روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

 
helpkade
روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون
روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

سبز رنگ آرامش و روستا،‌ رنگ درختان و چمن زار است. سبز تعادل و هارمونی را القا می کند و بعضی اوقات برای شرح طبیعت و ایجاد امید استفاده می شود.

سبز رنگی تسكين بخش و آرامش دهنده است كه به كاهش تورم و التهاب مفاصل، بافت ها و نسوج كمك مي كند. ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭﯾﺎﻓته اﻧﺪ ﮐﻪ ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ می تواند ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﮔﺮﺩﺩ. ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﯾﮏ ﺑﺮﮔﻪ ﺷﻔﺎﻑ ﺳﺒﺰ ﺭﻧﮓ ﺑﺮ ﺭﻭی ﺻﻔحه کتاب، می توانند ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺍﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﺭک ﮐﻨﻨﺪ.

رنگ سبز، پیوستگی ژرف با طبیعت دارد و به این ترتیب در ایجاد احساس یکرنگی با سایرین و طبیعت، بسیار اثر بخش است. ما وقتی به طور غریزی به دنبال این رنگ می رویم که تحت فشارهای روانی هستیم؛ سبز تیره به ما احساس راحتی، آرامش، خون سردی، کاهش فشار روحی و تعادل می دهد. سبز کمی روشن تر (با مقداری زرد) بیشتر شادی آور و نورانی است و می توانند کمی هم حس گرمی رنگ را هم منتقل کند. سبز تیره تر ثبات، امنیت و فراوانی را القا می کند. بیشتر ما را به یاد اسکناس و ثروت می اندازد! در طرح ها از رنگ سبز در زمینه یا به عنوان رنگ تاکید استفاده می شود. سبز روشن که بیشتر یادآور فصل بهار و شادابی مرتبط با این فصل است به نسبت جنگل تیره و تاریکی که یادآور ترس و اندوه است میزان انرژی بهتر و بیشتری را انتقال می دهد.

رنگ سبز یکی از رنگ های مناسب برای چشم انسان است. بیشتر تونالیته های رنگ سبز برای چشم قابل دیدن است. زیرا تشخیص گیاهان از یک دیگر یک نیاز اولیه برای انسان می باشد. سبز بیشتر برای به تصویر کشیدن عناصر سمبلیک مورد استفاده قرار می گرد و بعد از آبی دومین رنگ پر طرفدار در میان عموم افراد است. سایه های طبیعی سبز حس تازگی، طراوت، نو شدن، تعادل، آرامش، و تسکین را به افراد القا می کند.

چکیده خصوصیات رنگ سبز:1- زرد- سبز بیماری و اختلاف را القا می کند.2- سبز تیره جاه طلبی، کامیابی را القا می کند.3- سبز متمایل به آبی سلامتی و ثبات را القا می کند.4- سبز زیتونی نماد صلح و هارمونی را القا می کند.روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ سبز در دکوراسیون:

ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ ﺩﺭ ﺩﮐﻮﺭﺍﺳﻴﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺛﺮ ﺁﺭﺍﻡ ﺑﺨﺸﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻣﯽ گردد. ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﻀﺎی ﮐﺎﺭی ﺳﺒﺰ ﺭﻧﮓ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﮐﻤﺘﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﺩﺭﺩﻫﺎی ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﮔﻮﺍﺭﺵ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﺭﻧﮓ ﺳﺒﺰ، ﺭﻧﮓ ﺳﺮﺩی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺩ ﻁﺒﻴﻌﺖ ﺍﺳﺖ. رنگ سبز به دلیل ویژگی آرامش بخشی که دارد، برای اتاق خواب و سرویس‌ های بهداشتی مناسب است. سبز روشن رنگ مناسبی برای اتاق نشیمن و هال به شمار می رود. سبز تیره نیز برای آشپزخانه و اتاق ناهار خوری مناسب است، زیرا که این رنگ تاثیر خوبی بر سلامت و تغذیه دارد.

 

سبز اگر در کنار طیف بنفش و نقره ای قرار بگیرد، زیباتر خواهد بود.

رنگ سبز به علت عدم انعکاس رنگ پوست، در سالن های پوست و زیبایی و حتی بوتیک ها و فروشگاه های لباس بکار برده نمی شود. رنگی جذاب که احساس سلامت، باروری، حاصل خیزی، آرامش و صمیمیت را القا می کند. سبز نیز تا حدی مانند آبی عمل می کند، اما گرم تر و منعطف تر است. از این رنگ نیز در بیمارستان ها، مطب ها و اتاق انتظار دندانپزشکی استفاده می شود.

رنگ سبز برای فضاهای متفکرانه مانند کتابخانه یا اتاق مطالعه توصیه می شود. ولی برای فضای مطالعه و کتابخانه قدیمی خود پیشنهاد می کنیم که از سبز براق و خالص استفاده نکنید.

می توانید سبز را با رنگ های خنثی و آبی برای داشتن ظاهری دریایی و ساحلی ترکیب کنید. همچنین می ‌توانید مقداری از رنگ مکمل قرمز را با رنگ سبز ترکیب کنید. این ترکیب، رنگ شما را کمی ملایم می ‌کند و به آن پیچیدگی و عمق می ‌بخشد. به همین ترتیب می توانید رنگ سفید یا خاکستری روشن را با رنگ سبز ترکیب کنید یا آن را با برخی زردها یا آبی ها، ملایم تر کنید. تمام این نکات، راه هایی است که وقتی می خواهید به دام طراحی و دکوراسیون گرفتار نشوید می توانید برای تاثیرات مثبت روانی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی به کار ببرید.

شما همچنین می توانید با اضافه کردن مقداری رنگ آبی به سبز خود ترکیبی فوق العاده و جذابی بسازید و یا حتی کمی گلی کردن و کدر کردن آن هم می تواند در سبک مدرن بودن فضای شما موثر باشد. بنابراین در هماهنگی رنگ ها دقت داشته باشید و هر چیزی را برای همراهی با این رنگ انتخاب نکنید. رنگ سبز، هم با زرد زیبایی خیره کننده ای دارد و هم آبی و یا اینکه حتی می توانید این رنگ را را در کنار بنفش و یا هر رنگ متضادی که نمایی جذاب بسازد نیز قرار دهید.

گفتنی است، ایجاد فضای سبز با پوشش های متنوع گیاهی در طرح های معماری، علاوه بر طراوت و شادابی و تاثیرات گیاهان، با خصوصیات تعدیل کننده و تسکین بخش این رنگ به ویژگی های مثبت طرح شما می افزاید.

دانلود کتاب های سبک شناسی

دانلود پکیج تصاویر سبک شناسی

سطح دانش معماری و طراحی داخلی خود را محک بزنید با:روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

آزمون رایگان طراحی داخلی

خودتان و سبک تان را بهتر بشناسید با:

آزمون رایگان تعیین سبک

اینجا محلی برای تبلیغات شماست

آیا شما هم نیاز به مشاوره طراحی و دکوراسیون داخلی با بهترین طراحان داخلی را دارید؟!

ما در فراترز، بهترین خدمات مشاوره آنلاین طراحی و دکوراسیون داخلی را برای شما فراهم نموده ایم.

سفارش در فرامشاوره

توجه به مبحث رنگ ها در زندگی بشری، این مبحث را بسیار ضروری و با اهمیت کرده است. رنگها تا اندازه ای پیش می روند که حتی می توانند بر کیفیت، سایز و اندازه، فاصله، سختی، وزن و نیز دما و حرارت اشیا و محیط و نیز گرمای بدن انسان تاثیر شگرفی بگذارند. پس برای تصدیق و به اثبات رسانیدن این نکته یعنی شناخت صحیح و درک کاربرد هر یک از رنگ ها در زندگی، در این مقاله قصد داریم که توجه شما را به یکی از انواع رنگ های پرکاربرد جلب نماییم. روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون موضوع مورد مطالعه ما در این مقاله فراترز می باشد.

مطلب پیشنهادی: ارتباط بین رنگ، شخصیت و دکوراسیون

رنگ سبز یک رنگ فرعی و ترکیبی در چرخه رنگ ها محسوب می شود؛ که از ترکیب رنگهای اصلی زرد و آبی بوجود می آید. رنگ سبز – به همراه رنگی آبی- یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها است، زیرا ناخودآگاه رنگ طبیعت را به انسان یادآوری می کند. همچنین این دو رنگ در میان عموم بسیار پر طرفدار می باشند و چشمان انسان ها به طور طبیعی به دنبال این دو رنگ در طبیعت می باشند. به عنوان یک اصل کلی: سبز همان احساسات آبی را در بر دارد اما کمی گرم تر و انعطاف پذیرتر است. سبز دارای سایه های خنثی و طبیعی است.

مطلب پیشنهادی:  روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

سبز دارای حس تازگی، طراوت، نو شدن، طبیعت، امید، پشتکار، غرور، عزم استوار، قدرت، تعادل، هارمونی، آرامش، آسایش، خنکی، رفع خستگی، آرامش اعصاب، اعتدال، احتیاط، امنیت، هماهنگی، تسکین را به افراد القا می کند. رنگ سبز چون در طبیعت زیاد دیده می شود نشانه زندگی، جوانی، باروری، رشد، تولد، تجدید حیات، ایمنی و کامیابی است. و نیز نشان دهنده ثروت، پول، غبطه خوردن، همدردی، اجتماعی بودن، مرسوم بودن، ظرافت، پیچیدگی، سنت و عادی و گران بودن می باشد.

سبز معمولاً برای به تصویر کشیدن عناصر سمبلیک و نیز نماد مفاهیمی همچون: صلح، افتخار آفرینی، خوش شانسی، و باروری و حاصل خیزی است. در طرح ها از رنگ سبز در زمینه یا به عنوان رنگ تاکید استفاده می شود. به طور کلی سبز رنگی است که انسان را آرام می کند، درد را کاهش می دهد و احساس امنیت ایجاد می کند. رنگ سبز نشانه حرکت و به جلو روندگی است، در چراغ راهنمایی و رانندگی  می توان این معنا را یافت.

اگر سبز در کنار طیف بنفش و نقره ای قرار بگیرد، زیباتر می شود و رفاه و ثروت را جلوه می نماید. همچنین رنگ سبز را می توان با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش استفاده کرد.

سبز زیتونی: نماد صلح و هارمونی است.

سبز متمایل به آبی: نماد سلامتی و ثبات است.

سبز تیره : نماد جاه طلبی، کامیابی است.

سبز کمی روشن تر  با مقداری زرد؛ بیشتر شادی آور و نورانی است و می تواند کمی هم حس گرمی رنگ را هم منتقل کند.

سبز تیره تر ثبات، امنیت و فراوانی را القا می کند و بیشتر ما را به یاد اسکناس و ثروت می اندازد.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ تا از برترین رنگهای خنثی دکوراسیون داخلی کدام هستند؟

سبز در آمریکا به معنی ثروت است. از این رو بسیاری از شرکت های بزرگ مواد غذایی آمریکا از رنگ سبز در بسته بندی ها و بر چسب های محصولات خود استفاده می کنند. همچنین در آمریکا این رنگ به معنای ایمنی، سازگاری با محیط زیست و نشان کریسمس – همراه با قرمز- است. این در حالی است که در چین رنگ سبز دلالت بر فریب کاری و تقلب دارد. از این رو در طراحی بسته بندی هایی که راهی این کشور خواهند شد باید از این رنگ پرهیز کرد. تحقیقات انجام شده در فرانسه حاکی از آن است که رنگ سبز، رنگ مناسبی برای بسته بندی در این کشور نیست. در بعضی از کشور های گرمسیری رنگ سبز نشانه خطر است.

در مسیحیت رنگ سبز به معنای امید و شادی است. در کشور های اسلامی نیز رنگ سبز نشانه اسلام است و فرآورده هایی که در طراحی بسته بندی شان از رنگ سبز استفاده شده باشد با اقبال عمومی مواجه می شوند. همچنین در دین اسلام زیباترین رنگی که معرفی شده رنگ سبز است، که بساط بهشتیان و جامه های حریر و ابریشم آنان به رنگ سبز معرفی شده است. علاوه برآن، به روئیدن گیاهان در سطح زمین اشاره شده که دلالت بر تأثیر مفرّح و ملایم رنگ سبز می باشد. در مالزی این رنگ به معنای طول عمر است.

در فرآورده های کشاورزی و غذایی، رنگ سبز بسته بندی دلالت بر طبیعی بودن و ارگانیک بودن آن است .

مطلب پیشنهادی: شناخت فرش و نکات کاربردی چیدمان فرش در دکوراسیون داخلی خانه

رنگ سبز برای دکوراسیون داخلی به دلیل خنثی بودنش گزینه بسیار مناسبی می باشد. از آنجا که رنگ سبز نماد و حس طبیعت را به افراد یادآوری می کند، لذا رنگی است که باعث تعادل و آرامش میشود پس می توان نتیجه گرفت که برای بیشتر فضاهای خانه و هر جایی که نیاز به وجود آرامش بیشتر باشد، مناسب است.

مطلب پیشنهادی: از نحوه کاشت توت فرنگی خانگی مطلع شوید!

همچنین از رنگ سبز به عنوان رنگ چند منظوره نیز یاد می کنند، به طوریکه می توان همزمان در چند فضای خانه از آن استفاده کرد. زیرا هم می تواند گرما و حرارت را در فضا ایجاد کند و هم آرامش و سرزندگی را. مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس های بهداشتی.

مطلب پیشنهادی: ۱۳ نوع از محبوب ترین انواع گیاهان آپارتمانی زینتی

سبز کمرنگ برای اتاق خواب و نشیمن و نیز سرویس بهداشتی مناسب است و ترکیب های پر رنگ تر برای آشپزخانه و غذاخوری نیز موثر است. این رنگ در ارتباط با غذا و سلامتی هم می باشد.

مطلب پیشنهادی: ۲۱ فضای غذاخوری زیبا با میز و صندلی کم نظیر

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

اصولا سبز برای محیط کار و زندگی مناسب است و اثر مفرّح و ملایمی دارد که تماس مداوم با آن برای انسان مشکلی بوجود نمی آورد. به طور کل در مراکز درمانی و بهداشتی و همچنین در اتاق عمل نیز بدلیل ویژگی پاکیزگی رنگ سبز، از این رنگ استفاده می شود. اما باید توجه داشت که رنگ سبز به علت عدم انعکاس رنگ پوست، در سالنهای پوست و زیبایی و حتی بوتیکها و فروشگاههای لباس بکار برده نمی شود.

مطلب پیشنهادی: ایده های مدرن طراحی دفتر کار و اتاق کار خانگی

اگر می خواهید حس طبیعت را به فضای زندگی خود بیفزایید، این رنگ را فراموش نکنید. رنگ آمیزی سبز دیوارها، استفاده از مبلمان و اکسسوری و متعلقات سبز رنگ، قراردهی گلدان و گیاهان سبز رنگ، باغچه های زینتی و سبزی کوچک بطوریکه باعث دعوت طبیعت زنده به داخل فضا می شود، همه از مواردی هستند که به سبزینگی فضا کمک می کنند.

مطلب پیشنهادی: ۱۵ باغچه خانگی برای فضاهای داخلی

ویژگی:  رنگ سبز رنگ طبیعت، آرامش، رشد، سرزندگی و نشاط است. هم چنین رنگ تعادل، هماهنگی و عدالت نیز است.

کاربرد:  چون رنگ سبز، رنگ متعادل و هماهنگی است؛ می توان از این رنگ در اکثر فضاهای محل زندگی و کاری استفاده کرد و همچنین آن را با رنگ های دیگر نیز ترکیب کرد. برای اتاق خواب، سرویس بهداشتی و فضای نشمین مناسب است.

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی رستوران سوشی به سبک استوایی

مطلب پیشنهادی: ۱۵ ایده جذاب برای بالکن های کوچک

شما در مورد این رنگ یعنی روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون و ویژگی های آن، چطور فکر می کنید؟ آیا از این رنگ در فضاهای خود استفاده کرده اید؟ آیا به کسی این رنگ را توصیه می کنید؟ ازتجربه شخصی خود برای ما و دیگر کاربران فراترز بنویسید. ما در وبسایت فراترز خوشحال می شویم که از نظراتتان مطلع شویم. اگر این مطلب برایتان خوشایند بود، لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

منبع: فراترز با کمک از کتاب معماری، رنگ و انسان – مقاله بررسی تاثیر روانی رنگ بر دکوراسیون داخلی

منبع تصاویر: pinterest

اینجا محلی برای تبلیغات شماست

 

سایت فراترز به ارائه خدمات در زمینه معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و نیز مشاغل وابسته به آن می پردازد که قصد دارد فراتر از حد معمول و انتظارات مخاطبان خود، قدم هایی را در راستای یک زندگی ایده آل بر دارد.

 


طراحی سایت و
توسعه توسط
وب شهر

مجله مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد [اینفوگرافیک]

ترفندهای اتاق خواب کوچک برای استفاده بهینه از فضای کم

کوسن مبل خلاقانه با شال و روسری در عرض چند ثانیه! + ویدئو

نکات مهم برای خرید لوستر را می دانید؟ بررسی 7 نکته مهم برای خرید لوستر روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

50 مدل مبل لوکس و منحصر به فرد برای خانه های لوکس ایرانی

رنگ سبز، یکی از رنگ‌های شاد ذر خانه و در عین حال آرامش‌بخش می‌باشد. استفاده از این رنگ در دکوراسیون منزل، علاوه بر اینکه به زیبایی چیدمان شما کمک می‌کند سبب ایجاد فضایی خاص و آرام می‌شود.‌ اگر در فکر تغییر رنگ دکوراسیون منزل خود هستید اما در انتخاب رنگ مورد نظر خود مردد می‌باشید رنگ سبز، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. برای داشتن یک دکوراسیون با رنگ سبز با مجله مبلمان و دکوراسیون توکامگ همراه باشید.

شرکت پانتون در سال ۲۰۱۳ طی یک نظرسنجی، نظر اغلب مردم جهان را درباره رنگ محبوبشان جویا شد و براساس نتایج بدست آمده از این نظرسنجی، رنگ سبز به عنوان رنگ مورد علاقه اکثریت مردم جهان معرفی شد. سرانجام در سال ۲۰۱۷ شرکت پانتون این رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد. رنگ سبز، در ذهن هرکسی تداعی‌کننده فصل بهار است. به همین جهت برخی، برای داشتن یک دکوراسیون با رنگ سبز سعی می‌کنند از گیاهان متنوع آپارتمانی استفاده کنند.

رنگ سبز، جزء رنگ‌های ثانویه است که از ترکیب دو رنگ اصلی، آبی و زرد به دست می‌آید. سبز، در چرخه رنگ‌ها، جزء رنگ‌های سرد و خثی قرار دارد. شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که رنگ سبز، در دین اسلام اهمیت خاصی دارد و گران‌بها‌ترین نشانه این رنگ مسجد پیامبر اکرم است به همین دلیل در سراسر جهان، رنگ سبز تیره، با عنوان Islamic green (و در برخی مواقع در کشور ما با عنوان سبز سیدی) شناخته می‌شود.

استفاده از رنگ سبز، در دکوراسیون منزل محاسن زیادی دارد که ما در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. رنگ سبز، طیف وسیعی از رنگ‌ها را در برمی‌گیرد.

۲. این رنگ، به سبک خاصی اختصاص ندارد و شما می‌توانید منزلتان را به سبک دلخواه خود چیدمان کنید.

۳. رنگ سبز، با هر رنگی ترکیب می‌شود. از این رو برای انتخاب ست رنگ مشکلی نخواهید داشت.

در این قسمت از مطلب دکوراسیون خانه با رنگ سبز قصد داریم به تاثیرات باور نکردنی این رنگ بر رفتار افراد بپردازیم.

۱. رنگ سبز، به بهبود التهابات مفاصل کمک می‌کند.

۲. سرعت مطالعه را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد و از این رو یک رنگ مناسب برای اتاق مطالعه محسوب می‌شود.

۳. استفاده از این رنگ، برای اشخاصی که دچار افسردگی یا استرس‌های روزانه هستند توصیه می‌شود.

۴. رنگ سبز، حس توازن و تناسب را در ذهن انسان تداعی می‌کند.

۵. هریک از تناژهای رنگ سبز، احساسات خاصی را در انسان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال سبز تیره، حس جاه‌طلبی را در انسان به وجود می‌آورد. سبز زیتونی حس امنیت و آرامش را به فرد القا می‌کند. سبز روشن نیز، تداعی کننده حس هیجان است.

۶. کارشناسان علم روانشناسی بر این باورند که استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون منزل، در بهبود روابط اجتماعی افراد خجالتی نیز موثر می‌باشد.

نخستین مکانی که افراد پس از ورود به منزل شما با آن مواجه می‌شوند اتاق نشیمن می‌باشد. همین یک جمله کافی است تا به نحوه چیدمان این اتاق توجه ویژه‌ای شود. امروزه ترویج زندگی آپارتمانی، سبب شده تا اغلب مردم از طبیعت فاصله بگیرند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید لحظاتی را دور از هیاهوی زندگی شهری سپری کنید این است که در فضا‌های آفتابگیر اتاق نشیمن، از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید تا رنگ سبز اتاق نشیمن خود را بیشتر کنید.

استفاده از اشیاء سبز رنگ مانند مبلمان، فرش یا دکور‌های سبز رنگ، راه‌حل دیگری برای داشتن خانه ای با دکوراسیون سبز رنگ است.

رنگ سبز در آشپزخانه، فضایی پر جنب و جوش را به وجود می‌آورد. ساده‌ترین راه برای داشتن یک آشپزخانه سبز، استفاده از کابینت‌های سبز رنگ است که البته می‌توانید از گیاهان آپارتمانی سبز رنگ نیز برای این کار استفاده کنید.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید راه‌حل دیگری که در این آشپزخانه به کار گرفته شده است استفاده از یک فرش سبز در کنار گیاهان آپارتمانی می‌باشد.

اگر امکان تغییر کابینت یا فرش آشپزخانه را ندارید می‌توانید رنگ صندلی‌ها یا میز ناهار‌خوری را تغییر دهید. با استفاده از برچسب‌های سبز رنگ برای درب کابینت‌ها، گاز، یخچال یا هود نیز می‌توانید با صرف کمترین هزینه، یک دکوراسیون با رنگ سبز در آشپزخانه داشته باشید. استفاده از رنگ سبز برای سقف نیز جزء ایده‌های خاص است و طبیعتا اشخاص، با سلایق خاص نیز از آن استقبال می‌کنند. برای اجرای این ایده می‌توانید از رنگ‌های متفاوت و تیره و روشن استفاده کنید به عنوان مثال از رنگ سبز روشن برای سقف و سبز تیره‌تر برای فضای داخلی یا بالعکس استفاده کنید.

استفاده از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار نیز راه دیگری برای زیباتر کردن فضای آشپز‌خانه است.

اگر قصد استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی را ندارید می‌توانید از این رنگ به عنوان رنگ لهجه استفاده کنید. به عنوان مثال رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی و سبز را به عنوان رنگ لهجه انتخاب کنید. منظور از رنگ لهجه (accent) در اینجا همان رنگ ثانویه یا دوم در دکوراسیون خانه است.روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

اگر دچار ضعف اعصاب یا فشار‌های روحی هستید و یا بیشتر زمان خود را در اتاق خواب سپری می‌کنید بهتر است از رنگ سبز برای دیوار‌ها استفاده کنید. به کاربردن رنگ سبز برای دیوار‌ها جلوه‌ی زیبا و درخشانی به اتاق خواب شما می‌دهد. با استفاده از این رنگ در اتاق خوابتان می‌توانید تاثیر آن بر رفتار افراد را از نزدیک ببینید.

همانطورکه پیش‌تر گفته شد رنگ سبز، در خلاقیت، کاهش استرس و سرعت مطالعه کودکان تاثیر بسزایی دارد.  و با توجه اینکه رنگ سبز به جنسیت خاصی اختصاص ندارد، بهترین رنگی که می‌توانید برای اتاق کودک خود در نظر بگیرید رنگ سبز است.

برای زیبایی بیشتر اتاق کودک، می‌توانید برای دیوار‌ها از رنگ سبز در حالت تینت (Tint) (رنگ تینت از ترکیب رنگ‌ اصلی و کمی سفید به دست می‌آید) و برای تخت‌ها و دکور از رنگ سبز روشن استفاده کنید.

با کمی جستجو درباره رنگ‌های پرطرفدار، برای اتاق خواب زوج‌های جوان به ۱۰ رنگ خواهید رسید. یکی از این رنگ‌ها، سبز است. استفاده از تناژ‌های سبز کم رنگ در اتاق خواب فضای شادی را در اتاق شما به وجود می‌آورد. اما درصورتی از رنگ سبز تیره استفاده کنید که در اتاق خوابتان مشکل کمبود فضا ندارید.

برای پاسخ به این سوال که چه رنگ‌هایی باهم ست می‌شوند؟ باید به اصول هارمونی رنگ و چرخه رنگ مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین ترکیب‌ها، روش‌های متفاوتی وجود دارد ما در اینجا قصد داریم براساس این روش‌ها، بهترین ست‌‌های رنگ سبز را به شما معرفی کنیم. همانطور که پیشتر گفته شد رنگ سبز در زمره رنگ‌های سرد قرار می‌گیرد از همین رو بهترین رنگ‌ برای ست کردن با آن، رنگ‌های سرد هستند. استفاده از رنگ‌های سرد سبب می‌شود فضای منزل شما بزرگتر به نظر برسد.

یکی از بهترین ترکیباتی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ست رنگ‌های آبی و سبز است. برای انتخاب این ست رنگ، می‌توان به سه دلیل اشاره کرد:

اولین روش برای داشتن ست رنگ سبز، استفاده از رنگ‌های مشابه است. براساس اصول هارمونی رنگ‌ها، رنگ‌هایی که در چرخه رنگ، در کنارهم قرار می‌گیرند رنگ‌های مشابه نامیده می‌شوند. در این چرخه، در کنار رنگ سبز، رنگ آبی قرار دارد.

به لحاظ روانشناسی نیز با توجه به تاثیر آرامبخشی که ترکیب این دو رنگ، بر رفتار انسان دارد می‌تواند فضایی آرام و دلنشین را در ذهن تداعی کند. با نگاهی به طبیعت نیز خواهید دید که این دو رنگ در بسیاری از مناظر طبیعی از جمله جنگل و آسمان نیز در کنارهم قرار گرفته‌اند. در مجموع می‌توان گفت بهترین ترکیب رنگی که می‌توان برای ست کردن با رنگ سبز، انتخاب کرد رنگ آبی می‌باشد. بهترین مکانی که شما می‌توانید از این رنگ استفاده کنید اتاق خواب کودکان است.

با توجه به تعریف ارائه شده درباره رنگ‌های مشابه، رنگ دیگری که در چرخه رنگ، در کنار رنگ سبز قرار می‌گیرد رنگ زرد می‌باشد. این ترکیب، در سال‌های اخیر طرفداران خاص خود را پیدا کرده است و دلیل این مسئله این است که در گذشته اغلب مردم بر این باور بودند که رنگ زرد، نماد تنفر می‌باشد در حالی که برخلاف این باور غلط، رنگ زرد، تقویت‌کننده حس اعتماد به نفس، خلاقیت، خوش‌بینی و صمیمت و یک‌ دلی است.

از آنجا که رنگ سفید جزء رنگ‌های خنثی محسوب می‌شود امکان ست شدن، با همه رنگ‌ها از جمله رنگ سبز را دارد. اگر قصد ندارید از رنگ‌های خاص برای دیوار‌ها استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از مبلمان یا تزئینات سبز، جلوه زیبایی به منزل خود بدهید.

ترکیب‌ دیگری که می‌توانید برای اتاق نشیمن در نظر بگیرید استفاده از رنگ‌ سبز زیتونی و رنگ های ست آن برای دیوار‌ها و مبلمان سفید است.

دومین روشی که می‌توانید برای داشتن دکوراسیون با رنگ سبز به کار بگیرید استفاده از تناژ‌های مختلف رنگ سبز است. به عنوان مثال ترکیب رنگ‌‌های سبز روشن، سبز چمنی و سبز فسفری انتخاب‌های مناسبی می‌باشد.

سومین روش‌ برای ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر استفاده از رنگ‌های مکمل است. در چرخه رنگ، دو رنگ سبز و قرمز در مقابل یکدیگر قرار دارند. کنتراست موجود بین این دو رنگ، علاوه بر اینکه زیبایی اتاق را دو چندان می‌کند سبب می‌شود تا اشیاء مورد علاقه شما بیشتر به چشم بیاید.

با توجه به دایره رنگ‌ها، و موقعیت رنگ سبز در آن، می‌توان گفت که رنگ قهوه‌ای نیز رنگ مکمل سبز محسوب می‌شود. مناسب‌ترین مکان، برای استفاده از این ست رنگ، اتاق بزرگسالان است.

چهارمین روش برای ست کردن رنگ‌ها با رنگ سبز، استفاده از رنگ‌های مکمل و مشابه، در کنار هم می‌باشد. به عنوان مثال رنگ‌های سبز و زرد، دو رنگ مشابه هستند و به عنوان رنگ مکمل از رنگ بنفش استفاده کنید.

پنجمین ترکیب رنگی که می‌توانید، برای ست کردن با رنگ سبز، استفاده کنید رنگ‌هایی هستند که در دایره رنگ با فاصله یکسان از هم قرار گرفته‌اند، با بررسی موقعیت رنگ سبز در این دایره، به دو رنگ‌ نارنجی و ارغوانی می‌رسید. تضاد موجود بین این رنگ‌ها، فضایی خاص را در منزل شما به وجود می‌آورد.

همانطورکه مشاهده می‌کنید رنگ سبز امکان ترکیب با تمامی رنگ‌ها را دارد و تنها باید به این نکته توجه شود که هریک از رنگ‌ها در جای مناسب استفاده شود. امیدواریم مطالعه این مطلب با عنوان دکوراسیون با رنگ سبز توانسته باشیم کمکی هرچند کوچک، برای چیدمان صحیح رنگ سبز به شما کرده باشیم. نظر شما در مورد استفاده از رنگ سبز در خانه چیست؟ چه پیشنهادهایی برای این کار دارید و چه از رنگ‌هایی به عنوان ست رنگ سبز در منزل خود استفاده می‌کنید؟ منتظر نظرات شما عزیزان و همراهان همیشگی توکامگ هستیم.

به این مطلب امتیاز بدهید: (19 رای, امتیاز: 4٫63 از 5)
Loading…

فارغ التحصیل حقوق هستم. علاقمند به نوشتن! امیدوارم مطالعه نوشته های من به هرچه بهتر و گرمتر شدن منازلتون کمک کنه!

مطلب قبلی

10 حیاط خلوت زیبا و رویایی با دکوراسیون دنج و آرامش بخش

مطلب بعدی

روشن نشان دادن خانه تنها با 10 ترفند بدون هزینه اضافی

آشپزخانه با رنگ سبز و چند ایده‌ خلاقانه برای طراحی دکوراسیون سبز آشپزخانه

چگونه از رنگ سبز در اتاق خواب خود استفاده کنید؟

اتاق نشیمن سبز رنگ و رنگ های ست آن در دکوراسیون

ست رنگ سبز در خانه و نکاتی برای استفاده از سبز در منزل

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای انکه دفعات بعذی اطلاعات خود را وارد نکنید. اجازه استفاده از کوکی را میدهید؟

خوش آمدید، به حساب کاربری خود وارد شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

رمز عبور برایتان ایمیل شد.

رنگ سبز دارای آرامشی از جنس طبیعت است، آرامشی که به واسطه استفاده از این رنگ فوق العاده تمام قسمت های مختلف خانه را در بر خواهد گرفت. سبز دارای گستره رنگ بسیار زیادی از جمله سبز متمایل به طوسی، سبز زیتونی، سبز متمایل به زرد، سبز یشمی و … می باشد، که برای هر سلیقه ای یک تناژ رنگی بخصوصی در بر دارد. طبق مطالعات انجام شده رنگ سبز پس از رنگ آبی محبوبترین رنگ بین افراد می باشد، و به دلیل اینکه در طبیعت این رنگ بیش از رنگ های دیگر وجود دارد، چشم انسان قدرت تشخیص رنگ سبز را بیش از دیگر رنگها دارد.

در برخی از فرهنگ های آسیایی رنگ سبز نماد بیماری است، و برای از بین بردن حالات بیمارگونه در این رنگ، از رنگ های تناژ قرمز در کنار آن بکار می برند. در برخی از فرهنگ های سرخ پوستی آمریکا رنگ وفاداری بوده، و در بین مردم این قبیله دارای جایگاه خاصی می باشد. هندو ها نیز از رنگ سبز زمردی برای نقطه انرژی و رها شدن آزادانه عشق از دورن افراد بهره می گیرند.

به گفته روانشناسان و کارشناسان رنگ، تناژ رنگی سبز حتی اندک، باعث می شود پردازش های ذهنی برای انجام کارهای خلاقانه شروع به کار کرده و در نتیجه انسان حتی با دیدن کمترین مقدار از این رنگ زیبا هم در فعالیت های نوآورانه خلاق عمل کند. بنابراین پیشنهاد می شود اگر می خواهید در محیطی کار کنید که نیاز به خلاقیت بیش از پیش دارید، حتما مقداری از رنگ سبز را در آن محیط بکار ببرید؛ به طور مثال اتاق کار و یا آشپزخانه به شدت محیط هایی هستند که رنگ سبز برایشان مناسب می باشد.روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ سبز به دلیل داشتن انرژی بالا و آرامشی بی نظیر برای اتاق های مطالعه بسیار مناسب می باشد، برای این کار می توانید کتابخانه را به رنگ سبز تغییر دهید و یا از کاناپه ای سبز رنگ در اتاق مطالعه خود بهره بگیرید، و در هنگام مطالعه آرامشی بی نظیر را تجربه کنید.

توجه کنید همیشه به صورت غالب از یک رنگ در دکوراسیون استفاده نکنید؛ از ترکیب های رنگی متفاوت برای دکوراسیون بهره بگیرید، رنگ سبز در مرکز چرخه رنگی قرار گرفته و از سردی بیش از حد آبی و گرمی بیش از حد زرد می کاهد، به همین منظور این رنگ را متوازن کننده دیگر رنگها می خوانند، از این رنگ زیبا در کنار دیگر رنگها و بخصوص رنگ سفید در فضای حمام خود بهره بگیرید، و به واسطه آن آرامش و زیبایی بسیار زیادی را به فضای خود بدهید.

نیازی نیست حتما از رنگ سبز برای کل دیوارها استفاده کنید، و یا کل مبلمان خانه خود را سبز انتخاب کنید؛ تکه وسایل سبز رنگ نیز می تواند طراوت و زیبایی را به خانه شما ببخشد، اگر در منزل خود پنجره های بلند و رو به سبزی بیرون از خانه دارید، در آن قسمت از خانه از رنگ سبز بهره ببرید و به این واسطه پیوندی جالب بین محیط داخل خانه و بیرون از آن ایجاد کنید.

رنگ سبز دارای آرامشی از جنس طبیعت است، آرامشی که به واسطه استفاده از این رنگ فوق العاده تمام قسمت های مختلف خانه را در بر خواهد گرفت. سبز دارای گستره رنگ بسیار زیادی از جمله سبز متمایل به طوسی، سبز زیتونی، سبز متمایل به زرد، سبز یشمی و … می باشد، که برای هر سلیقه ای یک تناژ رنگی بخصوصی در بر دارد. طبق مطالعات انجام شده رنگ سبز پس از رنگ آبی محبوبترین رنگ بین افراد می باشد، و به دلیل اینکه در طبیعت این رنگ بیش از رنگ های دیگر وجود دارد، چشم انسان قدرت تشخیص رنگ سبز را بیش از دیگر رنگها دارد.

در برخی از فرهنگ های آسیایی رنگ سبز نماد بیماری است، و برای از بین بردن حالات بیمارگونه در این رنگ، از رنگ های تناژ قرمز در کنار آن بکار می برند. در برخی از فرهنگ های سرخ پوستی آمریکا رنگ وفاداری بوده، و در بین مردم این قبیله دارای جایگاه خاصی می باشد. هندو ها نیز از رنگ سبز زمردی برای نقطه انرژی و رها شدن آزادانه عشق از دورن افراد بهره می گیرند.

به گفته روانشناسان و کارشناسان رنگ، تناژ رنگی سبز حتی اندک، باعث می شود پردازش های ذهنی برای انجام کارهای خلاقانه شروع به کار کرده و در نتیجه انسان حتی با دیدن کمترین مقدار از این رنگ زیبا هم در فعالیت های نوآورانه خلاق عمل کند. بنابراین پیشنهاد می شود اگر می خواهید در محیطی کار کنید که نیاز به خلاقیت بیش از پیش دارید، حتما مقداری از رنگ سبز را در آن محیط بکار ببرید؛ به طور مثال اتاق کار و یا آشپزخانه به شدت محیط هایی هستند که رنگ سبز برایشان مناسب می باشد.

رنگ سبز به دلیل داشتن انرژی بالا و آرامشی بی نظیر برای اتاق های مطالعه بسیار مناسب می باشد، برای این کار می توانید کتابخانه را به رنگ سبز تغییر دهید و یا از کاناپه ای سبز رنگ در اتاق مطالعه خود بهره بگیرید، و در هنگام مطالعه آرامشی بی نظیر را تجربه کنید.


توجه کنید همیشه به صورت غالب از یک رنگ در دکوراسیون استفاده نکنید؛ از ترکیب های رنگی متفاوت برای دکوراسیون بهره بگیرید، رنگ سبز در مرکز چرخه رنگی قرار گرفته و از سردی بیش از حد آبی و گرمی بیش از حد زرد می کاهد، به همین منظور این رنگ را متوازن کننده دیگر رنگها می خوانند، از این رنگ زیبا در کنار دیگر رنگها و بخصوص رنگ سفید در فضای حمام خود بهره بگیرید، و به واسطه آن آرامش و زیبایی بسیار زیادی را به فضای خود بدهید.


نیازی نیست حتما از رنگ سبز برای کل دیوارها استفاده کنید، و یا کل مبلمان خانه خود را سبز انتخاب کنید؛ تکه وسایل سبز رنگ نیز می تواند طراوت و زیبایی را به خانه شما ببخشد، اگر در منزل خود پنجره های بلند و رو به سبزی بیرون از خانه دارید، در آن قسمت از خانه از رنگ سبز بهره ببرید و به این واسطه پیوندی جالب بین محیط داخل خانه و بیرون از آن ایجاد کنید.

در خانه همه ما وسایلی وجود دارند که شاید سال‌های سال است از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، قطعاً در انباری خانه شما نیز وسایلی هستند که دیگر به فکر دور انداختن آن‌ها هستید. یکی از وسایلی که پس از چند سال خاک خوردن در انباری می‌توان به‌جای دور انداختنشان از…

تأثیری که یک پرده بر دکوراسیون داخلی دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. پنجره‌ها درواقع چشم‌های یک‌خانه بشمار می‌روند، انتخاب صحیح یک پرده بارنگی مناسب می‌تواند زیبایی بسیار زیادی را به فضای داخلی شما بدهد. همواره برای بسیاری از افراد هماهنگ کردن رنگ بین…

همیشه طراحی دکوراسیون یک‌خانه منتهی به خرید وسایل جدید، تعویض مبلمان و هزینه‌های زیاد نیست در بسیاری از موارد با استفاده از وسایلی ساده که در گوشه و کنار خانه‌دارید و سال‌های سال به آن‌ها حتی نگاهی هم نمی‌اندازید می‌توانید یک تغییر محسوس در فضای…

کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به شرکت آوای اسکانو نوین شرق می باشد

رنگ سبز همیشه نشانه حیات، شادابی و سرسبزی بوده و هست. استفاده از زنگ سبز در دکوراسیون داخلی می تواند این حس را در زندگی روزمره ما نیز یاد آور شود و موجب سلامت روح و روان ما گردد. رنگ سبز دارای طیف متنوع و جذابی است. از آنجایی که انسان همیشه دوستدار طبیعت بوده علاقه خاصی نیز به رنگ سبز دارد ما در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع طیف رنگ سبز پرداخته و به شما آموزش دهیم که چگونه از رنگ سبز در دکوراسیون داخلی استفاده نمایید.

 

روانشناسی رنگ سبز

سبز رنگ زندگی، سلامتی و رشد است که در تمام طبیعت یافت می‌شود. سبز رنگی است که موجب احساس تازگی و آرامش می‌شود. این عقیده وجود دارد که مشاهده رنگ سبز برای سلامت قلب مفید است، همچنین موجب می‌شود که آرام‌تر و عمیق‌تر نفس بکشید. همانگونه که گفته شد سبز با یادآوری طبیعت، احساس آسودگی و آرامش القا می‌کند. اما رنگ سبز زیتونی از نظر روانشناسی موجب بروز افکار منفی و مرگ می‌شود و ممکن است برای سلامت روانی مضر باشد. در مجموع در روانشناسی رنگ ها، رنگ سبز موجب بروز این احساسات در افراد می‌شود: امنیت هارمونی پایداری قابلیت اطمینان تعادل با توجه به روانشناسی رنگ سبز، از سایه‌های مختلف طیف سبز برای ایجاد فضا‌های آرامش بخش، در منازل و مراکز پزشکی استفاده می‌شود. سبز نیز مانند آبی تاثیر تسکین دهندگی دارد و به همین دلیل اغلب به عنوان گزینه اصلی برای طراحی داخلی استفاده می‌شود.

 

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

طیف رنگ سبز

سبز رنگ زندگی است. شاید بتوان گفت آشناترین رنگ به چشم انسان رنگ سبز است. کافی است نگاهی به اطراف خود بیاندازید، حتما آن را خواهید یافت. طیف رنگی سبز، متنوع و جذاب است. از لیمویی تا زیتونی، از سبز زمردی تا سبز پسته ای.

 

پالت رنگی سبز در دکوراسیون

همنشینی رنگ‌ها در کنار هم، با تکیه بر دانش رنگ شناسی و الهام از طبیعت، تصاویر زیبا و چشم نوازی را ایجاد می‌کند. نکته مهم در این میان حفظ تعادل است. برای آشنایی بیشتر، برخی از پالت‌های رنگی رایج (با غلبه رنگ سبز) را برایتان آورده ایم.

پالت رنگی سبز – طوسی

 

پالت رنگی سبز – کرم – طوسی

 

پالت رنگی سبز – قهوه ای- صورتی

 

پالت رنگی سبز – خردلی – صورتی

 

پالت رنگی سبز – سفید

 

پالت رنگی سبز – زرد – قهوه ای

 

پالت رنگی سبز – سفید – برنزی

 

سبز – طوسی – قهوه ای

 

پالت رنگی سبز – طوسی – طلایی

 

پالت رنگی سبز – مشکی – طلایی

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

 

پالت رنگی سبز – آبی – طوسی

 

پالت رنگی سبز – طوسی – خردلی

 

پالت رنگی سبز – خردلی – صورتی

 

مکان‌های مناسب برای استفاده از رنگ سبز

از رنگ سبز می‌توانید در اتاق‌های مختلف خانه استفاده کنید. برای داشتن چیدمانی کلاسیک یا مدرن، گزینه‌های متنوعی با رنگ سبز خواهید داشت. استفاده از گیاهان سبز را فراموش نکنید. آن‌ها طراوات و شادابی را خانه شما می‌آورند.

 

اتاق نشیمن مجلل با پرده های زیبای سبز رنگ

 

اتاق خوابی آرامش بخش با ترکیب سبز و سفید و گلدان های زیبا

 

گوشه ای دنج و سبز برای اوقات فراغت

 

آشپزخانه ای کلاسیک چوبی با کابینت های سبز رنگ

 

آشپزخانه ای مدرن با ترکیب سبز، سفید و نقره ای

 

سرویس بهداشتی دلپذیر با رنگ سبز و حضور گیاهان زنده

 

رنگ‌های مکمل سبز در دکوراسیون

طراحان رنگ سبز را رنگی انعطاف پذیر می‌دانند. می‌توان از سبز برای رنگ آمیزی سقف یا دیوار‌ها استفاده کرد، یا آن را در پارچه ها، مبلمان و وسایل تزئینی به کار برد. در واقع اصلی‌ترین مزیت سبز سازگاری آن با دیگر رنگ‌ها است. استفاده از رنگ‌های مکمل سبز در دکوراسیون، هارمونی زیبایی خلق می‌کند که محیط خانه را دلپذیر می‌کند.

۱. سبز + سفید

ترکیب رنگ سفید با رنگ سبز، احساس سبکی ایجاد می‌کند. پالت رنگ سفید و سبز برای هر اتاقی مناسب است: اتاق نشیمن، اتاق کودک، آشپزخانه یا حمام. استفاده از رنگ سفید در فضای کوچک باعث می‌شود تا از نظر بصری بزرگتر جلوه کند. همچنین در سالن‌های بزرگ احساس رهایی و گردش هوا ایجاد می‌کند. ترکیبی از دیوار‌های سفید با مبلمان سبز در آشپزخانه یا کابینت‌های سفید در زمینه دیوار‌های سبز روشن تعادل زیبایی ایجاد می‌کند. همین اصل را می‌توانید در دکوراسیون اتاق کودک نیز به کار ببرید.

 

۲. سبز + قهوه‌ای

ترکیب سبز با قهوه‌ای در سبک کلاسیک و مدرن معمول و متعارف است. همنشینی طبیعی این دو رنگ در ساقه و شاخ و برگ درختان، برای چشم انسان آرامش بخش و چشم نواز است، بنابراین اغلب در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از مبلمان چوبی، پرده‌ها و دیگر عناصر قهوه‌ای در زمینه دیوار‌های سبز کاملاً بجا و متناسب است. ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای و سبز به ویژه برای اتاق نشیمن و اتاق خواب در سبک کلاسیک و آشپزخانه در سبک مدرن بسیار محبوب است. در سبک کلاسیک پالت‌های رنگی تیره‌تر، در سبک مدرن پالت‌های روشن‌تر ترجیح داده می‌شوند.

 

۳. سبز + آبی

رنگ آبی کاملاً با سبز مطابقت دارد، همانگونه که حضور آب در میان سبزی گیاهان در طبیعت زیبا و چشم نواز است. طراحان مدرن از ترکیب آبی و سبز برای اتاق کودک، حمام و آشپزخانه استفاده می‌کنند. برای مثال مبلمان آبی در زمینه دیوار‌های سبز ترکیب متعادلی می‌دهد. استفاده از آبی روشن و سبز احساس سبکی به فضا می‌دهد. این ترکیب اتاق را بزرگ، دنج و مدرن نشان می‌دهد. همچنین استفاده از پرده‌های آبی روشن و سبز، لوازم تزیینی و منسوجات اتاق خواب به این رنگ، فضای مثبتی ایجاد می‌کند. مزیت این پالت رنگی این است که با گذشت زمان از مد نمی‌افتد.

 

۴. سبز + طوسی

به کار بردن ترکیب رنگ‌های خاکستری و سبز در اتاق خواب بسیار زیباست. این رنگ بندی از نگاه طراحان ظریف و مدرن است. پالت رنگی سبز و خاکستری در فضای داخلی اماکن اداری و مراکز تجاری نیز طرفداران خود را دارد. همچنین می‌توانید از این ترکیب رنگی در کابینت‌های آشپزخانه استفاده کنید. پالت محبوب در این میان ترکیبی از دیوار‌های سبز کم رنگ با مبل‌های چرمی خاکستری و پرده‌های هماهنگ با مبلمان و دیوار‌هاست. چنین فضایی برای اتاق نشیمن و لابی بسیار مناسب است.

 

۵. سبز + زرد یا نارنجی‌

می‌توانید از رنگ زرد در پس زمینه سبز، به شکل نقاط روشن در دکوراسیون استفاده کنید. در این چیدمان بایستی از تعداد محدودی عناصر زرد رنگ استفاده کنید تا فضای اتاق را زنده کنند، اما زمینه سبز را کاملا نپوشانند. ترکیب رنگ‌های زرد و سبز در فضای داخلی، تلالو نور خورشید در میان شاخ و برگ درختان را یادآوری می‌کند. بدین منظور می‌توانید از کاشی‌های تزیینی زرد رنگ در آشپزخانه، لوستر یا آباژور زرد در اتاق خواب یا کوسن‌های زرد در اتاق نشیمن استفاده کنید. اگر از زرد به عنوان رنگ دیوار استفاده می‌کنید، باید تعداد زیادی عناصر سبز رنگ، مانند پرده، فرش، مبلمان یا لوازم تزیینی بکار ببرید تا چیدمان متعادلی داشته باشید. برای استفاده از پالت سبز و نارنجی نیز از همین اصول استفاده می‌کنند.

تنها یک نکته کلیدی وجود دارد: از عناصر با رنگ‌های خیلی روشن و آفتابی به تعداد محدود استفاده کنید.

 

 

۶. سبز + سرخ

ترکیب برگ‌های سبز و گل‌های رز یک هارمونی دلپذیر تابستانی است، مانند یک دسته گل. استفاده از این پالت رنگی فضایی شاداب و مثبت به وجود می‌آورد. چیدمان مبلمان با پارچه‌های گلدار در پس زمینه سبز رنگ یک انتخاب چشم نواز است. پرده‌های گلدار و گلدان‌های زیبا با گل‌های سرخ نیز زیبایی فضا را دوچندان می‌کنند. این پالت رنگی برای اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق کودک مناسب است. در طراحی به سبک کلاسیک و سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

سلام ممنون از راهنمایی بسیار خوب شما مشکل من اینه که دو تا راحتی سبز تیره گرفتم با میز ناهار خوری آجری رنگ.. رنگ ها بسیار زیبا هستند ولی احساس میکنم خونه پر رنگ شده و الان خونه پر رنگ هست و برای خنثی کردن و روشن کردن تم خونه میخوام فرش های کرم بگیرم ولی نمیدونم کمکی میکنم یا خیر، میز وسط هم آگه طلایی بگیرم خونه از سبک اسپرتش خارج و آگه قهوه ایی بگیرم خونه تیره تر میشه..نیاز به راهنمایی دارم.ممنون

لطفا با دفتر تماس بگیرید تا کامل راهنمایی کنند 02166488400

سبز و آجری دارید، نیازی به رنگ گرم نیست، سفید و خاکستری به نظرم بهترین انتخابه، هر جور که میتونید دخیلشون کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

تهران، خیابان ولیعصر بالاتر از جامی، نرسیده به جمهوری، نبش حسین سخنور پلاک 70

تلفن : 66488400-021

ایمیل : info@hooriadecor.ir

کاغذ دیواری

پوستر دیواری

پارکت لمینت

کابینت آشپزخانه

انواع پرده

 

24 اسفند 1393

رنگ سبز : سبز متمایل به طوسی، سبز زیتونی، سبز متمایل به زرد، سبز یشمی و بسیاری دیگر در کنار هزاران سایه مختلف این رنگِ زیبا نشان‌دهنده گستره بی‌مرز این رنگ هستند و بی‌دلیل نیست که رنگ سبز بعد از رنگ آبی به عنوان محبوب‌ترین رنگ دنیا شناخته می‌شود. لئاتریس ایسمن (Leatrice Eisman)، مدیر اجرایی موسسه رنگ پانتون می‌گوید که «رنگ سبز فراوان‌ترین رنگ در طبیعت است و چشم انسان از هر رنگ دیگری در بین طیف‌های رنگی، بیش‌تر رنگ سبز را در طبیعت می‌بیند.» این مسئله باعث می‌شود که کار کردن با رنگ سبز در خانه دشوار شود، چراکه چشم ما به این رنگ در طبیعت عادت کرده و در نتیجه انتخاب بین طیف‌های مختلف رنگ سبز کار سختی می‌شود. 

مطلب پیشنهادی : اعلام رنگ سال ۲۰۱۵ توسط شرکت پانتون

رنگ سبز آن‌قدر محبوب است که در کل سال 2013 به عنوان فراگیرترین و محبوب‌ترین رنگ سال شناخته شد. با تمام این اوصاف، در این مطلب چیدانه می خواهد در مورد رنگ سبز و استفاده از آن در فضای داخلی خانه با شما صحبت کنید. این مطلب را بخوانید و از ایده‌های موجود در آن در طراحی  دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنید. اکنون که به پیشواز روزهای بهاریمی رویم، این رنگ می‌تواند به خانه شما حال و هوایی بهاری بدهد.

مطلب پیشنهادی : گیاهان آپارتمانی بهار را به خانه می آورند ؛ به استقبال نوروزروانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ سبز در مرکز چرخه رنگ قرار دارد و زرد گرم را با آبی خنک متعادل می‌کند. رنگ سبز معمولا تداعی‌کننده جوانی، تولد دوباره، توازن، و آرامش است. با این حال، در برخی از فرهنگ‌های آسیایی، رنگ سبز نماد بیماری است، به همین دلیل به کار بردن رنگ‌مایه‌های قرمز در کنار این رنگ می‌تواند حس و حال بیمارگونه آن را از بین ببرد.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، این اتاق دارای یک رنگ سبز بهاری در کنار رنگ صورتی است. این دو رنگ دارای میزان اشباع و ته‌رنگ یکسانی هستند و به همین دلیل حس و حالی جوانانه و شاداب را در فضا ایجاد کرده‌اند.

در فرهنگ آزتک‌ها (یک تمدن سرخ‌پوستی در آمریکای مرکزی و کشور مکزیک) رنگ سبز به عنوان رنگ وفاداری شناخته می‌شود، چراکه پرهای کوئتزل (quetzal: نوعی پرنده) به رنگ سبز است و این پرنده در بین این قبایل و به ویژه رئیس قبیله جایگاه ویژه‌ای دارد. در فرهنگ هندو از رنگ سبز زمردی برای تنظیم کردن چاکرای قلب یا نقطه انرژی به منظور رها شدن آزادانه عشق از درون فرد استفاده می‌شود. 

مطلب پیشنهادی : درختان بیهوده سبز نشدند!

یک تیم پژوهشی که توسط روانشناس دانشگاه مونیخ با نام استفان لیچتنفلد (Stephanie Lichtenfeld) هدایت می‌شد در سال 2011 پژوهشی انجام داد و طی آن گزارش کرد که فقط مقادیر اندکی رنگ سبز «نوعی از پردازش باز (ذهنی) و خالص که برای انجام کارهای خلاقانه به آن نیاز است» در انسان تحریک می‌شود و در نتیجه این نوع فعالیت بهتر انجام می‌شود… رنگ سبز در فعالیت‌های نوآورانه تاثیرگذار است، اما هیچ اثری در فرایندهای تحلیلی ندارد.»

مطلب پیشنهادی : روانشناسی رنگ در آپارتمان شما!

بنابراین اگر می‌خواهید پرنده خلاقیت در شما به پرواز دربیاید، باید مقداری رنگ سبز را به فضای زندگی و یا اتاق کار خود اضافه کنید.

متخصص رنگ آنجلا رایت (Angela Wright) می‌گوید: «رنگ سبز چشم انسان را به‌گونه‌ای تحت تاثیر قرار می‌‌دهد که او بدون آن‌که متوجه شود آرام می‌شود. رنگ سبز در مرکز چرخه رنگ قرار گرفته و به همین دلیل رنگ توازن و تعادل است. اگر به جهان پیرامون خود توجه کنیم و در طبیعت نگاه کنیم، متوجه حضور فراوان رنگ سبز می‌شویم و این خود نشانه‌ای بر اهمیت این رنگ است.»

مطلب پیشنهادی : تغییر دکوراسیون با طراحان رنگ شناس ؛ به استقبال نوروز

این‌که رنگ سبز تداعی‌کننده رشد و تازگی است و قدرت آن در ایجاد خلاقیت، این رنگ را بسیار مناسب فضای آشپزخانه می‌کند؛ فضایی که قرار است در آن وعده‌های غذایی خوشمزه و جذاب پخته شود. 

اسکار وایلد گفته است: «من به طرز عجیبی عاشق رنگ سبز هستم. رنگی که در انسان‌ها همیشه نشانه‌ای از فطرت هنرمندانه دارد و در ملل مختلف نشانه‌ای از آسان‌گیری است، آسان‌گیری که ممکن است گاهی تبدیل به سقوط اخلاق شود.»

اگر مطالعه تفریح اصلی شماست، یک اتاق سبزرنگ می‌تواند فضای بسیاری خوبی برای این کار باشد. به عکس بالا توجه کنید و ببینید که چقدر این کتابخانه سبز رنگ با کاناپه‌ای که به رنگ سبز متمایل به طوسی است، ترکیب زیبایی ایجاد کرده است.

مطلب پیشنهادی : ۹ ایده برای طراحی کتابخانه در اتاق نشیمن

در فنگ‌شویی رنگ سبز بیان‌کننده عنصر چوب است و گزینه بسیار خوبی برای تقویت سلامتی و توازن زندگی خانوادگی است. طبق پژوهشی که توسط دونال لیرد (Donald A. Laird)، روانشناس رنگ، انجام شده، این رنگ هم‌چنین می‌تواند به ما نیرویی دوباره ببخشید و خستگی را کاهش دهد.

رنگ سبز ملایمی که در عکس بالا از آن استفاده شده است، بسیار مناسب روزهای تعطیلی است که می‌خواهیم برای زمانی طولانی در درون وان فرو برویم. تنالیته‌های خنثی در کنار مقادیر اندکی رنگ قرمز که در چرخه رنگ رنگ مکمل سبز است، ترکیب فوق‌العاده زیبایی ایجاد کرده است.

در دوربین‌های مکان‌یاب مخصوص شب از رنگ سبز استفاده می‌شود و این موضوع دلیل بسیار خوبی دارد: رنگ سبز رنگی است که چشم انسان بسیار به آن حساس است.

مطلب پیشنهادی : نگاهی به کاربرد رنگ سبز در طراحی داخلی

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، از رنگ سبز در طراحی داخلی این خانه استفاده شده تا همچون پلی باشد بین فضای بیرون خانه و فضای درون. فضا سبز بیرون پنجره ترکیب پیوند خوبی با رنگ‌های سبز موجود در اتاق ایجاد کرده‌اند و باعث به وجود آمدن یک ارتباط بصری موثر بین درون و بیرون خانه شده‌اند.

البته رنگ سبز با اکولوژی (بوم شناسی) مترادف است، بنابراین اگر خیلی دوست ندارید از رنگ سبز در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید، گل‌ها و گیاهان را جایگزین کنید. با ایجاد یک دیوار زنده (دیوار گیاهی) یا هر نوع گل و گیاه سبز رنگ، طبیعت را وارد فضای زندگی خود کرده و از این طریق هم به طبیعت نزدیک شوید و هم در زندگی خود توازن ایجاد کنید.

مطلب بیشتر :  گشتی در خانه نیم وجبی یک دختر ایرانی

ساخت باغ های مینیاتوری در خانه ؛ به استقبال نوروز

۱۰ مدل کابینت شیک و مدرن در آشپزخانه

گیاهان آپارتمانی ، طراوت بخش یک دکوراسیون زیبا

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

6923 بازدید

0 نظر

24 اسفند 1393

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون خانه موجب انتقال احساسات مختلف به فرد میشود. هر رنگ تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند. آشنایی با تاثیر رنگ‌ها و استفاده از آن‌ در جای مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی است. ترکیب درست و زیبای رنگ ها تاثیر زیادی در دکوراسیون منزل و زیبایی آن خواهد داشت. هر رنگ تاثیرات روانی ویژه ای را روی روحیه افراد می گذارد. در طراحی دکوراسیون منزل، انتخاب رنگ برای دیوارها، سقف و وسایل منزل از لحاظ روان شناسی بسیار مهم است. زیبایی و تاثیر روانی از فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ برای وسایل منزل و بخش ها مختلف آن است و هر رنگ نشانه ای را به منزل شما می دهد.

 

رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند رنگ‌های گرم و سرد : انواع رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ، گرم هستند و با افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و در نهایت افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند. رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.رنگ‌های سبز و آبی در چرخه رنگ سردند، ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می‌آورند و حس سرما می‌دهند.  رنگ ها در دکوراسیون داخلی به سه روش اساسی عمل می کنند: فعال، غیر فعال و خنثی. شما به راحتی می توانید رنگ هر اتاق را با خواست خودتان، سلیقه تان، و استفاده تان از اتاق تطبیق دهید. رنگ های روشن، پر نوری و گستردگی را دارا هستند و ترکیب اتاق ها به نظر بزرگ تر و روشن تر می آید. رنگ های تیره پیچیده و گرم هستند؛ آنها اتاق های بزرگ را با ظاهری صمیمی تر ارائه می دهند.

 

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

 

نقش رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی در دکوراسیون منزل می تواند آرامش بخش باشد .رنگ آبی در دکوراسیون در ترکیب با رنگ زرد، رنگ باز و گیرایی خواهد داشت و در ترکیب با رنگ‌های صورتی کم‌رنگ، سبز نعنایی و با آبی کم‌رنگ‌تر، آرامش ‌کامل و محیطی بی‌سروصدا را برای کودکان فراهم می‌کند.آبی مناسب قسمت‌های پذیرش است و محیطی رسمی، محافظه‌کارانه و متعادل ایجاد می‌کند. بیشترین استفاده از آبی زمانی است که به تنهایی به صورت طیف‌ها و سایه‌های مختلف محیطی زیبا، آرام، ایده‌آل و آسمانی را ایجاد ‌کند که مناسب اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی است.آبی سرد، آرام‌کننده، شفابخش، صلح آمیز، رسمی و نشانه ذکاوت است.رنگ آبی ایجاد آرامش و اعتبار می‌کند.آبی موجب کاهش فشار خون، کاهش میزان تنفس، حفظ تعادل، ایجاد محیطی بی‌سروصدا، انصاف و عدالت می‌شود و این است که اغلب برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب و حمام توصیه می شود از رنگ آبی استفاده شود.

 

 

 

0

 

کاربرد : در اتاق کار و اتاق مطالعه، سرویس بهداشتی ، اتاق نشیمن و اتاق خواب . آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار کم در هال و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت هایی صورت میگیرد استفاده کنید.

در دکوراسیون داخلی رنگ بنفش ، با آن که رنگ باشکوهی است، کمتر دیده شده و بیشتر به شکل کم‌رنگ یا یاسی به کار می‌رود. بنفش به خاطر ملایم و آرام‌بخش بودن برای اتاق خواب دخترها بسیار مناسب است.بنفش رنگ خلاقی است و در محیط‌های کار و آموزش کارایی زیادی دارد. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی داشته، حس قوی‌ای ایجاد می‌کند. اگر از این رنگ در روکش مبلمان استفاده کنید خیره کننده و جذاب خواهد بود. بنفش موزون، آرام‌بخش، سلطنتی و باشکوه بوده، باعث کاهش فشار خون، کم کردن ترشح غدد بسیار فعال می‌شود.ظرافت، معنویات و وقار را القا می‌کند. به ایجاد صلح و آرامش، برتری، ملایمت، احترام و کاهش سروصدا کمک می‌نماید.گفتگوی ذهنی و فلسفی را به دنبال دارد.حس ششم و خلاقیت را تقویت می‌کند. رنگ بنفش آرامش رنگ آبی را دارد بدون ایجاد سردی در فضا.

       

رنگ بنفش در تیره ترین نمونه هایش ( برای مثال بادمجانی) گرانبها، دراماتیک و ارزشمند است. این رنگ با تجمل و خلاقیت در ارتباط است؛ در طراحی داخلی رنگ بنفش به عنوان یک تاکید یا رنگ ثانویه به طرح عمق می بخشد. ورژن های روشن تر بنفش مثل بنفش کم رنگ اسطخودوسی و یاسی، همان خصوصیت آرامش بخش آبی را به اتاق خواب می دهد، اما بدون خطر احساس سردی و بی روحی.

 

کاربرد : در اتاق خواب و اتاق نشیمن . هم چنین از طیف ملایم آن مثلا بنفش یاسی نیز براي اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس هاي بهداشتی مناسب می باشد.

رنگ نارنجی در دکوراسیون رنگ گرم و شادی است و برای منزل افراد مسن و موسسات نگه‌داری از سالمندان مفید است. خاصیت ضد افسردگی آن کج‌خلقی و زود‌رنجی را کم می‌کند.از بین رنگ‌ها، نارنجی رنگ مناسبی برای اجتماعات است. تحریک‌پذیری، زودرنجی، کج‌خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می‌دهد و به بهبود رفتارهای اجتماعی کمک می‌کند. با آن که نارنجی رنگی شاد و سرگرم‌کننده است اما اغلب از به کار بردن آن به دلیل روشن و براق بودنش غفلت می‌کنیم. نارنجی در کلاس‌های درس یا مکان‌هایی که افراد زیادی حضور دارند، رفتارهای اجتماعی را ارتقاء می‌دهد.نارنجی برای تشدید رنگ‌ها فوق‌العاده ‌است.در یک طرح یکنواخت و کسل‌کننده کافیست چند کوسن نارنجی کم‌رنگ را جاهای مختلف قرار دهید و فضا را روشن کنید یا چند گل نارنجی را داخل گلدان گذاشته، روحی تازه به اتاق دهید.

 

 

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی تداعی کننده ی هیجان و شور و شوق است، و یک رنگ انرژی زاست. هرچند این رنگ برای دکوراسیون داخلی اتاق نشمن یا اتاق خواب ایده ی خوبی نیست اما یک انتخاب عالی برای سالن ورزشی است؛ این رنگ تمام احساساتی را که شما در طول جریان تناسب اندام خود نیاز به رهاسازی آن دارید، به ارمغان می آورد. در فرهنگ های باستانی، این باور وجود دارد که رنگ نارنجی به درمان شش ها کمک می کند و سطح انرژی را افزایش می دهد.

 

 

 

کاربرد:  در ورودي و راهروها ، اتاق غذاخوري و اتاق نشیمن. رنگ نارنجی رنگی محرك است بنابراین می توان از آن به مقدار کم و بصورت ملایم در اتاق خواب و اتاق کار نیز استقاده نمود.

بسیاری از افراد به رنگ صورتی علاقه دارند اما آن را برای دکوراسیون منزل شان نمی پسندند. در دکوراسیون داخلی رنگ صورتی در ترکیب با قهوه‌ای شکلاتی تاثیر قوق‌العاده‌ای دارد.صورتی رنگی است که بعضی‌ها بسیار به آن علاقمندند. صورتی رنگ نرم و لطیفی است. کم‌رنگ آن ظریف، ملایم و آرام‌بخش است و رنگ تند آن برانگیزنده احساسات است. صورتی اغلب رنگ مورد علاقه دختربچه‌هاست. شاید چون احساس گرم، محافظ و لطیفی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن‌ها ایجاد می‌کند.صورتی بیشتر در اتاق خواب دخترها استفاده می‌شود و برای اتاق میهمان مناسب است.صورتی موجب تضعیف عضلات، شیرینی‌کام و شوخ طبعی می‌شود و محافظت و صمیمیت را القا می‌کند.

 

                

                

 

کاربرد : در اتاق خواب ،اتاق کودك ، اتاق نشیمن ، سرویس هاي بهداشتی و هال . صورتی تا حدودي باعث کم شدن اشتها میگردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود.

در طراحی دکوراسیون داخلی رنگ سبز را آرام ترین رنگ برای چشم ها مطرح می کنند.رنگ سبز برای دکوراسیون منزل بسیار زیبا است. این رنگ با تمام رنگ ها ترکیب می شود و ظاهر فوق العاده ای می گیرد. سبز به دلیل خنثی بودن برای دکوراسیون داخلی فوق‌العاده است.  این رنگ به دلیل آرامش بخش بودن برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی مناسب است. رنگ سبز مشوق باز کردن گره های روحی ست و گرمای کافی برای ترویج آسودگی و با هم بودن را نیز داراست. رنگ سبز زمانی که به عنوان زمینه ی اصلی برای دکوراسیون داخلی فضا استفاده می شود دارای اثر آرام بخش است. این یک باوراست که سبز استرس را می کاهد و برای تمدد اعصاب به افراد کمک می کند.اگر این رنگ در کنار رنگ بنفش و نقره ای قرا رگیرد احساس رفا و غنی بودن به شخص می دهد. رنگ سبز رنگ پوست را خوب منعکس نمی کند و به همین دلیل در سالن های آرایشی وبوتیک ها و فروشگاه ها استفاده نکنید. سبز بهتر است با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش ترکیب شود.سبز آرامش، آسایش، خنکی، رفع خستگی، اعتدال، احتیاط، امنیت، هماهنگی، تعادل و آرامش اعصاب را به همراه دارد.سبز نشانه ثروت، رشد، تولد، تجدید حیات، غبطه‌خوردن و همدردی است. سبز اجتماعی بودن، مرسوم بودن، ظرافت، پیچیدگی، سنت، عادی و گران بودن را می‌رساند.

          

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

 

           

 

کاربرد:  این رنگ در اکثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ هاي دیگر ترکیب کرد.

رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی به خصوص در دکوراسیون منزل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.قهو‌ه‌ای هیچ وقت از مد نمی‌افتد. زیبایی این رنگ بستگی به هماهنگی آن با سایر وسایل دارد. این رنگ اگر با رنگ های زرد، سفید و صورتی چرک ترکیب شود ثبات و آرامش را می رساند. قهوه‌ای در ترکیب با این رنگ‌ها سرگرم‌کننده است و ثبات را می‌رساند. اکثر چوب‌ها رنگ قهوه‌ای را خوب به خود می‌گیرند، رنگ طبیعی قهوه‌ای به خصوص اگر مایل به کارامل باشد در کنار صورتی چرک خیره‌کننده خواهد بود.رنگ قهوه‌ای گرمی، آسایش، خونسردی، ایمنی، اطمینان، پایداری، همزمان‌بودن، در‌ برداشتن و خاکی بودن را می‌رساند.قهوه‌ای نشانه زمین، طبیعت خاکی، هوش، فشردگی، استحکام، غنی بودن، آرامش و محافظه کار بودن است.

 

 

کاربرد : در بسیاري از اتاق ها مخصوصا در اثاثیه و مبلمان.

در دکوراسیون داخلی مشکی رنگ فوق‌العاده‌ای برای دکوراتورهاست.اگر بخواهید چیزی را بی‌توجه نشان دهید، از مشکی مات استفاده کنید.مشکی به دلیل خنثی‌بودن با هر رنگی استفاده شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. مشکی اگر با رنگ های متالیک نقره ای، طلایی، مسی و برنج ترکیب شود جلوه ی بی نظیری خواهد داشت.  اغلب در نازک‌کاری‌ها برای ایجاد ظرافت استفاده می‌شود.یک نیمکت که روی آن گرانیت مشکی قرار گرفته باشد، ظاهر دلفریب و زیبایی به آشپزخانه می‌دهد. این رنگ اگر با قرمز ترکیب شود زیبایی خاصی خواهد داشت.

 

 

مشکی رنگ خوبی برای کف‌پوش است. رنگ سیاه و سفید معمولا به صورت کاشی یا موزاییک مناسب کف سرویس‌های بهداشتی است چون با کنتراست یا تضادی که ایجاد می‌کند فضاهای کوچک را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.مشکی به تنهایی به عنوان رنگ‌ دیوار چندان مرسوم نیست، محیط را بسته می‌کند. اما برای اهمیت دادن و تاکید یک طرح، در زمینه‌های رنگی به کار می‌رود. غالبا در چراغ‌ها، دستگیره‌های در به عنوان یک رنگ خنثی که طرح‌های اطراف خود را به خوبی جلوه می‌دهد، استفاده می‌شود.رنگ مشکی نشانه قدرت، شان و مقام، برجسته بودن، قطعیت و محصور بودن است.

در دکوراسیون داخلی رنگ زرد را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است به کار بردن رنگ زرد البته نه خیلی تند، مثلا طلایی، در اتاق ناهارخوری اشتهاآور است.کرم نباتی، شاد و مناسب اتاق نوزاد است. رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاق دارد. رنگ زرد برای اتاق نوجوانان مناسب است و رنگ مثبتی است که حافظه را تقویت می کند وبه مطالعه کمک می کند.زرد برای مغازه‌های کوچک فوق‌العاده است، جلب‌نظر کرده و حالت خوشامدگویی دارد.اما چون به کار بردن صرفا زرد در یک محیط ممکن است باعث تندمزاجی و بدخلقی شود، سعی کنید آن را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.آبی و زرد، کنار دریا بودن را تداعی می‌کند و زرد و سفید محیط را تمیز نشان خواهد داد.زرد گرم وآفتابی، درخشان، منبع نور، مثبت، شادی‌آور، گیرا، امیدوارکننده، اشتهاآور، خلاق، الهام‌بخش و نشانه استقبال است. رنگ زرد حافظه را تقویت می‌کند، جرات می‌دهد و موجب درون‌نگری می‌شود.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است و در عین حال تحریک‌پذیری، خصومت و تبعیض را افزایش می‌دهد. این رنگ یک انتخاب عالی برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، اتاق غذاخوری و حمام است، جایی که انرژی زا و امید بخش است. در راهروها و ورودی ها و فضاهای کوچک، رنگ زرد می تواند احساس گستردگی و استقبال را القا کند.

 

       

 

کاربرد:  در آشپزخانه، اتاق کارو اتاق نشیمن هم چنین به ندرت و بصورت خیلی ناچیز در اتاق خواب بزرگسال می توان از رنگ زرد استفاده کرد اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود.

استفاده از رنگ قرمز در دکوراسیون منزل نشانه جشن، جدید بودن و علاقه است. این رنگ هیجان انگیز است و احساس قدرت ایجاد می کند. قرمز در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان رنگ خوش شانسی شناخته می شود. اگر در دکوراسیون منزل می خواهید از رنگ قرمز استفاده کنید بهتر است قرمز را به صورت پراکنده در منزل استفاده کنید. اگر دیوارها را قرمز کنید محیط بسته تر به نظر می رسد و حس صمیمیت ایجاد می شود. قرمز مناسب اتاق خواب نیست چون میزان تنفس را زیاد و خواب و آرامش را کم می‌کند.در طرح‌های تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در فضایی کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز تماشایی خواهد بود. استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، گرما را تداعی می‌کند و به کار بردن آن در ورودی خانه استطاعت مالی را می‌رساند.از قرمز در محل آرایش و اتاق پرو خود استفاده کنید.قرمز در اتاق ناهارخوری شگفت‌انگیز است و در اتاق پذیرایی بازخورد زیادی دارد.رنگ قرمز تیره خود یک سبک را ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس را می‌رساند.قرمز گرم، پر حرارت، رمانتیک، نشانه خطر و توقف است.قرمز هیجان، نشاط، پیشرفت، توانگری، قدرت و شجاعت را می‌رساند. قرمز موجب افزایش فشار خون، بالا رفتن تنفس، افزایش مقاومت، پرخاشگری و خشم می‌شود و رنگ پوست را خوب منعکس می‌کند.

 

 

 

                    

 

 

کابرد  : در اتاق غذاخوري ،آشپزخانه ، راهروها و اتاق بازي کودکان . از آنجا که قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق کار استفاده شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این شرکت در زمینه های طراحی و دکوراسیون داخلی محیط های اداری، منازل مسکونی،دکور محل کار، دکور فروشگاه و نمایشگاه،سالن زیبایی ،بازسازی و ….. فعالیت دارد.
همچنین داشتن نمایندگی کفپوش اپوکسی 3D سقف و دیوار و اجرای آن از دیگر تخصص این شرکت می باشد.

با تجربه ترین طراحی و دیزاین همچنین اجرای دقیق با مهارت لازم و اقتصادی بودن هدف این شرکت می باشد.

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون
روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *