اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود
اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

آندومتریوز نوعی اختلال غالباً دردناک است که در آن پوشش رحم، به نام آندومتر، از رحم فراتر می رود. معمولاً آندومتریوز روی تخمدان ها، لوله های فالوپ، و بافت دیواره لگن اثر می گذارد. رشد آندومتر به همان روشی که در قاعدگی رخ می دهد، متوقف شده و خونریزی می کند. هر بافت باقی مانده ای از آن ممکن است به دام بیفتد و باعث تحریک و ایجاد چسبندگی شود. تشخیص درست برای درمان به موقع و مؤثر آندومتریوز ضروری است. راههای تشخیص آندومتریوز معمولا شامل بررسی علایم بیماری آندومتریوز در زنان، معاینه فیزیکی و ترکیبی از آزمایش ها و تصاویر پزشکی برای شناسایی چسبندگی و ضایعات بیماری است. سپس وضعیت شما با توجه به شدت بیماری برای شروع دوره درمان مرحله بندی می شود. در این مقاله به راههای تشخیص آندومتریوز پرداخته خواهد شد. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اگرچه نشانه های بیماری آندومتریوز (درد و خونریزی و غیره ) ممکن است قابل توجه و شدید باشند، اما تشخیص بیماری اغلب چالش برانگیز است. علت این امر آن است که درد و خونریزی در اثر بسیاری بیماری های دیگر نیز ممکن است رخ دهد که برخی از آن ها با آندومتریوز همبستگی دارند. یک زن مبتلا به آندومتریوز ممکن است سندرم های درد دیگری مانند سندرم مثانه دردناک، سندرم روده تحریک پذیر، یا سندرم درد اسکلتی-عضلانی ( فیبرومیالژیا ) را نیز داشته باشد. همه این سندرم ها علایم مشابه با نشانه های بیماری آندومتریوز دارند. وسعت ضایعه لزوماً منجر به شدت گرفتن علایم آندرومتریوز نمی شود. برخی از زنان ممکن است علایم شدیدی داشته باشند اما هیچ اثری از ضایعه در آنها نباشد. درحالی که برخی زنان ضایعات بسیار وسیعی دارند اما هیچ علایمی بروز نمی دهند. این تنوع گسترده علایم آندرومتریوز می تواند منجر به تشخیص نادرست و تأخیر در درمان شود. طبق بررسی های انجام شده زمان بین شروع اولین علایم آندرومتریوز تا تشخیص آندومتریوز، کمتر از ۴ تا ۷ سال نیست. این موانع سبب شده برخی از کارشناسان خواستار تغییر نحوه تعریف آندومتریوز شوند. آنها بر این عقیده هستند که علاوه بر تشخیص بر اساس بافت شناسی (خصوصیات میکروسکوپی ) باید تأکید بیشتری بر تشخیص بر اساس وجود علایم شود. در نتیجه کمتر وجود یا عدم وجود ضایعات مورد توجه قرار گیرد.

هیچ آزمایش خانگی یا خودمعاینه گری وجود ندارد که بتواند آندومتریوز را تشخیص دهد. با این حال، آگاهی از علایم و نشانه های آندومتریوز و نحوه اطلاع رسانی آن ها به پزشک، می تواند شانس تشخیص صحیح را افزایش دهد. یکی از چالش های تشخیص آندومتریوز، عادی سازی علایم آندومتریوز نه تنها توسط پزشکان بلکه توسط خود زنان است. از آنجا که علایم اندرومتریوز به طور معمول همزمان با قاعدگی اتفاق می افتد، زنان معمولاً به آنها توجه نمی کنند و فکر می کنند دچار یک قاعدگی شدید (سنگین) شده اند. بنابراین تا ماه ها یا حتی سال ها بعد از بروز علایم آن ها را بررسی نمی کنند. این حقیقت که علایم آندومتریوز همزمان با قاعدگی رخ می دهد، یک علامت هشدار دهنده برای احتمال وجود این بیماری است. اگرچه درد و خونریزی می تواند خارج از قاعدگی نیز رخ دهد، اما معمولاً همین طبیعت چرخه ای آندومتریوز است که این اختلال را مشخص می کند. سایر علایم آندومتریوز که باید به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر است:

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

 

حتی اگر علایم شما آشکار یا پایدار نیستند، باید آنها را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر علایم آندومتریوز خود را نادیده بگیرید، پزشک هم احتمالاً همین کار را خواهد کرد. به هر نگرانی که دارید، هر چند کوچک رسیدگی کنید و از سلامت خود مطمین شوید. اگر پزشک شما علایم را نادیده می گیرد یا به شما گوش نمی دهد، حتماً به یک پزشک متخصص زنان دیگر مراجعه کنید.

با مشاهده علائم مشکوک به آندرومتریوز می توانید برای تشخیص بیماری آندومتریوز از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت وقت ویزیت می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس حاصل فرمایید.

پزشک متخصص برای تشخیص آندومتریوز ممکن است از روشهای زیر استفاده کند:

تشخیص آندومتریوز با معاینه بررسی های پزشک معمولا با بررسی علایم، تاریخچه پزشکی، و عوامل ریسک آندومتریوز آغاز می شود. او برای معاینه لگن از شما درخواست می کند از کمر به پایین برهنه شوید. این بررسی در قسمت لگن انجام می شود اما ممکن است شامل معاینه قسمت پایینی شکم و معاینه رکتوواژینال نیز باشد. این معاینه معمولاً با دو دست انجام می شود. به این صورت که بافت خارجی با یک دست لمس شده با دست دیگر داخل واژن بررسی می شود. با این روش پزشک شما می تواند برآمدگی ها، ضخیم شدن رباط ها، یا حساسیت بیش از حد ( هایپر آلرژی) را که از علایم آندومتریوز هستند، شناسایی کند. از دیگر علایم شایع آندومتریوز، “لگن منجمد” ( به دلیل ایجاد زخم های بیش از حد در اطراف رباط های لگن ) و “رحم ثابت” ( که در آن رحم با لمس شدن آزادانه حرکت نمی کند) است. ممکن است پزشک با استفاده از یک اسپکولوم درون واژن را مشاهده کند. در بعضی موارد، معاینه اسپکولوم می تواند رشد بیش از حد بافت یا “دهانه رحم جابجا شده” ( که در آن محل دهانه رحم به دلیل وجود زخم ها، تغییر می کند) را نشان دهد. طور کلی معاینه با اسپکولوم به ندرت مفید است. زیرا علایم دیداری آندومتریوز معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری قابل تشخیص هستند. معاینه لگنی برای تشخیص آندومتریوز نیز فقط حدودی قابل اطمینان است. ۴۷ درصد از زنان مبتلا به آندومتریوز در معاینه لگنی کاملاً طبیعی دیده می شوند. هنگامی که پریود هستید یا علایمی را نشان می دهید معاینه لگن معتبرتر خواهد بود. از آنجا که دانستن علائم این بیماری در تشخیص آن بسیار مهم و ضروری است مقاله ویژه ای با عنوان علائم بیماری آندومتریوز در زنان برای شما عزیزان نوشته ایم که خواندن آن لازم و ضروری است.

تشخیص آندومتریوز با آزمایش آزمایش تشخیص اندومتریوز ممکن است با یک تست آزمایشگاهی به نام ضد ژن سرطان انجام شود. معمولاً از آزمایش CA-125 در موارد مشکوک به سرطان تخمدان استفاده می شود. اما این آزمایش می تواند سایر بیماری های دستگاه تناسلی زنان مانند آندومتریوز، فیبروم رحمی، تومورهای خوش خیم، سرطان آندومتر و سرطان لوله های فالوپ را نیز نشان دهد. آزمایش آندومتریوز با CA-125 در مراحل پیشرفته آندرومتریوز دقیق ترین نتیجه را می دهد. با این حال آزمایش CA-125 برای تشخیص قطعی بیماری استفاده نمی شود. معمولاً در صورتی که علایم و معاینه لگنی، احتمال وجود آندومتریوز را بدهد، این آزمایش نیز انجام می شود. نتیجه آزمایش آندومتریوز به پزشک در تصمیم گیری برای نیاز به بررسی های تهاجمی با عمل جراحی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: دکتر خوب برای درمان آندومتریوز

تشخیص آندرومتریوز با تصویر برداری اگر فرد به شدت مشکوک به آندومتریوز باشد اما ضایعات، به دلیل عمق زیاد، توسط معاینه لگن قابل مشاهده نباشند، ممکن است پزشک دستور تصویر برداری دهد. ۳ آزمایش تصویر برداری که معمولاً برای تشخیص آندومتریوز استفاده می شوند شامل سونوگرافی، MRI و سی تی اسکن است.

تشخیص آندومتریوز در سونوگرافی: اولتراسوند فناوری است که در آن امواج صوتی، تصاویر دقیق و با جزییاتی ایجاد می کنند. برای تصویر برداری از اندام های تولید مثل شما، وسیله ای به نام مبدل روی شکم فشار داده شده یا وارد واژن می شود (سونوگرافی ترانس واژینال). تشخیص اندومتریوز با سونوگرافی می تواند ضخیم شدن غیر عادی بافت ها، اندومتریوما ( توده های کیست مانند در تخمدان ) و ضایعات و برآمدگی های عمیق را نشان داد.

تشخیص آندومتریوز با ام آر آی (MRI): این نوعی فناوری است که با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی تصاویر بسیار دقیقی از بافت های نرم،ایجاد می کند. MRI از سونوگرافی دقیق تر اما بسیار گرانتر است. اگر به شدت، مشکوک به آندومتریوز باشید برایتان MRI تجویز می شود. اما هیچ روش بدون جراحی دیگری قادر به تأیید تشخیص نیست.

تشخیص آندومتریوز با سی تی اسکن: سی تی اسکن نوعی اشعه X است. یک کامپیوتر برش های مقطعی از اندام شما ارائه می دهد تا تصاویر سه بعدی ایجاد کند. این روش برای تشخیص آندومتریوز مفید نیست اما اگر کلیه یا مجرای ادرار (لوله ای که از طریق آن ادرار از بدن خارج می شود) درگیر شوند، این تصویر برداری انجام می شود.

لاپاروسکوپی ممکن است پزشک برای تشخیص آندومتریوز از روشهای جراحی استفاده کند. لاپاروسکوپی یک عمل جراحی است. در این روش یک اسکوپ فیبرنوری برای مشاهده اندام های داخلی وارد بدن می شود. این بهترین روش تشخیص آندومتریوز است و امکان مشاهده مستقیم رشد بیش از حد بافت را فراهم می کند. عمل لاپاراسکوپی با بیهوشی عمومی و در بیمارستان انجام می شود. در این جراحی یک برش کوچک در نزدیکی ناف ایجاد شده و از طریق آن گاز دی اسید کربن برای باد کردن شکم تزریق می شود. سپس یک لاراسکوپ باریک و سبک برای مشاهده اندامهای داخلی روی مونیتور وارد بدن می شود. زمانی که آزمایش به پایان رسید، لاراسکوپ خارج شده و برش را بخیه می زنند. گاهی اوقات لاراسکوپی می تواند به صورت سرپایی انجام شود. بسته به اینکه میزان رشد آندومتر چقدر باشد، ممکن است جراح نتواند فقط با مشاهده، آنتومتریوز را تأیید کند. در بسیاری از موارد، بیوپسی انجام می شود. به این صورت که بخشی از بافت بریده و به منظور ارزیابی میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می شود. ۱۶ درصد از زنانی که هیچ علایمی از آندومتریوز در عمل لاراسکوپی شان مشاهده نشده بود، اما با انجام بیوپسی ابتلای آنها به آندومتریوز تأیید شد.

بیشتر بخوانید: آندومتریوز چگونه درمان می شود؟

هنگامی که آندومتریوز به طور قطعی تشخیص داده شد، به منظور تعیین درمان مناسب، بیماری مرحله بندی می شود. آندومتریوز با معاینه لگنی یا تصوربرداری به تنهایی، قابل مرحله بندی نیست و لاراسکوپی برای تعیین مرحله بیماری لازم است. مراحل بیماری آندومتریوز بر اساس تعداد، اندازه، محل و شدت ضایعه، چسبندگی ها و کیست ها ، به ۴ مرحله تقسیم بندی می شوند. این مرحله بندی ها به شرح زیر هستند:

این مرحله بندی به هیچ وجه با  وجود یا شدت علایم ارتباط ندارد و فقط به منظور اطمینان از درمان درست مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از لاپاراسکوپی برای جراحی آندومتریوز یا نظارت بر پاسخ به درمان پس از جراحی، استفاده کرد.

برای تشخیص بیماری آندومتریوز می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت وقت ویزیت می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس حاصل فرمایید.

در نگاه اول، علایم آندومتریوز می تواند به آسانی با علایم بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود. در عین حال، آندومتریوز عجیب نیست که همراه با دیگر بیماری های زنان و زایمان، ادراری و گوارشی اتفاق بیفتد که هر کدام به درمان های مختلفی نیاز دارند. برای اطمینان از تشخیص درست، ممکن است پزشک آزمایش های دیگری مانند تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز کند. این امر به ویژه زمانی صادق است که نتایج آزمایش های مقدماتی قطعی نباشد. پزشک ممکن است از شما بخواهد شرایط زیر را در کنار علایم دیگر بررسی کنید:

بیماری التهاب لگن: بیماری التهاب لگن یک عفونت دستگاه تولیدمثل زنان است. این بیماری معمولاً شامل یک باکتری مقاربتی ( مانند سوزاک یا کلامیدیا ) است که از واژن به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها منتقل شده است. بیماری التهاب لگن اغلب با کشت باکتریایی ترشحات رحم قابل تشخیص و تأیید است.

کیست تخمدان: کیست غیر سرطانی به دلایل مختلفی از جمله تنبلی تخمدان ایجاد می شود. می توان با استفاده از سونوگرافی درون واژنی یا لاپاراسکوپی و بیوپسی تفاوت آن را با آندومتریوز تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: علائم دفع کیست تخمدان

سندرم روده تحریک پذیر: این سندروم با اسهال، یبوست و گرفتگی شکم مشخص می شود. تشخیص این سندرم معمولاً بر اساس عدم وجود نشانه های بیماری آندومتریوز در سونوگرافی، MRI یا لاپاروسکوپی است.

سندرم مثانه دردناک: یک بیماری مزمن مثانه است که باعث درد و فشار در ناحیه مثانه می شود. معمولاً این بیماری با استفاده از آندوسکوپی مثانه (سیستوسکوپی) از آندومتریوز متمایز می شود.

آدنومیوز: بیماری است که در آن آندومتریوم به دیواره رحم حمله کرده و به آن نفوذ می کند. این بیماری معمولاً توسط MRI تمایز داده می شود و غالباً همراه با آندومتریوز اتفاق می افتد.

فیبروم رحم:فیبروم رحمی رشد غیر سرطانی در رحم است که غالباً در سال های زایمان ظاهر می شوند. این شرایط خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی دهد. ماهیت فیبری این رشدها به گونه ای است که معمولاً با سونوگرافی درون واژنی می توان آن ها را تشخیص داد.

سرطان تخمدان: معمولاً زمانی که بشدت بدخیم باشد، علایم دارد. علایم این بیماری ممکن است شامل کمبود اشتها، افزایش ابعاد شکم، یبوست، تکرر ادرار و خستگی مزمن باشد. سونوگرافی درون واژنی با آزمایش خون CA-125 می تواند به تمایز سرطان تخمدان از آندومتریوز کمک کند.

آندومتریوز از جمله بیماری هایی است که زنان در دوران زندگی خود ممکن است به آن مبتلا شوند. همانطور که گفته شد راههایی وجود دارد که این بیماری زود تشخیص داده شود. شما می توانید با مشاهده برخی از علائم آندومتریوز سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بعد از بررسی های اولیه و تشخیص زودهنگام، بیماری را درمان کند. بعلاوه روشهای مختلفی هم وجود دارد که در تشخیص آندومتریوز موثر هستند که در مقاله توضیحاتی درمورد هر یک از آنها دادیم. به یاد داشته باشید که ممکن است علائم آندومتریوز با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود در نتیجه پزشک آزمایش هایی مثل تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز می کند.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما درمورد تشخیص بیماری آندومتریوز جواب داده باشیم اما اگر سوال یا ابهامی در این مورد داشتید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

جراحی درمانی زناندرمان بیماریهای زنانروشهای درمان فیبروم رحمی

تست پاپ اسمیرفیبروم رحمیلاپاراسکوپی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

آندومتریوز نوعی اختلال غالباً دردناک است که در آن پوشش رحم، به نام آندومتر، از رحم فراتر می رود. معمولاً آندومتریوز روی تخمدان ها، لوله های فالوپ، و بافت دیواره لگن اثر می گذارد. رشد آندومتر به همان روشی که در قاعدگی رخ می دهد، متوقف شده و خونریزی می کند. هر بافت باقی مانده ای از آن ممکن است به دام بیفتد و باعث تحریک و ایجاد چسبندگی شود. تشخیص درست برای درمان به موقع و مؤثر آندومتریوز ضروری است. راههای تشخیص آندومتریوز معمولا شامل بررسی علایم بیماری آندومتریوز در زنان، معاینه فیزیکی و ترکیبی از آزمایش ها و تصاویر پزشکی برای شناسایی چسبندگی و ضایعات بیماری است. سپس وضعیت شما با توجه به شدت بیماری برای شروع دوره درمان مرحله بندی می شود. در این مقاله به راههای تشخیص آندومتریوز پرداخته خواهد شد. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اگرچه نشانه های بیماری آندومتریوز (درد و خونریزی و غیره ) ممکن است قابل توجه و شدید باشند، اما تشخیص بیماری اغلب چالش برانگیز است. علت این امر آن است که درد و خونریزی در اثر بسیاری بیماری های دیگر نیز ممکن است رخ دهد که برخی از آن ها با آندومتریوز همبستگی دارند. یک زن مبتلا به آندومتریوز ممکن است سندرم های درد دیگری مانند سندرم مثانه دردناک، سندرم روده تحریک پذیر، یا سندرم درد اسکلتی-عضلانی ( فیبرومیالژیا ) را نیز داشته باشد. همه این سندرم ها علایم مشابه با نشانه های بیماری آندومتریوز دارند. وسعت ضایعه لزوماً منجر به شدت گرفتن علایم آندرومتریوز نمی شود. برخی از زنان ممکن است علایم شدیدی داشته باشند اما هیچ اثری از ضایعه در آنها نباشد. درحالی که برخی زنان ضایعات بسیار وسیعی دارند اما هیچ علایمی بروز نمی دهند. این تنوع گسترده علایم آندرومتریوز می تواند منجر به تشخیص نادرست و تأخیر در درمان شود. طبق بررسی های انجام شده زمان بین شروع اولین علایم آندرومتریوز تا تشخیص آندومتریوز، کمتر از ۴ تا ۷ سال نیست. این موانع سبب شده برخی از کارشناسان خواستار تغییر نحوه تعریف آندومتریوز شوند. آنها بر این عقیده هستند که علاوه بر تشخیص بر اساس بافت شناسی (خصوصیات میکروسکوپی ) باید تأکید بیشتری بر تشخیص بر اساس وجود علایم شود. در نتیجه کمتر وجود یا عدم وجود ضایعات مورد توجه قرار گیرد.

هیچ آزمایش خانگی یا خودمعاینه گری وجود ندارد که بتواند آندومتریوز را تشخیص دهد. با این حال، آگاهی از علایم و نشانه های آندومتریوز و نحوه اطلاع رسانی آن ها به پزشک، می تواند شانس تشخیص صحیح را افزایش دهد. یکی از چالش های تشخیص آندومتریوز، عادی سازی علایم آندومتریوز نه تنها توسط پزشکان بلکه توسط خود زنان است. از آنجا که علایم اندرومتریوز به طور معمول همزمان با قاعدگی اتفاق می افتد، زنان معمولاً به آنها توجه نمی کنند و فکر می کنند دچار یک قاعدگی شدید (سنگین) شده اند. بنابراین تا ماه ها یا حتی سال ها بعد از بروز علایم آن ها را بررسی نمی کنند. این حقیقت که علایم آندومتریوز همزمان با قاعدگی رخ می دهد، یک علامت هشدار دهنده برای احتمال وجود این بیماری است. اگرچه درد و خونریزی می تواند خارج از قاعدگی نیز رخ دهد، اما معمولاً همین طبیعت چرخه ای آندومتریوز است که این اختلال را مشخص می کند. سایر علایم آندومتریوز که باید به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر است:

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

 

حتی اگر علایم شما آشکار یا پایدار نیستند، باید آنها را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر علایم آندومتریوز خود را نادیده بگیرید، پزشک هم احتمالاً همین کار را خواهد کرد. به هر نگرانی که دارید، هر چند کوچک رسیدگی کنید و از سلامت خود مطمین شوید. اگر پزشک شما علایم را نادیده می گیرد یا به شما گوش نمی دهد، حتماً به یک پزشک متخصص زنان دیگر مراجعه کنید.

با مشاهده علائم مشکوک به آندرومتریوز می توانید برای تشخیص بیماری آندومتریوز از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت وقت ویزیت می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس حاصل فرمایید.

پزشک متخصص برای تشخیص آندومتریوز ممکن است از روشهای زیر استفاده کند:

تشخیص آندومتریوز با معاینه بررسی های پزشک معمولا با بررسی علایم، تاریخچه پزشکی، و عوامل ریسک آندومتریوز آغاز می شود. او برای معاینه لگن از شما درخواست می کند از کمر به پایین برهنه شوید. این بررسی در قسمت لگن انجام می شود اما ممکن است شامل معاینه قسمت پایینی شکم و معاینه رکتوواژینال نیز باشد. این معاینه معمولاً با دو دست انجام می شود. به این صورت که بافت خارجی با یک دست لمس شده با دست دیگر داخل واژن بررسی می شود. با این روش پزشک شما می تواند برآمدگی ها، ضخیم شدن رباط ها، یا حساسیت بیش از حد ( هایپر آلرژی) را که از علایم آندومتریوز هستند، شناسایی کند. از دیگر علایم شایع آندومتریوز، “لگن منجمد” ( به دلیل ایجاد زخم های بیش از حد در اطراف رباط های لگن ) و “رحم ثابت” ( که در آن رحم با لمس شدن آزادانه حرکت نمی کند) است. ممکن است پزشک با استفاده از یک اسپکولوم درون واژن را مشاهده کند. در بعضی موارد، معاینه اسپکولوم می تواند رشد بیش از حد بافت یا “دهانه رحم جابجا شده” ( که در آن محل دهانه رحم به دلیل وجود زخم ها، تغییر می کند) را نشان دهد. طور کلی معاینه با اسپکولوم به ندرت مفید است. زیرا علایم دیداری آندومتریوز معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری قابل تشخیص هستند. معاینه لگنی برای تشخیص آندومتریوز نیز فقط حدودی قابل اطمینان است. ۴۷ درصد از زنان مبتلا به آندومتریوز در معاینه لگنی کاملاً طبیعی دیده می شوند. هنگامی که پریود هستید یا علایمی را نشان می دهید معاینه لگن معتبرتر خواهد بود. از آنجا که دانستن علائم این بیماری در تشخیص آن بسیار مهم و ضروری است مقاله ویژه ای با عنوان علائم بیماری آندومتریوز در زنان برای شما عزیزان نوشته ایم که خواندن آن لازم و ضروری است.

تشخیص آندومتریوز با آزمایش آزمایش تشخیص اندومتریوز ممکن است با یک تست آزمایشگاهی به نام ضد ژن سرطان انجام شود. معمولاً از آزمایش CA-125 در موارد مشکوک به سرطان تخمدان استفاده می شود. اما این آزمایش می تواند سایر بیماری های دستگاه تناسلی زنان مانند آندومتریوز، فیبروم رحمی، تومورهای خوش خیم، سرطان آندومتر و سرطان لوله های فالوپ را نیز نشان دهد. آزمایش آندومتریوز با CA-125 در مراحل پیشرفته آندرومتریوز دقیق ترین نتیجه را می دهد. با این حال آزمایش CA-125 برای تشخیص قطعی بیماری استفاده نمی شود. معمولاً در صورتی که علایم و معاینه لگنی، احتمال وجود آندومتریوز را بدهد، این آزمایش نیز انجام می شود. نتیجه آزمایش آندومتریوز به پزشک در تصمیم گیری برای نیاز به بررسی های تهاجمی با عمل جراحی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: دکتر خوب برای درمان آندومتریوز

تشخیص آندرومتریوز با تصویر برداری اگر فرد به شدت مشکوک به آندومتریوز باشد اما ضایعات، به دلیل عمق زیاد، توسط معاینه لگن قابل مشاهده نباشند، ممکن است پزشک دستور تصویر برداری دهد. ۳ آزمایش تصویر برداری که معمولاً برای تشخیص آندومتریوز استفاده می شوند شامل سونوگرافی، MRI و سی تی اسکن است.

تشخیص آندومتریوز در سونوگرافی: اولتراسوند فناوری است که در آن امواج صوتی، تصاویر دقیق و با جزییاتی ایجاد می کنند. برای تصویر برداری از اندام های تولید مثل شما، وسیله ای به نام مبدل روی شکم فشار داده شده یا وارد واژن می شود (سونوگرافی ترانس واژینال). تشخیص اندومتریوز با سونوگرافی می تواند ضخیم شدن غیر عادی بافت ها، اندومتریوما ( توده های کیست مانند در تخمدان ) و ضایعات و برآمدگی های عمیق را نشان داد.

تشخیص آندومتریوز با ام آر آی (MRI): این نوعی فناوری است که با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی تصاویر بسیار دقیقی از بافت های نرم،ایجاد می کند. MRI از سونوگرافی دقیق تر اما بسیار گرانتر است. اگر به شدت، مشکوک به آندومتریوز باشید برایتان MRI تجویز می شود. اما هیچ روش بدون جراحی دیگری قادر به تأیید تشخیص نیست.

تشخیص آندومتریوز با سی تی اسکن: سی تی اسکن نوعی اشعه X است. یک کامپیوتر برش های مقطعی از اندام شما ارائه می دهد تا تصاویر سه بعدی ایجاد کند. این روش برای تشخیص آندومتریوز مفید نیست اما اگر کلیه یا مجرای ادرار (لوله ای که از طریق آن ادرار از بدن خارج می شود) درگیر شوند، این تصویر برداری انجام می شود.

لاپاروسکوپی ممکن است پزشک برای تشخیص آندومتریوز از روشهای جراحی استفاده کند. لاپاروسکوپی یک عمل جراحی است. در این روش یک اسکوپ فیبرنوری برای مشاهده اندام های داخلی وارد بدن می شود. این بهترین روش تشخیص آندومتریوز است و امکان مشاهده مستقیم رشد بیش از حد بافت را فراهم می کند. عمل لاپاراسکوپی با بیهوشی عمومی و در بیمارستان انجام می شود. در این جراحی یک برش کوچک در نزدیکی ناف ایجاد شده و از طریق آن گاز دی اسید کربن برای باد کردن شکم تزریق می شود. سپس یک لاراسکوپ باریک و سبک برای مشاهده اندامهای داخلی روی مونیتور وارد بدن می شود. زمانی که آزمایش به پایان رسید، لاراسکوپ خارج شده و برش را بخیه می زنند. گاهی اوقات لاراسکوپی می تواند به صورت سرپایی انجام شود. بسته به اینکه میزان رشد آندومتر چقدر باشد، ممکن است جراح نتواند فقط با مشاهده، آنتومتریوز را تأیید کند. در بسیاری از موارد، بیوپسی انجام می شود. به این صورت که بخشی از بافت بریده و به منظور ارزیابی میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می شود. ۱۶ درصد از زنانی که هیچ علایمی از آندومتریوز در عمل لاراسکوپی شان مشاهده نشده بود، اما با انجام بیوپسی ابتلای آنها به آندومتریوز تأیید شد.

بیشتر بخوانید: آندومتریوز چگونه درمان می شود؟

هنگامی که آندومتریوز به طور قطعی تشخیص داده شد، به منظور تعیین درمان مناسب، بیماری مرحله بندی می شود. آندومتریوز با معاینه لگنی یا تصوربرداری به تنهایی، قابل مرحله بندی نیست و لاراسکوپی برای تعیین مرحله بیماری لازم است. مراحل بیماری آندومتریوز بر اساس تعداد، اندازه، محل و شدت ضایعه، چسبندگی ها و کیست ها ، به ۴ مرحله تقسیم بندی می شوند. این مرحله بندی ها به شرح زیر هستند:

این مرحله بندی به هیچ وجه با  وجود یا شدت علایم ارتباط ندارد و فقط به منظور اطمینان از درمان درست مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از لاپاراسکوپی برای جراحی آندومتریوز یا نظارت بر پاسخ به درمان پس از جراحی، استفاده کرد.

برای تشخیص بیماری آندومتریوز می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت وقت ویزیت می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس حاصل فرمایید.

در نگاه اول، علایم آندومتریوز می تواند به آسانی با علایم بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود. در عین حال، آندومتریوز عجیب نیست که همراه با دیگر بیماری های زنان و زایمان، ادراری و گوارشی اتفاق بیفتد که هر کدام به درمان های مختلفی نیاز دارند. برای اطمینان از تشخیص درست، ممکن است پزشک آزمایش های دیگری مانند تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز کند. این امر به ویژه زمانی صادق است که نتایج آزمایش های مقدماتی قطعی نباشد. پزشک ممکن است از شما بخواهد شرایط زیر را در کنار علایم دیگر بررسی کنید:

بیماری التهاب لگن: بیماری التهاب لگن یک عفونت دستگاه تولیدمثل زنان است. این بیماری معمولاً شامل یک باکتری مقاربتی ( مانند سوزاک یا کلامیدیا ) است که از واژن به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها منتقل شده است. بیماری التهاب لگن اغلب با کشت باکتریایی ترشحات رحم قابل تشخیص و تأیید است.

کیست تخمدان: کیست غیر سرطانی به دلایل مختلفی از جمله تنبلی تخمدان ایجاد می شود. می توان با استفاده از سونوگرافی درون واژنی یا لاپاراسکوپی و بیوپسی تفاوت آن را با آندومتریوز تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: علائم دفع کیست تخمدان

سندرم روده تحریک پذیر: این سندروم با اسهال، یبوست و گرفتگی شکم مشخص می شود. تشخیص این سندرم معمولاً بر اساس عدم وجود نشانه های بیماری آندومتریوز در سونوگرافی، MRI یا لاپاروسکوپی است.

سندرم مثانه دردناک: یک بیماری مزمن مثانه است که باعث درد و فشار در ناحیه مثانه می شود. معمولاً این بیماری با استفاده از آندوسکوپی مثانه (سیستوسکوپی) از آندومتریوز متمایز می شود.

آدنومیوز: بیماری است که در آن آندومتریوم به دیواره رحم حمله کرده و به آن نفوذ می کند. این بیماری معمولاً توسط MRI تمایز داده می شود و غالباً همراه با آندومتریوز اتفاق می افتد.

فیبروم رحم:فیبروم رحمی رشد غیر سرطانی در رحم است که غالباً در سال های زایمان ظاهر می شوند. این شرایط خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی دهد. ماهیت فیبری این رشدها به گونه ای است که معمولاً با سونوگرافی درون واژنی می توان آن ها را تشخیص داد.

سرطان تخمدان: معمولاً زمانی که بشدت بدخیم باشد، علایم دارد. علایم این بیماری ممکن است شامل کمبود اشتها، افزایش ابعاد شکم، یبوست، تکرر ادرار و خستگی مزمن باشد. سونوگرافی درون واژنی با آزمایش خون CA-125 می تواند به تمایز سرطان تخمدان از آندومتریوز کمک کند.

آندومتریوز از جمله بیماری هایی است که زنان در دوران زندگی خود ممکن است به آن مبتلا شوند. همانطور که گفته شد راههایی وجود دارد که این بیماری زود تشخیص داده شود. شما می توانید با مشاهده برخی از علائم آندومتریوز سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بعد از بررسی های اولیه و تشخیص زودهنگام، بیماری را درمان کند. بعلاوه روشهای مختلفی هم وجود دارد که در تشخیص آندومتریوز موثر هستند که در مقاله توضیحاتی درمورد هر یک از آنها دادیم. به یاد داشته باشید که ممکن است علائم آندومتریوز با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود در نتیجه پزشک آزمایش هایی مثل تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز می کند.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما درمورد تشخیص بیماری آندومتریوز جواب داده باشیم اما اگر سوال یا ابهامی در این مورد داشتید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

جراحی درمانی زناندرمان بیماریهای زنانروشهای درمان فیبروم رحمی

تست پاپ اسمیرفیبروم رحمیلاپاراسکوپی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

آندومتریوز نوعی اختلال غالباً دردناک است که در آن پوشش رحم، به نام آندومتر، از رحم فراتر می رود. معمولاً آندومتریوز روی تخمدان ها، لوله های فالوپ، و بافت دیواره لگن اثر می گذارد. رشد آندومتر به همان روشی که در قاعدگی رخ می دهد، متوقف شده و خونریزی می کند. هر بافت باقی مانده ای از آن ممکن است به دام بیفتد و باعث تحریک و ایجاد چسبندگی شود. تشخیص درست برای درمان به موقع و مؤثر آندومتریوز ضروری است. راههای تشخیص آندومتریوز معمولا شامل بررسی علایم بیماری آندومتریوز در زنان، معاینه فیزیکی و ترکیبی از آزمایش ها و تصاویر پزشکی برای شناسایی چسبندگی و ضایعات بیماری است. سپس وضعیت شما با توجه به شدت بیماری برای شروع دوره درمان مرحله بندی می شود. در این مقاله به راههای تشخیص آندومتریوز پرداخته خواهد شد. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اگرچه نشانه های بیماری آندومتریوز (درد و خونریزی و غیره ) ممکن است قابل توجه و شدید باشند، اما تشخیص بیماری اغلب چالش برانگیز است. علت این امر آن است که درد و خونریزی در اثر بسیاری بیماری های دیگر نیز ممکن است رخ دهد که برخی از آن ها با آندومتریوز همبستگی دارند. یک زن مبتلا به آندومتریوز ممکن است سندرم های درد دیگری مانند سندرم مثانه دردناک، سندرم روده تحریک پذیر، یا سندرم درد اسکلتی-عضلانی ( فیبرومیالژیا ) را نیز داشته باشد. همه این سندرم ها علایم مشابه با نشانه های بیماری آندومتریوز دارند. وسعت ضایعه لزوماً منجر به شدت گرفتن علایم آندرومتریوز نمی شود. برخی از زنان ممکن است علایم شدیدی داشته باشند اما هیچ اثری از ضایعه در آنها نباشد. درحالی که برخی زنان ضایعات بسیار وسیعی دارند اما هیچ علایمی بروز نمی دهند. این تنوع گسترده علایم آندرومتریوز می تواند منجر به تشخیص نادرست و تأخیر در درمان شود. طبق بررسی های انجام شده زمان بین شروع اولین علایم آندرومتریوز تا تشخیص آندومتریوز، کمتر از ۴ تا ۷ سال نیست. این موانع سبب شده برخی از کارشناسان خواستار تغییر نحوه تعریف آندومتریوز شوند. آنها بر این عقیده هستند که علاوه بر تشخیص بر اساس بافت شناسی (خصوصیات میکروسکوپی ) باید تأکید بیشتری بر تشخیص بر اساس وجود علایم شود. در نتیجه کمتر وجود یا عدم وجود ضایعات مورد توجه قرار گیرد.

هیچ آزمایش خانگی یا خودمعاینه گری وجود ندارد که بتواند آندومتریوز را تشخیص دهد. با این حال، آگاهی از علایم و نشانه های آندومتریوز و نحوه اطلاع رسانی آن ها به پزشک، می تواند شانس تشخیص صحیح را افزایش دهد. یکی از چالش های تشخیص آندومتریوز، عادی سازی علایم آندومتریوز نه تنها توسط پزشکان بلکه توسط خود زنان است. از آنجا که علایم اندرومتریوز به طور معمول همزمان با قاعدگی اتفاق می افتد، زنان معمولاً به آنها توجه نمی کنند و فکر می کنند دچار یک قاعدگی شدید (سنگین) شده اند. بنابراین تا ماه ها یا حتی سال ها بعد از بروز علایم آن ها را بررسی نمی کنند. این حقیقت که علایم آندومتریوز همزمان با قاعدگی رخ می دهد، یک علامت هشدار دهنده برای احتمال وجود این بیماری است. اگرچه درد و خونریزی می تواند خارج از قاعدگی نیز رخ دهد، اما معمولاً همین طبیعت چرخه ای آندومتریوز است که این اختلال را مشخص می کند. سایر علایم آندومتریوز که باید به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر است:

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

 

حتی اگر علایم شما آشکار یا پایدار نیستند، باید آنها را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر علایم آندومتریوز خود را نادیده بگیرید، پزشک هم احتمالاً همین کار را خواهد کرد. به هر نگرانی که دارید، هر چند کوچک رسیدگی کنید و از سلامت خود مطمین شوید. اگر پزشک شما علایم را نادیده می گیرد یا به شما گوش نمی دهد، حتماً به یک پزشک متخصص زنان دیگر مراجعه کنید.

با مشاهده علائم مشکوک به آندرومتریوز می توانید برای تشخیص بیماری آندومتریوز از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت وقت ویزیت می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس حاصل فرمایید.

پزشک متخصص برای تشخیص آندومتریوز ممکن است از روشهای زیر استفاده کند:

تشخیص آندومتریوز با معاینه بررسی های پزشک معمولا با بررسی علایم، تاریخچه پزشکی، و عوامل ریسک آندومتریوز آغاز می شود. او برای معاینه لگن از شما درخواست می کند از کمر به پایین برهنه شوید. این بررسی در قسمت لگن انجام می شود اما ممکن است شامل معاینه قسمت پایینی شکم و معاینه رکتوواژینال نیز باشد. این معاینه معمولاً با دو دست انجام می شود. به این صورت که بافت خارجی با یک دست لمس شده با دست دیگر داخل واژن بررسی می شود. با این روش پزشک شما می تواند برآمدگی ها، ضخیم شدن رباط ها، یا حساسیت بیش از حد ( هایپر آلرژی) را که از علایم آندومتریوز هستند، شناسایی کند. از دیگر علایم شایع آندومتریوز، “لگن منجمد” ( به دلیل ایجاد زخم های بیش از حد در اطراف رباط های لگن ) و “رحم ثابت” ( که در آن رحم با لمس شدن آزادانه حرکت نمی کند) است. ممکن است پزشک با استفاده از یک اسپکولوم درون واژن را مشاهده کند. در بعضی موارد، معاینه اسپکولوم می تواند رشد بیش از حد بافت یا “دهانه رحم جابجا شده” ( که در آن محل دهانه رحم به دلیل وجود زخم ها، تغییر می کند) را نشان دهد. طور کلی معاینه با اسپکولوم به ندرت مفید است. زیرا علایم دیداری آندومتریوز معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری قابل تشخیص هستند. معاینه لگنی برای تشخیص آندومتریوز نیز فقط حدودی قابل اطمینان است. ۴۷ درصد از زنان مبتلا به آندومتریوز در معاینه لگنی کاملاً طبیعی دیده می شوند. هنگامی که پریود هستید یا علایمی را نشان می دهید معاینه لگن معتبرتر خواهد بود. از آنجا که دانستن علائم این بیماری در تشخیص آن بسیار مهم و ضروری است مقاله ویژه ای با عنوان علائم بیماری آندومتریوز در زنان برای شما عزیزان نوشته ایم که خواندن آن لازم و ضروری است.

تشخیص آندومتریوز با آزمایش آزمایش تشخیص اندومتریوز ممکن است با یک تست آزمایشگاهی به نام ضد ژن سرطان انجام شود. معمولاً از آزمایش CA-125 در موارد مشکوک به سرطان تخمدان استفاده می شود. اما این آزمایش می تواند سایر بیماری های دستگاه تناسلی زنان مانند آندومتریوز، فیبروم رحمی، تومورهای خوش خیم، سرطان آندومتر و سرطان لوله های فالوپ را نیز نشان دهد. آزمایش آندومتریوز با CA-125 در مراحل پیشرفته آندرومتریوز دقیق ترین نتیجه را می دهد. با این حال آزمایش CA-125 برای تشخیص قطعی بیماری استفاده نمی شود. معمولاً در صورتی که علایم و معاینه لگنی، احتمال وجود آندومتریوز را بدهد، این آزمایش نیز انجام می شود. نتیجه آزمایش آندومتریوز به پزشک در تصمیم گیری برای نیاز به بررسی های تهاجمی با عمل جراحی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: دکتر خوب برای درمان آندومتریوز

تشخیص آندرومتریوز با تصویر برداری اگر فرد به شدت مشکوک به آندومتریوز باشد اما ضایعات، به دلیل عمق زیاد، توسط معاینه لگن قابل مشاهده نباشند، ممکن است پزشک دستور تصویر برداری دهد. ۳ آزمایش تصویر برداری که معمولاً برای تشخیص آندومتریوز استفاده می شوند شامل سونوگرافی، MRI و سی تی اسکن است.

تشخیص آندومتریوز در سونوگرافی: اولتراسوند فناوری است که در آن امواج صوتی، تصاویر دقیق و با جزییاتی ایجاد می کنند. برای تصویر برداری از اندام های تولید مثل شما، وسیله ای به نام مبدل روی شکم فشار داده شده یا وارد واژن می شود (سونوگرافی ترانس واژینال). تشخیص اندومتریوز با سونوگرافی می تواند ضخیم شدن غیر عادی بافت ها، اندومتریوما ( توده های کیست مانند در تخمدان ) و ضایعات و برآمدگی های عمیق را نشان داد.

تشخیص آندومتریوز با ام آر آی (MRI): این نوعی فناوری است که با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی تصاویر بسیار دقیقی از بافت های نرم،ایجاد می کند. MRI از سونوگرافی دقیق تر اما بسیار گرانتر است. اگر به شدت، مشکوک به آندومتریوز باشید برایتان MRI تجویز می شود. اما هیچ روش بدون جراحی دیگری قادر به تأیید تشخیص نیست.

تشخیص آندومتریوز با سی تی اسکن: سی تی اسکن نوعی اشعه X است. یک کامپیوتر برش های مقطعی از اندام شما ارائه می دهد تا تصاویر سه بعدی ایجاد کند. این روش برای تشخیص آندومتریوز مفید نیست اما اگر کلیه یا مجرای ادرار (لوله ای که از طریق آن ادرار از بدن خارج می شود) درگیر شوند، این تصویر برداری انجام می شود.

لاپاروسکوپی ممکن است پزشک برای تشخیص آندومتریوز از روشهای جراحی استفاده کند. لاپاروسکوپی یک عمل جراحی است. در این روش یک اسکوپ فیبرنوری برای مشاهده اندام های داخلی وارد بدن می شود. این بهترین روش تشخیص آندومتریوز است و امکان مشاهده مستقیم رشد بیش از حد بافت را فراهم می کند. عمل لاپاراسکوپی با بیهوشی عمومی و در بیمارستان انجام می شود. در این جراحی یک برش کوچک در نزدیکی ناف ایجاد شده و از طریق آن گاز دی اسید کربن برای باد کردن شکم تزریق می شود. سپس یک لاراسکوپ باریک و سبک برای مشاهده اندامهای داخلی روی مونیتور وارد بدن می شود. زمانی که آزمایش به پایان رسید، لاراسکوپ خارج شده و برش را بخیه می زنند. گاهی اوقات لاراسکوپی می تواند به صورت سرپایی انجام شود. بسته به اینکه میزان رشد آندومتر چقدر باشد، ممکن است جراح نتواند فقط با مشاهده، آنتومتریوز را تأیید کند. در بسیاری از موارد، بیوپسی انجام می شود. به این صورت که بخشی از بافت بریده و به منظور ارزیابی میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می شود. ۱۶ درصد از زنانی که هیچ علایمی از آندومتریوز در عمل لاراسکوپی شان مشاهده نشده بود، اما با انجام بیوپسی ابتلای آنها به آندومتریوز تأیید شد.

بیشتر بخوانید: آندومتریوز چگونه درمان می شود؟

هنگامی که آندومتریوز به طور قطعی تشخیص داده شد، به منظور تعیین درمان مناسب، بیماری مرحله بندی می شود. آندومتریوز با معاینه لگنی یا تصوربرداری به تنهایی، قابل مرحله بندی نیست و لاراسکوپی برای تعیین مرحله بیماری لازم است. مراحل بیماری آندومتریوز بر اساس تعداد، اندازه، محل و شدت ضایعه، چسبندگی ها و کیست ها ، به ۴ مرحله تقسیم بندی می شوند. این مرحله بندی ها به شرح زیر هستند:

این مرحله بندی به هیچ وجه با  وجود یا شدت علایم ارتباط ندارد و فقط به منظور اطمینان از درمان درست مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از لاپاراسکوپی برای جراحی آندومتریوز یا نظارت بر پاسخ به درمان پس از جراحی، استفاده کرد.

برای تشخیص بیماری آندومتریوز می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت وقت ویزیت می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس حاصل فرمایید.

در نگاه اول، علایم آندومتریوز می تواند به آسانی با علایم بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود. در عین حال، آندومتریوز عجیب نیست که همراه با دیگر بیماری های زنان و زایمان، ادراری و گوارشی اتفاق بیفتد که هر کدام به درمان های مختلفی نیاز دارند. برای اطمینان از تشخیص درست، ممکن است پزشک آزمایش های دیگری مانند تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز کند. این امر به ویژه زمانی صادق است که نتایج آزمایش های مقدماتی قطعی نباشد. پزشک ممکن است از شما بخواهد شرایط زیر را در کنار علایم دیگر بررسی کنید:

بیماری التهاب لگن: بیماری التهاب لگن یک عفونت دستگاه تولیدمثل زنان است. این بیماری معمولاً شامل یک باکتری مقاربتی ( مانند سوزاک یا کلامیدیا ) است که از واژن به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها منتقل شده است. بیماری التهاب لگن اغلب با کشت باکتریایی ترشحات رحم قابل تشخیص و تأیید است.

کیست تخمدان: کیست غیر سرطانی به دلایل مختلفی از جمله تنبلی تخمدان ایجاد می شود. می توان با استفاده از سونوگرافی درون واژنی یا لاپاراسکوپی و بیوپسی تفاوت آن را با آندومتریوز تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: علائم دفع کیست تخمدان

سندرم روده تحریک پذیر: این سندروم با اسهال، یبوست و گرفتگی شکم مشخص می شود. تشخیص این سندرم معمولاً بر اساس عدم وجود نشانه های بیماری آندومتریوز در سونوگرافی، MRI یا لاپاروسکوپی است.

سندرم مثانه دردناک: یک بیماری مزمن مثانه است که باعث درد و فشار در ناحیه مثانه می شود. معمولاً این بیماری با استفاده از آندوسکوپی مثانه (سیستوسکوپی) از آندومتریوز متمایز می شود.

آدنومیوز: بیماری است که در آن آندومتریوم به دیواره رحم حمله کرده و به آن نفوذ می کند. این بیماری معمولاً توسط MRI تمایز داده می شود و غالباً همراه با آندومتریوز اتفاق می افتد.

فیبروم رحم:فیبروم رحمی رشد غیر سرطانی در رحم است که غالباً در سال های زایمان ظاهر می شوند. این شرایط خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی دهد. ماهیت فیبری این رشدها به گونه ای است که معمولاً با سونوگرافی درون واژنی می توان آن ها را تشخیص داد.

سرطان تخمدان: معمولاً زمانی که بشدت بدخیم باشد، علایم دارد. علایم این بیماری ممکن است شامل کمبود اشتها، افزایش ابعاد شکم، یبوست، تکرر ادرار و خستگی مزمن باشد. سونوگرافی درون واژنی با آزمایش خون CA-125 می تواند به تمایز سرطان تخمدان از آندومتریوز کمک کند.

آندومتریوز از جمله بیماری هایی است که زنان در دوران زندگی خود ممکن است به آن مبتلا شوند. همانطور که گفته شد راههایی وجود دارد که این بیماری زود تشخیص داده شود. شما می توانید با مشاهده برخی از علائم آندومتریوز سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بعد از بررسی های اولیه و تشخیص زودهنگام، بیماری را درمان کند. بعلاوه روشهای مختلفی هم وجود دارد که در تشخیص آندومتریوز موثر هستند که در مقاله توضیحاتی درمورد هر یک از آنها دادیم. به یاد داشته باشید که ممکن است علائم آندومتریوز با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود در نتیجه پزشک آزمایش هایی مثل تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز می کند.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما درمورد تشخیص بیماری آندومتریوز جواب داده باشیم اما اگر سوال یا ابهامی در این مورد داشتید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

جراحی درمانی زناندرمان بیماریهای زنانروشهای درمان فیبروم رحمی

تست پاپ اسمیرفیبروم رحمیلاپاراسکوپی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

آندومتریوز نوعی اختلال غالباً دردناک است که در آن پوشش رحم، به نام آندومتر، از رحم فراتر می رود. معمولاً آندومتریوز روی تخمدان ها، لوله های فالوپ، و بافت دیواره لگن اثر می گذارد. رشد آندومتر به همان روشی که در قاعدگی رخ می دهد، متوقف شده و خونریزی می کند. هر بافت باقی مانده ای از آن ممکن است به دام بیفتد و باعث تحریک و ایجاد چسبندگی شود. تشخیص درست برای درمان به موقع و مؤثر آندومتریوز ضروری است. راههای تشخیص آندومتریوز معمولا شامل بررسی علایم بیماری آندومتریوز در زنان، معاینه فیزیکی و ترکیبی از آزمایش ها و تصاویر پزشکی برای شناسایی چسبندگی و ضایعات بیماری است. سپس وضعیت شما با توجه به شدت بیماری برای شروع دوره درمان مرحله بندی می شود. در این مقاله به راههای تشخیص آندومتریوز پرداخته خواهد شد. برای دسترسی به پاسخ سوالات خود می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اگرچه نشانه های بیماری آندومتریوز (درد و خونریزی و غیره ) ممکن است قابل توجه و شدید باشند، اما تشخیص بیماری اغلب چالش برانگیز است. علت این امر آن است که درد و خونریزی در اثر بسیاری بیماری های دیگر نیز ممکن است رخ دهد که برخی از آن ها با آندومتریوز همبستگی دارند. یک زن مبتلا به آندومتریوز ممکن است سندرم های درد دیگری مانند سندرم مثانه دردناک، سندرم روده تحریک پذیر، یا سندرم درد اسکلتی-عضلانی ( فیبرومیالژیا ) را نیز داشته باشد. همه این سندرم ها علایم مشابه با نشانه های بیماری آندومتریوز دارند. وسعت ضایعه لزوماً منجر به شدت گرفتن علایم آندرومتریوز نمی شود. برخی از زنان ممکن است علایم شدیدی داشته باشند اما هیچ اثری از ضایعه در آنها نباشد. درحالی که برخی زنان ضایعات بسیار وسیعی دارند اما هیچ علایمی بروز نمی دهند. این تنوع گسترده علایم آندرومتریوز می تواند منجر به تشخیص نادرست و تأخیر در درمان شود. طبق بررسی های انجام شده زمان بین شروع اولین علایم آندرومتریوز تا تشخیص آندومتریوز، کمتر از ۴ تا ۷ سال نیست. این موانع سبب شده برخی از کارشناسان خواستار تغییر نحوه تعریف آندومتریوز شوند. آنها بر این عقیده هستند که علاوه بر تشخیص بر اساس بافت شناسی (خصوصیات میکروسکوپی ) باید تأکید بیشتری بر تشخیص بر اساس وجود علایم شود. در نتیجه کمتر وجود یا عدم وجود ضایعات مورد توجه قرار گیرد.

هیچ آزمایش خانگی یا خودمعاینه گری وجود ندارد که بتواند آندومتریوز را تشخیص دهد. با این حال، آگاهی از علایم و نشانه های آندومتریوز و نحوه اطلاع رسانی آن ها به پزشک، می تواند شانس تشخیص صحیح را افزایش دهد. یکی از چالش های تشخیص آندومتریوز، عادی سازی علایم آندومتریوز نه تنها توسط پزشکان بلکه توسط خود زنان است. از آنجا که علایم اندرومتریوز به طور معمول همزمان با قاعدگی اتفاق می افتد، زنان معمولاً به آنها توجه نمی کنند و فکر می کنند دچار یک قاعدگی شدید (سنگین) شده اند. بنابراین تا ماه ها یا حتی سال ها بعد از بروز علایم آن ها را بررسی نمی کنند. این حقیقت که علایم آندومتریوز همزمان با قاعدگی رخ می دهد، یک علامت هشدار دهنده برای احتمال وجود این بیماری است. اگرچه درد و خونریزی می تواند خارج از قاعدگی نیز رخ دهد، اما معمولاً همین طبیعت چرخه ای آندومتریوز است که این اختلال را مشخص می کند. سایر علایم آندومتریوز که باید به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر است:

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

 

حتی اگر علایم شما آشکار یا پایدار نیستند، باید آنها را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر علایم آندومتریوز خود را نادیده بگیرید، پزشک هم احتمالاً همین کار را خواهد کرد. به هر نگرانی که دارید، هر چند کوچک رسیدگی کنید و از سلامت خود مطمین شوید. اگر پزشک شما علایم را نادیده می گیرد یا به شما گوش نمی دهد، حتماً به یک پزشک متخصص زنان دیگر مراجعه کنید.

با مشاهده علائم مشکوک به آندرومتریوز می توانید برای تشخیص بیماری آندومتریوز از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت وقت ویزیت می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس حاصل فرمایید.

پزشک متخصص برای تشخیص آندومتریوز ممکن است از روشهای زیر استفاده کند:

تشخیص آندومتریوز با معاینه بررسی های پزشک معمولا با بررسی علایم، تاریخچه پزشکی، و عوامل ریسک آندومتریوز آغاز می شود. او برای معاینه لگن از شما درخواست می کند از کمر به پایین برهنه شوید. این بررسی در قسمت لگن انجام می شود اما ممکن است شامل معاینه قسمت پایینی شکم و معاینه رکتوواژینال نیز باشد. این معاینه معمولاً با دو دست انجام می شود. به این صورت که بافت خارجی با یک دست لمس شده با دست دیگر داخل واژن بررسی می شود. با این روش پزشک شما می تواند برآمدگی ها، ضخیم شدن رباط ها، یا حساسیت بیش از حد ( هایپر آلرژی) را که از علایم آندومتریوز هستند، شناسایی کند. از دیگر علایم شایع آندومتریوز، “لگن منجمد” ( به دلیل ایجاد زخم های بیش از حد در اطراف رباط های لگن ) و “رحم ثابت” ( که در آن رحم با لمس شدن آزادانه حرکت نمی کند) است. ممکن است پزشک با استفاده از یک اسپکولوم درون واژن را مشاهده کند. در بعضی موارد، معاینه اسپکولوم می تواند رشد بیش از حد بافت یا “دهانه رحم جابجا شده” ( که در آن محل دهانه رحم به دلیل وجود زخم ها، تغییر می کند) را نشان دهد. طور کلی معاینه با اسپکولوم به ندرت مفید است. زیرا علایم دیداری آندومتریوز معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری قابل تشخیص هستند. معاینه لگنی برای تشخیص آندومتریوز نیز فقط حدودی قابل اطمینان است. ۴۷ درصد از زنان مبتلا به آندومتریوز در معاینه لگنی کاملاً طبیعی دیده می شوند. هنگامی که پریود هستید یا علایمی را نشان می دهید معاینه لگن معتبرتر خواهد بود. از آنجا که دانستن علائم این بیماری در تشخیص آن بسیار مهم و ضروری است مقاله ویژه ای با عنوان علائم بیماری آندومتریوز در زنان برای شما عزیزان نوشته ایم که خواندن آن لازم و ضروری است.

تشخیص آندومتریوز با آزمایش آزمایش تشخیص اندومتریوز ممکن است با یک تست آزمایشگاهی به نام ضد ژن سرطان انجام شود. معمولاً از آزمایش CA-125 در موارد مشکوک به سرطان تخمدان استفاده می شود. اما این آزمایش می تواند سایر بیماری های دستگاه تناسلی زنان مانند آندومتریوز، فیبروم رحمی، تومورهای خوش خیم، سرطان آندومتر و سرطان لوله های فالوپ را نیز نشان دهد. آزمایش آندومتریوز با CA-125 در مراحل پیشرفته آندرومتریوز دقیق ترین نتیجه را می دهد. با این حال آزمایش CA-125 برای تشخیص قطعی بیماری استفاده نمی شود. معمولاً در صورتی که علایم و معاینه لگنی، احتمال وجود آندومتریوز را بدهد، این آزمایش نیز انجام می شود. نتیجه آزمایش آندومتریوز به پزشک در تصمیم گیری برای نیاز به بررسی های تهاجمی با عمل جراحی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: دکتر خوب برای درمان آندومتریوز

تشخیص آندرومتریوز با تصویر برداری اگر فرد به شدت مشکوک به آندومتریوز باشد اما ضایعات، به دلیل عمق زیاد، توسط معاینه لگن قابل مشاهده نباشند، ممکن است پزشک دستور تصویر برداری دهد. ۳ آزمایش تصویر برداری که معمولاً برای تشخیص آندومتریوز استفاده می شوند شامل سونوگرافی، MRI و سی تی اسکن است.

تشخیص آندومتریوز در سونوگرافی: اولتراسوند فناوری است که در آن امواج صوتی، تصاویر دقیق و با جزییاتی ایجاد می کنند. برای تصویر برداری از اندام های تولید مثل شما، وسیله ای به نام مبدل روی شکم فشار داده شده یا وارد واژن می شود (سونوگرافی ترانس واژینال). تشخیص اندومتریوز با سونوگرافی می تواند ضخیم شدن غیر عادی بافت ها، اندومتریوما ( توده های کیست مانند در تخمدان ) و ضایعات و برآمدگی های عمیق را نشان داد.

تشخیص آندومتریوز با ام آر آی (MRI): این نوعی فناوری است که با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی تصاویر بسیار دقیقی از بافت های نرم،ایجاد می کند. MRI از سونوگرافی دقیق تر اما بسیار گرانتر است. اگر به شدت، مشکوک به آندومتریوز باشید برایتان MRI تجویز می شود. اما هیچ روش بدون جراحی دیگری قادر به تأیید تشخیص نیست.

تشخیص آندومتریوز با سی تی اسکن: سی تی اسکن نوعی اشعه X است. یک کامپیوتر برش های مقطعی از اندام شما ارائه می دهد تا تصاویر سه بعدی ایجاد کند. این روش برای تشخیص آندومتریوز مفید نیست اما اگر کلیه یا مجرای ادرار (لوله ای که از طریق آن ادرار از بدن خارج می شود) درگیر شوند، این تصویر برداری انجام می شود.

لاپاروسکوپی ممکن است پزشک برای تشخیص آندومتریوز از روشهای جراحی استفاده کند. لاپاروسکوپی یک عمل جراحی است. در این روش یک اسکوپ فیبرنوری برای مشاهده اندام های داخلی وارد بدن می شود. این بهترین روش تشخیص آندومتریوز است و امکان مشاهده مستقیم رشد بیش از حد بافت را فراهم می کند. عمل لاپاراسکوپی با بیهوشی عمومی و در بیمارستان انجام می شود. در این جراحی یک برش کوچک در نزدیکی ناف ایجاد شده و از طریق آن گاز دی اسید کربن برای باد کردن شکم تزریق می شود. سپس یک لاراسکوپ باریک و سبک برای مشاهده اندامهای داخلی روی مونیتور وارد بدن می شود. زمانی که آزمایش به پایان رسید، لاراسکوپ خارج شده و برش را بخیه می زنند. گاهی اوقات لاراسکوپی می تواند به صورت سرپایی انجام شود. بسته به اینکه میزان رشد آندومتر چقدر باشد، ممکن است جراح نتواند فقط با مشاهده، آنتومتریوز را تأیید کند. در بسیاری از موارد، بیوپسی انجام می شود. به این صورت که بخشی از بافت بریده و به منظور ارزیابی میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال می شود. ۱۶ درصد از زنانی که هیچ علایمی از آندومتریوز در عمل لاراسکوپی شان مشاهده نشده بود، اما با انجام بیوپسی ابتلای آنها به آندومتریوز تأیید شد.

بیشتر بخوانید: آندومتریوز چگونه درمان می شود؟

هنگامی که آندومتریوز به طور قطعی تشخیص داده شد، به منظور تعیین درمان مناسب، بیماری مرحله بندی می شود. آندومتریوز با معاینه لگنی یا تصوربرداری به تنهایی، قابل مرحله بندی نیست و لاراسکوپی برای تعیین مرحله بیماری لازم است. مراحل بیماری آندومتریوز بر اساس تعداد، اندازه، محل و شدت ضایعه، چسبندگی ها و کیست ها ، به ۴ مرحله تقسیم بندی می شوند. این مرحله بندی ها به شرح زیر هستند:

این مرحله بندی به هیچ وجه با  وجود یا شدت علایم ارتباط ندارد و فقط به منظور اطمینان از درمان درست مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از لاپاراسکوپی برای جراحی آندومتریوز یا نظارت بر پاسخ به درمان پس از جراحی، استفاده کرد.

برای تشخیص بیماری آندومتریوز می توانید از تخصص خانم دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت دریافت وقت ویزیت می توانید با شماره ۷۷۷۱۴۴۰۵ تماس حاصل فرمایید.

در نگاه اول، علایم آندومتریوز می تواند به آسانی با علایم بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود. در عین حال، آندومتریوز عجیب نیست که همراه با دیگر بیماری های زنان و زایمان، ادراری و گوارشی اتفاق بیفتد که هر کدام به درمان های مختلفی نیاز دارند. برای اطمینان از تشخیص درست، ممکن است پزشک آزمایش های دیگری مانند تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز کند. این امر به ویژه زمانی صادق است که نتایج آزمایش های مقدماتی قطعی نباشد. پزشک ممکن است از شما بخواهد شرایط زیر را در کنار علایم دیگر بررسی کنید:

بیماری التهاب لگن: بیماری التهاب لگن یک عفونت دستگاه تولیدمثل زنان است. این بیماری معمولاً شامل یک باکتری مقاربتی ( مانند سوزاک یا کلامیدیا ) است که از واژن به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها منتقل شده است. بیماری التهاب لگن اغلب با کشت باکتریایی ترشحات رحم قابل تشخیص و تأیید است.

کیست تخمدان: کیست غیر سرطانی به دلایل مختلفی از جمله تنبلی تخمدان ایجاد می شود. می توان با استفاده از سونوگرافی درون واژنی یا لاپاراسکوپی و بیوپسی تفاوت آن را با آندومتریوز تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: علائم دفع کیست تخمدان

سندرم روده تحریک پذیر: این سندروم با اسهال، یبوست و گرفتگی شکم مشخص می شود. تشخیص این سندرم معمولاً بر اساس عدم وجود نشانه های بیماری آندومتریوز در سونوگرافی، MRI یا لاپاروسکوپی است.

سندرم مثانه دردناک: یک بیماری مزمن مثانه است که باعث درد و فشار در ناحیه مثانه می شود. معمولاً این بیماری با استفاده از آندوسکوپی مثانه (سیستوسکوپی) از آندومتریوز متمایز می شود.

آدنومیوز: بیماری است که در آن آندومتریوم به دیواره رحم حمله کرده و به آن نفوذ می کند. این بیماری معمولاً توسط MRI تمایز داده می شود و غالباً همراه با آندومتریوز اتفاق می افتد.

فیبروم رحم:فیبروم رحمی رشد غیر سرطانی در رحم است که غالباً در سال های زایمان ظاهر می شوند. این شرایط خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی دهد. ماهیت فیبری این رشدها به گونه ای است که معمولاً با سونوگرافی درون واژنی می توان آن ها را تشخیص داد.

سرطان تخمدان: معمولاً زمانی که بشدت بدخیم باشد، علایم دارد. علایم این بیماری ممکن است شامل کمبود اشتها، افزایش ابعاد شکم، یبوست، تکرر ادرار و خستگی مزمن باشد. سونوگرافی درون واژنی با آزمایش خون CA-125 می تواند به تمایز سرطان تخمدان از آندومتریوز کمک کند.

آندومتریوز از جمله بیماری هایی است که زنان در دوران زندگی خود ممکن است به آن مبتلا شوند. همانطور که گفته شد راههایی وجود دارد که این بیماری زود تشخیص داده شود. شما می توانید با مشاهده برخی از علائم آندومتریوز سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بعد از بررسی های اولیه و تشخیص زودهنگام، بیماری را درمان کند. بعلاوه روشهای مختلفی هم وجود دارد که در تشخیص آندومتریوز موثر هستند که در مقاله توضیحاتی درمورد هر یک از آنها دادیم. به یاد داشته باشید که ممکن است علائم آندومتریوز با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود در نتیجه پزشک آزمایش هایی مثل تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز می کند.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما درمورد تشخیص بیماری آندومتریوز جواب داده باشیم اما اگر سوال یا ابهامی در این مورد داشتید در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

جراحی درمانی زناندرمان بیماریهای زنانروشهای درمان فیبروم رحمی

تست پاپ اسمیرفیبروم رحمیلاپاراسکوپی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

دکتر شیوا مدنی حسینی | جراح زیبایی زنان | جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

اندومتریوز چیست ؟ جایگزینی بافت دیواره داخلی رحم در مناطق دیگر بدن را اندومتریوز گویند.

چهار نظریه در مورد علت پیدایش اندومتریوز وجود دارد:

۱- اندومتریوز می تواند به دلیل برگشت خون قاعدگی از لوله های رحمی به داخل حفره شکم و لگن اتفاق بیفتد البته این علت و نظریه قطعی نیست چون این اتفاق در همه خانم ها رخ می دهد ولی همه دچار اندومتریوز نمی شوند.

۲- نظریه دیگر در مورد علت اندومتریوز، وجود سلول‌های چند پتانسیلی در لگن است که می تواند به بافت اندومتر تبدیل شده و ایجاد اندومتریوز کند.

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

۳- نظریه دیگر در مورد علت اندومتریوز ، کاشته شدن بافت اندومتر از طریق جراحی‌ها در مناطق دیگر به دنبال برش مربوط به زایمان طبیعی یا سزارین یا جراحی های دیگر شکمی.

۴- اختلال در سیستم ایمنی در خانم‌ها که میتواند سبب رشد بافت اندومتر در مناطق دیگر بدن شود.

 

۱- در بسیاری از موارد اندومتریوز بدون علامت است و گاه به طور اتفاقی در حین اعمال جراحی لگن مثل سزارین کشف می‌شود.

۲- دردهای لگنی : اندومتریوز میتواند سبب دردهای شدید لگنی و شکم قبل قاعدگی گردد که معمولاً درد به دنبال قاعدگی کم می‌شود.

۳- نزدیکی دردناک یکی دیگر از علائم اندومتریوز است.

۴- نازایی ، یکی از علل نازایی در خانم ها میتواند وجود اندومتریوز باشد.

۵- درد هنگام معاینه لگن نیز میتواند یکی از علائم اندومتریوز باشد.

علائم اندومتریوز میتواند در طی بارداری موقتا قطع شود، همچنین با یائسگی نیز درد اندومتریوز به طور دائمی قطع می گردد.

۱- کسانی که بارداری نداشتند

۲ – یائسگی دیرهنگام

۳- شروع زود هنگام بلوغ

۴- ابتلا یکی از بستگان درجه یک به اندومتریوز ( مادر خواهر یا خاله)

۵- سیکل‌های پریودی کوتاه

۶- در معرض زیاد استروژن قرار گرفتن

۷- وزن پایین

۸- مصرف الکل

این دلایل الزاماً به معنی این نیست که هر فردی که شرایط بالا را داشته باشد حتماً مبتلا به اندومتریوز می‌شود بلکه داشتن عوامل بالا می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به اندومتریوز کند.

 

۱- کاشته شدن عمیق بافت اندومتر در مناطقی که تعداد زیادی عصب قرار دارد.

۲- رها شدن موادی از بافت اندومتریوز که مواد واسطه ایجاد درد هستند.

توجه کنید که شدت درد لگنی در اندومتریوز با شدت بیماری رابطه مستقیمی ندارد ، یعنی درد زیاد نشانه شدت بیماری نیست.

 

حدود ۷۰ درصد از خانم‌هایی که اندومتریوز دارند بدون مشکل باردار می شوند ولی اگر اندومتریوز :

۱- سبب اختلال در آناتومی لگن گردد یعنی اگر اندومتریوز سبب ایجاد کیست های بزرگ تخمدان شود (اندومتریوما) و یا سبب چسبندگی شدید بین تخمدان و رحم و سایر احشا لگن گردد می تواند سبب نازایی شود.

۲- چون اندومتریوز سبب ترشحات هورمونی و مواد التهابی می شود می‌تواند اثر منفی بر تخمک گذاری و لانه گزینی داشته باشد و از این طریق نیز می‌تواند سبب نازایی گردد.

 

دلایل علمی به نفع تاثیر رژیم غذایی بر پیشگیری و درمان اندومتریوز وجود ندارد.

 

تشخیص اندومتریوز توسط متخصص زنان امکان پذیر است.

1- شرح حال و معاینه

2- سونوگرافی که می‌تواند در تشخیص کیست اندومتریوما و گاهاً چسبندگی ها کمک کننده باشد.

3- آزمایش خون: اندازه‌گیری CA۱۲۵ می تواند کمک کننده باشد ولی اختصاصی نیست.

4- لاپاراسکوپی جهت تشخیص و نمونه گیری از نسوج مشکوک کمک کننده است.

 

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

اندومتریوز را زمانی درمان میکنیم که یا فرد دچار دردهای شدید لگنی باشد و یا دچار نازایی شده باشد.

1- درمان های دارویی

2- درمان های جراحی

انتخاب روش درمان بستگی به شدت علائم بیمار دارد.

درمان دارویی شامل انواع مسکن ها و استفاده از داروهای هورمونی است که معمولا در موارد دردهای شدید لگنی و قاعدگی های دردناک بیماران اندومتریوزی استفاده می شود.

درمان‌های جراحی نیز بسته به اینکه بیمار بارداری قبلی داشته یا نه و آیا مایل به بارداری هست یا نه استفاده میگردد.

حتی با جراحی نیز ممکن است اندومتریوز عود کند پس تصمیم برای جراحی کردن یا نکردن بستگی به شرایط فرد و شدت علائم دارد.

جراح زیبایی زنان

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

داراری بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

عضو انجمن جراحان زیبایی زنان اروپا

عضو رسمی انجمن زنان و زایمان و نازایی ایران

عضو گروه انجمن جراحان زنان ایران

علایم اندومتریوز در طی بارداری موقتا ازبین میرود، ولی با قطع پریودها در بائسگی علائم بطور دائم ازبین میرود.

عوامل خطر ساز جهت بوجود امدن اندومتریوز چیست؟ یا به عبارتی چه کسانی بیشتر در معرض اندومتریوز هستند؟

-کسانی که هرگز بارداری زایمان نداشته‌اند

-شروع زودهنگام بلوغ

-یائسگی دیر هنگام

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

-ابتلای یکی از بستگان نزدیک مانند مادر،خواهر و خاله

-سیکلهای پریود کوتاه(معمولا زودتر از ۲۷ روز پریود شدن)

-درمعرض استروژن زیاد قرار گرفتن

-وزن پایین BMI کم

-مصرف الکل

-اختلالات آناتومی در رحم که خروج خون پریود با مشکل همراه شود

عوامل بالا بدین معنی نیست که هرکسی ویژگی‌های بالا را دارد حتما اندومتریوز می‌گیرد بلکه به معنی مستعد بودن است

 

 علت اندومتریوز چیست؟

📌کاشته شدن بافت دیواره ی داخلی رحم (اندومتر) در مناطق غیر طبیعی میتواند بدلیل جریان ِبرگشتی ِخون ِقاعدگی ،از طریق لوله های رَحِمی به داخل شکم و حفره ی لگن اتفاق بیفتد‌.

این تئوری قطعی نیست زیرا این اتفاق در همه ی خانمها می افتد ولی همه مبتلا به اندومتریوز نمی شوند.

📌وجود سلولهای چند خاصیتی(مولتی پتانسیل)در لگن

این سلولها میتوانند به بافت اندومتر تبدیل شده و اندومتریوز ایجاد کنند.

📌کاشته شدن ِمستقیم بافت اندومتر از طریق جراحیها در مناطق دیگر.برای مثال در محل برش ِمربوط به زایمان طبیعی یا سزارین.

📌اختلال در سیستم ایمنی خانمهای مبتلا که سبب رشد اندومتر در مناطق غیرمعمول میشود.

 

علت درد در اندومتریوز چیست؟

شدت درد در اندومتریوز متغیر است.در بعضی موارد خفیف و گاهی بسیار شدید میباشد که بستگی به مکان ِدرگیری دارد.دلایل زیر بعنوان علت درد عنوان شده اند:

📌کاشته شدنهای عمیق در اندومتریوز و کاشته شدن در مناطقی که تعداد زیادی عصب وجود دارد.

📌رها کردن ِموادی از نسج ِمبتلا که واسطه ی ایجاد درد هستند.

📌وقتی اندومتریوز اطراف یک بافت را گرفتار کرده و آن را تحت فشار قرار میدهد.

📌توجه داشته باشید که در اندومتریوز شدت بیماری با شدت درد ارتباط مستقیمی ندارد ،بعبارتی شدت درد علامتی از شدید بودن بیماری نیست.

 

آیا اندومتریوز نازایی میدهد؟

اندومتریوز یک بیماری لگنی است که در خانمهای نابارور شایعتر است.

در حدود هفتاد درصد از خانمهایی که اندومتریوز متوسط یا خفیف دارند،بدون مشکل باردار میشوند.

اندومتریوز به دلایل متفاوتی میتواند سبب ناباروری شود:

📌اثر بر ساختمان و آناتومی لگن

اندومتریوز میتواند با ایجاد کیست در تخمدان و چسبندگی بین رحم و تخمدان و سایر اعضا لگن همراه باشد.

این چسبندگی ها ،ساختمان و عملکرد طبیعی رَحِم و تخمدان را تحت تاثیر قرار میدهند.

📌اثرات هورمونی اندومتریوز

اندومتریوز میتواند با ترشح مواد التهابی اثرات منفی بر تخمک،اعضای لگنی و لانه گزینی جنین داشته باشد.

توجه داشته باشید که این عوارض در نوع شدید اندومتریوز شایعتر است.

 

آیا رژیم غذایی بر پیشگیری یا درمان اندومتریوز موثر است؟

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

دلایل علمی کافی بنفع تاثیر رژیم غذایی بر پیشگیری یا درمان اندومتریوز وجود ندارد.

در یک‌مطالعه دیده شد که مصرف سبزیجات و میوه ها با کاهش احتمال اندومتریوز و مصرف گوشت قرمز با افزایش آن همراهست ولی هنوز نیاز به مطالعات و بررسیهای بیشتر هست.

 

پزشکان چگونه اندومتریوز را تشخیص میدهند؟

تشخیص این بیماری برای متخصصین زنان از راههای زیر امکان پذیر است:

📌شرح حال بیمار و معاینه ی لگنی

وجود سابقه ی قاعدگی ها یا رابطه ی زناشویی دردناک،لکه بینی قبل از شروع عادت ماهیانه .

در معاینه ی لگنی وجود درد در هنگام معاینه و یا لمس ِبرجستگی های اندومتریوز در لگن .

📌سونوگرافی

سونوگرافی نمیتواند برای بررسی جسبندگی ها کمک کننده باشد ولی وجود نمای کیستهای اندومتریوز در تخمدان به تشخیص کمک میکند.

📌آزمایش خون

اندازه گیری CA125 میتواند کمک کننده باشد ولی یک آزمایش اختصاصی نیست.

📌جراحی لاپاروسکوپی

در واقع تشخیص قطعی اندومتریوز از طریق دید مستقیم با دوربین های مدار بسته در هنگام عمل لاپاروسکوپی امکان پذیر است.

در حین عمل از نسوج مشکوک نمونه گیری شده و بر اساس جواب آسیب شناسی،تشخیص قطعی داده میشود.

 

درمان اندومتریوز چگونه است؟

درمان اندومتریوز دربرخی از موارد دارویی و در برخی موارد جراحی است.

انتخاب روش درمانی بستگی به علائم بیمار( شدت درد) دارد و اینکه تاکنون بارداری داشته یا مایل به بارداری است. پزشکان معمولا سعی میکنند از روشهای غیر جراحی بیماری راکنترل کنند، مگر انکه دربررسی‌ها نیاز به مداخله جراحی ضروری باشد 

 📌درمان دارویی اندومتریوز:

استفاده از مسکن برای کاهش درد شامل مفنامیک اسید، بروفن یا ناپروکسن می‌باشد در صورت عدم بهبود درد میتوان نوع مسکن ضدالتهابی را عوض کرد.

دومین دسته داروها در درمان اندومتریوز داروهای هورمونی هستند که شامل قرص‌های ضدبارداری، دستگاه میرنا، قرص‌ها و امپولهای پروژسترونی می‌باشند.ازانجاییکه تغییرات هورمونی در تشدید علائم نقش دارند  ، مصرف این داروها از تغيیرات هورمونی بر روی بافتهای اندومتریوزی جلوگیری کرده و حتی در بعضی موارد به  تضعیف( اتروفی) شدن ان کمک میکند و درد بیمار رانیز کم میکند

تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، نبش
خیابان شهید نژادکی، پلاک2، طبقه 3، واحد5
021-88309564-6 : تلفن
naigo_ir@yahoo.com : ایمیل
021-88309567 : فکس

 تشخیص اندومتریوز به دنبال انجام تست های تشخیصی برای یافتن علت لگن درد آغاز می شود. سونوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن از جمله تست هایی هستند که بری تشخیص اندومتریوز استفاده می شوند. در این میان لاپاراسکوپی مهم ترین روش برای تشخیص اندومتریوز می باشد.  

دروانا: 

اندومتریوز نوعی اختلال دردناک است که در آن بافت داخل رحم یعنی اندومتریوم به فضایی خارج از رحم رشد می کند. اندومتریوز اغلب تخمدان ها (اندومتریوز تخمدان)، لوله های فالوپ و بافت داخلی لگن را تحت تاثیر قرار می دهد. به ندرت بافت اندومتر به ارگان هایی خارج از ارگان لگن وارد می شود.

انتشار بافت داخل رحمی به فضایی بیرون از رحم مشکلاتی را در پریودهای قاعدگی به همراه دارد. بافت هایی که به طور نابجا در خارج از رحم ایجاد شده اند به طور ماهانه در هر چرخه قاعدگی ضخیم شده و دچار خونریزی می شوند. از آنجاییکه این بافت ها راهی برای خروج از بدن ندارند به دام می افتند. اگر اندومتریوز تخمدان ها را تحت تاثیر قرار دهد و اندومتریوز تخمدان روی دهد در آن صورت کیست هایی در تخمدان ایجاد می شود. بافت های اطراف تحریک شده در نهایت اسکارها و چسبندگی هایی ایجاد می شود. اختلال اندومتریوز سبب ایجاد درد مخصوصا در دوران نزدیک پریودها می شود. اندومتریوز مشکلات مربوط به ناباروری را نیز به دنبال دارد اما خوشبختانه درمان های موثری برای رفع ناباروری ناشی از اندومتریوز در دسترس می باشد. در مقاله پیش رو به تست هایی برای تشخیص اندومتریوز می پردازیم.

اندومتریوز اختلالی دردناک می باشد که درد مزمن لگنی را به همراه خواهد داشت. درد لگنی می تواند عللی غیر از اندومتریوز داشته باشد بنابراین انجام برخی تست ها در تشخیص اندومتریوز ضرورت خواهد داشت تا بر اساس آن علت لگن درد مشخص شود. متخصص زنان در بررسی درد لگن و تشخیص اندومتریوز موارد زیر را در نظر خواهد داشت:

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

اگر در خانواده شما مادر، خواهر و یا خاله شما به بیماری اندومتریوز مبتلا باشند، متخصص زنان خود را در جریان قرار دهید زیرا این نکته در تشخیص اندومتریوز موثر می باشد.

علاوه بر این پزشک برای تشخیص اندومتریوز تست های زیر را انجام می دهد:

لاپاراسکوپی تنها روش موثری است که پزشک را در تشخیص اندومتریوز یاری می سازد. اما انجام این روش برای تشخیص اندومتریوز ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد. بنابراین پیش از انجام لاپاراسکوپی برای تشخیص اندومتریوز پزشک ابتدا مصرف برخی داروها را توصیه خواهد کرد. اگر علائم با مصرف داروها بهبود نیافت در آن صورت پزشک برای تشخیص اندومتریوز لاپاراسکوپی را انجام خواهد داد. به خاطر داشته باشید انجام تست های تشخیصی متعدد برای یافتن علت لگن درد فرایند بسیار زمان بری است و می تواند به عنوان بخشی از فرایند تشخیص اندومتریوز باشد. بنابراین ضروری است در این مسیر صبورانه با متخصص خود همکاری کنید.

 

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

شایع‌ترین نشانه آندومتریوز درد مزمن لگنی است

 

چگونه بفهمیم آندومتریوز داریم؟عارضه  آندومتریوز را می توان با انجام عمل لاپاروسکوپی درمان کرد اما این مشکل چه علائم و نشانه هایی دارد؟یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه آندومتریوز با طیفی از علایم همراه است، گفت: شایع‌ترین نشانه آندومتریوز درد مزمن لگنی است و تشخیص این عارضه جراحی لاپاراسکوپی است.

دکتر هاشمیان با اشاره به اینکه آندومتریوز بیماری شایعی در زنان است، گفت: این عارضه با قرار گرفتن غیرطبیعی بافت غددی و استرومایی شبه آندومتر (آندومتر بافت داخلی رحم است) بروز می‌کند. وی افزود: یک علامت عمده آندومتریوز درد مزمن لگنی است که می‌تواند به ناتوانی فیزیکی و عوارض روانی – اجتماعی منجر شود. این بیماری کار، مقاربت و روابط اجتماعی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

 

آندومتریوز یک اختلال پیچیده است که اغلب تشخیص داده می‌شود، اما به صورت مناسب درمان نمی‌شود. کیست‌های آندومتریوز از جمله شایع‌ترین کیست‌های تخمدان هستند که در جراحی مشاهده می‌شوند و لاپاراسکوپی می‌تواند در درمان آن موثر و کارآمد باشد. پس از انجام عمل جراحی اغلب پزشک درمان‌های هورمونی را تجویز می‌کنند و به طور معمول کیست آندومتریوز به زودی عود نمی‌کند.

 

هاشمیان با تاکید بر اینکه آندومتریوما به سادگی با جراحی و برداشتن کیست خارج می‌شود، روش تشخیص آندومتریوز را جراحی لاپاراسکوپی عنوان کرد و گفت: ابتلای اقوام نزدیک به بیماری آندومتریوز شانس ابتلا را در افراد بیشتر می‌کند.

آندومتریوز هرچه در سنین پایین‌تر بروز کند، نشان دهنده شدیدتر بودن بیماری است. مهم‌ترین نکته در علل ژنتیکی بیماری آندومتریوز چند ژنی بودن آن است؛ به نحوی که از 10ها تا 100ها ژن در بروز این بیماری تاثیر دارند و متعدد بودن ژن‌ها مطالعه آن را از نظر ژنتیکی مشکل‌تر می‌کند.منبع : isna.ir

آنچه بانوان باید بدانند


از عمل افزایش قد، چقدر می دانید؟

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن

برترین باشگاه بدنسازی اطرافتان را پیداکنید


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟


سینما رو به خونت بیار!

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اندومتریوز بیماری‌ای است که تاکنون درمان موثر و قطعی برای آن پیدا نشده و بیش از یک صد میلیون زن در سراسر جهان با این بیماری زندگی می‌کنند.

اندومتریوز یعنی بافت رحم در جایی بیرون رحم وجود دارد، ممکن است درهر جایی از حفره لگنی وجود داشته و فعالیت کنند، بر روی تخمدان ها، لوله های فالوپ، دیواره لگن، واژن، روده، مثانه در موارد نادر بر کلیه و آپاندیس و ریه هم ممکن است وجود داشته باشند.

این بیماری باعث دردهای بسیار شدید به ویژه در دوره پریود می شود. درد حین رابطه جنسی و هنگام دفع ادرار و مدفوع، تهوع و سردرد و دردهای عضلانی از دیگر علایمی است که برای این بیماری برشمرده می شود. اگر این بافت نابجای رحمی در تخمدان باشد منجر به تشکیل کیست‌هایی پر از خون و عفونت می شود که به آن کیست شکلاتی می گویند و در صورتی که پاره شود و محتویات آن وارد شکم شود مشکلات بسیار جدی برای بیمار ایجاد می کند.

افسردگی و خستگی مفرط از دیگر عوارض این بیماری است.

من هم یکی از دو میلیون زنی هستم که در بریتانیا با این بیماری زندگی میکنم.

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

پریود بسیار دردناک و خونریزی شدید سالها گریبانم را گرفته بود.

بارها درطول سالیان به پزشک چه در ایران چه در لندن مراجعه کردم، اما هر بار پاسخ یکی بود، ‘بیشتر زنها از درد پریود رنج می برند، کاری نمی‌شود کرد با مسکن تحمل کن.’

سال ۲۰۱۴ بود که به دلیل تب بالا و تهوع به بیمارستان منتقل شدم. تشخیص عفونت آپاندیس داده شد. از اتاق عمل که بیرون آمدم، جراح بالای سرم حاضر شد و گفت: ‘اندومتریوز داری، میدانی چیست؟’

من متعجب نگاهش کردم و او گفت: ‘بیماری که درمانی براش وجود ندارد، باید تحت نظر باشید، متاسفم.’

از آن زمان تا کنون یک بار تحت جراحی لاپارسکوپی قرار گرفتم و لایه های درگیر برداشته شد.

لاپارسکوپی نوعی جراحی است که بدون باز کردن شکم، با ایجاد سه سوراخ و فرستادن دوربین و وسایل جراحی به درون بدن، جراحی انجام می‌شود.

پزشک در بیمارستان به من گفت که بیماری ام بسیار پیشرفته است. گفت ممکن است برای مدتی این جراحی بتواند به کاهش درد کمک کند، اما مجدد دردها و مشکلات بر خواهد گشت.

دردها برگشت، افسردگی هم به همراهش.

حس ناامنی این بیماری یکی از عمده مشکلات مبتلایان به اندومتریوز است. دل پیچه ای در خیابان می تواند دنیا را تیره کند، تهوع و سردردی که باعث از حال رفتن شود.

یک بار به پزشکم گفتم: “اگر سرطان داشتم می دانستم دوره ای تحت شیمی درمانی هستم و دارو و بیماری ممکن است از بین برود ولی با این بیماری همیشه نگرانی و استرس دایمی دارم .”

لبخند تلخی زد و گفت: “فقط می توانم بگویم متاسفم.”

چندی پیش گروهی از زنان مبتلا به اندومتریوزدر مجلس بریتانیا نسبت به عدم رسیدگی موثر پزشکی به این بیماران اعتراض کردند.

یکی از انتقادهای مطرح شده این است که شناسایی و تشخیص بیماری بسیار کند است و معمولا ده سال طول می‌کشد تا بیماری تشخیص داده شود و بعد از آن اقدامات درمانی تاثیر قابل توجهی در بهبود بیمار ندارند.

هورمن، مسکن و کیسه‌های آب گرم، برای کنترل دردهای این بیماری

در ایران نیز این بیماری چند سالی است که مورد توجه قرارگرفته است.

آمارها حاکی است که بیش از سه میلیون زن در ایران با اندومتریوز دست و پنجه نرم می کنند.

وزارت بهداشت ایران در سال ۱۳۹۱ کلینیک اندومتریوز در پژوهشگاه ابن سینا راه اندازی کرد.

یکی از بیمارانی که برای درمان به این مرکز مراجعه کرده است می گوید: ‘سالهاست پریود دردناک دارم، پس از ازدواج به مرکز مراجعه کردم برای اینکه نمی توانم جنین را نگه دارم. اینجا متوجه شدند اندومتریوز دارم، بعد از یک سال تحت نظر بودن، حامله شده ام و همه چیز تحت کنترل است. هر چند پزشک گفته احتمال اینکه بعد از زایمان بیماری بازگردد وجود دارد، اما از اینکه توانستم بچه داشته باشم خوشحالم.’

یک بیمار دیگر که در تلاش است برای رسیدگی به بیماری‌‌اش به آمریکا برود، می گوید: “دو بار جراحی کرده‌ام، زندگی‌ام کاملا مختل شده است، یکی از اقوام که پزشک است به من گفت آمریکا توانسته به موفقیت‌هایی در زمینه کنترل بیماری برسد، می خواهم به آنجا بروم شاید کمی از مشکلاتم کم شود.”

این بیمار یک سال است که به دلیل بیماری‌اش استعفا داده است.

این در حالی است که به گفته برخی از پزشکان اروپا در این حوزه نسبت به آمریکا پیشرفته‌تر است و در حال حاضر ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای پپیشرو در حوزه اندومتریوز شناخته می‌شود

به گفته دکتر شاهین خزعلی، مدیرکلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا درتهران و عضو هیات علمی دانشگاه رویال هالوی لندن ‘بیماری اندومتریوز از جمله بیماری های زنان است که به جز باروری، زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان را تحت الشعاع قرار می دهد.’

برخی از زنان مبتلا به این بیماری شاغل هستند و نگرانی از امنیت شغلی یکی از مشکلات پیش روی این زنان است. شاید تصویب قوانینی حمایتی در قانون کار بتواند کمی از استرس آنها بکاهد و کارفرما موظف باشد در مواردی که تشخیص بیماری قطعی شده شرایط خاص این زنان را در نظر بگیرد.

زنان مبتلا به اندومتریوز نیازمند درمان های طولانی و در مواردی جراحی های مکرر هستند بنابراین پوشش و حمایت بیمه برای این که کمی از درد و رنج این زنان کاسته شود اهمیت اساسی دارد.

در عین حال کمبود مراکز حمایتی از این بیماران از انتقادهای مطرح شده مبتلایان اندومتریوز است.

هر چند در لندن چندین مرکز برای حمایت از بیماران فعالیت می‌کند، اما از آنجایی‌ که گردانندگان اصلی این مراکز مبتلایان هستند، برخی مواقع به دلیل مشکلات این بیماری فعالیت این مراکز غیر دولتی متوقف می‌شود.

در ایران انجمنی برای حمایت از زنان مبتلا به اندومتریوز وجود دارد اما نیازمند حمایت است تا وبسایتی فعال را راه اندازی کند و مطالب آموزشی در اختیار این زنان قرار دهد، به پرسشهای آنها پاسخ دهد و برای بهبود کیفیت زندگی به آنها کمک کند. حتی راه اندازی خدماتی مثل صدای مشاور برای سه میلیون زن ایرانی هم کاری معقول به نظر می رسد.

اندومتریوز درمان قطعی ندارد، اما حمایت از مبتلایان به این بیماری در سطوح مختلف می‌تواند راهی برای کاهش مشکلات این بیماران باشد.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان به شمار می آید. به طوری که تخمین زده میشود این مشکل در حدود 10 تا 20 درصد از خانم های در سنین باروری رخ می دهد. … ادامه مطلب

بهترين سونوگرافی داپلر برای اندازه گیری جريان خون مورد استفاده قرار می گیرد همچنین این سونوگرافی خوب و دقيقمی تواند سرعت جریان خون و فشار خون را اندازه گیری کند. … ادامه مطلب

معمولا زوجین در طی بارداری تغییراتی را در روابط بین فردی خود تجربه میکنند که یکی از آنها مربوط به روابط زناشویی است. این روابط در بارداری میتواند تحت تاثیر عواملی قرار گیرد. … ادامه مطلب

مركز سونوگرافى و راديولوژى شقايق واقع در يوسف آباد تهران با بهره گيرى از عوامل فوق الذكر تلاش كرده است تا در ارائه بهترين خدمات راديولوژى و همچنين بهترين سونوگرافى دقيق در يوسف آباد تهران كه در ذيل فهرست وار آمده است در خدمت عزيزان هموطن درتهران و سرتاسر ايران باشد.

بهترين بررسي هاي روتين وتخصصی و دقيق ترين انواع داپلر يارنگی شامل : سونوگرافى كالر داپلر شريانى و وريدي اندامهاى تحتانى و فوقانى و بررسي دقيق DVT ، داپلر دقيق كليه ها ، سونوگرافى رنگى و داپلر بيضه ها ، بهترين و دقيق ترين سونوگرافى داپلر عروق كاروتيد گردنى وبررسي پلاك ، انسداد و ترومبوز

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

تهران، یوسف آباد، خیابان فتحی شقاقی، بین چهلستون و بیستون، پلاک 74، رادیولوژی و سونوگرافی شقایقتلفن : 88553155 – 88553310

اندومتریوز می‌تواند هر جنبه ای از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی گرفته، تا روابط متقابل، فرصت‌های شغلی و تحصیلی، ناباروری/سقط جنین، درد هنگام نزدیکی و یا اختلال عملکرد جنسی و غیره. اگر چه این عارضه اغلب توسط جامعه پزشکی و عموم افراد، کم اهمیت و نادیده گرفته شده است، اما بسیاری از افراد، همچنان درگیر این بیماری هستند و در سکوت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در کلینیک فوق تخصصی غدد دکتر غلام‌پور، مراقبت‌های پزشکی منطبق با آخرین استانداردها برای این بیماری ارائه می‌گردد. مایه افتخار و سربلندی ماست که برای بهبود بیماران و کمک به افراد، تلاش کنیم. چنانچه به هر طریقی می‌توانیم به شما کمک کنیم، لطفا با ما تماس بگیرید.

اندومتریوز یکی از بیماری‌های زنان است که بافت سطحی رحم، در خارج از آن رشد می‌کند و باعث ایجاد بافت اسکار و قاعدگی دردناک می‌گردد.

فهرست مطالب

در وضعیت آندومتریوز، بافتی که به طور طبیعی داخل رحم (آندومتر) را پوشش می‌دهد، در خارج از آن و معمولاً در مجاورت ارگان‌های تحتانی شکم، رشد می‌کند. آندومتر نوع خاصی از بافت است که به سیکل ماهانه هورمون‌های زنانه واکنش نشان می‌دهد و در طول پریود، ریزش و خونریزی کرده و سپس تا سیکل بعدی، مجدداً رشد می‌کند. در عارضه اندومتریوز، این بافت همچنان در خارج از رحم به همان شیوه درون رحم، عمل می‌کند: یعنی ضخیم می‌شود و سپس هر ماه، در طول هر دوره قاعدگی در داخل شکم، خونریزی و ریزش می‌کند. این امر به نوبه خود، باعث تحریک و حساسیت موضعی و نیز منجر به ایجاد بافت اسکار می‌شود و در نهایت می‌تواند ” چسبندگی” را در پی داشته باشد. (چسبندگی، ناشی از یک بافت غیر طبیعی است که باعث می‌شود اندام‌های داخلی به هم بچسبند).

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود

محققان به طور قطعی نمی‌دانند که چه عاملی باعث تشکیل اندومتریوز می‌شود و تئوری‌های مختلفی در پاسخ به این مسئله مطرح کرده‌اند.

یکی از رایج‌ترین نظریه‌ها، تئوری “برگشت خون قاعدگی” است، مبنی بر اینکه هنگام قاعدگی، خون حاوی سلول‌های آندومتر، به جای اینکه از طریق واژن دفع شود، از طریق لوله‌های فالوپ در لگن و شکم جریان می‌یابد. بسیاری از زنان دچار مقداری برگشت خون می‌شوند. اما هنگامی که سلول‌های آندومتر نمی‌میرند و همچنان به عملکرد و رشد خود در خارج از رحم ادامه می‌دهند، تنها برخی از زنان دچار اندومتریوز می‌شوند. هدف از پژوهش حاضر، تلاش برای کشف جزئیات این فرآیند و نیز بررسی نظریه‌های دیگر با نگاهی به درمان‌های موثر و تست‌های تشخیصی در حال پیدایش است.

معمول‌ترین علامت اندومتریوز، بروز درد همزمان با شروع پریود است که معمولاً کمر و منطقه شکم و لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدترین حالت آن اغلب یک هفته قبل از شروع پریود است. بروز دردی شبیه گرفتگی عضلات در طول عادت ماهانه برای بسیاری از زنان متداول است، اما افراد مبتلا به اندومتریوز ازعلائم به مراتب شدیدتری شکایت دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این عارضه این است که میزان دردی که یک زن تجربه می‌کند، به شدت بیماری او مربوط نیست. در زنانی که مبتلا به آندومتریوز بسیار شدید هستند، از آنجا که اسکار انتهای عصب وجود دارد، ممکن است حداقل علائم وجود داشته باشد. از سوی دیگر، زنانی که آندومتریوز آن‌ها در مراحل اولیه و یا بسیار کوچک است، ممکن است دچار درد ناتوان‌کننده و شدیدی شوند. سایر علائم اندومتریوز عبارتند از:

اندومتریوز یک بیماری ارثی قلمداد نمی‌شود، اما با توجه به برخی از مطالعات اپیدمیولوژیک اخیر، برخی از زنان، استعداد ژنتیکی برای ابتلا به اندومتریوز دارند.

گام اولیه اما بسیار مهم در تشخیص اندومتریوز، بررسی تاریخچه مفصلی از علائم تجربه شده بیمار است. آزمایش و معاینه واژن اغلب به تعیین مناطق حساسیت در لگن کمک کرده و میزان گستردگی این بیماری را برای پزشک معین خواهد کرد.

سونوگرافی، یک تست مفید، با حداقل تهاجم و متداول است که می‌تواند به تشخیص اندومتریوز کمک کند. در این آزمایش، یک پروب درون واژن قرار داده می‌شود و از امواج صوتی برای به تصویر کشیدن اندام‌های مجاور استفاده می‌شود.

روش تشخیص قطعی اندومتریوز، لاپاراسکوپی شکم نامیده می‌شود. این روش اصطلاحاً یک “جراحی سوراخ کلید” است که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. دوربین تلسکوپ از طریق ناف به داخل حفره شکم وارد می‌شود و به پزشک اجازه می‌دهد که به طور مستقیم، ناحیه لگن را به تصویر کشیده و محل دقیق و میزان اندومتریوز را مشخص کند. به طور همزمان، پزشک می‌تواند عکس و یا فیلم گرفته و طبق آن‌ها طرح درمان را تهیه کند.

در موارد پیشرفته خاص، یکی دیگر از آزمایشات تصویربرداری مورد استفاده، اسکن ام. آر. آی است که در آن از انرژی مغناطیسی برای گرفتن تصاویر متعدد از اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شود.

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری اندومتریوز وجود ندارد، اما راه‌های مختلفی برای درمان علائم آن وجود دارد. وضعیت هر بیمار متفاوت است و استراتژی درمان هر فرد، بسته به شدت علایم، سابقه پزشکی و قصد بارداری خواهد بود.

داروهای ضد درد: از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن گرفته، تا داروهای قوی‌تری مانند کدئین، که فقط با تجویز پزشک مجاز هستند.

داروهای هورمونی: این داروها باعث جلوگیری از فعالیت بافت آندومتر و توقف دوره‌های قاعدگی می‌شوند. با مصرف قرص ضد بارداری خوراکی و یا آماده‌سازی (مانند قرص، آمپول و یا قرار دادن فنر (کویل) داخل رحمی)، پروژسترون آزاد می‌شود. سایر گزینه‌های هورمونی مانند هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) می‌تواند بسیار موثر باشد، اما نمی‌تواند به طور مداوم استفاده شود. در گذشته، دانازول یکی دیگر از داروهای هورمونی بود، اما در حال حاضر به طور گسترده استفاده نمی‌شود. پژوهش حاضر بر استفاده از داروهای هورمونی جدیدتری مانند مسدودکننده‌های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین، مهارکننده‌های آروماتاز و تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده پروژسترون، تمرکز دارد.

لاپاراسکوپی: علاوه بر استفاده برای تشخیص اندومتریوز، در طی عمل جراحی با لاپاراسکوپی می‌توان ضایعات اندومتریوتیک را برداشته یا نابود کرد (از طریق سوزاندن با لیزر و یا انرژی حرارتی). به طورهمزمان، اگر ارگان‌های لگنی به دلیل این بیماری، به هم چسبیده باشند، می‌توان آن‌ها را آزاد کرد. لاپاراسکوپی یک روش جراحی روز است (نیاز به بستری ندارد) و ریکاوری آن معمولاً بسیار سریع است. درمان و جراحی اندومتریوز همچنین موجب افزایش احتمال لقاح خود به خود در زنان مبتلا به این عارضه می‌گردد.

لاپاراتومی (جراحی باز شکم): کاربرد این تکنیک برای موارد بسیار شدید می‌باشد و می‌تواند برای برداشتن رحم و تخمدان (هیسترکتومی شکمی و برداشتن لوله‌های فالوپ دو طرفه – تخمدان) و یا حتی بخش‌هایی از روده یا مثانه انجام شود، البته در صورتی که این بیماری در حال گسترش به این اندام‌ها باشد. زمان بهبودی آن به طور قابل توجهی طولانی تر از لاپاروسکوپی می‌باشد. بااین‌حال، این نوع عمل جراحی بسیار نادر است و قبل از مبادرت به انجام آن، فرصت بحث مفصل در مورد خطرات و مزایای عمل جراحی با متخصص، در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

درمان‌های ناباروری مانند IVF (لقاح مصنوعی) می‌تواند برای غلبه بر مشکلاتی به کار رود که زنان مبتلا به آندومتریوز، زمانی که قصد باردار شدن دارند، با آن مواجه می‌‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ناباروری زنان مراجعه کنید.

بسیاری از زنان مبتلا به آندومتریوز در پی درمان علائم بیماری خود با استفاده از درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی، داروهای گیاهی و یا استعمال بطری آب گرم و غیره هستند. اگر چه شواهدی مبنی بر کارآمد بودن این روش‌ها وجود ندارد، اما اگر زنان احساس می‌کنند که این روش‌ها مفید هستند، می‌توانند آن‌ها را با طب مرسوم تلفیق کنند. بیماران باید در مورد هر داروی گیاهی مورد استفاده، با پزشک خود مشورت کنند، تا اطمینان حاصل کنند که این داروها با سایر داروهای تجویز شده، تداخل نمی‌یابد.

درمان اندومتریوز می‌تواند موجب برخی از عوارض جانبی شود، از جمله:

درمان هورمونی ممکن است موجب نفخ، افزایش وزن، آکنه، خونریزی بین دوره‌های قاعدگی و یا حتی تغییرات خلق‌وخوی و احساس افسردگی گردد.

GnRH آنالوگ می‌تواند موجب علائم یائسگی در شما شود، زیرا هورمون‌های شما در طول درمان دچار تغییر می‌شوند. این علائم عبارتند از: گرگرفتگی، خستگی، بی‌خوابی، خشکی واژن و نازک شدن استخوان‌ها.

مانند هر نوع عمل جراحی دیگر، خطراتی مانند خونریزی، عفونت، واکنش به بیهوشی و یا صدمه به اندام‌های داخلی از جمله مثانه و یا روده، لخته شدن خون در پاها و یا ریه‌ها وجود دارد. علاوه بر این، جراحی گاهی اوقات می‌تواند باعث پیشرفت بیشتر بافت اسکار (چسبندگی) گردد.

اندومتریوز یک بیماری مزمن است که معمولاً زنان در طول سال‌های باروری خود به آن مبتلا می‌شوند. از آنجا که علل اندومتریوز همچنان نامشخص است، زنان نمی‌توانند برای جلوگیری از آن کاری انجام دهند.

در دوران بارداری، این علائم تقریباً ناپدید می‌شوند و به نظر می‌رسد که زنان زایمان کرده، کمتر از سایر زنان به اندومتریوز مبتلا می‌شوند. اما علائم آن قابل برگشت است، بنابراین بارداری نمی‌تواند یک راه درمان برای بیماری اندومتریوز باشد. در اغلب موارد، علائم اندومتریوز پس از یائسگی، متوقف می‌شود. زیرا سطح هورمون‌های زنانه کاهش یافته است.

در صورت عدم درمان علائم اندومتریوز (خصوصاً درد مزمن)، این بیماری می‌تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد و موجب مشکلاتی مانند غیبت از کار، تنش در روابط، اضطراب و افسردگی گردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متولد ۱۳۵۰ در شهر بابل از یک خانواده فرهنگی
کسب دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در ۱۳۷۸
کسب تخصص در بیماریهای داخلی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در ۱۳۸۹
کسب فوق تخصص در غدد درون ریز و متابولیسم بالغین از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ۱۳۹۳
کسب رتبه اول ازمون دانشنامه رشته فوق تخصصی غدد درون ریز کشوری در سال ۱۳۹۳…..ادامه

اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود
اندومتریوز چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *