چطور باید دعا کنیم

 
helpkade
چطور باید دعا کنیم
چطور باید دعا کنیم

چگونه می‌شود کاری بدون مقدمات و شرایط انجام گیرد؟ اگر می‌خواهید دعا کنید و واقعاً دعا و خواستن از خدا باشد، دعا تشریفاتی دارد؛ اگر می‌خواهید از ناحیه دعا به جایی برسید، زبان حالتان این باشد: تسلیم خدا هستیم، هر چه بخواهد بکند، بنا داریم عمل به وظیفه بندگی کنیم. آیا با این حال خدا ما را به دست گرگ می‌دهد؟! او می‌تواند تمام مصیبت‌های اهل ایمان را تدارک و جبران کند و لو خراش و خدشه‌ای باشد. در صورت روشنایی [راه و تکلیف]، راه بروید و اگر روشن نبود عصا را به زمین بکوبید و احتیاط کنید.  

شرایط استجابت دعا

جهت دعا این امور لازم است:

1. ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق (تبارک و تعالی)؛

2. اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن که تقریباً به منزله توبه یا ملازم آن است؛چطور باید دعا کنیم

3. صلوات بر محمد و آل‌محمد(علیهم السلام) که وسیله و واسطه فیض هستند؛

4. بکاء و گریه، اگر نشد تباکی و لو خیلی مختصر؛

و بعد از این‌ها، درخواست حاجت که در این‌صورت، برآورده‌شدن حاجت برو و برگرد ندارد.

البته اگر این مطالب (یعنی ثنا و تعظیم و تمجید، اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، صلوات بر محمد و آل‌محمد(علیهم السلام)، بکاء و گریه و حاجت خواستن) در سجده باشد مناسب‌تر است و تأثیر بکاء در این میان به جایی می‌رسد که در عمل ام‌داود و نیز در قنوت وتر آمده است: «فإن ذلک علامة‌الإجابة؛ این نشانه مستجاب‌شدن دعاست» و در اذن دخول زیارت ائمه اطهار(علیهم السلام) وارد شده است: «فهو علامة‌القبول و‌الإذن؛ این علامت اذن [دخول و قبولی] است.»

دعا کنیم که توفیق حال دعا را پیدا کنیم 

اگر شرایط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمی خواهد بود. البته استجابت به این معنا نیست که تا دعا کردیم فوراً نتیجه‌اش را ببینیم – مانند ماجرای سیدبن طاووس(ره) که در حرم حضرت امیر(علیه السلام) در مورد فرماندار ظالمی نفرین کرد و همان‌جا دعایش را فهمید و فرمود سه‌روز دیگر از بین می‌رود- بلکه گاهی استجابت بعد از دعای خاص خالص و مخلص می‌شود که جزء اخیر، علت تامه است. ما باید دعا کنیم تا توفیق حال دعا را پیدا کنیم.

قرآن، دعا و ذکر فضایل اهل‌بیت(علیهم السلام) دافع و رافع بلاها

در روایت دارد که: «گاهی مؤمن به هم و غم مبتلا می‏شود، چون در جای دیگر روی زمین، مؤمنی به هم و غم گرفتار شده است.»  این ارتباط روحی مؤمنان را می‏رساند. چنان‌که قرآن دافع و رافع بلا و غم است، ذکر فضایل اهل‌بیت(علیهم السلام) نیز چنین است. چنان‌که دعا، هم دافع بلا است و هم رافع. بنابراین، ما باید پیش از آمدن بلا بر سر مؤمنین و نیز برای رفع بلایا بعد از آمدن آن، دعا کنیم، و دعا کردن با صبر در برابر بلا منافات ندارد؛ زیرا ما را به بی‌صبری دعوت نکرده‌‏اند.

 احساس احتیاج به دعا برای مؤمنان

آیا می‌شود همان‌گونه که به هنگام گرسنگی و تشنگی، به آب و نان احساس احتیاج می‌کنیم بلکه بیشتر از آن، برای رفع گرفتاری‌های اهل ایمان، احساس احتیاج به دعا برای آنان بکنیم؟!

یعنی دعایمان به اندازه‌ای باشد که رافع بلا و گرفتاری‌های آنان گردد، و همراه با عدد و شرایط مخصوص، و دعای تائب باشد.

دعا به نحو تعدد مطلوب

دعاهای وارده در امکنه و ازمنه خاص، اختصاصی نیست، به‌گونه‌ای که نتوان در وقت و یا جای دیگر خواند؛ بلکه این‌گونه دستورها به نحو تعدد مطلوب است. بنابراین می‌شود دعا را در غیر آن زمان و مکان خواند.

دعا‌کردن به زبان همه اهل ایمان

خوب است انسان دعاها را به زبان همه اهل ایمان (احیاء و  اموات آنان) بخواند و مضامین آن‌ها را برای همه بخواهد.

جواز دعا در نماز

عامه، دعا‌کردن در نماز را محال و حرام و بدعت می‌دانند، حتی ابوحنیفه از امام صادق(علیه السلام) سؤال می‌کند که آیا این کار جایز است؟ و امام(علیه السلام) می‌فرمایند: بله. ابن‌حنبل می‌گوید: خواندن دعاهایی که در قرآن آمده است نزد من محبوب‌تر است، مانند «ربنا هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قرة اعین و اجعلنا للمتقین اماما» و امثال آن.

استاد ما [آیةالله‌العظمی شیخ محمدحسین اصفهانی(ره) ] می‌فرمود: دیگران از همین دعا‌ها و انشاءها به مقاماتی رسیده‌اند، و ما در امکان و استحاله آن بحث می‌کنیم که آیا مانند «إیاک نعبد و إیاک نستعین» و نیز «اهدنا‌الصراط‌المستقیم» اگر به قصد دعا خوانده شود، قرائت نیست و اگر قرائت و حکایت باشد، قصد دعا و انشاء با آن نمی‌شود و یا این‌گونه نیست؟ لذا بعضی گفته‌اند: باید قرائت را به نحو حکایت خواند نه به نحو انشاء؛ بنابراین که جمع بین حکایت و انشاء را قبول نداشته باشند، از باب امتناع جمع بین اراده إخبار و إنشاء از یک لفظ در یک استعمال.

دعایی از امام صادق(علیه السلام) جهت استخلاص

یکی از خلفای جور، یک نفر شیعه را به اعدام محکوم کرده بود و می‌خواست او را به دار بیاویزد. در همان لحظه نامه‌ای به خط امام صادق(علیه السلام) به او رساندند که در آن دعایی بود که برای استخلاص او نوشته شده بود، به این صورت:

«یا کآئناً قبل کل شی‌ء، و یا کآئناً بعد کل شی‌ء، یا مکون کل شیء، ألبسنی درعک‌الحصینة من شرّ جمیع خلقک؛ ‌ای خدایی که پیش از هرچیز بوده‌ای و بعد از هر چیز هستی و همه اشیا را به‌وجود آورده‌ای، آن زره مصون و محفوظ خود را که انسان را از شرّ تمام مخلوقاتت محافظت می‌کند، بر من بپوشان.» وی می‌گوید: آن را خواندم و تأثیر کرد و آمدند و مرا باز کردند و آزاد نمودند.

برای محفوظ ماندن هر صبح و غروب سه‌بار بگویید: «أللهم اجعلنی فی درعک‌الحصینة‌ التی تجعل فیها من ترید»؛ خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود – که هرکس را بخواهی در آن قرار می‌دهی – قرار بده!

در مورد اذکار و اوراد و قرائت و امثال این‌ها، انسان همیشه تحری [کوشش در جست‌وجو] و مراقبت نماید [که] چه عملی تا چه اندازه موافق با نشاط و حضور قلبی او است، همان را اختیار کند.

دعای با خلوص و صدق نیت و توبه برای تعجیل فرج

راه اخلاص از گرفتاری‌ها منحصر است به دعا‌کردن در خلوت برای فرج حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نه دعای همیشگی و لقلقه‌ی زبان و صرف گفتن «عجل‌فرجه» (در فرج او تعجیل فرما) بلکه دعای با خلوص و صدق نیت و همراه با توبه.

منابع: در محضر آیةالله‌العظمی بهجت، ج1و2؛ پایگاه اطلاع‌رسانی آیةالله‌العظمی بهجت(ره) ؛ گوهرهای حکیمانه و به‌سوی محبوب.

تهیه و تنظیم: رمضان‌علی‌ عزیزی

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…
چطور باید دعا کنیم

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

بايد پيش از دعا حـمـد و سـتـايش خدا كني، نعمتهايي را كه به تو بخشيده به ياد آوري، سـپـس شـكـر و سپاس گويي، آن گاه درود بر پيغمبر و آل او فـرسـتي، سپس از گناهانت ياد كرده اقرار نمايي و از آسيب آن به خدا پناه بري؛ اين است جهت و راه دعا

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری-تحلیلی خبرگزاری صدای افغان(آوا) می باشد

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، تا انسان معرفت نداشته و توحید محض، کامل و تمام را درک نکرده باشد و از هر گونه شرک خود را پاک نکرده باشد، نمی‌تواند دست‌های نیایش را به سوی خدا بلند کند. از این رو می‌توان همه زیبایی‌های عبادت و پرستش را در نیایش یافت.

دعا بریدن از غیرخدا و همه اسباب هستی و پیوستن به غنای ذات الهی است. نیایش، دست‌های خالی فقر است که به سوی ذات غنی دراز شده و بدان پیوسته است. دعا، فرار انسان از همه چیز و درک اضطرار ذاتی به خداوند غنی حمید است. لذا دعا را نماد اخلاص و توحید و بندگی و زیباترین نمایش خضوع و خشوع دانسته و‌گریزان از دعا را بدترین بنده گفته‌اند.

حقیقت و نقش دعا به پیشگاه خداوند را بر اساس آموزه‌های اسلام

معرفت؛ لازمه دعادعا درخواست شخص پایین‌تر از بالاتر(معجم الفروق اللغویّه، ص231) برای انجام چیزی است.(همان، ص534) از ویژگی و مولفه‌های دعا این است که دعا همواره با حمد، مدح و ثنا و نیز استغاثه نیایشگر در حق نیایش شونده همراه است. (لسان العرب، ج 4، ص 359)

بنابراین، نیایشگر درک و تصوری درست از حقیقت و جایگاه خود و نیایش شونده دارد؛ از این رو دعا هماره با معرفت نسبت به خود و نیایش شونده همراه است. نیایشگر با درک ناتوانی خود و توانایی نیایش شونده به بیان ناتوانی‌های خود و توانایی‌های نیایش شونده می‌پردازد تا توجه،‌ التفات و اهتمام نیایش شونده را بر انگیزد و مهر و محبت او را به سوی خود جلب کند تا خواسته‌اش را بر آورده سازد.چطور باید دعا کنیم

هنگامی که انسان متوجه فقر ذاتی و غنای خداوند حمید (فاطر، آیه 15)، مالک، قادر، رحمان، رحیم و دیگر صفات جمالی او می‌شود و این معنا را درک می‌کند که خداوند پروردگار و رب العالمین است و به تمام نیازهای انسان، آگاه و توانا است و در انجام خواسته‌های او بخل نمی‌ورزد(محمد، آیه 38) به دعا می‌پردازد و درخواست‌های مادی و معنوی، اخروی و دنیوی خویش را مطرح می‌کند.

خداوند در آیات 99 و 100 سوره مومنون با تصویری که از وضعیت مشرک در هنگام احتضار و مرگ می‌دهد، به انسان نشان می‌دهد که نقش اساسی معرفت در گرایش به نیایش و دعا تا چه اندازه است. در این آیات خداوند بیان می‌کند که معرفت شهودی و دستیابی به علم شهودی و یقین برخاسته از مکاشفه برای محتضر مشرک چگونه او را به سمت دعا سوق می‌دهد؛ چرا که در هنگام مرگ همه انسان‌ها به نوعی شهود و علم حضوری می‌رسند که از آن به کشف الغطاء و کنار رفتن پرده‌ها و حجاب‌ها یاد می‌شود.(ق، آیات 21 و 22) در آن هنگام کافر و مشرک آتش دوزخ را به چشم دل و مکاشفه شهودی می‌بیند(تکاثر، آیات 6 و 7) پس این شهود و دریافت معرفت شهودی و بصیرت و بینایی دل هاست که کافر و مشرک را به سمت دعا سوق می‌دهد و بازگشت برای جبران گذشته‌ها و انجام اعمال صالح را خواستار می‌شود.

پس ‌عمل صالح موجب خشنودی خداوند و زمینه‌ساز استجابت دعاست. البته از آنجایی که اسلام دین اجتماعی است تنها عمل صالح برای اجابت دعا کافی نیست، بلکه می‌بایست همان گونه که به عمل صالح گرایش دارد، نسبت به منکرات اجتماعی نیز واکنش منفی داشته و به معروف امر نماید.(سوره عصر) دارد، از این رو عدم امر به معروف موجب مستجاب نشدن دعاست. یعنی کسی که ترک امر به معروف و نهی از منکر می‌کند،‌امید نداشته باشد که دعایش مستجاب شود. پیامبر(ص) می‌فرماید:إذا لَم یَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم یَنهَوا عَن مُنکَرٍ وَلَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتى ، سَلَّطَ اللّه عَلَیهِم شِرارَهُم ، فَیَدعوا عِندَ ذلِکَ خِیارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود. (امالى صدوق، ص 254)

از جمله مواردی که دعا و درخواست‌ها رد می‌شود هر چند که دعا و نیایش برخاسته از معرفت و علم بلکه معرفت و علم شهودی و حضوری باشد؛ هنگامه قیامت است. خداوند بصیرت مجرمان به نتیجه ذلّت بار گناه در قیامت را که زمینه‌ساز دعاى آنان براى بازگشت به دنیا و انجام دادن عمل صالح است رد می‌کند؛ چرا که این بصیرت و دعا، بیرون از زمان خود واقع شده است و تاثیری نخواهد داشت.(سجده، آیه 12)

انسانی که به حقیقت خود و خدا معرفت یافته یا در مقام بصیرت و شهود قرار گرفته است، می‌داند که هیچ چیزی در هستی جز اراده و مشیت الهی تاثیرگذار نیست و اگر برای اسباب تاثیری قرار داده شده ، به اراده و مشیت الهی است که او مسبب الاسباب است. پس بریدن از همه چیز که مبتنی بر معرفت و شناخت است و پیوستن به خداوند و او را مسبب الاسباب دانستن،‌ زمینه‌ساز دعا و استجابت است. از این‌رو هنگامی که انسان در هنگام اضطرار قرار می‌گیرد و از همه چیز می‌برد و به خدا می‌پیوندد، نیایش او تاثیرگذار است.(یونس،آیه 22؛ لقمان، آیه 32؛ اسراء، آیه 67؛ عنکبوت، آیه 65)

امام سجاد(ع) ناامیدی از مردم و هر سبب دیگر از اسباب مادی و معنوی و غیر خداوند را عامل مهم و اساسی در اجابت خواسته‌ها دانسته و می‌فرماید: مَن لَم یَرجُ النّاسَ فى شَىْ ءٍ وَرَدَّ أَمرَهُ إلَى اللّه عَزَّوَجَلَّ فى جَمیعِ اُمورِهِ استَجابَ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَهُ فى کُلِّ شَىْءٍ؛ هر کس در هیچ کارى به مردم امید نبندد و همه کارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداوند هر خواسته‌اى که او داشته باشد اجابت کند. (کافى، ج2، ص148، ح3)

قرآن بصراحت در آیه 62 سوره نمل بیان می‌دارد که خداوند دعای مضطر را اجابت می‌کند. این بدان معناست که مضطر در حالت اضطرار تنها متوجه خداوند است و به درجه‌ای از خلوص می‌رسد که تنها مسبب الاسباب را می‌ببیند و از او درخواست یاری می‌کند.

از این آیات این معنا به دست می‌آید که دعا نمایش بندگی محض انسان و شناخت کامل از فقر خود و توانایی و غنای خداوند حمیدی است که بخل نمی‌ورزد و کسی که خالصانه به او توسل جوید دست او را می‌گیرد و از سختی‌ها و مشکلات می‌رهاند و خواسته‌های او اجابت می‌کند.

انسان با معرفت می‌داند که تنها خداوند است که او را آفریده و پرورش می‌دهد و او هیچ چیزی ندارد و حتی این هستی و وجودش را به عنایت و فضل الهی به او بخشیده شده است. پس هر کوچک و بزرگی را از خداوند می‌خواهد و متوسل به او می‌شود و حتی برای کمترین چیزها از جمله نمک خوراک خویش دعا می‌کند؛ و این گونه، هم به خداوند تقرب می‌جوید و هم خواسته‌هایش را برآورده می‌سازد. امام صادق(ع) در این باره می‌فرماید: عَلَیکُم بِالدُّعاءِ ، فَإِنَّکُم لاتَقَرَّبونَ إِلَى‌اللّه بِمِثلِهِ ، وَلا تَترُکوا صَغیرَهً لِصِغَرِها أَن تَدعُوا بِها ، إِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الکِبارِ؛ شما را سفارش مى کنم به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمى شوید و دعا کردن براى هیچ امر کوچکى را به خاطر کوچک بودنش رها نکنید، زیرا حاجتهاى کوچک نیز به دست همان کسى است که حاجتهاى بزرگ به دست اوست.(کافى، ج2، ص467، ح6)

آدم بی‌خبر و غافل از خداوند،‌ چون اهل یقین و شهود نیست، دعایی که می‌کند از روی بی‌خبری است و چون مقام و منزلت الهی و توانایی و فضل و بخشش او را نمی‌داند و گمان باطل در حق خدا می‌برد و او را بخیل می‌داند، همین حالت نیایشگر موجب می‌شود تا دعایش مستجاب نشود. پیامبر(ص) نیز در این باره می‌فرماید: اُدعُوا اللهَ وَ اَنتم مُوقِنونَ بِالاِجابَهِ وَاعلَموا اَنَّ اللهَ لا یَستَجِیبُ دُعاءَ مِن قَلبِ غافِلٍ لاه؛خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از قلب غافل بی‌خبر نمی‌پذیرد.(کنزالعمال، ج2، ص72)

زمینه‌های اجابت دعا

چنانکه گفته شد از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زمینه‌های دعا، معرفت و شناخت نسبت به فقر خود و غنای الهی،‌ اخلاص و خلوص و درک اضطرار واقعی انسان به خداوند است.

اما اگر بخواهیم دعاهای ما استجابت شود و از سوی خداوند رد نشود، می‌بایست کارهای ما مورد رضایت خداوندی باشد که نیت خالص و اعمال صالح بنیاد این رضایت الهی است. از این‌رو مشرکان و کافران پس از کشف الغطاء در هنگام احتضار و مرگ خواهان بازگشت برای جلب رضایت الهی از طریق اعمال صالح می‌شوند.(مومنون، آیات 99 و 100)

امام حسن مجتبى(ع) درباره خشنودی خدا و نقش آن در استجابت دعا می‌فرماید: أنَا الضّامِنُ لِمَن لَم یَهجُس فى قَلبِهِ إِلاَّ الرِّضا أَن یَدعُوَ اللّه فَیُستَجابَ لَهُ؛ کسى که در دلش هوایى جز خشنودى خدا خطور نکند، من ضمانت مى کنم که خداوند دعایش را مستجاب کند. (کافى، ج2، ص62، ح11)

البته معرفت و شناخت مراتبی دارد، هر چه معرفت انسان بالاتر باشد و از علم حصولی به حضوری و در حضوری و شهودی از علم الیقین به سوی عین الیقین و از آن به سوی حق الیقین برود، درجه خلوص و نیز ایمان و کیفیت عمل صالح تغییر می‌یابد.

دعا در حق خود مستجاب است ولی اجابت سریعتر دعا در غیاب دیگران برای آنان است. اگر هر مومنی در غیاب دیگری در حق او دعا کند، آن دیگری نیز در حق او دعا خواهد کرد و این گونه حوائج و درخواست‌های شما نیز برآورده می‌شود. بنابراین التماس دعا داشتن خوب است و هر کسی بکوشد تا التماس دعا داشته باشد و در حق دیگری نیز دعا کند تا در حق او دعا شده و اجابت گردد. پیامبر(ص) می‌فرماید: لَیسَ شَىْ ءٌ أَسرَعَ إِجابَهً مِن دَعوَهِ غائِبٍ لِغائِبٍ؛ هیچ دعایى زودتر از دعایى که انسان در غیاب کسى مى کند، مستجاب نمى شود.(بحارالأنوار، ج93، ص359، ح17)

امام موسی کاظم(ع) از مصادیق دعای سریع الاجابه، دعا در حق دیگری دانسته و فرموده است: أوشَک دَعوَهً‌ وَ أسرَعُ إجابَهُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ‌ بِظَهرِ الغَیبِ؛دعایی که بیشتر امید اجابت آن می‌رود و زودتر به اجابت می‌رسد،‌ دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.(اصول کافی، ج1، ص52)

پیامبر(ص) برطرف کردن گرفتاری مردم را عامل مهم در استجابت دعا از سوی خداوند می‌داند و می‌فرماید: مَن أَرادَ أن تُستَجابَ دَعوَتُهُ وَأَن تُکشَفَ کُربَتُهُ فَلیُفَرِّج عَن مُعسِرٍ؛ هر کس مى خواهد دعایش مستجاب شود و غمش از بین برود باید گره از کار گرفتارى باز کند.(نهج‌الفصاحه، ح 2961)

حضرت رسول(ص) در بیان شرایط اجابت دعا، حالت تضرع و رقت قلب را مورد توجه قرار می‌دهد، زیرا این امر نشانه‌ای از استغاثه و عدم تکبر و استکبار است. بر اساس آموزه‌های قرآنی مستکبران اهل دعا و نیایش نیستند و خود را غنی دانسته و از دعا‌گریزان هستند.(غافر، آیه 60) کسی که استکبار نمی‌ورزد اهل خضوع و تضرع است و قلب او در گرو محبت و رحمت الهی است. پیامبر(ص) دعا هنگام رقت قلب را موثر می‌داند و می‌فرماید: اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّهِ فَإِنَّها رَحمَهٌ؛ دعا کردن در هنگام رقّت قلب را غنیمت شمرید، که رقت قلب، رحمت است.(بحارالأنوار، ج93، ص347، ح14)

امام باقر(ع) می‌فرماید که دعا نزد قبر حسین(ع) یکی از زمینه‌های اجابت دعاست. حسین، بزرگ مرد کربلا، مظلوم و رنجیده خاطر و لب تشنه و مصیب زده به شهادت رسید. پس خداوند، به ذات خود، قسم یاد کرد که هیچ مصیبت زده و رنجیده خاطر و گنهکار و اندوهناک و تشنه اى و هیچ بَلا دیده اى به خدا روى نمى آورد و نزد قبر حسین(ع) دعا نمى کند و آن حضرت را به درگاه خدا شفیع نمى سازد، مگر اینکه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده مى‌کند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى‌اش را گسترده مى سازد. پس اى اهل بینش، درس بگیرید! (بحارالأنوار، ج 101، ص 46، ح 5)

دعایی که همراه با بسم الله است رد نمی‌شود؛‌زیرا این نشانه آگاهی و معرفت شخص در حق خداوند است که هر چیزی را از خدا می‌داند و از او می‌خواهد. پیامبر(ص) می‌فرماید: لا یُرَدُّ دُعاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ؛ دعایى که با بسم اللّه الرحمن الرحیم شروع شود، رد نمى شود.(الدعوات، ص 52)

البته باید توجه داشت که مراد از این سخن آن است که همه شرایط برای استجابت فراهم آید که شامل معرفت، اضطرار، تواضع و خشوع،‌بندگی، اخلاص ،‌عمل صالح و مانند آن است. از این رو که مثلا پیامبر(ص) در جایی دیگر مسئله حلال خوری را به عنوان یکی از شرایط اجابت بیان می‌کند و می‌فرماید که حلال خوری نقش مهمی در استجابت دعا دارد. چنانکه می‌فرماید: یا عَلىُّ مَن أَکَلَ الحَلالَ صَفادینُهُ، وَرَقَّ قَلبُهُ، وَدَمِعَت عَیناهُ مِن خَشیَهِ اللّه تَعالى وَلَم یَکُن لِدَعوَتِهِ حِجابٌ؛اى على هر کس حلال بخورد، دینش صفا مى یابد، رقّت قلب پیدا مى کند، چشمانش از ترس خداوند متعال پر‌اشک مى‌شود و براى (استجابت) دعایش مانعى نمى باشد.(میراث حدیث، ج2، ص18، ح2)

دعاى کسانی که اعمال صالح انجام می‌دهند اجابت می‌شود. از جمله دعای پس از نماز یا دعای روزه داران در هنگام افطار اجابت می‌شود؛ زیرا اینها از اعمال صالح است. امام کاظم(ع) فرمود: دعوه الصائم تستجاب عند افطاره؛دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود. (بحار الانوار، ج 92، ص 255، ح 33)

عدم اجابت یا تاخیر در اجابت انسانی که دارای معرفت حقیقی نسبت به خود و خداست، همواره آنچه رضایت خداوند است را مد نظر قرار می‌دهد که همان عمل صالح است. و از هر گونه اموری که ناپسند و زشت وگناه است دوری می‌کند؛ چرا که می‌داند که اعمال صالح موجب خشنودی خدا و اجابت دعاست و اعمال بد و زشت مانع از آن خواهد بود. امام صادق(ع) به عنوان نمونه استجابت دعا را با مال حلال و مانع آن را حرام خواری بیان می‌کند و می‌فرماید: إذا أرادَ أَحَدُکُم أَن یُستَجابَ لَهُ فَلیُطَیِّب کَسبَهُ وَلیَخرُج مِن مَظالِمِ النّاسِ ، وَ إِنَّ اللّه لا یَرفَعُ إِلَیهِ دُعاء عَبدٍ وَفى بَطنِهِ حَرامٌ أَو عِندَهُ مَظلَمَهٌ لأِحَدٍ مِن خَلقِهِ؛ هر کس بخواهد دعایش مستجاب شود، باید کسب خود را حلال کند و حق مردم را بپردازد. دعاى هیچ بنده اى که مال حرام در شکمش باشد یا حق کسى بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود. (بحارالأنوار، ج93، ص321، ح31)

البته همیشه علت اجابت ظاهری یا تاخیر در اجابت این امر نیست؛ چرا که گاه خداوند اجابت کرده ولی دست نگه داشته و با تاخیر می‌دهد تا بنده خود را بیش از پیش خالص گرداند و به خداوند تقرب جوید؛ زیرا خداوند با بلاء و ابتلاء بر آن است تا ظرفیت وجودی بنده افزایش یابد و تحمل و صبر او بیشتر شود و به کمالات بالاتری دست یابد.

آن حضرت درباره علت تاخیر در استجابت دعا نیز می‌فرماید: إِنَّ العَبدَ لَیَدعو فَیَقولُ اللّه عَزَّوَجَلَّ لِلمَلَکَینِ: قَدِ استَجَبتُ لَهُ وَلکِنِ احبَسوهُ بِحاجَتِهِ ، فَإِنّى اُحِبُّ أَن أَسمَعَ صَوتَهُ وَ إِنَّ العَبدَ لَیَدعو فَیَقولُ اللّه تَبارَکَ وَتَعالى: عَجِّلوا لَهُ حاجَتَهُ فَإِنّى اُبغِضُ صَوتَهُ؛ هر آینه بنده دعا مى‌کند و خداوند عزوجل به دو فرشته مى فرماید: من دعاى او را مستجاب کردم اما حاجتش را نگهدارید، زیرا دوست دارم صداى او را بشنوم و همانا بنده دعا مى کند و خداوند تبارک و تعالى مى فرماید: زود خواسته‌اش را برآورید که من خوش ندارم صداى او را بشنوم.(کافى، ج2، ص489، ح3)

علل دیگری برای برآورده نشدن دعاها در آیات و روایات بیان شده است. از جمله امام على(ع) می‌فرماید: گاه چیزى را (از خدا) مى خواهى اما به تو داده نمى شود و دیر یا زود بهتر از آن به تو داده مى شود، یا به خاطر آنچه خیر و مصلحت تو در آن است از برآورده شدن خواسته ات دریغ مى شود، زیرا بسا خواسته اى که اگر برآورده شود به نابودى و تباهى دین تو مى انجامد، پس، چیزى بخواه که زیبایى و نیکی‌اش برایت مى‌ماند و پیامد سوئى ندارد.(نهج‌البلاغه، نامه 31)

همان‌گونه که عمل صالح عامل اجابت و حتی تعجیل در اجابت است، گناه عامل عدم اجابت دعاست. امام علی(ع) فرموده است: لا تَستَبطیِء إجابَهَ دُعائِکَ وَ قَد سَدَدتَ طَریقَهُ بالذُّنوبِ؛اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.(غررالحکم و دررالکلم ح 10329)

نافرمانی از والدین موجب حبس دعا ست. امام صادق(ع) می‌فرماید: گناهی که نعمت‌ها را تغییر مى دهد، تجاوز به حقوق دیگران است. گناهى که پشیمانى مى آورد، قتل است. گناهى که گرفتارى ایجاد مى کند، ظلم است. گناهى که آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى که جلوى روزى را مى گیرد، زناست. گناهى که مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خویشان است. گناهى که مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى کند، نافرمانى از پدر مادر است.(علل الشرایع، ج 2، ص 584)

آثار و نقش دعا در زندگیدر آیات و روایات برای دعا تاثیرات شگرفی در زندگی مادی و معنوی و نیز دنیوی و اخروی انسان بیان شده است. از جمله در آیات قرآن برای دعا، ‌آثاری چون تأمین خواسته‌هاى درخواست کنندگان نیازمند(ابراهیم، آیه 34؛ طه، آیات 25 تا 36)، جلب رحمت خداوند(اعراف، آیات 56 و 156)، درمان بیماری ها(انبیاء، ایات 83 و 84؛ ص ، آیات 41 تا 43)، رفع و نجات از غم و اندوه(انبیاء، آیه 76)، رفع بلاها و دشواریها و گرفتاری ها(انعام،‌ آیات 40 و 41)، مصونیت از گناه و انحرافات(یوسف، آیات 33 و 34)، برخوردارى از امداد الهى(بقره، آیات 250 و 251)، آمرزش گناهان (بقره، آیه 58)، آبرومندى در قیامت (آل عمران، آیات 190 تا 195) و هر مشکل و درد دنیوی از مادی و معنوی تا جلب نعمت و رفع بلا و دفع بلا بیان شده است.

در آیات و روایات ده‌ها اثر برای دعا بیان شده است. چنانکه گفته شد دعا یکی از علل از بین برنده درد و بیماری در انسان است. پیامبر(ص) نیز درباره این نقش و تاثیر دعا در زندگی می‌فرماید: اَلصَّدَقَهُ تَدفَعُ البَلاءَ وَ هِىَ اَنجَحُ دَواءٍ وَ تَدفَعُ القَضاءَ وَ قَد اُبرِمَ اِبراما وَ لا یَذهَبُ بِالدواءِ اِلاَّ الدُّعاءُ وَ الصَّدَقَهُ؛صدقه بلا را برطرف مى کند و مؤثرترینِ داروست. همچنین، قضاى حتمى را برمى گرداند و درد و بیمارى‌ها را چیزى جز دعا و صدقه از بین نمى برد.(بحارالأنوار، ج93، ص 137، ح 71)

اینها نمونه‌هایی از مباحثی است که در آیات و روایات درباره دعا بیان شده است. همین مقدار به خوبی نشان می‌دهد که دعا چه جایگاه مهمی در عبادت و بندگی دارد و تا چه اندازه در زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد و دنیا و آخرت ایشان را متاثر می‌سازد.

منبع:روزنامه کیهان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چگونه دعا کنیم؟ این که دعا کردن چه خاصیت هایی دارد؟انرژی دعا کردن چقدر است و آرامشی که در دعا کردن وجود دارد از کجا می آید.بحث شیرین و جذابیست با ما همراه باشید.

 

کلمه ی دعا از نظر لغوی و معنایی یعنی صدا زدن.از نظر روانشناسی قدرتمندترین صورت انرژی در دعا قرار گرفته است.اما چگونه دعا کنیم؟دعا کردن مثل بقیه تکنیک های موفقیت فرمول خاص خودش را دارد.در ادامه شیوه هایی که باید طی کنید را خدمتتون عرض میکنم.چطور باید دعا کنیم

 

یادتان است در قسمت چگونه به خواسته های خود برسیم درباره ی باور و تلقین پذیری با شما صحبت کردم؟وقتی شما دعا میکنید بلافاصله باید در خودتان این حس را تقویت کنید که دعای شما مستجاب شده.و خود را در آن هدفی که خواسته اید ببینید.دعا کردن خودش موهبتی است که دست هر کسی نمیرسد.همین که شما حاضر به دعا شدید و خواسته و هدفتان را به دست خدای بزرگ سپرده اید همین سود بزرگی است. تلقین یعنی جلو جلو لطف خدا رو دیدن ، اصل دعاست ، ولی شرط اجابت دعا تلقین مثبت است. اساسا خدا هیچ دعایی را رد نمیکند.یا همان را به شما میدهد.یا بهترش را به شما میدهد.یا زمان بهتری ان را به شما میدهد.یا صلاح شما در ان نیست و صلاح بهتر را به شما میدهد.پس در هر صورت شما پیروز هستید.پس با تلقین و باور پذیری قبول کنید که خواسته ی شما اجابت شده است.

 

تصور کنید شما پیش شخص بزرگی رفته اید و از او کمک میخواهید و آن شخص قبلا به کررات شما را کمک کرده.خیلی بی ادبیست اگر تا اورا میبینید بگویید اقای فلانی ماشین میخوام خونه میخوام پول میخوام.اما تصور کنید ان شخص را میبینید و به او میگویید مرسی بابات کمک های قبلی شما واقعا گره زندگیم باز شد.واقعا ممنونم از شما.اگر امکانش هست در این مسئله هم کمکم کنید.از خدا هم باید اینگونه بخواهید.ابتدا شکرش را به جا بیاوردی.شکر این که توفیق دعا کردن را در شما قرار داده.شکر اینکه دفعات قبل دست شما را گرفته.باور کنید خدا بیش از تصور ما مهربونه.خدا دعای شیطان را استجابت میکنه!!وقتی شیطان از خدا میخواهد که تا روز قیامت بهش مهلت بده خداوند متعال بهش میگه تا روز قیامت نه ولی تا یک روز معلوم وقت میدم(عمر زیاد بهش میده).باید این شعر را باور کنیم که شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت نعمتت از کف برد.به خدا میگوییم خدایا به من قدرت بده.خدا هم کلی گره میندازه تو زندگی ما.باید شکر کنیم!دعا مستجاب شده!گره ها باعث رشد ما میشوند. هیچ اتفاقی اتفاقی نیست ! درسته سختی از انسان یه کوه درد میسازه ولی از مردم ما درد داره یک مرد میسازه.

 

 

وقتی یه بچه با کله میره تو جوی آب و کثیف میشه کجا میره؟وقتی یه بچه میخوره زمین و درد میکشه اولین جایی که میره کجاست؟مادر! بعد مادر چه رفتاری باهاش داره؟تمیزش میکنه.نازش میکنه.ما خدارو قدر مادر قبول نداریم؟!وقتی روحمون کثیف میشه باید کجا بریم؟وقتی روحمون درد میکشه باید کجا بریم؟گر کافر و گبر و بت پرستی بازا.این درگه ما درگه نومیدی نیست.خدا اگر دوستمون نداشت که خلقمون نمیکرد.توفیق دعا به ما نمیداد!باور کنید دعا کردن خودش توفیقه بزرگیه!آخر دعای کمیل رو نگاه کنید:

یا سَریعَ الرِّضا اِغْفِرْ لِمَنْ لا یَمْلِکُ اِلا الدُّعاَّءَ فَاِنَّکَ فَعّالٌ لِما تَشاَّءُ یا مَنِ اسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفاَّءٌ وَ طاعَتُهُ غِنىً

اى‏ خدایى که زود از بنده‏ات خشنود مى‏شوى،بیامرز آن را که جز دعا چیزى ندارد،همانا تو هرچه بخواهى انجام مى‏دهى،اى آن‏که نامش دوا و یادش‏ شفا و طاعتش توانگرى است

ای خدایی که زود از بنده هات خشنود و راضی میشی کمک کن کسی که هیچی جز دعا کردن نداره!واقعا اگر کم کاری اتفاق میوفته از طرف ماست.خدا مثل کوه پشت ما وایساده ما کم میزاریم.انگار یه رییس شعبه بانک میگه بیاین من نفری پنجاه میلیون وام میدم.بعد کسی توجه نکنه!میگه به همه وام میدم!!!طرف میگه نه من گناهکارم!میگه بیا بگو پشیمونی بگیر پولو برو!باز قبول نمیکنه.خدا خدا خدا . نقل است از شیخ ابوالحسن میرزا خرقانی(یکی از عرفای بزرگ)شبی نماز همی کرد.آوازی شنید که هان! ابوالحسن خواهی تا آنچه از تو می‌دانم با خلق بگویم تا سنگسارت کنند!؟ شیخ گفت: بار الها! خواهی تا آنچه از کرم و رحمت تو می‌دانم و می‌بینم با خلق بگویم تا دیگر هیچ‌کس سجودت نکند؟ آواز آمد: نه از تو، نه از من. (تذکرة الاولیا عطّار)

 

این موضوع یعنی چی؟یعنی صفر و صدی نباشه!یعنی یا همه یا هیچ چیز نباشه.کلی باشه نه دقیق دقیق.مثلا شما دعا میکنید که خانه بخرید.این که دعا کنید من خانه ی 180 متری سر کوچه طبقه پنجمش را میخواهم اشتباه است.باید کلی باشه باید دعا کنید خدا به شما یک خونه ی بزرگ بدهد.وقتی از خدا چیزی را میخواهید برایش مسیر نگذارید.مثلا من پول میخواهم و دعا میکنم خدایا کمک کن ماشینمو با قیمت خوب بفروشم تا پول بیاد دستم!خوب شاید خدا نمیخواهد شما ماشینتونو بفروشین.و از یک جای دیگه به شما پول بده.اینجارو دقت کنید:

سوره مبارکه الطلاق آیه ۳

وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ ۚ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدرًا﴿۳﴾

و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است!

وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ یعنی چی؟!جایی که فکرشو نمیکنی!!!مغزت خطور نمیکنه!!نشین واسه خدا راه بزار.ما فقط بلدیم با قد خودمون بقیه رو حتی خدا رو بسنجیم!با خط کش شکستمون اندازه ها را بگیریم!خدا اگر بخواهد یه اتفاقی بیوفتد مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ دارد!!! مرسی

 

هیچ آدابی و ترتیبی مجو. هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو!همین جا یه شبه هم جواب بدم که دعا کردن و با خدا حرف زدن با اعمال واجب فرق داره!هرجور دوست داری با خدا حرف برن.راحتتتتتت.از ته دل.مثل یک دوست صمیمی.اما دستور داده شده نماز عربی خوانده شود.دعا با نماز تفاوت دارد.تازه تو قنوت نماز هم میتوانید فارسی حرف بزنید.اگر هم دعای عربی میخوانید معنی ان را درک کنید!در ضمن چرا دعای عربی بهتر است؟چون یا از طرف خداست یا از طرف برترین های خدا!فرض کنید شما نفر اول کنکور سال قبل رو میبینید و شما هم امسال کنکور دارید.او میگویید من تغذیه ام اینه برنامش!خوابم اینجوریه ساعتاش.زمانبندی درسیم اینجوریه!این کتاب رو میخونم و… خوب شما سعی میکنید رفتار اون رو مو به مو تقلید کنید.چون اون جواب خودش رو پس داده.نتیجتا ما هم از امامان و پیامبران به عنوان بهترین الگو استفاده میکنیم.

 

این کار دل بزرگ و انسان بزرگی میخواهد.قبول دارم خیلی از ماها تا اتفاقی برامون نیوفته قدر نمیدونیم.قدر سلامتی و پدر و مادر و شغل و نعمت های مختلف.ولی فقط کافیه یه اتفاق کوچیک بیوفته!پس باید قبل از این اتفاقات به فکر باشیم.شکر گزار باشیم و قبل گرفتاری ها دست به دامان خداوند شویم.

 

خیر خودتون و دیگران را بخواهید.دعا کنید که ماشین خوب داشته باشید که راحتر زندگی کنید و  خانوادتان در آرامش باشند.نه دعا کنید که ماشین شاسی بلند بخرم تا چشم فلان دوست و فامیل در بیاد.دعا هایی که نیت خیر و خوب پشتشون هست زودتر مستجاب میشوند.

 

گاهی استجابت دعا تاخیر دارد تا هم اَجر بیشتری با آن همراه شود هم عطای بیشتری را شامل شود.شما دو میلیون میخواهی خدا با تاخیر به شما 5 میلیون میده.شما میخواهی پراید بخری دیر میشه خدا بهت پژو میده.شما میخواهی تو کنکور رتبه 1000 بیاری نمیشه سال بعد رتبه 100 میاری.

 

مرحوم دولابی میگویند:هرجا دیدی کارت گیر کرده بقیه رو بیار تو بازی.هرجا دیدی دعات مستجاب نمیشه بقیه رو دعا کن.مال توام مستجاب میشه.دستت خالیه همون یکمم که داری یه قسمتشو کمک کن اوضاعت خوب میشه.دعات بالا نمیره؟پدر مادر دوست رفیق و همسایه و فامیل و… همه رو دعا کن.مال توام مستجاب میشه. یک شب امام حسن (علیه السلام) دیدن خانوم حضرت زهرا دارن دعا می کنن ، حضرت زهرا تا صبح اسم تک تک همسایه ها رو بردن و مشکلات اونها رو یکی یکی برای خدا بیان کردن ، امام حسن صبح به مادرشون عرض کردن : چرا برای خودتون دعا نکردید ، فرمودن : پسرم ، الجار ثم الدار ، اول همسایه ها بعد خودم.

امام صادق (علیه السلام )فرمودن : وقتی بنده ای چیزی رو برای کس دیگری از خدا درخواست می کنه ، صدها هزار برابرش رو خدا به خود اون فرد میده.

 

قانون دارما یادتونه؟هر کدام از ما نسبت به اوضاع پیرامونمون وظیفه ای داریم؟ خدمت کنید!به گربه ی تو کوچتون…بهش غذا بدین.به درخت محلتون.بهش آب بدید به همسایتون!کمکش کنید!بهش خدمت کنید.یکی از دلایل مهم آفرینش ما انسان ها خدمت کردنه.

 

تا میتونید پیش خدا اصرار کنید.خدا اصرار کننده در دعا رو دوست داره.اصرار یه جور دیگش چی میشه؟آفرین تکرار! تو بخش قوانین مغز انسان ضمیر خودآگاه و نا خودآگاه یادتون یکی از راه های ورود به ناخوداگاه چی بود؟تکرار! تو جملات تاکیدی مثبت قرار شد بعد از نوشتن جملات تاکیدی چی کار کنیم؟تکرار!تکرار یا؟ افرین اصرار.امام صادق (ع) میفرمانید:هرچه از خدا بیشتر اصرار کنید و از مردم کمتر خدا بیشتر دوست دارد.اما دعای منطقیاااا. یه پسربچه ای دستاشو بالا گرفته بود به خدا می گفت :خدایا میشه کوه هیمالیا رو ببری تو ایتالیا ؟میشه رشته کوه البرز رو ببری تو شیراز ؟میشه دریاچه ی ارومیه رو ببری نیشابور ؟دعاش که تموم شد مادرش گفت پسرم این چه دعاهاییه که می کنی ؟پسربچه گفت : آخه اینا رو تو امتحان غلط جواب دادم ، اگه این دعاها مستجاب بشه من نمره ام بیست میشه!خواسته های عجیب از خدا نداشته باشیم. ولی گیر دادن متفاوت با اینه که یه چیز مشخص رو بخوایم ها !مثلا دختر خانومی گیر میده به خدا :خدایا شوهر … شوهر … شوهر …این خوبه ولی اگه بگه ، خدایا پسر همسایه … پسر همسایه … پسر همسایه … این غلطه .گیر به مورد مشخص ندید ، ولی اگر محدودش کنید اشکال نداره ، در بحث هدف به طور کامل در این مورد بحث می کنیم که چرا گیر رو مورد خاص نباید بدهیم.

 

ببینید خداوند متعال دعایی مثل صلوات را بی برو برگرد قبول میکنه و مستجاب میکنه.انسان هایی بزرگ مثل معصومین ما هم این موضوع را قبول دارند.پس سعی کنید اول و آخر دعاهایی که میکنید صلوات بفرستید.نکته بعدی شکرگزاری بود که مفصل گفتم.قسمت سوم پاکسازیه.از خدا بخواهید گناهانی که احیانا انجام دادید را پاک کنه.پیشش اعتراف کنید.بگویید اشتباه کردید و پشیمانید.سپس دعا کنید.یعنی

صلوات + شکرگزاری + پاکسازی + دعا + صلوات

 

چطور باید دعا کنیم

 

نه دامی‌ است، نه زنجیر! همه بسته چراییم؟!🤔

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

سلام وقت بخیر یسوال برام پیش اومد فرمودین مسیر نذارین واسه خدا…من تو یه محله تهران دوسدارم خونه بخریم حس خوبی دارم موقع تجسم خونه تو اون محله…چون اون محله رو انتخاب کردم یعنی مسیر تعیین کردم واسه خدا؟

آقایییییییی مثبت خییییییلی خوشحالمممممم از مطالب خوبتووووون…امروز بطور اتفاقی پادکست دعا رو از کانالتون گوش دادم اینقد حالم خوب شد واسه همه مخاطبینم ارسالش کردم خخخ….خدایا شکرت برای افریدن این اقای مثبت که دانششونه در اختیار ما میذارین…روزتون پر انرژی

سلام.ممنون خوب بود,تو اینترنت زدم یه حرف از خدا…بعد چشامو بستم یه عکس انتخاب کردم و بعدم سایت شما…من یه کانال جذب تو تلگرام دارم این جملات رو تقریبا اون جا خوندم..نمیدونم چه سریه ,یخورده اینطوری درخواست کردن رو قبول ندارم برای خواسته هام. یه کتاب راز هم از دوستم گرفتم ولی نصفه مونده.ولی انگار باید هی این جملات تکرار بشه برام😊گوشیم دو هفتس تعمیرگاهه مدلش بلک بری میگن کسی اینجا تو شهرمون درستش نمیکنه یکی هم پیدا شده نمیده..جمعه امتحان دارم باید یه عالمه فایل ببرم برل کپی بخونم ولی گوشیم نمیاد…گوشی مامانمم حافظه نداره بخوام تلگرام وصل کنم..یخورده با این روشها برای کار دیگه و پول زیاد پیش رفتم ولی ..حرفا باعث شد یه بار دیگه همونطوی سعیمو بکنم…خدا هرچی میخواین بهتوچشامو.الهی همه به هدفها و آرزوهاشون برسن..تو سایتها معمولا چیزی نمینویسم..خواستم تشکر کنم..یه حرف از خدا قشنگ بود😊التماس دعا

سلام
ممنون به خاطر نکات خوبی که درباره دعا گفتید ,
خیلی عالی بود
توی این فایل گفتید دعا نباید خیلی جزئی باشه , تا ﭺه اندازه نباید جزئی باشه ???
من الان توی یک رقابت شرکت میکنم اگر دعا کنم که مدال طلا بیارم (ﭺون تنها در اون صورت موفق میشم .) جزئی دعا کردم ???

سلام.منظور از جزئی بودن این است که شما شیوه ی رسیدن به خواستتون رو معین نکنید.مثلا شما میخواهید تو مسابقه رتبه یک را کسب کنید.صرفا رو همین موضوع تمرکز کنید.اینطور نباشد که بگووید ای کاش حریف من دچار مشکل شود یا ای کاش مکان مسابقه و….فقط مرحله نهایی را تجسم کنید.

متوجه شدم ممنون 🌹🌹

عالی بود. خداحفظتون کنه

اینکه باید عربی نماز خوند به این خاطر نیست که این جور امتحان جوابش رو پس داده , توی قرآن از علم ابجد استفاده شده و اصول و نظمی داره و امامان هم به این علم آگاه بودن,
و اینکه میشه این علم رو برگردوند به فارسی و حتی فارسی هم نماز خوند , و اینکه این علم قبل از اون به زبان اوستایی بوده و قابل درک واسه ایرانیا, الان ترجمه های فارسی قرآن حتی اشتباه هستند , اینکه بخوای متکی به معنی قرآن باشی و عربی بخونی , در نتیجه چیز دیگه ایی از قرآن متوجه میشی به اشتباه که باعث میشه این علم روی دعا و آرزوت هیچ تاثیری نداشته باشه , و اینکه علت اینی که نوشتید باید معنیش رو بدونی به این خاطره که , هر کس قوی ترین رابطش با خدا به زبان دین مادریشه , نه اینکه فلان دین کامل تره و بهتره و ما باید به عربی بخونیم , دقت کنید همین طرز افکار منفی باعث به وجود اومدن افراد خطرناکی مثل داعش میشه , دین فقط اسلام , حکومت فقط اسلامی , فارسی بشه چون اینجوری به شباهت دین مادری نزدیک میشه پس بیشتر تاثیر داره

به فرض مایی که بی سوادیم اگه قرآنُ متوجه نشیم و فارسی نخونیم وبه درک عمیق نرسیم چطور میتونیم پیرو این کتاب آسمانی باشیم؟؟واینکه زبان عربی به دلیل فصاحت و بلاغت کلامی انتخاب شده.وگرنه خداوند بندشو به جستجو و تفکر در آیات دعوت کرده.همه ی مردم دنیا که عربی بلد نیستن حتی کشور خودمون زبان رسمی فارسیه در نتیجه هرکسی نمیتونه روی آیات قرآت به صورت دقیق و بدون دونستن قواعد عربی و تخصصی مانور بده،من یا یک شخصی که زبانش انگلیسی و یاغیره …. باشه به عنوان یه انسان که دنبال بهترین راه و روش باشیم اگه به درک عمیق از قرآن نرسیم چطور میتونیم انتخابش کنیم و فقط به تلاوت عربی اکتفاکنیم؟؟؟؟به نظرم هر کسی باید با زبان خودش با خداوند صحبت کنه

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مرا با ایمیل از پاسخ کامنتم مطلع کنید.

من بهامین دادرس هستم و به علاقه‌مندان رشد و بهبود فردی کمک می‌کنم که چطور با یادگیری NLP(برنامه‌ریزی عصبی کلامی) مهارت‌های خود را در زندگی به صورت خیلی سریع و مهندسی معکوس شده رشد دهند.مهارت‌هایی مثل هدفگذاری و ارتباط موثر و سخنرانی و کسب‌ درآمد و اعتماد به نفس و افزایش فروش و…

از درون ذهن با شما حرف ‌می‌زنیم…🧠

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


شفقنا افغانستان- دعا کردن شیوه و آداب خاص خود را داشته که در ادامه می خوانیم:

الف : آداب دعا دعائی که با بسم الله الرّحمن الرّحیم شروع شود ردّ نمی شود رسول اکرم (ص)۱ – دعا کننده باید با تمام وجود متوجّه ذات مقدّس خدا باشد و از غیر او بکّلی دل بکند و هیچ امیدی به دیگران نداشته باشد. ۲ – در طول روز در کارهای نیک پیشقدم باشدودر شب که همه دربها بجز در دوست باز است با بیم و امید در خلوت خود وخدا به دعا بنشیندوبا او دوستانه صحبت وراز ونیاز کند .۳ – توجّه قلبی نیز از شرایط دعاست که داعی باید با توجه کامل و از ته دل خدا را بخواند. حضرت علی علیه السّلام فرموند: لا یَقْبَلُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ دُعا‌ءَ قَلْبٍ لاهٍ یعنی :خداوند بزرگ، دعای دلی را که غافل و مشغول باشد را نمی پذیرد۴ – بهتر است انسان هنگام دعا و مناجات دستهای خویش را به سوی آسمان بالا برد چنان که نقل شده است که رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ هنگام دعا و مناجات دستهایش را بالا می برد. امام صادق ـ علیه السلام ـ در مورد حکمت این کار فرمود: «هرگاه بنده دستهایش را به سوی خدا بالا برد، خداوند آنها را خالی برنمیگرداند. ۵ – استعمال بوی خوش، صدقه قبل از دعا و انگشتر عقیق به دست داشتن نیز از آداب دعا شمرده شده است.

ب : رعایت زمان دعا گرچه درهای رحمت الهی، همواره به سوی بندگانی که صادقانه و مخلصانه او را می خوانند، باز است و خداوند، به آنها وعده پاسخ داده است، امّا امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ به بعضی از زمانها و اوقات، عنایت بیشتری داشته اند و احتمال استجابت در آن مواقع خاص، بیشتر دانسته اند. از آن جمله:۱ – ماه مبارک رمضان بویژه شبهای قدر۲ – روز عرفه ۳ – روزهای عید فطر، قربان، غدیر۴ – شبهای جمعه وشبهای ابیض در سه ماه رجب وشعبان ورمضان ۵ – روزهای تولد ووفات امامان معصوم که عرشیان در حال جشن وسرورو یا غم هستند به زمینیان توجه دارند ۶ – هنگام بارش باران وبین طلوعین و بعد ازتسبیح حضرت زهرا (س)در فریضه نمازهای واجب ودر قنوتاز امام صادق (ع) سؤال شد چه وقت هایی برای دعا کردن مناسب استامام صادق (ع) فرمودند: سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است۱.بعد از نماز واجب۲.هنگام آمدن باران۳.هنگام ظاهر شدن نشانه ای از طرف خدا برای بندگان خود

امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: «إِنَّ اللهَ تَعالی یُنادی کُلَّ لَیْلَهِ جُمُعَهٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ اَوَّلِ اللَّیْلِ إِلی آخِرِهِ: اَلا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ یَدْعُونی لِدینِهِ وَ‌دُنْیاهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَاُجیبُهُ یعنی منادی خدای بزرگ در هر شب جمعه از اول تا آخر شب از بلندای عرش ندا دهد که آیا بنده مؤمنی نیست که امشب مرا برای دین و دنیای خویش بخواند تا او را اجابت کنم. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: إِذا زالَتِ الشَّمْسُ فُتِحَتْ اَبْوابُ السَّماءِ و اَبْوابُ الْجَنانِ وَ قُضِیَتِ الْحَوائِجُ الْعِظامُ یعنی به هنگام نیمروز، درهای آسمان و بهشت گشوده می شود و حاجتهای مهم برآورده می گردد. رسول اکرم صلیّ الله علیه و اله در ماه رمضان فرمودند: وَ دُعاءُکُمْ فیهِ مُسْتَجابٌ دعا در ماه مبارک رمضان را مستجاب است . ج : توجّه به مکان دعا جای دعا کردن نیز در چگونگی استجابت دعا نقش دارد. مکان هر چه مقدستر باشد دعا به استجابت نزدیکتر است. مانند: مکه معظّمه، مدینه منوّره، مشاهد مشرّفه امامان، مساجد، امامزاده های معتبر امام رضا ـ علیه السلام ـ درباره دعا کردن در شهر مقدّس مکّه فرمود: هیچ کس در این کوهها (مکّه) نه ایستاد (و دعا نکرد) مگر اینکه مستجاب شد. در جوار قبر رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ نیز دعا به اجابت می رسد.همچنین کنار مرقد مطهّر سیدالشهدا حسین بن علی ـ علیهما السلام ـ از مکانهایی است که دعا مستجاب می شود. اگر همیشه سجاده نماز در جای ثابتی ودر مکان خاصی در منزل پهن گردد بسیار موثر است .د: اسباب و عوامل اجابت علاوه بر آداب ظاهری دعا، عوامل دیگری نیز در استجابت دعا موثرند، که در اینجا بطور اختصار می آوریم: ۱ – قطع امید از غیر خداقطع امید از غیر خدا، عزم دعا کننده را در توسل به پروردگار و مبداء هستی قویتر کرده، با خلوص بیشتری خواسته های خود را از درگاه خدا طلب می کند. امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره فرموند: هرگاه یکی از شما اراده کرد که هر چه از خدا بخواهد به او بدهد باید از همه مردم ناامید شود و جز به خدا امیدوار نباشد. اگر خداوند این حالت را در قلب دعا کننده یافت هر چه از او درخواست شود عطا می کند. ۲ – دسته جمعی دعا کردناز دیگر عوامل مؤثر در اجابت دعا، گروهی بودن آن است و این نشانه اهتمام اسلام به جمع و اجتماع است. یکی از حکمت های آن، این است که هر چه افراد، بیشتر باشند، هر یک به سهم خود و نسبت به خصایل نیکویی که دارند، نظر پروردگار را جلب و دعا را به هدف اجابت، نزدیکتر می کنند. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «هرگاه امری پدرم (امام باقر ـ علیه السلام ـ ) را محزون می کرد، زنان و کودکان را جمع نموده، دعا می کردند و آنها آمین می گفتند. ۳ – واسطه قرار دادن اهل بیت ـ علیهم السلام انسان غیر معصوم، به طور معمول، مرتکب گناه و اشتباه شده، بدین وسیله در درگاه الهی خجل و روسیاه است. از این رو، اگر اولیای مقرّب درگاه خدا را واسطه قرار دهد به خاطر آنها دعا به اجابت نزدیکتر می گردد. در میان امت اسلامی هیچ کس از پیامبر و خاندانش نزد خدای محبوب تر نیست. خداوند، فرموده است: محبوب ترین و گرامی ترین بندگانم نزد من محمّد و علی، حبیب و ولی من هستند، هر کس به وسیله آن دو و خاندان پاکشان از من چیزی بخواهد، خواسته اش را رد نمی کنم. رسول اکرم ـ صلی الله علیه و اله ـ نیز فرمود: إِجْعَلُونی فی أَوَّلِ الدُّعاءِ وَ فی آخِرِه ِ‌وَ وَسَطِهِِ یعنی مرا در اول، وسط و آخر دعا قرار دهید. ه : موانع اجابت دعا همان طور که عواملی موجب تسریع در اجابت دعا می شود، عللی نیز مانع اجابت دعا می گردند، که به شرح زیر است: ۱ – گناه : گناه، دشمن دیرینه و خطرناک انسان و دورکننده او از نعمتهای مادّی و معنوی است و مانع بزرگی در مسیر کمال او محسوب می شود. ۲ – دعای فرد گنهکار به اجابت نمی رسد و ناله هایش خریدار ندارد. امام باقر ـ علیه السلام ـ فرموند: انسان گاهی حاجتی دارد و از خدا طلب می کند و خداوند ضمن قبول آن انجامش را به وقت مناسبی وا می گذارد، ولی بنده در این مدّت مرتکب گناه می شود. خداوند به مأمور اجابت دعا امر می کند: خواسته اش را اجابت نکن و او را از این لطف محروم نما که خشم ما را برانگیخت و شایسته بی اعتنایی گردید. شخصی خدمت رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ آمد و گفت: دوست دارم که دعایم مستجاب شود، حضرت به وی فرمود: «طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَ‌لا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرامَ یعنی : خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور. ۳ – تقاضای امر محال و یا غیر جایز اجابت دعا از جانب خدای سبحان پس از حصول شرایط در صورتی است که آنچه از خدا خواسته ایم شدنی و ممکن باشد و نامشروع نباشد. به عبارت دیگر، دعا در مسیر مصلحت خلقت انجام گیرد و دعای انحرافی نباشد. از حضرت علی ـ علیه السلام ـ سؤال شد: فَاََیُّ دَعْوَهٍ اَضَلُّ؟ قالَ: الدّاعی بِما لا یَکُونُ کدام دعا گمراهی است؟ فرمود: دعا کردن و خواستن کارهای نشدنی و غیر ممکنو : شرایط دعا کردناول: اعتراف به گناهاندوم: شکر نعمت هاسوم: صلوات بر محمد و آل محمدچهارم: دعا کردن و حاجت خواستنپنجم: صلوات بر محمد و آل محمد قبل وبعد از دعا

انتهای پیام

چطور باید دعا کنیم

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | فیسبوک | تلگرام

روش دعا کردن

۱۳۹۵/۰۸/۰۸


۱۱۴۲۵ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

چطور باید دعا کنیم
چطور باید دعا کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *