چطور بفهمیم عسل طبیعی است

 
helpkade
چطور بفهمیم عسل طبیعی است
چطور بفهمیم عسل طبیعی است

عسل یکی از خوشمزه ترین و همچنین مقوی ترین مواد غذایی است که در صبحانه و میان وعده های غذایی از آن استفاده می شود. مسلما عسلی که طبیعی باشد هم طعم بهتری دارد و هم خاصیت بیشتری.

مسئله اینجاست که چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم. برای مصرف کننده ی عادی یک راه بیشتر برای شناسایی عسل وجود ندارد؛ آن هم استفاده از حواس است. رنگ و غلظت عسل نمی تواند عاملی تعیین کننده برای شناسایی کیفیت این محصول باشد چراکه غلظت و رنگ عسل بسته به شرایط اقلیمی تولید آن متفاوت است اما عسل طبیعی، عطر و طعم گل ها را دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایران جیب، عسل از جمله ارزشمند ترین مواد غذایی و سرشار از سودمند ترین مواد حیاتی اعم از مواد آلی، معدنی، قند های طبیعی، انواع ویتامین ها است که برای تولید آن، زنبورعسل شهد بهترین گل ها را مکیده و پس از افزودن انواع آنزیم ها و انجام چند کنش شیمیایی، شهد را تبدیل به مایعی خوشبو، نشاط آور، نیروزا و شفابخش به نام عسل می کند.

علیرغم اینکه عسل در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد در کشور ما نه تنها از جنبه ی درمانی به این محصول بی توجهی شده بلکه در سبد غدایی خانواده ها نیز مورد بی مهری قرار گرفته که مصرف کنندگان یکی از دلایل عدم مصرف این محصول را تقلبی بودن و نبود عسل با کیفیت در بازار مصرف عنوان می کنند.

در این میان مصرف کنندگان نشانه هایی برای شناسایی عسل طبیعی از عسل تقلبی مطرح می کنند؛ گروهی از مردم براین باورند که عسل وقتی بلورین، کدر و ته نشین شود، تقلبی است و عسل سالم و طبیعی همیشه صاف و شفاف می ماند اما این باور اشتباه است.چطور بفهمیم عسل طبیعی است

مصرف کننده ی ایرانی، عسل خوب، خالص و طبیعی را عسلی می داند که رنگش کهربایی تیره مانند عقیق و سفت باشد و اصطلاحا «کش» آمده و اگر یک روز در یخچال گذاشته شود، بلورین نشود و چنانچه قاشقی از آن برداشته شود، قطراتی که سرازیر می شود به صورت باریکه ای پیوسته باشد و قطع نشود.

کسانی هم شگرد های ویژه ای را برای شناسایی عسل سفارش می کنند که پایه و اساس آن معلوم نیست مانند کبریت گرفتن کنار عسل، ریختن چند قطره روی روزنامه و … که هیچ کدام از این موارد از نظر عسل شناسان و علم تغذیه پذیرفته نیست.

باید دانست شناسایی عسل طبیعی و مصنوعی به صورت دقیق و علمی به کمک انگشت، قاشق یا مزه کردن و … ناممکن بوده و این مهم تنها از عهده ی آزمایشگاه و دستگاهی به نام «رفراکتومتر» برمی آید.

 

ملاک انتخاب عسل خوب چیست؟

برای مصرف کننده ی عادی یک راه بیشتر برای شناسایی عسل وجود ندارد؛ آن هم استفاده از حواس است. یعنی با چشم، شکل ظاهری عسل را ارزیابی، با بینی بو و با زبان مزه کرده و اگر مجموعه این عوامل مناسب بود و عسل عطر و طعم گل ها را داشت، عسل طبیعی است و ارزش دارد که بهای آن را در حد معقول پرداخت.

 

آنچه که در اصطلاح «رسوب کردن و شکرک زدن» می گویند و به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن، تقلبی بودن عسل را تداعی می کند، چیزی جز پدیده ی «بلورین شدن» یا «کریستالیزاسیون» نیست.

عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده ی جامد است که زیر شرایط بسیار شکننده ای به صورت مایع درمی آید. این ماده اشباع شده قندی باید در واقع جامد باشد اما به طور اتفاقی مایع است لذا به محض این که شرایط آماده شود، این دگرگونی فیزیکی یعنی بلورین شدن پدید می آید.

اما این موضوع به اندازه ای تاثیر منفی در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کرده که از یک سو مشکل بزرگی برای تولید کنندگان در جریان عرضه به بازار به وجود می آورد و از سوی دیگر برای مصرف کنند گان از نظر طبیعی بودن عسل مایع، شک و شبه ایجاد می کند.

باید توجه داشت شکرک زدن و خاصیت تبلور عسل نشانه ی نامرغوب بودن آن نیست اما بعضی افراد به اشتباه عسل بلوری شده را مصنوعی یا تقلبی می دانند.

 

چگونگی تشخیص عسل طبیعی بلوری شده از شبه عسل تقلبی شکرک زده

برای شناسایی عسل طبیعی بلوری شده از شبه عسل تقلبی شکرک زده باید دانست تنها عسل طبیعی می تواند کم کم و به مرور زمان کدر و ته نشین شود و رسوب کند و شکرک آن مانند شکرک طبیعی شیره ی خرما نرم بوده و هنگام خوردن ممکن است اندکی زبری داشته باشد اما هیچ گونه صدایی زیر دندان احساس نمی شود اما شکرک شبه عسل تقلبی (شکر آب شده و …) مثل نبات سفت بوده و به سختی با قاشق جدا شده و موقع خوردن مانند دانه های آب نبات، شکر و مربای شکرک زده زیر دندان صدا داده و همچون شکلات به دندان ها می چسبد.

مهم ترین نکته این که این گونه شبه عسل ها بدون کدر شدن و ته نشین شدن خیلی سریع و در زمانی کوتاه شکرک می زدند.

 

برای جلوگیری از تبلور عسل معمولا کارخانه های بسته بندی کننده ، عملیاتی از قبیل حرارت دادن، افزودن کمی جوهر لیمو در هر تن و غیره روی عسل انجام می دهند که در همه این موارد به خاطر وارد شدن ناخالصی در مجموعه قند های موجود، پدیده ی بلورین شدن به تاخیر می افتد.

در مورد کارگاه های ناشناخته که در آن حرارت دادن عسل به صورت مستقیم یا بدون کنترل صورت می گیرد، نه تنها مواد موجود در عسل دچار آسیب می شود بلکه بعد از دمای مشخصی ماده ای به نام «هیدروکسی متیل فورفوال» پدید می آید که اگر نسبت آن در عسل زیاد شود، مصرف آن خطرناک است.

 

گونه های مختلف عسل

عسل طبیعی؛ از ماده شیرینی که زنبورعسل تنها از شهد گل ها و گیاهان جمع آوری کرده و پس از دگرگونی های لازم، در سلول های مومی شان در کندو ذخیره کرده باشد، تولید می شود.

عسل تغذیه ای؛ از ماده ی شیرینی که زنبور عسل علاوه بر استفاده از شهد گل ها و گیاهان از شربت، شکر و … که در اختیار آنها می گذارند، استفاده کرده باشد. این گونه عسل قطعا کیفیت و خواص عسل طبیعی را ندارد اما متاسفانه در فروشگاه های مواد غذایی به فراوانی عرضه شده و به دلیل قیمت مناسب با اقبال عمومی مواجه می شود.

عسل تقلبی؛ مایعی است شیرین شبیه عسل که از گلوکز تجاری، شکر، اسید ستریک، اسانس و … که پس از پخته شدن به دست می آید. در تهیه و تولید این شبه عسل، زنبور هیچ دخالتی ندارد و در آزمایشگاه به آسانی قابل شناسایی است. این گونه شبه عسل ها نه تنها فاقد هرگونه خاصیت درمانی غذایی است بلکه برای سلامتی انسان زیان آور است.

 متاسفانه شبه عسل ها به صورت گسترده تولید و به بازار عرضه شده و به دلیل قیمت ارزان (هر کیلو سه تا ۵۰۰۰ تومان) با استقبال مصرف کنندگان روبه رو می شود.

با توجه به هزینه های تولید عسل طبیعی (هزینه کوچ، نگهداری، توسعه و تجهیز زنبور ستان ها، دستمزد زنبورداران حرفه ای، بسته بندی و …) قیمت عسل طبیعی باید منطقی باشد.

عسل تک گل؛ به عسلی می گویند که زنبور عسل، شهد را از روی یک نوع گل جمع آوری کرده باشد مانند عسل آویشن، اقاقیا، سدر (کنار)، گون، مرکبات و … این گونه عسل کاربرد درمانی داشته و معمولا قیمت بالاتری نسبت به عسل های دیگر دارد.

عسل صد درصد تک گل کمیاب است و در بیشتر عسل های تک گل مقدار اندکی از شهد گل های پراکنده در هر منطقه وجود دارد.

عسل چهل گیاه؛ عسلی که زنبور عسل، شهد را از روی گل های گوناگون جمع آوری کرده باشد یا چند عسل تک گل را طبق فرمول خاص (که از نظر خواص، رنگ، عطر و سعم مطابق ذائقه ی بیشتر مصرف کنندگان باشد) با یکدیگر مخلوط کنند. این گونه از عسل طبیعی نیز کاربرد درمانی دارد.

عسل موم دار؛ چون سرشار از گرده ی گل، بر موم و موم طبیعی بوده و حرارت ندیده است از نظر خاصیت، طعم و عطر کیفیت بالایی دارد. به دلیل استفاده از دارو برای بهبود و درمان بیماری های زنبور عسل و رسوب درصدی از آن در موم شان، بهتر است از مصرف پیوسته ی این گونه ی عسل (حداکثر ۱۰ درصد میزان مصرف) خودداری شود.

متاسفانه افراد سودجو با دستگاه های موم ساز و پارافین (ماده ی اولیه که در تهیه شمع به کار می رود) شبه موم تقلبی ساخته و با قرار دادن مقداری از این موم های پارافینی در شبه عسل تقلبی، موجب گمراهی مصرف کنندگان را فراهم می آورند.

عسل بهاره؛ به عسلی می گویند که در اواخر فصل بهار به دست آمده باشد، مانند عسل مرکبات، اقاقیا و درختان میوه ای مانند زردآلو، گلابی، بادام و …

عسل پاییزه؛ عسلی که از اوایل تابستان تا میانه ی پاییز به وسیله زنبور تولید شده و بیشتر از شهد گیاهان صحرایی است.

 

توصیه هایی به مصرف کنندگان عسل

چطور بفهمیم عسل طبیعی است

مصرف کنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر می خواهند عسل را همراه با محلول های گرمی مانند آب جوش، شیر، فرنی و جوشانده های گیاهان دارویی مصرف کنند حتما پس از ولرم شدن، عسل را به آنها بیفزایند تا خاصیت درمانی عسل محفوظ بماند.

عطر و طعم عسل مانند رنگ آن متناسب با گیاهی است که زنبور عسل از آن شهد فراهم آورده است.

در مناطق مختلف عسل با غلظت های گوناگون به دست می آید و این تفاوت نمی تواند عاملی تعیین کننده برای شناسایی کیفیت عسل باشد؛ مثلا عسل هایی که در مناطق مرطوب به دست می آید، بیش تر دارای غلظت کم است. در مقابل عسل هایی که از مناطق کوهستانی به دست می آید دارای غلظت بالایی است.

رنگ عسل نیز بستگی به نوع شهدی دارد که زنبور عسل از آن شهد جمع آوری کرده و از رنگ زرد بسیار روشن تا قرمز تیره و حتی سیاه متغییر است. هم چنین منطقه ی جغرافیایی و شرایط آب و هوایی در تعیین رنگ عسل موثر بوده بنابراین رنگ عسل مانند غلظت آن نمی تواند عاملی تعیین کننده برای شناسایی کیفیت عسل باشد.

 

شگفتی های عسل و زنبور عسل

برای تهیه و فرآوری هر کیلوگرم عسل طبیعی، زنبور عسل باید ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار بار شهد جابه جا کند و از ۱۰ میلیون گل، شهد برداشته و مسافتی برابر هفت مرتبه چرخش به دور کره زمین بپیماید.

عمر یک زنبور عسل کارگر حدود ۴۵ روز است که طی آن هیچ گاه نمی خوابد!

عسل طبیعی تنها ماده ای غذایی است که هرگز فاسد نمی شود و نیرومندترین و خطرناک ترین میکروب ها را در کمتر از ۴۸ ساعت نابود می کند به همین دلیل بهترین آنتی بیوتیک خوراکی طبیعی است که هیچ آسیبی به بدن نمی رساند.

هر زنبور عسل در طول زندگی خود در صورتی که شرایط مساعد باشد و از هر بلای طبیعی و غیرطبیعی جان سالم بدر برد تنها می تواند یک قاشق مرباخوری عسل فراهم کند.

زنبورعسل با تمام کوچکی پیکرش دارای دو معده است؛ معده ی اول «کیسه عسلی» نام دارد و شهد گل ها به آنجا وارد شده و با عملیاتی آن را به عسل تبدیل کرده سپس با خرطوم خویش آن را به سلول های مومی شکل که از پیش فراهم شده می ریزد و در آن را با موم های ویژه پلمپ می کند. در معده ی دوم زنبور، فرآیند گوارش انجام می شود.

 

بغیر از خودشون کی پول داره عسل بخره؟

به جای انکه دنبال شناخت عسل خالص باشید به دنبال پیدا کردن عسل فروش صادق باشید
http://…com/

من عسل تضمینی با قیمت مناسب دارم

لطف کنید اقای مرتضی یه شماره به ما بدید تا مزاحمتون بشیم

با بودن عسل فروش صادق مشکل عسل حل میشودوباافراد صادق جامعه اصلاح میشود

چراهمه باید باتقلب نون دربیاورند چون کارازریشه خرابه


عسل کوهستانی موجود است

سلام کندوهای زنبور من در یک غار در کوه هستند حتی در برف و بوران زمستان. موقع برداشت عسلها در هر کندو حداقل دو کیلو عسل برای تغذیه زمستان زنبورها میزارم و رهاشون میکنم به حال خودشون. آخر بهار که راه ارتباطی باز شد میروم و بشون سر میزنم و گاه گاهی به سراغشون میروم تا شهریور ماه که عسلشون را بردارم و باز رهاشون میکنم.

عسل را باید نشناسی باید عسل فروش بشناسی

عسل طبیعی کوهستان موجود هست کسی خواست خبر بده

سلام من عسل واقعا طبیعی دار م امتحان کنید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

نکات مهم برای انجام این کار توسط خودتان و تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را در ادامه این بخش از نمناک خواهیم گفت.

از هزاران سال پیش از خاصیت درمانی عسل در بهبود زخم ها، سوختگی ها و التهاب استفاده می کردند، لذا این ماده غذایی در طب سنتی جایگاه خاصی دارد. عسل بعنوان یکی از ارزشمندترین مواد غذایی به دلیل دارا بودن مواد مغذی از قبیل قندهای طبیعی، مواد آلی، معدنی، ویتامین ها و بویژه تامین بخشی از انرژی روزانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علاوه بر این در طب سنتی به اثرات درمانی عسل در بیماری های گوارشی، ضعف اعصاب، سرفه و اشاراتی شده است. 

عسل طبیعی، علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند. عسل خالص و اصل به جز مزه شیرینی، طعمی مطبوع دارد که بسته به گیاه آن فرق می کند درحالیکه عسل های نامرغوب، تقلبی، مصنوعی و صنعتی به جز مزه شیرینی چیزی ندارند. چطور بفهمیم عسل طبیعی است

اگر درپوش عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش بو و رایحه مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید. هر نوع عسل طبیعی بویی متناسب با گل استحصال شده از آن دارد. عسلی که بوی خاصی ندارد کمی مشکوک به تقلبی است. 

عسل طبیعی به سرعت در دهان آب می شود و پس از مصرف ایجاد انرژی می کند، در حالی که عسل غیرطبیعی طعم آبنبات می دهد. 

 

عسل را در آب سرد بریزید خواهید دید که عسل طبیعی کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می شود اما عسل تقلبی سریع در آب حل می شود.

یک راه دیگر برای تشخیص عسل طبیع از تقلبی اینگونه است که اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است. 

اگر یک کبریت را روشن کرده و داخل عسل بیاندازید می توانید تشخیص دهید که آیا عسل طبیعی است یا تقلبی؛ اگر کبریت روشن موجب آتش گرفتن عسل شد یعنی عسل طبیعی است ولی اگر عسل تقلبی باشد به سادگی آتش نمیگیرد.

 

اگر عسل طبیعی را روی نان تست بمالید نان بعد از چند دقیقه سفت می شود اما اگر عسل تقلبی روی نان مالیده شود نان نمدار خواهد شد.

یکی از جالب ترین روی هاش تست عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده تخم مرغ است، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید اگر زرده خام شبیه زرده تخم مرغ پخته شد عسل طبیعی است در غیر این صورت عسل تقلبی است. 

عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته نشین می شود و رس می زند؛ یعنی ذرات قند عسل متبلور می شود و عسل مانند روغن نباتی سفت می شود. تفاوت آن با شکرک زدن که در مربا ایجاد می شود این است که بلورهای عسل رس زده خیلی ریز تر از بلورهای مربای شکرک زده می باشد. 

در مجموع عوامل محیطی از قبیل رطوبت، دما و ترکیبات عسل از نظر درصد بالای مواد قندی، آنزیم دیاستاز (که باعث جذب ذرات موجود در عسل و ته نشینی و کدورت آن می شود ) موجب پدیده شکرک زدگی می شوند که این خاصیت در عسل های طبیعی دیده می شود.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “به چه عسلی طبیعی می‌گوییم”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “عسل طبیعی به شهد گل‌هایی گفته می‌شود که زنبور پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را فرآوری و تغلیظ کرده و در کندو ذخیره کرده باشد. در صورتی که زنبوران به جای شهد گل‌ها و گیاهان از قند سفید و یا شکر و یا انواع آب میوه‌ها تغذیه کرده باشند محصول آن را نمی‌توان عسل طبیعی نامید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “روش‌های خانگی تشخیص عسل تقلبی”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “این روش‌ها فقط برای عسل‌هایی کاربرد دارد که کاملا تقلبی (زنبور هیچ نقشی در تولید آنها ندارد) هستند و نمی‌توان از آنها برای تشخیص عسل تغذیه‌ای و یا حتی عسل مخلوط استفاده کرد.

هر چند این روش‌ها علمی نیستند و هیچگونه اعتباری نمی‌توان برای آن‌ها قائل شد اما بعضی از افراد به مرور و با تجربه آن‌ها را بیان کرده‌اند و هدف ما هم در اینجا این است که به طور خلاصه و به صورت اینفوگرافی برخی از مهمترین آنها را معرفی کنیم.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “همانطور که در مطلب علت شکرک زدن عسل بیان کردیم، تمامی عسل‌های طبیعی، بعد از مدتی شکرک می‌زنند اما زمان شکرک زدن آنها بسته به نوع گیاهی که زنبور از شهد آن تغذیه کرده است می‌تواند از دو هفته تا دو سال متفاوت باشد.
نکته مهم این است که با وجود اینکه عسل طبیعی شکرک می‌زند اما نمی‌توان گفت هر عسلی که شکرک می‌زند صدرصد طبیعی است، چرا که عسل تغذیه‌ای ( زنبور با شکر تغذیه شده است) هم شکرک می‌زند. در نتیجه شکرک زدن عسل نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص عسل طبیعی باشد.

البته ممکن است زنبوردار از قبل عسل را حرارت داده باشد که در این حالت ممکن است عسل هرگز شکرک نزند و یا شکرک زدن آن به تعویق بیفتد. اما با این کار برخی از خواص عسل نیز از بین خواهد رفت.”
}
}]
}
چطور بفهمیم عسل طبیعی است

به علت تقلب‌ها و شیوه‌های نادرستی که سالانه در تهیه و تولید عسل اتفاق می‌افتد، یکی از دغدغه‌های افراد هنگام خرید، به ویژه اگر به دنبال خواص درمانی عسل باشند، این است که آیا عسلی که می‌خرند واقعا طبیعی است یا خیر. و درست به همین دلیل است که بسیاری از آنها به دنبال راه‌هایی مطمئن برای تشخیص عسل طبیعی و پاسخ به سوالاتی نظیر سوالات زیر هستند.

اما قبل از اینکه در این مطلب به نحوه تشخیص عسل طبیعی و تفاوت آن با عسل تقلبی بپردازیم بهتر است ابتدا بدانیم که عسل طبیعی به چه عسلی گفته می‌شود.

عسل طبیعی به شهد گل‌هایی گفته می‌شود که زنبور پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را فرآوری و تغلیظ کرده و در کندو ذخیره کرده باشد. در صورتی که زنبوران به جای شهد گل‌ها و گیاهان از قند سفید و یا شکر و یا انواع آب میوه‌ها تغذیه کرده باشند محصول آن را نمی‌توان عسل طبیعی نامید.

پس علاوه بر اینکه عسل را باید زنبور تولید کرده باشد، طبیعی بودن منبع شهد نیز فاکتور مهمی است که عسل طبیعی را از غیرطبیعی متمایز می‌کند.

نکته: عسل طبیعی با عسل ارگانیک متفاوت است. عسل طبیعی ممکن است ارگانیک باشد یا نباشد.

برای تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی ابتدا باید بدانیم که روش‌های تولید عسل تقلبی به چه صورت است، زیرا که روش‌های تشخیص هر کدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود. به طور کلی ۳ روش برای ایجاد عسل تقلبی وجود دارد و تمامی عسل‌هایی که به صورت تقلبی در بازار وجود دارد جزو یکی از همین سه دسته هستند.

در این روش کندودار در کنار تغذیه زنبوران از شهد گل‌ها و گیاهان، آن‌ها را با انواع مواد مصنوعی مانند شکر، قند، شیره خرما و یا حتی شیرین‌کننده‌های صنعتی مانند ساخارین تغذیه می‌کند. در این حالت عسل را زنبور تولید می‌کند اما منبع شهد طبیعی نیست.

این کار به این علت صورت می‌گیرد که زنبور در این شیوه (تغذیه با مواد مصنوعی) عسل بیشتری تولید می‌کند و به اصلاح بارگیری کندو افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند. این روش یک روش غیر مستقیم در تولید غیرطبیعی است.

البته ممکن است زنبوردار برای حفظ زنبور‌ها در برخی از فصل‌های سال که گل و گیاه در منطقه وجود ندارد، اقدام به تغذیه مصنوعی آنها کند، که در این صورت مانعی وجود ندارد. اما نباید این عسل به عنوان عسل طبیعی به فروش برسد و تنها باید به عنوان تغذیه زنبوران در فصل سرما باشد.

در این روش فروشنده و یا زنبوردار برای اینکه حجم عسل را زیاد کند، عسل را مستقیما با مواد گلوکزی (شربت قند و شکر) و یا شیره‌ی میوه‌ها مخلوط می‌کند و به عنوان عسل خالص عرضه می‌کند.

از آنجایی که ورود هرگونه مواد خارجی به داخل عسل (بخصوص اگر در ترکیب آنها آب باشد)، باعث تخمیر و ترش شدن آن می‌شود و به طبع برای خریدار قابل تشخیص است، درصد تولید این نوع از عسل بسیار پایین است. چون با این کار همان مقدار عسل طبیعی نیز از بین می‌رود.

در این شیوه عسل حاصل شده به طور کامل مصنوعی بوده و از تغلیظ شیره‌ی برخی از میوه‌ها مانند خرما، توت و حتی گاهی ملاس چغندر یا از حرارت دادن مواد گلوکزی ( شربت قند) و مواد نشاسته‌ای برای قوام آن ساخته می‌شود.

در بعضی موارد برای ایجاد طعم و بو نیز از برخی از اسانس‌های شبیه به عسل استفاده می‌شود تا طعم و بویی شبیه به آن را پیدا کند.

همانطور که گفته شد روش‌های مختلفی برای تولید عسل تقلبی وجود دارد که تشخیص آن‌ها در بیشتر مواقع برای خریدار عادی کاری دشوار و حتی غیرممکنی است. در زیر به دو روش مطمئن برای پیدا کردن عسل طبیعی اشاره می‌کنیم.

شاید ساده به نظر بیاید اما یکی از موثرترین راه‌ها برای مطمئن شدن از طبیعی بودن عسل، خرید آن از افراد یا بستگانی است که به آنها اعتماد داریم و مطمئنیم که عسل را با مواد دیگری مخلوط نکرده اند و یا تغذیه مصنوعی به زنبور نداده‌اند.

اگر در بین افراد خانواده،‌ فامیل و حتی محل خود زنبورداری را می‌شناسید که به صداقت و درستی او اعتماد دارید، خرید از او می‌تواند مطمئن‌ترین راه برای خرید عسل طبیعی باشد.

آزمایش عسل توسط آزمایشگاه‌های معتبر نیز یکی دیگر از راه‌های مطمئن برای تشخیص طبیعی بودن عسل است. اما این گزینه به دلیل هزینه‌های بالایی که دارد معمولا زمانی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهید به صورت عمده عسل بخرید. اگر علاقمند باشید می‌توایند یک نمونه برگه آزمایش عسل و فاکتورهای آن را مشاهده کنید.

آزمایش عسل علاوه بر اینکه می‌تواند طبیعی بودن یا نبودن عسل را نشان دهد، می‌تواند میزان کیفیت عسل، که به شاخص‌هایی مثل رطوب، میزان ساکارز و… وابسته است را نیز برای ما مشخص کند.

همانطور که در مطلب علت شکرک زدن عسل بیان کردیم، تمامی عسل‌های طبیعی، بعد از مدتی شکرک می‌زنند اما زمان شکرک زدن آنها بسته به نوع گیاهی که زنبور از شهد آن تغذیه کرده است می‌تواند از دو هفته تا دو سال متفاوت باشد.

البته ممکن است زنبوردار از قبل عسل را حرارت داده باشد که در این حالت ممکن است عسل هرگز شکرک نزند و یا شکرک زدن آن به تعویق بیفتد. اما با این کار برخی از خواص عسل نیز از بین خواهد رفت.

این روش‌ها فقط برای عسل‌هایی کاربرد دارد که کاملا تقلبی (زنبور هیچ نقشی در تولید آنها ندارد) هستند و نمی‌توان از آنها برای تشخیص عسل تغذیه‌ای و یا حتی عسل مخلوط استفاده کرد.

هر چند این روش‌ها علمی نیستند و هیچگونه اعتباری نمی‌توان برای آن‌ها قائل شد اما بعضی از افراد به مرور و با تجربه آن‌ها را بیان کرده‌اند و هدف ما هم در اینجا این است که به طور خلاصه و به صورت اینفوگرافی برخی از مهمترین آنها را معرفی کنیم.

(منبع اینفوگرافی)

علت تاکید ما بر تشخیص طبیعی یا تقلبی بودن عسل به این دلیل است که تمامی خواص عسل مربوط به عسل طبیعی است، همچنین انواع ماسک‌های عسل که برای مشکل پوستی توصیه می‌شود نیز با عسل طبیعی ساخته می‌شود. عسل تقلبی نه تنها هیچگونه خواص درمانی‌ای ندارد بلکه خود می‌تواند باعث بیماری و همچنین مشکلات پوستی برای فرد شود.

اگر سوال یا ابهامی در مورد نحوه‌ تشخیص عسل طبیعی و یا تجربه‌ای از خرید عسل تقلبی دارید خوشحال می‌شویم در قالب کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

دوستان عزیز ترش بودن عسل ربطی به فاسدن شدن اون نداره و همه ما میدونیم که عسل وحشی یا طبیعی فاسد نمیشه و این واسه همه ثابت شده که اجساد فراعنه ی مصر رو مومیایی کردن و موم رو با آب نشستن پس عسل داره و عسل خاصیت ضد عفونی داره
و اینکه من در جزیره کیش زندگی میکنم و عسل وحشی اینجا بخاطر رطوبت و نوع گل و گیاهان مزه ترش کمی داره نه اینکه زننده باشه و راحت میشه متوجهش شد و خیلیا هم دوستش دارن مخصوصا اینجا که تقریبا از تمام شهرهای ایران مردم میان و سلیقه ها و تجربه ها مختلفه من این نمونه عسل رو خودم از دخت کندم نه اینکه بخرم که فرض کنیم شاید فروشنده کاریش کرده باشه فروشنده هم نیستم که بخوام تبلیغ کنم فقط خواستم بدونسد عسل فاسد نمیشه و ترش بودن اون دلیل بر فاسد شدنش نیست همین و بس بقیه چیزا رو از اهل علمش باید یاد بگیریم

دوست عزیز از شما خواهش می‌کنیم با اطلاعات کم و غلطی که در مورد عسل طبیعی دارید باعث گمراهی سایر افراد نشوید. تمامی مطالبی که در سایت روستایی منتشر می‌شود به صورت کاملا علمی است پس از شما خواهش می‌کنیم صرف اینکه مقداری از عسل را از درخت برداشت کرده‌اید خود را اهل عمل در زمینه زنبورداری ندانید. مجموعه ما با زنبورداران باتجربه ای از سراسر کشور فعالیت می‌کند و از تجربه‌های آنها استفاده می‌کند.
عسل هم درست مانند تمام مواد دیگر اگر درست نگهداری و برداشت نشود می‌تواند تخمیر یا فاسد شود. در عسل، مخمر‌هایی مثل اسمو فیلیک ( Osmophilic ) وجود دارد که اگر میزان رطوبت عسل بیشتر از ۱۹ یا ۲۰ درصد باشد شروع به تکثیر می‌کند و موجب ترش شدن یا همان فاسد شدن عسل می‌شود.
از آنجایی که عسل به شدت جاذب رطوبت است این اتفاق در مناطق شمالی کشور و در برخی از شهرهای جنوبی کشور که رطوب بالایی دارند بسیار شایع است. و این اصلا به خاطر نوع گیاه تغذیه شده زنبور نیست.
عسل یک محلول قندی است و طعم آن باید شیرین باشد اگر طعم آن ترش بود نشان می‌دهد که این ماده تخمیر شده است.

سلام آیا آزمایشی وجود دارد که بشه فهمید شیره توت یا انگور قاطی عسل نشده ؟ اونا هم فروکتوز دارن خب؟

سلام وقت شما بخیر در قسمت کامنت‌های مطلب آزمایش عسل به این سوال پاسخ داده شده است.

سلام. عسل محلی از یکی از آشنایان گرفتیم بعنوان عسل طبیعی. روی سطح عسل یه لایه کف سفید هست و داخل عسل هم دانه های سیاه. آیا این عسل غیر بهداشتی و فاسد هست؟

سلام وقت شما بخیر. به هیچ وجه این عسل فاسد نیست. برخی از عسل‌ها مانند عسل کنار و در بعضی مواقع عسل آویشن دارای کف هستند و این کاملا طبیعی است و اتفاقا دلیل مرغوبیت. دانه‌های سیاه روی سطح عسل نیز ناخالصی‌های عسل مثل گرده گل و موم هستند به این علت که عسل فیلتر نشده است چون با فیلتر کردن عسل برخی از خواص مفید نیز از دست می‌رود. عسل طبیعی به هیچ وجه فاسد نمی‌شود مگر اینکه به صورت نپخته و زودتر از موقع برداشت شده باشد که در آن صورت هم با ترش شدن خودش را نشان می‌دهد.

سلام من چند وقت پیش عسلی رو خریدم که تو تلگرام خیلی بابت تمام بیماریهایی که الان رایج شده رو تبلیغ می‌کنه و قیمتش ۳۱۰ هزار تومن هست میخام بدونم آیا این عسلی که می‌فروشید هم او کارایی رو داره مثل درمان ریزش مو ،کیست سینه،دردهای مفاصل،از بین بردن جوش صورت و صاف کردن پوست ،سرطانها ام اس و خیلی بیماریهای دیگه ممنون میشم جواب بدید

سلام وقت شما بخیر
در واقع هیچ نوع عسل طبیعی خواصی که شما ذکر کردید رو نداره. عسل از نظر ترکیب دقیقا یک نوع قند به شمار میره که درصد خیلی کمی هم آنزیم و ویتامین داره. ما قبلا در یک مطلب جداگانه خواص عسل طبیعی رو که به صورت علمی اثبات شده ارائه کردیم. که می‌تونید اون رو مطالعه کنید.

سلام
عسلی که خرداد و تیر پارسال برداشت شده و از آنموقع تا الان داخل حلب بوده اشکال داره بخریمش؟

سلام
اگر بخواهیم خیلی خلاصه جواب بدهیم باید بگویم خیر مشکلی ندارد. به طور کلی برای انبارداری و نگهداری عسل در ایران از دو نوع ظرف بیشتر استفاده نمی‌شود. ظرف‌های پلاستیکی یا همان دبه‌های خیارشوری و یا ظرف حلبی استاندارد. ظرف‌های پلاستیکی قیمت پایین‌تری دارند اما به علت خاصیت اسیدی عسل ممکن است بخشی از مواد شیمیایی آن وارد عسل شود. اما ظرف‌های حلبی استاندارد یک پوشش محافظ دارند که مانع از خوردگی ظرف می‌شود.
خود ما هم برای نگهداری عسل از ظرف‌های حلبی استفاده می‌کنیم.
ممنون می‌شویم سوالات خود را زیر پست مربوط به خودش بپرسید تا به دیگر دوستان هم کمک شود.چطور بفهمیم عسل طبیعی است

با سلام، باز هم ممنونم که با وجود برنامه سنگینی که دارید، با صداقت برای سؤال کننده ها ، وقت می گذارید. مؤفق و مؤید و در این روزگار کرونائی، سالم و شاد باشید.

با سلام مجدد و تشکر از اینکه خیلی سریع، پاسخم را دادید. بنده پیر مردی هستم 70 ساله، با این سن و سال و با فراز ونشیبهائی که در طی عمرم با آنها ربوبرو شده ام، بمن حق بدهید که در مقوله اعتماد و اطمینان هم، مشکل داشته باشم. ولی بهر حال میدانیم که هنوز دنیا از محسنات انسانهای شریف خالی نشده.
ضمناً در مورد عسل تازه امسال که چه وقت حاصل خواهد شد، پاسخی ندادید. با سپاس فراوان _ بشارت

در مورد عسل تازه هم هر کدام از عسل‌های روستایی یک فصل برداشت متفاوت دارند. مثلا عسل لعل کوهستان در خرداد، گون در تیر، کنار آبان و … در حال حاضر تنها عسل لعل کوهستان برداشت امسال است و هنوز عسل‌های دیگر برداشت نشده است.

با سلام و خسته نباشید و آرزوی موفقیت برای شما نازنینان. من جزو کسانی هستم که یک عمر دغدغه عسل بکر و طبیعی را داشتم. همیشه هم توی رویاهام آرزو کرده ام که برای یک بار هم شده توی کوهی یا جنگلی به یک کندوی عسل طبیعی برخورد بکنم. بگذریم من تا حال افتخار آشنائی با شما را نداشتم. بطور تصادفی ضمن مرور سایت آقای شعبانعلی به بحث شما و ایشان و دیگران در مورد عسل و سایت تون بر خوردم. سؤالم این است که در همان بحث شما با دیگران در سایت آقای شعبانعلی، آقا حامد نوشته بودند که یک زمانی شرکتی از ترکیه خواسته بود پروژه ای در ایران اجرا بکند که طی آن از 40 نوع عسل ایرانی، طی آزمایش حتی یک نمونه هم، درست از آب در نیامده بود. حال شما در این زمانه بی سر وسامان، چه پاسخی به این مورد دارید؟ در ضمن عسل تازه امسال کی به فروش میرسد که من مزاحم شما بشوم. مؤفق باشید. با ارادت – بشارت

سلام آقای بشارت
چند نکته در مورد عسل طبیعی هست که لازمه در جواب کامنت شما آن‌ها را ذکر کنیم. بین عسل طبیعی، عسل ارگانیک و عسل وحشی تفاوت‌هایی وجود داره.عسل طبیعی
عسل طبیعی به عسلی گفته میشه که زنبور برای تولیدش از شهد گیاهان تغذیه کرده باشه و به زنبور شکر و یا هیچ نوع شربتی داده نشده باشه. عسل طبیعی فاکتور‌های مشخصی داره که با تست اون توی آزمایشگاه مشخص میشه که عسل طبیعی هست یا نه. مثل میزان رطوبت. درصد ساکارز، HMF، نسبت گلوکز به فروکتوز و … و اگه عسلی این فاکتور‌ها رو داشته باشه بهش میگن عسل طبیعی. روستایی این آزمایش‌ها رو توی یکی از بهترین آزمایشگاه‌های ایران یعنی آزمایشگاه هورتاش انجام میده و اگه فاکتور‌ها رو داشت اون رو عرضه میکنه. عسلی که روستایی عرضه میکنه جزو همین دسته هست یعنی عسلی که طبیعی استعسل ارگانیک
عسل ارگانیک به عسلی گفته میشه که علاوه بر اینکه طبیعی است. به زنبور هیچگونه داروی مصنوعی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها داده نشود، در منطقه‌ای که کندو‌ها قرار دارند تا فاصله پنج‌کیلومتری هیچ مزرعه‌ای که از سم استفاده کرده باشد وجود نداشته باشد و به طور کلی هیچ ماده‌ی مصنوعی به هیچ شکل وارد کندو نشود. با توجه به بررسی‌های ما مقدار این نوع عسل‌ها در کشور کمتر از 5 درصد است و عسل‌های ما جزو این دسته نیستند و زنبورداران در زمان بیماری زنبور، از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند)عسل وحشی
عسل وحشی هم به عسلی گفته می‌شود که انسان در فرآیند تولید آن هیچگونه نقشی نداشته باشد. عسل وحشی علاوه بر اینکه طبیعی است و معمولا هم ارگانیک است در تولیدش انسان هم نقش ندارد و در کندو تولید نمی‌شود بلکه در شکاف کوه‌ها و یا در بالای درختان تولید می‌شود. میزان این عسل هم در کشور بسیار بسیار کم است.
از نظر قیمتی هم همانطور که تصور می‌شود عسل وحشی بیشترین قیمت و بعد از آن عسل ارگانیک و عسل طبیعی وجود دارد.
در نتیجه همانطور که گفتیم عسلی که فروشگاه روستایی عرضه می‌کند عسل طبیعی است، عسلی که زنبور از شهد گیاهان برای تولید آن تغذیه کرده است و ممکن است زنبور آنتی‌بیوتیک هم مصرف کرده باشد.

سلام . حقیقتا فقط برای تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی باید ازمایش انجام بشه. شما یک نمونه برگه ازمایش گذاشتید. اما این دلیلی برای اینکه اون عسلی که به دست ما میرسه همونی باشه که ازمایش گرفته شده نیست . چطور من رو قانع میکنید که عسلی که به دست من میرسه صد درصد طبیعیه/؟

سلام
کاملا حق با شماست. ببینید همونطور که بار‌ها جاهای مختلف سایت اشاره کردیم، اینجا بحث اعتماد مطرحه، خود ما هم بیشتر از این که به نتایج آزمایش‌ها توجه کنیم به زنبورداری که عسل رو ازش میگیریم اعتماد داریم. و معمولا هم به برگه‌ی آزمایشی که خودشون بهمون میدن اعتماد داریم، چون چندساله که می‌شناسیمشون.
به هر حال ممکنه زنبوردار زنبور رو با محلول‌های دیگه‌ای غیر از شکر تغذیه کرده باشه که آزمایش‌ عسل هم نتونه به درستی اون رو تشخیص بده، هر چند این اتفاق خیلی کم میفته اما به هر حال این موارد هم وجود داره.
ما هم سعی نداریم که به مخاطبانمون بگیم که فقط ما عسل طبیعی می‌فروشیم و بقیه تقلبی هستند، بلکه سعی می‌کنیم با دادن اطلاعات درست و دقیق، بهشون کمک کنیم تا تصمیم بهتری برای خرید عسل (چه از ما و چه از دیگران) بگیرین.
خوشحال میشم پیشنهاد و نظرتون رو در مورد اینکه چطور می‌تونیم اعتماد بیشتری جلب کنیم با ما در میون بذارید، تا به بهتر شدن خدماتمون کمک کنه.

ممنونم از پاسخ صادقانه اتون. همین که نخواستید منو قانع کنید به نظرم صادقانه تره.
در مورد پیشنهاد چیزی که به ذهنم میرسه اینه که مثلا برای اعتماد سازی شاید یه بار به طور رندوم یک عسل رو بردارید فیلم بگیرید (مستند تهیه کنید) ببریدش ازمایشگاه و تست رو نشون بدید.
بازم ممنونم و موفق باشید.

شما لطف دارید. اتفاقا ما هم به پیشنهادتون فکر کردیم، ولی انقدر وسواس این رو داشتیم که همه چیز از فیلم برداری تا نمونه‌گیری به بهترین شکل باشه که متاسفانه تا امروز موفق به انجامش نشدیم، پیشنهادتون باعث شد جدی‌تر به این موضوع فکر کنیم. سپاس

با سلام و احترام من مقداری عسل خریدم که در اثر اشتباه مقداری آب دران ریخته شد واکنون شل شده چگونه می توانم آب را از عسل تجزیه کنم.

سلام وقت شما بخیر. معمولا در این حالت کار خاصی نمیشه انجام داد. یعنی عسل و آب قابل تفکیک نیست اما اگر عسل به هم زده نشده است می‌توان قسمت بالای آن را جدا کرد. اگر عسل فاسد نشده یعنی ترش نشده است می‌توان آن را به شربت عسل هم تبدیل کرد. در غیر این صورت به خاطر رطوبت بالای عسل، ترش می‌شود.

سلام
در خرید عسل نمیتونی متوجه بشوی که عسل اصل است یا نه فقط اعتماد هست حتی اگر برگه آزمایش داشته باشی باز هم 90% خطا داره به چند دلیل یکی از دلایل استفاده کیت چینی درجه 6 توسط آزمایشگاه ها

معمولا عسل طبیعی که به شما معرفی میشود نسبت به عسل های داخل بازار مقایسه میشود

این کامنت به دلیل تبلیغ، ویرایش شده و قسمت تبلیغی آن حذف شده است.

آزمایش فاکتورهایی مثل هیدروکسی متیل و اسیدیته و نسبت فروکتوز به گلوکز که با تیتراسیون و دستگاه اسپکترو فتومتر انجام میشه، چه ربطی به کیت داره که چینی باشه؟؟؟
مگه کشت باکتری و میکروبی قراره انجام بشه

درسته که میگن عسل ۱۰۰ درصد طبیعی اصلا وجود نداره و به همه زنبور ها شکر میدن و اگه شکر ندن محصول آنچنانی برداشت نمیکنن؟

ببینید این یه باور غلط هست که بیشتر افراد فکر می‌کنند که عسل طبیعی وجود نداره و تمامی عسل‌هایی که به فروش میرسه یا تغذیه‌ای هست و یا کاملا تقلبی.
نکته اینجاست که تولید عسل تغذیه‌ای(به زنبور شکر یا هر چیز دیگه‌ای داده شود) اصلا کار آسونی نیست. همه فکر می‌کنند که این که کاری نداره میرن و جلو زنبور آب شکر میذارن و تمام، زنبور هم عسل تولید می‌کنه.
اما در حقیقت این کار به همین سادگی هم نیست. اول از همه این کار زمانی توجیه اقتصادی داره که تعداد کندو‌ها بیشتر از ۱۰۰ تا باشه. چون به هر حال به چندتا کارگر نیاز هست که هر روز برن و به این زنبور‌ها شکر بدن و تازه در بعضی مواقع یکی یکی بریزن توی کندو‌ها.
کندو‌هایی که به صورت تغذیه‌ای هستند معمولا بارگیری ۳ برابری نسبت به کندو‌هایی دارن که از شهد گل‌ها تغذیه میکنن اما از نظر قیمتی حدودا نصف قیمت عسل طبیعی فروخته میشن که در کل برای زنبوردار به صرفه‌تر هست و اتفاقا به خاطر قیمت کمش مشتری بیشتری هم داره و خیلی از کارخانه‌ها مشتری پروپا قرص این عسل‌ها هستند.
اما زنبورداری که فقط ۲۰ یا ۳۰ تا کندو داره و کارگری هم نداره که تمام وقت به زنبورها برسه براش راحت‌تر هست که کندو‌هاش رو بذاره یه جا و بعد از مدتی بیاد سراغشون و عسلش رو برداشت کنه. این زنبوردار دیگه نمیاد مثلا یه بار به زنبور‌ها آب شکر بده چون تو نتیجه آزمایش مشخص میشه و دیگه عسلش نه طبیعی هست که به قیمت طبیعی بفروشه و نه حجمش اونقد زیاد میشه که براش بصرفه.
به همین دلیل هست که زنبور‌دارهای سنتی معمولا اقدام به تولید عسل طبیعی می‌کنن تا بتونن به قیمت بالاتری بفروشند هر چند حجم کمی تولید کرده باشن.

نه اشتباه هست
شکر در فصل بهار در ابتدای تخم ریزی میدهند

سلام
من چند وقت پیش عسلی رو به عنوان عسل طبیعی خریداری کردم اما بعد از چند بار مصرف متوجه شدم که طعم ترش و ناخوشایندی پیدا کرده، می‌خواستم بدونم علتش چیه و آیا عسلی که خریدم تقلبی بوده؟

سلام دوست عزیز
در مورد ترش شدن عسل باید گفت که اگه رطوبت عسل بیشتر از حد مجاز باشه، عسل تخمیر و فاسد میشه و طعم عسل ترش میشه. اما در مورد اینکه عسلی که شما خریدید طبیعی بوده یا تقلبی، باید دید علت ترش شدن برای چی بوده.
فرض اول: ممکنه که عسلی که به شما فروخته شده طبیعی نبوده و با مثلا آب شکر قاطی شده و به این دلیل باعث ترش شدن عسل شما شده.
فرض دوم: ممکنه اصلا عسل طبیعی بوده باشه اما شما از قاشق و یا ظرفی برای عسل استفاده کردید که مرطوب بوده، کوچکترین رطوبتی میتونه عسل رو ترش کنه.
فرض سوم: این احتمال هم وجود داره که عسل به صورت نرسیده برداشت شده باشه. به این معنی که قبل از اینکه فرآیند فرآوری عسل توسط زنبور تکمیل شده باشه عسل برداشت شده باشه و رطوبت خیلی بالایی داشته که همین عامل باعث ترش شدن عسل شما شده.
اما به طور کلی ترش شدن عسل رو نمیشه مستقیم به طبیعی بودن یا نبودن عسل تعبیر کرد. بلکه باید دید به چه علتی این اتفاق میفته، به همین علته که توی آزمایش‌های عسل میزان رطوبت رو میسنجن تا حتما کمتر از ۱۸ درصد باشه تا از تخمیر عسل جلوگیری بشه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پک عسل‌های کوه

پک عسل‌های دشت

عسل چهل گیاه

عسل لعل کوهستان

عسل گون

عسل آویشن

عسل کنار

عسل گشنیز

استفاده از مطالب مجله روستایی تنها برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه روستایی است.

استفاده از مطالب مجله روستایی تنها برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه روستایی است.

سوالی که اغلب مردم می پرسند این است که از کجا بفهمیم عسل طبیعی است؟

البته این روزها که هم عسل گران شده و هم تقلب درعسل زیاد شده است جواب دادن به این سوال ارزش بیشتری یافته و باید برای آن جواب خوبی پیدا کرد.

چطور می شود فهمید که عسل طبیعی است یا تقلبی؟

واقعیت این است که اگر عسل مایع باشد هیچ راه مطمئنی برای شناخت تقلبی بودن یا طبیعی بودن عسل وجود ندارد

و تنها راه ممکن برای شناخت تقلبی بودن یا طبیعی بودن عسل، فرستادن عسل به آزمایشگاه است.چطور بفهمیم عسل طبیعی است

اما راههایی وجود دارد که می تواند کمی حدس ما را تقویت کند که عسل مورد نظر ما تقلبی است یا طبیعی که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

 

عسل آزمایشگاه

 

مطمئن ترین راه برای اینکه بدانیم عسل طبیعی است یا نیست این است که عسل را به آزمایشگاه بدهیم در آزمایشگاه با آزمایش های دقیقی که روی عسل انجام می شود مشخص می شود

که عسل ما چقدر طبیعی است.

آزمایشگاه به ما می گوید که عسل ما چند درصد ساکارز دارد؟ چند درصد آب دارد؟ اسیدیته آن چقدر است؟ آیا دیاستاز دارد یا ندارد؟ مقدار هیدروکسی متیل فورفورال آن چقدر است؟

با جمع این موارد می توانید قضاوت کنید که عسل چه مقدار طبیعی است.

 

تولید کننده عسل

اگر دسترسی به آزمایشگاه ندارید باید از تولیدکننده واقعی عسل بخرید تا مطمئن باشید که عسلی که می خرید طبیعی است.

( از کجا بفهمیم عسل طبیعی است)

فروشگاه عسل نصیری

( از کجا بفهمیم عسل طبیعی است)

اگر تولید کننده عسل سراغ ندارید باید از فروشنده ای که کاملا به آن اطمینان خرید عسل را انجام بدهید.

با این روش هم می توانید مطمئن باشید که عسلی که می خرید طبیعی است.

( از کجا بفهمیم عسل طبیعی است)

با این روش می توانید تا حدی  در مورد طبیعی بودن عسل قضاوت کنید البته نه خیلی زیاد.

اگر عسل را در آب سرد بریزید سریع در آب حل نمی شود و مدتی به صورت حل نشده در ته ظرف آب سرد باقی می ماند در صورتی که عسل تقلبی زودتر حل می شود

و اثری از آن باقی نمی ماند. البته امروزه عسل های تقلبی ساخته می شود که از این نظر کاملا شبیه به عسل است و در نتیجه این روش خیلی کارآیی ندارد.

عسل طبیعی در آب سرد حل نمی شود

که مردم به اشتباه به این حالت شکرک زدن عسل می گویند.

در صورتی که نام درست این حالت، رس بستن عسل است. رس بستن عسل نشانه خوب بودن عسل است!

البته عسل های مصنوعی هم ممکن است که سفت بشوند ولی نوع سفت شدن آنها با نوع سفت شدن عسل طبیعی کاملا فرق می کند

یعنی عسلی که سفت شده است کاملا قابل تشخیص است که عسل طبیعی است یا تقلبی.

( از کجا بفهمیم عسل طبیعی است)

برای توضیح بیشتر فیلم زیر را ببینید:

 

عسل با موم شاید طبیعی باشد و شاید هم نباشد. با موم بودن نشانه طبیعی بودن عسل نیست! زیرا برخی افراد ظرف شکر را جلوی کندو می گذارند و زنبورهای گرامی هم این آب شکر را به درون کندو می برند و در حجره های شش ضلعی می ریزند و روی آن را هم موم می گیرند و شما گمان می کنید که عسل است در صورتی که این آب و شکر است! ( از کجا بفهمیم عسل طبیعی است)

عسل محصولی گران قیمت است و ارزان نیست. اگر عسلی را خیلی ارزان به شما می فروشند بدانید که احتمال تقلبی بودن آن زیاد است. البته اگر عسلی گران باشد شاید طبیعی باشد و شاید نباشد!

روش های بیشتر برای شناخت عسل طبیعی

 

تشخیص عسل طبیعی با کبریت

چطور بفهمیم عسل طبیعی است

این سوال خیلی هاست که تشخیص تقلبی بودن عسل

سفت شده چگونه است؟عسل سفت شده آیا تقلبی است یا طبیعی است؟ پاسخ این است

که شاید این عسل طبیعی باشد و شاید هم تقلبی باشد.

برای پاسخ به این سوال فیلم زیر را ببینید:

++

 

++

اصولا راهی برای تشخیص عسل مایع وجود ندارد عسل ماده ای است که بشر به روش های

مختلف در آن دستکاری کرده است. از نظر غلظت از نظر رنگ از نظر طعم و عطر از نظر شفافیت

عسل های تقلبی کاملا شبیه عسل های طبیعی هستند و راهی برای تشخیص عسل تقلبی

از عسل طبیعی وجود ندارد. برای تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی تنها راهی

که وجود دارد ارسال عسل به آزمایشگاه مواد غذایی است و از آنجا که این روش در دسترس

همه مردم نیست در نتیجه تنها راهی که باقی می ماند خرید عسل از تولید کننده عسل طبیعی است.

عسل سفت شده ممکن است شکرک زده باشد و شاید هم رس بسته باشد.

رس بستن و شکرک زدن دو حالت مختلف است که بسیاری از مردم فرق این دو حالت را

نمی دانند. رس بستن عسل نشانه مرغوب بودن عسل است در حالی که شکرک زدن عسل

نشانه نامرغوب بودن عسل است.

عسل رس بسته مثل کره حیوانی که از فروشگاه می خرید سفت می شود و چیزی شبیه

دانه های شکر زیر انگشت یا زیر دندان شما قرار نمی گیرد

عسل رس شده از پایین شیشه عسل شروع به سفت شدن می کند.

شیشه عسل رس شده را اگر در آب ولرم قرار بدهید بعد از چند ساعت دوباره مایع می شود.

===

 

لینک کمکی برای دانلود فیلم تشخیص طبیعی بودن عسل سفت شده

===

 

پماد درمان سوختگی بسیار موثر با عسل و روغن زیتون

درمان سوختگی و زخم ها از مواردی است که با توجه به زندگی شهری، بسیاری با آن درگیر هستند.

در فیلم زیر دکتر خیراندیش راهکار و تجویز بسیار سودمندی را برای درمان سوختگی ها و زخم ها ارائه می کند.(پماد درمان سوختگی)

متن سخنان دکتر خیراندیش در باره درمان سوختگی ها و زخم ها با عسل به شرح زیر است:

پزشکی ما در سوختگی تقریباً ورشکسته است. طب جدید برای سوختگی بیش از ۳۰ درصد راه درمان ندارد

و همان طول درمانش هم کار سختی است ولی در طب سنتی، سوختگی به‌راحتی درمان می‌شود.(پماد درمان سوختگی)

۵ واحد روغن زیتون و ۲ واحد عسل را مخلوط کنید و روی سوختگی بمالید. سوختگی هر چه باشد

و هرقدر وسعت داشته باشد و هرقدر عمیق باشد با این روش در یک دوره ۴۰ روزه تا دوماهه درمان می‌شود.
مهم‌ترین مسئله این است که روی سوختگی پوشش نداشته باشد یعنی روی آن را نبندید.
اتفاقی که برای خود من افتاد این بود که یکی از اعضای خانواده، برایش حادثه‌ای پیش آمد بود.

به من مراجعه کردند؛ گفتم همان چیزی که در تلویزیون برای همه گفتم برای شما هم می‌گویم.

شما هم همان کار را بکنید. بعد از سه هفته که او را ویزیت کردم دیدم خوب خوب شده است

بدون اینکه حتی یک سانتیمتر کلوئید(گوشت اضافه) بسته باشد.(پماد درمان سوختگی)

تجربه بیماران نشان می دهد وقتی عسل مرغوب استفاده می‌شود درمان سرعت بیشتری می یابد و وقتی عسل

معمولی باشد سرعت درمان کاهش پیدا می کند. در این درمان عسل مرغوب هم نقش دارد ولی من می‌گویم

اگر عسل حتی ده درصد هم خواص عسل را داشته باشد برای منظور ما کافی است.

همین عسل بقالی‌ها هم کافی است. من با عسل بقالی زخم ترمیم می‌کنم.

یکی از بیماران من تصادف کرده بود و کمربند ایمنی به زیر بغل او افتاده بود. پرسیدم آیا در خانه

عسل دارید؟ گفت بله. یک مشت عسل برداشتم و زیر بغل او زدم. پس از یک هفته زخم درمان شد و جوش خورد.
این‌ها با داروهای خیلی ساده و رفتارهای ساده بیماری‌های خیلی پیچیده و مشکلات بزرگ قابل درمان است. (پماد درمان سوختگی)

+++

 

+++

 

فیلم های بیشتر با موضوع عسل درمانی:

 

 

 

از حالت های عسل طبیعی چه می دانیم؟ می دانیم که همه مواد در طبیعت به سه حالت یافت می شوند

که این سه حالت عبارتند از: جامد، مایع، گاز ما هر سه حالت مواد را در طبیعت دیده ایم و با این سه حالت

کاملا آشنا هستیم. حالت جامد مثل چوب و سنگ. حالت مایع مثل آب و شیر. حالت گاز مثل بخار آب، دود.

اما عسل طبیعی چه حالت هایی می تواند داشته باشد؟

 

عسل طبیعی معمولا به صورت مایع است ولی گاهی اوقات عسل طبیعی به شکل نیمه جامد و جامد هم در می آید.

پس حالت های عسل طبیعی عبارتند از: «مایع»، «نیمه جامد» و «جامد»

اغلب عسل هایی که می بینیم به شکل مایع است و ما با این شکل عسل کاملا آشنا هستیم.

در این حالت، عسل شل و روان و آبکی است و اگر شیشه عسل را برگردانیم عسل از ظرف بیرون

می ریزد و اگر یک قاشق از عسل برداریم، عسل به اصطلاح کش می آید و همانند نخ کشیده

می شود و در فصول سرد سال این کش آمدن عسل خیلی بیشتر از فصل تابستان خواهد بود.

عسل مایع ممکن است کدر و یا شفاف باشد.

دومین حالتی که عسل ممکن است دیده شود حالت نیمه جامد است. در این حالت،

عسل، کدر است و حالتی بین جامد و مایع دارد یعنی نه کاملا مایع است و نه کاملا

جامد. در این حالت، اگر شیشه عسل را واژگون کنیم، عسل، خیلی آرام از شیشه خارج می شود.

همچنین اگر یک قاشق از عسل را برداریم دیگر کش نمی آید و نخ عسل تشکیل نمی شود.

در حالت نیمه جامد اگر یک قاشق از عسل را از ظرف برداریم جای یک قاشق عسل خالی می ماند

ولی پس از چند لحظه دوباره این جای خالی پر می شود.

عسل نیمه جامد

سومین  حالتی که عسل ممکن است دیده شود حالت جامد یا سفت است. در این  حالت،

عسل کاملا سفت و کدر است. اگر شیشه عسل را واژگون کنیم عسل آن نمی ریزد

و اگر بخواهیم که با قاشق مقداری از عسل را از ظرف برداریم می بینیم که کاملا سفت

است و باید با تلاش این کار را انجام بدهیم و اگر یک قاشق از این عسل برداریم جای

عسلی که برداشته ایم خالی می ماند و پر نمی شود. با این توضیحات در باره حالت های

عسل طبیعی روشن می شود که عسلی که کمی یا کاملا سفت شده جزو حالت طبیعی عسل است.

یعنی همان طور که آب، به سه شکل مایع و جامد و گاز دیده می شود و در همه حالت ها هم آب است؛

عسل طبیعی هم به سه شکل مایع، نیمه جامد و جامد می تواند باشد و هر سه شکل آن هم عسل است

و طبیعی است.

به عسلی که نیمه جامد و یا جامد شده اصطلاحا عسل رس شده یا شکرک زده می گویند.

البته اسم صحیح این حالت رُس بستن است و بهتر است از این کلمه استفاده کنیم زیرا

شکرک زدن حالتی است که در عسل تقلبی و مربا دیده می شود ولی رس شدن فقط

در عسل طبیعی به وجود می آید. اما باید بدانید که شکرک زدن با رُس شدن تفاوت بسیار

زیادی دارد که خیلی ها از این تفاوت آگاه نیستند. در واقع عسل طبیعی رُس می شود

ولی عسل تقلبی و یا مربا شکرک می زند. برای اینکه فرق شکرک زدن

را با رُس شدن بدانید مطلب زیر را بخوانید:

تفاوت شکرک زدن با رُس بستن عسل

چرا عسل اصل پیدا نمی شود؟ این سوال همیشه در میان دوست داران عسل طبیعی پرسیده می شود.

دکتر خیراندیش در فیلم زیر به این سوال پاسخ می دهد. لطفا فیلم را ببینید:

ابتدا در باره نوع عسل صحبت می کنیم. وقتی ما راجع به عسل می خواهیم صحبت کنیم فورا عده ای

می گویند ای بابا عسل اصلی که گیر نمی آید! و همه عسل ها تقلبی هستند. من می گویم

و به یاد داشته باشید اگر فقط ده درصد عسل واقعی باشد همین کافی است. این را به خاطر بسپارید.

درست است که خیلی خوب است که ما از عسل گیاهی ۱۰۰ درصد استفاده کنیم از عسل زنبوری استفاده کنیم

که تغذیه زمستانه اش هم عسل باشد ولی این امکان پذیر نیست.

اگر ده درصد عسل ما هم عسل واقعی

 باشد اثر درمانی و اثر غذایی خود را خواهد داشت.

سوال اساسی این است که عسل اصل به چه معناست؟ تقریبا می شود

گفت که این سوال سوال بی معنایی است. در واقع در برابر این سوال باید پرسید اصلِ چی؟

اگر بپرسیم آیا این عسل، عسلِ اصل آویشن است تقریبا سوال درستی است و منظور ما این است که آیا

این عسل به طور خالص و صد در صد عسلِ آویشن است؟

اگر بپرسیم آیا این عسل، عسل اصل دماوند است این سوال هم تقریبا سوال درستی است و منظور ما

این است که می خواهیم بپرسیم که آیا این عسل، واقعا در دماوند تولید شده است؟

اما وقتی می پرسیم آیا این عسل اصل است معلوم نیست ما در مورد چه چیزی سوال داریم و در

مورد چه چیزی شک و ابهام داریم. در واقع یا باید نوع گیاه عسل و یا شهر محل تولید عسل

را مورد توجه قرار دهیم. وگرنه سوال ما سوال بی موردی خواهد بود.

ما انواع عسل داریم که از گلهای مختلف تولید شده است. عسلِ گونِ اصل ، عسلی است که واقعا از

گل گون تولید شده است. وهمین طور عسل آویشنِ اصل عسلی است که واقعا از گیاه آویشن تولید شده است.

در واقع بهتر است برای اینکه منظورمان را به درستی بیان کنیم به جای کلمه اصل از کلمه های

خالص و طبیعی و واقعی استفاده کنیم.

عسل خالص نشان می دهد که عسل به طور کامل از گیاه خاصی تولید شده است. مثلا عسل آویشن خالص

عسل طبیعی نشان می دهد که عسل واقعا توسط زنبور تولید شده است

عسل واقعی نیز نشان می دهد می دهد که عسل ما واقعا عسل است و در آزمایشگاه و با مواد

شیمیایی تولید نشده است.

اگر منظور ما از عسل اصل، عسلِ اصالت دار باشد در واقع ما روی طبیعی و واقعی بودن عسل تکیه

داریم در این صورت باید اولا انواع عسل را بشناسیم و در مرحله بعد باید راه تشخیص عسل طبیعی

از عسل تقلبی را بدانیم. برای دانستن این دو مسئله لطفا دو مطلب زیر را بخوانید:

شناخت انواع عسل

شناخت عسل طبیعی

 

لینک کمکی برای دیدن فیلم بالا

انواع روشهای تولید عسل شامل چهار نوع مختلف است که عبارتند از:

در این مطلب این چهار نوع عسل را مورد بررسی قرار می دهیم:

 

عسل ارگانیک به عسلی گفته می شود که به طور مستقیم و به طور کامل توسط زنبور تولید می شود

و انسان هیچ دخالتی در تولید آن ندارد. عسل وحشی که در صخره ها و در میان درختان در جنگلها

تولید می شود از نوع عسل های ارگانیک به حساب می آید.

عسل ارگانیک از نظر شهد و عسل دارای ساکارز پایین و دارای دیاستاز بالا هستند همچنین HMF

هیدروکسی متیل فرفورال در این عسل ها منفی است و همچنین باقیمانده داروهای شیمیایی در

این عسل ها وجود ندارد. ممکن است برخی زنبورداران اقدام به تولید عسل ارگانیک نمایند که دراین

صورت باید هیچ نوع سم و آنتی بیوتیک برای مبارزه با بیماری ها استفاده نشود و همچنین باید از ظروف پلاستیکی

در تهیه و تولید عسل استفاده نشود و همچنین باید محل زنبورستان جایی باشد

که به هیچ وجه سمپاشی آفات نباتی صورت نگیرد.

عسل های ارگانیک بسیار کمیاب و نایاب هستند و به علت اینکه به مقدار بسیار ناچیز و توسط طبیعت تولید می شوند

معمولا به بازار وارد نمی شوند. عسل های وحشی عالی ترین نوع  از عسل های ارگانیک هستند که بسیار نایابند

و معمولا در بازار دیده نمی شوند. (انواع روشهای تولید عسل)

عسل ارگانیک وحشی

عسل طبیعی به عسل هایی گفته می شود که توسط زنبور عسل و با همکاری انسان تولید می شوند.

تولید کنندگان عسل های طبیعی به زنبورها در فصول سرد سال که گل و گیاه وجود ندارد و غذایی برای

خوردن زنبور نیست، شکر می دهند که این شکر صرف زنده ماندن زنبور می شود و صرف تولید عسل نمی شود.

عسل طبیعی دارای ساکارز و دیاستاز و HMF در حد استاندارد هستند. در واقع عسل طبیعی عسلی است

که توسط زنبورهای پرورشی درون کندوهای چوبی یا سبدی تولید می شود.(انواع روشهای تولید عسل)

عسل طبیعی

عسل تغذیه ای نوعی از عسل است که توسط زنبور تولید می شود ولی زنبور دار با خوراندن شکر به زنبور ،

عسل تولید می کند. این نوع عسل توسط زنبور تولید می شود ولی شکر توسط انسان به زنبور داده می شود

و زنبور با خوردن شکر و فعل و انفعالات شیمایی مختصری که در بدن زنبورانجام می دهد

آب و شکر خورده شده  را وارد شان می کند. عسل های تغذیه ای به علت تغذیه زنبور با شکر، مقدار ساکارز

بالایی دارند. عسل تغذیه ای ممکن است در شان (با موم) باشد ولی با این حال درصد ساکارز بالایی داشته باشد

که نشان می دهد این عسل مرغوب نیست.  اگر چه عسل تغذیه ای عسلی عالی نیست ولی از آنجا که وارد

بدن زنبور شده و فعل و انفعالات دیاستازی روی آن انجام شده؛ تا حدودی خاصیت های  عسل را دارد.

عسل تغذیه ای قیمتی پایین دارد و در بازار فراوان است.(انواع روشهای تولید عسل)

عسل تقلبی یا عسل ساختگی چیزی شبیه به عسل است ولی اصلا عسل نیست بلکه شربت غلیظ شده است

که به رنگ قرمز درآمده و به اسم عسل به فروش می رود. عسل تقلبی یا ساختگی کاملا توسط انسان ساخته می شود

و زنبور عسل دخالتی در تولید این ماده که شبیه عسل است ندارد. این ماده به وسیله حرارت دادن به شربت غلیظ شکر

و با اضافه کردن اسیدها و رنگ های مخصوص تولید می شود و از نظر سفتی و قیافه و شیرینی شبیه عسل است

ولی در آزمایشگاه به راحتی تقلبی بودن آن ثابت میشود.(انواع روشهای تولید عسل)

عسل تقلبی

عسل های تقلبی درصد ساکارز بسیار بالایی دارد و دیاستاز ندارد

و عطر عسل را هم ندارد. این «شبه عسل» سفت (جامد) نمی شوند و اگر هم سفت بشود شکرک می زند

و هنگام خوردن آن، دانه های درشت شکر بین دندانها قرار می گیرد و کاملا صدای شکر می دهد.

عسل تقلبی برای سلامتی انسان بسیار زیان آور است. این «شبه عسل» ها قیمتی بسیار پایین دارند.(انواع روشهای تولید عسل)

فیلم روش تولید عسل تقلبی!

عسل کوهی ، عسل وحشی، عسل کوهستان اینها اصطلاح ها ونام هایی است که برای عسل ارگانیک

که بدون دخالت بشر تولید می شود به کار می رود. برخی به عسلی که کاملا طبیعی باشد و انسان هیچ

دخالتی در تولید آن نداشته باشد، عسل وحشی می گویند و برخی عسل کوهی می گویند و برخی هم نام

عسل کوهستان به آن می دهند. عسل کوهی به عسل هایی گفته می شود می شود که زنبور عسل آنرا

داخل کندوهای دست ساز انسان تولید نکرده است و عسل به همراه موم آن بر روی تنه درختان یا شکاف سنگها

و صخره ها تولید شده است.

 

زنبورهایی که عسل کوهی را تولید می کنند به زنبور وحشی ریز معروف هستند و بسته به منطقه

جغرافیایی نژادهای مختلف و ظاهر متفاوتی دارند. به عنوان مثال برخی زنبورهای وحشی در ایران

بسیار کوچکتر از زنبور عسل معمولی هستند و در برخی مناطق آفریقایی اندازه زنبورهای عسل

به چند برابر یک زنبور عسل می رسد. یک تفاوت میان زنبورهای عسل وحشی یا زنبورهای عسل کوهی

و زنبورهای معمولی این است که این زنبورها به طور طبیعی با شرایط جوی و کمبود غذا و بیماری ها

مقابله می کنند و نیاز به مراقبت انسان ندارند و در واقع انسان دسترسی به این زنبورها ندارد تا از آنها

نگهداری کند یا آنها را پرورش بدهد و تنها دخالت انسان این است که به طور اتفاقی این عسل های کوهی

یا وحشی را پیدا می کند و برداشت می کند. انسان برای پیدا کردن عسل های وحشی کوهی یا جنگلی

خطرات زیادی را به جان می پذیرد که می توانید فیلم آن را در لینک زیر ببینید.

شکار عسل وحشی

موم در عسل وحشی به صورت خودبافت و کاملا توسط زنبور تولید می شود در حالی که در عسل های طبیعی

و عسل های ارگانیک و عسل های تغذیه ای موم توسط زنبور تولید نمی شود بلکه توسط زنبور دار در اختیار زنبور

گذاشته می شود. (البته این به معنی شیمایی بودن موم نیست بلکه بدین معناست که موم طبیعی آماده در اختیار

زنبور گذاشته می شود و زنبور برای تولید موم زمان و انرژی و غذای بسیار زیادی را مصرف نمی کند)

در عسل وحشی موم توسط خود زنبور تولید می شود و بسیار لطیف و نرم است و البته این موم

هم محلول در آب نیست و در دهان آب نمی شود و از این نظر تفاوت با موم های دیگر ندارد.

حجره های عسل در عسل کوهی وحشی در ایران معمولا کوچکتر از حجره های عسل در کندوهاست

زیرا که جثه زنبورهای وحشی در ایران کوچکتر از زنبورهای معمولی است.

عسل وحشی کیفیت بسیار بالایی دارد که قابل قیاس با عسل های دیگر نیست و حتی با عسل های

طبیعی و ارگانیک نیز متفاوت است. عسل هایی که در شکاف کوه ها تولید می شود از این جهت با

عسل های دیگر تفاوت دارد

یکی از تفاوت های عسل کوهی با عسل های دیگر در طمع و مزه ویژه عسل کوهی است.

در واقع طعم و مزه چیزی است که هیچ آزمایشگاهی قادر به آزمایش آن نیست و هیچ زبانی

هم قادر به توصیف آن نیست. درست شبیه این است که به فردی که هرگز سیب ندیده و

نخورده است بخواهید مزه و عطر سیب را توضیح بدهید! با این توضیحات روشن می شود که

عسل کوهی یا عسل وحشی یعنی عسلی که زنبورهای عسل وحشی به طور خودجوش

و بدون دخالت و خواست انسان تولید می کنند بسیار کمیاب و نایاب هستند و باید ادعای افراد

مدعی در مورد داشتن این عسل را به سختی پذیرفت.

از نظر فاکتورهای آزمایشگاهی تفاوت چندانی میان این دو عسل وجود ندارد.

فاکتورهایی که در آزمایشگاه در مورد عسل آزمایش می شوند عبارتند از :

اگر عسل کوهی و عسل طبیعی کندو را از نظر فاکتورهای بالا با هم مقایسه کنیم می بینیم

تفاوتی بین این دو عسل وجود ندارد  آزمایشگاه تنها می تواند روشن کند که عسل

مورد آزمایش تا چه اندازه طبیعی است و چقدر حرارت دیده است و چقدر کهنگی دارد و آیا توسط

زنبور عسل تولید شده است یا توسط انسان و با مواد شیمایی ساخته شده است.

بله عسل کوهی عسل ارگانیک و عالی ترین عسل ارگانیک محسوب می شود . در واقع هر

عسل کوهی، ارگانیک محسوب می شود ولی هر عسل ارگانیک، کوهی محسوب نمی شود.

امروزه توسط انسان عسل های ارگانیک تولید می شود که بسیار مرغوب هستند ولی با این حال

این عسل های ارگانیک نیز کوهی محسوب نمی شوند.

عسل های کوهی یا عسل های وحشی: این عسل ها در شکاف صخره ها و کوه ها

و بالای درختان و حتی در زیر زمین تولید می شود. انسان در تولید این عسل ها هیچ دخالتی ندارد

و انسان فقط این عسل ها را برداشت می کند.

عسل های ارگانیک: این عسل ها توسط زنبور تولید می شود و زنبوردارد در تولید این عسل از داروهای

ضد آفت استفاده نمی کند. ظروف بسته بندی این عسل نیز شیشه ای است و از ظروف پلاستیکی

استفاده نمی شود. همچنین این عسل در روستاها و شهرهای پاکیزه تولید می شود و آلودگی هوا

به عسل سرایت نمی کند.

عسل های طبیعی: در این نوع عسل، زنبور عسل، عسل را از شهد گلها و گیاهان منطقه تولید می کند.

ساکارز این عسل کمتر از ۵ درصداست و عسل مرغوب به حساب می آید. زنبور دار در تولید این عسل از

داروهای کنترل آفات به طرز استاندارد استفاده می کند.

عسل های تغذیه ای. در این نوع عسل، زنبور با خوردن شربت شکر، عسل را تولید می کند. این عسل

ساکارز بالاتر از استاندارد دارد. در این نوع عسل، عسل توسط زنبورتولید می شود ولی به علت تغذیه با شکر

خواص گلها و گیاهان در این نوع عسل کمتر دیده می شود و ازطرفی به علت اینکه شربت شکر وارد معده

زنبور عسل شده است، مقداری از خواص عسل در این نوع عسل وجود دارد.

عسل های مصنوعی این عسل ها در کارخانه و با ترکیب شکر و مواد مختلف و با حرارت دادن آن تولید

می شود. در تولید این عسل زنبور عسل هیچ دخالتی ندارد. این ماده به علت شکر و مواد افزودنی و ترکیبات

شیمیایی،  برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

فروشگاه عسل دیجی عسل ادعای داشتن عسل وحشی یا عسل کوهی را ندارد. دیجی عسل تولید کنند

عسل طبیعی و مرغوب در شهرستان دماوند است و نه تنها خود، این عسل را ندارد بلکه با فروشگاه مطمئنی

که این عسل را داشته باشد نیز آشنایی ندارد.

امروزه برخی ادعای داشتن عسل کوهی وحشی را دارند و قیمت های نجومی برای آن تعیین می کنند

که گاهی تا ۳ میلیون تومان برای هر کیلو است. در اینجا چند نکته وجود دارد و آن اینکه برخی افراد سودجو

عسل های معمولی را به عنوان عسل وحشی و عسل کوهی به فروش می رسانند و نکته دوم این است

که اگر عسل، واقعا کوهی و وحشی باشد باید بدانیم این عسل هرگز به مقدار انبوه تولید نمی شود و اگر

فردی ادعا کند که مقدار زیادی از این عسل دارد نباید حرف او را بپذیرید. و نکته آخر در مورد قیمت

این است که اگر چه مقدار تولید این عسل بسیار محدود است و هرگز به مقداری نیست که

به مقدار انبوه بسته بندی شود اما این نیز دلیلی بر سودجویی برخی فروشندگان نمی تواند باشد.

 

 خرید عسل کوهی در تهران

همانگونه که گفته شد تولید عسل کوهی بسیار محدود است و معمولا به میزانی نیست که قابل

بسته بندی و تولید به مقدار زیاد باشد و قابلیت عرضه در شهرها را داشته باشد بدین لحاظ ادعای

کسانی که مدعی فروش عسل کوهی در تهران و دیگر شهرهای بزرگ هستند را باید به سختی پذیرفت.

 

 

فرق های رس بستن و شکرک زدن عسل را در این مقاله بررسی می کنیم.

سفت شدن عسل، راهی برای شناخت عسل طبیعی

شناخت عسل طبیعی از روی نوع سفت شدن عسل

سفت شدن عسل نشانه خوب بودن عسل است یا بدبودن عسل؟

عسل در اثر مرور زمان و تغییر دما، سفت می شود. در این حالت عسل از نظر ظاهری

و فیزیکی سه تغییر می کند که عبارتند از:

الف) حالت عسل از مایع به نیمه جامد و یا جامد تغییر می کند

ب) رنگ عسل که همیشه قرمز یا زرد یا نارنجی است به رنگ سفید تغییر می کند.

ج) عسل از حالت شفاف و زلال بودن تغییر می کند و کدر و مات می شود.

عده ای از خریداران عسل با سفت شدن عسل، دچار اضطراب و استرس می شوند و سفت شدن عسل را نشانه

تقلبی بودن عسل می دانند. برعکسِ این گروه، عده ای از خریداران، این سفت شدن

عسل را نشانه خالص و مرغوب بودن عسل می دانند. حال سوال این است که حق با کدام گروه است

و سفت شدن عسل نشانه خالص بودن عسل است یا نشانه تقلبی بودن عسل؟ (رس بستن و شکرک زدن)

در واقع دو نوع سفت شدن عسل داریم که یکی از آنها نشان دهنده طبیعی و مرغوب بودن عسل است

و نوع دوم سفت شدن نشان دهنده تقلبی بودن عسل است. بنابر این باید دو نوع سفت شدن عسل

را بشناسیم.

یکی از این دو نوع سفت شدن به نام رُس شدن یا رُس بستن عسل معروف است و این نوع

سفت شدن عسل نشانه طبیعی و مرغوب بودن عسل است. در مقابل نوع دیگری از سفت شدن عسل وجود دارد

که به نام شکرک زدن معروف است که این نوع سفت شدن نشانه تقلبی بودن عسل است.البته نگران نباشید

چون می‌توانید متوجه شوید که عسل سفت شده، تقلبی است یا طبیعی.  که در ادامه مقاله توضیح می دهیم.(رس بستن و شکرک زدن)

 

عسل رس شده عسل شکرک زده عسل مایع

الف) رُس بستن     نشانه طبیعی بودن عسل است

ب) شکرک زدن      نشانه تقلبی بودن عسل است

 

۱- رُس بستن از پایین ظرف عسل شروع می شود و به مرور همه ظرف را در بر می گیرد

و همه ظرف، رُس می بندد و سفت می شود انگار که مواد قندی عسل ته نشین شده است.

ولی شکرک زدن از بالای ظرف شروع می شود. بنا بر این اگر سفت شدن عسل از پایین شیشه

عسل شروع شود و منظره ای شبیه رسوب کردن و ته نشین شدن مواد قندی عسل ایجاد شود،

این عسل طبیعی و مرغوب است و اگر سفت شدن عسل از بالای شیشه عسل شروع شود

این عسل تقلبی و مصنوعی است.

 

۲- در رُس بستن عسل، دانه های بلوری تشکیل شده بسیار ریز است و زیر زبان و یا بین انگشت

احساس نمی شود. عسل رُس بسته مثل کره سفت شده است ولی هیچ دانه شکری در آن وجود ندارد

که زبری آن احساس شود. ولی در شکرک زدن دانه های بلوری تشکیل شده بزرگ است و دانه های شکر

کاملا بین دو انگشت یا بر روی زبان احساس می شود. ( رس بستن و شکرک زدن )

بنا بر این اگر دانه های زبر و سفت  شکر بین دو انگشت یا بر روی زبان کاملا احساس شود،

و جویدن آن صدایی مثل خُرد شدن دانه شکر

تولید کند؛ این عسل تقلبی است ولی اگر عسل سفت شده شبیه کره باشد و چیزی شبیه دانه شکر دیده نشود و

در بین دو انگشت و برروی زبان دانه شکر احساس نشود این عسل کاملا مرغوب و طبیعی است.( رس بستن و شکرک زدن )

.

۳- در رُس بستن اگر شیشه عسل را در آب ولرم یا روی رادیاتور شوفاژ بگذاریم پس از چند ساعت

عسل به حالت اول بر می‌گردد و مثل روز اول، مایع می‌شود ولی در شکرک زدن، اگر شیشه

را در آب ولرم یا روی رادیاتور بگذاریم هیچ تغییری نمی کند. بنا بر این اگر شیشه عسل سفت شده

را در ظرف آب گرم قرار دهیم و بعد از چند ساعت عسل مایع شود، این عسل کاملا مرغوب و

طبیعی است ولی اگر شیشه عسل سفت شده را در ظرف آب گرم قرار دهیم و بعد از چند ساعت

عسل مایع نشد، این عسل تقلبی و مصنوعی است.( رس بستن و شکرک زدن )

گذاشتن عسل رس شده در آب گرم

۴ – عسل رُس شده به محض ورود به دهان با بزاق دهان آب میشود اما عسل شکرک زده نیاز

به جویدن دارد و به دندان می چسبد و به سختی با بزاق دهان مخلوط می‌شود.

بنا بر این اگر عسل سفت شده وقتی به دهان گذاشته شود به راحتی آب شود این عسل کاملا

مرغوب است ولی اگر در دهان به راحتی آب نشود و به دندان ها بچسبد این عسل تقلبی است.( رس بستن و شکرک زدن )

۵ – عسل رُس بسته در برابر برش سطحی مقاومت ندارد اما شکرک  مقاومت می‌کند و قاشق را به‌خود می‌گیرد.

اگر نوک یک قاشق را به صورت آهسته روی سطح یک عسل رس بسته بکشید خیلی راحت برش می خورد

مثل برش کره حیوانی و دربرابر قاشق مقاومت نمی کند ولی عسل شکرک بسته در برابر فشار قاشق مقاومت کرده

و حالت چسبناک و سختی برای حرکت قاشق ایجاد می کند  و باید فشار زیادی به قاشق وارد کرد

تا بتوان تکه ای ازآن جدا کرد. بنا بر این اگر چاقو یا قاشق بدون اینکه بچسبد بر روی عسل

سفت شده حرکت کند این عسل خالص و طبیعی است و اگر چاقو یا قاشق به عسل بچسبد

و به سختی بر روی عسل حرکت کند این عسل تقلبی است.بااین پنج روش می توانیم به طور قطعی بگوییم

که عسلی که سفت شده آیا شکرک زده یا اینکه رس بسته است؟ اگر شکرک باشد، عسل تقلبی است

و اگر رُس باشد عسل طبیعی است.

 


رُس شدن

شکرک زدن

رس بستن و شکرک زدن

 

سفت شدن عسل چیزی جز پدیده «بلورین شدن» یا «کریستالیزاسیون» نیست و دلیل سفت شدن عسل این است که

بیش از هشتاد درصد از عسل طبیعی را ترکیبات قندی طبیعی مثل فروکتوز (قند میوه)، مالتو (قند شیر)، گلوکز

و … تشکیل می دهد و حدود۱۸ درصد عسل را هم آب تشکیل می دهد. به همین خاطرعسل، در اصل باید جامد باشد

ولی به دلایلی مایع است و به محض اینکه شرایط آماده شود عسل، جامد می شود. همه عسل های خالص

و مرغوب رُس می بندند البته مدت لازم برای رُس بستن عسل های مختلف با هم تفاوت دارد و بستگی

به عوامل محیطی (از قبیل رطوبت ، دما) و ترکیبات عسل (میزان مواد قندی ، آنزیم دیاستاز) دارد.

عسل شکرک زده عسل سفت شده

عسل در دمای نزدیک به چهارده درجه بیشتر سفت می شود بنا بر این بهترین درجه حرارت برای نگهداری عسل دمای اتاق یعنی ۱۸ تا ۲۴ درجه است

و معمولا عسل در دمای کمتر از آن سفت می شود و رُس می بندد.

اگر به عسل رُس بسته علاقه ندارید می توانید شیشه عسل رُس بسته (عسلی که دیگر مایع نیست و سفت شده)

را در ظرف آب گرم بگذارید و اجازه بدهید چند ساعت در آن ظرف بماند. پس از چند ساعت  می بینید عسل ما از حالت جامد به مایع تغییر کرده است.

خیلی از کارخانه های عسل برای اینکه عسلشان رُس نبندد و برای اینکه مشتری ها را راضی نگه دارند به عسل حرارت می دهند.

و به مقدار زیادی عسل را تصفیه می کنند و تمام ذرات موم عسل را از آن جدا می کنند و علاوه بر آن مواد شیمیایی مثل جوهر لیمو

به عسل اضافه می کنند با این کار، عسل خیلی خوشرنگ و شفاف و زلال می شود و دیگر سفت نمی شود ولی خیلی از خواص عسل هم

از بین می رود و ماده ای سمی به نام هیدروکسی متیل فورفورال ( HMF) ایجاد می شود که مصرف آن خطرناک است. پس بهتر است

شما هم عسل سفت شده را حرارت ندهید و به همان صورت مصرف کنید و حتی عسل را در چای یا آب یا شیر داغ نباید ریخت زیرا این

حرارت هم دیاستاز عسل را از بین می برد.( رس بستن و شکرک زدن )

خیر. رُس بستن عسل هیچ تغییری در خواص عسل ایجاد نمی کند. در واقع عسل با این تغییر حالت تمام خواص خود را حفظ می کند

و بر این اساس در کشورهای اروپایی این نوع عسل گرانتر از عسل مایع است.

رُس بستن عسل به عوامل مختلف بستگی دارد که عبارتند از:

عسل در دمای ۱۴ درجه استعداد زیادی برای سفت شدن دارد و به همین دلیل عسل معمولا در فصل زمستان سفت می شود

و رُس می بندد. فرایند رُس شدن (سفت شدن) عسل در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد تشدید می شود ولی در دمای

زیر صفر و بالای ۲۷ درجه سانتی گراد متوقف می گردد. بنابراین گذاشتن عسل در فریزر راه مطمئنی برای تشخیص طبیعی بودن عسل نیست.

دیاستاز آنزیم بسیار مفید عسل است که زنبورهای عسل این آنزیم را به شهد عسل اضافه می کنند. اگر عسل دارای دیاستاز باشد

نشانه زنده و مرغوب بودن عسل است. دیاستاز ذرات خیلی ریز عسل را به خود جذب کرده و باعث ته نشینی و رسوب کردن

عسل و کدر شدن آن می گردد.بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که اگر عسل بعد از مدتی رُس ببندد و سفت شود حتما طبیعی

و سالم است ( بر عکس آنچه مردم فکر می کنند)

هر چه مقدار رطوبت عسل بیشتر باشد این عسل زودتر رُس می بندد. مثلا عسل مرکبات (عسل مازندران) به دلیل رطوبت بالا

تقریبا بعد از سه ماه رُس می شود در صورتی که عسل های زاگرس رطوبت کمتری دارند و خیلی دیرتر رُس می شوند.

همچنین عسل، بسیار رطوبت محیط را جذب می کند و این رطوبت جذب شده باعث رُس شدن عسل می شود

به این خاطر گذاشتن عسل در یخچال باعث رس شدن عسل می شود.

هر چه مقدار گلوکز عسل بیشتر باشد این عسل زودتر سفت و رُس می شود. عسل کُلزا و آفتابگردان و یونجه به علت

گلوکز زیاد که دارند خیلی زود سفت می شوند و رُس می بندند. به عبارت بهتر اگر نسبت فروکتوز به گلوکز در عسل

پائین باشد، عسل خیلی زود سفت می شود (رُس می بندد) اما اگر نسبت فروکتوز به گلوکز در عسل بالا باشد،

عسل به کُندی رُس می بندد و شاید به مدت چندین سال مایع باقی بماند.

نوع گُلی که زنبور از شهد آن عسل تولید می کند در رس بستن عسل تاثیر دارد: همه انواع عسل های طبیعی

بدون استثنا رُس میکنند (سفت می شوند) ولی مقدار و سرعت رُس شدن در عسل های مختلف متفاوت است

و به نوع گل هایی که زنبور شهد آنها را استفاده کرده بستگی دارد. مثلا عسل اقاقیا ممکن است تا چندین

سال رس نشود و همچنان مایع بماند. ولی عسل کُلزا و آفتابگردان و یونجه که گلوکز زیادی دارند پس از چند ماه شکرک می زنند

و عسل گون تا یک سال هم رُس نمی شود.( رس بستن و شکرک زدن )

 

اجسام و مواد خارجی از قبیل ذرات موم، ذرات دانه گرده و قاشق آمیخته با مواد خارجی و غیره، هسته بلور را تشکیل می دهند

و باعث تسریع در شکرک زدن عسل می شوند. به همین دلیل فروشندگان عسل برای اینکه عسل آنها سفت نشود با حرارت دادن

زیاد همه مواد و اجسام خارجی عسل را خارج می کنند و عسل زلال و شفاف و البته بی خاصیت تحویل مشتری می دهند!

 

الف) شکرک زدن، نشانه تقلبی بودن عسل است ولی رُس بستن نشانه خالص بود و مرغوب بودن عسل است.

ب) برای شناختن عسل خالص از تقلبی، تنها راه مطمئن انجام آزمایش های ساکاروز و دیاستاز بر روی عسل است

که هزینه زیادی دارد ولی راه ساده تری برای شناخت عسل خالص وجود دارد و آن هم رُس بستن عسل است.

عسلی که رُس بسته است به طور قطع و یقین طبیعی و خالص است.(بازهم تاکیدمی کنیم که هر سفت شدن

عسل، رُس شدن نیست)  مردم کشور های اروپایی هم به همین روش عمل می کنند آنها صبر می کنند

تا عسل  به طور کامل رُس شود سپس آن را با اطمینان خریداری می کنند! و با این روش دیگر نیازی به آزمایش ها گران قیمت نیست.

(البته در این مورد باید فرق رس شدن عسل را با شکرک زدن عسل دانست که در این مطلب در باره آن توضیح کامل دادیم)( رس بستن و شکرک زدن )

در یک جمله باید گفت اگر عسل، سفت شده باشد تشخیص طبیعی یا تقلبی بودن آن آسان است.

در حالی که عسل مایع را بدون آزمایش نمی توان گفت که طبیعی یا تقلبی است ولی خوشبختانه عسل سفت شده

را به راحتی و بدون آزمایش می توان گفت که مرغوب و خالص است یا اینکه نامرغوب و تقلبی است که به آن اشاره کردیم.

نکته:

عسل طبیعی سفت می شود ولی هر عسلی که سفت شود طبیعی نیست!(هر گِردویی گِرد است ولی هر گِردی گردو نیست!)

 

 

در باره سیر و عسل برای لاغری گفتنی ها زیاد است. سیر یکی از آنتی بیوتیک های قوی و طبیعی به شمار می آید.

سیر علاوه بر آن اثرات مهمی بر لاغری و کنترل وزن، حفظ تعادل و حفظ سلامت بدن دارد که تنظیم

فاکتورهای خون یکی از آنهاست. عسل هم آنتی بیوتیک طبیعی بسیار عالی است که از گذشته

برای مقابله با سرماخوردگی و گلودرد استفاده می شده است.

معجون سیر و عسل نقش مهمی در کنترل وزن و مقابله با بیماری ها دارد.

سیر و عسل برای لاغری

ده حبه سیر تازه را پوست بکنید و رنده کنید یا له کنید

و به همراه یک لیوان عسل در یک شیشه عسل بریزید و یک هفته در یک جای نیمه تاریک بگذارید.

پس از یک هفته معجون شما آماده است.

هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذا خوری از این معجون را بدون جویدن بخورید

و یا اینکه در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و میل نمایید.

این معجون را یک هفته مصرف کنید و اگر دوست داشتید

پس از یک هفته استراحت دوباره تکرار نمایید.

سیر یکی از خوراکی های بسیار مفیدی است که می تواند جلوی اشتهای اضافی را بگیرد

و به همین دلیل است که کسانی که سیر می خورند پرخوری نمی کنند

چون سیر پیام هایی به مغز می فرستد که جلوی اشتها را می گیرد و از اضافه وزن جلوگیری می کند.

سیر از یک راه دیگر هم به کاهش وزن کمک می کند و آن این است که سیر متابولیسم یعنی سوخت و ساز

بدن را بالا می برد. احتمالا سیر سیستم عصبی را وادار به ترشح هورمون آدرنالین می کند

و به این ترتیب سوخت و ساز بدن بالا می رود و در واقع انرژی بدن به چربی تبدیل نمی شود

بلکه سوزانده و مصرف می شود.

به همین خاطر به شما توصیه می کنیم که به سالاد و غذاهایتان سیر اضافه کنید.

معجون لیمو عسلی هم یکی دیگر از خوراکی های بسیار مفید است که توصیه می کنیم از آن غافل نشوید.

 

منظور از  عسل تک گل ، عسلی است که بخش اعظم شهد مورد استفاده در تهیه آن از یک گیاه تامین شده باشد.

زنبور در سراسر منطقه پرواز می کند و امکان ندارد که فقط از شهد یک گیاه استفاده کند.

بنابراین با توجه به پوشش گیاهی منطقه، عسل های تک گل نامگذاری می شوند؛ مثل: عسل آویشن، عسل مرکبات، عسل گون، عسل کُنار و…

در برخی کشورها از جمله فرانسه، با محصور نمودن باغ میوه به وسیله سیم توری،

اجازه خروج زنبور عسل را از باغ میوه نمی دهند و به این ترتیب عسلی که زنبور تولید می کند

عسل خالص از همان میوه است.

این روش به علت اینکه هزینه بسیار زیادی دارد در ایران اجرا نمی شود. و عسل ایران

اغلب عسل چند گل است ولی عسل هایی که به نام آویشن یا گون یا کنار نامگذاری

می شوند مقدار شهد غالب آنها از همان گیاه است.

عسل مانوکا یکی از عسل های تک گل است که در کشور نیوزلند و استرالیا تولید می شود

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که عسل مانوکا می‌تواند به افزایش تولید گلوبول‌های سفید خون که وظیفه مبارزه با عفونت‌ها و التیام زخم‌ها را بر عهده دارند کمک کند. خواص عسل مانوکابا تحقیقات دانشمندان نیوزیلندی و اخیراً در کره و انگلستان خواص آنتی باکتریایی فوق العادهٔ این عسل ثابت شده‌است و در درمان زخمها و ترمیم بافتهای مرده پوست کارایی زیادی دارد به‌طوری‌که در بعضی از بیمارستانها و مراکز درمانی تا حد زیادی جایگزین آنتی بیوتیکها شده‌است؛ و جهت درمان زخم و مداوای زخم بستر و سوختگیهای عمیق، همچنین جوانسازی سلولهای پوست از این عسل استفاده می‌شود.

 

درمان سرطان با محصولات زنبور عسل

دانشمندان اعتقاد دارند عسل و ژل رویال دشمن سرطان هستند و محصولات زنبور عسل شامل عسل، ژل رویال، بره موم و زهر زنبور عسل، سلاح های موثری برای مقابله با سرطان هستند.

محققان موسسه تحقیقات سرطان انگلستان سلول های سرطانی را از طریق تزریق وارد بدن موش کردند

و یکی از محصولات زنبور عسل به طور همزمان یا بعد از آن به موش های مختلف داده شد  و مشخص شد

که دادن عسل به صورت خوراکی مانع رشد تومورها در هنگام تزریق سلول های سرطانی می شود.

ژل رویال غذای ملکه شاه انگبین و درمان سرطان

همچنین محققان با مطالعه بر روی ژل رویال یا غذای ملکه، که توسط غدد هیپوفارین در سر زنبورهای  کارگرترشح می شود

و به عنوان غذا برای لاروهای زنبورعسل  کوچک استفاده می‌شود، متوجه شدند تزریق ژل رویال به موش ها هم در همان

زمان که سلول های تومور تزریق می شد، گسترش سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

بره موم و درمان سرطان

دکتر اما کروگر ترکیبات یافت‌شده دربره موم (یا چسب زنبور که زنبور عسل آن را در کندو به کار می‌برد) را بررسی کرده و متوجه شده است

هنگامی که بره موم  یا اسید کافئیک که در بره موم وجود دارد تزریق شد، به طور قابل توجهی رشد تومور زیر جلدی کاهش یافت

و مدت زمان زنده ماندن موش ها افزایش یافت.

 

درمان با نیش (زهر) زنبور

این پژوهشگران همچنین متوجه فواید قوی زهر زنبور عسل در جلوگیری از رشد غدد سرطانی شده اند. به نظر می رسد

که تزریق زهر زنبور عسل به تومورهای سرطانی منجر به جلوگیری از گسترش این غدد می شود.

محققان می گویند هنوز روشن نیست که چگونه محصولات زنبور عسل بر سلول های سرطانی تاثیر می گذارد.

اما آنها حدس می زنند که ممکن است آپوپتوز (سلول خودکشی) ایجاد کند یا اثرات سمی بر روی سلول ها سرطانی داشته باشند

و یا به سیستم ایمنی بدن کمک کنند تا با رشد تومور مبارزه کند.

عسل-طبیعی-و-درمان-سرطان

تیم تحقیقاتی تحت هدایت دکتر ندا اورسولیک گفت که مطالعه آنها نشان داد که محصولات زنبور عسل می تواند

ابزار مفید در کنترل رشد تومور باشد. آنها می گویند: “مصرف پروتئین های زنبور عسل ممکن است

در پیشگیری از سرطان و متاستاز (سرطان های ثانویه) سودمند باشد.
دکتر اما کروگر، می گوید: “شکی نیست که عسل دارای خواص سودمند است و می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

“با این حال، محصولات زنبور عسل باید در کنار شیمی درمانی استفاده شود و نباید جای آن را بگیرد.

منبع

درمان سرطان با محصولات زنبور عسل

در تایوان یک پزشک، بیماران را با نیش زنبور درمان می کند. فیلم زیر را ببینید

 

عسل دماوند از گذشته دور در ایران شناخته شده بوده است.
زنبورداری یکی از مشاغل زیرشاخه کشاورزی در دماوند است و همین شغل یعنی زنبورداری باعث رونق

کشاورزی هم شده است زیرا که زنبور عسل علاوه بر تولید عسل باعمل گرده افشانی که انجام می دهد

باعث تولید محصولات کشاورزی می شود و گفته می شود ۹۰ درصد فایده زنبور عسل، تولید محصولات کشاورزی است

و فقط ده درصد از فایده زنبور عسل به تولید عسل مربوط می شود.

شهرستان دماوند یکصدو هفتاد و پنج هزار هکتار وسعت دارد

که یکصدو پنجاه و پنج هکتار آن مرتع و جنگل است

و انواع گیاهان مرتعی در این شهرستان یافت می شود

که در تغذیه زنبور عسل و تولید عسل به کار می رود.
حدود سیصد گیاه مرتعی در این شهرستان یافت می شود .

از طرف دیگر هفده هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی در

شهرستان دماوند وجود دارد که این باغ ها هم محیط خوبی برای زنبورهای عسل است

تا از شهد درختان میوه  برای تولید عسل استفاده کنند.

همه اینها سبب شده است که اطلاعات زنبورداری در این شهرستان بالا باشد.

دماوند حدود شصت کیلومتر با تهران فاصله دارد و حدود چهل هزار کندو و حدود ۲۰۰ زنبور دار در این شهرستان

مشغول کار زنبورداری و تولید عسل هستند و هر سال حدود ۲۰۰ تن عسل در این شهرستان برداشت می شود.
عسل نصیری یکی از تولید کنندگان قدیمی و پیشکسوت عسل در شهرستان دماوند است

که از سال ۱۳۳۰ به تولید عسل طبیعی در این شهرستان اشتغال دارد.

عسل نصیری که اکنون سه نسل متوالی است که به زنبورداری اشتغال دارد

در زمینه تولید انواع عسل دماوند از جمله عسل آویشن، عسل گون، عسل بهاره ، فعال است.

عسل طبیعی دیجی عسل (نصیری) در فصل سرد سال یعنی اوایل زمستان کندوهای زنبور

را به مناطق گرمسیر کشور منتقل می کند تا هم زنبورها از سرمای سخت دماوند در امان باشند و هم با استفاده

از هوای گرم مناطق جنوبی کشور تولید مثل کنند و هم عسل مناطق جنوب کشور مانند عسل کنار و عسل ترنجبین نیز تولید کنند.
عسل طبیعی دیجی عسل به عنوان یکی از تولید کنندگان عسل دماوند یک ویژگی که دارد این است که به علت نزدیک بودن

به پایتخت امکان دسترسی به آزمایشگاه های مواد غذایی به سهولت وجود دارد و به این خاطر محصولات دیجی عسل شاخص های

عسل استاندارد را دارا است.
البته در سال های اخیر مشکلی گریبانگیر مراتع سراسر ایران شده است و آن هم نابودی مراتع به دست عوامل سودجو است

که با ساخت و سازها و تخریب مراتع زندگی را برای زنبورهای عسل سخت ودشوار می کنند و تولید عسل دماوند

را نیز سال به سال کاهش می دهند.

منظور از عسل دماوند نام برند عسل نیست بلکه عسلی است که در شهرستان دماوند تولید می شود.

برای تهیه بهترین عسل دماوند به فروشگاه عسل طبیعی دیجی عسل در شهر دماوند؛ گیلاوند. بلوار سپاه. خیابان بیت المقدس غربی پلاک ۶۰ مراجعه نمایید.

عسل دماوند

 

این مطلب را هم بخوانید :

انواع عسل از نظر نوع گل

 

مطلب جالبی بود

چشم. حتما

مطلب خوبی بود فیلمی که تهیه کردین هم خیلی خوب بود ممنون از شما به خاطر اطلاع رسانی تون

تشکر و ممنون از توجه شما

ما فکر میکردیم عسلی که با موم هست صددرصد طبیعی هست و همیشه از همون عسل تهیه میکردیم الان باید چیکار کنیم برای تهیه عسل طبیعی

اگر به فروشنده اعتماد دارید بهتر است عسل شهد مصرف کنید . عسل با موم از این نظر که نشان می دهد زنبور در تولید آن نقش داشته خوب است ولی شهد درون عسل با موم ممکن است مرغوب باشد و ممکن است که چندان مرغوب نباشد و این به فروشنده بستگی دارد

اطلاعات خوبی بود .با تشکر

ممنون از توجه شما

چقدر خوبه که شما هم در زمینه پرورش زنبور فعالیت دارین هم در فضای مجازی در زمینه اطلاع رسانی. من ندیده بودم زنبورداری که انقدر خوب اطلاع رسانی کنه به مردم . خدا خیرتون بده

به امید خدا در آینده مطالب بسیار متنوعی در سایت خواهیم گذاشت

جالب بود استفاده کردم

تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

عسل طبیعی دیجی عسل از سال ۱۳۳۰ به تولید عسل طبیعی و فراوردهای زنبور عسل اشتغال دارد و امیدوار است این خدمت ناچیز مورد قبول هموطنان گرامی واقع شده باشد.

تلفن تماس فروشگاه : 02176345287

تلفن تماس پشتیبانی : 09902738948

ایمیل : info@digiasal.com

آدرس فروشگاه : دماوند؛ گیلاوند. بلوار سپاه. خیابان بیت المقدس غربی پلاک 60

کلیه حقوق متعلق به سایت دیجی عسل می باشد. طراح سایت : پیشرو توسعه


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تشخیص عسل طبیعی آن هم بوسیله آب و کبریت دروغی است که بسیاری از افراد نا آشنا با زنبورداری و صنعت غذایی مطرح می کنند. گاهی نیز روش های عجیبی می شنویم که واقعا سرمان سوت می کشد. مثلا چندی پیش یکی از مشتریان آهوتا با ما تماس گرفته بود و ادعا داشت عسلی که خدمت شان ارسال شده تقلبی است! زمانی که دلیل این ادعا را پرسیدیم گفتند یکی از دوستانم گفته اگر عسل طبیعی را در آب بریزیم باید تصویر زنبور عسل در آن دیده شود!

فهرست مطالب

قبل از آنکه بخواهیم درباره روش های دقیق تشخیص عسل طبیعی با هم صحبت کنیم، می خواهیم روش های غیر علمی و غلط درباره تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را بازگو کنیم.چطور بفهمیم عسل طبیعی است

واقعیت را بگویم، بدلیل مشغله کاری هیچ قصدی نداشتم درباره این موضوع مطلبی بنویسم تا اینکه چند روز پیش یکی از دوستانم ویدئویی نشان داد از یک خانم محترم که روش های تشخیص عسل طبیعی را از روی ظاهر و بوسیله کبریت معرفی می کند! داستان از آن جایی جالب شد که ایشان فروشگاه عسل راه اندازی کرده اند ولی متاسفانه کمترین شناختی نسبت به این ماده شگفت انگیز نداشتند. این شد که تصمیم گرفتم هر آنچه که درباره تشخیص عسل طبیعی می دانم و اهمیت دارد را به شما نیز بگویم.

این روش ها را احتمالا از همسایه و دوستانتان شنیده اید و یا در وبلاگ ها و سایت های خبری مشاهده کرده اید که به احتمال زیاد هیچ شناختی نسبت به ویژگی های عسل طبیعی ندارند.

یکی از باورهای اشتباه که بسیار در بین مردم رایج است تشخیص بوسیله کبریت یا شمع می باشد. جالب اینجاست که برخی افراد می گویند اگر عسل سوخت، تقلبی است و برخی نیز می گویند اگر سوخت طبیعی است! اما همانگونه که گفتیم این مورد هم با توجه به خصوصیات فیزیکی هر عسل متفاوت است و به هیچ وجه روشی صحیح برای تست کیفیت عسل نمی باشد.

در این شیوه می گویند عسل را در آب سرد بریزید، اگر سریع حل شد تقلبی است و اگر طول کشید و به آسانی در آب حل نشد طبیعی است. در صورتی که غلظت عسل ها با توجه به رطوبت آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عسل بهارنارنج یا جنگلی با توجه به خصوصیات فیزیکی که دارند کاملا روان و شل هستند. اگر بخواهید با این روش عسل های مرکبات را تست کنید، قطعا این عسل ها را تقلبی می دانید، در صورتی که این عسل ها کاملا طبیعی و خالص هستند.

یکی دیگر از روش ها غلط برای تشخیص عسل خوب و با کیفیت توجه به رنگ عسل است! همانگونه که در مقاله “بهترین رنگ عسل” توضیح دادیم، رنگ هر عسل با توجه به شهد مورد استفاده زنبور، نوع خاک منطقه و بسیاری از عوامل دیگر متغیر است. اینکه برخی می گویند عسل سیاه و قرمز رنگ کیفیت بیشتری دارند به هیچ وجه صحیح نمی باشد. برای مثال عسل یونجه با اینکه کیفیت بالایی دارد ولی به رنگ زرد روشن می باشد و این دلیلی بر تقلبی بودن یا کیفیت پایین آن نمی باشد.

جالب است بدانید برخی از شرکت ها و فروشندگان برای تیره تر شدن عسل آن را حرارت می دهند و یا رنگ خوراکی به آن اضافه می کنند. نوش جان افرادی که فکر می کنند عسل طبیعی حتما باید تیره باشد!

گفته می شود عسلی که روان باشد بی کیفیت و عسلی که غلیظ باشد طبیعی است، در صورتی که غلظت عسل با توجه به برخی عوامل مانند منطقه ای که عسل از آن برداشت شده متغیر می باشد. برای مثال عسل های شمال کشور معمولا روان هستند و رطوبت بالایی دارند.

یکی از عجیب ترین روش هایی که تابحال شنیده ایم تشخیص با زرده تخم مرغ است، در این روش باید عسل و زرده تخم مرغ خام را با هم مخلوط کرد، اگر بعد از چند دقیقه شبیه زرده تخم مرغ پخته شد، طبیعی است و در غیر اینصورت تقلبی است! البته نیازی نیست که دوباره یادآوری کنیم این روش هم بدون پایه و اساس علمی است و کاملا غلط می باشد.

این روش که توسط یکی از سایت های تازه تاسیس در حوزه فروش عسل طبیعی منتشر شده واقعا عجیب است و نشان دهنده این است که این عزیزان هیچ سر رشته ای در موضوع عسل و زنبورداری ندارند. آن گونه که ذکر می کنند باید چند قطره عسل بر روی ناخن خود بریزید، اگر بر روی ناخن باقی ماند یعنی اصل است و در غیر این صورت اگر پخش شد تقلبی است! این مورد هم کاملا اشتباه است؛ زیرا غلظت عسل ها با یکدیگر متفاوت است.

این روش به فروشندگان متقلب کمک زیادی کرده، به این دلیل که با افزودن اسانس و برخی روش های دیگر پس از باز کردن درب عسل چنان عطر و بویی پخش می شود که با خودتان می گویید از این بهتر نمی شود، این عسل حتما طبیعی است. اما غافل از اینکه هر عسل با دیگری متفاوت است و برخی عسل ها با اینکه کیفیت بسیار بالایی دارند بسیار کم عطر می باشند.

متاسفانه بسیاری از مردم به اشتباه تصور میکنند عسلی که رس ببندد یا به اصطلاح شکرک بزند تقلبی است اما در واقع این یک فرآیند کمتر درک شده است که برای عسل طبیعی رخ میدهد. در مقاله چرا عسل طبیعی شکرک میزند؟ درباره این موضوع کامل توضیح داده ایم که میتوانید مطالعه کنید.

عوامل بسیاری باعث کریستالیزه شدن عسل می شوند مانند: رطوبت، درجه حرارت محیط، دیاستاز، میزان گرده گل موجود در عسل و نوع پوشش گیاهی منطقه. بدلیل اطلاعات اشتباهی که در بین مردم عادی وجود دارد برخی از فروشندگان عسل و زنبورداران، عسل را حرارت می دهند تا از رس بستن آن جلوگیری کنند اما با این کار بسیاری از خواص و آنزیم های عسل از بین میرود.

به همین دلیل ما همواره توصیه می کنیم عسل خام استفاده کنید و از مصرف عسل هایی که برای بسته بندی راحت تر و خوش رنگ تر شدن حرارت دیده اند خودداری کنید.

متاسفانه روش های فوق در بین عموم بسیار پخش شده و کنار زدن آن ها کار سختی است، در این بین برخی از افراد به انتشار این اشتباهات کمک زیادی کرده اند.

در برخی موارد شرکت هایی که عسل های مصنوعی و تقلبی تولید می کنند برای اینکه راحت تر بتوانند محصولاتشان را بفروش برسانند، ویژگی های محصول خود را بعنوان محصول طبیعی از طریق روش های مختلف پخش می کنند.

دومین مقصر اصلی، فروشندگان کم اطلاع هستند که صرفا شنیده های خود را بعنوان روش های تشخیص منتشر می کنند که متاسفانه با توجه به شغلی که دارند معمولا مورد قبول عامه مردم قرار می گیرد.

در بسیاری از موارد این روش های تشخیص توسط بلاگرها نوشته می شود تا صرفا محتوایی برای وبلاگ و سایت خود تولید کرده باشند اما متاسفانه اکثر نوشته هایشان بدون بار علمی می باشد.

در برخی از اوقات پیش می آید که افراد مختلف یک نمونه تجربه محدود و خاص خود را بطور گسترده برای تمام عسل ها در نظر می گیرند. برای مثال فردی که چند مرتبه از زنبورداران مختلف عسل طبیعی تهیه کرده و در این چند مورد رنگ عسل تیره و دارای عطر و بوی زیادی بوده، اینگونه برداشت می کنند که عسل طبیعی باید حتما تیره رنگ بوده و عطر و بوی بسیاری داشته باشد.

صحیح ترین روش برای تشخیص کیفیت عسل و آگاهی از خلوص آن، آزمایشگاه می باشد. کافیست مقداری از عسل مورد نظر را به آزمایشگاه تخصصی عسل ببرید و درخواست کنید تا آن را برای شما آنالیز کنند. احتمالا پیش خودتان میگویید این هم شد روش! من یک روش سریع و خانگی میخواهم ولی باور کنید هیچ روش سریع و آسانی برای تشخیص عسل وجود ندارد. حتی خود زنبوردارها برای اطلاع از کیفیت عسل هایشان آن را به آزمایشگاه میفرستند، اما متاسفانه برخی از عزیزان با ادعای بسیار میگویند ما قادر به تشخیص عسل طبیعی هستیم!

در آزمایشگاه تخصصی عسل، فاکتورهای بسیاری بررسی می شوند از جمله میزان ساکارز، رطوبت، هیدروکسی متیل فورفورال، گلوکز، فروکتوز و … که البته این ها نیز قطعیتی ندارند و برای برخی عسل ها استاندارد هایشان متفاوت است برای مثال طبق استاندارد باید ساکارز عسل طبیعی زیر 5 درصد باشد اما عسل کنار جزء استثناها می باشد و در بسیاری از موارد حتی اگر ساکارز بالای 5 نیز داشته باشد طبیعی است.

دقت کنید در تله ساکارز نیفتید، برخی از افراد هنگام خرید عسل طبیعی تنها فاکتوری که بررسی میکنند میزان ساکارز آن است و از دیگر عوامل چشم پوشی میکنند، در صورتی که ساکارز یکی از فاکتورها می باشد که اتفاقا بسیاری از فروشندگان عسل و زنبورداران با افزودی موادی به عسل آن را براحتی تغییر می دهند و در برخی اوقات به حد صفر می رسانند.

اگر فقط جستجو کردید تا با چند روش سریع و خانگی آشنا شوید همین الان مرورگرتان را ببندید چون در این سایت چنین چیزی پیدا نخواهید کرد و مطمئن باشید دیگر سایت هایی که روش هایی معرفی کردند صرفا برای جذب بازدید و اینکه چیزی گفته باشند این مطالب را گفته اند و هیچ شناختی نسبت به ویژگی های فیزیکی عسل ندارند.

اما اگر میخواهید بطور دقیق عسل طبیعی را تشخیص دهید و یک عسل شناس حرفه ای شوید بزودی یک دوره رایگان بر روی سایت قرار خواهیم داد و به شما خواهیم گفت چگونه عسلی را که خریده اید با حداقل هزینه به آزمایشگاه بفرستید، با تمام فاکتورهای شناخت عسل آشنا شوید و بر روی تک تک پارامترها مسلط باشید و چگونه مطمئن شوید عسلی که خریده اید کاملا خالص و ارگانیک است!

فراموش نکنید تمام خواصی که برای عسل معرفی می شود مربوط به عسل های خالص و خام است نه عسل های تقلبی و مضوعی که قطعا مضرات زیادی برای شما خواهند داشت.

اگر در این باره نظر یا سوالی دارید در قسمت دیدگاه ها در میان بگذارید، همه نظرات را میخوانیم و اگر نیاز باشد حتما پاسخ خواهیم داد.

سلام به جز آزمایشگاه هیچ روشی دیگر وجود ندارد طبیعی بودن عسل تشخیص داد مثلا نیم کیلو عسل بخریم باید هزینه آزمایشگاه بدیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

چطور بفهمیم عسل طبیعی است

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 13 و 16 الی 19:30

پنج شنبه 8 تا 14

مجموعه آهوتا با بیش از 15 سال تجربه زنبورداری در تلاش است تا بهترین محصولات زنبور عسل را با ضمانت نامه، برگه آزمایشگاه و قیمت مناسب بدست هموطنانمان در سراسر کشور برساند. در همین راستا سال ۱۳۹۵ فروشگاه اینترنتی آهوتا را راه اندازی کردیم تا بتوانیم راحت تر با شما در ارتباط باشیم. اگر به دنبال خرید عسل طبیعی یا دیگر محصولات زنبور عسل هستید در خدمت تان هستیم.

اهداف ما معرفی محصولات زنبور عسل و خواص ثابت شده آن ها و فراهم نمودن امکان خرید بی دغدغه و مطمئن این محصولات می باشد.

تلفن تماس: 05836242521 – 09152555501
سامانه پیام کوتاه : 50009666255501
ایمیل : info [at] ahoota.com
ارتباط از طریق تلگرام : ahoota_admin
خراسان شمالی ، شیروان ، روستای باغان


کد تایید *


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها

کنسول های کاربردی و زیبا برای مصارف متعدد

 

روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی

 

چطور بفهمیم عسل طبیعی است

عسل یکی از مغذی ترین خوراکی ها است. تشخیص طبیعی بودن عسل همواره یکی از دغدغه های مصرف کنندگان این ماده غذایی است. با شیوه های زیر میتوانید تشخیص عسل خوب از بد را به آسانی تشخیص دهید.

 

عسل طبیعی شل است

یکی از روش تشخیص عسل طبیعی، توجه به مواردی از جمله شل بودن عسل طبیعی میتواند در زمان خرید آن به مردم کمک کند؛ عسل طبیعی که بدون شکر است و اغلب برای درمان بیماریها استفاده می شود، برعکس فکر مردم، نسبتا شل است.

 

مردم فکر می کنند عسلی طبیعی سفت است، عسلی که زنبور تولیدکننده آن شکر نخورده باشد، شل است؛ از نظر علمی هم این شل بودن به این علت است که قندهای اصلی عسل طبیعی، گلوکز و فروکتوز (قندهای کوچک مولکول) است و زمانیکه ظرف عسل طبیعی را کج می کنیم این قندها به آسانی روی هم حرکت می کنند، چنانچه به زنبور عسل شکر بدهند، قند شکر که ساکاروز و ایساکارید (قند پیچیده تر) است به علت نوع مولکول ها به هم گیر می کنند و به همین علت عسل یک مقدار سفت تر از حالت معمولی می شود.

 

عسل طبیعی سریع در دهان آب می شود و بعد از مصرف ایجاد انرژی می کند، در حالیکه عسل غیرطبیعی طعم آبنبات می دهد.

 

عطر و بو عسل طبیعی

چنانچه درپوش عسل مدت زمانی بسته باشد، پس از باز کردن درپوش، بو و عطر عسل طبیعی را که شبیه گل های طبیعت است را میتوانید حس کنید.

 

طعم عسل طبیعی

عسل طبیعی مزه شکر نمی دهد و علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است. برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، باید توجه داشت که عسل مصنوعی اغلب طعم شکر می دهد، نه مزه خالص عسل. این یکی از نشانه های عسل طبیعی است.

 

آب یک راه ساده برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی:

عسل را در آب سرد بریزید مشاهده خواهید کرد که عسل طبیعی به طور کامل حالت چسبندگی خود را حفظ می کند و بسیار دشوار و دیر در آب سرد حل می شود ولی عسل تقلبی سریع در آب حل می شود.

 

یک راه دیگر برای تشخیص عسل اصل از تقلبی این چنین است که چنانچه عسل را درون لیوان آب بریزید، اگر در ته لیوان جمع شود و سریع حل نشود، عسل مطلوبی است، اما چنانچه عسل زمان ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است.

 

اگر یک قاشق عسل را داخل بشقابی بریزید و مقداری آب سرد روی بریزید و خیلی آرام به یک سمت حرکت بدهید روی عسل طبیعی اشکالی به صورت لانه زنبور (6 ضلعی) ایجاد می شود ولی در عسل تقلبی این اتفاق نمی افتد.

 

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با زرده تخم مرغ

یکی از جالب ترین روش های تست عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده تخم مرغ است، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید چنانچه زرده خام مثل زرده تخم مرغ پخته شده شد عسل طبیعی است در غیر اینصورت عسل تقلبی است.

 

مات بودن عسل اصل

از مشخصات عسل طبیعی می توان به این اشاره کرد که از بیرون شیشه ی عسل نمی توان طرف دیگر را ببینید در صورتی که عسل تقلبی شفاف است.

 

ميزان چسبندگی

یک راه تشخیص عسل طبیعی، این است که چنانچه عسل طبیعی را بین انگشتان خود بگذارید، خواهید دید حالت چسبندگی ندارد. اما عسل تقلبی، به سبب بالا بودن درصد شیرین کننده ها و افزودنی ها، نسبتاً چسبناک است.

 

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با نان تست

چنانچه عسل طبیعی را روی نان تست بمالید نان پس از چند دقیقه سفت می شود ولی چنانچه عسل تقلبی روی نان مالیده شود نان مرطوب خواهد شد.

 

عسل طبیعی شل است

چطور بفهمیم عسل طبیعی است

 

آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟

عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته نشین می شود و رس می کند؛ یعنی ذرات قند عسل متبلور می شود و عسل مانند روغن نباتی سفت می شود. تفاوت آن با شکرک زدن که در مربا ایجاد می شود این است که بلورهای عسل رس زده خیلی ریزتر از بلورهای مربای شکرک زده می باشد.

 

فریب عسل فروش ها را نخورید

بعضی از روش های تقلبی که خیلی ها فریب آن ها را می خورند، این است که:

• برای اینکه عسل با موم فروخته می شود نمی توان گفت که حتما عسل طبیعی است.

 

• اگر درون ظرف عسل یا روی عسل مقداری موم خرد شده بود به طبیعی بودن عسل شک کنید، زیرا در مرحله عسل گیری عسل بدون هیچ مواد اضافی بدست می آید. برخی اشخاص به خاطر اینکه ذهن شما را بازی بدهند روی ظرف عسل بی کیفیت را با مقداری خرده موم پر می کنند تا فکر کنید عسل طبیعی است که موم هم دارد.

 

• عسل خیلی ارزان نخرید زیرا به سلامت خودتان آسیب می زنید.

• عسل خیلی گران نخرید زیرا فقط جیب شما را خالی می کند. گران بودن نشانه ی اصل بودن عسل نیست.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

 

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت


تخفیف یلدایی محصولات نوزاد و کودک


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟


به همسرت اعتماد نداری؟


لاکچری ترین نوع لمینت دندان


انواع تشک طبی و خوشخواب/خرید مستقیم


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر

تدارکات جشن ازسفارش غذاتااجاره میز وصندلی


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


قاعدگی دردناک زنان و دختران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛  پائیز و زمستان، فصل تهاجم بیماری‌ها و فصل پناه جستن انسان‌ها به روشهای درمانی است؛ از مهم‌ترین دواها برای شفا، «عسل» است، عسل یک ماده غذائی بسیار مغذی و مقوی و شهدی شیرین و غلیظ است که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را می‌سازد.

عسل در قرآن کریم

خداوند هم قرآن کریم و هم عسل را شفا‌بخش نامیده است؛ قرآن کریم در آیه 57 سوره یونس می‌فرماید:‌ «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ»؛ ای مردم به‌یقین براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سینه‏‌هاست و رهنمود و رحمتى براى مؤمنان آمده است.

و در سوره نحل آیات 68 و 69  به خواص  شفابخش عسل اشاره می‌کند: «وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ. ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛ و خداوند به زنبور[ان] عسل وحی کرد که در کوهها  و درختان و بلندی‌ها منزل گیرید. سپس از همه میوه‏‌ها بخورید و راههاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپویید [آنگاه] از درون [شکم] آن شهدى که به‌رنگهاى گوناگون است بیرون مى‏‌آید، در آن براى مردم درمانى است. راستى در این [زندگى زنبوران] براى مردمى که تفکر مى‏‌کنند نشانه [قدرت الهى] است.

قرآن کریم در آیات دیگری از زنبور به‌عنوان یک نشانه الهی یاد می‌کند که برای پرهیز از تفصیل بحث به آنها نمی‌پردازیم و به تبرک همین دو آیه کفایت می‌کنیم.چطور بفهمیم عسل طبیعی است

اعجاز عسل

نگارنده سالهاست با معجزه عسل آشنا شده و با تجربه آن، از خواص آن در درمان سریع و ثمربخش بیماری‌های متنوع حیرت‌زده شده‌ام؛ با تغذیه عسل و ترکیب آن با مواد غذائی دیگر، می‌توان به پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها پرداخت همچنین از عسل یا ترکیبی از آن می‌توان به عنوان «ضماد» بسیاری از بیماری‌های جلدی و سوختی‌ها را درمان کرد که تشریح آن فرصت مبسوط دیگری می‌طلبد.

طبیبان و حکما از دیرباز به اهمیت عسل واقف بودند و در طب اسلامی مباحث مبسوطی درباره خواص درمانی عسل آمده است. «ابوعلی‌سینا» در کتاب «قانون» پزشکی خود، نسخه‌های زیادی با عسل و موم تجویز ‌کرده است. وی می‏‌گوید: «عسل در طولانی کردن عمر و حفظ قدرت و توان انجام کار در سنین بالای عمر، کارآمد و مؤثر است» و در ادامه می‏‌گوید: «اگر می‏‌خواهید جوانی خویش را مصون دارید عسل بخورید. کسانی که سن آنها از 45 فراتر می‏‌رود، باید به‌طور منظم عسل را به‌خصوص با گردوی کوبیده میل کنند».

مخلوط عسل با آرد برای جراحات سطحی به‌خصوص به‌صورت ضماد مفید است. بیماری‏های ریوی و مراحل اولیه بیماری سل را می‏‌توان با مخلوطی از «عسل و گلبرگ گل سرخ»، درمان نمود. این مخلوط اگر هنگام صبح و قبل از ظهر  میل شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت. عسل به‌مقدار کم در درمان بی‏خوابی نیز کاربرد دارد؛ اگر عسل را گرم کرده و به‌طور مکرر روی زخم‏ تازه بمالند، آن زخم‏ها را زود به ‏هم می‏‌آورد. اگر آن را با نمک مخلوط نموده و به‌طور مکرر بر لکه‏‌های کبود بمالند، درمان‌کننده است.

به‌گفته استاد حسین خیراندیش؛ رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران، تعدادی از جانبازان حادثه آتش‌سوزی مسجد ارگ تهران، که پزشکان متخصص سوختگی از درمان آنها ناامید بودند، با عسل درمان شده و مراحل درمان آنان ثبت و شده و به تأیید پزشکان رسیده است.

طبیعت عسل گرم است، از این رو برای درمان بسیاری از بیماری‌های سرد مانند عوارض ناشی از سودا و بلغم می‌تواند مفید باشد. با تغذیه عسل یا ترکیبی از آن با گیاهان دارویی یا میوه‌ها، می‌‌توان بسیاری از بیماری‌های عصبی، روحی، گوارشی و عفونی را درمان نمود. اما از همه اینها مهم‌تر آشنایی با یک عسل خوب است، فعلاً فرض می‌کنیم برای افزودن به سفره غذائی یومیه خود نیازمند آشنائی با عسل خوب هستیم.

عسل چیست

عسل شهدی شیرین، غلیظ و چسبناک است که نوعی زنبور آن را تهیه می‌کند؛ زنبور عسل، بر اساس استعداد غریزی و خداداد خویش، گل‌های مفید و شفابخش را دستچین کرده و  عصاره آن را گرفته و پرورانده و به انسان هدیه می‌دهد. این هدیه، سرشار از مواد غذایی حیات‌بخش است و می‌تواند بسیاری از نیازهای غذایی انسان را برطرف کند، زیرا زنبور، بهترین املاح و ویتامین‌های گیاه را که در گل تجمع کرده، دریافت می‌کند و آن را به‌شکل شهدی می‌پروراند که قابلیت جذب فوق‌العاده‌ای در خون آدمی دارد؛ چنان که در آیه 69 سوره نحل هم به آن اشاره شد و در بازار هم دیده می‌شود، عسل‌ها رنگ‌های گوناگونی دارند. این رنگ‌های گوناگون حاصل تغذیه زنبور از گیاهان مختلف است.

در بازار ایران، اغلب عسل به‌رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای روشن و تیره، به‌رنگ عقیق و سرخ مایل به زرد، سبز یشمی و… است. تا حدودی از رنگ عسل می‌توان به نسبت عسل با محیطی که زنبور در آن زیسته آشنا شد، همچنین عطر و بوی عسل نواحی مختلف، متنوع است. عسل زنبور کوهستان‌های پردرخت جنگل‌های مازندران، گیلان، جنگل‌های حیران و نواحی کوهستانی اردبیل، رنگی سیاه و تیره دارند.عسل زنبوری که از باغات میوه در کوهستان‌های آذربایجان غربی، تغذیه می‌کند، اغلب «سرخ مایل به زرد» است. زنبورهایی که از نواحی «استپ» به‌ویژه از «گون» تغذیه می‌کنند، مانند کوهستان‌های طالقان، الموت، خمین، گلپایگان و… به‌رنگ «سبز مایل به یشمی» است. عسل نواحی کاشان، قمصر، نیاسر و… همانند گل‌های محمدی «سرخ» و «معطر» هستند.

عطر، طعم و خواص تغذیه‌ای و درمانی این عسل‌ها، کمی متفاوت است مثلاً عسل سیب یا عسل گون، برای برخی از بیماری‌ها اثربخشی بیشتری دارند. ورود به جزئیات امّا تخصص فوق‌العاده‌ای می‌خواهد که فراتر از حوصله این بحث است.

عسل خوب و بد و انواع آن

ابن‌سینا می‏‌گوید: «عسل بسیار خوب آن است که کاملاً شیرین و خوشبو بوده و رنگش متمایل به سرخی باشد». کیفیت و اثربخشی عسل خوب و طبیعی چندین برابر عسل نامرغوب و مصنوعی است، البته پیشنهاد می‌شود حتی اگر عسل خوب و نامرغوب در دسترس ندارید، دست از عسل نامرغوب هم برندارید زیرا در تولید همان عسل نامرغوب هم از فرآیند تولید عسل طبیعی استفاده شده یا عسل طبیعی در آن مخلوط شده است و می‌تواند تا حدودی آثار عسل را در خود داشته باشد.

اما عسل مصنوعی استفاده نکنید و به‌جای آن، برای تغذیه انواع شیره‌ها و شهدهای طبیعی دیگر مانند شهد خرما و شیره انگور و کشمش را به سفره غذائی خود اضافه کنید خوب است. اما فراموش نکنید که عسل خوب و طبیعی را زنبور با وحی الهی برای شما تهیه کرده است اما عسل تقلبی را شیادان با وسوسه‌های شیطانی و برای سودجویی ظاهری تهیه کرده‌اند. آنچه زنبوردار زحمت‌کش و مؤمن با پایه غرایز خدادادی زنبور به شما عرضه کرده تا آنچه یک شیاد عرضه می‌کند، ارزش غذائی و درمانی مساوی ندارد؛ در ادامه به انواع عسل خوب و بد اشاره کنیم.

الف: بهترین عسل، عسلی است که زنبور آن هم زیستی طبیعی و بدون دخالت انسان داشته است. این زنبور در کوهستان‌ها، شکاف صخره‌ها و درخت‌ها، لانه ساخته و کارخانه عسل‌سازی خود را بدون مراقبت و دخالت انسان ترتیب می‌دهد. نمونه این عسل‌ها را گروههایی از افراد باتجربه در صخره‌نوردی و گردآوری عسل، جمع و در بازارها عرضه می‌کنند. قیمت این نوع عسل، به‌دلیل محدودیت آن و دشواری گردآوری آن، بسیار بالاست. به‌دلیل محدودیت وجود آن در بازار و قیمت بالای آن، استفاده معمول آن برای خانواده‌ها به‌صرفه و آسان نیست. ممکن است برخی از عسل‌هایی که بدین نام در بازار فروخته می‌شود هم از این جنس نباشد به همین دلیل توصیه می‌کنیم در تهیه آن حتماً به افراد مطمئن مراجعه کنید. گاه شیادان با افزودن قیمت کالای نامرغوب مردم را فریب می‌دهند. لزوماً قیمت بالا نشانه خوبی عسل نیست. من سالهاست عسل‌های خوب و طبیعی با قیمت نسبتاً پائین تهیه می‌کنم.

ب: عسل خوب، که برای استفاده معمول می‌توان بدان دسترسی داشت، عسلی است که زنبور آن را زنبورداران پرورش می‌دهند و آن را در کندوها و اقلیم‌های مناسب نگه‌داری می‌کنند و زنبور با تغذیه طبیعی، به تهیه عسل اقدام می‌کند.

ج: عسل نامرغوب و تقلبی، به دو روش تهیه می‌شود؛

در روش نخست، زنبور همچنان در فرآیند تولید دخالت دارد. در این روش به‌جای تغذیه طبیعی زنبور، به آن ترکیبی از مواد غذائی مصنوعی می‌خورانند و زنبور با وجود این تغذیه غیرطبیعی، با پردازش طبیعی محصول خود را عرضه می‌کند. این نوع عسل بازهم مفیدتر از عسلی است که در روش دوم تهیه می‌شود.

در روش دوم، که ساده‌تر است زنبور از نیمه راه دخالتی ندارد، یا حتی ممکن است زنبوردار زحمتکش، همه در فرآیند تولید عسل نامرغوب نقشی نداشته باشد و واسطه‌ها عسل مرغوب او را به عسل نامرغوب تبدیل کنند. در این روش، مقداری از عسل خوب و طبیعی، با مواد شیرین دیگری مانند شیره انگور، شیره خرما، شیره کشمش، توت و… یا ترکیبی از مواد گلوکزی مثل آب و قند، قند و آب‌میوه‌ها، عسلک و… مخلوط می‌کنند.  د: عسلی که اصل نیست؛ بدترین نوع عسل، چیزی است که 100 درصد مصنوعی بوده و اصلاً عسل نیست و یک شهد تقلبی است. در این روش، شهد تقلبی متشکل از مواد گلوکزی را که از انواع شهدها، شربت‌های قند، آبمیوه‌ها، شیره نیشکر و یا میوه‌هایی مانند خرما، خربزه، هندوانه، کدو، توت و… را با تغلیظ آب به‌طریق مصنوعی و صنعتی تهیه می‌کنند. خوشبختانه این نوع عسل، در کشورهای صنعتی تهیه می‌شود و کمتر در ایران به تولید آن توجه شده است. در بازارهای ایران، اغلب عسل‌های نامرغوب به دو روشی که در بالا ذکر کردیم ساخته می‌شوند و بدین ترتیب اندکی از خواص عسل خوب را دارا هستند.

روش شناسایی عسل خوب و مرغوب

تنوع عسل خوب و مرغوب در اقلیم‌های مختلف، از گذشته شناسایی عسل خوب را دشوار می‌کرد. حال با ورود عسل نامرغوب به بازار و طمع‌ورزی افراد سودجو، این شناسایی مهارت ویژه‌ای می‌خواهد؛ برخی گمان می‌کنند طعم، رنگ، میزان چسبندگی، میزان رطوبت، شعله‌ور شدن یا نشدن، شکرک زدن یا نزدن و… نشانه‌های خوبی برای شناسایی عسل مرغوب است اما این نشانه‌ها هیچ‌کدام قطعی نیست زیرا طعم، رنگ و میزان رطوبت عسل، رابطه مستقیمی با محیطی که زنبور در آن تغذیه کرده، دارد.

اگر تجربه کافی برای شناسایی عسل خوب ندارید، فعلاً به مشخصات و استانداردهایی که نهادهای مسئول برای تولیدکنندگان محصولات عمده، تعریف کرده‌اند اکتفا کنید. آزمایشگاه‌های معتبر برای تشخیص خلوص عسل و محاسبه میزان قند افزودنی به آن به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند. هنگام خرید عسل می‌توانید به پروانه‌های بهداشتی صادره از سازمان دامپزشکی کشور، پروانه بسته‌بندی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا پروانه استاندارد توجه کنید.

البته نشان‌های شرکت‌های مشهور لزوماً محصولات خوب عرضه نمی‌کنند، به‌علاوه بسیاری از محصولات طبیعی و خوب، نشان و علامت نهادهای مسئول یا تولیدکنندگان مشهور را ندارند، بنابراین اگر به فروشگاه‌های معتبر و افراد امین دسترسی دارید، برای تهیه عسل به آنها مراجعه کنید تا خودتان به شناسایی عسل خوب مهارت یابید.

به‌قول دکتر «اسفندیار رشید‌زاده» عسل‌شناس و زنبوردار نمونه کشور «برای مصرف‌کننده یک راه بیشتر برای تشخیص عسل وجود ندارد؛ آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است. با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می‌کند، با بینی‌اش آن را بو می‌کند، با زبانش آن را مزه‌مـزه می‌‌کند اگر مجموعه باب طبعش بود، اگر عسل به‌خصوص عطر و طعم گلها را داشت این عسل، عسل واقعی (طبیعی) است و ارزش آن را دارد که بهای آن را در حد معقول بپردازد».

در ادامه به چند روش ساده‌تر برای شناسایی عسل مرغوب اشاره می‌کنم. اما یادآوری می‌کنم که اولاً به یکی از این روش‌ها، نباید کفایت کرد. در ثانی، به‌دلیل تنوع محصولات مرغوب به‌دلیل محیط‌های اقلیمی متفاوت، ممکن است یک محصول مرغوب مشکوک جلوه کند.

الف: میزان چسبندگی؛ عسل خوب، چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد. این میزان را به چند روش می‌توان آزمود؛

1.    انگشتان سبابه و شست را به عسل آغشته کنید و با باز و بسته کردن آنها میزان چسبندگی را امتحان کنید. 2.    دو ظرف را برای آزمایش انتخاب کنید. یک ظرف همراه با عسل که مانند پارچ یا مجرای سرریز آن باریک و نازک باشد، و ظرف دیگر که عسل را در آن بریزید. ظرف عسل را با ارتفاع حدود یک متر سرازیر کنید و یک رشته نازک عسل را به ظرف دوم سرازیر کنید. عسلی که مرغوب باشد و چسبندگی فوق‌العاده داشته باشد به‌صورت یک نخ، سرازیر می‌شود و تا ظرف پایینی برسد از ظرف بالایی دل نمی‌کند. اما شهد یا عسل نامرغوب «تلاپ»، «تلاپ» فرو می‌افتد. 3.    یک ظرف شیشه‌ای ساده مثل لیوان را پر از آب سرد  کنید. توجه داشته باشید که آب حتماً سرد و خنک باشد و ولرم نباشد، با یک قاشق مقداری عسل را از ارتفاعی بالاتر از لیوان، به آب بیفزایید. عسل مرغوب، به‌صورت یک رشته درون آب می‌ریزد و مانند طناب در قاعده لیوان جمع می‌شود و مدت مدیدی به همان حالت باقی می‌ماند و طعم آب سرد را شیرین نمی‌کند. اما شهد یا عسل نامرغوب، در این حالت، در اندک زمانی با آب سرد مخلوط می‌شود و رنگ و طعم شهد آرام آرام به کل آب سرایت می‌کند. عسل نامرغوب، درست مانند شهدی که برای تهیه شربت ساخته شده است، آب را شیرین می‌کند.

ب: پایداری ویژگی‌ها؛ عسل خوب و طبیعی، ویژگی‌های خود را در حالت طبیعی از دست نمی‌دهد. این حالت به چند روش قابل آزمایش است؛

1.    یک ظرف عسل خوب و طبیعی، رنگی یکنواخت دارد؛ اگر یک واحد از آن را جدا کنید، همانند بقیه ظرف عسل، یک میزان چسبندگی، رنگ، طعم و وزن دارد؛ غیرممکن است وزن مخصوص یک سانتی‌مترمکعب از یک ظرف عسل طبیعی، از وزن مخصوص بقیه ظرف بیشتر یا کمتر باشد حال آنکه ممکن است دیگر شهدها و عسل‌های نامرغوب وزن مخصوص، رنگ و طعم یکنواختی نداشته باشند. 2.    با گذشت زمان، میزان چسبندگی، میزان شیرینی، میزان مغذی بودن، طعم و عطر عسل طبیعی، تغییر نمی‌کند. 3.    عسل طبیعی، کپک نمی‌زند و فاسد نمی‌شود. گزارش شده که در اهرام مصر، عسل‌های بازمانده از هزاران سال پیش، همچنان سالم و قابل استفاده بوده‌اند. 4.    البته گرمای زیاد یا سرمای زیاد بر عسل خوب هم تأثیر منفی دارد؛ رنگ برخی از عسل‌های خوب پس از سرد شدن، کدر می‌شود و این اتفاق نمی‌تواند نشانه بد بودن عسل باشد.

ج: رطوبت؛ عسل طبیعی رطوبت چندانی ندارد. برخی افراد از میزان رطوبت عسل، تا حدودی به میزان طبیعی بودن عسل پی می‌برند؛ در این خصوص لازم به یادآوری است:

1.    می‌توان شیشه عسل را بالا و پایین کرد. از سرعت بالا و پایین رفتن حباب‌های داخل شیشه می‌توان میزان رطوبت آن را دریافت. 2.    با آزمون‌های اول و دوم که برای سنجش میزان چسبندگی عسل ذکر کردیم، و بررسی میزان کش آمدن عسل، می‌توانیم زیادی و کمی رطوبت آن را دریابیم. د: طعم و مزه؛ عسل طبیعی شیرینی ویژه و طعم خاصی دارد البته بین عسل‌های مختلف به‌دلیل تفاوت تغذیه زنبور و اقلیم زیستی آن، طعم‌های متفاوتی چشیده می‌شود اما عسل طبیعی از هرگونه و اقلیم، مزه‌ای ممتاز از شکر، شیره خرما و انگور و… دارد.

و: رنگ؛ عسل طبیعی رنگ‌های مختلفی دارد اما چنان که در بخش «پایداری ویژگی‌ها» گفتیم، رنگ آن یک‌نواخت است؛ اگر ظرف عسل شفاف و شیشه‌ای ‌باشد، در جای جای یک ظرف عسل طبیعی، تفاوت رنگ، پررنگ یا کمرنگ بودن، دیده نمی‌شود؛ گذر زمان هم رنگ عسل طبیعی را تغییر نخواهد داد در حالی که دیگر شهدها و عسل غیرطبیعی براثر گذر زمان به‌دلیل تابش آفتاب، تبخیر و کاهش رطوبت و… رنگی تیره‌تر به خود خواهد گرفت.

ز: عطر و بو؛ عطر نیز نشانه دیگری برای شناسایی عسل خوب است البته همانند آنچه درباره طعم گفتیم بین عسل‌های مختلف به‌دلیل تفاوت تغذیه زنبور و اقلیم زیستی آن، بوهای متفاوتی استشمام می‌شود؛ عسل غیرطبیعی یا نامرغوب یا بویی ندارد یا بوی آن جذاب نیست اما عسل طبیعی رایحه‌ای ممتاز و خوش دارد. اگر در یک اتاق کوچک، ظرف عسل را باز کنند، کسانی که شامه معمولی دارند و عسل را ندیده‌اند، حتماً از رایحه مطبوع، وجود عسل را در آن نزدیکی درمی‌یابند.

عسل‌هایی که زنبور آن از گل‌های معطر همانند گل محمدی، زعفران، اقاقیا تغذیه کرده‌اند، رایحه خوشبو‌تری دارند تا عسل‌هایی که زنبورهای آن از باغ‌های میوه یا گون تغذیه کرده باشند، کسی که شامه‌اش به بوهای طبیعی آشناست و رایحه گیاهان معطر را می‌شناسد به‌راحتی از بوی انواع عسل، انواع گیاهانی را که زنبور از آن بهره برده شناسایی می‌کند؛ عسل گیاهان و میوه‌های معطر مانند گل‌محمدی، زعفران و سیب شامه‌نواز است، عسل گون هم خوشبو است اما بوی آن به‌اندازه مواردی که یاد کردیم، دلنواز نیست.

آیا شکرک‌زدن نشانه تقلبی‌بودن عسل است

اول ــ نگه‌داری عسل طبیعی نیازمند محیط فریزری و یخچال نیست؛ عسل را در محیط طبیعی نگه دارید البته گرمای بالاتر از 40 درجه بر کیفیت عسل اثر می‌گذارد و خواص طبیعی آن را می‌کاهد.چطور بفهمیم عسل طبیعی است

دوم ــ اگر در عسل طبیعی، جانوری مثل سوسک یا پشه بیفتد، در درون عسل، به همان حالت اولیه معلق و سالم، باقی می‌ماند. لازم نیست چنین عسلی را دور بریزید، می‌توانید پشه یا جانور را از آن خارج کرده و از آنجایی که تغذیه از آن عسل مشمئز‌کننده است، آن را به‌عنوان ضماد برای درمان‌های جلدی و پوستی استفاده کنید.

سوم ــ به‌خلاف باور رایج بسیاری از مردم، شکرک زدن عسل نشانه بد بودن آن نیست؛ برخی از عسل‌ها، در سرما، شکرک می‌زنند و رنگ آنها کمی مات می‌شود؛ در واقع شکرک زدن عسل، پدیده طبیعی تبلور و بلوری شدن یا کریستالیزاسیون عسل است، دکتر شهرستانی استاد دانشگاه و مؤلف کتاب «زنبور عسل و پرورش آن» می‌نویسد: شکرک زدن عسل نه‌تنها دلیل بر بدی و تقلبی بودنش نیست بلکه به‌عکس معرف آنست که عسل کاملاً سالم بوده و به هیچ وجه بـا شکر مخلوط نشـده اسـت.

چهارم ــ مزه، عطر، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه است و به نژاد زنبور عسل بستگی ندارد؛ «نوع نژاد فقط در پرکاری و کم‌کاری تأثیر دارد».

محمدمهدی شیرمحمدی؛ محقق طب سنتی

انتهای پیام/*

اگر برای خرید عسل به بازار بروید از کیلویی  ۳۰ هزار تومان تا کیلویی ۳۰۰ هزار تومان عسل پیدا می‌شود. اما آیا واقعا عسل ۳۰ هزار تومانی عسل طبیعی و باکیفیتی است؟ بدون شک نه! اگر طرفدار عسل‌های طبیعی و باکیفیت باشید حتما می‌دانید عسل طبیعی قیمت بالایی دارد. اما سوال اینجاست که عسل طبیعی را چطور می‌توان تشخیص داد و قیمت آن باید چقدر باشد؟ در این مقاله به این دو سوال پاسخ روشنی خواهیم داد.

وقتی ما در تیم درکام متوجه این موضوع شدیم که یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران عسل، فهمیدن راهی برای تشخیص کیفیت آن است تصمیم گرفتیم از یک کارشناس خبره سوال کنیم که چه راه­‌هایی برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد.  از این گفت­­و­گو فیلم زیر را تهیه کردیم تا با اطمینان به شما بگوییم تنها یک راه قطعی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی و تغذیه‌ای وجود دارد. در این فیلم خانم امیدپور کارشناس صنایع غذایی با تجربه ۱۳ سال کار در آزمایشگاه عسل آسا به شما تنها راه تشخیص عسل طبیعی را توضیح خواهند داد. همچنین با دیدن این فیلم اطلاعات جالب دیگری در مورد عسل خواهید فهمید که احتمالا تا کنون از آن بی خبر بوده‌اید.

تنها یک راه قطعی برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد و آن آزمایش عسل در آزمایشگاه‌های معتبر عسل است. اما باید بدانید که آزمایش عسل‌ وظیفه فروشندگان عسل است و نه مشتری. پس این بار که برای خرید به بازار رفتید و یا تصمیم به خرید اینترنتی عسل گرفتید به دنبال برگه معتبر تایید آزمایشگاه عسل باشید. اگر قصد دارید به صورت اینترنتی و راحت، عسلی باکیفیت و اصل بخرید پیشنهاد می‌کنیم از طریق لینک “خرید عسل طبیعی درکام” قیمت و سایر جزئیات مربوط به عسل‌های درکام را ببینید. عسل‌های درکام دارای برگه معتبر آزمایشگاه و ساکارز زیر ۵ درصد هستند و شما می‌توانید به راحتی عسلی که می‌خواهید را سفارش داده و درب خانه تحویل بگیرید.

سوال دومی که قرار بود در این مقاله به آن پاسخ دهیم قیمت عسل طبیعی بود.  قبل از هر چیز باید بدانید عسل طبیعی چه تفاوتی با عسل تغذیه‌­ای دارد تا بگوییم چرا قیمت آن بسیار گران­تر است. در تولید عسل طبیعی زنبورها فقط از شهد گل­‌ها و گیاهان تغذیه می­‌کنند اما در تولید عسل تغذیه­‌ای علاوه بر شهد گل، زنبوردار به زنبورها محلول آب و شکر نیز می­‌دهد تا تولید عسل چند برابر شود. عسل تغذیه­‌ای چند برابر عسل طبیعی تولید می­‌شود و در ظاهر تفاوتی با عسل طبیعی ندارد اما از لحاظ خواص و کیفیت متفاوت است. به همین دلیل قیمت عسل طبیعی چند برابر عسل تغذیه­‌ای است. برای مشاهده قیمت روز انواع عسل طبیعی می‌توانید به صفحه ” قیمت عسل طبیعی” مراجعه کنید.چطور بفهمیم عسل طبیعی است

اگر فرصت کافی برای دیدن فیلم بالا را نداشته­‌اید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را مطالعه کنید.

مردم از قدیم تا به امروز از روش‌های خانگی بسیاری برای تشخیص عسل طبیعی استفاده می‌کنند. آویزان کردن عسل از ارتفاع، ریختن عسل در آب، جوشاندن عسل، بررسی غلظت و یا رنگ عسل تنها چند مورد از روش‌هایی است که بین مردم جا افتاده است. اما آیا واقعا این روش‌ها معتبر هستند و می‌توانند کیفیت عسل را مشخص کنند؟ در ادامه به چند سوال مهم پاسخ می‌دهیم تا مطلب را روشن کنیم.

به طور کلی خیر. عطر و طعم عسل‌ها مربوط به گیاهانی است که زنبوران از شهد آن‌ها تغذیه کرده‌اند. برای مثال عسل بهارنارنج یا عسل کنار عطر فوق العاده‌ای دارند اما گاهی نیز پیش می‌آید که زنبورها از گیاهانی تغذیه می‌کنند که عطر خاصی ندارند، بنابراین عسل تولید شده با وجود اینکه طبیعی است ممکن است عطر و طعم ملایم و معمولی داشته باشد.

خیر. بعضی‌ها فکر می‌کنند عسل خوب باید حتما غلیظ باشد در حالی که این باور اشتباه است. عسل‌های شمال کشور مانند عسل نمدار یا بهارنارنج عسل‌های رقیقی هستند و عسل‌های جنوب کشور معمولا غلظت بیشتری دارند. بنابراین نمی‌توان از روی غلظت عسل به خوب بودن آن پی برد.

خیر. شکرک زدن عسل به خاطر گلوکز است که یکی از اصلی‌ترین قندهای تشکیل‌دهنده عسل است. عسل چه طبیعی باشد، چه تغذیه‌ای و چه تقلبی ممکن است شکرک بزند. ظاهر شکرک هم نمی‌تواند طبیعی یا تقلبی بودن عسل را مشخص کند. اینکه ظاهر شکرک درشت باشد یا ریز بستگی به عوامل مختلفی از جمله دمای محیط و گلی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است.

خیر. رنگ عسل‌ها بستگی به پوشش گیاهی منطقه‌ای دارد که کندو را در آن قرار می‌دهند. رنگ عسل می‌تواند از زرد روشن تا خرمایی تیره متغیر باشد. بنابراین روشن یا تیره بودن عسل دلیلی بر خوب یا بد بودن آن نیست.

در جواب این سوال باید گفت هیچ کدام از روش‌های خانگی معتبر و علمی نیستند. حل کردن عسل، آویزان کردن آن، جوشاندن و یا کارهای دیگر هیچ کدام مشخص کننده طبیعی یا تقلبی بودن عسل نیستند.

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم تنها یک روش معتبر و علمی برای تشخیص عسل خوب از بد وجود دارد و آن آزمایش عسل است چرا که نمی‌توان پرولین عسل و یا میزان ساکارز آن را با دیدن و یا چشیدن عسل متوجه شد. در آزمایش عسل فاکتورهایی مثل ساکارز، پرولین، دیاستاز و HMF عسل بررسی می‌شوند. با بررسی این فاکتورها و مقایسه آن‌ها با مقادیر استاندارد عسل طبیعی، می‌توان خوب یا بد بودن عسل را تشخیص داد.

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم در تولید عسل طبیعی زنبورها فقط از شهد گیاهان تغذیه می­کنند اما در تولید عسل تغذیه­ای زنبورها علاوه بر شهد گل­ها از شربت  آب و شکری که زنبوردار به آن­ها می­دهد نیز تغذیه می­کنند. نوع سوم عسل نیز عسل تقلبی است که اصلا توسط زنبور تولید نمی­شود و با استفاده از گلوکز تجاری و یا ترکیب کردن آب و شکر با رنگ به دست می­­آید. این ۳ نوع عسل در ظاهر با یکدیگر تفاوتی ندارد اما از لحاظ مواد تشکیل دهنده متفاوتند، به همین دلیل فقط با آزمایش می‌توان این ۳ نوع را از هم تشخیص داد. آزمایش ساکارز در کنار پرولین عسل می­تواند تا حد زیادی طبیعی و خام بودن یک عسل را مشخص کند. در ادامه این دو فاکتور را توضیح می­دهیم.

میزان ساکارز عسل یکی از مهم­ترین فاکتورهایی است که در تشخیص طبیعی بودن عسل اندازه گیری می­­شود. ترکیب اولیه شهد گل­ها حاوی مقدار زیادی ساکارز است که زنبور با استفاده از آنزیم اینورتاز آن‌ را به ۲ قند ساده فروکتوز و گلوکوز تبدیل می‌کند. زنبور نمی‌تواند تمامی ساکارز را به فروکتوز و گلوکوز تبدیل کند و عسل طبیعی همیشه حاوی مقادیری ساکارز نیز هست اما این مقدار بسیار ناچیز و به طور معمول زیر ۵٪ است. بنابراین اگر مقدار ساکارز عسل بالای ۵٪ باشد باید به طبیعی بودن آن شک کرد و ممکن است تغذیه­ای یا تقلبی باشد.

همانطور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم به صورت معمول و استاندارد ساکارز عسل طبیعی باید زیر ۵٪ باشد اما گاهی نیز ممکن است یک عسل حاوی ساکارز بالای ۵٪ باشد (مثل عسل یونجه) و طبیعی باشد و یا ساکارز زیر ۵ درصد داشته باشد ولی تغذیه هم‌ شده باشد و یا بدتر از آن حرارت دیده باشد. بهتر است بدانید خام بودن عسل و اینکه حرارت ندیده باشد مسئله بسیار مهمی است زیرا عسلی که حرارت ببیند خواص خودش را از دست می­دهد و تفاوتی با آب و شکر نمی­کند. بنابراین یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تشخیص عسل طبیعی و خام که باید در آزمایش بررسی شود، مقدار پرولین است. عسل طبیعی علاوه بر ساکارز زیر ۵٪  باید دارای پرولین بیشتر از ۱۸۰ میلی­گرم بر کیلوگرم باشد. پرولین ماده­ای است که با حرارت از بین می­رود، بنابراین اگر عسل حرارت دیده باشد و خام نباشد پرولین آن کمتر از حد استاندارد می­شود.

اگر خواندن این مقاله برای شما مفید بوده است لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

فروشگاه اینترنتی درکام

 

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

از کجا بفهمیم عسل طبیعی است ؟ آیا با تست کردن عسل برای خرید حضوری در فروشگاهها و غرفه های فروش عسل طبیعی ، میتوان به سالم بودن عسل پی برد؟ روشهای تشخیص عسل طبیعی چیست ؟ عسل طبیعی را از کجا بخریم ؟ در عسل طبیعی چه چیزهایی یافت می شود؟  برای خرید عسل طبیعی اصل هر ضمانتی که شما بخواهید ما می دهیم . 

عسل طبیعی غذایی عجیب و فوق العاده پیچیده است. عسل طبیعی ترکیبی منحصربفرد و متشکل از چیزی نزدیک به 200 ماده ی مختلف است که بر حسب اینکه شهد آن از کدام منابع تأمین شده است، تفاوت دارند. عسل طبیعی همچنین حاوی مقادیری بسیار اندک از گرده گل ها ، آنزیم ها و میکروارگانیسم های زنبور عسل، و قطعاتی از موم و بره موم است. حدود 81درصد وزن عسل را قندهای طبیعی تشکیل میدهند . بعد از قندها ، 14 تا 18درصد وزن عسل از آب تشکیل شده است. 3درصد باقی مانده هم شامل آنزیم ها، اسیدها، پروتئین ها، رنگدانه های گیاهی، مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مختلف دیگر است.یک قاشق غذاخوری از عسل حدود ۲۲ کالری انرژی و ۱۷ گرم کربوهیدرات به صورت قند تامین می کند.

از کجا مطمئن شویم عسل های شما طبیعی است ؟ با توجه به گسترده شدن تقلبات و ساخت ماده ای بنام عسل بدون دخالت زنبور عسل ، چگونه به ما ثابت میکنید که عسل های مجموعه زنبورداری معصومی قشقایی طبیعی است ؟
ببینید دوستان ما یک سال یا دو سه سال نیست که زنبورداریم  . ما بیش 25 سال سابقه روشن در این حرفه داریم ، و همیشه عسلهایمان را بدون واسطه بفروش رسانده ایم ، از فروش عسل در داخل کشور تا صادرات عسل طبیعی و خالص زنبورداری خودمان به کشورهای عراق و قطر و عمان . عسلی طبیعی که بنا باشد وارد کشورهای عربی شود باید در آزمایشگاههای پیشرفته کشورهای عربی آنالیز شود و سپس مجوز ورود به آن کشور و فروش را بدست آورد .
در زیر نمونه یک برگه ازمایش ما توسط مشتری و خریدار محصولات ما در تهران و در آزمایشگاه بین المللی بازرسی کالای تجاری صورت گرفته است.چطور بفهمیم عسل طبیعی است

در داخل ایران مشتریانی داریم متشکل از افراد دیابتی تا بیمارانی که نیاز دارند به عسل خام طبیعی و افراد عادی جامعه که برای مصارف روزانه عسل طبیعی را در برنامه غذایی خود جای داده اند.

تمامی عسل های برداشت شده از زنبورستان های خودمان عسل طبیعی اصل هستند ، وقتیکه من زنبوردار از سلامت و صحت محصول خودم ایمان دارم هیچ نیازی نمی بینم ، عسل طبیعی که برداشت کرده ام را به آزمایشگاه بفرستم و هزینه رو دست خودم بزارم . هیچ زنبورداری اینکارو نمیکنه ! جز افرادیکه از اینبر و اونبر میخوان عسل بخرن و بفروشن و چون از سلامت محصول مطمئن نیستند ، عسلی را که در حجم بالا تهیه میکنند به آزمایشگاه میفرستند .

نمونه دیگری از برگه آزمایش عسل شهد غالب گون در سال 95 آزمایشگاه پیشرفته ابن سینا اصفهان 

اما همیشه به افرادیکه ازما عسل طبیعی میخرند گفته ام ، اگر به محصول ما شک داشتید ، عسل طبیعی که از ما خریداری کرده اید را ، قبل از آنکه ناخنک بزنید و استفاده کنید ، به آزمایشگاه تخصصی غذاودارو ببریدو آنالیز کنید ، اگر عسلهای ما طبیعی نبود ، دو برابر هزینه عسل و هزینه آنالیز عسل را به شما برگشت میدهیم . با این حال اعتقاد داریم مهم تر از تمام آزمایشات و تضمین های ریالی، صداقت و اعتماد و وجدان زنبوردار است که ارزش دارد . اگر برای سلامتی تان به محصولات زنبور عسل نیازمندید و در اصالت آن شک دارید، با ما تماس بگیرید جهت خرید عسل طبیعی .

باز هم مجددا متذکر میشویم ، ما زنبورداریم و نسبت به محصولی که برداشت میکنیم ایمان ، اطمینان کامل و کافی داریم ، و نیازی نمیبینیم محصول سالم و پاکمان را به آزمایشگاه بفرستیم وهزینه های اضافی تحمیل کنیم به خودمان یا به خورد آزمایشگاه دهیم ، اما شما مصرف کننده و خریدار عسل طبیعی برای اطمینان بیشتر می توانید خودتان عسل هایی که از ما میخرید را به آزمایشگاه ببرید و آزمایش کنید، اگر طبیعی نبودند ما 2 برابر هزینه عسل و هزینه آزمایشگاه را خدمتتان واریز میکنیم . 

ما محصولات طبیعی مان را مستقیم و بدون واسطه به دست مشتری میرسانیم و لذا فقط عسل طبیعی خالص و درجه یک را عرضه میکنیم.
بسیاری از مشتریانما محصولات زنبور عسل را برای مصارف درمانی مثل دیابت، سرطان، اِم اِس، بیماری های گوارشی و یا برای فرزندان خود برای مصارف روزانه تهیه می کنند، نظرات واقعی عده ای از این عزیزان را می تواند در کانال تلگرام ما مشاهده کنید. قطعا بازخورد مثبت و کیفیت محصولات بوده که این عزیزان نظراتشان را ارسال کرده اند. و ایمان داریم که سود واقعی در خریدهای دائم است نه فروش یکبار و لذا همواره بهترین محصولات طبیعی را برای مشتریانمان ارسال میکنیم.

 ایمان قلبی داریم به آیه ۶۹ سوره نحل (…فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَهً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) که در عسل شفای مردم است و در آن نشانه روشنی است برای جمعیتی که اهل فکرند و تمام تلاش شبانه روزی ما این است که این شفای جسمانی را برسانیم بدست افرادی که نیازمند آن هستند.

قیمت عسل طبیعی بستگی به تورم روز بازار دارد ، تهیه ملزومات اصلی زنبورداری تا هزینه های خرج و خوراک و ایاب ذهاب کارگر و خودمان و با این تفاسیر هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت نکرده و نخواهیم کرد، در فروشگاهها و غرفه های فروش عسل طبیعی ،  براحتی میتوانید عسل هایی با انواع علامت های استاندارد و سیب سلامت و ایزوهای مختلف پیدا کنید ولی خوب واقف هستید ومیدانید این مواد هر چیزی میتوانند باشند به جز عسل طبیعی.

 

در صورتیکه نیازمند مصرف عسل خام هستید ، مطمئن باشید تمامی عسلهای ما کاملا طبیعی و خام هستند . ما فقط عسل خام طبیعی برداشت و تقدیم میکنیم. اکثر عسل هایی که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می شود عسل های فرآوری شده هستند که در اثر حرارت، رنگ آن خوشایندتر گردیده و از رُس بستن آن نیز جلوگیری شده است اما با این کار بسیاری از آنتی اکسیدان ها و باکتری های مفید آن نیز تخریب و یا حذف می شود.

گاهی عسل ها را تا ۶۶ درجه سانتی گراد حرارت می دهند که با این کار تمام خواص و آنتی اکسیدان های عسل از بین می رود. عسل خام در مقایسه با عسل حرارت دیده، سطوح بالاتری از آنزیم ها و ترکیبات عطر و طعم دهنده دارد و در آن هیچ نوع خطر دگرگونی ترکیبات دیگر به وسیله حرارت وجود ندارد.

ما  فقط عسل خام عرضه می کنیم و هیچ گاه حتی کمترین حرارتی به عسل ها نمی دهیم، عسل ها را همان گونه که از کندو برداشت کرده ایم، بسته بندی و عرضه میکنیم.

برای خرید عسل طبیعی اصل ، عسل خام ارگانیک با شماره 09171397085 تماس بگیرید. 

 

پنج خواص عسل وحشی ، مهمترین خواص عسل وحشی کوهستان ، آشنایی با 5 خاصیت عسل وحشی ، خاصیت عسل وحشی

عسل طبیعی بر طبق تعاریف موجود در کشورهای پیشرفته تولید کننده عسل و همچنین در ایران ما، عسل طبیعی به شهد گل ها گفته می شود

رنگ عسل وحشی چگونه است ؟ عسل سیاه رنگ وحشی ، عسل سیاه وحشی ، آیا عسل وحشی رنگ سیاه دارد ؟ رنگ عسل طبیعی

خرید بره موم عسل ، خرید بره موم طبیعی ، بره موم اصل را کاملا تمیز و سالم از سایت عسل کوهی بخواهید ،خرید بره موم در تهران و شی…

نام و نام خانوادگی
*
 

پست الکترونیک :
*
 

نظرات
:

آدرس : استان فارس، شهرستان قيروکارزين، بولوار امام حسین(ع)، پلاک 17 

شماره های تماس با ما : 09171397085 –  09361779690

ایمیل :  info@asalkuhi.com

آدرس کانال ما در تماشا: https://tamasha.com/asalkuhi

سالهاست که عسل طبیعی به عنوان یک شفا دهنده شناخته شده است، اما شما ممکن است متعجب شوید که چگونه بسیاری از فواید سلامتی را می توانید از عسل طبیعی کوهی دریافت کنید. عسل کاملا طبیعی این مایع طلایی برای کمک به رفع بیماری‌های مختلف از سرفه‌های مزاحم تا یک زخم دردناک مفید است.

در خرید بعدی خود به دنبال عسل خام بگردید. عسل خام نسخه غیر پاستوریزه از عسل معمولی اما با پالایش اضافه است، که به طور عمده به افزایش عمر مفید کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مواد مغذی گیاهی فعال در عسل و همچنین خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن طیف وسیعی از خواص درمانی را دارا می‌باشد. با این حال، از آنجا که عسل می تواند موجب یک بیماری خطرناک به نام بوتولیسم در نوزادان شود، کودکان زیر چهار ماهگی نباید عسل خام یا پاستوریزه مصرف کنند.

بهترین عسل طبیعی موجود در ایران، عسل بسیار کمیاب، عسل کوهی وحشی یکی از بهترین عسل های دنیا در جنوب ایران است، که عوامل انسانی به جز استحصال این عسل هیچ نقشی در مراقبت، تغذیه ، و پرورش این نوع زنبور عسل وحشی ندارند .

©
طراحی سایت و بهینه سازی :
گروه طراحی سیرن

چطور بفهمیم عسل طبیعی است
چطور بفهمیم عسل طبیعی است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *