لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

 
helpkade
لوپوس را چگونه تشخیص دهیم
لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

رژیم غذایی دکتر کرمانی

لوپوس یک اختلال مادام العمر سیستم ایمنی بدن است. سلولهای ایمنی بدن به بافتهای سالم خوده بدن حمله می کند که سبب التهاب و آسیب دیدن بافتها می شود. علائم ممکن است به پوست محدود شود اما در اغلب موارد لوپوس باعث درد مفاصل نیز می شود. در موارد شدید سبب صدمه زدن به قلب، کلیه ها و دیگر اعضای حیاتی بدن می شود. همچنین متاسفانه درمانی ندارد اما راه هایی هست که میزان صدمه را به حداقل می رساند.

 

درد مفاصل و عضلات معمولا از اولین نشانه های بیماری لوپوس است. این درد همزمان در دو سمت بدن شروع می شود و معمولا درد در مفاصل مچ دست، دست، انگشتان دست و زانوها خود را نشان می دهد. مفاصل ملتهب به نظر می آیند و وقتی لمسشان می کنید خیلی گرم هستند. اما بر خلاف آرتریت روماتوئید لوپوس معمولا صدمه دائمی به مفاصل نمی زند.

 

لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

از نشانه های لوپوس اثر پروانه شکلی است که روی گونه ها و پل دماغ آشکار می شود. دیگر مشکلات پوستی شامل حساسیت به نور آفتاب و پوست پوست شدن، لکه های قرمز و یا نقاط فلس مانند بنفش بر روی نقاط مختلف بدن مانند صورت، گردن و دست ها است. در بعضی افراد حتی سبب زخم در دهان می شود.

ممکن است لوپوس باعث شکستن ناخن ها یا حتی افتادن آنها شود. ناخنها بی رنگ می شوند و آثار آبی و قرمزی در پایه آنها دیده می شود. این نشانه ها اغلب در بستر ناخن دیده می شوند و نتیجه متورم شدن رگهای خونی کوچک است. تورم ممکن است پوست دور قاعده ناخن را متورم و قرمز کند.

بیشتر افراد درگیر با لوپوس درجاتی از خستگی را تجربه کردند. گاهی اوقات این خستگی آنقدر شدید است که با ورزش کردن و قعالیت های روزانه برابری می کند. بعضی بیماران حتی دچار تب خفیف هم می شوند. این نوع تب کردن بدون هیچ دلیل تنها در بعضی از افراد قابل مشاهده است.

بیشتر افرادی که بیماری لوپوس دارند به طرز عجیبی به نور خورشید و یا دیگر نورهای فرابنفش حساس هستند. مثلا یک روز در ساحل ممکن است سبب خارش شدید نواحی در معرض آفتاب و یا حتی باعث بروز نشانه های بدتری از لوپوس شود. بعضی داروها ممکن است افراد درگیر با لوپوس را به نور آفتاب و یا فرابنفش بیش از پیش حساس کند.

نشانه های لوپوس می آیند و می روند و یکی از این نشانه ها ریزش مو است. بیماران ممکن است وارد دوره هایی شوند که نقاطی از موی سرشان بریزد و یا موی کل سر نازک شود. بعد از اینکه دوره ی این نشانه به پایان می رسد موهای جدید جایگزین موهای ریخته می شود.

بعضی بیماران لوپوس گاهی وارد شرایطی می شوند که به آن پدیده رینود می گویند. انگشتان و نوک انگشتانشان درد می گیرد، بی حس می شود و نسبت به سرما و تحریک های دیگر دیر واکنش نشان می دهد. این مشکل زمانی بروز می کند که رگهای خونی دچار اسپاسم می شوند و جریان خون به این منطقه محدود می شود. در طول هجوم این نشانه انگشتان یا نوک انگشتان به رنگ سفید یا آبی درمی آیند. ممکن است افرادی دچار ریوند شوند که اصلا مشکل لوپوس یا دیگر شرایط خطرناک سلامتی را نداشته باشند.

وقتی لوپوس شروع می شود بسیار شبیه آرتریت روماتوئید است زیرا باعث درد مفاصل و تورم می شود ویا شبیه به فیبرومیالژیا باشد که درد و خستگی را در پی دارد.  نشانه ای که لوپوس را از این دو بیماری قابل تشخیص می کند این است که در بیماری لوپوس بیمار مشکلات پوستی، درد مفاصل و خستگی را با هم تجربه می کند. همچنین آزمایشگاه هایی هست که می توانند به افراد بگویند که بیماریشان لوپوس است یا چیز دیگر.

تشخیص لوپوس کمی سخت است. این بیماری شباهت زیادی به بعضی بیماری های دیگر دارد و اغلب درمان های مختلفی در افراد مختلف دارد. بسیاری از مردم سالها این بیماری را دارند و تا قبل از اینکه نشانه های آن گسترش نیافته است متوجه آن نمی شوند. همچنین تست لوپوس وجود ندارد. یک آزمایش خون (ANAs) می تواند نشانه مهم برای داشتن یا نداشتن لوپوس ارائه دهد. در تست های آزمایشگاهی دیگر ممکن است تعداد سلول، عملکرد کلیه و زمان لخته شدن خون بررسی شود و سپس تشخیص ارائه شود. نمونه برداری از بافت مبتلا مانند پوست و کلیه نیز در تشخیص لوپوس کمک می کند.

هر کسی می تواند دچار لوپوس شود اما خطر ابتلا به لوپوس در زنان ۱۰ بار بیشتر از مردان است. در کنار زن بودن این موارد نیز خطر ابتلا به این بیماری را بالا میبرد:

• آفریقایی-آمریکایی، لاتین و آسیایی بودن

• بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال باشید.

• خویشاوند فردی که لوپوس دارد باشید.

وقتی مردم می گویند لوپوس منظورشان شایع ترین و خطرناک ترین نوع آن یعنی لوپوس اریتماتوز سیستمیک است اما انواع دیگری نیز وجود دارد. لوپوس اریتماتوی پوستی که لوپوس قرص مانند هم نامگذاری می شود این نوع لوپوس تنها محدود به پوست است و به اعضای حیاتی بدن آسیبی نمی رساند و گاهی با لوپوس اریتماتوز سیستمیک اتفاق می افتد. شایع ترین نشانه این نوع لوپوس اثر دایره ای آن است. گاهی لوپوس از طریق دارو القاء می شود و افراد به صورت موقت دچار لوپوس قرص مانند می شوند.

راه هایی برای کنترل نشانه های لوپوس وجود دارد. این موارد شامل کرم های کورتیکواستروئیدی برای پوست تحریک شده و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای درد مفاصل و تب می شود. داروهای ضد مالاریا هم می تواند به کاهش درد مفاصل، زخمها و التهاب پوست کم کند. کورتیکواستروئیدها را می توان حتی به عنوان قرص هم به بیمار داد. در موارد شدید به صورت داخل وریدی به بیمار داده می شود.ممکن است برای افرادی که از لوپوس شدید رنج می برند داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

انجام مقداری تغییرات در کارهای روتین می تواند نشانه های لوپوس را کاهش دهد که عبارتند از:

همانطور که گفتیم لوپوس می تواند برای اعضای حیاتی بدن مشکل ساز شود. لوپوس معمولا در هر سه نفر از چهار نفر مبتلایان خود سبب مشکلات کلیوی می شود. این مشکل ممکن است نشانه ظاهری نداشته باشد و فرد متوجه نشود هر چند برخی از مردم متوجه تورم در پا و یا مچ پای خود می شوند. بسیاری از بیماران زمانی به مشکل کلیه خود پی می برند که تست ادرار خون و یا سطح غیر طبیعی پروتئین را در نتایج خود نشان می دهد.

شایع ترین مشکل قلبی مربوط به لوپوس التهاب کیسه اطراف قلب است. این مشکل ممکن است باعث درد شدید در ناحیه سمت چپ قفسه سینه شود. افراد مبتلا به لوپوس همچنین در خطر ابتلا به لاک هستند که باعث تنگ یا مسدود شدن شریان ها میشود، این مشکل می تواند به بیماری عروق کرونر منجر شود. عوارض دیگر شامل بیماری های دریچه قلب و التهاب عضله قلب می شود. اگر سمت چپ بدنتان درد گرفت سریع با آمبولانس تماس بگیرید و خود در پی کشف علت نباشید.

در یک سوم افراد مبتلا به لوپوس بافت اطراف ریه ها دچار التهاب می شود. این اتفاق نفس کشیدن را همراه با درد می کند یا قفسه سینه درد می گیرد و یا اصلا هیچ نشانه ای از درد وجود ندارد. گاهی اوقات لوپوس سبب درد در قفسه سینه می شود اما این درد ممکن است اصلا به قلب یا ریه ها مربوط نشود. این درد ممکن است مربوط به التهاب عضلات قفسه سینه و یا مفاصل این ناحیه باشد. هر گونه احساس درد در ناحیه قفسه سینه باید سریع توسط دکتر معاینه شود.

مشکلات گوارشی کبدی در مورد لوپوس زیاد شایع نیست اما برخی از افراد ممکن است درد شکم، تهوع، استفراغ، مشکل در بلع، التهاب کبد یا لوزالمعده را تجربه کنند. این اتفاق ممکن است به دلیل لوپوس و یا دارویی که این بیماری را تحریک کرده بیفتد. وزن بعضی افراد ( بسیار کم ) در طول مدتی که نشانه های لوپوس آشکار می شود کاهش می یابد.

لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

لوپوس و داروهایی که برای درمان آن به کار می رود ممکن است در بعضی بیماران باعث کم خونی شود این یعنی بدن به اندازه سلول قرمز ندارد چون نمی تواند به اندازه بسازد و یا سلولهای قرمز خیلی زودتر از آنچه بتوانند جایگزین شوند از بین می روند. نشانه های کم خونی زود خسته شدن و نفس کشیدن کوتاه است.

لوپوس سبب مشکلات گسترده از طریق سیستم عصبی می شود. سردرد، مشکلات حافظه و زودرنج شدن گاه و بی گاه به سراغ بعضی افراد مبتلا به لوپوس می آید. افراد مبتلا به لوپوس بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند لوپوس حتی در موارد کمیاب سبب تشنج هم می شود.

افسردگی و اضطراب مواردی هستند که افراد مبتلا به لوپوس را تهدید می کنند. این مشکلات ممکن است در نتیجه تاثیر بیماری روی سیستم عصبی به همراه فشار روانی که فرد در مقابله با این بیماری مزمن تحمل می کند حاصل شود. اگر مبتلا به این بیماری هستید حتما در مورد تغییر خلق و خوی خود با پزشک و یا مشاور خود صحبت کنید. برای افسردگی و اضطراب درمان های بسیار موثری وجود دارد.

بیشتر زنانی که مبتلا به لوپوس هستند نمی توانند باردار شوند. این وضعیت خطر و مشکلات لوپس را بیشتر می کند. به دلیل اینکه عوارض لوپوس می آیند و می روند بهترین زمان برای بارداری موقعی است که نشانه ها در حداقل خود هستند. حتما پزشک متخصص زنان خود را از اینکه لوپوس دارید مطلع کنید. ممکن است داروهایی که مصرف می کنید تغییر کند و نیاز باشد تحت نظر شدید قرار بگیرید تا بتوانید زایمان موفقی را پشت سر بگذارید.

بیشتر کودکانی که از مادران مبتلا به لوپوس بدنیا می آیند کاملا سالم هستند. اما در مواردی بسیارکمیاب ممکن است کودک تازه متولد شده مبتلا به لوپوس نوزادی باشد. این شرایط ممکن برای کودک التهاب پوستی، کم خونی و مشکلات کبدی به وجود آورد. این عوارض در عرض چند ماه از بین می رود و آثار ماندگاری ندارد. اما باز هم امکان دارد کودک مبتلا به لوپوس نوزادی با مشکلات قلبی شدید بدنیا بیایید.

خستگی مزمن و درد مفاصل همراهان همیشگی لوپوس هستند و ممکن است کارهای روزمره و یا نگهداری از کودکان را برای فرد سخت کنند. در مواقعی که آثار این بیماری در بدن دوباره فعال می شود باید فعالت خود را کم کند و از دیگران برای انجام کارها کمک بگیرد اما بیشتر افراد مبتلا به لوپوس می توانند فعالیت های معمول خود را بدون کاهش یا توقف ادامه دهند.

با توجه به بهبود هایی که در درمان لوپوس اتفاق افتاده است. افرادی که به درمانها عمل می کنند مسلما بیشتر عمر خواهند کرد. چشم انداز برای هر فرد بسته به شدت بیماری و سطح درگیری اندام های حیاتی فرق می کند اما بیشتر بیماران مبتلا به لوپوس طول عمری نورمال یا حداقل نزدیک به نورمال خواهند داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

عالی بود مطالبتون .آگاه شدم .

عالی بود ممنون از اطلاعات خوبتون

سلام منم چند ماهه متوجه شدم که لوپوس دارم. میخواستم بدونم شماهایی که چند ساله لوپوس دارید دچار چه مشکلاتی شدید و باید منتظر چه مشکلاتی باشم؟

دوست عزیز لوپوس یک بیماری خود ایمنیه که با علائمی مثل سردرد، درد در قفسه سینه، حساسیت به نور، ورم ساق پا، ریزش مو، تشنج و احساس خستگی همراهه. معمولا برای درمان این بیماری از کورتیکواستروئیدها و داروهای ضدالتهابی دیگه استفاده می کنن

سلام اصلا ترس نداره من خوب خوبم باردار هم شدم و سه تا بچه دارم کلا شکستش دادم

درود بر شما

سلام،دوستانی که لوپوس دارین،آیا لوپوس پوستی هم دارین؟
من نیاز به یک دکتر پوست خیلی خوب دارم.۱۸ سال لوپوس دارم اما ۲ سال هست که فقط توی صورتم و سرم لکه میزنه و موهام ریختن.ممنون میشم اگر دکتر پوست خوب میشناسین معرفی کنین🙏🙏

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.


Downloads-icon



Downloads-icon



Downloads-icon



Downloads-icon



Downloads-icon



Downloads-icon

سلامت نیوز: لوپوس یک بیماری خود ایمنی و به معنی است که بدن به سلول های اندام هایی از جمله پوست، مفاصل، قلب، ریه، خون، کلیه ها و مغز حمله می کند چون نمی تواند بین میکروب های خارجی و ویروس ها و سلول های سالم افتراق ایجاد کند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ، زمانی که سیستم ایمنی بدن به خود حمله می کند، این روند همراه با التهاب، درد و تورم است. با این حال با تشخیص مناسب، طرح درمان کافی و مدیریت می توان علائم فرد مبتلا به لوپوس را کاهش داد و زندگی راحت تری را تجربه کرد. علائم اولیه لوپوس از این قرارند:راش پوستی: خارش پوست در افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی رایج است. در مورد لوپوس یک نوع از راش شناخته شده به نام بثورات پروانه ای شکل در گوش ها، بازوها و سینه و صورت است. این بثورات بخصوص در گونه ها و در بینی مشترک بوده و معمولا قرمزند. بثورات معمولا در تماس طولانی با گرما و یا نور خورشید بدتر می شوند. از آنجا که بثورات پوستی به علت بیماری خود ایمنی هستند، به درمان های موضعی یا سایر مداخلات پاسخ نمی دهند.ضایعات دهان و بینی: اکثر افراد مبتلا به لوپوس از ایجاد زخم های دردناک در دهان یا بینی رنج می برند. زخم های دهانی هنگام غذا خوردن، نوشیدن، و یا صحبت کردن دردناک تر می شوند. در مورد زخم های سوراخ های بینی، تنفس محدود شده، و بیمار ممکن است درد و حساسیت در هنگام خروج ضایعات بینی را تجربه کند. این علائم معمولا در هنگام قرار گیری در معرض نور خورشید وخیم تر می شود. ارتباط بین لوپوس، ضایعات پوستی و نور خورشید هنوز به طور کامل توسط پزشکان مشخص نشده است اما در صورت هر تجربه هر گونه از این علائم باید فورا با پزشک تماس داشت.التهاب مفاصل: یکی از شایع ترین علائم لوپوس، التهاب و درد مفاصل است بخصوص در دست ها، پاها، مچ پا، باسن و زانو. التهاب مفاصل معمولا یکی از اولین نشانه های لوپوس است و می تواند به پزشک در مورد تشخیص قطعی بیماری کمک زیادی کند. خبر خوب این است که استفاده از دارودرمانی تا حد زیادی در کاهش درد و التهاب مفاصل ناشی از لوپوس موثر است.حساسیت به نور: بیماران مبتلا به لوپوس ممکن است با قرارگیری در معرض نور خورشید دچار تاول شوند و ضایعات پوستی موجود در آنها وخیم تر شود. با این حال نور خورشید تاثیر دیگری نیز روی این بیماران دارد و آنهم این که مبتلایان به لوپوس ممکن است سردرد یا دیگر علائم عدم تحمل به نور را تجربه کنند.تب و سردرد: افراد مبتلا به لوپوس به طور منظم از سردردهای میگرنی و تب شکایت می کنند. البته ارتباط دادن این علائم بسیار غیر اختصاصی به لوپوس کار دشواری است چون می تواند ناشی از شرایط پزشکی دیگر از جمله سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نیز باشد. هر گونه سردرد و یا تبی که برای چند روز یا چند هفته ادامه می یابد را نباید نادیده گرفت و حتما با پزشک در تماس بود.درد قفسه سینه: در موارد شدید، درد و التهاب همراه لوپوس می تواند منجر به صدمه به ارگان های مهم دیگر از جمله ریه شود. اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن منجر به التهاب ریه و ایجاد درد خواهد شد. این درد اگر درمان نشود، فرد در معرض پنومونی همراه با علائمی از جمله سرفه، تب بالا، لرز و تنگی نفس قرار می گیرد.ریزش مو: مانند بسیاری دیگر از اختلالات خود ایمنی، لوپوس می تواند از رشد طبیعی سلول های بدن جلوگیری کند. یکی از عوارض قابل مشاهده این روند، ریزش مو و اختلال در رشد مو است. به طور خاص، برخی از داروهای مورد استفاده در این بیماری نیز ممکن است رشد مو را مهار کند. حتی بیمار می تواند از دست دادن تمام عیار مو را تجربه کند. این عارضه در زنان و مردان مبتلا به لوپوس مشترک است. خوشبختانه اگر ریزش مو ناشی از دارو باشد، تعویض داروهای مختلف درمان لوپوس می تواند از آن جلوگیری کند.رنگ پریدگی انگشتان: یکی از علائم نگران کننده لوپوس ابتلا به پدیده رینود است که توسط محدودیت جریان خون به انگشتان دست اتفاق می افتد و می تواند انگشت را بی حس و رنگ پریده کند. مشاهده هرگونه از این علائم نیازمند تماس بالافاصله با پزشک است چون درمان به موقع می تواند از این شرایط را کنترل کند.خستگی: بیماران مبتلا به لوپوس اغلب احساس تخلیه انرژی و خستگی و فرسودگی می کنند؛ حتی اگر این بیماری تشخیص داده شده و یا تحت درمان باشد. لوپوس با سطوح انرژی از طرق مختلف تداخل دارد. علائم مداوم لوپوس می تواند چرخه طبیعی خواب را مختلف کند، ضمن این که استفاده از داروهای خاص برای مدیریت درد نیز علائم خستگی مفرط را به همراه دارند. افسردگی ناشی از کاهش کیفیت زندگی نیز می تواند منجر به تخلیه سطح انرژی و از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره شود. اگر شما هر کدام از این علائم را تجربه کردید، مداخلات دیگر پزشک می تواند منجر به بازگرداندن سطح انرژی و تعادل در خلق و خوی شما شود.مشکلات کلیوی: علاوه بر ریه ها، قلب و مغز، لوپوس می تواند روی کلیه ها نیز تاثیر بگذارد به طوری که التهاب و اختلال در عملکرد کلیه و باقی ماندن سموم در بدن باعث می شود بیمار طیف گسترده ای از اختلالات دستگاه ادراری از جمله تکرر ادرار و تغییر رنگ ادرار را تجربه کند. در فرم های شدید، بیماران خون در ادرار و تورم در مچ پا را تجربه می کنند. توجه داشته باشید که اختلالات ادراری یک علامت نسبتا غیر معمول از لوپوس است و اگر در حال تجربه آن هستید، حتما با پزشک تان تماس بگیرید.منبع:www.healthline.com

آخرین انتشارات

evidentista

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث درد ، مشکلات در اندام ها و سیستم های مختلف بدن ، التهاب و عوارضی از جزئی تا تهدید کننده زندگی شود.

در شرایط خود ایمنی مانند لوپوس ، سیستم ایمنی بدن به سلولهای سالم حمله می کند.لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

براساس بنیاد لوپوس آمریکا ، بیش از 1.5 میلیون نفر در ایالات متحده به لوپوس مبتلا هستند. حدود 70 درصد مبتلا به لوپوس اریتماتوی سیستمیک هستند.

لوپوس اریتماتوی سیستمیک بر کل بدن تأثیر می گذارد و می تواند تقریباً به هر بخشی از آن از جمله پوست ، اندام های اصلی ، مو ، عضلات ، مفاصل و دستگاه گوارش حمله کند.

بیشتر افراد مبتلا به لوپوس در سنین 15 تا 44 سال تشخیص داده می شوند. فقط حدود 15 درصد افراد علائم لوپوس را قبل از 18 سالگی تجربه می کنند.

عوامل دموگرافیک و سایر عوامل می توانند بر شدت و پیشرفت بیماری تأثیر بگذارند. لوپوس در بین زنان در سنین باروری شیوع بیشتری دارد و طبق گفته بنیاد لوپوس آمریکا “دو تا سه برابر بیشتر در زنان رنگارنگ شیوع دارد.”

تحقیقات انجام شده در سال 2014 نشان داد که زنان در گروه های اقلیت جوان تر به لوپوس مبتلا می شوند ، علائم شدیدتری دارند و بیشتر از سایرین به علت لوپوس می میرند.

لوپوس ممکن است علائمی ایجاد کند که در ابتدا ظریف هستند اما به تدریج بدتر می شوند. علائم نیز ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شوند.

بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس بلافاصله تشخیص نمی یابند زیرا می تواند از سایر موارد تقلید کند ، از جمله فیبرومیالژیا ، آرتریت روماتوئید و موارد دیگر که بر سیستم های اندام مشابه تأثیر می گذارند.

در واقع هر علامت بیماری یا التهاب می تواند نشانه لوپوس باشد. با این حال ، برخی از علائم بیشترین ارتباط با لوپوس عبارتند از:

در کنار لوپوس اریتماتوی سیستمیک ، انواع دیگری از لوپوس نیز وجود دارد. انواع دیگر عبارتند از:

برخی از افراد به لوپوس پوستی مبتلا می شوند که در مناطقی از پوست در معرض آفتاب تأثیر می گذارد. سه نوع لوپوس پوستی وجود دارد: حاد ، زیر حاد و مزمن.

علائم شامل:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث بدتر شدن این نوع لوپوس شود. برخی از افراد مبتلا به لوپوس پوستی ممکن است در داخل بدنشان نیز به لوپوس مبتلا شوند.

برخی از نوزادان با لوپوس نوزادی متولد می شوند ، این امر هنگامی رخ می دهد که آنتی بادی های مادر به کودک حمله می کنند. به طور معمول ، مادر و نوزاد لوپوس اریتماتوز سیستمیک ندارند ، اگرچه برخی از خانم ها ممکن است بعداً به آن مبتلا شوند.

علائم شامل:

لوپوس نوزادی معمولاً طی 6 ماه از بین می رود.

با گذشت زمان ، لوپوس می تواند منجر به عوارض شدیدی شود. چنین عوارضی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هیچ آزمایش واحدی نمی تواند لوپوس را تشخیص دهد. در عوض ، پزشک باید به دنبال علائم التهاب سیستمیک باشد ، که نشان می دهد سیستم ایمنی بدن به بدن حمله می کند.

برای کمک به تشخیص ، پزشکان ممکن است:

در بعضی موارد ، پزشک ممکن است منتظر بماند تا ببیند که چگونه علائم با گذشت زمان تغییر می کند یا خیر.

درمان مناسب از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نیازهای درمانی فرد ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. گاهی اوقات ، دارویی که یک بار خوب کار کرد ، دیگر کار نمی کند یا شروع به ایجاد عوارض جانبی شدید می کند.

به همین دلایل ، همکاری با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای تهیه یک برنامه درمانی جامع ضروری است.

داروهای زیر ممکن است به درمان لوپوس کمک کنند:

دانشمندان در حال تحقیق درباره استراتژی های دیگر برای درمان لوپوس هستند. آزمایشات بالینی امیدواری را برای برخی از افراد مبتلا فراهم می کند ، بنابراین ممکن است ارزش این را داشته باشد که از پزشک بخواهید که آیا آزمایشات به صورت محلی انجام می شود یا خیر

برخی از افراد مبتلا به لوپوس از درمان های جایگزین مانند طب سوزنی و رژیم های غذایی خاص رهایی می یابند. تحقیقات بالینی هنوز شواهد موجهی برای اثبات عملکرد این روشهای درمانی پیدا نکرده اند. با این حال ، آزمایش آنها همراه با سایر روشهای درمانی بی ضرر است.

بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس زندگی با آنها را چالش برانگیز می دانند. برخی از افراد ممکن است با نگرانی در مورد نگاه طولانی مدت خود دست و پنجه نرم کنند یا احساس کنند که کنترل کمی بر بدن و زندگی خود دارند.

درد و خستگی مزمن می تواند ناتوان کننده باشد و کار را دشوار کند. این می تواند مشکلات مالی ایجاد کند که برخی از درمان ها را غیرقابل دسترس می کند.

گروه های پشتیبانی می توانند از طریق احساسات به افراد مبتلا به لوپوس کمک کنند ، احساس انزوای کمتری داشته و گزینه های درمانی بالقوه م uncثر را کشف کنند.

برخی از افراد همچنین از روان درمانی و سایر راهکارهای بهبود سلامت روان رهایی می یابند.

علی رغم این واقعیت که در حال حاضر هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد ، درمان های بالقوه بسیاری وجود دارد. افراد مبتلا به لوپوس می توانند زندگی طولانی و شادی داشته باشند. همچنین ، زنان مبتلا می توانند بارداری موفقی داشته باشند.

افرادی که احتمال ابتلا به لوپوس را دارند باید سریعاً به درمان آن بپردازند. هرچه بیشتر بدون درمان پیشرفت کند ، احتمال ایجاد عوارض جدی بیشتر است.

پزشکی که در مورد لوپوس آگاهی دارد ، بهترین متحد در درمان آن است ، بنابراین پزشکی را انتخاب کنید که به او گوش دهد و از او مراقبت کند.

چرا بعد از پر شدن دندان من هنوز درد می کند؟

سلامت روان مردان: مسائل معمول ، شرایط و موارد دیگر

evidentista | ar | az | bg | bn | ca | cs | da | de | el | es | et | fi | fr | hi | hr | hy | id | is | it | iw | ka | ko | kk | ky | lb | lo | lt | lv | ms | mr | nl | no | pl | pt | ro | ru | sk | sl | sq | sr | sv | ta | te | tg | th | tl | tr | uk | ur | uz | vi | zh


Sitemap

در ادامه مطلب “بیماری لوپوس و علائم آن”، در این مقاله عوامل به وجود آورنده ی این بیماری و راه های تشخیص و درمان آن را برای شما بیان می کنیم.

عوامل ایجاد کننده این بیماری مانند بقیه بیماری های سیستم ایمنی ناشناخته می باشد، اما طبق بررسی های انجام شده، هم عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی در ایجاد این بیماری دخالت دارند. در مورد عوامل ژنتیکی معلوم شده در خانواده هایی که مبتلا به بیماری لوپوس هستند، افراد آن خانواده حدود 3 تا 4 برابر بیشتر از افراد دیگر ممکن است دچار این بیماری شوند.

از عوامل محیطی نور آفتاب، به خصوص اشعه ماورای بنفش در ایجاد این بیماری نقش اساسی دارد و کسانی که بیشتر در معرض نور آفتاب و اشعه ماورای بنفش می باشند، به همان نسبت بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

از دیگر عوامل موثر، هورمون های جنسی هستند که بیشتر در مورد خانم ها تاثیر گذار می باشند. از عوامل دیگر می توان به تاثیر نامطلوب یک سری از داروها در خانم ها اشاره کرد. مصرف برخی داروها، بیماری لوپوس را در این افراد تشدید می کنند.لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

البته لازم به ذکر است این عوامل در ارتباط با لوپوس سیستمیک عنوان می شود و لوپوس دارویی علایم و علت های دیگری دارد. لوپوس دارویی، بیماری می باشد که فقط در اثر مصرف داروها ایجاد می شود و مانند لوپوس سیستمیک، سیستم های مختلف بدن را درگیر نمی کند.

عوامل ویروسی و میکروبی نیز به عنوان عامل ایجاد کننده این بیماری مطرح می باشند. مشاهده شده است افرادی که با جوانه های حاوی ماده آلفا آلفا در تماس زیاد می باشند، امکان ابتلا شدن آن ها به این بیماری بیشتر است.

این بیماری، بیشتر در خانم های جوان رخ می دهد و از دهه دوم و سوم عمر شروع می شود و بیشترین تعداد مبتلا شدن، در دهه سوم و چهارم می باشد، ولی ممکن است در هر سنی نیز دیده شود. از نظر شیوع، خانم ها در سنین باروری حدود 9 برابر آقایان و در سنین دیگر حدود 3 برابر آقایان به این بیماری مبتلا می شوند.

در تشخیص این بیماری حدودا 11 علامت تشخیصی داریم. اگر از این 11 مورد، حداقل 4 مورد در یک بیمار موجود باشد، تشخیص لوپوس قطعی می شود. در این بیماری مجموعه علایم بالینی با هم در تشخیص بیماری استفاده می شوند. اما با توجه به این که همه علایم ممکن است به صورت پشت سر هم در یک فرد ایجاد نشود، گذشت زمان خیلی وقت ها تشخیص را قطعی خواهد کرد.

بایستی به بیمار فرصت داده شود و چند بار مراجعه کند تا مشخص شود که بیمار مبتلا به لوپوس است یا نه، زیرا ممکن است همه علائم در یک زمان و در آن واحد با هم ایجاد نشوند و همانطور که گفته شد باید حداقل 4 مورد از 11 مورد در یک

شخص موجود باشد تا به آن فرد، بیمار مبتلا به لوپوس اطلاق شود.

راه های درمان با توجه به این که کدام یک از علایم ذکر شده در بیمار موجود می باشد، متفاوت بوده و باید مشخص شود بیمار کدام یک از علایم را دارد؛ مثلا اگر بیمار دچار مشکلات مفصلی و یا پوستی شده باشد، داروهایی مانند استروئیدها و یا کورتون(پردنیزولون) با دوز پایین توصیه می شود. این بیماران نباید زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرند، به خصوص در ساعت هایی که تابش نور آفتاب شدید است.

در این بیماران بر اساس علایم موجود، درمان شروع می شود. برای بیمارانی که اختلالات سیستم هایی مانند مغز و کلیه را به حالت شدید داشته باشند، بایستی از داروهای سایکوتوکسیک یا داروهای قوی تر که سیستم ایمنی را ضعیف می کند، استفاده شود.

در درمان این بیماری، پیگیری از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به اینکه برای این بیماران درمان قطعی و اساسی وجود ندارد و فقط بیماری کنترل می شود، بنابراین نیاز به پیگیری های مجدد وجود دارد. این بیماران باید بدانند که اگر در یک دوره، بهبودی پیدا کردند، بدان معنی نمی باشد که تا آخر عمر بهبودی کامل خواهند داشت، مثلا اگر مشکل کلیه این بیماران برطرف شد و مقدار دوز داروها کم شد، نباید درمان بیماری را رها کنند و بایستی هر چند وقت یک بار از لحاظ آزمایشگاهی و بالینی به دقت بررسی شوند.

عدم درمان به موقع، عوارض خطیری دارد، طوری که اگر این بیماران به موقع درمان نشوند و مثلا درگیری ریوی شدت پیدا کنند، احتمال فوت شدن بیمار حتمی است و یا اگر ناراحتی کلیه داشته باشند، ممکن است دچار نارسایی کلیه شده و نیاز به دیالیز پیدا کنند و کلیه تا آخر عمر کارآیی خود را از دست بدهد.

به طور کلی اگر در یکی از موارد و علایم ذکر شده، نسبت به درمان به موقع اقدام نشود، ممکن است منجر به فوت بیمار شود.

با توجه به اینکه علت بیماری به طور کامل مشخص نمی باشد، بنابراین راه پیشگیری خاصی نیز وجود ندارد، ولی خانواده هایی که دچار این بیماری هستند بایستی به محض مشاهده اولین علامت، مثلا با مشاهده راش پوستی یا درد مفصل یا ورم صورت، سریعا به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند.

این بیماری می تواند هم زمان با سایر بیماری ها رخ دهد، مثلا چند بیماری روماتیسمی با هم موجود باشد؛ یا به همراه لوپوس، بیماری آرتریت روماتوئید هم داشته باشند؛ و یا همزمان اسکلرودرمی هم موجود باشد، ولی نباید این بیماری یا بیماری های مشابه اشتباه شود.

به عنوان مثال کسی که بیماری خونی دارد، نباید با سرطان خون اشتباه شود؛ یا بیماری که سرطان کلیه دارد، نباید با سایر بیماری های کلیه اشتباه شود.

به دلیل اینکه بیماری لوپوس، همه قسمت های بدن را درگیر می کند، در درمان این بیماری باید نهایت دقت انجام گیرد.

این بیماران بایستی به محض مشاهده اولین علامت این بیماری به پزشک مراجعه کنند، به خصوص بیمارانی که مشکل کلیوی دارند، چون اگر بلافاصله نسبت به درمان اقدام کنند، کلیه خیلی خوب به درمان جواب می دهد. اگر سریعا کلیه درمان نشود، بیمار در مدت کمی دچار نارسایی کلیه خواهد شد.

فراموش نکنید با درمان این بیماری خیلی از مشکلات بیمار حل خواهد شد و از عوارض بعدی جلوگیری می شود و تا حدود زیادی بیماری خاموش خواهد شد، ولی اگر به موقع مراجعه نشود، عوارض شدیدتری ممکن است به همراه داشته باشد.

دکتر زهرا بصیری- فوق تخصص روماتولوژی

ماهنامه دنیای سلامت-10

تغذیه در بیماری لوپوس

تغذیه در بیماری‌های روماتیسمی

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

021-86093568

شاید اولین باری باشد که اسم بیماری لوپوس را می شنوید و شاید هم قبلا با این بیماری آشنا شده اید و تا حدودی از علائم آن آگاهی دارید.

در این قسمت می خواهیم توضیحات کاملی در مورد بیماری لوپوس که یکی از بیماری های روماتیسمی هست را در اختیار شما قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود بر قسمت های مختلف بدن تأثیر بگذارد به عبارتی دیگر سیستم ایمنی بدن فرد به بافت ها و اندام های مختلف بدن حمله می کند و باعث تخریب آن ها می گردد.

از جمله اندام های داخلی که مورد آسیب سیستم ایمنی در این بیماری می شود عبارتند از: مفاصل، پوست، کلیه، ریه، قلب و…لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

ابتلایان به این بیماری به نسبت هر 10 هزار نفر به 3 نفر می باشد، اما این آمار، آمار کمی نمی باشد و از آن جایی که علائم بیماری لوپوس خیلی مشابه بیماری های دیگر است به همین علت تشخیص این بیماری خیلی سخت است.

عده ای از افراد هستند که مستعد ابتلا به این بیماری به دنیا می آیند و عواملی هم چون مصرف داروهای خاص، عفونت ها، استرس، پرتوهای فرابنفش، نور خورشید و تروما می تواند محرک این بیماری باشند.

متأسفانه باید گفت که امروزه درمان کاملی برای لوپوس وجود ندارد اما بعضی از داروها و انواعی از روش های درمانی برای کنترل این بیماری و حتی کاهش شدت آن وجود دارد که پزشکان آن را مورد استفاده قرار می دهند.

این نوع از بیماری لوپوس معمولا بر روی پوستی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اثر می گذارد و کاری به اندام های حیاتی انسان ندارد. ضایعات گرد (قرص مانند) به وجود آمده توسط این بیماری حتی بعد از بهبود بر روی پوست باقی می ماند.

در این نوع از بیماری لوپوس که باید جدی تر گرفته شود چندین علائم ظهور پیدا می کند.

اول آن که جوش ها و کهیرهایی بر روی پوست بینی و گونه ها به شکل پروانه ظاهر می شود که در صورتی که درمان نشود باعث می شود به تمام پوست بدن هم سرایت کند.

به غیر از آسیب دیدن پوست صورت و بدن این بیماری باعث ملتهب شدن و آسیب دیدن مفصل ها، ماهیچه ها، قلب، ریه، مغز، کلیه ها و … شود

بیماری لوپوس بیماری مزمنی هست که دوره هایی از علائم شدید که به آن شعله ور شدن گفته می شود و علائم خفیف را شامل می شود.

این دسته از بیماران در صورتی که تحت درمان و مراقبت باشند زندگی عادی خواهند داشت.

علائم در این بیماری بستگی به این دارد که لوپوس کدام یک از سیستم بدن را تحت تأثیر و حمله قرار داده باشد. پس علائمی که در زیر گفته می شود ممکن است که در طول زمان تغییر کند و یا برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد.

1- خستگی شدید و تب

2- درد مفصل

3- تورم مفصل

4- سردرد

5- راش پروانه ای

6- ریزش مو

7- کم خونی

8- مشکلات لخته شدن خون

9- پدیده رینود

10- خشکی چشم ها

علائم و نشانه های دیگری نیز وجود دارد که بستگی به دستگاه و عضوی که مورد حمله بیماری قرار گرفته دارد، مانند کلیه، قلب، ریه و …

که پزشک متخصص با جمع آوری علائم و اطلاعات پزشکی مثل آزمایش و ام آرآی و … تشخیص صحیح خود را داده و درمان بیمار را شروع می کند.

افرادی که کلیه آن ها مورد تهاجم این بیماری قرار گرفته است علائمی هم چون خارش عمومی، درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ، ورم پا و مشکلات دیگر در زمینه نارسایی کلیه پیدا می کنند.

افرادی که مغز آن ها مورد تهاجم این بیماری قرار گرفته است علائمی هم چون سردرد، سرگیجه، تغییرات رفتاری، توهم، سکته مغزی و تشنج و مشکلات حافظه پیدا می کنند.

افرادی که ریه های آن ها مورد تهاجم این بیماری قرار گرفته باشد باعث می شود که التهاب در پوشش داخلی قفسه سینه برایشان به وجود آید که این امر موجب می شود که تنفس دردناک داشته باشند.

افرادی که قلب آن ها مورد تهاجم این بیماری قرار گرفته باشد باعث می شود که التهاب ماهیچه های قلب، شریان ها و یا غشای قلب برایشان به وجود آید که این امر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله قلبی را افزایش می دهد.

1- عفونت: افراد دارای این بیماری نسبت به عفونت آسیب پذیر می شوند چرا که با تضعیف سیستم ایمنی بدن عفونت های متعددی را تجربه خواهند کرد از جمله : عفونت ادراری، تنفسی، قارچی، عفونت با باکتری سالمونلا (تیفوئید)، تب خال و زونا.

2- سرطان: این بیماری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

3- مرگ بافت استخوانی: این عارضه زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به استخوان ها کاهش یافته، باعث ایجاد ترک های ریز در استخوان و در نهایت شکستگی و فروپاشی آن می شود. اکثرا شیوع این عارضه در مفصل ران می باشد.

4- بارداری: زنانی که مبتلا به این بیماری هستند در معرض سقط جنین قرار دارند و هم چنین فشار خون بالا در دوران بارداری و یا زایمان زودرس.

درمان این بیماری با توجه به نوع نشانه و علائم بروز کرده متفاوت می باشد.لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

که مشخص نمودن نوع درمان با دارو و یا راه های دیگر بستگی به تشخیص و بررسی و تصمیم دکتر متخصص دارد.

داروهایی که به طور معمول برای درمان این بیماری استفاده می شود شامل : داروهای ضد مالاریا، کورتیکو استروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می باشد.

 

متخصص روماتولوژی

الویس مرادخان هستم متولد ۱۳۵۰ در مراغه

دانش آموخته رشته تخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی

رسیدن به این درجه از موفقیت را مرهون زحمات و لطف بی پایان پدر عزیز و مهربانم دکتر ویلیام مرادخان فوق تخصص روماتولوژی هستم که با راهنمایی و حمایت های با ارزش ایشان توانستم به این درجه دست پیدا کنم.

امیدوارم در مسیر خدمت به بیماران نهایت تلاش خود را بنمایم و در راه درست در سایه لطف پروردگار به جلو قدم بردارم.

آرزومند بهترین لحظه ها

دکتر الویس مرادخان

خیلی ممنونم از اطلاعات مفید و کاملتون در مورد بیماری لوپوس

خواهش می کنم سلامت و پیروز باشید

من جونمو مدیون تشخیص درست و به موقع دکتر مرادخان هستم من خودم مبتلا به لوپوس بودم که تنها دکتر ماهر و مهربان الویس مرادخان توانستند جان من را نجات دهند ممنونم دکتر.

خدا رو شکر سلامت باشید

دکتر خوبی مثل شما واقعا توی ایران کمه خیلی عالی و کار بلد هستید

قربان شما ممنون از لطفتون

زندگی دوباره دخترم را مدیون تشخیص صحیح و درست دکتر مرادخان هستم ممنونم از شما آقای دکتر عزیز

خداوند حافظ شما باشد.

باسلام بنده هشت سال هست که با این بیماری زندگی میکنم و از همین جا دستای دکتر مهربان و صبور و باهوش خودمو میبوسم به خاطر تمامی تلاش ها و زحماتی که برای بهبود من انجام دادند دکتر الویس مرادخان ممنونم

خواهش میکنم خوشحالم که سلامت هستید.

با سلام امکانش هست در مورد عوارض قلبی بیماری لوپوس مطلب بگذارید. با تشکر

بیماری لوپوس چگونه فعال می شود؟

عوامل متفاوتی دارد فعال شدن ژن بیماری لوپوس که یکی از این عوامل استرس و اضطراب میتواند باشد

من پنج ساله که تحت درمان دکتر مرادخان هستم و از ایشان بسیار راضی هستم بیماری لوپوس من به خاطر تدبیر و چیره دستی ایشان چند سالی هست که خاموش شده.ممنون

سلام،روزتون بخیر
جناب دکتر بنده ۷ سال به تشخیص پزشک داروهای روماتیسم مفصلی مصرف میکردم الان در سن ۳۱ سالگی باردار شدم با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات نظرشان به بیماری لوپوس هست،و الان هفته ۲۴ بارداری هستم از هفته ۲۱ قسمت بالا یعنی سینه تا زیر گردن بشدت قرمز و ملتهب شد و خارش داشت با مراجعه به پزشک فوق تخصص رماتولوژی گفتند کهیر هست و هیدروکسید زین ۱۰ تجویز کردند اما یک هفته بعد بهتر نشدم و قرمزی به قسمت شکمم رسید و به متخصص داخلی دیگری مراجعه کردم ایشون گفتند لوپوس فعال شده و به مدت ۱۰ روز دوز داروهای مصرفی من رو بالا بردند ولی امروز روز ۹ است و علائم بیماری برطرف نشده و لکه های مختلف با حاشیه های مشخص وگرد و داخل معمولا کم رنگ و سفید روی پوست کمر،شکم،سینه ودست و پاهام ظاهر میشن و کم رنگ و پر رنگ میشن،گاهی هم را با جوش های یا نقاط ریز قرمز هستند و گاهی بدون ان،اکثر لکه ها وقتی کم رنگ میشوند گرد قهوه ای رنگی بجای آنها میماند.الان کلا درمانده و نگرانم من باید چکار کنم،کجا مراجعه کنم،اهل استان بوشهر هستم.
با تشکر فراوان

سلام. اقای دکتر من ۱۰ ساله لوپوس دارم. ایا اشعه مایکروویو برای من ضرر داره. برای گرم کردن غذا؟ ممنون

سلام جناب دکتر من دو سه ماه پیش به بیماری لوپوس مبتلا شدم ساکن شهر نیشابور هستم فعلا تحت درمان متخصص پوست در شهر مشهد هستم جناب دکتر مسعود ملکی ایا لازم هست به دکتر روماتولوژی مراجعه کنم در ضمن بنده از ناحیه سر و ریزش قرصی مانند مو متوجه این بیماری شدم لطف کنید اگه دکتر خوبی تو مشهد سراغ دارین معرفی کنید

سلام بله شما حتما باید به دکتر روماتولوژ مراجعه کنید

سلام آیا سیستم ایمنی در لوپوس به جز بافتهای سالم بدن میکروب یا ویروس رو هم از بین میبره؟

سلام جناب دکتر عزیز
من ۳۹ سالمه با مشکل ریزش مو چندین ساله به دکتر پوست مراجعه کردم بیوپسی سر گرفتن،مشخص شد لیکن پلان دارم ودارو ضد مالاریا وکورتون تجویز کردن
قبل مصرف ازمایشات تخصصی انتی بادی انجام دادم چون ANAمثبت شده بود
متاسفانه Anti ds DNA 56شد که مثبت
CenpBهم ۳٫۵ اونم مثبت
بقیه موارد منفی بود
الان با این وضعیت لوپوس حتمی یا احتمال بیماری دیگری میتونه باشه
ممنون میشم راهنماییم کنید
خدا وندپشت وپنا هتون

من ۴۶ ساله هستم که ۱۵سال پیش دانه ریز قرمزی رو پوست صورتم ظاهر شد ولی متاسفانه به من نگفته بودن که این بیماری ادامه داره و یک ماه دارو مصرف کردم و بعد مصرف ان را قطع کردم
الان پاهام خیلی ورم کردم گ پروتئین دفن میکنم، نفس تنگی شدید، درد پشت سینه و تپش فلب موقع راه رفتن دارم
ب تشخیص مغز اعصاب ام اس بوده
میخواهم بدانم ایا این بیماری به همان روماتیسم ربطه دارد یا ن؟
و بیست روزه تحت درمان دکتر روماتیسم هستم و تنگی نفس و ورم بدنم بهتر شده ولی دست چپم الان سه روز است خواب و بی حس است. چکار باید بکنم؟ باید ب چه دکتری مراجعه کنم؟

سلام خسته نباشید
ایا عمل اندوسکوپی میتونه لوپوس رو با توجه به مخاط,در معده شناسایی کنه ممنون میشم اگه جواب بدین

سلام اقای دکتر من مادر پسری ۴ ساله هستم مطالبی که در مورد بیماری لوپوس هست را مطالعه کردم فرزندم علائم این بیماری رادارد
۳سال پیش پسر عموی فرزندم که جوانی ۱۹ ساله بود بخاطر همین بیماری فوت شد
ایاممکن است پسر من هم این بیماری را داشته باشد؟؟
من ساکن شهر شاهرود دراستان سمنان هستم
میخواهم بدانم حالا باید چیکار کنم وپیش کدام دکتر بروم؟
لطفااگر دکتری در این زمینه درشاهرود میشناسید معرفی کنید
ممنون میشوم
واگرمیشود لطف کنید زود تر پاسخ من را بدهید

با سلام وعرض ادب و احترام خدمت آقای دکتر مرادخان .وقت بخیر .آقای دکتر آیا تغذیه بر روی پیشروی یا توقف بیماری لوپوس خفیف تاثیر دارد یاخیر ؟ اگر داردبیمار از چه نوع غذاهایی باید پرهیز نماید.باتشکر

سلام خسته نباشید
لطفا آدرس دکتر مراد خان رو برام می نویسید خیلی نیاز دارم

خیابان کارگر شمالی-بالاتر از بیمارستان قلب- کوچه سوم- پلاک دو- طبقه سه

سلام آقای دکتر وقت بخیر
من با دختری آشنا شدم که این بیماری رو داره و میخواستم بدونم ازدواج با این فرد سلامتش رو به خطر نمیندازه؟
این بیماری از بین هم میره؟

سلام چجوري ميشه از دکتر مراد خان نوبت گرفت

از فرم صفحه اصلی سایت می تونید اقدام کنید.

درود بر جناب دکتر
میخاستم بدونم درمانی برای لوپوس کف سر هست ؟

سلام وقت بخیر جناب دکتر
من قبلا مشکل روماتیسم مفصلی داشتم الان دو ماهه که بعلت کم خونی دچار روماتیسم لوپوس شدم که یکماه قبل بعلت شدت کم خونی سطح هوشیاریمو از دست دادم و بیمارستان بستری شدم و تمام علائمی که شما ذکر کردین رو دارم و الان هم تحت نظر دکتر هستم و دارم دارو میخورم اما بدلیل حالت تهوع که داشتم دارو با دوز کمتر میخورم ، من زاهدان زندگی میکنم و از شما میخوام در صورت امکان منو در این خصوص راهنمایی کنید، با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام خانوادگی (ضروری)

شماره موبایل (ضروری)

انتخاب روز و ساعت (ضروری)شنبه ساعت 15 تا 20یکشنبه ساعت 15 تا 20دوشنبه ساعت 10 تا 13سه شنبه ساعت 15 تا 20چهارشنبه ساعت 15 تا 20پنجشنبه ساعت 9 تا 13

دکتر الویس مرادخان متولد 1350 در شهر مراغه فرزند جناب دکتر ویلیام مرادخان (فوق تخصص روماتولوژی)، می باشند.

ایشان تحصیلات دبیرستانی خود را سال 1368 در شهر تهران به پایان رساند و با کسب رتبه 50 در کنکور سراسری وارد دانشکده پزشکی شدند.    ادامه

آیا بیماری لوپوس خطرناک است؟ در این مقاله به معرفی این بیماری خواهیم پرداخت. بیماری لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی طولانی مدت به شمار می‌رود. همچنین در خصوص علائم لوپوس و تشخیص بیماری لوپوس بررسی‌هایی را انجام خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با بیماری لوپوس و آگاهی از این موضوع در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی طولانی مدت به شمار می‌رود. در این بیماری عملکرد سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود. و به بافت سالم و طبیعی اندام‌های بدن حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. به دلیل ماهیت پیچیده‌ای که لوپوس دارد، ممکن است با سایر بیماری‌های پوستی اشتباه گرفته شود.

به طور کلی علائم شایع لوپوس عبارتند از: التهاب، تورم، آسیب به مفاصل، آرتروز، مشکلات پوستی و آسیب دیدن برخی اعضای بدن از جمله کلیه‌ها، قلب و ریه‌ها و آسیب خون. این علائم در زمان شعله‌ور شدن بیماری رخ می‌دهند.

علائم دیگری که پزشکان آن‌ها را با لوپوس مرتبط می‌دانند شامل: خستگی، کاهش اشتها، کاهش وزن، بثورات پوستی به دلیل خون ریزی در زیر پوست، زخم شدن مکرر دهان، حساسیت به نور خورشید، سردرد، تب، درد قفسه سینه هنگام تنفس عمیق، ریزش مو و بنفش رنگ شدن انگشتان پا.

این علائم لوپوس در افراد مختلف به صورت متفاوت بروز می‌دهند. افرادی که این علائم را به صورت کم رنگ‌تر احساس می‌کنند و بیماری هنوز در حالت خاموش قرار دارد، درمان آسان‌تری را تجربه می‌کنند. در این افراد علائم این بیماری قابل درمان و کنترل است.لوپوس را چگونه تشخیص دهیم

درباره مراقبت از کلیه‌ها در این مقاله می‌توانید نکات بیشتری را مطالعه کنید. روی لینک سبزرنگ بزنید.

بسیاری از بیماران لوپوس این سوال را می‌پرسند که آیا بیماری لوپوس واگیر داره ؟ پاسخ به این سوال منفی است. یعنی این بیماری در اثر ارتباط بین فرد بیمار و افراد سالم انتقال پیدا نمی‌کند. اما در برخی مادران باردار ممکن است بیماری لوپوس به نوزاد منتقل شود. که به این نوع بیماری، لوپوس نوزادی می‌گویند.

لوپوس پوستی در حقیقت یکی از علائم لوپوس به شمار می‌رود. لوپوس پوستی در پوست نواحی مختلف بدن و به خصوص به صورت لوپوس پوست سر مشاهده می‌شود. بیماری لوپوس پوستی نیز مانند لوپوس به دلیل عملکرد اشتباه سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد.

علائم لوپوس پوستی چیست ؟ در حقیقت علائم این بیماری نیز همانند لوپوس است. و شامل مشکلات پوستی می‌شود که پزشک آن‌ها را تشخیص می‌دهد. کنترل لوپوس و لوپوس پوستی اخیرا راحت‌تر شده و درمان آن ساده‌تر صورت می‌گیرد.

علت اصلی ایجاد بیماری لوپوس که یک بیماری خود ایمنی است، مشخص نیست. اما به طور کلی می‌توان اختلال در عملکرد سیستم ایمنی را علت اصلی ایجاد بیماری‌ خود ایمنی دانست.

سیستم ایمنی بدن شما در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها و میکروب‌ها واکنش نشان می‌دهد. و آن‌ها را از بین می‌برد. مبارزه با این آنتی ژن‌ها به وسیله تولید آنتی بادی‌ها صورت می‌گیرد. آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط گلبول‌های سفید تولید می‌شوند.

هنگامی که بدن به یکی از بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری لوپوس گرفتار می‌شود، سیستم ایمنی توانایی تشخیص موارد ناخواسته مانند میکروب‌ها را با بافت سالم بدن از دست می‌دهد. به این ترتیب سیستم ایمنی نمی‌تواند بین بافت طبیعی و سالم بدن و آنتی ژن‌ها تفاوت قائل شود. و به بدن حمله می‌کند.

به طور کلی عوامل هورمونی، ژنتیکی و محیطی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به این بیماری خود ایمنی موثر هستند. این عوامل سه گانه به تنهایی یا به صورت ترکیبی در ایجاد بیماری لوپوس نقش دارند. در ادامه به بررسی تاثیر هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که بدن برای کنترل فعالیت عضوهای مختلف آن‌ها را تولید می‌کند. اختلال در فعالیت هورمونی می‌تواند سبب ایجاد زمینه بیماری‌ خودایمنی شود. به عنوان مثال بر اساس تحقیقات صورت گرفته، زنان ۹ برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری لوپوس قرار دارند. همچنین افراد بین سنین ۱۵ تا ۴۵ نیز بیشتر به بیماری لوپوس مبتلا می‌شوند.

مراقبت از سلامت هورمون‌های بدن امری ضروری است. در این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. روی لینک سبز بزنید.

همچنین دانشمندان معتقدند که در زمان بارداری، خطر ابتلا به بیماری لوپوس افزایش می‌یابد. همه این موارد به عوامل هورمونی مربوط است. دانشمندان علت ابتلای بیشتر زنان به لوپوس را به خاطر کاهش ترشح هورمون استروژن در مبتلایان اعلام کرده‌اند. زیرا این هورمون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

با آنکه هیچ گزارش خاصی از تاثیر عوامل ژنتیکی بر افزایش خطر ابتلا به لوپوس وجود ندارد، اما متخصصان معتقدند که بیماری لوپوس در برخی خانواده‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. بنابراین اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید، باید بیشتر مراقب ابتلا به بیماری‌ها خودایمنی باشید.

عوامل مختلف محیط زیستی مانند آلودگی‌های محیط زیستی یا ویروس‌ها، می‌توانند سبب افزایش خطر ابتلا به لوپوس شوند. همچنین مصرف برخی داروها ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

تشخیص بیماری لوپوس کمی دشوار است. این بیماری یک بیماری پیچیده به شمار می‌رود. همچنین علائم لوپوس به علائم سایر بیماری‌ها بسیار شباهت دارد. همین موارد تشخیص لوپوس را دشوار کرده است. آزمایش خون یکی از مواردی است که به تشخیص این بیماری کمک می‌کند. بررسی آنتی بادی‌های بدن نیز یک روش دیگر برای تشخیص لوپوس می‌باشد.

حالا زمان پاسخ به این سوال است که لوپوس چگونه درمان میشود و چگونه بیماری لوپوس را درمان کنیم ؟ ابتدا باید این موضوع را مشخص کنیم که در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اما افراد درگیر با لوپوس می‌توانند با تغییر سبک زندگی، علائم و نشانه‌های آن را کنترل کنند.

هدف از درمان و کنترل علائم لوپوس، جلوگیری از شعله‌ور شدن بیماری است. با کنترل لوپوس، می‌توانید از آسیب رسیدن به اندام‌های خود جلوگیری کنید. همچنین مصرف داروهای مکمل که پزشکان تجویز می‌کنند، سبب بهبود عملکرد هورمون‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از آسیب مفاصل، کاهش درد و تورم و کمک به افزایش سلامت بدن می‌شوند.

درمان‌های خانگی و ورزش نیز با مشورت پزشک، بسیار مفید خواهند بود. ورزش و فعالیت بدنی مناسب برای کنترل علائم این بیماری بسیار موثر هستند. همچنین مصرف غذاهای مفید برای لوپوس که پزشکان و متخصصان آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند، بر کاهش عوارض لوپوس تاثیرگذارند.

چندی پیش شنیده میشد که سلنا گومز( Selena Gomez’s ) یکی از شخصیت‌های پرطرفدار دنیای موسیقی نیز به این بیماری مبتلا شده است. و پس از آن حساسیت و پیگیری مردم به لوپوس بیشتر از گذشته شد.

در گذشته بیماری لوپوس بسیار ترسناک و خطرناک به شمار می‌رفت. و افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند بیش از ۵ سال نمی‌توانستند به زندگی خود ادامه دهند. اما در حال حاضر با پیشرفت علم پزشکی، کنترل علائم بیماری لوپوس و درمان آن‌ها بسیار ساده‌تر شده است. و افراد مبتلا به لوپوس می‌توانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند. و از زندگی سالم و با کیفیت برخوردار باشند.

در این مقاله سعی کردیم شما را بیشتر با لوپوس آشنا کنیم. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما برای کمک به درمان و بهبود کیفیت زندگی موثر باشد.

سپیده سرداری هستم. مهندسی نرم افزار خوندم و مدرس نرم افزارهای گرافیکی و تدوین.
به خاطر علاقه زیادی که به آشپزی دارم، دوست دارم به وسیله ترجمه و نوشتن در حوزه سلامتی و خواص مواد غذایی، همیشه اطلاعات به روز داشته باشم.

اسم و ایمیل مرا در این مرورگر ذخیره کن.

با اپلیکیشن کرفس به وزن ایده‌آل خود برسید.

تهران٬ ونک- خیابان برزیل- خیابان شمس لاهیجانی- کوچه دوازدهم- پلاک ۸

@2019 – طراحی و توسعه تیم کرفس

لوپوس را چگونه تشخیص دهیم
لوپوس را چگونه تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *