چگونه بفهمیم مرد نابارور است

 
helpkade
چگونه بفهمیم مرد نابارور است
چگونه بفهمیم مرد نابارور است

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: موضوعی که شاید ذهن خیلی از زوج‌های جوان را درگیر می‌کند، ولی به دلیل شرم و حیا از پرس‌و‌جو درباره آن دوری می‌کنند، «ناباروری» و راه‌های درمان آن است. دکتر محمد‌رضا نوروزی، متخصص اورولوژی در این مطلب به سوالات ذهنی شما در این باره پاسخ داده است.

نابارور به چه کسی می‌گویند؟

ناباروری عبارت است از این که یک زوج پس از گذشت یک سال از ازدواج‌شان، بدون پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه جنسی منظم، باردار نشود.

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا این زوج کاملا نابارورند یا ارزش بررسی دارند؟چگونه بفهمیم مرد نابارور است

در واقع با پیشرفت‌هایی که امروزه در دنیای پزشکی صورت گرفته می‌توان گفت این زوج ارزش بررسی دارند.

آیا ناباروری در دنیا ریشه‌کن شده؟

بسیار بر این عقیده‌اند چیزی به اسم زوج نابارور در دنیا وجود ندارد، همه افرادی که باروری طبیعی نداشته‌اند می‌توانند به نوعی برای کار‌های درمانی مراجعه کنند.

آیا همه کسانی که برای درمان مراجعه می‌کنند بچه‌دار می‌شوند؟‌نمی‌شود این را با قاطعیت اعلام کرد که همه آن‌ها بچه‌دار می‌شوند، ولی این را می‌توان با قاطعیت گفت که همه آن‌ها می‌توانند برای درمان، مراجعه کنند.

در ناباروری سهم زنان بیشتر است یا مردان؟

معمولا اختلالات باروری به طور مساوی بین زنان و مردان توزیع می‌شود. یعنی فاکتور‌های زنانه و مردانه به یک اندازه در این قضیه دخیل هستند. معمولا در فرهنگ ما زوج‌های نابارور با هم برای درمان مراجعه نمی‌کنند. هرچند درمان‌های جدید بر این اصل استوار است که زن و مرد باید با هم برای درمان مراجعه کنند. در زنان، اختلالات باروری با اختلالات تخمک‌گذاری، اختلالات رحم، اختلالات لوله‌های رحمی و اختلالات هورمونی همراه شده است یعنی اشکال یا ایراد در هر یک از این اعضا می‌تواند باعث ناباروری زنان شود. زنانی که اختلالات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم و پرمویی دارند، این‌ها می‌تواند نشانه‌ای از امکان ناباروری در آن‌ها باشد.

کدام مردان در خطر ناباروری قرار دارند؟

در مردان، بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند باعث ناباروری شود. اولین آن‌ها اختلال توانایی جنسی است. شرط لازم برای باروری طبیعی، رابطه جنسی منظم است. بعضی از دلایل ناباروری در مردان عبارتند از: بیماری‌های دوران کودکی مثل جراحی‌هایی که اطراف بیضه انجام می‌شود، بالا بودن بیضه و بیماری واریکوسل (به‌عنوان شایع‌ترین عامل ناباروری که قابل درمان است)، اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی، رشد نامناسب بیضه‌ها، اختلالات ژنتیک مثل کوچک‌بودن بیضه، برخی عفونت‌های مزمن که در عملکرد بیضه اختلال ایجاد می‌کند مثلا «سل» که لوله‌های انتقال‌دهنده اسپرم را از بین می‌برد، برخی داروها، برخی عفونت‌های دستگاه تناسلی مثل سوزاک به شرطی که موجب تنگی مجرا شود و مانع خروج شود و بیماری‌های تب‌دار طولانی‌مدت که بر نطفه‌سازی تاثیر می‌گذارد علت آن است که اسپرم در بیضه در درجه حرارتی پایین‌تر از درجه حرارت بدن فعالیت پیدا کند و این حرارت بالا و طولانی‌مدت باعث از بین‌رفتن اسپرم‌ها شود.

برخی از بیماری‌های ژنتیک و بیماری‌هایی که با اختلالات بویایی و هورمونی همزمان هستند. بعضی از بیماری‌ها که موجب ایجاد ترشحات غلیظ در بدن می‌شوند، سرفه‌های خشک، اختلالات ریوی و اختلالات بیضوی به صورت ترشحات غلیظ و برخی از مشاغل. افرادی که در معرض مواد آسیب‌رسان به بیضه‌ها قرار دارند مثل انواع حشره‌کش‌ها وقتی به صورت مدام با آن تماس داشته باشند یا مثل کسانی که در کارخانه‌های تولید این مواد هستند یا سم‌پاش‌ها. نانوایی که دائما در کنار تنور‌های داغ قرار دارد. برخی مواد رنگی، سیگار و … هم می‌توانند تا حدی بر قدرت باروری تأثیر بگذارند.

آیا این موضوع واقعیت دارد که کارگران شاغل در کارخانه‌های شیشه و فولاد یا بچه‌دار نمی‌شود یا فرزندشان دختر است؟

در واقع ثابت شده حرارت‌های بالا می‌تواند باعث مختل‌شدن فرایند تولید اسپرم شود. در رابطه با جنسیت هم در واقع کروموزم «Y» که عامل پسرشدن است خیلی ضعیف‌تر است و در مقابل استرس و عوامل آسیب‌رسان به بیضه بسیار زود آسیب می‌بیند. حتی در میان جراحان که استرس زیادی دارند، دیده شده فرزندان دختر بیشتر است. یعنی استرس کار بر این کروموزوم‌ها تاثیر گذاشته است. یعنی در مشاغل و موقعیت‌های پراسترس، کروموزم‌های «X» بیشتر امکان باروری می‌یابند و احتمال دختردار شدن فرد بیشتر است.

شایع‌ترین علت در ناباروری مردان

شایع‌ترین بیماری قابل درمان در ناباروری آقایان «واریکوسل» است. این بیماری عبارت است از واریس عروق بیضه، مانند پیرمردان و پیرزنان دچار واریس عروق پا می‌شوند و پاهای‌شان ورم می‌کند و خون به خوبی در عروق پای‌شان حرکت نمی‌کند. در پسران جوان هم ممکن است این اتفاق برای بیضه‌ها پیش بیاید و نتواند خون را به خوبی تخلیه کند، این ماندن طولانی‌مدت خون در بیضه‌ها باعث می‌شود درجه حرارت بالا برود و اختلالات هورمونی به همراه داشته باشد. این عوارض باعث می‌شود اسپرم‌سازی خوب انجام نشود. این اختلال در اسپرم‌سازی، فرد را مستعد ناباروری می‌کند.

گاهی دیده می‌شود که اصلا نطفه‌ای شکل نمی‌گیرد، به همین دلیل مجبور هستیم از بافت بیضه نمونه‌برداری انجام بدهیم که آیا اسپرم در داخل بیضه وجود دارد یا نه؟ اگر‌درنمونه‌برداری از مردی اسپرم پیدا کنیم حتی اگر کم یا ضعیف هم باشد، خوشحال می‌شویم، چون راه‌های درمان زیادی وجود دارد تا این مشکل برطرف شود، ولی اگر در نمونه‌برداری از بیضه هم، اسپرم دیده نشد، یعنی این‌که این آقا توان باروری ندارد یعنی خودش نمی‌تواند عامل بارداری همسرش باشد.

چگونه می‌توان واریکوسل را تشخیص داد؟

این مورد در بین پسران جوان به خصوص در سن بلوغ، بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی دیده می‌شود، اگر این اختلال به موقع تشخیص داده شود و درمان صورت بگیرد از آسیب به بیضه جلوگیری می‌کند. بهترین راه، تشخیص اولیه بیماری توسط خود فرد است. یعنی شیوه معاینه را آموزش دهیم. فرد باید طناب دور بیضه را لمس کند و اگر در ناحیه زیرین شبکه‌ای کرمی شکل لمس کرد، مشکوک به بیماری واریکوسل است. نوع شدید واریکوسل را می‌توان از روی پوست تشخیص داد. شبکه‌ای مارپیچی روی پوست که برجسته است، از علائم این بیماری است.

درمان واریکوسل چیست؟

درمان نهایی واریکوسل، جراحی است. ۲۰ درصد پسران جوان از این بیماری رنج می‌برند و ۲۰ درصد افرادی که واریکوسل دارند از ناباروری رنج خواهند برد. به همین دلیل، شناسایی افرادی که واریکوسل دارند اهمیت زیادی دارد. در اغلب موارد ناباروری مردان از طریق آزمایش نطفه مختل که چند بار تکرار شده و هر بار نتیجه همین بوده، شناسایی می‌شود. بعد از بررسی آزمایش‌های مختلف، به دنبال دلایل آن هستیم و بسته به این‌که واریکوسل، اختلال بیضه، آیا اختلال هورمونی باشد، سعی در درمان آن می‌کنیم.

وقتی مادر واقعی با مادر قانونی فرق دارد

از سال ۱۹۷۸ پیشرفت چشم‌گیری در درمان ناباروری پیدا شده است. امسال هم کسی که این طرح درمانی را ارائه داد برنده جایزه نوبل پزشکی شد، مفهوم این روش‌ها این بود که بتوانند خارج از محیط بدن هم بتوانند سلول‌های جنسی زن و مرد را به هم برسانند تا نطفه تشکیل شود. این گروه موفق شدند با تحریک تخمک‌گذاری در خانم ها، تعدادی زیادی تخمک آزاد کنند. به صورت طبیعی در هر ماه یک تخمک در بدن زن آزاد می‌شود و اگر بتوانیم با دارو آن را چند برابر کنیم، شانس باروری را بیشتر می‌کنیم.

درنهایت موفق شدند تخمک‌ها را بیرون بیاورند و بیرون از بدن با اسپرم ترکیب کنند. این ترکیب، جنین را به وجود آورد. بعد‌ها این امکان را پیدا کردند که جنین را دوباره به داخل بدن زن منتقل می‌کنند. این روش امروزه به عنوان IVF یا لقاح خارج رحمی شناخته می‌شو‌د.

این توانایی، ما را قادر ساخت آقایانی با تعداد اسپرم‌های کم یا حتی خانم‌هایی که لوله‌های انتقال‌دهنده تخمک آن‌ها مشکل دارد، بتوانند بچه‌دار شوند. این روشی است که در آن، افرادی که به روش‌ها دیگر قادر به بچه‌دار شدن نبودند، بتوانند صاحب بچه شوند، این روش‌ها مسائل حقوقی و اخلاقی جدیدی به همراه دارد. خانم‌ها قبلا به علت ناباروری مردان می‌توانستند طلاق بگیرند. اما الان این سوال پیش می‌آید:

آیا مردی که با اعمال جراحی مثل IVF یا لقاح خارج رحمی می‌تواند بچه‌دار شود هم شامل قانون اجازه طلاق از همسرش به دلیل بچه دار نشدن او می‌شود یا نه؟

دادگاه از ما سوال می‌کند آیا این فرد قابلیت باروری دارد یا نه و ما پاسخ می‌دهیم به صورت طبیعی، توانایی بارورسازی ندارد، ولی با اعمال جراحی امکان باروری برای او وجود دارد، فقط باید خرج کند، همت کند و همسرش را راضی کند تا این کار را انجام دهد.

اگر خانمی تخمک نداشت آیا امکان اهدا تخمک از فرد دیگری وجود دارد؟ آیا می‌شود مانند افرادی که کلیه اهدا می‌کنند تخمک هم اهدا کرد؟

اهدا تخمک، در بسیاری از نقاط جهان امکان‌پذیر است. برای مثال خانمی که دچار یائسگی زودرس شده یا اصلا تخمک ندارد می‌تواند از تخمک اهدایی استفاده کند. اینجاست که مادر «بیولوژیک» و مادر «قانونی» متفاوت می‌شوند، یعنی یک نفر نسخه ژنتیک و تخمک‌ها را می‌دهد و یک نفر دیگر مادر قانونی این کودک حساب می‌شود یا صاحب رحم، این مادر است و جالب است در شرع و قانون ما بسیاری از این مواد پیش‌بینی شده است، به‌خصوص در شرع.

آیا اهدای جنین امکان‌پذیر است؟

اگر مردی اسپرم نداشت و مایل هم نبود از اسپرم اهدایی استفاده کند، می‌تواند از جنین فرد دیگری استفاد کند.

در قدیم سنت براین بودکه اگر مردی صاحب فرزند نمی‌شد، برادر او فرزندی به دنیا می‌آورد و از همان بدو تولد، این نوزاد را به برادر بدون فرزند می‌داد تا پرورش دهد. این کار اکنون امکان‌پذیر شده با اهدا جنین، یعنی از زمان تشکیل جنین آن را اهدا می‌کنند. جنین در محیط آزمایشگاهی تشکیل و به بدن خانم منتقل می‌شود.

خانم‌های بارداری که سقط‌های مکرر دارند و امکان نگهداری جنین در بدن خود را ندارند، آیا می‌شود از مادر رضاعی برای آن‌ها استفاده کرد و رحمی را به عنوان نگهدارنده برای این چنین در نظر گرفت؟

بله، این امکان وجود دارد که یک جنین، حامل ژنتیک پدرومادر خودش باشد، ولی در رحم شخص دیگری پرورش یابد، یعنی از روش رحم جایگزین استفاده کرد اگر به این روش‌ها دقت کنیم به سوال ابتدایی بحث می‌توان پاسخ «آری» داد که بله، ناباروری از بین رفته است. ولی به شرط آن‌که مردم به استفاده از این روش‌ها راضی باشند و از آن‌ها استفاده کنند. مادر و پدر بیولوژیک و مادر و پدر قانونی ممکن است با هم متفاوت باشند.

حالا پیشرفت علم به اندازه‌ای است که می‌توانیم متوجه شویم جنینی که منتقل می‌شود، جنین دختر است یا پسر، حتی این امکان به والدین داده می‌شود که جنین منتقل شده را انتخاب کنند. اگرچه در اخلاق انتخاب جنسیت، موردبحث بسیار است، ولی از آنجاکه انتقال بعضی از بیماری‌های ژنتیک از طریق دخترهاست و انتقال بعضی از بیمار‌ی‌ها از طریق پسر‌ها ممکن است در زوج‌هایی که مستعد این بیماری باشند می‌توان با تشکیل جنین خارج از بدن و فرستادن یک سلول برای بررسی و تشخیص بیماری‌های ژنتیک یا دختر و پسر بودن آن، جنین دلخواه و سالم را منتقل کرد.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

به شرط این‌که این کار مورد علمی یا قانونی برایش وجود داشته باشد. پس روش‌های جدید به حیطه‌ای از حیات وارد شده که قبلا ناشناخته بوده و می‌توان با مشاوره‌های پزشکی و موردی زوج‌های نابارور بتوان برای بچه‌دار شدن که حق طبیعی و الهی آن‌هاست، تلاشی انجام داد.

آیا رژیم غذایی خاصی وجود دارد که بر باروری تاثیر داشته باشد؟

دیده شده بعضی از موادغذایی که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند بر باروری اثر منفی دارند و برعکس مواد غذایی که جلوی رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند بر باروری اثر مثبت دارند. مثلا ویتامین E و C اثرات مثبتی بر اسپرم‌سازی دارند، آن هم به دلیل کنترل رادیکال‌های آزاد.

آیا استفاده مداوم از لوازم پیشگیری یا عمل وازکتومی بر توان جنسیتی تاثیر منفی دارد؟

از نظر جسمی خیر، ولی از نظر روحی چرا. افرادی که عمل وازکتومی انجام داده‌اند تصور می‌کنند توان جنسی‌شان کم شده است در حالی‌که این‌طور نیست! افرادی که از لوازم پیشگیری استفاده می‌کنند هم همین‌طور.

آیا رژیم غذایی ویژه‌ای برای تعیین جنسیت وجود دارد؟

ایجاد جنین دختر یا پسر، به کروموزوم X یا Y وابسته است. برررسی‌ها نشان داده در محیط‌های خاصی کروموزوم X بیشتر از بین می‌رود و در محیط‌های دیگری، کروموزوم‌های Y بیشتر از بین می‌رود. محیط اسیدی و استرس کروموزوم‌های Y را از بین می‌برد، چون ضعیف‌تر هستند.

به همین دلیل بعضی موادغذایی را برای ایجاد محیط قلیایی یا اسیدی توصیه می‌کنند، ولی هیچ‌کدام از این روش‌ها، روش‌های صددرصدی نیستند. در این مورد تجربه علمی مشخصی وجود ندارد و بیشترین عاملی که در تعیین جنسیت جنین نقش دارد، میزان کروموزوم‌های X و Y هنگام لقاح خارج از رحم و بیرون از محیط بدن است.

تجربه­ علائم ناباروری در افراد امری شایع است و می‌­تواند استرس­‌زا باشد؛ زیرا بسیاری از افراد تا زمان اقدام برای فرزندآوری هیچ‌گونه علامت مستقیم ناباروری از خود نشان نمی­‌دهند.

ناباروری هم در زنان و هم در مردان رخ می­‌دهد. به­ گفته­ اداره­ بهداشت زنان، حدود یک سوم از مشکلات ناباروری از سوی زنان است و یک سوم دیگر در مردان شروع می­‌شود. ثلث نهایی مربوط به ترکیبی از هردو، سایر عوامل یا علل ناشناخته است.

در این مقاله درمورد علائم ناباروری در زنان و مردان و زمان مراجعه به پزشک اطلاعاتی کسب می­‌کنیم.

علائم ناباروری در زنان می­‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درد هنگام آمیزش جنسی، یا دیسپارونیا، می‌­تواند علامت بیماری زمینه‌­ای باشد که روی قدرت باروری زن تاثیر می­‌گذارد. ازجمله این بیماری­‌ها می­توان به عفونت، اندومتریوز و فیبروز اشاره کرد.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

خونریزی بعضی از زنان طی چند روز کم­تر می­‌شود ولی بعضی به­‌طور منظم خونریزی شدید همراه با گرفتگی دردناک دارند.

قاعدگی شدید و دردناک می‌­تواند نشانه­ اندومتریوز باشد. در این وضعیت، بافت­‌های رحم در سایر قسمت‌­های بدن دیده می‌­شود.

اندومتریوز خطر ناباروری را به دنبال دارد.

ازجمله دیگر علائم اندومتریوز می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر خون قاعدگی همواره کم­‌رنگ­تر از حد عادی است، این موضوع می­‌تواند نگران­ کننده باشد. معمولا خون قاعدگی طی روزهای اول قرمز روشن است و بعد از چند روز تیره‌­تر می­‌شود.

دفع خون بسیار تیره و قدیمی در اوایل قاعدگی نیز می­‌تواند نشانه­ اندومتریوز باشد. اگر فرد دچار علائم دیگری است، باید با پزشک صحبت کند.

فاصله­ بین چرخه­ قاعدگی در بین افراد و به مرور زمان متغیر است. با این حال، بسیاری از افراد چرخه­ منظمی دارند یعنی زمان بین هر قاعدگی تقریبا یکسان است.

نامنظم بودن چرخه قاعدگی، شامل پریود نشدن، همچنان می‌تواند یکی از علائم ناباروری باشد. زیرا به این معناست که تخمک‌گذاری به­‌صورت منظم انجام نمی‌­شود. زمانی که تخمدان تخمک آزاد می‌­کند، عمل تخمک­‌گذاری انجام می­‌شود.

نامنظم بودن تخمک‌­گذاری دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می­‌توان به سندرم تخمدان پلی­ کیستیک (PCOS)، چاقی مفرط، کمبود وزن و مشکلات تیروئید اشاره کرد.

گاهی علائم تغییرات هورمونی بارز نیست و فرد متوجه آن نمی‌­شود یا علت زمینه­‌ای را تشخیص نمی­‌دهد. پزشک می­‌تواند برخی مشکلات هورمونی را از طریق معاینه و آزمایش دریابد.

نوسان سطح هورمون منجر به بروز  مشکلات زیر می‌­شود:

از جمله دیگر عواملی که روی قدرت باروری زنان تاثیر می‌­گذارد می­‌توان موارد زیر را نام برد:

براساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۸، ممکن است چاقی مفرط به عنوان یکی از علائم ناباروی مطرح شود. زیرا می‌تواند بر روی سلامت دستگاه تولید مثل تاثیر منفی داشته باشد.

احتمال تشکیل نطفه در زنان چاق کم­تر است. زنانی که اضافه وزن دارند، بیشتر از کسانی که مشکل وزن ندارند در معرض خطر بروز مشکل ناباروری قرار می­‌گیرند.

یکی از علائم ناباروری ، حامله نشدن بعد از تلاش و اقدام طولانی‌­مدت برای بچه­‌دار شدن است.

اگر فرد بعد از یک سال تلاش برای حاملگی باردار نشده باشد، پزشک احتمال ناباروری می‌دهد.

اگر سن زن بالای ۳۵ سال است و بعد از ۶ ماه تلاش هنوز حامله نشده باشد، احتمالا نابارور است. اما همچنان این موضوع باید توسط پزشک بررسی شود.

علائم ناباروری در مردان شامل موارد زیر است:

انواع نوسانات هورمونی روی قدرت باروری مردان تاثیر می­‌گذارد.

تستسترون هورمون کلیدی باروری در مردان است بنابراین بروز مشکل در بیضه که این هورمون را ترشح می­‌کند می­تواند منجر به ناباروری شود.

دو هورمون علامت تشکیل اسپرم و تستسترون را به بیضه می­‌فرستند: هورمون رنگدانه‌­ساز و هورمون محرک فولیکول.

غده­ هیپوفیز کار تولید این هورمون­‌ها را برعهده دارد بنابراین بروز هرگونه مشکل در این غده روی قدرت باروری نیز تاثیر دارد.

تغییرات هورمونی، عوامل روان­شناختی یا مشکلات فیزیکی نعوظ و نگه داشتن آن را دشوار می­‌کند.

اگر این مشکل مرتبا رخ دهد، عمل آمیزش جنسی را مختل می­‌کند. ضمن آن که می‌تواند نشانه بیماری زمینه­‌ای باشد.

مشکل انزال یا بروز تغییر در مایع منی، مانند کاهش حجم آن، می­‌تواند نشانه­ بیماری زمینه‌­ای باشد که به قدرت باروری مرد مربوط است.

سلامت بیضه­‌ها در قدرت باروری مردان جنبه­ مهمی دارد. کوچک یا سفت بودن بیضه‌­ها می­‌تواند علامت مشکلات هورمونی باشد.

از طرفی، التهاب، درد یا حساس بودن بیضه می­‌تواند علامت بیماری زمینه­‌ای مانند عفونت باشد که باز هم روی کیفیت اسپرم و قدرت باروری مرد تاثیر می‌گذارد.

تحقیقات سال ۲۰۱۵ به این نکته اشاره می­‌کند که بر اساس تعداد زیادی از تحقیقات، چاقی مفرط در مردان به ناباروری مربوط است.

چاقی مفرط، خطر سایر مشکلاتی که روی باروری مردان تاثیر دارد -مانند کیفیت اسپرم و اختلال جنسی- را افزایش می‌­دهد.

عوامل دیگر نیز در ناباروری مردان و زنان نقش دارد که از آن جمله می‌­توان موارد زیر را نام برد:

بهتر است هرکس که علائم ناباروری را تجربه کرده و بیشتر از یک سال (در زنان بالای ۳۵ سال ۶ ماه) می‌­شود که اقدام به حاملگی کرده است، به‌­منظور تشخیص دقیق با پزشک صحبت کند.

گاهی با روش­‌های ساده­ تغییر سبک زندگی می‌­توان قدرت باروری را بهبود بخشید ولی سایر مشکلات زمینه‌­ای به درمان نیاز دارند.

حتی بعد از تشخیص ناباروری، روش‌­های مختلفی برای بارور شدن وجود دارد که افراد می­‌توانند در این باره با پزشک صحبت کنند.

شما می‌توانید در وب سایت درمانکده با بهترین متخصصین زنان زایمان و نازایی آشنا شوید و از آنها وقت ویزیت یا مشاوره بگیرید.

اگر به دنیال پزشک مجرب متخصص زنان و زایمان هستید، دکتر فاطمه لعلی بهترین گزینه است.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

منبع: medicalnewstoday

اگر اب منی مردان نصف بی رنگ و نصف دیگر سفید باشد از علائم ناباروری هست؟؟؟

فقط از روی آزمایش آنالیز اسپرم میشه در مورد ناباروری صحبت کرد نه از رنگش.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

در پزشکی هرگاه زن و شوهر پس از 12 ماه با انجام فعالیت جنسی بچه دار نشوند امکان دارد یکی از زوجین دچار ناباروری باشد. اگر ناباروری از طرف مرد باشد بدلیل واریکوسل یا آزواسپرمی هست و اگر منشا زنانه داشته باشد می تواند از سندرم ترنر ، آژنری تخمدان ، سندرم آشرمن باشد.

در صورت عدم موفقیت در بارداری در چند ماه نمی توانید خود را ناتوان در بارداری بدانید. با مراجعه به پزشک مردان (ارولوژیست) یا متخصص زنان می توانید نسبت به چکاپ خود اقدام کرده و دلیل قطعی ناباروری خود را پیدا کنید.

فهرست موضوعات

دستگاه باروری مردان از چند بخش تشکیل شده که در ادامه به تشریح نقش هر یک می پردازیم :چگونه بفهمیم مرد نابارور است

مجرای ادراری لوله ای ای است که دو کاربرد دارد و هم از مثانه برای ادرار و هم از پروستات برای منی ورودی دارد و آن ها را از بدن خارج می کند.

غدد منی ساز که در بالای پروستات قرار گرفته اند و مایع تغذیه کننده نطفه ها در اسپرم را تولید می کنند.

لوله های حامل اسپرم لوله هایی سفت به سایز یک رشته اسپاگتی هستند که اسپرم ها را از اپی دیدیم به پشت پروستات و غدد منی ساز می برند.

ناباروری در مردان می تواند به علت مشکل در هر کدام از این قسمت ها باشد. ولی دلایل رایج ناباروری در مردان عموما تعداد کم اسپرم ها و یا نرسیدن اسپرم کافی به پروستات و غدد منی ساز است.

بیضه­ ها مسئول تولید اسپرم هستند. هورمون­ های جنسی (تستوسترون و آندروس تندیون) نیز از سلول­ های بافت بینابینی بیضه تولید می­ شوند. گزارشات اخیر نشان می­ دهند که زمان تولید اسپرم کمتر از 60 روز است. عوامل بیولوژیکی، مانند فاکتورهای فیزیکی و شغلی در دو ماه گذشته  روی اسپرم  و در نتیجه ناباروری ممکن است اثر منفی بگذارند. با افزایش سن تولید اسپرم کاهش می­ یابد.

هرگونه پروسه منفی که تولید اسپرم و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد، در باروری به طور فزآینده ای مضر خواهد بود.

باید تولید اسپرم یا نطفه سالم باشد. این مسئله بستگی به این دارد که سیستم و اورکانهای تولید اسپرم در دوران بلوغ به درستی و صحیح عمل کنند.

لوله های باریکی به نام واز VAS آنها را منتقل می کند تا به مایع منی اضافه شوند. اگر انسداد در مسیر وجود داشته باشد، نطفه در بیضه می ماند و به مایع منی اضافه نمی شوند.

تعداد طبیعی اسپرم در مایع منی بالای ۱۵ میلیون باید باشد. تعداد ۱۵ میلیون در سی سی و ۴۰ میلیون در تمام مایع منی باید وجود داشته باشد.

تجمع خون در وریدهای بیضه که خون قادر نیست از بیضه خارج شود و ۹۸ درصد در بیضه چپ بوجود می آید. شایع ترین علت غیرقابل برگشت ناباروری مردان می باشد. علت واقعی ایجادکننده ناباروری بعلت واریکوسل ناشناخته است ولی عقیده بر اینستکه واریکوسل درجه حرارت بیضه را بالا می برد و باعث ناباروری می شود.

تشخیص گرد واریکوسل و درمان های  آن را در این مقاله بخوانید : واریکوسل

چاقی باعث کم کاری دو غده هیپوتالاموس و هیپوفیز که در مغز وجود دارند و نقش مهمی در نطفه سازی دارند می شود.

یک بیماری روده ای می باشد، اگر تشخیص و درمان نشود، باعث ناباروری مردان می شود. در مردان بیماری سیالیک باعث کاهش منی و باعث صفات ثانویه زودرس می شود. بیماری سیالیک نیز باعث  کم کاری بیضه ها می شود و در نتیجه توانائی جنسی و میل جنسی کاهش می یابد.

داروهائی که باعث اختلال در نطفه سازی (اسپرماتوژنز) و ناباروری مردان می شوند شامل: شیمی درمانی، استروئید، سایمتدین، اسپیرولاکتون می باشند. داروئی که FSH را که روی بیضه اثر می کند و باعث نطقه سازی می شود را کم می کند، داروی فنی توئین می باشد. داروهائی که حرکت نطفه را کاهش می دهد، نیتروفورانتوئین و سولفاسالازین هستند.

بعضی عفونت ها در ساختن نطفه در بیضه دخالت کرده و یا باعث انسداد در مسیر خروج اسپرم از بیضه می شود. عفونت ها شامل عفونت اپی دیدیم می باشد، که یک بافت مستطیلی در بالا و پشت بیضه قرار دارد و یا عفونت بیضه (اورکیت)، بعضی عفونت های مقاربتی مثل سوزاک یا HIV

برگشت انزال بداخل مثانه در بعضی مردان به دنبال مصرف بعضی داروها، بیماری دیابت، ضایعات نخاعی و بعد از عمل پروستات اتفاق می افتد.

در ۳۶ درصد نوزادان بعد از تولد، بیضه ها نزول نمی کند و وارد محوطه اسکروتوم نمی شوند. چنانچه در ۹ تا ۱۲ ماهگی عمل جراحی بیضه های نزول نکرده انجام نشود، در آینده ممکن است دچار ناباروری بشوند.

اگر مشکلی در غده های هیپوفیز و هیپوتالاموس باشد، هورمون های لازم برای نطفه سازی را تولید نمی کنند و در نتیجه عمل بیضه دچار اختلال می شود و نطفه ساخته نمی شود.

انسداد درمسیر خروج اسپرم در هر قسمتی ممکن است اتفاق بیافتد. انسداد بطور مادرزادی ممکن است در اپی دیدیم یا هر دو لوله های برنده نطفه (VAS)وجود داشته باشد. انسداد در VAS در بیماری فیبروزکیستیک دیده می شود.

1 درصد موارد بیماران مبتلا به ناباروری ممکن است تظاهرات کلینیکی خیلی جدی بیماری خطرناک نظیر: سرطان بیضه، سرطان مغز، سرطان نخاع، اندوکرینوپاتی، بیماری مالفورماسیون سیستم Gut  و سندروم­ های ژنتیک داشته باشند.

 سرطان بیضه تقریباً 50 برابر در مردان نابارور بیشتر از مردان بارور دیده می­ شود، بنابراین یک اورولوژیست خوب باید توجه داشته باشد که ناباروری ممکن است تظاهر یک وضعیت جدی پزشکی در فرد باشد.

از بیمار یک شرح حال دقیق در ارتباط به حال و آینده برای بررسی ناباروری تهیه می گردد، سوالاتی پیرامون:

سن بیمار، حاملگی قبلی، درمان­ های قبلی، درمان­ های فعلی، بررسی همسر نابارور، متدهای جایگزین و زمان آن

میل جنسی، توانایی جنسی، انزال، زمان­ های عمل جنسی

عدم نزول بیضه، هرنی (فتق)، ترومای بیضه، تورشن بیضه (پیچش بیضه)، اورکیت ( التهاب بیضه)، زمان بلوغ، رشد جنسی

بیماری های سیستمیک (دیابت، سیروز، فشارخون)، سل، بیماری­ های مقاربتی

هرنیورافی، اورکیکتومی، جراحی لگن و رتروپریتون، عمل پروستات و گردن مثانه

الکل، کوکائین و ماری جوآنا

عفونت ریه، کالاکتوره، اختلال دید، چاقی، اختلال حس بویایی

وضعیت ساختمان بدنی، بررسی رشد مناسب جنسی، نحوه توزیع مو، کاهش توده ­ی عضلانی و ژنیکوماستی ممکن است ناشی از کاهش تستوسترون باشد، در چنین مواردی اختلالات هورمونی و تاخیر رشد باید رد گردند سپس بررسی کجی آلت تناسلی باید انجام گیرد.

اندازه بیضه اندازه­ گیری شود و چون 85 درصد پارانشیم بیضه در اسپرم سازی دخیل است، محدودیت حجم بیضه وجود اسپرم سازی را رد نمی­کند.

به بحشی از بافت بیضه که در تولید اسپرم فعال است، پاراشیم بیضه می گویند. حدود 85 درصد کل بافت بیضه پاراشیم محسوب شده و 15 درصد آن استروما است.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

اسپرماتوژنز یا نطفه سازی تحت کنترل هورمون‎ های زیر هستند:

۱- غده هیپوتالاموس در مغز قرار دارد و باعث ترشح GnRH شده و روی هیپوفیز اثر کرده و در نتیجه غده هیپوفیز FSH و LH ترشح می‎کند که روی سلول‎ های نطفه‎ ساز بیضه اثر کرده و اسپرم ساخته می‎شود.

۲- FSH و LH نیز روی قسمتی از بیضه‎ ها اثر کرده و باعث ترشح هورمون جنسی تسوسترون می‎گردد که این هورمون نیز باعث نطفه ‎سازی می‎شود.

هنگامی که آزمایش هورمونی از بیمار گرفته می شود، میزان هورمون های FSH و LH و تستوسترون بررسی می شود.

FSH غیر طبیعی بالا در حالیکه تستوسترون نرمال یا پایین باشد، نشان دهنده­ ی نارسایی اولیه بیـضه  (آتروفی بیضه) بوده و می تواند عامل ناباروری در مردان شود.

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

 اگر آتروفی دو طرفه بیضه وجود داشته باشد، در این حال LH سرم اغلب پایین است. این بیماران باید تحت بررسی رادیولوژیک مغز و تعیین مقدار پرولاکتین قرار گیرند.

اما ترشح زیاد پرولاکتین در غده هیپوفیز در مردان که پرولاکتینوما نام دارد می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

فقدان یکطرفه یا دو طرفه Vas باعث الیگواسپرمی (زمانی که میزان اسپرم کم باشد الیگواسپرمی رخ می دهد) و یا آزواسپرمی می­گردد.

تست اسپرموگرام (آزمایش اسپرم) اساس بررسی است،  اسپرموگرام دارای ارزش بسیار در بررسی اولیه و اغلب شاخصه ارزیابی باروری مرد و ریسک حاملگی می­باشد. فواصل آزمایشات و  ارزش­های پارامترهای نطفه از یک جمعیت بارور ممکن است اطلاعات و داده­ ای فراهم کند که بواسطه­ ی آن پیش­بینی باروری یا  تشخیص ناباروری را در عموم موارد ممکن سازد.

بنابراین توصیه می­شود که بررسی باید در آزمایشگاه آندرولوژی، توسط تکنسین­های مجرب و تربیت شده، تحت شرایط کنترل کیفیت استاندارد شدید انجام گیرد.  با این وجود ارزش پروگنوستیک ترکیبات نطفه (Semen) نظیر :

بعنوان شاخص مارکرهای ناباروری در مواردی گیج­ کننده می­باشد: باروری بالقوه مرد تحت تاثیر، فعالیت جنسی، عملکرد و فونکسیون غدد ترشح جنسی و سایر موارد که تشخیص داده نشده است می باشد.

آزمایش روتین اسپرموگرام دارای محدودیت­های خود می­باشد، و در برگیرنده اختلالات نطفه قلمداد نمی­شود، مثل کروماتین نارس و یا Fragmented DNA ، 2 یا 3 آزمایش برای نتیجه­ گیری قطعی بعلت تنوع وسیع بیولوژیک که ممکن است در یک فرد وجود داشته باشد، باید گرفته شود.

فاصله بین انــجام دو آزمایش سلیقه ­ای است ولی توصیه شده به فاصله­ ی 2-1 هفته باشد. چنانچه در دو آزمایش انجام شده، اختلاف در اعداد و ارقام پارامترها بیش از 20 – 10 درصد باشد، باید آزمایش سوم انجام گیرد. نمونه چنانچه در منزل گرفته شود، باید ظرف 30 دقیقه در درجه حرارت بدن به آزمایشگاه رسانده شود.

تقریبا 2000 مرد از 8 کشور جهان که همسر آنها زیر 12 ماه حاملگی داشته ­اند بعنوان رفرنس و توزیع پارامترهای نطفه انتخاب شده ­اند. طبق موارد فوق who درسال 2010 اسپرموگرام با پارامترهای ذیل را طبیعی اعلام کرده است:

تفسیر آنها از مورد بالا اختصاصات نطفه افرادی بوده که پدر شده­ اند. هیچکدام از این ارزش­ها قادر نیست که بارور را از نابارور افتراق بگذارد، اگرچه گمان میرفته مورفولوژی مهم­ترین پارامتر است. تغییر و اختلال در دو پارامتر بطور افزاینده­ای ریسک ناباروری را افزایش می­دهد. ویژگی­ های نطفه لازم است، توأم با اطلاع کلینیکی فرد تفسیر شود.

پزشک مسئول تشخیص، مشاوره و درمان ناباروری زوجین خواهد بود. زمانی که علت احتمالی وجود دارد با زوجین باید یک رابطه دوستانه و امیدوارکننده برقرار کرد.

بدون تردید ویزیت یک زوج نابارور با زمان 3-4 دقیقه حل نخواهد شد، نتیجه آن جمعیت کثیری از زوجین هستند، که هنوز در مطب‎ها سرگردان هستند، و مشکل و علت ناباروری زوجین نامشخص مانده است.

من هم مثل سایر همکاران اولین نکته‎ای که در برخورد با یک زوج نابارور به ذهنم خطور می‎کند، واریکوسل در فرد است، ولی همیشه این طور نیست. به هر حال گرفتن شرح حال دقیق گذشته و حال با امتحان بالینی مرد باید صورت گیرد که مستلزم صرف وقت توسط پزشک می‎باشد.

در یک فرد نابارور با آزمایش اسپرموگرام طبیعی، عملکرد غذه هیپوفیز و بیضه‎ ها مورد بررسی قرار گیرد که گاهی نیاز به آزمایشات ژنتیک خواهد بود.

پس از آن پزشک متخصص ناباروری مردان، با معاینه بالینی، لوله های حامل اسپرم را بررسی می کند. در این معاینه هرگونه التهاب بیضه یا اپی دیدیم نیز بررسی می گردد.

پس از اینکه در معاینه بالینی، پزشک از وجود دو لوله برنده منی مطمئن شد. وی باید از نبود انسداد در لوله‎ ها اطمینان حاصل کند که گاهی نیاز به بررسی مستقل دارد.

سلامت و عملکرد صحیح پروستات، کیسه منی و اپیدیدم نیز در آزمایش های جداگانه قابل بررسی است.

اگر در آزمایش اسپرم بیمار، تعداد اسپرم ها صفر تشخیص داده شود، باید به دنبال بررسی علت و درمان متناسب با آن باشیم.

آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.

آزو اسپرمی چند مرحله با علت های مختلف دارد که بسته به نوع آزواسپرمی، درمان متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود.

شرایط ژنتیکی، مانند عدم وجود دو طرفه مادرزادی وازو دفران، ممکن است بر روی انتقال اسپرم تاثیر بگذارد. در این حالت اسپرم تولید می شود ولی وارد مایع منی نمی شود.

از دیگر عوامل نبود اسپرم در منی انسدادی می توان به واریکوسل اشاره کرد. در این حالت تورم رگ های اسکروتوم مانع رسیدن اسپرم ها به آلت می شوند.

عامل سوم آزواسپرمی انسدادی، آسیب قبلی یا جراحی ستون فقرات، لگن، شکم یا ارگان های جنسی مردانه ممکن است باعث آسیب به سیستم تولید مثل مردانه شود. این امر ممکن است شامل جراحی بر فتق اینگوینال (کشاله ران) نیز باشد. تروما ممکن است بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد یا باعث انسداد در جریان یا حمل اسپرم شود.

در این حالت بیضه فرد به علت های مختلف قادر به تولید اسپرم به طور کلی یا قادر به تولید اسپرم سالم نیست، این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد :

این نوع از کمبود اسپرم به علت کمبود هورمون در فرد ایجاد شده و می توان با درمان های دارویی اختلالات هورمونی را درمان کرد.

بیشتر بخوانید : آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.  آزواسپرمی

بعد از تشخیص نوع و علت آزواسپرمی پزشک متخصص ناباروری درمان متناسب فرد را ارائه کرده و فرآیند درمانی را تحت نظر می گیرد.

ممکن است برای درمان عفونت سیستم تولید مثل استفاده شوند. از هورمون ها نیز ممکن است برای درمان اختلال هورمونی استفاده شود. دارویی که برای اصلاح سطح هرمون های فرد تجویز می شود گنادوتروپین است.

این دارو کمک می کند تا سطح هورمون تستوسترون فرد  به میزان طبیعی برسد و بیضه ها بتوانند تولید اسپرم را ادامه دهند.

روشی است که می تواند برای درمان واریکوسل استفاده شود. انسداد در وریدهای ورم کرده ایجاد می شود که جریان خون را متوقف می کند و باعث نرسیدن اسپرم ها به منی می شوند.

بیشتر بخوانید : واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان واریکوسل

یک روش برای خارج کردن اسپرم از بیضه ها یا اپیدیدیم در صورت وجود انسداد است. اسپرمی که برداشته شده ممکن است ذخیره شود یا برای بارور کردن تخمک زن به روش IVF استفاده شود.

ممکن است لازم باشد جراحی برای درمان واریکوسل یا ترمیم وازودفران های مسدود شده نیاز باشد تا پزشک بتواند مسیر حرکت اسپرم ها را  از اپی دیدیم و بیضه به سمت پروستات باز کند.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

آقایان با اختلالات جنسی خداحافظی کنید!

مطلب بعدی

آیا بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

مشكل نعوظ ربطي به واريكوسل ندارد و براي عمل ابتدا بايد أزمايش اسپرم بدهيد

أزمايش طبيعي است عمل لازم نيست

عمل لازم نيست روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد

ده روز تابش پرتو روي باروري اثري ندارد و شروع واريكوسل نيست

حركت اسپرم طبيعي نيست دارو اثري ندارد شايد واريكوسل داشته باشيد

بايد  صبر كنيد تا بچه دار شويد

اگر واريكوسل داريد بايد عمل كنيد

وزن بايد كم شود تا أزمايش طبيعي شود

درمان ندارد

بدون أزمايش كه نمي شود نظر داد ولي بيرون از بدن كشت داده مي شود

مشكلي براي جنين پيش نمي أيد

تعداد اسپرم ها طبيعي است ولي حركت اسپرم ها طبيعي نيست

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟

پیشگیری از واریکوسل چگونه است؟

بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟

سرطان بیضه در جوانان

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

در پزشکی هرگاه زن و شوهر پس از 12 ماه با انجام فعالیت جنسی بچه دار نشوند امکان دارد یکی از زوجین دچار ناباروری باشد. اگر ناباروری از طرف مرد باشد بدلیل واریکوسل یا آزواسپرمی هست و اگر منشا زنانه داشته باشد می تواند از سندرم ترنر ، آژنری تخمدان ، سندرم آشرمن باشد.

در صورت عدم موفقیت در بارداری در چند ماه نمی توانید خود را ناتوان در بارداری بدانید. با مراجعه به پزشک مردان (ارولوژیست) یا متخصص زنان می توانید نسبت به چکاپ خود اقدام کرده و دلیل قطعی ناباروری خود را پیدا کنید.

فهرست موضوعات

دستگاه باروری مردان از چند بخش تشکیل شده که در ادامه به تشریح نقش هر یک می پردازیم :چگونه بفهمیم مرد نابارور است

مجرای ادراری لوله ای ای است که دو کاربرد دارد و هم از مثانه برای ادرار و هم از پروستات برای منی ورودی دارد و آن ها را از بدن خارج می کند.

غدد منی ساز که در بالای پروستات قرار گرفته اند و مایع تغذیه کننده نطفه ها در اسپرم را تولید می کنند.

لوله های حامل اسپرم لوله هایی سفت به سایز یک رشته اسپاگتی هستند که اسپرم ها را از اپی دیدیم به پشت پروستات و غدد منی ساز می برند.

ناباروری در مردان می تواند به علت مشکل در هر کدام از این قسمت ها باشد. ولی دلایل رایج ناباروری در مردان عموما تعداد کم اسپرم ها و یا نرسیدن اسپرم کافی به پروستات و غدد منی ساز است.

بیضه­ ها مسئول تولید اسپرم هستند. هورمون­ های جنسی (تستوسترون و آندروس تندیون) نیز از سلول­ های بافت بینابینی بیضه تولید می­ شوند. گزارشات اخیر نشان می­ دهند که زمان تولید اسپرم کمتر از 60 روز است. عوامل بیولوژیکی، مانند فاکتورهای فیزیکی و شغلی در دو ماه گذشته  روی اسپرم  و در نتیجه ناباروری ممکن است اثر منفی بگذارند. با افزایش سن تولید اسپرم کاهش می­ یابد.

هرگونه پروسه منفی که تولید اسپرم و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد، در باروری به طور فزآینده ای مضر خواهد بود.

باید تولید اسپرم یا نطفه سالم باشد. این مسئله بستگی به این دارد که سیستم و اورکانهای تولید اسپرم در دوران بلوغ به درستی و صحیح عمل کنند.

لوله های باریکی به نام واز VAS آنها را منتقل می کند تا به مایع منی اضافه شوند. اگر انسداد در مسیر وجود داشته باشد، نطفه در بیضه می ماند و به مایع منی اضافه نمی شوند.

تعداد طبیعی اسپرم در مایع منی بالای ۱۵ میلیون باید باشد. تعداد ۱۵ میلیون در سی سی و ۴۰ میلیون در تمام مایع منی باید وجود داشته باشد.

تجمع خون در وریدهای بیضه که خون قادر نیست از بیضه خارج شود و ۹۸ درصد در بیضه چپ بوجود می آید. شایع ترین علت غیرقابل برگشت ناباروری مردان می باشد. علت واقعی ایجادکننده ناباروری بعلت واریکوسل ناشناخته است ولی عقیده بر اینستکه واریکوسل درجه حرارت بیضه را بالا می برد و باعث ناباروری می شود.

تشخیص گرد واریکوسل و درمان های  آن را در این مقاله بخوانید : واریکوسل

چاقی باعث کم کاری دو غده هیپوتالاموس و هیپوفیز که در مغز وجود دارند و نقش مهمی در نطفه سازی دارند می شود.

یک بیماری روده ای می باشد، اگر تشخیص و درمان نشود، باعث ناباروری مردان می شود. در مردان بیماری سیالیک باعث کاهش منی و باعث صفات ثانویه زودرس می شود. بیماری سیالیک نیز باعث  کم کاری بیضه ها می شود و در نتیجه توانائی جنسی و میل جنسی کاهش می یابد.

داروهائی که باعث اختلال در نطفه سازی (اسپرماتوژنز) و ناباروری مردان می شوند شامل: شیمی درمانی، استروئید، سایمتدین، اسپیرولاکتون می باشند. داروئی که FSH را که روی بیضه اثر می کند و باعث نطقه سازی می شود را کم می کند، داروی فنی توئین می باشد. داروهائی که حرکت نطفه را کاهش می دهد، نیتروفورانتوئین و سولفاسالازین هستند.

بعضی عفونت ها در ساختن نطفه در بیضه دخالت کرده و یا باعث انسداد در مسیر خروج اسپرم از بیضه می شود. عفونت ها شامل عفونت اپی دیدیم می باشد، که یک بافت مستطیلی در بالا و پشت بیضه قرار دارد و یا عفونت بیضه (اورکیت)، بعضی عفونت های مقاربتی مثل سوزاک یا HIV

برگشت انزال بداخل مثانه در بعضی مردان به دنبال مصرف بعضی داروها، بیماری دیابت، ضایعات نخاعی و بعد از عمل پروستات اتفاق می افتد.

در ۳۶ درصد نوزادان بعد از تولد، بیضه ها نزول نمی کند و وارد محوطه اسکروتوم نمی شوند. چنانچه در ۹ تا ۱۲ ماهگی عمل جراحی بیضه های نزول نکرده انجام نشود، در آینده ممکن است دچار ناباروری بشوند.

اگر مشکلی در غده های هیپوفیز و هیپوتالاموس باشد، هورمون های لازم برای نطفه سازی را تولید نمی کنند و در نتیجه عمل بیضه دچار اختلال می شود و نطفه ساخته نمی شود.

انسداد درمسیر خروج اسپرم در هر قسمتی ممکن است اتفاق بیافتد. انسداد بطور مادرزادی ممکن است در اپی دیدیم یا هر دو لوله های برنده نطفه (VAS)وجود داشته باشد. انسداد در VAS در بیماری فیبروزکیستیک دیده می شود.

1 درصد موارد بیماران مبتلا به ناباروری ممکن است تظاهرات کلینیکی خیلی جدی بیماری خطرناک نظیر: سرطان بیضه، سرطان مغز، سرطان نخاع، اندوکرینوپاتی، بیماری مالفورماسیون سیستم Gut  و سندروم­ های ژنتیک داشته باشند.

 سرطان بیضه تقریباً 50 برابر در مردان نابارور بیشتر از مردان بارور دیده می­ شود، بنابراین یک اورولوژیست خوب باید توجه داشته باشد که ناباروری ممکن است تظاهر یک وضعیت جدی پزشکی در فرد باشد.

از بیمار یک شرح حال دقیق در ارتباط به حال و آینده برای بررسی ناباروری تهیه می گردد، سوالاتی پیرامون:

سن بیمار، حاملگی قبلی، درمان­ های قبلی، درمان­ های فعلی، بررسی همسر نابارور، متدهای جایگزین و زمان آن

میل جنسی، توانایی جنسی، انزال، زمان­ های عمل جنسی

عدم نزول بیضه، هرنی (فتق)، ترومای بیضه، تورشن بیضه (پیچش بیضه)، اورکیت ( التهاب بیضه)، زمان بلوغ، رشد جنسی

بیماری های سیستمیک (دیابت، سیروز، فشارخون)، سل، بیماری­ های مقاربتی

هرنیورافی، اورکیکتومی، جراحی لگن و رتروپریتون، عمل پروستات و گردن مثانه

الکل، کوکائین و ماری جوآنا

عفونت ریه، کالاکتوره، اختلال دید، چاقی، اختلال حس بویایی

وضعیت ساختمان بدنی، بررسی رشد مناسب جنسی، نحوه توزیع مو، کاهش توده ­ی عضلانی و ژنیکوماستی ممکن است ناشی از کاهش تستوسترون باشد، در چنین مواردی اختلالات هورمونی و تاخیر رشد باید رد گردند سپس بررسی کجی آلت تناسلی باید انجام گیرد.

اندازه بیضه اندازه­ گیری شود و چون 85 درصد پارانشیم بیضه در اسپرم سازی دخیل است، محدودیت حجم بیضه وجود اسپرم سازی را رد نمی­کند.

به بحشی از بافت بیضه که در تولید اسپرم فعال است، پاراشیم بیضه می گویند. حدود 85 درصد کل بافت بیضه پاراشیم محسوب شده و 15 درصد آن استروما است.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

اسپرماتوژنز یا نطفه سازی تحت کنترل هورمون‎ های زیر هستند:

۱- غده هیپوتالاموس در مغز قرار دارد و باعث ترشح GnRH شده و روی هیپوفیز اثر کرده و در نتیجه غده هیپوفیز FSH و LH ترشح می‎کند که روی سلول‎ های نطفه‎ ساز بیضه اثر کرده و اسپرم ساخته می‎شود.

۲- FSH و LH نیز روی قسمتی از بیضه‎ ها اثر کرده و باعث ترشح هورمون جنسی تسوسترون می‎گردد که این هورمون نیز باعث نطفه ‎سازی می‎شود.

هنگامی که آزمایش هورمونی از بیمار گرفته می شود، میزان هورمون های FSH و LH و تستوسترون بررسی می شود.

FSH غیر طبیعی بالا در حالیکه تستوسترون نرمال یا پایین باشد، نشان دهنده­ ی نارسایی اولیه بیـضه  (آتروفی بیضه) بوده و می تواند عامل ناباروری در مردان شود.

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

 اگر آتروفی دو طرفه بیضه وجود داشته باشد، در این حال LH سرم اغلب پایین است. این بیماران باید تحت بررسی رادیولوژیک مغز و تعیین مقدار پرولاکتین قرار گیرند.

اما ترشح زیاد پرولاکتین در غده هیپوفیز در مردان که پرولاکتینوما نام دارد می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

فقدان یکطرفه یا دو طرفه Vas باعث الیگواسپرمی (زمانی که میزان اسپرم کم باشد الیگواسپرمی رخ می دهد) و یا آزواسپرمی می­گردد.

تست اسپرموگرام (آزمایش اسپرم) اساس بررسی است،  اسپرموگرام دارای ارزش بسیار در بررسی اولیه و اغلب شاخصه ارزیابی باروری مرد و ریسک حاملگی می­باشد. فواصل آزمایشات و  ارزش­های پارامترهای نطفه از یک جمعیت بارور ممکن است اطلاعات و داده­ ای فراهم کند که بواسطه­ ی آن پیش­بینی باروری یا  تشخیص ناباروری را در عموم موارد ممکن سازد.

بنابراین توصیه می­شود که بررسی باید در آزمایشگاه آندرولوژی، توسط تکنسین­های مجرب و تربیت شده، تحت شرایط کنترل کیفیت استاندارد شدید انجام گیرد.  با این وجود ارزش پروگنوستیک ترکیبات نطفه (Semen) نظیر :

بعنوان شاخص مارکرهای ناباروری در مواردی گیج­ کننده می­باشد: باروری بالقوه مرد تحت تاثیر، فعالیت جنسی، عملکرد و فونکسیون غدد ترشح جنسی و سایر موارد که تشخیص داده نشده است می باشد.

آزمایش روتین اسپرموگرام دارای محدودیت­های خود می­باشد، و در برگیرنده اختلالات نطفه قلمداد نمی­شود، مثل کروماتین نارس و یا Fragmented DNA ، 2 یا 3 آزمایش برای نتیجه­ گیری قطعی بعلت تنوع وسیع بیولوژیک که ممکن است در یک فرد وجود داشته باشد، باید گرفته شود.

فاصله بین انــجام دو آزمایش سلیقه ­ای است ولی توصیه شده به فاصله­ ی 2-1 هفته باشد. چنانچه در دو آزمایش انجام شده، اختلاف در اعداد و ارقام پارامترها بیش از 20 – 10 درصد باشد، باید آزمایش سوم انجام گیرد. نمونه چنانچه در منزل گرفته شود، باید ظرف 30 دقیقه در درجه حرارت بدن به آزمایشگاه رسانده شود.

تقریبا 2000 مرد از 8 کشور جهان که همسر آنها زیر 12 ماه حاملگی داشته ­اند بعنوان رفرنس و توزیع پارامترهای نطفه انتخاب شده ­اند. طبق موارد فوق who درسال 2010 اسپرموگرام با پارامترهای ذیل را طبیعی اعلام کرده است:

تفسیر آنها از مورد بالا اختصاصات نطفه افرادی بوده که پدر شده­ اند. هیچکدام از این ارزش­ها قادر نیست که بارور را از نابارور افتراق بگذارد، اگرچه گمان میرفته مورفولوژی مهم­ترین پارامتر است. تغییر و اختلال در دو پارامتر بطور افزاینده­ای ریسک ناباروری را افزایش می­دهد. ویژگی­ های نطفه لازم است، توأم با اطلاع کلینیکی فرد تفسیر شود.

پزشک مسئول تشخیص، مشاوره و درمان ناباروری زوجین خواهد بود. زمانی که علت احتمالی وجود دارد با زوجین باید یک رابطه دوستانه و امیدوارکننده برقرار کرد.

بدون تردید ویزیت یک زوج نابارور با زمان 3-4 دقیقه حل نخواهد شد، نتیجه آن جمعیت کثیری از زوجین هستند، که هنوز در مطب‎ها سرگردان هستند، و مشکل و علت ناباروری زوجین نامشخص مانده است.

من هم مثل سایر همکاران اولین نکته‎ای که در برخورد با یک زوج نابارور به ذهنم خطور می‎کند، واریکوسل در فرد است، ولی همیشه این طور نیست. به هر حال گرفتن شرح حال دقیق گذشته و حال با امتحان بالینی مرد باید صورت گیرد که مستلزم صرف وقت توسط پزشک می‎باشد.

در یک فرد نابارور با آزمایش اسپرموگرام طبیعی، عملکرد غذه هیپوفیز و بیضه‎ ها مورد بررسی قرار گیرد که گاهی نیاز به آزمایشات ژنتیک خواهد بود.

پس از آن پزشک متخصص ناباروری مردان، با معاینه بالینی، لوله های حامل اسپرم را بررسی می کند. در این معاینه هرگونه التهاب بیضه یا اپی دیدیم نیز بررسی می گردد.

پس از اینکه در معاینه بالینی، پزشک از وجود دو لوله برنده منی مطمئن شد. وی باید از نبود انسداد در لوله‎ ها اطمینان حاصل کند که گاهی نیاز به بررسی مستقل دارد.

سلامت و عملکرد صحیح پروستات، کیسه منی و اپیدیدم نیز در آزمایش های جداگانه قابل بررسی است.

اگر در آزمایش اسپرم بیمار، تعداد اسپرم ها صفر تشخیص داده شود، باید به دنبال بررسی علت و درمان متناسب با آن باشیم.

آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.

آزو اسپرمی چند مرحله با علت های مختلف دارد که بسته به نوع آزواسپرمی، درمان متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود.

شرایط ژنتیکی، مانند عدم وجود دو طرفه مادرزادی وازو دفران، ممکن است بر روی انتقال اسپرم تاثیر بگذارد. در این حالت اسپرم تولید می شود ولی وارد مایع منی نمی شود.

از دیگر عوامل نبود اسپرم در منی انسدادی می توان به واریکوسل اشاره کرد. در این حالت تورم رگ های اسکروتوم مانع رسیدن اسپرم ها به آلت می شوند.

عامل سوم آزواسپرمی انسدادی، آسیب قبلی یا جراحی ستون فقرات، لگن، شکم یا ارگان های جنسی مردانه ممکن است باعث آسیب به سیستم تولید مثل مردانه شود. این امر ممکن است شامل جراحی بر فتق اینگوینال (کشاله ران) نیز باشد. تروما ممکن است بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد یا باعث انسداد در جریان یا حمل اسپرم شود.

در این حالت بیضه فرد به علت های مختلف قادر به تولید اسپرم به طور کلی یا قادر به تولید اسپرم سالم نیست، این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد :

این نوع از کمبود اسپرم به علت کمبود هورمون در فرد ایجاد شده و می توان با درمان های دارویی اختلالات هورمونی را درمان کرد.

بیشتر بخوانید : آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.  آزواسپرمی

بعد از تشخیص نوع و علت آزواسپرمی پزشک متخصص ناباروری درمان متناسب فرد را ارائه کرده و فرآیند درمانی را تحت نظر می گیرد.

ممکن است برای درمان عفونت سیستم تولید مثل استفاده شوند. از هورمون ها نیز ممکن است برای درمان اختلال هورمونی استفاده شود. دارویی که برای اصلاح سطح هرمون های فرد تجویز می شود گنادوتروپین است.

این دارو کمک می کند تا سطح هورمون تستوسترون فرد  به میزان طبیعی برسد و بیضه ها بتوانند تولید اسپرم را ادامه دهند.

روشی است که می تواند برای درمان واریکوسل استفاده شود. انسداد در وریدهای ورم کرده ایجاد می شود که جریان خون را متوقف می کند و باعث نرسیدن اسپرم ها به منی می شوند.

بیشتر بخوانید : واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان واریکوسل

یک روش برای خارج کردن اسپرم از بیضه ها یا اپیدیدیم در صورت وجود انسداد است. اسپرمی که برداشته شده ممکن است ذخیره شود یا برای بارور کردن تخمک زن به روش IVF استفاده شود.

ممکن است لازم باشد جراحی برای درمان واریکوسل یا ترمیم وازودفران های مسدود شده نیاز باشد تا پزشک بتواند مسیر حرکت اسپرم ها را  از اپی دیدیم و بیضه به سمت پروستات باز کند.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

آقایان با اختلالات جنسی خداحافظی کنید!

مطلب بعدی

آیا بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

مشكل نعوظ ربطي به واريكوسل ندارد و براي عمل ابتدا بايد أزمايش اسپرم بدهيد

أزمايش طبيعي است عمل لازم نيست

عمل لازم نيست روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد

ده روز تابش پرتو روي باروري اثري ندارد و شروع واريكوسل نيست

حركت اسپرم طبيعي نيست دارو اثري ندارد شايد واريكوسل داشته باشيد

بايد  صبر كنيد تا بچه دار شويد

اگر واريكوسل داريد بايد عمل كنيد

وزن بايد كم شود تا أزمايش طبيعي شود

درمان ندارد

بدون أزمايش كه نمي شود نظر داد ولي بيرون از بدن كشت داده مي شود

مشكلي براي جنين پيش نمي أيد

تعداد اسپرم ها طبيعي است ولي حركت اسپرم ها طبيعي نيست

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟

پیشگیری از واریکوسل چگونه است؟

بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟

سرطان بیضه در جوانان

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

در پزشکی هرگاه زن و شوهر پس از 12 ماه با انجام فعالیت جنسی بچه دار نشوند امکان دارد یکی از زوجین دچار ناباروری باشد. اگر ناباروری از طرف مرد باشد بدلیل واریکوسل یا آزواسپرمی هست و اگر منشا زنانه داشته باشد می تواند از سندرم ترنر ، آژنری تخمدان ، سندرم آشرمن باشد.

در صورت عدم موفقیت در بارداری در چند ماه نمی توانید خود را ناتوان در بارداری بدانید. با مراجعه به پزشک مردان (ارولوژیست) یا متخصص زنان می توانید نسبت به چکاپ خود اقدام کرده و دلیل قطعی ناباروری خود را پیدا کنید.

فهرست موضوعات

دستگاه باروری مردان از چند بخش تشکیل شده که در ادامه به تشریح نقش هر یک می پردازیم :چگونه بفهمیم مرد نابارور است

مجرای ادراری لوله ای ای است که دو کاربرد دارد و هم از مثانه برای ادرار و هم از پروستات برای منی ورودی دارد و آن ها را از بدن خارج می کند.

غدد منی ساز که در بالای پروستات قرار گرفته اند و مایع تغذیه کننده نطفه ها در اسپرم را تولید می کنند.

لوله های حامل اسپرم لوله هایی سفت به سایز یک رشته اسپاگتی هستند که اسپرم ها را از اپی دیدیم به پشت پروستات و غدد منی ساز می برند.

ناباروری در مردان می تواند به علت مشکل در هر کدام از این قسمت ها باشد. ولی دلایل رایج ناباروری در مردان عموما تعداد کم اسپرم ها و یا نرسیدن اسپرم کافی به پروستات و غدد منی ساز است.

بیضه­ ها مسئول تولید اسپرم هستند. هورمون­ های جنسی (تستوسترون و آندروس تندیون) نیز از سلول­ های بافت بینابینی بیضه تولید می­ شوند. گزارشات اخیر نشان می­ دهند که زمان تولید اسپرم کمتر از 60 روز است. عوامل بیولوژیکی، مانند فاکتورهای فیزیکی و شغلی در دو ماه گذشته  روی اسپرم  و در نتیجه ناباروری ممکن است اثر منفی بگذارند. با افزایش سن تولید اسپرم کاهش می­ یابد.

هرگونه پروسه منفی که تولید اسپرم و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد، در باروری به طور فزآینده ای مضر خواهد بود.

باید تولید اسپرم یا نطفه سالم باشد. این مسئله بستگی به این دارد که سیستم و اورکانهای تولید اسپرم در دوران بلوغ به درستی و صحیح عمل کنند.

لوله های باریکی به نام واز VAS آنها را منتقل می کند تا به مایع منی اضافه شوند. اگر انسداد در مسیر وجود داشته باشد، نطفه در بیضه می ماند و به مایع منی اضافه نمی شوند.

تعداد طبیعی اسپرم در مایع منی بالای ۱۵ میلیون باید باشد. تعداد ۱۵ میلیون در سی سی و ۴۰ میلیون در تمام مایع منی باید وجود داشته باشد.

تجمع خون در وریدهای بیضه که خون قادر نیست از بیضه خارج شود و ۹۸ درصد در بیضه چپ بوجود می آید. شایع ترین علت غیرقابل برگشت ناباروری مردان می باشد. علت واقعی ایجادکننده ناباروری بعلت واریکوسل ناشناخته است ولی عقیده بر اینستکه واریکوسل درجه حرارت بیضه را بالا می برد و باعث ناباروری می شود.

تشخیص گرد واریکوسل و درمان های  آن را در این مقاله بخوانید : واریکوسل

چاقی باعث کم کاری دو غده هیپوتالاموس و هیپوفیز که در مغز وجود دارند و نقش مهمی در نطفه سازی دارند می شود.

یک بیماری روده ای می باشد، اگر تشخیص و درمان نشود، باعث ناباروری مردان می شود. در مردان بیماری سیالیک باعث کاهش منی و باعث صفات ثانویه زودرس می شود. بیماری سیالیک نیز باعث  کم کاری بیضه ها می شود و در نتیجه توانائی جنسی و میل جنسی کاهش می یابد.

داروهائی که باعث اختلال در نطفه سازی (اسپرماتوژنز) و ناباروری مردان می شوند شامل: شیمی درمانی، استروئید، سایمتدین، اسپیرولاکتون می باشند. داروئی که FSH را که روی بیضه اثر می کند و باعث نطقه سازی می شود را کم می کند، داروی فنی توئین می باشد. داروهائی که حرکت نطفه را کاهش می دهد، نیتروفورانتوئین و سولفاسالازین هستند.

بعضی عفونت ها در ساختن نطفه در بیضه دخالت کرده و یا باعث انسداد در مسیر خروج اسپرم از بیضه می شود. عفونت ها شامل عفونت اپی دیدیم می باشد، که یک بافت مستطیلی در بالا و پشت بیضه قرار دارد و یا عفونت بیضه (اورکیت)، بعضی عفونت های مقاربتی مثل سوزاک یا HIV

برگشت انزال بداخل مثانه در بعضی مردان به دنبال مصرف بعضی داروها، بیماری دیابت، ضایعات نخاعی و بعد از عمل پروستات اتفاق می افتد.

در ۳۶ درصد نوزادان بعد از تولد، بیضه ها نزول نمی کند و وارد محوطه اسکروتوم نمی شوند. چنانچه در ۹ تا ۱۲ ماهگی عمل جراحی بیضه های نزول نکرده انجام نشود، در آینده ممکن است دچار ناباروری بشوند.

اگر مشکلی در غده های هیپوفیز و هیپوتالاموس باشد، هورمون های لازم برای نطفه سازی را تولید نمی کنند و در نتیجه عمل بیضه دچار اختلال می شود و نطفه ساخته نمی شود.

انسداد درمسیر خروج اسپرم در هر قسمتی ممکن است اتفاق بیافتد. انسداد بطور مادرزادی ممکن است در اپی دیدیم یا هر دو لوله های برنده نطفه (VAS)وجود داشته باشد. انسداد در VAS در بیماری فیبروزکیستیک دیده می شود.

1 درصد موارد بیماران مبتلا به ناباروری ممکن است تظاهرات کلینیکی خیلی جدی بیماری خطرناک نظیر: سرطان بیضه، سرطان مغز، سرطان نخاع، اندوکرینوپاتی، بیماری مالفورماسیون سیستم Gut  و سندروم­ های ژنتیک داشته باشند.

 سرطان بیضه تقریباً 50 برابر در مردان نابارور بیشتر از مردان بارور دیده می­ شود، بنابراین یک اورولوژیست خوب باید توجه داشته باشد که ناباروری ممکن است تظاهر یک وضعیت جدی پزشکی در فرد باشد.

از بیمار یک شرح حال دقیق در ارتباط به حال و آینده برای بررسی ناباروری تهیه می گردد، سوالاتی پیرامون:

سن بیمار، حاملگی قبلی، درمان­ های قبلی، درمان­ های فعلی، بررسی همسر نابارور، متدهای جایگزین و زمان آن

میل جنسی، توانایی جنسی، انزال، زمان­ های عمل جنسی

عدم نزول بیضه، هرنی (فتق)، ترومای بیضه، تورشن بیضه (پیچش بیضه)، اورکیت ( التهاب بیضه)، زمان بلوغ، رشد جنسی

بیماری های سیستمیک (دیابت، سیروز، فشارخون)، سل، بیماری­ های مقاربتی

هرنیورافی، اورکیکتومی، جراحی لگن و رتروپریتون، عمل پروستات و گردن مثانه

الکل، کوکائین و ماری جوآنا

عفونت ریه، کالاکتوره، اختلال دید، چاقی، اختلال حس بویایی

وضعیت ساختمان بدنی، بررسی رشد مناسب جنسی، نحوه توزیع مو، کاهش توده ­ی عضلانی و ژنیکوماستی ممکن است ناشی از کاهش تستوسترون باشد، در چنین مواردی اختلالات هورمونی و تاخیر رشد باید رد گردند سپس بررسی کجی آلت تناسلی باید انجام گیرد.

اندازه بیضه اندازه­ گیری شود و چون 85 درصد پارانشیم بیضه در اسپرم سازی دخیل است، محدودیت حجم بیضه وجود اسپرم سازی را رد نمی­کند.

به بحشی از بافت بیضه که در تولید اسپرم فعال است، پاراشیم بیضه می گویند. حدود 85 درصد کل بافت بیضه پاراشیم محسوب شده و 15 درصد آن استروما است.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

اسپرماتوژنز یا نطفه سازی تحت کنترل هورمون‎ های زیر هستند:

۱- غده هیپوتالاموس در مغز قرار دارد و باعث ترشح GnRH شده و روی هیپوفیز اثر کرده و در نتیجه غده هیپوفیز FSH و LH ترشح می‎کند که روی سلول‎ های نطفه‎ ساز بیضه اثر کرده و اسپرم ساخته می‎شود.

۲- FSH و LH نیز روی قسمتی از بیضه‎ ها اثر کرده و باعث ترشح هورمون جنسی تسوسترون می‎گردد که این هورمون نیز باعث نطفه ‎سازی می‎شود.

هنگامی که آزمایش هورمونی از بیمار گرفته می شود، میزان هورمون های FSH و LH و تستوسترون بررسی می شود.

FSH غیر طبیعی بالا در حالیکه تستوسترون نرمال یا پایین باشد، نشان دهنده­ ی نارسایی اولیه بیـضه  (آتروفی بیضه) بوده و می تواند عامل ناباروری در مردان شود.

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

 اگر آتروفی دو طرفه بیضه وجود داشته باشد، در این حال LH سرم اغلب پایین است. این بیماران باید تحت بررسی رادیولوژیک مغز و تعیین مقدار پرولاکتین قرار گیرند.

اما ترشح زیاد پرولاکتین در غده هیپوفیز در مردان که پرولاکتینوما نام دارد می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

فقدان یکطرفه یا دو طرفه Vas باعث الیگواسپرمی (زمانی که میزان اسپرم کم باشد الیگواسپرمی رخ می دهد) و یا آزواسپرمی می­گردد.

تست اسپرموگرام (آزمایش اسپرم) اساس بررسی است،  اسپرموگرام دارای ارزش بسیار در بررسی اولیه و اغلب شاخصه ارزیابی باروری مرد و ریسک حاملگی می­باشد. فواصل آزمایشات و  ارزش­های پارامترهای نطفه از یک جمعیت بارور ممکن است اطلاعات و داده­ ای فراهم کند که بواسطه­ ی آن پیش­بینی باروری یا  تشخیص ناباروری را در عموم موارد ممکن سازد.

بنابراین توصیه می­شود که بررسی باید در آزمایشگاه آندرولوژی، توسط تکنسین­های مجرب و تربیت شده، تحت شرایط کنترل کیفیت استاندارد شدید انجام گیرد.  با این وجود ارزش پروگنوستیک ترکیبات نطفه (Semen) نظیر :

بعنوان شاخص مارکرهای ناباروری در مواردی گیج­ کننده می­باشد: باروری بالقوه مرد تحت تاثیر، فعالیت جنسی، عملکرد و فونکسیون غدد ترشح جنسی و سایر موارد که تشخیص داده نشده است می باشد.

آزمایش روتین اسپرموگرام دارای محدودیت­های خود می­باشد، و در برگیرنده اختلالات نطفه قلمداد نمی­شود، مثل کروماتین نارس و یا Fragmented DNA ، 2 یا 3 آزمایش برای نتیجه­ گیری قطعی بعلت تنوع وسیع بیولوژیک که ممکن است در یک فرد وجود داشته باشد، باید گرفته شود.

فاصله بین انــجام دو آزمایش سلیقه ­ای است ولی توصیه شده به فاصله­ ی 2-1 هفته باشد. چنانچه در دو آزمایش انجام شده، اختلاف در اعداد و ارقام پارامترها بیش از 20 – 10 درصد باشد، باید آزمایش سوم انجام گیرد. نمونه چنانچه در منزل گرفته شود، باید ظرف 30 دقیقه در درجه حرارت بدن به آزمایشگاه رسانده شود.

تقریبا 2000 مرد از 8 کشور جهان که همسر آنها زیر 12 ماه حاملگی داشته ­اند بعنوان رفرنس و توزیع پارامترهای نطفه انتخاب شده ­اند. طبق موارد فوق who درسال 2010 اسپرموگرام با پارامترهای ذیل را طبیعی اعلام کرده است:

تفسیر آنها از مورد بالا اختصاصات نطفه افرادی بوده که پدر شده­ اند. هیچکدام از این ارزش­ها قادر نیست که بارور را از نابارور افتراق بگذارد، اگرچه گمان میرفته مورفولوژی مهم­ترین پارامتر است. تغییر و اختلال در دو پارامتر بطور افزاینده­ای ریسک ناباروری را افزایش می­دهد. ویژگی­ های نطفه لازم است، توأم با اطلاع کلینیکی فرد تفسیر شود.

پزشک مسئول تشخیص، مشاوره و درمان ناباروری زوجین خواهد بود. زمانی که علت احتمالی وجود دارد با زوجین باید یک رابطه دوستانه و امیدوارکننده برقرار کرد.

بدون تردید ویزیت یک زوج نابارور با زمان 3-4 دقیقه حل نخواهد شد، نتیجه آن جمعیت کثیری از زوجین هستند، که هنوز در مطب‎ها سرگردان هستند، و مشکل و علت ناباروری زوجین نامشخص مانده است.

من هم مثل سایر همکاران اولین نکته‎ای که در برخورد با یک زوج نابارور به ذهنم خطور می‎کند، واریکوسل در فرد است، ولی همیشه این طور نیست. به هر حال گرفتن شرح حال دقیق گذشته و حال با امتحان بالینی مرد باید صورت گیرد که مستلزم صرف وقت توسط پزشک می‎باشد.

در یک فرد نابارور با آزمایش اسپرموگرام طبیعی، عملکرد غذه هیپوفیز و بیضه‎ ها مورد بررسی قرار گیرد که گاهی نیاز به آزمایشات ژنتیک خواهد بود.

پس از آن پزشک متخصص ناباروری مردان، با معاینه بالینی، لوله های حامل اسپرم را بررسی می کند. در این معاینه هرگونه التهاب بیضه یا اپی دیدیم نیز بررسی می گردد.

پس از اینکه در معاینه بالینی، پزشک از وجود دو لوله برنده منی مطمئن شد. وی باید از نبود انسداد در لوله‎ ها اطمینان حاصل کند که گاهی نیاز به بررسی مستقل دارد.

سلامت و عملکرد صحیح پروستات، کیسه منی و اپیدیدم نیز در آزمایش های جداگانه قابل بررسی است.

اگر در آزمایش اسپرم بیمار، تعداد اسپرم ها صفر تشخیص داده شود، باید به دنبال بررسی علت و درمان متناسب با آن باشیم.

آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.

آزو اسپرمی چند مرحله با علت های مختلف دارد که بسته به نوع آزواسپرمی، درمان متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود.

شرایط ژنتیکی، مانند عدم وجود دو طرفه مادرزادی وازو دفران، ممکن است بر روی انتقال اسپرم تاثیر بگذارد. در این حالت اسپرم تولید می شود ولی وارد مایع منی نمی شود.

از دیگر عوامل نبود اسپرم در منی انسدادی می توان به واریکوسل اشاره کرد. در این حالت تورم رگ های اسکروتوم مانع رسیدن اسپرم ها به آلت می شوند.

عامل سوم آزواسپرمی انسدادی، آسیب قبلی یا جراحی ستون فقرات، لگن، شکم یا ارگان های جنسی مردانه ممکن است باعث آسیب به سیستم تولید مثل مردانه شود. این امر ممکن است شامل جراحی بر فتق اینگوینال (کشاله ران) نیز باشد. تروما ممکن است بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد یا باعث انسداد در جریان یا حمل اسپرم شود.

در این حالت بیضه فرد به علت های مختلف قادر به تولید اسپرم به طور کلی یا قادر به تولید اسپرم سالم نیست، این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد :

این نوع از کمبود اسپرم به علت کمبود هورمون در فرد ایجاد شده و می توان با درمان های دارویی اختلالات هورمونی را درمان کرد.

بیشتر بخوانید : آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.  آزواسپرمی

بعد از تشخیص نوع و علت آزواسپرمی پزشک متخصص ناباروری درمان متناسب فرد را ارائه کرده و فرآیند درمانی را تحت نظر می گیرد.

ممکن است برای درمان عفونت سیستم تولید مثل استفاده شوند. از هورمون ها نیز ممکن است برای درمان اختلال هورمونی استفاده شود. دارویی که برای اصلاح سطح هرمون های فرد تجویز می شود گنادوتروپین است.

این دارو کمک می کند تا سطح هورمون تستوسترون فرد  به میزان طبیعی برسد و بیضه ها بتوانند تولید اسپرم را ادامه دهند.

روشی است که می تواند برای درمان واریکوسل استفاده شود. انسداد در وریدهای ورم کرده ایجاد می شود که جریان خون را متوقف می کند و باعث نرسیدن اسپرم ها به منی می شوند.

بیشتر بخوانید : واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان واریکوسل

یک روش برای خارج کردن اسپرم از بیضه ها یا اپیدیدیم در صورت وجود انسداد است. اسپرمی که برداشته شده ممکن است ذخیره شود یا برای بارور کردن تخمک زن به روش IVF استفاده شود.

ممکن است لازم باشد جراحی برای درمان واریکوسل یا ترمیم وازودفران های مسدود شده نیاز باشد تا پزشک بتواند مسیر حرکت اسپرم ها را  از اپی دیدیم و بیضه به سمت پروستات باز کند.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

آقایان با اختلالات جنسی خداحافظی کنید!

مطلب بعدی

آیا بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

مشكل نعوظ ربطي به واريكوسل ندارد و براي عمل ابتدا بايد أزمايش اسپرم بدهيد

أزمايش طبيعي است عمل لازم نيست

عمل لازم نيست روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد

ده روز تابش پرتو روي باروري اثري ندارد و شروع واريكوسل نيست

حركت اسپرم طبيعي نيست دارو اثري ندارد شايد واريكوسل داشته باشيد

بايد  صبر كنيد تا بچه دار شويد

اگر واريكوسل داريد بايد عمل كنيد

وزن بايد كم شود تا أزمايش طبيعي شود

درمان ندارد

بدون أزمايش كه نمي شود نظر داد ولي بيرون از بدن كشت داده مي شود

مشكلي براي جنين پيش نمي أيد

تعداد اسپرم ها طبيعي است ولي حركت اسپرم ها طبيعي نيست

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟

پیشگیری از واریکوسل چگونه است؟

بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟

سرطان بیضه در جوانان

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

در پزشکی هرگاه زن و شوهر پس از 12 ماه با انجام فعالیت جنسی بچه دار نشوند امکان دارد یکی از زوجین دچار ناباروری باشد. اگر ناباروری از طرف مرد باشد بدلیل واریکوسل یا آزواسپرمی هست و اگر منشا زنانه داشته باشد می تواند از سندرم ترنر ، آژنری تخمدان ، سندرم آشرمن باشد.

در صورت عدم موفقیت در بارداری در چند ماه نمی توانید خود را ناتوان در بارداری بدانید. با مراجعه به پزشک مردان (ارولوژیست) یا متخصص زنان می توانید نسبت به چکاپ خود اقدام کرده و دلیل قطعی ناباروری خود را پیدا کنید.

فهرست موضوعات

دستگاه باروری مردان از چند بخش تشکیل شده که در ادامه به تشریح نقش هر یک می پردازیم :چگونه بفهمیم مرد نابارور است

مجرای ادراری لوله ای ای است که دو کاربرد دارد و هم از مثانه برای ادرار و هم از پروستات برای منی ورودی دارد و آن ها را از بدن خارج می کند.

غدد منی ساز که در بالای پروستات قرار گرفته اند و مایع تغذیه کننده نطفه ها در اسپرم را تولید می کنند.

لوله های حامل اسپرم لوله هایی سفت به سایز یک رشته اسپاگتی هستند که اسپرم ها را از اپی دیدیم به پشت پروستات و غدد منی ساز می برند.

ناباروری در مردان می تواند به علت مشکل در هر کدام از این قسمت ها باشد. ولی دلایل رایج ناباروری در مردان عموما تعداد کم اسپرم ها و یا نرسیدن اسپرم کافی به پروستات و غدد منی ساز است.

بیضه­ ها مسئول تولید اسپرم هستند. هورمون­ های جنسی (تستوسترون و آندروس تندیون) نیز از سلول­ های بافت بینابینی بیضه تولید می­ شوند. گزارشات اخیر نشان می­ دهند که زمان تولید اسپرم کمتر از 60 روز است. عوامل بیولوژیکی، مانند فاکتورهای فیزیکی و شغلی در دو ماه گذشته  روی اسپرم  و در نتیجه ناباروری ممکن است اثر منفی بگذارند. با افزایش سن تولید اسپرم کاهش می­ یابد.

هرگونه پروسه منفی که تولید اسپرم و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد، در باروری به طور فزآینده ای مضر خواهد بود.

باید تولید اسپرم یا نطفه سالم باشد. این مسئله بستگی به این دارد که سیستم و اورکانهای تولید اسپرم در دوران بلوغ به درستی و صحیح عمل کنند.

لوله های باریکی به نام واز VAS آنها را منتقل می کند تا به مایع منی اضافه شوند. اگر انسداد در مسیر وجود داشته باشد، نطفه در بیضه می ماند و به مایع منی اضافه نمی شوند.

تعداد طبیعی اسپرم در مایع منی بالای ۱۵ میلیون باید باشد. تعداد ۱۵ میلیون در سی سی و ۴۰ میلیون در تمام مایع منی باید وجود داشته باشد.

تجمع خون در وریدهای بیضه که خون قادر نیست از بیضه خارج شود و ۹۸ درصد در بیضه چپ بوجود می آید. شایع ترین علت غیرقابل برگشت ناباروری مردان می باشد. علت واقعی ایجادکننده ناباروری بعلت واریکوسل ناشناخته است ولی عقیده بر اینستکه واریکوسل درجه حرارت بیضه را بالا می برد و باعث ناباروری می شود.

تشخیص گرد واریکوسل و درمان های  آن را در این مقاله بخوانید : واریکوسل

چاقی باعث کم کاری دو غده هیپوتالاموس و هیپوفیز که در مغز وجود دارند و نقش مهمی در نطفه سازی دارند می شود.

یک بیماری روده ای می باشد، اگر تشخیص و درمان نشود، باعث ناباروری مردان می شود. در مردان بیماری سیالیک باعث کاهش منی و باعث صفات ثانویه زودرس می شود. بیماری سیالیک نیز باعث  کم کاری بیضه ها می شود و در نتیجه توانائی جنسی و میل جنسی کاهش می یابد.

داروهائی که باعث اختلال در نطفه سازی (اسپرماتوژنز) و ناباروری مردان می شوند شامل: شیمی درمانی، استروئید، سایمتدین، اسپیرولاکتون می باشند. داروئی که FSH را که روی بیضه اثر می کند و باعث نطقه سازی می شود را کم می کند، داروی فنی توئین می باشد. داروهائی که حرکت نطفه را کاهش می دهد، نیتروفورانتوئین و سولفاسالازین هستند.

بعضی عفونت ها در ساختن نطفه در بیضه دخالت کرده و یا باعث انسداد در مسیر خروج اسپرم از بیضه می شود. عفونت ها شامل عفونت اپی دیدیم می باشد، که یک بافت مستطیلی در بالا و پشت بیضه قرار دارد و یا عفونت بیضه (اورکیت)، بعضی عفونت های مقاربتی مثل سوزاک یا HIV

برگشت انزال بداخل مثانه در بعضی مردان به دنبال مصرف بعضی داروها، بیماری دیابت، ضایعات نخاعی و بعد از عمل پروستات اتفاق می افتد.

در ۳۶ درصد نوزادان بعد از تولد، بیضه ها نزول نمی کند و وارد محوطه اسکروتوم نمی شوند. چنانچه در ۹ تا ۱۲ ماهگی عمل جراحی بیضه های نزول نکرده انجام نشود، در آینده ممکن است دچار ناباروری بشوند.

اگر مشکلی در غده های هیپوفیز و هیپوتالاموس باشد، هورمون های لازم برای نطفه سازی را تولید نمی کنند و در نتیجه عمل بیضه دچار اختلال می شود و نطفه ساخته نمی شود.

انسداد درمسیر خروج اسپرم در هر قسمتی ممکن است اتفاق بیافتد. انسداد بطور مادرزادی ممکن است در اپی دیدیم یا هر دو لوله های برنده نطفه (VAS)وجود داشته باشد. انسداد در VAS در بیماری فیبروزکیستیک دیده می شود.

1 درصد موارد بیماران مبتلا به ناباروری ممکن است تظاهرات کلینیکی خیلی جدی بیماری خطرناک نظیر: سرطان بیضه، سرطان مغز، سرطان نخاع، اندوکرینوپاتی، بیماری مالفورماسیون سیستم Gut  و سندروم­ های ژنتیک داشته باشند.

 سرطان بیضه تقریباً 50 برابر در مردان نابارور بیشتر از مردان بارور دیده می­ شود، بنابراین یک اورولوژیست خوب باید توجه داشته باشد که ناباروری ممکن است تظاهر یک وضعیت جدی پزشکی در فرد باشد.

از بیمار یک شرح حال دقیق در ارتباط به حال و آینده برای بررسی ناباروری تهیه می گردد، سوالاتی پیرامون:

سن بیمار، حاملگی قبلی، درمان­ های قبلی، درمان­ های فعلی، بررسی همسر نابارور، متدهای جایگزین و زمان آن

میل جنسی، توانایی جنسی، انزال، زمان­ های عمل جنسی

عدم نزول بیضه، هرنی (فتق)، ترومای بیضه، تورشن بیضه (پیچش بیضه)، اورکیت ( التهاب بیضه)، زمان بلوغ، رشد جنسی

بیماری های سیستمیک (دیابت، سیروز، فشارخون)، سل، بیماری­ های مقاربتی

هرنیورافی، اورکیکتومی، جراحی لگن و رتروپریتون، عمل پروستات و گردن مثانه

الکل، کوکائین و ماری جوآنا

عفونت ریه، کالاکتوره، اختلال دید، چاقی، اختلال حس بویایی

وضعیت ساختمان بدنی، بررسی رشد مناسب جنسی، نحوه توزیع مو، کاهش توده ­ی عضلانی و ژنیکوماستی ممکن است ناشی از کاهش تستوسترون باشد، در چنین مواردی اختلالات هورمونی و تاخیر رشد باید رد گردند سپس بررسی کجی آلت تناسلی باید انجام گیرد.

اندازه بیضه اندازه­ گیری شود و چون 85 درصد پارانشیم بیضه در اسپرم سازی دخیل است، محدودیت حجم بیضه وجود اسپرم سازی را رد نمی­کند.

به بحشی از بافت بیضه که در تولید اسپرم فعال است، پاراشیم بیضه می گویند. حدود 85 درصد کل بافت بیضه پاراشیم محسوب شده و 15 درصد آن استروما است.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

اسپرماتوژنز یا نطفه سازی تحت کنترل هورمون‎ های زیر هستند:

۱- غده هیپوتالاموس در مغز قرار دارد و باعث ترشح GnRH شده و روی هیپوفیز اثر کرده و در نتیجه غده هیپوفیز FSH و LH ترشح می‎کند که روی سلول‎ های نطفه‎ ساز بیضه اثر کرده و اسپرم ساخته می‎شود.

۲- FSH و LH نیز روی قسمتی از بیضه‎ ها اثر کرده و باعث ترشح هورمون جنسی تسوسترون می‎گردد که این هورمون نیز باعث نطفه ‎سازی می‎شود.

هنگامی که آزمایش هورمونی از بیمار گرفته می شود، میزان هورمون های FSH و LH و تستوسترون بررسی می شود.

FSH غیر طبیعی بالا در حالیکه تستوسترون نرمال یا پایین باشد، نشان دهنده­ ی نارسایی اولیه بیـضه  (آتروفی بیضه) بوده و می تواند عامل ناباروری در مردان شود.

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

 اگر آتروفی دو طرفه بیضه وجود داشته باشد، در این حال LH سرم اغلب پایین است. این بیماران باید تحت بررسی رادیولوژیک مغز و تعیین مقدار پرولاکتین قرار گیرند.

اما ترشح زیاد پرولاکتین در غده هیپوفیز در مردان که پرولاکتینوما نام دارد می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

فقدان یکطرفه یا دو طرفه Vas باعث الیگواسپرمی (زمانی که میزان اسپرم کم باشد الیگواسپرمی رخ می دهد) و یا آزواسپرمی می­گردد.

تست اسپرموگرام (آزمایش اسپرم) اساس بررسی است،  اسپرموگرام دارای ارزش بسیار در بررسی اولیه و اغلب شاخصه ارزیابی باروری مرد و ریسک حاملگی می­باشد. فواصل آزمایشات و  ارزش­های پارامترهای نطفه از یک جمعیت بارور ممکن است اطلاعات و داده­ ای فراهم کند که بواسطه­ ی آن پیش­بینی باروری یا  تشخیص ناباروری را در عموم موارد ممکن سازد.

بنابراین توصیه می­شود که بررسی باید در آزمایشگاه آندرولوژی، توسط تکنسین­های مجرب و تربیت شده، تحت شرایط کنترل کیفیت استاندارد شدید انجام گیرد.  با این وجود ارزش پروگنوستیک ترکیبات نطفه (Semen) نظیر :

بعنوان شاخص مارکرهای ناباروری در مواردی گیج­ کننده می­باشد: باروری بالقوه مرد تحت تاثیر، فعالیت جنسی، عملکرد و فونکسیون غدد ترشح جنسی و سایر موارد که تشخیص داده نشده است می باشد.

آزمایش روتین اسپرموگرام دارای محدودیت­های خود می­باشد، و در برگیرنده اختلالات نطفه قلمداد نمی­شود، مثل کروماتین نارس و یا Fragmented DNA ، 2 یا 3 آزمایش برای نتیجه­ گیری قطعی بعلت تنوع وسیع بیولوژیک که ممکن است در یک فرد وجود داشته باشد، باید گرفته شود.

فاصله بین انــجام دو آزمایش سلیقه ­ای است ولی توصیه شده به فاصله­ ی 2-1 هفته باشد. چنانچه در دو آزمایش انجام شده، اختلاف در اعداد و ارقام پارامترها بیش از 20 – 10 درصد باشد، باید آزمایش سوم انجام گیرد. نمونه چنانچه در منزل گرفته شود، باید ظرف 30 دقیقه در درجه حرارت بدن به آزمایشگاه رسانده شود.

تقریبا 2000 مرد از 8 کشور جهان که همسر آنها زیر 12 ماه حاملگی داشته ­اند بعنوان رفرنس و توزیع پارامترهای نطفه انتخاب شده ­اند. طبق موارد فوق who درسال 2010 اسپرموگرام با پارامترهای ذیل را طبیعی اعلام کرده است:

تفسیر آنها از مورد بالا اختصاصات نطفه افرادی بوده که پدر شده­ اند. هیچکدام از این ارزش­ها قادر نیست که بارور را از نابارور افتراق بگذارد، اگرچه گمان میرفته مورفولوژی مهم­ترین پارامتر است. تغییر و اختلال در دو پارامتر بطور افزاینده­ای ریسک ناباروری را افزایش می­دهد. ویژگی­ های نطفه لازم است، توأم با اطلاع کلینیکی فرد تفسیر شود.

پزشک مسئول تشخیص، مشاوره و درمان ناباروری زوجین خواهد بود. زمانی که علت احتمالی وجود دارد با زوجین باید یک رابطه دوستانه و امیدوارکننده برقرار کرد.

بدون تردید ویزیت یک زوج نابارور با زمان 3-4 دقیقه حل نخواهد شد، نتیجه آن جمعیت کثیری از زوجین هستند، که هنوز در مطب‎ها سرگردان هستند، و مشکل و علت ناباروری زوجین نامشخص مانده است.

من هم مثل سایر همکاران اولین نکته‎ای که در برخورد با یک زوج نابارور به ذهنم خطور می‎کند، واریکوسل در فرد است، ولی همیشه این طور نیست. به هر حال گرفتن شرح حال دقیق گذشته و حال با امتحان بالینی مرد باید صورت گیرد که مستلزم صرف وقت توسط پزشک می‎باشد.

در یک فرد نابارور با آزمایش اسپرموگرام طبیعی، عملکرد غذه هیپوفیز و بیضه‎ ها مورد بررسی قرار گیرد که گاهی نیاز به آزمایشات ژنتیک خواهد بود.

پس از آن پزشک متخصص ناباروری مردان، با معاینه بالینی، لوله های حامل اسپرم را بررسی می کند. در این معاینه هرگونه التهاب بیضه یا اپی دیدیم نیز بررسی می گردد.

پس از اینکه در معاینه بالینی، پزشک از وجود دو لوله برنده منی مطمئن شد. وی باید از نبود انسداد در لوله‎ ها اطمینان حاصل کند که گاهی نیاز به بررسی مستقل دارد.

سلامت و عملکرد صحیح پروستات، کیسه منی و اپیدیدم نیز در آزمایش های جداگانه قابل بررسی است.

اگر در آزمایش اسپرم بیمار، تعداد اسپرم ها صفر تشخیص داده شود، باید به دنبال بررسی علت و درمان متناسب با آن باشیم.

آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.

آزو اسپرمی چند مرحله با علت های مختلف دارد که بسته به نوع آزواسپرمی، درمان متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود.

شرایط ژنتیکی، مانند عدم وجود دو طرفه مادرزادی وازو دفران، ممکن است بر روی انتقال اسپرم تاثیر بگذارد. در این حالت اسپرم تولید می شود ولی وارد مایع منی نمی شود.

از دیگر عوامل نبود اسپرم در منی انسدادی می توان به واریکوسل اشاره کرد. در این حالت تورم رگ های اسکروتوم مانع رسیدن اسپرم ها به آلت می شوند.

عامل سوم آزواسپرمی انسدادی، آسیب قبلی یا جراحی ستون فقرات، لگن، شکم یا ارگان های جنسی مردانه ممکن است باعث آسیب به سیستم تولید مثل مردانه شود. این امر ممکن است شامل جراحی بر فتق اینگوینال (کشاله ران) نیز باشد. تروما ممکن است بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد یا باعث انسداد در جریان یا حمل اسپرم شود.

در این حالت بیضه فرد به علت های مختلف قادر به تولید اسپرم به طور کلی یا قادر به تولید اسپرم سالم نیست، این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد :

این نوع از کمبود اسپرم به علت کمبود هورمون در فرد ایجاد شده و می توان با درمان های دارویی اختلالات هورمونی را درمان کرد.

بیشتر بخوانید : آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.  آزواسپرمی

بعد از تشخیص نوع و علت آزواسپرمی پزشک متخصص ناباروری درمان متناسب فرد را ارائه کرده و فرآیند درمانی را تحت نظر می گیرد.

ممکن است برای درمان عفونت سیستم تولید مثل استفاده شوند. از هورمون ها نیز ممکن است برای درمان اختلال هورمونی استفاده شود. دارویی که برای اصلاح سطح هرمون های فرد تجویز می شود گنادوتروپین است.

این دارو کمک می کند تا سطح هورمون تستوسترون فرد  به میزان طبیعی برسد و بیضه ها بتوانند تولید اسپرم را ادامه دهند.

روشی است که می تواند برای درمان واریکوسل استفاده شود. انسداد در وریدهای ورم کرده ایجاد می شود که جریان خون را متوقف می کند و باعث نرسیدن اسپرم ها به منی می شوند.

بیشتر بخوانید : واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان واریکوسل

یک روش برای خارج کردن اسپرم از بیضه ها یا اپیدیدیم در صورت وجود انسداد است. اسپرمی که برداشته شده ممکن است ذخیره شود یا برای بارور کردن تخمک زن به روش IVF استفاده شود.

ممکن است لازم باشد جراحی برای درمان واریکوسل یا ترمیم وازودفران های مسدود شده نیاز باشد تا پزشک بتواند مسیر حرکت اسپرم ها را  از اپی دیدیم و بیضه به سمت پروستات باز کند.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

آقایان با اختلالات جنسی خداحافظی کنید!

مطلب بعدی

آیا بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

مشكل نعوظ ربطي به واريكوسل ندارد و براي عمل ابتدا بايد أزمايش اسپرم بدهيد

أزمايش طبيعي است عمل لازم نيست

عمل لازم نيست روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد

ده روز تابش پرتو روي باروري اثري ندارد و شروع واريكوسل نيست

حركت اسپرم طبيعي نيست دارو اثري ندارد شايد واريكوسل داشته باشيد

بايد  صبر كنيد تا بچه دار شويد

اگر واريكوسل داريد بايد عمل كنيد

وزن بايد كم شود تا أزمايش طبيعي شود

درمان ندارد

بدون أزمايش كه نمي شود نظر داد ولي بيرون از بدن كشت داده مي شود

مشكلي براي جنين پيش نمي أيد

تعداد اسپرم ها طبيعي است ولي حركت اسپرم ها طبيعي نيست

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟

پیشگیری از واریکوسل چگونه است؟

بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟

سرطان بیضه در جوانان

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

در پزشکی هرگاه زن و شوهر پس از 12 ماه با انجام فعالیت جنسی بچه دار نشوند امکان دارد یکی از زوجین دچار ناباروری باشد. اگر ناباروری از طرف مرد باشد بدلیل واریکوسل یا آزواسپرمی هست و اگر منشا زنانه داشته باشد می تواند از سندرم ترنر ، آژنری تخمدان ، سندرم آشرمن باشد.

در صورت عدم موفقیت در بارداری در چند ماه نمی توانید خود را ناتوان در بارداری بدانید. با مراجعه به پزشک مردان (ارولوژیست) یا متخصص زنان می توانید نسبت به چکاپ خود اقدام کرده و دلیل قطعی ناباروری خود را پیدا کنید.

فهرست موضوعات

دستگاه باروری مردان از چند بخش تشکیل شده که در ادامه به تشریح نقش هر یک می پردازیم :چگونه بفهمیم مرد نابارور است

مجرای ادراری لوله ای ای است که دو کاربرد دارد و هم از مثانه برای ادرار و هم از پروستات برای منی ورودی دارد و آن ها را از بدن خارج می کند.

غدد منی ساز که در بالای پروستات قرار گرفته اند و مایع تغذیه کننده نطفه ها در اسپرم را تولید می کنند.

لوله های حامل اسپرم لوله هایی سفت به سایز یک رشته اسپاگتی هستند که اسپرم ها را از اپی دیدیم به پشت پروستات و غدد منی ساز می برند.

ناباروری در مردان می تواند به علت مشکل در هر کدام از این قسمت ها باشد. ولی دلایل رایج ناباروری در مردان عموما تعداد کم اسپرم ها و یا نرسیدن اسپرم کافی به پروستات و غدد منی ساز است.

بیضه­ ها مسئول تولید اسپرم هستند. هورمون­ های جنسی (تستوسترون و آندروس تندیون) نیز از سلول­ های بافت بینابینی بیضه تولید می­ شوند. گزارشات اخیر نشان می­ دهند که زمان تولید اسپرم کمتر از 60 روز است. عوامل بیولوژیکی، مانند فاکتورهای فیزیکی و شغلی در دو ماه گذشته  روی اسپرم  و در نتیجه ناباروری ممکن است اثر منفی بگذارند. با افزایش سن تولید اسپرم کاهش می­ یابد.

هرگونه پروسه منفی که تولید اسپرم و کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد، در باروری به طور فزآینده ای مضر خواهد بود.

باید تولید اسپرم یا نطفه سالم باشد. این مسئله بستگی به این دارد که سیستم و اورکانهای تولید اسپرم در دوران بلوغ به درستی و صحیح عمل کنند.

لوله های باریکی به نام واز VAS آنها را منتقل می کند تا به مایع منی اضافه شوند. اگر انسداد در مسیر وجود داشته باشد، نطفه در بیضه می ماند و به مایع منی اضافه نمی شوند.

تعداد طبیعی اسپرم در مایع منی بالای ۱۵ میلیون باید باشد. تعداد ۱۵ میلیون در سی سی و ۴۰ میلیون در تمام مایع منی باید وجود داشته باشد.

تجمع خون در وریدهای بیضه که خون قادر نیست از بیضه خارج شود و ۹۸ درصد در بیضه چپ بوجود می آید. شایع ترین علت غیرقابل برگشت ناباروری مردان می باشد. علت واقعی ایجادکننده ناباروری بعلت واریکوسل ناشناخته است ولی عقیده بر اینستکه واریکوسل درجه حرارت بیضه را بالا می برد و باعث ناباروری می شود.

تشخیص گرد واریکوسل و درمان های  آن را در این مقاله بخوانید : واریکوسل

چاقی باعث کم کاری دو غده هیپوتالاموس و هیپوفیز که در مغز وجود دارند و نقش مهمی در نطفه سازی دارند می شود.

یک بیماری روده ای می باشد، اگر تشخیص و درمان نشود، باعث ناباروری مردان می شود. در مردان بیماری سیالیک باعث کاهش منی و باعث صفات ثانویه زودرس می شود. بیماری سیالیک نیز باعث  کم کاری بیضه ها می شود و در نتیجه توانائی جنسی و میل جنسی کاهش می یابد.

داروهائی که باعث اختلال در نطفه سازی (اسپرماتوژنز) و ناباروری مردان می شوند شامل: شیمی درمانی، استروئید، سایمتدین، اسپیرولاکتون می باشند. داروئی که FSH را که روی بیضه اثر می کند و باعث نطقه سازی می شود را کم می کند، داروی فنی توئین می باشد. داروهائی که حرکت نطفه را کاهش می دهد، نیتروفورانتوئین و سولفاسالازین هستند.

بعضی عفونت ها در ساختن نطفه در بیضه دخالت کرده و یا باعث انسداد در مسیر خروج اسپرم از بیضه می شود. عفونت ها شامل عفونت اپی دیدیم می باشد، که یک بافت مستطیلی در بالا و پشت بیضه قرار دارد و یا عفونت بیضه (اورکیت)، بعضی عفونت های مقاربتی مثل سوزاک یا HIV

برگشت انزال بداخل مثانه در بعضی مردان به دنبال مصرف بعضی داروها، بیماری دیابت، ضایعات نخاعی و بعد از عمل پروستات اتفاق می افتد.

در ۳۶ درصد نوزادان بعد از تولد، بیضه ها نزول نمی کند و وارد محوطه اسکروتوم نمی شوند. چنانچه در ۹ تا ۱۲ ماهگی عمل جراحی بیضه های نزول نکرده انجام نشود، در آینده ممکن است دچار ناباروری بشوند.

اگر مشکلی در غده های هیپوفیز و هیپوتالاموس باشد، هورمون های لازم برای نطفه سازی را تولید نمی کنند و در نتیجه عمل بیضه دچار اختلال می شود و نطفه ساخته نمی شود.

انسداد درمسیر خروج اسپرم در هر قسمتی ممکن است اتفاق بیافتد. انسداد بطور مادرزادی ممکن است در اپی دیدیم یا هر دو لوله های برنده نطفه (VAS)وجود داشته باشد. انسداد در VAS در بیماری فیبروزکیستیک دیده می شود.

1 درصد موارد بیماران مبتلا به ناباروری ممکن است تظاهرات کلینیکی خیلی جدی بیماری خطرناک نظیر: سرطان بیضه، سرطان مغز، سرطان نخاع، اندوکرینوپاتی، بیماری مالفورماسیون سیستم Gut  و سندروم­ های ژنتیک داشته باشند.

 سرطان بیضه تقریباً 50 برابر در مردان نابارور بیشتر از مردان بارور دیده می­ شود، بنابراین یک اورولوژیست خوب باید توجه داشته باشد که ناباروری ممکن است تظاهر یک وضعیت جدی پزشکی در فرد باشد.

از بیمار یک شرح حال دقیق در ارتباط به حال و آینده برای بررسی ناباروری تهیه می گردد، سوالاتی پیرامون:

سن بیمار، حاملگی قبلی، درمان­ های قبلی، درمان­ های فعلی، بررسی همسر نابارور، متدهای جایگزین و زمان آن

میل جنسی، توانایی جنسی، انزال، زمان­ های عمل جنسی

عدم نزول بیضه، هرنی (فتق)، ترومای بیضه، تورشن بیضه (پیچش بیضه)، اورکیت ( التهاب بیضه)، زمان بلوغ، رشد جنسی

بیماری های سیستمیک (دیابت، سیروز، فشارخون)، سل، بیماری­ های مقاربتی

هرنیورافی، اورکیکتومی، جراحی لگن و رتروپریتون، عمل پروستات و گردن مثانه

الکل، کوکائین و ماری جوآنا

عفونت ریه، کالاکتوره، اختلال دید، چاقی، اختلال حس بویایی

وضعیت ساختمان بدنی، بررسی رشد مناسب جنسی، نحوه توزیع مو، کاهش توده ­ی عضلانی و ژنیکوماستی ممکن است ناشی از کاهش تستوسترون باشد، در چنین مواردی اختلالات هورمونی و تاخیر رشد باید رد گردند سپس بررسی کجی آلت تناسلی باید انجام گیرد.

اندازه بیضه اندازه­ گیری شود و چون 85 درصد پارانشیم بیضه در اسپرم سازی دخیل است، محدودیت حجم بیضه وجود اسپرم سازی را رد نمی­کند.

به بحشی از بافت بیضه که در تولید اسپرم فعال است، پاراشیم بیضه می گویند. حدود 85 درصد کل بافت بیضه پاراشیم محسوب شده و 15 درصد آن استروما است.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

اسپرماتوژنز یا نطفه سازی تحت کنترل هورمون‎ های زیر هستند:

۱- غده هیپوتالاموس در مغز قرار دارد و باعث ترشح GnRH شده و روی هیپوفیز اثر کرده و در نتیجه غده هیپوفیز FSH و LH ترشح می‎کند که روی سلول‎ های نطفه‎ ساز بیضه اثر کرده و اسپرم ساخته می‎شود.

۲- FSH و LH نیز روی قسمتی از بیضه‎ ها اثر کرده و باعث ترشح هورمون جنسی تسوسترون می‎گردد که این هورمون نیز باعث نطفه ‎سازی می‎شود.

هنگامی که آزمایش هورمونی از بیمار گرفته می شود، میزان هورمون های FSH و LH و تستوسترون بررسی می شود.

FSH غیر طبیعی بالا در حالیکه تستوسترون نرمال یا پایین باشد، نشان دهنده­ ی نارسایی اولیه بیـضه  (آتروفی بیضه) بوده و می تواند عامل ناباروری در مردان شود.

آتروفی بیضه ممکن است، اولیه یا ثانویه باشد، وقتی سطح تستوستــرون کم باشد، حجـم منی اغلب کاهـش می­ یابد. آتروفی بیضه به معنای تحلیل رفتن آن است.

 اگر آتروفی دو طرفه بیضه وجود داشته باشد، در این حال LH سرم اغلب پایین است. این بیماران باید تحت بررسی رادیولوژیک مغز و تعیین مقدار پرولاکتین قرار گیرند.

اما ترشح زیاد پرولاکتین در غده هیپوفیز در مردان که پرولاکتینوما نام دارد می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

فقدان یکطرفه یا دو طرفه Vas باعث الیگواسپرمی (زمانی که میزان اسپرم کم باشد الیگواسپرمی رخ می دهد) و یا آزواسپرمی می­گردد.

تست اسپرموگرام (آزمایش اسپرم) اساس بررسی است،  اسپرموگرام دارای ارزش بسیار در بررسی اولیه و اغلب شاخصه ارزیابی باروری مرد و ریسک حاملگی می­باشد. فواصل آزمایشات و  ارزش­های پارامترهای نطفه از یک جمعیت بارور ممکن است اطلاعات و داده­ ای فراهم کند که بواسطه­ ی آن پیش­بینی باروری یا  تشخیص ناباروری را در عموم موارد ممکن سازد.

بنابراین توصیه می­شود که بررسی باید در آزمایشگاه آندرولوژی، توسط تکنسین­های مجرب و تربیت شده، تحت شرایط کنترل کیفیت استاندارد شدید انجام گیرد.  با این وجود ارزش پروگنوستیک ترکیبات نطفه (Semen) نظیر :

بعنوان شاخص مارکرهای ناباروری در مواردی گیج­ کننده می­باشد: باروری بالقوه مرد تحت تاثیر، فعالیت جنسی، عملکرد و فونکسیون غدد ترشح جنسی و سایر موارد که تشخیص داده نشده است می باشد.

آزمایش روتین اسپرموگرام دارای محدودیت­های خود می­باشد، و در برگیرنده اختلالات نطفه قلمداد نمی­شود، مثل کروماتین نارس و یا Fragmented DNA ، 2 یا 3 آزمایش برای نتیجه­ گیری قطعی بعلت تنوع وسیع بیولوژیک که ممکن است در یک فرد وجود داشته باشد، باید گرفته شود.

فاصله بین انــجام دو آزمایش سلیقه ­ای است ولی توصیه شده به فاصله­ ی 2-1 هفته باشد. چنانچه در دو آزمایش انجام شده، اختلاف در اعداد و ارقام پارامترها بیش از 20 – 10 درصد باشد، باید آزمایش سوم انجام گیرد. نمونه چنانچه در منزل گرفته شود، باید ظرف 30 دقیقه در درجه حرارت بدن به آزمایشگاه رسانده شود.

تقریبا 2000 مرد از 8 کشور جهان که همسر آنها زیر 12 ماه حاملگی داشته ­اند بعنوان رفرنس و توزیع پارامترهای نطفه انتخاب شده ­اند. طبق موارد فوق who درسال 2010 اسپرموگرام با پارامترهای ذیل را طبیعی اعلام کرده است:

تفسیر آنها از مورد بالا اختصاصات نطفه افرادی بوده که پدر شده­ اند. هیچکدام از این ارزش­ها قادر نیست که بارور را از نابارور افتراق بگذارد، اگرچه گمان میرفته مورفولوژی مهم­ترین پارامتر است. تغییر و اختلال در دو پارامتر بطور افزاینده­ای ریسک ناباروری را افزایش می­دهد. ویژگی­ های نطفه لازم است، توأم با اطلاع کلینیکی فرد تفسیر شود.

پزشک مسئول تشخیص، مشاوره و درمان ناباروری زوجین خواهد بود. زمانی که علت احتمالی وجود دارد با زوجین باید یک رابطه دوستانه و امیدوارکننده برقرار کرد.

بدون تردید ویزیت یک زوج نابارور با زمان 3-4 دقیقه حل نخواهد شد، نتیجه آن جمعیت کثیری از زوجین هستند، که هنوز در مطب‎ها سرگردان هستند، و مشکل و علت ناباروری زوجین نامشخص مانده است.

من هم مثل سایر همکاران اولین نکته‎ای که در برخورد با یک زوج نابارور به ذهنم خطور می‎کند، واریکوسل در فرد است، ولی همیشه این طور نیست. به هر حال گرفتن شرح حال دقیق گذشته و حال با امتحان بالینی مرد باید صورت گیرد که مستلزم صرف وقت توسط پزشک می‎باشد.

در یک فرد نابارور با آزمایش اسپرموگرام طبیعی، عملکرد غذه هیپوفیز و بیضه‎ ها مورد بررسی قرار گیرد که گاهی نیاز به آزمایشات ژنتیک خواهد بود.

پس از آن پزشک متخصص ناباروری مردان، با معاینه بالینی، لوله های حامل اسپرم را بررسی می کند. در این معاینه هرگونه التهاب بیضه یا اپی دیدیم نیز بررسی می گردد.

پس از اینکه در معاینه بالینی، پزشک از وجود دو لوله برنده منی مطمئن شد. وی باید از نبود انسداد در لوله‎ ها اطمینان حاصل کند که گاهی نیاز به بررسی مستقل دارد.

سلامت و عملکرد صحیح پروستات، کیسه منی و اپیدیدم نیز در آزمایش های جداگانه قابل بررسی است.

اگر در آزمایش اسپرم بیمار، تعداد اسپرم ها صفر تشخیص داده شود، باید به دنبال بررسی علت و درمان متناسب با آن باشیم.

آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.

آزو اسپرمی چند مرحله با علت های مختلف دارد که بسته به نوع آزواسپرمی، درمان متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود.

شرایط ژنتیکی، مانند عدم وجود دو طرفه مادرزادی وازو دفران، ممکن است بر روی انتقال اسپرم تاثیر بگذارد. در این حالت اسپرم تولید می شود ولی وارد مایع منی نمی شود.

از دیگر عوامل نبود اسپرم در منی انسدادی می توان به واریکوسل اشاره کرد. در این حالت تورم رگ های اسکروتوم مانع رسیدن اسپرم ها به آلت می شوند.

عامل سوم آزواسپرمی انسدادی، آسیب قبلی یا جراحی ستون فقرات، لگن، شکم یا ارگان های جنسی مردانه ممکن است باعث آسیب به سیستم تولید مثل مردانه شود. این امر ممکن است شامل جراحی بر فتق اینگوینال (کشاله ران) نیز باشد. تروما ممکن است بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد یا باعث انسداد در جریان یا حمل اسپرم شود.

در این حالت بیضه فرد به علت های مختلف قادر به تولید اسپرم به طور کلی یا قادر به تولید اسپرم سالم نیست، این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد :

این نوع از کمبود اسپرم به علت کمبود هورمون در فرد ایجاد شده و می توان با درمان های دارویی اختلالات هورمونی را درمان کرد.

بیشتر بخوانید : آزواسپرمی به معنای نبود یا کمبود اسپرم در منی است و می تواند علل انسدادی یا غیر انسدادی داشته باشد. آزواسپرمی بسته به عامل آن می تواند درمان پذیر باشد.  آزواسپرمی

بعد از تشخیص نوع و علت آزواسپرمی پزشک متخصص ناباروری درمان متناسب فرد را ارائه کرده و فرآیند درمانی را تحت نظر می گیرد.

ممکن است برای درمان عفونت سیستم تولید مثل استفاده شوند. از هورمون ها نیز ممکن است برای درمان اختلال هورمونی استفاده شود. دارویی که برای اصلاح سطح هرمون های فرد تجویز می شود گنادوتروپین است.

این دارو کمک می کند تا سطح هورمون تستوسترون فرد  به میزان طبیعی برسد و بیضه ها بتوانند تولید اسپرم را ادامه دهند.

روشی است که می تواند برای درمان واریکوسل استفاده شود. انسداد در وریدهای ورم کرده ایجاد می شود که جریان خون را متوقف می کند و باعث نرسیدن اسپرم ها به منی می شوند.

بیشتر بخوانید : واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان واریکوسل

یک روش برای خارج کردن اسپرم از بیضه ها یا اپیدیدیم در صورت وجود انسداد است. اسپرمی که برداشته شده ممکن است ذخیره شود یا برای بارور کردن تخمک زن به روش IVF استفاده شود.

ممکن است لازم باشد جراحی برای درمان واریکوسل یا ترمیم وازودفران های مسدود شده نیاز باشد تا پزشک بتواند مسیر حرکت اسپرم ها را  از اپی دیدیم و بیضه به سمت پروستات باز کند.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

آقایان با اختلالات جنسی خداحافظی کنید!

مطلب بعدی

آیا بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

مشكل نعوظ ربطي به واريكوسل ندارد و براي عمل ابتدا بايد أزمايش اسپرم بدهيد

أزمايش طبيعي است عمل لازم نيست

عمل لازم نيست روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد

ده روز تابش پرتو روي باروري اثري ندارد و شروع واريكوسل نيست

حركت اسپرم طبيعي نيست دارو اثري ندارد شايد واريكوسل داشته باشيد

بايد  صبر كنيد تا بچه دار شويد

اگر واريكوسل داريد بايد عمل كنيد

وزن بايد كم شود تا أزمايش طبيعي شود

درمان ندارد

بدون أزمايش كه نمي شود نظر داد ولي بيرون از بدن كشت داده مي شود

مشكلي براي جنين پيش نمي أيد

تعداد اسپرم ها طبيعي است ولي حركت اسپرم ها طبيعي نيست

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟

پیشگیری از واریکوسل چگونه است؟

بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟

سرطان بیضه در جوانان

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

آیا در هفتهٔ اول بارداری واقعاً شما باردار محسوب می‌شوید؟ اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن، شایع‌ترین علائم شامل حالت…

برای شروع درمان مشکلات باروری، لازم است بدانید که چه کسانی و در چه زمانی باید برای درمان این مشکلات اقدام کنند. در این ویدیو، دکتر مهراندخت عابدینی…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

جنین در طول بارداری درون کیسۀ آب قرار گرفته است. پاره شدن این کیسه در هفته‌های متفاوت بارداری دلایل مختلفی دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا…

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا…چگونه بفهمیم مرد نابارور است

تغذیهٔ خوب برای رشد ذهنی و جسمی کودک شما بسیار مهم است و پس از تولد نوزاد، لازم است افزایش وزن و وزن‌گیری او به دقت توسط یک پزشک اطفال مورد اعتماد…

اگر دوست ندارید کودکتان را هنگام خواب تنها بگذارید تا گریه کند یا روش‌های ناپدید شدن تدریجی و گریه تا خواب را امتحان کرده‌اید ولی مؤثر نبوده‌ است،…

کتاب خواندن سن و زمان ندارد و هیچ‌وقت برای سوق دادن بچه‌ها به سوی کتاب زود نیست. اما در مورد کودکان نوپا، فعلاً هدف این است که به شکل غیرمستقیم…

بازی شغل و تجارت كودكان است و به آنها اجازه و آزادی عمل این را می‌دهد که دنیای فیزیکی اطراف و دنیای عاطفی درونشان را آزمایش كنند. هرچند ممکن است از…

سندرم التهابی چند سیستمی یا سندرم میس می‌تواند به دنبال واکنش نسبت به کووید ۱۹ در بدن برخی اطفال و کودکان ایجاد ‌شود. سندرم میس بیماری است که در آن…

زایمان طبیعی گاهی با تزریق بی‌حسی‌ انجام می‌شود. این زایمان‌ها، زایمان بدون درد نامیده می‌شود. در این ویدیو، خانم ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی…

کودکتان پس از تولدش می‌تواند گهواره، تخت یا هر دو را در دو زمان مشخص یعنی برای چند ماه اول، یک گهواره و سپس یک تختخواب داشته باشد. در واقع این شما…

بخشی از مشکلات ناباروری زوج‌ها ناشی از ناباروری مرد است. پزشک برای تشخیص مشکلات ناباروری مرد، معاینات و آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد. این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کند تا علت ناباروری را تشخیص و درمان مؤثری را برای بهبود باروری مرد انجام دهد. در این مطلب با آزمایش‌های تشخیص علت ناباروری در مردان آشنا می‌شوید.

معاینات ناباروری مردان با مراجعه به اورولوژیست شروع ‌می‌شود. پزشک در جلسۀ معاینه، سوال‌هایی را مطرح می‌کند تا سابقۀ پزشکی مرد را در اختیار داشته باشد. پزشک دربارۀ مواردی مانند سوابق جراحی، بیماری‌های مزمن، داروهای مصرفی، مشکلات جنسی، سابقۀ بیماری‌های آمیزشی یا سبک زندگی و مصرف سیگار یا مواد مخدر از شما خواهد پرسید. همچنین ممکن است بیضه‌های مرد را برای بررسی مشکلات احتمالی معاینه کند. با معاینه ‌می‌توان واریکوسل را تشخیص داد، اندازۀ بیضه‌ها را نیز بررسی کرد و به احتمال وجود مشکلات هورمونی پی برد. برای ارزیابی وضعیت اسپرم، یک آزمایش اسپرم تجویز می‌شود. انجام این آزمایش و سایر آزمایش‌های تجویزی به تشخیص زودتر علل ناباروری سرعت ‌می‌بخشد.

برای بررسی وضعیت اسپرم مردان، معمولاً یک آزمایش اسپرم درخواست می‌شود. در این آزمایش تعداد، شکل، میزان تحرک و دیگر متغیرهای مربوط به اسپرم توسط آزمایشگاه بررسی می‌شود. یکی از شرایط باروری وجود میزان کافی اسپرم در مایع منی مرد است، اگرچه باروری به عوامل دیگری مانند شکل و حرکت اسپرم‌ها نیز مرتبط است. بسیاری از مردانی که تعداد اسپرم کم یا مایع منی غیرطبیعی دارند، باز هم شانس باردار شدن را دارند و برخی مردان نیز با وجود مایع منی طبیعی و تعداد زیادی اسپرم سالم دچار ناباروری هستند. پزشک با بررسی نتیجۀ آزمایش اسپرم مرد، وضعیت باروری او را ارزیابی می‌کند.

اگر اولین آنالیز مایع منی طبیعی باشد، ممکن است برای اطمینان از نتیجه‌، درخواست انجام مجدد آن داده شود. طبیعی بودن هر دو مورد آنالیز مایع منی معمولاً به معنای وجود نداشتن مشکلات باروری جدی است. در صورت وجود مورد غیرعادی، ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق مشکل، درخواست انجام آزمایش‌های بیشتری را بدهد. وجود نداشتن اسپرم در مایع منی می‌تواند نشانۀ انسداد در دستگاه تناسلی مرد باشد که معمولاً با عمل جراحی قابل اصلاح است. برای آزمایش اسپرم، مرد باید در آزمایشگاه مایع منی خود را جمع‌آوری و تحویل دهد. برای جمع‌آوری اسپرم معمولاً یک ظرف استریل در اختیار مرد قرار داده می‌شود و او با روش خودارضایی باید نمونۀ منی را در ظرف بریزد و تحویل دهد. این آزمایش برای گرفتن نتیجۀ دقیق‌، بهتر است سه تا شش روز بعد از آخرین انزال انجام شود و نباید هنگام جمع‌آوری نمونه از روان‌کننده استفاده کرد.

پزشک اورولوژیست ممکن است برای بررسی وجود عفونت مجاری ادرار که می‌تواند در ناباروری مرد نقش داشته باشد، آزمایش ادرار درخواست کند. درصورتی‌که در ادرار اسپرم وجود داشته باشد، ممکن است پزشک به انزال پس‌گرد مشکوک شود، زیرا در این عارضه بخشی از اسپرم وارد مثانه می‌شود. این عارضه معمولاً به دلیل اختلال در دریچه‌های مثانه و به خاطر عمل جراحی در گذشته اتفاق می‌افتد. همچنین در صورت وجود نداشتن اسپرم در آزمایش اسپرم، پزشک برای بررسی انسداد لوله‌های بیضه، درخواست سونوگرافی یا رادیوگرافی می‌کند. پزشک ممکن است برای بررسی احتمال وجود واریکوسل، علاوه بر معاینات، سونوگرافی از بیضه را نیز توصیه کند. در این روش پزشک با اطمینان می‌تواند مشکل واریکوسل را تشخیص دهد.

واریکوسل از مشکلات شایعی است که احتمالاً در جریان درمان‌های ناباروری با آن مواجه می‌شوید. واریکوسل وجود سیاهرگ‌های واریسی در بیضه است که معمولاً…

ناباروری با علت مشخص یکی از انواع ناباروری است. وقتی شما و همسرتان آزمایش‌های پزشکی مربوط به ناباروری را به صورت کامل انجام داده‌اید، ولی هنوز دلیل…

آزمایش آنالیز اسپرم معمولاً اولین آزمایشی است که برای بررسی احتمال ناباروری در مردان انجام می‌شود. در آزمایش آنالیز اسپرم، علاوه بر میزان مایع منی…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

ناباروری مشکلی نیست که فقط مربوط به زنان باشد و آگاهی درست زوج‌ها از این موضوع باعث می‌شود تا…

مشکلات باروری در مردان یکی از دلایل بارور نشدن یک زوج است. به‌طورکلی هر چیزی که بتواند اختلالی در…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

رژیم غذایی دکتر کرمانی

یکی از موانع اصلی در مسیر زوج ها برای بچه دار شدن، ناباروری در مردان است. اگر فکر می کنید در صورت ناباروری مردان راه حلی وجود ندارد، امروزه درمان هایی برای حل این مشکل ارائه شده است. در ادامه این مطلب علائم، راه های درمان و تشخیص بروز ناباروری در مردان را شرح می دهیم.

 

ثبت نام رژیم اینترنتی به اندام دکتر کرمانی

چگونه بفهمیم مرد نابارور است

 

ناتوانی مرد در باردار کردن یک زن را ناباروری مردان می گویند، در چنین شرایطی با وجود نزدیکی مرتب، حاملگی اتفاق نمی افتد.

 

ناباروری در مردان با دلایل زیادی اتفاق می افتد که به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

• تولید کم اسپرم • عملکرد غیر طبیعی اسپرم • عدم وجود اسپرم در منی

 

عوامل زیادی  در شروع ناباروری در مردان تاثیر می گذارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

به حالتی که رگ های اطراف بیضه متورم می شود، واریکوسل می گویند. در اثر واریکوسل اسپرم با کیفیت پایین تولید می شود.

 

• برخی التهاب ها که روی کیفیت تولید اسپرم موثرند، عبارتند از: التهاب اپیدیدیم (اپیدیدیمیت ) یا التهاب بیضه ( ورم بیضه ) • برخی عفونت های جنسی • بیماری سوزاک • HIV

فروکش انزال زمانی اتفاق می افتد که منی به جای خارج شدن از آلت مرد به درون مثانه برود. برخی از مشکلات سلامتی که باعث این اتفاق می شود عبارتند از: • دیابت • آسیب های ستون فقرات • داروها • جراحی پروستات، مثانه یا مجرای ادرار

 

۴- تومورها تومورهای خوش خیم یا سرطانی باعث ناباروری در مردان می شوند. در برخی موارد، جراحی و شیمی درمانی از عوامل اثر گذار در بروز این مشکل هستند.

 

۵- عدم تعادل هورمونی

ناهماهنگی در هورمون های هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید و غدد آدرنال سبب ناباروری در مردان می شود.

 

۶- نقص در لوله های کوچک تناسلی

لوله های کوچک بسیاری در دستگاه تناسلی مردان وجود دارد که اسپرم را حمل می کنند. انسداد این لوله ها به یکی از دلایل جراحی، آسیب دیدگی، مادرزادی، و یا رشد غیر طبیعی موجب ناباروری در مردان می شود.

 

۷- نقص کروموزوم

برخی دیگر از شرایط ژنتیکی که منجر به ناباروری می شوند عبارتند از: • سندروم کلاین فلتر • فیبروز کیستیک • سندروم کالمن • سندروم کارتاژنر

 

۸- مشکلات مربوط به رابطه جنسی

مشکلات رابطه جنسی که در ناباروری مردان دخیلند، در ادامه می آیند: • اختلال در نعوظ • انزال زودرس • مشکلات آناتومیکال مانند هیپوسپادیاس • مشکلات روانی

 

۹- جراحی های پیشین

برخی جراحی های خاص مانند: • وازکتومی • جراحی برای درمان فتق مغبنی • جراحی های بیضه، اسکروتوم و پروستات • جراحی های شکم برای سرطان بیضه و رکتوم

 

قرار گرفتن در معرض گرما، سموم و مواد شیمیایی تولید اسپرم را کم می کند.

 

 

 

استرس طولانی مدت باعث بروز عدم تعادل هورمونی و در نتیجه روی تعداد اسپرم ها تاثیر می گذارد.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

 

مردانی که اضافه وزن دارند، بیشتر در خطر ناباروری هستند.

 

اگر از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنید، مصرف آن را قطع کنید چون الکل باعث کاهش تولید اسپرم در بدن می شود. همچنین مشکلات کبدی که به دلیل مصرف بیش از حد الکل به وجود می آیند، در ناباروری نیز تاثیرگذارند.

 

مواد مخدری مانند کوکائین، ماری جوانا و موادی که باعث تحریک و رشد عضله می شوند نیز تولید طبیعی اسپرم را مختل می کنند.

 

مردانی که مرتب سیگار می کشند بیش از دیگران به ناباروری حساس هستند.

 

برخی نشانه هایی که به شناسایی مشکل ناباروری در مردان کمک می کنند عبارتند از: • مشکل در عملکرد طبیعی جنسی • اجاکولیشن ( حجم کم منی ) • کاهش میل جنسی •  اختلال در نعوظ • وجود توده، درد یا ورم در بیضه ها • عفونت های تنفسی برگشت پذیر • مشکلات وابسته به حس بویایی • رشد غیر طبیعی سینه (ژنیکوماستی ) • کاهش موهای بدن یا صورت • ناهنجاری های کروموزومی یا هورمونی • تعداد کم اسپرم ها ( کمتر از ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلیمتر از منی و یا تعداد کمتر از ۳۹ میلیون در هر بار انزال )

 

در ادامه برخی از آزمایش ها و اقدامات تشخیص پزشکی را  معرفی می کنیم:

 

این نوع آزمایش برای تشخیص کیفیت و مقدار اسپرم ضروری است.

 

یکی از دلایل اصلی ناباروری عدم تعادل هورمونی است که با تست خون بررسی می شود.

 

گاهی دلیل ناباروری آناتومیک است، به همین دلیل با آزمایش تصویر برداری چک می کنند که مشکلی وجود نداشته باشد.

 

این آزمایش وجود اسپرم در نمونه ادرار را بررسی می کند. و تعیین می کند که بعد از انزل منی به مثانه باز می گردد یا خیر (به این عارضه پس زده شدن انزال می گویند).

 

در این آزمایش یک طول موج با فرکانس بالا برای تصویر سازی استفاده می شود. این آزمایش بیماری واریکوسل در بیضه ها را تشخیص می دهد.

 

در سونوگرافی پروستات ( ترانس رکتال) تصویری از غده پروستات یک مرد و بافت اطراف آن گرفته می شود. پروب سونوگرافی از راه مقعد بیمار، آزمایش ناباروری در مردان را انجام می دهد.

 

در این آزمایش متخصص آسیب شناس با استفاده از یک سوزن از بیضه نمونه گیری می کند، تا متوجه شود تولید اسپرم در بدن طبیعی است یا خیر. اگر نتایج طبیعی بود پس علت ناباروری باید مسدود بودن سیستم انتقال اسپرم باشد.

 

تست ژنتیک  ناهنجاری های زیر را مشخص می کند: • تکه تکه شدن DNA • نقص کروموزومی • بیماری های ژنتیکی

 

برخی از راه های درمان ناباروری در مردان شامل این موارد می شود:

 

اگر ناباروری به علت شرایط واریکوسل یا بسته بودن لوله های خروج اسپرم باشد، پزشک ترجیح می دهد برای درمان دست به جراحی بزند. همچنین وازکتومی های قبلی نیز ممکن است برگردند. در بعضی موارد که هیچ اسپرمی در منی وجود ندارد، اسپرم ها را به صورت مستقیم از بیضه ها یا اپیدیدیم بازیابی می کنند. به چنین روشی بازیابی اسپرم می گویند.

 

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت در سیستم تناسلی تجویز می شود.

 

دارو و گاهی هم جلسات مشاوره برای درمان اختلال در نعوظ و انزال زودرس استفاده می شود.

 

پزشک ممکن است از درمان جایگزینی هورمونی یا داروهای عدم تعادل هورمون استفاده کند.

 

در این روش درمان، اسپرم با جراحی از انزال طبیعی خارج می شود، گاهی از اسپرم اهدا کننده نیز استفاده می شود. اسپرم ها به  بدن خانم منتقل می شوند. پزشکان گاهی اوقات IVF  یا لقاح آزمایشگاهی و تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم را انجام می دهند.

حمایت شده توسط : 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

عالی بود

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

 ناباروری مردان

آمارهاي جهاني‌ نشان مي‌دهد 15 درصد از زوج‌هاي جوان از مشكلي به نام ناباروري رنج مي‌برند. تحقيقاتي كه در ايران انجام شده، شيوع ناباروري در ايران را بين 13 تا 5/18 درصد اعلام كرده‌اند كه متوسط آن با آمارهاي جهاني تطبيق دارد.  اين يعني از هر 100 زوج جواني كه ازدواج مي‌كنند 15 نفر آنها از ناباروري رنج مي‌برند. يعني در كشور ما كه سالانه يك ميليون ازدواج ثبت مي‌شود، حدود 150 هزار زوج، به زوج‌هاي نابارور اضافه مي‌شود. تخمين‌ها نشان مي‌دهد در ايران حدود 3 ميليون زوج نابارور وجود دارد ولي آمار دقيق و كاملي در اين مورد نداريم.داشتن فرزند اولین و مهم‌ترین احساس یك زندگی مشترك است، این احساس زیبا، دغدغه‌هایی نیز با خود به همراه داشته و این پرسش كه؛ آیا ما برای بچه‌دار شدن مشكلی نداریم بخشی از درگیری‌های ذهنی نوعروسان و تازه دامادها است اما نكته شایان توجه در این بین وجود یك باور نادرست و غلط از گذشته‌های دور است كه ناباروری را بیشتر به زنان مربوط می‌داند و مردان را در این خصوص مبرا می‌كند، اما امروزه براساس یافته‌های علمی می‌دانیم كه نقش پدر و مادر در بچه‌دار شدن به یك اندازه است بنابراین در این خصوص لازم است تادر صورت بروز مشكل نازائی در زندگی مشترك، هر دو طرف یعنی زن و مرد مورد بررسی‌های پزشكی و سلامت باروری قرار گیرند تا علت اصلی نازائی مشخص شود.

 

برای ارزیابی توان باروری در مردان روش‌های تشخیصی متعددی وجود دارد كه یكی از آنها آزمایش اسپرموگرام است كه آقایان می‌توانند پس از طرح موضوع با پزشك معتمد خود و به مراجعه آزمایشگاه نسبت به انجام آن اقدام تا از سلامت باروری خود مطمئن شوند. در این مقاله به برخی از علل ناباروری مردان می‌پردازیم.نابارور به چه كسي مي‌گويندناباروري عبارت است از اين كه يك زوج پس از گذشت يك سال از ازدواج‌شان، بدون پيشگيري از بارداري و با وجود رابطه جنسي منظم، باردار نشود.كدام مردان در خطر ناباروري قرار دارند؟در مردان، بسياري از بيماري‌ها مي‌تواند باعث ناباروري شود. اولين آن‌ها اختلال توانايي جنسي است. شرط لازم براي باروري طبيعي، رابطه جنسي منظم است. بعضي از دلايل ناباروري در مردان عبارتند از: بيماري‌هاي دوران كودكي مثل جراحي‌هايي كه اطراف بيضه انجام مي‌شود، بالا بودن بيضه و بيماري واريكوسل (به‌عنوان شايع‌ترين عامل ناباروري كه قابل درمان است)، اختلالات هورموني به صورت اختلال در هورمون‌هاي هيپوفيز يا هورمون‌هاي جنسي، رشد نامناسب بيضه‌ها، اختلالات ژنتيك مثل كوچك‌بودن بيضه، برخي عفونت‌هاي مزمن كه در عملكرد بيضه اختلال ايجاد مي‌كند مثلا «سل» كه لوله‌هاي انتقال‌دهنده اسپرم را از بين مي‌برد، برخي داروها، برخي عفونت‌هاي دستگاه تناسلي مثل سوزاك به شرطي كه موجب تنگي مجرا شود و مانع خروج شود و بيماري‌هاي تب‌دار طولاني‌مدت كه بر نطفه‌سازي تاثير مي‌گذارد‌ علت آن است كه اسپرم در بيضه در درجه حرارتي پايين‌تر از درجه حرارت بدن فعاليت پيدا كند و اين حرارت بالا و طولاني‌مدت باعث از بين‌رفتن اسپرم‌ها شود.چگونه بفهمیم مرد نابارور است

برخي از بيماري‌هاي ژنتيك و بيماري‌هايي كه با اختلالات بويايي و هورموني همزمان هستند.بعضي از بيماري‌ها كه موجب ايجاد ترشحات غليظ در بدن مي‌شوند، سرفه‌هاي خشك، اختلالات ريوي  و اختلالات بيضوي به صورت ترشحات غليظ و برخي از مشاغل. افرادي كه در معرض مواد آسيب‌رسان به بيضه‌ها قرار دارند مثل انواع حشره‌كش‌ها وقتي به صورت مدام با آن تماس داشته باشند يا مثل كساني كه در كارخانه‌هاي توليد اين مواد هستنديا سم‌پاش‌ها. نانوايي‌ كه دائما در كنار تنورهاي داغ قرار دارد. برخي مواد رنگي، سيگار و … هم مي توانند تا حدي بر قدرت باروري تأثير بگذارند.  

علل ناباروری مردان

علل ناباروری مرداناختلالات مربوط به اسپرمبه طور طبیعی، در بیضه مرد اسپرم تولید می‌شود و به هنگام انزال از وی خارج می‌شود. اگر در موارد زیر اختلالی باشد، شانس لقاح كم شده و مرد نابارور محسوب می‌شود.تعداد كم اسپرمعدم بلوغ اسپرمشكل غیرطبیعی اسپرمعدم توانایی حركت مناسب اسپرمعواملی كه بر تعداد، شكل،‌ بلوغ و حركت اسپرم تأثیر منفی دارند عبارتند از:بیماری‌های عفونی: بیماری‌های عفونی با شرایط التهابی نظیر بیماری اوریون سبب عفونت مجاری تناسلی یا التهاب و از بین رفتن بیضه‌ها در مرد می‌شوند. حدود 25 درصد مردانی كه بعد از بلوغ دچار اوریون می‌شوند نابارور می‌شوند.‌اختلالات هورمونیاختلالات هورمونی سبب حدود 5-2 درصد مشكلات ناباروری در مردان می‌شود. تولید نامناسب هورمون‌های FSH و LH بر تولید هورمون مردانگی یا تستوسترون و تولید اسپرم تأثیر دارند.مشكلات مربوط به دستگاه ایمنی بدندر بدن بعضی مردان علیه اسپرم خودشان ماده‌ای به نام آنتی‌بادی تولید می‌شود كه سبب كاهش حركت اسپرم یا به هم چسبیدن آنها می‌شود.ناهنجاری‌های مربوط به ساختمان بدنبعضی عوامل نظیر بسته بودن لوله‌های خروج اسپرم (دفران، اپیدیدیم)‌ سبب ناباروری در مردان می‌شود. بسته شدن لوله‌های خروج اسپرم می‌تواند به علل مادرزادی، نقص ژنتیكی، عفونت‌ها یا التهاب‌های دستگاه ادراری – تناسلی باشد. البته جای جراحی‌های قبلی نیز می‌تواند این لوله‌ها را ببندند. از جمله عوامل دیگر ناباروری در مردان واریكوسل است. در این حالت رگ‌های درون كیسه بیضه متسع می‌شود و كیفیت اسپرم كاهش می‌یابد.

 

واريكوسل یکی از علل ناباروری در مردان

شايع‌ترين علت  در ناباروري مردانشايع‌ترين بيماري قابل درمان در ناباروري آقايان «واريكوسل» است. اين بيماري عبارت است از واريس عروق بيضه، مانند پيرمردان و پيرزنان دچار واريس عروق پا مي‌شوند و پاهاي‌شان ورم مي‌كند و خون به خوبي در عروق پاي‌شان حركت نمي‌كند. در پسران جوان هم ممكن است اين اتفاق براي بيضه‌ها پيش بيايد و نتواند خون را به خوبي تخليه كند، اين ماندن طولاني‌مدت خون در بيضه‌ها باعث مي‌شود درجه حرارت بالا برود و اختلالات هورموني به همراه داشته باشد. اين عوارض باعث مي‌شود اسپرم‌سازي خوب انجام نشود. اين اختلال در اسپرم‌سازي، فرد را مستعد ناباروري مي‌كند.گاهي ديده مي‌شود كه اصلا نطفه‌اي شكل نمي‌گيرد، به همين دليل مجبور هستيم از بافت بيضه نمونه‌برداري انجام بدهيم كه آيا اسپرم در داخل بيضه وجود دارد يا نه؟  اگر‌درنمونه‌برداري از مردي اسپرم پيدا كنيم حتي اگر كم يا ضعيف هم باشد، خوشحال مي‌شويم چون راه‌هاي درمان زيادي وجود دارد تا اين مشكل برطرف شود ولي اگر در نمونه‌برداري از بيضه هم، اسپرم ديده نشد، يعني اين‌كه اين آقا توان باروري ندارد يعني خودش نمي‌تواند عامل بارداري همسرش باشد.عوامل دیگرعوامل دیگری نظیر ناتوانی جنسی و یا انزال زودرس نیز می‌تواند عامل ناباروری در مردان باشد.علل ناباروری ژنتیکیعلل ناباروری اعم از مشکلات هورمونی و چاقی تا غیر طبیعی بودن سلول‌های جنسی (تخمک و اسپرم) همگی می‌تواند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشد. برای مثال استعداد چاقی، ابتلا به عفونت و حتی لزوم انجام یک جراحی که به ناباروری می‌انجامد همگی هر چند کوچک می‌توانند به عوامل ژنتیکی مربوط باشند. امروزه مطالعات بر روی ژن‌های خاص در انسان و مدل‌های آزمایشگاهی تا حدودی تاثیر عوامل ژنتیکی بر ناباروری را آشکار ساخته‌اند.

 

بعضی از عوامل ژنتیکی بر ناباروری مردان تاثیر می‌گذارند، در حالی که بعضی عوامل دیگر بر روی هر دو جنس و یا فقط بر روی زنان تاثیر گذارند. برای مثال جابجایی‌های کروموزومی می‌تواند بر روی مردان و زنان تاثیر بگذارد اما سندروم کلاین فلتر که در آن ترکیب کروموزوم‌های جنسی به صورت XXY در می‌آید تنها مختص مردان است و سندروم ترنر که در آن بیمار فقط دارای کروموزوم جنسی X است تنها مختص زنان است.عوامل ناشناختهگاه ممكن است پس از یك معاینه دقیق پزشكی، زن و شوهر كاملا‌ سالم تشخیص داده شوند ولی به علل ناشناخته بارور نشوند. اگرچه معمولا بعد از دو سال تعداد زیادی از این زوج‌ها بچه‌دار می‌شوند، اما تعدادی از آنها حتی بعد از گذشت سه سال بدون استفاده از روش‌های پیشگیری بچه‌دار نمی‌شوند، در این صورت باید تحت درمان قرار بگیرند.

 

كدام مردان در خطر ناباروري قرار دارند؟در مردان، بسياري از بيماري‌ها مي‌تواند باعث ناباروري شود. اولين آن‌ها اختلال توانايي جنسي است. شرط لازم براي باروري طبيعي، رابطه جنسي منظم است. بعضي از دلايل ناباروري در مردان عبارتند از: بيماري‌هاي دوران كودكي مثل جراحي‌هايي كه اطراف بيضه انجام مي‌شود، بالا بودن بيضه و بيماري واريكوسل (به‌عنوان شايع‌ترين عامل ناباروري كه قابل درمان است)، اختلالات هورموني به صورت اختلال در هورمون‌هاي هيپوفيز يا هورمون‌هاي جنسي، رشد نامناسب بيضه‌ها، اختلالات ژنتيك مثل كوچك‌بودن بيضه، برخي عفونت‌هاي مزمن كه در عملكرد بيضه اختلال ايجاد مي‌كند مثلا «سل» كه لوله‌هاي انتقال‌دهنده اسپرم را از بين مي‌برد، برخي داروها، برخي عفونت‌هاي دستگاه تناسلي مثل سوزاك به شرطي كه موجب تنگي مجرا شود و مانع خروج شود و بيماري‌هاي تب‌دار طولاني‌مدت كه بر نطفه‌سازي تاثير مي‌گذارد‌ علت آن است كه اسپرم در بيضه در درجه حرارتي پايين‌تر از درجه حرارت بدن فعاليت پيدا كند و اين حرارت بالا و طولاني‌مدت باعث از بين‌رفتن اسپرم‌ها شود.برخي از بيماري‌هاي ژنتيك و بيماري‌هايي كه با اختلالات بويايي و هورموني همزمان هستند.بعضي از بيماري‌ها كه موجب ايجاد ترشحات غليظ در بدن مي‌شوند، سرفه‌هاي خشك، اختلالات ريوي  و اختلالات بيضوي به صورت ترشحات غليظ و برخي از مشاغل. افرادي كه در معرض مواد آسيب‌رسان به بيضه‌ها قرار دارند مثل انواع حشره‌كش‌ها وقتي به صورت مدام با آن تماس داشته باشند يا مثل كساني كه در كارخانه‌هاي توليد اين مواد هستنديا سم‌پاش‌ها. نانوايي‌ كه دائما در كنار تنورهاي داغ قرار دارد. برخي مواد رنگي، سيگار و … هم مي توانند تا حدي بر قدرت باروري تأثير بگذارند.

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

magiran.combartarinha.ir

بارداری و زایمان راحت با…

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


طلاق توافقی و هرآنچه لازم است بدانید

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


تعیین جنسیت پیش از بارداری


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

کم کاری تیرویید باعث نازایی میشود؟

آزمایش خون هورمونی

علت کاهش فرزندآوری، چند ک…

علت کمردرد در اوایل باردا…

برای دختردار شدن، بهترین … چگونه بفهمیم مرد نابارور است

مشکلات رحم اجاره ای

کم کاری تیرویید باعث نازایی میشود؟

انتقال جنین به رحم، با روش لقاح مصنوعی

نشانه های ناباروری در مرد…

روش های درمان نازایی در ز…

بهترین زمان استفاده از قر…

علائم ناباروری چیست؟

درمان افسردگی پس از زایمان، رهایی از حس‌های بد

رژیم غذایی برای پسردار شدن در بارداری بعد!

باز شدن رحم، زودتر از موع…

اگر از تاریخ زایمان بگذرد…

نشانه های ناباروری در مرد…

بهترین زمان استفاده از قر…

عوارض زایمان سزارین، احتمال بروز سه نوع عفونت

زایمان در هشت ماهگی، نوزاد زنده می‌ماند؟

زایمان در هفته 35

باز شدن رحم، زودتر از موع…

اگر از تاریخ زایمان بگذرد…

زایمان زودرس، چطور پیشگیر…

عوارض مشکلات تیروئید در بارداری

نوزاد شش ماهه، چه توانایی دارد؟

شنوایی نوزاد

رنگ چشم نوزاد کی مشخص میش…

اثر انگشت در چند ماهگی شک…

عوارض زایمان سزارین، احتم…

از پوشک گرفتن بچه، راهکارهای طلایی

علت کاهش فرزندآوری

اختلال بیش فعالی و عدم تم…

چگونه با کودک شش ماهه رفت…

کودکان در پیش دبستانی چه …

مهارت حرکتی کودکان، سال د…

مراحل ثبت‌نام یارانه کرونا

چگونه هم مادر باشیم و هم استاد دورکاری؟

والدین تازه واردها به کلا…

اموزش مقررات خانه به فرزن… چگونه بفهمیم مرد نابارور است

برقراری ارتباط با والدین …

راه هایی برای حل مشکلات ج…

ماموگرافی چگونه انجام میشود

مادرم شو و مادرم

علائم ترکیدن کیست تخمدان

مراحل ثبت‌نام یارانه کرون…

از همین حالا به فکر کادوه…

قرص ویاگرا عوارض جانبی خط…

اختلال وسواس کودکان، درمان دارد؟

درمان افسردگی پس از زایمان، رهایی از حس‌های بد

ارتباط پدر با فرزند پسر، …

تشخیص بیش فعالی کودکان، چ…

با کودک نق نقو چه کنیم؟

رفتار والدین با کودکان، س…

جراحی پلک چیست و هزینه آن چقدر است؟

اکستنشن مو، زیبایی طبیعی

مراحل ثبت‌نام یارانه کرون…

فیبروز ابرو چیست و مزایا …

مرطوب کننده در فصل پاییز

مرطوب کننده پاییزی

اکستنشن مو، زیبایی طبیعی

موهای زائد ناحیه تناسلی، باورهای غلط

ثبت نام وام یک میلیون توم…

مراحل ثبت‌نام یارانه کرون…

افزایش فروش در زمان کرونا…

دمنوشهای گیاهی، معجون لاغ…

سندرم تخمدان پلی کیستیک، باورهای درست و اشتباه

انواع ارتودنسی کودکان، قیمت و عکس

جراحی پلک چیست و هزینه آن…

مردها وقتی زنی را دوست دا…

چطور دهان خوشبو داشته باش…

جراحی ابدومینوپلاستی چیست…

مادر و جنین در هفته هفتم بارداری

هفته نهم بارداری

هفته دهم بارداری 

هفته دوازدهم بارداری

در پزشکی هرگاه زن و شوهر پس از ۱۲ ماه با انجام فعالیت جنسی بچه دار نشوند امکان دارد یکی از زوجین دچار ناباروری باشد.
در پزشکی هرگاه زن و شوهر پس از ۱۲ ماه با انجام فعالیت جنسی بچه دار نشوند امکان دارد یکی از زوجین دچار ناباروری باشد. ناباروری در ده تا پانزده درصد از زوج‌ها دیده می‌شود. علل ناباروری می‌تواند مربوط به زن یا مرد یا هر دو باشد. حدود ۴۰% از مشکلات ناباروری مربوط به مردان، ۴۰% مربوط به زنان و حدود ۱۰% مربوط به هر دو است. در حدود ۱۰% از زوج‌ها نیز عامل ناباروری مشخص نیست. به عبارت دیگر در این زوج‌ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمایش‌های موجود مشکلی ندارند، ولی به علل نامشخصی بچه دار نمی‌شوند.
همان‌طور که گفتیم یکی از علل ناباروری در زوج‌ها ناشی از ناباروری مرد است. پیگیری به موقع و انجام آزمایش‌های لازم برای تشخیص دلیل ناباروری در مردان می‌تواند منجر به درمان مشکل و افزایش شانس بارداری زوج‌ها شود. در این مطلب می‌توانید با علل ناباروری مردان آشنا شوید.
 ناباروری‌های قابل پیشگیریدرصد بالایی از ناباروری مردان قابل پیشگیری است، برخی از بیماری‌های منجر به ناباروری مانند ناهنجاری‌های دستگاه تولیدمثل، مادرزادی بوده و بنابراین در صورت معاینه به موقع نوزاد، قابل پیشگیری و درمان است. البته علل و عوامل ناباروری در سنین مختلف، متفاوت است. به عنوان نمونه در دوران بلوغ و نوجوانی پیچ خوردگی بیضه باعث از بین رفتن قدرت اسپرم سازی بیضه می‌شود که اگر در این حالت پیچ خوردگی بیضه را ظرف شش ساعت اصلاح نکنند، بیضه از بین می‌رود.
 

 

 

 

رابطه سن و ناباروری در مردانازدواج دیرهنگام مردان و افزیش سن یکی دیگر از عوامل موثر در ناباروری مردان می‌باشد. با افزایش سن کیفیت اسپرم تنزل پیدا می‌کند. البته مصرف سیگار، دخانیات و مواد اعتیادآور دیگر نیز بر روی کیفیت اسپرم اثرگذار بوده و می‌توانند باعث ناباروری شوند.
 دلیل ناباروری مردان چیست؟ناباروری و نازایی مشکل تقریبا ۱۵ درصد زوج ها می‌باشد که حدود نصف این نازایی‌ها به دلیل ناباروری مردان است. حدود ٤٤‌ درصد از تمامی مردان نابارور با میانگین سنی ٣٨‌سال علاوه بر مشکلات اسپرم، مبتلا به مشکلات سلامتی دیگر مانند داشتن بیماری‌های دستگاه گردش خون، فشار خون بالا، بیماری شریانی و بیماری‌های قلبی بودند.
برای باروری لازم است تا اسپرم سالم و بالغ از مجاری اسپرم خارج شده و به واژن زن وارد گردد و با تخمک لقاح یابد. هر عاملی که در این مسیر مانع لقاح تخمک و اسپرم شود سبب ناباروری می شود. دلایل رایج ناباروری در مردان عموما تعداد کم اسپرم‌ها و یا نرسیدن اسپرم کافی به پروستات و غدد منی ساز است.
 علل ناباروری در مردان
علل ناباروری مردان به چند دسته کلی تقسیم می گردد:
۱. اختلالات اسپرمدر برخی مواقع ممکن است در صورت کم بودن تعداد اسپرم‌ها در مایع منی، کم‌تحرکی یا غیرطبیعی بودن شکل اسپرم‌ها قادر به بارورسازی تخمک نباشد. مشکلات مربوط به تولید اسپرم یا کیفیت آن ممکن است به خاطر عدم تعادل هورمونی، بیماری یا صدمه دیدن اندام‌های ادراری یا تناسلی، تب یا قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، برخی اختلالات ژنتیکی و برخی مواد مخدر و سموم اتفاق بیفتد. این مشکل هیچ علائم خاصی ندارد و پزشک با انجام آزمایش آنالیز اسپرم می‌تواند به آن پی ببرد. موارد زیر از جمله موارد ناباروی مردان در اثر اختلالات اسپرم هستند. 
نداشتن شکل نرمال
رشد ناکافی اسپرم
حرکت نامناسب اسپرم
تعداد کم اسپرم هاعدم ساخته شدن اسپرم (آزواسپرمی)برخی از عوامل محیطی و شیوه زندگی می تواند سبب اختلالات اسپرم شود. مصرف الکل و سیگار کشیدن باعث کاهش تعداد اسپرم ها می شود. برخی بیماری ها مانند اختلالات کلیوی، اوریون و یا اختلالات کرومزونی و هورمونی هم بر شکل، حرکت و تعداد اسپرم ها اثر دارند. آسیب های مجاری تولید کننده اسپرم و انسداد این مجاری مانند عفونت ها و یا اختلالات مادرزادی نیز باعث کاهش تعداد اسپرم و حتی نبود اسپرم می شود. چهار نفر از هر ده مرد دارای اختلالات اسپرم هستند.۲. واریکوسلیکی از عوامل ناباروری در مردان واریکوسل می‌باشد و برای درمان ناباروری در ابتدا باید واریکوسل درمان شود. واریکوسل، سیاهرگ واریسی است که در بیضه‌ها و معمولاً در بیضۀ سمت چپ اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد توده‌ای در یک یا هر دو بیضه می‌شود که معمولاً با لمس قابل تشخیص است.
واریکوسل می‌تواند باعث افزایش دمای بیضه شود که در برخی مردان به کاهش تولید و کیفیت اسپرم منجر می‌شود. این موضوع به این معنا نیست که تمامی ‌مردان مبتلا به واریکوسل نابارور می‌شوند، بلکه در مواردی که علت ناباروری مشخص نیست، واریکوسلی که تشخیص داده نشده است می‌تواند علت اصلی کاهش ناباروری باشد.۳. انزال برگشتیدر این حالت حین انزال، اسپرم مجدد به بالا بر می گردد و خارج نمی شود و اسپرم ها بجای خروج از آلت، وارد مثانه می شوند. علت این مشکل، اختلالات اعصاب و ماهیچه های مثانه است که باعث می شود نتواند بخوبی حین انزال منقبض شده و مانع برگشت اسپرم شوند. در این افراد اسپرموگرام نرمال است، اما اسپرم وارد واژن زن نمی شود. از علامت های انزال برگشتی، ادرار ابری شکل بعد از انزال و عدم خروج منی حین انزال است.۴. ناباروری های ناشی از سیستم ایمنیگاهی بدن مرد آنتی بادی هایی می ساز که به اسپرم های خود فرد حمله می کند. این آنتی بادی ها بیشتر در اثر آسیب ها، جراحی و یا عفونت ها ایجاد می شوند. در اثر این آنتی بادی ها، اسپرم ها بطور نرمال عملکرد نخواهند داشت و توانایی حرکت خود را از دست می دهند.

 

 

 

۵. انسداد مجاری اسپرمگاهی اسپرم ها بعلت انسداد مجاری، بدام افتاده و نمی توانند حین انزال خارج شوند. این انسداد ممکن است در اثر جراحی، آسیب و یا عفونت ایجاد گردد. انسداد مسیر اسپرم در لوله منی دومین علت شایع ناباروری مردان است. انسداد لوله منی (اپیدیدیم و مجرای دفران) که اسپرم را از بیضه خارج می‌کند، می‌تواند مانع انزال مایع منی گردد. این انسداد ممکن است در هر نقطه‌ای از اپیدیدیم تا مجرای انزالی واقع در پیشابراه پروستاتیک رخ دهد. حدود 30 درصد از مردان نابارور از انسداد مسیر اسپرم در لوله منی رنج می‌برند.۶. هورمون هاهورمون های جنسی که توسط غده هیپوفیز ساخته می شوند به بیضه ها دستور می دهند تا اسپرم تولید کند. کاهش سطح این هورمون ها سبب کاهش تولید اسپرم می شود. ۷. داروهابرخی داروها تولید طبیعی اسپرم را کاهش می دهند. این داروها شامل داروهای ضد افسردگی، درمان سرطان ، ضد فشار خون و برخی از آنتی بیوتیک ها هستند.۸. ناباروری کروموزوم Yناباروری کروموزومY، بیماری است که تولید اسپرم را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث ناباروری در مردان میشود به این معنی که پدر شدن برای مردان مبتلا دشوار یا غیرممکن است. بدن مردان مبتلا ممکن است هیچ سلول اسپرم بالغی تولید نکند (آزواسپرمی) یا تعداد کمتری اسپرم نسبت به حالت معمول تولید کند (الیگواسپرمی) یا سلول های اسپرمی که شکلی غیرطبیعی دارند یا بطور مناسب حرکت نمیکنند تولید کند. مردان مبتلا به ناباروری کروموزوم Y دارای علائم دیگری نیستند. 
آیا ناباروری در مردان علائم دارد؟برخی نشانه هایی که به شناسایی مشکل ناباروری در مردان کمک می کنند عبارتند از:
• مشکل در عملکرد طبیعی جنسی
• اجاکولیشن (حجم کم منی)
• کاهش میل جنسی
• اختلال در نعوظ
• وجود توده، درد یا ورم در بیضه ها
• عفونت های تنفسی برگشت پذیر
• مشکلات وابسته به حس بویایی
• رشد غیر طبیعی سینه (ژنیکوماستی )
• کاهش موهای بدن یا صورت
• ناهنجاری های کروموزومی یا هورمونی
• تعداد کم اسپرم ها (کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلیمتر از منی و یا تعداد کمتر از 39 میلیون در هر بار انزال)
 تشخیص ناباروری در مردانبرای تشخیص بیماری ناباروری انجام آزمایش توسط پزشک و انجام آزمایش‌هایی بر روی اسپرم و خون ضروری است و بسته به شرایط، پزشک ممکن است سایر آزمایش‌ها را تجویز نماید. پزشک متخصص برای بررسی علل ناباروری مردان با توجه به شرایط بیمار، آزمایش آنالیز منی یا اسپرموگرام، سونوگرافی، آزمایش‌های هورمونی، تست‌های ارزیابی آسیب DNA اسپرم، آزمایش‌های ژنتیک، وازوگرافی یا عکس رنگی از لوله واز (منی‌بر) را تجویز می‌کند تا روش درمانی مناسب انتخاب یا ناباروری دائمی فرد مشخص شود.

برچسب ها:
ناباروری
, مرد نابارور

در ارتباط با این مطلب بخوانید


فروشگاه آنلاین نی نی کوچولو

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

درمان نازک بودن اندمتر

دانلود اپلیکیشن نی نی کوچولو

© باز نشر و استفاده از مطالب نی نی کوچولو تنها برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب در صورت استفاده آنلاین) بلامانع است

طراح رابط کاربری: علی باوفا

برنامه نویس: جی سرور

میزبانی: سرور دی ال

چگونه بفهمیم مرد نابارور است
چگونه بفهمیم مرد نابارور است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *