تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱
روانشناسی کودک یک ساله تا 22 ماهگی : همزمان با افزایش سن کودک، کودک به قدری سریع رشد می کند که به سختی متوجه تغییرات وی می شوید.
تماشای رشد و پرورش کودک و نیز دیدن اینکه شخصیت کودک در حال پدیدار شدن است بسیار دلچسب است و این که شما بخواهید در این روند به او کمک کنید بسیار طبیعی است.
برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.روانشناس کودک یک ساله
ولی آیا می دانید کودک اکنون باید قادر به انجام چه کارهایی باشد و شما چگونه می توانید به او کمک کنید؟
در واقع قبل از اینکه کودک اولین کلمه را بگوید، با استفاده از لبخند، نگاه کردن، حرکات و صداها مکالمه با شما را شروع کرده است.
کودکان با نرخ متفاوتی رشد می کنند، اما اغلب قادرند امور مشخصی را در سنی مشخص انجام دهند.
در ادامه این مقاله برخی نقاط عطف رشدی آورده شده اند. به یاد داشته باشید که این فقط یک راهنما می باشد.
اگر هر گونه سوالی در مورد رشد کودک خود دارید، از متخصص کودک خود بپرسید.
مخصوصا در زمانی که یک تاخیر رشدی وجود دارد مداخله اولیه می تواند یک تفاوت اساسی را ایجاد کند.
کودک در یک سالگی تحرک بیشتری نسبت به چند ماه پیش خواهد داشت. اگر هنوز توانایی راه رفتن نداشته باشد، می تواند بر روی قسمت تحتانی بدنش به اطراف بچرخد و تغییر جهت دهد.
احتمال زیادی دارد که کودک بتواند در این دوره سنی بدون اینکه به زمین بخورد، بایستد و بنشیند.
راه پله ها برای او بسیار جذاب خواهد بود. کودک تا قبل از اینکه بتواند مفهوم خطر را درک کند نیازمند مراقبت مستمر است.
او برای برداشتن و نگه داشتن اشیاء ازهر دو دست خود استفاده می کند و حتی ممکن است نشان دهد استفاده از یکی از دستها برای او راحت تر است ولی با این وجود تا مدت زمان زیادی نمیتوان تشخیص داد که کودک راست دست یا چپ دست است.
او از دستانش مثل یک گازانبر برای چنگ زدن و برداشتن اشیاء کوچک استفاده می کند و آنها را درون جعبه قرار می دهد.کودک می تواند با چنگ زدن به کمک سه انگشت اصلی اشیاء را نگه داشته و به هم بزند.
ممکن است در این سن ممکن است متوجه این موضوع شده باشید ( و یا نشده باشید) که کودک در می یابد پرتاب کردن اسباب بازی ها سرگرم کننده است.
احتمالا در این سن قدرت بینایی کودک به خوبی قدرت بینایی شماست. او مدت زمان زیادی را به تماشای محیط پیرامونش اختصاص می دهد.
مردم، حیوانات و حرکت اشیاء به طور ویژه برایش جذاب خواهد بود.
افراد آشنا را تشخیص می دهد و به سمت کسی که اسم او را صدا بزند می چرخد. او میتواند به جستجوی اشیاء گمشده بپردازد و در ک کند وقتی شی ای از دید او خارج می شود لزوما به این معنا نیست که دیگر وجود ندارد.
یک سالگی تا دو سالگی زمان مناسبی برای تمرکز روی بازی هایی است که به تقویت مهارت های حرکتی کودک کمک می کند.
مهارت های حرکتی درشت کودک با هرکاری که موجب شود خودش را حرکت دهد و یا اشیاء بزرگتر از خودش را جابه جا کند بهبود می یابد.
برای کسب این مهارت، هل دادن و انداختن اسباب بازیهایی که موجب تحرک بیشتر در کودک شود بسیارموثر است.
انباشته کردن اسباب بازی ها و شکل دادن به جورچین به کودک اجازه میدهد.
توانایی انجام کارهای دستی را درخود تقویت کرده ونیز به او این فرصت داده می شود که توانایی حل مساله را تمرین کند و بتواند درک وسیعتری از مفاهیمی مانند شکل، رنگ، حجم و اندازه به دست آورد.
حدود سن یک و نیم تا دو سالگی، تقریبا هفته ای یک کلمه را یاد می گیرند.
هرکاری که کودک را نیازمند استفاده از دستانش برای چنگ زدن و گرفتن نماید برای داشتن مهارت های عالی حرکتی بسار مفید است. با این وجود ضروری است که به کودک بیاموزید مهارت چنگ زدن را بر روی دیگران تمرین نکند.
کودک در این دوره سنی از نقاشی و رنگ آمیزی لذت می برد و صرفا بر روی کاغذی که در اختیارش گذاشته اید نقاشی نمی کند (ممکن است روی هر وسیله و دیوار و کف نقاشی کند).
زمانی که کودک نقاشی را یاد میگیرد، تمرین جهت نگهداری و استفاده از مداد شمعی برای شما خرج زیادی به بار می آورد.
از نظر روانشناسی کودک یک ساله ، آشنا کردن کودک با کتاب در این سن به نظرزود می رسد ولی در واقع اینطور نیست (یچ وقت زود نیست).
بهتر است در ابتدا کتاب هایی با جلد مقاوم انتخاب کنید چون ممکن است در ابتدای آشنایی با کتاب جویدن آن مثل یک اسباب بازی برایش جذاب تر باشد.
خواندن کتاب و صحبت کردن درباره عکس ها به او کمک می کند تا ریتم و الگوهای زبان را یاد بگیرد، دایره لغاتش وسیع شود و خلاقیت و تخیلش پرورش یابد.
به این صورت زیرساختی سالم برای نیازهای آینده کودک فراهم می شود.
باید توجه داشت که یادگیری این مهارت ها نیازمند گذر زمان است.
زمانی که کودک در اولین، دومین و حتی سومین تجربه در انجام کاری با شکست روبه رو می شود دچار نا امیدی میشود که تشویق کردن و اطمینان خاطر دادن به کودک نقش موثری در از بین بردن این احساس دارد.
اکنون زمانی است که کودک به سمت راه رفتن پبش می رود و شما به عنوان پدر ومادر نقش مهمی در کمک به او دارید تا به صورت یک کودک سالم و شاد رشد یابد.
پیش به سوی دو سالگی: انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید
پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید
پیش بسوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانیدروانشناس کودک یک ساله
منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور
کودک نو پا می تواند هنگام مواجهه با یک چالش عصبانی شود یا برای جلب توجه لجبازی کند، قادر به برقراری ارتباط با خواسته های شما نیست و یا از یک نیاز اساسی محروم شده است. برخی از محرک های متداول برای بروز طغیان ها یا تنش های عصبانی ممکن است شامل موارد زیر باشد: عدم توانایی در برقراری ارتباط نیازها یا احساسات. بازی با یک اسباب بازی یا انجام فعالیتی که درک آن دشوار است.
در پانزده ماه، دختر متوسط حدود 10.5 کیلوگرم وزن دارد و تقریبا 77 سانتی متر قد دارد. متوسط پسر وزن آن در حدود 11 کیلوگرم و قدش 78 سانتی متر است. طی سه ماه آینده، آنها هر یک تقریباً 0.7 کیلوگرم وزن اضافه می کنند و حدود 2.5 سانتی متر رشد می کنند.
پاسخ بله است. بیشتر کودکان از همان سنین پایین پیوندهای عمیق و دوست داشتنی با والدین و دوستان خود برقرار می کنند.در زمانی که نوزادان در رحم هستند، صدای مادران خود را می شنوند، احساس می کنند و حتی بوی را حس می کنند، بنابراین باور کردن این که درست از بدو تولد عشق را درک می کنند، دور از انتظار نیست.
رفتار کودک نو پا: احساسات، سرگرمی ها و زبان. این درست است: یک سالگی کودکان مانند توله سگ هستند. آنها تنها احساسات را در اشکال ساده درک کرده و قادر به عکس العمل در برابر تجربه انواع ابتدایی از محبت، حسادت، همدردی، و اضطراب هستند. آنها، کنترل عاطفی زیادی ندارند.
برچسبها تربیت کودک, روان شناسی کودک یک ساله, فایل صوتی, مشاوره کودک, یک سالگی کودک
روش های تربیت کودکان یک ساله
تربیت کودکان یک ساله:
همه والدین علاقه دارند کودکشان درست رفتار کند، چون والدین، اولین مربیان کودک هستند، آنان باید به روش های گوناگون کودکشان را ادب کنند. برای تربیت مناسب یک کودک باید بدانید کودک در چنین سنی چگونه رفتاری باید داشته باشد. صحبت کردن با سایر والدین صرف وقت با سایر کودکان یکساله و مشاهده ی بازی کودکان سنین مختلف با یکدیگر میتواند مفید باشد. بهتر است پدر و مادر چگونه رفتار کردن با کودک را به اتفاق هم بیاموزند تا فشار آن بر دوش یکی از آنان سنگینی نکند.روانشناس کودک یک ساله
هنگامی که والدین چگونه رفتار کردن با کودک یکساله را بیاموزند بهتر خواهند توانست در مقابله با افزون طلب های کودک ، یکدیگر را حمایت کرده و در موارد عدم موفقیت با یکدیگر به صحبت و تبادل نظر بپردازند و راه حل هایی برای مشکلات پیدا کنند.
خصوصیات روحی کودک در یک تا دو سالگی :۱-کودک در این دوره راه رفتن را آموخته است ولی در بیان خواسته های خود دچار مشکل است و همین امر سبب می شود تا کودک زود عصبانی شود.۲- کودک در این دوران بسیار کنجکاو است و دائما در تلاش است تا محیط اطراف را مورد کاوش قرار دهد و یاد گیری خود را افزایش دهد.۳-مهمترین کوشش آنها برای دستیابی به استقلال است و شاید به همین دلیل است اکثر کودکان در این سن تقریبا به هیچ نظمی پایبندی ندارند. یک سالگی، زمان مناسبی برای تمرکز روی بازی هایی است که به تقویت مهارت های حرکتی کودک کمک می کند. مهارت های حرکتی درشت کودک با هرکاری که موجب شود خودش را حرکت دهد و یا اشیاء بزرگتر از خودش را جابه جا کند بهبود می یابد. برای کسب این مهارت، هل دادن و انداختن اسباب بازیهایی که موجب تحرک بیشتر در کودک شود بسیارموثر است.۴- کنجکاوی ، مزاحمت و خرابکاری جزء جدایی ناپذیر این دوره رشدی محسوب می گردد. به دلیل اینکه در صدد بدست آوردن اسقلال خود هستند با همه کس و همه چیز به مخالفت بر می خیزند.۵- کودک در این دوران کمتر قادر است با اسباب بازی های خود بازی کند و بیشتر در صدد بازی با اشیاء واقعی خانه، خصوصا وسایل آشپزخانه است .۶- انجام کارها را به تنهایی می پسندد ولی چون مهارت لازم را ندارد مرتب خرابکاری می کند.۷- کودک در این دوران باید اشیای اطراف را لمس کند، بچشد، نگاه کند و با گوش دادن به صدای بهم خوردن اشیاء ، آنها را مورد ارزیابی قرار دهد.۸- این رفتارها، رفتارهای عادی کودک در این دوران به حساب می آید آنها را به حساب بدرفتاری و یا ناسازگاری کودک خود نگذارید. اگر این اطلاعات ساده را بدانید این مرحله را آسانتر پشت سر خواهید گذاشت. کافی است در این دوران اشیاء خطرناک را از دسترس کودک خارج کنید ، تا دائما مجبور نباشید به او “نه” بگویید.۹- سعی کنید تعداد “نه” های خود را به حد اقل برسانید شما در طول روز ده عدد کارت ” نه” در اختیار دارید و در صورتی که بیشتر از این تعداد بکار ببرید کودک شما آنها را اجرا نخواهد کرد.۱۰- در این دوره شما قادر نخواهید بود نظم خاصی را به کودک بیاموزید و اگر بیش از حد توان به کودک خود فشار بیاورید به او آسیب خواهید رساند .
آموزش به والدین برای تربیت کودکان یک ساله
اشتباهات در خصوص تربیت کودکان یک ساله:1- متفاوت بودن نظرات والدین در تربیت کودک یک ساله:
کودکان نوپا، زمانی کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند، که بدانند والدین از آنها چه انتظاری دارند. حال این انتظارات می تواند زمان حمام رفتن یا خوابیدن باشد، یا عواقبی که از یک رفتار بد نصیب شان خواهد شد. هر چه این انتظارات سازگارتر و قابل پیش بینی تر باشند، کودک نوپای شما به احتمال بیشتر، انعطاف پذیرتر و دلپذیر تر خواهد بود.تا جایی که برای تان مقدور است، کودک را با خط مشی منظم تربیت کنید و با نظم با او برخورد کنید. اگر والدین ( یا دیگر مراقبان )، با یکدیگر موافق و یکدل نباشند، سازگاری می تواند به یک چالش تبدیل شود. اگر کودکی غذای خود را روی زمین بریزد یا در زمان تعیین شده نخوابند، نمی دانیم که چه نوع عکس العملی، بهترین عکس العمل می باشد؟!!! 2- زیاد صحبت کردن والدین با کودک یک ساله:
بیش از حد صحبت کردن با کودکان نوپا، معمولاً ایده ی فوق العاده ای محسوب می شود. اما نه هنگامی که این کودکان رفتار نامناسبی از خود نشان می دهند. تصور کنید که مادری به کودک 2 ساله اش که کلوچه می خواهد، جواب منفی می دهد. کودک به خاطر این نه، هیاهو به پا کرده و سر و صدا راه می اندازد.مادر برای کودک توضیح می دهد، که الان زمان خوردن شام است. کودک به هر صورتی تلاش می کند تا کلوچه را به دست آورد؛ از سوی دیگر، مادر هم تلاش دارد که کلوچه را به کودک ندهد. حال مادر بار دیگر تلاش می کند تا علت ندادن کلوچه را به کودکی که گریه می کند، توضیح دهد. این کار باعث کلنجار رفتن دو طرف با یکدیگر، و در نهایت سرخوردگی مادر و کودک شود. فالِن می گوید: “صحبت کردن می تواند منجر به الگویی شود که ما آن را الگوی صحبت کردن- متقاعد کردن- بحث کردن- فریاد زدن- کتک زدن، می نامیم. کودکان، بزرگسالانی در بدن کودکانه نیستند. آنها افرادی منطقی نیستند، و نمی توانند آنچه را که شما برایشان می گویید و توضیح می دهید، جذب کرده و برای خود تجزیه و تحلیل نمایند”.
روش هوشمندانه برای مطرح کردن این قانون، چیست؟ فالِن می گوید: هنگامی که به کودک خود می گویید، تا کاری را انجام دهد، درباره آن صحبت نکنید و تماس چشمی برقرار نسازید. اگر کودک نافرمانی کرد، به صورت کلامی به او هشدار دهید، یا آنکه تا عدد سه بشمارید. اگر کودک باز هم تعلل نمود و کاری را که گفتید، انجام نداد، به او زمان دهید یا منتظر پیامد فوری این کار باشید؛ اما هرگز توضیح ندهید.
3 – نگذاشتن زمان برای دیدن تلویزیون برای کودکان یک ساله:
به کودک اجازه ندهید تا زمان زیادی را پای تلویزیون بنشیند. کودکان نوپایی که زمان زیادی را صرف دیدن تلویزیون می کند، بعداً با مشکلات عدیده ای در یادگیری مواجه خواهند شد. مطالعات نشان داده است کودکان زیر دو سال، قادر به درک آنچه که در صفحات تلویزیون و مانیتور می بینند، نیستند.کودکان نوپای خود را با خواندن، و کارهای خلاقانه ی دیگر، سرگرم کنید. با کودک خود صحبت کنید و او را تشویق کنید تا علاوه بر حرف زدن، گوش هم بدهد. آلتمن می گوید: “هر چه بیشتر کودک خود را از تلویزیون دور نگه دارید، بسیار بهتر است”.
4 -رفتار تند والدین در برابر هل دادن یا کتک زدن کودک یک ساله:
کودکان یکساله کتک می زنند و هل می دهند. آن ها هنوز نمی دانند این اعمال، رفتارهای درستی در مقابل با دیگران نیستند. در حقیقت، آن ها اغلب ممکن است متوجه نشوند که در این کتک زدن و هل دادن شخص دیگری نیز حضور دارد، چون در اندیشیدن به این که سایر افراد دارای احساسات مشابه آن ها هستند، دچار مشکل هستند.کودک یک ساله در کتک زدن و هل دادن، انگیزه های تهاجمی، عصبانیت، بدجنسی و تمایل به قلدری و زور گویی ندارد، در تمایل به کتک زدن و هل دادن در یک کودک یک ساله ناشی از خود محور بینی طبیعی یا تمایل او به تجربه و آزمایش محدودیت هاست .
به مرور می تواندی به او بیاموزد این رفتار، دیگران را ناراحت یا عصبانی می کند و او می تواند بیاموزد برای رسیدن به خواسته هایش انگیزه های آنی خود را مثل: کتک زدن و هل دادن کنترل کند. یک سالگی کودک و شروع تقلید از پدر و مادر:کودکان یک ساله از این سن به بعد برای آن که نشان دهند که به اندازه ی کافی بزرگ شده اند و می توان به آن ها اعتماد کرد، به تقلید کارهای بزرگترها خواهند پرداخت. آن ها این گونه تصور می کنند که کاری که در این دوره انجام می دهند درست است، زیرا انجام آن ها را از شما یاد گرفته اند. اگر دوست دارید کودک شما یک فعالیت خوب و موثر را از شما یاد بگیرد بهتر است از همین سنین به انجام آن ها بپردازید. مثلا کتابی را برداشته و آن را بخوانید تا فرزند شما نیز این کارتان را تکرار کند و بداند که این کار صحیح است.
گردآوری: بخش کودکان بیتوته
آموزش مسائل مالی به کودکان*
دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟
تست هوش حدس کلمه (2)*
بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!
نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید
آبرسان ومرطوب کننده کامان را باتخفیف بخر
درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی
جذابترین مدهای آرایشی در سال ۲۰۱۹*
جوکهای جدید و با حال (3)*
داستان زیبای مراقبت*
جالب ترین دانستنی های علمی*
نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر
انواع کنسول بازی|خرید XBox و PS4 با گارانتی
خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری
بهترین برندهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی
بهترین فرصت خرید هدیه با تخفیف های بی نظیر
محصولات پیشنهادی جهت خرید هدیه
روانشناس کودک یک ساله
جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مقایسه و خرید
Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2020
رشد کودک یک ساله، از منظر بالینی اهمیت بسیاری دارد چون در این دوره شاهد پیشرفت و جهش های رشدی در کودکان هستیم که آن ها را برای ورود به مراحل بعدی آماده می کند. مسلما یکی از زیباترین لحظات برای شما زمانی است که کودک دلبندتان، اولین کلمات را بیان می کند یا شروع به راه رفتن می کند. پیشرفت یادگیری در کودک به خصوص در اولین سال زندگی که مهمترین دوره زندگی او نیز هست، حائز اهمیت است. پس لازم است در این دوره توجه کامل به کودک خود داشته باشید و از روند تکامل رشد کودک یک ساله آگاه باشید. پدر و مادر باید با هوشیاری کامل، قدم به قدم فرزند خود را در این مسیر همراهی و هدایت نمایند. در این مقاله مطالب ارزشمندی در مورد کسب مهارت های فردی _ اجتماعی و سلامت کودک یک ساله ارائه می دهیم.
در پایان سال اول، قد کودک حدودا 50 در صد بیش تر از زمان تولد است و وزن نوباوه معمولا سه برابر می شود. البته رشد در کودکان نوپا به صورت منظم افزایش پیدا نمی کند، بلکه به صورت جهش های کوچک اتفاق می افتد. افزایش اولیه چربی در کودک بعد از نه ماهگی به اوج می رسد، پس تعجب نکنید اگر در این مرحله رشدی، کودکتان گرد و تپل شده است.
در حدود یک سالگی، مغز هم به رشد سریع خود ادامه می دهد و رشته های عصبی افزایش پیدا می کند. کودکان در طول سال اول، کماکان به خواب زیاد نیاز دارند با این حال ترشح هورمون ملاتونین که در خواب آلودگی نقش دارد، در اواسط سال اول زندگی کودک، در شب هنگام بیشتر می شود. به مرور زمان، ساعاتی که کودک در طول روز خواب است کم می شود و به خواب بعد از ظهر می انجامد. در نتیجه بیدار شدن کودک در شب کمتر می شود. همچنین در سال اول قدرت بینایی بهبود پیدا می کند و توانایی تمرکز روی اشیا و ردیابی آن ها فراهم می شود.
روانشناس کودک یک ساله
رشد جسمانی در کودک یک ساله تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی مانند وراثت، تغذیه، سلامت هیجانی است. تا زمانی که عوامل محیطی نامساعد مانند سو تغذیه یا بیماری شدید وجود نداشته باشد، کودک به رشد طبیعی خود ادامه می دهد. البته توجه داشته باشید تغذیه کودک بسیار حائز اهمیت است و در این زمان به تدریج می توانید غذای کمکی را نیز آغاز کنید.
وقتی کودکتان به شش ماهگی می رسد شروع به خزیدن می کند، تا 12 ماهگی می تواند به صورت چهار دست و پا راه برود و آرام آرام با گرفتن اشیا یا دیوار روی دو پا می ایستد. در سنین یک سالگی، باید به تدریج به کودک خود اجازه دهید تا بدون کمک شما روی دو پا بایستد، زمانی که او زمین می خورد بلافاصله او را در آغوش نگیرید، بلکه او را تشویق کنید تا بتواند با اعتماد به خود، دوباره بلند شود. اغلب کودکان در ۱۴ الی ۱۶ ماهگی می توانند بدون کمک راه بروند البته ممکن است کمی زمان ببرد تا کودک بتواند به راحتی راه برود. وسایل خانه را طوری بچنید که به کودک آسیبی وارد نشود.
کودک بعد از 11 ماهگی، می تواند اشیاء کوچک را در دست بگیرد و به طرف دهان خود ببرد همچنین از یک سالگی توانایی نگهداری اسباب بازی های کوچک خود را دارد. رشد کودک یک ساله این امکان را به او می دهد که بعضی از اشیاء مانند توپ را در حالت نشته با دست پرتاب کند یا بگیرد، به تدریج کودک قادر می شود اشیا متحرک را بگیرد.
نوزادان از همان روزهایی ابتدایی توانایی تقلید کردن را دارند. عاملی که به خصوص در سال اول زندگی اهمیت زیادی دارد زیرا وسیله یادگیری قدرتمندی برای او محسوب می شود. از طرفی شما هم می توانید با بهره گیری از توانایی تقلید در کودکان، رفتار های مطلوب کودک را تشویق کنید و او را به انجام رفتارهای پسندیده ترغیب کنید.
کودک در یک سالگی به خوبی می تواند پدر،مادر، پرستار و اطرافیان نزدیکش را شناسایی کند و با آن ها ارتباط برقرار کندو به همین دلیل ممکن است اضطراب جدایی را تحربه کند. در این سن کودک می تواند با اشاره کردن یا با گفتن چند کلمه با اطرافیان ارتباط برقرار کند. توانایی یادگیری زبان و کنجکاوی ذاتی کودک در سنین یک سالگی به کمک او می آید تا هر چه بیشتر با محیط پیرامونش و اطرافیان ارتباط برقرار کند در نتیجه برای یادگیری مهارت های اجتماعی در آینده آماده می شود.
پیش رفت حرکتی در کودک یک ساله، نقش مهمی در روابط اجتماعی دارد چون فرصت بیشتری پیدا می کند تا به کاوش در محیط بپردازد، سینه خیز برود، به سمت شما بیاید و بخواهد که او را بغل کنید. توانایی بازی او را به موجودی دوست داشتنی تر برای اطرافیان بدل می کند و توانایی ابراز محبت و بازی های شادی بخش با او افزایش پیدا می کند، پس دلبستگی در کودک شکل می گیرد.
کودکان در سال اول برای یادگیری زبان آماده می شوند. از حدود یک سالگی به بعد، نوباوگان روی واحد های گفتاری بیشتر دقت می کنند که در یادگیری زبان اهمیت زیادی دارد. معولا کودک اولین کلمه را در یک سالگی بر زبان می آورد و پس از این زمان با افزایش خزانه واژگان، زبان به سرعت رشد می کند. با توجه به رشد حافظه در کودک یک ساله، توانایی طبقه کردن و بازنمایی ذهنی، رشد واژگان به سرعت افزایش پیدا می کند.
در سال اول زندگی کیفیت تعامل شما با کودک، در میزان اعتماد و خوش بینی او به اطرافیان یا دنیا نقش مهمی دارد. مادری که با احساس رضایت، صبر کافی و دلسوزانه از کودک مراقبت می کند، هنگام ناراحتی او را نوازش می کند و در آغوش می گیرد، اجازه می دهد شیر کافی بخورد و از شیر گرفتن کودک را در زمان مناسب اعمال می کند، به کودک این موضوع را القا می کند که دیگران هم قابل اعتماد هستند. پس کودک درک می کند که دنیا هم می تواند ارضا کننده باشد، پس با جسارت در محیط کاوش می کند. در غیر این صورت کودک نسبت به دنیا و دیگران بدبین می شود و با کناره گیری از خود محافظت می کند. البته هیچ مادری نمی تواند به طور کامل نیازهای فرزندش را برآورده کند پس لازم نیست زیاد به خودتان سخت بگیرید.
ترس نیز مانند خشم در نیمه دوم سال اول ایجاد می شود پس کودکتان حدود یک سالگی از یک فرد قابل اعتماد در موقعیت های نامطمئن، اطلاعات هیجانی می گیرد. به عنوان مثال جلوه هیجانی شما در نحوه ای که کودک با غریبه ها برخورد می کند تاثیر می گذارد پس اگر خندان باشید، احتمال پذیرش فرد غریبه توسط او بیش تر می شود.
والدین عزیز با توجه به مطالب ذکر شده، اگر نگران تاخیر در رشد روانی یا جسمانی کودک خود هستید، بهتر است با پزشکان متخصص و روان شناسان مشاوره کنید تا در صورت وجود مشکل، هر چه سریع تر تشخیص داده شود و اقدامات درمانی صورت بگیرد.
برای دریافت مشاوره در زمینه رشد کودک یک ساله می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…
با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…
© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.
در یک بررسی سطحی، انسانی به دنیا میآید، اما چگونه؟ ازدواج، زایمان، گریه کودک و شادمانی والدین، اما به راستی به دنیا آوردن یک انسان جدید و تجهیز و تدارک او برای زندگی پرهای و هوی امروزی و جهانی که رفته رفته هرچیزی به صورت یک موضوع علمی درمی آید درست و کافی است؟ مسئله مهم در این میان ارزش و موجودیت کودک به عنوان تداوم دهنده انسان است و به همین جهت شناخت کودک و چگونگی برخورد با مسائل جسمی او از زمان شکل گیری تا زمان تولد و پس از آن و حتی گریه نوزاد و لبخندی که برای مادر به لب میآورد، علاقهای که نشان میدهد و … میبایستی از دیدگاه علمی و با روشهای منطقی بررسی شود.
چون اگر کودکی در سایه تدبیر و عملکرد آگاهانه این مراحل را به سلامت پشت سربگذارد، برای ورود به مراحل بعدی و نهایتاً به دست آوردن جای انسانی خود آماده میشود. یکی از عوامل بنیادی اعتلای بشر مشاهده است. از این رو یکی از اساسیترین هدفهای آموزش و پرورش این است که میل و نیاز به مشاهده را در فرد گسترش دهد. آن را به صورت فعالیتی لذت آور، دقیق و منظم درآورد. مادران و پدران جوان، بیش از هر کس دیگری نیازمند آنند که فرزندانشان را با دقت زیر نظر داشته باشند.
با اطلاعات بسیار با ارزشی که از این مشاهده به دست میآورند و با اتکاء به غریزههای خدادادی به بهترین وجه آنچه را که باید درباره فرزند خود بدانند خود به خود فرا میگیرند و با آمیختن علم و غریزه میتوانند به درستی و شایستگی درباره او تصمیم بگیرند و او را بزرگ کنند. برخی والدین مادر بودن و پدر بودن خود را نوعی وظیفه میدانند و گذراندن وقت دیگری را برای کتاب خواندن، گوش دادن، آواز خواندن، بازی کردن با کودک را جزء وظایف خود نمیدانند در حالی که لذت بردن از کودک و وقت گذرانی برای کودک بدون در نظر گرفتن وظیفه پدر و مادری است که از همه و همه آنها با تدابیر عملی نتیجه بسیار مطلوبی به دست میآید.
هم انجام وظیفه و هم لذت بردن از کودک، والدین به هوش باشند که سالها تندتر از آنچه تصور میکنند میگذرد مبادا روزی بیاید که حسرت دوران کودکی فرزندانشان را بخورند، پشیمان شوند از اینکه چرا از آن لذت نبردهاند و دوران کودکی فرزند خود را جدی نگرفته و پیوسته به دردسرها و گرفتاریها و بی خوابیها و … با دید انتقادی نگریستهاند و از پدیدههای علمی درباره نحوه تغذیه وپرورش و لذت بردن از دوره طفولیت کودک خود غفلت ورزیدهاند از این رو روانشناسان به تغذیه و پرورش کودک اهمیت خاصی میدهند.
حس استقلال
روانشناس کودک یک ساله
پس از یک سالگی، کودک متوجه خواهد شد که میتواند بیندیشد و از قوه تفکر خود بهره گیرد. در این سن ممکن است از دستورات شما سرپیچی کند و با کنجکاوی به همه جا سرکشی کند. او میخواهد همه چیز را تجربه کند و به هرچیزی که دم دستش قرار دارد دست بزند. برخی مواقع ناگزیر میشوید که از بعضی کارهای او جلوگیری کنید بهتر است اشتباهات او را گوشزدکنید و روش درست را بیاموزید. یک شاعر فرانسوی گفته است “آنچه خوب حس میشود به خوبی به زبان میآید و کلمات به راحتی آن را بیان میکنند.” کودک از ۱ سالگی تا ۱۸ ماهگی به خوبی درک و حس میکند اما کلمات اندکی برای بیان در اختیار دارد. در این مرحله تمام کوشش کودک صرف راه رفتن میشود و برای فهماندن مقصود خود از سه یا چهار کلمه استفاده میکند.
دلیل اینکه در این مرحله قوه درک کودک بسیار پیشرفتهتر از قوه بیان اوست این است که مادر جوان بی وقفه درباره آنچه انجام میدهد برای کودک توضیح میدهد و کودک فرمانبردار به حرفهای مادر که در حکم موسیقی است گوش میدهد و این است که وقتی خود شروع به صحبت میکند با کلماتی که از مادر شنیده جمله میسازد. وقتی که شنیدم فرزندم افشین مرا مخاطب قرار میدهد و هشدار میدهد، به بخاری که “جیز” است دست نزن دچار شوقی توام با حیرت شدم چون همان جملاتی را شنیدم که مکرر به او گفته بودم.
در این مرحله از دوران زندگی کودک توانمندیهای خود را شکل میدهد و روزانه هزاران تجربه به دست میآورد مثلاً در زمان راه رفتن ابتدا نگاه داشتن تعادل و سپس جلو رفتن را میآموزد و از طریق راه رفتن بدن خود را کشف میکند. وقتی زمین میخورد و در بدنش جای ضربه، کبودی و برآمدگی دیده میشود ساعتها به آن نگاه میکند و اگر خراشی بردارد و یا قطره خونی از بدنش خارج شود فوراً نگران و ناراحت میشود از این تجارب نتیجه میگیرد که به اشیاء برخورد نکند و با دیدن میز یا صندلی بر سر راه خود آن را دور می زند. این توجه، پیشرفت جدید و قابل توجهی را در ذهن او به دنبال دارد. در این مرحله کودک با نام نزدیکان آشنا میشود و فعالانه در حال افزایش دامنه لغات خود میباشد. روانشناسان می گویند کودک در اواخر سن دو سالگی ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلمه آموخته است.
تنظیم برنامه برای کودک
اولین قدم برای نیل به موفقیت در زمینههای لازم برای رشد طبیعی کودک آشنا کردن او به عادتها است که تنها در شرایط رعایت برنامه صحیح روزانه میسر است. از آنجایی که یک کودک از نخستین روز تولد خود قادر است از خود بازتابهای شرطی نشان دهد بدین سبب برنامه روزانه او باید بر قاعده صحیح تنظیم شود. شایسته است هنگام تنظیم برنامه روزانه کودک ویژگیهای مرحله سنی و نوع فعالیت سیستم عالی عصبی او، همچنین سایر ویژگیها از جمله مراحل بیماری، شرایط زندگی، فصل، سال و … را مورد توجه قرار دهید. ایجاد تغییرات در برنامه روزانه کودک باید به تدریج و محتاطانه صورت گیرد.
یکی از اصول مهم در برنامه روزانه کودکان قبل از یک سالگی تأمین شرایط لازم برای هوشیاری و فعالیت فکری آنان است. قرار دادن اسباب بازی در کنار رختخواب کودک و یا فراهم کردن محیط باز برای حرکت و مشغول شدن به بازی از عوامل تأمین شرایط هوشیاری کودک است. بعد از این مراحل که معمولااز شش ماهگی تا یک سالگی به طول میانجامد، میتوان کودک را با اصول پاکیزگی نیز آشنا کرد. آموزش شستن دستها، پوشیدن لباس، غذا خوردن، توالت رفتن و غیره …
در تمام این مدت میتوان شرایط لازم برای اشتغال او به کارهای مناسب را نیز فراهم کرد. در صورتی که کودک از ابتدای زندگی به رعایت اصول زندگی در خانه عادت کند راحتتر میتواند از رفتار متعادل برخوردار باشد و در نتیجه در مقابل اصول تعلیم و تربیت نیز انعطاف پذیرتر خواهد بود. ماکارنکو متخصص امور تعلیم و تربیت عقیده دارد برنامه زندگی عامل انضباطی کودکان است.
وی تاکید میکند که هر خانواده باید از چنان نظمی برخوردار باشد که عدم رعایت برنامه زندگی در آن یک امر خلاف محسوب شود. البته این کار لازم است از اولین ماههای زندگی کودک به مورد اجرا گذاشته شود و هرچه پدر و مادرها در این مورد جدیتر باشند کمتر با تخلفات فرزندانشان مواجه خواهند شد. کودک در مراحل مختلف رشد خود نیاز به توجه خاص دارد.
زمانی که کودک قادر است بنشیند نباید او را به مدت طولانی در یک وضع معین و محروم از تحرک قرار داد چون این کار سبب خستگی کودک و بروز درد و خستگی در گروه معینی از ماهیچهها و کندی گردش خون است. بهتر است کودک را مطابق برنامه رشد ابتدا به سینه مال رفتن و سپس به نشستن عادت دهید و با در آغوش گرفتن او سبب استحکام ماهیچههای گردن و تحرک کودک شوید. بسیاری از زنان روستایی که در هنگام کار فرزند خود را به پشت خود میبندند به نوعی به کودک شادی و نشاط ارائه میدهند بخصوص کودک از تماس با مادر خود احساس لذت میکند و توجه او به علائم پیرامون خود نیز جلب میشود و نوعی آمورش کار است. بنده نیز کار را از روی شانههای مادر آموختم. روحش شاد.
غذا دادن به کودک
در برنامه غذایی کودک رعایت اعتدال بسیار حائز اهمیت است. وضع غذا خورانیدن به کودک به گونهای نباشد که کودک از غذا بیزار شود و یا غذای کافی به بدن کودک نرسد. زیاد خورانیدن به کودک سبب وارد آمدن فشار بر دستگاه هاضمه، افزایش وزن و ابتلای او به انواع بیماریها خواهد شد. غذای کودک باید از حجم متعادل، کیفیت خوب و کالری لازم برخوردار باشد. خوراندن نامنظم غذا به کودک سبب میشود که هضم آن با حداکثر کار ترشحات معده و روده و با بروز اختلالات در کار هضم غذا همراه گردد در نتیجه کودک در مقابل غذا از خود عکس العمل های منفی نشان دهد.
عادتهای کودک
بسیاری از کودکان با توسل به عادتهایی چون مکیدن انگشت و یا پستانک در آرامش بسر میبرند. مکیدن انگشت یکی از رایجترین اعمال دوران شیرخوارگی است. این عمل در میان نوزادان بسیار شایع است. فروید frode میگوید: در دوران شیرخوارگی دهان یکی از مناطق لذت بخش برای کودک است. پیاژه Piajet معتقد است: مکیدن، جویدن و چنگ زدن کودکان به منظورشناخت پدیدههای پیرامونشان میباشد. این عمل قبل از سالهای ۱۹۵۰ بسیار قبیح شمرده میشد و همگان سعی بر آن داشتند که به هر طریق ممکن از عمل مکیدن کودک جلوگیری کنند، ولی امروزه متخصصان معروف اطفال از جمله دکتر “بری برازتون” پروفسور متخصص اطفال دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب “آنچه که هر کودکی میداند” عقیده دارد بردن شست به دهان علاوه بر اینکه برای کودک آرامش دهنده است این حرکت فیزیکی نشانه قدرت تطابق حرکتی اولیه در کودک نیز است. جملگی توصیه میکنند که به نوزاد پستانک داده شود یا از طریق شیر دادن به وسیله سینه مادر نیاز مکیدن کودک را ارضا کنند.
شخصیت آتی کودک
عامل اصلی کسب موفقیت در تعلیم و تربیت کودکان، پیروی از برنامه دقیق، صحیح و نکته سنجانه در کلیه مراحل رشد است. شایسته است که برنامههای آموزشی یا تربیتی برای کودک با در نظر گرفتن ویژگیهای سنی اوان کودکی تنظیم گردد. تمامی والدین باید با نمودارهای رشد روانی- فیزیکی مراحل مختلف سنی کودک آشنا باشند. کودک تا رسیدن به سن ورود به دبستان، مراحل مختلفی را سپری میکند که هر مرحله از ویژگیهای خاصی برخوردار است، میل به تقلید، بی ارادگی، برتری احساس بر عقل، نداشتن تجربه زندگی، تلاش برای کسب استقلال و کشف حقایق زندگی ویژه اوان کودکی است به همین سبب شخصیت آتی کودک از همان لحظات اولیه کودکی تکوین مییابد بویژه تا دو سالگی. پس هیچ گونه قصور برای تربیت فرد آتی اجتماع، جایز نیست. همچنان که حکیمی به مادری که نزد او آمده بود تا بپرسد برای تربیت کودک یک سالهاش چه کند. گفت: یک سال تأخیر کردهای.
نویسنده: نازخند صبحی
از کتاب به خاطر بچههای ایران
cheap nike free run 5.0
آوای کتابک بانگ ترویج است و ترانه بانگ قصه است و افسانه
وبلاگ کتاب هدهد با نوشتههایی کابردی برای خانوادهها و معلمان
همه حقوق سایت آموزک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.
Copyright 2013 – 2020 ©
کودکان نوپا، زمانی کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند، که بدانند والدین از آنها چه انتظاری دارند. حال این انتظارات می تواند زمان حمام رفتن یا خوابیدن باشد، یا عواقبی که از یک رفتار بد نصیب شان خواهد شد
کودکان با کتابچه های راهنما بزرگ نمی شوند. کودکان نوپایی که سرشار از انرژی هستند و مشتاق به تجربه ی هر چیزی که شما به آنها ارائه می دهید، ممکن است در واقع به دنبال فریب والدین خود باشند. حال به نُه اشتباه والدین اشاره می کنیم، که باید سعی کنند در مقابل این کودکان نوپا، مرتکب آنها نشوند.
بیشتر بدانید : 7 اشتباه والدین در حرف زدن با کودکان
کودکان نوپا، زمانی کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند، که بدانند والدین از آنها چه انتظاری دارند. حال این انتظارات می تواند زمان حمام رفتن یا خوابیدن باشد، یا عواقبی که از یک رفتار بد نصیب شان خواهد شد. هر چه این انتظارات سازگارتر و قابل پیش بینی تر باشند، کودک نوپای شما به احتمال بیشتر، انعطاف پذیرتر و دلپذیر تر خواهد بود.روانشناس کودک یک ساله
تا جایی که برای تان مقدور است، کودک را با خط مشی منظم تربیت کنید و با نظم با او برخورد کنید. اگر والدین ( یا دیگر مراقبان )، با یکدیگر موافق و یکدل نباشند، سازگاری می تواند به یک چالش تبدیل شود. اگر کودکی غذای خود را روی زمین بریزد یا در زمان تعیین شده نخوابند، نمی دانیم که چه نوع عکس العملی، بهترین عکس العمل می باشد؟!!!
تمرکز بر روابط خانوادگی بسیار لذت بخش و باب میل است اما برخی والدین در انجام این کار افراط می کنند. دکتر توماس فالِن، روان شناس بالینی می گوید : ” کودکان، سپری کردن اوقات را با یکی از والدین، بسیار دوست دارند. اختصاص دادن زمانی برای کودکان به طور مجزا، برای والدین نیز بسیار سرگرم کننده می باشد؛ زیرا مجبور نیستند تا با رقابت و هم چشمی دو کودک با یکدیگر کلنجار روند”.
روش مناسب برای سپری کردن زمان با یک کودک نوپا، چه روشی است؟ فالِن، این طور پاسخ می دهد: “بسیار ساده است؛ روی زمین بنشینید و با او بازی کنید. هنگامی که می خواهد بخوابد، برای او قصه بگویید یا کتابی را که دوست دارد، برایش بخوانید”.
بیش از حد کمک کردن برخی از والدین در انجام هر کاری به کودکان هم می تواند مشکل ساز باشد؛ هنگامی که کودک برای انجام دادن کاری بسیار کوچک دچار مشکل می شوند، والدین با سرعت به آنها نزدیک شده و کارشان را انجام می دهند.
مادر یا پدر محترم، قبل از انجام این کار لحظه ای فکر کنید: اگر بخواهید برای هر کاری، از جمله پوشیدن یک لباس، یا حل کردن یک پازل، به کودک کمک کنید، در واقع این پیام را به او می دهید، که تو هیچ کاری را نمی توانی انجام دهی- به عبارت دیگر، تو کودکی بی کفایت و نا لایق هستی. بِتسی براون، نویسنده ی کتاب تو رئیس من نیستی، این طور می گوید: “والدینی که در انجام هر کاری به کودک کمک می کنند و سعی می کنند تا بر خرابکاری های خود و اشتباهاتش به طور غیر منطقی سرپوش بگذارند، در واقع در تربیت کردن کودکانی متکی به خود، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد”
براون می گوید: “باید به کودکان خود یاد دهیم که چالش ها را تحمل کرده و با آنها مبارزه نمایند. البتّه، تشویق و تمجید، اصلاً کار اشتباهی نیست. او را تشویق کنید. بگویید، تو می توانی از پس این کار بر آیی”.
بیش از حد صحبت کردن با کودکان نوپا، معمولاً ایده ی فوق العاده ای محسوب می شود. اما نه هنگامی که این کودکان رفتار نامناسبی از خود نشان می دهند. تصور کنید که مادری به کودک 2 ساله اش که کلوچه می خواهد، جواب منفی می دهد. کودک به خاطر این نه، هیاهو به پا کرده و سر و صدا راه می اندازد.
مادر برای کودک توضیح می دهد، که الان زمان خوردن شام است. کودک به هر صورتی تلاش می کند تا کلوچه را به دست آورد؛ از سوی دیگر، مادر هم تلاش دارد که کلوچه را به کودک ندهد. حال مادر بار دیگر تلاش می کند تا علت ندادن کلوچه را به کودکی که گریه می کند، توضیح دهد. این کار باعث کلنجار رفتن دو طرف با یکدیگر، و در نهایت سرخوردگی مادر و کودک شود. فالِن می گوید: “صحبت کردن می تواند منجر به الگویی شود که ما آن را الگوی صحبت کردن- متقاعد کردن- بحث کردن- فریاد زدن- کتک زدن، می نامیم. کودکان، بزرگسالانی در بدن کودکانه نیستند. آنها افرادی منطقی نیستند، و نمی توانند آنچه را که شما برایشان می گویید و توضیح می دهید، جذب کرده و برای خود تجزیه و تحلیل نمایند”.
روش هوشمندانه برای مطرح کردن این قانون، چیست؟ فالِن می گوید: هنگامی که به کودک خود می گویید، تا کاری را انجام دهد، درباره آن صحبت نکنید و تماس چشمی برقرار نسازید. اگر کودک نافرمانی کرد، به صورت کلامی به او هشدار دهید، یا آنکه تا عدد سه بشمارید. اگر کودک باز هم تعلل نمود و کاری را که گفتید، انجام نداد، به او زمان دهید یا منتظر پیامد فوری این کار باشید؛ اما هرگز توضیح ندهید.
فقط غذاهایی را درست کنید، که کودک دوست دارد. آیا کودک نوپای شما فقط مرغ کباب شده و سیب زمینی سرخ کرده، می خورد؟ آیا او تنها شیرینی را دوست دارد؟ اگر رژیم غذایی کودک، تنها بر مبنای غذاهایی باشد که او دوست دارد، در برابر غذاهای دیگر از خود مقاومت نشان خواهد داد. بسیاری از والدین، بسیار دیر متوجه این موضوع می شود.
کودک تان را تشویق کنید تا مانند بچه ای خوب رفتار کند. آلتمَن می گوید: “درصد زیادی از کودکان تمایل زیادی برای امتحان کردن غذاهای جدید دارند؛ البته اگر ببینند مامان و بابا از خوردن این غذاها لذت می برند. اگر با خوردن یک لقمه عقب کشیدند، کمی از غذا را در ظرف شان بگذارید. برخی کودکان قبل از پذیرفتن یک غذا، باید چند بار آن را امتحان کنند”. اگر کودک نوپای شما با ناخونک زدن غذا می خورد، خیلی نگران نباشید؛ بیشتر کودکان همین طور هستند”. “بچه ها دوست دارند با غذا کلنجار رفته و با آن بجنگند؛ اگر بخواهید به خاطر این رفتار آنها داد و فریاد راه اندازید، مطمئن باشید فقط مشکل را پیچیده تر می کنید”.
اما پیشنهاد او : تا زمانی که چیزی در بشقاب کودک برای خوردن وجود دارد، نگران نباشید. به خود اجازه ندهید تا تبدیل به آشپز همیشگی او تبدیل شوید.
خلاص شدن از تختخواب بچه ( گهواره ) ، گاهی برای پدر و مادران معضل می شود . این تختخواب ها سبب می شوند تا عادات خوب، در کودک تقویت شود. کودکی که به سرعت درون تخت واقعی قرار گیرد، با مشکلات عدیده ای در خوابیدن و در تختخواب ماندن، روبه رو می شود. و ممکن است در نهایت شما را بیدار نموده و بخواهند کنار شما بخوابند.آلتمَن می گوید: “برخی مادران خود را فرسوده می کنند، زیرا هر شب کنار کودکان خود می نشینند تا او بخوابد. آنها نمی دانند که علت این الگو، خود آنها می باشند”.
چه زمانی باید از تختخواب بچه ( گهواره ) رها شویم؟ هنگامی که کودک خود از این تخت خسته شد و از شما خواست تا آن را عوض کنید؛ یا زمانی که شروع به بالا رفتن از آن کردند. برای بیشتر کودکان سنین 2 تا 3 سالگی بهترین زمان می باشد. یا زمانی که قد کودک حدود 90 سانتی متر شد.
آموزش توالت رفتن را زود شروع کنید. برخی از والدین، زمانی که می خواهند به کودک نوپای خود توالت رفتن را یاد دهند، این کار را با گول زدن او شروع می کنند. و اگر کودک کمی از الگویی که والدین برایش چیده اند، منحرف شود، با تنبیهی سخت مواجه خواهد شد. این امر می تواند منجر به جنگ قدرت بین والدین و کودک شود.
آلتمن می گوید: ” کودکان توالت رفتن را یاد می گیرند، زمانی که از آمادگی کافی برای یادگیری برخوردار باشند. نباید در این کار، عجله کنیم”. اما می توانید مقدمات این کار را آماده کنید. توالت را به کودک نوپای خود نشان دهید. استفاده از آن را برای او توضیح دهید. اگر کودک به سن 4 سالگی برسد و هنوز هم پوشک باشد، آن وقت چه؟ آلتمن می گوید: “نگران نباشید؛ هیچ کودکی تا به امروز، با پوشک وارد دانشگاه نشده است”.
به کودک اجازه ندهید تا زمان زیادی را پای تلویزیون بنشیند. کودکان نوپایی که زمان زیادی را صرف دیدن تلویزیون می کند، بعداً با مشکلات عدیده ای در یادگیری مواجه خواهند شد. مطالعات نشان داده است کودکان زیر دو سال، قادر به درک آنچه که در صفحات تلویزیون و مانیتور می بینند، نیستند.
کودکان نوپای خود را با خواندن، و کارهای خلاقانه ی دیگر، سرگرم کنید. با کودک خود صحبت کنید و او را تشویق کنید تا علاوه بر حرف زدن، گوش هم بدهد. آلتمن می گوید: “هر چه بیشتر کودک خود را از تلویزیون دور نگه دارید، بسیار بهتر است”.
تلاش برای متوقف ساختن خشم برخی از والدینی که نگران هستند کودک غیر قابل کنترل شود ، سبب می شود تا آنها والدینی ناکارا و بی کفایت به نظر آیند. اما همه ی کودکان، گاهی اوقات خشمگین می شوند. هنگامی که کودکی خشمگین شود، صحبت کردن با او کاری بی فایده می باشد. حتی اگر این اتفاق در خیابان و محلی عمومی بیافتد. بروان می گوید: “هنگامی که در مکان عمومی هستید و باید با کودک خود سر و کله بزنید، احساس می کنید که تحت قضاوت قرار گرفته اید. در این زمان آدم احساس می کند لامپی بر سرش قرار دارد که اعلام می کند، تو والدی بی کفایت و نالایق هستی”
والدین باید به یاد داشته باشند که کودک و نظراتش اهمیت بسیار بیشتری نسبت به نظرات افراد دیگر دارد، بخصوص غریبه ها. اگر مردم، خیره به شما نگاه کنند یا مشاوره ای ناخواسته ارائه دهند، به سادگی لبخند بزنید و چیزی شبیه به این بگویید: اووه، خدای من؛ چیزی شبیه به این اتفاق را به یاد می آورید؟ سپس کودک منتظر را بردارید و به مکانی خلوت و دور از انظار عمومی بروید. تا بدین ترتیب بتوانید خشم کودک را کنترل کرده و او را آرام کنید. می توانید کودک را در آغوش گرفته و بقیه ی روز را با او سپری کنید.
بیشتر بدانید : اگر کودک 6 ساله دارید حتما بخوانید
بیشتر بدانید : 7 نکته کلیدی در برخورد با کودک لجباز
بیشتر بدانید : 13 نشانه یک پدر و مادر سمی که بسیاری آن را نمی دانند!!
بیشتر بدانید : 5 حرف غلط که نباید به کودکتان بگویید
بیشتر بدانید : 8 رفتار غلط والدین با کودک شان که به بن بست می رسد
بیشتر بدانید : 10 نکته در آرام کردن کودکان لجباز
گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleمنبع : salamatnews.com
All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.
آوریل 12, 2019 مشاوره کودک
اگر کودک یک ساله تا سه ساله خود را تنها به این دلیل که هنوز برای درک قوانین و پیامدهای رفتاری خود کم سن و سال است از کارهای سخت معاف می کنید مرتکب اشتباه بزرگی شدهاید. کودکان با مهارت های اجتماعی متولد نمیشوند بلکه این سرشت انسانی آنهاست که همهچیز را با ذهنیت بقای اصلح شروع میکند. ازاینرو باید به کودک نوپا آموزش دهید چگونه به شیوهای صحیح و مطمئن رفتار کند.
بذری که اکنون در تربیت کودک یک ساله تا سه ساله خود میکارید بعدها به ثمر خواهد نشست و شما ثمره تلاش در تربیت کودک خود را خواهید بود ( اما انتظار نداشته باشید که این درخت در یکشب رشد کند. اینها قوانینی هستند که باید به خاطر بسپارید:
موقعیتها و ساعات خاصی از روز کودک نوپا اقدام به بد رفتاری میکند. مثلاً تغییر از یک فعالیت به فعالیت دیگر (بیدار شدن, رفتن به رختخواب, متوقف کردن بازی برای صرف شام). پیش از انجام هر کار جدید به کودک هشدار دهید تا او آمادگی لازم برای تغییر شرایط را داشته باشد. مثلاً به فرزند خود بگویید: “بعدازاینکه یک برج اسباب بازی دیگه ساختی, میریم شام بخوریم”.
اگر روزانه ۲۰ بار به کودک بگویید, این کلمه کارایی خود را از دست میدهد. رفتارها را بر این اساس که تا چه حد آزار دهنده است در سه دسته مهم, معمولی و بیاهمیت اولویتبندی کنید. همیشه در خرابکاریهای کودکانه سه حالت بزرگ, متوسط و کوچک وجود دارد. اگر شما به بهانههای کودک خود توجه نکنید، برای مثال هر زمان که به چک کردن ایمیلهای خود مشغولید, کودک شروع به جیغ زدن میکند او را بیمحل کنید، او سرانجام از این کار دست میکشد زیرا متوجه میشود که با این روش نمیتواند شمارا خشمگین یا توجه شما را به خود جلب کند.روانشناس کودک یک ساله
متأسفم که از جملات کلیشهای استفاده میکنم, اما این کار بسیار آسان است. محیط خانه را برای کودک خود دوستانه کنید و انتظارات معقولی از او داشته باشید. اگر شما مجموعه کریستالها و لوازم شکستنی را از روی میز عسلی جمع کنید, کودک دیگر وسوسه نخواهد شد آنها را به سمت تلویزیون پرتاب کند. اگر برای صرف شام با خانواده بیرون میروید, زودتر خود را به آنجا برسانید تا مجبور نباشید برای خالی شدن یک میز منتظر بمانید.
با جملات مختصر, مانند ” دست زدن ممنوع” با کودکان یک تا سه ساله صحبت کنید. این جمله بسیار تأثیرگذارتر از آن است که بگوئید ” فرزندم, میدانستی دست زدن به سگها کار خوبی نیست” زیرا بلافاصله پس از گفتن کلمه ” میدانستی” توجه کودک را از خود دور میکنید.
شما, مسلماً, این کار را هرروز با فرزند خود انجام میدهید. اما هنگامیکه سعی دارید توجه کودک را به کار دیگری معطوف کنید, او قطعاً به کاری بازمیگردد که مشغول انجام آن است. (فقط برای اینکه ببیند آیا میتواند از انجام آن شانه خالی کند یا خیر) اما شما تسلیم نشوید. حتی اگر امروز این دهمین بار است که کودک دو ساله شما رول دستمال توالت را باز میکند, بهآرامی او را از توالت بیرون بیاورید و در را ببندید.
کودک شما باید پیامدهای طبیعی رفتار خود را بشناسد( قانون علت و معلول). برای مثال, اگر کودک مصرانه میخواهد لباس راحتیاش را خودش انتخاب کند ( که معمولاً خیلی طول میکشد), پس باید بداند حذف برنامه خواندن قصه و داستان قبل از خواب نیز انتخاب خودش بوده است. علت: صرف زمان زیاد برای انتخاب لباس راحتی یعنی حذف برنامه قصه خواندن قبل از خواب. بنابراین دفعه بعد, او یا لباس راحتیاش را سریعتر انتخاب میکند یا به شما اجازه میدهد که این کار را برایش انجام دهید.
ما همه از اینکه بر هم زننده مهمانی باشیم متنفریم, اما نباید صرفاً جهت فرار از یک بحث در فروشگاه مواد غذایی که میتواند خاتمه دهنده اختلافات باشد دست از مبارزه بکشید. اگر احساس میکنید نوشابهای که کودک شما در فروشگاه درخواست کرده برای او مناسب نیست، از تصمیم خود کوتاه نیایید.
بله, هنگامیکه مشغول کار دیگری هستید (حاضر کردن شام, صحبت کردن با تلفن و غیره) کودک شما خودسرانه کارهایی انجام خواهد داد. بنابراین, ضروری است سرگرمیهایی در اختیار او قرار دهیم ( اسباب بازی موردعلاقه او یا یک میان وعده ساده). یک داستان واقعی: یکبار, هنگامیکه من مشغول صحبت با تلفن بودم, پسرم شروع به خوردن غذای حیوانات خانگی کرد. درس مهم: اگر هنگامیکه سرگرم کاری هستید چیزی برای مشغول کردن کودک خود پیدا نکنید, او خود این کار را انجام خواهد داد و نتیجه آن ممکن است خوشایند نباشد.
همیشه در تربیت کودک یک ساله تا سه ساله خود بگوئید که رفتارش بد است. هیچوقت به او نگویید که بچه بدی است. شما میخواهید فرزندتان بداند که عاشق او هستید, اما شیوه رفتاری او را دوست ندارید.
این کار باعث میشود کودک احساس مسئولیت کند و بداند که در زندگی حق انتخاب دارد. همیشه مطمئن شوید انتخابهای زیادی به کودک نمیدهید و همه گزینهها همان کارهایی است از کودک انتظار دارید انجام دهد: مثلاً به کودک بگویید: ” این انتخاب تو است: میتوانی اول کفش خود را بپوشی یا کیف خود را !”.
این بلندی صدا نیست, بلکه لحن صدای شماست که در تربیت کودک یک ساله تا سه ساله مهم است. فیلم پدرخوانده را به خاطر میآورید؟ دان کرلئون هیچگاه نیازی به فریاد کشیدن نداشت.
اگر هنگام بروز یک رفتار خوب از سوی کودک او را تشویق کنید, او چنین کارهایی را بیشتر انجام میدهد و احتمال اینکه تنها برای جلبتوجه شما کودک بدرفتاری کند کمتر است. تشویق در تربیت کودکان اثربخشی بالایی دارد.
او پنج دقیقه پسازاینکه رفتار بدی نشان داد دیگر به خاطر نخواهد آورد چرا به دردسر افتاده است.
اگر شما هنگام استرس و تنش آرام باشید, کودک این الگوی رفتاری والدین را به ذهن میسپارد. اگر هنگام ناراحتی بدخلقی کنید, انتظار این را داشته باشید که او نیز این کار را انجام دهد. او به رفتار شما نگاه میکند, و همیشه در حال تماشای شماست.
کودک علاقهای ندارد که از شما یک سخنرانی بشنود. حتی نمیتواند معنی آن را درک کند. دفعه بعد که کودک غذای خود را روی زمین ریخت, با برافروختگی جملهی ” تو حق نداری غذایت را پرتاب کنی” را با لحنی خطابه وار بر زبان نیاورید. بهآرامی کودک را برای مدتزمان مشخصی از آشپزخانه بیرون کنید.
در صورت نافرمانی و لجبازی کودک او را از بازی منع کرده و به ازای هرسال از سن, یک دقیقه به او بیتوجهی کنید. محروم کردن کودک از توجه مؤثرترین راه برای رساندن منظور خود به اوست. بهطور واقعبینانه, کودک دو سال و کمتر از دوسال یکگوشه یا روی یک صندلی نمینشینند و ترجیح میدهند لگد زنان و با جیغ و فریاد خود را روی زمین رها کنند ( فقط مطمئن شوید که جای توقف محلی ایمن است). همچنین روش تربیتی “وقفه کوتاه” یا گوشه نشانی را فقط هنگام مشاهده رفتارهای بسیار نامناسب از کودک اعمال کنید. برای مثال, اگر کودک بازوی دوستش را گاز میگیرد, هر بار که این خشونت یا پرخاشگری کودک روی میدهد از روش تربیتی “وقفه کوتاه” استفاده کنید.
اینجا مجلس قانونگذاری نیست. سعی کنید از گفتن چنین جملاتی به کودکان خودداری کنید: ” اگر رفتار خوبی داشته باشی, من عروسکی که دوست داری را برایت میخرم”. در غیر این صورت, شما یک کودک سه ساله تربیت خواهید کرد که رفتارهای خوب او همواره با یک برچسب قیمت همراه است.
روش تربیتی کودک دو ساله برای تربیت کودک سه ساله دیگر مؤثر واقع نمیشود. او نمایشنامههای شمارا خواهد خواند و فیلمهای شمارا نیز تماشا خواهد کرد.
اگرچه گاهی والدین از روی عصبانیت و استرس اقدام به تنبیه کودک از طریق کتک زدن می کنند, اما به خاطر آورید شما فردی بزرگسال هستید و به رفتارهای کودکانه متوسل نشوید. راههای مؤثرتری برای انتقال پیام و منظور خود به کودکان وجود دارد. برای مثال, کتک زدن کودک به این خاطر که او به شما لگد یا ضربه زده, تنها این پیام را به کودک میرساند که استفاده از خشونت روش مناسبی است.
درنهایت, اگر کودک نوپا شمارا بهدفعات کلافه میکند و احساس میکنید که کنترل خود را از دست میدهید, سعی کنید یک قدم عقب بکشید. بدین ترتیب, شما بهتر متوجه میشوید که کودک از کدام رفتارهای تحریک کننده برای خشمگین کردن شما استفاده میکند. درنتیجه, به دیدگاه تازهای درباره چگونگی تغییر رویکرد خود دست پیدا میکنید.
همیشه بهتر است یک روش تربیتی را با یک نظر مثبت به پایان برسانید. این کار به کودک نشان میدهد که شما آماده انجام یک کار جدید هستید و تنها بر مشکلات تمرکز نمیکنید. این کار همچنین دلیل اعمال محدودیتها را به کودک نشان میدهد: چون شما او را دوست دارید.
برای مشاهده آدرس مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید
برای تعیین وقت مشاوره هم اکنون تماس بگیرید: 02144849792
برچسبپرخاشگری کودک تربیت کودک روانشناس کودک کودک دو ساله کودک سه ساله کودک یک ساله لجبازی کودکان
4 هفته پیش
ژوئن 5, 2020
می 15, 2020
مارس 27, 2020
فوریه 28, 2020
فوریه 18, 2020
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
نام *
ایمیل *
وب سایت
روانشناس کودک یک ساله
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران
سازمان بهزیستی ایران
انجمن روانشناسی ایران
انجمن روانشناسی آمریکا
مقالات سایت مشاوره باما
سایت مشاوره باما با هدف تحکیم بنیان خانواده در تلاش است با انتشار بهترین مطالب و مقالات روانشناسی در حوزه مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، انتخاب همسر ، مهارت های زندگی زناشویی ، ارتباط صحیح با همسر ، حل اختلافات و مشکلات زندگی مشترک ، روشهای تربیت کودک و نوجوان و راهکارهای پیشگیری از طلاق و بازسازی زندگی بعد از طلاق بپردازد.
ادب و تربیت کردن کودک یکساله – بخش اولهمه والدین علاقه دارند کودکشان درست رفتار کند اما بسیاری از آنان مایل به استفاده از اصطلاح ادب کردن نیستند. برای این گروه از والدین ، ادب کردن یعنی نشانه رفتن انگشت بزرگسال عصبانی به طرف کودکی که از شدت ترس ، قوز کرده و در خود فرو رفته است. برای این دسته از والدین تادیب فقط به معنی تنبیه کردن است.در حقیقت ادب کردن یعنی آموختن و تعلیم دادن و نه فقط تنبیه کردن . چون والدین ، اولین مربیان کودک هستند ، آنان باید به روش های گوناگون کودکشان را ادب کنند . مهمترین سوال این است : چگونه میخواهید کودکتان را ادب کنید؟ کودکان به خودی خود طبق نظر والدینشان یا آنطوری که بقیه انتظار دارند رفتار نمی کنند بنابراین باید توسط والدین یا افراد دیگر آموزش داده شوند.اگرچه کودک شما فقط یک سال دارد ولی میتوانید طوری او را تعلیم دهید که خودتان و سایر افراد از مصاحبت و همنشینی با او لذت ببرید.گاهی والدین نمی دانند آیا می توانند به کودکشان اجازه دهند به روش خاصی عمل کند یا نه ؟ بعضی والدین میل ندارند بسیار خرده گیر و یا بسیار پرتوقع باشند. شاید احساس می کنند والدین خودشان انتظارات زیادی از آنها داشته اند.اما سایر والدین ممکن است نظری مخالف داشته باشند و برخوردی قاطعانه را ترجیح بدهند زیرا معتقدند در این صورت از کودک رفتار قابل قبول سر خواهد زد. اگر والدین نتوانند تصمیم بگیرند ، چه هنگام با کودک خود با قاطعیت و چه هنگام با ملایمت برخورد کنند توافق برای رسیدن به یک روش تادیبی مناسب می تواند بسیار مشکل باشد.در اینجا روشی برای تادیب و کنترل رفتار کودک که هم در زمان حال مورد استفاده قرار گیرد و هم در آینده متناسب با رشد کودک مورد استفاده قرار گیرد شرح داده شده است.شما به همان روشی که تغذیه خود را متعادل می کنید بایستی در روش تادیب شخصی خود تعادل ایجاد کنید ؛ همان طور که میدانید شیر یک غذای سالم است ولی یک رژیم تمام شیر ، رژیم متعادلی نیست.یک روش سالم و متعادل جهت نظم بخشی به کودکتان میتواند شامل سه بخش باشد : انتظارات واقع بینانه ، اصلاح و تعدیل محیط و تعیین محدودیت ها.انتظارات واقع بینانه :برای تربیت مناسب یک کودک باید بدانید کودک در چنین سنی چگونه رفتاری باید داشته باشد. صحبت کردن با سایر والدین صرف وقت با سایر کودکان یکساله و مشاهده ی بازی کودکان سنین مختلف با یکدیگر میتواند مفید باشد. بهتر است پدر و مادر چگونه رفتار کردن با کودک را به اتفاق هم بیاموزند تا فشار آن بر دوش یکی از آنان سنگینی نکند.هنگامی که والدین چگونه رفتار کردن با کودک یکساله را بیاموزند بهتر خواهند توانست در مقابله با افزون طلب های کودک ، یکدیگر را حمایت کرده و در موارد عدم موفقیت با یکدیگر به صحبت و تبادل نظر بپردازند و راه حل هایی برای مشکلات پیدا کنند.
مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.0