روانشناسی کودکان دبستانی

 
helpkade
روانشناسی کودکان دبستانی
روانشناسی کودکان دبستانی

کودکان در هر سنی لجبازی های خاص خودشون رو دارند مخصوصاً در سنی که کودک دبستانی به حساب می آیند که روانشناسی کودکان در این سن پیچیده و چند بعدی می شود که عامل تمام آنها استرس ناشی از فضای مدرسه است. 

تا قبل از ورود به دبستان بچه ها فکر می کنند که پادشاه تمام اقلیم هستند اما پس از ورود به دبستان با ابعاد مختلف اجتماعی روبرو می شوند که تا بحال هیچ نکته ای درباره آن ها نه دیده اند و نه شنیده اند.

اول از همه می بینند که مدرسه پر است از بچه های شبیه، بچه های هم سن و سال و حتی بزرگتر از آنها باهوش تر، خوشتیپ تر، زرنگ تر، فعال تر و تعامل گراتر از آنها کم پیدا نمی شود.

به خاطر همین که در این دوران به بچه ها استرس غیر ارادی زیادی تزریق می شود، این استرس غیر ارادی نشانه های بسیاری دارد یکی از آنها شب ادراری در این کودکان است. دیگر از آن پرخاشگری و لجبازی و لوس شدن در این برهه از زندگی کودکان است.

اما واقعا کودکان در حال لجبازی با شما نیستند، آنها می‌خواهند خطوط خود را مشخص کنند، حیطه های فعالیت خود را مشخص کنند.

روانشناسی کودکان دبستانی

آنها از اینکه دنیا پر از بچه های شبیه آنهاستجا می خورند، پس تصمیم می‌گیرند حداقل به خود اثبات بکنند که با آن ها متفاوت هستند، به خاطر همین دست به کارهای عجیب و غریب می زنند، سعی می کنند دایره اختیارات عمل خودشان را افزایش میدهد و کارهایی که قبلا انجام نداده اند را دوباره انجام بدهند.

به بیان ساده تر کودکان با لجبازی خود سعی می کنند حیطه های جدیدی را از مادر و پدر خود و اطرافیان پس بگیرند و حقوق خودشان را اثبات کنند.

دوره دبستان برای کودکان دوره نه چندان جذابی است به دلیل این که بین دوره کودکی خود و دوره بلوغ قرار دارند که در حال حاضر آرام‌آرام به دوره بلوغ نزدیک می شوند.

کودکان در این سن دنیای اطراف را می شناسند، عقاید و تصورات خودشان را تغییر می دهند و این راز درونی کودکان در این برهه از زندگی آن ها است.

در برابر حرف شما می‌خواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند و پاسخی برای تعارض‌های درونی خودش پیدا کند.

در سنین سه تا چهار سالگی کودک با حرکت های فیزیکی سعی می کند که دنیا را لمس کرده و بشناسد اما در سنین دوران دبستان کودک از نظر فکری سعی می‌کنند همان محیط را بیازماید، پس تعجب نکنید اگر اتفاقات عجیبی در زمینه ذهنی کودک رخ بدهد.

اول از همه اینکه درک کنید و شرایط کودک را با توجه به توضیحاتی که ما دادیم بپذیرید.

واقعا سعی نکنید کودک دبستانی را در قالب برنامه به گنجاند.

برای مثال کودک شما که از مدرسه به خانه برمی گردد قاعدتاً وقت ناهار است؛ اگر او بخواهد در قالب یک برنامه اگر و آنگاه خشک قرار بگیرد؛ حتماً باید ناهار را با شما میل بکند.

اما چه اشکالی دارد کودک پس از برگشت از مدرسه پس از انجام کارهایی که مورد علاقه اش هست؛ مثل بازی؛ تفریح؛ بودن با دوستان و همسایه ها ناهار خود را میکند میل کنند. 

 به ذات مدرسه و فضای آن محیطی تعاملی و کنشگری کامل و مورد علاقه کودک نیستند پس از مدرسه به خانه رسید اجازه بدهید در یک زمانی کودک به انجام فعالیت های مورد علاقه خودش بپردازد حتی اگر آن زمان وقت صرف ناهار باشد.

کودکان دنبال یافتن دلیل هایی برای لجبازی هستند اما این ریشه لجبازی کودکان کجاست؟

یکی از این ریشه ها، عدم وجود قوانین صریح و مشخص برای کودکان است، برخی والدین از سر نداشتن اطلاعات کافی لحظه ای و بی منطق قوانینی برای کودک وضع می کنند که شاید کودک در یک فضای دیگر نیز بتواند این قانون رو شکسته و رعایت نکند.

خیلی شنیده شده که والدین به کودکان خود می گویند همین که من می گویم فعلا بازی تعطیله، از قوانین مشخص است که مادر و پدر این قانون را از روی لجبازی با کودک وضع کرده اند و این قانون ریشه صریح و مشخصی ندارد پس این قانون می تواند محلی برای لجبازی کودک شما باشد.

قوانینی که همیشه باید توسط کودک رعایت شود را مشخص کنید البته ما موافق امر و نهی کودکان نیستیم اما کودکان باید بدانند برای زندگی در کنار هر شخصی نیازمند یک سری برنامه ریزی هستند.

پس دنیا پر است از قوانین مقررات که ما به ذات باید آنها را رعایت می‌کنیم برای اینکه به حیطه های دیگران لطمه وارد نکند کودکان هم مایل هستند تا قوانین و مقررات را بدانند و بر اساس آن رفتار کنند.

اما قوانین و مقررات بایستی کاملا مشخص شده و مبرهن باشند و هیچ ابهامی در آنها وجود نداشته باشد مثلاً پس از مدرسه ما ناهار میل می کنیم.

اگر کودک با انجام این قوانین مشکل داشت دلیل آن ها بررسی کنید مثلا بررسی کنید ببینید آیا بیش از حد به او امر و نهی می‌کنید یا نه. 

اگر کودک شما با انجام قوانین مربوط به تکالیف درس علوم مشکل دارد ببینید دلیل آن چیست شاید نیاز به کلاس تقویتی دارد یا مشکلی با معلمش پیدا کرده یا روش آموزشی و یادگیری او در این درس مشکل دارد.

اصولا کودکان در کودکی با انجام رفتارهای نادرست تنبیه می شوند ولی رفتارهای خوب چطور؟ نباید مورد تشویق قرار بگیرند. وقتی کودک قوانین و مقررات را می دانند و رفتار بدی از او سر می زند خودش هم احساس خوبی ندارد پس نصیحت های طولانی مدت، تحقیر، نه تنها نتیجه مناسب را ندارند بلکه نتیجه برعکس می تواند داشته باشد. همین که کودک می داند کار درستی انجام نداده و از طرف شما نیز تایید نشده در یک چالش درونی قرار می گیرد.

همه ما عصبانی می شویم، به دلیل این که در کودکی ریشه‌های این عصبانیت مشخص نشده‌اند و ماه راه های غلبه بر عصبانیت خودمان را پیدا نکرده ایم. حال تصور کنید کودکی که روش های غلبه بر عصبانیت خودش را نداند نیز در بزرگسالی مشکل عدم غلبه بر عصبانیت درگیر خواهد بود.

یکی از راه های کاهش عصبانیت پیدا کردن محیطی آرام و به دور از هیاهو برای گرفتن آرامش است، اصولا وقتی از محیط چالشی دور می‌شوید آرامش بیشتری خواهیم داشت اما رفتن به محیطی که همیشه به شما آرامش می‌دهد بحثی دیگر است به خاطر همین برای کودک تان در خانه فضای مناسب برای گرفتن آرامش در نظر بگیرید و از او بخواهید در هنگام عصبانیت به آن به آنجا رجوع کند.

اگر قوانین و مقرراتی برای خانه وضع کرده‌اید در درجه اول خودتان در انجام آنها پایدار باشید. اگر شما قانونی وضع کنید و آن را انجام ندهید قطعاً کودک شما از این نقص استفاده خواهد کرد و دلیلی برای انجام ندادن قوانین در خانه پیدا خواهد کرد پس در وضع قوانین خودتان اولین نفری باشید که این قانون را انجام می دهید و خودتان اولین نفری باشید که خودتان را در مورد آن قانون بازخواست می کنید،

اما آیا انجام یک قانون نیازمند قوه قهری است یا میتوانیم از دوستی با فرزند خود در آن زمان استفاده کنیم؛ به بیان ساده تر اگر کودک ما قرار است قانونی را انجام دهد برای انجام قانون به او فشار آورده او را تنبیه کنیم یا می توانیم در قالب یک رفتار دوستانه با همان قانون را انجام دهیم؟

به صورت کلی کنترل و فشار آوردن بر کودک می تواند یا یک یاغی تمام عیار یا یک فرد مطیع کامل ارمغن آورد و قطعاً فرد کاملا مطیع فردی است که سانسور های فراوان دارد و این فرد کاملا مطیع می‌تواند یک فرد مهرطلب باشد به دلیل اینکه او می‌خواهد هنجارهای مادر و پدر خود را به انجام رسانده و تاییدیه از آنها دریافت کنند؛ پس به همین دلیل هر قانونی که مادر پدر او وضع می کنند او سریعا و بدون نقص انجام میدهد.

اما شاید در خفا مسیر مخالف قوانین وضع شده را پیش برد و جهان بدون قوانین مادر پدر خود را آزمایش کند.

یکی از نکات بسیار مهم در زمینه قوانین و مقررات خانوادگی این است که قوانین و مقررات برای نظم دادن به زندگی ما پدید آمدند نه برای اینکه قوانین و مقررات هدف زندگی ما باشند.

برای مثال ورزش کردن صبحگاهی با کودک ۱ ابزار برای رسیدن به سلامتی صبحگاهی است اما اگر قرار باشد که این قانون به تنش میان فرزندان و مادر پدر او شود پس این قانون یک هدف است و ابزاری برای زندگی بهتر نیست.

اگر حیطه اختیار کودک از نظر شکل یک چند وجهی است سعی نکنید برای کودک خطوط خیلی ثابت و مشخص به عنوان مرز تعیین بکنید؛ سعی کنید مرز هایی که در این چند ضلعی میکشید مرزهای پهن و مه آلودی باشند که کودک حتی بتواند در این مرزها نیز حرکت کنند بدون اینکه ازت طرف شما مورد عتاب سرزنش یا کنترل قرار بگیرد.

مادر پدرهایی که  در این چند ضلعی ها مرزهای مشخصی دارند و با هر حرکت خارج از این مرزهای کودک به او تذکر می‌دهند و همچنین در زمان های مشخص مرزها را برای کودک تنگ می کنند منتظر کودک یاغی یا بی اعتماد به نفس باشد.

پس در هنگام کنترل کودکتان اگر واقعاً مسئله ای مهم نیست مرزبندی برای آن مسئله مرزهایی مه آلود و پهن باشد.

حتی گاهی سعی می کنی خود شما با کودک از مرزها خارج شوید مثل زمانی که می‌خواهید  با کودک خود بازی کنیم در میان بازی می‌توانید حتی بسیاری از قوانین خانه را ندیده بگیرید.

به دلیل اینکه فضای بازی قاعدتاً باید خارج از خانه در پارک های شهر های بازی باشد اما به دلایلی ما بازی ها را به درون خانه منتقل کرده‌ایم پس باید مقداری از قوانین خارج از خانه را نیز برای بازی‌های داخل خانه لغو کرد.

حتی در بین بازی ها اگر منزل ریخت و پاش شد؛ هیچ مشکلی ندارد یا حتی از وسایل قدیمی و به درد نخور آشپزخانه برای بازی استفاده کنیم در برخی مواقع پوشاک قدیمی خود را نیز نگه داشته و در زمان‌های بازی از آنها استفاده های متفاوتی بکنیم.

یکی از موارد مهمی که مورد تأکید داریم عدم کنترل دائمی کودک در منزل و خارج از آن است زمانی که کودک به صورت دائمی عین یک متهم درحال بازخواست شدن در رابطه با انجام ناکامل یک فعالیت است استرس زیادی به کودک تزریق می‌شود و این استرس به مرور می تواند هوش هیجانی کودک را به شدت بکاهد و ضعیف کند تا جایی که کودک حتی در ابتدایی ترین مسائل زندگی نیز دچار مشکل شود. 

روانشناسی کودکان دبستانی

برخی وضعیت ها سعی کنید تعداد قوانین از حیطه هایی که کودک در آنها فعالیت می‌کنند بیشتر نشود این در مجموع می تواند به کودک ضرر بزند چون حفظ همین قوانین و انجام دادن آنها در لحظه و صد البته کمال طلبی که خانواده‌ها به کودکان تزریق می‌کنند همگی دست به دست هم داده و به کودک استرس مضاعف تزریق می‌کند

 

اطلاعات تماس:

.۰۹۱۲۴۹۴۲۷۷۳ .۰۲۱۸۸۷۰۳۴۲۱

اطلاعات تماس:

.۷۷۱۹۱۶۵۹ .۷۷۱۸۹۶۲۴

بی نهایت قصه صوتی را از این اپلیکیشین گوشی کنید.

نیوشا باز هم مثل همیشه یه کتاب کودک به نام المر رو معرفی می کنه. المر از بهترین کتاب های ادبیات کلاسیک در حوزه خودشناسی هست.

ایشان با ۱۵ سال سابقه درمان کودکان بدون دارو از طریق مشاوره آنلاین کنار خانواده های عزیز هستند.

تمامی حقوق مطالب و تصاویر تولیدی این سایت متعلق به سایت رادیو کودک است، هرگونه کپی برداری با ذکر نام سایت و لینک به آن براساس صفحه قوانین و مقررات بلامانع است.

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

روانشناسی کودکان دبستانی نشان میدهد که آموزش های ابتدایی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده و میزان موفقیت او در آینده دارد از این رو روانشناسی کودک در این سنین حائز اهمیت فراوانی است . در روانشناسی کودکان دبستانی ، کودکان در سنین قبل از ورود به دبستان ، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند . آنها تنها با خودشان مقایسه میشوند و احساس موفقیت بسیار میکنند اما این احساس با ورود به دبستان کاملا تغییر میکند . در سنین ورود کودک به دبستان همه چیز رنگ و بوی رقابتی میگیرد کودک حالا با افرادی بهتر از خودش رو به رو است که گاها موفق به شکست آنها نیست و این باعث تقلیل اعتماد به نفسش میشود . در این دوران است که والدین به اهمیت مبحث روان شناسی کودکان دبستانی بیش از پیش پی میبرند .

روانشناسی کودکان دبستانی تاکید میکند در برخورد با کودک دبستانی باید این نکته را بدانید که او در شرایط روحی دشواری است . او حالا طعم فضاهای بزرگتر و محیط های اجتماعی گسترده تری را چشیده و در این مسیر به شدت احساس تنهایی میکند . در وجود کودک ، احساسات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد که گاها از او یک کودک خیره سر و بسیار بداخلاق میسازد . اما باید بدانید این ماهیت اصلی کودک نیست و او تحت تاثیر فشار رقابت با همسالان و استرس های ناشی از اتفاقات داخل مدرسه است و توانایی مدیریت این اتفاقات را به تنهایی ندارد . این وظیفه شماست که چنین مهارت های مهمی را به او بیاموزید . در روانشناسی کودک دبستانی ما راهکارهایی برای کمک به شما در مورد نحوه رفتار و برخورد با یک کودک دبستانی عنوان میکنیم .

روانشناسی کودکان دبستانی

بیشتر بخوانید: در مورد روانشناسی کودکان استثنایی بیشتر بدانید

روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی شباهت های بسیاری دارد . راهکارهای مهم در تربیت یک کودک دبستانی و یا پیش دبستانی در متون روانشناسی کودک بصورت گزینه ای میتواند شامل عناوین زیر باشد :

بیشتر بخوانید:  خصوصیات روانشناسی فرزند آخر خانواده

روش های پیشنهادی دیگر

در روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی بپذیرید که کودک با ظرفیت های خاص خودش آفریده شده و قرار نیست آینه تمام نمای آرزوهای شما باشد . سعی کنید کودک را با سرزنش دچار احساسات منفی نکنید . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی پیشنهاد میکند سعی کنید در این راه از مزایای موفقیت و اثرات آن بر زندگی آینده کودک ، او را مطلع کنید . این سخنان باید به نحوی اثرگذار به کودک القا شوند و کودک بتواند آنها را به راحتی درک کند . مثلا به کودک خود بگویید که رسیدن به آرزوها شامل صد قدم بسیار ساده است و مثلا اگر بتواند با تلاش خودش نمرات خوبی در درس های ترم آینده کسب کند یک قدم به پزشک یا خلبان شدن نزدیک تر میشود ! ( از آنجا که تمام کودکان در ابتدای دبستان میخواهند پزشک یا خلبان باشند ! ) .

بیشتر بخوانید:  ویژگی های روانشناسی فرزند اول چیست ؟

مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی امروزه در دسترس همگان قرار دارد . با توجه به روانشناسی کودکان دبستانی ، کودک باید آزاد باشد که خودش با استقلال فکری و نحوه تربیتی صحیح از جانب شما برای بهتر کردن آینده خودش تلاش کند . کودک در این دوران شدیدا به واکنش ها و رفتارهای والدین خود حساس است . هر گونه رفتار خشونت آمیز با کودک به دلیل کسب نکردن موفقیت ها و یا حد نصاب نمرات میتواند اثرات ماندگار و بسیار بدی بر شخصیت کودک بگذارد . گاها دیده شده والدینی که بر کودکان خود بسیار فشار وارد میکنند کودکانی مضطرب دارند که این کودکان از کمترین حد اعتماد به نفس و کارآیی در آینده برخوردارند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگها در کودکان

مشاوره و آموزش والدین

سعی کنید از روش های تشویقی در مدرسه با هماهنگی معلم فرزندتان استفاده کنید . یا اینکه در تمام جلسات مدرسه شرکت کنید و کاری کنید او از حضور شما در مدرسه اطمینان حاصل کند . این راه کمک میکند که کودک شما احساس غرور و اعتماد به نفس بسیاری کند . در مبحث دوست یابی سعی کنید تنها و تنها و تنها مشاوران خوبی باشید و در تصمیم گیری کودک دخالت نکنید . از دیدگاه روانشناسی کودکان دبستانی اینکه کودک ، دوستانش را خودش انتخاب کند از مهمترین نکات است . مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی نشان داده کودکان با دیدگاه های خود انتخاب های جالبی میکنند که برای شما قابل فهم نیست . اما اینکه شما بخواهید با معیار های خودتان و بزور چیزی مثل دوست یابی را به کودک تحمیل کنید از کودک شما تنها یک کودک لجباز و سرخورده میسازد .

بیشتر بخوانید:  سوالات تست هوش کودکان

نکات روانشناسی کودکان دبستانی را مختصرا در این متن بیان میکنیم . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی نشان داده این کودکان به علوم مختلفی دست یافته اند و مهارت های بسیاری را آموخته اند پس طبیعی است که سوالات بسیاری داشته باشند و مغز پرسشگر انها مدام در حال پردازش جهان اطرافشان باشد . سعی کنید در پاسخگویی به کودک خودتان بسیار شکیبا باشید و حتی اگر جواب علمی یک پدیده را نمیدانید با تحقیق و سرچ در اینترنت کودک را روشن کنید . این نکته در ایجاد هوش و خلاقیت در کودک اثری مستقیم و بسیار مهم دارد . در هر موضوعی از بازی تا کلاس های درس مدرسه و حتی کلاس های تشویقی و ورزشی سعی کنید به اندازه توانایی کودکتان از او انتظار داشته باشید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۹ ساله دختر و پسر

با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی مهم است بدانید که کودکان ظرفیت های مختلف و متفاوتی دارند . مثلا اگر کودک شما زمینه های هنری را بسیار دوست دارد و استعداد زیادی در این زمینه ها دارد اما در دروسش بسیار ضعیف است درک کنید که او یک فرد هنری است و یک پابلو پیکاسو خیلی بهتر از یک دیپلمه بیکار است ! هیچکدام از موضوعات گفته شده و ملایمت های رفتاری که پدر و مادر در تربیت فرزند خود لازم دارند نشان دهنده ی کم اهمیت بودن محدودیت ها و قوانین نیست . باید بدانید که پدر و مادر ها باید روش های کنترلی خاصی به کودک ارائه کنند و از او انتظار داشته باشند که این محدودیت ها و قوانین را ارج بنهد و به تنهایی عمل کند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۱۱ ساله

مطالب روانشناسی کودکان دبستانی در متون بالا و در مبحث نکات روانشناسی کودکان دبستانی مختصرا بیان شد . اما دیگر نکته مهم این است که والدین بدانند یکی از موضوعات کسل کننده ی زندگی کودک دبستانی انجام تکالیف مدرسه است . کودکان همیشه در این موضوع از والدین نافرمانی میکنند . آنها بطور مداوم از انجام این تکالیف فراری هستند . اما والدین باید درک کنند که این یک امر طبیعی در وجود کودک دبستانی آنهاست و چیز عجیبی نیست . کودک دبستانی تا قبل از مدرسه از آزادی بسیار بهره‌مند بوده و اسیر و درگیر هیچ قانون و مشقی نبوده است اما حالا او باید در چارچوب این فعالیت ها زندگی کند . سعی کنید یک ساعت مشخص انجام تکالیف برای کودک تعیین کنید که با فعالیت های روزانه دیگر کودک درگیر نباشد و کودک آنها را با فراقت و آسودگی خاطر انجام بدهد .

بیشتر بخوانید:  رفتار با کودک ۱۲ ساله

در این راه از موارد تشویقی استفاده کنید . مثلا اینکه بعد از اتمام تکالیفش او را به پارک ببرید یا برایش یک بستنی بخرید یا حتی با آهنگ مورد علاقه اش نمایش خنده دار اجرا کنید و با او بازی کنید . اینها همه و همه از هزاران روش تشویق کودک در زمینه انجام تکالیف در مطالب روانشناسی کودکان دبستانی است . بیاد داشته باشید که اجبار در کودک باعث بروز لجبازی ، دلسرد شدن و بی اعتنایی به شما میشود . در نهایت برای کودک خود یک والد با احساس ، درک کننده و مهربان باشید . کودکان با والدین خشن و عصبی ارتباط بسیار بدی دارند و در آینده آینه تمام نمای والدین خود هستند . اگر دوست دارید کودک با نشاط و سالم و اجتماعی و موفقی به جامعه تحویل بدهید این موارد را با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و یا مشاوره روانشناسی ابتدا در خودتان بوجود بیاورید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۷ ساله

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Psychology for School Children – Okey Dokey Childhood …

براي مشاوره در زمينه روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

روانشناسی کودک 3 ساله و نکات مشاوره این کودکان

روانشناسی کودک دو ساله و نکاتی که باید بدانید

راهکارهای عملی در برطرف کردن کمرویی کودکان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

روانشناسی کودکان دبستانی

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

روانشناسی کودکان دبستانی نشان میدهد که آموزش های ابتدایی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده و میزان موفقیت او در آینده دارد از این رو روانشناسی کودک در این سنین حائز اهمیت فراوانی است . در روانشناسی کودکان دبستانی ، کودکان در سنین قبل از ورود به دبستان ، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند . آنها تنها با خودشان مقایسه میشوند و احساس موفقیت بسیار میکنند اما این احساس با ورود به دبستان کاملا تغییر میکند . در سنین ورود کودک به دبستان همه چیز رنگ و بوی رقابتی میگیرد کودک حالا با افرادی بهتر از خودش رو به رو است که گاها موفق به شکست آنها نیست و این باعث تقلیل اعتماد به نفسش میشود . در این دوران است که والدین به اهمیت مبحث روان شناسی کودکان دبستانی بیش از پیش پی میبرند .

روانشناسی کودکان دبستانی تاکید میکند در برخورد با کودک دبستانی باید این نکته را بدانید که او در شرایط روحی دشواری است . او حالا طعم فضاهای بزرگتر و محیط های اجتماعی گسترده تری را چشیده و در این مسیر به شدت احساس تنهایی میکند . در وجود کودک ، احساسات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد که گاها از او یک کودک خیره سر و بسیار بداخلاق میسازد . اما باید بدانید این ماهیت اصلی کودک نیست و او تحت تاثیر فشار رقابت با همسالان و استرس های ناشی از اتفاقات داخل مدرسه است و توانایی مدیریت این اتفاقات را به تنهایی ندارد . این وظیفه شماست که چنین مهارت های مهمی را به او بیاموزید . در روانشناسی کودک دبستانی ما راهکارهایی برای کمک به شما در مورد نحوه رفتار و برخورد با یک کودک دبستانی عنوان میکنیم .

روانشناسی کودکان دبستانی

بیشتر بخوانید: در مورد روانشناسی کودکان استثنایی بیشتر بدانید

روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی شباهت های بسیاری دارد . راهکارهای مهم در تربیت یک کودک دبستانی و یا پیش دبستانی در متون روانشناسی کودک بصورت گزینه ای میتواند شامل عناوین زیر باشد :

بیشتر بخوانید:  خصوصیات روانشناسی فرزند آخر خانواده

روش های پیشنهادی دیگر

در روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی بپذیرید که کودک با ظرفیت های خاص خودش آفریده شده و قرار نیست آینه تمام نمای آرزوهای شما باشد . سعی کنید کودک را با سرزنش دچار احساسات منفی نکنید . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی پیشنهاد میکند سعی کنید در این راه از مزایای موفقیت و اثرات آن بر زندگی آینده کودک ، او را مطلع کنید . این سخنان باید به نحوی اثرگذار به کودک القا شوند و کودک بتواند آنها را به راحتی درک کند . مثلا به کودک خود بگویید که رسیدن به آرزوها شامل صد قدم بسیار ساده است و مثلا اگر بتواند با تلاش خودش نمرات خوبی در درس های ترم آینده کسب کند یک قدم به پزشک یا خلبان شدن نزدیک تر میشود ! ( از آنجا که تمام کودکان در ابتدای دبستان میخواهند پزشک یا خلبان باشند ! ) .

بیشتر بخوانید:  ویژگی های روانشناسی فرزند اول چیست ؟

مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی امروزه در دسترس همگان قرار دارد . با توجه به روانشناسی کودکان دبستانی ، کودک باید آزاد باشد که خودش با استقلال فکری و نحوه تربیتی صحیح از جانب شما برای بهتر کردن آینده خودش تلاش کند . کودک در این دوران شدیدا به واکنش ها و رفتارهای والدین خود حساس است . هر گونه رفتار خشونت آمیز با کودک به دلیل کسب نکردن موفقیت ها و یا حد نصاب نمرات میتواند اثرات ماندگار و بسیار بدی بر شخصیت کودک بگذارد . گاها دیده شده والدینی که بر کودکان خود بسیار فشار وارد میکنند کودکانی مضطرب دارند که این کودکان از کمترین حد اعتماد به نفس و کارآیی در آینده برخوردارند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگها در کودکان

مشاوره و آموزش والدین

سعی کنید از روش های تشویقی در مدرسه با هماهنگی معلم فرزندتان استفاده کنید . یا اینکه در تمام جلسات مدرسه شرکت کنید و کاری کنید او از حضور شما در مدرسه اطمینان حاصل کند . این راه کمک میکند که کودک شما احساس غرور و اعتماد به نفس بسیاری کند . در مبحث دوست یابی سعی کنید تنها و تنها و تنها مشاوران خوبی باشید و در تصمیم گیری کودک دخالت نکنید . از دیدگاه روانشناسی کودکان دبستانی اینکه کودک ، دوستانش را خودش انتخاب کند از مهمترین نکات است . مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی نشان داده کودکان با دیدگاه های خود انتخاب های جالبی میکنند که برای شما قابل فهم نیست . اما اینکه شما بخواهید با معیار های خودتان و بزور چیزی مثل دوست یابی را به کودک تحمیل کنید از کودک شما تنها یک کودک لجباز و سرخورده میسازد .

بیشتر بخوانید:  سوالات تست هوش کودکان

نکات روانشناسی کودکان دبستانی را مختصرا در این متن بیان میکنیم . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی نشان داده این کودکان به علوم مختلفی دست یافته اند و مهارت های بسیاری را آموخته اند پس طبیعی است که سوالات بسیاری داشته باشند و مغز پرسشگر انها مدام در حال پردازش جهان اطرافشان باشد . سعی کنید در پاسخگویی به کودک خودتان بسیار شکیبا باشید و حتی اگر جواب علمی یک پدیده را نمیدانید با تحقیق و سرچ در اینترنت کودک را روشن کنید . این نکته در ایجاد هوش و خلاقیت در کودک اثری مستقیم و بسیار مهم دارد . در هر موضوعی از بازی تا کلاس های درس مدرسه و حتی کلاس های تشویقی و ورزشی سعی کنید به اندازه توانایی کودکتان از او انتظار داشته باشید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۹ ساله دختر و پسر

با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی مهم است بدانید که کودکان ظرفیت های مختلف و متفاوتی دارند . مثلا اگر کودک شما زمینه های هنری را بسیار دوست دارد و استعداد زیادی در این زمینه ها دارد اما در دروسش بسیار ضعیف است درک کنید که او یک فرد هنری است و یک پابلو پیکاسو خیلی بهتر از یک دیپلمه بیکار است ! هیچکدام از موضوعات گفته شده و ملایمت های رفتاری که پدر و مادر در تربیت فرزند خود لازم دارند نشان دهنده ی کم اهمیت بودن محدودیت ها و قوانین نیست . باید بدانید که پدر و مادر ها باید روش های کنترلی خاصی به کودک ارائه کنند و از او انتظار داشته باشند که این محدودیت ها و قوانین را ارج بنهد و به تنهایی عمل کند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۱۱ ساله

مطالب روانشناسی کودکان دبستانی در متون بالا و در مبحث نکات روانشناسی کودکان دبستانی مختصرا بیان شد . اما دیگر نکته مهم این است که والدین بدانند یکی از موضوعات کسل کننده ی زندگی کودک دبستانی انجام تکالیف مدرسه است . کودکان همیشه در این موضوع از والدین نافرمانی میکنند . آنها بطور مداوم از انجام این تکالیف فراری هستند . اما والدین باید درک کنند که این یک امر طبیعی در وجود کودک دبستانی آنهاست و چیز عجیبی نیست . کودک دبستانی تا قبل از مدرسه از آزادی بسیار بهره‌مند بوده و اسیر و درگیر هیچ قانون و مشقی نبوده است اما حالا او باید در چارچوب این فعالیت ها زندگی کند . سعی کنید یک ساعت مشخص انجام تکالیف برای کودک تعیین کنید که با فعالیت های روزانه دیگر کودک درگیر نباشد و کودک آنها را با فراقت و آسودگی خاطر انجام بدهد .

بیشتر بخوانید:  رفتار با کودک ۱۲ ساله

در این راه از موارد تشویقی استفاده کنید . مثلا اینکه بعد از اتمام تکالیفش او را به پارک ببرید یا برایش یک بستنی بخرید یا حتی با آهنگ مورد علاقه اش نمایش خنده دار اجرا کنید و با او بازی کنید . اینها همه و همه از هزاران روش تشویق کودک در زمینه انجام تکالیف در مطالب روانشناسی کودکان دبستانی است . بیاد داشته باشید که اجبار در کودک باعث بروز لجبازی ، دلسرد شدن و بی اعتنایی به شما میشود . در نهایت برای کودک خود یک والد با احساس ، درک کننده و مهربان باشید . کودکان با والدین خشن و عصبی ارتباط بسیار بدی دارند و در آینده آینه تمام نمای والدین خود هستند . اگر دوست دارید کودک با نشاط و سالم و اجتماعی و موفقی به جامعه تحویل بدهید این موارد را با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و یا مشاوره روانشناسی ابتدا در خودتان بوجود بیاورید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۷ ساله

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Psychology for School Children – Okey Dokey Childhood …

براي مشاوره در زمينه روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

روانشناسی کودک 3 ساله و نکات مشاوره این کودکان

روانشناسی کودک دو ساله و نکاتی که باید بدانید

راهکارهای عملی در برطرف کردن کمرویی کودکان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

روانشناسی کودکان دبستانی

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

روانشناسی کودکان دبستانی نشان میدهد که آموزش های ابتدایی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده و میزان موفقیت او در آینده دارد از این رو روانشناسی کودک در این سنین حائز اهمیت فراوانی است . در روانشناسی کودکان دبستانی ، کودکان در سنین قبل از ورود به دبستان ، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند . آنها تنها با خودشان مقایسه میشوند و احساس موفقیت بسیار میکنند اما این احساس با ورود به دبستان کاملا تغییر میکند . در سنین ورود کودک به دبستان همه چیز رنگ و بوی رقابتی میگیرد کودک حالا با افرادی بهتر از خودش رو به رو است که گاها موفق به شکست آنها نیست و این باعث تقلیل اعتماد به نفسش میشود . در این دوران است که والدین به اهمیت مبحث روان شناسی کودکان دبستانی بیش از پیش پی میبرند .

روانشناسی کودکان دبستانی تاکید میکند در برخورد با کودک دبستانی باید این نکته را بدانید که او در شرایط روحی دشواری است . او حالا طعم فضاهای بزرگتر و محیط های اجتماعی گسترده تری را چشیده و در این مسیر به شدت احساس تنهایی میکند . در وجود کودک ، احساسات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد که گاها از او یک کودک خیره سر و بسیار بداخلاق میسازد . اما باید بدانید این ماهیت اصلی کودک نیست و او تحت تاثیر فشار رقابت با همسالان و استرس های ناشی از اتفاقات داخل مدرسه است و توانایی مدیریت این اتفاقات را به تنهایی ندارد . این وظیفه شماست که چنین مهارت های مهمی را به او بیاموزید . در روانشناسی کودک دبستانی ما راهکارهایی برای کمک به شما در مورد نحوه رفتار و برخورد با یک کودک دبستانی عنوان میکنیم .

روانشناسی کودکان دبستانی

بیشتر بخوانید: در مورد روانشناسی کودکان استثنایی بیشتر بدانید

روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی شباهت های بسیاری دارد . راهکارهای مهم در تربیت یک کودک دبستانی و یا پیش دبستانی در متون روانشناسی کودک بصورت گزینه ای میتواند شامل عناوین زیر باشد :

بیشتر بخوانید:  خصوصیات روانشناسی فرزند آخر خانواده

روش های پیشنهادی دیگر

در روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی بپذیرید که کودک با ظرفیت های خاص خودش آفریده شده و قرار نیست آینه تمام نمای آرزوهای شما باشد . سعی کنید کودک را با سرزنش دچار احساسات منفی نکنید . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی پیشنهاد میکند سعی کنید در این راه از مزایای موفقیت و اثرات آن بر زندگی آینده کودک ، او را مطلع کنید . این سخنان باید به نحوی اثرگذار به کودک القا شوند و کودک بتواند آنها را به راحتی درک کند . مثلا به کودک خود بگویید که رسیدن به آرزوها شامل صد قدم بسیار ساده است و مثلا اگر بتواند با تلاش خودش نمرات خوبی در درس های ترم آینده کسب کند یک قدم به پزشک یا خلبان شدن نزدیک تر میشود ! ( از آنجا که تمام کودکان در ابتدای دبستان میخواهند پزشک یا خلبان باشند ! ) .

بیشتر بخوانید:  ویژگی های روانشناسی فرزند اول چیست ؟

مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی امروزه در دسترس همگان قرار دارد . با توجه به روانشناسی کودکان دبستانی ، کودک باید آزاد باشد که خودش با استقلال فکری و نحوه تربیتی صحیح از جانب شما برای بهتر کردن آینده خودش تلاش کند . کودک در این دوران شدیدا به واکنش ها و رفتارهای والدین خود حساس است . هر گونه رفتار خشونت آمیز با کودک به دلیل کسب نکردن موفقیت ها و یا حد نصاب نمرات میتواند اثرات ماندگار و بسیار بدی بر شخصیت کودک بگذارد . گاها دیده شده والدینی که بر کودکان خود بسیار فشار وارد میکنند کودکانی مضطرب دارند که این کودکان از کمترین حد اعتماد به نفس و کارآیی در آینده برخوردارند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگها در کودکان

مشاوره و آموزش والدین

سعی کنید از روش های تشویقی در مدرسه با هماهنگی معلم فرزندتان استفاده کنید . یا اینکه در تمام جلسات مدرسه شرکت کنید و کاری کنید او از حضور شما در مدرسه اطمینان حاصل کند . این راه کمک میکند که کودک شما احساس غرور و اعتماد به نفس بسیاری کند . در مبحث دوست یابی سعی کنید تنها و تنها و تنها مشاوران خوبی باشید و در تصمیم گیری کودک دخالت نکنید . از دیدگاه روانشناسی کودکان دبستانی اینکه کودک ، دوستانش را خودش انتخاب کند از مهمترین نکات است . مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی نشان داده کودکان با دیدگاه های خود انتخاب های جالبی میکنند که برای شما قابل فهم نیست . اما اینکه شما بخواهید با معیار های خودتان و بزور چیزی مثل دوست یابی را به کودک تحمیل کنید از کودک شما تنها یک کودک لجباز و سرخورده میسازد .

بیشتر بخوانید:  سوالات تست هوش کودکان

نکات روانشناسی کودکان دبستانی را مختصرا در این متن بیان میکنیم . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی نشان داده این کودکان به علوم مختلفی دست یافته اند و مهارت های بسیاری را آموخته اند پس طبیعی است که سوالات بسیاری داشته باشند و مغز پرسشگر انها مدام در حال پردازش جهان اطرافشان باشد . سعی کنید در پاسخگویی به کودک خودتان بسیار شکیبا باشید و حتی اگر جواب علمی یک پدیده را نمیدانید با تحقیق و سرچ در اینترنت کودک را روشن کنید . این نکته در ایجاد هوش و خلاقیت در کودک اثری مستقیم و بسیار مهم دارد . در هر موضوعی از بازی تا کلاس های درس مدرسه و حتی کلاس های تشویقی و ورزشی سعی کنید به اندازه توانایی کودکتان از او انتظار داشته باشید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۹ ساله دختر و پسر

با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی مهم است بدانید که کودکان ظرفیت های مختلف و متفاوتی دارند . مثلا اگر کودک شما زمینه های هنری را بسیار دوست دارد و استعداد زیادی در این زمینه ها دارد اما در دروسش بسیار ضعیف است درک کنید که او یک فرد هنری است و یک پابلو پیکاسو خیلی بهتر از یک دیپلمه بیکار است ! هیچکدام از موضوعات گفته شده و ملایمت های رفتاری که پدر و مادر در تربیت فرزند خود لازم دارند نشان دهنده ی کم اهمیت بودن محدودیت ها و قوانین نیست . باید بدانید که پدر و مادر ها باید روش های کنترلی خاصی به کودک ارائه کنند و از او انتظار داشته باشند که این محدودیت ها و قوانین را ارج بنهد و به تنهایی عمل کند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۱۱ ساله

مطالب روانشناسی کودکان دبستانی در متون بالا و در مبحث نکات روانشناسی کودکان دبستانی مختصرا بیان شد . اما دیگر نکته مهم این است که والدین بدانند یکی از موضوعات کسل کننده ی زندگی کودک دبستانی انجام تکالیف مدرسه است . کودکان همیشه در این موضوع از والدین نافرمانی میکنند . آنها بطور مداوم از انجام این تکالیف فراری هستند . اما والدین باید درک کنند که این یک امر طبیعی در وجود کودک دبستانی آنهاست و چیز عجیبی نیست . کودک دبستانی تا قبل از مدرسه از آزادی بسیار بهره‌مند بوده و اسیر و درگیر هیچ قانون و مشقی نبوده است اما حالا او باید در چارچوب این فعالیت ها زندگی کند . سعی کنید یک ساعت مشخص انجام تکالیف برای کودک تعیین کنید که با فعالیت های روزانه دیگر کودک درگیر نباشد و کودک آنها را با فراقت و آسودگی خاطر انجام بدهد .

بیشتر بخوانید:  رفتار با کودک ۱۲ ساله

در این راه از موارد تشویقی استفاده کنید . مثلا اینکه بعد از اتمام تکالیفش او را به پارک ببرید یا برایش یک بستنی بخرید یا حتی با آهنگ مورد علاقه اش نمایش خنده دار اجرا کنید و با او بازی کنید . اینها همه و همه از هزاران روش تشویق کودک در زمینه انجام تکالیف در مطالب روانشناسی کودکان دبستانی است . بیاد داشته باشید که اجبار در کودک باعث بروز لجبازی ، دلسرد شدن و بی اعتنایی به شما میشود . در نهایت برای کودک خود یک والد با احساس ، درک کننده و مهربان باشید . کودکان با والدین خشن و عصبی ارتباط بسیار بدی دارند و در آینده آینه تمام نمای والدین خود هستند . اگر دوست دارید کودک با نشاط و سالم و اجتماعی و موفقی به جامعه تحویل بدهید این موارد را با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و یا مشاوره روانشناسی ابتدا در خودتان بوجود بیاورید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۷ ساله

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Psychology for School Children – Okey Dokey Childhood …

براي مشاوره در زمينه روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

روانشناسی کودک 3 ساله و نکات مشاوره این کودکان

روانشناسی کودک دو ساله و نکاتی که باید بدانید

راهکارهای عملی در برطرف کردن کمرویی کودکان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

روانشناسی کودکان دبستانی

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

روانشناسی کودکان دبستانی نشان میدهد که آموزش های ابتدایی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده و میزان موفقیت او در آینده دارد از این رو روانشناسی کودک در این سنین حائز اهمیت فراوانی است . در روانشناسی کودکان دبستانی ، کودکان در سنین قبل از ورود به دبستان ، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارند . آنها تنها با خودشان مقایسه میشوند و احساس موفقیت بسیار میکنند اما این احساس با ورود به دبستان کاملا تغییر میکند . در سنین ورود کودک به دبستان همه چیز رنگ و بوی رقابتی میگیرد کودک حالا با افرادی بهتر از خودش رو به رو است که گاها موفق به شکست آنها نیست و این باعث تقلیل اعتماد به نفسش میشود . در این دوران است که والدین به اهمیت مبحث روان شناسی کودکان دبستانی بیش از پیش پی میبرند .

روانشناسی کودکان دبستانی تاکید میکند در برخورد با کودک دبستانی باید این نکته را بدانید که او در شرایط روحی دشواری است . او حالا طعم فضاهای بزرگتر و محیط های اجتماعی گسترده تری را چشیده و در این مسیر به شدت احساس تنهایی میکند . در وجود کودک ، احساسات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد که گاها از او یک کودک خیره سر و بسیار بداخلاق میسازد . اما باید بدانید این ماهیت اصلی کودک نیست و او تحت تاثیر فشار رقابت با همسالان و استرس های ناشی از اتفاقات داخل مدرسه است و توانایی مدیریت این اتفاقات را به تنهایی ندارد . این وظیفه شماست که چنین مهارت های مهمی را به او بیاموزید . در روانشناسی کودک دبستانی ما راهکارهایی برای کمک به شما در مورد نحوه رفتار و برخورد با یک کودک دبستانی عنوان میکنیم .

بیشتر بخوانید: در مورد روانشناسی کودکان استثنایی بیشتر بدانید

روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی شباهت های بسیاری دارد . راهکارهای مهم در تربیت یک کودک دبستانی و یا پیش دبستانی در متون روانشناسی کودک بصورت گزینه ای میتواند شامل عناوین زیر باشد :

روانشناسی کودکان دبستانی

بیشتر بخوانید:  خصوصیات روانشناسی فرزند آخر خانواده

روش های پیشنهادی دیگر

در روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی بپذیرید که کودک با ظرفیت های خاص خودش آفریده شده و قرار نیست آینه تمام نمای آرزوهای شما باشد . سعی کنید کودک را با سرزنش دچار احساسات منفی نکنید . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی پیشنهاد میکند سعی کنید در این راه از مزایای موفقیت و اثرات آن بر زندگی آینده کودک ، او را مطلع کنید . این سخنان باید به نحوی اثرگذار به کودک القا شوند و کودک بتواند آنها را به راحتی درک کند . مثلا به کودک خود بگویید که رسیدن به آرزوها شامل صد قدم بسیار ساده است و مثلا اگر بتواند با تلاش خودش نمرات خوبی در درس های ترم آینده کسب کند یک قدم به پزشک یا خلبان شدن نزدیک تر میشود ! ( از آنجا که تمام کودکان در ابتدای دبستان میخواهند پزشک یا خلبان باشند ! ) .

بیشتر بخوانید:  ویژگی های روانشناسی فرزند اول چیست ؟

مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی امروزه در دسترس همگان قرار دارد . با توجه به روانشناسی کودکان دبستانی ، کودک باید آزاد باشد که خودش با استقلال فکری و نحوه تربیتی صحیح از جانب شما برای بهتر کردن آینده خودش تلاش کند . کودک در این دوران شدیدا به واکنش ها و رفتارهای والدین خود حساس است . هر گونه رفتار خشونت آمیز با کودک به دلیل کسب نکردن موفقیت ها و یا حد نصاب نمرات میتواند اثرات ماندگار و بسیار بدی بر شخصیت کودک بگذارد . گاها دیده شده والدینی که بر کودکان خود بسیار فشار وارد میکنند کودکانی مضطرب دارند که این کودکان از کمترین حد اعتماد به نفس و کارآیی در آینده برخوردارند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگها در کودکان

مشاوره و آموزش والدین

سعی کنید از روش های تشویقی در مدرسه با هماهنگی معلم فرزندتان استفاده کنید . یا اینکه در تمام جلسات مدرسه شرکت کنید و کاری کنید او از حضور شما در مدرسه اطمینان حاصل کند . این راه کمک میکند که کودک شما احساس غرور و اعتماد به نفس بسیاری کند . در مبحث دوست یابی سعی کنید تنها و تنها و تنها مشاوران خوبی باشید و در تصمیم گیری کودک دخالت نکنید . از دیدگاه روانشناسی کودکان دبستانی اینکه کودک ، دوستانش را خودش انتخاب کند از مهمترین نکات است . مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی نشان داده کودکان با دیدگاه های خود انتخاب های جالبی میکنند که برای شما قابل فهم نیست . اما اینکه شما بخواهید با معیار های خودتان و بزور چیزی مثل دوست یابی را به کودک تحمیل کنید از کودک شما تنها یک کودک لجباز و سرخورده میسازد .

بیشتر بخوانید:  سوالات تست هوش کودکان

نکات روانشناسی کودکان دبستانی را مختصرا در این متن بیان میکنیم . روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی نشان داده این کودکان به علوم مختلفی دست یافته اند و مهارت های بسیاری را آموخته اند پس طبیعی است که سوالات بسیاری داشته باشند و مغز پرسشگر انها مدام در حال پردازش جهان اطرافشان باشد . سعی کنید در پاسخگویی به کودک خودتان بسیار شکیبا باشید و حتی اگر جواب علمی یک پدیده را نمیدانید با تحقیق و سرچ در اینترنت کودک را روشن کنید . این نکته در ایجاد هوش و خلاقیت در کودک اثری مستقیم و بسیار مهم دارد . در هر موضوعی از بازی تا کلاس های درس مدرسه و حتی کلاس های تشویقی و ورزشی سعی کنید به اندازه توانایی کودکتان از او انتظار داشته باشید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۹ ساله دختر و پسر

با توجه به مبحث مشاوره و روانشناسی کودکان دبستانی مهم است بدانید که کودکان ظرفیت های مختلف و متفاوتی دارند . مثلا اگر کودک شما زمینه های هنری را بسیار دوست دارد و استعداد زیادی در این زمینه ها دارد اما در دروسش بسیار ضعیف است درک کنید که او یک فرد هنری است و یک پابلو پیکاسو خیلی بهتر از یک دیپلمه بیکار است ! هیچکدام از موضوعات گفته شده و ملایمت های رفتاری که پدر و مادر در تربیت فرزند خود لازم دارند نشان دهنده ی کم اهمیت بودن محدودیت ها و قوانین نیست . باید بدانید که پدر و مادر ها باید روش های کنترلی خاصی به کودک ارائه کنند و از او انتظار داشته باشند که این محدودیت ها و قوانین را ارج بنهد و به تنهایی عمل کند .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۱۱ ساله

مطالب روانشناسی کودکان دبستانی در متون بالا و در مبحث نکات روانشناسی کودکان دبستانی مختصرا بیان شد . اما دیگر نکته مهم این است که والدین بدانند یکی از موضوعات کسل کننده ی زندگی کودک دبستانی انجام تکالیف مدرسه است . کودکان همیشه در این موضوع از والدین نافرمانی میکنند . آنها بطور مداوم از انجام این تکالیف فراری هستند . اما والدین باید درک کنند که این یک امر طبیعی در وجود کودک دبستانی آنهاست و چیز عجیبی نیست . کودک دبستانی تا قبل از مدرسه از آزادی بسیار بهره‌مند بوده و اسیر و درگیر هیچ قانون و مشقی نبوده است اما حالا او باید در چارچوب این فعالیت ها زندگی کند . سعی کنید یک ساعت مشخص انجام تکالیف برای کودک تعیین کنید که با فعالیت های روزانه دیگر کودک درگیر نباشد و کودک آنها را با فراقت و آسودگی خاطر انجام بدهد .

بیشتر بخوانید:  رفتار با کودک ۱۲ ساله

در این راه از موارد تشویقی استفاده کنید . مثلا اینکه بعد از اتمام تکالیفش او را به پارک ببرید یا برایش یک بستنی بخرید یا حتی با آهنگ مورد علاقه اش نمایش خنده دار اجرا کنید و با او بازی کنید . اینها همه و همه از هزاران روش تشویق کودک در زمینه انجام تکالیف در مطالب روانشناسی کودکان دبستانی است . بیاد داشته باشید که اجبار در کودک باعث بروز لجبازی ، دلسرد شدن و بی اعتنایی به شما میشود . در نهایت برای کودک خود یک والد با احساس ، درک کننده و مهربان باشید . کودکان با والدین خشن و عصبی ارتباط بسیار بدی دارند و در آینده آینه تمام نمای والدین خود هستند . اگر دوست دارید کودک با نشاط و سالم و اجتماعی و موفقی به جامعه تحویل بدهید این موارد را با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و یا مشاوره روانشناسی ابتدا در خودتان بوجود بیاورید .

بیشتر بخوانید:  روانشناسی کودک ۷ ساله

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Psychology for School Children – Okey Dokey Childhood …

 

برای مشاوره در زمینه روانشناسی کودکان دبستانی چگونه است ؟

از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهاز سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment

Name *

Email *

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.


Notify me of followup comments via e-mail



كودك دبستانی شما به لطف خدا از مرحله‌ی جیغ و داد و دعوا گذشته است. ولی هنوز هم نمی‌توان گفت فرمان‌بردار است. در واقع، وقتی برای شام صدایش می‌كنید از آمدن خودداری می‌كند، درخواست شما را برای برداشتن جوراب‌هایش نادیده می‌گیرد، و هرگاه از او می‌خواهید زباله‌ها را بیرون ببرد با یك “برای چی ؟” جدی و مطمئن پاسخ‌تان را می‌دهد.

شاید از خود بپرسید «پس چه اتفاقی داره می‌افته ؟»، «من در تربیت بچه‌م قاصر بودم، یا اون فقط می‌خواد حال منو بگیره ؟»

باور بكنید به احتمال زیاد هیچ اشتباهی در كارتان نیست. گرچه ناامیدكننده، ولی عادی ست كه كودك دبستانی خط قرمز‌ها و انتظارات والدین را امتحان كند. به گفته ی سوزان آیرز دنهام، استاد روان‌شناسی در دانشگاه جورج میسون درفیرفاكسِ ویرجینیا، در دوران حاضر «نافرمانی یافتن راهی برای قبولاندن حقوق خود به دیگران است».

روانشناسی کودکان دبستانی

وقتی كودك دبستانی شما به بلوغ نزدیك‌تر می‌شود و چیزهای بیشتری از دنیای اطراف خویش می‌آموزد، عقاید خود را در مورد روابط و قواعد شكل می‌دهد (یا عقاید دیگران را می‌پذیرد). پس اگر تلاش می‌كند كه با مقاوت در برابر شما و راهنمایی‌های «احمقانه‌تان» حرف خود را به كرسی بنشاند، تعجب نكنید. گرچه، برخلاف كودكان كم‌سن‌تر، اگر از فرزند بالغ‌ پرخاش‌گر خود بخواهید كاری را كه دوست ندارد انجام دهد، احتمالا عصبانی نخواهد شد. ولی ممكن است وانمود كند كه نشنیده است، یا بسیار آهسته و یواش به درخواست شما پاسخ دهد. («منظورت این بود . . . كه اون جورابا رو امروز بردارم ؟»)برای مقابله با نافرمانی چكار می‌توان كرد ؟دركشان كنید. وقتی از كودك خود می‌خواهید برای ناهار بیاید و او فریاد می‌زند كه «الان نه!» و اگر دوباره خواستید كه به هر حال بیاید و عصبانی شد، خود را جای او بگذارید. اگر در حال اسكیت بازی كردن با دوستان‌اش است، بگویید كه می‌دانید تركِ بازی كار سختی‌ست ولی غذا آماده شده است.

این كار برای این است كه به او نشان دهید، علی‌رغم اینكه جزئی از مشكل بوده‌اید، ولی در واقع طرف او هستید. سعی كنید عصبانی نشوید (حتی اگر همسایه‌ها سرگرم تماشای این نمایش بین شما و كودك دبستانی‌تان باشند). مهربان و درعین حال درخصوص ضرورت آمدنش مصر باشید.

حد و حدودی مشخص كنید. كودكان دبستانی نیازمند – و حتی خواهان- محدودیت هستند، پس این محدودیت‌ها را وضع كنید  و مطمئن شوید كه فرزندتان از آنها اطلاع دارد. حد و حدود را گوشزد كنید، «اجازه نداری بدون اجازه از تلفن استفاده كنی»، یا «یه بار كه بهت گفتم باید بیای».

اگر فرزندتان (مثل هر بچه دیگری) در اطاعت از این حدود مشكل دارد، روی راه‌حل‌ها كار كنید. در مورد وضعیت پیش‌آمده صحبت كنید و سعی كنید كه به عمق مسئله‌ی نافرمانی فرزندتان راه یابید.

شاید به این دلیل از انجام دادن تكالیف خانه خودداری می‌كند كه در ریاضیات مشكل دارد. در این شرایط، یك بازی رایانه‌ای ریاضی یا چند جلسه‌ی تقویتی با برادر یا خواهر بزرگتر موثر خواهد بود. یا به این خاطر از پذیرش درخواست شما مبنی بر رفتن برای ناهار یا چیز دیگر سر باز می‌زند كه به اندازه كافی وقت بیرون رفتن ندارد. اگر بداند كه شما نیز به همراه او در پی یافتن راهی برای حل مشكل هستید، میزان نافرمانی خود را كاهش خواهد داد.

اخلاق و رفتار خوب را تقویت كنید. با این كه تنبیه زبانی به هنگام نافرمانی فزرندتان وسوسه‌كننده است، توصیه می‌كنیم كه زبان خود را نگه دارید. به گفته‌ی جین نلسون، نویسنده‌ی سری كتاب‌های «انضباط مثبت»، “وقتی رفتار بدی از كودك سر می‌زند، بلافاصله خود احساس بدی خواهد داشت. این فكر از كجا آمده است كه برای بهبود رفتار كودكان، باید ابتدا كاری كنیم كه احساس بدتری نسبت به خود داشته باشند ؟» در واقع این كار تنها به رفتاری منفی‌تر خواهد انجامید.

در عوض، سعی كنید وقتی فرزندتان كار خوبی انجام می‌دهد، او را تشویق كنید. به یاد داشته باشید، تادیب كودك دبستانی‌تان به معنای كنترل وی نیست – به جای آن به او بیاموزید كه خود را كنترل كند.

تنبیه ممكن است او را به خوب رفتار كردن وادارد، ولی تنها از روی ترس است. بهتر است كه او كار خوب را با میل خودش انجام دهد چون این‌كار روز را برای او خوشایند‌تر می كند و احساس خوبی در او ایجاد می‌كند.

معذلك به كودك خود بفهمانید كه وقتی قانونی را زیرپا می‌گذارد، پیامدهایی خواهد داشت. به جای تنبیه، منطقی و روراست باشید: «اگه تو خونه با توپ فوتبال بازی كنی، مجبورم بذارمش تو گاراژ و دیگه بهت ندمش».

از بهانه‌ها استفاده‌ی مثبت كنید. وقتی كودك دبستانی شما به خاطر اینكه چیزی یا كاری مطابق میل‌اش نبوده، در آستانه‌ی عصبانی شدن قرار می‌گیرد، به او كمك كنید تا خونسردی خود را بازیابد. به جای دستور تنبیهی («برو تو اتاقت»)، وی را تشویق كنید كه در گوشه‌ی مورد علاقه‌اش در اتاق‌خواب خود یا كاناپه‌ای راحت در نشیمن تنها بنشیند تا آرام گیرد.

شاید كودك شما حتی بخواهد «جایی برای تمدد اعصاب” برای خود پیدا كند – با یك بالش بزرگ، رواندازی نرم، و چند كتاب محبوب خودش. اگر از درخواست شما سر باز زد، پیشنهاد دهید كه با هم كتابی بخوانید یا به پیاده‌روی بروید.

اگر باز مخالفت كرد، خودتان تنها بروید – فقط برای آرام شدن. این كار شما نه تنها مثالی خوب برای او خواهد بود، بلكه برای خودتان نیز فرصت استراحتی ارزشمند پدید خواهد آورد. آنگاه كه هر دوی شما احساس آرامش كردید، زمان صحبت كردن در مورد رفتار مناسب فرا رسیده است.

به كودك دبستانی خود قدرت و اختیار بدهید. سعی كنید برای فرزند خود فرصتی برای بروز دادن استقلال شكوفاشده‌اش فراهم آورید. بگذارید خود لباس‌هایش را انتخاب كند (البته تا جایی كه تمیز و فاقد لك یا سوراخ باشند).  به عقیده‌ی نلسون «این نوع مشاركت به این معنا نیست كه كودك دبستانی شما همه‌كاره است. بلكه تنها نشان می‌دهد كه به وی و نیازهایش اهمیت می‌دهید.»

راه دیگری برای اینكه به كودك‌تان كمك كنید بیشتر احساس اختیار كند این است به جای اینكه بگویید چه‌كار نمی‌تواند بكند، بگویید چه كاری می‌تواند بكند. به جای اینكه بگویید «نه، تو خونه با اون توپ بازی نكن»، بگویید «برو تو حیات تمرین كن.» كودك شما اكنون دیگر برای درك توضیح مسائل به اندازه‌ی كافی بزرگ شده است، پس به او توضیح دهید كه چرا تمرین بیس‌بال در خانه كار اشتباهی‌ست.

موضوع دعوای خود را انتخاب كنید.  اگر می‌خواهد برای ناهار كیك بخورد و صبحانه كره‌ و ژله دوست دارد، اشكال این كار چیست ؟ برخی اوقات راحت‌تر است كه از منظر دیگر به مسائل بنگرید – مثلاً به وقتهایی كه موهایش را شانه نمی‌زند، یا لباس‌های تمیزش را به جای كمد لباس، زیر تختش می‌گذارد.

مصالحه. از شرایطی كه ممكن است موجب تحریك نافرمانی كودك‌تان شود اجتناب نمایید. اگر چند وقتی‌ست كه یكی از دوستان او عصبانی‌اش می‌كند، برای مدتی یك هم‌بازی دیگر را به خانه دعوت كنید. اگر از اینكه دیگران به كلكسیون ‌اش دست بزند متنفر است، پیش از آمدن مهمان‌ها آنها را در كمد بگذارید.

به هر جهت، اگر به ناگاه خود را در موقعیت بغرنجی یافتید، می‌توانید حد وسط را بگیرید. این روش 100 درصد كارایی ندارد، ولی ارزش امتحان را دارد.

به سن و توانایی‌های او احترام بگذارید. وقتی از كودك دبستانی خود می‌خواهید كه تخت‌خوابش را مرتب كند، یا میز را تمیز كند، نخست مطمئن شوید كه می‌داند چطور این‌ كار را انجام دهد. وقتی را صرف آموزش كارهای جدید به او كنید، و تا زمانی كه به طور كامل در آن كار مهارت پیدا نكرده است با هم انجامش دهید. برخی اوقات آنچه به نظر نافرمانی می‌آید، تنها ناتوانی در انجام مسئولیتی دشوار ا‌ست كه بر عهده‌ی كودك گذاشته‌اید.

در نهایت، به دنیای منحصر به فردی كه كودك شما در آن زندگی می‌كند احترام بگذارید. به جای اینكه انتظار داشته باشید پس از بردن بازی بیاید و در در آماده كردن غذا به شما كمك كند چند دقیقه‌ای به او فرصت دهید تا از حالت خوشحالی پیروزی بیرون بیاید. («پسرم، پنج دقیقه دیگه می‌خوایم غذا بخوریم، پس لطفاً بازی رو تموم كن و میز رو بچین.»)

او احتمالاً دوست ندارد بازی را رها كرده و با چنگال و قاشق ور برود– در واقع، احتمال دارد كه در تمام مدت این كار غرولند كند. ولی تا زمانی كه صبور و پایدار باشید، كودك شما در نهایت خواهد آموخت كه نافرمانی راه درستی برای دستیابی به آنچه می‌خواهد نیست.

منبع:ninisite.com

آنچه والدین باید بدانند

نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

آبسردکن های چندکاره، رومیزی و یخچال دار

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

کودکتان از درس فراریست؟

خرید گیفت کارت xbox

متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

روانشناسی کودکان دبستانی

ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

بهترین فرصت خرید هدیه با تخفیف های بی نظیر

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

محصولات پیشنهادی جهت خرید هدیه

کفش اسپرت و صندل تابستانه زنانه

انواع لباس زیر زنانه تا %75 تخفیف

خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



خانواده در تعلیم و تربیت کودکان نقش مهمی را ایفا می کند. يکي از نکات بسيار مهم در خانواده ، ارتباط است ، يعني والدين بايد به روش هاي صحيح برقراري ارتباط با کودکان ، آگاهي داشته باشند .

 

به منظور برقراري ارتباط صحيح ، والدين بايد به نکات زير توجه نمايند :

روانشناسی کودکان دبستانی

1-با فرزندان خود ارتباط برقرار کرده ، فرصت ابراز عقايد را به او بدهند ، به نيازهاي وي پي ببرند ، انتظارات آنها از کودک ، فرصت برقراري ارتباط به کودک ، زمينه اطمينان به والدين و مراجعه به آنها ، هنگام ايجاد مشکل و فراهم کنند .

پدر قبل از پدر بودن ، بايد با فرزندش دوست باشد ، علاوه بر اين ، او بايد قادر به اداره اين دوستي باشد تا مانع لوس شدن کودک گردد . به قول يکي از دانشمندان : ” هر جا مشکلي در جامعه بود ، به حتم پاي آموزش و پرورش وسط است ” يا به قول اريکسون : ” فرزندان لوس معضل جامعه اند”.

2-ايجاد فضاي آرامش بخش در خانواده : چنانچه والدين در صدد موفقيت تحصيلي و سلامت شخصيت کودکان باشند ، بايد محيط خانواده را از هر گونه درگيري و تنش دور سازند .

 

3-ايفاي نقش موثر در زمينه تکليف خانه : والدين نقش بسيار مهمي در تکليف خانه يا مشق شب کودک ايفا مي کنند . بسياري از بچه ها در انجام تکاليف خود اهمال مي ورزند . والدين بايد به صورت قطع با اين امر برخورد کنند و از فرزند خود بخواهند که در فرصت مناسب و مطلوب ، به انجام تکاليف خود بپردازند ، در غير اينصورت ، بايد از روش محروميت استفاده کنند، يعني وي را از بازي مورد علاقه يا تلويزيون محروم کنند.

4-تکريم شخصيت کودکان : ما بايد به بچه ها احترام بگذاريم و آنها را با الفاظ بد خطاب نکنيم .

5-تعامل با مربيان در مدرسه : والدين بايد در تعامل متقابل با مربيان باشند و از مشکلات فرزندشان در مدرسه مطلع شوند .

 

6-کمک به کودک در تعيين هدف و برنامه ريزي : فعاليتهاي کودک در طول هفته ، بايد تقسيم بندي شود و زمان خاصي براي تفريح ، تماشاي تلويزيون و انجام تکاليف در نظر گرفته شود . روش برنامه ريزي به منظور انجام برنامه هاي روزمره و تکاليف ، بايد به کودکان آموزش داده شود تا آنها بتوانند ، فن مهار زمان را بياموزند .

7-تشويق کنجکاوي و خلاقيت کودکان : به صورت جدي بايد از تحقير کودک خودداري کرد و هنگام کنجکاوي ، بايد به او فرصت سوال کردن داده شود. کودک نبايد به جواب هاي ما دست يابد تا خود به تفکر و انديشيدن بپردازد. خلاقيت کودک ، بايد پرورش داده شود ، نه اينکه او به اطاعت محض ملزم باشد. کودک نبايد به اطاعت کورکورانه عادت کند ؛ البته الگو برداري با دنباله روي فرق مي کند . منظور از الگو برداري ، اين است که کودک رفتار والدين را در مسأله اي چون نظم ، تقليد مي نمايد ، خود نيز به موقع کارهايش را با برنامه ريزي دقيق و منظم انجام مي دهد و از نظم پدر ، الگو برداري مي کند.

در ارتباط با دنباله روي ، عده اي معتقدند : بچه ها بايد مثل خودشان فکر کنند و کودک بايد به صورت دقيق ، عقايد آنها را در مورد مسائل اجتماعي، تقليد کند ؛ البته اين امر ، مانع رشد و پرورش آزاد کودک مي باشد ، زيرا کودک بايد به صورت مستقل ، به نظرات اجتماعي دست يابد .

 

8-انتظار پيشرفت از کودکان : کودک بايد بداند که والدين در همه زمينه ها از او انتظار پيشرفت دارند .

9-کاهش ترس از شکست در کودک : ما نبايد از کودکان انتظار نمره ٢٠ داشته باشيم ، زيرا اين امر ، ترس از شکست را در کودک ايجاد مي کند و اضطراب از امتحان را به دنبال خواهد داشت .

10-اعمال صحيح تشويق و تنبيه کودکان : ما بايد به صورت جدي ، از تنبيه بدني خودداري کرده ، به کارهاي درست کودک پاداش داده ، هنگام انجام اعمال نادرست ، از روش محروم کردن از خواسته ها و امتيازات استفاده کنيم ، زيرا تنبيه صحيح ، نبايد موجب تحقير کودک شود ، والدين نبايد در طولاني مدت با کودک قهر داشته باشند و آشتي بايد توسط يکي از والدين برقرار شود ، زيرا قهر طولاني و عدم توجه به کودک ، موجب احساس نا امني در کودک مي گردد و به بهداشت رواني وي لطمه وارد مي کند .

در مواقعي که والدين شاغل هستند و فرصت کافي براي برقراري ارتباط با کودک و درک او را ندارند ، بايد با مربيان مدرسه به صورت مداوم تعامل داشته باشند تا از طريق اين انجمن ، آموزشهاي بسيار مفيدي از جمله آموزش در زمينه تربيت کودک و نحوه برقراري ارتباط صحيح با وي ، به اولياء ارايه داده شود امروزه اکثر مدارس ، از روانشناسان به منظور آشنايي والدين با روشهاي نوين تعليم و تربيت استفاده مي کنند .

در دنياي مدرن ، درگيري والدين در کارهاي مختلف ، زياد است و معلمها وقت کافي براي تربيت فرزند را ندارند . ما نبايد به مدت زمان دقت کنيم ، بلکه بايد به کيفيت توجه شود . والدين مي توانند ، در عين حضور کم در حد يکي دو ساعت ، به درستي از زمان استفاده کنند ، يعني کيفيت ارتباط مهم است .

 

بهداشت رواني در کودکان دبستاني

در ادامه بحث تعليم و تربيت کودکان دبستاني ، به بعد مهم بهداشت رواني در کودکان دبستاني مي پردازيم .

والدين و مربيان در تأمين بهداشت رواني کودک ، نقش بسيار مهمي را ايفا مي نمايند ، زيرا در صورت عدم تأمين بهداشت رواني در کودکان دبستاني، آموزش نيز مختل خواهد شد .

 

بهداشت رواني

منظور از بهداشت رواني ، سازگاري فرد با محيط اطراف خود مي باشد، در صورتي که فرد بتواند خود را به راحتي با محيط اطراف تطبيق دهد، قابليتهاي خود را بروز دهد و فاقد اختلالات عاطفي و رفتاري باشد ، از بهداشت رواني برخوردار است .

 

والدين در تأمين بهداشت رواني کودک ، نقش مهمي به عهده دارند.

 

به منظور برخورد صحيح با فرزندان ، والدين بايد به نکات زير توجه نمايند:

 

-1داشتن اطلاعات کافي از نيازهاي گوناگون کودکان : کودک نياز به امنيت، آرامش ، محبت متقابل ، تعلق به گروه و شکوفايي دارد . والدين بايد نسبت به نيازهاي جسمي ، رواني و عاطفي کودک ، آشنايي کامل داشته باشند.

 

2-توجه به مراحل رشد کودک و ويژگيهاي هر مرحله از رشد : کودک هميشه بايد در حال تکوين و تحول در نظر گرفته شود ، به اين تربيت ، بايد از تربيت تکويني بهره جست . تربيت تکويني ، نوعي از تربيت است که مبتني بر ويژگيهاي رشدي کودک ، توانمنديهاي ذهني و عقلاني وي مي باشد. بنابراين ، والدين بايد از ويژگيهاي مختلف کودک در مراحل رشد ، مسائل آموزشي و مشکلات عاطفي وي آگاه باشند و بر شخصيت کودک و مسائل آن اشراف کامل داشته باشند .

روانشناسی کودکان دبستانی

 

راهکارهاي عملي موثر در تأمين بهداشت رواني کودکان ، عبارتند از :

1-انتخاب الگوي واحد و مشترک توسط هر يک از والدين ، در الگو پذير کردن کودک ، به منظور جلوگيري از سردرگمي وي .

2-تأمل نسبت به جوانب و عوارض تنبيه کودک ، ريشه يابي ناهنجاريها ، عدم قضاوت و ارزشيابي سريع مسائل ، زيرا اين احتمال وجود دارد که عامل بسياري از ناهنجاريهاي رفتاري ، والدين و مربيان باشند .

3-کودک نبايد هيچ گاه احساس بي پناهي و ناامني کند ، او بايد از توجه و محبت کافي بهره مند گردد و هيچ گاه نبايد از تنبيه شديد ، به خصوص تحقير ، سرزنش و بي اعتنايي استفاده کرد .

4-جتناب از به خواب رقتن کودک هنگام ترس و اضطراب .

 

انواع ناهنجاريهاي رفتاري در کودک دبستاني

1-ترس : به طور معمول ، ترس در اثر يادگيري ايجاد مي شود . والدين بايد از بيان داستانهاي تخيلي ترسناک به کودک اجتناب بورزند تا موجب ايجاد ترس در وي نگردند .

 

مربيان نيز مي توانند ، در ايجاد ترس در کودک دخيل باشند . گاهي اوقات ، مربيان براي اداره کلاس ، ترس را در کودکان ايجاد مي کنندو خود را فردي مقتدر ، اخمو و انعطاف ناپذير نشان مي دهند . علاوه بر آن ، همکلاسي ها نيز موجب ترس کودک مي گردند و اين امر ، اثرات سوء رواني را بر کودک به جاي مي گذارد .

 

2-دزدي : کودک به دلايل مختلفي دزدي مي کند . کودک به دليل نياز مالي و عدم تأمين اين نياز از سوي والدين يا به دليل کمبود توجه و محبت ، دزدي مي کند . ولي در گروه همسالان ناسالم ، با الگوگيري از آنها و تحت تأثيرشان ، به منظور جلب تأئيد آنها ، دست به اين عمل مي زند .

 

3-ناخن جويدن : تحقيقات انجام شده ، نشان مي دهد که ناخن جويدن در کودک ، در اثر احساس ناايمني و اضطراب به وجود مي آيد .

 

4-پرخاشگري : تنبيه شديد بدني ، انضباط خشک ، تحقير و سرزنش، عوارضي از جمله پرخاشگري را به همراه مي آورند .

 

5-دروغگويي : کودک ممکن است که دروغگويي را از والدين يا براي به دست آوردن خواسته خود و فرار از موقعيت ناخوشايندي ، به دروغگويي مبادرت ورزد .

 

به طور کلي ، بي پناهي کودک در محيط خانه ، تنبيه بدني شديد ، زنداني کردن کودک و آزار وي ، تحقير و سرزنش ، بي توجهي ، عدم محبت متقابل، طرد کودک ، ناضايتي ، احساس ناايمني ، اضطراب و محروميت مالي، سبب بروز ناهنجاريهاي رفتاري در کودک مي گردند . به عبارت ديگر ، مي توان گفت که برخورد ناصحيح والدين در محيط خانه و مربيان در مدرسه موجب بسياري از ناهنجاريهاي رفتاري در کودکان مي شود .

 

به منظور پيشگيري از ناهنجاريهاي رفتاري ، بايد بين خانه ، مدرسه و مراکز تخصصي مشاوره اي ، هماهنگي لازم وجود داشته باشد . چنانچه ارزشها و باورهاي خانوادگي ، متفاوت از عقايد و هنجارهاي مدرسه باشد ، اين تعارض ، مي تواند زمينه ساز تشويق و نگراني و در نتيجه ، بسياري از اختلالات رفتاري در کودک باشد .

 

نقش مشاوره در مدرسه و دوران ابتدايي ، بسيار حساس و با اهميت مي باشد ؛ البته مشاوره به تنهايي قادر به حل مشکلات کودک نبوده و برقراري ارتباط بين مشاور ، والدين و معلم ، بسيار ضروري است .

 

نقش مشاوره در مورد افرادي که به نوعي دچار نقص و محروميت جسمي – حسي – حرکتي مي باشند ، از اهميت وافري برخوردار است . دانش آموزاني که دچار مشکل جسماني ( معلوليت بدني ) هستند ، حساسيت خاصي نسبت به نحوه برخورد اطرافيان دارند ، در نتيجه ، اين امر بهداشت رواني آنها را به خطر مي اندازد . اطرافيان هم بايد به نحوي با اين نقص برخورد نمايند که موجب احساس حقارت در وي نشوند .

اين کودکان را بايد به گروههايي که توانايي پذيرش آنها را دارند ، هدايت نمود، نه گروههاي برتري که موجب احساس ضعف کودک مي گردند . بر مبناي تحقيقات انجام شده ، حضور دانش آموزان ناشنوا يا کم شنوا در کلاسهاي عادي و ابراز توجه کافي از سوي معلمان و همکلاسيها ، مي تواند موجب سازگاري اين کودکان با افراد عادي گردد .

 

بنابراين ، بهداشت رواني عامل بسيار مهمي است که نيازمند هماهنگي گروههاي مختلف و برخوردهاي سالم تربيتي ، از بدو تولد کودک است و بايد دقت کنيم که سلامت رواني کودکانمان را به خطر نيندازيم .

 

 

 

آنچه والدین باید بدانند

درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

آبرسان ومرطوب کننده کامان را باتخفیف بخر

از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

آبسردکن های چندکاره، رومیزی و یخچال دار

متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

کودکتان از درس فراریست؟

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

خرید گیفت کارت xbox

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

سفارش اینترنتی آشپزخانه کودک

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

انواع کنسول بازی|خرید XBox و PS4 با گارانتی

بهترین برندهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی

محصولات پیشنهادی جهت خرید هدیه

خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری

گردنبند طلا 18 عیار ماهک مدل MM0358

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

روانشناسی کودک دبستانی ، هر چقدر آموزش در کودکی درست و بجا باشد، اثر به سزایی در موفقیت آینده فرد خواهد داشت. کودکان در تمام سنین، به خصوص در زمان رفتن به مدرسه لجباز هستند که علت اصلی آن ناشی از اضطراب و استرس رفتن به مدرسه است.

در این زمان روانشناسی کودک سطح پیچیده ای به خود می گیرد. کودک تا قبل رفتن به مدرسه، خیال می کند پادشاه است و هیچ اطلاعاتی از روابط گسترده اجتماعی ندارد. در این زمان کودک اعتماد به نفس بالایی دارد و خود را موفق می پندارد. اما زمان ورود به مدرسه همه چیز تغییر کرده و کودک با نکاتی در اجتماع مواجه می شود، که تا قبل از مدرسه از آن ها کاملاً بی خبر بود.

در لحظه ورود با بچه هایی روبه رو می شود که هم سن خود یا چندسالی از او بزرگتر هستند. کودکانی که هر کدام خصوصیات مخصو خود دارند؛ او کودکانی باهوش تر، زیباتر، فعال تر و زرنگ تر از خود را می یابد. همین مسئله باعث شده که سراسر وجود کودک پر از استرس شود. کودک این استرس را به صورت لجبازی، لوس شدن، عصبی شدن و شب ادراری نشان می دهد. این امور کاملاً غیر ارادی انجام می گیرد. اما والدین باید توجه داشته باشند که کودکان فقط قصد دارند فضایی جهت انجام امور خود پیدا کنند، نه اینکه با بزرگترها لجبازی کنند.

بچه ها زمانی که با کودکان دیگر شبیه به خود مواجه می شوند، سعی می کنند کارهای عجیب و غریب انجام داده یا کارهایی کنند که تا آن زمان انجام نداده اند تا به خود و همگی ثابت کنند با کودکان دیگر متفاوت هستند. یا از آن ها بهترند. در حقیقت کودک به دنبال گرفتن حق و حقوق خود از بزرگترهاست.

دوران دبستان به دلیل قرار گرفتن بین مرحله کودکی و بلوغ، برای بچه ها از جذابیت خاصی برخوردار نیست. کودکان در مدرسه چیزهای زیادی یاد می گیرند. آن ها می آموزند که نظرات خود را تغییر داده و دنیا اطراف خود را بهتر بشناسند. در این زمان اگر والدین حرفی بزنند آن ها قبول نمی کنند و می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند.

روانشناسی کودکان دبستانی

کودک در سه تا چهار سالگی با حرکات فیزیکی، دنیا پیرامون خود را می شناسد. اما در مدرسه با فکر کردن، سعی در شناختن بسیاری از امور دارد. پس والدین نباید از کارهای عجیب کودک خود در این دوران تعجب کنند. 

– کارهایی که والدین در زمان لجبازی کودک باید انجام دهند:

– درک کردن کودک و پذیرفتن نکاتی که در بالا اشاره شد.

– کودک دبستانی نباید در قالب برنامه جای گیرد.

– کودک باید تمام کارهایی را که درست بوده و علاقه مند به آن هاست را انجام دهد. 

– قوانین مشخص

یکی از علل اساسی، نبود قانون های مشخص و صریح است. عده ای از والدین در برخی از زمان ها قوانینی را برای فرزند وضع می کنند که کودک به راحتی در شرایط دیگر آن قانون ها را بر هم می زند. پس مادر و پدر باید قوانینی درست و همیشگی را برای کودک وضع کنند، تا همیشه آن را رعایت کرده و متوجه این نکته شوند که زندگی بدون برنامه و قانون رو به جلو نمی رود. مثلاً زمانی که کودک علاقه دارد بر سر میز دوستش بنشیند، نیاز به قوانینی است یا در زمان مهمانی قوانینی خاص وجود دارد. 

پس اگر از ابتدا والدین قوانینی را در اختیار کودک قرار داده و آن ها را به درستی تشریح کنند به صورتی که هیچ ابهامی در آن ها وجود نداشته باشد. کودک می آموزد؛ دنیا بر اساس قانون مندی خاصی آفریده شده و در هر زمان و مکان باید از قوانینی درست تبعیت کرد تا رفتار درستی داشت. در این شرایط کودک روز به روز به این قوانین علاقه بیشتری نشان می دهد. حتی در برخی مواقع لازم است، والدین بدانند که کودک با قوانین مشکلی دارد یا خیر.

همانطور که کودک برای رفتارهای نادرستش باید مورد شماتت و تنبیه قرار گیرد، برای انجام کارهای درست نیز باید تشویق شود تا آن ها را تقویت کند. زمان انجام کار نادرست لازم به نصیحت و یا تحقیر نیست همین که کودک از جانب بزرگترها تأیید نشود، در یک چالش گیر می کند. اما بزرگترها باید سعی کنند حس بدی را که کودک دچار آن شده را به حداقل برسانند. همیشه والدین باید سعی کنند با کلمات محبت آمیز از رفتارهای درست کودک قدرانی کرده تا حس شکرگزاری در او تقویت شود.

همه انسان ها در مواقعی عصبی می شوند، چرا که در زمان کودکی علل آن ها ناشناخته مانده است. پس هر کودکی که سریع عصبی می شود، باید یاد بگیرد چگونه عصبانیتش را کنترل کند تا در بزرگسالی برایش مشکل آفرین نباشد. بهترین کار اینست؛ که والدین در منزل مکانی را  برای آرامش کودک در نظر بگیرند، تا هر زمانی که عصبانی شد به آن¬جا رفته و آرام گیرد. 

والدین باید توجه داشته باشند هر قانونی را که در منزل وضع کرده اند ابتدا باید خودشان آن را رعایت کنند تا کودک هم یاد بگیرد. همچنین والدین نباید با زور بچه را به انجام قوانین وادار کنند، بلکه باید با متانت و حالتی دوستانه با او رفتار کرده تا در آینده یاغی نشود و کارهایی که مادر و پدر از او خواسته اند را با مهر انجام دهد. 

باید این را به کودک یاد داد، که قوانین برای نظم دادن به زندگیست نه هدف زندگی. 

حیطه اختیاری که والدین برای کودک خود در نظر می گیرند باید طوری باشد که کودک توان حرکت داشته ، بدون اینکه مورد عتاب قرار گیرد یا اینکه والدین مدام او را کنترل کنند. اگر این کار را کنند کودک اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.

خارج از منزل نیز نباید کودک دائماً تحت نظر والدین باشد، چرا که ممکن است هوش هیجانی خود را از دست داده و نتواند برای کوچکترین مسائل خود تصمیم درستی بگیرد و نتواند راه را از بیراهه تشخیص دهد. در این شرایط ممکن است کودک همیشه خود را متهم بداند و دچار استرس و روان پریشی شود. 

والدین نباید قوانین زیادی را برای کودک وضع کنند، تا کودک متضرر نشده و استرس به او وارد نشود.

1000 Characters left

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئو سئو هاما



نویسنده مسئول : ذوالرحیم، رقیه؛ نویسنده : آزموده، معصومه؛

مجله: سلامت روان کودک » زمستان 1398، دوره ششم – شماره 4 علمی-پژوهشی ‏(9 صفحه – از 232 تا 240)

نویسنده : رضایی، فاطمه؛ ملکیان، فرامرز؛

مجله: پیشرفت های نوین در علوم رفتاری » آبان 1398 – شماره 37 ‏(22 صفحه – از 29 تا 50)

روانشناسی کودکان دبستانی

نویسنده : خلیل الرحمن، الهه؛ یوسفی، زهرا؛

مجله: سلامت روان کودک » بهار 1398، دوره ششم – شماره 1 علمی-پژوهشی ‏(13 صفحه – از 125 تا 137)

نویسنده : مقدم پور، نیلوفر؛ سپهوند، تورج؛

مجله: سلامت روان کودک » تابستان 1397، دوره پنجم – شماره 2 علمی-پژوهشی ‏(12 صفحه – از 18 تا 29)

نویسنده : شکوهی‌یکتا، محسن؛ اکبری زردخانه، سعید؛ محمودی، مریم؛ دشتی، دینا؛

مجله: دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی » تابستان 1397 – شماره 72 علمی-پژوهشی/ISC ‏(10 صفحه – از 44 تا 53)

نویسنده : بابایی حسن سرا، محدثه؛ قلندری، محمدمهدی؛

مجله: رویش روان شناسی » خرداد 1397 – شماره 24 علمی-ترویجی ‏(26 صفحه – از 53 تا 78)

نویسنده : آشوری، دکتر محمد؛ سلیمانی سواد رودباری، المیرا؛

مجله: پژوهشهای حقوق جزا و جرم شناسی » بهار و تابستان 1397 – شماره 11 علمی-پژوهشی/ISC ‏(35 صفحه – از 69 تا 103)

نویسنده : ابراهیم زاده، خوشدوی؛ آگشته، منصور؛ زینالپور، فاطمه؛ اشرف زاده، صفورا؛

مجله: سلامت روان کودک » زمستان 1396، دوره چهارم – شماره 4 علمی-پژوهشی ‏(10 صفحه – از 71 تا 80)

نویسنده : شمس نجف‌آبادی، الهه؛ ناظری، افسانه؛

مجله: رویش روان شناسی » پاییز 1396 – شماره 20 علمی-ترویجی ‏(26 صفحه – از 37 تا 62)

نویسنده : صالحی، مریم؛ رحیمی، ربابه؛ امینی، حجت الله؛ بیات پور، مریم؛

مجله: رفتار حرکتی » پاییز 1396 – شماره 29 علمی-پژوهشی/ISC ‏(17 صفحه – از 33 تا 49)

روانشناسی کودکان دبستانی
روانشناسی کودکان دبستانی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *