خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

 
helpkade
خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز
خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

امتیاز کاربران:

امتیاز کاربران

خدمات

سوابق تحصیلی و حرفه‌ای

عضویت در انجمن ها

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

مطب 1

آدرس : تبریز – 17 شهریور جدید – روبروی بستنی وحید – جنب آزمایشگاه دانش – طبقه 3 – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

وقت دهی اینترنتی برای این مطب فعال نیست. شما می‌توانید از طریق تماس با شماره‌ زیر از ایشان وقت رزرو کنید.

تلفن مطب:041-3557****برای نمایش کامل شماره تلفن کلیک کنید

امتیاز شما

برای ثبت نظر خود ثبت نام کنید و یا اگر قبلا ثبت نام کرده‌اید، وارد حساب کاربری خود شوید. از نظرات شما برای بهبود خدمات پزشک خوب و متخصص مورد نظر استفاده می‌شود.

جستجو بر حسب نام متخصص

لیست تخصص ها

آیا شما یک پزشک خوب هستید؟

تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می‌باشد

امینه علیزاده – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

امینه علیزاده – کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

توجه: ایشان در حال حاضر در موسسه آرامش اندیشه مشاوره نمی دهند. لطفا برای گرفتن وقت مشاوره، تماس نگیرید.

ﺗﺨﺼﺺ: کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

ﺷﻐﻞ: روانشناس مرکز آموزشی و درمانی رازی تبریز

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ: دیپلم تجربی سال ۱۳۷۷ دبیرستان الزهرا خلخال

کارشناسی: رشته روانشناسی دانشگاه آزاد تهران – سال ۱۳۸۲

کارشناسی ارشد: دانشگاه اردبیل – سال ۱۳۹۰

ﻋﻀﻮﯾﺖ در اﻧﺠﻤﻦ ﻫﺎ:

سازمان نظام روانشناسی و مشاورهانجمن علمی روانشناسی ایرانانجمن علمی روانشناسی بالینی ایران

زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺎری:

۱- ﺗﺪرﯾﺲ:

۲- فعالیت حرفه ای:

۳- همکاری:

۴- ﺗﺤﻘﯿﻖ

زمینه های تحقیق:

مقالات چاپ شده:

An investigation of comorbidity of schizotypal and borderline personality disorders with obsessive – compulsive disorder and the relationship between their personality characteristics and the severity of obsessive – compulsive disorder-Hossein dadashzadeh – Amineh Alizadeh (Corresponding Author)-Asghar Arfaie- Fatemah Ranjbar- Life Science Journal 2013:10(7). ISI

دانلود مقاله از لینک زیر:http://www.lifesciencesite.com/lsj/life1007s/001_15466life1007s_1_7.pdf

The effect of Ranitidine on Olanzapine – induced weight gain.Fatemeh Ranjbar- Alireza Ghanepour – Homayoun Sadeghi Bazargani- Mahbob Asadlo – Amineh Alizadeh-Biomed research international- 2013.ISI

دانلود مقاله از لینک زیر:/https://www.hindawi.com/journals/bmri/2013/639391/abs

Factors related to marital satisfaction in women with major depressive disorder.Shahrokh Amiri- Mohsen khosheh- ali fakhari – Arash Mohagheghi- Alireza farnam- Amineh Alizadeh.Iranian J Psychiatry .2012 7:4..ISI

دانلود مقاله از لینک زیر:/https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3570574

Evaluation and comparing of quality of life in patients with major depression and bipolar mood disorder in partial recovery phase with normal individuals. Hossein Dadashzadeh, Asghar Arfaei, Shalaleh Mousavikia, Amineh Alizadeh (Corresponding Author). Urmia Medical Journal.2013 (5)24.

دانلود مقاله از لینک زیر:/http://eprints.umsu.ac.ir/3405

تاثیر زوج درمانی هیجان مدار بر عاطفه مثبت و منفی زوجین متعارض نابارور-سمیه قوی پنجه – امینه علیزاده (نویسنده مسئول)-کنفرانس بین المللی پژوهش های نوآورانه در علوم مهندسی و تکنولوژی- آذر – ۳۱بلگراد صربستان

کتابها:

تالیف:

تالیف کتاب somatropin به زبان انگلیسی – نویسندگان: دکتر حسین رستگار – دکتر حمیدرضا احمدی آشتیانی – دکتر محمد تقی خانی – امینه علیزاده

جزوات:

طرح های تحقیقاتی:

سمینارها و کنگره ها:

کارگاه ها:

سمیه تاج فر روانشناس بالینی – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

فریبا پاغوشی روانشناس بالینی – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

آرزو لشکری – موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

صندوق ایمیل یا پوشه اسپم خود را جهت تائید اشتراک خود چک کنید

آدرس: تبریز – ۱۷ شهریور جدید، روبروی بستنی وحید، کوچه مه پیکر، پلاک ۱، طبقه ۳

تلفن:۳۵۵۷۵۸۴۹ ۰۴۱ ۹۸+

ایمیل:info@arameshandisheh.com


http://www.lifesciencesite.com/lsj/life1007s/001_15466life1007s_1_7.pdf Downloads-icon

متاسفانه نوبت دهی اینترنتی برای این پزشک فعال نمی باشد

هر زمان نوبت دهی اینترنتی فعال شد به من خبر بده

دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی در تبریز

دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی

دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی

دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی

خدمات مطب

سوابق تحصیلی و حرفه‌ای

عضویت در انجمن ها

loading…

مقالات :

سلامتی24 ارائه دهنده خدمات نوبت دهی آنلاین پزشکان و تسهیل کننده ارتباط بین پزشک و بیمار بوده و اطلاعات کاملی نظیر آدرس و شماره تلفن و همچنین تخصص ها ، سوابق و تجربیات پزشکان و نظرات مراجعه کنندگان را نمایش می دهد.

لیست کاملی از تخصص های مختلف وجود دارد که متخصص تمرینات ورزشی ، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) ، متخصص بیماری های چشمی (چشم پزشک) ، متخصص تغذیه ، متخصص قلب و عروق ، روانپزشک و متخصص بیماری های روانپزشکی ، روانشناس و مشاور ، متخصص گوش و حلق و بینی ، متخصص اطفال ، متخصص زیبایی و متخصص ارتوپدی ، متخصص زنان و زایمان و بیماری های پوستی ، متخصص بیماری های ادراری و تناسلی ، دندانپزشک و روماتولوژیست ، جراح و متخصص بیماری های داخلی تعدادی از این تخصص ها هستند.

علاوه بر اطلاعات پزشکان و امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و یا مشاوره تلفنی ، اطلاعات کلینیک و درمانگاه ها ، بیمارستان ها ، آزمایشگاه ها و همچنین داروخانه ها گردآوری شده و کاربران می توانند در هر زمان و مکانی از این اطلاعات استفاده کنند.

مرجع اطلاعات دارو ها در سایت سلامتی24 کامل ترین منبع اطلاعات دارویی بوده و کاربران می توانند برای اطلاع از موارد مصرف دارو ، عوارض جانبی ، تداخلات دارویی ، موارد منع مصرف و … از بخش داروها در سایت سلامتی24 کسب اطلاعات نمایند.

تجربه شما در رابطه با دکتر امینه علیزاده چیست ؟

نظر شما به دیگر بیماران کمک میکند

چه ‌مشکلی ‌داشتید و چه ‌نتیجه‌ای حاصل ‌شد؟

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سلامتی 24 می باشد. هرگونه کپی برداری از محتوا و طرح های بکار رفته در سایت، طبق قوانین حقوق مولفین پیگرد قانونی خواهد داشت.

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

.

var CurrentUserID = ”;
var ValidPrice = ‘Price1’;
var AdminEditItemUrl = ‘#’;
var CommentModule = ”;
var CommentModuleID = ”;

/* .d-md-block.d-none {
display: none !important;
}*/
/**************************/
:root {
/* Not my favorite that line-height has to be united, but needed */
–lh13: 13px;
}

.truncate-overflow-2-13 {
–max-lines: 3;
position: relative;
max-height: calc(var(–lh13) * var(–max-lines));
overflow: hidden;
padding-left: 1rem;
text-align: justify;
}

.truncate-overflow-2-13::before {
position: absolute;
content: “…”;
bottom: 0;
left: 0;
}

.truncate-overflow-2-13::after {
content: “”;
position: absolute;
left: 0;
width: 1rem;
height: 1rem;
background: white;
}
/**************************/
.txtSignUpMobile::-webkit-outer-spin-button,
.txtSignUpMobile::-webkit-inner-spin-button {
/* display: none; <- Crashes Chrome on hover */
-webkit-appearance: none;
margin: 0; /* div > div.divListFilter {
border-bottom: solid 3px #fff;
color: #333;
transition: all 0.3s ease-in-out;
padding-top: 10px;
padding-bottom: 10px;
padding-left: 0;
padding-right: 0;
cursor: pointer;
}

#divListFilters > div > div.divListFilter i {
color: #ddd;
margin-left: 5px;
}

#divListFilters > div > div.divListFilter > div {
border-left: 1px solid #ddd;
padding-left: 15px;
padding-right: 15px;
}

#divListFilters > div > div.divListFilter.active {
border-bottom-color: #85c040;
color: #85c040;
text-align: center;
}

#divListFilters > div > div.divListFilter.active i {
display: none;
}

.divListView span {
margin: 5px;
padding: 2px;
float: left;
}

.divListView span.spnView {
border: 1px solid #ccc;
border-radius: 3px;
color: #ddd;
cursor: pointer;
line-height: 1em;
}

.divListView span.spnView.active {
color: #000;
cursor: default;
}

.card-fav i {
transition: all ease-in-out 0.5s;
}

.plyr__menu {
display: none;
}

.plyr–audio .plyr__controls {
background-color: transparent;
}

.divBookingType {
/*border-top: 1px solid #eee;*/
line-height: 1.5em;
width: 100%;
padding-top: 5px;
margin-top: 5px;
}

.divBookingType > span {
/*float: right;*/
margin-left: 5px;
}

.divBookingType span i {
/*float: right;*/
margin-left: 3px;
padding: 4px;
background-color: #28a745;
color: #fff;
border-radius: 50%;
font-size: 0.5em;
}

.divListItem .divBookingType strong {
background-color: #aaa;
color: #fff;
}

.divListItem .divBookingType span {
background-color: #28a745;
color: #fff;
padding: 0 3px;
font-size: 1em;
}

.PagingList a {
color: #333;
/*background-color: #28a745;*/
border-radius: 50%;
width: 30px;
height: 30px;
display: inline-block;
line-height: 2em;
padding: 0;
margin: 0 2px;
opacity: 0.8;
transition: all 0.3s ease-in-out;
}

.PagingList a.CurPage, .PagingList a:hover {
background-color: #007d1c;
opacity: 1;
color: #fff;
}

jdiv#jvlabelWrap {
display: none;
}

a.lnkAdminEdit {
position: absolute;
right: 10px;
top: 10px;
z-index: 9;
padding: 5px;
text-align: center;
}

a.lnkAdminEdit i {
color: #fff;
}
/****************************
Ava Modal
****************************/
.avaModal .modal-dialog .modal-header {
padding: 0rem;
position: relative;
background: #fff !important;
height: 45px;
border: none;
}

.avaModal .modal-dialog .modal-header h4 {
display: none;
}

.avaModal .modal-dialog .modal-header {
display: block;
}

.avaModal .modal-dialog .modal-header button {
color: #fff;
background-color: #be1010;
padding: 0px 4px 2px 4px;
width: 25px;
text-align: center;
height: 25px;
line-height: 0;
float: left;
position: absolute;
left: 10px;
top: 10px;
z-index: 99999;
}

.divModalLoginTabs span {
display: block;
transition: ease-in-out all 0.3s;
cursor: pointer;
background-color: #eee;
}

.divModalLoginTabs span.active {
background-color: #fff;
}

.divModalLoginTabContents > div {
transition: ease-in-out all 0.3s;
display: none;
}

.divModalLoginTabContents > div:first-child {
display: block;
}

.custom-control-label:after,
.custom-control-label:before {
bottom: -25px;
top: auto;
left: 50%;
right: 50%;
margin-right: -0.5rem;
}

(function () {
var widget_id = ‘uVvss4KNGh’;
var s = document.createElement(‘script’); s.type = ‘text/javascript’; s.async = true; s.src = ‘//code.jivosite.com/script/widget/’ + widget_id + ‘?plugin=wp’; var ss = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; ss.parentNode.insertBefore(s, ss);
})();

window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag() { dataLayer.push(arguments); }
gtag(‘js’, new Date());

gtag(‘config’, ‘UA-144579676-1’);

0

امتیاز از

0

رای

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

 

 

مطلبی در این بخش ثبت نشده

چنانچه قبلا به متخصص فوق مراجعه داشته اید لطفا جهت راهنمایی دیگر مراجعین که قصد مراجعه به این متخصص را دارند نظر خود را در مورد نکات مثبت و منفی این متخصص ثبت نمایید.

با ارسال این فرم نظر شما به صورت نظر آزاد به نمایش در خواهد آمد.


علل و چرایی خشم

با عرض پوزش متاسفانه نوبت دهی اینترنتی برای این متخصص فعال نمی باشد لطفا درخواست خود را ثبت نمایید ، در اولین فرصت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.

آیا تمایل دارید از سامانه مشاوره آنلاین (تلفنی / چت) با متخصصین مجرب در حوزه های مختلف بهرمند گردید؟

کد فعال سازی حساب کاربری برای شماره همراه شما ارسال شد.

چنانچه قبلا به متخصص فوق مراجعه داشته اید لطفا جهت راهنمایی دیگر مراجعین که قصد مراجعه به این متخصص را دارند نظر خود را در مورد نکات مثبت و منفی این متخصص ثبت نمایید.

با ارسال این فرم نظر شما به صورت نظر آزاد به نمایش در خواهد آمد.

کد فعال سازی حساب کاربری به شماره همراه شماارسال شد.

ثبت نام شما تکمیل شد تا لحظاتی دیگر وارد سایت میشوید.

Modal Success


Modal Success

در اینجا لیستی از بهترین مراکز مشاوره تبریز و استان آذربایجان شرقی را بر شما مخاطب گرامی سایت هوش کالا آورده ایم. این لیست از بهترین مراکز مشاوره خانواده، روانشناس کودک، مشاوره ازدواج ، اعتیاد ، تحصیلی و.. در شهرستان تبریز است. تمامی مراکز زیر دارای پروانه معتبر از مراجع ذی ربط می باشند.

پیشنهاد ما

دکتر مینا زعفرانچی مدرس دانشگاه و روان درمانگر کودکان و بزرگسالان خدمات :تست هوش ، تست شخصیت ، مشاوره ازدواج ، تحصیلی ..مشاوره حضوری و تلفنی آدرس :تبریز چهارراه آبرسان ، مهرگان یک ، برج سفید smp طبقه دوم مرکز صباتلفن پذیرش :۰۹۱۴۴۰۹۳۳۶۳

 مرکز مشاوره علامه امینی تبریز ( دولتی )آدرس :خیابان هفده شهریور جدید، بالاتر از بستنی وحید، جنب بانک ملی ، کوچه آقا علیتلفن پذیرش :۵۵۶۱۸۳۶

خانم دکتر علیزاده روانشناس تبریزآدرس :خیابان هفده شهریور جدید ، روبروی بستنی وحید، جنب آزمایشگاه دانش ، طبقه سهموسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریزتلفن پذیرش :۰۴۱-۳۵۵۷۵۸۴۹

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

دکتر علیلوآدرس :خیابان هفده شهریور جدید ، روبروی بستنی وحید، جنب آزمایشگاه دانش ، طبقه سهموسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریزتلفن پذیرش :۰۴۱-۳۵۵۷۵۸۴۹

مرکز مشاوره آرمشآدرس :چهارراه آبرسان – کوی ناصحی اول – پلاک ۱۱تلفن پذیرش :۳۳۶۸۹۸۷

اگر شما روانشناس شاغل در آذربایجان شرقی و تبریز هستید و اسم و آدرس کلینیک خود را در این لیست نمی بینید بر روی ثبت اطلاعات کلینیک کلیک کنید و مشخصات خود را با دقت وارد نمایید. پس از اعتبار سنجی مشخصات شما در این لیست نمایش داده می شود.

در ادامه لیست مراکز مشاوره آذربایجان شرقی به جز تبریز را به همراه آدرس و شماره تلفن معرفی کردیم. اگر بدنیال مشاور خوب در آذربایجان شرقی هستید می توانید از لیست زیر استفاده کنید.

از نظر ما بهترین مطب مشاوره و یا دکتر روانشناس تبریز مرکز و یا شخصی  است که صرفا توسط روانشناس و یا مشاوربا تجربه  اداره شود. مرکزی که دارای سابقه کار باشد، تخصصی فعالیت کند و  مراجعان آن از خدمات ارائه شده رضایت داشته باشند. ما در لیست مراکز مشاوره تبریز بهترین مراکز روانشناسی  را که همگی دارای تاییده و مجوز  هستند را ذکر کردیم.

وب سایت هوش کالا در زمینه مشاوره در حوزه های طلاق، اعتیاد، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تحصیلی، کودکان، نوجوانان و … به جمع آوری مراکز روانشناسی از جمله مراکز مشاوره در تهران پرداخته است.

اسامی شهرهای استان آذربایجان غربی

مراغه ، مرند ، اهر ، میانه ، بناب ، سهند ، سراب ، آذرشهر ، هادیشهر ، جلفا ، عجب‌شیر ، سردرود ، تبریز  ، ملکان ، شبستر ، خسروشا ، بستان‌آباد ، هشترود ، اسکو ، ایلخچی ، اسکو ، باسمنج

سازمان بهزیستی تبریز

آخرین تغییرات : تیر ۱۶, ۱۳۹۹

مجله توانبخشی و مشاوره هوش کالا با انتشار مقالات عمومی ، آگاهی عموم مردم و قشر سلامت  را از خدمات رشته های روانشناسی و مشاوره و همچنین رشته های توانبخشی ( فیزیوتراپی ، شنوایی شناسی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی ، بینایی سنجی ، ارتوپد فنی ) بالا می برد.

این وب سایت مسئولیتی در قبال کیفیت مراکز معرفی شده ندارد. لذا قبل از مراجعه بررسی های لازم را به عمل آورید.

دقت

مفید بودن

دانش و مهارت

رفتار بالینی

وقت شناسی

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

هزینه اقتصادی

نگار علیزاده هستم، فارغ التحصیل روانشناسی عمومی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز در سال ۱۳۹۷، پایان نامه ی اینجانب تحت عنوان “بررسی اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش مشکلات هیجانی کودکان مبتلا به فلج مغزی” می باشد که در ادامه بخشی از آن را مطالعه می کنید:

دانشگاه تبریز

دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی عمومی

عنوان:

بررسی اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کاهش مشکلات هیجانی کودکان مبتلا به فلج مغزی

استاد راهنما:

دکتر مجید محمود علیلو

استاد مشاور:

دکتر زینب خانجانی

پژوهشگر:

نگار علیزاده

شهریور ماه ۱۳۹۷

فهرست مطالب

عنوان

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه

بیان مسأله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف پژوهش

هدف کلی

اهداف ویژه

فرضیه های پژوهش

فرضیه کلی

فرضیه های ویژه

متغیر ها

تعاریف

تعریف مفهومی

تعریف عملیاتی

فصل دوم: ادبیات و پیشینه ی پژوهش

مقدمه

بازی

تعریف بازی

نظریه های بازی

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز

قدرت های درمانی بازی

عوامل شفابخش بازی

بازی کودکان دارای ناتوانی های مختلف

بازی درمانی

رویکرد های بازی درمانی

بازی درمانی رویکرد روان تحلیلی

بازی درمانی رهایشی

بازی درمانی مبتنی بر رویکرد گشتالت

بازی درمانی مبتنی بر رویکرد آدلر

بازی درمانی مبتنی بر رویکرد کودک محور

بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری

مراحل بازی درمانی شناختی- رفتاری

ویژگی های بازی درمانی شناختی- رفتاری

اتاق بازی درمانی

شرایط بازی درمانگر

افسردگی

تشخیص افسردگی

افسردگی کودکان

سبب شناسی اختلالات افسردگی

رویکرد روان تحلیلی

رویکرد رفتاری

رویکرد شناختی

نظریه درماندگی آموخته شده

درمان افسردگی

اضطراب

اضطراب کودکان

شیوه های بیان اضطراب در کودکان

نرخ شیوع اضطراب

سبب شناسی اختلالات اضطرابی

علل زیست شناختی

رویکرد روان تحلیلی

رویکرد رفتاری

رویکرد شناختی

عوامل اجتماعی

درمان اضطراب

خشم

شیوه های بروز خشم

خشم و اختلالات روانی

اختلال انفجار خشم متناوب

خشم و اضطراب

درمان خشم

فلج مغزی

تعریف فلج مغزی

تاریخچه فلج مغزی

تقسیم بندی فلج مغزی

همه گیری شناسی فلج مغزی

علت شناسی فلج مغزی

عوامل خطر فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

اختلالات همراه فلج مغزی

اختلالات رفتاری در کودکان فلج مغزی

علل اختلالات رفتاری در کودکان فلج مغزی

میزان مرگ و میر در فلج مغزی

درمان فلج مغزی

پیشینه پژوهشی

پیشینه پژوهشی خارجی

پیشینه پژوهشی داخلی

فصل سوم: روش پژوهش

مقدمه

روش پژوهش

جامعه آماری و نمونه پژوهش

نمونه پژوهش

روش نمونه گیری

ابزار های گردآوری اطلاعات

پرسشنامه افسردگی کودکان

پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان

پرسشنامه خشم کودکان

روش اجرای پژوهش

مراحل اجرای پژوهش

ملاحظات اخلاقی

شرح حال آزمودنی ها

شرکت کننده الف

شرکت کننده ب

شرکت کننده ج

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم: یافته های پژوهش

مقدمه

ویژگی های جمعیت شناختی شرکت کنندگان

داده های توصیفی

داده های استنباطی

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه

بحث و نتیجه گیری

محدودیت های پژوهش

پیشنهادات

چکیده:

فلج مغزی شایع ترین ناتوانی فیزیکی در دوران کودکی است. مطالعات نشان داده اند که نرخ شیوع مشکلات هیجانی در بین کودکان مبتلا به فلج مغزی در مقایسه با جمعیت کلی در حال افزایش است و کودکان مبتلا به فلج مغزی در معرض خطر بالای ابتلا به مشکلات هیجاتی هستند. بازی درمانی به علت پاسخدهی موثر به نیاز های رشدی منحصر به فرد کودکان در میان رویکرد های روان درمانی مختص کودکان دارای جایگاه ویژه ای است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی بر کاهش مشکلات هیجانی کودکان مبتلا به فلج مغزی است. این پژوهش در چارچوب طرح تک آزمودنی با خط پابهی منفرد بر روی ۳ کودک مبتلا به فلج مغزی با پیگیری یک ماهه اجرا شد. برای این منظور ۱۰ جلسه بازی درمانی بر اساس رویکرد شناختی- رفتاری طراحی شد. برای جمع آوری داده ها از آزمون افسردگی کودکان، مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار و آزمون خشم نلسون استفاده شد. درمان کاهش قابل توجهی در اضطراب، افسردگی و خشم ایجاد کرد. یافته های بدست آمده نشان میدهد که بازی درمانی می تواند در کاهش اضطراب، افسردگی و خشم کودکان مبتلا به فلج مغزی مؤثر باشد.

مقدمه:

فلج مغزی به عنوان یک اختلال حرکتی و تعادلی تعریف می شود که به علت آسیب و یا نقص در مغز تارس و رشد نیافته اتفاق می افتد و در اغلب موارد همراه با سایر اختلالاتی است که موجب کاهش در عملکرد و سلامت فرد می شوند. فلج مغزی یک اصطلاح تشخیصی کلی شامل بسیاری از وضعیت های متغیر بالینی است که تاثیرات عمیقی در زندگی روزمره کودکان و والدین آن ها دارند (وارگوس آدامز ، ۲۰۰۵)فلج مغزی شایع ترین علت نقص حرکتی در کودکان است که منجر به ناتوانی مادام العمر می شود و در جدید ترین تعریف فلج مغزی که توسط روزنیام ارائه شده است نه تنها جنبه های سیب شناسی و اختلالات حرکتی، بلکه این مساله که فلج مغزی معمولا با تقص هایی در احساس، ادراک، شناخت، ارتباط و رفتار همراه است نیز مطرح شده است. در کودکان، فلج مغزی اغلب با نفص های ذهنی، هیجانی، اجتماعی و رفتاری همراه است. کودکان مبتلا به فلج مغزی اغلب از مشکلات هیجانی، مشکلات با همسالان، انزوا و کناره گیری اجتماعی، مشکلات تمرکز و رفتار غیر اجتماعی رنج می برند و این مشکلات روانشناختی مشارکت این بیماران را در جامعه تحت تاثیر قرار می دهد. مشکلات روانشناختی در مبتلایان به فلج مغزی به طرز قابل توجهی پیش بینی کننده مشارکت محدود و کاهش در کیفیت زندگی است، به همین دلیل پروتکل های درمانی این افراد نباید تنها محدود به بهبود عملکرد فیزیکی آن ها باشند (وبر ، بولی ، هیمگارتنر ، مارلو و زهنادر ، ۲۰۱۵). اختلالات روانشناختی مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات رفتاری، پرتحرکی نابهنجار و بی توجهی در ۶۱٪ از کودکان ۱۰ – ۶ ساله مبتلا به فلج مغزی مشاهده شده است که حضور این اختلالات ممکن است حتی بیشتر از مشکلات حرکتی موجب ناراحتی و رنج کودک مبتلا به فلج مغزی شود (سانکار و موند کور ۲۰۰۵). بیماری های مزمن و درد مزمن می توانند باعث احساس بی پناهی، ناامیدی و افسردگی شوند. صحبت در مورد احساسات و یا حتی سعی در توصیف چگونگی احساس درد و مریض بودن سخت است و اغلب باعث احساس بدتر شدن در کودکان می شود یا کودکان را مأیوس تر می کنند، زیرا آن ها را تحت فشار قرار میدهد تا بپذیرند که آن ها این شیوه را برای یک زمان طولانی احساس کرده اند و ممکن است به این شیوه احساس کردن با بدتر شدن برای حتی مدت طولانی تر ادامه دهند. بازی درمانی غیر کلامی به کودکان اجازه میدهد تا احساسات ترسناک خود را شکست خوردن و حتی احساساتی را که نمی توان به زبان آورد را به شکل عینی و محسوس در آورند که بعدا بتوانند در روند درمان تغییر داده شوند (کادوسون و شافر، ۱۳۹۶).بازی درمانی ایک تعامل کمکی بین کودک و بزرگسال آموزش دیده است که از طریق ارتباط نمادین در بازی، در جست و جوی راه هایی برای کاهش آشفتگی های هیجانی کودک است. به طوری که کودک در طی تعاملات بین فردی با درمانگر، پذیرش، تخلیه هیجانی، کاهش اثرات رنج آور، جهت دهی مجدد تکانه ها و تجربه هیجانی تصحیح شده را تجربه می کند (محمد اسماعیل، ۱۳۹۶). بازی درمانی بر اساس این واقعیت استوار است که بازی وسیله طبیعی کودک برای بیان خود و فرصتی است که به کودک داده می شود تا احساسات و مسائل خود را از طریق آن بیان نماید. درست مانند بعضی از انواع خاص درمان بزرگسالان که در آن فرد مشکلات خود را از طریق صحبت کردن بیان می کند، هنگامی که کودک آزادانه بازی می کند، شخصیت خود را بیان می نماید و احساسات و نگرش های خود را که برای بیرون آمدن فشار می آورند رها می سازد (لندرث، ۱۳۹۳) در بازی درمانی، استفاده از اسباب بازی به شکل تصادین به جای انتقال عواطف به افراد باعث انتقال اضطراب، ترس، تخیلات و احساس گناه به ابزار و وسایل می شود. به علاوه استفاده از این ابزار ها تغییرات شناختی قابل توجهی در کودکان ایجاد می کنند و مهارت های شناختی و اجتماعی مورد نیاز برای حضور در اجتماع را به آنان ارائه می کند (صمدی، ۱۳۹۶). کودکان از طریق بازی تجربیات آسیب رسان و پر از تنش خود را باز آفرینی و رها می کنند و به این شکل احساس قدرت و کنترل بر مشکلات به آن ها دست می دهد (شفر، ۱۹۹۹). بازی احتمالا مناسب ترین و قدرتمندترین وسیله در زمان رشد برای کودکان است تا بتوانند با بزرگسالان رابطه برقرار کننده تفکر علت و معلول لازمه ی کنترل محرک های آتی را به وجود آورند و بتوانند تجربیات همراه با استرس را پردازش کرده و مهارت های اجتماعی لازم را بیاموزند. بازی می تواند احساسی از قدرت و کنترل را به کودک بدهد که ناشی از حل مشکلات و مهارت یافتن در تجربیات، ایده ها و مسائل جدید است؛ در نتیجه می تواند به ایجاد اعتماد به نفس و پیشرفت او کمک کند. کودکان در بازی می توانند بدون نیاز به سخن گفتن، به صورت نمادین و با عملی ارتباط برقرار نمایند (دروز، ۱۳۹۶).بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی در کاهش مشکلات هیجانی کودکان مبتلا بهفلج مغزی می باشد.

بیان مساله

فلج مغزی “یک ناتوانی رشدی شایع است که اولین بار توسط ویلیام لیتل در سال های ۱۸۴۰ توصیف شده است و به طور عمده یک اختلال حرکتی و تعادلی است. فلج مغزی یک اصطلاح کلی است که شامل مجموعه ای از نشانه های غیر پیشرونده اما اغلب در حال تغییر است که موجب نقص های حرکتی می شوند و در اثر آسیب های مغزی در مراحل اولیه رشد مغز به وجود آمده اند (سانکار وموند کور، ۲۰۰۵).به علت اینکه رشد مغز تا دو سال اول زندگی ادامه می یابد، فلج مغزی می تواند ناشی از آسیب های مغزی دوران پیش از تولد، هنگام تولد و دوران پس از تولد باشد. بین ۷۰ تا ۸۰ درصد موراد فلج مغزی در دوران پیش از تولد و عمدتا در اثر علل ناشناخته ای اتفاق می افتند. عوارض هنگام زایمان شامل آسفیکسبا علت بیش از ۶ درصد موارد مادرزادی فلج مغزی هستند. عوامل خطر دوران پس از تولد نیز شامل زودرسی، وزن کم به هنگام تولد، تأخیر رشدی در رحم، خون ریزی درون جمجمه و ضربه می باشد. در بین ۱۰ تا ۲۰ درصد مبتلایان، فلج مغزی به علت آسیب مغزی ناشی از متتزیت، التهاب مغزی، آسیب به مراکز حرکتی، افتادن و با بهره کشی کودکی رخ می دهد (گریگر. ۲۰۰۶).

فلج مغزی به دو نوع توپو گرافیکال و فیزیولوژیکال تقسیم می شود. نوع توپوگرافیکال شامل:

۱) همی پلژیا: تیمه بدن در گیر است.

۲) مونوپلیژیا: یک اندام در گیر است.

۳) کوادرپلژیا: چهار اندام در گیر است و درگیری تنه و سر و صورت هم وجود دارد.

۴) دی پلژیا: چهار اندام در گیرند اما در گیری اندام تحتانی بیشتر از اندام فوقانی است.

۵) دابل همی پلژیا: چهار اندام در گیرند ولی در گیری اندام فوقانی بیشتر از اندام تحتانی است.

۶) تری پلژیا: سه اندام در گیر است. دو اندام تحتانی و یک اندام فوقانی با دو اندام فوقانی و یک اندام تحتانی

۷) پاراپلژیا: دو اندام تحتانی در گیر است

نوع فیزیولوژیکال شامل: فلج اسپاستیک، فلج ریجیدیتی، فلج انتوئید، فلج آتاکسی و فلج هایپوتونی می باشد (بی غم، شبدینی، ۱۳۹۶).فلج مغزی شایع ترین ناتوانی فیزیکی در دوران کودکی است. ترخ شیوع جهانی آن به طور تقریبی بین ۲ تا ۳ مورد از هر ۱۰۰۰ نوزاد زنده متولد شده است (پانتلیدیز و استراسبرگ، ۲۰۰۴). فلج مغزی یک وضعیت مزمن و سخت است که تاثیر قابل توجهی بر روی مبتلایان دارد و تا به امروز به طور کلی پیشگیری از وقوع فلج مغزی موفقیت آمیز بوده است (سانکار وموند کور، ۲۰۰۵)فلج مغزی علت شایع نقص فیزیکی و درد طولانی مدت در دوران کودکی است و به علت پیچیدگی شرایط و وجود نقص های جدی در مهارت های حرکتی کلی با بسیاری از مشکلات از جمله فلج اسپاستیک، عقب ماندگی ذهنی، نقص های عقلانی، اختلالات گفتار، نقص های دیداری و شنیداری و محدودیت در عملکردهای خود – مراقبتی که تاثیرات منفی بر روی فعالیت های زندگی روزمره کودکان و والدینشان و پویایی خانواده و جامعه دارند همراه است ( گاریب، اوزل ، تونچر، کلینچ، سکچین و آراسیل، ۲۰۱۶).سلامت روانی در کودکان مبتلا به فلج مغزی برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ و در نمونه ای به تعداد ۴۲۸ کودک مبتلا به همی بلژیا مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج ارزیابی ها نشان دهنده این بودند که بیشتر از نیمی از کودکان شرکت کننده در این پژوهش دارای یک اختلال روانی هستند (گودمن و گراهام. ۱۹۹۶).نتایج تحقیقات جدید تر نشان می دهند که کودکان و نوجوانان مبتلا به فلج مغزی احساسانی از قبیل استرس و اضطراب و افسردگی را در ارتباط با چالش هایی که در شرکت کردن در فعالیت های اجتماعی دارند تجربه می کنند (لیندسی، ۲۰۱۶). نتایج پژوهشی که در زمینه بررسی نشانه های رفتاری و هیجانی کودکان پیش دبستانی مبتلا به فلج مغزی صورت گرفته است نشان می دهد که نرخ شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در بین کودکان مبتلا به فلج مغزی در مقایسه با جمعیت کلی در حال افزایش است و کودکان مبتلا به فلج مغزی در معرض خطر بالای ابتلای به مشکلات هیجانی و رفتاری هستند. بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کودکان مبتلا به فلج مغزی شرکت کننده در این …

مشاهده اطلاعات تمامی مراکز و متخصصان به صورت کاملا رایگان با دانلود اپلیکیشن اندروید

E-Teb.com © Copyright 2016
روانشناس یا روانپزشک.
تمامی حقوق محفوظ است.

خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز
خانم دکتر علیزاده روانشناس در تبریز
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *