روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن

 
helpkade
روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن
روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن


10 روان‌شناس برتر جهان

روان‌شناسی رشته بسیار گسترده‌ای با موضوعات مختلف است. با نگاهی به نظریات معروفترین متفکران روان‌شناسی، این گستردگی و تنوع افکار به خوبی قابل مشاهده است.

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه جولای 2002 در مجله معتبر Review of General Psychology به عمل آمد، 99 روان‌شناسی که بیشترین تاثیر را بر این رشته بر جا گذاشته‌اند، شناسایی و رده‌بندی شدند. این رده‌بندی براساس سه عامل صورت گرفت: بسامد ارجاع در مجلات علمی، ارجاع در کتاب‌های درسی و نظرخواهی از 1725 عضو انجمن روان‌شناسی آمریکا.

10 روان‌شناس برتر این لیست به قرار زیر بودند. این افراد نه تنها از معروفترین متفکران روان‌شناسی هستند بلکه همگی نقش مهمی در تاریخ روان‌شناسی و سهم عمده‌ای در شناخت ما نسبت به رفتار انسان‌ها ایفا کرده‌اند:

*****************************

روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن


1- بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner )
     (1904-1990) این روان‌شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان‌شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان‌شناسان تاریخ نموده و روش‌های درمانی بر پایه نظریه‌های او هنوز در سطح گسترده‌ای مورد استفاده است.

2- زیگموند فروید ( Sigmund Freud )
     (1856-1939) وقتی صحبت از روان‌شناسی می‌شود، بسیاری از مردم به یاد این روان‌شناس آلمانی می‌افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری‌های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت‌های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان‌شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان‌شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری‌های روانی، کمک شایانی نموده است.

3- آلبرت بندورا ( Albert Bandura )      (1925-)کارهای این روان‌شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان‌شناسی» است که از اواخر دهه 1960 شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و مدل‌سازی، تاکید گذاشت.

4- ژان پیاژه ( Jean Piaget )
     (1896-1980) کارهای این روان‌شناس سوئیسی تاثیر عمده‌ای بر روان‌شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش‌های پیاژه به توسعه روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی شناخت، معرفت‌شناسی ژنتیکی و اصلاح روش‌های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می‌رسد.»

5- کارل راجرز ( Carl Rogers )
     (1902-1987) تاکید اصلی این روان‌شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی‌های بالقّوه انسان بر روان‌شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده‌ای بر روش‌های درمانی داشته است.

 

6- ویلیام جیمز ( William James )
     (1842-1910) از این روان‌شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان‌شناسی آمریکا» یاد می‌شود. کتاب درسی 1200 صفحه‌ای او به نام «اصول روان‌شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس‌ها و نوشته‌های او کمک شایانی به تثبیت روان‌شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی 35 سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان‌شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

7- اریک اریکسون ( Erik Erikson )
     (1902-1994)نظریه این روان‌شناس آلمانی درباره «رشد روانی- اجتماعی» علاقه‌مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

  8- ایوان پولوف ( Ivan Pavlov )
       (1849-1936)این روان‌شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش‌های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان‌شناسی کمک شایانی نموده است. روش‌های تجربی پاولوف در تغییر روش روان‌شناسی از درون‌نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده‌ای داشته است. پاولوف در سال 1904 برنده جایزه نوبل روان‌شناسی شد.

9- کرت لوین ( Kurt Lewin )
     (1890-1947)از این روان‌شناس آلمانی به عنوان پدر «روان‌شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می‌شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش‌های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است.

 

10- به انتخاب خواننده آخرین مکان این لیست را خالی می‌گذاریم تا خواننده، مناسب‌ترین فردی را که خودش ترجیح می‌دهد در این مکان قرار دهد!

ت

== ن = نرگس زار

دانشنامه روانشناسی مردمی – علیرضا نوربخش مقدم


روش سقراطی در روان درمانی


ناخودآگاه متعالی


مفاهیم نظریه اتو رانک


مفاهیم نظریه اتو رانک

روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن


منش انقلابی


روانکاوی انسان گرایی فروم


پاسخ تشریحی دکتری ۹۹


جرات مندی چیست؟


خشم فروخورده چیست؟


تاثیرات ترومای رشدی بر روان


اختلال اضطراب بیماری


ارزیابی روان شناختی


سکس گروهی


رابطه جنسی مقعدی


سبک های هویتی برزونسکی


ماشین رفتار در نظریه انتخاب


تضاد در نیازهای اصلی انسان


نیازهای اصلی انسان بر اساس نظریه انتخاب


راه‌های افزایش تمایزیافتگی


نظریات پل اکمن


خانواده درمانی آکرمن

 

۱- بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner )
(۱۹۰۴-۱۹۹۰)

این روان‌شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان‌شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان‌شناسان تاریخ نموده و روش‌های درمانی بر پایه نظریه‌های او هنوز در سطح گسترده‌ای مورد استفاده است.

 

۲- زیگموند فروید ( Sigmund Freud )
(۱۸۵۶-۱۹۳۹)

وقتی صحبت از روان‌شناسی می‌شود، بسیاری از مردم به یاد این روان‌شناس آلمانی می‌افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری‌های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت‌های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان‌شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان‌شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری‌های روانی، کمک شایانی نموده است.

 

۳- آلبرت بندورا ( Albert Bandura )
(۱۹۲۵-)

کارهای این روان‌شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان‌شناسی» است که از اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و مدل‌سازی، تاکید گذاشت.

 

۴- ژان پیاژه ( Jean Piaget )
(۱۸۹۶-۱۹۸۰)

کارهای این روان‌شناس سوئیسی تاثیر عمده‌ای بر روان‌شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش‌های پیاژه به توسعه روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی شناخت، معرفت‌شناسی ژنتیکی و اصلاح روش‌های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می‌رسد.»

 

۵- کارل راجرز ( Carl Rogers )
(۱۹۰۲-۱۹۸۷)

تاکید اصلی این روان‌شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی‌های بالقّوه انسان بر روان‌شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده‌ای بر روش‌های درمانی داشته است.

 

۶- ویلیام جیمز ( William James )
(۱۸۴۲-۱۹۱۰)

از این روان‌شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان‌شناسی آمریکا» یاد می‌شود. کتاب درسی ۱۲۰۰ صفحه‌ای او به نام «اصول روان‌شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس‌ها و نوشته‌های او کمک شایانی به تثبیت روان‌شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی ۳۵ سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان‌شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن

 

۷- اریک اریکسون ( Erik Erikson )
(۱۹۰۲-۱۹۹۴)

نظریه این روان‌شناس آلمانی درباره «رشد روانی- اجتماعی» علاقه‌مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

 

۸- ایوان پولوف ( Ivan Pavlov )
(۱۸۴۹-۱۹۳۶)

این روان‌شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش‌های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان‌شناسی کمک شایانی نموده است. روش‌های تجربی پاولوف در تغییر روش روان‌شناسی از درون‌نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده‌ای داشته است. پاولوف در سال ۱۹۰۴ برنده جایزه نوبل روان‌شناسی شد.

 

۹- کرت لوین ( Kurt Lewin )
(۱۸۹۰-۱۹۴۷)

از این روان‌شناس آلمانی به عنوان پدر «روان‌شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می‌شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش‌های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است .

موسس وب سایت روانشناسی مردمی – روانشناس بالینی – سابقه 5 سال روان درمانی و مشاوره در مرکز آرین – سابقه 4 سال روانشناس بالینی در بیمارستان روانپزشکی ایرانیان.
آدرس: تهرانپارس، رسالت شرق، بین باقری و رشید، پلاک ۲۰۲، مرکز مشاوره پیشرو. (تلفن:09120728712)

مطلب قبلی

عزت نفس

مطلب بعدی

انواع روش‌های درمانی

پاسخ تشریحی دکتری ۹۹

فقر، احمق می کند

نبرد زندگی با مرگ

وسواس از کرونا ویروس

سرسختی چیست؟

درماندگی آموخته شده در حوزه فردی و اجتماعی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پر بازدید ماه


طرحواره معیارهای سرسختانه

نظریه سیستم های بوم شناختی

نظریات پل اکمن

پرسشنامه میلون ۳

مدل بوم شناختی در مصاحبه و مشاوره

تله های زندگی

تله زندگی رهاشدگی

تله زندگی آسیب پذیری

تله زندگی اطاعت

تله زندگی وابستگی

تله زندگی شکست

سه سبک مقابله با تله های زندگی

تغییر تله زندگی رهاشدگی

رهاشدگی و روابط صمیمی

تله زندگی طرد اجتماعی

تله زندگی محرومیت هیجانی

ذهنیت های طرحواره ای

حوزه های طرحواره های ناسازگار اولیه

تله زندگی بی اعتمادی و بدرفتاری

درک تله های زندگی

تله زندگی نقص/ شرم

طرحواره تنبیه

بحث برانگیزترین مقالات

انحراف جنسی یادگارخواهی

نظریه روانکاوی فروید

پرسشنامه هراس اجتماعی

چکیده ای از نظریه TA

آخرین مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

تمرکز سایت دانشنامه روانشناسی مردمی درباره موضوعاتی است که می‌تواند برای خوانندگان اطلاعات و رفتار معاصرتری را به ارمغان بیاورد. امیدواریم شکل گیری و شکوفایی دانشنامه روانشناسی مردمی را مترادف با انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی خودتان بدانید.
با آرزوی بهترین‌ها برای سیاره کوچک ما.

مشاوره گرفتن، تلاش برای داشتن زندگی بهتر و کمک به خود، برای حل مشکلات زندگی است.

آدرس1: تهرانپارس، رسالت شرق، بین باقری و رشید، پلاک ۲۰۲، مرکز مشاوره پیشرو. (تلفن:09120728712)
آدرس2: سعادت آباد، ابتدای بلوار دریا، مطهری شمالی، کوچه گل آذین، پلاک 30، واحد 9، مرکز مشاوره بهراز.

نوشته های تازه

ماشین رفتار در نظریه انتخاب

جرات مندی چیست؟

تضاد در نیازهای اصلی انسان

علیرضا نوربخش مقدم (مشاور فردی و درمانگر اختلالات روانی – طراح سایت های روانشناسی)


روش سقراطی در روان درمانی


ناخودآگاه متعالی


مفاهیم نظریه اتو رانک


منش انقلابی


روانکاوی انسان گرایی فروم


زندگی نامه کارل یونگ


خشم فروخورده چیست؟


هنر بی عملی


آزمایش مارشمالو و خود کنترلی


تاثیرات ترومای رشدی بر روان


اختلال اضطراب بیماری


ارزیابی روان شناختی


سکس گروهی


رابطه جنسی مقعدی


سبک های هویتی برزونسکی


نیازهای اصلی انسان بر اساس نظریه انتخاب


شناخت عواطف و احساسات


جهان پس از کرونا


راه‌های افزایش تمایزیافتگی


خانواده درمانی آکرمن


خانواده درمانی ویرجینیا ستیر

مطالب پر بازدید

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

پشتیبانی و مشاور رایگان

کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت


روان شناسی رشته بسیار گسترده ای با موضوعات مختلف است. با نگاهی به نظریات معروفترین متفکران روان شناسی، این گستردگی و تنوع افکار به خوبی قابل مشاهده است.

روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن

بر اساس مطالعه ای که در ماه جولای ۲۰۰۲ در مجله معتبر Review of General Psychology به عمل آمد، ۹۹ روان شناسی که بیشترین تاثیر را بر این رشته بر جا گذاشته اند، شناسایی و رده بندی شدند. این رده بندی براساس سه عامل صورت گرفت: بسامد ارجاع در مجلات علمی، ارجاع در کتاب های درسی و نظرخواهی از ۱۷۲۵ عضو انجمن روان شناسی آمریکا.

۱) بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner ) (۱۹۰۴ ۱۹۹۰)

این روان شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان شناسان تاریخ نموده و روش های درمانی بر پایه نظریه های او هنوز در سطح گسترده ای مورد استفاده است.

۲) زیگموند فروید ( Sigmund Freud ) (۱۸۵۶ ۱۹۳۹)

وقتی صحبت از روان شناسی می شود، بسیاری از مردم به یاد این روان شناس آلمانی می افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری های روانی، کمک شایانی نموده است.

۳) آلبرت بندورا ( Albert Bandura ) (۱۹۲۵)

کارهای این روان شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان شناسی» است که از اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده ای، تقلید و مدل سازی، تاکید گذاشت.

۴) ژان پیاژه ( Jean Piaget ) (۱۸۹۶ ۱۹۸۰)

کارهای این روان شناس سوئیسی تاثیر عمده ای بر روان شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش های پیاژه به توسعه روان شناسی رشد، روان شناسی شناخت، معرفت شناسی ژنتیکی و اصلاح روش های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می رسد.»

۵) کارل راجرز ( Carl Rogers ) (۱۹۰۲ ۱۹۸۷)

تاکید اصلی این روان شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی های بالقّوه انسان بر روان شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده ای بر روش های درمانی داشته است.

۶) ویلیام جیمز ( William James ) (۱۸۴۲ ۱۹۱۰)

از این روان شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان شناسی آمریکا» یاد می شود. کتاب درسی ۱۲۰۰ صفحه ای او به نام «اصول روان شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس ها و نوشته های او کمک شایانی به تثبیت روان شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی ۳۵ سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

۷) اریک اریکسون ( Erik Erikson ) (۱۹۰۲ ۱۹۹۴)

نظریه این روان شناس آلمانی درباره «رشد روانی اجتماعی» علاقه مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

۸) ایوان پولوف ( Ivan Pavlov ) (۱۸۴۹ ۱۹۳۶)

این روان شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان شناسی کمک شایانی نموده است. روش های تجربی پاولوف در تغییر روش روان شناسی از درون نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده ای داشته است. پاولوف در سال ۱۹۰۴ برنده جایزه نوبل روان شناسی شد.

۹) کرت لوین ( Kurt Lewin ) (۱۸۹۰ ۱۹۴۷)

از این روان شناس آلمانی به عنوان پدر «روان شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است.

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

نگاهی به زندگی و تأثیر ویلهلم وودت

چه کسی پدر روان شناسی است؟ از آنجا که بسیاری از افراد به ایجاد، افزایش و تکامل روانشناسی روزانه مدرن کمک کرده اند، این سوال الزاما جواب قطعی و خشکی ندارد. ما نگاه دقیقتری به فردی که اغلب به آن اشاره می شود و همچنین افراد دیگر که پدران شاخه های مختلف روان شناسی نیز هستند، نگاه می کنند .

ویلهلم وودت مردی است که معمولا به عنوان پدر روان شناسی شناخته می شود. چرا Wundt؟ سایر افراد مانند هرمان فون هلمولتز، گوستاو فکنر و ارنست وبر در تحقیقات اولیه علم روان درگیر شدند، پس چرا آنها به عنوان پدر روان شناسی اعتبار ندارند؟

Wundt از این تمایز به خاطر تشکیل نخستین آزمایشگاه روانشناسی تجربی جهان که معمولا به عنوان آغاز رسمی روانشناسی به عنوان یک علم جداگانه و متمایز اشاره می شود، به ارمغان می آورد. وودت با ایجاد یک آزمایشگاهی که از روش های علمی برای مطالعه ذهن و رفتار انسانی استفاده می کرد، روانشناسی را از ترکیب فلسفه و زیست شناسی گرفت و آن را یک رشته تحصیلی منحصر به فرد کرد.

علاوه بر ایجاد روانشناسی علم جداگانه، وودت نیز تعدادی از دانشجویان را تشکیل می داد که خودشان روانشناسان تاثیرگذار بودند. جیمز مک کین کتلل اولین استاد روانشناسی در ایالات متحده بود و ادوارد بیت تکنر مسئول ایجاد مکتب فک شناخته شده به عنوان ساختارگرایی بود و جی. استنلی هال اولین آزمایشگاه آزمایشگاهی روانشناسی در ایالات متحده را تاسیس کرد

روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن

ویلهلم وودت یک روانشناس آلمانی بود که نخستین آزمایشگاه روانشناسی را در لایپزیگ، آلمان در سال 1879 تأسیس کرد. این رویداد به طور گسترده به عنوان رسمی شدن روانشناسی به عنوان یک علم متمایز از زیست شناسی و فلسفه شناخته شده است.

در میان تمایز بسیاری که داشت، وودت اولین فردی بود که خود را به عنوان یک روانشناس معرفی کرد .

او اغلب با مکتب فکری شناخته شده به عنوان ساختارگرایی همراه است، گرچه دانشجوی او، ادوارد بیت تکنر بود که واقعا مسئول تشکیل این دانشکده روانشناسی بود. وودت نیز یک روش تحقیقاتی به نام خودآزمایی را توسعه داد که در آن ناظران بسیار آموزش دیده مطالعه و گزارش محتوا افکار خود را گزارش کردند.

ویلهلم وودت فارغ التحصیل از دانشگاه هایدلبرگ با مدرک پزشکی. او به طور مختصر با یوهانس مولر و بعدها فیزیکدان هرمان فون هلمولتز مطالعه کرد. فکر می کنم کار Wundt با این دو نفر به شدت تحت تاثیر کارهای بعدی وی در روانشناسی تجربی قرار گرفته است.

وودت بعدا اصول روانشناسی فیزیولوژیکی (1874) را نوشت، که به ایجاد روشی تجربی در تحقیقات روانشناختی کمک کرد. پس از گرفتن موقعیت در دانشگاه لیپزیگ، وودت اولین بار از دو آزمایشگاه روانشناسی تجربی موجود در آن زمان تاسیس کرد. اگرچه یک آزمایشگاه سوم در حال حاضر وجود داشته است – ویلیام جیمز یک آزمایشگاه در دانشگاه هاروارد ایجاد کرد که بر تظاهرات تدریس تمرکز کرده و نه آزمایش. G. Stanley Hall اولین آزمایشگاه روانشناسی تجربی آمریکایی در دانشگاه جان هاپکینز را تاسیس کرد.

Wundt اغلب با چشم انداز نظری به نام ساختارگرایی مرتبط است، که شامل توصیف ساختارهایی است که ذهن را تشکیل می دهند. ساختارگرایی به عنوان اولین مکتب فکری در روانشناسی در نظر گرفته شده است . او معتقد بود که روانشناسی علم تجربه آگاهانه است و ناظران آموزش دیده می توانند با دقت از افکار، احساسات و احساسات در فرآیند شناخته شده به عنوان خودآزمایی توصیف کنند.

با این حال، وودت تمایزی روشن بین درون نظری ایجاد کرد که او معتقد بود نادرست و درک داخلی است. بر طبق نظر Wundt، ادراک داخلی شامل یک ناظر به خوبی آموزش دیده بود که در هنگام ایجاد یک محرک مورد علاقه، آگاه بود.

فرآيند وودت ناظر ناظر به شدت آگاه و توجه به افكار و واكنش هاي خود نسبت به محرك ها بود و چندين نمايش محرك را شامل مي شد. البته، چون این فرآیند به تفسیر شخصی متکی است، بسیار ذهنی است. وود بر این باور بود که تغییرات سیستماتیک شرایط آزمایشی کلیه مشاهدات را افزایش می دهد.

در حالی که وودت به طور معمول با ساختارگرایی مرتبط بود ، در واقع او دانش آموز ادوارد بیت تکنر بود که تحت تاثیر مدرسه سازمانی در آمریکا قرار داشت. بسیاری از مورخان معتقدند که Titchener در واقع بسیاری از ایده های اصلی ووند را اشتباه کرده است. در عوض، وودت به نظر خود به عنوان مشارکت داوطلبانه اشاره کرد. در حالی که ساختارگرایی تیکنر در بر خوردن عناصر برای مطالعه ساختار ذهن بود، بلومنتال (1979) اشاره کرده است که رویکرد ووند به واقع در کل بسیار جامع تر است.

وودت همچنین مجله روانشناسی مطالعات فلسفی را تاسیس کرد . وودت در رتبه بندی تاثیرگذارترین روانشناسان قرن بیستم در سال 2002 در رتبه 93 قرار گرفت.

ایجاد یک آزمایشگاه روانشناسی، روانشناسی را به عنوان زمینهی جداگانه مطالعه با روشها و سؤالات خود تنظیم کرد. پشتیبانی وییلم وودت از روانشناسی تجربی نیز مرحله ای را برای رفتارگرایی تعیین کرده و بسیاری از روش های آزمایشی او هنوز هم استفاده می شود.

وودت همچنین دانشجویان زیادی داشت که بعدها روانشناسان برجسته ای چون ادوارد تیتچنر، جیمز مک کین کتل ، چارلز اسپیرمن، جی. استنلی هال ، چارلز جاد و هوگو مونستربرگ بودند .

تعدادی دیگر متفکران با نفوذ نیز می توانند به نوعی “پدران روانشناسی” باشند. موارد زیر تنها چند نفر از این افراد هستند که در زمینه های خاص روانشناسی ذکر شده اند:

وودت نه تنها اولین فردی بود که خود را بعنوان روانشناس معرفی کرد، بلکه روانشناسی را به عنوان یک رشته ی رسمی جدا از فلسفه و زیست شناسی تعریف کرد. در حالیکه روش درونی خود، امروزه سختگیرانه تجربی تحقیقات را برآورده نمی کند، تأکید او بر روش های تجربی راه را برای آینده روانشناسی تجربی هموار کرد. با تشکر از کار و مشارکتهای خود، زمینه جدیدی ایجاد شد و الهام بخش دیگر محققان برای کشف و مطالعه ذهن و رفتار انسان بود.

بدیهی است، همه نمی خواهند با این عناوین تعمیم پذیرفته شوند. چند نفر ممکن است به این نکته اشاره کنند که فروید پدر روانشناسی است، زیرا او شاید یکی از مهمترین آثار او شناخته شده است. دیگران می گویند که ارسطو پدر واقعی روان شناسی است، زیرا او مسئول چارچوب نظری و فلسفی است که به ابتدای روانشناسی کمک کرده است. دیگران ممکن است استدلال کنند که محققان اولیه مانند Helmholtz و Fechner شایسته اعتبار به عنوان بنیانگذاران روانشناسی هستند.

مهم نیست که کدام یک از این بحث ها در مورد شما وجود دارد، یکی از چیزهایی است که آسان است به توافق برسید این است که همه این افراد تأثیر مهمی در رشد و توسعه روانشناسی داشته اند. در حالی که نظریه های هر فرد لزوما به اندازه امروز تأثیرگذار نیستند، تمام این روانشناسان در زمان خود اهمیت داشتند و تاثير عمده ای بر روان شناسی چگونگی تحول در آن چه امروزه دارند.

> منابع:

> Hergenhahn، BR & Henley، T. مقدمه ای بر تاریخ روانشناسی. Belmont، CA: یادگیری Wadsworth Cengage؛ 2014

> Rieber، RW (ed). ویلهلم وودت و ایجاد روانشناسی علمی. نیویورک: Press Plenum؛ 2013

> Wertheimer M. تاریخچه مختصر روانشناسی. نیویورک: مطبوعات روانشناسی؛ 2012


© 2020 fa.reoveme.com

“);
WinPrint.document.close();
WinPrint.focus();

setTimeout(function () {
WinPrint.print();
}, 500);

return false;
});
});

function initContactForm(contactEmailFieldValue, formTitle)
{
eds2_2(‘#dnn_ctr400_ViewEasyDNNNewsMain_ctl00_hfContactFormID’).val(contactEmailFieldValue);
eds2_2(‘#dnn_ctr400_ViewEasyDNNNewsMain_ctl00_pnlContactInputForm’).css(‘display’,’block’);
eds2_2(‘#dnn_ctr400_ViewEasyDNNNewsMain_ctl00_pnlContactFormMessageSent’).css(‘display’,’none’);
eds2_2(‘#dnn_ctr400_ViewEasyDNNNewsMain_ctl00_lblContactFormTitle’).html(formTitle);
}

eds2_2(function ($) {
if (typeof edn_fluidvids != ‘undefined’)
edn_fluidvids.init({
selector: [‘.edn_fluidVideo iframe’],
players: [‘www.youtube.com’, ‘player.vimeo.com’]
});

});
/*]]>*/

این پرسش که پدر روانشناسی کیست الزاماً یک پاسخ ندارد چراکه افراد زیادی به آغاز، تقویت و تکامل روانشناسی جدید و امروزی کمک کرده اند. اما با نگاهی دقیق تر درنهایت می توان یک نفر را به عنوان پدر روانشناسی مدرن ذکر کرد. این فرد از نظر بسیاری ویلهلم وونت است.
افراد دیگری مانند هرمان فون هلمهولتز، گوستاو تئودور فخنر و ارنست وبر هم در تحقیقات اولیه روانشناسی علمی درگیر بودند پس چرا آنها به عنوان پدر روانشناسی شناخته نمی شوند و این شهرت به وونت رسیده است؟
ویلهم وونتدلیلش تشکیل نخستین آزمایشگاه روانشناسی تجربی در جهان به وسیله وونت است که معمولاً آغاز رسمی رشته روانشناسی به عنوان یک علم مجزا شناخته می شود.
وونت از طریق این آزمایشگاه روش های علمی را برای مطالعه ذهن و رفتار انسان مورد استفاده قرار داد. وونت علم روانشناسی را از مخلوطی از فلسفه و زیست شناسی گرفت و آن را به یک حوزه منحصر به فرد مطالعاتی تبدیل کرد.
وونت علاوه بر پایه گذاری روانشناسی به عنوان یک علم جداگانه، تعدادی دانشجو هم داشت که خودشان به روانشناسان تأثیر گذاری تبدیل شدند. از جمله ادوارد بی. تیچنر مکتب فکری ای را بنا نهاد که به نام ساختارگرایی شناخته می شود. جیمز مک کین کتل اولین استاد روانشناسی ایالات متحده شد و استنلی هال اولین آزمایشگاه روانشناسی تجربی را در ایالات متحده ایجاد کرد.
متفکران دیگری که به عنوان «پدران روانشناسی» شناخته می شوند
تعداد دیگری از متفکران تأثیرگذار هم وجود دارند که می توان ادعا کرد «پدران روانشناسی» هستند. در زیر فقط به تعداد کمی از این افراد در حوزه های خاصی از روانشناسی اشاره می شود:
ویلیام جیمز: کتاب وی به نام «اصول روانشناسی» اثری کلاسیک در زمینه روانشناسی است. وی پدر روانشناسی آمریکا است و به پایه گذاری روانشناسی در ایالات متحده کمک کرد.زیگموند فروید: پدر روانکاوی؛ نظریه ها و کار او روانکاوی را به عنوان یک مکتب فکری عمده در روانشناسی بنیاد نهاد.هوگو مانستربرگ: پدر روانشناسی کاربردی؛ او از پیشگامان حوزه های مختلف روانشناسی از جمله روانشناسی بالینی، پزشکی قانونی و روانشناسی صنعتی- سازمانی بود.جان باولبی: پدر نظریه دلبستگی؛ او نظریه دلبستگی را ایجاد کرد.کرت لوین: پدر روانشناسی اجتماعی؛ کار او پیشقراول استفاده از روش علمی برای مطالعه رفتار اجتماعی است.ادوارد ثورندایک: پدر روانشناسی آموزشی مدرن؛ تحقیقات او در زمینه فرایند یادگیری به پایه گذاری روانشناسی آموزشی کمک کرد.ژان پیاژه: پدر روانشناسی رشد؛ نظریه رشد شناختی او انقلابی در زمینه تحقیقات درباره رشد فکری کودکان ایجاد کرد.اولریک نیسر: پدر روانشناسی شناختی مدرن؛ از زمان انتشار کتابش در سال 1967، جنبش شناختی در روانشناسی ترقی زیادی کرد.لایتنر ویتمر: پدر روانشناسی بالینی مدرن؛ ویتمر اولین مجله جهان که به روانشناسی بالینی اختصاص داده شده بود را تأسیس کرد. این مجله که از سال 1907 منتشر شد کلینیک روانی نام داشت.گوردون آلپورت: پدر روانشناسی شخصیت؛ آلپورت یکی از اولین روانشناسان در حوزه مطالعه شخصیت بود.
چنان که گفته شد همه موافق این عنوان ها نیستند. تعداد کمی ممکن است بگویند که فروید پدر روانشناسی است چراکه شاید یکی از «شناخته شده» ترین چهره ها در این زمینه است.
عده دیگری ممکن است بگویند که ارسطو پدر واقعی روانشناسی است چرا که چارچوب نظری و فلسفی ای را ارایه کرد که به پیشگامان روانشناسی کمک کرده است.
برخی دیگر نیز معتقدند که اولین محققان مانند هلمهولتز و فچنر سزاوار عنوان بنیانگذاران روانشناسی هستند.
مهم نیست که شما کدام استدلال را می پذیرید آن چه که مهم است این است که همه این افراد اثرات مهمی در ایجاد و رشد روانشناسی داشته اند. با این که امروزه نظریه های همه آنها لزوماً اثرگذار نیستند اما همه این روانشناسان در زمان خود مهم بودند و تأثیر عمده ای بر تکامل روانشناسی به چیزی که امروز هست به جا گذاشته اند.

در استدلالی ساده می‌توان گفت جامعه‌ روان‌شناسی ایرانی در مظان اتهام بی‌مسئولیتی نسبت به بیماران قرار دارند.

زیگموند فروید پدر علم روانکاوی است. او یک عصب‌شناس اتریشی بود که با خاطر توجه ویژه‌اش به آن‌چه بعد از آن «هیستری» نامیده شد، به مطالعه‌ روان و ناخودآگاه انسان علاقه‌مند شد و با وجود گذشت بیش از ۸۰ سال از مرگش نظریاتش هنوز منابع معتبری برای روان‌تحلیل‌گران و متخصصین علوم اعصاب هستند. فروید در نگاهش به فلسفه علم از ارسطو تا شوپنهاور تاثیر گرفته بود. تنها یکی از پژوهش‌های تخصصی فروید در سال ۱۸۸۵ به همراه نورولوژیست شناخته شده، جان مارتین شارلوت، پیرامون خواب و هیپنوتیزم چندین ماه به طول انجامید. برخی از نظریات پدر روانکاوی جهان هنوز تحت بررسی هستند و برخی دیگر در آزمایش‌های تجربی به اثبات رسیده‌اند. آن‌چه فروید تحت عنوان «ناخودآگاه» برای اولین بار مطرح کرد امروزه در علم پزشکی به عنوان «ادراک زیرآستانه‌ای» شناخته می‌شود.

روانکاوی اما یکی از شاخه‌ علاقه‌مندان به علوم روانی است. ویلهام وونت روانشناس آلمانی دیگری است که در قرن نوزدهم اولین آزمایشگاه روان‌شناسی را در آلمان بنا نهاد. او را پدر روانشناسی تجربی می‌خوانند.

رویکردهای مختلفی نسبت به روانشناسی به مثابه‌ یک علم وجود دارد. رفتارگرایان، شناخت گرایان، وجودگرایان یا اگزیستانسیالیست‌ها و نظایرشان نیز تاریخ‌چه و مبانی منحصر به فرد خود را دارند.

امروزه دو مرجع مشخص برای تشخیص اختلالات روانی وجود دارند. روان‌شناسان بالینی در سراسر دنیا بیشتر به مرجعی که به عنوان DSM شناخته می‌شود مراجعه می‌کنند. DSM تا امروز پنج بار ویرایش شده است. ویرایش پنجم آن یا DSM5 امروزه معتبرترین مرجع قابل استناد برای تشخیص اختلالات روانی محسوب می‌شود. یک شاخه‌ نسبتا جدیدتر در روانشناسی‌، روانشناسیِ سلامت است. «بیماری» در روانشناسی سلامت در یک طیف تعریف شده است. بر این اساس عملا هیچ انسانی به تمامی سالم یا بیمار نیست. پیچیدگی ساختار مغز انسان و علوم روان و اعصاب وضعیت سلامت را در این طیف تا حدی سالم و تا حدی بیمار در نظر می‌گیرد.

روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن

بسیاری از اختلالات که امروزه از زبان مردم عامه نیز بسیار شنیده می‌شوند، مانند افسردگی، وسواس، دو قطبی و نظایر آن، با آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های FMRI غالبا قابل مشاهده هستند.

عدم تعهد به DSM  و به طور خاص ویرایش پنجم، در سراسر دنیا، عملا اعتبار یک روانشناس بالینی را ساقط می‌کند.

ایران نیز مانند سایر نقاط دنیا، از نیاز به روانشناسی برای مردمی که به هر روی در بخشی از طیف سلامت-بیماری قرار دارند، مبری نیست. طی سال‌های اخیر مراجعه به روانشناسان و تبلیغات ایشان نیز گسترده‌تر بوده است. اگرچه هنوز صرف مسئله‌ی گفتگو و برقراری رابطه و سخن گفتن از آنچه در عرف فضای خصوصی قلمداد می‌شود، تابو ست،اما در سطوحی، و به ویژه در شهرهای بزرگ‌تر ایران از جمله تهران، این تابو تا حدی مخدوش شده است.

با وجود نگرانی‌های عمده نسبت به وضعیت سلامت روانی شهروندان و اعضای جامعه، تابوهای موجود، روان‌شناسان حاذقی در ایران مشغول به کار هستند. سال‌ها پیش از انقلاب بسیاری از متخصصان و علاقه‌مندان برای فراگیری این علم به اروپا رفتند و برخی از ایشان فرصت حضور در کلاس‌های درس روان‌شناسان نامداری مانند ژان پیاژه را نیز داشتند. ایشان بدون شک نیروهای متخصصی تربیت کردند اما آن‌چه در فضای عمومی جامعه تحت عنوان مراکز و کلینیک‌ها تخصصی مشاوره و روان‌شناسی شناخته می‌شود چه اندازه نتیجه‌ی تلاش‌های آن دانش‌آموختگان بوده است. اگرچه تا به امروز تحقیق میدانی دقیق و گسترده‌ای در این خصوص انجام نشده، ردپای ایشان به سختی در بازار داغ روانشناسی ایرانی، به مثابه‌ی مکتبی منحصر به فرد، دیده می‌شود.

دو مرجع قانونی مشخص در ایران مسئول صدور پروانه‌ی فعالیت برای روانشناسان و مشاوران هستند. فارغ از تفاوت اساسی روانشناسان و مشاوران، سازمان نظام روان‌شناسی ایران و بهزیستی این دو مرجعند که طی فرایندی نسبتا طولانی و سخت، مانند بسیاری از ادارات و سازمان‌های دولتی دیگر، مجوز فعالیت این دو گروه را صادر می‌کنند.

اما فارغ از این دو مرجع، فضای مجازی، این فرصت را در اختیار بسیاری از افراد قرار داده تا با استفاده از اسم روانشناسی خود را متخصص، خانواده درمانگر، روانشناس کودک و نوجوان و نظایر آن معرفی کنند.

«روان‌شناسی زرد» پدیده‌ای تنها مختصِ ایران نیست. اگرچه برخوردها با این مقوله به تمامی با ایران متفاوت است. بنیاد ناپلئون هیل در ایالات متحده آمریکا را می‌توان پدرخوانده‌ی روانشناسی زرد و کاسب‌کارانه معرفی کرد. اگر اسم «قانون راز» که کتابی به همین نام هم از آن منتشر شده و یا «قانون جذب» به گوشتان خورده است یا کتاب‌های آن‌ را در چاپ‌های چندم و با تیراژ بالا دیده‌اید، یا به عبارت بهتر خریده و خوانده‌اید، سکه‌ای به صندوق اعتبار چند میلیارد دلاری بنیاد هیل انداخته‌اید.

قانون راز و جذب و رویکردهایی که تحت عنوان روانشناسی موفقیت در سال‌های اخیر در تمام دنیا شناخته شده اند و صدها کارگاه و تنها در در ایران گردش سرمایه‌ چند صد میلیاردی را دارا بوده است، در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه‌یافته هواداران بیشتری دارد. آیا تا به حال شنیده‌اید که ناشر یکی از این کتاب‌ها یا برگزار کننده‌ی یکی از این کارگاه‌ها به واسطه‌ی سطح علمی محتوا و نسبت آن‌ها با روانشناسی مورد بازخواست قرار گرفته باشد؟ این اتفاق در ایران نیفتاده است اما بنیاد ناپلئون هیل در ویرجینیا بارها توسط دادگاه محلی و فدرال به پرداخت غرامت محکوم شده و با محدودیت‌های جدی روبه رو است. این بنیاد به عنوان مرکزی که تحت لوای صادرات موفقیت مشغول پول‌شویی است نیز شناخته می‌شود. جستجویی به زبان انگلیسی در فضای مجازی در خصوص این بنیاد گوشه‌های قابل توجهی را روشن می‌کند.

در ایران اما بازار روان‌شناسان موفقیت و مثبت‌نگری هم‌چنان داغ است و به نظر نمی‌رسد کسی قصد داشته باشد ایشان را بازخواست کند.

اما مشکل تنها روانشناسی زرد نیست. عدم وجود ساختار منسجم و روشنی که یک شهروند بتواند برای پیگیری حقوق قانونی و انسانی خود از یک روان‌شناس شکایت کند با وجود ادعای بی‌شمار، بدیهی‌ترین مشکل موجود است.

آمار دقیقی از کسانی که در کشورمان با خودکشی به زندگی خود خاتمه داده‌اند و در عین حال در یک دوره‌ روان‌درمانی هم بوده‌اند وجود ندارد. حتی در این که اساسا کسی به دنبال دست‌یافتن به چنین آماری نیز باشد تردید وجود دارد. این روان‌شناسان هنوز مشغول به کار هستند. بی‌شک نمی‌توان تمام ایشان را مسئول مرگ بیماران و مراجعان دانست اما مادامی که مرجعی برای تحقیق مشخصی در این خصوص وجود نداشته باشد، در استدلالی ساده می‌توان گفت جامعه‌ روان‌شناسی ایرانی در مظان اتهام بی‌مسئولیتی نسبت به بیماران قرار دارند.

در کنار نظرات غیرکارشناسی و غیرعلمی فاجعه بار روان‌شناسان قلابی که زیر سایه‌ عدم نظارت دقیق نظام روانشناسی و بهزیستی و سایر مراجع نظارتی مشغول ماهی‌گیری از دریای‌ گل‌آلود روانِ بیمار جامعه‎‌ ایرانی هستند مسائل دیگری نیز در سال‌های اخیر به طور غیررسمی گزارش شده اند.

آزار جنسی و سواستفاده‌ روان‌شناسان از بیمارانی که ساختار روحی و روانی شکننده و آسیب‌پذیری دارند و عدم پیروی از کوچک‌ترین پروتکل‌های کاری و حتی اصول اخلاقی از دیگر موارد هستند. پیگیری آزار جنسی برای کسانی که خود مبتلا به اختلالات گوناگون هستند به عملی شاقه می‌ماند.

از دیگر موارد قابل توجه عدم تعهد به مرجع علمی است. برای مثال در ویرایش سوم DSM  هوموسکشوالیته یا همجنس‌گرایی به کلی از رده‌ اختلالات روانی و جنسی خارج شده است. اما اکثریت قابل توجهی از جامعه‌ی روان‌شناسان ایرانی به سنت‌های غیرعلمی خود که سال‌ها موجب آزار همجنس‌گرایان بوده است تعهد بیشتری از مراجع آسیب‌شناسی دارند. استفاده از روش‌های غیرعلمی و رویکردهای نامرتبط از دیگر مشکلات بسیار رایج است. برای مثال بیماری‌هایی مانند اختلال شخصیت مرزی یا آن‌چه امروزه به نام اختلال دو قطبی شناخته می‌شود طبق آمار سازمان بهداشت جهانی و APA  سازمان روانشناسی آمریکا، با رویکردهایی مانند شناختی-رفتاری قابل درمان نیستند.

بی‌گمان این حجم از ایرادات مشخص در هر نقطه‌ای از جهان به چالشی بزرگ برای سازمان نظام روانشناسی آن‌ها بدل می‌شد. اما در ایران خبری از هیچ چالشی در این حوزه وجود ندارد. شما هم می‌توانید وارد این بازار پر سود شوید. یک پوستر از یونگ و فروید کافی‌است. هیچ کس از شما نمی‌پرسد چه کسی در قاب عکس نشسته است. شاید هم بتوانید عکس عموی بزرگ‌تان را در اتاقی تاریک و در بالای یک کاناپه آویزان کنید و بگویید پدر علم روان‌شناسی است.

* فعال مدنی

۴۷۲۳۸

ایران در طول تاریخ مذاهب گوناگونی را به خود دیده است. ارمنی‌ها و آشوریان مسیحیان همگی ایرانیانی هستند که در طول سال‌ها کلیساهای تاریخی خود را به عنوان یادمان‌هایی حفظ و نگهداری کرده‌اند.

از گذشته‌های خیلی دور محصولات خشکبار ایران که شامل مغزی جات و میوه‌های خشک ‌شده است، در سفره‌ها و گردهمایی‌های ایرانیان وجود داشته و دارد. این دانه‌های خوشمزه در اکثر مراسم‌های باستانی مانند نوروز و یلدا، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند. در زمان‌های قدیم محصولات خشکبار در ایران به شکل سنتی و بیشتر برای مصرف خانگی تولید و خشک می‌شد.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن
روانشناس آلمانی و پدر روانشناسی اجتماعی مدرن
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *