چگونه تشخیص عقیق اصل

 
helpkade
چگونه تشخیص عقیق اصل
چگونه تشخیص عقیق اصل

نکته ای که هنگام خرید جواهرات بسیار حائز اهمیت می باشد اصالت آن است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید یک سنگ به اصل بودن آن مطمئن نباشید در این مطلب به چگونگی شناسایی اصالت سنگ عقیق می پردازیم و روش های تشخیص آن را برایتان توضیح می دهیم تا هنگام خرید زیورالاتی که در آن از این سنگ استفاده شده دچار تردید نشوید و به راحتی بتوانید اصل بودن آن را تشخیص دهید.

مهم ترین نکته برای خرید سنگ عقیق و تشخیص میزان خلوص این سنگ و مشورت با یک فرد ماهر و با تجربه است اما ممکن است شما چنین شخصی را نشناسید و بخواهید خودتان این کار را انجام دهید قبل از هر چیز از مرکزی که از آن خرید می کنید مطمئن شوید.

قبل از انتخاب محصولی که در آن از سنگ عقیق استفاده شده است به تراش سنگ دقت کنید عقیق اصل از تراش ظریف تر و با دقت تری برخوردار است روی سنگ کاملا صاف و سیقلی می باشد وجود خش روی عقیق نشانه مصنوعی بودن سنگ می باشد زیرا عقیق به راحتی خش نمی افتد.

عقیق طبیعی از شفافیت کمتری نسبت به عقیق مصنوعی برخوردارمی باشد، به این صورت که اگر عقیق طبیعی را در نور مشاهده کنید نقاط تیره ، هرج و بی نظمی را داخل خود نمایش می دهد در حال که عقیق مصنوعی از شفافیت بالایی برخوردار می باشد و مانند یک گوی بلوری است.

عقیق اصل از مقاومت بالایی برخوردار است و به راحتی با ضربه  آسیب نمی بیند برای آزمایش می توانید یک سنگ یشم را بر روی عقیق بکشید عقیق اصلی خط  نمی افتد و مخدوش نمی شود در حالی که عقیق ساختگی و جعلی به راحتی خش بر می دارد.چگونه تشخیص عقیق اصل

عقیق اصل دارای رنگ شفاف و روشنی است، اما این موضوع در عقیق جعلی صدق نمی کند. عقیق اصل در عین شفافیت و روشن بودن رنگ آن شاهد رگه ها و نقاط  قرمز رنگ هستیم اما عقیق  مصنوعی  ساخته شده از سنگ در انتها دارای الگویی گلبرگ شکل می باشد.

وزن سنگ عقیق را حتما در نظر داشته باشید عقیق اصل وزن سنگین تری نسبت به عقیق های ساختگی دارد.

سنگ عقیق طبیعی از دمای خاصی برخوردار است به این صورت که در سرما دمای آن بالا است و در هوای گرم دمای آن پایین می باشد و اگر آن را لمس کنید احساس می کنید خنک تر از دمای محیط است در حالی که عقیق مصنوعی در دمای بالا گرم بوده و در دمای پایین سرد و دمای آن با محیط اطرافش به یک صورت می باشد.

لازم به ذکر است که بگوییم عقیق انواع گوناگون و متفاوتی دارد که هر کدام دارای رنگ و شمایل منحصر به خودشان هستند و توضیحات بالا فقط در رابطه با عقیق سرخ صدق می کند که در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

هر چند تشخیص عقیق اصل نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد ولی امیدواریم این نکات برای خرید عقیق به شما عزیزان کمک کند.

این نوع از عقیق دارای یک حفره در مرکز تخم مرغی شکل خود می باشد که درون این حفره متشکل از کریستال های نامنظم کوارتز می باشد.

عقیقی است که از منطقه ای به همین نام استخراج می شود. این سنگ با نوار های رنگی نامنظم اغلب به رنگ صورتی و بنفش یافت می شود.

این نوع عقیق رنگی سیاه و یکدست دارد و گاها در آن رگه های خاکستری و سفید نیز مشاهده می شود.

این نوع عقیق سنگی شفاف و سفید با خلل های خزه شکل می باشد. برخی این سنگ را
از خانواده عقیق ها نمی دانند زیرا فاقد الگوی نواری شکل عقیق ها می باشد.

این نوع عقیق به رنگ مختلف از جمله آبی, قهوه ای, سبز و … یافت می شوند و دارای الگویی نواری شکل و توری می باشند.

این نوع عقیق در ایران خواهان و طرفداران زیادی دارد عقیق بابا قوری در رنگ های متنوعی یافت می شود که وجه اشتراک آنه وجور یک دایره متحدالمرکز در این سنگ می باشد.

این نوع عقیق به رنگ سیاه جزء گران قیمت ترین عقیق می باشد که شباهت زیادی با سنگ اوپال دارد.

سلام سید سجاد شرفا هستم بنده ی روش ساده میخوام بگم ک زودتر سنگ عقیق راتشخیص بدین. از ی طرف سنگ با نور مبایلهای اندروید میزنی اگه نور مستقیم از او سنگ رد شد تقلبی و اگه نور از انطرفش ب تمام سنگ پخش شد مثل لامپ اون سنگ اصلی میباشد

چیزی خاص را وارد کنید:

۱۳۹۶-۰۸-۱۰
تخصصی سنگ شناسی, عقیق

5 دیدگاه
112,247 بازدید

عقیق، یکی از سنگ های گرانبها است که یکی از راه های شناخت آن تراشدار بودن آن است.

عقیق جزء سنگ هایی است که دارای فواید جسمی و معنوی زیادی است. ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است.

عقیق درخشنده و بلورین میباشد که یهترین نوع آن سرخ، زرد و سفید است.

ساده ترین روش برای تشخیص این مسئله مراجعه به متخصصین آن حوزه است و تشخیص سنگ عقیق اصل از تقبلی نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما همیشه که متخصص سنگ ‌شناسی در دسترس ما نیست یا اگر باشند که برای خرید انگشتر و سایر زیورآلات با ما به خرید نمی آیند! در ادامه این مطلب روشهایی که می شود عقیق اصل را از تقبلی تشخیص داد، نوشته‌ایم امیدواریم که برایتان مفید واقع شود.چگونه تشخیص عقیق اصل

 

 

انگشتر عقیق یمنی درشت مردانه با حکاکی لبیک یا عباس _کد:۲۲۱۲۶

 

نگین انگشتر عقیق سبز خراسانی درشت خط گود و هنری _کد:۲۰۷۶۹

 


 

 

 

فروشگاه جواهری بینا اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی نقره در ایران میباشد

0915-1000-800

همچنین میتوانید با فالو کردن پیج جواهری بینا از جدید ترین تخفیفات با خبر شوید

https://www.instagram.com/javaheri_bina

شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود در مورد این مقاله را در قسمت دیدگاه این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

برچسباصل بودن عقیق تاثیر سرما بر سنگ عقیق تاثیر گرما بر سنگ عقیق تشخیص سنگ عقیق دانستنی های عقیق درباره ی عقیق عقیق عقیق اصل عقیق تقلبی نخرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

ببخشید..من یک سنگ پیدا کرده بودم…تمام شباهت هارو داشت…

ممنونم از مطالب خوبتون انشالله خدا جذای خیر به شما بده

با سلام
خیلی ممنون از نظر شما دوست عزیز

سنگ من عقیقه.همه ی ویژگی ها رو داشت.
ممنون از مطالبتون.

سلام…مطالبتان بسیار آموزنده و مفید بودند ممنون….

در این میان انواع سنگ عقیق از دیرباز مورد توجه همگان قرار گرفت و امروزه نیز طرفداران بسیار دارد. عقیق یا آگات از سنگ های نیمه قیمتی و جزو کانی هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است. عقیق به رنگ های سفید تا خاکستری تیره و سیاه، زرد تا قرمز، سبز و آبی روشن است و در میان جواهرات درجه دوم سنگی مشهور است.

عقیق از دیرباز با توجه به روایات نقل شده از اهل‌بیت (ع) به‌-عنوان یکی از «احجار کریمه» بسیار توصیه شده است و امروزه مقاله‌های علمی بسیاری هم درباره خواص و انرژی این سنگ در قالب علم سنگ‌‌شناسی و سنگ‌درمانی نوشته‌ شده ‌است. سفارش‌های دینی و تحقیقات علمی نوین کمک کرده تا امروزه عقیق همچنان جزو سنگ های پرفروش و مورد توجه قرار گیرد.

ترکیب شیمیای این گوهر Sio2(سیلیسوم دی اکسید) است و در رنگ های مختلف یافت می شود. این سنگ قیمتی سختی موس 6.5 تا 7 دارد و وزن مخصوص آن 2.66 است. بین کانی‌‌ها الماس با سختی ۱۰ بالا‌ترین درجه سختی را دارد و مقاوم‌‌ترین به‌شمار می‌رود و گرافیت (مغز مداد) هم سختی معادل یک دارد. عقیق اصل با ۳درجه اختلاف نسبت به الماس، سختی مناسبی دارد.

عقیق در نتیجه جریانهای آب در سنگهای سیلیسی یا سنگهای سیلیکات دار و یا در نتیجه برخاستن گازهای اسید از درون زمین ایجاد می شود و در خلال سنگهای دیگر بوجود می آید. مخصوصاً در بین سنگهای آذرین سطحی که ساختمان سماکی دارد.چگونه تشخیص عقیق اصل

انواع سنگ عقیق وجود دارد که بیشتر ما با انواع قهوه‌ای مایل به قرمز یا نهایتا مشکی آن آشنا هستیم، درحالی‌که عقیق جزو متنوع‌ترین سنگ‌های زینتی به‌شمار می‌رود. عقیق‌ آبی، قهوه‌ای، توده‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ از انواع عقیق هستند. عقیق زرد هم یکی از رایج‌ترین انواع عقیق بین ما ایرانی‌هاست که با عنوان شرف‌الشمس خرید و فروش می‌شود، درحالی‌که این نام دعای حک شده روی آن است نه خود عقیق. این نوع عقیق معادن فراوانی دارد به همین دلیل چندان گرانقیمت نیست.

 

تشخیص عقیق اصل کار چندان ساده ای نیست و نیاز به تجربه و مهارت بالا دارد. عقیق اصل رگه‌های نقطه‌ای، سوزنی، ابری و پر مانند دارد. حتی ممکن است این رگه‌ها از رنگ دیگری هم باشد. رگه‌های ایجاد‌شده در عقیق‌های مصنوعی ساختگی بوده و مثل رگه‌های معدنی، طبیعی و دلنشین نیست. از میان دو عقیق هم اندازه ، عقیق سنگین تر ، عقیق اصل است چراکه عقیق اصل چگالی بالایی دارد و در نتیجه وزن بیشتری را نسبت به نمونه های مشابه خود دارد. از طرفی اگر سنگ عقیق را بر روی سنگ و یا سطحی که سختی آن کمتر از ۷ است بکشید باید بر روی آن ایجاد خراش کند و به آسانی بر روی آن خط نمیوفتد. اگر انگشتری یا گردنبندی خریده‌اید که نگین آن با یک ضربه کوچک خش برداشته، متأسفانه احتمال تقلبی‌بودن آن زیاد است. عقیق اصل طبیعت متضاد با فصل دارد؛ تابستان خنک و زمستان گرم است، درصورتی که نوع صنعتی آن متناسب با تغییرات دما تغییر می‌کند. عقیق قرمز طرفداران بسیاری دارد و نمونه طبیعی آن کمتر از بقیه انواع آن است.

شاید شما نیز مطالبی راجب شارژ سنگ عقیق شنیده باشید. اغلب سنگهای حساس همچون فیروزه در اثر تماس با مواد چربی همچون انواع کرم و مواد شیمیایی جلای خود را از دست داده و کدر شده و یا حتی تغییر رنگ می دهند اما عقیق جزو این سنگهای حساس طبقه بندی نمی شود و نیازی نیست تا در زمان استحمام و یا شستشو آن را کنار بگذارید. البته لازم به ذکر است تمامی سنگها و زیورآلات در صورت توجه زیاد و دوری از انواع مواد شوینده طول عمر به مراتب بالاتری خواهند داشت و جلا و درخشش چشمگیر خود را از دست نمی دهند. برای شارژ سنگ عقیق هم کافی است آن را ۲ساعت در آب زلال قرار دهید و بعد به اندازه ۳دقیقه و نه بیشتر زیرتابش مستقیم نور آفتاب بگذارید. اگر از عقیق به‌خوبی محافظت کنید می‌توانید مطمئن باشید که موقع فروش ارزش آن کم نمی‌شود.

عقیق تراشی شامل کنده کاری روی عقیق یا برجسته کاری روی آن و تولید اشیاء کوچک و هنری و تزئینی از آن است . پیشینه عقیق تراشی در ایران به عهد سومر بر می گردد . روش کار در این صنعت به این شکل است که پس از برش سنگ ، آن را بوسیله چرخ تراش داده و سپس جلا می دهند و پس از آن طرح مورد نظر را روی آن بوسیله قلم های مخصوص تراش می دهند و زیورآلاتی همچون انگشتر با نگین عقیق حکاکی شده می سازند . مرکز هنر عقیق تراشی در استان خراسان شهر مشهد می باشد .

عقیق سلیمانی یا سنگ باباقوری نوع رگه دار سنگ عقیق یمانی است. سنگ خلنگ یا قلنج هم گفته می‌شود که خلنگ در فارسی به معنی سیاه‌وسفید است. به عربی و در متون قدیمی‌تر فارسی به نام سنگ باباغوری و جَزْع نیز آمده‌اند. دلیل این‌که این سنگ را باباغوری نام نهاده‌اند به خاطر طرح شکل چشم درون این نوع سنگ است که هاله هایی اطراف آن را گرفته‌است.

در فرهنگ عامیانه باوری وجود دارد که عقیق سلیمانی با خودش خوش شانسی و یا بدشانسی می‌آورد. و احتمالا همین‌ ویژگی باعث شده که برای دور کردن چشم بد انگشترهایی با نگین عقیق سلیمانی را به انگشت می‌کنند.

به گونه ای از عقیق که رگه های رنگی اش به جای سیاه، طیف هایی از قرمز هستند عقیق یمانی می گویند. عقیق یمانی را معمولاً به صورت گنبدی یا به صورت تیله می تراشند.

سنگ دلربا از دسته سنگهای چشم نواز میباشد و در نگاه اول به نظر میرسد که ذرات اکلیل سرتاسر سنگ را پوشانده است و همین جلوه باعث میگردد تا این سنگ نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند. سنگ دلربا Goldstone بسیار جذاب است و درخشندگی آن ثابت و همیشگی است و در زیر نور زیبایی آن چند برابر می گردد. سنگ دلربا برای خانم ها و آقایان بسیار توصیه شده است بر اثر باورهای پیشینیان و روایات مکتوب، همراه داشتن این سنگ عشق و محبت را افزایش میدهد.

نوعی عقیق که دارای رنگ سرخ آتشی است و در جواهرسازی مصرف می شود. عقیق سرخ در نزد بسیاری به “عقیق  خونی” نیز شناخته می شود، در روم باستان برای حفاظت در برابر نیش حشرات و بهبود گردش خون و همچنین افزایش آرامش استفاده می شده است. نقل است که سنگ عقیق سرخ عنکبوتها را نیز دور می کند.

 

عقیق اسود که گاهی با نام اونیکس نیز شناخته می شود به رنگ سیاه شفاف و اغلب با رگه هایی به رنگ سفید است. البته لازم به ذکر است که اونیکس به طور کلی به عقیق هایی با ساختار لایه ای اطلاق می شود. رنگ عقیق سیاه به دلیل وجود مواد آهن دار می باشد. این سنگ باعث دور ماندن انرژیهای منفی میگردد و عملکرد بدن را تقویت میکند. طبق باورهای پیشینیان این سنگ با گذشت زمان طولانی به حداکثر قدرت خود می رسو و از این رو برای بهره مندی از خواص این سنگ بهتر است آنرا در تماس مستقیم با بدن قرار داده و یا برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نمایید

عقیق شجر و یا دندریت به گروهی از عقیقهای سفید یا کبود و در برخی از انواع یمنی سرخ گفته میشود که رگه هایی اغلب به رنگ قهوه ای یا مشکی و به شکل درخت و مناظر طبیعت و گاهی تا حدودی شبیه به حیوانات در آن به چشم میخورد. برای مطالعه مطالب بیشتر راجب عقیق شجر می توانید به مقاله عقیق شجر و روش شناسایی عقیق اصل از تقلبی مراجعه کنید

نوعی عقیق شجری است که دارای دوایر متحدالمرکز کوچکتری است. زمینه این کانی به رنگ صورتی کم رنگ است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد (وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد) با موسی بن عمران سخن گفت. سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی ، کوه عقیق را آفرید. سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی‌سوزانم و عذاب نمی‌کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد ، به شرط آنکه ولایت علی (علیه السلام ) را در دل داشته باشد.

در روایات بسیاری استفاده از انگشتر عقیق توصیه شده و به همراه داشتن آن خوش یمن است. برای مثال از امام صادق(ع) نقل شده که هیچ دستی که برای دعا به سوی خدا بالا می رود محبوب تر از دستی که در آن انگشتر عقیق باشد نیست, (وسائل الشیعه, ج ۷, ص ۱۴۴, باب ۶۶).

در روایتی از قول حضرت فاطمه زهرا(ع) از پیامبر خدا(ع) آمده: کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند. (وسائل الشیعه, ج ۳ , ابواب احکام الملابس,باب۵۲ حدیث۲)

امام صادق (ع): انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد.

امام صادق (ع) : انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است .

پیامبر اکرم (ص): انگشتر عقیق در دست کنید مادامی که آدم آن را با خود داشته باشد اندوهی به او نمی رسد.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «هر کس انگشترى داشته باشد که نگین آن عقیق باشد فقیر نخواهد شد و مقدر او جز بهترین تقدیرات خواهد بود».

زیاد قندى از حضرت موسى بن جعفر، از پدران بزرگوارش علیهم السّلام از حسین بن على علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: هنگامى که خداوند، موسى بن عمران را آفرید و در طور سینا با او سخن گفت، بر زمین نظرى افکند و از نور روى خود عقیق را آفرید، آنگاه فرمود: بحقّ خودم بر خود لازم کردم که کسى را که (انگشترى) عقیق دست کند، به آتش عذاب نکنم به شرط آن که على علیه السّلام را دوست داشته باشد.

در نزههالقلوب نیز همین مطلب آمده است: بر چند نوع است و سرخ آن که صفای لون بیشتر دارد بهتر بود و آن در ملک یمن بیشتر است.

از دیرباز، قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانسته اند و آن را از خود دور نمی کرده اند، عقیق سنگی است که آن را حامی انسان در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها می شمارند و برای افزایش درآمد و رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است.

عقیق برای بیماری ها و ناتوانی های چشمی بسیار مؤثر است و همچنین دارویی تقویتی برای دستگاه تولید مثل می باشد.

می توانیم از این سنگ برای درمان سر دردها، گرفتگی های عضلانی و دردهای کمر و ستون فقرات استفاده کنیم.برای معالجه بیماری های صرع، کلیه، روده، پرستات، احتقاق و ورمها نیز می توانیم از آن کمک بگیریم. سنگ عقیق ریه ها، معده، کبد و مغز را تقویت می کند و محرکی برای دستگاه گوارش است و بیان سخنوری را تسهیل می کند.

انرژیهای موجود در سنگ عقیق قرمز دارای اثرات شفابخش زیر میباشد: درمان بیماری های کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنین دردهای ماهیچه ای درمان استرس ، اضطراب ، میگرن ، انواع سر درد و بیماری های عصبی درمان بیماری های کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنین دردهای ماهیچه ای

این سنگ همچنین برای بیماریهای پوستی از جمله آکنه بکار می رود. برای این کار باید سنگ را در بالای پوست نگه داشته و برای مدت چند دقیقه بصورت دایره وار حرکت دهید.

 

 

ممنون جالب بود

چگونه تشخیص عقیق اصل

عالی بود توضیحاتتون متشکر من یکی از افرادی هستم که در پیدا کردن سنگهای عقیق کار میکنم

رضایت شما مایه افتخار ماست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

تیم نویسندگی لوکس گلامور تمام سعی خود را می کند تا بتواند مطالب آموزش روز و قابل استفاده را در وبلاگ ارائه کند. سعی می کنیم تمام مقالات به روز و آپدیت باشند. بسیار خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

فروشگاه اینترنتی زیورآلات لوکس گلامور بزرگترین ارائه دهنده جدیدترین زیورآلات نقره و بدلیجات در ایران با نازلترین قیمت.

 

 

انگشتر عقیق نزد افراد مذهبی دارای ارزش بسیاری است. عقیق سنگی پربرکت و دارای خواص اعجاب انگیز و سودمندی بالا می باشد. انگشتر عقیق اصل برای افراد مذهبی با اعتقادات بالا یک پیشنهاد عالی است چرا که در روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) هیچ سنگی به اندازه عقیق تاکید نشده است.

برای خرید انواع انگشترعقیق اینجا کلیک نمایید

چگونه تشخیص عقیق اصل

ساده‌ترین روش برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن این سنگ قیمتی این است که به یک متخصص گوهرشناس مراجعه نمایید، اما نکته مهم اینجاست که همیشه این امکان برای ما فراهم نیست و ما باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم. با ما همراه باشید تا در این مقاله راهکارهایی ساده به شما عزیزان ارائه نماییم:

به وزن سنگ دقت نمایید. اگر دو سنگ عقیق اصل و تقلبی در کنار هم داشته باشید، عقیقی كه سنگین‌‌تر باشد، اصل و آن که وزنی کمتر دارد، مصنوعی می باشد.

به میزان شفافیت سنگ توجه نمایید. عقیق طبیعی دارای اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت می باشد. حتی گاهی می‌توان درون آن خطوط و ابرهایی مشاهده کرد. این در حالییست که نوع مصنوعی آن از شفافیت بالایی برخوردار است.

به رنگ سنگ دقت کنید. گونه اصلی دارای رنگی روشن و متمایز می باشد، در حالی که گونه بدلی از روشنایی کمتری برخوردار می باشد. عقیق طبیعی دارای رنگ های روشن و رگه های واضح برخوردار است. در عقیق اصلی در عین شفافیت و روشن بودن رنگ، رگه ها و نقاط  قرمز رنگ مشاهده می شود.  گونه مصنوعی این سنگ در انتها دارای الگوی گلبرگی هستند.

این سنگ دارای سختی و مقاومت بالاییست، بنابراین با یك ضربه كوچك نمی شکند یا ترك برنمی دارد. برای آزمایش یک سنگ یشم، که خود نیز دارای سختی بالایی می باشد، بر روی این نگین بکشید نوع اصلی آن مخدوش نمی شود و حتی کوچکترین خطی بر روی آن نمی افتد.

 گونه طبیعی این سنگ زیبا از دمای خاصی برخوردار می باشد. به این صورت که در سرما دمای آن بالا و در هوای گرم دمای آن پایین است و اگر آن را لمس نمایید کاملاً احساس می کنید که خنک تر از دمای محیط می باشد در حالی که عقیق مصنوعی در دمای بالا گرم بوده و در دمای پایین سرد و دمای آن با محیط اطرافش به یک صورت می باشد.

 

    

 

♦♦ اگر هنگام خرید، فروشنده بیش از حد با حساسیت نسبت به سنگی كه به شما نشان می‌‌دهد برخورد نماید، همین امر هشدارخوبی برای توجه بیشتر شماست ♦♦

 

 

 

سایر مقالات

مهره قدیمی

تاریخچه سنگ عقیق

انگشتر و سنگ موکل دار

جواهرات مناسب عروس

نام شما :*
 

ایمیل :

نظر شما : *
 

آدرس: فارس شیراز -سی متری سینما سعدی-پاساژ ایران-طلای شادی(لطفا قبل از خرید حضوری هماهنگ فرمایید)

موبایل :   whatsapp 09178559599

اینستاگرام : irangemland

تلگرام : irangemland

ایمیل :irangemland@gmail.com

طراحی سایت و سئو :
گروه طراحی سیرن

صفحه نخست

پیشنهادات ویژه

سبد خرید

وبلاگ

تماس با ما

بر اساس روایات متعدد، کوه عقیق یمن اولین کوهی است که به ولایت حضرت علی (ع) اقرار نموده است و به همین دلیل در میان مسلمانان از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. از دیرباز در دست داشتن انگشتر عقیق یمن یا عقیق یمانی، نشانه اعتقادات و طبقه اجتماعی فرد محسوب می شده است و اکنون نیز تا حدود زیادی همین گونه است. بر اساس پژوهش ها سایر ادیان و نیز علم سنگ درمانی، خواص بسیاری را برای عقیق ذکر نموده اند که جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر آن ها در این مبحث خودداری می کنیم.مناطق جنوبی یمن، دارای معادن بسیار غنی عقیق بوده و سابقه تراش عقیق در این منطقه به حدود ۷۰۰۰ سال قبل باز می گردد. بر طبق گزارشات موسسه تجارت خاورمیانه، شغل استخراج و تراش عقیق در یمن، به کاهش نرخ بیکاری کمک شایانی می کند؛ شغلی که حتی در این اوضاع نابسامان کشور یمن نیز رونق خاصی دارد. استخراج و تراش عقیق سابقاً در انحصار تعدادی از خانواده های معروف همانند “حاج علی ابوطالب” و “محمد المبنن” بوده است. لازم به ذکر است که هنوز هم در این خانواده ها، اسرار خاص تراش و محل های غنی عقیق اصل یمن و … سینه به سینه منتقل می گردد. عقیق یمن که شرافت خاصی برای مسلمانان دارد از منطقه انس و عنس در استان ذمار (Anse Dhamar) استخراج می گردد. سایر مناطق جمهوری یمن نیز دارای عقیق های بسیار با کیفیتی بوده که آن ها هم در بازار به اسم یمنی به فروش می رسد.

به میزان شفافیت سنگ دقت کنید. میزان شفافیت عقیق طبیعی به خوبی عقیق مصنوعی نیست. عقیق طبیعی از اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت برخوردار است و بعضاً می توان درون آن خطوط و ابرهایی دید، در حالی که عقیق مصنوعی از شفافیت خیلی خوبی برخوردار بوده که مثل شفافیت گوی شیشه ای می باشد.بافت را مورد توجه قرار دهید. در مقایسه با عقیق طبیعی، نوع مصنوعی ساخته شده از سنگ از بافت نرم تری برخوردار است. اگر با یک تکه یشم بر روی سنگ خراش ایجاد کنیم، عقیق مصنوعی خراش برمی دارد، اما عقیق طبیعی خراش برنمی دارد.

عقیق واقعی دارای رنگی روشن و متمایز است، در حالی که عقیق بدلی از روشنایی کمتری برخوردار است. عقیق طبیعی از رنگ های روشن و رگه های واضح برخوردار است. اگر با دقت به عقیق طبیعی نگریسته شود، لکه های قرمز متراکم کوچک در نوارهای قرمز قابل مشاهده است. انتهای عقیق مصنوعی ساخته شده از سنگ، دارای الگوی گلبرگی می باشد. همچنین عقیق آبی رنگ شده دارای رنگ روشن یکدست می باشد، که به ما احساس غیرطبیعی بودن را می دهد.

تشخیص عقیق یمنی اصل مستلزم چشم آگاه، تجربه کافی و یک دستگاه میکروسکوپ می باشد. مواردی مانند گذاشتن تار مو روی عقیق و سوزاندن آن و یا خط انداختن بروی شیشه و یا دیدن اشکالی مانند گلبرک درون عقیق و… کمکی به تشخیص هیچ عقیقی از جمله عقیق یمنی نمی کند. عقیق یمنی با کیفیت، رنگ کاملاً یکدست دارد و بدون هیچ رگه یا نقاط پررنگ تر و کمرنگ تر یا خطوط موازی رنگی در سنگ و یا دانه های رنگی می باشد. در واقع ساختار سنگ و رنگ درون این عقیق آنچنان نرم و ریز هستند که با چشم معمولی سنگ یک دست بنظر می رسد. رنگ آن کاملاً یکدست عسلی تا قهوه ای رنگ هست. در مقابل نور درون عقیق حالت روغنی دارد در حالی که سایر عقیق ها چنین جلایی ندارند. اما اگر عقیقی دارای رگه طبیعی بود و کمی رنگدانه هم داشت بشرط شفاف بودن وحرارت ندیدن عقیق با ارزشی می تواند باشد. نمونه هایی از عقیق یمنی را در تصویر مقابل مشاهده می فرمایید.در یک جمع بندی ساده عقیق ها ۱- رنگ شده هستند. ۲- رنگ نشده اند اما رنگ یکدستی ندارند. ۳-رنگ یکدستی دارند ولی در نقاطی از سنگ نقاط پر رنگ تری دیده می شود.۴- رنگ کاملاً یکنواخت و صافی دارند.ارزش این عقیق ها از شماره ۱ به ۴ افزایش می یابد و آخرین عقیق از نوع ممتاز محسوب می شود. اما تشخیص آن را به متخصصین واگذر کنید. عقیق های دیگری که دارای رنگ طبیعی و شفاف باشند نیز در ردیف عقیق های ممتاز قرار می گیرند.چگونه تشخیص عقیق اصل

به نظر برخی کارشناسان سنگ وجود شبکه لانه زنبوری در عقیق یمن به شناسایی آن کمک فراوانی می نماید. این شبکه لانه زنبوری باید به هم پیوسته باشد. یعنی اگر یک خط طولی دیدید که چند شاخه از آن انشعاب گرفته بدانید که عقیق یمن نیست. شبکه ها باید مانند لانه زنبور به شکل چند ضلعی های نامنظم باشد که مرزهایش قابل تفکیک است. البته اگر این شبکه داخل نگین نبود، نباید با نظر قاطع آن را مردود کرد، اما وجود آنها در نگین نشانه یمنی بودن عقیق است. برای مشاهده شبکه در داخل نگین بهتر است آن را در مقابل یک نور قوی گرفته و به دقت داخل آن را بررسی نمایید.

در هنگام تهیه انگشتر عقیق ، به منظور تشخیص عقیق اصل از بدل آن موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱-    انگشتر عقیق اصل دارای رنگ روشن و متمایز است، در صورتی که عقیق بدل دارای روشنایی کمتری است. عقیق اصلی از رنگ های روشن و رگه های واضح برخوردار می باشد. اگر با دقت به عقیق اصلی نگاه کنید، لکه های قرمز متراکم کوچک در نوارهای قرمز قابل روییت است. انتهای عقیق تقلبی ساخته شده از سنگ، دارای الگوی گلبرگی است. همچنین عقیق آبی رنگ شده دارای رنگ روشن یکدست است، که به ما احساس غیرطبیعی بودن را خواهد داد.

۲-     بافت را مد نظر قرار دهید. در مقایسه با عقیق اصل، نوع مصنوعی ساخته شده از سنگ دارای بافت نرم تری است. اگر با یک تکه یشم بر روی سنگ خراش ایجاد کنیم، عقیق مصنوعی خراش برمی‌دارد، اما عقیق اصل خراش بر نمی‌دارد. عقیق تقلبی در مقایسه با عقیق اصل از عیوب بیشتری بر روی سطح خود برخوردار است.

۳-    به کیفیت تراش عقیق دقت نمایید. تراش عقیق با کیفیت بالا، استادانه‌تر است و سطح سنگ از درخشش بالایی برخوردار بوده و یکدست، بدون خط و خش و ترک است.چگونه تشخیص عقیق اصل

۴-    به مقدار شفافیت سنگ عقیق دقت نمایید. میزان شفافیت عقیق اصلی به خوبی عقیق تقلبی نمی باشد. عقیق اصلی از اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت برخوردار می باشد و گاهی می‌توان درون آن خطوط و ابرهایی مشاهده نمود، در حالی که عقیق تقلبی از شفافیت خوبی برخوردار بوده که به مانند شفافیت گوی شیشه‌ای است.

۵-    وزن سنگ را به دقت بررسی کنید. عقیق اصل سنگین‌تر از عقیق تقلبی می باشد.

۶-     سنگ عقیق اصلی در فصل تابستان خنک و در فصل زمستان گرم است، در حالیکه دمای عقیق تقلبی با تغییر دمای محیط تغییر می کند و در روزهای گرم، گرم می‌شود و در روزهای سرد، سرد می‌شود.

ورود به سایت جواهری بینا جهت خرید انگشترهای عقیق اصل یمن

احکام انگشتر به دست کردن و خواص آن

اما کوه عقیق سرخ پس مشرف است بر خانه رسول خدا صلي الله عليه و آله اما کوه عقیق زرد پس مشرف است به خانه حضرت فاطمه سلام الله عليها ، اما کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام ، و همه آنها یک خانه است و از زیر هر کوهی نهری جاری است از برف سردتر و از عسل شیرین تر و از شیر سفیدتر و نمی خورند از آن نهرها مگر مسلمانان و هر سه نهر از کوثر میاید و به یکجا میریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی می کنند .

 عقیق قدرت منطق، تفکر و تمرکز را بالا می‌برد و در دوران حاملگی باعث آرامش و تعادل بین مادر و فرزند می شود و عقیق سرخ را سنگ عزت نفس می نامند.

دانستنی های مهم درباره سنگ عقیق

چگونه تشخیص عقیق اصل

مردم دوست دارند بدانند براي تقويت قواي معنوي و جسمي، بهتر است از چه نوع سنگي در زيورآلات خود استفاده كنند، به همين واسطه، بعضي سنگ­‌هاي كمتر شناخته شده­ هم رايج شده­‌اند. با اين حال سنگ­‌هاي نام­‌آشنايي مانند عقيق، همچنان بازار گرمي دارند. عقيق از ديرباز باتوجه به روايات نقل شده از اهل‌بيت(ع) به‌­عنوان يكي از «احجار كريمه» از اقبال عمومي خوبي برخوردار بوده­‌است. حالا حتي مقاله‌هاي علمي بسياري هم درباره خواص و انرژي اين سنگ در قالب علم سنگ‌­شناسي و سنگ‌درماني نوشته­ شده ­است. سفارش‌­هاي ديني و تحقيقات علمي نوين كمك كرده كه امروز بسياري از ما در بازار متنوع سنگ‌هاي زينتي همچنان دغدغه خريد عقيق را داشته باشيم. يكي از 4سنگ آشنا متأسفانه در كشور ما شناخت عمومي مردم از انواع سنگ‌‌ها چندان مطلوب نيست. شايد بتوان گفت كه بيش از 90درصد مردم تنها با 4 نوع سنگ عقيق، فيروزه، زمرد و الماس آشنا هستند. در اين بين عقيق نام‌‌آشناتر از 3نوع ديگر است. شايد اين مسئله ريشه در باورهاي مذهبي ما دارد چراكه عقيق جزو «سنگ‌‌هاي كريمه»؛ (سنگ‌‌هاي سفارش‌شده در اسلام و روايات است. روايات) متعددي داريم كه اهل ‌بيت(ع) به خواص معنوي، فرامادي و درمانگر عقيق اشاره كرده‌‌اند. حتي روايتي وجود دارد كه براي مومن نشانه‌هايي قائل شده است و يكي از اين نشانه‌ها استفاده از انگشتر عقيق است. ايجاد آرامش، تقويت اعتماد به‌نفس، غلبه بر انرژي‌هاي منفي و دفع فقر تنها چند خاصيت از خواصي است كه براي اين سنگ گفته مي‌شود. عقيق انواع مختلفي دارد. مثلا نوع سليماني آن يا باباقوري، طبق باورهاي عمومي براي كسب قدرت و دفع چشم‌‌زخم مفيد است. حتي عده‌‌اي از خريداران و فروشندگان عقيق سليماني معتقدند كه نگين انگشتر حضرت سليمان(ع) هم از اين نوع بوده و به همين دليل چنين نامي دارد. ويژگي فيزيكي عقيق از اقسام كوارتز است كه طبق جدول سختي‌‌شناسي كاني‌هاي معدني موهس سختي معادل 7 دارد. بين كاني‌‌ها الماس با سختي 10 بالاترين درجه سختي را دارد و مقاوم‌‌ترين به‌‌شمار مي‌رود و گرافيت (مغز مداد) هم سختي معادل يك دارد. عقيق اصل با 3درجه اختلاف نسبت به الماس، سختي مناسبي دارد. همين سختي، يكي از راه‌هاي قيمت‌گذاري عقيق و تشخيص اصل از نوع بدل آن ‌است. براي مثال اگر يك انگشتر عقيق‌ مصنوعي داشته باشيد و پارچه پشمي زبري را روي آن بماليد روي آن خش مي‌‌افتد اما سطح عقيق اصل با اين كار جلاي بيشتري پيدا مي‌كند. تنوع رنگي عقيق عقيق انواع مختلفي دارد كه بيشتر ما با انواع قهوه‌‌اي مايل به قرمز يا نهايتا مشكي آن آشنا هستيم، درحالي‌كه عقيق جزو متنوع‌ترين سنگ‌‌هاي زينتي به‌‌شمار مي‌رود. عقيق‌ آبي، قهوه‌‌اي، توده‌‌اي، سليماني، سبز و سرخ از انواع عقيق هستند. عقيق زرد هم يكي از رايج‌ترين انواع عقيق بين ما ايراني‌هاست كه با عنوان شرف‌الشمس خريد و فروش مي‌شود، درحالي‌كه اين نام دعاي حك شده روي آن است نه خود عقيق. اين نوع عقيق معادن فراواني دارد به همين دليل چندان گرانقيمت نيست. يك سنگ يك‌در 2سانتي‌متري عقيق زرد از 5 تا 15هزار تومان به فروش مي‌رسد. حك كردن دعاي شرف‌الشمس هم بسته به سنگفروشي كه به آن مراجعه مي‌‌كنيد از 5تا 25هزار تومان هزينه مي‌‌برد. عقيق سبز و آبي هم از انواع ديگر عقيق هستند كه ممكن است بعضي فكر كنند با زمرد و فيروزه اشتباه گرفته مي‌شود. عقيق آبي حالتي بلورين دارد ولي بافت فيروزه دقيقا توده‌سنگي و مات است. فيروزه بعد از تراش و صيقل معمولا كمي جلا مي‌‌گيرد اما باز هم بلورين و شفاف نيست. عقيق سبز هم به اندازه زمرد درخشان نيست و بافت مولكولي آن ساده‌‌تر از زمرد است. از كجا عقيق بخريم؟ متأسفانه در كشور ما تعداد مراكزي كه براي تعيين اصالت و قيمت سنگ و جواهرات وجود دارد، بسيار كم است. معمولا هريك از مراكز فروش براساس معيارهاي خود، قيمت سنگي يا جواهري را كه مي‌خريد، تعيين مي‌‌كنند. خوشبختانه در مركز زمين‌‌شناسي دانشگاه تهران، واحدي فعال است كه براي سنگ‌‌ها و جواهرات قيمتي شما ازجمله عقيق شناسنامه اصالت سنگ صادر مي‌كند. سنگ عقيق قهوه‌‌اي گرد در ابعاد آويز گردني كوچك از دانه‌‌اي 3هزار تومان در بازار وجود دارد و بسته به ابعاد و تراش آن ممكن است اين قيمت بالاتر هم برود. اگر تمايل داريد عقيق مرغوب مانند يماني داشته‌ باشيد بد نيست بدانيد كه ارزان‌‌ترين نوع اين عقيق معمولا حدود 50هزار تومان فروخته مي‌شود و قيمت انواع مرغوب‌‌تر هم از 50هزار تومان به بالاست. انواع تسبيح عقيق هم از 45هزار تومان تا 200هزار تومان و حتي بالاتر به فروش مي‌‌رسند. حكاكي روي عقيق هم بسته به سختي آن ممكن است از 15هزار تومان به بالا هزينه داشته باشد. بهترين مراكز فروش عقيق تهران، راسته تكيه دولت بازار است. شايد بد نباشد بدانيد كه بيشتر جواهرفروشي‌هاي تهران، سنگ‌‌هاي مورد نياز خود را از اين بازار تهيه مي‌‌كنند. بعضي از مغازه‌هاي اين راسته تكفروشي هم دارند. بازار سنگ شهري ري، نيشابور، خراسان رضوي و قزوين هم از ديگر بازارهاي عرضه معتبر عقيق هستند. عقيق جزو سنگ‌‌هاي نيمه‌قيمتي خريد و فروش مي‌شود. چطور اصالتش را بفهميم روشهای تشخیص عقیق یمنی و عقیق بدل چیست؟ چگونه میتوان به بدل بودن عقیق پی برد؟ راه های تشخیص اصل یا بدل بودن عقیق چیست؟براي اينكه بدانيد عقيقي كه مي‌خريد اصل است يا نه، بهترين راه، توجه موقع خريد است. بهترين راه چاره هم اين است كه براي خريد به مغازه يا فردي مراجعه كنيد كه روي او شناخت داريد و مطمئن هستيد خودش هم شناخت خوبي درباره سنگ‌ها دارد. عقيق اصل رگه‌هاي نقطه‌‌اي، سوزني، ابري و پر مانند دارد. حتي ممكن است اين رگه‌ها از رنگ ديگري هم باشد. رگه‌هاي ايجاد‌شده در عقيق‌‌هاي مصنوعي ساختگي بوده و مثل رگه‌هاي معدني، طبيعي و دلنشين نيست. اگر 2عقيق داشته باشيد، يكي اصل و يكي مصنوعي، عقيقي كه سنگين‌‌تر است، اصل و سنگ سبك‌تر مصنوعي است. عقيق فقط 3درجه سختي‌‌اش از الماس كمتر است، بنابراين مقاومت سنگ آن بايد بالا باشد و با يك ضربه كوچك نشكند يا ترك برندارد. اگر انگشتري يا گردنبندي خريده‌ايد كه نگين آن با يك ضربه كوچك خش برداشته، متأسفانه احتمال تقلبي‌بودن آن زياد است. اگر موقع خريد، فروشنده بيش از حد با ظرافت و حساسيت نسبت به سنگي كه به شما نشان مي‌‌دهد برخورد كرد، همين مسئله هشدار خوبي براي توجه بيشتر شما خواهد بود. عقيق اصل طبيعت متضاد با فصل دارد؛ تابستان خنك و زمستان گرم است، درصورتي كه نوع صنعتي آن متناسب با تغييرات دما تغيير مي‌كند. عقيق قرمز طرفداران بسياري دارد و نمونه طبيعي آن كمتر از بقيه انواع آن است. بعضي مراكز عقيق اصل را حرارت مي‌دهند و بعد رنگ سرخ بعضي فلزها مانند زنگ آهن را به آن تزريق مي‌‌كنند. تشخيص اين نوع عقيق كار هر كسي نيست و نياز به ابزار و تخصص دارد.

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی میخواهید انگشتری با عقیق یمنی اصل خریداری کنید با اطمینان از اصل بودن آن خریداری کنید.ونگران تقلبی و بدلی بودن آن نباشید. روش های زیر بهترین راه تشخیص و فهمیدن عقیق اصل از بدل می باشد.

 

روش اول:عقیق واقعی دارای رنگی روشن و متمایز است، در حالی که عقیق بدلی از روشنایی کمتری برخوردار است. عقیق طبیعی از رنگ های روشن و رگه های واضح برخوردار است. اگر با دقت به عقیق طبیعی نگریسته شود، لکه های قرمز متراکم کوچک در نوارهای قرمز قابل مشاهده است. انتهای عقیق مصنوعی ساخته شده از سنگ، دارای الگوی گلبرگی می‌باشد. همچنین عقیق آبی رنگ شده دارای رنگ روشن یکدست می‌باشد، که به ما احساس غیرطبیعی بودن را می‌دهد. روش دوم: بافت را مورد توجه قرار دهید. در مقایسه با عقیق طبیعی، نوع مصنوعی ساخته شده از سنگ از بافت نرم‌تری برخوردار است. اگر با یک تکه یشم بر روی سنگ خراش ایجاد کنیم، عقیق مصنوعی خراش برمی‌دارد، اما عقیق طبیعی خراش برنمی‌دارد. عقیق مصنوعی نسبت به عقیق طبیعی از معایب بیشتری بر روی سطح خود برخوردار است. روش سوم: به کیفیت تراش عقیق دقت کنید. تراش عقیق با کیفیت بالا، استادانه‌تر است و سطح سنگ از درخشش بالایی برخوردار بوده و یکدست، بدون خط و خش و ترک می‌باشد. روش چهارم: به میزان شفافیت سنگ دقت کنید. میزان شفافیت عقیق طبیعی به خوبی عقیق مصنوعی نیست. عقیق طبیعی از اندکی هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت برخوردار است و بعضاً می‌توان درون آن خطوط و ابرهایی دید، در حالی که عقیق مصنوعی از شفافیت خوبی برخوردار بوده که به مانند شفافیت گوی شیشه‌ای می‌باشد. روش پنجم: وزن سنگ را مورد بررسی قرار دهید. عقیق طبیعی سنگین‌تر از عقیق مصنوعی است. روش ششم: عقیق طبیعی در تابستان خنک و در زمستان گرم است، در حالی که دمای عقیق مصنوعی با تغییر دمای محیط تغییر می‌نماید و در روزهای گرم، گرم می‌شود و در روزهای سرد، سرد می‌شود.

نگهداري از عقيق فيروزه اگر در برابر مواد شوينده و مواد چرب مانند كرم قرار بگيرد، كيفيت خود را از دست مي‌‌دهد و سبز لجني بدرنگ مي‌شود و به‌اصطلاح مي‌‌ميرد. در واقع اين سنگ زنده خواص گذشته را نخواهد داشت اما خوشبختانه عقيق به‌دليل بافت كوارتزي خود به اندازه سنگ‌فيروزه حساس نيست؛ يعني موقع شست‌وشوي معمول ظرف يا استحمام مي‌تواند همراه شما باشد. با اين حال بهتر است سنگ عقيق را كمتر در معرض مواد شوينده، تغييرات دمايي و ضربه قرار دهيد. براي شارژ و تقويت خواص سنگ هم كافي است آن را 2ساعت در آب زلال قرار دهيد و بعد به اندازه 3دقيقه و نه بيشتر زيرتابش مستقيم نور آفتاب بگذاريد. اگر از عقيق به‌‌خوبي محافظت كنيد مي‌توانيد مطمئن باشيد كه موقع فروش ارزش آن كم نمي‌شود.

 


پایگاه خبری یزدفردا اولین پایگاه خبری استان یزد

تمام حقوق این وب سایت برای پایگاه خبری یزد فردا محفوظ است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری یزدفردا بلامانع است.

استودیو طراحی و ساخت زیور

021-88886994

0912-0037452

عقیق یا Agate از کانی های زیبا در ساخت جواهرات زینتی است. وجه تسمیه آگات از رودخانه ای به همین نام در جزیره سیسیل گرفته شده که به داشتن سنگ هایی زیبا شهرت داشته است. انواع عقیق به صورت نیمه شفاف و مات با رنگ های بی نظیر از معادن استخراج می شود. سنگ عقیق در طیف رنگی سفید تا خاکستری در طبیعت یافت می شود. انواع سنگ عقیق زرد، قرمز، سبز و آبی روشن از محبوب ترین سنگ ها در جواهرسازی هستند.

کانی شناسی عقیق

چگونه تشخیص عقیق اصل

این سنگ از کانی های کوارتزی و با ضریب سختی بالایی است. عقیق اصل در مقابل خط و خراش مقاومت بسیار خوبی دارد. در جواهر سازی و مبحث کانی شناسی، الماس با سختی 10 بالاترین درجه سختی را داراست. گرافیت نیز با ضریب سختی 1 در انتهای جدول قرار دارد و به لحاظ سختی بسیار آسیب پذیر است. بر اساس این معیار ضریب سختی سنگ عقیق 7 بوده و از کانی های بسیار مقاوم محسوب می شود. جنس کانی عقیق از سیلیسیوم نیمه شفاف بلوری است. انواع عقیق خاکستری، آبی، بژ، صورتی و قهوه ای را می توان در معادن ایالات متحده امریکا، آلمان، مکزیک و برزیل استخراج کرد. در ایران باستان عقیق را با نام ” دُر کوهی ” می شناختند. به واقع هم که زیبایی خیره کننده عقیق همچون دُر بی همتا می ماند. در طبیعت از رسوب جریان آب در سنگهای سیلیسی یا سنگ هایی که دارای سیلیکات هستند، عقیق تشکیل می شود. این سنگ زیبا در لا به لای سنگ های دیگر و به خصوص در خلل سنگهای آذرین سطحی به وجود می آید. سنگ عقیق طبیعی دارای ناخالصی زیادی است.

تنوع رنگی این کانی بسیار زیاد است. از این لحاظ سنگ های عقیق متنوع ترین سنگ ها در ساخت جواهرات زینتی هستند. انواع عقیق از سنگ های قیمتی و با ارزش در جواهرسازی هستند که گاه با عناوین ویژه ای نام گذاری می شوند. برخی از معروف ترین سنگ های عقیق عبارتند از:

رنگ رگه های این کانی سیاه و سفید دیده می شود. سنگ خلنگ، سنگ جزع از دیگر نام های عقیق سلیمانی است. طرح چشم درون سنگ موجب شده تا نام بابا غوری نیز به آن نسبت داده شود. در باور عموم سنگ عقیق سلیمانی برای دفع چشم بد به کار می رود.

این گوهر درخشان شبیه به تیله و به صورت کروی است. در رگه های عقیق یمانی به جای رگه های سیاه، رگه هایی از طیف رنگی قرمز مشاهده می شود.

عقیق سبز که شباهت زیادی به سنگ زمرد دارد و حتی برخی این دو را به اشتباه یکی تصور می کنند. بافت مولکولی عقیق سبز بسیار ساده تر از زمرد است و این کانی درخشندگی کمتری از سنگ زمرد اصل دارد.

عقیق آبی که به اشتباه برخی آن را باسنگ فیروزه یکی می دانند. در مقایسه این دو کانی می توان گفت که سنگ فیروزه حتی بعد از تراش و صیقل نیز کاملا شفاف و بلورین نمی شود اما عقیق اصل دارای درخشش بیشتری است و حالت بلورین دارد.

عقیق احمر یا سنگ جواهر سرخ که با رنگ زیبای سرخ آتشین از پر مصرف ترین سنگ های تزئینی در جواهرسازی است و در ساخت سرویس های جواهر استفاده می شود.

عقیق اسود یا سیاه که شباهت زیادی به شیشه ای تیره داشته و بسیار برنده است. طبق شواهد باستان شناسی به نظر می رسد از سنگ عقیق سیاه برای ساخت وسایل دفاعی نظیر سر نیزه و کارد و خنجر استفاده می شده است.

از انواع عقیق شجری با دوایر متحدالمرکز است که در زمینه ای با تم صورتی کمرنگ به زیبایی هر چه تمام تر دیده می شود.

 این گوهر زیبا از معروف ترین عقیق در بین ایرانی هاست. بر روی سنگ عقیق زرد دعای شرف الشمس حک می شود و با عنوان ” سنگ شرف الشمس” با خواص استثنایی به فروش می رسد.

از براق ترین و شفاف ترین نوع عقیق است که زیبایی بی نظیری دارد.

 یک کانی طبیعی با رنگ سرخ تیره که مزین به خطوطی نازک به رنگ سفید است.

نحوه تشخیص سنگ عقیق اصل از تقلبی

سنگ عقیق اصل از جواهرات کمیاب و با ارزش است. شناخت گوهری اصل با عقیق تقلبی به سادگی میسر نیست. گوهرشناسان با تجربه می توانند با برخی نشانه های ظاهری عقیق اصل را از تقلبی به سادگی تشخیص دهند. اولین آزمون مربوط به سنجش سختی عقیق است. با توجه به سختی بالای این کانی ، به سادگی نمی توان روی سنگ های عقیق را خراش داد. با یک پارچه زبر روی نگین انگشتر عقیق خود را مالش دهید. اگر به آسانی روی عقیق خش ایجاد شد، این گوهر اصل نیست.

دمای عقیق اصل کاملا متضاد با دمای فصل است. جالب است بدانید که سنگ عقیق اصل در فصل تابستان خنک بوده و در فصل زمستان دمایی گرم دارد. سنگ های مصنوعی عقیق با تغییرات دمای محیط، تغییر دما می دهند و هم دما با محیط هستند.

عقیق اصل دارای رگه های سوزنی، ابری، نقطه ای و یا شبیه به پر پرنده می باشد. این رگه ها تفاوت زیادی با رگه ای ایجاد شده مصنوعی در عقیق غیر اصیل دارند. جذابیت و زیبایی رگه های عقیق اصل و دارای اصالت واقعا خیره کننده است.

عقیق اصل در مقایسه با عقیق مصنوعی دارای وزن بیشتری است. دو سنگ یکسان عقیق با اندازه و ابعاد یکسان را در دست بگیرید، سنگ سبک تر مصنوعی و غیر اصل است.

خواص سنگ عقیق

سنگ عقیق برای درمان بیماری های چشمی، سردردها، گرفتگی عضلانی، دردهای ستون فقرات و کمر استفاده می شود. این کانی دارای خاصیت پیشگیری از خونریزی های شدید است و در معالجه انواع ورم های کلیه و روده کمک کننده است. برای درمان بیماری های پوستی و اکنه، سنگ عقیق اصل را در بالای ناحیه آسیب دیده به صورت دورانی برای چند دقیقه حرکت دهید. تمرکز امواج ساطع شده از عقیق در درمان پا درد و دردهای استخوانی موثر است.

به جواهرات مردانه علاقه دارید؟ صفحه انگشتر طلای مردانه را دنبال کنید.

سلام و با ارزوی سلامتی ای کاش همراه با توضیحات عکسهایی از هر سنگ به صورت راف و برش خورده نیز قرار میدادید. با تشکر

با سلام ممنونم از نظر شما بله این ایده شمارو اجرا می کنیم.

باعرض سلام سنگ عقیق دارم به وزن بیست گرم روی سنگ حکاکی شده که هزاران تصویر راروی تمام سطوح ایجادکرده تصاویرانسان،حیوان،وموجودات. خیالی که بسیارزیباوهنرمندانه حکاکی شده باتابش نورهم تصاویرزیباوواقعی ازحیوان وانسان. داخلش نمایان میشود که مطمئا کارانسان نیست کجامیتونم بفروشمش یاکسی راپیداکنم که بااین نوع کاراشنایی داشته باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام شما (اجباری)

ایمیل شما (اجباری)

اطلاعات مرا در مرورگر ذخیره کن

جدیدترین دوره کسب درآمد در منزل (کلیک کنید)

دوره ها و محصولات آموزشی

دوره جامع طراحی طلا و جواهرات

دوره طراحی دستی طلا و جواهرات

چگونه تشخیص عقیق اصل

پکیج طراحی طلا و جواهر متریکس

آموزش جواهرسازی و طلاسازی

موارد مهم

کسب درآمد

انگشتر طلا زنانه

انگشتر طلا مردانه

طراحی سایت طلا فروشی

قبل از خرید سوالی دارید؟

021-88886994

0912-0037452

اینستاگرام سالارپورایمانی

اینستاگرام BOGINI

تهران، توحید، ستارخان، کوچه لادن، پلاک 28، واحد 2

استودیو طراحی سالار پورایمانی یکی از تخصصی ترین مراکز آموزش طراحی جواهرات در ایران است. همچنین در زمینه تولید و فروش آنلاین نیز جز رتبه های برتر ایران می باشد. این استودیو صاحب امتیاز برند (BOGINI) می باشد.

تمامی حقوق این وبسایت برای استودیو طراحی سالار پورایمانی محفوظ می باشد.

چگونه تشخیص عقیق اصل
چگونه تشخیص عقیق اصل
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *