چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

 
helpkade
چطور بفهمیم حس بویایی ندارم
چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

پیشتر برخی از مبتلایان به ویروس کرونا، علایم و نشانه‌هایی مانند کاهش شنوایی و بویایی از خود بروز داده بودند- Pixabay

با درک بیشتر خصوصیات ویروس کرونا توسط کارشناسان، پژوهش‌ها نشان داده است که از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌تواند از عوارض بسیار مهم ابتلا به کووید۱۹ باشد.

بنا به یک مطالعه مقدماتی در دانشگاه کینگز کالج لندن، این عوارض می‌تواند همراه با تب، سرفه خشک و خستگی، از نشانه‌های اولیه عفونت کرونا باشد.

پژوهشگران با مطالعه عوارض گزارش شده توسط ۴۰۰ هزار مظنون به ابتلا  به کووید۱۹، به این نتیجه رسیده‌اند که در ۱۸ درصد موارد، بیمار حس چشایی و بویایی خود را از دست می‌دهد.

از ۵۷۹ نفری که در میان ۱۷۰۲ مظنون به ابتلا به کرونا نتیجه آزمایش‌شان مثبت بوده است، ۵۹ درصد حس بویایی خود را از دست داده بوده‌اند.

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

این پژوهش، همراه با گزارش‌های مقدماتی، موجب شده است که «آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی» و «مرکز جراحی سر و گردن و گوش و حلق و بینی بریتانیا»، بخواهند که عارضه از میان رفتن حس بویایی به عوارض کووید۱۹ اضافه شود. 

چطور می‌فهمید که حس بویایی‌تان را از دست داده‌اید؟

هرچند ممکن است به پزشک دسترسی نداشته باشید، اما به گفته کارشناسان، آزمایش‌هایی هست که می‌توانید در خانه انجام دهید و ببینید آیا حس بویایی‌تان را از دست داده‌اید، یا نه.

یکی از این آزمایش‌ها، تست «آب نبات پاستیل» است که در برنامه تلویزیون سی ان ان توسط استیون مانگر، رئیس مرکز بویایی و چشایی دانشگاه فلوریدا، به نمایش گذاشته شد.

او در توضیح این آزمایش خانگی گفت:«یک پاستیل را در یک دست نگه دارید و با دست دیگرتان محکم بینی‌تان را بگیرید که هوا از آن عبور نکند. بعد پاستیل را در دهانتان بگذارید و بجوید. فرض کنیم این یک پاستیل میوه است. اگر ترشی و شیرینی آن را حس کردید، معلوم می شود حس چشایی‌تان سالم است.»

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مانگر می‌گوید، بعد همچنان که در حال جویدن پاستیل هستید، باید بینی‌تان را رها کنید: «اگر حس بویایی‌تان سالم باشد، باید به ناگهان بوی آن در بینی‌تان بپیچد.» 

به گفته مانگر، این احساس «بسیار قوی و واکنشی شدید است.»

«بنابراین، اگر بعد از حس مزه ترش و شیرین بتوانید بگویید پاستل چه بویی می‌داده، حس بویایی خوبی دارید.»

اگر پاستل در دسترس‌تان نیست، می توانید حس بویایی‌تان را با قهوه آسیاب شده یا پوست پرتقال آزمایش کنید.

اما مهم است بدانید که از دست دادن حس بویایی نه تنها می‌تواند عارضه کرونا، بلکه نشانه بسیاری بیماری‌های دیگر، از جمله آنفولانزا یا سرماخوردگی ساده یا حتی اضمحلال سلسله اعصاب، آلزایمر، یا پارکینسون هم باشد.

اگر در نتیجه آزمایش معلوم شود که حس بویایی‌تان را از دست داده‌اید، چه باید بکنید؟

به رغم این که بسیاری از مبتلایان به کووید۱۹ یا مظنونان به آلودگی به ویروس، گفته‌اند که حس بویایی‌شان را از دست داده‌اند، اما سازمان بهداشت جهانی هنوز این عارضه را به فهرست عوارض کووید ۱۹ اضافه نکرده است. 

… و با توجه به فشاری که روی بیمارستان‌ها و مطب پزشکان وجود دارد، به افرادی که می‌گویند حس بویایی‌شان را از دست داده‌اند، توصیه می‌شود از خانه خارج نشوند.

اما به گفته مانگر، این بدان معنا نیست که نباید این عارضه را جدی بگیرید. او می‌گوید، از دست دادن حس بویایی را در کنار عارضه تب، در فهرست عوارض کرونا قرار می دهد.

او می‌افزاید: «در این مرحله با اطمینان خاطر آن را در همان رده تب می‌گذارم. البته عوامل بسیاری موجب تب می‌شود، اما اگر حس بویایی‌تان را به سرعت از دست دادید، باید خود را در قرنطینه قرار دهید و در تماس با پزشک‌تان، در مورد اقداماتی که باید درنظر گیرید، مشورت کنید.»

این اقدامات احتمالا شامل قرنطینه به مدت ۱۴ روز و استفاده از ماسک صورت در صورت نیاز به خروج از خانه است.

مانگر همچنین خاطرنشان می‌کند که از دست دادن حس بویایی می‌تواند قبل یا بعد از آلودگی به ویروس کرونا عارض شود، زیرا «بیمارانی هستند که پس از بروز تب و لرز حس بویایی‌شان را از دست داده بوده‌اند.» 

او می‌افزاید که با توجه به این روند، «زمان‌بندی بروز عوارض قابل پیش‌بینی نیست.»

خوشبختانه به احتمال قوی، حس بویایی برمی‌گردد. پرفسور کارل فیلپات، رئیس اداره دارویی و پژوهشی مرکز گوش و حلق و بینی بریتانیا، به ایندیپندنت می‌گوید که مثل سرماخوردگی، گرفتگی ملایم بینی می‌تواند به «از دست دادن حس بویایی پس از ابتلا به ویروس» منجر شود. 

او می‌افزاید:«اگر نسج را زیر میکروسکوپ قرار دهید، می‌بینید که انتهای باریک و مو مانند سلول‌های بویایی افتاده‌اند، که در نتیجه آن سلول نمی‌تواند رایحه‌ها را از محیط داخل بینی بگیرد.» 

پروفسور فیلپات می‌گوید:« به نظر می‌آید که ویروس کووید۱۹ در داخل بینی تجمع زیادی دارد و گزارش‌های بالینی بسیاری حاکی از آن است که (مبتلایان) تا حدود ۱۴ روز حس بویایی خود را از دست می‌دهند. احتمالا ویروس تنها موجب التهاب اعصاب بویایی می‌شود، و به سلول‌های بویایی صدمه ساختاری نمی‌زند.» 

© The Independent

هر هفته می‌توانید سوالات پزشکی خود را برای طرح با دکتر شیده رضایی برای صدای آمریکا به آدرس@sendvoa در تلگرام ما (کلیک کنید) بفرستید.

سوال |  حدود ۱۴روز پیش بدن درد و تب ۳۸درجه داشتم. دو روز فقط بعد حس بویایی وچشایی کامل نداشتم. چند روز خودم را قرنطینه کردم و بعد ۴ روز حالم کامل بهبود پیدا کرد. الان در سلامت کامل به سر میبرم بدون هیچ گونه علائمی. آیا بودن در کنار همسر و فرزندانم مشکلی ایجاد می‌کند؟

پاسخ | دکتر شیده رضایی: نشانه های شما حاکی از آن است که بی تردید به کووید۱۹، بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا مبتلا شده اید. علاوه بر این، از شرح حال شما چنین استنباط می شود که اولا ده روز است تب و سایر نشانه های بیماری را ندارید، و ثانیا آزمایش تشخیصی کرونا در مورد شما انجام نشده است. با توجه به این دو پیش فرض، طبق دستورالعمل  سی.دی.سی_ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا، شما خطری برای آلوده کردن دیگران و خانواده تان ندارید و می توانید با رعایت فاصله و احتیاط های لازم که برای همگان توصیه می شود، به زندگی عادی بازگردید. این توصیه ها شامل، دوری از اماکن شلوغ و عمومی، رعایت فاصله یک و نیم متری با سایرین، و شستشوی مرتب دست ها و سطوح است.

علاوه بر این، تارنمای سی.دی.سی، که یکی از معتبرترین مراجع دنیا در مبارزه و پیشگیری از بیماری ها در جهان است، درباره طول مدت آلوده کنندگی افراد مبتلا به کرونا و دستورالعمل ِ بازگشت بی خطر آنها را به جامعه، چنین نوشته است: دوره سرایت کووید۱۹ در بیماران مختلف، متفاوت است و بهترین مرجع ممکن برای تعیین دقیق زمان بهبودی کامل، پزشک معالج فرد است.

اما اگر دسترسی مجدد به پزشک تان ممکن نیست، راهنمای زیر منبع علمی و قابل اعتمادی برای ارزیابی فردی و پایان قرنطینه خانگی است.

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

۱- افرادی که برای تشخیص بیماری آزمایش نداده اند، در صورتی که هر سه شرط زیر را داشته باشند، می توانید به قرنطینه خانگی پایان دهند:

 

۲- افرادی که برای تشخیص بیماری آزمایش داده اند، پس از حصول سه شرط زیر می توان قرنطینه را پایان داد.

 

Telegram Banner

 

ایسنا/کرمان محققین اروپایی که مطالعاتی بر روی بیماران کرونایی داشته اند می گویند: تجربه از دست دادن حس بویایی همراه با کرونا ویروس کاملا منحصربفرد و متفاوت از تجربه کسانی است که دچار سرماخوردگی خیلی شدید یا آنفلوآنزا شده بودند.

به گزارش ایسنا و به نقل از بی بی سی، از بین رفتن حس بویایی بیماران کووید ۱۹ کاملا ناگهانی و با شدت خیلی زیاد است. معمولا بینی این افراد کیپ و بسته نبوده یا دچار آبریزش بینی نیستند، بلکه بیشتر افراد مبتلا به کرونا ویروس می توانند به راحتی و آزادنه از ناحیه بینی نفس بکشند. و چیزی دیگری که در این افراد ایجاد می شود این است که آنها بخشی از حس چشایی خود را به صورت واقعی از دست می دهند.

محققین در ژورنال Rhinoligy گفته اند که این از دست دادن حس چشایی نمی تواند خیلی مختل کننده باشد زیرا که حس بویایی آنها نیز خارج از فعالیت است. بیماران کرونا ویروس که حس چشایی خود را از دست داده اند واقعا نمی توانند تفاوت بین مزه های تلخ و شیرین را بیان کنند.

کارشناسان گمان می کنند که همه گیری ویروس بر روی سلول های عصبی که به صورت مستقیم با احساس های چشایی و بویایی درگیر هستند، تاثیر می گذارد.

در حال حاضر علائم اصلی بیماری کروناویروس عبارتند از :

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

*  درجه حرارت بالا

*  سرفه های جدید و ادامه دار

* از دست دادن حس های بویایی و چشایی

هر کسی که این علائم را داشته باشد، باید فورا خودش را ایزوله و قرنطینه خانگی کرده و برای قطعیت کاملا حتما آزمایش تشخیصی کرونا را انجام دهد ضمن آنکه برای جلوگیری از شیوع احتمالی اعضای خانواده نیز باید از این فرد جدا شوند.

تحقیقات بویایی:

محقق برجسته پروفسور “کارل فیلپوت” از دانشگاه آنجلیای شرقی آزمایش حس بویایی و چشایی را بر روی ۳۰ داوطلب شامل ۱۰ نفر با کووید ۱۹، ۱۰ نفر با سرماخوردگی شدید و ۱۰ نفر از افراد سالم بدون هیچگونه علامت سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، انجام داده است.

از دست دادن حس بویایی در بیماران کووید ۱۹ خیلی زیاد و عمیق تر بوده است. این افراد توانایی تشخیص بوها را از دست داده اند و آنها اصلا قادر نبودند مزه های تلخ و شیرین را از یکدیگر تشخیص دهند.

پروفسور فیلپوت که با موسسه خیریه Fifth Senes برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات بو و طعم کار کرده است می گوید: به نظر می رسد واقعا ویژگی های متمایزی وجود دارد که کرونا ویروس را از سایر ویروس های تنفسی جدا می کند.

وی ادامه می دهد: این می تواند خیلی شگفت انگیز باشد زیرا که این بدان معنا بوده که می توان برای تمایز قائل شدن بین بیماران کووید ۱۹ و افرادی با سرماخوردگی عادی یا مبتلایان به آنفلوآنزا؛ از آزمایشات بویایی و چشایی استفاده کرد.

فیلپوت می گوید: مردم می توانند خودشان تست های بویایی و چشایی را با استفاده از محصولاتی مانند کافه، سیر، پرتقال یا لیمو و شکر در خانه انجام دهند اما اگر کسی فکر می کند که احتمال دارد مبتلا به کرونا ویروس شده است، همچنان تست های سواب بینی و تشخیصی حلقوی در اولویت است.

 فیلپوت اضافه می کند: حس های بویایی و چشایی در بیشتر افراد بهبودیافته از کرونا ویروس پس از چند هفته دوباره باز می گردد.

پروفسور “آندره لین” از متخصصان در زمینه بینی و مشکلات سینوزیتی در دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکاست. او و تیم تحقیقاتیش مطالعاتی بر روی نمونه های بافتی از قسمت پشت بینی داشته اند تا بفهمند چگونه کروناویروس ممکن است سبب از بین بردن حس بویایی شود و یافته های آنها در ژورنال تنفسی اروپا منتشر شده است

آنها سطح بالایی از آنزیم هایی را که در نواحی بینی نسبت به حس بویایی واکنش نشان می دهند را شناسایی کرده اند. تصور می شود این آنزیم ها – به آنها ACE-۲ گفته می شود – که “نقطه ورود” هستند به کروناویروس اجازه بدهد تا وارد سلول های بدن شده و باعث ایجاد عفونت در بدن انسان شود.

بینی یکی از مکان هایی است که ویروس کووید ۱۹می تواند از طریق آن وارد بدن انسان شود.

پورفسور لین می گوید: ما در حال حاضر در حال انجام آزمایشات بیشتر در آزمایشگاه هستیم تا ببینیم که آیا ویروس از این سلول ها برای تکثیر و عفونت در بدن استفاده می کند یا خیر و اگر اینگونه باشد، ما ممکن است بتوانیم با درمان های ضدویروسی که مستقیما بر روی بینی انجام می شود، عفونت را برطرف کنیم.

انتهای پیام

سلام من الان نزدیک چهار روزه حس بویایی خودمم وازدست دادم ومیدونم که سرماخوردم چون فقط ببینیم کیپه خیلی بده بایدچکارکنم

در این مورد تجربه خودم رو میگم که البته همه این مطلب رو زیر سوال میبره.من کلا سعی میکنم برای سرماخوردگی و حساسیت فصلی دارو مصرف نکنم. من چند روز پیش سرما خوردم و هیچ دارویی جز یک استامینوفن نخوردم. عطسه و کیپی دماغ و آبریزش بینی داشتم که روز به روز داشت کمتر و بهتر میشد و البته همه بوها رو حس میکردم و در این مورد مشکلی نداشتم.تا اینکه دیروز چون عطسه و آبریزش بینی داشت اذیتم میکرد و میخواستم کار مهمی انجام بدم ، یک قرص کوریزان خوردم.بعد از خوردن قرص کوریزان عطسه و آبریزش بینی من قطع شد.راه بینی بسته شد و کلا حس بویایی من قطع شد.الان هم بعد از دو روز هنوز برنگشته.نه عطسه دارم نه کیپی دماغ نه آبریزش بینی نه حس بویایی . حالا یکی به من بگه چرا عوارض داروهای سرماخوردگی رو به پای ویروس ها مینویسید؟ چرا من تا وقتی این قرص رو نخورده بودم هم بویایی داشتم هم عطسه هم آبریزش بینی ؟ و چرا به محض اینکه این قرص رو خوردم همه با هم از بین رفت ؟ از بین رفتن بویایی از عوارض قرص سرماخوردگیه دوستان نه از علائم بیماری ویروسی

سلام واقعا منم مهینطور تا قرص استامینوفن و سرماخوردگی خوردم یهو حس بویاییم قطع شد الان دو روزه هیچی بو حالیم نمیشه

دقیقا مثل تجربه من تا قرص خوردم بویایی قطع شد

من سرماخوردم وازقرص سرماخوردگی واستامینوفن استفاده کردم بعد یهو حس بویایی من ازکار افتاد پیش پزشک هم رفتم اکسیژن خونم راگرفت بالا بود ومشکلی نداشتم

سلام منم سرما خوردم گلوم خلط داشت قرص سرماخوردگی استامینوفن خوردم حس بویایی ندارم چکار باید بکنیم

منم کلد استاپ خوردم ایننجوری شدم!!!!!

سلام من دوشب پیش قرص سرماخوردگی خوردم از دیروز صبح که بیدار شدم حس بویایی ندارم چرا اخه

دقیقا مثل من من ی هفته هست که،سرما خوردم .تو شدید ترین روز،سرما خودگیم حس بویاایب و چشایی و داشتم تا کوریزان خوردم همش قطع شده

من آبریزش بینی و عظسه داشتم که از علائم کرونا نیست
با خوردن کلداستاپ حس بویایی به صورت کامل و بخشی از حس چشایی از بین رفته!!

عوارض داروییه فکر کنم. چون سایر علائم کرونا ندارم

اقا یکی بگه من چم شده
من ۶ روز پیش تب داشتم ، ژلوفن خوردم خوب شدم و فقط بی حالم ولی از قرص سرماخوردگی هم استفاده کردم و کلا حس چشایی و بویایی ندارم ، تنگی نفس ، هیچی ندارم فقط ابریزش بینی دارم ، آیا این کرونا هستش یا سرماخوردگی؟

من رفتم دكتر سطح اكسيژنم 95 بود قرص و دارو داد كلداستاپ خوردم حس بوباييم از بين رفت

منبع تصویر، Getty Images

پژوهشگران دانشگاه یوسی‌ال لندن می‌گویند از دست رفتن حس بویایی و چشایی ممکن است نشانه قابل اعتمادتری از ابتلا به کرونا باشد تا سرفه.

این محققان از مطالعه ۵۹۰ نفر که در سال جاری میلادی حس بویایی و چشایی‌شان را از دست داده بودند متوجه شدند هشتاد درصد آنها پادتن کرونا در خونشان دارند. چهل درصد از کسانی که پادتن کرونا داشتند علامت دیگری نداشتند. البته این پژوهش روی افرادی صورت گرفت که بیماری خفیفی داشتند و زمانی انجام شد که از دست رفتن بویایی و چشایی هنوز در زمره علائم کرونا قرار نداشت.

شواهد از دست رفتن بویایی و چشایی در اثر ابتلا به کرونا تقریبا از ابتدای سال جاری شمسی به تدریج ظاهر شدند و اواخر اردیبهشت به علائم رسمی کرونا اضافه شدند.

توصیه فعلی این است که کسانی که بویایی و چشایی‌شان تغییر می‌کند یا از بین می‌رود خود را قرنطینه کنند و آزمایش کرونا بدهند.

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

پروفسور ریچل بترهام نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید هنوز برای بسیاری، علائم اصلی کرونا سرفه و تب هستند.

این مطالعه روی کسانی صورت گرفت که در چهار هفته قبل بویایی و چشایی‌شان را از دست داده بودند و به پزشک مراجعه کرده بودند. در هشتاد درصد این افراد پادتن کرونا یافت شد که نشانه ابتلا به کروناست.

تحقیق محدود به کسانی بود که علائم خفیفی مثل تغییر یا از دست رفتن بویایی و چشایی داشتند بنابراین ممکن است نماینده تمام مبتلایان به کرونا نباشد.

پروفسور بترهم می‌گوید با این حال این پژوهش نشان می‌دهد که باید تغییر یا از دست رفتن بویایی و چشایی را جدی گرفت به خصوص وقتی کسی نمی‌تواند بوهای زندگی روزمره مثل عطر، وایتکس، قهوه یا خمیردندان را تشخیص دهد که در این صورت باید خود را قرنطینه کند.

با اینکه تمام مبتلایان به کرونا دچار از دست رفتن بویایی و چشایی نمی‌شوند اما به نظر می‌رسد این تحقیق می‌گوید این علامت به احتمال زیاد دلالت بر ابتلا به کرونا می‌کند.

به گفته پروفسور بترهم باید به از دست رفتن بویایی بدون آبریزش یا گرفتگی بینی اهمیت داد.

تصور بر این است که وقتی ویروس کرونا به سلول‌های بینی، گلو و زبان حمله می‌کند بویایی مختل می‌شود. تفاوت آن با از دست رفتن بویایی در سرماخوردگی شدید این است که در سرماخوردگی به دلیل بسته شدن راه بینی چنین می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه کینگز کالج لندن پیشتر تخمین زده بودند شصت درصد مبتلایان به کرونا بویایی خود را از دست می‌دهند.

از دست رفتن بویایی در کرونا علامت خفیفی به شمار می‌رود و احتمال اینکه کار فرد مبتلا به بیمارستان بکشد کم است اما این افراد ممکن است بوی نشت گاز یا بوی دود یا بو و مزه غذای فاسد را احساس نکنند.

از دست رفتن طولانی‌مدت بویایی تاثیری مهم در زندگی فرد می‌گذارد. هزاران نفر گزارش کرده‌اند که بوی سوختگی را متوجه نمی‌شوند یا دائم بوی تعفن زباله یا مزه فلز در دهانشان احساس می‌کنند. برخی دیگر هم گزارش کرده‌اند که تا ماه‌ها بعد از ابتلا به کرونا مزه غذا را احساس نمی‌کرده‌اند.

پروفسور بترهم می‌گوید کسانی که جز از دست رفتن بویایی علامت دیگری ندارند چون اغلب حالشان خوب است ممکن است به فعالیت‌های روزمره خود ادامه بدهند و باعث ابتلای دیگران شوند.

به گفته او گرچه از دست رفتن بویایی و چشایی اغلب توام هستند اما کسانی که از کرونا بهبود یافته‌اند از دست رفتن بویایی را بیشتر از چشایی گزارش کرده‌اند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

منبع تصویر، Getty Images

ویروس‌های متفاوتی عامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا هستند ولی این بیماری‌ها علائم مشابهی دارند که تمایزشان می‌تواند سخت باشد. اما در مورد این بیماری‌ها که ممکن است در ماه‌های آینده به آنها مبتلا شویم، باید چه نکاتی را بدانیم؟

بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، حداقل یکی از علائم اصلی زیر را دارند:

تب یعنی بالا رفتن دمای داخل بدن به بیش از ۳۷.۸ درجه سانتیگراد. تب ممکن است وقتی ایجاد شود که بدن با هر نوع عفونتی مبارزه می‌کند نه فقط با ویروس کرونا.

برای اندازه گیری دمای بدن بهتر است از تب‌سنج استفاده کنید. اگر تب‌سنج در دسترس نیست سینه یا پشت خود یا فردی را که نگرانش هستید لمس کنید و ببینید احساس داغی می‌کنید یا نه.

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

تب یکی از علائم اصلی کروناست اما آنفلوآنزا و عفونت های دیگر هم می‌توانند باعث تب شوند اما تب در سرماخوردگی بعید است.

اگر تب دارید آزمایش کرونا بدهید.

اگر سرفه می‌کنید؟

اگر سرما خورده یا آنفلوآنزا گرفته باشید، ممکن است در کنار علائم دیگر سرفه هم بکنید. علائم آنفلوآنزا معمولا ناگهانی ظاهر و مبتلایان دچار بدن‌درد، لرز، سردرد، خستگی، سوزش گلو یا گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی و سرفه می‌شوند. حال فرد مبتلا در آنفلوآنزا بدتر از سرماخوردگی شدید است.

علائم سرماخوردگی معمولا بتدریج بروز می‌کنند و شدت‌شان کمتر است: سرفه و گاهی هم عطسه، گلودرد و آبریزش بینی. در سرماخوردگی تب، لرز، بدن‌درد و سردرد بندرت یروز می‌کنند.

سرفه در کرونا یعنی سرفه کردن زیاد برای بیش از یک ساعت یا سه حمله سرفه یا بیشتر در طول ۲۴ ساعت. کسانی که به دلیل بیماری‌های مزمن مثل بیماری مزمن انسدادی ریه سرفه دارند، در صورت ابتلا به کرونا، سرفه‌شان بدتر می‌شود. در صورت سرفه مدام که تازه ایجاد شده، آزمایش کرونا بدهید.

بر اساس برخی گزارش‌ها، کودکان در صورت ابتلا به کرونا کمتر دچار علائم تنفسی می‌شوند. در آنها تب و سردرد بیشتر شایع است و دچار خستگی و بثورات پوستی می‌شوند.

در صورت بروز علائم اصلی کرونا آزمایش بدهید. این علائم ممکن است در سرماخوردگی عادی و آنفلوآنزا هم بروز کنند ولی حتی اگر حالتان بد هم نباشد، برای جلوگیری از انتشار، آزمایش کرونا بدهید و خود را ایزوله کنید.

عطسه علامت کرونا نیست و احتیاجی نیست تست بدهید مگر اینکه تب هم کرده باشید، سرفه کنید یا حس بویایی و چشایی خود را از دست داده باشید.

قطرک‌هایی که با عطسه پخش می‌شوند می‌توانند باعث انتقال عفونت شوند، به همین دلیل موقع عطسه با دستمال دهانتان را بپوشانید، بعد دستمال را دور بیندازید و دستتان را بشویید.

آبریزش یا گرفتگی بینی در سرماخوردگی شایع است اما در کرونا بعید است و اگر علامت دیگری ندارید شاید لازم نباشد تست کرونا بدهید.

کرونا طیفی از علائم خفیف تا شدید دارد. برخی افراد بدون علامتند اما می‌توانند این ویروس را منتقل کنند. این علائم ممکن است تا دو هفته بعد از تماس با ویروس بروز کنند ولی معمولا حدود پنج روز بعد ظاهر می‌شوند.

تنگی‌نفس می‌تواند نشانه عفونت شدید کرونا باشد. اگر نفس کشیدن برایتان سخت شده با پزشک مشورت کنید. اگر تنگی‌نفس ناگهانی و شدید است با اورژانس تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید:

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

اخبار جهان

هم‌رسانی این مطلب:

این روزها برخی درباره از بین رفتن به یکباره حس بویایی و چشایی خود صحبت می‌کنند و متخصصان می‌گویند احتمال دارد این موضوع نشانه‌ای از ابتلای پنهان به ویروس کرونا باشد.

متخصصان گوش، حلق و بینی در بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و فرانسه در هفته‌های اخیر با شمار رو به رشد بیمارانی روبرو شده‌اند که به یکباره حس بویایی خود را از دست داده‌اند. آن‌ها معتقدند که این می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشد.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. اما موارد بسیاری بوده است که در بیمار علایم ابتلا به کووید- ۱۹ نمایان نمی‌شود و متخصصان هم اکنون نگران این موضوع هستند که این افراد می‌توانند قابلیت انتشار ویروس بدون بروز علایم خاص را داشته باشند.

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

سازمان جهانی بهداشت شایع‌ترین علائم کووید-۱۹ را شامل تب، خستگی و سرفه‌های خشک ذکر کرده است.

با این حال پزشکان گوش، حلق و بینی در بریتانیا از مقام‌های پزشکی این کشور خواسته‌اند که به مردم بگویند اگر به یکباره حس چشایی یا بویایی خود را از دست داده‌اند و هیچ نشانه دیگری نداشتند، خود را قرنطینه کنند.

کلر هاپکینز، رئیس انجمن راینولوژی بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفت: «هر کاری که بتوانیم برای تاخیر در انتقال ویروس انجام دهیم، حیاتی است.»

هاپکینز روز جمعه گذشته در نامه‌ای به نیرمال کومار رئیس انجمن گوش، حلق و بینی بریتانیا تاکید کره بود که از شنیدن گزارش‌های اولیه بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ایران و فرانسه که می‌گفتند حس بویایی خود را از دست داده‌اند، تعجب نکرده است.

وی گفت که حدود ۴۰ درصد موارد از بین رفتن ناگهانی حس بویایی در بزرگسالان (آنوسمی) منشا ویروسی دارد و تصور می‌شود انواع ویروس‌ کرونا که پیش از این شناخته شده بودند عامل بالای ۱۵ درصد آنوسمی‌ها باشند.

اما وی گفت این موضوع زمانی توجهش را جلب کرد که یکی از همکاران ایتالیایی‌اش در بیمارستانی در شمال این کشور که درگیر ویروس کرونا است شاهد موضوعی در این باره بود. این پزشک متوجه شد تعدادی در بین کادر درمانی که بیشتر با بیماران مبتلا به کرونا در تماس هستند، حس بویایی خود را از دست داده‌اند.

هاپکینز گفت: «همه متوجه افزایش بیماران جوانی شده‌ایم که بدون علامت و نشانه خاصی حس بویایی خود را از دست داده‌اند.»

وی تاکید کرد که ۹ نفر از ۲۰ بیماری که هفته گذشته ویزیت کرده بود به یکباره قدرت بویایی خود را از دست داده بودند.

این پزشک تصریح کرد که این موضوع بسیار غیر عادی است. وی افزود که این موضوع به مقام‌های بهداشتی بریتانیا گفته شد اما آن‌ها اعلام کردند چون جزو علائم شناخته شده نیست، نیازی به قرنطینه وجود ندارد.

متخصصان در چندین کشور، آنوسمی را به‌عنوان نشانه بالقوه کووید-۱۹ نامیده‌اند.

ژِروم سالومون، مدیرکل بهداشت عمومی فرانسه روز جمعه گذشته گفته بود که متخصصان گوش و حلق و بینی در این کشور از افزایش موارد مبتلا به آنوسمی خبر داده‌اند.

از سوی دیگر آکادمی گوش و حلق و بینی ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه از افزایش شواهدی مبنی بر اینکه آنوسمی و اخلال در چشایی علائم «قابل توجه» ویروس جدید کرونا است خبر داده بود.

هندریک استریک، ویروس شناس آلمانی از دانشگاه بن، در شهر هاینزبرگ به سراغ افرادی رفت که در ماه فوریه گذشته در قرنطینه دو هفته‌ای قرار گرفته بودند. حدود هزار نفر ماه گذشته در این شهر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه شده بودند.

او به یک روزنامه محلی آلمانی گفت که حدود دو سوم افراد آلوده به ویروس کرونا گفته‌اند حس چشایی و بویایی خود را برای چند روز از دست داده‌اند.

کمبود کیت‌های تست کرونا در بسیاری از کشورها به این معنی است که اغلب کسانیکه شدیدترین نشانه‌های ابتلا را دارند به‌عنوان بیمار مبتلا به کووید-۱۹ تایید می‌شوند. اما تعدادی هستند که علایم ملایم‌تری دارند و حس بویایی خود را به یکباره از دست می‌دهند.

نادین دوریس، معاون وزیر بهداشت بریتانیا که تست ویروس کرونای وی مثبت اعلام شد، گفته بود که او نیز حس بویایی و چشایی خود را از دست داده است.

وی هفته گذشته در توئیتی نوشت: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که خوردنی‌ها یا نوشیدنی‌ها گرم هستند یا سرد.»

رودی گابرت، بسکتبال فرانسوی لیگ آمریکا که مثبت اعلام شدن تست کرونایش باعث تعطیلی مسابقات ان بی ای آمریکا شد، نیز در توئیتی نوشت که در چهار روز گذشته نتوانسته بوی چیزی را حس کند.

از زمانیکه هاپکینز این موضوع را اعلام کرده است سیل ایمیل‌ها به سوی او روانه شده است. او تصریح کرد که بسیاری گفته‌اند که شاهد این موضوع بوده‌اند. وی معتقد است افزایش ناگهانی شمار افرادی که به یکباره بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند عادی نیست.

این پزشک توصیه می‌کند که با بروز این علامت باید افراد خود را قرنطینه کنند حتی اگر علایم دیگری نداشته باشند.

وی در پایان گفت: «اگر یک نفر از کادر پزشکی آلوده شود و آلودگی را به اطرافیانش منتقل کند، فاجعه است زیرا نیاز است نیروی کار را تا حد امکان سالم نگه داریم.»

از ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران نیز عده‌ای اعلام کردند که به یکباره حس بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند. در آن زمان نیز ارتباط بیماری کووید-۱۹ با این موضوع مطرح شده بود.

ابراهیم رزم‌پا، نایب رییس انجمن راینولوژی ایران، چند روز پیش به رسانه‌های ایران گفت: «طی یک ماه اخیر شیوع اختلال بویایی و چشایی به صورت ناگهانی، به صورت غیرمنتظره‌ای و غیر قابل باوری افزایش یافته است.»

وی به دو فرضیه در این رابطه اشاره کرد و افزود: «حال حاضر دو فرضیه برای این مورد، مطرح است که البته این موضوع را در گروه‌های علمی مورد بحث و بررسی قرار دادیم و همکاران‌مان دارند تجارب‌شان را مطرح می‌کنند.»

وی درباره دو فرضیه گفت: « فرضیه اول این است که این اختلال می‌تواند به ویروس کرونای جدید مرتبط باشد؛ یعنی خود ویروس کرونا که تهاجم عصبی هم دارد، می‌تواند منجر به این اتفاق شود. ویروس کرونا همان ویروس سرماخوردگی است که جهش‌یافته است و به همین دلیل بیشترین اثرات تخریبی آن در سیستم تنفسی، قلب و کلیه است که البته هنوز مطالعات مربوط به آن کامل نشده و می‌تواند بر روی اعصاب هم موثر باشد؛ بنابراین کرونا ویروس جدید می‌تواند عامل شیوع نابویایی باشد که این فرضیه را بیشتر محتمل می‌دانیم.»

رزم‌پا افزود: «دومین فرضیه ما این است که این اختلال می‌تواند ناشی از اثرات مخرب شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده که طی این مدت استفاده می‌شود، باشد. در عین حال به نظر ما و با توجه به بررسی‌هایمان اختلال نابویایی می‌تواند به شیوع کرونا ویروس جدید مرتبط باشد.»

وی تاکید کرد: «نکته مهم این است که افراد زیادی هستند که ویروس کرونا در بدن‌شان وجود دارد و برای خودشان هم مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما ناقل بیماری کووید-۱۹ هستند. حال ممکن است خودش دچار مشکل نشود، اما بیماری را به کس دیگری منتقل کند که آن فرد با توجه به بیماری زمینه‌ای و مشکلاتی که دارد، دچار نوع کشنده کرونا شود.»

هم‌رسانی این مطلب:

مطالب بیشتر درباره

مطالب بیشتر درباره

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه سینسیناتی واقع در اوهایو آمریکا، با مطالعه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دریافتند که ویروس جدید کرونا قادر است ظرف سه روز پس از ورود به بدن بیمار حس بویایی وی را از بین ببرد. اغلب این بیماران حس چشایی خود را نیز از دست می‌دهند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات ۱۰۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در طول ۶ هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. از این بیماران در خصوص مدت ابتلا به علایم کووید ۱۹ و مدت و شدت از دست دادن حس بویایی و سایر علایم بیماری پرس‌وجو شد. بر اساس این تحقیقات حداقل ۶۱ درصد از بیماران کووید ۱۹ دچار کاهش یا از بین رفتن حس بویایی می‌شوند و این عارضه به طور میانگین ۳.۴ روز پس از آلوده شدن به ویروس رخ می‌دهد. در حدود ۵۰ درصد از بیماران، بینی کیپ می‌شود و ۳۵ درصد آن‌ها دچار آبریزش بینی می‌شوند. نتایج این تحقیقات از این جهت دارای اهمیت است که بر اساس تحقیقات پیشین، این عوارض به عنوان علایم آلرژی معرفی شده و ارتباط آن‌ها با ویروس کرونا نفی شده است. همچنین محققان دریافتند میزان از دست دادن حس بویایی با شدت علایم بیماری ارتباط مستقیم دارد. در واقع هرچه شدت از دست دادن حس بویایی بیشتر باشد، تنگی نفس، تب و سایر علایم بیماری در شخص شدیدتر است. علاوه بر این مشخص شد احتمال از بین رفتن حس بویایی در بیماران جوان‌تر و زنان بیش از سایرین است. به گفته محققان از دست دادن حس بویایی یکی از علایم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ و مقدمه‌ای برای بروز علایم شدیدتر بیماری مانند تنگی نفس، تب و سرفه است. به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Otolaryngology-Head and Neck Surgery منتشر شده است.

تهران- ایرنا- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نتایج تحقیقاتی که در…

تهران – ایرنا – محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش واقع در ایلینویز آمریکا دریافتند وجود مقادیر…

تهران- ایرنا- محققان دریافتند بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا (کووید-۱۹) علاوه بر علایم…

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

تهران- ایرنا- گروهی از محققان انگلیسی، دریافتند چاقی یا مذکر بودن دو عاملی هستند که موجب کاهش…

بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علائم دیگر بیماران مبتلا به کرونا مورد…

تهران- ایرنا- محققان در بزرگترین تحقیقاتی که تاکنون درباره اثرات ویروس کرونا بر کودکان انجام…

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و…

تهران- ایرنا- سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اقدامی منحصر به…

تهران- ایرنا- رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن…

تهران- ایرنا- شانزدهمین دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

در موارد خفیف تا متوسط مبتلایان به ویروس کرونا ، از بین رفتن حس بویایی و در نتیجه چشایی، یکی از غیرمعمول ترین علائم اولیه بیماری Covid-19 است.

آنوسمی، که اساساً به معنای از بین رفتن حس بویایی است ، علامتی است که تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا ویروس دارند.

این ممکن است با از بین رفتن حس چشایی و از بین رفتن اشتها مرتبط باشد ، ما مطمئن نیستیم، اما این به وضوح چیزی است که باید مراقب آن باشیم.

گاهی اوقات این علائم ،علائم اصلی نیستند.در حالی که تب ، سرفه و تنگی نفس علائم اصلی Covid-19 است ، با بررسی های اخیر از موارد خفیف تر در کره جنوبی مشخص شد که در 30٪ بیماران عمده ترین علامت بروز از بین رفتن بویایی است.

در آلمان ، بیش از دو در سه مورد تأیید شده دچار آنوسمی شدند.به کسانی که علائم نگران کننده دارند (که ممکن است کروناویروس باشد یا نباشد) به آنها توصیه می شود که در خانه بمانند و علائم خود را تحت نظر بگیرند و از مراجعه بی مورد به بیمارستانها و کلینیک ها خودداری کنند.آیا آزمایشی برای تست حس بویایی و چشایی در خانه وجود دارد؟ 

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم

تست حس بویایی و چشایی کرونا

“تست آب‌نبات ژله‌ای”

استیون مونگر ، مدیر مرکز بویایی و چشایی در دانشگاه فلوریدا گفت: “شما یک آب‌نبات ژله‌ای را با یک دست بگیرید و با دست دیگر بینی خود را محکم بگیرید، آب‌نبات را داخل دهان بگذارید و آن را بجوید. حالا بگویید این یک آب‌نبات ژله‌ای با چه طعمی است. اگر طعم ژله‌ به علاوه شیرینی آب‌نبات را بدست آورید می دانید که حس چشایی دارید.

سپس ، در حالی که هنوز در حال جویدن آب‌نبات ژله‌ای هستید ، ناگهان بینی خود را رها کنید. اگر حس بویایی دارید ، ناگهان همه بوها را دریافت خواهید کرد.

بنابراین اگر بتوانید از شیرینی و ترشی به طعم کامل بروید و بدانید که طعم آن چیست ، بنابراین حس بوی شما احتمالاً خوب است.اما اگر آب‌نبات ژله‌ای در دسترس نداشته باشید چه کنید؟ شما می توانید از غذاهای دیگری نیز استفاده کنید.

اگر شما می توانید ماده خاص دیگری را که باعث تحریک اعصاب دیگر نشود ، تشخیص دهید حس بویایی شما خوب است (مانند تشخیص بوی قهوه یا بوی پوست پرتقال)اما شما باید مراقب باشید ، زیرا همیشه شما از حس بویایی استفاده نمی کنید ، به عنوان مثال ، آمونیاک یا محلول های تمیز کننده ، آنها عصب سه قلو را تحریک می کنند و بنابراین مردم فکر خواهند کرد من می توانم بوی آنها را تشخیص بدهم اما نه ، این درست نیست. آنها در واقع بو نمی دهند ، آنها از عصب سه قلو استفاده می کنند.

افرادی که دچار مشکلات بویایی یا چشایی شدند تصور کنند که شاید به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

اقداماتی که هنگام از دست دادن حس بویایی و چشایی باید انجام دهید:اگر فکر می کنید حس بویایی خود را از دست داده اید (و دلیل پزشکی دیگری برای آن ندارید) ، متخصصان می گویند که این علامت را جدی بگیرید. در این مرحله با اطمینان می توان آن را در همان مقوله مثلاً تب قرار دهیم، بدیهی است که علل مختلفی می تواند باعث ایجاد تب شود. اما اگر حس بویایی خود را سریع از دست دادید می توانید با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد اقدامات عملی که باید انجام دهید صحبت کنید.

توصیه می‌کنیم افرادی که طی هفته‌های گذشته دچار مشکلات بویایی یا چشایی شدند این تصور را داشته باشند که شاید به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و بهتر است دستورات مربوط به بهداشت فردی را رعایت کنند تا این بیماری را به دیگران منتقل نکنند و در واقع باید خود را ایزوله کنند.

توصیه ما این است كه شما باید حدود 14 روز خودتان را جدا كنید و قرنطینه كنید و ویروس کرونا را در افراد دیگر پخش نکنید. اگر مجبور هستید بیرون بروید ، یک ماسک بزنید تا ویروس را به دیگران منتقل نکنید.اگر از بین رفتن حس بویایی و چشایی را تجربه می کنید ، مواظب باشید زیرا خطرات زیادی وجود دارد از جمله عدم تشخیص نشت گاز یا شیر فاسد یا غذای مسموم.از بین رفتن حس بویایی می تواند در ادامه بیماری و به همراه سایر علائم شایع تر بروز کند.

© 2020 PARS TODAY. All Rights Reserved.

چطور بفهمیم حس بویایی ندارم
چطور بفهمیم حس بویایی ندارم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *