چگونه در خانه حافظ قران شویم

 
helpkade
چگونه در خانه حافظ قران شویم
چگونه در خانه حافظ قران شویم

پرسش: بنده می خواهم به امید خدا شروع به حفظ قرآن کنم ولی متاسفانه برنامه منظمی برای حفظ و مرور و تثبیت پیدا نکردم خواهشمندم راهنماییم کنید.

 

پاسخ: در مورد حفظ قرآن كریم، باید علاوه بر توجه به شیوه‌ ها و روش ‌های مختلف حفظ قرآن، مواردی را نیز به عنوان


چگونه در خانه حافظ قران شویم

مقدمه حفظ ـ كه تأثیر بسزایی در حفظ و سیر آن تا رسیدن به هدف دارند ـ مورد بررسی و دقت قرار داد. در ابتدا سزاوار است كه “انگیزه و هدف” از انجام این كار مورد بررسی قرار گیرد، تا از انگیزه ‌ها و اهدافی كه با شأن والای این كتاب الهی سازگاری ندارند به دور مانده، و روحیه معنوی و ملكوتی كلام الهی، تا پایان كار بر روند حفظ و بر افكار و اعمال حافظ قرآن حاكم باشد. و پس از آن باید تصمیم بگیریم كه آیا هدف ما حفظ كل قرآن است و یا كمتر؟

پس از مشخص شدن هدف، عزم خود را محكم نموده و كمر همت ببندیم، و از هیچ تلاش و كوششی برای رسیدن به هدف كوتاهی ننمائیم.

 

پس از گذراندن این مراحل، نوبت به مرحله انتخاب “شیوه و برنامه حفظ قرآن” می ‌رسد.

الف) برای داشتن برنامه صحیح و منظم در مدت حفظ به “میزان سرعت” و “مدت زمان” حفظ باید توجه ویژه داشت. سرعت و زمان حفظ كل قرآن دارای شیوه‌ های مختلفی است كه شما هر كدام را مایل باشید می ‌توانید به عنوان شیوه كار خود قرار دهید.

 

این شیوه‌ ها عبارتند از:

1. سرعت خیلی كم؛ بدین صورت كه در یک هفته فقط یک صفحه قرآن حفظ ‌شود. بنابراین روش كل قرآن در 600 هفته كه برابر با 12 سال است حفظ می ‌شود.

 

2. سرعت كم؛ كه در هفته یک ورق ـ یعنی دو صفحه ـ حفظ می‌ شود. این شیوه حدود 300 هفته كه تقریباً برابر با 6 سال است، برای حفظ كل قرآن طول می ‌كشد.

 

3. سرعت متوسط؛ در این روش هفته‌ای 3 صفحه حفظ می ‌شود كه در مجموع برابر است با 200 هفته كه مطابق حدود 4 سال می شود. معمولاً برای شروع، این روش مناسبتر و بهتر است.

 

4. سرعت خوب؛ در این روش در یک هفته 6 صفحه حفظ می ‌شود؛ یعنی در طول 100 هفته و مطابق با حدود 2 سال، حفظ قرآن تمام می‌ شود.

 

5. سرعت خیلی بالا، كه در هر هفته 6 ورق، یعنی 12 صفحه حفظ می ‌شود كه در مجموع حفظ كل قرآن كریم در 50 هفته برابر با حدود یک سال طول خواهد كشید.

 

توجه داشته باشید كه هر كس مطابق با شرائط خود باید شیوه حفظ را انتخاب كند، ولی معمولاً شروع خوب با سرعت متوسط می ‌باشد كه در ادامه راه و پس از یک سال یا دو سال می ‌توان آن را به سرعت خوب یا سرعت خیلی بالا تغییر داد.

 

ب) در ادامه، به ویژگیهایی كه قرآن مورد استفاده برای حفظ باید داشته باشد توجه نمائید:

اول این كه سعی كنید 2 قرآن داشته باشید، یكی در منزل و جایی كه ساكن هستید، و دیگری برای این كه همیشه همراهتان باشد. و بدانید كه این دو قرآن باید در مواردی كه اشاره می شود شبیه هم باشند. خصوصیات این قرآنها باید چنین باشد:

1. هر دو دارای خط واضح و خوانایی باشند.

2. صفحه قرآن دارای نقش و نگار نباشد.

3.  قرآن دارای حاشیه نباشد.

4. دارای ترجمه نباشد. البته این بدان معنا نیست كه در حفظ نیازی به ترجمه آیات نیست، بلكه این تنها برای بهتر حفظ شدن است.

 

ج) نكته دیگر داشتن تمركز است؛ لذا باید این تمركز و آرامش را در خود ایجاد كنید. به صورت فشرده به عوامل ایجاد تمركز اشاره می ‌شود:

1. زمان: انتخاب زمان مناسب برای حفظ تجربه ‌ای است؛ یعنی هر كس باید تجربه نماید كه در چه زمانی بهتر می ‌تواند حفظ كند، ولی معمولاً بعد از خواب، زمان خوبی است، ولی قبل از خواب یا در حال گرسنگی یا تشنگی زیاد و یا بعد از مطالعه سنگین، وقت مناسبی برای حفظ نیست.

2. مكان: مكانی مناسب تر است كه دمای آن متعادل بوده، شلوغ نباشد، رفت و آمد زیاد نباشد، و منظره، عكس و تابلو هم نداشته باشد.

3. حالات شخص: بهترین زمان حفظ وقتی است كه ذهن آرام باشد و دغدغه فكری نداشته باشد.

 

از ابتدا تا این جا برای آشنایی با حفظ و شیوه ‌های مختلف آن، و به طور كلی برنامه ‌ریزی و انتخاب روش بود، ولی از این جا به بعد به طور عملی وارد حفظ خواهیم شد.

نكته مهم دیگر آن كه در حفظ آیه، سه روش وجود دارد:

1. استفاده از نوار و شنیدن آیه و تكرار آن، كه این شیوه برای كودكان مناسب تر است.

2. نوشتن آیه: این شیوه سخت و وقت گیر است، لذا توصیه نمی ‌شود.

چگونه در خانه حافظ قران شویم

3. بهترین شیوه حفظ تكرار شخصی است؛ یعنی هر آیه را چند بار تكرار كرده تا حفظ شوید؛ و آیات طولانی را به چند قسمت تقسیم كرده و هر قسمت را تكرار نموده و با حفظ شدن هر قسمت، آن را به همراه قسمت حفظ شده قبلی تكرار نمائید.

نكته قابل توجه این كه با در نظر داشتن نوع سرعت حفظی كه انتخاب كرده ‌اید، می ‌توانید هر صفحه را به چند قسمت تقسیم نموده و در هر مرحله، قسمتی را حفظ نمائید.

 

برای حفظ ارتباط آخر آیه قبل با ابتدای آیه بعد مهم است؛ لذا این دو قسمت را با هم تكرار كنید، هر چند از لحاظ معنا ارتباط چندانی با هم نداشته باشند.

 

برای بهتر حفظ شدن آیات، شایسته است به عنوان مثال اگر از آیه 1 تا آیه 3 را حفظ كردید، با حفظ آیه چهارم، از آیه 2 تا 4 را تكرار كنید، و همین طور با حفظ آیه 5، آیه 3 تا 5 را و … پس پایان صفحه از ابتدا تا پائین صفحه را تكرار كنید.

 

نكته مهم و اساسی این كه پس از حفظ مراجعه مجدد داشته باشید؛ لذا پس از 2 تا 3 ساعت، یک مراجعه داشته باشید تا مطلب فراموش شده یاد آوری شود، و مطالب حفظ شده بهتر حفظ گردد. توجه داشته باشید كه مراجعه بعدی، نیاز به زمان زیادی ندارد، بلكه برای هر مراجعه بیش از 15 الی 30 دقیقه وقت لازم نیست.

 

اما برای استحكام مطالب حفظ شده می ‌توان به این نكات اشاره نمود:

1. وصل آخر آیه به اول آیه بعد.

2. رمز گذاری برای آیات متشابه و مشترک؛ كه این ذوقی و بر اساس توانایی حافظه است.

3. نوشتن ابتدای آیات و شماره آنها.

 

باید توجه داشت كه حفظ شماره آیه خیلی مهم است؛ ولی حفظ جزء و صفحه و … ثمره چندانی ندارد. البته در خصوص جزء 29 و 30 حفظ شماره آیه نیز چندان مفید فایده نیست.

 

مرحله مهم دیگر، تكرار محفوظات است؛ یعنی پس از 10 الی 15 روز باید محفوظات قبلی را تكرار كنیم.

اگر كمتر از 10 جزء است، تقسیم بر 7 روز می ‌كنیم، و روزی یک قسمت را تكرار می ‌كنیم تا همه محفوظات قبلی تكرار شود. اگر محفوظات ما بین 10 تا 20 جزء است، تقسیم بر 10 روز می ‌كنیم و روزی یک قسمت را تكرار می ‌كنیم. و اگر بین 20 تا 30 جزء است تقسیم بر 15 روز می ‌كنیم.

قابل توجه آن كه این مرحله تكرار محفوظات بسیار مهم و اساسی است؛ چرا كه حفظ كردن همیشه آسانتر از نگهداری مطالب حفظ شده است.

 امید است كه در سایه كلام الهی بتوانید هر چه سریع تر به مراحل عالی تری از تكامل صعود نمائید.

 

مشاور پاسخگو: موسسه ذکر

تنظیم: گل محمدی

 مرکز مشاوره

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ شرایط لازم برای حفظ قرآن در 8 گام اصلی خلاصه می‌شود:

1ــ انگیزه در حفظ قرآنباید توجه داشت برای شروع هر کاری، نیت و انگیزه آن کار مهم‌تر از انجام آن است.حفظ قرآن که یک عمل عبادی نیز محسوب می‌شود، نیازمند هدف و انگیزه قوی است که البته اخلاص در این عمل موجب قبولی آن است؛ همانطور که خداوند می‌فرماید «…قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ: گفت‏ خدا فقط از تقواپيشگان مى‌پذيرد».(مائده/ ۲۷)

کسی که قصد حفظ قرآن را دارد، باید مراقب باشد که هدف و انگیزه اصلی او رضایت پروردگارش و تقرب به او باشد و هر انگیزه غیر آن را از خود دور کند. چه بسیار پیش آمده که انسان قصد حفظ قرآن را کرده اما پس از مدتی به دلایل متعدد آن را رها کرده است؛ لذا حفظ انگیزه و نیت خالصانه در حفظ قرآن مهمترین و اساسی‌ترین بخش آن است.برای حفظ انگیزه در مسیر حفظ قرآن، چند راه به شما پیشنهاد می‌دهیم: ۱ـ تعیین هدف اصلی از حفظ قرآن کریم و یادداشت کردن آن۲ـ ایجاد فرصت و فراغت برای انجام این کار ۳ ـ برنامه‌ریزی منظم و اصولی ۴ـ انتخاب کلاس و استاد مناسب ۵ ـ دیدن نتایج حفظ قرآن در زندگی حافظان۶ـ پرس‌و‌جو از حافظان قرآن۷ ـ شرکت در محافل انس با قرآن ۸ ـ مطالعه کتاب‌های قرآنی

2 ــ اراده در حفظ قرآنبعد از ایجاد انگیزه و تصمیم بر حفظ قرآن، اراده جدی بر انجام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. قدرت اراده بیش از قدرت حافظه و استعدادهای شخصی می‌تواند مؤثر باشد.چه بسیار انسان‌های با استعدادی که تصمیم بر حفظ قرآن گرفته‌اند اما به دلیل ضعف در اراده و نداشتن برنامه منسجم، از اتمام آن باز مانده‌اند. برای تقویت اراده دو عامل انگیزه و نظم شخصی بسیار حائز اهمیت است.

چگونه در خانه حافظ قران شویم

3 ــ نظم در حفظ قرآنتصمیم و تلاش برای حافظ شدن بدون نظم و برنامه‌ریزی هرگز مؤثر نخواهد بود. یکی از شروط اصلی موفقیت در حفظ قرآن، نظم در انجام برنامه‌های حفظ، مرور و تکرار محفوظات است. شخصی که تصمیم گرفته است قرآن را حفظ کند باید در هر موقعیتی به طور منظم به برنامه خود عمل کند و هیچ چیز مانع انجام آن نشود.

کار حفظ قرآن نیازمند تکرار منظم محفوظات است و اگر شخصی یک روز بخواند و روز دیگر رها کند، نمی‌تواند به حافظ مسلطی تبدیل شود. نظم در حفظ قرآن، نیازمند ایجاد فرصت و فراغت و نیز در اولویت قرار دادن حفظ قرآن در برنامه روزانه است.

4 ــ ایجاد فرصت برای حفظ قرآنتوفیق کامل در حفظ قرآن نیاز به فرصت و فراغت کافی و حذف برنامه‌های متعدد دارد. کسی که علاقه به حفظ قرآن دارد، می‌بایست برنامه‌های مختلف خود را اولویت‌بندی کند و مطابق با آن برای خود یک برنامه منظم بنویسد. هیچ موفقیتی اتفاقی به دست نمی‌آید. چه بسیار حافظان قرآنی که برای حفظ قرآن یک‌سال از درس خواندن هم کناره گرفتند تا با فراغت بیشتر به حفظ بپردازند. و یک مثال معروف هست که «هرگز در یک زمان دنبال دو خرگوش نرو!». تمرکز برای رسیدن به یک هدف و ایجاد فرصت مناسب برای آن مهم‌ترین کار است.

5 ــ مباحثه در حفظ قرآنیکی از عوامل موفقیت در حفظ قرآن، داشتن یک دوست و همراه در این مسیر است. در مسیر حفظ قرآن شما نیازمند شخصی هستید که با شما همراه باشد و برنامه‌ای شبیه شما داشته باشد؛ این فرد را به اصطلاح «هم‌بحث» می‌نامیم که باید از لحاظ روحیات اخلاقی، شرط سنی، نظم، علاقه، میزان محفوظات و کیفیت محفوظات به شما نزدیک باشد و مهمتر آن که با دقت و حوصله، قادر به تشخیص اشکالات حفظی شما باشد.

6 ــ انتخاب استاد حفظفردی که قصد حفظ قرآن را دارد، می‌بایست از یک استاد و راهنما در مسیر حفظ قرآن کمک بگیرد این راهنما بهتر است حافظ کل قرآن و مسلط بر محفوظاتش باشد. حضور شخص در قالب یک کلاس آموزشی که همه شاگردانش مشغول به حفظ قرآن هستند و نیز تحویل محفوظات به صورت روزانه یا هفتگی باعث موفقیت، نظم و تقویت محفوظات می‌شود.

7 ــ انتخاب مصحف مناسب

برای حفظ قرآن از چه مصحفی استفاده کنیم؟ مهمترین ابزار حفظ قرآن مصحف مناسب است که این مصحف باید دارای امتیازات زیر باشد:

۱_رسم‌الخط مناسب۲_ساده بودن۳_رنگ مناسب زمینه صفحه۴_قطع و اندازه مناسب۵_مصحف بدون ترجمه

8 ــ انتخاب تلاوت ترتیل مناسب

یکی از مؤثرترین امور در کار حفظ استفاده از یک تلاوت ترتیل مناسب است که این تلاوت در هنگام حفظ و مرور آیات نیز استفاده می‌شود. اگرچه استفاده از ترتیل در حفظ قرآن ضروری است اما نحوه استفاده نیز دارای اصول و ظرافت‌هایی است؛ از جمله آنکه وابسته شدن کامل به ترتیل خاص مناسب نیست یعنی شخص نمی‌تواند جز با نغمه یک استاد خاص آیات را تلاوت کند.دوم آنکه استاد ترتیل باید از میان اساتیدی انتخاب شود که هم از فصاحت کافی برخوردار باشد و هم به تمامی قواعد صوت و لحن و تجوید قرآن واقف بوده و آن‌ها را در تلاوت رعایت کند.

بهتر است فرد در ابتدا با تلاوت یکی از اساتید معروف شروع کرده و پس از تحقیق و با توجه به سلیقه خود و نظرات استادش، یکی از اساتید را برای تقلید از ترتیل وی انتخاب کند.منبع: tahfiz.ir@انتهای پیام

فعال قرآنی و نویسنده کتب درسی قرآن در یادداشت پیش رو به انواع روش حفظ قرآن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «رضا نباتی» فعال قرآنی و نویسنده کتب درسی قرآن در یادداشت پیش رو به انواع روش حفظ قرآن پرداخته است.

با توجه به آنچه که در زمینه چیستی و چرایی حفظ عمومی قرآن کریم گفته شد، اکنون می‌توان به برنامه ریزی آموزشی و درسی حفظ قرآن اقدام کرد و به تدوین و تبیین چگونگی حفظ عمومی قرآن کریم در مدارس پرداخت.

پیش از هر چیز باید دید چه قالب‌هایی برای حفظ قرآن وجود دارد و کدامیک برای عموم مناسب‌تر هستند. برای همین منظور به این تقسیم بندی‌ها توجه کنید:

الف- روش‌های حفظ کمّی:

چگونه در خانه حافظ قران شویم

در این نوع از حفظ، ملاک تعداد صفحات و آیات است. هرچه بیشتر؛ بهتر و مقبول تر. این نوع از حفظ قرآن که به آن «حفظ ترتیبی» گفته می‌شود، حداقل به سه شکل انجام می‌شود:

-از اول جزء (مانند حفظ جزء ۳۰)

-از اول قرآن کریم (از سوره حمد و بقره تا ناس)

-از اول سوره (مانند حفظ سوره یاسین)

تذکر مهم: همانطور که ملاحظه می‌شود حفظ ترتیبی به دلیل حجم بیشتر آیات و صفحات و سوره‌ها برای عموم چندان مناسب نیست. بلکه این روش برای معدود افرادی که زمینه (استعداد و انگیزه) حفظ قرآن کریم را دارا هستند، توصیه می‌شود.

ب- روش‌های حفظ کیفی

حفظ کیفی، حفظی است که در آن علاوه بر حفظ الفاظ، بر سایر عناصر و مؤلفه‌ها نیز توجه دارد. مانند معنا، تدبر، تمسک، عمل، راهنمایی و … که در نهایت به «انس مادام العمر فرد با قرآن کریم» به عنوان کتاب هدایت می‌شود. حفظ کیفی را می‌توان به بخش‌های موضوعی، تخصصی و عمومی تقسیم کرد که هریک می‌توانند زمینه ساز مکتببعدی نیز باشند.

1-حفظ موضوعی

در این جا حفظ قرآن کریم را از ساده‌ترین مرحله آغاز می‌کنیم:

– واژه: گاهی حفظ یک واژه قرآنی برای یک کودک از حفظ یک سوره جذاب‌تر و مناسب‌تر است. واژگان مشترک زبان فارسی و قرآن را در متن آیات بیابید و حفظ قرآن را با حفظ واژگان قرآنی شروع کنید. مانند: نور، کتاب، قلم و …

– ترکیب: گاهی حفظ یک ترکیب قرآنی برای یک کودک جذاب است. ترکیب‌های ساده و پرکاربرد را در متن آیات بیابید و دانش آموزان سؤال کنید. مانند: نعمت الله، الحمد لله … و

– پیام قرآنی: یک جمله قرآنی پر معنا و هدایت گر مانند: «و بالالدین احسانا» و با «و قولوا للناس حسنا» در قرآن بیش از ۳۵۰۰ هزار پیام قرآنی با مضامین تربیتی وجود دارد که بیش از ۵۰۰ پیام قرآنی آن برای دانش آموزان دوره ابتدایی مناسب است.

– قطعه: یا فراز قرآنی که دارای موضوعاتی، چون: نماز، روزه، مباهله، وحدت، ولایت، آیه الکرسی و … در قرآن بیش از ۱۲۰ قطعه مناسب وجود دارد که یک سوم آن برای دانش آموزان دوره ابتدایی مناسب است.

– تمثیل و داستان: در قران کریم بیش از ۲۶۰ قصه قرآنی آمده که تعداد قابل توجهی از آن‌ها برای کودکان مناسب است. می‌توان حفظ برخی از این آیات را همراه با قصه مد نظر قرار داد.

– نیایش‌ها: در قرآن کریم حدود ۱۱۰ ربنا آمده که حدود نیمی از آن‌ها در حوزه آموزش عمومی قران و حدود یک سوم ربنا‌ها برای دوره دبستان هم مناسب هستند.

– آیه: گاهی برخی از آیات به دلایل مختلف باید حفظ شود مانند آیات ۸۸-۸۷ سوره انبیاء که در نماز غفیله خوانده می‌شود.

– سوره: گاهی سوره‌ای با محوریتی خاص مورد نظر حافظ قرآن است. مانند سوره فیل برای داستان ابرهه

– تدبری: آیه‌ای را حفظ می‌کنیم و درباره آن در قرآن جستجو می‌کنیم تا ببینیم مراد حقیقی خداوند از نزول این آیه چه بوده است. (مانند: این سه آیه که مکمل هم هستند و با تدبر به دست می‌آیند: «اقم الصلاه لذکری» «الا بذکر الله تطمئن القلوب» «یا ایت‌ها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک …») البته روش تدبر، مراتب و هر مرتبه مراحلی دارد.

2-حفظ تخصصی (قرآن محور)

بین حفظ تخصصی و حفظ ترتیبی شباهت‌هایی وجود دارد، اما رویکرد، هدفگذاری و چگونگی این دو تفاوت‌هایی دارد. این نوع حفظ هم به اشکال مختلفی وجود دارد:

– حفظ کامل با معنا: همان حفظ ترتیبی است البته همراه با درک معنای عبارات و آیات قرآن

– حفظ ترکیبی: حفظ قرآن کریم همراه با یادگیری و رعایت یکی از فنون علم قرائت مانند تجوید، مفاهیم، تدبر

– حفظ جامع: حفظ قرآن با رعایت همه جوانب جامعیت قرآن مانند صحت قرائت، تجوید، معنا، تدبر، تفسیر و …)

3-حفظ عمومی (مخاطب محور)

حفظ عمومی را باید عجین با حفظ اجمالی (نسبی / مقدماتی) دانست چرا که عمومی سازی یک موضوع یادگیری، نیازمند ساده سازی، کاهش کمیت و معنادار بودن آن است.

به همین دلیل برای عموم باید از حفظ «جمله» (به جای حفظ سوره و آیه) یادکرد. البته جملات کوتاه و پرمعنا و تربیتی و متناسب با «نیاز، توان و ذائقه» این نوع برنامه ریزی است که می‌تواند به عنوان «زیربنای» سایر گونه‌های روش حفظ قرآن قرار گیرد. حفظ جملات تربیتی و کاربردی قرآن، نیازمند برنامه ریزی «دراز مدت» است؛ و حتی در حوزه حفظ عمومی باید به سلایق و علائق مخاطبات در انتخاب موضوعات و آیات «حق انتخاب» داده شود. در ارزش یابی نیز، حفظ به صورت «اجمالی و مقدماتی (نسبی)» مد نظر و عمل قرار گیرد. همچنین حفظ عمومی قرآن با «رویکرد جامع» یعنی توجه به همه ابعاد آموزشی و تربیتی مد نظر قرار گیرد.

نتیجه بحث:

چنانکه گفته شد در صدر اسلام آیات قرآن کریم به صورت پراکنده و بر پوست و استخوان‌های شانه و دنده‌های جانوران، چوب‌های درخت خرما، سنگ‌های سفید، کاغذ و پارچه ثبت می‌شد و احتمال نابودی یا تحریف کلام الهی همواره وجود داشت. در این موقعیت، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم مسلمانان را به حفظ قرآن سفارش کرد و حتی گروهی را برگزید تا بدین کار پردازند.

اما کارکرد حفظ قرآن رفته رفته در جامعه گسترش پیدا کرد. مهمترین و اصلی‌ترین کارکرد حفظ قرآن، بهرمندی از هدایت و راهنمایی قرآن است که در حوزه‌های متعددفرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … به ویژه تربیتی و اخلاقی و اعتقادی مؤثر و مفید است.

در دوران معاصر هدف از حفظ قرآن، اغلب جنبه‌های تبلیغی و ترویجی و نخبه گرایانه و «تخصصی» دارد تا تربیتی و عمومی. امروز نیز باید آن کارکرد تربیتی به عنوان محور گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم جایگزین حفظ تخصصی برای عمومی مردم قرار گیرد. برای این کار پیشنهاد «حفظ اجمالی جملات تربیتی قرآن» توصیه می‌شود.

شیوه پیشنهادی

با توجه به آنچه گفته شد پیشنهاد نویسنده این مطلب راه تحقق تربیت عمومی حافظ قرآن را در نگاه جدید نسبت به حفظ عمومی قرآن کریم دانسته و پیشنهاد می‌کند، از حفظ قرآن به عنوان روشی برای «انس بیشتر با قرآن» و نیز «تقویت روانخوانی قرآن کریم» استفاده شود. البته طرح این پیشنهاد برای شرایط فعلی جامعه است. قطعاً در صورت موفقیت، امکان از اتقاء و رشد تکاملی آن وجود دارد.

«حفظ اجمالی جملات تربیتی قرآن کریم»

قرآن کریم ۶۲۳۶ آیه و حدود ۷۸ هزار کلمه و ۳۲۰ هزار حرف دارد. این اطلاعات چندان سودمندی برای عموم مردم ندارد. اما اینکه قرآن کریم دارای ۲۵ هزار جمله است، 

می‌تواند جای توجه و تأمل بسیار باشد؛ چرا که مراد خداوند از نزول قرآن کریم را باید در داخل جمله جست و جو کرد. تا در آیه و سوره؛ لذا اگر آیات را به جملات تقطیع کنیم آن وقت می‌توان جملات کوتاه و ساده و قابل فهم را همراه با معنا و تدبر اولیه به راحتی حفظ و به آن عمل کرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد اگر قرار است برای عموم مردم برنامه حفظ قرآن طراحی، تولید و اجرا شود، باید ویژگی‌های زیر در نظر گرفته شود:

چگونه در خانه حافظ قران شویم

1- حفظ «جمله» (به جای حفظ سوره و آیه) مد نظر برنامه ریزان قرار گیرد. (بیش از ۳۰۰۰ هزار جمله و عبارت تربیتی و موضوعی در قرآن کریم وجود دارد که می‌تواند حوزه عمومی قرآن را در مراحل اولیه پوشش دهد.)

2- به حفظ قرآن به عنوان یک «ابزار» (و نه هدف) برای هدایت و راهنمایی و تربیت مخاطبان نگریسته شود. چرا که قرآن، کتاب حکمت و هدایت است و حفظ آن نیز باید حکیمانه و هدایتگر باشد.

۳- حفظ عمومی قرآن نیازمند آموزش است و با تبلیغ و ترویج و نخبه گزینی محقق نمی‌شود.

۴- حفظ عمومی قرآن به عنوان «زیربنای» سایر گونه‌های روش حفظ قرآن در نظر گرفته شود. (الفبای حفظ قرآن)

۵- حفظ جملات تربیتی و کاربردی قرآن به صورت «دراز مدت و میان مدت» برنامه ریزی و اجرا شود.

۶- حفظ عمومی قرآن باید کاملاً با «نیاز، توان و ذائقه» مخاطب تناسب داشته باشد. این کار نیازمند برنامه ریزی یسیار دقیق و کارشناسانه است.

۷- به مخاطبان در انتخاب موضوعات و آیات «حق انتخاب» داده شده و در تولید محتوا سلایق و آزادی انتخاب مد نظر قرار گیرد.

۸- در ارزش یابی، حفظ به صورت «اجمالی و مقدماتی (نسبی)» مد نظر و عمل قرار گیرد.

۹- حفظ عمومی قرآن با «رویکرد جامع» همه ابعاد آموزشی و تربیتی را مد نظر قرار دهد.

۱۰- مدت آموزش حفظ عمومی نباید طولانی، خسته کننده و محتوای سنگین و پرحجم باشد؛ در نتیجه باید سطح بندی شده و به دوره‌های کوتاه مدت تبدیل شود.

۱۱- از آموزگاران و مربیان مدارس برای آموزش حفظ عمومی قرآن استفاده شود. زیرا تجربه نشان می‌دهد در صورت حفظ اجمالی جملات تربیتی قرآن کریم، اعم اغلبمعلمانی که خود حافظ قرآن نیستند، هم توان اجرای طرح را دارند و هم خودشان همراه با شارگردان به حفظ قرآن تشویق می‌شوند. (البته نیاز به کارگاه‌های آموزشی در حدود ۴۰ ساعت دارند.)

۱۲- در مدارس از بخش‌هایی از کتاب‌های درسی دانش آموزان که برای حفظ عمومی قرآن مناسب است برای حفظ عمومی قرآن استفاده شود.تذکر مهم : پرداختن به حفظ قرآن کریم به عنوان یک فعالیت مستقل ( مانند طرح ملی حفظ جزء ۳۰ ) برای دانش آموزان یک « فعالیت فوق برنامه » است. ( و نه رسمی ) لذا اختصاص ساعت درسی به حفظ قرآن خلاف مصوبات قانونی است……………پایان پیام/ 167


نظرات *


نام


ایمیل


کپی رایت © ۲۰۱۶ .کلیه حقوق متعلق به «مؤسسه ابناء الرسول (ص) تهران» است

All Content by AhlulBayt (a.s.) News Agency – ABNA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

 

1. در حفظ قرآن، «شرط اول قدم آن است كه مجنون باشی». پس شرط اول در حفظ قرآنْ «عشقِ» به این كار و عاشق آن بودن است و شما عشق به حفظ قرآن را می توانید از راههای ذیل، در خود، ایجاد یا تقویت كنید:یك. توجه به ارزش و اهمیت خود قرآن؛دو. توجه به مسئولیت خود در برابر یادگیری، یادسپاری، به كارگیری و یاددهی قرآن؛سه. توجه به ارزش و اهمیت حفظ قرآن؛چهار. توجه به آثار و فواید حفظ قرآن؛پنج. توجه به اهداف حفظ قرآن.2. از هر زمانی در طول شبانه روز می توان برای حفظ قرآن بهره جُست، اما برخی بر این عقیده اند كه بهترین زمان مناسب برای حفظ آیات قرآن، در اول صبح و بویژه در فاصله بین اذان صبح تا طلوع آفتاب است؛ زیرا انسان بتازگی از خواب شبانه اش بیدار شده و به امور مادی و اشتغالات روزانه اش مشغول نگشته و ذهن و روان وی كاملاً در آسایش و استراحت بوده است و در نتیجه، از فضای معنوی بهتر و آرامش روانی بیشتر و آمادگی ذهنی خوب تری برخوردار است.برخی دیگر نیز بر این عقیده اند كه آخر شب و بویژه فاصله پیش از خواب شبانه، زمان مناسبی برای حفظ قرآن است؛ زیرا انسان از كارها و مشغله های ذهنی روزانه اش فارغ شده است و پس از حفظ آیات قرآن نیز به خواب می رود و دیگر ذهن او با اشتغالات و درگیریهای جدیدی روبه رو نمی شود و هر مقدار از آیات قرآن را كه پیش از خواب حفظ می نماید، پس از خوابیدن، در ذهن وی كاملاً نقش می بندد و هنگام صبح كه از خواب برمی خیزد، آیات حفظ شده را به صورت روشن و شفاف، در ذهن و حافظه خود می بیند.3. حفظ قرآن، برنامه ریزی و زمان بندی و نظم و انضباط می خواهد. از این رو، باتوجه به شرایطی كه دارید، برای خودتان مشخص و معین كنید كه روزی چند ساعت و در كدام ساعتها می خواهید به حفظ قرآن بپردازید؛ مثلاً روزی سه ساعت و از ساعت 7 تا 8 صبح و 4 تا 5 عصر و 10 تا 11 شب. پس از این برنامه ریزی، هرگز از آن تخلّف نورزید و در صورت تخلّف، خود را به گونه ای جریمه و مُۆاخذه كنید. این برنامه ریزی باعث می شود تا براساس نظریه «پاوُلُف»، خود را «شرطی» كنید و ذهن شما همیشه در آن ساعتهای معین، آمادگی كامل برای حفظ آیات قرآن را داشته باشد.4. در برنامه ریزی و زمان بندی حفظ قرآن، اگر می خواهید روزی 4 ساعت به حفظ قرآن بپردازید، بهتر است كه این چهار ساعت، پشت سر هم و در یك زمان ـ مثلاً از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر ـ نباشد؛ بلكه آن را به دو زمانِ دو ساعته، مثلاً از ساعت 7 تا 9 صبح و از ساعت 9 تا 11 شب، و یا حتی به چهار زمانِ یك ساعته، مثلاً از ساعت 7 تا 8 صبح و 12 تا 1 ظهر و 5 تا 6 عصر و 10 تا 11 شب، تقسیم و تنظیم نمایید تا احیانا به بیماریها و فشارهای جسمی و روحی دچار نشوید.5. در برنامه ریزی حفظ قرآن، مقدار حفظ قرآن در هر روز را با «صفحه» حساب كنید نه با «آیه»؛ زیرا كوتاهی و بلندی آیه ها یكسان نیست. مثلاً برای خودتان برنامه ریزی نمایید كه روزی «یك صفحه» از قرآن را حفظ كنید، نه روزی 10 آیه را.6. حفظ قرآن را از زمانهای كوتاه آغاز نمایید و بتدریج، بر زمان آن بیفزایید تا دچار خستگی و دلزدگی نشوید. به طور نمونه، در هفته اول، روزی نیم ساعت و در هفته دوم، روزی یك ساعت و در هفته سوم، روزی یك ساعت و نیم و در هفته چهارم، روزی دو ساعت و در ماه دوم، روزی سه ساعت و در ماه سوم، روزی چهار ساعت و در ماه چهارم، روزی پنج ساعت، به حفظ قرآن مشغول شوید.7. اگر نگوییم «لازم» است، حتما «بهتر» است كه شروع حفظ قرآن، از همان آغازِ دورانِ كودكی و نوجوانی باشد؛ زیرا ذهن انسان در این دوران، همچون آینه ای شفاف است كه هنوز زنگار نگرفته و با مسائل گوناگون و مشكلات فراوان و پیچیده زندگی آمیخته نگشته و آمادگی كامل برای یادگیری و یادسپاری آیات قرآن را داراست؛ هر چند انسانهایی نیز بوده اند كه پس از 40 ـ 50 سالگی، حافظ قرآن شده اند و البته با دشواری بیشتر و شتاب كمتری نیز، در این راه، روبه رو بوده اند.8. توجه داشته باشید قرآنهایی كه با خط «عُثمان طه» و مانند آن نگارش شده اند، دارای «604» صفحه هستند. پس اگر روزی فقط «1» صفحه از این قرآنها را حفظ كنید، می توانید همه قرآن را در «604» روز، یعنی حدود «20 ماه» یا «1 سال و 8 ماه»، حفظ نمایید. و چنانچه روزی «2» صفحه از آنها را حفظ كنید، می توانید همه قرآن را در حدود «10 ماه» حفظ نمایید.9. هیچ گاه در سرعت و مقدار حفظ قرآن، خود را با دیگران مقایسه ننمایید؛ زیرا هر كس از شرایط ویژه ای برخوردار است. پس، خودتان را با شرایط ویژه خودتان مقایسه كنید و آن گاه به ارزیابی سرعت و مقدار حفظِ خویش بپردازید و در صورتی كه آن را مناسب نیافتید، بر سرعت و مقدار حفظ خود بیفزایید و بر ثابت نگه داشتن آیاتِ حفظ شده، در ذهن و حافظه خویش، تلاش بیشتری داشته باشید.10. سعی كنید هنگام راه رفتن و یا هنگامی كه سوار اتومبیل، اتوبوس، تاكسی، قطار، هواپیما و مانند آن هستید، به قرائت و مطالعه و حفظ آیات از روی قرآن نپردازید؛ زیرا برخی بر این عقیده هستند كه مطالعه در حال حركت، برای چشم و اعصاب زیان دارد و گاه نیز موجب سردرد و چشم درد و سوزش چشم و اشكریزی از چشمان می شود. در این حالتها، بهتر است آیاتی را كه قبلاً حفظ كرده اید، تكرار و تمرین نمایید و آنها را در ذهن خود مرور كنید. البته برای تصحیح اشتباهات و یادآوری قسمتهای فراموش شده، مراجعه به قرآنی كه همراهتان است، در حالتهای گفته شده، مانعی ندارد.11. هنگامی كه تازه از خواب برخاسته اید، بلافاصله به خواندن و حفظ كردن قرآن مشغول نشوید؛ بلكه تا حدود نیم ساعت و یا حتی یك ساعت پس از بیدار شدن، به كارهای معمولی و متفرقه بپردازید و آن گاه مشغول خواندن و حفظ كردن قرآن شوید. رعایت این نكته برای آن است كه ذهن و حافظه شما، هنگام خواب، در آرامش كامل به سر می برده است و پس از بیدار شدن، آمادگی كامل و سریع برای یادگیری و یادسپاری مطالب فكری و علمی و از جمله آیات قرآن را ندارد. به همین دلیل، گاه دیده شده است برخی از كسانی كه پس از بیدار شدن و بدون درنگ، به مطالعه و كارهای فكری و علمی پرداخته اند، ناگهان خسته شده و به «سردرد» دچار گشته اند.12. سعی كنید برای تكرار محفوظات قرآنی خود و مرور آیاتی كه قبلاً حفظ كرده اید، از هر فرصتی استفاده نمایید و آن را در هر شرایطی كه ممكن است انجام دهید. مثلاً اگر می توانید، در هنگام خیاطی كردن، ظرف شستن، قدم زدن، بازار و پارك و باغ رفتن، در صف و نوبت بودن، آشپزی كردن، لباس شستن، جارو نمودن، سبزی پاك كردن، نظافت نمودن، پیاده روی كردن، حیاط شستن، ورزش نمودن و رانندگی كردن به تكرار و مرور محفوظات قرآنی خود بپردازید.13. قرآن كتابی «پاك» است. پس، حفظ قرآن را در محلی پاك و پاكیزه انجام دهید. به طور نمونه، بر فرش یا موكت نجس و آلوده ـ هر چند خشك و ناپیدا هم باشد ـ قرآن را حفظ نكنید.14. حفظ قرآن را در مكانی آرام و دارای سكوت و به دور از هر گونه شلوغی و موانع تمركز حواس انجام دهید. مثلاً در اتاقی كه مجاور كوچه و خیابان است و یا رادیو و تلویزیون در آن روشن است، به حفظ قرآن نپردازید.15. سعی كنید در هنگامی كه خسته یا عصبانی یا كسل یا گرسنه یا خواب آلود یا بی نشاط یا پریشانْ خاطر و یا مانند آن هستید، به حفظ قرآن نپردازید؛ زیرا در این اوقات، سلولهای مغزی آمادگی چندانی برای خواندن و حفظ كردن آیات قرآن را ندارند؛ مگر آنكه بتوانید با خواندن و حفظ كردن آیات، بر این موانع چیره شوید و آنها را به جهت مثبت و حالات مناسب تغییر دهید.16. هرگاه از نظر روحی ـ روانی نمی توانید به حفظ آیات جدیدی مشغول شوید، اگر می توانید، به مرور و تكرار محفوظات قبلی خود بپردازید تا ارتباط شما با قرآن و برنامه حفظ آن قطع نگردد.17. چنانچه برای خود به گونه ای برنامه ریزی كرده اید كه مثلاً روزی یك صفحه از قرآن را حفظ كنید، در هر روز و پیش از شروع حفظ صفحه جدید، به مرور و تكرار صفحات و یا صفحه قبلی آن بپردازید تا آنچه را قبلاً به یاد سپرده اید، زود از یاد نبرید و ارتباط حفظ صفحات با یكدیگر را نیز قطع نكرده باشید.18. در هنگام حفظ قرآن، به كار دیگری از قبیل خوردن، آشامیدن، نگاه كردن به تلویزیون، گوش دادن به رادیو، سخن گفتن با دیگران، مطالعه كردن و مانند آن مشغول نشوید تا كیفیت و كمیت حف1 دارای رشد بهتر و بیشتری باشد. و باید توجه داشت: غالبا كسانی كه از «تمركزِ» بیشتری برخوردار بوده اند، از «موفقیت» بیشتری نیز برخوردار گشته اند. »19. در صورتی كه در برنامه زمانبندی شما برای حفظ قرآن ـ به دلیلها و یا علتهایی ـ تأخیری رخ داد، باید در برنامه زمانی بعدی حتما آن را جبران كنید و در همین زمان نیز، برنامه از قبلْ تعیین شده را اجرا نمایید. به طور نمونه، اگر برای خود، برنامه ریزی كرده بودید كه در هر روز، یك صفحه از قرآن و مثلاً در روز شنبه صفحه 20 را حفظ كنید و به عللی نتوانستید صفحه 20 را در روز شنبه حفظ نمایید، باید در روز یكشنبه، نخست صفحه 20 و سپس صفحه 21 قرآن را حفظ كنید، نه اینكه در روز یكشنبه به حفظ صفحه 20 و در روز دوشنبه به حفظ صفحه 21 بپردازید.20. برای اینكه در برنامه ریزی شما برای حفظ قرآن تأخیری نیفتد و خللی وارد نشود، باید برنامه حفظ قرآن خود را به عنوان یكی از كارهای اصلی و مهم و ضروری روزانه خویش بدانید تا كار حفظ قرآن شما تحت الشعاع كارهای دیگرتان قرار نگیرد به طوری كه از آن باز بمانید. از سوی دیگر نیز توجه داشته باشید كه اگر كار حفظ قرآن را با برنامه ریزی درست و منظم انجام دهید، كارهای دیگرتان را تحت الشعاع خود قرار نمی دهد به طوری كه خیال كنید از كارهای مهم دیگرتان در طول روز باز می مانید.21. هنگام خواندن و حفظ قرآن، فاصله چشمان شما با قرآنْ كمتر از 30 سانتی متر نباشد تا چشمانتان خسته و آزرده نگردد.22. كم حفظ كردن، ولی خوب حفظ كردن از شرایط مهم حفظ قرآن است. برخی از حافظان بر ذهن و حافظه خود سخت می گیرند و یكباره آیات و معلومات فراوانی در آن وارد می كنند و چه بسا كه موفق نیز می شوند؛ اما این كار تداوم زیادی ندارد و كم كم آثار ناراحتی و فراموشی بر آنان آشكار می شود و به كنار گذاشتن حفظ قرآن می انجامد. حفظ آیات باید متناسب با استعداد شخص و به اندازه زمانی باشد كه برای آن تعیین شده است.منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره58.

چگونه در خانه حافظ قران شویم

tebyan.net

در ادامه بخوانید


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


همین حالا وکیل بگیر

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

در این نوشته سعی شده است تا با 11 توصیه کوتاه به قرآن آموزان عزیز بخشی از تجارب آموزشی را گوش زد نماییم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود :

برای حفظ قرآن، از همان ابتدای کار، نیت خود را رضایت پروردگار قرار دهید و هدفتان از فراگیری و حفظ قرآن، تنها خشنود کردن خداوند باشد، و امیدوار باشید که این عمل مسبّب رستگاری و راه بردن شما به بهشت برین الهی است.

بی دلیل نیست که خداوند نیز به همین منظور نسبت به بندگان خود محبت داشته و خطاب به آنانی که در این راه قدم می گذارند و تلاش می کنند می فرماید: «کتابی است که از سوی خداوند پیروزمند فرزانه، فرو فرستاده شده است. کتابی آسمانی را به راستی و درستی بر تو نازل کرده ایم، پس خداوند را در حالی که دین خود را برای او پاک و پیراسته می داری بپرست». (سوره زمر، آیات 1و2)

« بگو فرمان یافته¬ام که خداوند را – در حالی که دینم که برای او پاک و پیراسته می دارم- بپرستم، و فرمان یافته ام که نخستین مسلمان (این امت) باشم». (سوره زمر10و11)

چگونه در خانه حافظ قران شویم

شکی نیست که هر کس که قرآن قرائت می کند، علاوه بر اجر معنوی، در این دنیا نیز پاداش خود را می¬گیرد و دستش به گناه آلوده نخواهد شد.

اولین گام پس از اخلاص، طرز خواندن و قرائت قرآن کریم است و این حاصل نمی شود مگر با گوش سپردن به صدای قاریان خوب و یا کسانی که قرآن را درست به خاطر سپرده اند. آموزش و فراگیری قرآن نیاز به معلم خوب دارد.

کسانی که مایل به قرائت خوب قرآنی هستند، در ابتدا باید از قرائت خود مطمئن شوند. به ویژه آنها باید تحت نظر مربیانی باشند که دانش کافی نسبت به زبان عرب و زبان قرآنی دارند. این از آن جهت حائز اهمیّت است که زبان قرآن، زبانی ویژه و خاص است.

برای حفظ قرآن مجید لازم است که برنامه مرتب روزانه برای خود داشت. برای مثال، هر روز یک صفحه، دو صفحه و یا هر مقدار که حافظه می تواند و در ساعتی معین و مشخص حفظ کند. بنابراین حافظ پس از تنظیم برنامه روزانه و اصلاح قرائت و سپس حفظ قسمت در نظر گرفته، باید زمانی نیز برای تکرار قرار دهد.

یکی از نکات مهم برای حفظ و قرائت قرآن، توجه به لحن یا حالت قرائت قرآن است. البته این گام بعدی است، اما چه بهتر از ابتدا به آن توجه شود. زیرا با زبان آنچنان آموخته می شود که شما آن را عادت می دهید.

بنابراین، باید از ابتدا آن را، آن گونه عادت دهید که صحیح باشد. زیرا اگر آموزنده اشتباه فرا بگیرد این اشتباه در قرائت او باقی می ماند و در ذهن وی حفظ می شود و برگرداندان آن کاری بسیار سخت و مشکل است.

توصیه نمی شود یک حافظ قرآن از یک بخشی که به خوبی فرا نگرفته به بخش دیگر برود. این از آن نظر حائز اهمیت است که بخش و حد به خاطر سپرده شده باید در ذهن شما حک شود و شکی نداشته باشید که بهترین راه برای به خاطر سپردن آن تکرار شبانه روزی آن است. شما باید در خلوت خود آن را تکرار کنید هر زمانی فرصت به دست آمد، با صدای بلند قرائت نمایید تا هنگامی که ملکه ذهن شما شد. این ساده ترین طریق حفظ است. و اگر بتوانید با اشخاص دیگری که در حال فراگیری هستند آن را تکرار نمایید، بسیار مفید است. بنابراین هرگاه که مطمئن شدید بخشی را به خوبی و درستی آموخته اید و به خاطر سپرده اید، آنگاه به بخش بعدی بروید.

در میان نکاتی که به حفظ کردن قرآن کریم یاری می رساند، داشتن یک نسخه واحد و استفاده از آن برای حفظ کردن است و فراموش نکنید که هیچ گاه نیز آن را تغییر ندهید. زیرا قرآن آموز، حافظه¬اش به آن خطوط قرآنی می نگرد و آن را به خاطر می سپارد، این خطوط در یک نسخه شکل و ترکیب چاپی خاصی دارد و در نسخه دیگر چاپ آن متفاوت است. تصویری که حافظ می بیند، در ذهن او می نشیند. تغییر این تصویر در ذهن باعث اغتشاش و بر هم خوردگی می شود.

بنابراین و در اثر تجربه، این نکته توصیه می شود که حتماً از یک نسخه برای حفظ قرآن استفاده شود. چون دیده شده که عکس این حالت سبب مشکلات فراوان برای حافظ قرآنی گشته است. علت اصلی آن نیز تغییر نسخه های قرآنی هنگام دوره آموزش بوده است.

یکی از نکات بسیار با اهمیّت برای حفظ قرآن، درک معنای آیه های قرآن مجید است. به همین دلیل توصیه می شود که حتماً هنگام فراگیری و حفظ قرآن، تفسیری خوب نیز داشته باشید تا در مورد آیه ها شما را آگاه کند و ارتباط آنها با یکدیگر را برای شما شرح دهد. در این صورت مطمئن باشید که آنچه را به خاطر می سپارید، در ذهن شما می ماند، در غیر این صورت اگر هزاران بار نیز آیه های قرآن کریم را حفظ کرده و تکرار کنید، چون به ارتباط منطقی آنها و معنایشان آگاه نیستید، ربط آیه ها با یکدیگر از دست شما رها خواهد شد و شما قادر نخواهید بود که آنها را هم مرتبط کنید و به خاطر بیاورید. چون از نظر منطق انسان هر آنچه را که می فهمد به خاطر می سپارد و هر آنچه را که ارتباطش را درک کند، به صورت سلسله ذهن پی می گیرد و تداوم می بخشد.

بنابراین پیش از زمان گذاشتن برای تکرار، نیاز به درک آن دارید. و اگر به این طریق عمل کنید، مطمئن باشید که آیه ها به شدن در ذهن شما می ماند و فراموشتان نخواهد شد و هیچ گاه نیز آیه ای را با آیه دیگری اشتباه نخواهید کرد.

پس از آنکه یک سوره را از میان سوره های قرآن انتخاب کرده و به حفظ کردن آن پرداختید، هیچ گاه تا آن را کامل نکرده و از ابتدا تا انتها را حفظ نشده اید، به سوره بعد نروید. حافظ بدون آن که فکر کند، به راحتی از ابتدا تا انتها را قرائت نماید. آیه های حفظ شده در ذهن حافظ باید همچون آب رود جاری شود، بدون آن که هیچ نگرانی و دلواپسی داشته باشد. در این حالت، حافظ نباید به معنا و یا چیز دیگری بینیدیشد باید با آرامش آیه ای را پس از آیه دیگر از ذهن به زبان جاری نماید. مثلاً در مورد سوره فاتحه، بلافاصله پس از آن که نام سوره برده شد. باید این عمل صورت پذیرد. این امر ممکن نمی¬گردد مگر آن که این سوره و آیه های آن مرتب تکرار شود. بنابراین هر زمان که مطمئن شدید که هر سوزه در ذهن شما کاملاً ملکه گردیده، از ابتدا تا انتها بدون نگرانی می توانید به سراغ سوره دیگر رفته و آن را آغاز کنید.

لازم است که حافظ قرآن برای حفظ تنها متکی به خودش نباشد، بسیار عمل مناسبی است که حافظ قرآن هنگام قرائت آیه هایی که حفظ کرده، به وسیله شخص و یا تطبیق دادن با نسخه ای که از روی آن اقدام به حفظ کرده، حفظیات خود را بررسی کند و بهترین حالت آن است که شخص بررسی کننده نیز در حال حفظ همین بخشها بوده باشد. در این حالت است که حافظ احتمالاً از بخش های فراموش شده خویش مطلع گشته و یا از بخشهایی که جا به جا می خواند، آگاه گردد. در حالی که قبلاً نسبت به آنها وقوف نداشته است. چون بسیاری از ما گمان می کنیم که درست حفظ کرده ایم، اما هنگامی که آن را با نسخه تطبیق می دهیم، خطاهایمان آشکار می شود. چون شخصی که در حال حفظ است به خطاهای خود آگاه نیست و نمی داند که چه اشتباهاتی دارد، مگر این که تطبیق داده شود.

حافظ قرآن نباید تصور کند که چون آن را حفظ کرده، همیشه در ذهن خواهد داشت. بلکه باید دائماً آن را تکرارکند وگرنه به سرعت از خاطرش خواهد رفت. ولی اگر این عمل تکرار، صورت گیرد حافظ قرآن می تواند مطمئن باشد که همیشه آنچه را به خاطر سپرده در ذهن خود خواهد داشت.

خداوند نسبت به بخشهای مشابه قرآن مجید که در تأیید یکدیگرند، می فرمایند: « خداوند بهترین سخن را در هیأت کتابی همگون و مکرر فرو فرستاد، که پوستهای کسانی که از پروردگارشان خشیت دارند، از آن به لرزه در آید، سپس (آرامش یابند) پوستهایشان و دلهایشان با یاد خدا نرم شود، این هدایت الهی است که به آن هر کس را بخواهد به رای می آورد و هر کس که خداوند بیراهش گذارده باشد، راهنمایی ندارد». سوره زمر، آیه 23).

قرآن کریم شامل 114 سوره و 6236 آیه است. در میان این آیات، آیه هایی وجود دارند که شبیه به یکدیگرند. حافظ قرآن برای آن که آنها را با یکدیگر اشتباه نکند، نیاز به دانش در مورد آنها داشته که آن نیز جز به مطالعه در مورد آنها و تمرین و تکرار نیست.

موفق ترین اشخاص، کسانی هستند که در سالهای حفظ قرآن تلاش کنند. این سالهای طلایی برای حفظ قرآن، سنین تا بیست و سه سالگی است. حفظ کردن و حافظ شدن در این سنین بسیار مناسب است. در حقیقت این سالها مناسبترین سالهای حفظ قرآن است. بنابراین لازم است که هر شخص در طی این سالهای زندگی به حفظ قرآن است. بنابراین لازم است که هر شخص در طی این سالهای زندگی به حفظ کتاب مقدس الهی اقدام کند.

در این سنین حافظه بسیار سریع عمل می کند چون مشغله های زندگی کمتر و ذهن نیز تازه و جوان است. بنابراین هر آنچه که شخص طالب باشد، به سرعت به خاطر سپرده خواهد شد.

*منبع : سایت موسسه قرآنی فرهنگ اسلام قم

کلام امیر

کمترین حقی که از خدای سبحان بر گردن شماست

این که از نعمت های او در راه نافرمانی اش یاری نباید خواست .

عن الفضیل بن یسار عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال سمعته یقول : ان الذین یعالج القرآن و یحفظه بمشقه منه و قله حفظ له اجران** از فضیل بن یسار نقل شده که گفت: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: همانا کسی که با قرآن همدم است و آن را با مشقت و کمی حافظه حفظ می کند دو اجر دارد**ترجمه اصول کافی- ج 6  ص 407

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در بین قاریان و حافظان قرآن کریم، کم نیستند چهره‌هایی که در چندین زمینه علمی، فرهنگی، ورزشی، قرآنی و… موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. به تصریح بسیاری از اهالی قرآن کریم، یکی از برکات قرآن تقویت حافظه است و این اثر را در زندگی «سوده طهماسبی» می‌توان مشاهده کرد. در یک سال هم‌زمان در المپیاد شیمی و مسابقات کشوری در رشته حفظ کل قرآن کریم، رتبه سوم را کسب کرد. سال بعد با رتبه پنجم کشوری در رشته داندانپژشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شد، بعد از فارغ‌التحصیلی بلافاصله رتبه اول برد کشوری در رشته ارتودونسی پذیرفته شد و حالا حافظ قرآنی است که به عنوان دندان‌پزشک و استاد دانشگاه شهید بهشتی فعالیت می‌کند.

 

*می‌دانیم که شما در یک سال و یک روز، در دو مسابقه بزرگ علمی و قرآنی شرکت کردید و حائز رتبه برتر شدید. امروز هم با گذشت چند سال از آن دوران، موفقیت‌های قرآنی و علمی خوبی در کارنامه زندگی‌تان ثبت کرده‌اید. این موفقیت‌ها را باید به عنوان  استعداد خاص شما حساب کرد یا توانایی بالقوه‌ای که در وجود هر انسانی می‌تواند باشد؟

هر قدمی که هر کدام از ما، انسان‌ها، در زندگی‌هایمان برمی‌داریم توفیقی از جانب خداست. در این باره مهم نیست که ظاهرش موفقیت بزرگی باشد یا نباشد. یعنی ما که از خودمان چیزی نداریم، اگر برنامه زندگی‌مان را در جهت رضای خدا و استفاده بیشتر از توانایی‌هایمان تنظیم کنیم، موفق حقیقی خواهیم بود. این روزها هم با اینکه سال‌ها از شرع برنامه حفظ قرآن می‌گذرد، اما ارتباطم را با حفظ قرآن حفظ کرده‌ام، هرچند مرورم به دلیل مشغله‌های فراوان کمتر است. ولی به نظر من مهم‌ترین موهبتی که حفظ قرآن دارد آن انس دائمی است. به این دلیل که حافظ قرآن برای اینکه حفظیات خود را تثبیت کند، کمابیش با قرآن انس می‌گیرد و این مأنوس بودن، انگیزه و اراده‌ای به فرد می‌دهد که عامل حرکت او در زندگی است. مین اراده و انگیزه بود که به من در فعالیت‌های علمی هم کمک کرد. مثلاً آن سالی که قرآن را حفظ می‌کردم، تابستان را صرف المپیاد شیمی کرده بودم و از دوستانم که برای کنکور آماده می‌شدند، عقب افتاده بودم و اول مهر که سر کلاس رفتم دوستانم پانزده روز کلاس‌های سال چهارم دبیرستان را -چون آن موقع نظام قدیم بود- شروع کرده بودند. ولی خدا کمک کرد و در کنکور همان سال رتبه پنجم کشوری را به دست آوردم و بعد دوران دندانپزشکی را در دانشگاه شهید بهشتی گذراندم و رتبه اول ورودی‌مان بودم. بعد از آن هم در رشته تخصصی ارتودونسی قبول شدم و با لطف خدا رتبه اول برد کشوری را کسب کردم.

*قرآن کریم را در همان دوران دبیرستان حفظ کردید؟

چگونه در خانه حافظ قران شویم

حفظ قرآن را پیش از دبستان با تشویق خانواده‌ام شروع کردم  و در دوران دبستان ادامه دادم. از دوران راهنمایی هم به تشویق دبیر قرآن مدرسه، از ابتدای قرآن با چند نفر از دوستان حفظ را شروع کردیم. در مدرسه هم مسابقاتی برگزار می‌شد و انگیزه ما برای حفظ را افزایش می‌داد. بعد از آن هم در دوران دبیرستان بود که سازمان حج اعلام کرد اگر کسی کمتر از دو سال بتواند حفظ قرآن را کامل کند، حج تمتع جایزه دارد. من و دوستانم به انگیزه حج تمتع، سرعت حفظ قرآن را بیشتر کردیم و تا پایان سال سوم دبیرستان حافظ کل قرآن شدیم.

*بنابراین در طی دو سال کنار درس‌های مدرسه حافظ قرآن شدید؟

به طور جدی از همان دوران اول راهنمایی شروع کردم. ولی سرعت حفظمان کم بود، یعنی در کل سه سال راهنمایی سوره بقره را حفظ کردم. از اول دبیرستان هم از سوره آل‌عمران شروع کردم. ولی از سال دوم و سوم دبیرستان تقریباً 15 جزء باقی‌مانده را در عرض دو سال حفظ کردم.

*از کجا شنیدید که قرار است مسابقات حفظ برگزار شود؟

از طرف سازمان حج و اوقاف و صداوسیما این جایزه را اعلام کردند. یک‌بار در مسابقه سوره نور که ویژه خانم‌ها بود شرکت کردم و جایزه سفر به حج عمره را بردم که سفر بسیار دل‌چسب و خوبی بود. بعد از آن هم به اشتیاق حج تمتع ادامه قرآن را حفظ کردم.

*همان زمان در المپیاد شیمی هم رتبه خوبی کسب کردید.

بله. در تابستانی که من مسابقه حفظ کل داشتم هم‌زمان با المپیاد شیمی بود. یعنی در سال سوم دبیرستان که بودم، روز مسابقه قرآن روز المپیاد شیمی هم بود. صبح در آزمون کتبی حفظ قرآن در سازمان حج شرکت کردم، بعد برگشتم و در آزمون المپیاد شیمی حاضر شدم و دوباره به سازمان حج برگشتم و آزمون شفاهی حفظ کل را دادم. همان سال هم در المپیاد و هم در مسابقات حفظ قرآن، رتبه سوم را کسب کردم. یعنی حج تمتع از طریق سازمان حج قسمت نشد و برنده سفر سوریه شدم که در سال اول دانشگاه مشرف شدم به سوریه و در المپیاد شیمی هم مدال برنز کشور را گرفتم.

*خانواده‌تان چقدر در مسیر علمی و قرآنی همراهتان بودند؟

من در خانواده مذهبی و علم دوست به دنیا آمدم و رشد کردم. پدر و مادرم همیشه مشوق من بودند و در مسیر زندگی همراهی‌ام کرده‌اند. خواهر و برادرهایم هم همه مذهبی هستند ولی هیچ‌کدام به طور تخصصی در حوزه قرآنی فعالیت نکرده‌اند.

*همسرتان چطور؟

همسرم هم به طور تخصصی در حوزه قرآنی فعالیت نکرده است، اما طبق تربیت خانوادگی، با قرآن مأنوس است.

*چقدر سعی می‌کنید فرزندانتان را با فضای قرآنی مأنوس کنید؟

فرزند اولم دختر است که حافظه خیلی خوبی دارد. قبل از دبستان هم حفظ قرآن با او کار می‌کردم، منتهی حس کردم هنوز نتوانسته‌ام آن اشتیاق را در وجودش ایجاد کنم و شاید به خاطر جایزه یا اینکه چون من دوست دارم، حفظ می‌کند. به همین دلیل خیلی پیگیر نشدم. فرزند پسرم هم خردسال است و آرزو دارم اشتیاق این کار در وجودشان ایجاد شود تا خودشان با شوق بخواهند حافظ قرآن شوند.

*روحیه مذهبی شما و محفوظات قرآنی‌تان تا چه اندازه در فعالیت‌های حرفه‌ای‌تان اثر دارد؟

من فکر می‌کنم آدم‌های مذهبی و کسانی که مقید به دین‌داری هستند، احساس مسئولیت بیشتری در حرفه خود دارد. در واقع حق‌الناس نصب العین من است و سعی من بر این است اگر روی دندان خانم یا کودکی کار می‌کنم،  فکر کنم که برای خواهر یا کودک خودم کار می‌کنم. با خودم فکر می‌کنم اگر خواهر من بود چه کارهایی برایش انجام می‌دادم، نحوه درمان، موادی که استفاده می‌کنم و نکات بهداشتی. سعی دارم که این موارد را رعایت کنم. چون ما با بیمار سروکار داریم و ممکن است حق‌الناس بر عهده‌مان باشد. به هر حال شاید بیمار متوجه نباشد که من با چه کیفیتی کارش را انجام می‌دهم، اما من مسئول هستم. فکر می‌کنم در حرف پزشکی احساس وظیفه و حق‌الناسی که خود پزشک احساس می‌کند، می‌تواند تعیین کند که کار خوبی برای بیمار انجام دهد.

*در برخورد با دانشجوهایتان چقدر سعی می‌کنید رفتار قرآنی را آموزش دهید و دانشجوهایتان را به قرآن متمایل کنید یا در آن‌ها اثرگذار باشید؟

من فکر می‌کنم ما که ظاهر دین‌دار داریم و حفظ قرآن هم با ما همراه شده، وظیفه بسیار سنگینی بر عهده داریم. کوچک‌ترین خطایی که از ما سر بزند، ممکن است نه به‌حساب شخصی، بلکه به‌پای اسلام گذاشته شود و این خوب نیست. بنابراین باید دقت بیشتری در رفتارمان و انجام کارهایمان داشته باشیم. سعی من بر این است که خطاها و قصورات را به حداقل برسانم که دینی از بابت قرآن و اسلام بر دوشم نباشد .

*دانشجوهای شما می‌دانند که شما حافظ کل قرآن هستید؟

بله، از طریق مسابقات متوجه شده‌اند.

*تابه‌حال برنامه‌های حفظ را از شما پیگیری کرده‌اند؟

بله، چند نفر از دانشجوهایم برای حفظ قرآن راهنمایی خواستند و من هم راهنمایی کردم که چگونه و به چه ترتیبی شروع کنند و یا برای حفظ قرآن به چه مراکزی مراجعه کنند.

*شما هم جزء اساتید جوان دانشگاه شهید بهشتی هستید. جوانی شما بین این اساتید سن و سال دار جایگاه و روابط شما چگونه است ؟

وقتی من وارد بخش ارتودنسی شدم تا نزدیک شاید شش هفت سال جوان‌ترین عضو هیئت بودم، تا اینکه همکار جوان دیگری به بخش اضافه شد. در شهرستان‌ها عضو جوان بیشتر دارند، اما در تهران در هیئت‌علمی افراد باسابقه‌تری هستند. من چون دانشجوی خودشان بودم، من را می‌شناختند و مشکلی از این بابت نداشتم و ارتباط خوبی هم داریم. البته به این بزرگواران به عنوان استاد نگاه می‌کنم و چون حق معلمی بر گردن من داشتند، این حق را همیشه برای آن‌ها قائل می‌دانم. درست است که جایگاه من عوض شده و در کنار این بزرگواران قرار گرفتم ولی احساسم نسبت به آن‌ها احساسی است که نسبت به استاد و معلمم دارم.

*آیا تا به حال اختلاف عقیده‌ای و یا فرهنگی با دانشجوها یا همکارهایتان پیدا کرده‌اید به قدری که بروز پیدا کند و به گفت‌وگو برسد؟

اختلاف‌نظرها به معنای تفاوت دیدگاه بوده و باهم صحبت کردیم، ولی با دانشجوها خیلی مستقیم وارد بحث مذهبی و عقیده‌ای نمی‌شوم. چون حس می‌کنم رفتار ما به طور غیرمستقیم اثربخشی بیشتری می‌تواند داشته باشد، تا اینکه من مبحث دینی و مذهبی را بخواهم با دانشجوهایم مطرح کنم. به‌ندرت پیش آمده در مورد این موضوعات صحبت کنیم، بیشتر سعی کرده‌ام غیرمستقیم آن‌ها را به حجاب و قرآن تشویق کنم.

*ما در زندگی‌مان با مشاغل مختلفی در ارتباط هستیم. شما اگر به حرفه‌ای یا متخصصی نیاز داشته باشید، چقدر سعی دارید که بین آدم‌های مذهبی و غیرمذهبی گزینش کنید؟ فکر می‌کنید به عنوان یک مخاطب مشاغل مختلف، چقدر مردم باید به این مسئله اهمیت بدهند؟

برای من مذهبی بودن و خداترس بودن افراد ارزشمند است. اگر قدرت انتخاب داشته باشم بین چند نفری که ممکن است کار واحدی انجام بدهند، راضی‌تر هستم که به کسی مراجعه کنم که دین‌دارتر است. چون فکر می‌کنم اگر کسی تقوا داشته باشد و خدا را بر اعمال خود ناظر بداند، از کار خودش کم نمی‌گذارد و مسئولیتی که بر عهده‌اش است به بهترین شکل انجام می‌دهد.

*بیشترین تأثیر در زندگی‌تان را چه کسی داشته است؟

مادرم بیشترین تأثیر را در موفقیت‌های قرآنی و علمی من دارد.

*علاقه خودتان موجب انس با قرآن شد یا تشویق خانواده؟

چون قبل از دبستان شروع به حفظ قرآن کردم، طبیعتاً به تشویق پدر و مادرم بود و مادرم بیشتر در این قضیه دخیل بودند. همیشه هم همراه من بودند و با وجود مشغله زیاد با وجود اینکه شاغل بودند، برای مسابقات من را می‌بردند. پدرم هم خیلی از من حمایت می‌کردند ولی بیشتر زحمت من به دوش مادرم بود و من را با خوشحالی کمک و همراهی می‌کردند. البته بعداً که به طور جدی دنبال کردم، دبیر قرآنم من را راهنمایی کردند که البته خودش حافظ ده جزء بود. مسابقات قرآنی هم که به همت مدیر مدرسه برگزار می‌شد عامل تشویقی دیگری در فعالیت قرآنی بود.

چگونه در خانه حافظ قران شویم

*بیشتر چه زمان‌هایی محفوظات خود را مرور می‌کنید یا به تلاوت‌های قرآن گوش می‌دهید؟

بیشتر زمانی که در خانه مشغول کار هستم محفوظاتم را مرور می‌کنم، یا موقع رفت‌وآمد در ماشین به صوت‌های قرآنی گوش می‌دهم. اما در حین کار، معمولاً تمرکزم بر کار است، چون هم تلاوت قرآن تمرکز می‌خواهد و هم کارهای دندانپزشکی که انجام می‌دهیم.

*در میان آیات قرآن، کدام آیه را بیشتر در ذهن دارید و در زندگی‌تان به کار می‌بندید؟

یکی از آیاتی که خیلی با آن مأنوس هستم و در شرایط مختلف زندگی به یاد می‌آورم، آیه 104 سوره نساء است که می‌فرماید: « وَ لا تَهِنُوا فِی ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللّهِ ما لا یَرْجُونَ وَ کانَ اللّهُ عَلیماً حَکیماً؛ و در راه تعقیب دشمن (هرگز) سست نشوید (زیرا) اگر شما درد و رنج می‌بینید، آن‌ها نیز همانند شما درد و رنج می‌بینند ولى شما امیدى از خدا دارید که آن‌ها ندارند و خداوند، دانا و حکیم است.» خیلی مواقع در سختی‌ها این آیه برایم امیدبخش بوده.

همچنین در آیه 160 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: « إِنْ یَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ یَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ؛ اگر خدا شما را یاری کند محال است کسی بر شما غالب آید، و اگر به خواری واگذارد آن کیست که بتواند بعد از آن شما را یاری کند؟ و اهل ایمان تنها به خدا باید اعتماد کنند.» این آیه هم خیلی به من کمک می‌کند. مخصوصاً الآن که می‌بینم متأسفانه در جامعه بین جوان‌ها مقداری جو ناامیدی و ترس از آینده به خاطر وقایعی که در دنیا اتفاق می‌افتد، ایجاد شده است که حالا چه می‌شود و چه اتفاقی برای ایران می‌افتد. حتی من دیدم که می‌گویند که چه اهمیتی دارد که آدم در کار و زندگی سرمایه‌گذاری کند، معلوم نیست که جنگ بشود و چه اتفاقی بیفتد، تحریم بشود یا نشود! این تلاطم و ناامیدی نسبت به آینده وجود دارد و من حس می‌کنم که اصلاً جایی ندارد.

اصلاً مهم نیست که در دنیا چه اتفاقی بیفتد. مهم این است که آدم تا زمانی که زنده است، در مسیر الهی باشد. حالا اینکه خدا برایش چه مقدر کرده و با چه کیفیتی، دست خداست و آن چیزی که ما موظف هستیم این است که کارمان را درست انجام بدهیم و در مسیری که خداوند راضی است حرکت کنیم. دیگر جایی برای ناامیدی نمی‌ماند. چون هرلحظه‌ای که عمر داریم، آن سرمایه‌ای است که خداوند به ما عنایت کرده و ما باید از آن استفاده کنیم. در حالی که ناامیدی و نگرانی از آینده، آسایش و درک نعمت لحظات فعلی را از آدم می‌گیرد.

اگر همه ما به این اعتقاد برسیم که آنچه خدا برای ما مقدر کرده، از سختی و آسانی، خواست خداست و وظیفه ما این است که در همان مسیری که رضایت خداوند است، زندگی کنیم، هیچ جایی برای نگرانی و ناامیدی باقی نمی‌ماند.

*گفتگو از مریم مرتضوی

انتهای پیام/


 خانه تماس  ورود

 

 برای حفظ قرآن روش های گوناگونی بیان و تبیین شده که هر کدام در جای خود، دارای ویژگی هایی است و هر کس نیز امکان دارد بر اساس استعداد، ذوق و سلیقه، شرایط شخصی و تجربه عملی خویش، دارای روش خاص و شخصی در حفظ قرآن باشد.

چگونه در خانه حافظ قران شویم

1ـ اولین روش پیشنهادی ما در حفظ قرآن، بر مبنای حفظ «تفکیکی» آیات، صفحات، سوره ها و جزءهای قرآن و سپس بر مبنای حفظِ «ترکیبی» و تکرار آن ها بر اساس قسمت های «سه» تایی ـ «سه» تایی است.توضیح این روش بدین گونه است که باید هر صفحه از قرآن را، سه آیه ـ سه آیه، و هر سوره از قرآن را، سه صفحه ـ سه صفحه، و هر جزء از قرآن را، سه سوره سه سوره تقسیم کنید. مثلاً اگر یک صفحه از قرآن، مانند صفحه 573 قرآن هایی که با رسم الخط «عثمان طه» است، دارای 15 آیه، یعنی آیه 14 تا 28 سوره «جن» است، باید به پنج قسمتِ «3 آیه»ای، و چنان چه یک سوره از قرآن، مانند سوره «یس» دارای حدود 6 صفحه است، باید به دو قسمتِ «3 صفحه»ای، و در صورتی که یک جزء از قرآن، مانند جزء «بیست و هشتم» دارای 9 سوره است، باید به سه قسمتِ «3 سوره»ای تقسیم نمایید. سپس باید آیه های هر قسمت را، یک بار به صورت جدا ـ جدا و یک آیه ـ یک آیه و با «تفکیک» از آیات قبلی و بعدی شان حفظ کنید تا آیات الهی به صورت «تک به تک» و «جزء به جزء» به حافظه تان سپرده شوند. و بار دیگر باید آن ها را به صورت ارتباط و پیوند و «ترکیب» با آیات قبلی و بعدی شان نیز تکرار و حفظ نمایید تا آیات به صورتِ مجموعه ای و کل به کل نیز به حافظه تان سپرده شوند. تشریح عملی این روش بدین گونه است که با صدای آشکار، آیه اول از سوره مورد نظرتان را به صورت جدا و تفکیکی و بدون ارتباط با آیه دوم، بخوانید و تکرار نمایید تا حدی که این آیه را، به طور کامل و صحیح و روان و آسان، حفظ نمایید. سپس به سراغ آیه دوم بروید و آن را نیز، به صورت جدا و تفکیکی و بدون ارتباط با آیه اول و سوم، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که آیه دوم را هم، به طور کامل و صحیح و روان و آسان، حفظ کنید. آن گاه به سراغ آیه سوم بروید و آن را نیز، به صورت جدا و تفکیکی و بدون ارتباط با آیه دوم و چهارم، بخوانید و تکرار نمایید تا حدی که آیه سوم را هم، به طور کامل و صحیح و روان و آسان، حفظ نمایید. در پایانِ نخستین قسمت سه آیه ای، دوباره، آیات اول تا سوم را، با یکدیگر و پشت سر هم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که مجموع هر سه آیه را، با هم و به طور کامل و صحیح و روان و آسان، حفظ شود.

علت این امر، آن است که اگر آیات قرآن را جدا ـ جدا و یکی ـ یکی و به صورت تفکیکی حفظ کنید، ولی با یکدیگر حفظ ننمایید، ممکن است نتوانید آیاتی را که جدا ـ جدا و یکی ـ یکی حفظ کرده اید، بار دیگر به صورت متصل و مرتبط با آیات قبلی و بعدی شان و به ترتیب یکدیگر، از حفظ بخوانید و بازگو کنید و یا نزد دیگران ارائه نمایید. این نکته ای مهم است که باید کاملاً آن را رعایت کنید.اکنون به سراغ آیاتِ دومین قسمتِ سه آیه ای، یعنی آیات چهارم تا ششم، بروید و آن ها را، همانند آیات اول تا سوم، بخوانید و تکرار نمایید تا حدی که این سه آیه را هم، به طور جداگانه و بدون ارتباط با آیات قبلی و بعدی شان، حفظ نمایید. سپس مجموع هر سه آیه چهارم تا ششم را، با یکدیگر و پشت سر هم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که مجموع هر سه آیه را، با هم، حفظ کنید. در پایانِ دومین قسمتِ سه آیه ای، دوباره، آیات اول تا ششم را، با یکدیگر و پشت سر هم و به صورت ترکیبی، نیز بخوانید و تکرار کنید تا حدی که مجموع هر شش آیه را، با هم حفظ کنید. اینک به سراغ آیاتِ سومین قسمت سه آیه ای، یعنی آیات هفتم تا نهم، بروید و آن ها را، همانند آیات اول تا سوم، بخوانید و تکرار نمایید تا حدی که این سه آیه هم، به طور جداگانه و بدون ارتباط با آیات قبلی و بعدی شان، حفظ شود. سپس مجموع هر سه آیه هفتم تا نهم را، با یکدیگر و پشت سر هم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که مجموع هر سه آیه را، با هم، حفظ نمایید. در پایان سومین قسمت سه آیه ای، دوباره، آیات چهارم تا نهم را ـ نه آیات اول تا نهم (دقت کنید) ـ با یکدیگر و پشت سرهم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که مجموع هر شش آیه را، با هم، حفظ کنید. حفظ آیات را، با همین روش و به صورت سه آیه ـ سه آیه، آن قدر ادامه دهید تا این که همه آیاتِ یک صفحه از قرآن را حفظ نمایید. در پایان، دوباره، کل آیاتِ این صفحه را، از اول تا آخر، بخوانید و تکرار کنید تا آیات آن صفحه، به صورت مجموعه ای و ترکیبی، نیز حفظ شود.پس از حفظ کامل و صحیح یک صفحه از قرآن، اینک به سراغ صفحه دوم قرآن بروید و آیات صفحه را نیز، همانند صفحه اول و به همان صورتِ تفکیکی و ترکیب که گفته شد، حفظ کنید. پس از حفظ کامل و صحیح صفحه دوم به سراغ صفحه سوم قرآن بروید و آیات آن صفحه را نیز، همانند صفحه اول و دوم، حفظ نمایید. پس از حفظ کامل و صحیح صفحه سوم، دوباره، کل آیاتِ صفحه اول تا سوم را با یکدیگر و پشت سر هم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که مجموع هر سه صفحه را، با هم، حفظ نمایید.اکنون به سراغ آیاتِ دومین قسمتِ سه صفحه ای، یعنی آیات صفحه چهارم تا ششم، بروید و آن ها را، همانند آیات صفحه اول تا سوم، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که آیات این سه صفحه را هم، به طور جداگانه و بدون ارتباط با آیات صفحات قبلی و بعدی شان، حفظ کنید. آن گاه، مجموع هر سه صفحه چهارم تا ششم را، با یکدیگر و پشت سرهم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار نمایید تا حدی که مجموع آیات هر سه صفحه، با هم حفظ گردد. در پایانِ دومین قسمتِ سه صفحه ای، دوباره، آیاتِ صفحه اول تا ششم را، با یکدیگر و پشت سر هم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار نمایید تا حدی که مجموع هر شش صفحه را، با هم، حفظ نمایید. اینک به سراغ آیاتِ سومین قسمتِ سه صفحه ای، یعنی آیات صفحه هفتم تا نهم، بروید و آن ها را، همانند آیات صفحه اول تا سوم، بخوانید و تکرار نمایید تا حدی که آیات این سه صفحه را هم، به طور جداگانه و بدون ارتباط با آیات صفحات قبلی و بعدی شان، حفظ کنید. سپس مجموع آیات هر سه صفحه هفتم تا نهم را، با یکدیگر و پشت سر هم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که آیات مجموع هر سه صفحه، با هم، حفظ شود. در پایان سومین قسمتِ سه صفحه ای، دوباره، آیات صفحات چهارم تا نهم را ـ نه آیات صفحات اول تا نهم (دقت کنید) ـ با یکدیگر و پشت سر هم و به صورت ترکیبی، بخوانید و تکرار کنید تا حدی که مجموع هر شش صفحه را، با هم حفظ نمایید. حفظ آیاتِ صفحات را، با همین روش و به صورت سه صفحه ـ سه صفحه آن قدر ادامه دهید تا این که آیات همه صفحات یک سوره از قرآن را حفظ نمایید. در پایان، دوباره، کل آیات صفحات این سوره را، از اول تا آخر، بخوانید و تکرار کنید تا آیات آن سوره را به صورت مجموعه ای ترکیبی، حفظ کنید. پس از حفظ کامل، صحیح، روان و آسان یک سوره از قرآن، اینک به سراغ سوره های بعدی قرآن بروید و آیات آن سوره ها را نیز، همانند سوره اول و به همان صورت تفکیکی و ترکیبی که گفته شد و براساس سه سوره ـ سه سوره، حفظ کنید و حفظ سوره ها را آن قدر ادامه دهید تا این که همه آیات یک جزء از قرآن را حفظ نمایید. در پایان، دوباره، کل آیات این جزء را، از اول تا آخر، بخوانید و تکرار کنید تا آیات آن جزء را، به صورت مجموعه ای و ترکیبی، نیز حفظ نمایید. پس از حفظ کامل، صحیح، روان و آسان یک جزء از قرآن، اینک به سراغ جزءهای بعدی قرآن بروید و آیات آن جزءها را نیز، همانند جزء اول و به همان صورت تفکیکی و ترکیبی که گفته شد و بر اساس سه جزء ـ سه جزء حفظ نمایید و حفظ جزءها را آن قدر ادامه دهید تا اینکه همه آیات سی جزء قرآن را، به طور کامل و صحیح و روان و آسان، حفظ کنید و با عنایات خدای سبحان و توجهات امام زمان (عج) «حافظ کل قرآن» شوید.با توجه به آن چه گفته شد، در صورتی که بخواهید مثلاً صفحه 373 را که طبق قرآن های با رسم الخط «عثمان طه» دارای 15 آیه است، با این روش، حفظ نمایید، باید به ترتیب زیر عمل کنید:یک. حفظ آیه اولدو. حفظ آیه دومسه. حفظ آیه سومچهار. حفظ آیه اول تا سومپنج. حفظ آیه چهارم شش. حفظ آیه پنجمهفت. حفظ آیه ششمهشت. حفظ آیه چهارم تا ششمنه. حفظ آیه اول تا ششمده. حفظ آیه هفتمیازده. حفظ آیه هشتمدوازده. حفظ آیه نهمسیزده. حفظ آیه هفتم تا نهمچهارده. حفظ آیه چهارم تا نهم (نه آیه اول تا نهم)پانزده. حفظ آیه دهمشانزده. حفظ آیه یازدهمهفده. حفظ آیه دوازدهمهجده. حفظ آیه دهم تا دوازدهمنوزده. حفظ آیه هفتم تا دوازدهم (نه آیه اول تا دوازدهم)بیست. حفظ آیه سیزدهمبیست و یک. حفظ آیه چهاردهمبیست و دو. حفظ آیه پانزدهمبیست و سه. حفظ آیه سیزدهم تا پانزدهمبیست و چهار. حفظ آیه دهم تا پانزدهم (نه آیه اول تا پانزدهم)

چنانچه بخواهید مثلاً سوره «یس» را که طبق قرآن های با رسم الخط «عثمان طه»، دارای 6 صفحه است، با این روش حفظ کنید، باید به ترتیب زیر عمل نمایید:یک. حفظ صفحه اولدو. حفظ صفحه دومسه. حفظ صفحه سومچهار. حفظ صفحه اول تا سومپنج. حفظ صفحه چهارمشش. حفظ صفحه پنجمهفت. حفظ صفحه ششمهشت. حفظ صفحه چهارم تا ششمنه. حفظ صفحه اول تا ششماگر بخواهید مثلاً جزء 28 قرآن را که دارای 9 سوره است، با این روش، حفظ نمایید، باید به ترتیب زیر عمل کنید:یک. حفظ سوره اولدو. حفظ سوره دومسه. حفظ سوره سومچهار. حفظ سوره اول تا سومپنج. حفظ سوره چهارمشش. حفظ سوره پنجمهفت. حفظ سوره ششمهشت. حفظ سوره چهارم تا ششمنه. حفظ سوره اول تا ششمده. حفظ سوره هفتمیازده. حفظ سوره هشتمدوازده. حفظ سوره نهمسیزده. حفظ سوره هفتم تا نهم چهارده. حفظ سوره چهارم تا نهم (نه سوره اول تا نهم)برای خودداری از تکرار زیاد و غیر ضروریِ آیات، توجه داشته باشید که دیگر لازم نیست مثلاً مجموع دو آیه اول و دوم، یا دوم و سوم، یا سوم و چهارم، یا چهارم و پنجم، یا پنجم و ششم، یا مجموع سه آیه دوم تا چهارم، یا سوم تا پنجم، یا مجموع چهار آیه اول تا چهارم، یا دوم تا پنجم، یا سوم تا ششم، و یا مجموع پنج آیه اول تا پنجم، یا دوم تا ششم را نیز بخوانید و تکرار نمایید تا حفظتان شود. و یا دیگر لازم نیست مثلاً مجموع شش صفحه دوم تا هفتم، یا سوم تا هشتم، و یا مجموع هفت صفحه سوم تا نهم، یا چهارم تا دهم، یا پنجم تا یازدهم، یا ششم تا دوازدهم را نیز بخوانید و تکرار کنید تا حفظ نمایید؛ زیرا انجام دادن این امر، به صورت حالت تصاعدی در خواهد آمد و در نتیجه، وقت فراوانی از شما را خواهد گرفت و ممکن است خودِ تکرار زیاد و بدون ضرورتِ آیات، موجب خستگی و دلزدگی تان نیز بشود.پس مبنای شما در مجموعه خوانیِ آیات قرآن با یکدیگر، حداکثر تا سه آیه، و در مجموعه خوانیِ صفحات قرآن با یکدیگر، حداکثر تا سه صفحه، و در مجموعه خوانیِ سوره های قرآن با یکدیگر، حداکثر، تا سه سوره، و در مجموعه خوانی جزءهای قرآن با یکدیگر، حداکثر، تا سه جزء خواهد بود. و مبنای شما در حفظ خود آیات قرآن، آیه به آیه، و سپس صفحه به صفحه، و آن گاه سوره به سوره و پس از آن، جزء به جزء و به طور کامل و صحیح و روان و آسان خواهد بود؛ یعنی تا آیه یا صفحه یا سوره یا جزئی از قرآن را، به طور کامل و صحیح و روان و آسان حفظ نکرده اید، هرگز به سراغ حفظ آیه یا صفحه یا سوره و یا جزئی دیگر از قرآن نروید.توجه داشته باشید که این روش را هم با «خواندن» از روی قرآن و هم با «گوش دادن» به نوارها یا سی دی های قرآنی می توانید انجام دهید. اگر چه حفظ قرآن از راه «گوش دادن»، برای برخی ها، مانند خردسالان و کسانی که نمی توانند از راه «خواندن» به حفظ قرآن بپردازند، ممکن است که بهترین و تنهاترین راه باشد. 2. اگر بلندی آیه ای از یک سطر بیشتر باشد، مبنای شما در روش حفظ خود این آیات، سطر به سطر و در مجموعه خوانیِ سطرها با یکدیگر، حداکثر تا سه سطر خواهد بود؛ یعنی چنانچه بلندی آیه ای، مانند آیه 160 سوره «اعراف»، شش سطر باشد، آن را به دو قسمت سه سطری تقسیم کنید. سپس هر کدام از سطرهای اول و دوم و سوم آن آیه را، به صورت تفکیکی، می خوانید و تکرار می نمایید تا هر یک از سطرها را به طور جداگانه، حفظ کنید. آن گاه مجموع سطرهای اول تا سوم را، به صورت ترکیبی، می خوانید و تکرار می نمایید تا مجموع هر سه سطر، با هم و به طور کامل و صحیح حفظ گردد. پس از آن، هر کدام از سطرهای چهارم و پنجم و ششم آن آیه را، به صورت تفکیکی، می خوانید و تکرار می نمایید. تا هر یک از سطرها، به طور جداگانه، حفظ شود. سپس مجموع سطرهای چهارم تا ششم را، به صورت ترکیبی، می خوانید و تکرار می کنید تا مجموع هر سه سطر، با هم و به طور کامل و صحیح و روان و آسان حفظ شود. در پایان، دوباره، سطرهای اول تا ششم را از اول تا آخر و به صورت ترکیبی نیز، می خوانید و تکرار می نمایید تا مجموع هر شش سطر، با هم، یعنی کل آیه به طور کامل و صحیح و روان و آسان حفظ گردد. آن گاه به سراغ حفظ آیه بعدی بروید.3. اگر بلندی آیه ای، فقط یکی ـ دو ـ سه کلمه بیش از یک سطر باشد، آن آیه را نیز به طور کامل حفظ نمایید و در این گونه آیات، از روش سطر به سطر استفاده نکنید.4. اگر بلندی سوره ای، از یک صفحه کمتر باشد، مانند شماری از سوره های کوتاه آخر قرآن، مبنای شما در حفظ آن ها باید همان سوره به سوره باشد؛ یعنی تا سوره ای را به طور کامل و صحیح و روان و آسان حفظ نکرده اید، هرگز به سراغ حفظ سوره ای دیگر نروید.5. حفظ کامل یک صفحه یا یک سوره و یا یک جزء از قرآن را در صورتی به خوبی انجام داده و محقق کرده اید که بتوانید تک تک آیات آن را با شماره خودشان و حتی بدون ترتیب نیز به یاد آورید و از حفظ بخوانید. مثلاً اگر از شما بپرسند که آیه 18 سوره بلد چیست؟ فوراً بگویید: «اُولئِکَ أصحابُ المَیْمَنَة» و چنان چه از شما بپرسند که آیه 4 سوره بلد چیست؟ فورا بگویید: «لَقَد خَلَقْنا الانسان فی کبد» و اگر از شما بپرسند که آیه 10 سوره بلد چیست؟ فورا بگویید: «وَ هَدَیْناهُ النَّجدَینِ».6. مقدار تکرار هر آیه و سوره قرآن، برای حفظ آن، به شرایط انسان، روش حفظ وی، آسانی و دشواریِ هر آیه و سوره، و کوتاهی و بلندیِ آن بستگی دارد. مثلا ممکن است شما آیه ای را با 3 بار تکرار حفظ نمایید، ولی شخص دیگری همان آیه را با 5 بار تکرار حفظ کند. یا امکان دارد که شما سوره ای از قرآن را با روشی که در حفظ قرآن دارید، با 8 بار تکرار حفظ نمایید، اما فردی دیگر با روش دیگری که در حفظ قرآن دارد، همان سوره را با 10 بار تکرار حفظ کند. و یا ممکن است شما آیه ای آسان و کوتاه را حتی با 1 بار خواندن حفظ نمایید، اما آیه دشوار و بلند را با 7 بار تکرار حفظ کنید. پس، مقدار تکرار هر آیه و سوره قرآن، به «شرایط حافظ قرآن»، «روش حفظ قرآن» و «شرایط آیه قرآن» بستگی دارد.7. حتماً دقت کنید که کلمات و آیات قرآن را، از همان آغاز خواندن و حفظ کردن و از نظر تلفظ و حرکت و اعراب، به شکل صحیح بخوانید و حفظ کنید؛ زیرا در صورتی که تلفظ و حرکت واعراب کلمه ای، به شکل غلط وارد حافظه شما شود، تلاشتان برای حفظ چنین کلمه ای دو برابر خواهد شد: یک بار باید شکل غلط این کلمه را از حافظه خود بیرون برید و بار دیگر باید شکل صحیح آن را به درون حافظه خویش بیرون بَرید و جایگزین شکل قبلی آن نمایید. یکی از بهترین راه های پیشگیری از چنین مشکلی این است که دستگاه حاوی نوار قرآن را کنار خود بگذارید و قرآن را باز کنید و هنگامی که می خواهید، برای نخستین بار، آیه ای را حفظ نمایید، دستگاه را روشن کنید و در حالی که خودتان آیه مورد نظر را از روی قرآن می خوانید، به شکل خواندن و تلفظ همان آیه از طریق نوار نیز گوش فرا دهید تا از اشتباه خواندنِ تلفظ ها و حرکت ها و اعراب های کلمات و آیات قرآن، به دور باشید.8. بارها اتفاق افتاده است که برخی از حافظان قرآن نتوانسته اند آیه ای از قرآن را که قبلاً حفظ کرده اند، دوباره از حفظ بخوانند، ولی هنگامی که «کلمه اول + کلمه دوم» همان آیه را برای آنان خوانده اند، تمام آن آیه به یادشان آمده است و همه آیه را، از اول تا آخر و از حفظ، خوانده اند. پس، «کلمه اول» یا مجموع «کلمه اول + کلمه دوم» در هر آیه، «نقطه تمرکزِ» آن آیه برای حفظ کردنش است و باید آن را بیش از کلمات دیگرِ آن آیه، تکرار کنید و به حافظه خود بسپارید. مثلا در آیه سوره بینه: «إنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولائِکَ هُم خَیرُ البَرِیَّة»، باید دو کلمه «إنَّ الّذینَ» را بیشتر از کلمات بعدی آیه تکرار نمایید و به گنجینه حافظه خویش بسپارید.9. معمولاً انسان دوست دارد ثمره و نتیجه کار خویش را زودتر ببیند و گاه نیز از حوصله فراوانی برخوردار نیست. از این رو، شما حفظ تمام قرآن را هدف خود قرار ندهید، بلکه هدف خویش را مثلاً حفظ یک جزء قرآن در نظر بگیرید و از سوره های کوتاه و جزء سی ام قرآن آغاز کنید تا ثمره و نتیجه آن را زودتر مشاهده نمایید و دلگرم تر شوید. و نیز چنان چه حفظ قرآن را با سوره های بلند مانند سوره «بقره» و «آل عمران» و «مائده» آغاز کنید، ممکن است شوق و علاقه اولیه ای را که برای حفظ قرآن داشته اید، از دست بدهید؛ هر چند اگر بتوانید حفظ قرآن را از همان جزء اول و با سوره حمد آغاز نمایید، بهتر است.10. گفته شد که در ابتدا می توانید سوره های کوتاه قرآن را حفظ کنید، و چون جزءهای سی ام و بیست و نهم و بیست و هشتم قرآن به ترتیب و به طور نسبی در بردارنده سوره های کوتاهتری هستند، می توانید این سه جزء را پیش از جزءهای دیگر قرآن حفظ نمایید؛ اما پس از حفظ کردن آیات این سه جزء، شایسته است ـ اگر نگوییم بایسته است ـ جزءهای دیگرِ قرآن را به ترتیب و از جزء اول و سپس جزء دوم تا جزء بیست و ششم و سپس جزء بیست و هفتم قرآن حفظ کنید. رعایت این ترتیب، برای آن است که ذهن و حافظه شما نیز از ترتیب ویژه ای برخوردار گردد، و از نظم خاصی پیروی نماید و هنگام بازگویی و ارائه آیاتِ حفظ شده، دچار تشویش و نابسامانی نشود. البته پیشنهاد می شود برای کودکان و نوجوانان و مانند آنان، حفظ قرآن از جزء سی ام و طبق مراحل زیرین و به ترتیب سوره هایی که گفته شده است، صورت پذیرد:مرحله اول: سوره های 2 سطری، یعنی سوره های عصر، کوثر و اخلاص.مرحله دوم: سوره های 3 سطری، یعنی سوره های شرح، قدر، فیل، قریش، کافرون، نصر، مسد و فلق.مرحله سوم: سوره های 4 سطری، یعنی سوره های تین، تکاثر، همزه، ماعون و ناس.مرحله چهارم: سوره های 5 سطری، یعنی سوره های ضحی، زلزله و عادیات.مرحله پنجم: سوره های 6 سطری، یعنی سوره های طارق و قارعه. مرحله ششم: سوره های 7 سطری، یعنی سوره های شمس و علق.مرحله هفتم: سوره های 8 سطری، یعنی سوره های اعلی و لیل. مرحله هشتم: سوره های 9 سطری، یعنی سوره های انفطار و بلد.مرحله نهم: سوره های 10 سطری، یعنی سوره بینه. مرحله دهم: سوره های یک صفحه ای و کمتر از آن، یعنی سوره های عبس، تکویر، انشقاق، بروج و غاشیه.مرحله یازدهم: سوره های بیشتر از یک صفحه، یعنی سوره های نبأ، نازعات، مطففین و فجر.مرحله دوازدهم: این مرحله که مرحله پایانی برای کودکان و نوجوانان و مانند آنان است، حفظ دوباره سوره های جزء سی ام، است به همان ترتیبی که در قرآن آمده است، یعنی حفظ جزء سی ام را از سوره نبأ آغاز نمایند و با سوره ناس پایان دهند.11. در صورتی که وسایل سمعی و بصری، مانند نوارهای ویدئویی، قرآن را حفظ می نمایید، حتماً به دهان قاری قرآن و چگونگی تلفظ و ادای کلمات و قرائت وی، خوب نگاه کنید.12. هر مقدار از آیات و سوره ها و جزءهای قرآن را که حفظ کردید، در جایی آن را یادداشت کنید. و نوار پارچه ای را که در عطف و شیرازه برخی از قرآن ها وجود دارد، در همان صفحه مربوط قرار دهید تا برایتان مشخص باشد که چه مقدار از قرآن و تا کدام صفحه از آن را حفظ نموده اید و از دوباره کاری و تکرار غیر لازم آیات نیز به دور باشید.13. در صورتی که برایتان امکان دارد، سعی کنید، در هر جلسه حفظ قرآن، آیات را تا پایان هر صفحه یا تا پایان هر سوره حفظ نمایید و مثلاً حفظ آیات را تا نیمه صفحه و یا تا نیمه سوره باقی نگذارید. 14. سعی کنید جای هر آیه در صفحه قرآن را کاملاً به خاطر بسپارید تا آسانتر بتوانید آیه حفظ شده را به خاطر آورید و ارائه نمایید؛ مثلاً آیه 20 سوره مرسلات، یعنی آیه «ألَم نَخلُقُکم مِن ماءٍ مَهینٍ» در اول صفحه، و آیه 35 آن، یعنی آیه «هذا یَومٌ لایَنْطِقُونَ» در وسط صفحه، و آیه 50 آن، یعنی آیه «فَبِأیِّ حَدیثٍ بَعدَهُ یُؤمِنُونَ» در آخر صفحه قرآن قرار دارد.15. چنانچه هنگام تمرین و تکرار محفوظات قرآنی خود، قسمتی را به یاد نیاوردید، فوراً به قرآن مراجعه نکنید؛ بلکه د ر ابتدا خوب فکر نمایید و ذهن و حافظه خویش را به کار اندازید. و در صورتی که آن قسمتِ فراموش شده را به یاد نیاوردید، آن گاه به قرآن مراجعه کنید. اگر این نکته را به خوبی رعایت نمایید، قسمت های فراموش شده دیگر، کمتر فراموشتان می شوند و بیشتر در ذهن حافظه تان باقی می مانند؛ زیرا دستگاه ذهن و سیستم حافظه انسان، آن چه را با تلاش و کاوش درونیِ خود به یاد می آورد، بیشتر به یاد می سپارد و دیرتر از یاد می برد.16. هر اندازه که بین تکرار آیات حفظ شده، کمتر فاصله بیندازید، آن ها را بیشتر به ذهن و خاطرتان می سپارید. مثلاً چنان چه سوره صف را حفظ نمودید و هر 3 روز یک بار، آن را مرور و تکرار کردید، بیشتر در ذهن و خاطرتان باقی می ماند تا هنگامی که همین سوره را 5 روز یک بار، مرور و تکرار نمایید.17. در حفظ آیاتی که به یکدیگر شبیه هستند، هم دقت و هم تمرین بیشتری را لازم دارید. به طور مثال، اگر آیات دیگر را 4 تا 5 بار مرور و تکرار می کنید، آیات مشابه را باید 8 تا 10 بار مرور و تکرار نمایید. یکی از راه های حفظ آیات مشابه، استفاده از «نشانه» است. مثلاً سوره «صف» با آیه «سَبَّحَ لِلّهِ مَا فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الارضِ…» آغاز می گردد و سوره بعدی آن، یعنی سوره «جمعه»، با آیه «یُسَبِّحُ لِلّهِ مَا فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الارضِ…» شروع می شود. برای این که «سَبَّحَ» با «یُسَبِّحُ» اشتباه نشود، می توانید مثلاً این نشانه را برای خود قرار دهید که حرف اول نام سوره صف، یعنی حرف «ص» شبیه حرف اول کلمه «سَبَّحَ»، یعنی حرف «س» است، هر چند این دو حرف کاملاً مانند یکدیگر نیستند.18. همان گونه که گفته شد، هنگام حفظ قرآن، آیات را با صدای آشکار بخوانید تا پژواک آیه های قرآن، در گوش هایتان طنین انداز شود و حرکات و کلمات آن ها بر سیستم مغزی و دستگاه حافظه شما به خوبی نقش بندد؛ زیرا یکی از آثار و ویژگی های صوت، ایجاد نقش در اجسام و تأثیر در اطراف است. البته، آشکار خواندن آیات به معنی بلند خواندن آن ها و آزرده کردن اطرافیان نیست، بلکه به معنی آشکار ساختن جوهره صوت و دوری جُستن از لب خوانی است؛ هر چند در برخی از شرایط و مواردِ حفظ قرآن، لب خوانی شایسته و یا حتی بایسته است.19. یکی از راه های تمرکز حواس و حفظ آیات قرآن، این است که آیه مورد نظر برای حفظ را یک بار از روی قرآن و با دقت و توجه کامل بخوانید تا نخستین تصویر از آن آیه، در ذهن و حافظه تان جای گیرد و نقش بندد. آن گاه، برای بار دوم، آیه مورد نظر را از روی قرآن بخوانید. و در اثنای آن، گاهی چشم های خود را ببندید و ادامه آیه را در ذهن و خاطرتان بیاورید و از حفظ بخوانید. سپس، هرگاه قسمتی از ادامه آیه را به یاد نیاوردید، چشم های خود را باز کنید و آن قسمت را از روی قرآن بخوانید. دوباره چشم های خود را ببندید و قمست دیگری از ادامه آیه را در ذهن و خاطرتان بیاورید و از حفظ بخوانید. این کار را به همین صورت، آن قدر ادامه دهید تا تمام آیه مورد نظر را، حفظ نمایید.20. برای حفظ آیات طولانی، می توانید آن آیات را بر اساس محل های وقف و درنگ آن ها، قسمت ـ قسمت کنید و سپس به حفظ هر قسمت از آن آیه بپردازید.

برای آشنایی با محل های وقف آیات و علائم آن، می توانید به صفحات پایانی برخی از قرآن ها یا کتاب های معتبر روخوانی و تجوید قرآن مراجعه نمایید، یا به نوارهای مشهور تلاوت قرآن

 در همین زمینه بخوانید:

چطور قرآن را حفظ کنیم

منبع : پايگاه اينترنتي حوزه

ممنون از تبلیغتون توفیق شد این مطلب را ببینم عالی بود http://kanizeyas.kowsarblog.ir/

سلام. ممنونم از راه حلهای خوب برای حفظ قرآن

سلام علیکم
خداقوت به همه ی حافظان قران کریم.
منم توکل به خدای مهربان از فردا یعنی
14/10/96 شروع میکنم به حفظ قران.
التماس دعا
خدایا:
چه یافت، آن که تورا گم کرد
چه گم کرد، آن که تو را یافت …
یا علی جان، از تو مدد (ع)

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

اولتر از همه خداى پاك را سپاسگذارم كه خواهران و برادران با خدا و خوبى مثل شما دارم كه بسوى خدا و كلام پاكش رجوع كرديد. من هم زياد به حفظ قرآن علاقه دارم و چند روزى ميشه شروع كردم به حفظ ، از شما قرآن دوستان ميخواهم برايم دعا كنيد تا بتوانم تا كل قرآن پاك را حفظ كنم باتشكر..
التماس دعا عزيزان.

با سلام خدمت دوستان از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیتدارم وامیدوارم شما هم برام دعا کنین تا به کمک خدا منم بتونم حافظ بشم .چراکه به نظر من خیر دنیا و آخرت فقط تو همینه
التماس دعا

با سلام
ممنون از مطلبتون خیلی عالی و کمک کننده بود.
من تازه حفظ قرآن و شروع کردم ان شاالله توفیق داشته باشم که حافظ قرآن شوم
التماس دعا

سلام.من 18 سالمه.چندماه پیش دانشگاه فرهنگیان قبول شدم.علاقه ی من برای حافظ قران شدن کم از علاقم برا معلم شدن نیست.الان که دارم این متنو مینویسم 29اسفنده 95ه. میخوام از فردا که 1فروردینه حفظ قران رو شروع کنم.میخوام تا 29 اسفند 96 حافظ کل قران بشم. البته فقط میخوام، دیگه نمیدونم خدا این توفیقو بهم میده یا نه؟ برام دعا کنین که عید97 پیش خدا روسیاه نباشم…

سلام و عرض ادب
وبلاگتون رو دیدم و بسیار پسندیده است
از زحماتتون در نشر قرآن تشکر میکنیم
با توجه به اینکه مجموعه ما اقدام به راه اندازی سایت کرده است
لذا برای شروع نیازمند تبلیغات هستیم
لطفا در صورت امکان دست یاری رسانده و اسم سایت مارا با نام
دانشنامه قرآن و عترت
با آدرس qorankade.ir
در فهرست پیوندهای خودتون قراربدهید
کانال تلگرام ما : qorankade@

دوستان هرکی دوس داشت میتونه بیاد تلگرام من میتونم کمکش کنم و یا به سوالتش جواب بدم Hamid_ghasemi1@

سلام. من دختری 15ساله هستم.الحمدلله خدابه من توفیق داده 6 جزاز قرآن راحفظ کنم ولی نمیتوانم به خوبی مرور کنم.لطفا مراراهنمایی کنید.باتشکر

سلام من از سال 92 توفیق پیدا کردم حفظ قران را شروع کنم و الان 7 جز, اول و جز, 30 را حفظ هستم و الان هم در حال ادامه حفظ قران هستم.ولی برای مرور و تثبیت ان مشکل دارم در حالی که وقت زیاد دارم .لطفا راهنمایی کنید. التماس دعا.

با سلام از مطالب مفیدتون چند روزه پسر 11 سالم را تشویق به حفظ جزء 30 کردم امروز سوره القارعه را حفظ کرد تا امروز روزی یک سوره را حفظ کرده دعا کنید بتونه ادامه بده
التماس دعا

سلام خدمت شما قران دوستان.من مدیه بهتر بگم چند سالیه که علاقه مند به حفظ قرآنم .۲۳سالمه. متأسفانه تا الان فعالیت قرانی نداشتم و از این بابت خیلی خیلی ناراحتم و از خودم ناراضیم که چرا تا الان کاری نکردم.من مشکلی باحفظ ایات ندارم فقط مشکلم اینه که با هم قاطیشون میکنم.خودم تو خونه نشستم حفظ کردم۶صفحه شده کلاس نرفتم به نظرتون کلاس برم چیکارکنم راهنماییم کنید تورو خدا.من میخوام از تابستونم مفید استفاده کنم و حتما سه جزء رو به درستی و کاملا صحیح حفظ کنم.

Salam, taat hamegi qabol bashe ???? mn ham tasmim gereftam quran hefz konm in arezome lotfan baraye mnm doa konid☺❤

عاااالی بود. واقعا استفاده کردم. امیدوارم در ماه رمضان امسال (سال 95)خدا به من هم توفیق حفظ کلام الله را عطا کند.

سلام من 47 سالم هست و یک جلد هم قران با دست خودم نوشتم اما نمیدونم چه جوری باید قران رو حفظ کنم خیلی مشتاق این کار هستم لطفا راهنمایی بفرمائید ممنون.

سلام,من۳۷سال,دارم۶سال,است,شروع,به,حفظ,قران,کردم,امسال,تمام,کردم,اماایه جای بشنوم,برام,اشناست,اما,نمی دونم چه جز خیلی ناراحتم که نمی تونم راحت حفظ کنم حفظم با معنی مثلا تا اول معنی قران نفهمم نمی تونم حفظ کنم لطفا راهنمایی کنید روزی ۱۰صفحه مرور دارم

با سلام. به نظر حقیر بهترین راه برای فراموش نکردن آیات قرآن اینست که آیات قرآن رو وارد زندگی خود کنیم. طوری که هر عملی انجام میدهیم مطابق با نص صریح قرآن باشد.اگر اینگونه شد زندگی ما رنگ قرآنی دارد و در اصل با قرآن زندگی میکنیم و آیات آن نیز در جان و زندگی ما هیچگاه فراموش نخواهد شد.

سلام من هم مدتى که شروع به حفظ آيات خدا کردم لطفا” برا من هم دعا کنيد
ممنون از راهنمايتون.
————–
موفق باشید دوست عزیز

السلام عليك يا ابا عبدالله الحسين عليه السلام

خيلي جالبه ولي بنظرم هرقلبي-مثلا قلب من-جايگاه حفظ ونگهداري قران نيست
———————-
اصلن با نظر شما موفق نیستم خداوند همه انسان ها را یکسان آفریده است، ما انسان ها با روش هایی که در زندگی انتخاب می کنیم راهمان را انتخاب می کنیم اما همیشه راه بازگشت وجود دارد

با سلام . من فکر میکردم حفظ قرآن خیلی سخت است و نمی دانستم روش هایی دارد که به آسانی حفظ کردن آن فراهم میشود.
خیلی ممنون از اینکه روش هایی را یاد دادید و در دل ما این امید را دادید که میتوان هر جور هم شده قرآن را حفظ کنیم.
راز موفقیت این است که ما برای حفظ قرآن در ذهنمان ایجاد علاقه کنیم.
و از همه مهم تر اینکه :
تا نخواهیم به حفظ بپردازیم ، یا شروع نکنیم ، قرار نیست حافظ آن شویم.
به فکر آن باشید که هر آیه آیه ای که میخوانید دارید ثواب میکنید و درجه ای بر درجه خود می افزایید.
و با تفکر به اینکه ما آدم هستیم و هوش و زکاوت ما خیلی بیشتر از اینهاست ، به خودمان امید دهیم و اینکه کتابی که ما میخواهیم به حفظ آن بپردازیم و کتاب خداوند است و به نظر شما اگر واقعا بخواهیم آن را حفظ کنیم ، آیا به نظرتان خداوند به ما کمک نخواهد کرد ؟ قطعا چرا ، فقط باید صبر و حوصله داشته باشیم و تمرین کنیم.خداوند خیلی شمارو دوست داشته ، یکی دلایلش هین که به فکر حفظ کردن قرآن افتادید . یاد آور باشیم که ما بر تمام مخلوقات برتری داریم.پس نباید خود را ببازیم و بگو ییم که ، حافظ شدن حتی کل قرآن دشوار است. این اشتباه است و منطقی نیست. اگر بخواهیم ، قطعا میتوانیم.
انسان ها مقامی بالا تر از تمام کائنات دارند
با وجود این آیا حیف نیست برای حفظ کردن این کتاب با ارزش تلاش نکنیم ؟
حفظ کنیم تا در قیامت پشیمان نشویم. سن ما مهم نیست. مهم این است که ما هنوز زنده ایم و فرصت داریم .
و با خود یاد آور باشید اگر حافظ قرآن شوید
در آخرت چه ثوابی دارد و میتوانید در آنجا بر درجه ی خود بیافزایید.
پس کارهای دیگر خود(کارهای روزانه و بیهوده ای که وقت مارا تلف میکنند) را روشن تر از حفظ قرآن جلوه ندهید تا مانعی را برای خودتان و برای حفظ قرآن قرار ندهید و نگویید حفظ آن سخت است.
ما بسیار وقت های داریم که میتوانیم از آن استفاده کنیم.
به نظر من بهترین آن ، صبح بعد از نماز است.
انشاءالله خداوند به من و شما توفیق دهد تا بتوانیم قلب و دلمان را با نور قرآن و حفظ قرآن ،روشن و منور کنیم تا بتوانیم هم در دنیا هم در آخرت از آن بهره گیریم.
انشاء الله.
التماس دعا دارم از تمام بزرگواران و دوستداران قرآن . انشاء الله در دل ما نوری پیدا شود تا به حفظ قرآن بپردازیم.
انشاء الله
التماس دعا…

سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. منم خیلی دوست دارم حافظ قرآن بشم. امیدوارم بتونم تو این راه قدم بزارم. التماس دعا

باسلام خدمت قرانی های بزرگوار.من الان حافظ 16 جز از قران کریم هستم باوجود اینکه خیلی تلاش میکنم شماره ایات وصفحات رو به خاطر بسپرم ولی باز از یادم میرن واین خیلی منو عذاب میده.وقتی کسی ازم میپرسه ونمیتونم جواب بدم از خودم نا امید میشم .من باید چیکار کنم.لطفا بهم کمک کنید

دوستان حفظ قرآن گاهی باعث ایجاد خصومتتان با منافقان میشود . پس تا میتوانید از اینگونه افراد فاصله بگیرید تا خداوند توفیقتان را کامل کند . مجادله با منافقان حاشیه ساز است .

سلام دوستان!
من خیلی دوست داشتم حافظ قرآن بشم اما فکر می کردم خیلی کار سختیه و من از پسش بر نمیام. همیشه با حسرت به حافظای قرآن نگاه می کردم و می گفتم: خدایا میشه منم یه روز حافظ قرآن بشم.ماه رمضون سال 91 تو شب قدر از خدا خواستم کمکم کنه تا بتونم قرآن حفظ کنم.خدای رحمن هم دعای منو اجابت کرد و الان بحمدالله حافظ کل قرآن هستم.اینو برای همه دوستانی گفتم که آرزوی خفظ قرآن رو دارن.من ضمن آرزوی موفقیت پیشنهاد می کنم همین فردا برن و برای کلاس حفظ ثبت نام کنن.التماس دعا
———————-
خیلی خوشحالم که این توفیق نصیبتان شده ، برای دیگر دوستان هم دعا بفرمایید

سلام دوستان
راه های بسیاری خوب و مفیدی هستن،ان شاء ا… با حفظ قرآن همگی عامل به قرآن باشیم.
دعا بفرمایید.
برای تعجیل در ظهور امام زمان(ارواحنا له الفدا) صلوات

چگونه در خانه حافظ قران شویم

خیلی عالی بود من قبلا5جز حفظ کرده بودم با این روشهای خوب ان شاالله به حفظ کل برسم.
————–
انشاء الله

السلام علیکم
باتشکر ازپیشنهاد وروش های ارائه شده لطفا مرادرحفظ قران پسرم که تاکنون حدود 4جزء را حفظ کرده بعضا برخی از آیات را فراموش می کند راهکار چیست وهمچنین برای تشویق ایشان برای ادامه حفظ قرآن چکار بکنم خوب است
با تشکر
——-
علیک سلام
ضن آرزوی موفقیت برای پسرتان
پیشنهاد می شود از روشهای تثبیت آیات به صورت روزانه هفتگی ماهی و یا حتی سوره ای استفاده شود مثلن در روز زمان خود را به دو قسمت کرده در یک بخش حفظ کنید و در بخش دوم کحفوظات را تثبیت کنید در روش هفتگی می توان مثلن روز جمعه را به تثبیت آیات حفظ شده در روزهای هفته را انجام داد و …

سلام 47 سال دارم شغلم سردفتري است و دو هفته اي است حفظ قرآن را همراه با تفسير شروع كرده ام اما مشكل من مشغله كاري است بطوري كه از ساعت 8 تا 16 فرصت مراجعه به قرآن ندارم آيا كمكي مي توانيد به من بكنيد ؟ اجركم عندالله
————-
سلام دوست عزیز
امیدوارم موفق باشید
پیشنهاد می کنم از فایل های صوتی استفاده کنید و در زمان های آزادی که دارید به مرور آیات بپردازید
همچنین بهترین زمان حفظ صبح هاست می توانید بعد از نماز صبح برای حفظ زمان بگذارید و یک زمانی هم قبل از خواب در آخر شب
امیدوارم دوستان دیگر هم اگر پیشنهادی دارند بیان کنند

سلام،بسیار عالی بود
با آرزوی بهترین ها برای شما

با عرض سلام و ادب خدمت شمت دوستداران کلام وحی بنده به لطف خدا که بهصورت اتفاقی وارئ وب سایت شما شدم علاقه مند به حفظ قران شدم ان شا الله که خداوند مرا در این راه حمایت کند/اجرکم علی ااالله
—————
سلام دوست عزیز
امیدوارم موفق باشید

به خاطر سایت خوبتون ممنونم از شما.
—————-
شما لطف دارید دوست عزیز

خیلی مفید بود؛ دعا کنید ما هم روزی بتونیم حافظ کل کلام الله مجید باشیم انشاءالله
امید وارم همیشه سالم، سربلند و شاد باشید
————–
انشاء الله به زودی زود نام شما را در لیست برترین حافظان کشور ببنیم

خوب بود کاش می شد مطالبی بگذارید که آدم آن جزء هایی حفظش بوده ویادشرفته یادش بیاد الآن من جزء 28-29 حفظ بودم و الآن فقط جزء 30 را حفظم دعا کنید که بتونم دوباره حفظشون کنم ومقام بیارم پارسال مقام دوم را آوردم امسال دعا کنید اول را بیارم الآن به نظر خودم می تونم حفظ کنم ولی دعا کنید برام باش من 10 سالم است دوباره دعا کنید که کل قرآن را حفظ کنم ممنون از وبلاکتون
————
حافظ ده ساله عزیز بنده و تمام همکاران وبلاگ برای موفقیت شما دعا می کنیم.
امیدوارم در این راه موفق باشید و بهترین موفقیت ها را کسب کنید
البته فراموش نکنید که همین که در این راه قدم گذاشته اید لطف بزرگی خداوند در حق شما کرده است بنابراین دربند مقام بودن خیلی هم خوب نیست

با سلام و درود بسیار، ممنون از روشهای بسیار خوبتون.من تازه حفظ قرآن رو شروع کردم.راستش اصلا امیدوار نبودم که بتونم حتی یک آیه رو حفظ کنم اما الان سوره ی بقره رو حفظ کردم.این برای کسی مثل من واقعا کار شاقی بود.الان چهار هفته هست که کلاس حفظ قرآن توی خوبگاهمون برقرار میشه و این واقعا یک موهبت بزرگ برای من بود.توصیه ی من به دوستانی که هنوز آغاز نکردن اینه که نخواین سریع حفظ کنین.با صبر حفظ کنید.معنیهاشو با دقت بخونین.من خودم تفسیر هم کار میکنم که خیلی خیلی در حفظ موثره.شاید من توی همین سوره ی مبارک بقره هزاران هزار درس آموختم که هیچ معلمی نمیتونه مانند اونو به من یاد بده.حفظ کردن قرآن در کنار توجه به معنی اون چنان تاثیری در زندگیتون میذاره که دلکندن از قرآن رو براتون سخت میکنه و آرامشی بهتون میده که هزارتا قرص آرامبخش نمیتونه باهاش برابری کنه.
امیدوارم همیشه موفق باشید.
در پناه حق
——————
موفق باشید دوست عزیز
ما را هم زمانی که آیات قرآن کریم را حفظ میکنید از دعای خود بی نصیب نگذاررید

خدایا آخر و عاقبتمان را ختم بخیر بفرما…
انشاالله از سربازان امام زمان(عج) باشیم…
آمین
————
انشاء الله

واقعا قرآن وسیله خوبی در زندگی ما انسان هاست اما متأسفانه استفاده از آن برای ما مشکل شده است و فقط شده لوحی در تاقچه های خونه هامون ضمناً خود من نیز علاقه شدیدی به حفظ قرآن دارم ولی نمی دانم ازچه راه و روشی استفاده کنم با اینکه چند جلسه در کلاس هم شرکت کردم لذا خواهشی که از شما دارم این است که راه ساده تری جهت حفظ این کتاب آسمانی به بنده نشان دهید تا به آرزوی قلبی خودم در زندگی برسم . با تشکر
——————-
دوست عزیز درخواست شما را به دوستان بخش محتوا ابلاغ می کنم
موفق باشید

5 صفحه ی اول سوره ی مبارکه ی نور رو تو سه روز حفظ کردم با در نظر گرفتن همه ی جوانب بهم بگید چقد طول میکشه تا قرآن رو به طور کامل حفظ کنم،روش حفظ کردنم هم اینطوریه که اول کل آیات یک صفحه رو با معنی میخونم بعد آیه ها رو با در نظر گرفتن ارتباط معنایی حفظ میکنم
——————–
دوست عزیز حافظه افراد در به یادسپاری مطالب با هم متفاوت است، همچنین اوضاع و احوال شخص و پیرامون او نیز در موقعیت های زمانی و مکانی مختلف با هم تفاوت دارد بنابراین نمی توان زمان حفظ کل قران را با قار دادن در یک فرمول خاص به شما گفت.
اما توصیه می کنم زیاد در بند مدت زمان حفظ نباشید مهم خوب به یاد سپردن و تکرار و ملکه کردن آیات حفظی است

سلام،من21ساله هستم آیا الان هم میشود قران را حفظ کرد؟
—————-
سلام
دوست عزیز البته که دیر نیست هر زمان حفظ را شروع کنید زمان خوبی است حتی اگر بسیار بیشتر از این ها باشید.
سه سال قبل که در کلاس های حفظ قرآن شرکت می کردم خانم میانسالی در کلاس بودند که با وجود سنشان که بنده تصور می کردم باید حافظه اشان مانند دیگر هم کلاسی ها نباشد بسیار خوب هم پای کلاس پیش می رفتند و دقیقا هر جلسه به میزان درخواست شده از آیات را به خوبی همراه با معنی و گاهی تفسیری مختصر حفظ می کردند یادم هست که یکبار با شیرینی وارد کلاس شدند بعدا کاشف به عمل آمد که نوه دار شده اند از آن زمان هر وقت می خواهم کاری را شروع کنم و فکر می کنم که دیر شده است یاد ایشان می افتم

من مادر عارفه هستم دخترم 2 ماه دیگه 6 سالشو تموم میکنه واگه خدا بخواد داره حافظ دو جزءقران میشه کار حفظ خیلی سخته مخصوصا با بچه که همش دوستداره بازیگوشی کنه از خداوند منان میخوام به من صبر بده به دخترم توانایی واز شما التماس دعا دا حافظ شدن دخترم از آرزوهای قلبی منه
————–
امیدوارم موفق باشید مادر عارفه عزیز
و دعا می کنم عارفه خانم باقیات و صالحات شما و همسر گرامی باشند

با سلام.منم حافط ده جزءاز کلام الله ام.روش جدیدی بود که دیدم….باید امتحانش کنم…..من به سی چهل روش به حفظم تسلط دارم ولی روشمم تقریبا متفاوته……
امید وارم ما هم مث یوسف جرات اینو داشته باشیم که بگیم/قال رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه، سوره ی یوسف، ایهی 33/التماس دعا .
—————–
موفق باشید دوست عزیز

ممنون از اموزشهای مفید شما بسیار استفاده کردیم امیدوارم یک روز از بهترین حافظان و البته عاملان به قران باشیم
—————-
خوشحالم که این پست مورد استفاده شما قرار گرفته است، انشاء الله که بزودی شما را در جمع بزرگ قاریان و حافظان کشور ببینیم

من میخوام سوره مایده رو در 25روز حفظ کنم کسی میتونه کمکم کنه؟؟
—————-
امیدوارم موفق باشید
بنده که پیشنهاد و یا راه حل خاصی در این مورد ندارم

سلام علیکم
درسته هر کس به اندازه ی توانایش ولی روش خیلی عالیند
ان شاءالله که حافظ قران باشیم
با آرزوی موفقیت شما دوستان گرامی
———-
سلام
انشاء الله

سلام بچه هااجرتون باخدامنم خیلی دوست دارم حافظ قران بشم شمارو به خدا منم دعاکنید.راستی یه خبر!امروزسیددکترمحمدحسین طباطبایی نابغه قرانی کشورمون به همراه پدربزرگوارشون اومدن شهرما.
———————
سلام
ما هم التماس دعا داریم

سلام :خسته نباشید التماس دعا واقعاآدمی اگر گناه نکند توفیق پیدا می کند وبا کوچکترین گناه سلب توفیق می شود.
—————–
سلام
بله حق با شماست
و زمانی کخ سلب توفیق می شود باید راه طولانی را برای بدست آوردن موقعیت قبلی طی کرد.
خداوند توفیق بدهد انشاءالله

سلام !! ممنون واقعا کمک بزرگی بود
————————-
سلام.
خواهش میکنم امیدوارم موفق باشید

سلام باتشکراززحمتان لطفادرموردبهترین زمان ومکان حفظ توضیح دهید التماس دعا
—————–
سلام دوست عزیز
ضمن آرزوی موفقیت برای شما
بهترين زمان : آغاز روز و پس از استراحت شبانه مناسب‌ترين زمان براي حفظ قسمت‌هاي جديد است. در اين اوقات حافظه برای پذیرش مطالب جدید فراغت و آمادگی بيشتري دارد و هنوز چندان با مشغله‌های روزمره درگير نشده و در نتيجه بهتر و راحت‌تر مطالب را در خود جاي مي‌دهد. زمان مناسب براي مرور محفوظات گذشته هم زماني است كه حافظ حداقل كمي از درگيري‌ها و مسائل روزانه خود فراغت يافته باشد. براي مثال، بعد از اداي نمازهاي يوميه (يعني در ميانه روز و آغاز شب) و نيز پيش از خواب شبانه زمان‌هاي خوبي براي مرور محفوظات است.

بهترين مكان : هر قدر مكاني كه حافظ براي فعاليت‌هاي مرتبط با حفظ (اعم از حفظ جديد، مرور، پرسش و …) اختصاص مي‌دهد، ساده‌تر و بي پيرايه‌تر باشد، به تمركز ذهني و بازدهي بهتر كار او كمك مي‌كند. بنابراين يك اتاق يا فضاي خالي و به دور از هياهو و تا حد ممكن خالي از تزئينات، مكاني مناسب براي حفظ قرآن خواهد بود.

باسلام وتشکر.
من از دیروز با عنایت خدا شروع به حفظ
کلام الله کردم واقعا دارم لذت میبرم و افسوس میخورم که چرا تاالان که 25 سالم هست به فکر حفظ نبودم البته اینها بعلت اشتباهات خودم بوده و خدا تاتوبه بندش رو قبول نکنه …..
التماس دعا

من از روش های حفظ قران خوشم امد دارم سعی می کنم تا قران را حفظ کنم خدایا کمکم کن.
————–
موفق باشيد باشيد دوست عزيز

سلام من تازه شروع کردم نمیدونم چه قدر این روش مفیده فقط خداکنه منم مثل بقیه بتونم کتاب خداروحفظ کنم
—————
انشاء الله

سلام دوستان عزیز

منم خیلی دوست دارم ،چند بار توی اوقات فراغتم تصمیم گرفتم که جزیی ازئقران رو حفظ کنم ولی متاسفانه موفق نشدم .ممنون میشم اگه راهمایی کنید
التماس دعا
—————
سلام دوست عزیز
پیشنهاد می توانم یک برنامه هفته ای برای خودتان بگذارید و عدول از برنامه را هم برایش جزیمه تعیین کنید.
نذر کردن هم پیشنهاد دیگری است که از امامان و ائمه (عهم) کمک بخواهیم
موفق باشید

سلام خیلی استفاده کردم .برام دعاکنیدتامنم بتونم حافظ کل قران بشم ممنون از زحمات شما

سلام.ممنون از مطلبتون.من برای نذری که کرده بودم باید حفظ کلام خدای خوبمو شروع کنم.امیدوارم من و کسایی که این هدف پاک رو دارن موفق بشیم.
————-
سلام
اميدوارم موفق باشيد

روش خوبی است ازشماممنون هستم من دو جز حفط هستم اماوقتی مرور نمیکنم بامشکل روبرومیشوم انشالا روش شماجوابگو باشد

سلام من حافظ 17 جزئ قرآن هستم اما مدتی است در برنامه ریزی برای مرور و حفظ با مشکل مواجه شده ام احتیاج به برنامه ریزی توسط استاد دارم. شما می توانید کمکم کنید؟
———–
سلام دوست عزيز
اميدوارم در راه حفظ آيات قرآن موفق باشيد
فكر مي كنم اين سايت بتواند كمكتان كندhttp://www.2noor.com/?page=news&NewsId=21
يا حق

خیلی ممنون از تلاشهای شما در راه خدمت به قرآن کریم.
لطفا اگه ممکن است فایلهای تصویری مرتبط با حفظ قرآن برای کودکان جهت دانلود علاقه مندان ارائه نمایید.
——–
سلام دوست عزيز بله حتما در اولين فرصت مطالب درخواستي شما را ارائه خواهيم كرد

امیدوارم تمام کسانی که برای حفظ قرآن تلاش می کنند موفق باشند و از شما به خاطر مطالب خوبتون تشکر میکنم

من دوست دارم از جند سوره هم حفظ کردم اما از روش مناسب استفادهنکردم مثلا اول سوره یس بعد نبا بعد30تا از سوره بقره از امروز میخوام از جزء 30شروع کنم
—–
دوست عزيزم اميدوارم موفق باشيد و به زودي برايمان پيغام بگذاريد كه حافظ كل قران شده ايد

التماس دعا انشاا…عاقبت بخیربشی

سلام حفظ كردن برام خىلى سخته براى حفظ ىك خط زمان زىادى باىد صرف كنم لطفا مرا راهنماى كنىد وىا كلاسى كه بتوانم تواناى حفظم را بالا ببرم متشكرم

راحت ترین روش برای حفظ آیات اول و انتهایی هر صفحه با شماره آن صفحه در سایتhttp://aqqurani.mihanblog.com/ هست حتما ببیند!!!!!!!
راستی اسم جزوه هست (علامات)

خدا خیرتون بده – عالی بود

سلام خیلی مطالبتون مفیدبودخداخیرتون بده

سلام. من به هر دری میزنم تا افسرده نباشم نمیتونم به نظر شما حفظ قرآن میتونه کمکم کنه؟

سلام دوست عزيز، البته قرآن و ياد خداوند دواي هر دردي است
بسياري از وانشناسان نيز معتقدند:
در ایمان به خدا نیروی خارق العاده ای وجود دارد كه نوعی قدرت معنوی به انسان دیندار می بخشد و در تحمل سختی های زندگی او را كمك می كند و از نگرانی، اضطراب و در نتیجه پیامدهای زیانباری چون افسردگی و خودكشی باز می دارد.
اميدوارم شما هم با حفظ و تامل در قرآن كريم از اين شرايط خلاص شويد.

سلام . خدایا به من اراده و هوش سرشار عطا بفرما تا بتوانم حافظ کل قرآن کریم باشم

خوب بود ممنون
دانیال جان موفق باشی
از این مطالب خوب خوشم امد لطفا مطالب زیاد بگزارید

خوب بود ممنون بچه ها امیدوارم به آرزوی خوبتون برسید من رو هم دعا کنید ممنون واقعا حفظ قرآن چه قدر خوبه من حافظ3جز هستم لطفا برای روش های مرور مطالبی بگذارید.

خداوند به حق معصومین، عاقبت به خیرتان کند
شکراً

روش های جالبی ارائه نموده اید. دستتون درد نکنه.
پروردگارا! به ما هم توفیق حفظ آیات نورانی ات را با این انگیزه ای که برای حفظ کردنش دارم را عنایت بفرما! التماس دعا

دارالقران ششتمد در خدمت شما دوستداران قران است

ای خدای بزرگ من , میشه یه روزی منم حافظ کل قرآن شم … خدایا کمکم کن

برای تقویت اراده باید باعشق وعلاقه قلبی این کار راشروع کنید مطمئن باشید خستگی دیگر معنا ندارد

براتقویت اراده مطلب بزنید

برای تقویت اراده کمکم کنید

روش ها بسیار مفید هست ولی هرکس باید براساس توانائی خودش روش خودش رو انتخاب کنه.التماس دعا دارم خیلی دوست دارم حافظ قران شم ولی مشغله فکری نمی ذاره

فرم در حال بارگذاری …

این بخش تنها می تواند توسط جاوا اسکریپت نمایش داده شود.

فید نظر برای این مطلب

چگونه در خانه حافظ قران شویم
چگونه در خانه حافظ قران شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *