چگونه با غم مبارزه کنیم

 
helpkade
چگونه با غم مبارزه کنیم
چگونه با غم مبارزه کنیم


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه

 

 

تا حالا نشده کسی برای کنار آمدن با شادی و خوشبختی مشکل داشته باشد. وقتی شادی و لذت وارد زندگی ما می شود، ما آزادانه آن را تجربه می کنیم، اما وقتی غصه و ناراحتی به سراغمان بیاید، معمولاً با آن مبارزه می کنیم.

چگونه با غم مبارزه کنیم

 

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به ما دیکته می کند همیشه لبخند روی لب داشته باشیم، به همین خاطر برخورد با غم و غصه کمی برایمان دشوار می شود. اما ناراحتی و غم و اندوه بخشی طبیعی از زندگی همه مردم است. این ناراحتی ها چه به خاطر یک فقدان مهم در زندگی مثل مرگ یکی از عزیزان، ایجاد شده باشد چه به خاطر شکست های کوچک و بی اهمیت روزانه، می توانیم یاد بگیریم که چطور راحت تر با آنها زندگی کنیم.

 

ما نه تنها می توانیم راحتی بیشتری به این گونه احساسات پیدا کنیم، برای سلامتی و تندرستی ما هم لازم است که به طریقی سالم با آنها برخورد کنیم.خطر برخورد نامناسب با احساسات زمانی برای من آشکار شد که یکی از همسایگان همسر بیمارش را از دست داد. وقتی من می خواستم با او ابراز همدردی کنم، او فوراً انکار کرد که احساسی به این مسئله دارد. طی یک هفته، او همه وسائل و متعلقات مربوط به همسرش را بیرون ریخت و هر چیز مربوط به بیماری و مرگ او.

 

جای تعجب نبود که وضعیت سلامتی او از آن موقع روز به روز بدتر شد. ابتدا هیج دلیل برای علائم بیماری او پیدا نشد، اما با گذشت زمان، مشکلات جدی جسمی در او ایجاد شد (که همه آنها مشکلات ناشی از استرس بودند).

البته، این یک نمونه بسیار حاد است اما به خوبی می توان اهمیت برخورد صحیح با مشکلات و ناراحتی ها را در آن مشاهده کرد. خیلی خوب است که ببینید چطور با اینگونه احساسات کنار آیید و مهارت های جدیدی یاد بگیرید.

در این مقاله قصد داریم به نحوه برخورد با ناراحتی های زندگی بپردازیم.

پذیرش ناراحتی خود و تحمل آن

رویکردهای کلی نگری به سلامتی دیر زمانی است که پی به نقش احساسات ما در وضعیت سلامتیمان برده و پزشکی مدرن این روزها توجه بیشتری به این مسئله معطوف داشته است.

 

 

برای داشتن یک زندگی احساسی سالم، لازم است که به همه احساساتمان احترام بگذاریم و به آنها فرصت ابراز بدهیم. وقتی غم و ناراحتی به سراغ ما می آید، باید به خودمان اجازه بدهیم که آن را به طور کامل حس کنیم. اینکار باعث می شود بفهمیم که غم و غصه واکنشی بسیار طبیعی و عادی به فقدان های زندگی است، نشان دهنده ایراد و اشکال ما.

 

هر نوع فقدان می تواند ناراحتی در ما ایجاد کند-حتی می تواند به همراه یک غروب زیبای خورشید باشد که نشاندهنده پایان روز است. ممکن است ندانیم که چه چیز همیشه باعث ناراحتی ما می شودحتی ممکن است یک تغییر کوچک در شیمی بدنمان مثل تغییرات هورمونی، تغییر سطح قند خون و از این قبیل باشد.

اینکار کمک میکند که نیاز به درک همه واکنش های احساسیمان از بین برود. مسئله مهم اینست که نباید به هیچ عنوان احساساتمان را سرکوب کرده و در برابر آنها مقاومت کنیم.علاوه بر پذیرش ناراحتیمان بعنوان بخشی عادی از زندگی، و اجازه وجود دادن به آن، راه های دیگری هم برای کمک به کنار آمدن با غم و غصه هایمان وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

5 راه حل اساسی برای کمک به کنار آمدن با غم و اندوه

1. احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضاء خانواده درمیان بگذارید. در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد.

2. سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما آرامش می دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی های مورد علاقه تان بپردازید.

فوراً استرستان را پایین آورید.

ذهنتان را آرام کنید.

احساساتتان را تسکین دهید.

نوعی آسودگی خیال در جسمتان ایجاد کنید.

تمدد اعصاب را به طریقی طبیعی و آسان ایجاد کنید.

3. راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید.

4. خاطره نویسی کنید. وقتی اینکار را انجام می دهید مثل این می ماند که یک شنونده خوب دارید که می توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید.

 

5. یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار ب عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

چه موقع به دنبال کمک متخصص بروید؟

ناراحتی های شدید و طولانی مدت می تواند نشانه افسردگی باشد. افراد افسرده معمولاً احساس تنهایی و ناامیدی می کنند و خودشان را به خاطر چنین احساساتی سرزنش می کنند.

اگر احساس ناراحتی و غصه زیاد بیشتر از دو هفته در شما ماندگار شد و در فعالیت های روزانه تان مثل کار یا خواب و خوراک ختلال ایجاد کرد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر این احساسات شما با فکر مرگ و خودکشی همراه شد، سریعاً از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

چگونه با غم مبارزه کنیم


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


آموزش زبان انگلیسی از صفر تا 100


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


درمان اختلالات گفتاری کودکان


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

زمانی که نزدیک‌ترین دوست و گاهی عزیزترین فرد زندگی خود را از دست می‌دهیم چه کنیم که بتوانیم راحت‌تر با غم و اندوه ناشی از آن به زندگی عادی بازگردیم.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،‌ درد از دست دادن فرد مورد علاقه می‌تواند زندگی شخص را نابود کند. آشفتگی عاطفی که در این مرحله بوجود می‌آید؛ می‌تواند سلامت عقل را غارت کند.

مهم است بدانیم چگونه با غم و اندوه روبرو شویم به‌طوریکه یک نفر بتواند مانع از هم پاشیدگی زندگی خود شود؛ از چشم انداز احساسات انسانی، غم احتمالا یک حس عمیق است.

خیلی سخت است که با از دست دادن یا مرگ یک دوست کنار بیاییم و ممکن است حتی سالها طول بکشد تا از شوک بوجود آمده ناشی از آن بیرون بیاییم.

اولین احساسی که در ما آغاز می‌شود انکار کردن این اتفاق است؛ [در ذهنمان مرور می‌کنیم که] این اتفاق نمی‌تواند برای من اتفاق بیفتد که به دنبال آن، گناه و خشم و افسردگی همراه می‌شود.

چگونه با غم مبارزه کنیم

هر فرد 7 مرحله غم و اندوه را سپری می‌کند و سرانجام این فقدان و از دست دادن را می‌پذیرد.

این مسیر می‌تواند زمانی که فرد از بیماری رنج می‌برد با احساس استرس‌زا و حتی فرد طعمه اعتیاد مانند اعتیاد به مواد مخدر همراه باشد.

از این رو بسیار مهم است که بدانید که چگونه با غم و اندوه مقابله کنید.

قبول حقیقت

شما با انکار حقیقت نمی‌توانید فردی را که به آن علاقه‌مند بودید و اکنون از دست داده‌اید را برگردانید.

با دوستان و خانواده شخص مورد علاقه که شما را بهتر درک خواهند کرد و با فقدان دوستتان با شما همدرد هستند، صحبت کنید.

شما مبهوت و شگفت‌زده خواهید بود و زمانی از این اوضاع راحت می‌شوید که قلبتان را صاف و پاک کنید. شروع به نوشتن کنید و اگر می‌ترسید که احتمالا کسی آن را بخواند، بعد از نوشتن آنها را از بین ببرید؛ اجازه بدهید تا احساستان خارج شود.

نگهداشتن احساسات و قفل کردن آنها فقط درد را طولانی کرده و بر آن تکیه می‌کند.

احساس درد

شاید این مرحله مسخره‌آمیز به نظر برسد؛ زمانی که یک دوست را از دست دادید شبیه احساس درد ناشی از چاقوی تیزی در قفسه سینه باشد.

اما در زمان عزاداری احساس درد در کوتاه مدت ایجاد می‌شود؛ بیشتر از اینکه شما این درد را در خود حفظ کنید باید این درد عذاب‌آور را از خود دور کنید، ‌با آن مبارزه کنید تا آن تمام شود؛ ‌در غیر این صورت غم تمام زندگی شما را احاطه می‌کند و در روابط با دیگران تاثیر می‌گذارد.

تطبیق به زندگی جدید

زندگی در محیط کسی که دیگر نیست را یاد بگیرید. از مکان‌هایی که سابقا هر دو آنجا می‌رفتید، دیدن کنید.

دوره‌ای را به تنهایی در خانه‌ای که دوستتان دیگر در آنجا نیست بگذرانید؛ مراسم سالگرد برگزار کنید.

اولین بار شاید دردناک باشد اما با گذشت زمان مقابله با غم و اندوه و از دست دادن راحت‌تر می‌شود.

ملحق شدن به یک گروه پشتیبانی

هنگامی که درد را به اشتراک می‌گذاریم بهترین گزینه درمیان گذشتن درد با شخصی است که قبلا شرایط مشابهی را داشته باشد.

مردم اغلب با افرادی که رنج مشابهی داشته‌اند، آسان‌تر می‌توانند مورد درک بهتر واقع شوند.

به نظر می‌رسد این افراد کلمات درستی را بکار برند و بهترین مشاوره در مورد چگونه غلبه کردن بر غم و اندوه و از دست دادن را ارائه دهند.

بازگشت به ایمان

افرادی که مذهبی هستند و در فعالیت‌های معنوی مانند نماز و زیارت شرکت بیشتری دارند سریع‌تر به آرامش می‌رسند.

در این مواقع صحبت کردن با یک فرد روحانی و یا هر فرد دیگری که در جامعه مذهبی حضور بیشتری دارد می‌تواند مثمرثمر باشد؛ مذهب می‌تواند قدرت‌های بزرگی را فراهم کند.

مراقبت از خود

روند عزاداری در جای خود بسیار پر تنش است و در این گونه مواقع مهم است که از خود مراقبت کنید.

خوب غذا بخورید و به طور منظم ورزش کنید. مراقبه (تفکر عمیق) ، قدرت غلبه بر غم و اندوه را ایجاد می‌کند.

روش مشاور

در مورد غم و اندوه بیش از حد تحمل باید داشته باشید و با یک متخصص سلامت روان مشاوره کنید.

آنها بطور حرفه‌ای آموزش دیده‌اند و از تجربه کافی در خصوص مشاوره برای غم و اندوه برخوردار هستند.

آنها به آشفتگی عاطفی رسیدگی می‌کنند و کمک می‌کنند تا بر مشکلات فائق آیید.

در هر حال مقابله با درد از دست دادن یک چیز دوست داشتنی، به هیچ وجه کار اشتباهی نیست.

شما نمی‌توانید کار خوبی را در حق فردی که از دست رفته انجام دهید.

با این حال، با دانستن چگونگی مقابله با غم و اندوه، شما به افرادی که هنوز در اطراف شما هستند و شما را دوست دارند و مراقب شما هستند نفع بزرگی را خواهید رساند.

تمامی حقوق برای قدس آنلاین محفوظ است.

© 2018 www.qudsonline.ir

یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یک‌بار دیگر نگاهی به خود انداخته و به خود عشق بورزید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به‌تندی و سنگدلانه رفتار می‌کردید، و از این به بعد به‌جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

 

 غم و اندوه احساساتی هستند که ممکن است هر انسانی آن را در طول زندگی به دفععات زیاد و همچنین با درجات مختلفی تجربه کرده باشد.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

چگونه با غم مبارزه کنیم

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

درباره ما

ارتباط با ما

برای دریافت کتاب رایگان معجزه در دهان توست نوشته جان اوستین  ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و کتاب را دریافت کنید

چگونه با غم مبارزه کنیم

اشتراک ویژه یکساله رو از سایتتون خریداری کردم. کتاب جویس مایر و جول اوستین رو دو بار خوندم. حیرت کردم از جملات توی کتاب. اقیانوسی از اطلاعات در اشتراک سایت هست

با سلام. هر کتاب و سمینار از سایت مثل خورشید پنجره‌هایی رو به دانایی و ادراک باز کرده و باعث بهبود کیفیت زندگی و روابط شده و تنها کسانی می توانند تأثیر این سایت را درک کنند که خودشان از مطالب آن استفاده کرده باشند و کسانی که استفاده نکرده اند، چون در سطح های خیلی پایین تری از زندگی و آگاهی هستند، نمی توانند درک کنند.

آشنایی با مثل خورشید بهترین روز زندگیم بود. دقیقاً وسط همه ناراحتی هام و روزای بدم، افتاد تو زندگیم و مثل معجزه بود. داشتم توی گوگل سرچ میکردم و خدا منو خیلی دوست داشت با مثل خورشید آشنا کرد. دقیقاً چیزایی که بهش نیاز داشتم. کتاب الطاف خداوند در تاریکی های زندگی. کتاب چگونه صدای خداوند را بشنویم…. تی دی جیکس و…

چگونه غمها را فراموش کنیم و از بین ببریم؟ همه‌ ما یک زمان‌هایی، صبح، که از خواب بیدار می‌شویم، احساس اندوه و افسردگی می‌کنیم؛ چندان احساس شور و هیجان نمی‌کنیم. اما این بدان معنا نیست که چون فقط چنین احساساتی داریم باید همانجا بمانیم و تسلیم این احساسات شویم. پس چگونه غمها را فراموش کنیم ؟ چگونه غم را از بین ببریم؟ ما می‌توانیم خود را از دست آنها خلاص کنیم و با ایمان و تکیه بر قدرت خدای متعال رو به جلو حرکت کنیم.

یک نمونه‌ بزرگ از کسانی که تجربه‌ زیادی از خلاص شدن از احساسات منفی را داشت و در کتاب آسمانی از او یاد شده است، داوود نبی است.

او پادشاه بنی‌اسرائیل بود و می‌بایست با ترش‌رویی، بدخلقی، غم و اندوه مبارزه می‌کرد. او همه نوع فرصت، قدرت و موقعیت را داشت. ثروتمند بود و با این حال باید همچنان با افسردگی، اندوه و دلسردی مبارزه می‌کرد. این ماجرا به من نشان می‌دهد که مسلط شدن بر احساسات منفی چیزی است که هر شخصی باید با آن کنار بیاید.

نویسنده این مقاله جول اوستین می‌باشد که تیم مترجمان مثل خورشید این مقاله را برای شما ترجمه کرده است. با ما همراه باشید.

 

 

 

 

چگونه غمها را فراموش کنیم ؟ اگر در وضعیت غم و اندوه به سر می‌برید، فکر نکنید که تنها هستید. به خداوند و امید او رو آورید. نگویید:

«اگر پول بیشتری داشتم، اگر شغل بهتری داشتم، اگر همسر متفاوتی داشتم، آن وقت حالم خوب بود. آن وقت مجبور نبودم با این احساسات کنار بیایم.»

 

 

نه،  هر شخصی باید با وسوسه مبارزه کند تا فقط تسلیم شود و با آنچه احساس می‌کنیم، زندگی کند. داستان زندگی پیامبران به من می‌گوید که شادی حقیقی تنها در خداوند یافت می‌شود، وقتی که چشمانتان را از روی اینکه چه احساسی دارید و در چه شرایطی به سر می‌برید، بردارید و در عوض آنها را بر خداوند و کلامش بگذارید.

گاهی اوقات بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با خودمان حرف بزنیم و آیات کتاب آسمانی را برای زندگیمان ذکر کنیم. وقتی که وسوسه می‌شوید که در حال بدی باشید، بروید و در آیینه نگاه کنید و بگویید:

«خودم!!! اینجا رو گوش کن، تو باید خوشحال باشی. شادیت رو پس بگیر، آرامشت رو پس بگیر. من قصد ندارم امروز شکست‌خورده زندگی کنم.»

 

منتظر نباشید تا پیش از آنکه تصمیم بگیرید در مورد شرایط‌تان کاری کنید، سه روز را در غم و اندوه به سر ببرید. همان لحظه‌ای که احساس دلسردی و نا امیدی می‌کنید، سعی کنید به خودتان بیایید، بلند شوید و بگویید:

«نه، من در این حالت نمی‌مانم.»

صبح از خواب بیدار می‌شوید و احساس اندوه و افسردگی می‌کنید، بگویید:

«نه، این برای من نیست. قراره امروز روز خوبی باشه. این روزیه که خدا ساخته (همین حالا این جمله رو بگو)»

 

 

آیا می‌دانید که در حالت غم، اندوه، پشیمانی و سرزنش بودن بخاطر داشتن مسائل و مشکلات، آنها را بهتر نمی‌کند، بلکه بدترشان هم می‌کند؟ این حالت، فشار بیشتری را بر روی شما می‌گذارد. این شما را بینواتر و بیچاره‌تر می‌کند. بهترین رویکرد این است که دعا کنید و بگویید:

«خدایا، من این وضعیت را به دستان تو می‌سپارم. من نمی‌گذارم این وضعیت، شادی من را بدزدد. من می‌دانم که تو همه چیز را تحت کنترل داری و ایمان دارم که در زمان درست نه تنها آن را دگرگون می‌کنی، بلکه من را از آن شرایط با شخصیتی بهتر از آنچه که قبلا بودم، بیرون می‌آوری.»

این راه حل چگونگی مسلط شدن بر احساسات منفی است. این فقط یک تصمیم است که باید هر روز آن را بگیریم جایی که باید دو پایمان را در یک کفش کنیم و تصمیم بگیریم که قرار نیست احساساتمان به ما دیکته کنند که امروز قرار است روزمان چگونه باشد.

 

 

 

شما می‌توانید بر عواطف و احساسات‌تان مسلط شوید و انتخاب کنید که علی‌رغم اینکه چه احساسی دارید، حس و حالتان خوب باشد. می‌توانید انتخاب کنید که امروزتان چگونه باشد. می‌توانید انتخاب کنید که زندگیتان را چگونه زندگی کنید.

چگونه با غم مبارزه کنیم

می‌دانم که بعضی از شما شاید به صورت طبیعی دلیل خوبی برای افسرده بودن و نا امیدی دارید. اما به خودتان اجازه ندهید که در چنین حالتی باشید.

وقتی که علی‌رغم آنچه که علیه شما و بر خلاف میل‌تان در زندگی‌تان وجود دارد، انسان باثباتی باشید، این یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید به خداوند نشان دهید که به او اعتماد و توکل دارید.

تصمیم بگیرید که بر اساس احساسات‌تان زندگی نکنید. به عمیق‌تر از آن بروید و بر اساس آنچه که می‌دانید زندگی کنید.

وقتی که از خواب بیدار می‌شوید و آن احساسات و افکار منفی و نا امید کننده به سراغتان می‌آیند، خود را از دست آنها خلاص کنید.

 

تسلیم احساسات‌تان نشوید و اجازه ندهید که آنها شما را از برکات و الطاف خداوند دور کنند. تصمیم بگیرید که می‌خواهید روزی عالی داشته باشید.

با انجام چنین کاری، کار خداوند را به شیوه‌ای بزرگتر در زندگی‌تان خواهید دید، چون که چشمان‌تان به جای اینکه بر وضعیت و شرایط‌تان باشد بر خداوند است و زندگی پیروزمندانه‌ای که خداوند در خزائنش برایتان دارد را خواهید داشت!

محتواهای رایگان

علت دعوای زن و شوهر چیست؟ دعوا می‌تواند رابطه ها را از هم بپاشد. کل قانون جهان هستی تنها در یک حکم خلاصه شده است: همسایه‌ات را همچون خودت دوست بدار….

محتواهای رایگان

چگونه رابطه عاشقانه برقرار کنیم ؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد و به دنبال پاسخ آن باشید. حفظ رابطه عاشقانه از ابتدای رابطه و…

محتواهای رایگان

چگونه افکار منفی را کنترل کنیم ؟ افکار، تبدیل به اشیا می شوند. جیم کویک متخصص حافظه و تندخوانی و سخنران بین المللی، معتقد است که اگر مردم می دانستند…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ثبت کردن نظر

اولین رسانه زندگی معنوی و ازدواج در ایران تیم تحقیقاتی مثل خورشید، گروهی از جوانان مترجم، نویسنده و محقق درزمینۀ زندگی شخصی، شغلی معنوی و ازدواج موفق و پایدار است. نبود این محتواها (کتاب‌ها، سمینارها و وبینارها) در دنیای وب فارسی، باعث شد که گروه مثل خورشید وب سایتی معتبر با محتوای با کیفیت و نایاب و به روز برای کاربران فارسی زبان راه اندازی کند.

کلیه حقوق این اثر متعلق به مثل خورشید میباشد @ طراحی و توسعه توسط محمد سجاد عرفا

برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

غم و ناراحتی شاید دقیقا همان احساسی است که این روزها همه ما با تمام وجود آن را درک می‌کنیم. دوست نداشتم اولین میکرومقاله سری جدید از سبکتو در مورد غم و ناراحتی باشد اما بی‌تفاوت بودن به حال این روزهایمان هم در توانم نبود. حالا که با هر خبری که به گوش‌مان می‌رسد، چنگی به قلب‌مان هم می‌خورد و بی‌صدا از غصه سری تکان می‌دهیم، باید چاره‌ای اندیشید. در این میکرومقاله از سبکتو از کنار آمدن و برخورد کردن با غم و ناراحتی می‌گوییم. اینکه چطور می‌توانیم با آن مقابله کنیم. پس با ما همراه باشید:

غم و ناراحتی گریزناپذیر است اما در عین حال هم احساس خوبی نیست. ما باید تا جایی که می‌توانیم با آن مبارزه کنیم و از اینکه تمام وجودمان را بگیرد و ما را تبدیل به آدم‌های افسرده‌ای که دیگر کاری از دست‌شان برنمی‌آید کند، جلوگیری کنیم. قطعا کار ساده‌ای نیست اما برای اینکه بتوانیم به خواسته‌ها و آرزوهایمان برسیم و فردی موفق باشیم باید این کار را انجام دهیم. 

ذهن شما مثل یک صندلی با پایه‌های دوکی شکل است که بعضی پایه‌ها بزرگ‌تر هستند. وقتی چند پایه از بین می‌روند باید آنها را جایگزین کنید.

روابط، پایه‌های صندلی شما هستند. وقتی یک پایه را از دست می‌دهید باید پایه‌های دیگر را بزرگ‌تر کنید تا آن فقدان جبران شود. در غیر این صورت، صندلی وزن شما (که همان شادی شماست) را تحمل نمی‌کند و زمین می‌خورید. این بدین معناست که باید با افرادی که برای شما اهمیت قائل هستند ارتباط برقرار کنید. این افراد و فعالیت‌ها چیزهایی هستند که به ما کمک کرده و در حین اینکه ما فرآیند بازسازی خودمان را آغاز می‌کنیم، نقش جان پناه احساسی را ایفا می‌کنند.

چگونه با غم مبارزه کنیم

این موضوع سخت‌تر از چیزی که هست، به نظر می رسد. زیرا وقتی فقدانی را تجربه می کنید، آخرین چیزی که لازم دارید این است که برای خوردن نوشیدنی با دوستان‌تان قرار بگذارید یا به مادرتان زنگ بزنید و اعتراف کنید که شکست خورده‌اید. 

مارک منسون روانشناس می‌گوید: «من در سال ۲۰۰۷ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم، یعنی در بدترین بازار کار چهار نسل گذشته. بعد از دانشگاه خیلی تلاش کردم. پولی نداشتم و خیلی از دوستانم از آنجا رفته بودند و دلم برای دانشگاه تنگ شده بود. همه چیز آسان بود و من خوش می‌گذراندم. انصافا در این کار ماهر بودم. بعد به دانشگاه برگشتم. دوستانی داشتم که یک سال از من عقب‌تر بودند. یک روز را با آنها گذراندم و شب همراه آنها به یک جشن رفتم. خیلی بد بود. در نتیجه متوجه یک نکته شدم: دانشگاه واقعا مزخرف بود! من فقط تمام آن جشن‌های مزخرف را فراموش کرده بودم و خوبی‌هایش به یادم مانده بود. واقعا نمی‌توانستم صبر کنم تا به خانه برگردم.»

ذهن ما تمایل دارد بهترین ویژگی‌های گذشته را به یاد بیاورد. قسمت‌های یکنواخت و کسل کننده را حذف کرده و فقط قسمت‌های جذاب فیلم را به خاطر می‌آوریم. تا به حال برایتان پیش آمده که بعد ازچند سال، دوست سابق‌تان را ملاقات کنید و از خودتان بپرسید که «من با این افراد قرار می گذاشتم؟» خب خاطرات ما اصلا صحت و سقم ندارند.

مغز ما همیشه فکر می‌کند چیزی وجود دارد که ما را خوشحال می‌کند و چیزی وجود دارد که تمام مشکلات را حل می‌کند. به همین دلیل به اشتباه فکر می‌کنیم که رسیدن به یک هدف در آینده باعث می‌شود شادتر زندگی کنیم. همچنین به اشتباه فکر می‌کنیم باز پس گرفتن چیزی در گذشته ما را خوشحال می‌کند.

اما در هر دو حالت، ذهن ما فقط به دنبال چیزی می‌گردد که آن را از زمان حال حذف کند. خوشحالی در زمان حال وجود دارد و شما این موضوع را به خوبی می‌دانید.

غم و ناراحتی لحظه اکنون شما را از بین می‌برند و شما را تبدیل به فردی می‌کند که هیچ کاری ازش ساخته نیست. پس بیایید به غم و اندوه به صورت واقع بینانه نگاه کنید و ببینید آیا این غم اندوه واقعا آنقدر بزرگ هست که در ذهن شما شکل گرفته؟ برای این کار با خودتان خلوت کنید و به واقعیت غم و ناراحتی که دارید بیندیشید. اینطوری وقتی به تحلیل و بررسی آن می‌پردازید ذهن شما دقیقا مثل یک مراسم سوگواری آن را از نظر می‌گذراند و غم و ناراحتی شما فروکش خواهد کرد دقیقا مثل غم و اندوه افرادی که کسی را از دست داده‌اند و پس از مراسم خاک سپاری از شدت ناراحتی و غصه‌ای که بر دل آنها نشسته کاسته می‌شود.

سلام
پس فایل صوتی اش کجاست؟

پیام *

نام

ایمیل

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.


https://storage.sabketo.com/podcasts/98/zemestan/sadness-and-sadness.mp3Downloads-icon


Downloads-icon

وقتی برای از دست دادن عزیزی سوگواری می کنید باید بیشتر از همیشه مراقب خودتان باشید. استرس این اتفاق بزرگ می تواند به سرعت انرژی شما را گرفته و باعث مشکلات عاطفی شود. مراقبت از نیازهای عاطفی و فیزیکی کمک می کند از این روزهای سخت بگذرید.

با گذشت مدتی پس از اینکه چیزی را از دست دادید، مانند مرگ یکی از عزیزان، داشتن حس ناراحتی، بی حالی یا عصبانیت عادی است. این ها و احساسات سخت دیگر با پذیرش نبود فرد و شروع به حرکت به سمت جلو در زندگی کمتر خواهند شد. با این وجود اگر با گذشت زمان حس نمی کردید که بهتر هستید یا ناراحتی و اندوه شما بدتر شده بود، می تواند نشان دهد که این سوگواری پیشرفت کرده و تبدیل به یک مشکل جدی شده است، مانند افسردگی شدید.

ناراحتی از دست دادن کسی که دوستش داشته اید هیچگاه کاملا از بین نمی رود اما نباید در مرکز زندگی شما باقی بماند. اگر این درد و حس ناراحتی به قدری شدید و مداوم است که مانع از ادامه ی زندگی شما شده است، شاید گرفتار شرایطی شده باشید که اختلال سوگواری پیچیده نام دارد. سوگواری پیچیده مانند این است که در یک وضعیت ناراحتی و حزن شدید مانده باشید. شاید مدت ها بعد از این اتفاق در پذیرفتن چیزی که روی داده مشکل دارید یا به قدری شیفته ی فرد مرده بودید که باعث شده است روال روزانه ی زندگی شما از بین رفته و روابط دیگرتان تحلیل رود.

چگونه با غم مبارزه کنیم

اگر مرگ عزیز شما ناگهانی، بر اثر خشونت یا بسیار پراسترس بوده است سوگواری پیچیده می تواند خود را به شکل اختلال روانی بعد از حادثه نشان دهد. اگر این جدایی باعث شده است شما حس بی پناهی پیدا کرده و با احساسات ناراحت کننده، خاطرات و اضطرابی که از بین نمی رود در مبارزه باشید شاید دچار آسیب روانی  شوید. اما با راهنمایی مناسب می توانید تغییرات را درمان کرده وحرکتی به سمت جلو داشته باشید.

تشخیص تفاوت بین سوگواری و افسردگی بالینی اغلب ساده نیست زیرا علائم مشترک زیادی دارند اما راه هایی برای بیان این تفاوت وجود دارد. به یاد داشته باشید سوگواری می تواند مانند یک ترن هوایی باشد. این حزن و اندوه با خود احساسات متفاوت و ترکیبی از روزهای خوب و بد را همراه خواهد داشت. حتی وقتی در میانه ی این روزهای سوگواری قرار دارید بازهم ممکن است لحظات شادی را تجربه کنید. از طرف دیگر افسردگی همراه با حس پوچی و ناامیدی دائمی است.

به عنوان یک قانون کلی، سوگواری عادی نیازی به استفاده از داروهای ضدافسردگی را ندارد. با وجودی که داروها برخی از علائم سوگواری را تسکین خواهند داد اما نمی توانند علت آن که از دست دادن یک عزیز است را درمان کنند. بعلاوه با از بین بردن دردی که باید در نهایت با آن مواجه شوید، داروها تنها فرایند سوگواری و ناراحتی شما را به عقب می اندازند. به جای آن برای مبارزه با افسردگی و برگرداندن لذت ها به زندگی گام های دیگری را می توانید بردارید.

اگر علائم سوگواری پیچیده یا افسردگی را دارید با یک متخصص سلامت روان فورا صحبت کنید. اگر این مشکلات درمان نشده بمانند منجر به آسیب روانی قابل توجه، بیماری های تهدیده کننده ی زندگی و حتی خودکشی خواهند شد. اما درمان می تواند به بهتر شدن شما کمک کند.

منبع: https://www.helpguide.org/articles/grief/coping-with-grief-and-loss.htm

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

بعدی
قبلی

چگونه با غم مبارزه کنیم
چگونه با غم مبارزه کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *