چطور مغز خود را فعال کنیم

 
helpkade
چطور مغز خود را فعال کنیم
چطور مغز خود را فعال کنیم

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چطور مغز خود را فعال کنیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید نمی‌توان به یک سگ پیر ترفندهای جدید آموزش داد. با اینحال، مغز انسان توانایی فوق العاده‌ایی برای تطبیق دادن خود با شرایط و تغییرات موجود در سنین مختلف دارد.

اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در طول دوره جوانی به اوج خود می‌رسد و به تدریج با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. سبک زندگی مدرن نیز نقش بسیار مهمی در کاهش توانایی‌های شناختی دارد.

یک رژیم غذایی ضعیف، قرار گرفتن در معرض سموم، استرس، کمبود خواب و سایر فاکتورهای نادیده گرفته شده ،تنها چند نمونه از سبک زندگی ناسالم هستند. البته یک سبک زندگی سالم می‌تواند به سلامت مغز انسان کمک کند. یک حافظه قوی به سلامت و توانایی مغز بستگی دارد.

در این مقاله قصد داریم مواردی را بیان کنیم که انجام آن‌ها می‌تواند به بهبود قدرت مغز کمک کند و حافظه شما را تقویت نماید.

چطور مغز خود را فعال کنیم

نوع غذایی که می‌خورید و غذاهایی که در رژیم غذایی خود نادیده می‌گیرید، نقش بسیار مهمی در بهبود و نگه داشتن حافظه بازی می‌کند.

یک رژیم غذایی جامع و کامل حاوی میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم وضروری است و می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی مغز داشته باشد. سعی کنید از اسید‌های چرب امگا ۳ حیوانی بیشتر استفاده کنید و از مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات نیز خودداری نمایید.

تمرین دادن مغز و انجام تمرینات و ورزش‌های مغزی می‌تواند رشد آن را حفظ کند و حتی توسعه ارتباطات عصبی جدید می‌تواند به بهبود حافظه شما کمک نماید. ورزش مغز را تشویق می‌کند در بالاترین سطح خود قرار بگیرد و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

حافظه نیز همانند ماهیچه‌ها و عضلات بدن به ورزش نیاز دارد تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. هر چقدر بیشتر از مغز خود کار بکشید، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز بهتر خواهد شد. سعی کنید مغز خود را با پازل و انواع بازی‌های فکری به چالش بکشید.

تمرینات ذهنی برای سلامت مغز بسیار ضروری است اما تمرینات فیزیکی نیز می‌تواند نقش مهمی در این امر بازی کند. تمرین و انجام تمرینات ورزشی به مغز کمک می‌کند سالم و شاداب باقی بماند.

زمانی که ورزش می‌کنید، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز نیز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش اختلالاتی همچون دیابت می‌شود که باعث کاهش حافظه فرد می‌گردد. ورزش کردن باعث کاهش استرس موجود در بدن ومغز می‌شود. این کار همچنین نقش مهمی در رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید بازی می‌کند.

حداقل ساعت خواب از فردی به فرد دیگر متغیر است. خواب می‌تواند به طور مستقیم بر روی حافظه و یادگیری فرد تاثیر بگذارد. داشتن خواب کافی برای حافظه بسیار ضروری است. فعالیت‌های بهبود دهنده حافظه معمولا در طول مراحل خواب عمیق رخ می‌دهد.

استرس نیز بخشی از زندگی است و به طور کامل نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با اینحال، استرس تاثیر بسیار شدیدی بر روی سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شود.

بهتر است فعالیت‌های کاهش دهنده استرس همچون ورزش، مدیتیشن و سرگرمی‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این موارد به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما افزایش پیدا کند.

چند وظیفگی توانایی انجام چندین فعالیت به صورت همزمان است. این کار باعث کندی شما می‌شود. اگر کارهای متعددی را در یک زمان واحد انجام می‌دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات یا نادیده گرفتن آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

شما می‌توانید تحت نظر یک پزشک متخصص از مکمل‌های مختلف برای بهبود حافظه خود استفاده کنید. به عنوان مثال مکملی که از عصاره برگ‌های کُهَن‌دار یا جینکو تهیه می‌شود به بهبود حافظه کمک می‌کند و می‌تواند غلظت و جریان کلی خون به مغز، بازوها و پاها را افزایش دهد.

به موارد جدیدی فکر کنید که همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید. یادگیری نواختن گیتار، تنیس بازی کردن یا حتی یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند بسیار موثر باشد.

این گونه فعالیت ها سیستم عصبی شما را تحریک می‌کنند، با اثرات استرس مقابله می‌نمایند، خطرات ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهند و سلامت کلی مغز را بهبود می بخشند. پس هرچقدر که می‌توانید خود را درگیر چنین فعالیت‌هایی بکنید.

حتما شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. یک خنده خوب می‌تواند نواحی مختلف مغز را درگیر سازد و قسمت‌هایی که برای یادگیری، حافظه و خلاقیت هستند را فعال نماید.

دستگاه‌های حفظی ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند اطلاعات و مفاهیم را به ذهن بسپارید. این دستگاه‌ها به سازماندهی اطلاعات در یک فرمت خاص کمک می‌کنند بنابراین به یادسپاری آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. مثلا این ابزارها از کلمات اختصاری ، اشعار، تجسم و شکستن اطلاعات به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌کنند.

اگر شما نیز در مورد بهبود عملکرد شناختی و حافظه خود مصمم هستید، ۱۰ تکنیک بالا یک راه حل ارزان و ساده برای رسیدن به این هدف ارائه می‌کند. پس سعی کنید تمامی موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و از آن‌ها استفاده کنید.

روث کوران که از حادثه‌ی تصادف رانندگی وحشتناک ۱۰ سال پیش، با وجود آسیب مغزی حاد و سپری نمودن ۱۸ ماه دوره نقاهت، به علم کاوش در مغز، خاصیت انعطاف‌پذیری آن و یادگیری مهارت‌های جدید پرداخت.

من روث را می‌شناسم، مجذوب داستانش و برخی از نکاتی که او در کتابش (Being Brain Healthy) آورده است، شده‌ام.

روث مجبور بود تا بسیاری از توانایی‌های اساسی ذهنش را بازسازی کند و در این اثنا دریافت چگونه ابهام ذهنی را در علائم نامشخصی که در درمان‌های سنتی‌ به آن پرداخته نشده‌است، پاک کند. او مجموعه‌ای از کارها که در طول ۱۸ ماه تکرار می‌نمود را کشف کرد که به ذهنش در باهوش‌تر شدن کمک کرد.

کارشناسان می‌گویند این ترفندهای کوچک و سریع در زندگی روزمره‌ی شما نه تنها می‌تواند به درمان آسیب ذهنی کمک کند بلکه به شما کمک می‌کند تا در هر سنی که هستند ذهن سالمی داشته باشند.

کارهای بسیاری برای تحریک و تقویت ذهن می‌توان انجام داد تا ذهنتان همواره آماده باشد؛ فقط کافیست تجربیات حسی خود را چند بار در هفته مرور کنید که یک شروع عالی محسوب می‌شود. سه مورد را مد نظر بگیرید:

پیاده‌روی برای اکثر مردم فعالیتی جهانی و روزمره قلمداد می‌شود. کفش‌های تنیستان را می‌پوشید و در پارک و یا خیابان پیاده‌روی ‌می‌کنید. مطمئنا از حس پیاده‌روی، درست قدم زدن و انتظاراتی که از آن دارید، آگاهید.

کفش‌های تنیس ته‌گرد خود را یک‌بار در هفته تغییر دهید و هنگام پیاده‌روی و ورزش آنها را با صندل‌های خود تعویض کنید. قطعا هرگز در حین ورزش کفش پاشنه‌ بلند نمی‌پوشید. یک جفت از آن‌ها را بردارید و در خانه قدم بزنید.

بالا و پایین رفتن از پله‌ها با کفش‌هایی که به آن عادت ندارید شما را مجبور می‌کند تا بیشتر هماهنگ شوید، به تعادل خود توجه نمائید همین عامل موجب می‌شود تا سیناپس‌ها تحریک ‌شوند.

دارا شوارتز، روانشناس بالینی در بیمارستان شارپ مسا ویستا می‌گوید، از یک الگوی خوب بهره ببرید، این برای مغز مفید است.

هرگز مجبور شده‌اید با دستی مخالف که به آن عادت ندارید موهای خود را ببندید یا شانه کنید؟ آیا ناامید شدید؟ خب. شوارتز می‌گوید: هر آنچه که باعث شود کار ذهن سخت‌تر یا خسته‌کننده‌تر شود، خوب است.

هر از گاهی حین استفاده از مسواک، شانه، سشوار یا دستگاه فر کننده‌ی مو دستتان را تغییر دهید. مغز به مرور به فعالیت‌های روزمره مقید می‌شود و استفاده از دست مخالف باعث می‌شود سیناپس‌های جدیدی برای تشخیص مسیرهای جدید برانگیخته ‌شود.

کوران می‌گوید: استفاده از دست مخالف برای انجام یک کار دستی به شیوه‌ی جدید به پاک کردن ابهامات ذهنی‌ کمک شایانی می‌کند.

بسیاری از گونه‌های فاقد بینایی طعمه خود را از طریق صدا و یا بو تشخیص می‌دهند. در طول روز، اغلب بارها و بارها برای انجام کارهای معمول به شدت بر حس مشابهی اعتماد می‌کنید. با چشم بسته خود را امتحان کنید، به عنوان مثال غذاها را فقط از بوهایشان تشخیص دهید.

استفاده از تکنیک محروم‌سازی حسی، بخش‌هایی از مغز را مجبور می‌کند تا سخت‌تر فعالیت کند. به لباس پوشیدن با چشم بسته فکر کنید: آیا می‌توانید بر اساس تصور خود از لباس‌هایتان لباس بپوشید؟ آیا ژاکت مورد علاقه‌ی شما بافتی منحصر به‌فرد دارد که می‌تواند به شما در تشخیص آن بدون آنکه آن را ببینید کمک کند؟

براساس گفته‌ی شوارتز، نقاط مختلف در مغز به حسی خاص تعلق دارد. هنگامی که ذهنتان را به سوی حسی دیگر تغییر می‌دهید معمولا در ابتدا با آن شیوه سازگار نیستید، پس مجبور می‌شوید به روشی چالش برانگیز کارهایتان را انجام دهید و همکاری‌های جدیدی را بسازید.

هر کاری میکنم یادم میره

منم عین شمام کنکورم دارم باید تکرار کنیم و جق نزنیم

چطور مغز خود را فعال کنیم

خخخخخ بی ادب مودب باش

سلام مه مطیع الله؟استم سن مه بسیت چهار سال میایی مغز مه بسیار به مشکل یاد میگرم هیچ درست در مغزم درس نمیشنه بسیار کوشش میکنم یاد بیگرم و از مطا لعه بسیار زود خسته میشم من منطزر جواب شما استم بسیار زیاد تشویش هم دارم تشویش مه امی است که چرا زود درس نمیشنه ده مغزم با احترام مطیع الله

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

صفحه نخست » پزشکی و سلامت » سلامت روان » چگونه مغز خود را فعال نگه داریم ؟

 

ورزش فیزیکی برای تقویت ماهیچه‌ها و قلب و سالم نگه‌داشتن آن‌ها ضروری است. اما درباره‌ی سلامت مغز چطور؟ چطور می توان مغز را فعال نگه داشت ؟

 

ورزش فیزیکی برای تقویت ماهیچه‌ها و قلب و سالم نگه‌داشتن آن‌ها ضروری است. اما درباره‌ی سلامت مغز چطور؟ چطور می توان مغز را فعال نگه داشت ؟

چطور مغز خود را فعال کنیم

 

وقتی در مورد سلامت مغز صحبت می‌کنیم صحبت درباره‌ی آموزش دوره‌ای به مغز است. اولین دوره ایده‌ی یادگیری چیزی جدید است، چیزی که برای شما آسان نباشد. اگر در یادگیری آن موضوع به مشکل خوردید و برای شما گیج‌کننده بود تمرین خوبی برای مغز است.

 

بخش دیگر آموزش به مغز این است که اطمینان یابید بدن شما مجبور است راه‌های جدیدی برای انجام کارهای عادی یاد بگیرد. مثلاً به‌جای آنکه در یک خط مستقیم راه بروید به جلو و عقب بروید. اجبار مغز به یادگیری انجام چیزی به طرز متفاوت روشی عالی برای تقویت آن است.

 

یک نقطه‌ی مهم در ورزش ذهن تقویت روانی کلام است. اگر دیدید در یافتن لغات مشکل‌دارید یعنی با افزایش سن چگونگی یافتن لغت و صراحت کلام در شما رو به نزول است. در بین جمع سخنرانی کنید، مثلاً در بحث‌ها شرکت نمایید.

 

نمی‌گوییم زندگی خود را سخت‌تر کنید. بلکه به دنبال راه‌هایی باشید تا در زمان انجام یک کار چندین حس خود را درگیر نمایید. افزودن موسیقی به فعالیت‌های روزانه مانند نظافت یا رانندگی کمک می‌کند راهی تازه برای خود بسازید.

 

تقویت حافظه و مهارت‌های تمرکز یکی دیگر از مراحل آموزشی مغز است. روی هردو حافظه‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت تمرکز کنید. برای مثال روی یک سال تمرکز کرده و درباره‌ی اتفاقاتی که در آن سال از زندگی شما رخ داد صحبت نمایید. همچنین سعی کنید به یاد داشته بیاورید که دیروز چه‌کار کرده‌اید.

 

مغز ما برای ارتباطمان با دیگران به ما پاداش می‌دهد. کارهایی مانند نگه‌داشتن دست یک دوست، تماس با دیگران و حتی ارتباط چشمی سبب آزاد شدن اکسی توسین در مغز می‌شود.  همزمان با افزایش سن حلقه‌های روابط اجتماعی افراد کمتر می‌شود. در همین زمان مغز فراموش می‌کند چگونه اکسی توسین بسازد. برای در جریان نگه‌داشتن آن هورمون خوب سعی کنید عضو یک گروه جدید شوید و یا کار جدیدی را بپذیرید که شما را مجبور کند با افراد دیگر مراوده داشته باشید.

 

ذهن ما با اطلاعاتی که در آن قرار می‌گیرد به‌هم‌ریخته می‌شود. شاید دیگر تمرکز برای شما خیلی سخت شده باشد. تمرکز حواس ابزاری است که با افزایش سن می‌تواند به نظم و ترتیب ذهن شما کمک کند. شما می‌توانید با شرکت در سمینارها و یا برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف روش‌های تمرکز ذهنی را تمرین کنید. اما یک تمرین راحت و عالی برای تمرکز ذهنی: روزانه یک دقیقه زمان گذاشته و تنها روی یکی از حواس خود تمرکز کنید. برای مثال چه صدایی می‌شنوید؟ بدن شما چه حسی دارد؟ شما به خودتان یاد می‌دهید که می‌توانید به‌جایی که ذهنتان می‌رود کنترل داشته باشید.

 

شرایطی مانند نگرانی یا افسردگی تأثیر بزرگی روی سلامت مغز دارد. این شرایط می‌تواند باعث شود عملکرد کلی مغز آهسته گردد، حتی اگر در حال انجام فعالیت‌های روزانه و عادی باشید. اگر فکر می‌کنید با هریک از این مشکلات درگیرید با پزشک خود درباره‌ی راه‌حل‌های موجود صحبت کنید.

 

wiki.5040.ir

نام:

اگر نیمکره چپ مغز شما غالب باشد، احتمالا منطقی تر بوده و خلاقیت کمتری دارید و احساسات کمتر بر شما غلبه دارند. این در حالیست که افراد راست مغز، در برنامه ریزی برای زندگی خود و فکر کردن به مسائل منطقی و محاسبات با مشکل مواجه هستند و در عوض قدرت خلاقیت بالاتری دارند.

با یادگیری اینکه چگونه میتوانید از هردو نیمکره ذهن خود استفاده کنید، از قابلیتهای هر دو نیمکره ذهن خود بهره خواهید برد.

اگر چپ مغز هستید و نیمکره چپ مغز شما فعال تر است ، نکات زیر کمک خواهد کرد که هر دو نیمکره ذهن خود را فعال کنید :

نکات زیر ، به شما کمک خواهند کرد که اگر نیمکره راست مغز شما غالب است، زین پس از هر دو نیمکره ی ذهن خود بهره ببرید :

چطور مغز خود را فعال کنیم

مقالات اختصاصی مرتبط توصیه شده توسط قدرت نامحدود:


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


آموزش زبان را با یک جلسه رایگان شروع کن

صحبت کردن با دیگران در خانه، مدرسه یا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود میبخشد.از مغز خود استفاده کنیداگر از مغز خود استفاده نکنید، غیر فعال میشود. فعال نگه داشتن مغز ذهن شما را هوشیار نگه میدارید. افرادی که از نظر ذهنی فعالیتهای چالش برانگیزی انجام میدهند کمتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند.• کتاب بخوانید• مکالمه های طولانی داشته باشید (مثل ارائه و تدریس)• به رادیو گوش دهیدنظم و ترتیب موجود را به هم بریزیدخاطرتان هست در کودکی بازی داشتیم که کلمات را از انتها به ابتدا ادا می کردیم؟ محققین در دانشگاه دوک تمرین هایی را ایجاد کرده اند با نام “نوروبیک” که مغز را وادار به تفکر به طرق جدید می کند. از آنجایی که که حواس پنجگانه در یادگیری نقش کلیدی ایفاء می کنند بنابراین با استفاده از آنها می توان ذهن را تمرین داد. اگر راست دست هستید سعی کنید از دست چپتان استفاده کنید. مسیر خانه تا محل کارتان را تغییر بدهید و مسیرهای جدیدی را امتحان کنید. چشمهایتان را ببندید و سعی کنید غذاها را از روی طعمشان شناسایی کنید.عقل سالم در بدن سالم!تمرین بدنی مخصوصا تمرین هایی که باعث افزایش تعداد ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی و شنا، باعث افزایش جریان خون به مغز نیز می شوند. اگرچه هنوز دانشمندان دلیل آن را نمی دانند اما اینگونه فعالیتها باعث افزایش خون موجود در مغز و نیز بهبود پیوندهای بین سلول های مغزی می شود. با ادامه انجام فعالیت های بدنی، می توانید به حافظه، تخیل و حتی توانایی برنامه ریزی امورتان کمک کنید.قدرت ذهن در گروی رژیم غذایی سالمبا انتخاب غذاهای سالم که برای قلب و تناسب اندام مفید هستند به کارکرد صحیح مغزتان نیز کمک می کنید. چاقی در میانسالی احتمال زوال عقل در سالهای بعد را تا دو برابر افزایش می دهد. کلسترول و فشار خون بالا نیز بر میزان این احتمال می افزاید. چند نکته ساده را مد نظر داشته باشید:• به جای سرخ کردن غذا از روش های سالمتر استفاده کنید• روغن های سالم مانند روغن دانه های گیاهی و زیتون را جایگزین کره، خامه و روغن حیوانی نمایید• از میوه ها و سبزیجات رنگی مصرف کنید• مصرف ماهی فراموش نشودمراقب آنچه مینوشید باشدمی دانید که نوشیدن نوشابه های الکلی بر قضاوت، تکلم، حرکات و حافظه شما تاثیر منفی می گذارد. این را هم می دانید که الکل آثار بلند مدت مخربی نیز دارد؟  مصرف مداوم الکل در طولانی مدت باعث کوچک شدن لوب های پیشین مغز می شود و این آسیب ها حتی با ترک الکل نیز برگشت پذیر نخواهند بود.  بازیهای کامپیوتری ذهن را تمرین میدهندچندین پژوهش نشان داده است که بازیهای کامپیوتری بخشی از مغز را که مسئول کنترل حرکت، حافظه، برنامه ریزی و مهارتهای حرکتی است تحریک و فعال میکند. برخی کارشناسان معتقدند بازی تنها میتواند مهارت شما در بازی را ارتقا میدهد. هنوز توافقی در این زمینه وجود ندارد اما میتوان به کودکان اجازه داد زمان مشخصی را به بازیهای کامپیوتری اختصاص دهند.موسیقی به ذهن کمک میکندنواختن موسیقی در کودکی به بخش تفکر مغز کمک میکند در بزرگسالی بهتر کار کند. تجربه موسیقی عملکرد ذهنی را که ارتباطی با موسیقی ندارند مانند حافظه و توانایی برنامه ریزی تقویت میکند. همچنین به هماهنگی بهتر دست و بدن کمک مینماید. علاوه بر اینها موسیقی تفریح خوبی است. نگران نباشید، هیچ وقت برای شروع دیر نیست.اجتماعی باشیدصحبت کردن با دیگران در خانه، مدرسه یا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود میبخشد. مطالعات نشان میدهند که فعالیتهای اجتماعی برای مغز مفید است بنابراین وارد فعالیتهای اجتماعی شوید، در کلاس مورد علاقه تان ثبت نام کنید یا با دوستانتان تماس بگیرید.  آرامش خود را حفظ کنیداسترس بیش از حد به بخش خاکستری مغز صدمه میزند. بخش خاکستری مغز دربردارنده سلولهایی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش میکنند. چند روش ساده برای آرام شدن:• نفس عمیق بکشید• موضوعی برای خندیدن و شاد شدن پیدا کنید• به موسیقی گوش کنید• یوگا یا مدیتیشن انجام دهیدتاثیر خواب بر مغزپیش و پس از یادگیری مطلب جدید، خواب کافی داشته یاشید. وقتی خسته باشید تمرکز برایتان دشوار میشود. وقتی پس از یادگیری مطلب جدیدی میخوابید، مغز اطلاعات جدید را ضبط میکند تا بعدا بتوانید آنها را به خاطر بیاورید. استراحت طولانی در شب برای خلق و حافظه لازم است. بزرگسالان به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.کمک به حافظههرکسی ممکن است گاهی حواسش پرت شود. با افزایش سن ممکن است به سادگی سابق نتوانید مسائل را به یاد بیاورید. این امری طبیعی و بخشی از فرایند سالخوردگی است. چند اقدامی که در این زمینه به شما کمک میکنند:• همه چیز را بنویسید• از تقویم و یادآور گوشی همراه خود حتی برای موارد ساده استفاده کنید• هر بار بر یک کار تمرکز کنیدتکرار نام دیگراندر به یاد آوردن نامها مشکل دارید؟ همیشه در حین صحبت با اشخاص نام آنها را تکرار کنید (اگر نمیخواهید با صدای بلند این کار را انجام دهید، حداقل در ذهن خود بگویید). میتوانید تصویر یا شعری از خود بسازید که بین اسامی آنها در ذهنتان ارتباط ایجاد کند.منبع:سیمرغ

 

چطور مغز خود را فعال کنیم

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها


یادگیری زبان در کوتاهترین زمان


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک


یادگیری زبان با بهترین متدهای روز دنیا

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چگونه ظرفیت و عملکرد مغز را افزایش دهیم؟ آیا میتوان از 10 درصد ظرفیت مغز استفاده کرد؟ گنجایش مغز ما چقدر است؟ چگونه ضریب هوشی را بالا ببریم؟ چگونه بفهمیم که از چند درصد مغزمان استفاده می کنیم؟ چگونه قدرت ضمیر ناخودآگاه را فعال کنیم؟ چگونه کودکان باهوش تری داشته باشیم؟ افراد نابغه چگونه فکر می کنند؟ اینها و دهها سئوال دیگر، دغدغه اصلی ما انسان هاست. من سجاد زمانی مدرس ان ال پی در این مقاله با آخرین دستاوردهای علم نورو ساینس به پاسخ این سئوالات خواهم پرداخت.

در بسیاری از کلاسهای آموزش NLP سئوال اصلی دانشجویان این است که چگونگی نحوه افزایش عملکرد و بازدهی ذهن را بیاموزیم. در این مقاله بطور کلی به موارد زیر خواهیم پرداخت:

چگونه تولید سلول های مغز را افزایش دهیم؟

چطور مغز خود را فعال کنیم

چگونه نیمکره های مغز را فعال کنیم؟

چطور روند پیری سلول های خاکستری را کند کنیم؟

تمرین های ذهنی مناسب برای افزایش عمکرد مغز کدامند؟

چه غذاهایی ظرفیت مغز را افزایش می دهند؟

تا چه سنی میتوان سلول سازی کرد؟

چگونه از مغز خود به طور کامل استفاده کنیم؟

چگونه کودکان باهوشی داشته باشیم؟

افزایش قدرت حافظه (تقویت حافظه)

شناخت مغز

هنگامی که یک نوزاد انسان به دنیا می آید، حدود 85 میلیارد سلول مغزی یا نورون در مغز دارد و بر خلاف تصورات عموم مردم، این روند تا کهنسالی نیز ادامه خواهد داشت. اما در مواقعی این روند کندتر میشود که با راهکارهایی که در ادامه خواهیم داد، به ساخت نورون های مغزی خواهیم پرداخت. برخی از مردم تصور می کنند حتما یک دارو یا اکسیر خاص وجود دارد که ما از آن استفاده کنیم و به یک ابر انسان تبدیل شویم.

باوجود اینکه وزن مغز کمتر از 3 درصد وزن کل بدن انسان است، اما میزان دریافت انرژی و مصرف آن در مغز بسیار بالاست و در حدود 20% اکسیژن و 30% قند را مصرف می کند. حال اگر طبق فیلم بتوانیم رابطه بین نورن های مغزی را با مواد غذایی مناسب و تغییر عادات زندگی بهبود بخشیم، به فردی باهوش و شاداب تبدیل خواهیم شد.

سالهاست در صنعت هالیوود، فیلم هایی مانند لوسی تولید میشود که به ما می گوید با دستکاری ژنتیکی و اتفاقات ماورایی، می توانیم به یک انسان باهوش و خاص تبدیل شویم اما در واقعیت می توان با تمرین های ذهنی ساده و بهبود بک زندگی به جوان سازی مغز خود بپردازیم. مغز ما دارای ساختار پیچیده ای است که تمایل دارد کمترین انرژی را صرف کند. بنابراین از عادات و رفتارهای گذشته استفاده می کند و این بزرگترین آسیب برای خلاقیت و تغییر سبک زندگی است.

افراد موفق همیشه سعی دارند تا راههای جدید را کشف کنند و مسیرهای عصبی جدید در ذهن بسازند. آنها بخوبی از خود شناخت دارند و میدانند در چه شرایطی بهترین عملکرد را دارند. بطور مثال با تنظیم ساعت بیولوژیک بدن خود می توانند کارهای مهم را در اوج عملکرد و بازدهی ذهن انجام دهند و کارهای معمولی را در میانه روز و ساات پایانی شب انجام دهند.

فهرست مطالب

یکی از بهترین یافته های محققان در زمینه افزایش نورو جنسیس neurogenesis است. بر اساس این روش مغز هر انسان روزانه حدودا 700 سلول را تولید می کند. این وظیفه بر عهده قسمت هیپوکامپ در مغز است. طبق فیلم آموزشی درون مغر هر یک از ما میلیاردها نورن یا سلول عصبی وجود دارد. هنگامی که اطلاعات از یک کانال ورودی مانند دیدن، شنیدن، بو کردن و… وارد مغز میشود، یکی از این سلولهای عصبی را تحریک می کند و این سلول نیز سلولهای مجاور را تحت تاثیر قرار می دهد و بدین شکل یک شبکه عصبی از نورون های در ذهن شکل می گیرد.

اگر سالهای گذشته، درست زمانی که ما یک دانش آموز بودیم را بخاطر داشته باشید، برای یادگیری یک جدول ضرب زمان زیادی را صرف می کردیم اما با تکرار، توانستیم بخوبی آنرا بخاطر بسپاریم. بنابراین اگر بتوانیم یک رفتار جدید را به مدت کافی تکرار کنیم، تبدیل به یک رفتار جدید میشود و بصورت ناخودآگاه آنرا اجرا می کنیم.

 

فعالسازی نیمکره راست مغز

همانطور که میدانید مواردی چون احساسات، شهود، موسیقی، خلاقیت و… در نیمکره راست مغز اتفاق می افتد. برای فعال سازی این بخش از ذهن، به کارهای خلاقانه بپردازید و به کودک درون خود فرصت دهید تا کارهای مختلف را به روش های گوناگون انجام دهد. هنگامی که از انجام کارهای جدید بترسیم و ترس از شکست داشته باشیم، نمی توانیم نورون های جدید در مغز تولید کنیم.

بنابراین کمی از افکار منطقی و زندگی عادی کمی فاصله بگیرید و به رویاهای کودکی خود بپردازید. شاید هیچگاه نتوانیم به کودکی بازگردیم و کارهای مفرحی را انجام دهیم، اما در بزرگسالی می توانیم از تخیل و خلاقیت خود بیشتر استفاده کنیم و با انواع بازی ها و رویا پردازی ها، مغز خود را چابکتر و فعالتر کنیم.

 

فعالسازی نیمکره چپ مغز

در نیمکره چپ مغز نیز مواردی چون فلسفه، منطق، محاسبات و… رخ می دهد. افرادی که از نیمکره چپ خود کمتر استفاده می کنند، به تمام وقایع بطور احساسی نگاه می کنند و کمتر از منطق خود استفاده می کنند. بطور مثال اگر فرزند شما دچار سانحه شود، اولین کاری که می کنید چه خواهد بود؟ افرادی که دارای نیمکره راست فعال هستند، به واکنش های احساسی می پردازند اما افراد منطقی باخود می گویند: بهترین کار در این لحظه چیست؟

همچنین برای فعالسازی نیمکره چپ مغز میتوانید به یادگیری کلمات جدید و محاسبه اعداد بدون ماشین حساب بپردازید. سعی کنید فعالیت هایی مانند تایپ 10 انگشتی ، کار با چرتکه و بازی با مکعب روبیک را یاد بگیرید و بر روی مسائل مختلف فکر کنید. همچنین میتوانید به برنامه ریزی روزهای هفته و هدفگذاری سالیانه بپردازید. در چنین شرایطی ظرفیت مغز برای انجام کارها بیش از پیش افزایش میابد.

چطور عضلات مغز را فعال کنیم؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، مغز ما هر روز در حال پیر شدن است اما میتوانیم این روند را بسیار کاهش دهیم. یکی از این کارها استفاده از بازی های فکری مانند شطرنج، حل جدول و… است. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که روزانه به مدت 1 ساعت به بازی های فکری و حل جدول می پردازند، 40% کمتر از دیگران به آلزایمر دچار میشوند.

بازی کنید

اگر می خواهید بدانید که چگونه ظرفیت و عملکرد مغز را افزایش دهید، بازی ها را جدی بگیرید. تحقیقاتی که در سال 2006 در دانشگاه علوم اعصاب آمریکا انجام شد، ثابت کرد افراد بزرگسالی بخشی از روز را به بازی های فکری و کامپیوتری اختصاص می دهند، از شادابی بیشتری برخوردار هستند و میزان رضایت از زندگی آنها افزایش یافته است. بنابراین اگر فکر می کنید که در سنین بالای 30 سال هستید و نمی توانید به بازی بپردازید، سخت در اشتباهید.

برای انجام این کار می توانید از بازی های کامپیوتری استفاده کنید و یا در یک باشگاه و تیم های بازی ثبت نام کنید و از طریق بازی و سرگرمی به رشد ظرفیت مغز کمک کنید. همچنین این تحقیق نشان میدهد بازی هایی که به همراه اعضای خانواده و کودکان در محیط باز انجام میشود، عملکرد ذهن را در روزهای کاری افزایش می دهد. بازی هایی مانند پینت بال، دوچرخه سواری، توپ بازی و… میتواند شما را به دوران کودکی ببرد و افکار شما بخوبی نظم پیدا کند.

یادگیری مهارت جدید

هنگامی که مغز در یک سکون و بدون یادگیری و چالش جدید قرار می گیرد، به مرور مسیرهای عصبی نازک میشوند و سلول های عصبی تعامل کمتری باهم خواهند داشت. اگر در یک رشته خاص مانند مهندسی فعالیت می کنید، بدنبال یادگیری مطالب جدیدی در روانشناسی و یا هنر باشید و به یادگیری زبان های خارجی و موسیقی باشید تا میسرهای عصبی جدید در مغز تشکیل شود. فعالیت جدید باید شامل موارد زیر باشد:

1- جدید و ناآشنا باشد و شما هیچ تجربه قبلی از آن نداشته باشید: فعالیت هایی مانند یادگیری یک زبان یا ساز موسیقی خاص.

2- ایجاد چالش کند: مغز ما زمانی تمام توجه خود را به یک فعالیت جلب می کند که کمی فراتر از حد توان ذهن باشد. در این حالت مغز تلاش می کند تا با اتخاذ راههای جدید بر این چالش پیروز شود.

چطور مغز خود را فعال کنیم

3- به شما امکان پیشرفت دهد: از انجام کارهایی که بی نتیجه هستند پرهیز کنید. کارهایی را انجام دهید که ادامه دار باشند و به یک نتیجه منجر شوند. هنگامی که ما یک کاری را با موفقیت به اتمام میرسانیم، مرکز لذت در مغز فعال میشود و تمایل دارد کارهای دیگر را نیز شروع کند.

4- به خود پاداش دهید: ذهن خود را روی یک پاداش متمرکز کنید. مثلا با خود قرار بگذارید اگر توانستید یک کار را به انتها برسانید، 3 ساعت به تفریح و استراحت بپردازید یا فیلم مورد علاقه خود را ببینید. هنگامی که برای خود یک پاداش در نظر بگیرید، مغز بر روی آن متمرکز میشود و برای رسیدن به آن از قدرت های پنهان خود استفاده می کند.

5- به دیگران متعهد شوید: اگر فکر می کنید که نمی توانید بر روی یک کار متعهد بمانید، آنرا به دیگران اطلاع دهید تا آنها نیز به شما انگیزه دهند.

کارها را برعکس انجام دهید

در کلاس های NLP هنگامی که به این مبحث میرسیم، از شرکت کنندگان می خواهیم به مدت یک هفته برخی از کارهای روتین روزانه را برعکس انجام دهند. بطور مثال اگر دستگیره درب را با دست چپ باز می کردند، به مدت یک هفته با دست راست این کار را کنند، اگر ساعت مچی را به دست چپ میبستند، اینبار به دست راست ببندند و… با این کار ما عمدا مغز را به فعالیت بیشتر وادار می کنیم و مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شکل می گیرند.

همچنین میتوانید یک کلمه را در ذهن خود مجسم کنید و آنرا از انتها به ابتدا بخوانید. در تمرین بعد میتوانید تجسم خود را به چالش بکشید و وسایل خانه را در ذهن خود مجسم کنید. این کار باعث میشود قدرت تجسم شما تقویت شود. میتوانید به دسته کلید خود فکر کنید و تلاش کنید کلید دوم از سمت راست را تجسم کنید. همچنین میتوانید یک هواپیما را تجسم کنید که راه راه سیاه و سفید است و رنگ یک پرتقال را آبی کنید. چنین تمرین هایی می توانند به شدت در افزایش عملکرد مغز مفید باشند.

همچنین میتوانید یک روز در هفته را در طبیعت بگذرانید و از روش های گوناگون و جدید برای یافتن غذا استفاده کنید. هنگامی که مجبور شوید غذاهای تازه ای را در طبیعت پیدا کنید، ناحیه هیپو کامپ مجبور میشود انواع بوها، مزه ها و غذاهای جدید را بررسی کند و سلول های مغزی فعالیت بیشتری را تجربه کنند.

انجام کار چالشی

برای تقویت سایر حواس 5 گانه خود می توانید به مدت یک هفته به کارهای چالشی بپردازید. بطور مثال روزانه یک الی دو ساعت یکی از دست های خود را به بدن ببندید و خود را ملزم کنید که بدون این دست کارهای خود را انجام دهید. همچنین میتوانید روزانه یک ساعت را به بستن چشم خود اختصاص دهید تا در این شرایط به وسیله شهود و حس لامسه خود کارهای روزمره را انجام دهید.

هنگامی که مغز ما در چنین شرایط چالشی قرار می گیرد، در ابتدا شوکه شده و تمایل دارد از راههای گذشته استفاده کند اما در نهایت خود را با شرایط جدید سازگار می کند و بسیاری از توانایی های پنهان خود را آشکار می کند. بنابراین کارهایی را انجام دهید که کمی از روتین زندگی خود فاصله بگیرید و سبک زندگی خود را تغییر دهید. این کار باعث میشود تا مسیرهای عصبی جدید در ذهن ایجاد شود و نحوه ارتباط بین بخش های ذهنی تغییر یابد.

افزایش استرس و اضطراب نیز میتواند در روند ساخت سلول های مغزی اختلال ایجاد کند. بنابراین بخشی از روز خود را به تن آرامی و مدیتیشن اختصاص دهید. روزانه بین 30 الی 50 هزار موج فکری به مغز ما می رسد که عملکرد آنرا تحت الشعاع قرار می دهد. جالب است بدانید اغلب این افکار منفی هستند و ذهن ما بخوبی آنها را جذب می کند.

بنابراین باید افکار خود را کنترل کنیم تا بتوانیم ظرفیت مغز را افزایش دهیم. در ادامه به یک روش فوق العاده تاثیر گذار در کنترل استرس و اضطراب اشاره می کنیم که می توانید با انجام آن، تفکرات ذهن خود را مدیریت کنید:

مراحل کنترل استرس:

1- به زمانی فکر کنید که دارای اضطراب و دلشوره شدید هستید و دلیل آنرا بخوبی نمی دانید.

2- این حس دلشوره را در کجای بدن خود حس می کنید. (قفسه سینه، شکم و…)

3- چشمان خود را ببندید و جهت چرخش این حس اضطراب را در بدن تجسم کنید. بطور مثال افراد می گویند: انگار در دلم رخت میشورند و فکر می کنم چیزی به سرعت در دلم در حال چرخش است که حالم را بد می کند.

4- برای تجسم بهتر این تلاطم که در بدن دارید، می توانید جهت چرخش آنرا با یک نور مشخص کنید. بطور مثال فرض کنید یک دسته نور در بدن شما در حال چرخش است. این چرخش به کدام سمت است. از چپ به راست؟ از راست به چپ؟ از بالا به پایین و…

5- حال سرعت این چرخش را افزایش دهید. خواهید دید دلشوره و استرس شما بیشتر شده و تلاطم بیشتری در بدن احساس می کنید. ما این تست را انجام میدهیم تا ببینیم این افکار چگونه در تفکرات ما تاثیر می گذارند.

6- حال میزان چرخش را کمتر کنید و آنرا برعکس کنید. خواهید دید به مرور از میزان اضطراب شما کاسته میشود. برای اثرگذاری بهتر این تمرین میتوانید قبل از وارد شدن به یک مصاحبه شغلی، امتحان، جمع تازه و… آنرا انجام دهید. همچنین میتوانید از قوه تصور خود نیز استفاده کنید. مثلا خود را در یک قایق در اقیانوسی آرام فرض کنید و تنفس خود را تنظیم کنید.

بطور کلی ما دارای 4 منبع انرژی هستیم که با تمرکز بر روی هر یک از آنها، می توانیم عملکرد مغز و بازدهی روزانه را به طرز چشمگیری افزایس دهیم. این 4 منبع عبارتند از:

1- انرژی فیزیکی

اولین منبع، لنرژی فیزیکی و جسمانی ما است. بدون داشتن انرژی فیزیکی نمی توانیم کار مهمی را انجام دهیم. وینس لمباردی که یکی از مربیان بزرگ ورزشی در دنیاست می گوید” خستگی انسان را ترسو می کند”. اگر یک ورزشکار حرفه ای دارای ضعف جسمانی باشد، نمی تواند عملکرد خود را بخوبی نشان دهد. بنابراین طبق اصل ” عقل سالم در بدن سالم” باید به سلامت جسمی خود توجه کنیم.

2- انرژی احساسی

دومین منبع تامین انرژی روزانه ما، انرژی احساسی است. هنگامی که این انرژی در اوج خود باشد، به راحتی می توانیم با مشکلات مقابله کنیم. هنگامی که انرژی احساسی پایینی داریم، انرژی فیزیکی ما نیز کاهش میابد. پس همه این انرژی ها به یکدیگر وابسته هستند.

3- انرژی فکری

سومین منبع قوای ذهنی ماست. مغز ار آن دسته اندام هایی است که هرچه بیشتر از آن استفاده کنیم، ورزیده تر می شود و سلول های عصبی بیشتری در آن ساخته می شود. بنابراین به تقویت ذهن بپردازید تا بهترین تصمیم گیری ها را داشته باشد.

4- انرژی روحیه

آخرین منبع انرژی روحیه است. افرادی که روحیه و انگیزه بیشتری دارند، می توانند در بدترین شرایط نیز روحیه خود را حفظ کنند و در اصطلاح تاب آوری بالایی دارند. این افراد در محیط کار و زندگی نیز می توانند به دیگران امید دهند و انرژی دیگران را افزایش دهند.

زندگی در لحظه حال

افرادی که در گذشته سیر می کنند و دائما از شکست ها و خاطرات بد خود یاد می کنند، علاوه بر اینکه دچار پیری زودرس میشود، دوستان و خانواده را از خود دور می کنند زیرا هیچکس یک فرد غمگین و بد اخلاق را دوست ندارد. بنابراین سعی کنید در لحظه حال زندگی کنید و شکر گزار نعمت های خود باشید. روزانه زمانی را به مدیتیشن اختصاص دهید و افکار خود را نظم دهید.

همچنین خودآگاهی را در خود پرورش دهید. اگر عصبانی یا ناراحت هستید، این افکار را بر روی کاغذ منتقل کنید و از خود بپرسید: چرا اکنون عصبانی هستم؟ چرا حال خوبی ندارم؟ این تمرین باعث میشود تا احساسات بد خود را به کاغذ منتقل کنید و پس از این تمرین احساس شادی بیشتری داشته باشید.

اگر فکر می کنید که یک فعالیت بدنی معمولی می تواند تولید سلول عصبی در ذهن شما را افزایش دهد، باید بگویم در اشتباهید. طبق آخرین تحقیقات انجام شده، یک ورزش معمولی مانند دراز و نشست و پیاده روی نمی تواند هیپوکامپ مغز را تحریک کند. بنابراین باید فعالیت بدنی داشته باشید که در آن تعریق صورت پذیرد. بنابراین ورزشی انجام دهید که هوازی باشد و ضربان قلب شما را افزایش دهد.

هنگامی که ما ورزش می کنیم ماده ای در مغز با نام BDNF ترشح می کند که باعث افزایش عملکرد مغز و افزایش میزان یادگیری میشود. همچنین ورزش کردن باعث میشود خون به سرعت به مغز جریان یابد و فعالیت بین سیناپس ها به حداکثر برسد. ما با ورزش می توانیم ظرفیت حاضظه را در طول زمان افزایش دهیم و از تحلیل رفتن آن جلوگیری کنیم.

 

شاید این مورد برای شما عجیب باشد که چگونه میتوان با تعاملات اجتماعی، روند پیری سلولها را کند کرد و به سلول سازی کمک کرد؟ هنگامی که ما افراد مورد علاقه خود مانند اعضای خانواده و دوستان خود را می بینیم، هورمون های شادی بخش مانند اندروفین در مغز ترشح می کنند و بخش هیپوکامپ مغز تحریک میشود.

بنابراین هنگامی که ما عزیزان خود را ملاقات می کنیم و از احساسات خود با آنها سخن می گوییم، در حال خدمت رسانی به مغز خود هستیم و به روند افزایش عملکرد مغز کمک می کنیم. طبق این تحقیقات افرادی که شریک عاطفی خود را از دست داده اند و یا سالها تنها زندگی کرده اند، دچار مرگ زودرس و افسردگی حاد میشوند.

هنگامی که ما خواب کافی و منظمی داشته باشیم، روند سلول سازی neuroplasticity در مغز افزایش میابد. هنگامی که ما در خواب هستیم، اتصالات سیناپسی تقویت میشوند و مسیرهای عصبی که در ذهن ساخته شده، قوی تر و پایدارتر خواهند شد.

طبق تحقیقات انجام شده، بدن ما در ساعات 2 الی 5 صبح به بازسازی خود می پردازد و مغز در بهترین فرکانس ذهنی قرار می گیرد. همچنین میزان 7 الی 8 ساعت خواب برای افراد بزرگسال و 8 الی 10 ساعت برای کودکان الزامی است. بسیاری از افراد عادت دارند در ساعات پایانی شب فعالیت می کنند و ساعات کاری نامنظمی دارند. این عامل باعث میشود در فرایند ساخت سلول های ذهنی و ترمیم بدن اختلال ایجاد شود.

بنابراین با تست های مختلف میتوانید ساعت بیولوژیک بدن خود را تنظیم کنید و میزان فعالیت خود را اندازه گیری کنید. پس از این مرحله باید متعهد شوید که سر ساعت مقرر بخوابید. برای این کار میتوانید یک ساعت قبل از خواب نور اتاق را کم کنید. از موبایل و تلویزیون فاصله بگیرید و از مصرف کافئین و قهوه اجتناب کنید. مواد دارای پروتئین مصرف کنید. با این کارها مغز در میابد که به سمت استراحت و آرامش پیش برود.

همچنین اگر در صبح زود از خواب بیدار میشوید، در میانه روز زمانی حدود 20 دقیقه را به خواب های کوتاه یا چرت زدن بپردازید. طبق یکی از تحقیقاتی که در چند شرکت آمریکایی انجام شده، سازمان هایی که به کارمندان خود اجازه داده اند در روز 20 دقیقه را به چرت زدن اختصاص دهند، عملکرد بسیار خوبی را در کارکنان ایجاد کرده اند.

میتوانید از کتاب های تخیلی و داستانی شروع کنید و با تصویرسازی قصه و قهرمان داستان ذهن خود را به چالش بکشید. همچنین میتوانید مطالب کتاب را با صدایی بلندتر بخوانید و آنرا برای دیگران تعریف کنید تا بخش خلاقیت ذهن شما رشد کند. استفاده از مهارت هایی مانند تندخوانی نیز میتواند مغز شما را از حالت عادی و روتین خارج کند و به چالش بکشد.

اگر در حال حاضر میزان سرانه کتابخوانی شما در سال کم است، سعی کنید در برهه ای از زمان آنرا افزایش دهید. مثلا اگر هر 2 ماه یکبار یک کتاب را به انتها می رسانید، این میزان را به یک کتاب در ماه افزایش دهید و سعی کنید در چندین زمینه مطالعه داشته باشید. این کار باعث میشود بخش های مختلف مغز شما تحریک شود و مسیرها و سلول های جدید در مغز ایجاد شود. بسیاری از افرادی که دارای اطلاعات عمومی بالایی هستند، شانس بیشتری در جذب شغل مناسب و حتی محبوبیت در میان دوستان خود دارند.

اغلب ما از افرادی که دارای اطلاعات زیادی هستند، خوشمان می آید و تمایل داریم با آنها ارتباط بیشتری داشته باشیم. بنابراین سعی کنید در چند زمنیه به اطلاعات کافی برسید و درباره آن با دیگران صحبت کنید. کتاب ها همانند یک معلم عالی در کنار ما هستند و مهارت های ارتباطی ما را افزایش می دهند.

از گذشته شنیده ایم که مصرف فست فود و شیرینی جات برای ما مضر است اما در این مطلب از منظر علمی به این مسئله خواهیم پرداخت. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، مغز ما روزانه در حدود 700 سلول عصبی تولید می کند و هر اندازه ارتباط بین نورون های مغز سریعتر باشد، ضریب هوشی و عملکرد مغز ما افزایش خواهد یافت. در این بین ما باید فعالیت هایی انجام دهیم که این ارتباط بین نورونی به حداکثر برسد.

یکی از این راهها، رژیم غذایی مناسب است. هنگامی که مواد قندی زیاد (انواع شیرینی و تنقلات) و چربی های اشباه شده (انواع فست فود و غذاهای فراوری شده) وارد بدن ما میشوند، در اصطلاح نورون های مغزی را تنبل می کنند و ارتباط بین سلول های عصبی کاهش میابد. در این حالت فرد در یادآوری کلمات و اعداد و یادگیری مطالب جدید دچار مشکل میشود. در ادامه به غذاهای مفید در زمینه افزایش عملکرد مغز میپردازیم:

 

وعده صبحانه: برای افزایش عملکرد مغز خود وعده صبحانه را از یاد نبرید. میزان کربوهیدرات و ویتامین مصرف شده در وعده صبحانه باعث افزایش تعداد سلول های ذهنی شده و حرکت پالس های الکتریکی در ذهن را سریعتر میکند. این کار باعث نشاط و توانمندی فرد در طول روز میشود.

خوراکی های جویدنی: این نوع خوراکی ها فعالیت هیپوکامپ در مغز را افزایش می دهد و با تحریک عظلات فک و صورت و ترشح بیشتر بزاغ دهان، باعث تنظیم سوخت و ساز بدن میشوند. هچنین به مغز فرصت میدهد تا بتواند فاصله میان نورون ها را ترمیم کند. همچنین در بین وعده ها می توانید از آدامس استفاده کنید. جویدن آدامس باعث تحریک ناحیه هیپوکامپ در مغز میشود و میزان اکسیژن رسانی به مغز را به اندازه 33% افزایش می دهد. شاید سئوال کنید که چگونه میزان اکسیژن ورودی به مغز افزایش میابد؟ پاسخ این است که زمانی که شما در حال جویدن آدامس هستید، ضربان قلب شما کمی افزایش میابد و بدن در حال سوزاندن انرژی است. همین افزایش ضربان قلب باعث میشود ذهن اکسیژن بیشتری را دریافت کند.

تنظیم وعده های غذایی: طبق محاسبات محققین، تعادل میان زمان وعده های غذایی میتواند در ساخت نورون های جدید سازگار باشد. افرادی که زمان وعده های غذایی را کاهش میدهند، این فرصت را به بدن نمی دهند تا خود را ریکاوری کند و سیستم گوارش آنها مدام در حال ارسال اطلاعات به مغز است. همچنین معده و روده نیز در تمام مدت روز در حال فعالیت هستند و در دراز مدت دچار اختلال میشوند.

 

 

مصرف آنتی اکسیدان: استفاده از میوه های رنگی و سبزی هایی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کرفس و…

ویتامین D: یکی دیگر از ویتامین هایی که روند ساخت سلول های عصبی در مغز را افزایش می دهد، مواد غذایی دارای ویتامین D هستند. تابش نور آفتاب و موادی مانند انواع آجیل، تخم مرغ،

شکلات تلخ: شکلات تلخ یا سیاه به آن دسته از شکلات هایی گفته میشود که دارای درصد زیادی از کاکائو خالص هستند و میزان شیرینی مصنوعی در آنها به کمترن حد است. خوردن این نوع شکلات باعث تحریک نورون های مغز میشود و پالس های بین نورون ها با سرعت بیشتری بین شبکه های عصبی منتقل میشوند. همچنین این مواد سرعت حرکت خود در بافت های مغزی را سرعت میبخشد و از گرفتگی رگ ها جلوگیری می کند.

امگا3: مصرف انواع غذاهای دریایی، گردو، تخم کتان و… که غنی از امگا3 هستند، میتوانند بهترین گزیه برای افزایش عملکرد مغز باشند. همچنین مواد غذایی دیگر مانند لوبیا، اسفناج، کلم بروکلی و… نیز گزینه مناسبی برای دریافت این نوع ویتامین هستند.

به آنها اجازه اشتباه بدهید: بسیاری از والدین علاقه دارند تا فرزند آنها کارها را به درستی انجام دهند و کلمات را بخوبی ادا کنند اما این عمل بدترین کار در تربیت کودکان است. در واقع شما با این کار جلوی خلاقیت و کشف مهارت های جدید در کودکان را می گیرید. هنگامی که به کودکان اجازه نمی دهیم اشتباه کنند، میزان اعتماد به نفس در آنها کاهش میابد و در بزرگسالی ضعف در تصمیم گیری خواهند داشت.

با آنها صحبت کنید: حتما شما هم این جمله را از والدین زیاد شنیده اید ” بسه دیگه چقدر حرف میزنی بچه” این جمله برای بسیاری از ما آشناست زیرا والدین تحمل پرسش های بی پایان کودکان را ندارند و اگر یک سئوال را دوبار بپرسند، از کوره در میروند و آنها را به پر حرفی متهم می کنند.

جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده، رشد اندازه مغز در کودکانی که ارتباطات زیادی با همسالان و والدین خود دارند و یک یا دو مهارت مانند نواختن ساز و شعر خواندن را بخوبی اجرا می کنند، بیش از همسالان خود است. پس به کودکان اجازه صحبت دهید و برای اینکه این گفتگو هدفمند باشد، به صحبت آنها جهت دهید.

اهمیت تغذیه در کودکان

باتوجه به اینکه مغز اولین عضوی است که در جنین شروع به رشد می کند و تا 20 سالگی به اوج خود می رسد، باید در این دوران توجه خاصی به تغذیه کودکان و نوجوانان داشته باشیم. در دنیای امروزی خانواده ها اغلب به دلیل مشغله کاری تمایل دارند از غذاهای سریع و فوری استفاده کنند اما این غذاها فاقد مواد معدنی و آمینو اسیدهای ضروری هستند.

هنگامی که کودکان تنقلاتی مانند چیپس، پفک، شکلات و… می خورند، بدلیل کاهش حجم معده، بخش زیادی از معده آنها پر میشود و سیری کاذبی را تجربه می کنند. این عمل باعث میشود تا مواد مغذی به مغز نرسد و در اصطلاح کودک دچار سوء تغذیه شود. استفاده از موادی که حاوی روی و آهن هستند، می تواند روند رشد سلول های مغز را افزایش دهد. همچنین استفاده از غذاهای رنگی میتواند بخش لذت و تنوع در مغز را فعال کند.

 

اگر بدنبال این هستید که چگونه ظرفیت و عملکرد مغر را افزایش دهید، راههای گفته شده را به مدت 2 الی 3 هفته انجام دهید تا مسیرهای جدید عصبی در ذهن شما ساخته شود. تولید رفتار جدید نیازمند تعهد و تمرکز است که موفقیت شما را تضمین خواهد کرد.

من سجاد زمانی هستم مدرس ان ال پی (NLP)
زمینه فعالیت ما شامل کوچینگ فردی و سازمانی ، آموزش تحلیل رفتار متقابل و توانمندسازی فردی است.
فعالیت من از یک آرزو شروع شد و امروز نام آن آرزو مجموعه ” خانه ان ال پی ایران” است.

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

خیلی عالی بود تشکر از مقاله شما.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

خانه ان ال پی ایران توسعه فردی و سازمانی با روش NLP ، تحلیل رفتار متقابل و قانون جذب . مخاطبان اصلی ما افرادی هستند که می خواهند روند زندگی و برنامه ریزی ذهن را تغییر دهند و به رسالت فردی خود در طول سفر زندگی دست یابند. تکنیک های ان ال پی طبق استاندارد جهانی با تدریس سجاد زمانی مربی تحول فردی میباشد.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:



دانلود اپلیکیشنDownloads-icon

روش‌هایی مانند ورزش کردن، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش ذهن می‌تواند به تقویت حافظه افراد کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر فردی در طول زندگی خود اختلال حافظه را تجربه کرده است. برای نمونه احتمال دارد فردی کلمه‌ای را فراموش کند یا به خاطر نیاورد کلیدهای خانه خود را کجا گذاشته است. هر چه سن افراد بالا می‌رود، میزان بروز این اختلالات بیشتر می‌شود. روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند مانع از دست دادن حافظه شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تقویت حافظه پیاده روی روزانه برای مدت ۳۰ دقیقه است. به طور کلی ورزش کردن می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند و مانع بروز اختلالات حافظه به دلیل افزایش سن شود. علاوه بر این فعالیت بدنی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی مفرط و سکته مغزی را که ممکن است منجر به از دست دادن حافظه شود، کاهش دهد. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد ورزش کردن باعث ترشح پروتئینی به نام BDNF در بدن می‌شود که سلول‌های عصبی سالم را در مغز افزایش داده و در نتیجه منجر به تقویت حافظه می‌شود.

محققان معتقد هستند که پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک زیادی کند؛ رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، ماهی، آجیل، مغزها، غلات کامل، روغن زیتون و نان می‌شود. در این رژیم لازم است گوشت طیور، تخم مرغ، پنیر و ماست در حد اعتدال و گوشت قرمز نیز به ندرت استفاده شود. نتایج بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، تقریباً ۲۰ درصد کمتر از دیگران به مشکلات مربوط به اختلال حافظه دچار می‌شوند.

چطور مغز خود را فعال کنیم

خواب ناکافی و بی‌کیفیت باعث کاهش توجه و تمرکز افراد می‌شود و در این صورت عملکرد مغز نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. برای داشتن خواب با کیفیت لازم است این نکات را رعایت کنید؛ قبل از خواب از مصرف وعده‌های غذایی سنگین پرهیز کنید، هر شب سر یک ساعت مقرر بخوابید و صبح روز بعد نیز رأس یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. قبل از خواب کافئین یا الکل مصرف نکنید و از مصرف سیگار یا دیگر مواد حاوی نیکوتین دوری کنید.

ورزش ذهن به اندازه فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. هر فعالیتی که ذهن افراد را به چالش بکشد مانند کارت بازی، تماشای فوتبال با دوستان یا انجام دادن بازی‌های فکری می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. محققان معتقد هستند که به چالش کشیدن مغز با انجام دادن ورزش ذهنی، باعث فعال شدن فرآیندی می‌شود که به حفظ سلول‌های مغز و ارتباط بین آن‌ها کمک می‌کند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

چطور مغز خود را فعال کنیم
چطور مغز خود را فعال کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *