشته باشید.

سلام من امسال میخواستم کنکور ارشد شرکت کنم میخوام بدونپ میتونم همزمان بالبنی و عمومی برای کنکور انتخاب کنم؟

با سلام و خسته نباشید
اگر ارشد بالینی باشد و دکترا عمومی ،برای مجوز مطب مشکلی پیش میاد؟در صورتی که بالینی مدنظرشون باش؟؟؟

سلام وقت به خیر
بانوجان من میخوام فراگیرارشدشرکت کنم روانشناسی عمومی.
لیسانس علوم تربیتی ،آموزش ابتدائی دارم و۲۷سال معلم رسمی آموزش وپرورش هستم ،چه منابعی روبخونم ؟اگرعمومی روبخونم بهتره یابالینی؟
میخوام ازدرسم وکارمرتبطش لذت ببرم ودرعین حال گره گشایی کنم
آیاکتاب کمکی بخونم یاکتابهای اصلی فراگیر؟
چقدراحتمال قبولی دارم؟

سلام، وقتتون بخیر
ببخشید با در نظر گرفتن دروس و پذیرش دانشگاه ها و… قبولی ارشد در دانشگاه های دولتی در رشته روانشناسی عمومی راحت تره یا روانشناسی تربیتی؟؟؟ممنون میشم پاسخ بدید

سلام من ارشد روانشناسی عمومی هستم وسال ۹۴فارغ التحصیل شدم هردو مقطع کارشناسی وارشدم عمومی هست ومیخواستم ارشدم رو تبدیل یا معادلسازی کنم به روانشناسی بالینی میشه راهنمایی بفرمایید چطور میشه اینکار رو کرد؟

من کارشناسی فلسفه خوندم برای ارشد می خواهم روانشناسی قبول بشم دوست دارم مشاوره انجام بدم بالینی باید بخونم

با سلام خدمت دوستان
خواستم یک مطلبی عرض کنم اولا اگر به رشته روانشناسی علاقمندید و استعداد دارید و دنبال درامد نیستیدوارد این رشته شوید. دوم اسم درمان و کلینیک که میاد همه فکر میکنن خبریه اما متاسفانه بازار کار این رشته بسیار بد هستش به طوری که بعد از اخذ مجوز خودتون متوجه خواهید شد. و اجبارا میرید دنبال استخدام یا کار در مهد کودک یا کلینیک یا …. با حقوق نه چندان زیاد. اگر دنبال پول هستید اصلا به این رشته فکر نکنید و اول برای پزشکی بعد پیراپزشکی تلاش کنید. دوم یک صنعت و کار تولیدی شروع کنید …. الان من چندین دوست استاد مجوز دار روانشناسی دارای مطب دارم که واقعا از درآمدشون نارازین و میگن مراجع بسیار کم هستش و مجبور شدن مهد کودک تاسیس کنن یا در دانشگاه درس بدن… اینا واقعیات این رشته هستن الکی وقت و پول خودتونو هدر ندید و فکر چاره برای خودتون باشید. این رشته تو ایران سوخته به حساب میاد

توی ایران هر رشته ای که سراغ ش بری سوخته است باید دنبال علاقه ات بری

با سلام من در مورد رشته روانشناسی نظر دادم دوم علاقه ای که به گرسنگی ختم بشه بدرد نمیخوره اون جامعه ای که شما صحبتشو میکنید یک جامعه آرمانی هست …که کسی نتونسته محققش کنه. یا حق

سلام مگه دانشجورشته روانشناسی باشی مگه برا اموزش به بیمارستان هم میبرن دانشجو رو؟؟؟

سلام من دهم تجربی خوندم و هدف اینده شغلیم کار کردن در دبیرستان و مشاوره ست میخواستم بدونم باید اول روانشناسی عمومی بخونم؟ بعد مشاوره تحصیلی؟ اصلا باید چکار کنم و رتبه ای که باید بیارم چیه

سلام.مشاوره یه رشته ی جدا از رشته ی روانشناسی هستش.این رشته رو هم با کنکور و هم صرفا با سوابق تحصیلی میشه خوند توی دانشگاه ها.هر دو چه روانشناسی چه مشاوره زیر رشته های انسانی هستن ولی روانشناسی جز رشته تجربی هم هست.حتی اگر هم که رشتتون تجربیه بعد از کنکور،با سوابق تحصیلی هم میشه رفت.برای هر دو هم نیاز به رتبه ی بسیار عالی نیست.رتبه ی خوبی هم که نداشته باشید میتونید برید اما اگر رتبه ی خوبی داشته باشید هم دانشگاه های خوبه روزانه رو میتونید برید.رشته ی مشاوره رو با دادن کنکور تجربی نمیتونید برید چون جزع زیر رشته های تجربی نیست.مگر اینکه همونطور که اول گفتم با سوابق تحصیلی برید.

سلام ،من دوست دارم کارشناسی گرایش مشاوره و راهنمایی بخونم،برای گرفتن مجوز برای کلینیک اگه ارشدمشاوره خانواده بخونم اشکالی نداره یا اینکه همان گرایش مشاوره و راهنمایی را باید بخونم. لیسانس زبان انگلیسی دارم ولی دوست دارم مشاوره رااز پایه بخونم. ممنون از راهنمایی خودتون..

باسلام خدمت دوستان و اساتید محترم.من کارشناسی زبان دارم .اگه ارشد رو روانشناسی عمومی بگیرم و دکترا رو هم بالینی بگیرم میتونم کلینیک بزنم؟؟؟؟
شنیدم که میگن دو مدرک باید یکی باشه.
ممنون میشم اگه توضیحات جامع بدید

سلام من دهم دبیرستان رشته ی انسانی هستم. ایا از طریق رشته انسانی میشه روانشناسی بالینی خوند؟ من از یک نفر شنیدم ک میگفت فقط از رشته تجربی میشه بالینی خوند و از رشته انسانی روانشناسی عمومی فقط هست و امکان نداره از انسانی بالینی بخونی. خواهش میکنم جواب بدید من روانشناسی بالینی دوست دارم میتونم این رشترو انتخاب کنم یا ن؟؟؟؟

سلام
رشته روان شناسی در سطح کارشناسی، گرایش نداره در حال حاضر و دانش اموختگان سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی تو دفترچه انتخاب رشته میتونن این رشته رو انتخاب کنن، انتخاب گرایش های تخصصی برای سطح کارشناسی ارشد هستن، نظیر بالینی و عمومی و …

سلام. ببخشید من رشته تجربی هستم. اگر برم روانشناسی چون دروس رشته انسانی مثل منطق و فلسفه رو نخوندم مشکلی برام پیش نمیاد،
نسبت به بچه هایی که از رشته انسانی وارد روانشناسی میشن؟
چون اونا پیش نیاز روانشناسی رو دارن ولی من هیچی از روانشناسی نمیدونم

سلام
اصلاً نترسید، همه چی رو از اول به شما یاد میدن،
روان شناسی الان یه علم تجربیه، و بیشتر روی مباحث فیزیولوژی اعصاب و غدد و علم تجربی تاکید داره تا فلسفه

سلام
من لیسانس برق هستم. وقصد تغییر رشته به روانشناسی دارم. ممنون میشم راهنمایی کنید که آیا بهتره از دوره لیسانس شروع به خوندن کنم یا اینکه از ارشد ادامه بدم این رشته رو

سلام پستی برای تغییر رشته ای ها داریم که بهتره اون رو مطالعه کنید. در قسمت نکات مشاوره ای کنکور ارشد

اگر قصد کار کردن به صورت مشاور یا روان شناس بالینی یا روان درمان گر شدن دارید، باید دو دوره پشت سر هم گذرونده باشید
مثلاً شما باید هم ارشد و هم دکتری رو بگذرونی یا کارشناسی و ارشد تا بتونید با عنوان های بالا فعالیت کنید.

سلام من دانشجوی روانشناسی هستم و چون به بیمارستان برا آموزش رفتم افرادی که تو بیمارستان هستن و محیط بیمارستان اصلا با روحیم سازگار نیست ولی به روانشناسی و مشاوره برا زوج درمانی و افسردگی واینجوری کارا علاقه دارم به نظرتون کدوم شاخه از روانشناسی بهتره برا من که در ارشد دنبال کنم. ممنون میشم راهنماییم کنین.

سلام شما در روانشناسی بالینی هم اجباری برای کار کردن در بیمارستان ندارید. در هر گرایشی میتونید روی مواردی که گفتید کار کنید. مشخصا اگر زوج دوست دارید بالینی خانواده یا مشاوره خانواده براتون مناسبه در غیر این صورت در هر دو گرایش بالینی و عمومی میتونید روی هر حیطه ای که دوست دارید کار کنید

با سلام
بنده ارشد مکانیک دارم. خواستم ارشد روانشناسی بالینی روهم شرکت کنم آیا این رشته بازار کار خوبی داره؟
چون الان من تو رشته خودم بیکارم

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

بله گرچه به مهارت بستگی داره وگرنه این رشته هم متقاضی بالایی داره و مثل بقیه رشته ها بیکاری هم داره

سلام

روانشناسی عمومی در مقابل روانشناسی بالینی چه محدودیت هایی دارد…

سلام در پست فوق توضیح داده شده

سلام وقت بخیر من کارشناسی غیر مرتبط خوندم و تصمیم به تغییر رشته دارم و باتوجه به نوع ارتباطم با دیگران ، داشتن گوش شنوا رازداری کمک به دیگران در مسائل و مشکلات و… متوجه شدم رشته روانشناسی مناسب شخصیت منه اما در مورد اینده شغلی این رشته برای خودم کمی شک دارم ، اینکه با توجه به روحیه بسیار حساسی که دارم نمیتونم در محیطی کار کنم که بیمارهای حاد مشکلات روانی رو ببینم وبخوام درمانشون کنم(منظورم افرادی هست که در بیمارستانها بستری هستند) چون به شدت آزرده خاطر میشم. سوال من اینه که آیا کسی که بخواد در روانشناسی بالینی در دو مقطع پشت سرهم تحصیل کنه، میتونه فقط در حوزه درمان اضطراب، افسردگی و… فعالیت داشته باشه بعبارتی گزیده کار باشه و پذیرای افرادی باشه که میتونه بخوبی بهشون کمک کنه؟؟؟ سپاسگزارم از سایت بسیار خوبتون

سلام بله حیطه کاری گسترده است و اصلا محدود به بیمارستان نیست

با سلام
در صورت داشتن مدرک ارشد روانشناسی عمومی
آیا می‌توان در مقطع دکتری روانشناسی بالینی تحصیل کرد؟
و مطب باز کرد و روانپزشک شد؟

بله میتونید دکتری بالینی بخونید به شرط رتبه خوب و رزومه خوب. ولی با دکتری عمومی هم میتونید کار کلینیکی کنید. دوست عزیز روانپزشکی با روانشناسی فرق داره!

سلام وقت بخیر. اگه ازدانشگاه پیام نورفراگیر
فارغ التحصیل دومقطع روانشناسی بالینی باشم میتونم مجوزکاردرمانی ومطب بگیرم؟

سلام بله پیام نور هم میتونه. فقط باید دو مقطع باشه

سلام من در رشته ی مساوره تحصیل میکنم میخواستم بدونم میتونم کنکور ارشد روانشناسی هم بدم؟ دروس مشاوره و روانشناسی در مقطع کارشناسی چند واحد تفاوت دارن؟

سلام بله میتونید ارشد روانشناسی بدین….از واحدهای مشاوره اطلاعی ندارم که مقایسه کنم ولی شما میتونید به سایت یک دانشگاه مثلا دانشگاه تهران برید و واحدهای درسی رو ببینید

سلام من دانشجو رشته زبان هستم در مقطع کارشناسی میخواستم برای کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی بخونم ایا امکانش هست؟

سلام بله. یک پست به نام تغییر رشته ای ها بخوانند، در قسمت نکات مشاوره ای کنکور ارشد داریم. میتونید اون رو بخونید.

سلام..
از لحاظ جواز تاسیس مطب، روانشناس عمومی به چه صورت میتواند مطب داشته باشد.؟ آیا میتواند مستقلا مطب داشته باشد.!؟
با تشکر از مطلب خوبتون

سلام بله، مثل بالینی

سلام.
دانشجوی کارشناسی روانشناسی هستم.
ارشد میخوام بالینی وزارت بهداشت بخونم.
هدفم اینه که روانپزشک بشم.
حالا آیا بعد از اینکه فارغ‌التحصیل ارشد بالینی وزارت بهداشت شدم، میتونم دکترا رو روانپزشکی بخونم یا اینکه نه از صفر باید کنکور تجربی بدم و پزشکی عمومی بخونم و بعدش تخصص روانپزشکی بگیرم؟
با تشکر.

روانپزشکی یکی از تخصصی های پزشکی هست. ارتباطی به کنکورهای روانشناسی نداره.

سلام
وقت بخیر

ایا سازمان بهزیستی با ارشد روانشناسی عمومی یا تربیتی مجوزکلینیک صادر میکند؟

سلام ببخشید گرایش عمومی بیشتر در تجربی دیده میشه یا بالینی؟برای کنکور ۹۷ میخاستم بدونم من رشته م تجربیه ولی سردرگمم میخام روانشناسی بخونم نمیدونم میشه از طریق کنکور تجربی بالینی رو گزینش کنم یا نه؟

سلام روانشناسی در کارشناسی گرایش نداره.

سلام. پیشنهاد بنده به شما اینه که روانشناسی شناختی بخونید؛ البته اگه علاقه دارید. چون هم پایه و بیس تجربی داره که با رشته قبلیتون سازگاره و هم به مباحث روانشناختی می پردازه.

سلام خوبین؟
من فوق دیپلم کامپیوتر هستم و می خواستم بدونم برای تغییر رشته به رشته روانشناسی باید چی کار کنم و برای کنکور چه درسایی بخونم ؟

سلام چون فوق دیپلم هستین باید ابتدا لیسانس بگیرید در روانشناسی

سلام
من کارشماسی کامپیوتر خوندم ولی به علت علاقه شدید و استعداد در رشته روانشناسی ارشد ۹۷ می خواهم هر جور شده روانشناسی بخونم و حالا بین بالینی و عمومی موندم همچنین می خواهم یک دانشگاه سطح اول قبول بشم
به نظر شما از بین بالینی و عمومی کدوم انتخاب کنم و اصلا می تونم قبول بشم یا نه؟

سلام تفاوت این دو رشته رو در فوق توضیح دادیم لطفا مطالعه کنید و بر اساس هدفتون انتخاب کنید. نمیشه گفت که قبول میشین یا نه این سوال کلی هست، اما چرا که نه؟ با رعایت مطالعه صحیح و اصولش به امید خدا نتیجه خوبی میگیرین.

سلام سپیده ۹۶/۸/۲
چند روزی داشتم مطالعه میکردم که کدوم یکی از شاخهای روانشناسی رو انتخواب کنم،تا اینکه این مطلب و خوندم وراحت میتونم بگم کمک بزرگی به من کرد.و حالا با خیال راحت میتونم یکیشون رو انتخواب کنم خیلی ممنونم.

سلام.خداقوت
میشه بپرسم فارغ التحصیل دانشگاه دولتی باشی یا غیر دولتی در هر صورت باید خودمون کار پیدا کنیم؟؟؟دولت براش فرقی نمیکنه مدرک برا دولتی یا غیردولتی؟؟؟ ممنون میشم جواب بدین

سلام بله خودتون باید پیدا کنید

البته کارشناسی رو عمومی دانشگاه سراسری روزانه تموم کردم.

سلام و وقت بخیر.
من پیامنور عمومی دانشگاه البرز و ازاد بالینی اردبیل قبول شدم.بنظر شما کدام دانشگاه رو اگه مدرک ارشدش رو داشته باشم راحتتر درمصاحبه پروانه مطب روان شناسی و مصاحبه دکتری دانشگاه سراسری قبول میشم،و مشکلی برام پیش نمیاد.ممنون

سلام.خسته نباشید

روانشناسی تو دانشگاه کاشان تو کارشناسی عمومی داره اگر عمومی بخونم بعد یک داتشگاه دیگه ارشد بالینی برم میشه؟
اگر میشه فرصت شغلی من با اونی که از کارشناسی بالینی خونده برابره؟

میتونم یک رشته نامرتبط مثل تاریخ تو کارشناسی بخونم بعد ارشد یکسره برم روانشناسی بالینی؟
به ایمیل من جواب بدید

سلام بله میتونید ارشد بالینی علوم و بهداشت شرکت کنید. با کارشناسی نامرتبط هم میتونید ارشد بالینی علوم رو شرکت کنید

سلام علیکم خوبین شما حالتون خوبه ی سوال داشتم من رشته انشانی منطقه سه هستم معدل امسالم شد۱۶٫۲۹بعد من میخوام دانگشامو روانشناسی بخونم و میخوام معلم روانشناسی بخونم برا دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چند لازمه و ی توضیح کلی از گرایشات ک من تا حالا نشنیدم میخوام روانشناسی عم.می بخونم فقط همینو میدونم ک توش دبیری روانشناسی داره ممنون میشم ج بدین

سلام سایت روان آموز مربوط به کنکور ارشد و دکتراست.

سلام من میخوام روانشناسی ازاد بخونم البته کارشناسی عمومی میشه بفرمایید مورک ازاد و دولتی در این رشته تفاوتی داره یا نه؟

سلام چه تفاوتی منظورتون هست؟ تفاوت که قطعا دارند از نظر سطح دانشگاه. ولی به خود دانشجو بستگی داره.

سلام ببخشید،میخواستم بدونم که آیا اگه من رشته م تجربی باشه احتمال قبول شدن در رشته روانشناسی کمتر از رشته انسانیه؟؟؟

سلام برای کارشناسی اطلاعتی ندارم

سلام. من کارشناسی م مرتبط به روانشناسی نیست ، چند تا سوال داشتم ، یکی اینکه روانشناسی بالینی به بهداشت منتقل شد؟
اگه منتقل بشه من که تغییر رشته ای هستم میتونم حداقل روانشناسی عمومی بخونم؟
دوم اینکه اگر ارشد عمومی بخونم برای دکتری میتونم روانشناسی سلامت بخونم یا نه؟
ممنون میشم جواب بدین

سلام هنوز اطلاع رسانی قطعی نشده برای سال بعد…بله عمومی میتونید بخونید. بله میتونید با ارشد عمومی هم دکترای سلامت شرکت کنید طبق چیزی که الان هست البته.

سلام با تشکر از مطلبتون.
خواستم بپرسم که من که کنکوریِ انسانی هستم (منطقه ۳) برای رشته روانشناسی بالینی باید چه کار کنم؟ ایا صرف قبول شدن در رشته “روانشناسی” دوره کارشناسی هدفم باشه یا نه من بعد از قبولی در رشته باید گرایشم رو هم در دوره کارشناسی تعیین کنم؟

سلام گرایش ها از ارشد مشخص میشن

سلام ، ممنون میشم بفرمایید انتخاب رشته روان شناسی در کنکور تجربی ، چه مزیتی بر انتخاب رشته روانشناسی در کنکور انسانی داره

سلام فرقی نداره

سلام من کاردانی روابط عمومی خوندم اما برای کارشناسی قصد دارم روانشناسی بالینی بخونم البته شنیدم که نمیتونم برای کارشناسی بالینی بخونم وفقط آزمون روانشناسی عمومی رو میتونم بدم گفتن که آخرین ورودی کارشناسی بالینی سال۹۳بوده آیا این ادعا درسته؟ممنون میشم کمکم کنید

سلام کارشناسی روانشناسی بدون گرایش هست و گرایش از ارشد مشخص میشه

سلام خسته نباشید
من دارم کارشناسی روانشناسی عمومی میخونم
وقتی تموم شدمیتونم بلافاصله کارشناسی ارشدش رو روانشناسی بالینی بخونم؟؟؟؟

سلام بله

باسلام من با این ک تو تاین سایت و سایت های دیگه درباره تفاوت گرایش های روانشناسی خوندم بازم همچین کامل نمیدونم کدوم یکی رو انتخاب کنم البته من میخوام واسه کارشناسی انتخاب کنم خیلیا هم میگن ک کارشناسی مهم نیست و میتونی تو ارشد هرکدومو ک خواستی انتخاب کنی ایا این درسته ؟
و سوال دگ اینکه عمومی میتونه درآنیده استخدام وکارایی خوبی داشته باشه یا بالینی؟

سلام فعلا کارشناسی گرایش نداره شما میخونید بعد گرایشتون رو در ارشد انتخاب می کنید…………هر دو عمومی و بالینی کار خودشون رو دارند ولی قطعا بازار کار بالینی بهتر هست

وقت بخیر
بزرگوار بفرمایید از ارشد تهیه کنندگی میشه برای phd روانشناسی تغییر رشته داد؟

سلام خیر باید از کارشناسی یا ارشد شروع کنید.

سلام من کارشناسی فناوری اطلاعات خوندم میتونم ارشد بالینی بخونم

سلام در حال حاضر بله. لطفا پست مربوط به تغییررشته ای ها رو بخونید در قسمت نکات مشاوره ای ارشد

با سلام و خسته نباشید.
من کاردانی و کارشناسی الکترونیک هواپیما خوندم.متاسفانه نتوانستم کار مربوطه پیدا کنم.در حال حاظر علاقه مند به کار روانشناسی و کار با کودک شدم.لطفا من را راهنمایی کنید بین رشته مشاوره و روانشناسی کدام رشته آینده کاری بهتری دارد؟و میتوان در امر مشاوره کمک رسانی تر باشد؟

سلام هر کدوم بازار کار خودشون رو دارند من نمیتونم بگم کدوم بهتر هست. اگر به کار با کودک علاقه دارید بالینی کودک گزینه مناسبی است.

سلام خسته نباشید. خواستم بپرسم که من لیسانس حسابداری دارم و برای ارشد میخوام روانشناسی عمومی امتحان بدم خواستم بدونم من با مدرک ارشد عمومی چه کاری جز کار درمانی میتونم انجام بدم؟ یعنی در درمانگاه ها هم نمیتونیم کار کنیم؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

سلام طبق قانون حاضر باید دو مقطع مرتبط بخونید که بتونید پروانه کار درمان بگیرید. فعلا با عمومی هم میشه ولی اگر به بهداشت منتقل بشه فقط برای بالینی ها و سلامت حق درمان هست.

سلام. ممنون از توضیحاتی که دادید. خواهش میکنم پاسخ منو بدید. من لیسانس مترجمی زبان هستم و معلمم. اما به شدت به روانشناسی علاقه دارم و میخوام ارشد روانشناسی بخونم. لطفا منایع درسی رو به من معرفی کنید و اینکه باید چه کتابهایی بخونم. ممنون میشم کمکم کنید

سلام برای دیدن منابع به قسمت ارشد در فهرست بالای سایت مراجعه کنید

سلام من لیسانس حقوق دارم اما به روانشناسی خیلی علاقه دارم و میخام ارشد روانشناسی بخونم میتونم با این مدرک در مدارس تدریس کنم یا در مراکز دولتی مشاوره بدم جواب بدید خیلی ممنون میشم چون برام خیلی مهمه

سلام بله میتونید اما برای کار درمان و پروانه نظام روانشناسی نیازه که دو مقطع مرتبط خونده باشید.

باسلام و خسته نباشید.من امسال روانشناسی عمومی ازاد قبول شدم ولی ب بالینی بسیار علاقه دارم،خواستم بدونم میتونم تا کنکور بعدی عمومی بخونم و کنکور ازاد هم شرکت کنم و اگر بالینی قبول شدم،این واحدهایی ک پاس کردم رو میتونم انتقالی بدم؟
سوال دوم اینکه اگر ارشد عمومی بخونم،راهی نیست ک بتونم در اخر با گذروندن دوره کوتاهی،مدرک بالینی ام بگیرم؟
با سپاس فراوان

سلام. سوال اول رو که من اطلاعات دقیق ندارم و نمیدونم که میشه واحدها رو تطبیق داد یا نه، باید از آموزش سوال کنید. …سوال دوم، نه دوره ای نیست که بتونید چنین مدرکی بگیرید، ولی میتونید خودتون مسیر کاری و آموزشیتون رو به سمت بالینی ببرید با شرکت در کارگاه های مختلف برای مثال.

سلام . دانشگاه ها از پارسال در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی فقط در شاخه ی عمومی دانشجو قبول میکنن و در کنکور ارشد هست که شما میتونید یکی از شاخه های روانشناسی که بالینی هم جزو اوناست انتخاب کنین . در حال حاظر فقط ۲ تا دانشگاه هست که تو مقطع کارشناسی روانشناسی بالینی دانشجو قبول میکنه . پس همه ی دانشجوهای کارشناسی رشته روانشناسی توی شاخه ی عمومی فارق التحصیل میشن درست مثل پزشکی که اول عمومی میخونن و بعد تخصصشونو انتخاب میکنن پس نگران نباشین همه مثل شما هستند

ممنونم پریسای عزیز از توضیحی که برای دوستتون دادین.

سلام. اگر نمرات دروس امتحانی از دوازده بیشتر باشد در مقطع کارشناسی میتونید کار معادلسازی رو انجام بدید.

سلام ببخشید میخواستم بپرسم آیا درسای روانشناسی عمومی و بالینی یکی هستن یا با هم فرق دارن ؟؟؟

سلام. کنکور عمومی و بالینی در یک درس فرق دارند. اولی درس عمومی، و دومی درس بالینی رو داره. بقیه دروس مشترکن.

سلام ببخشید من الان پیام نور روانشناسی قبول شدم،میخواستم بدونم تو کارشناسی همه ی نوع میخونن؟از فوق عمومی یا بالینی مشخص میشه؟

سلام بله

سلام خست نباشید مقطع کارشناسی گرایش بالینی داره؟ فقط عمومی داره؟ من دانشگاه کردستان قبول شدم تو چارت تحصیلی زده روانشناسی بالینی ولی روی کارت و برگه انتخاب رشته زده روانشناسی به بالینی اشاره نکرده خاستم بدونم الان من روانشناسی عمونی قبول شدم یا بابینی چون زده روانشناسی

سلام جدیدا روانشناسی در مقطع کارشناسی گرایش نداره. گرایش ها از ارشد شروع میشن.

سلام وخسته نباشید با تشکر از شما برای سایت خوب و پر محتوا تون
من کارشناسی صنایع فلزی دارم و علاقه بسیار زیادی به رشته روانشناسی دارم با مطالعاتی که انجام دادم در نظر دارم که در رشته روانشناسی بالینی تا مقطع دکتری پیش برم به نظر شما آیا این امکان برای من وجود دارد متشکر میشم راهنمایی کنید.

سلام بله امکانش هست

سلام ،من روان شناسی پیام نور امسال قبول شدم،امیدوارم تو فوق دولتی بیارم،میخواستم بدونم آیا با فوق لیسانس روان شناسی عمومی میشه تدریس کرد؟فقط میخوام بدونم از چه راهی تو روان شناسی میشه مدارس یا دانشگاه ها تدریس کرد؟

سلام بله میشه

سلام.. من کارشناسی روانشناسی عمومی خوندم و میخواستم بدونم میتونم کارشناسی ارشد بالینی بخونم واینکه برای کار مطب و درمان و جذب سازمانها توی رشته بالینی آیا نیاز به هم کارشی بالینی و هم ارشد بالینی داره یا نه؟

سلام بله میتونید شرکت کنید. نه نیاز نیست که حتما کارشناسی بالینی باشه

سلام من روان شناسی بالینی علاقه دارم ولی روانشناسی نشستم چون چون توی دانشگاه ازاد محیط زندگی من همین رو بود و برام مقدور نیست فعلا که برم جای دیگه ای ایا میتونم کارشناسی اینو بخونم برا ارشد بالینی شرکت کنم؟

سلام طبق قانون فعلی، بله میتونید با کارشناسی غیرمرتبط، ارشد روانشناسی شرکت کنید مگر اینکه قانون عوض بشه سال های بعد.

سلام وقت بخیر من لیسانس روانشناسی بالینی دارم میخواستم ببینم اگه ارشد عمومی بخونم میتونم پروانه بگیرم و کلینیک بزنم و اینکه روانشناسی تربیتی بهتر است یا روانشناسی عمومی

سلام بله میتونید با ارشد عمومی هم پروانه بگیرید……….بهتر و بدتر ندارند به علاقه شما بستگی داره.

سلام وسپاس از پاسخگویی شما میخواستم بدونم آیامن که کارشناسی علوم اجتماعی شاخه ی پژوهشگری دارم و حالا برای ارشد روانشناسی عمومی قبول شدم میتوانم پس ازاخذ مدرک ارشد مجوز مطب بگیرم؟ و اگر نه باید تادکتری ادامه دهم برای مجوز؟ ویا باامتحانی که گفتین میشه مجوزگرفت؟ وآیا ممکنه در آینده قوانین عوض شود و برای رشته ی بالینی فقط مجوز داده شود؟

سلام باید دو مقطع مرتبط خونده باشید…قانون فعلی این هست و عمومی و بالینی تفاوت نداره

سلام من الان کارشناسی عمومی رو تموم کردم وتوی مقطع ارشد باز هم روانشناسی عمومی قبول شدم.اگه ارشد رو با عمومی تموم کنم مجوز کار در مراکز درمانی رو بهم میدن؟یعنی کار بالینی میتونم انجام بدم یانه؟سایتتون عالی وکامله.

سلام در حال حاضر تفاوتی بین عمومی و بالینی نیست

سلام
طبق متن بالا، برای شروع بکار باید یه امتحان دیگه بدیم،
چرا می گین رشته های نامرتبط باید دو مقطع بخونند؟؟
“هم روان شناس بالینی و هم عمومی لازم است قبل از کار مشاوره از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران مجوز بگیرند. آندسته از دوستانی که کارشناسی نامرتبط دارند، برای مجوز از نظام لازم است پس از پایان دوره کارشناسی ارشد و گذراندن میزان کارورزی معین شده، امتحانی مبنی بر داشتن دانش لازم در این رشته را نیز بگذرانند.”

سلام. قانون جدید هست که باید دو مقطع بخونند.

سلام خسته نباشین، من دوره کارشناسی پژوهشگری خوندم ، می خواستم بدونم برای ارشد می تونم بالینی شرکت کنم یا رشته ام باید مرتبط بوده باشه، ممنون

سلام بله میتونید فقط باید برای پروانه درمان دو مقطع مرتبط داشته باشید

البته این رو هم بگم که من چون کارشناسی فردوسی خواندم دوباره اجازه ندارم مقطع کارشناسی دانشگاه دولتی بخونم.

خانم خجوی خیلی منتظر پاسخ تون میشم اما جواب نمیدید.
قبلا هم سوال پرسیدم جواب ندادید!
امیدوارم موفق و پیروز باشید.

سلام
من تغییر رشته ای هستم
امسال ارشد عمومی غیرانتفاعی خیام مشهد قبول شدم.
با توجه به اینکه علاقه به کار درمانی دارم و لازمه ش خواندن دو مقطع هست , در نظر دارم همزمان کارشناسی پیام نور هم شرکت کنم
سوالم از شما این هست که برای گرفتن مجوز به دانشگاه اهمیت میدن و من چون در دانشگاه دولتی نخوندم , دچار مشکل میشم؟
و اینکه بنظرتون این کار درسته؟
با توجه به اینکه من اگه این راه رو انتخاب نکنم راه بعدی دوباره خواندن برای کنکور ارشد بالینی دولتی و بعد از اون دکتری رو انتخاب خواهم کرد. که البته تا رسیدن به هدفم خیلی وقفه خواهد افتاد و مسیرم سخت تر خواهد بود

البته نظر شما رو بیشتر میخوام بدونم.

سلام نه برای مجوز مدرک ها فرقی ندارن کل رزومه شما مطرح هست نه فقط مدرک. .در مورد درست و غلط بودنش من نمیتونم نظری بدم باید شرایط خودتون رو در نظر بگیرید

سلام
من بین ارشد عمومی دانشگاه تهران و ارشد بالینی علوم تحقیقات گیر کردم ، به نظرتون کدوم بهتره؟!؟
اگه ارشد عمومی خونده باشی میشه دکتری بالینی بخونی ؟؟

سلام تبریک میگم هر دو خوب هستند و تصمیم بر اساس هدف و علاقه شماست. من نمیتونم نظری بدم و هر نظری بدم بر اساس قضاوت شخصی است…..بله میشه فقط دشوارتر خواهد بود با توجه به دانشگاه هایی که بالینی دارن و ظرفیت محدود و رقابت بالا

سلام خسته نباشید
من تو سایت وزارت بهداشت خوندم که افراد با کارشناسی غیر مرتبط نمیتونند کنکور ارشد بالینی رو شرکت کنند درسته؟
سوال دومم اینه که ایا من اگه با مدرک کارشناسی زیست شناسی بخوام ارشد روان شناسی عمومی بگیرم، تا وقتی دکترام رو نگرفتم مجوز مطب نمیگیرم؟؟ ممنون میشم جواب بدید

سلام بله بهداشت فقط مرتبط،،،،،بله باید دو مقطع خونده باشید برای پروانه نظام

سلام من تازه کنکور دادم و میخام در باره بازار کار روانشناسی بدونم ! اینکه عمومی برپ یا بالینی خیلی فرق داره ؟ خواهشا توضیح کامل بدید ۲۸ام بای اتنخاب کرده باشم وقت ندارم

سلام توضیحاتش رو در همین پست بالا نوشتیم

سلام من امسال کنکور تجربی دادم و میخوام روانشناسی بالینی بخونم فقط یه چیزو متوجه نشدم من الان باید برم روانشناسی و ارشد بالینی انتخاب کنم یااینکه از همین الان بالینی باید انتخاب کنم ممنوت میشم منو از سردرگمی دربیارید

گرایش ها از ارشد مشخص میشن

سلام خسته نباشید، من امسال تازه کنکور دادم، و قصد دارم که در دانشگاه آزاد روانشناسی بخونم.اما بین بالینی و عمومی شک دارم، من علاقه مند به تاسیس مرکز مشاوره و مطب و حتی استاد دانشگاه هستم، باتوجه به علایقم ،کدوم شاخه از روانشناسی رو باید دنبال کنم؟بالینی یا عمومی؟ و سوال دیگرم این است که چه مدرکی برای تاسیس مرکز مشاوره و مطب نیاز هست؟؟ ممنون از پاسخگویی

سلام همونطود که در بالا نوشتیم هر دو میتونن پروانه درمان بگیرن طبق قانون فعلی، و البته شما که کارشناسی هستین باید ارشد بگیرین برای این کار، و اگه کارشناسی هم عمومی خوندین میتونین ارشد بالینی بخونین

سلام من کنکور ۹۵ دادم و واسه انتخاب رشته میخواستم روان شناسی انتخاب کنمو تا دکتراش برم و مطب بزنم .ولی حالا ک دارم تحقیق میکنم بیشتر گیج میشم!باید چ گرایشی رو بخونم ک بتونم مطب بزنم؟یا بازار کار واسه کدون بهتره چون نمیخوام الکی درس بخونمو اخرشم کار گیرم نیاد بشینم گوشه خونه…اگ اینطوره ک ی سال دیگه میمونم پشت کنکور بهتره….و ی چیز دیگه!چندسال بدون اینکه ترمی رو بیوفتم میتونم دکترامو بگیرم؟

سلام گرایش های روانشناسی (عمومی، بالینی و سلامت) همه مجور مطب می گیرند. گرفتن پروانه به مهارت ها و رزومه کاری شما برمیگرده……دکترا دوساله میتونید واحدها رو تمام کنید باقیش هم دست شماست دیگه چون پایان نامه است.

باسلام من میخواهم رشته ی انسانی و شاخه ی روانشناسی بخوانم.برای کسی که علاقه‌ به مشاوره ی دیگران در زمینه های چالش های زندگی را داشته باشد آیا این رشته مناسب است؟درضمن من نویسندگی میکنم.لطفا راهنماییم کنید؟

سلام میتوگید از تست هالند استفاده کنید که شغل های مرتبط با شخصیت رو به شما پیشنهاد میکنه. در نت سرچ کنید. البته یک تست قطعا نمیتونه همه چیز رو مشخص کنه و پویایی لازم رو نداره فقط یک سری اشارات هست که ممکنه درست باشند، همزمان میتونید از یک مشاور هم کمک بگیرید و بازار کار رو هم بررسی کنید ببینید با اهدافتون میخوره یا نه

سلام
خسته نباشید
من کارشناسی علوم اجتماعی خوندم،میخوام ارشد روانشناسی شرکت کنم،اما بین سه رشته بالینی یا عمومی یا کودک و نوجوان شک دارم، ؟میخوام امسال قبول بشم اما شنیدم بالینی خیلی ظرفیت کمه.میخوام ببینم چون کارشناسیم مرتبط نبوده قبولیم سخته؟
ممنون میشم جواب بدین

سلام. قطعا تلاش لازم هست و قبولی بالینی از عمومی سخت تر هست. اما با برنامه ریزی صحیح قابل انجامه.

سلام و خسته نباشید. من امسال کنکور میدم و رشته ام انسانیه . میخواستم بدونم اگه لیسانس روانشناسی عمومی بگیرم برای ارشد میتونم تغییر گرایش بدم و بالینی بخونم؟ در صورت امکان برام ایمیل بفرستید.

سلام بله

سلام
بسیار سپاسگذارم از جوابهاتون
بنده لیسانس کامپیوتر دارم .میخوام ارشد روانشناسی بالینی بخونم .در جوابهای بالا خوندم برای کار درمانی که نیاز به پروانه نظام روانشناسی داره باید دو مقطع یکسان خونده باشیداین یعنی اینکه بنده اگه فوق بالینی بگیرم برای مطب مجوز داده نمیشه؟اگه بخوام مطب بزنم باید دکترای بالینی هم بگیرم حتما؟سوال دیگه اینکه اگه فوق بالینی بگیرم و دکترای عمومی بازم چون چون دومقطع یکسان نیست مجوز نمیدن؟ببخشید سوالات زیاد شد.اگه توضیح دهید ممنون میشم. برام خیلی مهمه.

سلام بله یا باید از کارشناسی شروع کنید یا دکترا هم ادامه بدین، گرایش مهم نیست بالینی، عمومی یا سلامت فرقی نمیکنه طبق قانونی که الان هست.

با سلام
من دارای مدرک مهندسی مکانیک هستم. قصد دارم ارشد بالینی رو انتخاب کنم. ایا برای تاسیس مطب باید دارای مدرک دکترا هم باشم؟

سلام بله دو مقطع باید داشته باشید. یا از کارشناسی شروع می کنید، یا دکترا هم ادامه میدین.

سلام
وقت بخیر
من لیسانس حسابداری دارم، میخوام ارشد و بعد دکترای روانشناسی رو بگیرم
به کار درمان بالینی و تدریس هر دو علاقه دارم
اما بین انتخاب گرایشم واقعا تردید دارم
ارشد بالینی رو می تونم بگیرم اما در مقطع دکترا از بس ظرفیت بالینی کمه، تردید دارم موفق بشم

نظرم اینه عمومی رو در هر دو مقطع شرکت کنم اما می ترسم بعداً قانونی وضع کنن که به فارغ التحصیلان دکترای عمومی مجوز مطب نمیدیم، یا اینکه با گرایش عمومی درامدی توی شهر همدان نداشته باشم

ممنون میشم راهنماییم کنید تا از دو دلی خارج بشم

سلام با توجه به اینکه این دو گرایش فقط در یک کتاب در کنکور ارشد فرق دارند میتونید هر دو رو شرکت کنید که اگر ظرفیت بالینی کم بود عمومی رو قبول بشین. در این حالت تلاشتون رو برای بالینی هم کردین. در مورد دکترا هم از اونجا که کنکور این دو گرایش یکی هست تفاوتی برای شما نخواهد کرد، بعدا بر اساس شرایط گرایش رو انتخاب می کنید.

با سلام وخسته نباشید
در متن پرسش و پاسخ ها متوجه شدم که برای گرفتن مجوز نظام برای درمان باید دو مقطع یکسان در رشته روانشناسی رو گذرونده باشیم.
من دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی برق هستم.خواستم بدونم که من اگر برای ارشد روانشناسی عمومی رو انتخاب کنم تنها با مدرک کارشناسی ارشد نمیتونم استاد دانشگاه بشم؟ یا برای استادی و تدریس هم باید در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس مدرک رشته مورد نظر را داشته باشیم؟
خیلی سپاسگزارم از جواب و کمکتون

سلام شما برای کار درمانی که نیاز به پروانه نظام روانشناسی داره باید دو مقطع خونده باشید. این پروانه برای سایر کارها نیست.

سلام
من دانشجوی مقطع کارشناسی روانشناسی هستم
میخواستم بدونم میتونم از الان تو کارهای پژوهشی شرکت کنم؟
باید از طریق دانشگاه این کار رو بکنم یا نه
میخوام بیشتر تو این رشته فعالیت داشته باشم
ممنون میشم توصیه هایی در این باره به من بکنید چون متاسفانه اساتید قابلی در دانشگاه نداریم…خیلی مشتاقم ولی راهش رو نمیدونم

سلام بهترین راهش برای دانشجوی کارشناسی که از صفر شروع میکنه برای پژوهش، ارتباط گرفتن با یک استاد هست حالا توی دانشگاه خودتون یا دانشگاه دیگه. استادی که اهل پژوهش و مقاله باشه بهترین گزینه است. اگر نه که میتونید توی کارگاه های مقاله نویسی شرکت کنید یا نهایتاا خودتون مطالعه کنید.

با عرض سلام وتبریک سال نو و تشکر از سایت خوبتون
من کارشناسی مهندسی مکانیک خوندم ولی به دلیل عدم علاقه به رشته و محیط کارم و صنعت ،تصمیم به تغییر رشته گرفتم و بدلیل علاقه به رشته روانشناسی تصمیم گرفتم درین رشته ادامه تحصیل بدم وهمتم برای مطالعه خوبه و میخوام بعد عید در فرصت یک ساله ای که هست شروع به مطالعه منسجم کنم و البته هدفم محدود به ارشد نخواهد شد و امید است تا مقطع دکترا ادامه بدم سوالی که دارم این است آیا باتوجه به اینکه رشته کارشناسیم غیر مرتبط هست با کارشناسی ارشد هم میتونم پروانه نظام روانشناسی رو برای مشاوره اخذ کنم یا بایستی حتما دکترا بگیرم ؟ چون درجایی خوندم کسانیکه کارشناسیشون غیرمرتبطه با مدرک ارشد نمیتونن پروانه مشاوره بگیرن والزاما برای اخد این مهم باید مدرک دکترا اخذ کنند
و اساسا با مدرک ارشد میتونم مشغول بکار بشم مثل دوستانی که مدرک کارشناسی مرتبط دارند ضمن اینکه برای من که علاقه کمتری به مباحث زیستی دارم روانشناسی بالینی بهتر است یا عمومی یا اینکه باتوجه به فرصت یکساله در هر دو درس سرمایه گذاری کنم؟ پیشاپیش از پاسختون کمال تشکر را دارم

سلام برای کار درمانی باید حداقل دو مقطع مرتبط خونده باشید که بتونید پروانه نظام بگیرید. در مورد سوال دوم هم با توجه به فرصت یک ساله توصیه میشه روی هر دو گرایش سرمایه گذاری کنید چون خوندن کتاب عمومی کلا برای تغییر رشته ای ها توصیه میشه با یک برنامه خوب می رسید هر دو رو بخونید

سلام . من هم متن رو خوندم و هم نظرات رو . در متن اومده بود که برای تغییر رشته ای ها تفاوت برای گرفتن پروانه فقط در اینه که باید توی یه آزمون هم شرکت کنند . ولی توی جواب نظرات نوشته بودید حتما باید دو مقطع تحصیل کرده باشیم . یعنی من که کارشناسیم معماریه اگه ارشد روانشناسی بخونم برای پروانه اشتغال حتما باید دکترا هم بخونم ؟

سلام این قانون جدیده که باید حتما دو مقطع بخونید.

سلام میخاستم بدونم من شخصی هستم کاملاً بی اعتماد به نفس، سی سال م لیسانس مدیریت بازرگانی دارم،تصمیم گرفتم واسه اینکه اعتماد به نفسم بالا ببرم برم رشته روانشناسی ب نظرتون موفق میشم یعنی این راه درستی، پیش مشاور های زیادرفتم کتاب خوندم تاثیری نداشت واسه همین تصمیم گرفتم روانشناسی بخونم ممنون. میشم اگه راهنمایی کنید

سلام برای حل مشکلات شخصی بهتر هست ابتدا به روانشناس مراجعه کنید تا با دید بازتری رشته رو انتخاب کنید. شما قرار هست برای حل مشکلات دیگران هم وارد این رشته بشید، گرچه به رفع مشکلات خودتون هم کمک خواهد کرد ولی این نمیتونه هدف ورود به یک رشته باشه.

سلام وقتتون بخیر من کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دارم و میخوام کارشناسی ارشد روانشناسی بخونم میخواستم ببینم میتونم این کار و کنم یا نه چون امروز هم ثبت نام کردم نظر شما چیه آیا مشکلی بوجود میاد برای ادامه تحصیل یا نه لطفا هر چیزی که لازم بدونم و بهم کمک کنه برام ایمیل کنید پیشاپیش از لطف و نظرتون به سئوالات، بسیار سپاسگذارم

سلام میتونید شرکت کنید فقط برای گرفتن پروانه نظام جهت کار درمانی باید حداقل دو مقطع مرتبط باشید.

من دانشجوی ترم اول کارشناسی روانشناسی عمومی هستم.میخاسم بطورکامل وواضح ببینم اگه لیسانسموبگیرم.درکجاهامیتونم مشغول کارشم؟

سلام. به طور واضح که نمیشه چیزی گفت 🙂 بعد از لیسانس درمان که نمیتونید به اون شکل انجام بدین به این دلیل که باید حداقل دو مقطع بخونید تا پروانه اشتغال بگیرید و همچنین اون موقع دانشی هم برای این کار ندارید. ولی جاهای دولتی شاید بتونید کاری پیدا کنید من به شخصه بعد لیسانس خیلی جای کاری در روانشناسی ندیدم.

سلام.من کارشناسیم ریاضیه..علاقه زیادی به رشته روانشناسی دارم واسه اینکه بتونم دکتر روانشناس شم برای ارشد بالینی باید بخونم یا عمومی؟با تشکر

سلام فرقی نمیکنه . البته تفاوت هایی دارند که در همین پست فوق نوشته شده.

سلام
لطفا میشه یک منبع مهم و برجسته از سوالات کنکور ارشد ۱۰ سال گذشته روانشناسی عمومی رو معرفی کنید…
باسپاس.

سلام فرقی نمیکنه کتاب چه موسسه ای باشه چون سوال کنکور هست. مدرسان یک کتاب برای ۱۵ سال اخیر داره

سلام، ممنون از توضیحات کاملتون. من مدرک کارشناسیم مترجمی زبان نگلیسی بوده، اما قصد دارم برای ارشد روانشناسی بخونم، اطلاعاتم در حال حاضر کمه،با توجه به اینکه زشته کارشناسیم نامرتبطه به نظرتون امکان قبولیم چقدره؟ و اینکه ارشد مشاوره رو انتخاب کنم یا روانشناسی، کدوم کاربردی تر و قبولیش راحت تره؟

سلام قطعا من نمیتونم بگم امکان قبولی شما چقدره این یک سوال کلیه و به خیلی چیزا بستگی داره. لطفا مطالب مشاوره ای سایت رو کامل بخونید شاید به جوابی که میخواین برسین. درباره مشاوره و روانشناسی هم چون دو رشته متفاوت هستند به علاقه شما بستگی داره وگرنه هر دو کاربردی اند، و البته قبولی روانشناسی سخت تر هست.

و با توجه ب اینکه رشته ی لیسانسم الهیات بوده و ارشد دین شناسیرو در دوره ی شبانه ی دانشگاه دولتی گذروندم-امکان این هس که مجدد ارشد دانشگاه دولتی امتحان بدم اونم رشته ای غیر رشته ی خودم؟ و آیا میتونم تنها با یک دوره ی ارشد روانشناسی-برم مراکز مشاوره و یا مراکز مربوط ب این رشته برای کار؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام چون شبانه بودین تا جایی که من اطلاع دارم مشکلی نیست که مجدد ارشد دیگه ای بخونید چه روزانه چه شبانه- چون تغییر رشته هستید باید دو مقطع حداقل مرتبط باشید که بتونید پروانه اشتغال بگیرید.

با سلام
لیسانسمو-الهیات گرایش فلسفه خوندمو ارشدمو فلسفه گرایش دین شناسی خوندم- اما حالا قصد دارم دوباره ارشد روانشناسی بخونم- برای بازار کار- روانشناسی عمومی بهتره یا بالینی؟
البته در دانشگاه تهران- ارشد عمومی ب نفعمه یا بالینی؟
مچکرم

سلام اونچه فکر میکردیم برای تفاوت بالینی و عمومی باید بدونید رو در همین پست فوق نوشتیم. لطفا مطالعه کنید. به طور کلی اونچه در بازار کار می بینیم مهم مهارت شخص هست و گرایش خیلی مهم نیست اما منطقی است که بالینی به عمومی اولویت داره، ولی اگر کسی مدنظرش دانشگاه خوبی باشه عمومی احتمال قبولی بالاتری خواهد داشت مخصوصا برای یک تغییر رشته ای راحتتر خواهد بود. اگر هم فرصت داشته باشند که برای هر دو می خونند چون فقط در یک درس فرق دارند.

با سلام
من کارشناسی مهندسی میخونم و قصد دارم ارشد روانشناسی در داخل کشور بخونم و اما دو سوال
– بین دانشگاه های دولتی تهران کدام گرایش عمومی یا بالینی،ظرفیت بیشتر دارد؟؟ مقطع ارشد منظورم هست
– برای تحصیل دکترا در خارج کشور داشتن ارشد عمومی بهتره یا بالینی؟؟ بهتر منظورم جذب و پذیرش بیشتر و راحتتر. با علم اینکه جدا از گرایش هدفم کارهای پژوهشی میباشد نه حوزه درمان
با تشکر فراوان از جواب های خوبتون

سلام. ۱- عمومی ظرفیت بیشتری داره ۲- بالینی جذب راحتتری داره البته راحتترینش حیطه نوروساینس و شناختی است.

با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم حداقل تراز مورد نیاز برای قبولی در ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اردبیل چقدر میتونه باشه؟
و اینکه من که معدلم بالای ۱۷ هست در رشته علوم تربیتی میتونم بدون آزمون در ارشد بالینی دانشگاه آزاد پذیرش بشم؟؟؟

سلام برای ترازهای ازاد اطلاعاتی ندارم. برای ورود بدون کنکور از طریق استعداد درخشان دانشگاه آزاد یک لینک خبر در سایت داشتیم که میتونید اونجا رو مطالعه کنید. لینکش رو براتون میگذارم http://ravanamooz.ir/?p=4506

سلام کد رشته ای که قبول شدم اینه۲۴۴۲۱ کد….که نوشته روانشناسی.ولی تو رشته دانشگاه نوشته علوم اسلامی روانشناسی عمومی
من چون اطاعات زیادی ندارم نمیدونم که خود روانسناسی هست یا روانشناسی اسلامی…
ولی تو چارت درسیش این درسا رو نوشتن….روانشناسی تربیتی…روانشناسی شناختی…روانشناسی شخصیت…
اینارو دورس کدو رشته محسوب میشه؟

سلام متاسفانه بنده هم اطلاعاتی درباره این رشته ندارم.

سلام
بنده در رشته علوم اسلامی روانشناسی عمومی قبول شدم
خواستم بدونم این رشته خوبه و اینده کاری خوبی داره یا نه؟ مرسی

سلام. رشته علوم اسلامی روانشناسی عمومی؟؟ منظورتون روانشناسی اسلامی است؟

خیلی ممنونم از راهنماییتون

با سلام. من کارشناسی ارشد حقوق میخونم اما بدلیل مطالعات ازدا قبلی و شرکت در ازمون ارشد ازاد تونستم در گرایش بالینی دانشگاه ازاد آمل قبول بشم و قصد دارم روانشناسی رو تا مقطع دکتری ادامه بدم بدلیل علایق پژوهشی خودم.سوالی که دارم اینه که برای آزمون دکتری سراسری ۀیا تحصیل در دانشگاه ازاد آمل اقدام درستیه؟یعنی حتا با وجود قبولی در دکتری آیا در مصاحبه تایید میکننند اساتید مدرک دانشگاه آزاد؟
ممنون میشم راهنمایی کنید.با تشکر

سلام ورود به دکتری سراسری با ارشد ازاد کمی سخت تر هست چون بالاخره دارید با سایر دوستان در سراسری رقابت می کنید اما همه چیز به رزومه کلی شما بستگی داره. اگر ارشد ازاد بخونید باید با یک رزومه قوی جبرانش کنید بنابراین در طول ارشد باید به فکر کار پژوهشی زیاد باشید

سلام خسته نباشید
من در رشته روانشناسی عمومی در مقطع کارشناسی قبول شدم ولی قصدم روانشناسی بالینی بود
حال میتونم با خوندن این رشته مدرک مطب دکتری بگیرم یا باید کارشناسی ارشد هم بخونم
ممنونم

سلام ببخشید متوجه سوالتون نشدم. منظورتون این هست که با کارشناسی میتونید پروانه اشتغال بگیرید؟ خیر باید حداقل دو مقطع خونده باشید

سلام
من ۱۸ سالمه و قصد دارم روانشناسی بخونم
میخواستم بدونم میشه لیسانس روانشناسی عمومی داشت و برای ارشد شاخه بالینی رو انتخاب کرد؟
ممنون

سلام بله

سلام

منظورتون از روانشناسی ۱ و روانشناسی ۲ چیه؟
(قسمت بالای سایت)

سلام. مجموعه یک: بالینی و عمومی – مجموعه دو: تربیتی و مشاوره

عذر میخوام واضح نپرسیدم منظورم همون کارهای پژوهشی هستش که نهایتا در عمومی امکانش بیشتر هست یا بالینس؟

سلام تفاوتی نداره.

البته پست رو خوندم که هدف کارشناسی ارشد عمومی تربیت پژوهشگره ولی میخوام بدونم عملا در کدوم گرایش این اامر بیشتر اتفاق می افته و جای کار بیشتری داره.

سلام متوجه سوال نشدم امکان چه چیزی بیشتره؟ کار بالینی منظوره؟ خوب برای کار بالینی قطعا گرایش بالینی در اولویت هست ولی شخص در گرایش عمومی هم میتونه خودش رو قوی کنه.

وقت بخیر
برای کارهای پژوهشی و همین طور مقاله دادن و یا حتی تحصیل در خارج از کشور در مقطع دکتری بهتره کدوم گرایش رو انتخاب کنیم؟ و اگر ممکنه در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه بفرمایید.
سپاسگذارم.

سلام. برای تحصیل خارج از کشور بالینی بهتر خواهد بود ولی همه چیز به رزومه شما بستگی داره. برای مقاله و کار پژوهشی هیچ گرایشی تفاوت نداره شما در هر رشته ای باشید مهم اینه که یک زمینه کاری و پژوهشی مشخص داشته باشید. توضیحات خاصی به نظرم نمیرسه شما سوالتون رو بفرمایید من پاسخ بدم.

من ان شاء الله سال۹۴کنکور میدم الان نمیتونم منابعو بخونم اما این ترم بهمون رشد لورا برک جلد۲ و نظریه های فیست و آمار دلاورو دادن (علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان)و اگه تونستم ان شاء الله زبانم میخونم بینشون ممنون از پاسخگویی سریعتون

ببخشید یه سوال دیگه تو مقطع ارشد چه کتاب هایی ارائه میدن مثلا برای آسیب پیشرفته چه کتابی میدن و… ممنون

جزوات خود اساتید و همین منابعی که در ارشد خوانده می شود

سلام اگه فعلا آسیب مربوط به dsm4بخونم و بعدا ۵ مشکلی پیش نمیاد؟اگه میتونید لطفا جوابو ایمیل کنید ممنون

سلام. در حال حاضر چه کتابی میخونید؟ کی تموم میشه و بعد از اون قصد دارید چه کتابی بخونید؟ مهم زمان شماست که به تمام شدن و دوره برسید. همونطور که گفتم کتاب گنجی در اولویت قرار داره ولی اگر کتابی در دست مطالعه دارید که در حال تموم شدن هست تمومش کنید و به سراغ گنجی برید.

با سلام و ضمن تشکر از مطلب فوق العاده ای که گذاشتین خیلی جامع بود و دقیقاً مطمعنم چالش اکثر بچه های ِ عمومی بود فقط یه سوال داشتم واسه ی خوندن تو کنکور ضریب ِ درس های ِ گرایش بالینی و عمومی هم تفاوت دارن؟ امکانش هست ضریب ِ درس ها رو هم واسمون روی ِ سایت بذارین؟
من ممنونتون می شم.

سلام. ضرایب در سایت هست. بخش کنکور ارشد در فهرست، زیرمجموعه گرایش ها و ضرایب
موفق باشید و ممنون بابت قدردانی شما

سلام،من ساکن اصفهان و لیسانس بالینی از دانشگاه اصفهان دارم،الانم ارشد عمومی یزد قبول شدم، ولی بالینی ازاد نجف اباد هم میارم، مطلب روی سایت رو خوندم و با اون موافقم ولی یه سوال اگه قرار باشه کارشناسی ارشد مدرک اخرم باشه و باش کار کنم، ایا بنظرتون انقدر ارزش داره هزینه ازادو تقبل کنم و مدرک بالینی بگیرم؟

سلام. تفاوتی که من گفتم برای دانشگاه های دولتی بود یعنی به نظرم عمومی دانشگاه تهران مثلا از بالینی اصفهان بهتر هست. ولی درباره آزاد نظری ندادم. خوب دانشگاه دولتی بهتر هست البته شرایط شخصی شما بسییییییییییار مهمه یعنی اینکه ساکن اصفهان هستید و اگر بخواید کار کنید اصفهان راحتتر خواهید بود. بنابراین اینجا یک تصمیم شخصیه. و آزاد نجف اباد میتونه برای شما گزینه مناسبی باشه. نظر شخصی من این هست که بازار کار به توانایی شخصی شما بستگی داره و چه بسیارند کسانی که مدرک ازاد دارند و از دوستانی که مدرک دولتی دارند بهتر کار می کنند بنابراین اگر فقط قصد کار است و به دکتری فکر نمی کنید شهر خودتان بهترین گزینه است. ولی اگر روزی بخواید دکتری بدید کارشناسی اصفهان و کارشناسیی ارشد یزد رزومه بهتری خواهد بود.

سلام جناب خجوی
دانشجوی ارشد کامپیوتر هستم و قصد دارم در زمینه ی روانشناسی تحصیل کنم.آیا چنین چیزی امکانپذیر هست؟ و اینکه باید از کجا شروع کنم؟
ضمنا اگر براتون مقدور هست لطفا پاسختونو به آدرس ایمیلم ارسال کنید که درصورت پیشامدن سوالات جدید بتونم باشما مکاتبه کنم
باتشکر

سلام. بله میتونید در کنکور ارشد سراسری شرکت کنید. برای شروع مطالعه میتونید پستی به نام شروع اصولی کنکور رو از سایت بخونید (بخش ارشد سراسری قسمت نکات مشاوره ای). همچنین در همون بخش پستی برای تغییررشته ای ها هم داریم.

سلام
وقتتون بخیر
جناب ضیائی؛
بعنوان کسی که بهترین سالهای تحصیلیمو تو دانشگاه آزاد از دست دادم دوستانه بهتون پیشنهاد میکنم کاملا قید دانشگاه آزاد رو بزنید و تمرکزتون فقط و فقط روی دانشگاه دولتی باشه.
موفق باشید

سلام خانم خجوی یه سوال داشتم من میخام ۴فصل اول کتاب مرضی مهدی گنجی(تاریخچه ها و روش تحقیق در بالینی وتوضیح مکاتب ) را به همرا ه فصل مواد و اختلالات جنسی جلد دو نخونم چون میگن احتمال سوال اومدن ازش خیلی کمه به جاش تسلطم را روی بقیه مباحث کتاب وهمینطور کتاب کودکان بیشتر کنم چون اگه سوال هم بدن بیش یکی که نمیدن ارزش نداره ۳۰۰صفحه برا یه سوال.نظر شما چیه؟

سلام. درسته. با اینکه چیزی قابل پیش بینی نیست ولی طبق تجربه حرف شما صحیح هست و البته این فصول خیلی چیز جدیدی نسبت به کتاب های دیگه ندارند. پیشنهاد میکنم اینها رو کنار نگذارید ولی در اولویت های آخر مطالعه بگذارید تا اگر وقت کم بود مهمترینها را خوانده باشید

سلام زینب جان، ممنون بابت این پست. فقط این که برای کنکور دکتری، در صورتی که گرایش ارشدت عمومی باشه، بالینی منعی داره؟ واسه مصاحبه ی دکتری میگم که به هرحال اعمال سلیقه میشه… حالا ما که هنوز ارشد قبول نشدیم! :)) ولی سوالیه که تو ذهنم هست، یکمی هم روی انتخاب برای گرایش ارشد تاثیر داره. راستی چطور اگه حتی خود درس عمومی رو نزنیم رتبه ی خوبی در گرایش عمومی به دست ممکنه بیاد؟ خب شاخص این گرایش، درس عمومیه دیگه… ممکنه توضیح بدید؟

سلام عزیزم.
سوال اول اینکه اگر ارشد شما عمومی باشه برای دکترای بالینی چه شرایطی دارید. خوب از اونجا که الان شاهد و بهشتی فقط بالینی دارن مسلما براشون مهمه که شما در این زمینه فعالیت کرده باشید. ولی این لزوما به معنی گرایش ارشد نیست به نظم بشه با کار بالینی و رزومه جبرانش کرد.
سوال دوم درباره تاثیر درس عمومی، خوب مسلما تاثیر داره ولی چون درسهای مشترک دیگه هم تاثیر دارن میتونه اگر درصد خوبی داشته باشن جبران عمومی را تا میزانی بکنه و البته این بستگی به اون سال داره که باقی دروس رو چطور زده باشی و بقیه باقی دروس و عمومی رو چطور زده باشن. الان ربته شش امسال هم که مصاحبه اش رو گذاشتم درصد بالایی در عمومی نداشته ولی رتبه ۱۶ عمومی هست بخاطر باقی درصدها.

مرجع آمادگی آزمون کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی

ما در روان آموز جمعی دوستانه از مدرسان و رتبه های برتر آزمون ارشد و دکترای روانشناسی هستیم که سعی می کنیم با ارایه مشاوره، تالیف و معرفی بهترین منابع، برگزاری دوره های آموزشی حضوری و آنلاین با حضور بهترین اساتید و طراحی نرم افزارهای آموزشی به روز، راه شما را در کسب بهترین رتبه ممکن هموار کنیم.

 

با توجه به سوالات شما داوطلبان گرامی در خصوص گرایش ها و اینکه انتخاب های اولتان کدام گرایش باشد، مطالب زیر را جمع آوری کردیم.

وضعیت گرایش های زیر ممکن است در خارج از کشور ما متفاوت باشد. با اینحال، اطلاعات زیر خلاصه ای از مهمترین نکته ها در رابطه با هر گرایش باشد.

برای بسیاری از داوطلبان، این سوالات مطرح است که چه تفاوتی بین گرایش های مختلف  روانشناسی از جمله روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی وجود دارد. 

در ادامه این مطلب، به این تفاوت ها پرداخته ایم و به شما می گوییم کدام یک از گرایش های روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد برای شما مناسب تر است. 

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

روانشناسی عمومی یکی از شاخه های علوم انسانی است که مربوط به شناخت مسائل روان شناسی، علل رفتارهای انسان، چگونگی استفاده از روان شناسی در امر آموزش و پرورش، شناخت کودکان عادی و استثنایی و کاربرد روان شناسی در مسائل روانی – اجتماعی می باشد.

هدف از رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ایجاد مهارتهای لازم در افرادیست که در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی – سازمانها و نهادهای جمهوری اسلامی و در دانشگاهها خدمت رسانی می کنند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی (سرفصل) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی(سرفصل) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها : 36 واحد

دروس اجباری : 30 واحد

سمینار : 2 واحد

پایان نامه : 4 واحد

نسبت به گرایش های روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک، پذیرش های بیشتری در کنکور ارشد دارد و رقابت درش ساده تر است. از تخصص به آن معناکه در گرایش بالینی مطرح هست، اینجا خبری نیست و خود دانشجو باید به دنبال علاقه اش برود، کارگاه شرکت کند و … .فعالیتهای عمده ای که یک فارغ التحصیل روانشناسی عمومی میتواند انجام دهد عبارتند از :

دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

روان شناسی بالینی کودک و نوجوان از سال 84 به مجموعه روان شناسی افزوده شد. این رشته مشابه رشته روان شناسی بالینی است با این تفاوت که روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، با اختلالات دوران کودکی و نوجوانی سروکار دارد.بین برخی، به برادر روانشناسی بالینی معروف است. به این معنا که شباهتهای بسیاری بین این دو گرایش وجود دارد. فعالیتهای عمدهای که یک فارغ التحصیل روانشناسی بالینی کودک میتواند انجام دهد عبارتند از:

روانشناسی صنعتی و سازمانی عبارتست از مطالعه علمی رابطه میان انسان و دنیای کار.

روانشناسی صنعتی و سازمانی دارای دو جنبه علم و عمل است. جنبه علمی آن به مطالعه انسان در دنیای کار می پردازد و جنبه عملی آن مشتمل بر کاربرد علم موجود برای حل و رفع مسائل و مشکلات مربوط به کارکنان سازمانها در دنیای کار است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد های ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه های دارای رشته ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی(سرفصل) رشته ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها : 32 واحد

دروس اصلی : 24 واحد

دروس اختیاری: 4 واحد

پایان نامه : 4 واحد

از جدیدترین گرایشهای روانشناسی در ایران و جهان است. آینده بسیار خوبی دارد. در ایران فقط دو دانشگاه اصفهان و اهواز در این گرایش دانشجو میپذیرند. در ایران این گرایش هنوز وارد مقطع دکتری نشده است. به مسائلی میپردازد از این دست:

دروس اصلی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی

رشته سنجش و اندازه گیری به بیان ساده به کاربرد آمار و سنجش و اندازه گیری در تحقیقات روانشناسی و آموزشی می پردازد. به بیان جامع تر، این رشته ارزیابی، ارزشیابی، سنجش و اندازه گیری صفات، ویژگی ها و خصوصیات انسانی با استفاده از ابزارهای مختلف و متفاوت و با گستره ای از روش های کیفی محض تا کمی محض را بر عهده دارد تا از این طریق از افراد در موقعیتهای مختلف شغلی و همچنین آموزش و پرورش استفاده کند.

متخصصین این رشته توانایی ارزیابی اطلاعات سیستمهای آموزشی، پروسه ها و اطلاعات خروجی این سیستمها را دارا می باشند.

فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند با استفاده از تئوری کلاسیک اندازه گیری و تئوریهای ” ویژگی پنهان ” و همچنین آزمونهای استعداد تحصیلی در سطوح وسیعی امر سنجش آموزشی و تربیتی را انجام دهند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته سنجش و اندازه گیری، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی(سرفصل) سنجش و اندازه گیری و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها : 38 واحد

دروس اصلی : 34 واحد

پایان نامه : 4 واحد

روان سنجي، گرايش سوم مجموعه روان شناسي است كه كمترين تعداد داوطلب و در عين حال كمترين تعداد پذيرش را دارا است‌. روان سنجي عمدتاً با آمار، شيوه‌هاي سنجش در آموزش و پرورش و یادگيري، ارزيابي‌هاي روانشناختي از طريق آزمون‌‌هاي رواني و شيوه‌هاي گزينش و سرند كردن در ارتباط است‌.كارشناس ارشد روان‌سنجي مي‌تواند به كار اجراي آزمون‌‌هاي رواني – تشخيصي، سنجش هوش، ويژگي‌‌هاي شخصيتي، آسيب‌هاي مغزي، عقب ماندگي‌هاي ذهني، ارزيابي در آموزش و پرورش، سازمان سنجش و داده‌پردازي مشغول گردد. يا به همراه يك تيم درمان در كلينيك‌‌هاي روان شناختي مشغول به كار گردد.هدف از تحصيل در اين گرایش، تربيت افرادي است كه با جنبه‌هاي نظري و كاربردي در زمينه‌هاي مربوط به اندازه‌گيري و ارزيابي خصوصيات مختلف افراد انساني و مهارت‌هاي او، آشنايي كافي داشته و توانايي بكارگيري آن را در موقعيت‌هاي شغلي در آموزش و پرورش داشته باشد. فارغ‌التحصيلان اين گرایش با استفاده از تئوري كلاسيك اندازه‌گيري به سنجش ويژگي‌هاي پنهان افراد مي‌پردازند و از سويي ديگر با طراحي انواع آزمون‌ها (تحصيلي، هوش و استعداد، استخدامي و …) در سطوح وسيعي به سنجش آموزشي و تربيتي افراد مشغول‌اند. اجراي آزمون‌هاي رواني در امر تشخيص، همواره ياري رسان متخصصان بوده است.

دروس تخصصی سنجش و اندازه گیری

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

روانشناس خانواده درمانگر عمدتاً به دنبال حل مشکلات عمیقتر خانواده است در حالی که در مشاوره خانواده مشکلات سطحی تر و ساده تر هستند. 
زوج درمانی یکی از زیرشاخه های خانواده درمانی است. فارغ التحصیلان این رشته میتوانند با کودک و نوجوان هم کار کنند. 
توجه: در حال حاضر تنها دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه علم و فرهنگ در این رشته دانشجو میپذیرند. 

نام این گرایش به «بالینی خانواده» تغییر یافته و منابع آن با گرایش بالینی یکسان هست.

مشاهده منابع گرایش بالینی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی

 

منابع این گرایش با گرایش «عمومی» یکسان هست.

مشاهده منابع گرایش عمومی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی

 روان شناسی تربیتی دانشی است که به دین ، فلسفه و پژوهشهای آزمایشگاهی وابسته است.
روان شناسی تربیتی نقش کارسازی در زمینه شناخت شاگردان، تربیت معلمان، شناخت فرایند یادگیری، پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی و ارزشیابی یادگیری بالاخص یادگیری پیشرفت به عهده دارد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی تربیتی، معرفی رشته های ارشد و دکتری علوم تربیتی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی تربیتی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 26 واحد
دروس اختیاری : 6 واحد

دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

مشاهده منابع گرایش تربیتی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی

 دانش آموختگان این رشته در زمینه ارزیابی و تشخیص و بازپروری کودکان عقب مانده ذهنی با تکیه بر روان شناسی و آموزش و پرورش این کودکان مهارت کسب می کنند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، معرفی رشته های ارشد و دکتری علوم تربیتی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
برنامه درسی (سرفصل) روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و تعداد واحدها:
تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اصلی : 14 واحد
دروس پایه : 6 واحد
دروس تخصصی : 18 واحد
دروس اختیاری : 10 واحد
چنانچه یکی از دروس تخصصی یا پایه برنامه کارشناسی ارشد این رشته اجرا نشد با نطر گروه آموزشی مربوط یکی از واحدهای دروس اختیاری جایگزین می شود.

 دروس اصلی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی 

روانشناسی شناختی

در ایران این گرایش از کنکور 91-90 وارد مجموعه گرایشهای روانشناسی شده و دانشجو میپذیرد. آن هم به تعداد انگشت شمار. اگر به موضوعات شناختی (حافظه، تفکر، شناخت و … ) و فیزیولوژیکی مغز علاقه دارید، این گرایش میتواند پاسخگوی خوبی به علاقه‌های شما باشد. این گرایش از کنکور 93 به بعد از مجموعه شاخه های رشته روانشناسی جدا شده است. 

 


 

گروه آموزشی کیهانارشد و دکتری روانشناسی


 

 

منابع ارشد روانشناسی بالینی،‌ منایع ارشد بالینی، منابع روانشناسی بالینی، کنکور ارشد روانشناسی عمومی، مشاوره، رتبه های برتر روانشناسی، رتبه های برتر روانشناسی، ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی، مشاوره مقاله و پایان نامه، konkooreravan.ir، کتاب تست روانشناسی، دفترچه سوالات روانشناسیمنابع ارشد روانشناسی بالینی،‌ منایع ارشد بالینی، منابع روانشناسی بالینی، کنکور ارشد روانشناسی عمومی، مشاوره، رتبه های برتر روانشناسی، رتبه های برتر روانشناسی، ارشد روانشناسی، ارشد روانشناسی بالینی، مصاحبه با رتبه های برتر روانشناسی، ارشد بالینی، منابع ارشد بالینی، مشاوره مقاله و پایان نامه، konkooreravan.ir، کتاب تست روانشناسی، دفترچه سوالات روانشناسی

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورهاز آخرین اخبار کنکور ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره مطلع باشید!

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورهاز آخرین اخبار کنکور ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره مطلع باشید!

مهندس محمد خانی ۱۳۹۹-۰۱-۱۶ روانشناسی دیدگاه۱۵

رشته روانشناسی بالینی (روانشناسی بالینی به انگلیسی = Clinical psychology) شاخه ای از علم روانشناسی و مربوط به ارزیابی و درمان بیماری های روانی، رفتارهای غیر طبیعی و مشکلات روانپزشکی است. رشته روان شناسی بالینی علم روانشناسی را با درمان مشکلات پیچیده انسانی ادغام می کند. ما در سایت ویکی روان افتخار همکاری با تعداد زیادی روانشناس بالینی از سراسر کشور را داریم و در ادامه به این پرسش پاسخ می دهیم که روانشناسی بالینی چیست و چه اهمیتی دارد؟

رشته روانشناسی بالینی یک انتخاب هیجان انگیز برای افرادی است که به دنبال یک زمینه چالش برانگیز و جالب هستند.

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

در این مطلب سایت ویکی روان به موضوعات زیر پرداخته می شود:

در ادامه با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

روان‌ شناسی معاینه، تشخیص، درمان و جلوگیری از اختلالات ذهنی است.

در جواب به این سوال که روان شناسی بالینی به چه معناست باید گفت:

این گونه روان‌ شناسان در مراکز درمانی کار می‌کنند اما پزشک نیستند، به همین خاطر نباید روانشناسی بالینی تجویز دارو کند.

در معرفی رشته روانشناسی بالینی باید بگوییم که:

نتایج اولیه در زمینه رشته روانشناسی بالینی شامل زحمات بسیار زیگموند فروید، روانشناس اتریشی است.

او یکی از اولین افرادی بود که بر این ایده تمرکز داشت که بیماری روحی چیزی است که می تواند با صحبت با بیمار (گفتار درمانی) درمان شود

این به معنای توسعه رویکرد درمان گفتاری او بود که اغلب به عنوان اولین کاربرد علمی روان شناسی بالینی مطرح می شود.

لینکلن ویتمر، روانکاو آمریکایی اولین کلینیک روانشناسی را در سال ۱۸۹۶ با تمرکز ویژه ای بر کمک به کودکان که معلولیت های یادگیری را بر عهده داشت (روانشناسی تربیتی) افتتاح کرد.

همچنین Witmer اولین بار در سال ۱۹۰۷ واژه ” روانشناسی بالینی ” را تعریف و معرفی کرد.

ویتمر، شاگرد سابق ویلهلم وونت، روان شناسی بالینی را “مطالعه افراد با مشاهدات یا تجربیات با هدف ارتقای تغییر” تعریف کرد.

خیلی می شنویم که در معرفی رشته روانشناسی بالینی گفته می شود:

امروزه روانشناسی بالینی یکی از محبوب ترین حوزه ها و بزرگترین منطقه استخدامی در رشته روانشناسی است

تا سال ۱۹۱۴، ۲۶ کلینیک دیگر که به فعالیت روانشناسی بالینی اختصاص داده شده بود در ایالات متحده تاسیس شد و شروعی بود برای گسترس رشته روانشناسی بالینی در سطح جهان.

روان‌شناسان بالینی غالباً در بیمارستان‌ها، بخش خصوصی (دفاتر مشاوره و کلینیک ها) یا نهادهای دانشگاهی کار می‌ کنند.

آن‌ها روش‌های عملی و رویکردهای نظری متعددی را فرا گرفته‌ اند. برخی از آنان در درمان اختلالات روانی خاصی تخصص دارند.

درمان بعضی از جدیترین اختلالات روانی از قبیل اسکیزوفرنی و افسردگی بر عهده روانشناس بالینی است.

روانشناس بالینی علاوه بر کار کردن با بیماران، باید سابقه و پرونده معاینه، تشخیص و اهداف درمانی بیمار را نگهداری کند

این پرونده به پیگیری روند پیشرفت درمان کمک می‌کند.

جالب است بدانید رشته روانشناسی بالینی به انواع مختلف تقسیم می شود و همین حاکی از اهمیت زیاد آن است.

در زیر به لیستی از انواع روانشناسی بالینی پرداخته شده است:

شاید برایتان این پرسش مطرح شود که بازار کار روانشناسی بالینی چیست و آیا می توان روی آن در بلند مدت حساب کرد؟

هر چند برخی افراد با مدرک کارشناسی ارشد نیز به کار می‌پردازند اما اغلب فرصت های شغلی و بازار کار روانشناسی بالینی نیازمند مدرک دکتری در روان‌ شناسی بالینی می‌باشند.

در برخی از دوره‌ های تحصیلات تکمیلی روان‌ شناسی بالینی، فارغ‌ التحصیلان رشته‌های دیگر هم پذیرفته می‌ شوند اما توصیه ما تحصیل در رشته روانشناسی است.

امّا غالباً توصیه می‌شود که دانشجویان قبل از شروع دوره تحصیلات تکمیلی در روان‌ شناسی بالینی، مدرک کارشناسی خود را در رشته روان‌ شناسی بگیرند.

به طور کل بازار کار روانشناسی بالینی خوب است، فاغ التحصیلان می توانند در مقاطع تحصیلی بالا علاوه بر کارهای تحقیقاتی یا انجام انواع مشاوره روانشناسی به تدریس در مراکز آموزشی نیز مشغول شوند.

در ایالات متحده آمریکا، روانشناسان بالینی معمولا در رشته روانشناسی مدرک دکترای می گیرند و در زمینه های بالینی آموزش می بینند.

الزامات آموزشی برای کار در روانشناسی بالینی بسیار دقیق است

دو نوع مختلف از مدرک در دسترس وجود دارد:

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

به طور کلی در Ph.D. برنامه ها بر روی تحقیق تمرکز می کنند.

در حالی که Psy.D. برنامه ها تمرین گرا هستند و با مراجعین در ارتباطند

بعضی از دانشجویان همچنین ممکن است برنامه های تحصیلات تکمیلی را ارائه دهند که دارای مدرک فوق لیسانس در روان شناسی بالینی باشند.

پس از اتمام برنامه آموزشی فارغ التحصیل معتبر، روانشناسان بالینی آینده نگر باید یک دوره آموزش تحت نظارت و یک معاینه را نیز تکمیل کنند.

روانشناسان بالینی اغلب در محیط های پزشکی، خصوصی و یا در موقعیت های دانشگاهی در دانشگاه ها و کالج ها کار می کنند به همین خاطر بازار کار روانشناسی بالینی بسیار گسترده است

برخی از روانشناسان بالینی به طور مستقیم با مشتریان، اغلب کسانی که از انواع مختلف و اختلالات روانپزشکی رنج می برند، کار می کنند.

شما هم می توانید با این دست متخصصین در بخش مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان به صورت صوتی و تصویری در تماس باشید.

خیلی از روانشناسان بالینی ممکن است در بخش خصوصی کار کنند که خدمات سرپایی کوتاه مدت و بلند مدت را برای مشتریانی که نیاز به کمک به مقابله با اضطراب روانی دارند، ارائه می دهند.

همانطور که گفتیم برخی از روانشناسان بالینی در حالات دیگر، انجام تحقیقات، آموزش در سطح دانشگاهی و ارائه خدمات مشاوره ای کار می کنند.

روانشناسان بالینی که به عنوان روانپزشکان کار می کنند اغلب از روش های درمان متفاوت در هنگام کار با مشتریان استفاده می کنند.

در حالی که برخی از پزشکان بر روی چشم انداز درمان بسیار متمرکز هستند، بسیاری از آن ها را به عنوان یک رویکرد الگویی معرفی می کنند.

این شامل طراحی روش های مختلف نظری برای ایجاد بهترین طرح درمان برای هر مشتری است.

در معرفی رشته روان شناسی بالینی بیان شده است که روان‌ شناسان بالینی نیاز به مهارت بسیار زیادی در ارتباطات انسانی دارند.

همچنین داشتن خلاقیت و ابتکار در انتخاب رویکردها و برنامه‌های درمانی نیز اهمیت بسزایی دارد.

اگر از علاقه خود نسبت به روانشناسی و کار به عنوان یک روانشناس بالینی مطمئن نیستید سراغ رشته روانشناسی بالینی، نروید.

کار به عنوان یک روانشناس بالینی دارای معایب زیادی است، البته منظور از معایب سختی کار است چون کسی که عاشق روانشناسی و مشاوره باشد این کار را با علاقه زیاد انجام می دهد.

 این دیدگاه از کار زیگموند فروید، روانکاوی است که معتقد است که ذهن ناخودآگاه نقش مهمی در رفتار ما دارد.

روانشناسانی که از درمان روانکاوی استفاده می کنند ممکن است از تکنیک هایی مانند ارتباط رایگان برای بررسی زیرساخت های مشتری، انگیزه های ناخودآگاه استفاده کنند.

این رویکرد به روان شناسی بالینی از مکتبهای رفتاری و شناختی اندیشه توسعه یافته است.

روانشناسان بالینی که از این دیدگاه استفاده می کنند، در مورد چگونگی تعامل احساسات، رفتارها و افکار مشتری کار می کنند.

همچنین درمان شناختی-رفتاری (CBT) غالبا روی تغییر دادن افکار و رفتارهایی است که به اختلال روانی کمک می کند.

این رویکرد به روان شناسی بالینی از کار متفکران انسانی مانند آبراهام مازلو و کارل راجرز رشد کرد.

این دیدگاه مشتری را به صورت یکپارچه تر بررسی می کند و بر روی چیزهایی مانند خودکفایی تمرکز می کند و به مردم کمک می کند پتانسیل کامل خود را درک کنند.

بدون هیچ شکی روان شناسی بالینی یکی از محبوب ترین زمینه های علم روانشناسی است

اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا این منطقه برای شما مناسب باشد، مهم است که منافع خود را ارزیابی کنید.

اگر از کار با افراد لذت ببرید و بتوانید با استرس و تعارض رفتار کنید، روان شناسی بالینی ممکن است انتخاب خوبی باشد.

زمینه رشته روانشناسی بالینی به لطف نیازهای متغیر جمعیت و تغییرات در رویکرد کشور به سیاست های بهداشتی، رشد و تکامل خواهد یافت.

اگر شما هنوز مطمئن نیستید که آیا روان شناسی بالینی برای شما مناسب است، این خودسنجی حرفه ای روانشناسی ممکن است کمک کند.

میتوانید در انجمن گفتگوی روانشناسی به ایجاد بحث و گفتگو با دیگران کاربران بپردازید.

آشنایی با روانشناسی بالینی در دوران جنگ جهانی اول بیشتر شد، زیرا تاثیرات آن بیشتر در حین جنگ و بر روی سربازان نمود پیدا می کرد.

در سال ۱۹۱۷، انجمن آمریکایی روان شناسی بالینی تاسیس شد

اگر چه تنها دو سال بعد با تاسیس انجمن روانشناسی آمریکا (APA) جایگزین شد.

در طول جنگ جهانی دوم، روانشناسان بالینی در کمک به درمان آنچه که پس از آن شناخته شده به عنوان شوک پوسته، که در حال حاضر به عنوان اختلال استرس بعد از سانحه شناخته می شود پرداختند.

این تقاضا برای متخصصان برای درمان بسیاری از جانبازان بازنشسته که نیازمند مراقبت بودند و در طول این دوره به رشد روانشناسی بالینی، کمک کرده بودند.

در دهه ۱۹۴۰، ایالات متحده هیچ برنامه ای نداشت که مدرک رسمی در زمینه روان شناسی بالینی ارائه دهد.

اداره جانبازان ایالات متحده تعدادی برنامه های آموزشی در سطح دکترا را راه اندازی کرد.

تا سال ۱۹۵۰ بیش از نیمی از مدارک تحصیلی در رشته روانشناسی در زمینه روانشناسی بالینی اعطا شد

در حالیکه تمرکز اولیه در روان شناسی بالینی به طور عمده بر روی علم و تحقیق بود، برنامه های تحصیلات تکمیلی شروع به افزودن تأکید بیشتری بر روان درمانی کردند.

دفتر آمار چشم انداز شغلی “راهنمای حرفه ای پیش بینی می کند که مشاغل در زمینه های بالینی، مشاوره و روانشناسی مدرسه از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۶، ۱۴ درصد رشد می کند که سریع تر از متوسط است.

۱۳۹۹-۰۴-۲۴

۱۳۹۹-۰۴-۰۶

۱۳۹۹-۰۴-۰۴

۱۳۹۹-۰۴-۰۳

۱۳۹۹-۰۳-۳۱

۱۳۹۹-۰۳-۳۱

نشانه های بازیچه بودن در رابطه عاشقانه کم نیست، فقط کافیه خوب دقت کنید تا …

محبوب ترین رشته روانشناسی در ایران همین روانشناسی بالینی هست کاربردهای زیادی داره و تاثیرات زیادی هم میزاره رو اقشار مختلف در مسیر صحیحی قرار دارین موفق باشید ویکی روان

امیدوارم رشته های روانشناسی هر روز تو دانشگاه ها بیشتر بهش و دانشجوهای بیشتری بگیرن. مردم ما خیلی به روانشناسی و مشاوره نیاز دارن. همین روانشناسی بالینی که شما در ویکی روان توضیح دادی خیلی میتونه جلوی خرافات بی معنی مردم و بگیره و زندگی بهتری بهشون هدیه کنه. روانشناسی واقعا رشته زیبایی هست فقط بدیش اینه که با قسمت منفی زندگی مردم در ارتباط هستی نه بخش روشن و شادی اونا به همین دلیل فکر کنم خود روانشناسا هم به مشاوره نیاز دارن

به موضوع خوبی اشاره کردین. در اهمی مشاوره روانشناسی همین بس که یک متخصص روانشناس هم مثل هر آدم دیگه ای در جامعه نیاز داره به مشاور روانشناس (درباره زمانی مشخص) مراجعه و وضعیت روحی روانی خود را بررسی کند این اهمیت روانشناسی بالینی و البته مشاوره روانشناسی و برای عموم مردم نشون میده. ممنون از نکته خوبی که بیان کردین

همیشه دوست داشتم یک روانشناس بالینی بشم اما هیچ وقت این اتفاق رخ نداد. دوست داشتم این رشته و از اول هر چند که چیزی ازش نمی دونستم. اما به هر حال الان روانشناس عمومی هستم و از کارم هم لذت میبرم

همینکه روانشناس هستین یعنی به آروی خودتون رسیدین منم دوست داشتم یک روانشناس بالینی بشم اما کلا برق خودنم اما هنوز که این همه سال از کنکور می گذره علاقه زیادی به مباحث روان شناسی دارم و در سایت هایی مثل همین ویکی روان پیگیر امور و مطالب هستم. روانشناسی بالینی هم تا حدودی مطالعه تخصصی داشتم اما بهصورت آکادمیک ورود نکردم موفق باشید نازی عزیز

موفق باشید علاقه شما به روانشانسی قابل تحسینه ممنون که در سایت روانشناسی ویکی روان حضور دارید

برای مشاوره روانشناسی باید به روانشناس بالینی مراجعه کنیم؟

شما به این موضوع توجه نکنید، بلکه بنابر مشکلتون به مشاور مربوطه مراجعه کنید. مثلا برای درمان استرس و اضطراب و … به متخصص درمان های فردی برای تربیت فرزند به متخصص کودکان و … مراجعه کنید. می توانید در بخش مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان لیستی از انواع تخصص های مشاوره را مشاهده کنید.

سلام از کجا میشه فهمید یک روانشناس چه رشته ای خونده؟ منظورم اینه که مثلا مشاور طلاق و ازدواج هم روانشناس بالینی هست یا رشته دیگه ای خونده؟

رشته روانشناسی بالینی بسیار گسترده از و زیر شاخه های زیادی و در بر میگیره به همین خاطر خیلی از متخصص هایی که مشاهده میکنید هم روانشناس بالینی هستند

رشته های روانشناسی خیلی شبیه هم هستند یعنی در مواردی خاص با هم متفاوت هستند روانشناسی بالینی هم از اون دست رشته ها هست که به نوعی مادر همه رشته های دیگه به حساب میآد رشته محبوبی هست اما پر کاربردترین شاخه روانشناسی نیست بالینی

من دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی هستم اتفاقا رشته های روانشناسی با هم فرق های بنیادی دارند مخصوصا وقتی دانشجوی ارشد هستید این مورد و بیشتر درک می کنید. مردم به اشتباه فکر می کنند همه روانشناس ها افرادی هستند که روبروی شما میشینن و حرف می زنند این افراد مشاور هستند و صرفا روانشناسان مشاوره نمی دهند روانشناسی بالینی هم معروف ترین شاخه روانشناسی هست که عموم می شناسند اما همین افراد اصلا نمی دانند رشته روانشناسی بالینی چه کار انجام می دهد و چه هدفی دارد مثلا رشته روانشناسی تربیتی با بالینی خیلی فرق داره و جامعه هدف متفاوتی هم با هم دارند یا برای نمونه روانشناسی شناختی در یک شاخه دیگر فعالیت می کند که مشترکات کمی با رشته های دیگر دارند اما هدف اصلی همه آنها کمک به وضعیت مردمه و بهبود شرایط روحی روانی این نقطه مشترک همه آنها است

در کل بازار کار روانشناسی بالینی مثل بقیه رشته های روان شناسی خوبه و بد نیست اما اینجا دیگه به تخصص، میزان تسلط بر تخصص و سطح کاریت مربوط میشه روانشناسان زیادی هستند که از تخصصشون پول خیلی زیادی در میارند در کل من از رشته روان شناسی بالینی خیلی خوشم میاد

سلام یک سوال داشتم کسی که کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی داشته باشه میتونه استاد دانشگاه بشه در شهرستان؟ تشکر

با شرایطی خاص بله

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس ایمیل:

آدرس ایمیل:

وب سایت روانشناسی ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب دانش و اطلاعات کاربردی در رشته روانشناسی برای همه مردم، اشتراک سوالات و مشکلات شخصی و دریافت پاسخ از متخصصین رشته روانشناسی میباشد. اطلاعاتی که بدون شک در زندگی همه ما کاربردی بوده و تاثیر مثبت فراوان به همراه خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید 021-22372174پشتیبانی در تلگرام info[at]wikiravan.com

روان‌شناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و در گستره وسیعی از جمعیت‌های در جستجوی درمان کاربرد دارد. (رزنیک، ۱۹۹۱).
نقش‌های شش‌گانه آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان‌درمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است (دادستان و منصور، ۱۳۶۶).

بیشترین شمار روان‌شناسان در این رشته کار می‌کنند، یعنی رشته‌ای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرم‌آفرین، اعتیاد دارویی، عقب‌ماندگی ذهنی، کشمکش‌های زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری.

روان‌شناسی بالینی می‌تواند در بیمارستان‌های روانی، دادگاه‌های کودکان یا سازمان‌های نظارت بر بزهکاران، درمانگاه‌های بهداشت روانی، مدارس، نهادهای ویژه با روان‌پزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشد.[۱]

چهار مرحله تاریخی برجسته برای روانشناسی بالینی در جهان وجود دارد:

بعد از کسب مدرک دانشگاهی روانشناسان بالینی در مراکزی همچون دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز مشابه مشغول به کار می‌شوند. معمولاً روانشناس بالینی در درمان اختلال یا بیماری روانی خاصی تبحر دارد و در آن زمینه مشغول به فعالیت می‌شود. از پیش نیازهای رشته روانشناسی بالینی می‌توان به خلاقیت و ابتکار، حس دگر دوستی و علاقه به مطالعه و تحقیق را نام برد.

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟

مصاحبه از تمام روش‌های متعددی که به منظور ارزیابی شخصیت افراد استفاده برده می‌شود، اهمیت بیش تری دارد؛ زیرا به وسیلهٔ آن می‌توان به مطالبی دست یافت که از هیچ روش دیگری به دست نمی‌آید؛ و از آنجا که در مصاحبه به هیچ نوع وسیلهٔ خاصی نیاز نیست، از این‌رو این روش همیشه و به آسانی در دسترس روان شناسان است. آنچه در مصاحبه به دست می‌آید، هنگامی اهمیت می‌یابد که تفسیر شود. در تفسیر می‌توان متوجه اشتباهات قابل ملاحظهٔ مصا حبه‌کننده شد. البته در این مرحله ممکن است روان شناسان به علل گوناگونی مانند تعصبات شخصی، تئوری‌های نادرست و گرایش‌های مختلف عاطفی، در تعبیر نتایج مصاحبه، راه اشتباه را بپیماید. روان‌شناس نه تنها به مطالبی که مصاحبه‌شونده بیان می‌کند نیاز دارد، بلکه نحوهٔ ادای مطالب و واکنش‌های عاطفی که مصاحبه‌شونده از خود نشان می‌دهد و نیز رابطهٔ عاطفی و فکری که مصاحبه‌کننده با مصاحبه‌شونده دارد، مهم است و مورد مطالعه قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود که از کتاب اوتمر جهت تکمیل اطلاعات خود استفاده کنید.

در ایران از اوایل دهه ۱۳۵۰ اولین دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در بیمارستان روزبه گشایش یافت (شاملو ۱۳۷۰، ص ۲۳). از سال ۱۳۶۵ و به دنبال تعطیلی دوره فوق انستیتو روانپزشکی تهران عهده‌دار آن شد و در ۱۳۸۰ انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران در آن دایرشد. آقای دکتر نورمحمد بخشانی اولین دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی ایران در ۱۳۸۱ از انستیتو دانش‌آموخته شد (احمدرضامحمدپور، ۱۳۸۳، خبرنامه انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران ص، ۱۲- ) ایشان در حال حاضر با رتبه پروفسوری( استاد تمامی) در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اشتغال دارند و سردبیر مجله بین المللی رفتارهای پرخطر و اعتیاد( International Journal of High Risk Behaviors and Addiction ) می باشد.

روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟
روانشناسی بالینی چه رشته ای است؟
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *