چطور بر استرس خود غلبه کنیم

 
helpkade
چطور بر استرس خود غلبه کنیم
چطور بر استرس خود غلبه کنیم

عصبی شدن از تغییرات مهم زندگی، امری عادی است. این درحالی است که افرادی که اختلال اضطرابی دارند، خیلی راحت احساساتشان از کنترل خارج می‌شود و از کوره در می‌روند.

به گزارش خبرآنلاین، اگر تا به حال اضطراب را تجربه کرده باشید، احساس ترس و عصبی بودن را درک خواهید کرد. تصور کنید که ذهن شما در یک دور مداوم از نگرانی گیر کرده است و مهم نیست که چقدر تلاش کنید، شما قادر به شکستن آن چرخه نیستید. این می تواند یک واقعه واقعاً ترسناک باشد زیرا خیلی وقت طول نمی کشد تا اضطراب تعمیم یافته به یک حمله وحشت تمام عیار تبدیل شود.

به همین دلیل است که باید خود را برای استراتژی‌های مقابله‌ای آماده کنید تا فوراً با آن افکار ترسناک و موقعیت‌های اضطرابی مقابله کنید. البته توصیه می شود برای مقابله با اختلال اضطراب و عوارض ناشی از آن، با یک متخصص مشورت کنید.

در اینجا با مؤثرترین راهبردهای پنج ثانیه‌ای که ممکن است در مواقع ناراحت کننده مفید واقع شود، آشنا می‌شوید:

۱. شمارش معکوس

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

اگر احساس می کنید افکار اضطرابی در حال خزیدن به درون شما هستند ، شمارش معکوس را از پنج شروع کنید (با صدای بلند در صورت امکان) به یک. این به شما کمک می کند تا کنترل افکار خود را به دست گیرید و قطار اضطراب افکار را متوقف کنید. آن را هر چند بار که لازم باشد تکرار کنید.

۲. قانون سه

لحظه‌ای که دچار اضطاب می‌شوید، به اطراف نگاه کنید و سه چیز را که می‌بینید، نام ببرید. این می‌تواند یک زن، یک درخت یا حتی یک ایستگاه مترو باشد. در حال حرکت به جلو، سه صدایی را که می توانید واضح بشنوید و با صدای بلند بگویید ، نام ببرید. این اقدامات به قطع افکار اضطراب شما کمک می کند و به تازگی ذهن شما کمک می کند.

۳. آن را با صدای بلند بگویید

انگیزه اصلی این غلبه، شکستن حلقه افکار نگران کننده و منحرف کردن ذهن شما است.

اگر احساس فرو رفتن در وحشت دارید ، شروع به گفتن اظهارات مثبت با صدای بلند کنید تا متوجه شوید چه اتفاقی می‌افتد. مهم این است که فقط فکر نکنید بلکه این کلمات را با صدای بلند بیان کنید تا ذهن خودتان را منحرف کنید.

می توانید به خودتان بگویید «من تازه عصبی هستم و این احساس از بین می رود» و «الان احساساتی را که دوست ندارم دارم. با این حال، آنها ناپدید می شوند. من خوب خواهم شد.» شما همچنین می توانید بگویید: «هرچه بر روی کار متمرکز می شوم ، اضطراب من پایین می رود» و «من خوب خواهم بود. احساسات من همیشه منطقی نیستند. من فقط می خواهم استراحت کنم، آرام باشم و همه چیز خوب خواهد بود.»

مترجم: ملیکا قراگوزلو

منبع: timesofindia

۲۳۵۲۱۲

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

پس از وقوع سیل در ماه های گذشته در استان خوزستان، علی الخصوص اهواز و برازجان  و وضعیت نا مناسب برخی روستاها  که بر اثر سیل خسارتهای بسیاری به آنها وارد آمده است، مردم این دیار، کماکان با مشکلات گوناگون درگیر هستند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

20 روش کاربردی برای کاهش استرس و اضطراب

استرس چیزی نیست که بتوان بر آن غلبه کرد. اما نیرویی به شمار می‌رود که می‌توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. لزومی ندارد از آن فرار کنید و مجبور نیستید در همایش‌های کنترل و کاهش استرس شرکت کنید تا با نحوه کنترل آن آشنا شوید. آیا به راستی این یک مشکل حل نشدنی به شمار می‌رود؟ آیا در این دنیای پر از جر و بحث باید با آن سوخت و ساخت؟ به هیچ وجه!

توصیه‌های پزشکی زیر نحوه مقابله و حتی غلبه بر استرس را به شما نشان می‌دهند. اگر دنیا هم بر سر شما خراب شده باشد، آرامش خود را حفظ کنید و به ادامه مطلب توجه کنید.

به نظر من مهم‌ترین نکته راجع به استرس این است که در بسیاری از موارد، استرس مشکل را نشان نمی‌دهد بلکه در واکنش شما، استرس را نشان می‌دهد و نحوه درک شماست که موجب این واکنش می‌شود. اگر در کار خود با وظیفه دشواری روبرو شدید با تغییر عقیده آن را به فال نیک بگیرید که از این طریق مهارت‌های شما تقویت می‌شود. می‌توان یک زندگی پر از استرس و ناراحتی را به یک زندگی پر تکاپو و مهیج تبدیل کرد.

وقتی نوک لوله تفنگ روی پیشانی شما قرار می‌گیرد، بلافاصله به چیز دیگری فکر کنید. شما باید ذهنتان را منحرف کنید یا به عبارتی فکری که شما را دچار استرس می‌کند از خود دور کنید و به هر چیزی ک در این زمینه مفید است فکر کنید.

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

وقتی برای انجام کاری به خود مطمئن نیستید (مثلاً برای ارائه مطلب یا ملاقات با رییس خود) بهترین کار این است که به یک کار موفق یا یکی از موفقیت‌های گذشته فکر کنید و در این حال، دایماً موفقیت قبلی خود را به یاد آورید. دلیلی وجود ندارد که موفق نشوید.

راه های کاهش استرس و افزایش تمرکز

یک استراحت مختصر برای ذهن شما، روشی بسیار موفق در کاهش یا کنترل استرس می‌باشد. تصور کنید روی شن داغ ساحل باهاما دراز کشیده‌اید. باد خنکی از سمت اقیانوس به سوی شما می‌وزد و موج ساحلی در کنار شما غلت می‌خورد. اگر بدانید با این تصور چه آرامشی پیدا می‌کنید؟

استرس، هر لحظه می‌تواند حمله کند. فقط، به حمام و قبل از رفتن به سرکار، به فروشگاه مواد غذایی لوکس هنگام ظهر، به اتومبیل هنگام رفتن به خانه و به محیط کار محدود نمی‌شود. هنگامی که افکار ناخوشایند باعث انقباض عضلات گردن شما می‌شوند و بدن شما کشیدگی پیدا می‌کند، برای حل این معضل جملات زیر را از حفظ بخوانید:

لزوماً آگانه به این سخنان فکر کنید. زیرا در این صورت ذهنیت شما ناخودآگاه تغییر حالت می‌دهد و به شما آرامش می‌بخشد. اگر این جملات را از حفظ بخوانید، دیگر به آنچه آزارتان می‌دهد، فکر نمی‌کنید.

باید فهرستی از معلومات خود آماده داشته باشید تا وقتی که دچار استرس شدید بتوانید آن‌ها را تکرار کنید. لزومی ندارد پیچیده باشند. فقط مثل سرود برای خود بیان کنید: من می‌توانم با این مشکل کنار بیایم. از همه افراد این جمع، بیشتر از این موضوع سر در می‌آورم. با انجام این‌کار، واکنش بدن شما نسبت به استرس، نفس زدن و سرد شدن دست‌ها، از بین می‌رود و نیروی عقلانی شما، بخشی از وجود شما که واقعاً از عهده استرس بر می‌آید، واکنش معقولی به آن نشان می‌دهد. در نتیجه شما خونسردی خود را به دست می‌آورید.

پس از بروز استرس بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان ندهید و با این کار به مهار آن کمک کنید. قبل از انجام امور روزمره خود، کمی حوصله به خرج بدهید. به چند لحظه تامل و آرامش عادت کنید تا بتوانید استرس را تحمل کنید.برای مثال وقتی تلفن زنگ می‌زند، نفس عمیق بکشید. سپس وقتی که نفس خود را بیرون می‌دهید تصور کنید مثل یک عروسک پارچه‌ای، سست و آزاد هستید. یکی از نتایج چنین تاملی احساس حفظ تسلط است. معمولاً اگر بر رفتار خود مسلط باشیم، کمتر دچار استرس می‌شویم. به خود عادت بدهید که قبل از پاسخگویی به تلفن، چند لحظه صبر کنید و سریعاً آرامش پیدا کنید. تامل آگانه در این مواقع، می‌واند همیشه آرامش بخش باشد.

اگر چند لحظه از پنجره به نقاط دور دست، جایی که نقشی در پریشانی خاطر شما ندارد، نگاه کنید، چشمان شما آرامش پیدا می‌کنند. اگر چشمانتان آرامش پیدا کنند، شما هم می‌توانید آرامش پیدا کنید. قوری را از روی اجاق گاز بردارید. آیا باز هم آب داخل آن می‌جوشد؟!

فاصله گرفتن از صحنه آزاد دهنده به همان اندازه که تماشای نقاط دور دست موثر است، تاثیر مفید دارد.

چگونه ذهنی آرام داشته باشیم

به قول برخی نفس کشیدن از شکم، روشی قدیمی و مفید برای غلبه برا اضطراب و حالت عصبی می‌باشد. منظور اصلی ما این است که آرام عمل کنید و خونسرد باشید. وقتی دچار استرس می‌شوید ضربان نبض شما به سرعت بالا می‌رود و شروع می‌کنید به نفس نفس زدن. اگر خود را مجبور کنید که به آرامی نفس بکشید، هر چند استرس هم داشته باشید، آرامش پیدا می‌کنید. روش صحیح نفس کشیدن از راه شکم است. با فرو بردن دم، احساس کنید شکم شما بزرگ می‌شود و با بیرون دادن نفس، جمع می‌گردد.

همیشه نمی‌توان در محل کار تمام احساس خود را بیرون ریخت. اما در بعضی جاها مثل دفتر کار شخصی، یا داخل ماشین، این عمل هیچ اشکالی ندارد. برای تخلیه احساسی که به وجود آورنده استرس است، داد بزنید یا گریه کنید.

اساساً هر چیزی که ما احساس می‌کنیم، یک نمود فیزیکی دارد. بسیاری از ما در برابر استرس با انقباض عضلانی واکنش نشان می‌دهیم. در واقع تمام تلاش ما از بین بردن علت استرس است. اما اگر عضلات خود را کشش بدهیم، لااقل احساس استرس را کاهش می‌دهیم. به عبارتی، وقتی عضلات آرامش پیدا می‌کنند، هیجان ما کمتر می‌شود. با توجه به این که ما اغلب از منشا استرس چیز زیادی نمی‌دانیم، چنین روشی موثر است و برای بیشتر مردم، این روش پاسخگوی تمام نیاز آن‌هاست.

بسیاری از ما عضلات ویژه‌ای داریم که در اثر استرس منقبض می‌شوند. این مساله مثل یک چرخه معیوب می‌باشد. استرس باعث تولید آدرنالین می‌شود. آدرنالین باعث انقباض عضلانی می‌شود و در نتیجه آدرنالین بیشتر تولید می‌گردد. به همین ترتیب یکی از راه‌های مفید بر هم زدن این چرخه، یافتن عضلات تحت استرس و ماساژ دادن آن‌ها به مدت دو دقیقه، در صورت احساس گرفتگی آن‌ها، می‌باشد. (آن‌هایی که در اثر فشار منقبض می‌شوند. اغلب در ناحیه پشت کردن و بالای کمر قرار دارند.)

این روش ماساژ درمانی برگرفته از طب سوزنی است که برای تسکین درد و درمان بسیاری از بیماری‌ها از نقاط فشار استفاده می‌کند و به طور غیرمستقیم، موثر است. با استفاده از ماساژ اعصاب نواحی گیجگاهی، عضلات نواحی دیگر بدن، به ویژه نواحی گردن آرامش پیدا می‌کنند.

افرادی که تحت فشار قرار دارند بیش از دیگران دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند. شل کردن چانه و حرکت دادن آن به آرامش عضلات آن نواحی کمک می‌کند و با عضلاتی آرام است که می‌توانید احساس انقباض را کاهش دهید.

افرادی که تحت فشار روانی قرار دارند و عضلات آن‌ها منقبض می‌باشد، ممکن است مشکل تنفسی پیدا کنند و تنفس بد می‌تواند اضطرابی را که داشتید شدیدتر کند. شانه‌های خود را به سمت بالا و عقب بکشید. بعد آرامش خود را حفظ کنید و راحت نفس بکشید. اولین بار که شانه‌های خود را به عقب می‌برید نفس خود را عمیقاً فرو برید و وقتی آرامش پیدا می‌کنید نفس خود را بیرون بدهید. چهار یا پنج بار این عمل را تکرار کنید و سپس بار دیگر نفس خود را به طور عمیق فرو ببرید. همه مراحل را چهار بار تکرار کنید.

سریعترین راه کاهش استرس

با استفاده از یک تکنیک ساده که به آرامش تدریجی معروف است، می‌توان خیلی سریع با کاهش ناراحتی جسمانی، احساس استرس شخص را به میزان قابل توجهی کاهش داد. مهم نیست از بالا یا پایین شروع کنید. یک دسته عضلات بدن خود را همزمان منقبض کنید و به مدت چند ثانیه این حالت را حفظ کنید. سپس بگذارید آرامش پیدا کنند. این تمرین را برای همه قسمت‌های اصلی بدن، پاها، کف پاها، سینه و بازوها، سر و گردن استفاده کنید و سپس از آرامشی که به شما دست می‌‌دهد لذت ببرید.

آب گرم برای کاهش استرس مفید است. وقتی مضطرب و عصبی می‌شویم، جریان خون در دست‌ها و پاهای ما کم می‌شود. آب گرم، جریان خون را به حالت اول برمی‌گرداند و بدن را متقاعد می‌کند که در وضع خوبی به سر بده و آمادگی استراحت داشته باشد.به هیچ وجه آب سرد را پیشنهاد‌ نمی‌کنیم. زیرا اثر عکس دارد و مثل واکنش استرس عمل می‌کند. یعنی خون را از دست‌ها و پاها دور می‌کند و در نتیجه ناراحتی بیشتر می‌شود. به عنوان یک روش جایگزین می‌ـوان بر روی دست‌ها آب گرم جاری کرد و تا کاهش تدریجی نگرانی، به این کار ادامه داد.

به طور مسلم، ورزش مرتب بدن را برای غلبه بر استرس مقاوم می‌سازد. اما حتی گاهی کارهایی مثل قدم زدن در اطراف آپارتمان می‌تواند ناراحتی شما را به خاطر مشکلات کاری و یا داد و بیداد خانوادگی که داشته‌اید کمتر کند.بدن شما طوری ساخته شده که تحت فشار روانی، نیاز به تحرک دارد. بدوید یا مبارزه کنید، موثر است. اول این که برخی از مواد شیمیایی مربوط به استرس را که حاصل ناراحتی است می‌سوزاند. دوم اینکه یک عضله خسته یک عضله آرامش پیدا کرده به شما می‌رود.

تمرین های افزایش تمرکز

آرامش در نقطه مقابل ناراحتی قرار دارد و چاره استرس است. موزیک‌های آرامش بخش که او و سایرین تهیه کرده‌اند بسیار سودمند است. موزیک آرامش بخش خوب، خیلی ارزشمند است. شما را خیلی زود به حالت آرامش می‌برد و ارزان است. انواع نوارها به صورت فقط صدای خواننده، صدای خواننده و موسیقی یا فقط آواهای طبیعت، مثل وزش باد در لابه‌لای درختان، برخورد موج دریا بر روی شنزار ساحل، در بازار موجود می‌باشند. (می‌توانید از گوشی استفاده کنید تا برای دیگران مزاحمتی ایجاد نشود.)

استرس زیاد می‌تواند خطری جدی برای شما باشد. هر یک از نشانه‌های زیر می‌تواند ضرورت مراجعه سریع شما به پزشک را اعلام کند.

مهم این است که اگر نشانه‌های جدید و مرموزی در بدن شما پیدا شد، به ویژه اگر در نحوه زندگی شما اختلال ایجاد کرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

سلام، برای کنترل استرس و از بین بردن ریشه‌ای آن، باید به مشاور مراجعه کنید.

سلام، هیچ راهکاری وجود ندارد که برای همه مفید باشد و هرچه در اینترنت وجود دارد روش‌های کلی است که می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنم در اینترنت به‌دنبال روش اصولی و کاربری نباشید و حتماً به یک مشاور مراجعه کنید تا در این موضوع بتواند به شما کمک کند.

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

استرس چیست؟ همه افراد بشر، هم چنین حیوانات در مقابله با این وضعیت یا اقدام به فرار می کنند یا می جنگند. هنگامی که شما در حال انتخاب یکی از این دو روش هستید، بدن نیز برای پاسخ گویی به این شرایط اقدام به بعضی از عکس العمل های خود کار می کند. هورمون های مسئول شرایط پراسترس نظیر آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول باعث می شوند که سرعت پمپاژ قلب بالارفته، فشار خون نیز به تبعیت از آن بالا می رود، تنفس سریع تر شده، تعریق افزایش می یابد و هضم یا به طور کلی فعالیت دستگاه گوارش کاهش می یابد. فعالیت بدنی باعث تخلیه دستگاه گردش خون از این هورمون ها می گردد. و سرانجام بدن لبریز از تنش گردیده و کوچک ترین اتفاقی باعث ایجاد بحران و ناراحتی می شود.

انواع دردها، لرزش و سرگیجه، از دست دادن اشتها یا برعکس پرخوری، مشکلات گوارشی، ساییدن دندان ها، بی خوابی، مشکلات تنفسی، لکنت در سخن یا تند تند صحبت کردن، احساس خستگی، ابتلا به عفونت های مکرر و …

استرس باعث ایجاد افسردگی، ناراحتی، اضطراب، دستپاچگی، احساس عدم کفایت و شایستگی، بدبینی و عدم رضایت و خشنودی می شود.

استرس مستقیما منجر به بروز بیماری نمی شود، امانقش مهمی در ابتلا به انواع بیماری ها نظیر بیماری های آلرژیک، آسم، میگرن، سندرم روده تحریک پذیر، اگزما، تحریک پذیری و خشونت، سوریاس و کهیر دارد. هم چنین فاکتوری مؤثر در بروز فشار خون بالا و بیماری های قلبی است.

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

از خود سوال کنید

شرایطی را که باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شده است را بیان کنید. از خود بپرسید که چرا بیش از اندازه آزرده و رنجیده خاطر هستید؟ نگرانی شما بابت چیست؟ من نمی توانم به مشکل غلبه کنم، شغلم را از دست می دهم، مجبورم خانه خود را بفروشم … این کار باعث می شود که به گونه ای مؤثرتر و بهتر با مشکلات دست و پنجه نرم کنید. لیستی از روش های مقابله با مشکلات را تهیه کنید و به ارزیابی اختیارات خود بپردازید.

تنفس آرام و عمیق از ناحیه دیافراگم، یکی از مؤثرترین روش ها برای مقابله با استرس و کنترل آن می باشد. در حالی که تنفس سریع و کوتاه باعث می شود که نتوانید بر استرس و تنش غلبه کنید. آرام باشید و با چند تنفس عمیق سعی کنید خود را کنترل کنید. این کار باعث می شود که سرعت تنفس شما به حد طبیعی برسد. اگر نمی توانید به شرایط استرس زا غلبه کنید، از نظر روحی خود را تقویت کنید. ابراز بی اعتنایی کنید، آه بکشید، شانه ها را به حالت آرامش انداخته و به خود بگویید: مهم نیست

بارها و بارها خوانده اید، اما ایا تاکنون عمل کرده اید؟ آرام گرفتن و استراحت یا به اصطلاح رها کردن بدن از شرایط پرتنش باعث می شود که فشار خون کم شده، تنفس آرام تر شده، سرعت قلب و متابولیسم کمتر شود و در نهایت بدن بتواند تعادل خود را حفظ کند. اینکار تنها 15 دقیقه طول می کشد. به پشت دراز کشیده، پاها را رها کنید، دست ها را در دو طرف بدن قرار دهید، چشمانتان را ببندید و با کشیدن آه، تنش را از بدن خارج کنید. آرام نفس بکشید، بعد از هر تنفس کمی مکث کنید. تنش را از ساق پا، پا و انگشتان پا رها کنید. همین کار را با اندام های بالایی انجام دهید. شانه ها را به حالت استراحت پایین بیاندازید. سعی کنید ماهیچه های صورت را از حالت منقبض خارج کنید و چین و چروک آن را بزدایید. از بروز این تغییر در ماهیچه ها آگاه باشید. یعنی این اتفاق را احساس کنید. هر زمان آماده اید، به آرامی چشم ها را باز کنید و کمی بدن را بکشید. زانوها را تا کرده و مجدد باز کنید.

استرس چیست؟ همه افراد بشر، هم چنین حیوانات در مقابله با این وضعیت یا اقدام به فرار می کنند یا می جنگند. هنگامی که شما در حال انتخاب یکی از این دو روش هستید، بدن نیز برای پاسخ گویی به این شرایط اقدام به بعضی از عکس العمل های خود کار می کند. هورمون های مسئول شرایط پراسترس نظیر آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول باعث می شوند که سرعت پمپاژ قلب بالارفته، فشار خون نیز به تبعیت از آن بالا می رود، تنفس سریع تر شده، تعریق افزایش می یابد و هضم یا به طور کلی فعالیت دستگاه گوارش کاهش می یابد. فعالیت بدنی باعث تخلیه دستگاه گردش خون از این هورمون ها می گردد. و سرانجام بدن لبریز از تنش گردیده و کوچک ترین اتفاقی باعث ایجاد بحران و ناراحتی می شود.

انواع دردها، لرزش و سرگیجه، از دست دادن اشتها یا برعکس پرخوری، مشکلات گوارشی، ساییدن دندان ها، بی خوابی، مشکلات تنفسی، لکنت در سخن یا تند تند صحبت کردن، احساس خستگی، ابتلا به عفونت های مکرر و …

استرس باعث ایجاد افسردگی، ناراحتی، اضطراب، دستپاچگی، احساس عدم کفایت و شایستگی، بدبینی و عدم رضایت و خشنودی می شود.

استرس مستقیما منجر به بروز بیماری نمی شود، امانقش مهمی در ابتلا به انواع بیماری ها نظیر بیماری های آلرژیک، آسم، میگرن، سندرم روده تحریک پذیر، اگزما، تحریک پذیری و خشونت، سوریاس و کهیر دارد. هم چنین فاکتوری مؤثر در بروز فشار خون بالا و بیماری های قلبی است.

از خود سوال کنید

شرایطی را که باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شده است را بیان کنید. از خود بپرسید که چرا بیش از اندازه آزرده و رنجیده خاطر هستید؟ نگرانی شما بابت چیست؟ من نمی توانم به مشکل غلبه کنم، شغلم را از دست می دهم، مجبورم خانه خود را بفروشم … این کار باعث می شود که به گونه ای مؤثرتر و بهتر با مشکلات دست و پنجه نرم کنید. لیستی از روش های مقابله با مشکلات را تهیه کنید و به ارزیابی اختیارات خود بپردازید.

تنفس آرام و عمیق از ناحیه دیافراگم، یکی از مؤثرترین روش ها برای مقابله با استرس و کنترل آن می باشد. در حالی که تنفس سریع و کوتاه باعث می شود که نتوانید بر استرس و تنش غلبه کنید. آرام باشید و با چند تنفس عمیق سعی کنید خود را کنترل کنید. این کار باعث می شود که سرعت تنفس شما به حد طبیعی برسد. اگر نمی توانید به شرایط استرس زا غلبه کنید، از نظر روحی خود را تقویت کنید. ابراز بی اعتنایی کنید، آه بکشید، شانه ها را به حالت آرامش انداخته و به خود بگویید: مهم نیست

بارها و بارها خوانده اید، اما ایا تاکنون عمل کرده اید؟ آرام گرفتن و استراحت یا به اصطلاح رها کردن بدن از شرایط پرتنش باعث می شود که فشار خون کم شده، تنفس آرام تر شده، سرعت قلب و متابولیسم کمتر شود و در نهایت بدن بتواند تعادل خود را حفظ کند. اینکار تنها 15 دقیقه طول می کشد. به پشت دراز کشیده، پاها را رها کنید، دست ها را در دو طرف بدن قرار دهید، چشمانتان را ببندید و با کشیدن آه، تنش را از بدن خارج کنید. آرام نفس بکشید، بعد از هر تنفس کمی مکث کنید. تنش را از ساق پا، پا و انگشتان پا رها کنید. همین کار را با اندام های بالایی انجام دهید. شانه ها را به حالت استراحت پایین بیاندازید. سعی کنید ماهیچه های صورت را از حالت منقبض خارج کنید و چین و چروک آن را بزدایید. از بروز این تغییر در ماهیچه ها آگاه باشید. یعنی این اتفاق را احساس کنید. هر زمان آماده اید، به آرامی چشم ها را باز کنید و کمی بدن را بکشید. زانوها را تا کرده و مجدد باز کنید.

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

ترس یکی از قدرتمندترین احساسات است و اثر بسیار قوی در ذهن و بدن شما دارد.

ترس می تواند در شرایط اضطراری سیگنال های واکنشی جدی ایجاد کند – به عنوان مثال، اگر در آتش سوزی گرفتار شویم یا مورد حمله قرار بگیریم.

همچنین می تواند زمانی ایجاد شود که با رویدادی غیر خطرناک مانند امتحانات، سخنرانی عمومی، شغل جدید، قرار عاشقانه و یا حتی مهمانی روبرو شوید. این یک پاسخ طبیعی به تهدیدی است که می تواند ذهنی یا واقعی باشد.

اضطراب کلمه ای است که ما برای برخی از انواع ترس ها استفاده می کنیم که معمولاً مربوط به فکر تهدید یا اتفاق ناگواری است که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، نه در حال حاضر.

ترس و اضطراب می تواند برای مدت کوتاهی دوام داشته باشد و بعد تمام شود، اما همچنین می توانند بسیار به طول بینجامد و شما را درگیر خود کند. در بعضی موارد زندگی شما را تحت تأثیر خود قرارمی دهند و این امر در توانایی شما در غذا خوردن، خوابیدن، تمرکز، مسافرت، لذت بردن از زندگی یا حتی ترک خانه یا رفتن به محل کار یا مدرسه تأثیر می گذارد. ممکن است شما را از انجام کارهایی که می خواهید یا باید انجام دهید، باز دارد و همچنین بر سلامتی تأثیر دارد.

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

برخی از افراد بر اثر ترس پریشان شده و می خواهند از موقعیتهایی که ممکن است باعث ترس و اضطراب شود، دوری کنند. شکستن این چرخه می تواند دشوار باشد، اما روش های زیادی برای انجام آن وجود دارد. می توانید بیاموزید که احساس ترس کمتری داشته باشید و با ترس روبرو شوید تا این امر مانع از زندگی شما نشود.

بسیاری از چیزها باعث می شود احساس ترس کنیم. ترس از بعضی چیزها – مانند آتش سوزی – می تواند شما را ایمن نگه دارد. ترس از شکست می تواند باعث تلاش بیشتر شود تا شکست نخورید، اما اگر این احساس بیش از حد قوی باشد، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

آنچه از آن می ترسید و چگونگی برخورد با آن در هر فرد متفاوت است. فقط دانستن اینکه چه چیزی و چرا باعث ترس شما می شود، می تواند اولین قدم برای حل مشکلات ترس باشد.

از آنجا که اضطراب نوعی ترس است، مواردی که بالا در مورد ترس توضیح دادیم، در مورد اضطراب نیز صادق است.

کلمه “اضطراب” معمولا برای توصیف نگرانی یا هنگامی که ترس آزار دهنده است و به مرور زمان ادامه می یابد، استفاده می شود. همچنین زمانی به کار می رود که ترس مربوط به یک رویداد در آینده باشد تا زمان حاضر.

اضطراب کلمه ایست که اغلب هنگام توصیف ترس مداوم توسط متخصصان بهداشت استفاده می شود. اشکال احساس ترس و اضطراب بسیار شبیه به هم هستند، زیرا حس اصلی یکسان است.

وقتی احساس ترس و نگرانی شدید می کنید، ذهن و بدن خیلی سریع کار می کنند. اینها بعضی از مواردی است که ممکن است اتفاق بیفتد:

این موارد به این دلیل اتفاق می افتد که بدن با احساس ترس، شما را برای مواقع اضطراری آماده می کند، بنابراین باعث می شود خون به سمت عضلات سرازیر شود، قند خون را افزایش داده و به شما توانایی ذهنی می دهد تا روی چیزهایی که بدن آن را تهدید تلقی می کند، تمرکز کنید.

با اضطراب، در طولانی مدت، ممکن است برخی از علائم فوق و همچنین احساس ترس آزاردهنده داشته باشید و دچار تحریک پذیری، مشکلات خواب، سردرد شوید یا در شروع کار و برنامه ریزی برای آینده مشکل دارید؛ شاید در رابطه جنسی هم به مشکل بربخورید و همچنین اعتماد به نفس خود را از دست دهید.

انسان های اولیه به پاسخ های سریع و قدرتمند ناشی از ترس احتیاج داشتند، زیرا اغلب در شرایط خطر جسمی قرار داشتند. با این حال، ما دیگر در زندگی مدرن با تهدیدهای مشابه روبرو نیستیم.

با این وجود، ذهن و بدن ما هنوز به همان شیوه  اجداد اولیه مان کار می کنند و ما نسبت به نگرانی های مدرن مثل قبوض، مسافرت و موقعیت های اجتماعی واکنش های یکسانی داریم. اما ما نمی توانیم از این مشکلات فرار یا به طور فیزیکی به آن ها حمله کنیم!

احساس فیزیکی ترس به خودی خود می تواند ترسناک باشد – به خصوص اگر آنها را تجربه می کنید و نمی دانید چرا یا اگر متناسب با وضعیت نیستند. به جای هشدار دادن در مورد یک خطر و آماده کردن شما برای پاسخ به آن، ترس یا اضطراب می تواند برای هر گونه تهدید ذهنی، که ممکن است خیالی یا جزئی باشد، ایجاد شود.

هنگامی که با چیزی ناآشنا روبرو هستید، ممکن است ترس یک احساس یک طرفه باشد.

همچنین می تواند یک مشکل طولانی و روزمره باشد – حتی اگر نتوانید دلیل خاصی پیدا کنید. بعضی از افراد بدون هیچ گونه محرک خاصی احساس اضطراب مداوم دارند.

عوامل ترس زیادی در زندگی روزمره وجود دارد و شما همیشه نمی توانید دقیقاً بگویید که چرا ترسیده اید یا احتمال اینکه به شما آسیب برساند، چقدر است. حتی اگر می بینید چه نسبتی از ترس وجود دارد، قسمت عاطفی از مغز سیگنال های خطر را به بدن شما ارسال می کند.

بعضی اوقات برای مقابله با ترس به روش های روحی و جسمی نیاز دارید.

حمله پانیک هنگامی است که ترس روانی و فیزیکی را تجربه می کنید – علائم ذکر شده در زیر “احساس ترس و اضطراب چیست؟” . افرادی که دچار حمله وحشت هستند می گویند که نفس کشیدن برایشان مشکل می شود و ممکن است نگران این باشند که دچار حمله قلبی شده اند یا کنترل بدن خود را از دست دهند. در صورت دریافت راهنمایی در مورد حملات پانیک، به بخش “پشتیبانی و اطلاعات” در پایان این کتابچه مراجعه کنید.

فوبیا ترس شدید از حیوان، شیء، مکان یا موقعیتی خاص است. افراد مبتلا به فوبیا نیاز مبرم دارند تا از تماس با علت خاص اضطراب یا ترس خودداری کنند. فکر برخورد با علت ترس، شما را دچار اضطراب یا ترس و وحشت می کند.

ترس و اضطراب می تواند همه ما را و در هر زمانی تحت تأثیر قرار دهد. فقط وقتی شدید و طولانی مدت است، پزشکان آن را به عنوان یک مشکل سلامت روان طبقه بندی می کنند. اگر چندین هفته احساس اضطراب کردید، یا اگر احساس می کنید ترس زندگی تان را مختل کرده، خوب است که از پزشک خود کمک بخواهید یا یکی از وب سایت ها یا شماره های ذکر شده در پشت این کتابچه را امتحان کنید. اگر فوبیا باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره شود، یا در صورت بروز حملات وحشت نیز همین مسئله صادق است.

 

اگر همیشه از موقعیت هایی که باعث ترس شما می شود، دوری می کنید، ممکن است از کارهایی که می خواهید یا باید انجام دهید، دست بکشید. شما نمی دانید که آیا اوضاع همیشه به همان شکلی که انتظار دارید بد است، بنابراین فرصتی را برای دست یافتن به نحوه مدیریت ترس خود و کاهش اضطراب از دست می دهید. اگر این الگو را پیش بگیرید، مشکلات اضطراب افزایش می یابد. قرار گرفتن در معرض ترسهای خود می تواند روشی مؤثر برای غلبه بر این اضطراب باشد.

سعی کنید در مورد ترس یا اضطراب خود بیشتر بدانید. یک دفترچه برای اضطراب و تفکرات داشته و یادداشت کنید که چگونه و چه موقع اتفاق می افتد. می توانید برای مقابله با ترس، اهداف کوچک و قابل دستیابی خود را تعیین کنید. می توانید لیستی از مواردی را که به شما کمک می کند در مواقعی که احتمالاً می ترسیدید یا مضطرب شوید، به همراه دارید. این می تواند یک روش مؤثر برای پرداختن به عقاید اساسی که در اضطراب شما وجود دارد، باشد.

بیشتر ورزش کنید. ورزش نیاز به تمرکز دارد و این می تواند ذهن شما را از ترس و اضطراب دور کند.

یادگیری تکنیک های آرامش بخش می تواند در احساس روحی و جسمی ترس به شما کمک کند. این فقط می تواند به شما کمک کند تا شانه های خود را رها کنید و نفس عمیقی بکشید. یا خود را در مکانی آرامش بخش تصور کنید. همچنین می توانید یادگیری چیزهایی مانند یوگا، مدیتیشن، ماساژ یا گوش دادن به پادکست های سلامتی بنیاد سلامت روان را امتحان کنید.

میوه و سبزیجات زیادی بخورید و از مصرف قند زیاد خودداری کنید. کاهش میزان قند خون باعث ایجاد احساس اضطراب می شود. از نوشیدن زیاد چای و قهوه خودداری کنید، زیرا کافئین می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد.

معمولا افراد وقتی عصبی می شوند، مصرف الکل شان بالا می رود. برخی افراد الکل را “شهامت مستی” می نامند، اما عوارض جانبی الکل می تواند باعث ترس و اضطراب شود.

برخی افراد می دانند که روش های درمانی یا درمان های مکمل، مانند تکنیک های آرامش، مدیتیشن، یوگا یا تای چی، به آنها کمک می کند تا با اضطراب خود کنار بیایند.

اگر مذهبی یا روحانی هستید، این مورد می تواند راهی برای احساس ارتباط شما با چیزی بزرگتر از خودتان بدهد. ایمان می تواند راهی برای مقابله با استرس های روزمره فراهم کند و حضور در کلیساها و سایر گروه های ایمان شما را به یک شبکه پشتیبانی ارزشمند متصل می کند.

گفتگو درمانی، مانند مشاوره یا رفتار درمانی شناختی، برای افرادی که مشکلات اضطرابی دارند از جمله رفتار درمانی شناختی رایانه ای، بسیار مؤثر است که شما را از طریق یک سری تمرین های خودیاری روی صفحه می برد. برای اطلاعات بیشتر به روانشناس خود مراجعه کنید.

از داروهای درمانی برای ارائه کمک های کوتاه مدت استفاده می شود تا پرداختن به ریشه مشکلات اضطرابی. داروها ممکن است در صورت ترکیب با سایر درمانها یا پشتیبانی از آنها بسیار مفید باشند.

می توانید در مورد مدیریت اضطراب چیزهای زیادی را با پرسیدن از افراد دیگری که تجربه مشابهی داشته اند، یاد بگیرید. گروههای پشتیبانی محلی یا گروههای خودیاری افراد را با تجربیات مشابه جمع می کنند تا بتوانند داستانهای یکدیگر را بشنوند، نکاتی را به اشتراک گذاشته و یکدیگر را برای امتحان روشهای جدیدی برای مدیریت اضطراب ترغیب کنند. پزشک، کتابخانه یا دفتر مشاوره شهروندان محلی جزئیات مربوط به گروه های پشتیبانی را در اختیار شما قرار می دهد.

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

 


 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

کارشناس ارشد مشاوره پلیس پایتخت، به بیان نکاتی برای کاهش استرس و اضطراب در دوران کرونایی پرداخت.

سرگرد زهرا قاضی در گفتگو با خبرنگار مهر، در بیان نکاتی برای ایجاد روانی آرام برای خود و اطرافیانمان در زمان کرونا اظهار کرد: به فرزندان خود کمک کنید تا هر گونه ترس و ناراحتی خود را از طریق فعالیت‌های خلاقانه مانند بازی و نقاشی کردن ابراز کنند.

وی افزود: مراقب امنیت روانی نزدیکانمان باشیم. هر سرفه مربوط به کرونا نیست، موضع دلسوزانه و حمایتی، شانس پیشگیری و بهبود را افزایش دهد.

کارشناس ارشد مشاوره پلیس پایتخت ادامه داد: از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت کنید. هنگام خواندن خبرهایی در مورد شیوع بیماری احتمالاً ممکن است احساس آسیب پذیری کنید اما مهم است که این احساسات را کنترل و به دیگران یادآوری کنیم که سلامت روانی بسیار اهمیت دارد.

اطلاعات را از منابع موثق دریافت کنید

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

سرگرد قاضی تصریح کرد: توجه به پوشش رسانه‌ای ناقص و اخبار از منابع نامعتبر، یک تهدید برای ابتلاء به هیستری ها هستند. با دسترسی به اطلاعات از منابع موثق در مورد کووید ۱۹ می‌تواند به شما کمک کند تا تسلط بیشتری به پیرامون خود داشته باشید.

وی بیان کرد: برای داشتن مدیریت استرس و سلامت روان خود، در زمان‌های اپیدمی بیماری‌ها، اصلاً واکنش نشان ندهید، درنگ کنید و نفس بکشید از این فکر رها شوید و بگذرید. دلیل ندارد که به آن پاسخ دهید. تصور کنید که مثل ابر از شما دور می‌شود.

بپذیرید نگرانی طبیعی است

کارشناس ارشد مشاوره پلیس پایتخت در مورد کاهش اضطراب در این ایام گفت: در مورد مدیریت صحیح اضطراب در خصوص کووید ۱۹ بروز نگرانی را در ذهن خود درک کنید و بپذیرید نگرانی طبیعی است. دامن زدن به شایعات در ذهن، سلامت روانت را به خطر می‌کشاند.

به گفته سرگرد قاضی، ترس شدید از آلودگی یکی از نمودهای ابتلاء به اختلال وسواس فکری- عملی است آگاهی از نظم آئینی و هدف از سلامت و پاکیزگی کامل می‌تواند، افراد دارای این اختلال را یاری دهد.

آنهایی که اختلال اضطراب دارند از شبکه‌های اجتماعی دوری کنند

وی ادامه داد: کسانی که دارای اختلال اضطراب هستند نمی‌توانیم به افکارشان مسلط بمانند و فقط به فاجعه فکر می‌کنند. با دوری مستمر از وب سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی می‌توان به مدیریت اضطراب کمک کرد.

کارشناس ارشد مشاوره پلیس پایتخت خاطرنشان کرد: در مقابل اپیدمی‌ها و بیماری‌های انسجام و انضباط اجتماعی افراد در یک جامعه می‌تواند عمر شیوع اپیدمی‌ها را از بین برد.

سرگرد قاضی گفت: دلیل اصلی اضطراب، نگرانی از نادانسته‌ها و انتظار وقوع یک واقعه است. با مدیریت و افزایش مهارت و کنترل اضطراب می‌توان در مقابل وحشت از اپیدمی کووید ۱۹ جلوگیری نمود.

کودکان را از والدین دور نکنید

وی با بیان نکاتی برای مدیریت بر استرس و اضطراب کودکان گفت: کودکان را از والدین و اعضای خانواده دور نکنید. لازم است متناسب با سن کودک او را نسبت به بیماری کووید ۱۹ آگاه کرد و توجه به نگرانی‌های آنان می‌تواند به کاهش اضطراب کودکان کمک کند.

کارشناس ارشد مشاوره پلیس پایتخت با بیان نکاتی در مورد مدیریت استرس در دوران کرونایی گفت: به لحظه اکنون توجه کنید چرا که در حال حاضر در این لحظه همه چیز خوب است به تنفس و حسی که از نفس کشیدن می‌گیرید توجه کنید، به زمین زیر پایتان توجه کنید، به اطرافتان نگاه کنید و به چیزهایی که می‌بینید، می‌شنوید، لمس می‌کنید و می بویید توجه کنید. سپس حواستان را به چیز دیگری بدهید، به کارهایی که باید بکنید یا کاری که پیش از دلواپسی داشتید می‌کردید یا کاری دیگری بکنید و تمام حواستان را به آن بدهید.

سرگرد قاضی در پایان گفت: به کارهای روزمره خود پایبند باشید برای کسب آرامش بیشتر از تکنیک‌های مدیریت استرس مانند یوگا، مدیریت مدیتیشن و تایچی استفاده کنید در خانه فعالیت بدنی داشته باشید، نرمش ساده باعث افزایش سطح هورمون‌های اندروفین و سروتین شده و به شما احساس بهتری می‌دهند.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

شما می‌توانید با برنامه ریزی برای روزهای آینده با افکار استرس زا مقابله کنید‎

 

در زندگی روزمره هر فردی ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که باعث ایجاد استرس و اضطراب گردد. در اینگونه مواقع دانستن برخی از روش‌ها می‌تواند در مبارزه با اضطراب به شما کمک کند.

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

 

در این مقاله قصد داریم ۱۵ روش آسان برای مقابله با اضطراب را بیان کنیم.

 

هشدار اضطراب؛چیزهایی که باید بدانید:

از لحاظ فنی ، اضطراب، دلهره از یک رویداد در آینده است. گاهی اوقات آینده را با موارد ترسناکی پیش بینی می‌کنیم که ممکن است حقیقت نداشته باشد.

 

در زندگی روزمره، نشانه‌های فیزیکی و روحی اضطراب می‌تواند با افزایش ضربان قلب، تمرکز ضعیف بر روی کار و مدرسه، مشکلات خواب و مشکل در برقراری ارتباط با اعضای خانواده، دوستان و همکاران باشد.

 

اضطراب و استرس پاسخ‌های فیزیکی و احساسی به خطر است. موارد مختلف در زندگی می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در فرد گردد. اگر فکر می‌کنید اضطراب و استرس شدیدی دارید حتما با یک متخصص مشورت نمایید.

 

گزینه‌های بسیار زیادی برای مدیریت نشانه‌های آن وجود دارد. اما اگر اضطراب اندکی دارید ، ۱۵ نکته زیر می‌تواند باعث ایجاد آرامش در شما شود.

 

خواب کافی داشته باشید:

خواب کم می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. این موضوع نه تنها بر روی سلامت فیزیکی شما تاثیر گذار است بلکه می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و استرس گردد. در برخی از مواقع، به یک چرخه معیوب تبدیل می‌شود. اغلب اضطراب به اختلال در خواب نیز منجر می‌شود.

 

زمانی که شما احساس اضطراب دارید، سعی کنید برنامه‌ای را برای خود تنظیم کنید و ببینید چه برنامه‌ای می‌تواند باعث کاهش اضطراب و افزایش خواب شما شود.

 

لبخند بزنید:

زمانی که کارها و اتفاقات روزمره زندگی بر اساس میل و توقع ما پیش نمی‌رود، بهتر است کمی لبخند بزنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که لبخند می‌تواند نشانه های اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

 

ذهن آشفته خود را سروسامان دهید:

آشفته بودن ذهن باعث ایجاد آشفتگی فیزیکی می‌شود. مشکلات کاری فراوان می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در فرد گردد. بنابراین بهتر است ۱۵ دقیقه زمان بگذارید و محل کار یا محل زندگی خود را مرتب کنید. سپس خود را عادت دهید که وسایل را مرتب نگه دارید. همین امر موجب می‌شود آرامش بیشتری داشته باشید.

 

قدردانی خود را بیان کنید:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بیان تشکر و قدردانی به کاهش اضطراب کمک می‌کند. بنابراین بیان تشکر می‌تواند نتیجه بسیار مثبتی به همراه داشته باشد.

 

درست غذا بخورید:

اضطراب می‌تواند بدن شما را ضعیف کند. اشتهای شما تغییر پیدا می‌کند یا ممکن است به خوردن برخی از غذاها تمایل زیادی داشته باشید. اما در اینگونه موارد خوردن غذاهای صحیح و درستی که حاوی مواد مغذی همچون ویتامین B و امگا ۳ است می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

مصرف کربوهیدارت‌های سبوس دار نیز بسیار عالی خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین B برای داشتن یک ذهن سالم موثر است. امگا ۳ نیز می‌تواند به کاهش نشانه‌های اضطراب و استرس کمک کند.

 

کربوهیدرات‌های سبوس دار نیز می‌تواند سطح سروتونین را تنظیم کند و باعث ایجاد آرامش در فرد گردد.مصرف مواد غذایی آماده نیز می‌تواند اضطراب را افزایش دهد.

 

تنفس خوبی داشته باشید:

یک ابزار مفید برای جلوگیری از ایجا درد، تنفس صحیح است. اینکار باعث کاهش اضطراب در فرد می‌شود. نفس کوتاه وکم عمق سطح اضطراب شما را بیشتر می‌کند و در مقابل تنفس عمیق و آگاهانه باعث کاهش اضطراب می‌شود.

چطور بر استرس خود غلبه کنیم

 

اضطراب و استرس پاسخ‌های فیزیکی و احساسی به خطر است‎

 

تکنیک‌های مدیتیشن را یاد بگیرید:

حتما شما هم در مورد تاثیر مدیتیشن در آرامش مواردی را شنیده‌اید اما چیزی که داشنمندان دریافته‌اند این است که مدیتیشن می‌تواند مقدار ماده خاکستری در مغز را افزایش دهد و باعث ایجاد آرامش در او گردد.

 

مطالعات انجام شده نقش و تاثیر مثبت آن را در کنترل اضطراب، استرس و نشانه‌های آن به خوبی نشان داده است. مدیتیشن همچنین به فرد کمک می‌کند ذهن و مغز خود را به خوبی درک کند. دانستن الگوهای فکری در مغز برای ایجاد افکار مثبت بسیار عالی خواهد بود.

  

یک تابلوی چشم انداز آینده ایجاد کنید:

اگر فکر می‌کنید آینده و اتفاقات آن برای شما ترسناک است پس دست به کار شوید. برخی از اوقات داشتن اهداف ثابت و از پیش تعیین شده می‌تواند از نگرانی‌های موجود بکاهد. چند ساعت زمان بگذارید و یک تابلوی چشم انداز ایجاد کنید. سعی کنید در این تابلو در مورد پروژه‌ها و احتمالات موجود صحبت کنید. افرادی که نوشتن را دوست ندارند می‌توانند از نسخه های آنلاین استفاده کنند.

 

بازی کنید:

کودکان و حیوانات به نظر دارای توانایی ذاتی برای بازی کردن هستند. آن‌ها هیچ گونه استرسی در مورد اتفاقات پیش رو ندارند. زمانی که کار شما سخت می‌شود سعی کنید بازی و تفریح را فراموش نکنید. با یک کودک بازی کنید، از او مراقبت نمایید و سعی کنید اضطراب و استرس خود را کنار بگذارید.

 

ساکت باشید:

زمان‌هایی را برای خود اختصاص دهید و در آن به طور کلی سکوت نمایید. در این مدت موبایل خود را خاموش کنید، به ایمیل خود سر نزنید، تلویزیون تماشا نکنید و هیچ کاری انجام ندهید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد صدای زیاد می‌تواند سطح استرس و اضطراب فرد را بیشتر کند.

  

زمانی را برای نگران شدن کنار بگذارید:

زمانی که مشکلات به شما چیره می‌شوند، زمانی را برای خود اختصاص دهید. زمانی که موارد بسیار به سمت ذهن شما هجوم می‌آورند یا اینکه فکر می‌کنید قرار است اتفاق وحشتناکی رخ دهد؛ ۲۰ دقیقه به خود زمان دهید. در این مدت به تمامی موارد فکر کنید، نتایج را بررسی کنید و بعد از ۲۰ دقیقه فکر کردن را رها کنید. بعد از این مدت با دوست خود حرف بزنید و یا یک بازی دلخواه انجام دهید.

 

برنامه‌ریزی داشته باشید:

شما می‌توانید با برنامه ریزی برای روزهای آینده با افکار استرس زا مقابله کنید. یک برنامه ریزی دقیق یا لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه نمایید. سعی کنید کارهایی را در این لیست بگنجانید که باعث افزایش خلاقیت شما نیز می‌شود. بنابراین به جای اینکه هر روز ۱۰ دقیقه از زمان خود را برای یافتن کلیدهای خود صرف کنید، عادت کنید که آن‌ها را در یک مکان مشخص قرار دهید.

 

همه چیز را مثبت تصور کنید:

زمانی که با افکار استرس زا مواجه می‌شوید، صبر کنید، به موارد مثبت بیندیشید، آرام باشید و از این آرامش لذت ببرید. سعی کنید به وضعیت فعلی ذهن خود توجه نکنید. بر روی احساسات مثبت تمرکز نمایید.

 

مواد و بوهای آرامش بخش استشمام کنید:

سعی کنید از روغن های طبیعی آرامش بخش استفاده نمایید.ریحان، رازیانه و بابونه انتخاب‌های بسیار مناسبی هستند. این مواد به بدن شما کمک می‌کنند آرام باشد.

 

اجتماعی باشید:

افرادی که از حمایت‌های اجتماعی برخوردارند، استرس و اضطراب کمتری خواهند داشت. شاید به این دلیل که اجتماعی بودن تولید هورمون اکسی توسین را تحریک می‌کند.این هورمون دارای اثر ضد اضطرابی است.بنابراین زمانی که ذهنتان با موارد مختلف پر شد، سعی کنید با یک دوست صحبت کنید یا وارد گفتگو با افراد مختلف شوید.

 

نتیجه گیری:

در یک دنیای ایده‌آل،می‌توانیم افکاری را که تولید استرس و اضطراب می‌کنند را برای همیشه از خود دور نگه داریم. اما ما انسان هستیم و نگران بودن در مورد مسائل مختلف غیر قابل انکار است. بنابراین زمانی که احساس اضطراب می‌کنید، کارهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند افکار شما را تغییر دهد و باعث آرامش ذهن و بدن شما گردد. اگر موارد ذکر شده مفید نبود حتما با یک روانشناس صحبت کنید.

 

منبع: majalesalamat.com

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!

کدام آموزشگاه برای یادگیری زبان بهتر است؟


درمان اختلالات گفتاری کودکان


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چطور بر استرس خود غلبه کنیم
چطور بر استرس خود غلبه کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *