مشاوره درس خواندن برای کنکور

 
helpkade
مشاوره درس خواندن برای کنکور
مشاوره درس خواندن برای کنکور

من تازه با این سایت آشنا شدم. یعنی برای هر کس یه برنامه تا کنکور میده؟ من خیلی احتیاج دارم. چیکار باید بکنم؟

من خیلی نیاز دارم با یک مشاور صحبت کنم. امکان این هست که کسی هر هفته با من تماس بگیره؟ مدام انگیزم رو از دست میدم و خسته میشم.

میشه لطفاً بازارکار رشته های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی رو برام توضیح بدین؟ من خیلی به این رشته ها علاقه دارم اما میگن کار نداره. میخوام بدونم چه جاهایی میشه با این رشته ها کار کرد؟

باسلام من کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان میخونم میخواستم بدونم :1. گرایش های ارشد از این رشته چیا هستند؟و 2. کدوم گرایشا بهتر هستند؟

با سلاممن دیپلم علوم انسانی دارم.لیسانس زبان انگلیسی.الان میخوام برا کارشناسی یا کارشناسی ارشدصنایع غذایی ازمون بدم، میتونم این کار و انجام بدم یا نه؟مجاز هستم؟لطفا راهنمایی ام کنید.

مشاوره درس خواندن برای کنکور

یکی از دغدغه هایی داوطلبان کنکور سراسری آگاهی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور است. حواس پرتی و عدم اطلاع از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، یادگیری را به میزان زیادی کاهش می دهد. مطالعه اصولی و فعال باعث می شود که مشکل اکثر این افراد برطرف گردد.

عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی کنکور سراسری

نوشته گروه مشاوران 3گام

یکی از دغدغه هایی داوطلبان کنکور سراسری، آگاهی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور است.

به دلیل زیاد بودن حجم مطالب و نیاز به مطالعه عمیق آن ها، آشنایی داوطلبان با روش های صحیح درس خواندن، باعث می شود هم معدل آن ها که در کنکور سراسری تاثیر دارد بالا شود و هم مطالب را به صورت عمیق و مفهومی مطالعه کنند.

برای برخی از افراد مطالعه کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. این افراد خیلی زود از درس خواندن خسته می شوند و یا باید بارها یک متن را بخوانند تا متوجه شوند. گاهی اوقات حتی ممکن است پس از بارها خواندن یک متن، باز هم آن را متوجه نشوند. گاهی هم پیش آمده که دانش آموزی با وجود ساعت ها مطالعه‏، باز هم تراز پایینی کسب کرده است. مثلا دانش آموزی با 8 ساعت مطالعه در روز، توانست به تراز 4300 برسد، اما همین دانش آموز با به کارگیری روش های صحیح مطالعه برای کنکور و با همان ساعت مطالعه در روز، توانست خود را به تراز 7000 برساند.

حواس پرتی و عدم اطلاع از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، یادگیری را به میزان زیادی کاهش می دهد. مطالعه اصولی و فعال باعث می شود که مشکل اکثر این افراد کاهش یابد.

به راستی چرا برخی از افراد می توانند تمرکز حواس و انگیزه زیادی برای درس خواندن داشته باشند و برخی دیگر نمی توانند؟ از دلایل عمده ی آن عدم تمرکز و یا شیوه مطالعه ی نادرست است؛ این که دانش آموز نمی داند چگونه وارد مبحث درسی شود و چه مقدار زمان بگذارد؟ کدام قسمت ها را دقیق تر مطالعه کند و یا اینکه چه زمانی به مرور بپرازد؟ جواب همه این سوالات بستگی به نحوه درس خواندن صحیح و افزایش تمرکز حواس دارد.

باید حواسمان باشد کیفیت مطالعه را همگام با کمیت مطالعه حفظ کنیم. چه بسا بکارگیری یک سری نکات ساده، باعث شود سرعت فرآیند یادگیری افزایش و ساعات مطالعه ی یک درس کاهش یابد. می توانیم ساعاتی را که برای مطالعه آن درس در نظر گرفته ایم به دروس دیگر اختصاص دهیم. همچنین آگاهی از نحوه درس خواندن صحیح، باعث می شود بازده مطالعه داوطلب در دروسی که دوست ندارد افزایش یابد و با لذت بیشتر آن ها را پیگیری کند.

در ادامه به بررسی روش های صحیح مطالعه برای کنکور و به ارائه ی راه هایی برای افزایش تمرکز حواس می پردازیم.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

دریافت مشاوره رایگان

 

یکی از مشکلاتی که اکثر دانش آموزان و داوطلبان کنکور با آن مواجه هستند عدم تمرکز حواس و کنترل ذهن به هنگام مطالعه است. این افراد قبل از شروع به مطالعه لازم است یک سری از نکات را مدنظر قرار دهند تا بتوانند با افزایش تمرکز و کنترل ذهن، کیفیت مطالعه خود را افزایش دهند.

سه گام برای افزایش تمرکز و کنترل ذهن هنگام مطالعه عبارت است از:

عدم آگاهی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، یکی از مواردی که باعث می شود کنکور برای برخی از داوطلبان ترسناک و دلهره آور به نظر برسد. اگر داوطلبان اصولی و با برنامه منظم و دقیق به مطالعه بپردازند، درگیر مشکل حواس پرتی که یکی از مشکلاتی است که اکثر داوطلبان با آن مواجه هستند، نمی شوند.

 

عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی کنکور سراسری

یکی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) است. این روش یکی از روش های مطالعه موثر، جهت افزایش بازدهی است. روش پس ختام  ( PQ4R) شامل مراحل زیر می شود:

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

داوطلبان باید علاوه بر آشنایی با روش های صحیح مطالعه برای کنکور، راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن را نیز بدانند. یک علت نداشتن تمرکز حواس کمبود خواب و کسل بودن است. همچنین بارها شنیده ایم که داوطلبی می گوید میخواهم حواسم را جمع درس کنم اما نگرانی از تعداد زیاد داوطلبان و یا سختی سوالات پایان ترم، باعث حواس پرتی ام می شود. عادت به چک کردن مداوم گوشی، فکر کردن به کارها و حرف های گفته شده در طی روز و گاهی هم مسایلی از قبیل عدم انگیزه و نداشتن انرژی کافی برای درس خواندن، اضطراب و تصویر ذهنی منفی داوطلب از خود، از علل نداشتن تمرکز حواس هستند. یکی از اصلی ترین علل این مشکلات می تواند همین مسئله ی عدم تمرکز حواس باشد.

حواس پرتی هنگام مطالعه، برای دانش آموزان به خصوص داوطلبان کنکور مشکلاتی را به همراه دارد که عبارتند از:

عوامل متعددی در افزایش تمرکز حواس دخیل هستند که شامل فاکتورهای درونی و بیرونی می باشند. در ادامه به بررسی راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن می پردازیم.

برخی از داوطلبان حتی با رعایت روش های صحیح مطالعه برای کنکور، بعد از مدتی باز هم نمی توانند نتیجه دلخواه خود را کسب نمایند و این موضوع باعث دلزدگی و سرخوردگی آن ها می شود.

این افراد باید بدانند که علاوه بر روش های صحیح درس خواندن، باید از شرایط مطالعه مفید نیز آگاه باشند. در ادامه به توضیح برخی از این شرایط می پردازیم.

بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها بنا به سبک یادگیری هر دانش آموز متفاوت می باشد.

یکی از شرایط لازم برای مطالعه که باعث افزایش تمرکز فرد می شود، مطالعه در ساعاتی است که برای فرد مناسب تر است. سبک های یادگیری دانش آموزان با هم متفاوت است. بعضی ها هنگام عصر و شب و بعضی دیگر هنگام صبح یادگیری بهتری دارند. البته اگر شب ها بهتر یاد می گیرید، توصیه می شود که حداقل از حدود یازده و نیم شب تا پنج صبح استراحت کنید.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

مشاوران بهترین مکان برای درس خواندن کنکور را مکانی می دانند که ساده و عاری از اشیا جذاب تر از موضوع مطالعه باشد.

مکان مطالعه در صورت امکان باید به دور از جاهایی باشد که فعالیت هایی مانند خوابیدن یا چک کردن گوشی و … در آنجا انجام می شود؛ به شکلی که ذهن به محض دیدن مکان مطالعه بفهمد که هنگام درس خواندن است. قبل از شروع به درس خواندن، وسایل مورد نیاز را کنار خود بگذارید.

مشاوره درس خواندن برای کنکور

گاهی دانش آموزان به خصوص دانش آموزان برتر این باور غلط را دارند که هرچه بیشتر بخوانند سبب افزایش نمره و درصد آن ها می شود؛ در صورتی که مطالعه هم محدودیت دارد! مغز شما بعد از هر 45 الی 90 دقیقه نیاز به استراحت 10 تا 15 دقیقه ای دارد. استراحت باعث دسته بندی مطالب مطالعه شده و رفع خستگی و از سرگیری پیوندهای شیمیایی مغزی و درنتیجه افزایش راندمان خواندن و ساعات مطالعه میشود.

کنترل افکار یکی از شرایط مطالعه مفید است. هنگام درس خواندن، یک کاغذ و خودکار کنار خود داشته باشید و افکار مزاحم را یادداشت کنید. به خود بگویید در زمان مناسبی به مساله ی پیش آمده فکر میکنم و راه حل آن را میابم و مجددا به ادامه ی مطالعه بپردازید. میتوانید روزی ده دقیقه را به انجام این کار اختصاص دهید.

به طور کلی یکی دیگر از شرایط مطالعه مفید، مسائل فیزیولوژیکی دانش آموزان از جمله تغذیه و ساعت خواب است که از اهمیت بالایی در روند مطالعه برخوردار هستند. هر انسان برای برخورداری از هوشیاری کافی برای انجام کارهای روزانه بسته به عوامل شخصی و ژنتیکی بین 7 الی 9 ساعت به خواب نیاز دارد. توصیه ی ما اینست که حداقل 6 و نیم الی 7 ساعت خواب را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید. یک مساله ی مهم دیگر مربوط به استراحت بعد از نهار است؛ پس از صرف نهار حجم عظیمی از خون در دستگاه گوارش جریان می یابد و بازدهی فعالیت های فکری کمتر میشود؛ در نتیجه بازدهی مطالعه تا یک ساعت پس از نهار، نسبت به بقیه ی ساعات روز کمتر است.

برنامه ریزی نادرست درسی می تواند علت دیگر حواس پرتی دانش آموزان باشد. مطالعه ی یک درس برای ساعات متمادی و یا چینش دروس مشابه نظیر فیزیک و ریاضی و یا دروس حفظی پشت سر هم میتواند سبب تداخل اطلاعات و کاهش اثربخشی مطالعه شود.

عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی کنکور سراسری

 

سعی کنید مطالعه ی خود را فعالانه پیگیری کنید؛ به عبارت بهتر برای این که بتوانید نقش یک یادگیرنده ی فعال را بازی کنید باید پس از خواندن یک متن، چند هدف از مطالعه آن متن را تعیین نمایید و بعد از مطالعه ی چند بخش کوتاه، زمانی را (مثلا یک دقیقه) صرف پرسش از خود کنید. با ایجاد رابطه بین مفاهیم آن ها را دسته بندی کنید تا هم مطالب درسی بهتر در حافظه شما تثبیت شوند و هم با افزایش یادگیری فعال، پرش افکار را کاهش دهید.

انواع روش های مطالعه را بدانید و سعی کنید آن ها را بکار بگیرید. در بخش های بعدی راجع به روش های دیگر مطالعه برای کنکور و تکنیک های تمرکز حواس صحبت خواهیم کرد. همچون همیشه یادآور می شویم که برای بکارگیری تکنیک های مشاوره ای، تفاوت های فردی را در نظر بگیرید و مطابق با شرایط شخصی تان آن ها را رعایت نمایید. برای دریافت نکات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق لینک زیر با تیم مشاوره 3 گام در ارتباط باشید.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

دریافت مشاوره رایگان


امیر‏ – 98/11/9


عالی

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه هر درس برای کنکور براساس تجربه های رتبه های برتر

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۴_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

مشاوره درس خواندن برای کنکور

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

روش مطالعه هر درس برای کنکور : ترکیبی خوندن یعنی هرصفحه که خونده میشه باید کنارس حاشیه نویسی کنین نکات مهمشو،همه صفحاتوبه همین ترتیب وبعد صفحه اول وبا صفحه دوم مقایسه کنین ببینین چه چیزی داره که بهم مرتبطن بعد صفحه اول دومو باصفحه سوم تابه اخر…



ریاضی-تکنیکیفیزیک-ترکیبی تکنیکیشیمی-ترکیبیزیست-ترکیبی،مفهومی،تصویریدین وزندگی،ادبیات،زبان،عربی-رمزگذاری و جداجدا خواندن


روش مطالعه هر درس برای کنکور   :  ترکیبی خوندن یعنی هرصفحه که خونده میشه باید کنارس حاشیه نویسی کنین نکات مهمشو،همه صفحاتوبه همین ترتیب وبعد صفحه اول وبا صفحه دوم مقایسه کنین ببینین چه چیزی داره که بهم مرتبطن بعد صفحه اول دومو باصفحه سوم تابه اخر…

تکنیکی خوندن یعنی کوتاه یاحذف کردن فرمول وباتکنیک وراه حل سریعتر مساله روحل کنین که این قسمت نیاز به اموزش منابع دارهمفهومی خوندن بعنی هرچی روخوندین منظورشوبفهمین حتمابدونین جمله به شماچی میگه دقیقا مثل غذاخوردن ،چیزی که تودهنتونه باچیزی که روده جذب میکنه فرق داره ولی ازهمون غذاجذب شده فقط قسمتهای مفیدشتصویری خوندن مثل تشریح مغز میمونه که اگه تصویرمغز وتجسم کنین راحت متوجه میشین که لب بویایی وچشایی وبینایی ،بطن ها ومایع مغزی نخائی و…..جاهاشون کجاست.

در ابتدا درباره ی یه روش خیلی کاربردی برای مطالعه مطالبی خدمتتون عرض میکنم که اسمشو ?مطالعه به روش لایه ای? گذاشتم!

?ایده ی اصلی این روش اینه که لازم نیست در دور اول همه ی مطالب رو کامل یاد بگیرید. خیلی از افراد از این موضوع شکایت میکنند که در حین درس خواندن به مطلبی میرسیم و اون مطلب رو کامل متوجه نمی شویم و این موضوع باعث میشه که نتونیم ادامه بدیم! حال من خدمتتون عرض میکنم که شما نیازی نیست در همون دور اول همه چی رو یاد بگیرید. در دور اول مطالعه، شما فقط کافیه که با کلیات بحث آشنا شوید و یادگیری جزییات را برای دور دوم و سوم بگذارید. خیلی از مطالب طوری اند که شما وقتی میتونید کامل یاد بگیرید که یک بار تا آخر اون مطلب رو مطالعه کرده باشید و این از مزایای دیگر این روشه. علاوه بر این استفاده از این روش باعث میشه که شما دچار توقف در روند مطالعاتی نشوید.روش مطالعه هر درس برای کنکور


?حال به ذکر یک مثال می پردازم:

مثلا در درس گسسته قسمت نظریه اعداد اگه شما بخواهید در همون دور اول مباحث ابتدای فصل رو یاد بگیرید ممکنه خیلی برای شما سخت باشه. اما اگه جلوتر برید و هم نهشتی رو هم مطالعه کنید و بعد برگردید خیلی از مسایل راحت تر حل میشوند! میتونید امتحان کنید!

پس سعی کنید مفاهیم مختلف را به طور لایه های کلی به جزیی در ذهنتون جا بدید.



نکته 1- مهمترین مرجع سؤالات ، کتابهای درسی می باشند. مخصوصاً در سال های اخیر که سؤالات کنکور در تمامی دروس به سمت مفهومی شدن گام برداشته اند، لزوم توجه دقیق و مرجع قرار دادن کتابهای درسی الزامی است .

نکته 2- ضرایب دروس اختصاصی در موقع محاسبه جهت تعیین نمره ی تراز، به دلیل اختصاصی بودن در یک ضریب 3 ضرب می شود. یعنی در گروه علوم ریاضی ضریب درس ریاضیات برابر 12 و ضریب فیزیک برابر 9 و ضریب شیمی برابر 6 است .

نکته 3- در هنگام مطالعه دروس برای کنکور، میزان مطالعه هر درس باید با توجه به ضریب و نقشی که در موفقیت شما در کنکور دارد تعیین شود. واضح است درسی که ضریب 3 دارد دارای اهمیت بیشتری از درس با ضریب 2 می باشد. اما این به منزله ی این نمی باشد که شما از دروس با ضرایب کمتر غافل شوید. مثلاً همانطور که بعداً می آید درس عربی که ضریب 2 دارد دارای انحراف معیار بالایی است یعنی کسب یک درصد خوب مثلاً 70 درصد در این درس به دلیل آنکه اکثر دانش آموزان درصد خوبی در این درس کسب نمی کنند. امتیاز بالاتری از نمره ی کسب شده را برای شما به همراه دارد. [به این سؤال توجه کنید: اگر شما در درسی که همه ی افراد در آن درصد بالایی کسب می کنند یک درصد خوب کسب کنید مؤثرتر است یا در درسی که اکثر دانش آموزان در آن درصد خوبی نداشته اند؟]

نکته 4- موفقیت در کنکور یعنی پیشرفت در تمامی دروس نه یک یا چند درس . پس هیچ درسی را به دلیل سخت بودن یا اهمیت کم داشتن در کنکور و یا به هر دلیل دیگر رها نکنید.

نکته 5- بهترین کتابهای تستی ، تست های طبقه بندی شده آزمون های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی می باشد که در هنگام و بعد از مطالعه و همچنین به صورت مجموعه ای [این تست ها تفکیک شده نیست و مربوط به آزمون یک سال است] برای جمع بندی نهایی از یک ماه و نیم مانده به کنکور می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خیلی از دانش آموزان می پرسند که از چه کتابهای تستی استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت که بهترین کتاب تست ، کتابی است که در آن تست های استاندارد آمده باشد و استاندارد شده ترین تست ها مربوط به تست های آزمون سراسری و پس از آن آزمون دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. بنابراین، در مرحله ی اوّل این تست ها را بررسی کنید و اگر فرصت داشتید، به سراغ تست های تألیفی بروید، زیرا همان طور که بیان شد، تست های آزمون سراسری و دانشگاه آزاد، استاندارد هستند و (به طور کلی) معمولاً نماینده تعداد تست های بی شماری هستند که در مخزن سؤالات وجود دارند.روش مطالعه هر درس برای کنکور/

درس ادبیّات به علت ضریب بالایی که دارد از اهمّیّت زیادی در کنکور برخوردار است . برخلاف آنچه برخی باشد، داوطلبان تصوّر می کنند و در موقع مطالعه زمان بسیار زیادی را به مطالعه ی دستور زبان فارسی اختصاص می دهند، تعداد پرسش های کمی از این درس به دستور زبان فارسی اختصاص دارد و اکثر پرسش های کنکور از متون ادب فارسی است . (حدود 80 درصد).

متون ادبیات فارسی که بخش اعظم پرسش ها از آن طرح می شود، شامل معانی لغات ، اصطلاحات ، عبارت ها و یا واژه ها و همچنین معنای اشعار، نثر ساده و مسجّع و کنایه های ادبی به اضافه ی ضرب المثل ها، آرایه ها و صنایع ادبی (تشبیه جناس و…) می باشد.

در مطالعه ی درس ادبیّات به درس هایی که سؤال خیز هستند مانند حسنک وزیر، پله پله تا ملاقات خدا و یا اشعار حافظ ، سعدی و مولانا و… توجّه ویژه ای داشته باشید زیرا آن ها از اهمّیّت خاصّی برخوردار می باشند. بنابراین، این درس ها را با دقت بیش تری مطالعه کنید.روش مطالعه هر درس برای کنکور/

کتاب ادبیّات را از ابتدای آن ، شروع به مطالعه کنید و درس به درس پیش بروید. بهتر است برای درس ادبیّات، دو سری خلاصه برداری یا فیش برداری انجام دهید: یک سری مربوط به معانی لغات ، اصطلاحات و واژه ها و قسمت دیگر مربوط به تاریخ ادبیّات ، که در بخش مربوط بیشتر توضیح داده می شود.


روش 100 زدن ادبیات کنکور سراسری



* درس ادبیّات فارسی از بخش های زیر تشکیل شده است :

* متون

درس ها و متن های ادبی را بخوانید و به معانی لغات و اصطلاحاتی که در آنها به کاررفته توجّه کنید. برای یافتن معانی لغات حتماً از قسمت واژه ها و اعلام در انتهای کتاب استفاده کنید و تنها به توضیحات مدرّسین یا اطّلاعات شخصی اکتفا نکنید. درس هایی را که جمله های آن ها سخت تر است، با دقّت بیشتری بخوانید و سطر به سطر آنها را معنی کنید و از اصطلاحات ، کنایه ها و… که در آنها به کار رفته است ، غافل نشوید. درس ها را به گونه ای مورد مطالعه قرار دهید که اگر سؤالاتی با عنوان درک مطلب از آن مطرح شد، توانایی پاسخ گویی را داشته باشید (درک مطلب، قسمتی است که در مورد مفهوم متن و منظور نویسنده از کاربرد جمله ای خاص از شما پرسش می کند).

* اشعار

مشاوره درس خواندن برای کنکور

اشعار را بخوانید و آنها را معنی کنید. در اشعار، به صنایع ادبی و کنایه ها و استعارات توجّه کنید. معانی اشعار را بیت به بیت مطالعه کنید. توجّه داشته باشید که درک عمیق معانی اشعار، بسیار مهم است، چون در کنکور سال های اخیر توجّه ویژه ای به اشعار و کشف ارتباط میان آن ها شده است.

* املا

سعی کنید در حین مطالعه ی متون، حتماً به املای کلمات مهم توجّه داشته باشید زیر آن ها خط بکشید یا این که در حاشیه ی کتاب، در صفحه ای که آن کلمه در آن قرار دارد، مجدّداً یادداشت کنید تا با یک نگاه گذری و سطحی نیز املای آن، در ذهنتان تداعی شود.

* تاریخ ادبیّات و لغات

این قسمت از کتاب ادبیّات که به زندگی شاعران و نویسندگان اشاره می کند و در آنها موضوعاتی مانند سال تولّد و فوت ، محلِّ تولّد، نام آثار آنان و محتوای آنها و به طورکلی هرگونه اطلاعاتی درباره ی آن ها را مطرح می کند. به علّت تعداد زیاد نویسندگان و شاعران که در کتاب ادبیّات مطرح شده است ، امکان فراموشی آنها نیز بیشتر است . بنابراین، باید از تاریخ ادبیّات فیش برداری کنید و مطالب فیش ها را به طور مرتّب مرور نمایید.

در زیر، روش هایی برای به خاطرسپاری بهتر به شما ارائه می شود:

1- روشهای خاصّی برای حفظ اسامی و نکات و… ابداع کنید.

مثلاً برای یادگیری و حفظ مطالب از تکنیک هایی نظیر مخفّف ها استفاده کنید؛ مثلاً، برای حفظ آثار خمسه ی نظامی گنجوی که عبارتند از: مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر و اسکندرنامه. با استفاده از حروف اوّل آن ها می توان کلمه ی مخفّف «ملخها» را ساخت و از این کلمه برای به یادآوری آثار نظامی می توانید استفاده کنید.

خلاصه ای از مطالب کتاب را به صورت فیش درآورید تا در زمان های مناسب بتوانید مرور کنید.

برای حفظ کردن لغات و اصطلاحات، می توانید از دو روش زیر در هنگام مطالعه و یادگیری، استفاده کنید.

روش اوّل- استفاده از کلمات هم خانواده است ؛ مثلاً، برای حفظ معنی کلمه ی «مقیم » ببینید چه کلمه ی هم خانواده ای از آن را می شناسید. [اقامت کننده] و به وسیله ی آنها کلمه ی موردنظر را فرا گیرید. [و مقیم؛ یعنی، اقامت کننده ، کسی که در مکانی مسکن گزیده باشد]

روش دوم- تداعی معانی است . در این روش ببینید واژه یا لغت موردنظر در ذهن شما چه معنایی را تداعی می کند؛ مثلاً، کلمه ی «مهد» شما را به یاد کلمه ی مهدکودک می اندازد که به معنی محلِّ نگهداری کودک است . بنابراین، مهد به معنی محل نگهداری و گهواره است . شما در این جا معانی کلمات ناآشنا را با کلماتی که برای ذهن شما آشنا هستند، پیوند می زنید. مثال دیگر، کلمه ی محظوظ است که شما را به یاد حظ کردن (به معنی بهره مند شدن ) می اندازد. پس، محظوظ به معنی «بهره مند شده » می باشد.

سعی کنید با استفاده از این روشها و خلاقیّت ، علاوه بر این که مطالب را بهتر به حافظه می سپارید، مطالعه ی درس ادبیّات را شیرین تر کنید.

الف- فیش های مربوط به لغات

در هنگام مطالعه ی درس ادبیّات، هرگاه به لغاتی رسیدید که احساس کردید مهم هستند یا به یادسپاری آنها برای شما مشکل است و همچنین لغاتی که از نظر املایی مهم هستند، آنها را روی فیش ها بنویسید و آنها را به دفعات مرور کنید.

بر روی این فیش ها می توانید معانی اصطلاحات و واژه ها و عبارات مهم و حتی معانی ضرب المثل ها و یا کنایه ها و استعاره ها را نیز یادداشت کنید. علاوه بر این به لغاتی که مشابه همدیگر هستند نیز توجه کنید و آنها را روی یک فیش یادداشت کنید. مانند:

چند مثال از لغت های مشکل : تطاول (دست درازی کردن ) دیلاق (قددراز) صولت (حمله ـ شدّت ) قاپوچی (دربان )

چند مثال از لغت ها (با تأکید بر وجه املایی ): تنزیه (پاک شمردن ) سفاهت (نادانی ) سماط (سفره ) مخذول (خوار شده ) محظوظ (بهره مند شده ) تپق (گرفتگی زبان )

چند مثال از تضاد: ازل و ابد (زمان بدون آغاز زمان بدون پایان ) اقبال و ادبار (روی آوردن شانس پشت کردن شانس ) و…

ب- فیش های تاریخ ادبیّات

در بالای این فیش ها نام شخصیّت موردنظر را بنویسید و اطّلاعاتی را که درباره ی این شخصیّت در کتاب های درس ادبیّات می بینید، در پایین آن یادداشت کنید. از جمله قرنی که در آن می زیسته اند، آثار، محتوای آثار، سبک ادبی، نگارش نویسنده و یا ویژگی های خاصِّ نگارش وی ، شاگردان و هم عصران معروف آن و به طور کلی هرگونه اطّلاعاتی را که در کتابهای درسی درباره ی آنها آمده است، به طور خلاصه یادداشت کنید. در پایان، لازم است یادآوری شود که در تهیّه ی این فیش ها و خلاصه ها حتماً به قسمت اَعلام در انتهای کتاب توجّه کنید، زیرا بسیار مورد توجّه طراحان سؤال قرار دارد.

درس دین و زندگی به تازگی جایگزین معارف و بینش اسلامی گردیده و با رویکردی جدید نسبت به آموزش مبانی اسلامی، تلاش به ایجاد علاقه و ارتباط بیش تر با مخاطبین خود دارد.

جدید شدن مطالب و محدود بودن پرسش های کنکوری به علت تغییرات کلی کتاب سبب می گردد در بررسی این درس نیم نگاهی هم به شیوه ی طراحی پرسش های معارف اسلامی در سال های گذشته داشته باشیم. کتاب های دین و زندگی بیش تر شامل بخش های ذیل می باشند که درباره ی هر کدام توضیحات لازم را ارائه می کنیم.


روش 100 زدن دین و زندگی کنکور سراسری


– عناوین موضوعات (تیتر موضوعات)

– متن درس

– آیات و روایات

– زیرنویس

– برای مطالعه

– عناوین موضوعات

درباره ی عناوین موضوعات همواره باید به یاد داشته باشید که عموماً برای پرسش هایی که مفهوم کلی یک موضوع را پرسش می کنند از این تیترها استفاده می شود، برای مثال از شما پرسیده می شود فلان حدیث یا فلان عبارت بیانگر چه موضوعی است یا به چه چیزی اشاره دارد، در این جاست که باید از عنوان کلی ای که در صدر یا ذیل آن حدیث یا عبارت به خصوص به کار رفته شده استفاده کرد.

* متن درس

متن درس ها را باید به خوبی به خاطر بسپارید، زیرا بسیار رایج است که عین جمله ی کتاب آورده می شود و بخشی از آن حذف می شود بخش حذف شده ی آن، از شما پرسش می شود. برای پاسخ گویی به این گونه پرسش های توصیه می شود هنگام مطالعه، حتماً پرسش هایی به صورت حذف قسمت های مهم از خود داشته باشید.

– آیات و روایات

درباره ی آیات حتماً موضوعی را که به آن اشاره دارد به خاطر بسپارید. سعی کنید تبحر کافی را در ترجمه ی آیات به دست آورید و پیام آن ها را بررسی نمایید. روایات را باید با نام روایت کننده ی آن به خاطر بسپارید. اگر حدیثی یا شعری با آیه ی به خصوصی ارتباط داشت به آن توجه کنید. هم درباره ی آیات و هم در مورد احادیث مخاطب آن ها را یعنی کسانی که آن آیه یا حدیث برای آن ها نقل شده در خاطر داشته باشید.

* زیرنویس

همیشه این بخش از کتاب مورد توجه ویژه ی طراحان و در عین حال کم لطفی دانش آموزان قرار می گیرد. این بخش در حقیقت ادامه ی متن کتاب و توضیح اصطلاحات مهم متن است و نباید آن را صرفاً به این علت که جدا از قسمت اصلی است کنار گذاشت، این قسمت را با دقت و توجهی نظیر آن چه در حین مطالعه ی متن اصلی دارید، بخوانید. از نام منابع و نویسندگان آنان نیز که معمولاً در زیرنویس است غافل نشوید.

* برای مطالعه

اگر قسمت مقدمه ی کتاب دین و زندگی را مشاهده کنید، می بینید که بخش «برای مطالعه» نباید مورد سوال قرار گیرد. اما باید بدانید این سخن اعتبار چندانی ندارد، زیرا بسیار اتفاق افتاده، قسمت هایی که طراحان کتاب آن را خارج از محدوده ی درسی قرار می دهند و صرفاً برای اطلاعات بیش تر که جنبه ی اختیاری دارد در کتاب ذکر می کنند، از نظر طراحان سوال جزو متن کتاب تلقی می شود که این قسمت ها را حتماً بعداز مطالعه ی فراوان متن چندین و چند بار روخوانی کنید تا اگر زمانی بر طبق عادت مذکور مورد پرسش قرار گرفت تسلط کافی را داشته باشید.

در سال های اخیر، زبان عربی در آزمون های سراسری دارای اهمیت زیادی گشته است . اگر به سیر صعودی کنکور در دو درس زبان انگلیسی و عربی در 15 سال اخیر نگاهی بیندازیم. دانش آموزان در درس زبان انگلیسی پیشرفت بسیار زیادی داشته اند ولی در درس عربی این امر با کاهش چشمگیر همراه بوده است . شاید یکی از دلایل این امر مفهومی تر شدن پرسش های عربی و نیاز به احاطه ی کامل بر مباحث این درس برای حل مسائل مطرح شده در کنکور باشد.

در سال های اخیر دانش آموزان در این درس بامشکلات فراوانی مواجه بوده اند و همچنین به دلیل توجه بسیار زیادی که به درس زبان انگلیسی دارند از زبان عربی غافل شده اند و به همین علت درصدهای کسب شده در این درس با افت شدید همراه بوده است . این امر باعث شده است که این درس در کنکور از نرم منفی بالایی (انحراف معیار بالایی ) برخوردار شده باشد. بدین معنی که به دلیل آن که بیش تر دانش آموزان عربی را با درصد پایین می زنند، کسب نمره بالا در عربی یک امتیاز بسیار بزرگ ، و با امتیازی بالاتر از نمره کسب شده همراه خواهد بود.


روش 100 زدن عربی کنکور سراسری


در درس عربی نزدیک به 80 درصد پرسش ها از قواعد و دستور زبان عربی مطرح می شود و بقیه از ترجمه ی لغات و متون عربی و…. است . به بخش لغت آموزی در این درس توجه داشته باشید که با لغت آموزی خوب در این درس ، در زمان می توانید صرفه جویی کنید و همچنین این عمل دقت شما را در قسمت های دیگر عربی افزایش خواهد داد.

سازمان سنجش منابع این درس را در آزمون سراسری عربی 2 و عربی 3 بیان کرده است ولی دقت داشته باشید که در قسمت قواعد نیاز است شما قواعد سال های قبل را نیز بدانید. (حتی قواعد عربی راهنمایی ) یعنی قواعد را از پایه شروع کنید. در مطالعه ی درس عربی به نکات زیر توجه داشته باشید.

1- همانطور که بیان شد مطالعه ی قواعد درس عربی را از پایه شروع کنید.

2- معانی لغات و اصطلاحات عربی را در متن درس و عبارتها و جملات یاد بگیرید نه به صورت مجزا.

3- در قسمت مطالعه ی قواعد به تمرینات کتاب بسنده نکنید. مثلاً قواعد تجزیه و ترکیب را در متن درسهای کتاب به کار برید و سعی کنید وقتی یک تمرین کتاب را حل می کنید آن را تجزیه و ترکیب کنید و در این زمینه به تسلط کافی برسید.

4- از قواعد درس عربی خلاصه برداری کنید تا در موقع لزوم نیاز به رجوع مکرر به کتاب نداشته باشید و علاوه بر آن بتوانید آنها را به راحتی مرور کنید.

5- از لغات و اصطلاحات مشکل فیش برداری کنید. و آنها را به دفعات مرور کنید.

6- بررسی تست های فراوان در این درس به یادگیری و به یادسپاری شما کمک فراوانی می کند. در این زمینه می توانید از تست های آزمون سراسری و دانشگاه آزاد استفاده کنید. به خصوص از پرسش هایی که در سال های اخیر (از سال80 به بعد) مطرح شده اند. سعی کنید در هنگام تست زنی یا در هنگام بررسی تست ها، چهار گزینه را (حتی گزینه های غلط را) با بیان دلیل اشتباهات آنها مورد بررسی قرار دهید. با این کار شما عملاً چهار تست را حل کرده اید نه یک تست !

7- در این درس به اعراب کلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ویژه ای داشته باشید.


زبان انگلیسی در سال های اخیر به علت توجهی که از طرف دانش آموزان درباره ی آن صورت گرفته است از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است به طوری که در سال های اخیر بیش تر داوطلبان بین 60 تا 70 درصد پاسخ های مربوط به این درس را در کنکور سراسری درست جواب می دهند. بنابراین دقت داشته باشید که شما نیز در کنکور باید این حداقل را داشته باشید و اگر به فکر کسب رتبه های خیلی خوب و قبولی در رشته های موردنظرتان هستید باید سعی کنید درصد پاسخگویی به این درس را در کنکور افزایش دهید.


روش 100 زدن انگلیسی کنکور سراسری


برخلاف درس عربی که در آن قواعد و دستور زبان حرف اوّل را می زند در این درس حرف اوّل با معنای لغت و عبارات است . در آزمون زبان انگلیسی 5 تست مربوط به قواعد می باشد و بقیه ی سوالات به طور مستقیم (در قسمت vocabulary ) و یا به طور غیرمستقیم (در قسمت cloztest و reading ) مربوط به معنی لغات و جملات می باشند. علاوه بر این برخی از سوالات مربوط به قواعد را می توان با استفاده از معنی جملات پاسخ داد. در قسمتی از پرسش های این درس متنی به شما داده می شود که پس از خواندن آن به پرسش ها پاسخ دهید. در اینجا منظور دانستن لغات به تنهایی نمی باشد بلکه شما پس از خواندن متن و درک آن باید به پرسش هایی که در باره ی متن داده شده پاسخ دهید. لازمه ی درک متن ، دانستن معانی لغات و اصطلاحات به کار رفته در آن است . در هنگام خواندن متن ، زیر مباحث مهم مانند اسامی سال ها و همچنین موضوعات مهم و… خط بکشید تا در موقع پاسخ گویی به پرسش ها بتوانید از آنها استفاده کنید. در بحث لغت آموزی توجه داشته باشید که لغت ها را در متن فرابگیرید و همچنین فقط به لغت های پایانی هر درس اکتفا نکنید، بلکه به لغات جدیدی که در متن درس یا تمرین ها مطرح شده اند نیز باید دقت داشته و آنها را نیز فرا بگیرید. شما می توانید برای یادگیری لغات ، یک دفترچه لغات تهیه کنید و تمام لغت های جدید را در آن یادداشت کنید. در بحث لغت آموزی زبان انگلیسی استفاده از فیش ها و خواندن فیش ها به روش لایتنر بسیار مفید می باشد.

در بحث گرامر به پسوندها و پیشوندها توجه کنید و قالب های دستوری زبان انگلیسی را فراگیرید. شناخت افعال و زمان های آنها و شناخت افعال بی قاعده قیدها انواع صفت ها انواع جملات (مثلاً جملات شرطی نوع اوّل دوم و سوم ) و… می تواند تست زنی شما را در این درس بهبود بخشد.

دروس اختصاصی گروه علوم ریاضی

سؤالات درس ریاضیات در گروه علوم ریاضی به سه بخش عمده تقسیم می شود 1- ریاضیات پایه، 2- حساب دیفرانسیل 3- ریاضیات گسسته 4- هندسه تحلیلی و جبر خطی

در اهمیت این درس همین اندازه بس که نام رشته ریاضی فیزیک از آن گرفته شده است . بنابراین دو درس ریاضیات و فیزیک برای دانش آموزان این رشته نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

در سال های اخیر حدود 45 درصد از پرسش های درس ریاضیات مربوط به ریاضیات پایه، 25 درصد سؤالات از درس حساب دیفرانسیل، 15 درصد سؤالات در درس گسسته و 15 درصد مابقی سوالات هندسه تحلیلی است . در این قسمت به بررسی روشها و نکاتی که در هنگام مطالعه ی این دروس باید مدنظر داشته باشید می پردازیم .

علاوه بر این ، درس ریاضیات در کنکور، دارای بیشترین ضریب می باشد که همین امر آن را جزو اصلی ترین دروس رشته ریاضی فیزیک قرار داده است .

توجه : یکی از کاربردی ترین مباحث در ریاضیات مبحث مثلثات است. بیش تر دانش آموزان در یادگیری این مبحث با مشکل مواجه هستند، پس باید با یک برنامه ریزی دقیق به درک و فهم این مطلب پرداخت. برخی از مباحث این درس در فیزیک هم کاربرد دارد.


روش 100 زدن ریاضی کنکور سراسری



حساب دیفرانسیل

حساب دیفرانسیل به علت دارا بودن بیشترین درصد پرسش های ریاضی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . تقریباً 35 درصد پرسش های ریاضیات از مباحث این درس مطرح می شود.

ریاضیات پایه

ریاضیات پایه شامل ریاضیات در پایه ی اول، دوم و سوم دبیرستان می باشد که از دروس ریاضی 1، ریاضی 2، حسابان، هندسه 1، هندسه 2، جبر و احتمال و آمار و مدل سازی تشکیل شده است. مطالب این دروس، پایه و اساس ریاضیات را شکل می دهند و درک و فهم آن کمک بسیار زیادی در یادگیری بهتر دروس پیش دانشگاهی می کند. پس فهم ریاضیات باید از پایه مورد توجه بسیار زیادی قرار گیرد.

اگر دانش آموز سال سوم هستید و این مطلب را می خوانید از همین حالا حساب جداگانه ای برای درس حسابان باز کنید تا در سال آینده با درس حساب دیفرانسیل مشکلی نداشته و بتوانید در آن پیشرفت خوبی داشته باشید.

در این درس سعی کنید پیوستگی مطالب را حفظ کنید و ابتدا از بحث مثلثات شروع کنید و سعی کنید تمامی نکات و فرمول های مربوط به آن را یاد بگیرید، چون مثلثات در تمامی مباحث بعدی کاربرد دارد و مباحث تابع، حد، پیوستگی ، مشتق و انتگرال را پس از آن بخوانید. در این درس تا می توانید به عنوان تمرین ، تست بزنید و حتماً برنامه ی مرور درس ها و حتی تست ها را در برنامه ی خود قرار دهید.

سعی کنید این دروس را پیوسته و مرتب بخوانید. زیرا پیوسته خواندن این درس ها بسیار مفید است .

تست زدن در این درس بدون درک مفاهیم و بدون توجه به پیوستگی مطالب آن ، کاری اشتباه است و جز حفظ کردن یک سری تست ها که احتمالاً زود هم از خاطر شما خواهند رفت، فایده ی دیگری ندارند. بنابراین ابتدا به مطالب و مفاهیم اساسی احاطه کافی پیدا کنید و پس از حل مسائل کتاب یا مسائل مطرح شده در جزوه ی درسی تان به سراغ تست های کنکور بروید و پس از تسلط کافی به تست هایی با سطح دشواری بالاتر مراجعه کنید، در مراحل اوّلیه تست ها را به عنوان مثال تشریحی برای خودتان حل کنید. اما پس از تبحر کافی حتماً تست ها را با زمان بندی مناسب (در ابتدا حدود یک دقیقه و بیست ثانیه و با کاهش آن به مرور به یک دقیقه) خود را به سرعت معمول برسانید.

ریاضیات گسسته

ریاضیات گسسته که در دوره ی پیش دانشگاهی ارائه می گردد، شامل مطالبی جالب و متنوع و در عین حال متفاوت از آن چیزی است که تاکنون در ریاضیات ارائه شده است. انتخاب نام گسسته برای این کتاب از این جهت است که بر روی اعداد و کمیت های گسسته ای تکیه دارد. کمیت های گسسته در اصطلاح کمیت هایی هستند که شامل واحدهای مستقل و جدا از هم می باشند. برای مثال برای تعیین تعداد نفرات ساکن در یک ساختمان هرگز از عدد 5/43 استفاده نمی کنیم، بلکه این تعداد یا 43 است یا 44 و یا 5/43 معنا ندارد. اما 5/3 متر پارچه دارای مفهوم و معنی است و این نشان دهنده ی این است که «متر» کمیت گسسته نیست.

پیش از مطالعه ی فصول، احتمال و ترکیبات در کتاب گسسته، حتماً به کتاب جبر و احتمال مراجعه کنید، زیرا در کتاب گسسته اشاره ای به مطالب پایه ای نشده و تنها به ادامه ی آن ها پرداخته است.

به شما پیشنهاد می شود قبل از این که به سراغ تست ها بروید حتماً تعدادی مسائل تشریحی حل نمایید. اهمیت این تمرین در بخش نظریه ی اعداد و احتمال بیش تر از قسمت های دیگر است. اما در بخش گراف بیش تر به حل تست بپردازید تا از این طریق به مهارت کافی دست یابید. در این بخش از روش شهودی و رسم شکل نیز بهره ببرید. البته لازم به ذکر است به علت گستردگی موضوعات این کتاب، در آزمون سراسری در اکثر سال ها قالب های مشخصی در طراحی سوالات در نظر گرفته شده است. بدین معنا که ساختار سوالات در سال های مختلف به هم شبیه است. از این رو، حل سوالات کنکور سال های گذشته اهمیت ویژه ای دارد و علاوه بر آشنا کردن شما با ساختار سوالات شیوه ی مطالعه ی شما را نیز اصلاح می کند.

این درس در سال های اخیر وارد مباحث نظام آموزشی کشور شده است که ترکیبی از مباحث ریاضیات جدید و هندسه ی نظام قدیم است و همان طور که می دانید با حذف این کتب از نظام آموزشی، نقص هایی در زمینه ی طراح بعضی از مباحث گسسته ایجاد شده که دانش آموز باید از طریق تلاش در یادگیری مفهومی مطالب بر این مشکل فائق آید. پایه ی برخی از مباحث این درس در سال سوم و مربوط به درس جبر و احتمال می باشد. از آن جمله بخش های احتمال و ترکیبات، که لازم است حتماً قبل از مطالعه ی این مباحث در کتاب گسسته، به مطالعه ی این مباحث در کتاب جبر و احتمال بپردازید. به شما پیشنهاد می شود بعد از مطالعه ی دقیق مباحث کتاب و جزوات درسی تان به سراغ سوالات تشریحی ساده یا مسائل کتاب درسی بروید تا از طریق حل این مسائل با فرمول ها و عناوین مهم طرح شده ارتباط بیش تری برقرار سازید، سپس به سراغ تست های در حد و اندازه ی تست های کنکور بروید و بعد از تعمین و تسلط کافی در صورت تمایل به سراغ سوالات دشوارتر بروید.

البته لازم به ذکر است به علت گستردگی موضوعات این کتاب، در آزمون کنکور سراسری در اکثر سال ها قالب های مشخصی در طراحی سؤالات درنظر گرفته شده که شما می توانید با تمرین و ممارست کافی در سؤالات کنکور و سؤالات مشابه آن به مهارت کافی دست یابید

هندسه تحلیلی و جبر خطی

این دروس حدود 20% پرسش های کنکور را به خود اختصاص داده است . در این میان 60 درصد پرسش ها از هندسه تحلیلی و جبرخطی و مابقی از هندسه 1 و 2 و هندسه ی فضایی می باشد.

برای نتیجه گیری بهتر در هندسه 1و2 (به خصوص بخش فضایی هندسه2) فهرستی از قضایا و صورت تمرینات مهم کتاب درسی تهیه نمایید و آن را در دراز مدت چندین مرتبه مرور کنید، از این طریق شما در حل تست هایی که صرفاً به تعریق یک قضیه اشاره دارد، تبحر کافی را به دست خواهید آورد.

معمولاً تست های هندسه تحلیلی در یک قالب مشخص می باشند، در هر بخش به خصوص مبحث خط و صفحه درک تمام قضایا و نکات (و نه صرفاً حفظ آنها) الزامی است . علاوه بر این، باید بدانید که کاربرد این قضایا چیست و از چگونگی استفاده ی آن ها در حل تست ها مطلع شوید. توجه داشته باشید که برخی از تست های هندسه وقت گیر هستند و تنها درصورت داشتن وقت کافی باید به حل آن ها بپردازید.

درس فیزیک در کنکور رشته ی علوم ریاضی پس از درس ریاضیات دارای بالاترین ضریب می باشد. اگر قصد قبولی در یک رشته ی مهندسی و در یک دانشگاه خوب را دارید، به این درس توجه زیادی داشته باشید و خود را برای درصد بالایی در این درس (بالاتر از 70) آماده کنید.

درس فیزیک برعکس ظاهر سختی که دارد، اگر با آن همراه شوید و در هنگام مطالعه به مفاهیم آن توجه کنید، برای شما جزو دروس شیرین و به یادماندنی خواهد شد.

یک توصیه ی مهم: در درس فیزیک به جای مطالعه به ترتیب فیزیک 1- 2- 3 و پیش دانشگاهی 1- 2 مباحث را موضوعی مطالعه کنید مثلاً وقتی می خواهید بحث مکانیک را بخوانید ابتدا به سراغ فیزیک (2) بروید و مبحث مکانیک را در آنجا بخوانید و مسائل مربوط به آن را حل کنید و سپس مبحث مکانیک را در فیزیک پیش دانشگاهی1 مطالعه کنید. با این کار هم در زمان صرفه جویی کرده اید و هم به علت اینکه مباحث پایه ای را خوانده اید در بحث جدید نیز یادگیری بیشتری خواهید داشت .

اساس کار خود را در مطالعه ی درس فیزیک بر روی کتاب درسی و موضوعات مطرح شده درآن بگذارید و سپس در صورت لزوم به جزوات دیگر مراجعه کنید.


روش 100 زدن فیزیک کنکور سراسری



در حال حاضر پرسش های این درس به سمت مفهومی شدن پیش می رود. قبلاً برای تسلط بر فصل حرکت شناسی در مبحث مکانیک یک دانش آموز می بایستی حداقل 30 تا40 نکته ی کنکوری که اغلب هم خارج از کتاب درسی بودند، حفظ می کرد؛ ولی اکنون احاطه بر مطلب درسی به اضافه چند نکته ی اساسی ، راه گشا می باشد. البته منظور این نیست که نکات و فرمول های تستی را یاد نگیرید، بلکه شما باید ابتدا مطالب را به صورت مفهومی یاد گرفته و سپس نکات تستی را استفاده کنید. علاوه بر این اگر نگاهی گذرا به پرسش های فیزیک در سال های گذشته داشته باشید، خواهید دید که اکثر پرسش های این درس تکراری هستند، یعنی چیزی حدود 70 الی80 درصد این پرسش ها مشابه پرسش های کنکور سال های قبل می باشد. پس حتماً بررسی تست های کنکور سال های قبل را در این درس در برنامه ی خود بگنجانید.

نکته ی دیگر توجه به مبحث مکانیک است که این بحث 20 الی 25 درصد پرسش ها را به خود اختصاص داده است . در مکانیک برای یادگیری بهتر، تا می توانید تست های متنوع و مسائل مختلف را که در سطح کتاب درسی است ، حل کنید.

* به این نکته نیز در حل تست ها در کنکور دقت داشته باشید که واحدها در سیستم SI می باشد، پس بهتر است قبل از شروع مبحث فشار و مکانیک، موضوع فیزیک و اندازه گیری را کاملاً یاد بگیرید. مثلاً تقریباً هر دو سال یک بار یک تست از چگالی می آید که منظور از طرح این تست در کنکور تبدیل واحدها در آن می باشد. در این درس نیز مرور را فراموش نکنید و هر چند وقت یک بار (طبق برنامه ی مرورها) به مباحثی که قبلاً خوانده اید، باز گردید و آن ها را مرور کنید تا مطالب یادآوری شوند.

بنابراین در خواندن درس فیزیک به 3 نکته ی زیر توجه داشته باشید:

1- از درک عمیق و مفهومی فیزیک غافل نشوید و هرگز یک مفهوم فیزیک را با ژرفایی که دارد، در حد یک تعریف خشک پایین نیاورید.

2- پس از مطالعه ی هر بخش از کتاب به صورتی که در بالا آمد، ابتدا مسائل و تمرین های مربوط به آن را حل کنید و وقتی به آن ها احاطه کافی یافتید، به سراغ تست بروید. بنابراین در دروس ریاضی و فیزیک توجه داشته باشید:

مطالعه ی مفهومی و دقیق افزایش توانایی در حل مسائل و تمرین ها مرور

3- پس از هر بار خواندن از نکات و فرمول های مهم یادداشت برداری کنید و برای مرور از این یادداشت ها استفاده کنید.

درس شیمی در کنکور از دروسی است که دانش آموزان رشته ریاضی کمتر به آن اهمیت می دهند و معمولاً درصد کمی در این درس به دست میآورند زیرا بر این باورند که این درس در موفقیت آنها در رشته های مهندسی تأثیر چندانی ندارد. البته این امر تا حدودی در چند سال گذشته با افزایش ضریب این درس در کنکور رفع شده است . علاوه بر این با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان رشته ریاضی در این درس درصد بالایی نمی زنند از انحراف معیار بسیار بالایی برخوردار می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که شیمی در کنکور معجزه می کند مخصوصاً اگر درصدی بالای 70-80 درصد را کسب کنید.

در درس شیمی توجه به شیمی پایه بسیار الزامی است و در کنکور نیز بخشی از تست ها از شیمی 2 و 3 مطرح می شوند. معمولاً دانش آموزان رشته ریاضی ، شیمی را جزو درس های حفظ کردنی قرار می دهند ولی باید به این امر توجه داشته باشند که اکثر مطالب شیمی مفهومی است و تا به این مفاهیم احاطه کافی نیابند، مطالب حفظی کمک چندانی به آنها نمی کند.

برای حفظ کردن مطالب حفظی که گاهاً پایه ای می باشند، استفاده از فیش برداری و مرور آنها بسیار مفید است


روش 100 زدن شیمی کنکور


توجه داشته باشید که کسب درصد بالا در این درس می تواند جبران کننده دروس ریاضی و فیزیک باشد. اگر می خواهید در رشته های مهندسی و در یک دانشگاه خوب قبول شوید کسب درصد بالای 70 الزامی به نظر می رسد و برای کسب رتبه های عالی درصد بالای 85 مناسب است .

در این درس مطالعه ی دقیق کتاب درسی الزامی است . مطالب این درس را خیلی دقیق بخوانید. توجه به اشکال ، زیرنویس ها و نمودارها و…. شما را در درک مفاهیم درسی و درنتیجه در تست زنی بهتر کمک می کند.

به خاطر فرّار بودن مباحث این درس سعی کنید مرورهای مرتب را در برنامه ی خود قرار دهید.

در درس شیمی توجه به خواص فلزات ، نافلزات و خواص و ویژگیهای مولکولها، عناصر و ترکیبات آنها و رفتارهای غیرعادی عناصر، همچنین توجه به پیوندها و آزمایش ها و واکنش های شیمیایی بسیار مهم است .

علاوه بر مطلب بالا شناخت کلی از جدول مندلیف و درک درست گروهها و دوره ها لازم است و شما باید کاملاً به جدول مندلیف تسلط داشته باشید. گروههای مهم مانند گروه اوّل دوم، هفتم و هشتم را با توجه به عناصر و خواص گروه به خاطر بسپارید. یکی از راههای کسب این شناخت کلی مراجعه ی مکرر به جدول در سال های قبل از کنکور می باشد. در شیمی نیز از یادیارها می توانید استفاده های زیادی بکنید.

مثلاً  :

I ) اکسید و هیدروکسید عناصر سارق (حروف اوّل سرب، آلومینیوم، روی، قلع ) آمفوتر هستند یعنی دربرابر بازها خاصیت اسیدی و دربرابر اسیدها خاصیت و خصلت بازی دارند.

II ) سولفات های کاسب (حرف اوّل کلسیم ، استرانسیم ، سرب ، باریم ) رسوب کننده هستند یعنی انحلال پذیری آنها در آب خیلی کم است .

III ) عناصر پتاس بژ (حرف اوّل پلونیم، تلور، آرسنیک، سیلیسیم، بور، ژرمانیم ) عناصر شبه فلز در جدول تناوبی می باشند.





جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه هر درس برای کنکور براساس تجربه های رتبه های برتر

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۴_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

مشاور گروپ یک وبسایت خصوصی و غیر انتفاعی دارای مجوز رسمی مشاوره در زمینه تحصیلی میباشد.

این وبسایت به هیچ ارگان یا نهاد دولتی یا خصوصی از جمله سنجش ، دانشگاه آزاد و… وابستگی ندارد.

تمامی محتوای این وبسایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و اخبار تنها از وبسایت های معتبر همراه با ذکر منبع اصلی انتشار داده میشود.

لازم به ذکر است
مشاور گروپ هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای بازنشر شده ندارد.

شاید شما هم جزو افرادی باشید که همه جزوه ها و کتاب ها را می خوانید اما موقع امتحان آن ها را فراموش میکنید یا اینکه فکر میکنید استعداد درس خواندن ندارید چون با وجود مطالعه زیاد همیشه درصدهایتان پایین است. به شما توصیه می کنیم به جای اینکه خودتان را به نداشتن هوش و عدم توانایی محکوم کنید از یک روش صحیح مطالعه پیروی کنید.

روش‌های مطالعه زیادی مطرح هستند اما از نظر مشاورین سایت محصل ایرانی روش PQ6R در دوران کنکور کاربرد بیشتری نسبت به بقیه روش های مطالعه دارد. شما با اجرای این روش می توانید طبق یک سیستم مطالعاتی اصولی درس بخوانید. این سیستم شامل هشت مرحله است. ممکن است فکر کنید که اجرای این مراحل زمان زیادی از شما بگیرد اما در یک واحد مطالعاتی 90 دقیقه ای میتوان تمام مراحل را به درستی اجرا کرد.

 

پیش خوانی:

قبل از اینکه مطالعه دقیق مطالب درسی را شروع کنید ابتدا باید پیش خوانی داشته باشید. پیش خوانی به معنی بررسی کلی مطلب درسی و آماده سازی ذهن برای مطالعه دقیق تر کتاب است. هدف این مرحله ایجاد یک دید کلی از مطالب مورد مطالعه می باشد.

مشاوره درس خواندن برای کنکور

سوال

بعد از اینکه مرحله پیش خوانی را اجرا کردید از خودتان درباره مطلب مورد مطالعه سوال بپرسید. این کار اشتهای ذهن را برای یادگیری بیشتر می کند و کمک می کند مطالب درسی بيش تر در حافظه شما باقی بماند.

خواندن

مرحله سوم خواندن دقیق و کامل مطالب درسی است. در هنگام خواندن متن درس به دنبال جواب سؤالاتی باشيد که در ذهن خود ساخته بوديد. توجه کنید که نباید انتظار داشت 100 درصد یادگیری مطالب در این مرحله انجام شود. اگر مطلبی برایتان نامفهوم بود آن را دوباره خوانی نکنید البته به شرطی که مرتب با مطالب بعدی نباشد. همچنین در خواندن شما می‌توانید زیر جملات مهم خط بکشید و نکات اصلی را مشخص نمایید.

یادداشت برداری

بعد از اینکه کتاب را عمیق خواندید نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید. شما می توانید در این مرحله برای خودتان خلاصه نویسی کنید تا بعداً کارتان برای مرور راحت تر شود. وقتی خلاصه نویسی میکنید این سوالات را از خود بپرسید: آیا مطلبی را که می‌نویسم مهم است یا خیر؟ آیا می‌توان آن را خلاصه تر نوشت؟ آیا واجب است آن را بنویسم؟

بنابراین:

تفکر

در این مرحله بعد از یادداشت برداری در مورد چیزی که خوانده اید عمیق تر فکر کنید و موضوعات مرتبط را بیابید. سعی کنید مطالب کتاب به خاطر بیاورید.

بازنگری

رفع اشکال در این مرحله انجام می شود. دوباره به کتاب مراجعه کنید و مطالبی که برایتان نامفهوم بود را یک بار دیگر مطالعه کنید. در صورتی که بعد از دوباره خوانی مطلب هنوز برایتان نامفهوم به دنبال راهکارهایی مانند سوال پرسیدن از معلم و کمک گرفتن از کتاب کمک آموزشی بروید.

بازگو کردن

فرض کنید معلم هستید و می خواهید مطالب خوانده شده را برای شاگردانتان توضیح دهید. بدون اینکه به کتاب مراجعه کنید مطالب کتاب را از حفظ به زبان خودتان بازگو کنید. در این مرحله شما می توانید از یادداشت ها و خلاصه هایتان کمک بگیرید.

در صورت اجرای این مرحله متوجه خواهید شد که مطالب را کامل یا ناقص یاد گرفته اید. در صورتی که متوجه شدید یادگیری شما ناقص است برای کامل کردن یادگیری به کتاب مراجعه کنید.

نکته کلیدی: اگر مطلبی را خوب یاد گرفته باشید حتی بدون مراجعه به کتاب می توانید مطالب را و برای خودتان توضیح دهید و نکات مهم آن را در ذهنتان مرور کنید.

مرور

حتی اگر مطلبی را کامل و دقیق خوانده باشید تا وقتی که آن را مرور نکنید کارتان تمام نشده است. بعد از اجرای مراحل قبل در عرض 5 دقیقه با مراجعه خلاصه‌ها و یادداشت‌هایتان درسی که خوانده اید را مرور کنید. با اینکار به تثبیت مطالب خوانده شده کمک زیادی خواهید کرد.

مرور را بیشتر توضیح دهید

ممنون بابت مطالب مفید سایتتون

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

همین چند سال پیش ما خودمون دانش آموز بودیم و هدفمون رسیدن به رتبه خوب و عالی بود و الان در بهترین رشته و دانشگاه های ایران تحصیل میکنیم…. ادامه

مشاوره کنکور

برنامه ریزی برای کنکور 1400 

روش مطالعه

آزمون آزمایشی

انگیزشی

فایل صوتی

اگر سوالی دارید با در ارتباط باشید از طریق: irmohasel@gmail.com

تمامی حقوق سایت برای موسسه محصل ایرانی محفوظ است©

همکاری      قوانین و مقرارات      تبلیغات

استادبانک – انتخاب آنلاین معلم خصوصی – انتخاب آنلاین معلم خصوصی

مطالعه یک فرآیند اکتسابی برای افزایش دانش و معلومات دانش آموز است. مطالعه هم مانند تمام فعالیت های انسان مرحله به مرحله است. یعنی دارای مراحلی است که باید به ترتیب این مراحل طی شود.

دانش آموز یا داوطلب کنکور باید در اجرای تمام مراحل مطالعه شرطی شده باشد. یعنی عادت به مطالعه را در تمام مراحل به خود داده باشد.

مراحلی نظیر گرم کردن، پیش مطالعه، مطالعه اصلی و مرور آموخته ها مراحل مطالعه است.

مشاوره درس خواندن برای کنکور

آنچه مطالعه خواهید کرد

اما بهترین روش مطالعه برای کنکور کدام است؟

در کنار مطالعه این مقاله، می توانید برای راهنمای و رفع مشکلات درسی خود از اساتید حرفه ای استادبانک نیز کمک بخواهید. برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا لازم است شرایط عمومی مطالعه را بررسی کنیم. فراهم کردن شرایط عمومی مناسب که در روش صحیح درس خواندن برای کنکور موثر است شامل موارد زیراست:

روش مطالعه برای کنکور: مکان مطالعه باید جایی ثابت و پشت میز باشد.

درس خواندن روی زمین یا روی تخت و یا در حال راه رفتن مناسب نیست. باید درجایی درس بخوانید که تمرکز کافی داشته باشید. مکانی که در آن درس می خوانید باید دارای نور کافی باشد.

مهم ترین فاکتور در مکان مطالعه داشتن تمرکز کافی در آن مکان است.

اگر جایی که در آن درس می خوانید تمرکز کافی را برای مطالعه دارید پس در همان مکان به درس خواندن خود ادامه بدهید.

روش صحیح درس خواندن برای کنکور: در مورد نور اتاق مطالعه بهتر است از ترکیب دو نور مهتابی و آفتابی استفاده شود تا چشم ها اذیت نشود. یا نور مهتابی با نور چراغ مطالعه مناسب است. توصیه می شود فقط از چراغ مطالعه استفاده نشود. یعنی در مکانی که تاریک است و فقط چراغ مطالعه روشن است بهتر است درش نخوانید.

روش های مطالعه برای کنکور:  دمای اتاق مطالعه باید حدود 25 درجه سانتی گراد باشد. نباید مکانی که در آن درس می خوانید خیلی گرم باشد یا سرد چون باعث حواس پرتی و یا خواب آلودگی در شما می شود.

روشهای صحیح مطالعه برای کنکور: در جایی که درس می خوانید هر چه ساده تر و ثابت تر باشد بهتر است. بهتر است از نصب عکس، پوستر و …که یادآور خاطره ای برای شما است بپرهیزید. باید شرایط اتاق بگونه ای باشد که حواس شما را پرت نکند.

روش درس خواندن برای کنکور: باید زمانی را برای مطالعه اختصاص بدهید که انرژی کافی برای درس خواندن داشته باشید. به قول معروف حال درس خواندن را داشته باشید.

بهترین زمان مطالعه اول صبح است چون شما به اندازه کافی استراحت کردید و ذهن فعالی برای یادگیری مطالب تازه دارید.

بدترین زمان مطالعه بعد ناهار و شام است که مغز انسان در این زمان ها، در حال کمک به سیستم گردش خون برای هضم غذاست. به همین خاطر وقتی شما بلافاصله بعد از غذا شروع به درس خواندن می کنید به مغز خود اجازه استراحت نداده و کارآیی مطالعه خود را پایین می آورید.

در کنار رعایت همه ی عواملی که گفته شد بهتر است در جایی مطالعه کنید که بیشترین تمرکز، کمترین حواس پرتی و بیشترین آرامش را هنگام درس خواندن دارید.

روش های مطالعه بسیاری برای کنکور وجود دارد اما به اختصار به معروفی بهترین روش مطالعه برای کنکور می پردازیم.

توجه به مطالعه کلیدی در نحوه مطالعه برای کنکور خیلی موثر است. شما بعد از مطالعه دروس بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید.

درواقع کوتاه ترین و پرمعنی ترین کلمه ای که با دیدن آن، مفهوم جمله برایتان تداعی می شود را یادداشت می کنید. این روش برای مطالعه دورس کنکوری بسیار مناسب است.

در این روش شما مطلب مورد نظر را می خوانید و بعد از درک مطلب، نکات مهم را به صورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس این کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسید.

یعنی تمام مطالبی که خوانده اید را به بهترین شکل سازماندهی می کنید و به نکات اصلی و فرعی تقسیم می کنید. که در واقع این روش یکی از روش های درس خواندن برای کنکور می باشد که خیلی هم موثر است.

1- پیش خوانی:

در این مرحله شما مطالب را یک دور می خوانید تا یک برداشت کلی از نکات مهم وکلیدی مطالب بدست بیارید.

2- سوال:

برای هر قسمت یا فصلی که می خوانید در رابطه با هدفی که از مطالعه این مبحث دارید سوال طرح کنید.

3- خواندن:

در این مرحله باید مفهومی تر بخوانید. سعی کنید سوالاتی که طرح کردید جواب دهید.

4- تفکر:

سعی کنید هر مبحثی می خوانید در موردش فکر کنید تا کاملا منظور جمله را بفهمید و درک کنید.

درک مطلب بهترین روش تثبیت مطالب در ذهن شماست.

5- از حفظ گفتن:

از حفظ گفتن به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه مطلبی را یاد گرفته اید و چه مطلبی را نه؟

از حفظ گفتن باعث تثبیت مطالب آموخته شده در ذهن می شود.

6- مرور کردن:

همه ی کتاب را لازم نیست در مرحله مرور مطالب، مرور کنید. فقط بخش های مهم و کلیدی را سعی کنید بدون نگاه کردن به کتاب تمام مطالب مهم را با خود مرور کنید.

این روش یکی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور است اما وقتگیر است. اگر شما وقت کافی برای مطالعه دارید حتما از این روش استفاده کنید.

چون اگر مطلب جدید را به این روش مطالعه کنید دیگر برای مرور آن مطلب، لازم نیست از اول این مراحل را طی کنید.

مشاوره درس خواندن برای کنکور

فقط کافیست طی دوره های زمانی مناسب مطالب آموخته شده به این روش را مرور کنید.

مطالعه به این سبک باعث می شود که مطالب برای همیشه در ذهن شما باقی بماند.

روش های صحیح مطالعه برای کنکور چیست؟ این سوالی است که ما از رتبه های برتر کنکور داریم. در ذیل روش مطالعه آقای امیر محمود هوشمند رتبه 1 منطقه 2 و رتبه 2 کشوری در رشته انسانی را می خوانید. ایشان در مدرسه فرهنگ مشغول بودند.در آزمون های آزمایشی نیز شرکت می کردند.

برای شروع هفته ای 50 ساعت درس می خواند اما با تلاش زیادساعات مطالعه خود را به 60 الی 70 ساعت رساند. البته باید ذکر کرد که هر داوطلبی باید براساس توانایی که دارد مطالعه کند.

بهترین روش مطالعه، مطالعه با کیفیت است که اگر با تلاش زیاد و ساعات مطالعه بیشتر همراه باشد موفقیت به همراه دارد.

کاری که آقای هوشمند برای مطالعه دروس داشتند. مثلا برای مطالعه درس عربی که یک درس عمومی بود ابتدا قواعد درس را می خواند و سپس به پیاده کردن این قواعد در متن می پرداخت. در زمینه دروس اختصاصی که بیشتر درس ها جنبه حفظی و مفهومی داشتند که روش مطالعه ایشان به صورت زیر  بوده است:

همیشه نوشتن راهی بوده برای زیبا توصیف کردن افکارمون … من به عنوان نویسنده استادبانک می نویسم تا بتونم به زیبایی افکارم رو توصیف کنم.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات نام و ایمیل من را برای ثبت نظر دوباره ذخیره کن

امتیاز بینندگان:۵ ستاره

در کادر زیر نمونه سوال، گام به گام، جزوه، نکات درسی، مشاوره و … را جستجو کنید

حمایت شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

استادبانک مفتخر است که توانسته است، با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درجه دانش بنیانی نائل شود

استادبانک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استادبانک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

استادبانک تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه استادبانک می باشد.



 

 

مطلب را با این سؤال آغاز می کنم که آیا درس خواندن برای کنکور با درس خواندن برای امتحان پایان سال متفاوت است؟

مشاوره درس خواندن برای کنکور

 

در پاسخ باید گفت وقتی به نتایج امتحان پایان سال یک درس و نتایج کنکور همان در س نگاه می کنیم می بینیم در بعضی مواقع تفاوتهای زیادی به چشم می خورد مثلا ممکن است شخص در امتحان نمره بالایی گرفته باشد ولی در کنکور بر خلاف تصور رتبه خوبی کسب نکرده باشد بر عکس این حالت هم امکان دارد.

 

وقتی ما برای پایان سال درس می خوانیم رقابتی با دیگران انجام نمی دهیم یعنی نمره ما درهر حالتی ربطی به نمره دیگران ندارد اما در کنکور رقابتی یا یهتر بگوئیم مسابقه ای در میان است که کمترین تغییر در جواب ما می تواند در کل تاثیرخیلی کمی( به دلیل شرکت تعداد زیاد افراد ) بگذارد ولی این تغییر برای ما می تواند سرنوشت ساز باشد.

 

مهمترین موضوع این است که سوالات پایان ترم تشریحی است هر سؤال از محلی مشخص مطرح می شود وکمی اشاره به موضوع می تواند مقداری از نمره را نصیب ما کند در صورتی که در سؤال چهار گزینه ای ممکن است حتی در مورد موضوع سؤال اطلاع کمی هم داشته باشیم ولی تا دقیقا جواب را ندانیم این موضوع کمکی به ما نمی کند حتی شاید به ضرر ما هم تمام شود به این دلیل که اطلاع کم از موضوع معمولا ما را به شک انداخته و امکان اینکه جواب را اشتباه علامت بزنیم وحتی نمره منفی بگیریم زیاد است.

 

پس قبل از شروع برای مطالعه باید برنامه ای برای نوع درس خواندن داشته باشیم.بسته به تعداد افراد نوع در س خواندن می تواند متفاوت باشد ولی یک قاعده کلی وجود دارد وآن این است که برنامه ای را در نظر می گیریم، باید قابل اجرا باشد ومطلب مهم تر اینکه حتما آن را در زمانی که تعیین کردیم انجام دهیم یعنی در ساعتی که برای در س خواندن در نظر گرفته ایم هیچ کاری غیراز برنامه انجام ندهیم و خیلی راحت و بی تعارف به هر کسی که می خواهد باشد بگوئیم این ساعت را برای مطالعه در نظر گرفته اید. شروع هر کاری مشکل است ولی باید قبول کنیم تا از کاری لذت نبریم موفقیت خوبی در آن کار نمی توانیم داشته باشیم مخصوصا در کاری مثل این که موفقیت آن هم در سطح بالای خود لازم دارد.

 

ابتدا باید تصمیم جدی بگیریم بعد برای هر درسی روشی را انتخاب کرده و اجرا کنیم استفاده از تجربه و راهنمایی های دیگران می تواند کمک زیادی به ما بکند چون اگر خودمان بخواهیم روشی را تجربه کنیم ممکن است باعث از دست رفتن یک سال از عمر ما شود.تنوع درسها واینکه هر درسی روش خواندن خودش (برای کنکور) را دارد میتواند وقت زیادی از ما بگیرد.

 

 

در زیر روشهایی برای درس زیست شناسی پیشنهاد می شود

 

قبل از اینکه ما درس یا موضوع را کامل متوجّه شویم نباید به سراغ سؤال چهار گزینه ای آن موضوع برویم ، البته بعضی افراد ازاین روش استفاده می کنند ولی حداقل در زیست شناسی نمی تواند روش مناسبی باشد،هر سؤالی نکته ای دارد مخصوصا تاکید روی سوالات کنکور سالهای قبل می باشد چون این سوالات از نظر طراحی خیلی شبیه به سوالاتی است که قرار است ما جواب دهیم ومی تواند بهترین تمرین برای ما باشد .وقتی ما قبل از خواندن موضوع سؤال ، به جواب آن نگاه کنیم دیگر آن سؤال ارزش تمرین برای ما ندارد.

 

خلاصه پاراگراف قبل اینکه آغاز خواندن برای کنکورمانند مطالعه برای امتحان پایان سال و پاسخ به سوالات تشریحی می باشد. هدف ما فقط درک مطلب است.

 

روش اوّل:(مخصوص دانش آموزانی که پیش دانشگاهی را تمام کرده یا امسال می خوانند)

 

خواندن روزنامه ای- در این روش کتاب را به شکل کلّی مثل خواندن روزنامه می خوانیم .وقتی مطلبی را در روزنامه می خوانیم بطور کلّی مطلب را متوجّه شده ایم ومعمولا اگر از جزيیات مطلب از ما پرسیده شود باید دوباره به متن نگاه کنیم تا بتوانیم جواب دهیم.شروع خواندن به این روش چند مزیت دارد از جمله اینکه معمولا در کتابهای سال جدید مطالبی کم یا زیاد می شود که ما از آنها اطلاع پیدا می کنیم-مطالبی که قبلا خواندیم و فراموش شده یاد آوری می شود- ودر انتها دیدی کلّی از کتاب ها پیدا می کنیم.

 

توجّه به جزيیات-این بار با دقًت بیشتری مطالب را مرور می کنیم.

 

این بار به شکلی می خوانیم تا بتوانیم سؤالات تشریحی را بتوانیم جواب دهیم.

 

اگر لازم بود دوره را تکرار می کنیم.

 

لازم به یاد آوری است که یکی از دوره های زیست آزمون به این شکل برگزار می شود.

 

روش دوّم:(مخصوص دانش آموزانی که از سال دوّم شروع به آماده شدن برای کنکور می کنند)

 

-در این روش دانش آموزبعد از اینکه در طول سال درس هر فصل را مطالعه کرد، سوالات چهار گزینه ای آن موضوع را جواب می دهد.

 

مشاوره درس خواندن برای کنکور

روش سوّم:(مخصوص دانش آموزانی که دیپلمی غیر از تجربی دارند ولی مایل به شرکت در کنکور تجربی هستند)

 

– این دانش آموزان کتاب سالهای دوم تا پیش دانشگاهی را می خوانند و سپس به مسئله کنکور می پردازند.یعنی روش اول را کامل و دقیقتر اجرا می کنند.دوره های این سایت می تواند کمک زیادی به دانش آموزان کند.

 

(افرادی دردرس خواندن موفق ترند که ازدرس خواندن لذت ببرند،پس درس خواندن را رقیبی برای تفریح خود ندانیم بلکه آن را در لیست تفریحات خود قرار دهیم)

والدین نگران بخوانند

مشاوره تلفنی طلاق

صفر تا صد کسب و کارتو اینترنتی میکنیم

آموزش مجازی کودک و والدین

تکنیک های افزایش فروش اینترنتی

دریافت بی قید و شرط اقامت دائم ترکیه

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

شوره سر کلافت کرده؟ درمان بدون عارضه

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

دریافت سود روز شمار بدون ریسک

ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

دریافت کدتخفیف عطرو ادکلن با ماندگاری بالا

درمان افسردگی یک بار برای همیشه

همین حالا وکیل بگیر

تخفیف استثنائی شیشه فتوکرومیک عینک

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



در این مطلب سعی می کنیم تا به مقایسه انواع روشهای مطالعه صحیح برای دانش جویان و دانش آموزان عزیز بپردازیم . تا کسانی که به دنبال بهترین روش مطالعه می باشند . با شناخت نکات مثبت و نقاط ضعف هر روش مطالعه بهتر بتوانند شیوه و سبک مطالعه و خواندن را برگزینند:

روش مطالعه خواندن بدون نوشتندر این روش فرد از زمانی كه كتاب را باز می‌ كند، شروع می‌كند به خواندن متن و پشت سرهم بدون توقف‌ متن‌ها را می‌خواند تا زمانی كه خسته شود یا زمان مطالعه به پایان برسد. اكثر افراد از این روش استفاده می‌كنند. ولی این بدترین روش برای مطالعه است. زیرا در این حالت تمركز فرد در سطح پایین قرار دارد، مطالعه‌گر در حالت منفعل قرار می‌گیرد و احتمال خواب آلودگی زیاد است.

روش مطالعه گزینشیبرخی معتقدند از آنجا كه شیوه نگارش كتابهای درسی، تحلیلی است، اطلاعات كلیدی در اوایل و اواخر فصل قرار دارد، بنابراین در مطالعه اینگونه كتابها باید نكات زیر رعایت شود.ـ چند پاراگراف اول هر فصل را بخوانید.ـ چند پاراگراف آخر را نیز بخوانید.ـ اگر كتاب دارای پرسشهایی باشد آنها را مطالعه كنید.ـ تیتر ها و عنوانهای فرعی را بخوانید.ـ یكی دو خط از هر پاراگراف در اواسط متن را كه به نظر مهم می آید، بخوانید.ـ بخش نهایی كتاب یا خلاصه نتایج را هم بخوانید.این روش نیز روش مناسبی برای مطالعه نیست. زیرا فرد نمی‌تواند بر كلیت مطالب تسلط پیدا كند.

مشاوره درس خواندن برای کنکور

روش مطالعه برجسته سازی (خط كشیدن زیر نكات مهم)در این روش فرد همان‌طور كه متن را می‌خواند، زیر نكات مهم خط می‌كشد یا با ماژیك فسفوری آن را رنگ می‌كند.دو نوع برجسته سازی: كسانی كه زیر نكات مهم را خط می‌كشند نیز دو حالت دارد.

1ـ اول مطالعه و فهم بعد خط: كسانی كه اول مطلب را مطالعه می‌كنند و می‌فهمند بعد زیر نكات مهم را خط می‌كشند از روش مناسب‌تری استفاده می‌كنند. زیرا با مراجعه بعدی این نكات مهم تداعی‌گر سایر نكات می‌شود.

2ـ انحصار توجه به خط كشیدن: برخی افراد به جای اینكه مطلب را مطالعه كنند و بفهمند تمام توجه آنها به خط كشیدن و برجسته كردن منحصر می‌شود. وقتی یك فصل را تمام می‌كنند. می‌بینند كه تنها چیزی كه آنها به دست آورده‌اند خط خطی كردن كتاب است اما از فهم مطلب چیزی عایدشان نگشته است.

روش مطالعه حاشیه نویسیدر این روش فرد ابتدا متن را می‌خواند بعد خلاصه آن یا نكات مهم آن را در حاشیه كتاب یادداشت می‌كند. این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی كامل برای درك عمیق مطالب و خواندن كتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی كه از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

روش مطالعه خلاصه نویسیدر این روش شما مطالب را می خوانید و آنچه را كه درك كرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می كنید كه این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا كه در این روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را یادداشت می كنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست.

 

مراحل این روشالف: در اتاقی آرام بنشینید و كتاب را باز كنید، اولین صفحه فصل مورد نظر را بیاورید و چند برگه یادداشت تمیز و یك قلم هم در كنار دستتان بگذارید.ب: عنوان فصل و عنوان بعد از آن را، اگر وجود داشته باشد، یادداشت كنید.ج: اولین بند را بخوانید و سپس خواندن را متوقف كنید.د: آنگاه به دقت به آنچه خوانده اند بیندیشید و در كلماتی هر چه كمتر و به زبان خودتان آن را خلاصه كنید، این خلاصه می تواند حتی چهار یا پنج كلمه باشد و به صورت جمله هم نباشد.هـ: مواظب باشید زیاد ننویسید و خلاصه با خود بند برابر نشود و رونویس كامل از آن نباشد. فایده واقعی این روش زمانی آشكار می شود كه بخواهید برای امتحان آماده شوید اگر فصل‌ها را خوب خلاصه كرده باشید، با مرور چند تا از این خلاصه ها خود را از خواندن كل كتاب معاف كرده اید.(1)

روش مطالعه كلید برداریدر این روش شما بعد از درك مطالب، بصورت كلیدی نكات مهم را یادداشت می كنید و در واقع كلمه كلیدی كوتاه ترین، راحت ترین ،بهترین و پر معنی‌ترین كلمه ای است كه با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود. كلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نكات مهم است.در این روش، شخص نكته های مهمی را (نه كل مطالب را) كه احیاناً نویسنده كتاب آنها را مشخص كرده است یا خود فرد مهم بودن آنها را تشخیص می دهد، روی برگه هایی یادداشت می كند و در زمان مناسب مثلاً هنگام امتحان از آنها استفاده می كند.

روش مطالعه خلاقیت و طرح شبكه‌ای مغزدر این روش شما مطالب را می‌خوانید بعد از درك حقیقی آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كلیدی یادداشت می كنید و سپس كلمات كلیدی را بروی طرح شبكه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شكل ممكن سازماندهی می كنید و نكات اصلی و فرعی را مشخص می كنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی كتاب ، فقط به طرح شبكه ای مراجعه كرده وبا دیدن كلمات كلیدی نوشته شده بروی طرح شبكه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور كنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می كند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.روش مطالعه پس ختاماین روش مطالعه از شش مرحله با نامهای زیر تشکیل شده است.منفی : این روش در ابتدای امر کمی ظولانی و وقت گیر است. و دانش آموز از بکار بردن آن هراس دارد. اما پس از مدتی استفاده از آن این روش قدرت خود را نشان می دهد. نکته مثبت: باعث می شود فرد با تمرکز فکر بخواند . به طور فعال به یادگیری بپردازد. و هنگام مطالعه کسل و خواب آلوده نشود.منبع:مهکام

 

والدین نگران بخوانند

پیج اینستاگرامتو پر فروش کن

آموزش آنلاین والدین جهت ارتباط صحیح باکودک

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

بهبود سطح زندگی و میزان رضایتمندی

پرسودترین راه کسب و کار در این کساد بازار

مشاوره تلفنی طلاق

با دست خالی کسب و کارتو رونق بده!

تخفیف استثنائی شیشه فتوکرومیک عینک

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

کاملا رایگان مشاوره بگیر!

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

سفارش دیزاین خاص و فوق حرفه ای گل طبیعی

از رشد بورس جا نمانید!

دریافت سود روز شمار بدون ریسک

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

به گزارش یزد رسا به نقل از میبد خبر، نتایج یکی از سخت ترین آزمون های کشور یعنی کنکور بالاخره اعلام شد و در این بین دانش آموزان میبدی مانند هر سال توانستند رتبه های خوبی را از آن خود کنند. در اولین گفتگوی خود به سراغ یکی از نخبگان کنکور سراسری سال 93 میبد رفتیم. او کسی نیست جز خانم  فاطمه صادقی؛ دانش آموز دبیرستان دخترانه نمونه گل محمدی. ماحصل گفتگو ما با وی را بخوانید:

خانم صادقی در چه رشته ای در کنکور شرکت کردید و چه رتبه ای را کسب نمودید؟

رشته علوم تجربی، رتبه 136 منطقه دو.

درس خواندن برای کنکور را از چه زمانی شروع کردید؟

مشاوره درس خواندن برای کنکور

درس خواندن به طور جدی را از آبان ماه سال گذشته شروع کردم.

روش خواصی برای مطالعه داشتید؟

سعی می کردم وقتی درس می خوانم حواسم کاملا جمع باشد.

چند ساعت مطالعه می کردید؟

ساعت مشخصی نبود. درس می خواندم تا خسته شوم. اما می توانم بگویم میانگین 10 ساعت.

به چه دروسی بیشتر علاقه داشتید؟

زیست شناسی را بسیار دوست داشتم. ریاضی و فیزیک هم.

در کلاس کنکور هم شرکت می کردید؟

خیر. فقط در آزمون های قلم چی به مدت دو سال شرکت می کردم. دو سال عضو قلم چی بودم.

بهترین رتبه ای که در این آزمون ها به دست می آورید چند بود؟

بهترین رتبه ام 240 و خورده ای بود. چند آزمون هم خراب کردم و رتبه چهار رقمی آوردم.

فکر می کردید رتبه 136 را بدست آورید؟

راستش نه. این طوری نه. نسبت به تلاش هایی که کرده بودم فکر می کردم رتبه خوبی را بیاورم ولی این رتبه را خیر.

صبح روز کنکور چه احساسی داشتید؟

قبل از آزمون خیلی آرامش داشتم. اصلا استرس نداشتم. صبح روز کنکور مثل روزهای عادی بود. تنش و استرسی نداشتم. در بین بچه ها که قرار گرفتم یک مقدار استرس گرفتم، چون بچه ها مضطرب بودند. سعی کردم به خودم اعتماد داشته باشم.

با همکلاسی ها در مورد آزمون صحبت نکردید؟

قبل از آزمون با همکلاسی ها در مورد کنکور ریاضی فیزیک صحبت کردیم که بچه ها می گفتند درس شیمی آنها سخت بوده است یک مقدار مضطرب شدم.

درصدهایی که زده اید چه قدر بوده است؟

ریاضی 58 درصد، زیست 90 درصد، فیزیک84 درصد، شیمی 67 درصد، زمین شناسی را وقت کم آوردم و 2 یا 3 سوال بیشتر نزدم که شد 6 درصد.

دروس عمومی هم به ترتیب: ادبیات 57 درصد، عربی70 درصد، دینی76 درصد، زبان 61،

وقتی رتبه خود را دیدید چه احساسی داشتید؟

خیلی خوشحال شدم.

چرا؟

چون به هدفی که در اول سال تحصیلی برای خودم در نظر گرفته بودم رسیدم.

رمز موفقیت خود را در چه می دانید؟

برنامه ریزی، توکل به خدا و پشتکار و همچنین مساعدت های خانواده ام.

مدرسه شما چه نقشی در موفقیتتان داشت؟

معلمان و کادر دفتر بسیار دلسوز بودند. کادر مدرسه به بچه ها اعتماد داشتند و برای آنها دلسوزی می کردند. معلمان و مدیر برای بچه ها واقعا دلسوزی می کردند.

یک خاطره شیرین از زمان کنکور خود بگویید؟

سوال سختی است، چون این دوران دوران سختی است. خاطره شیرین کم داشتیم. به فکرم خطور نمی کند.

تلخ ترین خاطره این دوران؟

 زمانی بود که من در آزمون ها سعی می کردم و نتیجه نمی گرفتم.

علت خاصی داشت؟

بالاخره موردهای بود که پیدایش کردم. اوایل سال اعتماد به نفس کمی نداشتم. بار علمی داشتم ولی اعتماد نفس کافی نداشتم. سعی کردم آن را رفع کنم.

از چه زمانی برای کنکور سرمایه گذاری کردید؟

مشاوره درس خواندن برای کنکور

سال اول و دوم دبیرستان خیلی درس نمی خواندم. سوم بیشتر شد و پیش دانشگاهی هم جدی درس خواندم.

در تمام مقاطع تحصیلی در مدرسه نمونه درس می خوانید؟

خیر. دبستان و راهنمایی مدرسه عادی بودم و دبیرستان نمونه.

با وجود معلمان مجربی که در میبد هست آیا نیاز به کلاس کنکور وجود دارد؟

بله . چون بنا به قانون معلمان مرد نمی توانند در مدارس دخترانه درس بدهند. اکثر معلمان مجرب مرد هستند و نیاز به رفتن به کلاس کنکور است.

چقدر هوش و استعداد را در موفقیت خود دخیل می دانید؟

هوش و استعداد دخیل است ولی اصل پشتکار و تلاش فرد است.

چه رشته ای را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنید؟

هنوز تصمیم نگرفتم.

هیچ رشته ای مدنظر ندارید؟

پزشکی، داروسازی و …

روند موفقیت شما چه بود؟

توکل به خدا، کمک های خانواده که هیچ امکاناتی را برای من کم نگذاشتند. خانواده ام از لحاظ روحی و مادی به من کمک فراوانی کردند، در موفقیت من نقش بسزایی داشتند.

چه  توصیه هایی به دانش آموزان کنکوری امسال دارید؟

به نظر من بهتر این است که به جای زیاد درس خواندن؛ روش درست درس خواندن را یاد بگیرند. از کسانی که موفق بوده اند مشاوره بگیرند. خود من از خانم سبحانی که سال قبل رتبه خیلی خوب آورده بودند برای درس خواندن مشورت گرفتم.

بعد از کنکور سراغ کلید سوالات رفتید تا ببیند چه کار کردید؟

اصلا سراغش نرفتم.

چرا؟

چون هرچه بوده تمام شده بود. سوالات امسال سخت بود مانند شیمی، ریاضی. فکر می کردم شاید درصدهایم پایین باشد و لحظات سختی را سپری کنم.

مطالعه غیر درسی هم داشتید؟

خیر. ولی تفریحات غیر درسی ام را کنار نگذاشتم. اوقات فراغت را با خانواده بیرون می رفتم. به خانه اقوام سر می زدم. بعضی وقت ها هم خیلی کم از اینترنت استفاده می کردم. نقاشی هم کار می کردم. سعی می کردم تحرک بدنی داشته باشم.

امکان دارد بالاخره در رشته مورد علاقه خود و در یک دانشگاه معتبر خارج از استان پذیرفته شوید دوری از خانواده را برایتان مشکل نیست؟

دوری از خانواده برایم سخت است. بعضی مواقع برای هدفی که داریم باید بعضی چیزها را فدا کنید.

تا کجا می خواهید درس بخوانید؟

سعی می کنم تا آنجایی که بتوانم ادامه تحصیل بدهم.

موفقیت به نظر شما چه رنگی است؟

سبز

حرف آخر:

به بچه هایی که امسال کنکور دارند توصیه کنم هرگز نسبت به خودشان بی اعتماد نشوند. این بزرگترین مشکلی است که می تواند دامنشان را بگیرد.

پدر خانم صادقی هم نقش خانواده را در موفقیت دخترش این طور بیان می کند:

همیشه برنامه ام در زندگی این بوده است که احساس مفید بودن در جامعه را در بچه هایم تقویت کنم. برای به دست آوردن مسائل مادی در جامعه، خیلی راه ها وجود دارد. ولی احساس مفید بودن جایگاهی ندارد. خیلی دوست داشتم که بچه هایم احساس مفید بودن را داشته باشند. سعی کردم مسیر را برایشان مهیا سازیم. هیچ موقع اصرار به درس خواندنشان نکردم. شرایط را مهیا کردم تا مشتاق درس خواندن شوند. بیشتر خودشان سعی و تلاش کردند و موفق شدند.

گفتگو: سمیه مرادی

تمام حقوق مادی و معنوی این رسانه متعلق به پایگاه خبری یزد رسا می باشد. نقل و نشر مطالب تنها با ذکر نام این پایگاه خبری بلامانع است.

مشاوره درس خواندن برای کنکور
مشاوره درس خواندن برای کنکور
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *