روانشناسی شخصیت چیست

 
helpkade
روانشناسی شخصیت چیست
روانشناسی شخصیت چیست

شخصیت دقیقاً چیست؟ چگونه درک شخصیتتان به شما کمک می کند تا بینش بیشتری نسبت به سلامت عاطفی خود کسب کنید؟ شخصیت چیزی است که اغلب مردم آن را توصیف می کنند ، اما بسیاری از آنها دقیقاً نمی دانند که مطالعه علمی شخصیت چیست. این شخصیتِ منحصر به فرد شماست که شما را به شخصی تبدیل می کند که الان هستید و بر همه چیز از روابط تان گرفته تا روشی که زندگی می کنید تأثیر می گذارد.
روانشناسی شخصیت یکی از بزرگترین و محبوب ترین شاخه های روانشناسی است.

روانشناسان در تلاشند تا درک کنند که چگونه شخصیت رشد می کند و چگونه بر نحوه تفکر و رفتار ما تأثیر می گذارد. این حوزه روانشناسی درصدد درک شخصیت و چگونگی تفاوت آن در افراد و همچنین چگونگی شباهت افراد از نظر شخصیت است.

روانشناسان همچنین اختلالات شخصیتی را که می توانند در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد کنند ، ارزیابی ، تشخیص و درمان می کنند. و البته که حوزه وظابف و نحوه کار روانشناسان با روانپزشکان متفاوت است

چه چیزیست که باعث می شود شما به کسی که الان هستید تبدیل شوید؟ مطمئنا عوامل بسیاری با کسی که الان هستید ارتباط دارند از جمله ژنتیک ، تربیت و تجربیات زندگی شما.

بسیاری معتقدند آنچه واقعاً شما را منحصر به فرد می کند الگو های مشخص افکار ، احساسات و رفتار هایی است که شخصیت شما را تشکیل می دهند.

روانشناسی شخصیت چیست

در حالی که هیچ تعریف توافق شده ای از شخصیت وجود ندارد ، اغلب به عنوان چیزی تصور می شود که از درون فرد ناشی می شود و در طول زندگی نسبتاً ثابت می ماند. این شامل تمام افکار ، الگو های رفتاری و نگرش های اجتماعی است که بر نحوه مشاهده ما و آنچه در مورد دیگران و دنیای اطرافمان باور داریم تأثیر می گذارد.

درک شخصیت به روانشناسان اجازه می دهد پیش بینی کنند که چگونه افراد به موقعیت های خاص و انواع چیز هایی که برایشان ارجح و ارزشمند است ، پاسخ می دهند .

برای درک اینکه چگونه محققان روانشناسی شخصیت را مطالعه می کنند ، مهم است که با یادگیری بیشتر در مورد برخی از مهمترین نظریه های شخصیت ، شروع کنیم.

 

چند تئوری مختلف برای تعیین جنبه ‌های مختلف شخصیت پدید آمده اند. برخی از تئوری ها در توضیح چگونگی رشد شخصیت تمرکز دارند ، در حالی که برخی دیگر به درک تفاوت های فردی در شخصیت می پردازند.

شخصیت معمولاً از روی ویژگیهایش توصیف می شود.

تئوری های مربوط به ویژگی های شخصیتی بر این باورند که شخصیت از تعدادی از خصوصیات و ویژگیهای گسترده و مختلف تشکیل شده است. طی سالها تئوریهای مختلفی ارائه شده است تا دقیقا مشخص شود که کدام ویژگی ها به عنوان مؤلفه های اصلی شخصیت شناخته می شوند و نیز تعداد کل ویژگی های شخصیتی چقدر است.

روانشناس Gordon Allport از نخستین کسانی بود که شخصیت را از نظر ویژگیهای فردی توصیف کرد. طبق دیدگاه شخصی اش ، او گفت كه انواع مختلفی از صفات وجود دارند. صفات مشترک مواردی هستند که در بسیاری از افراد در یک فرهنگ خاص مشترک اند. صفات اصلی آنهایی هستند که شخصیت یک فرد را تشکیل می دهند.

صفات ذاتی آنهایی هستند که چنان غالب هستند که شخص در درجه اول به خاطر آن خصوصیات شناخته می شود.

به عنوان مثال ، مادر ترزا به دلیل کار های خیرخواهانه اش چنان مشهور بود که نام او تقریباً مترادف خدمت به افراد نیازمند شد.

در حالی که Allport گفته بود که تقریباً 4000 صفت فردی وجود دارد ، روانشناس Raymond Cattell پیشنهاد کرد که تعداد آنها 16 تاست. بعداً ، روانشناس Hans Eysenck این لیست از صفات را حتی بیشتر هم كاهش داد و اظهار داشت كه فقط سه صفت وجود دارد: برونگرایی ، روان رنجوری و روان پریشی.

شاید امروزه نظریه “پنج بزرگ” محبوب ترین و مورد قبول ترین نظریه ویژگی شخصیت باشد. این نظریه پیشنهاد می کند که شخصیت از پنج بعد شخصیتی گسترده ساخته شده است: برونگرایی ، تطابق پذیری ، وظیفه شناسی ، روان رنجوری و گشودگی (نسبت به پذیرش تجربه) . هر صفت به عنوان یک طیف گسترده وجود دارد و شخصیت هر فرد در جایی از آن طیف برای هر صفت قرار دارد.

به عنوان مثال ، ممکن است در حالی که در جایی در وسط طیف برای صفات گشودگی و روان رنجوری هستید ، برای برون گرایی ، وظیفه شناسی و تطابق پذیری موقعیت بالای طیف را داشته باشید.

 


 

برخی از تئوری ها به چگونگی رشد و تغییر شخصیت در طول زندگی نگاه می کنند
نظریه فروید (Freud) در مورد رشد روانی-جنسی ، یکی از شناخته شده ترین تئوری های شخصیت است ، اما یکی از بحث برانگیزترین هاست. طبق گفته فروید ، کودکان از طریق یک سری مراحل رشدی شخصیت بزرگ می شوند. در هر مرحله ، انرژی وابسته به نیروی جنسی یا نیرویی که همه رفتار های انسان را به تکاپو در می آورد ، روی نواحی جنسی متمرکز می شود. موفقیت در تکمیل هر مرحله منجر به انتقال به مرحله بعدی رشد می شود ، اما عدم موفقیت در هر مرحله خاص ممکن است باعث توقف شده و بر شخصیت بزرگسالان تأثیر بگذارد.

روانشناس به نام Erik Erikson مجموعه ای از هشت مرحله روانی اجتماعی را توصیف می کند که افراد در طول زندگی از آن عبور می کنند. هر مرحله نقش مهمی در رشد شخصیت و مهارتهای روانشناختی ایفا می کند.
در طی هر مرحله ، فرد با یک بحران رشدی روبرو است که به عنوان نقطه عطفی در رشد است.
Erikson بیشتر به این موضوع علاقه مند بود که تعاملات اجتماعی چگونه بر رشد شخصیت تأثیر می گذارد و در درجه اول به توسعه آنچه او هویت نفس می نامید ، علاقه مند بود. موفقیت در تکمیل مراحل ، منجر به رشد سالم شخصیت می شود. تئوری فروید اظهار داشت که شخصیت در درجه اول در سنین بسیار جوانی شکل می گیرد و تثبیت می شود ، اما اریکسون معتقد بود که شخصیت در طول زندگی همچنان رشد و نمو می یابد.

به منظور مطالعه و سنجش شخصیت ، روانشناسان تعدادی تست شخصیت ، ارزیابی و پرسشنامه مختلف را تهیه کرده اند. بسیاری از این تست ها به طور گسترده در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال ، شاخص مشهور Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) اغلب به عنوان یک ارزیابی غربالگری قبل از استخدام مورد استفاده قرار می گیرد.
ارزیابی های دیگر ممکن است برای کمک به افراد در کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبه های مختلف شخصیت خود و یا به عنوان ابزار غربالگری و ارزیابی هنگام تشخیص انواع مختلف اختلالات شخصیتی به کار روند.

این احتمال وجود دارد که شما با انواع مختلفی از تست های شخصیتی به اشکال مختلف و بصورت آنلاین روبرو شده باشید. بسیاری از این تست ها ادعا می کنند که خود “واقعی شما” را نشان می دهند، در حالی که برخی دیگر مشخصاً فقط برای سرگرمی هستند. به عنوان مثال ، ممکن است به تست های آنلاینی برخورد کنید که به شما می گویند شخصیتی برونگرا دارید یا درونگرا.
درک بهتر از خود گاهی می تواند به شما کمک کند تا به این موضوع پی ببرید که چرا در ارتباط با دیگران خوب هستید یا چرا بعضی اوقات احساس می کنید فقط کمی به تنهایی نیاز دارید.

نکته مهم این است که به یاد داشته باشید که هرگونه ارزیابی که از طریق اینترنت انجام می دهید ، احتمالاً باید شما را به شک بیاندازد. این ابزارهای غیررسمی می توانند سرگرم کننده باشند، حتی گاهی اوقات می توانند دیدگاهی را در مورد وضعیت و ویژگی های شما ارائه دهند ، اما برای هر نوع ارزیابی رسمی یا تشخیص فقط باید از تست های شخصیتی که توسط متخصصین آموزش دیده و واجد شرایط ارائه می شود ، استفاده کرد.

روانشناسان شخصیت نه تنها چگونگی رشد شخصیت را مورد مطالعه قرار می دهند بلکه به مشکلات مختلفی که می تواند بوجود بیاید علاقه مند هستند. مشخص شده است که تعدادی از اختلالات شخصیتی مختلف می توانند تأثیر جدی در زندگی و عملکرد یک فرد داشته باشد.
انستیتوی ملی بهداشت روان گزارش می دهد که تقریباً 9.1٪ از جمعیت بزرگسالان ایالات متحده سالانه حداقل علائم یک اختلال شخصیتی را تجربه می کنند.
حال ، یک اختلال شخصیتی دقیقاً چیست؟ این اختلالات به عنوان اختلالات روانی مزمن و فراگیر شناخته می شوند که بر افکار ، رفتارها و عملکرد بین فردی تأثیر می گذارند.

DSM-5 در حال حاضر 10 اختلال شخصیت مختلف را ذکر کرده است. اینها شامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، اختلال شخصیت مرزی ، اختلال شخصیت خودشیفتگی و اختلال شخصیت وسواسی است.

غالباً تشخیص بیماری اختلال شخصیت برای ما می تواند بسیار نگران کننده باشد ، اما مهم است که به یاد داشته باشید که نیروی کمکی در دسترس است. با همکاری با متخصصان سلامت روان می توانید راه هایی برای تشخیص مشکلاتی که این اختلالات در زندگی شما ایجاد می کنند بیابید و راهکارهای جدید مقابله با آنها را نیز پیدا کنید.

اینکه نسبت به آنچه در آینده ممکن است اتفاق بیفتد احساس ترس و نگرانی داشته باشید اشکالی ندارد ، اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که لازم نیست به تنهایی با آن روبرو شوید. افراد آموزش دیده ، ماهر و آماده ای وجود دارند که به شما کمک می کنند که قدم های بعدی درمانتان را بردارید.
بسته به تشخیصی که برای شما گذاشته می شود، پزشک ممکن است نوعی روان درمانی ، آموزش چند مهارت ، دارو یا ترکیبی از هر سه را توصیه کند.
نکته اصلی این است که برای تهیه یک برنامه درمانی که بر نیاز ها و اهداف شما متمرکز باشد ، باید با تیم مراقبت های بهداشتی خود تاجایی که می توانید همکاری کنید.

شخصیت موضوعی گسترده است که تقریباً به همه جنبه هایی که باعث می شود افراد به کسی که اکنون هستند تبدیل شوند ، وابسته است . روشهای مختلفی برای فکر کردن در مورد شخصیت وجود دارد ، از جمله تمرکز روی صفات فردی یا نگاه کردن به مراحل مختلف رشدی که با ظهور شخصیت اتفاق می افتد و یا گاهی با گذشت زمان تغییر می کند.

روانشناسان فقط به درک شخصیت سالم و طبیعی انسان علاقه مند نیستند ، بلکه در پی شناخت اختلالات احتمالی شخصیت هستند که ممکن است به پریشانی یا بروز مشکل در مدرسه ، کار ، روابط و سایر زمینه های مهم زندگی منجر شوند. روانشناسان با قابلیت شناسایی چنین مشكلاتی، بهتر می توانند به توسعه مهارتهای افراد در مقابله با علائم اختلالات شخصیتی و مدیریت بهتر آن كمك كنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

روانشناسی شخصیت چیست

اگر کووید۱۹ یا کرونا باعث نگرانی شما شده، خواندن این مقالات رو برای آشنایی بیشتر با این ویروس توصیه میکنیم:

1. علائم جدید ویروس کرونا چیست؟

2. آزمایش‌های مختلف ویروس کرونا چه تفاوتی دارند؟

3. راهنمای جامع و کامل ویروس کرونا




رشته روانشناسی شخصیت به بررسی ابعاد مختلف شخصیت انسانها می پردازد

 

روانشناسی شخصیت چیست؟

روانشناسی شخصیت چیست

در رشته روانشناسی شخصیت، ابعاد مختلف شخصیت، جنبه های ادراكی، هیجانی، ارادی و بدنی افراد و چگونگی سازگاری فرد با محیط مورد مطالعه قرار می گیرد.

دانشجویان رشته روانشناسی شخصیت به مطالعه  الگوهای خاص تفکر، احساسات و رفتار که هر فرد را از دیگری متمایز می‌کند، می‌پردازند. این روان‌شناسان معمولاً در محیط علمی به عنوان مدّرس یا پژوهشگر فعالیت می‌کنند.

 

شخصیت شناسی

در روانشناسی شخصیت، تعاریف مختلفی از شخصیت ارائه شده است که هر یک بر وجهی از شخصیت تأکید کرده‌اند. هیلگارد شخصیت را «الگوهای رفتار و شیوه‌های تفکر که نحوه سازگاری شخص را با محیط تعیین می‌کند» تعریف کرده است در حالی که برخی دیگر «شخصیت» را به ویژگیهای «پایدار فرد» نسبت داده و آن را بصورت «مجموعه ویژگیهایی که با ثبات و پایداری داشتن مشخص هستند و باعث پیش بینی رفتار فرد می‌شوند» تعریف می‌کنند.

 

شخصیت (Personality) از ریشه لاتین (Persona) که به معنی «نقاب و ماسک» است گرفته شده است و اشاره به ماسک و نقابی دارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره می‌گذاشتند و این تعبیر تلویحا به این موضوع اشاره دارد که «شخصیت هر فرد ماسکی است که او بر چهره خود می‌زند تا وجه تمایز (تفاوت) او از دیگران باشد». شخصیت به همه خصلتها و ویژگیهایی اطلاق می‌شود که معرف رفتار یک شخص است، از جمله می‌توان این خصلتها را شامل اندیشه، احساسات، ادراک شخص از خود، وجهه نظرها، طرز فکر و بسیاری عادات دانست. اصطلاح ویژگی شخصیتی به جنبه خاصی از کل شخصیت آدمی اطلاق می‌شود.

 

نظری اجمالی به تعاریف شخصیت شناسی، نشان می‌دهد که تمام معانی شخصیت را نمی‌توان در یک نظریه خاص یافت. برای مثال کارل راجرز شخصیت را یک خویشتن سازمان یافته دایمی می‌دانست که محور تمام تجربه‌های وجودی بود. یا گوردن آلپورت شخصیت را مجموعه عوامل درونی که تمام فعالیت‌های فردی را جهت می‌دهد تلقی کرده است. واتسن شخصیت را مجموعه سازمان یافته‌ای از عادات می‌پنداشت و زیگموند فروید، عقیده داشت که شخصیت از نهاد(ID)، خود(Ego) و فراخود(Super ego) ساخته شده است.

 

شخصیت چیست؟ 

شخصیت تشکیل شده است از الگوهای ویژه فکری، احساسی و رفتاری که هر فرد را از افراد دیگر متمایز می‌سازد. شخصیت، سرچشمه درونی دارد و در طول حیات، تقریباً پایدار باقی می‌ماند. 

روان‌شناسی شخصیت، ویژگی‌های یگانه افراد و نیز مشابهت‌ها بین گروه‌هایی از افراد را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

 

ویژگی‌های شخصیت

• شخصیت، سازمان یافته و سازگار است.

• شخصیت، هر چند پدیده‌ای روانی است امّا تحت تاثیر فرایندها و نیازهای بیولوژیک قرار دارد.

• شخصیت باعث پدیدآمدن رفتارها می‌گردد.

• شخصیت از طریق افکار، احساسات، رفتارها و بسیاری چیزهای دیگر نمود می‌یابد.

 

شخصیت از دیدگاه روانشناسی

دیدگاه روانشناسی در مورد «شخصیت» چیزی متفاوت از دیدگاههای «مردم و جامعه» است در روانشناسی شخصیت افراد به گروههای «با شخصیت و بی‌شخصیت» یا«شخصیت خوب و شخصیت بد» تقسیم نمی‌شوند؛ بلکه از نظر این علم همه افراد دارای «شخصیت» هستند که باید به صورت «علمی» مورد مطالعه قرار گیرد این دیدگاه باعث پیدایش نظریه‌های متعددی از جمله : نظریه روانکاوی کلاسیک ، نظریه روانکاوی نوین ، نظریه انسان گرایی، نظریه شناختی، نظریه یادگیری اجتماعی و … » در حوزه مطالعه روانشناسی شخصیت شده است.

 

ماهیت شخصیت و انسان

یکی از جنبه‌های با اهمیت در «روانشناسی شخصیت» که در «نظریه‌های شخصیت» منعکس شده است برداشت یا تصوری است که از ماهیت «انسان و شخصیت او» ارائه شده است (یا می‌شود). این سوالها با ویژگی اصلی انسان ارتباط برقرار می‌کنند و همه مردم (شاعر ، هنرمند ، فیلسوف ، تاجر ، فروشنده و …) همواره به روش های مختلف به این سوالها پاسخ می‌دهند؛ بطوری که می‌توانیم بازتاب همه جانبه آنها را در «کتابها ، تابلوهای نقاشی ، و در رفتار و گفتارشان» ببینیم و روانشناسی شخصیت و نظریه پردازان این حوزه نیز از آن مستثنی نیستند.

 

 

تاریخچه مطالعه روان‌شناسی شخصیت

تاریخچه مطالعه روان شناسی شخصیت به زمان یونان باستان بر می گردد. کوشش دانشمندان برای توصیف و طبقه‌بندی منش آدمی را می‌توان در یونان باستان ردیابی کرد. در عهد باستان، تفاوت افراد را از نظر خلق و مزاج به غلبه یکی از مزاج‌های چهارگانه (خون، صفرای سیاه، بلغم و صفرای زرد) نسبت می‌دادند و بر این اساس، افراد را به چهار سنخ یا تیپ شخصیتی: دموی ‌مزاج، سوداوی ‌مزاج(مالیخولیایی)، بلغمی‌ مزاج و صفراوی ‌مزاج طبقه‌بندی می‌کردند. بدین ترتیب، ضمن این‌که افراد به سنخ‌های مختلف شخصیتی طبقه‌بندی می‌شدند علت تفاوت‌های فردی نیز توجیه می‌شد. این نظریه شخصیت تا قرن 19 هم‌ چنان دوام یافت.

 

نظریه‌های شخصیت، طی دوران شکل‌گیری خود مانند هر پدیده دیگری تحت تاثیر عوامل مختلف تاریخی قرار گرفته‌اند. از آن میان، چهار عامل نقش موثری داشته‌اند که عبارتند از: پیشرفت طب بالینی اروپا، روش‌های روان‌سنجی، روان‌شناسی رفتارگرایی و روان‌شناسی گشتالت. علاوه بر این عوامل تاریخی، عوامل معاصر موجود نیز در روان‌شناسی شخصیت تاثیر گذاشته‌اند. از جمله این عوامل می‌توان از پیدایش یا تکامل رشته‌هایی مانند روان‌شناسی میان‌فرهنگی، فرایندهای شناختی، روان‌شناسی در پهنه زندگی(تمام مدت عمر) و انگیزش نام برد.

 

روان‌شناسان شخصیت برای مطالعه و تحقیق، از چهار نوع داده استفاده می‌کنند که عبارتند از: داده‌های مربوط به سوابق زندگی فرد، داده‌های جمع‌آوری شده توسط مشاهده‌گر، داده‌های حاصل از آزمون‌ها و داده‌های حاصل از گزارش‌های شخصی. هر یک از روان‌شناسان شخصیت، نوعی از این داده‌ها را ترجیح می‌دهند. اما همه آن‌ها در مورد فایده بالقوه هر یک از انواع چهارگانه داده‌ها تردیدی ندارند.

 

روانشناسی شخصیت چیست

تاریخچه مطالعه روانشناسی شخصیت به زمان یونان باستان بر می گردد.

 

مطالعه شخصیت 

روش‌های چندی برای مطالعه شخصیت وجود دارد. هر روش دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود است:

• روش‌های تجربی: در این روش‌ها پژوهشگر متغیرهای مورد نظرش را کنترل و دستکاری می‌کند و نتایج را می‌سنجد. این علمی‌ترین روش تحقیق است، امّا پژوهش‌های تجربی، هنگامی که مطالعه جنبه‌هایی از شخصیت نظیر انگیزه‌ها، هیجانات و تمایلات مورد نظر باشد، ممکن است بسیار پیچیده باشد.

 

• مطالعات موردی و روش‌های خود-گزارشی: این روش بر تحلیل عمیق فرد و همچنین اطلاعات فراهم شده از فرد تکیه دارد. مطالعات موردی به شدّت وابسته به تفسیر مشاهده کننده است در حالی که روش‌های خود-گزارشی به حافظه فرد مورد نظر بستگی دارد. به این دلیل، این روش‌ها بسیار ذهنی هستند و تعمیم یافته‌ها به جامعه‌ای بزرگتر دشوار است.

 

• تحقیقات بالینی: این روش بر اطلاعات جمع‌آوری شده از بیماران بستری، در طول دوره درمان تکیه دارد. بسیاری از نظریه‌های مربوط به شخصیت بر پایه این نوع پژوهش قرار دارد امّا به دلیل آن که موضوعات تحقیق، منحصر به فرد و نشانگر رفتار نابهنجار هستند، این تحقیق بسیار ذهنی است و تعمیم آن دشوار است.

 

نظریه‌های شخصیت

• نظریه‌های بیولوژیک: رویکردهای بیولوژیک، عوامل ژنتیکی را مسئول شخصیت می‌شناسند. پژوهش‌هایی که بر روی وراثت به عمل آمده، وجود ارتباط بین عوامل ژنتیکی و ویژگی‌های شخصیتی را نشان می‌دهد. یکی از معروف‌ترین نظریه‌پردازان بیولوژیک، هانس آیزنِک است که بین جنبه‌های شخصیتی و فرایندهای بیولوژیک ارتباط برقرار کرد. برای مثال، آیزنک چنین عنوان کرد که افراد درون‌گرا دارای تحریک مغزی بالایی هستند و این امر آن‌ها را به سوی اجتناب از تحریک هدایت می‌کند. از سوی دیگر، آیزنک عقیده داشت که برون‌گراها دارای تحریک مغزی کمی هستند و این امر باعث می‌شود که به دنبال تجربیات تحریکی بروند.

 

• نظریه‌های رفتاری: نظریه‌های رفتاری، شخصیت را حاصل تعامل بین فرد و محیط می‌دانند. نظریه‌پردازان رفتاری، به مطالعه رفتارهای قابل مشاهده و اندازه‌پذیر می‌پردازند و نظریه‌هایی که افکار و احساسات درونی را به حساب می‌آورند، رد می‌کنند. اسکینر و آلبرت بندورا از جمله نظریه‌پردازان رفتاری هستند.

 

• نظریه‌های روان پویشی: نظریه‌های روان‌پویشی شخصیت به شدّت تحت تأثیر کارهای زیگموند فروید است و بر تأثیر ذهن ناهشیار (ناخودآگاه) و تجربیات کودکی بر روی شخصیت تأکید دارد. نظریه‌های روان‌پویشی شامل «نظریه مرحله روانی-جنسی» فروید و «مراحل رشد روانی-اجتماعی» اریکسون است.

 

فروید عقیده داشت که سه مؤلفه سازنده شخصیت عبارتند از نهاد، خود و فراخود. نهاد، مسئول کلیه نیازها و امیال است در حالی که فراخود، مسئول اخلاقیات و ایده‌آل‌ها می‌باشد. و خود، بین درخواست‌های نهاد، فراخود و واقعیت در نوسان است. 

 

اریکسون عقیده داشت که شخصیت در طی یک سری از مراحل پیشرفت می‌کند و در هر مرحله برخی تناقض‌ها بروز می‌کند. موفقیت در هر مرحله به غلبه موفقیت‌آمیز بر این تناقض‌ها بستگی دارد.

 

• نظریه‌های انسان‌گرایانه: نظریه‌های انسان‌گرایانه بر اهمیت اراده آزاد و تجربیات فردی در رشد شخصیت تأکید دارد. این نظریه پردازان بر مفهوم خود-شکوفایی که نیازی فطری برای رشد شخصی است تأکید می‌نمایند. از جمله این نظریه‌پردازان می‌توان به کارل راجرز و آبراهام مزلو اشاره کرد.

 

منبع تلخیص از:

psypay.blogfa.com

ravanyar.com

daneshnameh.roshd.ir

 

راه های شناخت خود و دیگران

کودکتان از درس فراریست؟

بهبود سطح زندگی و میزان رضایتمندی

درخواست مجرب ترین وکلا طلاق فوری

ثبت نام در تالار گفتگو روانشناسی

کاهش قیمت تورهای شاد و لوکس تابستان

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

مشاوره تلفنی طلاق

بین دو راهی طلاق و ادامه زندگی مانده اید؟

از برنامه ریزی تا رتبه برتر کنکور

تبادل پرسش و پاسخ های روانشناسی

کاملا رایگان مشاوره بگیر!

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

کفش اسپرت و صندل تابستانه زنانه

انواع کنسول بازی|خرید XBox و PS4 با گارانتی

خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری

مدلهای جدید شومیز اسپرت و مجلسی

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مقایسه و خرید

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

شخصیت دقیقا چه چیزی است؟ درک دقیق و درست شخصیت چگونه می‌تواند بینش عمیقی در مورد احساساتتان فراهم کند؟ شخصیت همان چیزی است که برخی از افراد آن را توصیف می‌کنند اما هنوز بیشتر مردم درک کاملی از مطالعات علمی انجام شده در مورد شخصیت ندارند.

این شخصیت منحصر به فرد شماست که شما را می‌سازد و بر روی روابط و روش زندگیتان تاثیر می‌گذارد. روانشناسی شخصیت یکی از بزرگترین و محبوب ترین شاخه‌های روانشناسی است.

روانشناسان تلاش می‌کنند درک درستی از نحوه توسعه شخصیت و نیز تاثیر آن بر روی رفتار و افکار انسان‌ها داشته باشند.

این ناحیه از روانشناسی، به دنبال درک شخصیت است و تلاش می‌کند متنوع بودن آن در میان افراد مختلف را بیابد. روانشناسان همچنین اختلالات رفتاری را تشخیص داده و درمان می‌کنند. این اختلالات می‌تواند با زندگی روزمره افراد تداخل داشته باشد.

روانشناسی شخصیت چیست

شما چه کسی هستید؟ چه چیزی باعث ساخت افکار و عقاید شما شده است؟ قطعا فاکتورهای زیادی در ایجاد یک فرد و رفتارهای او دخیل است. برخی از موارد شامل ژنتیک، نحوه رشد و تربیت فرد و تجربیاتی است که در زندگی به دست می‌آورد.

بیشتر افراد بر این باورند چیزی که باعث ایجاد یک شخصیت منحصر به فرد می شود الگوهای خاص افکار، احساسات و رفتارهایی است که شخصیت او را تشکیل می‌دهد.

اگرچه تعریف واحدی برای شخصیت وجود ندارد اما اغلب این مورد را به عنوان چیزی می‌شناسند که در فرد رشد و ظهور می‌کند و در ادامه زندگی همراه او خواهد بود.

به همین خاطر شخصیت را در برگیرنده تمامی افکارها، الگوهای رفتاری و تعاملات اجتماعی می‌دانند که می‌تواند بر روی بینش فرد در مورد خودش و اعتقاداتی که در مورد دیگران و دنیای اطراف دارد تاثیر بگذارد.

درک شخصیت به روانشناسان اجازه می دهد نحوه پاسخگویی افراد به موقعیت‌های خاص و کارهایی که دوست دارند انجام دهند را پیش بینی نمایند. برای اینکه بفهمیم دانشمندان و روانشناسان چگونه روانشناسی شخصیت را مورد مطالعه قرار می‌دهند، باید تئوری‌های مهم و تاثیر گذاری که در حوره شخصیت وجود دارد را یاد بگیریم.

تئوری‌های مختلفی برای توصیف جنبه‌های متعدد شخصیت ظهور کرده است. برخی از تئوری‌ها بر روی توضیح نحوه توسعه شخصیت تمرکز می‌کنند. این در حالیست که برخی از نظریه‌ها در مورد تفاوت‌های فردی در شخصیت نگران هستند.

نظریه صفات شخصیتی در مرکز ایده ای قرار دارد که در آن شخصیت از طیف وسیعی از صفات تشکیل شده است. نظریه‌های مختلف در طول سال‌ها تلاش کرده اند به دقت تشخیص دهند که چه صفاتی می‌تواند نقش کلیدی در شخصیت انسان بازی کند و تعداد کل صفات شخصیتی را با استفاده از آن تعیین نمایند. روانشناس گوردون آلپورت یکی از اولین افرادی بود که به توصیف شخصیت از نظر صفات پرداخت. در این چشم انداز هدفمند، او پیشنهاد کرد که صفات شخصیتی متعددی وجود دارد. صفات مشترک همان‌هایی هستند که توسط بیشتر افراد در یک فرهنگ خاص به اشتراک گذاشته می‌شوند.

در این میان، صفات مرکزی همان صفاتی هستند که شخصیت یک فرد را تشکیل می‌دهند. صفات کاردینال صفت‌هایی هستند که بسیار برجسته‌اند و افراد بر اساس این صفات شناخته می‌شوند.

به عنوان مثال مادر ترزا به خاطر انجام کارهای خیرخواهانه در میان افراد مشهور و شناخته شده بود. اگرچه آلپورت پیشنهاد می‌کند که بیش از ۴۰۰۰ صفت فردی وجود دارد، روانشناس دیگری به نام ریموند کتل به این نتیجه رسیده است که این صفات بیشتر از ۱۶ مورد نیستند.

این روانشناس بر این باور بود که صفاتی در این طیف وجود دارد. بعدها روانشناسی به نام هانس آیزنک این لیست را باریک تر کرد و به این نتیجه رسید که صفات شخصیتی انسان‌ها در سه گروه اصلی جای می‌گیرد. این سه گروه شامل برون گرایی، روان رنجوری و روان پریشی گرایی است.

انواع صفت های شخصیتی

نظریه پنج صفت مهم، یکی از محبوب ترین نظریه‌هایی است که امروزه مورد قبول بیشتر روانشناسان است. این نظریه بیان می‌کند که شخصیت انسان‌ها از ۵ بعد شخصیتی گسترده تشکیل شده است. این بعدها شامل برون گرایی، توافق پذیری،وظیفه مداری، روان رنجوری و گشودگی است.

برونگرایی تحریک پذیری، اجتماعی بودن، پرحرفی، ابراز وجود و طیف وسیعی از بیان عاطفی است. افرادی که برونگرا هستند دوست دارند انرژی مورد نیاز خود را از موقعیت‌های اجتماعی به دست آورند. افرادی که کمتر برونگرا هستند (یا در طبقه بندی درونگرا قرار می گیرند) تلاش می‌کنند با احتیاط بیشتر رفتار کنند.

این بعد شخصیتی در برگیرنده صفاتی همچون اعتماد، نوع دوستی، مهربانی، محبت و سایر رفتارهای موافق اجتماعی است. افرادی که توافق پذیری بالایی دارند تلاش می‌کنند در بیشتر کارها مشارکت داشته باشند. این در حالیست که افرادی با توافق پذیری کمتر ، رقابتی تر هستند.

ویژگی‌های اصلی این بعد در برگیرنده سطح بالایی از اندیشه، کنترل و رفتارهای مرتبط با هدف است. افرادی که وظیفه مدار هستند سازمان یافته تر عمل می‌کنند و بیشتر از سایرین به جزییات دقت می‌کنند.

روان نژند یا روان رنجوری یک صفت شخصیتی است که بر اساس غم و اندوه، دمدمی مزاج بودن و بی ثباتی عاطفی مشخص می‌شود. افرادی که چنین ویژگی شخصیتی دارند معمولا نوسانات خلقی،اضطراب، دمدمی مزاج بودن، تحریک پذیری و غم و اندوه را تجربه می‌کنند. افرادی که روان رنجوری کمتری دارند ثبات عاطفی و احساسی بیشتری دارند.

این صفت شخصیتی ویژگی‌هایی همچون تخیل و بینش را دارد. افرادی که این صفت را دارند اغلب طیف وسیعی از تمایلات و علایق را خواهند داشت. این افراد کنجکاو ، خلاق و ماجراجو هستند. در مقابل افرادی که گشودگی کمتری دارند اغلب سنتی تر فکر می‌کنند و ممکن است با افکار انتزاعی مبارزه نمایند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که هر کدام از این ۵ فاکتوری که بیان کردیم محدوده ای بین دو حد را نشان می‌دهند. به عنوان مثال برونگرایی نشان دهنده طیفی بین برونگرایی افراطی و درونگرایی افراطی است. در دنیای واقعی بیشتر افراد جایی بین دو انتهای قطب هر بعد قرار می‌گیرند.

نظریه فروید در مورد رشد روانی انسان‌ها یکی از نظریه‌های شخصیتی محبوبی است که در این مورد وجود دارد اما یکی از بحث برانگیزترین موارد نیز هست.

بر اساس نظریه فروید، کودکان از طریق یک سری مراحل توسعه شخصیتی رشد و نمو پیدا می‌کنند. در هر مرحله،انرژی لیبیدویی یا نیرویی که رفتارهای انسان را تحریک می‌کنند بر روی ناحیه شهوانی خاصی تمرکز دارد. تکمیل موفقیت آمیز هر مرحله باعث می‌شود فرد وارد مرحله بعدی توسعه شود اما شکست در یک مرحله خاص می‌تواند به تمرکز منجر شود و همین امر ممکن است بر روی شخصیت فرد در بزرگسالی تاثیر بگذارد.

روانشناس دیگری به نام اریک اریکسون یک سری از هشت مرحله روانی را توضیح می‌دهد که افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. هر مرحله نقش مهمی در توسعه شخصیت و مهارت‌های روانی انسان بازی می‌کند. در طول هر مرحله، فرد با موقعیت‌های حیاتی توسعه‌ای روبرو می‌شود که به عنوان نقطه تبدیل در توسعه عمل خواهد کرد.

اریکسون در مورد نحوه تاثیر تعاملات اجتماعی بر روی توسعه شخصیت فرد نیز علاقه مند بود. تکمیل موفقیت آمیز هر مرحله منجر به توسعه شخصیت سالمی خواهد شد. در حالیکه نظریه فروید پیشنهاد می‌کرد که شخصیت در درجه اول در مراحل اولیه شکل می‌گیرد اما اریکسون بر این باور بود که شخصیت انسان در طول زندگی فرد توسعه پیدا کرده و رشد می‌کند.

برای اندازه گیری و مطالعه شخصیت انسان‌ها، روانشناسان تعدادی تست شخصیتی توسعه داده اند. اکثریت قریب به اتفاق این تست‌ها، با تنظیمات متعددی به کار می‌روند. برخی از تست‌ها نیز ممکن است برای کمک به یادگیری بیشتر افراد در مورد جنبه‌های متفاوت شخصیتشان مورد استفاده قرار گیرند یا از آن برای غربالگری و ارزیابی به هنگام تشخیص انواع مختلفی از اختلالات شخصیتی استفاده شود.

خوشبختانه شما می‌توانید طیف وسیعی از تست‌های شخصیتی را به صورت آنلاین دریافت کنید. بیشتر این تست‌ها برای اشکار کردن خود واقعی شما به کار می‌روند.

این در حالیست که برخی از تست های موجود تنها جنبه سرگرمی دارند و نمی‌توان زیاد به آن‌ها اعتماد کرد. به عنوان مثال ممکن است سوالات آنلاینی را پیدا کنید که برون گرا یا درون گرا بودن شما را تشخیص می‌دهد. داشتن چنین اطلاعاتی می‌تواند به درک بهتر شخصیت کمک کند و شما را به مسیر درست هدایت نماید.

نکته کلیدی این است که باید به خاطر داشته باشید هر گونه ارزیابی که به صورت آنلاین انجام می‌شود باید به درستی انتخاب گردد. این ابزارهای آموزنده می‌تواند جنبه سرگرمی داشته باشد و در برخی از موارد بینش خوبی ارائه نکند. به همین خاطر باید از متخصصان این رشته برای تعیین شخصیت استفاده شود.

همانطور که بیان کردیم شخصیت طیف وسیعی دارد که تقریبا همه جوانب زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روش‌های متعددی همچون تمرکز کردن بر روی صفات فردی یا نگاه کردن به مراحل توسعه ای متفاوت برای درک شخصیت وجود دارد.

روانشناسان نه تنها در مورد درک صحیح شخصیت طبیعی انسان‌ها علاقه مند و مشتاق هستند بلکه تلاش می‌کنند اختلالات شخصیتی را تشخیص دهند که ممکن است در تمامی جنبه‌های زندگی همچون مدرسه، کار، روابط و سایر بخش‌ها تاثیرگذار باشد.

روانشاسان با تشخیص چنین مشکلاتی می‌توانند به افراد کمک کنند مهارت‌هایی را برای مقابله و مدیریت شرایط توسعه دهند.

من فکر کنم شخصیتی درونگرا داشته باشم خیلی از بودن در جمع لذت نمیبرم

چرا در آموزش و پرورش فارغ التحصیل حقوق داره روانشناسی تدریس میکنه ولی فارغ التحصیل روانشناسی باید بیکار باشه ؟

به هیچ وجه نمی توانم با کسی ارتباط دوستانه برقرار کنم و همیشه مضطرب ودل مرده ام. بدون دلیل حرف منفی و غم از یک کیلو متری درگیرم میکنه نمی دونم چرا حرف خوب و خنده اصلا شادم نمی کنه

مطلب جالب و مفیدی بود ممنون از سایت خوبتون



روانشناسی شخصیت چیست


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.



روانشناسی شخصیت چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

روانشناسی شخصیت چیست

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

برای عضویت در کانال تلگرام رسش و استفاده از مطالب آموزشی و دریافت مشاوره کلیک کنید.



شهرک غرب بلوار دريا بين پاكنژاد و مطهري ساختمان ساحل پلاك ١٦٤طبقه دوم واحد ٧

تلفن:٠٢١٨٨٣٧٠٠٦٠ – ٠٢١٨٨٠٨٨٥٩٢

۸۸۰۸۸۵۹۲

روانشناسی روانشناسی شخصیت

روانشناسی شخصیت چیست

روانشناسی شخصیت به بررسی رفتارها و شخصیت افراد می پردازد. از ابتدای روانشناسی تا کنون روانشناسی شخصیت جایگاه خود را در بین علم ها داشته است. روانشناسان شخصیت جنبه های شخصیت ، ویژگی های ارادی و بدنی افراد ، جنبه های درکی و .. انسان را بررسی می کنند و با استفاده از تست های روانشناسی مختلف شخصیت افراد را بررسی می کنند.

تعاریف مختلفی از شخصیت ارائه شده است. شخصیت یا ( personality ) بر گرفته از واژه لاتین ( person ) به معنای نقاب می باشد. و اشاره به ماسک و نقابهایى دارد که بازیگران در یونان و روم قدیم بر صورت خود میگذاشتند. همچنین می شود گفت شخصیت به همه صفات و خصلت هایی گفته می شود که معرفی کننده رفتار یک فرد می باشد و شامل اندیشه، احساسات، درک شخص از خود، وجه نظرها و بسیاری از عادات می باشد. شخصیت را میتوان گفت آرزوها و مقاصدی هستند  که روش شخصی فرد را برای سازگاری با محیط، ابعاد شخصیت او تشکیل می دهند. شخصیت شامل فاکتورهایی است که در رفتارو خاطر انسان نقش بازی میکند و تا مدتی طولانی باقی میماند.

 

 

شخصیت دارای دو بعد درون گرایی و برون گرایی می باشد ، هیچ یک از ابعاد شخصیت نتوانسته اند به اندازه این دو بعد مورد توجه واقع شوند. از نظر روانشناس آلمانی کارل گوستاف یونگ ، شخصیت برون گرا به شخصی اطلاق میشود که بیشتر به دنیای بیرون و اشخاص و اشیا جهان بیرون علاقه دارد و شخصیت درون گرا مربوط به شخصی است که به دنیای درونی خود و افکار و احساسات خود علاقه مند است. فرد دارای شخصیت برون گرا به زمان حال توجه دارد و  شخص دارای شخصیت درون گرا به آینده فکر می کند. برون گرا اهل عمل است و درون گرا اهل تخیل می باشد، برون گرا به آسانی تصمیم می گیرد ولی درون گرا قبل از تصمیم گیری تردید میکند. البته از نظر روانشناسان عینی گرا، برون گرایی و درون گرایی نمی تواند بیان کننده تمام صفت باشد،بنابراین سه صفت زیر را مورد معیار قرار می دهند.

 

روانشناسی شخصیت به ابعاد مختلف شخصیت، جنبه های درک، هیجان و ویژگی‌های ارادى و بدنی افراد و همچنین چگونگی سازگاری او با محیط می پردازد. روانشناسان در روانشناسی شخصیت الگوهای اساس تفکر که هر فرد را از دیگران متفاوت میکند را مورد مطالعه قرار میدهند. این روانشناسان در فضاهای علمی به عنوان پژوهشگر و مدرس فعالیت دارند. در روانشناسی شخصیت افراد به دسته های دارای شخصیت خوب یا شخصیت بد تقسیم نمی شوند بلکه شخصیت همه افراد باید به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد. همین دیدگاه باعث پیدایش نظریه های متفاوتی از جمله نظریه روانکاوی نوین، نظریه روانکاوی کلاسیک، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه انسان گرایی، نظریه شناختی و … در روانشناسی شخصیت شده است. یکی از جنبه های با اهمیت روانشناسی شخصیت برداشتی است از ماهیت انسان که در نظریه‌های شخصی نیز منعکس شده است. این سوالات با ویژگی های اصلی انسان مرتبط است، و همه مردم اعم از شاعر، تاجر، هنرمند و … همواره به این سوالات پاسخ داده اند، به طوری که می شود بازتاب آن را در تابلوهای نقاشی، گفتارها و اآثار آنها مشاهده کرد و حتی روانشناسان شخصیت نیز از این قاعده دور نیستند.

 

 

تاریخچه روانشناسی شخصیت به یونان باستان زمانی که دانشمندان برای توصیف و طبقه بندی منش آدمی کوشش می کردند باز می گردد. در تاریخچه روانشناسی شخصیت افراد را از نظر مزاج به یکی از مزاج های چهار گانه مثل صفراوی سیاه، صفراوی زرد، بلغم و خون نسبت می دادند، و همچنین افراد را به چهار نوع تیپ شخصیتی سوداوى مزاج، دموی مزاج، بلغمی مزاج و صفراوی مزاج دسته بندی می کردند. علاوه بر اینکه افراد به سنخ های شخصیتی تقسیم می شدند علت تفاوت رفتاری آنها نیز مشخص میشد. روانشناسی شخصیت از دوران شکل گیری خود تحت تاثیر عوامل تاریخی از جمله پیشرفت طب بالینی اروپا، روانشناسی رفتارگرایی، روانشناسی گشتالت و روش های روانشناسی سنجی قرار گرفته است. در تاریخچه روانشناسی شخصیت علاوه بر تاثیر عوامل تاریخی بر آن عوامل جدید از جمله پیدایش و تکامل رشته های روانشناسی میان فرهنگی، روانشناسی در طول عمر، انگیزش و فرآیندهای شناختی بر آن اثر گذاشته اند. روانشناسی شخصیت برای تحقیقات خود از چهار داده مثل سوابق زندگی فرد، داده های جمع آوری شده توسط فرد مشاهده کننده، داده هایی که از امتحانات و آزمونها بدست می آید و داده هایی که از گزارش های شخصی بدست آمده استفاده می کند.

روند

مرکز مشاوره ازدواج و خانوده نیک همراه – گروه مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده نیک همراه

چه چیزی باعث می شود شما این شخصی که هستید، باشید؟ هر شخص ایده ای از نوع شخصیت خود دارد، در صورت سربه هوا، محفوظ بودن، حساس یا پوست کلفت بودن. روانشناسی شخصیت به عنوان تفاوت های فردی در نحوه تفکر، احساس و رفتار تعریف می شود. این حوزه روانشناسی به تفاوت های روانی در افراد و شباهت های موجود در طبیعت انسان می پردازد. از آنجا که این یک زمینه باز با پویایی بسیاری است، سعی خواهیم کرد موضوع را تجزیه کنیم تا بهتر درک شود.

شخصیت چنان مفهوم پیچیده ای است که هیچ تعریف خاصی از آن در حوزه روانشناسی وجود ندارد. به طور کلی ، شخصیت مجموعه ای بی نظیر از خصوصیات درون فرد است که برای تأثیرگذاری بر اعتقادات، انگیزه ها، احساسات، رفتارها و حتی محیط تلاش می کند. شخصیت همچنین می تواند به الگوهای گنجانیده افکار، رفتارها و محرک هایی که در طول چرخه زندگی خود ایجاد می شود مراجعه کند تا در نحوه درک دنیای اطراف خود و همچنین اعتقادات، درک خود و نگرش آنها تأثیر بگذارد.

روانشناسی شخصیت یک رشته آکادمیک است که به طور علمی الگوهای شخصیت ها و تغییرات آن را مورد مطالعه قرار می دهد. این شاخه منحصر به فرد از روانشناسی، نظریه های روانشناسی اجتماعی، شناختی، رفتاری و حتی تکاملی را ترسیم می کند. مطالعه شخصیت، با توجه به روانشناسی، طی سالهای متمادی از طریق نظریه های متعدد صورت گرفته است. با این حال، بسیاری از شاخه های اصلی روانشناسی نظریه انحصاری خود را در مورد اینکه شخصیت دقیقا چیست و شکل گیری آن چگونه است، دارند.

روانشناسی شخصیت چیست

نظریه های روانشناختی شخصیت بی شمار هستند، با این حال، همه آنها در چارچوب کلی انواع تئوری ها قرار می گیرند که شامل تئوری های صفت، نظریه های نوع، نظریه های روانکاوی، نظریه های رفتارگرایی و نظریه های اومانیستی است. نظریه های دیگری نیز وجود دارند، اما اینها رایج ترین هستند.

راه‌های زیادی برای اندازه‌گیری شخصیت وجود دارد، اما روانشناسان بیشتر به تلاش برای تقسیم بشریت به گونه‌ ای منظم پرداخته‌ اند. آن‌ ها بر پنج صفت شخصیتی تمرکز می‌ کنند. رایج‌ ترین این صفات عبارتند از:

پنج عامل بزرگ شخصیت در دهه 1970 توسط دو تیم تحقیقاتی توسعه یافت. این تیم به سرپرستی پاول کاستا و رابرت آر مک کری از مؤسسات ملی بهداشت و وارن نورمن و لوئیس گلدبرگ از دانشگاه میشیگان در آن آربور و دانشگاه اورگان بودند.

پنج عامل بزرگ مؤلفه هایی هستند که شخصیت هر فرد را تشکیل می دهند. یک فرد ممکن است گشودگی و وظیفه شناسی زیادی داشته باشد، یک مقدار متوسط برونگرایی، تطابق پذیری فراوان داشته و اصلا عصبی نباشد. یا ممکن است کسی مخالف، روان رنجور، درونگرا و وظیفه شناس بوده ولی گشودگی نداشته باشد. در ادامه با ویژگی های هر خصوصیت آشنا خواهید شد.

گشودگی نسبت پذیرش تجربه است. افرادی که از گشودگی بالایی برخوردار هستند، از ماجراجویی لذت می برند. آنها کنجکاو هستند و از هنر، تخیل و چیزهای جدید استقبال می کنند. شعار فرد باز ممکن است “تنوع ادویه زندگی است”.

افراد با گشودگی کم ترجیح می دهند به عادت خود پایبند باشند و از تجربیات جدید خودداری کنند. تغییر شخصیت معمولا یک فرآیند دشوار محسوب می‌شود، اما گشودگی یک ویژگی شخصیتی است که ممکن است در بزرگسالی در معرض تغییر قرار بگیرد.

افرادی که وظیفه‌شناس هستند، قابل‌ اعتماد, منظم و دستاورد محور هستند. نمی‌ توانید وظیفه‌ شناسی را در سفری دور دنیا با یک کوله‌ پشتی پیدا کنید؛ وظیفه شناسان برنامه ریزان هستند.

افرادی که وظیفه شناسی پایینی دارند به خودی خود غیر ارادی هستند. آن‌ها ممکن است تمایل به بی‌ دقتی داشته باشند. وظیفه‌شناسی یک ویژگی مفید است، زیرا با موفقیت در مدرسه و شغل ارتباط مستقیم دارد.

برونگرایی در مقابل درون‌ گرایی، احتمالا شناخته‌ شده‌ ترین پنج عامل بزرگ است. افراد برونگرا اجتماعی و پرحرف هستند و از جمعیت انرژی می‌ گیرند. آن‌ ها تمایل دارند در تعاملات اجتماعی خود جسور و بشاش باشند.

از طرف دیگر، درون گرایان به زمان زیادی برای تنهایی نیاز دارند، شاید به این دلیل که مغز آن‌ ها تعامل اجتماعی را به طور متفاوت پردازش می‌کند. درونگرایان اغلب کمرو هستند. خجالت نشان‌ دهنده ترس از تعاملات اجتماعی و یا ناتوانی در عملکرد اجتماعی است. درون گرایان می‌ توانند در مهمانی‌ ها کاملا جذاب باشند – آن‌ ها فقط فعالیت‌ های انفرادی را ترجیح می‌ دهند.

تطابق پذیری میزان گرمی و مهربانی فرد را اندازه می گیرد. هرچه شخصی رضایت بیشتری داشته باشد، بیشتر دارای اعتماد به نفس است و مفید و دلسوز خواهد بود. افرادی که تطابق پذیری کمی دارند سرد و مشکوک هستند و احتمال همکاری آنها کمتر است.

به نظر می رسد مردانی که از تطابق پذیری بالایی برخوردار هستند، رقصنده های بهتری هستند، حرکت بدن می تواند شخصیت را نشان دهد.

در محل کار، مردان با تطابق پذیری کم در واقع بیشتر از مردان تطابق پذیر درآمد کسب می کنند. اما زنان با عدم تطابق پذیری مزیت حقوقی متفاوتی را نشان نمی دهند و این نشان می دهند که رفتار تطابق پذیری تنها برای مردان سودمند است.

افراد مبتلا به روان رنجوری غالبا نگران هستند و به راحتی در اضطراب و افسردگی فرو می روند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، افراد عصبی دوست دارند چیزهایی را پیدا کنند که نگران آن باشند. در مقابل، افرادی که روان رنجوری پایینی دارند، از نظر عاطفی پایدار و یکدست هستند.

با کمال تعجب، عصبی بودن با بسیاری از پیامدهای بهداشتی بد همراه است. افراد عصبی زودتر می میرند، احتمالا به این دلیل که برای آرامش اعصاب به سمت تنباکو و الکل می روند.

با این وجود، احتمالا خزنده ترین واقعیت در مورد روان رنجوری بودن این است که انگل ها می توانند شما را عصبی کنند. یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که عفونت غیر قابل شناسایی توسط انگل توکسوپلاسما گوندی ممکن است افراد را مستعد ابتلا به عصبی بودن کند.

ممکن است. یک مطالعه منتشر شده در ژانویه سال 2017 روانشناسی بولتن، 207 مقاله تحقیقاتی منتشر شده را ترکیب کرد و نشان داد که شخصیت ممکن است از طریق درمان تغییر یابد. محقق مطالعه برنت رابرتز، روانشناس اجتماعی و شخصیتی در دانشگاه ایلینویز گفت: “برای افرادی که می‌ خواهند فردا همسر خود را تغییر دهند، که البته بسیاری از مردم می‌ خواهند این کار را انجام دهند، من امید زیادی به آنها نمی دهم” با این حال، وی ادامه داد: “اگر شما می خواهید روی یک جنبه از خود تمرکز کنید، و تمایل دارید که به طور سیستماتیک به آن بپردازید ، خوش باشید که می توانید آن خصوصیت را تغییر دهید”

بنابراین با توجه به این نکته اگر تصمیم بگیرید که ویژگی را در خود کمرنگ و یا از بین ببرید، امکان آن وجود دارد. اما اینکه بخواهید دیگران را تغییر دهید، ممکن نیست.

روانشناسی شخصیت شاخه ای مهم از روانشناسی است که در درمان بسیاری از مشکلات راهگشاست. اگر در این زمینه تجربه و یا سوالی دارید می توانید با گروه مشاوره سلامت روان نیک همراه در میان بگذارید.

021-28424894

رفتارهای جنسی پرخطر کدامند؟

والدین الکلی و تاثیر آن بر کودکان

بایسکشوال چیست؟

اختلال فتیشیسم چیست؟

سندرم آشیانه خالی چیست؟

تاثیر استرس بر کرونا

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

روانشناسی شخصیت چیست

آخرین نوشته ها


اختلال پانیک در کودکان


مراحل رابطه زناشویی

در خبرنامه نیک همراه عضو شوید و آخرین اخبار و مقالات را در ایمیل خود بخوانید.

قدرت گرفته از

خیلی خوشحالیم که امروز با شما همراهیم. این جا وب سایت گروه مشاوران نیک همراه است که با هدف ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه های مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره دوران نامزدی، مشاوره ی کودک و مشاوره تحصیلی(دانش آموزان و دانشجویان) بنا شده است و سعی در خدمت گزاری و ارائه بهترین راه حل ها را به شما عزیزان دارد

برترین پست ها


مراحل رابطه زناشویی


رابطه از راه دور


عشق بی قید و شرط چیست؟

ازدواج


مراحل رابطه زناشویی


تعهد به همسر چیست؟


حد و مرز روابط چگونه است؟


شیوه های رفتار عاشقانه با همسر


نشانه های ازدواج ناموفق

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

شخصیت (به انگلیسی: Personality) را می‌توان آن الگوهای معین و مشخصی از تفکر، هیجان و رفتار تعریف کرد که سبک شخصی فرد را در تعامل با محیط اجتماعی و مادی‌اش رقم می‌زنند.[۱] به عبارت دیگر شخصیت شامل ویژگی‌های نسبتاً با ثبات و پایدار است که در توصیف آن‌ها از صفاتی همچون زودرنج، مضطرب، پر حرف، درونگرا و برون‌گرا و غیره استفاده می‌شود.

شخصیت یعنی «مجموعه‌ای از رفتار و شیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی‌همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش‌بینی» مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد گوردن آلپورت، بهترین تعریف را در مورد شخصیت ارائه داده‌است. او اشاره می‌کند، شخصیت، سازمان بندی پویایی در درون فرد است و شامل آن دسته از نظام‌های روانی – فیزیکی که رفتار و تفکر او را تعیین می‌کند. از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است.

بر پایه تعاریف بالا نکاتی دربارهٔ اصطلاح شخصیت روشن می‌شود:

•بی همتایی و تفاوت: شخصیت یک فرد بی‌همتاست و در عین بعضی مشابهت‌ها، هیچ دو شخصیت یکسان و همسان وجود ندارد.•ثبات داشتن (پایداری): اگر چه افراد در شرایط و محیط‌های گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفی دارند، ولی در طول زمان (مثلاً چندین دهه) رفتار و واکنش و همچنین شیوه تفکر آن‌ها دارای یک در ثبات نسبی دائمی است.•قابلیت پیش‌بینی: با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص می‌توان سبک رفتاری و تفکری افراد را با احتمال زیاد پیش‌بینی کرد. قابلیت پیش‌بینی رفتار با «ثبات در رفتار» رابطه متقابل دارد. مانند مانیا پریش می‌توان ایثار گر و فداکار باشیم.

از تعریف گوردن آلپورت می‌توان دریافت:
– شخصیت مجموعه‌ای از عناصر است و به عنوان یک نظام با یکدیگر در رابطه هستند.
– شخصیت مفهومی روانی در قالب یک کلیت فیزیکی دارد.
– علت تعامل انسان با جهان شخصیت است.
– تعامل فرد نتیجه ویژگی‌های شخصیتی و موقعیتی است.
-تجلی شخصیت به دو روش رفتار و تفکر است.[۲]

روانشناسی شخصیت چیست

شخصیت می‌تواند سازگار یا ناسازگارانه باشد. «ناسازگاری» زمانی مطرح می‌شود که افراد قادر نباشند تفکر و رفتار خود را با محیط و تغییرات آن تطبیق دهند. سازگاری یا عدم سازگاری ارتباط نزدیکی با «انعطاف‌پذیری» دارد. یک شخصیت سالم با وجود ثبات و پایداری به میزانی از انعطاف‌پذیری بهره می‌برد. اما افراد ناسازگار در برخورد با موقعیت‌هایی که واکنش به آن‌ها مستلزم تغییرات و تصمیمات جدید است، تفکر و رفتار انعطاف‌ناپذیری از خود بروز می‌دهند؛ بنابراین، اختلال شخصیت یعنی «ناسازگاری شخصیت در برخورد با محیط و موقعیت‌ها».

شخصیت ساختهٔ وراثت و محیط است. انسان با ویژگی‌های ژنتیکی خاصی به دنیا می‌آید، و از آن پس سر و کار او با محیط اطراف خود خواهد بود. محیط نقش مهمی در شکل‌دهی شخصیت دارد. نمونه‌های روشن برای تاًثیر محیط بر شخصیت، کودکانی هستند که به تصادف در جنگل‌ها یا در انزوا رشد کرده‌اند. برای مثال یک کشیش هندی به نام سینگ در جنگل‌های هندوستان دو دختر را یافت و آن‌ها را با خود به خانه برد. بر اساس گزارشِ سینگ این دو کودک در هنگام یافته شدن هیچگونه از رفتارهای انسانی را نداشتند. چهار دست و پا راه می‌رفتند، زوزه می‌کشیدند، از اجتماع گریزان بودند، تحریک‌پذیری آن‌ها زیاد بود و روی هم رفته رفتار آن‌ها مانند محیط شان بود.
آنچه در دنیای امروز تأکید بیشتری بر روی آن می‌گردد این است که تأثیرپذیری انسان‌ها از محیط بسیار قوی تر از تأثیر ژنتیکی است.

شخصیت: شیوه‌ای ترکیبی از همه عوامل سابق.

شخصیت: نگاه تحلیلی کلی نگر: عوامل وقتی که ترکیب بشوند.

شخصیت:

شخصیت: رفتار را تبیین می‌کند (به وجود می‌آورد). و به عوامل به وجود آورنده رفتار اشاره می‌کند.

در سال‌های اخیر، تحقیقات زیادی دربارهٔ پنج بعد اصلی شخصیت The big 5 Model، انجام شده و نتیجه تحقیقات هم آن را تأیید کرده‌است. این پنج عامل شخصیتی، عبارتند از:

علاوه بر ارائه چارچوب شخصیتی، تحقیقاتی که بر روی این پنج بعد اصلی شخصیت، صورت گرفت، به این نتیجه منجر شد که بین ابعاد شخصیتی و عملکرد شغلی، رابطه‌ای مستقیم، وجود دارد. (رابینز، ۱۹۹۶، ص ۱۴۲)

شخصیت اغلب از طریق آزمون‌های عینی مانند MMPI-۲ اندازه‌گیری می‌شود که طی آن از آزمودنی خواسته می‌شود به پرسشنامه‌ها و سیاهه‌های مداد- کاغذی پاسخ دهند. آزمون MMPI شامل بیش از پانصد عبارت است که آزمودنی‌ها با انتخاب یکی از گزینه‌های «درست»، «نادرست» یا «نمی‌دانم» به آن پاسخ می‌دهند. مثال‌هایی از چند عبارت آزمون MMPI عبارتند از هستند:

من دشمنانی دارم که واقعاً می‌خواهند مرا اذیت کنند.

من هرگز در فعالیت‌های جنسی نامعمول زیاده روی نکرده‌ام.

این آزمون‌ها اطلاعات عینی میزان شده‌ای در مورد تعداد زیادی از صفت‌های شخصیت به دست می‌دهند؛ ولی این آزمون‌ها از نظر احتمال سوگیری، فریب کاری عمومی و مشکلات تشخیص و کاربرد نامناسب مورد انتقاد واقع شده‌اند.

اختلال شخصیت مرزی

شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت نمایشی

کارل هافمن، مارک ورنوری، جودیت ورنوری (۱۳۸۱)، روان‌شناسی عمومی (از نظریه تا کاربرد)، ۲، ترجمهٔ مهران منصوری و همکاران، ارسباران، شابک [[ویژه:منابع کتاب/964
-6389-01-5|۹۶۴
-۶۳۸۹-۰۱-۵]] مقدار |شابک= را بررسی کنید: length (کمک) کاراکتر line feed character در |شابک= در موقعیت 4 (کمک)

روانشناسی شخصیت شاخه ای از روانشناسی است که در آن ابعاد مختلف شخصیت، جنبه های ادراکی، هیجانی، بدنی و چگونه سازگار شدن فرد با محیط مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند، الگوهای خاص تفکر، احساسات، رفتارهای افراد را مورد بحث قرار می دهند. روانشناسان این رشته معمولا در محیط های پژوهشی فعالیت دارند. در این مقاله به طور کامل به جنبه‌های شخصیت‌شناسی و تست‌های مربوط به آن می‌پردازیم. برای انجام هریک از تست‌های شخصیت‌شناسی با روانشناس متخصص مشورت کنید. 

طبق تعریف متخصصان، شخصیت جنبه ی قابل رویت منش فرد است که بر دیگران تاثیر می گذارد. وقتی از واژه شخصیت استفاده می شود، ممکن است به جنبه های پایدار فرد نیز اشاره کنیم. بعضی‌ها شخصیت را مجموعه ای از رفتار و شیوه های تفکر می‌دانند که نسبتا با ثبات اند و قابلیت پیش بینی فرد را به ما می دهند. در تعریفی از شخصیت، گفته می شود که تفاوت در این ویژگی ها، باعث می‌شود که افراد مختلف با هم متفاوت باشند و بتوانیم از این طریق بین آنها تمایز قائل شویم.

 

شخصیت یا  personality  از ریشه لاتین persona گرفته شده که به معنی ماسک یا نقاب است. این کلمه، به نقابی که بازیگران یونانی روی صورتشان می گذاشتند اشاره می کند. در حقیقت به این اشاره دارد که نقاب هر شخص در زندگی، با نقاب سایر افراد متفاوت است و هرکس برای ادامه زندگی خود مجبور است از این نقاب‌ها استفاده کند.

روانشناسی شخصیت چیست

 

یکی از ویژگی های شخصیت، داشتن ثبات و پایداری است. شخصیت مجموعه ای از افکار، رفتار و احساسات فرد است که در عملکرد و رفتارش ظاهر می شود. شخصیت یک پدیده ذهنی و روانی است اما ممکن است تحت تاثیر بیولوژیک بدن هم باشد. شخصیت، یک مجموعه سازمان یافته و نظام دار است.

 

روانشناسی شخصیت این امکان را به متخصصان می دهد تا با گرفتن آزمون های شخصیت، اطلاعات دیگری را از آزمودنی بدست بیاورند و با کنار هم گذاشتن این تست ها و مصاحبه بالینی، درک بهتری از فرد داشته باشند. این تست ها در زمینه های تشخیصی اختلالات و در زمینه زوج درمانی استفاده می شوند.

تست های شخصیتی زیادی وجود دارند که برای بررسی و مطالعه افراد مورد استفاده هستند. در مطلب زیر چند مورد از آنهایی که بیشترین کاربرد دارند را توضیح می دهیم.

این تست  مسیر شغلی مناسب افراد را با توجه به تیپ شخصیتی شان تعین می کند و کمک می کند افراد، ارتباط موثری با اطرافیانشنان داشته باشند و اهداف خودشان را به نحوی شناسایی کنند که متناسب با نیازها و استعدادهای ذاتی آن ها باشد. بعد از شرکت در این آزمون، نتیجه‌ بدست آمده، شامل یک کلمه چهار حرفی است و بر اساس آن تیپ شخصیتی افراد، طبق یکی از شانزده تیپ شخصیتی MBTI خواهد بود. در مطلب تیپ های شخصیتی MBTI بطور کامل به این تست پرداخته‌ایم. 

این تست مخصوص کسانی که است که حداقل 16 سال سن دارند و یا کلاس 8 را گذرانده اند. این تست جزء تست هایی است که به صورت گروهی هم انجام می شود. در تعین مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری بیماران نقش مهمی دارد و اطلاعات گسترده ای در این طمینه به متخصص می دهد.

از معتبرترین و پرکاربردترین تست ‌های شخصیت‌شناسی که بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت تنظیم شده است. تست نئو کاربرد زیادی در زمینه‌ های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتار گروه‌های انسانی دارد. مهم‌ترین مزیت تست نئو، اعتبار و دقت بالای نتایج است. انجام تست نئو و تحلیل نتایج آن، زمان زیادی از شما می‌گیرد اما به خاطر دقت و پایایی بالایی که دارد، مورد استفاده است و اطلاعاتی به متخصصان می‌دهد که شاید در هر تستی نمی توان به آنها دست پیدا کرد. برای اطلاعات کامل راجع به این تست به مقاله تست نئو مراجعه کنید. 

تست شخصیتی هارتمن، تستی است که آدم ها را در 4 رنگ قرمز، آبی، سفید و زرد دسته بندی می کند. این آزمون، طبق پرسش های معین محورهای ارزشی شما را کشف کرده و شما را جزو یکی از رنگ ها، دسته بندی می‌کند. در این تست رنگ قرمر به معنای قدرت طلب، آبی به معنای صمیمی، سفید به معنای صلح طلب و زرد به معنای تفریح طلب است.

 

شخصیت انسان ها عموما دارای دو بعد درونگرایی و برونگرایی است. در حقیقت هیچ کدام از ابعاد شخصیت، به اندازه این دو بعد مورد توجه نیستند.

شخصیت درونگرا کسی است که به دنیای درونی اش و افکار و احساسات خود، علاقه دارد و دوست دارد بیشتر در خودش باشد. بیشتر به گذشته فکر میکند. اهل تخیل است و قبل از تصمیم گیری تردید می کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله مربوط به درون گرایی را مطالعه نمایید.

شخصیت برون گرا به شخصی می گویند که بیشتر دنیای بیرون را دوست دارد و تلاش می کند که روابط میان فردی اش را گسترش بدهد. فرد برون گرا به زمان حال توجه می کند و  شخص درون گرا به آینده فکر می کند. برون گرا اهل عمل است و به آسانی تصمیم می گیرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله مربوط به برون گرایی را مطالعه نمایید.

 

تا کنون ده نوع اختلال شخصیتی مورد قبول روانشناسان قرار گرفته است. با توجه به پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده، این اختلالات زندگی شخصی و حتی اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب مختل شدن روابط میان فردی در زندگی آن ها می شود. در مقاله اختلالات شخصیت با جزئیات بیشتر به این موضوع پرداخته شده است. 

-اختلال شخصیت وابسته

-اختلال شخصیت مرزی

-اختلال شخصیت ضد اجتماعی

-اختلال شخصیت خودشیفته

-اختلال شخصیت وسواسی

-اختلال شخصیت اجتنابی

-اختلال شخصیت اسکیزوئید

-اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

-اختلال شخصیت پارانوئید

-اختلال شخصیت نمایشی

 

چهار روش عمده برای مطالعه شخصیت وجود دارد که هر کدام به خودی خود نقاط ضعف و قوتی دارند که در پژوهش های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شخصیت شناسی می‌تواند به خودشناسی فرد کمک کند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله خودشناسی را بخوانید. 

علمی‌ترین روش برای مطالعه شخصیت روش تجربی یا آزمایشی است. در این روش آزمایشگر متغیر های خود را به دقت کنترل و دستکاری می کند تا به نتایج درست، عینی و قابل توجیهی برسد.

این روش خیلی ذهنی است و به همین دلیل قابل تعمیم به جامعه ای بزرگ نیست. برخلاف روش های دیگر که بنا بر گزارش آزمایشگر است، این روش مبنی بر گزارش درونی فرد است.

این روش بر اساس مشاهده کردن بیماران بستری شده است و به علت ذهنی بودن، خیلی قابل اعتماد و قابل تعمیم به جامعه بزرگ تر نیست. تست‌های شخصیت شناسی را بهتر است حتماً تحت نظر روانشناس متخصص انجام دهید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی شخصیت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

روانشناسی شخصیت چیست
روانشناسی شخصیت چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *