مشاوره انگیزه درس خواندن

 
helpkade
مشاوره انگیزه درس خواندن
مشاوره انگیزه درس خواندن

فیلم های درس مورد نظر را مشاهده کنید:ادبیاتعربیدینیزبانریاضیزیستفیزیکشیمی ورود به فروشگاه اینترنتی دی وی دی کنکوردریافت مشاوره درسی و برنامه ریزی کنکور


مشاوران 100
انگیزشی
۱۱ نظرها

از شوماخر پرسیدن شما چطور ۷ دوره قهرمان مسابقات اتوموبیل رانی شدی؟ گفت وقتی بقیه ترمز میکردن من گاز میزدم. خیلی راحت وقتی بقیه ترمز کردن خسته ان کم اوردن درس نمیخونن شما گاز بزن درس بخون تا قهرمان بشی.

باید زحمت بکشید. مصاحبه هایی که با رتبه های تک رقمی میشه بعضیشون میگن ما الزما خیلی هم با استعداد نبودیم ولی اهل تلاش زیاد بودیم. واقعا اینقد نابغه نیستن بلکه خیلی تلاش میکنن.

بهتره یک برگه یا دفترچه داشته باشیم و داخل بنویسیم که اگه درس بخونم و تلاش کنم چه چیزهایی گیرم میاد؟ هر وقت نکته جدیدی به ذهنمون رسید داخل این برگه یا دفترچه یادداشت کنیم یا حتی داخل گوشی، مثلا اینکه اگه درس بخونم و رشته مورد نظرم قبول بشم درآمد بیشتری در آینده میتونم داشته باشم، ازدواج بهتری میکنم، شان و موقعیت اجتماعی بهتری توی جامعه و اطرافیانم دارن، میتونم به مردم کشورم خدمت کنم، میتونم پیش زمینه ای برای ادامه تحصیلم در خارج از کشور داشته باشم، و… هر وقت انگیزمون کم شد باید نگاهی به این موارد بندازیم. این خودش به ما انگیزه میده و محرک میشه. یه لحظه تصور کنید اگه الان کمی به خودتون سختی بدید به این چیزای خوب میرسید.مشاوره انگیزه درس خواندن

ارتباط با افرادی که منفی باف هستن رو به حداقل برسونید. حداقل وقتی که میخواید دوباره انگیزه بگیرید از اینجور آدمها تا حد امکان دوری کنید.

بیشتر با افرادی ارتباط داشته باشید که شما رو تشویق میکنن و بهتون انرژی مثبت میدن. به جمله معروف هست که میگه «شما تبدیل به میانگین ۵ نفری خواهید شد که بیشتر از همه با آن ها ارتباط دارید». با افراد مثبتی که دوست دارید مثل اونها باشید و بهتون انگیزه میدن بیشتر ارتباط داشته باشید.

خوندن، گوش دادن و یا دیدن مطالب یا عکس و کلیپ هایی که بهتون انگیزه میده رو حتما تو برنامه زندگیتون داشته باشیت. مثلا اگه میخواید رشته پزشکی قبول بشید خوبه که گاهی اوقات مستند های کوتاه زیر یک ساعت که از زندگی پزشکان موفق متخصص و فوق تخصص تهیه شده رو ببینید که نمونه هاش توی اینترنت زیاده. دیدن موفقیت ها و پیشرفت های آدم های موفق در رشته تحصیلی که شما قراره در آینده برید بهتون انگیزه مضاعف میده که شما هم اگه از الان تلاش کنید و همت داشته باشید میتونید مثل این افراد موفق باشید. به عنوان مثال گفتم پزشکی، برای هر رشته ای افراد موفق زیادی هستند چه داخل کشور و چه ایرانی هایی که خارج کشور هستن.

فایل های صوتی یا تصویری انگیزشی مخصوصا اونهایی که مربوط به کنکور هستند رو وقتی که انگیزتون کم شده حتما ببینیت یا بشنویت. سمینار موفقیت (انسان موفق) دکتر شاهین فرهنگ (دکترای روانشناسی) هم تکنیک هایی رو میگه که نه فقط برای کنکور بلکه برای رسیدن به همه خواسته ها و اهداف زندگی واقعا مفید هست. این کلیپ ها تو اینترنت موجوده واسه دانلود. البته کلیپ ها و تکنیک هاش به درد کسی میخوره که در عمل واقعا اجراشون کنه.

گاهی باید چشماتون رو ببندید و آینده خودتون رو تصور کنید. با جزئیات هر بار که تصور میکنید جلوتر برید هر بار تصور جزئیات بیشتری از آینده خودتون رو ببینید و تصور کنید. به این میگن تکنیک تصویرسازی ذهنی در روانشناسی. به این فکر کنید که کنکور رو با موفقیت گذروندید رتبه ها اعلام شده و رتبه خوبی آوردید، خانواده و دوستان و اقوام همه بهتون تبریک میگن، بعد از اوایل مهر ماه رشته و دانشگاهی که میخواستید قبول شدید و باید برید دانشگاه کنار همکلاسی های جدید دانشگاه عالی، رشته مورد علاقه و هدفی که میخواستید بهش رسیدید. چقد لذت بخشه که آدم نتیجه تلاششو حالا ببینه. به این فکر کنید که بعد از کنکور خیلی ها از شما سوال میپرسن که چکار کردی؟ رتبت چند شد چی قبول شدی؟ شما هم با افتخار سرتو بالا میگیری و با لبخند رضایت بخش میگی فلان رشته خوب فلان رتبه خوب … و بعد از کنکور خیلی ها ممکنه شما رو الگوی درسی خودشون قرار بدن واسه موفقیت تو کنکور و اون وقت میتونید حس خوب کمک کردن به دیگران رو  بچشید. شیرینی تصور این لحظات خودش میتونه انگیزه ای باشه برای از جا بلند شدن و شروع با انگیزه بیشتر.

بیشتر به موفقیت های گذشته و مسیری که تا حالا طی کردید نگاه کنید نه به مسیری که پیش رو دارید. به خودتون بگید من این همه تلاش کردم تا حالا و به اینجا رسوندم این همه سال از ۶ سالگی دارم میرم مدرسه نباید از این به بعد کم کاری کنم. راه زیادی تا رسیدن به هدفم نمونده باید بلند بشم و راه رو ادامه بدم حیفه این همه تلاش کردم تا حالا از این به بعد ادامش ندم. تازه نزدیکه که نتیجه سال ها مدرسه رفتن و تلاشم رو ببینم این آخرین لحظات رسیدن به هدف باید تلاش رو بیشتر کنم.

یه پیشنهاد عملی: اگه می‌ خواهید درس بخونید ولی اراده ‌ی کافی برای اجرای تصمیم هاتون رو ندارید برنامه ‌ی خودتون رو بدید به مادر یا خواهر یا برادر یا پدرتون و از اونها بخواهید شما رو کنترل کنن. باید کسی باشه که دلسوز شما باشه و البته وقت شما رو در حین کنترل با صحبت کردن های بی فایده تلف نکنه و استرس و انرژی منفی هم به شما نده، یعنی شما رو نا امید نکنه.

یکی از قهرمانان دو المپیک که چند دوره مدال طلا گرفته بود میگفت من لحظاتی که تفنگ میخواست تیر رو شلیک کنه و دونده ها شروع کنیم به دویدن به سمت خط پایان، تمام زحمت ها و سختی هایی که کشیده بودم تا به اینجا برسم از جلو چشمم رد میشد. جوری درس بخونید به اندازه ای درس بخونید که روز قبل از کنکور و یا روزهای اخر نزدیک کنکور به خودتون نگید ای کاش چن روز یا چند ساعت بیشتر وقت داشتم.

اگه هنوزم فکر می کنید واسه از جا بلند شدن و مردونه جنگیدن برا کنکور دیر شده، اگه فکر می کنید رقیباتون همه خیلی وقته شروع کردن و شما خیلی عقب هستی، اگه فکر می کنید معدلتون پایین هست و فرصتی واسه جبرانش ندارید، یادتون بیارید که رتبه ۱ کنکور ۸۸ با معدل حدود ۱۱ و نیم که حتی دیپلمش هم ریاضی بود نه تجربی، از یک شهر کوچک منطقه ۳ غرب کشور درحالیکه تازه زمستان سال ۸۷ از خدمت سربازی برگشته بود و میخواست از این به بعد بره تو کار به پدرش کمک کنه به اصرار پدرش از همون زمستون ۸۷ یعنی تقریبا ۵ ماه مونده به کنکور سراسری ۸۸ شروع میکنه مردونه و با غیرت برا کنکور میشینه جنگی میخونه اونم توی یک اتاق ۲ در ۳ متری توی انباری (به خاطر دوری از سر و صدا چون خونشون پر جمعیت و شلوغ بوده) و رتبه ۱ کشوری کنکور تجربی میاره!!! شما هم میتونی مثل ایشون و حتی بهتر باشی. شمایی که شاید وقت بیشتری نسبت به اون داری اون فقط ۵ ماه وقت داشت، شما که شاید معدلت بالاتر از ۱۱ ونیم هست، شاید از یک شهر محروم منطقه ۳ هم نباشی و امکانات بیشتری هم داشته باشی، مطمئن باش میتونی بدرخشی. کافیه از ته دل بخوای و بلند بشی مردونه واسه آیندت بجنگی. جنگ با تنبلی و بی انگیزگی و درس نخوندن. باهاش بجنگ و مطمئن باش که پیروز میشی.

برای حفظ مداوم این روحیه حتما مطالب انگیزشی موجود در سایت مشاوران ۱۰۰ و همچنین کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مشاوران ۱۰۰ رو دنبال کنید. ویدیوهای مفیدی از توصیه های رتبه های برتر در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مشاوران ۱۰۰  منتشر شده.

 

همچنین ارتباط مداوم با یک مشاور تحصیلی با تجربه که ساعت مطالعه روزانه و برنامه هفتگی شما رو مرتبا چک کنه و پیگیر وضعیت و عملکرد شما باشه هم میتونه خیلی بهتون کمک کنه.در صورتی که نیاز به برنامه ریزی و مشاوره کنکور دارید با ما تماس بگیرید.

ورود به فروشگاه فیلم کنکور

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید
 

 روش اول: شما می توانید «نام و نام خانوادگی + پایه تحصیلی + مدت زمان مورد نظر خود را برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» مستقیما به شماره پیامک ۱۴ رقمی مخصوص هر مشاور که در جدول بالا در کنار تصویر چهره وی درج شده است ارسال نمایید. متن پیامک و شماره تلفن همراه شما بلافاصله توسط همان مشاور دریافت خواهد شد و ایشان با شماره موبایل خود به درخواست شما پاسخ خواهند داد. طی اولین تماس تلفنی مشاور با شما شرایط، روش کار و هزینه مشاوره و برنامه ریزی بلند مدت به شما اعلام می گردد.

روش دوم: علاوه بر این، می توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۹۱۰۳۵۳۶۳-۰۲۱ درخواست مشاوره و برنامه ریزی بلند مدت خود را به مسئول ثبت نام اعلام کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا پس از هماهنگی، همان مشاور در اولین فرصت برای پاسخگویی به درخواستتان با شما تماس بگیرد.

روش سوم: علاوه بر دو روش فوق، جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می توانید درخواست برنامه ریزی و مشاوره بلند مدت خود را به آیدی moshaverane100_Admin@ در تلگرام ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مد نظر خود را نیز ذکر کنید.

کانال بهترین فیلم های آموزشی کنکور:

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

گفته های تان بسیار پر ارزش بود . خداوند اجرتان دهد،به امید پیروزی…

سلام یک کانال تلگرام انگیزه درس خواندن میشه معرفی کنید

سلام، آدرس کانال تلگرام:https://t.me/moshaverane100_com

نمیدونم چرا حس و حال درس خوندن ندارم میخوام بخونم چند روز میخونم دوباره بی انگیزه میشم سال بعد هم کنکور دارم ولی میگن ریاضی مثل قبل کنکورش سخت نیس دیگهمشاوره انگیزه درس خواندن

رشته های روزانه پرطرفدار در دانشگاه های دولتی تهران گروه ریاضی همیشه رقابت دارن و افراد با انگیزه و تلاشگر که رتبه خوبی میارن میتونن قبول بشن.

من عکس پروفسور سمیعی رو گذاشتم روی میز مطالعه ام هر وقت انگیزه ام واسه درس خوندن کم میشه بی حوصله میشم نگاش میکنم شارژ میشم منم باید روزی یک پزشک معروف بشم

هیچ چیز به نظرم اندازه اینکه جون انسان ها رو نجات بدی در اینده به یک کنکوری انگیزه نمیده واسه درس خوندن پزشکی بهترین راهه واسه این هدف

من کلا انگیزه درس خوندن واسه کنکور رو از دست دادم چون معدل نهاییم خیلییییی بد شد
به جز این مورد بازم کسی بوده با معدل ۱۲ رتبه خوب اورده باشه؟؟

بله کسانی بودن که حتی با این معدل پزشکی سه دانشگاه اول تهران روزانه قبول شدن مثل امیرحسین اجیرلو در کنکور ۹۴ با معدل حدود ۱۲ پزشکی دانشگاه ایران قبول شد

کلیپ های انگیزشی که واقعا تاثیر داره حداقل رو من داشته

رستگاری رحمانی و محمد احمدی هردوشون با دیپلم ریاضی رتبه ۱ کنکور تجربی شدن! نابغه هستن اینها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

.دریافت کد تخفیف با ارسال پیامک به 09909380945

من تازه با این سایت آشنا شدم. یعنی برای هر کس یه برنامه تا کنکور میده؟ من خیلی احتیاج دارم. چیکار باید بکنم؟

من خیلی نیاز دارم با یک مشاور صحبت کنم. امکان این هست که کسی هر هفته با من تماس بگیره؟ مدام انگیزم رو از دست میدم و خسته میشم.

میشه لطفاً بازارکار رشته های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی رو برام توضیح بدین؟ من خیلی به این رشته ها علاقه دارم اما میگن کار نداره. میخوام بدونم چه جاهایی میشه با این رشته ها کار کرد؟

باسلام من کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان میخونم میخواستم بدونم :1. گرایش های ارشد از این رشته چیا هستند؟و 2. کدوم گرایشا بهتر هستند؟

با سلاممن دیپلم علوم انسانی دارم.لیسانس زبان انگلیسی.الان میخوام برا کارشناسی یا کارشناسی ارشدصنایع غذایی ازمون بدم، میتونم این کار و انجام بدم یا نه؟مجاز هستم؟لطفا راهنمایی ام کنید.
مشاوره انگیزه درس خواندن

درس خواندن برای کنکور با وجود تعداد زیادی از کتاب های درسی، جزوات و کتاب های تست قطور، برای بیشتر داوطلبان کار سخت و طاقت فرسایی است. به همین دلیل علاوه بر داشتن برنامه منظم و منسجم و آگاهی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان بسیار مهم است

 

عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی کنکور سراسری

 

نوشته گروه مشاوران 3گام

درس خواندن برای کنکور با وجود تعداد زیادی از کتاب های درسی، جزوات و کتاب های تست قطور، برای بیشتر داوطلبان کار سخت و طاقت فرسایی است. به همین دلیل علاوه بر داشتن برنامه منظم و منسجم و آگاهی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان بسیار مهم است. گاهی پیش آمده که داوطلبی با وجود پایه ضعیف درسی، به دلیل داشتن انگیزه مطالعه قوی توانسته است رتبه خوبی را در کنکور به دست آورد. اما خیلی از افراد در شرایط سخت امید خود را از دست می دهند. تلاش و پشتکار در کنار انگیزه و امید باعث می شود که شما بتوانید نه تنها در کنکور بلکه در بسیاری از مراحل زندگیتان موفق شوید. به دلیل این که مهم ترین عامل محرک و یکی از ویژگی های افراد موفق انگیزه است. خواندن و شنیدن جملات امیدوار کننده به کنکوری ها در این زمینه خیلی کمک کننده است. در این قسمت تیم مشاوره انگیزشی 3گام، مطالب واقع بینانه و جملات انگیزشی برای موفقیت در کنکور را برای شما آماده کرده است تا با توجه به شرایط، بهترین زندگی خودتان باشید و بتوانید با انگیزه کافی خود را برای کنکور 98 آماده کنید.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

دریافت مشاوره رایگان

جملات انگیزشی برای کنکوری ها، یکی از روش های ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان است. 

شما هم باید مرتب جملات انگیزشی برای موفقیت در کنکور را با خود تکرار کنید. همچنین بدانید هیچ مشکلی دایمی نیست. هیچ مشکلی نمی تواند بر همه ی زندگی شما تاثیر بگذارد. اگر به کار زیاد، مثبت و سازنده ادامه دهید، هر مشکلی سرانجام می گذرد. ممکن است گاهی زندگی وحشتناک بنظر برسد، اما اگر جستجو کنیم، مواردی هست که بخاطر آن ها خوشحال و امیدوار باشیم.

 آنتونی رابینز میگوید: من مرتب به خودم یادآوری می کنم که باید روی آنچه میخواهم، تمرکز کنم و بجای مشکلات بیشتر، به راه حل ها فکر کنم. به خاطر آوردم هیچ مشکلی نمی تواند روی همه ی زندگی من اثر بگذارد, گرچه ممکن است اکنون اینطور به نظر بیاید.

او در ادامه میگوید: تصمیم گرفتم به دلیل مشکلات مادی و ناکامی های عاطفی همه ی زندگی را مصیبت بار و تباه شده ندانم. فهمیدم که اشکالی متوجه من نیست فقط کمی از زندگی عقب مانده ام. دریافتم که اگر به پرورش دانه هایی که کاشته ام ادامه دهم، زمستان زندگی را پشت سر خواهم گذاشت و به بهار می رسم. من همچنین فهمیدم که احمقانه است که از انجام کارهای یکسان نتیجه ی متفاوت داشته باشیم. من باید کار جدید را آزمایش می کردم و آنقدر ادامه می دادم تا به نتیجه ی دلخواه برسم.

تنها راه انجام دادن کارهای عظیم، دوست داشتن کاری است که می کنید. اگر تا الان آن را پیدا نکردید، به گشتنتان ادامه دهید و تا زمانی که آن را پیدا نکردید، متوقف نشوید. ( استیو جابز )

شما باید بلافاصله روی کارهایی که می توانید امروز انجام دهید تمرکز کنید, حتی اگر کوچک و کم اهمیت باشند. بسیاری از افراد به این نکته ی ساده عمل نمی کنند زیرا ترس از شکست دست و پای آن ها را می بندد.

عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی کنکور سراسری

 

اگر اعتماد به نفسی در کار نباشد، اگر تضمین و اطمینان خاطری وجود نداشته باشد، شجاعتی در کار نخواهد بود. اگر بدانیم از عهده ی کاری که متقبل شده ایم بر می آییم، نیمی از راه را طی کرده ایم. (آریزن سوئیت ماردن)

کار بزرگ ما این نیست که ببینیم از دور چه کورسویی دیده می شود، کار بزرگ این است که آنچه را در نزدیک خود در اختیار داریم مورد استفاده قرار بدهیم. (توماس کارلایل)

 

علاوه بر داشتن برنامه منظم و منسجم و آگاهی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان بسیار مهم است.

یکی از راه های ایجاد انگیزه در دانش آموزان تغییر باورهای ذهنی آن ها است. برای تاثیر جملات انگیزشی برای موفقیت در کنکور، گاهی نیاز است که داوطلبان باورهای ذهنی خود را نیز تغییر دهند.

همه باید این قضیه را قبول کنیم که بسیاری اوقات وقایعی اتفاق می افتد که در کنترل ما نیست. مثلا بروز یک بیماری، ضعیف شدن محیط آموزشی مدرسه به دلیل تغییرات ساختاری در سال کنکور و اخذ نمرات پایین متعدد در یک درس مهم. در این موارد گاهی همه ی سعی خود را می کنیم تا مشکل پیش آمده را جبران کنیم. وقتی راه تازه ای امتحان می کنیم اما باز هم نتیجه نمی دهد، اغلب می ترسیم و چون نمی خواهیم متحمل رنج و ناراحتی شویم، دوباره سعی کنیم. هیچکس دوست ندارد شکست بخورد و یا بعد از زحمت فراوان، حاصل کارش ناامیدی باشد. هنگام ناراحتی و مشکلات، مهم این است که شما بتوانید با انگیزه و تلاش به مسیر خود ادامه دهید. 

می توانید از همین امروز با تغییر دادن افکار و رفتار همه چیز را در زندگی خود تغییر دهید. همواره این جمله را با خود تکرار کنید که من دلسرد نمی شوم. دست کشیدن از هر اقدام اشتباه، گامی به جلو محسوب می شود.

اگر یک کتاب را می خوانید و متوجه نمی شوید، شاید با عوض کردن کتاب آموزشی و یا گنجاندن 30 دقیقه مطالعه ی مفاهیم پایه بتوانید خود را علاقه مند کرده و به تدریج نمرات بالاتری کسب نمایید.

 

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

چگونه می توان از این باور رها شد؟ اغلب مردم می گویند کاری را نمی توانند انجام دهند، زیرا در گذشته سعی کرده اند ولی موفق نشده اند. اما این افراد باید بدانند که دیروز مهم نیست. آنچه اکنون انجام می دهند مهم است. عده ی زیادی هستند که رو به جلو می رانند، اما هدایتگر آن ها آینه ای است که پشت سر آن ها را نشان می دهد. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید باید بدانید که تصادف خواهید کرد. شما باید به آنچه امروز می توانید انجام دهید توجه کنید تا اوضاع را بهبود بخشید.

در مسیر موفقیت کنکور باید این نکته را مد نظر قرار دهید که وقتی یک راه حل نتیجه نمی دهد، نمی توان انتظار داشت دفعه بعدی از همان مسیر نتیجه ی متفاوت بگیرید.

در این قسمت روی صحبت ما با دانش آموزانی است که می گویند هر کاری می کنیم درصدهایمان بالاتر از 20 یا 30 درصد نمی رود. بسیاری اوقات ما بر روی یک مسیر نامناسب پافشاری می کنیم. به عنوان مثال من در دوران پیش دانشگاهی با این طرز فکر که کم کردن ساعت خواب (کاهش از 7 ساعت به 4 ساعت خواب شبانه روز) باعث موفقیت بیشترم می شود، طی ماه ها هم هشیاری کمتری در کلاس داشتم و هم ساعات بیشتری را باید به درک و حفظ مطالب اختصاص می دادم. عدم اطلاع از فواید خواب و استراحت در کاهش استرس و طبقه بندی مطالب در ذهن و … باعث شد که بار خستگی چند ماهه را تا جلسه ی کنکور به دوش بکشم و با تمرکز بسیار پایین به سوالات پاسخ دهم. گاهی در نهایت بعد از چندین بار امتحان و شکست خوردن به این باور می رسیم که نمی توانیم ادامه دهیم. در مواردی هم مسیر انتخابی صحیح، اما استقامت ما کم است. به همین دلیل ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان می تواند استقامت آن ها را برای طی کردن مسیر موفقیت کنکور افزایش دهد.

 

مشاوره انگیزه درس خواندن

عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی کنکور سراسری

کلید موفقیت در کنکور، انتخاب اولویت ها است. یعنی تصمیم بگیریم چه چیزی برایمان از همه مهم تراست. بعد برای بهبود اوضاع، به کوشش فراوان و مداوم اقدام کنیم. برای درک بهتر موضوع به طور خلاصه به شرح زندگی سرهنگ ساندرز موسس KFC می پردازیم. مردی که عنوان نخستین کاندیدای انتخاباتی دنیای فست فود را از آن خود کرد، نه در یک دوره بلکه دو دوره بی خانمان بوده است. او تا قبل از 65 سالگی در جهت عملی کردن رویاهایش هیچ اقدامی نکرده بود. اما به جای سرزنش خود و اجتماع و … ایده خود را در مورد فروش دستور پخت خوراک مرغ به رستوران ها عملی کرد. در ابتدا او فکر کرد مسخره است! فروش این دستور پخت حتی پول اجاره خانه اش هم نخواهد شد. اما فکر تازه ای کرد که علاوه بر فروش دستور پخت، روش پخت را هم آموزش دهد. او پودر هایی را درست می کرد که وقتی به مرغ ها می زد مزه آن ها شگفت انگیز می شد. او به اولین رستوران رفت اما صاحب آن جا قبول نکرد. دومین رستوران نه، سومین رستوران نه، او به 623 رستوران مراجعه کرد و ششصد و بیست و چهارمین رستوران، قبول کرد که از پودر مرغ سرهنگ ساندرز استفاده کند. او به هیچ وجه نا امید نشد و کارش را رها نکرد، زیرا اولین کلید موفقیت را یافته بود. اولین کلید موفقیت نیروی شخصی است. نیروی شخصی یعنی ایستادگی و سماجت در انجام کار. سرهنگ ساندرز بعد از شنیدن جواب رد از رستوران های مختلف به جای آن که احساس بدی داشته باشد فورا به این فکر می افتاد که چطور داستانش را به شکل موثرتری بگوید تا در رستوران بعدی نتیجه بگیرد. چند نفر هستند که در طول 2 سال، 1009 بار جواب رد بشنوند و باز هم ادامه دهند؟ وی بعد از شنیدن 1009 مرتبه جواب رد، در حالیکه با اتومبیل فرسوده سر تا سر آمریکا را می گذراند و شب ها روی صندلی عقب اتومبیل می خوابید و هر روز با شوق بر می خاست تا ایده اش را با شخص تازه ای در میان بگذارد، بالاخره جواب مثبت شنید.

ایجاد انگیزه درس خواندن در دانش آموزان به کمک مطالب و جملات انگیزشی برای موفقیت در کنکور، به همراه کوشش مداوم، پشتکار و حس انعطاف پذیری آن ها در تعقیب اهداف در نهایت دانش آموزان را به مقصد می رساند. فقط باید حسی را که به شما می گوید راه حلی وجود ندارد را رها کنید. اگر من بارها تلاش کرده ام اما نتوانستم از تمرکز خوبی هنگام مطالعه بهره مند شوم، اگر بارها با تعداد ساعات زیاد، درسی را مطالعه کرده ام اما از نتیجه راضی نبوده ام، میتوانم از مشاور کمک بگیرم. میتوانم تکنیک های مطالعه را بیاموزم. میتوانم با دریافت کمک، مشکل شخصی را که باعث می شود مطالعه ام بی کیفیت باشد، حل کنم یا با آن سازگار شوم.

در بخش بعدی راجع به شکست به بیان مطالبی خواهیم پرداخت.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

دریافت مشاوره رایگان

منابع:

 -درس هایی برای موفقیت, آنتونی رابینز, مترجم: سهیلا بیات مختاری, انتشارات کتابدرمانی

-برنامه ی پرواز (راز حقیقی موفقیت), برایان تریسی, مهدی قراچه داغی, انتشارات ذهن آویز

 

عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی کنکور سراسری


حسین نادری امویی‏ – 98/9/10


فوق العاده


Roza radmanesh‏ – 97/9/26


سپاااااس عاااااالی بود


فرهاد‏ – 97/7/14


بسیار عالی

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.



 

 

 

مشاوره انگیزه درس خواندن

روانشناسی-دست و دلم به درس خوندن نمی ره و هر چی می خوام خودم رو متقاعد کنم که باید درس بخونم ، نمی تونم؛ همة امکانات هم برای درس خوندن فراهمه، چه کنم؟

 

 

هر رفتاری که انسان انجام می دهد، ناشی از تعامل سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است. چرا وقتی ما تشنه می شویم، سراسیمه به هر طرفی می رویم، تا آب به دست آوریم و رفع عطش کنیم؟ زیرا نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما، موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند و در نتیجه، برای رسیدن به هدف، یعنی آب، همة سعی و تلاش خود را به کار می گیریم. اگر شما می خواهید انگیزة مطالعه کردن بیشتری پیدا کنید، در مرحلة اول باید هدف خود را مشخص کنید. وقتی مشخص شد که شما چه هدفی دارید، طبعا برای رسیدن به آن هدف، احساس می کنید که نیازمند چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن به دست می آیند و در نتیجه، برای دست یابی به آن چیزها، برنامه ریزی می کنید؛ سپس بر اساس آن برنامه، عمل می کنید.

 

بدون تردید، شما به خاطر هدفی در کنکور سراسری شرکت کردید؛ تا به دانشگاه راه پیدا کنید. حال که وارد دانشگاه شدید، باید توجه داشته باشید که هدف شما چه بود؛ زیرا بعضی از دانشجویان، یا هدف نهایی خود را گم می کنند و یا اهداف واسطه ای را به عنوان هدف نهایی، تلقی می کنند که در هر دو صورت، دچار نوعی سردرگمی می شوند و انگیزه ای برای مطالعه ندارند؛ حال آن که وارد دانشگاه شدن، در واقع، آغاز راه است و برای طی کردن این راه، باید شبانه روز تلاش کرد و از همة امکانات، بهره جست؛ تا به هدف رسید. موفقیت در تحصیل، برآیند عوامل زیر است:

 

1. میزان تلاش و کوشش، به گونه ای که بر اساس برنامه ای منظم صورت گیرد و نتیجة چنین تلاشی، باید متناسب با میزان صرف وقت باشد. به طور مسلم کوشش های منظم و پیگیر برای تسلط بر موضوع درس، نقش مؤثری ایفا می کنند.

 

2. انگیزه و علاقه که عاملی درونی است و به روشن شدن هدف درس، بستگی و ارتباط مستقیم دارد.

 

3. تجربیات قبلی که مفهوم دقیق آن، برخورداری از پیش مطالعه در زمینة درس جدید می باشد.

 

4. تمرکز و دقت، به گونه ای که ذهن با تمام توانایی و قدرت جذب اطلاعات علمی، در حوزه درس مورد نظر، فعال باشد.

 

5. برقراری ارتباط منطقی و معنادار بین بخش های مختلف درس مورد نظر، به گونه ای که «اصل پیوستگی» به عنوان یکی از اصول مهم یادگیری، حفظ شود. اگر مطالب درسی را به صورتی مرتبط با یکدیگر در نظر بگیرد و تأثیر حذف یا اضافة مطلبی را در آنها بررسی کنید، یادگیری پایدار و پابرجایی را احراز کرده اید.

 

6. بهره گیری از تلقین مثبت؛ اگر تحت تأثیر افکار منفی قرار می گیرید و در مقطعی از دوران تحصیل، تصور می کنید که فردی ناموفق و بیهوده هستید، عملاً رفتار و کردار شما متأثر از چنین وضعی خواهد شد و نتیجة مطلوبی به بار نخواهد آمد؛ امّا با تلقین جنبه های مثبت و سازنده، به افکار امیدبخش و متعالی دست خواهید یافت و تداوم چنین افکار و حالاتی، در نتیجة کارتان، چشمگیر خواهد بود.

 

7. توکل به خدای متعال را در هیچ لحظه ای از دست ندهید؛ بلکه در مواقع حساس و دشواری که برایتان پیش می آید، بیشتر از همیشه، به نیروی ایمان به خدا، تکیه کنید و او را در همه حال، ناظر بر خود و پشتیبان واقعی تان بدانید که در چنین صورتی، به یاری حق، موفقیت در انتظار شما خواهد بود.

 

 

8. راهکار اساسی در تحصیل موفق، کسب انگیزه و تقویت نشاط و شادابی درسی است. بنابراین برای افزایش سطح انگیزه، راهکارهای زیر را عملی سازید:

 

الف) فهرستی از توانمندی های خود تهیه کرده، روزی دو یا سه بار با صدای بلند آن را بخوانید؛ مثلا بگویید: من شخص با استعدادی هستم و من… هستم.

 

ب) فهرستی از فواید مادی, معنوی و موقعیتی درس خواندن و کسب موفقیت تحصیلی خود را تهیه کرده، آن را هر روز مرور کنید و هر روز نیم ساعت بر روی یکی از آن فایده ها، فکر کنید و 10 سطر دربارة آن بنویسید و این عمل را برای

 

همه فایده ها انجام دهید و بعد هر کدام را که برای شما خوشایندتر بود، گاهی اوقات مطالعه کرده، به آن بیفزایید.

 

ج) فهرستی از پیامدهای منفی درس نخواندن, مانند اخراج از دانشگاه، مشروط شدن و… را تهیه و با تأمل در مورد آنها، این پیامدهای منفی را برای خود، جدی, بزرگ و معضل آفرین معرفی کنید.

 

9. یکی دیگر از عوامل، شیوه درس خواندن است؛ پس خوب است در روش تحصیل خود تجدید نظر کنید و با مطالعة بیشتر، به یک شیوة علمی و کارآمد برسید. در این باره، توجه شما را به چند توصیة مهم دربارة شیوة تحصیل جلب می کنیم:

 

الف) سعی کنید برای حفظ و جلب انگیزة لازم, به اتفاق یکی از دوستان خود مطالعه کنید و یا با او مباحثه کنید.مشاوره انگیزه درس خواندن

 

ب) دانشجوی گرامی! شکل درس خواندن، بر اساس مادة درسی, مقطع تحصیلی, زمان و فرصت تحصیلی و توانمندی های فراگیر و موقعیت فراگیر، تفاوت می کند.

 

بی تردید، شکل تحصیل در دبستان با شکل تحصیل در دانشگاه، یکسان نیست و شما نمی توانید همان گونه که در دبیرستان درس می خواندید، در دانشگاه نیز به همان شیوه موفق باشید و یا شکل ارائة درس ریاضی و یاد گرفتن آن با درس فارسی، متفاوت است و بر همین اساس، در درس های دانشگاه، بیشتر حجم کار بر دوش فراگیر است و استاد تنها به ارائة مطالبی که دانشجو با تلاش فردی به آنها نمی رسد، می پردازد. از این رو، دانشجو باید به گونه ای به درس توجه کند که مطالب سهل را خود فراگیر بگیرد و مطالب دشوار را به کمک استاد بیاموزد. از این رو، توصیه می شود به امور زیر توجه کنید: 1. قبل از شرکت در کلاس درس، پیش مطالعه (مطالعه قبلی) داشته باشید.

 

2. با بر شمردن ثمرات و فواید درس و مجموعه درس ها و اجرای دقیق موارد قبلی، سطح انگیزة خود را افزایش دهید.

 

3. به هنگام پیش مطالعه، برخی نکات مهم درس را یادداشت کنید.

 

4. رأس ساعت مقرر، در کلاس درس حاضر شوید و بدانید که تأخیر و غیبت (هر چند مجاز)، آفت تحصیل مفید است.

 

5. در کلاس درس، به سخنان استاد و ارائة او به صورت دقیق گوش دهید و با تمرین، میزان تمرکز حواس خود را بالا ببرید و برای این کار، از 5 دقیقه شروع و لحظه به لحظه، آن را زیادتر کنید.

 

6. مطالب دشوار درس را یادداشت کنید.

 

7. اگر بین مطالبی که در پیش مطالعه یاد گرفتید و آن چه استاد می گوید، ناسازگاری وجود داشت، سؤال کنید و هر جا که ابهام داشتید، سؤال کنید.

 

8. از استاد درخواست کنید که کتاب های دیگری را غیر از متن درسی، به شما معرفی کند. این کتاب ها باید یکی در سطح برتر از متن درسی و یکی در سطحی پایین تر از متن درسی باشد؛ تا اگر مطلب را متوجه نشدید، به کتاب ساده تر مراجعه کنید و اگر مطالب درس را متوجه شدید، برای گسترش و تعمیق آموخته ها، به مطالعة آن بپردازید.

 

9. بعد از فرا گرفتن درس، مدتی بر روی آن و مطالب آموخته شدة قبلی، فکر کنید؛ یعنی فضایی مناسب و آرام برگزیده و حدود 30 تا 60 دقیقه به میزان ضرورت بر روی مطلب آموخته شده بیندیشید.

 

10. بعد از یادگیری و تفکر، مطالب را به زبان خود در دفتر اصلی درس یادداشت کنید. اگر به صورت مستمر و منظم، تمام مطالب را این گونه بررسی و یادداشت کنید، در پایان ترم، جزوة شما خود یک کتاب مفید خواهد بود. همچنین به نکات زیر در مورد شیوة مطالعه دقت کنید: 1. از مطالعة شتاب زده پرهیز کنید.

 

2. کتاب یا بخش مورد نظر از کتاب را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و هر قسمتی را مطالعه کرده، بفهمید و بعد به سراغ قسمت بعدی بروید.

 

3. فضا و مکان مطالعه را برای خود مکانی جذاب و نشاط آفرین بسازید، حتی با تغییر محیط و به کارگیری وسایل نشاط آور.

 

4. نور کافی, حرارت متناسب, وضعیت نشستن و فضای مناسب برای درس و نیز به کارگیری ابزار کمک آموزشی خوب، در تحصیل و مطالعه بسیار مؤثر می باشند.

 

5. ورزش صبحگاهی را فراموش نکنید و در روز، سه تا چهار نوبت و در هر نوبت، 5 تا 6 بار، تنفس عمیق را فراموش نکنید.

 

6. متن درسی و مورد مطالعه را هماهنگ و هم سطح با فهم خود برگزینید.

 

7. خود را به رعایت نظم در مطالعه عادت دهید؛ مانند شروع در ساعت معین و پایان در ساعت معین. همچنین مطالعه را قطع نکنید و از انحراف فکر و حواس پرهیز کنید.

چند تذکر:

 

1. تحول جدید و ترک سابقه و روش قبلی به سرعت و سهولت انجام نمی پذیرد؛ از این رو، صبر و حوصله و مقاومت، شرط موفقیت است.

 

2. نظارت بر اجرا و این که برنامة درسی خود را به دست خودتان ارزیابی کنید، لازمة پیشرفت است؛ زیرا نواقص را مرتفع و برنامه را پیش می برد. بنابراین، عملکرد تحصیلی خود را ارزیابی و نقاط ضعف آن را مرتفع سازید.

 

3. هرگاه در اجرای برنامة تحصیلی خود موفقیت داشتید، خود را تشویق کنید و پشتکار خود را افزایش دهید.

 

4. برای هر روز (هر 24 ساعت) خود برنامه داشته باشید و بر اساس آن حرکت کنید و شب، میزان هماهنگی خود را با برنامه، ارزیابی کنید.

 

نظم و برنامه ریزی در زندگی، برای استفادة مناسب از فرصت ها و رسیدن به اهداف است. برای منظم شدن، بایستی اهداف را در دو گروه بلندمدت و کوتاه مدت، تنظیم کرد؛ سپس برنامه ای زمان بندی شده برای وصول به آن طراحی و اجرا کرد. بدون تعیین اهداف، برنامه ریزی، غیرممکن و بدون برنامه ریزی، نظم نامیسر است.

 

اشخاص منظم، حتی برای کوچک ترین کارهای زندگی خود دارای برنامه هستند؛ مانند چگونه خوابیدن، چگونه لباس پوشیدن، چگونه نماز خواندن، چگونه ناخن گرفتن و چگونه موها را شانه کردن.

 

موفقیت در هر کاری، مرهون سه امر است؛ شناخت هدف، برنامه ریزی، همت و تلاش. با توکل بر خداوند و اجرای این سه رکن، به یقین، به هدف خواهید رسید.

 

اکنون شما باید امور زیر را رعایت کنید:

 

1. عزم و همت خود را محکم کنید.

 

2. با مشورت با افراد خبره نحوه درس خواندن خود را اصلاح کنید و برای اوقات شبانه روز خود برنامه ریزی کنید. ساعات ابتدایی صبح را نخوابید و سعی کنید در آن ساعات، درس بخوانید و برای خود هم مباحثه انتخاب کنید و تمامی درس ها را بدون استثنا، با او بحث و گفت وگو کنید.

 

3. برای پای بند بودن و عمل کردن به برنامه های طراحی شدة خود، از یک برنامة تنبیه و پاداش کمک بگیرید و در پایان هر روز یا هر هفته، به میزان موفقیت ها و عملی کردن برنامه های طراحی شده، خود را تشویق کنید و به میزان تنبلی ها و عمل نکردن به آن برنامه، خود را تنبیه کنید.

منبع:پایگاه حوزه

والدین نگران بخوانند

شوره سر کلافت کرده؟ درمان بدون عارضه

تقویت هوش کودکان با بازی/آموزش به والدین

پیج اینستاگرامتو پر فروش کن

گل فروشی ارزان در تهران

درمان افسردگی یک بار برای همیشه

شارژ دلاری اکانت اپل آیدی

با فضای مجازی کسب و کارت رو نجات بده!

چگونه در فضای مجازی فروش داشته باشم؟

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

سفارش دیزاین خاص و فوق حرفه ای گل طبیعی

پرسودترین راه کسب و کار در این کساد بازار

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

ویکی روان ۱۳۹۹-۰۳-۰۳ انگیزه, موفقیت تحصیلی دیدگاه۲۹

ایجاد انگیزه برای درس خواندن شاید امری غیر ممکن به نظر برسد اما راه خود را دارد. شاید شما هم از اون دست افرادی باشید که میگن درس خوندن از سخت ترین کارهای رو زمینه. نداشتن انگیزه درس خواندن میتواند دلایل بسیاری داشته باشه و یکی از مهم ترین اونها نداشتن انگیزه هست. در ادامه این نوشتار در سایت ویکی روان به بررسی راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن میپردازیم و از دید روانشناسی اونها رو مورد مطالعه قرار میدهیم.

قبل از شروع باید به این مورد اشاره کنیم که این مطلب خیلی طولانیه و شاید شما اصلا انگیزه خوندنش و نداشته باشید 🙂  اما قول میدیم اگر مواردی که در این پست به آنها اشاره شده را به خوبی انجام دهید انگیزه درس خواندن در شما بدون شک ایجاد میشه. پس با هم شروع می کنیم

موضوعاتی که در این مطلب ویکی روان به آنها پرداخته می شودمشاوره انگیزه درس خواندن

پیش از شروع پیشنهاد میکنیم مقاله تعریف انگیزه چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

حالا می خواهیم به برخی از موارد مربوط به ایجاد انگیزه برای درس خواندن رسیدگی کنیم.

شما خودتان را متقاعد کرده اید که تکلیف هایتان خیلی فراتر از سطح توانایی شما هستند.

یا ممکن است فکر کنید که تکمیل تکالیف خود راهی برای سرکشی علیه خانواده و معلم هایتان است.

یا ممکن است به این نتیحه رسیده باشید که مطلب درسی شما، بسیار کسل کننده و باعث خستگی شما می شود.

یا اینکه متاسفانه همیشه منتظر یک زمان طلایی برای شروع کارتان هستید.

چنان از درس خواندن دور شده اید که نمی دانید اصلا از کجا باید شروع کنید.

باید بفهمید که چرا از مطالعه و درس خواندن دور شده اید و انجام آن را همیشه به تعویق انداخته اید، اولین و مهم ترین قدم برای شروع مطالعه انگیزه است، تا می تواتید به خودتان انگیزه دهید

ایجاد انگیزه برای درس خواندن به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

از جمله؛ روابط کودک و نوجوان با والدین، همسالان، معلمان تاثیر عمیقی بر میزان پیشرفت تحصیلی آنان دارد.

تایید شدن از سوی معلمها و همسالان برای دانش‌آموز مهم است. در دوره ابتدایی کودکان بیشتر مایلند والدین خود را خوشحال کنند.

در دوران بلوغ تایید همسالان اهمیت زیادی دارد و انگیزه‌ و نیاز به پیشرفت با توجه به اهداف تحصیلی می‌تواند نقش پررنگ یا کمرنگتری به خود بگیرد.

علاوه بر این شرایط محیطی مانند تعطیلات نوروزی و مسافرتها می‌تواند دانش‌آموز را به امر تحصیل کمی بی‌علاقه کند که طبیعی است.

اما نیازمند حمایتهای والدین و ایجاد شرایط مساعد برای مطالعه می‌باشد.

همچنین تجارب موفق و شکست دانش‌ آموز در امر تحصیل بر باورهای او درباره تواناییها، قابلیتها و ضعف ها از نکات کلیدی مهم برای ادامه تلاش، کوشش و انگیزه تحصیل است.

چیزهایی که باعث عقب ماندن شما از درس شده اند را پیدا کنید و برای حل و رفع کردن آن ها زمان بگذارید.

در واقع این کار، شما را قادر می سازد تا بفهمید کدام یک از راهنمایی های زیر بیشتر به شما کمک خواهد کرد.

علت اصلی دوری شما از درس و تکالیف این است که موضوعات پیش رو خیلی بیشتر از حد تصورتان هستند.

شما به یک برنامه طبقه بندی شده نیاز دارید، این برنامه جدول بندی شده است و شما باید هر تکلیف را در قسمت جداگانه ایی قرار دهید.

هر روز قسمت مشخصی از این جدول ها را پر کنید.

با انجام این کار کم کم وضعیت شما بهتر می شود و باعث می شود که دیگر به طور ناگهانی با یک کار سخت و سنگین روبه رو نشوید.

آن هم به این دلیل است که تکالیفتان را طبقه بندی کرده اید و با خواندن و مطالعه، بخش هایی از این جدول ها به کنترل درامده اند.

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن برنامه ریزی و قسمت کردن تکالیفتان روند کار شما را آسانتر و حتی سریع تر می کند.

قسمت کردن تکالیف ممکن است باعث شود، سه صفحه از کتاب درسی خود را بخوانید، یا اینکه پنج سوال گزینه ایی را پاسخ دهید و یا حتی با جست و جو در اینترنت یک مقاله مرجع پیدا کنید.

پس در نهایت نتیجه می گیریم که، می توانیم با یک برنامه خوب و منظم به همه ی امور رسیدگی کنیم و نتیجه مطلوبی را دریافت کنیم.

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن بعد از مطالعه و درس خواندن حتما، زمانی را به خودتان اختصاص بدهید و استراحت کوتاهی داشته باشید.

این استراحت کوتاه می تواند پنج دقیقه باشد، شما می توانید در این پنج دقیقه بازی مورد علاقه تان را انجام دهید یا اینکه گیتار بزنید، یا به پیاده روی کوتاهی بروید

همین استراحت ها و زنگ تفریح های کوتاه بخش اصلی قسمت های این جدول ها هستند.

میدانید که همه ما خلق کننده عادت هایی هستیم و عادت هایی را به وجود آورده ایم.مشاوره انگیزه درس خواندن

حالا اگر این چالش باعث انگیزه در مطالعه شما شود، می توانید از آن به عنوان یک اصل مهم در کارهایتان استفاده کنید.

در حقیقت عادت ها خیلی قوی و قدرتمند هستند.

مثلا زمانی که شما یک برنامه مطالعه روزانه را به وجود می آورید دیگر حتی در زمان استراحت هم نمی توانید از مطالعه کردن غافل شوید

چرا که شما به این روند عادت کرده اید و نمی توانید بدونه مطالعه به آرامش برسید.

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن به چه صورت یک برنامه ی مطالعه روزانه درست میکنید؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه مطالعه درست کنید.

با این حال آگاه باشید که عادت ها یک شبه به وجود نمی آیند.

تحقیقات نشان می دهد که تقریبا بیست تا سی روز طول می کشد تا شما به چیزی عادت کنید.

بنابراین قبل از انجام این روش باید یک سری کارها را انجام دهید.

یکی از بهترین روش های ایجاد انگیزه برای درس خواندن و مطالعه این است که، بفهمید چرا می خواهید نمره و امتیازات خوبی را کسب کنید.

لیستی از دلایلی که می خواهید از نظر علمی به خوبی انجام دهید را تهیه  کنید، در اینجا چند دلیل را برای شما مثال می زنیم:

لیستی از دلایل مطالعه های سخت خود تهیه کنید، و آن را روی میز مطالعه بگذارید، دقیقا لحظه ایی که احساس ناامیدی کردید لیست را بگیرید و دوباره بخوانید.

اگر شما هم مثل خیلی از افراد باشید پس حتما یاد گرفته اید که برای خلاصه کردن اطلاعات آن ها را لیست کنید.

این خود راهی مناسب برای ایحاد انگیزه برای درس خواندن و مطالعه روزانه است.

به این ترتیب این کاملا طبیعی است که بعد از مطالعه، اطلاعات خود را خلاصه کنید و آن ها را در لیست ثبت کنید.

میتوانید از روش هایی مانند مایند مپ (نقشه ذهنی) و جعبه لایتنر استفاده کنید.

اما ممکن است بعضی وقت ها طرح و نقشه های ذهنی، از این لیست ها، به عنوان راهی برای سازماندهی اطلاعات استفاده کنند.

اما برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن گاهی وقت ها همین طرح و نقشه های ذهنی خیلی موثرتر از لیست های اطلاعاتی هستند

اما واقعا چرا، دلیل آن چیست؟

به این دلیل که نقشه های ذهنی دقیقا از ذهن تقلید می کنند.

یعنی تمام برنامه ها و طرح های ذهنی برگفته از ذهن شما هستند

دقیقا همان لحظه ایی که نقشه ذهنی ایجاد می کنید، ذهن شما موضوع  را پردازش می کند.

همین امر باعث می شود که دسترسی به موضوع آسان تر شود. همچنین در صورت نیاز می توانید اطلاعات را بازیابی کنید.

شما می توانید برنامه های ذهنی خود را با استفاده از قلم و کاغذ درست کنید

اما اگر برای انجام این کار موبایل، تبلت، و یا رایانه را ترجیح می دهید می توانید از برنامه simple media یا XMind استفاده کنید.

شک نکنید این یک هنر واقعی است. نه تنها در زمینه مطالعه بلکه در تمام موارد زندگی باید در این مورد استاد شوید.

زمانی که شما درس یا مطالعه سختی دارید و حس می کنید که موضوع در حال مطالعه خیلی خسته کننده است.

حتما در آن لحظه برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن از خودتان بپرسید که، آیا واقعا مطالعه این موضوع خسته کننده است؟

یا به دلیل آماده نبودن و بی علاقگی ذهنتان اینجور حس می کنید؟

 و این درحالی است که جی.کی چسترتون گفته است که:

هیچ موضوع خسته کننده ای وجود ندارد، فقط بعضی وقت ها ذهن نسبت به دریافت موضوعی بی علاقه است.

همین امر باعث می شود که برخی از موضوعات خسته کننده به نظر برسند.

اگر فکر می کنید موضوعی خسته کننده است، حتما با پرسش و پاسخ هایی خودتان را درگیر موضوع کنید.

اگر سوال های خوبی را مطرح کنید، توانایی این را دارید که هر موضوعی را جالب و خواندنی کنید.

یکی از راه های مهم و موثر در ایجاد انگیزه برای درس خواندن درک و فهمیدن متن است.

در واقع درک و فهمیدن متن خیلی مهم تر از حفظ کردن آن است، هرچند که حفظ کردن متن هم مهم است و در شرایطی خاص الزامی است.

اما به طور کلی در طول مدرسه رفتن، از شما انتظار می رود که ارتباط بین مفاهیم مختلف را درک کنید.

در واقع شما باید این اصول را به واقعیت ها نزدیک کنید، یا این که نتیجه گیری از واقعیت ها را یاد بگیرید.

درک یک موضوع بسیار مهم تر از حفظ آن است

بنابراین، این رویکرد به مطالعه نه تنها موثر است، بلکه باعث حفظ انگیزه هم می شود.

سعی کنید ارائه یکی از موضوعات را به دوست و آشنا بدهید. (یعنی بعد از مطالعه درسی که خواندید را برای کسی توضیح دهید)

شما می توانید این کار را به صورت رسمی انجام دهید یا اینکه به سادگی درباره موضوع با آن ها صحبت کنید.

با انجام این کار دانش خود را عمیق تر خواهید کرد، فرقی نمیکنه ایون فرد مادر بزرگتان باشد یا همکلاسی شما

 اما اگر اختلاف هایی در فهم و درک موضوع داشته باشند شما سریعا متوجه ی این موضوع خواهید شد.

همانطور که آلبرت انیشتین یک بار گفت:

اگر شما نمی توانید موضوعی را به سادگی توضیح دهید یعنی این که، درک کافی را برای فهم آن موضوع ندارید.

تحقیقات در مورد راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن نشان می دهد که ما، با مطالعه مرتب و پیوسته یادگیری بهتری داریم.

این موضع وسعت یادگیری نامیده می شود و نظریه پشت آن این است که، یادگیری باعث ایجاد خاطره می شود.

بر اساس علم عصب شناسی که قبلا در ویکی روان به آن پرداختیم خاطره ها از طریق ارتباط بین نورون ها (رشته های مغزی و یاخته های عصبی) شکل می گیرند.

برای به وجود آوردن این خاطرات، نورون ها باید برای یک دوره زمانی از دست رفته و مختل نباشند

به همین دلیل است که ما در دوره های کوتاه تحصیل یادگیری بهتری داریم.

زیرا یادگیری در این دوره  به صورت مستمر و مدام است که باعث یادگیری بهتر و بیشتری می شود.

در نتیجه  این روش باعث می شود نورون ها به ذخیره ی خاطرات جدید برسند.

به نکته ۱۱دقت کنید تا نحوه قرارگیری نکات را در تمرینات یاد بگیرید

اگر شما به دنبال روشی برای مطالعه کوتاهی هستید حتما از تکنیک pomodoro را امتحان کنید.

Francescoo Cirillo  این روش را در اواخر دهه ۱۹۸۰ در ایتالیا اختراع کرد که راهی مناسب برای ساخت انگیزه برای درس خواندن است.

شبیه به گوجه فرنگی است و از آن به عنوان تایمر آشپزخانه استفاده کرد. Pomodoro در زبان ایتالیایی به معنی گوجه فرنگی است.

او متوجه شد که با مطالعه های کوتاه میتوان بهتر تمرکز کرد.

یکی از روش ها برای جلوگیری از بی انگیزگی و ایجاد انگیزه برای درس خواندن این است که همیشه از خودتان انتظار انگیزه نداشته باشید.

واقعیت این است که شما نمی توانید فردی را پیدا کنید که همیشه در هر شرایطی انگیزه داشته باشد.

پس بنابراین شما نباید برای انجام هر کاری منتظر انگیزه باشید.

در واقع دارا بودن حس انگیزه مهم است، ولی نه برای تحقق هر چیزی.

به همین دلیل شما نیاز به یک مطالعه روتین و معمولی دارید، زیرا بعضی روش ها فقط باعث توقف انگیزه می شوند.

باید از مغزتان برای انگیزه داشتن در مطالعه، استفاده کنید.

من فکر میکنم که مغز از ماهیچه تشکیل شده است.

همچنین در مسیر افزایش و ایجاد انگیزه برای درس خواندن، بالا بردن قدرت تمرکزتان شبیه به یک کلاس جهانی دو سرعت است.

زیرا هرچقدر تمرکزتان زیاد می شود، قدرت یادگیری و فهم و درک شما از موضوعات  بالا می رود.

هرچیزی در مورد ثبات و پیشرت تدریجی است.

حتی اگر درحال تحصیل هم نباشید ، باید از مغزتان استفاده کنید.

شما می توانید با خواندن، فکرکردن به مسائل جهاتی و به چالش کشیدن آن ها، حل کردن پازل و معما و حتی روزنامه نگاری از مغزتان استفاده کنید و آن را به چالش بکشید

هرچقدر این روش ها بیشتر و متنوع تر باشد.

در نتیجه مغز شما هم قوی تر و انعطاف پذیرتر می شود.

همچنین وب سایت های مختلفی با تمرینات طراحی شده وجود دارد، که به آموزش مغز شما کمک می کنند.

پیشنهاد می کنیم مطلب راه های کنترل ذهن که در ویکی روان منتشر شده است راه حتما مطالعه کنید.

در این جا سه مورد از وب سایت های معروف را معرفی می کنیم:

همانند تمرین های فیزیکی، مغزتان هم نیاز به استراحت و باز یابی دارد.

بنابراین شما باید هشت ساعت در طول شب بخوابید. خیلی از دانش آموزان هستند که به نه تا ده ساعت خواب در طول شب نیاز دارند.

تغذیه یکی دیگر از جنبه های مهم در یادگیری مغز شما است، مغز به اسید های چرب خاصی نیاز دارد تا بتواند به طور مطلوب عمل کند

شما می توانید این اسیدهای چرب را با خوردن آجیل ، اووکادوو ماهی آزاد دریافت کنید.

سایر غذاهای مغزی عبارت اند از:

برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن شما ملزم به درست کردن یک برنامه مطالعه هستید.

که در واقع این برنامه باعث به وجود آمدن نوعی انگیزه در شما می شود.

در این جا برنامه هایی برای ایجاد یک برنامه آموزشی وجود دارد، که عبارت اند از:

برای هر موضوع، لیستی از کارها را که برای تکمیل آزمون آماده کرده اید، تهیه کنید، دانلود الگو و برنامه های مطالعه و رد کردن مواردی که هر روز برای مطالعه استفاده می کنید.

همیشه زمان های یکسانی را مثل ۳:۳۰ تا۵:۳۰  برای مطالعه انتخاب کنید.

به این ترتیب همیشه برنامه مطالعه ی خود را به یاد دارید و هیچ وقت آن را فراموش نمیکنید.

یک برنامه روزانه تهیه کنید و مهم ترین وظایفی را که در طول روز باید انجام دهید را در آن بنویسید.

در پایان هر هفته برنامه درسی خود را مرور کنید، ارزیابی کنید که آیا برای رسیدن به اهداف درسی خود در زمان مقرر شده برای امتحان هماهنگ هستید یا خیر؟

در غیر این صورت برنامه درسی خود را با افزودن زمان های مخصوص مطالعه ارتقاء دهید.

بد نیست مطلب مدیریت زمان چیست را در ویکی روان مطالعه کنید.

بسیاری از دانش آموزان با مطالعه ی گروهی انگیزه پیدا میکنند.

اما این خیلی مهمم است که داتش آموزان مناسبی را عضو گروه کنیم. در واقع داتش آموزان باید متمرکز و منظم باشند.

همچنین من پیشنهاد می کنم که اعضای این گروه بیشتر از چهار نفر نباشند.

زیرا در صورت بیشتر بودن اعضای گروه و گسترده شدن گروه، احتمال می رود بچه ها تمرکز اولیه را نداشته باشند.

علاوه بر اینکه مطالعه گروهی سرگرم کننده است، بلکه حس پرسش و پاسخ را بین اعضای گروه به وجود می آورد.

اگر شما در یک گروه مطالعه می کنید، لازم است بدانید که ارتباط اعضای گروه باید به نحوی باشد که که بتوانند، عادت های خوب هم را گسترش دهند و عادت های بد را هم از بین ببرند.

در واقع تمام اعضای گروه باید باهم مشارکت داشته باشند و در هر شرایطی به هم کمک کنند.

هنگامی که شما در یک گروه مطالعه می کنید، می توانید یادداشت های خود را باهم به اشتراک بگذارید و یادداشت بهتری را از فرد دیگری دریافت کنید.

همچنین مطالعه در گروه از این واقعیت برخوردار است که، همه افراد دارای نقاط ضعف و قوت هستند.

اگر شما  یک مفهوم را درک نکردید شانس این را دارید که یکی از اعضای گروه آن را برای شما توضیح دهد.

یادگیری غیر فعال جایی است که شما اطلاعات و دانش را جذب می کنید که پایه و اساس آن بر روی این ایده است که شما، یک کشتی خالی هستید که در انتظار پرشدن نشسته اید.

اما تحقیقات در مورد ایجاد انگیزه برای درس خواندن نشان می دهد که این روش بهترین راه برای یادگیری نیست.

در واقع ما دانش را با مواد جدیدی که از قبل شناخته و تجربه کرده ایم ساخته ایم.

بنابراین اگر می خواهید یک موضوع جدید را به سرعت یاد بگیرید حتما از یادگیری فعال استفاده کتید.

اکنون می خواهیم به برخی از مثال های یادگیری فعال بپردازیم:

وقتی تمام حواس و تمرکزتان پیرامون امتحانی است که هنوز نیامده و قرار است در آینده اتفاق بیفتد، باعث می شود که فراموش کنید، زمانی را برای استراحت به خودتان اختصاص دهید.

نکته ۱۰ و وسعت آموزشی را به یاد بیاورید، چراکه ما با خلق خاطرات اطلاعات جدیدی را یاد می گیریم.

اما باید بدانیم که برای به وجود آوردن خاطرات نیاز به زمان داریم.

خلاصه این که شما برای یادگیری بهتر و تمرکز بیشتر نیاز به یک برنامه استراحتی دارید.

وقتی که شما در حال تمرکز و مطالعه برای امتحان اصلی هستید، ممکن است که انجام تمرینات ورزشی را فراموش کنید.

 اما تا آن جایی که می توانید هر روز بیست تا سی دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

فواید ورزش کردن آنقدر زیاد است که نیاز به بیان آنها نیست.

در واقع اگر شما می خواهید مطالعه ای موثر و با انگیزه داشته باشید، تمرینات ورزشی و فعالیت های بدنی را در برنامه خود قرار دهید.

از مزایای ورزش کردن برای افزایش انگیزه درس خواندن خود استفاده کنید.

زیرا برنامه های ورزشی خیلی مهم و حیاتی هستند. همچنین انجام فعالیت های هوازی ماننده:

شنا، دویدن یا پیاده روی، باعث می شوند که اکسیژن، خون و مواد مغزی به مغزتان برسد

همه ی این عوامل در فکر کردن و تمرکز کردن به شما کمک میکنند.

تحقیقات نشان می دهد که ورزش های کوتاه پس از مطالعه باعث بهبود در یاد آوری اطلاعات جدید می شوند.

اگر مشکلی با یک کار خاص دارید این طور تصور کنید که، شما این کار را با موفقیت و به نحو احسنت به اتمام رسانده اید.

روانشناسان ورزشی اطلاعات زیادی در رابطه با قدرت تجسم، در هنگام انجام کارهای سخت را دارند.

قدرت تجسم برگرفته از ذهن آدمی و یکی از راه های دستیابی به موفقیت در زندگی است.

در واقع این امکان را به شما می دهد تا از نظر روحی به خودتان تلقین کنید که می توانید کار مربوطه را به نحو احسنت انجام دهید.

این کار با قرار دادن مسیرهای عصبی در مغز انجام می شود.

زمانی که شما بارها و بارها خودتان را با انجام یک کار تجسم می کنید.

در واقع همین تجسم کردن این قدرت را به شما می دهد، تا در واقعیت هم همان کار مربوطه را به آسانی انجام دهید.

بنابراین برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن هر روز چند دقیقه را به کارها و وظایف درسی فکر کنید،

حتی با وجود ترس و دلهره ای که از انجامشان دارید، تصور کنید که همه آن ها را به خوبی و با موفقیت پشت سر گذاشته اید.

به عنوان مثال: درس خواندن برای امتحانات می تواند شبیه به یک مارتن بی پایان باشد.

اما در حقیقت اینجور نیست و بلاخره یک روز تمام می شود.

به خودتان یادآوری کنید که تمام روزها می گذرند، مخصوصا روزهایی که احساس غرور و نا امیدی میکنید.

به خودتان بگویید که این شرایط همیشگی نیست، که با همین جمله ذره ای امید در دلتان روشن می شود.

در آخر به دلیل اینکه وظایف مهمی بر دوش شما است باید مطالعه ی زیادی داشته باشید.

وقتی که شما مطالعه می کنید نمی توانید درجا ثمره تلاش خود را ببینید.

زیرا این تقریبا غیر ممکن است که با شروع کار و مطالعه، در همان لحظه نتیجه کار خود را ببینید.

به همین دلیل است که شما باید به روند و فرایند کار توجه کنید ، نه صرفا به نتیجه ی آن.

آیا شما امروز بیشتر کارهای برنامه ریزی شده خود را انجام داده اید؟ به خودتان تبریک بگویید

آیا شما امروز به طور کلی به برنامه تحصیلی تان چسبیده اید؟ پس تمرکزتان را حفظ کنید

آیا شما در طول مطالعه موبایلتان را در اتاق دیگری گذاشتید؟ پس حواستان را جمع کنید.

در نتیجه این ها عادت هایی هستند ، که شما درحال تلاش برای ساختن آن ها هستید.

در واقع اگر شما این روند را به خوبی انجام دهید، حتما نتیجه خوبی خواهید گرفت.

ممکن است خیلی شگفت انگیز و باور نکردنی به نظر برسد، که در حقیقت واقعا عجیب است که چه طور دانش آموزان سعی می کنند.

با یک چشم در کتاب درسی و با چشم دیگر در رسانه های اجتماعی، مطالعه کنند.

که این کار آن ها سراسر حواس پرتی است.

برای ساخت و ایجاد انگیزه برای درس خواندن و مطالعه لیستی از حواس پرتی های رایجی، که معمولا در طول مطالعه مزاحمتان می شوند را تهیه کنید.

در واقع عاقلانه ترین کار این است که، تمام این مزاحمت ها و حواس پرتی ها را برطرف کنید.

برای مثال شما می توانید:

گاهی وقت ها شروع به انجام یک کار، سخت ترین قسمت هر کاری است.

یادتان باشد ترس از انجام کار تقریبا بدتر از شروع واقعی آن است

در واقع شما با شروع کار تازه متوجه می شوید که، آنقدر که فکر میکردید سخت و دشوار نبوده.

بنابراین اگر شما حس شروع به کاری را ندارید، می توانید یک تایمر را به مدت پنج دقیقه تنظیم کنید.

همچنین میتوانید بگویید که بعداز این پنج دقیقه، می توانید کارا متوقف کنید.

این یکی از راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن است که باعث می شود شما هر چه زودتر شروع به اقدام کنید.

شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد اما افرادی که عزت نفس کمی دارند کمتر به سراغ مطالعه و درس خواندن می روند.

این افراد خود را با موضوعاتی دیگر سرگرم می کنند پس حواستان باشد اگر انگیزه درس خواندن ندارید موضوع می تواند ریشه در جایی دیگر داشته باشد.

اما یادتان باشد فرق اعتماد به نفس با عزت نفس بسیار زیاد است پس این دو را با هم اشتباه نگیرید.

حتما مقاله راه های افزایش عزت نفس را در سایت روانشناسی ویکی روان مطالعه کنید تا موضوع برایتان شفاف تر شود.

خیلی وقت ها ما به سراغ کاری نمی رویم چون از آن می ترسیم.

از آن می ترسیم چون درباره آن اطلاعات کافی نداریم و نمی دانیم چه چیزی در انتظار ما است یا چطور باید آن را مدیریت کنیم.

مطالعه کردن هم همینطور است، انگیزه برای درس خواندن زمانی از بین می رود که ندانیم واقعا چطور باید آن را انجام دهیم.

خب در این حالت بهتر است قبل از شروع، در ذهنتان مراحل شروع را تصور کنید. مثلا بگویید:

می بینید، کافیه شروع کنید. همینکه ببینید چه چیزی در انتظار شماست خود به خود انگیزه برای درس خواندن و ادامه دادن ایجاد می شود.

دوستان گلم، انگیزه درس خواندن بیشتر از هر چیزی به خود شما ربط دارد، پس باید هنر آن را یاد بگیرید و مدام تمرین کنید تا در آن استاد شوید. یک استاد بی نظیر.

یادتان باشد اگر دیگران توانستند انگیزه درس خواندن را در خود ایجاد کنند پس شما هم می توانید، فقط باید دو کار انجام دهید:

خانواده نقش بسزایی در انگیزه تحصیلی کودک و نوجوان دارد.

وضعیت خانوادگی، نوع پرداختن به تربیت بچه‌ها، کسب تجربیات خاص در محیط خانه موثر است.

بعنوان مثال والدینی که به اهمیت دخالت در تربیت فرزندان خود آگاه‌ ترند.

محیط خانه را برای اینوع کارها آماده‌تر می‌کنند فرزندان با انگیزه‌ تر هستند تا خانواده‌های که درگیر مسائل خودشانند.

همسالان از طریق مقایسه‌ی توانمندیهای اجتماعی و یادگیری بر انگیزه‌ های یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

دانش‌ آموزانی که در جمع همسالان پذیرفته‌ تر هستند و مهارت های برقراری ارتباط بیشتری دارند معمولا در مدرسه هم بهتر عمل میکنند.

همسالان از طریق بحث و گفتگو چیزهای زیادی به یکدیگر می‌آموزند.

ارتباط با همسالان جنبه‌های منفی و مثبت زیادی دارد.

از جنبه‌های مثبت این است اگر گروه همسالان افراد موفقی باشند تاثیر مثبت و عمیقی بر یکدیگر دارند و موجب رشد انگیزه های تحصیلی، اعتماد به نفس و کشف بیشتر قابلیت هایشان است.

یکی از افراد بسیار مهم برای انگیزه تحصیلی دانش‌ آموز، معلم است.

دانش‌ آموزانی که در تحصیل موفقیت چندانی ندارند، نسبت به معلم و تکالیف بدبین هستند و علاقه چندانی به انجام آن ندارند در نتیجه از طرف معلم هم مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

زمانی دانش‌ آموز در جهت شایستگی های خود اقدام میکند که احساس موفقیت در او ایجاد شود و حمایت های معلم و والدین را به طور همزمان داشته باشد.

ضروری است، معلم فعالیتهای برانگیزنده علاقه و تلاش در کلاس مطرح کند و محیطی صمیمی و پر از حمایت داشته باشد و فعالیتهای معنادار برای آنان مطرح کند و والدین را در کار تحصیل و تربیت فرزندان دخالت دهد و وضعیت تحصیلی دانش آموز را به طور مرتب به اطلاع آنان برساند تا والدین در فعالیتهای یادگیری فرزند خود دخالت و نظارت بیشتری داشته باشند و دانش آموز به پیشرفت تحصیلی بالاتری نائل آید.

تجارب مملو از موفقیت و شکست دانش آموز تاثیر بسزایی در انگیزه تحصیلی او دارد.

گاهی فرزند شما بدلیل شکست های متعددی که در امر تحصیل داشته، احساس درماندگی و ناتوانی دارد.

بسیار مهم است او را در معرض موفقیت های تدریجی و گام به گام قرار دهید و در این مسئله با مدرسه و معلم او هماهنگ باشید تا بتدریج احساس توانایی در او ایجاد شود.

در چنین شرایطی در تفکر او عدم اطمینان به توانایی و قابلیتهای خود وجود دارد که در هنگام گفتگو و کار کردن با فرزندتان باید عدم موفقیت ها را به عدم تلاش نسبت دهید.

او به این بینش برسد که عدم موفقیت بدلیل نداشتن تلاش او بوجود آمده است نه به دلیل عدم توانایی.

همچنین در هر زمینه که توانایی و تلاش نشان می‌دهد آنرا مدنظر قرار دهید تا به توانایی خود اعتماد و اطمینان بیشتری پیدا کند.

در نهایت در مورد کم‌ کاریهای و کمبود انگیزه‌ های تحصیلی فرزندتان آرامش روانی خود را حفظ کنید و با بدست آوردن بینش درباره علل مشکلات در جهت رفع آن تلاش کنید.

البته عکس آن هم می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد.

خانواده‌ های موفق تر در تربیت فرزندان سعی می‌کنند از روش های استفاده کنند تا محیط مساعدی برای فرزند ایجاد کنند منجمله اینکه:

هر چند که به احتمال زیاد بعد از این پنج دقیقه به کارتان ادامه خواهید داد و در آخر امیدوارم که این جمله گوته برایتان در مسیر ایجاد انگیزه برای درس خواندن الهام بخش باشد:

می توانید هر رویایی در ذهن داشته باشید، فقط کافیه شروع کنید، همین الان

در بخش نظرات ویکی روان منتظر دیدگاه های شما در مورد راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن هستیم. یک دیدگاه ساده می تواند انگیزه مضاعفی به دیگران بدهد.

برای تهیه این مطلب در سایت ویکی روان زحمت زیادی کشیده شده است، اگر فکر می کنید مطالعه آن می تواند به دیگران هم کمک کند پس لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بزارید

۱۳۹۹-۰۲-۲۰

۱۳۹۸-۱۲-۱۸

۱۳۹۷-۰۶-۲۱

۱۳۹۷-۰۶-۱۸

۱۳۹۷-۰۵-۰۹

۱۳۹۷-۰۵-۰۲

انواع ازدواج در طول تاریخ بسیار زیاد بوده اند که البته همه آنها مورد پسند …

سایت خوبی دارید ولی به یک نکته مهم توجه نکردین اونم اینه که کسی که علاقه به درس خوندن نداره مطمئنا حوصله اینکه این همهههههه مطلب رو هم بخونه نداره

عالی گفتی عزیز . من اصلا نخوندمشون مطالب بالا زو . فقط تیتر ها رو خوندم

😀 فایل صوتی باشه خوبه؟

خیلی خوب گفتین

منم نه وقت دارم نه حوصله اما چون واقعا برام مهم بود نه تنها کامل خوندم بلکه یه باره دیگه هم خوندم و یادداشت برداری کردم اگه براتون این قضیه مهم باشه قطعا میخونینش،ولی اگه به صرف نت گردی اومده باشین بله،حوصله سر بر و وقت گیره

منم همه مطالبشو کامل نخوندم. تیتر وار خوندم و فقط توضیح برخی تیترا. ولی خدایش مورد ۳ رو زدین پیاده روی ۵ دقیقه؟!!تا بخوای تصمیم بگیری و بلندشی ک ۵ دقیقت تمومه بایددوباره بشینی بخونی

ممنون ویکی روان عزیزم

ممنون از حضورتان

خیلی خوب بود ممنون از زحماتتون

ممنون از حضورتان در سایت ویکی روان

دلم نیومد چیزی ننویسم دمت گرم ویکی روان با این مطالب خوبت

ممنون خیلی لطف دارین

سلام من دبیر مقطع راهنمایی شهر نگور هستم خواستم از این مطلب زیبا و پر بار در سایت ویکی روان تشکر کنم. اگر دانش آموزی بتواند به طور مستمر نیمی از موارد بیان شده در این مطلب را انجام دهد بدون هیچ شکی نتایج فوق العاده ای می گیرد. بچه های شهر ما بیشتر از درس درگیر موضوعات امرار معاشی هستند. موضوعاتی بر زندگی ما سایه انداخته که بیان آن خاطر شما را هم مکدر می کند. اما با این حال دانش آموزانی فوق العاده با استعداد داریم که فقر بزرگترین انگیزه برای درس خواندن آنهاست. درس خواندن تنها راه نجات خود و خانواده آنها از سختی های روزگار است. توکل به خدا

درود بر شما دبیر عزیز از سیستان و بلوچستان دوست داشتنی ممنون از حضورتان در سایت ویکی روان ممنون از تمام زحماتی که برای فرزندان ایران زمین می کشید. پاینده و پیروز باشید

عالییییخیلی ممنون

ممنون از حضورتون

عالی بود ممنون

درود بر شما

سایت خیلی خوبی دارین ممنون

ممنون از توجهتون سامان عزیز به ویکی روان

خیلی متن باحالی بود دارم میرم انجامش بدم ان شا الله با نتایج درخشان برمیگردم.مرسی از سایت خوبتون**

ممنون دوست عزیز که همراه ویکی روان هستید

سلام اگه میتونستید مشاورو بیارید جلو دوربین با فیلم بهتر میفهمیدیم چی به چیه

سلام پیشنهاد خوبی بود حتما بررسی میکنیم ممنون

خیلی ممنون. جامع و کامل بود استفاده کردم امیدوارم برا سه ماه دیگه که کنکور دارم نتیجه بگیرم و اونی که دوست دارم قبول شم

سلام، حتما نتیجه می گیرید. موفق باشید

دوستان سلام هر کسی دوست داره یک رقیب در مطالعه داشته باشه که به هم انرژی بدین همینجا پیغام بده تا شروع کنیم و به اممید خدا به چیزی که می خواهیم برسیم

به نظرم من مهم‌ترین کار برای افزایش انگیزه اینه کم موانع افزایش انگیزه خودتون رو رو یک کاغذ بنویسید و را‌ه‌های برطرف کردنش رو هم بنویسید من امتحان کردم خیلی جواب داد

سلام لطفا یه سایت معرفی کنید با فایل های صوتی در همه زمینه ها که ما نتنها یک انگیزه‌ی خوب بلکه یک منبع آسان وخوب داشته باشیم. تشکر از بابت خواندن دیدگاه‌ها.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس ایمیل:

آدرس ایمیل:

وب سایت روانشناسی ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب دانش و اطلاعات کاربردی در رشته روانشناسی برای همه مردم، اشتراک سوالات و مشکلات شخصی و دریافت پاسخ از متخصصین رشته روانشناسی میباشد. اطلاعاتی که بدون شک در زندگی همه ما کاربردی بوده و تاثیر مثبت فراوان به همراه خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید 021-22372174پشتیبانی در تلگرام info[at]wikiravan.com

انگیزه درس خواندن … فکر نمی‌کنم تعداد دانش آموزانی که در جواب سوال ” آیا از درس خواندن لذت می‌برید؟” جواب مثبت بدهند زیاد باشد! به اطراف خودتان و نوجوانان و دانش آموزانی که مشغول درس خواندن هستند دقت کنید. آیا اثری از انگیزه و نشاط درون آن ها می‌بینید؟ اگر خودتان جز این دسته از دانش آموزان هستید اصلاً نگران نباشید! در این مقاله قرار است 10 تکنیک فوق العاده برای افزایش انگیزه درس خواندن برایتان بیان کنیم که بتوانید با استفاده از آن ها این ویژگی را درون خودتان تقویت کنید. این 10 راهکار عبارتند از:

پیشنهاد می‌کنم علاوه بر مطالعه این مقاله و راه های فوق العاده افزایش انگیزه درس خواندن، حتماً سری هم به مقاله راه های افزایش انگیزه بزنید و انگیزه خود را به بهترین شکل ممکن تقویت کنید.

اولین پاسخ برای سوال چگونه برای درس خواندن انگیزه پیدا کنیم ، این است که هدف گذاری خوبی کنید. انگیزه در هرکاری و هر زمینه ای و برای رسیدن به هر موفقیتی اساسی ترین فاکتور است؛ از میان همه این انگیزه ها، انگیزه درس خواندن از جمله سخت ترین انگیزه هایی است که می توان آن را ایجاد کرد و مهم تر اینکه آن را حفظ کرد. مخصوصاً با وجود افراد منفی و سیل عظیمی از فارغ التحصیلانی که به اشتباه و بدون هدف درس خواندند و ماحصل حدود شانزده سال درس خواندن آن ها فقط یک برگه به اسم مدرک کارشناسی شده که عملا کاربرد چندانی هم ندارد!

افرادی که به این ترتیب درس خوانده اند، کم نیستند و الآن به هیچ وجه انگیزه درس خواندن ندارند و به شدت تاثیر منفی بر دانش آموزان و دانشجویانی که در داستان انگیزه درس خواندن و وادی درس و تحصیل هستند و نیاز به انرژی دارند و  با حرف هایی از قبیل ” اونایی که درس خوندن مگه چی شدن که تو!؟ ” نا امیدی را بر جسم و جان این افراد تزریق می کنند.

در صورتی که هر کسی اصولی و با هدف مشخص درس بخواند، بدون شک می تواند هم خودش موفق شود و از آن موفقیت دیگران را بهره مند کند. پس همان طور که در مقاله شب امتحان هم گفتم، بی خیال حرف های مردم شوید و فقط روی هدفتان تمرکز داشته باشید.مشاوره انگیزه درس خواندن

همان طور که گفته شد، انگیزه اولین و مهم ترین فاکتور در انجام هرکاری است و اگر دانش آموزی انگیزه درس خواندن نداشته باشد، حتی اگر بهترین اساتید کشوری را هم داشته باشد، بهترین کتاب های کمک آموزشی و بهترین امکانات و خدمات رفاهی هم در اختیار داشته باشد، باز هم موفق نمی شود. چرا که انگیزه آن حس و حالی است که به شخص انرژی می دهد که از داشته ها و حتی از نداشته ها به عنوان فرصت استفاده کند و موفق شود.

تصور کنید شما یک ماشین لوکس اسپرت با بهترین آپشن ها را دارید؛ این ماشین فوق العاده، تا وقتی که چیزی به اسم بنزین نداشته باشد حرکت نخواهد کرد! دیگر نمی توانید با ماشینتان جایی سفر کنید و حتی ماشین را تا سرکوچه برای نشان دادن به رفقا ببرید!

شما هم بدون انگیزه دقیقاً همین طور هستید؛ بهتر است بگویم که اگر شما همه چیز داشته باشید ولی انگیزه نداشته باشید به هیچ هدفی نخواهید رسید و اگر هیچ چیزی نداشته باشید ولی انگیزه داشته باشید می توانید موفق شوید!

ارزش پولی بنزین شاید در مقایسه با ارزش ماشین لوکس اسپرت کم تر باشد اما در ایجاد انگیزه درس خواندن همه چیز پول نیست و انگیزه مهم تر است؛ حتی در حوزه کسب و کار هم همینطور است؛ بسیاری از جوانان تصور می کنند مشکل اصلی شان از اینکه درآمدی ندارند نداشتن سرمایه اولیه است، در صورتی که بسیاری از کارآفرینان موفق، بدون هیچ سرمایه ای کار را شروع کردند و چه بسا گروهی از آنان با حساب های مالی منفی و بدهی های فراوان کار را البته با انگیزه شروع کردند و حال از زندگی خود لذت می برند. حتی می توانید برای افزایش انگیزه خود، یک کلیپ انگیزه برای درس خواندن به صورت روزانه هم نگاه کنید.

یکی از دلایل اصلی نبود انگیزه درس خواندن، نبود هدف است و برای اینکه انگیزه برای درس خواندن داشته باشید، حتماً باید از قبل هدفی سوزان داشته باشید. هدف سوزان کشف کردنی است و برای اینکه بتوانید هدف سوزان منحصر به فرد خودتان را کشف کنید پیشنهاد می کنم کتاب “نیتروکنکور” که به قلم بنده چاپ شده است را مطالعه کنید.

مسیر رسیدن به هر هدفی پر از فراز و نشیب و پر از پستی و بلندی است؛ برای رسیدن به هر هدفی باید سختی هایی را تحمل کرد و اصلاً موفقیت بدون هدف معنا ندارد!

مثلاً آقا پسری را تصور کنید که اسم عاشق را به یدک می کشد و وقتی از او می پرسید این دختر خوش بخت و خوش شانس کیست؟! معشوق تو کیست؟ در جواب بگوید دختر خانمی در کار نیست من عاشقم فقط ! دقیقا همینطور، موفقیت هم بدون هدف معنایی ندارد! همانطور که عاشقی بدون معشوق معنایی ندارد. این هدف یا همان معشوق است که به شما انگیزه وانرژی می دهد تا بتوانید مسیری سخت را طی کنید و به موفقیت برسید.

برای به دست آوردن انگیزه درس خواندن باید مثل یک رزمی کار حرفه ای عمل کنید! اگر با رشته های ورزشی به خصوص رشته های رزمی آشنایی داشته باشید، می دانید که یک رزمی کار حرفه ای قبل از مسابقه با تمرین های مناسب مثل حرکات کششی و…. بدن خود را گرم می کند. گرم کردن معمولا شامل حرکاتی به نسبت سبک تر و کم شدت تر از حرکاتی است که در رینگ مبارزه اجرا می شود و چه بسا برخی از ورزشکاران که جوانند و جویای نام با گرم نکردن قبل از مسابقه یا حتی داخل باشگاه آسیب های جدی فیزیکی  دیده اند.

برای به دست آوردن انگیزه درس خواندن باید ابتدا با درس های سبک تر یا فصل ها و مبحث های سبک تر مطالعه را استارت بزنید تا لذت پیشرفت و مطالعه را بچشید و سپس آهسته ولی پیوسته به سراغ مباحث سخت تر بروید و آن ها را از پا درآورید. مثل هنرجویی که از کمربند سفید یک رشته رزمی شروع به کار می کند و به ترتیب خود را به کمربند مشکی و… می رساند. پیشنهاد می کنم اگر شما هم جز افرادی هستید که هدفتان گرفتن نمره 20 در مدرسه یا دانشگاه است حتماً مقاله چگونه نمره 20 بگیریم را هم مطالعه کنید.

یکی از راه های رسیدن به انگیزه درس خواندن، این است که خودتان را در رودخانه ای بزرگ و پر خروش پرت کنید! به این ترتیب که جمعی از دانش آموزان درس خوان و موفق را پیدا کنید و سپس خودتان را در این جمع به هر ترتیبی که شده  جا کنید!

همین که شما در جمع این دانش آموزان باشید دانش آموزانی که به اصطلاح عامیانه ” تو باغ هستن…! ” برای انگیزه درس خواندن شما کافی است؛ چرا که بدون شک تحت تاثیر وضعی این افراد قرار گرفته و شما هم انگیزه درس خواندن پیدا می کنید. سعی کنید رفیق و دوستی برای خود انتخاب کنید که شبیه این تیپ باشد تا از او تاثیر مثبت بگیرید و پیشرفت کنید.

شاید وارد شدن به این جمع‌ها برای بار اول کمی سخت باشد، اما اگر انگیزه درس خواندنتان را بالا بیاورید، حتماً می‌توانید در خیلی راحت‌تر وارد جمع‌های بچه‌های درس خوان شوید و خودتان را پیشرفت بدهید. برای این که بتوانید انگیزه درس خواندنتان را بالا بیاورید، باید جملات انگیزشی مخصوص خودتان را داشته باشید. خب، از آنجایی که ما دوست نداریم که کار شما سخت شود، در مقاله‌ای به نام بهترین جملات انگیزشی کنکور برای درس خواندن، بهترین و زیبا‌ترین جملاتی که باعث افزایش انگیزه شما می‌شود را گردآوری کرده‌ایم. پیدا کردن این جملات طلایی کار بسیار سختی بود، اما چون برای شما این کار را می‌کردیم، تمام سختی‌ها را به جان خردیم و سه شبانه روز کامل کار کردیم. امیدوارم که حتماً آن را بخوانید و جملات مخصوص خودتان را چیدا کنید. 

یکی از اصلی ترین مشکل بسیاری از افراد حتی در زمینه های غیر درسی مشکل ” شروع کردن ” است. به همین دلیل انگیزه درس خواندن ندارند!

راه حل این مشکل تکنیکی فوق العاده به اسم تکنیک 5 دقیقه استغ به این ترتیب که حس و حال انجام هرکاری را که ندارید فقط و فقط به مدت 5 دقیقه انجامش دهید. 5 دقیقه مدت زمانی بسیار بسیار اندک است و عملا هیچ کسی را اذیت نمی کند و بعد از 5 دقیقه انجام دادن آن کار اگر دوست نداشتید کار مورد نظر را متوقف کرده و انجام ندهید!

معمولا بسیاری از این افراد که در شروع کردن مشکل دارند مانند انباری از باروتند که فقط لنگ یک جرقه کوچکند و وقتی که جرقه ای به آنها برسد، کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند و به پایان می رسانند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در تابستان سال های گذشته به اجبار برای یک کلاس آموزشی ثبت نام شده اید در صورتی که هیچ علاقه ای به آن نداشتید. پس از آن که چند جلسه از کلاس را شرکت کردید و رفتار استاد و محتوای کلاس را دیدید علاقه مند شدید و حتی در آن زمینه رشد و پیشرفت چشمگیری هم داشته اید.

هر انسان با انسان دیگر تفاوت های اساسی دارد هیچ دو انسانی یکسان نیستند؛ حتی دوقلو ها هم که پدر و مادرشان یکی است و حتی از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند، از نظر ژنتیک فقط 65 درصد شبیه هم اند و 35 درصد با هم تفاوت دارند! هر دانش آموزی سبک و مزاج مطالعاتی خاص خودش را دارد، لطفا فقط تقلید نکنید بلکه اصول راه و اصول مطالعه و درس خواندن را یاد بگیرید و آنگاه خودتان با سبک  شخصی خاص خودتان کار را پیش ببرید.

درس خواندن مثل بازی شطرنج است؛ شما باید اصول آن یعنی نحوه حرکت مهره ها را بلد باشید همین و بس. یعنی پس از اینکه اصول کار را یاد گرفتید شروع کنید و دست به کار شوید و سبک خاص خودتان را پیاده کنید. این به شما انرژی و انگیزه می دهد. در این صورت انگیزه درس خواندن که چیزی نیست، موفقیت های بزرگ پیش رویتان زانو می زند! گروهی عادت کرده اند که همه چیز و همه کار را فرمولیزه کنند، در صورتی که این کار ابتکار عمل و انرژی و انگیزه را از آنها خواهد گرفت. پس به دنبال سبک خاص خودتان باشید تا همیشه پر انرژی و با انگیزه باشید .

یکی از راه های ایجاد انگیزه درس خواندن این است که لیستی از افرادی که خاطرشان برایتان عزیز است را تهیه کنید و طی دیداری به تک تک آنها قول بدهید که خودتان را به فلان هدف می رسانید.

این کار باعث می شود زمانی که تنبلی سراغتان می آید یاد عزیزانتان بیفتید و اینکه به آنها قول موفقیت داده اید و هیچ انسانی دوست ندارد پیش عزیزش بی عرضه جلوه کند! این ترفند شب و روز را از شما می گیرد و شما را به سمت هدف هل می دهد! انسان برای رسیدن به هدف علاوه بر اشتیاق و علاقه نیاز به ترس مفید هم دارد که در روان شناسی به استرس مفید معروف است.

رسیدن به هدف بزرگ در وهله اول و ابتدای کار امکان پذیر نیست و به همین دلیل گروهی از دانش آموزان انگیزه درس خواندن را همان ابتدای کار از دست می دهند. برای مثال کسی که هدفش موفقیت در کنکور است، درصورتی که کنکورش یکسال دیگر برگزار می شود، باید هدف بزرگتر یعنی موفقیت در کنکور را به چند هدف کوچکتر خرد کند تا راحت تر و با انرژی و انگیزه بیشتر بتواند به هدف برسد.

مثلا می تواند بودجه بندی کلی کنکور را به 10 بودجه بندی کوچکتر تقسیم کند و هر کدام را به ترتیب مطالعه کرده و پس از اتمام مطالعه و مرور کردن آن بخش، خود را مورد ارزیابی قرار دهد و آزمون تستی بدهد و در زمان استاندارد خود را بسنجد تا متوجه نقاط قوت و ضعف خود شود. به علاوه اینکه از سردرگمی یکساله هم فارغ شود و با آرامش روان سراغ بخش های دیگر برود و به همین ترتیب کار را پیش ببرد. وگرنه این گفتگوی درونی او را بیچاره خواهد کرد که” کو تا یه سال دیگه …؟؟؟ ” هنوز یکسال وقت دارم !!!

در مقاله موفقیت در کنکور به تکنیک های فوق العاده ای برای قبولی و موفقیت در این آزمون اشاره کرده ایم و راه هایی برای افزایش انگیزه درس خواندن در کنکور برای شما بیان کرده ایم که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را هم مطالعه کنید.

یکی دیگر از موانع انگیزه درس خواندن حاشیه های درس و کنکور و… است، درصورتی که عملا هیچ اهمیتی ندارند و بیشتر جنبه تبلیغاتی و وسیله ای برای بیشتر لایک و بازدید  خوردن پست ها هستند!!!

برای مثال دستور العمل قطعی حذف کنکور از امسال و یا اینکه بیشتر شدن ظرفیت فلان رشته یا کم شدن ظرفیت رشته ای دیگر و هزاران خبر های حاشیه ای که هیچ تاثیر مثبتی بر درس خواندن دانش آموزان ندارند و فقط و فقط ذهن دانش آموزان را درگیر می کنند و بسیارند کسانی که متن و اصل کار را رها کرده و بیشتر به حاشیه ها می پردازند ( این گروه معمولا بیشتر در معرض گوشی و اینترنت قرار دارند!!!)

اگر به طور منطقی به قضیه نگاه کنیم شما به عنوان یک دانش آموز توانایی و یا تاثیر گذاری در تصمیم گیری های کلان آموزشی کشور را ندارید و تنها اتفاقی که با پرداختن به حاشیه ها می افتد تلف شدن وقت و زمان شماست که فوق العاده ارزشمند است به جای پرداختن به حاشیه ها که نتیجه ای جز نا امیدی و بی انگیزگی ندارد. پس همان طور که در مقاله برنامه ریزی درسی هم گفتیم بر مطالعه و پیشرفتتان تمرکز کنید. زیرا در این صورت برنده بازی شما خواهید بود، زمانی که دیگر دانش آموزان وقتشان را با حاشیه ها تلف می کنند شما مطالعه کنید و از آن ها سبقت بگیرید که در اینصورت شما برنده این مسابقه خواهید بود.

همان طور که گفتیم، انگیزه مهم ترین پیش نیاز درس خواندن است، به ویژه برای کودکان. اما برای این که انگیزه درس خواندن را درکودکان پرورش دهید، بایستی حواستان به اصول تربیتی و روانشناسی کودکان باشد و پیشنهاد می کنم در این زمینه غیر از این مقاله کتاب های بیشتری مطالعه کنید تا با سازوکار تربیتی روانی کودکان آشنا شوید. هرچه آشنایی و آگاهی شما در این زمینه بیشتر باشد، بهتر می توانید با کودک خود ارتباط گرفته و انگیزه او را برای درس خواندن و فعالیت های علمی افزایش دهید.

برای ایجاد انگیزه در کودک، تشویق کردن فوق العاده موثر می باشد؛ به این ترتیب که فقط به دنبال کوچک ترین موقعیت و حرکت مثبت از طرف کودک خود باشید که او را تشویق کنید. البته ناگفته نماند تشویق باید متناسب و در حد متعادل باشد، اینطور نباشد که برای تشویق یک اسباب بازی بزرگ بخرید! چراکه به این ترتیب انتظار کودک به شکل نادرستی تغییر می کند که قطعاً درآینده مشکل ساز خواهد بود. برای مثال با یک لبخند زیبا یا یک نوازش زیبا می توانید کودک خود را تشویق کنید و اینگونه نیست که حتماً پول خرج کنید! کودک با تشویق از نظر ذهنی شرطی سازی مثبت می شود که این خود عامل تکرار عملکرد یعنی درس خواندن است؛ چرا که خاطره ای خوش با این کار در ذهن خود دارد.

همچنین استفاده از جملات انگیزشی هم راه فوق العاده خوبی برای افزایش انگیزه در کودکان و یا حتی بزرگسالان است؛ پیشنهاد می کنم با مطالعه مقاله جملات انگیزشی برای دانش آموزان تعداد بسیار زیادی از این جملات را برای خود داشته باشید و از آن ها استفاده کنید.

نظم، از مهم ترین نیازهای هر دانش آموزی برای موفقیت است. برای اینکه به هدف خود دست پیدا کنید و در امتحانات یا کنکور موفق باشید، بایستی برنامه ریزی داشته باشید و با رعایت آن، نظم را در کارهای خود ایجاد کنید. یکی از راهکارهای موثر در ایجاد نظم، استفاده کردن از جدول آیزنهاور است به این ترتیب که:

کارهای خود را به چهار دسته مهم و فوری، مهم و غیر فوری، غیرمهم و فوری و غیر مهم و غیر فوری تقسیم بندی کنید و لیستی از تمامی کارهایی که روزانه در گیر آن ها هستید را تهیه کنید و به ترتیب تک تک کارها را در یکی از چهار دسته بندی بالا قرار دهید. به این ترتیب از سردرگمی های فراوان رها می شوید و با انسجام و آرامش ذهنی مشغول به کار شوید.

نکته مهم در مورد جدول آیزنهاور این است که برای شروع کار باید از کارهای مهم شروع کنید؛ یعنی مهم و فوری را ابتدا انجام دهید و سپس سراغ مهم و غیرفوری بروید. پس از اینکه خیالتان از انجام کارهای مهم راحت شد، اگر وقت اضافه داشتید به سراغ کارهای غیر مهم بروید. شما با این روش به راحتی با مدیریت زمان می توانید هم درس بخوانید و هم به اندازه کافی تفریح داشته باشید. در هر شبانه روز 24 ساعت در اختیار دارید که زمان نسبتاً زیادی است و به راحتی می توانید با مدیریت زمان به طور منظم به تمامی کارهایتان برسید.مشاوره انگیزه درس خواندن

بسیاری از دانش آموزان هم هستند که قصد دارند در تابستان برای سال بعد پیش مطالعه داشته باشند تا بتوانند نمرت خیلی بهتری بگیرند یا در کنکور قبول شوند و یا حتی دروس سال گذشته را مطالعه کنند. اما از طرفی هم بالأخره تابستان است و دوست دارند مثل همه دانش آموزان دیگر فقط به تفریح بپردازند. در این شرایط چه؟

بهترین کار این است که شما فقط به هدف خود فکر کنید و ببینید که واقعاً می ارزد که از لذت خود بگذرید تا به آن برسید یا نه؟ یعنی خب می توانید مثل همه به بازی و تفریح بپردازید یا به هدف خود برسید؛ بنشینید و با خود فکر کنید که اگر به تفریح خود برسم چه اتفاقاتی می افتد و اگر هدف خود را دنبال کنم چه می شود؟

در واقع یعنی مزایا و معایب آن ها را بررسی می کنید و اگر دیدید واقعاً مزایایش بیشتر از معایبش است، حتماً هدف خود را دنبال کنید و به چیز دیگری هم فکر نکنید. در این بین هم بهتر است از نکاتی که در همین مقاله گفته شده استفاده کنید و حتی از جملات انگیزشی و… بهره بگیرید.

طبیعتاً همه افراد می توانند بدون هیچ راهنمایی به موفقیت تحصیلی برسند! اما بعد از چند سال؟ چقدر دیدید افرادی را که چندین سال است پشت کنکور مانده اند و نمی توانند رتبه قبولی بیاورند؟ چقدر دیدید افرادی را که بارها با نمرات پایین خود سرکوفت های خانواده و دوستان را به جان خریده اند؟ چقدر دیدید دانش آموزانی که را که بعد از چند سال هنوز نمره قبولی درسی را به دست نیاورده اند؟ چقدر دیدید…

می توانم به اندازه یک کتاب از این دست مثال ها برایتان بزنم؛ اما باز هم می گویم که همه این افراد می توانند بدون راهنما و مشاور به موفقیت برسند! فقط همان طور که گفتم ممکن است چند سال از زندگی آن ها نابود شود و روزهای مهمی را از دست بدهند. به همین دلیل مهم ترین و اصلی ترین توصیه ما برای موفقیت در درس و تحصیل، کمک گرفتن از یک فرد خبره و متخصص در این حوزه است.

ما هم دقیقاً به همین دلیل بسته جامع امپراطور تحصیلی را برای شما تولید کردیم که بتوانید با استفاده از نکات ریز و تخصصی مشاور تحصیلی گام برتر، وحید ایمنی، هم شیوه های صحیح مطالعه دروس را یاد بگیرید و هم انگیزه خود را به طور قابل توجهی برای درس خواندن افزایش دهید. شک ندارم اگر با خود این بسته دقیق تر آشنا شوید و توضیحات آن را کامل مطالعه نمایید، حتماً خواهید دانست که چقدر شما هم به آن احتیاج دارید. پس برای این کار، به صفحه بسته جامع امپراطور تحصیلی مراجعه کنید. موفق باشید…

Motivation to study

مطالبی که مناسب شماست:

 

سلام تنکیوتون درد نکنه

وقت بخیر

ممنون از نظر لطفتون

خوب و مفید . ممنون

ممنون از نظر لطف شما

با سلام خدمت شما…من حدود ده سالی هست که از درس و دانشگاه فاصله گرفتم و طی یکی دو ماه اخیر، اشتیاق به ادامه تحصیل باعث شد که منابع کامل امتحان ارشد رو آماده کنم.اما مشکل اینجاست که خیلی زود این اشتیاق فروکش کرد و بخاطر دوری چند ساله از درس و همچنین بالا رفتن سن(۴۰سالمه)، احساس میکنم که ذهنم توان اون رو نداره که با جوانترها رقابت کنه…ازتون خواهش میکنم بر من منت بذارین و من رو راهنمایی بفرمایید که چطور میتونم انگیزه رو در خودم زنده و با تمام قدرت شروع کنم…

سلام دوست عزیز

چون پاسخ سوال شما تخصصیه و مربوط به کارشناسان تحصیلی ما میشه، پیشنهاد میکنم به شماره پشتیبانی موسسه یعنی 09038942379 در تلگرام پیام بدید تا مشاوران درسی ما اون رو بررسی کرده و به شما پاسخ تخصصی دهند.

موفق باشید…

سلام خیلی مقاله خوب و موثری بود دست شما درد نکنه ممنون بابت زحماتتون

سلام. ممنون از نظر لطف شما. امیدوارم بتونید با این مطالب انگیزتون رو برای درس خوندن بیشتر از همیشه کنید. موفق باشید…

ممنون از مطالب بسیار عالی

سلامت باشید. ممنون از نظر دلگرم کننده شما

بعضی هاش شبیه حرف های شما تو کلاس مثل گرم کردن و اینا

سلام. ممنون از نظر شما بله درسته، مطالب موفقیت طوریه که معمولاً مشترکه و فرقی بین کلاس با مقاله نیست… موفق باشید

👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻

خیلی طولانی بود حال نداشتم بخونم ولی این عکست خیلی قشنگ شده

حتما سر فرصت مقاله رو مطالعه بفرمایید

در ضمن نظر لطفتون به استاد ایمنی رو هم به ایشون عرضه خواهیم داشت .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

پربازدید ترین مطالب انگیزشی

بهترین راه های افزایش انگیزه

بهترین جملات انگیزشی بزرگان دنیا

تفاوت انگیزه و انگیزش

راه های افزایش انگیزه شغلی

افزایش انگیزه برای درس خواندن

بزرگترین سخنرانان انگیزشی دنیا

بهترین راه های درمان بی انگیزگی

انگیزشی ترین فیلم های دنیا

جامع ترین پکیج ساخت و افزایش انگیزه – با امپراطور انگیزه، موفقیت را از همیشه نزدیک تر حس کنید.

استان تهران، اسلامشهر، باغ فیض

کــوچه 1، پـلاک 15، طـبقه چهارم

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تشویق به درس خواندن از طرف والدین یکی از اصلی ترین محرک های درس خواندن برای نوجوانان می باشد. اما بسیاری از والدین با وجود آن که شرایط را برای فرزندشان به بهترین شکل مهیا می کنند، از درس نخواندن فرزندشان شکایت دارند. هر والدی برای آن که فرزندی موفق داشته باشد از تمام توان و دانش خود استفاده می کند، اما همیشه والدین روش های درستی به کار نمی برند. به همین منظور ما در ادامه این مطلب ابتدا علل بی علاقگی نوجوانان به درس خواند و سپس راه هایی برای تشویق نوجوانان به درس و مطالعه را ذکر کرده ایم. والدین علاوه بر این مسائل می توانند روش صحیح درس خواندن را به فرزندشان از ابتدای ورود به مدرسه یاد دهند.

برای اینکه بتوانید فرزند خود را به درس و مدرسه علاقه مند کنید، ابتدا باید علت بی علاقگی و بی انگیزگی به درس را در فرزندتان شناسایی کنید. در واقع نداشتن درک درست از نوجوان باعث می شود نه تنها نتوانید او را به مسیر درست هدایت کنید، بلکه خودش می تواند تبدیل به عاملی شود که فرزندتان را بیش از هر چیزی از هدف خود دور می کند.

بی علاقگی نوجوانان به درس خواندن می تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد، اما گاه درس نخواندن فرزندتان ناشی از ویژگی های مخصوص به این دوران و تجربه بحران هایی است که او در سن نوجوانی در حال تجربه کردن است.

بحران اصلی که یک نوجوان با آن رو به روست، بحران هویت می باشد. طی این بحران فرد تلاش می کند به این سوال اساسی پاسخ دهد که “من کیستم؟”. در واقع فرزند شما می خواهد شخصیت مستقلی برای خود بیافریند و خود را به عنوان فردی با ویژگی های منحصر به فرد به دیگران معرفی کند.مشاوره انگیزه درس خواندن

کنترل کردن های پیایی، امر ونهی های مدام، توصیه ها و نصیحت های خانواده در این سنین به نوجوان شما این پیام را منتقل می کند که بر سر راه استقلال او قرار گرفته اید و در حقیقت نمی توانید به او برای حل بحران هویتش کمک کنید.

در واکنش به همین مسائل، کودکی که تا دیروز نیازمند تایید و توجه شما بود، امروز برای رسیدن به استقلال شخصی خود شروع به نافرمانی در برابر شما می کند و حرف هایتان را حتی در زمینه درس و آینده پذیرا  نیست. باید بدانید که نوجوانان دراین دوره برای کسب تایید و توجه کمتر سراغ والدین می روند به جای آن تلاش می کنند گروه های دوستی جدیدی تشکیل دهند و با رعایت ارزش های مربوط به هر کدام از این گروه ها از طرف اعضای گروه پذیرفته شوند.

یکی از ویژگی های مخصوص دوره نوجوانی ناتوانی در آینده نگری است. شاید فکر کنید این مشکل فقط مربوط به فرزند شماست و از این موضوع بسیار عصبانی باشید که چرا او به آینده خود اهمیتی نمی دهد و وقتش را به جای درس خواندن با کارهایی که سودی برای آینده او ندارد تلف می کند. اما باید بدانید این یکی از ویژگی های کاملا رایج در این دوره از زندگی فرزندتان می باشد و برخورد با آن مهارت های تربیتی مخصوص به خود را از جانب شما می طلبد.

نوجوان شما در این دوره کمتر به نقطه نظرهای دیگران اهمیت می دهد و بیشتر جهان را با نگاه خود می بیند. او دائما از خودش قهرمان سازی می کند و از همین روست که فکر می کند مشکلاتی که شما از آن ها صحبت می کنید هرگز برای او اتفاق نخواهد افتاد! 

همچنین نوجوانان نسبت به تصویر خود به دیگران، بسیار اهمیت می دهند. تحقیر و سرزنش از سوی معلمان و کادر آموزشی باعث می شود که نوجوان نتواند تصویر دلخواهش را به دیگران ارائه دهد و در نتیجه اعتماد به نفس او به شدت کاهش می یابد. به همین خاطر برای بازیابی اعتماد به نفس از دست رفته سعی می کند در محیط هایی قرار بگیرد که احتمال دریافت تایید و تحسین بیشتری دارد (مانند گروه دوستان) و از محیط هایی مانند مدرسه که به تصویر ایده آل ذهنی او آسیب می زند دوری کند.

 

نوجوان را وادار نکنید در همان لحظه تكالیف خود را حتی با بی دقتی و عجولانه انجام دهد. به جای این به او فرصت دهید پس از استراحتی كوتاه، با دقت و علاقه بیشتر به انجام كارها یا تكالیف مدرسه خود بپردازد.

گرفتن معلم خصوصی و انجام هزینه های زیاد تضمین کننده پیشرفت فرزندتان نیست. قبل از انجام هرکاری نیازهای فرزندتان را در نظر بگیرید، اگر او تلاش های زیادی انجام می دهد اما موفق نمی شود معلم خصوصی و کتاب های کمک درسی می توانند گزینه های خوبی باشند. اما اگر فرزند شما علاقه ای به تلاش درسی نشان نمی دهد؛ آنچه بیشتر از هر چیزی می تواند به او کمک کند برقراری ارتباط درست و درک علل بی انگیزگی اوست.

فرزند نوجوان شما در این دوره دست به کاوش و کشف استعدادهایش می زند تا هویت اصلی خود را پیدا کند. به همین دلیل ممکن است گرایشات غیر درسی در این دوره برای او اهمیت بیشتری پیدا کند. توجه داشته باشید که نهایتا این موفقیت فرزند شماست که اهمیت دارد و تحصیل تنها یکی از راه های رسیدن به این امر می باشد. برای آن که او را به درس علاقه مند کنید سایر استعدادهای او را کور نکنید! فرزند شما در این دوره به والدینی نیاز دارد که انتخاب های او را ببیند، برای وجود مستقلش و همه استعدادهای او اعم از درسی و غیر درسی اهمیت قائل است.

به جای تمرکز بر شکست های فرزندتان نقاط قوت او را ببینید. سعی کنید انتظاراتی در سطح متوسط از فرزندتان داشته باشید. اگر انتظارات شما همیشه در حد بسیار بالایی باشد، فرزندتان در هر حال احساس شکست و عدم موفقیت خواهد داشت، چرا که هیچ وقت نمی تواند انتظارات شما را برآورده کند.

همه نوجوانان در دوره نوجوانی مشکلات یکسانی را تجربه نمی کنند. مثلا اگر فرزند شما در آینده نگری دچار مشکل شده، او را با سایر افراد مقایسه نکنید. به جای سرزنش و تحقیر نوجوان خود، او را درک کنید و سعی کنید آگاهی او را در مورد این مرحله از زندگیش بالا ببرید.

تنها والدین نیستند که نیازمند کسب مهارت های متناسب با سن و مشکلات مخصوص فرزندشان می باشند بلکه هر کسی باید در هر دوره ای از زندگی به سطح متناسبی از مهارت های رفتاری دست پیدا کند تا بتواند در مسیر رشد خود از پس بحران های پیش رو بر بیاید و بهترین مسیر را برای زندگی خود انتخاب کند. در نتیجه اگر فرزندتان در کسب این مهارت ها دچار مشکل شد به جای سرزنش و بحث از یک فرد آگاه کمک بگیرید. مشاوره خانواده برای خانواده هایی که فرزندانی در سنین نوجوانی دارند، بسیار مفید می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات تحصیلی و تشویق به درس خواندن نوجوانتان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

استادبانک – انتخاب آنلاین معلم خصوصی – انتخاب آنلاین معلم خصوصی

قبل از پرداختن به راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان باید بدانیم انگیزه چیست؟ راه های ایجاد انگیزه در زندگی کدام است؟

آنچه مطالعه خواهید کرد

انگیزه علت رفتارهاست. انگیزه به فرآیندهایی اطلاق می شود که به رفتار نیرو و جهت می دهد. این فرآیندها عبارتند از نیازها، هیجانها، شناختها و اتفاقات بیرونی و یا نیازهای درونی. در واقع انگیزه محرک انسان در انجام هر کاری است. اگر انسان در انجام کار و یا رفتاری انگیزه نداشته باشد آن کار را ترک خواهد کرد.

اگر تصمیمی برای انجام کاری گرفته اید پس تا پایان آن، جدی و مصمم باشید.مشاوره انگیزه درس خواندن

محدودیت هایی که باعث از بین رفتن انگیزه و در نهایت مانع پیشرفت شما می شود را بشناسید.

برای اینکه انگیزه پیدا کنید باید دید مثبت در زندگی داشته باشید. برای اینکه دید مثبت داشته باشید یکی از راه ها ، داشتن دوستان مثبت اندیش و موثر در زندگی است.

خود را بهترین بدانید. این را بدانید که تمام پیشرفت های که در زندگی نصیب شما می شود بخاطر ذهنیتی است که شما نسبت به خود داشته اید.

در انجام هر کاری سرعت داشته باشید. هرچه در کارتان پیگیری و مداومت داشته باشید به هدف خود زودتر می رسید و همین یک عامل بسیار مهم در افزایش انگیزه شما می باشد.

افزایش انگیزه تحصیلی یعنی یادگیری مطالعه صحیح و فرآهم کردن فرصت های کسب موفقیت برای خود است.

انگیزه درس خواندن ندارم!!!!! این جمله ای است که بارها از دهان خیلی از دانشجویان شنیده ایم. عواملی بی انگیزه گی کدامند؟ در ادامه استادبانک به عوامل بی انگیزشی در دانشجویان می پردازد:

1- ارتباط با کسانی که دائما” به ما پیام ها و انرژی های منفی می دهند.

همواره در اطراف خود افرادی هستند که دائما” به ما می گویند چه فایده ای دارد این همه تلاش؟ مگر به کجا می خواهی برسی؟ از این قبیل حرف های منفی. یکی از راه های سست کردن ما در تلاش و از بین بردن انگیزه مان همین وجود افراد منفی باف در زندگیمان می باشد.

2- عدم علاقه به رشته ای که در آن تحصیل می کنید.

اگر متوجه شدید عامل مهم در کمرنگ کردن انگیزه تان، نداشتن علاقه به رشته تحصیلی تان است یا تغییر بدهید و یا خود را علاقمند کنید.

3- نداشتن هدف یکی از دیگر از عوامل بی انگیزه گی در دانشجو می باشد.

هدفتان از درس خواندن چیست؟ اگر هیچ هدف تعریف شده ای برای آن ندارید پیس طبیعتا” انگیزه ای هم برای درس خواندن ندارید.

4- وجود موانعی که در زندگی برایتان پیش می آید.

حتما موانع را شناسایی کرده و سعی کنید آنها را رفع کنید.

5- داشتن سو تغذیه، مشکلات و بیماری های جسمی و روانی نیز از عوامل مهم در بی انگیزه گی دانشجو می باشد.

6- احساس عذاب وجدان و گناه در دانشجو یکی دیگر از عوامل بی انگیزه گی است.

گاهی اوقات تنبلی، سستی، یا بسیاری از مشکلاتی که در زندگی فرد است باعث ایجاد گناه در وی می شود که همین عامل مهمی در ایجاد بی انگیزه گی در فرد می شود.

7- یکی دیگر از عوامل نداشتن انگیزه، ضعیف بودن دانشجو یا عدم تسلط وی در درس ها و یا سنگین بودن مطالب درسی و عدم درک او در یادگیری مطالب درسی است.

بعد از تعریف انگیزه و ذکر دلایل بی انگیزه گی در دانشجو، در ادامه به راه های ایجاد انگیزه در درس خواندن دانشجویان می پردازیم:

یکی از راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان، رقابت سالم است. این رقابت در کنار افراد درس خوان و موفق امکان پذیر است.

برای رهایی از افکار منفی که تاثیر بسیاری در کاهش انگیزه دارد ورزش کنید.

از یکنواختی در زندگی و درس خواندن بپرهیزید. همواره راه های مختلف را برای کسب موفقیت امتحان کنید.

همیشه این افکار که من انگیزه درس خواندن ندارم یا من حال درس خواندن ندارم را از ذهنتان دور کنید. انگیزه خود به خود بدست نمی آید بلکه با استفاده از افکار مثبت و تلقین آن به خود، به مرور انگیزه تان افزایش پیدا می کند.

همیشه به اهداف و اینکه می خواهید پس از تحصیل چکاره شوید فکر کنید. اینکار خود به خود انگیزه تان را بالا می برد.

برای درس خواندن خود اهداف کوتاه مدت در نظر بگیرید و بعد از رسیدن به اهداف خود، پاداش و تشویق خود را فراموش نکنید. رسیدن به اهداف کوتاه مدت و پاداش دادن به خود باعث بالا رفتن انگیزه و روحیه شما برای ادامه مسیر می شود.

از قرار گرفتن در تنهایی و بیکاری اجتناب کنید. زیرا وقتی انسان کاری برای انجام دادن نداشته باشد افکار منفی کم کم به سراغ او می آیند. و همین افکار منفی،خود عامل مهمی در کاهش انگیزه فرد برای درس خواندن می شود.

زمانیکه شروع به درس خواندن می کنید با خود قرار بزارید به هیچ چیزی غیر از درس خواندن فکر نکنید. در زمان مطالعه، اگر حواس خود را جمع نکنید کم کم حواس شما پرت می شود. و همین حواس پرتی، عاملی در کاهش انگیزه شما در ادامه درس خواندنتان می شود.

باور اینکه می توانید موفق شوید. وقتی به موفقیتی رسیدید آسمان و ریسمان نبافید که این عامل یا آن عامل باعث موفقیت من شده اند. تنها یک عامل است که باعث موفقیت شما می شود و آن، خود شما هستید. باور به خود مهم ترین نکته در افزایش انگیزه تان در درس خواندن است.

خیلی از مواقع عدم شناخت کافی در رشته ای که در آن تحصیل می کنید یا عدم آگاهی از قانون رشته ی تحصیلی تان، مانع مهمی در کاهش انگیزه شما است.

قانون رشته تحصیلی خود را کشف کنید.

در اجرای هر برنامه ی موفق و داشتن انگیزه در زندگی و درس خواندن، مهم ترین عامل خود فرد است. پس با استفاده از راهکارهای بالا و در نظر گرفتن این سه نکته سعی کنید انگیزه خود را دائما” تقویت کرده و در برنامه درسی خود موفق باشید.

1- برای شروع عزم و اراده خود را محکم کنید.

2- برنامه ریزی مناسب و پیوسته ای داشته باشید.

مشاوره انگیزه درس خواندن

3- برای پای بند بودن و عمل کردن به برنامه های خود، از یک برنامه تشویق و تنبیه استفاده کنید.

همیشه نوشتن راهی بوده برای زیبا توصیف کردن افکارمون … من به عنوان نویسنده استادبانک می نویسم تا بتونم به زیبایی افکارم رو توصیف کنم.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات نام و ایمیل من را برای ثبت نظر دوباره ذخیره کن

سلام من که از این مقاله استفاده کردم،خدا ازتون راضی باشه

در کادر زیر نمونه سوال، گام به گام، جزوه، نکات درسی، مشاوره و … را جستجو کنید

حمایت شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

استادبانک مفتخر است که توانسته است، با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درجه دانش بنیانی نائل شود

استادبانک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استادبانک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

استادبانک تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه استادبانک می باشد.

قطعا برای هر داوطلبی، پیش می آید که روزی حال و حوصله ی درس خواندن را نداشته باشد و از آن فرار کند.این مسئله ممکن است در هر بازه ی زمانی اتفاق بیافتد و در این مواقع اینکه چگون انگیزه خودمان را برای درس خواندن بیشتر کنیم.

بیشتر این مسئله برای داوطلب کنکور در اوایل دوره ی شروع  مطالعه و شروع سریع کنکور پیش می آید، حتی گاهی در اواخر دوره ، یعنی دوران جمع بندی نیز ممکن است فرار از درس و بی انگیزگی حاصل شود.

بیشتر داوطلبانی که در ماه های اول درس را نوسانی می خوانند و بی انگیزه هستند به این علت است که به مسائلی توجه می کنند که نباید در حال حاضر درگیر آن ها شوند ، پس دچار حواس پرتی می شوند.

به طور مثال داوطلب درگیر این می شود که چه دانشگاهی باید  قبول شوم؟ برای قبولی در این رشته چه ترازی باید بگیرم؟چقدر مرور کنم؟ و از این قبیل درگیری های ذهنی که برای اوایل دوره ی مطالعه ضروری نیستند.

داوطلب باید تلاش کند مطالب درسی را خرد و کوچک کند.یعنی بجای آن که برنامه ریزی به صورت بلند مدت مثلا در ماه و یا هفته داشته باشد، کوتاه مدت برنامه ریزی نماید؛ به طور مثال روزانه برنامه ریزی کند که از ساعت 9 تا ساعت 11 این حجم از درسی را تمام می کنم؛ و بعد از اتمام آن برای خود پاداش قرار دهد مثلا گوش دادن به موسیقی،استفاده از اینترنت؛صحبت با یک دوست و …مشاوره انگیزه درس خواندن

مسائل غیر درسی باعث درگیری ذهنی داوطلب و در نتیجه بی انگیزگی او برای خواندن کنکور می شود.در این قبیل از درگیری ها ، داوطلب باید ببیند، اگر اقدام و تلاش او برای حل مشکل سودمند است پس نقش خود را ایفا کند ؛ اگر خیر تلاش او فایده ای ندارد ، به طور مثال یکی از اعضای خانواده بیمار و در بیمارستان بستری است؛ در این گونه از مسائل داوطلب نمی تواند مشکلی را حل نماید پس باید از حاشیه ی مخرب آن نیز خارج شود.

نکته:در ماه های اول دوره ی مطالعه ، داوطلب هر چه کمتر بخواند برگشت برای او در آینده سخت تر می شود.

در اواخر دوره ی مطالعه نیز ممکن است داوطلبان دچار ناامیدی و مقایسه ی بیخود شوند ؛ که باعث بی انگیزگی آن ها می شود و روند جمع بندی کنکور خراب میکند. داوطلب در این دوره ی زمانی با خود فکر می کند چون نسبت به دیگران خیلی عقب است پس دیگر خواندن او فایده ندارد. در این دوران سیستم جزا و پاداش نیز باید با وقفه ی کمتری نیز باشد؛ چون که انگیزه کمتر است حتما باید این سیستم بیشتر مدیریت داشته باشد.

داوطلب کنکوری باید از درس خواندن خود قاعده بسازد.یعنی به طور مثال بگوید من دارم درس می خوانم تا در آینده دکتر و یا مهندس بشوم…یا به خود بگوید من گذشته ی یک پایه گذار کارخانه هستم…یعنی داوطلب درس خواندن خود را حساس کند و بگوید اگر کم بخوانم و یا تنبلی کنم از ایده آل ذهن خود فاصله می گیرم.

حتی داوطلب می تواند برای روزی که حوصله ندارد با رعایت اصول برنامه ریزی کنکور ،برنامه ریزی کند که درسی را که دوست دارد حتی با حجم کمتر بخواند ولی از مطالعه بلند نشود و به این فکر کند که به آینده ی خود خسارات جبران ناپذیری وارد ننماید.

به طور مثال فردی که سیگار گشیدن را با یک نخ شروع می کند؛ با خود فکر می کند در همان لحظه با این یک نخ، آسیبی به او وارد نمی شود اما همین مسئله زمینه ساز اعتیاد او به سیگار در آینده می شود و در آن زمان آسیبی جدی ای به سلامتی و زیبایی همان شخص وارد می شود.

داوطلب برای خود اهداف و موفقیت خاصی را تعیین کند.مثلا داوطلبی با خود بگوید من دوست دارم فلان دانشگاه قبول شوم و چون در سال یازدهم توانستم با تلاش معدل بالا بگیرم؛ پس الان نیز با تلاش می توانم.

گاهی ایجاد انگیزه از روی خودخواهی نیست و بخاطر دیگران نیز می تواند باشد.به طور مثال برای خوشحال کردن پدر و مادر و یا کمک رساندن به مردم شهرخود….

ایجاد انگیزه یعنی: وجود انگیزه هایی که از قبل نیز وجود داشته مثل یادآوری نمره ی بالا در درس ریاضی…گاهی می توانیم به افرادی که از خودمان پایین تر هستند نیز نگاه کنیم.(سازمان دهی به افکار ذهن) مطالب انگیزشی کنکور نیز میتوانند جرقه ی موقتی برای شروع باشند.

مثلا کسانی که با این که درس نمی خوانند و تلاش خاصی نمی کنند ؛ اما راحت و بدون عذاب وجدان هستند را با خودمان که حتی اگر درس نمی خوانیم جنگ درونی داریم و از این موضوع  ناراضی و نارحت هستیم مقایسه نماییم.

این نکته با نکته ای که قبل تر در مورد این که داوطلب باید از مطالعه بلند نشود ذکر نمودم ؛ در تناقض نیست! منظور از مطالعه در فواصل کوتاه استراحت نیست!

منظور این است که درس خود را عوض نمایید.اگر ساعت ها روی یک درس خاصی تمرکز کنید مغز شما خسته و تمرکزتان ضعیف تر می شود.

تنوع دروس در مطالعه باعث می شود خستگی و یکنواختی ذهن شما کمتر شود.داوطلب می تواند درس خاصی را در یک روز هم صبح بخواند و بعد از آن دروس دیگر را مطالعه نماید و شب دوباره به همان درس ادامه دهد تا کارایی مطالعه ی او و تمرکز حواس و کیفیت مطالعه بالا برود.

نکته:داوطلب برای برنامه ریزی مطالعه ی خود ، حتما باید اهدافی که قابل دسترسی هستند را تعیین کند.یعنی برنامه ریزی ای نکند که ساعت مطالعه ی بسیار بالاو تست های سخت دارد؛ در عوض با یک برنامه ریزی نرمال پیش برود که قابل دسترسی است.

داوطلب می تواند برای خود دوست فرضی داشته باشد و با او رقابت کند.حتی می تواند با عملکرد خود در بازه ی زمانی قبلی نیز رقابت کند.به طور مثال با خود بگوید در هفته ی قبل کمترین زمان مطالعه ی من سه ساعت بوده است این هفته یک پله بهترش می کنم…و هفته های ی بعدی نیز باز خود را بسنجد و باز یک پله بهتر شود و همان طور خود را هر هفته مقایسه و بهتر نماید.

در مطلب افزایش ساعت مطالعه نیز تاکید کردیم بهبود عملکرد باید مرحله به مرحله پیش برود.

گاهی برخی از داوطلبان دیگری هستند که از رقیب خود به اصطلاح غول درست می کنند.یعنی فکر می کنند رقیبان آن ها کسانی هستند که اصلا اشتباه نمی کنند و یا نقاط ضعفی ندارند، و هر چقدر هم تلاش کنند نمی توانند به رقیبان خود برسند…

داوطلبان عزیز باید این را بدانید که هر داوطلبی ممکن است دچار افت و خیز شود حتی رقیب های گرامی شما! اما تفاوت در این است که آن ها در هنگام افت و در زمانی که حوصله ی خواندن ندارند شروع می کنند به تهیه ی لیستی از درس های نگران کننده ی خود… و در مقابل آن ها کار هایی که کمک شان می کنند که صرفا یک گام مثبتی بردارند (در این شرایط نتیجه گرا نیستند!) را تعیین می کنند. فکر می کنند که برای این که از ناامیدی بیرون بیایند فقط به یک چتر نجات نیازمندند.

به طور مثال مانند شخصی که صدایش می گیرد و می داند اگر ادویه زیاد مصرف کند، شرایط بدتر می شود.

گاهی برخی از داوطلبان در ساعتی از روز که به اصطلاح خودشان تمام شده است مثلا ساعت 6 به این فکر می کنند که الان برای خواندن دیر است و کلا امروز را از دست داده اند ؛ در صورتی که اگر همان لحظه شروع به مطالعه کنند علاوه بر این که روز مرده ی خود را زنده کرده اند؛ فردای آن روز را نیز با انگیزه ی بیشتر شروع خواهند کرد.

در آخر فراموش نکنید نا امید شدن یکی از اشتباهات مهلک در سال کنکور است،داوطلبان کنکوری عزیز، برای رفع مشکل بی انگیزی خود ، به صورت کوتاه مدت شروع کنید و دنبال نتیجه نباشید ؛ تمام مشکلات بی انگیزی خود را اولویت بندی کنید و سریع ترین مسیر را برگزینید.

مثلا اگر در درسی  مشکل داشتید و کلاس مربوط به آن درس تشکیل نشد،هم می توانید به دنبال کلاس هایی مشابه آن با رعایت نکات مهم در انتخاب کلاس کنکور، در شهری دورتر بگردید و یا از کتاب تست و یا فیلم آموزشی کنکور استفاده نمایید.

در این صورت باید سریع به صورت عمل گرا اقدام کنید و سریع ترین روش را نیز انتخاب نمایید.مثلا  ممکن است امکان رفتن به شهر دورتر در حال حاضر وجود نداشته باشد، پس هر به سراغ گزینه ی تهیه ی کتاب و یا فیلم  آموزشی بشتابید.

نکته: داوطلبان باید در زمان افت خود ؛ عمل گرا اقدام کنند و این را بدانند هیچ افتی به یکباره حل نمی شود و نیازمند زمان است پس باید کمی صبر کنند و نتیجه ی دلخواه خود را در ذهن شان تجسم کنند(خیال پردازی یعنی قبل از عمل نتیجه ی دلخواه را تجسم کردن… اما اگر در حین عملگرایی و تلاش، نتیجه ی دلخواه را تجسم کنید دیگر خیال پردازی نیست!)

مشاوره پیشنهادی : افزایش انگیزه هفته های آخر کنکور

فایل صوتی استاد علیرضا افشار در مورد بی انگیزگی کنکور

دانلود فایل صوتی

سلام استاد خسته نباشید استاد کنکور تجربی نظام قدیم ۹۷ و ۹۸ در یک سطح بودن؟؟

سلام برای نظام قدیم بله

سلام استاد…من همیشه دنبال انگیزه بیرونی بودم و هستم…هیچ وقت سعی نکردم این انگیزه رو بوجود بیارم…کنکور99چهارمین کنکورمه…پایه درسیم ضعیفه ..و شروع صفرم…سه ساال کنکور تجربی دادم و امسال کنکور انسانی نظام جدید شرکت کردم…دانشگاه فرهنگیان میخوام…و امسال آخرین سالیه که میتونم برای فرهنگیان کنکور شرکت کنم…و آخرین کنکوریه که میتونم شرکت کنم چون خانوادم دیگه بهم اجازه نمیدن کنکور شرکت کنم…آیا واقعا میشه در این یک ماه رتبه خوبی بیارم و فرهنگیان قبول بشم؟؟استان گلستان شهرستان علی آباد کتول هستم…میدونم راه سختیه و تمام سختی هاشو به جون میخرم…فقط بگید میشه یا نه…ممنون از زحماتتون

در یک ماه هم عالی و درجه یک باشی ، میشه روی کارت حساب باز کرد که رشد کنی و خودت بالا بکشی و … همه توان خودت بذار و بهترین خودت باش

سلام خسته نباشید آیا سهمیه ها واسه کنکور 99 هستن یا حذف میشن؟ امروز صبح آخه یه خبرایی بود…

سلام بطور کلی که نه اما شاید بومی گزینی ها حذف شوندمشاوره انگیزه درس خواندن

سلام استاد ببخشید وقتی میگید تو 45 روز میشه از صفر خوند و رتبه ی درخور و ابرومندانه اورد یعنی حدودا چه رتبه ای خواهش میکنم حقیقت رو بگید نه انگیزشی واقعا واجبه چون من میخوام الان تصمیم بگیرم که بمونم برا پشت کنکور یا نه رشته ام هم تجربی هست خواهش میکنم راستش رو بگید ممنون

تا وقتی با رتبه کنکور معامله کنی یا طمع میکنی و اسیر مشاورنماهای کنکور میشی و کلی رو دستت خرج می گذارند و … و یا اینکه امروز و فردا میکنی و چندین سال میگذره و بازم می بینی هنوز شروع نکردی

سلام استاد کسی که شروع صفر از25تیر هستش..برنامه زیر براش مناسبه؟؟ از 25تیرتا5مرداد بخونه…6مرداد جمعبندی شناور رو شروع کنه و تا 20مرداد با جنعبندی شناور بیاد جلو…و از21تا29مرداد هرروز بیاد یه دونه آزمون جامع بزنه….روش درستیه؟؟

دیگه بهتر از این نمیشه انجامش بده

سلام استاد خسته نباشید استاد احتمال داره کنکور تعویق داشته باشه؟؟؟

احتمال هیچ چیز درباره کنکور ایران صفر نیست اما خب من در این مورد فکر نمی کنم

سلام استاد یازدهم انسانی هستم استاد ازمون های قلم چی حضوریه؟ به نظرتون ثبت نام کنیم برای ازمون یانه ؟؟ چون ممکنه بعضی هاش غیر حضوری باشه راستش اگ نرم ازمون می ترسم ک نخونم و تابستونم حدر بره .چی کار کنم به نظرتون ؟ برم ازمون چه حضوری چه غیر حضوری؟ یا بشینم خودم بخونم؟؟

طول سال حتما تابستان الزامی نیست

سلام خسته نباشید. به نظرتون چیکار کنم که درسامو به روز بعد موکول نکنم و به خودم نگم که از فردا شروع میکنم؟ تو این سال تحصیلی که آنلاین بود زیاد خوب نتیجه نگرفتم و آز بچه ها عقب افتادم و انگیزه ندارم به نظرتون چه کنم؟

برنامه کوچیک بریز و ایجاد انگیزه کنایجاد انگیزه برای مطالعه کنکور

سلام استاد وقتتون بخیر من از ۲۰ تیر شروع کردم البته صفر مطلق نبودم و واقعا حتی یک دقیقه رو هم نمیخام از دست بدم و دارم تلاشمو‌ میکنم.استاد نمیخام معامله کنم ولی هنوزم امیدی هس برای من ک‌ بتونم پزشکی دولتی بیارم یا از این خواب ک فک میکنم شاید بهش برسم بیام بیرون؟؟؟

سلام هیچ چیزی قبل از اتفاق افتادن ۱۰۰٪ نیست

بله استاد حرف شما درسته ولی کلا هیچ احتمالی وجود داره ک من ب خواستم برسم؟؟؟

ناامید شیطان است انسان تلاشش تا لحظه آخر میکنه

کسی که امسال چهارمین سال کنکورشه(((((سه سال کنکور تجربی شرکت کرده و امسال کنکور انسانی شرکت کرده)))))…اگر این یک ماهو عالی بخونه آیا اجازه داره کنکور1400شرکت کنه؟؟(((اگر برای کنکور1400بخواد پشت کنکور بمونه میخواهد کنکور تجربی شرکت کند)))…

سلام بله موافق پشت کنکور ماندن قبل از کنکور نیستم اما اگر بجنگی ۳۵ روز اونوقت خیلی چیزا تغییر میکنه

سلام استاد…کسی که واقعا شروع صفریه…درواقع کنکور96/97/98تجربی شرکت کرده و کنکور99انسانی شرکت کرده…در این یک ماه حداقل چه رتبه ای میتونه بدست بیاره…پایه درسی ضعیف و کندخوان

اینکه چه رتبه ای خواهد آورد کسی نمی دونه ولی مسلما در آخر خوب تمام کردن کنکور خیلی به اعتماد به نفسش کمک میکنه

سلام استاد من شروع صفری کنکور99هستم…خوابم خیلی زیاده…اگر بخوام از روش پلکانی استفاده کنم خیلی طول میکشه تا ساعت خوابم تنظیم بشه…مثلا من الان8/30_9بلند میشم…میشه یدفعه ساعت خوابمو از 8/5برسونم به5/30_6 ؟؟

سلام زمان های مرده و پرت بین درس ها را درسی کنروش بالا بردن ساعت مطالعه کنکور

سلام کنکوری انسانی نظام جدیدم…وشروع صفرم….برای اقتصاد وقت نمیکنم همه فصلاشو بخونم…به نظرتون کدوم فصلاش مهمتره؟؟

کل مفاهیم اقتصاد کار کن بین ۶ الی ۸ تست خواهد داشت

سلام اقاى افشار مىشه در مورد تست زمان دار توضىح بدىن و اىنکه لازمه از سال دهم تست زماندار بزنىم؟ باتشکر

سلام در حال حاضر خیر

سلام…چهارمین سال کنکورمم گذشت ولی … هیچی به هیچی … من هنوزم همون آدمم … 4 سال همیشه گفتم از فردا … 4سال از بهترین روزای عمرم رفت … ولی من عوض نشدم … از الآنم دارم به کنکور 1400فکر میکنم … دلم نمیخواد یه دانشگاه و رشته خوب حسرت بمونه به دل خودم و پدرو مادرم…چون واقعا پدر و مادرم گناه دارن…دوست دارم خودمو بکوبم و یک انسان جدید از خودم بسازم … دوست دارم بشم مثل دوران راهنمایی و اول دبیرستان که با شور و اشتیاق درس میخوندم…دوران درس خوندن من همون روزا بود…روزای خوبمم همون روزا بود ولی 6سااااااااااال از عمرم به خاطر اهمال کاریم رفت…روزایی که میتونست بهترین دوران عمرم باشه رفت…استاد من از لحاظ روحی واقعا خسته ام…دوست دارم یه فرصت دیگه به خودم بدم…ولی خانوادم دیگه اعتماد ندارن بهم…مامانم میگه تو اگه سال بعدم بمونی دیگه کنکور قبل نمیشی…😢😢😢😢😢

همه چی دست خودت هست باید خودت تغییر بخواهی و عالی باشی تا بتونی به موفقیت برسی

استادشبیه سازکنکورتون خیلی عالی بود فقط سطح سوال های عمومی یکم پایین بود

خواهش می کنم درست می فرمایید . چون عمومی های کنکور چند سال اخیر هم ساده بودند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

تست های پوششی از منابع قبلی و حتی تست های تکراری گذشته میتون…

۳ سال اخر دبیرستان کارنامه ترم دوم از هر کجا که صادر شده باش…

سلام ترم اول مرخصی نمی دهند . بخصوص که سخت گیری در علوم پزشک…

sاستاد وقتتون بخیر خسته نباشید.استاد وقتی ازمون جمع بندی دار…

سلام آیا می شه رف توی رشته ی پرستاری 1سالو مرخصی گرفت و بعد…

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:


دانلود فایل صوتیDownloads-icon

مشاوره انگیزه درس خواندن
مشاوره انگیزه درس خواندن
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *