چطور صبر خود را زیاد کنیم

 
helpkade
چطور صبر خود را زیاد کنیم
چطور صبر خود را زیاد کنیم

گاهی اوقات حتی صبورترین انسان‌ها نیز توان مقاوت دربرابر موضوعی را ندارند و صبرشان لبریز می‌شود، در این شرایط چه کاری میتوان کرد؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مردمان؛ اینجا پیشنهادهایی برایتان آورده‌ایم که به صبر از دیدی فراتر از انفعالی نگاه کنید و آن را به یکی از مهمترین مهارت‌های زندگی کردن تبدیل کنید.

از زمان‌های خیلی قدیم گفته‌اند که صبر یکی از فضیلت‌های اخلاقی است. شاید یکی از چیزهایی که باعث آزارتان می‌شود همین است که همیشه گفته‌اند باید صبر داشته باشید. در دنیای مدرن امروز نیاز داریم که کمی بیشتر در این مورد توجیهمان کنند. ما به شواهد و مدارکی نیاز داریم که نشانمان دهد صبر کردن در زندگی به نفعمان خواهد بود.

در دنیای به شدت رقابتی امروز، صبور بودن یعنی دوم شدن یا شاید هم آخر شدن. به عبارت دیگر، صبر شاید به چشم «ضعف» دیده شود.چطور صبر خود را زیاد کنیم

لغت‌نامه مریام‌وبستر، صبر را اینطور معنی می‌کند، «توانایی حفظ آرامش و اذیت نشدن در زمان انتظار طولانی یا در برخورد با مشکلات یا افراد سرسخت». نکته خاصی در این معنی دیده نمی‌شود. با اینکه «حفظ آرامش» یا «اذیت نشدن» در مواجه با «مشکلات» یا «افراد سرسخت» عالی به نظر می‌رسد ولی واقعاً مشخص نیست که اینکار چطور باید انجام شود و چه حسی در فرد ایجاد می‌کند.

صبر شاید به نظر چندان جذاب نرسد ولی برای سلامت و کارایی شما ضروری است. و تصور نکنید که فقط افرادی مثل حضرت ایوب و دالای‌لاما از پس آن برمی‌آیند. علوم روانشناسی جدید بر آن تاکید دارند و وقتی منتظر اتفاق بعدی در زندگی‌تان هستید، تنها کاری است که باید انجام دهید.

بی‌صبری و بی‌حوصلگی شما را نه تنها از مقاصد خوبتان بلکه از افراد مهم زندگی‌تان دور می‌کند.

وقتی در خانه یا هر جای دیگری دچار خشم و کلافگی می‌شوید، دلیل آن این است که از این سه مولفه که در بالا اشاره کردیم دور شده‌اید.

در زیر توصیه‌ها و پیشنهادهایی آورده‌ایم که کمکتان می‌کند به صبر از دیدی فراتر از فقط منفعل بودن و انتظار کشیدن نگاه کنید و بتوانید آن را به یکی از مهمترین مهارت‌های زندگی‌تان تبدیل کنید.

آیا این خشم باعث می‌شود کنترل بهتری روی اوضاع پیدا کنید؟ آیا قدرت فکر کردنتان را تقویت می‌کند یا مسدود؟ لبریز شدن صبر و در رفتن از کوره چه تاثیرات منفی بر خودتان و دیگران خواهد داشت؟ اینکار چه هزینه‌هایی برایتان به دنبال دارد؟

این واکنش‌ها چطور می‌تواند شما را درمورد مرزهای ظرفیت صبرتان آگاه کند؟ لازم نیست دردی که ممکن است اینکار برایتان به همراه داشته باشد را دوست داشته باشید ولی آیا اصلاً دوست دارید بخاطر این فرصت برای تقویت صبر و ظرفیت سلامتتان قدردان باشید؟

خودتان را به تمرین کردن صبر متعهد کنید.

سعی کنید خودتان را در موقعیت‌هایی که لازم است درمقابل میل به واکنش‌های احساسی در زمان خستگی و کلافگی مقاومت کنید، قرار ندهید. تمرینات صبر را برای زمان‌هایی نگه دارید که احتمال لبریز شدن صبرتان کمتر است.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

صبر کردن معمولا جزء خصایص مثبت محسوب می شود اما اغلب اوقات اکثر ما توانایی انجام آن ، چه در محل کار چه در زندگی شخصی خود را نداریم. صبر کردن یک نوع مهارت است که نیاز به پرورش و ارتقا دارد. اگر به انسان بی صبری معروف هستید ، در این قسمت از نمناک به شما کمک می کنیم تا صبوری خود را افزایش دهید تا هم خودتان و هم دیگران لذت بیشتری از زندگی ببرید.

1. تمرین کنید که صبور باشید.

فکر کنید که در حال یادگیری نواختن پیانو هستید. به چه چیزی نیاز دارید جز تمرین ؟ مثلا یک رمان سخت خریداری کنید و آن را به اتمام برسانید یا یک پازل پیچیده بخرید و آن را تکمیل کنید. از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و هنگامی که منتظر کسی هستید، مدام به تلفن همراه خود نگاه نکنید.

2. روی این تمرکز کنید که چرا می خواهید صبور باشید.

تمرکز کردن روی دلیل اصلی صبور بودن به شما کمک می کند که زودتر به آن دست پیدا کنید. آیا تا به حال از بی صبری آسیب دیده اید؟ پس برای این که دیگر آن خطا ها را تکرار نکنید باید صبر پیشه کنید.چطور صبر خود را زیاد کنیم

3. به این فکر کنید که فقط باید کمی ناراحتی را تحمل کنید.

فرض کنید که در ترافیک گیر کرده اید. چرا باید از این مسئله خشمگین و بی صبر شوید ؟ ترافیک هیچ آسیبی به جسم شما وارد نمی کند و یا هیچ تهدیدی برای زندگی شما نیست. فقط باید مدتی را منتظر بمانید ، پس به خودتان یادآوری کنید که این مسائل ارزشی برای عجله و یا حرص خوردن ندارند.

4. حواس خودتان را پرت کنید.

موارد مختلفی هستند که باید برای آن ها منتظر بمانید مثلا صف گرفتن غذا در دانشگاه که در این مواقع نمی توانید سرعت را بالا ببرید اما می توانید این زمان بیهوده را پر کنید تا برایتان راحت تر سپری شود. مثلا ایمیل های خود را چک کنید ، به یک پادکست گوش دهید، یک بازی در موبایل انجام دهید و در کل شرایط صبر کردن را برای خود آسان تر کنید.

5. چیزهایی که صبر شما را می گیرد را شناسایی کنید.

آیا روشن شدن لامپ اتاق هنگامی که خواب هستید شما را به شدت عصبانی می کند ؟ خب . زمانی که دوباره در این شرایط قرار گرفتی د، خودتان را بسنجید و با یک لبخند به این اتفاق پاسخ دهید.

6. مهربانی را تمرین کنید.

در بسیاری از موارد دلیل بی صبری ما افراد دیگر هستند مثلا فکر کنید که در صف خرید پشت سر یک پیرزنی که بسیار آهسته کار می کند، قرار گرفته اید ، اکنون وقت آن است که مهربان بودن با دیگران را به خودتان یادآوری کنید.

7. مدیتیشن و خوداگاهی را تمرین کنید.

مدیتیشن و خودآگاهی دو ابزار قدرتمند هستند تا از طریق آن ها به احساسات منفی خود غلبه کنید. خود آگاهی یک مهارت ذهنی است که به معنی توجه به خود در هر لحظه و آگاهی نسبت به احساسات و افکار می باشد. مدیتیشن نیز به شما طرز صحیح نفس کشیدن ، ریلکس کردن بدن ، فکر کردن به جوانب مثبت زندگی را آموزش می دهد.

8. موارد بی صبری خود را یادداشت کنید.

گاهی اوقات باید به عادات بد و منفی خود اعتراف کنید ، این موارد را یادداشت کنید و فکر کنید که جز بی صبری و عصبانیت چه واکنش بهتری را می توانستید از خود نشان دهید.

9. به افرادی که باعث بی صبری شما می شوند ، درس بدهید.

گاهی اوقات ریشه تحمل نکردن و بی صبری شما در افراد دیگر اشتباهات و شکست آنها است. این اتفاق معمولا در محل کار بیشتر رخ می دهد و افراد به شدت روی هم تاثیر می گذارند. گاهی اوقات فقط کافی است که دیگران را به آرامش دعوت کنید تا خودتان نیز آرامش بیشتری داشته باشید.

10. کمی به خودتان زمان دهید.

زمانی که عصبانی یا کلافه هستید ده دقیقه صبر کنید ، بیرون بروید و از چیزی که صبر شما را سر آورده است ، دور شوید که این تایم کوتاه به شما کمک می کند تا ذهنتان را شفاف کنید و راه حل بهتر و منطقی تری به ذهنتان خطور کند.

11. چیزی که نمی توانید تغییر دهید را بپذیرید.

مطمئن باشید که خیلی چیزها در زندگی دست ما نیستند و نمی توانیم زمانشان را جلو بیاندازیم. در این موارد باید این نکته را به خودتان یادآور شوید و بیش از حد به آنالیز و تجزیه تحلیل این موقعیت ها نپردازید.

12. روی یک تصویر بزرگ تر تمرکز کنید.

زمانی که شرایط بیش از حد برای شما طاقت فرسا شدند ، به این موضوع فکر کنید که همه ما در این دنیای بزرگ تنها یک ذره هستیم و در نتیجه اتفاقی که منتظرش هستیم، آن قدرها بزرگ نیست که نتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم و با یک تصویر بزرگ تر ذهنی می توانیم به بی اهمیت بودن برخی موارد پی ببریم و راحت تر زندگی کنیم.

13. هدفتان را برای خود یادآور شوید.

حتما برای صبر و بردباری خود یک دلیل داشته باشید تا انگیزه شما شود و بتوانید در مسیر افزایش صبر، پیشرفت بیشتری داشته باشید.

14. راه های سالمی را پیدا کنید تا بی صبری شما تسکین پیدا کند.

حتما به یادگیری مهارت هایی بپردازید که در شرایط منفی و سخت به شما کمک کند مثلا فعالیت هایی را انتخاب کنید که باعث می شود در لحظه آرامش پیدا کنید . مثل آشپزی کردن، خرید کردن، باغبانی و … .

15. به دیگران نگاه کنید.

مواقعی در زندگی وجود دارند که بسیار سخت هستند اما مجبور نیستید که به تنهایی آن ها را انجام دهید. در این شرایط می توانید از دیگران چیزهای زیادی را یاد بگیرید یا از آن ها کمک بگیرید تا راحت تر به شرایط فائق بیایید و مجبور به صبر زیاد نباشید.

16. یادتان باشد که یک شبه به یک انسان صبور تبدیل نمی شوید.

صبر و بردباری یک مهارت است که نیاز به تمرین مداوم دارد و مانند هر حرفه ای نیاز به پشتکار شما دارد ، پس یک شبه توقع صبور شدن را نداشته باشید.

17. گاهی اوقات به خودتان اجازه دهید که بی صبر باشید.

برای این که به یک باره از همه چیز زده نشوید ، می توانید مواقعی را به خودتان اجازه دهید و بی صبر باشید ، این کار شبیه به تکنیک رژیم گرفتن است که در بعضی مواقع می توانید مواد غذایی مورد علاقه تان را بخورید.

18. روی برد های کوچک خود تمرکز کنید.

چطور صبر خود را زیاد کنیم

به مواقعی فکر کنید که می توانستید در آن ها بی صبر باشید اما نبودید و با صبر همه اتفاقات را به خوبی مدیریت کردید . این موفقیت های کوچک انگیزه ای است که بیشتر به این راه ادامه دهید.

19. علت را تشخیص دهید.

بی صبری می تواند نشانه ی چیزی خاص باشد. گاهی اوقات خستگی زیاد ، استرس ، احساس شرمندگی و خجالت ، عدم اعتماد بنفس و … دلایل بی صبری هستند ، این دلایل را شناسایی کنید و سعی در برطرف کردن آن ها داشته باشید تا به بی صبری خود غلبه کنید.

20. از دیگران درخواست کنید.

اگر دیدید که مثلا در یک کار گروهی فقط شما هستید که به وظیفه خود عمل می کنید ، قبل از پرخاشگری این موضوع را به راحتی با همکاران خود در میان بگذارید و از آن ها درخواست کنید تا وظیفه خود را انجام دهند.

21. به صبوری خودتان افتخار کنید.

اگر موفق شده اید که با صبر و بردباری خود کاری را پیش ببرید و یک مهارت جدید بیاموزید ، حتما به خودتان افتخار کنید و یک پاداش و هدیه را نیز برای خود در نظر بگیرید تا انگیزه شما افزایش یابد.

22. هدف کلی را ببینید

اگر زمانی را برای تمدید گواهی نامه رانندگی در صف پلیس+10به انتظار ایستاده اید نباید رنجیده شوید ، چرا که کاری که هر 5 سال یکبار انجام می شود تا از مزیت بهره مندی ازمزیت آزادی 5 ساله رانندگی استفاده کنید ارزش یک ساعت انتظار را دارد و معامله بدی نیست. پس همیشه نگاهتان به چشم انداز آینده باشد.

23. ذهن خود را روی مسائل دیگر متمرکز کنید

زمانی صبر خود را از دست می دهید که روی چیزی متمرکز شده باشید. بنابراین مثبت اندیش باشید و به این واقعیت که روی چیزی متمرکز شده اید تمرکز نکنید، بلکه به نتیجه مثبتی که منتظرش هستید فکر کنید.

24. به زمان طولانی که باید طی شود فکر کنید

معمولا کم صبری درنتیجه کوتاه نظری است، یعنی نمی توانید به آن مسئله در طولانی مدت نگاه کنید. همیشه به خود بگویید که “اگر امروز برای فلان کار این مدت زمان را صبر کنم، یک سال دیگر تفاوتی می کند؟” این هم دقیقاً یعنی به آن موقعیت در چشم انداز صحیح و طولانی مدت نگاه می کنید. با انجام این کار اضطراب شما کاهش می یابد و صبور بودن را تمرین می کنید.

25. به دنبال پشت گرمی مناسب باشید

تاریخ سرشار از داستان موفقیت هایی است که درنتیجه صبر به وجود آمده اند. توماس ادیسون با تلاش خود سالهای بسیاری را صرف کنترل فرایند الکتریکی برای تولید نور کرد. هلن کلر برای یادگیری کارهایی که برای خیلی ها آسان بود سالهای بسیار سختی را سپری کرد. دنبال کسانی باشید که صبر را تمرین کرده باشند تا از آنها درس بگیرید.

26. توجه داشته باشید که صبور بودن ارزش پاداش شما را افزایش میدهد

ضرب المثل قدیمی که می گوید، “صبر تلخ است ولیکن ثمره شیرین دارد” دقیقا مصداق همین جمله است. دستیابی به موفقیت یکی از بهترین نمونه های آن است. موفقیت اصولی و با دوام نیازمند زمان ، صبر و حوصله است.

27. به دنبال مقایسه کردن نباشید

بی صبری معمولاً درنتیجه مقایسه کردن های اشتباه ایجاد می شود . اگر یکی از دوستان همدوره ای شما به درجه ای از موفقیت رسیده است که آرزوی شماست، باید درک کنید که موقعیت شما با یکی نیست. در بیشتر مواقع پدر و مادر ها از اینکه همسالان فرزندشان با سرعت بیشتری درحال پیشرفت هستند ، صبر خود درمقابل فرزندشان را از دست می دهند. این والدین نمی توانند درک کنند که شاید فرزند آنها در جنبه های دیگر بسیار از بقیه همسالانش جلوتر باشد ، غیرمنصفانه است که توقع بهترین بودن در همه جنبه های زندگی را داشته باشیم.

مطالب پر بازدید

عصبانیت مسئله ای است که در هر فردی به دلیل مسائل مختلف به وجود می آید. اینکه عصبانی شویم کار ساده و آسانی است. اما اینکه در چه موقع چقدر و چگونه عصبانی شویم ، روش کنترل بر اعصاب است که احتیاج به تمرین و صبر و حوصله دارد.

با شمارش یك تا ۱۰ بر عصبانیت چیره شوید
در جامعه كنونی ما كه به انواع فشارهای روحی و روانی همراه است ، گاهی شاهد مشاجره ها و درگیری هایی در سطح شهر هستیم كه در مواقعی منجر به برخوردهای فیزیكی نیز می شود . این برخوردها به دلیل آن است كه دو طرف درگیر نزاع و مشاجره ، اطلاع دقیق و صحیحی از طرز رفتار و فن بیان ندارند . به عبارتی می توان گفت هنر عذرخواهی را نمی دانند كه باعث می شود یك برخورد ساده و كوچك به یك جنجال بزرگ منجر شود و در نهایت معلوم نیست به كجا می انحامید و بر سر آنها چه می آید.
مسائلی نیز از قبیل ترافیك ، گرمی هوا ، آلودگی های صوتی ، ازدحام و فشردگی بیش از حد جمعیت و صرف وقت فراوان برای رسیدن به محل كار و زندگی بر این تنش های روحی می افزاید .
هنگامی كه از رفتار و حرفهای طرف مقابلتان نارحت می شوید ، صبر و تحملتان تمام می شود و می خواهید با عصبانیت ، هر چه در دلتان است به او بگویید ؛ اما دست نگه دارید و این كار را انجام ندهید . فقط از شماره یك تا ۱۰ بشمارید . خواهید دید كه دیگر صبر و تحملی كه می خواست به جوش آید ، آرام می شود و شما با خونسردی با طرف مقابلتان برخورد می كنید و كار را از این كه هست خرابتر نخواهید كرد . در ادامه چند توصیه كه با به بكارگیری آنها بتوانیم بر عصبانیت خود غلبه كنیم ، ارائه می شود :
۱. هنگام سخن گفتن همیشه تبسمی بر لب داشته باشیم . تبسم خرجی ندارد ، اما سود بسیاری دارد .
۲. در بحث ها هیچ وقت طرف خود را با كلمه “ تو ” مورد خطاب قرار ندهید . نام هر كس برای او مطبوع ترین و مهم ترین كلمات قاموس بشری است .
۳. در مشاجره ها اجازه دهید طرف شما در كمال آزادی حرف خود را بزند و هرچه دردل دارد بر زبان بیاورد .
۴. در مشاجره و بحث ها هیچ وقت به طرف خود نمگویید به بیراهه می رود و اشتباه فكر می كند . عقاید طرف خود را محترم بشمارید.
اگر احساس كردید طرف بحث شما اشتباه می كند راه عاقلانه این است كه بگویید حق با شماست ، من هم اول مانند شما فكر می كردم تا این كه به اشتباهم پی بردم یا حق با شماست من متوجه مقصود شده ام اگر به جای شما بودم شاید همین كار را می كردم .
۵. ایده و فكری را كه می خواهید منتقل كنید به صورت غیر مستقیم باشد ، بگذارید طر ف شما خودش نتیجه گیری كند . به او حق انتخاب بدهید .
۶. هر وقت می خواهید بحث و صحبت كنید ، متوجه باشید در اغاز كلام مسائلی را پیش نیاورید كه مورد اختلاف شماست . بر عكس سعی كنید مسائلی را بیشتر محل توجه قرار دهید كه درآن موافقت طرفین حاصل است و به طرف خود القا كنید كه شما و او به جانب یك مقصد رهسپارید و فقط تفاوت شما در وسایل رسیدن به مقصود است .
۷. با ملایمت و نرمی سخن بگویید ؛ زیرا سخن گفتن با صدای بلند باعث می شود طرف مقابل شما حالت دفاعی به خود بگیرد و در صدد مقابله برآید .
۸. سعی كنید پیش از این كه طرف شما اشتباهاتتان را گوشزد كند ، شما پیشدستی كرده تا طرف شما حالت محبت آمیز به خود بگیرد و از اشتباه شما در گذرد .
۹. بهترین راه غلبه بر بحث و جدل وارد نشدن به آن است . تا آنجا كه می توانید از وارد شدن به بحث و جدل دوری كنید . چنان بگریزید مانند این كه از مار سمی خطرناكی فرار می كنید .
۱۰. در آخر رعایت قاعده ای كه ذكر آن رفت . یعنی شمارش از عدد یك تا ۱۰ را فراموش نكنید .
چطور صبر خود را زیاد کنیم

در جامعه كنونی ما كه به انواع فشارهای روحی و روانی همراه است ، گاهی شاهد مشاجره ها و درگیری هایی در سطح شهر هستیم كه در مواقعی منجر به برخوردهای فیزیكی نیز می شود . این برخوردها به دلیل آن است كه دو طرف درگیر نزاع و مشاجره ، اطلاع دقیق و صحیحی از طرز رفتار و فن بیان ندارند . به عبارتی می توان گفت هنر عذرخواهی را نمی دانند كه باعث می شود یك برخورد ساده و كوچك به یك جنجال بزرگ منجر شود و در نهایت معلوم نیست به كجا می انحامید و بر سر آنها چه می آید.

مسائلی نیز از قبیل ترافیك ، گرمی هوا ، آلودگی های صوتی ، ازدحام و فشردگی بیش از حد جمعیت و صرف وقت فراوان برای رسیدن به محل كار و زندگی بر این تنش های روحی می افزاید .

هنگامی كه از رفتار و حرفهای طرف مقابلتان نارحت می شوید ، صبر و تحملتان تمام می شود و می خواهید با عصبانیت ، هر چه در دلتان است به او بگویید ؛ اما دست نگه دارید و این كار را انجام ندهید . فقط از شماره یك تا ۱۰ بشمارید . خواهید دید كه دیگر صبر و تحملی كه می خواست به جوش آید ، آرام می شود و شما با خونسردی با طرف مقابلتان برخورد می كنید و كار را از این كه هست خرابتر نخواهید كرد . در ادامه چند توصیه كه با به بكارگیری آنها بتوانیم بر عصبانیت خود غلبه كنیم ، ارائه می شود :

۱. هنگام سخن گفتن همیشه تبسمی بر لب داشته باشیم . تبسم خرجی ندارد ، اما سود بسیاری دارد .

۲. در بحث ها هیچ وقت طرف خود را با كلمه “ تو ” مورد خطاب قرار ندهید . نام هر كس برای او مطبوع ترین و مهم ترین كلمات قاموس بشری است .

۳. در مشاجره ها اجازه دهید طرف شما در كمال آزادی حرف خود را بزند و هرچه دردل دارد بر زبان بیاورد .

۴. در مشاجره و بحث ها هیچ وقت به طرف خود نمگویید به بیراهه می رود و اشتباه فكر می كند . عقاید طرف خود را محترم بشمارید.

اگر احساس كردید طرف بحث شما اشتباه می كند راه عاقلانه این است كه بگویید حق با شماست ، من هم اول مانند شما فكر می كردم تا این كه به اشتباهم پی بردم یا حق با شماست من متوجه مقصود شده ام اگر به جای شما بودم شاید همین كار را می كردم .

۵. ایده و فكری را كه می خواهید منتقل كنید به صورت غیر مستقیم باشد ، بگذارید طر ف شما خودش نتیجه گیری كند . به او حق انتخاب بدهید .

۶. هر وقت می خواهید بحث و صحبت كنید ، متوجه باشید در اغاز كلام مسائلی را پیش نیاورید كه مورد اختلاف شماست . بر عكس سعی كنید مسائلی را بیشتر محل توجه قرار دهید كه درآن موافقت طرفین حاصل است و به طرف خود القا كنید كه شما و او به جانب یك مقصد رهسپارید و فقط تفاوت شما در وسایل رسیدن به مقصود است .

۷. با ملایمت و نرمی سخن بگویید ؛ زیرا سخن گفتن با صدای بلند باعث می شود طرف مقابل شما حالت دفاعی به خود بگیرد و در صدد مقابله برآید .

۸. سعی كنید پیش از این كه طرف شما اشتباهاتتان را گوشزد كند ، شما پیشدستی كرده تا طرف شما حالت محبت آمیز به خود بگیرد و از اشتباه شما در گذرد .

۹. بهترین راه غلبه بر بحث و جدل وارد نشدن به آن است . تا آنجا كه می توانید از وارد شدن به بحث و جدل دوری كنید . چنان بگریزید مانند این كه از مار سمی خطرناكی فرار می كنید .

۱۰. در آخر رعایت قاعده ای كه ذكر آن رفت . یعنی شمارش از عدد یك تا ۱۰ را فراموش نكنید .

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است


با سلام واحترام من آدم کم صبری هستم برای اینکه بتوانم صبور باشم وبر مشکلات زندگی فائق شوم چه باید بکنم .با تشکر فراون اسدی



به منظور تحصیل سعه صدر و افزایش تحمل و صبر خویش باید همانند دیگر برنامه‏های تغییر رفتار به صورت جدی، دقیق و کامل به دستوالعمل‏های زیر عمل کنید تا بتوانید بر نیروی غضب خود غلبه پیدا کرده و آن را تحت کنترل خویش در آورید والا بدون رعایت این امور تحصیل آن مقصود ناممکن است به هرحال توصیه‏های مؤکد ما در این باره به قرار زیر می‏باشند: چطور صبر خود را زیاد کنیم

1- همیشه فضای ذهنی و روانی خود را برای شنیدن و دریافت رفتارهای نابجا و خلاف انتظار آماده سازید وبه این معنا که همیشه این انتظار را داشته باشید تا دیگران با شما به بدترین شکل برخورد داشته باشند و خود را برای تحمل آن آماده کنید.

2- قبل از مواجه با برخوردهای نابجای دیگران پاسخ خود و عکس‏العمل خوب خود را برای مواجه با رفتارهای خلاف انتظار دیگران در ذهن خویش مرور کنید و با طرح ذهنی آماده شده با رفتارهای بی‏مورد دیگران برخورد کنید مثلاً باخود بگویید اگر فلان شخص به من ناسزا بگوید به حرف او توجه نمی‏کنم همچنان دوستش دارم چون گناهان من راپاک کرده و این صبر سبب تعالی روحی من می‏شود و به هر حال با این کلمات و تلقین ها همیشه آمادگی ذهنی و روانیخود را برای عملکردهای خلاف انتظار مردم فراهم سازید.

3- با خود شرط و عهد ببندید که هیچ گاه و در هیچ شرایطی اقدام به حرف های نابجا و برخورد تند و تصمیم‏گیری عجولانه نخواهیدکرد و برای تخلافات خود نیز جریمه مناسب که تنبیه کننده است در نظر بگیرید.

4- اگر برخی موادر سریع سخن گفتید و عجولانه تصمیم گرفتید و رفتار نابجا از شما سرزد سریع خود را سرزنش وحتی در لفظ اظهار پشیمانی نمایید و وعده‏ها و قولی که با خود داشتید را در ذهن خویش حاضر سازید.

5- از خود ارزندگی های نابجا و پفکی و شخصیت قائل شدن بیش از اندازه برای خود اجتناب ورزید و تنها هنجارها رارعایت کنید و لذا به سراغ رفتارهای متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشینی مناسب با افراد پایین‏تر، ابراز اردت به کوچکترها، مصافحه و احوالپرسی با دیگران به خصوص طبقه پایین‏تر، تفریح و صحبت با دیگران  اقدام کنید.

6- ذکر«لا حول و لا قوه الا بالله» را زیاد بر زبان جاری سازید و سوره والعصر را زیاد بخوانید.

7- به هنگام احساس عصبانیت، سریع تغییر وضعیت و موقعیت دهید و از آن محیط دور شوید مثلاً اگر در منزل این حادثه رخ داد لباس پوشیده و منزل را ترک کنید.

8- در هنگام عصبانیت اگر ایستاده‏اید بنشینید و اگر نشسته هستید بخوابید.

9- وقتی که با امور عصبانیت آفرین مواجه هستید برای مدتی (حدود 10تا 15 دقیقه) راه دریافت های حسی خود را سد سازید مثلاً جلوی گوش خود را بگیرید و چشمان خود را ببندید و سر خود را پایین اندازید تا دریافت‏های عصبانیت راتحت کنترل شما در آیند و موجب تحریک بیشتر شما نشوند.

10- اگر رفتار و یا صفتی که در شخصی هست موجب عصبانیت شما شده است آن رفتار را شوخی تلقی کرده و به شکلی خود را از تیررس آنها دور در نظر بگیرید یعنی به گونه‏ای از مخاطب قرار گرفتن خویش در برابر رفتارهای دیگران پرهیز کنید مثلاً از مشاهده کسی که فحش می‏دهد با خود بگویید مخاطب او من نیستم و در این هنگام ازصحنه دور شده و راه دریافت‏های حسی را سد سازید تا بیشتر مورد هجوم قرار نگیرید.

11- برای توجیه رفتارهای خلاف انتظاری که از دیگران سر می‏زند توجیه مناسب داشته باشید و آنها را مقصر تلقی نکنید تا موجب شود به خود اجازه عکس العمل بدهید مثلاً بگویید خودم از این فرد بدتر رفتار می‏کنم او اشتباه گرفته مقصر نیست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.

12- به نظرات و عقاید دیگران احترام قائل شوید و به دیده احترام به آنها بنگرید و حتی محترمانه با آنها رفتارکنید.

13- به منظور تقویت اراده و حفظ سعه صدر از تفریحاتی همانند صحرانوردی، کوهنوردی، شنا، اسب سواری، پیاده روی در صبح زود بهره گیرید.

14- در برخی کارهای مهم با مشورت خواستن از دیگران تصمیمات خود را استحکام بخشید و از اقدامات عجولانه وخام بپرهیزید.

15- بیشتر با افراد حلیم  صبور و غیر عصبی معاشرت کنید و از دوستی و حرف شنوی افراد تند مزاج پرهیزکنید.

16- همیشه خودتان و رفتارتان را دوست و صحیح تلقی نکنید و احتمال خطا در کارهای خود را بدهید.

17- سعی کنید به عنوان تمرین گاهگاهی با افرادی که سلیقه آنها را نمی‏پسندید برخورد کوتاه مدت داشته باشید و با صاحبان دیگر انظار مراوده کوتاه مدت داشته باشید.

چطور صبر خود را زیاد کنیم

18- موارد فوق را در برنامه‏ای منظم با درج موارد آن در یک جدول و نمره دادن به عملکرد خود و رعایت این امور سعی در تقلیل موارد تخلف داشته و همت خود به افزایش صبر و تحصیل سعه صدر معطوف بدارید.برای مطالعه بیشتر به شما لینک های زیر را معرفی می کنیم:

 

 

جزع و درمان آن

راههای افزایش و تقویت ظرفیت و تحمل سختی های و صبر در زندگی

قدم اول موفقيت در هر كاري «خواستن » است و اگر دوست داريد اخلاق خوبي داشته باشيد قبل از هر چيز بايد بخواهيد كه انسان با اخلاقي باشيد و اين خواستن، تنها با گفتن زباني حاصل نمي شود بلكه لازم …

راهکارهایی برای بالا بردن تحملدرمقابل سختی ها بی تحملم وزود دست از طلب میکشم چه کنم؟

<span lang=fa style="font-size: 11pt; font-family: tahoma; m…

ادب نوعی رفتار خاصّ و سنجیده با افراد پیرامون (از کوچک و بزرگ و آشنا و بی گانه) است که از تربیت شایسته نشأت می گیرد.
عاقلانه زیستن و متانت در گفتار و وقار در رفتار، نشانۀ ادب است و بی خردی، گفتار زشت،…

داشتن رفتاری ملاطفت آمیز با غیر مسلمانانچرا قرآن از یک سو از آزادی انتخاب صحبت می کند و از سوی دیگر دستور کشتار مردم را می دهد؟
قرآن کریم دستور کشتار مردم را نداده ا…

رفتارما با یهودیان باید چگونه باشد؟ من یک سال و نیم است که در آمریکا هستم و در رابطه با یهودیها مشکل دارم زیرا از ایران یاد گرفته ام که نسبت به آنها باید بغض داشته باشم. این مطلب مرا حتی بقدری ناراحت …

مکر با دشمنان یا نیکی به آنان در دعای مکارم الاخلاق، ابتدا آمده که: «وَاجْعَلْ لی یَداً عَلی مَنْ ظَلَمَنی وَ لِساناً عَلی مَنْ خاصَمَنی وَظَفَراً بِمَن عانَدَنی وَهَبْ لی مَکْراً عَلی مَنْ کایَدَنی و…

سلام.

ضمن تشكر از حسن توجه و دقت نظر شما به عرض می رسانیم پایگاه حوزه، به طور موقت در زمینه پرسش و پاسخ غیر فعال می باشد ولی در بخش های دیگر مطالب مرتب به روز رسانی می شوند.

حوادث ناگوار و حتی جنایت های دهشتناک این چند وقت اخیر مانند سیل، زلزله، قتل و کشتار مسلمانان و جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و اتفاقات اخیری که در یک سال گذشته رخ داده است، موجب شده که هر از گاهی د…

در مورد یاد شده کینه به دل داشتن کار درستی نیست و گناه محسوب می‌شود. باید سعی شود هرطوری شده مشکل حل شود و نسبت به رفتارها و تهمت‌ها عفو را پیشه‌ خویش قرار داد. زیرا عفو و گذشت خصلت انسان‌های شایسته ا…

بی تردید با آشنایی با علل لجاجت می توان مسیر درمان آن را هموار کرد. به طور کلی علل لجاجت گاهی ریشه در فرد لجوج دارد و گاهی ریشه در فرد مقابل و گاهی در هر دو. اما این علل می تواند یک یا چند تا از عوامل…

دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنهاآیا می توان با جن های مسلمان دوست شد و آنها را بعنوان استاد برای درمان بیماریها استفاده کرد؟

در عقیده اسل…

زندگی نامه شهید بهشتی

آیا می توانید زندگی نامه شهید بهشتی را برایم ارسال کنید؟

شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش ا…

نام کتاب های پیامبران در قرآن

نام کتاب های پیامبران که در قرآن کریم آمده است، چیست؟

در هر جاى قرآن كريم، كه كتاب به انبيا (ع) نسبت داده شده مقصود صحفى است كه شرايع دينى در آن…

همه‌ی ما آرزوهای زیادی داریم. دوست داریم زندگی ما در آینده طوری باشد که همیشه آرزوی آن را داشته‌ایم. برای تحقق آرزوهایمان برنامه‌ریزی می‌کنیم و هدف‌هایی را برای خودمان مشخص می‌کنیم… اما ناگهان با یک مشکل بزرگ روبه‌رو می‌شویم! معمولاً توانایی انجام کارهایی را که برنامه‌ریزی می‌کنیم نداریم. دلیل اصلی عدم پایداری ما برای رسیدن به اهدافمان این است که صبر ما کم شده است.

من نظر برخی از دوستانم را در مورد کم شدن صبر پرسیده‌ام و این جواب‌ها را به من داده‌اند:

• من صبور نیستم، به خاطر اینکه ذهن من درگیر الگوهای تکراری گذشته و آرزوهای مبهم در آینده شده و حضورم در لحظه حال کمتر است.• من صبور نیستم، چون فکر می‌کنم از هم سن و سال‌های خودم عقب‌مانده‌ام.• من صبور نیستم، به دلیل اینکه به خاطر اینترنت و تکنولوژی می‌توانم خیلی راحت به هر چیزی و به‌سرعت دسترسی پیدا کنم. بنابراین دیگر صبر و تحمل کافی برای به دست آوردن چیزی که رسیدن به آن زمان بیشتری نیاز داشته باشد ندارم.• من صبور نیستم زیرا کمال‌گرایی من باعث شده که دوست داشته باشم همه کارها را بدون نقص انجام دهم. چون انجام بی‌نقص کارها، زمان بیشتری می‌برد بنابراین صبر و تحمل من کم شده است و این کمال‌گرایی باعث شده است هیچ کاری را نتوانم به‌خوبی انجام دهم.• من صبور نیستم، چون هدف اصلی زندگی را گم‌کرده‌ام، همواره به دنبال این هستم که اهداف دوردست زیادی را برای خودم در نظر بگیرم. بنابراین مدام در آینده سیر می‌کنم و این حالت باعث می‌شود از درک لحظه حال غافل بمانم. فراموش می‌کنم که لذت‌ها فقط در آینده نیستند و قسمتی از آن‌ها در همین لحظه حال هستند.• من صبور نیستم، به دلیل اینکه تکنولوژی باعث شده که زندگی من خیلی سریع‌تر شود و همین سرعت‌بالای زندگی باعث کاهش صبر من شده است.• من صبور نیستم، می‌دانم که باید در لحظه زندگی کنم و برای آینده کارکنم ولی الآن این موضوع برای من برعکس شده است. من همواره در آینده سیر می‌کنم. بنابراین دوست دارم آینده دلخواه من هرچه زودتر فرابرسد اما این حالت باعث بی‌قراری من در لحظه حال و کاهش صبوری من شده است.

همان‌طور که در دیدگاه‌های بالا دیدید عوامل زیادی در بی‌صبری ما وجود دارد اما برای اینکه بتوانیم این مشکل را حل کنیم بیاید تعبیر جدیدی از صبر داشته باشیم.

 صبر به‌خودی‌خود یک حالت مثبت روحی هست و در همه‌ی مکاتب از داشتن صبر به‌عنوان یک ویژگی مثبت در وجود انسان یاد می‌شود. پس دلیل اینکه برخی اوقات صبر کردن باعث ناراحتی و بی‌قراری ما می‌شود چیست؟ چطور صبر خود را زیاد کنیم

به‌طورکلی ۲ نوع از حالت انتظار کشیدن درون ما شکل می‌گیرد. یک حالت، انتظار کشیدن مثبت هست که به آن صبر می‌گویند. یک حالت، انتظار کشیدن منفی هست که به آن تحمل می‌گویند. اگر ما نسبت به یک موضوع علم و آگاهی داشته باشیم، پس نسبت به آن موضوع صبور هستیم. اگر نسبت به یک موضوع علم و آگاهی نداشته باشیم، پس مجبور هستیم آن موضوع را تحمل‌کنیم.

یک مثال می‌زنم تا این گفته را بیشتر درک کنیم:

فرض کنید ساعت ۷ شب هست و برق خانه قطع می‌شود. اگر ما اطلاع نداشته باشیم که چه زمانی قرار هست برق بیاید، پس یک حس بی‌قراری در ما به وجود می‌آید که اصلاً دوست‌داشتنی نیست. انگار در آن لحظات هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و همه‌ کارهای ما متوقف می‌شوند تا اینکه مجدداً برق بیاید. ممکن است خیلی کلافه شویم و به مسئولین هم بدوبیراه بگوییم. به این حالت می‌گویند تحمل کردن شرایط.

اگر ساعت ۷ شب برق برود و به ما اعلام کنند که دقیقاً سر ساعت ۹ شب برق می‌آید، دیگِر درون ما خیلی آرام‌تر هست. بنابراین خیلی عصبانی نیستیم چون نسبت به این موضوع، علم و آگاهی پیداکرده‌ایم.

بنابراین طی این دو ساعت سر خودمان رو به نحوی گرم می‌کنیم. ممکن است تصمیم بگیریم از خانه بیرون برویم و ساعت ۹ شب برگردیم. ممکن است داخل خانه یک کاری انجام دهیم که نیاز به برق ندارد. ممکن است با اعضای خانواده گپ بزنیم تا ساعت ۹ شب شود و برق بیاید. دیگر حس بی‌قراری زیادی در ما وجود ندارد.

درون ما آرام هست و چون نسبت به زمان آمدن برق آگاهی داریم، پس در مورد رفتن برق، صبور هستیم. ما به این دلیل صبور هستیم، چون نسبت به این موضوع آگاهی پیداکرده‌ایم. اگر نمی‌دانستیم چه زمانی قرارِ است برق بیاید، دیگر آرام و قرار نداشتیم و باید شرایط را تحمل می‌کردیم.

 

 

 

ظهور تکنولوژی و افزایش سرعت زندگی سبب شده است که انتظار داشته باشیم هر موفقیتی را در زمان کوتاهی به دست آوریم. این انتظار نا به‌جا، باعث بی‌صبری ما شده است.

به همین خاطر دوست داریم سریع پولدار شویم، سریع مشهور شویم، سریع قوی شویم، سریع در کارمان ترفیع بگیریم، اگر کسب‌وکار شخصی راه میندازیم، سریع کار ما رونق بگیرد.

درواقع ما ساختار این دنیا را فراموش کرده‌ایم. فراموش کرده‌ایم که وقتی به دنیا آمدیم حداقل ۶ ماه طول کشید که بتوانیم سر جایمان بِنشینیم. حداقل یک سال طول کشید تا بتوانیم راه برویم.

دنیای ما طوری طراحی‌شده است که همه‌چیز آرام‌آرام به تکامل می‌رسد. پس اگر ما هم دوست داریم به فرد موفقی در زندگی تبدیل شویم باید این آگاهی را داشته باشیم که بر اساس ساختار این دنیا، ما هم آرام‌آرام به تکامل می‌رسیم. اجداد ما که کشاورز بودند وقتی یک دانه‌ای را می کاشت‌اند می‌دانستند که سال‌ها طول می‌کشد که این دانه تبدیل به درخت شود و میوه دهد. آن‌ها نسبت به این موضوع آگاهی داشتند. پس نسبت به آن صبور بودند. هیچ کشاورزی پس از کاشتن دانه احساس بی‌قراری و دلسردی نمی‌کرد که چرا بذری که کاشته، تبدیل به درخت یا بوته نشده و میوه نداده است. اما ما به‌محض اینکه کاری را شروع می‌کنیم، بسیار بی‌تحمل و بی‌قرار می‌شویم که چرا کار من هنوز نتیجه نداده است.

اجداد ما که شکارچی بوده‌اند ساعت‌ها در کمین می‌نشستند که یک حیوان مناسب برای شکار پیدا کنند. این‌طور نبود که پنج دقیقه در کمین بنشینند و اگر حیوان مناسبی به چشمشان نخورد، ناامید بشوند و به خانه برگردند. به دلیل اینکه نسبت به این موضوع علم و آگاهی داشتند. به دلیل اینکه می‌دانستند برخی اوقات شاید نیاز باشِد مدت‌ها به کمین بنشینند. البته شاید بعضی روزها خیلی زود می‌توانستند یک حیوان را شکار کنند اما این دلیل نمی‌شد که این خوش‌شانسی هرروز اتفاق بیافتد.

ما هم ممکن است برخی اوقات خیلی زود به اهدافمان برسیم. مثل شانسی که شکارچی‌ها برخی اوقات می‌آوردند و خیلی زود می‌توانستند یک حیوان را به دام بیندازند.. اما این دلیل نمی‌شود که همیشه خیلی زود به اهدافمان برسیم. بنابراین باید نسبت به این موضوع علم پیدا کنیم تا بتوانیم نسبت به آن صبور باشیم.

همچنین بعضی وقت‌ها یکسری اتفاقات در زندگی ما می‌افتد که برای ما ناخوشایند است. ممکن است خیلی ناراحت شویم که این اتفاق برای ما افتاده است. ممکن است دلیل آن را متوجه نشویم. ممکن است از خداوند گلایه کنیم. در این حالت بهتر هست به خودمان یادآوری کنیم که ما نسبت به این موضوع علم و آگاهی نداریم. پس حتماً حکمتی در این اتفاق وجود داردِ. شاید چند سال دیگِر حکمت آن را بفهمیم. حتی ممکن است که تا آخر زندگی، حکمت این اتفاق را نفهمیم. اما اگر هم نسبت به این موضوع علم و آگاهی پیدا نکنیم، دلیل نمی‌شود که بی‌قرار باشیم. بهترِ است به خدا اعتماد داشته باشیم. این اعتماد بی‌قیدوشرط به خدا، به ما کمک می‌کند اتفاقات ناخوشایند زندگی را راحت‌تر پذیرا باشیم.

 

 

اگر دوست داریم در کسب‌وکارمان رشد کنیم باید تحقیق کنیم که این کسب‌وکار برای به شکوفایی رسیدن، نیازمند صرف چه مقدار انرژی، زمان و سرمایه است. وقتی خوب در این زمینه تحقیق کنیم، صبوری ما در راه‌اندازی این کسب‌وکار بیشتر می‌شود.

اگر دوست داریم دانشگاه قبول شویم باید نسبت به این موضوع علم پیدا کنیم که روزی چند ساعت باید مطالعه کنیم، چند ماه باید مطالعه کنیم، از چه منابع و کتاب‌هایی باید استفاده کنیم، در چه آزمون‌هایی باید شرکت کنیم و رتبه ما در آن آزمون‌ها چقدر باید باشِد تا بتوانیم در کنکور موفق شویم.

اگر دوست داریم از معرفی و تبلیغ کسب‌وکار خود در اینستاگرام، درآمد خود را افزایش دهیم باید این علم را داشته باشیم که افرادی که در حوزه کاری ما در اینستاگرام موفق شده‌اند چقدر طول کشیده است تا به این موفقیت برسند. چقدر انرژی صرف تولید محتوا می‌کنند و چقدر با مخاطبانشان تعامل دارند و پاسخگوی سؤالاتشان هستند. چقدر از وقتشان را صرف یادگیری چیزهای جدید می‌کنند. بعدازاینکه این علم را به دست آوردیم، صبوری ما نسبت به موفقیت در اینستاگرام و انرژی ما در داشتن مداومت در کارمان بیشتر می‌شود.

اگر درگذشته خودمان تعمق بیشتری کنیم، می‌بینیم که خیلی از اتفاق‌های ناخوشایندی که در زندگی ما افتاده است، بعدها به ما کمک کرده که توسعه فردی، رشد شخصیتی و بلوغ فکری بیشتری داشته باشیم. وقتی نسبت به این موضوع علم پیدا می‌کنیم، نسبت به اتفاقات ناخوشایند زندگی که در حال حاضر درگیر آن هستیم، صبوری بیشتری پیدا می‌کنیم و راحت‌تر می‌توانیم آرامش خودمان را در لحظات سخت زندگی حفظ کنیم.

اگر تا این لحظه از مطالب این مقاله لذت برده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنم کتاب من با عنوان رستاخیز برند شخصی را نیز مطالعه کنید.

واقعا این مقاله فوق العاده بود.خیلی خیلی ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

آدرس ایمیل شما:

نام:

چطور صبر خود را زیاد کنیم

موبایل:

عضویت

وب‌سایت برند شخصی به شما کمک می‌کند علائق و استعدادهای خود را کشف کنید، به بهترین شکل توسعه دهید و از آن درآمد کسب کنید.

آموزش‌های ما: 1. کتاب‌های تالیفی و ترجمه 2. محصولات آموزشی 3. ارائه مشاوره حضوری و تلفنی

تلفن: 28423036-021

فکس: 28423037-021

 

اگر نیاز به استخدام منشی مطب دارید حتما این مطلب را مطالعه بفرمایید.


پرسش: برای درمان کم صبری و کم حوصلگی چه راهکارهایی ارائه می دهید؟

 

برای درمان کم صبری ابتدا باید دلیل بروز چنین مسئله ای را در خود بشناسید. کم صبری یا به عبارتی بی حوصلگی در اکثر اوقات می تواند نتیجه افسردگی یا اضطراب های شدید باشد. بنابراین در این صورت باید تلاش کنید تا علت را برطرف نمایید .چطور صبر خود را زیاد کنیم

 

اما در مواردی که در روند تربیت، آموزشی برای خویشتنداری یا بالا بردن آستانه تحمل صورت نگرفته می توان با تمرین هایی صبر و حلم بیشتر را در خود تقویت نمود.

 

سعی کنید آینده نگر باشید. وقتی که شما در تشویش و تنش قرار دارید تا کاری را انجام دهید بهتر است نگاهی به آینده این کار داشته باشید. مطمئنا پرداختن به کار مورد نظر حتی اگر زمان زیادی را از شما بگیرد در پی هدفی است که می تواند محاسن زیادی برای شما داشته باشد.

 

وقتی دچار کم صبری می شوید سعی کنید به جای داشتن تنش و بی حوصلگی به دلیل مسئله حاضر، تمرکز خود را روی موضوع دیگری قرار دهید تا تنش موجود برطرف شود. و باز هم مثبت اندیشی به نتایج کار می تواند کم صبری شما را برطرف کند.

 

همواره این آموزه ها را در ذهن خود داشته باشید که صبر و حلم شما ضامن موفقیت است بنابراین سعی کنید خود را به آرامش دعوت کنید.

 

دلیل کم صبری خود را بدانید. گاهی مقایسه خود با دیگران، گاهی خودگویی های منفی، گاهی عدم علاقه به فعالیت، گاهی ناراحتی از موضوع های دیگر و … موجب بی حوصلگی میشود. بنابراین وقتی به احساس خود آگاه شدید می توانید آن را تفکیک نمایید.

 

همواره توکل کردن و تفویض کار به خداوند آرامش دهنده است. به این معنا که نهایت تلاش خود را داشته باشیم اما در نهایت امر را به خداوند واگذار کنیم تا بهترین ها را برای ما مقدر سازد.

 

در نظر داشته باشید که سختی ها، موجب رشد و ارتقای شما می شود بنابراین در سختی ها آرامش داشته باشید و سعی کنید سینه خود را فراخ کنید. به نتیجه صبوری ایمان داشته باشید و به وعده ای که خداوند به صبر شما می دهد یقین پیدا کنید. چنان چه در قرآن امده است: به کسانی که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالی که انجام می‌ دادند پاداش خواهیم داد.

 

همواره در نظر داشته باشید که دوران سختی و دشواری کوتاه و گذراست و دائمی نیست. بنابراین سعی کنید با صبر و آرامش بهترین عملکرد را در این دوران داشته باشید تا نتیجه عالی بگیرید. دوران سختی را دوران کم ارزشی ندانید اگرچه ممکن است طاقت شما را کم کند اما با این نگاه که خداوند بر تمام احوال شما اگاه است به خود توان و انرژی دهید.

 

برای افزایش صبر و فراخی سینه اذکاری را از افراد عالم دریافت کنید. بدانید صبر قدم به قدم تولید می شود . بنابراین تمرین کنید تا رویه هایی را در زندگی ایجاد کنید و بر انجام آن جدیت داشته باشید در واقع نوعی خودسازی داشته باشید. عادت های مطلوبی را در خود ایجاد کنید. این تمرین ها می تواند پختگی و بلوغ شخصی شما را بیشتر کند.

 

خودگویی های شما در دوره های سختی بسیار با اهمیت است. اینکه به خود آرامش را القا کنید. تنش ها را با تمرین های ریلکس سازی و انقباض و انبساط عضلات و … از بین برید.


 

ضعف های شخصی خود را در موقعیت های مختلف بشناسید و در تمرین های بعدی سعی کنید آن را از بین ببرید. مثلا اگر یک فعالیت بدون وقفه شما را عصبی می کند در موقعیت بعدی با تنفس های عمیق و مکث های لحظه ای و دعوت خود به آرامش دادن به خود برای نتیجه مطلوب و … این عصبیت را کاهش دهید .

 

گاهی تمرین های عملی و عمدی داشته باشید. اگر در پیاده روی پشت سر فرد سالخورده یا عصا به دستی بودید تمرین کنید پشت سرش گام بردارید. بر میل شدیدتون به جلو زدن از دیگران غلبه کنید تمرین کنید شنونده خوبی برای مخاطب خود باشید.


مشاوره روانشناسی


مشاور: کهتری

تنظیم: گل محمدی

مرکز مشاوره



جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره اختلالات روانشناختی اینجا را کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش مشاوره اختلالات روانشناختی اینجا را کلیک کنید.چطور صبر خود را زیاد کنیم

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

توجّه به عواقب ناخوشايند بى صبرى از عوامل صبرپيشگى است. به این معنا که انسان اگر متوجه آثار ناخوشایند بی‌صبری شود می‌تواند صبر خویش را افزایش دهد. خداوند با اشاره به مشکلاتی که برای یونس(ع) در هنگام بی‌صبری با آن مواجه شد نشان می‌دهد که توجه به این امر می‌تواند موجب تقویت صبر در اشخاص شود.

خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا/ سرویس صفحات فرهنگی:در این مقاله راه‌های افزایش تحمل و بردباری تشریح شده است.عوامل ایجاد صبر و افزایش آستانه تحمل در قرآن بیش از 50 علت و عامل برای ایجاد صبر در انسان ها و یا افزایش سطوح صبر از صبر معمولی یا صبر جمیل و تا حلم و بردباری بیان شده که در اینجا به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. 1- آگاهى و شناخت، مهم‌ترین عامل صبر انسانبر اساس آیات قرآن آگاهى و شناخت از فلسفه حوادث پيش آمده زمينه ساز شكيبايى است. به این معنا که انسان تا نسبت به حوادث و رخدادها آگاهی نداشته باشد، به طور طبیعی تحمل خود را از دست می‌دهد و با حالتی از خشم و غضب و هیجان عاطفی با مسئله برخورد می‌کند. خداوند در این باره از زبان حضرت خضر(ع) به حضرت موسی(ع) هشدار می‌دهد که به سبب عدم شناخت و ناآگاهی قادر به صبر در برابر افعال نخواهد بود و به سرعت نسبت به کنش‌ها واکنش عاطفی نشان خواهد داد. پس نمی‌تواند در برابر حوادث و گفتار‌ها صبوری پیش گیرد. خداوند بیان می‌کند: وكَيفَ تَصبِرُ عَلى ما لَم تُحِط بِهِ خُبرا؛ و چگونه می‌خواهی بر چیزی که از آن خبر و آگاهی نداری صبر پیشه کنی؟!(كهف،  آیه 68) بنابراین ، برای ایجاد صبر و یا افزایش آستانه تحمل و صبوری به درجه‌ای که در برابر حوادث و رخدادها واکنش عاطفی و عصبی نداشته باشیم باید نسبت به موضوع و کنش و حادثه علم و آگاهی و خبر داشته باشیم. البته ممکن است ما نتوانیم نسبت به همه حوادث و رخدادها آگاهی پیدا کنیم و اینجاست که باید راه دیگری را جست‌وجو کنیم که در عنوان «توجه به حکمت الهی در تحقق حوادث» بدان پرداخته می‌شود؛ زیرا در آنجا به این آگاهی اجمالی می‌رسیم که هر چه در جهان اتفاق می‌افتد به حکمت الهی و مصلحت بشر در قالب امتحان یا تنبیه است.خداوند در آیاتی از قرآن، آگاهى از سرنوشت گذشتگان را از عوامل صبر در برابر مخالفت‌ها و دشمنى‌ها دانسته است تا این گونه، پیامبر(ص) بتواند در برابر کنش‌ها و حوادثی که در هنگام تبلیغ با آن مواجه می‌شود، صبر به دست آورد و بی‌تابی و جزع و فزع نکند. خداوند آگاه بخشی به پیامبر(ص) در قالب اخباری غیبی را به عنوان عاملی برای صبر پیامبر(ص) مطرح کرده و فرموده است: تِلكَ مِن اَنباءِ الغَيبِ نوحيها اِلَيكَ ما كُنتَ تَعلَمُها اَنتَ ولا قَومُكَ مِن قَبلِ هـذا فَاصبِر اِنَّ العـقِبه للمُتَّقين. (هود، آیه 49)خداوند همچنین آگاهى از قوانين و سنّتهاى الهى را زمينه ساز صبر و تحمّل در سختيها و شدايد دانسته و از مردم می‌خواهد تا نسبت به قوانین و سنت‌های الهی آگاهی یابند. برای آگاهی به این سنت‌ها می‌توان از خود قرآن یاری گرفت؛ زیرا در آیات قرآن سنت‌ها و قوانین حاکم بر جان و جامعه و جهان بیان شده است. از جمله سنت‌های الهی، سنت امهال و استدراج است. آگاهی به این سنت به ما این امکان را می‌دهد تا در برابر فشارهای کافران و تهدید دشمنان صبوری کنیم؛ زیرا می‌دانیم که خداوند در نهایت آنان را عذاب می‌کند؛ چنانکه اقوام بسیاری را هلاک کرده است.همچنین خداوند به سنت اجل مسمی برای افراد و اقوام اشاره می‌کند و آن را زمینه ساز ایجاد صبر یا افزایش آن معرفی می‌کند. (طه، آیات 128-130) پس اگر انسان در برابر گفتارهای تند و رفتارهای خشن دشمنان به سنت اجل مسمی توجه داشته باشد، هرگز به سرعت واکنش عصبی نشان نمی‌دهد و یا نمی‌پرسد که چرا خداوند کافران و ظالمان و مستکبران را به سرعت عذاب نمی‌کند و به یاری مظلوم و مستضعف نمی‌رود؟2- اراده قوى و همت عالی، عامل صبر و شکیباییاز دیگر عوامل مهم ایجاد و افزایش شکیبایی همت عالی و عزم قوی و اراده استوار است. خداوند در آیاتی از قرآن اراده قوى را عامل شكيبايى دانسته و فرموده است: واِن تَصبِروا وتَتَّقوا فَاِنَّ ذلِكَ مِن عَزمِ الاُمور.(آل‌عمران ، آیه 186) یعنی این عزم و اراده قوی بر امور است که موجب صبر و تقوای الهی می‌شود.با توجه به اینکه صبر به انواعی از جمله صبر بر طاعت و انجام تکالیف، صبر بر مصیبت و مشکلات و کمبودها و صبر بر معصیت دیگران تقسیم می‌شود، از نظر قرآن صبر بر مصیبت بسیار سخت‌تر و نیازمند عزم جدی و همت عالی است. از این رو می‌فرماید: واصبِر عَلى ما اَصابَكَ اِنَّ ذلِكَ مِن عَزمِ الاُمور؛ بر مصیبت صبر کن ؛ زیرا صبر بر مصیبت از کارهای استوار و عزم  امور است. (لقمان، آیه 17) لذا پیامبران صاحب پنج شریعت عظیم، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبران اولواالعزم شناخته شده‌اند؛ چرا که آنان بر مصیبت‌ها صبر می‌کردند و هیجانی و عاطفی عمل نمی‌کردند، بلکه رفتارشان بر اساس عقل، فطرت و وحی عمل بود و هیچ‌گونه ترک اولی هم نداشتند. خداوند می‌فرماید: پس همان گونه كه پيامبرانِ نستوه، صبر كردند، صبر كن و براى آنان شتابزدگى به خرج مده. روزى كه آنچه را وعده داده مى‏شوند بنگرند، گويى كه آنان جز ساعتى از روز را در دنيا نمانده‏اند اين‏ ابلاغى است. پس آيا جز مردم نافرمان هلاكت خواهند يافت؟(احقاف، آیه 35)

در این آیه به خوبی بیان شده که فشارها و مصیبت‌هایی که از سوی مخالفان وارد می‌شد به حدی سنگین بود که پیامبران دوست می‌داشتند که آنان در همین دنیا به هلاکت برسند و مجازات شوند؛ اما ایشان صبر کرده و بر اصل دعوت به توحید استقامت می‌ورزیدند از این رو بر عزم در امور به عنوان راهکار افزایش آستانه تحمل و صبوری تاکید می‌شود.البته باید توجه داشت که زمانی می‌توان تحقق شکیبایی و بردباری را انتظار داشت که میان اندیشه و انگیزه یک ارتباط استوار و پیوندی محکم بر قرار شود؛ یعنی میان یقین اندیشه‌ای و عزم و اراده عملی قلبی این پیوند به وجود آید تا نتیجه بخش باشد.خداوند در حوزه انگیزه‌ای یعنی تحقق عزم الامور و (همت عالی) به این نکته توجه می‌دهد که داشتن شرح صدر در عمل و رفتار بسیار مهم است. برونداد این شرح صدر همان عفو، گذشت، بخشش و آمرزش نسبت به خطاکاران و گناهکاران است. اگر انسانی بخواهد در حوزه عمل و اراده، به عزم در کارها دست یابد، باید اصل شرح صدر و گذشت و آمرزش را مد نظر قرار دهد. از این روست که خداوند به ارتباط میان صبر و غفران در تحقق عزم و همت عالی اشاره کرده و می‌فرماید: و لَمَن صَبَرَ وغَفَرَ اِنَّ ذلِكَ لَمِن عَزمِ الاُمور؛ و برای کسی که صبر کند و ببخشد؛ به راستی که آن از مصادیق عزم در کارها است.(شورى، آیه 43)3. استغفار از گناهان، زمينه ساز صبراز دیگر راه‌هایی که قرآن برای ایجاد صبر بیان می‌کند، استغفار است. بر اساس آیات قرآن، استغفار کارکردهای بسیاری دارد که می‌توان به دفع بلا پیش از آمدن، رفع بلای آمده و جلب منفعت و نعمت اشاره کرد. از نظر آموزه‌های وحیانی، مومن همواره باید در حال استغفار باشد و اگر استغفار نبود انسان‌ها گرفتار انواع و اقسام بلایا و مشکلات و مصیبت‌ها بودند. از نظر قرآن همان طوری که وجود پیامبر(ص) مانع از نزول بلا است، همچنین استغفار، از نزول بلا ممانعت می‌کند. چنانکه می‌فرماید: خداوند، تا تو در ميان آنها هستى آنها را مجازات نخواهد كرد و نيز تا استغفار مى‏كنند خدا عذابشان نمى‏كند.(انفال، آیه 33)  پس استغفار به رفع عذاب و دفع بلا می‌انجامد. این‌گونه است که مومنان در شبانه‌روز دست کم هفتاد بار استغفار می‌گویند و در وقت خواب و هنگام تهجد شبانه به این امر اقدام می‌کنند.(آل‌عمران، آیه 17؛ ذاریات، آیه 18)خداوند در جای دیگر به پیوند استغفار با صبر اشاره کرده و می‌فرماید: فَاصبِر … واستَغفِر لِذَنبِكَ؛ پس صبر کن و برای تبعات رفتارت استغفار کن. (غافر، آیه 55) در این آیه بیان شده که هر عملی تبعات و دنباله‌هایی دارد که گاه ما متوجه نمی‌شویم که آثار آن بد خواهد بود. استغفار به ما کمک می‌کند تا در پناه خداوند از آثار و تبعات  و دنباله‌های خواسته و ناخواسته عمل خویش در امان بمانیم. خداوند در آیات 1 و 2 سوره فتح به پیامبر(ص) می‌فرماید که او را از تبعات اعمالش حفظ می‌کند؛ زیرا به طور طبیعی فتح یک منطقه و کشتن دشمنان، خواسته و ناخواسته تبعاتی دارد و کینه‌ها را پدید می‌آورد. از این رو، به پیامبرش می‌فرماید که او را از تبعات و پیامدهای اعمالش حفظ کرده و در غفران قرار می‌دهد: ما تو را پيروزى بخشيديم. چه پيروزى درخشانى!  تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند.باید توجه داشت که مراد از ذنب در این آیه همان معنای لغوی آن یعنی دنباله و تبعات و پیامدها است، نه معنای اصطلاحی آن به معنای گناه؛ زیرا هر عملی تبعات و پیامدهایی دارد که از آن در عربی به «ذنب» یاد می‌شود. اینکه گناه را «ذنب» و دنباله می‌گویند به سبب همان تبعات و پیامدهای دنیوی و اخروی است که برای گناه مطرح است.به هر حال در آیات و روایات بیان شده که یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد و تقویت صبر در آدمی، استغفار کردن است.4. اعتقاد به معاد از موجبات شکیبایی خداوند در آیات قرآن، اعتقاد به معاد و روز جزا را از موجبات پايمردى در برابر سختي‌ها و ایجاد صبر و شکیبایی در آدمی می‌داند و از مردم می‌خواهد تا به این عنصر ایجاد صبر و شکیبایی توجه کنند: «از شكيبايى و نماز يارى جوئيد و به راستى اين كار گران است، مگر بر فروتنان، همان كسانى كه مى‏دانند با پروردگار خود ديدار خواهند كرد و به سوى او باز خواهند گشت.» (بقره ، آیات 45 و 46)پس اعتقاد حتی در سطح اطمینان ظنی نه قطع یقینی شهودی و مانند آن به قیامت و معاد، برای تحقق صبر و شکیبایی بسیار موثر است. کسانی که به آخرت ایمان دارند، انسان‌های صبوری می‌شوند؛ زیرا اگر مصیبتی از سوی دشمنان و مخالفان به آنان وارد می‌شود و ناتوان از دفع آن باشند، امید دارند که خداوند در آخرت آنان را مجازات می‌کند و همین مسئله، صبرشان را می‌افزاید و اگر هم در جنگ با دشمن قرار گیرند استقامت می‌ورزند و حاضر هستند در این راه شهید شوند و از حق دست بر ندارند؛ زیرا اگر پیروز شوند که خیلی خوب خواهد بود و اگر شهید شوند از بهشت موعود بهره‌مند می‌شوند. همین نگاه به مسائل موجب می‌شود که همواره خود را موفق و پیروز بدانند و بگویند چه کشته شویم و چه بکشیم باز ما پیروز هستیم و به یکی از دو نیکی دنیا و آخرت دست می‌یابیم: «ما لنا الّا احدی الحسنیین» (توبه، آیه 52)خداوند در قرآن در تعلیل صبرپيشگى سپاهيان طالوت در برابر دشمن  علت صبوری ایشان را در سايه اعتقاد به معاد و اطمینانی می‌داند که نسبت به آن داشتند: چون طالوت با سپاهيان بيرون آمد… كسانى كه مى‏دانستند كه خداى را ديدار خواهند كرد گفتند: چه‌بسا گروهى اندك كه به خواست خدا بر گروهى بسيار پيروز شوند و خدا با شكيبايان است.(بقره ، آیه 249)پس اعتقاد و باور به قیامت و نیز به نزديك بودن آن در میان مؤمنان، از عوامل شكيبايى آنها در برابر دشمنان است که در آیات 5 تا 7 سوره معارج نیز مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین، برای ایجاد و تقویت صبوری و شکیبایی و بلکه بردباری باید به افزایش ایمان و اعتقاد به معاد و پاداش و کیفر آن روز که بسیار نزدیک است توجه کرد.5. اقامه و پایداری شهادت، عامل ایجاد صبراقامه شهادت و گواهى و پایداری نسبت به آن، از موجبات شكيبايى در برابر شرّ و بدى است که متوجه انسان می‌شود. خداوند در قرآن به این نکته توجه می‌دهد. از جمله می‌فرماید: إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا … إِلَّا الْمُصَلِّينَ وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ ؛ به راستى كه انسان سخت آزمند و بى‏تاب‏ خلق شده است. چون شر و صدمه‏اى به او رسد عجز و لابه كند… مگر نمازگزاران و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستاده‏اند و بدان متعهد و پایدار هستند.(معارج ، آیات 19 و 20 و 22 و 33)پس پایداری در تحمل و ادای شهادت و گواهی به حق عامل مهم در صبوری انسان است. انسانی که بخواهد حق را تحمل و در محاکم ادا کند و از هیچ چیزی واهمه ندارد، انسان صبوری می‌شود به طوری که تحت هرگونه فشار از حق عدول نخواهد کرد.6 – امانتدارى و اهتمام به آن، از عوامل صبوری از دیگر عوامل ایجادصبوری ، باور به امانتداری و کسب فضیلت امانتداری است. کسی که به این فضیلت دست یافت برای انجام آن شکیبایی می‌ورزد و دست از استقامت و مقاومت بر نمی‌دارد و اجازه نمی‌دهد تا خیانتی انجام گیرد. خداوند در آیات قرآن امانتدارى را از موجبات شكيبايى در برابر شرّ و بدى دانسته و می‌فرماید: اِنَّ الاِنسـنَ خُلِقَ هَلوعـا  اِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزوعـا .. اِلاَّ المُصَلّين .. والَّذينَ هُم لاِمـانـاتِهِم وعَهدِهِم راعون؛ به راستى كه انسان، سخت حریص و بى‏تاب‏ خلق شده است. وقتی شر و صدمه‏اى به او رسد عجز و لابه كند… مگر نمازگزاران… و کسانی که مراعات‌کنندگان نسبت به امانات و عهد و پیمانشان هستند. ( معارج، آیا 19 و 20 و 22 و 32)7- امتحان و آزمایش الهی، عامل ایجاد و تقویت صبر خداوند شكيباسازى و توانمند كردن روحيّه مردم را فلسفه آزمايش آنان دانسته و فرموده است: «قطعاً در مالها و جانهايتان آزموده خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده و [نيز] از كسانى كه به شرك گرائيده‏اند، [سخنان دل‏] آزار بسيارى خواهيد شنيد، ولی اگر صبر كنيد و پرهيزکارى نمائيد، اين [ايستادگى‏] حاكى از عزم استوار [شما] در كارهاست.(آل عمران، آیه 186)همچنین می‌فرماید: و البتّه شما را مى‏آزمائيم تا مجاهدان و شكيبايانِ شما را باز شناسانيم و گزارش‌هاى [مربوط به‏] شما را رسيدگى كنيم.(محمد، آیه 31) در این آیه نیز ارتباط و پیوند استوار میان صبر و امتحان مورد تائید قرار گرفته است.همین مطلب همچنین در آیات 7 تا 11 سوره هود تبیین شده است تا بر انسانها مشخص شود که راه دست یابی به صبر و شکیبایی و تقویت آستانه تحمل در زندگی، بهره‌مندی از امتحان است. بر این اساس نباید امتحانات الهی و غیر الهی را دست کم گرفت.البته انسان دچار انواع و اقسام آزمون الهی قرار می‌گیرد که شامل بلا و ابتلاء و فتنه و مانند آن است. گاه حق و باطل به هم آمیخته است و گاه بلای حسن است و گاه دیگر بلای تلخ و تند است.8 – اميد به امداد خدا، پشتوانه صبرامید مهم‌ترین موتور محرکه در حرکت‌های انسانی است. این امید است که انسان را سرپا نگه می‌دارد و به حرکت در می‌آورد تا پیروزی را در آغوش کشد. در این میان امید به امدادهای الهی می‌تواند بسیار موثر باشد و کسی که به خداوند امید دارد می‌تواند صبوری کند و در برابر مشکلات، تحمل خویش را افزایش دهد. اصولا اميد انبيا و مؤمنان به امداد الهى پشتوانه صبر و مقاومت آنها بوده است.خداوند در آیه 83 سوره یوسف(ع) اميد به خدا و يارى او را زمينه صبر در برابر شدايد مطرح می‌کند و می‌فرماید که صبر يعقوب(ع) در برابر مشكل فراق فرزندانش در سايه اميد به خدا امکان پذیر شد.از نظر قرآن اميد و آرزوى ورود به بهشت مقتضى صبر و پايدارى در سختي‌ها است و انسان با چنین امیدی است که می‌تواند صبر پیشه کند و میوه صبر را در بهشت بلکه حتی در دنیا بچیند و از فواید و آثار آن بهره گیرد. (بقره، آیه 214؛ آل عمران، آیه 142)خداوند باور و توجّه به امداد الهى را زمينه ساز صبر و تحمّل دانسته و از انسانها می‌خواهد به این امر در تحقق صبر و افزایش آن استعانت جویند و بهره گیرند.(بقره ، آیات 153 و249)9 – انفاق، از اسباب صبوری در مشکلات از نظر قرآن، اختصاص دادن سهمى مشخص از مال خود به نيازمندان و سائلان از اسباب صبر در برابر مشكلات است. بنابراین نباید این عمل احسانی مالی را دست کم گرفت و برای کسب صبر و ایجاد و تقویت آن باید از آن بهره‌مند شد. خداوند می‌فرماید: اِنَّ الاِنسـانَ خُلِقَ هَلوعـا  اِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزوعـا  اِلاَّ المُصَلّين …  والَّذينَ فى اَموالِهِم حَقٌّ مَعلوم  لِلسّائِلِ والمَحروم؛ انسان، حریص و بی‌تاب آفریده شده از این رو هر گاه شری می‌رسد جزع و ناله سر می‌دهد ، مگر نمازگزاران .. و کسانی که در اموالشان حقی معلوم برای سائلان و نیازمندان است.(معارج ؛ آیات 19 تا  24)10- ايمان  و اعتقاد به خدا در آیات قرآن بر ایمان به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجاد و تقویت صبر و حلم توجه داده شده است. انسانی که انواع و اقسام ایمان را دارا باشد در زندگی اش هرگز کم نمی‌آورد و با مشکل مواجه نمی‌شود.به عنوان نمونه از نظر قرآن، ايمان به پيروزى اهل تقوا، زمينه ساز صبر در برابر مشكلات از سوی اهل تقوا و متقین است. پس متقین برای کسب این درجه از صبوری باید به باور خویش بیفزایند و عاقبت را از آن متقین بدانند. خداوند می‌فرماید: واصبِروا اِنَّ الاَرضَ لِلّهِ يورِثُها مَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ والعـاقِبَةُ لِلمُتَّقين، شکیبایی ورزید زیرا زمین برای خداوند است که آن را به هر کسی از بندگانش بخواهد می‌دهد و عاقبت از آن متقین است.(اعراف ، آیه 128)همچنین در آیه 49 سوره هود به پیامبر می‌فرماید: فَاصبِر اِنَّ العـاقِبَةَ لِلمُتَّقين؛ صبر پیشه کن چون عاقبت برای متقین است. (هود، آیه 49) در حقیقت خداوند علت صبوری را در ایمان و اعتقادی می‌داند که متقین به پایان کار دارند و معتقدند آنان پیروز معرکه حق و باطل خواهند بود.از نظر قرآن باور به عالمانه و حكيمانه بودن افعال الهى عامل شكيبايى آدمى در تنگناها و حوادث می‌شود؛ چنانکه حضرت یعقوب(ع) به سبب همین آگاهی نسبت به علیم و حکیم بودن خداوند برخوردار از صبر زیبا شده است.(يوسف، آیه 83)خداوند در آیاتی، توجّه و ايمان به رازقيّت خداوند را زمينه ساز انجام نماز و صبر و پايدارى بر آن دانسته است(طه ، آیه 132) و در آیه 20 سوره فرقان نیز اعتقاد به بصير بودن خداوند (به احوال بندگان) را برانگيزنده آدمى به شكيبايى و صبوری معرفی می‌کند.از دیدگاه ايمان، از عوامل شكيبايى در برابر مشكلات و پايدارى در مقابل دشمن است(آل عمران، آیه 200) ، چنانکه اعتقاد به پاداش دهى خداوند از عوامل شكيبايى در انجام نماز معرفی می‌شود (هود، آیات 114 و 115)به هر حال، در آیات قرآن انواع و اقسام ایمان به خداوند و حکمت‌ها و علم خداوندی به عنوان موجبات صبر معرفی می‌شود. برای ایجاد و تقویت صبر و شکیبایی در افراد باید نسبت به ایمان آنان حساس بود و آنان را به صفات و افعال خداوند و نیز توحید فعل آگاه کرد.11- بصيرت، عامل شکیباییبصيرت و درك عميق، از عوامل دیگر صبر و شكيبايى است که در قرآن مطرح شده است. خداوند می‌فرماید: اى پيامبر، مؤمنان را به جهاد برانگيز. اگر از [ميان‏] شما بيست تن، شكيبا باشند بر دويست تن چيره مى‏شوند و اگر از شما يك صد تن باشند بر هزار تن از كافران پيروز مى‏گردند، چرا كه آنان گروهی هستند كه نمى‏فهمند. اكنون خدا بر شما تخفيف داده و معلوم داشت كه در شما ضعفى هست. پس اگر از [ميان‏] شما يك‌ صد تن شكيبا باشند بر دويست تن پيروز شوند، و اگر از شما هزار تن باشند، به توفيق الهى بر دو هزار تن غلبه كنند و خدا با شكيبايان است.(انفال ، آیات 65 و 66)

در این آیه علت پیروزی مومنان را شکیبایی می‌داند که ریشه در تفقه و بصیرت عمیق آنان دارد؛ این در حالی است که دشمنان از چنین بصیرتی بی‌بهره‌اند و از همین رو، صبوری نداشته  و شکست می‌خورند. از این آیات به دست می‌آید که هر چه میزان بصیرت افزایش یابد به همان میزان نیز سطح و صبوری افزایش می‌یابد .خداوند در جایی دیگر درباره نقش بصیرت و دوراندیشی در ایجاد و افزایش صبر می‌فرماید:  آيا كسى كه مى‏داند آنچه از جانب پروردگارت به تو نازل شده، حقيقت دارد، مانند كسى است كه كوردل است؟ تنها خردمندانند كه عبرت مى‏گيرند… و كسانى كه براى طلب خشنودى پروردگارشان شكيبايى كردند. (رعد ، آیات 19 و 22) خداوند در این آیات به نقش تعقل و خردورزی و علم نسبت به حق در ایجاد و تقویت صبر توجه می‌دهد.12- بينش توحيدى، عامل شکیباییاز نظر قرآن جهان بينى توحيدى مؤمنان (از خدا بودن و به سوى او بازگشتن) دليل صبر آنان در برابر سختي‌ها است. از این رو، می‌فرماید: و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ‏] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‏آزمائيم و مژده ده شكيبايان را. [همان‏] كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد، مى‏گويند: «ما از آنِ خدا هستيم و به سوى او باز مى‏گرديم.» ( بقره ، آیات 155 و 156)در این آیات خداوند در تعلیل صبوری مومنان نسبت به آزمون‌ها و امتحانات الهی در اشکال و اقسام گوناگون آن، به مسئله بینش توحیدی آنان در قالب از اویی و به سوی اویی اشاره می‌کند. پس برای ایجاد و افزایش صبر در خود و  دیگران باید نسبت به ایجاد و افزایش بینش توحیدی توجه ویژه‌ای مبذول داشته شود.13- تدبّر در سرگذشت پیامبران و دیگران از راه‌های ایجاد و تقویت صبر، تدبر در سرگذشت دیگران از جمله پیامبران به عنوان نمونه خداوند  تدبّر در سرگذشت ايّوب(ع) را مايه تقويت نيروى صبر و شكيبايى در برابر مشكلات از سوی مومنان می‌داند و برای همین به این داستان اشاره می‌کند تا خردمندان درس عبرت گرفته و از آن برای ایجاد و تقویت صبوری بهره گیرند.(ص، آیات 41 – 44)همچنین در آیه 55 سوره غافر توجّه به سرگذشت و فرجام موسى(ع) در مبارزه با فرعونيان را زمينه ساز صبر و شكيبايى براى پيامبر(ص)و مؤمنان دانسته است.14- ترس از عذاب، ازعوامل شکیبایی ترس از عذاب خداوند از عوامل شكيبايى در سختيهاست که خداوند آن را در کنار دیگر عواملی که در آیات سوره معارج مطرح کرده، بیان کرده است. خداوند در آنجا با استثنا کردن گروه‌هایی نشان می‌دهد که اینان از گروه انسانهای حریص و بی‌تاب بیرون می‌روند که از جمله آنان خائفان از عذاب الهی هستند. خداوند می‌فرماید: والَّذينَ هُم مِن عَذابِ رَبِّهِم مُشفِقون  اِنَّ عَذابَ رَبِّهِم غَيرُ مَأمون؛ مگر …کسانی که آنان از عذاب پروردگارشان نگران و ترسان هستند؛ چرا که کسی از عذاب پروردگارشان در امنیت نیست.(معارج، آیات 19 و 20 و 22 و 27 و 28)15- توجّه به برترى نيكى، عامل صبر توجّه به اصل بديهى برترى نيكى بر بدى، زمينه ساز صبر در برابر بدى ديگران است که در آیات 34 و 35 به آن توجه داده شده است. اگر کسی بداند که با صبر به چیزی برتر دست می‌یابد، به طور طبیعی شکیبایی خواهد کرد؛ چون انسان، کمال‌خواه و کمال‌گرا است و دوست دارد بهترین‌ها را داشته باشد و اگر بداند به بهتر از آنچه دارد دست می‌یابد صبوری می‌کند.16- توجّه به حقانيّت وعده خدا، عامل صبر توجّه به حقانيّت وعده هاى خدا از عوامل صبر و شكيبايى است که در آیاتی از جمله 60 سوره روم و 55  و 77 سوره غافر به آن توجه داده شده است. البته باید توجه داشت که این عامل ارتباط تنگاتنگی با مسئله پاداش و نیز برخی از موارد پیشین دارد.17- توجّه به عنايت خاصّ خدا توجّه به عنايت خاصّ خدا به پيامبر(ص) از عوامل صبر او در برابر مشركان تكذيب‌گر است. این که انسان بداند مورد توجه یک نیروی برتر است صبر او افزایش می‌یابد. به کودک نیز می‌توان این گونه القا کرد که مورد توجه والدین و مربیان خود است و همین خود انگیزه او را برای تحقق اراده قوی و انگیزه و همت عالی و نیز افزایش آستانه تحمل تقویت می‌کند. اینکه به شخص گفته شود تحت نظر است و در صورت نیاز کمک می‌شود، موجب می‌شود تا صبوری کند. خداوند می‌فرماید: واصبِر لِحُكمِ رَبِّكَ فَاِنَّكَ بِاَعيُنِنا؛ بر حکم پروردگارت صبر پیشه کن ؛ چرا که تو در برابر چشمان مایی.(طور آیه 48)18- توجّه به عواقب بى صبرى، عامل صبوری توجّه به عواقب ناخوشايند بى صبرى از عوامل صبرپيشگى است. به این معنا که انسان اگر متوجه آثار ناخوشایند بی‌صبری شود می‌تواند صبر خویش را افزایش دهد. خداوند با اشاره به مشکلاتی که برای یونس(ع) در هنگام بی‌صبری با آن مواجه شد نشان می‌دهد که توجه به این امر می‌تواند موجب تقویت صبر در اشخاص شود.( قلم ، آیات 48 و 49)19- توجّه به فوايد صبر، عامل افزایش آن توجّه به فوايد صبر از عوامل شكيبايى در برابر بديهاى ديگران است. اصولا کسی که فواید و آثار صبر را بشناسد از آن بهره می‌گیرد و همین موجب ایجاد یا تقویت صبر در اشخاص می‌شود. از این رو بخش بزرگی از آموزه‌های قرآنی به حوزه آثار و فواید صبر اختصاص یافته است.خداوند در آیات قرآن از جمله آیه 126 سوره نحل توجه به فواید و آثار صبر را به عنوان عامل صبر و تقویت آن مورد تاکید قرار داده است.20- توجّه به قدرت خدا توجّه و باور به قدرت خدا در نابودى دشمنان و آفرينش هستى، مقتضى صبر در برابر دشمنان است که در آیات 36 و 38 و 39 سوره ق به آن اشاره شده است.21- توجّه به ناكامى دشمن، عامل شکیبایی توجّه به ناكامى دشمن در اهداف خود از عوامل شكيبايى در برابر آنها است. بنابراین می‌توان برای ایجاد و تقویت صبر در افراد از این روش بهره برد. این مطلب و راهکار در آیات 55 و 56 سوره غافر بیان شده است.22- خشوع، عامل صبرخشوع از عوامل استمداد از صبر است که در آیه 45 سوره بقره بیان شده است. خداوند می‌فرماید: واستَعينوا بِالصَّبرِ والصَّلوةِ واِنَّها لَكَبيرَه اِلاّ عَلَى الخـاشِعين؛ از صبر و نماز بهره گیرید و یکی از دلایل آن است که نماز جز بر خاشعین گران است.(بقره ، آیه 45)23- شب زنده‌دارى، عامل شکیباییشب زنده‌دارى از زمينه هاى شكيبايى بر فرمان پروردگار است که در آیه 130 سوره طه و آیات  24 و 26 سوره انسان به آن توجه داده شده است. کسی که برای نماز شب بر می‌خیزد ظرفیت خویش را برای مقاومت در برابر مشکلات افزایش می‌دهد و بستری مناسب را برای مقاومت در برابر فشارهای هواهای نفسانی برای خود فراهم می‌آورد. ………………پایان پیام/ 167


نظرات *

چطور صبر خود را زیاد کنیم


نام


ایمیل


کپی رایت © ۲۰۱۶ .کلیه حقوق متعلق به «مؤسسه ابناء الرسول (ص) تهران» است

All Content by AhlulBayt (a.s.) News Agency – ABNA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!

لیست کامل

© Porseshkadeh.com

اشتراک گذاری این مطالب در:

بسیاری از بحث‌ها و مجادله‌ها به خاطر این شدید می‌شوند و کار را به جاهای باریک می‌کشند که افراد صبر و تحمل اندکی دارند و نمی‌توانند خود را کنترل کرده و با صبر جلوی گفتن کلمات و انجام رفتارهای ناخوشایند در هنگام عصبانیت را بگیرند. افزایش صبر و تحمل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند در زندگی باعث رشد و پیشرفت شما شود و علاوه بر اینکه شما را به آرامش می‌رساند، اطرافیان‌تان را هم در آرامش و رابطه‌ای مفید و سازنده قرار بدهد. متاسفانه این روزها در دنیای جدید تا حد زیادی از صبر و تحمل آدم‌ها کاسته شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل بی‌تحملی و کم شدن صبر آدم‌ها در این روزها، فناوری است. در دوره و زمانه‌ای که با لمس یک گزینه روی دستگاه تلفن همراه و… می‌توان به سادگی به بسیاری از اطلاعات و خواسته‌های مورد نظر رسید، عجیب نیست که صبر و تحمل آدم‌ها هم کم و کمتر شود. اما چطور و با چه روش‌هایی می‌توان به افزایش صبر و تحمل کمک کرد؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در هنگام افزایش صبر در نظر بگیرید، این است که به جای تلاش برای رسیدن به یک مقصد، این تفکر را در خود به وجود بیاورید که مسیر هم مهم است. مسیر راهی است که به اهداف مختلف منجر می‌شود پس باید به کیفیت و لذت بردن از آن توجه کنید. اجازه ندهید اهداف برای‌تان طمع به همراه داشته باشند و فقط حرص رسیدن به آنها در وجودتان شکل بگیرد. شما باید بتوانید از مسیر به اندازه رسیدن به یک نقطه مشخص لذت ببرید. ایده‌آل‌گرایی را هم کنار بگذارید. بعضی از افراد که شاید شما هم در میان آنها باشید، آن‌قدر به کمال‌گرایی در راه رسیدن به یک مقصد مشغول هستند که دیگر فرصتی برای لذت بردن از جاده‌های زندگی ندارند.

درست است که هر کسی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و بعضی از افراد کلا از دیگران صبورتر هستند اما همه می‌توانند با کمی تمرین، برخی از ویژگی‌های خوب و مثبت را در خود تقویت کنند. صبر و تحمل هم از جمله ویژگی‌هایی است که همه می‌توانند با کمی تمرین در خود رشد بدهند. افزایش صبر با داشتن نگاهی درونی به زندگی و ویژگی‌ها ممکن می‌شود. باید نگاهی دقیق به خود بیاندازید و سعی کنید علت بی‌صبری‌های خود را پیدا کنید. مثلا شادی اضطراب و نگرانی‌های شدیدی که به خاطر مشغله‌های‌ کاری و روزمره دارید باعث شده تا صبر و تحمل‌تان از دست برود. در این صورت کمی برنامه‌ریزی می‌تواند شما را نجات بدهد و دروازه‌های صبر را مجددا به روی‌تان بگشاید.چطور صبر خود را زیاد کنیم

زمانی چیزی جز توهم نیست. زمان واقعا وجود ندارد. بشر با ابداع این تقسیم‌بندی خواسته تا گذر روزها را کمی قانونمند‌تر کند و معنای تازه‌ای به گذر عمر خود داشته باشد. با داشتن این نگاه می‌توانید، صبر را برای خود بهتر معنا کنید. مثلا زمانی که در ترافیک اسیر شده‌اید یا …، با خود به این مفهوم فکر کنید که زمان‌ مفهومی انتزاعی و ساخته ذهن بشر است که فقط برای راحت‌تر کردن برنامه‌ریزی‌های بشری فراهم شده است پس نباید شما اسیر آن شوید بلکه باید از آن برای رسیدن به کارهای‌تان بهره ببرید. همین و بس. نگذارید که عقربه‌های ساعت برای‌تان پادشاهی کنند و به خاطر داشته باشید که زمان فقط یک ابزار در دستان شماست. باور کنید که اندازه‌ها، سنجه‌ها و معیارها تنها ابزاری هستند که می‌توانید کنترل‌شان را در دست بگیرید پس کنترل خود و زندگی‌تان را به هیچ‌وجه به دست زمان و هر چیز دیگری که بشر تعریف کرده، نسپارید. افزایش صبر زمانی شدنی خواهد بود که بدانید زمان در کنترل شماست و نباید از حالت ابزاری به حالت کنترل‌گر در زندگی‌تان بدل شود.

« فایل آموزشی مدیریت زمان »

یکی از دلایل اصلی بی‌صبری آدم‌ها این است که نگران هستند و در بخش قبلی هم به این موضوع پرداختیم. برای اینکه صبر در راه رسیدن به خواسته‌ها را در خود افزایش بدهید باید تلاش کنید تا چشم‌اندازی دقیق نسبت به آینده در خود به وجود بیاورید. مثلا از خود بپرسید که چیزی که برای آن مشوش شده‌اید و نگران هستید در آینده‌ای مثلا در حدود ۱۰ سال دیگر چگونه خواهد بود. آیا همچنان اثرگذار و مهم است؟ آیا همچنان فکرتان را به خود مشغول خواهد کرد؟ نگرانی‌های‌تان را مدیریت کنید. باور کنید، عمر کوتاه‌تر از آن است که بخواهید لحظه‌های آن را در نگرانی و غم و اضطراب بگذرانید. زیستن در زمان حال، یکی از مهم‌ترین توانمندی‌هایی است که می‌توانید در خود تقویت کرده و به واسطه آن بدون نگرانی برای لحظات بعدی و بی‌حوصلگی و بی‌قراری مسیرهای مختلف را طی کنید. افزایش صبر و حوصله برای کسانی که طعم هر لحظه از زندگی را زیر دندان‌های خود می‌چشند بسیار ممکن‌تر است.

شاید برای‌تان عجیب به نظر برسد اما کسانی که بی‌قرار هستند و صبر اندکی دارند معمولا وقتی به اهداف خود می‌رسند، به اندازه کسانی که صبر و تحمل دارند و می‌دانند که مسیر هم می‌تواند به اندازه مقصد دوست‌داشتنی باشد از دستاوردهای زندگی خود لذت نمی‌برند. سعی کنید، زمانی را به صبر کردن اختصاص بدهید و این ویژگی مهم را برای خود تمرین کنید. برای مثال در صف‌های نان و… عقب‌تر بایستید و خودتان را مجبور کنید که کمی آستانه تحمل‌تان را با گام‌هایی کوچک بالا ببرید. تمرین کنید. نه تنها برای افزایش صبر بلکه برای تقویت و به وجود آوردن هر موضوع دیگری در زندگی هم باید تمرین کنید. در آغاز بدیهی است که نمی‌توانید به میزان صبر خود خیلی اضافه کنید اما کم‌کم با مرور زمان و با برداشتن گام‌های کوچک در این زمینه، قادر به شکل دادن این ویژگی یا تقویت آن در خود خواهید بود. توانایی‌های خود را برای تغییر کردن دست کم نگیرید. شما اگر بخواهید می‌توانید کوه‌ها را هم جابجا کنید. پس تلاش کنید و تمرین و مطمئن باشید که با افزایش صبر و حوصله در زندگی، احتمال اینکه فرصت‌های مختلف در مسیر را بهتر درک و کشف کنید بسیار بیشتر خواهد شد.

بعضی‌ها فکر می‌کنند که وقتی می‌گویند ورزش کردن و تنفس صحیح می‌تواند روی آرامش آنها اثرات مثبتی داشته باشد، در واقع راه‌کارهایی ارائه می‌شود که کلیشه‌ای هستند و در عمل کاربرد چندانی ندارند اما چنین چیزی واقعیت ندارد. کاربرد روش‌های صحیح تنفس و ورزش کردن و تمریناتی مانند آنچه در یوگا صورت می‌گیرد، بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنید، ورزش کردن می‌تواند احساس خوبی از نظر روانی و از نظر تولید و ترشح مواد شیمیایی مناسب در بدن به وجود بیاورد. به همین خاطر بهتر است آن را جدی بگیرید و روی تنفس عمیق خود کار کنید. یادتان باشد که از قدیم گفته‌اند، عقل سالم در بدن سالم است. پس بهتر است به تکنیک‌های که بدن‌تان را آرام می‌کنند، توجه داشته باشید تا بتوانید ذهن‌تان را هم آرام کنید. بخشی از روز با به آرام کردن خود اختصاص بدهید و به این فکر کنید که چه چیزهایی باعث می‌شود، صبر و تحمل‌تان را از دست داده یا ناراحت و بی‌حوصله شوید و این بی‌حوصلگی باعث بي‌قراری‌تان شود.

در آخر

یادتان باشد که دنیای سرعتی امروز طوری پیش می‌رود که مدام به شما زندگی در آینده را پیشنهاد می‌کند. فناوری‌های مختلف از شما می‌خواهند تا نگاهی امیدوار به آینده داشته باشید و با پیشنهاداتی که مطرح می‌کنند و سرعتی که به لحظه‌های‌تان تزریق کرده‌اند تا حد زیادی در حال کشتن زمان و لحظات حال هستند پس بهتر است خودتان به فکر خودتان باشید و بی‌حوصلگی را از زمان و دقایق زندگی‌تان حذف کنید. نفس بکشید، آرام باشید و از جاده‌های زندگی لذت ببرید. حواس‌تان باشد که قرار نیست طولانی‌مدت کودک باشید، نوجوان بمانید یا جوانی کنید و سایر دوران‌های زندگی را بگذرانید. پس بهتر است، نهایت شور و تلاش خود را برای شیرین گذشتن ثانیه‌ها به کار بگیرید. این‌قدر اضطراب رسیدن به نقطه‌ای مشخص را در وجودتان پررنگ نکنید. اضطراب از شما فردی بی‌حوصله می‌سازد که قدرت صبر کردن ندارد.

 

 

 

خیلی هم عالی ممنونم بابت مطالب مفیدتون.

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

هدف ما در اینجا این است که اول نگرش شما را نسبت به موفقیت (به خصوص موقعیت های موفقیت در ایران) درست کنیم و بعد در قسمت های پیشرفته آموزش هم قرار بدیم مثل آموزشهای بازاریابی مثل کسب و کار شخصی و …

© تمامی حقوق برای شرکت خودساخته محفوظ می باشد . نشر با ذکر منبع بلامانع استطراحی و پشتیبانی: «وب‌کاستر»

چطور صبر خود را زیاد کنیم
چطور صبر خود را زیاد کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *