امتیاز کاربران:
امتیاز کاربران
سوابق تحصیلی و حرفهای
عضویت در انجمن ها
مطب 1
دکتر یوسفی روانشناس سنندج
آدرس : سنندج – میدان اقبال – جنب بانک کارآفرین – ابتدای خیابان وکیل – طبقه فوقانی داروخانه دکتر خدیو
وقت دهی اینترنتی برای این مطب فعال نیست. شما میتوانید از طریق تماس با شماره زیر از ایشان وقت رزرو کنید.
تلفن مطب:087-3324****برای نمایش کامل شماره تلفن کلیک کنید
امتیاز شما
برای ثبت نظر خود ثبت نام کنید و یا اگر قبلا ثبت نام کردهاید، وارد حساب کاربری خود شوید. از نظرات شما برای بهبود خدمات پزشک خوب و متخصص مورد نظر استفاده میشود.
جستجو بر حسب نام متخصص
لیست تخصص ها
آیا شما یک پزشک خوب هستید؟
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع میباشد
یا نام متخصص را جستجو کنید
روانشناس کیست؟
روانشناس کسی است که فرایندهای ذهنی و رفتار انسانها را از طریق مشاهده، تفسیر و ثبت نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و محیط پیرامونشان، بررسی میکند. روانشناسان سعی دارند که سلامت و رفاه ذهنی همه افراد، اعم از خانوادهها، گروهها و جوامع مختلف را تضمین کنند.
روانشناس، یک متخصص آموزشدیده است که در زمینه تحقیقات، آزمایشات و رسیدگی به چالشهای عاطفی و روانی بیماران فعالیت میکند. مشاور و روانشناس خوب در هر زمینه ای می تواند خدمات خود را در مراکز مشاوره، بیمارستان ها یا مطب متخصص ارائه کنند. برخی مراکز به شکل اختصاصی مرکز مشاوره ازدواج هستند.
روانشناسان خدمات متنوعی را به مردم ارائه میکنند:
دکتر یوسفی روانشناس سنندج
تحصیلات و مدرک روانشناسان
اخذ مجوز کار، مستلزم داشتن مدرک دکترا (Ph.D. ،Psy.D. و Ed.D.) و گذراندن یک دوره دو ساله در یک مرکز خدمات بالینی است. روانشناسان، بیش از هر متخصص دیگری در زمینه روانشناسی و خدمات روان درمانی، تحصیل کرده و آموزش میبینند. دکتر روانشناس خوب می تواند با تخصص خود مسائل زیادی را حل کند.
از زیرشاخه های اصلی روانشناسی در ایران، میتوان روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی و روانشناسی کودکان استثنائی را نام برد.
روانشناس بالینی
فعالیت اصلی روانشناسان بالینی شامل تست های روانشناسی، ارزیابی و تشخیص مشکلات روانی، روان درمانی، تحقیق در زمینه کشف راههای بهبود سلامتی، تدریس و مشاوره میشود. روانشناسان بالینی در اماکن مختلف، از جمله بیمارستانها، کلینیکهای بهداشت روانی، مطبها، مدارس ابتدایی و متوسطه، برنامههای توانبخشی کارکنان و شرکتها فعالیت دارند. روانشناسان بالینی میتوانند در زمینه های کودک و نوجوان و یا خانواده، آموزش های تخصصی لازم را ببیند و در هر یک از این حیطه ها، تخصصا مشغول به کار درمان شوند.
سایت پزشک خوب با استفاده از بهترین روانشناس در هر شهر، مشاوره روانشناسی را برای حل معضلات و اختلالات مراجعان به کار می گیرد. در همین راستا لیست روانشناسان در هر شهر قابل مشاهده و انتخاب است.
دکتر عطا شاکریان
جمال امینی
محمدرضا مژدهی
امید مرادی
شیوا چاردولی
دکتر محی الدین امجدیان
آرش نامداری
فریبا طیری
دکتر غلامرضا اسفندیاری
احمد امانی
تمامی آدرس ها را بر روی نقشه می توانید مشاهده کنید
loading…
جستجو بر حسب نام متخصص
لیست تخصص ها
آیا شما یک پزشک خوب هستید؟
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع میباشد
دقت
مفید بودن
دانش و مهارت
رفتار بالینی
وقت شناسی
دکتر یوسفی روانشناس سنندج
هزینه اقتصادی
دکتر یوسفی هستم، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان و عضو هیئت رئیسه ی انجمن مشاوره ایران. قابل ذکر می باشد که تحصیلات خود را در رشته ی مشاوره خانواده در مقطع دکترا تکمیل کرده ام. به طور مختصر می توانم اشاره ای هم به سوابق علمی_پژوهشی و آموزشی خود داشته باشم از جمله: چاپ مقاله در نشریه های معتبر داخلی و خارجی نظیر “بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده و علایق حرفه گرایی دانش آموزان؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی” در مجله روان شناسی مدرسه_دانشگاه محقق اردبیلی (شماره ۳، ۱۳۹۴)، ارائه ی مقاله در همایش های ملی و بین المللی (ارائه ی مقاله ی تبیین مدل نظری برای پیش بینی تعارض زناشویی بر اساس تمایز یافتگی و تیپ های شخصیتی در اولین کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم تربیتی در شیراز در سال ۱۳۹۴)، انجام طرح های پژوهشی مختلف، تألیف و ترجمه ی کتاب نظیر ترجمه ی کتاب “فرآیندهای دلبستگی درمانی در زوج درمانی و خانواده درمانی” (۱۳۸۸) و تألیف کتاب “مشاوره ناتوانی (توانبخشی)” (۱۳۹۱)، راهنمایی و مشاوره ی پایان نامه های کارشناسی و ارشد و در نهایت سخنرانی در مؤسسه های آموزشی از جمله سخنرانی درباره ی “طلاق:گونه شناسی انواع طلاق” در دانشگاه آزاد واحد سقز (۱۳۹۳) و…
مشاهده اطلاعات تمامی مراکز و متخصصان به صورت کاملا رایگان با دانلود اپلیکیشن اندروید
E-Teb.com © Copyright 2016
روانشناس یا روانپزشک.
تمامی حقوق محفوظ است.
متاسفانه نوبت دهی اینترنتی برای این پزشک فعال نمی باشد
هر زمان نوبت دهی اینترنتی فعال شد به من خبر بده
کارشناس روان درمانی و روانشناس بالینی در سنندج
کارشناس روان درمانی و روانشناس بالینی
مقالات :
دکتر یوسفی روانشناس سنندج
سلامتی24 ارائه دهنده خدمات نوبت دهی آنلاین پزشکان و تسهیل کننده ارتباط بین پزشک و بیمار بوده و اطلاعات کاملی نظیر آدرس و شماره تلفن و همچنین تخصص ها ، سوابق و تجربیات پزشکان و نظرات مراجعه کنندگان را نمایش می دهد.
لیست کاملی از تخصص های مختلف وجود دارد که متخصص تمرینات ورزشی ، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) ، متخصص بیماری های چشمی (چشم پزشک) ، متخصص تغذیه ، متخصص قلب و عروق ، روانپزشک و متخصص بیماری های روانپزشکی ، روانشناس و مشاور ، متخصص گوش و حلق و بینی ، متخصص اطفال ، متخصص زیبایی و متخصص ارتوپدی ، متخصص زنان و زایمان و بیماری های پوستی ، متخصص بیماری های ادراری و تناسلی ، دندانپزشک و روماتولوژیست ، جراح و متخصص بیماری های داخلی تعدادی از این تخصص ها هستند.
علاوه بر اطلاعات پزشکان و امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و یا مشاوره تلفنی ، اطلاعات درمانگاه ها ، بیمارستان ها ، آزمایشگاه و کلینیک و همچنین داروخانه ها گردآوری شده و کاربران می توانند در هر زمان و مکانی از این اطلاعات استفاده کنند.
مرجع اطلاعات دارو ها در سایت سلامتی24 کامل ترین منبع اطلاعات دارویی بوده و کاربران می توانند برای اطلاع از موارد مصرف دارو ، عوارض جانبی ، تداخلات دارویی ، موارد منع مصرف و … از بخش داروها در سایت سلامتی24 کسب اطلاعات نمایند.
تجربه شما در رابطه با دکتر ناصر یوسفی چیست ؟
نظر شما به دیگر بیماران کمک میکند
چه مشکلی داشتید و چه نتیجهای حاصل شد؟
کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سلامتی 24 می باشد. هرگونه کپی برداری از محتوا و طرح های بکار رفته در سایت، طبق قوانین حقوق مولفین پیگرد قانونی خواهد داشت.
متاسفانه نوبت دهی اینترنتی برای این پزشک فعال نمی باشد
هر زمان نوبت دهی اینترنتی فعال شد به من خبر بده
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی در سنندج
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی
دکتر یوسفی روانشناس سنندج
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی
سوابق تحصیلی و حرفهای
loading…
مقالات :
سلامتی24 ارائه دهنده خدمات نوبت دهی آنلاین پزشکان و تسهیل کننده ارتباط بین پزشک و بیمار بوده و اطلاعات کاملی نظیر آدرس و شماره تلفن و همچنین تخصص ها ، سوابق و تجربیات پزشکان و نظرات مراجعه کنندگان را نمایش می دهد.
لیست کاملی از تخصص های مختلف وجود دارد که متخصص تمرینات ورزشی ، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) ، متخصص بیماری های چشمی (چشم پزشک) ، متخصص تغذیه ، متخصص قلب و عروق ، روانپزشک و متخصص بیماری های روانپزشکی ، روانشناس و مشاور ، متخصص گوش و حلق و بینی ، متخصص اطفال ، متخصص زیبایی و متخصص ارتوپدی ، متخصص زنان و زایمان و بیماری های پوستی ، متخصص بیماری های ادراری و تناسلی ، دندانپزشک و روماتولوژیست ، جراح و متخصص بیماری های داخلی تعدادی از این تخصص ها هستند.
علاوه بر اطلاعات پزشکان و امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و یا مشاوره تلفنی ، اطلاعات درمانگاه ها ، بیمارستان ها ، آزمایشگاه و کلینیک و همچنین داروخانه ها گردآوری شده و کاربران می توانند در هر زمان و مکانی از این اطلاعات استفاده کنند.
مرجع اطلاعات دارو ها در سایت سلامتی24 کامل ترین منبع اطلاعات دارویی بوده و کاربران می توانند برای اطلاع از موارد مصرف دارو ، عوارض جانبی ، تداخلات دارویی ، موارد منع مصرف و … از بخش داروها در سایت سلامتی24 کسب اطلاعات نمایند.
تجربه شما در رابطه با دکتر فایق یوسفی چیست ؟
نظر شما به دیگر بیماران کمک میکند
چه مشکلی داشتید و چه نتیجهای حاصل شد؟
کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سلامتی 24 می باشد. هرگونه کپی برداری از محتوا و طرح های بکار رفته در سایت، طبق قوانین حقوق مولفین پیگرد قانونی خواهد داشت.
دو رشتۀ فکری بیشترین تأثیر را در ایجاد مشاوره و رواندرمانگری وجودی بر جای گذاشته است؛ حوزههای کاری گوناگونی که درمجموع با عنوان فلسفۀ وجودی شناختهشده و فلسفۀ پدیدارشناسی که جویای تعیین چگونگی تجربۀ جهان است.
نخست، ریشههای درمان وجودی در فلسفۀ وجودی، بهویژه در جستجوی انسان برای درک زندگی و چیره شدن بر بدبختی قرار دارد؛ فلسفهای که یک زندگی انسانی توأم با اصالت را در دنیایی عبث و بیمعنی ممکن میسازد. نگاه وجودی دربارۀ ماهیت انسان با این اندیشه قابلدرک است که معنای وجود ما یکبار برای همیشه تثبیت نشده، بلکه ما خود را، از طریق طرح افکندنهای نو و مکرر، میآفرینیم. انسانها در حالت پیوستهای از تبدیل، تجلی یافتن، شکوفایی و شدن هستند. شخص بودن، بر این دلالت دارد که ما معنای وجود خودمان را اکتشاف کرده، آن را میآفرینیم. مطابق با رویکرد وجودی، شرایط انسان مشتمل بر چند بعد است: استعداد خودآگاهی؛ آزادی و مسئولیت؛ ایجاد یک هویت و برقرار سازی رابطۀ معنیدار با سایرین؛ جستجوی معنا، مقصود، ارزشها و اهداف؛ اضطراب همچون شرطی برای زیستن و آگاهی به مرگ و نیستی.
دکتر یوسفی روانشناس سنندج
دوم، دربارۀ پدیدارشناسی که اندیشمندان وجودی در گسترۀ شناختشناسی و روششناسی پذیرای آن هستند، رویکردی به فلسفه و علم است که میگوید برای اجازه دادن به اینکه چیزها خود به سخن درآیند، نیاز است بکوشیم از نظریهها، فرضیات و پیشفرضهای ناآزموده اجتناب کنیم. نزد مشاورین و رواندرمانگران وجودی این بدین معنی است که بدون دیدن اشخاص از طریق برخی لنزهای نظری، بگذاریم واژگان و تجارب اشخاص از سوی خود آنها، خودبهخود به سخن درآیند. پدیدار شناختی بودن، گشوده بودن به جزئیات اندیشه، احساس، تخیل و رفتار درمانجویان است، آن هم دقیقاً بهگونهای که در بستر خودجلوهگری
[1] آنها برایشان درک میگردد.
در رواندرمانگری و مشاوره، برنامۀ کاربردی پدیدارشناسی توسط ارنســتو اسپینل
[2] در قالب مجموعهای از داستانهای موردی نشان دادهشده است. اسپینل سه قاعدۀ اختصاصی روش پدیدار شناختی را به هنگام به کار گرفته شدن در روانشناسی و درمان خاطرنشان ساخته است:
1.
بهعنوان یک روانشناس یا درمانگر، انتظارات و پیشفرضها (تعصبات) خود را معلق کرده، با گشودگی، دنیای ارائهشده توسط درمانجو را پذیرا باشید.
2.
از تمامی توضیحات و تمامی تفکرات علی و معلولی دوریکنید و تا سرحد ممکن به توصیف جزئیات، آن هم به نحو عینی بپردازید. این قاعدۀ توصیف است. برای مثال، از درمانجو بخواهید وضعیت زندگی خود یا احساس امروز یا اکنونش را با ذکر جزئیات توصیف کند، اما از آنها نخواهید که به خاطر بدبختی فعلی خود عوامل علی را با گریه و زاری بیان کنند.
3.
بایستی هنگام توصیف پدیدهای که چندین عنصر را در برمیگیرد تا سرحد ممکن از تأکید بر هر یک از عناصر اجتناب کنید. هیچیک از عناصر را بهنحویکه بهطور ویژه مهم به نظر برسد برجسته نسازید. تا جایی که امکان دارد بگذارید هر یک از عناصر اهمیت یکسانی داشته باشد، مبادا که ناپختگی شما الگویی را بر مسائل قابلذکر آنها تحمیل کند.
بااینکه تمامی مشاورین و رواندرمانگران وجودی بر سر برخی اصول اساسی توافق دارند، میتوانند نگاهی متفاوت به آنها اتخاذ کنند. این پویایی و تکثری است که به رویکرد وجودی قدرت، انعطافپذیری و قابلیت ارتجاع میبخشد. رویکرد وجودی در کشورهای مختلف با دستورالعملهای متفاوتی نمود یافته است. برای مثال هستی کاوی
[3]
که حاصلی از تجمیع انگارههای مارتین هایدگر با روان تحلیلگری است در سوئیس رشد یافته است درحالیکه معنا درمانگری توسط ویکتور فرانکل در اتریش، بر مبنای تجارب او در یک اردوگاه کار اجباری طی جنگ جهانگستر دوم، بنیان نهاده شد. در ایالاتمتحدۀ آمریکا، مشاوره و درمان وجودی از طریق تلاشهای افرادی چون بوگنتال، شیندر و کراگ
[4]
با انگارههای انسان دوستانه مرتبط است. طی ده سال اخیر، در اطراف جهان شمار نحلههای درمان وجودی، همراه با شمار درمانگران وجودی مشغول به کار، به سرعت افزایشیافته است. به لحاظ تاریخی، برای اولین بار دربریتانیای کبیر
[5] مفاهیمی از فلسفۀ وجودی درمان اشخاص واجد مشکلات سلامت روانی آمیخته شد؛ این کار توسط لینگ و کوپر
[6] انجام پذیرفت، اشخاصی که گشایشگر انجمنی درمانی برای پناه دادن به کسانی بودند که خواستار پرداختن به مسائل سلامت روانی خود بدون درگیر شدن در مؤسسۀ پزشکی بودند. امی ون دورزن
[7]، روانشناس و رواندرمانگر که مختصراً با لینگ کار کرده است، خواهان تأسیس اولین آموزشگاه درمانگری وجودی در لندن شد و هماکنون آموزشگاه نوین رواندرمانگری و مشاوره
[8] را رهبری میکند، او در آنجا ارائهدهنده و آموزشگر برنامههای وجودی محور در مشاوره و روانشناسی است. آثار ون دورزن (همراه با آثار ارنستو اسپینل
[9])- کسی که بهطور جداگانه اما همزمان با ون دورزن کار کرده است- از تلفیق انگارههای وجودی با رویکردهای درمانی منسجم موجود در بریتانیا حاصل آمدهاند. در حال حاضر شماری از آموزشگاه ها، دورههای آموزش درمان وجودی را فراهم آوردهاند و بسیاری دیگر درمان وجودی را در دورۀ تحصیلات خود گنجاندهاند. مجمع تحلیل وجودی
[10]، دوفصلنامه ای با عنوان مجلۀ تحلیل وجودی
[11] منتشر میکند و همایشی پرمخاطب را با برنامههای کارگاهی با عناوین وجودی برگزار میکند که ترغیبگر درمانگرانی از همۀ جهتگیریها برای آمیختن انگارههای وجودی در کار حرفهای خودشان است. تحولات مهم رویکرد وجودی در بریتانیا تا حد زیادی نتیجۀ تلاشهای امی دورزن است، او در حال حاضر برنامههای دانشگاهی و آموزشی در نحلۀ جدید رواندرمانگری و مشاوره را توسعه میدهد.
عرصهای پهناورتر، اتحادیۀ بینالمللی هستی کاوی است (هستی کاوی شکلی از درمان وجودی است که از فلسفۀ مارتین هیدگر تأثیر پذیرفته است) که شامل درمانگران وجودی و نماینده شماری از کشورهای اطراف جهان، شامل کانادا، یونان، سوئیس، استرالیا و برزیل است. همچنین یک مجمع تحلیل وجودی در چهار کشور وجود دارد و افرادی از نوزده کشور جهان عضو آن هستند. در اروپا، دو شکل از درمان وجودی مسلط است: هستی کاوی و معنا درمانگری. معنا درمانگری یک درمان وجودی متمرکز بر معناست که توسط ویکتور فرانکل ایجادشده است. رولو می تفکر وجودی را از اروپا به ایالت متحده آورد و مفاهیم کلیدی آن را به تمرینهای رواندرمانبخش برگرداند. نوشتههای می (1953، 1961، 1981، 1983) تأثیر معنیداری بر کارورزان وجود گرا در سراسر دنیا گذارده است. همراه با می، یالوم دیگر مدافع برجستۀ معاصر درمانگری وجودی در ایالات متحده است. در ایالات متحده تقدم با درمان وجودی- انسانگرا یا وجودی- انسان دوستانه
[12] است و دلیل آن به محبوبیت یالوم، برمیگردد که پیرو این درمان است. درمانهای وجودی به کشورهای امریکای جنوبی (تولِدو
[13]، 2011)، کانادا (وونگ
[14]، 2013)، استرالیا (استراسر و استراسر
[15]، 1997) و روسیه (لئونتیف
[16]، 2013) نیز پای گذارده است. شهرت یالوم در مقایسه با سایر مشاورین و رواندرمانگران وجودی بیشتر به نظر میآید. او چندین رمان آموزشی نگاشته که جلاد عشق (1987)، وقتی نیجه گریست (1992)، ، مامان و معنای زندگی (2000) و مداوای شوپنهاور (2005) را شامل میشود. یالوم یک استاد بازنشستۀ روانپزشکی از دانشگاه استنفورد مدیسون است. یالوم بهعنوان یک روانپزشک و نویسنده، از سال 1970 که کتاب تأثیرگذارش با عنوان نظریه و کاربست رواندرمانگری گروه (1970/2005) انتشار داد در حوزۀ رواندرمانگری گروه بدل به اصلیترین چهره شده است. این کتاب به 12 زبان ترجمه شده و در حال حاضر به ویرایش پنجم رسیده است. اثر پیشگام او با عنوان رواندرمانگری وجودی که درسال 1980 نگاشته شد یک متن سنتی و موثق درمان وجودی محسوب میگردد. کتاب غیرداستانی او درسال 2008 با عنوان تلألو خورشید؛ غلبه بر دهشت مرگ که رسالهای دربارۀ نقش اضطراب مرگ در رواندرمانگری است، نشان میدهد که چگونه مرگ و معنای زندگی مضامین بنیادی مرتبط با کار درمانی عمیق است. آثار یالوم به بیش از 20 زبان ترجمه شده و بهطور گسترده توسط درمانگران و مردم عامه مطالعه شده است. یالوم کسی است که به تمام درمانجویان با حسی از شگفتی به داستانهایی که آشکار میسازند رو آورده است. او معتقد است که باید برای هر درمانجو یک درمان متفاوت طراحی شود، چه هر یک از آنها داستان منحصربهفردی دارد. او طرفدار به کار بستن اینجا و اکنون رابطۀ درمانی برای کاوش دنیای میان فردی مراجعین است. فلسفۀ بنیادی او وجودی و میان فردی است که آنها را برای درمان انفرادی و گروه به کار میبندد.
درمجموع درمانگری وجودی، شامل هستی کاوی، معنا درمانگری
[17] و درمانهایی است که نحلههای درمان وجودی آمریکایی و بریتانیایی را میسازد که هر یک خود را به آمیزهای خاص از انگارههای فلسفۀ وجودی و پدیدارشناسی و ارائۀ جایگزینهایی معتبر برای درمانها مبتنی بر مدل طبی غالب بهداشت روانی رساندهاند. البته درمان وجودی نیازی به مجرب بودن در ممانعت از سایر گونههای درمان ندارد، اما در عوض از عرضۀ دامنۀ بسیار گستردهای از سایر نحلهها به متخصصین برخوردار است. امروزه چالشهای بسیاری بر سر راه درمانگران وجودی قرار دارد ازجمله چگونگی توضیح و تدریس رویکردی که از دامنۀ اندیشههای متنوع الهام گرفته و موضعی شناختشناسی را اتخاذ کرده است و از انتظام یافتن سرباز میزند. درواقع این رویکرد برابر نهاد
[18] کاربست خوب
[19] در نظر گرفتهشده است و درجایی که مردم با آهنگی بسیار سریع زندگی میکنند و تشویق میشوند تا در یک پیروی کورکورانه از رخدادها و لذایذ، خود را با چیزهایی که حق خود میدانند احاطه کنند، هنوز مناسبت کامل انگارههای وجودی با دنیای جدید قطعی تلقی نمیگردد. در این محیط، درمانی که برای کمک به مردم پرداختن به احساس معنا باختگی و پوچی
[20] را پیشنهاد میدهد و به آنها جرئت رویارویی با بدبختی
[21] را میدهد و آنها را برای زیستن توأم با اصالت
[22] در مسیری با ارزشهای خودشان توانمند میسازد، تنها درمانی است که میتواند نسبت به سایر درمانها مناسبتر باشد.
درمان وجودی تمرکز کردن بر انجام دادن فنون حل مشکلی نیست که معطوف به وظیفۀ پیچیدۀ زیستن درست باشد و هدف آن نیز معالجۀ مردم مطابق با طب سنتی نیست. درمانگران وجودی با عمیقترین و رنجآورترین مشکلهای کنونی درمانجویان درمان درگیر میشوند. در این رویکرد اشخاص همچون موجود مریض نگریسته نمیشوند، ولی همچون بیمار ایفای نقشهای جبری یا زمخت بودن در زندگی در نظر گرفته میشوند. درمانجویان در زمینهیابی میدان عمل یا جولانگاه
[23] به کمک نیاز دارند تا بتوانند تصمیم بگیرند چه راهی را دنبال کنند و درمانگران به درمانجویان در کنار آمدن با شرایط زندگی، با همه تناقضهایش، کمک میکنند. یکی از اهداف درمان وجودی به چالش کشیدن اشخاص برای توقف فریب خویشتن بهمنظور امتناع از مسئولیتپذیری در قبال رخدادهای پیشآمده برای آنها و مطالبات انبوه
[24] زندگی است. اشخاص از طریق تجربۀ درمان وجودی پندارشان را دربارۀ خود مانند وجودی آزاد برای درگیر شدن در اقدامی که هدف آن تغییر است گسترش میدهند؛ تغییر و ساختن خود از طریق خردمندی و تصدیق اینکه ما در جهان «پرت
[25]» شدهایم و خالق نیستیم. درمانجویان بهتدریج چگونگی پذیرش زندگی، با تمام پیچیدگیها و معماهای آن را یاد میگیرند. این فرایند شامل یادگیری رودررویی با مشکلهای غیرقابلاجتناب، دشواریها، بحرانها و ناامیدیهایی است که بخشی از زندگی هستند. درمانجویان درمییابند که با پاسخهایشان محبوس نمیشوند، اما از توان نائل شدن به آزادی صحیح برخوردارند. آنها بهتر میتوانند با مسلمات
[26] زندگی کنند و بهجرئت سروکار داشتن با عدم حتمیت
[27] درون خود دست مییابند. درمان فرصتی برای آنها فراهم میکند تا یک زندگی شایستۀ تعهد را در ذهن خود تجسم کنند.
هدف اساسی مشاوره و رواندرمانگری وجودی، اصالت است؛ درمانجویان در روند مشاوره و درمان چگونگی عدم اصالت کامل زندگی خودشان و چرایی لزوم تحقق قابلیت کامل موجودیت خودشان را میآموزند. چنانکه فرانکل بیان میکند، «درمانجویان باید مقصودی برای زندگی خود یافته و آن را دنبال کنند.» همچنان که یک شخص آگاه میگردد که وظیفه دارد چیزی را در زندگی دنبال کند که به نحو بهتری میتواند ارزشهای با اهمیت را متحقق سازد. هدف درمان کمک به اشخاص برای برخورداری از اصالت بیشتر و تشخیص این است که چه موقع خود را فریب میدهند. مشاوره و درمان باید به اشخاص کمک کند که ارزشها و عقاید خودشان را درک کنند، به آنها اعتماد کنند و بر مبنای آن دسته از ارزشها و عقایدی که میتوانند منجر به گشودن مسیر تازهای در زندگی آنها گردند، دست به انتخاب بزنند. هنگامیکه افراد میبینند که زندگی آنها در عوض آمیختگی با وحشت، ملال، نفرت و تعصب
[28]، باعلاقه، خلاقیت، اُمید و لذت همراه است، حسی از سرزندگی
[29] از مشاوره و درمان ایجاد میشود.
دکتر یوسفی روانشناس سنندج
منبع
نصیری هانیس، غفار؛ یوسفی، ناصر و صادقی، مسعود. (1396). مشاوره و رواندرمانگری گروهی با تمرکز بر رویکرد وجودی، چاپ نخست. خرمآباد: انتشارات دانشگاه لرستان.
نصیری هانیس، غفار. (1398). مبانی روان درمانگری وجودی، نشریه روزنه؛ نشریه انجمن روان شناسی دانشگاه کردستان، 8 (4): 27-24.
[1]
. self-showing
[2]
. Ernesto Spinelli
[3]
. Daseinanalysis
[4]
. Bugental, Schneider and Krug
[5]
. United Kingdom
[6]
. Laing and Cooper
[7]
. Emmy van Deurzen
[8]
. New School of Psychotherapy and Counselling
[9]
. Ernesto Spinelli
[10]
. Society for Existential Analysis
[11]
. Journal of Existential Analysis
[12]
. xistential-humanistic therapy
[13]
. Toledo
[14]
. Wong
[15]
. Strasser & Strasser
[16]
. Leontiev
[17]
. Daseinsanalysis, Logotherapy
[18]
. antithesis
[19]
. good practice
[20]
. meaninglessness and emptiness
[21]
. adversity
[22]
. authentically
[23]
. in surveying the terrain
[24]
. excessive demands
[25]
. thrown
[26]
. givens
[27]
. uncertainty
[28]
. dread, boredom, hate, and bigotry
[29]
. aliveness.
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده می باشد.
طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2020 All Rights Reserved | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal
Designed & Developed by : Yektaweb
0