مشاوره درس زیست شناسی

 
helpkade
مشاوره درس زیست شناسی
مشاوره درس زیست شناسی

همون طور که اکثر شما عزیزان در جریان هستید اخوان ثالث یک تک مصراع داره که میگه پادشاه فصل ها پاییز. زیست هم برای ما همون حکایت رو داره.

واقعا در این مورد بزرگ بینی نکردیم و چه بپذیریم و چه این موضوع رو رد کنیم. زیست به قدری خاص هست که واقعا کلمات زیادی برای توصیف این درس پیدا نمیکنم. زیست شناسی پادشاه بی چون و چرای درس های داوطلبین تجربی است. زیست همون درسی هست که باعث علاقه مندی 99 درصد  دانش آموزان به رشته تجربی شده. باید با این درس درست برخورد کنی. باید جایگاه اون رو محترم بشماری و هر روز زمانی رو برای وقت گذروندن با این درس اختصاص بدی. زیست میتونه صمیمی ترین رفیقی باشه که تا به حال داشتی. زیست شناسی تا جایی که فکرش رو کنی کنجکاوی تو رو افزایش میده. از زیست شناسی هیچ وقت نباید در مودر چرایی یک اتفاق صحبت کنی. بلکه باید به دنبال پیدا کردن راه اثبات فرضیه های اون باشی. زیست کلید رسیدن تو به پزشکی است. زیست رو باید زندگی کنی. با تک تک خطوط کتاب های زیست باید خلوت کنی و بهشون فکر کنی. زیست نوشته شده برای عاشقی کردن داوطلب های تجربی و لاغیر..

 

در درجه اول باید واقعا دوستش داشته باشی. زیست درس سختی نیست. زیست یه درس با کلی نکات ریز و درشت هست. مطمئنن روش مطالعه زیست با هر درس دیگه ای کاملا متفاوت هست و تنها درسی هست که باید هر روز برای مطالعه اون وقت بزاری و تا جایی که زمان بهت اجازه میده اون رو مرور کنی. اگر موافق باشی تک تک مراحل یادگیری اصولی زیست رو با هم مرور کنیم و نکاتی که در هر مرحله باید در نظر بگیری رو با هم یادآوری کنیم.

 

مشاوره درس زیست شناسی

فرض میکنیم که قرار هست که یک درس جدید رو استاد شروع به تدریس کنه. مهم ترین کاری که باید انجام بدی این هست که قبل از تدریس استاد مطلب جدید رو از کتاب درسی در مدت زمان محدودی در حدود 20 دقیقه روخوانی کنی. این روخوانی کردن به هیج عنوان باعث نمیشه در همون لحظه قادر به پاسخ گویی تست های اون درس باشی. این پیش خوانی بهت کمک میکنه در زمان تدریس استاد با مطالب غریبه نباشی و از کلیت داستان باخبر باشی و مطمئن باش این میتونه خبر خوبی برای تو باشه و بهت در ادامه کار فوق العاده کمک کنه. این پیش خوانی کردن رو شب قبل از تدریس استادو یا همون روز قبل از اینکه سر کلاس حاضر بشی میتونی انجام بدی.

بعد از پیش خوانی کردن باید سر کلاس درس حاضر بشی تا بتونی از تدریس استاد پیرامون فصل جدید بهره ببری. این مرحله مهم ترین بخش از یادگیری زیست رو شامل میشه. زیست شناسی درسی هست که در ابتدا باید فرایند های اون رو یاد بگیری و این پروسه با مطالعه کتاب درسی در منزل خیلی سخت اتفاق خواهد افتاد. اما توصیه من این هست که کلاس درس رو برای همه دروس به خصوص زیست شناسی جدی بگیری و سعی داشته باشی که مطلب رو همون جا یاد بگیری و اجازه ندی کار بیخ پیدا کنه. ازت میخوام از این به بعد حتما حضوری فعال در کلاس درس داشته باشی و اگر بخشی از مطلب برای تو گنگ بود حتما از دبیر بخوای برای تو مجدد توصیح بده تا جان کلام رو دریافت کنی.

اینجاست که ترکیب پیش خوانی مطلب قبل از کلاس و داشتن حضور فعال در جلسه تدریس استاد میتونه در کنار هم هر مطلبی رو برای تو فیتیله پیچ کنه. حتما این ترکیب رو امتحان کن.

 

مطالعه کردن مطلبی که در همون روز تدریس شده در روند یادگیری تاثیر خیلی مثبتی داره و باعث میشه خیلی زودتر و بهتر مطالب رو یاد بگیری. این مطلبی هست که سالیان سال مشاورین مجرب کشور به اون اشاره کردن که درس هر روز رو همون روز بخونید و به زمان دیگه ای موکول نکنید. برای مطالعه زیست همیشه مداد و ماژیک مارکر رو هماره خودت داشته باش. در ابتدای کار  مجددا یک دور روزنامه وار کتاب درسی رو مطالعه کن. بعد از این کار باید مطالب فصل مربوطه رو پاراگراف به پارگراف با دقت هرچه تمام بخونی. ازت میخوام که واقعا روی مطالبی که میخونی فکر کنی و سعی نداشته باشی که هرچه سریع تر کار مطالعه رو تموم کنی. خط به خط مطالب کن و به دنبال پیدا کردن ارتباط های درست و منطقی بین مطالب این فصل با مابقی فصول زیست شناسی باش.

در هنگام مطالعه زیست خودت رو جای طراح کنکور تجسم کن و به این موضوع فکر کن که هر پاراگراف که مطالعه میکنی آیا قابلیت طرح تست رو داره یا خیر. این دیدگاه باعث میشه خیلی بیشتر از قبل نکته بین باشی و مطلبی رو از قلم نندازی. حتما با ماژیکی که داری مطالب مهم رو مارک کن تا در نوبت های بعدی بتونی مرور سریعی برای هر فصل داشته باشی.

بخش مهم دیگه ای از زیست که به شدت مورد علاقه طراحان کنکور هست، اشکال کتاب درسی است. اگر با دقت هر شکل و نگاه کنی نکات زیادی برای طراحی تست به دست میاری که میتونه خیلی به در بخور باشه. جدیدا کتاب های زیادی در بازار منتشر شده که اختصاصی روی اشکال کتاب زیست مانور داده و سعی کرده که کار رو کنکوری ها اسون تر کنه.

از قید ها غافل نشو. هرچند که طرح این سبک تست ها به مزاج خیلی از کنکوری ها خوش نمیاد اما باید بتونی با این مسئله کنار بیای. چه این مسئله رو قبول کنیم و چه نکنیم چند سالی هست که این سبک از تست ها پای ثابت کنکور بوده و احتمال زیاد امسال هم شاهد این موضوع خواهیم بود و توجه نکردن به این سبک از تست ها میتونه تبعات سنگینی برای ما داشته باشه. بنابراین توصیه میکنم که قید ها رو هم با مازیکی با رنگ خاص مارک کنی تا در زمان مطالعه توجه تو رو به خودشون جلب کنن.

استفاده از این دست کتاب ها رو به هیچ عنوان نفع نمیکنم. اما دوست من مطمئن باش اون نکته و ارتباطی که به شخصه متوجه اون بشی فوق العاده با ارزش تر از نکاتی هست که از این دست کتاب ها مطالعه میکنی. خوندن این کتاب ها نباید باعث بشه که دید نکته بین شما نقش خودش رو در مطالعه زیست از دست بده و خیالت از بابت نکات آماده در منابع کمک آموزشی راحت باشه. این میتونه برای تو در ماراتن کنکور مثل سم باشه.

زیست رو باید جوری مطالعه کنی که در این درس به درجه استادی برسی. به سطحی که بتونی به راحتی یک مبحث رو با تمام نکات و جزئیاتی که داره برای هر شخصی و با هر سطحی توضیح بدی و باعث بشی اون فرد هم مطلب رو به خوبی یاد بگیره. این سطح درسی در زیست بهت اجازه میده که به درصد فوق العده جذاب 100 هم برای زیست شناسی فکر کنی. اگر سوالات کنکور زیست رو بررسی کنی متوجه میشی که حتی اکثر اساتید زیست هم نمیتونن در اون مدت زمان به هر 50 تست زیست پاسخ صحیح بدن. بنابراین رسیدن به درصد بالا در این درس در عین حال که کار سختی است اما فوق العاده میتونه برای ما با ارزش باشه و به طور کل سناریوی کنکور رو برای ما عوض کنه.

 

نوشتن میتونه تاثیر زیادی در روند یادگیری ما داشته باشه. صحبت از نوشتن که به میان میاد اکثر داوطلب ها گلایه میکنن که این کار زمان زیادی از اون ها میگیره و ترجیح میدن زمانی که قرار هست صرف نوشتن کنن رو برای مطالعه کتاب درسی اختصاص بدن. پاسخ ما به تو دوست عزیز این هست که شاید نوشتن زمان بیشتری رو از شما بگیره اما مطمئنن تاثیر شگرفی روی روند مطالعاتی شما داره. علاوه بر این قرار نیست که کل متن کتاب رو بنویسی. نکاتی که از نظر تو مهم و حیاتی به نظر میان و یا فکر میکنی که باید هر روز برای رسیدن به تسلط مرورشون کنی رو میتونی یاددشت کنی و یا در قالب درخت زندگی نمودار هایی شکل بدی و هر روز در زمان هایی مثل قبل از خواب اون مطالب رو مرور کنی.

 

برای زیست شناسی بهتره که الویت اول شما رسیدن به تسلط صد در صدی روی کتاب درسی و همینطور نکات مهم و اصلی کتاب کمک آموزشی باشه. بعد از این کار فرصت خواهی داشت که تست زنی هم انجام بدی. برای این درس بر خلاف دروسی مثل ریاضی و فیزیک، تست زنی بلافاصله بعد از مطالعه کتاب درسی کارساز نخواهد بود. دلیل این حرف هم این است که تست های زیست شناسی اغلب به صورت ترکیبی از چند فصل زیست طرح میشه و کمتر فصلی رو در زیست میتونی پیدا کنی که به تنهایی مورد پرسش طراح کنکور قرار بگیره. البته چند ساعت بعد از مطالعه تعدادی تست جهت یادگیری و آشنایی با تیپ سوالات کنکور حتما تمرین کن.

همچنین یکی از کار های جذابی که میتونی برای زیست شناسی انجام بدی این هست که بعد از مطالعه فصول مرتبط و ترکیبی درسی و داشتن تسلط روی متن کتاب شروع به زدن تست مجموعه ای کنی. یعنی دقیقا 50 تست زیست رو از یک مبحث که در قالب کنکور سراسری باشه در مدت زمان مشخص پاسخ بدی. خوشبختانه در حال حاضر کم نیستن کتاب هایی که چنین مجموعه تست هایی رو در اختیار داوطلب قرار میدن. این روش رو هم حتما امتحان کن.

 

مهم ترین کاری که در روند مطالعه زیست باید انجام بدی مرور کردن است. برای رسیدن به تسلط کامل در زیست شناسی، مرور حرف اول و آخر رو میزنه. برنامه ای که برای مطالعه زیست تنظیم میکنی باید به شکلی باشه که مرور زیادی برای مطالب مطالعه شده داشته باشه. مرور نباید زمان زیادی رو از ما بگیره. این به روند مطالعاتی و سرعتی که در زمان مطالعه داری مربوط میشه. زیست درسی هست که باید هر روز زمانی رو برای مطالعه اون اختصاص بدیم تا هم به مطالعه مطالب جدید برسیم و هم فرصت مناسب برای مرور مطالب قبلی داشته باشیم.

این کتاب فوق العاده را حتما بخوانید:

کتابچه چگونه زیست شناسی را حرفه‌ای بخوانیم

 

 

خیلی با نظرتون مخالفم!

هر چیزی به جای خودش

دانش آموز کلاس هفتمی نیازی به فیزیک هالیدی و … نداره
از نظر حقیر باید مهارت های اجتماعی و سایر مهارت های مفید مثل انواع نرم افزار ها را یاد بگیرد

بشین چرت نگو مهارت های اجتماعی که بچه از پدر مادرش یاپ میگیره خداروشکر اینقدر کامپیوتر و موبایل بچه ها دارن که همه چی بلدن تازه پس تو این مطالعات اجتماعی چه به این بچه ها یاد میدن .تو کارو فناوری چه به بچه ها یاد میدن یا تو خودت کلا درس نمیخونی مغزت تعطیله یا خبر نداری .داری الکی حرف میزنی تازه یه بچه کلاس هفتم یه مسئله شتاب و سرعت متوسط میخواد حل کنه اتم که نمیشکافه اینا پیش نیازه درس های دبیرستان چی میگی تو.تو خارج این چیزارو از ابتدای به بچه یاد میدن نه تو راهنمای

تا جایی که من میدونم کاااملا برعکس اینه
یکی از دوستای من سال دوازدهم رفت به یه کشور دیگه و گفت درسایی که اونجا تو‌ سال آخر دبیرستان میخونن درساییه که ما تو راهنمایی خوندیم.

سلام
من امسال خودم کنکور دارم
اصلا از کلاس هفتم به فکر کنکور نباش!
اصلا اینقدر اهمیت نداره که بخوای از کلاس هفتم بهش بپردازی
بزرگترین کاری که الان به نظر بنده حقیر باید بکنی اینه که در کنار درسات که خوب میخونیشون؛ چند تا مهارت مثل مهارت های ارتباط جمعی، کار با نرم افزار های مختلف و … رو یاد بگیری. چون که کنکور که همه‌چیز نیست که! اصلا چیزی نیست! مهم اینه که خودت چیکاره هستی؛ آدم با عرضه حتی اگه رتبه کنکورش خیلی پایین هم باشه؛ باز هم انشاءالله کار براش پیدا میشه و چه بسا رتبه برتر کنکور که مهارت های لازم برای زندگی رو نداشته باشه و به مشکل بربخوره. منظورم این نیست که بعدا کنکور رو بیخیال شی اما مهم اینه که اینکه از کلاس هفتم به فکرش باشی به نظر بنده خوب نیست
موفق باشی
یاعلی …

سلام .خوب بود.ممنونم.درس زیست خیلی مشکله به این منظور که باید وقت زیاد براش بزاری و تمرین و تکرار بکنی و از همه مهم تر مرور کنی که از یادت نره و اگه این کار ها رو هم انجام بدید باز در تست ها مطالب را خیلی می پیچونه و امکان غلط زیاد در تست ها را داری. پس باید با نوع تست ها که اغلب به صورت تعداد جملات صحیح یا غلط است آشنا بشی و تمرین کنی و در کل می خواهم به سختی زیست عادت کنین.امیدوارم که مطالب شما و من برای افراد دبیرستانی که روش خواندن را نمی دانند مفید بوده باشد.ممنونم

سلام مازیار جان
بله درست میگی تمرین و تکرار یکی از راه های تسلط روی درس زیست هست
موفق باشی

عالی بود امیدوارم جواب بده

عالی

من الان کلاس 7 ام هستم تو مدرسه تیزهوشان الان بهترین روش برای یاد گیری زیست چیه

سلام
تبریک بهت می گم که توی مدرسه تیزهوشان هستی منم دانش آموز شهید بهشتی تیزهوشانم تو الان کلاس هفتمی دور و بر کنکور و استرسش نیا به حرفم گوش کن واقعا نیا تیزهوشانی بودن یعنی علم یاد گرفتن اگه می خای رتبه زیر ده داشته باشی نباید درسای دبیرستان توی دبیرستان بخونی ولی نه از روی کتاب دبیرستانی ها من بهت توصیه می کنم الان مثل المپیادی ها رفتار کنی تا یاد بگیری زیست برو کمپبل بخون خیلی خیلی برای ریاضی توماس رو بهت پیشنهاد می کنم شاید سنگین باشه ولی اولاشه فیزیک نباید مقید مدرسه باشی بشین اول بلت رو بخون که حساب دیفرانسیل نداره بعد بشین هالیدی رو که حساب دیفرانسیل داره بخون از ادبیات غامل نشو کتاب کمک درسی نخون شیمی مورتیمر یا سیلبربرگ عالیه فقط حواست باشه کنکور نه من خودم این راه رو رفتم کتاب تست نه فقط کتب اصلی و پایه دانشگاهی البته خیلی سنگین هم نه همونایی که گفتم

البته کتاب تست تو راهنمایی نه

داداش منم مدرسه شهید بهشتی تیزهوشان دهم هستم ولی این چیز هایی که تو گفتی(دیفرانسیل و…) حتی دانشگاهی ها هم ازش عاجز هستن این که یه دانش آموز هفتمی هست😱😱😱😱

مشاوره درس زیست شناسی

ممنون از توضیحات خوب بودن.
همانطور که شما فرمودید درس زیست شناسی درس فوق العاده شیرینی هست .من به شخصه هیچ وقت از خوندنش سیر نمیشم و برام خوشایند و لذت بخش ترین درس است.
من در این درس واقعا به درجه استادی رسیدم تا جایی که ۴ ساعت از وقتم برای تدریس به کسانی هست که با خوندن هر مطلب از این کتاب به درک درستی دست پیدا نکردن.
زیست شناسی فقط یک درس حفظی نیست. درسته باید خاطر جمع باشیم مطالبی که می‌خونیم یادمون بمونه با یکسری فرایند های درست .
نوشتن مطالب مهم و هایلات کردن نکات کلیدی.
برای درس زیست شناسی باید از همون کلمه ی اولی که شروع کردیم به خوندنش تحلیل کنیم این کلمه چی بوده تو کدوم فصل دوباره اومده چه ربطی به این فصل داره چرا دوباره تو این فصل قرار دادن . این کلمه چی داره به من می‌گه بعد تحلیل اون کلمه طبق چیز هایی که در فصول قبل درباره اش خوانده ایم. بعد تک تک کلمات به این صورت پرسش و پاسخ تمام می‌شود. می‌رسیم به جمله بعد از خوندن جمله نکات کلیدی یا هایلایت یا نسخه برداری خواهد شد.
و اما جمله. مفهوم این جمله چیه .این جمله چه نکات پنهانی از نظر مفهوم داره.
بعد به همین صورت یک فصل به اتمام می‌رسد. هر کلمه را هر پاراگراف را هر تیتر را هر جمله را هر شکل را باید با هرچیزی که در صفحات یا فصول قبلی مطالعه کردیم تلفیق بدیم و ارتباط وصل کنیم.
البته من خودم دانش آموز پایه دوازدهم مدرسه غیرانتفاعی هستم
ولی کتاب هایی در شاخه های تدریسی زیست شناسی در دانشگاه رو مورد مطالعه قرار داده ام.
واقعا در برابر زیست شناسی ما قابل مقایسه نیستند.
بسیار جامع و کامل
ولی من برای یادگیری شایسته جواب برخی سوال هایم را از این کتاب ها جویا شدم‌.
ممنونم.
آرزوی موفقیت برای همه

دیفرانسیل اصلا مال رشته تجربی نیست

سلام
من امسال خودم کنکور دارم
اصلا از کلاس هفتم به فکر کنکور نباش!
اصلا اینقدر اهمیت نداره که بخوای از کلاس هفتم بهش بپردازی
بزرگترین کاری که الان به نظر بنده حقیر باید بکنی اینه که در کنار درسات که خوب میخونیشون؛ چند تا مهارت مثل مهارت های ارتباط جمعی، کار با نرم افزار های مختلف و … رو یاد بگیری. چون که کنکور که همه‌چیز نیست که! اصلا چیزی نیست! مهم اینه که خودت چیکاره هستی؛ آدم با عرضه حتی اگه رتبه کنکورش خیلی پایین هم باشه؛ باز هم انشاءالله کار براش پیدا میشه و چه بسا رتبه برتر کنکور که مهارت های لازم برای زندگی رو نداشته باشه و به مشکل بربخوره. منظورم این نیست که بعدا کنکور رو بیخیال شی اما مهم اینه که اینکه از کلاس هفتم به فکرش باشی به نظر بنده خوب نیست
موفق باشی
یاعلی …

عالی بود مرسی?

سلام.خداقوت…
ممنون ازمطلبتون واقعا به دردم خورد وامیدوارم نتیجه بده??

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

همین چند سال پیش ما خودمون دانش آموز بودیم و هدفمون رسیدن به رتبه خوب و عالی بود و الان در بهترین رشته و دانشگاه های ایران تحصیل میکنیم…. ادامه

مشاوره کنکور

برنامه ریزی برای کنکور 1400 

روش مطالعه

آزمون آزمایشی

انگیزشی

فایل صوتی

اگر سوالی دارید با در ارتباط باشید از طریق: irmohasel@gmail.com

تمامی حقوق سایت برای موسسه محصل ایرانی محفوظ است©

همکاری      قوانین و مقرارات      تبلیغات


https://irmohasel.com/wp-content/uploads/mahdihemati-zistshenasi.mp3Downloads-icon

 

زیست شناسی به عنوان یکی از دروس تاثیر گذار در قبولی داوطلبان تجربی بسیار مورد توجه است. در این مطلب چندین روش مطالعه زیست رتبه های برتر را در یک جا جمع آوری کرده ایم تا مورد توجه شما قرار گیرد. روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است و دانش آموزان با آشنایی با روش های مطالعه ی دیگران می توانند به روش مطالعه مطلوب خود دست پیدا کنند. حال كشف اين روش‌ها مي‌تواند بر اساس تجربه و خطا بدست آيد و هم‌چنين از روش مطالعه‌ی دوستان يا افراد موفق ايده گرفته شود. در متن زیر تعدادی از روش مطالعه زیست رتبه های برتر را گردآوری کرده ایم امیدواریم که شما نیز بتوانید روش مطالعه خود را کشف کنید.

ابتدا در درس زيست‌شناسي در ابتدا بسيار ضعيف بودم. در امتحان زيست شناسي كه بعد از تغيير رشته شركت كردم در يكي از امتحانات نمره 11 و در ديگري نمره 12 را كسب كردم. در ابتدا و در سال اولي كه كنكور تجربي دادم درصدهاي زيستم حدود 30-40 درصد بود اما بعد پيشرفت كردم و با وجود ضعفم در اين درس،‌ معتقدم سال اول كمك زيادي به موفقيتم در سال دوم(كنكور 95) داشت. از همان سال اول جدي بودم اما درك درستي از اين درس نداشتم. به نظر من اين درس با ساير دروس متفاوت است و روش و تكنيك و قاعده خاصي براي مطالعه آن وجود ندارد. فقط نكته مهم اين است كه تكرار و مرور بسياري داشته باشيم و چندين بار هر مبحث را بخوانيم.

درس زيست كاملا حفظي است و همانطور كه گفتم خواندن بسيار زياد لازمه آن است. در حين اين مطالعه و تكرار در ذهنم اتفاقاتي مي‌افتد كه به تسلطم هم كمک مي‌كرد. مثلا نكاتي كه مي‌خوانم را در ذهنم به صورت تركيبي مي‌آوردم. با كمك آزمون‌هاي كانون كم كم ياد گرفتم كدام بخش‌ها از نظر طراحان جالب تر و تست خيز تر است. خودم از نكات كتاب استنباط ميكردم و سعي مي‌كردم ذهن طراح را بخوانم و مانند طراحان فكر كنم. اگر نكته اي بود به جاي اينكه فقط همان نكته را حفظ كنم،‌ سعي مي‌كردم با استفاده از آن ذهنم را خلاق‌تر كنم و ياد بگيرم چطور مي‌شود چنين نكاتي از بخش هاي ديگر هم استخراج كرد و نحوه استخراج نكات را به بخش‌هاي ديگر كتاب درسي تعميم مي‌دادم. ياد گرفتم كه نبايد از هيچ خط كتاب ‌درسي ساده گذشت و ساده ترين مطالبي كه شايد كسي به آنان توجهي نداشته باشد،‌ مي‌تواند مد نظر يك طراح باشد و بايد همه جاي كتاب را زير ذره بين برد.

به طور كل در اين مسير آزمون‌هاي كانون خيلي به من كمك كرد. تحليل آزمون خيلي برايم اهميت داشت و آن را اصلا از دست نمي‌دادم. اگر سوالي پنج خط بود و پنج نكته داشت، تك تك نكات را براي ‌خودم در كتاب درسي يادداشت مي‌كردم. اينطور نبود كه توجهم فقط به همان سوال و نكته‌اي باشد كه در آن ايراد داشتم. حتي در طي آزمون سوالات را تفكيك مي‌كردم و اگر نكته‌اي برايم جالب بود به خاطر مي سپردم تا حتما بعدا آن را يادداشت كنم. تك تك سوالات را حلاجي مي‌كردم. سال اول كه از نتيجه راضي نبودم،‌ شروع كردم كه كتاب را حفظ كنم. در تابستان فقط درس زيست‌شناسي را مطالعه مي‌كردم. تا آخر تابستان كاملا كتاب‌هاي زيست را حفظ بودم. در طي سال تحصيلي هم جزوه‌ها را مي‌خواندم و سعي مي‌كردم باز هم نكات جديد استخراج كنم و همچنين نكات مهمي كه خودم در كتابم يادداشت كرده بودم را مي‌خواندم.

مشاوره درس زیست شناسی

اولويت اولم تست سراسری بود اما چون كافی نبود تست تاليفي هم مي‌زدم. در تست‌های تاليفي كه مي‌زدم يا به نظرم نكات قشنگي بود يا اينكه به نظرم ايده طراح چندان جالب نبوده و آن نكات را قبول نداشتم. از اين بين فقط آن نكاتي كه به نظرم جذاب و كنكوري مي‌آمد و تست واقعا چالش يا دام داشت را يادداشت مي‌كردم يا قسمت مربوطه را در كتاب هايلايت مي‌كردم و آنان را با دقت بسيار مي‌خواندم.

در ژنتيك بسيار قوي بودم و با وجود اينكه در كنكور سوال سختي از ژنتيك طرح شده بود ، توانستم سوال را حل كنم. يكي از دلايل آن هم اين بود كه در درس رياضي، احتمال، قوي بودم. اما نكته مهم‌تر را از نظر خودم در اين مي‌دانم كه حتي از ساده‌ترين تست‌ها هم نمي‌گذشتم و همه تست‌ها و تمرين‌ها و همه‌ي ساده ترين دودمانه ها را هم حل مي‌كردم. معتقدم همين نكته باعث شده بود كه بتوانم تست‌هاي دشوارتر و تركيبي را هم حل كنم. حتي زماني كه داشتم تست سخت و تركيبي را حل مي‌كردم مي‌دانستم كه به واسطه حل تست‌هاي ساده تر موفق به حل اين تست شده‌ام. رمز موفقيت در ژنتيك، تمرين و تست زياد و خو گرفتن با سوالات است.

ابتدا مطالب را مطالعه می‌کردم و تست آموزشی می‌زدم بعد دوباره به کتاب برمی‌گشتم و نکات تست‌ها را در کتاب یادداشت می کردم و دیگر به آن تست‌ها مراجعه نمی‌کردم و سری‌های بعدی کتاب را مرور می‌کردم. هم‌چنین برای این درس یادداشت‌برداری می‌کردم، گاهی نیز درخت دانش رسم می‌کردم و بعضی از وقت‌ها هم آن را به دیگران یاد می‌دادم. هنگام تحلیل آزمون، در همه درس‌ها و زیست روشم این‌گونه بود که ابتدا پاسخ تشریحی را می‌خواندم و زمانی که آزمون جمع‌بندی داشتیم مثلا در دی و بهمن، یک بار دیگر از خودم این سوالات را آزمون می‌گرفتم و در این زمان، پاسخ تشریحی را دقیق‌تر بررسی می‌کردم و می‌خواندم.

روش مطالعه شیمی از نظر رتبه های برتر کنکور

در درس زیست‌شناسی تأکید من روی کتاب درسی بود؛ یعنی اولویت کاری‌ام را کتاب درسی قرار داده بودم و نکاتی را که در تست‌ها پیدا می‌کردم در حاشیه‌ی کتاب درسی یادداشت می‌کردم تا نیازی به رجوع مکرر به کتاب‌های دیگر نداشته باشم و یک منبع کامل برای خود تهیه کرده بودم؛ البته در اولین آزمون‌های تابستان در زیست‌شناسی مشکل داشتم و حدود 56 درصد پاسخ می‌دادم ولی به‌مرور این درصد را به 90 افزایش دادم و حتی در یکی از آزمون‌های دی‌ماه توانستم آن را 100 درصد بزنم. عملکرد من در این 6 ماه بسیار تعیین‌کننده بود.

اشتباه من در تابستان این بود که منابع متعددی داشتم و از همه‌ی آن‌ها استفاده می‌کردم. کتاب‌هایی که تست‌های استانداردی نداشتند و تالیفی بودند ولی با تأکید بر کتاب‌های کانون و تست‌های کنکور توانستم به دید متفاوتی از کتاب درسی برسم و کتاب درسی را کاملاً موشکافانه، مفهومی و عمیق مطالعه کنم. همین مسئله باعث شد همیشه تصویری از کتاب درسی و واژه‌ها و اصطلاحات و قیدهای آن در ذهن داشته باشم. از طرفی در درس زیست‌شناسی نکته‌نویسی، حاشیه‌نویسی و یادداشت‌برداری داشتم و وقتی دفترچه‌ی آزمون‌هایم را بررسی می‌کردم سعی می‌کردم حتی گزینه‌هایی را که درست جواب داده بودم بررسی کنم و از لابه‌لای آن نکاتی را استخراج کنم و در حاشیه‌ی کتاب بنویسم و حتی اشتباهاتی که ناشی از بی‌دقتی بودند در کتاب خودآموزی‌ام می‌نوشتم تا آن‌ها را فراموش نکنم.

من در درس زیست ضعیف بودم و منابع مطالعاتی زیادی داشتم. تقریباً همه‌ی کتاب‌‌های کمک‌آموزشی زیست را داشتم ولی در اواخر سال متوجه شدم با تمرین و تمرکز بیش‌تری روی کتاب درسی و توجه به متن می‌توان در زیست نتیجه‌ی بهتری گرفت. تلاش می‌کردم نکات ترکیبی را خودم استخراج کنم و در این درس سؤال طراحی می‌کردم که این کار خیلی به من کمک کرد. از طرفی سعی کردم روشی‌های رتبه‌‌های برتر برای حل سؤالات ترکیبی را برای خودم شخصی‌سازی کنم.

به دانش‌آموزان دیگر نیز توصیه می‌کنم در هر قسمت از مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی اگر به کلمات کلیدی برخورد کردند به این موضوع بیندیشند که این کلمات را در کدام قسمت زیست‌شناسی و در چه مقطعی دیده‌اند و آن قسمت را مطالعه کنند. فایده‌ی این کار این است که باعث می‌شود مطلب در ذهنشان طبقه‌بندی شود و راحت‌تر به سؤالات ترکیبی پاسخ دهند.


دور اول سعی می‌کردم بسیار عمیق مطالعه کنم و استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی برای این بود که اگر احیاناً نکته‌ای را فراموش کرده یا نخوانده‌ام آن را پیدا کنم؛ مثل نکاتی که در سال‌های پی در پی در کنکور تکرار شده است. دو ماه قبل از کنکور تقریباً از کتاب کمک‌آموزشی استفاده نکردم به جز کتاب زرد اختصاصی و بیش‌تر تأکیدم بر کتاب درسی و نکاتی بود که خودم آن‌ها را تهیه کرده بودم. روش من برای نوشتن نکات به این صورت بود که مثلاً می‌نوشتم جنین و کل مطالب مربوط به آن را در سه سال زیست‌شناسی استخراج کرده و به صورت خلاصه یاداشت می‌کردم. هم‌چنین سعی می‌کردم نکات را به صورت ترکیبی بنویسم و سؤال طراحی کنم.


مهم ترین منبع من ، کتاب درسی ام بود و نکات مهم از تست ها را هم در کتاب درسی ام یادداشت می کردم. روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است . من از این روش استفاده کردم و از آن نتیجه گرفتم. در ابتدا متن کتاب درسی را کامل می خواندم . خیلی با دقت این کار را انجام می دادم  . اگر نکته ای وجود داشت که با مطالب قبلی ارتباط داشت ، استنتاج خود را یادداشت می کردم . شکل های کتاب را هم بررسی می کردم و نکات آن را یادداشت می کردم . این یادداشت برداری های من در خود کتاب درسی و گوشه های آن بود.

بعد از آنکه چند دور مطالعه می کردم و به تسلط نسبی می رسیدم سراغ تست زدن می رفتم. در کل تست های کنکور را برای خودم در اولویت قرار می دادم. کنار تست هایی که غلط جواب داده بودم یا جواب نداده بودم، برای خودم علامت می زدم تا بعدا به این تست ها توجه کنم. به جواب همه ی تست ها – حتی تست هایی که درست جواب داده بودم – نگاه می کردم تا اگر نکته یا استدلال بهتری وجود دارد از آن استفاده کنم . نکات تست ها را هم در خود کتاب درسی می نوشتم. در سال چهارم به طور میانگین 12 ساعت در هفته برای زیست وقت می گذاشتم البته دوستانی داشتم که بیشتر هم وقت می گذاشتند و این زمان مخصوص به هر فرد است. گاهی اوقات برای خودم تست طراحی می کردم . سعی می کردم پیش بینی کنم کدام قسمت ها و کدام نکته ها می تواند مورد توجه طراحان باشد. برای قسمت های حفظی و فرار زیست از خلاصه برداری هم استفاده می کردم .فصل چرخه ها را برای خودم خلاصه کردم . برای نکات سه فصل آخر زیست پیش 2 هم جدول درست کرده بودم تا مطالب را بهتر به یاد بسپارم.


اول یک دور با سرعت بالا کتاب درسی را مطالعه می‌کردم. در این مرحله خیلی دقیق نمی‌خواندم و همه مطالب را هم عمیق نمی‌آموختم. بعد از آن مبحث تست سراسری و تالیفی می‌زدم. نکاتی که در طول مطالعه اولیه و سطحی به آنان توجه نکرده بودم و خودم استخراج نکرده بودم را یادداشت می‌کردم. سپس مدتی بعد، مثلا یک یا دو هفته بعد مجدداً متن کتاب و نکات را عمیقاً می‌خواندم. این کار را در فواصل زمانی مختلف چندین بار تکرار می‌کردم تا به تسلط کافی برسم.

به طور کل بیش تر زمانم را به مطالعه‌ی کتاب درسی اختصاص دادم اما بعد از عید بیش‌تر تست می‌زدم. برای خواندن شکل‌ها ابتدا در سال سوم سعی می‌کردم نکات گفته شده و قدیمی را حفظ کنم اما در سال چهارم بیش‌تر سعی می‌کردم خود شکل را به خاطر بسپارم، طوری که انگار از آن عکس گرفته‌ام. به این صورت وقتی با سؤالات مواجه می‌شدم در همان زمان می‌توانستم نکات لازم برای پاسخ‌گویی را استخراج کنم. این روش بهتر و جامع تر بود.

منبع: کانون

مطالب مرتبط :

روش صحیح خواندن زیست شناسی

چرا با این که زیاد درس میخوانم، در آزمون هایم پیشرفت نمیکنم؟

راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن و مطالعه

کاهش بی دقتی در آزمون آزمایشی و کنکور

تحلیل کارنامه آزمون آزمایشی

سلام من کتابو میخونم ی دور تند و بعد خط ب خط توضیح میدم بعدش یادداشت برداری میکنم اما یادداشتم جوریشده ک کل کتاب میاد روی دفتر و اینک وقتی ی مطلبو میخونم سراغ مطلب بعدی ک میرم و کمی ازش فاصله میگرم فراموش میکنم🙁🙁🙁

ببین یکی اینکه زیست درسیه که باید با تست زیاد نکاتشو بفهمی و کل کتاب زیست خط ب خطش نکته اس به خاطر همینه یادداشت برداری هات متن کتابه پس بیخیال یادداشت برداری فقط وقتی تست میزنی نکته هاشو حاشیه نویسی کن یا ورقه بچسبون و موقع مرور همون نکات رو مرور کن . 🙂

سلام،تست های کنکور هر فصل رو از کدوم سایت میگیرین؟

کمتر!!!

تست هایی که زیاده و تموم نمیشه چگونه حل کنیم با تشکر

ببینید همه تست هارو نباید زد. هر دوسه تا تست پشت سرهم یه نکته رو میفهمونن. یکی درمیان یا دوتا درمیان باید بزنی. بعد مطالعتم باید اول تستای کنکور از اون فصلو بزنی اوناکه تموم شدو خواستی به تسلط بیشتری برسی، توی مرورای سه روز یکبارت تالیفیارو میزنی‌

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

همین چند سال پیش ما خودمون دانش آموز بودیم و هدفمون رسیدن به رتبه خوب و عالی بود و الان در بهترین رشته و دانشگاه های ایران تحصیل میکنیم…. ادامه

مشاوره کنکور

مشاوره درس زیست شناسی

برنامه ریزی برای کنکور 1400 

روش مطالعه

آزمون آزمایشی

انگیزشی

فایل صوتی

اگر سوالی دارید با در ارتباط باشید از طریق: irmohasel@gmail.com

تمامی حقوق سایت برای موسسه محصل ایرانی محفوظ است©

همکاری      قوانین و مقرارات      تبلیغات

فیلم های درس مورد نظر را مشاهده کنید:ادبیاتعربیدینیزبانریاضیزیستفیزیکشیمی ورود به فروشگاه اینترنتی دی وی دی کنکوردریافت مشاوره درسی و برنامه ریزی کنکور

مشاوران 100
روش مطالعه دروس, روش مطالعه زیست
۲۹ نظرها

اولا باید زیست شناسی رو هر روز داخل برنامه تون بگذارید و در هفته حداقل ۲۵ درصد از کل ساعت مطالعتون رو زیست بخونید (تشریحی+تست).

هر فصل زیست شناسی رو بار اول اینجوری بخونید:

۱- اول یک دور فصل رو از روی کتاب درسی حتی اگه شده روزنامه وار بخونید.

مشاوره درس زیست شناسی

۲- بعد اون فصل رو همراه با سرفصل های کتاب تستی که دارید به چند بخش تقسیم کنید.

۳- بعدش هر قسمت رو اول با دقت بیشتر از روی کتاب درسی با خط کشی زیر متن کتاب بخونید، قیدها و کلمات مهم رو با روشی که در ادامه میگم مشخص کنید.

۴- بعد درسنامه ی قسمت مربوطه رو از کتاب کمک آموزشی که دارید بخونید،

۵- حالا برید تست آموزشی از کتاب تستی که دارید بزنید و فقط تست های همون مطلبی که خوندید رو بزنید.

۶- همه ی نکاتی که از این تست ها استخراج کردید رو در حاشیه ی کتاب بنویسید. اگه تست ها رو بلد نیستید اشکال نداره مهم یادگیریه فعلا.

۷- مبحث اول که تموم شد بعد برید سراغ قسمت (مبحث) بعدی همون فصل و به همین ترتیبی که گفته شد بخونید.

۸- بعد از اینکه فصل به همین روش تموم شد یک بار دیگه مطالب همون فصل رو همراه با نکاتی که در حاشیه ها یادداشت کردید بخونید و حداقل ۲۴ ساعت بعد سعی کنید تستهای مفهومی تری از اون فصل رو کار کنید. وقتی جواب تست ها رو میخواهید نگاه کنید حتما پاسخ تشریحی , علت غلط بودن سایر گزینه ها رو هم بخونید چون با خواندن جواب تشریحی هم مطالب براتون دوباره مرور میشه و هم ممکنه نکته جدیدی یاد بگیرید که بهتون کمک کنه.

۹- در آخرین مرحله بعد از انجام همه این کارها باید اون فصل رو خلاصه نویسی کنید.

 

در درس زیست شناسی بر خلاف خلاصه نویسی ریاضی و فیزیک هدف فرق داره. در درس ریاضی و درس فیزیک خلاصه ای که می نویسید برای این است که در دفعات بعدی همه مطالب رو از روی خلاصه خودتون بخونید اما در درس زیست شناسی و شیمی، خلاصه ای که می نویسید واسه این هست که قبل از سری های بعدی مطالعه کتاب درسی یک دید و شمای کلی از مطالب مهم فصل و کلیات فصل بهتون بده و در واقع مطالب رو به شکل نموداری در ذهنتون پیاده کنید تا در حین مطالعه اصلی کتاب درسی بیشتر روی جزئیات تمرکز داشته باشید.

وقتی تست می زنید هر جا نکته خوب و به درد بخوری پیدا کردید، باید در حاشیه کتاب درسی یادداشت کنید تا دفعه بعد که کتاب رو می خونید نکات تست ها رو هم همراهش بخونید.

هر وقت فصلی رو میخونید حتما زمان مطالعه اون فصل رو یادداشت کنید تا در دوران جمع بندی بدانید که تقریبا چقدر زمان برای مرور این فصل لازم دارید و درست برنامه ریزی کنید.

 

حتما متوجه شدید که در چند سال اخیر سوالات زیست کنکور نسبت به قبل خیلی ترکیبی تر شدن و این ثابت میکنه که کنکوری ها باید زیست شناسی رو کاملا ترکیبی و به صورت موضوعی مطالعه کنند. اما چه فصل هایی از کتاب های زیست شناسی مربوط به یک موضوع هستند و باید به صورت ترکیبی مطالعه بشن:

۱-بدن انسان: قسمتی از فصل های ۴ تا ۸ سال دوم و فصل های ۱ تا ۴ و ۱۱ سال سوم. معمولا ۱۳ تا ۱۶ تست تو کنکور از موضوعات مربوط به بدن انسان میاد.

۲-ویروس،باکتری،آغازیان و قارچ ها: فصل ۹ تا ۱۱ پیش دانشگاهی که معمولا ۱۰ تا ۱۳ تست کنکور رو تشکیل میدن.

۳-گیاهی: قسمتی از فصل ۳ و ۶ و ۸ سال دوم و فصل ۹ و ۱۰ سال سوم و حدود نصف فصل ۸ پیش دانشگاهی که معمولا ۱۰ تا ۱۲ تست کنکور از این فصل ها هست.

۴-ژنتیک: فصل ۵ تا ۸ سال سوم و فصل ۵ پیش دانشگاهی که معمولا هر سال ۷ تا ۹ تست کنکور از این فصل هاست.

۵-سلولی-مولکولی: فصل ۱ تا ۳ زیست شناسی سال دوم و ۱ و ۲ پیش و قسمتی از فصل ۸ پیش دانشگاهی که معمولا ۵ تا ۷ تست کنکور از این فصل ها مطرح میشه.

۶-حیات و تکامل جمعیت های جانوری: فصل ۳ و ۴ و ۶ و ۷ پیش دانشگاهی که معمولا ۲ تا ۴ تست زیست شناسی کنکور از این چهار فصل هست.

 

به شکل های کتاب درسی ویژه اهمیت بدید. نکات شکل ها رو کنارشون بنویسید. مثلا شکل های فصل ۴ کتاب زیست شناسی سال دوم خیلی مهم هستند و تقریبا میشه گفت هر سال مورد علاقه طراحان سوالات کنکور بودند پس شما باید در کنار این شکل ها حاشیه نویسی کنید. مثلا دستگاه گوارش گاو رو میتونید به این صورت کنار شکل بنویسید:

دهان ← مری ← سیرابی ← نگاری ← مری ← دهان ← مری ← هزارلا ← شیردان ← روده

شکل مجاری ادراری و کلیه در فصل ۷ زیست شناسی سال دوم هم خیلی مهم و مورد توجه طراحان سوالات کنکوره.

شکل های فصل ۱۱ زیست پیش دانشگاهی خیلی نکته دارن حتما با دقت بخونید.

به کلماتی که شبیه هم هستند دقت کنید و تفاوت های این کلمات رو بلد باشید مثلا کوتیکول (کوتین)، کیتین، کینین، کراتین، کراتینین

هر جای کتاب که اشاره شده گفته بافت فلان محل پوششی یا پیوندی است حتما از خودتون بپرسیید از چه نوع بافت پوششی یا پیوندی است؟ تقسیم بندی بافت و نکات فصل ۳ زیست سال دوم رو کامل مسلط باشید چون در خیلی از فصل های دیگه هم از اینها اسم برده شده و به نوع بافت های بدن اشاره شده.

از روی شکل ۹-۹ زیست سال سوم نظام قدیم میشه فهمید که چمن، بلوط و بید گل دار هستن پس طراح سوال میتونه ویژگی های نهان دانگان رو در قالب این ها بیاره.

 

در چند سال اخیر کلمات خاص و قیدها در کنکور خیلی مهم شدن. یک روش که برای قید ها و این کلمات میتونید استفاده کنید، ایجاد حافظه تصویری با استفاده از مداد رنگی و یا مارکر هاست. مثلا:

کلمات با بار معنایی مثبت مثل: بسیاری، اغلب، تقریبا همه ی و …  با یک رنگ (مثلا سبز)

کلمات با بار معنایی منفی مثل: برخی، بعضی و … با یک رنگ (مثلا زرد)

کلماتی مثل همه و همیشه رو هم با یک رنگ دیگه (مثلا آبی)

اینجوری با رنگ بهتر میتونید یادآوری کنید که این جمله چه نوع قیدی داشت: مثبت، منفی، همه و همیشه … البته بعضی کتاب ها مثل کتاب زیر ذره بین هم تقریبا همین کار رو کردن.

 

مشاوره درس زیست شناسی

در کتاب درسی میخونید که “بیشتر مهره داران ساکن خشکی شش دارند” سر جلسه آزمون های آزمایشی یا کنکور سراسری ممکنه یادتون نیاد آیا قید «بیشتر» بود یا «همه». با حفظ کردن قید هم ممکنه یادتون بره. اما اگه بلد باشید استثنای این جمله کجاست و از بین مهره دارن کدام دسته شش ندارند بهتر یادتون میمونه. بعضی از دوزیستان خشکی زی با اینکه مهره دار هستند اما شش ندارند و حتی آبشش هم ندارند و از طریق پوست و حفره های دهانی تنفس می کنند. بنابرین نمیتونیم بگیم “همه مهره دارن خشکی شش دارند”، بلکه «بیشتر» مهره داران خشکی شش دارند.

یا مثلا وقتی که میخونید “تعرق بیشتر توسط برگ ها انجام می شود. قسمت اعظم تعرق از طریق روزنه ها انجام می شود”. وقتی گفته «بیشتر» و «قسمت اعظم» یعنی مقداری تعرق هم توسط جاهای دیگه انجام میشه. پس باید بدونید کجاها غیر از روزنه ها تعرق انجام میشه تا یادتون بمونه در این جمله قید «بیشتر» باید استفاده بشه، نه قیدِ «همه». جاهای دیگه غیر از روزنه که تعرق انجام میشه، پوستک (کوتیکول) و عدسک ها هستن.

ترتیب اتفاقات که در فصل ۳ زیست سال چهارم اومده خیلی مهم هستن.

برای انتخاب کتاب کمک درسی مناسب برای درسنامه یا تست زیست شناسی می تونید از مطالب این صحفه از سایت مشاوران ۱۰۰ کمک بگیرید: «تحلیل و مقایسه منابع کمک درسی زیست»

بودجه بندی سوالات زیست شناسی کنکور تجربی رو هم در نظر داشته باشید. تعداد سوالاتی که از هر فصل زیست شناسی در ۱۲ سال اخیر در کنکور سراسری اومده رو در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ میتونید ببینید: «بودجه بندی کنکور تجربی سال های اخیر»

 

دانش آموزان و داوطلبانی که به معلمان برتر کشور دسترسی ندارند، یا با خواندن متن خشک و خالی کتاب های درسی و کمک درسی مطالب رو به درستی متوجه نمیشن و یا براشون خسته کننده است و همچنین کسانی که سبک یادگیری سمعی – بصری دارند بهتره از فیلم آموزشی یا دی وی دی کنکور برای آموزش و یادگیری زیست شناسی استفاده کنند. البته روش استفاده درست از فیلم های آموزشی کنکور رو هم باید بلد باشید و فقط و فقط از بهترین دی وی دی های کنکور برای هر مبحث استفاده کنید. برای مشاهده نمونه فیلم های تدریس زیست شناسی این اساتید و خرید با تخفیف ویژه و گارانتی یک ساله به این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید: «خرید بهترین دی وی دی های زیست کنکور»

اگر نیاز به مشاوره بیشتر در زمینه انتخاب بهترین دی وی دی های زیست کنکور سوالی دارید و یا قصد خرید مجموعه فیلم های آموزشی زیس شناسی اساتید برتر کشور رو دارید از راه های ارتباطی زیر در خدمت شما هستیم و تخفیف ویژه ای برای خرید این محصولات به شما خواهیم داد:

 

ورود به فروشگاه فیلم کنکور

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید
 

 روش اول: شما می توانید «نام و نام خانوادگی + پایه تحصیلی + مدت زمان مورد نظر خود را برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» مستقیما به شماره پیامک ۱۴ رقمی مخصوص هر مشاور که در جدول بالا در کنار تصویر چهره وی درج شده است ارسال نمایید. متن پیامک و شماره تلفن همراه شما بلافاصله توسط همان مشاور دریافت خواهد شد و ایشان با شماره موبایل خود به درخواست شما پاسخ خواهند داد. طی اولین تماس تلفنی مشاور با شما شرایط، روش کار و هزینه مشاوره و برنامه ریزی بلند مدت به شما اعلام می گردد.

روش دوم: علاوه بر این، می توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۹۱۰۳۵۳۶۳-۰۲۱ درخواست مشاوره و برنامه ریزی بلند مدت خود را به مسئول ثبت نام اعلام کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا پس از هماهنگی، همان مشاور در اولین فرصت برای پاسخگویی به درخواستتان با شما تماس بگیرد.

روش سوم: علاوه بر دو روش فوق، جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می توانید درخواست برنامه ریزی و مشاوره بلند مدت خود را به آیدی moshaverane100_Admin@ در تلگرام ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مد نظر خود را نیز ذکر کنید.

کانال بهترین فیلم های آموزشی کنکور:

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

با عرض سلام و خسته نباشید.

من فارغ التحصیل رشته تجربی نظام جدید هستم. من مشکلی در خوندن زیست داشتم. من هر موقع شروع به خوندن زیست می کنم اضطراب و استرس میگیرم و احساس میکنم هیچی نمیفهمم و مطالعه خیلی برام دشوار میشه با بیشتر روش ها هم که امتحان کردم باز تغییری نکردم. خیلی ناامید شدم و احساس میکنم انگیزمرو از دست دادم نمیدونم دلیلش چیه واقعا. ممنون میشن اگه کمک کنید.

سلام روشی که در این صفحه گفته شده رو حتما اجرا کنید اما بیشتر از روش مطالعه زیست، شما به روش های کاهش استرس و افزایش انگیزه نیاز دارید که مقالات خوبی در سایت مشاوران ۱۰۰ در این زمینه منتشر شده میتونید مطالعه کنید. علاوه بر این باید ذکر کنید از چه منابعی (کدام کتاب یا فیلم های آموزشی) برای آموزش زیست شناسی استفاده می کنید. ممکنه ایراد از منابع شما باشه.

سلام من روش هایی که گفتین رو دارم انجام میدم به نتیجه هم رسیدم از درصد ۶۰ به ۸۵ رسیدم فقط من یک گفتار میخونم بعد تست هاش رو با هم میزنم یعنی اینطور نیست که همون مطلبی که خوندم بیام تست هاش رو بزنم صبر میکنم گفتار که تموم شد تست ها رو میزنم بعد مرور کل فصل برای تقویت حافظه طولانی مدت فقط. کار درستی کردم یا باید طبق همون کاری که گفتن انجام بدم؟

سلام مشکلی نیست میتونید حجم مباحث برای تست زنی بار اول رو کمی بیشتر هم انتخاب کنید.

سلام میشه گلوکز و فتوسنتز رو یک بار قشنگ با فایده هاشون بگید؟ ممنون میشم

سلام برای طرح سوالات درسی به گروه تلگرام پرسش و پاسخ درسی مراجعه کنید.

سلام خسته نباشید من یازدهم تجربی هستم و ۹۹ کنکور دارم من تا الان زیست رو خوب نخوندم ولی الان حدود یک ماهه که شروع کردم قشنگ برای کنکور بخونم اما یک مشکلی دارم طبق قاعده ای که گفتین میخونم و نتیجه اش هم رضایت بخشه اما مشکل اینه که خیلی خیلی وقتمو میگیره یعنی من خیلی کند خوانم، امروز تو سه ساعت و نیم هم نتونستم یک گفتار یک فصل رو تموم کنم. چه راه حلی به من پیشنهاد میکنید؟ ممنونم

۵۰ درصد موفقیت داشتن اعتماد به نفسه

سلام خسته نباشید…گزارش کار یکی از دانش اموزارو دیدم ک با موسسه…کارمیکنه مشاوربرام گزارش کارش رو فرستادو گفت هرشب مثل این گزارش بفرستم براش وقتی گزارش کارش رو نگاه کردم زمان هایی برای تست هاش نوشته بودک خیلی غیرواقعی به نظرمیومد یعنی البته برای من اینطور بود…مثلا۵۰تاسوال زیست رو دربیست دقیقه جواب داده بود اونم فقط با سه تاغلط…چیکارکنم روحیه مو خیلی از دست دادم

سلام هیچ وقت خودتون رو با کسی مقایسه نکنید فقط خودتون رو با گذشته خودتون مقایسه کنید قطعا چنین دانش آموزی پایه قوی داشته که با برنامه درست و اصولی به اینجا رسیده شما هم میتونید برسید بشرطی که درست و اصولی و مداوم ادامه بدید و پله به پله رشد کنید تلاش کنید و صبور باشید بعد از مدتی قطعا نتیجه لذت بخش تلاشتون رو خواهید دید.

پیروز باشید

سلام من یازدهم تجربی ام هیچ علاقه ای به زمین ندارم چقدر تو کنکور تاثیر داره

سلام، بستگی داره کدوم رشته دانشگاه مد نظرتون باشه مثلا برای رشته های زیرگروه ۱ تجربی مثل پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و … هیچ تاثیری نداره و مهم نیست حتی صفر بزنید اما برای رشته های زیرگروه ۲ مثل داروسازی ضریب یک اختصاصی داره که در ۳ ضرب میشه. اما در هر صورت قطعا درصد تاثیرش از زیست شناسی کمتره حتی برای قبولی داروسازی.

سلام ببخشیدکتاب کمک درسی چی بخرم خوبه هم واسه سال پیش دانشگاهی باشه هم ازسال اول دبیرستان تا پیش دانشگاهی تست هم داشته باشه

سلام، به قسمت بهترین منابع کمک درسی زیست داخل سایت مراجعه کنید کامل توضیح داده شده.

بیشتر سوالات کنکور از زیست سال چهارم از کدام فصل هاست؟

فصل های ژنتیک جمعیت و شارژ انرژی در جانداران و آغازیان

کمک درسی زیست چی بخونم واسه پیش دانشگاهی

به قسمت معرفی بهترین منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجهه کنید.

سلام بنده رشته ام ریاضی فیزیک بوده ولی قصد دارم کنکور تجربی شرکت کنم برای فیزیوتراپی یا پرستاری قبول بشم اگه از الان شروع کنم میتونم تا کنکور زیست رو جمع کنم حداقل ۳۰ درصد بزنم؟

اگه ساعت مطالعتون برای زیست بالا باشه، روش مطالعتون درست و منبع کمک درسی مناسب داشته باشید میتونید.

جالب بود ممنون حالا تقریبا فهمیدم زیست رو باید چطوری بخونم تشکر

ضریب زیست شناسی توی کنکور واسه رشته داروسازی چنده ؟

ضریب درس زیست شناسی در کنکور برای زیرگروه یک و دو تجربی ۴ هست
و برای زیرگروه های دیگه ۲ هست

یعنی الان ضریب زیست شناسی در زیر گروه یک و دو با ضریب ادبیات برابره؟ مگه میشه؟

ضریب زیست شناسی ۴ اختصاصی ولی ضریب ادبیات ۴ عمومی است و هر درس اختصاصی ضربدر ۳ ولی عمومی ضربدر ۱ میشه. بنابرین در عمل ضریب زیست ۱۲ ولی ضریب ادبیات همان ۴ است.

از نمودار الکتروگاردیوگرام قلب همیشه سوال میاد زیست کنکور؟

همیشه نه ولی بیشتر سال ها سابقه داشته که یک تست زیست شناسی کنکور از اون نمودار طرح شده.

سلام توی کنکور چند سوال کاملا ترکیبی میاد از زیست شناسی

سلام، خیلی از سوالات زیست شناسی کنکور به این صورت هستن که صورت سوال و دو یا سه گزینه از یک فصل خاص هستن اما داخل گزینه ها یک یا دو گزینه هم از فصل های دیگه مرتبط با اون موضوع اومده هرچند بیشتر میتونیم بگیم این سوال مربوط به فلان فصل زیست بوده. ولی در چند سال اخیر هر سال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سوالات زیست شناسی کنکور تجربی کاملا ترکیبی بودن و اصلا نمیشد گفت این سوال دقیقا مربوط به این فصل هست و داوطلب باید رو چند مبحث یا چند نکته از چند فصل مختلف زیست مسلط میبود تا میتونست به اون سوالات جواب بده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

.دریافت کد تخفیف با ارسال پیامک به 09909380945

فیلم های درس مورد نظر را مشاهده کنید:ادبیاتعربیدینیزبانریاضیزیستفیزیکشیمی ورود به فروشگاه اینترنتی دی وی دی کنکوردریافت مشاوره درسی و برنامه ریزی کنکور


فیلم های آموزشی کنکور
۰

میانگین درصد پاسخگویی کل داوطلبان کنکور تجربی ۹۶ در درس زیست شناسی حدود ۸ درصد بود و فقط یک نفر توانست زیست رو ۱۰۰ درصد بزنه. در کنکور تجربی ۹۷ حتی یک نفر هم در کل کشور نتوانست زیست رو ۱۰۰ درصد بزنه. تازه صد رحمت به کنکور ۹۶ و ۹۷ چون بعضی سالها سوالات زیست شناسی اینقدر ترکیبی، پیچیده و سخت طراحی میشه که …


منابع زیست
۹۳

از معروف ترین کتاب های کمک درسی زیست یازدهم تجربی نظام جدید میتونیم کتاب زیست شناسی خیلی سبز، زیست نشر الگو اشکان هاشمی، زیست انتشارات مهر و ماه، زیست آبی کانون، زیست سیر تا پیاز گاج، زیست میکرو گاج، زیست زیر ذره بین و … رو نام ببریم. در اینجا توضیحاتی درباره بهترین منابع کمک آموزشی زیست یازدهم تجربی خواهیم داد و این کتاب ها …

مشاوره درس زیست شناسی


منابع زیست
۱۶۴

تعداد منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور زیاده اما بهترین و معروف ترین منابع کمک درسی زیست خیلی سبز، فاگوزیست، زیست نشرالگو، زیست گاج معروف به کتاب شیر، آبی قلم چی و زیست مهر و ماه هستند. در اینجا منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور تجربی رو جداگانه توضیح میدیم. ضمنا لینک دانلود فایل pdf قسمتی از این کتاب ها رو براتون گذاشتیم که با …


روش مطالعه دروس, روش مطالعه زیست
۲۹

اولا باید زیست شناسی رو هر روز داخل برنامه تون بگذارید و در هفته حداقل ۲۵ درصد از کل ساعت مطالعتون رو زیست بخونید (تشریحی+تست). هر فصل زیست شناسی رو بار اول اینجوری بخونید: ۱- اول یک دور فصل رو از روی کتاب درسی حتی اگه شده روزنامه وار بخونید. ۲- بعد اون فصل رو همراه با سرفصل های کتاب تستی که دارید به چند …


روش مطالعه دروس, روش مطالعه زیست
۰

یادگیری مبحث ژنتیک زیاد سخت نیست. مخصوصاً در کنکور سال های اخیر، سؤالات ژنتیک نسبت به قبل، کمی ساده‌تر شدن. معمولا ۷ تا ۹ تست زیست شناسی در کنکور از مباحث ژنتیک طرح میشه. مطالبی که در این صحفه گفتیم رو با دقت بخونید:   ژنتیک شامل چه مباحثی میشه؟ ژنتیک در اصل از فصل ۵ زیست‌شناسی سال سوم شروع میشه. یادگیری فصل‌های ۵، ۶ …

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

.دریافت کد تخفیف با ارسال پیامک به 09909380945

 

در این جلسه بهترین و کاربردی ترین روش مطالعه درس زیست شناسی و همچنین اشتباهات رایج دانش آموزان در مطالعه این درس توسط استاد علیرضا افشار بررسی میگردد.

چگونه متن کتاب درسی زیست شناسی را بخوانیم؟

چه زمانی از جزوه های آموزشی استفاده کنیم؟

بخش های تحلیلی زیست شناسی را چگونه بخوانیم؟

مشاوره درس زیست شناسی

و سوالات دیگر در ویدیو زیر توسط استاد علیرضا افشار پاسخ داده شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سلام باید منتظر اطلاعیه سایت سنجش بود حتی در بدترین حالت که…

سلام تنوع درس و تعداد تست و تمرین های بالاتر در کنار سرعت مط…

سلام خسته نباشید چجوری باید کیفیت مطالعه را بالا برد یا اصلا…

سلام استاد . یخبری شنیدم سه ساعت پیش از اینکه جناب خدایی با…

وقت ۱۵ دقیقه مشاوره سوال و جواب تلفنی از منشی بگیرید ۰۹۳۵۸۹۶…

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

جهت مشاوره موفقیت در کنکور سراسری و آموزش بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور با مرکز مشاوره کنکور ایران تحصیل تماس بگیرید

9099072952 و در صورت شلوغی خطوط 9099072952 ( استان تهران) پاسخگویی 8 صبح الی 1 شب حتی ایام تعطیل

مهمترین درس گروه علوم تجربی که درصد بالا زدن در آن تضمینی است برای قبولی در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی، درس زیست شناسی است که اگر ده ها بار این درس را بخوانید و مرور کنید و تست بزنید، اشتباه نکرده اید.

سطح علمی سوالات زیست کنکور 95 بقدری بالا بود که دو مورد از سوالات را تنها یک دانشجوی پزشکی می توانست پاسخ بدهد.

پس این رقابت شدید بین داوطلبان کنکور و سطح دشوار سوالات مفهومی این را می رساند که باید کاملا اصولی و پر تلاش مطالعه کنید تا بتوانید از سد رقبا عبور نمایید. روش های نوین مطالعه کنکور را یاد بگیرید و تکنیک های تست زنی کنکور را بیاموزید. در نتیجه در این مقاله بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور را مطرح می کنیم تا شما داوطلبان گرامی بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور را فرا گرفته و اقدام نمایید.

مشاوره درس زیست شناسی

در این مقاله سعی کرده ایم نحوه مطالعه زیست کنکور و بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور را مطابق تجربه رتبه های برتر کنکور به شما ارائه کنیم.

مهمترین منابع کنکور شما کتاب های زیست سال دوم، سوم و چهارم هستند که باید هر سه کتاب همیشه دم دستتان باشد زیرا بسیاری از مباحث زیست در این کتاب ها مشترک می باشند و می بایست با هم ترکیب و ادغام شوند تا مطالعه ای عمیق و کامل داشته باشید.

بعد از کتاب درسی، شما به جزوه زیست و کتاب های کمک آموزشی که تنها به آموزش زیست می پردازند نیز نیاز دارید تا اگر مطالب و نکاتی که جا انداختید یا به آن دقت نکرده اید به شما یادآوری شود.

 

جهت دریافت بهترین جزوه های زیست و بهترین کتاب های کمک آموزشی زیست کنکور با مرکز مشاوره ایران تحصیل تماس بگیرید.

9099072952 و در صورت شلوغی خطوط 9099072952 ( استان تهران) پاسخگویی همه روزه از 8 صبح الی 1 شب

به کتاب های معتبر زیست کنکور، نمونه سوالات زیست آزمون های آزمایشی و نمونه سوالات زیست کنکور از سال های قبل نیز نیاز دارید تا خود را مدام محک بزنید و سطح علمی خود را بررسی نمایید.

 

بعد از آماده سازی شرایط و امکانات برای مطالعه زیست هم اکنون قصد داریم بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور را گام به گام به شما ارائه کنیم :

ابتدا مبحث مورد نظر را انتخاب نمایید و محتوای درسی را با دقت بخوانید. ریز به ریز جملات کتاب را مطالعه نمایید و چیزی را جا نیندازید. یک داوطلب حرفه ای کنکور تجربی، همانند یک قاری قرآن که کل کتاب آسمانی را حفظ است و حتی شماره صفحه را نیز به او بدهید می تواند به راحتی از آنجا قرائت نماید، داوطلب کنکور نیز باید تک تک صفحات زیست را از حفظ باشد. حتی بداند در فلان صفحه چه مباحثی ذکر شده است. بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور همین حفظ کردن کل مباحث و واو به واو مباحث کتاب است. این امر مشکلی است اما شدنی است. با تکرارهای پی در پی و تمرین بدست می آید. اولین گام درباره بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور بررسی شد.

خوب زمانی که مبحث مورد نظر را واو به واو حفظ نمودید و مفهوم آن را درک کردید باید بروید سراغ جزوه و کتاب کمک آموزشی که تهیه نمودید. تا با مطالعه آنها، نکات ریز و مهم کتاب زیست را که احیانا به آنها دقت نکردید یا متوجه نشدید، یاد بگیرید و مطالعه شما کاملتر و عمیق تر شود. در هر دو گام اول و دوم نکته برداری را فراموش نکنید و زیر جملات مهم کتاب خط بکشید. ابن هم دومین گام از بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور که بررسی کردیم.

گام اول و دوم که به پایان می رسد، مرحله اولیه مطالعه تمام می شود و زمان آزمایش و امتحان می رسد تا میزان علمی که بدست آوردید را بسنجید. پس سومین گام بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور، تمرین تست زنی کنکور است. در اینجا باید از منابع کنکور تجربی 98 معتبر تست های زیست کنکور استفاده نمایید و دانش خود را محک بزنید. سعی کنید در زمان تست زدن، زمان بندی را هم لحاظ کنید تا به مدیریت زمان در جلسه کنکور که امری حیاتی است مسلط شوید و زمان را هدر ندهید.

بهتر است تست زنی را بعد از اتمام مطالعه شروع نمایید البته اگر خستگی به شما غالب نباشد زیرا تاثیر منفی خواهد داشت. تست ها اگر زیاد می باشند، آنها را قسمت بندی نمایید و هر بار تعدادی از آنها را تمرین کنید. حتما بعد از اتمام تست زنی، درصد خود را اندازه بزنید که اگر از 70 درصد پایین تر بود می بایست مراحل اول و دوم و سوم را مجددا تکرار نمایید تا به درصد 70 برسید. تنها این زمان است که می توانید به گام چهارم بروید. گام سوم از بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور نیز به پایان رسید.

یکی دیگر از موارد بهترین روش مطالعه زیست رتبه های برتر که بعد از تست زنی و رسیدن به درصد 70، انجام می گیرد نوبت به مرور می رسد. در این مرحله کتاب و جزوه و کتاب کمک آموزشی را یک مرور سریع می کنید و مجدد می روید سراغ تست زدن. در این مرحله مطالعه شما به مراحل عمیقتر می رسد.

در این مرحله تمام تلاش خود را بکنید تا نکات ریز را پیدا کنید. اگر به موضوعی برخوردید که بلد نیستید نباید ناامید شوید زیرا طبیعی است و باید تکرار و مرور را بیشتر کنید. یادتان باشد که شما تست میز نید تا مدام نکات و مطالب جدید را بگیرید. پس ناامید نشوید. تست های مهم و سخت و مطالب پیچیده را که شما را به چالش می کشند علامت بزنید و یادداشت برداری نمایید تا مجدد مرور نمایید. گام چهارم از بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور به پایان رسید

در این مرحله مهم از بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور، مجددا سراغ کتاب های درسی زیست، جزوه و کمک آموزشی زیست و یادداشت هایتان بروید و آنها را مرور نمایید و بعد از آن تست ها و نکات سخت و مهمی که قبلا علامت گذاری کرده بودید را مرور مجدد نمایید تا عمیقتر و بهتر در حافظه شما جای گیرند.

گام آخر بهترین روش مطالعه زیست شناسی کنکور این است که بتوانید تمرین کنید و 50 تست زیست را در زمان 50 دقیقه بزنید. این زمان در جلسات کنکور یک زمان استاندارد است که باید خودتان را به آن برسانید.

نکته مهم : اگر به درصد زیر 70 برسید، مجددا می بایست این شش گام را تکرار نمایید.

 

چند مقاله مفید و کاربردی که می تواند موفقیت شما در آزمون را تضمین کند :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

12,000,000 +

بازدید کننده ایران تحصیل تاکنون

452,000 +

مخاطبان مشاوره تلفنی ایران تحصیل تاکنون

676780

تعداد سوالات سایت ایران تحصیل

15000

حدااقل بازدید روزانه سایت ایران تحصیل

مشاوره درس زیست شناسی

در صورتی که نیاز به مشاوره در زمینه تحصیلی دارید می توانید از تجربیات مشاوران مرکز ایران تحصیل استفاده کنید هزینه هر دقیقه مشاوره 20000 ریال می باشد که می توانید ( از طریق تلفن ثابت از سراسر کشور با شماره 9099072952) تماس بگیرید و از خدمات مشاوره حضوری بهره مند گردید.

ایران تحصیل یک مرکز مشاوره تخصصی دارای مجوز فعالیت در زمینه تحصیلی می باشد که به صورت خصوصی و غیر انتفاعی فعالیت دارد و هیچ گونه وابستگی به هیچ ارگان خصوصی و دولتی ائم از دانشگاه آزاد ، سمپاد ، سازمان شاهد ، سنجش و … ندارد و تمامی مطالب مندرج در سایت تابع قوانین کپی رایت جمهوری اسلامی ایران و صرفا در راستای اطلاع رسانی و راهنمایی کاربران می باشد.

در صورتی که هر گونه پیشنهاد ، انتقاد یا شکایتی از نحوه عملکرد مجموعه دارید می توانید از طریق ایمیل info@irantahsil.org و یا شماره 02146018960 با ما در ارتباط باشید.

 

پاسخگویی ۸ صبح الی ۱ شب حتی ایام تعطیل

واحد مشاوره آموزشگاه رزمندگان اصفهان روش مطالعه درس زیست شناسی را جهت استفاده شما عزیزان ارائه نموده است:

 

روش مطالعه درس زیست شناسی

 

با توجه به ضریب بالای زیست‌شناسی، این درس اهمیت بی نهایت زیادی تو کنکور گروه علوم تجربی داره و برای به‌دست آوردن یه رتبه‌ی خوب در کنکور حتماً باید درصدی بالاتر از ۸۰ بزنید.  در دفترچه دروس تخصصی تجربی، درس سومه و ۵۰ تا تست داره. درس زیست شناسی مبتنی بر حافظه است؛ یعنی شما نیاز به حافظه ای قوی برای خوب تست زدن زیست دارید و صرفاً با یادگیری مساله زیست حل نمیشه.

مشاوره درس زیست شناسی

یادگیری عمیق زیست‌شناسی نیاز به مطالعه‌ی پله‌به‌پله‌ی مطالب داره و به این دلیل لازمه مطالب پایه‌ای (که پیش‌نیاز درک مطالب دیگه اند ) را به‌خوبی فرا گرفت و سپس به سراغ مطالعه‌ی مطالب دیگه (که به مطالب پایه وابسته‌اند) رفت. (مثلاً شما برای درک همانند‌سازی DNA  باید ساختمانDNA   را قبلاً به خوبی یاد گرفته باشید).

اگر فکر می کنید زیست‌شناسی یه درس صرفاً حفظیه (مثل حفظ کردن یه شماره تلفن یا شعر) اولین قدمتون در یادگیری زیست‌شناسی تغییر نحوه‌ی نگرشتون به این درسه. پس به حفظ کردن طوطی‌وار (شعروار) مطالب زیست‌شناسی نپردازید. باید روشی را برای مطالعه به‌کار ببرید که در یادگیری عمیق و مفهومی زیست‌شناسی موثر باشه.

و اما شیوه‌ی مطالعه:

اگه با کلاس پیش می رید، بهتره بدون توجه به بودجه‌بندی سوالات برای فصل‌های مختلف، کتاب‌های درسی هر سه پایه (دوم، سوم، پیش‌دانشگاهی) را به‌صورت  موازی (همراه‌ باهم) مطالعه کنید و اهمیت یکسانی برای تمامی فصول هر سه پایه قائل شید. این موضوع به این دلیله که طبق آمار سال‌های گذشته نمی‌توان هیچ فصلی از دروس زیست‌شناسی را  فاقد اهمیت یا کم‌اهمیت‌تر از بقیه دونست.

–  کتاب وزارتی زیست شناسی را باید خوب و دقیق بخوانید؛ خوندن کتاب درسی از هر جزوه و کتاب کمک آموزشی مهم تره.

– تمامی فصول دروس زیست‌شناسی سه پایه را با توجه به ارتباط موضوعی اون‌ها و طبقه بندی که در کلاس مطرح می شه تحت عنوان‌های جدید دسته‌بندی کنید.

– در هر روز حداقل یه زمان مطالعه را به زیست‌شناسی اختصاص بدید. (حداقل ۲ ساعت)

– هر ساعت مطالعه‌ی زیست‌شناسی را تنها به یه عنوان اختصاص بدید.

– هر ساعت مطالعه‌ی مختص یه عنوان را به ۴ بخش تقسیم کنید. ۱- قسمت اول را به مرور مطالب ساعت مطالعه‌ی قبل بپردازید. ۲- در قسمت دوم مطالب مربوط به عنوان همین ساعت مطالعه را بخونید ۳- چند دقیقه استراحت کنید ۴- در قسمت آخر تست‌های مربوط به همین جلسه را پاسخ بدید.

نکته: تعیین زمان ۴ بخش یه ساعت مطالعه بستگی به خودتان و میزان پیشرفت شما در مطالعه داره. مثلاً در چند جلسه‌ی اول بخش‌های ۱ و ۴ وجود ندارن. زمان استراحت نیز بیش از ۱۰ دقیقه نباشه.

طرح یه ساعت مطالعه‌ی زیست‌شناسی:

 

 

۱) مرور جلسه‌ی قبل   ———> مرور اجمالی

 

۲)  مطالعه ———>تفکر در مورد موضوع مطالعه، خواندن دقیق همراه با خط کشیدن زیر مطالب کلیدی وخلاصه‌برداری

۳)  استراحت چند دقیقه‌ای

۴)  زدن تست

جهت اطلاع:

بهترین شیوه‌ی مرور مطالب به این طریقه که پس از مطالعه‌ی عمیق مطالب (به روشی که در زیر ذکر شده) ۱۰ دقیقه به ذهن استراحت داده و سپس مطالب خوانده شده را مرور کرد. روز بعد نیز مطالب را دوباره مرور کرد و ۶ روز بعد نیز این کار را تکرار کرد. مرور مطالب باید از روی خلاصه‌هایی که تهیه‌ کرده‌اید صورت بگیره.

– اما بهترین شیوه‌ی خواندن مطالب به این ترتیبه:

۱ ) ابتدا مطلب را به‌صورت اجمالی و گذرا بخونید تا ایده‌ی کلی اونو به‌دست بیارید (پاراگراف اول و آخر، تیترها، شکل‌ها و….)

۲ ) چند دقیقه پیرامون ایده‌ای که از مطلب گرفته‌اید تفکر کنید، در باره‌ی آن، ‌چه اطلاعات قبلی دارید؟ کاربرد و ارتباط آن با مسائل روزمره چیست؟ و…… (سوال طرح کنید و خودتون جواب بدید)

۳)  مطالب را به‌صورت دقیق بخونید. زیر نکات مهم و کلیدی خط بکشید و نکات مهم را حاشیه‌نویسی کنید.

۴)  از مطالب خلاصه‌بردای کنید. می‌تونید مطالب مهم را به‌صورت نکات جداگانه تو دفتر یا فیش‌هایی بنویسید. اما بهترین روش برای خلاصه‌برداری، نوشتن مطالب مهم به‌صورت نمودارهای درختی، شبکه‌ای، جدول‌ها، شکل و…. می‌باشد. یعنی مطالبی را که یاد گرفته‌اید به شکلی که ذهنتون اونو خلق میکنه بازنویسی کنید.

 

۵) از خودتان یک تست بگیرید؛ تست میزنید تا ببینید نکات در تست ها چطور مطرح می شوند؛ حالا اشکالات خود را در تست ها پیدا می کنید؛ با توجه به این نواقص برگردید و دوباره بخوانید؛ در این مرحله می توانید جزوه و کتاب کمک آموزشی استفاده کنید؛ دقت کنید که یک بار دقیق خواندن کتاب وزارتی واجب است.

تذکر: زیست شناسی به خواندن حساس تر از تست زدن است؛ بلکه به مرور حساس است؛ مستمراً مرور کنید. در زیست می توانید از همان ابتدا تست زمان دار بزنید. معمولاً مشکل بچه ها در تست های زیست شناسی دانش است نه زمان.

 

بیشتر بخوانید:

روش مطالعه درس ادبیات فارسی

روش مطالعه درس عربی

روش مطالعه درس دین و زندگی

روش مطالعه درس زبان انگلیسی

روش مطالعه درس فیزیک

مشاوره درس زیست شناسی

روش مطالعه درس شیمی

 

تهیه و تدوین: مهندس باباشاهی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

موسسه علمی آموزشی رزمندگان استان اصفهان قریب یک دهه فعالیت در حوزه آموزشی توانسته علاوه بر جلب رضایت مشتریان خود ، بالاترین کیفیت و مناسب ترین هزینه در ارائه خدمات را ارائه دهد و امید است که فردای روشن عاید ایران عزیزمان شود

آدرس موسسه : اصفهان- خیابان کاوه- خیابان تربیت معلم- جنب استخر فجر- ساختمان راهیان کوثر- طبقه 4

تلفن : 03134592755

آدرس آموزشگاه پسرانه : اصفهان- خیابان کمال اسماعیل- خیابان پاسداران- کوچه شماره 8-

تلفن : 03132214742

آدرس آموزشگاه دخترانه : اصفهان- خیابان شمس آبادی – خیابان پارس –

تلفن : 03132347272

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به موسسه رزمندگان میباشد
طراحی و پیاده سازی: موسسه امین رایان

مشاوره تحصیلی – امیر میرهلی – تنها مشاوره و برنامه ساز تخصصی در هر چهار رشته تجربی، ریاضی، انسانی و هنر، مشاور مستقیم رتبه ۱ کشور کنکور ۹۷، صدها رتبه تک رقمی دو رقمی و سه رقمی و بیشترین قبولی دولتی در چند سال اخیر

با توجه به اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی و زیاد بودن حجم مباحث در این درس شیوه صحیح جمع بندی از اهمیت بالایی برخوردار است برای یک جمع بندی صحیح توجه به نکات زیر کمک زیادی به شما خواهد کرد:

پست قبلی

راهکار های مثبت اندیشی !

پست بعدی

مشاوره درس زیست شناسی

نکاتی در مورد جمع بندی صحیح شیمی

روش برخورد با سوالات شک دار

طرز صحیح مدیریت زمان و مقابله با اتفاق های احتمالی در جلسه ی…

اشتباهات در جلسۀ آزمون

من تازه با این سایت آشنا شدم. یعنی برای هر کس یه برنامه تا کنکور میده؟ من خیلی احتیاج دارم. چیکار باید بکنم؟

من خیلی نیاز دارم با یک مشاور صحبت کنم. امکان این هست که کسی هر هفته با من تماس بگیره؟ مدام انگیزم رو از دست میدم و خسته میشم.

میشه لطفاً بازارکار رشته های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی رو برام توضیح بدین؟ من خیلی به این رشته ها علاقه دارم اما میگن کار نداره. میخوام بدونم چه جاهایی میشه با این رشته ها کار کرد؟

باسلام من کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان میخونم میخواستم بدونم :1. گرایش های ارشد از این رشته چیا هستند؟و 2. کدوم گرایشا بهتر هستند؟

با سلاممن دیپلم علوم انسانی دارم.لیسانس زبان انگلیسی.الان میخوام برا کارشناسی یا کارشناسی ارشدصنایع غذایی ازمون بدم، میتونم این کار و انجام بدم یا نه؟مجاز هستم؟لطفا راهنمایی ام کنید.

مشاوره درس زیست شناسی

با هر سطح تحصیلی و آمادگی که هستید، یک روش مطالعه خاص رو باید در پیش بگیرید. اینجا بهتون میگیم که با هر سطح آمادگی، چطوری باید درس زیست شناسی رو برای آزمون سراسری گروه علوم تجربی مطالعه کنید.

رویای من اینه …،

نه، دنیای بی کینه نیست! رویای من اینه که زیست رو تو کنکور صد بزنم. می فهمی صد. اما زیست رو چطوری بخونیم؟ اصول خوندن زیست چیه؟ از چه میانبری استفاده کنیم که زیست رو صد بزنیم؟ اصلاً میشه قرصش رو داشته باشیم تا روز کنکور بخوریم و بدون خوندنش صد بزنیم؟

واسه این درس اگه دنبال قرص خوردن هستید، شما دکتر نمیشید؛ بلکه باید برید پیش دکتر تا بهتون قرص بده تا خوب بشید. اما بپردازیم به اصل مطلب. اصول خوندن زیست در سه کلمه خلاصه میشه: روش مات. مات یعنی مفهومی، ارتباطی و ترکیبی. با این روش می تونید درس زیست رو مات کنید. باید یک نوع تکنیک خاص رو توی درس خوندتون استفاده کنید تا بتونید هم مفهومی بخونید و هم ارتباطات بین مطالب مختلف رو کشف کنید و در نهایت این ارتباطات رو به هم بچسبونید. علاوه بر این که این اصول ثابت هستند، چیزهای دیگه هم در این امر دخالت دارند. مثلاً یک نفر زیست رو دوست داره و از زمان دبیرستان خوب خونده و یک نفر زیست رو دوست نداره و زمان دبیرستان هم ناپلئونی پیش رفته.

این افراد باید در ابتدا سعی کنند خط به خط کتاب رو نکته به نکته و مو به مو بخونند. نکته به نکته یعنی این که نکات مهم رو ببینند و خوب یاد بگیرند و مو به مو یعنی اینکه به واژه هایی مثل “و”، “یا”، “برخی”، “بعضی”، “ها”، “ترین” و حتی ویرگول ها توجه کنند. تمامی شکل ها و فعالیت ها و نمودارها رو باید از بالا تا پایین بررسی کنند و نکته برداری کنند. برای نکته برداری و یادداشت برداری، دفتر جداگانه نداشته باشند و تو خود کتاب این کار رو انجام بدن. باید تمام زوایا و گوشه های کتاب پر از یادداشت برداری بشه. بعد از خوندن اون فصل پیشنهاد اکید میشه که حتماً تستها رو بزنند و نکات تستی رو به بقیه یادداشت ها اضافه کنند. همراه با مرور باید کتاب تموم بشه. یعنی فقط نخونید و برید جلو بلکه دائماً مرور کنید. خیلی مرور کنید. بعد از تموم شدن این پروسه خطیر و البته زمانبر، نوبت میرسه به خوندن کل کتاب. حالا باید تمام فصلهای اون کتاب رو در صورت وجود ارتباطات کوچیک، به هم وصل کنید. اگر نکته ای درباره فلان عضو بدن اومده و در یه فصل دیگه اسمی از همون عضو اومده باید اونها رو به هم مرتبط کنید. بعد از اتمام هر کتاب و همچنان مرور های مستمر، شما فاز ارتباطی رو هم تموم می کنید و حالا باید برید تو فاز ترکیبی. فاز ترکیبی یعنی وحدت هر سه کتاب با هم. باید هر سه کتاب رو حالا ترکیبی بخونید. در قسمت قبل ارتباطات رو مشخص کردید و حالا باید همه رو به هم بچسبونید. حالا شما درسهایی به نام زیست 2 و 3 و پیش ندارید، بلکه درسی دارید به نام زیست شناسی. به این عمل می گن رسیدن به عرفان در درس زیست شناسی!

اما یک موضوع مهم. اینایی که گفته شد مخصوص خوندن خود درس بود. باید تستها رو چجوری بخونیم؟ برای خوندن تستها باید به نحو زیر عمل کنید:

 در فاز اول تست زنی، شما تست می زنید تا نوع خوندنتون بر مبنای تفکر طراح نظم پیدا کنه و نکات تستی رو به یادداشتهاتون اضافه کنید.

در فاز دوم تست زنی، شما تست می زنید تا بیشتر مطالبی که خوندید مرور بشه. شما باید همزمان با مرور درسها، تستها رو هم مرور کنید. بعد از این مرحله، باید تستها رو عمقی تر بزنید. پس تا الان داشتیم چی کار می کردیم؟ تا الان داشتید با جو تست آشنا و سپس همگام می شدید. از اینجا به بعد شما در نقش طراح و آنالیزور تست هستید. در اینجا باید گزینه های غلط رو هم بررسی کنید تا کل مطالب تو ذهنتون مرور چندین باره بشه. شما باید برای گزینه های غلط سؤال پیدا کنید و یا دلیل غلط بودن اون رو برای خودتون توضیح بدید.

در برنامه ریزی 3گام دقیقاً چنین مدل مفهومی، ارتباطی و ترکیبی برای این درس به کار برده شده تا گام به گام جلو برید و سردرگم نشید.  مرورهای مکرر و لایتنری در این سیستم، حتی مرور شما رو هم منظم می کنه. همچنین بزرگترین اشتباه بچه های تجربی اینه که زمانی برای ریاضی و فیزیک نمی ذارن و کل زمان رو می ذارن روی زیست. تو برنامه ریزی 3گام از چنین اشتباه مهلکی جلوگیری میشه. هم به مدل مات در خوندن زیست شناسی می رسید و هم به سایر دروس.

 

 

 این افراد کار خیلی سخت تری در پیش دارند. اما نامردن اگه ناامید بشن. برای جلوگیری از ناامیدی این افراد، یه خبر خوب هم دارم و اون این که مدل مات، یه مدل کیش هم داره. قشنگ رفتم تو شطرنج! این مدل یعنی “کتاب یاور شماست”. اما چطوری باید کتاب رو تبدیل به یاور خودمون بکنیم. اول باید یک اصل رو در درس زیست شناسی بگم و اون اینه که این درس کلاً درس غیر قابل فهمی نیست و هر کس بخونه متوجه میشه، ولی به عموق اون پی نمی بره. در واقع مثل ریاضی نیست که ببینی و سر درنیاری. می تونی ببینی و سر در بیاری. در این مدل دیگه صد زدن یک مقدار سخته ولی رسیدن به درصدهایی مثل 70 رو میشه ممکن دونست. دوستانی که از عارضه زیست رنج می برند باید ابتدا در گام اول یک دور کل کتاب رو بخونند. منظورم این نیست که روزنامه وار بخونند. بلکه باید بخونند تا سر دربیارن که کلاً حرف حساب کتاب چیه. اگه پاراگرافی رو نفهمیدند باید برگردند و از اول اون پاراگراف رو بخونند. بعد از تموم شدن کتاب به این ترتیب، باید برن سراغ تستها. اما چرا باید برن سراغ تستها؟ برای این که قراره بفهمند که کلاً از این کتابی که خوندند قراره چجوری سؤال بیاد. فصل به فصل تستها رو می خونند و البته قطعاً به تعداد زیادی از اونها نمی تونند جواب بدن. خوشبختانه چیزی وجود داره به نام پاسخنامه. بله باز هم کتاب یاور شماست. جواب رو از تو پاسخنامه می بینند و کامل می خونند. بعد می رن سراغ خوندن مجدد فصل و حالا نوبت مفهومی و عمیق خوندنه. شروع می کنند به یادداشت برداری تو خود کتاب و کل فعالیت ها و نمودارها و شکل ها رو هم خوب می خونند. این افراد بهتره در این مرحله به واژه هایی مثل “و”، “یا”، “برخی”، “بعضی”، “ها”، “ترین” و حتی ویرگول ها توجه نکنند. تأکید می شود که توجه نکنند. بعد از این که کل فصول یک کتاب رو اینجوری خوندند، حالا باید برن سراغ دوباره خوندن کتاب و کشف ارتباطات و در اینجاست که باید به به واژه هایی مثل “و”، “یا”، “برخی”، “بعضی”، “ها”، “ترین” و حتی ویرگول ها توجه کنند. تأکید می کنم که توجه بکنند. همزمان با تمام این کارها مرور هم باید انجام بشه. بعد از این مرحله و تموم شدن هر سه کتاب زیست، باید برن سراغ چسبوندن همه چیز به هم. در هر مرحله چه دوره و فازهای مختلف مطالعاتی، کتاب یاور شماست. یعنی باید کتاب جلوتون باشه و هی از هر تست هر چیزی یاد گرفتید توش بنویسید. توجه داشته باشید که شما باید تمام تستها رو با تمام گزینه های درست و غلط حفظ باشید.

تو برنامه ریزی 3گام، دقیقاً چنین روشی رو برای افرادی که هیچی از زیست نمی فهمند و یا در این درس ضعیف هستند استفاده می کنیم. مرور مکرر و تست زنی مکرر و دائماً و دائماً این داستان تکرار میشه تا شما تبدیل بشید به کسی که نشدن رو تبدیل به شدن کرد.

 

 

همین الان می توانید ثبت نام کنید

 

بهترین روش خواندن درس ریاضی آزمون سراسری گروه علوم تجربی

بهترین روش خواندن درس فیزیک آزمون سراسری گروه علوم تجربی

بهترین روش خواندن درس شیمی آزمون سراسری گروه علوم تجربی

بهترین روش خواندن درس زمین شناسی آزمون سراسری گروه علوم تجربی


مونا‏ – 98/11/11

سلام خوااااهش میکنم راهنماییم کنیدمن رشته دبیرستانم ریاضی بوده و سال ۹۳ فارغ التحصیل شدماون موقع درسام عالی بود همشونالان میخوام کنکور تجربی بدم ولی نمیدونم از کجا شروع کنم اصلا امیدی به اینکه یه رشته تاپ بیارم هست؟تاحالا هیچی از زیست نخوندم و باید از صفر شروع کنم


مطهره‏ – 98/6/10

چرا عضو ۳گام نمیشم همش میگه شماره و رمز عبور اشتباه در صورتی که نیستــــــ😣


خانم حسن زاده‏ – 98/6/10

سلام وقت بخیر باید تایپتون رو لاتین کنید تا بتونید اعداد و وارد کنید. اگر باز به مشکل برخوردید لطفا با موسسه تماس بگیرید تا همکارانم بررسی کنند و رفع اشکال شود. موفق باشید.


مریم‏ – 98/2/25

باسلام ببخشید چندبارانتحان کردم ولی باز نتونستم ترکیبی بخونم واقعا هم به زیست علاقه دارم. لطفا راهنماییم کنید.


دانیال‏ – 97/4/31


واقعا عالی بود. خیلی ممنون .


شکور شاکر‏ – 97/3/21

بالا بردن درصد زیست در کنکور تجربی


شکور شاکر‏ – 97/3/21

روش بالا بردن درصد زیست در کنکور سراسری تجربی

مشاوره درس زیست شناسی


محمد مهدی‏ – 97/3/17

برای خوندن مفهومی زیست باید کتاب های میکرو و ایکیو دکتر زارع بصورت مفهومی و بر پایه روابط علت و معلولی خوند همچنین برای ترکیبی خوندن زیست الگو دکتر هاشمی بهترینه برای سنجش خود و دید طراحانه بیشتر از کتاب ابی قلم چی میشه استفاده کرد با این روش حداقل80درصد زیست کنکور رو گرفتین


دریا‏ – 97/2/22

سلام من درصد زیستم واقعا بد بود و تونستم با ی کار ساده درصدم رو از 25 ب 80 برسونم اونم اینکه وقتی دارین درس میخونین خودتون تست طرح کنین واقعا جواب میده


فرشته‏ – 96/9/10

ممنون..مطلبتون مفید بود..من دیپلم انسانی دارم و میخوام کنکور تجربی شرکت کنم..دعا کنین سردربیارم چی به چیه.


خانم حاجی محمدی‏ – 96/9/22


انشالا


M.Rj‏ – 96/9/6

مطالب خیلی مفید بودند. (باتشکر)


خانم حاجی محمدی‏ – 96/9/16


موفق باشید.


امید‏ – 96/8/30

سلام . خیل ممنون از مطلب خوبتون من الان دهم هستم و زیست رو تو ازمون های ازمایشی همیشه بالای چهل میزنم چجوری به حدودای هفتاد برسونم؟


وحید‏ – 96/7/23

فقط اگه میشه لطفا یه برنامه مطالعاتی هم درست کنید خیلی ممنون میشم


خانم پور واحدی‏ – 96/7/24

سلام دوست عزیز برنامه هم داریم توی پنل برنامه ریزی عضو شوید میتونید ببینید


وحید‏ – 96/7/23


واقعا عاااااااالیههههههه


امیر‏ – 96/6/26

مرسی از مطلب خوبتون….فقط من هرچی زیست میخونم بالای 20 نمیتونم بزنم…مشکلم کجاس؟


خانم حاجی محمدی‏ – 96/9/22

ششششاید منبع شما پوشش دهنده ی سوالات نیست و اگر منبعتون مناسبه احتمالا مرور های زیاد و منظم در بازه های زمانی مناسب بهترین راه حل برای این مشکل هست


علیرضا هدایت‏ – 96/5/26

سلام من تازه بعد از سیزده سال می خوام کنکور تجربی شرکت کنم و اصلا زیست تا حالا نخوندم لطفا راهنمایی می کنید


Sss‏ – 96/5/22

واقعا فوق العاده بود وقتی خواستم تو اینترنت دنبال یه روش مناسب برای مطالعه زیست بگردم اصلا فکر نمیکردم یه همچین مطلب کامل و کاربردی گیر بیارم خیلی خیلی خیلی ازتون ممنونم روش مطالعه درس های دیگه هم عالی بود


۰۰۰۰‏ – 96/2/21

سلام من واقعا نمی‌دونم باچه زبونی ازتون تشکر کنم چون شمادیدمنونسبت به درس زیست شناسی کامرانی کردین خدا خیرتون بده…

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.

مشاوره درس زیست شناسی
مشاوره درس زیست شناسی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *