چطور خوش بیان باشیم

 
helpkade
چطور خوش بیان باشیم
چطور خوش بیان باشیم



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

 

چطور فن بیان خوبی داشته باشیم و خوب صحبت کنیم؟ قبل از هر چیزی باید بگویم که اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید بدون شک در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی  شرکت کنید.

چطور خوش بیان باشیم

 

 

به اعتقاد من، در دنیای فعلی، آنقدر موضوع خوب صحبت کردن و فن بیان خوب داشتن مهم است که شاید بهتر باشد مدارس و دانشگاه به جای این که 16 سال وقت دانش آموزان را به موضوع نوشتن اختصاص دهند و حتی دقیقه‌ای به مهارت صحبت کردنن نپردازند،‌با یک تغییر نگرش کلی، فرصت بسیاری را به مهارت صحبت کردن و فن بیان قوی اخصاص دهند.

 

هرچند در حال حاضر امکان این را نداریم که تغییری در سیستم آموزشی داشته باشیم، اما اهمیت این موضوع آنقدر بالاست که مجموعه مقاله‌های با عنوان مهارت‌های خوب صحبت کردن و مهارت‌های فن بیان برای شما عزیزان در سایت تدارک دیده‌ایم که به مرورر  زمان تکمیل‌تر نیز خواهند شد.

 

این که چطور صحبت خوب کنیم، فن بیان خوبی داشته باشیم و اصلاً کلام ما به گونه‌ای باشد که بتوانیم نظر مخاطبان را جلب کنیم و به بهترین نحو صحبت کنیم، موضوع بسیار مهم است که هر فردی (به خصوص سخنرانان) باید به آن توجه کنند.

 

درصد قابل توجهی از ارتباطات ما در طول روز با ارتباطات کلامی توأم است! پس دلیلی وجود ندارد که بهترین فن بیان و بهترین مهارت‌های صحبت‌کردن و صحبت در جمع را نداشته باشیم! ما باید یاد بگیریم چگونه روابط عمومی بالا داشته باشیم؟ خوب و زیبا صحبت کردن و پر انرژی صبحت کردن بسیار مهم است.

 

هر روز این سوالات و سوالات بسیار دیگری به ذهن ما می رسد : از جمله سوالات دیگر این است:

 

 برای آموزش مهارت های سخنرانی ویدیو زیر را ببینید

@}

 

مقاله مرتبط زیر را مطالعه کرده اید؟ اگر میخواهید بدانید «چطور سر صبحت را باز کنیم» مطالعه کنید:چگونه سر صحبت را باز کنیم

 

در هنگام ثبت نام کاربران برای کارگاه آموزشی «مهارت‌های فوق پیشرفته ترس از سخنرانی» متوجه موضوع جالبی شدم. این که بسیاری از کاربران، مشکلی کلی برای خوب صحبت کردند دارند و پیش از این که بخواهند ترس از سخنرانی خود را مدیریت کنند، به اینن موضوع فکر می‌کنند که چطور در زندگی روزمره خود بهتر صحبت کنند.

 

 

از همین رو تصمیم گرفتم در مجموعه مقالاتی (مثلاً 4 یا 5 قسمتی) به این موضوع بپردازم که به طور کلی چطور فن بیان و طرز بیان خود را بهبود ببخشیم و چطور خوب صحبت کنیم! قدرت بیان چقدر است؟ افزایش قدرت بیان چه راه هایی دارد؟

 

در طول روز همه ما بارها و بارها با محیط پیرامون خود ارتباط داریم و طبق تحقیقات انجام شده، به طور میانگین، 43 درصد از ارتباطات ما، صرف شنیدن و 32 درصد صرف صحبت کردن می‌شود! این عدد فوق‌العاده قابل تأمل است! 75 درصد ارتباطات ما،‌ارتباطات کلامی است و اگر فن بیان خوبی نداشته باشیم، مطمئناً نمی‌توانیم موفقیت‌های زیادی کسب کنیم زیرا ارتباطات ضعیفی خواهیم داشت.

 

مقاله دلایل کم حرفی  را هم مطالعه کنید و از آن آگاه شوید

 

 

جالب است برخی تصور می‌کنند که فن بیان، فقط برای سخنرانان است و یا فقط محدود به کسانی است که کار مجری گری دارند و یا شغلشان روابط عمومی است! اما جالب است بدانید که اصلاً‌ اینطور نیست! از آنجایی که بخش عمده ارتباطات ما به ارتباطات کلامی اختصاص دارد، همه و همه باید فن بیان خوبی داشته باشیم!

 

حتی در پایان کلاس‌های سخنرانی من نیز ارتباطات ادامه دارد!

 

 

چطور خوش بیان باشیم

چه سوال خوبی! اصلاً فن بیان چیست؟ شاید بهتر باشد به مقاله «فن بیان چیست» نگاهی داشته باشیم…

 

مطمئناً شما تعاریف زیادی از فن بیان شنیده‌اید! فن بیان را می‌توان بسته به حیطه کاری به صورت‌های مختلفی تعریف کرد!

 

اگر یک مجری باشیم؛ فن بیان یعنی این که در صحنه همایش خوب صحبت کنیم، صدایی گیرا داشته باشیم و نظر مخاطبان را جلب  کنیم و…

 

اگر یک گوینده باشیم؛ یعنی کلمات را درست ادا کنیم، با لحن و صدای خود توجه مخاطب را جلب کنیم و …

 

و هزاران تعریف دیگر که می‌توان از فن بیان داشت. اما اجازه دهید ما یک تعریف کلی در این زمینه داشته باشیم؛‌ یعنی فن بیان را برای همه حالات تعریف کنیم:

 

«فن بیان؛ در حقیقت فنون و مهارت‌هایی است که شما با استفاده از تمام اجزای ارتباطی خود (نه فقط دهان و زبان) برای ارتباطات  کلامی خود به کار می‌برید»

 

اجازه بدهید این تعریف را کمی بیشتر توضیح دهیم؛ فن بیان فقط و فقط محدود به افراد خاص نیست.

 

مطمئناً شما به عنوان یک منشی، پزشک،‌ خلبان، کارمند، دانشجو، دانش‌آموز، پدر و مادر و … در طول زندگی خود بارها و بارها نیاز است که صحبت‌های تأثیر گذاری داشته باشید و اگر فن بیان خوبی نداشته باشید و نتوانید خوب صحبت کنید،‌ مطمئناً با شکست مواجه خواهید شد.

 

بنابراین شما باید بتوانید اولاً یک صحبت موثر در ذهن خود طراحی کنید و سپس به توانایی دست بیابید که بتوانید آنچه در ذهن دارید را به خوبی به زبان بیاورید!

 

 

تا به اینجای کار مقدماتی از فن بیان ارائه کردیم و گفتیم که اهمیت آن چقدر است (و واقعاً هم زیاد است!) اما حالا چه کنیم که فن بیان خوبی داشته باشیم؟ چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ چگونه خوب صحبت کنیم؟

 

حقیقت این است که بهبود فن بیان کار یک روز و یک هفته نیست! اصلاً اجازه بدهید یک اصلی خیلی مهم را مطرح کنم:

 

ما چیزی به عنوان فن بیان خوب نداریم! هر کسی باید در هر شرایطی که هست بیان خود را روز به روز بهتر کند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید من روزانه حداقل 2 ساعت برای یادگیری و بهبود فن بیان خود وقت می‌گذارم!! (2 ساعت حداقل است) و تأثیر آن را هر روز در کار و زندگی خود بارها و بارها مشاهده می‌:کنم. پس باید توجه کنید که: شما در هر جایگاهی که هستید باید فن بیان خود را بهبود ببخشید و تمرین کنید.

 

بخوانید:👇

تقویت فن بیان نتیجه بهبود کدام مهارت است؟

 

 

سوال بسیار مهمی که وجود دارد و احتمال دارد که برای شما نیز پیش آمده باشد این است که آیا اصلاً می‌توان فن بیان خوبی داشت و خوب صحبت کرد یا این که این موضوع ذاتی است و امکان یادگیری ان وجود ندارد؟!

 

پاسخ این سوال دو جواب می‌تواند داشته باشد. جواب اول مثبت است که یعنی می‌توانیم این مهارت‌ها را یاد بگیریم و جواب دوم منفی است که یعنی ما خودمان و هزاران شرکت کننده در دوره‌هایمان را سر کار گذاشته‌ایم!!

 

 

پاسخ من به این موضوع این است که برخی از افراد ممکن است به صورت ذاتی دارای مهارت‌های فن بیان و خوب صحبت کردن باشند اما واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از افراد با تمرین و ممارست و آموزش درست توانسته‌اند به یادگیری مهارت‌های ارتباطی بپردازند. توضیحات زیر قطعاً می‌تواند به درک بهتری در این زمینه کمک کند:

 

چطور جذاب سخنرانی کنیم؟

برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت‌های کلامی و سخنرانی، گام‌هایی وجود دارد که اگر ما با این گام‌ها آشنا نباشیم، نه تنها رشد نخواهیم کرد، بلکه باعث می‌شود که پسرفت هم داشته باشیم و یا با داشتن توقعاتی نامعقول در مسیر رشد و بهبود قرار نگیریم.

 

اولین شرط در یادگیری هر مهارتی، این است که بدانیم باید تا حد ممکن تمرین کنیم و بدون تمرین کردن عملاً هیچ مهارتی کسب نمی‌شود. چه بهتر است که ما زمانی را به صورت روزانه در نظر بگیریم و تمرینات مربوطه را انجام دهیم.

 

در طول دوره‌هایی که برگزار می‌کنم – علی‌الخصوص دوره‌های بلند مدت یک ساله – موضوعی که برایم بسیار پررنگ است و البته عجیب! این است که گویا این موضوع در فرهنگ ما عادت شده که بدون تمرین کردن توقع داریم که نتیجه بگیریم!

 

حال با فرض این که دائماً در حال تمرین کردن هستیم، به گام‌های یادگیری یک مهارت جدید می‌پردازیم. به نظر می‌رسد که بهترین مثال برای یک مهارت جدید، «مهارت رانندگی» است زیرا برای همه ما ملموس است و به سادگی آن را درک می‌کنیم.

 

 

گام اول زمانی است که ما توانایی انجام مهارت را نداریم و البته نمی‌دانیم که این توانایی را نداریم. این وحشتناک‌ترین مرحله برای یادگیرنده است، زیرا گمان می‌کند که کارش خوب است ولی اصلاً اینطور نیست. بهترین مثال برای این موضوع نوجوانانی هستند که تا به حال رانندگی را تجربه نکرده‌اند و هرآنچه که در مورد رانندگی می‌دانند مربوط می‌شود به تصوّرات آنها و همچنین مشاهداتشان از فیلم‌ها و دیگران! این افراد تصوّر می‌کنند که رانندگان حرفه ای هستند اما وقتی که پشت فرمان اتوموبیل می‌نشینند…….

 

گام دوم زمانی است که ما توانایی انجام مهارتی را نداریم اما متوجه و آگاه می‌شویم که این توانایی را نداریم. زمانی که فردی در این مرحله قرار می‌گیرد، مطلع می‌شود که باید مهارت‌های خود را بهبود ببخشد و برای این کار اقدام می‌کند.  درست مثل کسی که متوجه می‌شود برای یادگیری رانندگی نیاز است که به اقدام کند و به کلاس آموزشی می‌رود.

 

گام سوم زمانی است که ما توانایی انجام مهارت را به دست می‌آوریم اما تمام حرکات ما آگاهانه است. در مثال رانندگی، زمانی که در مرحله سوم قرار می‌گیریم، با رانندگی ارتباط برقرار کرده‌ایم، اما تمام حرکات ما خودآگاه است و نیاز به تمرکز و تلاش زیادی دارد و برای هر بار رانندگی باید انرژی زیادی صرف کنیم و زحمت زیادی متقبل شویم و حتی اگر لحظه‌ای حواسمان پرت شود، تعادل خود را از دست می‌دهیم.

 

به همین منظور کافیست به فردی که تازه گواهینامه خود را دریافت کرده است فکر کنید. او می‌تواند رانندگی کند اما نیاز به تمرکز بالایی دارد و به هر کاری که می‌کند فکر می‌کند. مثلاً اگر قرار است دنده را عوض کند،‌ به این موضوع فکر می‌کند و آگاهانه تصمیم می‌گیرد.

 

گام چهارم زمانی است که ما توانایی انجام کار را به دست می‌آوریم و آنقدر آن را تمرین کرده‌ایم که به صورت ناخودآگاه و از روی عادت به فعالیت می‌پردازیم و در این صورت انرژی بسیار کمتری برای انجام مهارت صرف می‌کنیم و از همین رو انجام آن کار برای ما لذت بخش‌تر خواهد شد. درست مثل کسی که به خوبی رانندگی را یاد گرفته و چند ماهی است که هر روز چند مرتبه رانندگی می‌کند و عملاً این مهارت بخشی از وجود او شده و بدون فکر کردن به آن می‌تواند آن را انجام بدهد.

 

حال این چهار گام را در سخنرانی مرور می‌کنیم. در گام اول، اصلاً متوجه نیستیم که در این مهارت مشکل داریم و با اعتماد به نفس کاذب سخنرانی می‌کنیم و فقط باعث آزار و اذیت دیگران می‌شویم (فکر می‌کنم تعداد این نوع از سخنرانان بسیار زیاد است) در گام دوم، ما متوجه می‌شویم که توانمندی سخنرانی را نداریم و لازم است که آن را یاد بگیریم و در گام سوم، با تمرین و یادگیری به صورت خودآگاه می‌توانیم این مهارت را اجرا کنیم اما برای انجام آن نیاز به زمان و فکر کردن بسیار زیادی داریم و البته از دید مخاطب نیز بسیار حرفه‌ای به نظر نمی‌رسیم و در گام چهارم، سخنرانی بخشی از وجود ما خواهد شد و برای اجرای آن فکر نمی‌کنیم و بیشتر بر روی عمل متمرکز می‌شویم.

 

دوره غیر حضوری سخنرانی و فن بیان را از دست ندهید

باید این خبر خوب را به شما بدهم که وقتی شما این کتاب را مطالعه می‌کنید به این معنی است که شما مرحله اول (وحشتناک‌ترینن مرحله) را گذرانده‌اید و اکنون در یکی از سه مرحله آخر حضور دارید و امیدوارم که هرچه زودتر با ادامه دادن تمرینات به مرحله چهارم دست بیابید.

 

این شعر از «فخر رازی» بخش‌هایی از این چهار مرحله را به زیبایی مطرح می‌کند:

آن‌کس که بداند و بداند که بداند                    اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آن‌کس که بداند و نداند که بداند                   بیدار کنندش که بسی خفته نماند

آن‌کس که نداند و بداند که نداند                   لنگان خرک خویش به منزل برساند

آن‌کس که نداند و نداند که نداند                   در جهل مرکب ابدالدهر بماند

آن کس که نداند و نخواهد که بداند              حیف است چنین جانوری زنده بماند!

 

یکی از تمرین‌های بسیار مهم که بارها و بارها با آن سرو کار خواهیم داشت، ضبط کردن صداست! شما باید «همین حالا» یک صحبت 5 دقیقه‌ای کوتاه داشته باشید و آن را ضبط کنید. سپس به آن گوش دهید و سعی کنید نقاط ضعف خود را پیدا کنید و مجدداً این فایل را ضبط کنید. این کار را حداقل 10 بار انجام دهید و فایل اول را با فایل دهم مقایسه کنید!

 

روی تصویر کلیک کنید 👇

این دوره به تازگی ضبط شده، کاربردی، علمی و کامل است!

 

بر اساس رای 1548 نفر از بازدیدکنندگان

87 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

پیام بهرام پور

امیدوارم یه روزی در مدارس کشورمون، مهارت های زندگی آموزش بدن در مورد من: ✅دانشجوی علوم اعصاب کاربردی دانشگاه KCL لندن ✅موسس هلدینگ آموزشی بیشتر از یک نفر (1+) ✅نگارش بیش از 10 کتاب ✅مشاور سخنرانی برخی از غول‌های اقتصادی و نمایندگان مجلس ✅کارشناس50 برنامه تلویزیونی توضیحات بیشتر روی اسمم کلیک کن

امیدوارم یه روزی در مدارس کشورمون، مهارت های زندگی آموزش بدن در مورد من: ✅دانشجوی علوم اعصاب کاربردی دانشگاه KCL لندن ✅موسس هلدینگ آموزشی بیشتر از یک نفر (1+) ✅نگارش بیش از 10 کتاب ✅مشاور سخنرانی برخی از غول‌های اقتصادی و نمایندگان مجلس ✅کارشناس50 برنامه تلویزیونی توضیحات بیشتر روی اسمم کلیک کن

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

دوره جامع آموزش سخنرانی و فن بیان-شیراز

دوره جامع آموزش سخنرانی و فن بیان اصفهان

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

فهرست محتوا

۸۵ درصداز زندگی ما را ارتباطات تشکیل داده است . به مجموعه مهارت‌هایی که به ما اجازه می‌دهند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم، مهارت‌های اجتماعی می‌گویند. پس برای اینکه با فردی ارتباط برقرار کنیم باید یاد بگیریم که چگونه خوب صحبت کنیم  .امروزه که دنیای رقابت‌ها و تخصص‌هاست، قرار گرفتن در موقعیت‌های کاری و نحوه برخورد با آنها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. حتی کسی هم که بهترین تخصص را داشته و سالیان سال در یکی از بالاترین پست‌های شغلی مشغول به کار است، نمی‌تواند ادعا کند که دیگر نیازی به یادگیری فن بیان و مذاکره و سخنرانی برای پیشنهادهای شغلی گوناگون ندارد. 

فن بیان چیست؟می توانیم توانایی صحبت کردن را فن بیان بنامیم . فن بیان خوب یک مهارت است که با تمرین و ممارست می توانید از آن برخوردار شوید. فن بیان، در حقیقت انتخاب رویکرد مابرای برقراری ارتباط با دیگران است..بر همین اساس ما با افراد مختلف یکسان صحبت نمی کنیم.

صحبت من با یک کودک ۵ ساله آیا می تواند با صحبت من با یک فرد سالخورده یکسان باشد؟ آیا کلماتی که من هنگام صحبت کردن با یک همکار استفاده می کنم با واژه هایی که در صحبت با مدیر بانک یا یک شخص با جایگاه بالاتربه کار می برم ، یکسان است؟! اما یک مثال فرض کنیم من قرار است یک دوره جدید و متفاوت را برگزار کنم و با ذوق و شوق دوست دارم با همه راجع به آن صحبت کنم ..

چطور خوش بیان باشیم

زمانی که در مورد دوره مذکور با بهترین همکارم صحبت می‌کنم، درباره‌ی دوره با جزئیات و آب‌ و‌ تاب حرف می‌زنم، هر کاری که انجام داده‌ ام مفصل برای او تعریف می‌کنم

زمانی که در مورد آن با مادرم صحبت می‌کنم،آیا به نظر شما درباره جزئیات با آب‌و‌تاب حرف بزنم یا نیازی نیست؟

زمانی که با مخاطبین دوره صحبت می کنم ایا نیاز به دادن همه اطلاعات هست یا خیر؟ پس صحبت ما در موقعیت های مختلف متفاوت خواهد بود.                         

 

در ویدئو زیر درباره اهمیت یادگیری فن بیان صحبت کردم . 

  و زمینه و فرهنگی که یک بحث در قالب آن شکل می‌گیرد.

 باید توجه کنیم که فن بیان مختص به یک قشر یا افرادی با یک جایگاه اجتماعی خاص نیست. گاهی افراد این تصور اشتباه را دارند که فن بیان خوب فقط به کار یک سخنران یا یک گوینده می خورد یا اینکه یادگیری فن بیان برای یک سن خاص مناسب است .

برای داشتن بیان خوب باید دارای «گوش خوب » بود . مفهوم داشتن گوش خوب آن است که باید به شنیدن – و درست شنیدن – صدای خود و دیگران و صداهای اطرافمان تمرین کنیم. یک نکته مهم در این زمینه الگو برداری است . چه کسانی خوب صحبت می کنند آنها را به عنوان الگو قرار دهیم و به نحوه صحبت کردنشان توجه کنیم .

 

برای فن بیان خوب داشتن و روان صحبت کردن با دیگران، سعی کنید اعتماد به نفس خو د را بالا ببرید که لازمه آن تسلط داشتن بر موضوع سخن است. که باید این اهرم را در اختیار داشته باشید و بعد از آن در برابر هر ذهنیتی که به شما ناتوانی را القا می کند ایستادگی کرده و بلکه خو د را کاماً مسلط و توانا بشمارید و همین ویژگی ها را به خود تلقین کنید و با خود بگوئید من توانا، قادر، مسلط بر خود، سخنرانی ماهر و زبر دست هستم و تحت تأثیر جو و محیط و ایرادات دیگران و حتی مزاحمتهای شنوندگان قرار نمی گیرم و… .

وقتی این سوال از من پرسیده می شود که چگونه خوب صحبت کنیم . یکی از تمرینات مهم فن بیان همانطور که درعکس زیر ( همایش ۷۷۷ )  مشاهده می کنید تمرین خودکار است، که توصیه می کنم . یک خودکار یا هر وسیله دیگر که بین دندانها فاصله ایجاد می کند را بین دندانها قرار دهید و باصدای بلند شروع به صحبت کردن کنید این تمرین به نوعی ورزش ماهیچه های فک شماست و باعث می شود که بلد و رسا صحبت کنید و صدای شما پرانرژی باشد .

زیاد مطالعه کنید تا با واژه ها و کلمات و جمله بندی های مختلف بیشتر آشنا شده و هنگام نیاز از آن استفاده کنید و سطح قدرت و توان خو د را بالا ببرید.

 با دوستان و نزدیکان سر سخن را باز کنید و درباره یکی از موضوعات روز و عمومی صحبت کنید و یا درباره نقطه نظرات دیگران فعال برخورد کنید و اظهار نظر کنید تا با روش و روحیه مواجهه با دیگران آشنا شوید و بیان تان روان تر شود.   

سعی کنید در کلاس درس درباره یکی از موضوعات رشته تحصیلی و مواد درسی خود، مطالعه بیشتری انجام داده و در قالب کنفرانس و یا سوال و جواب، مطالب گردآوری شده را به دیگر دانشجویان منتقل کنید.

کتاب هایی که درباره سخن و سخنوری و فن ایراد سخنرانی، نوشته شده است مطالعه کنید. مانند ” آیین سخنرانی، دیل کارنگی ” انتشارات پیمان و نیز  سخن و سخنوری، نوشته مرحوم فلسفی.

به صحبت های دیگران توجه کنید، لحن شان، ریتم و.. ببنید رمز عالی بودن فن بیان چیست ؟ 

 ایده یا صحبتتان را به یک بچه توضیح دهید . تا جای ممکن با عباراتی ساده اید‌ه‌ی کسب‌وکارتان را به مخاطب‌­تان منتقل کنید. بچه‌ها تجربه‌ی کمتری دارند، بنابراین نیاز است که ایده‌هایتان را ساده کنید. در واقع لازم است، حتما قبل از اینکه این تمرین را انجام دهید، از به کار بردن اصطلاحات سخت بپرهیزید.بله، اگرچه شما ایده‌هایتان را ساده‌تر کرده‌اید، بازهم ایده‌ای دارید که معقول است. با این تمرین، می‌توانید به‌راحتی از عبارت‌های ساده و کوتاه در صحبت‌هایتان استفاده کنید.

 برای بهبود فن بیان تان خوب است که همیشه فن بیان خود را با گفته‌ها و عبارات مشابه تمرین نکنید. چون خشک به نظر می آئید.  کلمات و عبارات مختلفی به کار ببرید و برداشت‌های جدیدو طبیعی تر از گفته‌های خودتان داشته باشید.       

لحن بسیار در بحث فن بیان مهم است .افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی صحبت می‌کنند، اما شاید متوجه شده باشید که وقتی آهسته‌تر صحبت می‌کنید، بهتر از زمانی که تند صحبت می‌کنید، صحبت‌هایتان شنیده می‌شود. ولی در کل پیشنهادم به شما برای بهبود بیان تان این است که با سرعت‌های مختلف صحبت کنید، به صدای خود گوش کنید و چند ریتم مختلف را با هم مقایسه کنید و ببنید که در کدام حالت تاًثیر کلامتان بیشتر است .

 یک پیشنهاد عالی:

 شما می توانید محصول مهارت خوب صحبت کردن را از لینک زیر تهیه کنید.

سلام
من محصول رو قبلا تهیه کرده بودم میخواستم تشکر کنم از این پستتون چون باعث شد تصمیم بگیرم دوباره این محصول رو گوش بدم و تمریناتشو انجام بدم
یه سوال هم داشتم
در تقویت فن بیان فرمودید که زیاد مطالعه کنیم ؛
آیا نوع کتاب مثلا علمی ،رمان، داستان و … متفاوت هست یا خیر؟ و اگر هست اگر ممکنه کتابی را معرفی کنیدـ.

سلام دوست عزیز ممنونیم از همراهی شما …در زمینه فن بیان بیشتر تمرینات را به شما توصیه می کنم اگر در زمینه سخنرانی کتاب مد نظرتون هست و حتما در تلگرام سخن سبز(sokhane_sabz@) هم عضو باشید چون مطالب اموزشی قرار می دهیم …در زمینه سخنرانی کتاب خوداموز سخنرانی بسیار خوب است . و پیشنهادم به شما این است که کتابهای ادبی یا متن های ادبی تهیه کنید ( یا از اینترنت جستجو کنید ) و بعد سعی کنید با لحن ادبی ( نه روخوانی ) متن ها را بخوانید. تمرین حماسی خوانی هم بسیار کمک کننده است در اینترنت سرچ کنید حماسی خوانی …و با لحن شخصی که می خواند سعی کنید تمرین کنید و عینا مثل او بخوانید .

ممنون از سایت خوبتون
اگه میشه چند کتاب در این مورد معرفی کنید
ممنون

سلام . کتاب صدای خود را ازاد کنید از ویکرز را به شما توصیه می کنم اما در کنارش محصول صوتی چطور فن بیان خوبی داشته باشیم نیز برای شما می تونه مفید باشه که لینکش براتون قرار میدهم

https://sokhanesabz.com/?p=2257

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چطور خوش بیان باشیم

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟

خوب و با اعتماد به نفس حرف زدن آرزوی هر کسی است که دوست دارد مردم به حرف‌هایش گوش کرده و او را جدی بگیرند. اصلا یکی از کلیدهای موفقیت خیلی‌ها همین فن بیان است. برخی افراد با همین فن بیان به راحتی به اهدافشان می‌رسند.

البته منظور از خوب صحبت کردن این نیست که دروغ بگویید یا کلمات را طوری بپیچانید که فرد مقابل را به اشتباه بیندازید. داشتن فن بیان با زرنگی کردن فرق دارد. شما می‌توانید هم فرد خوبی باشید هم خوب صحبت کنید. اما تعریف فن بیان چیست؟

فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن. به همین سادگی. توانایی شما در حرف زدن هر چقدر بیشتر باشد یعنی فن بیان شما قوی‌تر است. برای داشتن فن بیان باید بتوانید خوب و با اعتماد به نفس حرف بزنید و البته واضح صحبت کنید. نکات زیر به شما در داشتن فن بیان کمک می‌کند. آن‌ها را مطالعه و تمرین کنید و مطمئن باشید تمرین شرط اساسی یادگیری و موفقیت در هر کاری است.

یک کتاب خوب در زمینه فن بیان کتاب جعبه ابزار سخنرانی از محمدپیام بهرام پور است. اما قبل از اینکه سراغ مطالعه کتاب بروید بیایید با هم چند نکته ساده درباره فن بیان را با هم مرور کنیم. ابتدا بیایید واضح صحبت کنیم!

وقتی کلمات را واضح ادا کنید مردم بهتر صدای شما را می‌شنوند. برای تمرین می‌توانید صدای خود را ضبط کرده یا از یک دوست کمک بگیرید تا حروف را واضح‌تر ادا کنید. چیزهایی که می‌تواند به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

چطور خوش بیان باشیم

– شمرده صحبت کردن
– پایین آوردن تن صدا
– گوش دادن و تقلید از بازیگران یا صداپیشگانی که تن صدا و لهجه آن‌ها به شما شبیه است.

در طول صحبت با یک تن خاص حرف نزنید. این کار باعث می‌شود این حس در مخاطبان به وجود بیاید که اعتماد به نفس ندارید. به جز این با یک تن صحبت کردن شنونده را بعد از مدت کوتاهی خسته می‌کند.

از مِن مِن کردن و تپق زدن پرهیز کنید. مردم از اینکه نتوانند منظور کسی که مِن مِن می‌کند را درست متوجه شودند، خجالت‌زده می‌شوند. به همین دلیل بعد از مدتی بهانه‌ای برای فرار از گوش کردن به حرف‌ها پیدا می‌کنند. اگر مِن مِن شما به دلیل شرم است، سعی کنید ریشه آن را یافته و آن را حل کنید.

سعی کنید خشونت و بلندی صدای خود را کشف کرده و آن‌ها را برطرف کنید. بلندی صدا باعث می‌شود شنونده حالت تدافعی به خود بگیرد. خشونت نیز باعث می‌شود مخاطب احساس راحتی با گوینده نکند.

برای اینکه خوب صحبت کنید به جملات خود ساختار بدهید. سعی کنید از اصطلاحات کمتر استفاده کنید. برای شنونده هضم یک جمله مطابق با دستور زبان راحت‌تر است.

با اعتماد و اطمینان صحبت کنید نه با خشونت. ترجیحات، منافع و نیازهای خود را واضح و محکم بیان کنید. مراقب باشید که در بیان خواسته‌های خود خواسته‌های دیگران را نیز در نظر داشته باشید. به طوری که خودخواه به نظر نرسید.

موقع صحبت کردن ممکن است حس هیجان، اشتیاق، عصبانیت یا حتی ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با حوصله به چیزهایی که برای شما مهم است پاسخ دهید.

به دیگران اجازه دهید ابتدا توضیحاتشان کاملا تمام شود سپس شروع به صحبت کنید. یک مکالمه خوب مانند یک گروه موسیقی است. هر کس سهم خودش را دارد و نوبت همه باید رعایت شود.

موقعی که کسی صحبت می‌کند اصلا و به هیچ‌وجه به حرف‌هایی که قرار است بزنید فکر نکنید. با این کار به دیگران می‌گویید که نظرشان اصلا مهم نیست و این کار به احساسات آن‌ها آسیب می‌زند. به دیگران علاقه نشان دهید تا وقتی نوبت شما شد، توجه‌ها به شما جلب شود.

بعد از واضح حرف زدن نوبت خوب حرف زدن است. قبل از آن این ویدئوی TED را ببینید:

برای اینکه دیگران صدای شما را بشنوند باید به اندازه کافی بلند حرف بزنید. نه زیاد داد بزنید نه آنقدر آرام که بعضی از مخاطبان شما صدای شما را نشنوند. اگر با صدای آرام حرف بزنید خود را به گونه‌ای نشان می‌دهید که کم رو هستید و اعتماد به نفس ندارید.

از طرف دیگر سعی کنید داد نزنید. داد زدن نشانه این است که دوست دارید شنیده شوید. بگذارید کلمات توجه مردم را به جلب کنند نه صدای شما. صدای شما فقط باید در رساندن کلمات به گوش مخاطب کاربرد داشته باشند.

تا می‌توانید مطالعه کنید. از مطالب آنلاین مثل مجلات اینترنتی گرفته تا شاهکارهای ادبیات مثل کتاب آنا کارنینا.

هرچه بیشتر بخوانید، دانش شما بیشتر شده و دایره لغات شما افزایش میابد. بدون اینکه بدانید عبارات بیشتری یاد می‌گیرید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دارید از همین عبارات در جملات خود استفاده می‌کنید.

البته قرار نیست در حرف‌های هر روز خود کلی کلمه جدید به کار ببرید. برای اینکه باهوش به نظر برسید چند کلمه جدید و پرمعنا کافیست.

اگر دوست دارید خوب صحبت کنید نباید بیش از حد از اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری استفاده کنید. البته اگر شنوندگان شما جوانان هستند می‌توانید گه گاه از این اصطلاحات استفاده کنید. این کار کمک می‌کند از لحن رسمی و خشک کلام شما کاسته شود.

در نگاه اول شاید توقف کردن در صحبت نشانه ضعف باشد. اما اگر کمی فکر کنید می‌بینید که اصلا چنین نیست. توقف کردن در صحبت برای جمع کردن افکار و ایده‌ها بسیار روش خوبی است. چیزی که توصیه نمی‌شود این است که وراجی کنید یا چیزی بگویید که بلافاصله پشیمان شوید.

لازم نیست نگران این باشید که موقع توقف از صداهای “آمممممم….” یا “اِاِاِاِ……..” استفاده می‌کنید. فقط سعی کنید زیادی این کار را تکرار نکنید. فراموش نکنید حتی رئیس جمهورها هم ممکن است از این صداها استفاده کنند.

ژست گرفتن یک روش خوب برای کمک به رساندن پیام است. با ژست گرفتن می‌توانید احساسات خود را بیان کرده و روی کلمات تاکید کنید. دقت کنید که نباید دست خود را زیادی حرکت دهید به گونه‌ای که عصبی و نگران به نظر بیایید. تکان دادن زیادی دست‌ها نشان از این دارد که فکر می‌کنید کلمات شما برای بیان مطالبتان کافی نیستند.

یکی از بخش‌های مهم خوب صحبت کردن رعایت اختصار است. فن بیان به این معنی نیست که هرچه می‌دانید را در اختیار شنونده قرار دهید. شاید تصور کنید که باید برای فهماندن حرفتان مثال‌های بیشتری بزنید، در صورتی که یکی دو مثال کافیست. فراموش نکنید که همیشه از وراجی و تکرار دوری کنید تا شنونده دچار خستگی نشود.

اگر برای یک سخنرانی آماده می‌شوید، حرف‌های خود را روی کاغذ نوشته و باصدای بلند بخوانید. با این کار می‌توانید بفهمید کجاها دچار زیاده گویی شده‌اید.

ممکن است فکر کنید که یکبار بیان کردن نکات اصلی حرف‌هایتان کافی است. اما باید گفت اشتباه می‌کنید. چه بخواهید برای یک جمعیت سخنرانی کنید چه در حال بحث با یک دوست باشید، بهتر است که در پایان صحبت خود نکات اصلی بحث خود را برای واضح‌تر شدن پیامتان دوباره تکرار کنید.

در صحبت خود از اعداد و ارقام و مثال‌های واقعی استفاده کنید. چه بخواهید مخاطبان خود را قانع کنید که بشر به انرژی‌های تجدیدپذیر رو بیاورد یا به دوست خود بفهمانید که باید به ازدواجش خاتمه دهد. البته استفاده از آمار به این معنی نیست که مدام از اعداد و ارقام استفاده کنید و وارد بحث‌های خالص علمی بشوید. بسته به موضوع بحث، استفاده از یک یا چند دلیل علمی کفایت می‌کند.

فن بیان شامل کنترل شرایط هم می‌شود. اگر اشتباه کردید عذرخواهی نکنید. مثلا لازم نیست اگر کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کردید یا دچار استرس شدید بگویید: “ببخشید، من کمی استرس دارم”. با این کار اوضاع را بدتر کرده و توجه مخاطبان به موضوعی بی‌ربط جلب می‌شود. به جای این به راحتی از اشتباه خود بگذرید و به حرفتان ادامه دهید. مخاطبان شما هم بعد از مدتی اشتباه شما را فراموش می‌کنند.

به جای اینکه به نگرانی و استرس خودتان فکر کنید، روی پیام و مخاطبتان تمرکز کنید. مهم‌ترین چیز این است که پیامتان را به خوبی منتقل کنید نه اینکه مثلا شبیه آنتونی رابینز یا استو جابز شوید.

قبل از اینکه صحبت را شروع کنید به پیامتان فکر کنید. به اینکه پیام شما چقدر مهم است و کار شما تنها انتقال آن است. این کار باعث می‌شود نگران این نباشید که چقدر عرق کرده‌اید یا چقدر تند تند حرف می‌زنید.

غیبت کردن، شایعه‌پردازی و زیرآب زنی مواردی هستند که جایی در خوب صحبت کردن ندارند. نق زدن را هم باید کنار بگذارید. یک راه سازنده و مثبت برای توصیف خود و چیزهایی که به سر شما آمده پیدا کنید. به جای اینکه بگویید دوست دارید مردم چگونه رفتار کنند، روی خواسته خود تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که نمی‌توان مردم را عوض کرد اما می‌توان خواسته خود را روشن و واضح کرد.

درست است که کنایه و طعنه گاهی نشانه نکته‌بینی و شوخ‌طبعی است، اما ممکن است کسی متوجه منظور شما نشده آن را توهین به حساب بیاورد. البته گاهی اوقات کنایه می‌تواند تنش‌ها را کم کند. پس سعی کنید ابتدا اطرافیان خود را به خوبی شناخته و بعد از کنایه استفاده کنید. فقط تلاش کنید که کنایه زدن به عادت تبدیل نشود.

حتی در بدترین شرایط می‌توان با استفاده از اطلاعات مفید و مثبت به مردم کمک کرد. بهتر است در هر شرایطی از حرف‌ها و خبرهایی که مردم را دچار خشم، ناامیدی و افسردگی می‌کند خودداری کنید. در این شرایط با پذیرش شرایط بد، اطلاعات مثبت را در اختیار مردم قرار دهید. همانگونه که نق زدن و منفی‌بافی می‌تواند یک عادت باشد، مثبت نگری و مفید بودن نیز می‌تواند با تمرین تبدیل به یک عادت شود.

برای این که موقع صحبت کردن باهوش به نظر برسید اینفوگرافیک بالا را مطالعه کنید.

قبل از اینکه صحبت کنید باید به نظری که ابراز می‌کنید اعتقاد داشته و نسبت به آن مطمئن باشید. چه این نظر این باشد که آلبوم سوم احسان خواجه امیری بهترین آلبوم اوست چه نظر شما این باشد که مساله گرمایش جهانی مهم‌تر از مساله جنگ است.

البته منظور این نیست که عقیده خود را به گونه‌ای بیان کنید که خودرای یا حق به جانب به نظر برسید. در عوض باید تایید آن را به عهده دیگران بگذارید.

دقت کنید که نظر خود را چگونه بیان می‌کنید. مثلا اگر جمله خود را با این عبارات: “من فکر می‌کنم که…” یا “به نظر من…” شروع کنید از قدرت نظر خود می‌کاهید. پس فقط نظر خود را بیان کنید بدون اینکه عبارات قبل را در ابتدای جملات خود بیاورید.

چطور خوش بیان باشیم

تماس چشمی قبل از هر چیز نشان از ادب ما و احترام به دیگران است. همچنین تماس چشمی باعث می‌شود که دیگران با دقت بیشتری به حرف‌های شما گوش دهند. اگر در یک جمع صحبت می‌کنید از میان جمعیت چند چهره دوستانه پیدا کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید. به این ترتیب اعتماد به نفس شما افزایش یافته و حرف‌های خود را واضح‌تر بیان می‌کنید. اگر به پایین نگاه کنید با اعتماد به نفس به نظر نمی‌رسید. و اگر موقع صحبت کردن به اطراف نگاه کنید، ممکن است بقیه به این فکر کنند که حواستان پرت شده و دنبال انجام یک کار بهتر هستید. پس:

– تا می‌توانید به چشم افرادی نگاه کنید که برای آن‌ها صحبت می‌کنید.
– اگر از میان جمع کسی را دیدید که حواسش پرت شده یا گیج به نظر می‌رسد، ممکن است فکر کنید که حرف‌های خود را به روشنی بیان نمی‌کنید. با این حال نباید بگذارید گیجی یک نفر حواس شما را از بقیه پرت کند.
– وقتی برای جمعیت خیلی زیادی صحبت می‌کنید، برقرار کردن ارتباط چشمی مشکل است. در این مواقع روی تعداد کمی از افراد تمرکز کنید.

این کار کمک می‌کند که اعتماد به نفس شما ارتقا پیدا کند. به یاد داشته باشید که برای اینکه خود را تحسین کنید نیازی نیست حتما یک شخص کامل و بی‌نقص باشید. به آینه نگاه کرده و حداقل سه چیز عالی درمورد خودتان به خودتان بگویید. یا لیستی از بهترین ویژگی‌های خودتان تهیه کنید.

اگر نمی‌توانید مواردی را پیدا کنید که به خاطر آن‌ها خودتان را تحسین کنید بهتر است روی اعتماد به نفس خود بیشتر کار کنید. می‌توانید روی کارهایی تمرکز کنید که در آن‌ها خوب عمل می‌کنید. زمان خود را با افرادی بگذرانید که به شما اهمیت می‌دهند و باعث می‌شوند که حس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید.

سعی کنید در میان صحبت‌های خود جوک تعریف کنید. اگر جمع و فرهنگ اجازه می‌دهد می‌توانید در ابتدای صحبت خود لطیفه تعریف کنید. جوک گفتن در ابتدای صحبت مانند گرم کردن قبل از ورزش عمل می‌کند. با خنداندن مخاطبان، خود را قابل دسترس و دوستانه جلوه می‌دهید. به این ترتیب مخاطبانتان با شما احساس راحتی کرده و به حرف‌های شما گوش می‌کنند.

مردم زمانی سوال می‌پرسند که چیزی را نمی‌دانند یا به دنبال تایید هستند. با اینکه هیچکدام از این دو به خودی خود بد نیستند، سوال پرسیدن باعث می‌شود آسیب‌پذیر به نظر برسید. برای بیان نظرات خود جملات خود را به صورت خبری ادا کنید.

تند حرف زدن باعث می‌شود آماتور یا نگران به نظر برسید. همچنین کند صحبت کردن هم باعث می‌شود شنوندگان شما خسته شوند. سعی کنید با سرعت ۱۹۰ کلمه در دقیقه صحبت کنید. با این سرعت مثل این است که با شنوندگان خود در حال مکالمه سر میز شام هستید.

برای داشتن فن بیان فقط از صدای خود استفاده نکنید. اهمیت زبان بدن شما درست به اندازه کلماتی است که از دهان شما بیرون می‌آید. وقتی حرکات و ژست‌های شما متفاوت باشد صمیمی‌تر به نظر می‌رسید. وقتی صحبت می‌کنید با موی یا لباس خود بازی نکنید. از این حرکات عدم اعتماد به نفس برداشت می‌شود. برای اینکه به مخاطبان خود این حس را القا کنید که دارای دانش کافی درباره موضوع هستید.

استفاده از عباراتی مثل: “این نظر من بود”، “اِاِاِاِ… منظورم این بود که”، “خب” و… به غیر از اینکه هیچ اطلاعات مفیدی به حرف‌های شما اضافه نمی‌کند، شما را نگران نشان می‌دهد.

لبخند زدن نه تنها صدای شما را خوشایندتر می‌کند بلکه با خود اعتماد به نفس به همراه می‌آورد. لبخند زدن همچنین شما را دوستانه نشان می‌دهد.

برخی اوقات حرف زدن با اعتماد به نفس با بلند حرف زدن اشتباه گرفته می‌شود. با اینکه باید بلندی صدا به گونه‌ای باشد که مخاطبان به خوبی حرف‌های شما را بشنوند اما تن و ریتم صدای شما مهم‌تر هستند.

با گوش کردن به صدای خود، بهتر می‌توانید نقاط ضعف خود را یافته و آن‌ها را بهبود بخشید. مثلا می‌توانید بفهمید کجاها خیلی سکوت کرده‌اید یا کجاها از “مممممممم….” و “اِاِاِاِاِ…..” استفاده کرده‌اید. می‌توانید با موبایل خود صدایتان را ضبط کنید. می‌توانید صدای مکالمات تلفنی خود را نیز ضبط کنید. با یک اپلیکیشن که صدای مکالمات تلفنی را به صورت خودکار ضبط می‌کند به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

همانگونه که در ابتدا گفته شد یادگیری هر فنی نیاز به تمرین دارد. بدون صبر هیچکس در هیچ کاری نمی‌تواند به استادی برسد. سعی کنید از موقعیتی که دارید خوشحال باشید در عین حال نقاط قوت خود را تقویت کرده و نقاط ضعف خود را از بین ببرید. یک کتاب خوب در زمینه سخنرانی کتاب صوتی سخنرانی موفق برایان تریسی است که می‌توانید از سایت فیدیبو آن را دانلود کنید.

اگر به موضوع اعتماد به نفس علاقه دارید اینفوگرافیک روش‌های افزایش اعتماد به نفس را از دست ندهید.

برای متخصص شدن در هر فنی تمرین و تجربه شرط اساسی است و این موضوع درباره هنر سخنرانی و فن بیان هم صادق است. ضمن اینکه به یاد داشته باشید که هر کسی که درحال گوش کردن به صحبت‌های شماست دوست دارد که شما در آن خوب عمل کنید. در غیر این صورت اصلا برای سخنرانی شما حاضر نمی‌شد.

منابع: TED ، wikiHow ، wikiHow ، Fast Company

چهار
 + 
هفت
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بسیار عالی بود ممنون باز هم ممنون

ممنون از مقالتون امیدوارم کمکم کنه

واقعا فن بیان و سخنرانی و سخن سبز گفتن تاثیر زیادی در ارتباطات و کار من داشته. نه فقط ارتباطهای کاری بلکه در ارتباط با دوستان و خانواده هم تاثیر چشم گیری داره.
پیشنهاد میکنم حتما دوره های حضوری شرکت کنید. من در داخل کلاس sokhanesabz.com شرکت کردم خودم. ولی افراد و سایتهای زیادی وجود دارن که همشون خوبن.

تخفیف ویژه 15%: برای ثبت‌نام در دوره آموزش سخنرانی و فن بیان(ثبت نام)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای شرکت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید

 

چطور خوش بیان باشیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دوست عزیزم سلام من احمد معین مربی، مدرس و نویسنده آموزش رشدفردی، سخنرانی و فن بیان هستم در این سایت مطالب به روز و کاربردی در این زمینه، با شما به اشتراک بگذارم تا کمک کنم زندگی زیباتری را برای خود و دیگران بسازیم. (با بیان خوش، جاودان و ثروت آفرین باشید)

از سایت خوب تان ممنونم ! جالب بود !

دوست عزیز سلام بابت اینکه نظر خود را بیان کردید از شما سپاسگزارم

سپاس از همراهی شما

اشتراک ها: چگونه هدف گذاری کنیم؟ برای موفقیت باید دقیقا تعیین کنید که هدف شما چیست

جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

دوست عزیز سلام بابت اینکه نظر خود را بیان کردید از شما سپاسگزارم

سپاس از همراهی شما

اشتراک ها: قانون جذب چیست؟ – آموزش سخنرانی و فن بیان احمد معین

متشکرم خیلی عالی و کاربردی بود

سلام بابت اینکه نظر خودتان را بیان نمودید از شما سپاسگزارم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

Sign me up for the newsletter!

چطور خوش بیان باشیم

آدرس: اصفهان ، خیابان طالقانی نبش خیابان اردیبهشت مجتمع نور، درب ورودی از طرف طالقانی طبقه سوم مجموعه آموزش سخنرانی و فن بیان احمد معین

امکان مراجعه حضوری فقط با هماهنگی قبلی وجود دارد.

ساعات کاری گروه تحقیقاتی معین از شنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر می باشد.

موبایل و تلگرام : 09139327435

برای شرکت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید

نام کاربری یا آدرس ایمیل *

گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

آدرس ایمیل *

گذرواژه *

Subscribe to our newsletter

اطلاعات شخصی شما برای شناسه سفارش شما، پشتیبانی و خدمات ما به شما در این وبسایت و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی توضیح داده شده است استفاده می‌شود.

*دوست عزیزم توجه داشته باشید که استفاده از کیف پول، فقط شامل محصولات دانلودی و دوره ها می باشد و هزینه های پست و محصولات فیزیکی را شامل نمی شود و در صورت استفاده، خرید شما برگشت خواهد شد.*

از همراهی شما سپاسگزاریم

Sign me up for the newsletter!

عضویت

اصلاً بعضی‌ها ذاتاً خوب صحبت می‌کنند! خدا به بعضی‌ها صدا و حرف زدن خوب داده! اینکه فلانی خوب حرف میزنه، یه نعمت خدادادی و ذاتیه!

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیشتر از یک، احتمال دارد گاهی اوقات اسیر چنین قضاوت‌های بی‌حساب کتابی شویم. اینکه باور داشته باشیم کسانی که فن بیان خوبی دارند و خوب حرف می‌زنند، حتماً از شکم مادر که زاده شده‌اند، همین شکلی بوده‌اند!

بدون شک چنین طرز فکری اشتباه است. فن بیان خوب و خوب صحبت کردن و حتی صدای خوب داشتن همگی مهارت‌هایی است که مثل هر مهارت دیگری با تمرین و تکرار و آموزش مستمر قابل یادگیری هستند.

فن بیان خوب داشتن به چه دردی می‌خورد؟

در دنیای فعلی، آنقدر موضوع خوب صحبت کردن و فن بیان خوب داشتن مهم است که شاید بهتر باشد مدارس و دانشگاه به جای ۱۶ سال آموزش (که بعضاً آموزش‌هایی واقعاً غیر کاربردی هم هستند) و حتی دقیقه‌ای نپرداختن به مهارت صحبت کردن، با یک تغییر نگرش کلی، فرصت بسیاری را به مهارت صحبت کردن و فن بیان قوی اختصاص دهند.

چطور خوش بیان باشیم

درصد قابل توجهی از ارتباطات ما در طول روز با ارتباطات کلامی همراه است! پس دلیلی وجود ندارد که بهترین فن بیان و بهترین مهارت‌های صحبت‌کردن و صحبت در جمع را نداشته باشیم! ما باید یاد بگیریم چگونه روابط عمومی بالا داشته باشیم؟ خوب و زیبا صحبت کردن و پر انرژی صبحت کردن بسیار مهم است.

در طول روز همه ما بارها و بارها با محیط پیرامون خود ارتباط داریم و طبق تحقیقات انجام شده، به طور میانگین، ۴۳ درصد از ارتباطات ما، صرف شنیدن و ۳۲ درصد صرف صحبت کردن می‌شود! این عدد فوق‌العاده قابل تأمل است! ۷۵ درصد ارتباطات ما، ارتباطات کلامی است و اگر فن بیان خوبی نداشته باشیم، مطمئناً نمی‌توانیم موفقیت‌های زیادی کسب کنیم زیرا ارتباطات ضعیفی خواهیم داشت.

آیا می‌شود فن بیان خوبی داشت و خوب صحبت کرد؟

آیا اصلاً می‌توان فن بیان خوبی داشت و خوب صحبت کرد یا اینکه این موضوع ذاتی است و امکان یادگیری آن وجود ندارد؟!

پاسخ این است: فن بیان درست مانند هر مهارت دیگری که فکرش را بکنید، قابل یادگیری است. فقط تمرین و تلاش زیاد می‌خواهد.

شما که دوست ندارید موقع حرف زدنتان همه خوابشان بگیرد؟

چطور فن بیان خوبی داشته باشیم؟

حقیقت این است که بهبود فن بیان کار یک روز و یک هفته نیست! اصلاً اجازه بدهید یک اصل خیلی مهم را مطرح کنم:

ما چیزی به عنوان فن بیان خوب نداریم! هر کسی باید در هر شرایطی که هست بیان خود را روز به روز بهتر کند.

اگر بدانید که روزانه حداقل ۲ ساعت وقت گذاشتن برای یادگیری و بهبود فن بیان چه تأثیری در کار، زندگی، روابط و غیره دارد، هر روز بیش از این مقدار را به یادگیری فن بیانتان اختصاص می‌دهید.

برای بهبود فن بیان باید از سه مرحله مهم عبور کند:

۱. مطالب را به صورت تئوری یاد بگیرید.

۲. تمرین مناسب و کافی داشته باشید (شبیه سازی)

۳. و به صورت واقعی در زندگی خود به کار ببرید (تا پس از مدتی به صورت ناخودآگاه به از این روش‌ها استفاده کنید)

چطور باید جذاب و دوست داشتنی حرف بزنیم؟

پیش نیاز جذاب صحبت کردن، درست صحبت کردن است

اگر دوست دارید بدانید چطور جذاب صحبت کنید باید بگویم که گام اول این است که فن بیان و سخنوری خوبی داشته باشیم. داشتن شخصیت کاریزماتیک (یعنی شخصیتی که همه از آن حساب ببرند و برایش احترام ویگه ای قائل باشند) البته کار یکی دو روز نیست. اما کاریزما را می‌توان آموخت؟

مراحل یادگیری مهارت‌های کلامی

برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت‌های کلامی و فن بیان، گام‌هایی وجود دارد که اگر ما با این گام‌ها آشنا نباشیم، نه تنها رشد نخواهیم کرد، بلکه باعث می‌شود که پسرفت هم داشته باشیم و یا با داشتن توقعاتی نامعقول در مسیر رشد و بهبود قرار نگیریم.

اولین شرط در یادگیری هر مهارتی، این است که بدانیم باید تا حد ممکن تمرین کنیم و بدون تمرین کردن عملاً هیچ مهارتی کسب نمی‌شود. چه بهتر است که ما زمانی را به صورت روزانه در نظر بگیریم و تمرینات مربوطه را انجام دهیم.

فن بیان خوب کمک می‌کند در زندگی و کسب و کارتان واقعاً موفق شوید

عجیب است که گویا این موضوع در فرهنگ ما عادت شده که بدون تمرین کردن توقع داریم نتیجه بگیریم!

حال با فرض اینکه دائماً در حال تمرین کردن هستیم، به گام‌های یادگیری یک مهارت جدید می‌پردازیم. این چهار گام به صورت خلاصه عبارت است از:

– ناتوانی ناآگاهانه

– ناتوانی آگاهانه

– توانمندی آگاهانه

– توانمندی ناآگاهانه

همین گام‌ها را در فن بیان عملی و پیاده‌سازی می‌کنیم.

در گام اول، اصلاً متوجه نیستیم که در این مهارت مشکل داریم و با اعتماد به نفس کاذب صحبت می‌کنیم و فقط باعث آزار و اذیت دیگران می‌شویم.

در گام دوم، ما متوجه می‌شویم که توانمندی جذاب صحبت کردن را نداریم و لازم است که آن را یاد بگیریم و در گام سوم، با تمرین و یادگیری به صورت خودآگاه می‌توانیم این مهارت را اجرا کنیم. اما برای انجام آن نیاز به زمان و فکر کردن بسیار زیادی داریم و البته از دید مخاطب نیز بسیار حرفه‌ای به نظر نمی‌رسیم و در گام چهارم، خوب صحبت کردن بخشی از وجود ما خواهد شد و برای اجرای آن فکر نمی‌کنیم و بیشتر بر روی عمل متمرکز می‌شویم.

دوره رایگان فن بیان بیشتر از یک نفر

اجازه بدهید وقتتان را نگیریم! فقط کافیست برای تقویت فن بیان و مهارت‌های ارتباطی خود در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی ما شرکت کنید همین. برای این کار روی دکمه زیر کلیک کنید:

اموزش فن بیان

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ما در مجموعه بیشتر از یک نفر تا به حال ۹۶ دوره جامع سخنرانی و فن بیان برگزار کرده‌ایم و افراد بسیار زیادی از آموزش‌های تخصصی، پر از تمرینات کاربردی و بازی و مؤثر ما بهره‌مند شده و توانسته‌اند در کار و زندگی‌شان پیشرفت کنند.

چطور خوش بیان باشیم

روی لینک زیر کلیک کنید تا اطلاعات تکمیلی را مطالعه کنید:

کلاس سخنرانی

انتهای رپرتاژ خبری

%PDF-1.6
%
215 0 obj
>
endobj

242 0 obj
>/Encrypt 216 0 R/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[215 62]/Info 214 0 R/Length 121/Prev 362605/Root 217 0 R/Size 277/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“ 7@$Cdr0″vH“qDɝii RztJ P&”ulF`_k7L@w

ورود و ثبت نام

وبلاگ

 

1- برای تقویت ارتباط چشمی ات با دیگران، بطور متناوب، رنگ، شکل و سفیدی چشم های آن ها را مشخص کن. طول و رنگ مژه هایشان را چک کن. آیا لنز در چشمانشان گذاشته اند یا عینک زده اند؟ فاصله دو تا چشم هایشان از هم چقدر است؟ پلک زدن هایشان را بشمار. معلوم کن در جمع، بیشتر به چه کسی نگاه می کنند. خانمها! آرایش چشمان زن مقابل خود را چک کنید. آیا مژه ی مصنوعی گذاشته است؟!

 

چطور خوش بیان باشیم

2- هر وقت که فکر میکنی مناسب است، چه داری ایده ای را قضاوت میکنی، چه پیشنهاد کاری و چه یک شخص، لحظه ای گذرا قیافه ی موشکافانه ای به خود بگیر. بعد هر گاه آماده ای که معامله را تمام کنی یا گرمای محبت آنها را از آن خود کنی، آن را تبدیل به یک لبخندِ ملایمِ پذیرش کن. حالا احساس می کنند که تأیید تو را ” از آن خود کرده اند. “

 

3- هرگز لباسِ نویِ خود را برای اتفاق مهمی مثل مصاحبه، قرار ملاقات و یا میعاد بزرگ با کسی نپوش. اگر از نیشخند و تحقیر شدن خوشت نمی آید، قبل از آن روز مهم، با دوستانت بیرون برو و لباس جدیدت را آزمایش کن. اگر من لباس جدیدم را قبل از آن سخنرانی ام جای دیگری پوشیده بودم، میفهمیدم که ابریشم به جوراب میچسبد و بی رحمانه عرق را آشکار می کند.

 

4- برای معرفی شخصی نزد دیگران، اول در مورد نقشی که فرد، در زندگی تو بازی می کند، حرف نزن. او را بعنوان یک انسان واقعی که از پوست و گوشت و خون است معرفی کن که در واقعیت یک زندگی جدا از تو دارد – و حتی با گفتن نامش، معرفی اش را انجام بده. بعد از گفتن اسمش، یک نقطه ی شفاهی بگذار. بعد در یک جمله ی جدید، به شنونده هایت، درباره نقشی که او در زندگی ات ایفا می کند توضیح بده : نگو – با نامزدم، هارولد، آشنا بشید. بگو – با هارولد، نامزدم، آشنا بشید.

 

5- وقتی داری دوستانت را معرفی می کنی، حواست باشد با گفتن چیزی غیر از اسمشان، آن ها را در نور درخشانی قرار دهی. چیز فوق العاده ای درباره آن ها بگو. حتی اگر میدانی، که هم شنوندگان و هم معرفی ها به وضعیت فعلی مربوط نمی شود، موضوعات مورد علاقه دوستانت را پیش بکش تا رُفقایت آدم های با اطلاعی بنظر برسند: – «« سلام لیل، میخوام یکی از دوست هامو بهت معرفی کنم، یه سرآشپز. میدونم که ازش خوشت میاد. رابرتو کلی کار خیر میکنه. راستش اون پارسال در دوِ ماراتن شیکاگو که برای مبارزه با سرطان سینه برگزار شده بود شرکت کرد »»

 

6- هر وقت داری با کسی دست میدهی، طوری دستش را فشار نده که انگار داری نبضش را میگیری! ولی برای ایجاد یک رابطه ی آنی با یک آشنای تازه، آرام انگشت اشاره ات را روی رگ مچش قرار بده تا او گرمای بدنت را که به بدنش سرازیر می شود احساس کند.

 

7- صرفاً به کارتِ ویزیتِ آشنای تازه ات نگاه سریعی نینداز و فوراً آن را در جیب یا کیفت نچپان! اول با دو تا دست آن را بگیر و طوری به آن خیره نگاه کن که انگار اثری هنری است که مخصوصاً برای تو طراحی شده. بعد میتوانی آن را با یک دست بگیری. ولی باز هم آن را نزدیک کمرت یا کمی پایین تر نگهدار. برای اینکه طرف مقابل احساس با اعتماد به نفس بودن و با ارزش بودن بکند، هر از گاهی نگاهی اجمالی به آن بینداز.

 

8- دفعه ی دیگر که کسی را دیدی، به این قضیه توجه کن که موقع سلام کردن چقدر هیجان زده به نظر آمده ای. بعد وقتی که زمان خداحافظی شد، سطح انرژی ات را اندکی بالا ببر. اگر مناسب است، از احساس خوشحالی ات به آن فرد بگو. یک خداحافظی پرشور، مثل یک بوسه ی گرم در انتهای شب است. یک خداحافظی بیحال و سست مثل پشت کردن است.

 

9- برای اینکه یک آشنای جدیدت را (یا یک دوست قدیمی) را به حرف آوری، از روزش بپرس – ترجیحاً پنج شش ساعت اخیرش –  تامی توانی جزئیات بیشتری در ذهنت مجسم کن درباره شان از او سؤال کن. هر چند ممکن است بعید به نظر برسد، ولی او از این سؤالات خوشش می آید چون خیلی به تجربه ای که پشت سر گذاشته نزدیک بوده است. هر سؤال خاصی، یک زمان مجازِ نگهداری دارد. بنابر این تا داغ است از آن استفاده کن.

 

10- اگر فکر می کنی کسی خوشش می آید، یک لقب چاپلوسانه به او بده. اینکار باعث می شود در خاطرش بمانی و یا در کمترین حالت، لبخند را برلب هر دو تایی شما می نشاند. با این حال، حواست باشد یک قانون اساسی برای این ترفند وجود دارد: باید اعتماد به نفس دریافت کننده ی لقب را زیاد کند : دکتر کامیله!  پروفسور مایکل!  

 

منبع: کتاب “96 تکنیک برای پیش بینی احساس آدم ها و ارتباط موفق با آنها”

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

اوضاع بهتر می شود …

در گروه آموزشی و مشاوره علیرضا سخنوران می آموزید که یکبار برای همیشه کاری را به درستی و کامل انجام دهید.

تماس با ما

خدمات مشتریان

دسترسی سریع

تمامی حقوق برای علیرضا سخنوران محفوظ می باشد.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


چطور خوش بیان باشیم
چطور خوش بیان باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *