مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

 
helpkade
مشاوره تلفنی طلاق در مشهد
مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد طی سال های اخیر متاسفانه به یکی از نیازهای رو به رشد زوجین تبدیل شده است. من امروز بعد از ساعت ها جلسه مشاوره حقوقی طلاق، بالاخره تصمیم گرفتم در مورد حساس ترین زمینه های حقوقی طلاق با شما دوست خوبم صحبت کنم.

در این مقاله به مهم ترین موضوعات طلاق اشاره شده است. همچنین تمام ترفندهای قانونی که باید برای طلاق بدانید را در دل این مقاله برای شما قرار داده ام. با خواندن این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خودتان را دریافت می کنید و میزان نیاز شما به مشاوره حقوقی حضوری و یا گرفتن وکیل به حداقل می رسد. (قول میدم)

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد موضوع انتخابی من برای نوشتن این مقاله بود. اما چرا مشهد؟ چون با نگاهی به آمار طلاق در مشهد طی ۵ سال اخیر، متوجه می شویم که مشهد بعد از تهران متاسفانه رکوردار طلاق در کشور است.

فهرست این مقاله

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

مشاوره حقوقی در مورد طلاق شامل مباحث بسیار گسترده ای است. به ویژه اگر این مشاوره حقوقی طلاق در مشهد باشد چرا که بعضا فرآیند طلاق از یک شهر تا شهر دیگر ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل من تصمیم گرفتم که به مهمترین مسائل در زمینه طلاق اشاره کنم. پس تا پایان این مقاله با من همراه بشید.

الف. طلاق بائن

ب. طلاق رِجعی

طلاق به دو دسته، بائن و رِجعی تبدیل می شود. اما با اجازه شما قصد دارم طلاق بائن و طلاق رِجعی را به طور خلاصه تعریف کنم.

طلاق بائن: در این طلاق با خوانده شدن صیغه طلاق، زن و شوهر از وابستگی یکدیگر خارج می شوند. یعنی اگر مجدد بخواهند با هم باشند، در صورت نبود هیچ گونه مانعی، باید عقد نکاح جدیدی (پیمان زناشویی) میانشان نوشته شود.

طلاق رِجعی: به طلاقی گفته می شود که مرد می تواند در مدت عده به زن مطلِّقه اش (طلاق گیرنده) رجوع کند و بدون اینکه به نوشتن عقد نکاح جدیدی نیاز باشد، رابطه زوجیت با همسرش را برقرار کند.

تعریف عده: عده اقسام و تعاریف مختلفی دارد. اما به طور کلی عده به مدت زمانی گفته می شود که تا اتمام آن، زنی که عقد نکاح او لغو شده است نمی تواند شوهر دیگری انتخاب کند.

خب اما بپردازیم به موجبات طلاق که باید مفصل در موردشان صحبت کنم.

۱٫ طلاق به درخواست زن (زوجه)

۲٫ طلاق به درخواست مرد (زوج)

۳٫ طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

از بین موارد بالا، مورد سوم یعنی طلاق به درخواست طرفین را به طور کامل در مقاله زیر توضیح داده ام.

طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

دقت داشته باشید که زن نمی تواند درخواست طلاق کند، مگر در صورت اثبات عیوب مرد نظیر جنون و چند مورد دیگر که قانون مدنی در ماده ۱۱۲۲ به آن اشاره کرده است. در این شرایط زن می تواند از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید نه درخواست طلاق.

طلاق به درخواست زن

اما قانون گذار در سال ۱۳۸۶ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی را زنده کرد. در این ماده چنین تصریح شده بود که: در صورتی که ادامه زندگی مشترک موجب عُسر و حَرَج زن (زوجه) باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.

چنانچه عُسر و حَرَج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند مرد را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با تعریف و مصادیق عُسر و حَرَج، مقاله مربوط به مشاوره حقوقی طلاق توافقی را مطالعه کنید.

طبق قانون مدنی ماده ۱۱۳۳، مرد می تواند با رعایت شرایط تعیین شده در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. تا قبل از سال ۱۳۷۲ هرگاه مرد (زوج) مایل بود که همسرش را طلاق دهد به دفاتر ثبت طلاق مراجعه می کرد و با حاضر کردن دو شاهد مرد عادل و بالغ و پرداخت کلیه حق و حقوق مالی زن و جاری شدن صیغه طلاق، همسر خود را طلاق می داد.

طلاق به درخواست مرد

اما به علت اینکه بسیاری از این طلاق ها در شرایط احساس عصبانیت مرد صورت می گرفت و پس از مدتی مرد پشیمان شده و به نزد همسر خود می آمد 🙂 قانون گذار تصمیم گرفت که با تصویب این ماده در قانون مدنی، مرد را هم ملزم نماید که از طریق دادگاه اقدام به درخواست طلاق همسرش نماید.

در نوبت قرار گرفتن پرونده، تشریفات داوری و آوردن شهود باعث می شد که اگر مرد در شرایط احساسی تصمیم به طلاق گرفته، در نیمه راه از اقدامات خود نسبت به طلاق همسرش منصرف شود.

جای دارد که اضافه کنم، مشاوره حقوقی طلاق در مشهد به علاوه مشاوره حقوقی روانشناسی، توانسته است تا حد قابل توجهی از آمار فاجعه باری که در جدول مشاهده کردید کم کند.

در صورت مصمم بودن مرد به طلاق همسرش نیز مشخص است که پس از صدور حکم طلاق، هنگام اجرای صیغه طلاق مرد باید تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید. درغیر این صورت صیغه طلاق بدون رضایت همسرش یعنی بدون گذشت زن از کلیه امور مالی اش جاری نمی شود. به عبارتی بهتر، در هنگام جاری شدن صیغه طلاق مرد باید حتما حقوق مالی زن را پرداخت نماید.

درست است که طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، اصل بر حق طلاق برای مرد است و چنین حقی برای زن پیش بینی نشده است، اما در مواردی که از آن به عنوان موارد استثنایی یاد می شود امکان درخواست طلاق به زن نیز داده شده است.

وکیل طلاق در مشهد یک نیاز است، این را می دانم. اما من همیشه به کاربرانی که در جستجوی وکیل هستند می گویم: ابتدا مقالات آسا وکیل را مطالعه کنید. چرا که پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا خواهید کرد. اما بپردازیم به ادامه مشاوره …

موارد امکان درخواست طلاق از سوی زن

طبق ماده ۱۱۳۳ اصلاحی مورخ ۱۳۸۱/۸/۱۹ قانون مدنی، زن می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید. در ادامه قصد دارم که به این موارد استثنایی اشاره کنم.

شرط وکالت زن در طلاق از شروط صحیح و لازم الاجرا بوده که ممکن است به یکی از سه شکل زیر تحقق یابد.

۱٫ وکالت برای مدتی به طور مطلق، از طرف شوهر به زن داده شود که هر وقت بخواهد خود را طلاق دهد. وکالت مزبور صحیح است و در این مدت زوجه (زن) حتماً باید با تعیین وکیل رسمی دادگستری از جانب زوج (مرد) جهت مطلقه نمون خود اقدام نماید.

۲٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود، که در صورت تحقق امری در خارج، بتواند خود را طلاق دهد. به عنوان مثال مرد، زن خود را وکیل نماید که هرگاه تشخیص دهد نمی تواند با اون زندگی زناشویی را ادامه دهد، خود را طلاق دهد.

۳٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود که در صورت تحقق امر معینی در خارج و اثبات آن در دادگاه، خود را مطلِّقه نماید. این حالت منطبق با ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی است.

راستی طلاق خلع و طلاق مبارات چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

طلاق خلع: در این طلاق، زن به دلیل کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق می گیرد. حالا این مال می تواند عین مَهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مَهر باشد.

طلاق مبارات: در این طلاق دیگر کراهت تنها از طرف زن نیست بلکه شوهر نیز کراهت دارد. در این صورت عِوَض باید مازاد بر میزان مَهریه نباشد.

اما یک نکته مهم، شروطی که ممکن است انجام وکالت در طلاق را به آنها وابسته کنیم، منحصر به شروط مذکور در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی نبوده، بلکه شوهر می تواند اجراء وکالت در طلاق از طرف زن را وابسته به هر امری که بخواهد، قرار دهد. به عنوان مثال مقرر دارد که زن، وکیل است که هرگاه شوهر منتظر خدمت شود یا مستخدم دولت گردد و امثال آن، او بتواند وکالتا از طرف شوهر خود را طلاق دهد.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

ضمن آنکه، به ترتیب مذکور در صدر همان ماده، فرقی نمی کند شرط وکالت برای زن در طلاق، ضمن عقد نکاح قرار داده شود یا ضمن عقد لازم دیگری مانند بیع (داد و ستد)، اجاره، معاوضه و مانند آنها. زیرا وکالت در طلاق به صورت شرط ضمن عقد، لازم الاجرا بوده و موکل (شوهر) نمی تواند وکیل را عزل نماید و زن می تواند در حدود اختیارات اعطایی رفتار کرده و خود را طلاق دهد.

منتظر خدمت: وضعیتی است که طی آن یک کارمند، به دلیل تخلفات انظباطی که در برابر مقررات مربوطه مرتکب شده است، با حفظ جایگاه سازمانی، موقتا از کار برکنار شده و منتظر تعیین و تکلیف می ماند.

در صورت امتناع شوهر از تادیه (پرداختن) نفقه زن، نفقه زمان گذشته زوجه دائم، دین بوده و برعهده شوهر است و زن می تواند با تقدیم دادخواست “مطالبه نفقه ایام گذشته”، اقامه دعوی کند. با این همه در صورت عدم امکان اجرای حکم دادگاه و الزام او به دادن نفقه، زن (زوجه) می تواند به تجویز ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را به طلاق مجبور می سازد.

طلاق ناشی از استنکاف شوهر از تادیه نفقه

همین حکم، در صورت ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه نیز جاری می گردد. با این وجود، در صورتی که زن ناشزه (زنی که از شوهر خود اطاعت نکند و یا ناسازگاری کند) باشد و بر این اساس، محکوم به تمکین گردد، نمی تواند به استناد ماده فوق، تقاضای طلاق نماید.

دقت کنید که خودداری شوهر از ادای نفقه از مصادیق نشوز (عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی یکی از زوجین) مرد نسبت به زن می باشد و در این حالت، زن صرفا می تواند جهت مطالبه حقوق خویش به دادگاه مراجعه کند.

دادگاه خانواده پس از رسیدگی، در صورت اثبات خودداری زوج، ضمن تعیین مقدار نفقه زوجه با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری، زوج را ملزم به پرداختن آن می نماید.

همانطور که در قسمت طلاق به درخواست زن هم گفتم، هرگاه دوام زندگی برای زوجه موجب مشقت و سختی باشد، وی می تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق نماید.

طلاق به علت عُسر و حَرَج

نکته ای که در اینجا فکر می کنم گفتنش مهم باشد این است که، عُسر و حَرَج باید زندگی را برای انسانی متعارف (سالم، معمولی) در آن شرایط مشقت بار کند و زن در اثبات عسر و حرج باید تمام ارکان آن را در دادگاه ثابت نماید.

من که میرم یک چای داغ برای خودم بریزم و بیام .واقعا توی این هوای ابری مشهد میچسبه. ضمن اینکه دستم خسته شد بس که نوشتم:) خب من برای اینکه بتوانم با توجه به گستردگی زیاد بحث طلاق به شما دید بهتری بدهم، این تصویر را برای شما دوست خوبم ترسیم کردم. اول اینو ببینیم بعد ادامه بدیم.

اینفوگرافیک حقوق زن و مرد در طلاق

حالا قصد دارم چندتا از کاربردی ترین موضوعات در زمینه طلاق را برای شما تشریح کنم:

یکی از تکالیف مرد نسبت به زن در نکاح دائم و منقطع (ازدواج موقت) مَهریه است که متعاقب مطالبه آن از سوی زن، مرد مکلّف است آن را به زن پرداخت کند.

دوست خوبم دقت داشته باشید، مطالبه و پرداخت مهریه ربطی به تمکین زن نسبت به شوهر خود، برخلاف برداشت عموم آقایان نداشته و جزء حقوق ذاتی زن در نکاح می باشد.

تمکین به دو قسمت تقسیم می شود:

۱٫ تمکین عام

۲٫ تمکین خاص

تمکین عام: عبارت است از حُسن معاشرت زن با شوهر و اطاعت از وی در امور مربوط به زناشویی. ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی ناظر به این موضوع است: “هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود”.

تمکین

 

تمکین خاص: به معنای نزدیکی جنسی با شوهر است که زن باید همیشه برای آن آماده باشد، مگر آن که بیمار بوده و یا نزدیکی موجب زیان وی گردد و یا مانع شرعی داشته باشد.

ماده ۱۰۸۵ قانون فوق به معنای تمکین خاص تعبیر شده و بر آن اساس زن صرفا تا زمانی که مَهرِ حال (غیر مدت دار) به اون تسلیم نشده، این قدرت را دارد تا از ایفاء وظایفی که در برابر شوهر دارد، از تمکین به وی خودداری نماید.

سکونت زن در منزل مورد تعیین شوهر و استقرار در منزل مشترک، از زمره دیگر تکالیف خاص زن نسبت به همسر خود می باشد. مگر آن که به تجویز ماده ۱۱۱۴، اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد که عموما به صورت شرط ضمن عقد نکاح می باشد.

با این وجود، از حق اختیار تعیین محل سکونت مشترک نباید سوء استفاده شود. محل زندگی مشترک باید متناسب با زندگی و نیازهای خانواده باشد و این انتخاب به قصد آسیب رساندن و آزار و اذیت صورت نگیرد. در غیر این صورت، دادگاه تصمیم لازم را در جهت حل اختلاف می گیرد.

و باز هم یک نکته مهم، شوهر حق ندارد زن را وادار به زندگی با خویشاوندان خود در یک محل کند، مگر آن که چاره ای نباشد و ضرورت مالی یا اخلاقی، آن را ایجاب کند.

زن به لحاظ فقهی در مسائل مالی و اقتصادی از استقلال و آزادی کامل برخوردار بوده و می تواند هرگونه تصرفی در اموال شخصی خود بنماید بدون آنکه نیازمند کسب موافقت همسر خویش باشد، اعم از این که، آن اموال قبل از ازدواج به دست آمده باشد و یا بعد از آن. البته امیدوارم مثل این خانم از دارایی های خودتان محافظت نکنید 🙂

حق تصرف زوجه (استقلال زن) در دارایی های خود

بر این اساس، نکاح (ازدواج) هیچ گونه محدودیتی در حقوق زن نسبت به دارایی های وی ایجاد نمی کند و او می تواند مانند قبل از نکاح هرگونه تصرفی در دارایی ها و اموال مربوط به خود بنماید. همچنین، زن می تواند برای اقامه دعوی یا دفاع از آن به دادگاه مراجعه کند.

استقلال زن در دارایی های خود در قانون مدنی به تجویز ماده ۱۱۱۸ آن قانون می باشد. مهریه و جهیزیه نیز از زمرۀ دارایی زن است و وی میتواند آزادانه، تمام یا قسمتی از آن ها را به یکی از والدین یا خویشاوندان خود و یا آن که، به شوهر و یا هر شخص دیگری واگذار نماید، اگر چه بلاعوض باشد. همچنان که، زن می تواند جهیزیه خود را کنار گذارده و البسه و اثاثیه لازم برای زندگی را به عنوان نفقه از شوهر مطالبه کند.

این بخش ویژه خانم هایی است که گلایه دارند شوهرم اجازه نمیده برم سرکار. ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مقرر می دارد که: “شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند”. در این جا دو حالت می تواند رخ دهد.

حالت الف. چنان چه زن در هنگام ازدواج شاغل نبوده و با شرط اشتغال، ازدواج انجام نگرفته باشد، شوهر می تواند مطلقاً، زن را از اشتغال به هرگونه حرفه در بیرون از منزل منع کند.

حالت ب. هرگاه زن در هنگام ازدواج شاغل بوده و عقد همسری و زناشویی هم بر مبنای تداوم آن (شغل) انجام گرفته و یا ضمن عقد، بدان شرط شده باشد، زوج نمی تواند وی را از ادامه کار خویش باز دارد.

بنابراین، اختیار شوهر مقیّد و محدود به مصالح خانوادگی و حیثیت خود یا زن خویش است و دادگاه می تواند در صورت اختلاف، بر مبنای عادات و رسوم اجتماعی و اخلاقی، درباره درستی تصمیم شوهر تصمیم بگیرد.

منع زن از اشتغال باید طبق ماده ۱۸ قانون حمایت از خانواده، مصوب ۱۳۵۳ از دادگاه (خانواده) درخواست گردد. با صدور حکم به منع زن، تمامی تعهداتی که مربوط به شخص زن به مناسبت حرفه او در برابر دیگران است ابطال می شود، ولی خسارات وارده ناشی از آن به اشخاص ثالث، قابل مطالبه است.

منع زوجه از اشتغال

البته بعضی از کارشناسان حقوقی ما بر این باورند که اختیار شوهر محدود به مشاغلی نیست که زن پس از ازدواج انتخاب می کند و شامل مشاغل انتخاب شدۀ پیش از ازدواج نیز می شود و رضایت شوهر به آن شغل نیز از اختیار قانونی اون نمی کاهد.

خب دوست من، من نهایت تلاش خودم را کردم تا بتوانم هم به مهم ترین قسمت های طلاق اشاره کنم و هم بتوانم به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهم. راستی تا فراموش نکردم بگم که، پیش از آنکه دنبال وکیل خوب برای طلاق در مشهد باشید، حتما یک جلسه به یک مشاور خانواده مجرب مراجعه کنید.

هرگونه سوال و یا ابهامی داشتید می توانید در پایین همین صفحه از ما بپرسید و یا در صورت نیاز با ما تماس بگیرید. به امید روزی که با درک مفهوم عشق یعنی صداقت، تعهد و صمیمت شاهد جدایی هیچ زن و شوهری نباشیم.

 

دانلود نسخه PDF این مقاله

با سلام و درود عالی بود امروز رفتیم مشاوره طلاق بلوار خیام یاحقی اولین جلسه چون حق طلاق بلاعزل داده بودم من را بیرون کردن و در نهایت خانمم گفت باید بریم جلسه دادگاه اجباری منطورش را نفهمیدم و در دادگاه اجباری میخوهاند چکار کنند …حق طلاق با ایشان میباشد…با تشکر

با سلام. جهت پاسخگویی به سوالات شما و رفع ابهام از متن وکالت در طلاقی که به همسرتان داده اید با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید: ۰۹۱۵۷۵۷۵۴۵۷

با احترام آسا وکیل.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

دیدگاه

آسا وکیل حاصل یک تیم حقوقی با تجربه با تفکری تحول گراست. این تیم حقوقی در سال 1397 با هدف ایجاد تحول جدّی در امور وکالت و مشاوره حقوقی پا به عرصه وب نهاد و تا به امروز در مسیر خود ثابت قدم بوده است. هدف تیم بزرگ آسا وکیل این است که در زمینه های مختلف حقوقی انتخاب اول افراد واقع شود. ارتباط با ما : info@asavakil.ir

 

همواره در کنار شما خواهیم ماند – آسا وکیل


دانلود نسخه PDF این مقالهDownloads-icon

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد طی سال های اخیر متاسفانه به یکی از نیازهای رو به رشد زوجین تبدیل شده است. من امروز بعد از ساعت ها جلسه مشاوره حقوقی طلاق، بالاخره تصمیم گرفتم در مورد حساس ترین زمینه های حقوقی طلاق با شما دوست خوبم صحبت کنم.

در این مقاله به مهم ترین موضوعات طلاق اشاره شده است. همچنین تمام ترفندهای قانونی که باید برای طلاق بدانید را در دل این مقاله برای شما قرار داده ام. با خواندن این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خودتان را دریافت می کنید و میزان نیاز شما به مشاوره حقوقی حضوری و یا گرفتن وکیل به حداقل می رسد. (قول میدم)

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد موضوع انتخابی من برای نوشتن این مقاله بود. اما چرا مشهد؟ چون با نگاهی به آمار طلاق در مشهد طی ۵ سال اخیر، متوجه می شویم که مشهد بعد از تهران متاسفانه رکوردار طلاق در کشور است.

فهرست این مقاله

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

مشاوره حقوقی در مورد طلاق شامل مباحث بسیار گسترده ای است. به ویژه اگر این مشاوره حقوقی طلاق در مشهد باشد چرا که بعضا فرآیند طلاق از یک شهر تا شهر دیگر ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل من تصمیم گرفتم که به مهمترین مسائل در زمینه طلاق اشاره کنم. پس تا پایان این مقاله با من همراه بشید.

الف. طلاق بائن

ب. طلاق رِجعی

طلاق به دو دسته، بائن و رِجعی تبدیل می شود. اما با اجازه شما قصد دارم طلاق بائن و طلاق رِجعی را به طور خلاصه تعریف کنم.

طلاق بائن: در این طلاق با خوانده شدن صیغه طلاق، زن و شوهر از وابستگی یکدیگر خارج می شوند. یعنی اگر مجدد بخواهند با هم باشند، در صورت نبود هیچ گونه مانعی، باید عقد نکاح جدیدی (پیمان زناشویی) میانشان نوشته شود.

طلاق رِجعی: به طلاقی گفته می شود که مرد می تواند در مدت عده به زن مطلِّقه اش (طلاق گیرنده) رجوع کند و بدون اینکه به نوشتن عقد نکاح جدیدی نیاز باشد، رابطه زوجیت با همسرش را برقرار کند.

تعریف عده: عده اقسام و تعاریف مختلفی دارد. اما به طور کلی عده به مدت زمانی گفته می شود که تا اتمام آن، زنی که عقد نکاح او لغو شده است نمی تواند شوهر دیگری انتخاب کند.

خب اما بپردازیم به موجبات طلاق که باید مفصل در موردشان صحبت کنم.

۱٫ طلاق به درخواست زن (زوجه)

۲٫ طلاق به درخواست مرد (زوج)

۳٫ طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

از بین موارد بالا، مورد سوم یعنی طلاق به درخواست طرفین را به طور کامل در مقاله زیر توضیح داده ام.

طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

دقت داشته باشید که زن نمی تواند درخواست طلاق کند، مگر در صورت اثبات عیوب مرد نظیر جنون و چند مورد دیگر که قانون مدنی در ماده ۱۱۲۲ به آن اشاره کرده است. در این شرایط زن می تواند از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید نه درخواست طلاق.

طلاق به درخواست زن

اما قانون گذار در سال ۱۳۸۶ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی را زنده کرد. در این ماده چنین تصریح شده بود که: در صورتی که ادامه زندگی مشترک موجب عُسر و حَرَج زن (زوجه) باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.

چنانچه عُسر و حَرَج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند مرد را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با تعریف و مصادیق عُسر و حَرَج، مقاله مربوط به مشاوره حقوقی طلاق توافقی را مطالعه کنید.

طبق قانون مدنی ماده ۱۱۳۳، مرد می تواند با رعایت شرایط تعیین شده در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. تا قبل از سال ۱۳۷۲ هرگاه مرد (زوج) مایل بود که همسرش را طلاق دهد به دفاتر ثبت طلاق مراجعه می کرد و با حاضر کردن دو شاهد مرد عادل و بالغ و پرداخت کلیه حق و حقوق مالی زن و جاری شدن صیغه طلاق، همسر خود را طلاق می داد.

طلاق به درخواست مرد

اما به علت اینکه بسیاری از این طلاق ها در شرایط احساس عصبانیت مرد صورت می گرفت و پس از مدتی مرد پشیمان شده و به نزد همسر خود می آمد 🙂 قانون گذار تصمیم گرفت که با تصویب این ماده در قانون مدنی، مرد را هم ملزم نماید که از طریق دادگاه اقدام به درخواست طلاق همسرش نماید.

در نوبت قرار گرفتن پرونده، تشریفات داوری و آوردن شهود باعث می شد که اگر مرد در شرایط احساسی تصمیم به طلاق گرفته، در نیمه راه از اقدامات خود نسبت به طلاق همسرش منصرف شود.

جای دارد که اضافه کنم، مشاوره حقوقی طلاق در مشهد به علاوه مشاوره حقوقی روانشناسی، توانسته است تا حد قابل توجهی از آمار فاجعه باری که در جدول مشاهده کردید کم کند.

در صورت مصمم بودن مرد به طلاق همسرش نیز مشخص است که پس از صدور حکم طلاق، هنگام اجرای صیغه طلاق مرد باید تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید. درغیر این صورت صیغه طلاق بدون رضایت همسرش یعنی بدون گذشت زن از کلیه امور مالی اش جاری نمی شود. به عبارتی بهتر، در هنگام جاری شدن صیغه طلاق مرد باید حتما حقوق مالی زن را پرداخت نماید.

درست است که طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، اصل بر حق طلاق برای مرد است و چنین حقی برای زن پیش بینی نشده است، اما در مواردی که از آن به عنوان موارد استثنایی یاد می شود امکان درخواست طلاق به زن نیز داده شده است.

وکیل طلاق در مشهد یک نیاز است، این را می دانم. اما من همیشه به کاربرانی که در جستجوی وکیل هستند می گویم: ابتدا مقالات آسا وکیل را مطالعه کنید. چرا که پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا خواهید کرد. اما بپردازیم به ادامه مشاوره …

موارد امکان درخواست طلاق از سوی زن

طبق ماده ۱۱۳۳ اصلاحی مورخ ۱۳۸۱/۸/۱۹ قانون مدنی، زن می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید. در ادامه قصد دارم که به این موارد استثنایی اشاره کنم.

شرط وکالت زن در طلاق از شروط صحیح و لازم الاجرا بوده که ممکن است به یکی از سه شکل زیر تحقق یابد.

۱٫ وکالت برای مدتی به طور مطلق، از طرف شوهر به زن داده شود که هر وقت بخواهد خود را طلاق دهد. وکالت مزبور صحیح است و در این مدت زوجه (زن) حتماً باید با تعیین وکیل رسمی دادگستری از جانب زوج (مرد) جهت مطلقه نمون خود اقدام نماید.

۲٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود، که در صورت تحقق امری در خارج، بتواند خود را طلاق دهد. به عنوان مثال مرد، زن خود را وکیل نماید که هرگاه تشخیص دهد نمی تواند با اون زندگی زناشویی را ادامه دهد، خود را طلاق دهد.

۳٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود که در صورت تحقق امر معینی در خارج و اثبات آن در دادگاه، خود را مطلِّقه نماید. این حالت منطبق با ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی است.

راستی طلاق خلع و طلاق مبارات چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

طلاق خلع: در این طلاق، زن به دلیل کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق می گیرد. حالا این مال می تواند عین مَهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مَهر باشد.

طلاق مبارات: در این طلاق دیگر کراهت تنها از طرف زن نیست بلکه شوهر نیز کراهت دارد. در این صورت عِوَض باید مازاد بر میزان مَهریه نباشد.

اما یک نکته مهم، شروطی که ممکن است انجام وکالت در طلاق را به آنها وابسته کنیم، منحصر به شروط مذکور در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی نبوده، بلکه شوهر می تواند اجراء وکالت در طلاق از طرف زن را وابسته به هر امری که بخواهد، قرار دهد. به عنوان مثال مقرر دارد که زن، وکیل است که هرگاه شوهر منتظر خدمت شود یا مستخدم دولت گردد و امثال آن، او بتواند وکالتا از طرف شوهر خود را طلاق دهد.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

ضمن آنکه، به ترتیب مذکور در صدر همان ماده، فرقی نمی کند شرط وکالت برای زن در طلاق، ضمن عقد نکاح قرار داده شود یا ضمن عقد لازم دیگری مانند بیع (داد و ستد)، اجاره، معاوضه و مانند آنها. زیرا وکالت در طلاق به صورت شرط ضمن عقد، لازم الاجرا بوده و موکل (شوهر) نمی تواند وکیل را عزل نماید و زن می تواند در حدود اختیارات اعطایی رفتار کرده و خود را طلاق دهد.

منتظر خدمت: وضعیتی است که طی آن یک کارمند، به دلیل تخلفات انظباطی که در برابر مقررات مربوطه مرتکب شده است، با حفظ جایگاه سازمانی، موقتا از کار برکنار شده و منتظر تعیین و تکلیف می ماند.

در صورت امتناع شوهر از تادیه (پرداختن) نفقه زن، نفقه زمان گذشته زوجه دائم، دین بوده و برعهده شوهر است و زن می تواند با تقدیم دادخواست “مطالبه نفقه ایام گذشته”، اقامه دعوی کند. با این همه در صورت عدم امکان اجرای حکم دادگاه و الزام او به دادن نفقه، زن (زوجه) می تواند به تجویز ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را به طلاق مجبور می سازد.

طلاق ناشی از استنکاف شوهر از تادیه نفقه

همین حکم، در صورت ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه نیز جاری می گردد. با این وجود، در صورتی که زن ناشزه (زنی که از شوهر خود اطاعت نکند و یا ناسازگاری کند) باشد و بر این اساس، محکوم به تمکین گردد، نمی تواند به استناد ماده فوق، تقاضای طلاق نماید.

دقت کنید که خودداری شوهر از ادای نفقه از مصادیق نشوز (عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی یکی از زوجین) مرد نسبت به زن می باشد و در این حالت، زن صرفا می تواند جهت مطالبه حقوق خویش به دادگاه مراجعه کند.

دادگاه خانواده پس از رسیدگی، در صورت اثبات خودداری زوج، ضمن تعیین مقدار نفقه زوجه با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری، زوج را ملزم به پرداختن آن می نماید.

همانطور که در قسمت طلاق به درخواست زن هم گفتم، هرگاه دوام زندگی برای زوجه موجب مشقت و سختی باشد، وی می تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق نماید.

طلاق به علت عُسر و حَرَج

نکته ای که در اینجا فکر می کنم گفتنش مهم باشد این است که، عُسر و حَرَج باید زندگی را برای انسانی متعارف (سالم، معمولی) در آن شرایط مشقت بار کند و زن در اثبات عسر و حرج باید تمام ارکان آن را در دادگاه ثابت نماید.

من که میرم یک چای داغ برای خودم بریزم و بیام .واقعا توی این هوای ابری مشهد میچسبه. ضمن اینکه دستم خسته شد بس که نوشتم:) خب من برای اینکه بتوانم با توجه به گستردگی زیاد بحث طلاق به شما دید بهتری بدهم، این تصویر را برای شما دوست خوبم ترسیم کردم. اول اینو ببینیم بعد ادامه بدیم.

اینفوگرافیک حقوق زن و مرد در طلاق

حالا قصد دارم چندتا از کاربردی ترین موضوعات در زمینه طلاق را برای شما تشریح کنم:

یکی از تکالیف مرد نسبت به زن در نکاح دائم و منقطع (ازدواج موقت) مَهریه است که متعاقب مطالبه آن از سوی زن، مرد مکلّف است آن را به زن پرداخت کند.

دوست خوبم دقت داشته باشید، مطالبه و پرداخت مهریه ربطی به تمکین زن نسبت به شوهر خود، برخلاف برداشت عموم آقایان نداشته و جزء حقوق ذاتی زن در نکاح می باشد.

تمکین به دو قسمت تقسیم می شود:

۱٫ تمکین عام

۲٫ تمکین خاص

تمکین عام: عبارت است از حُسن معاشرت زن با شوهر و اطاعت از وی در امور مربوط به زناشویی. ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی ناظر به این موضوع است: “هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود”.

تمکین

 

تمکین خاص: به معنای نزدیکی جنسی با شوهر است که زن باید همیشه برای آن آماده باشد، مگر آن که بیمار بوده و یا نزدیکی موجب زیان وی گردد و یا مانع شرعی داشته باشد.

ماده ۱۰۸۵ قانون فوق به معنای تمکین خاص تعبیر شده و بر آن اساس زن صرفا تا زمانی که مَهرِ حال (غیر مدت دار) به اون تسلیم نشده، این قدرت را دارد تا از ایفاء وظایفی که در برابر شوهر دارد، از تمکین به وی خودداری نماید.

سکونت زن در منزل مورد تعیین شوهر و استقرار در منزل مشترک، از زمره دیگر تکالیف خاص زن نسبت به همسر خود می باشد. مگر آن که به تجویز ماده ۱۱۱۴، اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد که عموما به صورت شرط ضمن عقد نکاح می باشد.

با این وجود، از حق اختیار تعیین محل سکونت مشترک نباید سوء استفاده شود. محل زندگی مشترک باید متناسب با زندگی و نیازهای خانواده باشد و این انتخاب به قصد آسیب رساندن و آزار و اذیت صورت نگیرد. در غیر این صورت، دادگاه تصمیم لازم را در جهت حل اختلاف می گیرد.

و باز هم یک نکته مهم، شوهر حق ندارد زن را وادار به زندگی با خویشاوندان خود در یک محل کند، مگر آن که چاره ای نباشد و ضرورت مالی یا اخلاقی، آن را ایجاب کند.

زن به لحاظ فقهی در مسائل مالی و اقتصادی از استقلال و آزادی کامل برخوردار بوده و می تواند هرگونه تصرفی در اموال شخصی خود بنماید بدون آنکه نیازمند کسب موافقت همسر خویش باشد، اعم از این که، آن اموال قبل از ازدواج به دست آمده باشد و یا بعد از آن. البته امیدوارم مثل این خانم از دارایی های خودتان محافظت نکنید 🙂

حق تصرف زوجه (استقلال زن) در دارایی های خود

بر این اساس، نکاح (ازدواج) هیچ گونه محدودیتی در حقوق زن نسبت به دارایی های وی ایجاد نمی کند و او می تواند مانند قبل از نکاح هرگونه تصرفی در دارایی ها و اموال مربوط به خود بنماید. همچنین، زن می تواند برای اقامه دعوی یا دفاع از آن به دادگاه مراجعه کند.

استقلال زن در دارایی های خود در قانون مدنی به تجویز ماده ۱۱۱۸ آن قانون می باشد. مهریه و جهیزیه نیز از زمرۀ دارایی زن است و وی میتواند آزادانه، تمام یا قسمتی از آن ها را به یکی از والدین یا خویشاوندان خود و یا آن که، به شوهر و یا هر شخص دیگری واگذار نماید، اگر چه بلاعوض باشد. همچنان که، زن می تواند جهیزیه خود را کنار گذارده و البسه و اثاثیه لازم برای زندگی را به عنوان نفقه از شوهر مطالبه کند.

این بخش ویژه خانم هایی است که گلایه دارند شوهرم اجازه نمیده برم سرکار. ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مقرر می دارد که: “شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند”. در این جا دو حالت می تواند رخ دهد.

حالت الف. چنان چه زن در هنگام ازدواج شاغل نبوده و با شرط اشتغال، ازدواج انجام نگرفته باشد، شوهر می تواند مطلقاً، زن را از اشتغال به هرگونه حرفه در بیرون از منزل منع کند.

حالت ب. هرگاه زن در هنگام ازدواج شاغل بوده و عقد همسری و زناشویی هم بر مبنای تداوم آن (شغل) انجام گرفته و یا ضمن عقد، بدان شرط شده باشد، زوج نمی تواند وی را از ادامه کار خویش باز دارد.

بنابراین، اختیار شوهر مقیّد و محدود به مصالح خانوادگی و حیثیت خود یا زن خویش است و دادگاه می تواند در صورت اختلاف، بر مبنای عادات و رسوم اجتماعی و اخلاقی، درباره درستی تصمیم شوهر تصمیم بگیرد.

منع زن از اشتغال باید طبق ماده ۱۸ قانون حمایت از خانواده، مصوب ۱۳۵۳ از دادگاه (خانواده) درخواست گردد. با صدور حکم به منع زن، تمامی تعهداتی که مربوط به شخص زن به مناسبت حرفه او در برابر دیگران است ابطال می شود، ولی خسارات وارده ناشی از آن به اشخاص ثالث، قابل مطالبه است.

منع زوجه از اشتغال

البته بعضی از کارشناسان حقوقی ما بر این باورند که اختیار شوهر محدود به مشاغلی نیست که زن پس از ازدواج انتخاب می کند و شامل مشاغل انتخاب شدۀ پیش از ازدواج نیز می شود و رضایت شوهر به آن شغل نیز از اختیار قانونی اون نمی کاهد.

خب دوست من، من نهایت تلاش خودم را کردم تا بتوانم هم به مهم ترین قسمت های طلاق اشاره کنم و هم بتوانم به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهم. راستی تا فراموش نکردم بگم که، پیش از آنکه دنبال وکیل خوب برای طلاق در مشهد باشید، حتما یک جلسه به یک مشاور خانواده مجرب مراجعه کنید.

هرگونه سوال و یا ابهامی داشتید می توانید در پایین همین صفحه از ما بپرسید و یا در صورت نیاز با ما تماس بگیرید. به امید روزی که با درک مفهوم عشق یعنی صداقت، تعهد و صمیمت شاهد جدایی هیچ زن و شوهری نباشیم.

 

دانلود نسخه PDF این مقاله

با سلام و درود عالی بود امروز رفتیم مشاوره طلاق بلوار خیام یاحقی اولین جلسه چون حق طلاق بلاعزل داده بودم من را بیرون کردن و در نهایت خانمم گفت باید بریم جلسه دادگاه اجباری منطورش را نفهمیدم و در دادگاه اجباری میخوهاند چکار کنند …حق طلاق با ایشان میباشد…با تشکر

با سلام. جهت پاسخگویی به سوالات شما و رفع ابهام از متن وکالت در طلاقی که به همسرتان داده اید با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید: ۰۹۱۵۷۵۷۵۴۵۷

با احترام آسا وکیل.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

دیدگاه

آسا وکیل حاصل یک تیم حقوقی با تجربه با تفکری تحول گراست. این تیم حقوقی در سال 1397 با هدف ایجاد تحول جدّی در امور وکالت و مشاوره حقوقی پا به عرصه وب نهاد و تا به امروز در مسیر خود ثابت قدم بوده است. هدف تیم بزرگ آسا وکیل این است که در زمینه های مختلف حقوقی انتخاب اول افراد واقع شود. ارتباط با ما : info@asavakil.ir

 

همواره در کنار شما خواهیم ماند – آسا وکیل


دانلود نسخه PDF این مقالهDownloads-icon

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد طی سال های اخیر متاسفانه به یکی از نیازهای رو به رشد زوجین تبدیل شده است. من امروز بعد از ساعت ها جلسه مشاوره حقوقی طلاق، بالاخره تصمیم گرفتم در مورد حساس ترین زمینه های حقوقی طلاق با شما دوست خوبم صحبت کنم.

در این مقاله به مهم ترین موضوعات طلاق اشاره شده است. همچنین تمام ترفندهای قانونی که باید برای طلاق بدانید را در دل این مقاله برای شما قرار داده ام. با خواندن این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خودتان را دریافت می کنید و میزان نیاز شما به مشاوره حقوقی حضوری و یا گرفتن وکیل به حداقل می رسد. (قول میدم)

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد موضوع انتخابی من برای نوشتن این مقاله بود. اما چرا مشهد؟ چون با نگاهی به آمار طلاق در مشهد طی ۵ سال اخیر، متوجه می شویم که مشهد بعد از تهران متاسفانه رکوردار طلاق در کشور است.

فهرست این مقاله

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

مشاوره حقوقی در مورد طلاق شامل مباحث بسیار گسترده ای است. به ویژه اگر این مشاوره حقوقی طلاق در مشهد باشد چرا که بعضا فرآیند طلاق از یک شهر تا شهر دیگر ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل من تصمیم گرفتم که به مهمترین مسائل در زمینه طلاق اشاره کنم. پس تا پایان این مقاله با من همراه بشید.

الف. طلاق بائن

ب. طلاق رِجعی

طلاق به دو دسته، بائن و رِجعی تبدیل می شود. اما با اجازه شما قصد دارم طلاق بائن و طلاق رِجعی را به طور خلاصه تعریف کنم.

طلاق بائن: در این طلاق با خوانده شدن صیغه طلاق، زن و شوهر از وابستگی یکدیگر خارج می شوند. یعنی اگر مجدد بخواهند با هم باشند، در صورت نبود هیچ گونه مانعی، باید عقد نکاح جدیدی (پیمان زناشویی) میانشان نوشته شود.

طلاق رِجعی: به طلاقی گفته می شود که مرد می تواند در مدت عده به زن مطلِّقه اش (طلاق گیرنده) رجوع کند و بدون اینکه به نوشتن عقد نکاح جدیدی نیاز باشد، رابطه زوجیت با همسرش را برقرار کند.

تعریف عده: عده اقسام و تعاریف مختلفی دارد. اما به طور کلی عده به مدت زمانی گفته می شود که تا اتمام آن، زنی که عقد نکاح او لغو شده است نمی تواند شوهر دیگری انتخاب کند.

خب اما بپردازیم به موجبات طلاق که باید مفصل در موردشان صحبت کنم.

۱٫ طلاق به درخواست زن (زوجه)

۲٫ طلاق به درخواست مرد (زوج)

۳٫ طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

از بین موارد بالا، مورد سوم یعنی طلاق به درخواست طرفین را به طور کامل در مقاله زیر توضیح داده ام.

طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

دقت داشته باشید که زن نمی تواند درخواست طلاق کند، مگر در صورت اثبات عیوب مرد نظیر جنون و چند مورد دیگر که قانون مدنی در ماده ۱۱۲۲ به آن اشاره کرده است. در این شرایط زن می تواند از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید نه درخواست طلاق.

طلاق به درخواست زن

اما قانون گذار در سال ۱۳۸۶ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی را زنده کرد. در این ماده چنین تصریح شده بود که: در صورتی که ادامه زندگی مشترک موجب عُسر و حَرَج زن (زوجه) باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.

چنانچه عُسر و حَرَج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند مرد را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با تعریف و مصادیق عُسر و حَرَج، مقاله مربوط به مشاوره حقوقی طلاق توافقی را مطالعه کنید.

طبق قانون مدنی ماده ۱۱۳۳، مرد می تواند با رعایت شرایط تعیین شده در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. تا قبل از سال ۱۳۷۲ هرگاه مرد (زوج) مایل بود که همسرش را طلاق دهد به دفاتر ثبت طلاق مراجعه می کرد و با حاضر کردن دو شاهد مرد عادل و بالغ و پرداخت کلیه حق و حقوق مالی زن و جاری شدن صیغه طلاق، همسر خود را طلاق می داد.

طلاق به درخواست مرد

اما به علت اینکه بسیاری از این طلاق ها در شرایط احساس عصبانیت مرد صورت می گرفت و پس از مدتی مرد پشیمان شده و به نزد همسر خود می آمد 🙂 قانون گذار تصمیم گرفت که با تصویب این ماده در قانون مدنی، مرد را هم ملزم نماید که از طریق دادگاه اقدام به درخواست طلاق همسرش نماید.

در نوبت قرار گرفتن پرونده، تشریفات داوری و آوردن شهود باعث می شد که اگر مرد در شرایط احساسی تصمیم به طلاق گرفته، در نیمه راه از اقدامات خود نسبت به طلاق همسرش منصرف شود.

جای دارد که اضافه کنم، مشاوره حقوقی طلاق در مشهد به علاوه مشاوره حقوقی روانشناسی، توانسته است تا حد قابل توجهی از آمار فاجعه باری که در جدول مشاهده کردید کم کند.

در صورت مصمم بودن مرد به طلاق همسرش نیز مشخص است که پس از صدور حکم طلاق، هنگام اجرای صیغه طلاق مرد باید تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید. درغیر این صورت صیغه طلاق بدون رضایت همسرش یعنی بدون گذشت زن از کلیه امور مالی اش جاری نمی شود. به عبارتی بهتر، در هنگام جاری شدن صیغه طلاق مرد باید حتما حقوق مالی زن را پرداخت نماید.

درست است که طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، اصل بر حق طلاق برای مرد است و چنین حقی برای زن پیش بینی نشده است، اما در مواردی که از آن به عنوان موارد استثنایی یاد می شود امکان درخواست طلاق به زن نیز داده شده است.

وکیل طلاق در مشهد یک نیاز است، این را می دانم. اما من همیشه به کاربرانی که در جستجوی وکیل هستند می گویم: ابتدا مقالات آسا وکیل را مطالعه کنید. چرا که پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا خواهید کرد. اما بپردازیم به ادامه مشاوره …

موارد امکان درخواست طلاق از سوی زن

طبق ماده ۱۱۳۳ اصلاحی مورخ ۱۳۸۱/۸/۱۹ قانون مدنی، زن می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید. در ادامه قصد دارم که به این موارد استثنایی اشاره کنم.

شرط وکالت زن در طلاق از شروط صحیح و لازم الاجرا بوده که ممکن است به یکی از سه شکل زیر تحقق یابد.

۱٫ وکالت برای مدتی به طور مطلق، از طرف شوهر به زن داده شود که هر وقت بخواهد خود را طلاق دهد. وکالت مزبور صحیح است و در این مدت زوجه (زن) حتماً باید با تعیین وکیل رسمی دادگستری از جانب زوج (مرد) جهت مطلقه نمون خود اقدام نماید.

۲٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود، که در صورت تحقق امری در خارج، بتواند خود را طلاق دهد. به عنوان مثال مرد، زن خود را وکیل نماید که هرگاه تشخیص دهد نمی تواند با اون زندگی زناشویی را ادامه دهد، خود را طلاق دهد.

۳٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود که در صورت تحقق امر معینی در خارج و اثبات آن در دادگاه، خود را مطلِّقه نماید. این حالت منطبق با ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی است.

راستی طلاق خلع و طلاق مبارات چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

طلاق خلع: در این طلاق، زن به دلیل کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق می گیرد. حالا این مال می تواند عین مَهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مَهر باشد.

طلاق مبارات: در این طلاق دیگر کراهت تنها از طرف زن نیست بلکه شوهر نیز کراهت دارد. در این صورت عِوَض باید مازاد بر میزان مَهریه نباشد.

اما یک نکته مهم، شروطی که ممکن است انجام وکالت در طلاق را به آنها وابسته کنیم، منحصر به شروط مذکور در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی نبوده، بلکه شوهر می تواند اجراء وکالت در طلاق از طرف زن را وابسته به هر امری که بخواهد، قرار دهد. به عنوان مثال مقرر دارد که زن، وکیل است که هرگاه شوهر منتظر خدمت شود یا مستخدم دولت گردد و امثال آن، او بتواند وکالتا از طرف شوهر خود را طلاق دهد.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

ضمن آنکه، به ترتیب مذکور در صدر همان ماده، فرقی نمی کند شرط وکالت برای زن در طلاق، ضمن عقد نکاح قرار داده شود یا ضمن عقد لازم دیگری مانند بیع (داد و ستد)، اجاره، معاوضه و مانند آنها. زیرا وکالت در طلاق به صورت شرط ضمن عقد، لازم الاجرا بوده و موکل (شوهر) نمی تواند وکیل را عزل نماید و زن می تواند در حدود اختیارات اعطایی رفتار کرده و خود را طلاق دهد.

منتظر خدمت: وضعیتی است که طی آن یک کارمند، به دلیل تخلفات انظباطی که در برابر مقررات مربوطه مرتکب شده است، با حفظ جایگاه سازمانی، موقتا از کار برکنار شده و منتظر تعیین و تکلیف می ماند.

در صورت امتناع شوهر از تادیه (پرداختن) نفقه زن، نفقه زمان گذشته زوجه دائم، دین بوده و برعهده شوهر است و زن می تواند با تقدیم دادخواست “مطالبه نفقه ایام گذشته”، اقامه دعوی کند. با این همه در صورت عدم امکان اجرای حکم دادگاه و الزام او به دادن نفقه، زن (زوجه) می تواند به تجویز ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را به طلاق مجبور می سازد.

طلاق ناشی از استنکاف شوهر از تادیه نفقه

همین حکم، در صورت ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه نیز جاری می گردد. با این وجود، در صورتی که زن ناشزه (زنی که از شوهر خود اطاعت نکند و یا ناسازگاری کند) باشد و بر این اساس، محکوم به تمکین گردد، نمی تواند به استناد ماده فوق، تقاضای طلاق نماید.

دقت کنید که خودداری شوهر از ادای نفقه از مصادیق نشوز (عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی یکی از زوجین) مرد نسبت به زن می باشد و در این حالت، زن صرفا می تواند جهت مطالبه حقوق خویش به دادگاه مراجعه کند.

دادگاه خانواده پس از رسیدگی، در صورت اثبات خودداری زوج، ضمن تعیین مقدار نفقه زوجه با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری، زوج را ملزم به پرداختن آن می نماید.

همانطور که در قسمت طلاق به درخواست زن هم گفتم، هرگاه دوام زندگی برای زوجه موجب مشقت و سختی باشد، وی می تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق نماید.

طلاق به علت عُسر و حَرَج

نکته ای که در اینجا فکر می کنم گفتنش مهم باشد این است که، عُسر و حَرَج باید زندگی را برای انسانی متعارف (سالم، معمولی) در آن شرایط مشقت بار کند و زن در اثبات عسر و حرج باید تمام ارکان آن را در دادگاه ثابت نماید.

من که میرم یک چای داغ برای خودم بریزم و بیام .واقعا توی این هوای ابری مشهد میچسبه. ضمن اینکه دستم خسته شد بس که نوشتم:) خب من برای اینکه بتوانم با توجه به گستردگی زیاد بحث طلاق به شما دید بهتری بدهم، این تصویر را برای شما دوست خوبم ترسیم کردم. اول اینو ببینیم بعد ادامه بدیم.

اینفوگرافیک حقوق زن و مرد در طلاق

حالا قصد دارم چندتا از کاربردی ترین موضوعات در زمینه طلاق را برای شما تشریح کنم:

یکی از تکالیف مرد نسبت به زن در نکاح دائم و منقطع (ازدواج موقت) مَهریه است که متعاقب مطالبه آن از سوی زن، مرد مکلّف است آن را به زن پرداخت کند.

دوست خوبم دقت داشته باشید، مطالبه و پرداخت مهریه ربطی به تمکین زن نسبت به شوهر خود، برخلاف برداشت عموم آقایان نداشته و جزء حقوق ذاتی زن در نکاح می باشد.

تمکین به دو قسمت تقسیم می شود:

۱٫ تمکین عام

۲٫ تمکین خاص

تمکین عام: عبارت است از حُسن معاشرت زن با شوهر و اطاعت از وی در امور مربوط به زناشویی. ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی ناظر به این موضوع است: “هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود”.

تمکین

 

تمکین خاص: به معنای نزدیکی جنسی با شوهر است که زن باید همیشه برای آن آماده باشد، مگر آن که بیمار بوده و یا نزدیکی موجب زیان وی گردد و یا مانع شرعی داشته باشد.

ماده ۱۰۸۵ قانون فوق به معنای تمکین خاص تعبیر شده و بر آن اساس زن صرفا تا زمانی که مَهرِ حال (غیر مدت دار) به اون تسلیم نشده، این قدرت را دارد تا از ایفاء وظایفی که در برابر شوهر دارد، از تمکین به وی خودداری نماید.

سکونت زن در منزل مورد تعیین شوهر و استقرار در منزل مشترک، از زمره دیگر تکالیف خاص زن نسبت به همسر خود می باشد. مگر آن که به تجویز ماده ۱۱۱۴، اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد که عموما به صورت شرط ضمن عقد نکاح می باشد.

با این وجود، از حق اختیار تعیین محل سکونت مشترک نباید سوء استفاده شود. محل زندگی مشترک باید متناسب با زندگی و نیازهای خانواده باشد و این انتخاب به قصد آسیب رساندن و آزار و اذیت صورت نگیرد. در غیر این صورت، دادگاه تصمیم لازم را در جهت حل اختلاف می گیرد.

و باز هم یک نکته مهم، شوهر حق ندارد زن را وادار به زندگی با خویشاوندان خود در یک محل کند، مگر آن که چاره ای نباشد و ضرورت مالی یا اخلاقی، آن را ایجاب کند.

زن به لحاظ فقهی در مسائل مالی و اقتصادی از استقلال و آزادی کامل برخوردار بوده و می تواند هرگونه تصرفی در اموال شخصی خود بنماید بدون آنکه نیازمند کسب موافقت همسر خویش باشد، اعم از این که، آن اموال قبل از ازدواج به دست آمده باشد و یا بعد از آن. البته امیدوارم مثل این خانم از دارایی های خودتان محافظت نکنید 🙂

حق تصرف زوجه (استقلال زن) در دارایی های خود

بر این اساس، نکاح (ازدواج) هیچ گونه محدودیتی در حقوق زن نسبت به دارایی های وی ایجاد نمی کند و او می تواند مانند قبل از نکاح هرگونه تصرفی در دارایی ها و اموال مربوط به خود بنماید. همچنین، زن می تواند برای اقامه دعوی یا دفاع از آن به دادگاه مراجعه کند.

استقلال زن در دارایی های خود در قانون مدنی به تجویز ماده ۱۱۱۸ آن قانون می باشد. مهریه و جهیزیه نیز از زمرۀ دارایی زن است و وی میتواند آزادانه، تمام یا قسمتی از آن ها را به یکی از والدین یا خویشاوندان خود و یا آن که، به شوهر و یا هر شخص دیگری واگذار نماید، اگر چه بلاعوض باشد. همچنان که، زن می تواند جهیزیه خود را کنار گذارده و البسه و اثاثیه لازم برای زندگی را به عنوان نفقه از شوهر مطالبه کند.

این بخش ویژه خانم هایی است که گلایه دارند شوهرم اجازه نمیده برم سرکار. ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مقرر می دارد که: “شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند”. در این جا دو حالت می تواند رخ دهد.

حالت الف. چنان چه زن در هنگام ازدواج شاغل نبوده و با شرط اشتغال، ازدواج انجام نگرفته باشد، شوهر می تواند مطلقاً، زن را از اشتغال به هرگونه حرفه در بیرون از منزل منع کند.

حالت ب. هرگاه زن در هنگام ازدواج شاغل بوده و عقد همسری و زناشویی هم بر مبنای تداوم آن (شغل) انجام گرفته و یا ضمن عقد، بدان شرط شده باشد، زوج نمی تواند وی را از ادامه کار خویش باز دارد.

بنابراین، اختیار شوهر مقیّد و محدود به مصالح خانوادگی و حیثیت خود یا زن خویش است و دادگاه می تواند در صورت اختلاف، بر مبنای عادات و رسوم اجتماعی و اخلاقی، درباره درستی تصمیم شوهر تصمیم بگیرد.

منع زن از اشتغال باید طبق ماده ۱۸ قانون حمایت از خانواده، مصوب ۱۳۵۳ از دادگاه (خانواده) درخواست گردد. با صدور حکم به منع زن، تمامی تعهداتی که مربوط به شخص زن به مناسبت حرفه او در برابر دیگران است ابطال می شود، ولی خسارات وارده ناشی از آن به اشخاص ثالث، قابل مطالبه است.

منع زوجه از اشتغال

البته بعضی از کارشناسان حقوقی ما بر این باورند که اختیار شوهر محدود به مشاغلی نیست که زن پس از ازدواج انتخاب می کند و شامل مشاغل انتخاب شدۀ پیش از ازدواج نیز می شود و رضایت شوهر به آن شغل نیز از اختیار قانونی اون نمی کاهد.

خب دوست من، من نهایت تلاش خودم را کردم تا بتوانم هم به مهم ترین قسمت های طلاق اشاره کنم و هم بتوانم به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهم. راستی تا فراموش نکردم بگم که، پیش از آنکه دنبال وکیل خوب برای طلاق در مشهد باشید، حتما یک جلسه به یک مشاور خانواده مجرب مراجعه کنید.

هرگونه سوال و یا ابهامی داشتید می توانید در پایین همین صفحه از ما بپرسید و یا در صورت نیاز با ما تماس بگیرید. به امید روزی که با درک مفهوم عشق یعنی صداقت، تعهد و صمیمت شاهد جدایی هیچ زن و شوهری نباشیم.

 

دانلود نسخه PDF این مقاله

با سلام و درود عالی بود امروز رفتیم مشاوره طلاق بلوار خیام یاحقی اولین جلسه چون حق طلاق بلاعزل داده بودم من را بیرون کردن و در نهایت خانمم گفت باید بریم جلسه دادگاه اجباری منطورش را نفهمیدم و در دادگاه اجباری میخوهاند چکار کنند …حق طلاق با ایشان میباشد…با تشکر

با سلام. جهت پاسخگویی به سوالات شما و رفع ابهام از متن وکالت در طلاقی که به همسرتان داده اید با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید: ۰۹۱۵۷۵۷۵۴۵۷

با احترام آسا وکیل.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

دیدگاه

آسا وکیل حاصل یک تیم حقوقی با تجربه با تفکری تحول گراست. این تیم حقوقی در سال 1397 با هدف ایجاد تحول جدّی در امور وکالت و مشاوره حقوقی پا به عرصه وب نهاد و تا به امروز در مسیر خود ثابت قدم بوده است. هدف تیم بزرگ آسا وکیل این است که در زمینه های مختلف حقوقی انتخاب اول افراد واقع شود. ارتباط با ما : info@asavakil.ir

 

همواره در کنار شما خواهیم ماند – آسا وکیل


دانلود نسخه PDF این مقالهDownloads-icon

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد طی سال های اخیر متاسفانه به یکی از نیازهای رو به رشد زوجین تبدیل شده است. من امروز بعد از ساعت ها جلسه مشاوره حقوقی طلاق، بالاخره تصمیم گرفتم در مورد حساس ترین زمینه های حقوقی طلاق با شما دوست خوبم صحبت کنم.

در این مقاله به مهم ترین موضوعات طلاق اشاره شده است. همچنین تمام ترفندهای قانونی که باید برای طلاق بدانید را در دل این مقاله برای شما قرار داده ام. با خواندن این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خودتان را دریافت می کنید و میزان نیاز شما به مشاوره حقوقی حضوری و یا گرفتن وکیل به حداقل می رسد. (قول میدم)

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد موضوع انتخابی من برای نوشتن این مقاله بود. اما چرا مشهد؟ چون با نگاهی به آمار طلاق در مشهد طی ۵ سال اخیر، متوجه می شویم که مشهد بعد از تهران متاسفانه رکوردار طلاق در کشور است.

فهرست این مقاله

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

مشاوره حقوقی در مورد طلاق شامل مباحث بسیار گسترده ای است. به ویژه اگر این مشاوره حقوقی طلاق در مشهد باشد چرا که بعضا فرآیند طلاق از یک شهر تا شهر دیگر ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل من تصمیم گرفتم که به مهمترین مسائل در زمینه طلاق اشاره کنم. پس تا پایان این مقاله با من همراه بشید.

الف. طلاق بائن

ب. طلاق رِجعی

طلاق به دو دسته، بائن و رِجعی تبدیل می شود. اما با اجازه شما قصد دارم طلاق بائن و طلاق رِجعی را به طور خلاصه تعریف کنم.

طلاق بائن: در این طلاق با خوانده شدن صیغه طلاق، زن و شوهر از وابستگی یکدیگر خارج می شوند. یعنی اگر مجدد بخواهند با هم باشند، در صورت نبود هیچ گونه مانعی، باید عقد نکاح جدیدی (پیمان زناشویی) میانشان نوشته شود.

طلاق رِجعی: به طلاقی گفته می شود که مرد می تواند در مدت عده به زن مطلِّقه اش (طلاق گیرنده) رجوع کند و بدون اینکه به نوشتن عقد نکاح جدیدی نیاز باشد، رابطه زوجیت با همسرش را برقرار کند.

تعریف عده: عده اقسام و تعاریف مختلفی دارد. اما به طور کلی عده به مدت زمانی گفته می شود که تا اتمام آن، زنی که عقد نکاح او لغو شده است نمی تواند شوهر دیگری انتخاب کند.

خب اما بپردازیم به موجبات طلاق که باید مفصل در موردشان صحبت کنم.

۱٫ طلاق به درخواست زن (زوجه)

۲٫ طلاق به درخواست مرد (زوج)

۳٫ طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

از بین موارد بالا، مورد سوم یعنی طلاق به درخواست طرفین را به طور کامل در مقاله زیر توضیح داده ام.

طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

دقت داشته باشید که زن نمی تواند درخواست طلاق کند، مگر در صورت اثبات عیوب مرد نظیر جنون و چند مورد دیگر که قانون مدنی در ماده ۱۱۲۲ به آن اشاره کرده است. در این شرایط زن می تواند از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید نه درخواست طلاق.

طلاق به درخواست زن

اما قانون گذار در سال ۱۳۸۶ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی را زنده کرد. در این ماده چنین تصریح شده بود که: در صورتی که ادامه زندگی مشترک موجب عُسر و حَرَج زن (زوجه) باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.

چنانچه عُسر و حَرَج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند مرد را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با تعریف و مصادیق عُسر و حَرَج، مقاله مربوط به مشاوره حقوقی طلاق توافقی را مطالعه کنید.

طبق قانون مدنی ماده ۱۱۳۳، مرد می تواند با رعایت شرایط تعیین شده در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. تا قبل از سال ۱۳۷۲ هرگاه مرد (زوج) مایل بود که همسرش را طلاق دهد به دفاتر ثبت طلاق مراجعه می کرد و با حاضر کردن دو شاهد مرد عادل و بالغ و پرداخت کلیه حق و حقوق مالی زن و جاری شدن صیغه طلاق، همسر خود را طلاق می داد.

طلاق به درخواست مرد

اما به علت اینکه بسیاری از این طلاق ها در شرایط احساس عصبانیت مرد صورت می گرفت و پس از مدتی مرد پشیمان شده و به نزد همسر خود می آمد 🙂 قانون گذار تصمیم گرفت که با تصویب این ماده در قانون مدنی، مرد را هم ملزم نماید که از طریق دادگاه اقدام به درخواست طلاق همسرش نماید.

در نوبت قرار گرفتن پرونده، تشریفات داوری و آوردن شهود باعث می شد که اگر مرد در شرایط احساسی تصمیم به طلاق گرفته، در نیمه راه از اقدامات خود نسبت به طلاق همسرش منصرف شود.

جای دارد که اضافه کنم، مشاوره حقوقی طلاق در مشهد به علاوه مشاوره حقوقی روانشناسی، توانسته است تا حد قابل توجهی از آمار فاجعه باری که در جدول مشاهده کردید کم کند.

در صورت مصمم بودن مرد به طلاق همسرش نیز مشخص است که پس از صدور حکم طلاق، هنگام اجرای صیغه طلاق مرد باید تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید. درغیر این صورت صیغه طلاق بدون رضایت همسرش یعنی بدون گذشت زن از کلیه امور مالی اش جاری نمی شود. به عبارتی بهتر، در هنگام جاری شدن صیغه طلاق مرد باید حتما حقوق مالی زن را پرداخت نماید.

درست است که طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، اصل بر حق طلاق برای مرد است و چنین حقی برای زن پیش بینی نشده است، اما در مواردی که از آن به عنوان موارد استثنایی یاد می شود امکان درخواست طلاق به زن نیز داده شده است.

وکیل طلاق در مشهد یک نیاز است، این را می دانم. اما من همیشه به کاربرانی که در جستجوی وکیل هستند می گویم: ابتدا مقالات آسا وکیل را مطالعه کنید. چرا که پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا خواهید کرد. اما بپردازیم به ادامه مشاوره …

موارد امکان درخواست طلاق از سوی زن

طبق ماده ۱۱۳۳ اصلاحی مورخ ۱۳۸۱/۸/۱۹ قانون مدنی، زن می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید. در ادامه قصد دارم که به این موارد استثنایی اشاره کنم.

شرط وکالت زن در طلاق از شروط صحیح و لازم الاجرا بوده که ممکن است به یکی از سه شکل زیر تحقق یابد.

۱٫ وکالت برای مدتی به طور مطلق، از طرف شوهر به زن داده شود که هر وقت بخواهد خود را طلاق دهد. وکالت مزبور صحیح است و در این مدت زوجه (زن) حتماً باید با تعیین وکیل رسمی دادگستری از جانب زوج (مرد) جهت مطلقه نمون خود اقدام نماید.

۲٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود، که در صورت تحقق امری در خارج، بتواند خود را طلاق دهد. به عنوان مثال مرد، زن خود را وکیل نماید که هرگاه تشخیص دهد نمی تواند با اون زندگی زناشویی را ادامه دهد، خود را طلاق دهد.

۳٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود که در صورت تحقق امر معینی در خارج و اثبات آن در دادگاه، خود را مطلِّقه نماید. این حالت منطبق با ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی است.

راستی طلاق خلع و طلاق مبارات چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

طلاق خلع: در این طلاق، زن به دلیل کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق می گیرد. حالا این مال می تواند عین مَهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مَهر باشد.

طلاق مبارات: در این طلاق دیگر کراهت تنها از طرف زن نیست بلکه شوهر نیز کراهت دارد. در این صورت عِوَض باید مازاد بر میزان مَهریه نباشد.

اما یک نکته مهم، شروطی که ممکن است انجام وکالت در طلاق را به آنها وابسته کنیم، منحصر به شروط مذکور در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی نبوده، بلکه شوهر می تواند اجراء وکالت در طلاق از طرف زن را وابسته به هر امری که بخواهد، قرار دهد. به عنوان مثال مقرر دارد که زن، وکیل است که هرگاه شوهر منتظر خدمت شود یا مستخدم دولت گردد و امثال آن، او بتواند وکالتا از طرف شوهر خود را طلاق دهد.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

ضمن آنکه، به ترتیب مذکور در صدر همان ماده، فرقی نمی کند شرط وکالت برای زن در طلاق، ضمن عقد نکاح قرار داده شود یا ضمن عقد لازم دیگری مانند بیع (داد و ستد)، اجاره، معاوضه و مانند آنها. زیرا وکالت در طلاق به صورت شرط ضمن عقد، لازم الاجرا بوده و موکل (شوهر) نمی تواند وکیل را عزل نماید و زن می تواند در حدود اختیارات اعطایی رفتار کرده و خود را طلاق دهد.

منتظر خدمت: وضعیتی است که طی آن یک کارمند، به دلیل تخلفات انظباطی که در برابر مقررات مربوطه مرتکب شده است، با حفظ جایگاه سازمانی، موقتا از کار برکنار شده و منتظر تعیین و تکلیف می ماند.

در صورت امتناع شوهر از تادیه (پرداختن) نفقه زن، نفقه زمان گذشته زوجه دائم، دین بوده و برعهده شوهر است و زن می تواند با تقدیم دادخواست “مطالبه نفقه ایام گذشته”، اقامه دعوی کند. با این همه در صورت عدم امکان اجرای حکم دادگاه و الزام او به دادن نفقه، زن (زوجه) می تواند به تجویز ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را به طلاق مجبور می سازد.

طلاق ناشی از استنکاف شوهر از تادیه نفقه

همین حکم، در صورت ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه نیز جاری می گردد. با این وجود، در صورتی که زن ناشزه (زنی که از شوهر خود اطاعت نکند و یا ناسازگاری کند) باشد و بر این اساس، محکوم به تمکین گردد، نمی تواند به استناد ماده فوق، تقاضای طلاق نماید.

دقت کنید که خودداری شوهر از ادای نفقه از مصادیق نشوز (عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی یکی از زوجین) مرد نسبت به زن می باشد و در این حالت، زن صرفا می تواند جهت مطالبه حقوق خویش به دادگاه مراجعه کند.

دادگاه خانواده پس از رسیدگی، در صورت اثبات خودداری زوج، ضمن تعیین مقدار نفقه زوجه با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری، زوج را ملزم به پرداختن آن می نماید.

همانطور که در قسمت طلاق به درخواست زن هم گفتم، هرگاه دوام زندگی برای زوجه موجب مشقت و سختی باشد، وی می تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق نماید.

طلاق به علت عُسر و حَرَج

نکته ای که در اینجا فکر می کنم گفتنش مهم باشد این است که، عُسر و حَرَج باید زندگی را برای انسانی متعارف (سالم، معمولی) در آن شرایط مشقت بار کند و زن در اثبات عسر و حرج باید تمام ارکان آن را در دادگاه ثابت نماید.

من که میرم یک چای داغ برای خودم بریزم و بیام .واقعا توی این هوای ابری مشهد میچسبه. ضمن اینکه دستم خسته شد بس که نوشتم:) خب من برای اینکه بتوانم با توجه به گستردگی زیاد بحث طلاق به شما دید بهتری بدهم، این تصویر را برای شما دوست خوبم ترسیم کردم. اول اینو ببینیم بعد ادامه بدیم.

اینفوگرافیک حقوق زن و مرد در طلاق

حالا قصد دارم چندتا از کاربردی ترین موضوعات در زمینه طلاق را برای شما تشریح کنم:

یکی از تکالیف مرد نسبت به زن در نکاح دائم و منقطع (ازدواج موقت) مَهریه است که متعاقب مطالبه آن از سوی زن، مرد مکلّف است آن را به زن پرداخت کند.

دوست خوبم دقت داشته باشید، مطالبه و پرداخت مهریه ربطی به تمکین زن نسبت به شوهر خود، برخلاف برداشت عموم آقایان نداشته و جزء حقوق ذاتی زن در نکاح می باشد.

تمکین به دو قسمت تقسیم می شود:

۱٫ تمکین عام

۲٫ تمکین خاص

تمکین عام: عبارت است از حُسن معاشرت زن با شوهر و اطاعت از وی در امور مربوط به زناشویی. ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی ناظر به این موضوع است: “هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود”.

تمکین

 

تمکین خاص: به معنای نزدیکی جنسی با شوهر است که زن باید همیشه برای آن آماده باشد، مگر آن که بیمار بوده و یا نزدیکی موجب زیان وی گردد و یا مانع شرعی داشته باشد.

ماده ۱۰۸۵ قانون فوق به معنای تمکین خاص تعبیر شده و بر آن اساس زن صرفا تا زمانی که مَهرِ حال (غیر مدت دار) به اون تسلیم نشده، این قدرت را دارد تا از ایفاء وظایفی که در برابر شوهر دارد، از تمکین به وی خودداری نماید.

سکونت زن در منزل مورد تعیین شوهر و استقرار در منزل مشترک، از زمره دیگر تکالیف خاص زن نسبت به همسر خود می باشد. مگر آن که به تجویز ماده ۱۱۱۴، اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد که عموما به صورت شرط ضمن عقد نکاح می باشد.

با این وجود، از حق اختیار تعیین محل سکونت مشترک نباید سوء استفاده شود. محل زندگی مشترک باید متناسب با زندگی و نیازهای خانواده باشد و این انتخاب به قصد آسیب رساندن و آزار و اذیت صورت نگیرد. در غیر این صورت، دادگاه تصمیم لازم را در جهت حل اختلاف می گیرد.

و باز هم یک نکته مهم، شوهر حق ندارد زن را وادار به زندگی با خویشاوندان خود در یک محل کند، مگر آن که چاره ای نباشد و ضرورت مالی یا اخلاقی، آن را ایجاب کند.

زن به لحاظ فقهی در مسائل مالی و اقتصادی از استقلال و آزادی کامل برخوردار بوده و می تواند هرگونه تصرفی در اموال شخصی خود بنماید بدون آنکه نیازمند کسب موافقت همسر خویش باشد، اعم از این که، آن اموال قبل از ازدواج به دست آمده باشد و یا بعد از آن. البته امیدوارم مثل این خانم از دارایی های خودتان محافظت نکنید 🙂

حق تصرف زوجه (استقلال زن) در دارایی های خود

بر این اساس، نکاح (ازدواج) هیچ گونه محدودیتی در حقوق زن نسبت به دارایی های وی ایجاد نمی کند و او می تواند مانند قبل از نکاح هرگونه تصرفی در دارایی ها و اموال مربوط به خود بنماید. همچنین، زن می تواند برای اقامه دعوی یا دفاع از آن به دادگاه مراجعه کند.

استقلال زن در دارایی های خود در قانون مدنی به تجویز ماده ۱۱۱۸ آن قانون می باشد. مهریه و جهیزیه نیز از زمرۀ دارایی زن است و وی میتواند آزادانه، تمام یا قسمتی از آن ها را به یکی از والدین یا خویشاوندان خود و یا آن که، به شوهر و یا هر شخص دیگری واگذار نماید، اگر چه بلاعوض باشد. همچنان که، زن می تواند جهیزیه خود را کنار گذارده و البسه و اثاثیه لازم برای زندگی را به عنوان نفقه از شوهر مطالبه کند.

این بخش ویژه خانم هایی است که گلایه دارند شوهرم اجازه نمیده برم سرکار. ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مقرر می دارد که: “شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند”. در این جا دو حالت می تواند رخ دهد.

حالت الف. چنان چه زن در هنگام ازدواج شاغل نبوده و با شرط اشتغال، ازدواج انجام نگرفته باشد، شوهر می تواند مطلقاً، زن را از اشتغال به هرگونه حرفه در بیرون از منزل منع کند.

حالت ب. هرگاه زن در هنگام ازدواج شاغل بوده و عقد همسری و زناشویی هم بر مبنای تداوم آن (شغل) انجام گرفته و یا ضمن عقد، بدان شرط شده باشد، زوج نمی تواند وی را از ادامه کار خویش باز دارد.

بنابراین، اختیار شوهر مقیّد و محدود به مصالح خانوادگی و حیثیت خود یا زن خویش است و دادگاه می تواند در صورت اختلاف، بر مبنای عادات و رسوم اجتماعی و اخلاقی، درباره درستی تصمیم شوهر تصمیم بگیرد.

منع زن از اشتغال باید طبق ماده ۱۸ قانون حمایت از خانواده، مصوب ۱۳۵۳ از دادگاه (خانواده) درخواست گردد. با صدور حکم به منع زن، تمامی تعهداتی که مربوط به شخص زن به مناسبت حرفه او در برابر دیگران است ابطال می شود، ولی خسارات وارده ناشی از آن به اشخاص ثالث، قابل مطالبه است.

منع زوجه از اشتغال

البته بعضی از کارشناسان حقوقی ما بر این باورند که اختیار شوهر محدود به مشاغلی نیست که زن پس از ازدواج انتخاب می کند و شامل مشاغل انتخاب شدۀ پیش از ازدواج نیز می شود و رضایت شوهر به آن شغل نیز از اختیار قانونی اون نمی کاهد.

خب دوست من، من نهایت تلاش خودم را کردم تا بتوانم هم به مهم ترین قسمت های طلاق اشاره کنم و هم بتوانم به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهم. راستی تا فراموش نکردم بگم که، پیش از آنکه دنبال وکیل خوب برای طلاق در مشهد باشید، حتما یک جلسه به یک مشاور خانواده مجرب مراجعه کنید.

هرگونه سوال و یا ابهامی داشتید می توانید در پایین همین صفحه از ما بپرسید و یا در صورت نیاز با ما تماس بگیرید. به امید روزی که با درک مفهوم عشق یعنی صداقت، تعهد و صمیمت شاهد جدایی هیچ زن و شوهری نباشیم.

 

دانلود نسخه PDF این مقاله

با سلام و درود عالی بود امروز رفتیم مشاوره طلاق بلوار خیام یاحقی اولین جلسه چون حق طلاق بلاعزل داده بودم من را بیرون کردن و در نهایت خانمم گفت باید بریم جلسه دادگاه اجباری منطورش را نفهمیدم و در دادگاه اجباری میخوهاند چکار کنند …حق طلاق با ایشان میباشد…با تشکر

با سلام. جهت پاسخگویی به سوالات شما و رفع ابهام از متن وکالت در طلاقی که به همسرتان داده اید با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید: ۰۹۱۵۷۵۷۵۴۵۷

با احترام آسا وکیل.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

دیدگاه

آسا وکیل حاصل یک تیم حقوقی با تجربه با تفکری تحول گراست. این تیم حقوقی در سال 1397 با هدف ایجاد تحول جدّی در امور وکالت و مشاوره حقوقی پا به عرصه وب نهاد و تا به امروز در مسیر خود ثابت قدم بوده است. هدف تیم بزرگ آسا وکیل این است که در زمینه های مختلف حقوقی انتخاب اول افراد واقع شود. ارتباط با ما : info@asavakil.ir

 

همواره در کنار شما خواهیم ماند – آسا وکیل


دانلود نسخه PDF این مقالهDownloads-icon

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد طی سال های اخیر متاسفانه به یکی از نیازهای رو به رشد زوجین تبدیل شده است. من امروز بعد از ساعت ها جلسه مشاوره حقوقی طلاق، بالاخره تصمیم گرفتم در مورد حساس ترین زمینه های حقوقی طلاق با شما دوست خوبم صحبت کنم.

در این مقاله به مهم ترین موضوعات طلاق اشاره شده است. همچنین تمام ترفندهای قانونی که باید برای طلاق بدانید را در دل این مقاله برای شما قرار داده ام. با خواندن این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خودتان را دریافت می کنید و میزان نیاز شما به مشاوره حقوقی حضوری و یا گرفتن وکیل به حداقل می رسد. (قول میدم)

مشاوره حقوقی طلاق در مشهد موضوع انتخابی من برای نوشتن این مقاله بود. اما چرا مشهد؟ چون با نگاهی به آمار طلاق در مشهد طی ۵ سال اخیر، متوجه می شویم که مشهد بعد از تهران متاسفانه رکوردار طلاق در کشور است.

فهرست این مقاله

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

مشاوره حقوقی در مورد طلاق شامل مباحث بسیار گسترده ای است. به ویژه اگر این مشاوره حقوقی طلاق در مشهد باشد چرا که بعضا فرآیند طلاق از یک شهر تا شهر دیگر ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل من تصمیم گرفتم که به مهمترین مسائل در زمینه طلاق اشاره کنم. پس تا پایان این مقاله با من همراه بشید.

الف. طلاق بائن

ب. طلاق رِجعی

طلاق به دو دسته، بائن و رِجعی تبدیل می شود. اما با اجازه شما قصد دارم طلاق بائن و طلاق رِجعی را به طور خلاصه تعریف کنم.

طلاق بائن: در این طلاق با خوانده شدن صیغه طلاق، زن و شوهر از وابستگی یکدیگر خارج می شوند. یعنی اگر مجدد بخواهند با هم باشند، در صورت نبود هیچ گونه مانعی، باید عقد نکاح جدیدی (پیمان زناشویی) میانشان نوشته شود.

طلاق رِجعی: به طلاقی گفته می شود که مرد می تواند در مدت عده به زن مطلِّقه اش (طلاق گیرنده) رجوع کند و بدون اینکه به نوشتن عقد نکاح جدیدی نیاز باشد، رابطه زوجیت با همسرش را برقرار کند.

تعریف عده: عده اقسام و تعاریف مختلفی دارد. اما به طور کلی عده به مدت زمانی گفته می شود که تا اتمام آن، زنی که عقد نکاح او لغو شده است نمی تواند شوهر دیگری انتخاب کند.

خب اما بپردازیم به موجبات طلاق که باید مفصل در موردشان صحبت کنم.

۱٫ طلاق به درخواست زن (زوجه)

۲٫ طلاق به درخواست مرد (زوج)

۳٫ طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

از بین موارد بالا، مورد سوم یعنی طلاق به درخواست طرفین را به طور کامل در مقاله زیر توضیح داده ام.

طلاق به درخواست طرفین (طلاق توافقی)

دقت داشته باشید که زن نمی تواند درخواست طلاق کند، مگر در صورت اثبات عیوب مرد نظیر جنون و چند مورد دیگر که قانون مدنی در ماده ۱۱۲۲ به آن اشاره کرده است. در این شرایط زن می تواند از دادگاه درخواست فسخ نکاح نماید نه درخواست طلاق.

طلاق به درخواست زن

اما قانون گذار در سال ۱۳۸۶ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی را زنده کرد. در این ماده چنین تصریح شده بود که: در صورتی که ادامه زندگی مشترک موجب عُسر و حَرَج زن (زوجه) باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند.

چنانچه عُسر و حَرَج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند مرد را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با تعریف و مصادیق عُسر و حَرَج، مقاله مربوط به مشاوره حقوقی طلاق توافقی را مطالعه کنید.

طبق قانون مدنی ماده ۱۱۳۳، مرد می تواند با رعایت شرایط تعیین شده در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. تا قبل از سال ۱۳۷۲ هرگاه مرد (زوج) مایل بود که همسرش را طلاق دهد به دفاتر ثبت طلاق مراجعه می کرد و با حاضر کردن دو شاهد مرد عادل و بالغ و پرداخت کلیه حق و حقوق مالی زن و جاری شدن صیغه طلاق، همسر خود را طلاق می داد.

طلاق به درخواست مرد

اما به علت اینکه بسیاری از این طلاق ها در شرایط احساس عصبانیت مرد صورت می گرفت و پس از مدتی مرد پشیمان شده و به نزد همسر خود می آمد 🙂 قانون گذار تصمیم گرفت که با تصویب این ماده در قانون مدنی، مرد را هم ملزم نماید که از طریق دادگاه اقدام به درخواست طلاق همسرش نماید.

در نوبت قرار گرفتن پرونده، تشریفات داوری و آوردن شهود باعث می شد که اگر مرد در شرایط احساسی تصمیم به طلاق گرفته، در نیمه راه از اقدامات خود نسبت به طلاق همسرش منصرف شود.

جای دارد که اضافه کنم، مشاوره حقوقی طلاق در مشهد به علاوه مشاوره حقوقی روانشناسی، توانسته است تا حد قابل توجهی از آمار فاجعه باری که در جدول مشاهده کردید کم کند.

در صورت مصمم بودن مرد به طلاق همسرش نیز مشخص است که پس از صدور حکم طلاق، هنگام اجرای صیغه طلاق مرد باید تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید. درغیر این صورت صیغه طلاق بدون رضایت همسرش یعنی بدون گذشت زن از کلیه امور مالی اش جاری نمی شود. به عبارتی بهتر، در هنگام جاری شدن صیغه طلاق مرد باید حتما حقوق مالی زن را پرداخت نماید.

درست است که طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، اصل بر حق طلاق برای مرد است و چنین حقی برای زن پیش بینی نشده است، اما در مواردی که از آن به عنوان موارد استثنایی یاد می شود امکان درخواست طلاق به زن نیز داده شده است.

وکیل طلاق در مشهد یک نیاز است، این را می دانم. اما من همیشه به کاربرانی که در جستجوی وکیل هستند می گویم: ابتدا مقالات آسا وکیل را مطالعه کنید. چرا که پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا خواهید کرد. اما بپردازیم به ادامه مشاوره …

موارد امکان درخواست طلاق از سوی زن

طبق ماده ۱۱۳۳ اصلاحی مورخ ۱۳۸۱/۸/۱۹ قانون مدنی، زن می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید. در ادامه قصد دارم که به این موارد استثنایی اشاره کنم.

شرط وکالت زن در طلاق از شروط صحیح و لازم الاجرا بوده که ممکن است به یکی از سه شکل زیر تحقق یابد.

۱٫ وکالت برای مدتی به طور مطلق، از طرف شوهر به زن داده شود که هر وقت بخواهد خود را طلاق دهد. وکالت مزبور صحیح است و در این مدت زوجه (زن) حتماً باید با تعیین وکیل رسمی دادگستری از جانب زوج (مرد) جهت مطلقه نمون خود اقدام نماید.

۲٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود، که در صورت تحقق امری در خارج، بتواند خود را طلاق دهد. به عنوان مثال مرد، زن خود را وکیل نماید که هرگاه تشخیص دهد نمی تواند با اون زندگی زناشویی را ادامه دهد، خود را طلاق دهد.

۳٫ وکالت از طرف شوهر به زن داده شود که در صورت تحقق امر معینی در خارج و اثبات آن در دادگاه، خود را مطلِّقه نماید. این حالت منطبق با ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی است.

راستی طلاق خلع و طلاق مبارات چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

طلاق خلع: در این طلاق، زن به دلیل کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد، طلاق می گیرد. حالا این مال می تواند عین مَهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مَهر باشد.

طلاق مبارات: در این طلاق دیگر کراهت تنها از طرف زن نیست بلکه شوهر نیز کراهت دارد. در این صورت عِوَض باید مازاد بر میزان مَهریه نباشد.

اما یک نکته مهم، شروطی که ممکن است انجام وکالت در طلاق را به آنها وابسته کنیم، منحصر به شروط مذکور در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی نبوده، بلکه شوهر می تواند اجراء وکالت در طلاق از طرف زن را وابسته به هر امری که بخواهد، قرار دهد. به عنوان مثال مقرر دارد که زن، وکیل است که هرگاه شوهر منتظر خدمت شود یا مستخدم دولت گردد و امثال آن، او بتواند وکالتا از طرف شوهر خود را طلاق دهد.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

ضمن آنکه، به ترتیب مذکور در صدر همان ماده، فرقی نمی کند شرط وکالت برای زن در طلاق، ضمن عقد نکاح قرار داده شود یا ضمن عقد لازم دیگری مانند بیع (داد و ستد)، اجاره، معاوضه و مانند آنها. زیرا وکالت در طلاق به صورت شرط ضمن عقد، لازم الاجرا بوده و موکل (شوهر) نمی تواند وکیل را عزل نماید و زن می تواند در حدود اختیارات اعطایی رفتار کرده و خود را طلاق دهد.

منتظر خدمت: وضعیتی است که طی آن یک کارمند، به دلیل تخلفات انظباطی که در برابر مقررات مربوطه مرتکب شده است، با حفظ جایگاه سازمانی، موقتا از کار برکنار شده و منتظر تعیین و تکلیف می ماند.

در صورت امتناع شوهر از تادیه (پرداختن) نفقه زن، نفقه زمان گذشته زوجه دائم، دین بوده و برعهده شوهر است و زن می تواند با تقدیم دادخواست “مطالبه نفقه ایام گذشته”، اقامه دعوی کند. با این همه در صورت عدم امکان اجرای حکم دادگاه و الزام او به دادن نفقه، زن (زوجه) می تواند به تجویز ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را به طلاق مجبور می سازد.

طلاق ناشی از استنکاف شوهر از تادیه نفقه

همین حکم، در صورت ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه نیز جاری می گردد. با این وجود، در صورتی که زن ناشزه (زنی که از شوهر خود اطاعت نکند و یا ناسازگاری کند) باشد و بر این اساس، محکوم به تمکین گردد، نمی تواند به استناد ماده فوق، تقاضای طلاق نماید.

دقت کنید که خودداری شوهر از ادای نفقه از مصادیق نشوز (عدم ایفای وظایف زناشویی از سوی یکی از زوجین) مرد نسبت به زن می باشد و در این حالت، زن صرفا می تواند جهت مطالبه حقوق خویش به دادگاه مراجعه کند.

دادگاه خانواده پس از رسیدگی، در صورت اثبات خودداری زوج، ضمن تعیین مقدار نفقه زوجه با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری، زوج را ملزم به پرداختن آن می نماید.

همانطور که در قسمت طلاق به درخواست زن هم گفتم، هرگاه دوام زندگی برای زوجه موجب مشقت و سختی باشد، وی می تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق نماید.

طلاق به علت عُسر و حَرَج

نکته ای که در اینجا فکر می کنم گفتنش مهم باشد این است که، عُسر و حَرَج باید زندگی را برای انسانی متعارف (سالم، معمولی) در آن شرایط مشقت بار کند و زن در اثبات عسر و حرج باید تمام ارکان آن را در دادگاه ثابت نماید.

من که میرم یک چای داغ برای خودم بریزم و بیام .واقعا توی این هوای ابری مشهد میچسبه. ضمن اینکه دستم خسته شد بس که نوشتم:) خب من برای اینکه بتوانم با توجه به گستردگی زیاد بحث طلاق به شما دید بهتری بدهم، این تصویر را برای شما دوست خوبم ترسیم کردم. اول اینو ببینیم بعد ادامه بدیم.

اینفوگرافیک حقوق زن و مرد در طلاق

حالا قصد دارم چندتا از کاربردی ترین موضوعات در زمینه طلاق را برای شما تشریح کنم:

یکی از تکالیف مرد نسبت به زن در نکاح دائم و منقطع (ازدواج موقت) مَهریه است که متعاقب مطالبه آن از سوی زن، مرد مکلّف است آن را به زن پرداخت کند.

دوست خوبم دقت داشته باشید، مطالبه و پرداخت مهریه ربطی به تمکین زن نسبت به شوهر خود، برخلاف برداشت عموم آقایان نداشته و جزء حقوق ذاتی زن در نکاح می باشد.

تمکین به دو قسمت تقسیم می شود:

۱٫ تمکین عام

۲٫ تمکین خاص

تمکین عام: عبارت است از حُسن معاشرت زن با شوهر و اطاعت از وی در امور مربوط به زناشویی. ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی ناظر به این موضوع است: “هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود”.

تمکین

 

تمکین خاص: به معنای نزدیکی جنسی با شوهر است که زن باید همیشه برای آن آماده باشد، مگر آن که بیمار بوده و یا نزدیکی موجب زیان وی گردد و یا مانع شرعی داشته باشد.

ماده ۱۰۸۵ قانون فوق به معنای تمکین خاص تعبیر شده و بر آن اساس زن صرفا تا زمانی که مَهرِ حال (غیر مدت دار) به اون تسلیم نشده، این قدرت را دارد تا از ایفاء وظایفی که در برابر شوهر دارد، از تمکین به وی خودداری نماید.

سکونت زن در منزل مورد تعیین شوهر و استقرار در منزل مشترک، از زمره دیگر تکالیف خاص زن نسبت به همسر خود می باشد. مگر آن که به تجویز ماده ۱۱۱۴، اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد که عموما به صورت شرط ضمن عقد نکاح می باشد.

با این وجود، از حق اختیار تعیین محل سکونت مشترک نباید سوء استفاده شود. محل زندگی مشترک باید متناسب با زندگی و نیازهای خانواده باشد و این انتخاب به قصد آسیب رساندن و آزار و اذیت صورت نگیرد. در غیر این صورت، دادگاه تصمیم لازم را در جهت حل اختلاف می گیرد.

و باز هم یک نکته مهم، شوهر حق ندارد زن را وادار به زندگی با خویشاوندان خود در یک محل کند، مگر آن که چاره ای نباشد و ضرورت مالی یا اخلاقی، آن را ایجاب کند.

زن به لحاظ فقهی در مسائل مالی و اقتصادی از استقلال و آزادی کامل برخوردار بوده و می تواند هرگونه تصرفی در اموال شخصی خود بنماید بدون آنکه نیازمند کسب موافقت همسر خویش باشد، اعم از این که، آن اموال قبل از ازدواج به دست آمده باشد و یا بعد از آن. البته امیدوارم مثل این خانم از دارایی های خودتان محافظت نکنید 🙂

حق تصرف زوجه (استقلال زن) در دارایی های خود

بر این اساس، نکاح (ازدواج) هیچ گونه محدودیتی در حقوق زن نسبت به دارایی های وی ایجاد نمی کند و او می تواند مانند قبل از نکاح هرگونه تصرفی در دارایی ها و اموال مربوط به خود بنماید. همچنین، زن می تواند برای اقامه دعوی یا دفاع از آن به دادگاه مراجعه کند.

استقلال زن در دارایی های خود در قانون مدنی به تجویز ماده ۱۱۱۸ آن قانون می باشد. مهریه و جهیزیه نیز از زمرۀ دارایی زن است و وی میتواند آزادانه، تمام یا قسمتی از آن ها را به یکی از والدین یا خویشاوندان خود و یا آن که، به شوهر و یا هر شخص دیگری واگذار نماید، اگر چه بلاعوض باشد. همچنان که، زن می تواند جهیزیه خود را کنار گذارده و البسه و اثاثیه لازم برای زندگی را به عنوان نفقه از شوهر مطالبه کند.

این بخش ویژه خانم هایی است که گلایه دارند شوهرم اجازه نمیده برم سرکار. ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مقرر می دارد که: “شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند”. در این جا دو حالت می تواند رخ دهد.

حالت الف. چنان چه زن در هنگام ازدواج شاغل نبوده و با شرط اشتغال، ازدواج انجام نگرفته باشد، شوهر می تواند مطلقاً، زن را از اشتغال به هرگونه حرفه در بیرون از منزل منع کند.

حالت ب. هرگاه زن در هنگام ازدواج شاغل بوده و عقد همسری و زناشویی هم بر مبنای تداوم آن (شغل) انجام گرفته و یا ضمن عقد، بدان شرط شده باشد، زوج نمی تواند وی را از ادامه کار خویش باز دارد.

بنابراین، اختیار شوهر مقیّد و محدود به مصالح خانوادگی و حیثیت خود یا زن خویش است و دادگاه می تواند در صورت اختلاف، بر مبنای عادات و رسوم اجتماعی و اخلاقی، درباره درستی تصمیم شوهر تصمیم بگیرد.

منع زن از اشتغال باید طبق ماده ۱۸ قانون حمایت از خانواده، مصوب ۱۳۵۳ از دادگاه (خانواده) درخواست گردد. با صدور حکم به منع زن، تمامی تعهداتی که مربوط به شخص زن به مناسبت حرفه او در برابر دیگران است ابطال می شود، ولی خسارات وارده ناشی از آن به اشخاص ثالث، قابل مطالبه است.

منع زوجه از اشتغال

البته بعضی از کارشناسان حقوقی ما بر این باورند که اختیار شوهر محدود به مشاغلی نیست که زن پس از ازدواج انتخاب می کند و شامل مشاغل انتخاب شدۀ پیش از ازدواج نیز می شود و رضایت شوهر به آن شغل نیز از اختیار قانونی اون نمی کاهد.

خب دوست من، من نهایت تلاش خودم را کردم تا بتوانم هم به مهم ترین قسمت های طلاق اشاره کنم و هم بتوانم به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهم. راستی تا فراموش نکردم بگم که، پیش از آنکه دنبال وکیل خوب برای طلاق در مشهد باشید، حتما یک جلسه به یک مشاور خانواده مجرب مراجعه کنید.

هرگونه سوال و یا ابهامی داشتید می توانید در پایین همین صفحه از ما بپرسید و یا در صورت نیاز با ما تماس بگیرید. به امید روزی که با درک مفهوم عشق یعنی صداقت، تعهد و صمیمت شاهد جدایی هیچ زن و شوهری نباشیم.

 

دانلود نسخه PDF این مقاله

با سلام و درود عالی بود امروز رفتیم مشاوره طلاق بلوار خیام یاحقی اولین جلسه چون حق طلاق بلاعزل داده بودم من را بیرون کردن و در نهایت خانمم گفت باید بریم جلسه دادگاه اجباری منطورش را نفهمیدم و در دادگاه اجباری میخوهاند چکار کنند …حق طلاق با ایشان میباشد…با تشکر

با سلام. جهت پاسخگویی به سوالات شما و رفع ابهام از متن وکالت در طلاقی که به همسرتان داده اید با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید: ۰۹۱۵۷۵۷۵۴۵۷

با احترام آسا وکیل.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

دیدگاه

آسا وکیل حاصل یک تیم حقوقی با تجربه با تفکری تحول گراست. این تیم حقوقی در سال 1397 با هدف ایجاد تحول جدّی در امور وکالت و مشاوره حقوقی پا به عرصه وب نهاد و تا به امروز در مسیر خود ثابت قدم بوده است. هدف تیم بزرگ آسا وکیل این است که در زمینه های مختلف حقوقی انتخاب اول افراد واقع شود. ارتباط با ما : info@asavakil.ir

 

همواره در کنار شما خواهیم ماند – آسا وکیل


دانلود نسخه PDF این مقالهDownloads-icon

یکی از ویژگی های موسسه حقوقی مدافعان حق ارائه خدامات مشاوره تلفنی و حضوری به صورت رایگان می باشد. همانطور که در اهداف سایت ذکر شده است، موسسه حقوقی مدافعان حق در حال حاظر در شهرهای مشهد و تهران و نیشابور فعالیت میکند و بدیهی است که مشاوره حقوقی نیز برای ساکنین این شهرها کاملا رایگان است.

از اصلی ترین ویژگی های مشاوره تلفنی میتوان به صرفه جویی در زمان و هزینه اشاره کرد.

موسسه حقوقی مدافعان حق به دلیل داشتن چندین وکیل متخصص و حرفه ای باعث میشود ابتدا رسیدگی کلی که انجام گرفته باعث میشود بهترین لایحه و بهترین داداخواست و پس از تعیین جلسه رسیدگی بهترین دفاع توسط وکیل متخصص در زمینه پرونده شما انجام گیرد و همین امر باعث خواهد شد پرونده به موفقیت نایل شود.

این روزها که تعداد وکلای دادگستری افزایش یافته است، سوالی که پیش می‌آید این است که در انتخاب وکیل چه معیارهایی را رعایت کنیم؟

نکات مهمی که باید قبل از مراجعه به وکیل به آنها دقت کنید عبارت اند از:

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

۱- تحقیق کنید زیرا باید ازتوانایی علمی ، شهرت ، تجربه ، حسن اخلاق و  حق الوکاله و سایر خصوصیات یک وکیل خوب مطمئن شوید تابتوانید که پرونده ای که گاه سرنوشت زندگی شمارا رغم خواهد زد ، به دستان با  کفایت وی بسپاید.

۲- هیچگاه صرفاً به تبلیغاتی که یک وکیل کرده است اکتفا نکنید. تبلیغات تلویزیونی ، اینترنتی و سایر رسانه های گروهی معیار و ملاک مناسبی برای تحقیق نیستند. می توانید به کانون وکلای دادگستری مراجعه کنید و در مورد سابقه وکیلی که قصد انتخاب آن را دارید مطلع شوید.

۳- سن و جنس وکیل (زن یا مرد بودن) ملاک ومعیار مناسبی برای خوب بودن یا بد بودنوکیل نیست . گاهی اوقات یک وکیل تحصیل کرده جوان بسیار می تواند از یک وکیلسالخورده و به ظاهر با تجربه به کار شما بیاید.  زن یا مرد بودن وکیل نیز خیلی اهمیت ندارد و ملاک علم ، شهرت وحسن خلق اوست.

۴- کسی که عنوان وکیل و مشاور حقوقی را اخذ می کند علاوه براین که حداقل مدرک کارشناسی رشته حقوق رادارد ، مراحل بسیار سخت کانون وکلا را برای دریافت پروانه گذرانده است.

لینک ها مرتبط :

وکیل مهریه در مشهد

وکیل چک در مشهد

اشتراک گذاری

وکیل در مشهد

وکالت

وکیل در مشهد | وکیل در تهران | وکیل برای نیشابور

سبد خرید شما خالی است.


حجّت الهکریمیان

03132347458-59
09132100173

09126095750

احسان عابدینوکالت و مشاوره ترجیحاً در تهران

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد


09123956043

09142347994

09163131230

09120258024

09152007763

بهشاد بهپوریوکالت و مشاوره صرفاً در البرز و تهران


09126604090

09132584487

09134545195

مرضـیـه توانــگـرقبول وکالت و مشاوره ترجیحاً در تهران


09120054225

معصــومه قِلـیــچقبول وکالت و مشاوره صرفا در استان یزد


09134520800


09124357415

موضوع ایجاب:

طلاق توافقی در مشهد 

 

دستمزد

کل مبلغ دستمزد مبلغ ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است که به شکل زیر پرداخت می شود:

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

۱- قسط اول به مبلغ 5,000,000 ریال در ابتدای کار توسط دادخواه پرداخت و بعد از تشکیل جلسه مشاوره و مصالحه حضوری با موکلین (همزمان با پرداخت قسط دوم) به حساب دادفر واریز می شود.

2- قسط دوم به مبلغ 20,000,000 ریال بعد از تشکیل جلسه مشاوره و مصالحه حضوری با موکلین توسط دادخواه پرداخت و بعد از ثبت دادخواست بدوی ( همزمان با پرداخت قسط سوم) به حساب دادفر واریز می شود3- قسط سوم به مبلغ 25,000,000 ریال بعد از ثبت دادخواست بدوی توسط دادخواه پرداخت و بعد از ثبت دادخواست بدوی و بعد از دریافت طلاقنامه(همزمان با تایید اتمام کار) توسط دادخواه، به حساب دادفر واریز می شود

شرایط و سایر توضیحات

 

 1- قسط اول حق‌الوکاله (مبلغ 500.000 تومان) جهت تشکیل جلسه اولیه مشاوره در دفتر وکیل و تلاش وکیل جهت مصالحه بین زوجین دریافت می‌شود. در صورتی که زن و شوهر توانستند ظرف یک جلسه مشاوره‌ی حداکثر 3 ساعته در دفتر وکیل، به توافق کامل در مورد طلاق توافقی برسند، سند توافقنامه طلاق توافقی توسط وکیل تنظیم شده و توسط زوجین امضا می‌شود و در همان جلسه، وکالتنامه نیز از زوجین دریافت می‌شود.

 

در صورتی‌ که زوجین نتوانند در این جلسه به توافق برسند، می‌توانند با پرداخت حق‌المشاوره هر ساعت 200 هزار تومان، جلسات دیگری را برای رسیدن به مصالحه و توافقنامه طلاق توافقی ادامه داده و یا از ادامه مسیر طلاق توافقی انصراف دهند. در هر صورت، قسط اول حق‌الوکاله وکلا غیر قابل استرداد است.

 

2- پرداخت کلیه‌ی هزینه‌های دادرسی و جانبی از جمله حق‌المشاوره وکیل، حق‌الزحمه تنظیم سند توافقنامه طلاق توافقی، هزینه‌ی دادرسی و دفتر خدمات قضایی، هزینه گواهی عدم بارداری، هزینه دفتر ازدواج و طلاق، هزینه تامین شاهد طلاق و غیره بر عهده‌ی وکیل است.

 

3- مبلغ کل پرداختی موکل بابت حق‌الوکاله‌ی هر دو وکیل (وکیل زن – وکیل مرد) و پرداخت کلیه‌ی هزینه‌های جانبی به شرح بند 2 است.

 

4- مدت زمان انجام طلاق توافقی فوری از زمان امضای برگه وکالتنامه توسط موکلین تا زمان دریافت طلاق‌نامه بین یک هفته تا ده روز است. (در صورتی که ثبت درخواست پس از روز بیستم ماه باشد، ممکن است فرایند طلاق توافقی با 10 روز یا بیشتر تاخیر مواجه شود.)

نیاز به راهنمایی تلفنی دارید؟ تماس با پشتیبانی

با مشورت با بهترین وکیل طلاق در مشهد دغدغه‌های ذهنی شما برای ادامه روند طلاق کاهش پیدا می‌کند.

طلاق توافقی، طلاقی هست که زن و شوهر با توافق درباره مهریه و نفقه و … قصد جدا شدن از هم را دارند.

مهریه مهم‌ترین موضوعی هست که در دعاوی خانوادگی مورد بحث قرار می‌گیرد. با مشورت با بهترین وکیل مهریه جلوی فرار از پرداخت مهریه را بگیرید.

موضوعات مختلفی درباره موضوع نفقه وجود دارد، مواردی از قیبل نفقه در دوران عقد، نفقه و عدم تمکین زن ، اثبات پرداخت نفقه و….که هر کدام جزییاتش باید توسط وکیل متخصص بررسی شود.

در این بخش بهترین وکیل های دادپرداز که در زمینه مسائل خانواده فعالیت دارند را معرفی خواهیم نمود.

منظربانو طلب آموز

دادفر منظربانو طلب آموز وکیل پایه 2 دادگستری با 4 سال سابقه وکالت در مشهد تا الان 81 مشاوره حقوقی آنلاین و 23 مشاوره تلفنی حقوقی از طریق پلتفرم دادپرداز داشته است.

فرهاد شاهیده

دادفر فرهاد شاهیده وکیل پایه یک دادگستری با 9 سال سابقه وکالت در مشهد می‌تواند به شما در زمینه دعاوی خانوادگی، طلاق، نفقه و مهریه کمک نماید.

هاشم اندرزیان

دادفر هاشم اندرزیان وکیل پایه یک دادگستری با 7 سال سابقه وکالت در مشهد می‌تواند در زمینه طلاق توافقی و ثبت واقعه طلاق به شما کمک نماید.

فائقه مروی

دادفر فائقه مروی وکیل پایه یک دادگستری با 13 سال سابقه وکالت در مشهد می‌تواند در زمینه طلاق،نفقه، حضانت و ملاقات فرزندان و نکاح به شما کمک نماید.

طلاق توافقی سریع‌ترین، آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع طلاق است.

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می‌شود که زن و مرد علاوه بر اینکه در مورد طلاق گرفتن اتفاق نظر دارند، در مورد جنبه‌های دیگر طلاق مثل مهریه، نفقه، حضانت، ملاقات فرزند و سایر مسائل مربوط به طلاق تفاهم دارند.

در صورتی که زن و شوهر در مورد مسائل مربوط به طلاق تفاهم داشته باشند، دادگاه توافق زن و شوهر را محترم دانسته و به همان حکم می‌کند.

برای انجام این نوع طلاق، نیازی به طی کردن فرایندهای پیچیده و طولانی قضایی نیست و می‌توان پس از طی نمودن مراحل مشاوره الزامی طلاق، با کمک گرفتن از یک وکیل خوب، بدون حضور طرفین فرایند طلاق را انجام داد.

بر اساس قانون حمایت خانواده، برای طلاق توافقی زوجین مکلف به سپری کردن جلسات مشاوره اجباری هستند و بدون طی کردن این جلسات مشاوره، امکان طلاق توافقی وجود نخواهد داشت.

اگر شما هم به دور از احساسات گذرا در مورد طلاق گرفتن مصمم هستید، وکلای دادپرداز در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداکثر کیفیت شما را یاری کرده و امور دادگاهی طلاق توافقی را با کمترین هزینه، در کمتر از یک هفته و بدون حضور شما انجام می‌دهند.

1- زن و شوهر طی یک جلسه جهت امضای وکالتنامه و قرارداد مالی در دفتر وکیل حاضر می‌شوند.

 

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

2- وکیل اطلاعات زوجین را در سایت زمان تصمیم ثبت نموده و پرینت وقت مشاوره اولیه را به زوجین ارائه می نماید. وقت اولین جلسه مشاوره بین دو هفته تا 45 روز از زمان ثبت نام خود بود. 

 

3- زوجین در زمان مقرر به مرکز اورژانس اجتماعی شهید مهرحقی مراجعه نموده و در یک جلسه مشاوره کوتاه مدت شرکت می‌کنند. پس از سپری کردن این جلسه، بلافاصله مرکز مزبور بوسیله‌ی نامه‌ای، زن و شوهر را به یکی از مراکز مشاوره نزدیک محل سکونت آن‌ها ارجاع می‌دهد.

 

4- زوجین با مراجعه به مرکز مشاوره مزبور، ظرف حداقل 45 روز باید 5 جلسه مشاوره (3 جلسه مشاوره روانشناسی، 1 جلسه مشاوره حقوقی، 1 جلسه مشاوره مذهبی را شخصاً طی نمایند.

 

5- پس از اتمام جلسات مشاوره، مرکز مشاوره زن و شوهر را جهت ثبت دادخواست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع می‌دهد.

 

6- وکیل دادخواست طلاق را ثبت می‌نماید.

 

7- دادخواست طلاق به شعبه دادگاه خانواده ارجاع شده و مدیر شعبه تاریخ رسیدگی را تعیین و ابلاغ می‌کند.

 

8- در جلسه‌ی رسیدگی دادگاه، از زوجین خواسته می‌شود تا ظرف یک هفته داورهای خود را مشخص نمایند. 

 

9- زوجین داور خود را به دادگاه معرفی نموده و داور جهت احراز هویت نزد مدیر دفتر حاضر می‌شود. 

 

10- مدیر دفتر دادگاه جلسه بعدی را تنظیم نموده و زمان آن را به زوجین ابلاغ می‌کند.

 

11- اگر مانعی پدید نیاید، در جلسه رسیدگی دوم، گواهی عدم امکان سازش بر اساس توافقات زوجین توسط دادگاه صادر شده و وکلای زن و شوهر، ضمن همان جلسه حق تجدید نظرخواهی موکلین خود را اسقاط می‌کنند.

 

12- زوجین ضمن تهیه دو شاهد مرد، ظرف 3 ماه به دفتر ازدواج و طلاقی که دادگاه معین نموده است مراجعه نموده و پس از جاری شدن صیغه طلاق، طلاق‌نامه را دریافت می‌کنند

مدت انجام طلاق توافقی در مشهد (از لحظه ثبت دادخواست طلاق تا دریافت طلاقنامه) معمولاً یک هفته تا ده روز خواهد بود.

نکته: در شهر مشهد، شرکت کردن زن و شوهر در جلسات مشاوره الزامی بوده و این فرایند معمولاً حدود دو ماه طول خواهد کشید.

1- سند ازدواج2- اصل شناسنامه‌ زن و شوهر3- اصل کارت ملی زن و شوهر4- فرم ثبت نام ثنا زن و شوهر5- اگر زوجه وکالت در طلاق دارد، اصل آن.

اهمیت وکالت زن و شوهر از هم در طلاق توافقی

با توجه به اینکه هر کدام از زن و شوهر در هر زمانی از فرایند انجام طلاق توافقی می‌توانند از انجام طلاق منصرف شوند و در بسیاری از موارد، طلاق توافقی با اصرار یکی از طرفین و در ازای گذشت او از برخی حقوق خود یا اعطای برخی امتیازات به همسر انجام می‌شود، چنین انصرافی در میانه‌ی انجام فرایند طلاق می‌تواند راهی برای اذیت متقاضی طلاق یا گرفتن امیتازات بیشتر باشد. از این رو، بطور جدی پیشنهاد می‌شود شخص متقاضی طلاق پیش از هر اقدامی و با راهنمایی وکیل، از همسر خود وکالت رسمی جهت طی کردن فرایند طلاق اخذ نماید. در صورت تمایل به انجام چنین اقدامی، مبلغ یکصد هزار تومان بابت هزینه‌ی تنظیم سند رسمی مزبور اضافه خواهد شد.

خانم یا آقای محترم،

وجدان و اخلاق حرفه ای وکلای دادپرداز ایجاب می کند به شما یادآوری مجددی نماید که اختلافات زناشویی در یک سطح متوسط، جزء جدایی ناپذیر زندگی عموم مردم است و بسیاری از مشکلات جدی خانوادگی، می تواند با مداخله ی مشاوران خانواده و روانشناسان مجرب، به شکل مطلوبی مرتفع شود.

بدینوسیله از شما درخواست می شود پیش از هرگونه اقدام جهت جدایی و خاتمه دادن زندگی مشترک، باری دیگر تلاش نمایید تا با بهره گیری از کمک مشاوران خبره، مشکلات خود را مرتفع نموده و زندگی خود را دوباره احیا کنید. واضح است که طلاق می تواند صدمه جبران ناپذیری به عواطف شما و همسرتان وارد آورده و آینده فرزندانتان را دگرگون کند. با این حال، اگر راهی برای ادامه زندگی مشترک نمی بینید و منافع طلاق را از  تداوم زندگی مشترک بیشتر می دانید، وکلای دادپرداز اماده هستند تا این مسیر دشوار را برای شما هموارتر نمایند.

مهریه یکی از مباحثی هست که در روند طلاق زیاد مورد بحث قرار می‌گیرد، با کمک وکیل مهریه در مشهد می‌توانید جلوی فرار از پرداخت مهریه را بگیرد. همچنین وکیل با توجه به تجربه و پرونده‌های مشابه دیگری که دیده است خیلی از مسائلی که در روند مهریه ممکن است پیش بیاید را حل نماید. با کمک بهترین وکیل مهریه در مشهد می‌توانید انتخاب کنید تا مهریه‌تان از طریق ثبت یا دادگاه وصول شود و اینکه کدام روش برای شما بهتر می‌باشد.

در ماده 1107 قانون مدنی درباره نفقه آمده است که:

«نفقه عبارت است از: همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل: مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج، به واسطه نقصان یا مرض».

قانون‌گذار از واژه “متعارف” استفاده کرده است یعنی اینکه نیازهای متعارف زنی که در خانواده ثروتمند زندگی کرده است با زنی که در یک خانواده معمولی بوده است متفاوت است.

سوالات زیادی که در مشاوره تلفنی با وکیل درباره نفقه پرسیده می‌شود مربوط به مسائل نفقه معوقه، نفقه در صورت عدم تمکین زن، نحوه محاسبه نفقه، طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه، اثبات نپرداختن نفقه، نفقه در دوران عقد و …. می‌باشد.

با کمک یک وکیل خوب در مشهد می‌توانید جواب سوالات‌تان درباره نفقه را پیدا کنید و بعد از آن بهترین راه‌حل را انتخاب و روند دادرسی آن را پیش بگیرید. 

یکی از مسائلی که در جریان طلاق زیاد درباره آن بحث می‌شود موارد مربوط به حضانت فرزندان می‌باشد. حضانت فرزند پسر و دختر تا 7 سالگی با مادر و بعد از آن 7 تا 9 سالگی دختر و 7 تا 15 سالگی پسر با پدر می‌باشد. البته شرایط و جزییات زیادی در این بین وجود دارد که توصیه می‌شود حتما در روند طلاق از یک وکیل خوب برای طلاق در مشهد مشورت بگیرید. 

 

نام و ایمیل من را برای دفعات بعدی ذخیره کن

امروزه در جامعه ما مسائل بسیار گوناگونی در حوزه خانواده از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، از جمله مهمترین آنها بررسی موضوع طلاق است که در این مورد مطالبی را خدمت شما دوستان عرض می‌کنیم که امید است پاسخی کوتاه به سوالات شما باشد .

طلاق: در لغت به معنی جدا شده ، فصل شده و آزاد شده می باشد و این به دان معنا است که زوج و زوجه با جاری شدن صیغه طلاق از هم جدا می شوند.

انواع طلاق شامل رجعی ، خلع و مبارات و بائن است.

در طلاق رجعی در خواست طلاق از طرف زوج صورت می گیرد. از ویژگی های این طلاق می توان به زمان عده آن اشاره کرد که بعد از جاری شدن صیغه طلاق زوجه به مدت سه پاکی و به اصطلاح سه طهر باید جهت ازدواج مجدد صبر کند ،در این شرایط زوجه هنوز در  حکم زوج (مرد) است و می توان گفت زوج هر زمان که بخواهد می تواند به زوجه  خود رجوع کند. در مورد ویژگی دیگر این طلاق باید عنوان کرد که در صورتی که زوج در مدت عده فوت کند زوجه از او ارث می برد .

از انواع دیگر طلاق که خلع و مبارات نام دارد گونه ای از طلاق توافقی در فقه اسلامی که زوجه با دادن مالی به همسر خود از وی طلاق می گیرد .این عمل در این نوع طلاق به سبب شرایط خاصی است که زوجه به دلیل اکراه و تنفری که از زوج خود

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

دارد حاضر است مالی به زوج بدهد و طلاق خود را بگیرد .وکیل طلاق در مشهد

این مال می تواند مهریه زوجه و یا مالی کمتر از مهریه و یا هم اندازه آن باشد . مالی که زوجه به زوج می دهد را عوض یا فدیه می نامند.

مبارات در لغت به معنی بیزار شدن از یکدیگر است. تفاوت این طلاق با طلاق خلع در این است که در طلاق خلع تنفر و بیزاری دو طرفه است ،به همین دلیل مالی که زوجه به زوج می دهد نباید از مهریه بیشتر باشد . در طلاق مبارات زوج و زوجه باید بر رویه تمام مباحث از جمله فرزندان و مهریه و جهیزیه با هم به توافق برسند .وکیل طلاق در مشهد

از جمله موارد به وجود آورنده آن می توان به این موارد اشاره کرد : طلاق زنی که بعد از ازدواج با او امیزش نشده است و طلاق دختری که نه سالش به پایان نرسیده باشد و طلاق زن یائسه . از ویژگیهای  این نوع طلاق که مورد اهمیت است عده نداشتن زوجه می باشد در مورد آثار اصلی این طلاق باید گفت که جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و زوج می تواند بدون اجازه دادگاه زوجه دیگری اختیار کند و هیچ تکلیفی از نظر پرداخت نفقه به همسر خود ندارد … البته به استثنائه زن بار دار ، در این نوع طلاق زوجه از زوج ارث نمی برد و زوجه باید خانه زوج را بعد از جاری شده صیغه طلاق ترک کند .وکیل طلاق در مشهد

مبحث آخر مورد بحث طلاق توافقی را شامل می شود که بر اساس آمار های به دست آمده طلاقی است که مورد توجه بسیاری از زوجین در سطح جامعه قرار گرفته است.

در این نوع طلاق زوج و زوجه لازم است در مورد تمام مسائل از جمله فرزندان ، مهریه و  جهزیه با هم به توافق برسند .

باید به این موضوع توجه داشت که طلاق توافقی به معنی بخشش مهریه زوجه به زوج نیست و می توان گفت که طلاق به موجب توافق بین زوجین چه بر سر کل مهریه و یا پرداخت کل آن و یا پرداخت نقد آن می تواند صورت گیرد.

در مورد شروط ۱۲گانه که در عقد نامه آمده است، باید بیان کرد که ، وکالت زن در طلاق به صورت مطلق نمی باشد ، این موضوع به دین معنا می باشد که زمانی وکالت زن در طلاق کامل می شود که ، شوهر به صورت شرط مستقل در سند ازدواج حق طلاق را به زوجه واگذار کند  و یا  این که با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به زوجه ، وکالت در طلاق که به اصطلاح به آن وکالت داشتن زن در طلاق گویند را بدهد ، اما شروط ۱۲گانه چاپی مندرج در عقدنامه به صورت مشروط آمده است  ، یعنی در صورت امضاء زوجین و تحقق هر کدام از آن ها به صورت جدا گانه و با اثبات این شروط  در دادگاه خانواده در یک روند نفس گیر دادرسی ، زن اصطلاحاً وکیل مرد در طلاق می شود ، بنابراین آنچه در جامعه حق طلاق نامیده می شود شامل شروط دوازده گانه موجود در سند ازدواج ( عقد نامه ) نمی باشد .

در بند (الف) عقد نامه ها بیان شده است : ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج شرط كرد ، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخيص دادگاه تقاضاي طلاق ناشي از تخلف زن از وظايف همسري يا سوء اخلاق و رفتار وي نبود، زوج موظف است تا نصف دارايي موجود خود را كه در ايام زناشويي با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل كند. در بند (ب) آن نيز ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج به زوجه وكالت بلاعزل با حق توكيل غير مي‌دهد كه زن در صورت تحقق شرايطي، از ناحيه مرد وكيل است خودش شخصاً يا با انتخاب فرد ديگري به عنوان وكيل به دادگاه مراجعه كند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق كند.

۱- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تائید نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت شش ماه وفا نکند و اجبارا ایفا هم ممکن نباشد.

۲- سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید.

۳- ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

۴- جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

۵- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

۶- محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثرعجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر باز داشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

۷- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.

۸- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند.تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.

۹- محکومیت قطعی زوج در اثرارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد وتعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی وشئون زوجه باشد .تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت وشئون خانوادگی  است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر با دادگاه است.

۱۰-  در صورتیکه پس از گذشت پنج سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.

۱۱- در صورتیکه زوج مفقودالاثر شود وظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

۱۲- زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.

زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می‌تواند شروط دیگری را نیز به این بند ها اضافه کند ، مانند : حق سکونت که اختیار تعیین محل سکونت را به زن واگذار می کند ، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی را که مایل باشد و در عقد نامه وجود نداشته باشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند.

نکته اصلی که باشد به آن توجه کرد این است که ، با تحقق یکی ازشروط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه ، زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام کند البته مواردی هم مشاهده می شود که زن و شوهر بر سر طلاق گرفتن از هم توافق کامل دارند یا و می خواهند خارج از شروط 12 گانه طلاق خود را پیش ببرند ، این مورد خارج از این دوازده شرط در صورتی محقق می‌شود که مرد در دفاتر استاد رسمی (وکالت در طلاق)  یا حق طلاق زن را به زن بدهد که در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش‌شرطی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ، البته باید بسیار توجه داشت که این وکالت نامه عبارت بلا عضل در ان ذکر شده باشد ، تا زوجه هز زمان که خواست اقدام به طلاق کند ..

و به عنوان سخن آخر باید اضافه کرد که طلاق تنها حلال خداوند است که از طرف آن انجام دادنش نهی شده است و باید گفت جامعه ای که میزان آمار طلاق در آن کم باشد به سمت پویا شدن حرکت می کند و همیشه در حال رشد است.

خانوادهمقالات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

داپکده؛ سامانه هوشمند حقوقی خدماتی نظیر مشاوره حقوقی، معرفی وکیل، تنظیم لوایح و قرارداد و… را در سراسر کشور ارائه میدهد.

اطلاعات خود را با استفاده از فرم زیر ارسال کنید، کارشناسان و وکلا چند دقیقه بعد با شما تماس میگیرند

امروزه در جامعه ما مسائل بسیار گوناگونی در حوزه خانواده از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، از جمله مهمترین آنها بررسی موضوع طلاق است که در این مورد مطالبی را خدمت شما دوستان عرض می‌کنیم که امید است پاسخی کوتاه به سوالات شما باشد .

طلاق: در لغت به معنی جدا شده ، فصل شده و آزاد شده می باشد و این به دان معنا است که زوج و زوجه با جاری شدن صیغه طلاق از هم جدا می شوند.

انواع طلاق شامل رجعی ، خلع و مبارات و بائن است.

در طلاق رجعی در خواست طلاق از طرف زوج صورت می گیرد. از ویژگی های این طلاق می توان به زمان عده آن اشاره کرد که بعد از جاری شدن صیغه طلاق زوجه به مدت سه پاکی و به اصطلاح سه طهر باید جهت ازدواج مجدد صبر کند ،در این شرایط زوجه هنوز در  حکم زوج (مرد) است و می توان گفت زوج هر زمان که بخواهد می تواند به زوجه  خود رجوع کند. در مورد ویژگی دیگر این طلاق باید عنوان کرد که در صورتی که زوج در مدت عده فوت کند زوجه از او ارث می برد .

از انواع دیگر طلاق که خلع و مبارات نام دارد گونه ای از طلاق توافقی در فقه اسلامی که زوجه با دادن مالی به همسر خود از وی طلاق می گیرد .این عمل در این نوع طلاق به سبب شرایط خاصی است که زوجه به دلیل اکراه و تنفری که از زوج خود

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

دارد حاضر است مالی به زوج بدهد و طلاق خود را بگیرد .وکیل طلاق در مشهد

این مال می تواند مهریه زوجه و یا مالی کمتر از مهریه و یا هم اندازه آن باشد . مالی که زوجه به زوج می دهد را عوض یا فدیه می نامند.

مبارات در لغت به معنی بیزار شدن از یکدیگر است. تفاوت این طلاق با طلاق خلع در این است که در طلاق خلع تنفر و بیزاری دو طرفه است ،به همین دلیل مالی که زوجه به زوج می دهد نباید از مهریه بیشتر باشد . در طلاق مبارات زوج و زوجه باید بر رویه تمام مباحث از جمله فرزندان و مهریه و جهیزیه با هم به توافق برسند .وکیل طلاق در مشهد

از جمله موارد به وجود آورنده آن می توان به این موارد اشاره کرد : طلاق زنی که بعد از ازدواج با او امیزش نشده است و طلاق دختری که نه سالش به پایان نرسیده باشد و طلاق زن یائسه . از ویژگیهای  این نوع طلاق که مورد اهمیت است عده نداشتن زوجه می باشد در مورد آثار اصلی این طلاق باید گفت که جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و زوج می تواند بدون اجازه دادگاه زوجه دیگری اختیار کند و هیچ تکلیفی از نظر پرداخت نفقه به همسر خود ندارد … البته به استثنائه زن بار دار ، در این نوع طلاق زوجه از زوج ارث نمی برد و زوجه باید خانه زوج را بعد از جاری شده صیغه طلاق ترک کند .وکیل طلاق در مشهد

مبحث آخر مورد بحث طلاق توافقی را شامل می شود که بر اساس آمار های به دست آمده طلاقی است که مورد توجه بسیاری از زوجین در سطح جامعه قرار گرفته است.

در این نوع طلاق زوج و زوجه لازم است در مورد تمام مسائل از جمله فرزندان ، مهریه و  جهزیه با هم به توافق برسند .

باید به این موضوع توجه داشت که طلاق توافقی به معنی بخشش مهریه زوجه به زوج نیست و می توان گفت که طلاق به موجب توافق بین زوجین چه بر سر کل مهریه و یا پرداخت کل آن و یا پرداخت نقد آن می تواند صورت گیرد.

در مورد شروط ۱۲گانه که در عقد نامه آمده است، باید بیان کرد که ، وکالت زن در طلاق به صورت مطلق نمی باشد ، این موضوع به دین معنا می باشد که زمانی وکالت زن در طلاق کامل می شود که ، شوهر به صورت شرط مستقل در سند ازدواج حق طلاق را به زوجه واگذار کند  و یا  این که با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به زوجه ، وکالت در طلاق که به اصطلاح به آن وکالت داشتن زن در طلاق گویند را بدهد ، اما شروط ۱۲گانه چاپی مندرج در عقدنامه به صورت مشروط آمده است  ، یعنی در صورت امضاء زوجین و تحقق هر کدام از آن ها به صورت جدا گانه و با اثبات این شروط  در دادگاه خانواده در یک روند نفس گیر دادرسی ، زن اصطلاحاً وکیل مرد در طلاق می شود ، بنابراین آنچه در جامعه حق طلاق نامیده می شود شامل شروط دوازده گانه موجود در سند ازدواج ( عقد نامه ) نمی باشد .

در بند (الف) عقد نامه ها بیان شده است : ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج شرط كرد ، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخيص دادگاه تقاضاي طلاق ناشي از تخلف زن از وظايف همسري يا سوء اخلاق و رفتار وي نبود، زوج موظف است تا نصف دارايي موجود خود را كه در ايام زناشويي با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل كند. در بند (ب) آن نيز ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج به زوجه وكالت بلاعزل با حق توكيل غير مي‌دهد كه زن در صورت تحقق شرايطي، از ناحيه مرد وكيل است خودش شخصاً يا با انتخاب فرد ديگري به عنوان وكيل به دادگاه مراجعه كند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق كند.

۱- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تائید نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت شش ماه وفا نکند و اجبارا ایفا هم ممکن نباشد.

۲- سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید.

۳- ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

۴- جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

۵- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

۶- محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثرعجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر باز داشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

۷- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.

۸- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند.تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.

۹- محکومیت قطعی زوج در اثرارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد وتعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی وشئون زوجه باشد .تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت وشئون خانوادگی  است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر با دادگاه است.

۱۰-  در صورتیکه پس از گذشت پنج سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.

۱۱- در صورتیکه زوج مفقودالاثر شود وظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

۱۲- زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.

زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می‌تواند شروط دیگری را نیز به این بند ها اضافه کند ، مانند : حق سکونت که اختیار تعیین محل سکونت را به زن واگذار می کند ، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی را که مایل باشد و در عقد نامه وجود نداشته باشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند.

نکته اصلی که باشد به آن توجه کرد این است که ، با تحقق یکی ازشروط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه ، زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام کند البته مواردی هم مشاهده می شود که زن و شوهر بر سر طلاق گرفتن از هم توافق کامل دارند یا و می خواهند خارج از شروط 12 گانه طلاق خود را پیش ببرند ، این مورد خارج از این دوازده شرط در صورتی محقق می‌شود که مرد در دفاتر استاد رسمی (وکالت در طلاق)  یا حق طلاق زن را به زن بدهد که در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش‌شرطی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ، البته باید بسیار توجه داشت که این وکالت نامه عبارت بلا عضل در ان ذکر شده باشد ، تا زوجه هز زمان که خواست اقدام به طلاق کند ..

و به عنوان سخن آخر باید اضافه کرد که طلاق تنها حلال خداوند است که از طرف آن انجام دادنش نهی شده است و باید گفت جامعه ای که میزان آمار طلاق در آن کم باشد به سمت پویا شدن حرکت می کند و همیشه در حال رشد است.

خانوادهمقالات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

داپکده؛ سامانه هوشمند حقوقی خدماتی نظیر مشاوره حقوقی، معرفی وکیل، تنظیم لوایح و قرارداد و… را در سراسر کشور ارائه میدهد.

اطلاعات خود را با استفاده از فرم زیر ارسال کنید، کارشناسان و وکلا چند دقیقه بعد با شما تماس میگیرند

امروزه در جامعه ما مسائل بسیار گوناگونی در حوزه خانواده از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، از جمله مهمترین آنها بررسی موضوع طلاق است که در این مورد مطالبی را خدمت شما دوستان عرض می‌کنیم که امید است پاسخی کوتاه به سوالات شما باشد .

طلاق: در لغت به معنی جدا شده ، فصل شده و آزاد شده می باشد و این به دان معنا است که زوج و زوجه با جاری شدن صیغه طلاق از هم جدا می شوند.

انواع طلاق شامل رجعی ، خلع و مبارات و بائن است.

در طلاق رجعی در خواست طلاق از طرف زوج صورت می گیرد. از ویژگی های این طلاق می توان به زمان عده آن اشاره کرد که بعد از جاری شدن صیغه طلاق زوجه به مدت سه پاکی و به اصطلاح سه طهر باید جهت ازدواج مجدد صبر کند ،در این شرایط زوجه هنوز در  حکم زوج (مرد) است و می توان گفت زوج هر زمان که بخواهد می تواند به زوجه  خود رجوع کند. در مورد ویژگی دیگر این طلاق باید عنوان کرد که در صورتی که زوج در مدت عده فوت کند زوجه از او ارث می برد .

از انواع دیگر طلاق که خلع و مبارات نام دارد گونه ای از طلاق توافقی در فقه اسلامی که زوجه با دادن مالی به همسر خود از وی طلاق می گیرد .این عمل در این نوع طلاق به سبب شرایط خاصی است که زوجه به دلیل اکراه و تنفری که از زوج خود

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

دارد حاضر است مالی به زوج بدهد و طلاق خود را بگیرد .وکیل طلاق در مشهد

این مال می تواند مهریه زوجه و یا مالی کمتر از مهریه و یا هم اندازه آن باشد . مالی که زوجه به زوج می دهد را عوض یا فدیه می نامند.

مبارات در لغت به معنی بیزار شدن از یکدیگر است. تفاوت این طلاق با طلاق خلع در این است که در طلاق خلع تنفر و بیزاری دو طرفه است ،به همین دلیل مالی که زوجه به زوج می دهد نباید از مهریه بیشتر باشد . در طلاق مبارات زوج و زوجه باید بر رویه تمام مباحث از جمله فرزندان و مهریه و جهیزیه با هم به توافق برسند .وکیل طلاق در مشهد

از جمله موارد به وجود آورنده آن می توان به این موارد اشاره کرد : طلاق زنی که بعد از ازدواج با او امیزش نشده است و طلاق دختری که نه سالش به پایان نرسیده باشد و طلاق زن یائسه . از ویژگیهای  این نوع طلاق که مورد اهمیت است عده نداشتن زوجه می باشد در مورد آثار اصلی این طلاق باید گفت که جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و زوج می تواند بدون اجازه دادگاه زوجه دیگری اختیار کند و هیچ تکلیفی از نظر پرداخت نفقه به همسر خود ندارد … البته به استثنائه زن بار دار ، در این نوع طلاق زوجه از زوج ارث نمی برد و زوجه باید خانه زوج را بعد از جاری شده صیغه طلاق ترک کند .وکیل طلاق در مشهد

مبحث آخر مورد بحث طلاق توافقی را شامل می شود که بر اساس آمار های به دست آمده طلاقی است که مورد توجه بسیاری از زوجین در سطح جامعه قرار گرفته است.

در این نوع طلاق زوج و زوجه لازم است در مورد تمام مسائل از جمله فرزندان ، مهریه و  جهزیه با هم به توافق برسند .

باید به این موضوع توجه داشت که طلاق توافقی به معنی بخشش مهریه زوجه به زوج نیست و می توان گفت که طلاق به موجب توافق بین زوجین چه بر سر کل مهریه و یا پرداخت کل آن و یا پرداخت نقد آن می تواند صورت گیرد.

در مورد شروط ۱۲گانه که در عقد نامه آمده است، باید بیان کرد که ، وکالت زن در طلاق به صورت مطلق نمی باشد ، این موضوع به دین معنا می باشد که زمانی وکالت زن در طلاق کامل می شود که ، شوهر به صورت شرط مستقل در سند ازدواج حق طلاق را به زوجه واگذار کند  و یا  این که با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به زوجه ، وکالت در طلاق که به اصطلاح به آن وکالت داشتن زن در طلاق گویند را بدهد ، اما شروط ۱۲گانه چاپی مندرج در عقدنامه به صورت مشروط آمده است  ، یعنی در صورت امضاء زوجین و تحقق هر کدام از آن ها به صورت جدا گانه و با اثبات این شروط  در دادگاه خانواده در یک روند نفس گیر دادرسی ، زن اصطلاحاً وکیل مرد در طلاق می شود ، بنابراین آنچه در جامعه حق طلاق نامیده می شود شامل شروط دوازده گانه موجود در سند ازدواج ( عقد نامه ) نمی باشد .

در بند (الف) عقد نامه ها بیان شده است : ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج شرط كرد ، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخيص دادگاه تقاضاي طلاق ناشي از تخلف زن از وظايف همسري يا سوء اخلاق و رفتار وي نبود، زوج موظف است تا نصف دارايي موجود خود را كه در ايام زناشويي با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل كند. در بند (ب) آن نيز ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج به زوجه وكالت بلاعزل با حق توكيل غير مي‌دهد كه زن در صورت تحقق شرايطي، از ناحيه مرد وكيل است خودش شخصاً يا با انتخاب فرد ديگري به عنوان وكيل به دادگاه مراجعه كند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق كند.

۱- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تائید نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت شش ماه وفا نکند و اجبارا ایفا هم ممکن نباشد.

۲- سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید.

۳- ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

۴- جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

۵- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

۶- محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثرعجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر باز داشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

۷- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.

۸- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند.تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.

۹- محکومیت قطعی زوج در اثرارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد وتعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی وشئون زوجه باشد .تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت وشئون خانوادگی  است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر با دادگاه است.

۱۰-  در صورتیکه پس از گذشت پنج سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.

۱۱- در صورتیکه زوج مفقودالاثر شود وظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

۱۲- زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.

زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می‌تواند شروط دیگری را نیز به این بند ها اضافه کند ، مانند : حق سکونت که اختیار تعیین محل سکونت را به زن واگذار می کند ، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی را که مایل باشد و در عقد نامه وجود نداشته باشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند.

نکته اصلی که باشد به آن توجه کرد این است که ، با تحقق یکی ازشروط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه ، زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام کند البته مواردی هم مشاهده می شود که زن و شوهر بر سر طلاق گرفتن از هم توافق کامل دارند یا و می خواهند خارج از شروط 12 گانه طلاق خود را پیش ببرند ، این مورد خارج از این دوازده شرط در صورتی محقق می‌شود که مرد در دفاتر استاد رسمی (وکالت در طلاق)  یا حق طلاق زن را به زن بدهد که در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش‌شرطی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ، البته باید بسیار توجه داشت که این وکالت نامه عبارت بلا عضل در ان ذکر شده باشد ، تا زوجه هز زمان که خواست اقدام به طلاق کند ..

و به عنوان سخن آخر باید اضافه کرد که طلاق تنها حلال خداوند است که از طرف آن انجام دادنش نهی شده است و باید گفت جامعه ای که میزان آمار طلاق در آن کم باشد به سمت پویا شدن حرکت می کند و همیشه در حال رشد است.

خانوادهمقالات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

داپکده؛ سامانه هوشمند حقوقی خدماتی نظیر مشاوره حقوقی، معرفی وکیل، تنظیم لوایح و قرارداد و… را در سراسر کشور ارائه میدهد.

اطلاعات خود را با استفاده از فرم زیر ارسال کنید، کارشناسان و وکلا چند دقیقه بعد با شما تماس میگیرند

امروزه در جامعه ما مسائل بسیار گوناگونی در حوزه خانواده از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، از جمله مهمترین آنها بررسی موضوع طلاق است که در این مورد مطالبی را خدمت شما دوستان عرض می‌کنیم که امید است پاسخی کوتاه به سوالات شما باشد .

طلاق: در لغت به معنی جدا شده ، فصل شده و آزاد شده می باشد و این به دان معنا است که زوج و زوجه با جاری شدن صیغه طلاق از هم جدا می شوند.

انواع طلاق شامل رجعی ، خلع و مبارات و بائن است.

در طلاق رجعی در خواست طلاق از طرف زوج صورت می گیرد. از ویژگی های این طلاق می توان به زمان عده آن اشاره کرد که بعد از جاری شدن صیغه طلاق زوجه به مدت سه پاکی و به اصطلاح سه طهر باید جهت ازدواج مجدد صبر کند ،در این شرایط زوجه هنوز در  حکم زوج (مرد) است و می توان گفت زوج هر زمان که بخواهد می تواند به زوجه  خود رجوع کند. در مورد ویژگی دیگر این طلاق باید عنوان کرد که در صورتی که زوج در مدت عده فوت کند زوجه از او ارث می برد .

از انواع دیگر طلاق که خلع و مبارات نام دارد گونه ای از طلاق توافقی در فقه اسلامی که زوجه با دادن مالی به همسر خود از وی طلاق می گیرد .این عمل در این نوع طلاق به سبب شرایط خاصی است که زوجه به دلیل اکراه و تنفری که از زوج خود

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

دارد حاضر است مالی به زوج بدهد و طلاق خود را بگیرد .وکیل طلاق در مشهد

این مال می تواند مهریه زوجه و یا مالی کمتر از مهریه و یا هم اندازه آن باشد . مالی که زوجه به زوج می دهد را عوض یا فدیه می نامند.

مبارات در لغت به معنی بیزار شدن از یکدیگر است. تفاوت این طلاق با طلاق خلع در این است که در طلاق خلع تنفر و بیزاری دو طرفه است ،به همین دلیل مالی که زوجه به زوج می دهد نباید از مهریه بیشتر باشد . در طلاق مبارات زوج و زوجه باید بر رویه تمام مباحث از جمله فرزندان و مهریه و جهیزیه با هم به توافق برسند .وکیل طلاق در مشهد

از جمله موارد به وجود آورنده آن می توان به این موارد اشاره کرد : طلاق زنی که بعد از ازدواج با او امیزش نشده است و طلاق دختری که نه سالش به پایان نرسیده باشد و طلاق زن یائسه . از ویژگیهای  این نوع طلاق که مورد اهمیت است عده نداشتن زوجه می باشد در مورد آثار اصلی این طلاق باید گفت که جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و زوج می تواند بدون اجازه دادگاه زوجه دیگری اختیار کند و هیچ تکلیفی از نظر پرداخت نفقه به همسر خود ندارد … البته به استثنائه زن بار دار ، در این نوع طلاق زوجه از زوج ارث نمی برد و زوجه باید خانه زوج را بعد از جاری شده صیغه طلاق ترک کند .وکیل طلاق در مشهد

مبحث آخر مورد بحث طلاق توافقی را شامل می شود که بر اساس آمار های به دست آمده طلاقی است که مورد توجه بسیاری از زوجین در سطح جامعه قرار گرفته است.

در این نوع طلاق زوج و زوجه لازم است در مورد تمام مسائل از جمله فرزندان ، مهریه و  جهزیه با هم به توافق برسند .

باید به این موضوع توجه داشت که طلاق توافقی به معنی بخشش مهریه زوجه به زوج نیست و می توان گفت که طلاق به موجب توافق بین زوجین چه بر سر کل مهریه و یا پرداخت کل آن و یا پرداخت نقد آن می تواند صورت گیرد.

در مورد شروط ۱۲گانه که در عقد نامه آمده است، باید بیان کرد که ، وکالت زن در طلاق به صورت مطلق نمی باشد ، این موضوع به دین معنا می باشد که زمانی وکالت زن در طلاق کامل می شود که ، شوهر به صورت شرط مستقل در سند ازدواج حق طلاق را به زوجه واگذار کند  و یا  این که با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به زوجه ، وکالت در طلاق که به اصطلاح به آن وکالت داشتن زن در طلاق گویند را بدهد ، اما شروط ۱۲گانه چاپی مندرج در عقدنامه به صورت مشروط آمده است  ، یعنی در صورت امضاء زوجین و تحقق هر کدام از آن ها به صورت جدا گانه و با اثبات این شروط  در دادگاه خانواده در یک روند نفس گیر دادرسی ، زن اصطلاحاً وکیل مرد در طلاق می شود ، بنابراین آنچه در جامعه حق طلاق نامیده می شود شامل شروط دوازده گانه موجود در سند ازدواج ( عقد نامه ) نمی باشد .

در بند (الف) عقد نامه ها بیان شده است : ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج شرط كرد ، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخيص دادگاه تقاضاي طلاق ناشي از تخلف زن از وظايف همسري يا سوء اخلاق و رفتار وي نبود، زوج موظف است تا نصف دارايي موجود خود را كه در ايام زناشويي با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل كند. در بند (ب) آن نيز ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج به زوجه وكالت بلاعزل با حق توكيل غير مي‌دهد كه زن در صورت تحقق شرايطي، از ناحيه مرد وكيل است خودش شخصاً يا با انتخاب فرد ديگري به عنوان وكيل به دادگاه مراجعه كند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق كند.

۱- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تائید نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت شش ماه وفا نکند و اجبارا ایفا هم ممکن نباشد.

۲- سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید.

۳- ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

۴- جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

۵- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

۶- محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثرعجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر باز داشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

۷- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.

۸- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند.تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.

۹- محکومیت قطعی زوج در اثرارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد وتعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی وشئون زوجه باشد .تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت وشئون خانوادگی  است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر با دادگاه است.

۱۰-  در صورتیکه پس از گذشت پنج سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.

۱۱- در صورتیکه زوج مفقودالاثر شود وظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

۱۲- زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.

زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می‌تواند شروط دیگری را نیز به این بند ها اضافه کند ، مانند : حق سکونت که اختیار تعیین محل سکونت را به زن واگذار می کند ، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی را که مایل باشد و در عقد نامه وجود نداشته باشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند.

نکته اصلی که باشد به آن توجه کرد این است که ، با تحقق یکی ازشروط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه ، زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام کند البته مواردی هم مشاهده می شود که زن و شوهر بر سر طلاق گرفتن از هم توافق کامل دارند یا و می خواهند خارج از شروط 12 گانه طلاق خود را پیش ببرند ، این مورد خارج از این دوازده شرط در صورتی محقق می‌شود که مرد در دفاتر استاد رسمی (وکالت در طلاق)  یا حق طلاق زن را به زن بدهد که در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش‌شرطی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ، البته باید بسیار توجه داشت که این وکالت نامه عبارت بلا عضل در ان ذکر شده باشد ، تا زوجه هز زمان که خواست اقدام به طلاق کند ..

و به عنوان سخن آخر باید اضافه کرد که طلاق تنها حلال خداوند است که از طرف آن انجام دادنش نهی شده است و باید گفت جامعه ای که میزان آمار طلاق در آن کم باشد به سمت پویا شدن حرکت می کند و همیشه در حال رشد است.

خانوادهمقالات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

داپکده؛ سامانه هوشمند حقوقی خدماتی نظیر مشاوره حقوقی، معرفی وکیل، تنظیم لوایح و قرارداد و… را در سراسر کشور ارائه میدهد.

اطلاعات خود را با استفاده از فرم زیر ارسال کنید، کارشناسان و وکلا چند دقیقه بعد با شما تماس میگیرند

امروزه در جامعه ما مسائل بسیار گوناگونی در حوزه خانواده از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، از جمله مهمترین آنها بررسی موضوع طلاق است که در این مورد مطالبی را خدمت شما دوستان عرض می‌کنیم که امید است پاسخی کوتاه به سوالات شما باشد .

طلاق: در لغت به معنی جدا شده ، فصل شده و آزاد شده می باشد و این به دان معنا است که زوج و زوجه با جاری شدن صیغه طلاق از هم جدا می شوند.

انواع طلاق شامل رجعی ، خلع و مبارات و بائن است.

در طلاق رجعی در خواست طلاق از طرف زوج صورت می گیرد. از ویژگی های این طلاق می توان به زمان عده آن اشاره کرد که بعد از جاری شدن صیغه طلاق زوجه به مدت سه پاکی و به اصطلاح سه طهر باید جهت ازدواج مجدد صبر کند ،در این شرایط زوجه هنوز در  حکم زوج (مرد) است و می توان گفت زوج هر زمان که بخواهد می تواند به زوجه  خود رجوع کند. در مورد ویژگی دیگر این طلاق باید عنوان کرد که در صورتی که زوج در مدت عده فوت کند زوجه از او ارث می برد .

از انواع دیگر طلاق که خلع و مبارات نام دارد گونه ای از طلاق توافقی در فقه اسلامی که زوجه با دادن مالی به همسر خود از وی طلاق می گیرد .این عمل در این نوع طلاق به سبب شرایط خاصی است که زوجه به دلیل اکراه و تنفری که از زوج خود

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

دارد حاضر است مالی به زوج بدهد و طلاق خود را بگیرد .وکیل طلاق در مشهد

این مال می تواند مهریه زوجه و یا مالی کمتر از مهریه و یا هم اندازه آن باشد . مالی که زوجه به زوج می دهد را عوض یا فدیه می نامند.

مبارات در لغت به معنی بیزار شدن از یکدیگر است. تفاوت این طلاق با طلاق خلع در این است که در طلاق خلع تنفر و بیزاری دو طرفه است ،به همین دلیل مالی که زوجه به زوج می دهد نباید از مهریه بیشتر باشد . در طلاق مبارات زوج و زوجه باید بر رویه تمام مباحث از جمله فرزندان و مهریه و جهیزیه با هم به توافق برسند .وکیل طلاق در مشهد

از جمله موارد به وجود آورنده آن می توان به این موارد اشاره کرد : طلاق زنی که بعد از ازدواج با او امیزش نشده است و طلاق دختری که نه سالش به پایان نرسیده باشد و طلاق زن یائسه . از ویژگیهای  این نوع طلاق که مورد اهمیت است عده نداشتن زوجه می باشد در مورد آثار اصلی این طلاق باید گفت که جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و زوج می تواند بدون اجازه دادگاه زوجه دیگری اختیار کند و هیچ تکلیفی از نظر پرداخت نفقه به همسر خود ندارد … البته به استثنائه زن بار دار ، در این نوع طلاق زوجه از زوج ارث نمی برد و زوجه باید خانه زوج را بعد از جاری شده صیغه طلاق ترک کند .وکیل طلاق در مشهد

مبحث آخر مورد بحث طلاق توافقی را شامل می شود که بر اساس آمار های به دست آمده طلاقی است که مورد توجه بسیاری از زوجین در سطح جامعه قرار گرفته است.

در این نوع طلاق زوج و زوجه لازم است در مورد تمام مسائل از جمله فرزندان ، مهریه و  جهزیه با هم به توافق برسند .

باید به این موضوع توجه داشت که طلاق توافقی به معنی بخشش مهریه زوجه به زوج نیست و می توان گفت که طلاق به موجب توافق بین زوجین چه بر سر کل مهریه و یا پرداخت کل آن و یا پرداخت نقد آن می تواند صورت گیرد.

در مورد شروط ۱۲گانه که در عقد نامه آمده است، باید بیان کرد که ، وکالت زن در طلاق به صورت مطلق نمی باشد ، این موضوع به دین معنا می باشد که زمانی وکالت زن در طلاق کامل می شود که ، شوهر به صورت شرط مستقل در سند ازدواج حق طلاق را به زوجه واگذار کند  و یا  این که با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به زوجه ، وکالت در طلاق که به اصطلاح به آن وکالت داشتن زن در طلاق گویند را بدهد ، اما شروط ۱۲گانه چاپی مندرج در عقدنامه به صورت مشروط آمده است  ، یعنی در صورت امضاء زوجین و تحقق هر کدام از آن ها به صورت جدا گانه و با اثبات این شروط  در دادگاه خانواده در یک روند نفس گیر دادرسی ، زن اصطلاحاً وکیل مرد در طلاق می شود ، بنابراین آنچه در جامعه حق طلاق نامیده می شود شامل شروط دوازده گانه موجود در سند ازدواج ( عقد نامه ) نمی باشد .

در بند (الف) عقد نامه ها بیان شده است : ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج شرط كرد ، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخيص دادگاه تقاضاي طلاق ناشي از تخلف زن از وظايف همسري يا سوء اخلاق و رفتار وي نبود، زوج موظف است تا نصف دارايي موجود خود را كه در ايام زناشويي با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل كند. در بند (ب) آن نيز ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج به زوجه وكالت بلاعزل با حق توكيل غير مي‌دهد كه زن در صورت تحقق شرايطي، از ناحيه مرد وكيل است خودش شخصاً يا با انتخاب فرد ديگري به عنوان وكيل به دادگاه مراجعه كند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق كند.

۱- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تائید نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت شش ماه وفا نکند و اجبارا ایفا هم ممکن نباشد.

۲- سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید.

۳- ابتلاء زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

۴- جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

۵- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

۶- محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثرعجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر باز داشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

۷- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.

۸- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند.تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.

۹- محکومیت قطعی زوج در اثرارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد وتعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی وشئون زوجه باشد .تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت وشئون خانوادگی  است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر با دادگاه است.

۱۰-  در صورتیکه پس از گذشت پنج سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.

۱۱- در صورتیکه زوج مفقودالاثر شود وظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

۱۲- زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.

زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می‌تواند شروط دیگری را نیز به این بند ها اضافه کند ، مانند : حق سکونت که اختیار تعیین محل سکونت را به زن واگذار می کند ، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی را که مایل باشد و در عقد نامه وجود نداشته باشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند.

نکته اصلی که باشد به آن توجه کرد این است که ، با تحقق یکی ازشروط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه ، زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام کند البته مواردی هم مشاهده می شود که زن و شوهر بر سر طلاق گرفتن از هم توافق کامل دارند یا و می خواهند خارج از شروط 12 گانه طلاق خود را پیش ببرند ، این مورد خارج از این دوازده شرط در صورتی محقق می‌شود که مرد در دفاتر استاد رسمی (وکالت در طلاق)  یا حق طلاق زن را به زن بدهد که در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش‌شرطی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ، البته باید بسیار توجه داشت که این وکالت نامه عبارت بلا عضل در ان ذکر شده باشد ، تا زوجه هز زمان که خواست اقدام به طلاق کند ..

و به عنوان سخن آخر باید اضافه کرد که طلاق تنها حلال خداوند است که از طرف آن انجام دادنش نهی شده است و باید گفت جامعه ای که میزان آمار طلاق در آن کم باشد به سمت پویا شدن حرکت می کند و همیشه در حال رشد است.

خانوادهمقالات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

داپکده؛ سامانه هوشمند حقوقی خدماتی نظیر مشاوره حقوقی، معرفی وکیل، تنظیم لوایح و قرارداد و… را در سراسر کشور ارائه میدهد.

اطلاعات خود را با استفاده از فرم زیر ارسال کنید، کارشناسان و وکلا چند دقیقه بعد با شما تماس میگیرند

وکیل طلاق توافقی در مشهد

وکیل طلاق توافقی در مشهد

 

طلاق توافقی – مشاوره رایگان با بهترین وکیل خانواده در مشهد 09153104004

 

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

فهرست مطالب

یکی از ضرورت‌های جوامع امروزی همگام بودن با علوم روز و قوانین روز می باشد از جمله شاخه‌های قانونی که در سیر قوانین دچار دگرگونی های فراوان شده قوانین مربوط به حقوق خانواده می باشد که این دگرگونی‌ها دغدغه همیشگی وکیل خانواده بوده است، با این وجود وکیل خانواده همواره با تغییرات قوانین به دنبال راه‌حل‌های صحیح تر و مناسب تر حقوق موکل بوده است که این امر از طرف وکیل خانواده نیازمند تحلیل دقیق قوانین و دقت نظر در رویه موجود دادگاه‌ها به انضمام نظریه دکترین می‌باشد و وکیل خانواده می‌تواند با کمک از تفاسیر فقهی این قوانین را در جهت صحیح اجرایی شدن مورد بررسی دقیق قرار داده و با در نظر گرفتن نظریه مراجعه معاصر دیدگاه روشنی در جهت احقاق حق موکل ارائه دهد.

در حرفه وکالت یک وکیل خانواده در واقع، نایب حق می باشد. و اگر پرونده خانواده را از موکل قبول نماید و در دادگاه مطرح نماید به این علت است که او را صاحب حق تشخیص داده و تشخیص هر کس برای او حجت است و به این حجت خود عمل می‌کند.
وکیل خانواده نایب موکلی است که حق او مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته و تمام تلاش وکیل خانواده برای بازگرداندن حق به صاحب حق است و با این اعتقاد راسخ است که وکیل خانواده با تمام توان وارد دادرسی می‌شود.

طلاق تاریخچه ای به قدمت ازدواج دارد. از گذشته تا کنون زن و شوهر هر گاه متوجه می شدند که دیگر قادر به ادامه ی زندگی با یکدیگر نیستند طلاق می گرفتند اما روش ها و قوانین این جدایی از کشوری به کشوری دیگر و از مذهبی به مذهب دیگر متفاوت بوده و تمامی این تفاوت ها در تاریخچه ی طلاق مورد بررسی قرار می گیرد .

در دوران پیش از اسلام ،در زمان جاهلیت بر خلاف امروز حق طلاق با زنان بوده است و آنان می توانستند شوهران خود را طلاق دهند ؛ برای نمونه یکی از روش های طلاق در تاریخچه ی طلاق این بود اگر زن و مردی با یکدیگر ازدواج می کردند و زن درب خانه را که سمت راست بود به طرف چپ قرار میداد نشانه ی عدم رضایت از مرد و طلاق بود.

در بررسی تاریخچه ی طلاق از یکی از قدیمی ترین تمدن های ایران به نام بابل به این نکته رسیدیم که در قانون بابل طلاق اصلا وجود نداشته است و مردان حق طلاق نداشتند حتی اگر همسر انان نازا بوده باشد ، در این موارد مرد به جای طلاق زن باید کنیزی به خانه بیاورد تا وظیفه ی فرزند آوری را به عهده بگیرد .

درتاریخچه ی اجمالی طلاق در مورد ایران باستان باید گفت که طلاق امری جایز بوده که همانند امروز این حق متعلق به مردان بوده است و زنان بسیار مورد ظلم قرار می گرفتند زیرا بدترین رفتارها را با آنان داشته اند به عنوان مثال مرد می توانسته همسر خود را برای همیشه حبس کند یا به قتل برساند .

در تاریخچه ی اجمالی طلاق در اسلام و مسحیت این نکته روشن می گردد که در مسیحیت طلاق امری حرام و ازدواج مجدد مساوی با زنا بوده است اما در اسلام بر خلاف مسیحیت طلاق را ممنوع نکرده بلکه ان را به عنوان آخرین راه برای اتمام زندگی در نظرتعیین کرده زیرا معتقد است آرامش و آزادی انسان ها نباید از بین برود . با این حال در اسلام طلاق مغبوض ترین حلال ها می باشد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

هر کلمه بار معنایی خاص خود را دارد از این جهت که مردم بتوانند آن را در ک کنند . واژه ی طلاق نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد .معنی لغوی طلاق متعدد است از جمله رهایی ،واگذاشتن ،مفارقت و جدایی است همچنین به معنای ترک کردن نیز می باشد.

معمولا کلمات یک معنی لغوی و یک معنای اصطلاحی دارند که عامه ی مردم بیشتر با واژه ی اصطلاحی آن سر و کار دارند.طلاق در اصطلاح به معنای پایان دادن به زندگی زناشویی توسط یکی از زوجین می باشد یا در اصطلاح جدا شدن زن و مرد از یکذیگر می باشد .

طلاق امری است که در تمام کشورها و قوانین وجود دارد که نتیجه ی آن که جدایی باشد در دنیا یکسان است اما تفاوت در شکل طلاق و معنای آن ممکن است متفاوت باشد .همان طور که بیان شد معنی کلمه ی طلاق در فارسی رها کردن و واگذاشتن است ، در عربی به معنای ازاله از قید نکاح بدون عوض با صیغه ی طالق و شبهه آن ، در انگلیسی طلاق عبارت است از divorce  به معنای طلاق و طلاق دادن .

در فرهنگ فارسی عمید طلاق اسم مصدر عربی است که به معنای جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر ، به وسیله ی فسخ قید نکاح می باشد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

در فرهنگ دهخدا طلاق به معنای رها شدن زن از قید نکاح است.

در فرهنگ معین طلاق به معنی جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر می باشد .

در ماده ی 1133 قانون مدنی در مورد طلاق بیان میدارد :” مرد میتواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید .”

در قانون مدنی حق طلاق از آن مرد دانسته شده که با رعایت شرایطی میتواند همسرش را طلاق دهد .

طلاق بائن یکی از انواع طلاق میباشد .معنی طلاق بائن آن است که برای مطلق حق رجوع از آن در ایام عده ابتدا موجود نیست .به بیان دیگر طلاقی است که در آن مرد نمی تواند به زن رجوع کند یعنی نمیتواند بدون عقد او را دوباره همسر خود قرار دهد .این نوع از طلاق در مقابل رجعی قرار دارد .

 

طلاق عبارت است از انحلال نکاح دائم با شرایط و تشریفات خاص میان زوجین .طلاق مختص عقد دائم است  و اگر عقد موقت باشد طلاقی وجود ندارد و جدایی در عقد موقت از طریق بذل یا انقضاء مدت است .از نظر حقوقی طلاق یک ایقاع است یعنی به صورت یک جانبه میتوان آن را به هم زد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

طلاق واژه ای با ریشه ی عربی است و به معنی رها کردن است اما در شیعه به معنای ” زائل کردن قید ازدواج با لفظ مخصوص است .” تعریف طلاق در فقه عبارت است از ” ازاله ی قید نکاح بدون عوض با صیغه طالق و شبهه ی آن .”

از طلاق در قانون مکتوب کشور تعریفی ارائه نشده است و تنها شرایط آن را بیان کرده است .در ماده ی 1133 قانون مدنی طلاق اینگونه بیان شده است ” مرد میتواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید .” این تعریف از طلاق در قانون مکتوب کشور به علت حق طلاقی است که قانون مکتوب کشور به زوج داده است .

طلاق عاطفی یا به عبارت دیگر طلاق خاموش یکی از انواع طلاق است که در آن زوجین دیگر روابط عاطفی و احساسی با یکدیگر ندارند و تنها زیر یک سقف با هم زندگی می کنند اما از یکدیگر جدا نمی شوند که این جدا نشدن ممکن است علل خاصی داشته باشد که یکی از آنها میتواند داشتن فرزند مشترک باشد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

 

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

طلاق عدی یکی از انواع طلاق است. طلاق عدی در مقابل طلاق سنت قرار دارد . در این نوع از طلاق مرد همسرش را طلاق می دهد سپس در زمان عده به زوجه رجوع می کند و با او نزدیکی می نماید و دوباره او را طلاق می دهد ، مجددا در زمان عده برای نزدیکی به او رجوع می کند سپس برای سومین بار او را طلاق می دهد .

یکی از انواع طلاق که در قانون نیز به آن اشهاره شده است طلاق بائن می باشد ماده ی 1145و 1144 قانون مدنی طلاق بائن و انواع آن را بیان کرده است .طبق قانون در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست . بنابراین در صورتی که زوجین بخواهند دوباره با هم زندگی کنند باید عقد نمایند . طلاق های زیر بائن هستند :

1-طلاقی که قبل نزدیکی واقع شود .     2-طلاق یائسه       3-طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد .       4-سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه ی رجوع باشد یا در نتیجه ی نکاح جدید .

طلاق خلع طبق ماده ی 1146 قانون مدنی عبارت است از ” طلاق خلع ان است که زن به واسطاه ی کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد .”طلاق خلع یکی از انواع طلاق توافقی می باشد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

طلاق توافقی  طلاقی است که در آن زوجین به جای طی مراحل طولانی دادگاه با توافق از یکدیگر جدا می شوند .در این نوع از طلاق زوجین باید بر روی مسائل مهم زندگی خود اعم از امور مالی و غیر مالی توافق نمایند زیرا رای دادگاه بر اساس این توافقات صادر می گردد .در طلاق توافقی زوجین ترجیح میدهند به شکل دوستانه و به دور از تنش از یکدیگر جدا شوند .

طلاق از جمله مسائلی است که امروزه در جامعه با آمار بالایی شاهد آن هستیم و علیرغم این امار بالا بسیاری  از زوجین نمیدانند طلاق آنها جزء کدامیک از انواع طلاق قرار میگیرد و در صورت پرسیدن از نوع طلاق اظهار بی اطلاعی مینمایند .در اینجا به اختصار انواع طلاق را بیان میکنیم.

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

اگر چه تمامی طلاق ها یک هدف را در نهایت دارند اما به دلیل ویژگی ها و شرایط خاص هر طلاق نام آنها با یکدیگر متفاوت است . در یک تقسیم بندی کلی طلاق به دو دسته ی رجعی و بائن تقسیم می شود .در زیر مجموعه ی طلاق بائن طلاق های خلع و مبارات قرار دارد که اصطلاحا طلاق توافقی گفته می شوند .منظور از طلاق رجعی ان است که زوج در مدت عده حق رجوع به زوجه را دارد اما در طلاق بائن این حق رجوع برای زوجه وجود ندارد .

از دیدگاه اهل سنت طلاق  دو نوع دارد : طلاق سنت ، طلاق بدعت

منظور از طلاق سنت ان است که مطابق سنت نبوی همسر در طهری که در آن آمیزش جنسی انجام نگرفته است طلاق داده شود .بنابراین اگر تنها راه باقی مانده برای زوجین طلاق بوده است باید منتظر می ماندند تا دوران قاعدگی  زن تمام شود و سپس اقدام به طلاق نمایند .

منظور از طلاق بدعت آن است که مرد میتوانسته زن را در حال حیض،نفاس یا در طهری که در آن عمل جنسی انجام گرفته است طلاق دهد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

اسلام یک دین جامع و کامل است و در مورد تمام موارد دستورالعمل دارد .طلاق از جمله اموری است که خداوند آن را جایز دانسته و حلال کرده است اما در روایات این عمل مغبوض در درگاه الهی است .طلاق سنی طلاقی است مشروع و جایز که طلاق رجعی و بائن زیر مجموعه ی ان می باشند .طلاق رجعی نیز به دو دسته طلاق عدی و سنی به معنای اخص است .اما طلاقی که با الفاظ کنایه باشد یا بدون شاهد صورت گیرد باطل است .

طلاق واجب یکی از انواع طلاق می باشد که به آن طلاق ایلاء نیز گفته می شود به این صورت که مرد سوگند می خورد که با زنش رابطه ی زناشویی نداشته باشد و چهار ماه به مرد فرصت داده می شود تا از سوگند خود برگردد در غیر اینصورت بر وی واجب می شود که همسر خود را طلاق دهد .طلاق ظهار نیز از نوع طلاق واجب می باشد بدین صورت که مرد همسر خود را مانند یکی از محارم خود میداند و با وی نزدیکی نداشته باشد سه ماه به مرد فرصت داده می شود تا از حرف خود برگردد .اگر از حرف خود برنگردد و کفاره ندهد بر وی واجب می شود تا همسر خود را طلاق دهد .یعنی مجبور به طلاق دادن می شود .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طلاق به دو دسته تقسیم می گردد : طلاق رجعی و طلاق بائن

در طلاق رجعی مرد در زمان عده می تواند به همسر خود رجوع کند اما در طلاق بائن چنین حقی برای زوجه وجود ندارد .

مطالق ماده ی 1143 قانون مدنی طلاق به دو دسته تقسیم شده است : طلاق رجعی و بائن

در طلاق رجعی مرد در دوران عده به زن رجوع می کند که این رجوع با هر لفظ و عملی است که مفهوم ازدواج دوباره را به زوجه برساند .هر طلاقی که جزء طلاق بائن نباشد رجعی محسوب می گردد .در طلاق بائن رابطه ی زوجیت قطع شده است و بر یکدیگر حرام شده اند زن نیز حق نفقه ندارد .برای اینکه زوجین بتوانند با یکدیگر باشند باید مجددا ازدواج نمایند .

از منظر روانشناسی طلاق انواعی  دارد. مطابق آمار اختلالات روانپزشکی طلاق شامل چند نوع می باشد : طلاق عاطفی ،طلاق قانونی،طلاق اقتصادی و طلاق اجتماعی است .

طلاق عاطفی یا روانی طلاقی است که در آن زوجین در واقع علیرغم زندگی مشترک با یکدیگر به جای حمایت از هم به دنبال تحقیر و سرزنش وازار و اذیت همسر خود هستند و این زندگی اعتماد به نفس آنان را نابود می کند زیرا آنان  به دنبال راهی برای اثبات کوتاهی و طرد طرف مقابل هستند .

طلاق قانونی یکی از انواع طلاق روانشناسی می باشد که زوجین در آن برای جدایی از راه های قانونی استفاده می کنند .این نوع از طلاق همان طلاقی است که در قانون به اشاره شده است .

در طلاق اقتصادی معمولا زوجه از نظر اقتصادی و مالی در مضیقه می باشد و حمایتی ازسوی زوج صورت نمیگیرد .به همین دلیل زن از راه قانونی برای گرفتن حقوق مالی خود مثل نفقه اقدام می نمایند .و این طلاق اقتصادی به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده است .

در طلاق اجتماعی دایره ی دوستی ها و سایر روابط اجتماعی  زوجین طلاق تغییر می کند .در واقع تعدادی از دوستان و آشنایان پس از جدایی در جمع زوجین مطلقه باقی می مانند و تعدادی نیز اضافه می شوند .آنها معمولا با افراد جدید سخت ارتباط برقرار می کنند .طلاق بر روی افرادی که نزدیک زوجین مطلقه هستند اثر گذار است و از این به بعد باید رفتار خود را تغییر دهند و به آنها به چشم یه انسان منفرد نگاه کنند .

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق می باشد که زوجین در آن تمایل دارند به صورت دوستانه از یکدیگر جدا شوند به همین کمترین تنش در طلاق توافقی وجود دارد .

 

طلاق خلع و طلاق مبارات

در طلاق خلع که یکی از انواع طلاق توافقی می باشد زوجه به دلیل کراهت و تنفری که از زوج دارد مالی در قبال طلاق به زوج میبخشد تا بتواند طلاق بگیرد که این مال میتواند مهریه یا معادل آن یا کمتر یا بیشتر باشد .

اما طلاق مبارات آن است که این کراهت از جانب طرفین باشد در این صورت مالی که به زوج داده می شود نباید از میزان مهریه بیشتر باشد .

 

یکی از اتفاقات مهم در زندگی هر انسانی ازدواج می باشد.که دربرخی موارد این ازدواج منجر به طلاق وجدایی می گردد.

یکی ازانواع طلاق،طلاق توافقی می باشد. دراین نوع طلاق طرفین به این نتیجه رسیده اند که دیگرقادر به ادامه ی زندگی مشترک نیستند

و جدایی را انتخاب کرده اند.

(بهترین وکیل طلاق توافقی درمشهد 09153104004)

درطلاق توافقی زوجین از دعوا،جنجال و برخورد ها اجتناب می نمایند و با توافق برسرمسائل مالی  و غیرمالی به زندگی باهم خاتمه می دهند.

(بهترین وکیل دعاوی خانوادگی درمشهد 09153104004)

 ( وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004)

درپاسخ به این سوال باید گفت برای شروع پروسه ی طلاق توافقی زوجین باید ابتدا در سایت زمان تصمیم

به نشانی  www.zaman.behzisti.net ثبت نام نمایند. این ثبت نام برای حضور درجلسات مشاوره می باشد.

( وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004)

پس از ثبت نام زمان حضور درجلسات برای آنان ارسال می گردد که حضور الزامی است ومدت جلسات مشاوره 45 روز می باشد.

(وکیل خوب امور خانوادگی درمشهد 09153104004)

درصورتی که پس ازاتمام جلسات زوجین ازتصمیم خود منصرف نشده باشند نامه ی ازسوی

مرکز مشاوره برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به یکی از دفاتر خدمات قضایی ارسال می گردد.

زوجین باید به همراه مدارک خود که شامل سندازدواج-شناسنامه وکارت ملی می باشددردفتر خدمات قضایی مربوطه حضور یابند

ودادخواست خود را ثبت نمایند.

لازم به ذکر است که دفتر خدمات بدون نامه ی مرکز مشاوره دادخواست طلاق را ثبت نمی نماید.

زوجین باید قبل ازحضور دردادگاه توافقات خود را درامور مالی وغیرمالی بایکدیگر انجام دهند زیرا دادگاه براساس این توافقات رای صادر می نماید.

 (وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004)

ازجمله این توافقات می توان به مهریه،نفقه،استرداد جهیزیه.حضانت فرزند مشترک و….اشاره نمود

وحتی هزینه طلاق نیز براساس توافق می باشد.

( وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004)

درجلسه دادگاه،قاضی براساس نامه ی مرکز مشاوره وتوافقات زوجین گواهی عدم امکان سازش صادر می نماید

این گواهی 3ماه اعتباردارد.که درصورت گذشت زمان مذکور ازاعتبار ساقط می گردد.

(بهترین مشاور وکیل طلاق توافقی در مشهد درمشهد09153104004)

درمدت3ماهه،زوجین باید دریکی ازدفاتر طلاق حضور یابند تاصیغه ی طلاق جاری گردد.

لازم به ذکر است که زوجه قبل از حضور دردفاتر خانه باید نسبت به گرفتن گواهی عدم بارداری اقدام نماید.

هم چنین هیچکدام ازطرفین نمی تواند یک جانبه توافقات راازبین ببرد.

 

طلاق غیابی یکی از انواع طلاق است . علت غیابی بودن ان است که زوج یا زوجه در جلسات رسیدگی حضور ندارند .این طلاق غیابی میتواند از جانب مرد یا زن باشد . در صورتی که طلاق از جانب مرد باشد و زن در جلسات شرکت نکند و لایحه نیز نفرستد طلاق غیابی صادر می شود و مرد نیاز به دلیل خاصی برای طلاق ندارد اما باید حقوق مالی زوجه را کامل پرداخت نماید .

از آن جایی که حق طلاق از آن مرد می باشد زن برای طلاق باید دلایل کافی داشته باشد .برای گرفتن طلاق غیابی از سوی زن باید شرایطی وجود داشته باشد :

1-چهار سال تمام شوهر غایب باشد و خبری از او در دست نباشد .

2-شش ماه متوالی مرد نفقه پرداخت نکرده باشد .

3-اثبات عسر و حرج در زندگی مشترک ؛بدین معنا که زن در شرایطی باشد که ادامه ی زندگی را برای وی غیر ممکن سازد .در این صورت دادگاه زن را طلاق خواهد داد .

 

طلاق عاطفی یا طلاق خاموش یکی از خطرناک ترین انواع طلاق است که فقط زوجین آن را ثبت نمیکنند .علت این عدم جدایی واقعی میتواند موارد زیر باشد :

نگرانی از تبعات اجتماعی ،در زنانی که شاغل نیستند نگرانی از تبعات مالی ،نگرانی از تبعات فرهنگی و نگرانی در مورد فرزندان

اما آنچه یک زندگی را به سمت طلاق عاطفی سوق می دهد بیشترانتقاد،سرزنش ،جبهه گیری و سکوت و مهمتر از همه خیانت می باشد .این خیانت انواع متفاوتی دارد :

خیانت کلامی، تلفنی ،اینترنتی ،رفتاری ،ذهنی و عاطفی و جنسی

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

یکی از حقوقی که در شرع و قانون برای تعیین شده است حق طلاق می باشد .

بدین مفهوم که مرد برای طلاق همسر خود نیاز به دلیل خاص و اثبات در دادگاه ندارد .

طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق می باشد .

زمانی که طلاق از طرف مرد باشد باید کلیه ی حقوق مالی زن پرداخت گردد .

از آن جایی که حق طلاق از آن مرد می باشد وی میتواند چه در دوران عقد چه در زمان زندگی مشترک همسر خود را  طلاق دهد .

آنچه در طلاق از طرف مرد در دوران عقد اهمییت دارد نزذیکی با زوجه است ؛ اگر در دوران عقد نزدیکی صورت گرفته باشد مهریه ی زوجه کامل پرداخت می شود در غیر این صورت مهریه نصف خواهد شد .

استفاده ی زوجه از حق حبس در دوران عقد دادخواست تمکین مرد را با چالش مواجه خواهد کرد .

اگر زن تمکین نموده باشد حق حبس مفهومی ندارد .شرط تنصیف دارایی در دوران عقد وجود ندارد و طلاق در دوران عقد عده نیز ندارد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

طلاق از طرف مرد بدین صورت است که ابتدا باید دادخواست طلاق تنظیم گردد .در طلاق از طرف مرد دادگاه طرفین را به معرفی داور ملزم می نماید .طلاق از طرف مرد رجعی می باشد یعنی مرد در مدت عده می تواند به زن رجوع نماید مگر زن یائسه یا دوشیزه باشد که طلاق بائن خواهد شد .رای دادگاه در طلاق از طرف مرد گواهی عدم امکان سازش نام دارد که سه ماه اعتبار دارد .در طلاق از طرف مرد کلیه ی حقوق مالی زن باید پرداخت گردد .

طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق می باشد که رضایت یا عدم رضایت زن تاثیری در طلاق ندارد .زن میتواند برای امر طلاق چه از جانب خود و چه از جانب زوج وکیل داشته باشد تا در جلسات رسیدگی حضور پیدا نکند .

اگر زن در جلسات حضور پیدا نکند و وکیل هم نداشته باشد رای طلاق به صورت غیابی صادر خواهد شد . بنابراین حتی در صورت عدم حضور زن حکم طلاق صادر خواهد شد اما دادگاه تکلیف حقوق مالی زوجه را مشخص می نماید .

اگر چه در طلاق از طرف مرد نیاز به حضورش در دادگاه نمی باشد اما این طلاق از طرف مرد معایبی نیز دارد این معایب شامل موارد زیر است :

1-باید تمام مهریه ی زن را در صورت نزدیکی پرداخت کند .

2-تا زمانی که به صورت رسمی از همسرش جدا نشده باید نفقه ی او را پرداخت کند .

3-در صورتی که زن اثبات کند کارهای خانه و بچه داری را تبرعی انجام نداده مرد باید اجرت المثل بپردازد .

4-در صورتی که زن در تمکین مرد بوده و حسن اخلاق و رفتار نیز داشته و مرد بدون دلیل وی را طلاق می دهد مرد باید نصف دارایی خود را به زن بدهد .

 

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

درخواست طلاق از طرف با درخواست طلاق از طرف زن متفاوت است ؛ از ان جایی که مطابق ماده ی 1133 قانون مدنی حق طلاق از آن مرد می باشد وی میتواند بدون دلیل و تنها با یک دادخواست طلاق همسر خود را طلاق دهد مشروط بر آن که کلیه ی حقوق مالی زن را بپردازد .

تفاوتی که بین درخواست طلاق از طرف مرد  با زن وجود دارد در همان حق طلاق است .زن نمیتواند بدون دلیل درخواست طلاق بنماید .مواردی که زن میتواند درخواست طلاق نماید محدود و شامل موارد زیر است :

1-اثبات یکی از شروط دوازده گانه در سند ازدواج

2-اثبات موارد عسر و حرج در تبصره ی ماده ی 1130 قانون مدنی

3-داشتن حق طلاق به صورت رسمی در دفترخانه

مواردی مانند جنون یا عیوب در مرد مشمول فسخ نکاح هستند نه طلاق .

یکی از حقوق زوج  در زندگی مشترک داشتن حق طلاق است .بدین مفهوم مرد میتواند زن خود را طلاق دهد .اما آیا رضایت زن در طلاق اهمییت دارد ؟

در پاسخ باید گفت خیر ، رضایت یا عدم رضایت زن برای طلاق از طرف مرد اهمییتی ندارد و شاید تنها روند رسیدگی را طولانی تر نماید زیرا رسیدگی در مورد طلاق شامل سه مرحله بدوی،تجدید نظر و دیوانعالی کشور است و اعتراض زن در هر مرحله به حقوق مالی خود که مستلزم کارشناسی می باشد  باعث طولانی شدن رسیدگی طلاق می شود .

با توجه به اینکه حق طلاق از آن مرد می باشد اما این حق شروطی نیز دارد .اگر مرد بخواهد زن خود را طلاق دهد باید کلیه ی حقوق مالی و غیر مالی زن زن را پرداخت نماید .این حقوق شامل مهریه ، نفقه (معوقه و جاریه )،اجرت المثل ایام زوجیت یا نحله ، جهیزیه و فرزند مشترک می باشد .

همچنین اگر مرد در صورتی که زن حسن اخلاق داشته و در تمکین بوده را طلاق دهد شرط انتقال نصف دارایی نیز محقق خواهد شد .

در زمان طلاق از طرف مرد اگر مرد توانایی پرداخت مهریه به صورت یک جا را نداشته باشد باید دادخواست اعسار خود را نیز به دادگاه بدهد که تصمیم گیری در مورد آن بر عهده ی دادگاه است .نکته ی مهم آن است که برای اجرای طلاق از طرف مرد باید تکلیف اعسار مشخص گردد .در صورتی که اعسار پذیرفته نشود باید مهریه پرداخت شود تا طلاق ثبت گردد و اگر اعسار پذیرفته شود باید مبلغی که دادگاه تعیین مینماید پرداخت گردد تا زوج بتواند طلاق را ثبت کند .

 

با توجه به اینکه مرد دارای حق طلاق می باشد اما برای طلاق دادن همسر خود باید مراحلی را طی نماید .مراحل درخواست طلاق از طرف مرد به صورت زیر می باشد :

1-تنظیم دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی

2-در جلسه ی رسیدگی دادگاه از آنان میخواهد داوری برای خود معرفی نمایند .

3-مشخص کردن حقوق مالی زوجه و نحوه ی پرداخت آن

4-رای دادگاه در طلاق از طرف مرد گواهی عدم امکان سازش نام دارد که مدت اعتبار آن سه ماه می باشد .

در صورتی که مهریه زوجه پرداخت نگردد امکان ثبت طلاق وجود ندارد .همچنین اگر طلاق از طرف مرد به دلیل سوء رفتارو عدم تمکین زن نبوده باشد شرط تنصیف دارایی نیز در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد .نوع طلاق از طرف مرد رجعی می باشد یعنی مرد در ایام عده میتواند به همسر خود رجوع نماید .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

مطابق آنچه در شرع و قانون وجود دارد حق  طلاق از آن مرد می باشد ؛ بدین مفهوم مرد برای طلاق دادن همسر خود نیاز به شرایط و اثبات دلایل ندارد .اما با وجود این حق مرد باید قبل از طلاق کلیه ی حقوق مالی و غیر مالی زوجه را پرداخت نماید .قانونگذار در ماده ی 29 قانون حمایت خانواده نیز این موضوع را بیان نموده است که قاضی دادگاه مکلف است نسبت به مهریه ،اجرت المثل ،نفقه و حضانت فرزندان ،ملاقات و نفقه ی آن ها تعیین تکلیف کند .

یکی از انواع طلاق ، درخواست طلاق یک طرفه از سوی مرد می باشد .مطابق ماده ی 1133 قانون مدنی مرد میتواند همسر خود را طلاق دهد .که این طلاق با رای دادگاه به نام گواهی عدم امکان سازش و پس از پرداخت کلیه ی حقوق مالی زوجه امکان پذیر می باشد .

در درخواست طلاق یک طرفه مرد رضایت یا عدم رضایت زوجه تاثیری ندارد .نوع این طلاق رجعی می باشد و نفقه ی ایام عده ی زن بر عهده ی مرد است .

اصولا هر دعوایی برای رسیدگی در دادگاه مستلزم تنظیم دادخواست می باشد که این امر در دفاتر خدمات قضایی صورت می گیرد .دادخواست طلاق از طرف مرد نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد .برای تنظیم دادخواست طلاق از طرف مرد ، زوج باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست طلاق خود را تنظیم نماید .برای تنظیم دادخواست طلاق مرد میتواند خودش اقدام نماید یا از یک وکیل خانواده در این زمینه کمک بگیرد .

وکیل خانواده به دلیل تخصص و تجربه ای که در امور خانواده و دادگاه دارد بهتر میتواند مرد یا زن را برای طلاق و تنظیم دادخواست طلاق راهنمایی نماید .هزینه ی وکیل بسته به اینکه تا چه مراحلی حضور دارد و چقدر تبحر و توانایی دارد متغیر است .هزینه ی وکیل برای طلاق از طرف مرد بر اساس تعرفه ی مشخص شده می باشد که قسمتی از این هزینه صرف ابطال تمبر و هزینه های جانبی می گردد .اما فارغ از هزینه ی دریافتی وکیل حضور باعث آرامش و اطمینان مرد یا زن میگردد و دیگر نیاز به حضور آنان در جلسات رسیدگی نیست .

یکی از مواردی که قبل از ثبت طلاق باید انجام گیرد این است که مرد مهریه ی زن را به طور کامل بپردازد .اما در برخی موارد مرد توان مالی برای پرداخت مهریه به صورت یک جا را ندارد .در این موارد چه باید کرد ؟

اگر مرد توان پرداخت مهریه را نداشته باشد میتواند از دادگاه صادر کننده ی حکم طلاق تقاضای تقسیط مهریه به علت اعسار را بنماید ، در صورتی که اعسار پذیرفته نشود باید تمام مهریه پرداخت شود تا طلاق ثبت گردد و اگر اعسار پذیرفته شود مبلغی که دادگاه مشخص می کند را باید بپردازد و بقیه مهریه تقسیط می گردد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

یکی از انواع مهریه که هنگام عقد تعیین می گردد مهریه عندالاستطاعه می باشد .در این نوع مهریه بر خلاف مهریه ی عندالمطالبه زوجه زمانی می تواند مهریه مطالبه نماید که بتواند توان مالی مرد را اثبات نماید اما در مهریه ی عندالمطالبه زن هر گاه که بخواهد می تواند مهریه ی خود را مطالبه نماید .

تفاوتی ندارد که طلاق از طرف مرد باشد یا زن درخواست مهریه نموده باشد اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زوجه باید توان مالی زوج برای پرداخت مهریه را اثبات نماید .

برای اینکه طلاق از طرف مرد محقق شوند باید مدارکی همراه تنظیم دادخواست طلاق به دادگاه ارائه دهد .این مدارک شامل موارد زیر است :

1-اصل سند ازدواج      2-اصل شناسنامه ی مرد        3-کپی کارت ملی

در صورتی که اصل سند ازدواج نباشد باید رونوشت آن را از دفترخانه ازدواج دریافت کند

از ان جایی که در قانون حق طلاق به مرد داده شده است هر زمان که بخواهد میتواند همسر خود را طلاق دهد .رضایت یا عدم رضایت زن تاثیری در طلاق از طرف مرد ندارد و تنها میتواند روند رسیدگی را طولانی تر کند ؛ رسیدگی طلاق دارای سه مرحله بدوی ،تجدیدنظر و دیوانعالی کشور می باشد .زن میتواند در هر مرحله نسبت به حقوق مالی خود اعتراض کند و پرونده را به مرجع بالاتر بفرستد اما نمیتواند مانع طلاق دادن مرد شود .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

مرد برای طلاق همسر خود به دلیل داشتن حق طلاق نیاز به دلیل و مدرک خاصی نمیباشد .اما زن برای طلاق یا باید شرایط مصرح در قانون وعقدنامه را داشته باشد یا حق طلاق از همسر خود گرفته باشد .در غیر اینصورت گرفتن طلاق برای زن مشکل خواهد بود .بنابراین اگر مرد طلاق ندهد و زن نیز شرایط مذکور را نداشته باشد طلاق اتفاق نمیافتد .

 

در فقه و قانون تنها مرد میتواند با پرداخت حقوق مالی زوجه ، وی را طلاق دهد اما برای زن به طور محدود این حق در نظر گرفته شده است .در صورتی که طلاق از طرف زن باشد اگر شرایط طلاق را نداشته باشد بسیار مشکل خواهد بود .طلاق از طرف زن یا باید به واسطه ی حق طلاق باشد یا به دلایل مندرج در عقد نامه یا اثبات عسر حرج .

طلاق از طرف زن ممکن است در دوران عقد باشد یا پس از شروع زندگی مشترک .شروط مندرج در عقدنامه یا اثبات عسر و حرج برای طلاق در دوران عقد متصور نیست .اما با این حال ممکن است زوجه در دوران عقد اصرار به طلاق داشته باشد و مرد نیز راضی به طلاق نباشد .تنها میتوان از طریق مطالبه مهریه و نفقه و استفاده از حق حبس در صورتی که تمکین نکرده باشد  طلاق گرفت .اما اگر زن وکالت در طلاق از مرد داشته باشد دیگر نیازی به راه های مذکور نمی باشد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

از حق حبس خود استفاده کرده باشد برای مطالبه مهریه به معنای ناشزه بودن نیست اما اگر قبلا در تمکین زوج بوده واکنون نیست ناشزه محسوب می شود در صورت عدم تمکین مرد میتواند وی را طلاق دهد و نفقه به زن تعلق نمیگیرد همچنین مرد میتواند از دادگاه برای ازدواج مجدد اجازه بگیرد .

موارد ی که زن ناشزه محسوب می شود عبارتند از :

1-در صورتی که تعیین منزل با زوج بوده زوجه در آن منزل زندگی نکند .

2-ترک منزل مشترک توسط زوجه

3- زن ازمرد تمکین خاص ننماید و با شوهر حسن رفتار نداشته باشد .

4-سوء رفتار زن یا داشتن شغلی مغایر شئون خانوادگی

مطابق قانون در عقد موقت طلاق وجود ندارد .ماده ی 1139 قانون مدنی بیان می دارد : ” طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه با انقضاء مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می شود .” بدین مفهوم برای جدایی در عقد موقت یا باید مدت عقد تمام شود یا مرد بقیه ی مدت را ببخشد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه است که به محض عقد به ملکیت زوجه درمی آید .در طلاق توافقی یا طلاق از طرف زن ، زن مقداری از مهریه را در قبال طلاق بذل می کند و عدم استحقاق مهریه به زوجه وجود ندارد .در هر شرایطی هنگام جدایی مهریه به زن تعلق می گیرد مگر در موارد زیر :

ماده ی 1089 قانون مدنی اگر ازدواج بین زوجین باطل بوده و بین آنان نزدیکی واقع نشده باشد .

ماده ی 1101 قانون مدنی نکاح بین زوجین فسخ گردد و نزدیکی بین آنان واقع نشده باشد مگر علت فسخ عنن باشد که زن مستحق نصف مهر خواهد بود .

بنابراین مهریه در هر شرایطی به زن تعلق میگیرد مگر در موارد مذکور و یا اینکه در قبال حق طلاق بذل کرده باشد .

 

نفقه یکی از حقوق مالی زوجه است که  در عقد دائم مطابق ماده ی 1106 قانون مدنی بر عهده ی شوهر می باشد .در صورتی که زن بدون مانع مشروع از ایفای وظایف زوجیت امتناع نماید مستحق نفقه نخواهد بود اما اگر زوجه در تمکین زوج بوده باشد ونفقه پرداخت نگردد زن میتواند برای عدم پرداخت نفقه طرح دعوی نماید .

اگر مرد به مدت شش ماه نفقه پرداخت ننماید و رای دادگاه نیز در خصوص پرداخت نفقه اجرا نکند زن میتواند به علت عدم پرداخت نفقه از دادگاه تقاضای طلاق بنماید .

طبق ماده ی 1129 قانون مدنی در صورت عجز شوهر و عدم توانایی مالی در پرداخت نفقه از موجبات طلاق برای زن خواهد بود .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

 

مهریه از حقوقی است که که با طلاق از بین نخواهد رفت و مرد ملزم به پرداخت آن است .از آن جایی که زن حق طلاق ندارد و اگر طلاق بخواهد حتما باید شرایط مذکور در عقدنامه یا قانون یا حق طلاق را داشته باشد .اگر زن از شوهر خود کراهت داشته باشد و دیگر نخواهد با وی زندگی کند می تواند تمام یا قسمتی از مهریه رادر قبال طلاق بذل نماید که معمولا طلاق های توافقی اینگونه می باشند .زن در قبال طلاق مهریه یا سایر حقوق مالی خود را بذل می کند .

همانطور که پیشتر بیان گردید زن برای طلاق نیازمند وجود شرایط و دلایل قانونی می باشد.که این دلایل در قانون و عقدنامه موجود است .در صورتی که یکی از این شرایط برای زن وجود داشته باشد باید با تنظیم دادخواست علت طلاق خود را ذکر نماید و این امر را نیز در دادگاه اثبات کند .در صورت اثبات موضوع در دادگاه رای طلاق صادر خواهد شد .زن برای طلاق می تواند خود اقدام نماید یا با کمک وکیل مراحل طلاق را طی نماید .

لازم به توضیح است اگر زن حق طلاق داشته باشد نیاز به اثبات امری نمی باشد و صرفا با تنظیم دادخواست و تقدیم آن به دادگاه میتواند طلاق بگیرد .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد 09153104004

 

 

اصولا طلاق ارتباطی به مهریه ندارد و زن میتواند با طلاق مهریه ی خود را نیز دریافت نماید .اگر درخواست طلاق از طرف زن بر اساس موارد قانونی یا شروط موجود در عقدنامه باشد در زمان طلاق مهریه ی خود را نیز میتواند دریافت کند که دادگاه مکلف به مشخص کردن حقوق مالی زوجه می باشد .اما گاهی درخواست طلاق از طرف زن مستند به موارد قانونی نیست بلکه وی دیگر تمایلی به ادامه ی زندگی با مرد ندارد و از وی کراهت دارد در این موارد زن میتواند با بخشیدن تمام یا قسمتی از مهریه از مرد طلاق بگیرد .بدین مفهوم که در قبال طلاق مهریه خود را بخشیده است .

 

نکته ی مهم در طلاق از طرف زن آن است که حتما باید زن یکی از شرایط  حق طلاق در قانون یا عقدنامه را داشته باشد و آن را در دادگاه خانواده اثبات نماید .بدین مفهوم زن نمیتواند بدون دلیل تقاضای طلاق نماید .تنها در یک مورد چنین امری امکان پذیر است و آن در صورتی است که زن وکالت در در طلاق از مرد داشته باشد که دیگر نیازبه اثبات امری برای دادگاه نمی باشد .

نکته ی مهم دیگر در طلاق از طرف زن این است مهریه در هر شرایطی به زوجه در هنگام طلاق تعلق می گیرد .فقط ممکن است نوع طلاق خلع باشد که زن در قبال بخشیدن تمام یا قسمتی از مهریه از مرد طلاق بگیرد .

شرایط حق طلاق برای زن در مواد 1129 و 1130 قانون مدنی بیان شده است .

به طور کلی زمانی که کسی علیه دیگری طرح دعوا می کند و طرف مقابل در جلسات رسیدگی حضور نمی یابد رای به صورت غیابی صادر می شود . در مورد طلاق نیز چنین است اگر زن با دلایل قانونی دادخواست طلاق بدهد و مرد علیرغم ابلاغ در جلسات رسیدگی شرکت نکند و لایحه نیز ارسال نکند و از خود دفاع ننماید رای طلاق به صورت غیابی صادر می شود .

طلاق غیابی ممکن است از طرف مرد باشد یا زن .رای دادگاه در مورد طلاق  از سوی زن حکم طلاق نام دارد و مدت اعتبار آن شش ماه می باشد .

یکی از انواع طلاق ، طلاق توافقی می باشد .طلاق توافقی براساس توافق طرفین و به شکل دوستانه و به دور از تنش و دعوا صورت می گیرد .در طلاق توافقی زن و مرد باید برای تمام امور مالی و غیر مالی توافق نمایند .اگر طلاق توافقی از طرف زن باشد طلاق خلع است که در ان زن به دلیل کراهتی که از همسر خود دارد مالی را به مرد می بخشد که این مال میتواند تمام یا قسمتی از مهریه باشد .

بر اساس توافقات انجام شده میان زوجین حکم طلاق صادر میگردد .لازم به توضیح است قبل از رای دادگاه حضور زوجین در جلسلت مشاوره برای طلاق توافقی الزامی است .

اگر دلیل زن برای طلاق شروط دوازده گانه سند ازدواج یا موارد قانونی باشد حتما باید برای طلاق آن را در دادگاه اثبات نماید و مرد میتواند به رای دادگاه اعتراض نماید  و روند رسیدگی را طولانی کند .اما اگر زن وکالت در طلاق با سلب حق تجدید نظر و فرجام خواهی داشته باشد رضایت  یا عدم رضایت مرد تاثیری در طلاق ندارد و حق اعتراض نیز برای وی وجود ندارد .

بنابراین زن یا باید شرایط طلاق را داشته باشد یا وکالت در طلاق داشته باشد در غیر این صورت بدون رضایت مرد نمی تواند طلاق بگیرد .

مهریه:به معنای کابین وجنسی که دروقت نکاح برعهده شوهراست

نفقه:هزینه وخرجی

 

 

(حرفه ای ترین وکیل خانواده در ایران 09153104004)

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد، رضا حسینی برج

 

 

 

 

 

بازدیدها: 14672

Pingback: نحله و قوانین مربوط به آن – مشاوره رایگان با وکیل خانواده در مشهد 09153104004

Pingback: وکیل خوب طلاق در مشهد | مشاوره رایگان با وکیل | 09153104004

Pingback: وکیل خوب دعاوی خانوادگی در مشهد – وکیل خوب در مشهد – 09153104004

Pingback: وکیل خوب حضانت در مشهد – وکیل خوب خانواده در مشهد 09153104004

Pingback: وکیل مشاوره طلاق در مشهد – وکیل طلاق توافقی در مشهد – 09153104004

Pingback: فسخ نکاح | وکیل خوب در مشهد | مشاوره رایگان با وکیل در مشهد | 09153104004

امور وکالتی اموری تخصصی است که توسط” وکیل متخصص در مشهد “فقط در حیطه “وکیل مشهد “یا “وکلای دادگستری مشهد” است حال ممکن است عدم حضور” وکیل پایه یک دادگستری در مشهد” یا “وکلای دادگستری مشهد” برای طرفین دعوا موجب ورود ضرر باشد و از عدم حضور” وکیل خوب در مشهد” یا “بهترین وکیل در مشهد” و “وکلای دادگستری مشهد “هر کدام از طرفین که خود را بی نیاز از داشتن” وکیل پایه یک دادگستری” می دانسته متضرر گردد چرا که” وکیل دادگستری مشهد” متخصص و کارشناس امور وکالتی است، “وکیل پایه یک دادگستری مشهد” همان شخصی است که می بایست در دعوا حضور داشته باشد، هم اکنون به فکر داشتن یک” وکیل پایه یک دادگستری در مشهد” و یا به همراه داشتن” وکیل حقوقی در مشهد” و “وکیل کیفری در مشهد” در پرونده خود می باشید هم اکنون با ما در ارتباط باشد. تلفن تماس : 09153104004

وکیل پایه یک دادگستری رضا حسینی برج

کارشناس ارشد حقوق خصوصی

آدرس موسسه:

مشهد – بلوار سجاد – بزرگمهر شمالی 1 – پلاک 17 – طبقه 2 – واحد 201 ( موسسه حقوقی حق جویان )

شماره های تماس :

09153104004

37600011

 

پرتال جامع قوه قضائیه جموری اسلامی ایران

وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران

وب سایت طلاق توافقی زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری رضا حسینی برج

وب سایت معرفی وکلای برتر شهر مشهد

ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی گفته که وقتی که شوهر وکالت در طلاق به زن می‌دهد، زن حق طلاق دارد.

وکالت در طلاق زن باید به صورتی تنظیم بشود که بعدا مشکلی پیش نیاید و زن بتواند به راحتی با استفاده از این وکالت‌نامه طلاق خود را بگیرد. یکی از مسائل مهمی که حتما باید در وکالت‌نامه طلاق ذکر شود، این است که زن وکالت در طلاق دارد و خود زن می‌تواند برای طلاقش وکیل نیز انتخاب کند. به این کار در اصطلاحی حقوقی «توکیل به غیر» گفته می‌شود. یعنی در وکالت‌نامه طلاق باید حق توکیل به غیر توسط زن نیز ذکر شود. اگر این عبارت نباشد، انگار زن وکالت در طلاق ندارد و وکالت‌نامه عملا قابل استفاده نخواهد بود.

چنانچه دنبال وکیل متخصص این حیطه در شهر خودتان هستید ویا مشاوره تلفنی رایگان میخواهید کافیه تنها این فرم را تکمیل نمایید


۱-      در مورد مهریه و نفقه و اجرت‌المثل کارهای منزل که از حقوق مالی زن محسوب می‌شود، می‌توانند باهم توافق کنند و در وکالتنامه طلاق ذکر کنند. مثلا توافق می‌کنند که شوهر ماهی دو سکه پرداخت کند که این را بهتر است در وکالت‌نامه بیاورند. همچنین، اینکه جهیزیه در چه زمانی و تا چه میزانی به زن برمی‌گردد، نیز مورد توافق قرار بگیرد.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

۲-      در مورد حضانت یا حق ملاقات فرزندان نیز توافق شود. بهتر است محل و شهر ملاقات فرزند یا فرزندان هم مشخص شود.

۳-      در وکالت‌نامه ذکر شود که در قبال بخشیدن بخشی از مهریه زن، طلاق بائن اجرا شود. طلاق بائن یعنی طلاقی که در زمان عده (مدت زمانی که زن پس از طلاق یا فوت شوهرش، باید صبر کند و نمی‌تواند ازدواج کند) دیگر مرد نتواند رجوع کند.

گاهی زن و شوهر زندگی خود را دارای استحکام اولیه نمی‌بینند و تصمیم می‌گیرند که از یکدیگر جدا شوند. در قانون ایران طلاق اصولا در اختیار مرد است (ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی) اما مواردی نیز وجود دارد که زن می‌تواند درخواست طلاق کند که این درخواست می‌تواند توافقی یا یکجانبه باشد. در ادامه به این موارد اشاره می‌شود:

۱-      آسان‌ترین  و سریع‌ترین راه برای طلاق زن و شوهر، طلاق توافقی است که توسط خودشان یا وکلای آن‌ها پیگیری می‌شود. یکی از علت‌های آسان بودن این شیوه این است که زن و شوهردر مورد همه چی می‌توانند باهم توافق کنند مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند یا فرزندان و حق ملاقات و … به همین دلیل مراحل طلاق کوتاه‌تر و آسان‌تر می‌شود. مطابق قانون حمایت خانواده، زن و شوهر باید دادخواست طلاق توافقی خود را – چه خودشان و چه وکلای آن‌ها- به دادگاه صالح بدهند. سپس، اگر هیچ یک از زن یا شوهر تجدیدنظرخواهی یا فرجام‌خواهی نکردند، گواهی عدم سازش توسط دادگاه صادر می‌شود. زن و شوهر می‌توانند مستقیما با این گواهی به دفاتر ثبتی مراجعه کنند و طلاق بگیرند و آن را ثبت کنند. در طلاق توافقی دیگر نیازی به داوری نیست.

۲-      در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰قانون مدنی مواردی ذکر شده است که زن می‌تواند یکجانبه درخواست طلاق از دادگاه بکند و چنانچه رای دادگاه را بگیرد، می‌تواند از شوهرش جدا شود. در ادامه هر یک از این موارد بررسی می‌شود:

اگر زن وکالت در طلاق داشته باشد، می‌تواند یکجانبه درخواست طلاق از دادگاه کند.

اگر شوهر بدون اجازه همسر اول ازدواج مجدد بکند، زن حق طلاق دارد. ازدواج شوهر فرقی نمی کند دائم باشد یا موقت و در صورتی که زن بتواند آن را ثابت کند، حق طلاق دارد.

اگر مرد زندگی مشترک را ترک کند و زن و فرزند بدون نفقه به مدت طولانی رها کند مطابق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی اگر غیبت مرد شش ماه متوالی باشد و عذر موجه ای برای ترک خانواده نداشته باشد حق طلاق به زن تعلق می گیرد.

اگر مرد رفتار سئو داشته باشد یا سوءقصد کند، به طوری که ادامه زندگی ممکن نباشد. مثلا مرد همسرش را در اختیار دوستانش قرار بدهد تا در مقابل پول یا مواد بگیرد. یا مثلا دست بزن داشته باشد. زن در این مورد حق طلاق دارد.

اگر شوهر نفقه زن را ندهد در صورتی که از نظر مالی مشکلی ندارد، یا اینکه نتواند بدهد. در این صورت اگر به هیچ عنوان نتوان نفقه زن را پرداخت کرد مثلا شوهر مالی نداشته باشد که از طریق آن بتواند نفقه زن را داد یا مال دارد اما منتقل کرده، زن حق طلاق دارد.

در این ماده، عسر و حرج از موارد حق طلاق زن دانسته شده است. منظور از عسر و حرج، سختی است که زن در زندگی مشترک دارد به طوری که دیگر نتواند زندگی با شوهرش را ادامه بدهد. برخی از نمونه‌های عسر و حرج در این ماده ذکر شده است اما هر مورد دیگری که ثابت کند زن در سختی است و ادامه زندگی ممکن نیست، می‌تواند برای زن حق طلاق ایجاد کند. این نمونه‌ها عبارتند از:

اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا مشروبات الکلی. تفاوتی ندارد که چه نوع مواد مخدر یا مشروبات الکلی باشد، از هر نوع که باشد، زن حق طلاق دارد. البته در این مورد، پزشکی قانونی مهلتی را مشخص کرده و به شوهر فرصت می‌دهد که آن را ترک کند، اگر شوهر نتواند اعتیادش را ترک کند، زن حق طلاق دارد. همچنین، زندگی زن باید مختل شود یعنی مثلا مرد آنقدر معتاد است که نمی‌تواند خرج و مخارج زندگی و نفقه را بدهد یا الکلی محسوب می‌شود. معمولا رویه قضایی در صورت اعتیاد شوهر، حکم به طلاق زن می‌دهند.

 اگر شوهر زندانی شود. البته باید محکومیت او قطعی باشد یعنی جرم او ثابت شده باشد و متهم نباشد و همچنین، باید حبسش از ۵ سال به بالا باشد. معمولا رویه قضایی در صورت حبس شوهر، حکم به طلاق زن می‌دهند.

سوء رفتار یا ضرب و شتم توسط شوهر.چنانچه مرد ثبات اخلاقی نداشته باشد و همسرش را مورد ضرب و شتم قرار دهد به صورتی که ادامه زندگی برای زن امکان پذیر نباشد و پزشکی قانونی و دادگاه این مساله را تایید کند زن حق طلاق خواهد داشت.

اگر شوهر بیماری صعب‌العلاج داشته باشد. این بیماری می‌تواند روانی باشد یا جسمی. به طوری که دیگر زن تحمل زندگی مشترک را نداشته باشد. بنابراین، حق طلاق دارد.

باید توجه داشت که در موارد فوق، زن باید وجود هریک را برای دادگاه ثابت کند تا حق طلاق داشته باشد. در این صورت، دادگاه شوهر را وادار به طلاق دادن زن می‌کند ولی اگر شوهر طلاق ندهد، زن با حکم دادگاه طلاقش را می‌گیرد. معمولا رویه قضایی این است که دادگاه حکم به طلاق زن می‌دهد.

چنانچه مایل به اخذ مشاوره یا وکیل متخصص خانواده هستید، ما می‌توانیم وکیل متخصص در این حیطه به شما معرفی نماییم جهت معرفی وکیل متخصص با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

۰۵۱۳۶۱۴۴۶۴۴ ، ۰۵۱۳۶۱۴۴۶۴۵ ، ۰۹۱۵۱۰۲۶۸۹۷ ، ۰۹۱۲۹۱۷۰۴۶۸ و ۰۹۱۳۹۱۵۳۴۳۲ 

وقتی که عقد نکاح بین دختر و پسر بسته می‌شود، حقوق و تکالیفی برای هر دو طرف ایجاد می‌گردد. اما در مواردی که امروزه تعداد آن‌ها کم نیست، زن و شوهر متوجه می‌شوند که دیگر توان یا تمایل به ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند. این امر به علت‌های مختلفی از جمله خیانت طرف مقابل، اعتیاد، بیکاری، عدم توانایی جنسی، بچه‌دار نشدن و … باشد.

بنابراین، زن و شوهر تصمیم می‌گیرند که به عنوان آخرین راهکار، طلاق بگیرند. پس، باید مراحل طلاق را شروع کنند. هرچند زن و شوهر میتوانند خود نیز برای طلاق اقدام کنند اما استفاده از یک وکیل متخصص می‌تواند بسیار به آن‌ها در رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب خود کمک کنند. به طور کلی، در اصل ۲۵ قانون اساسی ایران آمده که هرکسی که مشکل قانونی پیدا می‌کند، می‌تواند وکیل داشته باشد. پس، داشتن وکیل هم حق برای زن و هم حق برای شوهر است. همچنین، پرونده‌های طلاق معمولا پرونده‌های تخصصی هستند که حقوق و وظایفی را برای زن و شوهر به وجود می‌آورند. اگر زن و شوهر از قوانین خانوادگی آگاه نباشند-که معمولا نیستند- ممکن است در دادگاه خانواده محکوم بشوند که هم هزینه‌هایی که کرده‌اند، هدر می‌شود و هم وقتی که گذاشته‌اند. اما اگر وکیل داشته باشند، چون وکیل هم از قوانین طلاق آگاهی دارد و هم به رویه قضایی و اینکه هر قاضی چجور رایی می‌دهد و چه تفکری دارد، می‌تواند به راحتی و در زمان کوتاه‌تری رای به نفع موکل خود بگیرد. مثلا همان‌طور که وقتی کسی مریض می‌شود، دکتر می‌رود و خودش دارو نمی‌خورد، بهتر است وقتی مشکل حقوقی یا خانوادگی پیدا می‌کند نیز به وکیل مراجعه کند. وکیل طلاق هم با بررسی وضعیت زندگی زن و شوهر- چون در طلاق، اینکه چطور زن و شوهر زندگی می‌کردند اهمیت دارد- بهترین و کوتاه‌ترین راهکار برای طلاق را پیشنهاد و استفاده می‌کند. بنابراین، استفاده از وکیل در زمان طلاق، می‌تواند به رسیدن به نتیجه دلخواه در کوتاه‌ترین زمان ممکن منجر شود. 

وکلای طلاق جدای از اینکه چه نوع طلاقی باشد- اعم از طلاق توافی، طلاق یکجانبه از طرف مرد و طلاق یکجانبه از طرف زن- باید خصوصیاتی داشته باشند. یک وکیل متخصص و باتجربه باید پرونده طلاق را بررسی کند و بفهمد دیگر مشکل زن و شوهر قابل حل نیست. یعنی طلاق بهترین راهکار است. مثلا اگر زن آمده می‌گوید “شوهرم خیلی من رو دوست داره اما وقتی با خانواده شوهرم میریم بیرون، مادرشوهر یا پدرشوهرم صندلی جلوی ماشین می نشینند!!! حالا طلاق میخواهم.” خب این مشکلی نیست که یک زندگی را خراب کند. در این صورت، وکیل باید مطالعات روانشناسی داشته باشد یا با یک روانشناس همکاری داشته باشد که بتواند در این طور مواقع کیان خانواده را حفظ کند. یعنی به خاطر حق‌الوکاله، زندگی بقیه را خراب نکند.

همچنین، وکیل باید اخلاق حرفه‌ای داشته باشد. یعنی هرآنچه که مربوط به اخلاق کاری است، وکیل باید داشته باشد مثلا باید خوش‌برخورد و مودب و صادق باشد و وعده و وعید ناحق به موکل خود ندهد. هرآنچه موکل به وکیل می‌دهد مثل اطلاعاتی که شفاهی و با صحبت می‌گوید یا اسناد و مدارکی که می‌دهد، باید نزد وکیل محرمانه بماند و تحت هیچ شرایطی فاش نشود. وکیل باید مصلحت موکل خود را رعایت کند مثلا وکیلی که وکیل زن در پرونده طلاق است، نباید چون مرد پول بیشتری به او پیشنهاد داده به نفع مرد عمل کند. وکیل باید در مباحث خانوادگی در کنار تخصص، تجربه هم داشته باشد. وکیلی که سال‌ها پرونده کیفری داشته، هرچند می‌تواند پرونده خانواده هم داشته باشد ولی به اندازه وکیلی که تجربه در زمینه حقوق خانواده دارد، تجربه ندارد. نکته مهم نیز این است که هرکسی نمی‌تواند وکیل باشد بلکه وکیل باید پروانه وکالت داشته یا کارآموز باشد

چنانچه مایل به اخذ مشاوره یا وکیل متخصص خانواده هستید، ما می‌توانیم وکیل متخصص در این حیطه به شما معرفی نماییم جهت معرفی وکیل متخصص با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

همین الان به راحتی با تکمیل این فرم وکیل متخصص خود را به رایگان در شهرتان پیدا کنید 


👤طلاق یک طرفه

🚚 استرداد جهیزیه

👪 حضانت

💰نفقه

💑 ازدواج مجدد زوج

👶 اهدا جنین

👪 تمکین

🚶‍♀️ تغییر جنسیت

👨‍👧 اذن ازدواج

💌 الزام به ثبت ازدواج

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

💔 فسخ ازدواج

👩‍🏭 منع اشتغال زوجه

🎓 منع تحصیل زوجه

🏧 جعل

🔪 قتل

💃 آدم ربایی

💆 خیانت در امانت

🚓 سرقت

🔫 سرقت مسلحانه

💴 چک

🚼 سقط جنین

💸 اختلاس

💑 رابطه نامشروع

🏬 فروش مال غیر

📴 مزاحمت تلفنی

⚖ جرایم سیاسی

👨 جرایم پزشکی

💸 دیه

🏨 زنا

💃 فحاشی

🏢 تخریب

👤 تجاوز

👨 لواط

🏧  تحصیل مال نامشروع

🏠 تصرف عدوانی

💵  رشوه

👤  قذف

⚖ ربا

⚖ قمار

💃 ضرب و جرح

⚖ توهین

😷 اسیدپاشی

⚖ غصب عنوان

⚖ مزاحمت

⚖ ممانعت از حق

⚖ ورود به عنف

⚖ ترک انفاق

⚖ روزه خواری

⚖ مفسد فی الارض

💑 اغفال در ازدواج

💁 تظاهر به وکالت

📰 چک و سفته

💸 مطالبه دیه

🏠 ملکی

📑 تغییر سن

⚖ وقف

📄 قولنامه

🏢 ثبت شرکت

📓 اخذ اقامت ایران

✍ ثبت نکاح دائم

📑 اخذ تابعیت

🏢 دعاوی شهرداری

💵  مطالبه وجه

💰 اجرت المثل

👤 معافیت

📉 ورشکستگی

🏦 بانکی

🏢 دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

📑 اخذ شناسنامه

📑 حذف نام همسر

📑 تغییر نام و فامیل

📝 تنظیم قرارداد

📝 الزام به تنظیم سند

☂ بیمه

👤 موجر و مستاجر

🏠 سرقفلی

📈  حق کسب و پیشه و تجارت

👤 کارگر و کارفرما

⚖ تقسیم مال مشاع

👨‍👦‍👦 ارث

📄 فک رهن

 + 
1
 = 
4

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

در این مرکز ما تلاش میکنیم تا مشکلات شما را در خصوص مسائل حقوقی برطرف کنیم. شما کاربران عزیز نیز میتوانید با یکدیگر گفت و گو کنید و از نظرات یکدیگر بهره مند شوید.

با تکمیل فرم ذیل ظرف 3 دقیقه وکیل خوب و ارزان در شهرتان پیدا کنید 

(اطلاعات وکیل برای شما پیامک میشود )


سلام دنبال وکیل خوب و حرفه ای در مشهد هستم به نظر شما توی مشهد کدوم وکیل بیشتر مطرحه ؟

سلام بایستی بیان کرد که وکلای خبره بسیاری در شهر مشهد حضور دارند که هر کدام شاید در بعضی از پرونده ها برند باشند که متناسب با پرونده شما وکیل متخصص آن متفاوت میباشد برای این منظور سامانه وکیل نوین استارت آپ حقوقی فعال در سراسر کشور  متناسب با هر جرم و موضوع حقوقی وکلای متخصص را در هر شهر شناسایی و به هم میهنان معرفی مینماید . در شهرمشهد نیز این سامانه با داشتن وکلای خبره  شما میتوانید پس از مشاوره رایگان تلفنی با تماس به دفتر مرکزی و ارائه موضوع یکی از بهترین وکلای خبره این حیطه مطابق با نظر سنجی هایی که از موکیلن سامانه  وکیل نوین در شهر مشهد صورت گرفته است به شما سرور عزیز معرفی میگردد .  

در این مرحله با تماس شما، مشاوره تلفنی انجام میپذیرد و در صورت نیاز به وکیل متخصص اطلاعات شما ثبت میگردد.

از دفتر مرکزی با شما تماس گرفته می شود و وقت مراجعه حضوری با وکیل متخصص با شما هماهنگ می شود .

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

تیم crm دفتر مرکزی مشهد پشتیبان شما هستند از شروع مشاوره تا پایان رسیدگی پرونده و صدور حکم در کنار شما خواهند بود.


ببین دوست عزیزم مشهد یکی از شهر های بزرگی است که در آن وکلای خبره فراوانی دارد اما عموما هر وکیلی در هر حوزه ای تخصص ویژه ای ندارد مثلا یک وکیل برای طلاق در مشهد خوب است و یک وکیل برای دعاوی ملکی و دیگری دعاوی کیفری و این مشکل باعث میشه که افراد مجبور به مراجعه با وکلای متخصص دادگستری داشته باشند ما در سامانه وکیل نوین  بنا بر ویژگی های زیر همچون یک بیمارستان که در آن پزشکان متخصص قراردارد در موسسه حقوقی راه امید نیز وکلای متخصص متفاوت حضور داشته و بنا به مشکل شما به ایشان ارجاع میگردد حتما در انتخاب وکیلتان نکات زیر را دقت کنید .

کلیک کنید 

در تمام شهرهای ایران، یکی از دلایل پرتکرار برای طرح دعاوی، امور خانوادگی است. طلاق، مهریه، نفقه، حضانت، فسخ نکاح، اثبات نسب و سایر موارد مشابه، از جمله مواردی هستند که بهتر است به یک وکیل متخصص و باتجربه در امور خانواده سپرده شود. در کلان شهر مشهد نیز متاسفانه تعداد پرونده‌های مرتبط با امور خانواده، به‌خصوص درخواست طلاق بالا است.

انتخاب وکیل در دعاوی خانوادگی از آن جهت مهم است که نتایج این دعاوی می‌توانند تاثیری عمیق بر روابط خانوادگی و در نهایت زندگی شما بگذارند.

وکیل نوین با شناسایی وکلای خانواده راه دستیابی و ارتباط گیری با این وکلا را راحت کرده است.

جهت دیدن مراحل طلاق و شیوه طلاق در مشهد کلیک کنید 

کلیک کنید 

منظور از دعاوی کیفری طیف گسترده‌ای از جرم‌های گوناگون است که توسط شاکی خصوصی یا مدعی‌العموم پیگیری می‌شود. دعاوی کیفری در دو دادگاه دعاوی کیفری یک و دو بررسی می‌شوند. دادگاه دعاوی کیفری یک مختص جرم‌های سنگین و دارای مجازات سنگین است؛ و دادگاه کیفری دو به جرم‌های سبک‌تر در این حوزه رسیدگی می‌کند. برای پیدا کردن وکیل در مشهد که از دعوی شما در این زمینه دفاع کند، بهتر است بر اساس سوابق او و آشنایی او با حوزه وقوع جرم باشد. چراکه همان‌طور که گفته شد دعاوی کیفری شامل طیف وسیعی از جرم‌ها از جمله خیانت در امانت، قتل، کلاه‌برداری، سرقت، فروش مال غیر، فوت ناشی از جراحات رانندگی، دیه، ضرب و جرح، جعل اسناد و استفاده از آن، نزاع و درگیری، اختلاس، آدم‌ربایی، مزاحمت، تولید و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی و… است.

جهت معرفی وکیل کیفری کلیک کنید و یا از موضوعات زیر انتخاب کنید 

کلیک کنید

وکلای امور بین‌المللی به پرونده‌های گوناگونی رسیدگی می‌کنند. برای انتخاب یک وکیل در مشهد که در امور بین‌المللی از شما پشتیبانی کند، در درجه اول باید به موضوع و خواسته خود توجه کنید. گاهی پذیرفتن وکالت چنین پرونده‌هایی پیچیده نیست. به عنوان مثال پیگیری امور طلاق ایرانیان مقیم در کشورهای خارجی یا گرفتن اجازه ازدواج با اتباع خارجی و امور اتباع خارجی از این جمله هستند. این موضوع به این دلیل است که در چنین پرونده‌های وکیل تنها باید به مسائل قانونی موجود در کشور ایران مسلط باشد.

سامانه وکیل نوین با همکاری وکلای بین المللی آماده حضور در دعاوی بین‌المللی اشخاص حقیقی و حقوقی در محاکم بین‌المللی تجاری و غیر تجاری است.

جهت معرفی وکیل بین المللی کلیک نمایید 

 کلیک کنید 

وکیل امور حقوقی در معنای خاص به وکالت پرونده‌های گوناگون در دعاوی اشخاص با یک‌دیگر می‌پردازد. وکالت در دعاوی امور ملکی، ارث، وصیت، ابطال رای داوری، چک و سفته از جمله موضوعاتی است که وکلای متخصص در امور حقوقی یا حقوق خصوصی می‌توانند به خوبی از عهده ان برآیند.

اگر به دنبال یافتن وکیل در مشهد برای قبول وکالت شما در چنین پرونده‌هایی هستید؛ باید در جستجوی وکیلی با تجربه کار در امور حقوقی باشید. ما در وکیل نوین بهترین وکلای امور حقوقی را در زمینه‌های مختلف به شما معرفی می‌کنیم.

 جهت معرفی وکیل حقوقی کلیک کنید 

👤طلاق یک طرفه

🚚 استرداد جهیزیه

👪 حضانت

💰نفقه

💑 ازدواج مجدد زوج

👶 اهدا جنین

👪 تمکین

🚶‍♀️ تغییر جنسیت

👨‍👧 اذن ازدواج

💌 الزام به ثبت ازدواج

💔 فسخ ازدواج

👩‍🏭 منع اشتغال زوجه

🎓 منع تحصیل زوجه

🏧 جعل

🔪 قتل

👨 آدم ربایی

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

💆 خیانت در امانت

🚓 سرقت

🔫 سرقت مسلحانه

💴 چک

🚼 سقط جنین

💸 اختلاس

💑 رابطه نامشروع

🏬 فروش مال غیر

📴 مزاحمت تلفنی

⚖ جرایم سیاسی

👨 جرایم پزشکی

💸 دیه

🏨 زنا

👨 فحاشی

🏢 تخریب

👤 تجاوز

👨 لواط

🏧  تحصیل مال نامشروع

🏠 تصرف عدوانی

💵  رشوه

👤  قذف

⚖ ربا

⚖ قمار

👨 ضرب و جرح

⚖ توهین

😷 اسیدپاشی

⚖ غصب عنوان

⚖ مزاحمت

⚖ ممانعت از حق

⚖ ورود به عنف

⚖ ترک انفاق

⚖ روزه خواری

⚖ مفسد فی الارض

💑 اغفال در ازدواج

💁 تظاهر به وکالت

📰 چک و سفته

💸 مطالبه دیه

🏠 ملکی

📑 تغییر سن

⚖ وقف

📄 قولنامه

🏢 ثبت شرکت

📓 اخذ اقامت ایران

✍ ثبت نکاح دائم

📑 اخذ تابعیت

🏢 دعاوی شهرداری

💵  مطالبه وجه

💰 اجرت المثل

👤 معافیت

📉 ورشکستگی

🏦 بانکی

🏢 دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

📑 اخذ شناسنامه

📑 حذف نام همسر

📑 تغییر نام و فامیل

📝 تنظیم قرارداد

📝 الزام به تنظیم سند

☂ بیمه

👤 موجر و مستاجر

🏠 سرقفلی

📈  حق کسب و پیشه و تجارت

👤 کارگر و کارفرما

⚖ تقسیم مال مشاع

👨‍👦‍👦 ارث

📄 فک رهن

من پزشکی هستم که بیمارم بعد از هفت سال از من شکایت کرده و محکوم به پرداخت دیه هستم
آیا مبلغ دیه با سال وقوع حادثه محاسبه می شود یا با سال صدور حکم؟

آیا پدر می تواند تا زمانی که زنده است بخشی از اموال خود را به نام فرزند خود کند و یا به او نوشته ای بدهد .ایا این نوشته بعد از فوت او اعتبار دارد ؟

آیا میشه سند خونه یا هر چیز دیگری رو به نام کسی زد که خودش حضور نداره ولی مدارکش نزد دیگری موجود است؟

 − 
2
 = 
5

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

در این مرکز ما تلاش میکنیم تا مشکلات شما را در خصوص مسائل حقوقی برطرف کنیم. شما کاربران عزیز نیز میتوانید با یکدیگر گفت و گو کنید و از نظرات یکدیگر بهره مند شوید.

با تکمیل فرم ذیل ظرف 3 دقیقه وکیل خوب و ارزان در شهرتان پیدا کنید 

(اطلاعات وکیل برای شما پیامک میشود )



وکیل پایه یک دادگستری


تهران – تهران



تهران – تهران

وکیل پایه یک دادگستری

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 1 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، تجاری
، جرایم
، دادرسی
، اجرا
، متفرقه
، داوری
، مراجع

کارشناس و مشاور حقوقی


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 1 ساعت

تخصص:
ارث – وصیت
، شرکت
، مالیات
، مراجع

مدير مؤسسه حقوقي


خراسان رضوی – گناباد

زمان پاسخگویی حداکثر 1 ساعت

تخصص:
خانواده
، شرکت
، ثبت
، مالیات
، داوری
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 5 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، تعزیرات
، زندان – عفو
، شهرداری
، ثبت
، مالیات
، بیمه
، کار
، اجرا

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 2 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، تجاری
، جرایم
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 1 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، تعزیرات
، زندان – عفو
، شهرداری
، ثبت
، مالیات
، بیمه
، کار
، دادرسی
، اجرا
، متفرقه
، بین الملل
، داوری
، مراجع
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 2 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، تعزیرات
، زندان – عفو
، شهرداری
، ثبت

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 48 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، تجاری
، جرایم
، اجرا
، متفرقه
، مراجع

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 12 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، تعزیرات
، زندان – عفو
، شهرداری
، ثبت

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد

وکیل و مشاور حقوقی


خراسان رضوی – نیشابور

زمان پاسخگویی حداکثر 5 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، تعزیرات
، زندان – عفو
، ثبت
، بیمه
، کار
، دادرسی
، اجرا
، متفرقه
، داوری
، مراجع
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 24 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، تعزیرات
، زندان – عفو
، شهرداری
، ثبت
، مالیات
، بیمه
، کار
، دادرسی
، اجرا
، متفرقه
، داوری
، مراجع
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 8 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، شرکت
، تجاری
، قاچاق
، تعزیرات
، کار
، دادرسی
، اجرا
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 24 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، زندان – عفو
، دادرسی
، اجرا
، داوری
، مراجع

وکیل و مشاور حقوقی


خراسان رضوی – درگز

زمان پاسخگویی حداکثر 12 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، ارث – وصیت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، ثبت
، بیمه
، کار
، دادرسی
، اجرا
، داوری
، مراجع
، سایر مقررات

وکیل و مشاور حقوقی


خراسان رضوی – درگز

زمان پاسخگویی حداکثر 12 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، ارث – وصیت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، کار
، دادرسی
، اجرا
، داوری
، مراجع
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – قوچان

زمان پاسخگویی حداکثر 24 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، زندان – عفو
، ثبت
، مالیات
، بیمه
، کار
، دادرسی
، اجرا
، متفرقه
، بین الملل
، داوری
، مراجع
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 12 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، تعزیرات
، زندان – عفو
، ثبت
، مالیات
، بیمه
، کار
، دادرسی
، اجرا
، متفرقه
، مراجع
، سایر مقررات




خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 6 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، ارث – وصیت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، ثبت
، بیمه
، کار
، دادرسی
، اجرا
، مراجع
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 48 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، اجاره
، ارث – وصیت
، امور حسبی
، شرکت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، تعزیرات
، زندان – عفو
، شهرداری
، ثبت
، مالیات
، کار
، دادرسی
، اجرا
، متفرقه
، بین الملل
، داوری
، مراجع
، سایر مقررات

وکیل پایه یک دادگستری


خراسان رضوی – مشهد

زمان پاسخگویی حداکثر 24 ساعت

تخصص:
خانواده
، املاک
، معاملات
، ارث – وصیت
، تجاری
، جرایم
، قاچاق
، تعزیرات
، بیمه
، کار
، دادرسی
، اجرا
، متفرقه
، مراجع
، سایر مقررات

کپی رایت © 2020 – مشاوره حقوقی آنلاین

طراحی و اجرا: ساونگ

این وب سایت در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد به ثبت رسیده و تمامی خدمات آن دارای مجوز لازم از مراجع ذیربط بوده و فعالیت های آن تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.

مشاوره تلفنی طلاق در مشهد
مشاوره تلفنی طلاق در مشهد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *