روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله

 
helpkade
روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله
روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله



 

فکر می‌کردم فرزندانم رفتار درستی دارند تا این‌که مادربزرگم که همیشه الگوی خانواده است، چند ماه قبل برای شام پیش ما آمد و من جلوی چشمان او شاهد رفتارهای بد آنها بودم.  پسر 6 ساله‌ام تقریبا روی میز لم داده بود و دختر 3 ساله‌ام مدام وسط حرف دیگران می‌پرید و فرزند یک ساله‌ام همه چیز را به اطراف می‌ریخت. تا دیر نشده باید کاری برای این رفتارها انجام می‌دادم اما من دقیقا نمی‌دانستم از چه سنی باید شروع کنم. آیا کودک پیش دبستانی من به اندازه کافی بزرگ شده که بیاموزد باید صبر کند تا نوبت حرف زدنش بشود؟ آیا من می‌توانم انتظار داشته باشم فرزند 3 ساله‌ام مدام با غذایش بازی نکند؟ راهنمای پیش رو سن مناسب هر رفتار را به شما توضیح می‌دهد.

 

روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله

یک تا 2 سالحدود 18 ماهگی کودک درمی‌یابد که چند تایید اجتماعی وجود دارد. حالا وقت آن است که به کودک کمک کنید درباره احساسات و نگرانی‌های دیگران فکر کند.

سلام و خداحافظی را یاد دهیدقبل از آنکه شروع به صحبت کند به او بیاموزید با دست سلام و خداحافظی کند. این اولین قدم در آموزش معاشرت با دیگران است. یک کار دیگر این است که هر روز صبح به او «صبح به خیر» بگویید.

 مادامی که در حال خوردن هستید بنشینیدبه جای این‌که به کودک اجازه دهید کل خانه را با میوه‌‌ای که آبش همین‌جور می‌چکد قدم بزند به او یاد دهید تا زمانی که در حال خوردن است در صندلی‌اش بنشیند. در این سن کودکان توجه کمی به زمان دارند اما 10 تا 15 دقیقه ماندن در صندلی به آنها درس بزرگی می‌دهد. بنابراین شما هم باید مادامی که غذا می‌خورید پشت میز بنشینید. اگر او غذایش را پرت می‌کرد به او اجازه دهید بداند که این موضوع تبعاتی دارد. «فکر می‌کنم دیگه گرسنه نیستی اگر یه بار دیگه غذات را پرت کنی دیگر از خوراکی خوشمزه خبری نیست.»

از کلمات اعجاب‌انگیز استفاده کنیدفرزند شما تا زمانی که کمی بزرگتر شود به طور کامل معنی «خواهش می‌کنم» و «متشکرم» را نمی‌آموزد اما از حالا این عادت را به او بدهید. می‌توانید از راه‌های بامزه استفاده کنید. برای «خواهش می‌کنم» دست‌های‌تان را روی قلب‌تان به صورت دایره‌وار بکشید. برای «متشکرم» دست‌های‌تان را روی لب‌های‌تان بگذارید و به سمت فردی که می‌خواهید از او تشکر کنید دراز کنید.

3 تا 4 سالاین اولین دوره آموزش رفتارهای مودبانه به بچه‌هایی است که می‌خواهند ادای بزرگ‌ترها را دربیاورند.

 معاشرت‌های ساده را دنبال کنیدتا 3 سالگی کودک باید قادر به خوردن با قاشق و چنگال باشد. حالا زمان اجرای اصول اولیه‌ است: «از دستمال استفاده کن نه از آستینت»، «با دهان پر صحبت نکن»، «درست بنشین.» هر بار روی یکی دو رفتار تمرکز کنید و به این ترتیب او راحت‌تر به رفتارها عادت می‌کند. پلیس بازی درنیاورید و مدام سر فرزندتان داد نزنید.

 کلمات مودبانه را زیاد کنیدبا کودک خود کار کنید و از جملات بیشتری استفاده کنید مثلا این‌که «میشه یه خواهشی بکنم!» وقتی یادش رفت به او یک فرصت دیگر بدهید. به این ترتیب او فرصت دارد خودش را اصلاح کند. همچنین می‌توانید تمام انواع معذرت‌خواهی را به او یاد دهید و وقتی به مهمانی می‌رود از میزبان و بچه‌هایی که با او همبازی شدند، تشکر کند.

 مهربان باشیداین به این معناست که فقط از کلمات محبت‌آمیز استفاده نکنید، بلکه با کودک صحبت کنید و به او یاد دهید در برخورد با دیگران چه کار کند. بنابراین خود به خود کلماتی را که باید استفاده کند، پیدا می‌کند.

 

5 تا 6 سالاین قبیل بچه‌ها دوست دارند مدام رفتار خوب‌شان را به رخ بکشند اما نمی‌توانند برای مدت طولانی این کار را انجام دهند آنها وقتی که تحت فشارند دیگر تحمل‌شان را از دست می‌دهند.

 براساس سن‌تان  رفتار کنیدزمانی که با آنها صحبت می‌کنید یا جواب‌شان را می‌دهید یادتان باشد که شما بزرگسال هستید و باید براساس سن‌تان رفتار کنید. این از جمله مهارت‌های اجتماعی بنیادینی است که کودک باید بیاموزد اما حتی بچه‌های با اعتماد به نفس هم چندان مشخص و واضح حرف نمی‌زنند.

وسط حرف نپریدخبر خوب این که بچه‌های 6-5 ساله بالاخره آموخته‌اند که صبر کنند تا نوبت صحبت کردن‌شان برسد. حالا اگر بعضی وقت‌ها یادشان می‌رود می‌توانید برای آنها کلمات رمز یا نشانه‌هایی در نظر بگیرید تا هر زمان لازم بود به او یادآوری کنید. وقتی با صبوری تحمل کرد و حرف نزد خیلی سریع به او توجه کنید. یادتان باشد کودکان در این سن بیشتر از 5 دقیقه نمی‌توانند صبر کنند.

 رفتارهای بیشتری را با او تمرین کنیدبچه ها در این سن خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند بنابراین می‌توانید از این راه رفتارهای مودبانه بیشتری را با او تمرین کنید.7تا8 سالبچه‌های بزرگ‌تر ظرفیت درک احساسات دیگران را دارند

مهارت جواب دادن تلفناز آنجا که این روزها بیشتر از موبایل استفاده می‌شود شاید بچه‌ها کمتر با آداب تلفن صحبت کردن آشنا باشند. باید به او یاد دهید وقتی تلفن را برمی‌دارد سلام کند و اگر شما نمی‌توانستید جواب دهید به او یاد دهید بگوید «ببخشید به مادرم بگم کی زنگ زده بود؟» یا «ببخشید میتونین پیغام بذارین؟»

 

  بازی‌هایی که می‌توانید انجام دهیدکارت جایزهلیستی از رفتارهای خوب را در یک جدول تهیه کنید. انداختن دستمال سفره روی پا، استفاده کردن از قاشق و چنگال، با دهان بسته غذا خوردن، با دهان پر صحبت نکردن. وقتی کودک یکی از این رفتارها را هنگام خوردن شام انجام داد به او یک کارت بدهید. هر چه تعداد این کارت‌ها بیشتر شد، جایزه می‌گیرد.

شام راحتبه کودک قول دهید اگر برای چند روز پشت سر هم رفتار مناسبی انجام داد یک روز را تعطیل اعلام می‌کنید. او می‌تواند روی میز لم دهد یا با دهان پر صحبت کند یا حتی با دستش غذا بخورد. به این ترتیب او می‌فهمد که داشتن ادب چقدر مهم است.

مهمانی خیالییک بار میز را برای یک شام خیالی با وسایل پلاستیکی اسباب بازی بچینید. چراغ ها را خاموش کنید و روی میز شمع بگذارید و یک مهمانی خیالی ترتیب دهید. بچه‌ها از این کار خوششان می‌آید.

تشکر کردن را تمرین کنیدبچه‌ها همیشه کادوهایی برای تولد یا عیدی از والدین و دوستان می‌گیرند. هدیه هرچه که باشد نباید اگر و اما داشته باشد. به او یاد دهید همان لحظه تشکر کند و آن را به روز یا هفته بعد موکول نکنید. هرچه زودتر بهتر. به فرزندتان کمک کنید یک پیغام تشکر بنویسد و آن را با نقاشی تزئین کند. وسایل خانه را بردارید و کادو کنید و به فرزندتان بگویید که آنها را باز کند و درباره آنها هر چیزی که به ذهنش می‌رسد بگوید. چیزی مثل اینکه «مرسی برای این بسته دستمال کاغذی. این رنگ مورد علاقه من است.»

منبع:shahrzadpress.com

آنچه والدین باید بدانند

آبسردکن های چندکاره، رومیزی و یخچال دار

مدل های پرفروش تلفن بی سیم

مقایسه قیمت ها در فروشگاه اینترنتی معتبر

آبسردکن 3شیر رو بابهترین قیمت ازاینجابخر

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

خرید گیفت کارت xbox

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

سفارش اینترنتی آشپزخانه کودک

از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

تفریحات آبی کیش دراین تابستان داغ/رزرو

تا 70% تخفیف تور کیش

آبرسان ومرطوب کننده کامان را باتخفیف بخر

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله

بهترین برندهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی

محصولات پیشنهادی جهت خرید هدیه

بهترین فرصت خرید هدیه با تخفیف های بی نظیر

کفش اسپرت و صندل تابستانه زنانه

خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری

مدلهای جدید شومیز اسپرت و مجلسی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

خیلی از بچه ها در شش سالگی وارد مدرسه می شوند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به آنچه از یک کودک پنج تا شش ساله می توانید توقع داشته باشید و اینکه چطور می توانید به پیشرفت کودکتان در جنبه های مختلف کمک کنید.

برای کودک پنج ساله شما خانواده مرکز دنیا است.  اگرچه او باید با بچه های دیگر بازی کند و رابطه دوستی برقرار نماید اما زندگی عاطفی او هنوز در خانه جریان دارد. بچه ها تا شش سالگی هنوز به شما وابسته هستند و ممکن است موقع رفتن به مدرسه دچار اظطراب شوند.

کودک در مدرسه با عقاید و رفتارهای مختلف، و با یک سیستم جدید روبرو است که قوانین آن با خانه کاملا متفاوت است. این شرایط ممکن است او را گیج و خسته کند. بنابراین اگر کودک بعد از مدرسه به شما چسبید، با تحکم صحبت کرد و یا گریه کرد تعجب نکنید. هر بچه ای در مقابل فشارها به روش خودش واکنش نشان می دهد.

کودکان بین پنج تا شش سالگی احساس دلسوزی و همدردی نسبت به دیگران را متوجه می شوند. در این سن به اینکه دختر یا پسر هستند خیلی توجه می کنند و اغلب با همجنس های خود بازی می کنند و بازی گروهی را به تنهایی بازی کردن ترجیح می دهند.روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله

کودک شما در این سن خیلی مستقل می شود و می تواند رفتارش را کنترل کند. اگر قبلا  کج خلق و بهانه گیر بوده ، حالا این رفتارها خیلی کمتر در او دیده می شود. او حالا می تواند مفهوم عادلانه را درک کند و قوانین بازی را رعایت می کند. هرچند که در بازی با دیگران با خیلی چیزها ممکن است کنار بیاید اما هنوز هم گاهی جر می زند، ناراحت  می شود یا    می گوید که اصلا نمی خواهم با تو بازی کنم.

کودک شما حالا می تواند دلیل هر کاری را بفهمد. او سوال های جدی می پرسد و می خواهد پاسخ قانع کننده بشنود. اگر کودک شما قبل از انجام هر کاری از شما اجازه می گیرد، به این دلیل است که او تازه شروع به یاد گرفتن قوانین کرده و می خواهد بداند کدام کار درست و کدام کار نادرست است.

کودک بین پنج تا شش سالگی نسبت به دنیا دید کافی پیدا کرده و می فهمد که در دنیا چیزهای متفاوت بسیاری در کنار هم هستند. او ارزش ها را درک می کند و می فهمد که خانواده های مختلف ممکن است ارزش های مختلفی داشته باشند.

در این سن کودکان قوانین را دوست دارند. دید او نسبت به دنیا خیلی وسیع تر می شود و او می فهمد که قوانین برای این هستند که بی نظمی به وجود نیاید.

کودک پنج ساله مفهوم فضا و زمان را خیلی خوب درک می کند.

او خیلی خوب اشیا را براساس رنگ، شکل و اندازه مرتب می کند و می تواند چهار رنگ را نام ببرد و ده تا دوازده رنگ را تشخیص بدهد.

وقتی کودک شش ساله می شود می تواند اشیا را به ترتیب از کوچک به بزرگ ، کوتاه به بلند و سبک به سنگین مرتب کند.

او می تواند کمیت یک چیز را بعد از تغییر شکل درک کند. مثلا متوجه می شود که مقدار یک گلوله گل رس وقتی آن را پهن می کنیم تغییر نمی کند.

کودک در این سن می تواند یک آدم نقاشی کند و برایش سر ، بدن ، دست ها، پاها، چشم، بینی و دهان بکشد. او   می تواند خانه ای دارای در ، پنجره و سقف بکشد. می تواند حروف را کپی کند یا حتی بعضی از حروف را به خاطر سپرده و بعدا بنویسد. هرچند که نمی تواند حروف را بخواند اما می تواند حروف را از هم تشخیص دهد.

کودکان در این سن اغلب با غرور و مطمئن در مورد مهارت های فیزیکی خود صحبت می کنند. در پایان پنج سالگی رشد فیزیکی کودک به حدی می رسد که می تواند تقریبا تمام کارهای خود را انجام دهد و کارهایی را که قبلا انجام می داده حالا بهتر انجام می دهد.

کودک پنج تا شش ساله از فعالیت های بدنی لذت می برد. او می تواند خوب بالا برود، شنا یاد بگیرد، برقصد و لی لی کند.

تا این سن بچه ها دستور زبان مادری خود را به خوبی یاد می گیرند. هرچند ممکن است در بیان افکارشان یا اتفاقات پیچیده دچار مشکل شوند و نتوانند جمله های خیلی خوبی بسازند ، ولی خیلی واضح صحبت می کنند. آنها می توانند اسم، آدرس، سن و تاریخ تولد خود را بگویند. معنی کلمه ها را می فهمند و می توانند مفهوم جمله ها را درک کنند.

کودک شما  حالا می تواند قصه بگوید و با دوستان خود گفت و گو کند. او گوش دادن به قصه را دوست دارد، از آواز و ترانه خواندن و شنیدن جوک و معما لذت می برد.

وقتی بچه ها به مدرسه می روند ممکن است موقع صحبت کردن کلمه هایی را به کار ببرند که شما دوست ندارید. خیلی ساده به او بگویید که دوست ندارید از این کلمه ها استفاده کند و می توانید کلمه ی مناسبی را برای جایگزین کردن به او پیشنهاد دهید.

کودک شش ساله به حمایت و تشویق شما نیاز دارد بخصوص اگر در این سن وارد مدرسه می شود. او به این نکته توجه می کند که در مقایسه با بچه های دیگر چه کارهایی را می تواند انجام دهد و چه کارهایی را نمی تواند. برای بهتر انجام دادن کارهایی که دوست دارد حتما به کمک شما نیاز دارد.

شما می توانید با  تمرکز بر توانایی های خاص کودکتان به او کمک کنید تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد. می توانید با سپردن کارهای ساده ی منزل به کودک ، طعم خوش موفقیت را به او بچشانید.

در صورتیکه خواهر یا برادر کوچک تر در خانه باشد، کودک شش ساله شما ممکن است به وقتی که با خواهر یا برادر کوچکترش می گذرانید در حالیکه او در مدرسه است، حسادت کند. به او اطمینان دهید که ” زمان ویژه ای”  را ” فقط با او “ می گذرانید و به خاطر قدرت و اعتماد به نفسی که در مقابل چالش های مدرسه داشته، برایش جایزه ای در نظر گرفته اید.

پسر بچه های شش ساله نیاز به کمک ویژه ای از طرف پدرشان ( یا مردی از بین دوستان یا خویشاوندان نزدیک در صورت فقدان پدر) دارند. پسر بچه ها معمولا در خانه بیشتر رفتارهای زنانه را می بینند و کمتر شاهد خلق و خوی مردانه هستند. آنها دوست دارند بدانند در دنیای مردها چه خبر است. اگر پسر شما این شانس را داشته باشد که با پدرش وقت بگذراند ، در موقعیت های اجتماعی و ارتباط با پسرهای دیگر اعتماد به نفس خیلی بیشتری خواهد داشت.

بچه های پنج تا شش ساله خیلی از بازی ها را دوست دارند. به کودکتان  فرصت انجام این کارها را بدهید: نقاشی کشیدن، رنگ آمیزی کردن، مرتب چیدن اشیا، تطبیق اشکال و حروف، گوش دادن به موسیقی و قصه

بچه ها در این سن دوست دارند چیزهای زیادی بدانند و شما می توانید یک راهنما، مرجع و معلم برایشان باشید. وقتی کودکتان وارد مدرسه می شود خوب است که با معلمش در مورد خصوصیات او صحبت کنید. هر روز وقت بگذارید و به حرف های فرزندتان در مورد اتفاق های که در مدرس روی داده گوش کنید.

در این سن مشخص شده که کودک شما راست دست یا چپ دست است . هرگز کودک را مجبور به نوشتن با دست راست یا چپ نکنید.

اگر یکی از موارد زیر را در کودک خود می بینید و نگران هستید، با یک متخصص مشورت کنید.

اطلاعات ارائه شده در این مقاله فقط جهت راهنمایی است . اگر نگران پیشرفت کودک خود هستید یا پیشرفت کودکتان با بچه های هم سن و سال خودش خیلی تفاوت دارد، با یک متخصص مشورت کنید. چنانچه مشکلی وجود داشته باشد زودتر به او کمک می کنید و اگر مشکلی وجود نداشته باشد از نگرانی رها می شوید . در نظر داشته باشید که هر بچه ای استعداد خاص خودش را دارد.

ترجمه : شیرین

منبع : www.raisingchildren.net

خصوصیات دوران 5 تا 5.5 سالگی کودک – قسمت اولدوران 5 سالگی کودکدر 5 سالگی شما با موجودی رو به رو هستید که گفته شده ، بهترین ایام زندگی کودک و بهترین وقتی است که پدر و مادر با فرزند خود دارند ، همان گونه که 2 سال و 6 ماهگی ، بدترین ایام است. کودک 5 ساله را فرشتگانی می دانیم که در این جهان و با ما زندگی میکنند. بهترین ایام زندگی شان را پشت سر می گذارند و غالبا خاطرات این ایام برایشان بهترین است.در 5 سالگی تولد اجتماعی کودک ( Social birth ) صورت می گیرد و می دانیم که تولد سلولی نه ماه قبل از آمدنشان به این جهان است. تولد زیستی نیز در وقت تولد است. تولد یک سالگی آنها را تولد روانی می نامیم.اما 5 سالگی تولد اجتماعی است . به این معنا که کودک توان این را پیدا میکند که خودش را جای دیگران بگذارد. حس و احساس و نظر دیگران را درک کند. حالات و نیازهای آن ها را تشخیص دهد و در ارتباطش با دیگران از نوعی اصول اخلاقی و انسانی در دوران کودکی بهره مند شود و آن را به نوعی در عمل مورد استفاده قرار دهد.این خود را جای دیگران گذاشتن سبب میشود که برخی از اقوات نگرانی او درباره ی دیگران، بیش از حد مسائل و مشکلاتی باشد که آنها دارند و غالب اوقات غصه ی او میتواند قصه ی زندگی دیگران باشد.به همین جهت است که در این گونه موارد باید او را کمک کرد و به او آموخت کاری را که میتواند باید انجام دهد ، اما برای آنچه که از عهده ی او ساخته نیست ، نباید خودش را ناراحت کند بلکه آرام باشد و بپذیرد و در عین حال به این نکته توجه داشته باشد که دیگری یا دیگران علاوه بر این که مسئولیت خودشان را دارند ، دوستان و عزیزانی دارند که آن ها را کمک میکنند.

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید. 

کودکان در سن 5 سالگی، با دیگر بچه ها همکاری خیلی خوبی دارند. آن ها در این سن از با هم بودن لذت می برند و نسبت به یکدیگر، می توانند مهربان و همدل باشند. آن ها متوجه می شوند که زورگویی و قدرت را نسبت به دیگران قبول نکنند و نپذیرند.

برای مطالعه بیشتر:

روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله

لجبازی در کودکان پنج ساله

همه چیز در مورد کودک ۵ ساله

 

منبع:مقالات کانون مشاوران ایران

برچسب‌ها رشد کودک پنج ساله, رفتار با کودک پنج ساله, روان شناسی رشد کودک, فایل صوتی, ویژگی های کودک پنج ساله, کودک 5 ساله, کودک پنج ساله, یادگیری کودک 5 ساله


اینجا Downloads-icon

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

 

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید. 

آنچه باید در مورد کودک پنج ساله خود بدانید:

روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله

کودک در حال یادگیری درباره خودش و دنیای اطرافش است، نقش شما در کمک به پیشرفت مهارت هایی که  برای کسب موفقیت های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی نیازدارد، کلیدی است. آیا می دانید چه کاری از شما بر می آید؟ چگونه می توانید بطور موثر با مهد یا پیش دبستانی همکاری کنید؟ و مهمتر از همه اینکه چطور متوجه می شوید که کودکتان کارش را خوب انجام می دهد یا نه؟

سلامت جسمی و مهارت های حرکتی درشت

از نظر فیزیکی، کودک پنج ساله شما نسبت به یک سال قبل تسلط بیشتری برای انجام کارها ازخود نشان می دهد. مثلا گرگم به هوا بازی می کند، ازچارچوب کوهنوری (وسیله ای که برای بالارفتن در پارک ها تعبیه شده است) با دقت وتوجه به فاصله ها استفاده می کند و به توپ ضربه می زند. آنها اکنون متعادل تر هستند و با اطمینان بیشتری از وسایل بازی برای سرگرم شدن استفاده می کنند. اگر بتوانند توپ را خوب پرتاب کنند و بگیرند و به آن ضربه بزنند بازی بیسبال برای آنها جالب بنظر می رسد. بازی‌های  پر جنب و جوش در پیشرفت مهارت های حرکتی کودک ضروری است و همراه با تناسب فیزیکی و سلامت سیستم قلبی عروقی، موجب  کشیده شدن عضلات و استحکام استخوان ها می شود. وهمچین به بهتر غذا خوردن و خوابیدن کودک کمک می کند.

مهارت های حرکتی ظریف

زمانی که کودک  در مهارت هایی  مثل باز و بسته کردن دکمه و زیپ که قبلا  به صورت ابتدایی کسب کرده، مسلط تر می شود، لباس پوشیدن هنگام صبح برایش راحت تر است. وقتی  به راحتی از مداد یا قیچی  استفاده می‌کند موضوعاتی که در کارهای هنری اش ارائه می دهد  قابل تشخیص تر است و می تواند پازل های پیچیده تری را حل کند. هر فعالیتی که به کودک فرصت بهبود این مهارت ها را بدهد بسیار سودمند است. لوازم کارهای هنری، اسباب بازی های سازه ای و بازی های تخته ای به طور ویژه موثر هستند.

مهارت های اجتماعی

کودک شما می داند در هربازی هرکسی نقشی دارد، ولی آنها هنگام بازی به یک شخص بزرگسال نیاز دارند تا بازی را برایشان شرح دهد و بین انها داوری کند. برد برای آنها جذاب و باخت وحشتناک است، چون آنها مقهوم اقبال (grace)  در پیروزی و شکست را نمی دانند. فکر نکنید که مدام مجبور به نظارت بر  کارهای کودک هستید. کودک شما نیاز دارد مهارت هایش را برای برقراری ارتباط، شناخت و معامله همراه با کشمکش و تعارض با همسالانش را تمرین کند و بهبود بخشد. و شما تنها باید زمانیکه کنترل از دست خارج می شود پادرمیانی کنید. اهمیت این کار را دست کم نگیرید که بهتر است هر ازگاهی به کودک فرصت دهید به تنهایی بازی کند چون این کار به او کمک می کند فکر کردن  به صورت مستقل را بیاموزد.

مهارت های شناختی

زمانی که کودکان حین درگیری با مسائل ساده  شروع به درک مفهوم اندازه، وزن و حجم  می کنند، مهارت های شمارش و خواندن و نوشتن در انها بهبود پیدا می کنند. کودک یاد می‌گیرد بخواند و از سوی دیگر او اکنون  نه تنها شروع به تشخیص کلمات آشنا در تصویر می کند  بلکه تشخیص می دهد ساختار قصه چگونه  شکل یافته است. فرزند شما هنور می خواهد با شما بخواند، آماده باشید و بدانید نقش مهمی به عهده شماست، به کلمه هایی که او می داند اشاره کنید و از او سول بپرسید. هر فعالیتی که به کودک فرصت استفاده از خلاقیت و تصور را بدهد مفید است زیرا این فعالیت ها به بهبود مهارت های شناختی که برای حل مساله و درک مفاهیم جدید نیار دارد، کمک می کند.

 

حمایتی که   از کودک 5 ساله  میکنید تا در مسیر زندگی هدایت شود با حمایت از کودک 2 و یا 3 ساله تفاوت دارد. از سوی  دیگر تلاش های شما از هر زمان دیگری در کمک به کودک برای تبدیل شدن به یک بزرگسال شاد  ومتعادل و سازگار،  اهمیت بیشتری دارد.

منبع:مشاوره-خانواده.com

بیشتر بخوانید:

پیش بسوی یک سالگی: آنچه باید در مورد کودک یک ساله بدانید

پیش به سوی دو سالگی:  انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

برچسب‌ها تربیت کودک, رشد کودک پنج ساله, روان شناسی رشد, فایل صوتی, مشاوره کودک


اینجا Downloads-icon

خیلی از پدر و مادر ها مایلند بدانند ویژگی رشد طبیعي كودكشان در سنین گوناگون رشد چیست؟ بی تردید آشنایی با این خصایص در ھدایت والدین به جهت تربیت كودك بسیار تاثیر گذار است.در این مطلب به برخی از ویژگی های رشد طبیعي جسماني، شناختي، زبان و نیز رشد ھیجاني و اجتماعي در كودكان 5 تا 6 ساله اشاره کرده ایم.

1 -مغز به 90 درصد وزن بزرگسالي آن ميرسد.

2 -بدن عریض تر و پاھا بلندتر ميشوند.

3 -نخستین دندانھاي دایمي ریشه می زنند.

4 -بچه به شکل موزون تر شروع به دویدن می کند و در این زمان شروع به پرش واقعی می کند.روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله

5 -فرم پرتاب كردن و دریافت وسایل به شکل پخته تری صورت می گیرد.

6 -بند كفش هایش را خودش می بندد .

7 -نقاشی های حرفه ای تری می کشد، بعضی ارقام و واژه های ساده را كپي ميكند.

1 -قدرت تشخیص دادن ظاھر از حقیقت رشد پیدا می کند(به این معنی كه آنھا ضمن عوامل خارجی مانند شرایط محیطي، عوامل روني مانند مقاصد فرد را نیز در توجیه کارهای سایرین مورد توجه قرار می دهند).

2 -توانایی دقت و تمركز در مقایسه با سال های گذشته بهبود می یابد.

3 -بازشناسي، خاطر نشان کردن و حافظه زندگینامه هاي(قدرت تداعی خاطرات گذشته) ارتقا مي یابند.

4 -اطلاعات از عقاید نادرست پیشرفت می کند.

5 -فرزندتان بایستی شمردن و شمارش معكوس را فرا گیرد و به اضافه و منفی ساده را انجام دھد.

1 -دامنه کلمات حدودا به 10000 واژه ميرسد.

2 -از دستور زبان سخت به کار نگیرید.

3 -متوجه می شود که حروف و صداھا به طور منظم با یکدیگر در ارتباطند.

4 -از ھجي كردن اختراع ذهن خودشان به کار می برند.

1 -قدرت تعبیر و پیش بیني كردن عکس العمل های ھیجاني در خصوص سایرین پیشرفت می کند.

2 -به جهت نشان دادن ھمدلیشان، بیشتر به زبان متکی می شوند.

3 -دستورات و قوانین اخلاقي بسیاری را فرا می گیرند.

4 -باورها و برخورد كلیشه سازي شده جنسیتي همچنان بالا رونده است( بدین معنی که كودك بیشتر طبق جنسیت خود،رفتار و بازي ميكند).

5 -از ثبات جنسیت مطلع است، یعني ضمن اینکه آگاهی دارد دختر است،این را هم می داند که تا ابد دختر باقی می ماند.

6 -كودك در این سنین قدرت فوق العاده ای در تعبیر كردن، پیش بیني و تغییر دادن احساسات سایرین دارد .

7 -بچه ها پس از 4 سالگي به خوبی درک می کنند كه چه طور باورها، رفتار را با انگیزشی می سازد ( یعني به عوامل دروني مانند مقاصد افراد ھم دقت ميكنند ).

8 -در حقیقت، اوایل كودكي زمانی است كه بچه ها خودانگاره مطمئن، كنترل تاثیرگذار تر بر ھیجانھا، رفتارهای اجتماعي جدید، بنیاد اصول اخلاقي، و فهم واضحی از خود را به عنوان پسر یا دختر می پرورانند. 

9 -حالت گیری اعتماد به نفس كه از پبش آغاز گردیده در این سنین به شکل شگفت آوری پیشرفت می کند. اگر فرزندتان در این سنین به شکل بی رویه مورد انتقاد، تھدید یا تنبیه قرار گیرد یا کوشش بیش از حد به جهت چیرگی بر وظایف جدید( یعني وظایفی كه بایستی در آینده  در مدرسه یاد بگیرد ) سركوب مي شود.

10 -بچه ها در چنین سنی قدرت پرداختن به بازیھاي وانمودي( گونه ای از بازي كه در طول آن رول های روزمره و وهمی مانند بازی کردن نقش پلیس و پدر و مادر اجرا ميشود ) را می یابند، و این بازیھا در رشد  آنھا خیلی تاثیر مثبت و تعیین کننده ای دارد.

نظر خود را بنویسید

  

تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به مجله اينترنتي نخست مي باشد


رو عنوان :
PreTitle

عنوان :
Title 

زير عنوان :
SubTitle

تاريخ :
Dateروانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله




روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله
روانشناسی کودکان 5 تا 6 ساله
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *