روانشناسان زن معروف جهان

 
helpkade
روانشناسان زن معروف جهان
روانشناسان زن معروف جهان

ت

== ن = نرگس زار

irana

فوریه 20, 2019
روانشناسان بزرگ

1 دیدگاه

کلمه “روانشناسی” به معنای حقیقی کلمه به معنای مطالعه روان است. سایت thebestschools اقدام به معرفی ۵۰ روانشناس بزرگ و زنده دنیا پرداخته است که ما تصمیم گرفتیم،در ۵ بخش اون ها رو در سایت قرار بدیم.

لطفا توجه کنید که رتبه بندی ها ظاهرا بر اساس حروف الفباست و معنی خاصی بر برتری یکی بر دیگری ندارد.

 

این فهرست شامل افرادی تقریبا برابر از پنج رشته زیر است:روانشناسان زن معروف جهان

 

اندرسون در سال ۱۹۴۷ در ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۶۸ دریافت کرد و دکترای خود را در رشته روانشناسی در سال ۱۹۷۲ از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. او امروز استاد روانشناسی (با یک نقطه مشترک در علوم کامپیوتر) در دانشگاه کارنگی ملون میباشد.

اندرسون پیشگام در استفاده از رایانه ها برای مدل سازی “معماری” ذهن انسان است، روشی که به عنوان “تجزیه و تحلیل عقلانی” شناخته می شود. پیش از این او احتمالا بیشتر به خاطر  ACT-R (Adaptive Control of Thought-Rational) مشهور هست که پیشنهادی در مورد ساختارهای محاسباتی فرضی که اساس هوش عمومی انسانی هستند. آندرسون در تلاش برای ارائه تجربی برای مدل های نظری او، مطالعات تجربی دقیق را با استفاده از تکنولوژی fMRI مشغول به کار کرد. از این اثر، تعدادی از بینش هایی که در حال حاضر به عنوان علوم پایه ای شناخت شناخته می شوند، از قبیل، نظریه مرحله حل مسئله (رمزگذاری، برنامه ریزی، حل، و مراحل پاسخ)، و نظریه تجزیه ی یادگیری (شکستن یک مشکل) به اجزای قابل کنترل، همچنین به عنوان chunking شناخته می شود). اندرسن در کارهای اولیه خود در زمینه کارهای اولیه، با هربرت سیمون و غول های دیگر در تاریخ علوم شناختی همکاری کرد. در سال های اخیر، او در توسعه سیستم های آموزشی هوشمند دخیل بوده است.

اندرسون نویسنده یا همکار نویسنده بیش از ۳۲۰ مقاله مجلات و فصول کتابی هست و همچنین نویسنده، همکار نویسنده یا سردبیر شش کتاب بسیار تاثیرگذار نیز هست. اندرسون جوایز مالی، کمک هزینه تحصیلی، جوایز سخنرانی و مدارج افتخاری فراوانی دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۶، آکادمی ملی علوم ایالات متحده (NAS) جایزه معتبر اتکینسون را به او تحویل داد.

Academic Website

کتاب های انتخاب شده

آریلی در سال ۱۹۶۷ در نیویورک و در یک خانواده اسرائیلی که به طور موقت در آن جا زندگی می کردند، متولد شد. او وقتی سه ساله بود با خانواده اش به اسرائیل بازگشت و در شهر رمت حصارون بزرگ شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه تل آویو و دکترای خود در روانشناسی شناختی در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill دریافت کرد. آریلی در سال ۱۹۹۸ در دانشگاه دوک تحصیل کرد تا دومین مدرک دکتری در مدیریت کسب و کار را کسب کند. او در حال حاضر پروفسور جیمز بیک دوک استاد روانشناسی و اقتصاد رفتاری در دانشکده تجارت فوکه دانشگاه دوک است.

کار آریلی بر روی بینش های روانشناسی زیست شناختی و شناختی، از یک سو و اقتصاد، از سوی دیگر، در یک زمینه تازه ای رو به رشد است که به عنوان اقتصاد رفتاری شناخته شده است. اقتصاد رفتاری موضوعات مشابهی را به عنوان اقتصاد بررسی می کند — انتخاب و تصمیم گیری در شرایط کمبود — اما فرض مرکزی اقتصاد اصلی را شل می کند، یعنی این که انسان ها عامل های منطقی هستند که ممکن است در عمل به حساب می آیند بهترین منافع خود را.آریلی و دیگر اقتصاددانان رفتاری (دانیل کانمن) را جایگزین این پیش فرض بسیار ساده و ساده شده با تحلیل واقع بینانه از انگیزه های انسانی می کنند که با توجه به عوامل بسیاری که باعث تصمیم گیری های واقعی در جهان می شوند، جای می گیرد. به طور خاص، او روش های بسیاری را که در آن انسان ها مستعد توهم شناختی هستند، تحلیل می کند و چگونه این اشتباهات بر زندگی ما تأثیر می گذارد. به طور خلاصه، او معتقد است که همانطور که ما دنیای مادی ساختمانها، ابزارها، وسایل نقلیه و غیره را با ذات محدودیتهای فیزیکی ما در نظر میگیریم، ما همچنین باید دنیای اجتماعی ما را از موسسات آموزشی، مالی، قانونی و سیاسی طراحی کنیم با محدودیت های شناختی ما در ذهن داشته باشیم.

آریلی، که بنیانگذار تعدادی از سرمایه گذاری های خصوصی برای سود و زیان است، به دلیل کتاب های محبوب خود که بیشترین فروش را داشته است (نگاه کنید به زیر)، گفتگوهای TED خود و ستون مشاوره وال استریت ژورنال خود را به خوبی شناخته شده است.

وب سایت شخصی

 

کتاب های انتخاب شده

آرونسون در سال ۱۹۳۲ در حومه بوستون چلسی متولد شد. او مدرک لیسانس خود را از دانشگاه Brandeis در سال ۱۹۵۴ به دست آورد و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه Wesleyan – که در آن او با دیوید مک کللند کار کرد – در سال ۱۹۵۶٫ او دکترای خود را در ۱۹۵۹ از دانشگاه استنفورد، که در آن مشاور لایحه ی پایان نامه او لئون فستینگر بود. او در حال حاضر استاد کارشناسی روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز است.

کار آرونسون بر ابعاد اجتماعی سیستم های انگیزشی انسانی، مانند دلایل ساختاری برای تعصب و تجاوز، و همچنین ابعاد شناختی گرا، مانند اختلال شناختی (ناراحتی که ما احساس می کنیم زمانی که بعضی از باورهای ما با دیگران مخالف هستند)، متمرکز شده است. آرونسون یکی از مشهورترین نامها در رشته روانشناسی اجتماعی است که به هیچ وجه به نظریه ی بهترین فروشش در کل حوزه، تحت عنوان «حیوانات اجتماعی» که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد، در سال ۱۹۷۲ منتشر شد. متقاعد شده است که رفتار ظاهرا غیر منطقی معمولا منطقی است توضیح، آرونسون نیز به خاطر آن چیزی که او قانون اولش می نامد یعنی «افرادی که چیزهای دیوانه ای را لزوما دیوانه نیستند» شناخته شده است. او همچنین مشهور است که برای کمک به درک و مقابله با درگیری های بین فردی و بین النهرین، از جمله ایده “کلاس درس اره منبت کاری”، که یک روش برای از بین بردن تنش های ناشی از رقابت بین فردی و بین المللی در کلاس است، با استفاده از سازماندهی دانش آموزان به تیم های مختلف، هر یک از اعضای مسئولیت یک تخصیص کلی (به این ترتیب اصطلاح “اره منبت کاری اره”) این تکنیک به عنوان حس اعتماد متقابل و روحیه تیم در تنظیمات مدارس مشکل موثر است.

آرونسون علاوه بر حیوانات اجتماعی، دو تا دواز از کتاب هایی را که به مخاطبان محبوب و آکادمیک اختصاص دارد، و همچنین یک داستان زندگی شخصی و داستان داستان برای کودکان، نویسنده، همراهان و یا ویرایش کرده است. وی جایزه های متعددی را دربرمی گیرد، ازجمله جوایز همکار ویلیام جیمز برای کمک های طولانی مدت به روانشناسی علمی.

وب سایت دانشگاهی

کتاب های انتخاب شده

بدلی در سال ۱۹۳۴ در لیدز انگلستان متولد شد. او مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۵۶ از کالج لندن و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته روانشناسی در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. او دکترای خود را در دانشگاه کمبریج در سال ۱۹۶۲ تکمیل کرد. او در حال حاضر استاد روانشناسی دانشگاه یورک در انگلستان است.

کار Baddeley بر حافظه تمرکز کرده است — ساختار آن (حافظه کاری، حافظه اپیزودیک، حافظه بلند مدت) و همبستگی عصبی این اجزاء. شاید او بیشتر از مدل مولد اجزای حافظه کاری (مدل Baddeley) شناخته شده باشد، که در آن حافظه کار (یا کوتاه مدت) بیشتر به یک اجزای اجرایی مرکزی و بعضی “سیستم های تحت فرمان” تحت کنترل آن تجزیه می شود، به عنوان مثال به اصطلاح “حلقه فنولوژیک” که به ما اجازه می دهد که اطلاعات پیچیده زبانشناختی را برای نگهداری در دسترس بودن آن برای حافظه کاری و “scratchpad بصری-فضایی”، که اطلاعات مربوط به محیط فیزیکی را برای استفاده در ساخت نقشه های ذهنی ذخیره می کند، ترسیم کنیم. نویسنده یا همکاران چند صد مقاله پژوهشی بررسی شده، Baddeley همکاری نویسندۀ کتابشناسی برجسته حافظه است و نویسنده، مجری و یا تعدادی دیگر از جلوه های تاثیرگذار در این زمینه بوده است. او همچنین در زمینه اندازه گیری روانشناختی نقش مهمی داشته است و با کمک به طراحی تعدادی از تست های به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله تست تکراری غیبت کودکان (CN REP)، سرعت و ظرفیت تست پردازش زبان (SCOLP) و Rivermead تست حافظه رفتاری (RBMT).

نویسنده یا هماهنگ کننده برخی از ۴۷۵ مقالات مجله و فصل کتاب های مورد بررسی، Baddeley همچنین نویسنده، همکار نویسنده یا سردبیر برخی از نیم کتاب ده ها مقاله است. او جوایز متعدد، کمک های مالی، کمک هزینه تحصیلی، سخنرانی ها، افتخارات و دیگر افتخارات دریافت کرده است، که در سال ۱۹۹۱ به عنوان فرمانده نظم امپراتوری بریتانیا (CBE) و انتصاب وی در سال ۱۹۹۳ به عنوان همکار انجمن سلطنتی (FRS )

وب سایت دانشگاهی

کتاب های انتخاب شده

باندورا در سال ۱۹۲۵ در ماندار، آلبرتا، کانادا متولد شد. پدرش مهاجر به کانادا از لهستان بود، در حالی که مادرش از اوکراین اخراج شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی در سال ۱۹۴۹ از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه روانشناسی نظری در سال ۱۹۵۱ از دانشگاه آیووا دریافت کرد. او سال بعد دکترای خود را از همان دانشگاه به دست آورد، جایی که تحت نظارت آرتور ل. بنتون کار کرد. او در حال حاضر دیوید استار اردن، استاد دانشگاه علوم انسانی روانشناسی دانشگاه استنفورد است.

اگرچه کار باندورا عمدتا به سمت روانشناسی اجتماعی هدایت شده است، او تا به حال در تردید از ایده های دیگر از زمینه های دیگر – و بازپرداخت ایده ها به آنها با علاقه. بنابراین، او خود را در نقطه تقاطع بین اجتماعی، شناختی، شخصیت و زمینه های بالینی روانشناسی قرار داده است. او در میان گروهی از پیشگامان روانشناسان بود که نظریه رفتاری رفتاری را که از لحاظ برنامه نویسی، میانجیگری روحی رفتار را نادیده گرفت، رد کرد. علاوه بر این، او به عنوان بنیانگذار نظریه یادگیری اجتماعی (که بعدها به عنوان “نظریه شناختی اجتماعی” شناخته می شود) محسوب می شود و بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا کاربرد آن در آموزش و پرورش. باندورا اولین بار برای کار خود در مورد تجاوز، به ویژه در کودکان و نوجوانان، برجسته شد. در سال ۱۹۶۱، او آزمایش مشهور (و بحث برانگیز) بوبی عروسک را طراحی کرد تا نشان دهد که چگونه رفتار پرخاشگرانه در کودکان جوان ممکن است از بزرگسالان بیاموزد. با این حال، با گذشت زمان، باندورا به طور فزاینده ای از نظریه های نیروی خارجی در مورد یادگیری و رفتار به نفع یک مدل داخلی و خودسازمانده که انسان را به عنوان آژانس واقعی شناخته می شود، رها شده است. او تلاش کرده است تا این رویکرد را به آموزش با نظریه خود یادگیری خودمختار و روانشناسی بالینی با نظریه خودآموزی یا خود کنترل کنترل کند. مدل خودمراقبتی بندورا اغلب به عنوان پیشگامی درمان شناختی رفتاری امروز (CBT) شناخته می شود.

باندورا نویسنده یا همکارش حدود ۳۵۰ مقاله مجله و مقالات مجله مورد بررسی و فصل کتاب، و همچنین نویسنده، همکار نویسنده یا سردبیر چندین کتاب است. دریافت کننده کمک های مالی، کمک هزینه تحصیلی و سایر افتخارات که بیش از حد زیاد است، در سال ۲۰۱۶، باندورا مدال ملی علوم ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.

وب سایت شخصی

کتاب های انتخاب شده

برت (نئله فلدمن) در سال ۱۹۶۳ در تورنتو، انتاریو کانادا متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تورنتو و دکترای خود در روانشناسی بالینی در دانشگاه واترلو، واترلو، انتاریو دریافت کرد. او در حال حاضر استاد روانشناسی دانشگاه در شمال شرقی دانشگاه است، که در آنجا سرپرستی آزمایشگاه علوم انسانی میان رشته ای (IASL) است.

کار حرفه ای او همیشه بر روی احساسات متمرکز شده است، در درجه اول از دیدگاه زیست شناختی و شناختی. با این حال، مانند بسیاری از روانشناسان دیگر در این لیست، بارت به دیدن ارزش تلاش های بین رشته ای برای مطالعه ذهن است. IASL خود را در تقاطع زمینه های روانشناسی اجتماعی، روان شناسی، علوم شناختی، روان شناسی و علوم اعصاب قرار می دهد، در حالی که الهام بخش هایی از چنین زمینه های انسانی مانند قوم شناسی و فلسفه است. او همچنین عمیقا در ایجاد روشهای جدید برای مطالعه احساسات، به ویژه “روش نمونه گیری تجربه”، که تلاش برای اندازه گیری و اندازه گیری کیفیت زندگی روزمره است، درگیر است. IASL همچنین آخرین تکنیک های پیشرفته تصور مغز را به کار می گیرد.

با بیش از ۲۰۰ مقالات بررسی شده توسط یک نظرسنجی و نیمی از کتاب (به عنوان تنها نویسنده یا سردبیر) به اعتبار خود، بارت به رسمیت شناختن گسترده در قالب افتخارات و جوایز بیش از حد متعدد به ذکر است، به خصوص انتخاب به عنوان همکار آمریکایی انجمن روانشناسی (APA) در سال ۲۰۰۵ و انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم (AAAS) در سال ۲۰۰۸٫

وب سایت دانشگاهی

کتاب های انتخاب شده

بک در سال ۱۹۲۱ در پراویدنس، رود آیلند متولد شد. پدر و مادرش مهاجران یهودی از روسیه از آمریکا بودند. او مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۴۲ از دانشگاه براون گرفت و مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۴۶ از دانشکده پزشکی ییل دریافت کرد. او در حال حاضر استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی Perelman دانشگاه پنسیلوانیا و همچنین رئیس جمهور محترم موسسه بک برای درمان رفتار شناختی است.

کار بک بر تشخیص و درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات هراس متمرکز است. او بدون شک بهترین شناخته شده به عنوان شخص اصلی مسئول رویکرد شناختی درمانی برای افسردگی است، که در شکل مدرن خود درمان شناختی-رفتاری (CBT) تبدیل به استاندارد طلا برای درمان بالینی افسردگی شده است، با میزان موفقیت بسیار بالاتر از انواع دیگر روان درمانی. امروز ما دشوار است که آنچه را که یک رویکرد شناختی بک در اوایل دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ نشان داده است را درک کنیم. در زمینهیی که هنوز تحت تأثیر اندیشه فروید قرار گرفته، علت اصلی بسیاری از نوروز، سرکوب جنسی است. در کار با بیماران خود، بک به این باور رسید که این دیدگاه تحریف شده خود از واقعیت بود – ناتوانی آنها در درک علل و اثرات عینی که در شرایط خاصی که با آنها مواجه است، درک می شود؛ که در ریشه رنج روحی خود قرار دارند. بک نیز به عنوان نویسنده کتاب «پرسشنامه افسردگی بک» (BDI) شناخته شده است، یک پرسشنامه خودآموزی برای اندازه گیری شدت افسردگی است که دوبار تجدید نظر شده است و هنوز هم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد اما همچنین یک صنعت کل مشابه موجودی بک همچنین نقش مهمی در تئوری «ناتوانی آموخته» داشت.

نویسنده نویسنده یا همکار نویسنده بیش از ۶۰۰ مقالات بازنگری شده و نویسنده، سردبیر یا سردبیر برخی دوازده کتاب فنی، بک یکی از روانپزشکان معتبر و تاثیرگذار قرن بیستم است.روانشناسان زن معروف جهان

وب سایت دانشگاهی

کتاب های انتخاب شده

برریج در سال ۱۹۵۷ متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۷۹ از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و استادش در سال ۱۹۸۰ از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد. او همچنین دکترای خود را از پن در سال ۱۹۸۳ دریافت کرد. او در حال حاضر استاد روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه میشیگان است و همچنین کارشناس آزمایشگاه عصبی و آزمایشگاهی بیوپسیولوژی است.

کار Berridge در نزدیک نزدیکی به علوم اعصاب قرار دارد و تمرکز بر همبستگی عصبی در حالت های عاطفی آگاهی انسان — لذت، درد، شادی، غم و اندوه، تحریک، افسردگی و غیره — و همچنین یادگیری، تصمیم گیری ، رفتار اعتیاد آور و موضوعات مرتبط. سوال اصلی که آزمایشگاه او مطرح می کند و تلاش می کند تا پاسخ دهد، این است که در آن حالت مغزی شامل حالت لذت، میل و اشتها، احساسات و ولنتاین عاطفی (مقیاس ذهنی از ارزش مثبت تا منفی که بر اساس آن بیشتر عاطفی دولت ها خود را به ما نشان می دهند) علاوه بر این، کارهای بریجید، مسائل پیچیدهتری همچون مبانی عصبی یادگیری، علل اعتیاد، رابطه عصبی بین تمایل و ترس و رابطه عصبی بین آگاهی و احساسات (آیا احساسات ناخودآگاه وجود دارد؟

Berridge نویسنده یا همکار نویسنده تقریبا ۲۰۰ مقاله پژوهشی بررسی شده از سوی پژوهشگران و فصلهای ویرایش جلد است و سردبیر همراه با Morten L. Kringelbach از Pleasures of Brain (انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۰۹) است. بریجرد با ارجاع h-index که او را در صدمۀ ۹۵ از همه دانشمندانی که در زمینه زیست پزشکی پزشکی قرار می گیرند، افتخارات زیادی کسب کرده است، از جمله (در سال ۲۰۱۱) انتخاب به عنوان عضو انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم (AAAS) و ( در سال ۲۰۱۶) دریافت جایزه علمی برجسته اعطا شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA).

وب سایت دانشگاهی

 

بلوم در مونترال، کبک، کانادا، در سال ۱۹۶۳ متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته روانشناسی در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه مک گیل و دکترای خود در روانشناسی شناختی در سال ۱۹۹۰ از MIT به دست آورد. سوسن کری، تحت نظارت دکترای خود در زمینه دریافت زبان، تحت نظر است. او در حال حاضر بروک و سوزان راگن استاد روانشناسی و علوم شناختی در دانشگاه ییل است.

در ابتدا کار بلوم در درجه اول به زبان آوردن — فرایندی است که توسط آن نوزادان و کودکان نوپا برای به دست آوردن توانایی درک و تولید سخنرانی انسانی. اما با گذشت زمان، کار بلوم به طور فزاینده ای جاهطلبی تبدیل شده و به قلمرو فلسفه تبدیل شده است. در کتاب های محبوب او، او بر روی نور متمرکز شده است که او معتقد است که روان شناسی و روانشناسی توسعه می تواند بر ریشه های بیولوژیکی اخلاقی، مذهب، ادبیات و هنر — و همه چیزهایی که، همانطور که می نویسد، ما را انسان می سازد. پروژه های خاص تر که از این منافع مهم رشد کرده اند عبارتند از: بررسی قضاوت های اخلاقی در نوزادان، نقش خشم، انزجار و همدلی در زندگی اخلاقی بزرگسالان، درک عقلانیت ما از خودمان به عنوان داشتن اراده آزاد، طبیعت لذت (به ویژه لذت ما از داستان)، روانشناسی اعتقادات مذهبی و بیخدایی و احساس مشترک ما که احساس می کنیم خود یا روح ما جدا از بدن ما است. بلوم برای ایجاد این اعتقادات و احساسات سخت به اندازه گیری، یک آزمایشگاه — آزمایشگاه ذهن و توسعه در ییل – — که به طور گسترده بین رشته ای، استقبال از نظریه و تحقیق از چنین رشته ها و زیر رشته ها به عنوان شناختی، روانشناسی اجتماعی و رشدی، اقتصاد رفتاری، نظریه تکاملی و فلسفه.

بلوم از طریق کتابهای محبوبش، مقالات و مقالات مکرر او در چنین مراسمی مانند نیویورک تایمز، گاردین و آتلانتیک، وبلاگهای او در Slate و مصاحبه هایش با رادیو ملی (NPR) و دیگر نقاط جهان، ایده های شگفت انگیز و نفوذ خود را به یک مخاطب گسترده و فراتر از محدوده های طبیعی دانشگاه.

وب سایت دانشگاهی

کتاب های انتخاب شده

او در سال ۱۹۵۳ در ایندیاناپولیس، ایندیانا متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۷۶ از دانشگاه تگزاس در آستین و دکترای خود در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه کالیفرنیا برکلی به دست آورد. او در حال حاضر استاد روانشناسی دانشگاه تگزاس در آستین است.

اتوبوس در منطقه شناخته شده به عنوان روانشناسی تکاملی کار می کند. روانشناسی تکاملی ریشه های خود را به زیست شناسی جامعه بازمیگرداند، اصطلاحی که ادوارد ا. ویلسون پیشنهادش را در سال ۱۹۷۵ با همین نام در تکامل “عدالت اجتماعی” — جوامع شدید تعاونی که در آن افراد به طور مرتب خود را برای خیر گروه در زمانی که نام تجاری “جامعه بیولوژی” نامطلوب شد، این موضوع بسیار بحث برانگیز بود؛ این زمینه پس از آن به آنچه که در حال حاضر به نام “روانشناسی تکاملی” تبدیل شده است. روانشناسان تکاملی تلاش برای توضیح رفتار گسترده و عمیق انسان از نظر فشار انتخاب در متن “محیط سازگاری تکاملی” (EEA) انسان مورد ما، وحشی آفریقایی در دوران پیلستوسن است. سهم خاص بوس در این گفتمان، نظریه رقابت جنسی و انتخاب برای توضیح ویژگی های شناخته شده جنسیت انسان است. ایده اصلی این است که استراتژیهای نرمافزاری و نرمافزاری زنانه منعکس کننده فشارهای انتخابی انسان در محیط کار است. به طور خلاصه، این به این معنی است که مردان بهتر از (در شرایط داروین از مشارکت ژن ها در جمعیت های آینده) اگر آنها بر اساس ظاهر به عنوان نشانگر سلامت و باروری انتخاب می کردند، در حالی که زنان در مورد معنای داروین بهتر بودند اگر آنها را انتخاب متقاضیان براساس وضعیت اجتماعی به عنوان شاخصی از توانایی آنها برای تامین منابع به زن و فرزندانش می پردازند. به همین ترتیب، مردان مستعد ابتلا به سرگیجه (به علت کم هزینه فیزیولوژیکی گامت خود) و حسادت شدید (برای اجتناب از تکه تکه کردن به دادن منابع به فرزندان که به طور ژنتیکی به آنها مربوط نیست) مستعد هستند، در حالی که زنها مستعد ظاهر وفاداری هستند گرچه لزوما همیشه واقعیت نیست) روانشناسی تکاملی همچون شکلهای دیگر Darwinian نظری در مورد انسان پیش از آنکه به شدت مورد بحث قرار گیرد؛ با این حال، درخواست تجدیدنظر از کارهای باس و مشابه آن برای مردم تحصیل کرده غیر قابل انکار است. به تازگی، باس نظریه خود را به تمایل انسان برای خشونت مرگبار گسترش داده است.

بس نویسنده یا همکار نویسنده بیش از ۲۰۰ مقالات مجله بررسی شده و نویسنده، همکار نویسنده یا سردبیر برخی از ده کتاب است.

وب سایت دانشگاهی

کتاب های انتخاب شده

برچسب50 روانشناس مشهور و زنده دنیا بزرگترین روانشناسان زنده دنیا پیشگامان روانشناسی درنیا که در حال حیات هستند روانشناسان بزرگ و در حال حیات دنیا روانشناسان تاثیرگزار دنیا که در حال حیاتند مشهورترین روانشناسان زنده دنیا معرفی برترین روانشناسان زنده دنیا

با سلام و احترام لطفا قسمت هاي بعدي رو هم منتشر كنيد مطلب جالب بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

روند

مرکز مشاوره ازدواج و خانوده نیک همراه – گروه مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده نیک همراه

تلاش برای درک اندیشه و رفتار انسانی از دیرباز دوران باستان همواره مورد توجه بوده است. پیش از آنکه روانشناسی به عنوان یک رشته علمی تاسیس شود، مطالعه رفتارشناسی انسان ها مورد علاقه بسیاری از متفکران و فیلسوفان بزرگ بوده است. امروزه روانشناسی بر روزی بسیاری از حوزه های مختلف زندگی از بازاریابی، آموزش و سرگرمی گرفته تا اقتصاد و حتی اجرای قانون تاثیر می گذارد. در اینجا یک لیست از 30 دکتر روانشناس زن ایرانی را معرفی کرده ایم.  این فقط انتخابی کوچک از زنان بی شماری است که دستاوردهای آنها در روان شناسی سزاوار تقدیر است.

روانشناسی به مدت طولانی تاکید بر مشاورکت روانشناسان مرد مانند جان واتسون، بی اف اسکینر، زیگموند فروید و دیگر متفکران بوده است. متاسفانه کمک های مهم روانشناسان زن اغلب در کتاب های درسی روانشناسی نادیده گرفته شده است. با وجود این، بسیاری از زنان در روانشناسی حضور داشتند که نقش مهمی ایفا کرده و به توسعه روانشناسی کمک کردند. در ادامه با معروفترین روانشناسان زن ایرانی آشنا خواهید شد.

پروفسور دادستان اولین روانشناس زن ایرانی بوده اند که لقب بانوی روانشناسی ایران را داشته اند و در دهه 40 به عنوان بنیانگذار روانشناسی تحولی در کشور شناخته شدند. ایشان در 16 سالگی تنها دختر قبول شده در بورس بوده اند که راهی سوییس شدند. ایشان سالها در زمینه روانشناسی رشد، ارزشیابی شخصیت، بالینی کودک ، مرضی ، جنایی و تشخیص تدریس کرده اند و مولف کتاب های روانشناسی زیادی همچون «روانشناسی مرضی تحول از کودکی تا نوجوانی» بوده اند. پروفسور دادستان در 22 آبان 1389 بر اثر بیماری سرطان جهان فانی را وداع گفتند.روانشناسان زن معروف جهان

اگر شما به دنبال یک روانشناس هستید، چه ویژگی هایی را انتخاب می کنید؟ احتمالا صفاتی مانند اعتماد اولین لازمه انتخاب روانشناس است. شما همچنین می خواهید این فرد ساده باشد. و پس از آن احساس آرامشی که شما در گفتگو با وی باید به دست بیارید. این صفات همه صفاتی دلپذیر هستند.

اغلب مردم در مورد درمان و یا ایجاد یک رابطه سالم و پایدار با یک درمانگر جدید احساس ترس و نگرانی دارند. برخی از نگرانی ها و یا سردرگمی در مورد انتخاب یک درمانگر مرد یا زن شایع است. به ویژه اگر ماهیت موضوعات درمانی هر چیزی با هویت جنسی، جنسیت و یا گرایش جنسی باشد. شروع درمان و ایجاد رابطه با درمانگر در راحتی شما تاثیر زیادی دارد.

زنان به طور متوسط بیشتر​​ از مردان احساس آرامش را به بیمار منتقل می کنند. بنابراین افراد بیشتر تمایل دارند که به روانشناس زن مراجعه کنند. البته این به این معنی نیست که هیچکسی روانشناس مرد را انتخاب نمی کند.

البته در زمینه هایی چون روانپزشکی بالینی اکثر مردان هستند. چون این نوع روان درمانی نیاز به کنترل احساسات منفی دارد و روانگر باید به دور از هر گونه اضطرابی باشد ولی چون خانم ها در کنترل احساسات ضعیف تر از مردان هستند، کمتر به سمت روانپزشکی بالینی می روند.

چرا باید با مشاوره خانواده مشورت کرد؟ مشورت در زمینه هایی که دچار تردید هستید و یا در اختلافات خانوادگی توصیه می شود. گروه مشاوره نیک همراه با مشاوره های حضوری، مشاوره های تلفنی و همچنین آنلاین گام موثری در حل مشکلات و اختلافات بوده است.

روانشناسی را مثل دیگران روانشناسی نمی دانم، روانشناسی یعنی اینکه با شما آشنا شوم و در مشکلات کمکی نمایم.

مراحل رابطه زناشویی

رابطه از راه دور

عشق بی قید و شرط چیست؟

شیوه های رفتار عاشقانه با همسر

احساس تنهایی در رابطه و مقابله با آن

چه چیزی باعث نارضایتی در رابطه می شود؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

آخرین نوشته ها


مراحل رابطه زناشویی


رقابت بین فرزندان را چگونه کنترل کنیم؟

در خبرنامه نیک همراه عضو شوید و آخرین اخبار و مقالات را در ایمیل خود بخوانید.

قدرت گرفته از

خیلی خوشحالیم که امروز با شما همراهیم. این جا وب سایت گروه مشاوران نیک همراه است که با هدف ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه های مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره دوران نامزدی، مشاوره ی کودک و مشاوره تحصیلی(دانش آموزان و دانشجویان) بنا شده است و سعی در خدمت گزاری و ارائه بهترین راه حل ها را به شما عزیزان دارد

برترین پست ها


مراحل رابطه زناشویی


رابطه از راه دور


عشق بی قید و شرط چیست؟

ازدواج


مراحل رابطه زناشویی


تعهد به همسر چیست؟


حد و مرز روابط چگونه است؟

روانشناسان زن معروف جهان


شیوه های رفتار عاشقانه با همسر


نشانه های ازدواج ناموفق

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

مطالب پر بازدید


آدام فیلیپس؛ نویسنده و روانکاو

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

مارک سولمز؛مبدع نوروسایکوآنالیز

روانشناسان زن معروف جهان

اتو کرنبرگ؛ مبدع سبک روان‌درمانی متمرکز بر انتقال

ژولیت میشل؛ روانکاو فمینیست

حبیب دوانلو؛ مبدع شیوه روان‌پویشی کوتاه‌مدت

پیتر فوناگی؛ روانکاو مبدع سبک درمان مبتنی برشواهد

اریک کندل؛ عصب‌شناس و روانپزشک برنده جایزه نوبل فیزیولوژی

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است


10 روان‌شناس برتر جهان

روان‌شناسی رشته بسیار گسترده‌ای با موضوعات مختلف است. با نگاهی به نظریات معروفترین متفکران روان‌شناسی، این گستردگی و تنوع افکار به خوبی قابل مشاهده است.

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه جولای 2002 در مجله معتبر Review of General Psychology به عمل آمد، 99 روان‌شناسی که بیشترین تاثیر را بر این رشته بر جا گذاشته‌اند، شناسایی و رده‌بندی شدند. این رده‌بندی براساس سه عامل صورت گرفت: بسامد ارجاع در مجلات علمی، ارجاع در کتاب‌های درسی و نظرخواهی از 1725 عضو انجمن روان‌شناسی آمریکا.

10 روان‌شناس برتر این لیست به قرار زیر بودند. این افراد نه تنها از معروفترین متفکران روان‌شناسی هستند بلکه همگی نقش مهمی در تاریخ روان‌شناسی و سهم عمده‌ای در شناخت ما نسبت به رفتار انسان‌ها ایفا کرده‌اند:

*****************************

روانشناسان زن معروف جهان


1- بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner )
     (1904-1990) این روان‌شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان‌شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان‌شناسان تاریخ نموده و روش‌های درمانی بر پایه نظریه‌های او هنوز در سطح گسترده‌ای مورد استفاده است.

2- زیگموند فروید ( Sigmund Freud )
     (1856-1939) وقتی صحبت از روان‌شناسی می‌شود، بسیاری از مردم به یاد این روان‌شناس آلمانی می‌افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری‌های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت‌های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان‌شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان‌شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری‌های روانی، کمک شایانی نموده است.

3- آلبرت بندورا ( Albert Bandura )      (1925-)کارهای این روان‌شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان‌شناسی» است که از اواخر دهه 1960 شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و مدل‌سازی، تاکید گذاشت.

4- ژان پیاژه ( Jean Piaget )
     (1896-1980) کارهای این روان‌شناس سوئیسی تاثیر عمده‌ای بر روان‌شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش‌های پیاژه به توسعه روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی شناخت، معرفت‌شناسی ژنتیکی و اصلاح روش‌های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می‌رسد.»

5- کارل راجرز ( Carl Rogers )
     (1902-1987) تاکید اصلی این روان‌شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی‌های بالقّوه انسان بر روان‌شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده‌ای بر روش‌های درمانی داشته است.

 

6- ویلیام جیمز ( William James )
     (1842-1910) از این روان‌شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان‌شناسی آمریکا» یاد می‌شود. کتاب درسی 1200 صفحه‌ای او به نام «اصول روان‌شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس‌ها و نوشته‌های او کمک شایانی به تثبیت روان‌شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی 35 سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان‌شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

7- اریک اریکسون ( Erik Erikson )
     (1902-1994)نظریه این روان‌شناس آلمانی درباره «رشد روانی- اجتماعی» علاقه‌مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

  8- ایوان پولوف ( Ivan Pavlov )
       (1849-1936)این روان‌شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش‌های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان‌شناسی کمک شایانی نموده است. روش‌های تجربی پاولوف در تغییر روش روان‌شناسی از درون‌نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده‌ای داشته است. پاولوف در سال 1904 برنده جایزه نوبل روان‌شناسی شد.

9- کرت لوین ( Kurt Lewin )
     (1890-1947)از این روان‌شناس آلمانی به عنوان پدر «روان‌شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می‌شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش‌های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است.

 

10- به انتخاب خواننده آخرین مکان این لیست را خالی می‌گذاریم تا خواننده، مناسب‌ترین فردی را که خودش ترجیح می‌دهد در این مکان قرار دهد!

تهران- ایرنا- برای نخستین بار جایزه روانشناس برجسته بین المللی از سوی انجمن روانشناسی آمریکا به دکتر رضا زمانی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و رئیس انجمن روانشناسی ایران اعطا شد.

انجمن روانشناسی آمریکا بزرگترین سازمان علمی و حرفه‌ای روان‌شناسان در سطح بین الملل با ۱۳۷ هزار نفر عضو، شامل دانشمندان، استادان، کادرهای درمانی، مشاوران و دانشجویان بزرگترین انجمن روانشناسی در دنیا نیز محسوب می‌شود و زیرتخصص‌های مختلف و حوزه‌های موضوعی را در ۵۴ گروه کاری پوشش می‌دهد.

حمید پورشریفی رئیس روابط عمومی انجمن روانشناسی ایران روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا افزود: ملاکهای انتخاب روانشناس بین المللی در انجمن روانشناسی آمریکا در بخش ۵۲ انتخاب روانشناس برتر بین المللی است که در این بخش هرساله دو نفر که یک نفر از داخل آمریکا و یک فرد غیرآمریکایی انتخاب و جایزه برترین روانشناس به آنها اعطا می شود.

وی گفت: در تاریخ ۱۰ آگوست ۲۰۱۹ و در همایش سالانه انجمن روانشناسی آمریکا این جایزه به دکتر رضا زمانی برای نخستین بار به یک روانشناسی ایرانی تعلق گرفت. ملاکهای فردی دکتر زمانی جهت انتخاب انجمن روانشناسی آمریکا اعم از سهم جدی در پژوهش، تدریس و راهنمایی علاقمندان به علم روانشناسی چه در سطح داخل و بین الملل و همچنین توسعه این علم است.

پورشریفی افزود: فعالیتهای دکتر زمانی در روانشناسی که منجر به دریافت جایزه شد مجموعه اقدامات آن در کشور و تعاملات بین اللمی اشاره شده است. دکتر زمانی بعد از دکتر شاملو دومین نفر بود که تجدید حیات روانشناسی ایران را باعث شد و انجمن روانشناسی ایران در حال حاضر با ۲۵ هزار عضو اولین تشکل علمی روانشناسی کشور است.روانشناسان زن معروف جهان

وی اظهارداشت: دکتر زمانی علاقمند بود تنها فردی رشد نکند و به رشد حرفه کمک کند. زمانی یکی از افرادی است که در دوره های اول و دوم انجمن روانشناسی ایران در طرح تشکیل سازمان نظام روانشناسی را در انجمن فعال کرد و در نهایت توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح و در دوره ششم مجلس به تصویب رسید.

پورشریفی گفت: دکتر زمانی در عین حال با توجه به علاقه و دغدغه به این رشته با هزینه شخصی مجلهای را راه اندازی کرد تحت عنوان پژوهشهای روانشناختی و این مجله از مجله های شخصی است که تا کنون منتشر می شود و کمک جدی به ترویج علم روانشناسی تا کنون داشته است.

وی افزود: برای بهتر شناختن فعالیتهای دکتر زمانی می توان به فعالیتهای انجمن روانشناسی ایران مراجعه کرد. عملا سهم حضور زمانی در این انجمن تاکنون به برگزاری دوره کنگره دوسالانه و همچنین بخشهای مختلف مجلات مختلف در زمینه روانشناختی اشاره که در حضور موثر دکتر زمانی به نحو مطلوب در آن مشاهده می شود.

پورشریفی گفت: همه فعالیتهای دکتر زمانی تاکنون در راستای توسعه علمی روانشناسی ایران بوده است اما زمانی این تجارب را با دیگر انجمنهای علمی دیگر به اشتراک گذاشتن و کمک کرد به این انجمن های دیگر در سطح جهان و یکی از شاخصهای بخش ۵۲ انجمن علمی روانشناسی آمریکا در انتخاب دکتر زمانی در سطح بین الملل است.

وی افزود: اعطای جایزه بین المللی انجمن روانشناسی آمریکا از سال ۱۹۹۹ میلادی به افراد برتر اعطا می شود و طی این سالها این اولین جایزه ای است که به یک روانشناس ایرانی اختصاص داده شده است.

تهران – ایرنا- معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش…

تهران – ایرنا – دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران…

تهران – ایرنا – رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا گفت: در…

تهران – ایرنا – مادر شهیدان «هادی و حمید نعمتی» و پدران شهدای گرانقدر…

تهران- ایرنا -معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) با…

تهران – ایرنا – معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌…

تهران- ایرنا- مدیرکل بازرسی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: به…

تهران- ایرنا- رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در…

تهران – ایرنا – رئیس جمعیت هلال احمر احمر از فعالیت ۱۶۰ تیم واکنش…

تهران- ایرنا- رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در منزل شهیدان…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

روان شناسی رشته بسیار گسترده ای با موضوعات مختلف است. با نگاهی به نظریات معروفترین متفکران روان شناسی، این گستردگی و تنوع افکار به خوبی قابل مشاهده است.

بر اساس مطالعه ای که در ماه جولای ۲۰۰۲ در مجله معتبر Review of General Psychology به عمل آمد، ۹۹ روان شناسی که بیشترین تاثیر را بر این رشته بر جا گذاشته اند، شناسایی و رده بندی شدند. این رده بندی براساس سه عامل صورت گرفت: بسامد ارجاع در مجلات علمی، ارجاع در کتاب های درسی و نظرخواهی از ۱۷۲۵ عضو انجمن روان شناسی آمریکا.

۱) بی. اف. اسکینر ( B.F. Skinner ) (۱۹۰۴ ۱۹۹۰)

روانشناسان زن معروف جهان

این روان شناس آمریکایی یکی از رهبران نظریه رفتارگرایی ( behaviorism ) است. کارهای او در زمینه روان شناسی تجربی او را یکی از تاثیرگذارترین روان شناسان تاریخ نموده و روش های درمانی بر پایه نظریه های او هنوز در سطح گسترده ای مورد استفاده است.

۲) زیگموند فروید ( Sigmund Freud ) (۱۸۵۶ ۱۹۳۹)

وقتی صحبت از روان شناسی می شود، بسیاری از مردم به یاد این روان شناس آلمانی می افتند. کارهای او این عقیده را تقویت کرد که تمام بیماری های روانی دلایل فیزیولوژیک ندارند. او همچنین شواهدی دال بر این که تفاوت های فرهنگی دارای تاثیر بر روی روان شناسی و رفتار است ارائه نمود. کارهای او به شناخت بهتر ما از شخصیت، روان شناسی بالینی، رشد انسان و ناهنجاری های روانی، کمک شایانی نموده است.

۳) آلبرت بندورا ( Albert Bandura ) (۱۹۲۵)

کارهای این روان شناس کانادایی، بخشی از انقلاب «شناخت در روان شناسی» است که از اواخر دهه ۱۹۶۰ شروع شد. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده ای، تقلید و مدل سازی، تاکید گذاشت.

۴) ژان پیاژه ( Jean Piaget ) (۱۸۹۶ ۱۹۸۰)

کارهای این روان شناس سوئیسی تاثیر عمده ای بر روان شناسی، به ویژه درک ما از رشد فکری و ذهنی کودکان، داشته است. پژوهش های پیاژه به توسعه روان شناسی رشد، روان شناسی شناخت، معرفت شناسی ژنتیکی و اصلاح روش های آموزشی، کمک شایانی نموده است. آلبرت اینشتین درباره مشاهدات پیاژه در مورد رشد فکری و ذهنی کودکان و فرایند تفکر چنین گفته است: «این کشفی است که آنقدر ساده است که فقط به فکر یک نابغه می رسد.»

۵) کارل راجرز ( Carl Rogers ) (۱۹۰۲ ۱۹۸۷)

تاکید اصلی این روان شناس آمریکایی بر تاثیر شگفت توانائی های بالقّوه انسان بر روان شناسی و آموزش است. کارل راجرز یکی از مهمترین متفکران انسان گراست و روش درمان ابتکاری او که به «درمان راجرین» معروف است، تاثیر عمده ای بر روش های درمانی داشته است.

۶) ویلیام جیمز ( William James ) (۱۸۴۲ ۱۹۱۰)

از این روان شناس و فیلسوف معروف، غالباً به عنوان «پدر روان شناسی آمریکا» یاد می شود. کتاب درسی ۱۲۰۰ صفحه ای او به نام «اصول روان شناسی»، مهمترین منبع کلاسیک درسی بود و درس ها و نوشته های او کمک شایانی به تثبیت روان شناسی به عنوان یک علم کرد. او در طی ۳۵ سال تدریس خود، تاثیر بسیاری بر روی روان شناسان اوایل قرن بیستم گذاشت.

۷) اریک اریکسون ( Erik Erikson ) (۱۹۰۲ ۱۹۹۴)

نظریه این روان شناس آلمانی درباره «رشد روانی اجتماعی» علاقه مندی و تحقیقات بسیاری را در زمینه رشد انسان در دوره حیاتش به وجود آورد. اریکسون که از همکاران آنا فروید (دختر زیگموند فروید) بود، از طریق کشف رشد در طول حیات، شامل دوران کودکی، بلوغ و پیری، به توسعه نظریه روانکاوی کمک بسزایی نموده است.

۸) ایوان پولوف ( Ivan Pavlov ) (۱۸۴۹ ۱۹۳۶)

این روان شناس روسی با تحقیقاتش در زمینه واکنش های شرطی، به پیدایش رفتارگرایی در روان شناسی کمک شایانی نموده است. روش های تجربی پاولوف در تغییر روش روان شناسی از درون نگری و سنجش ذهنی به معیارهای عینی رفتاری، تاثیر عمده ای داشته است. پاولوف در سال ۱۹۰۴ برنده جایزه نوبل روان شناسی شد.

۹) کرت لوین ( Kurt Lewin ) (۱۸۹۰ ۱۹۴۷)

از این روان شناس آلمانی به عنوان پدر «روان شناسی اجتماعی مدرن» نامبرده می شود زیرا او یکی از نخستین کسانی بوده است که روش های علمی و تجربه را برای نگریستن به رفتارهای اجتماعی به خدمت گرفته است.

روانشناسان زن معروف جهان
روانشناسان زن معروف جهان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *