تشخیص قطعی کرونا چگونه است

 
helpkade
تشخیص قطعی کرونا چگونه است
تشخیص قطعی کرونا چگونه است

منبع تصویر، Getty Images

آزمایش کرونا تفاوت چندانی با آنفلوآنزای معمولی ندارد؛ اول نمونه‌برداری بعد بررسی وجود ویروس در آن. چیزی که تست‌های مرسوم در بیمارستان‌ها نشان می‌دهند این است که فرد در حال حاضر به بیماری کرونای ۲۰۱۹ مبتلا هست یا نه.

برای این کار، مقداری از ترشحات بینی و حلق را جمع می‌کنند و به آزمایشگاه می‌فرستند تا ببینند مواد ژنتیکی ویروس در آن یافت می‌شود یا نه.

دو شیوه تشخیص کرونا: بزاق و پادتن

نمونه را از جایی در حلق که پشت بینی است برمی‌دارند و محتوای آن ترکیبی از بزاق و مخاط است.

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

اما دولت بریتانیا می‌خواهد تست دیگری را نیز وارد چرخه کند – تست پادتن. این تست مشخص می‌کند که فرد قبلا به کرونا مبتلا بوده است یا نه.

در تست‌ بزاق، مواد ژنتیکی موجود در نمونه را با رمز ژنتیکی ویروس کرونا مقایسه می‌کنند.

نمونه‌ها را بعد از برداشت در کیسه می‌گذارند و می‌بندند، به آزماشگاه می‌فرستند و در آنجا با تکنیکی به نام واکنش زنجیره‌‌ای پلیمراز آن را تکثیر و بررسی می‌کنند.

البته آزمایش خون هم می‌توان نشان دهد که شخص پیش از این به کرونا مبتلا بوده است یا نه. خوبی تست خون این است که مشخص می‌کند فرد در برابر این بیماری مصونیت پیدا کرده است یا نه.

هدف این تست یافتن نشانه‌های مصونیت است که با گرفتن یک قطره خون و کمابیش مثل تست حاملگی انجام می‌شود.

دولت بریتانیا سه و نیم میلیون تست پادتن خریده است، اما مطمئن نیست این تست‌ها درست کار می‌کنند یا نه.

در بعضی از کشورها، خیلی از کسانی که علائم خفیف دارند به احتمال زیاد تست نمی‌شوند، چرا که عمدتا کیت تست به اندازه کافی در دسترس نیست.

در بیشتر کشورها، تست ویروس کرونا عمدتا در آزمایشگاه‌های تخصصی و مجموعه‌های درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه انجام می‌شود.

دو دلیل عمده برای گرفتن تست از مردم وجود دارد – تشخیص بیمار و اطلاع از میزان پخش ویروس.

آگاهی از مورد دوم می‌تواند به نظام‌های درمانی کمک کند برای تقاضای بیشتر در آینده برنامه‌ریزی کنند، از جمله افزایش ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه.

گرفتن تست در عین حال می‌تواند به تصمیم‌های آگاهانه درباره فاصله‌گیری اجتماعی کمک کند. برای مثال، اگر مشخص شود که عده زیادی به این ویروس مبتلا شده‌اند، شاید خانه‌نشینی دیگری خیلی لازم نباشد.

نگرفتن تست بیشتر به این معنی است که خیلی‌ها شاید بی‌دلیل خود را قرنطینه کرده باشند، از جمله اعضای کادر درمانی.

در حال حاضر، از همه تست ویروس کرونا گرفته نمی‌شود و به موارد وخیم بیماری در بیمارستان و برخی از کادرهای درمانی محدود می‌شود.

دقت تست‌های تشخیصی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود بسیار زیاد است.

اما این لزوما به این معنی نیست که همه موارد ابتلا به کرونا را تشخیص می‌دهند. اگر ویروس تازه وارد بدن شده باشد یا میزان آن در بدن کم باشد، جواب تست ممکن است منفی شود.

نمونه برداشته شده از ته حلق هم شاید به اندازه کافی ویروس نداشته باشد و تست به همین دلیل منفی شود.

تست‌های پادتنی تا به امروز قابل اتکا نبوده‌اند.

مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفته است که تا امروز ۱۵ تست‌ پادتن بررسی شده‌اند اما هیچ کدام به اندازه کافی دقیق نبوده‌اند.

پروفسور جان نیوتن، مقام مسئول امور آزمایشگاهی می‌گوید عملکرد تست‌های پادتن وارداتی از چین برای تشخیص مبتلایانی که شدیدا بیمار بوده‌اند خوب بوده است اما به درد موارد خفیفتر نمی‌خورند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

رئیس انیستیتو پاستور ایران با بیان اینکه گروه‌های مختلفی در حال حاضر در دنیا مشغول کارهای تحقیقاتی برای تولید واکسن کرونا هستند گفت: انتظار داریم این واکسن طی یک تا ۲ سال آینده به دست ما برسد.

به گزارش مشرق، علیرضا بیگلری رئیس انیستیتو پاستور ایران در ارتباط اینترنتی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد، اظهار داشت:‌ باید به این نکته توجه داشته باشیم که امروز دنیا با یک بحران جدی مواجه است که در قرن گذشته بی‌ نظیر بوده و ما با یک بیماری ناشناخته مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه تشخیص این بیماری نیازمند اقدامات جدی است،‌اظهار داشت:‌ هموطنان توجه داشته باشند که آزمایش‌های سرولوژی یا مبتنی بر آنتی‌بادی در افراد مشکوک و علامت‌دار کارآیی لازم را ندارند و در بیماران علامت‌دار قطعی‌ترین راه تشخیص کرونا آزمایش مولکولی یا پی‌سی‌آر است.

رئیس انیستیتو پاستور ایران با اشاره به نقش مهم واکسن در پیشگیری از شیوع بیماری‌ها اظهار داشت:‌بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یکصد سال گذشته واکسن‌ها نقش عمده‌ای در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها داشته‌اند و واکسن‌ها توانسته‌اند با تحریک سیستم ایمنی بدن مانع ابتلا جامعه بشری به بیماری‌های مختلف شوند.

بیگلری با بیان اینکه نمی‌توان تولید واکسن کرونا را با قطعیت اعلام کرد افزود: اما در زمینه بیماری کرونا باید بگوییم که این بیماری همچنان یک بیماری ناشناخته است و دانش بشری از این بیماری به قدر کافی نیست و همچنان سؤالات زیادی ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است.

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

وی با بیان اینکه نمی‌توان به طور قطعی اعلام کرد که واکسن بیماری کرونا به زودی تولید و توزیع خواهد شد، اظهار داشت: شاید در عمل واکسن مؤثری نداشته باشیم به دلیل اینکه برای ما مشخص نیست که طول اثرگذاری واکسن‌های ساخته شده چقدر خواهد بود و از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد که فردی که به کرونا مبتلا شده ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شود.

رئیس انیستیتو پاستور ایران با بیان اینکه حال حاضر ۲۰۰ گروه از دانشمندان در سراسر دنیا در حال مطالعه برای ساخت واکسن کرونا هستند اظهار داشت:‌پس از ساخت واکسن باید آن را در چند مرحله مورد مطالعه قرار دهیم و سپس وارد فاز انسانی شود.

وی ادامه داد: در فاز انسانی نیز در مرحله نخست واکسن بر روی گروه محدودی از داوطلبین تست می‌شود و پس از آن تعداد داوطلبین افزایش می‌یابد و در این مرحله اگر واکسن بی‌خطر بود، تعداد داوطلبین به هزاران نفر افزایش خواهد یافت تا این واکسن بر روی آنها تست شود و در این مرحله اگر نتایج موفقیت‌آمیز بود به طور انبوه در جامعه توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه گروه‌های مختلفی  در حال حاضر در دنیا مشغول  کارهای تحقیقاتی برای تولید واکسن کرونا هستند و انتظار داریم این واکسن طی یک الی دو سال آینده تولید شود. لذا در همین راستا محققان کشور ما نیز تلاش می‌کنند با استفاده از زیرساخت‌های لازم آمادگی کافی را برای وارد کردن تکنولوژی و مهندسی معکوس تولید واکسن را داشته باشند.

رئیس انیستیتو پاستور ایران  افزود:‌خوشبختانه دو شرکت دانش‌بنیان ما مطالعات خوبی را در این حوزه انجام داده‌اند و واکسن آنها در مرحله مطالعات حیوانی قرار دارد که در صورت مثبت بودن نتایج وارد فاز مطالعات انسانی خواهدشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمام شرکت‌های دنیا هم وارد فاز تولید واکسن کرونا شوند نمی‌توان این واکسن را زودتر از یک الی دو سال بین ۸ میلیارد انسان نیازمند به این واکسن توزیع کرد.در همین راستا ما تلاش می‌کنیم تا اقدامات لازم برای تولید واکسن در کشور را انجام دهیم.

بیگلری توصیه کرد: طی یک الی دو سال آینده تا زمانی که و اکسن کرونا به دست ما برسد، همچنان باید رعایت بهداشت و توجه به پروتکل‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم تا حدودی این بیماری را کنترل کنیم.

بیگلری درباره احتمال موفقیت واکسن ایرانی اظهار کرد: وقتی شبکه تشخیص کرونا راه افتاد، به کمک دانش بومی بود و به هیچ وجه به اطلاعات و مشورت از بیرون کشور اتکا نشد. تصمیم‌ها در عرض یک ماه توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار گرفته و در پروتکل‌های جهانی هم استفاده شد. این باعث افتخار بود که با دست خالی و دستگاه‌های موجود، شبکه تشخیصی را راه انداختیم. وی ادامه داد: در مورد واکسن نیز همین طور است و دانش فنی وجود دارد، اما تحریم‌ها باعث سخت‌تر شدن کار می‌شود. زیرا دستگاه‌ها و مواد مصرفی به راحتی قابل تامین نیست. اگر این کار در کشورهای اروپایی انجام می‌شود، ممکن است تامین ماده ۴۸ ساعت طول بکشد. دسترسی ما به دستگاه‌ها و تجهیزات گسترده نیست، اما امیدواریم واکسن در داخل ایران ساخته شود، اما این منوط به این جواب است که بدانیم آیا واقعا واکسنی برای این بیماری وجود دارد؟ نکته دیگر این است که شاید عمر واکسن به طور مثال دو ماه باشد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: از نظر دانش فنی، ۵ یا ۶ راه اصلی و تکنیک‌ها را در ایران شروع کرده‌ایم و پیش می‌رویم و اگر کشوری زودتر از ما این واکسن را بسازد و ثابت کند که واکسن موثر است، به سرعت می‌توانیم واکسن را در کشور نیز بسازیم.

وی درباره کیت‌های تشخیص کرونا ساخت ایران نیز بیان کرد: وقتی با بحران کووید ۱۹ یا کرونای جدید مواجه شدیم، اولین کاری که انجام دادیم این بود که گفتیم همه نمونه‌ها از سراسر کشور به انستیتو پاستور بیاید. این تصمیم با تکیه بر دانش فنی موجود و همت دانشمندان جوان کشور انجام شد. در اسفند ماه کشور را به طور کامل از لحاظ تست پوشش دادیم و آموزش کارکنان هم انجام شد. سوم اسفند ماه فراخوانی برای کیت‌های تولید داخل اعلام کردیم که ۵۳ شرکت در آن شرکت کرده و بررسی شدند. تعداد کمی از شرکت‌ها شرایط تولید کیت را داشتند و در اواخر اسفند کیت مولکولی برای دو شرکت در شرایط اضطرار صادر شد. بحران تامین کیت از بیرون کشور نیز وجود داشت و اضطراب زیادی داشتیم که کیت باید در اوج تحریم‌ها به دست ما می‌رسید.

بیگلری افزود: اکنون درصد قابل توجهی کیت‌هایی که در شبکه آزمایشگاهی دولتی که شبکه گسترده‌ای شامل بیش از ۱۵۰ آزمایشگاه می‌شود با هدایت انستیتو پاستور به تشخیص کرونا مشغول هستند. درصد قابل توجهی از کیت‌ها توسط تولید داخل تامین شده و آزمایشگاه‌های خصوصی نیز درصد قابل توجهی از کیت مصرفی را از کیت‌های داخلی تامین می‌کنند. برنامه ریزی در جهتی است که ارتقای کیت‌های تولیدی را داشته باشیم.

رئیس انستیتو پاستور گفت: در مورد کیت الایزا نیز حداقل سه شرکت مورد تایید قرار گرفته‌اند و کیت‌های آنها مناسب است و در برابر کیت‌های خارجی هم چیزی کم ندارند. در نتیجه نیازی به واردات کیت الایزا از بیرون نداریم. البته تاکید می‌کنیم که کیت الایزا یا سرولوژی فقط کاربرد در سرواپیدمیولوژی دارد. یعنی برای این‌که مشخص کنیم در یک منطقه چند نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. به هیچ وجه نباید از کیت الایزا یا سرولوژی برای تشخیص بیمار مشکوک استفاده شود، زیرا نتایج آن گمراه کننده است.

وی اظهار کرد: پس از آغاز غربالگری کرونا مشاهده کردیم که غربالگری به طور هدفمند به ما کمک می‌کند و ۲۵ درصد افراد علامت‌دار تست‌شان مثبت می‌شد و وقتی سراغ خانواده آنها می‌رفتیم، ۲۷ درصد اعضای خانواده هم مثبت می‌شدند. تعداد تست در فروردین و اردیبهشت به ۳۵ هزار تست رسید. این شبکه گسترده را می‌توانیم به بیش از ۷۰ هزار تست در روز هم برسانیم، اما بررسی کرده و مشاهده کردیم که وقتی افراد در تماس را تست می‌کنیم، بیش از ۶۰ درصد مثبت می‌شوند. یعنی اگر در یک خانه ۱۰ نفر باشند، ۶ نفر مثبت می‌شوند. وقتی به این ۶ نفر می‌گوییم باید قرنطینه شوند، آن چهار نفر که مثبت نبوده‌اند وارد خیابان شده و باعث آلودگی می‌شوند. در حالی‌که اگر در روزهای بعد آنها را هم تست کنیم، مثبت می‌شوند.

بیگلری افزود: به این نتیجه رسیدیم که به افرادی که در یک منزل بودند باید قرنطینه را برای ۱۴ روز حفظ کنند و وقتی علامت‌دار شدند، تست انجام شود. این راهبرد برای این اتخاذ شد که اگر هزینه‌ها را حساب کنیم، باید مواظب هزینه‌ها و نتیجه حاصل از آن هم باشیم. تست را انجام می‌دهیم که افراد را قرنطینه کنیم و بهتر است در جاهایی که آلودگی زیاد است، به اطرافیان فرد آلوده بگوییم که قرنطینه شود. در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تست در روز انجام می‌شود. تعداد کیت‌هایی که در کشور مصرف می‌شود، به جز بخش خصوصی، متغیر است.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: به طور متوسط ۳۰ درصد از تست‌ها وارداتی هستند که برخی از این اقلام اهدایی محسوب می‌شوند. برخی از سازمان جهانی بهداشت و برخی از سایر کشورها به ایران اهدا شده است. با توجه به وارد شدن به پاییز و احتمال همزمانی آنفلوآنزا و کرونا، در حال سیاست گذاری روی تست‌های تشخیص همزمان این دو ویروس هستیم.

بیگلری درباره ساخت کیت تشخیص همزمان آنفلوآنزا و کرونا در کشور گفت: در حال حاضر هر بیماری که با تب و علائم کرونا مراجعه می‌کند، می‌گوییم این بیمار به کووید ۱۹ مبتلا است، مگر این‌که خلافش ثابت شود. فرض کنید به فصل پاییز رسیدیم که بیماری‌های حاد تنفسی هم بیشتر هستند. آنفلوآنزا خیلی زیاد به کرونا شبیه است. وقتی تصور می‌کنید که پزشکی در اورژانس نشسته و بیمار با تب و سرفه مراجعه می‌کند، برای پزشک دشوار است که تشخیص بدهد بیماری آنفلوآنزا یا کروناست. اگر این دو بیمار کنار هم بخوابند، کار سخت‌تر می‌شود و از لحاظ بالینی باید تشخیص درست انجام شود تا روش درمانی صحیح اتخاذ شود.

وی ادامه داد: این مهم است که همزمان در یک لوله هر دو آزمایش را انجام بدهیم. ما در تحریم هستیم و تا امروز حتی اجازه نداده‌اند یک دستگاه PCR وارد کشور شوند و حتی اهدایی‌ها را هم به راحتی اجازه ورود نمی‌دهند. این موضوع واقعا جای تاسف دارد و بسیار غیرانسانی است. هرگز فکر نمی‌کردیم در این شرایط هم تحریم‌ها با این جدیت اعمال شود. به هر حال به ظرفیت آزمایشگاهی خودمان واقف هستیم و نمی‌توانیم روزی ۳۰ تا ۴۰ هزار تست کرونا و به همین میزان تست آنفلوآنزا را هم انجام بدهیم.

بیگلری بیان کرد: البته دو تست جدا را هم پیش می‌بریم. به همین دلیل وضعیت ما دشوارتر خواهد بود و باید آگاهانه‌تر پیش برویم. در سطح کشور و انستیتو پاستور تلاش کردیم طراحی‌های متفاوتی انجام بدهیم. در حال حاضر می‌دانیم که چه راهی را باید برویم. همزمان با این‌که طراحی کردیم، چند گروه دیگر هم ماموریت دارند که این کار را انجام بدهند. به شرکت‌های داخلی هم این پیام را داده‌ایم که به طرف ساخت کیت‌های ترکیبی بروند. با شرکت‌های خارجی هم رایزنی کردیم که اگر کیت ترکیبی تولید می‌کنند، سهمی از تولید داشته باشیم. هیچ انتخابی را نباید رد کنیم و باید همه انتخاب‌ها را داشته باشیم، زیرا آینده مبهم است و فقط از تجربه گذشته استفاده می‌کنیم.

وی درباره کنترل بیماری هاری در کشور اظهار کرد: حدود ۷۰ هزار مرگ سالانه در دنیا به علت هاری داریم، اما در کشور ما تعداد مرگ‌ها کمتر از انگشتان دو دست است و به طور مثال در سال گذشته ۹ مورد مرگ به این دلیل داشتیم. سابقه درخشان انستیتو پاستور در زمینه پیشگیری از هاری وجود دارد. در پاییز ۹۶ حدود ۲۴ کشور منطقه در آمل به مدت دو هفته در زمینه مقابله با هاری آموزش دیدند و سامانه خیلی خوبی در این زمینه داریم.

وی درباره واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: انستیتو پاستور در تولید یا واردات واکسن آنفلوآنزا نقشی ندارد. البته خبرهای خوبی در این زمینه وجود دارد و یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی موفق به تولید واکسن آنفلوآنزا شده که احتمالا می‌تواند حدود یک میلیون دوز را امسال وارد بازار کند. سازمان غذا و دارو به شدت در زمینه واکسن آنفلوآنزا پیگیر است. البته همان طور که ما به دنبال خرید این واکسن هستیم، سایر کشورها هم امسال به دنبال این واکسن هستند.

بیگلری درباره خطای کیت‌های آزمایشگاهی مولکولی گفت: درصد موفقیت کیت‌های مولکولی حدود ۷۰ درصد است. اگر یک مورد مثبت وجود داشته باشد، تست مولکولی تا ۷۰ درصد می‌تواند مثبت بودن را تشخیص بدهد. عوامل مختلفی این درصد را مشخص می‌کند که یک عامل درصد خود بیماری است. در اوایل و اواخر بیماری به دلیل کاهش تعداد ویروس‌ها، احتمال مشاهده منفی کاذب زیاد می‌شود. نوع و نحوه نمونه گیری هم اهمیت دارد. گاهی نمونه گیری توسط فرد مسلط انجام شده و در نتیجه نمونه خوبی گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: موضوع کیت‌های قاچاق تشخیص کرونا از ابتدا مطرح بوده، اما از ابتدا اجازه ندادیم کیت‌هایی که مورد تایید نیستند، وارد نشوند. آزمایشگاه‌های دولتی با انستیتو پاستور ارتباط دارند. نکته مهم این است که نمی‌توان رد کرد که هیچ کیت قاچاقی در کشور استفاده نمی‌شود و پروتکل‌ها به درستی انجام می‌شود. آزمایشگاه‌های دولتی به دقت پایش شده و از وضعیت در همه شهرستان‌ها اطلاع داریم. امروز در جلسه‌ای کیفیت‌ها را بررسی می‌کردیم و دیدیم که یک آزمایشگاه دولتی در یک شهرستان بهتر عمل کرده و دیگری به نظارت و پیگیری نیاز دارد. حدود ۷۰ درصد آزمایشگاه‌های دولتی در کشور خوب عمل کرده و نمره خوبی می‌گیرند و برخی آزمایشگاه‌هایی که جدیدتر راه افتاده‌اند به کمک بیشتری نیاز دارند. در مجموع، شبکه دولتی آزمایشگاهی مورد اعتماد است.

رئیس انستیتو پاستور درباره ارتباط انستیتو پاستور با سایر کشورها گفت: با شبکه جهانی انستیتو پاستور مراودات علمی و منظم داریم. با موسسه‌های معتبر دنیا نیز رابطه مستمر داریم. تقریبا هر هفته چندین ویدیو کنفرانس با کشورهای مختلف نیز برگزار می‌شود.

بیگلری درباره ادعای تاثیر نیش زنبور بر درمان کرونا بیان کرد: این موارد مورد تایید انستیتو پاستور نیست. عضو هیات علمی بازنشسته ممکن است عقاید خود را بگوید و این موارد به هیچ وجه بررسی نشده و مبنای علمی بودن آنها تایید نشده است. در نتیجه منعکس کننده نظر رسمی انستیتو پاستور نیست. به همه اعضای هیات علمی هم این تذکر را می‌دهیم که در اظهار نظرهای علمی کاملا مراقبت کنند که موجب گمراهی و تنش‌های اجتماعی نشود.

رئیس انستیتو پاستور درباره تولید واکسن کرونا در کشور اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ گروه در جهان از چندین راه مختلف تلاش می‌کنند به واکسن کرونا برسند. اغلب این راه‌هایی که ما می‌رویم هم شبیه به سایر کشورهاست و مطمئن نیستیم کدام مسیر به واکسن موثر ختم می‌شود. فعلا نمی‌دانیم کدام راه موفق‌تر است. تعدادی از شرکت‌هایی که در کشور مشغول تولید واکسن کرونا هستند توانسته‌اند وارد مرحله حیوانی شوند. اگر آزمایش‌های حیوانی در این مرحله تایید شود، واکسن اجازه پیدا می‌کند که وارد مرحله بالینی شود. درصد قابل توجهی از واکسن‌ها که وارد مرحله بالینی می‌شوند، سرنوشت آنها مشخص خواهد شد.

وی افزود: یک راه بسیار طولانی وجود دارد بدانیم آیا واکسن موثر ساخته شده است یا نه. شرکت‌هایی که وارد کار شده‌اند، برخی در مرحله حیوانی هستند و در صورت گرفتن مجوز وارد مرحله بالینی می‌شوند که در این مرحله سرنوشت واکسن آنها مشخص خواهد شد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که باعث بروز مشکلات تنفسی در انسان و حیوانات می‌شوند. مشکلات تنفسی ایجاد شده در اثر این نوع ویروس‌ها می‌تواند به سادگی یک سرماخوردگی خفیف یا به شدت ذات‌الریه باشد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مشورپ، ویروس کرونا از زمستان سال گذشته مانند بسیار از کشورهای جهان به ایران هم وارد شد و تا به امروز تعداد مبتلایان به کرونا در ایران به حدود یک میلیون نفر رسیده است.

راه تشخیص کرونا چیست؟

تنها راه تشخیص قطعی ویروس کرونا، سی تی اسکن از ریه، انجام آزمایش تشخیصی PCR و تست آنتی بادی است. اما این تست‌ها چگونه انجام می‌شوند؟

آزمایش تشخیصی  (PCR)

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

آزمایش تشخیصی می‌تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به ویروس کرونا مبتلا هستید یا خیر. در واقع این آزمایش نشان می‌دهد که هم اکنون ویروس کرونا در بدن شما فعال است. این آزمایشی است که در صورت ارجاع پزشک برای تشخیص کووید ۱۹ بر اساس علائم موجود، باید انجام دهید.

آزمایش PCR به کمک نمونه‌گیری از مخاط بینی یا گلوی فرد، به وسیله یک سواب و در عرض چند ثانیه انجام می‌شود و نیازی به آزمایش خون نیست. در صورت مثبت بودن نتیجه این آزمایش، فرد باید مراحل اجرای قرنطینه و جدا ماندن از سایرین را انجام دهد.

آزمایش آنتی بادی (سرولوژی)

آزمایش آنتی بادی می­ تواند نشان دهد که آیا قبلا در معرض ویروس عامل کووید ۱۹ بوده­ اید و به آن آلوده شده­ اید یا خیر. در واقع آزمایش آنتی بادی، به دنبال آنتی بادی­ هایی است که توسط سیستم ایمنی بدن انسان در پاسخ به یک تهدید خارجی مانند وجود یک ویروس ساخته می­ شود.

آنتی بادی­ ها می­ توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. تولید آنتی بادی­ ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و پس از بهبودی هم تا چند هفته یا بیشتر در خون باقی بماند.

حداقل ۱۲ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، آنتی بادی­ های کافی در بدن وجود دارد که در آزمایش نشان داده می­ شود. این آزمایش مانند سایر آزمایش‌های سرولوژی با نمونه خون انجام می‌شود.

هزینه تست کرونا

هزینه تست PCR در اغلب مراکز خصوصی حدود ۶۰۰ هزار تومان و هزینه آزمایش آنتی بادی نیز حدود ۱۵۰ هزار تومان است. مجموع این دو آزمایش با رقمی حدود ۷۵۰ هزار تومان انجام می‌شود.

تست کرونا در محل با مَشوِرپ

گروه مَشوِرپ به منظور خدمت‌رسانی در این دوران،  خدمات تست کرونای خود را صد هزار تومان زیر قیمت مصوب به کاربران ارائه می‌دهد.

اگر در این روزها ترجیح می‌دهید در خانه بمانید و به مراکز درمانی مراجعه نکنید، با مراجعه به وب‌سایت یا اپلیکیشن مَشوِرپ یا اپلیکیشن آپ می‌توانید تنها با چند کلیک درخواست آزمایش کرونای خود را ثبت کنید تا همکاران مَشوِرپ با حضور در محل و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، آزمایش شما را انجام دهند.

جواب تست نیز نهایتا ۲۴ تا ۳۰ ساعت بعد از نمونه‌گیری آماده شده و از طریق سایت و اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

همچنین آزمایشات گروهی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها با تخفیف و شرایط ویژه در محل سازمان شما انجام می‌شود.

برای بررسی و تحلیل نتیجه آزمایش کرونای خود نیز می‌توانید به‌طور رایگان با پزشکان مَشوِرپ تماس گرفته و از توصیه‌های آن‌ها استفاده کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

تکنسین یک سوآب پنبه ای ۱۵ سانتی متری را درون هر دو طرف بینی شما قرار داده و آن را برای حدود ۱۵ ثانیه حرکت می دهد. این حرکت درد نخواهد داشت ولی ممکن است باعث احساس ناراحتی شود. سپس، سوآب را به یک آزمایشگاه جهت آزمایش مواد داخل بینی شما می فرستند. در شهرهای تهران، اصفهان، کرج و شیراز، برای انجام این آزمایش در منزل / محل کار درخواست بدهید.

دیگر تست های کووید-۱۹ که شامل سوآب بخش های زیر می باشند:

اگر سرفه ی همراه با خلط که به آن سرفه ی مرطوب یا پروداکتیو (خلط دار) گفته می شود، داشته باشید، ممکن است پزشکتان بخواهد برخی از محتویات سرفه ی شما را تست کند.

 

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

 

تست های خون یا آنتی بادی (سرولوژی) به دنبال آنتی بادی ها می گردند. بدن شما آنتی بادی ها را در زمان ابتلا به عفونت می سازد.

تست های کووید-۱۹ دو نوع آنتی بادی را شناسایی می کنند:

سوآب یا نمونه ی تف تنها می تواند وجود ویروس در بدن در حال حاضر را نشان دهد ولی آزمایش خون نشان می دهد که شما تا به حال توسط ویروس آلوده شده اید یا خیر، حتی اگر علائمی نداشته باشید. این موضوع در یافتن میزان شیوع کووید-۱۹ توسط محققان، حائز اهمیت است.

جدا از تست های آنتی بادی، محققان در حال مطالعه ی درمان های آنتی بادی برای کووید-۱۹ هستند. دارو نحوه ی اتصال ویروس به سلول و ورود به آن را هدف قرار می دهد. برای انجام آزمایش آنتی بادی در محل دلخواه شما، کلیک کنید.

ممکن است انجام تست توسط آزمایشگاه ۲۴ ساعت طول بکشد اما شما احتمالا تا چند روز نتایج خود را دریافت نخواهید کرد. تست های آینده ممکن است سریع تر باشند.

تست مثبت کووید-۱۹ به این معناست که شما در حال حاضر یا اخیرا ویروس را داشته اید. علائم خود را پایش کنید و در صورت مشکل در تنفس، گیجی یا کبودی لب و صورت، به سرعت به پزشک فوق تخصص ریه یا متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید.

اقدامات زیر را در جهت جلوگیری از انتشار ویروس انجام دهید:

اگر تست کووید-۱۹ شما منفی باشد، احتمالا شما در زمان انجام تست ویروس را نداشته اید. ولی ممکن است بعدا بیمار شوید. اصول فاصله گذاری را رعایت کرده و دستان خود را به طور مرتب بشویید.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که نتایج تست کووید-۱۹ غلط باشند. به این نتایج، مثبت یا منفی کاذب گفته می شود. پزشک یا متخصص مراقبت سلامت به شما در تصمیم گیری در انجام اقدامات مطابق علائم و سوابق بیماریتان کمک می کند.

دو نوع اصلی از تست کروناویروس وجود دارد. اما به منظور بررسی احتمال ابتلا، میتوانید به تست هوشمند کرونا سر بزنید:

تست PCR: تست تشخیص عفونتی می تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به کروناویروس ایجادکننده ی کوویئ-۱۹ مبتلا هستید یا خیر. این همان تستی است که در صورت ارجاع شما توسط پزشک بر اساس علائم و عوامل دیگر برای تست کووید-۱۹، انجام خواهد شد.

تست آنتی بادی: تست آنتی بادی می تواند نشان دهد که آیا شما قبلا در معرض ویروس ایجادکننده ی کووید-۱۹ بوده اید یا به آن آلوده شده اید و آیا بدنتان در تلاش برای دفاع از خود، آنتی بادی ساخته است. حداقل دوازده روز بعد از مواجهه با ویروس طول می کشد تا مقدار کافی آنتی بادی برای شناسایی در تست، توسط بدن ساخته شود.

این تست به دانشمندان در جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی مبارزه ی سیستم ایمنی با کووید-۱۹ در بیماران بهبودیافته، کمک می کند. ما هنوز نمی دانیم که آیا فردی با تست آنتی بادی مثبت، در برابر عفونت مجدد با ویروس محافظت شده یا خیر و اگر محافظت شده، این محافظت چه مدت دوام دارد.

پاسخ بسته به بسیاری از عوامل از جمله علائم فرد، سابقه ی مواجهه ی فرد با ویروس و ریسک فاکتورهای زمینه ای برای ایجاد بیماری شدید، فرق می کند.

تمام افرادی که علامت دارند، نیاز به تست ندارند. بسیاری از افراد علائم خفیف داشته و می توانند در خانه قرنطینه شوند – این افراد ممکن است نیازی به تست نداشته باشند. با این حال، تست ها می توانند برای تشخیص این که علائم مربوط به کووید-۱۹ است، سودمند باشند. با تشخیص این موضوع، شما می توانید احتیاطات لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس ایجادکننده ی کووید-۱۹ به دیگران را در نظر بگیرید.

با پزشک خود صحبت کنید تا از توصیه های او اطلاع یابید. به یاد داشته باشید، به جز در شرایط تهدیدکننده ی حیات که نیاز به تماس با اورژانس یا رفتن به بخش اورژانس دارد، در خانه بمانید و قبل از رفتن به مطب یا آزمایشگاه، با پزشک خود تماس گرفته و در مورد علائمتان صحبت کنید. این کار از انتشار ویروس جلوگیری می کند.

بسیاری از کارشناسان سلامت بر این باورند که بیشتر افراد – از جمله کسانی که هیچ علامتی از ویروس ندارند – برای کمک به پیشگیری از انتشار ویروس، لازم است تست شوند.

بعد از این که بهبود یافتید، پزشکتان ممکن است شما را به یک تست تشخیص عفونتی ارجاع دهد تا پیشرفت شما در مبارزه و عبور از ویروس را بررسی کند. با این حال، این کار الزامی نیست و به طور کل، افراد پس از گذشت زمان کافی و احساس بهتر شدن حالشان، می توانند قرنطینه ی خود را پایان بدهند. لطفا در مورد مدت زمان قرنطینه بعد از ابتلا به کووید-۱۹ با پزشک خود صحبت کنید.

اگر کووید-۱۹ داشته و بهبود یافته اید، پزشکتان ممکن است تست آنتی بادی را توصیه کند. اگر می خواهید در یک مطالعه ی تحقیقاتی مشارکت کنید، دادن تست آنتی بادی گاها می تواند در جمع آوری اطلاعات در مورد این که ویروس چگونه افراد را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار میدهد، به دانشمندان کمک کند.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا بفهمند که آیا آنتی بادی های ساخته شده علیه ویروس ایجادکننده ی کووید-۱۹ از ابتلای مجدد فرد به عفونت پیش گیری می کنند و اگر پیش گیری می کنند، فرد تا چه مدت بعد از بهبودی، در برابر ابتلای مجدد ایمن است. برای دانستن این موضوع که فرد در صورت ایجاد دوباره ی علائم بعد از بهبود یافتن از کووید-۱۹ چه زمانی باید مجددا تست شود، اطلاعات بیشتری لازم است.

 

از دریافت تمام اطلاعات لازم از کارشناس مورد نظر، پیش از انجام تست، اطمینان یابید. در بسیاری از مکان های تست گیری، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک تا زمان انجام تست و بعد از آن مهم است.

برای انجام تست، کارشناس لباس، شیلد و ماسک محافظتی پوشیده و سپس نمونه را از بزاق یا مایعات تنفسی شما جمع آوری می کند.

تست تشخیص کووید-۱۹ ساده و مشابه تست آنفلوانزا است. یکی از اعضای تیم آزمایشگاه، نمونه را از بزاق یا مایعات عمق بینی و پشت حلق شما را با یک سوآب برمی دارد. این کار کمی باعث احساس ناراحتی می شود ولی تنها چند ثانیه طول می کشد. سپس، نمونه ها طبق دستورالعمل بسته بندی شده و برای آنالیز به آزمایشگاه فرستاده می شود.

آزمایشگاه این نمونه ها را از نظر حضور کروناویروس جدید (SARS_CoV-2) که کووید-۱۹ را سبب می شود، بررسی می کند. نتایج توسط پزشک یا آزمایشگاه با شما به اشتراک گذاشته می شود.

در بسیاری از موارد، تست کووید-۱۹ باید توسط پزشک درخواست شود. پزشک ممکن است شما را تست کرده یا شما را به یک مرکز تست گیری ایجاد شده در شهرتان بفرستد. برای انجام آزمایش کزونا (PCR یا آنتی بادی) در خانه / محل کار درخواست بدهید.

شما می توانید برای سنجش احتمالی (نه قطعی) کرونا از تست هوشمند کرونا درمانکده استفاده کنید.

زمان لازم برای پردازش تست، متنوع است. در حال حاضر، دریافت نتایج، از یک ساعت تا چند روز طول می کشد. برخی بیمارستان ها، مانند بیمارستان جان هاپکینز، در محل خود بیمارستان، آزمایشگاهی برای انجام این تست ها دارند. نمونه ها از نظر حضور کروناویروس جدید که کووید-۱۹ را باعث می شود، تست می شوند. پزشک نتایج را به بیمار و در صورت مثبت بودن به مقامات سلامت عمومی، اطلاع می دهد.

اگر تست شما نشان دهد که به عفونت دچار شده اید، پزشکتان توصیه هایی برای اقدامات بعدی به شما می کند. بیشتر موارد بیماری خفیف هستند و می توانند در خانه مدیریت شوند.

دریافت نتیجه ی منفی به این معناست که شما احتمالا در زمان نمونه گیری، به عفونت کروناویروس جدید مبتلا نبوده اید. اما اگر شما در مراحل اولیه ی عفونت که ویروس هنوز قابل شناسایی نیست، تست داده باشید، باز هم ممکن است آلوده باشید. هم چنین، ممکن است بعدا کروناویروس را گرفته و لازم باشد دوباره تست بدهید. اگر علائمتان پایدار مانده یا بدتر شده به پزشکتان اطلاع دهید و ممکن است نیاز به یک تست دیگر داشته باشید.

اگر بیمار شدید و تست کروناویروس شما مثبت شد، زمانی که بهتر شدید، پزشکتان ممکن است یک تست دیگر برای سنجیدن بهبودی شما و تعیین این که هنوز بیماری شما واگیردار است یا خیر، درخواست کند.

با این حال، این کار الزامی نیست. بیشتر افراد پس از گذشت زمان کافی و احساس بهتر شدن حالشان، می توانند قرنطینه ی خود را پایان بدهند. لطفا در مورد مدت زمان قرنطینه بعد از ابتلا به کووید-۱۹ با پزشک خود صحبت کنید.

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

فعلا تا زمانی که واکسن کرونا ساخته شود، باید از آزمایش های تشخیصی برای غربالگری مبتلایان استفاده کنیم.

سلام من کارمند بانک هستم از شنبه کنی بیحالی و سردرد دارم شبیه ضعف بدن یکی از همکارام مبتلا شده بود و امروز ٢ نفر دیگر علائم کرونا داشتند الان بدنم کنی به صورت اسپاسم تب ندارم به نظرتون باتوجه به اینکه نمیتونم قرنطینه شم تست بدهم؟

سلام
وقت بخیر
با توجه به علائمی که گفتید و این که با افراد مشکوک به کرونا برخورد داشتید. احتمال زیاد مبتلا به بیماری کرونا هستید.
به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید.ولی حتی اگر تست هم منفی بشه شما با توجه به علائمتون و برخوردی که داشتین، مبتلا در نظر گرفته میشید و باید قرنطینه رو شروع کنید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:http://bit.ly/med-faq2
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:http://bit.ly/med_faq

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

احتمالا اخیرا اخبار زیادی درمورد تست ویروس کرونا به گوشتان خورده است. اگر فکر می­کنید به بیماری ۲۰۱۹ ویروس کرونا (کووید-۱۹) مبتلا شده ­اید، برای بررسی احتمال ابتلا به تست آنلاین کرونا درمانکده سر بزنید. برای تشخیص قطعی کرونا در تهران هم می توانید اینجا درخواست آزمایش در محل بدهید.

در ادامه اطلاعاتی درمورد انواع و مراحل تست های تشخیصی کرونا آمده است./ک

گ۱چ۴۲

پ۰گ۵ج.

دو نوع تست مختلف وجود دارد: تست تشخیص عفونی و تست آنتی بادی

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

وجود ویروس فعال در بدن را نشان می­ دهد و باید مراحل قرنطینه یا قرنطینه خانگی را انجام دهید. در حال حاضر تست تشخیص عفونی به دو روش انجام می ­شود: تست PCR یا پی سی آر که مواد ژنتیکی ویروس را مورد بررسی قرار می­ دهد و تست آنتی ژن که پروتئین­ های خاص روی سطح ویروس را مشخص می ­کند. برای انجام آزمایش PCT در محل، کلیک کنید.

تست سرولوژی یا آنتی بادی کرونا به دنبال پادتن ­هایی می­ گردد که توسط سیستم ایمنی در واکنش به عامل تهدید، مانند نوع خاصی از ویروس، تولید می­ شود. آنتی بادی به دفع عفونت کمک می­ کند، چند روز یا چند هفته بعد از بروز عفونت ساخته می­ شود و تا چند هفته بعد از بهبود در بدن باقی می­ ماند. به همین دلیل، نباید از تست آنتی بادی برای تشخیص عفونت فعال ویروس کرونا استفاده کرد. محققان در حال حاضر نمی ­دانند حضور آنتی بادی به معنی مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا در آینده است یا خیر. درمانکده آزمایش آنتی بادی در محل را برای شما انجام می دهد.

بزاق (تعداد کمی از تست ­ها)

بسیاری از شرکت­ ها و آزمایشگاه ­ها براساس تعیین مواد ژنتیک ویروس در نمونه­ حلق یا بینی بیمار آزمایش­ هایی برای تشخیص کووید-۱۹ ایجاد کرده اند. مراحل عادی در این نوع تست تشخیص عفونی ویروس کرونا عبارتند از:

معمولا از تست تشخیص عفونی که مواد ژنتیکی خود ویروس را مشخص می ­کند برای تشخیص کووید-۱۹ یا عفونت فعال ویروس کرونا استفاده می شود. اما هیچ تستی همیشه ۱۰۰% دقیق نیست. موارد زیر روی میزان صحت تست تاثیر می­ گذارد:

سلام من ۱۴ روز قبل آزمایش پی سی آر دادم و جواب مثبت بود ۱۴ روز در قرنطینه بودم و استراحت کردم از روز پنجم به بعد حالم خوب بود ولی در قرنطینه موندم الان کدوم آزمایش رو انجام بدم تا معلوم بشه کرونا ندارم و میتونم از قرنطینه خارج بشم .
با تشکر

سلام
وقت بخیر
اگر ۱۴ روز قرنطینه رو پشت سر گذاشتید و بعدش سه روز متوالی تب یا علائم تنفسی نداشتید می تونید از قرنطینه خارج باشید یا دوتا تست pcr منفی به فاصله ۲۴ ساعت داشته باشید.

سلام من حس بویایی و چشاییم رفت بعدش سر درد و چشم درد و بعد چند روز یکم سینه درد و تنگی نفس که با سرفه همراه بود بعد از ۱۴ رو قرنطینه تست دادم جواب igm 1.1 و جواب igg 1.2 بود میشه راهنمایی بفرمایید.ممنون

سلام
وقت بخیر
تست انتی بادی نشون میده شما یه ایمنی سطح پایینی به بیماری پیدا کردید ولی همچنان باید پروتکول های بهداشتی رو رعایت کنید.
اگر ۱۴ روز قرنطینه رو پشت سر گذاشتیدو سه روز متوالی بت و علائم تنفسی ندارید می تونید از قرنطینه خارج بشید.

سلام.روزتون بخیر.
ببخشید من الان ۲روز هست که سرگیجه شدید دارم و گاهی اوقات استفراغ میکنم.هیچ علامت دیگه ای هم ندارم.
اینها میتونه نشانه کرونا باشه؟
آزمایش خون بدم چیزی مشخص میشه؟؟؟
ممنون میشم اگر پاسخ بدید

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه. ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید. بهتر از تست انتی بادیه.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:http://bit.ly/med-faq2
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:http://bit.ly/med_faq

سلام بعد ۳ روز سرماخوردگی و بهبودی، ۵ روزی هست حس بویایی و چشایی ندارم و کمی حس چشاییم نسبت به دو روز اول برگشته و بعضی وقتا سردرد دارم بدون مشکل دیگری. نیاز به ازمایش کرونا هست؟

سلام
وقت بخیر
با فرد مشکوک به کرونا برخورد داشتید؟
علائمی که گفتید احتمال زیاد می تونه کرونا باشه. ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید ولی واجب نیست.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:http://bit.ly/med-faq2
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:http://bit.ly/med_faq

سلام وقت بخیر
اگه تست pcr و پادتن و اسکن سینه همه منفی باشه(پادتن یک هفته قبل از بقیه تستها و با شروع تنگی نفس گرفته شده) باز هم احتمال ابتلا به کرونا هست؟

سلام
در صورتی که علائم داشته باشید، اگر همه ی اینها هم منفی باشن، رد کننده ی کرونا نیستن.

سلام من مادرم کرونا گرفته و من با وجود اینکه فضا خونه آلوده است و ١۶ روز هم گذشته
کرونا نگرفتم و هیچ علامتی ندارم حالم خوبه و
ممکنه من ناقل باشم

سلام
وقت بخیر
چون با فرد کرونا مثبت برخورد داشتید، امکان ناقل بودنتون هست و ایشون باید قرنطینه باشن.
شما هم به مدت دوهفته بعد از آخرین تماستون با ایشون در منزل باشید و روزانه از نظر تب(۳۷.۵ و بیشتر) بررسی بشید.

سلام،من قبلا سابقه ی مشکل ریوی داشتم،خس خس و سرفه داشتم که با دارو خیلی بهتر شدم و تقریبا دیگه علائمی نداشتم،ولی چند روزه که دوباره اوایل صبح خیلی سرفه میکنم و به خاطر سرفه از خواب میپرم و صدای خس خس رو خودم میشنوم،احتمال داره که کرونا گرفته باشم؟

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه. ولی قطعی نمیشه گفت.
با فرد مشکوک به کرونا برخورد داشتین؟
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام وقت بخیر ۳۵ ساله هستم حدود ۳ روز است سردردهای شدید دارم به حدی که باعث تهوع میشود و وقتی از جایم بر میخیزم سر گیجه دارم و فشارم ۹ است و مزه دهانم تلخ است ایا احتمال کرونا است؟

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه. ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام من حس بویایی و چشاییم رفت بعدش سر درد و چشم درد و بعد چند روز یکم سینه درد و تنگی نفس که با سرفه همراه بود بعد از ۱۴ رو قرنطینه تست دادم جواب igm 1.1 و جواب igg 1.2 بود میشه راهنمایی بفرمایید

سلام
وقت بخیر
آزمایش آنتی بادی شما مثبته و به این معنیه که بدن شما فعلا به یه ایمنی نسبی در برابر کرونا رسیده ولی باز هم بطور قطع نمیشه گفت.
اگر بعد ۱۴ روز قرنطینه، سه روز متوالی تب یا علائم تنفسی ندارید می تونید از قرنطینه خارج بشید.

سلام
وقت بخیر
همسرم چهارشنبه هفته پیش تست کرونا دادن pcr
و تو ازمایش گزینه screening/first line نتیجه detected شده
ولی گزینه confirmatory/second line چیزی تیک نخورده
ممنون میشم تفاوت این دو رو بفرمایید و اینکه ایشون حتما مبتلا هستن؟

سلام
تست در نهایت مثبت نشده.ولی تست منفی رد کننده ی قطعی ابتلا به کرونا نیست.
با فرد مشکوک به کرونا برخورد داشتین؟
اگر علائمی ندارین تا ۱۰ روز و اگر علامت دار شدین تا ۱۴ روز قرنطینه بمونید.

با سلام بنده الان سه روز هست که حس بویایی رو از دست دادمو هیچ علامت دیگری تا کنون ندارم و آزمایش pcr دو روز پیش دادم امروز زنگ زدند که آزمایشت باید تکرار بشه به نظر شما حالم از این بدتر میشه اگه حال تست مثبت باشه

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه.
جهت آزمایش مجدد مراجعه کنید.
معمولا اوج علائم طی روزای سه و چهاره ولی قعی نمیشه گفت که بعد اون بدترش نمیشه.
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام وقت بخیر.آزمایش پی سی آر برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان،هم انجام میشود؟آیا نتیجه به طور قطع از وجود این ویروس خبر میدهد؟چون همسر من هیچ زگیلی روی سطح پوست نداره جز خارش

سلام
وقت بخیر
آزمایش pcr می تونه برای ویروس های مختلفی انجام بشه و اون ویروس رو شناسایی کنه.
ولی هیچ وقت قطعیت صد در صد ندارد.

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

سلام من هیچ علائمی مثل تب و تنگی نفس و سرفه خشک ندارم… ولی آب ریزش بینی و تست PCR مثبت دارم ، آیا قطعا کرونا دارم؟

سلام
وقت بخیر
با توجه بعه علائمی که گفتید و تست مثبت pcrT می تونه کرونا باشه. ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.

شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام
وقت بخیر من با کسی که کرونا داشته در ارتباط بودم اما هیچ علائمی ندارم نه تب نه سردرد نه سرفه
فقط گاهی احساس میکنم که قفسه سینه ام درد میکنه
باید چکار کنم،احتیاج هست به جای مراجعه کنم و آزمایش بدم وباید چند روز در قرنطینه باشم؟

سلام
وقت شما هم بخیر
ترجیحا تا ۱۴ روز بعد آخرین تماستون با ایشون، حتی اگر علائمی هم ندارید، در منزل باشید و روزانه از نظر تب(بالای ۳۷.۵ درجه) و علائم تنفسی بررسی بشید.
و این که چون احساس درد قفسه سینه از علائم مهمه، بهتره به مرکز درمانی مراجعه کنید تا هم معاینه بشید هم اکسیژن خونتون اندازه گیری بشه.

سلام
آیا ممکن کرونا داشته باشیم ولی با آزمایش خون معلوم نشه

سلام
وقت بخیر
بله
دقت تست آنتی بادی زیاد بالا نیست و ترجیحا اگر مشکوک هستید بهتره تست pcr انجام بشه.

سلام من جراحی دندون کردم ۱ هفته انتی بیوتیک میخوردم .
خیلی مراعات واسه کرونا میکنم چون یک بار مبتلا شدم شدید . ۳ ماه پیش تقریبا .
الان همش ببحالم و لرز دارم گاهی اوقات تست پی سی ار هم دادم منفی بوده .
ولی واقعیت ذهنمو درگیر کرده . ممکنه کرونا باشه؟؟

سلام
وقت بخیر
با توجه به مراجعه به دندان پزشکی و ضعف و بیحالی که دارید ممکنه کرونا باشه. و چون سه ماه باز ابتلای قبلی گذشته، امکان ابتلای مجدد هست.
تست منفی هم رد کننده ی ابتلا به کرونا نیست.
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم مجدد انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام خسته نباشین…من حدود ۳ یا چهار روزه احساس میکنم گلوم میخاره بعد احساس میکنم داخل ریه هام اتفاقاتی میفته
بعد تا اینکه دیروز خبر دار شدم که دوستم گرفته و منم حدود ۹ روز پیش پیشش بودم…و میگفت حس بویایم چشاییم ضعیف شده و…ولی خب برای من چیزی نشان نداده تا به الان ب جز خاریدن گلو
نه تب نه سرفه نه ابریزش بینی نه تنگیه نفس نع علائم دیگه
فقط گلوم در حد خیلی کم میخاره
چیکار باید بکنم…
هنوز مطمئن نیستم گرفتم یانه

سلام وقت بخیر
اگر علائم دوستتون سه چهار روز بعد اخرین ملاقاتتون یا زودتر شروع شده، احتمالا همون موقع که باهاش تماس داشتید ناقل بوده. شما هم بهتره تا دوهفته بعد آخرین تماستون در منزل باشید و روزانه از نظر تب(۳۷.۵ به بالا) و علائم تنفسی بررسی بشید.

سلام
من دیروز صبح لرز داشتم و اینکه سردرد خیلی وحشتناکی از ناحیه پیشونی داشتم از سردرد زیاد حالت تهوع داشتم دیروز غروب مراجعه کردم به دکتر گفتن تب مختصری هم دارید ولی تنگی نفس ندارم تک وتوک هم سرفه میکنم دارو بهم دادن امپول که زدم دیشب تبم قطع شد ولی امروز احساس میکنم باز تب دارم احتمال کرونا وجود داره؟
و اینکه حتما باید تست psr بدیم ؟انتی ژن کفایت نمیکنه ؟

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتید می تونه کرونا باشه.ولی قعطی نمیشه گفت.
با فرد مشکوک به کرونا برخورد نداشتین؟
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست هم انجام بدید. ولی خب برای شما لزومی به انجام تست نیست فعلا. و تست pcr ارجحه.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام تقریبا ۱۴ روز گذشته بدن درد و تب و سرفه و غیره داشتم ۲ روز بعد آکی شدم ولی حس بویایی و چشایی ندارم CT اسکن جوابش مثبت بوده ولی ازمایش منفی الان هم هیچ علائمی ندارم فقط گاهی سرفه میکنم تا کی باید تو قرنطینه بمانم و چی بخورم حسم برگرده؟

سلام
وقت بخیر
تا ۱۴ روز بعد شروع علائم باید قرنطینه رعایت بشه، بعدش اگر سه روز متوالی علائم تنفسی و تب نداشتی می تونی قرنطینه رو تموم کنی.
حس بویایی و جشایی هم چند هفته بعد بهبودی به تدریج برمیگرده.
برای بهبودی سریع تر حس بویایی می تونی روزانه سه نوبت هر بار ۲۰ ثانیه بوهای قوی رو استشمام کنی.

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

بیماری کووید 19 چگونه تشخیص داده می‌شود؟ از کجا می‌توانیم بفهمیم که به ویروس کرونا آلوده شده‌ایم یا خیر؟ در این مقاله درباره‌ی چگونگی تشخیص بیماری کووید 19 و انواع تست‌های آن صحبت خواهیم کرد.

در ایام کرونا ارتباط مستقیم با پزشک و رفتن به مطب کمی خطرناک شده است. شما می‌توانید با استفاده از امکان ویزیت تلفنی به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص عفونی و گرمسیری دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

این روزها با هر گونه احساس ناراحتی و بیماری، ممکن است فکر کنید که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید. این بیماری تنفسی توسط نوع جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شده و اکنون به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شده است. اما این آزمایش‌ها هستند که نشان می‌دهند که آیا شما به این بیماری مبتلا هستید یا نه. تست‌هایی وجود دارد که نتایج آن نشان می‌دهد که آیا فرد به این بیماری مبتلا است یا خیر و تست آنتی بادی هم نشان می‌دهد که فرد پیش از این به این ویروس مبتلا شده است یا نه.

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

در حال حاضر این بیماری درمان ندارد و اگر علائم فرد خفیف باشد، پزشک از بیمار می‌خواهد که در خانه استراحت کرده و از دیگران دوری کند.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ علائم بیماری کرونا چیست؟ + پرسش و پاسخ اختصاصی

در مورد این مسئله که آیا نیاز به انجام آزمایش دارید یا نه، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. اگر به پزشک خود دسترسی ندارید، اطلاعات مورد نیاز در این مورد را از خانه‌های بهداشت و یا مراکز درمانی معتبر محل سکونت خود دریافت کنید.

در مورد افرادی که باید آزمایش دهند، سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، یک سیستم اولویت بندی مخصوص دارد و طبق آن عمل می‌کند. در بالای لیست افرادی قرار دارند که علائم بیماری را نشان می‌دهند و بعد از آن افرادی که یک و یا چندین تن از افراد زیر را ملاقات کرده‌اند قرار دارند:

اولویت بعدی با افرادی است که با افراد زیر ملاقات داشته اند:

با پزشک خود تماس گرفته و مراکز تشخیصی و انجام تست نزدیک خود را پیدا کنید. پیش از گرفتن آزمایش، مسئولین آزمایشگاه سوالات زیر را مطرح خواهند کرد:

امروزه بیش‌تر آزمایشگاه‌ها تست کرونا را انجام می‌دهند. اما به دلیل حفظ فاصله گذاری اجتماعی، پیش از مراجعه به آزمایشگاه وقت گرفته و تا زمان انجام آزمایش در حالی که در اتاق انتظار حضور دارید، ماسک زده و فاصله خود را از دیگران حفظ کنید.

تست‌های کرونا شامل چند نوع متفاوت هستند که در ادامه هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد.تست تشخیصی (diagnostic test)معمولاً برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ تست سواب بینی حلقی یا نازوفارنژيال (nasopharyngeal swab) انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش یک ابراز ۱۵ سانتی‌متری که مانند یک گوش پاک‌کن بزرگ است، درون هر دو سوراخ بینی قرار داده شده و هر بار به مدت ۱۵ ثانیه درون بینی چرخانده می‌شود‌. انجام این تست دردناک نیست ولی ممکن است باعث ایجاد حس ناخوشایندی در فرد شود‌. این سواب پنبه‌ای برای بررسی مواد درون بینی بیمار به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

دیگر تست‌هایی که برای بیماری کووید ۱۹ انجام می‌شود، شامل سوآب:

اگر فرد سرفه غیر خشک و یا خلط دار داشته باشد، پزشک مقداری از مواد به دست آمده از سرفه فرد را هم مورد آزمایش قرار خواهد داد. همچنین در موارد خاص تست بزاق هم گرفته می‌شود، با تجویز پزشک از بیمار خواسته می‌شود که مقداری از بزاق خود را به درون لوله‌ای استریل منتقل کند و بعد محتویات بزاق در آزمایشگاه بررسی خواهد شد.

نمونه‌های حاصل از سواب بینی، دهان یا گلو برای انجام تست مولکولی مانند RT-PCR به منظور تشخیص ماده ژنتیکی ویروس و یا تست آنتی ژن به منظور تشخیص پروتئین‌های مخصوص موجود در سطح ویروس به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نگهداری از بیماران مشکوک به ویروس کرونا در منزل

انجام تست مولکولی برای تشخیص ماده ژنتیکی ویروس کرونا برای تشخیص بیماری کووید 19 و یا عفونت فعال ویروس کرونا بسیار رایج است. اما این تست هم به مانند بسیاری از تست‌های دیگر 100 درصد دقیق نیست. و منفی بودن آن به معنی منفی بودن قطعی کرونا نیست، برخی از عواملی که دقت تست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عبارتند از:

از طرفی دیگر نتایج تست آنتی ژن برای تشخیص عفونت فعال ویروسی سریع‌تر از تست ملکولی مشخص می‌شود ولی در حین حال شانس خطا بالاتر است. گاهی تست آنتی ژن منفی است، یعنی که عفونت فعال ویروس کرونا در بدن وجود ندارد، اما پزشک برای تایید نتیجه آزمایش دوباره تست ملکولی انجام خواهد داد.

این تست جهت تشخیص کارایی کافی ندارد و موارد منفی آن رد کننده کرونا نیست، دستگاه ایمنی بدن زمان مبارزه با عفونت‌ها شروع به ساختن آنتی بادی می‌کند و تست آنتی بادی به پزشک نشان می‌دهد که آیا فرد پیش‌تر و یا در حال حاضر در حال مبارزه با بیماری است یا خیر؟

آنتی بادی‌ها گاهی روزها و یا هفته‌ها بعد از عفونت در بدن ایجاد شده و ممکن است تا هفته‌ها بعد از بهبودی در خون باقی بمانند. به همین دلیل از تست آنتی بادی نباید برای تشخیص وجود عفونت فعال ویروس کرونا استفاده شود. در حال حاضر پزشکان به درستی نمی‌دانند که وجود آنتی بادی در خون در برابر ابتلای احتمالی دوباره به بیماری در فرد مصونیت ایجاد می‌کنند یا نه.

این نوع از تست بیماری کووید ۱۹ باعث تشخیص دو نوع مختلف از آنتی بادی در بدن می‌شود.

آنتی بادی IgMبدن ۲ هفته قبل از اینکه سطح ویروس در بدن کاهش پیدا کند، این آنتی بادی را می‌سازد.

آنتی بادی IgGبدن با سرعت کم‌تری – در حدود ۴ هفته – این آنتی بادی را می‌سازد ولی معمولاً مدت زمان بیش‌تری باقی می‌ماند.

نتایج تست سوآب یا تست بزاق نشان می‌‌دهد که فرد در حال حاضر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا است یا نیست، ولی آزمایش خون نشان می‌دهد که آیا فرد حتی در صورت نداشتن علائم بیماری، به ویروس مبتلا بوده است یا خیر. نتایج هر دو این آزمایش‌ها به پژوهشگران کمک می‌کند تا نحوه و شدت گسترش بیماری را بررسی کنند.

از طرفی دیگر تست‌ آنتی بادی به پژوهشگران کمک می‌کند تا پژوهش‌های خود در مورد آنتی بادی درمانی را هم کامل کنند. آنتی بادی درمانی یک درمان دارویی هدفمند است که نشان می‌دهد که ویروس چگونه به سلول‌های انسانی متصل می‌شود.

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، این آزمایش آنتی بادی‌هایی که بدن در حال مبارزه با ویروس ساخته است را نشان می‌دهد و نتایج حاصل از آن حاوی خود ویروس نیست. از طرفی دیگر روزها و یا هفته‌ها زمان لازم است تا به اندازه‌ی کافی آنتی بادی تولید شود و در نتیجه آزمایش قابل مشاهده باشد.

مدت زمان انتظار برای مشخص شدن نتیجه آزمایش به آزمایشگاهی که آزمایش در آن انجام شده است، بستگی دارد. ولی معمولاً ۲۴ تا 72 ساعت بعد از انجام ازمایش، نتیجه آن قابل دسترس خواهد بود

اگر نتیجه‌ی تست کووید ۱۹ مثبت باشد، یعنی اینکه فرد به بیماری مبتلا است و یا اینکه به تازگی به ویروس آلوده شده است. علائم خود را به دقت زیر نظر گرفته و در صورت تنگی نفس، سرگیجه و توهم و یا تغییر رنگ صورت و لب‌ها به رنگ آبی حتماً هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید

برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کارهای زیر را انجام دهید:

اگر تست کووید ۱۹ مثبت بوده و فرد علائم بیماری را داشته باشد، باید خود را از دیگران دور نگه دارد، مگر اینکه:

اگر نتیجه تست کووید ۱۹ مثبت بوده ولی فرد علائم خاصی نداشته باشد، تا ده روز بعد از انجام آزمایش باید خود را از دیگران دور نگه دارد.

گاهی بعد از گذشت ده روز نیاز است که دوباره آزمایش انجام شود. اما اگر فرد برای ده تا ۱۴ روز در قرنطینه مانده باشد، نیاز به انجام مجدد آزمایش وجود ندارد.

اگر تست منفی باشد، به این معنی است که فرد در حال حاضر به بیماری مبتلا نیست. اما کماکان احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. فاصله اجتماعی را حفظ کرده و دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشویید تا به بیماری مبتلا نشوید.احتمال بسیار کمی وجود دارد که نتایج تست کرونا اشتباه باشد. با این همه به این حالت تست مثبت و منفی اشتباه گفته می‌شود. در این شرایط پزشک بر اساس علائم فرد و سابقه پزشکی بیمار اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

اگر امکان دادن تست وجود نداشته باشد، ولی فرد تب بالایی داشته و یا به سختی نفس بکشد، باید هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی را انجام داددیگر علائم و نشانه‌هایی که فرد در صورت داشتن آن‌ها نیاز به اقدامات فوری درمانی خواهد داشت، شامل:

منابع:

webmd

fda

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

نام

ایمیل

سلام من الان چند روزی هست که سرگیجه و حالت تهوع بدی دارم و مدام احساس خستگی و خواب الودگی میکنم دمای بدنم متعادل و حس بویاییم رو تا حدودی از دست دادم میخواستم بدونم این میتونه از علائم کرونا باشه؟

سلام بله علایم کروناست

تجویزتون چی هست باید به دکتر مراجعه کنم یا اینک تو خونه بمونم قرنطینه بشم؟

سلام برای شرح حال دقیق و تجویز دارو از تماس تلفنی با متخصص عفونی استفاده کنین

سلام من دوروز هست که گلو درد شدید سر درد آبریزش بینی و کوفتگی بدن دارم علائم مانند سرماخوردگی هست امابصورت قطعی میخوام ببینم کرونا هست یا نه

سلام بله علایمتون قویا به نفع کروناست

سلام وقتون بخیر میخاستم بدونم معنی اون عددی ک جلوی تست پی سی آر میزنن چیه؟ یعنی بین بازه های مختلف نشون دهنده میزان ویروس تو بدنه یا مدت زمان مبتلا شدن. اون عددی ک جلوی ct هستش منظورمه

سلام نه هيچكدوم نشون دهنده شدت عفونت در بدن هست

سلام خسته نباشید. من ۵ روزه که به علائم سرماخوردگی مبتلا شدم. آب ریزش بین عطسه روزی شاید ۳ یا ۴ بار گرفتگی موقتی بینی و از دست دادن حس چشایی و بویایی و دماغی شدن صدا. تب ندارم، تنگی نفس و عطسه درد دیگه ای در بدنم نیست، به نظر شما به کرونا مبتلا هستم؟ آیا برم تست بدم برای کرونا چون خیلی نگرانم کرده و تو این 5 روز علائم اصلی رو شامل تب، سردرد، سرفه،و.. یروز ندادم نرفتم

سلام بله علایمتون به نفع کروناس ولی خفیف اگه علایم خطر مثل سرفه مکرر و تنگی نفس ندارین و سابقه بیماری زمینه ای ندارین نیاز ب انجام تست نیست و قرنطینه خانگی رو رعایت کنین و زینک پلاس و ویتامین ث و مایعات فراوان بخورین

سلام من یک روز ابریزش بینی داشتم و چند روز گرفتگی بینی داشتم ۹ روز بعد از شروع علایم ازمایش خون دادم و گفتن کرونا نداری الان بعد از گذشت ۱۴ روز متوجه شدم حس بویایی م را از دست دادم نمیدونم از کی از دست دادم ولی روز ۱۴ بعد شروع علایم متوجه شدم من باید چند روز قرنطینه باشم احتمال داره من بعد از ده روز پس از شروع علایم ناقل باشم

سلام از اولین روز شروع علایم ۱۴ روز بگذره کافیه اگه سرفه دارین از اولین روز شروع علایم ۲۱ روز

سلام خسته نباشید من دیروز رفتم تست pcr امروز جوابش اومد SARS-Cov2 ( The causative agent of COVID-19) RT-PCR: Positive ( CT>30), weak, probably low viral load آزمایش شما تنها در سيکل هاي آخر پي سي آر مثبت شده است. اين ميتواند بدليل ميزان بسيار کم ويروس باشد. هماهنگ کردن نتايج با يافته هاي باليني و يا تکرار تست زير نظر پزشک معالج شما بعد ازمدتي ديگر، ميتواند به حل کردن مسئله کمک کند میخواستم بدونم این میزان کم منظورش چیه میشه یه تحلیل در موردش بهم بگین ممنون میشم

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

قم- ایرنا- کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: به دلیل شباهت زیاد علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا، تشخیص قطعی ابتلا به هر کدام از این بیماری‌ها، فقط با آزمایش مشخص می‌شود.

فاطمه عابدی آستانه روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: برای تشخیص ابتلا به ویروس کرونا و آنفلوانزا آزمایش‌های مختلف از جمله سوآپ حلق و بینی و آزمایش خون وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آزمایش‌های سوآپ حلق و بینی در ایران متداول و از دقت تشخیصی خوبی برخوردار است.

وی با بیان این که فصل آنفلوانزا و سرماخوردگی در راه است و امسال با کرونا همراه شده است، گفت: متعادل نگه‌داشتن دمای بدن و استفاده از لباس‌های مناسب فصل نقش زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی دارد؛ همچنین قرار گرفتن در معرض مستقیم باد کولر در ساعات خنک، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

عابدی آستانه با تاکید بر این‌که یک فرد می‌تواند هم‌زمان به چند بیماری مبتلا شود، اضافه کرد: در این روزها باید مراقبت بیشتری داشته باشیم تا سرما نخوریم، زیرا با توجه به علائم مشابه بیماری سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا، ترس و وحشت کاذب در خود و اطرافیان ایجاد می‌کنیم.

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

وی تصریح کرد: حساسیت‌ها، سرماخوردگی و آنفلوانزا دلیلی بر این نیست که فرد به کرونا مبتلا نشده است و همه افراد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: افرادی که حساسیت دارند لازم است نسبت به سایرین، محافظت بیشتری را برای انتقال بیماری به دیگران رعایت کنند، چرا که سرفه‌های ناشی از حساسیت باعث خروج ترشحات دهان و بینی به محیط اطراف می‌شود که اگر این افراد، آلوده به یکی از ویروس‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا یا کرونا باشند، ویروس این بیماری‌ها را همراه با ترشحات حلق و بینی به خارج از بدن دفع می‌کنند، ضمنا به دلیل سرفه‌های ناشی از حساسیت، تاخیر در تشخیص ابتلا به بیماری در این دسته افراد محتمل‌تر است.

کارشناس مرکز بهداشت قم افزود: با توجه به این‌که منشا ویروس کووید ۱۹ و سرماخوردگی یکی می‌باشد، لذا علائم بیماری کرونا بینابین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزاست.

وی بیان کرد: علائم بیماری در سرماخوردگی و کرونا به تدریج و طی ساعت‌ها بروز می‌یابد، یعنی فرد ابتدا احساس کسالت و به تدریج سایر علائم در وی بروز می‌کند؛ ولی در آنفلوانزا علائم به صورت ناگهانی و به سرعت مشاهده می‌شود و در حالی‌که فرد کاملا احساس سلامت می‌کند به یکباره یک یا چندعلامت در وی بروز می‌کند و البته ممکن است به مرور شدیدتر نیز شود.

وی با اشاره به این که سردرد، لرز و اسهال در کرونا و سرماخوردگی به ندرت اتفاق می افتد، در حالیکه در آنفلوانزا شایع است، ‌افزود: سرفه در کرونا و سرما خوردگی شایع است و در آنفلوانزا به ندرت بروز می یابد؛ تب، درد عضلانی، گلودرد، احساس خستگی، تنگی نفس در کرونا و آنفلوانزا شایع است، ولی در سرماخوردگی به ندرت اتفاق می افتد؛ همچنین عطسه در کرونا و آنفلوانزا به ندرت دیده می شود.

وی ادامه داد: منظور از نادر بودن علامت بیماری، این است که از نظر آماری تعداد کمتری از بیماران علامت مذکور را بروز می‌دهند؛ ضمنا هر یک از این بیماری‌ها طیفی از شدت بیماری (از خفیف تا شدید) را در افراد مختلف بروز می‌دهند و بنا به همین دلایل در حال حاضر جز با انجام آزمایش نمی‌توان قطعا مشخص نمود که فرد به کدام یک از این بیماری‌ها مبتلا شده است.

وی تاکید کرد: واکسن آنفلوانزا از سرماخوردگی پیشگیری نمی‌کند، زیرا ویروس‌ آن متفاوت است؛‌ واکسن آنفلوانزا علیه ویروس‌هایی که بیشترین شیوع را در جامعه دارد، ساخته می‌شود.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

قم- ایرنا- کارشناس برنامه آنفلوانزای مرکز بهداشت قم با تاکید بر اولویت‌بندی در تزریق واکسن…

اصفهان – ایرنا – خط پیشرفته و تمام اتوماتیک تولید ماسک‌ پزشکی N۹۵…

استانها- ایرنا- دولتمردان همزمان با سومین پنجشنبه بهمن‌ماه ۱۳۹۹ و…

بیرجند – ایرنا – رونمایی از نخستین شمش طلای استان خراسان جنوبی در…

اردبیل – ایرنا- معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی،…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

 با توجه به اهمیت همه گیری ویروس کرونا و لزوم آگاهی از علایم و تفسیر نتایج آزمایش، گروه خسرو مدیسا طب مطالبی را راجع به آزمایش های تشخیصی ویروس کرونا برای آشنایی بیشتر شما جمع آوری کرده که در ادامه شما را به مطالعه آن دعوت مینماییم. روش های آزمایشگاهی جهت تشخیص ویروس کروناروش های مختلفی برای آزمایش سویه جدید ویروس کرونا وجود دارد. بیشتر آنها آزمایش های: 1) مولکولی 2) سرولوژیکی 3) سی تی اسکن سینه هستند. 

 

آزمایش مولکولی

 

 

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

 

 

 

اگر شما یکی از علائم ابتلا به بیماری عفونی حاد تنفسی کرونا Covid-19 مثل سرفه، تب شدید و درد شدید بدن را داشته باشید، انجام این آزمایش برای شما ضروری است. آزمایش ژنتیکی ریل تایم پی سی آر (RT-PCR) ، از طرف سازمان‌های بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی،  به عنوان  دقیق‌ترین روش تشخیصی ویروس کرونا  SARS-CoV-2 یا کووید-19 (COVID-19) معرفی شده است. با استفاده از این تست ماده ژنتیکی ویروس کرونا Covid-19 که RNA نامیده می شود، در نمونه های دستگاه تنفسی، بینی و حلق  شناسایی می شود. بر اساس نتایج حاصل از روش RT-PCR می‌توان اطلاعات دقیقی از حضور و تعداد ویروس کووید-۱۹ موجود در نمونه‌‌های بالینی را مورد بررسی و شدت بیماری فرد بدست آورد. از این‌رو، این روش در تشخیص و بررسی روند درمان بیماری کووید-۱۹ بسیار قابل اعتماد می‌باشد. در حال حاضر تستهای سرولوِژی با روش الیزا (ELISA) برای تشخیص سابقه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشنهاد می شوند. با این وجود بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات اپیدمیولوژیک، تفسیر نتایج منفی بدست آمده از آزمایش‌های سرولوژیک قابل اعتماد نمی باشد. بطور معمول در افرادی که علائم شدید بیماری کووید-19 به صورت تب بالا، سرفه خشک، درد یا فشار در ناحیه قفسه سینه و مشکلات تنفسی مانند تنگی  یا کوتاه شدن نفس بروز می‌کند، انجام تست کرونا RT-PCR ضروری می‌باشد تا در زمان مناسب مراقبتهای مفید و درمان انجام پذیرد. همچنین قدرت انتقال بالای ویروس کووید-19 ضرورت تشخیص به هنگام آلودگی به ویروس با انجام تست مولکولی را به منظور جلوگیری از ابتلای اطرافیان شاخص تر می نماید. برای انجام تست مولکولی کووید-19 در گروه‌های افراد پر خطر ضرورت بیشتری دارد. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، افراد پر خطر برای ابتلا به بیماری کووید-۱۹ عبارتند از: افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های زمینه‌ ای همچون فشار خون بالا، مشکلات قلب و ریه، دیابت، اختلالات سیستم ایمنی، و سرطان. کارمندان بخش مراقبت‌های پزشکی نیز در گروه افراد پر خطر قرار گرفته می‌شوند و به محض نشان دادن علائم خفیف بیماری ملزم به انجام تست COVID-19 RT-PCR می‌باشند. باید توجه داشت که در افراد مشکوک مبتلا به عفونت کووید-۱۹با علائم بسیار شدید و پیشرفته بیماری، نیاز به انجام این آزمایش نمی‌باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌بایست تحت مراقبت‌های بیمارستانی قرار گیرند. آزمایش کرونا به روش RT-PCR تنها روش تشخیص قطعی این بیماری می‌باشد. پس از ورود ویروس به مجاری‌تنفسی فوقانی فرد (بینی و حلق)، ذره ویروسی در آنجا ساکن می‌شود. در این شرایط بیمار علائم خفیفی از بیماری را همچون بدن‌ درد، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال بروز می‌دهد. در صورتی که سیستم ایمنی فرد در وضعیت مناسب نباشد (افراد مسن یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای) و یا شدت آلودگی فرد زیاد باشد (کادر بهداشت و درمان)، آنتی‌بادی‌های اختصاصی و کافی برای از بین بردن ویروس ترشح نمی‌شود. در این صورت ویروس کرونا در بدن بیمار زنده مانده و به سمت مناطق تحتانی دستگاه تنفس (نای، نایژه و ریه‌) پیشروی می‌کند. علائم بیماری کرونا شدت بیشتری پیدا کرده و به صورت تب، سرفه خشک و احساس خستگی مشاهده می‌شوند. با دسترسی ویروس کووید-۱۹ به ریه بیمار، ویروس از طریق پروتئین‌های سطحی خود به سلول های ریه اتصال می یابد، به درون آنها وارد می‌شود و با در اختیار گرفتن سیستم ژنتیکی فرد شروع به تکثیر می‌کند. در این مرحله سلول های ریه بیمار به کارخانه تولید ویروس تبدیل می شوند. ویروس کووید-۱۹ پس از تکثیر فراوان در هریک از سلول‌های ریه آنها را تخریب کرده و از آنها خارج می شود، سپس به درون سلول های دیگر وارد می‌شود و شدت عفونت افزایش می یابد. بنابراین تمام قطرات و ترشحات تنفسی فرد آلوده به ویروس کووید-۱۹ حاوی ذرات ویروس کووید-19 می باشند.

 آزمایش های سرولوژی

 

 

 

 

 

آزمایش آنتی بادی کرونا یکی از روشهای تشخیص عفونت کرونا ویروسی SARS-CoV-2 یا کووید-19 (COVID-19) می‌باشد که بصورت سرولوژی و بر اساس روش الایزا انجام می‌گیرد. این روش از نظر سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک ابزار کمکی به منظور بررسی سابقه آلودگی  فرد با ویروس کووید-19،  مورد تایید می‌باشد. در حال حاضر این تست به دلیل قیمت ارزان، دسترسی راحت، مدت زمان کوتاه انجامآزمایش، نمونه‌گیری راحت، و عدم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار تخصصی به‌عنوان یک روش‌ رایج برای بررسی سابقه آلودگی افراد به ویروس SARS-CoV-2 به‌کار برده می‌شود. در روش سرولوژیکی الایزا، در نمونه خون افراد وجود فاکتورهای ایمنی زای ضد ویروس کووید-19 به نام آنتی بادی ارزیابی می‌شوند آنتی بادی های اختصاصی یا ایمونوگلوبولین ام (IgM) و جی (IgG)  آنتی‌بادی‌ها که ایمونوگلوبولین یا پادتن نیز نامیده می شوند، فاکتورهای ایمنی‌زای اختصاصی و از جنس پروتئین می باشند. وجود آنتی‌بادی در خون نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی فرد نسبت به عوامل عفونی مختلف می‌باشد. در افراد سالم پس از ورود ویروس-کووید-19، IgM به عنوان اولین آنتی‌بادی ضد ویروس تولید می‌شود. با گذشت زمان آنتی بادی اختصاصی‌تری به نام IgG تولید می شود. مقدار این آنتی‌بادی ها به تدریج افزایش می‌یابد و برای مدتی در خون باقی می‌ماند. بر این اساس در روش سرولوژیکی الایزا، از طریق ارزیابی وجود آنتی‌بادی‌های اختصاصی ضد ویروس کووید- 19 (تیتراسیون آنتی‌بادی‌های اختصاصی) سابقه مواجه افراد با ویروس قابل بررسی است. تفسیر نتایج حاصل از این تست باید توسط پزشک و با توجه به سوابق بالینی و اجتماعی فرد انجام گیرد. با استفاده از این تست افراد بدون علامت اما آلوده به ویروس کووید-19 که به عنوان ناقلین سالم در نظر گرفته می‌شوند،  نیز قابل شناسایی می‌باشند. انجام آزمایش سرولوژی الایزا در افرادی که سیستم ایمنی آنها دچار اختلال می باشد (افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی یا سرطان) و یا مصرف‌کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون، پیشنهاد نمی شود. بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان انجام تست آنتی بادی کرونا به روش  الایزا SARS-CoV-2 IgG,IgM از اواخر هفته دوم تا اواسط هفته سوم پس از مواجهه فرد با عوامل پر خطر یا بروز علائم بالینی بیماری کووید-19 می‌باشد.در افراد سالم از دومین روز ورود ویروس SARS-CoV-2 به بدن، سیستم ایمنی فرد‌ برای مقابله با ویروس  فعالیت خود را از طریق تولید آنتی‌بادی‌های اختصاصی (IgM) آغاز می‌کند. با گذشت زمان و اوایل هفته دوم، علاوه بر آنکه مقدار تولید و تجمع آنتی بادی IgM ضد کووید-19 در خون افزایش می یابد، آنتی‌بادی تخصصی تری به نام IgG  نیز قابل شناسایی می‌باشند. میزان تولید IgG از هفته دوم آغاز می‌شود و در اواسط هفته سوم به حداکثر مقدار خود می‌رسد و پس از آن با کمی تنزل، در سطوح  قابل تشخیص به روش الایزا  برای مدتی در خون باقی می‌ماند (زمان دقیق آن هنوز به درستی مشخص نشده است). انجام تست  SARS-CoV-2 IgG,IgM نه تنها برای بررسی سابقه آلودگی افراد به ویروس کووید-19 قابل انجام است، بلکه به عنوان یک تست غربالگری برای شناسایی اهداکنندگان پلاسما به منظور درمان بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 و روش های پلاسما درمانی نیز مفید می باشد.

 

 

 

سی تی اسکن سینه (Computed tomography (CT) of the chest) 

 

 

 

در مسیر تشخیص کووید-19، اگرچه روش RT-qPCR یک روش اختصاصی است اما باید نتایج منفی کاذب را نیز در نظر داشت چراکه تشخیص نادرست این بیماری عواقب جدی را به دنبال خواهد داشت.  از این رو بسیاری از پزشکان پیشنهاد کرده اند که انجام CT اسکن سینه به عنوان یک روش تشخیص کمکی ضروری  است زیرا یک روش بسیار حساس است و می‌تواند تصاویر مشخصی از وقوع پنومونی (ذات الریه) و میزان درگیری ریه های بیمار را به نمایش بگذارد. از این رو در افراد مشکوک به عفونت SARS-CoV-2 که نتایج تست RT-qPCR در آنها منفی گزارش می‌شود، تکرار مجدد تست RT-qPCR و سی تی‌اسکن سینه می‌تواند مفید باشد. انجام سی‌تی‌ اسکن با وضوح بالا (High resolution CT, HRCT) در جهت بررسی ریه‌ها برای  تشخیص بیماری در مراحل اولیه و ارزیابی شدت عفونت کووید-19 در بیماران ضروری است. CT اسکن های معمولی در بیماران کووید-19، تصاویری از شیشه مات در  بافت پارانشیمی هر دو طرف ریه (Bilateral pulmonary parenchymal ground-glass) و کدورت‌ های ریوی تثبیت شده (Consolidation Pulmonary opacities) را نشان می‌دهند و  در بعضی از موارد به صورت  اشکال دایره ای که به سمت اطراف خارجی بافت ریه توسعه پیدا کرده اند، دیده می‌شوند. اگر چه سی‌تی اسکن سینه به عنوان یک روش تشخیصی بسیار با ارزش در جهت تشخیص بیماری کووید-19 در نظر گرفته می شود، به خصوص در مناطقی که ویروس SARS-CoV-2 شیوع بالایی دارد، اما مانند دیگر روش‌های تشخیصی  نقایصی نیز در این روش وجود دارد  از قبیل عدم تمایز در میان انواع عفونت‌های ویروسی ذات الریه‌ای و تصاویر CT غیر معمول. درگیری بافت ریه در بیماران  مبتلا به بیماری های سارس (SARS) و مرس (MERS) نیز  مشاهده می شود و تصاویر CT اسکن سینه آنها نیز مانند بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 بصورت کدورت‌های شیشه‌ای مات و تثبیت شده دیده می شود. این مسئله، اختصاصیت روش CT اسکن در جهت تشخیص قطعی بیماری کووید-19 را کاهش می‌دهد و از طریق تصاویر CT اسکن سینه به تنهایی، تشخیص افتراقی بیماری‌های سارس ، مرس و کووید-19 ( و یا بیماری های ذات‌اریه ویروسی دیگر) غیرممکن است. از این‌رو، انجام آزمایش RT-qPCR در کنار روش CT اسکن در جهت تشخیص قطعی ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید-19 ضروری‌ است. 

اولین نفری باشید که از جدیدترین اخبار ما مطلع می شوید.

تهران خیابان ملاصدرا، خیابان شاد، بن بست جویبار، پلاک 21


Terms of Use

Copyright © 2021 KMT All rights reserved.

ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

آزمایش‌های سریع ویروس کرونا باید به موارد مظنون محدود گردد. آزمایش عمومی نه عملی است و نه منطقی. در این مطلب بخوانید که چه کسانی مورد آزمایش قرار می‌گیرند و این آزمایش چگونه صورت می‌گیرد.

برای ویروس کرونا که این روزها در کشورهای مختلف سرایت کرده است، نه دارویی وجود دارد و نه واکسینی. تا زمان تولید یک واکسین، سپری شدن مراحل آزمایشی آن، صدور جواز آن از سوی ادارات صحی و تولید انبوه آن برای بازار دست کم به ۱۸ تا ۲۴ ماه وقت نیاز است. بعد از آن است که انسان‌ها باید واکسین را تطبیق کنند.

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

به این دلیل است که انجام آزمایش‌های قابل اعتماد در ماه‌های پیش رو یک اقدام منطقی است تا سرعت گسترش بیشتر این ویروس دست‌کم آهسته‌تر شود. در نتیجه آزمایش سریع می‌توان افراد مبتلا به این ویروس و محلاتی را که این بیماری در آن‌ها گسترش یافته است مشخص کرد. تنها به این صورت است که افراد آلوده را می‌توان در تاسیسات صحی یا خانه قرنطین کرد.

با وجود این، اگر موج شیوع این ویروس خیلی سریع باشد، حتی در کشورهای خوب توسعه یافته تاسیسات صحی و لابراتوارها به زودی شاهد مراجعینی بیشتر از ظرفیت شان خواهند بود. به این دلیل است که آزمایش سریع باید تنها به موارد مظنون محدود گردد و آزمایش عمومی نه منطقی است و نه عملی.

فرستادن Facebook Twitter Facebook Messenger Web EMail Telegram Whatsapp Web

لینک کوتاه https://p.dw.com/p/3YjEs

چه کسی مورد آزمایش قرار می‌گیرد؟

براساس ارزیابی‌های کنونی، تنها اقامت در جاهایی که خطر ابتلا به کرونا وجود دارد، نمی‌تواند دلیلی برای اجرای آزمایش باشد. همچنین هر کسی که ریزش و سرفه داشته باشد به معنی این نیست که به ویروس کرونا آلوده شده است.

هر کسی که علایم عفونت شش از عامل ویروسی نامعلوم داشته باشد، هر کسی که علایمی مانند سرفه، تب و مشکلات تنفسی داشته باشد و علاوه بر این با یک فرد آلوده تماس داشته یا در منطقه‌ای با خطر ابتلا به این بیماری بود و باش داشته است، به صورت موجه مظنون به ابتلا به این بیماری شمرده می‌شود و باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

سرانجام این داکتر است که تصمیم می‌گیرد آزمایش کرونا صورت بگیرد یا نه. براساس گفته‌های انستیتوت «روبرت کخ» آلمان، نمونه‌های گرفته شده از مبتلایان به انفلوانزا نیز مورد آزمایش کرونا قرار می‌گیرند.

در آلمان هزینه این آزمایش حدود ۲۰۰ یورو می‌شود. بیمه صحی تنها زمانی این مبلغ را پرداخت می‌کند که یک فرد از سوی داکتر به عنوان مظنون به ابتلا به کرونا تشخیص شود.

آزمایش چگونه انجام می‌شود؟

در این آزمایش در اکثر موارد از گلو یا گلو و بینی نمونه یا سمپل گرفته می‌شود. انستیتوت تحقیقات صحی «روبرت کخ» توصیه می‌کند در مواردی که ظن موجه وجود دارد، نه تنها از بخش بالایی مجرای تنفسی، بلکه از بخش پایینی مجرای تنفسی نیز نمونه گرفته شده و مورد آزمایش قرار بگیرد.

با نمونه‌های آزمایشی چه می‌شود؟

نمونه‌های گرفته شده در لابراتوارهای تشخیصیه برای تثبیت ویروس کرونا مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این آزمایش مبتنی بر روش موسوم به «واکنش زنجیره‌ای پلیمراز» انجام می‌شود. این گونه آزمایش‌ها معمولاَ حدود پنج ساعت دوام می‌کند و در این میان به یک روش استندرد در لابراتوارها تبدیل شده است.

در این روش آزمایش، یک قطعه «دی ان ای» در داخل یک دستگاه ترموسایکلر کاپی و تکثیر می‌شود تا قطعات خاص «دی ان ای»، به گونه مثال از ویروس کرونا‌، جستجو شود. این روش آزمایش نشان می‌دهد که آیا کدام عامل بیماری و به چه تعدادی در بدن وجود دارد.

به مبتلایان چگونه اطلاع داده می‌شود؟

خود این آزمایش حدود پنج ساعت وقت می‌گیرد. برعلاوه آن انتقال آن به لابراتوار نیز وقت نیاز دارد. نتیجه آن معمولاَ بعد از یک تا دو روز معلوم می‌شود و در آلمان داکتر مربوطه به بیمار تماس می‌گیرد.

در آلمان هرگاه آزمایش کرونا در یک نفر مثبت باشد، به اداره مربوطه صحی نیز اطلاع داده می‌شود. بعد از آن تدابیر بعدی به شمول قرنطین شروع می‌شود.

اگر فرد آلوده زیاد بیمار نباشد می‌تواند در خانه در قرنطین به سر ببرد، اما باید اطمینان حاصل شود که او در خانه کسی دیگر را به این ویروس آلوده نمی‌کند.

آیا نتیجه آزمایش قطعی است؟

بله نتیجه آزمایش قطعی است، اما هرگاه نتیجه منفی باشد به این معنی نیست که یک فرد کاملاَ عاری از این ویروس است.

چونکه این احتمال وجود دارد که اگر نمونه‌ها به صورت نادرست گرفته شده باشد، به صورت نادرست انتقال داده شده باشد و یا نمونه‌ها در وقت نامناسب گرفته شده باشد، ممکن است نتیجه آزمایش درست نباشد. به همین دلیل نیز است که برخی مبتلایان به این ویروس چندین بار مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

آیا آزمایش‌‌های ساده‌تر و سریع‌تر وجود ندارد؟

روش تشخیص «واکنش زنجیره‌ای پلیمراز» نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار اختصاصی و تخنیکران بسیار ماهر دارد که در بسیاری کشورهای جهان قابل دسترس نیست. در چین که یک کشور خوب توسعه یافته است، نیز به دلیل بالا بودن موارد ابتلا به این ویروس، لابراتوارها بیش از ظرفیت شان مراجعین دارند. حتی در ایالات متحده امریکا و اروپا نیز در تامین تجهیزات این آزمایش‌ها یا دیگر امکانات صحی دشواری‌هایی وجود دارد.

پس از بحران ناشی از شیوع ایبولا و زیکا محققان به این فکر افتادند که یک نوع قابل انتقال دستگاه تشخیص مالیکولی را برای آزمایش این گونه امراض توسعه بدهند تا در کلینیک‌های نه چندان مجهز و همچنین در مناطق مختلف قابل استفاده باشد.

در این زمینه در نقاط مختلف جهان تحقیق شده است و دلایل امیدوارکننده‌ای برای یک آزمایش ساده و سریع، مانند آزمایش قند خون، وجود دارد. کمیسیون ملی صحت چین یک روش آزمایش سریع را معرفی کرده است که قرار است در قطرات خون در ظرف ۱۵ دقیقه انتی‌بادی‌هایی را که بدن در هنگام سرایت یک ویروس یا عفونت ایجاد می‌کند، تثبیت می‌نماید.

یک موسسه صحی در سینگاپور نیز دستگاه آزمایش انتی‌بادی‌ها را تولید کرده است که قبلاَ از سوی وزارت صحت این کشور موفقانه آزمایش شده است.

الکساندر فرویند/ ع. ف.

در حالی که اطلاعات زیادی در مورد چگونگی شیوع ویروس کرونا هنوز وجود ندارد، مراکز کنترول و پیشگیری بیماری ها در ایالات متحده می گویند که احتمال بقای این ویروس بر روی اشیا بسیار ضعیف است. بنابراین خطر سرایت این ویروس از طریق محصولات یا بسته‌های پوستی خیلی کم است، چون زمان حمل آنها روزها و هفته‌ها طول می‌کشد.

مواد ضد عفونی کننده ساخته شده از کلور و بلیچ (وایتکس)، حلال‌های کیمیایی، اتانول ۷۵ درصدی، اسید پراستیک و کلروفرم می‌توانند ویروس جدید کرونا را در روی اشیا از بین ببرند. اما در صورتی که آنها روی پوست بدن بگذاریم تاثیرگذاری خیلی کم دارند یا هیچ موثریت ندارند. گذشته از این، قرار دادن مواد کیمیایی به طور مستقیم روی پوست بسیار خطرناک است و حتی می تواند کشنده باشد.

سازمان صحی جهان گزارش داده است كه هیچ شواهدی مبنی آلودگی حیوانات خانگی مانند پشک‌ها و سگ‌ها به ویروس کرونا گزارش نشده است. اما شستن منظم دستان با آب و صابون پس از لمس کردن این حیوانات که باعث جلوگیری از آلوده شدن به باکتری‌های معمول می‌شود، توصیه می‌گردد.

ویروس کرونا آنقدر جدید و متفاوت است که به واکسین خاص خود نیاز دارد. واکسین‌های سینه و بغل و آنفلوانزا شما را در برابر این ویروس محافظت نمی‌کنند. دانشمندان در تلاش اند تا واكسین ضد ویروس کرونا را تهیه كنند.

در شمار زیادی از پست‌های رسانه‌های اجتماعی ادعا شده که یک کارشناس ارشد تنفسی چینی به مردم محل توصیه کرده است که استفاده از محلول آب نمکی برای شستشوی بینی، مانع آلوده شدن آنان به این ویروس می‌شود. سازمان صحی جهان می‌گوید هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.

غرغره کردن مایع دهان‌شویی نمی‌تواند شما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند. ممکن برخی از موادی که برای شستن دهان به کار می‌روند، در برابر برخی از میکروب‌ها اثر داشته باشند، اما سازمان صحی جهان می‌گوید که این مواد مانع آلودگی به ویروس کرونا نمی‌گردد.

این خبر نیز در شمار زیادی از رسانه‌های اجتماعی پخش شده است. شاید سیر دارای برخی خواصی باشد که می‌تواند در برابر برخی از میکروب ها مفید تمام شود، اما سازمان صحی جهان گفته است که هیچ مدرکی دال بر اثر آن در برابر ویروس کرونا در دست نیست.

سازمان صحی جهان به مردم توصیه می‌كند كه از اقدامات زیر برای محافظت خود در برابر ویروس کرونا و بیماری‌های دیگر پیروی كنند.

تشخیص قطعی کرونا چگونه است

 

پیش از این که بیماری کووید-۱۹ (COVID-19) واقعا در سطح جهان همه گیر شود، دلیلی برای سراسیمگی وجود ندارد، اما ما می توانیم از فرصتی که داریم به خوبی استفاده کنیم و آمادگی های لازم را بگیریم. (26.02.2020)
 

افزایش موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در چین در سطح بین‌المللی مایه نگرانی شده است. اما این ویروس چگونه انتقال می‌یابد. چه تدابیری باید برای جلوگیری از مصاب شدن به این ویروس در نظر گرفته شود؟ (22.01.2020)
 

ویروس کووید-۱۹ به کشورها و پایتخت‌های بیشتری شیوع یافته و در ۲۴ ساعت گذشته موارد ثبت شده در خارج از چین نه برابر بیشتر از موارد ثبت شده در چین بوده است. تعداد قربانیان هم به ۳۱۰۰ تن رسیده است. (03.03.2020)
 

بر اساس آمار رسمی، شمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا و نیز مبتلایان به این ویروس در ایران باز هم افزایش یافته است. شمار قربانیان ظرف ۲۴ ساعت، از ۶۶ تن به ۷۷ نفر رسیده است. (03.03.2020)
 

کارشناسان سازمان جهانی صحت از کلینیک ووهان و از مارکیت هوانان در این شهر چین دیدن کردند؛ جاهایی که گفته می شود منشاء اصلی ویروس کرونا هستند. این کارشناسان دو هفته را بعد از وردشان به ووهان در قرنطین سپری کردند.

صدراعظم آلمان باز هم مردم را به صبر و شکیبایی دعوت کرد؛ به ویژه از خانواده ها که شدیدا به دلیل محدودیت های کرونایی متاثر گردیده اند. متخصصان از عواقب ماندن طولانی کودکان در خانه هشدار داده اند.

حکومت تاجیکستان روز سه شنبه اعلام کرد که شمار واقعات ویروس کرونا در این کشور به صفر رسیده است. با وجود این، رئیس جمهور این کشور هشدار داده که مردم بی‌احتیاطی نکنند.

وزارت داخله ایران به مهاجران افغان برای آخرین بار یک ماه مهلت داد تا “کد شهاب” دریافت کنند. این مهلت جدید پس از اعتراضات گسترده به غیرفعال کردن کارت‌های بانکی برخی اتباع افغانستانی در ایران داده شده است. 
 

مسافرانی که از اروپا به ایران برسند باید دو هفته در قرنطینه بمانند. از این به بعد برای ورود به این کشور باید گواهی آزمایش منفی کرونا به همراه داشت؛ این امر برای مسافران از کشورهای همسایه به شمول افغانستان نیز صدق می کند. 
 

سازمان ملل متحد خواسته ۲۷ هزار کودک خانواده های داعشی به کشور اصلی شان منتقل شوند؛ اما این کشورها آنان را خطر امنیتی پنداشته و علاقمندی نشان ندادند. مسئول مبارزه با تروریزم در سازمان ملل این ادعاها را بی بنیاد می خواند. 
 

کارت‌ های بانکی برخی مهاجرین افغان در ایران دوباره مسدود شده است. مقام ها دلیلش را عدم اعلام شماره شناسایی اتباع خارجی به بانک خوانده اند. مهاجران افغان در اعتراض به این اقدام در مشهد و تهران تجمع کردند.  
 

مقام‌های ایران روز چهارشنبه با هیئتی از دفتر سیاسی گروه طالبان در تهران دیدار کردند. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، دبیر شورای امنیت ملی این کشور در این دیدار امریکا را به تلاش به ادامه جنگ افغانستان متهم کردند.  
 

© 2021 Deutsche Welle |
حفظ داده ها |
یادداشت حقوقی |
تماس
| نسخه موبایل

تشخیص قطعی کرونا چگونه است
تشخیص قطعی کرونا چگونه است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *