رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

 
helpkade
رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟
رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

 

اغلب مردم متاسفانه تفاوت بین رشته های مشاوره و رواشناسی را نمی توانند تشخیص دهند به همین دلیل در استفاده از این دو عنوان اغلب دچار اشتباه می شوند. اما برای فردی که مایل به انتخاب رشته کنکور می باشد، بسیار مهم است که تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی را بتوانید تشخیص دهد. همچنین اطلاع از تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی برای کلیه داوطلبان کنکور الزامی می باشد.

این مقاله از سایت ایران تحصیل را آماده نموده ایم تا بتوانیم به شما کمک کنیم تا در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی و همچنین تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی اطلاعات مفیدی را به به دست آورید. همچنین در ادامه قصد داریم تا در رابطه با اینکه رشته روانشناسی بالینی بهتره است یا مشاوره ؟ به این سوال پر تکرار داوطلبان پاسخ بگوییم.

 

 

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

آینده شغلی رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی؟

فارغ التحصیل کدام یک از رشته ها می تواند با مدرک کارشناسی مشغول به درمان در کلنیک شود؟

برای قبولی در کدام یک از این رشته ها لازم است رتبه پایین تری داشته باشیم؟

من بسیار مایلم که در بیمارستان های روانی مشغول به کار شوم کدام یک از رشته های بالینی، روانشناسی و یا مشاوره را می توانم انتخاب نمایم؟

 

 

جهت اطلاع دقیق از تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی و همچنین تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی با مشاورین و متخصصین ایران تحصیل تماس حاصل نمایید.

9099072952 تماس از سراسر کشور و 9099072952 (تماس از استان تهران) پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

 

 

 

رشته مشاوره و روانشناسی تا حدود زیادی با یکدیگر همپوشانی دارند . بدین معنا که تعداد دروس مشترک این دو رشته بسیار زیاد می باشد. اما در برخی از از واحدهای درسی دانشگاهی این دو رشته را می توان از هم متمایز نمود. به عنوان مثال حتی در صورتی که این دو رشته کاملا در دو درس مشترک باشند، اما در تعداد واحد ها این دو رشته می توانند متمایز شوند. به عنوان مثال روانشناسی کودکان استثنایی از جمله دروسی است که برای مشاوره 2 واحد بوده و برای رشته روانسناسی 3 واحد می باشد و از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اما تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی تنها به نوع واحد ها ختم نمی شود. یکی از تفاوت های این دو رشته در تعداد ترم آنها می باشد. بدین معنا که چارت درسی رشته راهنمایی و مشاوره 7 ترمه بوده اما برای رشته هایی همچون روانشناسی این چارت 8 ترم می باشد . بنابراین شما برای فارغ التحصیل شدن در رشته مشاوره به سه سال و نیم تحصیل نیازمند خواهید بود و برای رشته روانشناسی به چهار سال تحصیل نیازمند هستید.

نوع دیگری از تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی را می توان به تفاوت در کار این دو رشته مربوط دانست. به عنوان مثال رشته های مشاوره عموما با مشکلات سطحی درگیر می باشند و اما برای رشته هایی همچون روانشناسی این موضوع کاملا متفاوت خواهد بود و عمده دروس و کار رشته روانشناسی در رابطه با مشکلات حاد روانی می باشد که پس از کار در کلینیک ها باید به آن بپردازند.

مورد دیگری که می توان در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی اشاره نمود؛ تفکیک نام راهنمایی و مشاوره می باشد. راهنمایی به معنای ارائه اطلاعات به افرادی است که نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با موضوع و مشکل خود می باشند و مشاوره بدین معناست که در رابطه با مشکلاتی که ایجاد شده است شما به ارائه راهکار همراه با مشورت خواهید پرداخت. بنابراین کار یک مشاور کاملا دو جانبه می باشد.

 

 

 

 

 

 

یکی از  تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی که می توان به آن اشاره نمود، رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته مشاوره و روانشناسی دانشگاه های سراسری می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گاهی واقات هنگامی که داوطلبان این سوال را از ما می پرسند، ما در پاسخ به آنها می گوییم که هدف شما از ورود به دانشگاه و رشته روانشناسی چیست؟ بهتر بودن برای هر فردی می تواند تعریف متفاوتی داشته باشد. همجنین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید، تفاوت دروس و همچنین تفاوت در رتبه مورد نیاز برای ورود به این رشته ها می باشد. بنابراین بر اساس رویکرد مشاوره ما اطلاعات را به شما ارائه می نماییم و شما در رابطه با اینکه رشته روانشناسی بالینی بهتره یا مشاوره ، می توانید تصمیم گیری کنید.

رشته روانشناسی بالینی از جمله رشته هایی است که شما می توانید پس از فارغ التحصیل در آن، دارو تجویز نمایید. همچنین یکی از خبرهای خوب برای علاقه مندان به این رشته این است که می توانید پس از فارغ التحصیلی در این رشته یا در واقع با مدرک کارشناسی ، به صورت مستقل کلینیک داشته باشید. البته این موضوع پس از اخذ مجوزهای لازم امکان پذیر خواهد بود.

در واقع همانطور که در بخش تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی اشاره نمودیم، تفاوت رشته مشاوره و رواشناسی بالینی ، به نوع کار آنان نیز باز می گردد. در واقع پس از فارغ التحصیلی با افرادی سر و کار خواهید داشت که دچار اختلال می باشد می توانید کمک نمایید. همچنین تفاوت در گرایش های این دو رشته نیز به نوبه خود از جمله موارد مهم می باشد.

نتیجه گیزی : در پاسخ به سوال رشته روانشناسی بالینی بهتره یا مشاوره ؟ می توانیم بگوییم با توجه به اینکه کار روانشناس بالینی این است  که در بیمارستان های روانی مشغول به کار شوید، بنابراین این موضوع را باید حتما در نظر داشته باشید. همچنین در دوران دانشجویی رشته مشاوره شما برای دروس عملی لازم است در مدارس مشغول به کار شوید. پس از فارغ التحصیلی دوره لیسانس رشته روانشناسی بالینی با اختمال استخدام بیشتری روبه تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی خواهد بود.

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

 

 

 

 

بهتر است کمی سوال را واضح تر کنیم. منظور شما آیا این است که ارشد مشاوره بهتر است یا روانشناسی؟ از چه نظر  این سوال را می می پرسید؟ خب. ما از چند جنبه به این سوال پاسخ می دهیم. رشته مشاوره و روانشناسی بالینی در تمامی دانشگاه های کشور وجود ندارند. به همین دلیل شما برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند تلاش بیشتر و کسب رتبه بهتری خواهید بود. همچنین ظرفیت این دو رشته بسیار کمتر از سایر رشته ها می باشد.

به نکته مهمی توجه داشته باشید. شما در صورت فارغ التحصیلی در هر یک از این رشته ها، وظیفه کمک به مراجعین را خواهید داشت. به همین دلیل در صورتی که فارغ التحصیل رشته بالینی باشید، با کودکان و نوجوانانی سر و کار خواهید داشت که مشکلات بسیار حادی دارند و به عنوان مثال اوتیسم و راه های بهبود آن از جمله وظایف شما خواهد بود و چنانجه به قول معروف دل کار کردن با این دسته از بچه ها را ندارید، توصیه می کنیم که به این رشته وارد نشوید.

در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد تعداد انتخاب های شما برای انتخاب گرایش های مشاوره بیشتر از روانشناسی بالینی می باشد. همچنین از دیگر تفاوت هایی که می توان به آن اشاره نمود، موضوع آزمون  کارشناسی ارشد بالینی می باشد که می توانید برای وزرات بهداشت و وزارت علوم می باشد .

 

 

 

 

 

چارت درسی در دانشگاه های مختلف کمی با یکدیگر متفاوت می باشد. به عنوان مثال چارت درسی دانشگاه اصفهان در رشته مشاوره با چارت درسی دانشگاه هایی که وزارت علوم می باشد متفاوت است.

دروس عمومی رشته مشاوره

 

دروس پایه و اصلی رشته کارشناسی مشاوره

 

 

 

دروس تخصصی

 

دروس اختیاری رشته کارشناسی مشاوره

 

 

دروس اصلی/ پایه

 

برنامه دوره کارشناسی روانشناسی دروس تخصصی

 

 

برنامه دوره کارشناسی روانشناسی دروس اختیاری

 

 

 

 

 

 

سوال بعدی در رابطه با تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی می باشد. در واقع تفاوت بین رشته بالینی و تربیتی بر خلاف تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی بسیار زیاد می باشد. زیرا رشته علوم تربیتی عموما با نوع یادگیری و همچنین نحوه تدریس ، آموزش دانش آموزان و … سر و کار دارد و به همین دلیل بسیار کمتر از سایر رشته ها با اختلالات می تواند درگیر باشد و شاید اطلاعات آنان در حد غربالگری اولیه فراتر نرود.

همچنین از دیگر مواردی که می توان در رابطه با تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی بدان اشاره نمود، در رابطه با رتبه مورد نیاز برای قبولی در هر یک از این رشته ها یمی باشد. در واقع شما برای قبولی در رشته روانشناسی تربیتی نیازمند رتبه بسیار خوب نخواهید بود. همچنین با توجه به اینکه تمامی دانشگاه ها دارای رشته تربیتی می باشندف این موضوع به نوبه خود امکان در دسترس بودن این رشته ها را افزای داده است.

چنانچه هنوز نتوانسته اید به پاسخ لازم و کافی در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی و همچنین میزان تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی اطلاعاتی را به دست آورید، می توانید با مشاوران و کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید. مشاوران ما همه روزه ، حتی ایام تعطیل ، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود. کافی است با شماره های مندرج در وب سایت تماس حاصل نمایید.

 

 

با توجه به تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی بنظر شما بهتر است کدام رشته را انتخاب نماییم؟

انتخاب رشته نسخه ای از قبل آماده ای ندارد که بتوانیم به شما ارائه نماییم. آنچه ما در این مقاله تلاش نمودیم تا به شما عزیزان ارائه نماییم با این هدف می باشد که بتوانید تفاوت این دو رشته را از یکدیگر تمییز دهید. اما یک موضوع مهم که توجه به آن بسیار ضروری است که هدف شما در وهله اول چیست؟ در وهله دوم این موضوع لازم است بدانید که کدام یک از رشته ها می تواند با علایق و استعداد شما یکسان باشد؟ زیرا این موضوع به نوبه خود بسیار مهم می باشد. بنابراین چنانچه ذهنیت شما بسیار به سمت استخدام پس از فارغ التحصیلی پیش می رود، ما رشته روانشناسی را به شما توصیه می نماییم و در صورتی که مایلید در مراکز خاصی مشغول به کار شوید، ما رشته مشاوره را به شما پیشنهاد می نماییم.

آیا رشته مشاوره در دانشگاه های بدون کنکور نیز وجود دارد؟

حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه های دولتی چند است؟

بهترین منابع برای قبولی در رشته مشاوره خانواده چیست؟

با توجه به تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی می توان در صورت دارا بودن مدرک یکی از این رشته ها در بیمارستان های پزشکی مشغول به کار شد؟

بهترین گرایش رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی و همچنین دریافت پاسخ سوالات مطرح شده با شماره های 9099072952 تماس از سراسر کشور و 9099072952 (تماس از استان تهران) پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل تماس حاصل نمایید.

 

 

مطالب مرتبط

بودجه بندی کنکور انسانی 99

بودجه بندی کنکور انسانی

ضرایب دروس کنکور انسانی

برنامه‌ریزی هفتگی کنکور انسانی با استفاده از تجربه رتبه های برتر

شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی

رشته روانشناسی بالینی بهتره یا مشاوره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

12,000,000 +

بازدید کننده ایران تحصیل تاکنون

452,000 +

مخاطبان مشاوره تلفنی ایران تحصیل تاکنون

676780

تعداد سوالات سایت ایران تحصیل

15000

حدااقل بازدید روزانه سایت ایران تحصیل

در صورتی که نیاز به مشاوره در زمینه تحصیلی دارید می توانید از تجربیات مشاوران مرکز ایران تحصیل استفاده کنید هزینه هر دقیقه مشاوره 20000 ریال می باشد که می توانید ( از طریق تلفن ثابت از سراسر کشور با شماره 9099072952) تماس بگیرید و از خدمات مشاوره حضوری بهره مند گردید.

ایران تحصیل یک مرکز مشاوره تخصصی دارای مجوز فعالیت در زمینه تحصیلی می باشد که به صورت خصوصی و غیر انتفاعی فعالیت دارد و هیچ گونه وابستگی به هیچ ارگان خصوصی و دولتی ائم از دانشگاه آزاد ، سمپاد ، سازمان شاهد ، سنجش و … ندارد و تمامی مطالب مندرج در سایت تابع قوانین کپی رایت جمهوری اسلامی ایران و صرفا در راستای اطلاع رسانی و راهنمایی کاربران می باشد.

در صورتی که هر گونه پیشنهاد ، انتقاد یا شکایتی از نحوه عملکرد مجموعه دارید می توانید از طریق ایمیل info@irantahsil.org و یا شماره 02146018960 با ما در ارتباط باشید.

 

پاسخگویی ۸ صبح الی ۱ شب حتی ایام تعطیل

سلام..ممنونم بابت مطالب اموزنده ای که ارایه کردید..خیلی به من کمک کرد..من رشته مشاوره هستم.به نظر شما اگه بخوام تازه شروع کنم زمان واسه خوندن دارم؟؟با وجود اینکه روزی 4 ساعت هم بیشتر نمیتونم وقت بذارم

سلام وقتتون بخیر من لیسانس برق هستم ولی برای ارشد میخوام یکی از رشته های روانشناسی 2 بخونمبه نظر شما رشته مشاوره بهتره بخونم یا تربیتی؟

سلام بخشید من رشته مشاوره خانواده میخام کنکور بدم آیا دفترچه دو کتابشوبخانم مثل کودکان استثنایی یا سنجش تعلیم…اون که ضریب نداره بخانم یان رتبه تاثیر داره موندم کتاب هارا

سلام .خسته نباشید.من رشته ادبیات میخونم حالا برای ارشد میخوام یکی از گرایش های روان شناسی رو امتحان بدم.علاقه خودم به رشته بالینی .خواستم نظر شما رو هم بدونم. و اگه میشه رتبه قبولی در رشته های بالینی و تربیتی رو بیان کنید .ممنونم

سلام، کسی میتونه من رو در مورد درصدها برای تک رقمی شدن در روانشناسی تربیتی راهنمایی کنه؟در حال حاظر زبان رو 60 و خورده ای میزنم گاهی 70 ولی پایین ترینی که زدم 50 بودهآمارو 30 و خورده ایرشد و تربیتی 50 گاهی بیشترعمومی اصن ثبات نداره، نمیدونم هم چرا بین 20 تا 40 درصد متغیرهواقعا نمیدونم این چند روزه مونده رو کدوم تمرکز کنم چون وقت کمه واقعارتبه تک رقمی میخوام ک مطمئن باشم دانشگاه تهران روزانه قبول میشم، ظرفیتش 3 نفره چون

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند که رشته روانشناسی بالاتر از رشته مشاوره است و بدون هیچ اطلاعات دقیقی صرفا با اطلاعات عامه وارد رشته روانشناسی می شوند.

ارشد مشاوره یا روانشناسی؟ این سوالی است که بسیاری از داوطلبان تغییر رشته ای در مقطع ارشد که رشته کارشناسی آن ها غیر مرتبط است، از مشاوران تخصصی دپارتمان ارشد مشاوره 3گام می پرسند. به همین دلیل در این مطلب مشاوران تخصصی ما به مواردی که باید این داوطلبان در نظر بگیرند تا از شک و تردید خارج شوند، پرداخته اند.

دپارتمان ارشد مشاوره 3گام برای داوطلبان تغییر رشته ای برنامه ویژه ای دارد و اطلاعات جامع و دقیقی را در مورد منابع مناسب، نحوه برنامه ریزی و مطالعه دروس، نکات تستی، انگیزشی و مدیریت زمان در اختیار این داوطلبان قرار می دهند. 

 با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی هوشمند و منحصر بفرد ما می توانید از یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی رایگان با مشاور تخصصی این رشته نیز برخوردار شوید.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

رشته روانشناسی و مشاوره یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین رشته ها در کارشناسی ارشد است. بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند که رشته روانشناسی بالاتر از رشته مشاوره است و بدون هیچ اطلاعات دقیقی صرفا با اطلاعات عامه وارد رشته روانشناسی می شوند. اولین نکته ای که به داوطلبان در انتخاب کمک می کند، اطلاعات جامع در هر دو رشته است. در صورتی که داوطلب بدون اطلاع دقیق، رشته ای را انتخاب کند، صد در صد شکست خواهد خورد. 

 یکی دیگر از مواردی که به انتخاب رشته داوطلب کمک می کند، علاقه است. یعنی داوطلب حیطه علاقه خود را بداند و با توجه به استعداد و شخصیت خود، انتخاب رشته نماید. گاهی اوقات اشخاص با یک انگیزه قوی و با انتخابی هیجانی وارد مسیری می شوند که پایان آن پشیمانی است، چراکه نه به استعداد خود توجهی کرده اند و نه از پستی و بلندی های مسیر آگاهی داشته اند.

یکی از تفاوت های عمده میان روانشناسی و مشاوره این است که روانشناسی بیشتر روی افراد نابهنجار و اختلال های شخصیت کار می کند ولی در مشاوره تمرکز روی افراد بهنجار تری است. افراد به هر کدام علاقه بیشتری دارند می توانند آن را انتخاب کنند.

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد مشاوره

 

تفاوت بازار کار ارشد مشاوره و روانشناسی و توانایی کار در این دو رشته، سومین نکته ای است که به داوطلبان برای انتخاب کمک می کند. بعضی به اشتباه فکر می کنند کار در این حیطه ها راحت است و صرفا با خواندن ارشد می توانند به رویاهای خود برسند؛ ولی کار با افراد نابهنجار سختی های خودش را دارد که دو سال ارشد کفایت نمی کند. در مجموع مشاوران با مشكلات خفيف و سطحي تر مانند مشكلات دانش آموزان، دانشجویان، افرادی که نیازمند راهنمایی در انتخاب رشته، شغل، همسر و برنامه ریزی می باشند و برای انتخاب های خود دچار سردرگرمی و فشار هستند، سر و کار دارند. معمولا جلسات مشاوره در يك يا دو جلسه به نتیجه مي رسد اما جلسات روان شناسی شايد در برخي اوقات به 15 جلسه و يا بيشتر برسد. 

چند مورد از نقاط ضعف و عدم موفقیت داوطلبان تغییر رشته ای در رشته روانشناسی عبارتند از:

1) فرسودگی رشته روانشناسی نسبت به رشته مشاوره بیشتر است؛ علت هم کار با افراد نابهنجار است.

2) شرکت کننده در رشته روانشناسی نسبت به رشته مشاوره بیشتر است و همین قبولی فرد را در این رشته سخت تر می کند.

3) یادگیری مطالب رشته روانشناسی نسبت به مشاوره سخت تر است و فهم آن برای افرادی با رشته های غیر مرتبط دشوارتر است؛ زیرا مطالب بیشتر مربوط به آسیب شناسی فرد می شود ولی مطالب مشاوره قابل فهم تر و کاربردی تر است.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی


Sara Rahimi‏ – 99/5/16

کدوم گرایش از رشته مشاوره اینده شغلی اش بیشتره


زهرا‏ – 99/3/29

الهی خیر ببینید…. بسیار سپاسگذارمهیچکس نبود که راهنماییم کنه.ممنونم😍


فرحناز شکوفکی‏ – 99/1/27

اگه ممکنه سوال منو جواب بدید


فرحناز شکوفکی‏ – 99/1/26

سلام.ممکنه بفرمائید کسی که روانشناسی بالینی میخونه میتونه تو زمینه مشاوره هم فعالیت کنه؟منظورم اینه یه کارشناس ارشد روانشناسی بالینی میتونه در زمینه های مشکلات قبل از نابهنجاری مشاوره بده؟


م.ع از تهران‏ – 98/11/8

ممنون که راهنمایی کردین منم توانتخاب یکی از این دو رشته گیر کرده بودم که با راهنماییهای شما راهم رو انتخاب کردم.

محمد مقدم درخشان‏ – 98/11/10

سلام خدمت شما خوشحالیم که تونستیم به شما و دوستای دیگه تو انتخاب بین رشته های مشاوره و روانشناسی کمکی کنیم


وحید داودی‏ – 98/3/7

مطالب کاربردی بود .تشکر خانم احمد خانی.


افسانه احمدخانی‏ – 98/3/11

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟


خواهش میکنم 


ر.م‏ – 97/9/25

بسیار عالیخدا خیرتان بدهد ان شاءالله🌷


افسانه احمدخانی‏ – 98/3/11

خواهش میکنم سلامت باشید

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.

رشته های مشاوره و روانشناسی بالینی دارای فرق می باشد.

اگرچه دیگر واحدهای درسی آنها دارای شباهت می باشند.

ولی این  به این معنا نمی باشد که به یک روش یکسان آموزش بدهند.

در هر رشته دارای فرق می باشد و رشته تقریبا نزدیک به هم می باشند.

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

ولی نکته اصلی اینجا می‌باشد که :

در صورتی که روانشناسان بالینی بیشتر در صدد معالجه اشخاصی هستند .

که به نوعی دارای اختلالات روانی هستند و از آن رنج می‌برند.

به بیان دیگر حوزه فعالیت مشاوران گسترده‌تر و تقریباً همه اشخاص جامعه می باشد .

ولی حوزه فعالیت روانشناسان به جمع کوچکتری از اشخاص جامعه .

یعنی دارندگان مشکلات روحی و روانی می باشد .

مطالب و مقالات سایت “مشاوره ازدواج” توسط تیم تخصصی مشاوران و روانشناسان تهیه و پشتیبانی شده است.

به اشخاصی که به روانشناس بالینی رجوع می‌کنند.

عنوان بیمار داده می شود به دلیل اینکه دارای بیماری های روانی می باشند.

ولی مشاوره آینده نگر می باشد و معمولاً به انتخاب های اشخاص ربط پیدا می‌کند .

به این صورت که یک مشاور فرد را برای تصمیم گرفتن.

میان دو یا چند انتخاب برای آینده خود به راهنمایی کردن می‌پردازد.

برای دیدن مقاله های بیشتر در رابطه با این موضوع به مرکز مشاوره ازدواج رجوع کنید

منبع:مشاورانه

اکثر افراد در زبان عامیانه واژه های روانشناس و مشاور را به جای هم به کار می برند. در صورتی که این دو، رشته های تحصیلی مجزایی هستند و با هم تفاوت دارند. در این مطلب سعی دارم به طور مختصر و مفید به این سؤال پاسخ دهم که «تفاوت روانشناس و مشاور چیست؟».

فهرست مطالب مقاله

کار مشاور، استفاده از فنون علم روانشناسی برای کمک به افراد در انتخابها و تصمیم ­گیری های آنها در مراحل مختلف زندگی از جمله تحصیل (مشاورۀ تحصیلی)، کار (مشاورۀ شغلی) و ازدواج (مشاورۀ خانواده) است. وظیفۀ وی، حل مشکلات و چالش های پیچیدۀ روانی مراجع نیست بلکه بیشتر به پیشگیری و بهبود زندگی افراد سالم کمک میکند و به آنها در راستای نیازهایشان مشاوره می دهد.

بنابراین در صورتی که مراجعی به اختلال روانی (مانند اضطراب، افسردگی و …) مبتلا باشد مشاور نمی تواند به وی کمک کند و باید اختلال او توسط روانشناس و یا در صورت نیاز روانپزشک درمان شود. مشاور می تواند به دانش آموزی که نیاز به برنامه ریزی تحصیلی دارد، مشاورۀ تحصیلی دهد یا به دانشجویی که نمی داند چه رشته و شغلی را انتخاب کند، مشاورۀ شغلی دهد و همچنین می تواند به زوجی که با هم مشکل و اختلاف دارند مشاورۀ ازدواج دهد. اما در صورتی که مراجع اختلال روانی داشته باشد باید او را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهد.

پیشنهاد می کنم این مطلب را هم بخوانید: تفاوت روانشناس و روانپزشک چیست؟ 

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

به طور خلاصه باید گفت اگر به راهنمایی و مشاوره دربارۀ یک موضوع مشخص _ بدون وجود مشکلات جدی در حال حاضر و گذشتۀ خود _  نیاز دارید، می توانید از مشاور کمک بگیرید. اما اگر مشکلی دارید که تا حدی جدی است و یا در گذشته هم کم و بیش وجود داشته و یا چندین مسأله و مشکل مختلف دارید، بهتر است به روانشناس مراجعه کنید.

به عبارت دیگر اگر زندگی عادی شما تحت تأثیر مشکل یا مشکلاتی قرار گرفته بهتر است به روانشناس مراجعه کنید اما اگر در روند زندگی عادی شما مشکلی وجود ندارد و فقط به دنبال حل یک مسألۀ جزئی هستید، مشاور می تواند به شما کمک کند.

در این مطلب سعی کردم به طور مختصر به این سؤال پاسخ دهم که تفاوت روانشناس و مشاور چیست؟ و همانطور که گفته شد روانشناس در حل مشکلات جدی تر و اختلالات روانشناختی و مشاور در کمک به فرد در تصمیم گیری تبحر بیشتری دارد. البته هر دو رشته با هم همپوشی دارند و دروس مشترک زیادی در طول تحصیل دارند.

همپوشی این دو رشته به خصوص در کشور ما بیشتر به چشم می آید و فعالیت ها و پذیرش مراجع از طرف آن ها تفاوت زیادی با هم  ندارد. دو عنوان مشاور و روانشناس هم معمولاً به جای هم به کار برده می شوند! (هر چند چنین کاربردی غیر حرفه ای و غیر علمی است).

در انتها در صورتی که نیازمند به کمک حرفه ای هستید برای آن که بتوانید به فرد مناسبی مراجعه کنید، در انتخاب خود به تفاوت روانشناس و مشاور و تفاوت روانشناس و روانپزشک توجه کنید و پیشنهاد می کنم مقالۀ «ویژگی های یک روانشناس خوب» را مطالعه نیز فرمایید. در صورتی که درباره این مطلب سؤالی داشتید می توانید در بخش کامنت های همین مقاله مطرح کنید.

برچسب:تفاوت روانشناس و مشاور, روانشناس, فرق روانشناس و مشاور, مشاور, مشاوره

پست قبلی

پست بعدی

با سلام چطور میتونم در مورد مسائل خانوادگی مشاوره تلفنی بگیرم ؟

سلام لطفا به شماره تماسی که در بخش تماس با ذکر شده پیام بدید.

با سلام آیا یک فرد راهنما در درگروه 12قدم می تواند به خانم یک فرد معتاد روش‌هایی رابدهد که موجب کدورت ودعوای او با همسرش شود مثال:آیا صبح همسرم را که کارمند است از خواب بیدار کنم. آیا اگر سوالی در مورداینکه ساعت کلاس فرزندم کی تمام می شودازطرف شوهر پرسیده شود. جواب دهم. یا بروم برای خانه نان بگیرم. وعجیب جواب راهنما می باشد. سوال اول: خیر سوال دوم: بله جواب سوال سوم خیلی عجیبه:وانمود کن مریضی ونرو وبدتر آنکه بعداز 20سال زندگی همسرم را واداریابهتر بگویم راهنمایی کنه که به شوهرت دروغ بگو لطفا بمن کمک کنید تا بفهمم البته موقعیت شغلی واقتصادی خوبی دارم کارمند بانک هستم والبته وقتی به راهنما معترض شدم تهدیدم کرده که به حراست بانک میگه

سلام و درود بر شما، اگه شرایط اینطور که شما می فرمایید هست مسلما نباید چنین کاری بکند و اجازه مشاوره دادن به ویزه به صورت تخصصی را ندارن

مشاوره تلفنی به نظرم خیلی مناسب نیست

بستگی به نوع مشکل داره نمی تونیم به طور مطلق بگیم مناسب نیست. برخی از مشکلات را میشه با مشاوره تلفنی، برخی را با ترکیب مشاوره تلفنی و حضوری و برخی زا فقط با مشاوره حضوری میشه درمان کرد

چرا مناسب نیست؟ مختصرا توضیح میدم در صورت نیاز حضورا خدمت اقای دکتر میرسم

سلام، راستش من یه نوجوان هستم و نمی تونم تماس تلفنی برقرار کنم،توانایی پرداخت هزینه ای رو هم ندارم، ولی حالم خیلی خرابه، کمک لازم دارم

درود بر شما دوست عزیز چه مشکلی دارید؟

خب نمیشه یه صورت خصوصی درباره اش صحبت کنم؟

به ایمیلی که در بخش تماس با ما هست ارسال کنید.

سلام ممنون ازمطالب خوبتون۲۴سالمه مشکل خیلی جدی در زندگی ندارم خداروشکر پدرومادرم سالم هستن ولی بامادرم رابطه خوبی ندارم احساس بی ارزش بودن میکنم حالم خیلی خرابه نمیدونم باعث بی انگیزگیم و ناامیدیم این مسئله هست یانه ولی حتی برای فردای خودمم برنامه ندارم نمیتونم خوشحال باشم هیچ کاری رو درست انجام نمیدم مثل درس خوندن حس میکنم زندگیم نباتی شده وانقدر بد که درکلمات نمیگنجن…نمیدونم اصلا یه روز حالم خوب میشه یانه ولی نیازدارم تاباکسی حرف بزنم وخودموخالی کنم اطرافیانم نمیتونن بهم کمک کنن.بین رفتن پیش روانشناس بالینی و روانپزشک سردرگمم.ازطرفی ازدارو درمانی خوشم نمیاد چون چیزایی که نیاز دارم روانی و روحیه..خواهش میکنم راهنمایی کنیدباتوجه به چیزایی که گفتم کدوم مناسبه برام.متشکرم

سلام و درود بر شما، با توجه به توضیحات تون بهتره به روانشناس مراجعه کنید با روان درمانی مشکل شما قابل حل هست.

باسلام من مدتی پیش به علت خواندن کتاب هایی خاص ورفتن به یک سری جلسات ادبی و شعرخوانی وبودن درکنار انسان هایی دچار احساسات متفاوت وبسیار جدی تروزیباتری نسبت به زندگی شدم وعلاقه ی خاصی به محیط انجا پیداکردم واین درست هم زمان شد با شخص موردعلاقه و انتخابی نامزدم در زندگی و تاتوانستم این دو دنیارا به هم گره زدم وبا انها زندگی کردم حال نامزد انتخابی اینده ام رفته است وازدواج کرده است وحالا من نمی دانم با بند دوم این گره که حالا رفته وازدواج کرده وپاره شده است چه کارکنم وبا این دنیای به وجود امده از دنیای شعر و ادبی چگونه شخص دیگری را برای زندگی اینده ام امتخاب کنم و اصلا حال به این دنیای فعلی ام چگونه ادامه دهم خواهش میکنم کمکم کنید توروخدا ممنون میشم ازشما

سلام و درود بر شما، اگه درست متوجه شده باشم در حال حاضر این جلسات یادآور خاطرات اون فرد برای شماست و این شما را آزار میده به عبارت دیگه شما نسبت به حال و هوای این جلسات و آشنایی با اون فرد شرطی شدید. بهتره برای مدتی جلسات را شرکت نکنید تا تادعی که بین اون فرد و این جلسات هست کمتر بشه و بعد از اون جلسات را ادامه بدید اما اگر شرکت در جلسات براتون اهمیت زیادی داره و می خواهید در جلسات شرکت کنید از روش های کنترل استفاده کنید

ببخشید پس جواب مشاوره ی من چه شد ؟

ممنون

با سلام منظور شما دقیقا این بود؟! که مسائل سطحی به مشاور مراجعه کنید و اگر نیاز به تحلیل داشت به روانشناس مراجعه کنید؟!!!! روانشناسی را خیلی گسترده و مشاوره را محدود به مسائل سطحی کردید،جهت اطلاع عرض کنم که به کسی که به مشاور مراجعه میکند مراجع میگویند ولی به کسی که به روانشناس مراجعه میکند بیمار روانی میگویند و این اصلی ترین تفاوت مشاور و روانشناس میباشد که گویای این است که حوزه کاری مشاوران شامل تمامی افراد بهنجار جامعه و مسائل آنها میباشد و حتی اختلالات رفتاری و اختلالات روانی خفيف را هم شامل میشود(افسردگی و اضطراب و…)ولی حوزه کار روانشناسان فقط بیماران روانی و در بیمارستان های روانپزشکی میباشد. لطفاً اطلاعات اشتباه به مردم ندهید

سلام و درود به شما دوست عزیز؛ شما نظرتون را با کمی خشم مطرح کردید. اتفاقا منظور من جمله اول شما نبود. نمی دونم این فرض را از کجا آوردید که حوزه کار روانشناسان فقط در بیمارستان های روانپزشکی است. به نظر شما فردی که مبتلا به وسواس است باید به چه کسی مراجعه کند؟ چون نه نیاز به بستری شدن دارد و نه به قول شما اختلال روانی خفیف است که مشاور بتواند به او کمک کند؟ و یا فردی که مبتلا به هراس اجتماعی شدید است چه اقدامی باید انجام دهد، به نظرتون باید در بیمارستان بستری بشه چون طبق فرض شما مشاوره نمی تونه اون را درمان کنه و روانشناس هم که فقط باید در بیمارستان روانپزشکی کار کنه. سئوال بعدی اینکه فردی رشته اش مشاوره شغلی است به نظرتون در چه حوزه ای باید کار کند؟ آیا می تواند اختلالات روانشناختی را درمان کند؟ مضاف بر این در پارگراف آخر توضیح دادم که در کشور ما چندان مرزبندی های مشخصی برای تخصص های مختلف وجود ندارد.

سلام آیا تحصیل در رشته روانشناسی به عنوان مکمل رشته آموزش زبان انگلیسی مفید است؟

سلام و درود برشما بستگی به هدف شما از خواندن این دو رشته داره. اگه هدف تون ترجمه متون روانشناس هست بله مفیده

خیر، هدف مشاوره تحصیلی به زبان آموزان رشته زبان انگلیسی هست. در این صورت، آیا تحصیل در این رشته مفید خواهد بود؟

با این شرایط تحصیل در رشته روانشناسی کمک چندانی بهتون نمی کنه. بهتره به صورت خودخوان مطالعات روانشناسی داشته باشید.

سلام من وراهنمای ومشاوره خوندم برای شرکت در استخدامی شرکت های خصوصی باید عنوان .روانشناس ومشاور وبزنم .یا مشاور تحصیلی س لطفا سریع جواب بدین

سلام و درود بر شما رشته تحصیلی خودتون را مشاوره بنویسید

سلام دکتر بهشتیان من میخواستم در رشته علم انسانی ادامه تحصیل بدم و دکتر روانشناس بشم همکلاسی های خودم میگن که کسی که روانشناسی بخونه نمی تونه دکتر بشه ومعلم و مشاور برای مدارس میشه و فقط نیاز هست که چها ر سال درس بخونه ونیازی نیست به اینک کارشناسی ارشد بگیر لطفا اگر میتوانید راهنمایی کنید. با تشکر

سلام و درود بر شما شما در دانشگاه می تونید رشته روانشناسی را در دانشگاه انتخاب کنید و در صورت داشتن کارشناسی ارشد یا دکتری می تونید مجوز درمان بگیرید. در رشته روانشناسی هم مثل اکثر رشته ها می تونید تا دکتری ادامه تحصیل بدید و هیچ مانعی وجود نداره

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

سلام دکتر .من به یک روانشناس نیاز دارم.لطفا کمکم کنید.ممنون

سلام روز بخیر لطفا با شماره 09109105010 هماهنگ کنید

اقای دکتر لطفا ادرس ارتباطی رو به ایمیلم بفرستید.شماره اگر مقدور هست .

اقای دکتر من در شروع زندگی با همسرم به مشکل روحی برخوردم من ایمیل یا شماره ای از جناب عالی ندارم.اگر لازم دونستید حضوری هم خدمت میرسم.باتشکر

سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما بزرگ‌وار. بنده درحال آماده کردن یک فیلمنامه هستم و برای کامل کردنش احتیاج به یک گفت و گو و پرسیدن چند سوال از شما دارم. حالا این گفت و گو می‌تونه همینجا تلگرامی باشه یا حتی تلفنی، هر طور که برای شما راحت‌تر است. خوشحال میشم که بابت این موضوع به بنده کمک کنید. با احترام. سید ایمان اکرمی

درود بر شما لطفا با خانم سالاری هماهنگ کنید. 09109105010

سه لام، ببخشید مشاور روانشناختی همون روانشناس میشه، درسته؟

درود بر شما دوست عزیز تقریبا بله افرادی که روانشناسی خوندن یا همون روانشناسان کارهای مختلفی می تونن انجام بدن که یکی از اونها مشاوره رواشناسی هست. البته فقط روانشناسی می تونه مشاوره روانشناسی بده که در شاخه بالینی تحصیل کرده باشه و از سازمان نظام روانشناسی پروانه کار داشته باشه.

سلام وقت بخیر بنده میخوام در زمینه روانشناسی ادامه تحصیل بدهم سوالی داشتم من دوست دارم در زمینه کمک به خانواده ها و کسانی که جدا میشوند و… اگر روانشناسی بالینی انتخاب کنم ایا میتوانم مشاوره هم دهم؟یاخیر

باسلام خدمت شما من میخوام یه رشته کامل و جامعشو شروع کنم که بیشتر مسایل در بر بگیره و بالینی انتخاب کردم و میخوام مشاوره هم بدم در زمینه های زناشویی و اخلاقی و غیره ایا رشته ی بالینی امکان مشاوره در این زمینه هارا میدهد؟

درود بر شما دوست عزیز بله بهترین انتخاب همین رشته بالینی هست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر محمد بهشتیان روانشناس ، روان درمانگر ، پژوهشگر ، مدرس و هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی است. وی عضو انجمن روان پویشی آمریکاست. حدودا ۲ دهه است که در حوزه روان درمانی پویشی و هیپنوتیزم درمانی فعالیت می کند. وی دستگاه BWS (ویژه هیپنوتیزم سریع) را در سال ۱۳۸۱ اختراع و پژوهشی درباره اثربخشی این دستگاه در مقایسه با روش های معمول درمانی انجام داد.و تا کنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب تالیف و ترجمه کرده است.بیش از 10 سال است که وی به تربیت روان درمانگر (درمان های پویشی) و هیپنوتیزم درمانگر مشغول است. رویکرد درمانی و پژوهشی مورد علاقه وی هیپنوتیزم درمانی و رویکردهای پویشی (MBT , ISTDP, TFP) است.

دکتر محمد بهشتیان متخصص روانشناسی


مشاورۀ تحصیلیDownloads-icon


مشاورۀ شغلیDownloads-icon


مشاورۀ خانوادهDownloads-icon

دپارتمان روان شناسی موسسه نگاره (تحت برنامه ریزی استاد محمدی)

ارشد روانشناسی – دکتری روانشناسی

با سلام

اگر دو مقطع مرتبط باشد مجوز مرکز مشاوره داده میشود.

با سلام

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

اگر دو مقطع مرتبط باشد مجوز مطب داده می شود و برای هیأت علمی شدن هم مشکلی وجود ندارد.

با سلام

ترجیحاً روانشناسی عمومی را ادامه دهید، چون برای ادامه تحصیل مشکلی نداشته باشید.

با سلام

بهتر است ارشد روانشناسی بالینی شرکت کنید و برای مجوز گرفتن منعی وجود ندارد.

با سلام

طبق قوانین سازمان نظام روانشناسی، برای دریافت مجوز منعی وجود ندارد.

با سلام

کلاس در شهر اصفهان به شرط به حد نصاب رسیدن داوطلبان تشکیل می شود.

با سلام

اگر ارشد خود را قبل از سال 93 گرفته باشید با شرکت در آزمون سازمان نظام و گذراندن ساعات کارورزی میتوانید مجوز مطب بگیرید.

با سلام

امکان شرکت شما در آزمون کارشناسی ارشد وجود دارد.

با سلام

رشته روانشناسی بالینی کاربردی تر است و در مقطع دکتری نیز امکان ادامه تحصیل دارد ولی شخصیت دکتری ندارد.

 

با سلام

امکان قبولی در ارشد عمومی بیش از رشته های دیگر است چون پذیرش بالاتری دارد و انتخاب گرایش بستگی تام به علاقه ی شما دارد.

با سلام

در مصاحبه چاپ مقالات علمی پژوهشی داخل و یا ISI امتیاز قابل توجهی دارد ولیکن موارد دیگری همچوت تألیف و ترجمه در رشته مربوطه، قدرت بیان داوطلب، انگیزه های داوطلب و…. نیز مهم هستند. مقالات بلک لیست مورد قبول نیستند.

با سلام

حیطه ی کار روانشناس گسترده تر از مشاوره می باشد، بطوریکه میتوان ادعا کرد روانشناس میتواند کار مشاوره را انجام دهد ولی بالعکس مقدور نمی باشد همچنین پذیرش دشته ی روانشناسی در کنکور بیشتر است.

با سلام

لطفاً برای اطلاعات بیشتر در مورد بسته های آموزشی با شماره های 2-26407431 تماس حاصل فرمایید.

با سلام

لطفاً برای مشاوره حضوری رایگان با شماره های 2 – 26407431 تماس حاصل فرمایید.

با سلام

با تلاش بیشتر امکان قبولی در دکتری سراسری را نیز دارید.

با سلام

در مقطع کارشناسی، بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد بدون کنکور پذیرش دارند ولیکن برای مقطع ارشد با قوانین فعلی باید امتحان داد.

با سلام

روانشناسی سلامت بطور کلی با بهداشت روانی جامعه سر و کار دارد ولیکن روانشناسی بالینی با اختلالات حاد روانی فردی سر و کار دارد.

با سلام

طبق قوانین سازمان نظام روانشناسی باید دو مقطع تحصیلی روانشناسی باشد، لذا برای شما امکان دریافت مجوز مطب وجود ندارد.

با سلام

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

میتوانید در کنکور ارشد روانشناسی شرکت نمایید، برای اطلاع از منابع کنکور ارشد میتوانید به منوی “منابع و ضرایب کنکور” سایت مراجعه نمایید.

همچنین میتوانید برای مشاوره ی حضوری رایگان با شماره های 2 – 26407431 تماس حاصل فرمایید.

با سلام

شما میتوانید در مقطع ارشد هم در کنکور سراسری و هم در کنکور دانشگاه آزاد شرکت نمایید.
منابع را نیز میتوانید از منوی “منابع و ضرایب کنکور” سایت مشاهده نمایید.

انتخاب سریع یک انجمن 

استادبانک – انتخاب آنلاین معلم خصوصی – انتخاب آنلاین معلم خصوصی

آنچه مطالعه خواهید کرد

در این مطلب و در مصاحبه با خانم نجمیه رستمی (از اساتید استادبانک) به بررسی و معرفی رشته روانشناسی، بازار کار رشته روانشناسی، درامد رشته روانشناسی در ایران، بازار کار رشته روانشناسی، شغل روانشناسی و همچنین به آینده شغلی روانشناسی میپردازیم.

مقدمه مصاحبه:

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

نام رشته روانشناسی با اینکه به گوش اکثریت افراد رسیده است اما ازنظر ساختار و دانستن تاریخچه روانشناسی، آشنایی افراد با شغل روانشناسی نسبتاً ناشناخته مانده است. از همین جهت برای اکثر افرادی که می‌خواهند در این رشته به تحصیل بپردازند شاید راه آنچنان که باید هموار باشد، نیست. مراکز انتخاب رشته کنکور در تمامی رشته ها (رشته های انسانی ، تجربی یا ریاضی) هم به همین خاطر  تاسیس شدند تا اطلاعات لازم را در خصوص رشته های انسانی به داوطلبین ارائه دهند.

به همین سبب در این مقاله ما به ضمن ارائه‌ی نکاتی، به مصاحبه باخانم نجمیه رستمی (از اساتید برتر استاد بانک) هم در مورد معرفی رشته روانشناسی پرداخته‌ایم. در ادامه خواهید خواند:

سلام من نجمیه رستمی هستم، فوق‌لیسانس رشته روانشناسی از دانشگاه علوم تحقیقات و از اساتید استاد بانک. من قبل از اینکه وارد رشته روانشناسی بشم در یک مرکز توان‌بخشی مشغول بکار بودم. باگذشت زمان و شناخت تاریخچه روانشناسی و آشنایی با رشته روانشناسی عمومی به این گرایش علاقه‌مند شدم. و در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل در این رشته مشغول شدم . روانشناسی عمومی ، از گرایش‌های ارشد روانشناسی بود که من اون رو انتخاب کردم.

معرفی رشته روانشناسی و گرایش‌های رشته روانشناسی بحث طولانی و زمان بری هست. ولی اگر بخوام گرایش‌های رشته روانشناسی را به‌طور خلاصه بگم شامل این موارد هست: رشته روانشناسی عمومی، رشته روانشناسی جنایی، رشته روانشناسی صنعتی، رشته روانشناسی مدیریت، رشته مشاوره‌ی مهاجرت ، رشته روانشناسی کودک و رشته روانشناسی شغل .من بعضی از این موارد رو به شما و خواننده‌های عزیز توضیح میدم.

کسانی که رشته روانشناسی عمومی رو انتخاب میکنن در تمامی حیطه‌ها و گرایش‌های رشته روانشناسی میتونند که فعالیت داشته باشن. از مشاوره شغلی و تحصیلی گرفته تا روانشناسی جنایی و غیره.

این زیرشاخه معمولاً در کلانتری‌ها، زندان‌ها، دادگاه‌ها و از همین قبیل جاها کاربرد داره. در رشته روانشناسی جنایی، مشاور یا روانشناس معمولاً با افراد بزهکار برای شناسایی و روانکاوی اونها سرکار داره.

در تمامی محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ای به یک مشاور در این زمینه گرایشی که در بازار کار رشته روانشناسی فعال هست نیاز داریم. ما و همکارهای ما در این قسمت به کارگران و مدیران مشاوره میدهیم. همین‌طور در مواقع استخدام نیرو به آنالیز و شخصیت شناسی نیروها می‌پردازیم تا کارفرماها بتونن بهترین و مناسب‌ترین نیرو رو برای جایگاه کاری مد نظرشون انتخاب کنند.

در این زیرشاخه و گرایش وظایف کاری روانشناس درست مثل رشته روانشناسی صنعتی هست. البته در این قسمت حتی روانشناس‌ها و مشاوران درزمینه های تبلیغاتی هم به مدیران و کارگرها مشاوره ارائه میدن. یکی از مثال‌هایی که برای مشاوره‌ی تبلیغاتی میتونم بزنم، همین روانشناسی رنگ‌هاست که در جذب مخاطب برای تبلیغات خیلی جوابگو هست.

مشاوره مهاجرت که خود من هم در همین زمینه فعالیت‌هایی دارم، یکی از گرایش‌های ارشد روانشناسی هست.خیلی از افراد باروحیه‌های فردیشون آشنایی ندارن، ما در این قسمت سعی می‌کنیم ویژگی‌های فردی که قصد مهاجرت داره رو پیدا کنیم و به فرد اطلاع بدیم که آیا محیطی که قصد مهاجرت به اون رو داره مناسب شخصیتش هست یا نه.

دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی از بهترین دانشگاه روانشناسی ایران هستند که این رشته رو ارائه میدن. اما من باید نکته‌ای رو هم اضافه کنم، اون هم این هست که محیط آکادمیک به‌صورت تکی برای وارد شدن به محیط کار کافی نیست. فارغ‌التحصیل‌های این رشته برای موفق‌تر شدن در شغل روانشناسی و داشتن آینده شغلی روانشناسی نیاز شدیدی به کارگاه‌ها و دوره‌های کارآموزی دارن.

کسی که قصد تحصیل در رشته روانشناسی رو داره اول از همه باید خودش رو ازلحاظ روحی با مقابله از مشکلات آماده کنه منظورم این هست که اگر کسی صرفاً رتبه لازم برای رشته روانشناسی رو کسب کرد، الزاماً نمیتونه روانشناس خوبی باشه. نظرات در مورد رشته روانشناسی و اینکه چه افرادی در این رشته موفق هستن ثابت هست. یعنی:

بله حتماً، همونطور که قبلا هم گفتم، بازار کار روانشناسی کاملاً وابسته به کارگاه‌ها و آموزش‌های خارج از محیط دانشگاهی هست. و البته باید کارشون هم در مورد همین رشته روانشناسی باشه. این نکته یادمون باشه که کار کردن در رشته روانشناسی به شرطی سودمند هستش که استادی به‌صورت جدی به راهنمایی اونها درزمینهٔ ی کاریشون بپردازه.

بازار کار رشته روانشناسی و درآمد رشته روانشناسی صرفاً با مدرک لیسانس رونق چندانی نداره. البته یعنی فارغ‌التحصیل کارشناسی مجوز کار درمانگری نداره و تنها میتونن در مهدکودک‌ها و مدارس کار مشاوره‌ای انجام دهند. اما در دوره‌ی فوق‌لیسانس و معرفی رشته روانشناسی به‌طور کامل به دانشجوها، مجوز تأسیس کلینیک، مطب ، مراکز توان‌بخشی و کار های درمانگری رو میدن. هم‌چنین فارغ‌التحصیل‌های رشته روانشناسی، میتونن که در کلینیک های دیگه مشغول به کار بشن.

مهارت‌های عمومی هم درست مثل همون مهارت‌ها و روحیه‌های فردی هست که بچه‌ها باید داشته باشن. یعنی بی طرف و رازدار باشن و از همین قبیل نکات، اما اگر بخوام مهارت‌های علمی و تحصیلی رو توضیح بدم، گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی به داوطلبین همه‌ی رشته‌ها ازجمله رشته روانشناسی پیشنهاد میشه. همچنین استفاده از کتاب‌های عمومی و کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت‌ها، به دانشجوها خیلی کمک میکنه.

بله خیلی زیاد. ولی به‌صورت تیمی بازدهی بیشتری داره. شغل روانشناسی به‌صورت فردی هزینه‌های زیادی رو به همراه داره که سود زیادی برای فرد به همراه نمیاره. اما در کار تیمی، بازدهی کلینیک خیلی افزایش پیدا میکنه و افرادی که در شغل روانشناسی فعالیت دارن، سود بیشتری میکنن.

قطعاً درامد ماهانه یک روانشناس بالینی در ایران و یا در دیگر گرایش‌های رشته روانشناسی بدون شناخته شدن رضایت بخش نمیشه. با تبلیغات، و معرفی خودشون به مردم ، از طریق ویدئوها، همایش ها و کارگاه های آموزشی رایگان میتونن که افراد رو برای کارهای مشاوره‌ای جذب کنن.

بازار کار رشته روانشناسی در کشورهای اروپایی خیلی بیشتر از ایران هست، البته آمار مراجعه به‌ مشاور و روانشناس برای تمامی گرایش‌های رشته روانشناسی 20 درصد افزایش‌یافته. اما با این وجود کشورهای اروپایی و آمریکایی هم گزینه‌ی خوبی برای ادامه‌ی تحصیل در رشته روانشناسی هستن.آلمان یکی از کشورهاست که دانشجو رشته روانشناسی و روانشناسان رو به‌خوبی جذب میکنه، البته که متقاضی ها باید پایه‌ی فوق لیسانس داشته باشن و دوره‌هایی که در کشور آلمان برگزار میشه رو بگذرونن و به زبان آلمانی هم مسلط باشن.کانادا هم گزینه‌ی خوبی برای مهاجرت در رشته روانشناسی است. البته پایه مدرک باید دکتری باشه و دانشجوها دوره‌های برگزارشده در کشور کانادا رو بگذرونن.

بازار کار رشته روانشناسی در ایران- درآمد و آینده شغلی آن به چه صورت است؟

مثلا بازار کار فارغ التحصیل کارشناسی رشته روانشناسی در ایران به چه صورت است؟

مهارت در هر حرفه و شغلی نیازمند تجربه است. روانشناسی علمی است که بیش از سایر علوم تجربه می طلبد. ابزار کار رشته روانشناسی، علمی است که با تک تک افراد جامعه سرو کار دارد.

این رشته در مقطع لیسانس دارای 3 گرایش روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانسنجی می باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های زیر می باشد:

بعد از طی کردن مقطع لیسانس در گرایش روانشناسی عمومی فرد می تواند در این مراکز خدمت کند:

میتواند با اخذ مجوز از بهزیستی اقدام به تاسیس مهد کودک و سرای سالمندان کند.

در رشته روانشناسی بالینی در مقطع لیسانس علاوه بر موارد فوق در این مراکز فرد میتواند خدمت کند:

در رشته روانسنجی در مقطع لیسانس علاوه بر موارد فوق فرد میتواند در کلینیک های مشاوره و مطب به اجرا و تفسیر آزمون بپردازد.

بازار کار رشته روانشناسی در این مقطع در گرایش های روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی شخصیت، یکسان می باشد و به شرح زیر است :

بازار کار رشته روانشناسی در گرایش روانسنجی در مقطع ارشد به شرح زیر می باشد:

بازار کار روانشناسی در رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی که اخیرا به گرایش های روانشناسی اضافه شده است به شرح زیر می باشد:

نویسنده مجله استادبانک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟

اطلاعات نام و ایمیل من را برای ثبت نظر دوباره ذخیره کن

روانشناسی رشته سختی هست؟یا راحت

متوسط

سخته ولی تلاش کنی موفق میشی نسبت به سختیش میرزه

اگر علاقه داشته باشید راحته در ضمن برای زندگی خودتان نیز مفیده

رشته ای نیست که هرکسی از پسش بر بیاد،نیاز به حوصله و صبر و همینطور علاقه زیاد هست

والا من خواهرم تو رشته روانشناسی تحصیل میکنه باید بگم که درساش در حد دبیرستانه شایدم راحت تر ولی به نظر من رشته راحتیه درسیو نداره که حرفی واسه گفتن داشته باشه

شما هروقت تونستی بفهمی چرا درس سخت از نظرت چیه میفهمی روانشناسی آسون یا سخت…

خواهر شما حتما در حد دبیرستان جزوه مینویسه و کتاب میخره شما هم کتاب روانشناسی معتبر بخون بعد نظر بده

اگه میشد بااین کتابهایی که توی دانشگاه میخونن روانشناس بشن که خوب بود.عزیزه من واسه یه روانشناس خوب شدن توی ایران خودت باید بری دنبالش کتاب و کارگاه و طرح و اینیچزا رو گذروند…

شما خودت روانشناسی نمی خونی نمی تونی نظر بدی الزاما استاد ها آسون می گیرن یا جزوه ها خیلی آسون نشون میده دلیل نمیشه که رشته اسونی باشه هر رشته ای سختی خودشو داره… کما اینکه انسان موجودی بسیار پیچیده هست و شناختش کار آسونی نیست !روانشناسی دنیای شیرینیه …مثلاً کسی که هنر می خونه یا تو کارهای گرافیکی یا مثلاً طراحی لباسه نمیشه گفت کارش آسونه چون به نظر من و شما تئوری های که می خونه از یه رشته ی دیگه کمتره(شایدم اینطور نباشه) اونها هم از یه جنبه‌ی دیگه کار سختی رو در پیش دارند پس نمیشه قضاوت کرد!

این بستگی به شما داره که آیا به این رشته علاقه دارید یا نه وگرنه تحصیل براتون بسیار شیرین و لذت بخش خواهد بود باتشکر

با سلام خدمت دوستان عزیز . برادران و خواهران من رشته روانشناسی دارای فارغالتحصیلان بسیار زیادی است که از حجم نیاز جامعه فراتر است با یک نظر به سایت سازمان نظام روان شناسی متوجه خواهید شد که سالانه فقط ۱۰ ال ۲۰ نفر موفق به اخذ مجوز فعالیت می شوند. و این در حالی است که شما روانپزشک نیستید و حق تجویز دارو ندارید برای اینکار باید پزشکی عمومی بخونید بعد روانشناسی… و شما بیشتر نقش مشاور رو دارید. بازار کار این رشته بسیار داغونه حتی با افتتاح مطب به دلایل فرهنگی یا اجتماعی مراجع بسیار کمی خواهید داشت . بهتره وقت خودتونو تلف نکنید و رشته های پزشکی و پیرا پزشکی بخونید و مستقیم برید سر کار و در آمد عالی داشته باشید. . البته میتونید مهد کودک افتتاح کنید و خیلی کارای دیگه…. حال انتخواب با خودتون…

سلام اگر به این رشته علاقه داشته باشی عالیه اما اگر خیر اصلا نباید وارد شد چون باید به انسان ها علاقه داشته باشی و شرایط روحی روانی خودت رو هم در نظر بگیری چون درهر صورت درگیر خواهی شد.از نظر درامد اگر پول برای پیشرفت یا پارتی داری وارد شو ولی اگر از نظر مالی پولی نداری مطمئن باش نه میتونی به راحتی درآمدی کسب کنی، نه میتونی داخل وورک شاپ ها برای پیشرفت خودت شرکت کنی ، و نه میتونی برای بهتر شدن اوضاع روان و درمان روان خودت به یک متخصص حیطه ی خودت مراجعه کنی (چون هر روانشناس هم از نظر قوی شدن در شخصیت و هم بر طرف شدن ابهامات و سوالاتی در جلسات با مرتجعین خودش داره نیاز هست به یک متخصص بالاتر از خودش مراجعه کنه پول که نداشته باشی از این مرحله هم باز می مونی ) این رشته جز رشته های شیکه برای پیشرفت هم خیلی نیاز به پول و پشتوانه هست .

سلام می خواستم بدونم گرفتن لیسانس و فوق لیسانس چقدر طول می کشه

چرا اطلاعات غلط میدین؟ کارشناسی ارشد روانشناسی مهاجرت دیگه چیه؟

ب نظرتون روانشناسی رشته خوبیه یا نه اونم دانشگاه پیام نور

سلام من دانشگاه پیام نور روانشناسی میخونم.به نظر من دانشگاه پیام نور و دولتی و ازاد صرفا یک حرفه . بستگی به خودت داره که چقدر اراده داشته باشی چون روانشناسی کارگاه های زیادی داره و اون هست که حرفی برای گفتن داره . هر دانشگاهی برید لازمه کارگاه بگذرونید و تجربه کسب کنید . البته این نظر شخصی من هست . موفق باشید .

من خودم دانشجوی روانشناسی پیام نورم.رشته ی سختیه.ولی واقعا اگه عاشقش باشی شیرینه.

اره خوبه من خودم پیام نور روانشناسی خوندم هفت ترمه هم تموم شدم

من کارشناسی روان شناسی دارم اما کار پیدا نمیکنم به نظرتون بهترین کاری که میشه با مدرک کارشناسی این رشته انجام داد چیه؟

سلام من کنکوری هستم علاقه دارم ب این رشته بنظرتون این رشته رو انتخاب کنم یا ن تضمین میکنه اینده شغلیمو ؟

روانشناسی تربیتی پس چی میشه؟!

کسی که میخواد مدرک بگیره براش شاید درساش اسون باشه مث گفته ی این دوست عزیزمون ک خواهرش روانشناسی میخونه .ولی کسی که با عشق و علاقه میخونه درس بسیار شیرین و در حد خودش ی مقدار سخته چون با روان انسان سروکار داره .من دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم

سلام من کنکوری هستم علاقه خاصی به روان شناسی دارم و کلی کتاب دربارش خوندم خواستم بگم که خانوادم میگن برم تربیت معلمی اما خودم دوست ندارم از اینده شغلی که هم داره اعتماد ندارم من باید چکار کنم

برو دنبال علاقت قطعا اگه علاقه داشته باشی می ترکونی ..

من هم همسن شما هستم و مثل شما به روانشناسی بسیار علاقمندم و از نظر تامین شغلی قصد انتخاب تربیت معلم رو دارم ، میخوام بعد اینکه تربیت معلم رو قبول شدم و لیسانس رو گرفتم برای فوق لیسانس روانشناسی رو انتخاب کنم ، اینجوری به هردو هدف رسیدم ، فکرمیکنم بد نباشه اگر بهش فکرکنید

برو دنبال علاقت ،بیشتر خانواده ها معمولا رشته ای میگن برو که یا اسمش زیاد تو جامعه هست و به قولی پول زیاد داخلشه یا رشته ای که خودشون تو دوران جوانی میخواستن برن ولی نتونستن به هردلیلی و حالا از فرزند میخوان که بره تا کمی خوشنود شن از اینکه خودشون نرفتن ولی حداقل بچه تونسته بره، وقتی علاقه به فلان رشته نداشته باشی و بری هرروزش برات مرگ هست فقط دوست داری زودتر تموم شه ممکنه حتی موفق هم نشی پس برو دنبال علاقت حتی اگه خانوادت راضی هم نشدن در چنین مواردی نباید به حرف خانواده گوش کرد خانواده قابل احترامه ولی قرار نیست حتی از علایقت بخاطرشون بگذری که تهش بشی یه مرده متحرک حسرت زده،علاقت رو دنبال کن تا موفق شی علاقت تو میخوای تو اون رشته تحصیل کنی نه خانواده پس رشته ای برو که دوستش داری نه رشته ای که دوستش دارن❤

سلام.من کنکوری هستم و بین زبان و روانشناسی گیر کردم نمیدونم کدومو بیشتر بخونم روانشناسی رو هم خیلی دوست دارم ولی اطرافیان میگن زبان برو الان من چیکار کنم؟

سلام. به نظرم اول از همه ببینید که خودتون به چی علاقه قلبی دارید. هر رشته‌ای که رو بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. مهم نیست زبان باشه یا روانشناسی. اگه با علاقه جلو برید میتونید تو اون رشته پیشرفت کنید و طبیعتا درآمدتون هم خیلی بیشتر میشه.

سلام وقتتون بخیر من دانشجوی روانشناسی عمومی هستم مقطع کارشناسی با تشکر از شما خیلی لذت بردم از نوشته هاتون فقط دو تاسوال داشتم : ۱) برای یادگیری زبان انگلیسی باید به صورت تخصصی باش چون اصطلاحات روانشناسی و تخصصی نیازمندیم من از کجا میتونم ا به ین نوع آموزشگاه ها دسترسی داشته باشم؟ ۲) من ادم درونگرا و دیرجوشی هستم چطور میتونم مهارت ارتباط بر قرار کردن با اطرافیان یا مراجعه کنندمو بدستبیارم و یا ارتقاعش بدم؟

سلام ممون از شما. خوشحالیم که دوست داشتید… ۱. می‌تونید به آموزشگاه‌های زبان انگلیسی شهرتون مراجعه کنید و شرایطتتون رو بهشون توضیح بدید. احتمالا میتونن کمکتون کنن. ۲. به نظرم به عنوان روانشناس خودتون بتونید این موضوع رو حل کنید خیلی بهتره 🙂

سلام دوست عزیزم من در گذشته تجربه ی شما رو داشتم و حتی تا مقطع کاردانی در رشته ای که بهش علاقه ای نداشتم عمرمو و گذروندم و در اخر پشیمون شدم و بر گشتم ب رشته مورد علاقم عزیزم به رشته ی مورد علاقت بپرداز ادم برای بدست اوردن چیزایی که دوست داره باید سختی بکشه و گاهی براش بجنگه اگر به علاقه و تصمیمت مطمئنی بهش بپرداز و اگر مدرک روانشناسی داشنه باشی شما باز هم میتونی تدریس کنی توی همین مقاله و صفحه ای که هستی دربارش نوشته شده امید وارم بهترین تصمیمتو بگیری و موفق باشی

خیلی ممنون بسیار مفید بود و بنده پاسپورت . اقامت کانادا دارم و حتما در انجا به تحصیل خواهم پرداخت ممنون از راهنماییتون

دوستان روانشناسی کار بسیار سخت با درامد کمه، گول ظاهرش رو نخورید اگه دنبال کار راحت و پول هستید، بازار کارش واقعا خرابه، با ارشد دانشگاه دولتی توی کمپ با پارتی تازه کار گیر بیاری اندازه یک کارگر دیپلم بهت نمیدن.انچه شرط بلاغت بود گفتم. یه روز به منم میگفتن با خودم فکر کردم نه من با بقیه فرق می کنم الان بعد کلی زحمت فهمیدم چه اشتباهی کردم.

داداش من ۲۰ سالمه فقط تو سرمه ک مهر وارد دانشگاه بشم فقط دیپلم دارم نابغه نیستم اما بدون مدرک فقط با دانسته های خودم درآمدم از یه دیپلمه بیشتره پس نزن تو ذوق یکی ک دوست داره ب هر سمتی بره حتمن تو نتونستی دلیل نمیشه بقیه ام نتونن

دقیقا. به نظر من هم هر کس به اندازه دیدش‌ به جایگاه خاصی می رسه. مطمئنا اونهایی که در هر شغلی به جایگاه خوبی رسیدن ، دیدشون مثبت بوده و احتمالا با شکست های زیادی مقابله کردند تا بلاخره موفق شدند. دلیل نمیشه یه سری به جایی نرسیدند بقیه هم نرسند.

هرکسی شرایط روحی و استعدادی خودشو داره بالاخره ادم باید زحمت بکشه ولی مفید و کارساز ن فقط صرفا سخت کار کردن بلکه درست کار کردن…

سلام دوستان عزیز ارشد روانشناسی هستم در کل اوضاع کار در همه رشته ها خرابه منجمله روانشناسی. اگه روانشناسی علاقه اول شما هست حتما بهش بپردازید در صورتیکه روانشناس خوبی باشید و شناخته بشید و مراجع زیادی داشته باشید درآمد متوسطی خواهید داشت اما شناخته شدن راه سختی داره. اگه روانشناسی انتخاب اول شما نیست بهتره گزینه های بعدیتون رو بررسی کنید چون درآمد روانشناسی با راه سختی که پیش رو دارید هماهنگی نداره. هنوز ارائه و دریافت خدمات روانشناسی در ایران زیر ساخت کافی نداره. شاید در آینده اوضاع بهتر شه.

امتیاز بینندگان:۵ ستاره

سلام…من مشاوره و کمک به دیگران رو خیلی دوست دارم و فکر میکنم تا حدودی در این امر موفق هستم…درباره مشاوره خانواده و تحصیلی و خلاصه مشکلات عادی که در زندگی هر کسی ممکنه پیش بیاد خانواده و دوستان باهام مشورت میکنن و خدارو شکر راضی هستن و این خودش انگیزه ای شده که بخوام در این رشته تحصیل کنم… سوالی که من از دوستان دارم اینه که من با شرایطی که واستون توضیح دادم بهتره رشته روانشناسی بخونم یا مشاوره؟؟؟ واینکه اگر روانشناسی بخونم ایا میتونم در زمینه مشاوره هم فعالیت کنم یا خیر؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید…

من فوق لیسانس روانشناسی عمومی هستم، لیسانسم هم علوم تربیتی بود.میگن که با یه مقطعه بودن در رشته روانشناسی ممیشه مشاوره در کلینیک داد؟ درسته؟

سلام خدمت دوستان عزیز بنده ارشد روانشناسی هستم و در حال حاضر مشاور هستم برخی دوستان اطلاعات غلط میدن ،رشته روانشناسی را با کتابهای روانشناسی یا مقاله های مجلات اشتباه گرفته اند. در استخدام های کشوری روانشناسی همیشه درصد مناسبی برای جذب داشته است از شهرداری بگیر تا آموزش و پرورش و … درصد بالایی از دروس این رشته در کارشناسی علی الخصوص ارشد مرتبط با مغز و ….هستش بنابراین دوستانی که پایه زیستی خوبی دارند موفق ترند مهمترین عنصر موفقیت در این رشته ،تعامل بالا با دیگران ،خوش مشربی ،اعتماد ،رازداری ،و به روز بودن از نظر علمی میباشد. مطالعات بعدی فرد بعد از دانشگاه خیلی تعیین کننده است بچه های پیام نور هم موفقیت های خوبی در ارشد این رشته کسب کرده اند از نظر مالی هم جزو پنج رشته خوب انسانی هستش ما الان افرادی را داریم با لیسانس برق ،پرستاری ،ریاضی و … آمده اند تقاضای ارشد روانشناسی را داده اند رشته راحتی نیستش ،اگه میخوای با این رشته نون در بیاری باید ریاضت بکشی

امتیاز بینندگان:۴ ستاره

امتیاز بینندگان:۲ ستاره

در کادر زیر نمونه سوال، گام به گام، جزوه، نکات درسی، مشاوره و … را جستجو کنید

حمایت شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

استادبانک مفتخر است که توانسته است، با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درجه دانش بنیانی نائل شود

استادبانک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استادبانک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

استادبانک تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه استادبانک می باشد.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟
رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی بالینی؟
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *