انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

 
helpkade
انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

   

انجمن علمی روانشناسی بالينی کودک و نوجوان ايران   تاسیس 1383

آیا سئوالاتی دارید؟

آیا می خواهید از پرسش‌های خود را از اساتید برجسته حوزه کودک و نوجوان بپرسید؟

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

اطلاعات بیشتر

آیا می خواهید در کارگاه‌ها شرکت نمایید؟

آیا می خواهید از جلسات با اساتید برجسته حوزه کودک و نوجوان بهره گیرید؟

اطلاعات بیشتر

نقشه جامع علمی کشور سند راهبردی علوم و فناوری های شناختی

 

تمامی حقوق این سایت برای انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران محفوظ است.

© 2013-2014 iranachildpsy.ir, All rights reserved. Developed by Hosseinnejad.


نقشه جامع علمی کشورDownloads-icon


سند راهبردی علوم و فناوری های شناختیDownloads-icon

برای عضویت در انجمن، این فایل را دانلود، و بعد از تکمیل به همراه اسکن مدارک به ایمیل انجمن به آدرس info@iranachildpsy.ir ارسال نمایید.

حق عضویت ها:

1- عضو وابسته: شامل فارغ التحصیلان کارشناسی و دانشجویان کارشناسی و دانشجویان کارشناسی ارشد. 200.000 هزار ریال

2- عضو پیوسته: شامل اعضای هیات علمی، فارع التحصیلان کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلان دکتری. 500.000 هزار ريال

3- عضو پیوسته دانشجویی: شامل دانشجویان دکتری و دانشجویان پسا دکتری. 300.000 هزار ريال

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

لازم به ذکر است رشته و گرایش تحصیلی باید منطبق با مفاد اساس نامه انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران باشد.

 

تمامی حقوق این سایت برای انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران محفوظ است.

© 2013-2014 iranachildpsy.ir, All rights reserved. Developed by Hosseinnejad.

 

تمامی حقوق این سایت برای انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران محفوظ است.

© 2013-2014 iranachildpsy.ir, All rights reserved. Developed by Hosseinnejad.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
//<!–
document.getElementById('cloak41566').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy41566 = 'info' + '@';
addy41566 = addy41566 + 'iranachildpsy' + '.' + 'ir';
document.getElementById('cloak41566').innerHTML += '‘ + addy41566+’‘;
//–>

22439009

29902368

30004035439009

http://ww.iranachildpsy.ir

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

 

تمامی حقوق این سایت برای انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران محفوظ است.

© 2013-2014 iranachildpsy.ir, All rights reserved. Developed by Hosseinnejad.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور


انجمن ایرانی روانشناسی


دانشگاه شهید بهشتی


پژوهشکده خانواده

انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان


انجمن روانشناسی بالینی ایران


انجمن روانشناسی سلامت ایران


انجمن های روان شناسی جهان

شبکه تحقیقات سلامت روان ایران

فصلنامه پژوهش های روانشناختی


خانواده پژوهی


لیب دی ال


 

تمامی حقوق این سایت برای انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران محفوظ است.

© 2013-2014 iranachildpsy.ir, All rights reserved. Developed by Hosseinnejad.

ردیف

نام نام خانوادگی

آخرین مدرک تحصیلی

رشته تحصیلی

تاریخ عضویت

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

نوع عضویت

1

حمید رضا پور اعتماد

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/83

پیوسته

2

منصور حکیم جوادی

دکتری

روان شناسی

5/3/83

وابسته

3

ربابه نوری قاسم آبادی

دکتری

روان شناسی

5/2/84

پیوسته

4

مهدی حاجی اسماعیلی

کارشناسی ارشد

کودکان استثنایی

4/3/84

پیوسته

5

محمد علی مظاهری تهرانی

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

6

محمد رضا شعیری

دکتری

روان شناسی

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

5/3/84

پیوسته

7

مسعود جان بزرگی

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

8

عصمت دانش

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

9

شهلا پاکدامن

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

10

نسترن توفیق

کارشناسی ارشد

روان شناسی عمومی

5/3/84

وابسته

11

خدابخش احمدی

دکتری

روان شناسی-مشاوره

5/3/84

پیوسته

12

رسول روشن

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

13

فریدون یاریاری

دکتری

بالینی کودک

5/3/84

پیوسته

14

جلیل باباپور خیرالدین

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

15

سید محمود میر زمانی بافقی

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

16

علی زاده محمدی

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

17

غفار ملک خسروی

کارشناسی ارشد

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

18

زهره صیاد پور

کارشناسی ارشد

کودکان استثنایی

5/3/84

پیوسته

19

پرویز آزاد فلاح

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

20

علیرضا مرادی

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

21

معصومه پور محمد رضای تجریشی

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

22

شعله امیری

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

23

سپیده خلیلی

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

24

رقیه موسوی

دکتری

مشاوره

5/3/84

پیوسته

25

فاطمه قدیری

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

26

محمد خدایاری فرد

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

27

جواد اژه ای

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

28

جلال یونسی

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

29

سید حسین سلیمی

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

30

علیرضا آقا یوسفی

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

31

علیرضا انگاره چی

کارشناسی ارشد

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

32

ایران باغبان

دکتری

مشاوره

5/3/84

پیوسته

33

مهرداد کلانتری

دکتری

روان شناسی

5/3/84

پیوسته

34

فرامرز سهرابی

دکتری

روان شناسی بالینی

5/3/84

پیوسته

35

سوسن رحیم زاده

کارشناسی ارشد

روان شناسی تربیتی

5/3/84

36

علی فتحی آشتیانی

دکتری

روان شناسی

6/3/84

پیوسته

37

محمد برجسته گرمرودی

کارشناسی ارشد

روان شناسی بالینی

5/4/84

پیوسته

38

شهرام مرادی

کارشناسی ارشد

روان شناسی بالینی

5/4/84

پیوسته

39

رضا پور حسین

دکتری

روان شناسی

5/4/84

پیوسته

40

علی ربیعی فر

کارشناسی

روان شناسی بالینی

18/6/90

دانشجویی

41

امیر احمدی

کارشناسی

روان شناسی بالینی

19/6/90

دانشجویی

42

زهرا فروتنی

کارشناسی ارشد

روان شناسی بالینی

6/12/90

پیوسته

43

االهه عزیزی

کارشناسی ارشد

خانواده درمانی

1390

دانشجویی

44

لیلا کیوان

کارشناسی ارشد

روان شناسی عمومی

1/8/90

پیوسته

45

سمیه مسلم دیزج یکان

کارشناسی

علوم تربیتی

27/6/90

دانشجویی

46

رویا خاوری خراسانی

کارشناسی

مهندسی نرم افزار

27/6/90

دانشجویی

47

حوری قنبری پر مهر

کارشناسی

روان شناسی عمومی

4/3/90

دانشجویی

48

آزاده جلالی

کارشناسی ارشد

روان شناسی عمومی

22/6/90

دانشجویی

49

نسرین اسماعیلیان

کارشناسی ارشد

خانواده درمانی

8/4/90

دانشجویی

50

فاطمه السادات میر محمدی

کارشناسی ارشد

خانواده درمانی

4/4/90

دانشجویی

51

حسن رضا عاجز

کارشناسی ارشد

خانواده درمانی

4/4/90

دانشجویی

52

مینا نجفی

کارشناسی ارشد

علوم تربیتی 3

17/7/90

دانشجویی

53

پروانه خنجری

کارشناسی ارشد

مشاوره خانواده

20/3/91

دانشجویی

54

رقیه نوری

کارشناسی ارشد

مشاوره خانواده

4/4/91

دانشجویی

55

زهرا سلطانی نژاد

کارشناسی ارشد

بالینی کودک و نوجوان

18/2/91

دانشجویی

56

بیتا بمانی یزدی

کارشناسی ارشد

روان شناسی عمکومی

2/3/91

پیوسته

57

نازنین عابد

دانشجو دکتری

روان شناسی

28/3/91

دانشجویی

58

طاهره محمدی

کارشناسی ارشد

بالینی کودک و نوجوان

13/4/91

دانشجویی

59

مهسا محمد رجبی

کارشناسی ارشد

روان شناسی

13/4/91

دانشجویی

60

زینب افشاری

کارشناسی

روان شناسی بالینی

11/3/91

دانشجویی

61

فهیمه برخورداری

دکتری دانشجو

روان شناسی عمومی

11/3/91

دانشجویی

62

شایسته شکوفه فرد

کارشناسی

روان شناسی بالینی

13/4/91

دانشجویی

63

فاطمه قابضی

کار شناسی

روان شناسی بالینی

13/4/91

دانشجویی

64

شکوه ابو طالبی

13/4/91

پیوسته

65

پوپک میر خانی

13/4/91

دانشجویی

66

محسن باقری

کارشناسی ارشد

روان شناسی- تاریخ

20/1/90

 67 

شهرزاد روزگاری 

 کارشناسی ارشد

 روانشناسی رشد کودک

3/12/91

وابسته 

68

فاطمه فرجی 

کارشناسی

روانشناسی کودکان استثنائی

12/6/91

وابسته 

69

منا جاسمی

کارشناسی ارشد 

روانشناسی عمومی 

4/10/91

وابسته

70

هاجر بهرامی

کارشناسی ارشد 

روانشناسی بالینی کودک

4/10/91

دانشجویی

71

کارینه طهماسیان

دکتری

روانشناسی بالینی کودک

4/10/91

پیوسته

72

منصوره صادات صادقی

دکتری

روانشناسی بالینی کودک

4/10/91

پیوسته

 

73

شعله امیری

دکتری

روانشناسی

84/3/5

 پیوسته

74

پروانه سبزواری

کارشناسی ارشد

مشاوره خانواده

92/12/12

وابسته

75

معصومه پور محمد رضایی تجریشی

دکتری

روانشناسی

84/3/5

پیوسته

76

علیرضا مرادی

دکتری

روانشناسی بالینی

84/3/5

پیوسته

77

پرویز آزادمفرح

phD

روانشناسی

84/3/5

پیوسته

78

زهره صیاد پور

کارشناسی ارشد

کودکان استثنائی

84/3/5

پیوسته

79

 

 

 

 

 

80

علی زاده محمدی

دکتری

روانشناسی بالینی

84/3/5

پیوسته

81

سید محمود میر زمانی بافقی

phD

روانشناسی بالینی

84/3/5

پیوسته

82

جلیل باباپور خیرالدین

دکتری

روانشناسی

84/3/5

پیوسته

83

فریدون یاریاری

دکتری تخصصی

روانشناسی بالینی کودکان

84/3/5

پیوسته

84

رسول روشن

دکتری

روانشناسی

84/3/5

پیوسته

85

خدابخش احمدی

دکتری

روانشناسی مشاوره

84/3/5

پیوسته

86

نسترن توفیق

کارشناسی ارشد

روانشناسی عمومی

84/3/5

 

87

شهلا پاکدامن

دکتری

روانشناسی

84/3/5

پیوسته

88

عصمت دانش

دکتری

روانشناسی

84/3/5

پیوسته

89

مسعود جان بزرگی

دکتری

روانشناسی

84/3/5

پیوسته

90

محمد رضا شعیری

دکتری

روانشناسی

84/3/5

پیوسته

91

محمد علی مظاهری تهرانی

دکتری

روانشناسی بالینی کودکان

84/3/5

پیوسته

92

مهدی حاجی اسماعیلی

کارشناسی ارشد

کودکان استثثنائی

84/3/4

پیوسته

93

ربابه نوری قاسم آبادی

دکتری

5/2/84

84/2/5

پیوسته

94

منصور جوادی

دکتری

روانشناسی

84/2/5

95

حمید رضا پور اعتمادی

دکتری

روانشناسی بالینی

83/3/5

پیوسته

96

مریم خوبانی

کارشناسی ارشد

مشاروره راهنمایی

92/8/16

پیوسته

97

مریم کرمی

کاردانی

علوم تربیتی

92/8/16

پیوسته

98

بهاره اسکندری

کارشناسی

روانشناسی

92/8/16

پیوسته

99

نعیمه طلایی نژاد

کارشناسی

روانشناسی بالینی

92/8/16

پیوسته

100

بنت الهدی سباتی

کارشناسی ارشد

روانشناسی

92/8/16

پیوسته

101

سعید صادقی

کارشناسی

روانشناسی عمومی

92/8/16

پیوسته

102

سعیده رمضانی مقدم

کارشناسی

روانشناسی بالینی

 

پیوسته

103

سراج اولاد

 

 

 

پیوسته

104

مریم نور افشان

 

 

 

پیوسته

105

زهرا نیک رو

 

 

 

پیوسته

106

مینا ایوکی

 کارشناسی

 حقوق

12/12/92 

دانشجویی

107

الهه منتصر

 

 

 

پیوسته

108

فاطمه مومنی

 

 

 

پیوسته

109

معصومه خواص

 

 

 

پیوسته

110

مژگان کاظمی

 

 

 

پیوسته

111

مریم جمشیدی سیانکی

 

 

 

پیوسته

112

یوسف جلالی

 

 

 

پیوسته

113

فائزه عابدی جعفری

 

 

 

پیوسته

114

امیر هوشنگ ملا حسینی

 

 

 

پیوسته

115

ناهید همت مکان

 

 

 

پیوسته

116

سبا امیر هفته ران

 

 

 

پیوسته

117

شیوا فلاحی سرشت

 

 

 

پیوسته

118

لیلا ابراهیمی

 

 

 

پیوسته

119

فریبا ابراهیم بابایی

 

 

 

پیوسته

120دان

پگاه آزادی منش

 

 

 

پیوسته

121

مژگان زارع اصغری

 

 

 

پیوسته

122

زهره عباسی

 

 

 

پیوسته

123

آفاق فخاری

کارشناسی ارشد

روان شناسی بالینی

92/9/2

وابسته

124

امید امانی کمرآباد

 

 

 

دانشجویی

125

ثمین تعصب

پیوسته

126

مونا شجاع ابیانه

پیوسته

127

بیتا شلانی

پیوسته

128

متین نعمت خواه

دانشجویی

129

فرشته سادات مرتضوی نصیری

پیوسته

130

فاطمه افضلی

پیوسته

131

اکرم جمشیدی فر

پیوسته

132

کیانا شکرچی

دانشجویی

133

شیرین عبداللهی

وابسته

134

نرگس سادات رحمت اللهی

وابسته

135

مرجان کریمی ایوانکی

دانشجویی

136

لیلا صلح جو

وابسته

137

مهدیه علوی 

138

 مهدیه قربانی 

دانشجویی

139

مریم مبلی

دانشجویی

140

فاطمه منتخب خراسانی

دانشجویی

141

ملیحه رحیمی جعفرآبادی

دانشجویی

142

آزیتا محمد کریمی

وابسته

143

ایمان حمیدی

وابسته

144

شیما صحرانورد

وابسته

145

محمد حسن فیروزی

پیوسته

 

تمامی حقوق این سایت برای انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران محفوظ است.

© 2013-2014 iranachildpsy.ir, All rights reserved. Developed by Hosseinnejad.

ادامه مطلب…




انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان






صفحه1 از23

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

 

تمامی حقوق این سایت برای انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران محفوظ است.

© 2013-2014 iranachildpsy.ir, All rights reserved. Developed by Hosseinnejad.

انجمن روان شناسی بالینی کودک و نوجوان ایران فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دسته بندی علوم انسانی آغاز نمود.

پایگاه مرجع انجمنهای علمی ایران، به معرفی؛ دسته بندی و ارائه اخبار و دستاوردهای انجمنهای علمی کشور می پردازد و بر اساس مستندات علمی ثبت شده از انجمنها در پایگاه سیویلیکا،
فعالیت علمی انجمنها رتبه بندی می شود.

همه حقوق برای پایگاه مرجع انجمنهای علمی ایران محفوظ است – SAREF.ir

پایگاه مرجع انجمنهای علمی ایران

© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.0)

نورون از دیدگاه زیست شناسی

 بدن انسان از میلیاردها سلول ساخته شده است. سلول های سیستم عصبی که با نام یاخته‌های عصبی یا نورون شناخته می‌شوند، برای انتقال پیام‌ها طی یک پروسه‌ی الکتروشیمیایی اختصاص یافته‌اند. مغز انسان حدودا دارای ۸۶ میلیارد یاخته‌ی عصبی می‌باشد.

نورون از دیدگاه مهندسی

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

اگر بدن را یک ساختمان در نظر بگیریم نورون های آن با تشکیل شبکه‌های عصبی نقش سیم‌کشی این سازه را بازی می‌کنند. در واقع این نورون ها هستند که پیام الکتریکی ایجاد شده توسط محرک را دریافت کرده، به مراکز عصبی می‌رسانند و پاسخ مربوطه را انتقال می‌دهند. از دیدگاه مهندسان برق، نورون ها نقش مولد الکتریسیته را در بدن بازی می‌کنند.

نورون ها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند و از لحاظ عملکردی به سه دسته‌ی نورون حرکتی، نورون حسی و نورون رابط تقسیم می‌شوند. در بعضی از کوچکترین نورون ها، جسم سلولی یا پریکاریون به اندازه‌ی ۴ میکرون، و در بعضی دیگر اجسام سلولی به پهنای ۱۰۰ میکرون می‌باشند.

نورون ها از چه نظر با سایر سلول‌های بدن شباهت دارند؟

تفاوت نورون ها با دیگر سلول‌های بدن در چیست؟

نورون یا همان یاخته‌ی عصبی به همراه سلول‌های پشتیبانشان اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی سیستم عصبی انسان هستند. این سلول‌ها با یکدیگر در ارتباط بوده و اطلاعات را با سرعتی باورنکردنی در بدن انتقال می‌دهند. شکل و ساختار، سرعت انتقال پیام، عملکرد و… سبب شده تا این سلول‌های کوچک، پیشرفته‌ترین ماشین بیولوژیک جهان یعنی مغز را بسازند و خودشان در رده‌ی متمایزترین (تمایز یافته‌ترین) سلول‌ها قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: آناتومی مغز انسان

نورون ها تقسیم میتوزی نداشته و از بدو تولد تا لحظه مرگ تعدادشان بجز آن‌هایی که در مناطق خاصی از مغز مثل قسمتی در هیپوکامپ (Hippocampus) قراردارند رو به زوال است.

این موضوع به دلیل غیرفعال بودن (بیان نشدن) ژن‌هایی در نورون است که عمل تقسیم سلولی را کد می‌کنند.

در نورون چه چیزهایی وجود دارد ؟

یک یاخته‌ی عصبی مانند سایر سلول‌های بدن حاوی اندامک‌های مختلفی مانند میتوکندری، سیتوپلاسم و هسته می‌باشد.

نورون ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند:

دندریت‌ها زائده‌هایی هستند که از جسم سلولی منشا گرفته و معمولا به صورت منشعب و چندتایی هستند. وظیفه‌ی این زائده‌ها دریافت پیام الکتریکی از نورون پیش سیناپسی است به طوریکه پس از دریافت، آن را به سمت دیگر اجزای یاخته‌ی عصبی سوق می‌دهند.

دندریت‌ها معمولا کوتاه و منشعب هستند ولی در نورون های حسی، پورکینیه مخچه و سلول‌های پیرامیدال، دندریت‌ها بسیار بلند و طویل می‌باشند. همچنین تمامی اندامک‌های یک سلول معمولی بجز جسم گلژی در آن دیده می‌شود.

به زوائدی از جنس پروتئین اکتین که بر روی دندریت‌ها وجود داشته و به صورت برآمدگی‌هایی از آن بیرون زده است، خار دندریتی (Dendritic spines) می‌گویند. بیش‌ترین پیوند با آکسون‌ها در محل‌های خار دندریتی ایجاد می‌شود.

نکته‌ای که حائز اهمیت است، تاثیر خارهای دندریتی در قدرت انتقال پیام است به گونه‌ای که هرچقدر خارهای دندریتی بزرگ‌تر باشند، قدرت انتقال پیام الکتریکی (ترارسانش) بیش‌تر خواهد بود.

یکی دیگر از اجزای اصلی نورون جسم سلولی (سوما) یا پریکاریون است.

این قسمت هسته و اندامک‌ها را در خود جای داده است و به نوعی مرکز فرماندهی یاخته‌ی عصبی می‌باشد.

ساختار هندسی پریکاریون متفاوت بوده و شبیه اشکال مختلفی چون هرم، گلابی و… هستند.

برای حفظ شکل جسم سلولی و آکسون در نورون ها، رشته‌هایی به نام نورووفیلامان وجود دارند که اجزای اصلی اسکلت سلولی را تشکیل می‌دهند.

اندامک‌های موجود در جسم سلولی:

علاوه بر اندامک‌های معمولی سیتوپلاسم که در بالا آن‌ها را نام بردیم، جسم سلولی نورون دارای ذراتی بازوفیلیک به نام نیسل می‌باشد.

نیسل همان شبکه آندوپلاسمی زبر در نورون ها است و دلیل باز دوستی (Basophil) آن، وجود RNAهای ریبوزومی (rRNA) به تعداد زیاد در آن است.

اجسام سلولی نورون ها معمولا در عقده‌های عصبی یا همان گانگلیون‌ها (Ganglion) دیده می‌شوند.

همانطور که می‌دانید، گانگلیون‌ها در سیستم عصبی مرکزی (CNS) و دستگاه عصبی محیطی (PNS) وجود دارند.

پس از این که پیام عصبی در جسم سلولی نورون پردازش گردید، توسط یک رشته بلند که از سمت دیگر یاخته‌ی عصبی بیرون زده است، به سلول بعدی (نورون – ماهیچه – غده) می‌رسد. نام این رشته آکسون بوده و ریشه‌ای یونانی به معنای محور دارد.

هنگامی که پیام الکتریکی به انتهای آکسون می‌رسد، این پیام الکتریکی از طریق محل‌هایی به نام پایانه آکسون یا ترمینال به سلول بعدی منتقل می‌گردد و سبب بوجود آمدن تغییر در فعالیت آن می‌شود. لازم به ذکر است که این اتفاق از طریق آزاد شدن میانجی‌های عصبی درون وزیکول‌ها به فضای سیناپسی و اتصال آن‌ها به گیرنده‌های مخصوص تعبیه شده روی نورون پس سیناپسی رخ می‌دهد.

اجزای آکسون:

جایی است که آکسون از جسم سلولی خارج شده است. این منطقه فاقد ذرات نیسل (شبکه آندوپلاسمی زبر در نورون) می‌باشد.

به غشای اطراف آکسون می‌گویند.

نامی است که به سیتوپلاسم داخل آکسون اطلاق می‌شود و مانند آکسون هیلاک، این ناحیه هم فاقد ذرات نیسل است.

انتقال مواد داخل آکسوپلاسم به چند روش صورت می‌گیرد؟

حرکت مواد داخل سیتوپلاسم موجود در آکسون به سه صورت (با سه سرعت مختلف) انجام می‌شود:

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

پروتئین‌ها، میکروفلامن‌ها و دیگر درشت مولکول‌ها با سرعت آهسته حرکت می‌کنند. میزان سرعت آن‌ها تنها چند میلی متر در روز است.

معمولا حرکت میتوکندری‌ها با این میزان، که کمی بیشتر از سرعت آهسته است صورت می‌پذیرد.

اغلب حرکت وزیکول‌های حامل نوروترانسمیتر با سرعت زیاد است که میزان آن به بیش از صد برابر سرعت آهسته می‌باشد.

به این سه شیوه‌ی حرکت مولکول‌ها، اندامک‌ها و…، حمل آنتروگراد (Anterograde transfer) می‌گویند.

دور آکسون‌ها و بعضا دندریت‌ها غلاف‌هایی از جنس غشا (لیپوپروتئین) پیچیده شده است که این امر توسط سلول‌های پشتیبان یا همان نوروگلیا ها انجام می‌شود. به این پوشش‌های لیپیدی، غلاف میلین می‌گویند که علاوه بر نقش حفاظتی، موجب تسریع در انتقال پیام الکتریکی می‌شود.

سلول‌های پشتیبان بر روی محور آکسون قرار گرفته و با حرکات آمیبی سعی می‌کند تا آکسون را در برگیرند.

پس از مدتی دو سوی غشا به یکدیگر چسبیده (مزآکسون) و غلاف میلین به دور آکسون می‌پیچد.

نوروگلیا ها (سلول‌های پشتیبان) وظیفه‌ی خدمت رسانی به نورون‌ها را برعهده دارند.

از وظایف نوروگلیا ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

انواع سلول‌های نوروگلیا:

نورون ها از سه حیث به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند:

نورون ها از لحاظ عملکرد به سه دسته نورون حرکتی، نورون حسی و نورون رابط تقسیم می‌شوند.

نورون حرکتی (Motor neuron) به آن دسته از نورون‌هایی گفته می‌شود که دستورات صادر شده از جانب مغز و نخاع را به اندام‌های عملکردی مثل عضلات، غدد و… می‌برند. این نورون ها معمولا دارای آکسون بلند و دندریت کوتاه هستند.

نورون حسی (Sensory neuron) یاخته‌هایی عصبی با دندریت‌های بلند و آکسون به نسبت کوتاهی هستند که اطلاعات را از اندام‌های حسی به مراکز عصبی (مغز و نخاع) می‌برند.

نورون رابط (Internuncial neuron) خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

یاخته‌های عصبی را بر اساس شکل‌شان به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌کنند:

سلول عصبی تک قطبی، نورونی است که یک شاخه از آن خارج شده و به چند شاخه منشعب می‌گردد.

زمانی به یک سلول، نورون تک قطبی کاذب می‌گویند که قسمت خارج شده از سلول به دو شاخه تقسیم شده و شکلی T مانند به خود می‌گیرد.

در نورون دو قطبی، دندریت و آکسون از دو سمت جسم سلولی (سوما) خارج می‌شوند (همانند نورون های دو قطبی شبکیه چشم)

نورون های چند قطبی، سلول‌هایی هستند که از آن‌ها چند شاخه بیرون می‌زند.

یاخته‌های عصبی از نظر قطرشان به سه دسته و با حروف انگلیسی A-B-C نمایش داده می‌شوند به طوری که گروه A بالاترین قطر را داشته و بنابراین بیش‌ترین سرعت انتقال پیام را دارد. گروه‌های B و C نیز به ترتیب قطر متوسط و قطر کم را دارند که با در نظر گرفتن این مهم سرعت انتقال پیامشان هم کمتر می‌باشد.

از آنجایی که تسلط بر ساختار و اجزای نورون برای شرکت در مسابقات دانش مغز امری مهم و غیرقابل اجتناب است، تیم BrainBee.ir سعی دارد در این مطلب بهترین و جامع‌ترین اطلاعات را در خصوص ساختار نورون در اختیار شما عزیزان قراردهد.

واژه‌نامه:

دانشمند علوم اعصاب، دانشمندی بین رشته‌ای است. که به طور نزدیک با رشته‌های دیگری مانند: ریاضیات، زبان شناسی، مهندسی، کامپیوتر، شیمی، فلسفه، روانشناسی و پزشکی به تعامل می‌پردازد.

دانشمندان علوم اعصاب عوامل سلولی، عملکردی، رفتاری، تکاملی، محاسباتی، مولکولی و پزشکی سیستم عصبی را مطالعه می‌کنند. زمینه‌های تحقیقاتی گوناگونی وجود دارد که روی جنبه‌های مختلف تمرکز داشته ولی اغلب با یکدیگر همپوشانی دارند.

محققان ممکن است فعالیت مغز را در افراد مبتلا به برخی بیماری‌ها مانند آلزایمر بررسی کنند. ابزار استفاده شده شامل اسکن MRI و مدل‌های سه بعدی محاسباتی هستند.

یافته‌ها ممکن است منجر به ساخت داروهای جدید شوند. گفتنی است برخی از دانشمندان علوم اعصاب مشغول معالجه بیماران هستند.

علوم اعصاب (neuroscience) اگر نگوییم همه، روی بسیاری از عملکردهای انسانی تاثیر دارد، و به درک بهتر ما از طیف وسیعی از شرایط معمول زندگی بشری کمک می‌کند. برای مثال:

فهم بیش‌تر از عوامل عصب شناسی می‌تواند به توسعه‌ی داروها و دیگر راهکارها به منظور معالجه و پیشگیری از این بیماری‌ها و بسیاری از موارد مربوط به سلامتی کمک کند.

تحقیقات جدید در کودکان با بیش فعالی و کمبود توجه به فقر مواد شیمیایی مورد نیاز در خون این کودکان پی بردند. به نظر می رسد کودکان با بیش فعالی و کمبود توجه، حدود50 درصد سطوح پایین تری از آمینو اسید یا به اصطلاح تریپتوفان؛ پروتئین عامل تولید دوپامین، نورآدرنالین و استروتونین؛ و نیز یک مؤلفه مهم برای توجه و یادگیری دارند. جسیکا جاناسون از دانشگاه اربرو سویس به همراه تیم تحقیقاتی اش در پی بررسی فرضیه تفاوت بین انتقال پروتئین هاس تریپتوفان، تیروسین و آلانین در کودکان ADHD بودند، از آنجایی که این آمینو اسیدها مواد متشکله شیمیایی مغز و دخیل در ابتلای به ADHD محسوب می شوند. آنها سلول های بافتی پیوندی یا فیبروبلاست های 14 پسر 6 تا12سال دارایADHD را تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که توانایی سلولی برای انتقال تریپتوفان در پسرانADHD نسبت به دیگر پسران کمتر است.

جانستون بیان کرد این یافته ها اختلالات بیوشیمیایی بیشتر در مغز افراد ADHD را در مقایسه با دانسته های قبلی نشان می دهد. وی اذعان می کند “این نشان دهنده چندین ماده مخابره گر بسیار مهم در ADHD است که این وضع در آینده می تواند موجب راهگشای واردات داروهای دیگری نسبت به داروهای در دسترس کنونی باشد “. جانستون تمرکز کاری خود را بر تحلیل مواد انتقال دهنده مهم در مغز برشمرد. سطوح بسیار پایین این مواد ممکن است دلیل پشتوانه ایجاد شرایطی از قبیل ADHD باشد.

رییس انجمن علوم اعصاب ایران:

رییس انجمن علوم اعصاب ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: با اشاره به اینکه افزایش وزن مغز عمدتا مربوط به قبل از تولد و سالهای اول زندگی  فرد می شود، گفت:  وزن مغز نوزاد هنگام تولد ، به طور متوسط یک ششم وزن بدن اوست یعنی اگر حدود سه هزار گرم وزن نوزاد بطور متوسط  باشد ، حدود 400 گرم از آن مربوط به وزن مغز نوزاد است درصورتی که  وزن مغز در یک فرد بالغ که بطور متوسط 75 کیلوگرم وزن دارد ، حدود 1400 گرم است.

 

 وی افزود: از سویی، از بعد تولد نوزاد تا سه سالگی او (سه سال اول زندگی ) بیشترین افزایش  رشد مغز را شاهد هستیم . بنحوی که در سه سالگی ، وزن مغز کودک به 1100 گرم می رسد و در واقع پس از سه سالگی ، فقط 300 گرم به وزن مغز فرد اضافه می شود.

 

بگفته این متخصص علوم اعصاب ، تغذیه کودک در سه سال ابتدای زندگی بویژه با شیرمادر و ریزمغذی ها، به رشد حجم مغز او بسیار کمک می کند و پس از آن نیز، غنی سازی محیط  (چگونگی ارتباط با همسالان ، نوع اسباب بازی ها و امکانات محیط اطراف او) و همچنین روابط  اجتماعی کودک ( روابط با خانواده، دوستان ، آشنایان و…) در شکل گیری شخصیت او و کسب مهارت های لازم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: برخلاف تصور عامه مردم ، گیرایی کودک از محیط  خانواده و اجتماع  بیشتر از سنین بزرگسالی اوست و چون دوران یادگیری کودکان ، تقلیدی است لذا محیط  و روابط اجتماعی ، در رشد مغزی و شکل گیری شخصیت او بسیار تاثیرگذار است.

   

وی افزود: چون مغز در دوران کودکی ، درحال رشد بوده و حالت انعطاف پذیری دارد لذا اگر مشکلی یا اختلالی نیز در این دوران ، در مغز ایجاد شود ، با اقدامات پزشکی و توانبخشی قابل درمان و بهبودی خواهد بود . به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا برای پیشگیری از اختلالات مغزی کودکان و یا انجام درمان های بموقع ، غربالگری کودکان برای ارزیابی عملکرد مغزی آنان، انجام می شود.

کودک درون

سخن گفتن در باره کودک درون یک چیز است و تجربه آ گاهانه اش چیزی دیگر. مادامی که چون طفلی خرد سال نشویم کودک درون گوشه گیر و تنها به جا خواهد ماند. مادامی که در فضای امن، وارد فضای کودک درون خود وارد نشویم کودک درون ما همچنان زخم خورده و تنها خواهد زیست.

وقتی احساسات خود را درک می کنید اجازه می دهید کودک درونتان حضوری موثر و سازنده داشته باشد. هرگاه احساس شادی یا اندوه، خشم یا ترس یا علاقه می کنید، همچنین هرگاه بازیگوش، خلاق یا شهودی هستید کودک درونتان فعال است.

مطالب زیر مه به صورت دنباله دار خواهند آمد به شیوه ای طراحی شده اند که بتوانید در فضایی ایمن تجربه های دست اولی از کودک درون خود به دست آورید. (البته لازم به ذکر است که مطالعه این مطالب جای آموزش حضوری و شرکت در پروسه های عملی کارگاه های استاندارد تحلیل رفتار متقابل را نخواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر در مورد کارگاه های تحلیل رفتار متقابل با مسئول امور اداری موسسه تحلیل رفتار متقابل خاورمیانه تماس حاصل فرمائید)

از طریق نقاشی، نگارش و هنرهای خلاق و بازی، ندای کودکی را که در درون شماست خواهید شنید، نیازها و آرزوهایش را کشف خواهید کرد.

همچنین خواهید آموخت والدین مهرآمیز درونتان را جهت مراقبت و حمایت از کودک درونتان، فعال کنید. اگر نسبت به نحوه حمایت یا مراقبت از کودک درونمان آگاه نباشیم، خود به خود آن شیوه از مراقبت را که در کودکی ستانده ایم تکرار خواهیم کرد؛ یعنی به شیوه ای برای خودمان پدری یا مادری می کنیم که قبلا در حق ما صورت گرفته است.

حالا این حق انتخاب را داریم که آن را تغییر دهیم . یعنی می توانیم میان اعضای خانواده درون خویش، اتصالی مهر آمیز ایجاد کنیم و زخم های دوران کودکیمان را التیام بخشیم. برای برخورداری از یک کودکی شادمانه هیچ گاه دیر نیست.

“ابزار مراقبت از کودک درون”

نقاشی:

با ایجاد محیطی سالم و هدایتِ بزرگسالانی حمایتگر، کودکان به صورت خود انگیخته و از راه هنر، هستی خویش را بیان و عیان می کنند.

کودکان خردسال در یک ویژگی وجه اشتراک دارند و آن زبان، زبانِ هنر است. پس چه جای تعجب اگر به هنگام رشد و پرورش کودک، نقاشی پیش از نوشتن می آید. در واقع هنر درمانی در مورد کودکانی به کار میرود که نمی توانند احساس هایشان را بیان کنند. آنچه را که نمی توان بر زبان آورد می توان به شیوه ای ایمن تر درهنر نمایان ساخت.

چه کسی می تواند معنای دقیق دستخط درشت و سیاه و کج و معوج کودک را به کلام در آورد؟

تماشای کودکی که خشم و غضب یا ترس محبوس خود را با مدادهای گچی یا گل مجسمه سازی بیرون می ریزد، تجربه ای است که بیننده را عمیقاً تحت تاثیر قرار می دهد. پس تصادفی نیست اگر، کودک درون ما نیز، احساس ها و نیاز هایش را از طریق هنر و خیلی ساده تر از روش های دیگر بیرون بریزد.

بخش عمده نقاشی از نیمه کره راست مغز می آید. عملکردِ تخصصیِ این بخش از مغز، ادراک بصری، فضایی و همچنین بیان عاطفی و شهودی است که کودکان خرد سال به دلیل طبیعت شان بسیار معطوف به مغز راست هستند. به همین علت درشت درشت نوشتن و نقاشی برای آنها تا این اندازه طبیعی است. اگر چه کامروایی از مغز راست از طریق مراقبت محدود کننده والدین و نظام آموزشی معطوف به مغز چپ، که به طرزی غیر عادی بر منطق شفاهی و از حفظ کردن مطالب تاکید می ورزد، می تواند فروکش کند. زیرا به استثنای ورزش، برنامه های آموزشی مربوط به فعالیت های مغز راست نخستین چیزی است که از بودجه مدارس، حذف می شوند. هنگامی که هنر از نظام آموزشی حذف شود کودکان یکی از قدرتمندترین و خوشایند ترین ابزار بیان خویستنِ خویش را از دست می دهند و همچنان که در مدرسه پیش می روند پیوسته ناگزیر می شوند که ندای کودک درونِ (احساس ها، بازیگوشی و خویشتن خلاق) خود را انکار کنند.

این انکار ما را با مسئله دیگری نیز مواجه می کند. این باور فراگیر که تنها معدودی ا ز افراد با استعدادند و می توانند از طریق هنر، خویشتنِ خویش را بیان کنند، مابقی حتی حق نداریم به فکر هنر بیافتیم. این والد نکوهشگر درون (نتیجه شستشویِ مغزیِ جامعه) است که می گوید : “اشتباه خواهی کرد، احمق به نظر خواهی رسید، هنرت نازیباست، خدا به تو رحم کند.”

اگر همه اینها به طرز دردناکی برایتان آشناست پس دل و جرات به خرج دهید! وقتی به خود اجازه می دهید که به رغم انقاد درونی نقاشی کنید، دیگربار زبان کودک را می آموزید. زیرا اگر می خواهید به پیشواز کودک درونتان بروید، چه بهتر که در نیمه راه او را ملاقات کنید.

وقتی تصویر احساس هایمان را می کشیم، به زبان کودک درون مان پاسخ می گوییم.

 نوشته شده توسط محمودرضا جوادپور در یكشنبه 18 شهریور 1386  نظرات [ 0 ]   فلسفه تحلیل رفتار متقابل … اطلاعات جسته گریخته در مورد کودک درون (تحلیل رفتار متقابل) این نظریه بر اساس فرضیه های فلسفی خاصی استوار شده است که این پیش فرض ها، درباره انسان، زندگی و اهدافی برای تغییر می باشند:

1- انسان ها ذاتاً خوب هستند.

2- همه توانایی فکر کردن دارند.

3- سرنوشت انسان ها به دست خودشان تصمیم گیری شده ولی این تصمیمات قابل تغییر هستند.

پیامد این 3 فرضیه به دو اصل اساسی می انجامد که عملکرد و بکار گیری تحلیل رفتار متقابل می باشد:

1- روش بستن قرارداد

2- ارتباط باز و نامحدود

 

انسان ها ذاتاً خوب هستند:

این اساسی ترین نظریه TA است.

این مورد به این معناست که من و شما هر دو ارزشمند، محترم، گرامی و گرانقدر هستیم. من خودم را همانطور که هستی می پذیرم. این حالت از درون انسان بر می خیزد تا به رفتار وی مربوط گردد.

گاهی ممکن است آنچه که انجام می دهی را نه قبول داشته باشم و نه دوست داشته باشم؛ ولی همیشه هر چه که هستی، تو را می پذیرم. وجود تو به عنوان یک انسان در نظر من قرانقدر است حتی اگر رفتار تو مخالف آن را نشان دهد.

از نظر ارزش های انسانی، هر دوی ما در یک سطح قرار داریم و هیچ یک از ما از دیگری بالاتر نیست. این یک واقعیت است حتی اگر در کنش، نژاد، مذهب، جنسیت و سن متفاوت باشیم.

 

همه توانایی فکر کردن دارند:

همه به جز افرادی که دارای ضایعات مغزی هستند توانایی فکر کردن دارند. به همین دلیل هر کدام از ما مسئولیم که مشخص کنیم چه چیزی از زندگی می خواهیم.

در نهایت، هر فردی با پیامدهای تصمیمات خودش، زندگی خواهد کرد.

 

الگو های تصمیم گیری:

من و شما خوب هستیم؛ ولی امکان دارد که درگیر رفتارهای غیرخوب کودک خود شده و از تصمیمات دوران کودکی مان، پیروی نمائیم.

اینها بهترین روش هایی بودند که ما عنوان کودکانی نوپا برای زنده ماندن می توانستیم از آنها کمک بگیریم و آنچیزهایی را که می خواستیم، از دنیایی که در نظر ما خشن و بی رحم بود، بگیریم. گاهی ما به عنوان افرادی بزرگسال ممکن است از این روش ها، علی رغم نتایج بی ثمر و دردناک شان استفاده نمائیم.

حتی وقتی کودک نوپایی بیش نبودیم، والدین مان قادر به تربیت ما به روش خاص خود، نبودند. قطعاً فشارهای زیادی را بر ما وارد کرده اند؛ ولی باز هم این ما بودیم که تصمیم به کنار آمدن با این فشارها، طغیان بر علیه آنها یا نادیده گرفتن شان، گرفته ایم.

این قضیه در مورد ما به عنوان یک فرد بزرگسال نیز صادق است. دیگران و محیط اطراف ما قادر نیستند که ما را وادار به شکل خاصی از تفکر و یا احساس خاصی، نمایند. دیگران و محیط اطراف ما ممکن است که فشار زیادی را بر ما وارد کنند؛ ولی این ما هستیم که با تصمیمات خود، با این موارد روبرو می شویم. ما مسئول احساس ها و رفتارهای خود هستیم.

ما همیشه قادر به تغییر تصمیمات خود هستیم حتی اگر این تصمیمات، تصمیماتی باشد که ما در دوران کودکی و یا حتی لحظات اول زندگی خود، درباره خود و دنیای اطراف مان گرفته ایم. ما می توانیم آن تصمیمات اولیه را که هماکنون باعث رنج و ناراحتی مان شده است، ردیابی کرده و با تصمیمات جدید و مناسب جایگزین نمائیم. پس ما می توانیم تغییر کنیم.

این تغییرات، صرفا بر اساس بینش نسبت به “الگوهای رفتاری قدیمی خود”، بدست نمی آید؛ بلکه با یک “تصمیم فعالانه” برای تغییر الگوهاست که بوجود می آید.

با این روش می توانیم با قدرت بگوئیم که:

این تغییرات می توانند واقعی و پابرجا باشند.

 

روش بستن قرارداد:

فرض می کنیم شما یک متخصص TA و من مراجع شما هستم. برای دستیابی به تغییراتی که من، مایلم در خود بوجود بیاورم، هردوی ما دارای مسئولیتی دو جانبه هستیم.

این پیامد، نظریه ای است که من و شما را به نسبتی کاملاً مساوی، مسئول رابطه خود می نماید. شما مسئول انجام تمامی کارهای من نیستید و من نیز این انتظار را از شما ندارم. از آنجایی که هردوی ما در این روند (روندِ تغییر) شرکت داریم، حائز اهمیت است که به روشنی بدانیم این همکاری به چه صورتی باید انجام پذیرد. به همین دلیل، ما با هم وارد یک قرارداد می شویم.

این موضوع بیانگر مسئولیتی است که هر یک از ما دو نفر به عهده خواهیم داشت.

من به عنوان یک مراجع، از آنچه خواستار تغییرش هستم و آنچه که مایلم برای رخ دادن تغییر انجلم دهم، سخن می گویم و شما به عنوان یک متخصص تایید می کنید که مایل به همکاری با من در این زمینه خواهید بود. شما به عنوان یک متخصص TA متعهد می شوید که از مهارت های حرفه ای تان به بهترین شکل ممکن در این مسیر استفاده کنید و تعیین نمائید که در ازای آن، چه خواسته ای از من دارید.

 

ارتباط باز و نامحدود:

اریک برن بر این نکته تاکید داشت که مراجع دقیقاً به اندازه درمانگر یا آموزش دهنده باید درباره آنچه در کار مشترک شان پیش می آید، اطلاعات کامل داشته باشد. این موضوع از همان نظریه اساسی که “انسان ها دارای نهادی خوب هستند و همه توانایی فکر کردن دارند”، ناشی می شود.

در شیوه درمانی TA تمامی یادداشت هایی که در مورد مراجع نوشته می شود، در اختیار وی قرار می گیرد. درمانگر، مراجع خود را تشویق به یادگیری نظریات TA می نماید؛ به همین دلیل مراجع در روند تغییرات خویش، نقشی مساوی را عهده دار می شود.

جهت کمک به ارتباط بین مراجع و درمانگر، نظریات TA ، به زبانی ساده بیان می شوند و به جای استفاده از واژه های سخت، لاتین و یونانی مرسوم در شاخه های دیگر روانشناسی، از کلماتی ساده و آشنا مثل: “والد”، “بالغ”، “کودک”، “بازی”، “پیش نویس”، “نوازش” و … استفاده می گردد.

بعضی از افراد معتقدند که این زبان ساده، بازتاب اندیشه و نظریه ای سطحی می باشد! این افراد کاملاً در اشتباه هستند؛ زیرا با وجود اینکه زبان TA زبانی ساده است ولی نظریات آن عمیق، قدرتمند و مستدل هستند.

 

 

فرمول‌بندی شناختی- رفتاری بیمار

نام درمانگر:

نام بیمار:

تاریخ:

 

 

 

محور یک:

محور دو:

محور سه:

محور چهار:

محور پنج:

 

آزمون‌ها

پذیرش

جلسه:

جلسه:

جلسه:

جلسه:

جلسه:

جلسه:

BDI

 

 

 

 

 

 

 

BAI

 

 

 

 

 

 

 

BHS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روند عمومی نمرات تست‌ها:

 

 

 

 

 

 

 

 

الف) تاریخچه (خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، پزشکی، روانپزشکی، شغلی)

 

 

 

 

ب) روابط (والدین، خواهر و برادرها، همسالان، مراجع قدرت، افراد مهم زندگی فرد)

 

 

 

 

ج) اتفاقات مهم و ضربه‌های روحی

 

 

 

 

الف) مدل شناختی در مورد این بیمار خاص

 

 

 

 

 

ب) باورهای بنیادین

 

 

ج) باورهای مشروط

 

 

د) قواعد (بایدهایی که فرد در مورد خودش و یا دیگران تعیین کرده است)

 

 

 

الف) صورت بندی مفهوم خویش و مفهوم دیگران

 

 

 

 

ب) تعامل اتفاقات زندگی و آسیب‌پذیری شناختی

 

 

 

 

ج) راهبردهای جبرانی و مقابله‌ای

 

 

د) شکل‌گیری و ابقای اختلال فعلی

 

 

 

الف) تناسب بیمار با مدل شناختی رفتاری (درجه بندی کم، متوسط یا بالا)؛ در صورت لزوم نکاتی که باید ذکر شوند.

 

ب) سازمان شخصیتی: اجتماع گرا بودن در مقابل خود مختار بودن

 

 

ج) انگیزه، و انتظارات بیمار در رابطه با درمان

 

د) اهداف

اهداف بیمار

 

اهداف درمانگر

 

ه) مشکلات پیش‌بینی شده

برای
پرورش روحيه استقامت در كودكان، اوليا می بايستی حس خوشبختی، احترام
گذاشتن و مسئوليت پذيری نسبت به خود و ديگران را با تشخيص اين موضوع كه هر
فردی در روی كره زمين يك نعمت است، در بچه ها تقويت كنند. والدين می توانند
با به كار بستن راهكارهای ذيل روحيه استقامت در برابر حوادث را در ميان
كودكان خود بالا ببرند:

كودكان ممكن است از تاریكی، پزشك، آمپول، لولو، آدم‌های ناآشنا، توفان،
حیوانات، دوری از والدین و هر چیز دیگری بترسند. در شدت ترسشان نیز ممكن است جنس، سن،
تجربه‌ها و اكتساب‌ها و… اثر داشته باشد. ترس آنها در سه سالگی تا حوالی نوجوانی
بیشتر است، اما ترس‌های دوره نوجوانی بیشتر مواردی را شامل می‌شود كه پیشتر از آنها
ترس داشته و اكنون با نگرانی و استرس درآمیخته است.

شاید بگویید كه
تصویر كردن صحنه‌های خیالی و تلقین‌هایی كه وجود خارجی ندارند انكار
واقعیت‌هاست، اما واقعیت این است كه به حكم طبیعت می‌توانیم به رویاهای خود
جامه عمل بپوشانیم. به یكی از آرزوهای گذشته خود فكر كنید. مهم نیست كه
این رویا تا چه اندازه‌ غیر واقع‌بینانه است. ممكن است خود را ببینید كه با
یك سفینه به جانب سیاره‌ای رفته‌اید. چشمان خود را ببندید، بنشینید و این
صحنه رویایی را در ذهن مجسم سازید.

 

با وجود آنکه از زمان تولد تا بلوغ ، تغییرات زیادی در رشد جنسی – جسمی
وجود ندارد ، اما رشد روانی – جنسی از همان نوزادی آغاز می شود..

 

یک نوزاد بدن خودش را جستجو می
کند و کشف مناطق خاص لذت بخش بدن می تواند کودک را مجذوب خود کند و منجر به
خودارضایی شود،زیرا یک کودک تحت تأثیر تمایلات غریزی اش است و در جستجوی
لذت است.

حملات پانیک و اختلال پانیک…

یک حمله پانیک ، هجوم یکباره اضطراب و ترس است. قلب شما به سرعت می زند و نمی توانید نفس بکشید.

احتمال دارد که حملات پانیک در صورت درمان نشدن به اختلال پانیک یا دیگر مشکلات تبدیل شوند. این حملات می تواند باعث

 شود که شما از فعالیت های معمول و روزمره اجتناب کنید. اما خوشبختانه حملات پانیک قابل درمان هستند و هرچه زودتر در

والدین فرزندان خود را دوست دارند و همواره
خود را وقف به انجام رساندن کارهای آنها می‌کنند. با وجود این مسأله، فرزندان آنها
احساس اضطراب و نگرانی می‌کنند. بنابراین باید پرسید چه چیزی وجود دارد که با نوجوانان
ما سازگار و مساعد نیست؟

کودکی که سال گذشته در مدرسه بسیار مهربان،
دوست داشتنیِ، دقیق، عاقل،‌ دانا و هم‌چنین دانش‌آموزی خوب و ساعی بود، امسال دیگر
همان کودک و شاگرد سال گذشته نیست. انگار که تغییر کرده است. به طوری که اصلاً قابل
مقایسه با گذشته نه چندان دور نیست. او یک روز خوشحال و با نشاط است اما روز بعد، بدون
علتی آشکار، غمگین و افسرده به نظر می‌رسد. این در حالی است که ما والدین، نسبت به
خود احساس ناسپاسی می‌کنیم ولی قصوری از جانب ما انجام نشده است که خود را سرزنش و
ملامت کنیم.

پنج توصیه غذایی برای
افزایش هوش

1-روغن ماهی

2- سبزیجات تازه و خام

مواد غذایی كمی وجود دارد كه از نظر ارزش تغذیه ای با
سبزیجات برابری كنند. كاهش سطح اسید فولیك در بدن با بروز بیماری آلزایمر ( فراموشی
دوران پیری ) مرتبط است. همچنین آنتی اكسیدان ها و فیتوكمیكال ( رنگدانه
های گیاهی ) های موجود در سبزیجات، هوش شما را حفظ خواهند كرد.

قالب وبلاگ
لب

statistics

اپلیکیشن کلبه به کوشش انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران،‌ برای افزایش آگاهی و توانمندی روان‌شناختی والدین و فرزندان، در بحران همه‌گیری کرونا طراحی شده‌است.

برای دانلود نسخه اندروید کلیک کنید!

© تمام حقوق این وب سایت متعلق به انجمن روانپزشكی كودك و نوجوان ايران است. 1396 | پیاده سازی : گروه طراحی رویال

Copyright © 2017 Iranian Academy of Child and Adolescent Psychiatry. All rights reserved. | Powered By: Royal Design Group

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *