مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

 
helpkade
مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری
مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

می توانید در این بخش لیست جلوگیری از بارداری سامانه رسا را مشاهده
کنید و مشاور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
،
فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
،
دارای بورد تخصصی

مامایی

کارشناس مامایی از دانشگاه علوم پزشکی یزد
،
سابقه طبابت از سال 1372
،

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

زنان و زایمان

تخصص زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی سمنان
،
دارای بورد تخصصی
،
سابقه طبابت: از سال ۷۲

مامایی

کارشناس مامایی از دانشگاه علوم پزشکی اراک
،
سابقه فعالیت : از سال ۹۵
،
دارای گواهی عفونت ها و بیماریهای زنان

زوج هایی که می خواهند از بارداری ناخواسته پیشگیری کنند، باید هنگام مقاربت از گزینه های خود آگاه باشند. انواع مختلف پیشگیری از بارداری برای کمک به جلوگیری از بارداری وجود دارد. با این حال، تنها روش کاملاً قابل اعتماد برای جلوگیری از بارداری، پرهیز از رابطه جنسی است. فرد هر بار که رابطه جنسی بدون پیشگیری از بارداری داشته باشد، از جمله اولین باری که رابطه جنسی برقرار می کند، احتمال بارداری وجود خواهد داشت.

برخی از روش ها بدون تجویز پزشک موجود هستند، اما اکثر آنها به توصیه‌ی پزشک نیاز دارند. هر نوع روش پیشگیری از بارداری دارای مزایا و مضرات است. در ادامه بخوانید تا در مورد انواع مختلف پیشگیری از بارداری که به افراد کمک می کند تا از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چهار دسته روش برای این منظور وجود دارد. از جمله:

1. روش های مانع شونده(barrier): در این روش‌ها از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌شود.

2. روش‌های هورمونی: در این دسته از روش‌ها از تولید و آزاد سازی تخمک جلوگیری می‌شود و معمولا به تجویز پزشک نیاز دارند. در ضمن این شیوه‌ها از انتقال بیماری‌ها جلوگیری نمی‌کنند.

3. دستگاه‌ها و ایمپلنت‌های داخل رحمی: دستگاه های داخل رحمی (IUDs) و ایمپلنت‌ها دستگاه‌های ضد بارداری طولانی مدت هستند. آنها بیش از 99 درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستند، زیرا فضای کمی برای خطای انسانی می‌گذارند. با این حال، آنها از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی کنند.

4. سایر روش‌های طبیعی و اورژانسی

1. کاندوم مردانه: کاندوم‌ها تنها روشی هستند که از بیماری مقاربتی تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند. در صورت استفاده‌ی صحیح از کاندوم مردانه‌، تا 80 درصد از بارداری پیشگیری می‌شود. جنس اغلب این کاندوم‌ها از لاتکس است، اما برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند انواع متفاوت آن نیز وجود دارد. کاندوم‌ها بدون نسخه از داروخانه‌ها و یا به صورت آنلاین قابل تهیه هستند.

2. کاندوم زنانه: کاندوم‌های زنانه نیز بدون نسخه در دسترس هستند. آنها را می توان به جای کاندوم مردانه استفاده کرد، اما هرگز نباید به همراه آن استفاده شوند. کاندومهای زنانه حدود 79 درصد برای پیشگیری از بارداری مؤثر هستند.

3. دیافراگم: دیافراگم یک روش پیشگیری از بارداری است که فرد در داخل واژن قرار می دهد. استفاده از اسپرم کش بر دیافراگم قبل از هر بار استفاده بسیار مهم است. هنگامی که از اسپرم کش استفاده می شود، دیافراگم نزدیک به 90 درصد مؤثر است. فرد باید چند ساعت قبل از مقاربت، دیافراگم را وارد کند؛ 6 ساعت پس از رابطه جنسی، آن را در جای خود بگذارد و بعد از 24 ساعت آن را خارج کند. دیافراگم ها از عفونت‌های مقاربتی محافظت نمی کنند.

4. درپوش گردن رحم(cervical cap): درپوش گردنی یک فنجان سیلیکونی نرم است که در اعماق مهبل قرار می گیرد. برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک، دهانه رحم را می‌پوشاند. اثربخشی درپوش گردن رحم با توجه به منابع متفاوت است، اما برآورد شده که اثربخشی آن از حدود 70 تا 85 درصد باشد.

5. اسفنج ضدبارداری: این اسفنج ها از جنس پلی اورتان ساخته شده‌اند و حاوی اسپرم کش هستند و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند. این وسیله در اعماق مهبل زن قرار می‌گیرد و از 76 تا 88 درصد از بارداری پیشگیری می‌کنند. این وسیله نباید به همراه کاندوم استفاده شود.

6. اسپرم کش: ماده شیمیایی است که اسپرم را غیرفعال می کند. بدون نسخه قابل تهیه است و با اشکال پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده می شود. در صورت استفاده به تنهایی، حداقل 10 دقیقه قبل از رابطه جنسی باید اسپرم کش را نزدیک دهانه رحم قرار دهید. 60 دقیقه و تقریباً 71 درصد مؤثر است. ژل های اسپرم کش را می توان در داروخانه ها یافت یا به صورت آنلاین خریداری کرد. در مورد موثرترین راههای استفاده از اسپرم کش به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری با پزشک صحبت کنید.

1. قرص‌های ضدبارداری: قرص های ضد بارداری یکی از متداول ترین روش های پیشگیری از بارداری است. مارک های مختلف این قرص‌ها موجود است و در صورت تجویز پزشک بیش از 99 درصد مؤثر هستند. با این حال ، با استفاده معمولی ، آنها تقریباً 95 درصد مؤثر هستند. دو شکل قرص وجود دارد:

• قرص ترکیبی، که حاوی استروژن و پروژستین است: طبق دستورالعمل ، این داروها باید روزانه مصرف شوند. این قرص‌ها اغلب حاوی برخی قرص هایی است که عاری از هورمون هستند. هنگام مصرف این قرص ها، یک فرد دوره ماهانه را تجربه می کند.

• قرص مینی که فقط شامل پروژستین است: فرد باید هر روز و بدون استراحت، این قرص را همزمان مصرف کند. کسی که از قرص مینی استفاده می کند، لزوماً یک پریود زمان بندی شده نخواهد داشت.

2. برچسب(patch) : در صورت استفاده‌ی صحیح و همراه تجویز پزشک این روش 99 درصد موثر است و در صورت استفاده بدون تجویز در حدود 90 درصد موثر است. برچسب‌های ضدبارداری میتوانند در بخش‌های مختلف بدن مانند پشت، باسن، بازو و شکم چسبانده شوند. این برچسب‌ها 3 هفته روی بدن می‌مانند و یک هفته نباید روی بدن باشند تا قاعدگی منظم وجود داشته باشد.

3. آمپول ضدبارداری: این آمپول‌ها هر 12 هفته یکبار طبق تجویز پزشک تزریق می‌شوند و تا 90 درصد موثر هستند. در صورت قطع این آمپول‌ها پس از 10 ماه وضعیت باروری به حالت قبل باز می‌گردد.

4. حلقه‌ی واژینال: حلقه کنترل بارداری که با نام NuvaRing شناخته می شود در صورت استفاده صحیح بیش از 99 درصد مؤثر است، اما به دلیل خطای انسانی معمولاً کمتر از 95 درصد مؤثر است. این حلقه کوچک و پلاستیکی به مدت 3 هفته در واژن قرار می گیرد. این ماده برای جلوگیری از بارداری هورمون ها را در بدن آزاد می کند. این حلقه باید به مدت 7 روز برداشته شود تا قبل از قرار دادن یک حلقه جدید یک دوره قاعدگی فراهم شود.

1. IUD: یک وسیله کوچک است که پزشک آن را درون رحم وارد می کند. دو نوع IUD وجود دارد:

• هورمونی: پس از نصب، IUD حداقل 5 سال نیاز به جایگزینی ندارد. IUD به طور کامل تخمک گذاری را متوقف نمی کند بلکه با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم به عنوان پیشگیری از بارداری عمل می کند تا از ورود اسپرم به رحم و همچنین سایر تغییرات هورمونی جلوگیری کند.

• مبتنی بر مس: این IUD بدون هورمون در سیم مسی پوشانده شده است، که اسپرم ها را در تلاش برای ورود به رحم از بین می برد. یک IUD می تواند حدود 10 سال از بارداری جلوگیری کند. واکنش های جانبی شامل لکه بینی بین دوره ها، دوره های نامنظم و گرفتگی در هنگام قاعدگی است.

2. ایمپلنت: این روش شامل میله‌هایی است که در بازو جایگذاری می‌شود و از خود هورمون پروژسترون آزاد می‌کند و تا 99 درصد از بارداری پیشگیری می‌کند و هر 3 سال نیاز به جایگزینی دارد.

1. روش طبیعی پیشگیری از بارداری: شامل ردیابی چرخه قاعدگی و اجتناب از رابطه جنسی در زمانی که فرد در مرحله باروری چرخه قاعدگی است. “پنجره باروری” یک فرد حدود 6 تا 9 روز در ماه طول می کشد و همزمان با تخمک گذاری است. روشهای مختلفی برای برنامه ریزی طبیعی وجود دارد. بسیاری از افراد از علائم زیر برای بررسی اینکه در زمان تخمک گذاری هستند یا نه استفاده می کنند:

• اندازه گیری دمای پایه بدن

• کیفیت و کمیت مخاط دهانه رحم

• روش تقویمی

پنجره باروری هر فرد متفاوت است، بنابراین شخص باید به سیگنالهای بدن خود توجه کند.

روشهای طبیعی تنظیم خانواده در صورت رعایت دقیق حدود 76 درصد مؤثر است.

2. روش اورژانسی: در مورد رابطه جنسی محافظت نشده یا کنترل نشده، مانند کاندوم شکسته یا عدم مصرف قرص ضدبارداری، می توان از بارداری اضطراری برای کاهش خطر بارداری استفاده کرد. پیشگیری از بارداری اضطراری به جای روشهای کنترل منظم نباید استفاده شوند. دو روش پیشگیری از بارداری اضطراری وجود دارد:

• قرص ضد بارداری اضطراری: افراد باید ظرف 3 روزپس از مقاربت، قرص هورمونی مصرف کنند. هرچه فرد زودتر آن را مصرف کند، مؤثرتر است. بنابراین فرد باید هرچه سریعتر پس از رابطه جنسی آن را مصرف کند. این قرص معمولاً حاوی لوونورژسترل شیمیایی است. این قرص ها از طرف پزشک یا داروخانه تهیه می شود.

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

• ParaGard IUD: تا 5 روز پس از رابطه جنسی می تواند برای جلوگیری از بارداری وارد شود. در هنگام استفاده در این بازه زمانی بیش از 99.9 درصد مؤثر است.

اگر زن گمان کند که باردار است، می تواند آزمایش بارداری را انجام دهد، به خصوص اگر روش معمول پیشگیری از بارداری او متوقف شده باشد.

علائم بارداری شامل موارد زیر است:

• پریود از دست رفته یا دیرهنگام

• سینه های بزرگ یا حساس

• خستگی

• افزایش ادرار

• حالت تهوع

• استفراغ

آزمایشات بارداری خانگی ارزان هم وجود دارند که به سادگی قابل تهیه هستند اما بهتر است نتایج آن‌ها با پزشک چک شود.

اگر به هر دلیلی، مشاوره‌ی حضوری برای زوجین ممکن نباشد، آن‌ها می توانند از مشاوره‌ی تلفنی و یا آنلاین بهره ببرند. در مشاوره غیرحضوری با پزشکان متخصص علاوه بر این که هزینه‌ها به صرفه‌تر است، بیماران می‌توانند در زمان‌های بیشتری به این متخصصان دسترسی داشته باشند. روشهای مختلف پیشگیری از بارداری ممکن است برای افراد مختلف بهتر عمل کند. روشهای جلوگیری از بارداری از نظر اثربخشی متفاوت هستند. زوجین باید با پزشک خود در مورد گزینه‌های موجود صحبت کنند تا بتوانند روشی را که برای آنها مناسب است انتخاب کنند.

با استفاده از سامانه رسا شما می توانید در هر مکانی که هستید با پزشک خود مشورت کنید. بدین صورت که ابتدا با ثبت نام در سامانه رسا عضو شوید. سپس حساب کاربری خود را به تعداد دقایقی که می خواهید با پزشک خود صحبت کنید، شارژ کنید. این کار را با استفاده از درگاه امن بانکی و یا کد USSD می توانید انجام دهید. سپس همکاران ما تماس شما را با پزشک یا مشاورتان برقرار می کنند. در ضمن برای انتخاب پزشک متخصص خود می توانید به صفحه ای که مربوط به آن هاست مراجعه و بررسی های لازم را انجام دهید. همچنین با استفاده از این سامانه مشاوره ی آنلاین نیز امکان پذیر است و به این وسیله چه از طریق اینترنت و یا بدون آن، در هر زمان شما قادر خواهید بود با پزشک خود صحبت کنید.

درباه رِسا

رِسا
اولین سامانه ارتباط پزشک با بیمار در کشور است و بیماران عزیز
براحتی و بدون نیاز به حضور در مطب پزشک می توانند با پزشک خوب
از هر جایی در ارتباط باشند. پزشکان گرامی نیز می توانند تماس
های بیماران خود را در سامانه رِسا مدیریت کنند.

کاربری

دسترسی سریع

با ما تماس بگیرید

پشتیبانی بیماران :
۰۲۱ – ۷۴ ۴۷ ۱۳ ۰۰

ثبت نام پزشکان :
۰۲۱ – ۷۴ ۴۷ ۱۲ ۰۰

info@resaa.net

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت به شرکت رسالت سلامت ایرانیان (برگ های سبز و نقره ای سابق) تعلق
دارد © ۱۳۹۹

استفاده از قرص ضد بارداری یکی از شایع‌ترین و آسان‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری می‌باشد، اما مانند یک شمشیر دولبه هستند. چون در عین اینکه از بارداری جلوگیری می‌کنند، عوارض زیادی دارند که باعث تغییراتی در زنان می‌شوند. بیشتر زنان با وجود این عوارض به دلیل درصد موفقیت این قرص‌ها در پیشگیری از بارداری، عوارض را به جان خریده و از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما همیشه قرص‌های ضد بارداری بهترین روش نیستند، شما می‌توانید با استفاده از دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری با عوارض جانبی کمتر استفاده کنید. عدم جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی نیز یکی دیگر از ضعف‌های قرص‌های ضد بارداری می‌باشد. در ادامه مقاله به تشریح انواع و عوارض قرص‌های ضد بارداری می‌پردازیم.

در صورتی که قرص‌های ضد بارداری به درستی و در روز و زمان مشخص مصرف شوند، روش بسیار مطمئنی برای پیشگیری از بارداری می‌باشد. ولی در صورتی که مصرف آنها فراموش شود احتمال بارداری به شدت بالا می‌رود. قرص‌های ضد بارداری دو دسته هستند:

_قرص‌های ترکیبی شامل دو هورمون استروژن و پروژسترون

_قرص‌های پروژسترون معروف به قرص‌های شیر دهی

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

توجه: قرص اورژانسی که فقط در شرایط اضطراری و در سال یک الی دو بار مجاز به مصرف آن‌ها هستید، تنها برای پیشگیری از بارداری د بعد از روابطی است که احتمال حاملگی در آن‌ها وجود دارد.

 

بسته به نوع قرص تفاوت‌های اندکی در مصرف این قرص ها وجود دارد، اما اصول کلی یکسان است. قرصهای ترکیبی معمولاً ۲۱ تایی بوده و فرد هر روز یک قرص را مصرف می‌کند و سپس ۷ روز قرص نمی‌خورد که معمولاً در این ۷ روز خون‌ ریزی قاعدگی اتفاق خواهد افتاد. شروع دارو در ابتدای یک چرخه قاعدگی می‌باشد. تا ۷ روز بعد از شروع قرص ها لازم است که از یک روش پیشگیری جایگزین نیز استفاده کنید. برای اطلاع دقیق از مصرف هر نوع قرص ضد بارداری به بروشور دارو مراجعه کنید.

 

تقریبا نیمی از افرادی که قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند دچار لکه بینی می‌شوند. لکه بینی در اکثر مواقع پس از مصرف بسته سوم حل می‌شود و در صورتی که قرص ها به درستی مصرف شوند در حالت لکه بینی هم مانع از بارداری می‌شوند. در صورتی که خونریزی بین دوره ای زیاد باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

افرادی که تازه شروع به مصرف قرص های ضد بارداری کرده‌اند احتمال زیاد دچار حالت تهوع خفیف می‌شوند. مصرف قرص با غذا و قبل از خواب به کاهش حالت تهوع کمک می‌کند.

قرص های ضد بارداری ممکن است باعث حساس شدن و بزرگ شدن سینه‌ها شوند. این عارضه پس از مدتی مصرف بر طرف می‌شود. در صورت احساس درد و تورم مداوم سینه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

برخی اوقات با وجود استفاده درست قرص ها عادت ماهیانه با تاخیر می‌افتد. در صورتی که یک دوره قاعدگی تان به تاخیر افتاد قبل از شروع قرص بعدی تست بارداری انجام دهید.

افرادی که سابقه افسردگی دارند بهتر است قبل از شروع مصرف قرص ها با پزشک مشورت کنند. در صورت بروز نوسانات خلقی به پزشک مراجعه کنید.

با وجود اینکه علتی برای ارتباط قرص های ضد بارداری و افزایش وزن پیدا نشده است؛ ولی بسیاری از خانم‌ها از افزایش وزن بعد از مصرف قرص های ضد بارداری شکایت می‌کنند.

قرص هایی که حاوی هورمون‌های جنسی هستند در بروز سر درد نقش دارند. سردرد حاصل از مصرف قرص به مرور زمان خوب می‌شود ولی در صورت سر درد مداوم به پزشک مراجعه کنید.

هورمون‌های قرص های ضد بارداری ممکن است در میل جنسی تاثیر بگذارد. البته عوامل زیادی در کاهش میل جنسی دخیل هستند، حتی برعکس در برخی از افراد قرص ها باعث افزایش میل جنسی می‌شوند.

برخی افراد پس از مصرف قرص های ضد بارداری تغییراتی در ترشحات واژن مشاهده می‌کنند. این مساله ممکن است نمود‌های متفاوت داشته باشد؛ تغییر در رطوبت واژن تا تغییر در نوع ترشحات و سایر تغییراتی که باعث مشکل در رابطه جنسی می‌شود. این تغییرات به طور کلی خطرناک نیستنند ولی اگر نگران این هستید که دچار عفونت واژن شده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

هر کدام از عوارضی که ذکر شد، در صورت خفیف بودن نیازی به مراجعه پزشک نیست. اما اگر پس از مصرف قرص ضد بارداری عوارض زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است خطرناک باشد:

_ معده درد یا شکم‌ درد

_ بی حسی، ضعف، تکلم درهم برهم

_ درد قفسه‌ سینه و تنگی نفس

_ سردردهای شدید

_ مشکلات چشم، مانند تاری دید یا از دست‌ دادن بینایی

_ تورم یا درد در پاها و ران‌ها و همچنین قرمزی، تورم یا درد در ساق پا

 

اگر دارای بیماری‌های زیر هستید و یا سابقه ابتلا به یکی از بیماری‌های زیر را حتما پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید:

_ افرادی که سابقه سرطان سینه و رحم دارند

_ افراد با سابقه سکته مغزی و بیماری‌های ترومبوامبولی وریدی

_ افراد مبتلا به فشار خون

_ بیماری‌های قلبی و عروقی

_ چربی خون و دیابت

_ کلسترول بالا

_ سردرد‌های میگرنی

_ خانم‌های سیگاری که سن آنها بیش از 35 سال است

 

مصرف همزمان دارو‌های ضد بارداری با داروهای زیر می‌تواند خطر آفرین باشند، پیش از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید:

_ دارو‌های ضد صرع

_ دارو‌های انعقاد خون

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

_ آنتی بیوتیک‌هایی مثل؛ ریفامپین، تتراسایکلین و مشتقات پنی سیلین

_ برخی داروهای گیاهی نیز ممکن است با ضد بارداری‌ها تداخل داشته باشند

بهتر است در هنگام خرید قرص ضد بارداری، دارو‌هایی که مصرف می‌کنید را به پزشک دارو ساز بگویید.

 

قرص های ضد بارداری ممکن است برای دیگر اهداف پزشکی به جز پیشگیری ازبارداری نیز تجویز شوند، این موارد عبارتند از:

_ تنظیم دوره‌های قاعدگی

_ پریودهای نامنظم

_ پریودهای سنگین

_ پریودهای دردناک

_ وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم

_ سندرم پیش از قاعدگی

_ آکنه، رشد موی بیش‌از‌حد و ریزش مو

_ کاهش خطر ابتلا به کیست‌های سینه، کیست‌های تخمدان، بیماری التهابی لگن، بارداری خارج از رحم

در نهایت توصیه می‌شود قبل از مصرف قرص های ضد بارداری با مشاوره جنسی موضوع را در میان بگذارید تا با توجه به شرایط شما دارو تجویز کند و یا اینکه روش دیگری برای پیشگیری از بارداری به شما پیشنهاد کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روش‌های پیشگیری از بارداری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.


8,793 سوال


11,727 پاسخ


7,530 دیدگاه


2,658 کاربر

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

عوارض قرص‌های ضد بارداری چیست؟ آیا قرص ضد بارداری باعث چاقی می‌شود؟ در این مقاله به بررسی کامل انواع قرص‌های جلوگیری از بارداری و مضرات آنها پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید.

قرص ضد بارداری یکی از روش‌هایی است که امروزه برای جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته استفاده می‌‌شود و البته قطعا عوارض خاص خود را دارد.

با افزایش آگاهی مردم، بارداری‌های ناخواسته به ندرت رخ می‌دهد و اغلب افراد از روش‌های مختلف پیشگیری برای این منظور استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها که البته بسیار ارزان، راحت و در دسترس است؛ استفاده از قرص ضد بارداری است.

این قرص‌ها به طور موثری از بارداری جلوگیری می‌کنند. طبق آماری که انجمن متخصصان بهداشت باروری اعلام کرده‌اند؛ از هر هزار زنی که از این قرص‌ها به منظور پیشگیری استفاده می‌کنند فقط یک نفر ممکن است به بارداری ناخواسته مبتلا شود.

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

قرص‌های جلوگیری از بارداری از طریق ایجاد تغییرات هورمونی اهداف خود را به پیش می‌برند. این قرص‌ها حاوی استروژن یا پروژسترون ساختگی (پروژستین) هستند و یا به صورت قرص‌های ترکیبی که حاوی هر دو نوع هورمون هستند به مصرف می‌رسند. قرص‌های ترکیبی باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند و حتما قبل از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کرد.

قرص‌های ضد بارداری علاوه ‌بر جلوگیری از بارداری برای منظورهای دیگر هم استفاده می‌شود. از جمله:

لازم به ذکر است که قرص‌های پیشگیری از بارداری از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کنند.

قرص‌های ترکیبی به دو روش عمل می­‌کنند:

قرص‌های پروژسترون به روش‌­های مختلفی کار می­‌کنند. به طور عمده ماده‌­ مخاطی دهانه‌­ رحم را سفت می­‌کنند یا سبب کاهش ضخامت لایه­‌ی مخاطی سطحی رحم می‌شوند. اگر این لایه نازک­تر باشد، کاشته شدن تخمک سخت‌­تر و مانع از بارداری می­‌شود.

قرص‌­های ترکیبی به شکل‌های مختلفی وجود دارد که به صورت بسته­‌های ماهانه 21 روزه، 24 روزه یا 28 روزه هستند. قرص‌هایی با سیکل طولانی دوره­‌های 91 روزه نیز دارند. برای هر کدام از این شکل‌­ها هر روز قرص در زمانی مشخص خورده می­‌شود.قرص‌های پروژسترون حاوی بسته­‌های 28‌تایی هستند.

قرص‌های ضد بارداری اگر به شکل درستی مصرف شوند؛ از بارداری به خوبی جلوگیری می­‌کنند. درصد خطای این قرص­‌ها ۹ درصد است، به این معنی که از میان هر صد زنی که قرص مصرف می­‌کنند، ۹ نفر امکان دارد باردار شوند.

مصرف برخی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک یا قرص‌های HIV تاثیر قرص‌های بارداری را کاهش می­‌دهد. حتی اگر ویار دارید یا احساس دل درد می­‌کنید به پزشک مراجعه کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که حامله باشید.

قرص‌های ضدبارداری حاوی ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون است که بدن به صورت طبیعی نیز آن‎‌ها را تولید می‌کند. این که کدام قرص برای شما مناسب‌تر است بستگی به نیاز بدن شما و هم‌چنین نظر پزشکتان دارد.

توضیح مختصری از انواع قرص‌های ضدبارداری موجود در بازار:

روزانه به طور خوراکی مصرف می‌شوند. این نوع قرص‌ها چرخه قاعدگی شما را با ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون تنظیم می‌کند.

قرصی ترکیبی است حاوی استروژن و پروژسترون که چرخه‌های قاعدگی را طولانی‌تر می‌کنند. به عنوان مثال، به جای اینکه این چرخه ۱۲ بار در سال تکرار شود، در این سیکل طولانی‌مدت هر دوازده هفته یک بار این اتفاق رخ می‌دهد که در نهایت سالی چهار بار این سیکل تکرار می‌شود.

قرص‌های مینی‌پیل تنها دارای هورمون پروژسترون هستند و همانند قرص‌های ترکیبی، روزانه به صورت خوراکی مصرف می‌شوند.

این نوع قرص‌ها هم به صورت ترکیبی موجود است و هم به صورت قرص‌های پروژسترون. این قرص‌های LD دوز کمتری از هورمون‌ها را شامل می‌شوند. تاثیر قرص‌های ال دی همانند قرص‌های با دوز بالاتر (HD) است؛ تنها تفاوت آن است که این باور وجود دارد که قرص‌های ال‌ دی  عوارض جانبی کمتری دارند.

برخلاف دیگر قرص‌ها، قرص‌های اورژانسی بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری مصرف می‌شوند. مصرف این قرص‌ها اغلب به دلیل رابطه‌ی حفاظت‌نشده است. انواع مختلفی از قرص‌های اورژانسی وجود دارند؛ نظیر قرص‌های ترکیبی، قرص‌های پروژسترون و قرص‌های آنتی پروژسترون.

هر قرص ضد بارداری برای هر کسی مناسب نیست، پس قبل استفاده از هر نوع قرصی با پزشک خود مشورت کنید.

عواملی که روی تصمیم شما می­‌تواند اثر بگذارد:

لکه‌بینی بین دو قاعدگی، حساس شدن سینه‌ها و دردناک شدن آن‌ها، ایجاد شدن لکه‌های قهوه‌ای بر روی پوست، تهوع، استفراغ، گرگرفتگی، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، کاهش میل جنسی، ترشحات واژن، احساس نفخ و باد شکم، تغییرات خلقی و افسردگی از جمله عوارض شایع قرص‌های جلوگیری از بارداری است.

لکه‌بینی بین قاعدگی‌ها اتفاق نسبتا رایجی است که معمولا در سه ماه اول مصرف قرص‌ها رخ می‌دهد ولی با ادامه مصرف قرص‌ها این عارضه از بین می‌رود. سازگار شدن دیواره رحم با سطوح متفاوت هورمون‌ها می‌تواند از دلایل قطع این عارضه باشد.

تهوع و استفراغ نیز از دیگر عوارض قرص‌های ضدبارداری هستند که معمولا در ماه‌های اول استفاده دیده می‌شود و پس از دو یا سه ماه استفاده مداوم، دیگر چنین عوارضی نخواهیم دید. اگر قرص را همراه با غذا یا درست قبل از خواب بخورید ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ نشوید.

برخی از افراد با مصرف قرص‌های ضد بارداری از حساس و دردناک شدن سینه‌هایشان شکایت می‌کنند. این موضوع نیز اغلب بعد از چند ماه استفاده برطرف می‌شود.

اما برخی منابع ذکر می‌کنند که مصرف قرص‌های ضد بارداری به دلیل تاثیراتی که بر سیستم هورمونی فرد دارد باعث بروز انواع بیماری‌های پستان می‌شود. در راس این بیماری‌‌ها سرطان‌های پستان قرار دارند. البته این موضوع هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است؛ بنابراین خانم‌هایی که قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند باید معاینات پستان را جدی گرفته و در صورت مشاهده هر گونه توده در بافت سینه‌ی خود خیلی سریع با پزشک مشورت کنند.

اغلب قرص‌های هورمونی به دلیل تاثیرات فراوانی که بر سیستم عصبی می‌گذارند ممکن است موجب سردرد و حتی سردرد‌های میگرنی شوند. قرص‌های ضد بارداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گاهی مخصوصا در ماه‌های اول استفاده‌، ممکن است فرد دچار سردرد شود که در صورت شدید شدن بهتر است به پزشک مراجعه کند.

در صورتی که فرد مصرف‌کننده‌ی قرص‌های ضد بارداری است باید در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به پزشک و اورژانس مراجعه کند. از جمله:

تحقیقات به طور واضحی به نقش قرص‌های ضد بارداری در افزایش وزن اشاره نکرده‌اند. ولی این قرص‌ها به دلیل دارا بودن استروژن بدون آن که تعداد سلول‌های چربی را افزایش دهند؛ با افزایش ذخیره چربی موجود در آن‌ها سبب افزایش حجم سلول‌های چربی می‌شوند و اغلب سبب بزرگ شدن سینه‌ها و باسن می‌شوند.

یکی از عوارضی که به طور قطع و با آزمایشات فراوان توسط محققین، در ارتباط با مصرف قرص‌های ضد بارداری اثبات شده است افسردگی ناشی از مصرف این قرص‌هاست. بنابراین خانم‌هایی که سابقه افسردگی دارند باید قبل از مصرف قرص‌های ضد بارداری حتما با پزشک خود در این رابطه مشورت کنند.

از عوارض قرص‌های ضد بارداری به وجود آوردن تغییراتی در ترشحات واژن است؛ این تغییرات ممکن است نمودهای متفاوتی داشته باشد. مثلا ممکن است ترشحات واژن کم شده یا به اصطلاح واژن خشک شود که این موضوع باعث دردناک شدن رابطه‌ی جنسی برای فرد می‌شود. در این موارد فرد می‌تواند از ژل‌های واژینال استفاده کند تا احساس راحتی بیشتری در زمان نزدیکی داشته باشد.

همچنین قرص‌های پیشگیری از بارداری ممکن است موجب افزایش ترشحات واژینال و یا تغییر رنگ و بوی آن شود که این مسائل نیز ممکن است مشکلات آزاردهنده‌ای برای خود فرد و یا شریک جنسی او ایجاد کند.

این قرص­‌ها از عفونت‌های هنگام رابطه جنسی جلوگیری نمی‌­کنند؛ پس به هنگام رابطه­‌ی جنسی از وسایل جلوگیری مناسب استفاده کنید و به این موضوع توجه داشته باشید که قرص­‌های ضد بارداری را باید هر روز بخورید؛ زیرا اگر فراموش کردید یا با تاخیر قرص را خوردید، ریسک حاملگی را افزایش می­‌دهید.

قرص‌های ضدبارداری اندکی خطر ایجاد لخته در خون را افزایش می‌دهند به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که سابقه سکته‌های قلبی، تصلب شرایین، لخته‌ی خونی، چاقی و افزایش فشارخون (هایپرتانسیون) دارند حتما تحت نظر پزشک از قرص‌های پیشگیری استفاده کنند.

افزایش فشارخون، تومورهای خوش‌خیم کبدی و سرطان‌های دهانه رحم در افرادی که بیشتر از قرص ضد بارداری استفاده می‌کنند بیش از سایرین دیده می‌شود.

خطر جدی که در اثر مصرف قرص‌های ضد بارداری به ویژه قرص‌های ترکیبی وجود دارد، افزایش لخته­‌های خون است که می­‌تواند به سکته قلبی و سکته مغزی منجر شود. اما احتمال این خطر خیلی کم است، به گونه­‌ای که از میان هر ده‌هزار زن، ده نفر امکان مواجهه با این خطر را دارند.

این خطر می­‌تواند برای زنانی که اضافه وزن دارند، فشار خون بالایی دارند و به دلیل بیماری مدت زیادی را روی تخت گذرانده‌­اند؛ بیشتر شود.

امروزه روش‌­های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که استفاده از قرص‌های ضد بارداری یکی از گزینه‌هاست. قبل از انجام هر روشی با پزشک خود مشورت کنید و سوال­‌های خود را بپرسید.

برخی دیگر از اثرات قرص‌های ضد بارداری

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

قرص‌های پروژسترون برای زنانی که با هر کدام از موارد زیر روبه‌رو هستند مناسب‌تر است.

سخن آخر

ساده‌ترین و ارزانترین روش برای جلوگیری از بارداری، مصرف قرص ضد بارداری است اما توصیه می‌شود در صورتی که چند دوره از این قرص‌ها استفاده کردید و همچنان قصد جلوگیری از بارداری را داشتید؛ از سایر روش‌های پیشگیری همچون دستگاه‌های داخل رحمی (IUD)، تزریقات ضد بارداری، کاندوم، ایمپلنت‌های ضدبارداری، نوارینگ (حلقه‌ واژنی)، دیافراگم و … استفاده کنید تا عوارض این قرص کمتر دامن‌گیرتان شود.

برخی عوارض قرص‌های ضدبارداری:

در صورتی که تجربه‌ای از مصرف قرص‌های ضد بارداری و عوارض آن‌ها دارید آن را با ما و سایر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. تمام سوالات شما در مورد مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری توسط پزشکان مجله دکتردکتر پاسخ داده می‌شود.

منابع:

nhs

medicalnewstoday

healthline

emedexpert

singlecare

لیست پزشکان متخصص زنان و زایمان

لیستی از پزشکان متخصص زنان و زایمان را آماده کرده‌ایم تا در صورت نیاز به معاینه یا مشاوره، به راحتی بتوانید از پزشک موردنظر خود نوبت ویزیت حضوری یا ویزیت تلفنی دریافت کنید. برای دریافت نوبت، روی تصویر زیر کلیک کنید(یا لمس کنید).

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام خسته نباشید من یه دختر نوزده ساله ام الان حدودا 6ماه از قرص ال دی برای مرتب بودن پریودم استفاده میکنم فقط این اواخر سردردایی روپشت سرم احساس میکنم که فک میکنم فشارم بالامیره واینکه سینه هام هم درد میکنند ایا از مصرف این قرصه؟ولازمه قطعش کنم؟

سلام بهتره بعد از اتمام اين دوره اي كه داريد مصرف ميكنيد ديگه مصرفش نكنين و در صورت ادامه با پزشك معالجتون مشورت كنيد

من دوروز بود یادم رفته بود قرص ال دی رو مصرف کنم ایا اختلالی ایجاد میکنه؟

سلام دو روز قرص دوتا قرص بهوريد سپس ادامه بصورت رند قبلي

سلام دو روز قرص دوتا قرص بهوريد سپس ادامه بصورت رند قبلي تا آخر ماه دوتا روش جلوگيري استفاده كنيد
كاندوم هم استفاده كنيد بجز قرص

سلام ۱۸،سالمه تازه ازدواج کردم دیر هر ۲ماه پریود میشم چ قرصی مصرف کنم هیچ بیماری خاصی ندارم

سلام بايد از نظر كيست تخمدان بررسي شويد
سونوگرافي رحم و تخمدان بديد لطفا

سلام من و نامزدم از پشت رابطه داشتیم ولی نمیدونیم ایا اسپرم به واژن رسیده یا خیر بعد از رابطه دو عدد قرص ال دی مصرف کردیم ایا احتمال بارداری هست یا خیر

سلام قرص لونورژستروا ١/٥ ميلي گرم بهوريد گرچه احتمالش خيلي كمه

سلام من دیشب با همسرم رابطه داشتم ولی سریع بعد از رابطه ۲تا قرص اووسیز استفاده کردم آیا همین کافیه با باید ادامه بدم

سلام
بله کافیه

سلام من یکسال میشه از قرص ال دی استفاده میکنم مشکلی هم ندارم عوارضی برایم ندارم فقط میترسم ضرربرام داشته باشه هر دوماه که میگذره یکماه قرص نمیخورم دوباره ماه بعد شروع میکنم مشکلی ندارد؟

سلام
اگر سابقه بیماری کبدی و خونی و دیابت و قلبی و یا سرطان تخمدان و سینه ندارید مشکلی ندارد

سلام من آمپول پروزسترون دوتا زدم 3 روز پیش ولی هنوز پریود نشدم و قرص پرگابالین و سلوکسیب هم میخورم میتونه ب خاطر مصرف این دوتا قرص باشه ک پریود نشدم

سلام
خیر بعنوان علت پریود نشدن نمیتونه مطرح باشه

سلام، قرص الی دی تا چند دوره باید مصرف بشه، آیا باید همیشه مصرف بشه، یا بعد از چند دوره بدن نسبت به بارداری ایمن میشه و نیاز به ادامه مصرف نیست!؟ بعد از تقریبا 11 روز و مصرف قرص های دیگه علیرغم ورزش روزانه و رژیم وزن در حال افزایشه، این میتونه عوارض مصرف دارو باشه؟!

سلام
قرص ضد بارداری تا وقتی مصرف میشود موثر است و به محض قطع آن احتمال بارداری هست

سلام خسته نباشی من برای معاینه پیش دکتر رفتم گفت کیست تخمدان دارم بهم قرص روجا داد تو سه دوره استفاده کنم ما تو خانواده سرطان سینه داشتیم آیا این قرص ضرری نداره استفاده کنم ؟

سلام
سنتون‌مهمه و اینکه چه کسی مبتلا بوده به سرطان سینه
از مشاوره تلفنی با متخصص زنان جهت ارتباط با پزشک و تکمیل شرح حال استفاده کنید

سلام من یه هفته پیش رابطه جنسی از پشت داشتم ولی ابشو احتمال به داخل واژن رسیده باشه بعد از سه روز قرص خوردم و نمیدونم تا کی ادامه بدم و کی قطع کنم ج بدین لطفا کمکم کنین

سلام اگه قرص لوونورژسترول ١/٥ ميلي گرم خورديد كافيه

سلام دخترم حدودیک ماه هست که ازدواج کرده چون سن کمی که داره نمی خواهد یکی دوسال باردار بشه می خوادقرص جلوگیری مصرف کنه لطفا شما راهنمای کنید

سلام
باید شرح حال کامل،سابقه بیماری،اخذ شود
از مشاوره تلفنی با متخصص زنان استفاده کنید

سلام خسته نباشید ببخشید من یک ماه قرص ال دی استفاده کردم این ماه دوم میخوام استفاده کنم دست وپام ورم میکنه احتمال داره از قرص باشه؟

سلام بله
نباید مصرف کنید نه ال دی و نه هیچ قرص ضد بارداری دیگه
بهتره با متخصص زنانتون جهت استفاده از iud مشورت کنید

سلام, ببخشید من دوران عادت ماهانه ام هر دو هفته یکبار مدتش ده روزه هست و رفتم دکتر ازمایش و سونو دادم همه چیم نرمال بود اما دکتر برای تنظیم چرخه قاعدگی مصرف شش ماه قرص مارولین رو تجویز کردن, باتوجه به عوارضی که دربارش نوشته خیلی نگرانم که باید طولانی مدت این قرص رو مصرف کنم و میخواستم ببینم ایا ضرری نداره و روی بارداریم در اینده اثر منفی نداره؟ در رابطه با امکان ابتلا به سرطام سینه هم درخصوص مصرف این قرص ها ممنون میشم توضیح بدید

سلام
اگر سابقه بیماری قلبی و خونی و کبدی و همجنین سابقه ابتلا به سرطان سینه و کیست سینه ندارین موردی ندارد
سبب ناباروری هم نمیشه فقط در چند ماه اول قطع دارو احتمال بارداری کم است

سلام وقتتون بخیر دختری ۱۹ساله و مجرد هستم.یک هفته دیگه آزمون کنکور دارم و عادت ماهیانم درست روز کنکور است. ۶دوره است که ماهیانه من منظم است برای تاخیر قصد دارم دارو استفاده کنم و تاکنون دارویی در این زمینه استفاده نکردم. آیا درست باشرایط روحی که الان به خاطر کنکور دارم از این قرص ها استفاده کنم یا خیر؟ شما با توجه به شرایط من چه دارویی توصیه میکنید که عوارض کمی داشته باشدو مشکل ساز نباشد؟ لطفا راهنمایی کنید

سلام
بهتره استفاده نکنین
زیرا ممکن بی نظمی پریودی یا سبب لکه بینی بشه
جهت کاهش درد از ۲ روز قبل قرص مفنامیک اسید هر ۸ ساعت یکی
و درصورت تشدید درد شیاف دیکلوفناک ۵۰ هر ۱۲ ساعت یکی استفاده کنید

سلام من یه خانوم ۵۱ سالم به مدت ۲۰ ساله قرص ـLD مصرف میکنم.چند روز قبل دردخفیفی در اطراف ناف حس کردم. پریود هم بودم. بعد دوباره یهو دچار افزایش فشار شدم باز درد خفیفی داشتم تو شکم. خیلی نگران شدم بنظرتون ممکنه بخاطر چی باشه؟؟؟ کیست تخمدان یا چیز دیگه ای مطرحه. هیچگونه ترشح غیر نرمال از واژن یا ادرار خونی هم نداشتم. البته من از خیل وقت پیش هرموقع اب یا چای میخورم خیلی زود ادرار ایجادمیشه نگرانم ممنون میش جواب بدین

سلام
فعلا علایم نگران کننده ای ندارین
اگر درد تکرار شد یا تشدید شد باید معاینه شین

سلام وقت بخیر
من 33 سالمه و بخاطر کیست تخمدان 4 سال هست که با تجویز پزشک هر دوره 3 ورق قرص ال دی مصرف می کنم و یه هفته استراحت . هیچ بیماری قلبی و عروقی و یا چاقی ندارم .
مدتی هست هر چند روز بدون دلیل پشت دستم به اندازه یک سکه کبود میشه و 3-4 ساعت بعد خوب میشه ، امکان داره به خاطر مصرف مدام و زیاد قرص ال دی باشه

سلام
باید ویزیت شین و آزمایش خون بدین ازمایشا حتما شامل cbc,diff,pt,ptt,inr,Esr, crp باشد
به متخصص داخلی مراجعه کنید

سلام ببخشید در روز چند تا قرص الدی می‌توانیم بخوریم

سلام
به طور معمول یکی

سلام، من رابطه محافظت نشده داشتم اما منی داخلم ریخته نشده، در طول 6ماه اخیر 3بار قرص اوژانسی مصرف کردم، الان اگر بخورم جواب میده؟ یا اثری نداره

سلام
جواب میده
اما عوارض زیادی داره

سلام من ۱۶ سالمه نامزد دارم پری روز به اسرار نامزدم از پشت رابطه داشتیم من پریود بودم نامزدم حواسش نبود ابشو داخل من خالی کرد میخوام بدونم امکان حاملگی وجود داره یا نه ؟؟؟

سلام
رابطه مقعدی سبب بارداری نمیشود

سلام ممنون از وبسایت خوبتون
من دو روز پشت سر هم با نامزدم رابطه محافظت نشده داشتم اما ایشون بخاطر تنظیم قاعدگی حدود ۷ یا ۸ روزه که قرص روکین میخورن. قبل از اون هم دو ماه قبلش ال دی مصرف میکرد که کنار گذاشته بودن خوردنش رو.
توی روز اول رابطه حتی قرص اورژانسی هم مصرف کردن برای جلوگیری و دوباره برای روز دوم هم که رابطه داشتیم یه بسته اورژانسی دیگه هم خریدن و خوردن.
میخواستم بدونم الان احتمال بارداری چقدره؟
ممنون

سلام
خیلی ناچیز و بعید
اما به طور قطع نمیتوان گفت که احتمال بارداری صفر

سلام من برای جلوگیری از بارداری 8 عدد قرص ال دی به فاصله 24 ساعت مصرف کردم (4 عدد روز اول نزدیکی و 4 عدد دیگر روز بعد) و 2 عدد هم روز سوم میخواستم بدونم از بارداری جلوگیری میشه یا امکان بارداری وجود داره؟؟

سلام
احتمال بالایی در عدم بارداری دارد

سلام .من یک فولیکول غالب داشتم ک قاعدگی ام عقب جلو میشد بعد از مصرف ۲۱ قرص ضد بارداری لکه دیدم حالت تهوع هم دارم تست بیبی چک هم مثبت شده
ینی من بعد خوردن قرص حامله هستم؟
لطفا جواب بدین

سلام
بله ممکن باردار باشین
باید آزمایش خون bhcg و همچنین سونوگرافی بدین

سلام وقتتون بخیر،بیخشید من پونزده روز دیده کلوپوسکوپی دارم حدودا همون موقع ها زمان پریودیم‌هست،میشه الان یک شب قرص ال دی بخورم که پرسود شم که دیگه موقع کلپوسکوپی پرسود نباشم؟؟

سلام بايد با متخصص زنانتون مشورت كنيد

سلام ایا وقتی کسی حامله بشه دیگه پریود نمیشه، یا اگه پریود شد یعنی حامله نیست ممنون میشم اگه پاسخ بدین،

سلام
بله اگه کسی باردار شه پریود نمیشود و اگه کسی پربود نشود اولین اقدام باید آزمایش بارداری بدهد

باسلام
من بیشتراز یک سال هست که از قرص ال دی استفاده می کنم.ویه بچع دوساله دارم.دوسه سیکل اخیرم روز پونزدهم بعداز پرید م باز پرید میشم واز روز پنجم دوباره شروع کردم.آیا اینکه زودتر پریدم اتفاق میفته تاثیر طولانی مدت قرص هست؟

سلام نه عزيزم بهتره سونو واژينال بدين

سلام بخاطرکیست تخمدان قرص دزوسپتیومیخورم چاق شدم،بعدازقطع قرص باورزش ورژیم مناسب این چاقی رفع میشه؟دکترگفته ورزش نکنم تاکیست درمان بشه

سللم بله عزيزم چاقيش موقتيه

سلام ميخواستم بدونم چه قرص بارداري هست كه بتونم قبل از رابطه مصرف كنم و نيازي نباشه هر روز مصرف كنم

سلام
فقط قرص اورژانسی که اون هم عوارض زیادی دارد و در مواقع ضروری مصرف میشه

سلام من روز پنجم پریودم به دلیل اینکه با همسرم سکس داشتیم و منی داخل واژن ریخته شده قرص اورژانسی خوردم و از روز بعدش شروع کردم به خوردن قرص ضدبارداری روجا.دیشب اشتباها به جای قرص صورتی از سفید خوردم و امروز که متوجه شدم دو تا قرص صورتی رو خوردم ولی از سر شب مدام حالت تهوع دارم و بالا میارم باید چی کار کنم؟احتمال بارداری هست؟یا حساسیت دارویی و باید قطع بشه؟

سلام
عارضه داروییه
اگه تهوع شدید بود قطع شود

سلام وقت بخیر،من مجردم،پریودم عقب میفتاد،دکتر قرص جلوگیری کنتراسمین رو یک دوره بهم دادن،بعدش قرص سیپترون کامپاند برام تجویز کردن،الان۴کیلو اضافه وزن پیدا کردم،دوره پریود لاغر میشم،دوباره چاق،بااینکه ورزش میکنم،تغذیه م مناسبه،میشه لطفاً قرص جایگزین معرفی کنید؟ایا بعد قطع کردن قرصم مجدد لاغر میشم؟یعنی حالت ورمه؟؟مشکلم هم تنبلی تخمدان و موی زاید بود

سلام
فعلا که افزایش وزن واضح و ناراحت کننده ندارین همین دارو مصرف بشه

سلام خانم دکتر خسته نباشید..من 37سالمه موقع پریودم پوستم جوشهای بدی میزنه وجای جوشها هم میمونم روی صورتم..ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
اگر در حد یکی دوتا جوشه مشکلی نیست و بخاطر چرخه هورمونیه
جوش دستکاری نشه و روش محلول اریترومایسین بزنین
اما اگه تعداد جوشا زیاد ازمایش هورمونی بدین

مجله اینترنتی دکتردکتر از دی ۱۳۹۶ در راستای ارتقای فرهنگ سلامت ایرانیان فعالیت خود را آغاز کرد. به‌وجود آوردن بستری قابل اعتماد و کامل از اطلاعات پزشکی با استفاده از آخرین دانش روز دنیا از مهم‎‌ترین اهداف مجله است.

در حال حاضر فعالیت مجله اینترنتی دکتردکتر، بر معرفی بیماری‌ها و علائم آن‌ها، معرفی مراکز درمانی و تجهیزات پزشکی متمرکز است.

پرسش و پاسخ پزشکی از شاخص‌ترین امکانات مجله اینترنتی دکتردکتر است. سوال‌ها و دغدغه‌های پزشکی شما در این بخش توسط تیم پزشکی مجله پاسخ داده خواهند شد؛ شما همچنین می‌توانید تجربه‌های خود را از انتخاب پزشک تا راه‌های درمان در بخش پرسش و پاسخ با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

تماس تلفنی با پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی پزشکان



Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon



Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon



قرص ضدباردرای، رایج ترین شیوه ی هورمونی پیشگیری از بارداری است

انتخاب روشی مناسب برای پیشگیری از بارداری می تواند کار سخت و گیج کننده ای باشد. انواع قرص ضد بارداری یکی از این گزینه هاست. همچنین استفاده از کاندوم می تواند راه بسیار مناسبی برای پیشگیری از بارداری و همچنین پیشگیری از انتقال بیماریهای جنسی باشد، که با توجه به متنوع بودن آنها از نظر جنس، رنگ و اندازه باید هنگام خرید کاندوم با توجه به نیازتان موارد زیادی را در نظر بگیرید.  موثربودن شیوه ی کنترل بارداری با معیار «typical use» یعنی تاثیر مصرف معمول قرص ضد بارداری که گاها برخی دوزها فراموش می شوند سنجیده می شود. همه ی متدهای کنترل بارداری لزوما با وسیله، دارو و یا فرایندی نیستند.دکتر سیمین ظفردوست، درباره روش طبیعی کنترل بارداری، به نبض ما می گوید: روش طبیعی پیشگیری از بارداری یا همان باروری آگاهانه، شامل زمانبندی فعالیت جنسی جهت پیشگیری از باردار شدن زن در زمانی که بیشترین احتمال باروری او وجود دارد، است.اگر یک زوج بدانند که احتمال باروری زن چه زمانی ماکسیمم است، می‌ توانند از بارداری جلوگیری کنند. به عبارت دیگر، جهت استفاده از روش مبتنی بر آگاهی از باروری لازم است، سیکل های ماهانه خانم منظم و ۳۲-۲۶ روزه باشند.راهنمای کامل استفاده از قرص ضد بارداریاین متخصص ادامه می دهد:احتمال باروری یک زن طی یک رابطه ی جنسی محافظت نشده، طی پنج روز پیش از تخمک گذاری، روز تخمک گذاری و یک تا دو روز بعد از تخمک گذاری بیشترین است. متدهای مختلفی برای پیش بینی زمان تخمک گذاری وجود دارد. سنجش دمای پایه ی بدن و کنترل ترشحات رحمی راههایی برای تعیین زمان تخمک گذاری هستند.روش تقویمی هم برای پیگیری این چرخه براساس تقویم مفید است. مراقب بهداشت شما می تواند به شما یاد بدهد که مطمئن ترین شیوه ی کاربرد این روش چگونه است.این متخصص با اشاره به اینکه درصد اطمینان در این روش، ۷۶ درصد است، می گوید:بی هزینه بودن و عدم نیاز به دارو یا فرایند پزشکی امتیازی است که این روش دارد. از معایب این شیوه هم می‌ توان عدم محافظت در برابر بیماری های آمیزشی، نیاز به پیگیری دقیق سیکل ماهیانه و تخمک گذاری، محدودیت در زمان برقراری رابطه جنسی و پایین بودن درصد اطمینان را نام برد.وی ادامه می دهد: قرص ضدباردرای هم، رایج ترین شیوه ی هورمونی پیشگیری از بارداری است که حاوی مقدار کمی استروژن و هورمون پروژستین هستند که نمی گذارند، تخمک آزاد شود.فهم چگونگی اثر این قرص ها کمی گیج کننده است! این قرص ها اساسا از هورمون ساخته شده و هورمون هم ماده ی شیمیایی است که در بدن ما ساخته می شود. هورمون ها نحوه ی عملکرد بخش های گوناگون بدن را کنترل می کنند.قرص های ضدباردرای حاوی مقدار کمی استروژن مردانه و هورمون پروژستین هستند که نمی گذارند تخمک ها تخمدان را ترک کنند، در نتیجه تخمکی برای پیوند با اسپرم وجود نخواهد داشت. قرص ضد بارداری ، ترشحات رحمی را غلیظ تر کرده و مانع جفت شده اسپرم با تخمک ها می شود.

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد؛ قرص های ترکیبی و مینی پیل

عوارض جانبی قرص ضد بارداریدکتر ظفردوست می گوید: بعضی از زنان دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف این قرص ها می شوند، اما بدن شان معمولا می تواند به مرور زمان خودش را تطبیق بدهد.  عوارض جانبی رایج این قرص ها شامل خونریزی بین دو قاعدگی، حساس شدن سینه ها، تهوع و استفراغ و تغییر میل جنسی می شود. انواع قرص ضد بارداری به ندرت منجر به مشکلات خاصی می شوند، لخته شدن خون، افزایش پتاسیم خون، حمله ی قلبی، سکته ی مغزی، افزایش فشار خون، تومور کبدی، سنگ صفرا و زرد شدن پوست یا چشم از عوارضی هستند که بسیار نادرند.انواع قرص ضد بارداریدو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد؛ قرص های ترکیبی و مینی پیل. قرص های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون هستند و مینی پیل تنها حاوی پروژستین است. مقدار استروژن در قرص های ترکیبی متفاوت است. بسته به نوع قرص ترکیبی، ممکن است ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص غیرفعال و یا ۲۴ قرص فعال و ۴ قرص غیرفعال وجود داشته باشد. قرص مینی پیل تنها یک فرمول دارد و همه ی قرص های موجود در بسته، فعال هستند.به گفته دکتر ظفردوست، درصد اطمینان قرص ضدباردرای، ۹۱ درصد است. موثر بودن، کاهش مقدار خونریزی قاعدگی،کاهش دردهای قاعدگی و کم هزینه بودن و عدم اختلال در برقراری رابطه جنسی از امتیازات مصرف قرص ضد بارداری است. از معایب این روش هم می توان عدم محافظت دربرابر بیماری های آمیزشی، نیاز به ویزیت و تجویز پزشک، عوارض جانبی و لزوم مصرف روزانه را نام برد.قرص ضد بارداری اورژانسیدکتر ظفردوست در پاسخ به این پرسش که اگر بعد از رابطه ی جنسی نیاز به جلوگیری اورژانسی بود، باید از چه روشی استفاده کنیم؟ می گوید: اگر بعد از رابطه ی جنسی نیاز به جلوگیری اورژانسی پیدا کردید باید فورا اقدام کنید، این نوع قرص ضد بارداری اورژانسی می تواند هورمونی یا غیرهورمونی باشد که بعد از آمیزش بدون مراقبت یا مشکوک مصرف می شود. تمام انواع این قرص ها حاوی دوز بالایی از همان هورمونی هستند که در قرص های پیشگیری از بارداری وجود دارد و باید در عرض ۷۲ ساعت بعد از فعالیت جنسی مصرف شوند. اگر این قرص ها در عرض ۷۲ ساعت بعد از رابطه ی جنسی مراقبت نشده مصرف شوند، درصد اطمینان آنها، ۸۹ درصد است.منبع: nabzema.ir

بارداری و زایمان راحت با…

تکنیک های افزایش فروش اینترنتی

چگونه کسب وکار پرسودی داشته باشیم؟

کسب و کار اینترنتی، پر سودترین هستند

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

ویزیت آنلاین توسط مجرب ترین پزشکان

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

کاملا رایگان مشاوره بگیر!

مشاوره تخصصی فروش در اینستاگرام

چگونه در فضای مجازی فروش داشته باشم؟

ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

چت با ماما

آیا نیاز به مشاوره با متخصص زنان و مامایی دارید؟!

همین حالا سؤالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

” مرکز سلامت زنان سلام ” با هدف ارائه خدمات مشاوره ای در کلیه زمینه های مربوط به مشکلات و بیماریهای زنان و زایمان تشکیل شده است.
مشاوران این مجموعه همگی تحصیل کرده در حوزه های تخصصی زنان و  مامایی هستند.
این مشاوران با تخصص های مختلف در حیطه های مربوط به زنان و زایمان، توانمندی های لازم برای ارائه مشاوره را دارا می باشند.
آنها روزانه به خانم های بسیاری خدمات مشاوره ای در حوزه های مربوط به بارداری، تغذیه دوران بارداری، مشکلات مربوط به قاعدگی و نزدیکی و … را ارائه می دهند و تحت نظارت و سرپرستی سمیه شیرانی ، دارنده مدرک کارشناسی مامایی با شماره نظام پزشکی م-۲۲۳۸۴ مشغول به فعالیت در زمینه مشاوره هستند.

آیا پیشگیری طولانی از بارداری باعث ناباروری می شود؟

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

راه های بدون عوارض جلوگیری از بارداری چیست؟

عفونت واژن شاید شایع‌ ترین بیماری بین خانم‌ ها باشد!! اما بی‌ شک سرآغاز بدترین بیماری‌ های بانوان هم است.احتمالا شما هم تجربه کرده‌ اید، سوزش، خارش، نزدیکی دردناک و… همه این علائم هم شما را در زندگی روزمره‌ تان دچار مشکل کرده‌ اند!اما می‌ دانید کدامیک از علائم عفونت واژن با سرطان دهانه رحم مشترک است؟همه خانم‌ ها باید از عواقب و علائم این عفونت‌ ها کاملا آگاه باشند تا در آینده برای سلامت و باروری آنها مشکلی پیش نیاید!

لکه‌ بینی در سنین مختلف، قبل و بعد از پریود شدن ممکن است اتفاق بیفتد! دلیل آن چیست؟!لکه‌ بینی در دوران غیر بارداری علامتی برای توجه بیشتر به سلامتی رحم خانم و در دوران بارداری علامتی برای توجه به سلامت جنین است!هرچند دلایلی مانند استرس، کیست‌ های کوچک تخمدان و… می‌ توانند دلیلی برای لکه‌ بینی باشند، اما باید دلیل لکه‌ بینی هر فرد به صورت مجزا درمان شود تا در ادامه زندگی، مشکلی برای فرد به وجود نیاورد. 

سقط جنین! خواسته یا ناخواسته؟!بسیاری از افراد با علاقه بی‌ حد به فرزند از سقط ناخواسته جنین گلایه می‌ کنند، چرا که رحم آنها قابلیت نگهداری از جنین را ندارد!این افراد نسبت به چه چیز بی‌ توجه بوده‌ اند که حالا از یکی از بزرگ‌ ترین آرزوهایشان محروم مانده‌ اند؟از سمت دیگر بسیاری از زوجین با توجه به بارداری ناخواسته به دنبال راهی برای سقط جنین هستند!آیا شما می دانید بهترین زمان برای سقط جنین چه زمانی است؟ و عوارض آن چیست؟

کیست تخمدان در سنین مختلف و به دلایل مختلف در بانوان به وجود می‌ آید.از کیست‌ های کوچک ارثی در دختران جوان گرفته تا کیست‌ هایی که به دلیل روش نامناسب زندگی به وجود می‌ آیند!اما آنچه که مسلم است این است که در هر سنی وجود این کیست‌ ها باعث نامنظم شدن پریود می شوند.البته خطر پارگی کیست در حین نزدیکی و یا حتی ناباروری فرد را نیز به همراه دارند!هر فرد در اولین گام باید دلیل وجود کیست در تخمدان خود را پیدا کند و از مشاوره زنان و زایمان بهره ببرد.و بعد با مراجعه به پزشک به دنبال تشخیص، درمان و برطرف کردن این مشکل باشد.

ترشحات واژن در تمامی سنین در خانم‌ ها طبیعی است و بسته به ژنتیک افراد ممکن است این ترشحات کم یا زیاد باشند!!اصولا در دوران تخمک‌ گذاری خانم‌ ها، میل جنسی آنها افزایش می‌ یابد تا نزدیکی را برای زوجین تسهیل و لذت‌ بخش نماید.اما میزان این ترشحات باید در خانم‌ ها متعادل و دارای روند مشخصی باشد!در صورتیکه فردی بیش از حد ترشحات واژنی داشته باشد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و به دنبال شناسایی دلیل و علت مشکل خود باشد و آن را مرتفع نماید تا در آینده برای سلامتی او مشکل‌خاصی پیش نیاید.

قرص اورژانسی در ساعات اولیه بعد از نزدیکی تا نهایتا ۷۲ ساعت و کمتر از سه بار در سال می‌ تواند اثرگذار باشد!اما عوارض آن چیست؟قرص اورژانسی بسته به زمانی از دوران قاعدگی که آن را مصرف می‌ کنید و بسته به توان جسمانی خانم‌ ها می‌ تواند باعث سردرد، سرگیجه، منگی، حالت تهوع و … شود.باید توجه کنیم حتی اگر هیچ کدام از این علائم را نیز نبینیم باز هم باید نسبت به مصرف بی‌ رویه قرص‌ های اورژانسی محتاط باشیم.در واقع این قرص‌ها در عمل باعث تخریب دیواره‌ های داخلی رحم می‌ شوند.

راه های تشخیص باکره بودن چیست؟ آسیب دیدگی و پارگی پرده بکارت به چه معناست و چگونه باید از پارگی پرده مطمئن شد؟ عوامل پارگی و خونریزی پرده بکارت چه مواردی هستند؟ آیا با یک بار نزدیکی، پرده بکارت از بین می رود؟ شدت خونریزی پرده بکارت برای اولین بار به چه میزانی می باشد؟ چگونه می توان درد و خونریزی پس از پارگی پرده بکارت را کاهش داد؟ آیا ممکن است پارگی پرده بکارت بدون خونریزی باشد؟ آیا خود ارضایی باعث پارگی بکارت می شود؟ آیا رنگ خون پاره شدن پرده بکارت متفاوت است؟ مسائل و احکام شرعی مربوط به پارگی پرده بکارت چیست؟

بهترین زمان اقدام برای بارداری چه زمانی است؟ در کدام دوره ماه خانم در اوج لذت جنسی قرار دارد؟پاسخ این سؤالات در طول دوره تخمک‌ گذاری است!اما تخمک‌ گذاری چه زمانی اتفاق می‌ افتد؟تخمک‌ گذاری به صورت معمول بین ۱۲ تا ۱۴ روز پیش از شروع پریود اتفاق می‌ افتد،با توجه به سیکل دوران قاعدگی و آخرین روز پریود دوره قبل می‌ توان به راحتی روز تخمک‌ گذاری را به دست آورد.با مشاوره زنان و زایمان و تعیین دقیق روز تخمک‌ گذاری می‌ توانید از تاریخ دقیق برای اقدام به بچه‌ دار شدن استفاده کنید!

نامنظم بودن پریود در سنین مختلف در دختران دیده می‌ شود!!این مشکل می‌ تواند به مسائل مختلفی بستگی داشته باشد از ژنتیک گرفته تا استرس، رژیم غذایی، مصرف الکل و …مهم این است که با توجه به نوع و کیفیت زندگی هر فرد، دلیل نامنظم بودن پریود آن شخص مشخص شود و تا حد امکان این مشکل برطرف گردد.آنچه که همه خانم ها باید بدانند این است که نامنظم بودن پریود، می‌ تواند نشانه‌ و دلیلی برای آغاز بیماری‌ هایی باشد، که باید در زمان دقیق و مناسب به آنها توجه شود و آنها را برطرف کرد.

مشاوران زنان و زایمان متخصص ما در  الو سلام مشاور در حوزه های متخلف آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین برای حفظ سلامتی شما عزیزان در هر ساعت شبانه روز هستند!

مسائلی مانند ترشحات عفونی واژن، سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان، انتخاب بین سزارین و زایمان طبیعی، کسیت تخمدان، سرطان سینه، پاپ اسمیر و بسیاری بیماری های دیگر می توانند هر روزه مشکلات بسیاری برای خانم ها به وجود آورند بنابراین با یک تماس و کسب آگاهی به موقع از طریق مشاوره زنان و زایمان ، انتخابی درست داشته باشید و از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کنید.

امکان بهره گیری از مشاوره زنان و زایمان و ضد بارداری تلفنی و در ساعات مختلف شبانه روز برای شما فراهم است تا سالم تر زندگی کنید.

دوران بارداری برای همه مادران سرشار از استرس و اضطراب است. اما مشاورین ما با اطمینان به شما میگویند در صورتی که مراقبت های دوران بارداری را با دقت و توجه انجام دهید دوران بارداری برای شما به تجربه ای شیرین و دلپذیر تبدیل خواهد شد.

مشاوره تلفنی مراقبت های بارداری به چند حوزه ی زیر تقسیم بندی می شوند:

مشاوران ما در “الو سلام مشاور” در تمامی مراحل بارداری در کنار شما خواهند بود.

درباره ما

تماس با ما

درخواست مشاوره

ارتباط تلفنی با مشاوران و متخصصان مااز طریق این دو شماره۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰۰۹۲۲۱۱۰۱۸۹۲

کانون مشاوران – کانون مشاوران | برترین مرکز مشاوره روانشناسی حضوری، تلفنی و آنلاین

قرص اورژانسی راه حلی است که در صورت برقراری رابطه جنسی محافظت نشده به کمک شما می‌آید. امکان پارگی کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی همیشه وجود دارد. بسیاری از زوجین پس از آن به فکر راهی سریع جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته می‌افتند. قرص‌های اورژانسی این راه را برای شما فراهم می‌کند اما باید توجه داشته باشید مصرف مداوم و بیش از حد این قرص‌ها عوارضی را به همراه دارد. لزوم آگاهی از عوارض قرص‌های اورژانسی قبل از مصرف و به ویژه برای افراد مبتلا به افسردگی ضرورت دارد؛ چرا که قرص‌های اورژانسی باعث تشدید علائم افسردگی می‌شوند. برای اطلاع از انواع قرص‌های اورژانسی و عوارض آن‌ها تا پایان مقاله همراه باشید.

 

در مبحث زوج و خانواده روابط زناشویی و پیشگیری از بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. قرص‌های اورژانسی ضد بارداری همانطور که از اسمش پیداست برای جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته پس از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده مصرف می‌شود و کاربرد دیگری ندارد. این قرص‌ها درصورتی اثر بخش هستند که تا ۷۲ ساعت (سه روز) بعد از مقاربت مصرف شوند، تاثیر قرص‌های اورژانسی بستگی به این دارد که چه مدت زمانی از مقاربت شما گذشته باشد و هرچه زودتر این قرص‌ها مصرف شود تاثیر بیشتری دارد.

همچنین این مسئله که در زمان رابطه‌ی جنسی در کدام نقطه از سیکل ماهانه خود باشید نیز در تأثیر قرص‌های اورژانسی نقش دارد. مصرف قرص هرچه نزدیک‌تر به زمان تخمک گذاری باشد تاثیر کمتری خواهد داشت. قرص های اورژانسی به دلیل هورمون‌هایی که وارد بدن می‌کنند باعث جلوگیری از بارداری می‌شوند اما این هورمون‌ها دارای عوارضی هستند که مصرف آن‌ها تنها در موارد ضروری توصیه می‌شود. توصیه می‌شود در سال یک یا دو بار بیشتر از قرص‌های اورژانسی استفاده نشود.

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری

 

قرص‌های اورژانسی معمولا در صورت برقراری رابطه جنسی محافظت نشده توسط زوجین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا پارگی یا خارج شدن کاندوم در زمان نزدیکی، عدم توانایی مرد در بیرون کشیدن آلت در هنگام انزال، فراموش کردن مصرف قرص‌های ضد بارداری عادی، عدم استفاده از وسایل پیشگیری و نظایر این‌ها باعث رو آوردن افراد به سمت قرص اورژانسی می‌شود.

 

قرص‌های اورژانسی انواع مختلفی دارند و نحوه‌ی مصرف هرکدام از آن‌ها متفاوت است. در ادامه به معرفی هریک از این قرص‌ها می‌پردازیم.

این قرص با دوز ۱.۵ میلی گرم باید در اسرع وقت مصرف شود همچنین درصورتیکه تا ۷۲ساعت بعد از مقاربت محافظت نشده مصرف شود اثر خود را می‌گذارد، بهترین زمان مصرف این قرص تا ۱۲ ساعت بعد رابطه‌ی جنسی محافظت نشده و مشکوک می‌باشد که باید به صورت ۲ عدد یکجا در اولین فرصت و ۱۲ ساعت پس از آن ۱ عدد دیگر مصرف شود. عوارض جانبی احتمالی شامل حساسیت پستان، سرگیجه، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شکمی می‌شود، در صورت داشتن بیماری خاص قبل مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

قرص الا تنها قرص ضد بارداری است که تا ۵ روز بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده تاثیر خود را می‌گذارد، مصرف این قرص تنها با تجویز پزشک زنان امکان پذیر است و باید به صورت ۱ قرص در اولین فرصت استفاده شود. از عوارض جانبی مرتبط با آن می‌توان به سردرد، درد شکمی، حالت تهوع، قاعدگی دردناک، خستگی و سرگیجه اشاره کرد.

این قرص باید به صورت ۲ عدد در اولین فرصت و ۲ عدد بعد از گذشت ۱۲ ساعت از اولین مصرف، استفاده شود. عوارض این قرص همانند قرص‌های بالا است و نباید به صورت مداوم مصرف شود.

قرص LD باید به صورت ۴ عدد در اولین فرصت و ۴ عدد بعد از ۱۲ ساعت مصرف شود. در صورتی که این قرص‌ها را به صورت مکرر مصرف کنید اثر بخش نخواهد بود و باید فقط در شرایط اورژانسی استفاده شود.

 

مصرف قرص‌های اورژانسی ممکن است برای برخی از خانم‌ها دارای عوارض باشد و به سردرد، کهیر، افسردگی، تغییرات خلق و خو، کاهش میل جنسی، افزایش وزن، نفخ معده، حالت تهوع یا استفراغ، حساسیت پستان، درد در قسمت پایین شکم و رحم، تاخیر در قاعدگی یا قاعدگی شدید، خونریزی واژینالی، خونریزی رحمی، جوش‌های پوستی، خستگی و سرگیجه مبتلا شوند. بیشتر این عوارض دو تا سه روز بعد از مصرف از بین می‌رود اگر این عوارض بعد از مدتی بهبود پیدا نکرد توصیه می‌شود به پزشک خود مراجعه کرده و از راهنمایی‌های او استفاده کنند.

یادتان باشد که قرص‌های اورژانسی فقط یک بار می‌توانند تاثیر داشته‌ باشند و در صورتی که به صورت دوره‌ای از این قرص‌ها استفاده کنید ممکن است تاثیری نداشته باشد. بهتر است به جای استفاده از قرص‌های ضد بارداری، رابطه‌ی جنسی محافظت شده داشته باشید تا از عوارض جانبی قرص‌ها در امان بمانید.

 

خانم‌هایی که از قرص‌های اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند؛ اگرچه تولید کنندگان این داروها روی عوارض روانی قرص‌های اورژانسی صحبت زیادی نمی‌کنند و فقط در بعضی از داروها عوارض روانی مانند افسردگی ذکر شده است. خانم‌هایی که زمینه‌ی ابتلا به افسردگی را دارند باید از شیوه‌های دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند زیرا مصرف این قرص‌ها برای آن‌ها باعث تشدید افسردگی می‌شود. همچنین ریسک بروز افسردگی در بین جوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله‌ی مصرف کننده بسیار بالاست.

 

ـ در صورتی که از نحوه‌ی مصرف و دوز مناسب قرص‌های اورژانسی اطلاعات دقیقی ندارید می‌توانید با مشورت دکتر از آن‌ها استفاده کنید. همچنین برخی از قرص‌ها مانند قرص الا نیاز به تجویز دارند و در صورتی که نیاز فوری به قرص اورژانسی پیدا کردید می‌توانید با مشورت پزشکِ داروخانه از قرص‌هایی استفاده کنید که نیاز به تجویز ندارند.

ـ اگر با وجود مصرف قرص باردار شدید نگرانی از بابت سلامت جنین وجود ندارد چرا که عوارض قرص‌های اورژانسی بر جنین تأثیر نمی‌گذارند.

­ـ قرص‌های اورژانسی به قرص های صبح روز بعد معروف است اما لزومی ندارد که صبح روز بعد از رابطه‌ی جنسی مصرف شود بهتر است در سریع ترین زمان ممکن از این قرص‌ها مصرف کنید.

ـ برای مصرف قرص‌های اورژانسی طبق دستوری که روی پاکت درج شده است عمل کنید. توصیه می‌شود بعد از غذا و به همراه آب کافی استفاده شود.

­ـ در صورت استفراغ و حالت تهوع تا دو ساعت بعد از مصرف قرص، خوردن مجدد آن ضروری است.

برای دریافت مشاوره جنسی می‌توانید از متخصصان مجرب در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

جدیدترین

ترس از موش | علل، علائم و راه های درمان ترس از موش

تاتوره | استفاده از گیاه تاتوره به عنوان ماده مخدر

سو استفاده جنسی با چه آسیب ها و پیامدهایی همراه است ؟

افزایش تمرکز کودکان | روش های موثر در بالا بردن تمرکز و توجه کودک

راه های ارتباطی با مرکز مشاوره کانون مشاوران :

تماس با منشی : 02126295222

خط هوشمند مشاوره تلفنی (تماس با تلفن ثابت بدون صفر و پیش شماره):

9099075228 (سراسر کشور)

9092305265 (تهران)

ساعت کاری از 9 صبح تا ساعت 22 شب

برای دریافت آخرین فایل های آموزشی روانشناسی عضو شوید.

Powered by

مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری
مشاوره تلفنی قرص ضد بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *