روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

 
helpkade
روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله
روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

تربیت کودک 2 تا 3 سال شاید برای والدین از پیچیده‌ترین دوران‌ تربیتی باشد. کودکان از دو سالگی بسیار کنجکاو و بازیگوش می شوند. در عین حال چون هنوز درست و غلط را نمی دانند ممکن است دست به کارهای خطرناکی بزنند، پس والدین باید برخورد مناسبی بکنند. نکته مهم در تربیت کودک دو ساله، غیر قابل پیش بینی بودن آن هاست و گاهی والدین را درمانده می کنند؛ به همین دلیل تربیت کودک دو ساله تا سه ساله کار دشواری به نظر می رسد. مشاوره کودک می‌تواند به شما کمک کند زودتر به راهکارهای عملی برسید. سن دو سالگی برای کودک مقطع حساسی است؛ کودک از دوران نوزادی خارج شده و انسان کوچکی است با تمامی خصوصیات طبیعی. او در بیشتر مواقع  طبق خواسته خودش عمل می کند و ممکن است از حرف های پدر مادرش پیروی نکند.

 

 

روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

کودکان در این سن خیلی به اکتشاف و فهمیدن مسائل علاقه دارند. دلشان می خواهد بدانند که هر چیزی در دنیا چگونه کار می کند. در این سن هر اتفاقی می تواند برای آنها جنبه آموزنده داشته باشد. اما لازم نیست حتما برای تربیت کودکان در این سن انها را به مهد کودک بفرستید. همین که صبر و حوصله به خرج دهید، او را در جمع کردن برگ‌های خشک پاییزی، مشاهده بزرگ شدن دانه عدسی که در یک گلدان کوچک کاشته‌اید یا حتی حرکت ماهی‌های قرمز در تنگی کوچک یاری دهید می توانید او را در کسب تجربه های اولیه زندگی اش آموزش دهید.

همچنین شما می توانید با شرکت در جلسات مشاوره بهترین کارگاه کسب تجربه و مهارت‌های زندگی برای کودکتان باشید. موضوع پرورش خلاقیت در کودکان را نیز از همین سنین می‌توانید آغاز کنید.

 

کودک شما در سنی قرار دارد که مهارت‌های کلامیش افزایش پیدا کرده و شروع می‌کند به ابراز علایق و حتی بیان اولویت‌های خود. کودکان در فاصله دو تا سه سالگی به مهارت‌های فیزیکی قابل توجهی نیز دست پیدا می‌کنند. برای مثال اگر کودکتان تا چند ماه پیش کتاب آشپزی شما را برمی داشت و با دست عکس غذاهای مورد علاقه‌ اش را به شما نشان می‌داد، ممکن است در این سن برای کمک کردن به شما در پختن آن غذا و یا تزئین غذاها علاقه نشان دهد.

کودک در این سن به طور ناخودآگاه دست به ساختن شخصیت خود می زند. تمام تلاش خود را می کند تا به استقلال رفتاری برسد و بر اساس تصمیمات خودش عمل کند. آنها علایق خود را اعلام می کنند و دلشان می خواهد برخی کارهای کوچک را به تنهایی انجام دهند. بنابراین در مواجهه با رفتارهای استقلال طلبانه آنها با آرمش بر خورد کنید و با آنها مخالفت نکنید. اجازه دهید تا با نظارت شما برخی کارها را به تنهایی انجام دهند. برای اطلاع از بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

 

در سن دو تا سه سالگی ممکن است کودک دلبستگی خاصی به یکی از والدین و به ویژه مادر خود پیدا کند و او را به پدر ترجیح دهد. حتی ممکن است در مواردی تنها حرف یکی از والدین را گوش کند. در این شرایط پدر ممکن است ناراحت و ناامید شود. اما بهتر است حساسیت به خرج ندهید. این رفتار مرحله ای طبیعی از رشد کودک است تا بتواند خود را بشناسد و به استقلال برسد. بهترین کار این است که والدی که کودک به آن دلبستگی بیشتری دارد همواره نقش فعال تری به خود بگیرد و والد دیگر هم در این زمینه به او کمک کند. سعی کنید کودک خود را با والدی که دلبستگی کمتری به او دارد تنها بگذارید تا مهر و محبت او را نیز دریافت کند و هر دو والدین را به یک اندازه دوست داشته باشد.

برای اطلاع از روش های مناسب در هر مقطعی مقاله سن تربیت کودک را مطالعه نمایید.

 

ممکن است در این سن رفتارهای پرخاشگرانه ای از کودکتان سر بزند که متعجب شوید و او را دعوا کنید. مثلا ممکن است با مشت به صورت کودک دیگری بزند. پرخاشگری بخشی از رشد طبیعی کودک است. پس به این معنا نیست که شما فرزند خشنی تربیت کرده اید. بدون داد و فریاد و با آرامش به کودک خود توضیح دهید که دعوا کردن و کتک زدن فایده ای ندارد و راه های دیگری برای ابراز احساساتش وجود دارد. تنبیه بدنی کودک خشونت و رفتار پرخاشگرانه در او را افزایش می دهد و آسیب های روانی بسیاری در بزرگسالی برای او به همراه دارد. برای آگاهی از نحوه بر خورد مناسب در این مواقع می‌توانید مقاله پرخاشگری کودکان را بخوانید.

 

در مواجهه با کار بد کودک خود ناراحتی و اشتباه خود را با بی محلی، اخم و رو برگرداندن نشان دهید. هیچ وقت به کودک خود نگویید که او را دوست ندارید. این کار احساس بی امنی به او دست می دهد و اعتماد به نفسش را کاهش می دهد. به او بگویید که هر اتفاقی بیفتد او را دوست دارید و فقط از کارش ناراحت شده اید. کودک را در کار هایی مانند خرید کردن، ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن و… مشارکت دهید و از آنها در این زمینه ها نظر خواهی کنید.

ممکن است کودک شما نظری نداشته باشد و یا درک مناسبی از موقعیت نکند، اما این کار شما به آنها حس ارزشمندی می دهد. اگر می خواهید کودکتان با شما صمیمی باشد و به حرفتان گوش دهد مدام با او بازی کنید. بازی کردن تاثیر عمیقی در شادی کودکان دارد. مشاوره روانشناسی به شما و کودک تان نیز می تواند این امکان را بدهد تا ارتباط مناسب تری از همان ابتدای زندگی داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک 2 تا 3 ساله می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

آیا می دانید:

کودکان در سه سالگی، چپ دست یا راست دست بودنشان مشخص می شود.

کودکان نوپا در هر شکل و اندازه ای می توانند باشند، ولی کودکان در 2 تا 3 سالگی ویژگی های مشترکی با یکدیگر دارند. در اینجا کارهایی که ممکن است کودکتان انجام دهد بیان شده اند و به شما گفته می شود که چگونه می توانید به کودکتان کمک کنید تا رشد سالمی داشته باشد.روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

رشد کودک 2 تا 3 ساله: چه اتفاقاتی برای کودک رخ می دهند

احساسات

مهم ترین اتفاقی که  برای کودک در این سن رخ می دهد رشد احساسی اوست.

در حالی که کودکتان در حال یادگیری احساساتی است که دیگران دارند کودک وارد رشد احساسی زیادی می شود. کج خلقی کودک در این سن طبیعی است، زیرا کودکان غالبا در این سن نمی دانند که در رابطه با ناامیدی، خشم، شرمساری، احساس گناه و خجالتشان چه کلماتی را به کار ببرند.

همچنین کودکتان در این سن می داند که رفتارش بر روی شما چگونه تاثیر می گذارد و چگونه رفتارهای شما بر روی او تاثیر می گذارد. او اضطراب جدایی زیادی ندارد، و ممکن است وقتی که شما از او جدا می شوید احساس ناراحتی نکند.

حرف زدن

در حدود دو سالگی، کودک شما در این سن ممکن است قادر باشد جملات دو تا سه کلمه ای را بگوید و بتواند «من»، «تو» و «خودم» را بگوید. او یاد می گیرد که کلماتی زیادی را بگوید و برای شما به مرور راحتتر می شود که صحبت های او را بفهمید.

در سه سالگی، کودک شما قادر است جملات سه تا پنج کلمه ای را بگوید، یا حتی کلمات بیشتری را بگوید. او در این سن یادگیری صحبت کردن را شروع می کند و ممکن است بتواند مکالمه ی کوتاهی را با شما داشته باشد.

کودک شما یاد می گیرد که چگونه در مورد اتفاقاتی که در طول روز رخ داده است صحبت کند. با کمک شما، او ممکن است از بتواند با یک سری چیزها داستان های ساده را بسازد- برای مثال، «من رفتم خرید.» «و در مغازه شما چه کار کردید؟» «خریدن شیر.» در سه سالگی، او ممکن است با توجه به تجربیاتش داستان هایی ساده ای بسازد، ولی قطعا این داستان ها کوتاه هستند.

در این سن کودک همچنین در رابطه و افراد و موضوعاتی که در حال حاضر با او نیستند صحبت می کند، «مادربزرگ در مغازه»، یا «توپ من روی درخت».

تفکر

هر چیزی که کودک یاد می گیرد باعث رشد تفکر کودک می شود.

کودک شما درک مفاهیم مانند زمان و متضادها را شروع می کند- برای مثال، بزرگ/ کوچک و روز/ شب. او همچنین شروع به اشاره کردن به قسمت های مختلف بدن و کارایی آنها می کند، و شروع به مرتب سازی موضوعات مختلف می کند، و اشکال و رنگ ها را با یکدیگر هماهنگ می کند. و او شروع به خاطر سپردن این می کند که اشیاء چه شکل و شمایلی دارند، برای مثال سیب سرخ و گرد است.

کودک شما با استفاده از بیان مسائل سعی در حل کردن مشکلات می کند.

کودک شما از بازی کردن با دیگران لذت می برد، بازی کردن با لباسش، داشتن یک مهمانی چایی، با انگشتانش یا یک قلم مو نقاشی بکشد یا با جست و خیز بازی کند. زمانی که کودک با شما یا دیگر کودکان بازی می کند، ممکن است شما متوجه شوید که کودک شما در نوبت گرفتن بهتر می شود.

داستان گفتن، آواز خواندن و خواندن داستان همچنین در این سن برای کودک سرگرم کننده و لذت بخش می باشد.

مهارت های هر روزه ی کودک

در حدود این سن کودک شما هوش بیشتری برای انجام کارهای خودش را دارد.

برای مثال، او می تواند دستانش را بشورد، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی خودش را تمیز کند، خودش غذا بخورد و لباس بپوشد و قطعا او می تواند بهتر از پوشیدن لباس لباسش را در اورد! و او همچنان در حال یادگیری است و ممکن است به کمک شما نیاز داشته باشد.

شما می توانید با استفاده اجازه دادن به او که در کارهای خاصی در خانه مانند تمیز کردن یا گردگیری به شما کمک کند اعتماد به نفس او را بالا ببرید. او وقتی به شما کمک می کند به خودش افتخار می کند.

کودک شما ممکن است برای استفاده از توالت آماده باشد. برخی چیزها نشانه این است که کودک شما می تواند استفاده از توالت را یاد بگیرد:

ببینید که چه زمانی کودک برای یادگیری استفاده از توالت آمادگی دارد – ولی سعی نکنید او را مجبور به این کار کنید. رفتن به توالت یکی از سخت ترین کارهایی است که کودک یاد می گیرد زیرا نیاز به مهارت های زیادی دارد. برای مثال، کودک باید بداند که چه زمانی نیاز است که دفع ادرار یا مدفوع را انجام دهد، و کودک باید بداند که عمل دفع ادرار و مدفوع را باید در توالت انجام دهد، کودک باید قادر باشد که بر روی لگن یا توالت بنشیند، و بتواند لباسش را بالا یا پایین بکشد.

اگر شما آموزش استفاده از توالت را خیلی زود شروع کنید، ممکن است زمان زیادی ببرد که کودک شما انجام این کار را یاد بگیرد.

حرکات

کودک شما در این سن می تواند بدود و کمتر زمین بخورد. او شروع به راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها می کند، ولی برای حفظ تعادل کودک در برخی از مواقع از نرده ها استفاده می کند. او در این زمان در بغل کردن اشیائ با بازوهایش، لگد زدن و گرفتن توپ بهتر شده است یا اینکه حتی کودک ممکن است بتواند برای چند ثانیه بر روی یکی از پاهایش بایستد.

زمانی که کودک شما در حال کشف کردن چیزها است اگر شما در اطراف او باشید او احساس اطمینان و امنیت می کند. این اتفاق به کودک شما کمک می کند که اعتماد به نفس بیشتری در امتحان چیزهای جدید و اکتشافات جدید داشته باشد.

با اینکه کودک شما بسیار فعال است، بهترین ایده این است که شما دقت کنید که چگونه می توانید خانه را محیطی امن برایش بسازید تا به راحتی در اطراف حرکت کند.

در این سن کودک شما همچنین ممکن است:

کمک به رشد کودک دو تا سه ساله

در ینجا مطالبی بیان شده است که می تواند برای کمک به رشد کودکتان  در این سن از انها بهره ببرید:

زمانی که کودک شما مهارت جدیدی را یاد می گیرد، با دادن پاداش به او یا توجه نمون به او موفقیتش را جشن بگیرید. این کار ایده ی خوبی برای این است که با کمک و حمایت از کودک کاری کنید که کارهایی را که یاد گرفته است را انجام دهد حتی اگر کودک فکر کند که انجام این کارها سخت است.

والدین کودک دو تا سه ساله

هر روز شما و کودکتان در رابطه با همدیگر چیزهای جدیدی را یاد می گیرید. در حالی که کودک شما رشد می کند و بزرگ تر می شود، شما یاد می گیرد که کودک به چه چیزهایی نیاز دارد و اینکه شما چگونه می توانید نیازهای او را برآورده سازید.

در حقیقت، به عنوان والدین، شما همواره در حال یادگیری می باشید. همه ی والدین دچار اشتباه می شوند و تجربه کسب می کنند. خوب است که در رابطه با چیزهایی که می دانید اطمینان خاطر داشته باشید. و هیچ مشکلی نیست که شما چیزهایی را که نمی دانید ابراز کنید و از دیگران بپرسید در اغلب مواقع سوالات احمقانه بهترین جواب ها را دارند!

سلامت جسمی و روحی شما مهمترین چیزی است که برای پدر و مادر بودن لازم است. ولی با تمرکز بر روی کودک، برخی از والدین فراموش می کنند که به خودشان نیز توجه کنند. توجه کردن به خودتان باعث می شود که شما درک بهتر، صبر، تصور و انرژی کافی برای مراقبت را کودکتان را داشته باشید.روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

برخی مواقع ممکن است شما احساس ناامیدی و عصبانیت کنید. ولی اگر شما احساس ضعف می کنید، کودکتان را در محل امنی قرار دهید- برای مثال، او را در گهواره بگذارید یا از کسی بخواهید که برای مدتی او را نگه دارد. بیرون بروید تا ارام شوید. ششما همچنین می توانید به اتاق دیگری بروید و نفس عمیق بکشید و یا به یکی از اعضای خانواده و یا دوستتان تماس بگیرد و بااو صحبت کنید.

هیچ وقت کودک را به شدت تکان ندهید این کار می تواند باعث خونریزی های داخلی در مغز کودک شود و باعث آسیب دائمی به مغز کودک شود.

هیچ اشکالی ندارد که از کسی کمک بخواهید. اگر شما در برابر کودکتان احساس ضعف می کنید، شما می توانید با انجمن حمایت از والدین محلتان تماس بگیرید. آنها ایده های کاربردی برای کمک به احساس راحتی و آرام شدن شما دارند.

زمانی که در رابطه با رشد کودکتان نگران هستید

اگر در رابطه با مطالب ذکر شده دچار نگرانی شدید و متوجه شدید که کودک دو ساله ی شما مشکل خاصی دارد به روان شناس یا پزشک کودک خود مراجعه کنید.

بینایی، شنوایی و برقراری ارتباط

کودک شما:

رفتار و بازی

کودک شما:

حرکات و مهارت های حرکتی

کودک شما:

اگر متوجه شدید که کودک سه ساله تان هر کدام از این مشکلات را دارد به پرستار خانوادگی کودکتان مراجعه کنید.

بینایی، شنوایی و برقراری ارتباط

کودک شما:

رفتار و بازی

کودک شما:

حرکات و مهارت های حرکتی

کودک شما:

زمانی که شما متوجه شدید که کودک شما مهارت هایی را که قبلا داشته از دست می دهد به یک متخصص کودک مراجعه کنید.

زمانی که شما متوجه افسردگی پس از زایمان زن یا مرد یا در خود و یا شریک زندگی تان شدید به متخصص سلامت روان مراجعه کنید. علائم افسردگی پس از زایمان شامل احساس غم یا گریه کردن بدون هیچ دلیل روشنی است، احساس تحریک پذیری، احساس نگرانی در رابطه با هر چیزی.

کودکان با سرعت متفاوتی رشد می کنند و بزرگ می شوند. اگر در رابطه با رشد طبیعی کودکتان نگران هستید، دانستن اینکه تفاوت ها طبیعی است می تواند به شما کمک کند. ولی اگر شما همچنان احساس می کنید که برخی چیزها درست به نظر نمی رسند، به متخصص کودک مراجعه کنید.

منبع:مشاوره-آنلاین.com

برچسب‌ها تربیت کودک دو تا سه سال, تربیت کودک دو ساله, راهنمای مادران کودک دو ساله, فایل صوتی


اینجا Downloads-icon

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

 

 

در این مقاله ده نکته تربیتی و فرزندپروری در ارتباط با کودک دو تا سه سال شما ارائه شده است:روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

کودک شما در حالی که به در یخچال می کوبد جیغ می زند و می گوید: “آب میوه می خوام”.

“متاسفم عزیزم، آب میوه نداریم، نظرت چیه شیر بخوری…. یا ….”

“نههههههههه، من آب میوه می خوام!!” فریاد می زند در حالیکه خود را روی زمین می کشد و می غلتد…

نبودن آب میوه مطمئنا برای شما مشکل بزرگی نیست، اما به نظر برای کودک شما انگار دنیا به اخر رسیده…

قبل از رفتن به سوپر مارکت برای خرید آبمیوه یا چیزی مشابه، یا گفتن این جمله که “گریه کردنو تموم کن، فقط یه آبمیوست”…

بیاین با هم وارد دنیای کودک دو ساله شویم..

چه چیزی انتظار می رود؟

هر کودکی متفاوت است، برخی سر سخت تر و حساس ترند و برخی نیز آرام و راحت. برخی کودکان نقاط عطف رشدی را به صورت تدریجی طی می کنند و برخی نیز ناگهانی.

به صورت کلی شما می توانید این رفتارها را از کودک دو ساله انتظار داشته باشید:

 

چه کار باید کرد؟

مانند اغلب موارد در فرزندپروری، هیچ فرآیند سه قدمی مستقیمی برای فرونشاندن تمام رفتارهای ناخواسته کودک شما وجود ندارد. بیشتر والدین از بینش های سریع استفاده می کنند، مانند نادیده گرفتن یا مهلت دادن.

کودک شما برای تنظیم هیجانات قوی خودش به کمکتان نیاز دارد، و بدین منظور، شما نیازمند استفاده از راهبردهای، نکات و روش های مختلف هستید.

 

این ده نکته به شما کمک می کنند تا حمایت، تشویق و امنیت را در این دوره از رشد برای فرزندتان به ارمغان آورید:

 

و یک چیز دیگر….

از این دوره سنی کودکتان لذت ببرید. به زودی کودک شما دیگر به قطارها هوهوچی چی نخواهد گفت، و به گربه ها نیز پیشی و میو میو نمی گوید. تا یکی دو سال دیگر کودک دیگر از شما نمی خواهد که به عروسکش غذا بدهید و یا روی کول خود بگذارید…

ممکن است الان باورتان نشود اما روزی دلتان برای فریادهای کودکتان و روی زمین غلتیدن و گریه کردن وی تنگ خواهد شد.

هنوز هم سوالاتی در مورد کودک دو ساله خود دارید؟؟

در دیگر مطالب سایت کودک و نوجوان نکاتی که باید در مورد کودک دو ساله خود مورد توجه قرار دهید ذکر شده اند…

“تا نوجوانی فرزندتان ما در کنار شما هستیم”

منبع:مشاورانه

برچسب‌ها تربیت کودک دو ساله, تربیت کودک سه ساله, فایل صوتی, فرزندپروری کودک دو ساله, فرزندپروری کودک سه ساله, کودک دو ساله تا سه ساله

روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله


اینجا Downloads-icon



 

فکر می‌کردم فرزندانم رفتار درستی دارند تا این‌که مادربزرگم که همیشه الگوی خانواده است، چند ماه قبل برای شام پیش ما آمد و من جلوی چشمان او شاهد رفتارهای بد آنها بودم.  پسر 6 ساله‌ام تقریبا روی میز لم داده بود و دختر 3 ساله‌ام مدام وسط حرف دیگران می‌پرید و فرزند یک ساله‌ام همه چیز را به اطراف می‌ریخت. تا دیر نشده باید کاری برای این رفتارها انجام می‌دادم اما من دقیقا نمی‌دانستم از چه سنی باید شروع کنم. آیا کودک پیش دبستانی من به اندازه کافی بزرگ شده که بیاموزد باید صبر کند تا نوبت حرف زدنش بشود؟ آیا من می‌توانم انتظار داشته باشم فرزند 3 ساله‌ام مدام با غذایش بازی نکند؟ راهنمای پیش رو سن مناسب هر رفتار را به شما توضیح می‌دهد.

 

روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

یک تا 2 سالحدود 18 ماهگی کودک درمی‌یابد که چند تایید اجتماعی وجود دارد. حالا وقت آن است که به کودک کمک کنید درباره احساسات و نگرانی‌های دیگران فکر کند.

سلام و خداحافظی را یاد دهیدقبل از آنکه شروع به صحبت کند به او بیاموزید با دست سلام و خداحافظی کند. این اولین قدم در آموزش معاشرت با دیگران است. یک کار دیگر این است که هر روز صبح به او «صبح به خیر» بگویید.

 مادامی که در حال خوردن هستید بنشینیدبه جای این‌که به کودک اجازه دهید کل خانه را با میوه‌‌ای که آبش همین‌جور می‌چکد قدم بزند به او یاد دهید تا زمانی که در حال خوردن است در صندلی‌اش بنشیند. در این سن کودکان توجه کمی به زمان دارند اما 10 تا 15 دقیقه ماندن در صندلی به آنها درس بزرگی می‌دهد. بنابراین شما هم باید مادامی که غذا می‌خورید پشت میز بنشینید. اگر او غذایش را پرت می‌کرد به او اجازه دهید بداند که این موضوع تبعاتی دارد. «فکر می‌کنم دیگه گرسنه نیستی اگر یه بار دیگه غذات را پرت کنی دیگر از خوراکی خوشمزه خبری نیست.»

از کلمات اعجاب‌انگیز استفاده کنیدفرزند شما تا زمانی که کمی بزرگتر شود به طور کامل معنی «خواهش می‌کنم» و «متشکرم» را نمی‌آموزد اما از حالا این عادت را به او بدهید. می‌توانید از راه‌های بامزه استفاده کنید. برای «خواهش می‌کنم» دست‌های‌تان را روی قلب‌تان به صورت دایره‌وار بکشید. برای «متشکرم» دست‌های‌تان را روی لب‌های‌تان بگذارید و به سمت فردی که می‌خواهید از او تشکر کنید دراز کنید.

3 تا 4 سالاین اولین دوره آموزش رفتارهای مودبانه به بچه‌هایی است که می‌خواهند ادای بزرگ‌ترها را دربیاورند.

 معاشرت‌های ساده را دنبال کنیدتا 3 سالگی کودک باید قادر به خوردن با قاشق و چنگال باشد. حالا زمان اجرای اصول اولیه‌ است: «از دستمال استفاده کن نه از آستینت»، «با دهان پر صحبت نکن»، «درست بنشین.» هر بار روی یکی دو رفتار تمرکز کنید و به این ترتیب او راحت‌تر به رفتارها عادت می‌کند. پلیس بازی درنیاورید و مدام سر فرزندتان داد نزنید.

 کلمات مودبانه را زیاد کنیدبا کودک خود کار کنید و از جملات بیشتری استفاده کنید مثلا این‌که «میشه یه خواهشی بکنم!» وقتی یادش رفت به او یک فرصت دیگر بدهید. به این ترتیب او فرصت دارد خودش را اصلاح کند. همچنین می‌توانید تمام انواع معذرت‌خواهی را به او یاد دهید و وقتی به مهمانی می‌رود از میزبان و بچه‌هایی که با او همبازی شدند، تشکر کند.

 مهربان باشیداین به این معناست که فقط از کلمات محبت‌آمیز استفاده نکنید، بلکه با کودک صحبت کنید و به او یاد دهید در برخورد با دیگران چه کار کند. بنابراین خود به خود کلماتی را که باید استفاده کند، پیدا می‌کند.

 

5 تا 6 سالاین قبیل بچه‌ها دوست دارند مدام رفتار خوب‌شان را به رخ بکشند اما نمی‌توانند برای مدت طولانی این کار را انجام دهند آنها وقتی که تحت فشارند دیگر تحمل‌شان را از دست می‌دهند.

 براساس سن‌تان  رفتار کنیدزمانی که با آنها صحبت می‌کنید یا جواب‌شان را می‌دهید یادتان باشد که شما بزرگسال هستید و باید براساس سن‌تان رفتار کنید. این از جمله مهارت‌های اجتماعی بنیادینی است که کودک باید بیاموزد اما حتی بچه‌های با اعتماد به نفس هم چندان مشخص و واضح حرف نمی‌زنند.

وسط حرف نپریدخبر خوب این که بچه‌های 6-5 ساله بالاخره آموخته‌اند که صبر کنند تا نوبت صحبت کردن‌شان برسد. حالا اگر بعضی وقت‌ها یادشان می‌رود می‌توانید برای آنها کلمات رمز یا نشانه‌هایی در نظر بگیرید تا هر زمان لازم بود به او یادآوری کنید. وقتی با صبوری تحمل کرد و حرف نزد خیلی سریع به او توجه کنید. یادتان باشد کودکان در این سن بیشتر از 5 دقیقه نمی‌توانند صبر کنند.

 رفتارهای بیشتری را با او تمرین کنیدبچه ها در این سن خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند بنابراین می‌توانید از این راه رفتارهای مودبانه بیشتری را با او تمرین کنید.7تا8 سالبچه‌های بزرگ‌تر ظرفیت درک احساسات دیگران را دارند

مهارت جواب دادن تلفناز آنجا که این روزها بیشتر از موبایل استفاده می‌شود شاید بچه‌ها کمتر با آداب تلفن صحبت کردن آشنا باشند. باید به او یاد دهید وقتی تلفن را برمی‌دارد سلام کند و اگر شما نمی‌توانستید جواب دهید به او یاد دهید بگوید «ببخشید به مادرم بگم کی زنگ زده بود؟» یا «ببخشید میتونین پیغام بذارین؟»

 

  بازی‌هایی که می‌توانید انجام دهیدکارت جایزهلیستی از رفتارهای خوب را در یک جدول تهیه کنید. انداختن دستمال سفره روی پا، استفاده کردن از قاشق و چنگال، با دهان بسته غذا خوردن، با دهان پر صحبت نکردن. وقتی کودک یکی از این رفتارها را هنگام خوردن شام انجام داد به او یک کارت بدهید. هر چه تعداد این کارت‌ها بیشتر شد، جایزه می‌گیرد.

شام راحتبه کودک قول دهید اگر برای چند روز پشت سر هم رفتار مناسبی انجام داد یک روز را تعطیل اعلام می‌کنید. او می‌تواند روی میز لم دهد یا با دهان پر صحبت کند یا حتی با دستش غذا بخورد. به این ترتیب او می‌فهمد که داشتن ادب چقدر مهم است.

مهمانی خیالییک بار میز را برای یک شام خیالی با وسایل پلاستیکی اسباب بازی بچینید. چراغ ها را خاموش کنید و روی میز شمع بگذارید و یک مهمانی خیالی ترتیب دهید. بچه‌ها از این کار خوششان می‌آید.

تشکر کردن را تمرین کنیدبچه‌ها همیشه کادوهایی برای تولد یا عیدی از والدین و دوستان می‌گیرند. هدیه هرچه که باشد نباید اگر و اما داشته باشد. به او یاد دهید همان لحظه تشکر کند و آن را به روز یا هفته بعد موکول نکنید. هرچه زودتر بهتر. به فرزندتان کمک کنید یک پیغام تشکر بنویسد و آن را با نقاشی تزئین کند. وسایل خانه را بردارید و کادو کنید و به فرزندتان بگویید که آنها را باز کند و درباره آنها هر چیزی که به ذهنش می‌رسد بگوید. چیزی مثل اینکه «مرسی برای این بسته دستمال کاغذی. این رنگ مورد علاقه من است.»

منبع:shahrzadpress.com

آنچه والدین باید بدانند

متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

چطور ارزانترین تورهای کیش را پیدا کنیم؟

سفارش اینترنتی آشپزخانه کودک

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

خرید گیفت کارت xbox

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

خرید عروسک بی بی برن 8کاره

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

مقایسه قیمت ها در فروشگاه اینترنتی معتبر

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

تنوع بیش از 1000 مدل لوستر برای خرید

خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری

بهترین برندهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی

تخفیف های داغ اجناس زنانه شیک و متنوع

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

انواع کنسول بازی|خرید XBox و PS4 با گارانتی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

دو تا سه ساله

کودکان
دو تا سه ساله، معمولاً دوست دارند در نزدیکی یکدیگر بازی کنند و هر کدام
با اسباب بازی ها و کارهای خودشان مشغول باشند. در حقیقت، تمایل دارند که
به تنهایی و در میان جمع کودکان بازی کنند. در این مرحله (دو تا سه سالگی)
تمایلی به سهیم کردن دیگران در اسباب بازی هایشان ندارند؛ چون هنوز مفاهیم
قرض دادن و حس مالکیت در آنان به خوبی شکل نگرفته است و از سوی دیگر می
ترسند که دیگران اسباب بازی هایشان را بشکنند و یا خراب کنند.

همه مادران پس
از گذشت دو سال از زندگی فرزند دلبندشان متوجه تغییرات چشمگیر در رفتار و
حرکات او می شوند.بهتر است والدین با آشنایی با خصوصیات سنین ۳ تا ۵ سالگی به رشد و پیشرفت کودک کمک بیشتری کنند.

 

روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

کارشناسان می
گویند در این سال ها کودک می تواند راحت تر احساس خود را با کلمات ابراز
کند، توانایی کنترل هیجانات، خشم و ترس را پیدا می کند، کمتر به دیگران
وابسته است و یاد می گیرد برای وابسته نبودن به دیگران بهتر است خودش
کارهایش را انجام دهد. در این مطلب روش هایی که می تواند به بچه ها در این
سن کمک شایانی کند، آمده است.

 

۱- به
او یادآوری کنید که برای شما موجودی منحصر به فرد است. رشد شخصیت کودک شما
به طرز نگرش و رفتارهای شما بر می گردد. رابطه عاطفی و محبت آمیز به
تنهایی کافی نیست. باید بداند احترام فوق العاده ای نزد شما دارد تا بتواند
با تکیه بر توانایی هایش پیش برود.

 

۲- با
او بازی کنید. بازی در این سن نقش بسیار مهمی در تکامل شخصیت او بازی می
کند. به او فرصت بازی بدهید و خود با او همبازی شوید، او در بازی از نظر
فیزیکی، ذهنی و احساسی به بلوغ می رسد. یاد می گیرد در گروه فعال باشد،
درگیری را پشت سر بگذارد، قوه تخیلش را به کار بیندازد و برای مشکلات مختلف
راه حل پیدا کند. وقتی بچه ها بازی می کنند قدرت تصمیم گیری می یابند و
این کار به آن ها در کشف دنیای پیرامونشان کمک زیادی می کند.

 

۳- از دادن لقب به او خودداری کنید. به او در شکل گیری شخصیتش کمک کنید بنابراین او را خجالتی، قلدر، خشن و یا هر چیز دیگری توصیف نکنید.

 

۴- الگو باشید. طبیعی است که او شما را الگوی خود قرار دهد، بنابراین الگوی خوبی برای او باشید.

راهنمای علمی تربیت کودک و نوجوان

شیوه ی بازی با کودکان 2 تا 3 ساله

استعداد کودک ، از اولین لحظه های تولد تا 3 سالگی شکل می گیرد . این سال های سرنوشت ساز ، آینده ی کودک ما را رقم می زنند …

کودکانی که در سال های اولیه ی عمر ، در محیطی مناسب پرورش می یابند ، معمولا بهره ی هوشی بالائی دارند و آسان تر با مدرسه سازگار می شوند . به بیان دیگر می توان گفت:” اگر می خواهید کودکتان در بزرگسالی انعطاف پذیرترین قدرت مغزی را برای یادگیری داشته باشد ، او را درمحیطی با انواع محرک های حسی پرورش دهید .”
بدین منظور ، “بازی” می تواند بهترین شیوه برای نیل به این هدف باشد :
“ورزش” را فراموش نکنید ! حتی برای کودک دوساله تان . ورزش کردن ، پل های عصبی را که برای آموختن مهارت های تحصیلی در زندگی آینده ضروری هستند تشکیل و تقویت می کند . مثلا کودکتان را تشویق کنید تا 5 بار دور حیاط خانه ی مادربزرگ یا زمین بازی پارک بدود ، تا به بستنی مورد علاقه اش برسد .
“چهار دست و پا ” راه رفتن کودک ، یک نوع درمان در برخی مشکلات روانی کودکان محسوب می شود . با هم مشغول بازی “موش و گربه ” شوید . شما موش شوید و چهاردست وپا روی زمین از این اتاق به آن اتاق بروید و کودکتان را تشویق کنید که اگر می تواند مثل یک گربه ی زرنگ و قوی  شما را بگیرد.
کودکتان را در معرض انواع صداهای مختلف قرار دهید مثلا اگر از بیرون خانه صدای قارقار کلاغ می آید ، یا ساختمان کنار خانه ی شما تیرآهن خالی می کند ، یا موتورسیکلت و ماشین از کوچه ی شما رد می شود ، کودکتان را متوجه ی تمام این اصوات نمائید و تفاوت  صدای موتور با ماشین را به او نشان دهید تا او با این تجربه اندوزی ها بتواند به رشد مغز خود کمک کند .
“عمو زنجیر باف ” ، شیوه ی فوق العاده ای برای توسعه دادن به درک فضایی کودکتان است دست های کودکتان را بگیرید و دایره وار راه روید ، شعر عموزنجیرباف را برایش بخوانید و از او بخواهید “بله” هایش را بلند و شاداب جواب دهد . بعد از چندین بار بازی حالا از او بخواهید شعر را از حفظ بخواند و شما جواب “بله” هایش را بگوئید.
“نجوا کردن”  کمک می کند که کودک تنظیم صدای خود را که جنبه ی مهمی از هوشیاری در ارتباط با صدای شماست ، یاد بگیرد . این کار در عین حال ، تمرکز زیادی را می طلبد . کودکان دو ساله عاشق نجواکردن هستند و از انجام  این کار احساس غرور می کنند . به پچ پچ کردن در گوش یکدیگر آن قدر ادامه دهید ، تا کودک یاد بگیرد که چگونه صدایش را خیلی ملایم کند
“حفظ شعر” همراه با بازی را فراموش نکنید !  گیرایی کودکان دو ساله مثل اسفنج می ماند . اگر چیزی را یکبار بشنوند ، شروع به سپردن آن در حافظه می کنند ، مخصوصا اگر همراه با حرکت و بازی باشد . شعری موزون و جالب را چندین بار در روزهای متوالی برایش بخوانید . بعد از او بخواهید که کلمات آخر هرمصراع را او بگوید . هر بار از تعداد کلماتی که شما می گوئید بکاهید تا او بتواند به تنهایی کل شعر را از حفظ بخواند . البته این کار احتیاج به صبر بسیار و مدت زمان زیادی دارد و هر کودک با کودک دیگر متفاوت است . شاید کودک دو سال و نیمه ی شما هنوز نمی تواند درست و حسابی حرف بزند . در هر صورت باید آنقدر برایش حرف بزنید و شعر بخوانید ، تا دایره ی لغاتش گسترده گردد .روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

حالت های چهره را به او بیاموزید !

یک مجله بردارید و به آدمهایش نگاه کنید . چهره های شاد ، غمگین ، هیجان زده ، اخمو ، عصبانی ، … . این بازی به کودک دو ساله ی شما کمک می کند تا احساساتش را شناسائی کند .
عروسک های فرزندتان را در اتاق بچینید و با آنها حرف بزنید از قول عروسک ها هم حرف بزنید و برای هر عروسک صدای متفاوتی از خود دربیاورید . با کودک و عروسک ها بازی “وانمودسازی” انجام دهید . مثلا ” الان دارد باران می آید ، ای وای الان سگ پاکوتاه خیس میشود ، بیا بالش را روی سرمان بگیریم تا خیس نشویم … حالا بهتر شد ، خورشید خانم از پشت ابر درآمد ، واااااای رنگین کمان را ببینید ، …..” .
“بشین پاشو ” بازی کنید ! می توانید گزینه های دیگری هم به آن بیافزائید مثل :” بخواب ، بالا بپر ، بچرخ ،…” خودتان هم با او این اعمال را انجام دهید .استفاده از چند هم بازی هم سن و سال یا حتی بزرگ تر ها می تواند شور و حال بیشتری به بازی ببخشد . یک بار یکی از افراد  فرمان دهد و بقیه اطاعت کنند ، حالا نوبت کودکتان است . به محض گفتن ” بالا بپر” همه باید این کار را انجام دهند ، هر که کند تر این عمل را انجام داد ، بازنده شده و از دایره ی بازی حذف می شود .
دیگر زمان آن رسیده است که کودک شما خودش شلوار و کفش خود را بپوشد هربار این عمل را خودش به تنهایی انجام داد مدت زمان انجام عملش را بشمرید . چندبار دیگر این بازی را تکرار کنید تا ببینید او می تواند این عمل را در شمارش کمتری انجام دهد ؟ این بازی ، مهارت های حرکتی و سرعت عمل او را افزایش می دهد .
عروسک هایی که می توان دست را به داخلش برد و او را تکان داد  تجربه ی مثبتی بر رشد عاطفی کودک می گذارد . پشت مبل بروید و برای او نمایش دهید و بعد از او بخواهید این کار را انجام دهد .
شاید کودک دو سال و نیمه ی شما هنوز نمی تواند درست و حسابی حرف بزند . در هر صورت باید آنقدر برایش حرف بزنید و شعر بخوانید ، تا دایره ی لغاتش گسترده گردد
“نجوا کردن”  کمک می کند که کودک تنظیم صدای خود را که جنبه ی مهمی از هوشیاری در ارتباط با صدای شماست ، یاد بگیرد . این کار در عین حال ، تمرکز زیادی را می طلبد . کودکان دو ساله عاشق نجواکردن هستند و از انجام  این کار احساس غرور می کنند . به پچ پچ کردن در گوش یکدیگر آن قدر ادامه دهید ، تا کودک یاد بگیرد که چگونه صدایش را خیلی ملایم کند .
دست هایتان را پشت تان نگه دارید . حالا بازی را با حرکت انگشت ها و خواندن شعرشروع کنید  5 تا موش کوچولو بیرون رفتند تا بازی کنند ، دست هایتان را جلوی خود بیاورید ، همه ی راه را دنبال غذا گشتند ، وانمود کنید که غذا داخل دهانتان می گذارید ، یک دفعه گربه ی پشمالوی چاق و چله آمد ، دست هایتان را مثل پنجول نگه دارید ، ..وچهار تا موش کوچولو دوان دوان فرار کردند . حالا بازی را تکرار کنید و هر بار از تعداد موش هایی که فرار می کنند ، کم کنید . وقتی که به موش کوچولو رسیدید ، بگوئید : ” یک گربه ی چاق و چله آمد ” . لحظه ای مکث کنید ، سپس خیلی سریع بگوئید :” موش فرار کرد ! حالا چی کار کنیم ؟ ” بازی با انگشت ها را تکرار کنید و کودکتان را تشویق کنید که حرکات را با شما تکرار نماید . این بازی را می توان در هر شرایط به صورت نشسته انجام داد .
حتی می توان در محلی که همه باید ساکت باشند این بازی را انجام داد . یا هنگامی که با کودکتان در ماشین هستید و او از داخل ماشین نشستن و بی تحرکی خسته شده است .
بازی های تخیلی ، مهارت های ارتباطی و فکری کودکتان را تقویت می کند
ظرف و ظروف پلاستیکی او را دور خود بچینید و وانمود کنید که مثلا دارید شیر می نوشید ، یا مسواک می زنید ، حالا باید صورتتان را بشوئید . گاهی هم وانمود کنید که از یک شی تخیلی استفاده می کنید و به کودکتان بگوئید که دارید چه کار می کنید .از او هم بخواهید شیر خیالی درون ظرف را بخورد و وانمود کند که خیلی خوشمزه بود !!
یکسری شی اعم از اسباب بازی ، میوه ، ظرف و ظروف ، کتاب و خودکار و غیره جمع آوری کنید و میان خود و کودکتان قرار دهید  بعد با یک پارچه چشم تان را ببندید و از کودکتان بخواهید یکی از این وسایل را به دست شما بدهد . با انگشتانتان شی را لمس کنید ، او را بو کنید ، دقیقا وارسی کنید و سپس اسم آنرا بگوئید . حالا نوبت فرزندتان است . به آرامی چشمش را ببندید و یک شی را به دستش بدهید و از او بخواهید اسمش را بگوید . این بازی تجربه های حسی کودکتان را تقویت می کند .
دیگر وقت آن رسیده که کودکتان صدای سگ و گاو و مرغ و خروس و … را بداند چه بهتر که یک صبح جمعه به اتفاق خانواده به روستاهای اطراف شهرتان بروید ، تا کودکتان این اصوات را از نزدیک بشنود .
به امید پرورش نیکو و شایسته
به دلیل آنکه بازی های دوره ی سنی 2 تا 3 سالگی از گستردگی بیشتری نسبت به ساله های قبل برخوردار است ، در مقاله ی بعد به دیگر شیوه های موثر بازی خواهیم پرداخت .

منبع:تبیان
ویرایش و تلخیص:آکاایران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

شما در حال تماشای فرشته کوچکتان در پارک بازی هستید و فکر میکنید داشتن او چه نعمت بزرگی است. ناگهان او دست کوچک خودش را عقب میبرد و توی بینی بچه ی دیگری میکوبد! شاید برای شما (و بقیه والدین توی پارک بازی) خیلی شوک کننده باشد، اما تهاجم بخش طبیعی رشد کودک است. مهارتهای ابتدایی زبان، تمایلهای وحشی مستقل شدن، و نیروی آنی کودکان، این سن را کاندیدهای ابتدایی برای کنش فیزیکی میکند . نادین بلاک مدیر اجرایی موسسه Effective Discipline میگوید: درجه ای از زدن و گاز گرفتن کاملا نرمال است چون کودکان دو ساله  بسیار بر “من” و “مال من” تمرکز میکنند.

پس وقتی رفتار بچه دو ساله شما ممکن است شما را خجالت زده  و نگران کند و قطعا درست نیست که به بچه های دیگر صدمه بزند، به معنای این نیست که شما یک بچه قلدر بار آورده اید. با آرامش اجازه دهید کوچولوی شما بفهمد که رفتار تهاجمی فایده ندارد و راه های دیگری به او نشان دهید که بتواند احساساتش را بروز دهد. میتوانید به او کمک کنید که خودش را کنترل کند و با دیگران کنار بیاید.

در ادامه چندتا از راهکارهای مقابله با پرخاشگری کودکان را مطالعه می کنیم:روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

وقتی بچه تهاجمی میشود سعی کنید سریعا پاسخ دهید . شاید صبر کنید تا وقتی 3بار برادرش را زد بگویید: کافیه! (مخصوصا وقتی همین یک ساعت قبل ده بار او را شماتت کرده اید) حتی اگر اینطور بود باز هم بهتر است سریعا وقتی کار اشتباهی میکند متوجه شود.

از آن وضعیت برای مدت کوتاهی بیرونش کنید. برای یک بچه 2ساله حتی چند ثانیه هم کافی است، باید رفتارش با نتیجه ای همراه شود و بفهمد اگر بزند و گاز بگیرد برخی تفریحات را از دست میدهد.

اگه بچه 2ساله شما توی زمین بازی وارد اتاق توپ شده و ناگهان شروع میکند به پرتاب توپها سمت بقیه بچه ها، ببریدش بیرون. با او بنشینید و بازی بقیه بچه ها را نگاه کنید و توضیح دهید وقتی میتواند برگردد داخل که بدون صدمه زدن به بقیه مشغول تفریح شود. مهم نیست چقدر از او عصبانی هستید سعی کنید سرش داد نزنید، کتک نزنید و به او نگویید بچه بدی است. این کار بجای اینکه وادارش کند رفتارش را عوض کند، به آسانی به او یاد میدهد که تهاجم زبانی و فیزیکی همان کاری است که او باید وقت عصبانیت انجام دهد، در عوض به او نشان دهید که کنترل کردن اعصابش اولین کمک برای مدیریت خودش است.

تا جایی که ممکن است به رفتارهای تهاجمی هر دفعه به شکل یکسانی پاسخ دهید. هرچقدر بیشتر قابل پیش بینی باشید (خب دوباره دوستت رو گاز میگیری یعنی یه بار دیگه میری بیرون) زودتر مدلی ایجاد میکنید که بچه شما آن را تشخیص میدهد و انتظار میکشد. حتی اگر کاری کند که شما را جلوی بقیه تحقیر کند باز هم به همان برنامه ادامه دهید اغلب والدین وضع شما را درک میکنند چون همه ما قبلا این را تجربه کردیم.

بعد ازینکه کودکتان را کنار کشیدید کمی صبر کنید تا او آرام شود بعد با آرامش و صبر آنچه که اتفاق افتاده مرور کنید. از او بپرسید آیا میداند چرا از کوره در رفته (عزیزممیدونی چرا انقد از دوستت عصبانی میشی؟) بگویید کاملا طبیعی است گاهی عصبی شود اما درست نیست بزند، لگد پرت کند و گاز بگیرد . بچه 2ساله تان را تشویق کنید تا راه بهتری برای بروز عصبانیت پیدا کند پاسخهای خوب مناسب با سن برای پاسخ خشم او ضربه زدن به توپ و مشت زدن به بالشت و کمک خواستن از بزرگترهاست یا وقتی عصبی است بدون داد زدن به همبازی اش بگوید عصبانی است میتوانید به بچه تان کمک کنید احساساتش را با کتاب خواندن حول یک موضوع درک کند: کتاب “من خیلی عصبی ام” از هریس نیکول هلاندر را امتحان کنید.

کارتونهای به ظاهر مظلوم و بچه های ظاهرا معصوم اغلب مملو از فریاد و تهدید و ضربه و زدن هستند پس برنامه ها را برای دو ساله ها کنترل کنید یعنی همراه او آنها را تماشا کنید مخصوصا اگر او مستعد تهاجم است.

اگر در برنامه ای اتفاقی می افتد که شما تایید نمیکنید درباره اش با بچه صحبت کنید : دیدی چطور اون خرس یه خرس دیگه رو هل داد تا چیزی که میخواد بدست بیاره؟ کار خوبی نبود بود؟ (آکادمی آمریکایی کودکان پیشنهاد میدهد بچه های 2ساله و کوچکتر بیشتر از یکی 2ساعت در روز تلوزیون نبینند / به این دلیل میتوانید دفعه بعد این برنامه تلوزیون را رها کنید) ممکن است ببینید بچه تان وقتی فرصتی برای مصرف انرزی اش ندارد تهاجمی تر میشود پس زمان بازی بدون برنامهء زیادی فراهم کنید ، مخصوصا بیرون از خانه، تا انرزی اش تخلیه شود

برخی مواقع تهاجم بچه نیازمند دخالت بیشتری از والدین است. اگر بچه 2ساله تهاجمی تر به نظر میرسد اگر عموما بقیه بچه ها را میزند و دعوا میکند یا اگر تلاشهای شما نتیجه ای ندارد باید با یک روانشناس کودک صحبت کنید. به یاد داشته باشید بچه تان هنوز خیلی کوچک است و با راهنمایی و صبر زیاد اوضاع مثل سابق خواهد شد.

برای یادگیری چیزهای بیشتر، در کانال تلگرام نی نی کده و یا در اینستگرام نینی کده ما را دنبال کنید.

درودبرشما
مطالب وراهنمائی های مفیدی برای خانواده ها،اگربکارببندندمی باشدکه برای آینده ورشدفکری کودکانمان ضروری می باشد.باسپاس اززحمات شماعزیزان قدردانی می کنم.

سلام
مطالبتون رو خوندم واقعا عالی بود ممنون بابت سایت خوبتون.
لطفا در مورد اینکه چیکار کنیم تا در مقابل خشونت بچه ها صبور باشیم هم مطلب بزارید چون واقعا گاهی وقتها خیلی سخت میشه خودمون رو کنترل کنیم.
با تشکر

سلام من کتابهای ” من دیگر ما” اثر دکتر محسن عباسی ولدی رو خوندم. بسیار موثر و کارگشا هستن البته به شرط تکرار و تمرین مطالبش

سلام دختر من 2 سالو یک ماهشه.خیلی جیغ میزنه گریه میکنه اصلا غذا نمیخوره صبح تا شب گرسنه ست شاید یه قاشق اونم برنج بخوره.هرکاری میکنم فایده نداره خیلی ریز مونده وزن نمیگیره افسرده شدم کمکم کنید

سلام
✳️✳️معمولا مسیری که بچه‌ها در روند رشد و سرعت وزن‌گیری و افزایش قد طی می‌کنند با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان روند رشد بچه‌ای را حتی با بچه دیگری که همسن و سال خودش است هم مقایسه کرد.

✅✅ تصمیم بگیرید و نکات را رعایت کنید :
براش غذاهایی را که دوست دارد را درست کنید. اما اصلا اصرار بر خوردن نکنید . بذارید جلوش و بذارید خودش بخوره . هر مقدار که دوست داره . حتی کم … اون کم خوردنشو تشویق کنید. مدام بهش نق نزنید که کم می خوری کم می خوری. بر عکس از خودنش راضی باشید . بذارید هر وقت که دوست داره غذا بخوره . اجبار در کار نباشه .✅ اون نقطه ضعف شما که در مورد غذا خوردنش هست را میدونه بنابراین حرص نخورید و نقطه ضعف نشان ندهید . زود غذا را برندارید . حتی اگر نخورد بذارید یکی دو ساعتی غذا در جای خودش باشه . که اگه الان گرسنه نبود نیم ساعت بعد خودش بیاد و غذاشو بخوره .
موقع غذا خوردن هر چیزی را که باعث حواس پرتیش میشه را بردارید . بذارید فقط غذا باشه و شما و اون
حتما و حتما در بین وعده های غذایی از غذاهای کم حجم استفاده کنید تا موقع وعده اصلی گرسنه بشه :
هرگونه مواد غذایی را تا دو ساعت قبل از وعده غذای اصلی به او ندهید . بین وعده غذایی بیشتر از شیر بستنی – آجیل _ و میوه استفاده کنید . اما تا 2 ساعت قبل از وعده اصلی . در این دو ساعت دیگر چیزی به او ندهید تا گرسنه شود . حتی وعده بین غذایی را با اجبار به او ندهید . در بشقاب بگذارید و بگذارید به میل خودش بخورد . چند روز اول سخت است اما هیچ چه ای از نخوردن 2-3 وعده غذا مریض نشده است . یک هفته واقعا تا گرسنه نشده به او غذا ندهید . موقع دادن غذا به او پیشنها کنید که چه چیزی می خواهد . مثلا برای صبحانه پنیر و گردو می خواهد یا خامه و عسل یا کره و مربا یا تخم مرغ …. وقتی خودشان انتخاب می کنند بهتر غذا می خورند . اگر گفت چیزی نمی خواهم ولش کنید . اما دوباره نیم ساعت بعد بپرسید. اگر گفت نمی خواهم باز هم او را رها کنید . بگذارید خوب گرسنه شود .مرتب به او پیشنهاد کنید که فلان چیز را می خواهی . اگر گفت بله برایش بیاورید اگر نه دو باره چی دیگری نیم ساهت بعد پیشنهاد دهید و با آب و تاب هم پینهاد دهید . در سر سفره مرتب از غذا تعریف کنید : به به چه غذای خوشمزه … چه پلوی قرمز و نازی … مثل گل می مونه .با غذا برایش اشکال بسازید مثالا دستتان را بشویید و با فشردن برنج ها توپ درست کنید . پرنده بسازید . هواپیما بسازید . با کمک خودش با غذا مثل اسباب بازی عمل کنید .
او باید بداند که برای بدست آوردن غذا باید تلاش کند . اگر آنقدر آماده باشد و با اجبار و ناز باشد غذا نمی خورد . بگذارید رقابت برای غذا خوردن در او شکل بگیرد .
✳️در مورد دادن داروهای تقویتی هم پزشکان اطفال یاری بگیرید

موفق باشید
زهرا صادقیان – درمانگر خانواده و مشاور کودکِ نی نی کده

با سلام پسر من دو سالشه خیلی بچه آروم و دوست داشتنی بود ولی جدیدا خیلی پرخاشگرو عصبی شده بچه هارو میزنه و هلشون میده یه برادر بزرگتر هم داره که 6 سالشه اونم همین طوره با برادر کوچکترش بد رفتاری میکنه نمیدونم از اون یاد گرفته هرکاری که اون میکنه اینم میکنه باید با این دوتا چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

سلام
?آیا تا به حال شده است برادری را ببینید که با هم دعوا نکنند؟ معمولا برادرها، به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی، به دلیل خاصی برای شروع دعوا نیاز ندارند؛ کوچکترین و بی اهمیت ترین موضوعات می توانند جنگ بزرگی میان آنها به راه بیندازند اما جالب اینجاست که بیشتر این دعواها به همان سرعت که شروع می شوند، به همان سرعت هم پایان می یابند.
✳️علت اصلی دعوا
معمولاً مخصوصا بچه های کوچکتر. بعضی اوقات مسئله کوچکی را می تواند به دعوایی بزرگتر تبدیل کنند
?توجه:
معمولاً بچه‌ها برای دریافت توجه والدین‌شان با هم رقابت می‌کنند. هرچه والدین پرمشغله‌تر باشند، بیشترین تقاضای بچه ها از آنها برای دریافت توجه آنهاست، و آنها کمتر می‌توانند به هر بچه تمرکز کنند. هنگامی که بچه جدیدی متولد می‌شود، ممکن است برای بچه (بچه های دیگر) سخت باشد که جایگاهشان در کانون توجه والدین را از دست بدهند. بعضی اوقات توجه والدین بر بچه ای که مریض است یا نیازهای ویژه ای دارد (مثلا به خاطر ناتوانی در یادگیری)، متمرکز می‌شود. اگر کودکان احساس کنند که نادیده گرفته شده‌اند، بدرفتاری می‌کنند تا توجهی را که می‌خواهند، به دست آورند.

?اشتراک: اکثر خانه‌ها امکانات نامحدودی ندارد. این بدین معناست که به ناچار مجبور خواهند بود، حداقل بعضی از امکانات را تقسیم کنند. دادن یک اسباب بازی یا دیگر دارایی های مورد علاقه به می‌تواند سخت باشد، مخصوصا برای بچه‌های کوچکتر.
?شخصیت‌های منحصر به فرد: ممکن است فرزند بزرگترتان سرسخت باشد، درحالی‌که فرزند کوچکترتان آرامتر و درون‌گراتر باشد. تفاوت ها در خلق و خو، می‌تواند به درگیری منجر شود. هم چنین تفاوت سن و جنس، می‌تواند منجر به دعوای شود.
?انصاف و عدالت: معمولا بچه‌ها مانند وکیل های کوچک تقاضای انصاف و مساوات دارند و برای آنچه که احساس می‌کنند که حق طبیعی آنهاست، دعوا می‌کنند. احساس رفتار غیرمنصف و حسادت های همشیر، می‌تواند منجر به خشم شود.
✅✅مامان عزیز دقت کن:

ممکن است جیغ زدن شما را دیوانه کند، اما در حین دعوا بیرون باشید، البته تا هنگامی که بچه‌ای در خطر آسیب دیدن باشد. به فرزندانتان اجازه دهید خودشان مشکلاتشان را حل کنند. دخالت کردن مانع از یادگیری بچه ها برای کنترل دعوا می‌شود، و می‌تواند منجر به این شود که به نظر برسد، که شما بچه‌ای را بیشتر از دیگری دوست دارید – مخصوصا اگر شما یک بچه را همیشه تنبیه می‌کنید.

✅✅در اینجا چند نکته برای حل و فصل این درگیری ها، هنگامی که دعوا آنقدر بالا می‌گیرد که شما دیگر نمی‌توانید دخالت نکنید، آورده شده است:

?جداسازی: بچه هایتان را از صحنه بیرون بیاورید و به آنها اجازه دهید تا در جای خودشان – اتاقشان- آرام شوند. بعضی اوقات نیاز است تا همه‌ی بچه ها کمی از هم دور باشند.

?آموزش مذاکره و مصالحه: به فرزندانتان نشان دهید که چگونه مشاجراتشان را به طریقی که هر دو- برادر درگیر راضی باشند، حل کنند. اول، از آنها بخواهید که فریاد نزنند و شروع به گفتگو کنند. به هرکدام فرصت دهید تا قضیه مربوط به خودش را بیان کند، اما داوری نکنید. تلاش کنید تا مشکل را روشن کنید (اینطور به نظر می رسد که تو با دیوید به خاطر اینکه بازی ویدیویی مورد علاقه ات را گرفته است، دعوایت شده)، و از فرزندتان بخواهید راه حلی پیدا کند که برای همه‌ی افراد درگیر مفید باشد. اگر آنها نمی‌توانند با هیچ کدام از ایده های مطرح شده پیش بیایند، شما راه حلی را مطرح کنید. مثلا اگر بچه‌ها به خاطر یک بازی جدید دعوا می‌کنند، پیشنهاد کنید که شما برنامه‌ای بنویسید که برای هرکدام زمانی را برای بازی کردن، مشخص کنید.

?قوانین را اجرا کنید: مطمئن شوید که همه بچه ها، قوانین را که شامل آسیب نرساندن، اسم نگذاشتن برای یکدیگر، خراب نکردن وسایل یکدیگر است، رعایت می‌کنند. به بچه‌هایتان اجازه دهید در مورد چگونگی ایجاد و اجرا کردن قوانین، صحبتی داشته باشند. ممکن است آنها تصمیم بگیرند که تنبیه به خاطر ضربه زدن، از دست دادن امتیاز تماشا کردن تلویزیون، برای یک شب باشد.

?به کودکتان اجازه دهید که در تصمیم گیری نقش داشته باشند:
پارتی‌بازی نکنید: حتی اگر یکی از بچه هایتان مدام شما را به زحمت می اندازد ودیگری فرشته است، جانبداری یا آنها را مقایسه نکنید (مثلا با گفتن «چرا تو نمی‌توانی مانند خواهرت باشی؟»). این فقط باعث خواهد شد، که بچه هایتان بیشتر نسبت به هم خشمگین شوند. همچنین دادن امتیاز رفتاری به یک بچه، می تواند رابطه بین شما و بچه هایتان را خراب کند.

?همه چیز را با هم برابر نکنید: در یک خانواده، چیزی مانند همسانی کامل وجود ندارد. به یک بچه بزرگتر ضرورتا اجازه داده می شود تا کاری را انجام دهد، که خواهر یا برادر کوچکترش نمی‌تواند. به جای تلاش برای همسان کردن بچه هایتان، با آنها به عنوان افراد منحصر به فرد و خاص رفتار کنید.

موفق باشید
زهرا صادقیان – درمانگر خانواده و مشاور کودکِ نی نی کده

سلام سخته نباشید.ببخشید من یک پسر بچه ی دو نیم ساله دارم خودم چون روانشناسی خوندم تقریبا سعی میکنم با توجه به چیزهایی که میدانم تربیتش کنم و موفق هم بودم.فقط بچه ی من خیلی بچه ی مهربانی هست و با بچه های دیگه خیلی رابطه ی خوبی داره ولی وقتی بهش عروسک داده میشه به عروسک پرخاشگری میکنه ميخواستم دلیل و راهکار رو بدونم.ممنون خسته نباشید

سلام
✳️کوک شما یاد گرفته که با کودکان دیگر دوست باشد و رابطه خوبی داشته باشد ولی علت اینکه با عروسک خود چنین رفتاری دارد ناشی از این می شود که یا تعداد بالایی عروسک و اسباب بازی در اختیار دارد که احساس دوشت داشتن به عروسک خاصی ندارد بنابراین به شما مامان عزیز پیشنهاد میشود که :
?دسته بندی در مورد اسباب بازی های کودک انجام دهید بطور مثال از بین چند عروسک به بگویید تنها یک عروسک را میتوانی انتخاب کنی و بقیه قرار است که بروند در کمک استراحت کنند
?شما بعنوان مادر بجهی عروسک زمانیکه فرزند شما نسبت به آن پرخاشگری میکند حرف بزنید مثل این (آخ دردم گرفت من رو زدی ) با کودکتان بازی کنید و شما در نقش عروسک با او صحبت کنید
? کودک احسای میکند عروسک جان دارد و شروع به برقراری رابطه خوب با آن میکند
? در زمان خواب بجای عروسک صحبت کنید بطور مثال (میخوام کنار تو بخوابم) و عروسک را در زمان خواب کنار فرندتان قرار دهید
?در زمان خروج از منزل از عروسک خداحافظی کند و به او بگوید زود برمیگردم .
موفق باشید
زهرا صادقیان – درمانگر خانواده و مشاور کودکِ نی نی کده

سلام من پسری 15 ماهه دارم وقتی عصبانی میشه سرش رو به زمین میکوبه و به بچه های دیگه چنگ میندازه لطفا راهنمکایی ام کنید چطور باهاش رفتار کنم

سلام و خسته نباااشید
مرسی از مطالب خوبتون به من شخصاا خیلی کمک کرد
چون من به این مشکل دچاار شدم و قبل از خواندن مطالب شما او را دعوا میکردم و حالاا فهمیدم چه اشتباه بزرگی میکردم
آروین مامان ببخشید

با سلامو خسته نباشید،من پسری 28 ماه دارم تقریبا” 10 روزه که هر چی درخواست می کنه سرش رو به زمین می کوبه و با دستش به سرش می زنه. میگن پیش فعال.لطفا” راهنمایی کنید.ممنون

سلام
?مامان عزیز کودک شما بيش از بقيه كودكان نياز دارد كه مورد نوازش هاي آرام، دلسوزانه و مهربانانه قرار گيرد. بايد سعي كنید در مواقع مختلف، با لحني آرام، ملايم و محبت آميز با او صحبت هاي دوستانه انجام دهند و همزمان صورت، سر و موهاي او را نوازش نمايند.
✳️جهت كاهش تنش در كودكا اجازه دهيد در وان آب و كف به بازي و شنا بپردازند. بازي با حباب ها، اسباب بازي ها، ليزخوردن و شناوري در آب، علاوه بر اينكه تفريح بسيار بزرگي براي بسياري از كودكاني شمرده مي شود، كمك مي كند تا تنش ها و هيجانات كودك به نحو مطلوبي كاسته شود و آستانه تحمل كودك بالاتر رود.
✳️به طور كلي اگر كودك شما هم گاهي چنين رفتارهايي از خود نشان مي دهد، سعي كنيد كه زندگي شادتر و تفريحات بيشتري برايش فراهم نماييد. هر روز با او صحبت كنيد، برايش داستان بخوانيد و ترجيحا از كتاب داستان هايي استفاده كنيد كه تصاوير بزرگ و رنگارنگي دارند. باعث مي شود علاقه مندي كودك به كتاب بيشتر شود. كتاب وسليه بسيار خوبي براي پر كردن اوقاتي است كه شما مشغول كار هستيد و فرصت رسيدگي به كودك را نداريد. او مي تواند چندين دقيقه با كتابي كه دوست دارد سرگرم شود بدون اينكه به دنبال وسايل خطرناكي باشد كه شما در دسترسش قرار نمي دهيد يا از او مي گيريد و اين كار باعث ناكامي و خشم او مي شويد. فقط به شرطي كه كودك به كتاب بيش از آن وسايل علاقه مند باشد. پس سعي كنيد با انتخاب كتاب خوب چنين علاقه اي در وي ايجاد كنيد و از عصبانيت هاي ناشي از ناكامي پيشگيري نماييد.
✳️راهکار ديگر ماساژ دادن كودك است. ماساژ علاوه بر اينكه تحريكات لمسي مناسبي براي كودك فراهم مي كند، فرصت مناسبي براي كاهش تنش هاي عضلاني و گفتگوي محبت آميز با او است. علاوه بر همه آنچه كه گفته شد، گاهي رفتارهاي خشن يا سخت گيرانه والدين باعث بروز چنين رفتارهاي پرخاشگرانه و خودتخريبي در كودك است.
✳️مراقب باشيد كه در تنبيه هاي خود از روش هاي خشن و آسيب زننده و صداهاي بلند استفاده نكنيد. مخصوصا زماني كه رفتارهاي خودتخريبي از كودك سر مي زند هرگز با خشونت و صداي بلند او را از اين كار منع نكنيد؛ چرا كه كودك خودش در شرايط سخت و ناراحتي قرار دارد. بهتر است شما هم ناراحتي و نگراني خود را از وضعيت او به شكل محبت آميزي به وي نشان دهيد تا اعتمادش را نسبت به نگراني هاي دلسوزانه خود جلب نماييد.
✳️سعي كنيد سطوح خطرناك منزل را تا حد ممكن اندك سازيد. زماني كه كودك شروع به كوبيدن سر خود به ديوار و… نمود، بلافاصله بالش نرمي را حايل سر او با ديوار بسازيد و در حالي كه سر و صورتش را نوازش مي دهيد بگوييد: «مي دونم ناراحتي، مي خوام بالش رو بين سرت و ديوار قرار بدم تا سر كوچولوي خوشگلت كمتر اذيت بشه. من خيلي دوست دارم و دلم نمي خواد اذيت بشي.»
✳️به علاوه، اطمينان حاصل كنيد كه كودك به اندازه كافي اسباب بازي در اختيار دارد و نيازي نيست كه به وسايل و اسباب بازي خواهر و برادر يا همسالانش دست بزند وسايل مشترك آنها را به حداقل برسانيد و با در اختيار قرار دادن توجه مثبت و علاقه مندي بدون چون و چرا، به همراه در آغوش گرفتن و نوازش كودك احساسات مثبت را جايگزين حسادت ها و عواطف منفي در كودك نماييد.

موفق باشید
مشاور نی نی کده – زهرا صادقیان (درمانگر خانواده و مشاور کودک)روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

سلام.خداقوت.پسری دارم2.5ساله که اکثرمواقع چیزی میخوادفقط گریه میکنه واصلآحرف نمیزنه.هرچی باآرومی باهاش حرف میزنم ومیخوام که خواستش روبفهمم بدترمیکنه.وبایدحتمآباخشونت آرومش کنم.به نوبه ای ازهمون نوزادی چون افسردگی داشتم اصلآباهاش خوب رفتارنکردم.حالاواقعآموندم که بایدچیکارکنم ونمیخوام که باهاش بدرفتاری داشته باشم چون خیلی ترسووبی عرضه است درزمان بازی باکودکهای هم سن یاکوچیکتروبزرگترازخودش.ممنون میشم اگرراهنمایی کنید.

سلام
?این یک نشانه است
نمی‌توان به صورت واضح درباره مشکل کودک صحبت کرد چون طیف عوامل گوناگونی در بروز رفتار موثر است اما در میان پسربچه‌ها این یک نشانه است. ممکن است این رفتار در یک جایی از خانواده یادگری یا تقویت شده باشد. از آنجایی که شما مامان عزیز افسردگی داشتید قطعادر هنگام رسیدگی به کودک پرخاشگری داشتید و این باعث عدم برقراری رابطه امن با فرزندتان شده است? فرزند شما دچار تنش شده است و باید ابتدا شما تمام مواردی که در نظر دارید در کودکتان اصلاح شود را تهیه کنید و به این موضوع دقت کنید او تنها دو سال و نیم دارد و با کمی صبوری و حوصله همه چیز را یاد میگیرد
✳️از اينكه اينقدر با ريزبيني به دنبال تربيت فرزند خود هستيد خوشحال شدم. با جديتي كه نشانه هایش در شما وجود دارد، مطمئن هستم كه شما مي توانيد در تربيت فرزند خود موفق باشيد،

مشاور نی نی کده – زهرا صادقیان (درمانگر خانواده و مشاور کودک)

با سلام دختری دارم که سه سال و سه ماهشه خیلی عصبیه بارها اونو دکتر بردم ولی دکتر میگه کاملا رفتاراش عادین اما میبینم اصلا نمیتونه با بچه های همسنش اروم بازی کنه همش جیغ میزنه حتی شده خودشم از شدت عصبانیت میزنه الان چند وقته میگه دندونم درد میکنه جای دندون عقلش ورم کرده ممکنه این رفتارا از دندون در اوردن باشه؟تو رو خدا راهنمایی کنید خیلی در مونده شدم

سلام
?كودك مي‌زند چون نمي‌تواند احساسات خود را به ما منتقل كند. وقتي به احساسات كودكتان آگاه باشيد ديگر دليلي براي كتك زدن وجود ندارد. مثلا به او بگـوييد «حتما از اينكه به تو اجازه نداده‌ام اين‌كار را بكني خيلي ناراحت هستي!» با اين جمله به او نشان می‌دهید كه احساس او را درک کرده‌اید و به او حق مي‌دهيد كه احساس عصبانيت كند و اين طبيعي است.
ما با این کار به کودکمان مي‌آموزيم، ابا روشي غير از كتك زدن عصبانيت خود را ابراز كند.
?درد های بدنی مثل دندان درد و دل درد و استفراغ صبحگاهی بدون دلیل خاص ناشی از اضطرابی است که کودک دارد و نیاز به توجه مادر در او دیده میشود تا احساس امنیت کند
✳️مامان مهربون لطفا جهت کاهش اضطراب از مشاور خانواده کمک بگیرید.

موفق باشید
مشاور کودک و خانوده ی نی نی کده – خانم صادقیان

با سلام دختری دارم سه ساله ، الان 2 هفته هست عصبی و پرخاشگر شده و تو حرف زدنشم مشکل پیدا کرده قبلا خیلی قشنگ حرف میزد لطفا راهنماییم کنین چکار کنم

سلام وقتي كه كودك راه رفتن و تكلم را بياموزد روش‌هاي بيان مشكلات هيجاني او هم توسعه مي‌يابد. در اين حال ممكن است مشكلات هيجاني خود را از راه تخريب و مخالفت‌جويي و منفي‌كاري و پرخاشگری ابراز كند.
?معمولا بین ۲ تا ۵ سالگی و پس از آنکه کودک دوره ای از رشد طبیعی گفتار را سپری کرد، بعلت درون ریزی که بخصوص دختر بچه ها برخلاف پسر بچه ها در هنگام بروز خشم دارند در تلکم دچار مشکل میشوند
?. اگرچه بیشتر خانواده ها ترسیدن یا ضربه عاطفی به کودک را عامل اصلی دانند، ولی ترس یا ضربه های روحی به تنهایی نمی توانند باعث ایجاد لکنت و یا مشکل در حرف زدن شوند.
✳️مامان برای کمک به کودک به این توصیه ها دقت کن:
* با آرامش کامل به آنچه کودک می گوید گوش دهید نه به اینکه چگونه می گوید.

* بگذارید خودش حرفش را تمام کند، شما جمله او را کامل نکنید.

* هنگام صحبت کردن با او تماس چشمی داشته باشید.

* کودک زمانی که خودش آغاز به صحبت می کند، راحت تر از زمانی است که از او سوالی پرسیده می شود، پس برای اینکه خودبخود سر صحبت را باز کند، با او در مورد فعالیتهایی که به آن ها علاقه مند است صحبت کنید و در فواصل چند لحضه سکوت کنید و در فواصل چند لحظه سکوت کنید تا اگر مطلبی دارد بیان کند.

* برای پاسخ دادن به سوال به کودک فشار نیاورید.

* پس از اینکه صحبتش تمام شد، با آرامش و با به کار بردن تعدادی از لغات خودش به او پاسخ دهید.

* هرگز هنگام صحبت کودک از عباراتی چون زودباش، الان صحبت نکن کار دارم استفاده نکنید.

* هرگز به او نگوییدکه چه کار کند تا لکنت نداشته باشد. عباراتی نظیر یواش، آهسته، نفس عمیق بکش، آرام تر صحبت کن از این قبیلند.

* حداکثر روزی 15 دقیقه را به صحبت آرام با کودک اختصاص دهید. مثلا برای او کتاب بخوانید.

* شعر بخونبد و از او بخواهید با صدای بلند شعر بخواند هم سطح پرخاشگری کودکتان پایین می آید هم احساس مهم بودند به او دست میدهد

✳️مامان مهربون این فعالیت ها ممنوع:

کامل کردن جملات کودک
دستپاچه کردن و وادار کردن او به تکمیل جملاتش
قطع کردن نابجای گفتار کودک
انتقاد مکرر و اصلاح تلفظ صداها و کلمات کودک
شتاب زدگی در زندگی روزمره
درخواست اینکه در حضور دوستان، بستگان و یا همسایه ها چیزی را تعریف کند.
?مقصر دانستن در کشمکش بین دیگر کودکان که از همه عوامل در تشدید پرخاشگری کودک مهم تر است .
موفق باشید
مشاور کودک و نوجوان نی نی کده – خانم صادقیان

سلام عرض خسته نباشید پسری دارم 2سالو 10 ماهشه خیلی حرصیه هرجا میبرمش با بچه ها دعوا میکنه جدیدا هم اصلا حرف گوش نمیکنه لج میکنه بدتر میخواستم کمکم کنید ممنون از لطفتون

سلام
?پسربچه‌ها یک مکانیسم دفاعی دارند که به آن برونی‌سازی کردن می‌گویند. به این معنا که اگر یک مشکل داشته باشند معمولا با درگیر شدن با محیط سعی می‌کنند آن مشکل را برطرف کنند یا هیجان منفی را کم کنند.

✳️به این توصیه ها عمل کنید:
? توجه به بخشی از رفتار کودک که اتفاقا مثبت است می‌تواند بسیار موثر باشد.
? در مقابل رفتار پرخاشگرانه صبر کنید و اجازه ندهید کودک خشم‌تان را تحریک کند.
? بی‌توجهی کنید. مدت زمانی بی‌توجهی کردن باعث می‌شود کودک نسبت به آن رفتار سرد شود.
? کودک را نترسانید. در برخی خانواده‌ها کودک را از پدر می‌ترسانند. ترساندن کودک را تحریک می‌کند. در برخی کودکان همین باعث اختلال رفتاری و در نهایت منجر به پرخاش می‌شود.
موفق باشید
مشاور کودک نی نی کده – خانم صادقیان

سلام.متن ها عالی بود.من یه دختر دوسال وده ماه دارم چندوقتی خیلی پرخاشگرو لجباز شده فورا جیغ میکشه به مدت طولانی.دست به زن هم داره واقعا ناراحت این قضیه هستم چکار باید بکنم.خواهش میکنم جوابگو باشید

با سلام
?در 2 تا 3 سالگي كودك گاهي رفتارهايي دارد كه مورد قبول خانواده نيست . عصبانيت شايع‌ترين مشكل بچه‌هاست در واقع تجلي درد و ناكامي كودك به دليل ناتواني او در كنترل جهان اطراف است. از آنجا كه كودك نوپاست، احساسات او بسيار قوي است اما وسيله كافي براي ابراز آن ندارد و همین او را نااميد كرده و از عصبانيت منفجر مي‌كند. در نهايت او با تنها وسيله‌اي كه در اختيار دارد به دیگران حمله مي‌كند يعني با كتك زدن جلب توجه می‌کند

?كودك نياز به توجه دارد به‌طور معمول او ترجيح مي‌دهد از راه‌هاي مثبت يعني با انجام كارهاي خوب اين توجه را به‌دست آورد اما اگر تشويق كارهاي خوب به اندازه كافي نباشد و كودك مورد بي‌توجهي قرار گيرد، براي او توجه منفي هم بهتر از بی‌توجهی است. كودكي كه اغلب مورد غفلت واقع مي‌شود ممكن است پس از مدتي كشف كند كه اگر جنگ و دعوا راه بيندازد و ديگران را بزند در مركز توجه ديگران قرار مي‌گيرد.ا
✳️ارتباط كلامي را یاد دهید

?کودک باید بیاموزد که از كلمات براي بيان احساسات منفي‌اش استفاده كند. به كودك ياد بدهيم در زمان مناسب بگويد «الان عصبانی هستم!» وقتي كودك بتواند احساسات خود را مستقيما و مانند افراد بالغ بيان كند، شیوه كتك زدن به تدريج متوقف مي‌شود.

✳️احساساتش را تصديق كنيد

?كودك مي‌زند چون نمي‌تواند احساسات خود را به ما منتقل كند. وقتي به احساسات كودك آگاه باشيد و آن ‌را تصديق كنيد، ديگر دليلي براي كتك زدن وجود ندارد. مثلا به او بگـوييد «حتما از اينكه به تو اجازه نداده‌ام اين‌كار را بكني خيلي ناراحت هستي!» با اين جمله به او نشان می‌دهید كه احساس او را درک کرده‌اید و به او حق مي‌دهيد كه احساس عصبانيت كند و اين طبيعي است. آنچه ما با این کار به او مي‌آموزيم، اين است كه با روشي غير از كتك زدن عصبانيت خود را ابراز كند.

✳️الگوی خوبی باشید

?كودكان اگر ببينند والدين آنها تنبيه بدني را به‌كار مي‌برند، بيشتر تمايل به کتک زدن بچه های دیگر پيدا مي‌كنند. اگر راجع به رفتار خشن كودك نگران هستید، نبايد به او اجازه دهيد شما را در حال كتك زدن حتي به‌عنوان تنبيه ببيند.جلب توجه منفی می‌کند

?عامل دیگر می‌تواند جلب کردن توجه منفی باشد. بی‌توجهی والدین می‌تواند برای کودکان تولید خشم کند و در این صورت رفتارهای ناسازگارانه‌ای از خود نشان می‌دهند. وقتی چنین رفتاری بروز می‌کند والدین مجبورند به آن رفتار توجه کنند. به این ترتیب کودک توجهی را که ندارد از این طریق کسب می‌کند و در او تقویت می‌شود.

موفق باشید
مشاور کودک و نوجوان نی نی کده – خانم صادقیان

با سلام پسرم من ضمن اينکه بقيه بچه ها رو گاز ميگيره دست خودش رو هم بيشتر از بقيه گاز ميگيره ميشه راهنماييم کنين

سلام
مامان عزیز اغلب دلايل اصلي گاز گرفتن بچه‌ها شامل اين موارد است:
كنجكاوي
جلب توجه
گرسنگي
استرس يا اضطراب
ترس يا دفاع از خود
عصبانيت يا خستگي ناشي از تحريك‌هاي بيش‌ازحد محيط
دندان در آوردن
نشان دادن محبت!

✳️✳️ اگر کودکی را گاز میگیرد اقداماتی زیر را انجام دهید :
1.ابتدا توجه خود را به فردی معطوف می کنیم که گاز گرفته شده است؛ به خصوص اگر کودک باشد و وی را آرام می کنیم.

۲. سریع، ولی با آرامش، مداخله کنید. کودک را از جمع دور کنید. هرگز برای تلافی، او را گاز نگیرید. قاطعانه، به وی بگویید «گاز نگیر. گاز گرفتن، آسیب می رساند و من به تو اجازه نمی دهم گاز بگیری و به کسی آسیب برسانی.»

۳. اثر گاز گرفتن وی را توضیح دهید؛ مثلا بگویید «علی گریه می کند؛ چون تو، او را گاز گرفته ای و به او آسیب رسانده ای.»

۴. برطرف کردن علل احتمالی گاز گرفتن. استرس هایی نظیر شلوغی، سروصدا، گرسنگی، خستگی، خواب آلودگی، نبودن اسباب بازی، بی توجهی یا توجه زیاد به کودک، می تواند او را در این حالت قرار دهد.

۵. بر حسب سن کودک، برای مدت زمانی، وی را از جمع دور کرده، در یک اتاق خلوت، دور از هرگونه عامل خطر یا محرک قرار می دهیم و به وی می گوییم که در صورت تکرار گاز گرفتن، این کار را برای وی تکرار می کنیم.

۶. به کودک خود آموزش دهید که برای بیان احساسات، به جای کارهای این چنینی، از لغات استفاده کند؛

✳️✳️?نکته مهم اینکه :صرف این‌که گاز گرفتن یک عمل طبیعی در سن کودک شماست، نباید باعث بشود شما این کار را به کلی نادیده بگیرید. «گاز گرفتن یا کتک زدن کودکان دیگر از سوی کودک شما، وقتی طبیعی است که در ماه فقط یکی، دو بار رخ دهد. اگر فرزندتان هفته‌ای چند بار این کار را تکرار می‌کند، باید نگران شوید.»همچنین اگر گاز گرفتن آن قدر تکرار شود که بقیه بچه‌ها، فرزند شما را به این عادت بشناسند و او را در بازی‌های خودشان شرکت ندهند، این موضع هم می‌تواند بر روحیه فرزندتان تاثیر منفی داشته باشد. با مربی مهد کودک صحبت کنید تا اگر چنین شرایطی برای کودک شما پیش آمده با همکاری هم آن را برطرف کنید.

موفق باشید
زهرا صادقیان – درمانگر خانواده و مشاور کودکِ نی نی کده

سلام پسرم 27 ماهشه مدت 10 روزه که کدفعه سر بهانه های بی دلیل به شدت عصبانی می شه و خودشو می رنه زمین و گریه ی شددی می کنه و کسی رو هم نمی ذاره بیاد پیشش.
من تو اون موافع خیلی می ترسم. نمی دونم چیکار کنم. شدیدا جیغ می زنه و هیچ کسو نمی ذاره بیاد پیشش.
نصف شب هم پریشون از خواب بیدار میشه و می خواد که چراغ رو روشن کنم.
در غیر این حالت بسیار بچه مودب و باهوش و با فهمیه
من نگرانم چی شده؟ و چکار کنم که رفع بشه؟ لطفاً راهنماییم کنین.

باسلام
مامان عزیز؛ رفتار هایی مثل جیغ زدن ،گریه کردن و لجبازی جزو رفتار هایی است که شما باید به آن بی توجهی کنی تا زمانیکه به خودش آسیب جدی وارد نکرده و رفتار هایی مثل شکستن و بریدن و پرت کردن نیاز به تنبیه دارد .فرزند شما در آستانه سن آموزش است و باید با قوانین آشنا شود و شما باید مهارت های فرزند پروری را یاد بگیری میتونید از کتاب مادر کافی کمک بگیرید .
همچنین به شما پیشنهاد میکنم قبل از خواب یه قصه کوتاه و یا نوازش سر کودک رو داشته باشید در اتاق خواب کودکتان یک چراغ خواب به سلیقه کودکتان خرید کنید و قبل از خواب آنرا روشن کنید و تا قبل از اینکه کودکتان به خواب برود به او شب بخیر بگویید و از اتاق بیرون بیایید اگر در انجام این کار موفق نبودی یواش یواش شروع کنید تا کودک با آرامش طبق این دستورالعمل به خواب برود .

سلام من در هفته 16 بارداری دوم به سر میبرم پسری دارم 18ماهه به دلیل بارداری دوم مجبور شدم در سن یکسالو سه ماهگی از شیر خودم بگیرمش از وقتی از شیر گرفتمش به شدت پرخاشگری میکنه مدام اجسام رو پرتاب میکنه همه رو میزنه از بچه تا ادم بزرگ دسته خیلی سنگینی هم داره همه بچه ها ازش فرارین حتی ادم بزرگا منم بدلیله اینکه به شکمم ضربه نزنه مدام ازش دوری میکنم هرچند خیلی وقتها هم در اغوشش میگیرم تا ارومتر شه میشه خواهش کنم بمن راهکار بدید چطوری این اخلاق هاشو ازش دور کنم چون با بدنیا امدن بچه دومم حتما اسیب های خیلی بدی بهش وارد خواهد کرد ممنونم

سلام عزیزم
علت آن ممکنه به خاطر رفتارهای شما و یا پدرش باشد. باید به کودک خود خیلی محبت کنید. شاید وضعیت شما و دوری از کودکتان باعث رفتارهای پرخاشگرانه اش شده باشد. این نکته را هم فراموش نکنید بعد از به دنیا آمدن فرزند دوم حتما توجه شما به پسرتان باید بیشتر بشود و نباید تمام وقت خود را برای کودک دوم سپری کنید. زیرا وضعیت کودک شما بدتر میشود. کودک شما به محبت و توجه شما و پدرش نیاز دارد. و به علت اینکه به او توجه شود، این کارها را انجام میدهد. شما باید حتما با روانشناس کودک مشاوره داشته باشید تا بهتر راهنماییتان کنند موفق باشید

سلام پسرم سه سالشه نميدونم باهاش چي كاركنم. ميخواد با باباش بازي كنه، ولي يك دفعه ميزنه تو صورت يا سر و كمرش وحتما هم بايد يكي باشه با اسباب بازياش بازي كنه وگرنه همش جيغ ميزنه لطفا راهنماييم كنين

سلام کودک شما در شروع سن آموزش می باشد. بهتر است با قانون و نظم آشنا شود. کودک شما در حال حاضر در آستانه برون ریزی هیجاناتش میباشد و این را گاهی با لجبازی و جیغ زدن و پرت کردن و کتک زدن والدین خود انجام میدهد تنها چیزی که او از شما میخواهد بازی کردن و لذت بردت است اگر شما شاغل نیستید تایم بازی بیشتری را با شما دارد وقتی بابا از سرکار آمد ایشان تا حدود دو ساعت باید با فرزند خود وقت صرف کند و با او بازی کند و شما در این زمان هیچگونه دخالتی به بازی کودک با پدرش نداشته باشید و زمانیکه تو صورت خودش میزنه واکنشی نشان ندهید که جلب توجه از شما بگیرد ولی اگر شما و پدرش را زد دستایش را به آرامی بگیرید نوازش کنید و بگید : آخ آخ مامان خیلی دردش اومد و یا بابا بگه دردم اومد و دستش رو بگیره و صورت بابا رو ناز کنه ..
خانم زهرا صادقیان؛ درمانگر و مشاور خانواده

من دوتا طفل دارم که اختلاف سنی شان یک سال هست یعنی بزرگ ترش دوسال و نیم هست و دخترهست ودیگرش پسر خیلی باهم جنگ وپرخاش می‌کنند می خواستم نظرات شما را بدونم که چکار باید کرد تا اینکه این مشکل رو حل کرد ممنون میشم اگر به این سوال من پاسخ دهید

سلام مامان عزیز ، باتوجه به اینکه فرزندان شما پشت سرهم هستند معمولا اینگونه کشمکش بین هر دو کودکان دیده میشود. لطفا شما وارد دعوای فرزندانتان نشوید تا زمانیکه آسیب جدی و جانی برای همدیگر نداشته باشند. هر دوی آنها در سن زیر 3 سالگی هستند و شروع سن آموزش و قانون از 3 سالگی به بعد است بنابراین با دخترتون ارتباط صمیمی تری بگیرید از او در انجام کار های منزل و آشپزی مثل هم زدن و ریختن ادویه در غذا و چشیدن مزه غذاها کمک بگیرید و پسرتون رو با بسمت بازی کردن با وسایل خودش هدایت کنید این مجموعه فعالیت شما زمان بر است لطفا حوصله بخرج بدید و گاهی سه تایی خاله بازی کنید و در بازی به کودکتان نقش بدید – موفق باشید
خانم صادقیان ؛ درمانگر و مشاور خانواده

سلام وعرض ادب خدمتون من طفل دارم که یک سال وسه ماهش هست اما درست حرف زده نمی تواندیعنی دوسه کلمه‌ای بیشتر یاد نگرفته است همش په په میگه راهنماییام کنید لطفاً چکار باید بکنم ممنون میشم اگر به سوالم پاسخ دهید

سلام مامان عزیز. بله تعداد کلمات کودک بسیار محدود است . وسایل کمک آموزشی مثل سی دی های آهنگ و موزیک کودک خریداری کنید و در طی روز تلویزیون خاموش باشد و برای کودک بزارید تا گوش کند. سی دی های شعر کودکانه در آموزش تلکم کودکان بسیار مفید است . حتما شما هم با شعر همراهی کنید و با دست زدن و بلند خواندن و شمرده گفتن کلمات سعی کنید کودکتان را تشویق کنید .
قطعا هرچه بیشتر با کودک صحبت کنید دایره آشنایی کودک با کلمات وسیع تر میشود .
موفق باشید

خانم زهرا صادقیان؛ درمانگر و مشاور خانواده

سلام پسر بیست ماهه من از ابتدای تولد بیقرار و کم خواب بود که تا حالا هم ادامه داشته ولی پرخاشگر نیست فقط بهانه گیری می کنه هر روز صبح با گریه ی نیم ساعته از خواب بیدار میشه وتا شب باید سر پا بغلش کنم تا گریه نکنه .لطفا راهنماییم کنین .تشکر

مامان عزیزسلام ؛ فرزند شما شرطی شده و این تنها روشی است که میتواند برای جلب توجه شما داشته باشد .
پیشنهاد میکنم قبل از اینکه از خواب بیدار شود تلویزیون با صدای بسیار ملایم و یا سی دی موزیکال کودک با صدای کم برای او پخش کنید تا از خواب بیدار شود و بعد با لبخند به سمت او بروید بلندش کنید و بنحوی که بر روی زمین گام بردارد و به اتفاق هم بسمت بلند کردن صدای موزیک بروید . . شما هم شعر را با موزیک بخوانید و دست بزنید و و شرایط را جذاب و دوست داشتنی کنید. کمی نمایشی رفتار کنید و رو شهایی که تاکنون داشتید را کنار بگذارید . ممکن است در ابتدا کمی سخت و ناهماهنگ باشید ، اما رفته رفته برای کودک شیرین و نشاط آور میشود
موفق باشید.

خام زهرا صادقیان ؛ درمانگر و مشاور خانواده

سلام و عرض ادب.پسر3ساله ای دارم که هنوز درست نمیتونه صحبت کنه.کلمه میگه اما جمله نمیتونه بسازه.جدیدا خیلی عصبی و پرخاشگر شده در حال حاصر دارم از پوشک میگیرمش وقتی میگم بریم دستشویی پرخاشگری میکنه منم عصبی میشم و از کوره در میرم و علیرغم میل باطنیم رو دستش میزنم بعدش هیلی پشیمون میشم.لطفا مرا راهنمایی کنید.چطور با رفتارش کنار بیام.ممنونم

سلام بر شما ؛ قطعا یک پسر بچه 3 ساله نمیتونه یک جمله کامل بگه ، و کمی نیاز به کمک و همراهی دارد. اگر فرزندتان را با کودک دیگری مقایسه میکنید سخت در اشتباه هستید . نمودار رشدی کودکان با یکدیگر کاملا متفاوت است .
کودک شما در آستانه سن سه سالگی است و کم کم باید با نظم و قانون و دستشویی آشنا شود البته برای جدا کرد ن او از پوشک تاخیر داشتید. اگر زمان آموزش برای دستشویی و موارد دیگری که مربوط به فرزندت میشود سریع عصبانی میشوی و بر سر فرزندت فریاد میزنی ،کمی دچار حساسیت رفتاری و زودرنجی و کلافه گی هستید .
مامان عزیز در طی هفته اگر بالای 3 بار در روز این وضعیت را داشتید ، شما نیاز به جلسه مشاوره حضوری دارید .
موفق باشید .

خام زهرا صادقیان ؛ درمانگر و مشاور خانواده

سلام من يك پسر ٢٢ ماهه دارم چند روزه اگر مخالف خواستش عمل شود ميزنه تو گوش طرف . نميدانم چيكار كنم بچه خوبي بود و هنوز خوب حرف نميزنه

سلام بر شما ؛ احتمالا اولین بار که این کار را انجام داده لبخند و خندیدن طرف مقابلش و یا اطرافیان را دیده و حالا این تصور را داره که اگه من این کار رو انجام دهم به من توجه میشه .
وقتی این عمل را انجام میدهد دستاش را بگیرید ،ببوسید و ارام بغلش کنید و او را متوجه وسیله بازی دیگری کنید . اگر تکرار این عمل را داشت ناراحتی خود را با چهره به او نشان دهید . در اینگونه مواقع آرد بارزی برای کودک بهترین فعالیت محسوب میشود .
موفق باشید .
خانم زهرا صادقیان ؛درمانگر و مشاور خانواده – نی نی کده

سلام روز شما بخیردختری دارم که دو سال و چهار ما هش هست ولی خیلی ضعیف هست از لحاظ قد مشکل ندارد ولی وزنش 11 کیلو گرم هست در اوقات روز چند مرتبه غذا برایش می هیم تا اندازه میل دارد اما خیلی کم می خورد در ضمن مقعد آ ن خارش میده وچند مرتبه در روز دستشویی میره..
ممنون از لطف تان که بسوالات مان پاسخ می دهید

سلام بر شما ، از نظر وزن کودک شاید نهایت یک کیلو کاهش وزن داشته باشه . البته نمودار رشدی کودک شما باید عملکرد کودک و روند آن را نشان دهد شاید کود ک شما روند افزایش وزن متوسطی نسبت به همسالان خود دارد که با بازی کردن و فعالیتهای حرکتی بیشتر باعث افزایش اشتها در کودک میشود .
از نظر مورد دوم حتما آزمایش مدفوع انجام شود . تا از نظر پزشکی بررسی شود . درضمن گاهی دادن شیرینی زیاد به کودکان این مشکل خارش را ایجاد میکند .
موفق باشید .

خانم زهرا صادقیان ، درمانگر و مشاور خانواده – نی نی کده

سلام دختر دو و نيم سااله من حرف نميزنه فقط كلمات را بيان ميكنه و اگر هم جمله اي رو ميگه عينا جمله من هست كه تكرار ميكنه و ديگه اينكه هيچ علاقه اي به عروسك نداره
به نظرم خيلي هم خجازتي هست و به تازگي سروع به زدن خودش كرده خيلي نگرانم
البته من هميشه خيلي باهاش مهربونم ولي گاهي كه خيلي اذيتم ميكنه خيلي عصباني ميشم و ما دونا با هم تنها هستيم هميشه يعني اين بچه فقط من رو ميبينه

سلام بر شما ؛
باتوجه به اینکه دختر بچه است انتظار من بر این است که زودتر زبان به حرف زدن باز کند . برای کمک به این مسئله حتما از سی دی های شعر و موزیک استفاده کنید . آموزش حروف الفبا را با کمک ابزار شروع کنید مثلا برای کلمه شمع هم از شمع استفاده کنید هم آنرا روشن کنید و از کودک بخواهید آنرا فوت کند و بعد حرف (ف) و حیوانی مثل فیل را با عکس به کودک نشان دهید و بسیار با کودکتان تمرین کنید . رنگها و طمع ها را مثل شوری ، شیرینی ، تلخی ، ترشی را با خوراکی ها به او آموزش دهید . تایم بازی کودک خود را بیشتر بشکل بازی و آموزش قرار دهید .
از پدر بخواهید شما را همراهی کند .
نگران اینکه کودک خودش را میزند نباشید چون تکلم ضعیفی دارد از این روش گاهی استفاده میکند و در عین حال کودک در سن تجربه کردن مثل تجربه درد و عمق و اندازه است . جای نگرانی برای این مورد نمیباشد .
موفق باشید .

خانم زهرا صادقیان ؛ درمانگر و متخصص خانواده – نی نی کده

ميخواستم اگر ممكن باشه بدونم بچه ها از چه سني مالكيت رو ميشناسند ؟ مثلا وقتي كارگاه مادر و كودك ميريم و بچه هاي ازش اسباب بازي رو ميگيره بدون هيچ حرفي بهش ميده و وقتي ميپرسم اين لباس كي هست نميتونه بگه مال من هست ولي براي من رو تشهيص ميده

سلام بر شما؛ کودک از 3 سالگی به بعد در سن آموزش قرار میگیرد و معمولا در 4 سالگی مالکیت را تشخیص میدهد و در 4/5 تا 5 سالگی در بازی های جمعی این رفتار را بیشتر نشان میدهد .

خانم زهرا صادقیان ؛ درمانگر و متخصص خانواده- نی نی کده

باسلام.من یه دختر ۵ساله ویک پسر ۲ساله دارم.حدود سه ماهه که پسرم من یا خواهرش راباحرص زیاد بقل می‌کنه و پنجه می‌کشه یا گاز میگیره،حتی گاهی از فاصله دور با حرص میاد که کتک بزنه،لطفا راهنمایی کنید که دلیلش چیه و من ودخترم چطور باید برخورد کنیم

سلام بر شما
توضیحات بسیار اندک بود ولی این ناشی از حسادت کودک میشود
اگر بتازگی خرید وسیله جدیدی انجام دادید و یا توجه بیشتری بطورناخودآگاه به دخترتان داشتید میتواند در تشدید این رفتار تاثیر گذار باشد .
البته باید دید رابطه دختر شما در زمانیکه شما حضور ندارید با برادرش چگونه است ؟!

خانم زهرا صادقیان ؛ درمانگر و متخصص خانواده نی نی کده

سلام خسته نباشید من دختری دارم ۲۳ ماهه هم خیلی لجباز وهم بچه هارو میزنه مخصوصا اگه به وسایلش دست بزنن من خیلی از این موضوع ناراحتم واقعا نمددونم چطور باید باهاش رفتار کنم همه جوره باهاش حرف زدم اما متاسفانه لج میکنه حتی کتک هم زدم اما بازم بی فایده بود من خودم از لجبازیاش دیگه عصبی شدم لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم???

سلام؛ کودک شما حس مالکیت قوی نسبت به وسایل بازی اش دارد در واقع دلبستگی ایمن دارد و معمولا بچه ها از 4 سالگی بازی های گروهی را یاد میگیرند .
اخم کردن شما فایده ای ندارد او دوست دارد با کسی وسایلش را تقسیم نکند . شما میتونی با بازی کردن بصورت نمایش عروسکی داستان خودش رو بازی کنی (که یه دختر کوچولو بود یه عروسک خوشگل داشت اما یروز دوستش اومد با اون عروسک بازی کنه و ادامه ماجرا …. ) را بصورت نمایش برای کودک انجام دهید .
نمایش کوتاه باشد با هیجان صدای خنده و گریه را درآورید و از بکار بردن مامان چرا به دوستت عروسک نمیدی خودداری کنید .چون کودک شما اصلا نمیفهمد شما چه میگویید او میداند این وسیله برای اوست و نه دیگری؛بنابراین حاضر نیست به کسی بدهد . دلیلی برای تنبیه دیده نمیشود پیشنهاد میکنم از همبازی های کودکتان بخواهید آنها هم برای خودشان وسایل بازی بیاورند . این رفتار فرزند شما گذرا است .
موفق باشید .

خانم زهرا صادقیان؛ درمانگر و مشاورخانواده

با سلام و خسته نباشید .ممنون از مطالب و راهنمایی هایی مفیدترین.
من دختری دو ساله دارم که بسیار مستقل و خودرای هست با توجه به مطالب که در سایت شما خواندم بخشی از رفتارش به مقتضی سنش هست اما دلیل زدن بیش اندازه ی او را در مورد خودم نمیدانم به علاوه اینکه دختر بزرگترم که درحال حاضر 12 سال دارد برخلاف خواهرش از ابتدا دختری آرام و عاطفی ومهربان بوده است.من هم مادر صبوری هستم ولی نمیتوانم دلیل پرخاش و کتک زدن دخترم را بفهمم هر چه قدر سعی میکنم به آرامش دعوتش کنم و بفهمانیم که کارش اشتباه است بدتر لج میکند توی چشمم نگاه میکند و به سر و صورتم میزند تا مطمئن شود که ناراحت شدم.واقعا صبرم را لبریز میکند.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

ممنونم از توضیحات کاملی که داشتید و بسیارخرسندم از اینکه پاسخ های سایت نی نی کده را هم مطالعه کرده اید .
نکته شماره (1) فرزند اول و دوم و حتی سوم هرگز شبیه هم نخواهند بود و از نظر خصیصه های رفتاری با هم متفاوت هستند مثل دختر اول شما و دختر دوم شما
نکته (2) عادت کتک زدن کودک شما ناشی از خشم است اما اینکه چرا کودک به شما پرخاشگری دارد چون از شما می خواهد که به او توجه کنید خاصیت فرزند دوم این است که دوست دارد مرکز توجه باشد کودک شما این تقاضا را از شما دارد هر بار که او را پس میزنید او پرخاشگرتر می شود.
نکته شماره (3)اگر تا الان کلی انرژی صرف کردید که کودک بفهمد شما چه می گویید سخت در اشتباه هستید کودک شما اصلا نمی فهمد که شما چه می گویید او فقط به دنبال خواسته خودش است بنابراین
به شما پیشنهاد میکنم بصورت نمایش عروسکی برای دخترتان داستان رفتاری خودش را بازی کنید و اینکه در نمایش بگویید مامان خیلی دخترش رو دوست داره (حتما به زبان کودکانه و کوتاه آنچه که در نظر دارید را از طریق نمایش برای کودک داشته باشید باشید)
امیدوارم موفق باشید
زهرا صادقیان درمانگر و مشاوره خانواده نی نی کده

پسر دو سال و نیمه ام از خونه خودمون بیزاره همش پشت در اتاق گریه میکنه که بره بیرون. طبقه پایین خونه مادرشوهرم زندگی میکنیم و همش دوست داره اونجا باشه خونه فقط براش خوابکاهه. هر چی سعی میکنم با بازی و …. تو خونه نگهش دارم نمیتونم اینقدر کریه میکنه و کتک میرنه تا مجبور شم در و باز کنم که بره. خسته شدم

سلام بر شما ؛ محیط خونه مادر بزرگ ظاهرا برای ایشان بسیارمفرح و جذاب است و ظاهرا هم بازی و سرگرمی دارد . شما باید فضای خونه رو جذاب کنی . کودک در این سن فقط بدنبال بازی و سرگرمی است . هرکسی با او بیشتر بازی کند کودک جذب آن محیط میشود . از سن 3 سالگی به بعد کودک با نظم و قانون آشنا میشود بنابراین بایدو نباید و درگیری در این سن فقط انرژی شما میگیرد و کلافه میشوید . لطفا خودتان هم کمی حوصله بخرج دهید و وقت برای بازی با او صرف کنید .
خانم زهرا صادقیان ؛ مشاور و درمانگر و خانواده

با سلام و خسته نباشید. من یه پسر 2 سال و 9 ماهه دارم.چون من شاغلم پسرم از صبح تا 4 بعدازظهر پیش مادربزرگشه.جدیدا بعدازظهر که باباش میره میارش خونه، وقتی رسید با من قهره و تا منو میبینه جیغ میزنه و داد میزنه و گاهی هم منو میزنه. با پدرش کمتر این کارا رو میکنه. من تمام روز انتظار موقعی رو میکشم که برم پیش پسرم چون خیلی دلم براش تنگ میشه ولی وقتی میرم خونه و این برخورداشو میبینم خیلی ناراحت میشم و دلم میگیره.لطفا راهنماییم کنید که چکار کنم

سلام بر شما مامان عزیز .لطفا سوالات و پاسخ های سایت را مطالعه کنید موارد مشابهی مامان شاغل مثل شما داشتیم که نحوه الگوی تربیتی را بطور کامل شرح داده ام . در عین حال واکنش کودک کاملا طبیعی است. او اعتراض دارد که چرا تمام روز پیش او نیستید. ناراحت نشوید سعی کنید زمانی که در منزل هستید را به بازی با او سپری کنید تا به جبران این خلا عاطفی برآیید.
موفق باشید . خانم زهرا صادقیان؛ درمانگرو مشاور خانواده

باسلام وخسته نباشيد ‘ پسري دارم دوسال و دوماهش هست از ابتدا بچه ارومي بود با بزرگ شدنش خيلي داره بهونه گيرو عصبي ميشه چند وقت هست هم سرشو به زمين ميكوبه هم وقتي يكي صداش ميزنه و اذيتش ميكنه و با دست تو سر خودش ميزنه ‘الان يك ماه هم هست كه از شير گرفتمش شبا كه اصلا نميخوابه تا ساعت پنج و شيش بيداره خيلي نا ارومه حتي دكترم بردمش چكاپ كاملم انجام داد گفت مشكلي نيس ديگه نميدونم چرا اينقدر ما رو اذيت ميكنه لطفا راهنمايي كنيد بيشتر ناراحتيم بخاطر اينكه حتي اگر يكي هم نگاش كنه با دست تند تند ميزنه تو سر خودش

سلام در بسیاری از مراجعینم میبینم که فرزندشان هنگام خشم رفتار های عجیب و غریب به شکل خودزنی یا سر خود را محکم زدن به دیوار یا کف اتاق یا هرچیز سخت و محکم می کوبند . گاهی چون کودک نه میشنود یا به وسایلی که او دوست دارد و علاقه مند است دیگران دست میزنند و کودک توانایی مقابله ندارد با این کار احساس منفی که کودک ددارد تخلیه میشود .
پیشنهاد من برای کودک شما: نوازش کردن سر با لحنی بسیار ارام و صمیمانه است . بازی آب و کف و بازی شنا؛ همچنین بازی با حباب ها و انداختن وسایل بازی پلاستیکی در وان آب. اگر کودک این رفتارها را ادامه دهد شما باید زندگی شادتری برای او ایجاد کنید . به هیچ وجه از روش سختگیرانه استاده نکنید و سطح ایمنی منزل را بالا ببرید از بالش استفاده کنید به کودک در حین انجام کوبیدن سرش به دیوار یا هرجای دیگری بگویید من خیلی ترو دوست دارم و نمی خوام اذیت بشی ؛ او رادر آغوش بگیرید تا آرام بگیرد .
خانم زهراصادقیان ؛ درمانگر و مشاور خانواده

سلام خسته نباشید پسرم یک ماهه دیگ دوسالش کامل میشه…جدیدا خیلی زورگو شده و همه چیز باگریه ب دست میاره..ی مواقعی هم گاز میگیره و میزنه…من خودم فک میکنم ب دلیل رفتار خانواده هامون…اخه ما وقت زیادی با خانوادهامون هستیم…لطفا کمکم کنید

مامان عزیز وسایلی که تزیینی است و برای کودک جذابیت دارد از معرض دید کودک جمع آوری کنید و بیشتر اسباب بازی کودک در دسترس او قرار دهید . همچنین اگر گاز میگیره ویا میزنه این رفتارها آموختنی است همانطور هم که اشاره زدید رفت و آمد و نداشتن اصول تربیتی برای کودک مشکل ساز شده است . از اطرافیان بخواهید اگر کودک گاز گرفت نخندند و یا تلافی نکنند بلکه ناراحتی خودشان را با چهره نشان دهند .
موفق باشید
خانم زهرا صادقیان درمانگر و مشاورخانواده

سلام خسته نباشيدپسري دارم 3سال وده ماهه دورازخونوادم زندگی میکنم زمانی که میام خونه پدرم خیلی پرخاشگری میکنه حرف بدميزنه همش داره گریه میکنه همه روعاصي میکنه اگه کسی بهش دست زدياحرفي بهش زدفريادميزنه حرف بدبهشون میزنه اصلاتحمل انتقادرونداره فورادادبيدادراه می ندازه

علت این رفتار ها جای بحث دارد شاید فرزند شما قبلا در منزل پدرتان شاهد بحث و مشاجره ایی بوده و یا هم بازی ندارد و دوست ندارد در این فضا باشد . اینکه دیگران میخواهند او را بغل کنند اجباری نباشد ، کودک هم باید دوست داشته باشد که او را بغل کنند و اصراری بر این مساله نداشته باشید .
موفق باشید
خانم زهرا صادقیان درمانگر و مشاورخانواده

سلام ممنون از مطالب مفیدتون
دختر من الان 2سالو 4 ماهشه و از بچه برادر شوهرم(پسره) 4 ماه کوچیکتره ما اصلا بهش زدن یاد ندادیم ولی پسرعموش از همون اول موهای دخترمو میکشید و میزدشو… اونم فقط گریه میکرد و اصلا از خودش دفاع نمیکرد. با بچهای دیگه عالی بازی میکنه ولی با پسرعموش اصلا رابطه خوبی نداره و یجورایی ازش میترسه دوروزه هم پلک میزنه مرتب دکترش گفت که عصبی شده و… تو پارک هم با کسایکه نمیشناسه بازی نمیکنه و فقط به بقیه بچها زل میزنه و یجا وایمیسه. یه پسر 9 ماهه هم دارم به اینم خیلی حساس شده و حسودی میکنه. لطفا راهکارهای مناسب و موثر برای مشکل من ارائه کنید. ممنون از شما

سلام
فرزند شما در آستانه سن آموزش است و مامان عزیزشما با توجه به اینکه فرزند دوم دارید این مساله را بدانید که دختر شما اولا بشدت “اضطراب” دارد . در ثانی اصرار نداشته باشید با بچه های غریبه حتما صمیمی شود و بازی کند .
اینکه زل می زند در حال شناسایی محیط است و با توجه به اذیتی که از سمت پسر عموش شده دچار ترس است . اینکه به فرزند دوم حسودی می کند بر می گردد به الگوی تربیتی شما در خانه مسائل بسیار مهم و متعددی را مطرح کردید که فضای اینجا امکان بررسی بالینی برای من نسبت بر فرزندتان را نداره، حتما باید در جلسه مشاوره حضوری وقت بگذارید و در طی یک جلسه به آموزش شما پرداخته شود در غیر اینصورت ترس در فرزند شما عمیق تر و طاقت شما کمتر خواهد شد.
روزهای زوج در حال ویزیت در مرکز مشاوره مهر هستم با شماره 88684958 تماس گرفته و از واحد پذیرش وقت مشاوره خود را هماهنگ نمایید .
به امید دیدار
خانم زهرا صادقیان ؛ درمانگر ومشاوره خانواده

با سلام و تشکر از سایت مفیدتون
پسر من دو ساله و نیم سنشه الان یک ماهی هست که میگه چیزیو میخاد بعد که براش میاری میگه نمیخام وقتیم میبریش باز جیغ و داد راه میندازه که میخامش اصلا به هیچ صراطی مستقیم نیستو فقط جیغ میکشه دیگه روانیمون کرده حتی تنبیهشم کردیم ولی فایده نداره بیشتر این اتفاق موقع اب خوردن و دستشویی رفتن پیش میاد. این موضوعم بگم که تو این یکماه هم از پوشک گرفتیمش هم از پستونک. واقعا کلافه شدیم. ممنون میشم کمکمون کنید.

سلام
علت این رفتار کودک در متن خودتان اشاره زدید،، شما همزمان دو رفتار عادت داشته را از او گرفته اید و عموما ما انتظار داریم هیچ وقت همزمانی در گرفتن پوشک – جدایی از شیر مادر – پستونک – آموزش توالت رفتن – غذا خوردن –جدا خوابیدن با هم نباشد . اینکه کودک شما جیغ می کشد چون شنیدن صدای خودش برای خودش لذت بخش است . وسایل تزئینی در منزل را جمع کنید بیشتر اسباب بازی خود کودک دسترس باشد، اگر چیزی می خواست از همان ابتدا با هم بروید و اگر مقاومت داشت با او بحث نکنید و مداوم نگویید “مامان چی می خوای ،چرا جیغ میزنی” اجازه دهید کودک اصول را یاد بگیرد اگر مقاومت کرد وسیله را ندهید کمی تحمل خود را بالا ببرید ،کودک را در این سن تنبیه کردن بی فایدس چون هیچ اثر بخشی مفید و مثبتی ندارد و شما فقط خودتان را اذیت کرده اید . کودک شما روند “لجبازی” را پیش گرفته اگر مدام با او درگیر شوید شدت پیدا می کند وسایل که می خواهد در دسترس او قرار دهید . با کودک بازی های حرکتی داشته باشید تا کمی آرام تر شود و خود شما هم آرامش خودتان را حفظ کنید، این مرحله گذرا است و جای نگرانی نیست .
موفق باشید.
خانم زهرا صادقیان ؛ درمانگر ومشاوره خانواده

سلام و خسته نباشيد ممنون از مطالب خوبتون
من يك پسر دو سال و چهار ماهه دارم كه دو ماه هست كامل از شير گرفتمش و از دو سالگيش روند رو شروع كردم و دو ماه طول كشيد تا به طور كامل شير نخورد و كاملا تدريجي از شير گرفتمش.
الان به مدت يك ماه هست كه مراتب زيادي در روز به كسي كه پيششه (من،پدرش، مادر بزرگ و پدر بزرگ و دايي) حمله ميكنه به اين صورت كه مثلا با ناخونهاش لپ اونو ميكشه و انقدر محكم كه صورت زخم ميشه با بازوي اون شخص رو يا گاز ميگيره.
من نميدونم باهاش چه برخوردي داشته باشم چون اين رفتارش به شدت آدم رو آزرده ميكنه.چون مكرر اين كارو انجام ميده و آدم از دستش كلافه و عصباني ميشه.
لطفن راهنماييم كنيد
متشكرم

سلامت باشید.
چنگ انداختن و گاز گرفتن کودکان ناشی از خشم آنها است، اگر این اطرافیان را که نام بردید نسبت به رفتار اولیه کودک نخندیده باشند و یا کودک را تشویق نکرده باشند و یا اینکه متقابلا کودک را نزده باشند، این رفتار کودک به این شدت که اشاره زدید در کودک تقویت نمی شد! ما انتظار داریم در روند تربیتی کودکان اطرافیان نزدیک همکاری کنند هرگونه رفتاری که باعث شدت گرفتن رفتارهای پرخاشگرانه کودک شود، صورت نگیرد. مامان عزیز لطفا زمانی که کودک شما کار خوب هم انجام می دهد او را تشویق کنید، از او تشکر کنید، بازی هایی مثل خمیر بازی و نقاشی انگشتی با آبرنگ با او داشته باشید، تا کودک سرگرم شود و از دستانش زمانی که این شکل رفتار می کند ،شما جهت دهید او را تنبیه نکنید. مثلاً یک بازی جایگزین همانند بازی هایی که اشاره زده شد در نظر بگیرید.
موفق باشید.
خانم زهرا صادقیان ؛ درمانگر و مشاور خانواده

سلام و خسته نباشید پسر دو و نیم ساله ای دارم که پدرش خیلی روی رفتارهاش حساسه آخرش هم با دعوا اونو به گریه میندازه و جلوی اون حتی به من هم گیر میده که چرا این کارو کردی خیلی عصبی شده و حاضر نیست با کس دیگری جز من باشه نگران این هستم که من کارمندم و با این شرایط برای نگهداری او چه کنم خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید

سلام بر شما
فرزند شما ترس شدیدی نسبت به پدرش پیدا کرده بطور جداگانه با همسرتان صحبت کنید ، او را در جریان مشکل فرزندتان قرار دهید و اینکه مطرح کنید شما برای سرکار رفتن دارید دچار مشکل میشوید ، تا ایشان بر روی الگوی رفتاری خودش تغییراتی انجام دهد .

#خانم_صادقیان_مشاور_درمانگر_خانواده

باعرض سلام وخسته نباشید..دختردوسالوچهارماه ای دارم ک یه مدتیه بخاطرفوت پدرم خیلی باهاش بدرفتاری کردم وکتکش زدم خیلی زیادحالا پیش دکترعصاب رفتم وتحت درمانم دخترم خیلی عصبی و پرخاشگرشده قبلا خیلی بحرفم گوش میدادولی الان گوش نمیده وجیغ ودادم میکنه دلم میخواد حالا ک باقرص اروم شدم رفتاردخترمم درست کنم خواهش میکنم کمکم کنید. واقعا ب کمکتون نیاز دارم دخترم خیلی باهوشه دلم نمیخوادبی تربیت بشه بهم راهکاربراجبران بدین ممنون از لطفتون

لطفا صبور باشید و به کودک فرصت دهید . با او بازی کنید در یک کلاس آموزشی مثل نقاشی کودک را ثبت نام کنید تا رفته رفته صمیمیت بین شما و کودک شکل بگیرد .
#خانم_صادقیان_مشاور_درمانگر_خانواده

سلام و خسته نباشید خدا خیرتون بده با این مطالب خوب
دختری ۲۲ ماهه دارم که به علت شاغل بودن صبح تا ظهر پیش عمه ش می ذارمش عمه اش پسری ۴ ساله داره که با دختر بنده متاسفانه اصلا سازگاری نداره.دختر بچه من تا ماه پیش از مهربانی و خوش اخلاقی زبانزد بود ولی الان متاسفانه به شدت عصبی و پرخاشگر .جیغ جیغو و اصلا دوست نداره بره تو جمع و به شدت ترسو شده.من خودم به شخصه فک می کنم نتیجه رفتارهای پسر عمه ش هست چون به شدت باهاش بدرفتار هست
تو روخدا کمکم کنید

قطعا محیطی که کودک در آن قرار دارد باعث شده که بداخلاقی کند ، اگر میتوانید کودک را در پیش کسی دیگر بگذارید و یا تدابیر دیگری بیندیشید
#خانم_صادقیان_مشاور_درمانگر_خانواده

سلام . خسته نباشید من ی دختر سه ساله و یک ماه دارم وقتی وارد جمع میشیم حتی خونه مادربزرگای هر دو طرف اول اگر بهش توجه کنن جیغ میکش و یکی از مادربزرگاشو میاد دستشو چنگ میزن . اما بعدش خوب میش و حتی حاظر نیست از خونشون بیاد حتی شب تنهایی کنارشون میخواد بمون. و دوم دختر احساس میکنم زود عصبانی میشه و تحملش و از دست میده داد میکش . با بچه ها سریع تو جمع باهشون جور میش و بازی میکن اما بزرگترا که میان باهش حرف بزنن بد واکنش نشون میده ممنون میشم راهنمایی کنین

سلام مامان عزیز
فرزند شما در آستانه سن سه سالگی است که این سن، سن آموزش رفتارهای اجتماعی کودک است . بنابراین می توانید با یک بازی عروسکی قبل از رفتن به مهمانی هرچیزی را که مدنظرتان است برای کودک شرح دهید و به نمایش در آورید تا کودک رفته رفته در محیطهای بیرون، رفتار مطلوب تری از خود نشان دهد. علت اینکه زود عصبانی میشود : شما ظاهرا به کودک بسیار باید و نباید میکنید و این تاکیدهای شما باعث پرخاشگری در کودک میشود. بهتراست هر چیز را با بازی کردن به کودک بیاموزید.

زهرا صادقیان
روانشناس و درمانگر خانواده – نی نی کده

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید

استفاده شما از این سایت به منزله پذیرش قوانین نینی کده است
: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
تماس با نی نی کده

© کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت نی نی کده میباشد . کپی طرح سایت جرم محسوب شده و پیگیری قضایی خواهد داشت. کپی برداری از مقالات جهت استفاده تجاری، بدون هماهنگی با مدیران سایت ممنوع بوده و دزدی محتوای معنوی تلقی می گردد.

کپی بخشی از مطالب سایت (و نه کل مطلب) جهت رفرنس دادن، فقط با قراردادن لینک مستقیم به سایت نی نی کده مجاز است. طراحی توسط ماکرومدیا

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

تربیت کودک 2 ساله امری بسیار ضروری می باشد که در شکل گیری شخصیت کودک در آینده تاثیر بسزایی دارد اما اگر والدین در خود احساس اعتماد به نفس برای پدر یا مادر بودن را دارا نباشند این نشان دهنده این نکته است که خود با والدینشان از رابطه خوبی برخوردار نبوده اند و این نکته میتواند آینده فرزندان را نیز به مخاطره بیندازد .

تربیت کودکان 2 ساله برای والدین دشوار است چرا که از مقاطع حساسِ تربیت کودک است . کودکان در این محدوده سنی اغب قابل پیش بینی نیستند و گاهی رفتارهایی ضد و نقیض از خود بروز میدهند . در این سن کودک از محدوده نوزادی خارج شده و یک قدم یه قالب انسانی خود نزدیک میشود و در قالب یک انسان از لحاظ تفکر و خواسته قرار می‌گیرد و این خود از دشواری های تربیت کودکان 2 ساله می باشد . در زمینه تربیت فرزند، مشاوره خانواده می تواند بسیار راهگشای والدین محترم باشد.روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره کودک تلفنی

تربیت کودک 2 ساله تا 3 ساله مستلزم این است که پدر و مادر با استفاده از مراکز مشاوره خانواده و مشاوره کودک که در سراسر جهان بر پا هستند راهکار های موثری برای تربیت فرزند خود بیاموزند این مراکز شامل متخصصان و تحصیل کردگان  در این زمینه هستند و نقش کلیدی و اساسی در تربیت فرزندان دارند . قبل از این دوره کودک توانایی های لازم برای برقراری ارتباط با جهان اطراف را تا حدود بسیار کمی آموخته و داراست اما پس از این دوره کودک از توانایی های تکامل یافته تری برخوردار­است مثلا او می­تواند افراد زیادی را بشناسد ، تمرکزش بیشتر شده و حس علاقه را بیشتر درک میکند ازین رو نسبت به والدین و اشیا اطرافش احساس تعلق خاطر می یابد پس رفتار پدر و مادر بر شخصیت او تأثیر بسزایی دارد و از تربیت کودکان 2 ساله و یا کوچکتر به مراتب نیازمند توجه بیشتری است .

بیشتر بخوانید: تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی و نکات مهم آن

بازی و تربیت کودکان 2 ساله راهکارها و روش های بسیار زیادی دارد که باعث تغییر شخصیت کودک در این محدوده سنی میشود و موارد زیادی را براحتی برای کودک قابل پذیرش میکند و میتوان از موارد زیر در این راستا استفاده بسیار کرد :

و غیره …

تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله از اموری است که همواره مورد توجه مباحث روانشناسی کودک قرار میگیرد زیرا کودک در این دوران مفهوم بازی و خلاقیت و سرگرمی را بیش از پیش درک میکند و توانایی یادگیری بازی و سرگرمی بسیار زیادی دارد .

در تمام متون روانشناسی تربیت کودک 2 ساله بر روش هایی مانند بازی برای ایجاد هوش و خلاقیت در کودک در این محدوه سنی تاکید بسیار شده است . کودکان در این سن بسیار انعطاف پذیر اند و قدرت یادگیری بسیار بالایی دارند و هر شعر نکته یا داستان را می توانند به خاطر بسپارند و صد البته بازی کردن با آنها بسیار آسان است . میتوان موارد بسیار زیادی از جمله یاد­دهی انجام کارهای شخصی روزمره مثل بستن کفش ، پوشیدن شلوار ، یا حتی مهارت های شخصی مثل یادگیری عشق و محبت و احترام به حیوانات را با انواع بازی به کودکان آموزش داد اینها مهمترین نکات در مبحث بازی و تربیت کودکان 2 ساله هستند .

بیشتر بخوانید: راه های تربیت کودک لجباز چطور است؟

بهانه گیری و تربیت کودکان 2 ساله امریست که باید آن را در تمامی موارد گفته شده مورد توجه قرار داد زیرا کودک بهانه گیر معمولا والدین خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و شخص احساسی تر را در معرض بهانه گیری برای رسیدن به خواسته اش قرار میدهد و بدون در نظر گرفتن محدودیت های والدین خود هر بار از همین روش ها استفاده کرده و والدین را در مضیقه قرار میدهد .

یک راهکار برای بهانه گیری و تربیت کودکان 2 ساله استفاده از روش بی توجهی است ، به این معنا که در هنگام بهانه گیری شما مثلا حواس و توجهتان را تماما صرف تصاویر یک کتاب مصور کنید و وانمود کنید صدای کودک را نمی شنوید ، ناخودآگاه کودک برای دیدن کتاب کنجکاو شده و تصاویر کتاب برایش جالب تر بنظر میرسد و خواسته خود را فراموش کرده یا از خواسته خود صرف نظر میکند . همانطور که در مباحث تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله و بازی و تربیت کودک 2 ساله به آن اشاره شد کودک در این سن از هوش و یادگیری بسیار بالایی برخوردار است ، او می تواند تمام عکس العمل های والدین خود را مانند یک رادیو ضبط کند و آنها را انعکاس دهد ازین رو پاسخ صحیح به بهانه گیری های او نیازمند مشاوره کودک و مطالعه در این زمینه می باشد .

بیشتر بخوانید: مراحل تربیت کودک در سنین مختلف

کودکان بطور کلی در این محدوده سنی با استفاده از بهانه گیری یا گریه کردن به خواسته های خود دست می یابند ازین رو برخورد مناسب و استفاده درست و بجا از کلمه ” نه ” میتواند حدود اخلاقی و قانونی شما را به کودک آموزش دهد . کودکان 2 ساله هوش بسیار فعالی دارند پس باید حواستان را نسبت به واکنش های خود جمع کنید چرا که واکنش شما برای او ملاک و معیار است و شما تعیین کننده ی قانون و شکل دهنده بستره شخصیت او هستید ازین روست که مشاوره کودک تاثیر بسزایی بر تعیین درست این قانون ها دارد و چه بسیار کسانی که بدون مطاله و یا مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی با استفاده از دانسته های محدود و ناقص خود زیان های جبران ناشدنی فردی خانوادگی و اجتماعی بسیاری را باعث شدند .

بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله علاوه بر نکات ذکر شده در بالا و مطالعه داشتن و استفاده از کتاب های آموزشی و دارا بودن بستره ی سالم خانوادگی مستلزم مواردی چون مشاوره خانواده می باشد باید پذیرفت که در شرایط کنونی جوامع تربیت فرزند امری بسیار مشکل و هزینه بردار است اما با علم به این نکته که اشخاص با تربیت ناصحیح و بدون شخصیت مقبول جامعه چه صدمات جبران ناپذیری به بستره اجتماع وارد میکنند و با دانستن اینکه کودک میتواند با تفاوت چشمگیری بسیار موفق تر باهوش تر و سالم تر باشد این امر اندکی برای خانواده با اهمیت تر خواهد بود و ابعاد مالی و زمانی آنرا پذیرفتنی تر خواهد کرد .

با توجه به مطالب گفته شده باید بدانیم بهترین روش تربیت کودکان 2 ساله میتواند با مواردی چون ؛ داشتن استقلال ، خلاقیت ، پرهیز از پرخاشگری ، بازی کردن ، توانایی نه گفتن ، احساس امنیت داشتن ، عشق ورزیدن و امثال اینها همراه باشد . اما باید این نکته را در نظر گرفت که کودکان در سن 2 سالگی از ثبات شخصیتی نسبتا کمی برخوردارند و رفتارهای ضد و نقیضی از آنها سر میزند پس تحریک پذیر، حساس و نکته سنج ، بهانه گیر و لجباز و گاها سرسخت هستند و پرخاشگری میکنند اما نباید پرخاشگری کودک را با پرخاش پاسخ داد استفاده از تنبیه های فیزیکی و پرخاشگری میتواند اثرات بسیار جبران ناپذیری بر تربیت فرزندان شما داشته باشد .

بیشتر بخوانید: روش تربیت کودک از بدو تولد

برای اثر گذاری مثبت در تربیت کودکان 2 ساله تا 3 ساله باید رابطه والدین با کودک نزدیک تر و با محبت تر باشد تا به تدریج کودک با مفهوم عشق در خانواده آشنا شده و درک شرایط را بیاموزد ، والدین را بعنوان افرادی با محدودیت های اجتماعی مالی و خانوادگی بشناسد و با آنها احساس همدردی داشته باشد و خود را در مقابل پدر و مادر خود مسئول بداند . بطور کل والدین باید بدانند که همدل بودن قانونمند بودن باسواد و با مطالعه بودن ، صبور بودن ، داشتن آرامش و حوصله برای تربیت کودکان 2 ساله ، اموری واجب هستند که رسیدن به این هدف بدون وجود این شرایط بسیار سخت و حتی ناممکن است و عدم وجود این موارد گاها کودک را با ناهنجاری های اخلاقی جبران ناپذیری همراه میکند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Child-care environment and dietary intake of 2- and 3-year-old children

براي مشاوره در زمينه روش های تربیت کودک 2 ساله و 3ساله

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

تاثیر مادر بر پسر | نقش مادر در تربیت پسر خانواده چیست؟

تربیت کودک یک ساله و چگونگی رفتار با آنها

روش های تربیت فرزند در اسلام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

بچه لگد و جیغ می زند، با کج خلقی اسباب بازیها را به زمین می کوبد به خاطر اینکه اسباب بازی که می خواسته، برایش نخریدید. چه باید کرد؟

آنچه نباید انجام دهی :

1 ــ سعی نکنید برای کودک نوپایتان دلیل و استدلال بتراشید. بچه ها در کج خلقی به حرف منطقی گوش نمی دهند.2 ــ خونسردی نشان ندهید، چون این عمل کودک را به وحشت خواهد انداخت و خاطره بدی در ذهن او به جای می گذارد.3 ــ در مقابل کودک تسلیم نشوید، چون تسلیم در مقابل رفتار بد کودک، نوعی پاداش دادن به اوست و کج خلقی هایش را تقویت می کند.4 ــ به کودک رشوه مثل آب نبات یا خوراکی ندهید. او ممکن است برای گرفتن این رشوه چنین رفتاری را شروع کند.

آنچه باید انجام دهید :

1 ــ سکوت کنید و در مقابل آنچه دیگران فکر می کنند نگران نباشید.2 ــ از خرده گیری و نزاع چشم پوشی کنید. تا جایی که ممکن است به کودک بی توجهی کنید.3 ــ در صورت لزوم اگر کودک قصد مجروح یا صدمه زدن احتمالی را دارد، با نگهداشتن اجباری از این عمل خودداری کنید.4 ــ اگر کج خلقی کودک ادامه پیدا کرد فروشگاه را ترک کنید.5 ــ در موقعی که کودک آرام است برایش توضیح دهید که اگر با کج خلقی وسایل را پرتاب یا خراب کند، فروشگاه را ترک خواهید کرد.6 ــ به رفتار خوب پاداش دهید. بعد از آن عمل خوب، زمان ویژه ای برای کودک صرف کنید.زمانی که بچه ها جسور و رام نشدنی می شوند همه ما زمانی صداهای وحشتناک کودک را شنیده ایم. این عمل گهگاهی به چه علت رخ می دهد! اما بچه ها نیاز دارند تا این مرحله را بگذرانند. آنها نیاز دارند تا به توانایی های ما در مقابل آنها پی ببرند، تا خود را از والدین جدا کنند و کنترل خود را یاد بگیرند. ما می توانیم به بچه ها یاد دهیم رفتار شایسته و بجایی در مقابل پاداش رفتار خوب، چشم پوشی رفتار محرک و جلوگیری به خود یا دیگران داشته باشند.روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله

1 ــ قبل ورود به فروشگاه، رفتاری که انتظار دارید و نتیجه بد رفتاری را برای کودک شرح دهید.2 ــ احساس اطمینان در همه روشهاتان داشته باشید، همینطور اصرار برای گفتگو یا تسلیم را نپذیرید.

 

روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله
روانشناسی کودکان 2 تا 3 ساله
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *