روانشناسی رنگ زرد برای کودک

 
helpkade
روانشناسی رنگ زرد برای کودک
روانشناسی رنگ زرد برای کودک

آیا می دانید که رنگ زرد نماد و نشانه چیست؟ یا از نظر روانشناسی رنگ زرد در مورد شخصیت شما چه می گوید؟

رنگ زرد یکی از رنگ های اصلی در نقاشی و جزو رنگ های گرم طبقه بندی می شود. زرد رنگی است که برای توصیف روشنایی و دوست داشتن به کار می رود و مکمل آن، رنگ بنفش ارغوانی می باشد.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با نماد و کاربرد رنگ زرد در لباس، دکوراسیون و همچنین روانشناسی درخشان ترین رنگ دنیا بیشتر آشنا شوید؛

زرد روشن، زرد لیمویی، طلایی، کرم و زرد تیره به عنوان طیف های مختلف رنگ زرد شناخته می شوند.

رنگ زرد نماد خوش بینی، شادی، شور و شوق، سرگرمی، خیرخواهی، اعتماد به نفس، اصالت، خلاقیت، خرد و منطق است.

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

عقل و خرد

زرد، توانایی های ذهنی را تحریک می کند و به عنوان نماد عقل و خرد شناخته می شود.

خوشبختی

زرد نماد شور و شوق و اعتماد به نفس در زندگی است.

خلاقیت

رنگ زرد، نماد ایده های جدید است که می تواند راه را برای انجام بهتر کار ها بر روی باز کند.

ارتباطات

رنگ زرد نماد راحت تر ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

رنگ زرد باعث تحریک سمت چپ مغز شده و به تقویت حافظه و تصمیم گیری سریع تر کمک می کند.

متاسفانه برخی مطالعات نشان داده که استفاده زیاد از رنگ زرد روشن می تواند چشم ها را تحریک کند، باعث اسهال شده، نوزاد را بی قرار می کند و با تحریک احساسات باعث اضطراب و عصبانیت در افراد خواهد شد.

زرد بهترین رنگ برای ایجاد شور و شوق و امید به زندگی است و می تواند اعتماد به نفس و خوش بینی را بیشتر کند.

الماس زرد، کهربا، اوپال زرد، کوارتز زرد، پیریت رنگین کمانی، یاقوت، تیتانیت، اسفالریت، اسپودومن، تورمالین و زرگون از جمله سنگ های به رنگ زرد هستند.

گل آفتابگردان، رز زرد، گل داودی، گل کوکب کوهی، لاله زرد، گل شیپوری زرد، گل صد تومانی، گل مرغ بهشتی، گل نرگس، ادریسی زرد، زنبق، ارکید زرد، گل کالاندولا، ختمی زرد، میخک زرد، گل آکاسیا، تاج الملوک طلایی، گل پامچال و اشرفی از گل های به رنگ زرد در طبیعت هستند.

سیب زرد، زرد آلو، آلو زرد، گرمک، انجیر زرد، لیمو ترش، گریپ فروت، انبه، پاپایا، هلو، گلابی، آناناس، هندوانه آناناسی از جمله میوه های زرد رنگ در طبیعت هستند.

فلفل دلمه زرد، هویج زرد (زردک)، کدو تنبل، ذرت و سیب زمینی شیرین از جمله سبزیجات زرد رنگ در طبیعت هستند.

منابع : colormatters – color-meanings

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

به گزارش نبض ما به نقل از تبیان، همه ما از وجود رنگ ها آگاهیم امّا آیا از تأثیر آنها بر روح ، روان، ذهن و اندیشه مان نیز باخبریم؟ روان شناسان دریافته اند که رنگ ها تأثیرات معجزه آسایی بر روح و روان انسانها داشته و علاقه به رنگ های خاص نیز گویای بسیاری از ناگفته های ذهن و روح آنهاست.

آنچه سبب شد در این مقاله به تأثیر رنگ ها بپردازیم، بررسی اثرات رنگ ها بر خلاقیت فکری و ذهنی کودکان و رشد تفکر در آنها ست ؛ چرا که می توان از رنگ ها بعنوان ابزاری در خدمت رشد تفکر بچه ها استفاده کرد. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که رنگ ها چطور تعریف می شوند؟

رنگ به کیفیتی گفته می شود که با آن می توانیم اسمی برای آنچه در طیف می بینیم مثل سبز، زرد، قرمز، نارنجی و … بگذاریم. ته رنگ نیز وقتی ایجاد می شود که به رنگ موردنظر کمی رنگ سیاه اضافه شود و تون وقتی ایجاد می شود که به رنگ مورد نظر کمی خاکستری اضافه شده باشد.

حال در اینجا به بررسی تأثیر انواع مختلف رنگ ها بر خلاقیت افراد می پردازیم:

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی است که بسیار هیجان انگیز و اعتماد آفرین است و اغلب، خطر و آتش را تداعی می کند. در ضمن حواس را تحریک کرده و انرژی های متمرکز، جاه طلبی، شهامت و اشتها را افزایش می دهد. قرمز، رنگی است هیجانی و ذهن منطق گرا را به زانو در می آورد. این رنگ، انرژی مهار نشده ای است که موجب افزایش خلاقیت، انرژی و شادابی در زندگی می گردد.

مثبت                                              منفی
پر انرژی                                           خسته کننده
با اعتماد به نفس                               پرخاشگر
پر شور                                             ناراضی
روراست                                           عجول
اقدام کننده                                       بی تاب
کاوشگر                                           بیش از حد مغرور

توجه: رنگ قرمز در معماری کلاسهای درس، کاربردی ندارد؛ زیرا دیوارهای قرمز کودکان را آشفته حال و بَد خلق می کند و به علت روح هیجانی که در این رنگ نهفته است، کودک را از حالت آرام خارج کرده و به جنب و جوش و ناآرامی می کشاند و از تمرکز او جلوگیری می کند؛ لذا بهتر است از رنگ قرمز در فضای کلاسی استفاده نشود اما می توان از این رنگ در محیطهای بازی ، نمایش و ورزش استفاده کرد.

 

در میان رنگ ها ، زرد بالاترین بازتابش را داشته و محرک فکر است. این رنگ، سمبل طبیعی آگاهی و روشنی است و روی ضمیر انسان، خلاقیت و مثبت اندیشی اواثر می گذارد بطوری که مثبت بودن را تداعی می کند؛ ولی در عین حال، معانی منفی زیادی دارد. زرد یکی از رنگ های اصلی است که با فعالیتهای ذهنی تداعی دارد و هوش و کنجکاوی فرد را تقویت می کند. بنابراین با نماد سرعت، بویژه سرعت تفکر و تصمیم گیری در ارتباط است و تمرکز حواس را بالا می برد.

لیمویی یکی از رنگ های خانواده زرد می باشد که نشان دهنده شخصیت مثبت و زود فهمی است. در ضمن ترکیب آن با آبی آسمانی نشانگر ذهن باز، فهم زیاد و درک بسیار شفاف است.لازم به تذکر است که رنگ زرد Contrast یا تقابل ویژه ای با خاکستری که رنگ خنثی است دارد، لذا برای حذف معانی منفی آن، از رنگ خاکستری و خانواده آن استفاده می شود.

توجه: رنگ زرد در دکوراسیون داخلی، فضا را روشن و شاد می سازد ولی مشاوران و مددکاران اجتماعی که سر و کارشان با کسانی است که از لحاظ احساسی، آسیب پذیرند باید در انتخاب این رنگ با احتیاط عمل کنند؛ زیرا این رنگ هم برای احساسات خوب و هم برای احساسات بد بسیار تحریک کننده است. لازم به ذکر است که طراحان اتاقهای آموزشی هم از این امر مستثنی نبوده و باید در انتخاب رنگ فضای آموزشی توجه لازم را داشته باشند.

رنگ نارنجی، مخلوطی از قرمز و زرد است و گفته شده شوق را با استعداد ترکیب می کند. در ضمن رنگ یادگیری، آزمایش، قضاوت، پذیرش یا رد مطلب هم هست. نارنجی احساسات متلاطم و هیجانی را تسکین می دهد و برای رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است؛ چرا که قسمت زرد آن، با خنثی کردن انرژی و هیجان رنگ قرمز، انجام این فرایند را به صورت عقلانی و منطقی تضمین می کند.

قرار گرفتن در محیط نارنجی، افق دید و فکر را وسیعتر کرده و رنگی انقلابی بشمار می رود، چرا که پشتکار و پروژه های رسیدن به گامهای موفقیت آمیز را ترسیم می کند.در ستاره شناسی، نارنجی با علامت شیر (مرداد) ارتباط خاصی دارد و به تقویت ایده آلهای دوستانه و اجتماعی، خلاقیت و خودشکوفایی کمک می کند. در رنگ نارنجی، حسی مستتر شده که می تواند بر حمله های غیرمنطقی و فوبی ها (ترسها) پایان دهد.

رنگ نارنجی، رنگی زنده و قوی است و بهتر است با رنگهایی همچون رُسی یا زردآلویی مخلوط شود تا اتاق را از حالت پرتنش خارج کرده و به محیطی آرام و دوستانه تر تبدیل کند. از آنجا که نارنجی رنگی است محرک ، برای فضای آموزشی در مقطع دبستان بسیار ایده آل است؛ چرا که از یک طرف دانش آموزان را سرزنده، نیرو بخش، گرم و آرامش طلب می کند و از طرف دیگر از خواب آلودگی و بی علاقگی کودک مخصوصاً در ساعات اولیه صبح جلوگیری می کند.

رنگ سبز می تواند در درون ساختار روان شناختی ما تعادل کامل ایجاد کند و در بین همه رنگ ها از همه آنها خوشایندتر است، زیرا چشم برای تمرکز کردن روی آن هیچ نیازی به تنظیم شبکیه ندارد. روان شناسان بر این عقیده اند که سبز حالتی از نگرش ذهنی مثبت را ایجادکرده و چون با رنگهای طبیعت، بیشتر سر و کار دارد احساس ثبات و امنیت را در ما تقویت می کند. البته رنگ سبز در تُن های متفاوت، نمادی متفاوت دارد.

در این رنگ، آرامش روحی نهفته شده و فراست و هشیاری فرد را بالا می برد. سبز به انسان کمک می کند تا اسرار نهان جهان هستی را بهتر درک کرده و به او بینش فلسفی همراه با عقل سلیم عطا می کند. کسانیکه سبز یشمی را دوست دارند بطور ذاتی روشن بین و منطقی هستند.

سبز تیره نشان دهنده قابلیت اعتماد (اعتماد پذیری) است و فردی که این رنگ را دوست دارد، دارای شخصیت با ثباتی است که در بحرانها می تواند بدون دستپاچگی کنترل اوضاع را در دست گیرد. در چنین اشخاصی عقل، منطق و ذهنیت واقع بین از خصوصیات درونی آنها زاییده شده است.درضمن اختلاط سبز تیره با آبی آسمانی، آزادی اندیشه و خلاقیت را نشان می دهد.

سبز، یک رنگ ثانویه است که از ترکیب دو رنگ متضاد زرد و آبی بدست می آید. این رنگ چون با طبیعت در ارتباط است، رنگی متعادل محسوب می شود و به آرامش روحی و اعصاب کمک کرده و محیطی آرامش بخش را ایجاد می کند. سبز برای دکوراسیون اتاقهای مطالعه، فضا های آموزشی و مکانی که به تمرکز احتیاج دارد با اهمیت بوده و رنگ ایده آلی محسوب می شود. این رنگ به اتاق و کسانیکه در آن فضا قرار دارند، آرامش متعادلی می دهد.

اگر سبز را با انواع کرم و سفید مخلوط کنیم و در رنگ آمیزی اتاق و فضای آموزشی بکار بریم، فضای آرام بخش و تفکر آمیزتری خواهیم داشت و اگر با رنگ قرمز ترکیب شود، به شکوفایی خلاقیت افراد در آن فضا پرداخته وازخود ترکیبی قوی می سازد.

رنگ آبی با رنگ سبز ترکیبی دلنشین و هماهنگ دارند که در طبیعت به صورت گلهای آبی در میان شاخ و برگهای سبز نمودار شده است. این دو رنگ به کلاس ، فضایی متعادل و آرام داده و به تقویت تمرکز افراد می انجامد که برای اتاقهای مطالعه بسیار ایده آل است. بطور کلی تلفیق این دو رنگ، آرام بخش و متمرکز کننده حواس است. تونالیته های قرمز، صورتی و زرد، هم در ترکیب رنگی با آبی، همراهان بسیار عالی محسوب می شوند و می توانند هر کدام از سردی رنگ آبی بکاهند.

آبی، یکی از رنگهای اصلی است که به رنگ حقیقت شهرت دارد. این رنگ نشانگر ذهن عالی و هوش سرشار است و با احساسات و معنویت در ارتباط است. این رنگ، آرام، آرامش بخش و تسلی دهنده است. اگر کسی بیش از حد احساس ناراحتی کرده و در آستانه خشم و اضطراب قرار داشته باشد پوشیدن لباس آبی، آرامش و هماهنگی ذهن او را افزایش داده، باعث بالارفتن تفکر او می شود.

بالأخره توانایی آرام کردن روح مشوش راداشته و آرامش خیال او را فراهم می آورد. (مانند حالتی که در اثر نگاه به آسمان برای فرد حاصل می شود).
هنگامی که آبی به دو قسمت رنگهای تیره تر و روشن تر تقسیم می شود، نشان دهنده نوعی شخصیت در فرد است. فردی که به آبی تیره علاقمند است، قابل اعتماد، عاقل و جسور خواهد بود و چون با تمرکز شدید روی عقل و منطق حرکت می کند ، ممکن است احساساتش تحت الشعاع قرار گرفته، آن را از دست بدهد و یا ضعیف تر عمل کند. بر عکس، افرادی که به آبی روشن علاقمندند،ذاتا هنرمند و فرهیخته هستند.

این تیپ افراد را بیشتر افراد هنرمند، طراح، نویسنده و هنرپیشه تشکیل می دهند که در فعالیتهای خلاقانه شرکت دارند. رنگ آبی، تخیل فعال و حتی در بعضی موارد بیش از حد خلاق را القا می کند.

از آنجا که رنگ آبی، کیفیتی سرد و رسمی دارد، فضا را به آرامش می کشاند و البته از حالت دوستانه و گرمی بخش دور می کند. لذا بهتر است در فضاهای آموزشی و کلاس، این رنگ را با تلفیق رنگهای دیگر استفاده کرد.

بنفش، ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است که یکی از معنوی ترین رنگ ها بشمار می آید و نشانگر هماهنگی بین عقل و احساسات و مرز بین معنویات و مادیات محسوب می شود. این رنگ ها در سمبولیسم رنگ ها تفاوت چندانی ندارند به همین منظور در یک قسمت قرار می گیرند.

این دو رنگ با تفکر عالی، درک روحی و تواناییهای روانی مرتبط هستندو در تلفیق این رنگ ها ، تُن های مختلفی بچشم می خورد که هر کدام بیانگر خصوصیت روحی افراد است.

این رنگ کمال گرایی، ایده آلیسم، انسان گرایی و تفکر فلسفی را تقویت می کند. کسانیکه این ترکیب را دوست دارند افرادی پر احساس و خوش فکرند و دارای حس ششم قوی ای هستند. ارغوانی روشن، رنگی است که در تصمیم گیری با تفکر و منطق در ارتباط است.

مانطوری که گفته شد عناصر تشکیل دهنده رنگ بنفش، قرمز و آبی هستند. امتزاج این رنگ ها با بنفش، سردی و گرمی خاصی را در محیط ایجاد کرده که رنگ قرمز، گرمی فضا و رنگ آبی سردی آن را بیشتر می سازد؛ لذا طیفهای کم رنگ بنفش به فضا و محیط آموزشی؛ آرامش، روحیه و شادابی را تلقین می کند، ولی لازم به ذکر است که قرار گرفتن به مدت طولانی در فضای صرف بنفش، سبب افسردگی می شود، زیرا انرژی های آن به قدری قوی است که ذهن نمی تواند بار اضافی آنرا تحمل کرده و از خود واکنش نشان می دهد.

پس بهتر است در طراحی فضای آموزشی، رنگ بنفش را با رنگهای سفید، سبز و یاسی ممزوج کرد.

شایان ذکر است که بدانیم غریزه ایجاد هارمونی و هماهنگی در استفاده از رنگ ها ، هدیه ای است که در برخی افراد،از بدو تولد بطور ذاتی نهاده شده است؛ ولی کسانی که از این خصوصیت برخوردار نیستند هم می توانند قوانینی را در مورد مدیریت رنگ ها بیاموزند و بکار گیرند.

برای مثال سایه ها، توناژها و ته رنگ ها به خاطر ارتباط تصویری طبیعی شان در کنار هم می نشینند و قوانین ساده ای را به وجود می آورند که می توان آنها را با هم مخلوط و هماهنگ کرد. دنیای رنگ ها ، آنقدر وسیع و پرجاذبه است که مورد توجه و استفاده همگان قرار می گیرد.

 

بی‌اشتهایی کودکان ناشی از چیست؟

خواص کنجد برای کودکان چیست و از چه سنی باید استفاده شود؟

با کودکان لجباز چگونه رفتار کنیم؟

فواید مثبت اندیشی کودکان و تکنیک های آن

۷ راه برای متقاعد کردن بهتر کودکان

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

انتخاب بهترین لباس نوزادی دخترانه و پسرانه تابستانی

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟


عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو


بوتاکس و کاربردهای بوتاکس در جوانسازی

مطالب پیشنهادی


درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل

معرفی موثرترین راهکارها در درمان واریس پا


بهترین متخصصین قلب و عروق زنان در تهران

۱۰ علامت افت فشار خون و راههای پیشگیری +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

آیا وازکتومی منجر به نارسایی جنسی می گردد؟


سوالات شایع زگیل تناسلی

ویدیو های سلامت


آیا سبزه گندم خوردنی است؟+ویدئو


کم چرب ترین و پرچرب ترین آجیل های عید

دلیل رشد موهای زائد در خانم ها چیست؟+ویدئو


علل و درمان انواع جوش صورت/ ویدئو


آزمایش خون تان را تفسیر کنید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

به گزارش نبض ما به نقل از تبیان، همه ما از وجود رنگ ها آگاهیم امّا آیا از تأثیر آنها بر روح ، روان، ذهن و اندیشه مان نیز باخبریم؟ روان شناسان دریافته اند که رنگ ها تأثیرات معجزه آسایی بر روح و روان انسانها داشته و علاقه به رنگ های خاص نیز گویای بسیاری از ناگفته های ذهن و روح آنهاست.

آنچه سبب شد در این مقاله به تأثیر رنگ ها بپردازیم، بررسی اثرات رنگ ها بر خلاقیت فکری و ذهنی کودکان و رشد تفکر در آنها ست ؛ چرا که می توان از رنگ ها بعنوان ابزاری در خدمت رشد تفکر بچه ها استفاده کرد. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که رنگ ها چطور تعریف می شوند؟

رنگ به کیفیتی گفته می شود که با آن می توانیم اسمی برای آنچه در طیف می بینیم مثل سبز، زرد، قرمز، نارنجی و … بگذاریم. ته رنگ نیز وقتی ایجاد می شود که به رنگ موردنظر کمی رنگ سیاه اضافه شود و تون وقتی ایجاد می شود که به رنگ مورد نظر کمی خاکستری اضافه شده باشد.

حال در اینجا به بررسی تأثیر انواع مختلف رنگ ها بر خلاقیت افراد می پردازیم:

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی است که بسیار هیجان انگیز و اعتماد آفرین است و اغلب، خطر و آتش را تداعی می کند. در ضمن حواس را تحریک کرده و انرژی های متمرکز، جاه طلبی، شهامت و اشتها را افزایش می دهد. قرمز، رنگی است هیجانی و ذهن منطق گرا را به زانو در می آورد. این رنگ، انرژی مهار نشده ای است که موجب افزایش خلاقیت، انرژی و شادابی در زندگی می گردد.

مثبت                                              منفی
پر انرژی                                           خسته کننده
با اعتماد به نفس                               پرخاشگر
پر شور                                             ناراضی
روراست                                           عجول
اقدام کننده                                       بی تاب
کاوشگر                                           بیش از حد مغرور

توجه: رنگ قرمز در معماری کلاسهای درس، کاربردی ندارد؛ زیرا دیوارهای قرمز کودکان را آشفته حال و بَد خلق می کند و به علت روح هیجانی که در این رنگ نهفته است، کودک را از حالت آرام خارج کرده و به جنب و جوش و ناآرامی می کشاند و از تمرکز او جلوگیری می کند؛ لذا بهتر است از رنگ قرمز در فضای کلاسی استفاده نشود اما می توان از این رنگ در محیطهای بازی ، نمایش و ورزش استفاده کرد.

 

در میان رنگ ها ، زرد بالاترین بازتابش را داشته و محرک فکر است. این رنگ، سمبل طبیعی آگاهی و روشنی است و روی ضمیر انسان، خلاقیت و مثبت اندیشی اواثر می گذارد بطوری که مثبت بودن را تداعی می کند؛ ولی در عین حال، معانی منفی زیادی دارد. زرد یکی از رنگ های اصلی است که با فعالیتهای ذهنی تداعی دارد و هوش و کنجکاوی فرد را تقویت می کند. بنابراین با نماد سرعت، بویژه سرعت تفکر و تصمیم گیری در ارتباط است و تمرکز حواس را بالا می برد.

لیمویی یکی از رنگ های خانواده زرد می باشد که نشان دهنده شخصیت مثبت و زود فهمی است. در ضمن ترکیب آن با آبی آسمانی نشانگر ذهن باز، فهم زیاد و درک بسیار شفاف است.لازم به تذکر است که رنگ زرد Contrast یا تقابل ویژه ای با خاکستری که رنگ خنثی است دارد، لذا برای حذف معانی منفی آن، از رنگ خاکستری و خانواده آن استفاده می شود.

توجه: رنگ زرد در دکوراسیون داخلی، فضا را روشن و شاد می سازد ولی مشاوران و مددکاران اجتماعی که سر و کارشان با کسانی است که از لحاظ احساسی، آسیب پذیرند باید در انتخاب این رنگ با احتیاط عمل کنند؛ زیرا این رنگ هم برای احساسات خوب و هم برای احساسات بد بسیار تحریک کننده است. لازم به ذکر است که طراحان اتاقهای آموزشی هم از این امر مستثنی نبوده و باید در انتخاب رنگ فضای آموزشی توجه لازم را داشته باشند.

رنگ نارنجی، مخلوطی از قرمز و زرد است و گفته شده شوق را با استعداد ترکیب می کند. در ضمن رنگ یادگیری، آزمایش، قضاوت، پذیرش یا رد مطلب هم هست. نارنجی احساسات متلاطم و هیجانی را تسکین می دهد و برای رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است؛ چرا که قسمت زرد آن، با خنثی کردن انرژی و هیجان رنگ قرمز، انجام این فرایند را به صورت عقلانی و منطقی تضمین می کند.

قرار گرفتن در محیط نارنجی، افق دید و فکر را وسیعتر کرده و رنگی انقلابی بشمار می رود، چرا که پشتکار و پروژه های رسیدن به گامهای موفقیت آمیز را ترسیم می کند.در ستاره شناسی، نارنجی با علامت شیر (مرداد) ارتباط خاصی دارد و به تقویت ایده آلهای دوستانه و اجتماعی، خلاقیت و خودشکوفایی کمک می کند. در رنگ نارنجی، حسی مستتر شده که می تواند بر حمله های غیرمنطقی و فوبی ها (ترسها) پایان دهد.

رنگ نارنجی، رنگی زنده و قوی است و بهتر است با رنگهایی همچون رُسی یا زردآلویی مخلوط شود تا اتاق را از حالت پرتنش خارج کرده و به محیطی آرام و دوستانه تر تبدیل کند. از آنجا که نارنجی رنگی است محرک ، برای فضای آموزشی در مقطع دبستان بسیار ایده آل است؛ چرا که از یک طرف دانش آموزان را سرزنده، نیرو بخش، گرم و آرامش طلب می کند و از طرف دیگر از خواب آلودگی و بی علاقگی کودک مخصوصاً در ساعات اولیه صبح جلوگیری می کند.

رنگ سبز می تواند در درون ساختار روان شناختی ما تعادل کامل ایجاد کند و در بین همه رنگ ها از همه آنها خوشایندتر است، زیرا چشم برای تمرکز کردن روی آن هیچ نیازی به تنظیم شبکیه ندارد. روان شناسان بر این عقیده اند که سبز حالتی از نگرش ذهنی مثبت را ایجادکرده و چون با رنگهای طبیعت، بیشتر سر و کار دارد احساس ثبات و امنیت را در ما تقویت می کند. البته رنگ سبز در تُن های متفاوت، نمادی متفاوت دارد.

در این رنگ، آرامش روحی نهفته شده و فراست و هشیاری فرد را بالا می برد. سبز به انسان کمک می کند تا اسرار نهان جهان هستی را بهتر درک کرده و به او بینش فلسفی همراه با عقل سلیم عطا می کند. کسانیکه سبز یشمی را دوست دارند بطور ذاتی روشن بین و منطقی هستند.

سبز تیره نشان دهنده قابلیت اعتماد (اعتماد پذیری) است و فردی که این رنگ را دوست دارد، دارای شخصیت با ثباتی است که در بحرانها می تواند بدون دستپاچگی کنترل اوضاع را در دست گیرد. در چنین اشخاصی عقل، منطق و ذهنیت واقع بین از خصوصیات درونی آنها زاییده شده است.درضمن اختلاط سبز تیره با آبی آسمانی، آزادی اندیشه و خلاقیت را نشان می دهد.

سبز، یک رنگ ثانویه است که از ترکیب دو رنگ متضاد زرد و آبی بدست می آید. این رنگ چون با طبیعت در ارتباط است، رنگی متعادل محسوب می شود و به آرامش روحی و اعصاب کمک کرده و محیطی آرامش بخش را ایجاد می کند. سبز برای دکوراسیون اتاقهای مطالعه، فضا های آموزشی و مکانی که به تمرکز احتیاج دارد با اهمیت بوده و رنگ ایده آلی محسوب می شود. این رنگ به اتاق و کسانیکه در آن فضا قرار دارند، آرامش متعادلی می دهد.

اگر سبز را با انواع کرم و سفید مخلوط کنیم و در رنگ آمیزی اتاق و فضای آموزشی بکار بریم، فضای آرام بخش و تفکر آمیزتری خواهیم داشت و اگر با رنگ قرمز ترکیب شود، به شکوفایی خلاقیت افراد در آن فضا پرداخته وازخود ترکیبی قوی می سازد.

رنگ آبی با رنگ سبز ترکیبی دلنشین و هماهنگ دارند که در طبیعت به صورت گلهای آبی در میان شاخ و برگهای سبز نمودار شده است. این دو رنگ به کلاس ، فضایی متعادل و آرام داده و به تقویت تمرکز افراد می انجامد که برای اتاقهای مطالعه بسیار ایده آل است. بطور کلی تلفیق این دو رنگ، آرام بخش و متمرکز کننده حواس است. تونالیته های قرمز، صورتی و زرد، هم در ترکیب رنگی با آبی، همراهان بسیار عالی محسوب می شوند و می توانند هر کدام از سردی رنگ آبی بکاهند.

آبی، یکی از رنگهای اصلی است که به رنگ حقیقت شهرت دارد. این رنگ نشانگر ذهن عالی و هوش سرشار است و با احساسات و معنویت در ارتباط است. این رنگ، آرام، آرامش بخش و تسلی دهنده است. اگر کسی بیش از حد احساس ناراحتی کرده و در آستانه خشم و اضطراب قرار داشته باشد پوشیدن لباس آبی، آرامش و هماهنگی ذهن او را افزایش داده، باعث بالارفتن تفکر او می شود.

بالأخره توانایی آرام کردن روح مشوش راداشته و آرامش خیال او را فراهم می آورد. (مانند حالتی که در اثر نگاه به آسمان برای فرد حاصل می شود).
هنگامی که آبی به دو قسمت رنگهای تیره تر و روشن تر تقسیم می شود، نشان دهنده نوعی شخصیت در فرد است. فردی که به آبی تیره علاقمند است، قابل اعتماد، عاقل و جسور خواهد بود و چون با تمرکز شدید روی عقل و منطق حرکت می کند ، ممکن است احساساتش تحت الشعاع قرار گرفته، آن را از دست بدهد و یا ضعیف تر عمل کند. بر عکس، افرادی که به آبی روشن علاقمندند،ذاتا هنرمند و فرهیخته هستند.

این تیپ افراد را بیشتر افراد هنرمند، طراح، نویسنده و هنرپیشه تشکیل می دهند که در فعالیتهای خلاقانه شرکت دارند. رنگ آبی، تخیل فعال و حتی در بعضی موارد بیش از حد خلاق را القا می کند.

از آنجا که رنگ آبی، کیفیتی سرد و رسمی دارد، فضا را به آرامش می کشاند و البته از حالت دوستانه و گرمی بخش دور می کند. لذا بهتر است در فضاهای آموزشی و کلاس، این رنگ را با تلفیق رنگهای دیگر استفاده کرد.

بنفش، ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است که یکی از معنوی ترین رنگ ها بشمار می آید و نشانگر هماهنگی بین عقل و احساسات و مرز بین معنویات و مادیات محسوب می شود. این رنگ ها در سمبولیسم رنگ ها تفاوت چندانی ندارند به همین منظور در یک قسمت قرار می گیرند.

این دو رنگ با تفکر عالی، درک روحی و تواناییهای روانی مرتبط هستندو در تلفیق این رنگ ها ، تُن های مختلفی بچشم می خورد که هر کدام بیانگر خصوصیت روحی افراد است.

این رنگ کمال گرایی، ایده آلیسم، انسان گرایی و تفکر فلسفی را تقویت می کند. کسانیکه این ترکیب را دوست دارند افرادی پر احساس و خوش فکرند و دارای حس ششم قوی ای هستند. ارغوانی روشن، رنگی است که در تصمیم گیری با تفکر و منطق در ارتباط است.

مانطوری که گفته شد عناصر تشکیل دهنده رنگ بنفش، قرمز و آبی هستند. امتزاج این رنگ ها با بنفش، سردی و گرمی خاصی را در محیط ایجاد کرده که رنگ قرمز، گرمی فضا و رنگ آبی سردی آن را بیشتر می سازد؛ لذا طیفهای کم رنگ بنفش به فضا و محیط آموزشی؛ آرامش، روحیه و شادابی را تلقین می کند، ولی لازم به ذکر است که قرار گرفتن به مدت طولانی در فضای صرف بنفش، سبب افسردگی می شود، زیرا انرژی های آن به قدری قوی است که ذهن نمی تواند بار اضافی آنرا تحمل کرده و از خود واکنش نشان می دهد.

پس بهتر است در طراحی فضای آموزشی، رنگ بنفش را با رنگهای سفید، سبز و یاسی ممزوج کرد.

شایان ذکر است که بدانیم غریزه ایجاد هارمونی و هماهنگی در استفاده از رنگ ها ، هدیه ای است که در برخی افراد،از بدو تولد بطور ذاتی نهاده شده است؛ ولی کسانی که از این خصوصیت برخوردار نیستند هم می توانند قوانینی را در مورد مدیریت رنگ ها بیاموزند و بکار گیرند.

برای مثال سایه ها، توناژها و ته رنگ ها به خاطر ارتباط تصویری طبیعی شان در کنار هم می نشینند و قوانین ساده ای را به وجود می آورند که می توان آنها را با هم مخلوط و هماهنگ کرد. دنیای رنگ ها ، آنقدر وسیع و پرجاذبه است که مورد توجه و استفاده همگان قرار می گیرد.

 

بی‌اشتهایی کودکان ناشی از چیست؟

خواص کنجد برای کودکان چیست و از چه سنی باید استفاده شود؟

با کودکان لجباز چگونه رفتار کنیم؟

فواید مثبت اندیشی کودکان و تکنیک های آن

۷ راه برای متقاعد کردن بهتر کودکان

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

انتخاب بهترین لباس نوزادی دخترانه و پسرانه تابستانی

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟


عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو


بوتاکس و کاربردهای بوتاکس در جوانسازی

مطالب پیشنهادی


درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل

معرفی موثرترین راهکارها در درمان واریس پا


بهترین متخصصین قلب و عروق زنان در تهران

۱۰ علامت افت فشار خون و راههای پیشگیری +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

آیا وازکتومی منجر به نارسایی جنسی می گردد؟


سوالات شایع زگیل تناسلی

ویدیو های سلامت


آیا سبزه گندم خوردنی است؟+ویدئو


کم چرب ترین و پرچرب ترین آجیل های عید

دلیل رشد موهای زائد در خانم ها چیست؟+ویدئو


علل و درمان انواع جوش صورت/ ویدئو


آزمایش خون تان را تفسیر کنید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

به گزارش نبض ما به نقل از تبیان، همه ما از وجود رنگ ها آگاهیم امّا آیا از تأثیر آنها بر روح ، روان، ذهن و اندیشه مان نیز باخبریم؟ روان شناسان دریافته اند که رنگ ها تأثیرات معجزه آسایی بر روح و روان انسانها داشته و علاقه به رنگ های خاص نیز گویای بسیاری از ناگفته های ذهن و روح آنهاست.

آنچه سبب شد در این مقاله به تأثیر رنگ ها بپردازیم، بررسی اثرات رنگ ها بر خلاقیت فکری و ذهنی کودکان و رشد تفکر در آنها ست ؛ چرا که می توان از رنگ ها بعنوان ابزاری در خدمت رشد تفکر بچه ها استفاده کرد. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که رنگ ها چطور تعریف می شوند؟

رنگ به کیفیتی گفته می شود که با آن می توانیم اسمی برای آنچه در طیف می بینیم مثل سبز، زرد، قرمز، نارنجی و … بگذاریم. ته رنگ نیز وقتی ایجاد می شود که به رنگ موردنظر کمی رنگ سیاه اضافه شود و تون وقتی ایجاد می شود که به رنگ مورد نظر کمی خاکستری اضافه شده باشد.

حال در اینجا به بررسی تأثیر انواع مختلف رنگ ها بر خلاقیت افراد می پردازیم:

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی است که بسیار هیجان انگیز و اعتماد آفرین است و اغلب، خطر و آتش را تداعی می کند. در ضمن حواس را تحریک کرده و انرژی های متمرکز، جاه طلبی، شهامت و اشتها را افزایش می دهد. قرمز، رنگی است هیجانی و ذهن منطق گرا را به زانو در می آورد. این رنگ، انرژی مهار نشده ای است که موجب افزایش خلاقیت، انرژی و شادابی در زندگی می گردد.

مثبت                                              منفی
پر انرژی                                           خسته کننده
با اعتماد به نفس                               پرخاشگر
پر شور                                             ناراضی
روراست                                           عجول
اقدام کننده                                       بی تاب
کاوشگر                                           بیش از حد مغرور

توجه: رنگ قرمز در معماری کلاسهای درس، کاربردی ندارد؛ زیرا دیوارهای قرمز کودکان را آشفته حال و بَد خلق می کند و به علت روح هیجانی که در این رنگ نهفته است، کودک را از حالت آرام خارج کرده و به جنب و جوش و ناآرامی می کشاند و از تمرکز او جلوگیری می کند؛ لذا بهتر است از رنگ قرمز در فضای کلاسی استفاده نشود اما می توان از این رنگ در محیطهای بازی ، نمایش و ورزش استفاده کرد.

 

در میان رنگ ها ، زرد بالاترین بازتابش را داشته و محرک فکر است. این رنگ، سمبل طبیعی آگاهی و روشنی است و روی ضمیر انسان، خلاقیت و مثبت اندیشی اواثر می گذارد بطوری که مثبت بودن را تداعی می کند؛ ولی در عین حال، معانی منفی زیادی دارد. زرد یکی از رنگ های اصلی است که با فعالیتهای ذهنی تداعی دارد و هوش و کنجکاوی فرد را تقویت می کند. بنابراین با نماد سرعت، بویژه سرعت تفکر و تصمیم گیری در ارتباط است و تمرکز حواس را بالا می برد.

لیمویی یکی از رنگ های خانواده زرد می باشد که نشان دهنده شخصیت مثبت و زود فهمی است. در ضمن ترکیب آن با آبی آسمانی نشانگر ذهن باز، فهم زیاد و درک بسیار شفاف است.لازم به تذکر است که رنگ زرد Contrast یا تقابل ویژه ای با خاکستری که رنگ خنثی است دارد، لذا برای حذف معانی منفی آن، از رنگ خاکستری و خانواده آن استفاده می شود.

توجه: رنگ زرد در دکوراسیون داخلی، فضا را روشن و شاد می سازد ولی مشاوران و مددکاران اجتماعی که سر و کارشان با کسانی است که از لحاظ احساسی، آسیب پذیرند باید در انتخاب این رنگ با احتیاط عمل کنند؛ زیرا این رنگ هم برای احساسات خوب و هم برای احساسات بد بسیار تحریک کننده است. لازم به ذکر است که طراحان اتاقهای آموزشی هم از این امر مستثنی نبوده و باید در انتخاب رنگ فضای آموزشی توجه لازم را داشته باشند.

رنگ نارنجی، مخلوطی از قرمز و زرد است و گفته شده شوق را با استعداد ترکیب می کند. در ضمن رنگ یادگیری، آزمایش، قضاوت، پذیرش یا رد مطلب هم هست. نارنجی احساسات متلاطم و هیجانی را تسکین می دهد و برای رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است؛ چرا که قسمت زرد آن، با خنثی کردن انرژی و هیجان رنگ قرمز، انجام این فرایند را به صورت عقلانی و منطقی تضمین می کند.

قرار گرفتن در محیط نارنجی، افق دید و فکر را وسیعتر کرده و رنگی انقلابی بشمار می رود، چرا که پشتکار و پروژه های رسیدن به گامهای موفقیت آمیز را ترسیم می کند.در ستاره شناسی، نارنجی با علامت شیر (مرداد) ارتباط خاصی دارد و به تقویت ایده آلهای دوستانه و اجتماعی، خلاقیت و خودشکوفایی کمک می کند. در رنگ نارنجی، حسی مستتر شده که می تواند بر حمله های غیرمنطقی و فوبی ها (ترسها) پایان دهد.

رنگ نارنجی، رنگی زنده و قوی است و بهتر است با رنگهایی همچون رُسی یا زردآلویی مخلوط شود تا اتاق را از حالت پرتنش خارج کرده و به محیطی آرام و دوستانه تر تبدیل کند. از آنجا که نارنجی رنگی است محرک ، برای فضای آموزشی در مقطع دبستان بسیار ایده آل است؛ چرا که از یک طرف دانش آموزان را سرزنده، نیرو بخش، گرم و آرامش طلب می کند و از طرف دیگر از خواب آلودگی و بی علاقگی کودک مخصوصاً در ساعات اولیه صبح جلوگیری می کند.

رنگ سبز می تواند در درون ساختار روان شناختی ما تعادل کامل ایجاد کند و در بین همه رنگ ها از همه آنها خوشایندتر است، زیرا چشم برای تمرکز کردن روی آن هیچ نیازی به تنظیم شبکیه ندارد. روان شناسان بر این عقیده اند که سبز حالتی از نگرش ذهنی مثبت را ایجادکرده و چون با رنگهای طبیعت، بیشتر سر و کار دارد احساس ثبات و امنیت را در ما تقویت می کند. البته رنگ سبز در تُن های متفاوت، نمادی متفاوت دارد.

در این رنگ، آرامش روحی نهفته شده و فراست و هشیاری فرد را بالا می برد. سبز به انسان کمک می کند تا اسرار نهان جهان هستی را بهتر درک کرده و به او بینش فلسفی همراه با عقل سلیم عطا می کند. کسانیکه سبز یشمی را دوست دارند بطور ذاتی روشن بین و منطقی هستند.

سبز تیره نشان دهنده قابلیت اعتماد (اعتماد پذیری) است و فردی که این رنگ را دوست دارد، دارای شخصیت با ثباتی است که در بحرانها می تواند بدون دستپاچگی کنترل اوضاع را در دست گیرد. در چنین اشخاصی عقل، منطق و ذهنیت واقع بین از خصوصیات درونی آنها زاییده شده است.درضمن اختلاط سبز تیره با آبی آسمانی، آزادی اندیشه و خلاقیت را نشان می دهد.

سبز، یک رنگ ثانویه است که از ترکیب دو رنگ متضاد زرد و آبی بدست می آید. این رنگ چون با طبیعت در ارتباط است، رنگی متعادل محسوب می شود و به آرامش روحی و اعصاب کمک کرده و محیطی آرامش بخش را ایجاد می کند. سبز برای دکوراسیون اتاقهای مطالعه، فضا های آموزشی و مکانی که به تمرکز احتیاج دارد با اهمیت بوده و رنگ ایده آلی محسوب می شود. این رنگ به اتاق و کسانیکه در آن فضا قرار دارند، آرامش متعادلی می دهد.

اگر سبز را با انواع کرم و سفید مخلوط کنیم و در رنگ آمیزی اتاق و فضای آموزشی بکار بریم، فضای آرام بخش و تفکر آمیزتری خواهیم داشت و اگر با رنگ قرمز ترکیب شود، به شکوفایی خلاقیت افراد در آن فضا پرداخته وازخود ترکیبی قوی می سازد.

رنگ آبی با رنگ سبز ترکیبی دلنشین و هماهنگ دارند که در طبیعت به صورت گلهای آبی در میان شاخ و برگهای سبز نمودار شده است. این دو رنگ به کلاس ، فضایی متعادل و آرام داده و به تقویت تمرکز افراد می انجامد که برای اتاقهای مطالعه بسیار ایده آل است. بطور کلی تلفیق این دو رنگ، آرام بخش و متمرکز کننده حواس است. تونالیته های قرمز، صورتی و زرد، هم در ترکیب رنگی با آبی، همراهان بسیار عالی محسوب می شوند و می توانند هر کدام از سردی رنگ آبی بکاهند.

آبی، یکی از رنگهای اصلی است که به رنگ حقیقت شهرت دارد. این رنگ نشانگر ذهن عالی و هوش سرشار است و با احساسات و معنویت در ارتباط است. این رنگ، آرام، آرامش بخش و تسلی دهنده است. اگر کسی بیش از حد احساس ناراحتی کرده و در آستانه خشم و اضطراب قرار داشته باشد پوشیدن لباس آبی، آرامش و هماهنگی ذهن او را افزایش داده، باعث بالارفتن تفکر او می شود.

بالأخره توانایی آرام کردن روح مشوش راداشته و آرامش خیال او را فراهم می آورد. (مانند حالتی که در اثر نگاه به آسمان برای فرد حاصل می شود).
هنگامی که آبی به دو قسمت رنگهای تیره تر و روشن تر تقسیم می شود، نشان دهنده نوعی شخصیت در فرد است. فردی که به آبی تیره علاقمند است، قابل اعتماد، عاقل و جسور خواهد بود و چون با تمرکز شدید روی عقل و منطق حرکت می کند ، ممکن است احساساتش تحت الشعاع قرار گرفته، آن را از دست بدهد و یا ضعیف تر عمل کند. بر عکس، افرادی که به آبی روشن علاقمندند،ذاتا هنرمند و فرهیخته هستند.

این تیپ افراد را بیشتر افراد هنرمند، طراح، نویسنده و هنرپیشه تشکیل می دهند که در فعالیتهای خلاقانه شرکت دارند. رنگ آبی، تخیل فعال و حتی در بعضی موارد بیش از حد خلاق را القا می کند.

از آنجا که رنگ آبی، کیفیتی سرد و رسمی دارد، فضا را به آرامش می کشاند و البته از حالت دوستانه و گرمی بخش دور می کند. لذا بهتر است در فضاهای آموزشی و کلاس، این رنگ را با تلفیق رنگهای دیگر استفاده کرد.

بنفش، ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است که یکی از معنوی ترین رنگ ها بشمار می آید و نشانگر هماهنگی بین عقل و احساسات و مرز بین معنویات و مادیات محسوب می شود. این رنگ ها در سمبولیسم رنگ ها تفاوت چندانی ندارند به همین منظور در یک قسمت قرار می گیرند.

این دو رنگ با تفکر عالی، درک روحی و تواناییهای روانی مرتبط هستندو در تلفیق این رنگ ها ، تُن های مختلفی بچشم می خورد که هر کدام بیانگر خصوصیت روحی افراد است.

این رنگ کمال گرایی، ایده آلیسم، انسان گرایی و تفکر فلسفی را تقویت می کند. کسانیکه این ترکیب را دوست دارند افرادی پر احساس و خوش فکرند و دارای حس ششم قوی ای هستند. ارغوانی روشن، رنگی است که در تصمیم گیری با تفکر و منطق در ارتباط است.

مانطوری که گفته شد عناصر تشکیل دهنده رنگ بنفش، قرمز و آبی هستند. امتزاج این رنگ ها با بنفش، سردی و گرمی خاصی را در محیط ایجاد کرده که رنگ قرمز، گرمی فضا و رنگ آبی سردی آن را بیشتر می سازد؛ لذا طیفهای کم رنگ بنفش به فضا و محیط آموزشی؛ آرامش، روحیه و شادابی را تلقین می کند، ولی لازم به ذکر است که قرار گرفتن به مدت طولانی در فضای صرف بنفش، سبب افسردگی می شود، زیرا انرژی های آن به قدری قوی است که ذهن نمی تواند بار اضافی آنرا تحمل کرده و از خود واکنش نشان می دهد.

پس بهتر است در طراحی فضای آموزشی، رنگ بنفش را با رنگهای سفید، سبز و یاسی ممزوج کرد.

شایان ذکر است که بدانیم غریزه ایجاد هارمونی و هماهنگی در استفاده از رنگ ها ، هدیه ای است که در برخی افراد،از بدو تولد بطور ذاتی نهاده شده است؛ ولی کسانی که از این خصوصیت برخوردار نیستند هم می توانند قوانینی را در مورد مدیریت رنگ ها بیاموزند و بکار گیرند.

برای مثال سایه ها، توناژها و ته رنگ ها به خاطر ارتباط تصویری طبیعی شان در کنار هم می نشینند و قوانین ساده ای را به وجود می آورند که می توان آنها را با هم مخلوط و هماهنگ کرد. دنیای رنگ ها ، آنقدر وسیع و پرجاذبه است که مورد توجه و استفاده همگان قرار می گیرد.

 

بی‌اشتهایی کودکان ناشی از چیست؟

خواص کنجد برای کودکان چیست و از چه سنی باید استفاده شود؟

با کودکان لجباز چگونه رفتار کنیم؟

فواید مثبت اندیشی کودکان و تکنیک های آن

۷ راه برای متقاعد کردن بهتر کودکان

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

انتخاب بهترین لباس نوزادی دخترانه و پسرانه تابستانی

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟


عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو


بوتاکس و کاربردهای بوتاکس در جوانسازی

مطالب پیشنهادی


درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل

معرفی موثرترین راهکارها در درمان واریس پا


بهترین متخصصین قلب و عروق زنان در تهران

۱۰ علامت افت فشار خون و راههای پیشگیری +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

آیا وازکتومی منجر به نارسایی جنسی می گردد؟


سوالات شایع زگیل تناسلی

ویدیو های سلامت


آیا سبزه گندم خوردنی است؟+ویدئو


کم چرب ترین و پرچرب ترین آجیل های عید

دلیل رشد موهای زائد در خانم ها چیست؟+ویدئو


علل و درمان انواع جوش صورت/ ویدئو


آزمایش خون تان را تفسیر کنید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

کودک و روان شناسی رنگ

۱۳۹۱/۰۳/۰۶


۶۲۰۰ بازدید

انتشار اینترنتی مطالب یا چاپ در نشریات دانشجویی با ذکر منبع موجب امتنان است.
نقل مطالب در دیگر نشریات با اطلاع این مجموعه و ذکر منبع بلامانع است.
برای چاپ در کتب، کسب اجازه کتبی الزامی است.
اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script); var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0]; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async=1; script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/bartarinha.ir/loader.js” ; head.appendChild(script);

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script); var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0]; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async=1; script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/bartarinha.ir/loader.js” ; head.appendChild(script);




مجله مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد [اینفوگرافیک]

ترفندهای اتاق خواب کوچک برای استفاده بهینه از فضای کم

کوسن مبل خلاقانه با شال و روسری در عرض چند ثانیه! + ویدئو

نکات مهم برای خرید لوستر را می دانید؟ بررسی 7 نکته مهم برای خرید لوستر

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

50 مدل مبل لوکس و منحصر به فرد برای خانه های لوکس ایرانی

رنگ اتاق تاثیر بسزایی در زندگی داشته و این اثر از نظر روانشناسی خود را در کودکان بیشتر نشان می‌دهد. در این مطلب به بررسی انواع رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی پرداخته‌ایم. با توکامگ همراه شده و با تاثیر انواع رنگ‌ها بر رفتار کودکان آشنا شوید.

رنگ‌های گرم معمولا ذهن را تحریک کرده، باعث افزایش انرژی بدن شده و فضایی خوشایند و پرحرارت را بوجود می‌آورند. اما این نوع رنگ‌ها برای خواب، و به خصوص برای کودکان پرانرژی مناسب نیستند. در ادامه می‌توانید تعدادی از این رنگ‌ها و اثری که بر روی افراد دارند را همراه با عکس مشاهده کنید. گفتنی است که پیش بینی‌های انجام شده در مورد رنگ سال ۲۰۱۹ و سال ۱۳۹۸ هم حاکی از آن است که در سال‌های آینده نیز شاهد رنگ‌های شاد در دکوراسیون خانه‌های خود خواهیم بود.

 

پر حرارت، گرم و راحت ویژگی‌هایی هستند که رنگ نارنجی به افراد القا می‌کند. استفاده از این رنگ در برخی جاهای اتاق شاید جالب باشد، اما استفاده زیاد از آن، به خصوص نارنجی پررنگ، ممکن است زیاد جالب نباشد.

زرد نیز یکی از رنگ‌های انرژی‌زا و خوشایند است که جلوه‌ای درخشان به اتاق می‌بخشد؛ رنگی که نام آن با شادی گره خورده است. بسته به شدت و سایه رنگ زرد استفاده شده، زرد پررنگ باعث افزایش تمرکز شده و سایه‌های کم رنگ زرد نیز باعث تحریک حافظه می‌شود.

قرمز به عنوان رنگ اتاق کودک توصیه نمی‌شود؛ چرا که معمولا رنگ قرمز با خشونت همراه بوده و از طرفی نیز باعث عدم تمرکز و ایجاد سردرد می‌شود. البته این امر زمانی اتقاق می‌افتد که در استفاده از رنگ قرمز در اتاق زیاده‌روی کنید. در واقع اگر از قرمز به طور صحیح و جزئی در قسمت‌هایی از دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید، باعث القای احساس شادابی و افزایش انرژی نیز خواهد شد.

صورتی رنگی است که در همه جا به عنوان یک رنگ دخترانه شناخته شده است و این امر تصادفی نیست. صورتی رنگی آرام‌بخش بوده و با احساسات لطیف دخترانه نیز تلفیق می‌شود. توجه داشته باشید که صورتی شاید در ابتدا آرامش‌بخش باشد، اما استفاده بیش از حد نیز می‌تواند باعث آشفتگی و اضطراب شود؛ پس بهتر است تمام اجزای اتاق را صورتی انتخاب نکرده و از آن همانند رنگ‌های دیگر به صورت مناسب استفاده کنید.

در رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی رنگ‌های سرد در برابر رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند. در مقایسه با رنگ‌های گرم، رنگ‌های سرد اثری آرامش‌بخش بر روی ذهن و بدن دارند و معمولا باعث می‌شوند که اتاق بزرگ‌تر و راحت‌تر به نظر برسند. البته بایستی در استفاده از سایه‌های تیره رنگ‌های سرد زیاده‌روی نکرد تا فضای اتاق غم‌انگیز نشود.

رنگ آبی را می‌توان نقطه مقابل رنگ قرمز دانست. رنگی که اثر آرام‌بخش دارد، گفته می‌شود که فشار خون را کاهش داده و از استرس و اضطراب نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از رنگ آبی می‌تواند مکانی آرام‌بخش را در خانه ایجاد کند، اما بایستی در استفاده از سایه‌های آن دقت کرد؛ چرا که برای مثال استفاده از رنگ طوسی-آبی می‌تواند فضایی نسبتا غریب و غم‌انگیز را بوجود می‌آورد.

رنگ سبز همواره با طبیعت، سلامت و خوشی همراه بوده و اثری تسکین دهنده روی بدن دارد. استفاده از رنگ سبز در اتاق باعث افزایش تمرکز شده و مطالعات نشان می‌دهند که توانایی خواندن را نیز افزایش می‌دهند. به همین دلیل گفته می‌شود که رنگ سبز یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای فضاهایی است که از آن‌ها به عنوان محیط یادگیری و مطالعه استفاده می‌شود.

بنفش رنگی لوکس به حساب آمده معمولا همراه با مفاهیمی مانند خرد و معنویت نیز همراه است. سایه‌های ملایم و کم رنگ بنفش نیز همانند رنگ آبی اثری آرام‌بخش دارد. جالب است که رنگ سال ۲۰۱۸ نیز طیفی از رنگ بنفش به نام ماوراء بنفش (ultra violet) است.

سفید یکی از رنگ‌های پرطرفدار در طراحی دکوراسیون منازل، مخصوصا در بین ایرانیان است. این رنگ به دلیل ساده بودن و ایجاد حس آرامش در افراد طرفداران بسیاری دارد.

اگرچه طوسی به عنوان یک رنگ غم‌انگیز و کسل کننده شناخته می‌شود، اما این رنگ می‌تواند باعث برانگیخته شدن سایر احساسات در افراد شود. استفاده از رنگ طوسی در اتاق می‌تواند اثری آرامش‌بخش داشته باشد، اما معمولا آن را همراه با طیف رنگ‌های گرم استفاده می‌کنند تا اثر کسل کنندگی‌اش کمتر شود.

رنگ مشکی به ندرت در اتاق کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که این رنگ بیشتر در دکوراسیون‌های مدرن و در مکان‌هایی با پنجره‌های بزرگ با نور طبیعی فراوان  استفاده می‌شود. چیزی که در اتاق‌های کوچک مخصوص کودکان کمتر دیده می‌شود.

از رنگ قهوه‌ای نیز می‌توان به عنوان رنگ اتاق کودک استفاده کرد. البته بهتر است این رنگ را همراه با رنگ‌های دیگر و رنگ‌های روشن استفاده کنید تا جلوه یکدست و ناخوشایندی نداشته باشد.

در این مقاله سعی کردیم انواع رنگ‌های گرم و سرد مناسب برای اتاق کودکان را از نظر روانشناسی بررسی کنیم. امیدواریم که با خواندن آن بتوانید مناسب‌ترین رنگ را برای اتاق کودک دلبندتان پیدا کنید.

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

برگرفته از: homedit

به این مطلب امتیاز بدهید: (28 رای, امتیاز: 3٫86 از 5)
Loading…

دانشجوی تجارت الکترونیک هستم و عاشق مطالعه، گردش و فیلم و سریال. چند ساله که کار نویسندگی و تولید محتوا انجام میدم و خوشحالم این بار مطالبی رو آماده میکنم که قراره به خوشگل‌تر شدن خونه‌هاتون کمک کنه!

مطلب قبلی

چگونه مبل ال را بچینیم؟ سه نمونه زیبا از چیدمان مبل ال شکل

مطلب بعدی

دکوراسیون عاشقانه برای ولنتاین در سال جدید

رنگ پیشنهادی برای اتاق پذیرایی ؛ 30 مدل رنگ آمیزی پذیرایی

رنگ مناسب اتاق نشیمن چه رنگی است؟

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست و چه تاثیری روی افراد دارد؟

رنگ اتاق مطالعه باید چگونه باشد؟ مناسب‌ترین رنگ ها برای اتاق مطالعه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای انکه دفعات بعذی اطلاعات خود را وارد نکنید. اجازه استفاده از کوکی را میدهید؟

خوش آمدید، به حساب کاربری خود وارد شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

رمز عبور برایتان ایمیل شد.

کاربران گرامی,این مقاله از سایت حذف گردیده.

مروری بر دیگر مطالب ”

ایسنا/کردستان یک کارشناس ارشد روانشناسی و استاد دانشگاه در کردستان در رابطه با تأثیر رنگ بر روان کودک گفت: در دنیای کودکی رنگ بیشترین تأثیر را بر روان کودک دارد علاقه‌ی کودک به رنگی خاص، علایق زندگی او را نشان می‌دهد.

یک کارشناس ارشد روانشناسی و استاد دانشگاه در کردستان در رابطه با تأثیر رنگ بر روان کودک گفت: در دنیای کودکی رنگ بیشترین تأثیر را بر روان کودک دارد علاقه‌ی کودک به رنگی خاص، علایق زندگی او را نشان می‌دهد.

«علی سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: این موضوع را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد که بعد و جنبه اول آن در رابطه با شناخت شخصیت و خصوصیات روانی کودک، بر مبنای رنگ‌های استفاده شده توسط او در نقاشی است.

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

وی افزود: بعد دوم این مسأله نقش رنگ در دنیای کودکان و انتخاب نوع رنگ در محیط، لباس و … کودک، جهت پرورش بهتر او است.

رابطه شخصیت کودک و رنگ‌های مورد استفاده او در نقاشی

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: به طور کلی رنگ‌ها دارای معانی روان شناختی هستند و بی‌علت نیست که یک رنگ می‌تواند واجد جاذبه یا دافعه باشد.

سلیمانی با اشاره به آزمایش‌هایی که در این زمینه انجام شده گفت: تجربه‌هایی که در آزمایشگاه حاصل شده، امکان تعیین رابطه بین پاره‌ای از رنگ‌ها و انعکاس آنها را بر سطح روانی، فیزیولوژیک فراهم کرده‌اند و نشان داده‌اند که قرار دادن آزمودنی‌ها در محوطه‌ای به رنگ قرمز تند، موجب تسریع ضربان قلب و تنفس و افزایش فشار خون می‌شود به عبارت دیگر رنگ قرمز، تأثیر برانگیزاننده بر سیستم عصبی دارد.

وی ادامه داد: انجام همین آزمایش با رنگ آبی به تقلیل تنش و کند شدن ضربان قلب و تنفس می‌انجامد و رنگ آبی اثر آرامبخش دارد و بطور کلی هر رنگ دارای یک محتوای عاطفی و هیجانی است

این کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص رنگ‌های دیگر گفت: رنگ قرمز به معنای عمل و مردانگی است، که از یک سو مبین نیرومندی امیال و از سوی دیگر خشم و پرخاشگری را نشان می‌دهد. قبل از 6 سالگی، کودک از این رنگ بیشتر استفاده می‌کند. افراط در بکار بستن رنگ قرمز به معنای نیاز به حرکت و وجود یک زمینه تحریک‌پذیر است.

سلیمانی گفت: رنگ آبی معرف حساسیت، دریافت پذیری وهیجان خواهی است و رنگی زنانه است که صلح و آرامش و سکون و در حد افراطی، فعل پذیری و تسلیم را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: رنگ بنفش، که ترکیبی از آبی و قرمز است، معرف جمع اضداد است. استفاده افراطی از این رنگ می‌تواند نشانه اضطراب و وجود تنش‌های متناقض باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: رنگ زرد معادل نور، شادی و خوشبینی است و به منزله درخشش و گشایش محسوب می‌شود و میل به مشارکت یا گرایش عمیق به پیشرفت را متجلی می‌کند. معمولاً کودکان 8 – 9 ساله از این رنگ بیشتر استفاده می‌کنند. بکار بستن افراطی این رنگ می‌تواند به معنای نیاز به آزادسازی تنش‌های درونی باشد.

سلیمانی ادامه داد: رنگ سبز نشانه نیاز به جلب توجه و میل به محبت است. از یکسو گرایش به مبادله و ارتباط را نشان می‌دهد و از سوی دیگر معرف اراده در سطح عمل، پایداری و سرسختی است.

به گفته‌ی وی، رنگ پرتقالی که ترکیبی از قرمز و زرد است، نشانه‌ی برونگردی، میل به موفقیت، شادی، نشاط و پویایی است.

این کارشناس ارشد روانشناسی یادآور شد: رنگ صورتی مبین صلح، تعادل و توازن است و ملایمت و عطوفت را نشان می‌دهد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: سیاه به منزله نفی رنگ محسوب می‌شود و استفاده مفرط از آن مبین غمگینی و ناامیدی است و فقدان رنگ در نقاشی مبین خلا عاطفی یا ناتوانی در برونریزی عواطف است.


انتهای پیام

فروشگاه آنلاین اسباب بازی فرفرک:

در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی است که نوجوانان متوجه می­شوند رنگهای اشیا قابل تغییرند و بنابراین بهتر است که آن ها را زودتر از موقع، مجبور به درک این بینش نکنیم زیرا بکارگیری رنگ فقط یکی از عوامل تکاملی و پیشرفت فکری کودک نیست بلکه به عوامل ژرف عاطفی نیز مربوط است.

قرمز:به معنای قدرت، عمل و مردانگی است و به منزله رنگی تنودی و پویشی محسوب می­ شود که از یکسو مبین نیرومندی امیال و کشاننده­ هاست و از سوی دیگر، خشم و گاهی پرخاشگری را نشان می­دهد. قبل از ۶ سالگی یعنی هنگامی که کودک کشاننده­ های خود را به خوبی مهار نمی ­کند، از این رنگ بیشتر استفاده می ­شود. افراط در بکار بستن رنگ قرمز به معنای نیاز به حرکت و وجود یک زمینه تحرک پذیر است.

آبی:معرف حساسیت، دریافت پذیری، هیجان خواهی و درونی سازی است و رنگی است زنانه که صلح، آرامش، سکون و در حد افراطی فعل پذیری و تسلیم را نشان می ­دهد.

بنفش: ترکیبی از آبی و قرمز یعنی رنگ هایی  که دارای رمزگرایی متضاد هستند. چون رنگ آبی گرایش به درونگرایی و فعل پذیری و رنگ قرمز تمایل به برونگرایی و عمل را نشان می­ دهد. بدین ترتیب رنگ بنفش معرف جمع اضداد و تمایل به چیز دیگر است. از زاویه ای متفاوت، این رنگ دارای معنای عرفانی نیز هست. اما استفاده افراطی از آن را می­ توان نشان اضطراب و وجود تنشهای متناقض دانست.

روانشناسی رنگ زرد برای کودک

زرد: معادل نور، شادی و خوشبینی است و به منزله رمز درخشش و گشایش محسوب می ­شود و میل به مشارکت یا گرایش عمیق به پیشرفت را متجلی می ­سازد. معمولاً کودکان ۹-۸ ساله از این رنگ بیشتر استفاده می­ کنند. به کار بستن افراطی رنگ زرد می ­تواند به معنای نیاز به آزاد سازی تنش­ های درونی باشد.

سبز: آرام بخش­ترین رنگ ها، آرام و ساکناست. رنگ سبز از یک سو گرایش به مبادله و ارتباط را نشان می­ دهد و از سوی دیگر معرف اراده در سطح عمل، پایداری و سرسختی است. همچنین رنگ سبز مبین نیازهای حسی و لذت جویی مادی محسوب می ­شود.

پرتقالی: ترکیبی از قرمز و زرد است، نیروهای حیاتی، برونگری، میل به موفقیت، شادی، نشاط و پویایی است و مانند رنگ قرمز استفاده مفرط از آن تحریک پذیری فرد را نشان می­ دهد اما جنبه پرخاشگری آن کمتر است.

صورتی: مبین صلح، تعادل و توازن است. این رنگ به منزله قرمز ملایم، معرف عواطفی است که ملایمت و عطوفت را نشان می ­دهد.

سیاه: به منزله نفی رنگ محسوب می­ شود و استفاده مفرط از آن مبین غمگینی و ناامیدی است. بکار بستن محدود آن و کشیدن لکه­ های سیاه نشان دهنده اضطراب است. به طور کلی رنگ سیاه در برگیرنده مفاهیم نفی، اضطراب، مرگ و ناامیدی است.

خاکستری یا دودی: یک رنگ خنثی است و چیزی را در سطح عمل یا احساس بیان نمی­ کند. اگر کودک از رنگ آمیزی خاکستری به صورت گسترده استفاده کند می­توان فرض کرد که وی در بیان احساسات با مشکلاتی مواجه است. بر اساس بررسی چندین نقاشی متوالی امکان تعیین دقیق ­تر وضعیت کودک وجود خواهد داشت.

معنای رمزی رنگها توسط بسیاری از مؤلفان مورد بررسی قرار گرفته است و در حد خطوط کلی می­ توان گفت که غلبه رنگهای گرم (قرمز، پرتقالی، زرد، صورتی) منعکس کننده گرایش به برونگری، جستجو تماس و مبادله است در حالی که بکار بستن رنگهای سرد (آبی، سبز، خاکستری، سیاه) گرایش به درونگری، فاصله جویی یا کمرویی را نشان می­دهد. فقدان رنگ در نقاشی مبین خلاء عاطفی با ناتوانی در برونریزی عاطفی است. فضای سفید نقاشی مبین نگفتنی ­ها، سکوت و رویا پردازی است. بنابراین گستردگی نواحی سفید نشان دهنده اهمیت زندگی درونی، گرایش به خیال پردازی و یا مشکلات فرد در تسلط بر واقعیت هستند اما باید سن کودک در نظر گرفته شده و تفسیر با احتیاط توأم گردد. بالعکس هنگامی که تمامی نقاشی از رنگ پوشیده شده است و هیچ ناحیه سفیدی دیده نمی ­شود می ­توان فرض کرد که کودک به صورت تام و تمام تابع عوامل محیط و دارای واکنش های بلافاصله و لحظه­ ای است. شدت و گستره پر کردن صفحه با دوره­ های تحول نیز مرتبط است. پر کردن نظامدار صفحه کاغذ بر اساس ترسیم عناصری مانند باران، برف، لکه ­های مختلف می­ تواند دارای اثری اطمینان بخش باشد. بدین معنا که فرد می­ کوشد تا مجموعه فضا را با از بین بردن خلاء که شامل فقدان، نیستی یا لایتناهی است در اختیار گیرد و احساس مهار کردن جهان را به دست آورد. افراط در بکار بستن این شیوه مبین تنش یا اضطرابی است که باید بر اساس بررسی­ های گسترده­ تر به علت آن پی برده شود.

قرمز و سیاه: خشونت و اضطراب

زرد و قرمز (یا نارنجی): اجتماعی خواهی

قرمز و سبز: دو سوگرایی، خشم

در انتها از شما دعوت می کنیم برای اینکه در زمینه نقاشی و محصولات گروه هنر و خلاقیت بیتشر آشنا بشوید، از گروه اسباب بازی های “هنر و خلاقیت” سایت فرفرک بازدید فرمایید.

مطلب پیشنهادی:  فرزندتان را از روی نقاشی هایش بیشتر بشناسید (1)

www.saat24.news

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

دیدگاه

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

ارسال دیدگاه

بازی شغل و حرفه کودکان است. آن ها در بازی تخیل می کنند، مشاهدات خود را تجربه می کنند و یاد می گیرند و یادگیری لازمه رشد است. از این رو امروزه برای کمک به رشد کودکان محصولاتی براساس توانایی های فیزیکی و ذهنی در مراحل مختلف سنی طراحی و ساخته می شوند که انتخاب مناسب آن ها نیاز به آگاهی در این زمینه دارد.  با توجه به این موضوع، “فرفرک” مصمم است والدین را در این امر یاری دهد و از آن جا که قبول داریم والدین همیشه  بهترین کاری که می توانند را برای  فرزندشان انجام می دهند، با احترام به نظرات و توانایی های پدرها و مادرها، می خواهیم اطلاعات لازم و کافی در مورد اسباب بازی ها را در اختیار والدین قرار دهیم تا با توجه به شناختی که از فرزند خود دارند مناسب ترین تصمیم را برای آن ها بگیرند. هدف از این کار دادن نسخه برای تعلیم و تربیت کودکان نیست بلکه همراهی والدین در بهتر بزرگ کردن فرزندانشان است.

بازی شغل و حرفه کودکان است. آن ها در بازی تخیل می کنند، مشاهدات خود را تجربه می کنند و یاد می گیرند و یادگیری لازمه رشد است. از این رو امروزه برای کمک به رشد کودکان محصولاتی براساس توانایی های فیزیکی و ذهنی در مراحل مختلف سنی طراحی و ساخته می شوند که انتخاب مناسب آن ها نیاز به آگاهی در این زمینه دارد.  با توجه به این موضوع، “فرفرک” مصمم است والدین را در این امر یاری دهد و از آن جا که قبول داریم والدین همیشه  بهترین کاری که می توانند را برای  فرزندشان انجام می دهند، با احترام به نظرات و توانایی های پدرها و مادرها، می خواهیم اطلاعات لازم و کافی در مورد اسباب بازی ها را در اختیار والدین قرار دهیم تا با توجه به شناختی که از فرزند خود دارند مناسب ترین تصمیم را برای آن ها بگیرند.

فروشگاه اینترنتی فرفرک

روانشناسی رنگ زرد برای کودک
روانشناسی رنگ زرد برای کودک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *