روانشناسی کودک و نوجوان چیست

 
helpkade
روانشناسی کودک و نوجوان چیست
روانشناسی کودک و نوجوان چیست

روانشناسی کودک چيست و چه کاربردی دارد؟ كودكی دورانی است که نقشی تعیین کننده در زندگی فرد و آینده او بر جای میگذارد. برای اينكه کودک بتواند مراحل رشدی را با موفقيت و شادی سپری کند لازم است از برنامه و تربیت هدفمندی برخوردار باشد. در واقع شخصیت فرد مانند بنایی ست که پایه های آن در کودکی شکل میگیرد به همین دلیل روانشناسی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. روانشناسی کودک، این امکان را برای والدین فراهم میکند تا نیازهای کودک خود را بشناسند، متناسب با سطح توانایی های شناختی کودک با او تعامل داشته باشند و به طور کلی بهترین شیوه فرزند پروری را به کار گیرند. به منظور تربيت بهتر کودک و کمک به رشد و بالندگی او در آینده راهنمایی های  مشاوره روانشناسی کودک بسيار راهگشا و حیاتی است. 

 

روانشناسی کودک، زیر دسته رواشناسی رشد است که به بررسی دقیق و علمی کودک همچنین نیازهای او میپردازد؛ تا به موثرترین شیوه های رشد کودک همچنین بهترین سبک فرزندپروری دست یابد. عاملی که به والدین کمک میکند تا به دنیای کودکانه فرزند خود وارد شوند و بتوانند ارتباط موثرتری با او برقرار کنند. تعاملاتی که در شکل گیری سبک دلبستگی ایمن کودکان نیز تاثیر میگذارد. سبک دلبستگی نقش تعیین کننده در روابط اجتماعی آینده کودک، سازگاری او، توانایی اعتماد کردن به دیگران و داشتن نگرش مثبت به جهان بازی میکند.

روانشناسی کودک، فرآیند رشد مهارت های جسمانی و پیشرفت حرکتی، رشد عاطفی و پیشرفت پروسه اجتماعی شدن کودک را مورد بررسی قرار میدهد. به دلیل اهمیتی که دوران کودکی در شکل گیری شخصیت انسان دارد، روانشناسی کودک بسیار حائز اهمیت است. کودکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین دوره های زندگ هر فردی است. در واقع شالوده و اساس شخصیت در بزرگسالی، بر اساس تجارب و یادگیری های ست که در کودکی کسب کردید. به همین دلیل آگاهی والدین در مورد اصول روانشناسی کودک بسیار حائز اهمیت است. 

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

 

گرچه کودک بسیار کنجکاو و عاشق یادگیری است؛ ولی این فرآیندی طولانی است و هر مرحله رشدی، کودک با چالش هایی روبرو میشود که توانایی های مختلفی را می طلبد. به همین دلیل نقش والدین در شکل گیری توانایی های شناختی و جسمانی کودک بسیار پررنگ است. با توجه به اینکه کودک در سال های اولیه زندگی بسیار ناتوان است، نیازمند مراقبت های والدین است. در واقع طولانی بودن زمان یادگیری مهارت های اولیه کودک پیش زمینه ای است برای الزام یادگیری مهارت های فرزندپروری والدین. چرا که شما نقش تعیین کننده ای در سرنوشت و آینده کودک خود ایفا میکنید. به همین دلیل رواشناسی کودک امروزه بسیار مورد توجه قرار میگیرد.

روانشناسی کودک، یادآور این موضوع است که والدین بایستی به سلامتی روانی کودک خود اهمیت دهند و همان طور که جسم او را تغذیه میکنند، شرایطی را برای او فراهم کنند تا بتواند از لحاظ روحی و روانی نیز شکوفا شود و استعداد هایش تجلی یابند. مشاوره تربیت کودک، بابررسی عوامل موثر در رشد کودک، به شما کمک میکند تا با کاهش ریسک فاکتورهایی که باعث برور مشکلات روانی و عاطفی در فرزندتان میشود، او را در برابر اختلالات روانی واکسینه کنید. 

 

در ادامه به برخی از مهمترین اصول روانشناسی کودک اشاره میکنیم:

1- رعايت ثبات در رفتار با كودك؛ به اين معنا كه والدين به اصول تربيتی پايبند باشند چرا كه این ثبات،موجب ايجاد نوعی امنيت خاطر در کودک شود.

2- همسو بودن والدین در شیوه های تربیتی حائز اهمیت است، تا فرزند شما در يادگيری اصول دچار دوگانگی نشود.

3- نقش تقلید کودکان از والدین خود، در شیوه های تربیتی نکته دیگری ست که نباید نادیده گرفته شود.

4- براي ارتباط برقرار كردن با كودك از شيوه گوش دادن فعال استفاده كنيد.

5- برای فرزندتان الگوی مناسبی باشيد و آنچه را كه خود به آن عمل ميكنيد را از كودك خود بخواهيد.

6- برای كودك محدودتهايی در آزادی قرار دهيد تا مطابق يك اصول درست و منطقی مهارتهای زندگی را بياموزد.

7- همه خواسته های كودك لازم نيست برآورده شود؛ تحمل اندکی ناکامی متناسب با سطح رشدی کودک در فرآیند تربیت او لازم است.

8- در مورد شكستهای كودك خود ميانه رو باشد؛ او را مورد تحقیر و سرزنش قرار ندهید و شكست هایش را بزرگ نكنيد.

 

رواشناسی کودک به مطالعه ابعاد مختلف رشدی در کودک، بررسی نیازهای کودک در هر مرحله رشدی، سبک های فرزند پروری و پیشگیری و درمان مشکلات روحی یا رفتاری در کودکان می پردازد. که در ادامه به طور خلاصه توضیح میدهیم:

 

مبحث رشد، ابعاد مختلف جسمی، عاطفی، روانی، شخصیتی، توانایی های شناختی، اخلاقی و… را مورد بررسی قرار میدهد. روانشناسی کودک با بررسی و مطالعه همه جانبه رشد در حوزه های مختلف، شرایطی را فراهم میکند تا شما بتوانید متناسب با سطح رشدی کودک خود با او ارتباط برقرار کنید و آموزش های لازم را متناسب با سن او اعمال کنید.

کودک در هر مرحله رشدی نیارهایی دارد که متناسب با سن او برخی از نیازها در اولویت قرار میگیرند. توجه به این نیازها باعث میشود که کودکتان مطابق هنجار ها، رشد یابد و نیازهای روحی و جسمی اش به شیوه ای مناسب رفع شوند.

سبک فرزند پروری از موضوعات اساسی در روانشناسی کودک است. آگاهی و دانش والدین در مورد شیوه های فرزند پروری مناسب، فرصتی استثنایی برای کودک فراهم می آورد تا در آینده فردی سازگار و بدون اختلالات روانی باشد. در واقع در بهزیستی روانی فرد تاثیر چشمگیری دارد.

یکی دیگر از حوزه هایی که در روانشناسی کودک مورد توجه قرار میگیرد، مشکلات روحی و رفتاری در کودکان است. با توجه به اینکه کودکان درک صحیحی از هیجانات خود ندارند و از طرفی در ابراز هیجانات خود نیز مشکل دارند، بروز مشکلات رفتاری در آنها بسیار شایع است. در صورتی که برای درمان آن اقدام نشود ممکن است به اختلالات روانی تبدیل شوند که پیامدهای منفی آن زندگی کودک را به کلی تحت تاثیرات منفی خود قرار میدهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک و روانشناسی کودک می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

جدیدترین مقالات:

کنکور کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

روانشناسی ویروس کرونا: یک خطر یا فرصت؟

آیا فلج مغزی یک بیماری ارثی است؟

مشاوره خانواده چیست ؟

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

روانشناسی بالینی چیست ؟

این روزها از کسانی که قصد بچه دار شدن دارند یا والدین عزیزی که کودکان خردسالی دارند می شنویم که نگران تربیت کودک خویش هستند . آنها اعتقاد دارند با توجه به متنوع و گسترده شدن دنیای امروز ، میزان کنترل آنها بر فرزنداشان کمتر از گذشته است و البته این نگرانی به جا و قابل درک است.

اما در این نوشته ی کوتاه به این موضوع پرداخته میشود که روانشناسی کودک و نوجوان چیست و چه کمکی میتواند به ما بکند؟ و در این بین اشاره هایی به اختلالات رایج کودکان نیز میشود.

روانشناسی کودک و نوجوان شاخه ای از روانشناسی است که به پژوهش ، پیشگیری ، سنجش ، تشخیص و درمان علائم و نشانه های روانشناختی کودک و نوجوان می پردازد . همانطور از که تعریف این شاخه مشخص است وظیفه ی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان صرفا درمان نبوده و در پیشگیری نیز نقش به سزایی دارد .

اهمیت شناخت و کمک گرفتن از این شاخه زمانی بیشتر میشود که ما کودک خود را درک کنیم و بدانیم که کودک به دلیل کنترل و تسلط کمی که بر وقایع دارد مشکلات روانشناختی خود را متفاوت از بزرگسالان بروز می دهد. یعنی اغلب به صورت علائم و اشکالات بدنی مثل دل درد و حالت تهوع و… . کودکان نمی توانند به راحتی با محیط سازگار شوند پس وظیفه ماست که با افزایش آگاهی عوامل آزاردهنده را در کودکان پیدا کرده و به او کمک کنیم تا با شرایط موجود سازگار شود.

البته نکته ی قابل توجه این است که برخی علائم ویژگی خاص یه دوره ی تحولی و کاملا بهنجار است برای مثال بیقراری کودک زمانی که از والدین جدا میشود تا  ۳سالگی کاملا طبیعی می باشد و نباید آن را با اختلال اضطراب جدایی اشتباه گرفت.

یکی از رایج ترین اختلالات کودکی بیش فعالی است. کودکان بیش فعال نشانه های بی توجهی دارند که شامل :

۱- به جزئیات توجه نداشته و بی دقتی های فراوانی دارند .

۲- در حفظ توجه به تکالیف مشکل دارند

۳- در هنگام صحبت کردن گویی به حرف های شما گوش نمی دهند

۴- به آموزش هایی که میبینند عمل نمی کنند

۵- تکالیفی که نیاز به حفظ تلاش دارد را دوست ندارند

۶- وسایل ضروری برای انجام تکالیف را گم میکنند

۷- به سرعت دچار حواس پرتی می شوند

۸- در فعالیت های روزانه فراموش کار هستند.

۱- دست ها و پاهای خود را بسیار تکان می دهند

۲- در اکثر مواقع صندلی خود را ترک می کنند

۳- در موقعیت های نامناسب میدوند و از دیوار بالا می روند

۴- در اوقات فراغت و بازی کردن مشکلاتی دارند

۵- مثل ماشین انرژی داشته و کار میکنند

۶- اغلب پرحرف هستند

۷- قبل از تمام شدن سوال دیگران شروع به پاسخ دادن میکنند

۸- رعایت نوبت برای آنها دشوار است

۹- اغلب صحبت دیگران را قطع میکنند.

البته این معیارها برای تشخیص توسط والدین کافی نیست و صرفا زنگ خطری است که در صورت عدم توجه کارکرد اجتماعی ، خانوادگی ، تحصیلی و … کودک را میتواند دچار اختلال کند.

برای درمان این اختلال درمان های دارویی وجود دارد و آنچه در کنار درمان های دارویی و رفتاردرمانی بسیار موثر است آموزش رفتاری والدین است . در این آموزش ها مهارتهایی مثل دادن تقویت مثبت ، طراحی قوانین خانه ، استفاده از روش تنبیهی مناسب و چگونگی تهیه کارت گزارش روزانه ی خانه – مدرسه مشارکتی با معلم کودک در مدرسه آموزش داده میشود.

یک مشکل رفتاری بسیار رایج در کودکان مشکلات غذا خوردن است . یعنی ممکن است کودک بسیار کند غذا بخورد یا از سر میز غذا چندین بار بلند شود یا از غذا اغلب ایراد بگیرد و همین مشکلات باعث می شود کودک فرصت یادگرفتن مهارتهای تعاملی را سر میز غذا از دست داده و این فرصت تبدیل شود به زمان جنگ و ستیز میان والدین و کودک .

۱- پاداش دادن به خوب غذا خوردن و رفتار مناسب بر سر میز غذا یعنی اگر که کودک مثلا از چنگال استفاده کرد یا میز غذا را ترک نکرد به او بگویید خیلی خوشحالم که مثل آدم بزرگها غذا میخوری . همین تمرکز بر رفتار مناسب کودک باعث میشود کودک متوجه شود که رفتار بد وی جندان سودمند نیست .

۲- محدود کردن وقت غذا . برای کودکانی که کند غذا میخورند میتوانید ساعت کوک کنید به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه و با او صحبت کنید که وقت وی با به صدا درآمدن ساعت به پایان میرسد و دیگر نمیتواند ادامه ی غذا را بخورد . اگر سر وقت غذای او به اتمام رسید حتما او را تشویق کنید.

۳- اختیار دادن محدود به کودکان . پیش از تهیه غذا برای کودک طرح گزینه کنید و برایش توضیح دهید که میتواند از بین چند غذای پیشنهاد شده یکی را انتخاب کند.

[irp posts=”3475″ name=”کودک درون چیست؟”]

اختلال دیگری که در کودکان دیده میشود اختلال بی اعتنایی مقابله ای است . این اختلال در خانواده هایی شایع تر است که مراقبت از کودک به دلیل جا به جایی و تعویض سرپرست مختل شده یا شیوه تربیتی خانواده خشن و متناقض است. حتی اختلال بیش فعالی در کودکان با اختلال بی اعتنایی مقابله ای رایج تر است . در این کودکان علائمی مثل از کوره در رفتن ، مشاجره با بزرگسالان ، سرپیچی مستمر از قواعد بزرگسالان ، به صورت عمدی موجب ناراحتی دیگران شدن  ، سرزنش دیگران به دلیل بدرفتاری خود ، حساس و زودرنج بودن ، اغلب خشمگین و اوقات تلخ بودن ، کینه توز و انتقام جو بودن دیده میشود .

از آنجایی که این اختلال در بافت خانواده شکل می گیرد ، درمان نیز اغلب در بافت خانواده اتفاق می افتد .

عوامل زمینه ساز آن میتواند مشکلات دلبستگی ، والدین سهل انگار ، والدین قدرت طلب ، والدین مشاجره گر ، والدین با مشکلات روانشناختی و مصرف الکل و مواد مخدر و… باشد.

به طور کلی نگرانی افراد از تربیت کودکان خود و دچار شدن کودکان به این اختلالات در دنیای گسترده و متنوع امروز کاملا طبیعی است اما با اطمینان می توان این نوید را داد که با افزایش آگاهی و علی الخصوص ایجاد محیطی امن در خانواده از بسیاری مشکلات میتوان پیش گیری کرد و بسیاری از مشکلات موجود را کاهش داد .

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

در بخش ارسال دیدگاه پایین صفحه میتوانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید تا میثم صالحی مدیر سایت و یا نویسنده ها به آن پاسخگو باشند..

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

نقش الگوی رفتاری والدین در تربیت کودک بر هیچکس پوشیده نیست. کودکان با مشاهده رفتار پدر و مادر خود یاد می‌گیرند چطور باید رفتار کنند. کودکان هرچه کوچک‌تر باشند، نکات بیشتری از والدین خود یاد می‌گیرند. قبل از این‌که در مقابل فرزند خود داد بزنید یا عصبانی شوید، به این نکته فکر کنید، آیا دوست دارید وقتی کودک شما عصبانی شد، این‌طور با دیگران رفتار کند. فراموش نکنید کودک‌ مدام شمارا زیر نظر دارد. تحقیقات روانشناسی اخیر نشان داده‌ است کودکانی که دیگران را می‌زنند، اغلب این رفتار پرخاشگری را در خانه یا از دیگران الگوسازی کرده‌اند.

اهداف و افکار ما ادمها همه چیز ماست طوری که با آنها نفس میکشیم و روزهایمان را میگذرانیم. ما طوری زندگی میکنیم انگار که مردان از زنان برترند، انگارکه بدی حکمفرماست و.. . بعد از اینهمه افکار منفی یک بار فرض کنیم همه چیز خوب است؟ انگار که دنیا بهتر از این نمیشود انگار که هرچیزی که اتفاق می افتد به نفع ماست.. این وبسایت با ارائه نکات شیرین و کاربردی روانشناسی در زمینه های شخصیتی و ارتباطی به این تصویرسازی مثبت جامه تحقق میبخشد. انگار که زندگی بهتر از این نمیشود

© 2019 تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی روانشناسی انگار که محفوظ است . طراحی و تولید محتوا استودیو نماد

Contents

برای آن که به مبحث روانشناسی کودک  و نوجوان بپردازیم باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

جهت روانشناسی کودکان و نوجوانان باید مراحل درمانی خاصی انجام گیرد به صورتی که ابتدا دانش و مهارت را برای ارزیابی و تشخیص به کار برد ، سپس روانشناس مداخله کرده و درمان را آغاز کند و در نهایت از توسعه مشکل نیز جلوگیری شود.

از شایع ترین مشکلات روانشناسی در کودکان ونوجوانان که دراین سنین که بسیار در آن ها دیده می شود:

پرخاشگری، زورگویی، رفتار های ناپسند و خلاف عرف جامعه ، افسردگی و.. می باشد.

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

به منظور جلوگیری و کاهش مشکلات روحی ، اجتماعی در کودکان و نوجوانان باید فراتر از محدوده مورد نظر روانشناسی انجام گردد.در ادامه نقش خانواده و اطرافیان بیشترتوضیح داده خواهد شد.

روانشناسی-کودک-نوجوان

روانشناسی کودک یکی از شاخه های روانشناسی و حتی یکی از زمینه های تخصصی می باشد.این شاخه تمرکز بر روی ذهن و رفتار کودکان از زمان تولد تا دوره نوجوانی دارد.

علاوه بر چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی بلکه در حوزه توسعه روانی ،عاطفی و اجتماعی نیز توجه دارد.

امروزه روانشناسان می گویند روانشناسی کودک منحصر به فرد و پیچیده است.

ازآنجایی که دوران کودکی نقش مهمی در دیگر دوره های زندگی از جمله دوره نوجوانی دارد، مبحث روانشناسی کودکان بسیار حائز اهمت است.

بسیاری از مشکلات در کودکان و نوجوانان بر احساس،عمل ، یادگیری و رفتار آن ها اثر می گذارد.

یکی از بهترین راه های درمانی روانشناسی مشکلات کودکان و نوجوانان، صحبت با آن ها است که یادبگیرند خود، مشکلاتشان را برطرف کنند. این کار باعث می شود بهترعمل کرده و در نهایت رفتارشان بهبو یابد.


می توان برای درمان مشکلات روانشناسی کودکان و نوجوانان به افراد متخصص و کارشناسان حرفه ای روانشناسی مراجعه کنیم. برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر آمنه ذاکری با شماره های زیر تماس بگیرید.

که به صورت : غمیگینی، خشم، نگرانی، استرس، غم، کاهش اعتماد به نفس و.. بروز خواهد کرد.

باید به کودکان و نوجوانان کمک کنید. و با همراهی با آن ها مشکلاتشان را حل کنید تا برخی از مسائل به خودی خود بهبود یابد.

از دیگر راه های درمانی روانشناسی برای کودکان و نوجوانان این است که، با کل خانواده کار کنید، بازی کنید و صحبت کنید. بنابراین روانشناس برای حل بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانان ، باید از خانواده و والدین شروع کنند، زیرا خانواده در تسریع درمان بسیار موثر هستند و در برخی موارد نیز نیاز است باخانواده صحبت شود تا زمانی نیاز باشد، کاری به نوجوان خود نداشته باشند تا روند درمانی کامل شود و خانواده مداخله نکنند.

در آخرهرگونه مشکل، مسئله ای در نوجوانان و کودکان خود مشاهده کردید، حتما با روانشناس و فرد متخصص مشورت کنید تا مشکلات شدیدتر نشده و آسیبی به نوجوان و کودکان و همینطور اطرافیان وارد نشود.

مقالات مرتبط :

مشکلات جنسی کودکان و نوجوانان

نام*

ایمیل*

Website

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

اطلاعات تماس

Contents

برای آن که به مبحث روانشناسی کودک  و نوجوان بپردازیم باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

جهت روانشناسی کودکان و نوجوانان باید مراحل درمانی خاصی انجام گیرد به صورتی که ابتدا دانش و مهارت را برای ارزیابی و تشخیص به کار برد ، سپس روانشناس مداخله کرده و درمان را آغاز کند و در نهایت از توسعه مشکل نیز جلوگیری شود.

از شایع ترین مشکلات روانشناسی در کودکان ونوجوانان که دراین سنین که بسیار در آن ها دیده می شود:

پرخاشگری، زورگویی، رفتار های ناپسند و خلاف عرف جامعه ، افسردگی و.. می باشد.

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

به منظور جلوگیری و کاهش مشکلات روحی ، اجتماعی در کودکان و نوجوانان باید فراتر از محدوده مورد نظر روانشناسی انجام گردد.در ادامه نقش خانواده و اطرافیان بیشترتوضیح داده خواهد شد.

روانشناسی-کودک-نوجوان

روانشناسی کودک یکی از شاخه های روانشناسی و حتی یکی از زمینه های تخصصی می باشد.این شاخه تمرکز بر روی ذهن و رفتار کودکان از زمان تولد تا دوره نوجوانی دارد.

علاوه بر چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی بلکه در حوزه توسعه روانی ،عاطفی و اجتماعی نیز توجه دارد.

امروزه روانشناسان می گویند روانشناسی کودک منحصر به فرد و پیچیده است.

ازآنجایی که دوران کودکی نقش مهمی در دیگر دوره های زندگی از جمله دوره نوجوانی دارد، مبحث روانشناسی کودکان بسیار حائز اهمت است.

بسیاری از مشکلات در کودکان و نوجوانان بر احساس،عمل ، یادگیری و رفتار آن ها اثر می گذارد.

یکی از بهترین راه های درمانی روانشناسی مشکلات کودکان و نوجوانان، صحبت با آن ها است که یادبگیرند خود، مشکلاتشان را برطرف کنند. این کار باعث می شود بهترعمل کرده و در نهایت رفتارشان بهبو یابد.


می توان برای درمان مشکلات روانشناسی کودکان و نوجوانان به افراد متخصص و کارشناسان حرفه ای روانشناسی مراجعه کنیم. برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر آمنه ذاکری با شماره های زیر تماس بگیرید.

که به صورت : غمیگینی، خشم، نگرانی، استرس، غم، کاهش اعتماد به نفس و.. بروز خواهد کرد.

باید به کودکان و نوجوانان کمک کنید. و با همراهی با آن ها مشکلاتشان را حل کنید تا برخی از مسائل به خودی خود بهبود یابد.

از دیگر راه های درمانی روانشناسی برای کودکان و نوجوانان این است که، با کل خانواده کار کنید، بازی کنید و صحبت کنید. بنابراین روانشناس برای حل بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانان ، باید از خانواده و والدین شروع کنند، زیرا خانواده در تسریع درمان بسیار موثر هستند و در برخی موارد نیز نیاز است باخانواده صحبت شود تا زمانی نیاز باشد، کاری به نوجوان خود نداشته باشند تا روند درمانی کامل شود و خانواده مداخله نکنند.

در آخرهرگونه مشکل، مسئله ای در نوجوانان و کودکان خود مشاهده کردید، حتما با روانشناس و فرد متخصص مشورت کنید تا مشکلات شدیدتر نشده و آسیبی به نوجوان و کودکان و همینطور اطرافیان وارد نشود.

مقالات مرتبط :

مشکلات جنسی کودکان و نوجوانان

نام*

ایمیل*

Website

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

اطلاعات تماس

Contents

برای آن که به مبحث روانشناسی کودک  و نوجوان بپردازیم باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

جهت روانشناسی کودکان و نوجوانان باید مراحل درمانی خاصی انجام گیرد به صورتی که ابتدا دانش و مهارت را برای ارزیابی و تشخیص به کار برد ، سپس روانشناس مداخله کرده و درمان را آغاز کند و در نهایت از توسعه مشکل نیز جلوگیری شود.

از شایع ترین مشکلات روانشناسی در کودکان ونوجوانان که دراین سنین که بسیار در آن ها دیده می شود:

پرخاشگری، زورگویی، رفتار های ناپسند و خلاف عرف جامعه ، افسردگی و.. می باشد.

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

به منظور جلوگیری و کاهش مشکلات روحی ، اجتماعی در کودکان و نوجوانان باید فراتر از محدوده مورد نظر روانشناسی انجام گردد.در ادامه نقش خانواده و اطرافیان بیشترتوضیح داده خواهد شد.

روانشناسی-کودک-نوجوان

روانشناسی کودک یکی از شاخه های روانشناسی و حتی یکی از زمینه های تخصصی می باشد.این شاخه تمرکز بر روی ذهن و رفتار کودکان از زمان تولد تا دوره نوجوانی دارد.

علاوه بر چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی بلکه در حوزه توسعه روانی ،عاطفی و اجتماعی نیز توجه دارد.

امروزه روانشناسان می گویند روانشناسی کودک منحصر به فرد و پیچیده است.

ازآنجایی که دوران کودکی نقش مهمی در دیگر دوره های زندگی از جمله دوره نوجوانی دارد، مبحث روانشناسی کودکان بسیار حائز اهمت است.

بسیاری از مشکلات در کودکان و نوجوانان بر احساس،عمل ، یادگیری و رفتار آن ها اثر می گذارد.

یکی از بهترین راه های درمانی روانشناسی مشکلات کودکان و نوجوانان، صحبت با آن ها است که یادبگیرند خود، مشکلاتشان را برطرف کنند. این کار باعث می شود بهترعمل کرده و در نهایت رفتارشان بهبو یابد.


می توان برای درمان مشکلات روانشناسی کودکان و نوجوانان به افراد متخصص و کارشناسان حرفه ای روانشناسی مراجعه کنیم. برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر آمنه ذاکری با شماره های زیر تماس بگیرید.

که به صورت : غمیگینی، خشم، نگرانی، استرس، غم، کاهش اعتماد به نفس و.. بروز خواهد کرد.

باید به کودکان و نوجوانان کمک کنید. و با همراهی با آن ها مشکلاتشان را حل کنید تا برخی از مسائل به خودی خود بهبود یابد.

از دیگر راه های درمانی روانشناسی برای کودکان و نوجوانان این است که، با کل خانواده کار کنید، بازی کنید و صحبت کنید. بنابراین روانشناس برای حل بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانان ، باید از خانواده و والدین شروع کنند، زیرا خانواده در تسریع درمان بسیار موثر هستند و در برخی موارد نیز نیاز است باخانواده صحبت شود تا زمانی نیاز باشد، کاری به نوجوان خود نداشته باشند تا روند درمانی کامل شود و خانواده مداخله نکنند.

در آخرهرگونه مشکل، مسئله ای در نوجوانان و کودکان خود مشاهده کردید، حتما با روانشناس و فرد متخصص مشورت کنید تا مشکلات شدیدتر نشده و آسیبی به نوجوان و کودکان و همینطور اطرافیان وارد نشود.

مقالات مرتبط :

مشکلات جنسی کودکان و نوجوانان

نام*

ایمیل*

Website

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

اطلاعات تماس

Contents

برای آن که به مبحث روانشناسی کودک  و نوجوان بپردازیم باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

جهت روانشناسی کودکان و نوجوانان باید مراحل درمانی خاصی انجام گیرد به صورتی که ابتدا دانش و مهارت را برای ارزیابی و تشخیص به کار برد ، سپس روانشناس مداخله کرده و درمان را آغاز کند و در نهایت از توسعه مشکل نیز جلوگیری شود.

از شایع ترین مشکلات روانشناسی در کودکان ونوجوانان که دراین سنین که بسیار در آن ها دیده می شود:

پرخاشگری، زورگویی، رفتار های ناپسند و خلاف عرف جامعه ، افسردگی و.. می باشد.

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

به منظور جلوگیری و کاهش مشکلات روحی ، اجتماعی در کودکان و نوجوانان باید فراتر از محدوده مورد نظر روانشناسی انجام گردد.در ادامه نقش خانواده و اطرافیان بیشترتوضیح داده خواهد شد.

روانشناسی-کودک-نوجوان

روانشناسی کودک یکی از شاخه های روانشناسی و حتی یکی از زمینه های تخصصی می باشد.این شاخه تمرکز بر روی ذهن و رفتار کودکان از زمان تولد تا دوره نوجوانی دارد.

علاوه بر چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی بلکه در حوزه توسعه روانی ،عاطفی و اجتماعی نیز توجه دارد.

امروزه روانشناسان می گویند روانشناسی کودک منحصر به فرد و پیچیده است.

ازآنجایی که دوران کودکی نقش مهمی در دیگر دوره های زندگی از جمله دوره نوجوانی دارد، مبحث روانشناسی کودکان بسیار حائز اهمت است.

بسیاری از مشکلات در کودکان و نوجوانان بر احساس،عمل ، یادگیری و رفتار آن ها اثر می گذارد.

یکی از بهترین راه های درمانی روانشناسی مشکلات کودکان و نوجوانان، صحبت با آن ها است که یادبگیرند خود، مشکلاتشان را برطرف کنند. این کار باعث می شود بهترعمل کرده و در نهایت رفتارشان بهبو یابد.


می توان برای درمان مشکلات روانشناسی کودکان و نوجوانان به افراد متخصص و کارشناسان حرفه ای روانشناسی مراجعه کنیم. برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر آمنه ذاکری با شماره های زیر تماس بگیرید.

که به صورت : غمیگینی، خشم، نگرانی، استرس، غم، کاهش اعتماد به نفس و.. بروز خواهد کرد.

باید به کودکان و نوجوانان کمک کنید. و با همراهی با آن ها مشکلاتشان را حل کنید تا برخی از مسائل به خودی خود بهبود یابد.

از دیگر راه های درمانی روانشناسی برای کودکان و نوجوانان این است که، با کل خانواده کار کنید، بازی کنید و صحبت کنید. بنابراین روانشناس برای حل بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانان ، باید از خانواده و والدین شروع کنند، زیرا خانواده در تسریع درمان بسیار موثر هستند و در برخی موارد نیز نیاز است باخانواده صحبت شود تا زمانی نیاز باشد، کاری به نوجوان خود نداشته باشند تا روند درمانی کامل شود و خانواده مداخله نکنند.

در آخرهرگونه مشکل، مسئله ای در نوجوانان و کودکان خود مشاهده کردید، حتما با روانشناس و فرد متخصص مشورت کنید تا مشکلات شدیدتر نشده و آسیبی به نوجوان و کودکان و همینطور اطرافیان وارد نشود.

مقالات مرتبط :

مشکلات جنسی کودکان و نوجوانان

نام*

ایمیل*

Website

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

اطلاعات تماس

بحث در مورد روانشناسی کودک هیچ وقت برای والدین ساده نیست. هیچ کس دوست ندارد که فرزندش به درمان و مشاوره نیاز داشته باشد، که البته مایه تاسف است زیرا درمانهای روانشناسی می تواند زندگی فعلی کودک و نوجوان و حتی آینده او را تغییر دهد. مشاوره کودک و نوجوان می تواند با برطرف کردن مشکلات و کاستی های روحی یا رفتاری، زمینه های رشد و بالندگی او را در بزرگسالی فراهم کند(لازم به تاکید است که مشاوره های کودک و نوجوان بدون دارو انجام شده و فقط روی مسائل روانی و رفتار فرزند شما تمرکز می کنند).

در این مقاله می خوانید:

کودک درمانی یا مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان مشابه مشاوره و درمان بزرگسالان است. در جلسات فضایی امن و همدلانه ایجاد می شود تا در افکار، رفتار و احساسات کودک تغییراتی ایجاد شود.

درست مانند بزرگسالان، کودک نیز در جلسات حمایت عاطفی دریافت می کند و به حل تعارض، درک افکار و احساسات او و یافتن راهی برای مشکلات روزمره او پرداخته می شود.

مشاوره کودک و نوجوان می تواند تنها با کودک یا همراه با یکی از والدین یا هر دو انجام شود. در جلسات، مشاور راهکارهایی را نیز برای تربیت صحیح کودک به والدین ارائه می دهد.

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

در واقع می توان گفت که جلسات درمانی مشاوره کودک و نوجوان از حوزه مشاوره خانواده خارج بوده و در دسته بندی مجزایی قرار می گیرد.

آخرین تحقیقات در 2004 نشان می دهند از هر 10 کودک بین 5 تا 15 سال، یک نفر دچار یکی از اختلالات سلامت روان (عاطفی، رفتاری، بیش فعالی و غیره) است. آمارهای جدید منتشر شده در 2017، نشان دهنده اندکی افزایش در این آمار و رسیدن آن به 1 از هر 9 نفر است.

وقتی بازه سنی را کمی افزایش دهیم و تا 19 سال را در نظر بگیریم، آمارها نشان دهنده بروز حداقل یک مشکل در حوزه سلامت روان در 1 از هر 8 نفر است.

این تغییر از اختلالات عاطفی (شامل اضطراب و افسردگی) ناشی می شود که در کودکان 5 تا 15 ساله از 3.9 در 2004 به 5.8 در 2017 رسیده است (منبع).

نوع و شدت اختلالات حوزه سلامت روان وابسته به سن و جنسیت هستند. به طور کلی، نرخ بیماری های حوزه سلامت روان با افزایش سن، شدت می گیرند.

شیوع این اختلالات در سنین پایین تر بین پسران و در سنین بالاتر بین دختران بیشتر است. در بازه 15 تا 17 ساله ها، تقریبا 1 نفر از هر 4 دختر دچار یکی از اختلالات عاطفی (برای مثال، اضطراب) بوده است. جالب توجه است که از این بین، حداقل نیمی از دختران، اقدام به خودزنی و خودکشی را گزارش کرده اند (منبع).

روانشناسی کودک و نوجوان طیف وسیعی از موضوعات را شامل می شود، از جمله:

علاوه بر این، جلسات درمانی مشاوره کودک و نوجوان ممکن است بر پنج هدف مهم متمرکز شود:

درمان برای رفع اختلالات و بیماری های روانی نیز انجام می شود، از جمله:

به طور خلاصه، کودک درمانی از نظر هدف، اهداف و مشکلاتی که می تواند برطرف کند، کاملاً شبیه درمان برای بزرگسالان است، اما در توضیح این مباحث برای کودکان خردسال متفاوت عمل می کند.

تکنیک ها و روش هایی که در این نوع مشاوره استفاده می شوند مناسب سن کودک، درک او از دنیای اطراف و جهان و نیز در بسیاری از موارد همراه با بازی و هنر است.

اگر والدین یا سرپرست مطمئن نیستند که کودک یا نوجوانشان به مشاوره نیاز دارد یا نه، لیست علائم زیر می تواند شاخص خوبی باشد. چنانچه فرزندتان یک یا چند مورد از این علائم زیر را همراه با نگرانی شما دارد، ایده خوبی است که وی را برای ارزیابی ارجاع دهید.

موارد زیر علائمی هستند که می توانند بیانگر مشکلی باشند که درمان می تواند آن را برطرف کند یا به بهبود آن کمک کند:

علاوه بر این موارد، ممکن است علائم زیر نیز در کودکان دبستانی یا نوجوان دیده شود:

برخی از اتفاقات هستند که باعث ایجاد تنش و افسردگی در کودک یا نوجوان می شوند و رفتار و احساسات طبیعی او را تغییر می دهند. مواردی مانند:

اینها موضوعاتی هستند که می توانند تاثیر بدی روی رفتار فرزندتان داشته باشند. اما در اغلب موارد با گذشت زمان مسئله حل می شود.

در واقع، تداوم رفتار یا مشکل برای حداقل چند هفته یا چند ماه از معیارهای اصلی نیاز به مشاوره کودک و نوجوان است. گاهی لازم است فقط صبر کنید و نگاه کنید.

کودکان و نوجوانان زمانی به درمان نیاز پیدا می کنند که دچار مشکلی شوند که خود به تنهایی از پس آن بر نمی آیند. یا زمانی به مشاور نیاز دارند که مشکل بر عملکرد، رفتار، نحوه تفکر و احساس آنها تاثیر منفی داشته باشد.

اگر اوضاع به خودی خود بهبود نیابد، کودک به درمان نیاز دارد. گاهی برای درمان موثر، به تلاش تمام خانواده برای برقراری ارتباط، یادگیری و تعیین مرز نیاز است.

بچه ها با انجام دادن یاد می گیرند. در مورد بچه های کوچکتر، این به معنای کار با تمام خانواده، نقاشی، بازی و صحبت است. برای کودکان دبستانی و نوجوانان بزرگتر، درمانگران فعالیت ها و ایده هایی را به اشتراک می گذارند که بر یادگیری مهارت های مورد نیاز مراجع متمرکز است. مراجع در مورد احساسشان صحبت می کنند و مشکلات را حل می کنند.

در طول پروسه درمان، مشاور کودک را تشویق کرده و از او حمایت می کند. کودک یاد می گیرد که به خود باور داشته باشد و نقاط قوتش را پیدا کند. پس از طی شدن دوره درمان، کودک الگوی فکری مناسبی را شکل می دهد و به عادات رفتاری سالم دست می یابد.

حضور یا عدم حضور والدین در جلسات مشاوره کودک و نوجوان به سن فرزندشان بستگی دارد. همچنین برای دریافت نقطه نظر، اطلاعات و دادن تمرین و راهکار در خانه لازم است که والدین با مشاور صحبت کنند.

در ابتدا، درمانگر با شما و فرزندتان ملاقات خواهد کرد تا صحبت کند. او سؤالاتی را مطرح می کند و به حرف های شما گوش می دهد. این به او کمک می کند که درک بهتری از مشکل پیدا کند.

در این جلسات ممکن است از روش هایی مانند تست روانشناسی کودکان برای تشخیص بهتر اختلالات روانی و رفتاری استفاده شود.

این تست ها بیشتر در مورد کودکانی انجام می شود که به خوبی قادر به بیان مسائل و مشکلات خود نیستند.

همچنین، از تحلیل نقاشی کودکان نیز می توان به درک بهتری از دنیای درون آنها رسید.

نقاشی کودکان نمایانگر احساسات درونی آن هاست. برای تحلیل نقاشی چند نقاشی کودک بررسی می شود تا به شناخت بهتری از جنبه های درونی او رسید.

در نقاشی های کودکان شکل ها، نمادها یا حتی رنگ ها نشان دهنده اشخاص، احساسات و یا یک حالت روحی خاص است. حتی نقطه آغاز نقاشی برای روانشناسی کودک مهم است.

اصولا کودکان از طریق نقاشی کشیدن، قصه گویی و بازی کردن احساسات خود را نمایش می دهند.در واقع، می توان گفت نقاشی زبان کودک است.

پس از طی شدن جلسه اول و شناخت مشکل توسط مشاور، ادامه و نوع درمان به نوع مشکل و سن مراجع بستگی دارد.

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

صحبت کردن روشی سالم برای ابراز احساسات است. وقتی بچه ها احساسات را به کلمات تبدیل می کنند، می توانند به بهترین شکل ممکن عمل کنند. زمانی که کسی گوش می دهد و می داند چه احساسی دارد، بچه ها آمادگی بیشتری برای یادگیری دارند.

در طول جلسات مشاوره کودک و نوجوان ممکن است فعالیت هایی با هدف درمان به مراجع محول شود. درمانگران از فعالیت هایی برای آموزش احساسات و مهارت های کنار آمدن با مشکل استفاده می کنند. این ممکن است شامل بازی کردن و نقاشی کردن باشند یا آموزش تکنیک های تنفسی و آرامش بخشی به کودک باشد.

مهارت های جدید تمرین می شوند. درمانگران به بچه ها کمک می کنند تا آنچه را که یاد می گیرند تمرین کنند. ممکن است تمرین صبر کردن برای نوبت در بازی، خودتنظیمی، تبعیت از دستورات، گوش کردن، به اشتراک گذاری، امتحان کردن مجدد یا تحمل شکست باشد.

در مورد کودک بزرگتر و نوجوانان، مشاور تاثیر مشکل و رفتارشان را در خانه و مدرسه به آنها نشان می دهد. آنها با هم در مورد روش های حل مشکل حرف می زنند.

مشاوره کودک بسته به سن و شرایط مراجع به روش ها و تکنیک های مختلفی انجام می شود. برخی از آنها عبارتند از:

هدف از رفتار درمانی شناختی (CBT) کمک تغییر الگوی فکری و رفتاری کودک در مورد مسائل و وقایع است. در این روش تلاش می شود افکار منفی کودک به الگوهای فکری مثبت تر تغییر پیدا کنند تا او بتواند به پاسخ سالم تری نسبت به مسائل و جهان اطرافش دست پیدا کند.

به طور خاص، CBT کودکان را ترغیب می کند که سیستم باورها و اعتقاداتشان را به چالش بکشند تا بتوانند به درک بهتری از خود و موقعیت رسیده و دیدگاه واقع گرایانه تری به موضوع داشته باشند. بنابراین، CBT می تواند ابزارهای مورد نیاز کودک برای مقابله با با شرایط چالش برانگیز و استرس زا را در اختیار او قرار دهد.

هدف از این روش درمانی در مشاوره کودک و نوجوان (TF-CBT) کمک به بهبود حال روحی کودکان متاثر از تروما است. همانند رفتار درمانی شناختی، مشاور به کودک کمک می کند که تروما و حادثه را به شکل واقع گرایانه تری ببیند و خود را به خاطر آن سرزنش نکند.

این روش، همچنین تکنیک های برخورد با لحظاتی را به کودکان می آموزد که دچار فلش بک می شوند تا کودک بتواند با خاطرات آن حادثه از موضوع کنترل و درک بهتری مقابله کند.در نتیجه در زمان آشفتگی حاصل از به یاد آوردن آن خاطرات کودک می تواند از این ابزارهای برای آرامش و کنترل بیشتر استفاده کند.

در طول جلسات، بازی ها و فعالیت های هدفمند به کودک کمک می کند تا استراتژی های خودمدیریتی را یاد بگیرد. به عنوان مثال، یک مشاور ممکن است با کودک حباب بازی کند. در حالی که کودک سرگرم حباب بازی است، مشاور به او تمرین گرفتن نفس های عمیق و دمیدن آرام برای درست کردن حباب های بزرگ تر را می آموزد. سپس به او یاد می دهد که چطور نفس کشیدن می تواند به رفع اضطراب او کمک کند.

بازی های استراتژیک مثال صفحه معلق (کودک با جایگذاری چند مهره سعی می کند تعادل صفحه را برقرار کند و از ریختن مهره ها جلوگیری کند) به کودک فکر کردن بر سر عواقب هر تصمیم را می آموزد.

انجام بازی های تقویت حافظه مانند تطبیق کارت ها به کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه کمک می کند تا تمرکز و توجه بهتری داشته باشند و از طریق بازی قدرت حافظه خود را بهبود ببخشند.

جلسات مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان ممکن است شامل انجام یک تکلیف مانند کپی کردن، تکمیل تصویر یا دستورالعمل هایی برای ترسیم یک چیز خاص، مانند حیوان یا خانواده باشد.

در مواقع دیگر، انتخاب آزاد رسانه های هنری و موضوعی این امکان را به کودک می دهد که آزادانه بتواند افکار و احساسات درونی را بیان کند.

با بررسی فضای کلی اثر و سوال کردن از کودک در مورد اثرش، روانشناس کودک سعی می کند آن را تفسیر کند.این روش به روانشناس کمک می کند تا درک بهتر از روان و تفکر کودک به دست آورد.

الگوهای تعامل و پویایی خانواده کلید حل مسئله در مشاوره کودک و نوجوان است. از طریق فعالیت ها، کودک و خانواده اش به طور موثرتری با هم ارتباط برقرار می کنند.

در این روش از بازی، هنر و گفتگو برای درمان در کنار خانواده استفاده می شود. برای مثال در یکی از تکنیک های این روش تحت عنوان «مجسمه سازی خانواده» به خانواده کمک می شود تا درک بهتری از دیدگاه کودک پیدا کنند.

در این روش، از کودک خواسته می شود می شود خانواده را به شکل مجسمه های زنده ببیند و آنها را در هر موقعیتی که صلاح می داند، به صورت نشسته، ایستاده، زانو زده یا هر موقعیت دیگری، در اتاق قرار دهد. این روش، تعامل خانواده از نظر کودک را نشان می دهد.

این روش برای کودکانی مفید است که دچار تروما شده اند، مانند سوء استفاده جسمی/جنسی یا مرگ یک دوست عزیز. با استفاده از روایت درمانی، مشاور از کودک می خواهد تا این رویداد آسیب زا را توصیف کند و سپس بر پاسخ کودک به این رویداد تمرکز می کند.

مشاور با طرح سؤال درباره اقدامات کودک، به مراجع کمک می کند تا نقاط قوت خود را کشف کند. با استفاده از این رویکرد، کودک می تواند توانایی های خود را کشف کند و اثرگذاری خود بر زندگیش را درک کند.

انتخاب مشاور یکی از سخت ترین چالش های والدین در مسیر درمان فرزندشان است. برای انتخاب مشاور معیارهای زیر را در نظر داشته باشید:

درمانگر باید شما را در جریان جلسات قرار دهد و از پیشرفت فرزندتان باخبر کند. به علاوه، نحوه ارتباط صحیح با فرزندتان، شیوه های صحیح فرزندپروری و رفتار با فرزند خارج از جلسات مشاوره باید به شما آموزش داده شود.

بسیار دیده می شود که کودک به توصیه معلم یا ناظم به روانشناس ارجاع داده می شود. یک روانشناس کودک خوب لازم است با این افراد در ارتباط باشد تا از وضعیت و رفتارهای کودک به خوبی باخبر شود.

یک مشاور خوب، ضمن برقراری رابطه مناسب و ارائه حمایت از کودک، باید با او فاصله عاطفی مناسب نیز داشته باشد و از پریشانی عاطفی او جلوگیری کند. پاسخ های عاطفی مشاور در جلسات مشاوره کودک و نوجوان باید به نحوی باشد که او را به خود وابسته نکند.

از معیارهای اصلی برای یک روانشناس کودک داشتن شور و اشتیاق واقعی برای مراقبت از کودکان و نیازهای آنها است . انسان های بالغ و مهربان بیشتر قادر به ارتباط گرفتن و بازی با کودکان هستند. مشاور باید کمک کند که کودک از درمان لذت ببرد تا اثربخشی آن بیشتر شود.

یک مشاور و روانشناس کودک باید دارای توانایی ذاتی برای به دست آوردن اعتماد کودک و خانواده او باشد. به طوری که با او احساس راحتی بکنند و مسائل شخصی و احساسی خود را بدون هیچ کم و کاستی و یا احتیاط و خجالتی با او در میان بگذارند.

روانشناس خوب همیشه باید حریم خصوصی درمانگر و خانواده اش را حفظ کند و آن را موضوع گفتگوی خود با همکاران خود نکند.

مهارت و تخصص در برخورد با مسائل مربوط به کودکان لازمه درمان موثر است. به عنوان مثال یک کودک ناتوان در یادگیری مستلزم مشاوره گرفتن از یک روانشناس مدرسه متخصص در تکنیک های کمک به کودکان در کلاس درس است.

مهارت های تخصصی برای ارتباط به این معناست که روانشناس بداند در هنگام مشاهده کودکی که مساله ای برای او پیش آمده است چگونه سوالات درست را از او بپرسد و چگونه داده های منتج از پاسخ های کودک را تجزیه و تحلیل کند .

در کنار همه این گزینه ها، صبر، همدلی و شنونده خوب بودن از معیارهای اصلی شخصیت یک مشاور و روانشناس خوب در جلسات مشاوره کودک و نوجوان می باشد.

تفاوت های فرهنگی و تربیتی با کشور مقصد موجب شده که مهاجران ایرانی در یافتن مشاور مناسب برای فرزندشان در خارج از ایران دچار مشکل شوند.

به علاوه، مهاجرانی هستند که پس از چند دهه مهاجرت دچار تفاوت فرهنگی با فرزندشان شده اند و هیچ یک رفتارها و علایق دیگری را درک نمی کنند. این از تبعات رشد در دو فرهنگ متفاوت است که خانواده را درگیر کرده است.

نبود محدودیت جغرافیایی و دسترسی به برترین متخصصان ایرانی از مزایای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین سیمیاروم است.

همراه داشتن مشاوری که دغدغه های فرهنگی و خانوادگی شما را بشناسد، برای دریافت راهکارهای مناسب در مشکلات خانوادگی اهمیت زیادی دارد.

با استفاده از مشاوره آنلاین می توانید از هر کشوری با مشاوری آشنا با زبان و فرهنگ مادریتان ارتباط برقرار کنید.

بدین ترتیب می توانید با مشاوران و اساتیدی که در حوزه کودک شناخته شده و مطرح هستند به سادگی و از هر نقطه جهان ارتباط برقرار کنید.

مشاور می تواند تکنیک های ارتباطی و فرزندپروری را به شما آموزش دهد و با کودک برای حل مشکل کار کند.

نیاز یا عدم نیاز به مشاوره کودک، موضوعی است که می تواند باعث اختلاف بین پدر و مادر شود. تعیین اینکه چه چیزی مشکل است و چه چیزی مشکل نیست، سخت است. بسیار پیش می آید که والدین تفسیر متفاوتی از رفتار فرزند خود دارند و نسبت به نیازهای او عقاید متفاوتی دارند.

این هم یکی از مواردی است که باعث مراجعه دیرهنگام والدین برای دریافت خدمات مشاوره کودک و نوجوان می شود.

چنانچه همسرتان در مورد مراجعه به مشاور با شما موافق نیست، برای مدتی موضوع را مسکوت بگذارید. صبر کنید تا کمی از شدت اختلاف بین شما کاسته شود. در این مدت شاید رفتارهای کودک به خودی خود برطرف شود یا شدت گیرد.

چنانچه که مشکل ادامه یافت یا تشدید شد، دوباره موضوع را مطرح کنید و علائم نیاز به مشاور کودک را با همسرتان در میان بگذارید و سعی کنید او را به حداقل یک جلسه مشاوره متقاعد کنید.

راضی کردن برخی بچه ها برای مراجعه به روانشناس کار ساده ای نیست. بسیاری از آنها از مشاور می ترسند یا از نصیحت شدن بدشان می آید. حرف زدن در مورد مشاوره و درمان برای والدین و کودک به یک اندازه سخت است، اما از راهکارهای زیر می توانید استفاده کنید:

دوره درمان به اهداف درمان و پیچیدگی مشکل بستگی دارد. همچنین، روش درمان نیز در تعیین طول دوره اثرگذار است. معمولا مشاور، کودک را هفته ای یک مرتبه به مدت چند ماه می بیند تا زمانی که از اصلاح مشکل و تثبیت نتایج آن مطمئن شود.

چنانچه والدین تصمیم به استفاده از مشاوره کودک و نوجوان برای حل مشکلات فرزندشان بگیرند، باید در طی فرایند درمانی درگیر باشند.

می توانید از مشاور یا روانشناس کودک سوالات زیر را بپرسید تا اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید و درک بهتری از روند درمان داشته باشید:

شما می توانید به فرزندتان تا حد زیادی کمک کنید که جلسات درمان را بهتر و با کیفیت بهتری طی کند. از جمله:

کودکان و نوجوانان امیدهای کشور هستند.آنها بیش از هر چیز به مراقبت و عشق از سوی خانواده نیاز دارد. آسیب به روان آنها نسل آینده ما را با مشکل مواجه می کند.

خانواده آگاه، همانطور که از سلامت جسم و رفاه فرزندشان مطمئن می شوند، سلامت روان او را نیز جز اولویت ها می دانند.

یک مشاور کودک و نوجوان نه تنها به حل مشکلات رفتاری و روانی فرزندتان کمک می کند، بلکه مهارت هایی را برای ارتباط بهتر و تربیت او به شما می آموزد.

امیدواریم که به بسیاری از سوالات و ابهامات شما در مورد مشاوره کودک و نوجوان پاسخ داده باشیم. چنانچه سوال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و یا به صفحه ” مشاوره کودک و نوجوان، رشد و فرزندپروری” مراجعه نمایید.

سایر منابع:

https://positivepsychology.com/child-therapy/

https://www.therapytribe.com/therapy/child-counseling/

https://www.understood.org/en/friends-feelings/managing-feelings/stress-anxiety/when-is-it-time-to-get-my-child-help-for-mental-health-issues

https://kidshealth.org/en/parents/finding-therapist.html




انواع اختلالات سلامت روان و روشهای درمان

تماس با سیمیا

ایمیل: Info@simiaroom.com شماره تماس: ۰۰۹۸۲۱۸۸۵۶۲۶۱۵ پیام رسان تلگرام:@maryamkhazraee پیام رسان واتساپ: 00989302672054

شبکه های اجتماعی سیمیا

درباره سیمیا

اگر از مشاوره روانشناسی آنلاین اطلاعات کمی دارید توصیه می کنیم راهنمای مشاوره های آنلاین روانشناسی را در لینک زیر مشاهده نمایید:



شهرک غرب بلوار دريا بين پاكنژاد و مطهري ساختمان ساحل پلاك ١٦٤طبقه دوم واحد ٧

تلفن:٠٢١٨٨٣٧٠٠٦٠ – ٠٢١٨٨٠٨٨٥٩٢

۸۸۰۸۸۵۹۲

روانشناسی روانشناسی کودک و نوجوان

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

روانشناسی نوجوان یکی از مهمترین تخصص های روانشناسی است ، چرا که مربوط به گروه سنی حساسی است. نوجوانی با تغییرات زیادی در فرد همراه است و نحوه رفتار با نوجوان مساله بسیار مهمی است. روانشناسی نوجوان به فرد کمک می کند تا راحت تر با تغییرات خود کنار آمده و رفتارهای صحیح تری را انتخاب کند.

نوجوانی دورانی است که فرد از نظر فیزیک و روان رشد چشم گیری دارد. تغیراتی که در این دوران صورت می گیرند معمولا در بین دوره های کودکی و جوانی می باشند. تغییرات دوران نوجوانی شامل بلوغ جنسی، تغییرات اجتماعی و روانی و… می باشند. نمی توان برای نوجوانی سن مشخصی را تعیین کرد و جوامع مختلف متفاوت می باشد و عوامل زیادی از قبیل ژنتیک، آب و هوا، جوامع مختلف، تغذیه و… بر آن تاثیر دارند.

 

 

روانشناسی نوجوان

نوجوانی دورانی است که فرد رفتار های تندی دارد و قطعا والدین با این رفتار ها آشنایی دارند. بخاطر حساسیتی که در دوران نوجوانی وجود دارد، والدین باید با روانشناسی نوجوان آشنایی های لازم را داشته باشند تا متوجه تغییرات آنها بشوند و با آنها منطقی رفتار کنند.

روانشناسی نوجوان به این دلیل حائز اهمیت فراوان می باشد زیرا در این دوران تغییرات زیادی در فرد صورت می گیرد و تکالیف ها و مهارت های زیادی را باید یاد بگیرد و بپذیرد.

 

 

قبل از نوجوانی یکبار دیگر مغز فرد تغییر کرده است اما تغیراتی که در دورانی نوجوانی صورت گرفته است بیشتر می باشند. پس نمی شود گفت که پدر و مادر چون که یکبار این تغییرات را در فرزندشان شاهد بوده اند کارشان راحت است و آشنایی کامل دارند. آنجایی روانشناسی نوجوان اهمیت پیدا می کند که والدین می بینند فرزندشان هم قد خودشان است و علاوه بر آن زبان تندی هم دارد. از آنجایی که این تغییرات در نوجوان در زمان کوتاهی صورت می گیرد ، کنترل آن هم برای والدین سخت می شود و از این رو خانواده ها باید با روانشناسی نوجوان آشنایی داشته باشند تا بتوانند در شرایط مختلف با نوجوان رفتار کنند.

 

 

بر اساس روانشناسی نوجوان، دوره نوجوانی شامل تغییرات و ویژگی هایی در فرد می باشد و برای والدین و مربیان الزامی است که با این ویژگی ها آشنایی داشته باشند. در ادامه این ویژگی ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

رشد جسمی نوجوان به این گونه است که در ظاهر فرد در مدت زمان خیلی سریع تغییرات زیادی صورت می گیرد، به گونه ای که از نظر جسمانی فرد دیگر کودک سابق نیست. البته این تغییرات در همه افراد بصورت یکسان رخ نمی دهد و می تواند در هر فرد متغییر باشد. عواملی که بر تغییرات جسمی در نوجوان تاثیر دارند عبارتند از ژنتیک، تغذیه، محیط، فعالیت های فیزیکی، ورزش و…

 

بلوغ جنسی به این گونه است که فرد توانایی این را پیدا می کند که تولید مثل کند. برای بلوغ جنسی نوجوان نمی توان سن و زمان مشخصی را تعیین کرد زیرا این دوره در افراد مختلف متفاوت است و به عواملی از قبیل آب و هوا، شرایط جغرافیایی کشور های مختلف و اقدام بستگی دارد. در دوران نوجوانی تغیرات هورمونی بارزی در فرد رخ می دهد؛ این تغییرات باعث جوش زدن در صورت و افزایش قد می شوند.

 

 

بهتر است متخصص روانشناسی نوجوان قبل از ورود فرد به دوران نوجوانی اطلاعات لازم را درباره تغییرات روانی و جسمانی و… به او بدهد. از نظر روانی عوامل زیادی بر نوجوان از نظر روانی تاثیر می گذارند که برای مثال می توان به فرهنگ جامعه و دیدگاه خانواده از نوجوانی و آگاهی فرد از دوره نوجوانی اشاره کرد.

بر اساس روانشناسی نوجوان تغییرات جسمانی در نوجوانان می تواند دو حالت را به همراه داشته باشد.

حالت اول می تواند به این گونه باشد که فرد به خاطر تغییرات جسمانی که در او صورت گرفته است اعتماد بنفس خود را از دست بدهد و این کاهش اعتماد به نفس باعث می شود او در میان بزرگسالان احساس غریبی کند و از آنها دوری کند. حالت دوم به این شکل است که تغیرات جسمانی در فرد باعث افزایش اعتماد به نفس و شادی می شود و از این رو فرد به خودش زیاد بها می دهد و به خود بیش از پیش می رسد.

 

 

در علم روانشناسی نوجوان رشد شناختی به این معنا می باشد که در تفکر و نگرش و برداشت فرد از موضوعات و اتفاقات مختلف تغییراتی صورت می گیرد. نوجوانی معمولا به این گونه است که فرد رویاپردازی می کند و دوست دارد زندگی او و جهانی که در آن زندگی می کند از حالت فعلی بهتر باشند. در دوران نوجوانی فرد به مسائل مختلف انتقاد می کند و دوست دارد همه چیز را تغییر دهد.

 

 

در دوران زندگی انسان همیشه رشد اجتماعی وجود دارد به این گونه که مثلا فرد نوجوان نسبت به کودکی اش با افراد بیشتری آشنا می شود و اجتماعی تر می شود.

در روانشناسی نوجوان دو نوع رفتار اجتماعی برای نوجوان پیش بینی شده است. حالت اول رفتار هایی هستند که به همکاری منجر می شود و این می تواند مثبت باشد و منجر به کارهای گروهی و یادگرفتن اصول مشورت شوند. حالت دوم رفتار هایی هستند که مبارزه طلبانه می باشند و این رفتار ها کاملا منفی هستند و باعث پایان دوستی، پرخاشگری و… می شوند.

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

 

دكتر فهيمه رضايی دارای دكتری روانشناسی از دانشگاه دهلی نو هندوستان روانشناس و مشاور ازدواج طلاق زوج و خانواده درمانگر اضطراب وسواس افسردگی و اختلالات خلقی وشخصيتی و عضو هئيت علمی دانشگاه تربيت معلم و داراي ١٥سال سابقه تدريس دانشگاهی و روان درمانی

Power By Coms CMS

روانشناسی کودک و نوجوان یکی از موثرترین روش های درمانی است. به همین دلیل مادران بایستی هر نوع رفتار کودکان خود را با مشاورین مربوطه در میان بگذارند. در این صفحه کتاب ها و مقالات روانشناسی مناسبی وجود دارد که می توانید مطالب روانشناسی خوبی از آنها دریافت کنید.

اگر این صفحه را مطالعه می کنید پس قطعاً آینده کودکتان برایتان مهم است.
 ما در رادیو کودک سعی داشتیم تمام مطالبی که در این صفحه می خوانید را با قبول زحمت بهترین و مطرح ترین روانشناسان ایران تهیه کنیم و در اختیار شما قرار دهیم.

 شما می توانید با خیال راحت به روانشناسانی که مقالات ما را تولید کرده اند دسترسی داشته باشید و نکات مرتبط با کودک خود را با آنها در میان بگذارید. 

 شخصیت پایه و اصلی هر فرد از دوران کودکی او شکل می گیرد مهمترین و تاثیرگذارترین دوره زندگی انسانها دوره کودکی است.

 بعضی از مادر پدر ها تصور می کنند مراقبت و نگهداری از کودک فقط مربوط به بعد جسمی او است در صورتی که کودک نیاز به مراقبت های روحی دارد و باید از لحاظ عاطفی شخصیتی و هوشی نیز تقویت شود. 

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

همانگونه که مادر پدر ها نگران خورد و خوراک و پوشش کودکان خود هستند آیا در همین سطح هم نگران مسائل عاطفی شخصیتی هوشی حسی نگرشی فلسفه و استعدادی کودک خود نیز هستند.

 ما برای رانندگی به کلاس های رانندگی رفته و پس از دادن آزمون های مکرر گواهینامه رانندگی دریافت می کنیم در ارتباط با کار هم به همین شکل زمانی که ما می خواهیم وارد حیطه های جدی کاری شویم‌؛ به دانشگاه یا کلاس های آموزشی رفته و ساعت ها آموزش در ارتباط با این مسائل دریافت می‌کنیم.

اما آیا در ارتباط با ازدواج و فرزند آوری به همین شکل به کلاس ها رفته و گواهینامه دریافت می‌کنیم.

 کدام یک از فعالیت های مهم زندگی ما که نیاز به آموزش های اولیه از طریق دانشگاه و کلاسهای درسی داشته و نیازمند آزمون های مختلف بود؛ مهمتر از امر ازدواج و فرزندآوری است.

متاسفانه برخی مادرها و پدرها با مشکلاتی که در قسمت پایین می خواهیم در مورد آنها صحبت بکنیم به صورت جدی دست و پنجه نرم می کنند

خانم بیتا صدیقیان  یکی از مربیان و روانشناسان خبره در زمینه کودک بارها برای ما مثال هایی از کودکان را زده اند که یک اختلال حسی به اشتباه توسط روانشناس یا درمانگر کودک به بیش فعالی تعریف شده و کودک را مجبور به مصرف داروهای متعدد کردند.

کودکانی که اختلالات حسی در آنها باعث شده است درمانگر یا روانشناس کودک مربوطه به اشتباه تشخیص دیگری دهد و مسیر زندگی کودک تحت درمان را به کلی عوض کند.

در صورتی که اگر کودک به روانشناس مراجعه نمی کرد شاید آینده موفق می توانست داشته باشد.

باز به این نکته تأکید می‌کنیم تمام محتویاتی که بر روی بستر وب سایت رادیو کودک در حال حاضر منتشر شده است طبق نظر کارشناسان این امر تهیه شده است و در اختیار شما قرار گرفته شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در هر زمینه ای با مشاور مربوطه تماس حاصل نمایید. 

اطلاعات تماس:

.۰۹۱۲۴۹۴۲۷۷۳ .۰۲۱۸۸۷۰۳۴۲۱

تمامی حقوق مطالب و تصاویر تولیدی این سایت متعلق به سایت رادیو کودک است، هرگونه کپی برداری با ذکر نام سایت و لینک به آن براساس صفحه قوانین و مقررات بلامانع است.

روانشناسی کودک و نوجوان شاخه ای تخصصی تر از علم روانشناسی است.

همانطور که کودکان و نوجوانان از نظر فیزیکی رشد می کنند، در حال توسعه مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی نیز هستند تا در آینده، زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

زمانی که آن ها با احساسات خود درگیر می شوند مراجعه به متخصص بهداشت روان مانند یک درمانگر یا مشاور می تواند تأثیرات بسیاری مثبتی به همراه داشته باشد. جلسات درمانی معمولاً همراه با والدین تشکیل می شود زیرا فضایی ایمن برای رسیدگی به تفکرات و احساسات همه اعضای خانواده است.

همراه با رشد کودک، تغییراتی در حالات و رفتار های او نیز دیده می شود. برخی از این تغییرات نسبتاً قابل پیش بینی هستند و اگر چه ممکن است چالش بر انگیز باشند، جنبه ای کاملاً طبیعی از رشد انسانی محیوب می شوند. به طور کلی تا زمانی که کودک به گونهای رفتار کند که با محدوده ی سنی وی سازگار باشد، جای هیچگونه نگرانی نیست.

نظریه های بسیاری در رابطه با مراحل تکاملی کودکان وجود دارد و شناخت این مراحل به والدین و سرپرست کودکان کمک می کند تا رفتار ها و نیاز های رشدی وی را درک کنند. تئوری اریک اریکسون مراحل زوانشناختی از تولد تا بزرگسالی را شرح می دهد یکی از شناخته شده ترین نظریه ها در این زمینه است.

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

طبق نظریه ی اریکسون ۸ مرحله رشد وجود دارد که ۵ مورد از ان ها در دوران تولد تا نوجوانی رخ می دهد:

در مرحله اول رشد انسانی، نوزادان جهان را کشف می کنند و می آموزند که آیا محیط اطراف آن ها مکانی امن و قابل پیش بینی هست یا خیر. نوزاد نیاز به توجه زیاد و دلگرمی از سوی والدین دارند و این بر عهده ی والدین است که حس اعتماد یا عدم اعتماد را در فرزند خود بتوانند بسازند.

در مرحله دوم از رشد انسانی کودکان شروع به استقلال طلبی و انتخاب می کنند. دفاع از خود، بهانه گیری و کله شقی در این دوران طبیعی است. در این سنین در کودک علاقه مندی ها ساخته می شود و احساس شک و خجالت پدید می آید.

در مرحله، کودکان در مورد نقش های اجتماعی و احساسات می آموزند، فعال و کنجکاو می شوند و بازی های تخیلی بخش مهمی از این مرحله ی زندگی هستند.

در این سن نیز استقلال طلبی و لجبازی در آن ها همچنان ادامه دارد. در این سن کودکان شروع به نشان دادن رفتار هایی می کنند که از اراده خودشان نشأت می گیرد. نحوه ی برخورد والدین و مراقبان کودک باعث می شود او احساس استقلال یا احساس گناه در مقابل رفتار های خویش پیدا کند.

روابط کودک در دوران مدرسه با همسالان خود بسیار اهمیت دارد. در این دوران دامنه وسیع نر و پیچیده تری از احساسات بروز می کنند. در این دوران مشکلات و ناامیدی در تنظیمات تحصیلی و اجتماعی ممکن است به افسردگی و اضطراب در کودک منجر شود. در این دوران مسئولیت پذیری اجتماعی و امکان ایجاد شرایطی برای کمبود توجه هر دو ممکن است بروز کنند.

نوجوانان در این استقلال بیشتری پیدا می کنند و هویت خویش را بر اساس تجربه هایشان می سازند. نقش ها و رفتار های جدید را تجربه می کنند. در این مرحله بلوغ جسمی و عاطفی رخ می دهد. تغییرات در این سنین بر روابط والدین و نوجوان تأثیر زیادی می گذارد به خصوص در زمانی که تجربه های ناخوشایندی گریبانگیر نوجوان شود که می تواند اضطراب و افسردگی را در پی داشته باشد.

هر فاز رشد چالش های خاصی برای کودک ایجاد می کند که جزء روند طبیعی هستند. بااین وجود مشکلات روانی می توانند این چالش ها را در موارد زیادی تشدید کنند.

هر کودک نسبت به تغییرات زندگی پاسخ متفاوتی خواهد داشت اما برخی از وقایع ممکن است بر سلامت روان کودک تأثیر بگذارد مثل جدایی یا طلاق والدین، تولد خواهر یا برادر، مرگ یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی، سوء استفاده جنسی و جسمی، فقر یا بی خانمانی، بلایای طبیعی، خشونت های خانگی، تغییر مکان و رفتن به مدرسه جدید و مسئولیت های فراتر از سن بر دوش داشتن.

سن، جنسیت و سایر عوامل بر تطبیق پذیری کودک با این گونه چالش ها اثر می گذارد. برای مثال کودکان کم سن تر و پسران نسبت به فرزندان بزرگتر و دختران تطبیق سریعتری با طلاق پیدا می کنند. همچنین ژنتیک و بیماری های روانی ارثی مانند افسردگی دو قطبی نیز ممکن است روان کودک و نوجوان را نیز درگیر کند.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری های روان بیماری هایی مانند بیش فعالی، اضطراب، افسردگی، اوتیسم و سندروم تورنت را در سنین ۳ تا ۱۷ سالگی تشخیص می دهند.

سوء استفاده از کودکان و نادیده انگاشتن آن ها یکی از شایع ترین موارد استرس زا و چالش روانی برای کودکان است. کودکانی که تحت چنین شرایطی قرار دارند به دلیل احساس ترس و شرم قادر به بیان آنچه که از نظر روانی تجربه می کنند نیستند. در آمریکا روان درمانگرانی که با کودکان سر و کار دارند،

از نظر قانونی مجازند در صورت مشاهده خشونت موارد نقض قانون را به مراتب قضایی گزارش کنند. سن نوجوانی با روابط احساسی نوجوان همراه است که ممکن است عامل درگیری او با خانواده شود.

مشاوران در کار کودک اغلب از روش های درمانی که در ان کودک به ص۲ورت انتزاعی خود را بیان کند استفاده می کنند مانند بازی درمانی، ماساژ درمانی و هنر درمانی.

هنگام صحبت کردن با آن ها رعایت نکات زیر مهم مفید است:

زمان خوبی که کودک و نوجوان در آن حس راحتی دارند برای گفتگو انتخاب کنید.

نگرانی ها تجربیات و احساسات فرزندتان را جدی بگیرید

با ذهن باز و آرام حرف هایش را گوش دهید

به ان ها توضیح دهید که با مسائل رایجی رو به رو هستنند

دارو درمانی در واقع روشی سریع برای گرفتن نتایج محسوب می شود. در روان درمانی کودکان و نوجوانان ترجیح بر درمان با مشاوره و روش های دیگر غیر از داروست و در صورت نیاز دارو نیز تجویز می شود.

زانو درد عصبی

ممنون خیلی بهم کمک کرد

رضایت شما باعث خوشحالی ماست .باتشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت



سوالات پزشکیتو آنلاین بپرس

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

کودکتان از درس فراریست؟

روانشناسی کودک و نوجوان چیست

درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

مشاوره تلفنی طلاق

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

تبادل پرسش و پاسخ های روانشناسی

ثبت نام در تالار گفتگو روانشناسی

بهبود سطح زندگی و میزان رضایتمندی

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

کاملا رایگان مشاوره بگیر!

حل مشکلات زناشویی/دریافت نوبت مشاوره

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

محصولات پیشنهادی جهت خرید هدیه

تخفیف های داغ اجناس زنانه شیک و متنوع

کفش اسپرت و صندل تابستانه زنانه

گردنبند طلا 18 عیار ماهک مدل MM0358

جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مقایسه و خرید

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

روانشناسی کودک و نوجوان چیست
روانشناسی کودک و نوجوان چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *