چطور خوش کلام باشیم

 
helpkade
چطور خوش کلام باشیم
چطور خوش کلام باشیم



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

 

چطور فن بیان خوبی داشته باشیم و خوب صحبت کنیم؟ قبل از هر چیزی باید بگویم که اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید بدون شک در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی  شرکت کنید.

چطور خوش کلام باشیم

 

 

به اعتقاد من، در دنیای فعلی، آنقدر موضوع خوب صحبت کردن و فن بیان خوب داشتن مهم است که شاید بهتر باشد مدارس و دانشگاه به جای این که 16 سال وقت دانش آموزان را به موضوع نوشتن اختصاص دهند و حتی دقیقه‌ای به مهارت صحبت کردنن نپردازند،‌با یک تغییر نگرش کلی، فرصت بسیاری را به مهارت صحبت کردن و فن بیان قوی اخصاص دهند.

 

هرچند در حال حاضر امکان این را نداریم که تغییری در سیستم آموزشی داشته باشیم، اما اهمیت این موضوع آنقدر بالاست که مجموعه مقاله‌های با عنوان مهارت‌های خوب صحبت کردن و مهارت‌های فن بیان برای شما عزیزان در سایت تدارک دیده‌ایم که به مرورر  زمان تکمیل‌تر نیز خواهند شد.

 

این که چطور صحبت خوب کنیم، فن بیان خوبی داشته باشیم و اصلاً کلام ما به گونه‌ای باشد که بتوانیم نظر مخاطبان را جلب کنیم و به بهترین نحو صحبت کنیم، موضوع بسیار مهم است که هر فردی (به خصوص سخنرانان) باید به آن توجه کنند.

 

درصد قابل توجهی از ارتباطات ما در طول روز با ارتباطات کلامی توأم است! پس دلیلی وجود ندارد که بهترین فن بیان و بهترین مهارت‌های صحبت‌کردن و صحبت در جمع را نداشته باشیم! ما باید یاد بگیریم چگونه روابط عمومی بالا داشته باشیم؟ خوب و زیبا صحبت کردن و پر انرژی صبحت کردن بسیار مهم است.

 

هر روز این سوالات و سوالات بسیار دیگری به ذهن ما می رسد : از جمله سوالات دیگر این است:

 

 برای آموزش مهارت های سخنرانی ویدیو زیر را ببینید

@}

 

مقاله مرتبط زیر را مطالعه کرده اید؟ اگر میخواهید بدانید «چطور سر صبحت را باز کنیم» مطالعه کنید:چگونه سر صحبت را باز کنیم

 

در هنگام ثبت نام کاربران برای کارگاه آموزشی «مهارت‌های فوق پیشرفته ترس از سخنرانی» متوجه موضوع جالبی شدم. این که بسیاری از کاربران، مشکلی کلی برای خوب صحبت کردند دارند و پیش از این که بخواهند ترس از سخنرانی خود را مدیریت کنند، به اینن موضوع فکر می‌کنند که چطور در زندگی روزمره خود بهتر صحبت کنند.

 

 

از همین رو تصمیم گرفتم در مجموعه مقالاتی (مثلاً 4 یا 5 قسمتی) به این موضوع بپردازم که به طور کلی چطور فن بیان و طرز بیان خود را بهبود ببخشیم و چطور خوب صحبت کنیم! قدرت بیان چقدر است؟ افزایش قدرت بیان چه راه هایی دارد؟

 

در طول روز همه ما بارها و بارها با محیط پیرامون خود ارتباط داریم و طبق تحقیقات انجام شده، به طور میانگین، 43 درصد از ارتباطات ما، صرف شنیدن و 32 درصد صرف صحبت کردن می‌شود! این عدد فوق‌العاده قابل تأمل است! 75 درصد ارتباطات ما،‌ارتباطات کلامی است و اگر فن بیان خوبی نداشته باشیم، مطمئناً نمی‌توانیم موفقیت‌های زیادی کسب کنیم زیرا ارتباطات ضعیفی خواهیم داشت.

 

مقاله دلایل کم حرفی  را هم مطالعه کنید و از آن آگاه شوید

 

 

جالب است برخی تصور می‌کنند که فن بیان، فقط برای سخنرانان است و یا فقط محدود به کسانی است که کار مجری گری دارند و یا شغلشان روابط عمومی است! اما جالب است بدانید که اصلاً‌ اینطور نیست! از آنجایی که بخش عمده ارتباطات ما به ارتباطات کلامی اختصاص دارد، همه و همه باید فن بیان خوبی داشته باشیم!

 

حتی در پایان کلاس‌های سخنرانی من نیز ارتباطات ادامه دارد!

 

 

چطور خوش کلام باشیم

چه سوال خوبی! اصلاً فن بیان چیست؟ شاید بهتر باشد به مقاله «فن بیان چیست» نگاهی داشته باشیم…

 

مطمئناً شما تعاریف زیادی از فن بیان شنیده‌اید! فن بیان را می‌توان بسته به حیطه کاری به صورت‌های مختلفی تعریف کرد!

 

اگر یک مجری باشیم؛ فن بیان یعنی این که در صحنه همایش خوب صحبت کنیم، صدایی گیرا داشته باشیم و نظر مخاطبان را جلب  کنیم و…

 

اگر یک گوینده باشیم؛ یعنی کلمات را درست ادا کنیم، با لحن و صدای خود توجه مخاطب را جلب کنیم و …

 

و هزاران تعریف دیگر که می‌توان از فن بیان داشت. اما اجازه دهید ما یک تعریف کلی در این زمینه داشته باشیم؛‌ یعنی فن بیان را برای همه حالات تعریف کنیم:

 

«فن بیان؛ در حقیقت فنون و مهارت‌هایی است که شما با استفاده از تمام اجزای ارتباطی خود (نه فقط دهان و زبان) برای ارتباطات  کلامی خود به کار می‌برید»

 

اجازه بدهید این تعریف را کمی بیشتر توضیح دهیم؛ فن بیان فقط و فقط محدود به افراد خاص نیست.

 

مطمئناً شما به عنوان یک منشی، پزشک،‌ خلبان، کارمند، دانشجو، دانش‌آموز، پدر و مادر و … در طول زندگی خود بارها و بارها نیاز است که صحبت‌های تأثیر گذاری داشته باشید و اگر فن بیان خوبی نداشته باشید و نتوانید خوب صحبت کنید،‌ مطمئناً با شکست مواجه خواهید شد.

 

بنابراین شما باید بتوانید اولاً یک صحبت موثر در ذهن خود طراحی کنید و سپس به توانایی دست بیابید که بتوانید آنچه در ذهن دارید را به خوبی به زبان بیاورید!

 

 

تا به اینجای کار مقدماتی از فن بیان ارائه کردیم و گفتیم که اهمیت آن چقدر است (و واقعاً هم زیاد است!) اما حالا چه کنیم که فن بیان خوبی داشته باشیم؟ چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ چگونه خوب صحبت کنیم؟

 

حقیقت این است که بهبود فن بیان کار یک روز و یک هفته نیست! اصلاً اجازه بدهید یک اصلی خیلی مهم را مطرح کنم:

 

ما چیزی به عنوان فن بیان خوب نداریم! هر کسی باید در هر شرایطی که هست بیان خود را روز به روز بهتر کند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید من روزانه حداقل 2 ساعت برای یادگیری و بهبود فن بیان خود وقت می‌گذارم!! (2 ساعت حداقل است) و تأثیر آن را هر روز در کار و زندگی خود بارها و بارها مشاهده می‌:کنم. پس باید توجه کنید که: شما در هر جایگاهی که هستید باید فن بیان خود را بهبود ببخشید و تمرین کنید.

 

بخوانید:👇

تقویت فن بیان نتیجه بهبود کدام مهارت است؟

 

 

سوال بسیار مهمی که وجود دارد و احتمال دارد که برای شما نیز پیش آمده باشد این است که آیا اصلاً می‌توان فن بیان خوبی داشت و خوب صحبت کرد یا این که این موضوع ذاتی است و امکان یادگیری ان وجود ندارد؟!

 

پاسخ این سوال دو جواب می‌تواند داشته باشد. جواب اول مثبت است که یعنی می‌توانیم این مهارت‌ها را یاد بگیریم و جواب دوم منفی است که یعنی ما خودمان و هزاران شرکت کننده در دوره‌هایمان را سر کار گذاشته‌ایم!!

 

 

پاسخ من به این موضوع این است که برخی از افراد ممکن است به صورت ذاتی دارای مهارت‌های فن بیان و خوب صحبت کردن باشند اما واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از افراد با تمرین و ممارست و آموزش درست توانسته‌اند به یادگیری مهارت‌های ارتباطی بپردازند. توضیحات زیر قطعاً می‌تواند به درک بهتری در این زمینه کمک کند:

 

چطور جذاب سخنرانی کنیم؟

برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت‌های کلامی و سخنرانی، گام‌هایی وجود دارد که اگر ما با این گام‌ها آشنا نباشیم، نه تنها رشد نخواهیم کرد، بلکه باعث می‌شود که پسرفت هم داشته باشیم و یا با داشتن توقعاتی نامعقول در مسیر رشد و بهبود قرار نگیریم.

 

اولین شرط در یادگیری هر مهارتی، این است که بدانیم باید تا حد ممکن تمرین کنیم و بدون تمرین کردن عملاً هیچ مهارتی کسب نمی‌شود. چه بهتر است که ما زمانی را به صورت روزانه در نظر بگیریم و تمرینات مربوطه را انجام دهیم.

 

در طول دوره‌هایی که برگزار می‌کنم – علی‌الخصوص دوره‌های بلند مدت یک ساله – موضوعی که برایم بسیار پررنگ است و البته عجیب! این است که گویا این موضوع در فرهنگ ما عادت شده که بدون تمرین کردن توقع داریم که نتیجه بگیریم!

 

حال با فرض این که دائماً در حال تمرین کردن هستیم، به گام‌های یادگیری یک مهارت جدید می‌پردازیم. به نظر می‌رسد که بهترین مثال برای یک مهارت جدید، «مهارت رانندگی» است زیرا برای همه ما ملموس است و به سادگی آن را درک می‌کنیم.

 

 

گام اول زمانی است که ما توانایی انجام مهارت را نداریم و البته نمی‌دانیم که این توانایی را نداریم. این وحشتناک‌ترین مرحله برای یادگیرنده است، زیرا گمان می‌کند که کارش خوب است ولی اصلاً اینطور نیست. بهترین مثال برای این موضوع نوجوانانی هستند که تا به حال رانندگی را تجربه نکرده‌اند و هرآنچه که در مورد رانندگی می‌دانند مربوط می‌شود به تصوّرات آنها و همچنین مشاهداتشان از فیلم‌ها و دیگران! این افراد تصوّر می‌کنند که رانندگان حرفه ای هستند اما وقتی که پشت فرمان اتوموبیل می‌نشینند…….

 

گام دوم زمانی است که ما توانایی انجام مهارتی را نداریم اما متوجه و آگاه می‌شویم که این توانایی را نداریم. زمانی که فردی در این مرحله قرار می‌گیرد، مطلع می‌شود که باید مهارت‌های خود را بهبود ببخشد و برای این کار اقدام می‌کند.  درست مثل کسی که متوجه می‌شود برای یادگیری رانندگی نیاز است که به اقدام کند و به کلاس آموزشی می‌رود.

 

گام سوم زمانی است که ما توانایی انجام مهارت را به دست می‌آوریم اما تمام حرکات ما آگاهانه است. در مثال رانندگی، زمانی که در مرحله سوم قرار می‌گیریم، با رانندگی ارتباط برقرار کرده‌ایم، اما تمام حرکات ما خودآگاه است و نیاز به تمرکز و تلاش زیادی دارد و برای هر بار رانندگی باید انرژی زیادی صرف کنیم و زحمت زیادی متقبل شویم و حتی اگر لحظه‌ای حواسمان پرت شود، تعادل خود را از دست می‌دهیم.

 

به همین منظور کافیست به فردی که تازه گواهینامه خود را دریافت کرده است فکر کنید. او می‌تواند رانندگی کند اما نیاز به تمرکز بالایی دارد و به هر کاری که می‌کند فکر می‌کند. مثلاً اگر قرار است دنده را عوض کند،‌ به این موضوع فکر می‌کند و آگاهانه تصمیم می‌گیرد.

 

گام چهارم زمانی است که ما توانایی انجام کار را به دست می‌آوریم و آنقدر آن را تمرین کرده‌ایم که به صورت ناخودآگاه و از روی عادت به فعالیت می‌پردازیم و در این صورت انرژی بسیار کمتری برای انجام مهارت صرف می‌کنیم و از همین رو انجام آن کار برای ما لذت بخش‌تر خواهد شد. درست مثل کسی که به خوبی رانندگی را یاد گرفته و چند ماهی است که هر روز چند مرتبه رانندگی می‌کند و عملاً این مهارت بخشی از وجود او شده و بدون فکر کردن به آن می‌تواند آن را انجام بدهد.

 

حال این چهار گام را در سخنرانی مرور می‌کنیم. در گام اول، اصلاً متوجه نیستیم که در این مهارت مشکل داریم و با اعتماد به نفس کاذب سخنرانی می‌کنیم و فقط باعث آزار و اذیت دیگران می‌شویم (فکر می‌کنم تعداد این نوع از سخنرانان بسیار زیاد است) در گام دوم، ما متوجه می‌شویم که توانمندی سخنرانی را نداریم و لازم است که آن را یاد بگیریم و در گام سوم، با تمرین و یادگیری به صورت خودآگاه می‌توانیم این مهارت را اجرا کنیم اما برای انجام آن نیاز به زمان و فکر کردن بسیار زیادی داریم و البته از دید مخاطب نیز بسیار حرفه‌ای به نظر نمی‌رسیم و در گام چهارم، سخنرانی بخشی از وجود ما خواهد شد و برای اجرای آن فکر نمی‌کنیم و بیشتر بر روی عمل متمرکز می‌شویم.

 

دوره غیر حضوری سخنرانی و فن بیان را از دست ندهید

باید این خبر خوب را به شما بدهم که وقتی شما این کتاب را مطالعه می‌کنید به این معنی است که شما مرحله اول (وحشتناک‌ترینن مرحله) را گذرانده‌اید و اکنون در یکی از سه مرحله آخر حضور دارید و امیدوارم که هرچه زودتر با ادامه دادن تمرینات به مرحله چهارم دست بیابید.

 

این شعر از «فخر رازی» بخش‌هایی از این چهار مرحله را به زیبایی مطرح می‌کند:

آن‌کس که بداند و بداند که بداند                    اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آن‌کس که بداند و نداند که بداند                   بیدار کنندش که بسی خفته نماند

آن‌کس که نداند و بداند که نداند                   لنگان خرک خویش به منزل برساند

آن‌کس که نداند و نداند که نداند                   در جهل مرکب ابدالدهر بماند

آن کس که نداند و نخواهد که بداند              حیف است چنین جانوری زنده بماند!

 

یکی از تمرین‌های بسیار مهم که بارها و بارها با آن سرو کار خواهیم داشت، ضبط کردن صداست! شما باید «همین حالا» یک صحبت 5 دقیقه‌ای کوتاه داشته باشید و آن را ضبط کنید. سپس به آن گوش دهید و سعی کنید نقاط ضعف خود را پیدا کنید و مجدداً این فایل را ضبط کنید. این کار را حداقل 10 بار انجام دهید و فایل اول را با فایل دهم مقایسه کنید!

 

روی تصویر کلیک کنید 👇

این دوره به تازگی ضبط شده، کاربردی، علمی و کامل است!

 

بر اساس رای 1548 نفر از بازدیدکنندگان

87 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

پیام بهرام پور

امیدوارم یه روزی در مدارس کشورمون، مهارت های زندگی آموزش بدن در مورد من: ✅دانشجوی علوم اعصاب کاربردی دانشگاه KCL لندن ✅موسس هلدینگ آموزشی بیشتر از یک نفر (1+) ✅نگارش بیش از 10 کتاب ✅مشاور سخنرانی برخی از غول‌های اقتصادی و نمایندگان مجلس ✅کارشناس50 برنامه تلویزیونی توضیحات بیشتر روی اسمم کلیک کن

امیدوارم یه روزی در مدارس کشورمون، مهارت های زندگی آموزش بدن در مورد من: ✅دانشجوی علوم اعصاب کاربردی دانشگاه KCL لندن ✅موسس هلدینگ آموزشی بیشتر از یک نفر (1+) ✅نگارش بیش از 10 کتاب ✅مشاور سخنرانی برخی از غول‌های اقتصادی و نمایندگان مجلس ✅کارشناس50 برنامه تلویزیونی توضیحات بیشتر روی اسمم کلیک کن

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

دوره جامع آموزش سخنرانی و فن بیان-شیراز

دوره جامع آموزش سخنرانی و فن بیان اصفهان

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

جهت دانلود گاهنامه راهنمای موفقیت لطفا نام و ایمیل خود را وارد نمایید.

یکی از سوال هایی که خیلی ها می پرسند، این است که چگونه فن بیان بهتری داشته باشند و چگونه در جمع خوش صحبت باشیم.

در این مطلب به چند نکته مهم اشاره می کنیم که می تواند تاثیر مطلوبی در بیان ما داشته باشد.

 

چطور خوش کلام باشیم

یک پیشنهاد دوستانه:  اگر هنوز در دوره کاربردی فن بیان و ارتباطات کلامی موثر شرکت نکرده اید، کلیک نمایید.

 

4 نکته مهم برای داشتن فن بیان مطلوب:

1- بیشتر سکوت کنیم.

یکی از راه های خوش کلامی و داشتن بیان خوب و اینکه دیگران شما را به این خصلت بشناسند، سکوت است.

اگر در احوال انسان های بزرگ و شناخته شده مطالعه کنید، آن ها هم این خصلت را داشته اند و در هر جمعی و در مورد هر موضوعی صحبت نمی کنند. اگر می خواهید به عنوان فردی خوش صحبت شناخته شوید، سعی نکنید دائم حرف بزنید و در مورد هر چیزی نظر بدهید، اولیه گام خوش صحبت بودن این است که بتوانید برخی اوقات سکوت کنید.

 

2- بیشتر دقت کنیم.

در اطراف هر فردی، هستند افرادی که بیان خوبی دارند. ما از گفتار و سخنان برخی لذت می بریم، حال ممکن است این فرد دوست یا اقوام ما باشد و یا ممکن است یک مجری در تلویزیون باشد.

یک راه برای اینکه بتوانیم بیان خودمان را بهتر کنیم، دقت کردن به نحوه صحبت کردن این افراد است، بخصوص مجری های شناخته شده تلویزیون که معمولاً از نظر فن بیان و صدا، افراد آموزش دیده و متبحری هستند.

کافی است به نحوه ادای کلمات، جمله بندی و زبان بدن آن ها بیشتر توجه کنیم.

 

 این مطلب را از دست ندهید: فـن بیان در بازاریابی

 

3- دایره واژگان و کلمات خودتان را افزایش دهید.

مطمئنا افرادی که تعداد بیشتر از کلمات را در حافظه دارند و می توانند از آن ها استفاده کنند، افراد خوش صحبت تری هستند. لذا برای داشتن فن بیانی خوب و عالی باید بتوانید دایره لغات خودتان را افزایش دهید. برای اینکار ابتدا باید انواع کلمات را بشناسید.

کلماتی که نمی شناسیم: اینها کلماتی هستند که ما معنی آن ها را نمی دانیم، بعنوان مثال کلمه شتا، ممکن است برای خیلی ها کلمه غیر فعال باشد، (شتا= گرسنه)

کلمات خاموش یا کلمات غیر فعال: اینها کلماتی هستند که معنی آن ها را می دانیم، اما در گفتار روزمره از آن ها استفاده نمی کنیم، میزان این کلمات برای هر فردی متفاوت است. اما معمولاً تعدادشان زیاد است. مثلا برای من عبارت لطف عالی مستدام در زمره این کلمات بود.

کلمات فعال: کلماتی که در طول روز بارها از آن ها استفاده می کنیم مثل سلام، چه خبر و …

برای افزایش دایره لغات باید کلمات غیرفعال را شناسایی کنیم و سعی کنیم آن ها را به کلمات فعال تبدیل کنیم.

برای اینکار دو توصیه داریم:

1- بیشتر کتاب بخوانیم. با خواندن کتاب و توجه دقیق به کلمات می توانیم کلمات غیرفعال بیشتری را بشناسیم. خواندن روزنامه و مجلات هم می تواند گزینه خوبی باشد.

2- به صحبت های دیگران بیشتر دقت کنیم و کلمات غیرفعال زیبا را شناسایی کنیم.

 

البته فراموش نکنید برای اینکه یک کلمه غیرفعال در زمره کلمات فعال شما قرار بگیرد باید آن را مدام تکرار کنید.

 

4- مراقب سرعت کلام باشید.

بعضی از افراد خیلی تند حرف می زنند و برخی دیگر خیلی کند. هر دو حالت دشمن فن بیان و زیبایی سخن هستند.

متخصصین حوزه بیان می گویند سرعت مناسب تعداد 130 تا 160 کلمه در دقیقه است. برای اینکه بدانید سرعت صحبت شما خوب و متعادل است، کافیست در یک صحبت چند دقیقه صدای خودتان را ضبط کرده و تعداد کلماتی که ادا کرده اید را بشمارید.

یکی از راهکارهای کنترل سرعت مکث است، باید تمرین کنید تا بتوانید در جای مناسب، مکث مناسب داشته باشید.

 

امیدواریم این 4 نکته بتواند به شما در داشتن بیانی بهتر کمک کند. اما اگر می خواهید اصول و تکنیک های بیشتری در خصوص داشتن بیانی عالی بدانید، حتما در دوره فن بیان و ارتباطات کلامی شرکت کنید.

 

چطور خوش کلام باشیم

;););)خیلی خوب راهکارهاتون خیلی ممنون

عالی بود .??

 

لیست دوره های مجازی در حوزه های مختلف کسب و کار و موفقیت فردی.

راهنمایی برای استفاده بهتر از آموزشها و اطلاعات عضویت در باشگاه مشتریان ایران آکادمی.

دوره هایی که مایل هستید در ایران آکادمی برگزار شود را به ما بگویید.

در ایران آکادمی به رایگان عضو شوید و از دوره های رایگان استفاده کنید.

جهت شرکت در دوره  رایگان  7 اصل مدیریت مطلوب کسب و کار لطفا نام و ایمیل خود را وارد نمایید

اگر در حوزه خاصی تخصص دارید، محتوای آموزشی تهیه کنید و با ارائه آن در ایران آکادمی درآمد کسب نمایید.برای مشاهده جزئیات بر روی باکس زیر کلیک نمایید.

درخواست تدریس در ایران آکادمی

ایران آکادمی بستری مجازی است برای یادگیری و یاد دادن.در ایران آکادمی آموزش های مجازی و کاربردی در حوزه های مختلف کسب و کار و بهبود مهارت های فردی تهیه شده است تا علاقه مندان به یادگیری بتوانند به ساده ترین شکل ممکن به آموزش های کاربردی دسترسی داشته باشند.025-37713662ایران آکادمی را در شبکه های مجازی دنبال کنید:

Copyright © 2011 – 2017 Iran-Academy.org

از آنجا که ما انسان ها در اجتماع زندگی می کنیم و مدام با یکدیگر در ارتباط هستیم، باید بتوانیم

خوب و مناسب صحبت کنیم و به مهارت های ارتباطی مسلط باشیم.

فن بیان جزء مهارت های ارتباطی و هوش کلامی است. ما باید بتوانیم در موقعیت های مختلف صدا

و بیان استانداردی داشته باشیم و مهم تر از آن خودمان باشیم.

چطور خوش کلام باشیم

فن بیان یعنی استفاده درست از هوش کلامی در زمان و مکان صحیح. فن بیان یعنی در هر

موقعیتی بتوانیم خوب صحبت کنیم و روی دیگران تأثیر مثبت بگذاریم و با بیانمان دیگران را

تحت تأثیر مثبت قرار دهیم.

حتماً تا به حال افرادی را دیده ای که در جمع ها و مهمانی ها به قدری جذاب صحبت می کنند که

هیچ کس از شنیدن حرف هایشان خسته نمی شود، حتی اگر طولانی صحبت کنند.

زمانی که شروع به صحبت می کنند، توجه همگان را به خود جلب می کنند و همه افراد حاضر در

آنجا ساکت می شوند و به دقت به آن ها گوش می دهند.

شاید تو هم دوست داری مثل این اشخاص بتوانی در جمع ها طوری جذاب صحبت کنی که توجه

همه را به سمت خودت جلب کنی.

نگران نباش تکنیک هایی را در این مقاله آماده کردم که با استفاده از آن ها می توانی هم صدای

زیبا و تأثیرگذاری پیدا کنی و هم خوب و مناسب صحبت کنی.

خوب صحبت کردن به معنی واضح صحبت کردن است.

ما باید در جمع علاوه بر جذاب صحبت کردن، طوری صحبت کنیم که دیگران به خوبی متوجه حرف

هایمان شوند و پیام و منظور ما را به درستی درک کنند.

با استفاده از روش هایی که در ادامه گفته می شود می توانید برای هر جمعی خوب و جذاب

حرف بزنید.

برای اینکه دیگران متوجه صحبت هایتان شوند، باید هنگام حرف زدن دهانتان به صورت کامل باز

و بسته شود تا کلمات درست و واضح ادا شود.

باید با سرعت مناسب، شمرده و واضح صحبت کنید طوری که شنونده قادر باشد تمام کلمات را

بشنود.

چطور خوش کلام باشیم

گاهی اوقات افراد وقتی نگران هستند یا دچار استرس می شوند یا در مورد آنچه می گویند تردید

دارند، سریع و تند تند صحبت می کنند. در این مواقع احتمال اینکه شنونده متوجه حرف ها،

خواسته یا منظور ما شود به شدت کاهش می یابد.

شمرده صحبت کردن نه تنها فهم شنونده را به دنبال دارد، بلکه باعث می شود مطمئن و آرام به

نظر برسید. البته خیلی آهسته (کند) صحبت کردن هم پسندیده نیست و حوصله مخاطب را سر می

برد.

نه خیلی تند و نه خیلی کند حرف بزنید. برای اینکه به سرعت مناسبی در صحبت کردن برسید می

توانید از یکی از این سه تمرین استفاده کنید :

            • فرض کنید شماره تلفنی را برای کسی می خوانید، فردی که گوشش با شماست باید

               بتواند آن را یادداشت کند.

            • رشته بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آن ها را در هوا یادداشت کنید.

               این تکنیک برای رسیدن به ضرب آهنگی عالی است.

            • کتاب های کودکان را بخوانید. اگر احساس می کنید که سرعت حرف زدنتان چندان در

              اختیارتان نیست و کلمات را به وضوح ادا نمی کنید، کتابهای کودکان را با صدای بلند

              بخوانید. فضای این کتاب ها صفحه بندی، تصاویر و داستانشان ما را وادار می کنند،

              شمرده تر و دقیق تر و شفاف تر صحبت کنیم.

بعضی از افراد به قدری آهسته صحبت می کنند که دیگران متوجه حرف هایشان نمی شوند. اگر

شما هم این عادت را دارید، حتماً آن را ترک کنید.

کسانی که آهسته صحبت می کنند، جدی گرفته نمی شوند و به نظر می رسد به اندازه کافی اعتماد

به نفس ندارند.

معمولاً افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا در خانواده ای بزرگ شدند که همه آهسته

صحبت می کردند، دچار این مشکل می شوند.

خیلی وقت پیش زنگ زدم مطب دکتر که وقت بگیرم، منشی به زور صدایش از پشت تلفن شنیده

می شد و اصلاً مشخص نبود که چی میگه و همش مجبور بودم از پشت تلفن بگم : جان؟ بله؟ این

کار برای طرف مقابل خیلی آزاردهنده است.

مخصوصاً اگر جایی برای استخدام تشریف می برید به هیچ عنوان آهسته صحبت نکنید، چون

نشان دهنده اعتماد به نفس پایینه و با وجود مهارت های بالایی که دارید ممکن است نادیده

گرفته شوید.

شعر خوانی یکی از تمرین هایی است که به بلند و رسا شدن صدا و همین طور به بهبود لحن بیان

کمک می کند.

حتماً این تمرین را به صورت روزانه به مدت 15 الی 20 دقیقه انجام دهید. با انجام این تمرین

بعد از مدتی صدای محکم، رسا و لحن بیان مناسبی پیدا می کنید.

یک شعر که دوست دارید و مصراع های جالبی دارد را انتخاب کنید (برای پرقدرت و ورزیده

شدن صدا من شاهنامه را پیشنهاد می کنم) و با صدای بلند بخوانید.

البته اونقدر بلند نخونید که همسایه ها بریزن دم خونتون! تمرین شعرخوانی علاوه بر اینکه به

بلندی صدا کمک می کند باعث زیبا شدن صدا و بهبود لحن بیانتان می شود.

محکم و با اقتدار و با اعتماد به نفس صحبت کنید.

اگر بهترین بیان را هم داشته باشید، زمانی که اعتماد به نفستان پایین است یا خودتان را قبول

ندارید، نمی توانید در جمع های مختلف به راحتی حضور پیدا کنید و خوب و مناسب صحبت کنید یا

گفتگوهای مؤثری را با افراد مختلف شکل دهید.

از آن گذشته به گفته برایان تریسی اگر شما به خودتان اعتماد نکنید، دیگران هم به شما اعتماد

نمی کنند.

اگر شما به خودتان اطمینان نداشته باشید، چه طور انتظار دارید که دیگران به شما اطمینان کنند

و حرف هایتان را باور و قبول کنند؟

زمانی که خودتان از حرف هایی که می زنید مطمئن باشید و حالت اطمینان به خود بگیرید، دیگران

هم به شما اعتماد می کنند و می توانید نفوذ کلام داشته باشید و بر دیگران تأثیر بگذارید.

با اشتیاق و با اعتماد به نفس حرف بزنید تا دیگران جذب صحبت هایتان شوند. باید خودتان چیزی

را که می گویید باور داشته باشید تا دیگران هم آن را باور کنند.

وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، صدایتان قابل باورتر و متقاعد کننده تر به نظر می رسد و مردم

تفاوت را حس می کنند. این یکی از راه های تقویت قدرت بیان است.

داشتن زبان بدن مناسب حین صحبت کردن، تأثیر گفته هایمان را در مخاطب چند برابر می کند.

زیرا طبق تحقیقات آلبرت محرابیان در مکالمات و ارتباطات زبان بدن 55% روی مخاطب تأثیر می

گذارد و بیشتر پیام ما از طریق زبان بدن ما به مخاطب ارسال می شود.

زبان بدن مناسب به معنی تکان دادن بیش از اندازه سر و دست ها نیست، بلکه به این معنی

است که از بیشتر اجزای بدن به منظور انتقال و فهم درست مطلب و پیاممان به مخاطب به طور

صحیح کمک بگیریم.

هنگامی که با اشخاص در حال گفتگو هستید حتماً با آن ها ارتباط چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید،

کمی به سمت آن ها خم شوید و زمانی که با شما حرف می زنند، به دقت به حرف هایشان گوش

دهید و سرتان را به نشانه تأیید صحبت هایشان تکان دهید.

با این کار به طرف مقابل می فهمانید که “تو برای من مهم هستی و دوست دارم به حرف هایت

گوش کنم“.

شاید تعجب کنید اما یکی از تکنیک های گوینده خوب بودن، خوب گوش دادن است. زیرا اگر به

دقت گوش نکنیم، نمی توانیم پاسخ مناسبی دهیم.

گوینده ماهر شنونده ماهر است.

زمانی که شخصی با شما حرف می زند باید به دقت و با تمام وجود به صحبت هایش گوش دهید.

حتماً ارتباط چشمی تان را با شخص گوینده حفظ کنید و اجازه ندهید هیچ چیزی باعث حواس پرتی

شما شود.

وقتی کسی با شما صحبت می کند هرگز به این فکر نکنید که قرار است بعد از تمام شدن حرف

های آن شخص چه بگویید؟ و به چیزهایی که قرار است بگویید یا داستانی که می خواهید

تعریف کنید فکر نکنید!

به جای آن به صحبت های گوینده توجه و تمرکز کنید و تمام حواستان را به او بدهید.

هرگز حرف طرف مقابل را قطع نکن. حتی اگر موارد مشابهی داشتی که میخواهی آن ها را بیان

کنی!

شاید برای تو هم این مورد پیش آمده. وقتی که در حال صحبت کردن هستی هنوز حرفت تمام

نشده، طرف مقابلت سریع می خواهد نظرش را ابراز کند وسط حرف هایت می پرد و می گوید :

“منم همین طور”.

جمله دوم را می گویی و دوباره می گوید : “چه جالب! منم همین طور” و جمله سوم را می گویی

و دوباره می گوید : “منم همین طور” و ….

و همین طور گفتن ها و تعریف داستان ها ادامه پیدا می کند.

اگر در چنین موقعیتی قرار بگیری، سر رشته کلام از دستت خارج می شود و یادت می رود که چه

می خواستی بگویی و حتماً در دلت می گویی : “منم همین طور و کوفت”.

به همین خاطر است که در ارتباطات تأکید می شود اگر هم نکته مشترکی با شخصی که در حال

صحبت کردن است داری بهتر است بگذاری حرف هایش تمام شود و بعد نکات مشابه خودت را

بازگو کنی.

یکی از ابزارهای برقراری ارتباط درست همین “خوب گوش دادن” است. خوب گوش دادن

از سوء تفاهم ها و اختلافات نیز جلوگیری می کند و سبب درک بهتر افراد از یکدیگر می شود.

چون زمانی که نتوانیم خوب گوش دهیم و درک درستی از گفته های شخص مقابل نداشته باشیم،

ناچار مجبور به ذهن خوانی می شویم یا پیش خودمان از گفته هایش برداشت نادرستی می کنیم.

اهمیت خوب گوش دادن به قدری است که من فکر می کنم باید در یک مقاله جداگانه به آن

پرداخت.

یکی از راه های بهبود مهارت های گفتاری و فن بیان و دلنشین صحبت کردن، حذف تکیه کلام و إ

گفتن از صحبت هایمان است.

منظور از تکیه کلام، کلمه یا اصطلاحاتی است که ما در زمان صحبت کردن بیش از اندازه معمول آن

ها را به کار می بریم.

تکیه کلام و إإإ یا اومممم گفتن باعث آزار گوش شنونده می شود و از جذابیت سخن ما می کاهد.

علاوه بر آن ممکن است دیگران بابت تکیه کلام هایمان ما را دست بیاندازند یا مسخره مان کنند.

گرچه این کار به لحاظ اخلاقی ناپسند است، اما متأسفانه هستند کسانی که تکیه کلام های افراد را

تقلید و آن ها را مسخره می کنند.

اگر نمی دانید تکیه کلامتان چیست؟ می توانید در مورد یک داستان یا خاطره یا هر موضوعی به

صورت طولانی صحبت کنید و صدایتان را ضبط کنید یا از دوستان یا خانواده خود بخواهید تکیه

کلام هایتان را به شما بگویند.

بعضی ها هنگام صحبت کردن مرتب إ می گویند که این می تواند نشانه استرس، عدم اعتماد به

نفس یا از روی عادت باشد.

روش هایی برای حذف تکیه کلام و إ گفتن وجود دارد، اما بهترین و مؤثرترین روش، تمرین کش

است. تمرین کش به این صورت است که وقتی در حال مکالمه یا گفتگو هستیم، به صحبت

هایمان دقت کنیم و هر زمان که تکیه کلام  یا إ گفتیم سریع کش را بکشیم و رها کنیم.

دردی که کش روی دست ما می گذارد، باعث می شود آن تکیه کلام یا إ گفتن از ذهنمان بپرد. در

واقع با این کار ذهنمان را تنبیه می کنیم و به این ترتیب هر زمان ذهنمان به این کلمات می رسد

می داند که نباید آن ها را به زبان بیاورد.

درست مثل فراری دادن افکار منفی از ذهن که با این روش انجام می شود، برای فراری دادن

تکیه کلام و إ گفتن هم میتوانیم از این روش استفاده کنیم.

این تمرین را می توانیم هنگام تمرین روبروی آینه یا زمانی که در حال مکالمه با خانواده یا

دوستان هستیم انجام دهیم.

و نکته آخر اینکه وقتی برای جمعی در حال صحبت کردن هستیم، اگر حرفی یا نکته ای که قرار بود

بیان کنیم را فراموش کردیم بهترین کار این است که به جای إإإإ یا اومممم گفتن سکوت کنیم و

دوباره ادامه دهیم.

سکوت وقار می آورد. از طرفی با سکوت کردن دیگران هم متوجه نمی شوند که ما کلمه یا نکته ای

را فراموش کردیم.

حق هر کسی است که بتواند خوب صحبت کند، در مواقع لازم از حق خود دفاع کند، احساساتش را

بروز دهد و بدون نگرانی نظرات، ایده ها و خواسته هایش را مطرح کند.

بتواند دیگران را متقاعد کند، نفوذ کلام داشته باشد و افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

با استفاده از تکنیک های زیبا شدن صدا و خوب صحبت کردن در جمع ها بدرخشید.

بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن حق توست. کمکت می کنم تا در دنیای پر رقابت امروزی حرفی برای گفتن داشته باشی و بتوانی بهترین بیان را پیدا کنی، طوری که در هر جمعی همه مجذوب صحبت هایت شوند.        

  منیره میرزاده مهندس it ومدرس فن بیان و مهارت های ارتباطی

هنر گفتگو و مهارت خوب صحبت کردن یکی از مهمترین مهارتهای ارتباطی جهت پیشرفت و رشد در جهت موفقیت است

دقیقا همینطوره دوست عزیز انشالله موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وبسایت

دیدگاه

فهرست محتوا

۸۵ درصداز زندگی ما را ارتباطات تشکیل داده است . به مجموعه مهارت‌هایی که به ما اجازه می‌دهند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم، مهارت‌های اجتماعی می‌گویند. پس برای اینکه با فردی ارتباط برقرار کنیم باید یاد بگیریم که چگونه خوب صحبت کنیم  .امروزه که دنیای رقابت‌ها و تخصص‌هاست، قرار گرفتن در موقعیت‌های کاری و نحوه برخورد با آنها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. حتی کسی هم که بهترین تخصص را داشته و سالیان سال در یکی از بالاترین پست‌های شغلی مشغول به کار است، نمی‌تواند ادعا کند که دیگر نیازی به یادگیری فن بیان و مذاکره و سخنرانی برای پیشنهادهای شغلی گوناگون ندارد. 

فن بیان چیست؟می توانیم توانایی صحبت کردن را فن بیان بنامیم . فن بیان خوب یک مهارت است که با تمرین و ممارست می توانید از آن برخوردار شوید. فن بیان، در حقیقت انتخاب رویکرد مابرای برقراری ارتباط با دیگران است..بر همین اساس ما با افراد مختلف یکسان صحبت نمی کنیم.

صحبت من با یک کودک ۵ ساله آیا می تواند با صحبت من با یک فرد سالخورده یکسان باشد؟ آیا کلماتی که من هنگام صحبت کردن با یک همکار استفاده می کنم با واژه هایی که در صحبت با مدیر بانک یا یک شخص با جایگاه بالاتربه کار می برم ، یکسان است؟! اما یک مثال فرض کنیم من قرار است یک دوره جدید و متفاوت را برگزار کنم و با ذوق و شوق دوست دارم با همه راجع به آن صحبت کنم ..

چطور خوش کلام باشیم

زمانی که در مورد دوره مذکور با بهترین همکارم صحبت می‌کنم، درباره‌ی دوره با جزئیات و آب‌ و‌ تاب حرف می‌زنم، هر کاری که انجام داده‌ ام مفصل برای او تعریف می‌کنم

زمانی که در مورد آن با مادرم صحبت می‌کنم،آیا به نظر شما درباره جزئیات با آب‌و‌تاب حرف بزنم یا نیازی نیست؟

زمانی که با مخاطبین دوره صحبت می کنم ایا نیاز به دادن همه اطلاعات هست یا خیر؟ پس صحبت ما در موقعیت های مختلف متفاوت خواهد بود.                         

 

در ویدئو زیر درباره اهمیت یادگیری فن بیان صحبت کردم . 

  و زمینه و فرهنگی که یک بحث در قالب آن شکل می‌گیرد.

 باید توجه کنیم که فن بیان مختص به یک قشر یا افرادی با یک جایگاه اجتماعی خاص نیست. گاهی افراد این تصور اشتباه را دارند که فن بیان خوب فقط به کار یک سخنران یا یک گوینده می خورد یا اینکه یادگیری فن بیان برای یک سن خاص مناسب است .

برای داشتن بیان خوب باید دارای «گوش خوب » بود . مفهوم داشتن گوش خوب آن است که باید به شنیدن – و درست شنیدن – صدای خود و دیگران و صداهای اطرافمان تمرین کنیم. یک نکته مهم در این زمینه الگو برداری است . چه کسانی خوب صحبت می کنند آنها را به عنوان الگو قرار دهیم و به نحوه صحبت کردنشان توجه کنیم .

 

برای فن بیان خوب داشتن و روان صحبت کردن با دیگران، سعی کنید اعتماد به نفس خو د را بالا ببرید که لازمه آن تسلط داشتن بر موضوع سخن است. که باید این اهرم را در اختیار داشته باشید و بعد از آن در برابر هر ذهنیتی که به شما ناتوانی را القا می کند ایستادگی کرده و بلکه خو د را کاماً مسلط و توانا بشمارید و همین ویژگی ها را به خود تلقین کنید و با خود بگوئید من توانا، قادر، مسلط بر خود، سخنرانی ماهر و زبر دست هستم و تحت تأثیر جو و محیط و ایرادات دیگران و حتی مزاحمتهای شنوندگان قرار نمی گیرم و… .

وقتی این سوال از من پرسیده می شود که چگونه خوب صحبت کنیم . یکی از تمرینات مهم فن بیان همانطور که درعکس زیر ( همایش ۷۷۷ )  مشاهده می کنید تمرین خودکار است، که توصیه می کنم . یک خودکار یا هر وسیله دیگر که بین دندانها فاصله ایجاد می کند را بین دندانها قرار دهید و باصدای بلند شروع به صحبت کردن کنید این تمرین به نوعی ورزش ماهیچه های فک شماست و باعث می شود که بلد و رسا صحبت کنید و صدای شما پرانرژی باشد .

زیاد مطالعه کنید تا با واژه ها و کلمات و جمله بندی های مختلف بیشتر آشنا شده و هنگام نیاز از آن استفاده کنید و سطح قدرت و توان خو د را بالا ببرید.

 با دوستان و نزدیکان سر سخن را باز کنید و درباره یکی از موضوعات روز و عمومی صحبت کنید و یا درباره نقطه نظرات دیگران فعال برخورد کنید و اظهار نظر کنید تا با روش و روحیه مواجهه با دیگران آشنا شوید و بیان تان روان تر شود.   

سعی کنید در کلاس درس درباره یکی از موضوعات رشته تحصیلی و مواد درسی خود، مطالعه بیشتری انجام داده و در قالب کنفرانس و یا سوال و جواب، مطالب گردآوری شده را به دیگر دانشجویان منتقل کنید.

کتاب هایی که درباره سخن و سخنوری و فن ایراد سخنرانی، نوشته شده است مطالعه کنید. مانند ” آیین سخنرانی، دیل کارنگی ” انتشارات پیمان و نیز  سخن و سخنوری، نوشته مرحوم فلسفی.

به صحبت های دیگران توجه کنید، لحن شان، ریتم و.. ببنید رمز عالی بودن فن بیان چیست ؟ 

 ایده یا صحبتتان را به یک بچه توضیح دهید . تا جای ممکن با عباراتی ساده اید‌ه‌ی کسب‌وکارتان را به مخاطب‌­تان منتقل کنید. بچه‌ها تجربه‌ی کمتری دارند، بنابراین نیاز است که ایده‌هایتان را ساده کنید. در واقع لازم است، حتما قبل از اینکه این تمرین را انجام دهید، از به کار بردن اصطلاحات سخت بپرهیزید.بله، اگرچه شما ایده‌هایتان را ساده‌تر کرده‌اید، بازهم ایده‌ای دارید که معقول است. با این تمرین، می‌توانید به‌راحتی از عبارت‌های ساده و کوتاه در صحبت‌هایتان استفاده کنید.

 برای بهبود فن بیان تان خوب است که همیشه فن بیان خود را با گفته‌ها و عبارات مشابه تمرین نکنید. چون خشک به نظر می آئید.  کلمات و عبارات مختلفی به کار ببرید و برداشت‌های جدیدو طبیعی تر از گفته‌های خودتان داشته باشید.       

لحن بسیار در بحث فن بیان مهم است .افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی صحبت می‌کنند، اما شاید متوجه شده باشید که وقتی آهسته‌تر صحبت می‌کنید، بهتر از زمانی که تند صحبت می‌کنید، صحبت‌هایتان شنیده می‌شود. ولی در کل پیشنهادم به شما برای بهبود بیان تان این است که با سرعت‌های مختلف صحبت کنید، به صدای خود گوش کنید و چند ریتم مختلف را با هم مقایسه کنید و ببنید که در کدام حالت تاًثیر کلامتان بیشتر است .

 یک پیشنهاد عالی:

 شما می توانید محصول مهارت خوب صحبت کردن را از لینک زیر تهیه کنید.

سلام
من محصول رو قبلا تهیه کرده بودم میخواستم تشکر کنم از این پستتون چون باعث شد تصمیم بگیرم دوباره این محصول رو گوش بدم و تمریناتشو انجام بدم
یه سوال هم داشتم
در تقویت فن بیان فرمودید که زیاد مطالعه کنیم ؛
آیا نوع کتاب مثلا علمی ،رمان، داستان و … متفاوت هست یا خیر؟ و اگر هست اگر ممکنه کتابی را معرفی کنیدـ.

سلام دوست عزیز ممنونیم از همراهی شما …در زمینه فن بیان بیشتر تمرینات را به شما توصیه می کنم اگر در زمینه سخنرانی کتاب مد نظرتون هست و حتما در تلگرام سخن سبز(sokhane_sabz@) هم عضو باشید چون مطالب اموزشی قرار می دهیم …در زمینه سخنرانی کتاب خوداموز سخنرانی بسیار خوب است . و پیشنهادم به شما این است که کتابهای ادبی یا متن های ادبی تهیه کنید ( یا از اینترنت جستجو کنید ) و بعد سعی کنید با لحن ادبی ( نه روخوانی ) متن ها را بخوانید. تمرین حماسی خوانی هم بسیار کمک کننده است در اینترنت سرچ کنید حماسی خوانی …و با لحن شخصی که می خواند سعی کنید تمرین کنید و عینا مثل او بخوانید .

ممنون از سایت خوبتون
اگه میشه چند کتاب در این مورد معرفی کنید
ممنون

سلام . کتاب صدای خود را ازاد کنید از ویکرز را به شما توصیه می کنم اما در کنارش محصول صوتی چطور فن بیان خوبی داشته باشیم نیز برای شما می تونه مفید باشه که لینکش براتون قرار میدهم

https://sokhanesabz.com/?p=2257

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چطور خوش کلام باشیم

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟

در نقشه راه مهارت ارائه و سخنرانی، مجموعه نکاتی در مورد بهبود مهارت ارائه و سخنرانی بهتر مطرح کردیم.

یکی از این مهارت‌ها، فن بیان بود که در این‌ درس جداگانه به آن پرداخته‌ایم.

آنچه در این درس می‌خوانید صرفاً بر روی بیان به عنوان ارائه شفاهی متمرکز است و می‌خواهیم در آن به این سوال بپردازیم که چطور فن بیان خوبی داشته باشیم.

اگر مطالعه در زمینه‌ی جنبه‌‌های دیگر ارائه و سخنرانی مد نظر شماست، می‌توانید به نقشه راه مهارت ارائه مراجعه کنید:

نقشه راه یادگیری مهارت ارائه و سخنرانی

چطور خوش کلام باشیم

به عبارتی، بحث سخن و سخن وری که از نکات کلیدی در یک سخنرانی موفق است در این درس مورد اشاره قرار نمی‌گیرد.

بنابراین، اگر قصد شما تسلط بیشتر بر کلمات یا انتخاب روش مناسب‌تر برای ارسال دقیق پیام و تسلط بر فن سخنوری است، درس‌های پرورش تسلط کلامی و مهارت ارتباطی می‌توانند مفید‌تر باشند.

در این درس، فرض بر این است که شما می‌دانید چه می‌خواهید بگویید؛ کلمات، مفاهیم و پیام شما کاملاً‌ مشخص است و صرفاً می‌خواهید بدانید جنبه‌های مختلف فن بیان چیست و چگونه می‌توانید بر صدا و لحن و شیوه بیان خود مسلط‌تر شوید تا ارائه شفاهی بهتری داشته باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر سخنرانی لازم است به آن مجهز باشد، مدیریت استرس است.

به همین علت، معمولاً در آموزش فن بیان، بخشی از تمرین‌ها و تکنیک‌ها به مدیریت استرس اختصاص پیدا می‌کند.

بسیاری از کسانی که ما احساس می‌کنیم فن بیان قوی ندارند، صرفاً به علت ضعف در مدیریت استرس این‌گونه به‌نظر می‌رسند.

با توجه به اینکه ما درس مدیریت استرس را به صورت مستقل ارائه کرده‌ایم، قاعدتاً لازم نیست در اینجا دوباره به تکرار آن بحث‌ها بپردازیم.

اما اجازه بدهید بر یک نکته تاکید کنیم:

هنگام مطالعه درس‌های مدیریت استرس توجه داشته باشید که بخش قابل توجهی از تنش‌ها و استرس‌های سخنرانی، از جنس فشار روانی (Pressure) هستند و نه استرس (Stress).

به عبارت دیگر، چالش سخنران تنش‌های جاری زندگی که سلامت ما را تهدید می‌کنند نیست. بلکه تنش‌های مقطعی است که ممکن است عملکرد او را کاهش دهند.

مطالعه‌ی درس کاهش عملکرد در اثر فشار روانی می‌تواند این مسئله را بهتر برای شما شفاف کند.

هر کس با شما در مورد فن بیان و بالا بردن قدرت بیان صحبت کند، احتمالاً در مورد حجم صدا و اهمیت آن هم صحبت خواهد کرد.

بنابراین، اجازه بدهید که ما از تکرار مکررات صرف نظر کنیم و صرفاً یک تمرین ساده اما موثر را به شما پیشنهاد کنیم:

این تمرین به عنوان یکی از ساده ترین تمرینات فن بیان، به‌تنهایی می‌تواند بخش مهمی از کیفیت سخنرانی شما را بهبود دهد.

به خاطر داشته باشید که یکی از محل‌های فرضی که انتخاب می‌کنید، کسی باشد که چند متر عقب‌تر و پشت سر شما نشسته است.

این بحث‌ هم، مانند بسیاری از مباحثی که در آموزش فن بیان مطرح می‌شوند، ساده و بدیهی به نظر می‌رسد.

اما اگر کمی به سخنرانی و شیوه‌ی حرف زدن کسانی که به نظرتان قدرت بیان بالایی دارند فکر کنید، می‌بینید که به خوبی با سرعت بیان بازی می‌کنند و به تناسب بحث، آن را تغییر می‌دهند.

همه می‌دانیم که سرعت مناسب مهم است. همچنین می‌دانیم که سرعت حرف زدن ما نباید در تمام طول یک جمله یا تمام طول سخنرانی ثابت باشد.

بلکه مناسب است که بسته به موضوع، سرعت خود را تغییر دهیم.

اما سوال اصلی اینجاست که در عمل چگونه می‌توان چنین مهارتی پیدا کرد؟ یا چه تمرین‌هایی می‌توانند به ما کمک کنند که سرعت حرف زدن خود را بیشتر و بهتر کنترل کنیم.

ما در اینجا چهار تمرین پیشنهاد می‌کنیم که با وجود ساده بودن، می‌توانند بسیار اثربخش باشند.

این تمرینِ ساده، برای تقویت فن بیان بسیار ارزشمند است.

برخی به شما توصیه می‌کنند که آهسته‌تر حرف بزنید تا مسلط‌تر به نظر برسید.

اما بعضی از ما، اتفاقاً بسیار آهسته صحبت می‌کنیم و مناسب‌تر است که تندتر صحبت کنیم تا حس تسلط را بیشتر و بهتر القا کنیم.

کلید جستجوی پاسخ هم بسیار ساده است.

ما عادت داریم که سخنرانی‌های خودمان را تمرین کنیم.

همان موضوعاتی که در حالت عادی در موردش حرف می‌زنیم یا قرار است در موردش حرف بزنیم.

اما یک تمرین فن بیان بسیار زیبا و اثرگذار این است که به جای افرادی که در موقعیت‌های ارشد هستند صحبت کنیم.

چطور خوش کلام باشیم

در اتاق و در خلوت خودتان، فرض کنید رییس جمهور یا وزیر هستید و در مورد یکی از مسائل مربوط به آن موقعیت‌ها صحبت کنید.

یا اینکه اگر قرار است در مراسم همکار نمونه از شما تقدیر شود، به جای اینکه سخنرانی خودتان را تمرین کنید، به جای مدیرعامل که قرار است در ابتدای مراسم صحبت کند حرف بزنید و تمرین کنید.

تمرین موقعیت‌های برتر و ارشدتر، می‌تواند کمک موثری برای فاصله گرفتن از چارچوب ذهنی و محدودیت‌های خودساخته‌ی فکر ما باشد.

اگر همچنان احساس می‌کنید که سرعت حرف زدن شما چندان در اختیارتان نیست، یا اینکه کلمات‌ را به خوبی و وضوح ادا نمی‌کنید، کتابهای کودکان را با صدای بلند بخوانید.

فضای این کتابها، صفحه بندی آنها، تصاویر و کلمات‌شان، ما را وادار می‌کند شمرده‌تر و دقیق‌تر و شفاف‌تر صحبت کنیم.

متن‌های پاراگراف فارسی متمم هم می‌توانند محل خوبی برای پیدا کردن سوژه‌ی مناسب باشند.

یکی از نخستین نشانه‌هایی که دیگران می‌توانند متوجه شوند که شما گرفتار فشار و استرس شده‌اید و چندان بر خودتان مسلط نیستید، شیوه‌ی نفس کشیدن شماست.

استرس و فشار روانی، معمولاً عمق تنفس‌های ما را کمتر و تعداد آنها را افزایش می‌دهد.

به علت بحث‌های متعددی که در زمینه نقش تنفس در سخنرانی وجود دارد ما این بحث را در درسی مستقل مورد توجه قرار می‌دهیم.

در مورد اهمیت زبان بدن در سخنرانی‌ها، به اندازه‌ی کافی صحبت شده است.

تاکید بر این نکات در حدی است که گاه، استفاده از حرکات بدن بسیار افراطی شده و از حالت طبیعی خارج می‌شود.

شاید شما هم سخنران‌هایی را دیده باشید که حرکات دست و پای آنها آن‌قدر زیاد و افراطی و تصنعی است که خاطرات اجرای دکلمه در دوران دبستان را برای ما زنده می‌کند.

اما به هر حال،  افراط یا تفریط در به‌کارگیری زبان بدن می‌تواند اثربخشی سخنرانی ما را کاهش دهد. 

اگر قصد دارید زبان بدن را به شکلی موثرتر در سخنرانی‌ها به کار بگیرید، یکی از راهکارهای ساده، در نظر گرفتن زبان بدن به عنوان ابزار علامت‌گذاری در سخنرانی است.

به عنوان مثال می‌توانید به این سوال فکر کنید:

وقتی قصد دارید در سخنرانی یک سوال مطرح کنید، بدن خود را چگونه با وضعیت سوالیِ پیام، همراه می‌کنید؟

با توجه به اینکه ما در مورد زبان بدن، به صورت مستقل صحبت کرده‌ایم، برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مجموعه درس‌های زبان بدن مراجعه کنید:

آموزش زبان بدن

اما اگر فعلاً قصد یا فرصت ندارید همه‌ی مباحث مربوط به زبان بدن را پیگیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل کلیپ آموزشی زیر را ببینید:

استفاده از حرکات دست هنگام سخنرانی و صحبت کردن

در مورد ارتباط چشمی و نقش آن در فن بیان، ما درس مستقلی را در متمم در نظر گرفته‌ایم:

تکنیکهای برقراری ارتباط چشمی در سخنرانی

با این حال، اجازه بدهید که یک نکته‌ی بسیار مهم را در همین جا خدمت شما یادآوری کنیم:

انبوهی توصیه وجود دارد که چشم‌های خود را هنگام سخنرانی چگونه حرکت دهید.

به کجاها نگاه کنید و به کجاها نگاه نکنید.

مثلث طلایی و مربع نقره‌ای و شش ضلعی پلاتینیومی و صفحه‌ی هدف و انواع اصطلاحات، بخش مهمی از کتاب‌های فن بیان و سخنرانی را در اختیار خود گرفته‌اند.

اما یک نکته را فراموش نکنیم:

اگر خیلی بدشانس نباشید، حتی در یک جمع کوچک چند ده نفری هم، همیشه دو یا سه نفر انسان مثبت پیدا می‌کنید.

کسانی که حتی وقتی غلط هم صحبت کنید، به شما لبخند می‌زنند.

حتی از حرف‌های بی‌خاصیت‌ هم با دقت یادداشت برمی‌دارند.

و یا اینکه با شما احساس همدلی می‌کنند و به شدت مراقب هستند که هر بار نگاه‌شان می‌کنید لبخند بزنند تا روحیه بگیرید.

اگر چنین مخاطب‌هایی در میان مخاطبان وجود داشته باشد، این افراد را بی‌تردید می‌توان مخاطب‌های طلایی دانست.

در همان دقیقه‌های اول به سادگی می‌توانید آنها را کشف کنید.

حتماً گاه و بیگاه به آنها نگاه کنید و اجازه دهید با نگاه‌شان از شما حمایت کنند.

اگر در میان جمع دوستانی دارید که شما را می‌شناسند و دوست دارند، حتی قبل از شروع سخنرانی می‌توانید به آنها یادآوری کنید که چنین نقشی داشته باشند.

کافی است به آنها بگویید که روی لبخند حمایت آنها حساب می‌کنید.

این هم شکلی از حمایت اجتماعی است و مطمئناً دوستان‌تان هم از اینکه چنین فرصتی دارند خوشحال خواهند شد.

خوشحال می‌شویم اگر در مورد نکات مطرح شده در این درس، تمرین، مثال، تجربه یا خاطره‌ای دارید که می‌تواند برای دوستان‌تان مفید باشد، آن‌ها را برای ما هم تعریف کنید.

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های آموزش سخنرانی و مهارت ارائه برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال شدن به عنوان عضو ویژه، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، فضای درس‌های زیر به سخنرانی، ارائه و فن بیان نزدیک‌تر است و شاید بهتر باشد مطالعه‌ی آن‌ها را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارتباطی

  تحلیل رفتار متقابل | فنون مذاکره

  پرورش تسلط کلامی

  افزایش عزت نفس | حمایت اجتماعی

در صورتی که علاقه‌مند هستید با نکات مختلف در زمینه‌ی مذاکره آشنا شوید، می‌توانید فایل صوتی آموزشی ۶۰ نکته در مذاکره را خریداری کرده و گوش دهید.

در این فایل صوتی، نکات کاربردی قابل استفاده در مذاکره، به صورت منظم از ساده تا دشوار برای شما توضیح داده می‌شوند.

برای مشاهده‌ی فهرست نکات مطرح شده در این مجموعه‌ی آموزشی می‌توانید روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید:


ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت ارائه و سخنرانی به شما پیشنهاد می‌کند:

متمم مخففِ محل توسعه مهارتهای من است؛ یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه‌ی درباره متمم مراجعه کنید.

ما برای هر یک از درس‌های متمم، یک نقشه راه داریم که به یادگیری آن درس کمک می‌کند.

می‌توانید با مراجعه‌ به صفحه‌ نقشه راه یادگیری، عنوان درس‌های مختلف متمم را ببینید.

همچنین می‌توانید دوره MBA متمم را ببینید.

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به چیزی در حدود نصف درسهای متمم دسترسی خواهید داشت.

پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به کاربر ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۳۷ هزار تومان)، فصلی (۹۵ هزار تومان)، نیم‌سال (۱۶۰ هزار تومان) و یکساله (۲۸۰ هزار تومان) بخرید.

برای اطلاعات بیشتر لطفاً به صفحه‌ی ثبت نام مراجعه کنید.

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌های متمم

ارتباط چشمی آنقدر مهم است که برای کسانی که اخبار می گویند سیستم تله پرومپتر یا اتوکیو را اه اندازی کردند. (مانیتوری که روی دوربین هست و مجری از روی آن می خوانند)

شاید دقت کرده باشید که زمان سخنرانی جلوی سیاستمداران یک تکه شیشه مانند می گذارند.(rodium prompter)

این ها نشان می دهد که ارتباط چشمی بسیار بسیار مهم است.

در مورد ضبط صدا، باید بگویم که بسیار موثر است.

حتی اگر قصد سخنرانی هم ندارید باز هم این کار را انجام دهید. به بسیار ی از کلماتی که افراطی ان ها را به کار می برید یا آن ها را بد ادا می کنید پی می برید.

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

+ 9 = سیزده

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon

چگونه فردی جالب و خوش مشرب باشیم

▪ زیاد به دوستانتان زنگ نزنید سعی کنید زیاد دنبال دوستانتان نرفته و مدام به آنها تلفن نکنید. حد مشخصی برای این مسئله وجود ندارد، اما دقت کنید همیشه کمتر از مقداری که آنها به شما زنگ می زنند به آنها زنگ بزنید. ▪ همیشه با قصد و منظور به دوستانتان تلفن کنید فقط برای حرف زدن به دوستانتان تلفن نکنید. تلفن هایتان را کوتاه کنید. فقط یکبار زنگ بزنید. و اگر لازم بود برایش پیغام بگذارید. اگر آنها با شما تماس نگرفتند، دوباره به آنها زنگ نزنید مگر اینکه مسئله ای ضروری پیش آمده باشد. مثلاً اگر می خواهید شام بدهید و دوست دارید که آنها را هم دعوت کنید، و آنها با شما تماس نگرفتند، مشکل خودشان است. شما نباید دنبال آنها بروید. ▪ خوب لباس بپوشید مردم دوست ندارند با آدم های بدتیپ و ژولیده رفت و آمد کنند. البته نمی گویم وقتی می خواهید با دوستانتان بیرون بروید کت و شلوار و این چیزها تنتان کنید، اما سعی کنید همیشه مرتب و خوش پوش باشید. یادتان باشد که مردم معمولاً از روی قیافه و ظاهر در مورد افراد نظر می دهند. ▪ مطلع و آگاه باشید مردم دوست دارند با کسی رفت و آمد کنند که بتوانند از او مطلبی یاد بگیرند. اما هول نشوید، اطلاعاتتان را زمانی در اختیار آنها بگذارید که از شما سوال کنند. چون ممکن است فکر کنند قصد پز دادن دارید. و این اصلاً خوب نیست. ▪ شوخ و بذله گو باشید نمی گویم که دلقک باشید. اما اگر طبع شوخ دارید، کمی از آن را به دوستانتان نشان دهید. لازم نیست که منبع سرگرمی و خنده شوید. تعادل را حفظ کنید. و خواهشاً اگر می خواهید جوک تعریف کنید، سعی کنید که حداقل آنرا بی مزه تعریف نکنید که مردم جای خندیدن گریه کنند. ▪ افسرده نباشیداگر حالتان خوب نیست، بهتر است که در خانه بمانید. چون مردم دوست دارند که وقتی با دوستانشان بیرون می روند به آنها خوش بگذرد. کسی دوست ندارد در آن زمان شما را مشاوره روانپزشکی کند. بله، می توانید به یکی از دوستان نزدیکتان مشکلتان را در میان بگذارید، اما وقتی یک شب با دوستان بیرون رفته اید سعی کنید که مشکل را فراموش کنید. ▪ اسرارآمیز باشید اگر همه ی جزئیات زندگیتان را به دوستانتان بگویید، ممکن است زیاد جذب شما نشوند. همیشه چیزی را ناگفته نگاه دارید، و افراد همیشه علاقه مند به دانستن آن موضوع باقی می مانند. ▪ ضعف و ناتوانی هایتان را به کسی نگویید هر کسی ضعف و ناتوانی دارد، اما لازم نیست که این مسئله را به اطلاع همه برسانید. اگر این کار را بکنید، آن ضعفتان را باعث شوخی و خنده ی اطرافیان می کنید. اگر نسبت به چیزی حساسیت دارید، با کسی آن را مطرح نکنید و پیش خود نگاه دارید. ▪ با افراد اجتماعی و باحال رفت و آمد کنیداگر بخواهید همیشه افراد شکست خورده و به دردنخور را وارد اکیپ دوستانتان کنید، خودتان هم خیلی زود جزء همان ها به حساب خواهید آمد. و از طرف دیگر، اگر افراد اجتماعی و درست و حسابی را در اطراف خود داشته باشید، مردم هم همان فکر را در رابطه با شما خواهند کرد. ▪ افراد را به یکدیگر معرفی کنید جزء آن افرادی باشید که گروه ها و اکیپ های مختلف را به هم معرفی می کنند. اگر شما دو اکیپ دوست دارید، آنها را به هم معرفی کنید. البته اگر فکر می کنید که این دو گروه به هم می خورند. و از آنجا که آنها فقط شما را می شناسند، احتمالاً وقتی با هم روبه رو می شوند در مورد شما صحبت خواهند کرد. ▪ همیشه دیر بر سر قرار بیایید زود رسیدن سر قرار دو اشکال دارد. یکی اینکه وقتی شما وارد می شوید دیگران متوجه شما نخواهند شد. و دیگری اینکه دوستانتان تصور خواهند کرد که شما جای دیگری نداشته اید که بروید و فقط منتظر آمدن به آنجا بوده اید. اما دقت کنید که خیلی دیر هم نرسید. ▪ به حرفهایتان عمل کنید عمل کردن به حرفها و قول هایتان به دیگران ثابت می کند که فرد قابل اعتمادی هستید و می توان رویتان حساب کرد. اما عمل نکردن به حرفهایتان، نه تنها شهرتتان را لکه دار می کند بلکه باعث می شود چند تا از دوستانتان را هم از دست بدهید. ▪ آخرین نفری نباشید که مجلس را ترک می کند اگر شما آخرین نفری باشید که جمع را ترک کند، نشان می دهد که شما مزاحم بوده اید. اگر بخواهید بیش از حد بمانید احتمالاً شانس دعوت شدن در آینده را از دست خواهید داد. ▪ برای بیرون رفتن برنامه ریزی کنید هر چند وقت یکبار (دوسال یکبار کافی است) برنامه ریزی کنید و دیگران را جایی دعوت کنید. همه چیز را مرتب کرده و بعد همه را دعوت کنید. ▪ تحت هیچ شرایطی خونسردیتان را از دست ندهید کسی دوست ندارد که با کسی بیرون برود که سریعاً عصبانی شده و کنترل خود را از دست می دهد. اتفاقات بد ممکن است بیفتد و شما هم باید واکنش نشان دهید. اما لازم نیست که کنترل اعصابتان را از دست بدهید. همیشه خونسردی خود را حفظ کنید. ● باحال باشیدرعایت همه ی این نکات باعث می شود که در جمع دوستان به عنوان فردی باحال و خوش مشرب شناخته شوید. اما لازم نیست که برای این کار خیلی تلاش کنید. بگذارید همه چیز عادی پیش برود.

بیرتک


دانلود فرهنگ های لغت به زبان های مختلفDownloads-icon


مبانی گویندگیDownloads-icon


چگونه فوق العاده صحبت کنیم ؟Downloads-icon

چطور خوش کلام باشیم
چطور خوش کلام باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *