چگونه با خدا مناجات کنیم

 
helpkade
چگونه با خدا مناجات کنیم
چگونه با خدا مناجات کنیم

در مفاتیح الجنان ادعیه و مناجات‌های بسیاری زیبایی وجود دارد که حرفهای دل بسیاری از ماست. حرفهایی که بعد از در میان گذاشتن آن با خدا حسابی حالمان را خوب کند.

مجله‌مهر:  بسیار پیش آمده که وقتی روبروی کسی می‌نشینید و دوست دارید از خودتان تعریف کنید و از آمال و آرزوها و حتی مشکلاتتان بگویید به یکباره نمی‌دانید قصه را باید از کجا شروع کنید. یکباره آرزوهایتان را گم می‌کنید و نمی‌دانید از چه باید حرف بزنید. در مفاتیح الجنان دعاهایی وجود دارد که هرچه می‌خواهیم از خودمان برای خدا تعریف کنیم را به بهترین زبان نوشته‌است. هرچه آرزو داریم را در کمال آن نوشته‌است. می‌توانیم با خواندنشان یک دل سیر با خدا درد دل کنیم و با او حرفهای عاشقانه بزنیم. دعاهایی که بعد از یکبار خواندن آنها دوست دارید فرازهایی از آن را حفظ کنید و در لحظاتی که با خدا خلوت کرده‌اید چندباره بخوانید.

مناجات شعبانیه؛ به همه اهل آتش می‌گویم تو را دوست دارم

مناجات شعبانیه از جمله ادعیه‌ای است که با اینکه در ایام ماه شعبان خواندنش بسیار توصیه شده اما در باقی ایام سال نیز خوانده می‌شود. سرتاسر مناجات شعبانیه فرازهایی است از دلدادگی و بندگی که هنگام خواندنش هر خواننده‌ای را منقلب می‌کند. محبوب‌ترین فراز این دعای زیبا این قسمت است:

« ِالَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی أُحِبُّکَ»

چگونه با خدا مناجات کنیم

خدایا اگر مرا به جرمم بگیری، عفوت را می‌گیرم. اگر به گناهانم نگاه کنی. به مغفرتت می‌نگرم و اگر مرا وارد آتش کنی همه اهل آنجا را آگاه خواهم ساخت که من تو را دوست دارم.»

دعای کمیل؛ خدایا من غیر از تو ندارم

علما و افراد زیادی به خواندن این دعا سفارش کرده‌اند. دعایی که هر چه بخواهیم در آن به زیبایی آورده‌ شده‌است. متن بی نظیر و دل‌انگیز دعای کمیل و فرازهای بسیار زیبای آن تمام آمال و آرزوی بندگان است. عبارت بسیار زیبای «الهی و ربی من لی غیرک» که حتی بر تابلوهای خوشنویسی شده بسیاری نوشته شده از همین دعای زیباست. اگرچه مرسوم است این دعا در شب‌های جمعه و بعد از نماز مغرب و عشا خوانده می‌شود. اما هر وقت دلتان گرفت می‌توانید این دعای بسیار زیبا را بخوانید. در یکی از فرازهای این دعا آمده‌است:

«.اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تَهْتِکُ الْعِصَمَ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ النِّقَمَ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تُغَیِّرُ النِّعَمَ اَللّهُمَّ اغْفِرْلیَ الذُّنُوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاَّءَ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاَّءَ اَللّهُمَّ اغْفِرْلی کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ وَ کُلَّ خَطَّیئَةٍ اَخْطَاْتُها»

خدایا به کرمت گناهانی را که آبرویم را می‌ریزد ببخش. خدایا به دانایی‌ات گناهانی را که بلاها و کیفرها را فرو می‌بارد ببخش، خدایا به مهربانی‌ات گناهانی را که نعمتها را دگرگون می‌سازد ببخش. خدایا از من گناهانی را بیامرز که دعاهایم را حبس کرده‌اند و باران بلا بر من می‌بارند.

مناجات خمس عشر؛ از تو به تو می‌گریزم

این مناجات مجموعه‌ای از دعای ۱۵گانه است که از امام سجاد (ع) نقل شده‌است. این ۱۵ دعا گویی زبان حالات ۱۵گانه‌ای از انسان است که می‌تواند با آن همراه شود تا با خدای خودش به زیبایی گفتگو شود. مناجات توبه کنندگان، مناجات امیدواران و مناجات دوست‌داران از جمله مناجات خمس عشر هستند.

یا أَمَلِی وَ بُغْیتِی وَ یا سُؤْلِی وَ مُنْیتِی فَوَعِزَّتِک ما أَجِدُ لِذُنُوبِی سِوَاک غَافِرا وَ لا أَرَی لِکسْرِی غَیرَک جَابِرا

ای آرزویم، ای مرادم. ای خواسته و امیدم. به عزت و سوتت سوگند برای گناهانم آمرزنده‌ای جز تو نمی‌یابم. و برای دل‌شستگی‌هایم جبران کننده‌ای جز تو نمی‌بینم.

در مناجات راغبین این دعا آمده‌است:

هَارِبٌ مِنْکَ إِلَیْکَ رَاجٍ أَحْسَنَ مَا لَدَیْکَ مُعَوِّلٌ عَلَی مَوَاهِبِکَ مُفْتَقِرٌ إِلَی رِعَایَتِکَ‏

 و از تو بسوی تو می‌گریزم و امید آنچه نزد تو بهتر است و بر همه  بخششهای اعتماد دارم و به رعایت و نگهبانی تو محتاجم 

دعای ابوحمزه ثمالی؛ برای خودم گریه می‌کنم

نقل است امام سجاد (ع) در سحرگاههای ماه مبارک رمضان این دعا را می‌خواند. فرازهای بی‌نظیر ابوحمزه ثمالی آنقدر شنیدنی است که بسیاری بعد از پایان دیگر دعا چندی از این فرازها را می‌خوانند.

در فرازی از این دعا آمده‌است:

 فَمَنْ یَکُونُ أَسْوَأَ حَالًا مِنِّی إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَی مِثْلِ حَالِی إِلَی قَبْرِی وَ لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِی وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِی وَ مَا لِی لَا أَبْکِی وَ لَا أَدْرِی إِلَی مَا یَکُونُ مَصِیرِی وَ أَرَی نَفْسِی تُخَادِعُنِی وَ أَیَّامِی تُخَاتِلُنِی وَ قَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَأْسِی أَجْنِحَةُ الْمَوْتِ فَمَا لِی لَا أَبْکِی أَبْکِی لِخُرُوجِ نَفْسِی أَبْکِی لِظُلْمَةِ قَبْرِی أَبْکِی لِضِیقِ لَحْدِی أَبْکِی لِسُؤَالِ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ إِیَّایَ أَبْکِی لِخُرُوجِی عَنْ قَبْرِی عُرْیَاناً ذَلِیلًا حَامِلًا ثِقْلِی عَلَی ظَهْرِی‏.

پس بدحال تر از من کیست؟ اگر من بر چنین حالی به قبرم وارد شوم، قبری که آن را برای خواب آماده نساخته ام، و برای آرمیدن به کار نیک فرش ننموده ام، و مرا چه شده که گریه نکنم، و حال آنکه نمیدانم بازگشت من به جانب چه خواهد بود، من نفسم را می نگرم که با من نیرنگ می بازد، و روزگار را مشاهده می کنم که مرا می فریبد، و حال آنکه بالهای مرگ بالای سرم به حرکت درآمده، پس مرا چه شده که گریه نکنم، گریه می کنم برای بیرون رفتن جان از بدنم، گریه می کنم برای تاریکی قبرم، گریه می کنم برای تنگی لحدم، گریه می کنم برای پرسش دو فرشته قبر منکر و نکیر از من. گریه می کنم برای درآمدنم از قبر عریان و خوار، درحالی که بار سنگینی را بر دوش می کشم

مناجات امیرالمونین؛ امانم بده!

این مناجات، مناجات امان گرفتن است. امیرالمومنین در این مناجات از خداوند طلب امنیت می‌کند. امنیت در دنیا و امنیت در آخرت. خواندن این دعا ما را با امیرالمومنین همراه می‌سازد تا با خدا به زبان امام گفتگو کنیم.

إِلَهِی فَلا تَقْطَعْ رَجَائِی وَ لا تُزِغ فُؤَادِی فَلِی فِی سَیْبِ جُودِکَ مَطْمَعٌ، إِلَهِی لَئِنْ خَیَّبْتَنِی أَوْ طَرَدْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَرْجُو وَ مَنْ ذَا أُشَفِّعُ

خدایا اگر محرومم کنی یا از پیشگاهت برانی؛ پس به چه کسی امیدوار شوم و چه کسی را شفیع گیرم. خدایا از عذابت پناهم ده که من اسیر و خوار و ترسانم و برایت فروتنی می‌کنم.

دعای عرفه؛ ببخش اگر از تو غافل شدم

دعای طولانی مشهور عرفه دعای امام حسین (ع) در روز عرفه است که هرساله در روز عرفه توسط مسلمانان خوانده شود. اما فرازهای دوست داشتنی این دعا در باقی ایام سال نیز خواستنی ست و می‌تواند زمزمه لحظاتمان هنگام گفتگو با خدا ما باشد. این دعای بسیار زیبا تمام نعمت‌هایی که به انسان داده شده را دوباره به خودش یادآور می‌شود و جزییات آفریتش و خلقت را به انسان را دوباره تعریف می‌کند.

در فرازی از این دعا آمده‌است: 

انت الذی احسنت انت الذی اجملت انت الذی افضلت انت الذی اکملت انت الذی رزقت انت الذی وفقت انت الذی اعطیت انت الذی اغنیت انت الذی اقنیت انت الذی اویت انت الذی کفیت انت الذی هدیت انت الذی عصمت انت الذی سترت انت الذی غفرت انت الذی اقلت انت الذی مکّنت انت الذی اعززت انت الذی اعنت انت الذی عضدت انت الذی ایّدت انت الذی نصرت انت الذی شفیت انت الذی عافیت انت الذی اکرمت تبارکت و تعالیت فلک الحمد دآئما و لک الشکر واصبا ابدا ثم انا یا الهی المعترف بذنوبی فاغفرها لی انا الذی اسأت انا الذی اخطأت انا الذی هممت انا الذی جهلت انا الذی غفلت انا الذی سهوت ت اعتمدت انا الذی تعمّدت انا الذی وعدت انا الذی اخلفت انا الذی نکثت انا الذی اقررت انا الذی اعترفت بنعمتک علی ّ و عندی و ابوء بذنوبی فاغفرها لی یا من لا تضرّه ذنوب عباده وهو الغنیّ عن طاعتهم و الموفّق من عمل صالحا منهم بمعونته و رحمته

مولای من! تویی که احسانم فرمودی، انعامم کردی، نیکی نمودی، فضل و کرامت نصیبم ساختی و نعمت هایت را به اکمال رساندی، روزی ام دادی، توفیقم عنایت فرمودی، غنایم بخشیدی، سرمایه اکتساب مرحمت فرمودی، پناهم دادی. در مهمات کفایتم کردی، مرا به راه راست هدایتم فرمودی، از لغزش ها حفظ نمودی. 
 عیوبم را پوشاندی، مورد مغفرتم قرار دادی، نتایج گناهانم را محو کردی، مرا در زندگانی متمکن ساختی. عزتم بخشیدی و یاری ام فرمودی، کمکم کردی، تاییدم نمود، شفا و عافیتم عنایت کردی، برخوردار از اکرامم فرمودی. تویی خالق برکات و تویی موجود برین، حمد دائمی از آن تو و شکر و ستایش برای ابد شایسته توست. 
پس بار الها، من اعتراف به گناهانم می نمایم، آنها را مشمول مغفرتت فرما.
مهربان خداوندا، منم که بدی کردم، مرتکب خطا شدم، تصمیم به گناه گرفتم، نادانی نمودم.  دچار غفلت گشتم، مبتلا به سهو شدم. به خویشتن تکیه کردم، تعمد در گناه روا داشتم، وعده کردم و تخلف نمودم، عهدشکنی کردم، اقرار به خطایم کردم، اعتراف به نعمت نمودم.
بار دیگر مرتکب معصیت ها شدم؛ عفو و مغفرت را شامل حالم فرما،  ای خداوند بخشایشگری که گناهان بندگانش ضرری به او نمی زند و اوست خداوند بی نیاز از اطاعت آنان و توفیق دهنده هر کسی از بندگانش را که به یاری و رحمت او، عمل صالح انجام می دهد.

دعای جوشن کبیر؛ ای دوست  دلسوز من؛

زمان دعای جوشن کبیر این روزهاست. جوشن کبیر را در شب های قدر می‌خوانند. دعایی که در آن می توان بدون وقفه خدا را به هزار اسم صدا کرد و از او مدد خواست. فرازهای این دعای بسیار زیبا را می‌توان جداگانه به تناسب احوالاتمان بخوانیم و با این اسامی از او کمک بگیریم. در این دعا آمده‌است:

یَا حَبِیبَ مَنْ لا حَبِیبَ لَهُ یَا طَبِیبَ مَنْ لا طَبِیبَ لَهُ یَا مُجِیبَ مَنْ لا مُجِیبَ لَهُ یَا شَفِیقَ مَنْ لا شَفِیقَ لَهُ یَا رَفِیقَ مَنْ لا رَفِیقَ لَهُ یَا مُغِیثَ مَنْ لا مُغِیثَ لَهُ یَا دَلِیلَ مَنْ لا دَلِیلَ لَهُ یَا أَنِیسَ مَنْ لا أَنِیسَ لَهُ یَا رَاحِمَ مَنْ لا رَاحِمَ لَهُ یَا صَاحِبَ مَنْ لا صَاحِبَ لَهُ  ای دوست آنکس که دوستی ندارد ای طبیب آن کس که طبیبی ندارد ای پاسخ ده آن کس که پاسخ ده ندارد ای یار دلسوز آن کس که دلسوزی ندارد ای رفیق آن کس که رفیق ندارد ای فریادرس آن کس که فریادرسی ندارد ای راهنمای آنکه راهنمایی ندارد ای مونس آنکس که مونسی ندارد ای ترحم کننده آن کس که ترحم کننده ای ندارد ای همدم آن کس که همدمی ندارد. 

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


1399 / 11 / 15 -8:39


1399 / 11 / 13 -10:50


1399 / 11 / 14 -8:58


1399 / 11 / 14 -8:46


1399 / 11 / 12 -8:51

چگونه با خدا مناجات کنیم


1399 / 10 / 27 -11:20


1399 / 10 / 20 -8:30


1399 / 10 / 13 -13:57


1399 / 10 / 13 -13:50


1399 / 10 / 13 -13:25


1399 / 10 / 13 -13:2


1399 / 10 / 13 -9:7


1399 / 10 / 09 -9:15


1399 / 10 / 08 -8:59


1399 / 10 / 02 -10:16


1399 / 09 / 30 -9:16


1399 / 09 / 29 -11:4


1399 / 09 / 29 -9:17


1399 / 09 / 29 -8:52


1399 / 09 / 29 -8:43


1399 / 09 / 24 -11:31


1399 / 09 / 19 -10:9


1399 / 09 / 01 -9:21


1399 / 08 / 11 -13:18


1399 / 08 / 11 -13:4


1399 / 08 / 11 -12:55


1399 / 08 / 05 -9:18


1399 / 08 / 03 -9:6


1399 / 07 / 30 -9:8


1399 / 07 / 30 -9:1

صفحه اول دانشگاه صفحه اول نهاد تماس با دانشگاه امور مشترکین تماس با مدیر سایت Copyright @2019 ” دانشگاه علوم پزشکی کاشان” 

کتاب‌های ادعیه اغلب پر از غلط‌های اعرابی است

بازچاپ «ادعیه ماه مبارک رمضان» به زبان روسي و آذري

انتشار جستاری در ادعیه رضویه

پاسداشت زبان فارسی، وظیفه همه نهادهاست

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی (۲۵ اردیبهشت)، در پیامی نوشت: پاسداشت …

چگونه با خدا مناجات کنیم

دستور وزیر ارشاد برای ارتقای ساختاری موسسه هنرمندان پیشکسوت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به درخواست هنرمندان پیشکسوت و پیشنهاد معاون امور هنری دستور به ارتقای ساختاری موسسه هنرمندان‌ …

وزیر فرهنگ درگذشت پیشکسوت حوزه نشر را تسلیت گفت

سید عباس صالحی در پیامی درگذشت حجت الاسلام بیوک چیت‌چیان پدر مهندس چیت‌چیان و از پیشکسوتان حوزه نشر ایران را تسلیت گفت.

پیام تسلیت نادر قدیانی به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام چیت‌چیان

آقای بیوک چیت چیان بنیانگذار انتشارات مرتضوی که عمری در راه گسترش معارف دینی کوشید و سال‌ها زیر سلطه ساواک در رژیم گذشته …

یکی از ویژگی های انسان، نیاز به لذت است؛ هم جسم او لذت طلب است و هم روحش. با این
تفاوت که لذت جسمی همگانی است و زود درک می شود، ولی لذت روحی ـ معنوی چنین
نیست و همه کس از آن بهره مند نخواهد بود، بلکه شرایط و مقدمه هایی دارد که اگر رعایت شود
و مدتی استمرار یابد اندک اندک به دست می آید و اگر حاصل شد، به یقین، با هیچ لذت مادی
نمی توان آن را مقایسه کرد.

در حدیث قدسی آمده است که خداوند عزوجل فرمود: «اَنَا جَلیسُ مَنْ ذَکَرَنی؛ من هم نشین کسی
هستم که مرا یاد کند.» اگر هم نشینی با خداوند ستایش شونده را درک کنیم، لذتی می بریم؟! آیا
هیچ لذت جسمی را با این لذت روحی یارای مقایسه هست؟

فرق میان لذت جسمی و روحی، همانند تفاوت میان حیوان و انسان است. یکی از عرفا
فرموده است: اگر شاهان و شاه زادگان می دانستند چه لذتی در مناجات است، تاج و تخت را کنار
می گذاشتند و به مناجات روی می آوردند.

دعا وسیله تکامل روح و رسیدن به بهجت معنوی است که کم کم انسان را به عشق حق
می رساند و او را چون قطره ای، در دریا محو می کند.

فیض کاشانی

چگونه با خدا مناجات کنیم

پس بیاییم و دعا را فقط وسیله یی برای رفع حوایج مادی ننگریم تا از لذت های معنوی آن نیز
بهره مند گردیم.

طاووس فقیه نقل کرده است: امام سجاد علیه السلام از سر شب تا سحرگاه به عبادت می پرداخت، آن گاه رو
به آسمان می کرد و با صدای بلند گریه و مناجات می کرد. گاهی به خود می گفت: وای بر من! هر
چه از عمرم می گذرد، گناهانم زیاد می شود و توبه نمی کنم. آیا وقت آن نرسیده است که از
پروردگارم حیا کنم؟ و گاهی نیز به خدا عرض می کرد: «خدایا! آیا واقعا مرا به خاطر گناهانم
می سوزانی؟ پس امید و محبتم به تو چه می شود؟ خدایا! چنان از فرمانت سرپیچی می کنیم که
گویا نمی بینی! و چنان حلم می ورزی که گویا کسی تو را معصیت نکرده! خدایا! چنان به مردم
نیکی می نمایی که گویا محتاج آنهایی، در حالی که تو سَرورِ بی نیازی».

طاووس گوید: امام سجاد علیه السلام ناگهان به حالت سجده روی زمین افتاد. دیدم سجده اش طول
کشید. نزدیک شدم، سرش را به دامن گرفتم، دیدم از حال عادی خارج شده است. گریه کردم،
اشکم روی صورت مبارکش ریخت. به هوش آمد و فرمود: کیست که مرا از توجه به معبودم
بازداشت؟

فیض کاشانی

گویند کسی به دیدار اویس قرنی رفت. پس از سلام و احوال پرسی، اویس پرسید: برای چه به
اینجا آمده ای؟ گفت: آمده ام با تو مأنوس باشم. اویس با تعجب پرسید: مگر کسی، به غیر خدا هم
انس می گیرد؟ آیا اویس ها در انس با خدا چه یافته اند که چنین بی قرار و شیدا در پی اویند و
نمی توانند دل به دیگران بسپارند و آیا ما را چه شده است که از چنین لذتی محروم گشته ایم و از
انس با دیگران بیش از انس با حضرت معبود لذت می بریم؟

امام خمینی رحمه الله

اگر در سیره اولیا دقت کنیم و محتوای دعاهای آنان را ببینیم، متوجه می شویم که آنها از
خواستن حاجات عادی زندگی ساکتند و زمام کار را به دست خدا داده اند.

مثنوی مولوی

دعاهای آنان سخنان عاشقانه ای است که با محبوب خویش در میان می گذارند و با خدا عشق
بازی می کنند.

امام سجاد علیه السلام بیان می دارد: «بار الها! کیست که مزه محبت تو را چشید و غیر تو را خواست؟ و
کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای از تو روی گردانید؟» و باز عرض می کند:
«دیدارت نور چشم من است و رسیدن به تو آرزوی دلم و شوقم، به سوی تو و وَلَه من، در محبت
تو و دلدادگی ام در هوای توست».

در دعای دیگر همچون طفلی که دامن مادر را گرفته و رها نمی کند تا خواسته اش را بگیرد،
چنین گوید: «خدای من، آقای من! به عزت و جلالت سوگند! اگر مرا به گناهانم بازخواست
نمایی، من نیز عفوت را می طلبم و اگر به پستی ام مؤاخذه کنی، من نیز کرمت را خواستارم و اگر
مرا به جهنم ببری، به دوزخیان خبر می دهم که من تو را دوست دارم. ای خدا و آقای من! اگر تنها
دوستانت را می بخشی، پس گناهکاران به کجا پناه ببرند؟».

با دقت در دعاهای اولیای الهی متوجه می شویم که آنان چه حال خوشی دارند و چه اندازه از
مناجات و انس با حق لذت می برند. امام سجاد علیه السلام فرمود: «اگر خانواده ام و دیگر مردم بر من
حقوقی نداشتند که ناچار از پرداختن به آنها باشم، چشم را به آسمان و دل را به خدا متوجه
می ساختم و تا پایان عمر از آن روی نمی گرداندم.» و از یکی از اولیا نقل شده است: ای کاش عمر
من از ازل تا ابد بود و من مقام آن را در یک سجده به سر می آوردم!

وحشی بافقی

فردی به حضور یکی از اولیای خدا رسید و عرض کرد: چه می شود، اگر گوشه چشمی به ما کنید
و ما را هم ره بنمایید تا به لذتی رسیم و روحمان به پرواز درآید؟ مرد خدا با لحنی مشفقانه به او
چنین فرمود: عزیزم، خدا برای همگان است و هیچ کس از درگاهش محروم نیست، کافی است
تو هم به طرف او حرکت کنی. او پرسید: چگونه؟ گفت: اول از گناه بپرهیز. سپس با انجام وظایف
بندگی، خود را به او نزدیک کن تا لذت انس با او را بچشی؛ زیرا خود فرموده است که طالب دنیا از
لذت مناجات با من محروم است. گفت: دوست دارم چنین کنم، اما نمی توانم. فرمود: عزیزم!
مردم بازِ شکاری را کم کم رام می کنند. بلی اگر بخواهی به یک باره نفْس را رام کنی، مشکل است؛
اما آهسته آهسته می شود آن را رام کرد. پرسید: چرا زود از نماز و دعا خسته می شوم؟ گفت:
موانعی وجود دارد، اگر آنها را برطرف سازی، نه فقط خسته نمی شوی، بلکه غرق در سرور و
لذت می گردی. سؤال کرد: آن موانع چیست؟ فرمود: امام سجاد علیه السلام در «دعای ابوحمزه» آنها را
برشمرده است. آن دعا را زیاد بخوان و در آن تدبر کن. گفتم: نخستین خواسته ام چه باشد؟ گفت:
خودِ رفیق؛ چون یکی از اسم های خدا رفیق است. تعجب کردم و گفتم: آیا واقعا خدا رفیق است؟
گفت: رفیق حقیقی خداست و کسی رفیق تر از او پیدا نمی شود. جز خدا کدام رفیق است که به او
بدی کنی و او دم به دم بیشتر به تو خوبی کند؟ دیدم درست می گوید. گفتم: از این رفیق چه
بخواهم؟ گفت: سر را به طرف آسمان بلند کن و صادقانه بگو: رفیق! دوستت دارم؛ ولی این را
بدان، تو که نان و نمک رفیق را می خوری، مواظب باش نمکدان را نشکنی. سر را به سوی آسمان
بلند کردم، گفتم: ای رفیق شفیق! دوستت دارم. خدایا! تا کنون هر چه خواستم برای خودم بود. مرا
ببخش که غیر تو را طلب کردم. خدایا! شنیده ام همت بلند را دوست داری، به من همت بلندی
عطا کن که به کمتر از رسیدن به رضا و لقای تو قانع نشوم!

طوطی همدانی

یکی از ویژگی های انسان، نیاز به لذت است؛ هم جسم او لذت طلب است و هم روحش. با این@@N@@تفاوت که لذت جسمی همگانی است و زود درک می شود، ولی لذت روحی ـ معنوی چنین@@N@@نیست و همه کس از آن بهره مند نخواهد بود، بلکه شرایط و مقدمه هایی دارد که اگر رعایت شود@@N@@و مدتی استمرار یابد اندک اندک به دست می آید و اگر حاصل شد، به یقین، با هیچ لذت مادی@@N@@نمی توان آن را مقایسه کرد.

در حدیث قدسی آمده است که خداوند عزوجل فرمود: «اَنَا جَلیسُ مَنْ ذَکَرَنی؛ من هم نشین کسی@@N@@هستم که مرا یاد کند.» اگر هم نشینی با خداوند ستایش شونده را درک کنیم، لذتی می بریم؟! آیا@@N@@هیچ لذت جسمی را با این لذت روحی یارای مقایسه هست؟

@@N@@فرق میان لذت جسمی و روحی، همانند تفاوت میان حیوان و انسان است. یکی از عرفا@@N@@فرموده است: اگر شاهان و شاه زادگان می دانستند چه لذتی در مناجات است، تاج و تخت را کنار@@N@@می گذاشتند و به مناجات روی می آوردند.

دعا وسیله تکامل روح و رسیدن به بهجت معنوی است که کم کم انسان را به عشق حق@@N@@می رساند و او را چون قطره ای، در دریا محو می کند.

فیض کاشانی

پس بیاییم و دعا را فقط وسیله یی برای رفع حوایج مادی ننگریم تا از لذت های معنوی آن نیز@@N@@بهره مند گردیم.

طاووس فقیه نقل کرده است: امام سجاد علیه السلام از سر شب تا سحرگاه به عبادت می پرداخت، آن گاه رو@@N@@به آسمان می کرد و با صدای بلند گریه و مناجات می کرد. گاهی به خود می گفت: وای بر من! هر@@N@@چه از عمرم می گذرد، گناهانم زیاد می شود و توبه نمی کنم. آیا وقت آن نرسیده است که از@@N@@پروردگارم حیا کنم؟ و گاهی نیز به خدا عرض می کرد: «خدایا! آیا واقعا مرا به خاطر گناهانم@@N@@می سوزانی؟ پس امید و محبتم به تو چه می شود؟ خدایا! چنان از فرمانت سرپیچی می کنیم که@@N@@گویا نمی بینی! و چنان حلم می ورزی که گویا کسی تو را معصیت نکرده! خدایا! چنان به مردم@@N@@نیکی می نمایی که گویا محتاج آنهایی، در حالی که تو سَرورِ بی نیازی».

طاووس گوید: امام سجاد علیه السلام ناگهان به حالت سجده روی زمین افتاد. دیدم سجده اش طول@@N@@کشید. نزدیک شدم، سرش را به دامن گرفتم، دیدم از حال عادی خارج شده است. گریه کردم،@@N@@اشکم روی صورت مبارکش ریخت. به هوش آمد و فرمود: کیست که مرا از توجه به معبودم@@N@@بازداشت؟

فیض کاشانی

گویند کسی به دیدار اویس قرنی رفت. پس از سلام و احوال پرسی، اویس پرسید: برای چه به@@N@@اینجا آمده ای؟ گفت: آمده ام با تو مأنوس باشم. اویس با تعجب پرسید: مگر کسی، به غیر خدا هم@@N@@انس می گیرد؟ آیا اویس ها در انس با خدا چه یافته اند که چنین بی قرار و شیدا در پی اویند و@@N@@نمی توانند دل به دیگران بسپارند و آیا ما را چه شده است که از چنین لذتی محروم گشته ایم و از@@N@@انس با دیگران بیش از انس با حضرت معبود لذت می بریم؟

امام خمینی رحمه الله

اگر در سیره اولیا دقت کنیم و محتوای دعاهای آنان را ببینیم، متوجه می شویم که آنها از@@N@@خواستن حاجات عادی زندگی ساکتند و زمام کار را به دست خدا داده اند.

مثنوی مولوی

دعاهای آنان سخنان عاشقانه ای است که با محبوب خویش در میان می گذارند و با خدا عشق@@N@@بازی می کنند.

امام سجاد علیه السلام بیان می دارد: «بار الها! کیست که مزه محبت تو را چشید و غیر تو را خواست؟ و@@N@@کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای از تو روی گردانید؟» و باز عرض می کند:@@N@@«دیدارت نور چشم من است و رسیدن به تو آرزوی دلم و شوقم، به سوی تو و وَلَه من، در محبت@@N@@تو و دلدادگی ام در هوای توست».

@@N@@در دعای دیگر همچون طفلی که دامن مادر را گرفته و رها نمی کند تا خواسته اش را بگیرد،@@N@@چنین گوید: «خدای من، آقای من! به عزت و جلالت سوگند! اگر مرا به گناهانم بازخواست@@N@@نمایی، من نیز عفوت را می طلبم و اگر به پستی ام مؤاخذه کنی، من نیز کرمت را خواستارم و اگر@@N@@مرا به جهنم ببری، به دوزخیان خبر می دهم که من تو را دوست دارم. ای خدا و آقای من! اگر تنها@@N@@دوستانت را می بخشی، پس گناهکاران به کجا پناه ببرند؟».

با دقت در دعاهای اولیای الهی متوجه می شویم که آنان چه حال خوشی دارند و چه اندازه از@@N@@مناجات و انس با حق لذت می برند. امام سجاد علیه السلام فرمود: «اگر خانواده ام و دیگر مردم بر من@@N@@حقوقی نداشتند که ناچار از پرداختن به آنها باشم، چشم را به آسمان و دل را به خدا متوجه@@N@@می ساختم و تا پایان عمر از آن روی نمی گرداندم.» و از یکی از اولیا نقل شده است: ای کاش عمر@@N@@من از ازل تا ابد بود و من مقام آن را در یک سجده به سر می آوردم!

وحشی بافقی

فردی به حضور یکی از اولیای خدا رسید و عرض کرد: چه می شود، اگر گوشه چشمی به ما کنید@@N@@و ما را هم ره بنمایید تا به لذتی رسیم و روحمان به پرواز درآید؟ مرد خدا با لحنی مشفقانه به او@@N@@چنین فرمود: عزیزم، خدا برای همگان است و هیچ کس از درگاهش محروم نیست، کافی است@@N@@تو هم به طرف او حرکت کنی. او پرسید: چگونه؟ گفت: اول از گناه بپرهیز. سپس با انجام وظایف@@N@@بندگی، خود را به او نزدیک کن تا لذت انس با او را بچشی؛ زیرا خود فرموده است که طالب دنیا از@@N@@لذت مناجات با من محروم است. گفت: دوست دارم چنین کنم، اما نمی توانم. فرمود: عزیزم!@@N@@مردم بازِ شکاری را کم کم رام می کنند. بلی اگر بخواهی به یک باره نفْس را رام کنی، مشکل است؛@@N@@اما آهسته آهسته می شود آن را رام کرد. پرسید: چرا زود از نماز و دعا خسته می شوم؟ گفت:@@N@@موانعی وجود دارد، اگر آنها را برطرف سازی، نه فقط خسته نمی شوی، بلکه غرق در سرور و@@N@@لذت می گردی. سؤال کرد: آن موانع چیست؟ فرمود: امام سجاد علیه السلام در «دعای ابوحمزه» آنها را@@N@@برشمرده است. آن دعا را زیاد بخوان و در آن تدبر کن. گفتم: نخستین خواسته ام چه باشد؟ گفت:@@N@@خودِ رفیق؛ چون یکی از اسم های خدا رفیق است. تعجب کردم و گفتم: آیا واقعا خدا رفیق است؟@@N@@گفت: رفیق حقیقی خداست و کسی رفیق تر از او پیدا نمی شود. جز خدا کدام رفیق است که به او@@N@@بدی کنی و او دم به دم بیشتر به تو خوبی کند؟ دیدم درست می گوید. گفتم: از این رفیق چه@@N@@بخواهم؟ گفت: سر را به طرف آسمان بلند کن و صادقانه بگو: رفیق! دوستت دارم؛ ولی این را@@N@@بدان، تو که نان و نمک رفیق را می خوری، مواظب باش نمکدان را نشکنی. سر را به سوی آسمان@@N@@بلند کردم، گفتم: ای رفیق شفیق! دوستت دارم. خدایا! تا کنون هر چه خواستم برای خودم بود. مرا@@N@@ببخش که غیر تو را طلب کردم. خدایا! شنیده ام همت بلند را دوست داری، به من همت بلندی@@N@@عطا کن که به کمتر از رسیدن به رضا و لقای تو قانع نشوم!

طوطی همدانی

چگونه با خدا مناجات کنیم

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl


شناسنامه:

یکی از امور بسیار مهم و تأثیرگذار در سلوک معنوی و حیات روحانی انسان، دعا و مناجات با خداوند مهربان است. سخن گفتن با خداوند که در قالب دعا صورت می‌گیرد، ارتباط با مبدأ خلقت و مدبر امور جهان است. در اهمیت دعا همین بس که خود خداوند متعال دستور به دعا و مناجات داده است و کسانی را که از مناجات با خداوند خودداری می‌کنند، با عذابی خوارکننده تهدید کرده است.

ائمه هدی نیز با توجه به تأثیرات شگرف معنوی دعا، در زمان‌ها و مکان‌های مختلف دعاهای فراوانی را انشا نموده‌اند که یکی از زیباترین و مهم‌ترین آن‌ها که همواره مورد توجه و تأکید اولیا و بزرگان بوده است، مناجات شعبانیه می‌باشد. استاد پناهیان در قالب شرح این دعای زیبا و روح‌انگیز، به مسأله دعا، اهمیت و ضرورت دعا، آداب دعا و… پرداخته است.

چگونه با خدا مناجات کنیم

فرق دعاهای ما و دعاهای معصومین در چیست؟ آیا باید به حاجات دنیوی خود توجه کنیم یا خیر؟ با چه احساسی باید به مناجات با خدا بپردازیم؟ چه مطالبی را در دعا بیان کنیم؟ آرزوهای ما چه جایگاهی در دعاهایمان باید داشته باشد؟ اگر قرار است به خداوند شکایت ببریم، از چه چیزهایی باید به خدا شکایت کنیم؟ در مفهوم «عبد» بودن، امید و معرفت چه اثری بر مناجات ما با خدا دارد و… پاسخ سؤالات مفید و مؤثری درباره دعا و مناجات با خداوند مهربان با پیگیری این بحث به دست می‌آید.

جلسه 1: چرا باید با خدا حرف بزنیم؟

دریافت با کیفیت پایین (10.7 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (28.6 مگا بایت)

آداب ظاهری مناجات

آداب باطنی مناجات

فواید رعایت آداب مناجات چیست؟

چرا باید با خدا رابطه داشته باشیم؟

انواع ارتباط با خدا

رابطه فکری، اعتقادی، عملی، قلبی و زبانی

چرا باید رابطه ما با خدا، از نوع صحبت کردن باشد؟

چرا عده‌ای با خدا حرف نمی‌زنند؟

جلسه 2: نتیجه حرف زدن با خدا چیست؟

دریافت با کیفیت پایین (11.7 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (83.1 مگا بایت)

خدا امر کرده است که با او حرف بزنیم

توجه به کبریایی خدا هنگام حرف زدن با او

انواع حرف زدن با خدا

دعا، تسبیح، مدح، مناجات

فواید دعا و حرف زدن با خدا

باور به خدا

تقویت اعتماد

اصلاح اخلاق

افزایش بصیرت

ایجاد نشاط و آرامش روانی

اطاعت از خدا

دائمی شدن حال دعا و مناجات

جلسه 3: عوامل مناجات و حرف زدن با خدا

دریافت با کیفیت پایین (8.9 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (63.5 مگا بایت)

درک کبریایی خدا؛ مقدمه حرف زدن با خدا

برای کمال، راهی جزء کوچک شدن در مناجات با خدا نداریم

چگونه با خدا مناجات کنیم

دعا؛ بهترین راه تقرب به خدا

طلب مغفرت، ایجاد مهربانی و خوش خلقی در مناجات با خدا

بالا بردن قدرت فهم

بزرگ شدن روح انسان در مناجات با خدا

ایجاد محبت اکتسابی

ایجاد آرامش در مناجات با خدا

دعا؛ عامل افزایش آگاهی

نیاز؛ مهمترین عامل دعا

جلسه 4: آداب دعا بر حسب نیازها

دریافت با کیفیت پایین (10.9 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (77.6 مگا بایت)

چه چیزی از خدا بخواهیم؟

خدا نیازهای ما را می داند، چرا باید از او بخواهیم؟

مناجات همراه با رضایت از تقدیرات الهی

در چه نیازهایی، اصرار بر دعا و مناجات داشته باشیم؟

قبل از بیان نیازها چه حرفی باید زد؟

بیان نیازها  به تفصیل

اولویت بندی نیازها

جلسه 5: فلسفه دعا و مناجات با خدا

دریافت با کیفیت پایین (11.6 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (82.2 مگا بایت)

دعا، انسان را کوچک می کند تا روح بزرگ شود

دعای متفکرانه و دعای متضرعانه

رعایت آداب دعا یعنی درک فلسفه دعا

بریدن از غیرخدا در مناجات

درک عظمت مولی و کوچکی عبد

اهمیت خاص روز قیامت در ادعیه

فواید صحبت در مورد قیامت در مناجات

جلسه 6: حفظ ارتباط با خدا و معنویت ماه بعد از رمضان

دریافت با کیفیت پایین (5.1 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (36.1 مگا بایت)

توجه به مکر شیطان بعد از ماه رمضان

متوقف نشدن بعد از ماه رمضان

با دریافت نعمت، متوقف نشویم

ماه شوال، ماه تثبیت موارد تصویب شده در ماه رمضان

همت بلند در ماه شوال

اثبات صداقت در قول‌هایی که به خدا داده‌ایم

بالا بردن قدرت تغییر در ماه شوال

برنامه‌های اخلاقی ماه شوال

شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه

جلسه 7: حرف زدن ما و حرف گوش کردن خدا در مناجات

دریافت با کیفیت پایین (9.2 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (65.2 مگا بایت)

انواع حرف‌های خوب و دردل‌ها

نیاز انسان به داشتن شنونده خوب

آداب شنیدن حرف

خدا؛ بهترین حرف شنوندگان

چگونه درک کنیم که خدا شنونده خوبی است

عوامل درک استقلال در مناجات

جلسه 8: دلایل و ضرورت های حرف زدن با خدا

دریافت با کیفیت پایین (9.6 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (68.5 مگا بایت)

حرف زدن با خدا؛ اصلی‌ترین قسمت حیات انسان

نماز؛ حداقل حرف زدن‌های واجب با خدا

ویژگی‌های کسی که حرف را می‌شنود

حرف زدن برای بیان کدام علاقه‌مندی‌ها است؟

چرا نمی توان حرف نزند؟ (دلایل حرف زدن با خدا)

شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه

جلسه 9: شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه

دریافت با کیفیت پایین (9.1 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (64.8 مگا بایت)

شرح عبارت «فاسمع دعایی اذا دعوتک»

شرح عبارت «واسمع ندایی اذا نادیتک»

اقبال خدا به بنده‌اش؛ شرح عبارت «و اقبل علی اذا ناجیتک»

تفاوت خوف و شوق برای نزدیک شدن به خدا

علاقه خدا به شنیدن صدای بندگان

شرح عبارت «فقد هربت الیک»

شرح عبارات «وقفت بین یدیک، مستکیناً لک متضرعاً الیک»

جلسه 10: آثار حرف زدن با خدا در حیات انسان

دریافت با کیفیت پایین (10.3 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (27.3 مگا بایت)

فلسفه ارتباط با خدا، حرف زدن با خداست.

جایگاه ویژه نماز برای حرف زدن با خدا

شیرینی حرف زدن با خدا در زندگی اولیاء خدا

بزرگترین بلا: برداشته شدن لذت ذکر خدا

حرف زدن با خدا؛ عامل شیرین شدن حیات

رابطه تضرع و بلا

شرح عبارت «راجیاً لما لدیک ثوابی»

امید داشتن به ثواب الهی

نتیجه امید و ناامیدی از خدا

جلسه 11: امید به خدا، عاملی برای دعا و مناجات

دریافت با کیفیت پایین (8 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (21.2 مگا بایت)

امید، عامل شکل‌گیری دعا و مناجات

آثار امید به خدا

1. به وجود آمدن خوبی‌های بسیار پس از مناجات

2. حقیر شدن دنیا در چشم انسان

راه‌های به‌دست آوردن امید به خدا

1. معرف به خدا و فهم قاعدۀ عمل خدا برخلاف ظاهر

دلیل قرآنی

دلیل روایی

اثر این رفتار خدا، بالا رفتن ایمان

خانه خریدن امام

2. فهم این‌که خدا ما را دوست دارد

اجازه خدا به بندگان برای دعا کردن

تمثیل: مادری که فرزندش را از خانه بیرون می‌کند

3. نحوۀ تأثیرگذاری ایمان در امید به خدا

گناه عامل ناامیدی

کار خوب عامل امیدواری

داستان: فقط یک روز طاهر نبود

نمونه‌ای از دعای کمیل: سرِ ما امید است نه اعمال

4. راه‌های دیگر بالا بردن ایمان به خدا

عارضه بد امید: تنبلی

منّت خدا را بکش و امیدوار باش

عجز و لابه امام حسین در دعای عرفه

جلسه 12: آداب حرف زدن با خدا در مورد خواسته های دنیوی

دریافت با کیفیت پایین (9.4 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (25 مگا بایت)

فاصله حاجات دنیوی ما و ادعیه اهل‌بیت(ع)

بر حاجات دنیایی خود اصرار نورزیم

برخورد خدا در مقابل اصرار بر حاجات دنیایی ما

توجه به کوتاه بودن زمان زندگی دنیوی

تفکر و تدبر؛ راه‌های فهمیدن کوچک بودن دنیا

فوائد و آداب حاجات دنیایی

درخواست از خدا، عاملی برای برای تواضع

حاجات دنیوی، بهانه‌ای برای مناجات

کسب معرفت الله با درست مطرح کردن مشکلات دنیوی

اجرای یک نمونه: مناجات شعبانیه

1. خدایا از حاجتم خبر داری

دعا، وسیله‌ای برای تلقین

تلقین، راهی برای خوب شدن

اثر بخشی بیشتر تلقین، با رعایت آداب دعا

2. خدایا من از حاجات خودم هم خبر ندارم

آسانی عمل با توکل

ثمرة این بینش، بالارفتن اضطرار

3. خدایا تو از آنچه برای عاقبتم امید دارم خبرداری

نقطة جدایی دعاهای ما از دعاهای ائمّه، الان یا عاقبت؟

نگاه به نقطة خطرناک‌تر سبب فراموشی حاجات فعلی

جلسه 13: رضایت از مقدرات الهی

دریافت با کیفیت پایین (12.5 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (33.3 مگا بایت)

مناجات برای مذهبی‌ها ضرورت بیشتری دارد

کسی که همیشه تضرع می‌کند، به خدا امید بیشتری دارد

چگونه ارزش امید را افزایش دهیم؟

محوریت رهایی جهنم در خواسته‌های معصومین(ع)

آثار عاقبت اندیشی در ادعیه

معنای مقدرات الهی

پذیرش مقدرات الهی در زندگی

رابطه ما با تقدیر الهی چگونه است؟

جلسه 14: تنهایی، معبر توحید، و اقرار به گناه: آخرین نجات بخش

دریافت با کیفیت پایین (12.1 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (32.3 مگا بایت)

گفتگو با خدا، عامل بزرگی انسان

آثار عمیق گفتگو با خدا، به روش ائمه

گویا تاکنون با خدا حرف نزده‌ایم

عدم محدودیت کلام ائمه، هنگام حرف‌زدن با خدا

تلقین تنهایی و توحید، شرح عبارت: «إلهی إن حرمتنی…»

ارزش حفظ تنهایی

نماز، تمرین تنهایی

اثر حفظ تنهایی در رابطه با غیر خدا

دستگیری امام زمان در اوج تنهایی افراد

راه‌های حس تنهایی

تصور نادرست جوانان از ازدواج؛ خارج‌کننده از تنهایی

درک خوب بچه‌های کوچک از تنهایی

فایدة تنهایی

عامل درک عمیق توحید و تحقق آن در انسان

مثال: نامه‌ای که امیرالمؤمنین به خودش نوشت

لذّت‌بردن از رابطة با خدا

ادب تنهایی

منظور از تنهایی، خلوت و تنهایی باطنی است نه ظاهری

تنهایی، یکی از آداب دعا

رعایت ادب تنهایی در معماری مساجد

واگذاشتن بنده به خودش، یکی از تهدیدهای خداوند

قهر و غضب خدا؛ إلهی أعوذ بک من غضبک، و حلول سخطک

خدایی که غضب می‌کند دوست‌داشتنی‌تر است

خاطرة، بحث از غضب خدا در دانشگاه واترلو

قشنگ‌ ارتباط برقرارکردن با غضب خدا

عواقب شدید غضب خدا

عواملی که سبب شده غضب خدا را جدی نگیریم

شرح عبارت إلهی إن عفوت فمن إولی منک، فقد جعلتُ الإقرار بالذّنب…

تصور درست از گناه: نامردی و بی‌وجدانی

با خودت هم نامردی نکن

اقرار به گناه

عذاب وجدان، مقدمة اقرار به گناه

اثرات اقرار

اثرات عجیب استغفار

اقرار به گناه: آخرین نجات‌بخش

گناهانی که به آنها اقرار نمی‌کنیم

روضه

داستانی از فضه در کربلا

جلسه 15: احساس گناه

دریافت با کیفیت پایین (13 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (34.6 مگا بایت)

چه اتفاقی می‌افتد که انسان گناه می‌کند؟

پاسخ کاذب‌یافتن گرایش‌های خوب

ترکیب نابجای گرایش‌های خوب

رشد نامتعادل گرایش‌های خوب

احساس گناه، پل میان فهم نحوة شکل‌گیری گناه و استغفار از آن

موانع احساس گناه

جوشش توبه از درون

چگونه احساس گناه در انسان شکل می‌گیرد؟

بلندهمّتی، شرط از انبیا و خوبان عالم شدن

شهوت،‌ نقشة صهیونیست‌ها برای قانع‌کردن ملّت‌ها

فواید احساس گناه

پیوند‌ دهندة ما با خدا

در اثر احساس گناه به سراغ استغفار می‌رویم

اقرار به گناه، ثمرة احساس گناه، و نوازش خدا نتیجة احساس گناه و اقرار به آن

جلسه 16: بی نهایت ناامیدی از خود و بی نهایت امید به خدا

دریافت با کیفیت پایین (10.3 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (27.3 مگا بایت)

دینداری آسان در گرو احساس گناه

آسان‌شدن دینداری در ارتباط با خدا

ارزش حس‌کردن خدا در زندگی

آسان شدن ارتباط با خدا در احساس گناه

زیبایی احساس گناه

بی‌نهایت امید و ناامیدی

زیبایی ناامیدی مطلق از غیر خدا

تفکر و تأمل، راه کسب ناامیدی مطلق

مقایسة وضعیت خود با خوبان عالم

توجه به نهایت سختگیری خدا در قیامت

ترکیب ناامیدی مطلق با یک امید مطلق

این ناامیدی مطلق را به خدا عرضه کنید

دو لبة پرتگاه: عدم احساس گناه، احساس گناه بیش از حد

لذت گنهکاری که در مورد گناهش با خدا صحبت می‌کند

مرگ یا سعة روحی: ثمرة احساس شدید و همزمان این ترکیب

خدایا خودت تدبیر زندگی‌ام را به عهده گیر/ «إلهی تولّ من أمری …»

«و عُدْ علیَّ بفضلک علی مُذْنبٍ قد غمره جهله»

جهل، عذر و بهانه عجیبی است

تفاوت فضل و اجر

روضه

جلسه 17: برخورد از سر فضل خدا با بنده گنهکار

دریافت با کیفیت پایین (9.1 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (24.3 مگا بایت)

نگاه امیدوارانه به خدا در دنیا یا آخرت؟

مقدمة این نگاه: دیدن زیبایی سرپرستی خدا در این دنیا

دیدن لطف خدا در این قاعدة دنیایی‌‌

سخت‌گیری خدا بر بندة گنهکار، تا برگردد

طراحی بلا و مشکلات

مقایسة قواعد برخورد خدا با بنده در دنیا و آخرت

نقطه‌های نیاز ما به سرپرستی خدا

دلیل درخواست، فضل خدا، نه شایستگی بنده

وضعیت بنده: گناه کردن در اثر جهل

ترجمة گناه خودتان برای خودتان: بی‌وجدانی و نامردی

ترجمة گناه دیگران برای خودتان: دلسوزی

عدم منافات این ترجمه با نهی از منکر

خواهش از خدا: برخورد از سر فضل با گنهکار

تفاوت فضل با اجر

تفاوت فضل با عفو

روضه/ غلامی در کربلا که مزة برخورد از سر فضل را چشید

جلسه 18: حیا

دریافت با کیفیت پایین (10.9 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (29.2 مگا بایت)

اصل رابطة ما با خدا

رابطة قلبی، حرف‌زدن دربارة رابطة قلبی و سپس عمل کردن

انواع حرف‌زدن‌ها بر اساس انواع احساسات نسبت به خدا است

انواع احساسات نسبت به خدا

احساس عظمت و شکوه خدا و کوچکی و حقارت خودت

احساس نیاز

فرق احساس نیازمندی با فهم نیازمندی

راه‌های تقویت احساس نیازمندی

احساس خوف

احساس حیا

حیا در روابط چهارگانه

در ارتباط با خلق، خود، خدا و خوبان

ارزش حیا

حقایقی در بارة حیا

آیا حیا برای ما محرومیت ایجاد نمی‌کند؟

محال‌بودن حذف حیا چه در فرد، چه در جوامع

راه تقویت حیا در ارتباط با خدا

1. تقویت حیا از خوبان

حیای از خوبان، راحت‌تر و پُر اجرتر!

2. تقویت حیا از خلق

3. تقویت حیا از خود

4. راهکار عملی: سجدة طولانی

راز سخت‌بودن حیا از خداوند

راه‌های تقویت حیا از خلق

آفت حیا از خلق خدا

راه درمان این آفت: توجه به رسوایی روز قیامت

آداب حیا از خلق

راه تقویت حیا نسبت به خود

ثمرات حیا نسبت به خدا

حیا، عامل توبه

حیا، عامل بخشودگی انسان نزد خدا

حیا، عامل اولیاءالله ‌شدن

نماندن حتی یک بدی در وجود انسان

حیا، پشتوانة تمنای ستر و پرده‌پوشی

لزوم بالابردن پرده‌پوشی در روابط با دیگران

حساسیت بالای خداوند در مسألة غیبت، به خاطر تضاد آن با پرده‌پوشی

بالابردن پرده‌پوشی در ارتباط با دیگران، عامل بالاتر رفتن حیا در ارتباط با خدا

روضه/ حیا امام حسین در برخورد با طِرِمّاح

جلسه 19: خیال پردازی و آرزو

دریافت با کیفیت پایین (10.9 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (29 مگا بایت)

ستر و پرده‌پوشی خدا

پردة ستر خدا بر گناهان ما، نشان ندادن عمق فاجعه به ما

محبت، ریشة حیا از خدا

پردة ستر خدا برای دو دسته؛ آدم‌های بد و مبتدی‌ها

اهمیت رسوا نشدن در روز قیامت

1. ناشی از بلندی و لطافت روح

2. در آن روز، همه خجالتی می‌شوند

حیا در حکومت‌داری

توطئه در بازگشت از غزوة تبوک

لزوم پرداخت تاوان حیا

حیا در مسائل اجتماعی

دوست‌داشتن و نداشتن

ارزش آرزو

آرزو لذت‌بخش‌تر از واقعیت

یکی از مشکلات غربی‌ها، کم‌داشتن آرزو به دلیل ممنوعیت کمتر

آنهایی که محرومیت چشیدند، عاطفی‌ترند

آرزو، ویژگی جوان

آیا آرزو و تخیل، عامل جدایی جوانان از دین شده؟

سرّ قرار دادن آرزو در وجود جوان

برخورد با آرزو

آرزومندی و خیال‌پردازی را از بین نبرید

راه‌های حفظ خیال‌پردازی

توکل

حسن ظن به خدا

جلوگیری از انحراف آرزومندی در دوران جوانی

جهت دنیایی به خیال‌پردازی‌تان ندهید

روضه

جلسه 20: سرور ملاقات

دریافت با کیفیت پایین (10.4 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (27.7 مگا بایت)

نگاه به خدا، عامل بسط آرزو

ثمرات این نگاه

مؤدبانه‌شدن کلام، بالاتر رفتن توقع

نقطة شروع مناجات، نگاه به خدا باشد نه نگاه به خود

نگاه‌های نادرست

نگاه نادرست، ریشة حسادت

نگاه‌های درست

نگاه درست به دنیا: دنیا مثل شیشة‌ ماشین است

نگاه درست به خودمان: ما مالِ خداییم

برتر بودن عفو الهی از عمل بنده

سرّ «الهی العفو» گفتن اولیاء الهی

معنای عفو: در نظر نگرفتن و پوشاندن

ثمرة بسط آرزو و فهم برتری عفو الهی

درخواست سرور در لحظة ملاقات

جلسه 21: سختی حسابرسی روز قیامت

دریافت با کیفیت پایین (7.9 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (21 مگا بایت)

خوف، در مقابل شوق نه رجاء

چیستی شوق

خوف، یکی از ارکان اصلی شوق

ترس از قضاوت، عامل شوق به خدا

ترس از سنت‌های الهی نظیر حساب و کتاب‌داشتن عالم

سختی حسابرسی

خاطرة حاج‌احمد‌آقا از خواب‌دیدن امام(ره)

سخن سلمان فارسی در مورد سختی حسابرسی

شوق شهدا از شهادت، ناشی از ترس آنها از سختی حسابرسی قیامت

ترس از سنت‌های الهی و عدل خدا است،‌ نه ترس از خود خدا

قیامت فقط جای عذرخواهی است، نه عذرتراشی

فقط مقابل کریم عذرخواهی کن، و الّا ذلیل می‌شوی

خوف حضرت زهرا(س) از شب اول قبر، و ماجرای گریة پیامبر از عذاب

جلسه 22: آداب حاجت خواهی از خدا

دریافت با کیفیت پایین (10.2 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (27.1 مگا بایت)

مقدمه اول: انواع سختی‌ها

گونة اول: سختی‌های خودساخته

1. سختی‌های ناشی از خیالات و ذهنیت بدمان

2. سختی‌های ناشی از رفتار بدمان

3. سختی‌های ناشی از علایق بدمان

oگونة دوم: سختی‌های خداساخته

1. سختی‌های ناشی از زیادی عقل‌مان

2. سختی‌های ناشی از رفتار خوب‌مان

3. سختی‌های ناشی از علایق خوب‌مان

تفاوت ثمرات این دو گونه سختی‌ها

راه رهایی از سختی‌ها

مقدمه دوم: نگاهی کلی به سیاق و ساختار مناجات شعبانیه

آداب حاجت‌گرفتن از خدا

1. همة نقص‌های زندگی‌تان را برطرف نکنید؛ زیبایی حاجت‌داشتن

انفاق دوست‌داشتنی‌ها

پذیرش نقص، نور می‌آورد و احساس اشباع، کدورت

2. به حاجات خودتان زیاد علاقمند نشوید

3. به اسباب حاجت گیر ندهید

4. بیان حاجت کوچک دنیایی خودتان در کنار حاجات بلند

فلسفة صلوات‌فرستادن قبل و بعد دعا

زیبایی تبدیل فعالیت عادی به حاجت

حکایت بچّه‌ای که امام رضا(ع) بخشیده بود

خاطرة جورکردن ازدواج توسّط امام رضا(ع)

روضه

جلسه 23: شادی با حضور خداوند چگونه می شود؟

دریافت با کیفیت پایین (9.7 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (25.9 مگا بایت)

شادی انواع آدم‌ها

1. شادی آدم‌های بی‌دقت و بی‌توجه

2. شادی آدم‌های دارا و موفق

3. شادی آدم‌های دقیق خیالاتی

4. شادی آدم‌های حساس، عاشق‌‌پیشه، عاقل و همه‌جانبه‌نگر: ‌با معصیت یا با خداوند

یاد خدا تنها عامل آرامش، و آرامش، مبنای واقعی شادی

حال عبادت‌پیدا نکردن، نشانة شادی‌های الکی و احمقانه

بحث سر علت شادی است، نه تظاهرات شادی

شادبودن، مهم‌ترین ویژگی طلبه‌ها

هر موقع شادی از دلتان رفت، استغفار کنید

تصور غلط کسب شادی

عدم منافات شادی با غم‌های زیبای معنوی

چگونه شاد شویم؟

امید، عامل شادی

شادکامی یکی از عوامل افسردگی

تفاوت شادی با شادکامی

معنای امید، تصور وضعیت بهتر در آینده و تصدیق به قابل حصول بودن آن

خدا، رسانندة انسان به وضعیت بهتر

حس امیدواری مطلق با حضور خدا

نگاهی به نحوة ایجاد امید در مناجات شعبانیه

زیادشدن امید، عامل جلوگیری از گناه

اوج شادمانه زندگی‌کردن و موفقیت در رنج

روضه

جلسه 24: زمینه های لازم برای ایجاد امید و حسن ظنّ به خدا و اهمّیت آن

دریافت با کیفیت پایین (9.1 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (24.3 مگا بایت)

دنیای ما دنیای نشانه‌ها و آیه‌هاست

زمینه‌های لازم برای دریافت صحیح نشانه‌ها و آیه‌ها

1. عقل

2. علم

3. دل پاک

اقسام نشانه‌ها

امید، نشانه می‌خواهد

4. عمل

دعا، بهترین عمل برای کسب حسن ظنّ به خدا

اهمیّت حسن ظنّ به خدا

همه چیز برای ایجاد نورانیت و زیبایی دل است

همه از انسان خسته می‌شوند جز خدا و اهل‌بیت

جلسه 25: مراحل استغفار و مجازات سنگین غفلت

دریافت با کیفیت پایین (9.3 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (24.8 مگا بایت)

فلسفه اهمیّت برخی زمان‌ها و مکان‌ها در عبادت

دو ویژگی عبادت ماه رجب

همّت و سبقت

مراحل استغفار

استغفار عالمانه و مؤدبانه

استغفار متفکرانه و تلقین کننده

استغفار متضرعانه و عاشقانه

شب قدر شصت روز مقدمه لازم دارد

ویژه بودن حضرت علی(‌ع)

مجازات سنگین غفلت و دوری از خدا

فرازهایی از مناجات شعبانیه

جلسه 26: شکایت بردن نزد خدا و درمان مستی و غفلت دوری از خدا

دریافت با کیفیت پایین (10.5 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (28 مگا بایت)

شکایت بردن نزد خدا یکی از موضوعات مهم مناجات

از چه چیزهایی شکایت کنیم

1. طبیعت دنیا

2. دوری از پیغمبر و امام

3. بدی‌های خودمان

4. شیطان

5. دشمنان، حسودان و…

علّت حریص شدن در غفلت از خدا

مستی آوری دوری از خدا

علّت مستی

درمان مستی

1. استغفار و نمازهای واجب

2. روضه و اشک بر مصائب اهل‌بیت

روضۀ حضرت اباالفضل‌(ع)

جلسه 27: تأثیر درک مفهوم «عبد بودن» در مناجات با خدا

دریافت با کیفیت پایین (9 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (24 مگا بایت)

درک خوب، مفاهیم کلیدی و اثر آن در مناجات

1. «عبد»

2. «رب»

فرازی از مناجات شعبانیه

من بندۀ توام

چه کسانی مزۀ مناجات با خدا را می‌فهمند

خدایا مرا با محبّتت بیدار کن

محبّت خدا را ببینم

اهل‌بیت محبتت را فراموش نمی‌کنند

مبعث؛ سالروز تولد دین

پیامبر کیست؟

برخی آثار ذکر صلوات

جلسه 28: افزایش ظرفیت در شعبان، بهره برداری در رمضان

دریافت با کیفیت پایین (9.2 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (24.5 مگا بایت)

افزایش ظرفیت یکی از ویژگی‌های ماه شعبان

چگونه ظرفیت خود را افزایش دهیم؟

توسل به اهل‌بیت

امام حسین‌(ع) و حقیقت دین

محبّت اهل‌بیت راه درک و دریافت محبّت خداوند

جلسه 29: نیرو و تأثیر تمنّا و معرفت

دریافت با کیفیت پایین (7.9 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (21 مگا بایت)

اراده، نیروی عظیم بشر

راه قوی کردن اراده (دعا)

خدایا تو هم دست به کار شو

دو شرط برای دست به کار شدن خدا

دعا را باید در دو مرحله خواند

ارزش فهمیدن و معرفت نزد خدا

چند راز و چند نیاز

جلسه 30: اقسام الهامات

دریافت با کیفیت پایین (9.8 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (26.2 مگا بایت)

1. مقدمات حسی و معنوی ماه رمضان

2. اقسام الهامات

1. عقل

عقل چیست؟

امان از عقل‌های نیم‌بند

2. عاطفه

3. هوس

4. الهامات معنوی و الهی

جلسه 31: پرسش و پاسخ

دریافت با کیفیت پایین (11.3 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (30.2 مگا بایت)

1. آیا هر کسی می‌تواند خود را به درجات عالی برساند؟

2. چگونه به پدر و مادر محبّت کنیم؟

3. آیا بهترین خواهی به افسردگی نمی‌انجامد؟

4. چرا با واسطه سراغ خدا برویم؟

5. رابطۀ عقل با دیگر گرایش‌ها چیست؟

6. آیا می‌شود همه اعمال را به یکباره اصلاح کرد؟

7. آیا خدا بدجنس است؟

8. در راه کمال تنها بودن بهتر است یا داشتن همراه؟

9. چه کنیم به غیرت خدا بر نخورَد؟

جلسه 32: به رابطه خودمان با خدا بی توجّه نباشیم

دریافت با کیفیت پایین (9.6 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (25.5 مگا بایت)

انسان متعادل

برقراری تعادل در همۀ رابطه‌ها و کشش‌ها

عدم بی‌توجّهی به رابطه با خدا و کشش به سوی او

انسان بی‌توجّه به رابطه‌اش با خدا لیاقت عفو را ندارد

اهمیّت اقرار به گناه و شناخت ضعف خود

عبرتی از رفتار کودکان برای رابطه با خدا

حسادت برای دریافت محبّت و توجّه

اشتیاق برای دریافت محبّت به خود در هنگام غضب خدا بر دیگران

در ماه رمضان، درِ خانه اهل‌بیت را رها نکنید

جلسه 33: انقطاع الی الله

دریافت با کیفیت پایین (4.4 مگا بایت)

دریافت با کیفیت متوسط (11.6 مگا بایت)

معنای انقطاع الی‌الله

خاطره‌ای از شهید چمران

به ضابطه‌ها دل نبندیم

بروی هیچ چیز حساب باز نکنیم

از خودمان ناامید شویم

حال که هیچ نداریم؛ به چه چیز شاد باشیم؟

دست خالی در خانه خدا برویم

واقعا استاد پناهیان عالی صحبت می کنند من خیلی از سخنرانی های ایشان را گوش داده ام  و  واقعا کاربردی و تاثیرگذار است


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon


دریافت با کیفیت پایینDownloads-icon


دریافت با کیفیت متوسطDownloads-icon



 

چگونه با خدا سخن بگوييم
 


 

خدایا…پروردگارا…کمکم کن، کمکم کن که  بتوانم
پنچره ی دلم را روبه حقیقت بگشایم…

خدایا…یاریم کن که مرغ خسته دلم راکه دیری است
دراین قفس
زندانی است، درآسمان آبی عشق تو پرواز دهم…

خدایا..پروردگارا…یاریم کن که شوق پرواز را همیشه
درخود زنده نگهدارم …..

خدایا…توخود می دانی که بدترین درد برای یک انسان
دورماندن ازحقیقت خویشتن  ورهاشدن درگرداب فراموشی وسردرگمی است…پس تو ای کردگار بی همتا مرا یاری کن که به
حقیقت انسان بودن پی ببرم تابتوانم روزبه

 روزبه تو که سر چشمه تمام حقیقت هایی نزدیک ونزدیکتر شوم….

چگونه با خدا مناجات کنیم

خدایا…همیشه گفته ام که تورادوست دارم…حالا هم
باتمام وجود فریاد می زنم:

خدایا……..دوستت دارم…..دوستت دارم…دوستت
دارم…

خدایا،شرمنده ام از زیادی گناهانی که انجام داده ام
،شرمنده ام.

خدایا از قدر نشناسی خودم ، ازاین که هر روز باعث
ناراحتی تو می شوم شرمسارم.

خدایا چه بگویم ازکدامین گناهم نزد تو طلب
عفوکنم.خدایا به کدامین گناه اشک شرم از دیده جاری سازم.

هروقت که خواستم زبان به حمد وثنایت
بگشایم.اشک در دیدگانم جمع شدوبغض شرم  وپشیمانی ازگناهان دیگرمجال سخن
گفتنم نداد.

 

خدایا ،مرا ازاین منجلابی که درآن گرفتارشده ام
نجاتم ده.به این پرنده ی اسیر پر وبالی ده تا خودش را ازاین قفس رهایی بخشد وطعم آزادی ورهایی را تجربه کند .

خدایا، مرا فرصتی ده تاپاک بودن راتجربه کنم
وبتوانم حتی برای یک لحظه آنچه باشم که تومی خواهی

خدایا، چگونه می توانم روی به سوی تو بیاورم وزبان
به حمدوثنایت بگشایم درحالی که خودازکرده خویش آگاهم .چگونه می توانم دوستارتوباشم درحالی که برعهد
وپیمانی که باتو بسته ام وفادارنبوده ام.

چگونه می توانم طلب عفو وبخشش کنم درحالی هنوزشعله
های عصیان دردرونم فروزان است.

بار الهی ها،چگونه می توانم روی به توبه آورم درحالی که اسیرهواهای
نفسانی خویشم

بار الهی ها،توازعلاقه ی من نسبت به خودت آگاهی ومی
دانی که چقدر مشتاق رسیدن توام ولی هروقت که تصمیم گرفتم که به

 سوی توبیایم گناه به سراغم آمد و مرا ازتو دورساخت.

همیشه آرزویم این بوده است که حتی برای یک روزکه
شده آنچه باشم که تو می خواهی وآنچه کنم که تو می پسندی ولی افسوس این نفس سرکش تا کنون
مجال برآورده شدن این آرزو را به من نداده است.

بار الهی ها، می ترسم، ازخویش وازاین سرنوشتی
درانتظارمن است می ترسم.ازاین بیابان وشوره زاری که درپیش روی من است

 می ترسم.می ترسم که مرگ به سراغم بیایدآرزوی
رسیدن به تو را این بار ازمن بستاند.

پس ای پروردگاربی همتا  به لطف وکرم خویش
مرا ازمرداب رهایی ده وتوانی ده خویشتن را از هرچه بدی است پاک کنم.

پیشانی بر خاک تو می گذارم چون سجده سزاوار بزرگی و عظمت توست .

تو مالک جان و تن بندگانی و همه حقایق رامی دانی و هرآنچه بخواهی بر
بندگانت روا می داری . 
ابد و ازل از توست و چراغ هر دانش و معرفتی از تو روشن است. 
برمن سعادت شناخت و بندگی عنایت بفرما چون تو اصل کائناتی ومن ذره‌ای از
حیات ، تو در عالم غیبی و بندگانت پر از عیب ، عیوبم را بنمایان تا در رفع
آنها کوشا باشم . 
در این دنیا از تو چیزی غیر از عزت و شرف و بی نیازی نمی خواهم ، تو رحیمی و
رحمان من محتاجم و فقیری درمانده برسر کویت مرا دریاب و از درگاه خود مران

به رحمت صفاتت اگر تقصیری دارم از آن در گذر و در زندگی پس از مرگ آرامش
ابدی عنایتم فرما .

الهم صلی علی محمد وآل
محمد و عجل فرجهم

صلوات ،بهترین هدیه
از طرف خداوند برای انسان است

صلوات ،تحفه ای از
بهشت
است.                          
صلوات،روح را جلا می دهد.

صلوات،عطری است که
دهان انسان راخوشبو می کند.

صلوات،نوری در بهشت
است.                            
صلوات،نور پل صراط است.

صلوات، شفیع انسان
است.                              صلوات،ذکر
الهی است .

صلوات،موجب کمال
نماز می
شود.                    
صلوات،موجب کمال دعا و استجابت آن می شود.

صلوات،موجب تقرب
انسان
است.                     
صلوات،رمز دیدن پیامبر در خواب است.

صلوات،سپری در مقابل
آتش جهنم است.           صلوات،انیس
انسان در عالم برزخ وقیامت است.

صلوت، جواز عبور
انسان به بهشت است.           صلوات،انسان
را در سه عالم بیمه می کند.

صلوات،از جانب
خداوند رحمت است واز سوی فرشتگان پاک کردن گناهان واز طرف مردم دعا است.

صلوات، بهترین عمل
در روز قیامت است.

صلوات،سنگین ترین
چیزی است که در قیامت بر میزان عرضه می گردد.

صلوات،محبوب ترین
عمل است.                     
صلوات، آتش جهنم را خاموش می کند.

چگونه با خدا مناجات کنیم

صلوات، زینت نماز
است.                             
صلوات، گناهان را از بین می برد.

صلوات، فقر و نفاق
را از بین می
برد              
صلوات،بهترین داروی معنوی است.

چه خوب است
انسان همیشه اهل صلوات با شد چرا که پیامبر نیز دائم الصلوات بوده است.

چه خوب است که
همیشه زبان انسان مشغول ذکر صلوات باشد و فضای جامعه و محیط کار خود را
معطر

به صلوات
نماییم.

با ذکر صلوات
،غم و اندوه و حزن را از خود دور کنید.

با یک صلوات،
نوری در بهشت برای خود بیافرینید.

با یک صلوات،
گناهان خود را پاک و تولدی دیگر برای خود به وجود آورید.

با یک صلوات،پاداش
هفتاد و دو شهید را برای خود ثبت کنید.

با یک صلوات،
ده حسنه برای خود ثبت کنید.

 نبی مکرم اسلام (ص)فرمودند:

زمانی که در
شب معراج به آسمان رفتم ،زنان امت خود را در عذاب دیدم

 1-زنی را دیدم که او را به موهایش
آویزان کرده بودندو مغز سرش می جوشید.

(آن
زنی که در شب معراج به موهایش آویزان کرده بودند،زنی بود که موهایش را از نامحرم
نمی پوشاند.)

2-زنی را دیدم
که به زبانش آویزان بود و آتش در حلق او می ریختند.

(آن
زنی که زبانش آویزان بود،زنی بود که شوهرش را اذیت می کرد.)

3-زنی را دیدم
که گوشت بدنش را می خورد و آتش از زیر آن زبانه می کشید.

(آن زنی که گوشت بدنش را می خورد ،زنی بود که بدنش را برای
نامحرم زینت میداد.)

4-زنی را دیدم
که دو پایش را به دستهایش بسته و بر او مار ها و عقرب ها تسلط داشتند.

(آن
زنی که پاهایش با دست هایش بسته بود زنی بودکه پاک و نجس را رعایت نمی کرد.)

5-زنی را دیدم
که سرش سر خوک،بدنش الاغ ،و بر او هزاران نوع عذاب بود.

(آن
زنی که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ بود ،زنی بود که سخن چینی می کرد.)

6-زنی را دیدم
به صورت سگ و آتش از عقب های او خارج می شدو فرشتگان با گرزهای آتشین بر سر او
مزدند.

(آن 
زنی  که به صورت سگ بود ،زنی بود که در دنیا آوازه خوانی میکرد.)

7-زنی را دیدم
به دو پایش آویزان بود در حالی که در تنوری از آتش می سوخت.

(زنی
که به پاهایش آویزان بود ،زنی بود که بدون اجازه ی شوهر از خانه خارج می شود)

بار خدايا،اى آنکه درگاه تو آخرين مقصد حاجات است و تنها
درنزد توست که به خواستها توان رسيد.اى خداوندى که در برابرنعمتهايت بهايى
نستانى.اى خداوندى که زلال عطايت را به منت تيره‏نگردانى.اى خداوندى که همگان به تو
بى‏نياز شوند و کس را از توبى‏نيازى نيست.اى خداوندى که همگان را به تو رغبت است و
کس رارخ تافتن از تو ميسر نيست.اى خداوندى که هر چه خواهندگان از توخواهند،خزاين
نعمتت فنا نپذيرد.اى خداوندى که ناموس حکمتت راهيچ وسيله‏اى و سببى دگرگون
نسازد.اى خداوندى که حاجت‏حاجتمندان از تو منقطع نشود.اى خداوندى که دعاى
دعاکنندگانت به‏رنج نيفکند.به بى‏نيازى از آفريدگانت خود را ستوده‏اى و تو
سزاوارى‏که از آنان بى‏نيازى گزينى.آفريدگانت را به نيازمندى وصف کرده‏اى وآنان را
سزاست که به تو نيازمند باشند.پس هر که بخواهد نيازمندى‏خويش را به خواهش از درگاه
تو رفع کند و گرد بينوايى از چهره خودبيفشاند،حاجت خود از جايى خواسته که بايدش
خواست و به دريافت‏مقصود از راهى رفته است که بايدش رفت.

 

خداوندا،هر کس که حاجت به يکى از بندگان تو برد يا يکى
ازبندگانت را سبب روا شدن حاجت خود پندارد،جز حرمان نصيبى‏حاصل نکند و سزاوار است
که تو احسان از او بازگيرى.

 

بار خدايا،مرا به تو حاجتى است که کوشش من از دست يافتن
به آن‏قاصر آمده بود و راههاى چاره به روى من بسته شده بود.نفس من مراواداشت که
برآوردن آن نياز،از کسى خواهم که او خود به روا شدن‏حاجت نيازمند توست و براى دست
يافتن به خواستهايش از تو بى‏نيازنيست .و اين خود خطايى بود از خطاهاى خطاکاران و
لغزشى ازلغزشهاى گنهکاران.سپس به هشدار تو از خواب غفلت بيدار شدم و به‏توفيق تو
پس از لغزش بر پاى خاستم و چون به صوابم راه نمودى ديگربه سر در نيامدم و باز
گرديدم.گفتم:منزه است پروردگار من،چگونه‏نيازمندى دست نياز به سوى نيازمند ديگر
برد و چسان بينوايى به‏بينواى ديگر روى کند؟پس،اى خداوند من،با رغبتى تمام آهنگ
توکردم و با اعتماد به تو روى اميد به درگاهت آوردم و دريافتم که هر چه‏فراوان‏تر
از تو خواهم باز هم در برابر توانگريت نا چيز است و بخشش‏را هر چه فزون‏تر خواهم
در برابر گشادگى باب عطايت باز هم حقيراست و کرم تو از سؤال هيچ سائلى به تنگنا
نمى‏افتد و دست عطاى توفراتر از هر دست ديگر است.

 

 بار خدايا،بر محمد و خاندانش درود بفرست و با من از کرم
و عدل‏خود آن کن که فضل تو را در خور است نه استحقاق مرا.من نخستين‏کسى نيستم که
سزاوار منع و طرد بودن و اکنون به تو رغبت يافت و تو به‏عطاى خود او را نواختى.من
نخستين کسى نيستم که مستوجب حرمان‏از درگاه تو بود و دست طلب به سوى تو دراز کرد و
تو نوميدش نساختى.

 

بار خدايا،بر محمد و خاندانش درود بفرست و دعاى مرا
اجابت کن‏و به ندايم پاسخ گوى و به زاريهاى من رحمت آور و آوازم را بشنو.مرا ازخود
نوميد مکن،رشته پيوندم را با خود مگسل و در اين نياز که اکنون‏مراست،يا هر نياز
ديگر،به درگاه ديگرم مران.ياريم نماى که مطلبم‏برآيد و حاجتم روا شود و به
خواسته‏ام برسم،پيش از آنکه اين مکان راترک گويم بدان سان که سختيها را بر من آسان
سازى و در هر کار آنچه‏را خير من در آن نهفته است مقدر دارى.

 

 بر محمد و خاندان او درود بفرست،درودى پيوسته و دم افزون
و بى انقطاع و ابدى.و اين درود را ياور من ساز و وسيله برآمدن حاجتم‏گردان،که تو
فراخ نعمت و بخشنده‏اى.

 

 اى پروردگار من،حاجت من اين است…(حاجت خود ياد کن وسر
به سجده بگذار و بگوى)فضل تو آسوده خاطرم گردانيد و احسان‏تو مرا به سوى تو راه
نمود،تو را به تو و به محمد و آل محمد(ص)

 

 

سوگند مى‏دهم که مرا نوميد باز نگردانى

يا رب العالمين:

 

خلوت لحظه هايم را با ياد تو پر مي کنم و اميدوارم به
الطاف خداوندي ات …

 

خدايا تويي که گره از بغض هاي حنجره ام مي گشايي و در
دشتهاي وسيع معرفت جاري ام مي کني…

 

اي که هستي ام را با روشن ترين ثانيه ها رقم مي زني

 

و پنجره هاي آگاهي را بر چشمهاي شب گرفته ام باز مي
کني…

 

اي خوب زوال ناپذير:

 

معاصرم کن با آينه ها تا زاويه هاي وجودم را به خانه
تکاني ببرم…

 

آمده ام تا در فرم آسماني لبخندت بسوزا ني ام…

 

آمده ام تا قبولم کني…

 

من به گشودن درهاي رحمتت اميد دارم…

 

حسرت انگيز ترين کلمه “حسادت”است… از آن
فاصله بگير.

ضروري ترين کلمه “تفاهم”است… آن را ايجاد
کن. 

سالم ترين کلمه “سلامتي”است… به آن اهميت
بده. 

اصلي ترين کلمه “اطمينان”است… به آن اعتماد
کن.

بي احساس ترين کلمه “بي تفاوتي”است… مراقب
آن باش.

دوستانه ترين کلمه “رفاقت”است… از آن
سوءاستفاده نکن.

زيباترين کلمه “راستي”است… با ان روراست
باش.

زشت ترين کلمه “دورويي”است… يک رنگ باش. 

ويرانگرترين کلمه “تمسخر”است… دوست دار با
تو چنين کنند؟

موقرترين کلمه “احترام”است… برايش ارزش قائل
شو.

آرام ترين کلمه “آرامش”است… به آن برس.

عاقلانه ترين کلمه “احتياط”است… حواست را
جمع کن.

دست و پاگيرترين کلمه “محدوديت”است… اجازه
نده مانع پيشرفتت بشود.

سخت ترين کلمه “غيرممکن”است… وجود ندارد. 

مخرب ترين کلمه “شتابزدگي”است…مواظب پلهاي
پشت سرت باش. 

تاريک ترين کلمه “ناداني”است…آن را با نور
علم روشن کن. 

کشنده ترين کلمه “اضطراب”است…آن را ناديده
بگير.

صبورترين کلمه “انتظار”است… منتظرش باش. 

بي ارزش ترين کلمه “انتقام”است… بگذاروبگذر. 

ارزشمندترين کلمه “بخشش”است… سعي خود را
بکن.

قشنگ ترين کلمه “خوشروئي”آست… راز زيبائي در
آن نهفته است.

تميزترين کلمه “پاکيزگي”است… اصلا سخت نيست.

رساترين کلمه “وفاداري”است… سر عهدت بمان.

تنهاترين کلمه “گوشه گيري”است…بدان که هميشه
جمع بهتر از فرد بوده.

 

محرک ترين کلمه “هدفمندي”است… زندگي بدون
هدف روي آب است.

هدفمندترن کلمه “موفقيت”است… پس پيش به سوي آن.

 


بهترين کلمه” گذشت” است… آن را تمرين کن 

پر معني ترين کلمه” ما” است…آن را بکار
ببند.

 

عميق ترين کلمه “عشق” است… به آن ارج بنه.

 


بي رحم ترين کلمه” تنفر” است…از بين ببرش. 

سرکش ترين کلمه” هوس” است…بآ آن بازي نکن. 

خود خواهانه ترين کلمه” من” است…از ان حذر
کن.

ناپايدارترين کلمه “خشم” است…ان را فرو ببر. 

بازدارترين کلمه “ترس”است…با آن مقابله کن. 

با نشاط ترين کلمه “کار”است… به آن بپرداز. 

پوچ ترين کلمه “طمع”است… آن را بکش. 

سازنده ترين کلمه “صبر”است… براي داشتنش دعا
کن. 

روشن ترين کلمه “اميد” است… به آن اميدوار
باش.

ضعيف ترين کلمه “حسرت”است… آن را نخور.

تواناترين کلمه “دانش”است… آن را فراگير.

محکم ترين کلمه “پشتکار”است…آن را داشته
باش. 

سمي ترين کلمه “غرور”است… بشکنش.

سست ترين کلمه “شانس”است… به اميد آن نباش. 

شايع ترين کلمه “شهرت”است… دنبالش نرو. 

لطيف ترين کلمه “لبخند”است…آن را حفظ کن

گفتم : خداي من ، دقايقي بود در زندگانيم
که ھوس مي کردم سر سنگينم راکه پر از دغدغه هاي ديروز بود و ھراس فردا ،بر شانه
ھاي صبورت بگذارم و آرام برايت بگويم و بگريم ، در آن لحظات شانه ھاي تو کجا بود ؟

 

 گفت:
عزيز تر از ھر چه ھست ، تو نه تنھا در آن لحظات دلتنگي که در تمام لحظات بودنت بر
من تکيه کرده بودي ، من آني خود را از تو دريغ نکرده ام که تو اينگونه ھستي .

 

من ھمچون عاشقي که به معشوق خويش مي نگرد ،
با شوق تمام لحظات بودنت را به نظاره نشسته بودم .

 

گفتم : پس چرا راضي شدي من براي آن ھمه
دلتنگي ، اينگونه زار بگريم ؟

 

گفت : عزيزتر از ھر چه ھست ، اشک تنھا قطره
اي است که قبل از آنکه فرود آيد عروج مي کند ،اشکھايت به من رسيد

 

و من يکي يکي بر زنگارھاي روحت ر يختم تا
باز ھم از جنس نور باشي و از حوالي آسمان ، چرا که تنھا اينگونه مي شود تا ھميشه
شاد بود .

 

گفتم : آخر آن چه سنگ بزرگي بود که بر سر
راھم گذاشته بودي ؟

 

گفت : بارھا صدايت کردم ، آرام
گفتم از اين راه نرو که به جايي نمي رسي ، تو ھرگز گوش نکردي و آن سنگ بزرگ فرياد
بلند من بود ،که عزيز از ھر چه ھست از اين راه نرو که به ناکجاآباد ھم نخواھي رسيد
.

 

گفتم : پس چرا آن ھمه درد در دلم انباشتي ؟

 

گفت : روزيت دادم تا صدايم کني ، چيزي
نگفتي ، پناھت دادم تا صدايم کني ، چيزي نگفتي ،

 

بارھا گل برايت فرستادم ، کلامي نگفتي ، مي
خواستم برايم بگويي .آخر تو بنده ي من بودي چاره اي نبود جز نزول درد  که تو تنھا اينگونه شد که صدايم کردي .

 

گفتم : پس چرا ھمان بار اول که صدايت کردم
درد را از دلم نراندي ؟

 

گفت : اول بار که گفتي خدا آنچنان به شوق
آمدم که حيفم آمد بار دگر خداي تو را نشنوم ، تو باز گفتي خدا و من مشتاق تر براي
شنيدن خدايي ديگر ، من اگر مي دانستم تو بعد از علاج درد ھم بر خدا گفتن اصرار مي
کني ھمان بار اول شفايت مي دادم .

 

گفتم :مھربانترين خدا ، دوست دارمت …

خدايا از تو سپاسگذارم

خدايا !به خاطر اينكه هرگز
تنهايم نمي گذاري از تو سپاسگذارم

خدايا !،به خاطر اينكه هرگاه
در جاده زندگي قدم هايم اندكي از راه راست سست مي شود ،تو با تلنگري به راهم مي
آوري از تو سپاسگذارم

خدايا !ممنونم كه هر زمان كه
تو را از ياد برده و حضور سبزت را در كنارم فراموش كرده ام با نازل كردن بلايي
كوچك مرا متوجه خود ساخته اي تا به ياد آورم كه در برابر اراده بي انتهايت ،هيچ چيز تاب ايستادگي ندارد

خدايا !از اينكه مي بينم
بزرگي چون تو ،همواره مرا زير نظر دارد و هرگز فراموشم نمي كند ،سخت به خود مي
بالم.

خدايا !با اينكه گناه كرده ام ،ناسپاسي نموده ام ،حتي گاهي از
رحمت بي كرانت نااميد شده ام و بنده خوبي برايت
نبوده ام ،اما تو مهربان هر زمان كه در مانده از همه چيز و همه كس شده ام ،باز هم با آغوش باز پذيرايم بوده اي و در نهايت بزرگواري ،حمايتم كرده اي!

به راستي اي پروردگار زيبا و
مهربان!در برابر اين همه لطف و بخشندگي تو،چه مي توانم بگويم؟

اين همه سخاوت و كرم را
چگونه پاسخ باشم؟

خدايا ! شماره دفعاتي كه در
نهايت ناباوري و بهت همگان از راه هاي عجيب و خارق العاده در سخت ترين و غير ممكن
ترين شرايط ياورم بوده اي،از حساب بيرون است.

تو خود نيك مي داني كه بنده
ات جز چيزهايي كه تو به او بخشيده اي در چنته ندارد،پس تمنا دارم در راه يافتن راه
درست زندگي و به دست آوردن شادماني،عشق،آرامش و سعادت حقيقي ياري ام كني،چرا كه
بدون تو هيچ ندارم و با تو از همگان بي نيازم

خداي من ! مي دانم كه با اين
همه ، تو باز هم مرا دوست داري و هميشه و در هر لحظه مواظبم هستي، زيرا ين حديث
قدسي ات همواره در ذهنم طنين مي افكند

((اگر آنان كه از من روي
برتافتند،مي دانستند كه چقدر مشتاق ديدارشان هستم ،هر آينه از شوق جان مي سپردند))

نصایح بسیار زیبای زرتشت به پسرش! آنچه را گذشته است فراموش كن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر قبل از جواب دادن فكر كن هیچكس را تمسخر مكن نه به راست و نه به دروغ قسم مخور خود برای خود، زن انتخاب كن به شرر و دشمنی كسی راضی مشو تا حدی كه می‌توانی، از مال خود داد و دهش نما كسی را فریب مده تا دردمندنشوی از هركس و هرچیز مطمئن مباش فرمان خوب ده تا بهره خوب یابی بیگناه باش تا بیم نداشته باشی سپاس دار باش تا لایق نیكی باشی با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی راستگو باش تا استقامت داشته باشی متواضع باش تا دوست بسیار داشته باشی دوست بسیار داشته باش تا معروف باشی معروف باش تا زندگانی به نیكی گذرانی دوستدار دین باش تا پاك و راست گردی مطابق وجدان خود رفتار كن كه بهشتی شوی سخی و جوانمرد باش تا آسمانی باشی روح خود را به خشم و كین آلوده مساز هرگز ترشرو و بدخو مباش در انجمن نزد مرد نادان منشین كه تو را نادان ندانند اگر خواهی از كسی دشنام نشنوی كسی را دشنام مده دورو و سخن چین مباش، نزدیك انجمن دروغگو منشین چالاك باش تا هوشیار باشی سحر خیز باش تا كار خود را به نیكی به انجام رسانی اگرچه افسون مار خوب بدانی ولی دست به مار مزن تا تو را نگزد و نمیری با هیچكس و هیچ آیینی پیمان شكنی مكن كه به تو آسیب نرسد

مغرور و خودپسند مباش، زیرا انسان چون مشك پرباد است و اگر باد آن خالی شود چیزی باقی نمی‌ماند

وبه كارهاي آنها نگاه
مي كند. هنگام ورود،دسته بزرگي از

فرشتگان را ديد كه سخت
مشغول كارند و تند تند نامه هايي

را كه توسط پيك ها از
زمين مي رسند،باز مي كنند وآنها را

داخل جعبه مي
گذارند.مرد از فرشته اي پرسيد شما چه كار

مي كنيد؟فرشته درحالي
كه داشت نامه يي را باز مي كرد،

گفت اينجا بخش دريافت
است وما دعاها وتقاضاهاي مردم 

از خداوند را تحويل مي
گيريم.مرد كمي جلوتر رفت.باز تعدادي

از فرشتگان را ديد كه
كاغذهايي را داخل پاكت مي گذارند و

آنها را توسط پيك هايي
به زمين مي فرستند.مرد پرسيدشماها

چه كار مي كنيد؟يكي از
فرشتگان با عجله گفت اينجا بخش 

ارسال است،ما الطاف
ورحمت هاي خداوند را براي بندگان به

زمين مي فرستيم.مرد
كمي جلوتر رفت ويك فرشته را ديد كه

بيكار نشسته است.با
تعجب از فرشته پرسيد شما چرا بيكاريد؟

فرشته جواب داد اينجا
بخش تصديق جواب است.مردمي كه دعاهايشان مستجاب
شده،بايد جواب بفرستند ولي فقط

عده بسيار كمي جواب مي
دهند.مرد از فرشته پرسيد مردم

چگونه مي توانند جواب
بفرستند؟فرشته پاسخ دادبسيار ساده،

فقط كافيست بگويند

         خدایا شکر

چگونه با خدا مناجات کنیم
چگونه با خدا مناجات کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *