تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست

 
helpkade
تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست
تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست


 

عطیه رضایی
مشاور تخصصی کنکور روانشناسی وزارت بهداشت سوابق تحصیلی:


سوابق اجرایی:


 کارگاه ها و دوره های آموزشی گذرانده شده:


 
 

تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست


اطلاعات بیشتر:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

نمایش نسخه قابل چاپ

۰۲۱ -گروه سمپادی‌های یزدی مقیم تهران

ایمیل خود را وارد کنید

مشترک شدن

معرفی کتاب “نظریه های شخصیت”، نوشته: جس فیست و گریگوری جی فیست، مترجم: یحیی سید محمدی، انتشارات: نشر روان

0-بر سبیل مقدمه

تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست

باور دارم که ادعای مکتبها در حوزه های گوناگون وابستگی تام دارد به درکی که از انسان دارند. با تعریف “الف” از انسان به مکتب “الف” می رسیم و با تعریف “ب” از انسان به مکتب “ب” و مناظره مکاتب در عمق مناظره آنهاست در باب تعریفی که از انسان ارائه می دهند.

این گزاره فکری دیری است که میهمان ذهن من است و دمی از پرسیدن و چالش کردن باز نمی ایستد. این میهمان را در ذهن داشتم تا آنکه در یکی از جلسات ماهانه پاتوق از دوست عزیزم دکتر حسین احرار خواستم تا کتابهای مورد علاقه اش را برایم برشمارد و آن بزرگوار از کتابی نام برد با نام “و نیچه گریست…”. کتابی رمان گونه در ساحت روانشناسی. با آنکه خواندن کتابهای تحلیلی را بر خواندن رمان ترجیح می دهم ولی این کتاب را خواندم از آن رو که خوانی بود در برابر میهمان گرامی ام! کتاب آن قدر برایم جذاب بود که بر آن شدم تا در این وادی با عمق بیشتری واکاوی کنم. پس از آن، با کمک دوست گرامی ام آقای محمدعلی صداقت دریافتم که دو کتاب در این زمینه(علم روانشناسی) از اشتهار بیشتری برخوردار است. کتاب “نظریه های شخصیت” نوشته دوآن شولتز و کتاب “نظریه های شخصیت” نوشته جس فیست. کتاب دوم را برگرفتم و امروز پس از 9 ماه توانستم کتاب را به اتمام برسانم. بر آن شدم تا متن فشرده ای درباره آن بنویسم. امیدوارم اختصار فراوانش آفت آن نشود و شامل نکته های تازه ای باشد.

1-سوالات

“چه چیز باعث می شود که افراد به صورتهای گوناگون رفتار کنند؟ آیا آدمیان در شکل دادن شخصیت خویش حق انتخاب دارند؟ آیا افراد از کارهایی که انجام می دهند آگاه اند یا اینکه رفتار آنها نتیجه انگیزه های پنهان ناهشیار است؟ چرا عده ای ذاتاً خوب و برخی بد هستند؟ آیا رفتار انسانها عمدتاً محصول طبیعت است یا این که عوامل محیطی آنها را شکل می دهد؟ چه چیزی موجب اختلالهای روانی می شود؟”

این سوالات و سوالاتی از این دست قرن های متمادی آدمیان را به تفکر واداشته است. متفکران بزرگی درباره این سوالات بحث کرده اند؛ بحثهایی که تاثیرات عمیقی بر روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی مذهبی آدمیان گذاشته است. علم روانشناسی نیز بر آن است که بدین سوالات پاسخی در خور و علمانی بدهد. علمی که هدف خود را بررسی علمانی رفتار انسان قرار داده است. کتاب “نظریه های شخصیت” کتابی است که با زبانی ساده به تبیین آرا نظریه پردازان حوزه روانشناسی پرداخته است. فصل اول کتاب مقدمه ای است برای درک واژگانی که در فصول بعدی کتاب مورد استفاده قرار می گیرند. در این فصل نویسندگان کتاب منظور خود را از واژگانی چون “شخصیت”، “نظریه”، “فرضیه” و مواردی از این نوع روشن کرده اند. مطابق نظر آنان “شخصیت عبارت است از الگوی نسبتاً پایدار صفات، گرایشها، یا ویژگیهایی که تا اندازه ای به رفتار افراد دوام می دهد.”

در ادامه این فصل آمده است که برداشت هر نظریه پرداز از انسان در شش بعد مورد بررسی قرار می گیرد. اولین بعد “جبرگرایی در برابر انتخاب آزاد” است. سوال اصلی آن است که آیا نیروهایی که کنترلی بر آنها نداریم شخصیت و رفتار ما را تعیین می کنند یا آنکه ما می توانیم چیزی باشیم که آرزویش را داریم؟ بعد دوم، “بدبینی در برابر خوشبینی” است. آیا افراد محکوم اند که زندگی فلاکت باری داشته باشند یا اینکه می توانند از لحاظ روانی سالم باشند؟ سومین بعد “علیت در برابر غایتمندی” است. در غایتمندی بدنبال توجیه رفتار بر حسب اهداف یا مقاصد آینده می رویم در حالیکه در علیت رفتار انسان حاصل تجربیات گذشته فرض می شود. به عبارتی آیا علت اینکه افراد به این صورت رفتار می کنند ناشی از اتفاقاتی است که در گذشته برای آنها رخ داده یا چون آنها در مورد آنچه در آینده روی خواهد داد انتظاراتی دارند، این گونه رفتار می کنند. چهارمین بعد به بررسی عوامل تعیین کننده “هشیار در برابر ناهشیار” می پردازد. آیا افراد از کاری که انجام می دهند و این که چرا آن را انجام می دهند آگاه اند یا آنکه نیروهای ناهشیار بر آنها تاثیر می گذارند؟ بعد پنجم به عوامل تاثیرگذار “زیستی در برابر اجتماعی بر شخصیت” مربوط می شود. در این بعد بررسی می شود که آیا ویژگی های شخصی بیشتر حاصل وراثت است یا محیط آنها را تعیین می کند؟ موضوع ششم، “بی همتایی در برابر شباهت” است. آیا در بررسی شخصیت باید بر صفاتی متمرکز باشیم که باعث می شوند افراد شبیه هم باشند یا اینکه به بررسی صفاتی بپردازیم که افراد را از یکدیگر متمایز می کند؟

موارد فوق مواردی است که نظریه پردازان شخصیت را از هم متمایز می کند. در فصول بعدی کتاب به بررسی آرا 19 تن از متفکران بزرگ نظریه پرداز شخصیت پرداخته می شود. در بخش ابتدایی هر فصل تاریخچه ای از زندگی متفکر ارائه شده و در ادامه در شش بعد یاد شده به بررسی آرا وی پرداخته می شود. آوردن تاریخچه زندگانی متفکران از آن جهت حائز اهمیت است که با خواندن آن در می یابیم که زندگی شخصی این متفکران تاثیر شگرفی بر نظریه های آنان گذاشته است. نوشته را با آوردن اسامی فصول مختلف این کتاب به پایان می برم.

2-فصول کتاب

فصل1) درآمدی بر نظریه شخصیت

فصل2) فروید: روان کاوی

فصل3) آدلر : روان شناسی فردنگر

فصل4) یونگ : روان شناسی تحلیلی

فصل5) کلین : نظریه روابط شی

فصل6) هورنای : نظریه روان کاوی اجتماعی

فصل7) فروم : روان کاوی انسان گرا

فصل8) سالیوان : نظریه میان فردی

فصل9) اریکسون : نظریه پسافرویدی

فصل10) اسکینر : تحلیل رفتاری

فصل11) بندورا : نظریه اجتماعی-شناختی

فصل12) راتر و میشل : نظریه یادگیری شناختی-اجتماعی

فصل13) کتل و آریزنگ : نظریه های صفت و عاملی

فصل14) آلپورت : روان شناسی فردی

فصل15) کلی : روان شناسی سازه های شخصی

فصل16) راجرز : نظریه فردمدار

فصل17) مزلو : نظریه کل نگر-پویشی

فصل18) می : روان شناسی وجودی

خروجی 81
نمایش همه‌ی نوشته‌های عليرضا

سلام…
از خوندن این پستت هم مثل سایر نوشته هات لذت بردم. دغدغه های فکری مختلفت از فلسفه، دین، ادبیات سیاست، روانشناسی و … و شریک کردن و ترغیب ما برای مطالعه و فکر کردن در مورد اینا قابل ستایشه و جای غبطه خوردن داره.
اتفاقا خوندن یه سری مطالب درمورد رفتار ما و تاثیر شرایط مختلف در نشان دادن شخصیت واقعیمون، مثل آزمایش زندان استانفورد و میلگرام و نتایج تکان دهندشون نیاز به مطالعه تحلیلی در مورد روانشناسی شخصیت را توجیه میکنه.
آزمایش میلگرام: http://www.aftab.ir/articles/applied_sciences/psychbiology/c12c1262073167_like_gram_p1.php
زندان استانفورد: http://www.daneshju.ir/forum/archive/t-56096.html

مطلب خلاصه و خوبی بود. کتابی با ترجمه فوق العاده و زبانی ساده و تحلیلی عمیق.

سلام
دو تا لینکی که گذاشته بودی فوق العاده بود. از محبتهایی که در حق من کردی بسیار سپاسگزارم. امیدوارم که همواره این نصایح سعدی در گوش جان ما باشد که :
“دعوی مکن که برترم از دیگران به علم
چون کبر کردی از همه دونان فروتری
از من بگوی عالم تفسیرگوی را
گر در عمل نکوشی نادان مفسری
بار درخت علم ندانم مگر عمل
با علم اگر عمل نکنی شاخ بی‌بری
علم آدمیتست و جوانمردی و ادب
ورنی ددی، به صورت انسان مصوری
از صد یکی به جای نیاورده شرط علم
وز حب جاه در طلب علم دیگری
هر علم را که کار نبندی چه فایده
چشم از برای آن بود آخر که بنگری
مردان به سعی و رنج به جایی رسیده‌اند
تو بی‌هنر کجا رسی از نفس‌پروری
فرمانبر خدای و نگهبان خلق باش
این هر دو قرن اگر بگرفتی سکندری
عمری که می‌رود به همه حال جهد کن
تا در رضای خالق بیچون به سر بری”

مطلب مفید و قشنگی بود؛ لینک ها هم مناسب بودن، شعر هم چسبید. ممنون از همگی

مطلب جالب و خواندنی بود. مرسی به خاطر معرفی کتاب

سلام
جالب بود.اگر می توانستم این کتاب را دانلود کنم عالی می شد .
موفق باشید

baran پاسخ در تاريخ ژانویه 18th, 2011 10:17:

تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست

salam

baran پاسخ در تاريخ ژانویه 18th, 2011 10:18:

alan emtahan daram khastam in ketabo bebinam ke nashod
chon nakharidamesh

مینو پاسخ در تاريخ اکتبر 4th, 2013 12:02:

سلام.چگونه میشود این کتاب را دانلود کرد.لطفآ راهنمایی کنید.

برای دانلود کتاب نظریه های شخصیت ترجمه یحیی سید محمدی چه کار کنم . با تشکر وبلاگ شما عالی است .

کتاب ها را چگونه دانلود کنیم اطفا راهنمایی کنید با تشکر

تا جایی که من اطلاع دارم این کتاب را نمی توانید به صورت آنلاین پیدا کنید.

سلام من فصل 10 رو میخوام چی کار کنم ؟

كتاب خوبي است ممنون

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.

* اطلاعات ناب و بی نظیر در مورد اینکه:- چرا باید در آزمون های آزمایشی شرکت کنیم؟!- چگونه تشخیص دهیم جامعه آماری کدام مؤسسه بالاتر است؟!- چگونه تشخیص دهیم کیفیت سؤالات کدام مؤسسه مطلوب تر است؟- چگونه بهترین مؤسسه را برای آزمون های آزمایشی انتخاب کنیم؟

تفاوت فاحش سؤالات درس آمار و روش تحقیق کنکور کارشناسی ارشد امسال نسبت به سال گذشته، تغییر وزن سؤالات دو درس آمار و روش تحقیق است. طی چند سال گذشته نسبت این دو درس 12 (روش تحقیق) به 8 (آمار) بوده که امسال این نسبت برعکس شده و 12 سؤال آمار در مقابل 8 سؤال روش تحقیق بوده است. که به نظر می رسد این تغییر موجب شوکه شدن داوطلبان شده باشد. چون اکثر داوطلبان به خاطر ضعف در درس آمار، سعی می‌کنند تا بیشتر وقت و انرژی خود را روی درس روش تحقیق متمرکز کنند تا بتوانند درصد بالایی را در این درس کسب نمایند. در بخش سؤالات آمار، محاسبات بیشتری خواسته شده و سؤالات بسیار مفهومی طرح شده است. به نظر می رسد سطح سؤالات آمار مانند سطح سؤالات آمار مقطع دکتری که طی چند سال اخیر بسیار بالا رفته و در حد مباحث مطرح شده در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ها نیست، این اتفاق برای مقطع کارشناسی ارشد هم در شرف وقوع است و داوطلبان باید مطالعه جنبی بیشتری را در کنار کتاب اصلی مؤسسه داشته باشند. در بخش سؤالات روش تحقیق نیز سؤالات مفهومی تر شده و از مباحث گوناگون طراحی شده است. بر خلاف دوسال گذشته که از بین 12 سؤال روش تحقیق حدود نیمی از سؤالات از مبحث روش کیفی مطرح شده بود، امسال تنوع در سؤالات روش تحقیق بیشتر بود. به جز مبحث روش آزمایشی که در کنکور امسال دو سؤال از این فصل مطرح شده که این نکته نشان دهنده اهمیت درک و مطالعه عمیق این فصل توسط داوطلبان می باشد. در پایان نکته مهم و اساسی که در مورد درس آمار و روش تحقیق باید به آن اشاره کرد این است که به علت تعدد و تنوع منابع مربوط به این درس، هرساله شاهد مطرح شدن سؤالات متنوعی از سوی طراحان در کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری هستیم. بنابراین به داوطلبان پیشنهاد می شود که در کنار مطالعه عمیق و دقیق کتاب آمار و روش تحقیق مدرسان شریف، به مطالعه کتب دیگری بپردازند.

سؤالات آموزش و پرورش کودکان استثنایی کنکور 95 کمی دشوارتر از سال های گذشته بود. به نظر می آمد که برخی از سؤالات از کتاب های متفرقه طرح شده بود که با اعتراض داوطلبان همراه بود اما از20 سؤال طراحی شده در این درس 6 سؤال به راحتی قابل پاسخ بودند و به احتمال زیاد اکثر داوطلبان به این سؤالات پاسخ صحیح داده اند. لازم به ذکر است که 6 سؤال از20 سؤال طراحی شده شبیه سؤالات ارائه شده در آزمون های آزمایشی مدرسان بود و می توان گفت که افرادی که در آزمون های مدرسان شرکت کردند به راحتی می توانستند درصد بالای70 در این درس کسب کنند. 5 سؤال نیز کمی سخت و مفهومی طراحی شده بودند که لازمه ی پاسخ دادن به آن ها مطالعه ی جامع منابع این درس بود. در کل به داوطلبان عزیز توصیه می شود تا با مطالعه ی دقیق این درس تسلط خود را تا سطح قابل قبولی افزایش داده تا بتوانند رتبه ی خوبی را کسب نمایند.

سؤالات آزمون 95 نسبت به سال 94 دشوارتر شده بود. منبع طراحی سؤال از کتاب روان‌شناسی ژنتیک منصور (جلد 1 و 2) به کتاب روان‌شناسی رشد لورابرگ به ویژه جلد 2 و منبع نظریه‌های روان‌شناسی رشد کرین تغییر یافته بود. سؤالات اغلب از متن کتاب لورا برگ مطرح شده بود. از مباحثی با عنوان هویت شغلی نظریه هالند و نظریه ایمان و معنویت و مراحل دینداری فاولر سؤال آمده بود که فقط در کتاب روانشناسي رشد لورا برگ به آن‌ها اشاره شده بود. تعداد سؤالات مفهومی هر دو آزمون به یک اندازه بوده است. سؤالات سال 95 بیشتر حالت آسیب شناسی تحولی داشته و مواردی مانند علت شناسی اختلال‌های روانی دوران کودکی و نوجوانی را هم مطرح کرده بود که در سایر آزمون‌ها کم سابقه بوده است.

تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست

سؤالات درس روانشناسی تربیتی سال 95 نسبت به سال 94 از سطح دشواری بالاتری برخوردار بوده است. آزمون سال 94 دارای 10 سؤال حفظی و 10 سؤال مفهومی و سال 95 دارای 11 سؤال حفظی و 9 سؤال مفهومی بود. در این دو آزمون بودجه‌بندی سؤالات متفاوت بوده است. به طوري كه در سال 95 از مباحثي مانند راهبردهاي يادگيري و مطالعه (شناخت و فراشناخت) و آموزش معلم محور سؤالي مطرح نشده بود در صورتي كه در سال 94 از هر كدام از اين مباحث 2 سؤال به ميان آمده بود. همچنين از مباحثي مانند طراحي آموزشي، تنوع اجتماعي ـ فرهنگي و انگيزش در يادگيري سؤالي مطرح نشده بود در حالي كه در سال 95 طراحان چند سؤال را به اين مباحث اختصاص داده بودند. همچنين بيشتر سؤالات سال 95 از كتاب‌هاي روانشناسي پرورشي نوين دكتر سيف و روانشناسي تربيتي دكتر اسماعيل بيابانگرد طرح شده بود.

درس نظریه های شخصیت همان ریتم و روال سال های گذشته را داشت. منابع اصلی این درس را پوشش می‌داد و از سطح دشواری خوبی برخوردار بود. همواره در خواندن نظریه های شخصیت رویکرد صحیح تر این است که هر نظریه را در ذهن خود مدل سازی کنید. در این صورت خواهید توانست تمایز آنها را به خوبی و با صراحت بیشتری مشخص کنید. بیشتر سؤالات این درس حول محور مفاهیم اصلی هر نظریه قرار گرفته است. اگر تنها دو کتاب فیست و شولتز را مطالعه کرده باشید به جز سؤال 245 در پاسخ دادن به سایر سؤالات مشکلی نخواهید داشت. بطور کلی از آنجا که ماهیت این درس بسیار جذاب است و منابع آن مشخص است اصولا داوطلبان در این درس مشکلات زیادی ندارند. در کل به نظر می‌رسد سطح دشواری سؤالات شخصیت امسال از سال گذشته کمتر بوده و ابهامی که در طراحی بسیاری از دروس وجود دارد، در این درس به چشم نمی‌خورد.

برخلاف آزمون سال 94 در آزمون سال 95 سهم سؤال‌های بخش احساس (به ویژه حس شنوایی) و مبحث یادگیری و تفکر و زبان نسبت به مبحث روان‌شناسی اعصاب (سیستم عصبی) بیشتر شده بود. با این حال در کل سطح دشواری هر دو آزمون خیلی نزدیک به هم بود ولی به نظر مي‌رسد سؤال‌های سال 94 کمی دشوارتر بوده است. سؤالات سال 95 نیز اغلب حفظی بودند و البته پاسخ گویی به این سؤالات نیازمند مطالعه دقیق متن کتاب‌های هیلگارد و سانتراک بوده است. احتمالاً مباحث احساس و ادراک و مبحث زبان و تفکر جزو مباحثی باشند که در سال‌های آینده سؤال‌های بیشتری از آن‌ها مطرح خواهد شد زیرا گرایش روان شناسی بیشتر به سمت حوزه شناختی است و احتمالاً طراحان هم متأثر از این دیدگاه‌‍‌ها هستند. خواندن منابع بیشتر در حوزه روان‌شناسی یادگیری از نویسندگان اصلی این کتاب‌ها در ایران و کتاب‌های روان شناسی شناختی به عملکرد بهتر در این درس کمک خواهد کرد.

سؤالات روانشناسی کودکان استثنایی کنکور 95 کمی ساده تر از سال های گذشته بود. از 20 سؤال طراحی شده در این درس 10 سؤال به راحتی قابل پاسخ بودند و به احتمال زیاد اکثر داوطلبان به این 10 سؤال پاسخ صحیح داده اند. لازم به ذکر است که 7 سؤال از20 سؤال طراحی شده شبیه سؤالات ارائه شده در آزمون های آزمایشی مدرسان بود و می توان گفت که افرادی که در آزمون های مدرسان شرکت کردند به راحتی می توانستند درصد بالای70 در این درس کسب کنند.3 سؤال مابقی نیز کمی سخت و مفهومی طراحی شده بودند که لازمه ی پاسخ دادن به آن ها مطالعه ی جامع منابع این درس بود. در کل به داوطلبان عزیز توصیه می شود تا با مطالعه ی دقیق این درس تسلط خود را تا سطح قابل قبولی افزایش داده تا بتوانند رتبه ی خوبی را کسب نمایند.

درس روش‌ها و فنون راهنمایی در مشاوره همچون سال گذشته درجه دشواری بالایی داشت. در کل ماهیت درس فنون به صورتی است که طراح سؤال از سؤالات استنباطی و کاربردی زیادی در آن استفاده می‌کند. به همین دلیل معمولاً نمی‌توان با اطمینان خاطر بسیار زیادی سایر گزینه‌ها را رد کرد. زیرا برای پاسخگویی صحیح فرد نیاز دارد تا علاوه بر داشتن دانش کافی در زمینۀ مورد سؤال از قوه تحلیل خوبی برخوردار بوده و حتی گاهی بتواند استدلال خاص پنهان در نظر طراح سؤال را تشخیص دهد. همچنین از آنجا که یک منبع جامع و مکفی برای این درس وجود ندارد (مثلاً آنطور که در درس شخصیت یا نظریه‌های درمان به منابع جامع ترجمه شدۀ خوبی همچون کتاب های فیست و شولتز و کوری و شارف و پروچسکا دسترسی داریم)، بنابراین داوطلب باید منابع اندک و پراکنده ای را که وجود دارد عمیق و مفهومی بخواند تا بتواند به سؤالات بیشتری صحیح جواب دهد. در کل چنانچه شما توانسته باشید70 درصد سؤالات را صحیح جواب داده باشید، این خبر خوبی است و جزو امتیازهای بالای این درس قرار خواهید گرفت. در کل در نظر داشته باشید که در چهار سال گذشته طراحان سؤال به طور متوسط در 40 درصد سؤالات از مثال ها و موارد کاربردی فنون و مهارت ها استفاده کرده‌اند، بنابراین چنانچه شما متقاضی شرکت در این آزمون هستید، خود را برای اینگونه سؤالات آماده کنید.

باید گفت که سؤالات زبان تخصصی رشته ی روانشناسی 2 کنکور 95 کمی متفاوت تر از سال های گذشته بوده است. در کنکور امسال 3 متن تقریباً سخت آورده شده بود که نیاز به گستره ی واژگان بالایی داشت. از نظر کوتاهی متن ها می توان گفت با اینکه متن-ها تقریباً کوتاه بودند اما داوطلب می بایست زمان زیادی را برای درک مطالبی که داخل متن آورده شده بود صرف می کرد. به طور میانگین مدت زمانی که داوطلبین می بایست بر روی سؤالات زبان تخصصی بگذارند حدود 15 دقیقه می باشد که با توجه به سنگینی سؤالات امسال این عدد به 18 الی20 دقیقه هم می رسد. در کل به دانشجویان عزیز توصیه می کنم که سؤالات زبان تخصصی را جدی گرفته و با افزایش دایره ی واژگان خود به خصوص در زمینه ی متون اصلی تخصصی تسلط خود را در این بخش افزایش داده تا بتوانند رتبه ی خوبی را کسب کنند. لازم به ذکر است متأسفانه امسال نیز سازمان سنجش برای سؤال 1، دو گزینه ی صحیح انتخاب کرده است.

سؤالات کنکور سال 95 تقریباً دشوارتر از سال 94 بوده است. علاوه بر مطالعه منبع اصلی این درس که کتاب دکتر سیف بوده است، کتاب‌های سنجش و اندازه گیری مرحوم دکتر هومن، کتاب اصول روانسنجی دکتر دلاور مي‌توانست به پاسخ گویی بهتر سؤالات کمک کند. سؤالات بیشتر مفهومی بود. مبحث روایی، پایایی، انواع ضرایب پایایی، ارتباط ضرایب با پایایی با ویژگی‌های سؤال‌ها مثل درجه دشواری و درجه دقت همچنان در ميان ساير از اهميت بالايي برخوردار هستند. توصیه می‌شود داوطلبان سال‌های آینده حتماً بعد از مطالعه مطالب هر بخش تعداد زیادی مساله روانسنجی از کتاب‌های مختلف حل كنند تا یادگیری، مفهومی شود و شیوه حل مساله را یاد بگیرند. در بسیاری از موارد داوطلب فرمول سؤال را به خاطر دارد اما بی‌دقتی ناشی از عدم حل مساله‌های مشابه باعث می‌شود نتواند به سؤالات پاسخ‌ دهد. در پایان قابل ذکر است که در سؤال‌های امسال بیشترین تاکید بر روی بحث روایی و پایایی بود و بيشتر سؤالات 95 از كتاب‌هاي سنجش و اندازه‌گيري سيف ـ سنجش و اندازه‌گيري دكتر هومن بوده است.

درس کاربرد آزمون های روانی در مشاوره در سال های گذشته از روال منطقی تر و کیفیت بهتری برخوردار شده است. حتی تقسیم-بندی سؤالات به این صورت که 8 سؤال از مباحث هوش، 8 سؤال از شخصیت و 4 سؤال از کلیات و مباحث آماری طراحی شده بود نیز قابل توجه است. تعداد سؤالات مفهومی کمتر از سؤالات حفظی بود و این نیز نکته مثبت و منطقی ای در مورد این درس به شمار می-رود. زیرا ماهیتا به شناخت و به یادسپاری ویژگی ها و دسته-بندی ها اختصاص دارد. برخی از سؤالات به زمینه های نظریه ای خود ربط آشکاری دارند و این نشان می دهد شما باید مبانی نظری آزمون ها را نیز بخوبی بدانید. لازم است تقسیم بندی آزمون ها و خرده مقیاس های آن ها را به خوبی به یاد داشته باشید. سؤالات امسال در حد دشواری سال گذشته بودند و اگر شما به 70 درصد آن ها پاسخ دهید، امتیاز خوبی محسوب می شود.

درس مبانی مشاوره امسال هم مانند سال گذشته بیشتر سهم موضوعی آزمون (50 تا 80 درصد) به موضوعات شغلی – تحصیلی و مبانی انواع مشاوره مانند گروهی، خانواده، ازدواج و غیره اختصاص داشت. چنانچه در مورد درس فنون مشاوره نیز گفتیم یک کتاب جامع و کامل در مطالعه این درس وجود ندارد. بنابراین داوطلب باید منابع مورد مطالعه را با شیوه تحلیلی به یاد بسپرد تا بتواند به سؤالات بیشتری پاسخ دهد. درس مبانی امسال بطور کلی سطح دشواری بالایی داشت، حتی با اینکه اکثر سؤالات به شیوه حفظی بودند و نه مفهومی. مشکلی که همواره در اینگونه درسها وجود دارد این است که ممکن است طراح سؤال یک مفهوم را به صورتی به کارببرد که ترجمه جدیدی از آن باشد و به همین دلیل داوطلبان آن را به درستی متوجه نشوند و یا به یاد نیاورند. در این موارد بهتر است معادل انگلیسی مفاهیم در مقابل آن ها نوشته شود. دقت داشته باشید که هر سال تعدادی از سؤالات به مباحث شغلی اختصاص دارند، بنابراین چنانچه متقاضی شرکت در این رشته هستید، بخشی از منابع شغلی را مطالعه کنید. همچنین امسال 3 سؤال از مباحث جدید در مشاوره مانند سازه‌گرایی مطرح شده بودند. این مباحث را نیز فراموش نکنید.

درس نظریه های مشاوره و روان درمانی نیز امسال به خوبی طراحی شده بودند. بیشترین نظریه هایی که سوالات از انها طرح شده بودند، عبارتند از نظریه های انسانگرایی راجرز و مزلو، وجودگرایی و گشتالت. در سال گذشته نیز حدود 40 درصد این سوالات از همین نظریه ها بودند، بنابراین در مطالعه نظریه ها تمرکز بیشتری بر روی این بخش‌ها داشته باشید. همچنین مباحثی را که به این موضوع می‌پردازند که کدام نظریه رویکرد ترجیحیِ یک مشکل خاص به شمار می‌آیند را نیز به خوبی به یاد بسپارید. به طور کلی هر نظریه ای را به صورت مفهومی بخوانید، و سعی کنید تمام آنها حتی نظریه هایی که جدیداً مطرح شده‌اند در منابع مورد مطالعه شما قرار داشته باشند زیرا نکته های بسیار زیادی در هر مبحث نظریه‌ای مطرح می‍ شود و این باعث می‌ شود به یاد سپاری آنها دشوار باشد. اگر شما یک نظریه را به خوبی درک کرده باشید انواع سوالات مفهومی و حفظی مرتبط با آن را می‌توانید بدون اشکال پاسخ دهید.

کارشناسی ارشد

دکتـــــری

کاردانی به کارشناسی

دپارتمان زبان

تمامی حقوق قانونی این وب سایت متعلق به مؤسسه آموزشی مدرسان شریف است ©


جهت دریافت فایل اطلاعات کلیک نماییدDownloads-icon

 هیچ محصولی وجود ندارد

ثبت سفارش و پرداخت

تخفیف ویژه برای مدت محدود

تخفیف ویژه برای مدت محدود

اسم دوست شما * :

تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست

آدرس ایمیل دوست شما * :

* فیلدهای مورد نیاز

ارسال

1,350,000 ریال

مرجع: 9789648345988

نظریه های شخصیت ویراست هشتم

نویسنده : جس فیست-کریگوری جی-فیست-تامی آن رابرتس

مترجم : یحیی محمدی

انتشارات : روان

اخطار: آخرین موجودی فعلی!

تاریخ در دسترس بودن

حداقل تعداد سفارش خرید برای این محصول 1

خرید کتاب

135000 امتیاز وفاداری با خرید این محصول دریافت میکنید

نظریه های شخصیت ویراست هشتم

نویسنده : جس فیست-کریگوری جی-فیست-تامی آن رابرتس

مترجم : یحیی محمدی

انتشارات : روان

ارسال

کتاب مشابه

290,000 ریال

270,000 ریال

250,000 ریال

350,000 ریال

330,000 ریال

60,000 ریال

63,000 ریال

160,000 ریال

220,000 ریال

250,000 ریال

تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست

340,000 ریال

270,000 ریال

200,000 ریال

180,000 ریال

600,000 ریال

340,000 ریال

27,000 ریال

170,000 ریال

430,000 ریال

150,000 ریال

200,000 ریال

340,000 ریال

470,000 ریال

300,000 ریال

75,000 ریال

790,000 ریال

300,000 ریال

1,100,000 ریال

470,000 ریال

300,000 ریال

فروشگاه ما را دنبال کنید

ثبت نام در خبرنامه فروشگاه

درباره ی ما

تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست
تفاوت کتاب نظریه های شخصیت شولتز و فیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *