مطالب پر بازدید
هنر رشته ی وسیعی است که برای شرح هر یک از شاخه هایش به اندازه صدها کتاب مطلب وجود دارد و هر یک از این شاخه ها تفسیر جداگانه ای دارد. به همین علت ما به توضیح مختصر این موضوع اکتفا می کنیم. در این نوشته به مهمترین نکات این علم و روانشناسی آن می پردازیم.
به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت
رشته روانشناسی هنر در ایران
۱) روانشناسی هنر: این شاخه میان رشته ای در باب ادراك، فهم و مشخصات هنر و تولید آن سخن می گوید. به صورت خاص، روانشناسی هنر به روانشناسی ساختاری و محیطی تقسیم می شود. روانشناسی ساختاری بیشتر به ویژگیهای ذهن هنگام تولید یا ارتباط با كار هنری اشاره می كنند، در حالی كه روانشناسی محیطی به شرایط محیطی می اندیشد كه بر روان هنرمند اثر می گذارند یا هنرمند بر این شرایط تأثیر می گذارد.
كارهای «تئودور لیپز» نقشی مؤثر در اوان گسترش مفهوم روانشناسی هنر یعنی در اوایل قرن بیستم ایفا كردند. او تلاش كرد مفهوم «همدلی» را تحلیل مفهومی كند و همین مفهوم، بعدها یكی از مفاهیم مهم روانشناسی هنر شد.
در یك معنای تخصصی و خاص تر، چیزی به نام روانشناسی هنر وجود ندارد، زیرا برخلاف دیگر شاخه های روانشناسی كه برنامه دانشگاهی مدونی دارند، در این عرصه چیز چندانی موجود نیست. با این همه، ادبیاتی گسترده در این زمینه موجود است و این ادبیات چه متخصصان و چه غیرمتخصصان را به خود جلب كرده است. همه افرادی كه به موسیقی، معماری، نقاشی، مجسمه سازی و دیگر شاخه های هنری علاقمندند، این مضامین روانشناسی را جدی می گیرند.
آموزه هایی كلی كه بیشتر كارهای روانشناسی هنر را هدایت می كنند، بدین قرارند:
الف) هنر امری ادراكی است، بنابراین با توجه به مضمون ادراكات قابل بررسی است.
ب) هنر یك پیوستگی فرهنگی را نشان می دهد و با فهم هنر می توان این پیوستگی فرهنگی را درك كرد.
ج) تولید هنری فعالیتی معنادار است و با آن می توان خلاقیت انسانی را درك نمود.
روانشناسی هنر برخلاف جریانی گسترش یافت كه در قرن نوزدهم قصد داشت به صورت فیلسوفانه ماهیت زیبایی و مابعدالطبیعه آن را فهم كند. برای بیشتر روانشناسان، زیبایی از جهت فرهنگی و اجتماعی فهم می شد. این روانشناسی همچنین علیه پدیدارشناسی هوسرلی قد علم كرد كه حكمی هنجاری در باب معنا صادر نمی كرد. بیشتر شاخه های روانشناسی هنر بر اولویت آگاهی دست می گذاشتند، اما عده ای هم بر ضمیر ناخودآگاه تأكید می كردند. كلاً آنها كه به روانشناسی هنر علاقه مند بودند، دیدی مثبت نسبت به هنر و معنای آن داشتند و این موضوع، آنها را از تلقی «فروید» از هنر جدا می كرد.
یكی از اولین افرادی كه در تاریخ روانشناسی هنر ظهور كرد «هنریش ولفلین» بود كه تقریباً از نیمه قرن نوزدهم تا نیمه قرن بیستم می زیست و منتقد و مورخ هنری بود كه كتابی در باب «روانشناسی هنر معماری» نگاشت و تلاش كرد نشان دهد معماری می تواند با توجه به یك روانشناسی صرف فهم شود و این برخلاف دیدگاهی تاریخی نسبت به معماری بود.
چهره مهم دیگر در تاریخ روانشناسی هنر «ویلهلم ورینگر» بود كه یكی از اولیه ترین نظریه ها در باب توجیه هنر اكسپرسیونیستی را ارائه كرد. «ریچارد مولر فرینفلد» نظریه پرداز مهم دیگر در این زمینه بود.
هنرمندان زیاد دیگری این شاخه را به پیش بردند كه «نوام گابو»، «پائول كلی»، «واسیلی كاندینسكی»، «جوزف آلبرتس» و «گئورگی كپس»، جزو این افراد به شمار می آیند. نظریه پرداز فیلم معروف فرانسوی «اندره مالراكس» هم به این موضوع علاقه مند بود و كتاب «روانشناسی هنر» را به رشته تحریر در آورد.
گرچه این شاخه در آلمان شروع شد، افرادی چون كلیو بل و هربرت رید در انگلستان و فرانسه و آمریكا به این فعالیت ادامه دادند.
در آمریكا، بیشترین تأثیر را در این زمینه «جان دیویی» گذاشت. وی كتاب «هنر به مثابه تجربه» را در سال ۱۹۳۴ منشتر كرد و مبنای تجدید نظر در زمینه آموزش همه مقاطع تحصیلی شد. «مانوئل باركان» هم كه از دیوئی متأثر بود، كتابی با عنوان «مبانی آموزش هنر» نگاشت و راه دیوئی را ادامه داد. به نظر باركان، آموزش هنری كودكان، آنها را آماده زندگی در یك جامعه دموكراتیك می كند.
رشد روانشناسی هنر در دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰، با رشد تاریخ هنر همراه بود. در این زمینه «روانشناسی گشتالت» هم كه دیدگاهی كل گرایانه را در روانشناسی پیگیری می كرد، به كمك روانشناسی هنر آمد. كارهای «رودولف ارنهیم» بخصوص كتاب مهمش «به سوی روانشاسی هنر» در این زمینه تأثیرهای بسزایی گذاشتند. در این منظومه، «هنر درمانی» نیز مطرح شد. بحث فروش آثار هنری روانشناسی هنر را بجد مطرح كرد و به این موضوع پرداخت كه مخاطبان هنری واجد چه ذائقه هایی هستند.
روانشناسی هنر همان طور كه گفتیم، با روانشناسی فرویدی با چالشی جدی روبرو شد . با این همه، كارهای «یونگ» نقشی مثبت برای هنر قایل بود. او باور داشت كه محتویات ضمیر ناخودآگاه و ضمیر جمعی می توانند از راه هنر و دیگر بیانها به ظهور برسند.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی بحث روانشناسی هنر در دانشگاهها رواج یافت و هنرمندان به بحثهای روانشناسی هنر علاقه مند شدند. «كارهای هوسرل»، «ویتگنشتاین» و «دریدا» هم در این شاخه با جدیت به فعالیت ادامه می دادند.
۲) در «جامعه شناسی هنر» مضامینی مثل وضعیت اجتماعی، پایگاه اقتصادی، مخاطب و منزلت اجتماعی هنرمند مورد مطالعه قرار می گیرند. در این گونه جامعه شناسی، مضمون هنر بدین معناست كه كدام طبقه اجتماعی یا اعتقادی به هنرمند سوژه الهام كرده اند و نیز بررسی می كند هنرمند زندگی كدام یك از این طبقات را به تصویر می كشد. با این همه، حجم اندكی از مباحثی كه در جامعه شناسی مورد توجهند، به جامعه شناسی هنر می پردازند. برخی از پژوهشگران معتقدند تنها ۵ درصد از حجم ادبیات جامعه شناسی به جامعه شناسی هنر اختصاص دارد و این حجم هم البته بیشتر حالت مقدماتی و معرفی گونه دارند.
مسائل و مضامین مهم و پرمناقشه ای در زمینه نسبت هنر و هنرمند از یك سو و جامعه از سوی دیگر مطرحند. در اینجا، به تعدادی از این مضامین كه می توانند روح حاكم بر جامعه شناسی هنر و هنرمند را نشان دهند، اشاره می كنیم.
از جمله این مضامین بحث القا در هنر است. این بحث از دو قابل طرح است. اول آنكه هنر و هنرمند از چه مجرایی تحت تأثیر قرار می گیرد و دوم اینكه هنرمند چگونه و با چه مكانیسمی می تواند ارزشهایی را به جامعه القا نماید. در هر دو این بحثها، حرف و حدیثهای زیادی در جامعه شناسی هنر وجود دارد. البته، بحث القا در ذیل مفهوم دیگری به نام تأثیرپذیری هنر و هنرمند از جامعه و فرهنگ قابل طرح است.
البته، هرگونه تأثیرپذیری قابل رد و انكار نیست. آن تأثیرپذیری مورد نكوهش قرار می گیرد كه اثرهای منفی و غیرموجهی به بار می آورد. همین نكته بحث مهم رابطه هنر و هنرمند با فرهنگ و جامعه را طرح می كند. این نكته نیز از محورهای دیگری است كه در جامعه شناسی هنر مورد توجه قرار می گیرد. بر طبق دیدگاه «ماركسی» هنرمند تنها می تواند از منافع طبقه و گروه خود حمایت كند و او تنها بازتاب اندیشه ها و آرای طبقه اقتصادی خود است، اما جامعه شناسی هنر در عصر ما نظریه های دقیقتر و جدی تری را ارائه داده است.
اینجاست كه بسیاری از جامعه شناسان هنر، هم دیدگاه انتشار را مطرح می كنند و هم دیدگاههای اقناع و استفاده و وخوشایندی را. بر اساس «نظریه انتشار» ، استقبال از یك اثر هنری تا حدود زیادی می تواند تحت تأثیر فرایندهای انتشار قرار گیرد. نظریه دیگر، «نظریه اقناع» است كه پذیرش را به قدرت اقناع برمی گرداند. «نظریه استفاده و خوشایندی» هم كارآمدی و احساس رضایت از اثر هنری را عامل اصلی پذیرش آن می داند.
بحث مهم دیگر جامعه شناسی هنر، بحث «نسبت هنرمند و سیاست» است كه این موضوع سیاستهای كلان فرهنگی را در نظر دارد و سعی می كند این سیاستها را با مكانیسمهای مختلف چون برگزاری جشنواره ها و همچنین اعطای جوایز گوناگون، هدایت كند.
ارتباط طیف هنرمندان با نخبگان عرصه های دیگر هم در جامعه شناسی هنر مورد توجه قرار می گیرد. در این میان، هنرمندان بیشتر به عنوان مصرف كنندگان دستاوردهای علوم و معارف دیگر مطرحند؛ هرچند خود زمینه و بستری فراهم می كنند كه دیگران در باب آنها سخن بگویند. همان طور كه جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ، مدیریت و علم سیاست از آنها بسیار سخن گفته و می گویند.
تغییری كه هنر در ارزشها و هنجارهای اجتماعی ایجاد می كند، موضوع قابل توجه دیگری است. به طور مثال، جامعه شناسان هم اكنون از این سخن می گویند كه موسیقی پاپ جوانان را به گونه ای دیگر بار آورده و ارزشها و هنجارهای دیگری را گسترش داده است.
۳) ما در دیار خود واجد یك سنت هنری ژرف و پرپیشینه هستیم. آنچه با عنوان هنر ایرانی اسلامی از آن یاد می شود، هم از آموزه های اسلامی سرشار است و هم از زیست محیط ما نسب برده است. برای بررسی روانشناسانه و جامعه شناسانه این سنت، البته باید شكافهای مهم تاریخی را مدنظر داشت. بسیاری از پژوهشگران به درستی تصریح كرده اند انسان جدید در برخی از ویژگیها به كلی با انسان قدیم متفاوت است.
انسان جدید در طبیعت دست می برد، در حالی كه بشر قدیم به تفسیر آن راضی و خشنود است. انسان جدید به فهم، نقد را هم اضافه می كند در حالی كه انسان قدیم به فهم، ارجی بیش از نقد می دهد. انسان جدید، دنیا محور است؛ در حالی كه انسان قدیم دنیا را مزرعه آخرت قلمداد می كند و عاقبت اینكه انسان جدید نوجوست و به آینده توجه دارد، در حالی كه انسان قدیم بر سنتها بسیار تكیه و تمركز دارد. همه این نكات در هنگام بررسی یك سنت هنری كه در تاریخ وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد. ما هم اگر می خواهیم بررسی دقیقی از سنت هنری خود ارائه كنیم و به تصویری نزدیك به واقع از آن دست یابیم، باید با تكیه بر این مؤلفه ها، به سراغ آن برویم. ما ایرانیان مسلمان البته برای فهم و درك این سنت با مشكلات زیادی روبرو نیستیم، زیرا هنوز هم در این سنت زندگی می كنیم و نفس می كشیم.
اما هنگامی كه واكاویی غربی را در باب هنر ایرانی اسلامی می یابیم، پی می بریم كه خیلی وقتها آنها با توجه به ذهنیت خود به سراغ این سنت رفته اند. این نكته یكی از مواردی است كه «ادوارد سعید» در كتاب معروف خود «شرق شناسی» خواهان توجه دادن بدان است. به تعبیردیگر، جامعه شناسی و روانشناسی هنر اگر خواهان آن است كه دیدی نزدیك به واقع از تحولات هنر اسلامی به دست آورند، باید به این گسستهای معرفتی و انسان شناختی توجه وافر معطوف دارند.
مطالب مرتبط
هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172
مجری انحصاری نیتیو، سنجاق
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است
مقدمه
هنردرمانی خدمتی یکپارچه برای بهبود سلامت روان است که زندگی افراد، خانوادهها و انجمنها را از طریق فعالیتهای هنری، نظریه روانشناسی کاربردی و تجربه انسانی در حین رواندرمانی بهبود میبخشد و غنی میسازد. این سبک درمانی برای ارتقای عملکردهای حسی-حرکتی و شناختی، پرورش عزت نفس و خودآگاهی، رشد تابآوری هیجانی، بهبود بینش و مهارتهای اجتماعی، کاهش و حل تعارضها و آشفتگیها و افزایش تغییرات اجتماعی و محیطی استفاده میشود.
کارهایی که هنردرمانگران در جلسه درمان انجام میدهند عبارت است از:
رشته روانشناسی هنر در ایران
هنردرمانگر باید مهارتها و علوم مختلفی را فراگیرد تا بتواند در این حرفه موفق شود. درادامه به طور مختصر به معرفی این علوم و مهارتها میپردازیم.
سبک کاری
سبک کاری هنردرمانگری نیز تا حد زیادی مشابه درمانگری بالینی متعارف است. به برخی از ویژگیهای این سبک کاری در ادامه اشاره میکنیم:
درآمد
بر اساس جستوجوهای انجامشده، میانگین درآمد هنردرمانگران در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده امریکا سالانه ۴۶٫۴۱۰ دلار و به صورت ساعتی ۲۲٫۳۱ دلار است. در سال ۲۰۱۴، ۱۹۰۰۰ روانشناس در امریکا به کار هنردرمانی مشغول بودهاند. پیشبینی شده است که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ رشد این حرفه و اشتغال افراد به این کار از ۹ تا ۱۳ درصد بیش از میانگین باشد و همچنین میزان افزایش موقعیتهای کاری در این حرفه در همین دوره ۶۶۰۰ خواهد بود. بیشتر روانشناسانی که در امریکا به هنردرمانی مشغولاند، زنان هستند و اکثر ایشان از رضایت شغلی بسیاری برخورداراند.
آمار انجمن پزشکی آمریکا نشان میدهد که میزان درآمد هنردرمانگران، مانند سایر مشاغل و حرفهها با افزایش تجربه آنها افزایش مییابد. هنردرمانگران در ابتدای کار، به طور میانگین دارای درآمد سالانه ۳۹۰۰۰ دلار هستند. هنردرمانگران با تجربه متوسط به طور میانگین درآمد بین ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار در سال دریافت میکنند. زمانی که تجربه کاری هنردرمانگران به حد مطلوب برسد، به طور میانگین درآمد ۸۰۰۰۰ تا ۱۴۹۰۰۰ دلار در سال را به خود اختصاص میدهند.
انجمن هنردرمانی امریکا[۱]
انجمن هنردرمانی امریکا سازمان غیرانتفاعی، غیرحزبی و آموزشی است که به رشد و توسعه حرفه هنردرمانی اختصاص دارد. این انجمن که در سال ۱۹۶۹ دایر شد، یکی از سازمانهای پیشتاز در عرصه هنردرمانی است. هدف اصلی این سازمان، توسعۀ دسترسی به هنردرمانگران حرفهای و هدایت جامعه به پذیرش هنردرمانی به عنوان حرفه مربوط به سلامت روان متعارف است. انجمن هنردرمانی امریکا شامل مجله پژوهشی برای چاپ مقالات مرتبط در این زمینه، مؤسسه آنلاین برای برگزاری دورههای آموزشی برای هنردرمانگران، کنفرانسهای سالانه و رویدادهایی از این قبیل است تا هنردرمانی را بیش از پیش توسعه و گسترش دهد.
هنردرمانی در ایران
هنردرمانی در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. موسیقیدرمانی/ صوتدرمانی، شندرمانی، سفالدرمانی، عروسکدرمانی، نقاشیدرمانی، نمایشدرمانی یا رواننمایشدرمانی، هنردرمانی وحدتمدار و هنرهای تجسمی از جمله هنردرمانیهایی هستند که در ایران اجرا میشود. همچنین گفته میشود که هنردرمانی خانواده نیز شکل گرفته است؛ از این تکنیک خصوصاً برای بهبود رابطه والد- کودک استفاده می شود. مکانها و مؤسساتی نیز وجود دارد که در آن تلاش میشود از طریق هنردرمانی به کودکان دچار اتیسم کمک شود. اگرچه هنردرمانی در ایران وجود دارد و مؤسسات و کلینیکهایی به این درمان اختصاص یافتهاند، اما به نظر میرسد که تا به اوج رسیدن این حرفه در ایران راه زیادی باقی است.
منابع:
http://www.rahnemon.org/
https://www.onetonline.org
https://arttherapy.org/
[۱] American Art Therapy Association (AATA)
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
The online version of the Iranian daily Hamshahri
امیرحسین افضلی:
در گذشتههای دور درمان بیماریها فقط به عارضههای جسمی محدود میشد. به طوری که تقریبا هیچ طبیبی با روح و روان آدمی آشنایی چندانی نداشت .
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژیهای روز دنیا دانش بشری به این امر مهم دست یافت که روح انسان اگر از جسم او مهمتر نباشد کم اهمیتتر هم نیست .
با پیشرفت روز افزون روانشناسی در جهان راههای درمانی وسیع و خلاقانهای برای بهبود بیماران و مراجعه کنندگان خلق شده و مورد استفاده قرار گرفته است .
مجله روانشناسی و بهداشت روانی / آشنایی با مراحل پنجگانه واکنش به مرگ / روانشناسی روابط انسانی / روانشناسی روابط انسانی /رشته روانشناسی هنر در ایران
یکی از جدیدترین و مهمترین راههای درمان در روانشناسی هنردرمانی است.
هنردرمانی که جزو جدیدترین روشهای درمانی محسوب میشود در اواخر قرن بیستم کار خود را به عنوان یک روش درمانی آغاز کرد .
بنا بر تعریف انجمن هنر درمانی امریکا: هنردرمانی حرفهایست مرتبط با سلامت روانی که از فرآیندهای خلاقانهی هنری برای درمان اختلالات ذهنی و رفتاری استفاده میکند .
در هنردرمانی فرد درمانگر تلاش می کند تا با ترکیب کردن تکنیکهای روان درمانی و خلاقیتهای هنری بیماران را مورد مداوا قرار دهد .
از هنردرمانی در درمان اختلالات ذهنی درماندگیهای روانی ناتواناییهای یادگیری و کاهش استرس استفاده میشود .
همانطور که میدانید روانشناسی علم مطالعهی حالات ذهنی موجودات است .
اما برای پی بردن به ارتباط میان هنر و روانشناسی ابتدا باید تعریفی جامع از هنر در دست داشته باشیم.
هنر بیانگر معنا ارزش و اصولی است که با بهره گیری از روش های خاص توسط افرادی که هنرمند نامیده میشوند مورد استفاده قرار میگیرد .
هنر دارای چهار شاخصه ی مهم میباشد : خلاقيت؛ احساس درونی؛ تاثیر گذاری ؛ هدایتکنندگی
تولستوی نویسنده ی روسی هنر را با اصطلاحاتی چون زیبایی و خوبی معنا میکند و معتقد است هنر بر جسم و روح انسانها تاثیراتی قابل مشاهده دارد .
زندگینامه و آرای تولستوی (۱۸۲۸ – ۱۹۱۰)
تاثیراتی چون تداعی زیبایی و جمال در ذهن انسان . وقتی قرار باشد با استفاده از شیوههای هنری یک تفکر یا یک انتقال ذهنی را صورت دهیم. اینجاست که قلم و نوشته نقش خود را ایفا میکند یعنی ارتباط دادن ذهن موجودات با یکدیگر . زمانی که نویسنده تفکرات ذهنی خود را روی کاغذ به اشتراک می گذارد یک تبادل ذهنی انجام می شود و این تبادلات است که بشر را در کشف و اثبات هنر درمانی تا به امروز یاری بخشیده است .
هنر درمانی شامل شش شاخهی اصلی و مهم است که به آن معنا میبخشد . این شش شاخه عبارتند از :
1 . قصه درمانی: این شیوه برای کودکانی که تخیلات بسیار قوی دارند مناسب است . درمانگر در این روش تلاش میکند تا کودک را برای تعریف خیالات خود به وجد آورد .
2 . تئاتر درمانی: در این شیوه درمانگر سعی دارد نقش مقابل کودک را به دلخواه او و با توجه به گفتههای او بازی کند . این شیوه بهترین راه درمان درمیان کودکان طلاق نیز میباشد .
3 . شعر درمانی: در این روش درمانگر سعی دارد گفتههای بیمار را به صورت شعر و از زبان خود او بشنود .
4 . موسیقی درمانی : یکی از راههای افزایش اعتماد به نفس موسیقی درمانی است به طوری که افراد باهوش در نوازندگی میتوانند از این طریق به اعتماد به نفس مناسبی برسند .
5 . سفال درمانی و شندرمانی : درمانی مناسب برای افرادی که دچار اختلالات حرکتی شدهاند به طوری که هماهنگی بین اعضای بدن به ویژه دست و چشم و پا را بالا میبرد .
6 . نقاشی درمانی: این شیوه مهمترین و اصلی ترین روش در هنر درمانی است که در آن کودک و خانواده هر کدام نقش آزاد و دلخواهی را به صورت جداگانه بازی میکنند .
در پایان این مبحث باید بدانیم که درمان توسط هنردرمانی بسته به شدت و مدت بیماری به طول می انجامد .
امروزه رشته ی روانشناسی هنر با پشتوانه ای علمی و تخصصی در سرتاسر جهان ارائه میشود.
اما به دلیل تازگی و ناشناخته بودن این رشته در میان دانشجویان ایرانی تعداد محدودی از دانشگاههای کشورمان قادر به ارائه ی این رشتهی مهم میباشند .
در کل اگر هنر و روح و روان را در دوکفهی یک ترازو قرار دهیم میتوان شاهد تاثیرات خارق العاده هنر بر ذهن و روان آدمی باشیم. تاثیراتی که در برخی موارد باعث بهبودی سخت ترین اختلالات روانی میشوند .
حقوق همشهریآنلاین متعلق به موسسه همشهری است
Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved
کلید واژه ها:
سلامت روانی خوش بینی تنیدگی تحصیلی قصه گویی دانش آموزان دوره ابتدایی
کلید واژه ها:
قصه درمانی نقاشی درمانی ناخن جویدن عکس درمانی و درمان شناختی – رفتاری
کلید واژه ها:
علوم تجربی تربیت هنری عناصر برنامه درسی پایه ششم ابتدایی
کلید واژه ها:
هنر آموزش پدیدارشناسی صلح بی کران بی کرانگی
کلید واژه ها:
خلاقیت مهارت های اجتماعی نمایش عروسکی رشته روانشناسی هنر در ایران
کلید واژه ها:
مکانیزم های دفاعی هنردرمانی آزمون PPAT اختلال دوقطبی اسکیزوفرنی
کلید واژه ها:
خلاقیت آموزش هنر نقاشی ایرانی
کلید واژه ها:
سالمندان بهزیستی روان شناختی معنادرمانی درمان پذیرش و تعهد اندیشه های مولانا
کلید واژه ها:
سلامت روان دلبستگی بازی های عصب نمایشی نوزادی مداخله پیش از تولد
کلید واژه ها:
درمان شناختی باور سوءمصرف مواد استعاره درمانی
کلید واژه ها:
افسردگی پرخاشگری کودک پیش دبستانی قصه گویی
کلید واژه ها:
افسردگی عزت نفس قصه درمانی کمرویی
کلید واژه ها:
تربیت زیبایی شناختی تجربه زیبایی شناختی ماکسین گرین رهاسازی تخیل سواد زیبایی شناختی
کلید واژه ها:
موسیقی درمانی سرطان پستان خستگی تن آرامی عضلانی پیشرونده
کلید واژه ها:
هنرمند هنردرمانی اضطراب وجودی گروه درمانی وجودی
کلید واژه ها:
سرطان پستان تن آرامی پیشرونده عضلانی موسیقی درمانی کیفیت خواب
کلید واژه ها:
مادر شاغل ترسیم خانواده
کلید واژه ها:
افسردگی اضطراب موسیقی درمانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
کلید واژه ها:
یادگیری آموزش آگاهی تربیت فلسفه ی فیلم هنرفیلم
اهداف این مرکز:
بومی سازی رویکردهای هنردرمانی با توجه به فنون هنر کلاسیک و بومی ایرانیبررسي و تحقيق در رشتههاي گوناگون هنردرماني در راستای توسعه مهارتهاي زندگي و ارتقاء کيفيت آن توسعه روشهاي هنردرماني براي تشخيص، ارزيابي و درمان مشکلات رفتاري کودکان و خانواده بکارگيري هنر در تقويت الگوهاي ارتباط عاطفي در روابط زناشويي زوجها و بهداشت رواني خانواده
تلفن: 29905430
رشته روانشناسی هنر در ایران
روانشناسی هنر یک رشتهٔ میانرشتهای است که به مطالعهٔ ادراک و شناخت ویژگیهای هنری و تولید آن میپردازد. استفاده از هنر بهعنوان شکلی از رواندرمانی، مربوط به هنردرمانی است. روانشناسی هنر مربوط به روانشناسی محیط است.[نیازمند منبع]
کار تئودور لیپس، روانشناس محقق مونیخی، نقش مهمی در توسعه اولیه مفهوم هنر روانشناسی که در اوایل دهه دوم قرن بیستم بود.[نیازمند منبع] مهمترین سهم او در این رابطه تلاش برای نظریهپردازی سؤال از Einfuehlung یا «همدلی» بود یک اصطلاح که بعداً تبدیل به یک عنصر کلیدی در بسیاری از تئوریهای هنر روانشناسی شد.[نیازمند منبع]
هاینریش وولفین مورخ و منتقد سویسی یکی از اولین کسانی بود که به ادغام روانشناسی با تاریخ هنر پرداخت پایاننامه او با موضوع Prolegomena zu einer Psychologie der Architektur (1886) نشان میدهد که معماری میتواند از یک نقطه نظر صرفاً روانشناسی (به عنوان مخالف به یک تاریخی-progressivist) درک شود.[۳]
فرد دیگری که نقش مهمی در توسعه هنر روانشناسی بود ویلهلم ورینگر بود که برخی از قدیمیترین توجیهات نظری برای اکسپرسیونیست هنر را فراهم کرد. روانشناسی هنر (۱۹۲۵) توسط لو ویگوتسکی (۱۸۹۶–۱۹۳۴) یکی دیگر از کارهای کلاسیک است. ریچارد مولر-فراینفلس فرد مهم دیگری در نظریهپردازی هنر بود.[نیازمند منبع]
دکتر غلامحسین معتمدی
در قلمرو زیست شناسی هر فعالیتی که به بقاء کمک و یا سازگاری با محیط را تسهیل کند یا از رفتارهایی در این جهات ناشی گردد، بامعنا شمرده می شود. هنر نیز یکی از این فعالیت هاست. «هربرت رید»( Herbert Read ) تاریخ نگار هنر در کتاب «پیکره و انگاره» (Icon and Idea) می نویسد:
«برخلاف نظریه های اولیه که هنر را صرف انرژی اضافی دانسته اند، هنر در سپیده دم فرهنگ بشری کلید بقاء و موجب تقویت قابلیت های لازم برای تنازع بقاء بود. به نظر من هنر به مثابه کلیدی برای بقاء باقی مانده است.»
پس هنر یکی از راهها و ابزارهای تامین بقاي انسان است و بدیهی است در شرایطی مانند بیماری ها و مشکلات روحی و جسمی نیز می تواند نقشی تصحیح کننده و تسکین بخش بازی کند.رشته روانشناسی هنر در ایران
ظاهرا بشر از نخستین روزهای حیات خود با این کارکرد هنر آشنا بوده است. بسیاری از نقاشی های باقیمانده در غارهای دوران پارینه سنگی منعکس کننده دغدغه های ذهنی و راهی برای کسب آرامش روحی و غلبه بر ترسها و اضطرابهای انسان اولیه است.
هنر وسیله ای برای ابراز احساسات و برقراری ارتباط با دیگران و مانند زبانی جهانی است. لذا می تواند نقشی پالایش دهنده ایفا کند و ارتباط انسانی را ارتقا بخشد. در آثار هنری با پیام ها، تمثیل ها و اشارات روبرو می شویم و تخیلات هنری چون از اعماق ناخودآگاه انسان منشاء می گیرند تمایلات، روحیات و محتویات درونی و گاه پنهان او را آشکار می کنند.
در بسیاری از موارد هنر نوعی ارتباط غیرکلامی و وسیله ای برای بیان آمال و آرزوهای انسان و راهی برای تسکین آلام و فشارهای عاطفی درونی اوست که در طراحی، نقاشی، مجسمه سازی و موسیقی انعکاس می یابد. تصویر شکار حیوانات، مقابله با بلایای طبیعی و ترسیم عناصر طبیعی مانند خورشید، ماه و رعد و برق در خدمت تامین نیازها و تسکین ترس های انسان های اولیه بوده است.
با ظهور تمدن نیز این کارکرد مورد توجه قرار گرفته است. یونانی ها معتقد بودند که وجود جامعه سالم با آموزش موسیقی و ژیمناستیک به کودکان تحقق می یابد. همچنین از موسیقی برای درمان جنون استفاده می کردند یا برای نمایش نیز خواص درمانی قائل بودند. ارسطو نمایش را از زاویه تخلیه هیجانی و پالایش روانی ارج می نهاد. فارابی نیز از موسیقی برای درمان بیماری ها استفاده می کرد و در متون پزشکی سنتی ایران از تاثیر موسیقی در درمان حصبه سخن رانده شده است.
در قرن نوزدهم فعالیت های هنری به برخی از آسایشگاه های روحی راه یافت. در ابتدا هدف تنها سرگرم کردن دیوانگان بود. مجلس رقص مجانین و مبتلایان به هیستری و جمع آوری آثار هنری بیماران روانی در فرانسه و ایتالیا به وقوع پیوست. اما تنها در قرن بیستم و به طور مشخص از سال های 1930 بود که هنردرمانی به صورت امروزی خود در اروپا و امریکا متولد شد و نخستین کسی که از آن سخن گفت نه یک روانشناس یا روانپزشک بلکه نقاشی به نام آدریان هیل ( Adrian Hill ) بود.
در سال های 50 موضوع آسیب شناسی روانی هنر مطرح شد. از سال های 60 علاقه روان شناسان و روان پزشکان به هنردرمانی افزایش یافت و از سال های 90 شاهد شکوفایی این رشته هستیم.
هنردرمانی طیف وسیعی از رویکردها و کاربردهای درمانی را در برمی گیرد که معمولا در آن از هنرهای بصری مانند نقاشی، طراحی، کلاژ و مجسمه سازی استفاده می شود و اشکال دیگری مانند موسیقی درمانی، نمایش درمانی یا استفاده از ادبیات نیز وجود دارند. در هنرهای بصری و موسیقی، هنر به عنوان ابزاری برای ارتباط و بیان غیرکلامی به کار می رود و آنچه در زبان نمی گنجد یا توسط آن قابل انتقال نیست، بیان می گردد. هنردرمانی به عنوان نوعی روان درمانی تلاشی سازمان یافته برای کمک به افراد است تا ارتباط انطباقی و سازگاری بهتری میان خود و جهان بیرون پیدا کنند. تکنیک های هنردرمانی بر اساس رویکردهای گوناگون سیستمی، تحلیل روانی، شناختی و رفتارگرایی بنا شده و در مسایل مختلف روانی، اجتماعی و عاطفی کاربرد اصولی پیدا کرده است.
فرض بر این است که در هنردرمانی، درمان ناشی از خود فرآیند آفرینش هنری است. به عبارتی دیگر فرآیند خلاقیت از خود اثر هنری اهمیت بیشتری دارد. پس هنردرمانی به آفرینش آثار بدیع هنری نظر ندارد بلکه می خواهد به انسان ها کمک کند تا نگرشی مثبت درباره خود و جهان به دست آورند و روابط خود با دیگران را بهبود بخشند. هنردرمانی همیشه به صورت درمان و در بافت رابطه درمانی با درمانگر به هنر می پردازد و از یک منطق درمانی برخوردار است. لذا بعد زیبایی شناختی هنر در آن اهمیت ثانوی می یابد. احساس، خلاقیت، بیان و ارتباط را می توان چهار ستون هنردرمانی دانست.
هنردرمانی نوعی تکنیک درمانی است که وضعیت احساسی و هیجانی بیمارانی را که از کشمکش های روحی و روانی در رنجند، بهبود می بخشد. البته ناگفته نماند که خلاقیت و آفرینش هنری به خودی خود نیز حائز اهمیت است زیرا در جریان آن تفکرات و احساسات فرد بیان می شود و نوعی رشد شخصی و تعالی روحی و معنوی رخ می دهد. به عبارت دیگر ابعاد زیباشناختی آفرینش هنری نیز می تواند در بهبود خلق، ایجاد نشاط و افزایش اعتماد به نفس و آگاهی فرد نقش داشته باشد و حتی بر عوامل فیزیولوژیک مانند تنفس و فشار خون تاثیر مثبت بگذارد.
اهداف و عناصر درمانی هنردرمانی عبارتند از: ارتقاء هویت شخص از انسانی ناتوان به فردی خلاق، تصحیح خودپنداره یا تصویر ذهنی فرد و تقویت خودباوری و افزایش اعتماد به نفس او، تقویت کنترل درونی به جای سیطره عوامل بیرونی، بهبود ارتباط با دیگران، تقویت آگاهی جسمانی، تخلیه روانی و پالایش احساسی در مواجهه با تعارضات عاطفی، بهبود هماهنگی های حرکتی، بهبود و اصلاح مهارت های اجتماعی، افزایش بصیرت و بینش، تقویت زبان تصویری و شیوه های بیان خلاق در رویارویی با مشکلات.
امروزه در عرصه بهداشت روان هنردرمانی هم در درمان و هم در پیشگیری نقش بازی می کند. در بخش پیشگیری کاربرد وسیعی پیدا کرده است و به خصوص در کودکان در آموزش کودکان استثنایی و عادی و افزایش اعتماد به نفس نوجوانان به کار می رود. کودکان معمولا حس هنری بالایی دارند و ذاتا خلاقند و از آنجا که دایره واژگانی آنها محدود است به راحتی می توانند از نقاشی و طراحی برای ابراز احساسات خود در قالب تصاویر استفاده کنند.
هنردرمانی در تمام سنین و در مراحل مختلف رشد و نیز گروه های اجتماعی گوناگون به کار می رود و موارد کاربرد آن فهرست بلندبالایی را دربرمی گیرد که هم بیماران بستری در بیمارستان ها را شامل می شود و هم به طور سرپایی قابل استفاده است. هنردرمانی در ارتقاء سبک زندگی و بهداشت عمومی افراد سالم نیز نقش مثبت دارد. به عنوان مثال کاهش استرس که ناشی از فعالیت های لذت بخش هنری است موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و نقش حفاظتی در برابر بیماری ها ایفا می کند. تمرین های هنری فرصتی برای ایجاد هماهنگی میان چشم ها و دست ها و در نتیجه تهییج مسیرهای عصبی میان دست و مغز است که موجب افزایش سطح انرژی و اعتماد به نفس می شود.
عقب ماندگی ذهنی، مشکلات یادگیری در کودکان، ناکامی های تحصیلی، اضطراب، افسردگی، اختلالات تبدیلی، وسواس، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، مشکلات زناشویی، بیماری های مزمن کلیه، سرطان، هموفیلی، آسم، ایدز، دیابت، صدمات مغزی، دردهای مزمن، پارکینسون، مشکلات سالمندان و آلزایمر از جمله موارد گسترده کاربرد هنردرمانی به شمار می آید. به تازگی هنردرمانی در عرصه های شناختی و رفتارگرایی نیز برای ایجاد مهارت های اجتماعی به کار می رود. به طور کلی می تون گفت که هنردرمانی در ارتقاء کیفیت کلی زندگی و کمک به افزایش احساس خوب بودن و سلامت فیزیکی و روانی موثر است.
استفاده از نقاشی، رقص، مجسمه سازی، عکاسی، کلاژ، موسیقی، نمایش و ادبیات انواع گوناگون هنردرمانی را تشکیل می دهند که تحت عناوین موسیقی درمانی، نمایش درمانی، قصه درمانی و غیره ارائه می شوند. موسیقی درمانی در توانبخشی بیماران به کار می رود و عناصر ریتمیک آن ریتم زندگي و رفتار افراد را بهبود می بخشد. همچنین در تعدیل رفتار کودکان عقب مانده نیز موثر است زیرا با استفاده از ریتم و موسیقی مهارت ها و هماهنگی حرکتی آنان بهتر می شود. قصه درمانی در انتقال غیرمستقیم پیام های مهم جامعه در مورد یادگیری رفتارهای انطباقی و سازگارانه در بافت اجتماع موثر است. نمایش درمانی که در آن از نمایش جهت بیان احساس استفاده می شود مدیون تلاش های جاکوب مورنو ( Jacob Moreno ) در سال های 30 قرن بیستم است. در نمایش درمانی یا درام روانی (Psychodrama ) هرکس می تواند نقش متفاوتی را به عهده بگیرد و از این طریق در ابعاد و ژرفای شخصیتی خود به کاوش بپردازد.
هرچند هنردرمانی را می توان به صورت فردی نیز انجام داد ولی در اغلب موارد جلسات هنردرمانی به صورت گروهی در گروه های کوچک و بزرگ انجام می شود و شیوه ها و تکنیک های متنوعی در آن به کار می رود. گروه ها نیز به دو نوع سازمان یافته و سازمان نیافته تقسیم می شوند. در گروه های سازمان نیافته افراد در انتخاب موضوع و مصالح کاری خود آزاد هستند. هدف این نوع هنردرمانی تقویت استقلال فرد و تغییر محور کنترل او از جهان بیرون به دنیای درون است. جلسات گروهی در بهبود مهارت های ارتباطی موثرند. در این جلسات افراد می توانند در کار هنری با هم مشارکت کنند و کار در معرض تماشای همه قرار دارد. باید توجه داشت که در هنردرمانی تکنیک های حرفه ای یک هنر مورد تاکید قرار نمی گیرند.
بنیاد هنردرمانی بر تشکیل کارگاه های درمانی استوار است که تجهیزات آنها بر اساس نوع هنردرمانی متفاوت است. البته تجهیزات پیچیده ای در کار نیست بلکه همان مصالح آفرینش هنری مانند رنگ، مواد، بوم، آلات موسیقی، گل مجسمه سازی یا ماسک و لباس برای نمایش مورد نیاز است. قواعد و چگونگی جلسات کارگاه بر اساس نگرش و رهنمودهای روان درمانگر که در اینجا هنردرمانگر خوانده می شود، تفاوت می یابد. جلسات درمانی برای افراد بالغ معمولا یک یا دو سال است و برای کودکان و سالمندان کمتر است. مطالب و ابزارهای مورد نیاز توسط درمانگر فراهم می شود و زمانی نیز برای برنامه ریزی، اجرا، بحث و گفتگو در مورد کار و بازتاب آن اختصاص می یابد. جلسات منظم گاهی شش ماه یا بیشتر ادامه می یابد. ساختار جلسات بر اساس مشاهداتی که نشان دهنده حرکت به سوی اهداف درمانی است، شکل می گیرد و نتایج کمی و کیفی آن از زاویه بررسی فرآیندهای درونی بیمار در ارتباط با آفرینش هنری، کفایت فنی او و فرآیندهای جسمانی به کار گرفته شده و تناسب رسانه هنری ارزیابی می شود.
انتخاب رسانه هنری تصادفی نیست و بستگی به نوع رابطه ای دارد که بیمار با جسم و نیز تخیل خود و دنیای بیرونی برقرار می کند. البته نوع بیماری یا مشکل فرد نیز تاثیرگذار است. در حقیقت رسانه یکی از ارکان اصلی مرتبط با مقاصد درمانی است. معمولا رسانه ای که بیمار با آن آشناست انتخاب نمی شود. مثلا از یک نقاش حتی اگر نیمه حرفه ای باشد خواسته نمی شود که به نقاشی بپردازد و از روش تصویری برای بیان حالات خود استفاده کند زیرا در این صورت رهایی از آموخته ها و تجربه های قبلی او دشوار خواهد بود که با اصل تغییر در تناقض است. بنابراین بهتر است رسانه دیگری را انتخاب کند زیرا باید از آنچه تولید شده یا مورد نقد و بررسی قرار گرفته شگفت زده شود و به نوعی به مواجهه جدید با خویشتن دست یابد.
هنردرمانی توسط درمانگری هدایت می شود که نقش خود را به صورت مستقل یا به عنوان عضوی از تیم درمان کلی بیمار ایفا می کند. هنردرمانگر علاوه بر مدرک تحصیل حداقل لیسانس در رشته روان شناسی باید دوره هنردرمانی را نیز گذرانده و مدتی نیز تحت نظر یک هنردرمانگر باتجربه کار کرده باشد تا بتواند به عنوان کارشناس هنردرمانی کار کند. طبعا هنردرمانگر باید با مبانی و شیوه ها و عرصه های هنری نیز آشنا باشد اما لزومی ندارد که هنرمند یا از استعدادهای هنری بالایی برخوردار باشد. هنردرمانگر با توجه به سن، توانایی و مشکلات مراجع و دیدگاه خود رسانه هنری خود را انتخاب کند. هنردرمانگر هدایت جلسات درمانی را به عهده دارد و به مراجع می آموزد که چگونه میان هنر و زندگی خود ارتباط برقرار کند تا از این طریق احساسات و افکار خود را بیان کند و به بهبودی دست یابد.
باید توجه داشت که درمان بیماری ها و مشکلات روانی و رفتاری، درمانی چندوجهی است که اغلب از شیوه های گوناگون درمانی به طور همزمان استفاده می شود. هنردرمانی نیز مانند سایر انواع روان درمانی در کنار شیوه های دیگر درمانی مانند دارودرمانی یا سایر روان درمانی ها نقش بازی می کند. لذا بحث جایگزینی این نوع درمان به جای سایر روش های درمانی از جمله روش های سنتی نالازم است. گسترش علاقه متخصصان حرفهای و وسعت روش های به کار رفته در هنردرمانی می تواند نویدبخش آن باشد که در آینده در میان انواع روش های درمانی نقش گسترده تری بازی کند.
در ایران نیز اخیرا توجه بیشتری نسبت به هنردرمانی دیده می شود. در سال 1383 مرکز مطالعات هنردرمانی در پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی تاسیس شده که از همکاری متخصصان هنردرمانی در زمینه نمایش، موسیقی، قصه و ادبیات برخوردار است. اولین کنگره هنردرمانی در سال 1385 و دومین کنگره هنردرمانی توسط این پژوهشکده در اردیبهشت سال جاری ( سال 1388 ) در تهران تشکیل شد. همچنین می توان به جشنواره بین المللی تئاتر معلولان جوان که در سال 1388 در تهران برگزار شد، اشاره کرد. به جشنواره موسیقی معلولین نیز اشاره شده است. از لحاظ عملی نیز رفته رفته شاهد علاقه بیشتر روان شناسان بالینی به این حوزه و استفاده از تکنیک های آن در کار حرفه ای هستیم.
شرکت سفرهای علیبابا با افتتاح اولین دفتر خارج از پایتخت خود، بخشی از ترافیک پاسخگویی به تماس مشتریان خود را به گرگان انتقال داد و هم اکنون این مرکز با 60 نفر پرسنل به صورت رسمی فعالیت میکند.
برای ورود به بازار کار و یافتن شغل مناسب ممکن است با چالشهایی مواجه شوید که موجب ترس و دلهره در شما شوند. اما باید بدانید که این موضوع طبیعی است و بخشی از روند اشتغال به شمار میآید. پس جای هیچگونه نگرانی نیست. شما میتوانید با یادگیری تعدادی مهارت کاربردی که در این مقاله به آنها اشاره شده است، نگرانیهای موجود را تا حد زیادی کاهش دهید.
تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved
یکی از ابزارهای کمک به تشخیص و درمان اختلالات روحی و روانی بهویژه در کودکان، گرایشی به نام هنردرمانی است که از طریق شاخههای مختلف آن، افراد احساسات و تفکرات خود را نشان میدهند. تاریخچه هنردرمانی به اواسط قرن گذشته بازمیگردد. هنردرمانی به مفهوم روانشناختی نخستینبار با نام مارگارت نامبرگ، معلم نقاشی شناخته شد. وقتی که وی مشغول تدریس نقاشی به کودکان بود، متوجه شد که هنر تداعی آزاد روان و ارتباط نمادین ناخودآگاه را به شکلی بدون سانسور، عینی و مشاهده آگاهانه «خود» است.همزمان با وی، هنرمند بریتانیایی دیگری به نام آدرین هیل نیز برای اولینبار واژه هنردرمانی را با نگاه هنری بهکار برد و اثر درمانی هنرهای تجسمی و تصویرسازی در قالب هنردرمانی را توصیف کرد و از این رو فعالیتهای خلاق رواندرمانی با استفاده از مواد و روشهای هنری، دیداری شنیداری در روانشناسی هنردرمانی نامیده شد. در ایران نزدیک به یک دهه است که این روش در کلینیکهای بالینی و کارگاههای روانشناسی مورد استفاده متخصصان و رواندرمانگران برای درمانهای اختلالاتی چون فوبیا، اختلالات پس از سانحه، افسردگی، اضطراب و استرس بهکار گرفته میشود. در زمینه انواع شاخههای هنردرمانی، تاثیرات و نتایج درمانی آن با دکتر ناهید دهقان، روانشناس و مشاور تربیتی گفتوگو کردهایم که در زیر میخوانید.هنردرمانی از چه زمانی در ایران برای تشخیص و درمان بهکار گرفته شد؟در سال 1381 که سازمان نظام روانشناختی و روانشناسی تشکیل شد، مرکز مشاوره مورد توجه قرار گرفت. ابتدا در این مراکز فعالیتها کلی بود و به مرور شکل تخصصی به خود گرفت و هنردرمانی هم یکی از این رشتههای تخصصی شد. تا پیش از این جریان اصلا هنردرمانی در جامعه ما مورد استفاده قرار نمیگرفت. اما امروز به اثبات رسیده که هنر میتواند روان انسان را درمان کند.هنردرمانی بیشتر برای کودکان کاربرد دارد یا بزرگسالان؟این تکنیک برای هر دو دسته مورد استفاده قرار میگیرد اما برای کودکان بیشتر کاربرد دارد. از آنجا که کودک از بیان تفکراتش عاجز است و احساساتش را بروز نمیدهد این تکنیک بیشتر جواب میدهد. وقتی کودک 45 دقیقه در کنار ماست، باید وی را از این طریق سرگرم کنیم و در لابهلای آن نیز با او صحبت کنیم و در همان حین حالت کنترل نداشته باشیم. اما با بزرگسالان از طریق گفتوگو یا مصاحبه بالینی میتوانیم به صورت مستقیم اختلالشان را تشخیص دهیم اما درباره کودک ما نیازمند ابزارهای عینی هستیم زیرا نمیتوانیم با وی مصاحبه بالینی داشته باشیم. برای بزرگسالان ممکن است هنردرمانی را بهعنوان تمرین به آنها بدهیم اما درباره کودک اینگونه نیست، وی باید کنارمان باشد و این تکنیکها را بهکار بریم.شاخههای هنردرمانی که از سوی روانشناسان مورد استفاده قرار میگیرد، شامل چه مواردی و چه کاربردهایی است؟هنردرمانی یک تکنیک و ابزاری است مرتبط به رشته روانشناسی که شاخههای آن شامل این موارد است: قصهدرمانی: رواندرمانگران برای کودکانی که تخیلات قوی دارند از این شیوه هم برای تشخیص و هم درمان استفاده میکنند. گاهی شده که کودکان، دوستان یا خواهر و برادر خیالی دارند و با آنها صحبت میکنند که این مساله خانواده را ناراحت میکند و میترسند که کودکانشان دچار آشفتگی روانی باشند و وقتی به ما مراجعه میکنند، از بچههایشان میخواهیم قصه بگویند، در واقع قصهدرمانی را تجویز میکنیم.
(تئاتردرمانی): بچهها و افرادی که خودشان استعداد و آمادگی این کار را دارند نیز نمایشدرمانی برای آنها بسیار مفید است یا رواندرمانگر برایشان نقشی را بازی میکند یا خود کودک. این تکنیک مخصوصا برای کودکان طلاق بسیار جواب داده است. کودکی که از ماندن کنار یکی از والدینش میهراسد یا دوست ندارد ما سعی میکنیم در تئاتر به درمان این قضیه بپردازیم.شعردرمانی: از افرادی که استعداد و آمادگی در این حوزه را دارند میخواهیم، هر موردی را که برایشان فشار و تنش به وجود آورده است در قالب شعر بازگو کنند.موسیقیدرمانی: یکی از عالیترین ابزارهای هنردرمانی است مخصوصا برای افرادی که هوش موسیقایی قوی دارند. از آنها میخواهیم که بنوازند تا اعتمادبهنفسشان از این طریق بالا رود. کسانی که از اجتماع و تعاملات اجتماعی آزرده یا دچار بیماری اوتیسم هستند برای افزایش تعاملات اجتماعی از این شیوه چه به صورت فردی و چه گروهی برای ارتقای رشد اجتماعیشان استفاده میکنیم که البته برای افرادی که در محدوده سنی 20 تا 40 سال دچار افسردگی نیز هستند بسیار مفید است.سفالدرمانی و شندرمانی: در این شاخه حرکت هماهنگی چشم و دست برای کودکان بسیار مهم است. همچنین برای بزرگسالانی که دچار آسیبهای مغزی شدهاند جهت تقویت حافظه هیجانی مناسب است. برای معلولیتهایی که مهارتهای حرکتیشان را از دست دادهاند، این تکنیک بهکار برده میشود.نقاشیدرمانی: عمدهترین شاخه هنردرمانی، نقاشی است که هم نقاشی خانواده مد نظر ماست و هم نقاشیای که خود کودک از روی حسش میکشد (نقاشی آزاد). در نقاشیهای خانواده، وقتی میبینیم بچه، پدرش را نمیکشد یا خواهر و برادرش را حذف میکند یا اینکه خودش را ترسیم نمیکند مسلما تعارض در این خانواده وجود دارد. نقاشی کودک کاملا گویاست و به صورت مستقیم با خصوصیات و روحیهاش همخوانی دارد و در ضمن هم به شکل پروسهای یا فرآیندی میتوان به آن پرداخت. در حوزه نقاشی، وقتی ما نقاشی کودکان را میبینیم کاهش اضطراب و افزایش شادی در آنها به وضوح دیده میشود. خطوط کشیدهشده و رنگها همگی احساسات کودک را بیان میکند. من مراجعهای داشتم که خانوادهاش را به شکل پنج انگشت دست کشیده بود و پدرش را شست انگشت نمایش میداد؛ شستی بزرگ با دهانی باز. وقتی از مادرش پرسیدم پدرش چگونه فردی است جواب داد، بسیار پرخاشگر و عصبی. نقاشیهای آزاد نیز فضای روحی و ذهنی را نشان میدهند که کودک در چه شرایطی به سر میبرد.به این نکته باید توجه داشت که در این تکنیکهای هنردرمانی، یک فرد متخصص باید نظارت و تحلیل داشته باشد.از میان شاخههایی که برشمردید، کدامیک برای کودک تاثیرگذارتر است؟نقاشیدرمانی و تئاتردرمانی بسیار اثرگذار است. تئاتردرمانی خیلی خوب کمک میکند که تمام حسها، ناگفتهها، ناشناختهها و آنچه کودک احساس عجز و ناتوانی دارد با ایفا کردن نقش، به بیان رفتار و منش بپردازد. بازیدرمانی هم بسیار عالی است که ما این را جزو شاخههای هنردرمانی محسوبش نمیکنیم زیرا هم تاریخچه جداگانهای دارد و هم طیفش گستردهتر است.هنردرمانی در رویارویی کودک با چه آسیبها و مشکلاتی موثر است؟میتوان گفت برای کودکانی که اعتمادبهنفس پایینی دارند و دچار اختلالات خلقی، اضطرابی و روانپریشی هستند؛ کودکانی که پرخاشگر و رفتارهای خشونتآمیز از خود نشان میدهند. همچنین برای اختلال یادگیری. در کل برای درمان و تشخیص اکثر اختلالات مربوط به کودک کاربرد دارد. البته ناگفته نماند هنردرمانی نیاز به برنامه تخصصی روانشناختی دارد: 1-زمینه، علاقه و استعداد فرد بررسی شود. 2-زمان مناسب با توجه به ساختار و ابزار کافی برای تمامی اختلالات. در کل میگویم هنردرمانی برای غلبه بر استرس، افزایش خلاقیت، خودآگاهی، بیان خود، ابراز هیجانات مانند خشم، نفرت، عشق، جلوگیری از خودسانسوری یا بازداری از خود، خودتخریبی و فوبیا کاربرد دارد.رشته روانشناسی هنر در ایران
هنردرمانی، یک خوبی که دارد این است که نیاز به آموزشهای قبلی ندارد اما استعداد لازم است. در هر صورت گاهی ما نمیتوانیم شرایط سخت را از بین ببریم اما میتوانیم کاری کنیم که فرد با این شرایط کنار آید و سازگاری داشته باشد.یکی از دغدغههای والدین، رفتار پرخاشگرانه کودکشان است، هنردرمانی تا چه اندازه میتواند باعث کاهش یا درمان این رفتار شود؟ما باید پرخاشگری را بهعنوان یک معلول در نظر بگیریم و به دنبال علت باشیم. والدین فقط دلشان میخواهد کودک آرام و مطیع باشد و تا برخلاف این مساله عمل کند اصطلاح پرخاشگری به وی داده میشود. ما باید ببینیم علتش چیست. اگر بر اثر بیماری خاص باشد یا اینکه بهعنوان یک عارضه فیزیولوژیک و اعصاب و روان باشد، میتوان از هنردرمانی استفاده کرد تا اضطراب را پایین آورد و رفتار همدلی و تعاملی را افزایش داد و حالت خشم را کنترل کرد. تمامی اینها بستگی بهخصوصیات کودک، جنس، سن، علاقه و سلامت فیزیکیاش دارد. برای بچههای پرخاشگر ما آموزش میدهیم که با شیوههای دیگری غیر از خشونت فیزیکی یا کلامی، آنچه را که میخواهند بگویند.برای درمان کودکان بیشفعال، آیا هنردرمانی توصیه میشود؟بله، استفاده از تکنیک هنردرمانی برای این دسته از کودکان باید دارای زمانهای محدود و کوتاهمدت باشد زیرا تمرکز این بچهها کم است اما باید تنوع فعالیت در کنارش باشد یعنی از هریک شاخهها استفاده کنیم اما در حد چند دقیقه. شاخههایی که برای آنها فعالیت و تحرکات بیشتری داشته باشد برایشان بهتر است.درمان توسط هنردرمانی چقدر زمانبر است؟به شدت اختلال، مشکل فرد و مدتزمانی که فرد با آن درگیر بوده بستگی دارد. خانوادهای پیش ما آمده که فرزندش از کودکی مرض فوبیا داشته حالا که دانشجو شده وی را برای درمان آورده است. وقتی روانشناس شروع به کار و فعالیت میکند باید خانواده هماهنگ با روانشناس باشد. البته ما از همان ابتدا شرایط را به خانواده اعلام میکنیم و اگر در مدتی که تعیین کردهایم به نتیجه نرسیم دیگر مراجع را نمیپذیریم زیرا خانواده خود را منطبق با ما نمیکند. دورههای رواندرمانی چهار تا شش ماه است و بعد از آن هم وی را رها نمیکنیم تا مدتی که عود نداشته باشد. تشخیص هم در همان یکی دو جلسه اول مشخص میشود و در جلسات بعدی ما به درمان میپردازیم.آیا جلسات هنردرمانی محرمانه و فردی است یا گروهی؟هم میتواند فردی باشد و هم به شکل گروهی. خب در جلسات گروهی مهارتهای اجتماعی افزایش مییابد. ما بهوسیله هنردرمانی روی روانشناسی اجتماعی کار میکنیم. فوبیای اجتماعی (ترسهای اجتماعی) بهانهای برای درمان این اختلالات بهشکل گروهی است.هنردرمانی برای درمان اختلالات جسمی کودکان کاربرد دارد؟بله، مثلا حرکتهای ریتمیک (رقص) برای کودکانی که درد مفاصل و استخوان دارند و عضلاتشان ضعیف است یعنی عضلات توانایی نگهداری استخوان را ندارد بسیار کاربرد داد. ما برای شنوایی موسیقیدرمانی، برای بینایی نقاشیدرمانی و برای مشکلات گفتاری آوادرمانی و شعردرمانی را توصیه میکنیم.آیا در پیشدبستانی و مدارس، مربیان تربیتی که از هنردرمانی آگاه باشند، وجود دارند؟درباره مدارس غیرانتفاعی یا مدارسی که در منطقه بهتری از شهر وجود دارد بالطبع مربیان تربیتیشان هم تخصصهای لازم را خواهند داشت. البته من در مناطق 17 و 18 نیز بودم و کار کردم. نمیتوان کلا این موضوع را مطلق دانست و قضاوت کرد ولی خب ما میبینیم در بعضی از نقاط شهر مربیان تربیتیای در پیشدبستانیها و مدارس گذاشتهاند که بازنشسته شدهاند. اما بهتر این است مراکز پیشدبستانی یا کودکستان 1و2، از افراد متخصص در رشتههای هنری استفاده کنند.منبع:سلامت نیوز
مطالب بیشتر برای زندگی بهتر
درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان
ازبهترین متخصصها آنلاین نوبت بگیر
از برنامه ریزی تا رتبه برتر کنکور
ثبت نام در تالار گفتگو روانشناسی
شارژ دلاری اکانت اپل آیدی
ارسال گل به نشانی درخواستی شما درسراسرکشور
بهبود سطح زندگی و میزان رضایتمندی
بایادگیری مهارت ارتباط موثرزندگیتومتحول کن
هوشمند سرمایه گذاری کنید
آموزش مجازی کودک و والدین
درمان افسردگی یک بار برای همیشه
بین دو راهی طلاق و ادامه زندگی مانده اید؟
از رشد بورس جا نمانید!
بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!
Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2020
هنر درمانی(Art Therapy) چیست ؟
هنر درمانی رشته ای است که در آن با خلق یا مشاهده یک اثر هنری از طریق دریافت و بیان احساسات شخص ، برای کمک به او استفاده می شود. بر خلاف هنر که تنها به منظور خلق اثر هنری انجام می شود ، تمرکز هنر درمانی ( که بطور معمول شامل نقاشی ، سفالگری ، کار با زغال ، مداد رنگی و مواد مشابه است) بر فرایند خلق یک اثر هنری می باشد و فعالیتهای مقدماتی به کار گرفته شده برای درمان ، به خلق اثر و نتیجه حاصل از آن ترجیح داده می شود. در این رشته، ممکن است یک قطعه هنری هیچگاه به پایان نرسد.
یک هنر درمانگر بر این باور است که عمل انجام شده در راه خلق یک اثر هنری ، مجموعه ای از فعالیتهای داخلی را در جهت شرکت دادن ابعاد فیزیکی ، احساسی و معنوی درمان راه اندازی می کند. برای افرادی که قادر به ایجاد یک کار هنری نیستند ، رفتن به موزه و یا نگاه کردن به کتابهای هنری نیز می تواند مفید باشد. بدون شک ، نگاه کردن به آثار هنری باعث نیروبخشی از نظر معنوی و افزایش آرامش می شود.
ادوارد مونک: جیغ (۱۹۱۲)
از دیدگاه فیلیپ ویلیامزانجام فعالیتهای خلاق با استفاده از مواد و روشهای (هنری – دیداری -شنیداری) را هنردرمانی گویند.هدف از فعالیتهای هنر درمانگرانه رشد هویت، شخصیت و نیزبرانگیختن احساس موفقیت درکودکان ازطریق ابزارهای ابتکاری خودمحور است. سایمون معتقد است که هنر در مانی یا روان در مانی هنری مستلزم توجه به نیازهای روانی بیماران، نظیر نیاز به آزادی، اظهار وجود و آرامش است وبر همین اساس نیازمند توجه به جزئیات مهارتهای هنری نیست و فعالیتها و تولیدات هنری را نه به خاطر رویکرد زیبایی شناسانه آنها بلکه به دلیل نقش روانکاوانه و درمانگرشان مورد توجه قرار میدهد.
● تاریخچه هنر درمانی چیست؟
با وجود اینکه مردم همیشه احساسات خود را از یک اثر هنری بیان کرده اند ، هنر درمانی به عنوان یک شغل و رشته درمانی، از سال ۱۹۳۰ بوجود آمد. از جمله حوزه هایی که در حال حاضر در بسیاری از اوقات از هنر درمانی به عنوان بخشی از درمان استفاده می شود ،روانشناسی ( کاربرد هنر برای آشکار کردن احساسات نهفته ) و درمان فیزیکی (کمک به اعتماد به نفس و توانبخشی) است .
روانشناسان کودک و پزشکان خانواده ، اغلب به علت اینکه کودکان برای بیان احساسات توسط کلمات شرایط سختی را تحمل می کنند ، از هنر درمانی استفاده می نمایند . این رشته همچنین یک جزء حیاتی از فعالیتهایی است که در بسیاری از شیرخوارگاهها و آسایشگاهها یا در موارد نیاز به پرستاری طولانی مدت ، مورد استفاده قرار می گیرد.
هنر درمانی
رشته روانشناسی هنر در ایران
● هنر درمانی چگونه تاثیر می کند ؟
هنر درمانی از طرق مختلف به درمان کمک می کند. نخست اینکه کیفیت زیبایی شناختی کارهای هنری می تواند خلق ، نشاط ،عزت نفس و آگاهی شخصی بیمار را بهبود بخشد . ثانیا ، تحقیقات نشان داده است که وقتی افراد در فعالیتهایی که از آن لذت می برند عمیقا درگیر می شوند ، فاکتورهای فیزیولوژیک مانند ضربان قلب ، فشار خون و تنفس آهسته می شود . به علاوه خلق هنر فرصتی است تا چشمها و دستها با هم تمرین کنند ، بین آنها هماهنگی ایجاد شود و مسیرهای عصبی بین دست و مغز تحریک و تهییج گردد .
از آنجا که هنر درمانی زبانی به غیر از الفاظ دارد، معمولا در مواقعی استفاده می شود که بیماران با مشکلات فیزیکی و احساسی مواجهند و بیان بیم و امیدها برایشان دشوار است یا نمی توانند براحتی در مورد عصبی بودن و احساسات پیچیده خود صحبت کنند .خلق اثر هنری به افراد کمک می کند تا طرز تفکر و احساسی را که معمولا توسط ضمیر نیمه خود آگاه پنهان می شود ، در دسترس قرار دهند .
● از هنر درمانی چه توقعی می توانید داشته باشید ؟
یک هنر درمانگر معمولا کار خود را با کمک به تیم پزشکان انجام می دهد . جلسه هنر درمانی می تواند به صورت انفرادی و یا در قالب یک گروه کوچک انجام شود. جلسه درمانی برای افراد بالغ معمولا یک یا دو ساعت خواهد بود ولی برای کودکان و افراد مسن ممکن است کمتر باشد. یک درمانگر ،معمولا مطالب مورد بحث و ابزار مورد نیاز را آماده می کند ، مکان راحتی را در نظر می گیرد و یک موسیقی آرام نیز به عنوان زمینه به محیط درمان اضافه می کند . زمان برای برنامه ریزی ، اجرا ، بازتاب کار و بحث و گفتگو در مورد کار نیز در جلسه لحاظ می شود. قبل از آغاز جلسه درمان ، درمانگر ممکن است از مراجع بخواهد که در مورد علت تمایل به انجام این درمان توضیح دهد تا بدین ترتیب اهداف او بهتر مشخص شود . یک جلسه یا کارگاه علمی آخر هفته ممکن است همه آن چیزی باشد که مراجع نیاز دارد. گاهی نیز جلسات منظم با درمانگر برای مدت شش ماه یا بیشتر ادامه پیدا می کند .
● مزایای درمان با روش هنر درمانی چیست ؟
از نظر هنر درمانگران ، خلق اثر به تنهایی می تواند به طور طبیعی دارای مزایایی باشد. فرایند خلق اثر با بهبود بخشیدن به احساسات ، عزت نفس و اعتماد به نفس را تقویت می کند .
کاهش استرس نیز یکی از مزایای مهم آن است .تحقیقات نشان می دهد که سرکوب احساسات قوی می تواند به ایجاد استرس منتهی شود و این استرس قادر است علائم بیماری را تشدید کند. با توجه به اینکه هنر درمانی کمک می کند که مردم به ضمیر ناخودآگاه دسترسی داشته باشند و احساسات محصور شده خود را رها سازند ، این درمان برای آنها که از فشار روانی و بیماریهای ناشی از آن رنج می برند ،بسیار مفید می باشد.
هنر درمانی همچنین برای درمان مشکلات رفتاری استفاده می شود و اغلب به عنوان یک درمان فرعی ،به روان درمانی خدمت می کند. این درمان بسیاری از اوقات در قالب برنامه درمانهای روانشناختی برای سوء استعمال دارو و الکل استفاده می شود.
هنر درمانی برای بهبود بیماران از ضربه های شدید روانی و آسیبهای جدی ، اغلب به صورت جزئی مفید بوده است. همچنین هنر درمانی می تواند راهی برای ثبت و درک بهتر از تفکر و احساسات افرادی که بیماریهای مزمنی مانند پارکینسون و آلزایمر دارند ، ارائه دهد.
● چگونه می توانیم یک هنردرمانگر پیدا کنیم ؟
درمانگر هم به صورت مستقل و هم به صورت عضوی از تیم درمان که ممکن است شامل درمانگر مقدماتی ، روانشناس ، روانپزشک و مشاور توانبخشی باشد ، عمل می کند. شما باید با تعدادی از درمانگران دیدار کنید تا اطمینان حاصل کنید که با شخصی که نهایتا به عنوان درمانگر انتخاب می کنید راحت می باشید.
درمانگر شما علاوه بر اینکه باید در هنر آموزش دیده باشد ، همچنین باید دارای گواهینامه هنر درمانی نیز باشد. انجمن هنر درمانی آمریکا (AATA) تاکید می کند که یک هنر درمانگر باید شرایط زیر را دارا باشد:
۱) درجه لیسانس با حداقل تحصیل ۱۵ ترم تحصیلی در کارگاه هنری و ۱۲ ترم در روانشناسی.
۲) درجه استادی در هنر درمانی
۳) یک سال سابقه کار پیش از فارغ التحصیلی تحت سرپرستی یک درمانگر ثبت شده.
هیئت مربوط به صدور گواهینامه هنری (ATCB) ، یک سازمان مستقل است که گواهینامه ها را به درمانگرانی که آموزش بعد از لیسانس و دوره انترنی را به پایان رسانده اند ، اهدا می کند . درمانگران باید امتحان تشریحی که توسط (ATCB) برگزار می شود را پشت سر بگذارند تا گواهینامه هیئت را دریافت کنند.
● در یک جلسه هنر درمانی به چه نکاتی باید توجه داشت ؟
▪ با توجه به اینکه در حین جلسه هنر درمانی ، افکار و احساسات قوی می تواند به سطح بیاید ، باید مطمئن باشیم که درمانگر ما در این امر متبحر می باشد.
▪ توجه داشته باشیم که چنانچه درمانگر از موادی نظیر تربانتین و الکل استفاده می کند ، حتما سیستم تهویه مناسبی در اتاق نصب شده باشد.
arti.ir
باسلام… من از این مطلب خوشم اومد ودوست دارم از از توی نوشتن کتابم ازش استفاده کنم من نیاز به اجازه از آقای درخواه را دارم لطفا ادرس ایمیل ایشون رو برایم بفرستید بانهایت تشکر و سپاس.
ایمیل فرستادم براتون
سلام. من احتیاج به پروتکل نقاشی درمانی دارم برای پروپوزالم. یعنی کارهایی که در هر جلسه نقاشی درمانی برای کودکان مضطرب انجام میشه. میشه من رو راهنمایی کنین؟ ممنون
دوستانی که میتونن کمک کنن پیام بدن لطفا
بنده ارتباط میدم
سلام این رشته را کجا و چه جوری میشه آموزش دید آیا تو دانشگاه های ایران به صورت آکادمیک درس می دهند؟
لطفا! در جای خالی عدد صحیح را وارد کنید: *
(function( timeout ) {
setTimeout(
function() {
var notice = document.getElementById(“cptch_time_limit_notice_91”);
if ( notice )
notice.style.display = “block”;
},
timeout
);
})(1200000);
محدودیت زمانی گذشته است، لطفا معادله امنیتی را مجددا وارد کنید.
−
2
=
2
.hide-if-no-js {
display: none !important;
}
اگر شما فردی متفکر، مستقل و آرمانگرا هستید؛
اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید؛
اگر از درون خود انگیزه می گیرد و در دنیایی از ایده ها به سر می برید؛
اگر شخصیتی پیچیده دارید که شناخت شما به آسانی ممکن نیست؛
و اگر علاقه ای به اختلاف نداشته و تمایل به رسیدن به توافق با دیگران دارید؛
رشته روانشناسی هنر در ایران
0