چگونه بازاریاب جذب کنیم

 
helpkade
چگونه بازاریاب جذب کنیم
چگونه بازاریاب جذب کنیم

 

تقریباً ۱۱ درصد از کلیه افراد شاغل، به انجام فعالیت های حوزه بازاریابی و فروش مشغول هستند. ظهور اینترنت و سایر فنون بازاریابی مستقیم ، به همراه هزینه زیاد فروش حضوری، شرکت ها را به بازنگری در مورد میزان و نقش نیروی فروش تشویق می نماید.

جواب این سوال مثبت است. اما شرایط جذب بازاریاب ها و شرح شغل و شرایط نگهداشت نیروی ویزیتور، فروش و بازاریابان بسیار مهم است.

از جمله معیارهایی که مشاورین پارک بازاریابی در ارزیابی نیروی فروش شرکت های طرف قرارداد ، مورد بررسی قرار می دهند عبارتند از :چگونه بازاریاب جذب کنیم

۱- متوسط تعداد ملاقات فروش روزانه

۲- متوسط زمان مصرف شده برای هر ملاقات فروش

۳- هزینه و درآمد متوسط هر ملاقات فروش

۴- درصد سفارش دریافتی برای یکصد ملاقات فروش

۵- تعداد مشتریان جدید و از دست رفته

اگر مدیر واحد خود را یک بازاریاب بداند آنگاه فعالیت هایی به شرح ذیل بایستی انجام دهد. البته قبل از انجام هر گونه فعالیتی باید پاسخ به این سوال را بداند؛ چگونه، با چه اولویتی و با چه هزینه ای این کار را انجام دهم؟

بازاریاب آگهی ها را منتشر و فهرست خریداران را جمع آوری یا خریداری می نماید تا مشتریان احتمالی جدید را شناسایی نماید. این فعالیت یکی از اولین فعالیت های اجرایی مشاوران پارک بازاریابی ایران در شرکت های طرف قرارداد جهت رشد نیروی انسانی واحد بازاریابی و فروش می باشد.

کارسناس بازاریابی سوابق بهترین مشتریان احتمالی را آماده می نماید تا فروشندگان بدانند که با چه افرادی ملاقات نمایند و با چه افرادی حتی تماس هم نگیرند! این فعالیت در واقع بخش بندی مشتریان است و احتیاج به تجربه و شناخت کافی از بازار و مشتریان خواهد داشت.

بازاریاب ها عوامل مورد نظر و منطق مورد استفاده تصمیم گیرندگان اصلی شرکت خریدار را تشریح می نماید. این فرایند به تشخیص رفتار مصرف کننده و انجام تحقیقات بسیار علمی حرفه ای احتیاج دارد.

نیروی بازاریابی نقاط قوت و ضعف رقبا شناسایی نموده و درجه بندی محصولات شرکت در مقایسه با پیشنهاد محصولات رقبا به صورت برجسته نشان می دهد. این فرایند می تواند در تدوین استراتژی بازاریابی شرکت نیز بسیار موثر و مفید باشد.

خدمات پارک بازاریابی ایران در این قسمت تدوین استراتژی بازاریابی به منظور برنامه ریزی بلندمدت و در نهایت برنامه ریزی کوتاه مدت و اجرایی برای تک تک نفرات واحدها (با پاسخ به این سوال که چگونه، با چه اولویتی و با چه هزینه ای این کار صورت پذیرد) می باشد. و نتیجه اجرای صحیح این برنامه، برند قوی است که در ذهن مشتریان نقش می بندد.

سوال اغلب شرکت ها در خصوص وضعیت و شرایط متغیر و برنامه ریزی بلند مدت می باشد که در جواب باید به این نکته اشاره نمود؛ برنامه در صورت تدوین صحیح و علمی تمام شرایط را در نظر گرفته و برای شرایط اضطرار راهکاری نشان می دهد.

البته نه به صورت یک برنامه ثابت و خشک! برنامه های استاتیک هستند و شرایط بر روی این برنامه ها چه در بلند مدت و چه در کوتاه مدت تأثیر خواهد گذاشت.

بازاریاب ها داستان های موفقیت آمیز فروش را مستند و منتشر می نمایند و آن ها را جهت استفاده مجدد و آموزش مورد استفاده قرار می هند. این خود یکی از فرایندهای مهم در پارک بازاریابی است که توسط متخصصان و براساس دکترین پارک بازاریابی ایران انجام می شود.

بازاریاب ها برای تحریک علاقه مندی محصولات شرکت و استحکام موقعیت فروشندگان ابزارهای ارتباطی به سمت مشتریان را مانند تبلیغات، بروشور و غیره، آماده و توزیع می نمایند.

نیروی بازاریابی از تبلیغات و بازاریابی از راه دور به منظور بافتن سرنخ های فروش واحد شرایط که بتوانند آن ها را به فروشندگان عرضه نمود، استفاده می کنند.

کار بازاریاب انجام عمل و عکس العمل درست در سه زمان است؛ قبل از فروش، هنگام فروش و پس از فروش!

با توجه به اینکه حوزه وسیعی از بخش های اقتصادی کشور به حوزه ساختمان مربوط می باشد، بسیاری از فعالات حوزه ساختمان به دنبال بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت در شهرهای مختلف هستند. لذا ما پیشنهاد ارائه این بانک را به آنها جهت بازاریابی محصولاتشان داریم.

امروزه به دلیل گسترش کسب‌وکار و به‌ اصطلاح زیادشدن دست در هر کاری بخصوص فروش، مدیران شرکت‌ها به دنبال استخدام بازاریاب کاربلد یا همان نیروی مفید بازاریاب هستند ولی بیشتر آن‌ها در استخدام، سردرگم می‌شوند.متأسفانه اکثر افرادی که به بازاریابی رو می‌آورند، کسانی هستند که تجربه و اطلاعات در این کار ندارند و تنها به دلیل اینکه روابط عمومی خوبی دارند، فکر می‌کنند نیروی مفید بازاریاب هستند.درصورتی‌که برقرار کردن ارتباط اولیه با مشتری احتمالی، لازمه روابط عمومی خوب است ولی کافی نیست. برای ادامه کار ، یک نیروی مفید بازاریاب باید در امور دیگری هم تبحر داشته باشد.

نیروی مفید بازاریاب باید دارای خصوصیات زیر باشد:

نیروی مفید بازاریاب ازلحاظ شخصیتی دارای روابط عمومی بالا، دارای هوش بالا، ظاهر مرتب و گشاده‌رو، هوش هیجانی خوب، دارای خلاقیت و اعتمادبه‌نفس و همچنین تن صدای مناسب است.نیروی مفید بازاریاب ازلحاظ سابقه و ازلحاظ تجربه، بهتر است دارای سابقه مفید بازاریابی و اعتبار در بازار باشد. در این صورت، شما یک‌قدم جلوتر از رقیبان خود خواهید بود.

افرادی که جهت استخدام بازاریاب مراجعه می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱ – برای بازاریابی ساخته نشدند و نمی‌توانند نیروی مفید بازاریاب باشند، این افراد یا بسیار آرام و بریده‌بریده و بدون هیچ اشتیاقی صحبت می‌کنند یا سریع و پرخاشگرانه حرف می‌زنند و عجول‌اند.چگونه بازاریاب جذب کنیم

۲ – می‌توانند به‌عنوان نیروی مفید بازاریاب باشند که این افراد به دو دسته مبتدی و باتجربه تقسیم می‌شوند.

افرادی که باتجربه هستند، از زیروبم کار مطلع هستند و فقط نیاز به آموزش درزمینهٔ محصول دارند.

افرادی که مبتدی هستند و باید آموزش‌های بازاریابی و آموزش‌های خصوصیات محصول را باهم داشته باشند.

چک‌لیست استخدام نیرو به شما کمک می‌کند که چطور با صرفه‌جویی در زمان با بررسی افراد تأثیرگذار مناسب‌ترین نیرو را در کسب‌وکار خود استخدام کنید. امروزه به دلیل گسترش کسب‌وکار در هر کاری مدیران شرکت‌ها به دنبال استخدام  نیروی کاربلد یا همان نیروی مفید هستند ولی بیشتر آن‌ها در استخدام، سردرگم می‌شوند.در فرآیند استخدام سازمان برای شناسایی متقاضیانی بادانش ، مهارت، توانایی و ویژگی‌های برتر تلاش می‌کند. در این روند سازمان برای نیل به اهدافش، اقدام به استخدام نیروی کار جدید می‌کند و یا موقعیت کاری، کارکنان فعلی را تغییر می‌دهد.

در این مقاله به سؤالات و مواردی اشاره می‌کنیم که شما باید هنگام استخدام نیروی مفید بازاریاب، به آن‌ها توجه کنید.

بیشتر افراد به این سؤال جواب درستی نمی‌دهند چون اصلاً نمی‌دانند معنی بازاریابی چیست. این‌ها همان‌هایی هستند که فکر می‌کنند روابط عمومی خوب برای بازاریابی کافی است!!!! نیروی مفید بازاریاب پاسخ می‌دهد “بازاریابی یعنی کمک به فروش محصول شرکت و کمک به کسانی که نیاز به محصول شما دارند” و پاسخ‌هایی مشابه آن. این افراد کسانی هستند که تعریف درستی از بازاریابی دارند. بعضی پاسخ می‌دهند، بسته به محصول شما دارد. اول باید محصول را بشناسم تا بتوانم تعریف ارائه بدهم. این پاسخ یعنی طفره رفتن از سؤال شما.‌

اگر فرد، متکی به خود باشد، برایش مهم نیست که تنها نیروی مفید بازاریاب باشد یا با چند نفر کار بازاریابی را انجام دهد. اگر صرفاً جهت درآمد برای استخدام بازاریاب آمده باشد، اهل ایده‌پردازی نباشد، درآمد صفر را قبول نمی‌کند. در غیر این صورت یک نیروی مفید بازاریابی، می‌گوید: سعی می‌کنم راهی برای فروش بالا پیدا کنم.

در مورد محصولتان توضیح کوچکی بدهید و از او یک ایده جدید برای تبلیغ محصول بخواهید. مثلاً کار ما تولید نرم‌افزار آموزشی است. شما چه پیشنهادی برای تبلیغات دارید؟ اگر باهوش باشد، می‌پرسد: چه نرم‌افزار آموزشی؟ نرم‌افزار کنکور. برای کنکوری‌ها و کسانی که سال دوازدهم تحصیل می‌کنند، اقدام می‌کنیم. چطور؟ شماره‌ها را پیدا می‌کنیم و با آن‌ها تماس می‌گیریم. دیگر چه راهی به ذهنتان می‌رسد؟ اگر راه دیگری پیشنهاد کرد، می‌تواند نیروی مفید بازاریاب برای شما باشد. اگر نتوانست راه دیگری پیشنهاد کند، کار با این نیرو کمی دشوار است و نیاز به آموزش دارد.

در مورد تبلیغات غیر تلفنی از او سؤال کنید. بپرسید پیشنهادی دارد؟ پیشنهادهایی مثل پخش تراکت و بیلبورد یا آگهی‌نما و از این قبیل به ذهن هرکسی می‌رسد.ممکن است پاسخ دهد تبلیغ در مجلات مشاوره دانش‌آموز، هدیه به کتابخانه مدرسه، صحبت با آموزش‌وپرورش و غیره در آن صورت او نیروی مفید بازاریاب شما خواهد بود. در استخدام بازاریاب درنگ نکنید.

اگر نیروی مفید بازاریاب در هنگام مصاحبه از شما در مورد محصولتان سؤال پرسید، دقت کنید از روی کنجکاوی است یا از روی ترس. مثلاً می‌پرسد: در تمام فصول سال فروش دارید؟ این سؤال از روی ترس است چون فکر می‌کند ممکن است فروشش پایین باشد. پس این شخص نیروی مفید بازاریاب نیست. اگر از شما بپرسد: نرم‌افزار شما آپدیت هم دارد؟ چقدر به نظرات مشتری اهمیت می‌دهید؟ پشتیبانی نرم‌افزار شما چطور است؟ و سؤالاتی از این قبیل، بدانید که او نیروی مفید بازاریاب برای شما است.

شما در حال صحبت با یک مشتری جدید هستید و مشتری قدیمی ناراضی تماس می‌گیرد، چه می‌کنید؟ این سؤال بسیار مهم است. ممکن است پاسخ دهد صحبتم را با مشتری جدید ادامه می‌دهم و بعداً با مشتری قدیمی تماس می‌گیرم!! اگر نتوانستید تماس بگیرید ؟ اگر گوشی را برنداشت؟  آن‌قدر تماس می‌گیرم که جواب بدهد!! این تصوری کاملاً اشتباه است. چراکه او خود را در پاسخگویی به مشتری ناراضی ناتوان می‌بیند. نیروی مفید بازاریاب پاسخ می‌دهد: از مشتری جدید عذرخواهی می‌کنم و از او وقت جدیدی برای تماس جدید می‌گیرم و به مشتری قدیمی جواب می‌دهم. در این صورت بپرسید: چرا؟ چون یک مشتری ناراضی می‌تواند تبلیغات بدی برای شرکت داشته باشد ولی اگر راضی شود می‌تواند علاوه بر تبلیغات مثبت، مشتری هم معرفی کند. اگر این جواب را شنیدید، در استخدام بازاریاب درنگ نکنید زیرا او می‌تواند نیروی مفید بازاریاب شما باشد.

این سؤال یک سؤال دوپهلو است. پاسخ به این سؤال از طرفی نشان می‌دهد که شخص تا چه حد به همکاری بخش‌های دیگر اهمیت می‌دهد و از طرف دیگر نشان می‌دهد که شخص چقدر وابسته به تصمیم‌گیری دیگران است. نیروی مفید بازاریاب این پاسخ را می‌دهد که همه بخش‌های شرکت به‌نوعی در امر بازاریابی مفید فایده هستند. ولی این واحدها فقط جهت تصمیم‌گیری ایفای نقش دارند و ما بازاریابان جهت واحد اجرایی ایفای نقش داریم. البته چون مستقیماً با مشتریان در تماس هستیم، ارائه ایده‌های جدید هم با ماست و تصمیم‌گیری بابت اجرایی شدن آن با واحدهای دیگر است. در این صورت این پاسخ، پاسخ درست یک نیروی مفید بازاریاب است.

هنگامی‌که او را انتخاب کردید، به‌عنوان آخرین سنجش، به او بگویید که نیروی کارآمدی نمی‌تواند باشد و از او خداحافظی کنید. اگر دارای هوش هیجانی پایین باشد و اعتمادبه‌نفس پایینی هم داشته باشد، تشکر می‌کند و می‌رود. در غیر این صورت می‌پرسد چرا؟ سؤال او نشان‌دهنده هوش هیجانی بالا و اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده اوست. پس او نیروی مفید بازاریاب شما است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

آژانس تبلیغاتی ۱۲۸ یک مجموعه خلاق، دانش‌محور و متشکل از افراد تأثیرگذار است که قادر به ارائه زنجیره کامل خدمات در حوزه‌های تبلیغات، برندینگ، بازاریابی، طراحی‌گرافیک و دیجیتال‌مارکتینگ برای برندها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف است که تاکنون بیش از ۸۰۰ مشتری فعال در حوزه‌های تولید، صنعت، بازرگانی و خدمات از دستاوردها و خدمات این مجموعه بهره‌مند گردیده‌اند.
۱۲۸ جوان است و پرانرژی. اگرچه ۱۶ سالی می‌شود که کارش را شروع کرده ولی ۱۲۸یی‌ها هر روز با همان انرژی و شوق روز نخست دوباره کار می‌کنند. محصول ما خلاقیت و در نهایت دیده شدن و پیشبرد فروش است.

شماره تماس:  344 11 366 – ( 031 )

تلگـرام و واتساپ : 90 644 50 0903

ایمیل : info@128.ir

 

فرایند استخدام کردن همیشه با ریسک همراه است. زمانی که هدف شما استخدام بازاریاب حضوری است ،  مسائل بسیاری پیش روی شما قرار دارد . تمام سرمایه شرکت و درآمد فروش شما همگی تحت ریسک هستند و در این مدت فشار روانی زیادی را تجربه خواهید کرد.

خوشبختانه راه هایی وجود دارد که بتوانید شانس خود را در استخدام بهترین بازارایاب های حضوری افزایش دهید و بتوانید مدیریت استراتژیک بازاریابی خود را ارتقا بخشید. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به نحوه استخدام و جذب بازاریاب حضوری و بهبود مدیریت بازاریابی و فروش بپردازیم. زیرا این موضوع به یکی از دغدغه های مدیران تبدیل شده است.  

اگر این اولین استخدام بازاریاب حضوری شما باشد و یا اگر در حال تکمیل کردن کادر فروش فعلی هستید، ما اینجا نکاتی را از زبان افرادی که این مسیر را پشت سر گذاشته اند بیان کرده ایم تا شما هم مانند بسیاری از مدیران فروش موفق بتوانید عالی ترین بازاریاب ها را برای شرکت خود استخدام کنید. چگونه بازاریاب جذب کنیم

این اشتباه است که فکر کنید تمام مشاغل مربوط به فروش مشابه هم هستند، مدیریت بازاریابی و فروش هر شغلی ویژگی های خاص خود را می طلبد. به همین دلیل است که وقتی می خواهید اولین بازاریاب حضوری خود را استخدام کنید ، باید یک توضیح و شرح حال کلی در مورد شغل خود بنویسید. این کار باعث می شود دامنه وظایف فرد کاندید شده به عنوان بازاریاب به طور کامل مشخص شود. این امر همچنین باعث می شود افرادی که مناسب شغل شما هستند را بهتر جذب کنید. پس اصلا از این مرحله به سادگی عبور نکنید.

همچنین وظایفی که انتظار می رود بازاریاب حضوری انجام دهد را یادداشت کنید . با این موارد شروع کنید :

·         یافتن مشتری های احتمالی

·         انجام معامله و فروش

·         انجام هرگونه پیگیری پس از فروش

مسائلی از قبیل اینکه آیا بازاریاب ملزم به یافتن مشتری های احتمالی هست و یا اینکه آیا کسب و کار شما یک ابزار بازاریابی دارد که مشتری های احتمالی را جذب می کند را در نظر داشته باشید . این تفاوت در نوع استخدام و تشخیص اینکه چه مهارت هایی برای کسب و کار شما اهمیت دارد ، بسیار مهم است. در نتیجه شما میدانید که باید به دنبال افرادی با چه نوع توانایی هایی باشید. برخی افراد بازاریاب های خوبی هستند اگر شما مشتری های احتمالی را از طریق وب سایت ها یا سایر منابع دیگر به آنها معرفی کنید ، در این صورت بازاریاب ها به سرعت آنها را جذب می کنند . البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که همه افراد توانایی انجام بازاریابی حضوری و جذب مشتری به صورت حضوری را ندارند و این چیزی است که شما باید به آن دقت داشته باشید.

مسئله مورد توجه دیگر ، مدیریت و پیگیری فروش است. آیا بازاریاب های شما باید سفارشات و فاکتورها را وارد سیستم کنند؟ آیا بازاریاب شما ملزم به پیگیری جزئیات بعد از فروش مانند جمع آوری اطلاعات یا مطلع شدن از وضعیت مشتری است ؟ یا کارمندان دیگری برای انجام این قبیل کارها وجود دارند؟ برخی بازاریاب ها فقط ملزم به فروش هستند ، نه پیگری های بعد از فروش.

همچنین در نظر داشته باشید که پیگیری های بعد از فروش یا به اصطلاح کارهای دفتری برای بازاریاب های حضوری نه تنها موثر نیست بلکه موجب کاهش جذب و فروش بازاریاب نیز می شود زیرا بخشی از زمان بازاریاب باید صرف پیگیری شود و این یعنی پایین آمدن راندمان کاری . اما بازاریاب های تلفنی می توانند هر دو کار فروش و پیگیری را انجام دهند.

یکی از اصول مدیریت استراتژیک بازاریابی ، تعیین مقدار پاداش و پورسانت است. همیشه بخش عمده ای از پورسانت را بر اساس مقدار کمیسیون ها و قراردادهای منعقد شده قرار دهید. در این صورت کم یا زیاد بودن فروش بازاریاب برای خودش حائز اهمیت می شود.

یک بازاریاب یا فروشنده خوب بوسیله پول انگیزه پیدا می کند . اگر شما به این فکر می کنید که یک نفر می تواند ماهانه به طور مثال 3 میلیون تومان برای شرکت شما کسب درآمد داشته باشد ، اما وقتی شخصی برای مصاحبه استخدام می آید انتظار2 میلیون تومان را دارد ، حفظ کردن آن بازاریاب به شما کمکی نخواهد کرد.

اگر بازاریاب بر اساس اهداف اعلام شده پیش می رود ، باید میزان فروش و کمیسیون مورد نظر خود را بدانید .اگر این یک کسب و کار جدید است ، شما به یک محاسبه یا برنامه زمانی کاملا مشخص نیاز دارید:

 

با توجه به اینها باید براورد واقعی نسبت به کمیسیون و پورسانت بازاریاب ها داشته باشید. در طول فرایند استخدام این را به عنوان « پورسانت مورد هدف » بیان کنید. اگر بازاریاب فراتر از هدف تعیین شده پیش رفت و فروش بیشتری داشت ، محدوده بیشتری را برای این دسته از افرادی که پتانسیل کسب درامد بیشتری دارند در نظر بگیرید.

پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. اما شما می توانید با توجه به درصد پورسانتی که در شهر یا کشور شما رایج است شروع کنید. این مسئله همچنین بستگی به این دارد که آیا بازاریاب ها حقوق ثابت دریافت می کنند یا خیر.

برای اینکه راحت تر بتوانید شرایط استخدام خود را با بقیه مقایسه کنید ، ما یک لیست از آگهی های استخدام بازاریاب های حضوری را تهیه کرده ایم که شما بتوانید انواع شرایط ها را بسنجید.

 

 

همانطور که در جدول فوق مشاهده می کنید ، به صورت میانگین اگر کسی بخواهد حقوق ثابت برتای بازاریاب های خود در نظر بگیرد ، این مبلغ چیزی حدود 1.400.000 تا 1.500.000 میلیون تومان است و در این شرایط درصد پورسانت نیز از 2 % تا 5 % متغیر است.

البته این را هم باید در نظر داشت که میزان پورسانت و کمیسیون پرداختی ، بستگی زیادی به نوع صنعت و جنسی که بفروش می رسد دارد . مثلا در حیطه کارهای ساختمانی ، دکوراسیون و یا بیمه به علت سختی فروش و بالا بودن قیمت ها درصد پورسانت می تواند تا 10 % هم تعیین شود . این در شرایطی است که صنایعی مانند مواد غذایی یا لوازم آرایشی پورسانت 2 تا 3 درصد را در نظر می گیرند.

اما اگر حقوق ثابتی برای بازاریاب تعیین نشده باشد ، مقدار پورسانت دریافتی بازاریاب ها می تواند  به طور میانگین از 10 % تا  30 % متغیر باشد. و بازهم به نوع صنعت و جنس مورد نظر بستگی دارد.

برای اینکه قیاس راحت تری در زمینه مدیریت استراتژیک بازاریابی و نوع حقوق ثابت و پورسانت خود داشته باشید ، ما جدول فوق را به دو دسته بازاریاب حضوری و غیر حضوری دسته بندی کردیم .

 

 

 

میزان حقوق و پورسانت بازاریاب حضوری

در بسیاری از شرکت ها ارائه حقوق ثابت برای 90 روز یا گاها 180 روز مرسوم است. در طی این مدت ، بازاریاب مطمئن هست که چه فروش داشته باشد چه نداشته باشد ، مبلغی را به عنوان حقوق ثابت دریافت خواهد کرد.

این روش پرداخت حقوق بیشتر برای این مدتی است که بازاریاب بخواهد کار را آموزش ببیند و بتواند معاملات خود را انجام دهد و شایان ذکر است که این روش در ایران خیلی رایج نیست اما خب شما می توانید بسنجید که اگر این روش به نوع کسب و کار شما کمکی می کند آن را انجام دهید.

خیلی واضح به بازاریاب ها توضیح دهید که این یک حقوق تعیین شده موقتی است و تاریخ اتمام آن را نیز به آنها اعلام کنید. می توانید آن را « حقوق موقت جایگزین پورسانت » بنامید تا انتظار نداشته باشند که همیشه حقوق ثابت دریافت کنند.

یافتن بازاریاب خوب کار آسانی نیست. بازاریاب ها باید فعال و زرنگ باشند به طوری که خیلی راحت بتواند با دیگران ارتباط حضوری برقرار کند و مردم را متقاعد کند. این ویژگی کمک بزرگی به ارتقاء مدیریت استراتژیک بازاریابی شما خواهد کرد.

شما همچنین می توانید بازاریاب ها را به صورت عملی مشاهده کنید. افرادی که از نظر اجتماعی از دیگران پیشی می گیرند را جستجو کنید ، زیرا این گروه از افراد بازاریاب های موفقی خواهند بود .

همچنین فراموش نکنید که بهتر است از کارمندان فعلی خود به عنوان مرجعی برای استخدام اولین بازاریاب حضوری خود استفاده نکنید.چگونه بازاریاب جذب کنیم

برخی از بزرگان این حیطه از جمله هلبیگ معتقد نیستند که داشتن تجربه کاری یکی از الزامات استخدام است. بلکه توصیه می کنند افرادی با مجموعه ای از مهارت های خاص از جمله توانایی برقراری ارتباط خوب و سریع با دیگران را پیدا کنید .

همچنین آنها باید شبکه ارتباطی خوبی داشته باشند و قادر به گسترش آن باشند. بازاریاب های حضوری باید بتوانند به صورت مستقل کار خود را انجام دهند.

کارشناسان در مورد ضرورت داشتن سابقه کاری اختلاف نظر دارند. براساس گفته هلبیگ : داشتن سابقه کاری اهمیت چندانی ندارد. اگر آنها بازاریاب و فروشنده های خوبی باشند ، می توانند کار را به سرعت یاد بگیرند و ارزش محصول یا خدمات شما را درک کنند. اگر به تازگی کار فروش را شروع کرده اند ، آموزش هایی را در زمینه فروش به آنها ارائه دهید تا بتوانند یک بازاریاب موفق شوند.

با این حال ، برخی معتقدند داشتن سابقه کاری در زمینه مرتبط با اشتغال می تواند تاثیر بسیاری در موفقیت در آن شغل داشته باشد. زیرا برخی از انواع فروش پیچیده است و یا ممکن است برخی از صنعت ها برای یادگیری سریع بسیار تخصصی باشند. معمولا کسب و کارهای کوچک به فروش سریع نیاز دارند . بسیاری از ما به قدری سرمایه نداریم که بخواهیم 9 ماه برای آموزش کسی وقت و سرمایه صرف کنیم.

هنگام مصاحبه با افرادی که برای استخدام به شما مراجعه می کنند ، در مورد سوابق گذشته آنها سوال کنید. میتوانید در مورد اینکه در چه زمینه هایی سابقه فروش داشته اند یا اینکه بیشترین تعداد هدفی که توانسته اند در زمینه بازاریابی و فروش کسب کنند،  بپرسید .

همچنین می توانید در مورد ویژگی های شخصی او بدانید. مثلا اینکه آیا او در گذشته یک بازاریاب حضوری و جذب کننده بوده بوده یا پیگیری کننده ؟ شما احتمالا می خواهید که اولین بازاریاب حضوری شما یک جذب کننده باشد ، کسی که مشتاق است به صورت حضوری مشتری های احتمالی را جذب کند و به آرامی با کسب و کار شما رشد کند. این را هم باید در نظر داشت که آنها در معرض ریسک قرار می گیرند ، زیرا بازاریاب های حضوری واقعا خوب ، دستمزدی بالاتر از آنچه را که یک شرکت به دنبال “اولین بازاریاب” می باشد ، دریافت می کنند.

در نهایت به یاد داشته باشید که پاسخگویی بسیار اهمیت دارد. به همین جهت شما به ابزار هایی برای مدیریت بازاریابی و فروش و همچنین کنترل و گزارش دهی نیاز خواهید داشت.

شما می توانید اشخاصی را برای کنترل بازاریاب هایتان استخدام کنید تا آنها را زیر نظر داشته باشید . که خود این یعنی هزینه اضافه و حقوق دو برابر و یا اینکه می توانید فردی را استخدام کنید تا با نرم افزار رهگیری فروش حضوری موجود در بازار ، آنها را بررسی کند.

اما گزینه بهتر این است که نرم افزاری داشته باشید که خودتان یا هر شخص دیگری بتوانید در هر ساعت از شبانه روز تک تک فعالیت های بازاریاب ها را در زمان کاری ، به دقت بررسی کنید .

اپلیکیشن رخش یکی از قدیمی ترین و بهترین اپلیکیشن رهگیری نیروهای حضوری است که هر روز توسط تیم فنی و مهندسان به روز رسانی می شود. این نرم افزار فروش حضوری بازاریاب ها به شما کمک می کند موقعیت بازار یاب ها و مسیرهای طی شده را مشاهده کنید ، می توانید ببینید چه جاهایی را ویزیت کرده اند ، همچنین می توانید ویزیت های موفق و ناموفق را نیز مشاهده کنید.

علاوه بر اینها ، یکی از مهم ترین مزایای اپلیکیشن مدیریت استراتژیک بازاریابی رخش این است که  فاکتور فروش به صورت آنلاین برای بک افیس ارسال می شود که لازم نباشد یک اپراتور سفارش ها را دوباره تایپ و ثبت کند و این یعنی سرعت بیشتر در کار  و کاهش 30 درصدی هزینه بک آفیس.

از دیگر قابلیت های اپلیکیشن مدیریت بازاریاب حضوری رخش می توان به این موضوع اشاره کرد که میزان فروش روزانه و ماهانه بازاریاب ها قابل مشاهده است . این آپشن چندین فایده برای شما دارد : اول اینکه باعث می شود مدیریت بازاریابی و فروش شما ارتقا پیدا کند زیرا می توانید مدیریت بهتری بر فروش بازاریاب ها داشته باشید ، دوم اینکه می توانید میزان فروش ماهانه آنها را براورد کنید و تخمین بزنید ، همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم این کار برای میزان حقوق پرداختی بسیار موثر است و سوم اینکه باعث ایجاد حس رقابت بین بازاریاب ها می شود زیرا آنها می توانند مشاهده کنند که چه کسی چه مقدار فروش یا معامله داشته ، چه کسی عقب تر یا جلو تر از سایرین هست به همین دلیل یک حس رقابت سالم بین آنها ایجاد می شود که این می تواند برای شما بسیار سودآور باشد.

 

در مجموع ، استخدام بازاریاب خوب کار بسیار دشوار و زمان بری است اما اگر از روش های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید می تواند کمک بزرگی برای شما باشد و در وقت خود نیز صرفه جویی خواهد شد . این را به یادداشته باشید که شاید الان زمان زیادی را برای مصاحبه و گزینش افراد صرف کنید ، اما با استخدام یک بازاریاب خوب شما می توانید فروش خود را تا مدت ها تضمین کنید.

We and third parties such as our customers, partners, and service providers use cookies and similar technologies (“cookies”) to provide and secure our Services, to understand and improve their performance, and to serve relevant ads (including job ads) on and off LinkedIn. For more information, see our Cookie Policy.

Select Accept cookies to consent to this use or Manage preferences to make your cookie choices. You can change your cookie choices and withdraw your consent in your settings at any time.

” بازایاب حرفه‌ای سراغ نداری؟ شرایط خوبی براش در نظر می‌گیریم. بهش حقوق پایه ثابت میدیم با پورسانت“

سال‌هاست این جملات را می‌شنوم و از هر ۱۰ مورد، شاید یک مورد موفق به استخدام شدند.

در سال‌های اولی که به عنوان کارشناس فروش این جملات را می‌شنیدم،‌ خدا را شکر می‌کردم که بازاریاب حضوری نیستم. تصور رفتن از دری به در دیگر،‌ حمل کردن نمونه محصولات یا کاتالوگ‌ها آن‌هم در گرما یا روزهای بارانی و برفی… و همه این‌ها در شرایطی که دریافت حداقل حقوق مصوب و داشتن بیمه،‌ شرایط ایده آل محسوب می‌شد! آن‌هم برای نیرویی که حرفه‌ای‌ است و چند سال تجربه دارد.چگونه بازاریاب جذب کنیم

از آن زمان به این فکر می‌کنم که واقعا چطور می‌توان نیرویی را یافت که با این شرایط کار کند؟

دانشجویان زیادی را دیدم که حاضر به قبول این شرایط هستند، ولی کارفرمایان شرایط آن‌ها را قبول نمی‌کنند! و البته برخی هم به همین دلیل حقوق کمتری به آن‌ها می‌دهند!

یکی از بزرگترین موانعی که در راه استخدام نیروهای بازاریابی حضوری دیده‌ام،‌ تفکری است که در جامعه نسبت به این عنوان شغلی ایجاد شده که به طور خلاصه «کار زیاد و حقوق کم» است. متاسفانه خیلی از سازمان‌ها با در نظر گرفتن کمترین حقوق‌ پایه و یا در نظر نگرفتن مزایا برای تیم بازاریابی، باعث شده‌اند که این حرفه به عنوان حرفه‌ای سخت و کم ‌درآمد شناخته شود.

دومین مشکلی که بسیار دیده میشود، انتظارات زیاد یا نامشخص مدیران فروش است. اگر پای درد و دل فعالان منابع انسانی بنشینید،‌ این جمله را بسیار می‌شنوید «مدیران نمی‌دانند چه می‌خواهند!» متاسفانه هنگام استخدام، مدیران دوست دارند کسانی را بیابند که توانمندی و تجربه بسیار دارند. باید در نظر داشت که این افراد درصد کمی از جامعه کاری را تشکیل می‌دهند و با توجه به توانایی‌شان مشغول به کارند؛ پس برای جذب آن‌ها باید شرایطی بسیار جذابتر از شرایط فعلیشان در نظر گرفت واین در حالی‌ است که بسیاری از ما مدیران فروش، به این قهرمانان برای پیشبرد کارمان نیازی نداریم.

در شرایطی که بازاریابان شبکه‌ای روزانه پذیرای هزاران بازاریاب جدید هستند؛ سالهاست سازمان‌ها جویای نیروی حرفه‌ای هستند!

شاید با عوض کردن صورت سوال بتوانیم مشکل را حل کنیم.

به جای یافتن منبع مناسب برای پیدا کردن بازاریاب حرفه‌ای، به دنبال راه‌های پرورش نیروی حرفه‌ای باشیم. هرگاه صحبت از آموزش نیرو می‌شود به سرعت مدیران می‌گویند:‌” اگر از سازمان من رفت،‌ چه کسی هزینه‌ای که صرف آموزشش کردم را جبران می‌کند؟“ در پاسخ به این مدیران،‌ سوال من این است: ‌”چه کسی هزینه ضرری که نیروی آموزش ندیده به سازمان می‌زند را جبران می‌کند؟”“ چه کسی هزینه‌ فرصت‌های از دست رفته به دلیل نبودن نیرو را جبران میکند؟“

خوشبختانه ما مدیران فروش، در تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن مهارت بسیاری داریم. کافی است با جذب نیرو هم مانند رسیدن به اهداف فروش برخورد کنیم و به نیروهای خود به چشم مشتری بنگریم:

بیایید به یک هفته کاری فکر کنیم:

یک بازاریاب برای گذران موفق این هفته به چه چیزهایی نیاز دارد (ابزار،‌ مهارت‌های فردی و …)

مثال: داشتن وسیله نقلیه،‌ امکان کار در ایام تعطیل،‌ داشتن تجربه مرتبط،‌ مهارت‌های شنیداری،‌ نظم،‌ مهارت‌های مذاکره و …

حالا زمان اولویت دهی است:

از بین آنها، کدام‌یک را می‌توان آموزش یا‌ انتقال داد و حتی تامین کرد، آنها در اولویت دوم بگذاریم.

نگاهی دیگر به لیستمان بیندازیم، کدام‌یک از آن‌ها مزیت هستند ولی اساسی نیستند؛ آنها را درالویت سوم قرار دهیم.

مواردی که قابل حذف هستند را حذف کنیم،‌ حالا اولویت‌های اولمان مشخص شده‌اند.

این موارد را شفاف برای مسئول امور جذب و استخدام سازمان شرح دهیم،‌ با همفکری او برنامه ‌ریزی کنیم:

از کدام منبع استفاده کنیم؟

براحتی با مراجعه به کانون‌های دانشگاهی فارغ‌التحصیلان یا انجمن‌های دانشجویی می‌توانیم کسانی را بیابیم که تشنه آموختن هستند.

با انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار می‌توانیم با هزینه بسیار کم رزومه افرادی را دریافت کنیم که تجربه کار ندارند ولی آماده یادگیری هستند.

می‌توانیم در سایت‌های استخدامی آگهی منتشر کنیم و با شرح کاملی از وظایف فرد در سازمان‌، حقوق و مزایا،‌ افق کاری و آنچه را که آموزش خواهد دید،‌ تعداد زیادی از افراد مستعد را بیابیم.

چطور مراحل جذب را برنامه‌ریزی کنیم؟ (بررسی رزومه،‌ سوالات مصاحبه تلفنی،‌ سوالات مصاحبه حضوری و …)

در نظر داشته باشیم بسیاری از این افراد کم تجربه‌اند؛ پس احتمال اینکه تعداد زیادی از آنان برای مصاحبه، حضور پیدا نکنند بسیار زیاد است.

یک مصاحبه تلفنی قبل از هماهنگی با فرد برای مصاحبه حضوری،‌ جدیت بیشتری را در کارجو ایجاد میکند. اگر روز مصاحبه با کارجو تماس بگیریم و یک بار دیگر ساعت و مکان مصاحبه را به وی یادآوری کنیم،‌ احتمال عدم حضور آن‌ها به حداقل میرسد.

در مصاحبه حضوری شرایط کاری و مسیر شغلی فرد را واضح و مطابق با واقعیت برای وی شرح دهیم. اگر شرایط را بهتر از واقعیت تشریح کنیم، ممکن است در جذب فرد موفق شویم ولی بعد از گذشت زمان و صرف هزینه آموزش وی، او را از دست خواهیم داد.

همواره به یاد داشته باشیم که فقط کارجویان نیستند که به کار نیاز دارند،‌ ما مدیران هم به نیروی کار برای پیشبرد اهداف سازمانی و رسیدن به آن‌ها، نیاز داریم!

September 24, 2018

June 13, 2017

August 8, 2016

جذب بازاریاب بیمه مهمترین تصمیم یک نماینده بیمه برای شروع تیم سازی بیمه است که در تیم تو به آن میپردازیم.

مطابق با آموزش قبل ،اولین نفر تیم فروش شما منشی دفتر نمایندگی شماست!در آن آموزش خواندیم که وی میتواند به عنوان دستیار ارشد و ستون تیم فروش شما نقش ایفا نماید.

روش های متفاوتی برای جذب بازاریاب بیمه در پیش روی شماست، بنا داریم در 12 قسمت آنها را تشریح نماییم.

در این قسمت، جذب بازاریاب بیمه از طریق تبدیل مشتریان فعلی به بازاریاب را توضیح می دهیم.

دانش جذب بازاریاب بیمه به همراه ابزار های لازم در جذب بازاریاب بیمه و تیم سازی بیمه به شما کمک می کند در این راه موفق باشیدچگونه بازاریاب جذب کنیم

زمانی که دارید این متن آموزشی را میخوانید حتما با خود می گویید :

چگونه میتوان مشتری که برای خرید یک بیمه نامه ،درخواست تخفیف کرده و به او تخفیف ندادیم به همان مشتری بگوییم بیمه بیار و پورسانت بگیر!

دقیقا این موضوع حائز اهمیت است که به مشتریان نباید پیشنهاد بازاریابی حرفه ای بیمه و همچنین به برخی از مشتریان نباید پیشنهاد مستقیم دهیم!

شما باید مشتریان را وسوسه طرح فروش خود نمایید.

اگر میخواهید از بین بیمه گذاران خود بازاریاب بیمه جذب نمایید ،باید اطلاعات کاملی نسبت به آنها داشته باشید و دسته بندی هایی را مشخص نمایید.

مشتریان بهترین گزینه برای شما هستند چرا که به مجموعه شما اعتماد دارند و این خود یک مرحله بسیار مهم در جذب بازاریاب بیمه محسوب می شود.

برای مثال باید دسته بندی کارمندان از کاسبان جدا باشد!دارای فرزند با بدون فرزند جدا باشد!متهل از مجرد جدا باشد!

این دیتای قوی به شما کمک میکند به کارمند یک نوع پیشنهاد همکاری دهید و به کاسب یک نوع و برای همه یک نسخه نپیچید!

تصور کنید شما برای جذب بازایاب بیمه از میان مشتریان خودتان ، به سراغ دسته کارمندان دولتی میخواهید بروید.

با تصور به داشتن سامانه تیم ساز تیم تو شما می توانید یک طرح فروش را برای آنها پیاده سازی نمایید! برای مثال:

خوب این تیتر یک ایده است !پشت این ایده شما یک میانگین پیش رو دارید!

برای مثال حق بیمه شخص ثالث یک تا 2 میلیون تومانی که باید 50 درصد از آن را از مشتری نگیرید!

برای مثال حدودا بخواهید 800 هزار تومان را از جیب بدهید!

در نتیجه در این طرح فروش و جذب بازاریاب بیمه به کارمندان یاد شده توضیح میدهید که :

در صورت معرفی یک بیمه شخص ثالث و یک بیمه بدنه در ماه به نمایندگی از طرح تخفیف 50 درصدی این نمایندگی استفاده خواهید کرد.

شما با این کار در واقع به وی پورسانت ندادید ولی وی را بازاریاب غیر مستقیم خود کرده اید و به جای پورسانت به وی بیمه فروخته اید.

در ثانی وی به شما حد اقل 12 و حداکثر 24 مشتری را معرفی نموده است!

در نتیجه بحث پاراگراف قبل ، شما برای دسته مشتریان کارمند خود میتوانید ایده بازاریابی خرد بیمه در قالب بیزینس پلن درآمد زایی پیاده سازی نمایید!

البته تعداد بیمه های آنها و… بر اساس نظر شماست و ماهانه 2 عدد فقط جهت مثال آورده شده است.

البته تعداد بیمه های آنها و… بر اساس نظر شماست و ماهانه 2 عدد فقط جهت مثال آورده شده است.

به شما پیشنهاد میکنیم پکیج تیم سازی بیمه و جذب بازاریاب بیمه که دارای 17 فصل می باشد را دریافت نمایید

برای مثال ، شما در زمان تبلیغات به کارمندان لینک شخصی خودتون رو که در عکس زیر می بیند برای آنها ارسال میکنید.

آنها پس از ثبت نام ساده در لینک ،به صورت اتوماتیک زیر مجموعه شما خواهند شد.

پس از ثبت نام برای آنها لینک ورد به پنل مدیریتی ارسال خواهد شد

به صورت مستقل میتوانند همان مشتری های ماهانه را ثبت نمایند و از کارمزد خود جهت تمدید بیمه نامه سال بعد مطلع گردند.

همچنین ازآنجایی که سامانه تیم سازی تیم تو قابلیت ارائه آموزش برای زیر مجموعه ها را دارد،

با مشاهده آموزش های کاربردی فروش بیمه شما شاید علاقه مند به فعالیت حرفه ای برای شما را داشته باشند.

قسمت بعد آموزش جذب بازاریاب بیمه را از دست ندهید و به ارائه یک روش دیگر در پیاده سازی این هدف در نمایندگی بیمه شما خواهیم پرداخت.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

احتمالاً شما نیز جزو آن دسته از نمایندگان بیمه هستید که اهمیت حیاتی تشکیل تیم و شبکه فروش و استخدام تعدادی از بهترین بازاریابان بیمه در بازار فوق رقابتی بیمه در ایران را به خوبی درک نموده اید. آنچه که امروز شاهد آن هستیم این است که سقف فروش شخصی یک نماینده تازه کار حتی در بهترین حالت ممکن نیز از حد خاصی تجاوز نخواهد نمود که من به آن سقف شیشه ای پورتفوی می گویم.

در این حالت، میزان بازدهی فردی نماینده در حداکثر حالت ممکن است؛ اما نکته جالب اینجاست که این بازدهی فوق العاده، به جای آنکه موجب خوشنودی نماینده شود برعکس، سبب ناامیدی روزافزون وی می گردد! چرا؟ چون نمایندگان دیگری را در حوزه رقابت خود می بیند که پورتفوی ماهانه شان، دهها برابر وی می باشد. دلیل آن نیز ساده است:

آنها دارای بازاریابانی خبره هستند که هر یک به تنهایی بازدهی بیشتری از یک نماینده بیمه دارد! بنابراین اگر یک نماینده امروزی، ۱۰ بازاریاب حرفه ای را در استخدام خود داشته باشد، ظاهراً فروشی ۱۰ برابر بیش از شما به عنوان یک نماینده بدون تیم فروش خواهد داشت؛ اما سخت در اشتباهید!!! بلکه او صاحب فروشی برابر با حداقل ۲۵ برابر فروش و پورتفوی شما خواهد بود! فرمول آن ساده است:

کافیست فقط مدت زمانیکه درطول هر هفته درگیر سروکله زدن با شعبه و کاغذبازی و پیگیری امور مالیاتی و مسائل مربوط به صدور انواع بیمه نامه و مشکلات ایجاد شده در محل دفتر نمایندگی و… هستید را محاسبه نمایید و در پایان، زمان مفیدی که برای بازاریابی در اختیارتان باقی می ماند را با یک بازاریاب فارغ البال، آزاد و پرانرژی مقایسه نمایید تا خودتان به فرمول ساده فوق برسید.چگونه بازاریاب جذب کنیم

اما آنچه را که تا اینجای کار گفتم به خصوص در شهرهای کوچک و برای نمایندگان تازه کار که فاقد تیم فروش هستند، بسیار گران تمام می شود. زیرا نماینده ای که دارای شبکه فروش است با سرعتی ۲.۵ برابر بیشتر، درحال افزایش ضریب نفوذ خود در بازار است و در کمتر از آنچه تصور می کنید، بازار را قبضه خود خواهد نمود. این مسئله مخصوصاً در زمانیکه همان نماینده، علاوه بر داشتن شبکه فروش حرفه ای، دارای سیستم خدمات پس از فروش (نظیر باشگاه مشتریان و…) نیز باشد باز هم تشدید می شود.

آنچه که ذکر آن رفت تنها یکی از دلایلی است که لزوم استخدام بازاریابان خبره و کارکشته در نمایندگی های بیمه امروزی را نشان می دهد. بنابراین در این مقاله قصد دارم تا چند مورد بسیار حیاتی و تأثیرگذار در پروسه استخدام بازاریابان بیمه را با شما درمیان بگذارم تا به واسطه به کارگیری آنها، ضریب موفقیت خود را در راستای استخدام بهترین بازاریابان بیمه به صورت چشمگیری افزایش دهید…

یکی از بزرگ ترین اشتباهات نمایندگان بیمه در راستای جذب و استخدام بازاریاب این است که آگهی استخدام خود را به گونه ای طراحی می کنند که بتوانند توجه همه را متوجه خود ساخته و تعداد بسیار زیادی از متقاضیان استخدام، جلوی درب دفاتر نمایندگی آنها صف بکشند تا بتوانند بهترین ها را از میان شان انتخاب کنند. اما متأسفانه باید بگویم که این کار یک اشتباه مرگبار است!

درمقابل، کاری که شما می بایست انجام دهید انتخاب بازاریابان خوب از میان گروه خاصی از متقاضیان است. برای ساده تر شدن بحث، بگذارید تا با یک بیان دیگر، مسئله را بررسی کنیم:

من در بازاریابی بیمه (مثلاً بیمه های عمر) همواره می گویم که فواید و کارآیی های بیمه عمر را باید به کسانی عرضه کنید که به دنبال این فواید و کارآیی های خاص باشند و بدین ترتیب فروش های چشمگیری به دست آورید. آنچه در جریان استخدام بازاریاب های خوب باید انجام دهید نیز دقیقاً این است که همین استراتژی را دنبال نمایید!

به طور مثال زمانیکه من برای اولین بار اقدام به جذب بازاریاب نمودم، مانند بسیاری از نمایندگان دیگر، آگهی های استخدام خود را به سمت دانشجویان نشانه رفتم تا با جلوه دادن کار بازاریابی بیمه به عنوان شغلی پاره وقت با درآمد قابل توجه، بتوانم بازاریابان خوبی به دست آورم. اما پس از مدت کوتاهی شاهد قطع همکاری بیش از ۹۰% آنان بودم! پس از بررسی های بیشتر متوجه شدم که یک دانشجو، صرفاً به دنبال گذران روزگار به قصد پایان تحصیلات و بازگشتن به شهر محل زندگی اش در جستجوی شغلی با درآمد ثابت و همیشگی است. بنابراین اگر هم در ابتدای کار، تصمیم به همکاری با من را می گرفت پس از برخورد با اولین سختی ها و ناملایمات بازار، فرار را بر قرار ترجیح می داد!

بنابراین و پس از کسب تجربه ناموفق استخدام دانشجویان برای شغل بازاریابی بیمه، به این نتیجه رسیدم که باید کاری کنم تا این شغل را از حالت یک کار پاره وقت و صرفاً کارمزدی، به یک کار تمام وقت جدی با حقوق و مزایای ثابت و برابر با موازین اداره کار تبدیل نمایم و به جای نشانه روی به سمت امثال دانشجویان، به سراغ افراد متأهل که تحصیلات و خدمت سربازی را به پایان رسانیده اند و حالا برای تأمین نان شب همسر و فرزندان شان به دنبال یک شغل ثابت، نان و آب دار با درآمد خوب ولی بدون نیاز به سرمایه بالا هستند بروم. نتیجه پیش گرفتن این استراتژی در شهرهای شیراز، بوشهر، تهران و کرج عالی بود و منجربه تشکیل تیم های فروش دهها نفره و متشکل از بازاریابانی خبره که آینده خود را در گروی فروش بیشتر بیمه نامه می دیدند گردید.

مهمترین نکته برای موفقیت به روش فوق، کنار آمدن با ترس از پرداخت حقوق ثابت و بیمه نمودن بازاریابان خوب است. من همیشه این مثال را در کارگاهها و سمینارهایم می زنم که حکم نمایندگانی که می گویند اگر یک بازاریاب توانست خودش را به ما اثبات کند و فروش خیلی خیلی خوبی انجام دهد آنگاه به او حقوق ثابت می پردازیم و بیمه اش خواهیم نمود، مانند همان فردی است که روبروی یک شومینه هیزم سوز نشسته بود و از سرما بر خود می لرزید و مدام به شومینه می گفت: «اگر ابتدا تو به من گرما بدهی من هم قول می دهم درون تو هیزم بریزم!!!».

هیچگاه این جمله معروف را فراموش نکنید که: «بازاریابان خوب، مُفت هستند!»

آیا پرداخت حقوق ثابت و بیمه نمودن بازاریابی که هر ماه حداقل ۱۰ برابر حقوق و کارمزدی که به او می پردازید، برای تان درآمد تولید می کند، اشکالی به همراه دارد؟ بنابراین آنچه نیازمندش هستید تنها یک غربال مطمئن برای یافتن اینگونه بازاریابان است که باعث می شود اطمینان حاصل کنید که به ازای هر حقوق ثابتی که می پردازید درآمدتان به نسبت ۱۰ برابر بهتر خواهد شد. اگر به دنبال چنین غربالی هستید پس به خواندن این مقاله ادامه دهید…

بله! بله! قبول دارم که یافتن بازاریابان حرفه ای و خبره در بیمه کار بسیار مشکلی است. تمام این بازاریابان همین حالا هم مشغول کار در صنایع و مشاغل دیگر هستند. اما این مشکل نیز راه حلی دارد. حتماً تا به حال استعدادیاب های فوتبال را دیده اید! همان افرادی که شغل شان فقط این است که از یک استادیوم به استادیوم دیگر و از سر یک زمین تمرین به زمین تمرین دیگری می روند و بهترین ها را برای باشگاه متبوع خود شکار می کنند.

به عنوان یک نماینده بیمه، کاری که می بایست انجام دهید دقیقاً مشابه همان استعدادیاب های فوتبال است. با این تفاوت که به جای استادیوم و زمین ورزش باید در مکان های دیگری به دنبال بازاریابان حرفه ای و خبره بگردید. بیایید همین حالا خواندن را متوقف کنید و چند دقیقه به این فکر کنید که بهترین بازاریابان و فروشندگان در این کشور را در چه مکان هایی می توان یافت؟ بگذارید چند مورد تقلب به شما برسانم که خودم نیز همین حالا و برای تشکیل شبکه فروش بیمه در نمایندگی هایی که به عنوان مدیر و مشاور بازاریابی با آنها همکاری دارم در آنها به دنبال بازاریابان خوب می گردم:

۱) تمامی نمایشگاه های بین المللی و تک تک غرفه های آنها (خب! فکر می کنید شرکتی که در یک نمایشگاه، چندین میلیون تومان هزینه کرده است تا یک غرفه راه اندازی کند، کدامیک از افراد شرکت را در آن غرفه مستقر می کند؟ بله! بهترین و سر زباندار ترین کارمندان فروش و بازاریابان خود را… طی بقیه راه با شماست)

۲) عادت کنید هر زمان که یکی از کامیونت های پخش شرکتهای مواد غذایی، نوشابه و … را در سطح شهر دیدید ترمز کنید، از ماشین تان پیاده شوید، یک کارت ویزیت و شرح کار مخصوص جذب بازاریاب را به هر دو نفر مستقر در کامیونت تحویل دهید و به دنبال کارتان بروید! (من قبل از ورود به صنعت بیمه، به عنوان مدیر ارشد بازاریابی و فروش در شرکت PEPSI بین الملل فعالیت داشتم و ۹۷ بازاریاب موادغذایی را تعلیم دادم و با آنها از نزدیک کار کردم. به جرأت می توانم بگویم که سرسخت تر، پرتلاش تر و خستگی ناپذیرتر از بازاریابان مواد غذایی را در هیچ کجای این دنیا نخواهید یافت!)

۳) باید بیاموزید که تور خود را تا آنجا که می توانید گسترده تر پهن کنید. در تمامی جلسات، سمینارها، مهمانی ها و… چشم و گوش تان را باز نگاه دارید تا استعدادهای درخشان را بیابید. البته به محض یافتن آنها قطعاً نمی توانید مستقیماً و فوراً آنها را دعوت به همکاری کنید. من توصیه می کنم از جملاتی شبیه اینها برای آغاز گفتگو و کشاندن موضوع صحبت به بحث دلخواه تان استفاده کنید:

– خیلی ممنون از کمکی که به ما کردید. واقعاً استعدادتان ستودنی است. آیا مدیرتان قدر این همه استعداد و خلاقیت شما را می داند؟

– آیا افرادی با خصوصیات خودتان را می شناسید که به دنبال فرصتی شغلی برای پیشرفت های چشمگیر می گردند؟

– آیا دوست دارید بدانید ما در چه زمینه هایی فعالیت می کنیم و به چه نوع افرادی با چه نوع تخصص هایی نیاز داریم؟

و…

یادتان باشد که همواره باید شرح کار مخصوص جذب بازاریاب را به همراه کارت ویزیت تان در کیف یا جیب داشته باشید و در موقعیتی مناسب آن را در اختیار فرد موردنظر قرار دهید.

البته در جریان استخدام بازاریابان حرفه ای و خبره برای شغل فروشندگی بیمه، بحث بسیار سنگین و مفصل می باشد که از حوصله یک مقاله کوتاه مثل این، خارج است. تلاش من این است تا در آینده و درقالب چندین مقاله دیگر، به سایر نکات مهم در رابطه با مبحث داغ استخدام بپردازم. مباحثی نظیر:

– متدهای محاسبه و پرداخت پورسانت و کارمزد به بازاریابان براساس موازین آیین نامه ۶۸ بیمه های زندگی

– تدوین و پیاده سازی استراتژی پرداخت حقوق ثابت و بیمه بدون ترس از ضررکردن نماینده براساس موازین آیین نامه ۶۸ بیمه های زندگی

– تکنیکهای درج صحیح آگهی استخدام در روزنامه ها و مجلات

– روش نوشتن شرح کار مخصوص جذب بازاریاب

– تکنیکهای مصاحبه گرفتن به صورت تخصصی و حرفه ای

– روش ساخت غربال برای تشخیص بازاریابان حرفه ای از غیرحرفه ای ها

– آشنایی با سندروم آپولو و روشهای مقابله با آن در جریان استخدام بازاریاب بیمه

– تاکتیک های تداوم همکاری به صورت بلندمدت با بازاریابان حرفه ای در نمایندگی های بیمه

– متدهای افزایش سطح انگیزه و اشتیاق در بازاریابان آماتور و حرفه ای

– استراتژیهای توسعه شبکه فروش و افزایش ضریب نفوذ بازاریابان در بازارهای هدف

– روش تخصیص صحیح بازارهای هدف درست به بازاریاب درست

– روشهای فروش گروهی بیمه به اُرگان ها و سازمان ها توسط بازاریابان

و…

مواردی که در بالا لیست کردم تقریباً تمام آن چیزی است که برای شروع تشکیل یک تیم فروش حرفه ای به آنها نیاز دارید که البته همه آنها در دوره جامع آموزش بازاریابی بیمه های عمر به طور مفصل ارائه می شوند.چگونه بازاریاب جذب کنیم

نکته جالب توجه درباره نقش اینترنت در حوزه استخدام در صنایع مختلف کشور نیز بسیار حائز اهمیت است. از همین رو تصمیم گرفتم تا شما را با معروف ترین وبسایت هایی که در حوزه استخدام فعالیت می کنند آشنا کنم. اولین وبسایت www.irantalent.com و دومین سایت www.jobiran.com می باشد. سایت اول، درواقع یک پایگاه اطلاعاتی جامع از متقاضیان فارغ التحصیل دانشگاههاست و سایت دوم هم دربین متخصصین حرفه ای بسیار شناخته شده می باشد.

بیمه گر و توانگر باشید…

حامد عسگری

منبع: بیمه مارکتینگ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

باسلام و خسته نباشید خدمت شما
ممنون بابت مقاله های استثناییتون
عرض کنم که جسارتا این شخصی که با این ویژگی های عالی ,چرا باید بیاید بازاریاب من شود ؟خودش میرود نمایندگی بیمه میزند؟

♥۱

درود بر شما
بسیاری از شرکتها و کسب و کارهای دیگر نیز وجود دارند که هم اکنون در اونها نیروهایی بسیار ورزیده و مجرب و زبده فعالیت میکنند که هریک میتوانند خودشان نیز رأساً اقدام به راه اندازی همان کسب و کار کنند. اما نه تنها دست به چنین کاری نمی زنند بلکه روز به روز بر میزان وفاداری آنها افزوده میشود.
مشکل اینجاست که نمایندگان ما در صنعت بیمه مطلقاً از اصول لیدرشیپ و رهبری منابع انسانی اطلاعات ندارند. درحال حاضر ۵ سطح رهبری وجود داره که متأسفانه اغلب نمایندگان بیمه در همان سطح اول باقی مانده اند. حفظ نیروهای حرفه ای یک هنر و البته یک کار آموختنی و اکتسابی هست که ما اون رو در دوره جامع بیمه مارکتینگ به نمایندگان و مدیران فروش بیمه آموزش میدیم
توصیه میکنم تا جای ممکن در زمینه مطالعات رهبری منابع انسانی و کتابهای نویسندگانی همچون جان سی ماکسول وقت بگذارید
باتشکر

♥۱

جناب عسگری لذت بردم
از این که جنابعالی رو در فرصتی ملاقات کنم و گپ و گفتی داشته باشیم استقبال میکنم
پیروز باشید

♥لایک

باسلام
در خدمت شما هستیم

♥لایک

درود برشما
استاد عزیز ، من مدت حدود ۴ سال است با شما همراه هستم و اکثر مقالات ، کتب و پادکستهای شمارا مطالعه کردم. و به اهمیت وجود و ایجاد تیم فروش کاملا واقف هستم . و به صورت تئوری و تا حدودی از تشکیل تیم فروش آگاه هستم ولی همانطور که میدانید مثل تمام نماینده های دیگر نگران پرداخت حقوق و مزایای بیفایده هستم . اگر زحمت نباشه و محبت فرموده راههای دادن آگهی ، انجام تست و کلا تشکیل تیم فروش را آموزش دهید . باتشکر

♥لایک

درود بر شما
من قبلاً وبینار اصول استخدام بازاریاب و تشکیل شبکه های فروش ۴۰ نفره در نمایندگی های بیمه با استفاده از قاعده مثلث طلایی را آموزش داده ام. در دوره جامع ۴۰ ساعته بیمه مارکتینگ نیز یک جلسه کامل در این باره صحبت می کنم.
لطفاً برنامه های آموزشی بیمه مارکتینگ را دنبال فرمایید تا از این رویدادها مطلع شده و حضور یابید.
بیمه گر و توانگر باشید…

♥لایک

باسلام و خسته نباشید به محظر استاد ارجمند جناب آقای عسکری که افتخار شاگردیشو دارم می خواستم سایت جدید بیمه ای که طراحی کردیم جهت اطلاع رسانیه بیمه های عمر به اطلاع نمایندگان و فعالین صنعت بیمه برسانم امیدوارم قابل استفاده مراجعین محترم باشد و با انتقاد ها و پیشنهاد های خویش ما را یاری فرمایند علی جنگی

♥لایک

درود بر شما
آقای عسگری من در یکی از دوره های شما از طرف بیمه سینا شرکت کردم و باهاتون حضوری صحبت کردم من شدیدا” دنبال بازاریاب هستم اما هنوز نتونستم آنها را غربال کنم خواهشمندم روش های غربالگرایی را بهمون بگین. متشکرم

♥لایک

درود بر شما
روشهای غربال گری متقاضیان بازاریابی، بسیار مفصل و نسبتاً پیچیده و ظریف است. لذا در حوصله یک کامنت نظیر این نمی گنجد. اما بهتر است بدانید که در متد پیشنهادی من، ۷ غربال اصلی وجود دارد که تمامی متقاضایان بازاریابی بیمه می بایست از تمامی این ۷ غربال عبور کنند تا صلاحیت استخدام در نمایندگی شما را داشته باشند.
این مبحث به طور کامل در دوره جامع آموزش بازاریابی بیمه های عمر مطرح می گردد. برای آگاهی بیشتر در این باره به صفحه توضیحات دوره جامع بیمه مارکتینگ در لینک زیر مراجعه نمایید:https://www.bimehmarketing.com/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7/%D9%87%D8%B4%D8%AA%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9

♥لایک

با سلام
کارشناسی ارشد بازاریابی از دانشگاه تهران دارم و قصدم اینه نمایندگی بیمه ی کارآفرین رو تو شهرمون بگیرم چون سابقه ی کار ندارم باید بعنوان بازاریاب تو این شرکت کار کنم و سابقه بدست بیارم تا بتونم نمایندگی بگیرم کمی مردد هستم که چطوری میتونم این کارو به نحو احسنت انجام بدم. چطوری باید بیمه ی عمر و سرمایه گذاری مشترک رو در این اوضاع کساد اقتصادی بفروشم؟؟؟؟؟؟، اصلا بهتره به کیا بفروشم؟ کسی هست کمکم کنه ؟ با تشکر از همگی

♥لایک

بازار هدف خودت را کسبه ای قرار بده که در حوالی دفتر سرپرستی قرار دارند چون دیگر نیاز نیست به معرفی موقعیتی خودت بپردازی بعد با تلفن در ابتدا تماس بگیر که آیا مایل هستند مشاوران بیمه …به صورت رایگان جهت معرفی خدمات بیمه …بیان و قرار های خودت را تنظیم کن

♥لایک

با عرض ادب و احترام
ممنون از مقالات و اطلاعات خوب و مفید تون
خوشحال میشم مطالبی در باره بندهایی که فرمودین هم در سایت قرار بدین بالاخص در مورد “تدوین و پیاده سازی استراتژی پرداخت حقوق ثابت و بیمه بدون ترس از ضررکردن نماینده براساس موازین آیین نامه ۶۸ بیمه های زندگی”
با تشکر

♥لایک

فرزاد رجبی عزیز درود بر شما
در رابطه با سیستم پرداخت حقوق و کارمزد، بارها تأکید کرده ام که امروزه دیگر به مانند پارسال و دوسال و سه سال پیش نمی توانیم صرفاً با پرداخت کارمزد، اقدام به تشکیل و توسعه شبکه های فروش حرفه ای نماییم و می بایست حتماً سیستم های Salary Base (حقوق محور) را جایگزین نماییم.
اما پرداخت حقوق ثابت به علاوه بیمه و کارمزد، برای اغلب نمایندگان، امریست دلهره آور! این دلهره از دو چیز نشأت می گیرد:
۱- نماینده با این باور قدم در صنعت بیمه گذاشته که این شغل، هیچگونه نیازی به سرمایه گذاری و ریسک ندارد!!! که صدالبته اشتباه است و کار بیمه گری نیز به مانند تمامی مشاغل دنیا، نیازمند سرمایه گذاری و به اصطلاح عامیانه، نیازمند گذراندن دوران چوب خوری است…
۲- نماینده با درج یک آگهی در بخش نیازمندی های یک روزنامه کثیر الانتشار، قصد جذب بازاریابان درجه یک را دارد و به آنان وعده درآمدهای چند میلیون تومانی در ماه را می دهد؛ درصورتی که هزینه ای که بایت چاپ آگهی پرداخته به ۳۰ هزارتومان هم نمی رسد! مخاطب آگهی نیز نمی داند که قسم نماینده را باور کند یا دم خروس را!!!
سیستمی که من شخصاً با آن کار می کنم و درحال حاضر سبب تشکیل شبکه فروش ۳۴۳ نفری من در ۱۴ نمایندگی بیمه شده است، از ۷ غربال در زمان استخدام تشکیل گردیده که چنانچه بازاریابی از تمامی این غربال ها عبور کند و پذیرفته شود، با خیالی آسوده به او حقوق ثابت در کنار کارمزد را خواهم پرداخت.
کانال های استخدام نیز بحث دیگری است. بدین معنی که درج آگهی در روزنامه با ضریب شکست ۸۵ درصدی، ابداً گزینه مناسبی برای استخدام نیست.
در شبکه فروش بیمه مارکتینگ از ۴ گزینه جایگزین استفاده می شود.
به هرحال، ارائه پاسخی کامل در یک کامنت نظیر این متأسفانه مقدور نیست
انشااله در فرصتهای آتی اطلاعات بیشتری ارائه خواهم نمود
بیمه گر و توانگر باشید…

♥لایک

با تشکر از اطلاعات با ارزشتون لطفا اگر مطالبی در رابطه با جذب بازاریاب و نحوه پرداخت کارمزد و یا روشهای نوین بازاریابی داشتید از طریق میل مارو هم در جریان بگذارید ممنون از محبتتون

♥لایک

با سلام وادب
عرض تسلیت ایام سوگواری
نهایت تقدیر وتشکر لازم را از بابت دوره ۵الی ۹ مهر تبریز از صمیم قلب به محضر شریف دکتر قدس از بابت تشکیل دوره وهمچنین از استاد گرامی دکترعسگری اعلام میدارم امیدوارم با برنامه های موفقیت آمیز بنده حقیر وشبکه فروشم ، بتوانیم قسمتی از زحمات اساتید محترم را جبران نماییم

همچنان نیازمند ارشادات اساتید هستیم . با سپاس جهانی علیرضا وهمکاران از مراغه

♥لایک

با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی جناب عسکری
من خیلی خوشحالم که با همچین سایتی برخورد کردم که مطالبی فوق العاده مفید و کاربردی در باره بیمه ارائه میدهد بنده نمایندگی بیمه ملت در شهر اهواز دارم متاسفانه تا به حال بعد از سه سال موفق به جذب بازار یاب خوب نشده ام لطفا در این باره مرا یاری کنید
با تشکر

♥لایک

ممنونم از لطفتون مطلب فوق العاده بود .میری نماینده بیمه دانا و ایران

♥لایک

با سلام.اقای عسگری اول تشکر بابت مطالب بسیار مفید. و اینکه درخواست داشتم درمورد جذب بازاریاب خوب و نحوه پرداخت کارمزد یا حقوق ثابت مطالبی رو عنوان کنید.
با سپاس فراوان

♥لایک

با سلام و عرض ادب سایت خوبی دارید من اولین بار است که سایت شما را میبینم و در ضمن میخاستم از شما خواهش کنم که اگر میشود اطلاعاتی در ارتباط با بیمه الکترونیک و تاثیر آن برای من میل بزنید من دانشجوی ارشد بیمه هستم و به دنبال موضوع برای پایان نامه ام .واقعیتش دنبال یک موضوع جدید هستم . اگر پیشنهادی دارید بفرمایید .خیلی ممنونم

♥لایک

سلام حامد جان عزیز
شما انقدر با ما مهربانی که به هیچ وجه نمیتونیم ازتون تشکر کنیم
فقط مطمئن باش اگر روزی به موفقیتی که در ذهنمه رسیدم بیمه مارکتینگ و شما رو عامل اصلی ایجاد انگیزه و موفقیتم میدونم
خواهشمندم در زمینه گرفتن بازاریاب و بندهایی که بهش اشاره کردین ما رو هرچه سریعتر از اطلاعاتتون بهره مند بکنین

♥لایک

آقای مسعود صدوری عزیز
امیدوارم یادت باشد اگر روزی به موفقیتی که در ذهنت هست رسیدی آنقدر درگیر مسائل روزمره و فروشندگی نشوی که فراموش کنی راز و رمز آنرا به دیگران نیز آموزش دهی.

♥۱

جای هیچ حرفی را باقی نگذاشتید. بسیار کاربردی و موثر بود. تمامی اطلاعاتی را که در طول ۲ سال نمایندگی کسب کرده بودم به تصویر کشیدید. بازهم ممنون
شهروز عباد – نماینده رسمی شرکت بیمه سامان کد ۶۴۲

♥لایک

با عرض سلام و خسته نباشید ویژه خدمت شما مسولین عزیز و گرامی
بسیار تشکر میکنم به خاطر سایت خوبی که دارید.
هرروز ایمیلم را نگاه میکنم و بزرگترین علتش سایت شماست.
تمامی مطالبی که تاکنون در سایت و یا برای ما میل میکنید در کار من تاثیرگذار بوده است.
محمد عبدالملکی نماینده آتیه سازان بیمه سامان استان قم

♥لایک

با سلام
آقای عسگری عزیزمن برای گرفتن نمایندگی بیمه عمر باید حتما ۳۰عدد بیمه نامه فروخت تا کد نمایندگی رو به افراد بدن بنده ۱ ماه است در نمایندگی مشغول به بازاریابی می باشم و حدودا هفته ای ۳ تا۴ بیمه زندگی به مشتری میفروشم دوست دارم برای خودم کار کنم نه اینکه بازاریاب باشم ممنون میشم کمکم کنین که چه جوری میتوانم نمایندگی بیمه عمر را بگیرم.من این کار را به عنوان شغل اصلی و خیلی علاقه دارم به فروش بیمه عمر

♥لایک

با عرض سلام و احترام
جناب آقای عسکری
بنده از نمایندگان بیمه ایران هستم خوشحال میشم در بحث فروش بیمه عمر با شما همکاری کنم.
با تشکر

♥لایک

درود بر شما
در خدمت شما هستیم

♥لایک

وبسایت آموزشی بیمه‌مارکتینگ در بهمن‌ماه سال 1389 به‌دست «حامد عسگری» تأسیس و راه‌اندازی شد. هدف اصلی این وبسایت و مجموعه بیمه‌مارکتینگ، ارائه آموزشهای کاربردی در زمینه بازاریابی، فروش، تبلیغات، تیم‌سازی، مدیریت کسب‌وکار و رشد فردی به نمایندگان، کارگزاران و فروشندگان صنعت بیمه در سراسر کشور است. بیمه‌مارکتینگ تاکنون بیش از 1450 کارگاه و دوره آموزش تخصصی در زمینه بازاریابی و فروشندگی بیمه‌نامه‌های عمر را با تدریس «حامد عسگری» در سراسر کشور و برای نمایندگان تمامی شرکتهای بیمه برگزار نموده است. محور اصلی فعالیتهای آموزشی و مشاوره‌های بیمه‌مارکتینگ از طریق همین وبسایت می‌باشد.

بیمه‌مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا گام به گام و با برنامه‌ای مدون و آزمون‌شده، مسیر موفقیت در عرصه فروشندگی بیمه را طی نمایید…

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه بازاریاب جذب کنیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

  در ایران در سال های اخیر نقش بازاریابان با مشاغل دیگر از جمله ویزیتورها اشتباه گرفته می شود. آنچه در روزنامه ها و نشریات تحت عنوان استخدام بازاریاب چاپ می کنند در واقع همان ویزیتور است که باید با مراجعه به خریداران احتمالی یا تماس تلفنی با آنها نسبت به معرفی محصول یا خدمات شرکت کارفرما اقدام کرده و پس از جلب نظر وی محصول خود را به آنها بفروشد. لازم به ذکر است که این نوع از فروش (ویزیتوری) تنها برای برخی از محصولات کاربرد دارد و در تمام صنایع و شرکت ها مرسوم نیست.از سوی دیگر شغل بازاریابی با شغل فروشندگی نیز متفاوت است و در شرکت های بزرگ معمولا واحد بازاریابی از واحد فروش نیز مجزا می باشند. به عبارت بهتر تیم بازاریابی به بررسی و جمع آوری اطلاعات بازار از طرق مختلف پرداخته و بر اساس تحلیل های بدست آمده اقدام به طراحی سیاست های تبلیغاتی، طراحی محصول، نحوه توزیع و … می کند و به مدیرعامل در این حوزه مشورت ارائه می دهد. در صورتی که تیم فروش بر اساس سیاست های تنظیم شده در بخش بازاریابی نسبت به برقراری ارتباط با مشتریان، برگزاری جلسات مذاکره فروش، ارائه پیشنهاد قیمت و در نهایت انعقاد قرارداد اقدام می نماید.در این مقاله سعی داریم نحوه استخدام بهترین بازاریابان برای تیم بازاریابی را شرح دهیم. شاید مواردی که در این مقاله مطرح می شود دغدغه شما هم باشد. البته همانگونه که میدانید اگر ما در کسب و کارمان استراتژی نداشته باشیم، قوی ترین تیم بازاریابی هم نمی تواند به ما کمک کند. هر بازاریاب بزرگ لازم نیست به تک تک مهارت ها یا ویژگی ها تسلط داشته باشد. بلکه ترکیبی از مهارتها، تجربه، و ویژگی های بازاریاب است که با افراد دیگر در تیم ترکیب می شود و باعث موفقیت آن کسب و کار می گردد.بنابراین اگر شما هم به دنبال استخدام بازاریاب برای شرکت یا کسب و کار خود هستید این مطلب را مطالعه کنید… چهار ویژگی مشترک بهترین بازاریابان عبارتند از: ۱) علاقه و اشتیاقبر طبق یک مقاله اخیر در مدرسه کسب و کار هاروارد، اگر به اشتیاق افرادی که استخدام شان می کنید توجه نکنید، در نهایت با کارکنانی مواجه خواهید شد که هرگز با علاقه کار نخواهند کرد.واقعیت روشنی است که اگر افراد به کار خود اشتیاق و علاقه داشته باشند آن را بهتر و با خلاقیت انجام می دهند. صرف نظر از محرک هایی همچون، علاقه، لذت، رضایت، و یا احساس چالش شخصی، بازاریابان مشتاق احتمال بیشتری دارد که ریسک کنند، و بدنبال چندین راه حل برای یک مساله باشند، و به جای راحت ترین راه حل به دنبال بهترین راه حل باشند. افراد مشتاق همچنین شور و شوق را در میان اعضای دیگر گروه خود بر می انگیزند.معمولاً فهمیدن اینکه افراد به کار خود اشتیاق دارند یا نه آسان است. از آنها بپرسید که چرا کاری را که در حال انجامش هستند را انجام می دهند، چه ناامیدی هایی داشته اند، و شغل رویایی آنها چه چیزی می توانست باشد. به نحوه صحبت کردن آنها در مورد کارشان، شور و شوق و هیجان آنها در مورد پروژه گوش کنید. آن را در چشمانشان و حرکات بدن و صورتشان مشاهده کنید. علاوه بر این، در صورتیکه دیگران از کلمه “اشتیاق” برای توصیف داوطلب استفاده کنند، شما با یک کاندیدی روبرو هستید که ارزش توجه کردن را دارد. ۲) پیگیری ایده های جدیدکارمندانی که تمایل به رویارویی با ایده های جدید دارند نیز می توانند متفاوت باشند. لیست بلند بالایی از داستان های در مورد موفقیت در کسب و کار وجود دارد که از چالش یک کارمند نسبت به هنجار و متفاوت فکر کردن ناشی شده است. سوالاتی وجود دارد که می توانیم حین مصاحبه استفاده کنیم تا بدانیم که آیا یک داوطلب تمایل به متفاوت فکر کردن دارد یا نه. همچنین می توانید به نحوه برخورد آنها با یک مساله، چالش یا فرصت در کار قبلی توجه کنید. بنابراین من از داوطلب ها همیشه در مورد بزرگترین موفقیت و همچنین بزرگترین شکست شان می پرسم. ۳) کنجکاوی در امورچه چیزی یک فرد باهوش را از یک فرد نابغه متمایز می کند؟ کنجکاوی. داوطلب چه سوالاتی می پرسد؟ هنگامیکه یک کار چالش برانگیز در مورد کارهای قبلی داده شد، رویکرد اولیه داوطلب در مورد آن کار چه بود؟ از این رویکرد بخوبی می توان در مورد کنجکاوی استفاده کرد: آیا آنها سوال هایی پرسیدند، آیا تحقیق انجام می دهند، با افراد مربوطه صحبت می کنند، و یا مستقیماً طرح تاکتیکی اتخاذ کردند و به عملیات اجرایی می پردازند؟ ۴) دارای ذهن باز و خلاقمعمولا موفق ترین بازاریابان معمولاً آنهایی هستند که ذهن بازی دارند. آن ها روش هایی برای مقابله با حوادث غیر منتظره پیدا می کنند. کار با یک چیز که غیرمنتظره است و برای اولین بار با آن مواجه هستید متفاوت از کاری است که در مورد آن اطلاعات دارید. تفاوت بین کسی که فقط برنامه های از پیش تعیین شده را انجام می دهد و شخص انعطاف پذیر و سازگار در این است که در مورد شخص دوم واقعاً می فهمید که او چگونه فکر می کند، چگونه استرس را کنترل می کند، چگونه تدبیر میکند، و عقیده او در شرایط غیر ملموس که ممکن است قبلاً تجربه نکرده باشد را می دانید.یکی دیگر از مشخصه های بارز بازاریابان با فکر باز، چگونگی برخورد آنها با ابهام و عدم اطمینان است. با پذیرش عدم قطعیت در مورد ابهام، آنها از توانایی های خود استفاده کرده و فی البداهه اقدام می کنند تا با شرایط انطباق داشته باشند و به گزینه های دیگر هم فکر و در موردش تصمیم گیری کنند، که همه آنها شامل ریسک پذیری و قضاوت درست است، و تمام آنها نشانه یک بازاریاب بزرگ است.افراد موفق هرگز فرصت را از دست نمی دهند، آنها بسرعت موقعیت را درک می کنند، از منابع بهره می برند، تصمیم گیری کرده و اقدام می کنند. ممکن است که این راه حلی کامل نباشد، اما آنها با مشکل روبرو می شوند. برای مواجهه با مسائل غیر منتظره نیاز به چاره جویی، فکر کردن سریع، و شجاعت است. اینها ویژگیهای یک انسان موفق هستند.

چگونه بازاریاب جذب کنیم
چگونه بازاریاب جذب کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *