روانشناسی بازی کودکان pdf

 
helpkade
روانشناسی بازی کودکان pdf
روانشناسی بازی کودکان pdf

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/Font>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 595.32 841.92] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x]M9б,0TA/1u3Pq=X0~dLգ@YH$|>~ow߾|7o__>ۗ~6޾1vf#?”: 7y_^>269DcЛ޾
au9~Ql>?}ns}91|IYqtڦoM?yq2oO_y1_{܈??jnܐ邝4_YmS}?BV_k~”Vsv5!Ln01{sid]؞s._ㅂTG(mI_OElQQ|2.=M

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 595.32 841.92] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x͚]k7
TCNB-6″`IJ#ͮgGKj`Fw$lro*l#%v;~IJ rD$#nL|:>:|{ueϟvn?|gqv+-(GZ( Iz’2aVK 8+ʐ
>>z^%$N~ěB)Y^sdQLXݻcH%II2}X2O$ݓWXII8drv/

Υ2KR- 9Kսo;8Jꔤu%ڳ]מ&hw^ *LSsATN&0Q{H{nyJecnvp󺥵fTҥn,֡uqF6}%yp#[y/9JaլͶ!T+YjQuϜJ|5o!y
[|̿z47>
“&&I$8~CVFloc;p&݇?rLh{D%|OqL|.#?k{;r׳ Ged2=wm3ǰ$;˽NZr^r+ښ};#MVhIlܜi͂z>7hfa+%*kQ.Kka*
0&,ى8K;YZdd’5Lu
I1KH8KjGpD5,8yM Gy4lFCq
‘psiA}jQ;gh4R6:x-0^qL0]J1*_:}0^:Px0^JZXϩVxR.`/kŀR2`/EV
/e
/KR:`܇`o(ŮmϬt8k)yKYoi_oSڧfyImsTzU5_Y9ݬ[!=fMNYsh=fcj+w/Y”D~(hm`dS8k:’x`Z݋>dayG)[+Ex.i>0΅9$7Q:v)EK”S%gS%GD=RU^z

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/XObject>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/Annots[ 28 0 R] /MediaBox[ 0 0 612 792] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xX[o6~7GA4fqaoY1hiX,ut~.,EIj’mQs>~琳~٣|Ϸl{0[+6bϮwM?oeed
LZN(“O$Xt{stB}N#@_tt..s4

%PDF-1.7
%
8 0 obj
> /Annots [ 7 0 R ] /PZ 1 >>
endobj
9 0 obj
> stream
xZoU?+
,at@CT
Mn5RCMj$j/”% FDHZZ)7gb[w2gΜ}koh{jw[+qnG^4hTJ[4bmŮ30j|mq=_knohܗq
{p-~5`;x;Om?gOVw^w+ݦKt]AxmںoXim&UN2+Bd,)ye-YAW=bphV4}BQ9
rDhen.҅z8Tnh^9B%Ora#+ h6 S”.P FEf1q`ޑW*Lɼ(aE}j>Or%O u>یzWrrHFdnɫ4$!/Gq*EȠ#GC

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 595.32 842.04] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x][~7G)XU~aUխ$3`|ݳ@N%$K,;WRw/O>9NOO?ϛ^׻||zݫ_ Ǜǟ|97{կ_?q}di-/_ܝFZl^}o?07RAo_ay406#=?qQ!${
ǿn^3bU
U`zFˌv؀
#7G’G{b~W=w2gSP=F7%]S}:캲S6qdWqxsܨ9Ÿ*#ND4%mFR
F1ps

برای بازی تعاریف متعدّدی بیان شده است. می‌توان معتبرترین تعریف در روانشناسی بازی را به این صورت مطرح کرد؛ بازی عبارتست از: «فعالیتی‏ که بدون وجود نیروی خارجی(زور و اجبار)و کاملا اختیاری و بدون هدف و منظور خاصّی انجام می‏‌گیرد،به‏طوری که انجام آن‏ سبب آرامش و لذت گردد». بازی با کار تفاوت زیادی ندارد. تنها اختلافی که می‌توان بین آن دو دانست، در انگیزه انجام فعالیّت می‌باشد.

اگر فعالیتی به منظور رسیدن به هدفی خاص و معیّن دنبال شود، آن را کار می‌نامند. ولی اگر هدف صرفا لذت و خوشی باشد آن فعالیت را بازی می‌نامند. بنابراین، بازی برای کودکان طبق تعریفی دیگر، و از دیدگاه روانشناسی بازی «یک راه میان بر برای دسترسی به مسائل دنیاست.» و به قول عدهّ‌ای «بازی عبارتست از ابراز خود،بدون ترس.» بازی جزو طبیعت کودکان بوده و در حکم یک نیاز غریزی مثل آب و غذا می‌باشد. راسل می‌گوید: علاقه به بازی بارزترین علامت ممیّزی بچّه‌هاست که در بچّه‌های حیوانات و کودکان دیده می‌شود. ولی در کودک با شوق و شعف زیادی همراه است. وی معتقد است که تربیت عبارتست از: پرورش غرایز نه از بین بردن آن. بی‌شک یکی از غریزه‌های مهم که باید پرورش یابد، غریزه بازی است. پیاژه معتقد است؛ برای آنکه بتوان فعالیتی را از دیدگاه روانشناسی بازی نامید، بایستی دارای شرایط زیر باشد:

فروید معتقد است؛ کودک در هنگام بازی با وسایل و کار با آن‌ها به‌طور ناخودآگاه حوادث را به میل خود تغییر می‌دهد. کودک را باید از نظر جسمی، عاطفی و ذهنی پرورش داد یکی از وسایلی که در پرورش جنبه مزبور مؤثّر می‌باشد: «بازی» است.«فروبل» را پیغمبر بازی می‌نامند، زیرا او مدرسه خود را به باغ و کودکستان تبدیل نمود. وی معتقد بود که بازی یکی از مواردی است که کودک می‌تواند یاد بگیرد، کشف کند و کنجکاویش را ارضاء نماید. وی اقدام به تهیّه وسایل بازی متعددی برای کودکان نمود.

کودک در بازی جست‌وخیز می‌کند، از پله‌ها بالا و پایین می‌رود، خم و راست می‌شود، اسباب و وسایل بازی خود را جابجا می‌کند. در تمام این حالات از عضلات و اندام‌های مختلف کمک می‌گیرد. این اعمال سبب تقویت عضلات می‌گردد.بازی مکانیزمهای داخلی بدن مانند گردش خون، تنفّس، اعصاب، هضم و جذب و دفع را تنظیم می‌کند. رویهم رفته بازی موجب تقویت جسمانی کودک می‌گردد.

فروید راپدر بازی درمانی می‌نامند، وی از طریق تداعی آزاد بیماران را درمان می‌کرد. امروزه بازی درمانی برای درمان اختلالات روانی کودکان جایگاه خاص خود را پیدا کرده است.

روانشناسی بازی کودکان pdf

همان‌طوری که می‌دانیم، نیازهای انسان بر دو گونه هستند جسمی و روانی. بازی نه‌تنها می‌تواند به کودک برای رفع نیاز جسمی او کمک کند، بلکه فرصتی بوجود می‌آورد تا کودک بتواند از نظر روانی نیز ارضاءگردد. او از طریق بازی، فشارهای درونی خودراتخلیّه می‌نماید. کودک در هنگام ارضای نیاز روانی خودآگاهی ندارد و این کار به صورت ناآگاهانه انجام می‌گیرد. ولی در حالتی که کودک نیازهای جسمی خود را برطرف می‌سازد، از کار خود مطلّع بوده و این عمل با قصد و اراده قبلی صورت می‌گیرد. می‌توان گفت که بازی سمبلیک (نمادی) روزنه امیدی است که کودک توسط آن می‌تواند از فشارهایی که از اطراف به وی وارد می‌شود، خود را رها می‌سازد. کودک توسط بازی، رفتار خود را متعادل می‌سازد. 

نویسنده: محمد علی احمدوند

مقاله کامل را از بخش پیوست دریافت کنید.

air max 90 essential sale

آوای کتابک بانگ ترویج است و ترانه بانگ قصه است و افسانه

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کابردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت آموزک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2013 – 2020 ©


روان شناسی بازیDownloads-icon

قیمت قبل از تخفیف : ۰ تومان

۵,۰۰۰ تومان

شما عضو طاقچه بی‌نهایت هستید

رایگان

روانشناسی بازی کودکان pdf

نویسنده: گروه روان شناسی کودک موسسه قوی سفید    

موسسه فرهنگی هنری قوی سفید کودکان    

قیمت قبل از تخفیف : ۰ تومان

۵,۰۰۰ تومان

شما عضو طاقچه بی‌نهایت هستید

رایگان



شگفتی‌های رشد در بازی‌های کودکان کتابی است که به همت گروه روان‌شناسی انتشارات قوی سفید کودکان به چاپ رسیده است.

بازی، که اغلب با فعالیت جسمانی همراه است، با رشد و تکامل اندام کودکان، مهارت‌های جنبشی مناسب و آمادگی جسمانی آنها ارتباط نزدیک دارد. کودکان با فعالیت‌های جسمانی به مهارت‌های حرکتی می‌رسند. در نتیجه آن‌ها را قادر می‌سازد نا از نظر جسمانی، اطمینان ایمنی و اتکاء به نفس پیدا کنند. از طرف دیگر، بازی در سطوح مختلف رشد وظایف متعددی را برعهده می‌گیرد. به عنوان مثال، کودکان نیاز به اجتماعی شدن دارند و بازی فرصت مناسبی به آنها می‌دهد تا رفتارشان را با دیگران هماهنگ کنند و چیزی را که شاید با دیده‌ی¬ آنها متفاوت است بپذیرند. شواهد بسیاری نیز بر وجود رابطه بین بازی و رشد شناختی دلالت دارد.

 افزایش مهارت در برنامه‌ریزی، توانایی حل مسئله، خلاقیت، دست یافتن به دوراندیشی، رشد زبان، همه و همه در بازی کودکان متجلی می‌شود. برای پی‌بردن به ارزش و اهمیت بازی، باید، بازی کودکان و نحوه‌ی اجرای آن را بشناسیم و هرگز بازی کردن کودک را بیهوده تلقی نکنیم. زمان بازی، زمان بدست آوردن دانش و تجربه است.

این کتاب تلاش می کند که والدین و مربیان گرامی را با بازی کودکان از زوایای مختلف آشنا کند. در ابتدا به تاثیر بازی بر رشد همه جانبه کودکان می‌پردازد تا مخاطب را به ارزش و اهمیت بازی در رشد کودک آگاه کند و در ادامه عوامل موثر در بازی کودکان شامل عوامل درونی و بیرونی را معرفی می‌شوند. 

شما در این کتاب با دسته‌بندی انواع بازی‌های کودکان و زیبایی‌ها و اهمیت آنها آشنا می‌شوید و در ادامه انواع اسباب‌بازی‌هایی که شما اغلب آنها را می‌شناسید توصیف می‌شوند و به نقش هر یک در رشد همه‌جانبه کودک اشاره می‌شود.

در پایان جهت آگاهی بیشتر والدین اسباب‌بازی‌هایی که در چهار دوره‌ی سنی از تولد تا هشت سالگی نقشی سازنده در رشد کودک دارد، به تفکیک نقشی که در جنبه‌های مختلف رشد دارد، معرفی شده‌اند.

طاقچه سایت و اپلیکیشن دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است. در طاقچه هزاران کتاب، مجله، روزنامه و کتاب گویا را می‌توانید دانلود کنید و با موبایل، تبلت و رایانه آن‌ها را بخوانید. در طاقچه کتاب‌های روانشناسی ، رمان و داستان ، کتاب‌های تاریخی ، کتاب فلسفی و هزاران کتاب رایگان برای دانلود وجود دارد.

%PDF-1.5
3 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 4 0 R>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xU0EQc>Ԅ ~0EP4i6G”aă=@u[_;l{ e)[k̷6YQW”̱Cxo*K{.}9&雋S55EցV|E0
mgO$J;H4^”

%PDF-1.5
%
54 0 obj
>
endobj

110 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[54 120]/Info 53 0 R/Length 210/Prev 311758/Root 55 0 R/Size 174/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“ q73L 9L

روانشناسی بازی کودکان pdf
روانشناسی بازی کودکان pdf
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *